• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-08 17:37
vanWalsum schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:19:

Na wat research lijkt het normaal gedrag als het systeem weer koppelt aan het net vanuit eilandbedrijf. Dan gaat er meer dan 30ma lekstroom lopen omdat de nul aan de aarde koppeling omschakelt.

En als dat niet werkt dan moet er ergens een fout zitten, maar kan het met geen mogelijkheid ontdekken.
Puur uit interesse, aangezien er meer mensen zijn waar de aardlek tript en men er zeker van is dat alles goed zit: "Hoe loopt bij jouw de aansluiting aarde voor (AC-IN) en achter (AC-OUT) de installatie ? Is dit gedeeld of apart uitgevoerd ?".
Angel73 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:49:
Met alle info uit dit topic ben ik inmiddels zo ver dat ik denk dat ik weet hoe ik het ga bouwen.

Dit wordt de schakelkast in de meterkast:

[Afbeelding]
Van rechts naar links: Hoofdschakelaar -> Aardlek -> Rem Automaat -> Aftakken naar kWh meter + AC-IN

• DoMoFo
Noord27 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:17:
Vanwaar de keuze voor een losse meter? De MP kan zelf de AC-in en AC-out uitlezen.
Aangezien ik mij dat ook altijd heb afgevraagd: "Heeft iemand dat eens goed, lang (30d) en nauwkeurig na gemeten?"

Victron zegt hier zelf over:

20.2.6. Q6: I see incorrect current (amps) or power readings on my EGX

The general answer is: the Multi and Quattros are not measurement instruments, they are inverter/chargers, and the measurements shown are a best effort delivery.

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-08 19:05
JBtL schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:17:
[...]

Ik zie het nut van die remautomaten niet zo - je kunt in het victronsysteem gewoon maximale stroomsterkte instellen (zowel net in/uit als mp in/uit), dan heb je die niet nodig.
Automaten dienen niet om stroom te beperken tot een apparaat, maar om kabels te beveiligen tegen oververhitting (door een harde kortsluiting en/of langdurige overbelasting).

Zomaar vertrouwen dat de omvormer dit naleeft is niet voldoende voor de wetgever (althans in België). Je kijkt naar de maximale stromen die kunnen lopen (vanuit de stroombronnen: net & omvormer) en dimensioneert daar je zekeringen en kabels op.

Ter illustratie:
Mijn Multi RS (installatie in opbouw) mag max 50A ontvangen op AC-in (mijn net aansluiting is 40A 3x400V+N) en kan max 25A toevoegen bij power assist: ik ben nog aan het kiezen of het een 40 of 50A automaat wordt voor de AC-in, en aan andere kan op AC-out1 een 63A automaat zo dicht mogelijk achter de omvormer. Overkill much, maar ik ga nooit te weinig hebben. Waarschijnlijk gaat de omvormer zelf eerder in overload protection. Mijn kabels en automaten zijn prima voorzien om nog extra omvormers in parallel te zetten mocht Victron dit ooit ondersteunen.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:44
Gunther.S schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:02:
[...]

Automaten dienen niet om stroom te beperken tot een apparaat, maar om kabels te beveiligen tegen oververhitting (door een harde kortsluiting en/of langdurige overbelasting).

Zomaar vertrouwen dat de omvormer dit naleeft is niet voldoende voor de wetgever (althans in België). Je kijkt naar de maximale stromen die kunnen lopen (vanuit de stroombronnen: net & omvormer) en dimensioneert daar je zekeringen en kabels op.

Ter illustratie:
Mijn Multi RS (installatie in opbouw) mag max 50A ontvangen op AC-in (mijn net aansluiting is 40A 3x400V+N) en kan max 25A toevoegen bij power assist: ik ben nog aan het kiezen of het een 40 of 50A automaat wordt voor de AC-in, en aan andere kan op AC-out1 een 63A automaat zo dicht mogelijk achter de omvormer. Overkill much, maar ik ga nooit te weinig hebben. Waarschijnlijk gaat de omvormer zelf eerder in overload protection. Mijn kabels en automaten zijn prima voorzien om nog extra omvormers in parallel te zetten mocht Victron dit ooit ondersteunen.
Ja, ok - ik zie hem nu - bij 1-fase 1x40A aansluiting loop je al snel tegen de max van de groepenkast aan. Ik zat te denken vanuit mijn situatie met 3x25A - daar zijn juist de inkomende kabels zo beveiligd dat de stroom nooit boven de 40A komt - door 15A 'buffer' heb je dan geen remautomaat nodigt als je de AC-uit tenminste ook op 25A beveiligt.

[ Voor 3% gewijzigd door JBtL op 23-06-2026 14:21 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
DmC1982 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:11:
Vanochtend heb ik de laatste softwarematige horde genomen en de koppeling gemaakt tussen Home Assistant en mijn Cerbo GX. Ik gebruik het bekende dbus-mqtt-grid script op de Cerbo om via Mosquitto mijn slimme meters (vanuit HA samengevoegd) virtueel als hoofdmeter aan Victron te voeren. Het was even puzzelen met de configuratie en de mappen op de Cerbo, maar het werkt nu echt superstrak. Ik had dit overigens eerst via Node-RED geprobeerd. Dat ging met één fase nog wel goed, maar zodra ik de data van de andere twee fases erbij ging pushen, trok de Cerbo het niet meer en crashte hij letterlijk elke 10 tot 20 seconden. Die route heb ik dus vrij snel moeten laten varen.

Vandaag ben ik voor het eerst het accupakket (2x Docan Panda 48kWh met KS48300 BMS) volledig aan het ontladen om de boel netjes te kalibreren. Hij staat nu al een hele tijd steady met 18.3 kW te ontladen (EV en teruglevering net). Bizar om die getallen op je dashboard te zien staan!

[Afbeelding]

Vanmorgen ook de ultieme stresstest gedaan: de EV aan de lader gegooid en tegelijk andere zware dingen in huis aangezet. Normaal was dit het moment dat mijn automaten begonnen te klappen op mijn 3x25A aansluiting. Nu? Helemaal niets aan de hand. De batterijen vangen perfect die basis van 18.3 kW op, en de rest wordt naadloos aangevuld vanuit de PV-panelen en het stroomnet.

Aankomende maandag ontvang ik nog wel de twee overige Hager 0.5 stroomspoelen, zodat ik de officiële Victron Energy meter fysiek kan gaan aansluiten. Het nadeel daarvan is alleen dat die hardwarematige meter maar één netaansluiting tegelijk kan registreren, terwijl ik twee slimme meters heb. Met mijn huidige Home Assistant oplossing heb ik mooi de gecombineerde gegevens van beide meters te pakken. Deze MQTT-data ververst 'maar' elke seconde (1Hz). Dat is natuurlijk een heel stuk trager dan de 100 keer per seconde van de officiële Victron meter, maar de praktijktest van vandaag heeft wel bewezen dat die 1 seconde in de praktijk ruim goed genoeg is om de load keurig aan te sturen zonder klappende automaten.

Voor de liefhebbers, hier nog even een korte video voor een indruk van het geluid als hij vol aan het werk is. Ik ben in ieder geval ontzettend blij dat deze hele setup lekker in de garage staat en niet in huis! :)
[YouTube: Victron]
Ik heb toch nog een vraagje.
Via de specs zie ik overal een nominale ontlaad en laadstroom van 100A en een maximale stroom van 200 en 300A.
Met hoeveel ampere laad en ontlaad jij tijdens normaal bedrijf gedurende de hele dag?
100A lijkt me vrij weinig om een 48kwh accu te laden, dat is maar 5kw toch?
Dan kun je toch nooit maximaal gebruik maken van je PV of negatieve energie prijzen?
Volgens mij maak ik ergens een denk fout maar ik snap nog niet zo goed waar.
Mijn gevoel zegt dat 3 losse 16kwh accu's dan beter zijn met elk een eigen 100A BMS via een busbar.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Iemand hier ervaringen met Adler EF3 zekeringen en hun temperatuur in een Lynx Distributor of gewone PowerIn? Ik was vanochtend een stress test aan het doen met ~300A DC, en mat +/-55 graden op het keramische deel van de zekering, zonder dat ik de kap van de Distributor geplaatst had. Ik overweeg wat extra gaten te maken in de kap voor wat meer ventilatie..

• DoMoFo
HomegrownBGP schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:33:
Iemand hier ervaringen met Adler EF3 zekeringen en hun temperatuur in een Lynx Distributor of gewone PowerIn? Ik was vanochtend een stress test aan het doen met ~300A DC, en mat +/-55 graden op het keramische deel van de zekering, zonder dat ik de kap van de Distributor geplaatst had. Ik overweeg wat extra gaten te maken in de kap voor wat meer ventilatie..
De EF3's zijn niet de meest efficiënte ;) , in Victron Community kwam iemand met dit lijstje:

Mega fuse: 10.4 W
Class-T fuse: 12 W
EF3 fuse: 27.5 W
DC breaker: 75 W

De Lynx T-Class heeft ieg al wat extra ventilatie gaten tov Distributor / PowerIn.

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
DoMoFo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:40:
[...]

De EF3's zijn niet de meest efficiënte ;) , in Victron Community kwam iemand met dit lijstje:

Mega fuse: 10.4 W
Class-T fuse: 12 W
EF3 fuse: 27.5 W
DC breaker: 75 W

De Lynx T-Class heeft ieg al wat extra ventilatie gaten tov Distributor / PowerIn.
Ja, daar was ik van op de hoogte inderdaad.. jammergenoeg past zo'n T-class niet in de Distributor, en om nou voor één aansluiting al dat spul te kopen ..

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:10
DoMoFo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:46:
Aangezien ik mij dat ook altijd heb afgevraagd: "Heeft iemand dat eens goed, lang (30d) en nauwkeurig na gemeten?"
Ik gebruik de AC-OUT en AC-IN gegevens voor diverse korte-termijn berekeningen voor Watt en Ampere.
Voor mijn 'grid' meting (typisch kWh) heb ik een separate elektriciteitsmeter (ET340). Voor de zonne-energie heb ik eveneens een separate meter (ook ET340).
Mijn ervaring is dat de AC-IN flink kan verschillen met de Grid-ET340 (Watt) als deze hetzelfde zouden moeten zijn. Dat geldt ook voor de AC-OUT, de Solar-ET340 en de metingen van mijn SolarEdge zelf.
En ja, ik weet van "eigen verliezen", "conversie verliezen" etc.

Voor zover ik weet zijn de metingen van AC-IN en AC-OUT benaderingen op basis van stroomsterkte, voltage en tijdmetingen. Dit is aardig voor korte perioden (minuten tot een uur) maar boven een dag worden de verschillen naar mijn idee te groot.
En, als mensen er blij mee zijn, vooral doen, het kan meestal geen kwaad.

Een mens leert van zijn fouten. Ik heb in mijn leven heel veel geleerd.

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-08 15:59
HomegrownBGP schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:57:
[...]

Ja, daar was ik van op de hoogte inderdaad.. jammergenoeg past zo'n T-class niet in de Distributor, en om nou voor één aansluiting al dat spul te kopen ..
Kan iemand vertellen over power verlies voor NH00 en NH01 zekeringen?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Angel73
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 14-08 16:59
Noord27 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:17:
@Angel73 Ik zou de hoofdschakelaar direct op je netkabel zetten en daarna pas andere automaten. Nu blijft er spanning op je remautomaat staan als je je hoofdschakelaar uit zet. En als je ze omwisselt voegt een remautomaat niets toe. Want na je hoofdschakelaar gaat het toch al door een B25.
Daar zeg je zo wat. Bedankt voor de tip.

[ Voor 8% gewijzigd door Angel73 op 23-06-2026 17:44 ]

• Angel73
DoMoFo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:41:
[...]

Van rechts naar links: Hoofdschakelaar -> Aardlek -> Rem Automaat -> Aftakken naar kWh meter + AC-IN
Ik begrijp niet goed wat je hier mee bedoeld.

• DoMoFo
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:12:
[...]

Ik gebruik de AC-OUT en AC-IN gegevens voor diverse korte-termijn berekeningen voor Watt en Ampere.
Voor mijn 'grid' meting (typisch kWh) heb ik een separate elektriciteitsmeter (ET340). Voor de zonne-energie heb ik eveneens een separate meter (ook ET340).
Mijn ervaring is dat de AC-IN flink kan verschillen met de Grid-ET340 (Watt) als deze hetzelfde zouden moeten zijn. Dat geldt ook voor de AC-OUT, de Solar-ET340 en de metingen van mijn SolarEdge zelf.
En ja, ik weet van "eigen verliezen", "conversie verliezen" etc.

Voor zover ik weet zijn de metingen van AC-IN en AC-OUT benaderingen op basis van stroomsterkte, voltage en tijdmetingen. Dit is aardig voor korte perioden (minuten tot een uur) maar boven een dag worden de verschillen naar mijn idee te groot.
En, als mensen er blij mee zijn, vooral doen, het kan meestal geen kwaad.
Ok dat is duidelijk, eindelijk een ervaring uit de praktijk... Het Victron statement "best effort" is dus niet alleen een incentive om meer meters te verkopen :) (voor wie dat mocht denken). Maar accurate metingen lijken mij essentieel voor NOM en dynamisch op- en afschalen PV wanneer je een supported combi hebt. Maar dat moet iedereen zelf bepalen idd 8-) .
Angel73 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:35:
[...]

Ik begrijp niet goed wat je hier mee bedoeld.
Dat je de volgorde van de diverse componenten zoals die in je tekening staan vanaf het net gezien moet aanpassen.

Jouw aansluiting begint vanaf de hoofdschakelaar, niet ervoor. Een aardlek hoort achter een automaat, niet ervoor. Jouw Energie meter hoort voor een automaat, niet erachter. Dus op basis van eerdere post zou _ik_ de volgorde aanpassen. En dan eindig je dus vanaf de automaat met een splitsing naar zowel energie meter als AC-IN.

Lees tevens dit topic goed door mbt de argumenten voor het gebruik van een selectieve aardlek op de AC-IN en AC-OUT.
DoMoFo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:40:
[...]
Ok dat is duidelijk, eindelijk een ervaring uit de praktijk... Het Victron statement "best effort" is dus niet alleen een incentive om meer meters te verkopen :) (voor wie dat mocht denken). Maar accurate metingen lijken mij essentieel voor NOM en dynamisch op- en afschalen PV wanneer je een supported combi hebt. Maar dat moet iedereen zelf bepalen idd 8-) .
Dat is inderdaad interessant. Ik heb een VM-3P75CT meter met de klemmen direct op de ingaande draden van de hoofdschakelaar. Als ik mijn omschakelaars zo instel dat alles via de Multiplus loopt dan zie ik vrijwel geen verschil tussen ESS aansturing via de externe meter of via de Multiplus ingebouwde grid meter. De aansturing via de Multiplus lijkt iets rustiger (ik denk lagere update frequentie) dan die van de losse meter.

In het geval van de losse meter zie ik af en toe bij volle PV productie en een heel lage load in huis (met slechte power factor daardoor) dat ESS een beetje begint te zoeken. Dan schommelt de meter snel heen en weer tussen bijvoorbeeld 300W import en 300W export, terwijl er eigenlijk geen verandering is. Meestal is dan de power factor berekening ook niet helemaal logisch in dat geval, want in VA zie je geen schommeling maar in W wel.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:19
DoMoFo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:40:
[...]

[...]

Dat je de volgorde van de diverse componenten zoals die in je tekening staan vanaf het net gezien moet aanpassen.

Jouw aansluiting begint vanaf de hoofdschakelaar, niet ervoor. Een aardlek hoort achter een automaat, niet ervoor. Jouw Energie meter hoort voor een automaat, niet erachter. Dus op basis van eerdere post zou _ik_ de volgorde aanpassen. En dan eindig je dus vanaf de automaat met een splitsing naar zowel energie meter als AC-IN.

Lees tevens dit topic goed door mbt de argumenten voor het gebruik van een selectieve aardlek op de AC-IN en AC-OUT.
Volgens mij plaats je een automaat altijd na een aardlekschakelaar..je mag daarna max. 4 groepen per aardlekschakelaar aansluiten.

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-08 22:32
vanWalsum schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:02:
Ik zit met een "situatie".

Afgelopen maanden heb ik mijn groepenkast een flinke upgrade gegeven met als doel de mogelijkheid om off-grid te gaan draaien. In het huis heb ik een groepenkast met 6 groepen die enkel het huis voeden, vanaf de hoofdschakelaar gaat een kabel naar de garage, vanaf daar een kabel retour naar het huis. In de garage heb ik alle zware verbruikers zitten zoals de zonnepanelen (7000 watt), een laadpaal en een jacuzzi. Alles is 1 fase.

Echter heb ik alles al een tijd keurig draaien via de ac-in bidirectioneel. Ik heb 2 stuks multiplus aan de muur hangen die parallel werken. Het draait al circa een jaar of 2 perfect met 6 stuks pylontech us5000.

Wat is er aan de hand; ik heb afgelopen weekend ook de ac-out bedraad met als doel het hele huis achter de multiplus te laten werken. Bij het omschakelen van parallel naar het net naar de ac-out klapt de aardlek van de ac-in er uit. Heb het een uur laten draaien voordat ik er achter was. Kortom je kan stellen dat het eilandbedrijf correct werkt, de zonnepanelen werken netjes door, alles zou in theorie blijven draaien zodat het net totdat de accu leeg is.

Echter op het moment dat ik de hoofdschakelaar van het net weer aan zet, hoor je in de 30 seconden de multiplus (denk ik) synchroniseren, de bromtoon gaat 2 keer heel iets omhoog, vervolgens klikken de relais open in de multiplus van de ac-in en bats de aardlek achter de 2 groepen die de ac-in beveiligen (en de hoofdzekering van 40a) klapt om.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn. Alles is netjes gescheiden, alles nagelopen, ik kom er niet uit. Uiteraard heb ik in de ess assistant aangegeven dat de pv achter de ac-out zit. Ik heb nu de omschakelaar weer even terug gezet zodat alles werkt zonder de ac-out en weer parallel en het systeem draait weer als voorheen. De aardlek die voor de ac-in zit (die er uit klapt) is een hager CDA-540g 0,03a. Zou deze in de nieuwe situatie te gevoelig zijn? Als je uit gaat van selectiviteit zou deze in theorie 0,3 mogen of moeten zijn.

Op de foto's; let niet op de bos kabels, het is nog in afwerking. Op de remote console heb ik "positie van elektriciteits belasting" op ac-in en ac-out staan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben erg blij. Ik heb de 30ma aardlekschakelaar voor de ac-in vervangen voor een 300ma. Vervolgens de omschakelaar weer zo gezet dat het hele huis/zon/groepenverdelers/alles achter de ac-out zit en niks met de ac-in van doen heeft, daarna de stroom weer ingeschakeld op de hoofdschakelaar, en als de multiplussen de ac-in weer aankoppelen klapt hij er niet uit!! Ik ben erg blij. Kortom, project bijna klaar.

@DoMoFo ik heb de aarde van de ac-in gewoon aangesloten op de aardrail die het huis binnen komt via de aardpen in de kruipruimte, of dezelfde aardrail zit ook de ac-out verbonden.

Bedankt voor de tips over de aardlek!

Hier even een demonstratie wat er gebeurt als ik de hoofdschakelaar uit zet. Echt een geweldig gevoel! Laat het net nu maar een keer wegvallen. Wat me overigens opvalt is dat bij netuitval, de multiplus even naar 52hz gaat zodat de enphase micro's uitschakelen, deze komen na een seconde of 30 weer netjes terug in eilandbedrijf. Wat ook opvalt is dat als hij het net weer koppelt, hij een minuut of 5 neemt om het net weer op nul te krijgen. Als netmeter gebruik in de CM-3P75CT. De verversingssnelheid is trouwen enorm in vergelijk met de ET112.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3io21nLX19DJceFdM6WSiI04B0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrBo0OcE55rv2ebPdn0ASP4l.jpg?f=fotoalbum_large

• Marlon12
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-08 08:49
NTS schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:56:
[...]

Dat is inderdaad interessant. Ik heb een VM-3P75CT meter met de klemmen direct op de ingaande draden van de hoofdschakelaar. Als ik mijn omschakelaars zo instel dat alles via de Multiplus loopt dan zie ik vrijwel geen verschil tussen ESS aansturing via de externe meter of via de Multiplus ingebouwde grid meter. De aansturing via de Multiplus lijkt iets rustiger (ik denk lagere update frequentie) dan die van de losse meter.

In het geval van de losse meter zie ik af en toe bij volle PV productie en een heel lage load in huis (met slechte power factor daardoor) dat ESS een beetje begint te zoeken. Dan schommelt de meter snel heen en weer tussen bijvoorbeeld 300W import en 300W export, terwijl er eigenlijk geen verandering is. Meestal is dan de power factor berekening ook niet helemaal logisch in dat geval, want in VA zie je geen schommeling maar in W wel.
Oftewel weinig tot geen nut voor een extra meter als de hoofdaansluiting via je multiplus loopt. Lijkt me ook verwaarloosbaar als hij het maar minimaal beter doet op 24 uur. Dan duurt het wel even voordat je break even speelt met de kosten van de meter.

• JBtL
wat voor een extra veiligheid geeft een 300mA aardlek eigenlijk? Als de rest van de installatie achter 30mA zit, is volgens mij de toegevoegde waarde erg beperkt.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• vanWalsum
JBtL schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:44:
wat voor een extra veiligheid geeft een 300mA aardlek eigenlijk? Als de rest van de installatie achter 30mA zit, is volgens mij de toegevoegde waarde erg beperkt.
Beveiliging van de kabel van je hoofdschakelaar maar ac-in? Stel er zit een konijntje in de kruipruimte van raakt hij z’n haren niet kwijt als hij de hoofdkabel door knaagt.

• JBtL
vanWalsum schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:49:
[...]

Beveiliging van de kabel van je hoofdschakelaar maar ac-in? Stel er zit een konijntje in de kruipruimte van raakt hij z’n haren niet kwijt als hij de hoofdkabel door knaagt.
300 mA is echt al te veel daarvoor - dat overleeft ook een mens niet meer, het enige is iets extra brandbeveiliging voor de ingaande/uitgaande kabel.

[ Voor 9% gewijzigd door JBtL op 23-06-2026 22:51 ]

• GJzon
vanWalsum schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:49:
[...]

300mA (selectieve) aardlekschakelaar gebruik je om je kabel naar bijv. de schuur te beveiligen. Is geen persoonsbeveiliging. Daarom moet je op de eindgroepen (aangesloten op die kabel) 30 mA aardlekschakelaars toevoegen als persoonsbeveiliging.

• DoMoFo
GJzon schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:33:
[...]

Volgens mij plaats je een automaat altijd na een aardlekschakelaar..je mag daarna max. 4 groepen per aardlekschakelaar aansluiten.
Exact, dat staat er toch :?

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:01

Japie.G

Colour Classic

ErikKo schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:20:
[...]

Heb je ook een high-res versie van dit diagram? De kleine lettertjes zijn niet goed leesbaar. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnlW-C_0jE57surqCWvtvOUQxK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/11buql0QOgD97cOxfu8ACEDP.png?f=fotoalbum_large

zo beter? :-P

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• DoMoFo
Sorry, ik kijk niet goed...

[ Voor 27% gewijzigd door DoMoFo op 24-06-2026 12:59 ]

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Japie.G Ik zou alles zo doen, maar alleen de binnenkomende "hoofdschakelaar" van AC-out voor de wisselschakelaar zou ik weglaten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

onetime schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:59:
@Japie.G Ik zou alles zo doen, maar alleen de binnenkomende "hoofdschakelaar" van AC-out voor de wisselschakelaar zou ik weglaten.
De reden daarvoor is dat ik op die manier op 1 locatie het volledige huis stroomloos kan zetten.

Japie.G schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:59:
Consensus voor de meest safe, en kosten effectieve manier is dus volgens mij om een losse selectieve aardlekschakelaar te gebruiken icm een installaiteautomaat, Ik denk dan liever een C25 als een B25 nietwaar? Tekening wordt dan als volgt:
Ja, wat kleine details voor je tekening:
- Je hebt een C25 op de AC-OUT van je MP zitten, maar in combinatie met netstroom + peak shaving zou hij meer kunnen leveren. Dus ik zou als de kabels het kunnen hebben een C32 overwegen. Ik heb zelf een 40A automaat, dan wel met 10mm2 kabels

- In de "net" stand van de omschakelaar kan je 25A uit de MP (vanuit AC-IN) + 25A uit het net = 50A naar je groepenkast trekken. Daar moet je dan de AC-PV nog bij optellen. Kan de kast dat hebben? Alle interne bedrading 10mm2? Anders moet je een remautomaat plaatsen en goed rekenen.

- Over de twee hoofdschakelaars: Nette oplossing. Ik heb het ook zo, met een grote sticker op de kast dat beide schakelaars uit moeten om aan de kast te werken. Zo is het ook duidelijk voor een willekeurige monteur die midden in de nacht storingsdienst heeft.

Ik had laatst Stedin hier over de vloer voor een inspectie (van hun eigen werk), kreeg de opmerking van de inspecteur dat ze hier o.a. heel blij mee waren. Batterijen zijn een risico voor monteurs als ze iets over 't hoofd zien dus duidelijkheid in de opzet is belangrijk.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

NTS schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:31:
[...]

Ja, wat kleine details voor je tekening:
- Je hebt een C25 op de AC-OUT van je MP zitten, maar in combinatie met netstroom + peak shaving zou hij meer kunnen leveren. Dus ik zou als de kabels het kunnen hebben een C32 overwegen. Ik heb zelf een 40A automaat, dan wel met 10mm2 kabels

- In de "net" stand van de omschakelaar kan je 25A uit de MP (vanuit AC-IN) + 25A uit het net = 50A naar je groepenkast trekken. Daar moet je dan de AC-PV nog bij optellen. Kan de kast dat hebben? Alle interne bedrading 10mm2? Anders moet je een remautomaat plaatsen en goed rekenen.

- Over de twee hoofdschakelaars: Nette oplossing. Ik heb het ook zo, met een grote sticker op de kast dat beide schakelaars uit moeten om aan de kast te werken. Zo is het ook duidelijk voor een willekeurige monteur die midden in de nacht storingsdienst heeft.

Ik had laatst Stedin hier over de vloer voor een inspectie (van hun eigen werk), kreeg de opmerking van de inspecteur dat ze hier o.a. heel blij mee waren. Batterijen zijn een risico voor monteurs als ze iets over 't hoofd zien dus duidelijkheid in de opzet is belangrijk.
Power assist/peak shaving heb ik geen interesse in. Vandaar wat lager afgezekerd.

Goed punt voor wat betreft de rem automaat. Dank. Dat zou dan een 40a moeten zijn na de omschakelaar richting de meterkast, correct? Mijn mk is bedraad voor 40a (6mm2)

Voor of na maakt in dit geval niet zo veel uit want de tak vanaf je Victron is al op 25A begrensd. Maar standard zou ik "na" doen want dan cover je beide routes met één automaat. Die 40A is ook relevant voor de omschakelaar, die kan zelf ook maximaal 40A hebben (tenzij je een 63A model bestelt maar die kost veel meer ruimte).

Let op dat het alsnog niet zomaar "past" als je kast 40A kan hebben en je Victron + netaansluiting samen maximaal 40A kunnen leveren, want je PV komt daar bovenop.

De oplossing kan soms zonder de hele kast naar 10mm2 draden te switchen. De truuk is 63A kamrails (zijn ze bijna allemaal standaard) en dan rekenen waar welke stroom tussen kan lopen. Heb je een schema of foto van hoe je kast in elkaar zit?
GJzon schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:57:
[...]

300mA (selectieve) aardlekschakelaar gebruik je om je kabel naar bijv. de schuur te beveiligen. Is geen persoonsbeveiliging. Daarom moet je op de eindgroepen (aangesloten op die kabel) 30 mA aardlekschakelaars toevoegen als persoonsbeveiliging.
Als ik op de foto kijk zie ik keurig telkens 2 groepen op een aardlekschakelaar in z’n meterkast. de 300ma is alleen voor de bescherming van AC-IN naar de MP2. Voor zover ik het zie. Misschien heb ik het niet goed hoor. Dat kan.

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-08 17:03
Japie.G schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:11:
[...]

De reden daarvoor is dat ik op die manier op 1 locatie het volledige huis stroomloos kan zetten.
Ik zou hem laten zitten, dan kan je namelijk voor het bedienen van de wisselschakelaar eerst de hoofdschakelaar uitzetten. Hiermee voorkom je een zwevende nul. En het is inderdaad praktisch om het allemaal bij elkaar te hebben in de meterkast

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• onetime
  • Niet online
Japie.G schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:11:
[...] De reden daarvoor is dat ik op die manier op 1 locatie het volledige huis stroomloos kan zetten.
Dat kan toch ook door de wisselschakelaar op net-stand te zetten en net netschakelaar uit???

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb 1 rode knop in de meterkast die AC OUT / de omvormers gelijk stopt.

Blijft alleen DC aan, dus ook de Cerbo en de zonnepanelen. Maar het huis is gelijk, op het stukje vanaf net, uit op AC.

Ik heb geen groepen voor de Victron.

In de meterkast kan de bypass schakelaar ook nog op 0 gezet worden en de hoofdzekeringen automaten en 2 hoofdschakelaars (1x net en 1x vanaf Victron)

En dan in de garage nog een kleine kast, maar die is voor de omvormers met een HS en automaat.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:20
Dit lijkt heel veel op de opstelling die ik ga maken. Ik zou ook de hoofdschakelaar weglaten, die voegt weinig toe.

In plaats van de aardlekschakelaar en installatieautomaat, in de bestaande MK, heb ik gekozen voor een AEG aardlekautomaat 3polig+nul 25A C-kar 300mA (DMA63NPC25/300). Maar dat is ook een overweging geweest qua ruimte.

Op de plaats van de AC-out heb ik alleen krachtgroep gepland, omdat alles in dezelfde ruimte boven de grond blijft, vertrouw ik op de aardlek in de MK.

"If it ain't broke, don't fix it!"

• vanWalsum
Beer070 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:50:
[...]

Als ik op de foto kijk zie ik keurig telkens 2 groepen op een aardlekschakelaar in z’n meterkast. de 300ma is alleen voor de bescherming van AC-IN naar de MP2. Voor zover ik het zie. Misschien heb ik het niet goed hoor. Dat kan.
Correct. Alle overige groepen in de 2 verdelers zijn 30ma aardlekschakelaars met elk maximaal 2 installatieautomaten aangesloten op een dikke kamrail.

• GJzon
DoMoFo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 01:27:
[...]

Exact, dat staat er toch :?

Sorry maar ik las:
"Jouw aansluiting begint vanaf de hoofdschakelaar, niet ervoor. Een aardlek hoort achter een automaat, niet ervoor."
Vandaar m'n reactie. Is goed bedoeld.

• GJzon
Beer070 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:50:
[...]

Dat is ook geen probleem, dat mag uiteraard. Is vaste aansluiting.
Alleen als je eindgroepen met WCD's gebruikt dan 30 mA gebruiken. Persoonsbeveiliging.
Maar het blijft altijd puzzelen hoe je allerlei omvormers etc. goed aan moet sluiten. Het komt telkens terug in de fora en ik zie eigenlijk nooit een goed gedefinieerde oplossing. We hopen allemaal dat we 't veilig en betrouwbaar aansluiten.

• GJzon
@Japie.G Mooie tekening trouwens, super overzichtelijk. Waarmee heb je dit getekend??
Heb alleen 1 vraagje, waarom gebruik je voor de wisselschakelaar geen Sontheimer o.i.d.
Deze heeft een voorloop/naloop nul en kun je onder belasting schakelen. Je heb 't ze ook wel in compactere formaten. Zie: wisselschakelaar met voorloop/naloop nul
Als je de Hager gebruikt, wordt je gewaarschuwd dat je eerst alle belastingen uit moet schakelen voordat je 'm omschakelt. Geheid dat je dat vergeet mocht het zover komen.
Over die voorloop nul: Heeft elke normale 3-fase automaat en hoofdschakelaar dat? Volgens mij niet. Als het geen issue is om een hoofdschakelaar aan te zetten (met de nul dus gewoon tegelijk met de 3 fasen), dan is het toch ook geen issue om zo'n Hager automaat van 0 naar I of van 0 naar II te schakelen?

Voor vrijwel alle schakelaars geldt dat het beter is om zonder load te schakelen dan met, dus groepen uit voor je een hoofdschakelaar of omschakelaar om zet is sowieso een goed idee. Maar dat is om je schakelaar langer mee te laten gaan.
GJzon schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:56:
[...]

Dat is ook geen probleem, dat mag uiteraard. Is vaste aansluiting.
Alleen als je eindgroepen met WCD's gebruikt dan 30 mA gebruiken. Persoonsbeveiliging.
Maar het blijft altijd puzzelen hoe je allerlei omvormers etc. goed aan moet sluiten. Het komt telkens terug in de fora en ik zie eigenlijk nooit een goed gedefinieerde oplossing. We hopen allemaal dat we 't veilig en betrouwbaar aansluiten.
Zoals mijn professor corporate m&a finance ooit zei: ‘it depends’. En dat werkt een beetje met alles zo.

Officieel moet je volgens NEN1010 nu ook kookplaten met ALS uitrusten, maar heel veel goed aangeschreven elektriciens doen dat nu nog steeds niet. (Ook wellicht om meer te kunnen verdienen).

Iedere ALS en installatie automaat in de keten zorgt ook voor een verlies van 0.1-0.6%. In de basis is een installatie automaat om de kabel te beschermen en ALS voor persoonsbescherming. 300ma ALS voor lasten die irritant meer dan 30mA lekstroom veroorzaken, en selectief om ALS in serie correct te laten trippen.

Wat moet: ieder contact waar je als gebruiker (zonder te schroeven) met je vingers bij kan komen, plus alles waar een stopcontact aan zit, en alles in natte ruimtes.

Er zijn hier vast experts die er meer aan toe te voegen hebben :-)

• GJzon
NTS schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:34:
Over die voorloop nul: Heeft elke normale 3-fase automaat en hoofdschakelaar dat? Volgens mij niet. Als het geen issue is om een hoofdschakelaar aan te zetten (met de nul dus gewoon tegelijk met de 3 fasen), dan is het toch ook geen issue om zo'n Hager automaat van 0 naar I of van 0 naar II te schakelen?

Voor vrijwel alle schakelaars geldt dat het beter is om zonder load te schakelen dan met, dus groepen uit voor je een hoofdschakelaar of omschakelaar om zet is sowieso een goed idee. Maar dat is om je schakelaar langer mee te laten gaan.
Keuzes. Maar je hebt gelijk met die hoofdschakelaar..maar ja, hoe vaak gebruik je die?

Maar met voorloop/naijlende nul loop je minder risico op een zwevende nul. Als je toch al zoveel geld uitgeeft, dan heb ik zoiets van: gewoon doen. Zeker weten dat je zo'n schakelaar omgooit terwijl je vergeten bent de groepen allemaal uit te schakelen of gewoon uit luiheid. En de Wet van Murphy gaat in zo'n geval altijd werken.

Maar misschien heeft het ook te maken met het gebruik van omvormers? Netspanning is hard. 3-fasen van een omvormer is elektronisch opgewekt/geregeld.

P.S.: ik werd toch nieuwsgierig. Ik heb Hager installatieautomaten. MB616E, MBN640E en MBN616. Daar staat wel het voorloop/naloopstreepje op de nul in het symbool.
Op m'n hoofdschakelaar SBN440 staat dat streepje er niet.

Voor Eaton (zie bedradingsschema + type) geldt hetzelfde. Installatieautomaten met streepje bij de nul.
Hoofdschakelaar niet.
Toch weer wat geleerd.

[ Voor 23% gewijzigd door GJzon op 24-06-2026 23:52 ]

• dehorst8
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-07 18:22
Titel:
Victron ESS zelfbouw – zijn er hobbyisten in de regio Obdam / Spanbroek / Opmeer / Hensbroek?

Hallo allemaal,

Ik ben me serieus aan het verdiepen in het bouwen van een 3-fase Victron ESS voor mijn woning en ben benieuwd of er Tweakers in de regio Obdam, Spanbroek, Opmeer, Hensbroek of omgeving zijn die zelf een Victron ESS hebben gebouwd.

Mijn huidige situatie:
  • 3-fase aansluiting
  • Twee bestaande PV-installaties (GoodWe + Solis, totaal ±5,7 kWp)
  • Jaarverbruik ±3.500 kWh
  • Teruglevering ±4.300 kWh
  • Home Assistant en Node-RED gebruiker
  • Ik wil uiteindelijk een Victron ESS met ongeveer 10–15 kWh batterij bouwen.
Ik ben technisch aangelegd en wil veel zelf doen, maar ik leer graag van mensen die dit traject al hebben doorlopen. Ik ben niet op zoek naar gratis installatiewerk, maar vooral naar praktijkervaringen, tips en valkuilen.

Misschien is er iemand in de buurt die zijn installatie eens wil laten zien of onder het genot van een kop koffie ervaringen wil delen. Uiteraard kom ik graag naar je toe.

Alvast bedankt!

Groeten,
dehorst8

• mdvdl
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Mijn batterij (Dyness powerbrick plus) en omvormer (Victron 6K5) zijn binnen. Dus we kunnen weer verder.

Het systeem wordt erg simpel:
  • 1 batterij en 1 omvormer.
  • Batterij en omvormer in de garage via een onderverdeelkast.
  • Noodstroom voor 1 fase met een beperkte set groepen.
  • Alles voorbereid op 3 fases (netaansluiting is 3 fase 25A)
Het net gedeelte is mij duidelijk en heb ik opgebouwd met de hulp van alle voorbeelden hier. Enige afwijking is dat ik een hulpschakelaar toevoeg aan mijn hoofdschakelaar. Als die uitgeschakeld wordt, dan gaat de Victron ook uit. Voldoet daarmee netjes aan de normen.
Is een noodstop knop nog vereist in de garage die dan in serie zou staan met de hulpschakelaar?

Ik lees dat sommige mensen werkschakelaars op de AC-IN/OUT zetten. Anderen doen het niet. Is dit nodig volgens de normen of niet? De verdeelkast van de garage hangt ernaast. Daar kan ik de hoofdschakelaar en de uitgaande groep ook afschakelen.

Voorlopig zie ik nog geen uitbreiding komen voor meerdere omvormers. Op zich hoef ik dus geen Lynx aan te schaffen want de batterij kan direct aan de omvormer. Maar er zit natuurlijk nog geen zekering in de kabel en ook geen schakelaar om DC af te schakelen. De batterij is uit te schakelen, maar of dat voldoende is, weet ik niet. Daarbij is de kabel die bij de batterij geleverd is 50mm2 en blijkbaar zijn er geen connectoren voor dikkere kabels voor deze batterij. In ieder geval kan ik ze niet vinden.

Hoe zouden jullie de batterij verbinden met de Victron? Ik wil het veilig en volgens de normen doen, maar ik zie geen nut in over engineering.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-08 07:36
@mdvdl de mp en accu's verbind je via een bushbar waarop je per apparaat de passende zekering kan toepassen.

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-08 12:40
Vraagje, voor batterijen, de pylontech US5000 is normaal de go to voor victron, dat is waarom ik deze overweeg. Maar ik zie meer en meer andere merkeren batterijen voorbij komen gelijk Dyness of andere?

Zijn er andere merken die beter zijn? Of kook ik beter de vertrouwde pylontech.
(Voor mij is het belangrijk dat ze lang mee gaan, en dat ik later kan uitbreiden.)

• SjaakPeer
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
ghost616 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:33:
Vraagje, voor batterijen, de pylontech US5000 is normaal de go to voor victron, dat is waarom ik deze overweeg. Maar ik zie meer en meer andere merkeren batterijen voorbij komen gelijk Dyness of andere?

(Voor mij is het belangrijk dat ze lang mee gaan, en dat ik later kan uitbreiden.)
Die vergelijking heb ik ook net gemaakt, inclusief kosten overwegingen: Ik ben toch voor Pylontech gegaan (US5000C), straks in combinatie met een setje RS19's die nu beschikbaar lijken te komen.

• Gunther.S
ghost616 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:33:

Je ziet veel installaties omdat dat een groot merk is en goede reclame maakt imo; ik zie er ook veel slechte ervaringen mee verschijnen online: slechte support, snel garantieclaims afwijzen.

Bovendien is het een 15S batterij, incompatibel met de meeste andere 16S batterijen (of je verliest een deel capaciteit van de extra 16S batterij).

Andere merken: Voltsmile, Dyness, Nkon, zelfbouw

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:30
SjaakPeer schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:32:
[...]

Die vergelijking heb ik ook net gemaakt, inclusief kosten overwegingen: Ik ben toch voor Pylontech gegaan (US5000C), straks in combinatie met een setje RS19's die nu beschikbaar lijken te komen.
Ik vind die Dyness wel erg praktisch, niet te diep, op wieletjes, IP65 en goede prijs per kWh

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:49

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Red devil schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:52:
[...]

Ik vind die Dyness wel erg praktisch, niet te diep, op wieletjes, IP65 en goede prijs per kWh
Bedoel je dan de Dyness PowerBrick Plus?

• ghost616
Gunther.S schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:20:
[...]

Je ziet veel installaties omdat dat een groot merk is en goede reclame maakt imo; ik zie er ook veel slechte ervaringen mee verschijnen online: slechte support, snel garantieclaims afwijzen.

Bovendien is het een 15S batterij, incompatibel met de meeste andere 16S batterijen (of je verliest een deel capaciteit van de extra 16S batterij).

Andere merken: Voltsmile, Dyness, Nkon, zelfbouw
Ja ik had gezien dat de Pytes E-BOX-48100R ook niet slecht was. Enkel wat meer configuratie bij setup blijkbaar.

En nog een nadeel is dat je er maar 8 kan plaatsen zonder de centrale BMS managment. Terwijl bij pylontech kan je er 16 hebben zonder. (Over de 16 zal ik toch nooit gaan.)

[ Voor 12% gewijzigd door ghost616 op 26-06-2026 16:25 ]

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:30
rens-br schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:23:
[...]

Bedoel je dan de Dyness PowerBrick Plus?
Yes exact. De form factor vind ik voor in de garage ideaal, hoef je niet bang te zijn dat e.e.a. kapot gaat als iemand daar een fiets tegenaan gooit.

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:10
ghost616 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:22:
Ja ik had gezien dat de Pytes E-BOX-48100R ook niet slecht was. Enkel wat meer configuratie bij setup blijkbaar.
Ik gebruik deze. Is goed. Via OffGrid Centrum te verkrijgen on de de eigen naam "Totle".

Een mens leert van zijn fouten. Ik heb in mijn leven heel veel geleerd.

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-08 15:07
Yixiang 16S is minstens zo populair als de pylontech heb ik het idee, en flink goedkoper

• Gunther.S
SkyFlyer schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:08:
Yixiang 16S is minstens zo populair als de pylontech heb ik het idee, en flink goedkoper
alle zelfbouw zal goedkoper uitvallen dan Pylontech, Dyness PowerBrick Plus zit dicht tegen zelfbouw aan (€2k inc. btw). Als ik ooit installateur wordt, bied ik dát aan.

Zelfbouw is in België ook een lastig ding met keuring, onduidelijke regels voor DC en vooral CE stickertjes nakijken (mijn EVE cellen hebben bv een CE sticker, maar als ik de leverancier/eve zelf vraag voor conformiteitscertificaat is het van "we kunnen u niet helpen met deze complexe technische vraag", Yixiang heeft ook op hun site CE staan, maar ik vind er opnieuw niets van terug).

Daarnaast vind ik de prijsstelling en bestelprocedure voor Yixiang niet duidelijk. Ik zie all-in prijzen van Yixiang v3 van $568, maar ook €310 (+€84 verzending) op alibaba; wat neem je dan best? Is het zo dat daar 100% nog douane -en inklaringskosten bij komen?

• rens-br

rens-br

Gunther.S schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:59:
[...]

alle zelfbouw zal goedkoper uitvallen dan Pylontech, Dyness PowerBrick Plus zit dicht tegen zelfbouw aan (€2k inc. btw). Als ik ooit installateur wordt, bied ik dát aan.

Zelfbouw is in België ook een lastig ding met keuring, onduidelijke regels voor DC en vooral CE stickertjes nakijken (mijn EVE cellen hebben bv een CE sticker, maar als ik de leverancier/eve zelf vraag voor conformiteitscertificaat is het van "we kunnen u niet helpen met deze complexe technische vraag", Yixiang heeft ook op hun site CE staan, maar ik vind er opnieuw niets van terug).

Daarnaast vind ik de prijsstelling en bestelprocedure voor Yixiang niet duidelijk. Ik zie all-in prijzen van Yixiang v3 van $568, maar ook €310 (+€84 verzending) op alibaba; wat neem je dan best? Is het zo dat daar 100% nog douane -en inklaringskosten bij komen?
En garantie op zijn Yixiang is natuurlijk ook maar de vraag en lastig.

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:39
[...]

Bij YiXiang besteld, offerte gekregen en ddp (inclusief alle belastingen) bij de voordeur afgeleverd vanuit China. Geen extra kosten dus. Trolley waren ze vergeten. Een berichtje via AliBaba en een week later was die ook binnen

• rens-br

rens-br

Ramtka schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:30:
[...]

Bij YiXiang besteld, offerte gekregen en ddp (inclusief alle benadrukken) bij de voordeur afgeleverd vanuit China. Geen extra kosten dus. Trolley weten ze vergeten. Een berichtje via AliBaba en een week later was die ook binnen
Wat had je besteld en wat was je kwijt als ik vragen mag?

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-08 15:07
rens-br schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:00:
[...]

Niet direct aan mij gevraagd, voor voor extra datapunten:

November 2024:

4x Yixiang DIY V2

64x Eve MB30

1x Trolley

USD 7000,- incl. Shipping DDP

(€96/kWh)

• Vorkie
  • Niet online
Hier is de installatie zo goed als afgerond;

Er komt nog een extra Smartsolar 450/100 voor mijn andere panelen. De Enphase 1 fase heeft er geen zin meer in, Enphase zelf weet het ook niet echt, schiet dus niet op. De Envoy-S heeft er 1 dag ingestaan, profiel is toegewezen door Enphase, meetspoelen (l1, l2 en l3), maar toch willen de micro's niet starten. Ik mis dus op deze dagen aardig wat stroom van mijn panelen op zuid, die je al ziet, liggen oost-west.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbOa1A9yoHdnWVNEQFTNIFhCBCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/48KlFV5rbhh5KTq8K80cfqM3.png?f=fotoalbum_large

3x MultiPlus-II 48/6k5/100-50
Cerbo GX
GX Touch 70
VM-3P75CT energiemeter
6x Voltsmile V10 Classic 5.12kWh in hun eigen 22U patchkast
3x Lynx, elke batterij zit op zijn eigen zekering
1x Smartsolar 150/35 (de 2 ochtendpanelen a 455wp per stuk, Trina)
1x Smartsolar 250/60 Tr (de 3 avondpanelen a 455wp per stuk, Trina)
Aardpen

Daarnaast ook de volledige groepenkast vernieuwd - alle eindgroepen, plus nieuwe vanwege de verbouwing zijn overgezet naar Alamat's, volledig ABB in een 96-module grote veldverdeler. Bedrading is allen 10mm2. Hier zit dan ook de by-pass, bij Victron is een kleine onderverdeler.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Ramtka
[...]

Meetpunt eind januari: 2x mb56 box met trolley en eve mb65 cellen voor 5000 eur ddp. Levering vanuit China, twee maanden onderweg. Wel vergeten om om korting te bedelen...

Daarnaast via Aliexpress zelf al het gereedschap gekocht om kabels te knippen en ogen te krimpen. Totale kosten installatie met 3x Victron 6k5 10k Eur (DIY)

[ Voor 29% gewijzigd door Ramtka op 27-06-2026 10:36 ]

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:59
hier sinds kort ook aan het kijken naar een Victron setup aangezien mijn Marstek Venus A kapot gegaan is en de leverancier (vermoed dozen schuiver) niet reageert.

Heb afgelopen dagen het e.a. gelezen en ben er redelijk van overtuigd dat een Victron setup beter past bij mij.
Het enige waar ik het voor wil gaan gebruiken is NOM draaien, handelen doen we niet, hebben gewoon vast energie contract. Leveren ongeveer 2500kWh-3000kWh jaar terug (de EV is meestal niet thuis wanneer de zon schijnt.

Met de Marstek (6kWh)heeft afgelopen maanden best lekker gedraaid en zo 500kWh niet terug geleverd.
Nu aan het kijken naar een iets grotere opslag. 10-15kWh.
Het vermogen hoeft voor mij niet enorm hoog te zijn en een 3 fase systeem is ook niet nodig. De hoofd meter corrigeert immers tussen de fase.

High level eisen,
+/-3kW max vermogen, dan hoeft niet de gehele groepenkast verbouwd te worden en kan het op een 16A groep.
HomeAssistant integratie lokaal
NOM dmv PV overschot op te slaan
Veilige accu met intern blus systeem
Eventuele accuverwarming, plaats het in de schuur
Mogelijkheid om later zonnepanelen in te koppelen.
Ongeveer 3000,- voor 10a 15KWh opslag

Hierdoor kom ik nu op het volgende:
Victron Multiplus II 3000 GX, of heeft het voordelen om voor een Victron Multiplus II 4K5VA icm met een cerbo gx mk2 te gaan? Voor mij is 2,4kW levering voldoende. Begreep dat je altijd het uitgaand vermogen kon instellen en begrenzen eventueel.
Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter voor de aansturing voor NOM
Dyness PowerBrick Plus – 16,07 kWh, eisen accu: compleet, interne afzekering zodat losse zekeringen niet nodig zijn en intern blussysteem, daar voldoet deze aan.

Mis ik dan nog iets?

[ Voor 11% gewijzigd door The Fatal op 27-06-2026 11:00 ]

[...]

Ook niet aan mij gevraagd…. Maar afgelopen mei 4x fengdong fengchcell boxen besteld met 64x314ah rept cellen voor 5230 euro thuis geleverd (vanuit Polen). Vooralsnog geen aanslag van de douane, heb DDP gekocht.

• Ramtka
Beer070 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Ook niet aan mij gevraagd…. Maar afgelopen mei 4x fengdong fengchcell boxen besteld met 64x314ah rept cellen voor 5230 euro thuis geleverd (vanuit Polen). Vooralsnog geen aanslag van de douane, heb DDP gekocht.
DDP is inclusief douane (duties). Maar Polen is EU, dus de douane is dan al gepasseerd

• ghost616
[...]

Ja ik ben ook van België dus ik had me al voorgenomen om me niet aan zelfbouw te gaan wagen, hoewel ik dit wel perfect kan uitvoeren. Maar met alle grijze zones hier in belgië daarrond, is het volgens mij zeer omslachtig om het goedgekeurd te krijgen. Los van wat de brandverzekering er dan nog over denkt...

• Noord27
Ramtka schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:27:
[...]

Meetpunt eind januari: 2x mb56 box met trolley en eve mb65 cellen voor 5000 eur ddp. Levering vanuit China, twee maanden onderweg. Wel vergeten om om korting te bedelen...

Daarnaast via Aliexpress zelf al het gereedschap gekocht om kabels te knippen en ogen te krimpen. Totale kosten installatie met 3x Victron 6k5 10k Eur (DIY)
Met trolley, 48kWh en 3 boxen was ik net 4400 dollar 'armer'. Inclusief verzending vanuit Polen. Dat nog omrekenen naar euro's en 21% BTW er af komt dat netto neer op circa €65,-/kWh puur voor het accu gedeelte.

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

Noord27 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:24:
[...]

Met trolley, 48kWh en 3 boxen was ik net 4400 dollar 'armer'. Inclusief verzending vanuit Polen. Dat nog omrekenen naar euro's en 21% BTW er af komt dat netto neer op circa €65,-/kWh puur voor het accu gedeelte.
Bij mijn ‘bestelling’ vanuit Polen zat er geen BTW op. Ik heb nog gekeken of ik het eventueel zakelijk kan/mag/wil boeken om btw terug te krijgen, maar dat zit er niet in. Ik heb geen idee hoe ze dat regelen. Gevoelsmatig denk ik op het randje niet legaal.

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07:59

HRV

Noord27 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:24:
[...]

BTW eraf? Heb je die via de KOR kunnen terughalen?

Ik had navraag gedaan bij De Centrale, die gaven aan det de BWT in NL moet zijn afgedragen om te kunnen teruggegeven. Daarmee is een accu bij Toby bijna even duur als uit Polen.

Zie https://de-centrale.nl/particulieren/thuisbatterij/btw-teruggave-thuisbatterij/ voor meer informatie over het terugvragen van BTW voor een thuisaccu.
Uit de rest van Europa kan ook, eerst aanmelden voor de BTW en dan bestellen met het BTW nummer wat je krijgt. Dan wordt er 0% gerekend door de verkoper.

Of als je dat niet gedaan hebt: Aan het eind van het jaar terug vragen via een portal voor internationale btw. Maar dat is meer werk dan gewoon met het juiste BTW nummer bestellen.

• TimoDimo
  • Laatst online: 13-08 13:12
Ik zit me ook wat te verdiepen in zo'n Victron ESS met zonnepanelen en off-grid-functie.

Voor een 3-fase-installatie wordt vaak de 3x de MultiPlus II gekozen (en dan als omvormer voor PV een normale 230V omvormer (van evt. een ander merk) of een 48V-omvormer direct op de accu/batterij (de SmartSolar MPPT of SmartSolar MPPT RS).

Maar ik lees dus ook dat de MultiPlus II met de zware trafo's e.d. eigenlijk niet nodig is voor in huis. De nieuwere Multi RS 230V is moderner en efficiënter (vanwege de interne werking zonder trafo's). Voor de fase waar je zonnepanelen op aangesloten zitten heb je de Multi RS Solar. Dit is dus de Multi RS 230V met een geïntegreerde hybride omvormer in één pakket. Het voordeel van een hybride-omvormer is dan dat hij intern een hoog voltage gebruikt (ik geloof 800V) om efficiënt zowel naar 48V DC te kunnen schakelen (voor het laden van je accu's) en tevens naar 230V AC (voor direct gebruik).

En dan heb je ook nog de (net uitgebrachte) Multi HS19 Solar (3-fase, alles in één compact 19" rail formaat) maar ik begrijp dat die geen 48V batterijen ondersteunt, alleen (efficiëntere) hoog-voltage opslag (ik vraag me af welke batterijen dat dan zijn en of dat nog DHZ-vriendelijk is?).

Daarnaast is er de Multi RS19 Solar (ook net nieuw, staat nog niet eens op de website), maar behalve het formaat biedt dat volgens mij niets extra's boven de Multi RS Solar. En er is geen variant zonder MPPT's volgens mij.

Klopt dit allemaal een beetje?

Dan zijn dit volgens mij momenteel de keuzes voor 3-fasen:

Optie A: 2x Multi RS 230V en 1x Multi RS Solar. Zo'n opzet lijkt me wel wat. Je hebt dan een echte hybride-omvormer + off-gridfunctie op elke fase.

Optie B: Eén Multi HS19 Solar, helemaal mooi alles-in-één, alleen snap ik dus niet wat voor batterijen je daarbij nodig hebt.

Optie C: Toch 3x MultiPlus II. Ik vraag me wel af of daar ook zo'n hybride-omvormer voor is, waarbij je dus efficiënt van PV-string naar 48V kunt voor de accu, maar ook naar 230AC (zonder via 48V te gaan) of die verdeling tussen die twee kunt optimaliseren? Volgens mij niet toch, want die SmartSolar MPPT's kunnen alleen maar 48V leveren?

Er zijn zoveel opties, alleen bij Victron al. Zou fijn zijn als iemand wat toe kan voegen of aangeven waar ik de plank mis sla.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:43
@TimoDimo

- Multi RS zonder solar bestaat nog niet (al zou die deze zomer uitgebracht worden hoorde ik)
- HS19 staat op Victron's site maar daar heb je dus ook een hoog-voltage accu bij nodig, hoe DIY dat is, weet ik niet
- Je kunt kiezen tussen de MP 5K of 4K5 of 6K5 en RS vs xK(y) is meest gangbare keuze

De vraag is uiteindelijk wat je precies voor ogen hebt. De kans is groot dat je een thuis accu setup niet terugverdient <10 jaar, tenzij je ook genoeg elektriciteit verbruikt in een jaar om er ook rendement uit te halen. Die rekensom moet je voor jezelf maken als dat voor jou uitmaakt.

• pvg

pvg

Optie A gaat niet werken: 3 fasen moet met hetzelfde type (en zelfs productie serie).

• RamonK
  • Laatst online: 15-08 20:05
pvg schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:53:
Optie A gaat niet werken: 3 fasen moet met hetzelfde type (en zelfs productie serie).
Dat kan wel met de Multi RS en Multi RS solar. Dit staat expliciet aangegeven in de handleiding van de Multi RS (pagina 30). Dit is volgens mij hetzelfde als bij de EasySolar en Multiplus.

• pvg

pvg

RamonK schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:01:
[...]

Dat kan wel met de Multi RS en Multi RS solar. Dit staat expliciet aangegeven in de handleiding van de Multi RS (pagina 30). Dit is volgens mij hetzelfde als bij de EasySolar en Multiplus.
Verkeerd gelezen: ik las multiplus + multi RS… weet niet waarom…

• TimoDimo
Q schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:39:
@TimoDimo

- Multi RS zonder solar bestaat nog niet (al zou die deze zomer uitgebracht worden hoorde ik)
Ah ok, laat staan de 19"-variant dan (dat zou dan de Multi RS19 worden, zonder Solar).
- HS19 staat op Victron's site maar daar heb je dus ook een hoog-voltage accu bij nodig, hoe DIY dat is, weet ik niet
Op de Victron-site staat bij de datasheet "Check the manual for the full list of supported batteries", maar de handleiding is nog niet te downloaden...
- Je kunt kiezen tussen de MP 5K of 4K5 of 6K5 en RS vs xK(y) is meest gangbare keuze
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "RS vs xK(y)"
De vraag is uiteindelijk wat je precies voor ogen hebt. De kans is groot dat je een thuis accu setup niet terugverdient <10 jaar, tenzij je ook genoeg elektriciteit verbruikt in een jaar om er ook rendement uit te halen. Die rekensom moet je voor jezelf maken als dat voor jou uitmaakt.
Dat weet ik ook nog niet precies. Ik denk dat een off-grid-optie wel wat waard is in ieder geval. Verder vind ik het interessant om ervan te leren en als het met DIY allemaal niet te duur wordt dan is de lange terugverdientijd te overzien.

• TimoDimo
RamonK schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:01:
[...]

Ah, dus de Easysolar is eigenlijk de tegenhanger van de Multi RS Solar? Alleen de Easysolar is volgens mij geen volledig geïntegreerd systeem, maar is meer een verzameling verschillende componenten aan elkaar geplakt in één pakket.

Dat betekent dus dat je altijd PV => 48V DC => 230V AC hebt. De Multi RS Solar is echt een hybride-omvormer met interne 450V (?) bus, met voor direct gebruik PV => 450V (?) DC => 230V AC en gelijktijdig PV => 450V (?) DC => 48V DC (naar de accu).

[ Voor 4% gewijzigd door TimoDimo op 28-06-2026 23:27 ]

• Q
TimoDimo schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:10:

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "RS vs xK(y)"
5000K vs 4K5 of 6K5 multiplus modellen
Dat weet ik ook nog niet precies. Ik denk dat een off-grid-optie wel wat waard is in ieder geval. Verder vind ik het interessant om ervan te leren en als het met DIY allemaal niet te duur wordt dan is de lange terugverdientijd te overzien.
Offgrid is nog weer een stapje extra, afhankelijk van je aanpak. Is dat écht zo belangrijk?
1-fase setup kan fors geld schelen en genoeg zijn.

• Angel73
Ik kom steeds verder met mijn 'ontwerp'. Dank voor alle info in dit topic.
Maar, in mijn poging tot verder reduceren van de componenten in de installatie vraag ik me nog iets af.

In mijn opstelling heb ik nu zowel in de AC in als AC out van de victron een installatie automaat en een selectieve aardlek zitten. Puur om de kabel van 25 meter te beschermen eigenlijk. Zou ik zo'n setje kunnen vervangen door een selectieve aardlek automaat (alamat)?

• DoMoFo
Angel73 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 06:28:
In mijn opstelling heb ik nu zowel in de AC in als AC out van de victron een installatie automaat en een selectieve aardlek zitten. Puur om de kabel van 25 meter te beschermen eigenlijk. Zou ik zo'n setje kunnen vervangen door een selectieve aardlek automaat (alamat)?
Een selectieve Alamat van 300mA heb ik helaas nog niet in het ABB assortiment kunnen vinden, was ik persoonlijk ook erg geïnteresseerd in. Volgens mij heeft iemand in dit topic wel een AEG? variant kunnen vinden.

Mocht iemand toch tegen een ABB variant aanlopen, voel je vrij om dat hier te posten 8)

• Angel73
Van ABB heb ik ze ook niet kunnen vinden. Wel van SEP en dat zette me aan het denken.

-Edit-

De SEP alam lijkt een spanningsafhankelijke aardlek automaat te zijn.
Volgens NEN 1010:2020 zijn spanningsafhankelijke aardlekautomaten zijn bij nieuwbouw/vervanging niet meer toegestaan.
Ik denk dat dit geen goed alternatief is. Ik zoek verder naar een automaat en een selectieve aardlek van 25A voor een 1-fase systeem.
Of zou een 40A selectieve aardlek icm een 25A B karakteristiek automaat ook kunnen? Die zijn wat beter vindbaar namelijk.

[ Voor 56% gewijzigd door Angel73 op 29-06-2026 07:46 ]

• onetime
  • Niet online
@Angel73 Er zijn meer redenen om geen SEP te nemen.

Als de aardlek maar minstens evenveel stroom kan hebben als alle automaten samen die er achter zitten, dan is het goed. (40 > 25) En dan liefst 100 of 300mA selectief met 30mA gewone er achter verder op in de installatie.

• RamonK
DoMoFo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 06:43:
[...]

Een selectieve Alamat van 300mA heb ik helaas nog niet in het ABB assortiment kunnen vinden, was ik persoonlijk ook erg geïnteresseerd in. Volgens mij heeft iemand in dit topic wel een AEG? variant kunnen vinden.

Mocht iemand toch tegen een ABB variant aanlopen, voel je vrij om dat hier te posten 8)
Je hebt ze wel van ABB, zoek bijvoorbeeld eens op dit typenummer: 2CSR256240R3324.
Dit is wel een C32 automaat. Of ze ze ook in bijvoorbeeld een B16 variant hebben durf ik niet te zeggen.

• DoMoFo
RamonK schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Je hebt ze wel van ABB, zoek bijvoorbeeld eens op dit typenummer: 2CSR256240R3324.
Dit is wel een C32 automaat. Of ze ze ook in bijvoorbeeld een B16 variant hebben durf ik niet te zeggen.
Dat is idd een 300mA Alamat, maar niet specifiek "selectief", al is de type aanduiding bij ABB niet altijd heel transparant: magische woord in type = sel.

https://www.abbconnect.nl/pdf/product.aspx?ordercode=2CSF204201R3400&languageCode=nl&country=nl

• blaaspijp
Er wordt hier gesuggereerd alsof selectief een eigenschap van een zekering is.

Selectiviteit ontstaat door de juiste specificaties (Ampère of milliampere en karakteristiek) bij elkaar te zetten in een installatie.

Dus iets waar je zelf over na moet denken als je dat perse wilt. Selectiviteit is niet meer vereist volgens de norm.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• DoMoFo
blaaspijp schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:30:
Selectiviteit ontstaat door de juiste specificaties (Ampère of milliampere en karakteristiek) bij elkaar te zetten in een installatie.
Kun jij wat licht schijnen op deze twee aardleks, beide 40A 300mA, de ene selectief en dubbel zo duur ?

https://new.abb.com/products/2CSF204101R3400/f204-a-40-0-3

https://new.abb.com/products/2CSF204201R3400/f204-a-s-40-0-3

• RamonK
DoMoFo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:37:
[...]

Dat is idd een 300mA Alamat, maar niet specifiek "selectief", al is de type aanduiding bij ABB niet altijd heel transparant: magische woord in type = sel.

https://www.abbconnect.nl/pdf/product.aspx?ordercode=2CSF204201R3400&languageCode=nl&country=nl
Als je kijkt naar onderstaande screenshot uit de catalogus van ABB dan staat daar toch expliciet dat deze selectief zijn. Dit is ook te zien aan de S300 in de naam van de alamat, waar de S staat voor selectief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzsnCwEsAEkWiTIzmVONqpbm5n4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5zWRNqdmjaEqFXzdAIQeUtZC.jpg?f=user_large
blaaspijp schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:30:
Er wordt hier gesuggereerd alsof selectief een eigenschap van een zekering is.

Dus iets waar je zelf over na moet denken als je dat perse wilt. Selectiviteit is niet meer vereist volgens de norm.
Het ging hier om selectiviteit van de aardlekschakelaar, niet om die van de automaat. Als een aardlekschakelaar selectief is betekend het dat hij iets langzamer uitschakelt dan een standaard aardlekschakelaar in het geval van een aardlek.

[ Voor 27% gewijzigd door RamonK op 29-06-2026 16:09 ]

• DoMoFo
RamonK schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:06:
[...]

Als je kijkt naar onderstaande screenshot uit de catalogus van ABB dan staat daar toch expliciet dat deze selectief zijn. Dit is ook te zien aan de S300 in de naam van de alamat, waar de S staat voor selectief.

[Afbeelding]
Hmmm, tnx! Althans, tot ik de prijs zag... :+ Als je de losse selectieve aardlek al duur vond... :*)

• RamonK
DoMoFo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:30:
[...]

Hmmm, tnx! Althans, tot ik de prijs zag... :+ Als je de losse selectieve aardlek al duur vond... :*)
In Duitsland kan je ze een stuk goedkoper vinden. Nog steeds wel duur helaas...

• blaaspijp
DoMoFo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:05:
[...]

Kun jij wat licht schijnen op deze twee aardleks, beide 40A 300mA, de ene selectief en dubbel zo duur ?

https://new.abb.com/products/2CSF204101R3400/f204-a-40-0-3

https://new.abb.com/products/2CSF204201R3400/f204-a-s-40-0-3
Dit gaat zoals Ramon uitlegt om de karakteristiek van de aardlek. Je kan selectiviteit dus op meerdere manieren bereiken.

Bij zekeringen door een verschil in Ampère en karakteristiek.

En bij aardlek door een verschil in milliampère en karakteristiek.

De karakteristiek betreft veelal een combinatie van tijd in milliseconden en een mate van overschrijding van het aantal (milli)ampère.

Als je 2 dezelfde dure S aardlek achter elkaar zet is er geen selectiviteit meer.

Het is dus geen slim apparaat maar gewoon een andere specificatie.

[ Voor 3% gewijzigd door blaaspijp op 29-06-2026 17:41 ]

• RSnijboer
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 26-07 14:59
Hallo,

Ik ben me al enige tijd aan het inlezen en verdiepen in een Victron-installatie. Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt en de keuze gemaakt om deze zelf te gaan plaatsen. Ondanks alle informatie die ik inmiddels heb verzameld, blijven er toch nog een aantal vragen over.

Even wat achtergrondinformatie:

De volledige installatie zal worden geplaatst in een vrijstaand, geïsoleerd bouwwerk buiten het huis. Deze ruimte zal worden voorzien van klimaatbeheersing, ventilatie/afzuiging en zal uiteraard brandveilig worden uitgevoerd. Daarnaast wordt de ruimte uitgerust met een rook-/brandmelder die gekoppeld wordt aan het beveiligingssysteem van de woning. Ook ben ik van plan een rook-/brandmelder aan te sluiten op de Cerbo GX.

Het doel is om onze zonneopbrengst optimaal te benutten en de gehele woning van noodstroom te kunnen voorzien wanneer het elektriciteitsnet uitvalt. Daarnaast ervaren wij regelmatig spanningsdippen op het net. In de toekomst zal ons verbruik mogelijk incidenteel (kortstondig) rond of net boven de 18.000 W uitkomen. Dit zal slechts zeer sporadisch voorkomen, maar de installatie moet hier wel op berekend zijn.

Ik heb onderstaand schema gemaakt en ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Met name ben ik nieuwsgierig naar eventuele verbeterpunten die ik nog kan of moet toepassen om de veiligheid verder te waarborgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Prd2Gq10Qiwc-neO0MvWw__2WYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPW1BilMIS2QgJB2bAeAYxN7.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn doel is om minimaal te voldoen aan de eisen van de NEN 1010 en de installatie zo veilig, logisch en toekomstbestendig mogelijk uit te voeren.

De vragen die ik nog heb:
  • Zijn er accuschakelaars nodig tussen de Victron-omvormers en de Lynx Distributor?
  • Is het verstandig of noodzakelijk om een overspanningsbeveiliging toe te passen?
  • Kan de C32-installatieautomaat op de AC Out het beste zo dicht mogelijk bij de omvormers worden geplaatst, of is plaatsing in de meterkast van de woning ook prima?
Mochten jullie nog andere opmerkingen of aanbevelingen hebben, dan hoor ik die uiteraard ook graag.

Alvast bedankt! _/-\o_

• Q
@RSnijboer overweeg een reguliere shunt, die Lynx shunt heeft problemen (zoek even door het topic)

• Noord27
@RSnijboer hoe 'diep en langdurig' zijn die 18.000W vraag vanuit het verbruik? 3x 4k5 halen dat niet. De 6k5 kan dat wel aan.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:50

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@RSnijboer dat scherm heb je niet nodig, alles kan via de app en/of web interface.
@Vorkie is het niet handiger om dan de 450/200 te kopen en dan al die andere mppt's weg te doen?
@TimoDimo e.a. deze lijst https://www.victronenergy...y:start#dokuwiki__content

[ Voor 60% gewijzigd door Damic op 29-06-2026 20:18 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• RamonK
RSnijboer schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:51:
Hallo,

Ik ben me al enige tijd aan het inlezen en verdiepen in een Victron-installatie. Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt en de keuze gemaakt om deze zelf te gaan plaatsen. Ondanks alle informatie die ik inmiddels heb verzameld, blijven er toch nog een aantal vragen over.

De volledige installatie zal worden geplaatst in een vrijstaand, geïsoleerd bouwwerk buiten het huis. Deze ruimte zal worden voorzien van klimaatbeheersing, ventilatie/afzuiging en zal uiteraard brandveilig worden uitgevoerd. Daarnaast wordt de ruimte uitgerust met een rook-/brandmelder die gekoppeld wordt aan het beveiligingssysteem van de woning. Ook ben ik van plan een rook-/brandmelder aan te sluiten op de Cerbo GX.

Het doel is om onze zonneopbrengst optimaal te benutten en de gehele woning van noodstroom te kunnen voorzien wanneer het elektriciteitsnet uitvalt. Daarnaast ervaren wij regelmatig spanningsdippen op het net. In de toekomst zal ons verbruik mogelijk incidenteel (kortstondig) rond of net boven de 18.000 W uitkomen. Dit zal slechts zeer sporadisch voorkomen, maar de installatie moet hier wel op berekend zijn.

Ik heb onderstaand schema gemaakt en ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Met name ben ik nieuwsgierig naar eventuele verbeterpunten die ik nog kan of moet toepassen om de veiligheid verder te waarborgen.

[Afbeelding]

Mijn doel is om minimaal te voldoen aan de eisen van de NEN 1010 en de installatie zo veilig, logisch en toekomstbestendig mogelijk uit te voeren.

• Zijn er accuschakelaars nodig tussen de Victron-omvormers en de Lynx Distributor?
  • Is het verstandig of noodzakelijk om een overspanningsbeveiliging toe te passen?
  • Kan de C32-installatieautomaat op de AC Out het beste zo dicht mogelijk bij de omvormers worden geplaatst, of is plaatsing in de meterkast van de woning ook prima?
Mochten jullie nog andere opmerkingen of aanbevelingen hebben, dan hoor ik die uiteraard ook graag.

Alvast bedankt! _/-\o_
Twee dingen die me opvallen:
- In de Lynx Power in moeten volgens mij T-class zekeringen en geen mega zekeringen
- De omschakelaar staat op de verkeerde plaats ingetekend. Een voeding komt inderdaad uit de hoofdschakelaar en de andere uit de AC-out van de Victrons. Je hebt dan alleen de uitgaande kabels naar de bestaande groepen.

• JBtL
RSnijboer schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:51:
Hallo,

[Afbeelding]

Alvast bedankt! _/-\o_
In de EEL boxen zit al een class-T zekering. Die power in kan er dus uit. Ik zou ook de DC schakelaars verwijderen. In plaats daarvan raadt ik op de positieve pool een TBS relais aan: https://tbs-electronics.nl/product/remote-battery-switch/ en een kleine busbar om de twee batterijen tegelijk af te kunnen schakelen. Op de negatieve pool zou ik dan een gewone victron shunt plaatsen om de DC-stroom nauwkeurig te meten (de Lynx shunt kan er dan ook uit). Wel dikke kabel gebruiken tussen het relais/shunt en de power in (95 mm2 minimaal). En ik ben geen fan van de selectieve aardlekschakelaar - daar kan een gewone installatieautomaat (25A/32A). De Lynx distributor zou ik vervangen door een power-in die je ombouwt met een paar RVS bouten. Monitoring is niet nodig, je merkt vanzelf als er een zekering is gesproken (wat als het goed is ook nooit gebeurt). Schermpje is overbodig, gebruik een oude tablet hiervoor. Die kan je bovendien overal in het zicht plaatsen. Je zit redelijk ruim in je kabeldiameters. Kan natuurlijk, maar de belangrijkste verliesfactoren zijn de zekeringen en schakelaars/relais - en natuurlijk de transformatoren in de multi's, dus verkijk je niet op wat je daarmee aan efficientie wint.
Heb je zonnepanelen? Dan wel even checken dat deze niet meer dan 8A/1.7kW per fase kunnen leveren, dus max 5kW - anders ga je over de capaciteit van je groepenkast heen waarschijnlijk. Ik weet ook niet of het verstandig is om je hele huisinstallatie achter een 30mA aardlek te zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door JBtL op 29-06-2026 20:54 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-08 18:41

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

blaaspijp schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Het is dus geen slim apparaat maar gewoon een andere specificatie.
Een selectieve aardlekschakelaar heeft een vertraging om selectief te kunnen zijn t.o.v. een normale aardlekschakelaar met dezelfde waarde.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-08 18:41

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

RamonK schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:17:
[...]
- De omschakelaar staat op de verkeerde plaats ingetekend. Een voeding komt inderdaad uit de hoofdschakelaar en de andere uit de AC-out van de Victrons. Je hebt dan alleen de uitgaande kabels naar de bestaande groepen.
Gevaarlijk verkeerd ingetekend zelfs, want op deze manier kan je AC-out aan het net knopen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• DoMoFo
blaaspijp schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Als je 2 dezelfde dure S aardlek achter elkaar zet is er geen selectiviteit meer.
Dat is toch precies waar het in essentie over ging: Die dure S (electieve) Aardlek maar dan gecombineerd in een Alamat, bedoeld om selectiviteit te creëren, bv voor een AC-IN, icm een standaard 30mA / 16A aardlek / groep.

• Vorkie
  • Niet online
@Damic had gekund inderdaad :) maar dan had ik die andere gelijk voor minder moeten verkopen.

Nu dan maar redundantie erin. Ruimte is er genoeg

• TimoDimo
Q schreef op maandag 29 juni 2026 @ 00:09:
[...]

5000K vs 4K5 of 6K5 multiplus modellen
Dus de keuze is tussen MultiPlus of Multi RS. Alleen heb je daar nu dus ook de 19"-varianten bij (Multi HS19 (hoog voltage) en Multi RS19).

Is er voor woonhuizen tegenwoordig nog een reden om voor de MultiPlus te gaan nu de Multi RS/RS19/HS19 beschikbaar zijn? Behalve misschien de prijs (MultiPlus is een stukje goedkoper dan de nieuwe Multi's geloof ik)? @RSnijboer ik kijk naar je schema en vroeg me af of dat ook is waarom jij voor de MultiPlus (II) wil gaan?

Ik heb trouwens ook de hoog-voltage batterijen gevonden die met de Multi HS19 werken: https://www.victronenergy...ttery_compatibility:start
[...]

Offgrid is nog weer een stapje extra, afhankelijk van je aanpak. Is dat écht zo belangrijk?
1-fase setup kan fors geld schelen en genoeg zijn.
Wat is dan precies de extra investering? De MultiPlus en Multi RS heb je toch sowieso nodig met een batterij en zijn bedoeld voor off-grid (ze hebben daarvoor toch al een sinusvormer aan boord die een grid opzet als de stroom uitvalt). Victron heeft geen simpelere grid-tied modelen volgens mij die alleen batterijen opladen?

Wat dan overblijft qua extra investering voor off-grid is misschien de bekabeling die je via de Victron moet laten lopen als je off-grid wilt kunnen. Bedoel je dat?

En als je driefasen hebt dan kun je natuurlijk ook op één fase de off-grid optie implementeren, waarbij je dan alle cruciale groepen op die fase zet. Dat was een beetje mijn plan om de initiële kosten binnen de perken te houden. Dan kan ik daarna uitbreiden eventueel.

• RSnijboer
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 26-07 14:59
Iedereen bedankt voor de reacties! Als ik alles even samenvat:
  • De Victron Cerbo GX Touch 70 vervangen door een tablet.
  • De Lynx-set vervangen door twee Victron Lynx Power In M10's. Eén ombouwen om de zekeringen te behouden en de andere ombouwen zoals Japie.G al eens heeft beschreven. Dan blijven er twee aansluitingen over voor de accu's en is de SmartShunt netjes ingebouwd.
  • Ik begrijp dat de T-fuses in de accu's zelf al voldoende zijn. Dan hoef ik de accu's dus niet meer afzonderlijk op de Lynx Power In af te zekeren. ( Is het nog de moeite waard om deze te vervangen door een kwalitatief betere zekering?)
    Wel ben ik erg benieuwd wat het voordeel is van het vervangen van de DC-schakelaars door een TBS-relais in de plus.
  • Mijn keuze is gevallen op de 6K5 vanwege het vermogen dat deze kan leveren en omdat hij prijstechnisch aantrekkelijk is, zeker gezien mijn dak al volledig voorzien is van een Enphase-systeem.
  • In de omschakelaar zal ik me nog even verdiepen en deze opnieuw intekenen. Ik moet bekennen dat ik daar nog geen echte deep dive in heb gedaan. Ook zal ik dan de installatieautomaten intekenen.
Mochten er nog meer opmerkingen of aanbevelingen zijn, dan hoor ik die uiteraard graag.

Bedankt!
Pagina: 1 ... 75 ... 84 Laatste