• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:25
RSnijboer schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:59:
Iedereen bedankt voor de reacties! Als ik alles even samenvat:
  • De Victron Cerbo GX Touch 70 vervangen door een tablet.
  • De Lynx-set vervangen door twee Victron Lynx Power In M10's. Eén ombouwen om de zekeringen te behouden en de andere ombouwen zoals Japie.G al eens heeft beschreven. Dan blijven er twee aansluitingen over voor de accu's en is de SmartShunt netjes ingebouwd.
  • Ik begrijp dat de T-fuses in de accu's zelf al voldoende zijn. Dan hoef ik de accu's dus niet meer afzonderlijk op de Lynx Power In af te zekeren. ( Is het nog de moeite waard om deze te vervangen door een kwalitatief betere zekering?)
    Wel ben ik erg benieuwd wat het voordeel is van het vervangen van de DC-schakelaars door een TBS-relais in de plus.
  • Mijn keuze is gevallen op de 6K5 vanwege het vermogen dat deze kan leveren en omdat hij prijstechnisch aantrekkelijk is, zeker gezien mijn dak al volledig voorzien is van een Enphase-systeem.
  • In de omschakelaar zal ik me nog even verdiepen en deze opnieuw intekenen. Ik moet bekennen dat ik daar nog geen echte deep dive in heb gedaan. Ook zal ik dan de installatieautomaten intekenen.
Mochten er nog meer opmerkingen of aanbevelingen zijn, dan hoor ik die uiteraard graag.

Bedankt!
Persoonlijk zou ik voor een 7 inch touchscreen gaan van AliExpres voor 3 tientjes. Dat werkt perfect.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-08 07:36
@leondej of helemaal geen scherm. Iedereen heeft zijn telefoon binnen handbereik en kun je alles ook mee aflezen en instellen.

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:25
Noord27 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:20:
@leondej of helemaal geen scherm. Iedereen heeft zijn telefoon binnen handbereik en kun je alles ook mee aflezen en instellen.
Ja dat is ook een optie. Hier hangt het systeem in de garage, een veel gebruikte looproute. Dan is het echt een leuke toevoeging. Anderen kunnen ook een beetje zien wat de status is.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:44
  • De Lynx-set vervangen door twee Victron Lynx Power In M10's. Eén ombouwen om de zekeringen te behouden en de andere ombouwen zoals Japie.G al eens heeft beschreven. Dan blijven er twee aansluitingen over voor de accu's en is de SmartShunt netjes ingebouwd.
  • Ik begrijp dat de T-fuses in de accu's zelf al voldoende zijn. Dan hoef ik de accu's dus niet meer afzonderlijk op de Lynx Power In af te zekeren. ( Is het nog de moeite waard om deze te vervangen door een kwalitatief betere zekering?)
    Wel ben ik erg benieuwd wat het voordeel is van het vervangen van de DC-schakelaars door een TBS-relais in de plus.
  • Mijn keuze is gevallen op de 6K5 vanwege het vermogen dat deze kan leveren en omdat hij prijstechnisch aantrekkelijk is, zeker gezien mijn dak al volledig voorzien is van een Enphase-systeem.
  • In de omschakelaar zal ik me nog even verdiepen en deze opnieuw intekenen. Ik moet bekennen dat ik daar nog geen echte deep dive in heb gedaan. Ook zal ik dan de installatieautomaten intekenen.
Mochten er nog meer opmerkingen of aanbevelingen zijn, dan hoor ik die uiteraard graag.

Bedankt!
Met de TBS relay + busbar heb je maar 1 power in nodig - die heeft 4 posities, 1 voor de batterij in het midden, 3 voor elke multiplus 1. Het relais is natuurlijk wat prijziger dan een schakelaar, maar je hebt er minder verlies over, en je kan hem gebruiken voor een noodstop-schakeling, en om een rook/gasmelder het systeem automatisch af te laten schakelen. Een TBS 2x busbar (deze: https://www.acculaders.nl/tbs-dcm-busbar-3xm10-60v-600a.html) + relay is 340 euro in totaal, de victron power-in + schakelaars zit je op 240 euro. Die 100 euro is de extra functionaliteit echt waard als je het mij vraagt - je kan de relay ook op de cerbo aansluiten en daarmee nog extra veiligheid inbouwen (programmeren). Een solide DC-uitschakeling is daarvoor gewoon het effectiefst.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:37
Zit er eigenlijk nog efficiency-verschil tussen de Multiplus2-5000 en de 6K5?

Reden: Ik heb nu 1 MP2-5000 hangen, maar die moet nog naar 3-fasen. Dan is de keuze dus tussen deze MP2-5000 verkopen en 3 x 6K5 kopen of 2 x MP2-5000 erbij kopen. De 5000's voldoen voor ons doel prima.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
blaaspijp schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:30:
Er wordt hier gesuggereerd alsof selectief een eigenschap van een zekering is.

Selectiviteit ontstaat door de juiste specificaties (Ampère of milliampere en karakteristiek) bij elkaar te zetten in een installatie.

Dus iets waar je zelf over na moet denken als je dat perse wilt. Selectiviteit is niet meer vereist volgens de norm.
Je mist dat de tijdsvertraging er voor zorgt dat een selectieve aardlek ervoor kan zorgen dat bij een probleem een gewone aardlek een kleiner deel van de installatie erna kan afschakelen waarbij de selectieve aardlek NIET afschakelt, waardoor er meer gewoon blijft werken. Dat heb je ook niet expliciet benoemd in je latere reacties. Misschien wel impliciet.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
SkiFan schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:45:

Reden: Ik heb nu 1 MP2-5000 hangen, maar die moet nog naar 3-fasen. Dan is de keuze dus tussen deze MP2-5000 verkopen en 3 x 6K5 kopen of 2 x MP2-5000 erbij kopen. De 5000's voldoen voor ons doel prima.
Misschien dat andere mensen nog betere argumenten hebben, maar ik zou zeggen: 3 x 6k5

- Het prijs verschil is 100 euro per stuk nieuw
- die 6k5 doet veel meer vermogen qua laden en ontladen en dat betekent dat als je die 6k5 dus nooit op zijn max belast waarschijnlijk efficenter werkt en minder hard hoeft te blazen.
- Nadelen zie ik niet behalve dat als er verschil in afmetingen zijn dat problemen kan geven
- Snel kunnen laden - mits de accu(s) het aankunnen, kan handig zijn in de minder zonnige periode van het jaar als prijzen gunstig zijn

Dit is puur uit de losse pols, check mijn argumenten

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 30-06-2026 11:39 ]

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
SkiFan schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:45:

Standby gebruik van de 6k5 is hoger... x3.

• Noord27
Liever overcapaciteit en in een gunstiger efficiëntie-bereik uit komen (van een trafo) als tegen een limiet aanlopen. Mijn ervaring met 3x 6k5 is dat ze langdurig op vol vermogen kunnen draaien in een 40 graden omgeving. De belemmering is dan specifiek de hoofdzekeringen van de woning, waardoor de 6k5 MP's in feite vrijwel nooit op vol vermogen hoeven/kunnen te draaien en ook in een beter efficiëntie gebied aan het werken zijn t.o.v. hun 5000 broertjes. 3x25A kan 24/7 ruim 17kW aan. Ik heb de 6k5's al eens een uurtje of 4 vrijwel 20kW zien leveren (teruglevering en verbruik tegelijk).

Ga je in de toekomst uitbreiden, meer vraag naar E hebben en/of meer bewuster met E om op bepaalde tijdstippen van de dag; dan wil je zoveel mogelijk energie in de tijd kunnen verplaatsen. Een 5000VA doet 4kW, een 6k5 doet ook echt 6,5kW. Het verschil bij 3 fasen is dan fors: ruim 60% meer beschikbaar vermogen (19,5kW vs. 12kW)

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• Noord27
leondej schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:28:
[...]

Ja dat is ook een optie. Hier hangt het systeem in de garage, een veel gebruikte looproute. Dan is het echt een leuke toevoeging. Anderen kunnen ook een beetje zien wat de status is.
Als je dan toch een scherm wilt kun je een Android tablet/scherm kopen en hier een dedicated scherm van maken. Kost de helft van een Victron scherm en is dan tevens groter uitgevoerd met hoogst waarschijnlijk ook hogere resolutie.

• SkiFan
@Noord27 , @Q Bedankt, dit is de info die ik zocht. Moet wel nog even kijken hoe en wat want volgens mij zijn de 6K5's nog niet goedgekeurd voor Duitsland waar ik woon. Maar we hebben nog even tijd. Het heeft geen haast.

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
Ik heb vernomen dat de 16kWh of 32kWh geassembleerde/geteste batterijen inclusief verscheping / DDP nu al flink duurder zijn geworden. Dat zijn 2200 euro respectievelijk 4000 euro bij grote afname (>10 stuks). Vanwege veel vraag ernaar en dat de lithium carbonate materiaal prijs omhoog is gegaan.

Wie kan mij dan wijzen dat elders toch goedkoper is?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Eriko schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:05:
Ik heb vernomen dat de 16kWh of 32kWh geassembleerde/geteste batterijen inclusief verscheping / DDP nu al flink duurder zijn geworden. Dat zijn 2200 euro respectievelijk 4000 euro bij grote afname (>10 stuks). Vanwege veel vraag ernaar en dat de lithium carbonate materiaal prijs omhoog is gegaan.

Daar kwam ik ook achter afgelopen dagen. Prijzen schieten omhoog

• Marlon12
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Eriko schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:05:

Ik kijk nu hier naar, EEL battery 17kwh iemand hier ervaring mee? Is dit bedrag inclusief BTW?

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:34
Marlon12 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:37:
[...]

Ik kijk nu hier naar, EEL battery 17kwh iemand hier ervaring mee? Is dit bedrag inclusief BTW?
Ik had deze bestel,https://eelbattery.myshop...ng?variant=42837709488217
Bij pre order komt alles in deverse zendingen aan, en duur wel een tijdje ( geen waarschuwing voor af dat ze komen !!!)
Prijs nu €1837 in eur dat is inc alles ( 3 maanden terug nog €1650)( geen btw bon).
Was wel een kompleet zelfbouw pakket, vandaag de behuizing als laatste zending binnen gehad.
Accu zijn op de test bank inderdaat 330Ah maar stikker zegt 314Ah. ( laten testen).
Dus nu in elkaar zetten.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Noord27 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:49:
Liever overcapaciteit en in een gunstiger efficiëntie-bereik uit komen (van een trafo) als tegen een limiet aanlopen. Mijn ervaring met 3x 6k5 is dat ze langdurig op vol vermogen kunnen draaien in een 40 graden omgeving. De belemmering is dan specifiek de hoofdzekeringen van de woning, waardoor de 6k5 MP's in feite vrijwel nooit op vol vermogen hoeven/kunnen te draaien en ook in een beter efficiëntie gebied aan het werken zijn t.o.v. hun 5000 broertjes. 3x25A kan 24/7 ruim 17kW aan. Ik heb de 6k5's al eens een uurtje of 4 vrijwel 20kW zien leveren (teruglevering en verbruik tegelijk).

Ga je in de toekomst uitbreiden, meer vraag naar E hebben en/of meer bewuster met E om op bepaalde tijdstippen van de dag; dan wil je zoveel mogelijk energie in de tijd kunnen verplaatsen. Een 5000VA doet 4kW, een 6k5 doet ook echt 6,5kW. Het verschil bij 3 fasen is dan fors: ruim 60% meer beschikbaar vermogen (19,5kW vs. 12kW)
Ook ik ben even nou aan het bekijken wat voor mij / onze woning handig is. Een 4k5 doet ook daadwerkelijk 4500 watt. Vergeleken met de multiplus 2 50000 zou dat 500 per unit “winst” zijn.

Wij hebben een 3x25a aansluiting. 3 fase auto, en een warmtepomp.

Ik had zelf het idee dat 3x een 4k5 voldoende zou zijn voor ons 🤔

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Noord27
@Possible dat hangt er vanaf. Als je auto aan het laden is op 3 fasen is dat al 11kW. Dan blijft er nog 2,5kW over voor de woning zonder iets uit het net te halen. Het prijsverschil is nihil. Ik loop liever niet tegen de grens aan te hikken als dat niet nodig is. Gemiddeld genomen probeer eens 7 jaar vooruit te kijken wat er kan veranderen?

Zowiezo weet je het met een NL regering niet wat ze gaan bedenken of veranderen. Met een overcapaciteit van 'je kapitein' ben je hierop volledig op voorbereid wat er ook gaat veranderen op wettelijk vlak alsmede persoonlijke verandering.

[ Voor 54% gewijzigd door Noord27 op 30-06-2026 19:14 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
Er is niets mis met 3x4K5.

Je hoeft je auto echt niet te laden op 11kW, kan ook op 7 of minder, zodat je ook kan bakken en koken tegelijk.

Nu ben ik misschien een contrarian maar met een 3F setup vind ik een accu van 32kwh eigenlijk een minimum, dan staat het vermogen in verhouding tot de capaciteit en de realistische belasting van de accu, ook kwa laden.

3x4K5 is 3x55A laden is 165A - prima voor 32kWh maar veel te veel voor 15kWh accu.

Maar toch blijf ik de vraag stellen of een 1F setup met 1x6K5 nof RS niet voldoende is voor wat je écht nodig hebt.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Q schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:36:

Je hoeft je auto echt niet te laden op 11kW, kan ook op 7 of minder, zodat je ook kan bakken en koken tegelijk.

Nu ben ik misschien een contrarian maar met een 3F setup vind ik een accu van 32kwh eigenlijk een minimum, dan staat het vermogen in verhouding tot de capaciteit en de realistische belasting van de accu, ook kwa laden.

3x4K5 is 3x55A laden is 165A - prima voor 32kWh maar veel te veel voor 15kWh accu.

Maar toch blijf ik de vraag stellen of een 1F setup met 1x6K5 nof RS niet voldoende is voor wat je écht nodig hebt.
Ik ga uiteindelijk ook zeker wel voor nog een 16 of misschien wel 3x 16kwh, echter heb ik geen geldboom in de tuin groeien 😅, en wil ik het gewoon in stapjes doen. Dus wellicht dat er over twee maanden een tweede 16s box bij komt. Na mijn vakantie ga ik beginnen met bouwen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Q schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:36:
[..]
3x4K5 is 3x55A laden is 165A - prima voor 32kWh maar veel te veel voor 15kWh accu
Precies dit. Je moet het geheel op elkaar afstemmen. Het heeft weinig zin om 3x6k5 aan een 16kWh batterij te hangen want dan kan je dat extra laadvermogen niet gebruiken. Maar met 48 kWh is het een heel ander verhaal.

Voor 32kWh ligt het er aan wat je van plan bent, hoeveel PV vermogen, wel of geen EV bij. Voor beide routes valt een case te maken. Maar bij twijfel en maar een klein prijsverschil zou ik zoals @Noord27 zegt voor de 6k5 gaan.

Edit: En voor de volledigheid, ik heb zelf 3x4k5 met 32 kWh want dat paste het beste in mijn plannen :)

[ Voor 7% gewijzigd door NTS op 30-06-2026 20:20 ]

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-08 17:37
Heeft er iemand een goede tip voor een "kleine" zekering (10A of 20A) voor in de Lynx Distributor. De Lynx is uiteraard in de basis gebouwd voor zwaardere loads, maar ik heb wat 12V+24V loads via Orion DC-DC omvormers die ik graag op de nog beschikbare Distributor poorten wil aansluiten.

Ik gebruik voor de DC loads een aparte (auto) zekering houder met losse 1A/3A zekeringen, maar zou de Orion op de Lynx graag met 10A of 20A willen afzekeren. Ik kan geen lagere MEGA fuses vinden dan 40A, wel vond ik MIDI zekeringen vanaf 30A, maar die zijn weer M5.

Iemand ervaring of tips voor kleine zekeringen icm de Lynx Distributor ?

• onetime
  • Niet online
@RSnijboer @RamonK schreef het al; je wisselschakelaar staat op de verkeerde plaats ingetekend.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:08

Nhz

Ik zit te twijfelen om nu een kleine thuisbatterij met noodstroom te kopen, deze kan direct dienst doen als UPS voor mijn server/domotica rack.

In een later stadium wil ik een 3 fase Victron systeem gaan bouwen, maar gaat de bestaande stekker-batterij dit systeem dan in de weg zitten? Of kan ik daar met Victron wel omheen werken?

Groetjes

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 08:13
Wat ga je nu uitgeven voor de stekker batterij?

Zie je het niet zitten om te beginnen met een 1 fase victron setup met een 16kwh box? Dan kun je later uitbreiden naar 3f.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• Noord27
@Nhz wat zijn je beweegredenen om nu een plug-in te kiezen als je al de drang hebt om met een 3 fase systeem te gaan werken?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Q schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:38:
[...]

Misschien dat andere mensen nog betere argumenten hebben, maar ik zou zeggen: 3 x 6k5

- Het prijs verschil is 100 euro per stuk nieuw
- die 6k5 doet veel meer vermogen qua laden en ontladen en dat betekent dat als je die 6k5 dus nooit op zijn max belast waarschijnlijk efficenter werkt en minder hard hoeft te blazen.
- Nadelen zie ik niet behalve dat als er verschil in afmetingen zijn dat problemen kan geven
- Snel kunnen laden - mits de accu(s) het aankunnen, kan handig zijn in de minder zonnige periode van het jaar als prijzen gunstig zijn

Dit is puur uit de losse pols, check mijn argumenten
Heb ook wel eens begrepen dat de 6k5 minder lawaai maakt dan de MP2 5000, juist vanwege betere efficiëntie (dus ook mogelijk betere RTE).

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 01-07-2026 08:28 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
  • Nu online
Nhz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 03:58:
Ik zit te twijfelen om nu een kleine thuisbatterij met noodstroom te kopen, deze kan direct dienst doen als UPS voor mijn server/domotica rack.

In een later stadium wil ik een 3 fase Victron systeem gaan bouwen, maar gaat de bestaande stekker-batterij dit systeem dan in de weg zitten? Of kan ik daar met Victron wel omheen werken?
Eén kapitein op het schip is het beste. Maar ik zou me daar niet door laten tegenhouden: de plug-in kun je gewoon weer verkopen toch? Als je een plugin als UPS gebruikt, dan moet je server 24/7 in de noodpoort zitten. Check of daar een bypass in zit, anders trek je alle energie van die server over je batterij (met een 80-85% RTE)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-08 17:03
Een victron systeem zal niet zo veel last hebben van een plugin batterij omdat een victron je hoofdaansluiting meet. In het meest ongunstige geval ben je de batterijen met elkaar aan het vullen zonder dat je net aansluiting iets doet.
Na het installeren van een victron systeem kan je een plugin altijd nog gebruiken voor op de camping oid.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08 08:45
Nhz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 03:58:

Dat kun je prima combineren. De UPS zit toch altijd 90-100% vol en handelt niet. Als je de Victron laat handelen dan zijn er momenten dat ie 10% vol zit. Als je dan stroomuitval hebt, heb je altijd nog je volle UPS.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Nhz

Nhz

Noord27 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:04:
@Nhz wat zijn je beweegredenen om nu een plug-in te kiezen als je al de drang hebt om met een 3 fase systeem te gaan werken?
Daan_96 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:51:
Wat ga je nu uitgeven voor de stekker batterij?

Zie je het niet zitten om te beginnen met een 1 fase victron setup met een 16kwh box? Dan kun je later uitbreiden naar 3f.
Ik zit momenteel in een vrij turbulente fase van mijn leven, waarin ik even geen zin heb om zo'n grote uitgave te doen en door deze 'turbulentie' heb ik voorlopig ook geen tijd/energie om het werk dat een dergelijke installatie met zich mee brengt uit te voeren.

Daarnaast wil ik wel graag een UPS voor mijn netwerk/domotica systeem, dus ik dacht ik ga voor een betaalbare thuisaccu met deze functie. Ik dacht aan een bedrag van circa 1500euro, maar heb me er nog niet echt in verdiept, mocht iemand een goede optie hebben dan houdt ik me zeker aanbevolen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Nhz op 01-07-2026 10:14 ]

Groetjes

• Pr088
  • Nu online
Nhz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:12:
[...]

[...]

Ik zit momenteel in een vrij turbulente fase van mijn leven, waarin ik even geen zin heb om zo'n grote uitgave te doen en door deze 'turbulentie' heb ik voorlopig ook geen tijd/energie om het werk dat een dergelijke installatie met zich mee brengt uit te voeren.

Daarnaast wil ik wel graag een UPS voor mijn netwerk/domotica systeem, dus ik dacht ik ga voor een betaalbare thuisaccu met deze functie. Ik dacht aan een bedrag van circa 1500euro, maar heb me er nog niet echt in verdiept, mocht iemand een goede optie hebben dan houdt ik me zeker aanbevolen. :)
Hoeveel watt gebruikt je netwerk/domotica? Als je met een 800W toekunt, dan is installatie een eitje (mag op elke groep). Misschien eens kijken in het Zendure topic? Zendure is aan te sturen via HA/Homey en heeft een goede RTE.

Voor 1800 piek heb je dan 5kwh. https://www.zendure.nl/products/zendure-solarflow-2400-ac-plus?variant=48055928520959

• Nhz

Nhz

Pr088 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:54:
[...]

Hoeveel watt gebruikt je netwerk/domotica? Als je met een 800W toekunt, dan is installatie een eitje (mag op elke groep). Misschien eens kijken in het Zendure topic? Zendure is aan te sturen via HA/Homey en heeft een goede RTE.

Voor 1800 piek heb je dan 5kwh. https://www.zendure.nl/products/zendure-solarflow-2400-ac-plus?variant=48055928520959
Ja ik zit meestal rond de 250W, met heel soms een piek naar 300W.

Heb net even een snel rondje zitten googlen en kwam deze 7kW variant tegen. Feit dat deze een IP66 rating heeft maakt hem eventueel later weer breder inzetbaar. Met 2200euro wel iets boven het genoemde budget.
https://offgridpowerstati...r-solix-solarbank-max-ac/

De door jouw aangedragen batterij is volgens mij niet geschikt als UPS, ik lees dat hij er tot 200ms over doet om over te schakelen naar noodstroom, dat is te lang. Ik wil dit topic verder niet kapen, mocht iemand een goede tip hebben is het wellicht beter om dat even via PM te doen. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Nhz op 01-07-2026 13:00 ]

Groetjes

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-08 19:09
Advies gevraagd:
Ik begrijp iets niet, ik heb 3x 6k5 multiplus en op ac out een 16A Eaton aardlekautomaat 3P+N 30mA aangesloten, Deze klapt er meteen uit zodra ik ook maar iets een belasting (100W) aansluit.
Voorheen had ik 3x 3k multiplus en geen enkel probleem.

Doe ik iets fout? Instelling? Of beter naar 20A Eaton aardlekautomaat 3P+N 300mA gaan?

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:01

pvg

grotegok schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:51:
Advies gevraagd:
Ik begrijp iets niet, ik heb 3x 6k5 multiplus en op ac out een 16A Eaton aardlekautomaat 3P+N 30mA aangesloten, Deze klapt er meteen uit zodra ik ook maar iets een belasting (100W) aansluit.
Voorheen had ik 3x 3k multiplus en geen enkel probleem.

Doe ik iets fout? Instelling? Of beter naar 20A Eaton aardlekautomaat 3P+N 300mA gaan?
Ac-out correct aangesloten op MP? Niet toevallig nul en aarde verwisseld?

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-08 19:09
pvg schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:29:
[...]

Ac-out correct aangesloten op MP? Niet toevallig nul en aarde verwisseld?
Gevonden!

Ik had per ongeluk de nul aan beide kanten aan de rail gezet, hoe is het mogelijk!

Leermomentje

• TimoDimo
  • Laatst online: 13-08 13:12
TimoDimo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:01:
[...]

Dus de keuze is tussen MultiPlus of Multi RS. Alleen heb je daar nu dus ook de 19"-varianten bij (Multi HS19 (hoog voltage) en Multi RS19).

Is er voor woonhuizen tegenwoordig nog een reden om voor de MultiPlus te gaan nu de Multi RS/RS19/HS19 beschikbaar zijn? Behalve misschien de prijs (MultiPlus is een stukje goedkoper dan de nieuwe Multi's geloof ik)? @RSnijboer ik kijk naar je schema en vroeg me af of dat ook is waarom jij voor de MultiPlus (II) wil gaan?

Ik heb trouwens ook de hoog-voltage batterijen gevonden die met de Multi HS19 werken: https://www.victronenergy...ttery_compatibility:start

[...]

Wat is dan precies de extra investering? De MultiPlus en Multi RS heb je toch sowieso nodig met een batterij en zijn bedoeld voor off-grid (ze hebben daarvoor toch al een sinusvormer aan boord die een grid opzet als de stroom uitvalt). Victron heeft geen simpelere grid-tied modelen volgens mij die alleen batterijen opladen?
Dat laatste is niet zo natuurlijk. Je hebt ook een heel aanbod van alleen omvormers: https://www.victronenergy.com/inverters. Dat zijn dus de "niet-Multi's".

Maar dan nog is het prijsverschil tussen bijvoorbeeld een Multi RS Solar en een Inverter RS maar amper € 100.

Multi RS Solar - € 1.221,98
Inverter RS Smart Solar - € 1.082,83
Wat dan overblijft qua extra investering voor off-grid is misschien de bekabeling die je via de Victron moet laten lopen als je off-grid wilt kunnen. Bedoel je dat?

En als je driefasen hebt dan kun je natuurlijk ook op één fase de off-grid optie implementeren, waarbij je dan alle cruciale groepen op die fase zet. Dat was een beetje mijn plan om de initiële kosten binnen de perken te houden. Dan kan ik daarna uitbreiden eventueel.
Nog iemand hier gedachten bij? Ik kreeg het idee dat er wat verwarring was misschien omdat ik met "off grid" niet bedoelde permanent off-grid te gaan, maar alleen de optie te hebben bij stroomuitval. En gezien bovenstaande prijzen valt dat volgens mij wel mee qua investering als je toch een batterij wil?

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 09:18
Even een vraag hier over de Victron Multiplussen en de montage afstand.

Als je even op Victron googled of op youtube zoekt, dan zie je dat bij meer dan de helft van de installaties de Multiplus units bijna strak tegen elkaar aan gemonteerd zijn. Installatie bedrijven doen dit net zo vaak als particulieren, en die moeten zelf ook garantie geven.

Het voorschrift van Victron is om 10 cm rondom vrij te houden. Heeft iemand ooit een defect gehad door oververhitting? En wijst Victron garantieclaims af van andere defecten als de montage voorschriften niet opgevolgd zijn?

Ik heb zelf ook een beperkte ruimte, en ben even nieuwsgierig wat de risico's zijn als ik ze bijvoorbeeld maar 3 cm uit elkaar hang (met voldoende koelingsruimte van onder en boven, en evt modificaties met extra koelers aan de binnenkant).

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-08 12:05

basdej

OutSystems Consultant

nils_vdg schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:14:

Als je even op Victron googled of op youtube zoekt, dan zie je dat bij meer dan de helft van de installaties de Multiplus units bijna strak tegen elkaar aan gemonteerd zijn. Installatie bedrijven doen dit net zo vaak als particulieren, en die moeten zelf ook garantie geven.

Het voorschrift van Victron is om 10 cm rondom vrij te houden. Heeft iemand ooit een defect gehad door oververhitting? En wijst Victron garantieclaims af van andere defecten als de montage voorschriften niet opgevolgd zijn?

Ik heb zelf ook een beperkte ruimte, en ben even nieuwsgierig wat de risico's zijn als ik ze bijvoorbeeld maar 3 cm uit elkaar hang (met voldoende koelingsruimte van onder en boven, en evt modificaties met extra koelers aan de binnenkant).
ik zou in principe niet weten waarom ze niet tegen elkaar mogen gaan. De koeling gaat van onder naar boven en als de ruimte waarin ze hangen voldoende geventileerd is zou dat niks uit moeten maken. Als je de ruimte hebt is het altijd beter om ze wat uit elkaar te hangen.

Of het invloed heeft op de garantie zou ik oprecht niet weten.

Hoi.

• DoMoFo

Laat je niet gek maken door een paar van die Community Ridders, die 10cm is een "rule-of-thumb" voor (verrassend) veel mensen die geen specsheets lezen:

Operating temperature range -40 to +65 °C (-40 – 150 °F) (fan assisted cooling)

Temperatuur heeft in de eerste plaats invloed op efficiency, en ja, als dat ding "bewijsbaar" 85°C is geweest met eveneens aanwijsbare redenen dat door oververhitting het defect is ontstaan zul je een lastig verhaal hebben bij een garantie claim. Maar die 10cm gaat in dat geval niet echt het verschil maken, 10cm lucht doet namelijk niet zo gek veel met koeling. Zou ze niet strak tegen elkaar zetten, maar "twee vingers schuim" zou voldoende moeten zijn, je kunt altijd extra ventileren.
Een Multiplus gaat niet kapot van wat dichter bij elkaar hangen, maar hij begint wel het vermogen terug te schroeven als de temperatuur op loopt.

Hier hangen ze horizontaal 10cm uit elkaar, met boven/onder meer dan 50cm vrije ruimte, aan de muur in de garage. De garage is best een grote ruimte met niet zo veel er in, toch warmen ze bij voluit laden/ontladen de hele garage al snel een paar graden op.

Dus bij beperkte ruimte moet je wel even goed kijken hoe je de ventilatie gaat doen. Die dingen hebben best wat airflow nodig.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:19

Als je ze niet stijf met de achterwand op een muur/plaat plaatst, kan er voldoende lucht (van onder naar boven) langs. Bijv. op een paar verticale balkjes/blokjes.

• reinoudhorstink
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-07 23:21

Een tekening in de handleiding van de 6k5 suggereert dat de 10 cm alleen aan onder- en bovenzijde geldt, niet aan de zijkanten.

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
reinoudhorstink schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 00:28:
[...]

Een tekening in de handleiding van de 6k5 suggereert dat de 10 cm alleen aan onder- en bovenzijde geldt, niet aan de zijkanten.
Is die 6k5 niet lichter en efficienter, en wordt ie daardoor misschien minder snel warm?

Lijkt een 3 fase omvormer aan te komen?

En over de nieuwe EV charger:

"Hij is onderweg: Aan het einde van het Microgrid-gedeelte (rond 24:35) zegt Bob dat er een "nieuwe Wallbox" aan zit te komen waar "ongelooflijk veel mensen op wachten" en dat dit een heel belangrijk thema is voor dit jaar (2026)."

[ Voor 34% gewijzigd door Red devil op 03-07-2026 09:03 ]

• nils_vdg
Is dit aansluitschema correct voor mijn 3-fase MP II opstelling?

Ik heb nu geen ruimte voor een energiemeter, maar ik begreep dat dit ook niet nodig was wanneer alles door de AC-IN poort naar het net gaat. In dat gevel wordt de stroom als het goed is toch gewoon intern gemeten. Mis ik verder nog iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntSIdu-JQXj_ThDjb7yqk2UF18Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88Qi5QKUdAp25yx0p5MxrGdY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAvoz7MaQrBAoj_MPaeWKtLJtB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Smnv3Xj8yzxjXTEYflIzFv1d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mg4ZT_UndXVyP6GRH3sxJX8ICXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWgXdngNZmJBLY3PcuIfQGf8.jpg?f=fotoalbum_large
nils_vdg schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:58:
Is dit aansluitschema correct voor mijn 3-fase MP II opstelling?
Ja dit werkt. Alleen wil je misschien je AC PV achter de omschakelaar zodat je die wel kunt gebruiken bij problemen met je omvormers. Dat kan door de bypass omschakelaar naar de garage te verplaatsen.

• DropjesLover
  • Laatst online: 08:41

DropjesLover

Dit dus ->

Ik zit ook al een tijdje naar een Victron systeem te kijken.
Stats:
3 fase woning
Warmtepomp (ook vloerkoeling) + PHEV auto
GoodWe 3 fase zonnepanelen, levert in onze setup max 4500W (over de 3 fases)
Jarenlang verbruik zomer, ~15kWh teruglevering (enkele uitschieters naar 20kWh), 2 tot 15kWh verbruik

Op herfstdagen is het geregeld precies andersom, 2kWh opwek en 15kWh verbruik. Wat ik opwek is het max wat ik op kan slaan, wat ik verbruik is het max dat ik er uit kan trekken.
Ja er zijn dagen dat ik meer opwek dan verbruik, maar met grotere accu's koop ik slechts een dag, misschien 2 extra, daarna is dat ook gewoon vol en de rest van de zomer ook behoorlijk nutteloos.
Afgelopen maand (1 weekje vakantie):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uc_I2EC46Tg22otA0_TYBYrCZQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uYZ5wBm4rP9rICBnqSwBmW3v.png?f=fotoalbum_large

Ik wil vanwege de kosten, eerst een enkele Multiplus doen, en de bestaande 3-fase GoodWe zonnepaneel omvormer houden.

Dan wordt mijn shopping list , prijzen van vandaag bij NKON, volgens mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HMokNm5GGABxkffHAyW6B3w11E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ehQDHd06e4T0pqOfXno209jk.png?f=user_large
Naar de garage met 5x6mm2
In de garage, waar de zonnepaneel omvormer hangt, een E-kast maken waar de zonnepanelen en Victron op hangen (beetje zoals @nils_vdg )
Nog niet met 5x6mm2 terug, eilandbedrijf hoeft (nu) nog niet zo.
Ik zal nog een kabeltje her en der missen.

En alles laten gelijktrekken door de slimme meter; terugleveren op 2 fases en uit het net hetzelfde 1 fase naar de accu zuigen gebruiken op 1 fase, en vice versa. Dat klopt / kan, toch?

[ Voor 28% gewijzigd door DropjesLover op 03-07-2026 22:03 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• nils_vdg
NTS schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:07:
[...]

Ja dit werkt. Alleen wil je misschien je AC PV achter de omschakelaar zodat je die wel kunt gebruiken bij problemen met je omvormers. Dat kan door de bypass omschakelaar naar de garage te verplaatsen.
Thanks voor de tip. Dat kan natuurlijk ook, alleen dan kom ik echt ruimte te kort in die meterkast. Zal dan waarschijnlijk nog een extra groepenkast moeten gaan bestellen..

Klopt het ook dat ik op deze manier gewoon zonder energiemeter kan werken?

• SkyFlyer
  • Laatst online: 16-08 15:07
Hele praktische vraag,

Op de MPTT 250/60 zijn de aansluit klemmen 23,4mm diep. Daar zijn geen goede aderhulsen voor te vinden. De Victron handleiding lijkt ook te suggereren dat je de (klasse 5) kabel alleen moet strippen en geen huls hoeft aan te brengen.

Wat is wijsheid, kortere 15/18 (?) mm diepe eindaderhulsen te gebruiken, of de (35mm2) kabel klemmen zonder eindaderhulsen?

In het geval van eindaderhulsen, welke raden jullie aan?

• DoMoFo
SkyFlyer schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:08:

In het geval van eindaderhulsen, welke raden jullie aan?
What She (Victron) said! 8)

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
DropjesLover schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:58:
Stats:
3 fase woning
Jarenlang verbruik zomer, ~15kWh teruglevering (enkele uitschieters naar 20kWh), 2 tot 15kWh verbruik

Op herfstdagen is het geregeld precies andersom, 2kWh opwek en 15kWh verbruik. Wat ik opwek is het max wat ik op kan slaan, wat ik verbruik is het max dat ik er uit kan trekken.
Ja er zijn dagen dat ik meer opwek dan verbruik, maar met grotere accu's koop ik slechts een dag, misschien 2 extra, daarna is dat ook gewoon vol en de rest van de zomer ook behoorlijk nutteloos.
[Afbeelding]

Ik wil vanwege de kosten, eerst een enkele Multiplus doen, en de bestaande 3-fase GoodWe zonnepaneel omvormer houden.

[Afbeelding]
In de garage, waar de zonnepaneel omvormer hangt, een E-kast maken waar de zonnepanelen en Victron op hangen (beetje zoals @nils_vdg )

En alles laten gelijktrekken door de slimme meter; terugleveren op 2 fases en uit het net hetzelfde 1 fase naar de accu zuigen gebruiken op 1 fase, en vice versa. Dat klopt / kan, toch?
Ja dat kan. De meter saldeert intern. Zolang de som van L1+L2+L3 maar 0 is draai je voor de energie maatschappij NOM. De victron moet wel op L1 zitten om te werken (of je zet de victron op een andere fase maar dan moet je de meetspoellen ook even draaien zodat die denkt dat die op L1 zit).

Edit: maar waarom die Lynxen? Je kan de accu direct op de multiplus zetten. Als het voor de zeierijg is kan je ook een losse t-class er tussen zetten. Later kan je altijd een lynx er tussen plaatsen als je naar 3 fasen gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Impossibl3 op 04-07-2026 07:44 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Impossibl3 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 07:41:
[...]

Ja dat kan. De meter saldeert intern. Zolang de som van L1+L2+L3 maar 0 is draai je voor de energie maatschappij NOM. De victron moet wel op L1 zitten om te werken (of je zet de victron op een andere fase maar dan moet je de meetspoellen ook even draaien zodat die denkt dat die op L1 zit).

Edit: maar waarom die Lynxen? Je kan de accu direct op de multiplus zetten. Als het voor de zeierijg is kan je ook een losse t-class er tussen zetten. Later kan je altijd een lynx er tussen plaatsen als je naar 3 fasen gaat.
Aan de ene kant om al een bus-systeem te hebben, zodat het duidelijk en makkelijk uitbreidbaar is.
Maar je hebt ook gelijk, met maar 1 accu en 1 Multiplus is hoogstens een enkele T class voldoende.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• SkiFan
En in veel accu's zit de zekering gewoon ingebouwd. Dus dan hoef je daarom ook al geen zekeringhouder aan te sluiten.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:44
En het is in principe een ook beter om de zekeringen zo dicht mogelijk op de plus van de batterij te hebben

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-07 22:41

BJD

De ene zekering is de andere niet. De interne weerstand van LFP cellen is zo laag dat er een enorme stroom gaat lopen. Als die stroom door een zekering wordt onderbroken en de zekering is niet geschikt voor die hoge stromen dan kan er een vlamboog ontstaan. Als je gehecht bent aan de ruimte waarin de zekering zich bevind wil je dat liever niet ;) Als de accubehuizing al een zekering heeft met voldoende breaking current (bijv. een Adler EF3 die Mega fuse compatible is of een Class T zekering) dan hoef je geen extra zekering tussen accu en omvormer te plaatsen. Als je accu een MEGA fuse heeft (zoals bijv. de NKON ESS'en) dan wil je graag nog een zekering bijplaatsen, bij voorkeur een die een lagere maximale stroom heeft dan die in de accu. Een andere reden om een extra zekering te plaatsen is als de maximale stroom die de omvormer of de gebruikte bekabeling aankan lager ligt dan de afzekering van de accu.

• TimoDimo

Bedankt!
Mooie opzet hoor. Ik neem er een voorbeeld aan want ik ben ook zoiets van plan alleen ben ik nog niet zo ver met het selecteren van al die componenten.

Wat ik me wel afvraag: waarom de MultiPlus en niet de RS? Die laatste is compacter, gebruikt modernere technologie en is volgens mij efficiënter omdat je een interne 450V-DC bus hebt in plaats van dat alles via 48V moet (zie TimoDimo in "Het grote Victron ontwerp topic").

Maar ik denk dat ik het wel snap omdat je zegt "zeker gezien mijn dak al volledig voorzien is van een Enphase-systeem" dat je nu geen MPPT's nodig hebt en dan moet de omzetting naar je batterij toch direct naar 48V. Alleen die mini-omvormers gaan ook wel een keertje stuk natuurlijk (maar ja de MultiPlus of RS ook).

Wat ik ook interessant vind is welke batterij je kiest. Die Eel MB56's zijn supervoordelig volgens mij. Ze hebben ook EU-voorraad en dan kosten ze € 3.699 per stuk, maar als je direct uit China haalt kosten ze zo'n € 919 excl. BTW met gratis verzending en daar komt aan de douane dan nog iets van € 250 aan BTW, inklaring en invoerrechten bij. Dan heb je maar liefst 32 kWh voor onder € 1.250, in één pakket (dus ook niet allemaal kabels nodig om aparte banken te verbinden met extra zekeringen e.d.).

Vergelijk je dat met bijvoorbeeld een Pylontech US5000 die ik vaak zie langskomen, dan heb je die voor € 1.033 incl. BTW en verzendkosten. Dan heb je slechts 4,8 kWh. Vergeleken:

Eel MB56 (uit China): € 1.250 / 32 kWh = € 39 per kWh
Pylontech US5000: € 1.033 / 4,8 kWh = € 215 per kWh

Dat is meer dan vijf keer zo duur. Mis ik iets of is het gewoon veel goedkoper om het zelf uit China te halen (waar het toch altijd vandaan komt - in ieder geval de cellen)?

Zoveel verdienen ze er bij Eel niet op denk ik want de kWh-prijs lag een jaar geleden nog op zo'n € 40. Dat is inmiddels verder gezakt denk ik, maar dan € 39 als eindprijs nog steeds een koopje.

En nog een vraagje, die ABB OT634FC omschakelaar, is het daarmee mogelijk om zonder onderbrekingen om te schakelen? Of moet je altijd via de OFF-stand? Kan wel handig zijn als je je Victron-spullen en batterijen en even tussenuit kunt halen om iets aan te passen en alles gewoon blijft doordraaien. Maar als je sinusvormers van de MultiPlus's het voor die paar seconden overnemen is dat natuurlijk ook goed en kun je ze daarna uitschakelen.

Ga je voor je meterkast ook nog iets inbouwen voor het meten van verschillende groepen? Zodat je ook precies weet hoeveel je wasmachine/vaatwasser/warmtepomp/sauna verbruikt? Daar ben ik benieuwd naar dus als je je automaten intekent kun je dat misschien ook meenemen als je dat tenminste van plan was?

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
TimoDimo schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 13:21:
[...]

Mooie opzet hoor. Ik neem er een voorbeeld aan want ik ben ook zoiets van plan alleen ben ik nog niet zo ver met het selecteren van al die componenten.

Wat ik me wel afvraag: waarom de MultiPlus en niet de RS? Die laatste is compacter, gebruikt modernere technologie en is volgens mij efficiënter omdat je een interne 450V-DC bus hebt in plaats van dat alles via 48V moet (zie TimoDimo in "Het grote Victron ontwerp topic").

Maar ik denk dat ik het wel snap omdat je zegt "zeker gezien mijn dak al volledig voorzien is van een Enphase-systeem" dat je nu geen MPPT's nodig hebt en dan moet de omzetting naar je batterij toch direct naar 48V. Alleen die mini-omvormers gaan ook wel een keertje stuk natuurlijk (maar ja de MultiPlus of RS ook).

Wat ik ook interessant vind is welke batterij je kiest. Die Eel MB56's zijn supervoordelig volgens mij. Ze hebben ook EU-voorraad en dan kosten ze € 3.699 per stuk, maar als je direct uit China haalt kosten ze zo'n € 919 excl. BTW met gratis verzending en daar komt aan de douane dan nog iets van € 250 aan BTW, inklaring en invoerrechten bij. Dan heb je maar liefst 32 kWh voor onder € 1.250, in één pakket (dus ook niet allemaal kabels nodig om aparte banken te verbinden met extra zekeringen e.d.).

Vergelijk je dat met bijvoorbeeld een Pylontech US5000 die ik vaak zie langskomen, dan heb je die voor € 1.033 incl. BTW en verzendkosten. Dan heb je slechts 4,8 kWh. Vergeleken:

Eel MB56 (uit China): € 1.250 / 32 kWh = € 39 per kWh
Pylontech US5000: € 1.033 / 4,8 kWh = € 215 per kWh

Dat is meer dan vijf keer zo duur. Mis ik iets of is het gewoon veel goedkoper om het zelf uit China te halen (waar het toch altijd vandaan komt - in ieder geval de cellen)?

Zoveel verdienen ze er bij Eel niet op denk ik want de kWh-prijs lag een jaar geleden nog op zo'n € 40. Dat is inmiddels verder gezakt denk ik, maar dan € 39 als eindprijs nog steeds een koopje.

En nog een vraagje, die ABB OT634FC omschakelaar, is het daarmee mogelijk om zonder onderbrekingen om te schakelen? Of moet je altijd via de OFF-stand? Kan wel handig zijn als je je Victron-spullen en batterijen en even tussenuit kunt halen om iets aan te passen en alles gewoon blijft doordraaien. Maar als je sinusvormers van de MultiPlus's het voor die paar seconden overnemen is dat natuurlijk ook goed en kun je ze daarna uitschakelen.

Ga je voor je meterkast ook nog iets inbouwen voor het meten van verschillende groepen? Zodat je ook precies weet hoeveel je wasmachine/vaatwasser/warmtepomp/sauna verbruikt? Daar ben ik benieuwd naar dus als je je automaten intekent kun je dat misschien ook meenemen als je dat tenminste van plan was?
Volgens mij heeft die doos uit China geen cellen. Alleen de behuizing. Kijk maar naar het totale gewicht van nog geen 100 kg. Die doos uit de EU heeft wel cellen er bij zitten.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Noord27
@TimoDimo die 32kWh is zonder cellen. 8-)

• Marlon12
  • Nu online
DropjesLover schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:58:
Stats:
3 fase woning

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb vrijdag nog een prijs gehad voor de EEL 17kwh box voor 1550 dollar (1380 eu zegt visa) incl belastingen en verzendkosten (vanuit Poolse voorraad). Daar zit een T-class ingebouwd, ik vind de NKON ESS bijzonder duur geworden. Al heb ik die ook gekocht toen hij nog 1700 eu was (want NL leverancier), nu zou ik die marge persoonlijk lekker in mijn zak steken.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Marlon12 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:19:
[...]

Ik heb vrijdag nog een prijs gehad voor de EEL 17kwh box voor 1550 dollar (1380 eu zegt visa) incl belastingen en verzendkosten (vanuit Poolse voorraad). Daar zit een T-class ingebouwd, ik vind de NKON ESS bijzonder duur geworden. Al heb ik die ook gekocht toen hij nog 1700 eu was (want NL leverancier), nu zou ik die marge persoonlijk lekker in mijn zak steken.
Als ik nu op de website van EEL kijk is de vergelijkbare 17kWh box al €2.000, dus het verschil is €100
https://www.eelbattery.co...marine-boat-p4780245.html

Maar ik ben er nog niet uit, de batterij zelf is nog zeker variabel.

BThGvNeOA

2000 dollar is nog maar 1750 euro, dus dat scheelt toch weer wat.

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Hoe doen jullie dat, installeren jullie zelf dergelijke batterijen? Ik ben daar zelf een beetje huiverig voor. Maar soms zie ik de meerprijs van circa 15 kWh accu en dan denk ik, dat kun je zelf een stuk goedkoper aanschaffen.

• SkyFlyer
Red devil schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:49:
Hoe doen jullie dat, installeren jullie zelf dergelijke batterijen? Ik ben daar zelf een beetje huiverig voor. Maar soms zie ik de meerprijs van circa 15 kWh accu en dan denk ik, dat kun je zelf een stuk goedkoper aanschaffen.
Dat varieert natuurlijk, naar het echte hardcore alles zelf bouwen, of commercieel product afnemen, zit veel tussenin tegenwoordig. Voor mij is het prettig om het systeem zelf te bouwen en de batterijen als kits te bouwen.

Zelf een powerwall bouwen

• Marlon12
  • Nu online
Ik heb een pre-assembled aangevraagd, kreeg een offerte van 1400 euro

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:47
Ik kom nu eigenlijk alleen nog maar dure opties tegen qua batterijen. MB31 bij bovengenoemde EEL battery zit nu al op € 2800,00 voor 32 stuks. Bij Yixiang had ik een aanbod voor $ 84,00 wat na conversie (Visa) en opslag (2,99%) uitkomt op € 2425,00.

Wil ik dan voor die paar honderd euro nog wel risico lopen? In Nederland worden ze aangeboden voor vanaf € 80,00 per stuk... dat is € 2560,00

"If it ain't broke, don't fix it!"

• Gerritjuh
Marlon12 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:25:
[...]

Ik heb een pre-assembled aangevraagd, kreeg een offerte van 1400 euro
Is Poolse voorraad ook echt Poolse voorraad? Ik heb twee Yixiang kasten besteld, EU stock (ook Polen). Blijkt dat ze nog ergens op een schip zitten... dus voorraad is een relatief begrip en zeker iets om vooraf te controleren als je haast mocht hebben.

• Marlon12
  • Nu online
Gerritjuh schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:28:
[...]

Is Poolse voorraad ook echt Poolse voorraad? Ik heb twee Yixiang kasten besteld, EU stock (ook Polen). Blijkt dat ze nog ergens op een schip zitten... dus voorraad is een relatief begrip en zeker iets om vooraf te controleren als je haast mocht hebben.
Ja geen idee, dat zegt Howard via de mail. Kan inderdaad onjuist zijn, gelukkig heb ik geen haast.

• Gerritjuh
Marlon12 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:33:
[...]

Ja geen idee, dat zegt Howard via de mail. Kan inderdaad onjuist zijn, gelukkig heb ik geen haast.
Welke cellen gebruiken ze in die box?

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:39
Veel lezen, dit en andere Tweakers forums volgen en Andy's off grid garage website en videos bekijken. En investeren in het juiste gereedschap

• Angel73
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 14-08 16:59
Met alle hulp en informatie uit dit topic ben ik tot dit ontwerp gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCoRCg3tUX4vIVIyYCIDu6WI8E8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N1patOXjm8SRNqHB24byS99I.png?f=fotoalbum_large
De bestellingen komen langzaam binnen en met een beetje geluk kan ik volgende week g=beginnen met bouwen.
Enig puntje waar ik nog over na aan het denken ben is brandveiligheid. Wat kan ik het beste op de muur plaatsen als brandwerende ondergrond voor de victron en zijn componenenten?
De powerbrick staat op de grond, die komt niet aan de muur te hangen.

• SkiFan
Rigips platen.

• SkyFlyer
Angel73 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:40:

[Afbeelding]
De bestellingen komen langzaam binnen en met een beetje geluk kan ik volgende week g=beginnen met bouwen.
Enig puntje waar ik nog over na aan het denken ben is brandveiligheid. Wat kan ik het beste op de muur plaatsen als brandwerende ondergrond voor de victron en zijn componenenten?
Ik heb Fermacell gebruikt.

SkyFlyer in "Zelf een powerwall bouwen"

• onetime
  • Niet online
@Angel73 Je plaatje klopt niet. Gebruik je nu aardleks of alamats? Want een aardlek gaat alleen over de mA, niet over de A. En als je alamts gebruikt, wat doen die C25 automaten er dan nog bij?
En als je de stroom al beperkt tot 25A heb je geen 40A rem-automaat nodig.
Met wat er in het plaatje te zien is.

• Angel73
onetime schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:53:
@Angel73 Je plaatje klopt niet. Gebruik je nu aardleks of alamats? Want een aardlek gaat alleen over de mA, niet over de A. En als je alamts gebruikt, wat doen die C25 automaten er dan nog bij?
En als je de stroom al beperkt tot 25A heb je geen 40A rem-automaat nodig.
Met wat er in het plaatje te zien is.
Ik gebruik aardleks, vandaar de C25 automaten. Die remautomaat is inderdaad niet nodig maar daar krijg ik wel een veiliger gevoel van dus daarom zit die er tussen.

@SkyFlyer ik ga eens kijken naar Fermacell, want jouw opbouw is exact zoals ik hem in mijn hoofd heb.

Bedankt.

• SjaakPeer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:07

[Afbeelding]
Hoe ga je de brand blussen wanneer je Victron energie meter kortsluit?

• TimoDimo
Impossibl3 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:48:
[...]

Volgens mij heeft die doos uit China geen cellen. Alleen de behuizing. Kijk maar naar het totale gewicht van nog geen 100 kg. Die doos uit de EU heeft wel cellen er bij zitten.
Ah, dat verandert de zaak! :F Het leek me eigenlijk wel zwaar genoeg 75 kg. Maar als het van staal is snap ik het gewicht ook wel. Dan zal ik maar eens een nieuwe vergelijking maken tussen EU en directe Chinese import. Iets kant-en-klaars lijkt me wel handiger en wel zo veilig eigenlijk. Maar goed ook dat hangt weer samen met de prijs. Toch eens kijken in Zelf een powerwall bouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door TimoDimo op 05-07-2026 16:38 ]

• Angel73
SjaakPeer schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:09:
[...]

Hoe ga je de brand blussen wanneer je Victron energie meter kortsluit?
Die hangt in de meterkast.
Waarom zou die kortsluiten?

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:56

[Afbeelding]
Leuk, ook een 1 fase setup zoals ik heb hem ook graag zou willen. Is de functie van de witte schakelaar alleen om het huis direct aan Enexis te kunnen koppelen?

• SjaakPeer
Angel73 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:08:
[...]

omdat het elektronica is met een (in dit geval) 230V aansluiting ZONDER een aardlekschakelaar tussen de energiemeter en de hoofdaansluiting, in jouw schema.

Achtergrond: ik worstel met dezelfde ontwerpvraag: Waar de VM aansluiten op netspanning, maar dan wel achter een ALS? Sluit ik hem aan achter de ALS achter de noodstroom schakelaar, of sluit ik hem aan achter de ALS van de AC-in?

• onetime
  • Niet online
Angel73 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:02:
[...] Ik gebruik aardleks, vandaar de C25 automaten. Die remautomaat is inderdaad niet nodig maar daar krijg ik wel een veiliger gevoel van dus daarom zit die er tussen. [...]
Je schrijft aardlek maar specificeert een alamat.
Aardlek : 300mA.
Alamat : 300mA B25
Zo te lezen kan je beter niet op je gevoel afgaan, die rem-automaat is voornamelijk een extra mogelijk faal-punt. De enige toegevoegde waarde zit er in dat als de 25A niet afschakelt omdat hij kapot is de 40A dat wel zou doen...

SjaakPeer schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:49:
[...]
Achtergrond: ik worstel met dezelfde ontwerpvraag: Waar de VM aansluiten op netspanning, maar dan wel achter een ALS? Sluit ik hem aan achter de ALS achter de noodstroom schakelaar, of sluit ik hem aan achter de ALS van de AC-in?
Ik heb hem achter de ALS/B25 combinatie van AC-IN zitten, en die zit rechtstreeks aan de hoofdschakelaar.

• DoMoFo
Angel73 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:08:
[...]

Je kan tegen het apparaat zeggen dat ie dat niet moet doen, YMMV...

Of je sluit het aan conform de instructies van de fabrikant:

3.2. Power wiring and overcurrent protection

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orNsdVbsiw9h-ipWMvzqHeF7n-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QiquyWMQGAsjk1ci80TV1yrT.jpg?f=fotoalbum_large

Het bouwen van een Victron ESS stond al langer op mijn planning. Ik heb inmiddels een simpel ontwerp, maar ik wil graag controleren of ik niets over het hoofd zie.

Situatie
Woning
  • Nieuwbouw
  • 3×25A netaansluiting
  • 3-fase
  • 3 losse GoodWe omvormers op L1, L2 en L3
  • 4 airco's (april t/m september vrijwel continu aan vanwege de warmte)
  • Nibe VVM500 lucht/water warmtepomp
  • Eind dit jaar een EV (laat ik voor nu buiten beschouwing)
Jaarverbruik
  • Netafname: ±6.000 kWh
  • Teruglevering: ±3.200 kWh
Doel
Mijn doel is niet om tehandelen op de energiemarkt - in de wintermaanden misschien als bijkomend voordeel - maar vooral mijn eigen zonnestroom maximaal zelf gebruiken. Met simulaties kom ik uit op ongeveer 12-16 kWh opslag.
Ik wil starten met een 1-fase Victron ESS, maar het systeem direct zo ontwerpen dat uitbreiding naar een 3-fase ESS eenvoudig wordt.

Geplande hardware
  • Victron MultiPlus-II GX 5K6
  • 48V LiFePO4 accubox (±16 kWh, JK Inverter BMS)
  • Victron EM540
  • Home Assistant
  • 5×4 mm² voeding van meterkast naar garage
  • Retourkabel voor AC-OUT (noodstroomgroep)?
Vragen
1. Lynx-opbouw
Ik twijfel tussen de volgende opstelling:
Accu → Class-T Power in(250A Class-T fuse) → MultiPlus
of
Accu → Lynx Class-T Power in (250A Class-T fuse) → Lynx Distributor (200A MEGA) → MultiPlus

Mijn gedachte is dat de tweede optie eenvoudiger uit te breiden is richting:
  • Tweede accu
  • Tweede MultiPlus
  • Uiteindelijk een 3-fase ESS
Zouden jullie direct voor een Lynx Distributor kiezen of is dat overkill bij een eerste 1-fase installatie?

2. DC-beveiliging
Mijn accubox heeft een ingebouwde DC-schakelaar, maar geen interne Class-T zekering.
Is een externe 250A Class-T dan de juiste keuze of zie ik nog iets over het hoofd?

[ Voor 15% gewijzigd door SmoothTweaker op 06-07-2026 10:44 ]

• Noord27
TimoDimo schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:37:
[...]

[...]

Ah, dat verandert de zaak! :F Het leek me eigenlijk wel zwaar genoeg 75 kg. Maar als het van staal is snap ik het gewicht ook wel. Dan zal ik maar eens een nieuwe vergelijking maken tussen EU en directe Chinese import. Iets kant-en-klaars lijkt me wel handiger en wel zo veilig eigenlijk. Maar goed ook dat hangt weer samen met de prijs. Toch eens kijken in Zelf een powerwall bouwen.
Op je gemak heb je in anderhalf uur wel een box met 16 cellen in elkaar geknutseld. En dan weet ik tenminste zeker dat alle bekabeling netjes ligt en montagepunten met het correct moment (koppel) vast zitten.

Ik was een aantal maanden geleden 4422 dollar kwijt voor 3 boxen met 48x 314Ah (Cornex) cellen met onderstel inclusief alle bijkomende kosten; 'Poland wharehouse'. Grofweg €80,-/kWh. Onderaan de streep komt er nog hetzelfde bij voor de omvormers, bekabeling, zekeringen, etc. €175,- per kWh all-in bij Victron zelfbouw en zelf installatie is zeker mogelijk.

Inmiddels begonnen met uitbreiding van de PV. De PV lijkt in een 'donker hoekje' te komen staan. En aardig in prijs te zakken. Juist voor mensen met een (aardige) thuisaccu een bijschaal-momentje. Op elke MPPT kunnen 2 paneeltjes bij en daarmee kan de accu rechtstreeks DC-DC worden geladen. 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4JmOTpfswBNT0rJIsU_NqenyAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwHiKUPNo0vXQCI5PWuvFsSk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Noord27 op 05-07-2026 19:01 ]

Noord27 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:52:
[...]
Inmiddels begonnen met uitbreiding van de PV. De PV lijkt in een 'donker hoekje' te komen staan. En aardig in prijs te zakken. Juist voor mensen met een (aardige) thuisaccu een bijschaal-momentje. Op elke MPPT kunnen 2 paneeltjes bij en daarmee kan de accu rechtstreeks DC-DC worden geladen. 😎
Ik ben dat ook aan het plannen. Waarom kies jij voor 4 kleine MPPTs en niet één of twee grotere?

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
DoMoFo schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:04:
Of je sluit het aan conform de instructies van de fabrikant:

3.2. Power wiring and overcurrent protection
Die je erop wijzen dat de zekering al is ingebouwd...

(Wel op de juiste draad diameter letten.)

• DoMoFo
Gwaihir schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:34:
[...]

Die je erop wijzen dat de zekering al is ingebouwd...

(Wel op de juiste draad diameter letten.)
En jouw netbeheerder voert aan met 2.5mm2 ?!?!

• Noord27
@NTS Omdat ze op 4 verschillende richtingen/hoeken komen te liggen (per 2 stuks). Ook loopt de prijs exponentieel op met de grotere modellen MPPT's.

Noord27 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:13:
@NTS Omdat ze op 4 verschillende richtingen/hoeken komen te liggen (per 2 stuks). Ook loopt de prijs exponentieel op met de grotere modellen MPPT's.
Ah duidelijk, ja dan wil je aparte MPPTs. Ik denk dat bij mij één 150/70 genoeg is, scheelt ook weer kabels trekken.
DoMoFo schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:55:
[...]
En jouw netbeheerder voert aan met 2.5mm2 ?!?!
Wat Victron (en ik denk dus ook @Gwaihir?) bedoelt is dat de draden geschikt moeten zijn voor de zekering die er voor zit. Dat is bij een 3x25 aansluiting dus 25A. De diameter hoeft niet hetzelfde te zijn als van de netbeheerder.

• Angel73
onetime schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:00:
[...]

Je schrijft aardlek maar specificeert een alamat.
Aardlek : 300mA.
Alamat : 300mA B25
Zo te lezen kan je beter niet op je gevoel afgaan, die rem-automaat is voornamelijk een extra mogelijk faal-punt. De enige toegevoegde waarde zit er in dat als de 25A niet afschakelt omdat hij kapot is de 40A dat wel zou doen...
Ah, duidelijk. Dat is een fout in de tekst. Ik heb inderdaad eerst gekeken naar alamats maar voor deze optie aardlek/automaat gekozen. Ik heb de tekst niet aangepast in de tekeneing.

• SjaakPeer
Zijn er mensen met een rookmelder gekoppeld aan een GX-device? Zo ja: Welke rookmelder gebruiken jullie?

Ik ben op zoek naar een 230V netgekoppelde rook/hitte melder met (bij voorkeur) batterij backup, die een relais aansluiting op mijn Cerbo GX kan laten schakelen bij brand. Ik kom rookmelders van Gira tegen die op papier geschikt zouden moeten zijn, maar kan niet beoordelen of het relais ook gaat werken. Mijn doel is om de Cerbo de omvormers uit te zetten bij schakelen van de rook/hitte melder.

• DoMoFo
NTS schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:56:
[...]

Wat Victron (en ik denk dus ook @Gwaihir?) bedoelt is dat de draden geschikt moeten zijn voor de zekering die er voor zit. Dat is bij een 3x25 aansluiting dus 25A. De diameter hoeft niet hetzelfde te zijn als van de netbeheerder.
Ik lees de instructies zo dat de VM-3P75CT, net als een eindgroep, achter een B16 automaat beveiligd dient te worden. Ik vermoed de NEN1010 ook.

When the same wire gauge is used to connect the VM-3P75CT as for the rest of the circuit downstream of the main breaker, no additional circuit breaker is required. In most European installations, 2.5 mm² wiring protected by a 16 A breaker is used, which is also suitable for the VM-3P75CT.

Zo blijft die het na een kortsluiting ook doen.
SjaakPeer schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:11:
Zijn er mensen met een rookmelder gekoppeld aan een GX-device? Zo ja: Welke rookmelder gebruiken jullie?

Ik ben op zoek naar een 230V netgekoppelde rook/hitte melder met (bij voorkeur) batterij backup, die een relais aansluiting op mijn Cerbo GX kan laten schakelen bij brand. Ik kom rookmelders van Gira tegen die op papier geschikt zouden moeten zijn, maar kan niet beoordelen of het relais ook gaat werken. Mijn doel is om de Cerbo de omvormers uit te zetten bij schakelen van de rook/hitte melder.
Deze komt hier en daar voorbij, zelf geen ervaring mee (weet nog niet hoe ik branddetectie ga signaleren):

https://www.elektramat.nl/ei-electronics-opbouwsokkel-met-relaiscontact-inclusief-deksel-5a-wit-ei128r/
DoMoFo schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:28:
[...]
Ik lees de instructies zo dat de VM-3P75CT, net als een eindgroep, achter een B16 automaat beveiligd dient te worden. Ik vermoed de NEN1010 ook.
Dat staat er niet. Er staat alleen dat een B16 met 2.5mm2 een veel voorkomende combinatie is in Europa en geschikt is, niet dat iets anders niet mag.

NEN1010 vindt dat je moet zorgen dat de zekering geschikt is voor de kabel. Als je 2.5mm2 kabel neemt met een hoge temperatuur rating en die niet tegen elkaar maar los legt dan kom je in de NEN1010 tabelletjes veel hoger dan 16A uit.

• DoMoFo
NTS schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:43:
[...]

Dat staat er niet. Er staat alleen dat een B16 met 2.5mm2 een veel voorkomende combinatie is in Europa en geschikt is, niet dat iets anders niet mag.

NEN1010 vindt dat je moet zorgen dat de zekering geschikt is voor de kabel. Als je 2.5mm2 kabel neemt met een hoge temperatuur rating en die niet tegen elkaar maar los legt dan kom je in de NEN1010 tabelletjes veel hoger dan 16A uit.
Ah ok, I stand (technical) corrected _/-\o_

Maar dan is zonder een "externe" automaat een additionele VM-3P75CT als hotspare aanbevolen ?!?!
De automaat maakt denk ik weinig verschil. De enige manier waarop ik denk dat zo'n meter kortsluiting zou kunnen maken is als die echt flink kapot is. Als de automaat uit gaat denk ik dat je meter al lang en breed de geest gegeven heeft, of het nu een B16 of een B20 automaat is.

Je zou een extra meter op de plank kunnen leggen, maar je kunt ook gewoon een nieuwe kopen als het ooit zo ver is.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier zit de netmeter achter een B6. Je wilt geen dingen direct aan het net hebben zonder af te zekeren.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• SkyFlyer
Ook hier "gewoon" achter een 3P+N 30mA B16 alamat, 2,5mm2, volgens handleiding. Alles onder B16 was ook goed geweest (B10, B6 etc), maar de B16 was simpelweg voorhande (grijp voorraad).
Noord27 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:13:
had je dan (wellicht achteraf gezien) niet beter voor MRS kunnen gaan?

Hoewel die wellicht per string een hogere opstartspanning hebben... Waar heb je trouwens die blauwe kabelgoten vandaan? dat lijkt me hier ook wel heel mooi.

• DoMoFo
Beer070 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:49:
Waar heb je trouwens die blauwe kabelgoten vandaan? dat lijkt me hier ook wel heel mooi.
Bekend zijn die van Hager (specifiek BLAU)

https://hager.com/de/katalog/produkt/ba760040bl-verdrahtungskanal-pvc-ba7-60x40-blau
Pagina: 1 ... 76 ... 84 Laatste