• pgdodopgdo
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:49
Damic schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 00:35:
@pgdodopgdo Eplan p8? Je weet dat de keuring een 1 draadschema wil zien (behalve als het industrie is)
Ja Eplan 2026. Keuring had ik nog niet over nagedacht, doen mensen dat veel voor een thuisbatterij? 1 draadschema zit nog wel in de planning.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@pgdodopgdo Keuring en dan aanmelden is verplicht. https://www.fluvius.be/nl/groene-energie/thuisbatterij

[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 10-07-2026 17:03 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:08

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Gunther.S schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:12:

Desalniettemin een geldig punt, maar dit wordt ook opgelost door de overload-beveiliging van de omvormer. Die gaat na 1 à 5 sec in fout en gaat uit. In de praktijk verlies je dus selectiviteit van de serie-beveiligingen.

Op zich is hier niets onveilig aan, want de kabel blijft in elke situatie veilig (conform de automaat-uitschakelkarakteristiek) en dát is waar zekeringen voor dienen.
Dit is nog een belangrijk punt om te maken, wat ik niet maakte. Een zekering is bedoeld om de kabels (in de muur) te beschermen om brand te voorkomen. De zekering kan niet voorkomen dat een apparaat intern kortsluiting maakt en in de brand vliegt als de weerstand hoog genoeg is om de zekering niet te laten klappen.

Bij een harde kortsluiting met weinig weerstand zal een automaat in .2 seconde afschakelen, dan dumpt er toch flink wat energie in het defecte apparaat, maar niet zoveel als bij een MP die na een seconde / 1.5 seconde afschakelt. De kans op brand is dan iets groter omdat er gedurende een langere periode veel energie in die sluiting gaat zitten.

Maar als de kortsluiting plaatsvind met hoge weerstand - zoals terecht wordt opgemerkt - dan gaat het apparaat gewoon zeg een continue 1kW voor z'n kiezen krijgen en de stop springt nooit. Toch gaat dat apparaat in de brand. Daarom stellen we andere specifieke eisen aan apparatuur om dat te voorkomen. En vervolgens kopen hele volksstammen bij Temu / Aliexpress. :'(

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:25
We vergeten hierbij dat een Victron zelf afschakelt bij kortsluiting.

En ik vind dat mensen een hoop onrealistische zaken roepen zoals het toepassen van B10 groepen om maar te voldoen aan een kortsluiting waarde. Denken deze mensen dan ook dat bijvoorbeeld Siemens een wasmachine gaat maken die onder 2400w blijft. Of een kookplaat.

Het probleem van te kort vermogen tijdens kortsluiting geldt alleen in offgrid. Een aanpassing van je meterkast geldt altijd en is mijn inziens dus niet zo slim.

Kijk goed in de discussie die al gevoerd is. Pas gewoon normale componenten toe zoals B16 zekeringen. Zorg dat je aardlekschakelaars op orde zijn.

Daarnaast zie ik mensen zekeringen toepassen van 50A omdat het kan met power assist. Welk onderdeel in jou woning heeft 50A nodig? je bestaande meterkast is er mogelijk niet voor ontworpen.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• pgdodopgdo
Ja de hele discussie over minimaal vermogen om bij kortsluiting de zekering te laten trippen en de video van Toby Doorn heb ik ook wel gezien maar begreep dat het verhaal een beetje achterhaald is.

Heb gekozen voor de Multi RS Solar omdat de techniek moderner is, hogere effiecientie, maakt minder lawaai en heeft een Can bus interface dus geen EV.bus meer nodig. Kan ook "in bedrijf" geupdate worden. De MPPT's ga ik niet gebruiken. Begrijp dat later dit jaar er een Multi RS komt zonder MPPT's, misschien wacht ik daar wel op, kan ik hopelijk meteen de Cerbo MK3 meepakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUQyfaYhN7immhiZhrEOjjCujEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCHnfQNBgfhV2UK37ieMsYEZ.jpg?f=fotoalbum_largeBijgewerkt schema

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@pgdodopgdo je hebt nog wel wat werk.
- QB1 staat er 2 x in
- Er is nogal wat mis bij de werkschakelaars
- Geen waarden bij de mega zekeringen
- heb je 4 aparte zekering houders naar de vermogen meter en daarna heb je 6mm² liggen naar de meter? Alsook de stroom waarde van de zekeringen dat erin steekt bij schrijven
- leg de draad kleuren van de kabel op de kabel (je hebt daar trouwens een mooie navigator voor) niet ergens ver weg.
- GE-EV wijst naar je vertrek van de laadpaal, zet daar een extra pijl bij in dezelfde richting en zet de order (meestal staat dit op 100) op 5 ofzo en doe hetzelfde voor de GE-EV an je XE1
- 1Lx & 2Lx & 3Lx & 4Lx moet dat geen 10mm² zijn, je kan daar nl continu 40A trekken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:25
@pgdodopgdo hoe krijgen jou omvormers stroom? Op het punt van ACin klopt je schema niet.

Ik zou echt nog even goed en logisch nadenken hoe alles loopt. En de Victron meter heeft voeding nodig zo dichtbij mogelijk van waar hij meet dit ivm de pf

Edit

Daarnaast is een video van 2 of 3 maanden echt niet verouderd. Alleen zijn er hier mensen op het forum met een ander standpunt. Het is belangrijk om geen standpunten van anderen te gebruiken maar je voldoende te verdiepen dat je een eigen standpunt hebt. Als je dat niet wil of kan moet je misschien er voor kiezen om de installatie uit te besteden.

[ Voor 42% gewijzigd door blaaspijp op 10-07-2026 18:24 ]

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:30
@pgdodopgdo Er zit nu geen beveiliging op de kabel terug van de AC-out naar de meterkast. QB3 moet vervangen worden door een installatieautomaat (mijn keuze) of aardlekautomaat. Ik zou een B25 nemen ook daar. EV lader zit nu achter de AC-out, kan je voor kiezen - maar in veel gevallen is het logischer om dit direct aan het net te plaatsen. Dan hoeft het laden niet heen en terug naar de omvormers te gaan. En zit je in Belgie dat de hele huisinstallatie achter een 300mA aardlek zit? In NL hoeft dat niet namelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door JBtL op 10-07-2026 19:49 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• RSnijboer
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:56
pgdodopgdo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:34:
Mijn voorlopig ontwerp, graag evt commentaar op schema, zekeringen, alamats enz.

[Afbeelding]
welk programma heb je gebruikt voor dit schema te tekenen?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

RSnijboer schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:56:
[...]

welk programma heb je gebruikt voor dit schema te tekenen?
pgdodopgdo in "Het grote Victron ontwerp topic" eplan p8 2026

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:09
JBtL schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:47:
@pgdodopgdo Er zit nu geen beveiliging op de kabel terug van de AC-out naar de meterkast. QB3 moet vervangen worden door een installatieautomaat (mijn keuze) of aardlekautomaat. Ik zou een B25 nemen ook daar. EV lader zit nu achter de AC-out, kan je voor kiezen - maar in veel gevallen is het logischer om dit direct aan het net te plaatsen. Dan hoeft het laden niet heen en terug naar de omvormers te gaan. En zit je in Belgie dat de hele huisinstallatie achter een 300mA aardlek zit? In NL hoeft dat niet namelijk.
FB2 beveiligd QB3 nu toch al?

Ik bedacht me ook net dat er in deze opstelling nu geen aardlekbeveiliging zit voor de Victrons, dus ik zou FC1 vervangen voor een alamat. Volgens mij hoeft het formeel niet, maar aangezien de Victron een geaarde chassis heeft lijkt het me wel fijn om die achter een aardlek te hebben.

• JBtL
rescla schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:45:
[...]

Nee, die zit aan de verkeerde kant om de kabel te beveiligen

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• pgdodopgdo
Damic schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:02:
@pgdodopgdo je hebt nog wel wat werk.
- QB1 staat er 2 x in
- Er is nogal wat mis bij de werkschakelaars
- Geen waarden bij de mega zekeringen
- heb je 4 aparte zekering houders naar de vermogen meter en daarna heb je 6mm² liggen naar de meter? Alsook de stroom waarde van de zekeringen dat erin steekt bij schrijven
- leg de draad kleuren van de kabel op de kabel (je hebt daar trouwens een mooie navigator voor) niet ergens ver weg.
- GE-EV wijst naar je vertrek van de laadpaal, zet daar een extra pijl bij in dezelfde richting en zet de order (meestal staat dit op 100) op 5 ofzo en doe hetzelfde voor de GE-EV an je XE1
- 1Lx & 2Lx & 3Lx & 4Lx moet dat geen 10mm² zijn, je kan daar nl continu 40A trekken.
Dank voor de input, zie verbeterd schema.
Is 6mm2 niet voldoende voor 40A, tot een meter of 10 dacht ik dat 5G6 geadviseerd wordt? Kan evt. in de groepenkast wel 10mm2 gebruiken.
Moet denk ik nog wel wat klemmenstroken toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJ2QdXySAeSPNhc-UMyK-4Xc1_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aU3QgtWipAZZ6pU7DRbcwnwA.jpg?f=fotoalbum_large

• pgdodopgdo
blaaspijp schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:21:
@pgdodopgdo hoe krijgen jou omvormers stroom? Op het punt van ACin klopt je schema niet.

Ik zou echt nog even goed en logisch nadenken hoe alles loopt. En de Victron meter heeft voeding nodig zo dichtbij mogelijk van waar hij meet dit ivm de pf

Edit

Daarnaast is een video van 2 of 3 maanden echt niet verouderd. Alleen zijn er hier mensen op het forum met een ander standpunt. Het is belangrijk om geen standpunten van anderen te gebruiken maar je voldoende te verdiepen dat je een eigen standpunt hebt. Als je dat niet wil of kan moet je misschien er voor kiezen om de installatie uit te besteden.
Ik zie niets fout bij ACin.
Ik heb mij wel degelijk een standpunt gevormd over de discussie, vandaar ook dit ontwerp.

• pgdodopgdo
JBtL schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:49:
[...]

Nee, die zit aan de verkeerde kant om de kabel te beveiligen
Tja, beter zou zijn om een zekering tussen ACout en werkschakelaar QB4 te plaatsen maar is dit strikt genomen verplicht bij een vaste installatie. Vanaf de PV omvormer loopt ook een kabel van zolder die pas in de groepenkast afgezekerd is.

• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
blaaspijp schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:25:
Daarnaast zie ik mensen zekeringen toepassen van 50A omdat het kan met power assist. Welk onderdeel in jou woning heeft 50A nodig? je bestaande meterkast is er mogelijk niet voor ontworpen.
Zelf denk ik aan een doorstroomverwarmer die 22 tot 27 kW aan kan (dikke douchestraal / bad snel vullen, zonder zware SWW vat). Het vereist wel wat bijzondere bedrading en aanpassingen aan de meterkast, maar met 3x Multi RS + net assist (3x25A) is het te halen! Maar ik twijfel nog wel aan overige loads in het huis, die moeten wel terugregelen als er dan zoveel gebruikt wordt. Alleen de laadpaal kan dat eigenlijk. Het totale continue vermogensbudget is zo’n 30-31 kW.

• pgdodopgdo
rescla schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:45:
[...]

Ik bedacht me ook net dat er in deze opstelling nu geen aardlekbeveiliging zit voor de Victrons, dus ik zou FC1 vervangen voor een alamat. Volgens mij hoeft het formeel niet, maar aangezien de Victron een geaarde chassis heeft lijkt het me wel fijn om die achter een aardlek te hebben.
Ik had voor de FC1 in eerste instantie ook een alamat ingepland maar deze wegbezuinigd. Misschien toch maar weer een alamat op die plek.

• JBtL
pgdodopgdo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:47:
[...]

Tja, beter zou zijn om een zekering tussen ACout en werkschakelaar QB4 te plaatsen maar is dit strikt genomen verplicht bij een vaste installatie. Vanaf de PV omvormer loopt ook een kabel van zolder die pas in de groepenkast afgezekerd is.
Ik zou FB2 gewoon verplaatsen naar de positie van QB4 - je kan deze ook als schakelaar gebruiken. Probleem met de huidige positie is niet overbelasting, daar beschermt FB2 inderdaad wel tegen, maar als er een sluiting is in de kabel WB2 terwijl er geen net aanwezig is ben je afhankelijk van de kortsluitbeveiliging van de MultiRS. Dat kan je verbeteren door FB2 te verplaatsen naar de positie van QB4. FB2 heeft in de omgeschakelde positie (ACout afgesloten) ook geen toegevoegde waarde.

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste