• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voila, It's done
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DiwY4yC.jpeg

morgen zien dat ik die kan instellen :D want ik kan de victron app niet installeren want "deze versie van android word niet ondersteund" :r edit: blijkbaar slecht internet, nu download ie :?

*ik moet ook de brand/hitte/co melder hangen

[ Voor 19% gewijzigd door Damic op 13-06-2026 09:37 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag


  • Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:47
@Damic een CO* melder liefst :)

  • J_aba
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:49
Damic schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:55:
Voila, It's done
[Afbeelding]

morgen zien dat ik die kan instellen :D want ik kan de victron app niet installeren want "deze versie van android word niet ondersteund" :r edit: blijkbaar slecht internet, nu download ie :?

*ik moet ook de brand/hitte/co² melder hangen
Goten moeten afwateren. Goed zo ;)

  • Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Matsuda het is een gas :+ met een andere samenstelling

@J_aba hey dat is zo beter (=gemakkelijker) voor je draden, maak je geen 90° bochten

edit: POWEEEEEERRR
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qlfHppP.jpeg

Nu nog de batterij data aan de praat krijgen :/ maar daar is een ander topic voor
edit: victron gebruikt niet de 4 & 5pin van de rj45 voor can maar 7 & 8 8)7

[ Voor 47% gewijzigd door Damic op 13-06-2026 12:19 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Damic schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:37:
@Matsuda het is een gas :+ met een andere samenstelling

@J_aba hey dat is zo beter (=gemakkelijker) voor je draden, maak je geen 90° bochten

edit: POWEEEEEERRR
[Afbeelding]

Nu nog de batterij data aan de praat krijgen :/ maar daar is een ander topic voor
edit: victron gebruikt niet de 4 & 5pin van de rj45 voor can maar 7 & 8 8)7
De reden om een CO meter te kiezen is dat LFP accu’s die vergassen voor ongeveer 20% CO produceren. CO meters zijn dus de goedkoopste manier om een vergassing te detecteren.

Victron gebruikt inderdaad 7 & 8, op de kabel naar RS485 meters is het 4 & 5. Bijzonder irritant.

  • Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Beer070 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:50:
[...]
Victron gebruikt inderdaad 7 & 8, op de kabel naar RS485 meters is het 4 & 5. Bijzonder irritant.
ja dan kun je ook geen standaard rs485/can terminators gebruiken

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag


  • Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:27

Blokker_1999

Full steam ahead

blaaspijp schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:08:
Houden jullie er rekening mee dat als je Victron niet in Nederland koopt je zomaar gedoe kan hebben als je ondersteuning nodig hebt.

Via Toby heb ik al eens ondersteuning gehad waarbij Victron Support heeft meegekeken in mijn M-RS.

De vraag is, is het jullie dat verschil waard.
In principe zou het niet mogen omdat we een eengemaakte Europese markt hebben met vrij verkeer van goederen. Wel blijft het zo dat bij problemen je eerste aanspreekpunt de verkoper hoort te zijn, en dat kan soms voor taal- en cultuurproblemen zorgen.

Zelf sta ik ook op het punt om tot aanschaf over te gaan en als ik dan moet kiezen tussen een Chinese zelfbouw batterij bij Toby of een Pylontech setup uit Duitsland voor een gelijkaardige prijs, dan begint de twijfel toch weer op te komen.

Ja, het is mooi dat een Toby je kan helpen bij problemen, maar met zoveel informatie die je overal kunt vinden, wat is de kans dat je hem echt nodig hebt?

No keyboard detected. Press F1 to continue.


  • Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:46
Mensen ik ben helemaal harry in de warrie doordat ik na bijna een jaar draaien met mijn victron setup het laatste stukje wil doen, en dat is de gehele bestaande meterkast op de ac-out zetten. Ik had alle kabels, automaten etc allemaal al op je juiste plek zitten, alleen de kabel nog niet op de meterkast zelf aangesloten.

Toen kwam hier al meerdere keren de discussie voorbij voor aardlek(automaten) op de ac-in en ac-out. Ik heb zoals toby's tekening enkel een krachtgroep op de ac-in en een aardlekautomaat op de ac-out voorzien. Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat zowel de ac-in als de ac-out een aardlekautomaat moeten hebben. Die had ik beiden bedacht als b25 300mA (ik wil geen pokerassist gebruiken), en dan de 300mA vanwege selectiviteit op de bestaande 30mA aardlekken voor de eindgroepen.

Echter blijkt 300mA niet selectief te zijn op 30mA. Zoals hier al eerder gelezen. In the end hoort er dus een b25 300mA S(electief) aardlekautomaat op zowel de AC-in als de AC-out te zitten.

Wie heeft hier daadwerkelijk deze constructie in gebruik? Het is wel een shitload aan geld wat je kwijt bent voor deze aardlekautomaten. Of heeft iemand een betrouwbare prijsgunstige variant? Alle stroom van het hele huis loopt hier altijd doorheen, dus prutsmerken moet je op deze posities ook niet plaatsen (sowieso niet, maargoed). Ik zie toch veel varianten waar de ac-in en ac-out kabels enkel door een b automaatje lopen, wat inmiddels wel duidelijk moge zijn dat dat niet verstandig is, of op zn minst niks toevoegt aan veiligheid.

Moet ik echt de dure selectieve automaten gaan gebruiken? (duur!! 2 stuks nodig, wel beste oplossing)
- SEPP variant goedkoop? Goed?
- ABB variant, duur maar wel kwalitatief goed

- Of gaan de meesten hier voor non selectieve 300mA aardlekautomaten? (prima, maar risico is dat hele huis stroomloos komt te staan bij een aardlekfout elders in de installatie)
- Of gaan de meesten hier voor slechts op 1 van de kabels een aardlek automaat? (dan ligt er in eilandbedrijf een kabel onbeschermd)
- Of opteren er mensen voor losse selectieve aardlekschakelaars met een losse automaat er boven? (Dat kost een bak aan posities in de meterkast, maar is wel weer gelijkwaardig aan de eerste optie, echter ook duur)

Een boel overwegingen en ik kom er niet uit. Iemand hier goede meningen over?

edit: een tekening. De vraagtekens, das mijn vraag :-)
- Links heb ik nu een b25 automaat
- Rechts heb ik nu een b25 300mA aardlekautomaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qzx5OyHSvKvEmA3g3uOrCZBFg3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFR3YtmXVa8rqsqFJ4eeFzAa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Japie.G op 14-06-2026 15:06 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem


  • PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:28
Ik zou zeggen 300mA aardlek met tijdsvertraging op AC-IN. Kabel AC-OUT is onderdeel van de onderverdeler (meterkast) dus alleen aardlek op eindgroepen. Aarde hangt aan NUL in de meterkast neem ik aan, en in eilandbedrijf ook bij de Multiplus. Mocht er sluiting naar aarde in de kabel van AC-OUT komen, dan grijpt de installatieautomaat in.
PcFer schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:36:
Ik zou zeggen 300mA aardlek met tijdsvertraging op AC-IN. Kabel AC-OUT is onderdeel van de onderverdeler (meterkast) dus alleen aardlek op eindgroepen. Aarde hangt aan NUL in de meterkast neem ik aan, en in eilandbedrijf ook bij de Multiplus. Mocht er sluiting naar aarde in de kabel van AC-OUT komen, dan grijpt de installatieautomaat in.
Dat zou ik ook zeggen.

Selectief 300mA op AC-IN, en gewone 30mA op AC-OUT (eventueel een 300mA PV Aardlekautomaat bij de AC-OUT als daar de PV op zit). Volgens mij heeft het geen zin om er twee te nemen omdat je dan niet weet welke er als eerste uitklapt.
Blokker_1999 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:06:
[...]

In principe zou het niet mogen omdat we een eengemaakte Europese markt hebben met vrij verkeer van goederen. Wel blijft het zo dat bij problemen je eerste aanspreekpunt de verkoper hoort te zijn, en dat kan soms voor taal- en cultuurproblemen zorgen.

Zelf sta ik ook op het punt om tot aanschaf over te gaan en als ik dan moet kiezen tussen een Chinese zelfbouw batterij bij Toby of een Pylontech setup uit Duitsland voor een gelijkaardige prijs, dan begint de twijfel toch weer op te komen.

Ja, het is mooi dat een Toby je kan helpen bij problemen, maar met zoveel informatie die je overal kunt vinden, wat is de kans dat je hem echt nodig hebt?
Ik denk dat de wens/noodzaak van hulp heel erg afhangt van eigen vaardigheden. Harold Halewijn heeft zijn hulp zeker niet nodig. Misschien dat er hier mensen zijn die zich er wel beter bij voelen om wat hulp achter de hand te hebben.

Ik heb de zelfbouw initieel gekocht bij Toby, en nu een jaar later voel ik me zeker genoeg om er 64kwh bij aan te sluiten. Maar om eerlijk te zijn wist ik een jaar geleden nog niet goed genoeg waar ik rekening mee moest houden, en ik hoop dat ik het inmiddels een beetje beter snap.

  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Japie.G schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:13:
Echter blijkt 300mA niet selectief te zijn op 30mA. Zoals hier al eerder gelezen. In the end hoort er dus een b25 300mA S(electief) aardlekautomaat op zowel de AC-in als de AC-out te zitten.

Wie heeft hier daadwerkelijk deze constructie in gebruik? Het is wel een shitload aan geld wat je kwijt bent voor deze aardlekautomaten. Of heeft iemand een betrouwbare prijsgunstige variant?
Ik heb op zowel AC-in als AC-out een type S aardlek. Als je plek hebt is een combinatie van een B25 automaat met een losse aardlek een betaalbare oplossing. Ik heb deze: https://www.sandervunderi...f-300ma-f204s-40-0-3.html

  • pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:01

pvg

PcFer schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:36:
Ik zou zeggen 300mA aardlek met tijdsvertraging op AC-IN. Kabel AC-OUT is onderdeel van de onderverdeler (meterkast) dus alleen aardlek op eindgroepen. Aarde hangt aan NUL in de meterkast neem ik aan, en in eilandbedrijf ook bij de Multiplus. Mocht er sluiting naar aarde in de kabel van AC-OUT komen, dan grijpt de installatieautomaat in.
Dat werkt alleen mits de aardingsweerstand voldoende laag is. En dat moet je dan dus laten controleren (ook nog regelmatig met wijzigende grondwaterstand). Als de kabel aan ac-out naar een andere ruimte moet om de eindgroepen te bereiken, zou ik de ac-out kabel ook beveiligen met een aardlek/alamat.

  • pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:01

pvg

Japie.G schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:13:
Mensen ik ben helemaal harry in de warrie doordat ik na bijna een jaar draaien met mijn victron setup het laatste stukje wil doen, en dat is de gehele bestaande meterkast op de ac-out zetten. Ik had alle kabels, automaten etc allemaal al op je juiste plek zitten, alleen de kabel nog niet op de meterkast zelf aangesloten.

Toen kwam hier al meerdere keren de discussie voorbij voor aardlek(automaten) op de ac-in en ac-out. Ik heb zoals toby's tekening enkel een krachtgroep op de ac-in en een aardlekautomaat op de ac-out voorzien. Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat zowel de ac-in als de ac-out een aardlekautomaat moeten hebben. Die had ik beiden bedacht als b25 300mA (ik wil geen pokerassist gebruiken), en dan de 300mA vanwege selectiviteit op de bestaande 30mA aardlekken voor de eindgroepen.

Echter blijkt 300mA niet selectief te zijn op 30mA. Zoals hier al eerder gelezen. In the end hoort er dus een b25 300mA S(electief) aardlekautomaat op zowel de AC-in als de AC-out te zitten.

Wie heeft hier daadwerkelijk deze constructie in gebruik? Het is wel een shitload aan geld wat je kwijt bent voor deze aardlekautomaten. Of heeft iemand een betrouwbare prijsgunstige variant? Alle stroom van het hele huis loopt hier altijd doorheen, dus prutsmerken moet je op deze posities ook niet plaatsen (sowieso niet, maargoed). Ik zie toch veel varianten waar de ac-in en ac-out kabels enkel door een b automaatje lopen, wat inmiddels wel duidelijk moge zijn dat dat niet verstandig is, of op zn minst niks toevoegt aan veiligheid.

Moet ik echt de dure selectieve automaten gaan gebruiken? (duur!! 2 stuks nodig, wel beste oplossing)
- SEPP variant goedkoop? Goed?
- ABB variant, duur maar wel kwalitatief goed

- Of gaan de meesten hier voor non selectieve 300mA aardlekautomaten? (prima, maar risico is dat hele huis stroomloos komt te staan bij een aardlekfout elders in de installatie)
- Of gaan de meesten hier voor slechts op 1 van de kabels een aardlek automaat? (dan ligt er in eilandbedrijf een kabel onbeschermd)
- Of opteren er mensen voor losse selectieve aardlekschakelaars met een losse automaat er boven? (Dat kost een bak aan posities in de meterkast, maar is wel weer gelijkwaardig aan de eerste optie, echter ook duur)

Een boel overwegingen en ik kom er niet uit. Iemand hier goede meningen over?

edit: een tekening. De vraagtekens, das mijn vraag :-)
- Links heb ik nu een b25 automaat
- Rechts heb ik nu een b25 300mA aardlekautomaat

[Afbeelding]
Ik heb hier de kabel naar bijgebouw en accu achter een B25 300mA alamat zitten (zonder tijdvertraging, niet type S). Een tijdje terug zat er een lekkage in een buitenlamp en ging alleen de 30mA alamat van de eindgroep uit. Dus het hoeft geen probleem te zijn. Als je de betrouwbaarheid van de noodstroom belangrijk vindt, zul je type S aardleks moeten plaatsen, want bij een grovere sluiting naar aarde kunnen alle aardleks op de lijn uitschakelen…

  • Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Beer070 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:50:
[...]

De reden om een CO meter te kiezen is dat LFP accu’s die vergassen voor ongeveer 20% CO produceren. CO meters zijn dus de goedkoopste manier om een vergassing te detecteren.

Victron gebruikt inderdaad 7 & 8, op de kabel naar RS485 meters is het 4 & 5. Bijzonder irritant.
Goede tip mbt de CO melder. Ik wilde hier op in haken maar kan denk ik beter naar het algemene Veiligheid ESS topic verwijzen.

Qua RS485 aansluiting heb ik geen idee over welke modellen of gebruikssituaties jullie het hebben maar er zijn handige DB9 Terminal Block aansluitingen te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://media.startech.com/cms/products/gallery_large/db92422.main.jpg
Is dit bruikbaar voor jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door Kanoet op 14-06-2026 21:41 ]

Kanoet schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:40:
[...]

Goede tip mbt de CO melder. Ik wilde hier op in haken maar kan denk ik beter naar het algemene Veiligheid ESS topic verwijzen.

Qua RS485 aansluiting heb ik geen idee over welke modellen of gebruikssituaties jullie het hebben maar er zijn handige DB9 Terminal Block aansluitingen te krijgen:
[Afbeelding]
Is dit bruikbaar voor jullie?
De meeste r485 aansluitingen bij mij zijn rj45. Db9 is een beetje…. Vorig millennium ?

  • PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:28
pvg schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:04:
[...]

Dat werkt alleen mits de aardingsweerstand voldoende laag is. En dat moet je dan dus laten controleren (ook nog regelmatig met wijzigende grondwaterstand). Als de kabel aan ac-out naar een andere ruimte moet om de eindgroepen te bereiken, zou ik de ac-out kabel ook beveiligen met een aardlek/alamat.
In een TT stelsel loop je inderdaad het risico dat je aardweerstand te hoog is. Als die 10Ω is, dan grijp je installatieautomaat al niet meer in. In zo'n geval wordt er ingegrepen door de aardlek aan de AC-IN lijkt me. Als de Multiplus in eiland bedrijf draait dan is sowieso de aarde doorgekoppeld naar de NUL en grijp je installatieautomaat altijd in.

Ik weet niet hoe leuk de Multiplus het vindt om op een aardfout door te koppelen. Maar dat risico loop je ook bij twee aardlekbeveiligingen als degene aan AC-IN als eerste gaat.

  • Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Beer070 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:43:
[...]

De meeste r485 aansluitingen bij mij zijn rj45. Db9 is een beetje…. Vorig millennium ?
Ha! vandaar. Ik heb voor werk met allerlei sensoren gespeeld maar dat was misschien een lompere setting waarbij DB9 beter geschikt was dan de fijnere rj45 connectors.

  • pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:01

pvg

PcFer schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:53:
[...]

In een TT stelsel loop je inderdaad het risico dat je aardweerstand te hoog is. Als die 10Ω is, dan grijp je installatieautomaat al niet meer in. In zo'n geval wordt er ingegrepen door de aardlek aan de AC-IN lijkt me. Als de Multiplus in eiland bedrijf draait dan is sowieso de aarde doorgekoppeld naar de NUL en grijp je installatieautomaat altijd in.

Ik weet niet hoe leuk de Multiplus het vindt om op een aardfout door te koppelen. Maar dat risico loop je ook bij twee aardlekbeveiligingen als degene aan AC-IN als eerste gaat.
Nee, je maakt een denkfout: ook (of juist!) in eilandbedrijf moet je aardweerstand voldoende laag zijn. Als de kabel aan ac-out bijv met een schep wordt doorgestoken, moet de weerstand via aarde, naar aardelectrode - die idd aan de nul hangt - voldoende laag zijn om de automaat uit te laten schakelen. Daarom is een aardlek aan ac-out aan te bevelen als de afstand tot onderverdeler wat groter is (lees: in een andere ruimte of gebouw).

  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
pvg schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:11:
[...]
Ik heb hier de kabel naar bijgebouw en accu achter een B25 300mA alamat zitten (zonder tijdvertraging, niet type S). Een tijdje terug zat er een lekkage in een buitenlamp en ging alleen de 30mA alamat van de eindgroep uit. Dus het hoeft geen probleem te zijn.
Klopt, bij zoiets of bijvoorbeeld een verwarmingselement wat langzaam kapot gaat (die komen best vaak voor als reden voor een aardfout) is de foutstroom waarschijnlijk vrij klein en gaat je 30mA eerder.

Je hebt alleen geen garantie, maar onveilig is dat verder niet. Worst case zit je even in het donker tot je de juiste groep hebt uitgezet. Er zijn ergere dingen.

  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
PcFer schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:36:
Ik zou zeggen 300mA aardlek met tijdsvertraging op AC-IN. Kabel AC-OUT is onderdeel van de onderverdeler (meterkast) dus alleen aardlek op eindgroepen. Aarde hangt aan NUL in de meterkast neem ik aan, en in eilandbedrijf ook bij de Multiplus. Mocht er sluiting naar aarde in de kabel van AC-OUT komen, dan grijpt de installatieautomaat in.
Nouja, niet helemaal. Zo'n automaat heeft 3 tot 5x de nominale stroom nodig om direct uit te schakelen. Dus bij een B32 op de AC-OUT heb je 160A nodig om zeker te weten dat die uit gaat. Zoveel stroom kan een gemiddeld thuis-formaat Multiplus niet leveren, ook niet voor een paar seconden.

Als je 100 euro wilt besparen en echt maar één aardlek kopen, dan zou ik die ene aardlek op de AC-OUT kant zetten. Want op de AC-IN klopt je idee wel, het net kan prima 160A (veel meer) leveren dus daar klapt wel gelijk je automaat er uit. Er wel even vanuit gaande dat je een TN-stelsel hebt (je zei dat nul en aarde aan elkaar hangen in de meterkast?).

  • PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:28
NTS schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:15:
[...]

Nouja, niet helemaal. Zo'n automaat heeft 3 tot 5x de nominale stroom nodig om direct uit te schakelen. Dus bij een B32 op de AC-OUT heb je 160A nodig om zeker te weten dat die uit gaat. Zoveel stroom kan een gemiddeld thuis-formaat Multiplus niet leveren, ook niet voor een paar seconden.

Als je 100 euro wilt besparen en echt maar één aardlek kopen, dan zou ik die ene aardlek op de AC-OUT kant zetten. Want op de AC-IN klopt je idee wel, het net kan prima 160A (veel meer) leveren dus daar klapt wel gelijk je automaat er uit. Er wel even vanuit gaande dat je een TN-stelsel hebt (je zei dat nul en aarde aan elkaar hangen in de meterkast?).
Het gaat mij niet om besparen, ik probeer te begrijpen hoe een extra aardlek op AC-out de situatie veiliger maakt. Het gaat hier over een kabel / verdeler, niet over een apparaat.

Als multi in eilandbedrijf de automaat niet laat trippen dan heb je dat probleem bij fase-nul sluiting ook. Daar helpt een aardlek niet tegen. De enige beveiliging hier is dat de multi op overbelasting uit gaat. En grote kans dat hij dat sneller doet dan de aardlek met tijdsvertraging, ook bij een aardfout.

Stel de multi blijft wel stroom in de kabel injecteren, is het dan onveilig? Als de automaat er niet uitklapt dan wordt de kabel niet overbelast. Ook ontstaat er geen onveilige spanning op aarde aangezien het aardingsrelais voor een directe aarde-nul verbinding zorgt en de multi beperkte stroom kan injecteren.

Een situatie waarbij je alleen de fase geleider beschadigd en aanraakt is wel levensgevaarlijk. Maar hier gaat een 300mA aardlek je leven niet redden. Om dit te voorkomen worden er volgens mij vanuit de NEN1010 eisen gesteld aan kabels met aardscherm en/of mantelbuis.

[ Voor 7% gewijzigd door PcFer op 15-06-2026 00:26 ]

PcFer schreef op zondag 14 juni 2026 @ 23:21:
[...]

Het gaat mij niet om besparen, ik probeer te begrijpen hoe een extra aardlek op AC-out de situatie veiliger maakt. Het gaat hier over een kabel / verdeler, niet over een apparaat.

Als multi in eilandbedrijf de automaat niet laat trippen dan heb je dat probleem bij fase-nul sluiting ook. Daar helpt een aardlek niet tegen. De enige beveiliging hier is dat de multi op overbelasting uit gaat. En grote kans dat hij dat sneller doet dan de aardlek met tijdsvertraging, ook bij een aardfout.

Stel de multi blijft wel stroom in de kabel injecteren, is het dan onveilig? Als de automaat er niet uitklapt dan wordt de kabel niet overbelast. Ook ontstaat er geen onveilige spanning op aarde aangezien het aardingsrelais voor een directe aarde-nul verbinding zorgt en de multi beperkte stroom kan injecteren.

Een situatie waarbij je alleen de fase geleider beschadigd en aanraakt is wel levensgevaarlijk. Maar hier gaat een 300mA aardlek je leven niet redden. Om dit te voorkomen worden er volgens mij vanuit de NEN1010 eisen gesteld aan kabels met aardscherm en/of mantelbuis.
volgens mij meet een aardlekautomaat het verschil tussen fase en nul. Als dat niet klopt dan wordt de fase afgekoppeld. Het maakt in principe (volgens mij) niet uit waar die stroom naartoe weglekt, dus dan zou het niet goed beschikbaar zijn van de aard-aansluiting naar een grote massa voor de werking van de aardlekschakelaar niet relevant zijn. Als iemand dit beter weet dan hoor ik het graag.

Aangenomen dat de volgende keten staat:

Net -> ALAMAT-S -> kabel -> MP2 -> kabel -> meterkast -> ALAMAT -> huis/wcd

Dan zou een extra ALAMAT gelijk na de MP2 alleen de kabel tussen de MP@ en de meterkast beschermen. In de meterkast heb je immers als het goed is de bestaande aardlekbescherming voor het huis al staan.

In mijn opzet heb ik bij de omvormer 3x25A installatie automaat staan om dat stuk kabel naar de meterkast te beschermen.

  • Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 10:00
onetime schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:25:
@Neptunus Wat @blaaspijp al schrijft, en bij je onderste groepje alamats heb je voor de bovenste toch 3fase getekend... Mooi bedacht om 1 3fase automaat zo met 3 1 fase automaten te combineren tot 4 automaten achter een 3 fase aardlek die je niet kunt overbelasten doordat het maximum per fase 32A is.
Maar als je dat zo mooi bedacht hebt; waarom dan toch nog een nu overbodige rem-automaat?
Alleen je draden dik genoeg nemen.
Bedankt voor de terugkoppeling. Onder groepje alamats had ik inderdaad een teken fout staan. Thanks for the hint!

Je schreeft: Maar als je dat zo mooi bedacht hebt; waarom dan toch nog een nu overbodige rem-automaat?
Alleen je draden dik genoeg nemen.

Ik had daar een REM ingetekend omdat in Theorie Per fase (5x 32A) totaal max 160A zou kunnen lopen als de PV en accu;s dat kunnen leveren. Stel ik plaats REM (Y) uit mijn tekening niet. Hoe dik zouden de kabels dan moeten zijn in jou beleving vanuit de Verdeelblok Cabur 4P 125A naar de aardlekken en alamats?

  • Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 10:00
blaaspijp schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:22:
[...]

Je heb je meetspoelen op de verkeerde plek. Die moet je voor de T-splitsing plaatsen zodat ook de Victron bemeten wordt.
Bedankt en goed punt.

  • Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 10:00
onetime schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:36:
@Neptunus Je kunt 16 untis ruimte besparen door alle automaten door alamats te vervangen. Meteen ook alles onafhankelijk qua aardlek. 20 units als we de rem-automaat meetellen.
Eens, maar dat gaat me een hoop geld kosten. Omdat ik de meeste van de spullen al in mijn huidige meterkast zit. Hieruit wil ik zoveel mogelijk gebruiken en alleen bijkopen wat nodig is.

  • Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:45
Heb een tijdje meegelezen en heb behoorlijk wat stof doorgenomen, nu zit ik in de laatste fase van het ontwerpen om door te stappen richting aanschaf (kom op een kostprijs van +/-7000euro).

Het gaat een thuisbatterij worden van 4xUS5000 met 3xMultiplus II 4K5 en zal de meterkast opgesplitst worden tussen essential(via AC-OUT1) & non essential.

Non essential zijn; warmtepomp / airco / wamtepomp boiler / laadpaal / buitekabel
Essential: overige aansluiting

Ik hoop feedback te ontvangen betreffende de set-up en deze verder aan te scherpen voor ik over ga tot aanschaf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdIiaNsQfqq5NTdllL4_ZQpYFlU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gUbblZShkDPFtLQdEczW4pR5.png?f=fotoalbum_large

  • Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Designvraagje, ik wil bij Toby een set bestellen incl die omschakelkast. Alles komt in de garage te hangen en dan hoef ik in mn groepenkast in huis maar 2 alamats (of 1 alamat en 1 installatieautomaat gezien de discussie hierboven, zoek ik nog uit) te plaatsen en dat komt qua ruimte mooi uit.
Aangezien ik de bestaande kabel wil hergebruiken voor AC-in en een nieuwe kabel leg voor AC-out-1, zodat het hele huis achter de noodstroom komt, zit ik nog met de garage zelf. Kan ik die met een subkast aan AC-out-2 hangen? Ik hoef geen noodstroom daar, ook niet voor de geplande laadpaal.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Oogje schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:28:
Designvraagje, ik wil bij Toby een set bestellen incl die omschakelkast. Alles komt in de garage te hangen en dan hoef ik in mn groepenkast in huis maar 2 alamats (of 1 alamat en 1 installatieautomaat gezien de discussie hierboven, zoek ik nog uit) te plaatsen en dat komt qua ruimte mooi uit.
Aangezien ik de bestaande kabel wil hergebruiken voor AC-in en een nieuwe kabel leg voor AC-out-1, zodat het hele huis achter de noodstroom komt, zit ik nog met de garage zelf. Kan ik die met een subkast aan AC-out-2 hangen? Ik hoef geen noodstroom daar, ook niet voor de geplande laadpaal.
ik heb de overige aansluitingen met een subkast gewoon ook aan ac-out gehangen. Je moet in de subkast dan wel weer alamats plaatsen voor die individuele groepen.

Ik heb ook de omschakelkast bij Toby gekocht, maar wat betreft kostprijs was het wel redelijk duur. Nu net een nieuwe kast zelf gemaakt voor een andere locatie waar ik mijn MRS'n naar toe ga verhuizen, en dat scheelde echt wel heel (minder dan de helft). Als je handig bent kun je daar zomaar 300 euro besparen.

  • onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Neptunus schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:10:
[...] Je schreeft: Maar als je dat zo mooi bedacht hebt; waarom dan toch nog een nu overbodige rem-automaat? Alleen je draden dik genoeg nemen.

Ik had daar een REM ingetekend omdat in Theorie Per fase (5x 32A) totaal max 160A zou kunnen lopen als de PV en accu;s dat kunnen leveren. Stel ik plaats REM (Y) uit mijn tekening niet. Hoe dik zouden de kabels dan moeten zijn in jou beleving vanuit de Verdeelblok Cabur 4P 125A naar de aardlekken en alamats?
Per aardlek naar de Cabur. Draden voor 32A zijn dan voldoende. Vooruit, neem geen 4 maar 6mm2
Doe dat ook voor de PV en accu en de net-aansluiting individueel en je bent er.
Alles individueel naar de Cabur. Die 125A haal je nooit.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.


  • onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Dizeerik Hoezo staat je zonne-omvormer niet bij essential? Wil je de zon niet benutten bij net-uitval?
En het is maar 2m, waarom non-essential niet achter AC-out2?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.


  • Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:46
Dank voor alle input over de al dan niet te gebruiken aardleks op de ac-in/ac-out. Mijn treinkronkels zijn dus niet zo gek, ik zie nav de vraag ook al weer verschillende oplossingen voorbij komen.

Consensus voor de meest safe, en kosten effectieve manier is dus volgens mij om een losse selectieve aardlekschakelaar te gebruiken icm een installaiteautomaat, Ik denk dan liever een C25 als een B25 nietwaar? Tekening wordt dan als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oD2l7KUqAxin5lqNvSAepKFrvHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOtnSaSMbljuipIMxI6Oysuc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga er nog wat studie op plegen of dit nou in elke situatie zin heeft. Nogmaals dank voor de input.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem


  • JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:02
Welke laadpaal zouden jullie nemen als je er nog geen had? Ik heb al een victron systeem, en binnenkort de eerste EV. Het lijkt erop dat de 'pro'-laadpaal van Victron (met 1/3 fase schakeling, RFID en MID-meter) nog wel even op zich laat wachten, ik overweeg daarom ook een (tweedehands) Alfen Eve Pro-line en EVCC. Andere opties nog?

[ Voor 15% gewijzigd door JBtL op 15-06-2026 20:36 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler


  • Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:45
onetime schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:36:
@Dizeerik Hoezo staat je zonne-omvormer niet bij essential? Wil je de zon niet benutten bij net-uitval?
En het is maar 2m, waarom non-essential niet achter AC-out2?
De omvormer is een wat ouder type en ben bang dat dit problemen geeft gedurende eiland modus en dat hij niet helemaal lekker kan samenwerken met de cerbo. Verwacht deze in de toekomst te vervangen maar voor nu mag hij blijven hangen,

de splitsing tussen essential en non essential is een beetje geboren uit de angst dat een WP+WPB+inductie+oven op één van de fases de Multiplus teveel wordt. De non essentials kunnen eigenlijk prima een paar uur zonder stroom! Wat zou het voordeel zijn om deze op AC-OUT2 te zetten ipv ze aan de AC-IN kant te houden? AC-In is toch bi-directioneel?

maar hoor graag hoe jij daar naar kijkt :-)

[ Voor 7% gewijzigd door Dizeerik op 15-06-2026 21:15 ]


  • Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
@JBtL al eens een normale 3x16 CEE-stekker aansluiting overwogen met 11kW laadkabel? Scheelt aanzienlijk in kosten en je hebt dan meteen een 3 fase aansluiting mocht je ooit een 3 fase apparaat met stekker willen gebruiken.

[ Voor 44% gewijzigd door Noord27 op 15-06-2026 20:58 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60


  • onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Noord27 En hoe sluit je de auto daar op aan? Heb je voor zover ik weet een speciale "granny" voor nodig.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.


  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
JBtL schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:35:
Welke laadpaal zouden jullie nemen als je er nog geen had?
Peblar Business (dat is het model met MID meter) en dan EVCC gebruiken. Of een andere die goed met EVCC werkt.

Je kunt aan de EVCC kant alle data uit je Victron systeem laten uitlezen via modbus. En andersom kan je je EVCC laadgedrag in Victron laden alsof het hun eigen laadpaal is. Dan houdt DESS ook rekening met het verbruik door laden. Dit is de code voor op je GX: https://github.com/tm-107/dbus-evcc

  • Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
onetime schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:15:
@Noord27 En hoe sluit je de auto daar op aan? Heb je voor zover ik weet een speciale "granny" voor nodig.
Niets speciaals aan. Ipv 230V (1 fase) dan een 400V (3 fase CEE) stekker. Stekker kost €5,-. Laadkabel circa €150,- nieuw. Kijk vooral even op amazon.de

Een granny charger is meestal gelimiteerd op 13A @230V (3kW). Een 3 fase CEE doet gewoon 11kW.

Vind een laadpaal in feite een veredelde (zwaar overpriced) stekker.


@Beer070 wel de wandcontact doos installeren, niet de losse stekker. Nu laat je 2x CEE met pinnen zien. Aan de muur maak je een WCD (met gaatjes). Let op: de 16A is iets kleiner als de 32A aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gv7fhQOe523RPsfldfD03xCFXBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgNmVq3tKivWr0hOiQ1OD70N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69WyA9xye_AUxV9zspD5CJPqMpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Da5DqhJW05jwcbPA2UvtS8C5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door Noord27 op 15-06-2026 22:57 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

Noord27 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:33:
[...]

Niets speciaals aan. Ipv 230V (1 fase) dan een 400V (3 fase CEE) stekker. Stekker kost €5,-. Laadkabel circa €150,- nieuw. Kijk vooral even op amazon.de

Een granny charger is meestal gelimiteerd op 13A @230V (3kW). Een 3 fase CEE doet gewoon 11kW.

Vind een laadpaal in feite een veredelde (zwaar overpriced) stekker.


@Beer070 wel de wandcontact doos installeren, niet de losse stekker. Nu laat je 2x CEE met pinnen zien. Aan de muur maak je een WCD (met gaatjes). Let op: de 16A is iets kleiner als de 32A aansluiting.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
sorry sorry, was even in de haast op de telefoon, die bedoelde ik ook. Er is ook een mobiele CEE variant die met 16kw kan laden, maar volgens mij kan mijn auto dat niet aan. Ik vroeg me af of er een mobiele lader is met MID meter... Kan je op werk laden terwijl de meter denkt dat je thuis bent... })

  • Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
@Beer070 nee dat is er niet. Echter zijn er gewoon verloopstukken van type 2 naar 3x16 CEE. Laden is 11kw (3x16A). Geen 16kW.

Zal niet de eerste zijn die via een laadpaal met verloop type 2 》CEE zijn accu's laad en ERE's verzameld. 🤣

Aan die ERE's zie ik nog veel te veel onzekerheid en extreem hoge kosten voor een laadpaal vanwege de verplichting ingebouwde mid meter wat een inboekdienst verlener eist.

[ Voor 65% gewijzigd door Noord27 op 15-06-2026 23:23 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60


  • HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:24
JBtL schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:35:
Welke laadpaal zouden jullie nemen als je er nog geen had? Ik heb al een victron systeem, en binnenkort de eerste EV. Het lijkt erop dat de 'pro'-laadpaal van Victron (met 1/3 fase schakeling, RFID en MID-meter) nog wel even op zich laat wachten, ik overweeg daarom ook een (tweedehands) Alfen Eve Pro-line en EVCC. Andere opties nog?
Je hebt ook nog de oude Webasto, doet het prrrrrima met evcc. Wel wat verouderd maar voor ERE en MID en evcc een schijntje.

  • JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:02
HyperBart schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:21:
[...]

Je hebt ook nog de oude Webasto, doet het prrrrrima met evcc. Wel wat verouderd maar voor ERE en MID en evcc een schijntje.
Bedoel je deze? Is inderdaad wel de goedkoopste die ik ben tegengekomen

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler


  • onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Noord27 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:33:
[...] Niets speciaals aan. Ipv 230V (1 fase) dan een 400V (3 fase CEE) stekker. Stekker kost €5,-. Laadkabel circa €150,- nieuw. Kijk vooral even op amazon.de

Een granny charger is meestal gelimiteerd op 13A @230V (3kW). Een 3 fase CEE doet gewoon 11kW.

Vind een laadpaal in feite een veredelde (zwaar overpriced) stekker.
[...]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je schrijft "Niets speciaals aan" en komt met een speciale granny aanzetten zoals ik al aangaf...
Verder op zich met je eens.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.


  • DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:30
Japie.G schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:59:
Dank voor alle input over de al dan niet te gebruiken aardleks op de ac-in/ac-out. Mijn treinkronkels zijn dus niet zo gek, ik zie nav de vraag ook al weer verschillende oplossingen voorbij komen.

Consensus voor de meest safe, en kosten effectieve manier is dus volgens mij om een losse selectieve aardlekschakelaar te gebruiken icm een installaiteautomaat, Ik denk dan liever een C25 als een B25 nietwaar? Tekening wordt dan als volgt:

[Afbeelding]

Ik ga er nog wat studie op plegen of dit nou in elke situatie zin heeft. Nogmaals dank voor de input.
Nog wat extra kronkels :) , door het toepassen van een 4-polige aardlek aan AC-IN en/of AC-OUT "verlies" je ook wat flexibiliteit. _Als_ deze aardlek tript, is dat gelijk voor alle fasen en niet zoals normaal, per fase, voor je eindgroepen. Nou istie selectief (wanneer je de juiste kiest :D) en is het wellicht ook wel handig dat alles tript, want de oorzaak zit dan in het hart van je installatie.

Die kast van Tony heeft volgens mij geen aardlek op AC-OUT en werkt met losse automaten, dus kortsluiting zou je op deze manier per fase kunnen afvangen. Maar off-grid klappen waarschijnlijk deze automaten niet (<6k5) en slaat de beveiliging van de MultiPlus zelf aan. Zoals ik begrijp (heb nog geen off-grid kortsluiting gemaakt ;) ) gaan de Multi's gezamelijk (in een 3-fase opstelling), dus op 1 fase kortsluiting is _alle_ MultiPlussen (= alle fasen) down.

Zou je ook nog een 4-polige automaat gebruiken (achter de selectieve vierpolige aardlek) ipv drie losse automaten per fase gaan ook bij kortsluiting in normaal grid bedrijf alle drie de fasen er allemaal uit. En bij een goede harde kortsluiting, wat bij kortsluiting vaak het geval is, blijft er van de selectiviteit tussen 25A <-> 16A bar weinig over: als in die 25A gaat (in grid bedrijf) in veel gevallen gewoon lekker mee.

  • Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
HyperBart schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:21:
[...]

Je hebt ook nog de oude Webasto, doet het prrrrrima met evcc. Wel wat verouderd maar voor ERE en MID en evcc een schijntje.
Als er een MID-meter in zit. load balancing kan en EVCC aan te sturen is met Victron is net €300,- wel een interessante optie. Koppeling Webasto met Victron lijkt mij wel de grootste vereiste.

[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 16-06-2026 09:42 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60


  • HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:24
Noord27 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:49:
[...]
Koppeling Webasto met Victron lijkt mij wel de grootste vereiste.
Vind ik niet, als het met evcc draait heb je alles afgedekt (mijn kant toch).

EDIT: @Noord27 , misschien beetje verduidelijken: omdat evcc vooral gefocusd was op de vector slim laden neem ik het verbruik of de sturing van mijn laadpalen niet mee in het Victron ecosysteem.
Victron is niet mijn EMS, evcc is dat wel.
Ik snap dus wel je insteek dat als je non-evcc doet, dat VRM dan je single pane of glass kan/moet zijn.
Wat ik bij heel veel van die energie eilanden (inclusief Victron) tegenkom is dat de integraties vaak moeilijk te leggen zijn. Ik heb bv. 2 Alfens en ik kan die niet eenvoudig via point en click toevoegen aan VRM.
Dan moet ik weer een uitgebreide Cerbo distri gaan draaien met integraties.
Ik wil dat niet, ik wil dat het out of the box rechtstreeks te integreren is. De kracht van evcc is de uitgebreide compatibiliteit en het feit dat het daardoor als "alles afdekkend geheel" kan dienen.

[ Voor 63% gewijzigd door HyperBart op 16-06-2026 10:59 ]


  • JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:02
HyperBart schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:18:
[...]

Vind ik niet, als het met evcc draait heb je alles afgedekt (mijn kant toch).
Ik vind de Webasto een erg goede suggestie moet ik zeggen, met evcc heb je inderdaad niet echt iets aan allerlei 'slimme' opties van de laadpaal zelf - waar je vaak best fors voor betaalt nog - hij hoeft alleen extern bestuurbaar te zijn, en dat lijkt deze vrij goed te doen. De huidige victron laadpaal heeft allerlei nadelen (niet 1/3 fase schakelbaar bijvoorbeeld) die deze niet heeft. Het mooiste was geweest als er binnenkort de 'pro' versie zou zijn uitgebracht, maar dat duurt dus nog even.

[ Voor 18% gewijzigd door JBtL op 16-06-2026 11:00 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler


  • onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Japie.G schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:13:
Mensen ik ben helemaal harry in de warrie doordat ik na bijna een jaar draaien met mijn victron setup het laatste stukje wil doen, [...]
Moet ik echt de dure selectieve automaten gaan gebruiken? (duur!! 2 stuks nodig, wel beste oplossing)
- SEPP variant goedkoop? Goed?
- ABB variant, duur maar wel kwalitatief goed
[...]
Merk en kwaliteit

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.


  • Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:47
Vraagje over EVCC icm Victron

Ik zie hier heel veel gebruikers van EVCC en zou dat graag deel maken van mijn Victron sturing. Heb het zelf ook wel eens getest om lokaal op de Cerbo te draaien, wat prima lijkt te werken (al is het wel een oude EVCC versie, geen idee of dat wat uitmaakt).

Echter moet je voor haast elke laadpaal integratie en OCPP koppeling een EVCC sponsor token kopen.
Doet iedereen dat daadwerkelijk of is er een 'loophole' om bijvoorbeeld via NodeRED op de Cerbo een virtuele laadpaal aan te maken die 'gratis' is en met EVCC te koppelen?

  • hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:53
Matsuda schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:20:
Vraagje over EVCC icm Victron

Ik zie hier heel veel gebruikers van EVCC en zou dat graag deel maken van mijn Victron sturing. Heb het zelf ook wel eens getest om lokaal op de Cerbo te draaien, wat prima lijkt te werken (al is het wel een oude EVCC versie, geen idee of dat wat uitmaakt).

Echter moet je voor haast elke laadpaal integratie en OCPP koppeling een EVCC sponsor token kopen.
Doet iedereen dat daadwerkelijk of is er een 'loophole' om bijvoorbeeld via NodeRED op de Cerbo een virtuele laadpaal aan te maken die 'gratis' is en met EVCC te koppelen?
112 euro heb je een EVCC licentie. Je kan 30 dagen testen.

Dus ja heb gewoon een licentie gekocht.

  • Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:46
DoMoFo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 01:52:
[...]

Nog wat extra kronkels :) , door het toepassen van een 4-polige aardlek aan AC-IN en/of AC-OUT "verlies" je ook wat flexibiliteit. _Als_ deze aardlek tript, is dat gelijk voor alle fasen en niet zoals normaal, per fase, voor je eindgroepen. Nou istie selectief (wanneer je de juiste kiest :D) en is het wellicht ook wel handig dat alles tript, want de oorzaak zit dan in het hart van je installatie.

Die kast van Tony heeft volgens mij geen aardlek op AC-OUT en werkt met losse automaten, dus kortsluiting zou je op deze manier per fase kunnen afvangen. Maar off-grid klappen waarschijnlijk deze automaten niet (<6k5) en slaat de beveiliging van de MultiPlus zelf aan. Zoals ik begrijp (heb nog geen off-grid kortsluiting gemaakt ;) ) gaan de Multi's gezamelijk (in een 3-fase opstelling), dus op 1 fase kortsluiting is _alle_ MultiPlussen (= alle fasen) down.

Zou je ook nog een 4-polige automaat gebruiken (achter de selectieve vierpolige aardlek) ipv drie losse automaten per fase gaan ook bij kortsluiting in normaal grid bedrijf alle drie de fasen er allemaal uit. En bij een goede harde kortsluiting, wat bij kortsluiting vaak het geval is, blijft er van de selectiviteit tussen 25A <-> 16A bar weinig over: als in die 25A gaat (in grid bedrijf) in veel gevallen gewoon lekker mee.
  • Toby heeft 40a remautomaten afgaand van de AC-out geplaatst. Die gaan ook met een 6k5 in eilandbedrijf niet trippen ga ik vanuit. Wel nuttig voor de toepassing van PowerAssist, echter is dat bij mij nooit aan de orde. 25a is voor mij (nu) genoeg.
  • Toby plaatst ook een 25a remautomaat boven de netbeheer hoofdschakelaar. Kan me daar de functie ook niet van indenken. Wellicht ook voor extra bescherming in een bypass situatie waar PowerAssist draait?
  • Inderdaad tript de hele installatie bij een fout. Omdat at weer op te vangen zou je dan B/C25 losse automaten per fase moeten gebruiken. Zou een C 25 nog wat selectiviteit laten behouden in die situatie boven een b16 eindgroep? Of gaat een C bij harde kortsluiting net zo hard. (hier in huis een keer meegemaakt met een harde kortsluiting. De b16 van de betreffende groep EN de c25 van de netbeheerder tripte. Ik denk dat selectiviteit bij zo'n situatie dus sowieso erg lastig is. Echter inderdaad.. Ook hier staat je gehele huis spanningsloos bij een foutsituatie terwijl dat in normaal bedrijf niet zo was geweest.
Ik begin zo langzamerhand wel te twijfelen of ik de noodstroom, lees hele huis op AC-OUT, überhaupt wel ga toepassen. Elke denkbare situatie maakt het huis eigenlijk kritischer qua bedrijfszekerheid dan dat het zonder de noodstroomoplossing was.

Misschien is default in de bypass modus op ac-in draaien, en dan alleen in het geval van een stroomstoring omschakelen een stuk makkelijker...

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 16-06-2026 16:10 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem


  • HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:24
Matsuda schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:20:
Vraagje over EVCC icm Victron

Ik zie hier heel veel gebruikers van EVCC en zou dat graag deel maken van mijn Victron sturing. Heb het zelf ook wel eens getest om lokaal op de Cerbo te draaien, wat prima lijkt te werken (al is het wel een oude EVCC versie, geen idee of dat wat uitmaakt).

Echter moet je voor haast elke laadpaal integratie en OCPP koppeling een EVCC sponsor token kopen.
Doet iedereen dat daadwerkelijk of is er een 'loophole' om bijvoorbeeld via NodeRED op de Cerbo een virtuele laadpaal aan te maken die 'gratis' is en met EVCC te koppelen?
Het is betalende software, punt. Er zijn uitzonderingen voor laadpalen met een open karakter.
Best draai je evcc als docker ergens of als apart pakket.
Je kan een virtuele paal gaan maken maar ik vind dat gesmos, geprul, gedoe en onnodige afhankelijkheden. KISS.
Ga het maar even gebruiken in trial, je zal snel genoeg de waarde er van in zien.

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 16-06-2026 17:19 ]


  • wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:28
Of een Ansible playbook of script wat om de zoveel uur checked of er een nieuwe trial key beschikbaar is en die in EVCC zet ;)

  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Japie.G schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:08:
[...]
Ik begin zo langzamerhand wel te twijfelen of ik de noodstroom, lees hele huis op AC-OUT, überhaupt wel ga toepassen. Elke denkbare situatie maakt het huis eigenlijk kritischer qua bedrijfszekerheid dan dat het zonder de noodstroomoplossing was.

Misschien is default in de bypass modus op ac-in draaien, en dan alleen in het geval van een stroomstoring omschakelen een stuk makkelijker...
Ik heb dat voor de meeste groepen. Normaal gewoon op netstroom met een omschakelaar voor als de stroom uitvalt. En voor een specifiek setje groepen (koelkast, server, CV en PV) andersom, normaal achter de Victron met een omschakelaar voor als er iets met het systeem aan de hand is.

Voordeel is ook dat m'n auto lader (en wasdroger enz) bij stroomuitval niet snel ff de batterijen leeg trekt.

  • Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:27
JBtL schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:35:
Welke laadpaal zouden jullie nemen als je er nog geen had? Ik heb al een victron systeem, en binnenkort de eerste EV. Het lijkt erop dat de 'pro'-laadpaal van Victron (met 1/3 fase schakeling, RFID en MID-meter) nog wel even op zich laat wachten, ik overweeg daarom ook een (tweedehands) Alfen Eve Pro-line en EVCC. Andere opties nog?
Heb AI onderzoekje laten doen:

"Recente indicatoren uit de software-ontwikkeling van Victron bevestigen echter dat de marktintroductie nu zeer dichtbij is. In de officiële release notes van de VictronConnect-software (bètaversie van 22 april 2026) is expliciet "initiële ondersteuning voor nieuwe producten" toegevoegd. Bovendien tonen de forumactiviteiten van mei en juni 2026 aan dat de integratie van deze nieuwe hardwareprotocollen in de stabiele softwareomgevingen van de GX-apparaten grotendeels is afgerond.

Op basis van deze actieve certificeringsdocumenten, de voltooide OCPP 2.x-integratie en de recente software-updates, is de prognose dat het nieuwe Victron laadstation (inclusief automatische 1/3-faseschakeling, RFID en MID-meter) in het derde of vierde kwartaal van 2026 (Q3/Q4 2026) officieel zal worden gepresenteerd, met een brede commerciële uitlevering vanaf eind 2026 tot begin 2027."

Duurt nog even maar ook niet super lang, ik kan er wel op wachten.

  • DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:30
Japie.G schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:08:
[...]
  • Toby heeft 40a remautomaten afgaand van de AC-out geplaatst. Die gaan ook met een 6k5 in eilandbedrijf niet trippen ga ik vanuit. Wel nuttig voor de toepassing van PowerAssist, echter is dat bij mij nooit aan de orde. 25a is voor mij (nu) genoeg.
  • Toby plaatst ook een 25a remautomaat boven de netbeheer hoofdschakelaar. Kan me daar de functie ook niet van indenken. Wellicht ook voor extra bescherming in een bypass situatie waar PowerAssist draait?
Dat was mijn punt een beetje ;) . Die losse automaten bieden wat flexibiliteit per fase tov een 4-polige automaat, maar Toby doet gewoon helemaal geen aardlek, dan heb je ook de nadelen van een 4-polige aardlek niet... :+
  • Inderdaad tript de hele installatie bij een fout. Omdat at weer op te vangen zou je dan B/C25 losse automaten per fase moeten gebruiken. Zou een C 25 nog wat selectiviteit laten behouden in die situatie boven een b16 eindgroep? Of gaat een C bij harde kortsluiting net zo hard. (hier in huis een keer meegemaakt met een harde kortsluiting. De b16 van de betreffende groep EN de c25 van de netbeheerder tripte. Ik denk dat selectiviteit bij zo'n situatie dus sowieso erg lastig is. Echter inderdaad.. Ook hier staat je gehele huis spanningsloos bij een foutsituatie terwijl dat in normaal bedrijf niet zo was geweest.
Volgens mij beantwoord je hier je eigen vraag, je hebt dit nl zelf al proefondervindelijk vastgesteld. 8)
Ik begin zo langzamerhand wel te twijfelen of ik de noodstroom, lees hele huis op AC-OUT, überhaupt wel ga toepassen. Elke denkbare situatie maakt het huis eigenlijk kritischer qua bedrijfszekerheid dan dat het zonder de noodstroomoplossing was.
Misschien is default in de bypass modus op ac-in draaien, en dan alleen in het geval van een stroomstoring omschakelen een stuk makkelijker...
Tja, dat is een persoonlijke afweging natuurlijk. Maar wat ik uit jouw posts in diverse draadjes wel opmaak, is dat jouw installatie (met misschien wat tweak puntjes hier en daar) deugdelijk in elkaar zit. Ik weet niet met welke regelmaat jij aardlek fouten en kortsluiting hebt in jouw situatie :). Ik zit nu een jaar of 8 in deze woning, de enige incidenten die hier in huis hebben plaats gevonden zijn die momenten dat ik gewapend met schroevendraaiers, kniptangen en wat jeugdige overmoed de meterkast heb open geschroefd voor aanpassingen.

Ik ga verder niet in op de details ;) , maar zodra ik met gereedschap naar de meterkast loop, is de running gag hier in huis: "Dat moet je ook door een professional laten doen!" >:) :*) :+

  • HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 19:52
Beer070 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:57:
[...]

Dat mag je hier zeggen. Deye.

Mijn buurman verderop heeft een Deye buiten hangen achter de schuur. Had recent een vraag aan mij of ik kon helpen om een geluidsisolerende kast te bouwen omdat de eetkamer en tuin zo’n last hadden van de herrie.

Ik heb zelf multi RS solar in de gangkast hangen, en met de deur dicht hoor ik die drie niet in de eetkamer, maar ik ga ze binnenkort toch naar de schuur verhuizen vanwege PGS-37
Beste Beer070, kun jij mij aangeven welk type Deye dat zo’n lawaai maakt en bij welke belasting: belasting omvormen van zon naar net en/of belasting omvormen van batterij naar net. Is er een drempel waarde?

Ik bezie nu een Deye die normaal gesproken matig belast zal zijn 20-40/5-30% maar alleen qua pass-through en qua noodvoorziening maximaal belast zou zijn.
HarDus schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:47:
[...]

Beste Beer070, kun jij mij aangeven welk type Deye dat zo’n lawaai maakt en bij welke belasting: belasting omvormen van zon naar net en/of belasting omvormen van batterij naar net. Is er een drempel waarde?

Ik bezie nu een Deye die normaal gesproken matig belast zal zijn 20-40/5-30% maar alleen qua pass-through en qua noodvoorziening maximaal belast zou zijn.
Ik ken de exacte waardes niet. Ik heb er wel naast gestaan dat de fans startten, en dat kon je binnen ook nog horen als je goed luisterde. Deze situatie is met 32x450watt panelen, dus dan zit je al snel op 10kw omvorming. Ik geloof niet dat de accu omvorming significante belasting is vergeleken met DC/AC, maar ik kan het fout hebben.

In noodvoorziening denk ik dat de meeste mensen zich minder zorgen maken om de herrie... :)

  • HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 19:52
En welk type omvormer is dit: 3f of 1f (3 ipv 1 ventilator in dezelfde kast); serie 04 of serie 05?

Graag het complete typenummer?
HarDus schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:41:
En welk type omvormer is dit: 3f of 1f (3 ipv 1 ventilator in dezelfde kast); serie 04 of serie 05?

Graag het complete typenummer?
Als ik hem na de vakantie weer spreek zal ik het vragen. Wil je ook de serienummers en lay-out van de PV? Misschien nog de pincode van een bankpas?

  • Angel73
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:44
Beer070 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:50:
[...]

Nu net een nieuwe kast zelf gemaakt voor een andere locatie waar ik mijn MRS'n naar toe ga verhuizen, en dat scheelde echt wel heel (minder dan de helft). Als je handig bent kun je daar zomaar 300 euro besparen.
Mag ik heel brutaal vragen welke componenten je voor die kast hebt gebruikt? Ik wil hem ook zelf gaan bouwen namelijk omdat hij geen 1-fase kast heeft en ik geen 3-fase nodig heb.
Angel73 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:39:
[...]

Mag ik heel brutaal vragen welke componenten je voor die kast hebt gebruikt? Ik wil hem ook zelf gaan bouwen namelijk omdat hij geen 1-fase kast heeft en ik geen 3-fase nodig heb.
Dit zijn Hora blokken om tot 25mm2 aders aan te sluiten

2x b16 lokale aardlekautomaten voor ventilatie en licht (en een stopcontact voor de stofzuiger)

OBO overspanningsbeveiliging. Beetje overdreven tegen bliksem

Sontheimer 3 fase selectie schakelaar om te kunnen kiezen of ik grid of omvormers naar de huis distributie aansluit. (Of uit)

3 fase installatie automaat om draad naar meterkast te beschermen.

Als je deze naast je meterkast hebt staan kan je die ook weglaten.

Verder heb ik op de hoofdaansluiting een selectieve aardlekautomaat in de aanvoer.

En op alle gebruik groepen alamats.

Helpt dit?


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMqldQPT76BXo4nQJjQ5ViabtNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTeyGQPRdxy3brqyA3xq2xiS.jpg?f=fotoalbum_large

  • bdl78
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyxbOfH7YBKtlNkwEDBw_Mniv64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8RWFPbtqclgEtQBnX2A0PYq1.jpg?f=fotoalbum_large


Op mijn systeem een mppt 450-200 bijgeplaatst. Nu heeft deze 2 kabels naar de accu welke met 1,20mtr naar de busbar lopen. Deze leg ik met 2x50mm2 kabels welke alle 4 even lang zijn. Tot zover geen vragen. Nu vraag ik me wel af hoe ik deze op de busbar af moet zekeren. Als ik alleen op kabelnivo kijk zou het 150 amp per + kabel zijn. Is dit juist of moetten de kabels eerst samenkomen op een losse busbar waarna ze met 1 zekering van 250 amp naar de hoofd busbar gaan?

  • HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 19:52
Beer070 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:22:
[...]

Als ik hem na de vakantie weer spreek zal ik het vragen. Wil je ook de serienummers en lay-out van de PV? Misschien nog de pincode van een bankpas?
Natuurlijk, alles!

Ik ben bezig met het afwegen van aanbiedingen Deye, maar krijg geen uitsluitsel over “geluid” of werkelijk lawaai.

Ik hoor steeds lawaai verhalen over de Deye en dan blijkt het de 04 te zijn. De 05 zou volgens de specialist beter moeten zijn maar bij een luister-bezoek was het voorbeeld “net naar de klant”. 05 heeft een proportionele ventilator aansturing. De 3 fase heeft in dezelfde ruimte als de 1 fase 3 omvormers, 3 ventilatoren en dus maar 1/3 van het luchtvolume en uittrede opening. Lijkt allemaal beter, maar ervaring is wat werkelijk telt. Een vergelijkbare omvormer die fanloos is en passief gekoeld wordt die vind ik niet.

Ik zoek ervaring met 3fase 05 waarbij de belasting telt ivm de proportionele aansturing.

Dus ja, graag, typenummer bij de belasting.

[ Voor 17% gewijzigd door HarDus op 19-06-2026 11:03 ]


  • Angel73
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:44

  • blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:09
bdl78 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:47:
[Afbeelding]


Op mijn systeem een mppt 450-200 bijgeplaatst. Nu heeft deze 2 kabels naar de accu welke met 1,20mtr naar de busbar lopen. Deze leg ik met 2x50mm2 kabels welke alle 4 even lang zijn. Tot zover geen vragen. Nu vraag ik me wel af hoe ik deze op de busbar af moet zekeren. Als ik alleen op kabelnivo kijk zou het 150 amp per + kabel zijn. Is dit juist of moetten de kabels eerst samenkomen op een losse busbar waarna ze met 1 zekering van 250 amp naar de hoofd busbar gaan?
Je accu sluit je aan via een power in. De omvormer sluit je aan via een distributor. De distributor heeft per aansluiting een zekering.

En je sluit een accu niet aan op de kop zijde van een busbar.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.


  • Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:19

Q

Au Contraire Mon Capitan!

bdl78 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:47:
[Afbeelding]


Op mijn systeem een mppt 450-200 bijgeplaatst. Nu heeft deze 2 kabels naar de accu welke met 1,20mtr naar de busbar lopen. Deze leg ik met 2x50mm2 kabels welke alle 4 even lang zijn. Tot zover geen vragen. Nu vraag ik me wel af hoe ik deze op de busbar af moet zekeren. Als ik alleen op kabelnivo kijk zou het 150 amp per + kabel zijn. Is dit juist of moetten de kabels eerst samenkomen op een losse busbar waarna ze met 1 zekering van 250 amp naar de hoofd busbar gaan?
In aanvulling op blaaspijp, liefst iets als https://www.victronenergy.nl/dc-distribution-systems/lynx-class-t-power-in met bijbehorende Class-T fuses. Zoek hier in het forum voor een toelichting eventueel.

  • jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-06 21:16
Ik ben een nieuw systeem aan het uitwerken, ditmaal voor mij zelf en ik een van mijn punten is dat het niet mag brommen. Een fan bij hoge load is acceptabel en wel te tweaken maar het zware brommen van de Multiplus II gaat me storen dus ik zoek een stiller alternatief. Victron ken ik de software ook dus dat heeft mijn voorkeur.

Is de 6k5 nu in praktijk stiller dan een Multiplus II ? En anders zou ik een Mulitplus Solar RS kunnen pakken maar als ik daar een 3 fase opstelling mee wil maken heb ik heel PV aansluitingen waar ik niets mee kan. Mist er nog iets aan de Multiplus RS tov de Multiplus 6k5 ?

Breedte van 3 x RS is wellicht op te lossen de prijs kan ik ook nog wel overheen komen maar ik vraag me wel af waarom er geen hoogfrequent Multiplus is . Iemand daar een idee over ?

  • HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-06 21:00

HRV

blaaspijp schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:47:
[...]
En je sluit een accu niet aan op de kop zijde van een busbar.
Als je al een goede zekering in je batterijbak hebt is dat natuurlijk wel mogelijk.
  • EEL heeft tegenwoordig een T-class zekering, weliswaar in de min, maar toch.
  • Yixiang V3 heeft nu ook een 300A zekering in de plus zitten
Dus daarmee kan je redeneren dat een extra T-class overkill is en kun je dus ook rustig een accu op de kop van een power in / busbar aansluiten.

  • Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:31
jjonkie schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:33:
Ik ben een nieuw systeem aan het uitwerken, ditmaal voor mij zelf en ik een van mijn punten is dat het niet mag brommen. Een fan bij hoge load is acceptabel en wel te tweaken maar het zware brommen van de Multiplus II gaat me storen dus ik zoek een stiller alternatief. Victron ken ik de software ook dus dat heeft mijn voorkeur.

Is de 6k5 nu in praktijk stiller dan een Multiplus II ? En anders zou ik een Mulitplus Solar RS kunnen pakken maar als ik daar een 3 fase opstelling mee wil maken heb ik heel PV aansluitingen waar ik niets mee kan. Mist er nog iets aan de Multiplus RS tov de Multiplus 6k5 ?

Breedte van 3 x RS is wellicht op te lossen de prijs kan ik ook nog wel overheen komen maar ik vraag me wel af waarom er geen hoogfrequent Multiplus is . Iemand daar een idee over ?
Half juni schijnt er een MultiRS zonder solar te komen.

https://community.victron...ulti-rs-6000-marine/54498

https://helionenergie.nl/...omvormer=victron-multi-rs

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP


  • jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-06 21:16
Thanks. Zal eens kijken.

Ik overweeg ook een deye 3f inverter maar weet niet hoe makkelijk die te sturen is zoals dynamic ess. Iemand ervaring met beide ?

  • Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:51
Wellicht eens Het grote Deye inverter (en accu) topic doorlezen :).

3jr geleden zat ik voor de zelfde keuze (icm andere factoren) en heb toen voor Victron gekozen, geen spijt van gehad.
(en toen betaalde je nog 2k voor de Multiplus 2 5000VA).

Hoe ik nu mijn Victron aanstuur, dat kon toen niet en zover ik weet zelfs nu nog ook niet met Deye.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh


  • jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-06 21:16
Multi RS is dus ook geen optie als echte vervanger van een Multplus

https://www.victronenergy...Multi_RS_Solar-pdf-nl.pdf
3.16. Beperkingen
Volledig ESS wordt niet ondersteund
De ondersteunt nog geen netcodes en ondersteunt daardoor nog niet volledig ESS installaties. Raadpleeg ESS functies
onderwerp voor meer details.
Opmerking: Voor zelfvoorzienend bedrijf en om teruglevering aan het elektriciteitsnet of het aggregaat te voorkomen, moet de
ESS modus worden ingesteld op "Accu's geladen houden”

  • blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:09
jjonkie schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:30:
Multi RS is dus ook geen optie als echte vervanger van een Multplus

https://www.victronenergy...Multi_RS_Solar-pdf-nl.pdf


[...]
Dit is oude informatie, inmiddels zijn er een paar nieuwe versies firmware geweest. En is het bij mijn weten volledig ondersteund. Ik heb er zelf 3 hangen en geen opmerkingen

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

blaaspijp schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:02:
[...]

Dit is oude informatie, inmiddels zijn er een paar nieuwe versies firmware geweest. En is het bij mijn weten volledig ondersteund. Ik heb er zelf 3 hangen en geen opmerkingen
Nou... technisch gezien is dat nog steeds zo toch? in het VRM dashboard van de Multi-RS-Solar staat dat het ESS extern (op de GX) wordt gemanaged, in plaats van op de omvormer zelf.

In die combinatie werkt ESS en DESS prima met de MRS hardware.

Wat betreft Deye zijn er wat filmpjes hoe je peakshaving inregelt, en er is geloof ik ook een Deye AI Copilot oplossing in de Deye cloud.

Wat mij betreft ben ik meer fan van alles zelf onder controle kunnen houden, en dat ik ook weet en snap welke externe afhankelijkheden ik heb in de energievoorziening. Er worden interessante stukjes geschreven wat er zou gebeuren als Trump zou verbieden om Amazon Web Services (AWS) te leveren aan Europa. Voor zover ik nu weet gaan dan heel veel technische installaties onderuit, maar is de impact op Victron beperkt. (overigens zou hetzelfde voor China of Israel kunnen gelden, en in het huidige geopolitieke domein is dat van: "dat gaat nooit gebeuren" verandert in "We kunnen ons dit voorstellen")

  • vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:26
Ik zit met een "situatie".

Afgelopen maanden heb ik mijn groepenkast een flinke upgrade gegeven met als doel de mogelijkheid om off-grid te gaan draaien. In het huis heb ik een groepenkast met 6 groepen die enkel het huis voeden, vanaf de hoofdschakelaar gaat een kabel naar de garage, vanaf daar een kabel retour naar het huis. In de garage heb ik alle zware verbruikers zitten zoals de zonnepanelen (7000 watt), een laadpaal en een jacuzzi. Alles is 1 fase.

Echter heb ik alles al een tijd keurig draaien via de ac-in bidirectioneel. Ik heb 2 stuks multiplus aan de muur hangen die parallel werken. Het draait al circa een jaar of 2 perfect met 6 stuks pylontech us5000.

Wat is er aan de hand; ik heb afgelopen weekend ook de ac-out bedraad met als doel het hele huis achter de multiplus te laten werken. Bij het omschakelen van parallel naar het net naar de ac-out klapt de aardlek van de ac-in er uit. Heb het een uur laten draaien voordat ik er achter was. Kortom je kan stellen dat het eilandbedrijf correct werkt, de zonnepanelen werken netjes door, alles zou in theorie blijven draaien zodat het net totdat de accu leeg is.

Echter op het moment dat ik de hoofdschakelaar van het net weer aan zet, hoor je in de 30 seconden de multiplus (denk ik) synchroniseren, de bromtoon gaat 2 keer heel iets omhoog, vervolgens klikken de relais open in de multiplus van de ac-in en bats de aardlek achter de 2 groepen die de ac-in beveiligen (en de hoofdzekering van 40a) klapt om.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn. Alles is netjes gescheiden, alles nagelopen, ik kom er niet uit. Uiteraard heb ik in de ess assistant aangegeven dat de pv achter de ac-out zit. Ik heb nu de omschakelaar weer even terug gezet zodat alles werkt zonder de ac-out en weer parallel en het systeem draait weer als voorheen. De aardlek die voor de ac-in zit (die er uit klapt) is een hager CDA-540g 0,03a. Zou deze in de nieuwe situatie te gevoelig zijn? Als je uit gaat van selectiviteit zou deze in theorie 0,3 mogen of moeten zijn.

Op de foto's; let niet op de bos kabels, het is nog in afwerking. Op de remote console heb ik "positie van elektriciteits belasting" op ac-in en ac-out staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U04ES_R7hvMVfYPPp8SVQ6uY3ww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0t1ZjNtjbKi0SRgbc3qajPX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXDoK7_ye5nn06syPWf3qO1Dr20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r96Yhs2zWW3VpHRSjC7B6DII.jpg?f=fotoalbum_large

  • Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@vanWalsum Als je het net terug inschakelt is dat dan op beide multiplussen of maar op 1?
en zonnepanelen zijn een energie op wekker geen verbruiker. Als een diff eruit knalt dan is het teken dat je ergens een aardingsfout hebt.
Ik weet niet hoe dat zit bij de 5kVA varianten maar de aardingen zijn die intern met elkaar door verbonden? Want ik weet wel dat er ergens in de handleiding staat dat je de aarding goed moet aansluiten.

Bij de 10kVA variant is het een metalen strip waar je maar 1 aarding moet op aansluiten :D

@bdl78 ben misschien te laat maar in de handleiding staat 70mm² tot 2m lengte dan is het 2x70mm². In principe leg je al de kabels op 1 aansluiting maar dat gaat niet zonder kunst en vliegwerk dus zul je 2 zekering plaatsen moeten gebruiken. Als zekering dan 2x125A. als ook koop een Lynx Distributor of power in (deze laatste is dan aanpassen voor zekeringen) erbij ;)

[ Voor 115% gewijzigd door Damic op 21-06-2026 13:32 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag


  • Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:46
En toch ook nog eens heel goed kijken of je niet ergens een 0 hebt doorverbonden waar dat niet hoort. Geeft ook dit gedrag. 0 van AC-in en AC-out moeten gescheiden blijven.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem


  • vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:26
Damic schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:12:
@vanWalsum Als je het net terug inschakelt is dat dan op beide multiplussen of maar op 1?
en zonnepanelen zijn een energie op wekker geen verbruiker. Als een diff eruit knalt dan is het teken dat je ergens een aardingsfout hebt.
Ik weet niet hoe dat zit bij de 5kVA varianten maar de aardingen zijn die intern met elkaar door verbonden? Want ik weet wel dat er ergens in de handleiding staat dat je de aarding goed moet aansluiten.

Bij de 10kVA variant is het een metalen strip waar je maar 1 aarding moet op aansluiten :D

@bdl78 ben misschien te laat maar in de handleiding staat 70mm² tot 2m lengte dan is het 2x70mm². In principe leg je al de kabels op 1 aansluiting maar dat gaat niet zonder kunst en vliegwerk dus zul je 2 zekering plaatsen moeten gebruiken. Als zekering dan 2x125A. als ook koop een Lynx Distributor of power in (deze laatste is dan aanpassen voor zekeringen) erbij ;)
Ik schakel het net in op beide multiplussen. De 2 installatieautomaten zitten op 1 aardlek. Heb net nogmaals alles met de vinger nagelopen maar in eilandbedrijf is de 0 echt strikt gescheiden. Ik heb de behuizingen van de multiplussen niet apart geaard. Ik meende te lezen dat als je de ac-in / ac-out gewoon via de aardrail in de verdeler aansluit het automatisch doorverbonden is met het chassis van de multiplus. Echter is dit misschien nog een aandachtspunt maar die de reden dat de ac-in aardlek zich uitschakelt. Ik vind het een lastig mirakel.

  • pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:01

pvg

30mA is te krap voor een heel huis. Je eindgroepen zitten al achter 30mA aardleks als het goed is. Gebruik voor de ac-in en ac-out van de MP een 300mA selectieve aardlek.
En zoals eerder genoemd: zorg er voor dat de nullen van ac-in en ac-out gescheiden zijn.
Japie.G schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:27:
En toch ook nog eens heel goed kijken of je niet ergens een 0 hebt doorverbonden waar dat niet hoort. Geeft ook dit gedrag. 0 van AC-in en AC-out moeten gescheiden blijven.
Ik heb deze fout zelf al 2x per ongeluk gemaakt. Dus als ik het zou hebben aangelegd dan zou ik ook eerst weer alle nul leidingen nalopen.

  • vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:26
Ik ga een de Hager CDA540g vervangen voor een Hager CFA540g. (30ma vs 300ma). Een type s kan ik niet vinden van Hager, heb helaas geen ruimte voor een 3p+n. Ben benieuwd op het hiermee goed gaat.

Na wat research lijkt het normaal gedrag als het systeem weer koppelt aan het net vanuit eilandbedrijf. Dan gaat er meer dan 30ma lekstroom lopen omdat de nul aan de aarde koppeling omschakelt.

En als dat niet werkt dan moet er ergens een fout zitten, maar kan het met geen mogelijkheid ontdekken. Voorlopig draaien we weer even parallel aan het net. Ik neem aan dat dit geen kwaad kan gezien de pv nu weer op de ac-in gekoppeld is en niet op de ac-out? Heb de Ess Assistant niet aangepast.

  • ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:20

ErikKo

Rippie

Japie.G schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:59:
Dank voor alle input over de al dan niet te gebruiken aardleks op de ac-in/ac-out. Mijn treinkronkels zijn dus niet zo gek, ik zie nav de vraag ook al weer verschillende oplossingen voorbij komen.

Consensus voor de meest safe, en kosten effectieve manier is dus volgens mij om een losse selectieve aardlekschakelaar te gebruiken icm een installaiteautomaat, Ik denk dan liever een C25 als een B25 nietwaar? Tekening wordt dan als volgt:

[Afbeelding]

Ik ga er nog wat studie op plegen of dit nou in elke situatie zin heeft. Nogmaals dank voor de input.
Heb je ook een high-res versie van dit diagram? De kleine lettertjes zijn niet goed leesbaar. :)

  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
vanWalsum schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:19:
Na wat research lijkt het normaal gedrag als het systeem weer koppelt aan het net vanuit eilandbedrijf. Dan gaat er meer dan 30ma lekstroom lopen omdat de nul aan de aarde koppeling omschakelt.
Ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt?

  • Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb hiervoor volgens mij een aardpen gekregen, mijn geval 4.5 meter diep.

Aarde komt standaard van liander (die koppelt de 0 achter de hoofdzekering aan de aarde)
Mocht er iets zijn aan lianders zijde, door graven of onderhoud, heb ik geen aarde meer in eilandmodus en dat is niet perse wat je wilt.

Meting van de eigen aardpen is 0.15 Ohm.

  • vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:26
NTS schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:31:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt?
In eilandbedrijf koppelt de multiplus de aarde aan de 0. Als hij weer netstroom heeft koppelt hij deze weer los. Ground relay.

  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ja, maar dat PE-N los koppelen zou toch voor het weer aan het net koppelen moeten gebeuren? Dan heeft het verder geen invloed op een aardlek die voor de MP zit.

  • vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:26
NTS schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:08:
Ja, maar dat PE-N los koppelen zou toch voor het weer aan het net koppelen moeten gebeuren? Dan heeft het verder geen invloed op een aardlek die voor de MP zit.
Klopt hoor. Maar wellicht zorgt het toch voor een grotere lekstroom dan 30ma. Daarom eerst naar een 300ma voor de ac-in proberen.

  • bdl78
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07:59
blaaspijp schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:47:
[...]

Je accu sluit je aan via een power in. De omvormer sluit je aan via een distributor. De distributor heeft per aansluiting een zekering.

En je sluit een accu niet aan op de kop zijde van een busbar.
Hoi Blaaspijp,


De power in is omgebouwd naar zekeringen dus iedere ingang heeft een mega150 in het circuit. De accu heeft een tclass zekering dus in theory mag deze voor nu nog ff op de zijkant. De volgende power in ligt klaar om gemonteerd te worden. Misschien dat de accu dan wel via de normale weg komt. Lastige is dat deze dan wat langer moet worden omdat deze naar boven door de goot moet. Als het goed is komt er eind deze maand nog een yixiang bij en komt het totaal op 32kw.

  • HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-06 21:00

HRV

vanWalsum schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:19:
Ik ga een de Hager CDA540g vervangen voor een Hager CFA540g. (30ma vs 300ma). Een type s kan ik niet vinden van Hager, heb helaas geen ruimte voor een 3p+n. Ben benieuwd op het hiermee goed gaat.

Na wat research lijkt het normaal gedrag als het systeem weer koppelt aan het net vanuit eilandbedrijf. Dan gaat er meer dan 30ma lekstroom lopen omdat de nul aan de aarde koppeling omschakelt.

En als dat niet werkt dan moet er ergens een fout zitten, maar kan het met geen mogelijkheid ontdekken. Voorlopig draaien we weer even parallel aan het net. Ik neem aan dat dit geen kwaad kan gezien de pv nu weer op de ac-in gekoppeld is en niet op de ac-out? Heb de Ess Assistant niet aangepast.
Die zijn er wel hoor @vanWalsum, alleen niet als aardlekautomaat, maar wel als aardlekschakelaar.
  • Hager CPA463G Aardlekschakelaar Selectief (63A)
  • Hager CPA440G Aardlekschakelaar Selectief (40A)
Zie https://mdhelektroshop.nl/hager-cpa-440-g-als-4p-40a-300ma-6ka-sel-bicon

  • Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:40
bdl78 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:53:
[...]

Hoi Blaaspijp,


De power in is omgebouwd naar zekeringen dus iedere ingang heeft een mega150 in het circuit. De accu heeft een tclass zekering dus in theory mag deze voor nu nog ff op de zijkant. De volgende power in ligt klaar om gemonteerd te worden. Misschien dat de accu dan wel via de normale weg komt. Lastige is dat deze dan wat langer moet worden omdat deze naar boven door de goot moet. Als het goed is komt er eind deze maand nog een yixiang bij en komt het totaal op 32kw.
Ik ga het waarschijnlijk ook zo maken (maar heb nog wel de optie om het anders te doen). Ik wil eigenlijk de twee Yixiang kasten parallel aansluiten en daarna kruislings (+ box 1 en - box 2) op de Power In. Ik wil 70mm2 gebruiken wat voor zover ik kan berekenen ruim voldoende is bij 0.5C.

"If it ain't broke, don't fix it!"


  • onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@bdl78 Ik neem maar aan dat je 32kWh bedoeld, dat je 32kw schrijft vindt ik maar verwarrend.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.


  • vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:26
HRV schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:24:
[...]

Die zijn er wel hoor @vanWalsum, alleen niet als aardlekautomaat, maar wel als aardlekschakelaar.
  • Hager CPA463G Aardlekschakelaar Selectief (63A)
  • Hager CPA440G Aardlekschakelaar Selectief (40A)
Zie https://mdhelektroshop.nl/hager-cpa-440-g-als-4p-40a-300ma-6ka-sel-bicon
Klopt. Maar helaas heb ik nog maar 2 modules ruimte in m’n kast 😅

  • bdl78
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07:59
onetime schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:40:
@bdl78 Ik neem maar aan dat je 32kWh bedoeld, dat je 32kw schrijft vindt ik maar verwarrend.
Ja idd.

  • HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 19:52
Als je de correctie al weet, wat is er dan verwarrend? De correctie verwart slechts het gesprek. Net als mijn bijdrage hier.

[ Voor 12% gewijzigd door HarDus op 23-06-2026 08:32 ]


  • onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@HarDus 32kW aan AC vermogen is ook mogelijk; als iedereen meteen expliciet is waar het om gaat is het voor iedereen duidelijker.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.


  • Angel73
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:44
Met alle info uit dit topic ben ik inmiddels zo ver dat ik denk dat ik weet hoe ik het ga bouwen.

Dit wordt de schakelkast in de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnQY7-Xor0D0Vp9q7f9vsd-1zHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YL4XAqQL38XO2oeynGQzWByt.png?f=fotoalbum_large

En dit wordt de opslag/noodstroom oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kn6Gb0NZwPsLaOLmr3mjvPGVtpg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w4yzDTiLaqfS1V2jredLTEWD.png?f=fotoalbum_large

Ik sta open voor op en aanmerkingen voor ik de daadwerkelijke bestellingen ga plaatsen.

  • Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
@Angel73 Ik zou de hoofdschakelaar direct op je netkabel zetten en daarna pas andere automaten. Nu blijft er spanning op je remautomaat staan als je je hoofdschakelaar uit zet. En als je ze omwisselt voegt een remautomaat niets toe. Want na je hoofdschakelaar gaat het toch al door een B25.

Vanwaar de keuze voor een losse meter? De MP kan zelf de AC-in en AC-out uitlezen.

[ Voor 64% gewijzigd door Noord27 op 23-06-2026 13:22 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60


  • JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:02
Angel73 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:49:
Met alle info uit dit topic ben ik inmiddels zo ver dat ik denk dat ik weet hoe ik het ga bouwen.

Dit wordt de schakelkast in de meterkast:

[Afbeelding]

En dit wordt de opslag/noodstroom oplossing:
[Afbeelding]

Ik sta open voor op en aanmerkingen voor ik de daadwerkelijke bestellingen ga plaatsen.
Ik zie het nut van die remautomaten niet zo - je kunt in het victronsysteem gewoon maximale stroomsterkte instellen (zowel net in/uit als mp in/uit), dan heb je die niet nodig. En wat doet die brug in de nul bij de omschakelaar? Goed controleren dat de nul van de ac-uit nergens verbinding maakt met de nul van de ac-in, dat knalt.

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 23-06-2026 13:19 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Pagina: 1 ... 74 75 Laatste