Dames en Heren,
Sinds een hele lange tijd weer een keer op t forum. Ik zit namelijk met het volgende.
Begin februari gaan ik en mijn vrouw(en de paarden) emigreren naar het mooie zuid spanje, precies ja waar nu al die ellende is. Maar als het goed is staat alles nog wat wij aangekocht hebben met minimale schade.
Wij hebben en stuk land iets verderop van ons huis (500 meter verderop) waar wij de paarden gaan houden maar daar is nu geen stroom aanwezig. Dus was mijn idee om daar een offgrid opstelling te bouwen die er als volgt uit ziet:
Een aantal eisen aan het systeem waren dat:
- het moet overdag max 3 ventilatoren (125W per stuk) kunnen trekken, om te koelen
- tijdens de ochtend en avond schemering hoeft alleen 1 ventilator aan. savonds staan ze dus uit
- af en toe een dompelpomp van 750W om water over te pompen
- verlichting voor de buitenbak die er komt, zal ook wel rond de 200W max zitten
- Betrouwbaarheid
- mag natuurlijk niet teveel kosten, maar moet wel veilig zijn
Nou had ik het volgende al bedacht.
Nou had ik mij al enigzins ingelezen in victron en pylontech dat dat prima samen ging met een Gx device om gebruik te maken van het BMS. Dan was mijn idee om de us3000C te kopen met een mooie capaciteit van 3.5KWH en 37A continu ontlading voor 37*48 = 1776W aan continu vermogen.
Vervolgend heb ik gerekend met de NOTC waardes van de jinko n type 440WP panelen. Met 3s2P komt er dus onder NOTC test waardes met max temp van 70*C nog steeds max 35A uit (in theorie 35.7, en op 5*C 42.7A) om de battery in +/- 2 Uur volledig op te laden onder de continue 37A charge current van 35A met de 150/35A mppt. Dat "verlies" op de zonnepanelen in lagere temperaturen kan mijn niet zo mega veel interesseren want ik kan het toch niet terug leveren aan het net, en kan mijn batterij ook niet sneller opladen om schade te voorkomen.
3s2P is ook vooral gekozen om de batterij enigzins op te laden op dagen dat de zon wat minder schijnt. Met de "helft"minder zon zou het dus 4 uur duren(wat mij makkelijk haalbaar moet zijn) en met een kwart dus binnen 8 uur(zoveel zonne uren zijn er denk niet maar als het er 6 zouden zijn zit de batterij nog steeds op 75% ervanuitgaande dat hij helemaal leeg is in de ochtend(wat mij sterk lijkt)
Nou zit ik echter met een aantal vragen:
- volstaat het schema of moeten er nog meer schakelaars/sensoren/zekeringen tussen
- In theorie genoeg zonnepalen, maar in de praktijk heb ik geen idee wat die dingen opleveren(zeker in spanje). Ik kan immers niet zonder stroom zitten, dat is absoluut niet de bedoeling
- klopt mijn productkeuze een beetje met de dingen waarvoor ik het wil gebruiken
- zie ik nog wat over het hoofd?
Feedback/informatie wordt zeer gewaardeerd.
Voor jullie informatie. In het dagelijks leven ben ik elektricien dus alles in en na de meterkast heb ik verstand van, echter off grid systemen met batterijen en zonnepanelen kan ik nog wel wat hulp gebruiken.