pgdodopgdo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:10:
Heb je nu wel of geen aardlekschakelaar nodig op ACOut1 van een Multi RS 230V in Nederland?
Het is een vaste installatie, van meterkast naar garage 8m kabel in slagvaste buis, volstaat een B automaat niet? Zelfde vraag voor de ACIn. Net is TN-S stelsel (Nederland)
Uit het Victron RCD certificaat
The Multi RS Solar inverter/charger series are equipped with an integrated Residual Current Monitoring Unit (RCMU) that fulfills IEC 62109-2:2011 requirements. As a result, the inverter is designed to prevent the injection of DC residual currents into the АС mains, ensuring compliance with the standard.
If local installation regulations require an external Residual Current Device (RCD), a separate Type A RCD with a rated residual operating current of 300 mA or higher may be installed at AC input.
Een Type B Automaat is iets anders dan een B Aardlek. (RCD = Aardlek, MCB = Automaat)
Het gaat hier over een Type B aardlek die nodig is bij (mogelijke) DC lekstromen (aka 6mA declaration
). Het statement/certificaat van Victron is dus dat je een type A aardlek mag gebruiken door de reeds ingebouwde RCMU (wees blij, B is duuuur).
Na dit statement geldt lokale wet- en regelgeving, dus Victron zegt A is ok, maar je moet verder zelf uitzoeken hoe en wat je ervoor zet (in NL dus NEN1010). In dit topic is hier al uitvoerig over gesproken, een Type A, 300mA
Selectief (<- sleutelwoord), dus geen "normale" 300mA aardlek. Owja, selectieve aardleks zijn ook duur, selectieve alamats nog duurder

.
Voorbeeld van geschikte Aardlek (dus geen Alamat, moet nog een => B16 achter dus)
https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekschakelaar-4-polig-40a-selectief-300ma-f204s-40-0-3.html
Ik heb selectieve Alamats (met dank aan @
RamonK ) bij VoltKing in DE besteld, een stuk goedkoper dan dat ik in NL kon vinden, zijn slechts bij beperkt aantal shops verkrijgbaar (ABB).
Voor het gevoel

:
Aardlek 30mA : € 35
Aardlek 300mA : € 55
Aardlek 300mA
Selectief : € 121
Aardlek 30mA
Type B : € 236
Uiteraard kun je je installatie ook gewoon YOLO'en en helemaal geen aardlek doen, of zoals sommige omdat ze de nul scheiding niet correct aansluiten de aardlek maar weglaten want dat is allemaal maar gedoe... Maar goed, ik heb een bepaalde mening over veilige installaties, ik merk dat dat in Victron DIY land soms anders is

.
Owja, ga nu niet bezuinigen op deze aardleks met merken zoals EMAT, zie oa het Elektra Huisinstallatie draadje op dit forum. En anders de hilarische plotwist in dit draadje waar ook iemand het gebruik van EMAT verdedigd, waarna de eigenaar reageerde met zijn ervaring van een vonkende EMAT aardlek in z'n installatie (volledige EMAT meterkast). Inmiddels heeft hij deze vervangen door een ABB aardlek, maar er zijn meer "goede" fabrikanten.
https://community.victronenergy.com/t/3-phase-multi-rs-17kw-32kwh-nkon-ess-pro-enschede-netherlands/58400
[
Voor 44% gewijzigd door
DoMoFo op 15-07-2026 18:39
]