• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-08 07:36
@Beer070 bestel ze bij een webshop in Duitsland. Scheelt 60% met NL. :)

Heb een aantal redenen om niet voor een Multi RS te kiezen. Een Multi RS kan niet optimaliseren per paneel (alleen per string) wat bij onze situatie met veel verschillende hoeken en schaduwval een noodzaak is. Bovendien zouden dan alle panelen los moeten waarbij de optimizers van SE verwijderd moeten worden en dus de opbrengst omlaag gaat vanwege per string schaduwval i.p.v. per paneel. Bovendien is een Multi RS veel duurder. Solar Edge is mooi te integreren met Victron gelukkig, dus optimalisatie per paneel blijft behouden en de garantie is nog zeer lang aanwezig op de SE-set. Modulariteit is ook een belangrijk punt bij Victron.

[ Voor 45% gewijzigd door Noord27 op 06-07-2026 11:18 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
DoMoFo schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:28:
When the same wire gauge is used to connect the VM-3P75CT as for the rest of the circuit downstream of the main breaker, no additional circuit breaker is required.

In most European installations, 2.5 mm² wiring protected by a 16 A breaker is used, which is also suitable for the VM-3P75CT.
Ik zet er maar wat meer lucht tussen, om te laten zien dat het twee losse situaties zijn: 1) als je geen gekkigheid veroorzaakt met de bedrading, volstaat de interne zekering. 2) Op 'n eindgroep met de daar gebruikelijk bedrading is ook prima.

In geval van 1) sluit je dus inderdaad niet aan met 2,5mm2 maar met de dikte van je hoofdschakelaar (6 of 10 mm2 ?)

Dan voelt 't wellicht gek dat er geen automaat is om aan / uit te zetten, maar zoals al uiteen gezet: indien die interne zekering knalt, is het apparaat toch al geschiedenis.

• TimoDimo
  • Laatst online: 13-08 13:12
Noord27 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:52:
[...]

Op je gemak heb je in anderhalf uur wel een box met 16 cellen in elkaar geknutseld. En dan weet ik tenminste zeker dat alle bekabeling netjes ligt en montagepunten met het correct moment (koppel) vast zitten.

Ik was een aantal maanden geleden 4422 dollar kwijt voor 3 boxen met 48x 314Ah (Cornex) cellen met onderstel inclusief alle bijkomende kosten; 'Poland wharehouse'. Grofweg €80,-/kWh. Onderaan de streep komt er nog hetzelfde bij voor de omvormers, bekabeling, zekeringen, etc. €175,- per kWh all-in bij Victron zelfbouw en zelf installatie is zeker mogelijk.

Inmiddels begonnen met uitbreiding van de PV. De PV lijkt in een 'donker hoekje' te komen staan. En aardig in prijs te zakken. Juist voor mensen met een (aardige) thuisaccu een bijschaal-momentje. Op elke MPPT kunnen 2 paneeltjes bij en daarmee kan de accu rechtstreeks DC-DC worden geladen. 😎

[Afbeelding]
Ik zal erin duiken die "zelfmaak-batterijen".

Wat betreft al die DC-DC-omvormers: in plaats daarvan kun je toch ook voor een Multi RS Solar kiezen? Dat is een hybride omvormer en is dus zowel efficiënt naar 48V DC toe als naar 230 V AC. Als je batterij dan vol is kan het efficiënt naar het net.

Ik ben dat van plan voor een nieuwe installatie. Dat is toch een goede reden? Maar als je al MultiPlus'sen hebt hangen dan snap ik wel dat dat een grote investering is. Ook omdat de RS-varianten wel wat duurder zijn dan de MultiPlus-varianten, dus ik moet dan wel zeker zijn dat het wat oplevert qua efficiëntie.

@NTS

• Noord27
@TimoDimo hier ligt er met een grote reden Solar Edge: per paneel optimalisatie vanwege diverse hoeken en schaduw-val. Een Multi-RS kan niet per paneel, maar slechts per string optimaliseren. SE kan geïntegreerd worden met een MP2. Dus voor de persoonlijke situatie de meest passende oplossing. Een uitbreiding met DC-DC koppeling is wel mee begonnen. We hebben nog 3 kleine platte daken in de tuin die nu onbenut zijn. Daarbij is een Victron MPPT een logische uitbreiding tegen geringe kosten.

Mooie van Victron is de modulariteit, waardoor er voor elke specifieke situatie een passende oplossing toegepast kan worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 06-07-2026 15:53 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

Noord27 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:07:
[...]

@Beer070 bestel ze bij een webshop in Duitsland. Scheelt 60% met NL. :)

Heb een aantal redenen om niet voor een Multi RS te kiezen. Een Multi RS kan niet optimaliseren per paneel (alleen per string) wat bij onze situatie met veel verschillende hoeken en schaduwval een noodzaak is. Bovendien zouden dan alle panelen los moeten waarbij de optimizers van SE verwijderd moeten worden en dus de opbrengst omlaag gaat vanwege per string schaduwval i.p.v. per paneel. Bovendien is een Multi RS veel duurder. Solar Edge is mooi te integreren met Victron gelukkig, dus optimalisatie per paneel blijft behouden en de garantie is nog zeer lang aanwezig op de SE-set. Modulariteit is ook een belangrijk punt bij Victron.
ik heb 13 panelen op de multi-rs'n zitten en 24 panelen op SolarEdge. met 6 MRS strings kan ik deze per 2 panelen aanhaken. De 24 Solaredge panelen zitten op lastige hoekjes en gedeeltelijk achter schoorstenen waardoor de optimisers veel beter zouden moeten presteren.

een voorbeeld van 2 Solaredge panelen. Kabels zijn inmiddels weggewerkt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHBaPvt48C_3wZ3BWRO6G33p1_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhLbcU8Hsm7bX0FQP30diObv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Beer070 op 06-07-2026 12:22 ]

• TimoDimo
  • Laatst online: 13-08 13:12
Noord27 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:07:
@TimoDimo hier ligt er met een grote reden Solar Edge: per paneel optimalisatie vanwege diverse hoeken en schaduw-val. Een Multi-RS kan niet per paneel, maar slechts per string optimaliseren. SE kan geïntegreerd worden met een MP2. Dus voor de persoonlijke situatie de meest passende oplossing. Een uitbreiding met DC-DC koppeling is wel mee begonnen. We hebben nog 3 kleine platte daken in de tuin die nu onbenut zijn. Daarbij is een Victron MPPT een logische uitbreiding tegen geringde kosten.

Mooie van Victron is de modulariteit, waardoor er voor elke specifieke situatie een passende oplossing toegepast kan worden.
Helder. Met veel schaduwval e.d. kun je inderdaad beter mini-omvormers of optimisers nemen. Met Victron is het minimale wel zo'n mini-string op een DC-DC MPPT.
Beer070 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:16:
[...]

ik heb 13 panelen op de multi-rs'n zitten en 24 panelen op SolarEdge. met 6 MRS strings kan ik deze per 2 panelen aanhaken. De 24 Solaredge panelen zitten op lastige hoekjes en gedeeltelijk achter schoorstenen waardoor de optimisers veel beter zouden moeten presteren.

een voorbeeld van 2 Solaredge panelen. Kabels zijn inmiddels weggewerkt :)

~~~[Afbeelding]
6 MRS strings: dus drie MultiRS Solar's voor drie-fasen, met twee strings per fase? Dan benut je wel mooi alle MPPT's op de RS'sen.
TimoDimo schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:43:
[...]

Helder. Met veel schaduwval e.d. kun je inderdaad beter mini-omvormers of optimisers nemen. Met Victron is het minimale wel zo'n mini-string op een DC-DC MPPT.

[...]

6 MRS strings: dus drie MultiRS Solar's voor drie-fasen, met twee strings per fase? Dan benut je wel mooi alle MPPT's op de RS'sen.
ik heb nu 2 strings gebruikt om op de moeite van kabels leggen te besparen. het is bijna 20m tussen Multi-RS en de panelen, en kortere strings is meer PV kabel.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:52
De MRS heeft een opstart spanning van 120 Volt red je dat wel met 2 panelen?

Ik heb nu een string van 9 panelen in een L liggen waarbij het grootst gedeelte van de dag een deel in de schaduw ligt. Voor mij is 1 MRS voldoende maar ik kwam tot de conclusie met een Voc van ca 43 V per paneel dat ik minimaal 3 panelen per string nodig heb en liever 4 om de opstartspanning van de MPPT van de MRS te behalen. Mocht ik ooit naar een 3 fase systeem gaan dan zou dat niet met de solar versie zijn maar de niet solars er naast omdat je die opstartspanning niet gaat halen (3x3 zou schaduw technisch beter uit komen bij mij).

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Impossibl3 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:43:
De MRS heeft een opstart spanning van 120 Volt red je dat wel met 2 panelen?

Ik heb nu een string van 9 panelen in een L liggen waarbij het grootst gedeelte van de dag een deel in de schaduw ligt. Voor mij is 1 MRS voldoende maar ik kwam tot de conclusie met een Voc van ca 43 V per paneel dat ik minimaal 3 panelen per string nodig heb en liever 4 om de opstartspanning van de MPPT van de MRS te behalen. Mocht ik ooit naar een 3 fase systeem gaan dan zou dat niet met de solar versie zijn maar de niet solars er naast omdat je die opstartspanning niet gaat halen (3x3 zou schaduw technisch beter uit komen bij mij).
Het startup voltage (120v) is volgens mij om koud te starten zonder enige accuspanning. De normale range is 65-450V waarbij je onder geen beding boven de 450V uit mag komen. Bij 65V en beschikbare accuspanning zou de mppt dus al moeten starten. Zodra ik de verhuizing van de omvormers achter de rug heb kan ik dit wel eens testen met 2 panelen die ik nog over heb.

Ik heb nu strings van 6 en 7 panelen die ieder onder dezelfde hoek/richting liggen en geen schaduw hebben. Deze doen het met name bij weinig licht een stukje beter dan de vergelijkbare panelen met een Solaredge optimizer. (mijn inschatting is per paneel ongeveer 10% beter bij weinig licht)

• pgdodopgdo
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 14:25
Ik ben aan het twijfelen om een Lynx smart BMS NG te gebruiken of een losse smart shunt 500 met een TBS "Remote Battery Switch" 500A. Dit is voor een 3P Multi RS Solar systeem ontwerp.

Voordeel van de smart BMS vindt ik dat het een geheel vormt met de Lynx power in/uit.
Nadeel is hogere totaal prijs en van de shunt in de smart BMS kun je bepaalde waardes (oa Peukert) niet veranderen. Laatste lijkt me niet zo'n probleem aangezien de NG hier (vaste) waardes voor een Lithium batterij gebruikt.

Heeft iemand hier ervaring mee, ideeen over?

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-08 17:37
pgdodopgdo schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:40:
Voordeel van de smart BMS vindt ik dat het een geheel vormt met de Lynx power in/uit.
Realiseer je je dat dat een van de weinige voordelen is.

Ga je de Smart BMS NG gebruiken inclusief Victron NG batterijen ? Elke andere combo gaat je alleen met de "normale" Smart BMS lukken, de NG kun je niet met de BMS kabel "loopen" en gaat dus een stroom aan Victron BMS errors/warnings geven zonder Victron NG batterijen.

De ingebouwde inrush current en (remote) contactor icm het Victron Ecosysteem (VRM) biedt je een aantal leuke voordelen, als shunt voor non-Victron batterijen is deze niet echt geschikt. De Smart Shunt is het enige fatsoenlijke Victron product wat je kunt gebruiken met non-Victron batterijen.

• DoMoFo
Noord27 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:52:
Inmiddels begonnen met uitbreiding van de PV. De PV lijkt in een 'donker hoekje' te komen staan. En aardig in prijs te zakken. Juist voor mensen met een (aardige) thuisaccu een bijschaal-momentje. Op elke MPPT kunnen 2 paneeltjes bij en daarmee kan de accu rechtstreeks DC-DC worden geladen. 😎
Heb jij nog iets "speciaals" gedaan m.b.t. bescherming van het PV DC circuit tov de DC bus. Ik heb wat horror verhalen gelezen van mensen die PV overvoltage op de interne DC bus kregen, aangezien de MPPT's niet geïsoleerd zijn. In hoeverre dit een gebruikersfout is kan ik niet inschatten, maar het maakte me wel wat sceptisch t.o.v. de veiligheid van de standaard MPPT's.

De Multi RS en SmartSolar zijn wel geïsoleerd, en de 250/100 schijnt "iets" te kunnen/hebben m.b.t. afscherming, maar wat precies is mij nog steeds niet volledig duidelijk.

• pgdodopgdo
DoMoFo schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:15:
[...]

Realiseer je je dat dat een van de weinige voordelen is.

Ga je de Smart BMS NG gebruiken inclusief Victron NG batterijen ? Elke andere combo gaat je alleen met de "normale" Smart BMS lukken, de NG kun je niet met de BMS kabel "loopen" en gaat dus een stroom aan Victron BMS errors/warnings geven zonder Victron NG batterijen.

De ingebouwde inrush current en (remote) contactor icm het Victron Ecosysteem (VRM) biedt je een aantal leuke voordelen, als shunt voor non-Victron batterijen is deze niet echt geschikt. De Smart Shunt is het enige fatsoenlijke Victron product wat je kunt gebruiken met non-Victron batterijen.
@DoMoFo Bedankt voor de reactie, nee geen Victron batterijen dus dan ook geen NG versie. Ik ga dan maar voor de Smartshunt met evt. een los scheidings relay.

• Noord27
@DoMoFo heb je concrete bronnen waarin overspanning gegenereerd wordt door een MPPT direct op een busbar van Victron? Wat bedoel je precies met (technisch) niet geïsoleerde MPPT's?

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 06-07-2026 21:47 ]

• DoMoFo
Noord27 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:11:
@DoMoFo heb je concrete bronnen waarin overspanning gegenereerd wordt door een MPPT direct op een busbar van Victron? Wat bedoel je precies met (technisch) niet geïsoleerde MPPT's?
Ze zijn er in verschillende categorieën, als eerste de RTFM: Niet de MPPT calculator gebruiken, niet beseffen dat er een relatie ligt tussen temperatuur en PV voltage i.c.m. max specs van de MPPT (10k aan pylontech kapot):

https://community.victronenergy.com/t/quattro-on-fire/25388

Dan ook nog de gevallen waar alles conform spec zou zijn geweest (meer links in beide draadjes)

https://community.victronenergy.com/t/victron-100-20-mppt-almost-caused-fire-battery-terminal-gave-80v-same-as-pv-side/49312

Hier wordt ook ergens genoemd dat de 250/100 "iets" van een protectie mechanisme zou moeten hebben wat de kleinere modellen niet zouden hebben, nogmaals, het is mij onduidelijk wat dat is.

Terug naar mijn vraag aan jou, omdat jij "lekker" in de Solar zit, ik was dus benieuwd of jij iets specifieks aan beveiliging in jouw installatie hebt zitten. Puur uit interesse en uiteraard inspiratie..,

Bewust of onbewust is het dus "mogelijk" bij sommige MPPT's dat de PV spanning de DC busbar bereikt, galvanische scheiding in bijvoorbeeld de RS zou dit technisch onmogelijk moeten maken.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Een MPPT accu lader moet de maximum spanning van de accu respecteren, anders is het een ontwerpfout.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• DoMoFo
pgdodopgdo schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:44:
[...]

@DoMoFo Bedankt voor de reactie, nee geen Victron batterijen dus dan ook geen NG versie. Ik ga dan maar voor de Smartshunt met evt. een los scheidings relay.
Wat je wilt 'kun' je doen met de 'normale' Smart BMS, ik gebruik deze ook zo en heb de Victron BMS draadjes gelooped om verder geen error/warnings vanuit daar te krijgen. Verder wordt de BMS van de batterij gebruikt, dus de Smart BMS hangt er wat dat betreft voor spek en bonen bij. De fysieke integratie met de Lynx busbar in het algemeen, delayed shutdown GX, de fuse monitoring van de Distributor, inrush current protectie en de (remote) DC contacter blijven dan over.

Een losse "Remote Battery Switch", al dan niet aan een GX relay, is wellicht minder sexy vanuit het Lynx ecosysteem, maar i.cm. de Smart Shunt heb je een van de betere / beste shunts verkrijgbaar en een goede en degelijke setup. Als je zoekt op het forum kun je nog een prachtige "hack" vinden van iemand die de Smart Shunt in een Lynx PowerIn heeft getweaked, wat mij betreft een van de mooiste Lynx hacks die ik heb gezien. Je zou eventueel ook nog een Lynx behuizing kunnen printen, er zijn zelfs voorbeelden van een GX in een geprinte Lynx behuizing (Victron Community).

[ Voor 15% gewijzigd door DoMoFo op 06-07-2026 22:37 ]

• Noord27
@DoMoFo Ontwerpen en beveiligingen in een E-netwerk is mijn dagelijkse werk. Van 380kV (380.000V) tot aan de meterkast (230).

De meest gemaakte fout is overbescherming waardoor selectiviteit verloren gaat in een huis installatie. Weet waar je mee bezig bent. Veiligheid komt altijd op de eerste plaats. 48V is laagspanning. Maar in basis is het juist het Amperage wat gevaarlijk is. Dat gaat ergens doorheen en de spanning staat ergens op. Natuurlijk is er potentieel meer gevaar bij hogere spanningen, immers de weerstand blijft gelijk. 300+ A is normaal bij een Victron 48V systeem. Vanaf 0.5A kun je al een 'hartwip' krijgen. 🧐

Waar je naar linkt is een gecombineerd 24/12V (geen 48V) systeem zonder enige uitleg of foto hoe het exact is opgebouwd en/of aangesloten. Komt over als user error waarbij een verkeerde spanning is ingesteld op 1 van de meerdere MPPT's.

Ik zie naast de ingebouwde 25A zekering bij een 100/20 MPPT geen reden om ze afzonderlijk af te zekeren. Wellicht dat ik ze nog wel buiten de busbar ga samenvoegen en met 1 zekering tegelijk alle 4 op de busbar zet.

Ik maak overigens gebruik van Adler EF3 zekeringen. De LFP accu's overschrijden de maximale kortsluitstroom van een standaard Mega zekering met gemak. Pas vooral de juiste zekering toe en niet teveel. Dat is schijnveiligheid.

MPPT kan wel op een Mega zekering. Die kunnen tot maximaal 70V en dan kies je alleen nog het juiste amperage.

[ Voor 16% gewijzigd door Noord27 op 06-07-2026 23:07 ]

• DoMoFo
Noord27 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:50:
@DoMoFo Ontwerpen en beveiligingen in een E-netwerk is mijn dagelijkse werk. Van 380kV (380.000V) tot aan de meterkast (230).
Jouw onderschrift deed mij al vermoeden dat je iets meer weet van elektra dan gemiddeld 8) . Wanneer je met 380kV werkt zet je 48V als een blok batterijtje op je tong :+ (just kidding). Mede daardoor stelde ik de vraag ook specifiek aan jou...
Ik zie naast de ingebouwde 25A zekering bij een 100/20 MPPT geen reden om ze afzonderlijk af te zekeren. Wellicht dat ik ze nog wel buiten de busbar ga samenvoegen en met 1 zekering tegelijk alle 4 op de busbar zet.
De zekering is common sense voor iedereen (hoop ik), maar DC voltage restrictie / beveiliging is i.e.g. voor mij onontgonnen gebied, al is het alleen maar het product aanbod (voor particulieren).

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:01

pvg

Noord27 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:11:
De kleine victron mppts hebben geen galvanische scheiding tussen PV en DC bus. Bij een fout aan de PV zijde (sluiting van PV + naar aarde op dakrails bijv.), kan er een hoge spanning op de DC bus komen te staan als deze niet geaard is. Je moet dus je DC bus ook aarden (maar dan neemt dus het risico op een kortsluiting aan DC zijde toe, bijv als een DC + kabel in contact komt met een behuizing).

Voorbeeld:
PV+ 200V met kortsluiting naar aarde.
Dan staat er -200V op PV- en DC- tov aarde.
DC+ zit dan op ca -150V tov aarde.
Door DC- te aarden voorkom je deze gevaarlijke situatie. (En: Zekering opnemen in PV+ en PV- en zorgen dat de bedrading de PV kortsluitstroom aan kan.)

[ Voor 17% gewijzigd door pvg op 07-07-2026 06:12 ]

• onetime
  • Niet online
@pvg PV kan niet voldoende stroom leveren om een zekering die normaal bedrijf toelaat te laten springen...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:23
onetime schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:24:
@pvg PV kan niet voldoende stroom leveren om een zekering die normaal bedrijf toelaat te laten springen...
, maar als de MPPT faalt,is het in 99% van de gevallen dat de transistors volle kortsluiting geven waardoor de PV-spanning naar de batterijkant door vliegt. Zeker als je meer dan één lithium accubak hebt kan dat voor mooi vuurwerk zorgen als die hun energie in de MPPT en de panelen dumpen.

Mijn insteek blijft; zodra je meer als één accu hebt. ALLES op de busbar achter Adler, T-class of NH zekeringen. Ook al hebben de afzonderlijke accu's wel een eigen T-class of Adler.

• rescla
  • Nu online
Gisteren en eergisteren de laatste loodjes aan mijn systeem gelegd. Het hele huis draait nu op AC OUT op 3x multiplus II 48/5000. 1 dingetje dat ik nog wel moet doen is de ESS instellingen aanpassen zodat er ook phase shift gebruikt wordt om de huawei (solar) inverter te dimmen.

Vandaag is de stroom er al sinds 8:30 af vanwege gepland onderhoud, wat ook de aanleiding was om het eindelijk eens af te maken.

Globaal heb ik dezelfde setup als die hier al meerder keren gedeeld is. Hoofdschakelaar in de meterkast met kabel door de kruipruimte naar een secundaire meterkast met een 25C 300mA alamat. Daar is die aan de netstroom kant van een K&N transfer switch doorgelust naar een hoofdschakelaar die naar AC IN gaat. De output van de transfer switch gaat weer met een kabel naar de meterkast, waar er via een hoofdschakelaar ontkoppeld kan worden.

De AC OUT kant zit met een 20C 300mA alamat naar de huawei inverter en aan de noodstroom kant van de transfer switch.

Alle bekabeling is 6mm2.

Aandachtspuntjes die ik nu nog heb met deze setup:
  • Kabels door de kruipruimte zitten niet achter een aardlek.
    • Denk niet dat dat een probleem is.
  • Geen remautomaat voor de AC OUT.
    • Het plan is om een van de hoofdschakelaars nog te vervangen door een 40A automaat (zonder aardlek) Daarmee kan ik evt met power assist volle bak de auto laden en koken. Theoretisch kan er nu 16A van de inverter + 30A van de multiplussen + 25A van de netstroom = 71A lopen, alhoewel dat extreem onwaarschijnlijk is.
  • Bij eilandbedrijf wordt de behuizing van de victrons (voor zover ik weet) niet beveiligd, dus die kan technisch gezien onder stroom komen te staan.
    • Maar volgens mij is hier niets aan te doen, 99.99% van de tijd is dit ook geen probleem.

• teka1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-08 15:30
SkyFlyer schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:08:
Hele praktische vraag,

Op de MPTT 250/60 zijn de aansluit klemmen 23,4mm diep. Daar zijn geen goede aderhulsen voor te vinden. De Victron handleiding lijkt ook te suggereren dat je de (klasse 5) kabel alleen moet strippen en geen huls hoeft aan te brengen.

Wat is wijsheid, kortere 15/18 (?) mm diepe eindaderhulsen te gebruiken, of de (35mm2) kabel klemmen zonder eindaderhulsen?

In het geval van eindaderhulsen, welke raden jullie aan?
Herkenbaar, ik heb voor dezelfde uitdaging gestaan icm een accukabel en geïsoleerde adereindhuls.

Aangenomen dat je zo'n soort (accu) kabel op de MPTT wilt aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xciDqRGMlxlMaP31iCc-Fkll5fk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EYMwQJitxjeXQQILBdmYtu5Q.png?f=fotoalbum_large

Ik heb eerst de kabel gestript zoals je 'normaal' ook zou doen als je een adereindhuls gebruikt. De 'rode' kabelmantel past niet in het geïsoleerde deel van de eindhuls. Ik heb heel voorzichtig een stukje van de rode mantel weggesneden maar niet van het grijze deel. Daarmee paste het bij mij wel goed in een huls.

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-08 16:36

Xanquezer

DPC Chef-kok :)

teka1 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:27:
[...]

Herkenbaar, ik heb voor dezelfde uitdaging gestaan icm een accukabel en geïsoleerde adereindhuls.

Aangenomen dat je zo'n soort (accu) kabel op de MPTT wilt aansluiten:
~[Afbeelding]

Ik heb eerst de kabel gestript zoals je 'normaal' ook zou doen als je een adereindhuls gebruikt. De 'rode' kabelmantel past niet in het geïsoleerde deel van de eindhuls. Ik heb heel voorzichtig een stukje van de rode mantel weggesneden maar niet van het grijze deel. Daarmee paste het bij mij wel goed in een huls.
Zo, dat is n dikke mantel, hoeveel mm2 zou dat moeten zijn? 16 mm2?

Overigens staat in de handleiding 35mm2 zonder adereindhuls.

[ Voor 4% gewijzigd door Xanquezer op 07-07-2026 13:43 ]

Netonafhankelijk sinds 2022

• teka1
Xanquezer schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:37:
[...]

Zo, dat is n dikke mantel, hoeveel mm2 zou dat moeten zijn? 16 mm2?

Overigens staat in de handleiding 35mm2 zonder adereindhuls.
De foto is in marco-stand genomen, wellicht vervormd dat het beeld enigszins. Maar de kabel is 25mm2.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:32
teka1 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:03:
[...]

De foto is in marco-stand genomen, wellicht vervormd dat het beeld enigszins. Maar de kabel is 25mm2.
Als je er stroom doorheen laat lopen, gaat ie dan ook zingen over zijn kleur? :+

[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 07-07-2026 14:17 ]

• teka1
HyperBart schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:16:
[...]

Als je er stroom doorheen laat lopen, gaat ie dan ook zingen over zijn kleur? :+
Hahahaha, nee dat doet 'ie gelukkig niet. Ik denk dat hij niet genoeg stroom krijgt om te kunnen zingen. (mijn MPPT kan max. 60A leveren, maar ik heb in de voorbije maanden nooit meer dan 45A (piek) door zien komen)

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-08 16:36

Xanquezer

DPC Chef-kok :)

teka1 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:03:
[...]

Aah, t leek zo`n ding van de action, waar ze meer rubber als koper verkopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFCkGjO15uf62gm0iY2lNEy1a3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZSrUs5tqw2Mb0VJu290SCIUQ.png?f=fotoalbum_large

Ik kan het maar niet vaak genoeg zeggen, maar houd de adviesen aan van Victron:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3ZlaHUj6RSIFmOosv5VJ9kT5as=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZeW4TDmBnKUS8mLKajQHRwHn.png?f=fotoalbum_large

Netonafhankelijk sinds 2022

• Marlon12
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:57
DavidZH schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:30:
[...] Ook al hebben de afzonderlijke accu's wel een eigen T-class of Adler.
Wat bedoel je daar precies mee? Als Accu pack 1 of Accu pack 2 (of allebei) hun volle vermogen met de minimale weerstand op de panelen/MPPT probeert te zetten krijgen we toch een giga Amperage wat er voor zorgt dat beide T-class zekeringen van 225A (in mijn geval) doorbranden? Wat is dan het voordeel dat ze gezamenlijk ook nog via een T-class gaan? Alleen de weg naar de MPPT zou dan de MEGA fuse aan elkaar lassen door de hoge KA waarde maar dan is de vraag wat sneller gebeurt (T-class verbreken of MEGA fuse puntlassen)

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:23
@Marlon12 Wil jij die loterij aan gaan? Met alle risico's van dien.

Ik zei dat alle andere bronnen/afnemers op de busbar OOK op een Adler, T-class of NH moeten zitten. Dus geen MEGA of ANL zekeringen. Wellicht waren mijn bewoordingen niet 100% goed geformuleerd.

Daarnaast is een NH-lastscheider (die een DC-21 of -23 rating heeft) ook een mooie optie om je busbar te scheiden van een accupakket. Niet alle accu's hebben een automaat of hoofdschakelaar. Zelf ga ik voor 2 stuks 5kWh Pytes samen door een ABB XLP-2 scheider met gBat patronen. En dat 2 keer, 20kWh totaal.

• Marlon12
DavidZH schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:24:
@Marlon12 Wil jij die loterij aan gaan? Met alle risico's van dien.

Ik zei dat alle andere bronnen/afnemers op de busbar OOK op een Adler, T-class of NH moeten zitten. Dus geen MEGA of ANL zekeringen. Wellicht waren mijn bewoordingen niet 100% goed geformuleerd.

Daarnaast is een NH-lastscheider (die een DC-21 of -23 rating heeft) ook een mooie optie om je busbar te scheiden van een accupakket. Niet alle accu's hebben een automaat of hoofdschakelaar. Zelf ga ik voor 2 stuks 5kWh Pytes samen door een ABB XLP-2 scheider met gBat patronen. En dat 2 keer, 20kWh totaal.
Aah, sorry ik las het verkeerd. Alles beter afzekeren is geen slecht idee en altijd aan te raden. De vraag is soms wel waar houdt het op.
Nog even over een kapotte MPPT: Stel dat je 25mm2 tussen de busbar en de MPPT hebt, die kan max 60A leveren, je zet er een 75A zekering tussen. Nu kan er dus niet meer dan 75A van de batterijen naar de 25mm2 kabel, zodat die beschermd is (25mm2 mag ruim meer dan 75A hebben). Maarrrr als de kapotte MPPT het voltage van de PV rechtstreeks op de busbar zet heb je toch alsnog een paar kapotte omvormers? Dat zal minder dan 75A zijn dus de zekering doet verder niks.

[ Voor 4% gewijzigd door NTS op 07-07-2026 19:54 ]

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-08 20:01
Dag iedereen,

Ik ben al enkele weken research aan het doen en er begint wat vorm te komen in mijn plannen, vandaar dat ik ze hier even deel.

Eerst even de situatie schetsen:
  • Nieuwbouw van 2020 in België
  • Aansluiting 3x400V 32A
  • 31 zonnepanelen verdeeld over een SMA van 3kW (garage) en een SMA van 6kW (huis)
  • Elektriciteit met domotica (Loxone) zelf uitgevoerd, met uitzondering van de zonnepanelen
  • Geen elektrische wagen (misschien binnen 3-5 jaar wel)
  • Verwarming op gas (geen plannen om deze de komende jaren te vervangen)
Ik had initieel zitten kijken om een Marstek te plaatsen, relatief goedkoop in aankoop en reeds een grote besparing. Natuurlijk volgt dan het plan om er één per fase te plaatsen, waardoor het prijskaartje serieus de hoogte in ging. Waarna ik dan even de prijs van een Victron systeem heb bekeken en ik aangenaam verrast was. Het wordt dus Victron.

Ik zou een Victron systeem willen plaatsen in de vrijstaande garage, met als kanttekening dat er momenteel één 5G6mm² naar de garage ligt. Ik zou dus (voorlopig) geen gebruik maken van de backupfunctie en de Victron inverters enkel aansluiten met de AC in (eventueel kan de garage met de 3kW SMA wel op de AC out). In de hoofdkast zou ik dan werken met een Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter zodat de Cerbo kan communiceren met de meter over het netwerk.

Het doel is om ons eigen verbruik te verhogen en ook het comfort te verhogen (zodat we gerust kunnen wassen of koken als de zon weg is). Op basis van eigen berekeningen en de SMA tool zou ik 7-8 maanden per jaar volledig zelfvoorzienend moeten zijn met een batterij van 15kWh.

Voorlopig boodschappenlijstje:
  • 1x Dyness PowerBrick Plus 51.2V 16.07kWh
  • 3x Victron Multiplus II 48V 3000VA 35A (of Victron Multiplus II 48V 5000VA 70A)
  • 1x Victron Zekering 125A MEGA - 80V (5 stuks) (of Victron Zekering 200A MEGA - 80V (5 stuks))
  • 1x Victron Energy Cerbo GX MK2 Controller
  • ?x Victron Energy accuschakelaar ON/OFF 275A (batterij en/of MPs?)
  • 1x Victron Energy Lynx Class-T Power In modulaire DC-busbar (M10)
  • 1x Victron Energy Lynx DC Distributor (M10)
  • 1x Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter
Ik mis nog een Class-T fuse en DC-kabels om de MPs aan te sluiten (iemand tips voor DC-kabels?).
Mis ik nog iets anders in dit lijstje?

Op vlak van inverters zit ik nog te twijfelen tussen de Multiplus II 3000VA of 5000VA.
Aangezien ik niet echt grote verbruikers heb zou ik perfect moeten toekomen met 3x 3000VA. Daarnaast is het aanbevolen laad- en ontlaadvermogen van de Dyness PowerBrick Plus slechts 7,168kW, wat dus perfect gedekt is door de 3x 3000VA. Enige beperking is natuurlijk dat het laadvermogen van het systeem lager is dan wat mijn zonnepanelen kunnen leveren, als is dat relatief want aan 7,168kW is de batterij nog vol op 2 uurtjes.

Ik heb er niet meteen zicht op wanneer er grote verbruikers zouden bijkomen, dus voorlopig hou ik het misschien beter op de 3x 3000VA en één Dyness PowerBrick Plus.

Volgende stap is het eendraadschema opnieuw maken (mijn origineel schema heb ik gemaakt met software waar ik nu niet meer over beschik). Op basis van het eendraadschema kan ik dan kijken of ik nog aanpassingen moet doen aan de hoofdkast (bijvoorbeeld remautomaat).

Als er iemand nog andere opmerkingen of tips heeft, laat maar weten.

PS: ik zie op meerdere plaatsen de MP2 4K5 of 6K5 wordt aangeraden in plaats van de 3000 of 5000 aangezien deze zoveel efficiënter zouden zijn, maar dit zie ik niet meteen terugkomen in de datasheets :?

• pmaene
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-08 18:25
MathieuT schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:34:
PS: ik zie op meerdere plaatsen de MP2 4K5 of 6K5 wordt aangeraden in plaats van de 3000 of 5000 aangezien deze zoveel efficiënter zouden zijn, maar dit zie ik niet meteen terugkomen in de datasheets :?
Ik wilde alvast meegeven dat deze modellen nog niet op de lijst van Synergrid staan en hier voorlopig dus niet geplaatst mogen worden. Er is recent ook een topic gestart rond de Belgische regels voor thuisbatterijen: Regels voor thuisbatterij in België.

• DoMoFo
NTS schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:51:
Nog even over een kapotte MPPT: Stel dat je 25mm2 tussen de busbar en de MPPT hebt, die kan max 60A leveren, je zet er een 75A zekering tussen. Nu kan er dus niet meer dan 75A van de batterijen naar de 25mm2 kabel, zodat die beschermd is (25mm2 mag ruim meer dan 75A hebben). Maarrrr als de kapotte MPPT het voltage van de PV rechtstreeks op de busbar zet heb je toch alsnog een paar kapotte omvormers? Dat zal minder dan 75A zijn dus de zekering doet verder niks.
Aangenomen dat iedereen in ieder geval de verschillende componenten op de bus zekert met MEGA's, T's etc, is mijn conclusie dat een DC MCB tussen de PV & MPPT niet perse overdreven is. Het gaat hier in hoofdzaak om de U, niet de I. Afhankelijk van het MPPT model zou je die rond de 75V, 100V, 150V of 250V moeten dimensioneren. Alleen de RS (Multi & SmartSolar) bieden genoeg (standaard) protectie tegen eventuele over-voltage op de DC Bus, zij het door niet correct de MPPT calculator te gebruiken of andere externe oorzaken (bliksem, kortsluiting, etc).

Ik heb voorbeelden van oa. NoArk voorbij zien komen, maar ik heb een zeer beperkt beeld van het DC MCB assortiment in het algemeen.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
NTS schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:51:
Beste als een MPPT stuk gaat en sluiting maakt tussen in en uitgang,gebreurt er niet veel spannends.
Als je de stroom spanings grafiek bekijkt van een zonnepaneel zal je zien dat hij nooit meer dan zijn maximale stroom kan leveren ( te veel inwendige weerstand).
Stel je sluit een string van 120V en 5 ampere op een 9 volt batterij .. dan zal er nooit meer dan 5 ampere door heen lopen bij 9 volt.. ( die 9v batterij heeft het moeilijk maar maar niets spannend.
Afbeeldingslocatie: https://www.circuitsonline.net/forum/file/108523

Je ziet maximaal 8,4A bij 5 volt ,10 volt 15 volt ..bij volle instraling.

• pvg

pvg

X21r schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 23:58:
[...]

Beste als een MPPT stuk gaat en sluiting maakt tussen in en uitgang,gebreurt er niet veel spannends.
Als je de stroom spanings grafiek bekijkt van een zonnepaneel zal je zien dat hij nooit meer dan zijn maximale stroom kan leveren ( te veel inwendige weerstand).
Stel je sluit een string van 120V en 5 ampere op een 9 volt batterij .. dan zal er nooit meer dan 5 ampere door heen lopen bij 9 volt.. ( die 9v batterij heeft het moeilijk maar maar niets spannend.
[Afbeelding]

Je ziet maximaal 8,4A bij 5 volt ,10 volt 15 volt ..bij volle instraling.
Totdat de accu vol is… als het goed is, grijpt de bms in als de accuspanning te hoog wordt. De bms zal de mosfets uitschakelen. Vervolgens komt de hoge spanning uit de mppt over de mosfets in de bms te staan. Volgens mij zijn de mosfets in de gemiddelde bms niet berekend op dergelijke hoge spanningen (>100V?). De mosfets zullen dus waarschijnlijk sneuvelen en dat kan resulteren in een open of kortgesloten circuit…

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-08 20:01
pmaene schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:06:
[...]

Ik wilde alvast meegeven dat deze modellen nog niet op de lijst van Synergrid staan en hier voorlopig dus niet geplaatst mogen worden. Er is recent ook een topic gestart rond de Belgische regels voor thuisbatterijen: Regels voor thuisbatterij in België.
Dat topic heb ik al doorgelezen, dus ik ben op de hoogte dat ze niet op de lijst staan ;)
Het was vooral een vraag uit interesse.

• Angel73
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 14-08 16:59
Spekkie99 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:20:
[...]

Leuk, ook een 1 fase setup zoals ik heb hem ook graag zou willen. Is de functie van de witte schakelaar alleen om het huis direct aan Enexis te kunnen koppelen?
Ik neem aan dat je met de witte schakelaar de 3-standen schakelaar bedoeld. Die is er voor om het woonhuis te kunnen schakelen tussen de Victron als bron, volledig uit of rechtstreeks op het lichtnet. Voor het geval er iets mis is met het Victron deel.

• Angel73
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 14-08 16:59
SjaakPeer schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:49:
[...]

omdat het elektronica is met een (in dit geval) 230V aansluiting ZONDER een aardlekschakelaar tussen de energiemeter en de hoofdaansluiting, in jouw schema.

Terechte opmerking. Ik ga er alsnog een aardlek tussen plaatsen.

• Noord27
pvg schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:53:
[...]

Totdat de accu vol is… als het goed is, grijpt de bms in als de accuspanning te hoog wordt. De bms zal de mosfets uitschakelen. Vervolgens komt de hoge spanning uit de mppt over de mosfets in de bms te staan. Volgens mij zijn de mosfets in de gemiddelde bms niet berekend op dergelijke hoge spanningen (>100V?). De mosfets zullen dus waarschijnlijk sneuvelen en dat kan resulteren in een open of kortgesloten circuit…
Hey, klopt het waar je op doelt om elke MPPT van zijn eigen (plus) zekering te voorzien en alle gezamelijke MPPT's daarna op een hoofdzekering van een Victron busbar? In feite zoiets toepassen als dit onderstaande?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcvlK4Hl__3SsvsF0fsthxTcBC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1Ot3XM4fza38zrtK2OUsA2C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvCb5nVZg5KUIrokkCzFDhsc0hU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7WM8xgfkHp4Sq4gqaMn6KSL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Noord27 op 08-07-2026 10:59 ]

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-08 09:34

WeirdEye

Eindbaas

Momenteel ben ik bezig een ontwerp te maken voor 3 fasen victron systeem.

Ik wil 3x een MultiPlus 4K5 met losse Cerbo GX
Er is al 8x een Enphase IQ8Plus met een 405wattpiek zonnepanelen.

Alleen zit ik wat de dubben met de daadwerkelijke accu.
Ik wil graag 16Kwh aan opslag
Alles komt in de garage (geïsoleerd) te staan.

Heb o.a. bij NKON gekeken, maar om de omvormers goed te kunnen voeden moet ik 3 losse 5KWh accu's. Opzich geen probleem, alleen wat meer losse componenten.

Maar nu kwam ik ook deze tegen: https://eu.wattcycle.com/products/48v-314ah-lifepo4-solar-battery-with-active-balance

Dan is het 1 pakket, is ondersteuning vanuit BMS voor victron.
Alleen zie ik nu door de bomen het bos niet meer echt, ben al meerdere dagen opties aan het zoeken. Iemand hier ervaring met de wattcycle icm Victron? Kom wel al reviews tegen op youtube, maar die zijn vermoedelijk gesponsord en dus positief :P

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:21

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

pvg schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:53:
[...]

Ik zou bijna denken dat het misschien zou helpen om een DC overspanningsbeveiliging toe te passen. In het datasheet worden zowel 70V en 120V genoemd als spanning waarbij hij in werking treedt, maar misschien zijn er nog betere varianten die op tijd werken.

Hierdoor zullen er misschien zekeringen doorbranden, maar daarna is de rest van het systeem tenminste gescheiden van de MPPT. En anders gaat alle PV stroom hier naartoe met een lage spanning.

[ Voor 3% gewijzigd door Rimco op 08-07-2026 11:35 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• rescla
  • Nu online
Rimco schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:34:
[...]

Ik zou bijna denken dat het misschien zou helpen om een DC overspanningsbeveiliging toe te passen. In het datasheet worden zowel 70V en 120V genoemd als spanning waarbij hij in werking treedt, maar misschien zijn er nog betere varianten die op tijd werken.

Hierdoor zullen er misschien zekeringen doorbranden, maar daarna is de rest van het systeem tenminste gescheiden van de MPPT. En anders gaat alle PV stroom hier naartoe met een lage spanning.
Gaat dat genoeg zijn als er alleen PV aan hangt? In principe is de accu dan al door de BMS ontkoppeld. Dus dan zou de kortsluitstroom van alle panelen hoog genoeg moeten zijn om de zekering te laten trippen, zonder dat de zekering zo laag is dat hij in normaal gebruik ook tript. Aangezien het PV voltage hoger is dan de DC bus lijkt me dat niet te doen. En de stroomsterkte die de PV panelen kunnen leveren is natuurlijk afhankelijk van instraling op het moment van falen.

Als je alleen zekering + overspanningsbeveiliging toepast krijg je denk ik de situatie dat, als de zekering niet tript, de overspanningsbeveiliging (langdurig) alle stroom van de panelen naar aarde gaat geleiden. Ik weet niet hoe lang dat goed gaat.

Als je zoiets wil denk ik dat het toch een actieve in-line beveiliging moet zijn, iets dat overvoltage detecteert en de verbinding volledig kan ontkoppelen.

• X21r
  • Nu online
Heren even een zekering plaatsen heeft geen nut.( in zo een theoretisch geval).
Voorbeeld Pv 120v 5A =600Watt
De MPPT maakt er 50v bij 12A.

Dus als je de MPPT afzekert met bv 15 A, en de panelen direct door verbind naar de batterij ,zal deze zekering nooit springen aan gezien de zonnepanelen nooit meer dan 5A kunnen
leveren.
Dus moet je kijken zoals genoemd naar de overspanning beveiliging.
Goed deze moet dus een kortsluiting maken ( niet onder breken want dan krijg je een grandioze las vlam).

Dus zo gezien van de MPP direct aan de beveiliging, en dan een 15A zekering naar de batterij.
Al de beveiliging intreed zal de stroom uit de panelen 5A niet de zekering opblazen...maar wel de stroom uit de batterij, waardoor de zekering spring en het circuit is los gekoppeld van de batterij.
Als de panelen "sluiting" maken naar aarde ( -) zal het afgegeven vermogen bijna nihil zijn.( zie grafiek)
Gebruik als "kortsluiting" een weerstand die 20A trekt bij 50V (2,5 ohm )
Weerstand zal waarschijnlijk 100W verbruiken als hij 20A moet verwerken om de zekering te laten springen voor dat de BMS uitschakelt.
Waardes aan passen.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:59
WeirdEye schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:24:
Momenteel ben ik bezig een ontwerp te maken voor 3 fasen victron systeem.

Ik wil 3x een MultiPlus 4K5 met losse Cerbo GX
Er is al 8x een Enphase IQ8Plus met een 405wattpiek zonnepanelen.

Alleen zit ik wat de dubben met de daadwerkelijke accu.
Ik wil graag 16Kwh aan opslag
Alles komt in de garage (geïsoleerd) te staan.

Heb o.a. bij NKON gekeken, maar om de omvormers goed te kunnen voeden moet ik 3 losse 5KWh accu's. Opzich geen probleem, alleen wat meer losse componenten.

Maar nu kwam ik ook deze tegen: https://eu.wattcycle.com/products/48v-314ah-lifepo4-solar-battery-with-active-balance

Dan is het 1 pakket, is ondersteuning vanuit BMS voor victron.
Alleen zie ik nu door de bomen het bos niet meer echt, ben al meerdere dagen opties aan het zoeken. Iemand hier ervaring met de wattcycle icm Victron? Kom wel al reviews tegen op youtube, maar die zijn vermoedelijk gesponsord en dus positief :P
Waarom moet je 3 losse 5kWh accu's nemen? De 3x 4K5 kan je prima afstemmen met 1x 16kWh pack.

• onetime
  • Niet online
Nog een keer.
onetime schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:24:
Een DC-solar overspanningsbeveiliging moet gewoon een belasting zijn die het overtollige vermogen kan afvoeren. Dat hoeft geen kortsluiting te zijn, maar kijkend naar de grafiek van de panelen voldoende om de spanning voldoende te laten dalen. Dat kan dan gewoon parallel aan het gewone systeem in bedrijf.
Een kortsluit systeem bij overspanning achter een diode -na- deze beveiliging kan simpeler zijn,
een schakel transistor die de maximale spanning kan hebben en ook de Isc van de panelen, maar hoeft niet in staat te zijn het vermogen langdurig te kunnen dissiperen.

• WeirdEye

WeirdEye

Eindbaas

SmoothTweaker schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:27:
[...]

Waarom moet je 3 losse 5kWh accu's nemen? De 3x 4K5 kan je prima afstemmen met 1x 16kWh pack.
Vanwege laad/ontlaadsnelheid.
Deze heeft https://www.nkon.nl/nkon-ess-eco-s-51-2v-16-1kwh-thuisbatterij.html max 157a
De 5kWh 100 per stuk, dus totaal 300.

De wattcycle heeft al 300a max BMS

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:09
WeirdEye schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:31:
[...]

Deze heeft https://www.nkon.nl/nkon-ess-eco-s-51-2v-16-1kwh-thuisbatterij.html max 157a

Haha 100 op 5kWh is circa 1C. Typisch advertentievermogen. De algemene concensus is dat je zeg op de 0.3C uit moet komen. Dat iemand ergens dan een stikker op plakt dat die van hem 1C kan doen...tja.
Als je 300A wil doen, dan moet je gewoon echt meer Ah plaatsen. Echt minimaal 600Ah, liever nog meer om die 0.3C te bereiken.

[ Voor 6% gewijzigd door V_ger op 08-07-2026 15:41 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• rescla
  • Nu online
WeirdEye schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:31:
[...]

Als je naar de tech specs scrolt, zie je dat er bij standard input en output current 150A staat, met 300A max. Maar ik zou zelf gewoon meer capaciteit plaatsen als je die laadsnelheden wil halen.

• WeirdEye

WeirdEye

Eindbaas

V_ger schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:41:
[...]

Haha 100 op 5kWh is circa 1C. Typisch advertentievermogen. De algemene concensus is dat je zeg op de 0.3C uit moet komen. Dat iemand ergens dan een stikker op plakt dat die van hem 1C kan doen...tja.
Als je 300A wil doen, dan moet je gewoon echt meer Ah plaatsen. Echt minimaal 600Ah, liever nog meer om die 0.3C te bereiken.
Voor mij allemaal nog nieuw :P

Wat is je advies voor 16kWh totaal accu? Zie zoveel verschillende opties tegenkomen, dat is nogal lastig.

• Noord27
@WeirdEye Of je nu 1x15kWh of 3x5kWh neemt, de cellen zullen hetzelfde belast worden. Persoonlijk vind ik 0,5C echt de bovengrens in een systeem en dat wordt dan niet wekelijks gedaan. Voor behoud van je cellen ga echt onder die 0,5C zitten.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
WeirdEye schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:49:
[...]

Voor mij allemaal nog nieuw :P

Wat is je advies voor 16kWh totaal accu? Zie zoveel verschillende opties tegenkomen, dat is nogal lastig.
Niet voor 3-fase gaan maar 1-fase setup, stuk goedkoper ook.

• WeirdEye

WeirdEye

Eindbaas

Q schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:12:
[...]

Niet voor 3-fase gaan maar 1-fase setup, stuk goedkoper ook.
Daar twijfel ik nu ook wat over, wilde eigenlijk ook meteen voor noodstroom en hele woning achter de victrons, maar dan is dus ook advies om veel meer accu capaciteit in te zetten?

[ Voor 32% gewijzigd door WeirdEye op 08-07-2026 16:18 ]

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:47
Dat is geen advies, dat werkt ook met 16kWh. Je kan ook later opschalen als je daar nu gewoon rekening mee houdt. Je moet wel even goed kijken naar je verbruik of je dan uitkomt met de Multiplus II 48V - 4K5.

Je eerste denkfout zat hem in het feit dat je dacht dat iedere omvormer zijn eigen batterij nodig heeft, dat is niet zo. De Multiplussen kan je parallel voeden en de software maakt er een 3-fase systeem van (in Jip en Janneke taal).

Er staan hier best wel wat schema's hoe dat er uit kan zien, anders wil ik mijn setup ook nog wel delen, dan heb je een idee wat de mogelijkheden zijn.

"If it ain't broke, don't fix it!"

• SmoothTweaker
WeirdEye schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:18:
[...]

Daar twijfel ik nu ook wat over, wilde eigenlijk ook meteen voor noodstroom en hele woning achter de victrons, maar dan is dus ook advies om veel meer accu capaciteit in te zetten?
Het is maar net welke keus je maakt in je ontwerp. Je zou zoals gezegd voor de 3x fase setup icm één enkele 16kWh batterij kunnen gaan en de totale laad- en ontlaadstroom beperken tot 0.3 wat neerkomt op ongeveer 90-100A bij 314Ah cellen. Verdeeld over de 3 victron's kom je dan uit op ongeveer 1.6kW per fase. Of je kiest voor een 1 fase ontwerp op je 3 fase aansluiting waarbij je uitsluitend op L1 levert.
Als je even wat meer informatie deelt over je pieken, verbruik etc dan kunnen we eventueel met je meedenken.

• Q
  • Nu online
WeirdEye schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:18:
[...]

Het is maar helemaal wat je écht nodig hebt en wilt doen. 3-fase is beter voor toekomstige uitbreiding omdat je voldoende vermogen nodig hebt om te laden.

Huis achter de noodstroom heeft een forse prijs die in mijn ogen meestal niet in verhouding staat tot het risico wat wordt afgedekt.

Als jij concrete redenen hebt om aan te nemen dat je meer dan 15Kwh nodig hebt in de toekomst, 3-fase, anders is 1-fase prima, een 6k5 is dan de betere keuze om de solar in de accu te kunnen krijgen qua vermogen

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 08-07-2026 17:20 ]

• X21r
  • Nu online
onetime schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:42:
Nog een keer.

[...]

Een DC-solar overspanningsbeveiliging moet gewoon een belasting zijn die het overtollige vermogen kan afvoeren. Dat hoeft geen kortsluiting te zijn, maar kijkend naar de grafiek van de panelen voldoende om de spanning voldoende te laten dalen. Dat kan dan gewoon parallel aan het gewone systeem in bedrijf.
Een kortsluit systeem bij overspanning achter een diode -na- deze beveiliging kan simpeler zijn,
een schakel transistor die de maximale spanning kan hebben en ook de Isc van de panelen, maar hoeft niet in staat te zijn het vermogen langdurig te kunnen dissiperen.
Bijna me eens.
Maar zo een fout betekend dat er iets defect is, dus zekering stuk is aanwijzing er is iets goed fout.
Mocht je alleen het overtollige vermogen weg moeten werken dan is dat
string max 5A , 52V x 5A =260W continu...
string max 10A, 52v x10A = 520watt .. continu .. das best veel..dag in dag uit
En ja bij welke spanning laat je de boel activeren ?.. 53V .54v .en terug tot wat ?
onder de batterij spanning..dat is dat 50Vx 10A....
En ja 10A door een diode is weer 6 Watt aan vermogen kwijt op een zonnige dag.;-).

En het beste is "de kortsluiting" met een thyristor te maken. een puls en hij blijft aan.
Schema: weerstand, zenerdiode 54v aftakking naar de gate en hier weerstand naar gnd( wel kleine C over deze weerstand).

Natuuurlijk zijn er allerlei varianten op dit schema met diode en zekering te bedenken.
Maar iets wat defect is moet duidelijk zichtbaar zijn.

Maar de kans dat deze fout gebeurt is erg klein .
Dit alles ter info.

• SmoothTweaker
Q schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:19:
[...]

Het is maar helemaal wat je écht nodig hebt en wilt doen. 3-fase is beter voor toekomstige uitbreiding omdat je voldoende vermogen nodig hebt om te laden.

Huis achter de noodstroom heeft een forse prijs die in mijn ogen meestal niet in verhouding staat tot het risico wat wordt afgedekt.

Als jij concrete redenen hebt om aan te nemen dat je meer dan 15Kwh nodig hebt in de toekomst, 3-fase, anders is 1-fase prima, een 6k5 is dan de betere keuze om de solar in de accu te kunnen krijgen qua vermogen
Inderdaad, eventuele noodstroom zou je prima uit de AC-OUT kunnen pakken voor kritieke apparaten (koelkast, diepvries, router, nas)

• rescla
  • Nu online
Q schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:19:
[...]

Als je zo'n fancy Victron opstelling hebt, wil je toch ook je hele huis op de backup hebben? ;)

Heeft overigens ook nadelen, als je met de instellingen wil spelen met Quick Configure moet je vaak de units resetten, en dan gaat ook de stroom er af. In dat geval kan je wel met een transfer switch werken zodat je je huis weer direct met het grid koppelt, maar die switchen niet instant. Dus het kan best een idee zijn om eerst even tijdje in 'normale' modus te draaien en eventueel later je huis achter AC-OUT te zetten.

En elk huis/elke situatie is anders natuurlijk, maar met Victron is het zo dat je vrij makkelijk een bestaande meterkast kan retrofitten, zo lang je maar 2 kabels kan trekken naar de plek waar je de Victron opstelt. En ruimte hebt voor een meterkast voor de noodzakelijke beveiliging/transfer switch. Je hebt niet een complexe/dure transferkast nodig, met fase beveiliging en dubbele relais en zo, omdat de Multiplus II's dat intern hebben. Maar gratis is het niet, zeker als je het laat doen.

Wat wel goed is om te weten, is dat je niet zomaar een 1 fase opstelling kan uitbreiden naar een 3 fase opstelling. Voor 3 fase operatie moet de hardware gelijk of vrijwel gelijk zijn. Ik dacht dat er eisen waren aan hardware revisions die een paar versies bij elkaar in de buurt moeten liggen. Die pagina kan ik zo niet meer vinden, maar wel deze over VE.Bus systemen: https://www.victronenergy.com/live/ve.bus:manual_parallel_and_three_phase_systems

Wat je wel kan doen is dat je voor nood-noodstroom de 3 fases kan koppelen aan de output van 1 multiplus. Loads die afhankelijk zijn van 3 fases met rotatie werken dan mogelijk niet, maar alle normale groepen wel. Uiteraard ben je wel beperkt in het leverbare vermogen. En mocht iemand dat ooit gaan proberen, weet dat er dingen gaan exploderen als je dit doet en netspanning komt weer terug. Dus zorg voor goede isolatie.

• Q
  • Nu online
rescla schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:04:
[...]

Als je zo'n fancy Victron opstelling hebt, wil je toch ook je hele huis op de backup hebben? ;)
Ik zie je ;) maar serieus:

Een hoop mensen proberen andere mensen te overtuigen om dat dus te doen. Kost je zeker 1700-2000 extra met de extra omvormers, bus, kabels etc.

Ook als je al 3-fase van plan was, is je huis écht goed offgrid maken ook een prijzige grap met transfer switches, extra kabels, etc.

Denk er niet te licht over en dat laat je hieronder ook zien.
Heeft overigens ook nadelen, als je met de instellingen wil spelen met Quick Configure moet je vaak de units resetten, en dan gaat ook de stroom er af. In dat geval kan je wel met een transfer switch werken zodat je je huis weer direct met het grid koppelt, maar die switchen niet instant. Dus het kan best een idee zijn om eerst even tijdje in 'normale' modus te draaien en eventueel later je huis achter AC-OUT te zetten.

En elk huis/elke situatie is anders natuurlijk, maar met Victron is het zo dat je vrij makkelijk een bestaande meterkast kan retrofitten, zo lang je maar 2 kabels kan trekken naar de plek waar je de Victron opstelt. En ruimte hebt voor een meterkast voor de noodzakelijke beveiliging/transfer switch. Je hebt niet een complexe/dure transferkast nodig, met fase beveiliging en dubbele relais en zo, omdat de Multiplus II's dat intern hebben. Maar gratis is het niet, zeker als je het laat doen.

Wat wel goed is om te weten, is dat je niet zomaar een 1 fase opstelling kan uitbreiden naar een 3 fase opstelling. Voor 3 fase operatie moet de hardware gelijk of vrijwel gelijk zijn. Ik dacht dat er eisen waren aan hardware revisions die een paar versies bij elkaar in de buurt moeten liggen. Die pagina kan ik zo niet meer vinden, maar wel deze over VE.Bus systemen: https://www.victronenergy.com/live/ve.bus:manual_parallel_and_three_phase_systems

Wat je wel kan doen is dat je voor nood-noodstroom de 3 fases kan koppelen aan de output van 1 multiplus. Loads die afhankelijk zijn van 3 fases met rotatie werken dan mogelijk niet, maar alle normale groepen wel. Uiteraard ben je wel beperkt in het leverbare vermogen. En mocht iemand dat ooit gaan proberen, weet dat er dingen gaan exploderen als je dit doet en netspanning komt weer terug. Dus zorg voor goede isolatie.

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08 23:46
SkyFlyer schreef op maandag 6 juli 2026 @ 06:35:
Ook hier "gewoon" achter een 3P+N 30mA B16 alamat, 2,5mm2, volgens handleiding. Alles onder B16 was ook goed geweest (B10, B6 etc), maar de B16 was simpelweg voorhande (grijp voorraad).
In verband met de beschikbare ruimte in de meterkast heb ik de Victron 3ph meter aangesloten achter drie bestaande 16A huis groepen. Wel netjes een aftakking gemaakt achter de automaten en van L1 de nul erbij gepakt. Dit lijkt mij toch ook prima? Enige afhankelijkheid die nu nadelig werkt is als een van die verbruikers groepen de automaat zou flippen, dan werkt de meter ook niet meer... voor mij geen bezwaar.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:14
Geronimoos schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:21:
[...]

In verband met de beschikbare ruimte in de meterkast heb ik de Victron 3ph meter aangesloten achter drie bestaande 16A huis groepen. Wel netjes een aftakking gemaakt achter de automaten en van L1 de nul erbij gepakt. Dit lijkt mij toch ook prima? Enige afhankelijkheid die nu nadelig werkt is als een van die verbruikers groepen de automaat zou flippen, dan werkt de meter ook niet meer... voor mij geen bezwaar.
Als de automaat waar je de nul van pakt uitschakelt, heb je dan niet een zwevende nul wat de meter kapot kan maken?

• Gerritjuh
Ik ben bijna zover dat ik kan gaan beginnen met de installatie op zich. Alles is besteld en komt binnendruppelen.

Ik zit echter met 2 zaken die ik nog niet goed begrijp. In het kort ga ik een 3-fase setup bouwen met 3x MPII 6k5 en 2x 16kWh accu met een JK BMS v19 (Yixiang V3).

1: Wat is de toegevoegde waarde van een Smart Shunt. Ik lees tegenstrijdige verhalen wat mij in twijfel brengt.

2: Ik heb begrepen dat de kabels vanuit de busbar naar de MP’en van gelijke lengte moeten zijn. Ik kan dat redelijk beredeneren, bij ontladen zal het waarschijnlijk niet veel doen, maar bij laden wil je waarschijnlijk zo weinig mogelijk verschillen. Daarnaast noemt Victron het ook in de manuals. Maar hoe gaan jullie hiermee om, met 70mm2 dubbel geïsoleerde kabel is een lus maken in een kabelkanaal best wel een uitdaging (lijkt mij)

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 21:04
@Gerritjuh Met dubbele goten naast elkaar is het wel te doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZyxym2yNv3tgDsoBwVnseT-nCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyB1QN4s16DDJAqilYdKJRer.jpg?f=fotoalbum_large

Het oogt wat chaotisch, maar met de kabelgoten dicht oogt het weer netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMVqXl8Miy5qYEBlZsL28WSY0Tw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2LLJpmAj3l0ICDSkvLZI9W5q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Scooper op 08-07-2026 22:38 ]

SRK35ZS-W

• Scooper
Ik zit nog met een dingetje.

De SmartShunt geeft 51,54v aan op de DC-bus.
Mijn Uni-T digitale multimeter zegt 51,64v.
Een oude digitale multimeter zegt 51,0v
De JK-BMS'en zeggen 52,04v.

Waar doe ik nu wijs aan. Moet ik de JK BMS calibreren tot hij hetzelfde aangeeft als de SmartShunt? Ik vind de verschillen nogal groot. Al ziet het er op het totaal natuurlijk meer uit dan wanneer je het per cel bekijkt 0,5v = 0,03v per cel.

Zien jullie ook dergelijke afwijkingen? En hebben jullie dan ook gewoon het JK-BMS bijgesteld? En houd je hier rekening mee met de instelling op het BMS voor de waarden van de Cell overvoltage protection en Cell undervoltage protection?

SRK35ZS-W

• Gerritjuh
Scooper schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:47:

Waar doe ik nu wijs aan. Moet ik de JK BMS calibreren tot hij hetzelfde aangeeft als de SmartShunt? Ik vind de verschillen nogal groot. Al ziet het er op het totaal natuurlijk meer uit dan wanneer je het per cel bekijkt 0,5v = 0,03v per cel.

Zien jullie ook dergelijke afwijkingen? En hebben jullie dan ook gewoon het JK-BMS bijgesteld? En houd je hier rekening mee met de instelling op het BMS voor de waarden van de Cell overvoltage protection en Cell undervoltage protection?
Ik heb geen antwoord maar ben wel benieuwd welke shunt (stroom) je dan in gebruik hebt en hoe je tot die waarde bent gekomen.

• Scooper
@Gerritjuh Het betreft de Victron SmartShunt 500A. Op de eerste foto zie je hem tussen de twee Power In's gemonteerd. In VictronConnect wordt het gemeten voltage getoond.

[ Voor 18% gewijzigd door Scooper op 08-07-2026 22:54 ]

SRK35ZS-W

• pvg

pvg

X21r schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:02:
[...]

Bijna me eens.
Maar zo een fout betekend dat er iets defect is, dus zekering stuk is aanwijzing er is iets goed fout.
Mocht je alleen het overtollige vermogen weg moeten werken dan is dat
string max 5A , 52V x 5A =260W continu...
string max 10A, 52v x10A = 520watt .. continu .. das best veel..dag in dag uit
En ja bij welke spanning laat je de boel activeren ?.. 53V .54v .en terug tot wat ?
onder de batterij spanning..dat is dat 50Vx 10A....
En ja 10A door een diode is weer 6 Watt aan vermogen kwijt op een zonnige dag.;-).

En het beste is "de kortsluiting" met een thyristor te maken. een puls en hij blijft aan.
Schema: weerstand, zenerdiode 54v aftakking naar de gate en hier weerstand naar gnd( wel kleine C over deze weerstand).

Natuuurlijk zijn er allerlei varianten op dit schema met diode en zekering te bedenken.
Maar iets wat defect is moet duidelijk zichtbaar zijn.

Maar de kans dat deze fout gebeurt is erg klein .
Dit alles ter info.
Waarschijnlijk is het makkelijker/veiliger/robuuster om voor een galvanisch gescheiden mppt te gaan… of toch maar PV via AC. 😉

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-08 15:07
Scooper schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:47:

De JK-BMS zou ik als minst betrouw beschouwen, ik vermoed (afhankelijk van welke je hebt, dat de Uni-T het betrouwbaarst is. Hierop kun je dat kalibreren. Kalibreer wel op hetzelfde punt, er zal een voltage verschil zitten op verschillende plekken in je DC grid. Dus kalibreer de JK op het voltage wat je daar direct afleest. Niet wat je afleest op de lynx busbar bv.

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-08 15:07
Geronimoos schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:21:
[...]

Ik ben geen expert, ook maar hobby amateur, naar volgens mij is dit extreem gevaarlijk. Als de zekering van L1 uitschakelt hebt je geen Null meer. Hierdoor kun je 400V krijgen en frituur je de meter. Maar daarnaast heb je ook een persoonlijke veiligheid issue gecreëerd; fase 1 automaat uit (bewust of onbewust) en de meter lijkt spanningsloos, terwijl op de andere fases nog steeds spanning staat. Aanraken is dan levensgevaarlijk.

Daarnaast heb je mogelijk een situatie gecreëerd waarbij fases en de nul gekruist worden over meerdere aardlekschakelaars.

• RSnijboer
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 26-07 14:59
Ik heb jullie input meegenomen en het schema aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUqkHqiwRavI181x9pmGPknNanU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5Jw5bsiX0ZojVkjRVQx1tsK.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kunt zien, heb ik de Lynx Shunt vervangen door een SmartShunt 1000A in combinatie met twee Lynx Power In's.

Voor het afschakelen van de accu's twijfel ik nog tussen handmatige werkschakelaars en de elektrische TBS-relais. Het nadeel van de TBS-relais is dat ik er twee nodig heb à €185 per stuk. Handmatige werkschakelaars kosten ongeveer €40 per stuk. Tenzij iemand mij kan overtuigen dat de meerprijs van ongeveer €290 het waard is, blijf ik waarschijnlijk bij de handmatige werkschakelaars.

Daarnaast blijft de vraag over de overspanningsbeveiliging. Is dit echt een must? Wie kan mij hierover adviseren?

Mijn doel is om de installatie volledig te laten voldoen aan de NEN 1010. Is er toevallig iemand hier die bekend is met de NEN 1010 en hier ervaring mee heeft?

Ik hoop dat het schema nu correct is getekend en dat ik de juiste componenten heb gebruikt. Mocht dat niet het geval zijn, dan hoor ik graag welke componenten ik beter kan toepassen.

Mochten jullie verder nog opmerkingen of verbeterpunten zien, dan hoor ik die uiteraard ook graag!

• X21r
  • Nu online
@pvg @onetime
Heren lees.
Bij de sommige moderne types zit die overspanning beveiliging er al.
SmartSolar VE.Can MPPT 250/100
This document explains how to perform a reset of an internal protection built into the Smart Solar Charger 250/100. Called the PV Short Relay.

The protection consists of a latching relay, which is mounted across the PV Input. When the firmware detects a short between PV inputs and Battery outputs, by monitoring the battery voltage for an over voltage, it engages the relay and as such shorts the PV Input. See errors 80 to 83 descriptions

List of models with newer PV short protection with latching relay:

SmartSolar VE.Can MPPT 250/100 - Pv Short Relay introduced per Serial number HQ2150 and newer.
https://www.victronenergy.com/live/mppt_pv_short_relay_reset

• DoMoFo
X21r schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 00:30:

Bij de sommige moderne types zit die overspanning beveiliging er al.
SmartSolar VE.Can MPPT 250/100

https://www.victronenergy.com/live/mppt_pv_short_relay_reset
Dank voor de link @X21r , dat is dus de beveiliging die ik zocht in ( DoMoFo in "Het grote Victron ontwerp topic" ) die de 250/100 heeft t.o.v. alle andere "lagere" MPPT modellen.

Ergo, de 250/100, Multi RS en SmartSolar zijn dus af fabriek beveiligd tegen overspanning, zij het met deze relay cq. galvanische scheiding.

• pvg

pvg

Mooi. Kortom, er zijn iig 2 failure modi die een gevaar vormen bij mppts zonder galvanische scheiding:
1) Kortsluiting van PV+ naar aarde. Voor aanraakveiligheid van de DC bus, dien je deze te aarden.
2) Kortsluiting in mppt van PV+ naar DC+ met mogelijk gevolg schade aan bms of - erger - accucellen. Hiervoor moet je een model met overspanningsbeveiliging selecteren (of toch een model met galvanische scheiding).

• SmoothTweaker
RSnijboer schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 23:41:
Ik heb jullie input meegenomen en het schema aangepast.

[Afbeelding]

Zoals je kunt zien, heb ik de Lynx Shunt vervangen door een SmartShunt 1000A in combinatie met twee Lynx Power In's.

Voor het afschakelen van de accu's twijfel ik nog tussen handmatige werkschakelaars en de elektrische TBS-relais. Het nadeel van de TBS-relais is dat ik er twee nodig heb à €185 per stuk. Handmatige werkschakelaars kosten ongeveer €40 per stuk. Tenzij iemand mij kan overtuigen dat de meerprijs van ongeveer €290 het waard is, blijf ik waarschijnlijk bij de handmatige werkschakelaars.

Daarnaast blijft de vraag over de overspanningsbeveiliging. Is dit echt een must? Wie kan mij hierover adviseren?

Mijn doel is om de installatie volledig te laten voldoen aan de NEN 1010. Is er toevallig iemand hier die bekend is met de NEN 1010 en hier ervaring mee heeft?

Ik hoop dat het schema nu correct is getekend en dat ik de juiste componenten heb gebruikt. Mocht dat niet het geval zijn, dan hoor ik graag welke componenten ik beter kan toepassen.

Mochten jullie verder nog opmerkingen of verbeterpunten zien, dan hoor ik die uiteraard ook graag!
Vanwaar de keuze voor de 4K5 in deze setup en niet de 6K5?

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-08 07:16
Wat doen jullie qua overspanningsbeveiliging in de Solar zijde van de MPPT?

Als je googled hierop is het aanbod vrij beperkt, maar de verkopers van die spullen raden dat natuurlijk aan. Alleen ik vind eigenlijk bijna niemand die dit ook benoemd in de installatie.

Heb zelf 8 panelen (2x4) op een 250/60 mppt aangesloten, met een kabeltraject van ongeveer 17m enkele reis van dak naar mppt. Dan lees je ook weer verschillende meningen, een overspanningsbeveiliging bij het dak, juist bij de mppt of bij voorkeur allebei 😅

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07:59

HRV

Ik moet een keuze maken tussen de Cerbo en de nieuwe Nucleo met een GX I/O Extender.

De extra rekenkracht van de Nucleo is welkom, maar ik zou ook graag een goedkoop display eraan hangen en er is geen HDMI poort aanwezig. Android GX Wifi is een mogelijkheid, maar heeft niet mijn voorkeur.

Ik kan in de specificaties niet vinden of de USB poorten USB-3 zijn of niet. Als ze dat zijn zou een USB-3 naar HDMI adapter wellicht ook een optie zijn. Weet iemand of dat werkt? Geen idee of het systeem zelf deze optie aan kan.

Tweede vraag, heeft iemand de GX I/O Extender gebruikt om via het PWM signaal zijn fans in een ombouw kast aan te sturen op basis van gemeten temperatuur?

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:13
Daan_96 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:06:
[...]

Ik heb toch nog een vraagje.
Via de specs zie ik overal een nominale ontlaad en laadstroom van 100A en een maximale stroom van 200 en 300A.
Met hoeveel ampere laad en ontlaad jij tijdens normaal bedrijf gedurende de hele dag?
100A lijkt me vrij weinig om een 48kwh accu te laden, dat is maar 5kw toch?
Dan kun je toch nooit maximaal gebruik maken van je PV of negatieve energie prijzen?
Volgens mij maak ik ergens een denk fout maar ik snap nog niet zo goed waar.
Mijn gevoel zegt dat 3 losse 16kwh accu's dan beter zijn met elk een eigen 100A BMS via een busbar.
@DmC1982 Zou je hier nog antwoord op kunnen geven? :)

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-08 12:44
Gerritjuh schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:26:

2: Ik heb begrepen dat de kabels vanuit de busbar naar de MP’en van gelijke lengte moeten zijn. Ik kan dat redelijk beredeneren, bij ontladen zal het waarschijnlijk niet veel doen, maar bij laden wil je waarschijnlijk zo weinig mogelijk verschillen. Daarnaast noemt Victron het ook in de manuals. Maar hoe gaan jullie hiermee om, met 70mm2 dubbel geïsoleerde kabel is een lus maken in een kabelkanaal best wel een uitdaging (lijkt mij)
Ik kan het eigenlijk niet zo goed beredeneren waarom dit van gelijke lengte MOET zijn. Dat het wenselijk is om de kabellengte even lang te hebben van de accu naar de busbar kan ik begrijpen. Zo worden meerdere accu packs die parallel staan ongeveer even veel geladen of ontladen. Maar waarom is gelijke kabellengte van busbar naar multiplus belangrijk? De stroom van de busbar naar de multiplus wordt toch actief geregeld door de multiplus. Dus elke multiplus zegt met hoeveel stroom de accu ontladen moet worden, en met hoeveel stroom de accu geladen moet worden. Dus waarom is hier gelijke lengte belangrijk?

In de handleiding zie ik staan: "The DC connection cables to the devices must be of equal length and cross-section." Maar hier wordt niet echt onderscheid gemaakt tussen kabels van accu naar busbar, en kabels van busbar naar multiplus.

Ik heb nog het volgende plaatje gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://www.victronenergy.com/media/pg/The_Wiring_Unlimited_book/en/image/img-7775c21f14627425fc0b1bc0fa976f60.png

Dus het vermogen wordt mooi verdeeld over de multiplussen, maar doordat de spanning verschillend is, moet de ene multiplus meer stroom leveren (wat vaak meer warmte geeft). Hierdoor kan deze dus eerder in beveiliging komen dan de andere multiplus. Hier is het spanningsverschil 4V, maar bij 70mm2 kabel en daar een verschil van bijvoorbeeld 0,5 meter gaat echt niet zo'n grote spanningsverschillen opleveren. Hiermee kun je dan misschien beredeneren hoeveel de kabellengte verschil echt uit maakt.

[ Voor 19% gewijzigd door Gurk2 op 09-07-2026 12:22 ]

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

• RSnijboer
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 26-07 14:59
SmoothTweaker schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:21:
[...]

Vanwaar de keuze voor de 4K5 in deze setup en niet de 6K5?
ik heb 4k5 afbeelding gebruikt echter gaat het om de 6k5 dit staat boven de afbeelding aangegeven.

• Gerritjuh
Gurk2 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:04:
[...]

Ik kan het eigenlijk niet zo goed beredeneren waarom dit van gelijke lengte MOET zijn. Dat het wenselijk is om de kabellengte even lang te hebben van de accu naar de busbar kan ik begrijpen. Zo worden meerdere accu packs die parallel staan ongeveer even veel geladen of ontladen. Maar waarom is gelijke kabellengte van busbar naar multiplus belangrijk? De stroom van de busbar naar de multiplus wordt toch actief geregeld door de multiplus. Dus elke multiplus zegt met hoeveel stroom de accu ontladen moet worden, en met hoeveel stroom de accu geladen moet worden. Dus waarom is hier gelijke lengte belangrijk?

In de handleiding zie ik staan: "The DC connection cables to the devices must be of equal length and cross-section." Maar hier wordt niet echt onderscheid gemaakt tussen kabels van accu naar busbar, en kabels van busbar naar multiplus.
In de Wiring Unlimited staat het nog wat uitgebreider beschreven. Maar ik doe de aanname dat als je gaat laden vanuit het lichtnet iedere fase evenveel stroom trekt en dat de 3 omvormers gelijktijdig de accu gaan voorzien van energie. Als een kabel langer of korter is treden er spanningsverschillen op. Die spanningsverschillen zal resulteren in stroomverschillen, waardoor een omvormer teveel stroom zou kunnen gaan leveren en daardoor in overload schiet. Tenminste zo lees ik het en vertaal ik het voor mijzelf.

Voor juiste werking is het essentieel dat elke eenheid exact dezelfde spanningen ontvangt. Om dit te waarborgen moet het DC-pad van de accubank naar elke individuele eenheid, of van de verdeelrail naar elke individuele eenheid exact hetzelfde zijn. Als er een verschil in het kernoppervlak of de kabellengte is tussen de individuele eenheden, dan is er een verschil tussen de spanningen van deze eenheden.

Verschillende spanningen betekent verschillende stromen. De eenheid met een lagere spanning heeft een hogere stroom die door de vermogenelektronica loopt. Omvormer/acculader "Overload" wordt gestart door de grootte van deze stroom. Dus hoewel het vermogen, dat elke omvormer levert, hetzelfde is, heeft de eenheid met de lagere spanning een grotere stroom die erdoor loopt en in "Overload" gaat voordat de andere eenheden het doen. Het totaal omvormervermogen van het systeem is nu minder omdat als één eenheid in "Overload" gaat, het hele systeem stopt met werken. De eenheid met slechte bedrading bepaalt de prestatie van het hele systeem.

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-08 12:44
Gerritjuh schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:22:
[...]

In de Wiring Unlimited staat het nog wat uitgebreider beschreven. Maar ik doe de aanname dat als je gaat laden vanuit het lichtnet iedere fase evenveel stroom trekt en dat de 3 omvormers gelijktijdig de accu gaan voorzien van energie. Als een kabel langer of korter is treden er spanningsverschillen op. Die spanningsverschillen zal resulteren in stroomverschillen, waardoor een omvormer teveel stroom zou kunnen gaan leveren en daardoor in overload schiet. Tenminste zo lees ik het en vertaal ik het voor mijzelf.

Voor juiste werking is het essentieel dat elke eenheid exact dezelfde spanningen ontvangt. Om dit te waarborgen moet het DC-pad van de accubank naar elke individuele eenheid, of van de verdeelrail naar elke individuele eenheid exact hetzelfde zijn. Als er een verschil in het kernoppervlak of de kabellengte is tussen de individuele eenheden, dan is er een verschil tussen de spanningen van deze eenheden.

Verschillende spanningen betekent verschillende stromen. De eenheid met een lagere spanning heeft een hogere stroom die door de vermogenelektronica loopt. Omvormer/acculader "Overload" wordt gestart door de grootte van deze stroom. Dus hoewel het vermogen, dat elke omvormer levert, hetzelfde is, heeft de eenheid met de lagere spanning een grotere stroom die erdoor loopt en in "Overload" gaat voordat de andere eenheden het doen. Het totaal omvormervermogen van het systeem is nu minder omdat als één eenheid in "Overload" gaat, het hele systeem stopt met werken. De eenheid met slechte bedrading bepaalt de prestatie van het hele systeem.
Ja idd, je bent me net voor. Ik had mijn reactie nog aangepast, en plaatje toegevoegd, met dezelfde uitleg die jij hier geeft. Maar beetje verschil in kabellengte bij de kabels tussen busbar en multiplus lijkt mij dus niet zo'n groot probleem. Eventueel kun je het een beetje beredeneren door te berekenen hoeveel spanningsverschil je krijgt bij verschillende kabellengtes. Waarschijnlijk in de orde van 0,1V ofzo voor 1 meter verschil in kabel bij 70mm2.

Als je uitgaat van 0,1V spanningsverschil dan kan je 6k5 omvormer, 6480 Watt maximaal leveren i.p.v. 6500 Watt.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:09
Over die kabels is al vaak geschreven.
Van de busbar naar je accu's: Ja, zelfde houden.
Van de busbar naar je omvormers: Ongveer even lang is goed genoeg. Tuurlijk wil je niet de ene 1m en de andere 10m. Een beetje verschil in weerstand is hier echt niet zo'n ramp. Het voltage op de 3 fases is sowieso al nooit gelijk. De afname in huis ook niet.In een 3 fase opstelling doen de omvormers dus sowieso al niet hetzelfde.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Marlon12
Gurk2 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:29:
[...]

Ja idd, je bent me net voor. Ik had mijn reactie nog aangepast, en plaatje toegevoegd, met dezelfde uitleg die jij hier geeft. Maar beetje verschil in kabellengte bij de kabels tussen busbar en multiplus lijkt mij dus niet zo'n groot probleem. Eventueel kun je het een beetje beredeneren door te berekenen hoeveel spanningsverschil je krijgt bij verschillende kabellengtes. Waarschijnlijk in de orde van 0,1V ofzo voor 1 meter verschil in kabel bij 70mm2.

Als je uitgaat van 0,1V spanningsverschil dan kan je 6k5 omvormer, 6480 Watt maximaal leveren i.p.v. 6500 Watt.
Precies, minimaal dus. En als de ene kabel 40cm is de tweede 60cm en de laatste 80cm is dat verschil zo klein, de wiring unlimited zegt eigenlijk dat de omvormer met de 80cm kabel dan het maximale vermogen bepaald. Maar dat wordt hetzelfde als je alle 3 de kabels 80cm maakt en je bespaart nu 60cm kabel en het vermogensverlies op de andere kabels in dit voorbeeld.

uiteindelijk: gerommel in de marge.

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08 23:46
Bedankt voor je feedback. Ik heb de datasheet opgezocht en de meter blijkt ook geschikt voor 3x400V, dus zonder nul. Stuk zal deze dus niet gaan als er geen nul aanwezig is en wel 2 fasen. Ik snap je punt wbt de illusie van spanningsloos indien L1+0 zijn uitgeschakeld maar je zou nooit de indicator led als zijnde veilige spanningsmelder mogen interpreteren. Daarvoor hebben we een multimeter (of beter een duspool).

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• pgdodopgdo
Mijn voorlopig ontwerp, graag evt commentaar op schema, zekeringen, alamats enz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2Cj0v6CRXhN5UGdhVYrbd-OnsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4D96VzPCZDeJ6JY75VFkXhGO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door pgdodopgdo op 09-07-2026 22:36 ]

• rescla
  • Nu online
pgdodopgdo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:34:
Mijn voorlopig ontwerp, graag evt commentaar op schema, zekeringen, alamats enz.

[Afbeelding]
Kan aan mij liggen, maar ik krijg de text niet leesbaar. Ook niet als ik het plaatje in een nieuw tabblad open.

• pgdodopgdo
rescla schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:41:
[...]

Kan aan mij liggen, maar ik krijg de text niet leesbaar. Ook niet als ik het plaatje in een nieuw tabblad open.
Ja sorry, nu zou het leesbaar moeten zijn.

• rescla
  • Nu online
pgdodopgdo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:37:
[...]

Ja sorry, nu zou het leesbaar moeten zijn.
Misschien FB2 C kar? En volgens mij moet BJ1 ook los afgezekerd zijn. Of iig achter FC1.

Ik mis ook een manier om de batterijen op DC te isoleren. Zit er een automaat op?

Ik heb verder zelf alleen AC IN PE aangesloten, en niet die van AC out, omdat de aarde allemaal met elkaar verbonden is in de victron.

Ziet er verder wel ok uit, maar ik ben geen expert.

• DoMoFo
pgdodopgdo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:34:

[Afbeelding]
Keurig schema, werk je in de elektrotechniek ?

Linksonderin, EV gedeelte, is L4 geen N ?

Betreft dit een 3x35A aansluiting ?

[ Voor 4% gewijzigd door DoMoFo op 10-07-2026 00:19 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:50

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@pgdodopgdo Eplan p8? Je weet dat de keuring een 1 draadschema wil zien (behalve als het industrie is)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:10

DropjesLover

Dit dus ->

Ik was met een collega aan het sparren over een Victron ontwerp.
Hij, ervaren elektrotechnicus, gaf oa aan:
Minimaal een 6500W omvormer plaatsen. Dit omdat in het geval van een kortsluiting, levert een kleinere omvormer niet genoeg vermogen levert om je zekering te schakelen, terwijl er wel sluiting is. Dus minimaal een Victron 6k5 Multiplus.

Daarnaast, het verschil tussen een Multiplus II en een Multiplus RS is dat de II een ijzeren ring kern omvormer is. Deze heeft meer massa, en kan beter omgaan met veel (snelle) schakelingen in vermogen, ten opzichte van de RS met solid state transistoren. Tegelijkertijd is de RS zuiniger (eigen verbruik) dan de II.

Met de Multiplus RS, met geintegreerde MPPTs, creeer je meer een single point of failure, mocht er iets mis of stuk gaan.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Q
  • Nu online
DropjesLover schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:49:
Ik was met een collega aan het sparren over een Victron ontwerp.
Hij, ervaren elektrotechnicus, gaf oa aan:
Minimaal een 6500W omvormer plaatsen. Dit omdat in het geval van een kortsluiting, levert een kleinere omvormer niet genoeg vermogen levert om je zekering te schakelen, terwijl er wel sluiting is. Dus minimaal een Victron 6k5 Multiplus.
Hij zou je direct ook moeten vertellen dat een 6k5 ook niet voldoet.

Max vermogen voor 1 minuut van de 6k5 is 11Kw dus 11000 / 16A = ~48A maar voor kortsluiting moet hij 16 x 5 = 80A kunnen leveren.

Het punt is dat deze discussie al flink is gevoerd en de soep wordt gewoon niet zo heet gegeten.

Een van de medewerkers van de NEN1010 norm heeft zelf aangegeven dat bij systemen die niet voldoende kortsluitvermogen kunnen leveren het acceptabel is om dan het risico af te dekken met een aardlek schakelaar op iedere individuele groep omdat 80% van de kortsluiting vaak komt door kortsluiting met ground en niet kortsluiting op de 'nul en fase'.

Dat is absoluut niet 100% afdekking van risico, maar voor die paar uur per twee jaar dat er een keer een stroomstoring is en je offgrid draait....

Alles is een tradeoff, ook veiligheid. De mensen die dit betwisten stappen vervolgens ook in een auto en ik weet niet of ik hier het punt moet uitschrijven om het punt echt duidelijk te maken :+
Daarnaast, het verschil tussen een Multiplus II en een Multiplus RS is dat de II een ijzeren ring kern omvormer is. Deze heeft meer massa, en kan beter omgaan met veel (snelle) schakelingen in vermogen, ten opzichte van de RS met solid state transistoren. Tegelijkertijd is de RS zuiniger (eigen verbruik) dan de II.
Massa met een ronddraaiende turbine - inertie om onze grid stabiel te houden, snap ik.
Hoe massa uitmaakt in een stationaire trafo weet ik niet, mijn elektra kennis is net goed genoeg om gevaarlijk te kunnen zijn. Misschien dat de trafo als een inductor werkt, maar ik vind dat vooral een theoretisch verhaal, waar zijn de concrete bewijzen dat er een probleem / risico is?
Met de Multiplus RS, met geintegreerde MPPTs, creeer je meer een single point of failure, mocht er iets mis of stuk gaan.
Dat is absoluut waar. De vraag is natuurlijk hoe groot die kans is en wat de impact precies is. Werk het risico concreet uit en kijk dan wat het betekent.

Uitgaande van een 1-fase setup en je RS gaat stuk, dan werkt ook je MPPT niet meer en wordt de accu niet geladen. Heb je een MP 6k5 en losse MPPT(s) en de MP gaat stuk, dan wordt je accu wel geladen. So what? Je kunt die accu toch niet gebruiken zolang je omvormer weg is ter reperatie / vervanging. Je bent toch down. Strikt genomen is het waar, een RS is een soort SPOF, maar dat is je omvormer effectief altijd. Een onderscheid zonder verschil

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-08 19:05
DropjesLover schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:49:
Dit is hier al eerder aan bod gekomen. De Victron MPII 6k5 heeft een piekvermogen van 11kW, aan 240V is dit 45A; hiermee laat je een B16 zekering net niet springen; dus wordt al een B10. 6500W op zich is dus ook al te weinig hiervoor. In België gebruiken we standaard C-karakteristiek automaten, daar is het al helemaal hopeloos. Dit geldt uiteraard enkel in eilandbedrijf, wat bijzonder weinig voorkomt bij de meeste mensen.

Desalniettemin een geldig punt, maar dit wordt ook opgelost door de overload-beveiliging van de omvormer. Die gaat na 1 à 5 sec in fout en gaat uit. In de praktijk verlies je dus selectiviteit van de serie-beveiligingen.

Op zich is hier niets onveilig aan, want de kabel blijft in elke situatie veilig (conform de automaat-uitschakelkarakteristiek) en dát is waar zekeringen voor dienen. Als ik een grote (11kW) belasting aankoppel, gaat dit exact hetzelfde effect hebben. Als ik met mijn linker en rechterhand een kortsluiting tussen fase/neuter maak, is mijn lichamelijke weerstand ook veel te groot om die automaat te laten springen, dus daar win je niets. Voor persoonlijke beveiliging (indirecte aanraking) moet je een differentieelschakelaar zetten en de juiste PE-N instellingen maken.
Daarnaast, het verschil tussen een Multiplus II en een Multiplus RS is dat de II een ijzeren ring kern omvormer is. Deze heeft meer massa, en kan beter omgaan met veel (snelle) schakelingen in vermogen, ten opzichte van de RS met solid state transistoren.
Ik verwacht dat die trafo misschien robuuster is, maar ook dat die alsnog een elektronische beveiliging heeft die in fout gaat bij té hoge inrush currents. IGB
Er zal altijd wel een single point of failure zijn. Grootste voordeel van MultiRS is dat die veel stiller is en geen 50Hz brom heeft, belangrijk als die in de woning komt te hangen.

• DoMoFo
Q schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:03:
Het punt is dat deze discussie al flink is gevoerd en de soep wordt gewoon niet zo heet gegeten.
Idd, kortsluit protectie zit in de MP, afschakeltijden zijn voor aardlekken.

Een tijdje geleden heeft de beroemde "Victron Tony" hierover een filmpje gemaakt, hij zou dit nog gaan opvolgen omdat het uitgangspunt: "Ik ken iemand die zegt dat het van de NEN1010 niet mag" wellicht wat nuance behoeft. Ik ben wel benieuwd naar zijn nieuwe filmpje...

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:10

DropjesLover

Dit dus ->

Q schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:03:
[...]

Hij zou je direct ook moeten vertellen dat een 6k5 ook niet voldoet.

Max vermogen voor 1 minuut van de 6k5 is 11Kw dus 11000 / 230V = ~48A maar voor kortsluiting moet hij 16 x 5 = 80A kunnen leveren.
Een B-automaat schakelt tussen de 3 en 5x de nominale stroom, met 16x3 kom je net aan 48A.
Daarnaast speelt de factor tijd ook een rol, misschien schakelt hij niet in een miliseconde, maar wel binnen een seconde.

Een van de medewerkers van de NEN1010 norm heeft zelf aangegeven dat bij systemen die niet voldoende kortsluitvermogen kunnen leveren het acceptabel is om dan het risico af te dekken met een aardlek schakelaar op iedere individuele groep omdat 80% van de kortsluiting vaak komt door kortsluiting met ground en niet kortsluiting op de 'nul en fase'.

Dat is absoluut niet 100% afdekking van risico, maar voor die paar uur per twee jaar dat er een keer een stroomstoring is en je offgrid draait....

Alles is een tradeoff, ook veiligheid. De mensen die dit betwisten stappen vervolgens ook in een auto en ik weet niet of ik hier het punt moet uitschrijven om het punt echt duidelijk te maken :+
Klopt absoluut.
[...]

Massa met een ronddraaiende turbine - inertie om onze grid stabiel te houden, snap ik.
Hoe massa uitmaakt in een stationaire trafo weet ik niet, mijn elektra kennis is net goed genoeg om gevaarlijk te kunnen zijn. Misschien dat de trafo als een inductor werkt, maar ik vind dat vooral een theoretisch verhaal, waar zijn de concrete bewijzen dat er een probleem / risico is?
Transistoren slijten ook. Nu wordt de ringkern ook geschakeld met een transistor, maar niet de hoofdstroom.
Alles is gedimensioneerd op de te verwachten situaties, maar bij in/uitschakelen blijven altijd neveneffecten mee spelen en slijtage opleveren.
[...]

Dat is absoluut waar. De vraag is natuurlijk hoe groot die kans is en wat de impact precies is. Werk het risico concreet uit en kijk dan wat het betekent.

Uitgaande van een 1-fase setup en je RS gaat stuk, dan werkt ook je MPPT niet meer en wordt de accu niet geladen. Heb je een MP 6k5 en losse MPPT(s) en de MP gaat stuk, dan wordt je accu wel geladen. So what? Je kunt die accu toch niet gebruiken zolang je omvormer weg is ter reperatie / vervanging. Je bent toch down. Strikt genomen is het waar, een RS is een soort SPOF, maar dat is je omvormer effectief altijd. Een onderscheid zonder verschil
De complete RS vervangen is ook duurder dan enkel de Multiplus II of de MPPT.
Als iets stuk gaat en de hele RS gaat in storing heb je niks, gaat enkel de MPPT stuk, dan heb je nog wel de Multiplus II. De losse MPPT vervangen is ook makkelijker :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• pgdodopgdo
rescla schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 23:49:
[...]

Misschien FB2 C kar? En volgens mij moet BJ1 ook los afgezekerd zijn. Of iig achter FC1.

Ik mis ook een manier om de batterijen op DC te isoleren. Zit er een automaat op?

Ik heb verder zelf alleen AC IN PE aangesloten, en niet die van AC out, omdat de aarde allemaal met elkaar verbonden is in de victron.

Ziet er verder wel ok uit, maar ik ben geen expert.
Dank voor de reactie

FB2 C kar, is denk ik niet nodig. BJ1 afzekeren, ja goed plan.
Batterijen zoals gepland hebben 200A zekering die je kunt afschakelen + T-class zekering.
Wat betreft PE aansluiting aan omvormer, dat was ik even vergeten.

• pgdodopgdo
DoMoFo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 00:16:
[...]

Keurig schema, werk je in de elektrotechniek ?

Linksonderin, EV gedeelte, is L4 geen N ?

Betreft dit een 3x35A aansluiting ?
Dank, nee, gepensioneerd scheeps werktuigkundige/maritiem officier met afiniteit voor elektro.
L4 naar N veranderd.
Ja, 3x25A
Pagina: 1 ... 77 ... 84 Laatste