• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
@Beer070 bestel ze bij een webshop in Duitsland. Scheelt 60% met NL. :)

Heb een aantal redenen om niet voor een Multi RS te kiezen. Een Multi RS kan niet optimaliseren per paneel (alleen per string) wat bij onze situatie met veel verschillende hoeken en schaduwval een noodzaak is. Bovendien zouden dan alle panelen los moeten waarbij de optimizers van SE verwijderd moeten worden en dus de opbrengst omlaag gaat vanwege per string schaduwval i.p.v. per paneel. Bovendien is een Multi RS veel duurder. Solar Edge is mooi te integreren met Victron gelukkig, dus optimalisatie per paneel blijft behouden en de garantie is nog zeer lang aanwezig op de SE-set. Modulariteit is ook een belangrijk punt bij Victron.

[ Voor 45% gewijzigd door Noord27 op 06-07-2026 11:18 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
DoMoFo schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:28:
When the same wire gauge is used to connect the VM-3P75CT as for the rest of the circuit downstream of the main breaker, no additional circuit breaker is required.

In most European installations, 2.5 mm² wiring protected by a 16 A breaker is used, which is also suitable for the VM-3P75CT.
Ik zet er maar wat meer lucht tussen, om te laten zien dat het twee losse situaties zijn: 1) als je geen gekkigheid veroorzaakt met de bedrading, volstaat de interne zekering. 2) Op 'n eindgroep met de daar gebruikelijk bedrading is ook prima.

In geval van 1) sluit je dus inderdaad niet aan met 2,5mm2 maar met de dikte van je hoofdschakelaar (6 of 10 mm2 ?)

Dan voelt 't wellicht gek dat er geen automaat is om aan / uit te zetten, maar zoals al uiteen gezet: indien die interne zekering knalt, is het apparaat toch al geschiedenis.

• TimoDimo
  • Laatst online: 11:39
Noord27 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:52:
[...]

Op je gemak heb je in anderhalf uur wel een box met 16 cellen in elkaar geknutseld. En dan weet ik tenminste zeker dat alle bekabeling netjes ligt en montagepunten met het correct moment (koppel) vast zitten.

Ik was een aantal maanden geleden 4422 dollar kwijt voor 3 boxen met 48x 314Ah (Cornex) cellen met onderstel inclusief alle bijkomende kosten; 'Poland wharehouse'. Grofweg €80,-/kWh. Onderaan de streep komt er nog hetzelfde bij voor de omvormers, bekabeling, zekeringen, etc. €175,- per kWh all-in bij Victron zelfbouw en zelf installatie is zeker mogelijk.

Inmiddels begonnen met uitbreiding van de PV. De PV lijkt in een 'donker hoekje' te komen staan. En aardig in prijs te zakken. Juist voor mensen met een (aardige) thuisaccu een bijschaal-momentje. Op elke MPPT kunnen 2 paneeltjes bij en daarmee kan de accu rechtstreeks DC-DC worden geladen. 😎

[Afbeelding]
Ik zal erin duiken die "zelfmaak-batterijen".

Wat betreft al die DC-DC-omvormers: in plaats daarvan kun je toch ook voor een Multi RS Solar kiezen? Dat is een hybride omvormer en is dus zowel efficiënt naar 48V DC toe als naar 230 V AC. Als je batterij dan vol is kan het efficiënt naar het net.

Ik ben dat van plan voor een nieuwe installatie. Dat is toch een goede reden? Maar als je al MultiPlus'sen hebt hangen dan snap ik wel dat dat een grote investering is. Ook omdat de RS-varianten wel wat duurder zijn dan de MultiPlus-varianten, dus ik moet dan wel zeker zijn dat het wat oplevert qua efficiëntie.

@NTS

• Noord27
  • Nu online
@TimoDimo hier ligt er met een grote reden Solar Edge: per paneel optimalisatie vanwege diverse hoeken en schaduw-val. Een Multi-RS kan niet per paneel, maar slechts per string optimaliseren. SE kan geïntegreerd worden met een MP2. Dus voor de persoonlijke situatie de meest passende oplossing. Een uitbreiding met DC-DC koppeling is wel mee begonnen. We hebben nog 3 kleine platte daken in de tuin die nu onbenut zijn. Daarbij is een Victron MPPT een logische uitbreiding tegen geringde kosten.

Mooie van Victron is de modulariteit, waardoor er voor elke specifieke situatie een passende oplossing toegepast kan worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 06-07-2026 12:12 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

Noord27 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:07:
[...]

@Beer070 bestel ze bij een webshop in Duitsland. Scheelt 60% met NL. :)

Heb een aantal redenen om niet voor een Multi RS te kiezen. Een Multi RS kan niet optimaliseren per paneel (alleen per string) wat bij onze situatie met veel verschillende hoeken en schaduwval een noodzaak is. Bovendien zouden dan alle panelen los moeten waarbij de optimizers van SE verwijderd moeten worden en dus de opbrengst omlaag gaat vanwege per string schaduwval i.p.v. per paneel. Bovendien is een Multi RS veel duurder. Solar Edge is mooi te integreren met Victron gelukkig, dus optimalisatie per paneel blijft behouden en de garantie is nog zeer lang aanwezig op de SE-set. Modulariteit is ook een belangrijk punt bij Victron.
ik heb 13 panelen op de multi-rs'n zitten en 24 panelen op SolarEdge. met 6 MRS strings kan ik deze per 2 panelen aanhaken. De 24 Solaredge panelen zitten op lastige hoekjes en gedeeltelijk achter schoorstenen waardoor de optimisers veel beter zouden moeten presteren.

een voorbeeld van 2 Solaredge panelen. Kabels zijn inmiddels weggewerkt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHBaPvt48C_3wZ3BWRO6G33p1_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhLbcU8Hsm7bX0FQP30diObv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Beer070 op 06-07-2026 12:22 ]

Pagina: 1 ... 76 77 Laatste