Dag iedereen,
Ik ben al enkele weken research aan het doen en er begint wat vorm te komen in mijn plannen, vandaar dat ik ze hier even deel.
Eerst even de situatie schetsen:
- Nieuwbouw van 2020 in België
- Aansluiting 3x400V 32A
- 31 zonnepanelen verdeeld over een SMA van 3kW (garage) en een SMA van 6kW (huis)
- Elektriciteit met domotica (Loxone) zelf uitgevoerd, met uitzondering van de zonnepanelen
- Geen elektrische wagen (misschien binnen 3-5 jaar wel)
- Verwarming op gas (geen plannen om deze de komende jaren te vervangen)
Ik had initieel zitten kijken om een Marstek te plaatsen, relatief goedkoop in aankoop en reeds een grote besparing. Natuurlijk volgt dan het plan om er één per fase te plaatsen, waardoor het prijskaartje serieus de hoogte in ging. Waarna ik dan even de prijs van een Victron systeem heb bekeken en ik aangenaam verrast was. Het wordt dus Victron.
Ik zou een Victron systeem willen plaatsen in de vrijstaande garage, met als kanttekening dat er momenteel één 5G6mm² naar de garage ligt. Ik zou dus (voorlopig) geen gebruik maken van de backupfunctie en de Victron inverters enkel aansluiten met de AC in (eventueel kan de garage met de 3kW SMA wel op de AC out). In de hoofdkast zou ik dan werken met een Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter zodat de Cerbo kan communiceren met de meter over het netwerk.
Het doel is om ons eigen verbruik te verhogen en ook het comfort te verhogen (zodat we gerust kunnen wassen of koken als de zon weg is). Op basis van eigen berekeningen en de SMA tool zou ik 7-8 maanden per jaar volledig zelfvoorzienend moeten zijn met een batterij van 15kWh.
Voorlopig boodschappenlijstje:
- 1x Dyness PowerBrick Plus 51.2V 16.07kWh
- 3x Victron Multiplus II 48V 3000VA 35A (of Victron Multiplus II 48V 5000VA 70A)
- 1x Victron Zekering 125A MEGA - 80V (5 stuks) (of Victron Zekering 200A MEGA - 80V (5 stuks))
- 1x Victron Energy Cerbo GX MK2 Controller
- ?x Victron Energy accuschakelaar ON/OFF 275A (batterij en/of MPs?)
- 1x Victron Energy Lynx Class-T Power In modulaire DC-busbar (M10)
- 1x Victron Energy Lynx DC Distributor (M10)
- 1x Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter
Ik mis nog een Class-T fuse en DC-kabels om de MPs aan te sluiten (iemand tips voor DC-kabels?).
Mis ik nog iets anders in dit lijstje?
Op vlak van inverters zit ik nog te twijfelen tussen de Multiplus II 3000VA of 5000VA.
Aangezien ik niet echt grote verbruikers heb zou ik perfect moeten toekomen met 3x 3000VA. Daarnaast is het aanbevolen laad- en ontlaadvermogen van de Dyness PowerBrick Plus slechts 7,168kW, wat dus perfect gedekt is door de 3x 3000VA. Enige beperking is natuurlijk dat het laadvermogen van het systeem lager is dan wat mijn zonnepanelen kunnen leveren, als is dat relatief want aan 7,168kW is de batterij nog vol op 2 uurtjes.
Ik heb er niet meteen zicht op wanneer er grote verbruikers zouden bijkomen, dus voorlopig hou ik het misschien beter op de 3x 3000VA en één Dyness PowerBrick Plus.
Volgende stap is het eendraadschema opnieuw maken (mijn origineel schema heb ik gemaakt met software waar ik nu niet meer over beschik). Op basis van het eendraadschema kan ik dan kijken of ik nog aanpassingen moet doen aan de hoofdkast (bijvoorbeeld remautomaat).
Als er iemand nog andere opmerkingen of tips heeft, laat maar weten.
PS: ik zie op meerdere plaatsen de MP2 4K5 of 6K5 wordt aangeraden in plaats van de 3000 of 5000 aangezien deze zoveel efficiënter zouden zijn, maar dit zie ik niet meteen terugkomen in de datasheets