Persoonlijk zou ik voor een 7 inch touchscreen gaan van AliExpres voor 3 tientjes. Dat werkt perfect.RSnijboer schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:59:
Iedereen bedankt voor de reacties! Als ik alles even samenvat:Mochten er nog meer opmerkingen of aanbevelingen zijn, dan hoor ik die uiteraard graag.
- De Victron Cerbo GX Touch 70 vervangen door een tablet.
- De Lynx-set vervangen door twee Victron Lynx Power In M10's. Eén ombouwen om de zekeringen te behouden en de andere ombouwen zoals Japie.G al eens heeft beschreven. Dan blijven er twee aansluitingen over voor de accu's en is de SmartShunt netjes ingebouwd.
- Ik begrijp dat de T-fuses in de accu's zelf al voldoende zijn. Dan hoef ik de accu's dus niet meer afzonderlijk op de Lynx Power In af te zekeren. ( Is het nog de moeite waard om deze te vervangen door een kwalitatief betere zekering?)
Wel ben ik erg benieuwd wat het voordeel is van het vervangen van de DC-schakelaars door een TBS-relais in de plus.- Mijn keuze is gevallen op de 6K5 vanwege het vermogen dat deze kan leveren en omdat hij prijstechnisch aantrekkelijk is, zeker gezien mijn dak al volledig voorzien is van een Enphase-systeem.
- In de omschakelaar zal ik me nog even verdiepen en deze opnieuw intekenen. Ik moet bekennen dat ik daar nog geen echte deep dive in heb gedaan. Ook zal ik dan de installatieautomaten intekenen.
Bedankt!
@leondej of helemaal geen scherm. Iedereen heeft zijn telefoon binnen handbereik en kun je alles ook mee aflezen en instellen.
Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60
Ja dat is ook een optie. Hier hangt het systeem in de garage, een veel gebruikte looproute. Dan is het echt een leuke toevoeging. Anderen kunnen ook een beetje zien wat de status is.Noord27 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:20:
@leondej of helemaal geen scherm. Iedereen heeft zijn telefoon binnen handbereik en kun je alles ook mee aflezen en instellen.
Met de TBS relay + busbar heb je maar 1 power in nodig - die heeft 4 posities, 1 voor de batterij in het midden, 3 voor elke multiplus 1. Het relais is natuurlijk wat prijziger dan een schakelaar, maar je hebt er minder verlies over, en je kan hem gebruiken voor een noodstop-schakeling, en om een rook/gasmelder het systeem automatisch af te laten schakelen. Een TBS 2x busbar (deze: https://www.acculaders.nl/tbs-dcm-busbar-3xm10-60v-600a.html) + relay is 340 euro in totaal, de victron power-in + schakelaars zit je op 240 euro. Die 100 euro is de extra functionaliteit echt waard als je het mij vraagt - je kan de relay ook op de cerbo aansluiten en daarmee nog extra veiligheid inbouwen (programmeren). Een solide DC-uitschakeling is daarvoor gewoon het effectiefst.RSnijboer schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:59:
Iedereen bedankt voor de reacties! Als ik alles even samenvat:Mochten er nog meer opmerkingen of aanbevelingen zijn, dan hoor ik die uiteraard graag.
- De Victron Cerbo GX Touch 70 vervangen door een tablet.
- De Lynx-set vervangen door twee Victron Lynx Power In M10's. Eén ombouwen om de zekeringen te behouden en de andere ombouwen zoals Japie.G al eens heeft beschreven. Dan blijven er twee aansluitingen over voor de accu's en is de SmartShunt netjes ingebouwd.
- Ik begrijp dat de T-fuses in de accu's zelf al voldoende zijn. Dan hoef ik de accu's dus niet meer afzonderlijk op de Lynx Power In af te zekeren. ( Is het nog de moeite waard om deze te vervangen door een kwalitatief betere zekering?)
Wel ben ik erg benieuwd wat het voordeel is van het vervangen van de DC-schakelaars door een TBS-relais in de plus.- Mijn keuze is gevallen op de 6K5 vanwege het vermogen dat deze kan leveren en omdat hij prijstechnisch aantrekkelijk is, zeker gezien mijn dak al volledig voorzien is van een Enphase-systeem.
- In de omschakelaar zal ik me nog even verdiepen en deze opnieuw intekenen. Ik moet bekennen dat ik daar nog geen echte deep dive in heb gedaan. Ook zal ik dan de installatieautomaten intekenen.
Bedankt!
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler