• pgdodopgdo
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 14:25
Damic schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 00:35:
@pgdodopgdo Eplan p8? Je weet dat de keuring een 1 draadschema wil zien (behalve als het industrie is)
Ja Eplan 2026. Keuring had ik nog niet over nagedacht, doen mensen dat veel voor een thuisbatterij? 1 draadschema zit nog wel in de planning.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:50

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@pgdodopgdo Keuring en dan aanmelden is verplicht. https://www.fluvius.be/nl/groene-energie/thuisbatterij

[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 10-07-2026 17:03 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:45
Gunther.S schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:12:

Desalniettemin een geldig punt, maar dit wordt ook opgelost door de overload-beveiliging van de omvormer. Die gaat na 1 à 5 sec in fout en gaat uit. In de praktijk verlies je dus selectiviteit van de serie-beveiligingen.

Op zich is hier niets onveilig aan, want de kabel blijft in elke situatie veilig (conform de automaat-uitschakelkarakteristiek) en dát is waar zekeringen voor dienen.
Dit is nog een belangrijk punt om te maken, wat ik niet maakte. Een zekering is bedoeld om de kabels (in de muur) te beschermen om brand te voorkomen. De zekering kan niet voorkomen dat een apparaat intern kortsluiting maakt en in de brand vliegt als de weerstand hoog genoeg is om de zekering niet te laten klappen.

Bij een harde kortsluiting met weinig weerstand zal een automaat in .2 seconde afschakelen, dan dumpt er toch flink wat energie in het defecte apparaat, maar niet zoveel als bij een MP die na een seconde / 1.5 seconde afschakelt. De kans op brand is dan iets groter omdat er gedurende een langere periode veel energie in die sluiting gaat zitten.

Maar als de kortsluiting plaatsvind met hoge weerstand - zoals terecht wordt opgemerkt - dan gaat het apparaat gewoon zeg een continue 1kW voor z'n kiezen krijgen en de stop springt nooit. Toch gaat dat apparaat in de brand. Daarom stellen we andere specifieke eisen aan apparatuur om dat te voorkomen. En vervolgens kopen hele volksstammen bij Temu / Aliexpress. :'(

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-08 17:03
We vergeten hierbij dat een Victron zelf afschakelt bij kortsluiting.

En ik vind dat mensen een hoop onrealistische zaken roepen zoals het toepassen van B10 groepen om maar te voldoen aan een kortsluiting waarde. Denken deze mensen dan ook dat bijvoorbeeld Siemens een wasmachine gaat maken die onder 2400w blijft. Of een kookplaat.

Het probleem van te kort vermogen tijdens kortsluiting geldt alleen in offgrid. Een aanpassing van je meterkast geldt altijd en is mijn inziens dus niet zo slim.

Kijk goed in de discussie die al gevoerd is. Pas gewoon normale componenten toe zoals B16 zekeringen. Zorg dat je aardlekschakelaars op orde zijn.

Daarnaast zie ik mensen zekeringen toepassen van 50A omdat het kan met power assist. Welk onderdeel in jou woning heeft 50A nodig? je bestaande meterkast is er mogelijk niet voor ontworpen.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• pgdodopgdo
Ja de hele discussie over minimaal vermogen om bij kortsluiting de zekering te laten trippen en de video van Toby Doorn heb ik ook wel gezien maar begreep dat het verhaal een beetje achterhaald is.

Heb gekozen voor de Multi RS Solar omdat de techniek moderner is, hogere effiecientie, maakt minder lawaai en heeft een Can bus interface dus geen EV.bus meer nodig. Kan ook "in bedrijf" geupdate worden. De MPPT's ga ik niet gebruiken. Begrijp dat later dit jaar er een Multi RS komt zonder MPPT's, misschien wacht ik daar wel op, kan ik hopelijk meteen de Cerbo MK3 meepakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUQyfaYhN7immhiZhrEOjjCujEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCHnfQNBgfhV2UK37ieMsYEZ.jpg?f=fotoalbum_largeBijgewerkt schema

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@pgdodopgdo je hebt nog wel wat werk.
- QB1 staat er 2 x in
- Er is nogal wat mis bij de werkschakelaars
- Geen waarden bij de mega zekeringen
- heb je 4 aparte zekering houders naar de vermogen meter en daarna heb je 6mm² liggen naar de meter? Alsook de stroom waarde van de zekeringen dat erin steekt bij schrijven
- leg de draad kleuren van de kabel op de kabel (je hebt daar trouwens een mooie navigator voor) niet ergens ver weg.
- GE-EV wijst naar je vertrek van de laadpaal, zet daar een extra pijl bij in dezelfde richting en zet de order (meestal staat dit op 100) op 5 ofzo en doe hetzelfde voor de GE-EV an je XE1
- 1Lx & 2Lx & 3Lx & 4Lx moet dat geen 10mm² zijn, je kan daar nl continu 40A trekken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• blaaspijp
@pgdodopgdo hoe krijgen jou omvormers stroom? Op het punt van ACin klopt je schema niet.

Ik zou echt nog even goed en logisch nadenken hoe alles loopt. En de Victron meter heeft voeding nodig zo dichtbij mogelijk van waar hij meet dit ivm de pf

Edit

Daarnaast is een video van 2 of 3 maanden echt niet verouderd. Alleen zijn er hier mensen op het forum met een ander standpunt. Het is belangrijk om geen standpunten van anderen te gebruiken maar je voldoende te verdiepen dat je een eigen standpunt hebt. Als je dat niet wil of kan moet je misschien er voor kiezen om de installatie uit te besteden.

[ Voor 42% gewijzigd door blaaspijp op 10-07-2026 18:24 ]

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:44
@pgdodopgdo Er zit nu geen beveiliging op de kabel terug van de AC-out naar de meterkast. QB3 moet vervangen worden door een installatieautomaat (mijn keuze) of aardlekautomaat. Ik zou een B25 nemen ook daar. EV lader zit nu achter de AC-out, kan je voor kiezen - maar in veel gevallen is het logischer om dit direct aan het net te plaatsen. Dan hoeft het laden niet heen en terug naar de omvormers te gaan. En zit je in Belgie dat de hele huisinstallatie achter een 300mA aardlek zit? In NL hoeft dat niet namelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door JBtL op 10-07-2026 19:49 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• RSnijboer
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 26-07 14:59
pgdodopgdo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:34:
Mijn voorlopig ontwerp, graag evt commentaar op schema, zekeringen, alamats enz.

[Afbeelding]
welk programma heb je gebruikt voor dit schema te tekenen?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

RSnijboer schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:56:
[...]

welk programma heb je gebruikt voor dit schema te tekenen?
pgdodopgdo in "Het grote Victron ontwerp topic" eplan p8 2026

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:43
JBtL schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:47:
@pgdodopgdo Er zit nu geen beveiliging op de kabel terug van de AC-out naar de meterkast. QB3 moet vervangen worden door een installatieautomaat (mijn keuze) of aardlekautomaat. Ik zou een B25 nemen ook daar. EV lader zit nu achter de AC-out, kan je voor kiezen - maar in veel gevallen is het logischer om dit direct aan het net te plaatsen. Dan hoeft het laden niet heen en terug naar de omvormers te gaan. En zit je in Belgie dat de hele huisinstallatie achter een 300mA aardlek zit? In NL hoeft dat niet namelijk.
FB2 beveiligd QB3 nu toch al?

Ik bedacht me ook net dat er in deze opstelling nu geen aardlekbeveiliging zit voor de Victrons, dus ik zou FC1 vervangen voor een alamat. Volgens mij hoeft het formeel niet, maar aangezien de Victron een geaarde chassis heeft lijkt het me wel fijn om die achter een aardlek te hebben.

• JBtL
rescla schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:45:
[...]

Nee, die zit aan de verkeerde kant om de kabel te beveiligen

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• pgdodopgdo
Damic schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:02:
@pgdodopgdo je hebt nog wel wat werk.
- QB1 staat er 2 x in
- Er is nogal wat mis bij de werkschakelaars
- Geen waarden bij de mega zekeringen
- heb je 4 aparte zekering houders naar de vermogen meter en daarna heb je 6mm² liggen naar de meter? Alsook de stroom waarde van de zekeringen dat erin steekt bij schrijven
- leg de draad kleuren van de kabel op de kabel (je hebt daar trouwens een mooie navigator voor) niet ergens ver weg.
- GE-EV wijst naar je vertrek van de laadpaal, zet daar een extra pijl bij in dezelfde richting en zet de order (meestal staat dit op 100) op 5 ofzo en doe hetzelfde voor de GE-EV an je XE1
- 1Lx & 2Lx & 3Lx & 4Lx moet dat geen 10mm² zijn, je kan daar nl continu 40A trekken.
Dank voor de input, zie verbeterd schema.
Is 6mm2 niet voldoende voor 40A, tot een meter of 10 dacht ik dat 5G6 geadviseerd wordt? Kan evt. in de groepenkast wel 10mm2 gebruiken.
Moet denk ik nog wel wat klemmenstroken toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJ2QdXySAeSPNhc-UMyK-4Xc1_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aU3QgtWipAZZ6pU7DRbcwnwA.jpg?f=fotoalbum_large

• pgdodopgdo
blaaspijp schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:21:
@pgdodopgdo hoe krijgen jou omvormers stroom? Op het punt van ACin klopt je schema niet.

Ik zou echt nog even goed en logisch nadenken hoe alles loopt. En de Victron meter heeft voeding nodig zo dichtbij mogelijk van waar hij meet dit ivm de pf

Edit

Daarnaast is een video van 2 of 3 maanden echt niet verouderd. Alleen zijn er hier mensen op het forum met een ander standpunt. Het is belangrijk om geen standpunten van anderen te gebruiken maar je voldoende te verdiepen dat je een eigen standpunt hebt. Als je dat niet wil of kan moet je misschien er voor kiezen om de installatie uit te besteden.
Ik zie niets fout bij ACin.
Ik heb mij wel degelijk een standpunt gevormd over de discussie, vandaar ook dit ontwerp.

• pgdodopgdo
JBtL schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:49:
[...]

Nee, die zit aan de verkeerde kant om de kabel te beveiligen
Tja, beter zou zijn om een zekering tussen ACout en werkschakelaar QB4 te plaatsen maar is dit strikt genomen verplicht bij een vaste installatie. Vanaf de PV omvormer loopt ook een kabel van zolder die pas in de groepenkast afgezekerd is.

• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
blaaspijp schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:25:
Daarnaast zie ik mensen zekeringen toepassen van 50A omdat het kan met power assist. Welk onderdeel in jou woning heeft 50A nodig? je bestaande meterkast is er mogelijk niet voor ontworpen.
Zelf denk ik aan een doorstroomverwarmer die 22 tot 27 kW aan kan (dikke douchestraal / bad snel vullen, zonder zware SWW vat). Het vereist wel wat bijzondere bedrading en aanpassingen aan de meterkast, maar met 3x Multi RS + net assist (3x25A) is het te halen! Maar ik twijfel nog wel aan overige loads in het huis, die moeten wel terugregelen als er dan zoveel gebruikt wordt. Alleen de laadpaal kan dat eigenlijk. Het totale continue vermogensbudget is zo’n 30-31 kW.

• pgdodopgdo
rescla schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:45:
[...]

Ik bedacht me ook net dat er in deze opstelling nu geen aardlekbeveiliging zit voor de Victrons, dus ik zou FC1 vervangen voor een alamat. Volgens mij hoeft het formeel niet, maar aangezien de Victron een geaarde chassis heeft lijkt het me wel fijn om die achter een aardlek te hebben.
Ik had voor de FC1 in eerste instantie ook een alamat ingepland maar deze wegbezuinigd. Misschien toch maar weer een alamat op die plek.

• JBtL
pgdodopgdo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:47:
[...]

Tja, beter zou zijn om een zekering tussen ACout en werkschakelaar QB4 te plaatsen maar is dit strikt genomen verplicht bij een vaste installatie. Vanaf de PV omvormer loopt ook een kabel van zolder die pas in de groepenkast afgezekerd is.
Ik zou FB2 gewoon verplaatsen naar de positie van QB4 - je kan deze ook als schakelaar gebruiken. Probleem met de huidige positie is niet overbelasting, daar beschermt FB2 inderdaad wel tegen, maar als er een sluiting is in de kabel WB2 terwijl er geen net aanwezig is ben je afhankelijk van de kortsluitbeveiliging van de MultiRS. Dat kan je verbeteren door FB2 te verplaatsen naar de positie van QB4. FB2 heeft in de omgeschakelde positie (ACout afgesloten) ook geen toegevoegde waarde.

• blaaspijp
Stufipower schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:49:
[...]

Zelf denk ik aan een doorstroomverwarmer die 22 tot 27 kW aan kan (dikke douchestraal / bad snel vullen, zonder zware SWW vat). Het vereist wel wat bijzondere bedrading en aanpassingen aan de meterkast, maar met 3x Multi RS + net assist (3x25A) is het te halen! Maar ik twijfel nog wel aan overige loads in het huis, die moeten wel terugregelen als er dan zoveel gebruikt wordt. Alleen de laadpaal kan dat eigenlijk. Het totale continue vermogensbudget is zo’n 30-31 kW.
Dit soort keuzes maakt het wel nagenoeg onmogelijk om warm water te hebben bij net uitval. Het levert enorme pieken in vermogen op.

Je kunt ook een elektrische boiler van voldoende formaat nemen in combinatie met een warmtepomp.

Mitsubishi heeft bijvoorbeeld de Q-ton een warmtepomp voor bijvoorbeeld ziekenhuizen. Mogelijk is dat voldoende.

• blaaspijp
pgdodopgdo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:42:
[...]

Ik zie niets fout bij ACin.
Ik heb mij wel degelijk een standpunt gevormd over de discussie, vandaar ook dit ontwerp.
Kan je dan nog eens aangeven waar je ACin gekoppeld zit een je grid?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@pgdodopgdo je hebt geen blauwe draad meer op je 1,5mm², ben je NL'er of Belg? Het is maar dat sommige regels iets anders zijn.

Edit: ja dat is dus veranderd over der loop der tijd. 10mm² mag nu 63A dragen en 6mm² = 40A (*tabel 4.11)

[ Voor 29% gewijzigd door Damic op 11-07-2026 08:30 ]

• Stufipower
  • Niet online
blaaspijp schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 07:17:
[...]

Dit soort keuzes maakt het wel nagenoeg onmogelijk om warm water te hebben bij net uitval. Het levert enorme pieken in vermogen op.

Je kunt ook een elektrische boiler van voldoende formaat nemen in combinatie met een warmtepomp.

Mitsubishi heeft bijvoorbeeld de Q-ton een warmtepomp voor bijvoorbeeld ziekenhuizen. Mogelijk is dat voldoende.
Een warmwaterboiler of warmtepompboiler leek mij ook wel een goede optie. Maar we hebben een houten zoldervloer, en qua puntlast kan die niet zoveel aan om er echt eentje te zetten die voldoende capaciteit zou hebben voor een eventueel bad. Op andere plekken is in mijn geval ook geen plek.

Qua het tot nog toe zeldzame geval van netuitval en geen warm water: in de keuken een quooker, en dan maar koud, of niet, (of onder een warme pisstraal - 3x inverter vermogen is in principe voldoende voor zo’n 4-5 liter per minuut 30 graden in winter verwarmen) douchen is iets wat ik zou kunnen accepteren.

Een doorstroomverwarmer met instelbaar vermogen is dan handig. Normaal zou die waarschijnlijk op 22 kW staan, zodat er dan nog 8 kW marge is met andere loads binnenshuis. Edit: maar het wordt wel krap inderdaad. Per fase is het dan weinig ruimte over.

Met een 16 kWh accu heb je voldoende energie om een bad van 200L 30 graden te verwarmen, als dit uit PV is opgeladen voelt het ook minder als verspilling aan tov een apparaat met COP > 1. Edit: maar de helft komt uit het net 🙂

[ Voor 3% gewijzigd door Stufipower op 11-07-2026 08:57 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:01

pvg

Stufipower schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 08:51:
[...]

Een warmwaterboiler of warmtepompboiler leek mij ook wel een goede optie. Maar we hebben een houten zoldervloer, en qua puntlast kan die niet zoveel aan om er echt eentje te zetten die voldoende capaciteit zou hebben voor een eventueel bad. Op andere plekken is in mijn geval ook geen plek.

Qua het tot nog toe zeldzame geval van netuitval en geen warm water: in de keuken een quooker, en dan maar koud, of niet, (of onder een warme pisstraal - 3x inverter vermogen is in principe voldoende voor zo’n 4-5 liter per minuut 30 graden in winter verwarmen) douchen is iets wat ik zou kunnen accepteren.

Een doorstroomverwarmer met instelbaar vermogen is dan handig. Normaal zou die waarschijnlijk op 22 kW staan, zodat er dan nog 8 kW marge is met andere loads binnenshuis. Edit: maar het wordt wel krap inderdaad. Per fase is het dan weinig ruimte over.

Met een 16 kWh accu heb je voldoende energie om een bad van 200L 30 graden te verwarmen, als dit uit PV is opgeladen voelt het ook minder als verspilling aan tov een apparaat met COP > 1. Edit: maar de helft komt uit het net 🙂
Een 16kWh accu kun je doorgaans maximaal met 8kW belasten (en het advies voor veiligheid is ca 0.25C dus -4kW). Dat is dus te weinig voor je doorstromer idee.

• Stufipower
  • Niet online
pvg schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:33:
[...]

Een 16kWh accu kun je doorgaans maximaal met 8kW belasten (en het advies voor veiligheid is ca 0.25C dus -4kW). Dat is dus te weinig voor je doorstromer idee.
Dankjewel. Dan blijft eigenlijk over een boiler ophangen of een kleine lichte boiler die de vloer aan kan een oplossing. Niet ideaal :(. Om nu 64 kWh aan accu’s te nemen of multi’s met hogere VA waarden is gelijk zo extreem. Eigenlijk wilde ik oorspronkelijk proberen om maar 1 multi RS te nemen en maar op 1 fase noodstroom te hebben.

Alternatief is nog een doorstroomverwarmer van 17 kW met eco douchekop. AC in limiet ophogen tot 27A per fase en met douchen “gewoon” de hoofdautomaten overbelasten en dan een soort load shedding, mocht de doorstroomverwarmer teveel gebruiken gaat ie volledig uit.

Het is allemaal zo krap.. :(.

Nu maar aan het lezen over waterstof cv ketels en elektrolyse, wandgemonteerde / horizontale boilers en verstevigingsmogelijkheden van de vloer.

[ Voor 7% gewijzigd door Stufipower op 11-07-2026 10:08 ]

pvg schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:33:
[...]
Dat 0.25C advies is voor opladen. Ontladen met 0.5C is gewoon netjes als de batterij niet helemaal leeg is en de temperatuur normaal.

• Stufipower
  • Niet online
Bedankt @NTS. Dat verandert het plaatje aanzienlijk. Andere opties die het onderzoeken waard zijn is een ondergrondse warmwaterbuffer (met antivries) met verswaterstation binnen in combinatie met laatste delta T resistief na verwarmen, minder vermogen nodig.

• Impossibl3
  • Nu online
[...]

En je warmwater leiding "omdraaien" bij ons is de warmtepomp in de garage geplaatst met tapwater vat ipv op zolder waar de CV stond. Nu zit de douche niet meer aan het begin van de leiding maar op het einde. Het effect 10 seconden langer koud water.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Stufipower
  • Niet online
Impossibl3 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:57:
[...]

En je warmwater leiding "omdraaien" bij ons is de warmtepomp in de garage geplaatst met tapwater vat ipv op zolder waar de CV stond. Nu zit de douche niet meer aan het begin van de leiding maar op het einde. Het effect 10 seconden langer koud water.
Ook een elegante optie. Maar het leidingwerk is wel lastig bij ons naar de vrijstaande garage, vorstvrij te houden. Een verswaterstation binnen zou dan kunnen met glycollus om een evt vorst probleem aan te pakken.

Een 32 kWh accupakket is qua plaatsing ook nog wel acceptabel, 16 kW ontlaadvermogen is dan prima. Door de oude gasleiding vanuit de meterkast naar de zolder past wel een 5x10mm2 (haha). Load shedding / dynamisch terugregelen in combinatie met grid ietsje overbelasten op 27A per fase zou het misschien wel uit kunnen. Je haalt dan wel het maximale uit de victrons!

Gedeeltelijk serieus is “gewoon koud douchen” ook vrij elegant. Het hele probleem verdampt onmiddellijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Stufipower op 11-07-2026 11:18 ]

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07:59

HRV

Een combinatie van een kleine(re) boiler en een doorstroomverwarmer kan ook. De doorstroomverwarmer hoeft dan aanzienlijk minder hard te werken om het water bij te verwarmen.

Let wel op, veel van die dingen geven je een erg kleine straal warm water.

Voor wat betreft het verstevigen van je zoldervloer, dat heb ik ook gedaan. Het vat ligt boven de badkamer en ik heb ter plaatse de kap en vloer verstevigd. Extra balken in de vloer, ook nog eens verbindingsbalken tussen de balken in en de vloerplaat op zolder met heeeeel veel schroeven vastgezet. Je krijgt een soort stijve cassette en de vloer buigt niet meer door.

Wel kijken of het totaalgewicht gedragen kan worden door je kapconstructie. Ik was in de gelegenheid om twee extra balken te plaatsen die de kracht deels doorgeeft aan de hoofdbalk in de woning (houtskelet). Of het nodig was, ik denk het niet, maar het kon en voelde beter.

Toen wij hier kwamen slopen bleek de vloer van de badkamer zwaar te zijn verzakt. Groot bad, dubbele laag tegels, allemaal gewicht waarop de constructie niet berekend was. Wat ook niet echt hielp is dat de verdiepingsvloer er als een soort cassete ingetakeld is, waarbij ze even vergeten waren de vloer aan de hoofdbalk vast te bouten... |:( :?

Feitelijk ruste de gehele vloer van de verdieping op een 7x7 balkje die met een paar spijkers in de hoofdbalk zat... Dus vanuit die optiek niet gek dat de badkamervloer is gaan zakken aan die kant.

Gelukkig zagen we het heel snel allemaal met het breekwerk in de woning. Beetje onder het motto van "Weet wat je koopt, je weet het beter als je het sloopt" :+

Edit: Toen ik het 300 liter vat vol liep lopen heb ik er op meerdere punten een laser onder gezet. Na een maand nog 0mm verschil. Soms 1mm, de volgende dag weer niets, dus dat zal met luchtvochtigheid te maken hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door HRV op 11-07-2026 11:54 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:01

pvg

Stufipower schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:16:
[...]

Ook een elegante optie. Maar het leidingwerk is wel lastig bij ons naar de vrijstaande garage, vorstvrij te houden. Een verswaterstation binnen zou dan kunnen met glycollus om een evt vorst probleem aan te pakken.

Een 32 kWh accupakket is qua plaatsing ook nog wel acceptabel, 16 kW ontlaadvermogen is dan prima. Door de oude gasleiding vanuit de meterkast naar de zolder past wel een 5x10mm2 (haha). Load shedding / dynamisch terugregelen in combinatie met grid ietsje overbelasten op 27A per fase zou het misschien wel uit kunnen. Je haalt dan wel het maximale uit de victrons!

Gedeeltelijk serieus is “gewoon koud douchen” ook vrij elegant. Het hele probleem verdampt onmiddellijk.
Je zou nog naar een flamco thermische batterij kunnen kijken: het gewicht is dan grofweg de helft van een 40-45C wp boiler. Maar dan moet je wel ca 140kg op zolder zien te krijgen…
[...]

Ik zat zelf te denken aan een 150L wand model WPB met recirculatie naar een extra vat en voorverwarming door het cv buffervat. Daarmee hebben we genoeg warm water. Doorstroomverwarmer vind ik listig, heb al 2x een lekke vervangen bij kennissen.

• Q
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Q op 11-07-2026 22:15 ]

• pgdodopgdo
Damic schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 08:12:
@pgdodopgdo je hebt geen blauwe draad meer op je 1,5mm², ben je NL'er of Belg? Het is maar dat sommige regels iets anders zijn.

Edit: ja dat is dus veranderd over der loop der tijd. 10mm² mag nu 63A dragen en 6mm² = 40A (*tabel 4.11)
Ben NL'er

Schema nu met klemmen en betere "connection definition points" etc.
Gebruik waarschijnlijk in de groepenkast alleen maar zwart montagedraad.
Voor het schema zijn de kleuren wel makkelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwbuaRhdVflMHIw1UUe16GPyIeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvi6g5nUYom04F6UTgaia2ct.jpg?f=fotoalbum_large

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:12
Ik had het idee om mijn Victron en overige onderdelen op een gipsvezelplaat te schroeven en deze dan tegen de muur te bevestigen. Alleen ik durf dat niet aan met het gewicht van de Victron, het liefst gaat deze gewoon met pluggen de muur in. Hoe hebben jullie dat opgelost?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:38

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:En terug naar Victron graag. Offtopic WP berichten zullen de prullenbak in verdwijnen.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-08 07:36
SmoothTweaker schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:30:
Ik had het idee om mijn Victron en overige onderdelen op een gipsvezelplaat te schroeven en deze dan tegen de muur te bevestigen. Alleen ik durf dat niet aan met het gewicht van de Victron, het liefst gaat deze gewoon met pluggen de muur in. Hoe hebben jullie dat opgelost?
Ligt er aan waar de muur van gemaakt is. Moest wel wat meer gaatjes boren in een betonmuur, maar beton is brandwerend. Dus dan is een extra plaat weinig tot niets toevoegends.

[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 12-07-2026 11:18 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• SmoothTweaker
Noord27 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:17:
[...]

Ligt er aan waar de muur van gemaakt is. Moest wel wat meer gaatjes boren in een betonmuur, maar beton is brandwerend. Dus dan is een extra plaat weinig tot niets toevoegends.
Eens, hier ook muur van kalkzandsteen waar het tegen bevestigd gaat worden. Maar voor de Lynx, meterkastje en kabelgoot is een plaat handiger. Ik denk dat ik de Victron tegen de muur schroef en de overige onderdelen op een plaat eronder. Ik zal later wel even foto's delen.

Vanmorgen de kabels door de kruipruimte getrokken vanuit de garage naar de meterkast. Dus beginnetje is gemaakt. Bijkomend voordeel (ehh nadeel) is dat ik een lekkage in een PVC koppeling heb ontdekt. Deze straks maar even repareren.

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-08 20:49
Als je ophang strips van de multiplus boven je plaat schroeft, kan de multiplus niet meer inhaken.tenzij de hele multiplus tegen het beton gaat. Maar je blijft dan altijd zitten met een richel afhankelijk van de dikte van de plaat

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:47
Ik zet de Multiplussen vast op het gipsbeton. Zo’n 10 cm lager komt een witgemaakte multiplex plaat van 18mm dik en 122x61cm.

Op deze multiplex plaat komt de overige techniek zodat een extra groepenkast, de Cerbo, Power In en Smart Shunt.

Het gaat me nog niet zo zeer om de gatenkaas die je anders achterlaat, maar wel het gemak waarmee je een aanpassing kan maken.

Qua brandveiligheid is dit misschien niet de allerbeste oplossing, maar ook een gipsvezelplaat is dat eigenlijk niet. Het vertraagd en is denk ik niet geschikt om zware spullen aan te hangen.

"If it ain't broke, don't fix it!"

• HRV

HRV

De muur is een ding. Ik zie hier best veel fotos langskomen van mensen die een en ander in de garage opbouwen en wel een brandwerende achterwand hebben, maar een houten balklaag en plafond boven alle componenten.

Daar zou ik toch echt ook even een paar plaatjes gips / habito / fermacel / pregyfeu tegenaan schroeven..

• pgdodopgdo
Schema weer aangepast, hopelijk laatste keer. :D Let op, ik gebruik nu verdeelblokken voor de fases, WD-L1, WD-L2 etc.
Zag dat de Multi RS 230V (zonder MPPT) nu verkrijgbaar is dus deze gebruikt.
Verder toch maar twee extra alamats geplaatst en verdeelkast in garage voor "werkschakelaar" op ACIn en Alamat op ACOut1. Tevens REM automaat B 25A na hoofdschakelaar dan is er geen zekering voor de VM 3P75CT nodig. Draad van ACOut1 naar meterkast toch maar 5G10.
Toch wel weer even een paar honderd euro duurder geworden, dure hobby. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvdqKFC9eqb99ERkQzbFz5FCQ8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zIUAcyiMsPaVQOS9Jc2NCKC.jpg?f=fotoalbum_large

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:36
Dag allemaal, ik lees hier nu een tijdje mee en ik denk dat wat ik wil kan, maar ik zou het graag even dubbel checken bij jullie.

Situatie, all electric huis, 60 250wp zonnepanelen verdeeld over 4 omvormers. 3x25a

Ik wil een victron systeem, maar het nog wel voordelig en simpel houden, om het nachtverbruik naar de dag te halen in de zomer voor/najaar en noodstroom.

Mijn plan is om een multirs 6k op te hangen, hier sluit ik dan een set zonnepanelen op aan en ik laat een fase van het huis er doorheen gaan. Dan heb ik op die fase noodstroom en zet ik daar de dingen achter waarvan ik wil dat ze het blijven doen.

Ik heb al een 16kwh accupakket gebouwd van losse cellen.

Vanaf het accupakket wil ik door een EF3 zekering gaan, eventueel nog een schakelaar er tussen en dan rechtstreeks naar de multirs, dus geen lynx oid er tussen.

Verder natuurlijk een cerbo gx, en een victron et340 om het totale verbruik te meten van de woning.

De overige zonnepanelen sluit ik dan voor de multirs aan, die zullen dan uitvallen bij stroomuitval.

Kan dit zo wat ik bedacht heb?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Stufipower
  • Niet online
@Makrolon Misschien is het een idee om 1 omvormer op de AC out te zetten, zolang je onder het totale omvormervermogen blijft van de multi rs? Dan heb je oneindig stroom tijdens stroomuitval.

Ten tweede, zelf zou ik de nucleo ipv de cerbo overwegen als je voor multi rs gaat.

En, is de rs solar variant niet goedkoper omdat btw niet betaald hoeft te worden? Je kan dan kiezen om de mppt gewoon niet te gebruiken.

Als laatst overweeg ik zelf het gebruik van een p1 meter naar modbus converter, omdat ik vd netbeheerder een goede energiemeter heb (dsmr 5) en dat scheelt weer ruimte op de din rail. Misschien is dat ook aantrekkelijker voor je.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:52
@Stufipower Met de P1 meter naar modbus converter ben je gebonden aan de relatief trage update interval van 1 seconde? Met de Victron VM-3P75CT energiemeter is die update interval 100ms en dus een stuk korter waardoor het systeem de energiestroom beter kan volgen en sturen lijkt me.

PS: ik lees hier vooral mee uit interesse in ook mogelijk een toekomstig Victron systeem.

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 18:15

gvdh81

To got or not to got..

Hoi allemaal,

Sorry voor de lange post maar ik heb getracht zoveel mogelijk voorwerk te doen.

Ik ben bezig met een meerjarenplan voor mijn woning en wil graag mijn beoogde Victron-ontwerp laten toetsen. Ik ben nog niet aan het bouwen; ik zit nu in de ontwerpfase en wil voorkomen dat ik straks verkeerde keuzes maak qua groepenkast, Victron-dimensionering, PV-koppeling en toekomstige uitbreiding.

De installatie zal uiteindelijk door een erkend installateur gedaan worden, maar ik wil goed onderlegd de discussie in kunnen gaan zodat mijn toekomstige wensen mogelijk zijn zonder een kat in de zak te kopen. Ik heb ook nog geen keuze gemaakt welk 'merk' batterij ik bijv. zal nemen.
Huidige situatie
Woning in Nederland, goed geïsoleerd. We hebben momenteel:
  • 3-fase aansluiting: 3×25A
  • Jaarverbruik elektriciteit: circa 5.850 kWh
  • Gasverbruik: circa 757 m³/jaar
  • Koken al volledig elektrisch/inductie
  • Home Assistant en Node-Red actief met P1-meter. Ik ben zeer capabel om evt iets zelf te programeren.
  • Grote verbruikers:
    • inductiekookplaat
    • cooker/kokendwaterkraan
    • airco
    • wasmachine
    • droger
    • zwembadwarmtepomp in zomer, circa 1200 W turbo
    • variabele zwembadpomp tot circa 800 W
Bestaande PV-installatie
  • 21 × LG315N1C-G4 panelen, totaal circa 6,6 kWp
  • SolarEdge SE7K, 3-fase omvormer, bouwjaar 2017
  • SolarEdge P370 optimizers
  • Ligging:
    • 12 panelen zuid
    • 9 panelen zuidoost
  • De SolarEdge-installatie wil ik voorlopig behouden zolang hij goed werkt.
Ik wil de SE7K lokaal gaan uitlezen via Modbus TCP / SunSpec, zodat Home Assistant de PV-productie lokaal kan lezen. Daarnaast wil ik onderzoeken of de SE7K via Modbus/SunSpec actief te begrenzen is.
Doelstelling
Ik wil gefaseerd naar:
  1. thuisbatterij / Victron ESS;
  2. voorbereid zijn op einde salderen en mogelijke tijdsafhankelijke nettarieven;
  3. later extra PV op het tuinhuis;
  4. later volledig van het gas af met all-electric warmtepomp;
  5. mogelijk later EV;
  6. Home Assistant als dashboard/monitoring, maar niet als kritische EMS-controller;
  7. Victron/Cerbo GX als operationele EMS-master.
Belangrijk: ik wil het systeem zo ontwerpen dat ik de groepenkast en infrastructuur liefst maar één keer goed hoef aan te passen.
Beoogde eerste Victron-opstelling
Ik denk nu aan:
  • 3× Victron MultiPlus-II 48/6k5/100-50, één per fase
  • Victron Cerbo GX MK2
  • GX Touch 70 - alhoewel ik niet weet of dit gaat werken icm begrenzing van de PV installatie (zie verder)
  • Victron VM-3P75CT als 3-fase energiemeter direct achter de hoofdschakelaar / hoofdzekering
  • 48V lithium accubank, initieel waarschijnlijk 10–15 kWh, maar uitbreidbaar richting 30 kWh
  • DC-verdeling/zekeringen/busbars nog nader te bepalen
  • Home Assistant leest Victron via MQTT/Modbus, maar Victron blijft de controller
Ik neig naar de 48/6k5 in plaats van 48/5000 omdat ik later mogelijk naar 20–30 kWh batterij wil, all-electric wil worden en meer laad-/ontlaadvermogen wil voor winterpiekbuffering en eventueel dynamisch handelen al is dat een plus en geen eis.

Vragen hierover:
  1. Is 3× MultiPlus-II 48/6k5/100-50 logisch bij 3×25A, of is dit overkill?
  2. Zijn er nadelen t.o.v. 3× 48/5000 waar ik rekening mee moet houden, behalve kosten/DC-stromen?
  3. Waar moet ik op letten bij de DC-verdeling als ik uiteindelijk naar 30 kWh wil kunnen groeien?
  4. Welke Lynx-/zekering-/busbar-opzet zouden jullie hierbij adviseren?
SolarEdge + Victron
Mijn wens is:
  • De bestaande SolarEdge SE7K blijft de bestaande dak-PV doen.
  • Victron ESS gebruikt de VM-3P75CT als primaire grid meter.
  • Victron laadt de batterij bij SolarEdge-overschot.
  • Als de batterij vol is en export ongewenst is, wil ik de SolarEdge kunnen curtailen/begrenzen.
  • Export naar het net is dan fallback, niet de eerste keuze.
Belangrijk: ik wil dit bij voorkeur niet afhankelijk maken van Home Assistant. Home Assistant mag dashboard/monitoring doen, maar als HA offline is, moet de basisregeling nog veilig en logisch werken.

Mijn gedachte:
  • Cerbo GX / Venus OS Large / Node-RED of een andere lokale Victron-gebaseerde logica stuurt de SolarEdge active power limit via Modbus/SunSpec, mits mijn SE7K dit ondersteunt.
  • Home Assistant leest mee en toont dashboard, maar is niet de kritische controller.
Vragen:
  1. Is het realistisch om een oudere SolarEdge SE7K uit 2017 lokaal via Modbus/SunSpec te begrenzen?
  2. Heeft iemand ervaring met SolarEdge-curtailment vanuit Cerbo GX / Node-RED / Venus OS?
  3. Is het beter om SolarEdge-curtailment via SolarEdge-native export control/metering te doen, of juist via Victron-logica?
  4. Hoe voorkom je conflicten als zowel Cerbo als Home Assistant SolarEdge via Modbus willen uitlezen?
  5. Is er een aanbevolen “single source of truth”-architectuur voor SolarEdge → Victron → Home Assistant?
Gewenste curtailment-logica
Huidige fase, nog zonder EV/warmtepomp/boiler:
  1. huisverbruik direct uit PV;
  2. batterij laden;
  3. batterij vol + overschot + export ongewenst = SolarEdge curtailen;
  4. export alleen als fallback.
Toekomstige fase met warmtepomp/EV/boiler:
  1. huisverbruik direct uit PV;
  2. batterij laden;
  3. nuttige loads sturen, zoals EV, warmtepomp, boiler/tapwater;
  4. resterend overschot curtailen;
  5. export alleen als financieel gunstig of onvermijdelijk.
Ik wil ook rekening houden met mogelijke winterse piektarieven/nettarieven: batterijcapaciteit bewust bewaren voor bijvoorbeeld dure avonduren, ook als ik een vast leveringscontract heb maar netwerkkosten mogelijk tijdsafhankelijk worden.
Off-grid / backup-wens
Ik wil het systeem ook voorbereiden op een aparte backup/off-grid schakeling.

Wensbeeld:
  • aparte essentiële-lastenverdeler / backup-groep;
  • bij netuitval moeten kritieke loads kunnen blijven werken;
  • Victron moet eilandbedrijf kunnen draaien;
  • ik wil dat PV-omvormers waar mogelijk actief blijven bij stroomuitval.
Voor nieuwe Victron-PV lijkt dat duidelijker, omdat Victron MPPT’s op de DC-bus zitten. Voor de bestaande SolarEdge SE7K is dit volgens mij complexer: die moet dan AC-coupled in een Victron-microgrid kunnen werken, inclusief frequency shifting / anti-islanding / compatibiliteit.

Vragen:
  1. Is het realistisch om de bestaande SE7K actief te houden bij netuitval in een Victron off-grid/microgrid setup?
  2. Of moet ik voor backup/off-grid vooral rekenen op Victron MPPT-PV en niet op SolarEdge?
  3. Hoe zouden jullie de backup-verdeling ontwerpen bij een 3-fase ESS?
  4. Welke loads zouden jullie wel/niet achter de backup-output zetten?
Tuinhuis / toekomstige PV-uitbreiding
Er ligt nu naar het tuinhuis:
  • 3 aparte grondkabels;
  • elk 3×2,5 mm²;
  • lengte circa 30 meter;
  • elk afzonderlijk op een groep;
  • aparte aarde.
Voor nu heb ik waarschijnlijk genoeg aan twee groepen:
  • groep 1: algemeen/zwaardere apparatuur tuinhuis;
  • groep 2: zwembadwarmtepomp + zwembadpomp;
  • eventueel groep 3 als reserve/techniek.
Maar als er toch nieuwe infrastructuur komt, overweeg ik:
  • één nieuwe dikkere 5-aderige kabel, bijvoorbeeld 5×4 of 5×6 mm², naar een kleine onderverdeler in het tuinhuis;
  • aparte mantelbuis voor PV-DC-kabels;
  • AC-voeding en PV-DC liever niet in dezelfde mantelbuis.
Toekomstige tuinhuis-PV:
  • mogelijk tot circa 15 panelen op zuid
  • bij 450 Wp is dat circa 6,75 kWp
  • voorkeur: nieuwe PV via Victron, dus Victron-native
  • bestaande SolarEdge dak-PV blijft voorlopig bestaan
Mijn gedachte voor tuinhuis-PV:
  • panelen op tuinhuis → DC-solarkabels naar technische ruimte / Victron-locatie;
  • MPPT’s bij de Victron/batterij, niet in het tuinhuis;
  • 48V DC-kant kort houden;
  • mogelijk 1× SmartSolar MPPT RS 450/200 als toekomstvaste keuze;
  • eventueel twee kleinere MPPT’s als dat qua strings/schaduw/fasering beter is.
Vragen:
  1. Is bij circa 15×450 Wp zuid één MPPT RS 450/200 een logische keuze?
  2. Of zouden jullie juist 2 kleinere MPPT’s adviseren vanwege modulariteit/redundantie/stringindeling?
  3. Is het verstandig om de MPPT’s bij de batterij/Victron-ruimte te plaatsen en dus hogere PV-DC-spanning over circa 30 meter te transporteren?
  4. Welke DC-kabelroute/mantelbuis zouden jullie voorbereiden?
  5. Is een nieuwe 5×6 mm² AC-kabel naar het tuinhuis zinvol naast de DC-solarkabels, of is dat vooral handig voor onderverdeler/verbruikers/AC-PV fallback?
Warmtepomp / gasloos eindbeeld
We willen later volledig van het gas af.

Huidig gasverbruik:
  • circa 757 m³/jaar
  • indicatieve warmtebehoefte omgerekend circa 6,3–7,0 MWh thermisch/jaar
  • extra stroomvraag warmtepomp verwacht circa 1.800–2.200 kWh/jaar bij COP 3–4
Situatie afgiftesysteem:
  • beneden ligt klassieke vloerverwarming;
  • buizen liggen wel zodanig dat beneden geen radiatoren nodig zijn;
  • boven staan radiatoren eigenlijk altijd uit;
  • tussenfase: huidige cv-ketel op lagere aanvoertemperatuur testen, bijvoorbeeld 50°C → 45°C;
  • later mogelijk vloerverwarmingsverdeler LTV-ready maken;
  • badkamer/werkkamer nog beoordelen.
Ik wil het Victron-systeem dus niet alleen voor zomeroverschot, maar vooral ook als winterpiekbuffer ontwerpen.
Concrete vragen aan jullie
Ik zou graag feedback krijgen op deze ontwerpkeuzes:
  1. Klopt de keuze voor 3× MultiPlus-II 48/6k5/100-50 bij mijn 3×25A aansluiting en mogelijke groei naar 30 kWh?
  2. Hoe zouden jullie de DC-verdeling, zekeringen en Lynx-opzet ontwerpen voor start 10–15 kWh en eindbeeld 30 kWh?
  3. Hoe zouden jullie de bestaande SolarEdge SE7K integreren en eventueel curtailen?
  4. Is SolarEdge actief houden bij off-grid/netuitval realistisch of moet ik dat loslaten?
  5. Is tuinhuis-PV via Victron MPPT RS inderdaad logischer dan een tweede SolarEdge-omvormer?
  6. Bij circa 6,75 kWp zuid-PV: één MPPT RS 450/200 of twee kleinere MPPT’s?
  7. Welke kabelroutes zouden jullie nu al voorbereiden tussen woning en tuinhuis?
  8. Welke valkuilen zie ik over het hoofd qua 3-fase ESS, backup, netgekoppeld/off-grid, of Home Assistant/Victron-regie?
Ik hoor graag hoe jullie dit zouden aanpakken voordat ik offertes ga aanvragen.

• Stufipower
  • Niet online
Franciesco schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:41:
@Stufipower Met de P1 meter naar modbus converter ben je gebonden aan de relatief trage update interval van 1 seconde? Met de Victron VM-3P75CT energiemeter is die update interval 100ms en dus een stuk korter waardoor het systeem de energiestroom beter kan volgen en sturen lijkt me.

PS: ik lees hier vooral mee uit interesse in ook mogelijk een toekomstig Victron systeem.
Zou die snelheidswinst het verschil maken? Of gaat het erom dat in grote lijnen het verbruik gecompenseerd wordt? Ik heb even gezocht en lijkt erop alsof de downstream control loop van victron ook vertraging introduceert en dat de verschillen redelijk verwaarloosbaar zijn, en niet te behelpen met snellere responstijden.

@gvdh81 het zou helpen als je niet zo’n onzinnig lang stuk AI tekst knipt en plakt. Mensen gaan daar niet op reageren.

[ Voor 7% gewijzigd door Stufipower op 13-07-2026 11:25 ]

• Franciesco
@Stufipower de ervaringsdeskundigen in dit topic kunnen je vraag waarschijnlijk beter beantwoorden dan ik.
Maar het lijkt me dat de "downstream control loop vertraging" bovenop de uitleesinterval komt en niet in plaats. Dus 1 sec + "downstream control loop vertraging" via P1 versus 0,1sec + "downstream control loop vertraging" via Victron energiemeter.

Bij zoveel mogelijk nul op de meter voor b.v. netafname lijkt me dit toch significant. Maar ik lees graag van andere wat hun ervaring op dit vlak is i.c.m. een Victron systeem.

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Stufipower schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:22:
[...]

@gvdh81 het zou helpen als je niet zo’n onzinnig lang stuk AI tekst knipt en plakt. Mensen gaan daar niet op reageren.
Er zit meerdere weken discussie met AI in, dat klopt, maar het is wel volledig, om te voorkomen dat er 20 losse vraag berichten van mij komen die uiteindelijk in eenzelfde lange post resulteren.

• Stufipower
  • Niet online
gvdh81 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:08:
[...]

Er zit meerdere weken discussie met AI in, dat klopt, maar het is wel volledig, om te voorkomen dat er 20 losse vraag berichten van mij komen die uiteindelijk in eenzelfde lange post resulteren.
Ik zou adviseren om je bericht naar de AI te sturen en dan te zeggen: doe grondig onderzoek en beantwoord alle vragen. Dan krijg je waarschijnlijk wel wat je wilt.

[ Voor 5% gewijzigd door Stufipower op 13-07-2026 12:46 . Reden: Inhoudelijk houden ]

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Stufipower schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:35:
[...]

Ik zou adviseren om je bericht naar de AI te sturen en dan te zeggen: doe grondig onderzoek en beantwoord alle vragen. Dan krijg je waarschijnlijk wel wat je wilt.
bedankt voor je advies, maar ik wacht verdere reacties even af. AI is namelijk niet helemaal op de hoogte van NEN en welke componenten in welke volgorde je zou moeten aansluiten. Ondanks dat ik het door een installateur wil laten doen omdat ik zelf geen electra achtergrond heb wil ik wel graag begrijpen waarom op deze manier het ontwerp naar voren komt en dat iljkt me juist het doel van dit topic.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 20:52
In de ESS handleiding van Victron staat dat je bij 3 fase of parallelgebruik het land moet instellen (?) Daar heb je dan een wachtwoord van nodig via de installateur/verkoper. Hebben jullie dat gedaan of is dat toch niet nodig?

• SmoothTweaker
Xiphalon schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:13:
In de ESS handleiding van Victron staat dat je bij 3 fase of parallelgebruik het land moet instellen (?) Daar heb je dan een wachtwoord van nodig via de installateur/verkoper. Hebben jullie dat gedaan of is dat toch niet nodig?
Dat kan je eenmalig instellen bij het in configureren. Even heel scherp zijn dat je het juiste selecteert.

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-08 17:37
Xiphalon schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:13:
Dit wachtwoord heb je alleen nodig wanneer je na initiële configuratie deze code weer wijzigt, zoals @SmoothTweaker al aangaf. Aangezien op basis van deze code oa. de LoM detectie plaatsvindt kunnen wijzigingen onverwachte (gevaarlijke) situaties opleveren, omdat ieder land eigen technische voorwaarden rondom net-aansluitingen heeft en verschillende wet- en regelgeving.
gvdh81 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:08:
[...]

En van de huidige 4 paragrafen met "vragen", zijn alleen de "concrete vragen" relevant ?!?!

Wellicht handig om zelf wat samenhang en volgordelijkheid aan te brengen (of je persoonlijke AI agent dresseren/africhten). Dat maakt het ook overzichtelijk voor anderen en bevordert de kans dat je concrete antwoorden krijgt.

- MPPT: Naast de noodzakelijke technische positionering m.b.v. de Victron MPPT calculator, zijn in er in de recente discussie in dit topic nog andere overwegingen naar voren gekomen wat betreft de keuze type MPPT.

- Kabels: Bepaal de maximaal nominale stroom (wat het systeem _kan_ generen) van net+pv+ess en pas de technische installatie (automaten, aardlek, alamats, schakelaars) daarop aan. In een standaard woning blijf je onder de 40A, mocht dat anders worden moet je rem automaten toepassen of naar >63A upgraden. Kabel dimensionering is dan verwachte nominale stroom * kabellengte = vereiste diameter.

• Q
Zou het hier beleid mogen zijn dat AI content of verwijzingen naar AI content niet is toegestaan?
We hebben het hier over serieuze materie met fysieke risico’s zoals brand en elektrocutie. Wat mij betreft hoort AI mijlen ver weg te blijven van dit topic. 🤷‍♀️🌷

• Stufipower
  • Niet online
Wat mij betreft mogen die lange AI gegenereerde posts in ieder geval weggegooid worden. Ze nemen tijd in voordat je ‘t doorhebt en dan moet je lang scrollen om weer bij een echte post uit te komen.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 23:09
Als het niet op mijn scherm past, dan scroll ik er iig voorbij...

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Q schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:42:
Zou het hier beleid mogen zijn dat AI content of verwijzingen naar AI content niet is toegestaan?
We hebben het hier over serieuze materie met fysieke risico’s zoals brand en elektrocutie. Wat mij betreft hoort AI mijlen ver weg te blijven van dit topic. 🤷‍♀️🌷
Ik vind dat jullie best flauw doen. Ik ben het eens dat ik de post eerst had moeten doornemen en wat vragen concreet had moeten maken maar de reden dat hij zo lang is:
1) Juist omdat het serieuze materie is
2) Ik mijn geld maar 1x kan uitgeven (het is een serieuze investering)
3) Iedere installateur zijn eigen voorkeur heeft wat 'hun' het beste uitkomt qua marge

Had ik gehoopt dat ik niet afgefakkeld zou worden. Point taken, mijn excuses maar als er nog meerdere zijn die met een goede kop koffie mijn goedbedoelde post willen doornemen zou ik dat erg waarderen.
V_ger schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:57:
Als het niet op mijn scherm past, dan scroll ik er iig voorbij...
Ik probeer hem compact te maken (en zelf te typen);

Ik wil graag van het gas af, maar moet daarvoor een aantal stappen doorlopen, 1 daarvan is de meterkast aan laten passen en kort daarna komt een Victron systeem. Mocht het mogelijk zijn zou ik graag lokaal laden, evt het overschot verhandelen maar zeker niets terugleveren dus het EMS zou dan mijn SolarEdge moeten knijpen of uitzetten. Eventueel kan ik dit ook zelf met Node-Red.

Dus zijn er op korte termijn 2 vragen:
Hoe zouden jullie de bestaande SolarEdge SE7K integreren en eventueel curtailen?

Is mijn aanname correct dat het er (ongeveer) zou uit zou komen te zien:
3x25A in -> Hoofdzekering 25A dan naar omschakelkast -> dan via de daarin aangebrachte REM schakelaars terug naar de 3 fases van mijn 'hoofd' meterkast?

[ Voor 41% gewijzigd door gvdh81 op 13-07-2026 17:07 ]

• V_ger
gvdh81 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:00:
[...]

Ik vind dat jullie best flauw doen. Ik ben het eens dat ik de post eerst had moeten doornemen en wat vragen concreet had moeten maken maar de reden dat hij zo lang is:
1) Juist omdat het serieuze materie is
2) Ik mijn geld maar 1x kan uitgeven (het is een serieuze investering)
3) Iedere installateur zijn eigen voorkeur heeft wat 'hun' het beste uitkomt qua marge

Had ik gehoopt dat ik niet afgefakkeld zou worden. Point taken, mijn excuses maar als er nog meerdere zijn die met een goede kop koffie mijn goedbedoelde post willen doornemen zou ik dat erg waarderen.

[...]

Ik probeer hem compact te maken (en zelf te typen);

Ik wil graag van het gas af, maar moet daarvoor een aantal stappen doorlopen, 1 daarvan is de meterkast aan laten passen en kort daarna komt een Victron systeem. Mocht het mogelijk zijn zou ik graag lokaal laden, evt het overschot verhandelen maar zeker niets terugleveren dus het EMS zou dan mijn SolarEdge moeten knijpen of uitzetten. Eventueel kan ik dit ook zelf met Node-Red.

Dus zijn er op korte termijn 2 vragen:
Hoe zouden jullie de bestaande SolarEdge SE7K integreren en eventueel curtailen?

Is mijn aanname correct dat het er (ongeveer) zou uit zou komen te zien:
3x25A in -> Hoofdzekering 25A dan naar omschakelkast -> dan via de daarin aangebrachte REM schakelaars terug naar de 3 fases van mijn 'hoofd' meterkast?
Voor je SE, modbus/sunspec. Ook direct ondersteund in je Victron. Als je een oude SE hebt wel modbus voor uitlezen en eventueel RRCR op potentiaalvrije contacten voor terug regelen.

Korte vraag. Kort antwoord geen uren gratis uitzoekwerk.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• blaaspijp
Let op wat je wil met de omschakel kast. De meeste werken met 2x input en 1x output.

Dan moet hij de positie volgens mij aanpassen

• Makrolon
Stufipower schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:07:
@Makrolon Misschien is het een idee om 1 omvormer op de AC out te zetten, zolang je onder het totale omvormervermogen blijft van de multi rs? Dan heb je oneindig stroom tijdens stroomuitval.

Ten tweede, zelf zou ik de nucleo ipv de cerbo overwegen als je voor multi rs gaat.

En, is de rs solar variant niet goedkoper omdat btw niet betaald hoeft te worden? Je kan dan kiezen om de mppt gewoon niet te gebruiken.

Als laatst overweeg ik zelf het gebruik van een p1 meter naar modbus converter, omdat ik vd netbeheerder een goede energiemeter heb (dsmr 5) en dat scheelt weer ruimte op de din rail. Misschien is dat ook aantrekkelijker voor je.
Ah ik bedoel de multi rs solar denk ik! Ik wist niet dat er ook een normale multi rs is zonder mppt.

Ik denk dat mijn omvormers te oud zijn om aan de ac in te hangen, dat ze niet terug geregeld kunnen worden met frequentie. Dus daarom mijn oplossing om een set panelen aan de Victron te hangen.

Over die nucleo ga ik eens lezen!

Ik heb veel ruimte in de groepenkast, dus dat is geen probleem. Ik ben niet zo thuis in zelf iets bouwen van een converter dus ik vind het dan makkelijker om gewoon een meter van Victron te pakken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Makrolon
Franciesco schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:41:

Is de meter die jij noemt beter dan de 340 van Victron?

• HRV

HRV

gvdh81 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:58:
Hoi allemaal,

Sorry voor de lange post...
Nogal ja :+
Beoogde eerste Victron-opstelling
Ik denk nu aan:
  • 3× Victron MultiPlus-II 48/6k5/100-50, één per fase
  • Victron Cerbo GX MK2
  • GX Touch 70 - alhoewel ik niet weet of dit gaat werken icm begrenzing van de PV installatie (zie verder)
  • Victron VM-3P75CT als 3-fase energiemeter direct achter de hoofdschakelaar / hoofdzekering
  • 48V lithium accubank, initieel waarschijnlijk 10–15 kWh, maar uitbreidbaar richting 30 kWh
  • DC-verdeling/zekeringen/busbars nog nader te bepalen
  • Home Assistant leest Victron via MQTT/Modbus, maar Victron blijft de controller
Ik neig naar de 48/6k5 in plaats van 48/5000 omdat ik later mogelijk naar 20–30 kWh batterij wil, all-electric wil worden en meer laad-/ontlaadvermogen wil voor winterpiekbuffering en eventueel dynamisch handelen al is dat een plus en geen eis.

Vragen hierover:
  1. Is 3× MultiPlus-II 48/6k5/100-50 logisch bij 3×25A, of is dit overkill?
  2. Zijn er nadelen t.o.v. 3× 48/5000 waar ik rekening mee moet houden, behalve kosten/DC-stromen?
  3. Waar moet ik op letten bij de DC-verdeling als ik uiteindelijk naar 30 kWh wil kunnen groeien?
  4. Welke Lynx-/zekering-/busbar-opzet zouden jullie hierbij adviseren?
10-15kWh gaat waarschijnlijk te weinig zijn voor drie omvormers. Dan heb je het over een enkele accu en drie omvormers die vol vermogen kunnen trekken. Ik zou meteen meer neerzetten.
  1. Ja, is goed voor 3x25, staat overal genoemd in dit topic.
  2. 6k5 is moderner en hij levert ook echt 6500 W. Ook hier is veel over geschreven in dit topic en je kunt de video van Harold Halewijn over deze nieuwe serie er even op nakijken.
  3. Als je de Lynx componenten gaat gebruiken eigenlijk niets. Hooguit heb je een extra power in of power in T-class nodig als je wilt uitbreiden.
  4. Dat hangt helemaal af van de accus die je neemt. Zit daar al een T-class of EF-3 zekering in dan zou ik persoonlijk niet ook nog een Power-In T-class gebruiken maar een gewone Power-in. Hebben de accupakketten geen aparte zekering maar alleen een D Breaker/schakelaar dan weer wel. (en ook als je de zekeirng van de accu niet 100% vertrouwt) Normaal gesproken een Power-In variant, dan een Shunt (niet de lynx) en dan een distributor naar de Multiplussen.
SolarEdge + Victron
Vragen:
  1. Is het realistisch om een oudere SolarEdge SE7K uit 2017 lokaal via Modbus/SunSpec te begrenzen?
  2. Heeft iemand ervaring met SolarEdge-curtailment vanuit Cerbo GX / Node-RED / Venus OS?
  3. Is het beter om SolarEdge-curtailment via SolarEdge-native export control/metering te doen, of juist via Victron-logica?
  4. Hoe voorkom je conflicten als zowel Cerbo als Home Assistant SolarEdge via Modbus willen uitlezen?
  5. Is er een aanbevolen “single source of truth”-architectuur voor SolarEdge → Victron → Home Assistant?
  1. Vraag dit even in het Solaredge topic. Ik denk het wel, zeker als het er eentje zonder schermpje is.
  2. Heb je al in dit topic gezocht? Zie ook het grote Solaredge topic.
  3. Maakt niet uit, maar mijn voorkeur is om Victron controle te geven over nul op de meter of beperkte teruglevering en het dimmen van de Solaredge.
  4. Die voorkom je niet zoals al veel beschreven. Je kunt maar 1 modbus koppeling naar Solaredge gebruiken. HA moet dan gewoon de Cerbo uitlezen.
  5. Zoals ik het zie is Solaredge de waarheid voor wat ie opwekt, Victron voor wat er het net op gaat / afgenomen wordt. En Victron moet je SolarEdge aansturen. HA speelt hier geen rol (anders dan een mooi overziht) tenzij je Victron wilt aansturen.
Voor de bestaande SolarEdge SE7K is dit volgens mij complexer: die moet dan AC-coupled in een Victron-microgrid kunnen werken, inclusief frequency shifting / anti-islanding / compatibiliteit.

Vragen:
  1. Is het realistisch om de bestaande SE7K actief te houden bij netuitval in een Victron off-grid/microgrid setup?
  2. Of moet ik voor backup/off-grid vooral rekenen op Victron MPPT-PV en niet op SolarEdge?
  3. Hoe zouden jullie de backup-verdeling ontwerpen bij een 3-fase ESS?
  4. Welke loads zouden jullie wel/niet achter de backup-output zetten?
  1. Ja... heb je al eens in dit topic gezocht????
  2. Nee, zie 1.
  3. Ik zie backup als iets simpels. Ben geen fan van aparte AC-OUT 1 en AC-OUT 2 voor niet essentiele load. Te veel gedoe in de meterkast. Dus als het niet nodig is, gewoon even de vaatwasser niet aan als je op noodstroom zit. Het is dan wel essentieel dat je zorgt dat de melding bij iedereen aankomt.
  4. Dat zou ik alleen af laten hangen van of het kan en of je het makkelijk kunt inrichten. Het gaat ook van je accucapaciteit afhangen. Misschien wil je toch je auto laden in een noodsituatie... kan niet met 10-15kWh, wel met meeeeer capaciteit. Hangt dus erg van je situatie af.
Zo, nu eerst even een hapje doen, dit is een lange post :+

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

HRV schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:13:

Ja... heb je al eens in dit topic gezocht????

Zo, nu eerst even een hapje doen, dit is een lange post :+
Mijn dank is groot, ik zal eens dit gaan doorspitten. Het youtube kanaal van Robbert geeft al veel antwoorden.

• crazymm
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-07 20:57
Wie heeft in regio Den Haag een Victron ESS laten installeren door een bedrijf?

• Franciesco
Makrolon schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:49:
[...]

Is de meter die jij noemt beter dan de 340 van Victron?
De verschillen tussen de diverse energiemeters kun je in Victorn Energiemeter Selectiegids vinden.

• Q
gvdh81 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:00:
[...]

Ik vind dat jullie best flauw doen.
Ik wil even aangeven dat ik niet specifiek op jouw post reageerde. Ik las iets half over output ergens van een AI robot en toen kreeg ik een rood waas voor ogen en poste ik :D

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:22
crazymm schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:57:
Wie heeft in regio Den Haag een Victron ESS laten installeren door een bedrijf?
Ik woon in regio Den Haag, maar mijn leverancier komt vanuit het (verre) oosten van Nederland.

Een mens leert van zijn fouten. Ik heb in mijn leven heel veel geleerd.

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-08 17:11
Daan_96 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:03:
[...]

@DmC1982 Zou je hier nog antwoord op kunnen geven? :)
@Daan_96: Ik laad de accu's met maximaal 16,5 kW. Zo blijf ik mooi onder de grens van mijn 3x25A-aansluiting.

Soms ontladen de accu's met 19 kW; dit gebeurt wanneer ik volop stroom teruglever en de groepen in huis tegelijkertijd nog vermogen vragen. Meer kunnen de 3x 6K5 omvormers niet aan. Over het algemeen ligt het ontlaadvermogen echter tussen de 1 en 8 kW.

[ Voor 4% gewijzigd door DmC1982 op 14-07-2026 14:03 ]

• blaaspijp
Ik heb 64kwh staan met een maximaal vermogen van 1256A. Mijn 3x M-RS kan maximaal 3x100A laden. Dit is ongeveer 0.25C toch heb ik het laden terug gezet van 16kw naar 11kw omwille van de temperatuur ontwikkeling. Het ontladen gebeurt wel op maximaal vermogen omdat de accu hierbij minder warmte ontwikkeling heeft.

• HRV

HRV

Ik moet mijn kabels gaan bestellen voor verbinding tussen MultiRS en Distributor.

Victron handleiding geeft aan dat MINIMAAL 35mm2 voldoende is tot 2 meter. 70mm2 tot 5 meter.
Het gaat in mijn geval om minder dan anderhalve meter. Dus ik zou kiezen voor 35 of 50 wat dan meer dan genoeg is.

Is er iemand die een idee kan geven van de warmteontwikkeling in een 35mm kabel bij maximaal twee meter op een vol werkende MultiRS of 6K5 (denk dat die vergelijkbaar is?)?

• V_ger
HRV schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:41:
Ik moet mijn kabels gaan bestellen voor verbinding tussen MultiRS en Distributor.

Victron handleiding geeft aan dat MINIMAAL 35mm2 voldoende is tot 2 meter. 70mm2 tot 5 meter.
Het gaat in mijn geval om minder dan anderhalve meter. Dus ik zou kiezen voor 35 of 50 wat dan meer dan genoeg is.

Is er iemand die een idee kan geven van de warmteontwikkeling in een 35mm kabel bij maximaal twee meter op een vol werkende MultiRS of 6K5 (denk dat die vergelijkbaar is?)?
Meneer Ohm is daar vrij goed in. Als je hem niet kent, maak eerst even kennis voordat je zelf gaat hobbyen aan een thuisaccu.

• HRV

HRV

V_ger schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:08:
[...]

Meneer Ohm is daar vrij goed in. Als je hem niet kent, maak eerst even kennis voordat je zelf gaat hobbyen aan een thuisaccu.
Wat een conclusie zeg.

Ik ken mijnheer Ohm redelijk goed, maar ik stel gewoon een vraag die je ook kan beantwoorden. En als je geen ervaring hebt met de situatie, reageer dan niet.

• blaaspijp
Ik heb wel wat temperaturen beschikbaar. Zie onderstaande plaatje van de afgelopen dag incl het vermogen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PrHYpsH_fjM3V65ivX_y_QBwoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H59vDXBp26fM8dBwWpCZ3qIU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21olqnqxBxvQxujvvPIQgbWy5Ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJ8VjRLFGHHof4T4jHKsbbKY.jpg?f=fotoalbum_large

• V_ger
HRV schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:22:
[...]

Wat een conclusie zeg.

Ik ken mijnheer Ohm redelijk goed, maar ik stel gewoon een vraag die je ook kan beantwoorden. En als je geen ervaring hebt met de situatie, reageer dan niet.
Dat jij blijkbaar niet bestaande in staat bent om I^2 x R te doen prima. Begin dan niet aan zelf bouwen. Maar don't call me stupid.

• blaaspijp
Nou nou @V_ger het is mooi weer buiten, laten we het hier nu ook gezellig houden. Uiteraard zien de gebruikers die hier al langer zitten veelvuldig de zelfde vragen terug komen, dit is soms wat vermoeiend. Ik vind dat we dat niet geheel kunnen verwijten aan de nieuwe gebruikers, als ik het vermoeiend vind negeer ik het gewoon even en ga ik in de veranda zitten met een koud biertje.

On-topic.

Het is ook erg afhankelijk hoe je alles samen prakt in een gootje en wat je omgevingstemperatuur is. Bij mij zit de sensor op de plek waar 3x een dc kabel door een 10cm goot gaat op het krapste plekje.

• HRV

HRV

Dank je @blaaspijp daar kan ik wat mee.

Heb je in jouw geval met 35, 50, of 70mm2 gewerkt tussen distributor en MultiRS?

• HRV

HRV

V_ger schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:38:
[...]

Dat jij blijkbaar niet bestaande in staat bent om I^2 x R te doen prima. Begin dan niet aan zelf bouwen. Maar don't call me stupid.
Overigens ben ik wel "bestaande" hoor, maak je daar ook maar niet druk over :)

• blaaspijp
Ik heb daar 50mm2 zitten.

• HRV

HRV

Dank je!

• Q
HRV schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:37:
Dank je @blaaspijp daar kan ik wat mee.

Heb je in jouw geval met 35, 50, of 70mm2 gewerkt tussen distributor en MultiRS?
Top, HRV, nu fikt je huis mogelijk af.

In eerste instantie vond ik @V_ger zijn reactie ook wat 'harsh' maar nu kom ik daar op terug.

[ Voor 9% gewijzigd door Q op 14-07-2026 21:35 ]

• HRV

HRV

Leg het eens uit @Q want met deze reactie kan echt helemaal niemand iets.

Een MultiRS kan 100A trekken. Kortstondig kan hij meer leveren, komt neer op 150A voor max 4 minuten (even uit mijn hoofd). Mijn kabel wordt 100-120cm lang.

Leg iedereen nou eens uit waar het probleem dan zit en laat eens zien hoe ongelooflijk goed jullie wel zijn!

• Stufipower
  • Niet online
Het gaat wat veel op de persoon, in plaats van de inhoud. De reacties van @Q en @V_ger zijn m.i. zorgzaam bedoeld, maar komen misschien streng over. Het is weldegelijk belangrijk om de formules te kennen en het voor je eigen situatie in worst case te berekenen en echt te begrijpen hoe en wat, in plaats van af te gaan op een kabeldikte die iemand uit (hopelijk wel accuraat geheugen) op een forum noemt voor een ogenschijnlijk identieke setup.

De multi Rs kan enkele seconden 9 kw (~190 A) maar misschien moet je ook rekening houden met of je toch voor de 6k5 ging? En is het in alle omgevingstemperaturen ook OK?

[ Voor 15% gewijzigd door Stufipower op 14-07-2026 22:06 ]

• HRV

HRV

Dat hoop ik wel ja, dat het zorgzaam bedoeld is, maar zonder uitleg zijn het enkel loze kreten.

Nogmaals, dit is wat in de Victron handleiding staat:
Minimum cross section (mm2) per + and - connection terminal0 - 2 m35 mm 2
2 - 5 m70 mm 2
En in mijn geval gaat het om een nog kortere kabel. Maar als iemand daar nog steeds problemen mee heeft, neem het vooral op met Victron, ik ben er wel even klaar mee!

• Q
HRV schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:51:
Leg het eens uit @Q want met deze reactie kan echt helemaal niemand iets.

Een MultiRS kan 100A trekken. Kortstondig kan hij meer leveren, komt neer op 150A voor max 4 minuten (even uit mijn hoofd). Mijn kabel wordt 100-120cm lang.

Leg iedereen nou eens uit waar het probleem dan zit en laat eens zien hoe ongelooflijk goed jullie wel zijn!
En nog gaan commanderen ook, ja dag. :D

• V_ger
Als je alleen maar kan herhalen wat iets of niemand in een handleiding schrijft of op een forum schrijft, zonder het te begrijpen...dan zou je niet zelf moeten bouwen.
Een handleiding is niet per definitie juist omdat een bedrijf het geschreven heeft he.
Hoeveel jaar heeft het wel niet geduurd voordat Victron met die lynx met T fuses kwam? Tot die tijd waren megas wel goed? Nee, ze liepen hopeloos achter op de ontwikkelingen in batterij land.
En echt, de wet van Ohm is voor dit soort elektronica echt superbelangrijk.
Van bepalen wat de warmteontwikkeling is, tot hoeveel volt je verliest en nog meer.
Dat je de skills hebt om in een online webshop allemaal mooie dure spullen te kopen zegt helemaal niets.
Verder ben ik wel klaar met alles en iedereen die de basis niet eens wil begrijpen.
Want ik heb nog niemand zien posten. Ik heb een kabel van x mm2, dat is zoveel Ohm/meter. Als ik daar 200 A doorheen jas, dan maak ik zoveel watt aan warmte. Dan voer je namelijk een inhoudelijke discussie ipv te vragen welke kabel gebruik jij..

• Kanoet
  • Nu online
Ik snap die negatieve toon niet echt.

We zitten hier toch om elkaar te helpen? Als een user een verkeerde weg in slaat kan je dit onderbouwen, je mond houden of op Facebook kan zitten.

• misja
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:42
ik sluit me graag aan bij Kanoet: ik vind die onvriendelijke posts echt niet kunnen. als je niet op een forum wil zitten omdat anderen je irriteren blijf dan weg of reageer gewoon niet.

• HRV

HRV

Stufipower schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:03:
De multi Rs kan enkele seconden 9 kw (~190 A) maar misschien moet je ook rekening houden met of je toch voor de 6k5 ging? En is het in alle omgevingstemperaturen ook OK?
Dank je. Ik weet inderdaad dat gedurende een paar seconden, 3 of 4 die 190A aangetikt kan worden.

De 6k5 neem ik niet, dat besluit staat al vast. Ik ga voor de MultiRS Solar uitvoering omdat deze stiller is en verder volledig aan de eisen voldoet en ik ook een MPPT nodig heb. Het prijsverschil met de nieuwe non-solar versie is dusdanig klein dat ik toch maar voor alle drie de solar versie heb gekozen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:reageer behulpzaam of reageer niet. Niet op de man, geen steken onder water, gewoon niet.

Wise enough to play the fool

• HRV

HRV

nee, dit is nu klaar

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 15-07-2026 07:34 ]

• Impossibl3
  • Nu online
Hierbij mijn duit in het zakje als ik mijn natuurkunde nog goed heb. De wet van Ohm is het startpunt. Maar voor het bepalen van hoe warm een kabel wordt, is dat niet voldoende. Ohm's wet vertelt je alleen wat de spanningsval of het vermogen is dat in de kabel wordt omgezet in warmte, maar niet wat de temperatuur van die kabel wordt.

Om de temperatuur van de kabel, bij benadering, te bepalen moet je eerst het vermogen (P=I^2×R) weten wat door de kabel gaat. Er is altijd warmte ontwikkeling dus die warmte moet ook weer worden afgevoerd naar de omgeving. Bij een kabel in in een goot, aan de muur of bungelend tussen de accu en MP gebeurt dat via convectie. Pas wanneer de opgewekte warmte in evenwicht is met de afgevoerde warmte, ontstaat er een stabiele temperatuur.

De energiebalans wordt:
I^2 × R₂₀ × [1 + α × (Tc - 20)] = π × d × 1,32 × ((Tc - Tomg)/d)^0,25 × (Tc - Tomg)

Waarbij:
I = stroom (A)
R₂₀ = weerstand van de kabel per meter bij 20°C (Ω/m)
α = temperatuurcoëfficiënt koper ≈ 0,00393 /K
Tc = temperatuur van de geleider (°C)
Tomg = omgevingstemperatuur (°C)
d = diameter van de kabel (m)

Dit is te vereenvoudigen naar:
I^2 × R₂₀ × [1 + α × ΔT] = 1,32 × π × d^0,75 × ΔT^1,25
Met ΔT = Tc - 20 -> Tomg is hierbij aangenomen als 20 graden celsius.

Omdat de weerstand van koper zelf ook weer toeneemt met temperatuur, kan je de kabel temperatuur niet in 1x bepalen. Je zoekt het optimaal evenwicht.

Om het "makkelijk" te houden moet je wel wat uitgangspunten gebruiken in de benadering:
* Kabel (koper) hangt vrij in lucht, horizontale ligging
* Mantel/isolatie buiten beschouwing gelaten qua thermische weerstand (wel als reden om stralingsterm te verwaarlozen)
* Stralingsterm (ε×σ×...) niet meegenomen, omdat een accukabel met mantel in de praktijk nauwelijks warmte kwijtraakt via straling
* R₂₀ volgens IEC 60228 standaardwaarden voor koperen kabels
* Omgevingstemperatuur Tomg = 20°C
* Convectiecoëfficiënt benaderd met de vuistformule voor natuurlijke convectie rond een horizontale cilinder

Je komt dan uit op onderstaande waardes bij 100A
DoorsnededR₂₀Tc (evenwicht)
35 mm²6,68 mm0,524 mΩ/m≈ 46,4 °C
50 mm²7,98 mm0,387 mΩ/m≈ 38,2 °C
70 mm²9,44 mm0,268 mΩ/m≈ 32,0 °C
In de praktijk heb je nog wel wat stralingswarmte (wat minimaal is bij een accu kabel) en zal de temperatuur lager zijn. Maar let op deze versimpeling is een "zwevende" kabel. Als je ze in een goot propt dan is er minder convectie en daarmee weer een hogere temperatuur.

Schiet maar waar ik het mis heb. Moest mijn boeken er weer even bij pakken maar wilde het toch weten.

• Q
@Impossibl3 en welke kabel diameter zou iemand nu moeten nemen volgens jou met een RS 6000/100 ?

• Impossibl3
  • Nu online
Q schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 23:49:
@Impossibl3 en welke kabel diameter zou iemand nu moeten nemen volgens jou met een RS 6000/100 ?
Wat is je nominale en maximale amperage wat je er doorheen gaat jagen? Zolang je binnen de specs blijft van je kabel kan een hoop.

• HRV

HRV

Impossibl3 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 23:39:

Je komt dan uit op onderstaande waardes bij 100A
35 mm²6,68 mm0,524 mΩ/m≈ 46,4 °C
50 mm²7,98 mm0,387 mΩ/m≈ 38,2 °C
70 mm²9,44 mm0,268 mΩ/m≈ 32,0 °C
In de praktijk heb je nog wel wat stralingswarmte (wat minimaal is bij een accu kabel) en zal de temperatuur lager zijn. Maar let op deze versimpeling is een "zwevende" kabel. Als je ze in een goot propt dan is er minder convectie en daarmee weer een hogere temperatuur.

Schiet maar waar ik het mis heb. Moest mijn boeken er weer even bij pakken maar wilde het toch weten.
Dank je @Impossibl3

Dit geeft me een heel mooi objectief uitgangspunt. En het is berekend, dus niemand kan er een probleem mee hebben _/-\o_

• HRV

HRV

Verse vraag van de dag :)

Mijn gehele installatie komt in een grote Rittal VX kast te hangen van 200x160x80. Super veilig er kan niets tegen aan vallen, het geeft ook extra mogelijkheden met afzuiging als het echt mis gaat, maar ondanks de omvang van de kast vergt het wel wat extra aandacht voor goede ventilatie.

Heeft iemand al ervaring met het aansturen van ventilatie van een kast met behulp van de Victron GX IO-Extender 150?
Deze heeft PWM uitgangen waarmee ik het toerental van de ventilatoren zou moeten kunnen regelen op basis van gemeten temperatuur in de kast. Ik kan dus lekker rustig draaien als het niet warm is, wat harder als de temperatuur oploopt en op vol vermogen aansturen als ik echt wil afzuigen in een noodsituatie (CO detectie). Allemaal aan te sturen via Node Red zonder extra modules.

Ik zie online echter alleen maar voorbeelden van mensen die de verlichting in hun camper er mee dimmen...
Sorry, nog even over de hele wet van ohm discussie want er gaan hier nog meer mensen langs komen die dezelfde info nodig hebben. In plaats van "het apparaat kan x A leveren voor y seconden" moet je kijken naar de zekering die deze kabel beveiligt, als er een 200A zekering voor zit moet je zorgen dat de kabel 200A kan hebben.

Met mag uiteraard ook andersom, een zekering nemen die past bij de kabel dikte die je wilt en in de software het vermogen omlaag zetten. Als dat "mis" gaat klapt gewoon je zekering er uit, niks aan de hand mbt veiligheid.

In plaats van zelf rekenen kan je beter een rekentool of tabel (NEN1010 heeft ze als bijlage) nemen voor de maximale stroom door een kabel. Want je moet met veel meer rekening houden dan alleen het aantal ohm. Bijvoorbeeld hoeveel kabels er naast elkaar liggen, of ze vrij in de lucht hangen of in een goot en wat de maximale temperatuur is voor de isolatie.

Dat laatste maakt "heb jij 50mm2 of 70mm2" bijvoorbeeld niet echt vergelijkbaar. Een 50mm2 met XLPE rated voor 125 graden mag heel veel meer stroom hebben dan een 50mm2 met PVC isolatie voor 70 graden.

Victron zegt zelf in de handleidingen van de Multiplus dat je kabels moet gebruiken die rated zijn tot minimaal 90 graden. Geen idee wat ze bij andere producten zeggen.

• Impossibl3
  • Nu online
@NTS helemaal mee eens. Maar een beetje de achtergrond weten waar de waardes uit bijvoorbeeld de NEN1010 vandaan komen kan volgens mij niet kwaat.

Zelfde rekensom maar nu met 150 en 190A door de kabel jagen.

150A:
35 mm²6,68 mm0,524 mΩ/m≈ 74,4 °C
50 mm²7,98 mm0,387 mΩ/m≈ 56,6 °C
70 mm²9,44 mm0,268 mΩ/m≈ 43,8 °C
190A:
35 mm²6,68 mm0,524 mΩ/m≈ 106,0 °C
50 mm²7,98 mm0,387 mΩ/m≈ 76,3 °C
70 mm²9,44 mm0,268 mΩ/m≈ 56,0 °C
Je ziet zeker bij 190A dat 35mm2 echt wel gevaarlijk heet wordt en je inderdaad speciale isolatie moet hebben. En nog maals dit is bij een vrij hangende kabel. In een goot wordt het warmer. Kijk dus goed naar de specs van je kabel.

• HRV

HRV

Helemaal mee eens @NTS en @Impossibl3

Voor de volledigheid, Victron geeft in de handleiding (zowel MultiRS als MultiPlus) aan dat kabels 90 graden of meer aan moeten kunnen.

Die extreem hoge stromen waar we het nu over hebben zijn relatief kort beschikbaar.
  • 3 seconde 9 kW
  • 4 minuten 7 kW
3 seconde is echt kort, valt volgens mij ook binnen de tijd die de mantel van een kabel het tijdens een kortsluiting (de snelste manier om van je kabel een gloeispiraal te maken) tot een bepaalde hogere temperatuur (die verschilt per type mantel/kabel) moet kunnen uithouden.

4 minuten is gewoon best wel lang, te lang, als een kabel boven spec zou worden gebruikt. Lang genoeg om echt impact te hebben. Zeker als die periodes van piekbelasting mekaar relatief snel opvolgen en/of vaak voorkomen.

Bij vele aanbieders is hier helaas weinig van te vinden. Ik heb tijdens mijn voorbereiding bij diverse shops de specs opgevraagd van de kabels die zij als accukabel verkopen. De meeste hebben die wel beschikbaar, maar vermelden de specs helaas niet volledig op hun site.

Er is ook nog zo iets als een dubbele mantel. Als je accus in een kast staan zoals in mijn geval niet verplicht en wellicht overkill, maar als ze in een hoekje in de garage staan waar ze kwetsbaarder zijn zou het wel beter zijn om dubbel geïsoleerde kabel te nemen.

• Impossibl3
  • Nu online
@HRV
Ik zou niet al te moeilijk doen. Het gaat om enkele meters en de 70mm2 pakken. Bijvoorbeeld deze: https://www.correct.nl/products/dgr-accukabel-70-mm2-rood

het verschil, bij deze webshop, is €7,- per meter tov 50mm2 (https://www.correct.nl/products/dgr-accukabel-50-mm2-rood).

Edit:
Of bestel bijvoorbeeld bij https://ekabel24.de/ dat scheelt fors in de prijs per meter waardoor de verzendkosten al snel te verwaarlozen zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Impossibl3 op 15-07-2026 09:43 ]

HRV schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:57:
Die extreem hoge stromen waar we het nu over hebben zijn relatief kort beschikbaar.
OK, maar je moet het dus baseren op de nominale stroom van de zekering, niet wat de omvormer kan leveren. Zo'n zekering kan je kort overbelasten, dat is in tabellen en rekentools voor kabels meegenomen. Dus als je zekering nominaal 200A is en je kabel kan volgens de berekening 200A hebben dan is het niet erg dat je zekering kort ook 250A doorlaat.
Pagina: 1 ... 78 ... 84 Laatste