hier sinds kort ook aan het kijken naar een Victron setup aangezien mijn Marstek Venus A kapot gegaan is en de leverancier (vermoed dozen schuiver) niet reageert.
Heb afgelopen dagen het e.a. gelezen en ben er redelijk van overtuigd dat een Victron setup beter past bij mij.
Het enige waar ik het voor wil gaan gebruiken is NOM draaien, handelen doen we niet, hebben gewoon vast energie contract. Leveren ongeveer 2500kWh-3000kWh jaar terug (de EV is meestal niet thuis wanneer de zon schijnt.
Met de Marstek (6kWh)heeft afgelopen maanden best lekker gedraaid en zo 500kWh niet terug geleverd.
Nu aan het kijken naar een iets grotere opslag. 10-15kWh.
Het vermogen hoeft voor mij niet enorm hoog te zijn en een 3 fase systeem is ook niet nodig. De hoofd meter corrigeert immers tussen de fase.
High level eisen,
+/-3kW max vermogen, dan hoeft niet de gehele groepenkast verbouwd te worden en kan het op een 16A groep.
HomeAssistant integratie lokaal
NOM dmv PV overschot op te slaan
Veilige accu met intern blus systeem
Eventuele accuverwarming, plaats het in de schuur
Mogelijkheid om later zonnepanelen in te koppelen.
Ongeveer 3000,- voor 10a 15KWh opslag
Hierdoor kom ik nu op het volgende:
Victron Multiplus II 3000 GX, of heeft het voordelen om voor een Victron Multiplus II 4K5VA icm met een cerbo gx mk2 te gaan? Voor mij is 2,4kW levering voldoende. Begreep dat je altijd het uitgaand vermogen kon instellen en begrenzen eventueel.
Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter voor de aansturing voor NOM
Dyness PowerBrick Plus – 16,07 kWh, eisen accu: compleet, interne afzekering zodat losse zekeringen niet nodig zijn en intern blussysteem, daar voldoet deze aan.
Mis ik dan nog iets?
[
Voor 11% gewijzigd door
The Fatal op 27-06-2026 11:00
]