• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:30
vanWalsum schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:19:

Na wat research lijkt het normaal gedrag als het systeem weer koppelt aan het net vanuit eilandbedrijf. Dan gaat er meer dan 30ma lekstroom lopen omdat de nul aan de aarde koppeling omschakelt.

En als dat niet werkt dan moet er ergens een fout zitten, maar kan het met geen mogelijkheid ontdekken.
Puur uit interesse, aangezien er meer mensen zijn waar de aardlek tript en men er zeker van is dat alles goed zit: "Hoe loopt bij jouw de aansluiting aarde voor (AC-IN) en achter (AC-OUT) de installatie ? Is dit gedeeld of apart uitgevoerd ?".
Angel73 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:49:
Met alle info uit dit topic ben ik inmiddels zo ver dat ik denk dat ik weet hoe ik het ga bouwen.

Dit wordt de schakelkast in de meterkast:

[Afbeelding]
Van rechts naar links: Hoofdschakelaar -> Aardlek -> Rem Automaat -> Aftakken naar kWh meter + AC-IN

  • DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:30
Noord27 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:17:
Vanwaar de keuze voor een losse meter? De MP kan zelf de AC-in en AC-out uitlezen.
Aangezien ik mij dat ook altijd heb afgevraagd: "Heeft iemand dat eens goed, lang (30d) en nauwkeurig na gemeten?"

Victron zegt hier zelf over:

20.2.6. Q6: I see incorrect current (amps) or power readings on my EGX



The general answer is: the Multi and Quattros are not measurement instruments, they are inverter/chargers, and the measurements shown are a best effort delivery.

  • Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:39
JBtL schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:17:
[...]

Ik zie het nut van die remautomaten niet zo - je kunt in het victronsysteem gewoon maximale stroomsterkte instellen (zowel net in/uit als mp in/uit), dan heb je die niet nodig.
Automaten dienen niet om stroom te beperken tot een apparaat, maar om kabels te beveiligen tegen oververhitting (door een harde kortsluiting en/of langdurige overbelasting).

Zomaar vertrouwen dat de omvormer dit naleeft is niet voldoende voor de wetgever (althans in België). Je kijkt naar de maximale stromen die kunnen lopen (vanuit de stroombronnen: net & omvormer) en dimensioneert daar je zekeringen en kabels op.

Ter illustratie:
Mijn Multi RS (installatie in opbouw) mag max 50A ontvangen op AC-in (mijn net aansluiting is 40A 3x400V+N) en kan max 25A toevoegen bij power assist: ik ben nog aan het kiezen of het een 40 of 50A automaat wordt voor de AC-in, en aan andere kan op AC-out1 een 63A automaat zo dicht mogelijk achter de omvormer. Overkill much, maar ik ga nooit te weinig hebben. Waarschijnlijk gaat de omvormer zelf eerder in overload protection. Mijn kabels en automaten zijn prima voorzien om nog extra omvormers in parallel te zetten mocht Victron dit ooit ondersteunen.

  • JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:02
Gunther.S schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:02:
[...]


Automaten dienen niet om stroom te beperken tot een apparaat, maar om kabels te beveiligen tegen oververhitting (door een harde kortsluiting en/of langdurige overbelasting).

Zomaar vertrouwen dat de omvormer dit naleeft is niet voldoende voor de wetgever (althans in België). Je kijkt naar de maximale stromen die kunnen lopen (vanuit de stroombronnen: net & omvormer) en dimensioneert daar je zekeringen en kabels op.

Ter illustratie:
Mijn Multi RS (installatie in opbouw) mag max 50A ontvangen op AC-in (mijn net aansluiting is 40A 3x400V+N) en kan max 25A toevoegen bij power assist: ik ben nog aan het kiezen of het een 40 of 50A automaat wordt voor de AC-in, en aan andere kan op AC-out1 een 63A automaat zo dicht mogelijk achter de omvormer. Overkill much, maar ik ga nooit te weinig hebben. Waarschijnlijk gaat de omvormer zelf eerder in overload protection. Mijn kabels en automaten zijn prima voorzien om nog extra omvormers in parallel te zetten mocht Victron dit ooit ondersteunen.
Ja, ok - ik zie hem nu - bij 1-fase 1x40A aansluiting loop je al snel tegen de max van de groepenkast aan. Ik zat te denken vanuit mijn situatie met 3x25A - daar zijn juist de inkomende kabels zo beveiligd dat de stroom nooit boven de 40A komt - door 15A 'buffer' heb je dan geen remautomaat nodigt als je de AC-uit tenminste ook op 25A beveiligt.

[ Voor 3% gewijzigd door JBtL op 23-06-2026 14:21 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler


  • Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 16:38
DmC1982 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:11:
Vanochtend heb ik de laatste softwarematige horde genomen en de koppeling gemaakt tussen Home Assistant en mijn Cerbo GX. Ik gebruik het bekende dbus-mqtt-grid script op de Cerbo om via Mosquitto mijn slimme meters (vanuit HA samengevoegd) virtueel als hoofdmeter aan Victron te voeren. Het was even puzzelen met de configuratie en de mappen op de Cerbo, maar het werkt nu echt superstrak. Ik had dit overigens eerst via Node-RED geprobeerd. Dat ging met één fase nog wel goed, maar zodra ik de data van de andere twee fases erbij ging pushen, trok de Cerbo het niet meer en crashte hij letterlijk elke 10 tot 20 seconden. Die route heb ik dus vrij snel moeten laten varen.

Vandaag ben ik voor het eerst het accupakket (2x Docan Panda 48kWh met KS48300 BMS) volledig aan het ontladen om de boel netjes te kalibreren. Hij staat nu al een hele tijd steady met 18.3 kW te ontladen (EV en teruglevering net). Bizar om die getallen op je dashboard te zien staan!

[Afbeelding]

Vanmorgen ook de ultieme stresstest gedaan: de EV aan de lader gegooid en tegelijk andere zware dingen in huis aangezet. Normaal was dit het moment dat mijn automaten begonnen te klappen op mijn 3x25A aansluiting. Nu? Helemaal niets aan de hand. De batterijen vangen perfect die basis van 18.3 kW op, en de rest wordt naadloos aangevuld vanuit de PV-panelen en het stroomnet.

Aankomende maandag ontvang ik nog wel de twee overige Hager 0.5 stroomspoelen, zodat ik de officiële Victron Energy meter fysiek kan gaan aansluiten. Het nadeel daarvan is alleen dat die hardwarematige meter maar één netaansluiting tegelijk kan registreren, terwijl ik twee slimme meters heb. Met mijn huidige Home Assistant oplossing heb ik mooi de gecombineerde gegevens van beide meters te pakken. Deze MQTT-data ververst 'maar' elke seconde (1Hz). Dat is natuurlijk een heel stuk trager dan de 100 keer per seconde van de officiële Victron meter, maar de praktijktest van vandaag heeft wel bewezen dat die 1 seconde in de praktijk ruim goed genoeg is om de load keurig aan te sturen zonder klappende automaten.

Voor de liefhebbers, hier nog even een korte video voor een indruk van het geluid als hij vol aan het werk is. Ik ben in ieder geval ontzettend blij dat deze hele setup lekker in de garage staat en niet in huis! :)
[YouTube: Victron]
Ik heb toch nog een vraagje.
Via de specs zie ik overal een nominale ontlaad en laadstroom van 100A en een maximale stroom van 200 en 300A.
Met hoeveel ampere laad en ontlaad jij tijdens normaal bedrijf gedurende de hele dag?
100A lijkt me vrij weinig om een 48kwh accu te laden, dat is maar 5kw toch?
Dan kun je toch nooit maximaal gebruik maken van je PV of negatieve energie prijzen?
Volgens mij maak ik ergens een denk fout maar ik snap nog niet zo goed waar.
Mijn gevoel zegt dat 3 losse 16kwh accu's dan beter zijn met elk een eigen 100A BMS via een busbar.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP


  • HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Iemand hier ervaringen met Adler EF3 zekeringen en hun temperatuur in een Lynx Distributor of gewone PowerIn? Ik was vanochtend een stress test aan het doen met ~300A DC, en mat +/-55 graden op het keramische deel van de zekering, zonder dat ik de kap van de Distributor geplaatst had. Ik overweeg wat extra gaten te maken in de kap voor wat meer ventilatie..

  • DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:30
HomegrownBGP schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:33:
Iemand hier ervaringen met Adler EF3 zekeringen en hun temperatuur in een Lynx Distributor of gewone PowerIn? Ik was vanochtend een stress test aan het doen met ~300A DC, en mat +/-55 graden op het keramische deel van de zekering, zonder dat ik de kap van de Distributor geplaatst had. Ik overweeg wat extra gaten te maken in de kap voor wat meer ventilatie..
De EF3's zijn niet de meest efficiënte ;) , in Victron Community kwam iemand met dit lijstje:

Mega fuse: 10.4 W
Class-T fuse: 12 W
EF3 fuse: 27.5 W
DC breaker: 75 W

De Lynx T-Class heeft ieg al wat extra ventilatie gaten tov Distributor / PowerIn.

  • HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
DoMoFo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:40:
[...]

De EF3's zijn niet de meest efficiënte ;) , in Victron Community kwam iemand met dit lijstje:

Mega fuse: 10.4 W
Class-T fuse: 12 W
EF3 fuse: 27.5 W
DC breaker: 75 W

De Lynx T-Class heeft ieg al wat extra ventilatie gaten tov Distributor / PowerIn.
Ja, daar was ik van op de hoogte inderdaad.. jammergenoeg past zo'n T-class niet in de Distributor, en om nou voor één aansluiting al dat spul te kopen ..

  • MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:28
DoMoFo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:46:
Aangezien ik mij dat ook altijd heb afgevraagd: "Heeft iemand dat eens goed, lang (30d) en nauwkeurig na gemeten?"
Ik gebruik de AC-OUT en AC-IN gegevens voor diverse korte-termijn berekeningen voor Watt en Ampere.
Voor mijn 'grid' meting (typisch kWh) heb ik een separate elektriciteitsmeter (ET340). Voor de zonne-energie heb ik eveneens een separate meter (ook ET340).
Mijn ervaring is dat de AC-IN flink kan verschillen met de Grid-ET340 (Watt) als deze hetzelfde zouden moeten zijn. Dat geldt ook voor de AC-OUT, de Solar-ET340 en de metingen van mijn SolarEdge zelf.
En ja, ik weet van "eigen verliezen", "conversie verliezen" etc.

Voor zover ik weet zijn de metingen van AC-IN en AC-OUT benaderingen op basis van stroomsterkte, voltage en tijdmetingen. Dit is aardig voor korte perioden (minuten tot een uur) maar boven een dag worden de verschillen naar mijn idee te groot.
En, als mensen er blij mee zijn, vooral doen, het kan meestal geen kwaad.

  • Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:21
HomegrownBGP schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:57:
[...]


Ja, daar was ik van op de hoogte inderdaad.. jammergenoeg past zo'n T-class niet in de Distributor, en om nou voor één aansluiting al dat spul te kopen ..
Kan iemand vertellen over power verlies voor NH00 en NH01 zekeringen?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008


  • Angel73
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:44
Noord27 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:17:
@Angel73 Ik zou de hoofdschakelaar direct op je netkabel zetten en daarna pas andere automaten. Nu blijft er spanning op je remautomaat staan als je je hoofdschakelaar uit zet. En als je ze omwisselt voegt een remautomaat niets toe. Want na je hoofdschakelaar gaat het toch al door een B25.
Daar zeg je zo wat. Bedankt voor de tip.

[ Voor 8% gewijzigd door Angel73 op 23-06-2026 17:44 ]


  • Angel73
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:44
DoMoFo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:41:
[...]

Van rechts naar links: Hoofdschakelaar -> Aardlek -> Rem Automaat -> Aftakken naar kWh meter + AC-IN
Ik begrijp niet goed wat je hier mee bedoeld.
Pagina: 1 ... 74 75 Laatste