Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Apollo90 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:11:
[...]

Wat betreft de 100A, helemaal correct, je limiteerd jezelf op 4800W piek als je stapelt. Maar voor mensen die een enkele MP2 5000 of misschien 2x MP2 3000 hebben maakt t wel wat simpeler zo. Zo kun je je opslag vergroten, maar je limiteerd jezelf inderdaad op wat de pylontech kabel aankan.

Maar even voor mijn beeldvorming, als je niet in de buurt komt van 100A hoezo is dit dan niet hoe het moet? Dat plaatje is namelijk conform hun eigen handleiding. zie plaatje
[Afbeelding]

Ik ga er dan wel vanuit dat er netjes een zekering bij de busbar zit.
@Apollo90 @V_ger
Indien je Maus Stixx Pro's in je Pylontechs will plaatsen heb ik al een en ander uitgezocht.

Maus HQ zegt: "To ensure you have the correct amount of potassium inside the battery compartment, you would need to take the internal volume of the Pylontech US 5000, which is approximately 0.0299 cubic meters, and multiply it by ten. This would give you the proper amount of potassium required to adequately suppress potential fire risks within the space.

For this volume, I recommend either:

1 x MAUS Stixx PRO 5 (0.5m³ coverage) for comprehensive protection, or
2 x MAUS Stixx PRO V1 (0.2m³ coverage each) to cover the space effectively.
"

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Apollo90 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:11:
[...]

Wat betreft de 100A, helemaal correct, je limiteerd jezelf op 4800W piek als je stapelt. Maar voor mensen die een enkele MP2 5000 of misschien 2x MP2 3000 hebben maakt t wel wat simpeler zo. Zo kun je je opslag vergroten, maar je limiteerd jezelf inderdaad op wat de pylontech kabel aankan.

Maar even voor mijn beeldvorming, als je niet in de buurt komt van 100A hoezo is dit dan niet hoe het moet? Dat plaatje is namelijk conform hun eigen handleiding. zie plaatje
[Afbeelding]

Ik ga er dan wel vanuit dat er netjes een zekering bij de busbar zit.
Als het mis gaat dan vernietig je mogelijk alle batterijen. Lijkt me verstandiger de mogelijke schade wat te compartimenteren.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo90
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-08 14:46
V_ger schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:13:
[...]

Als je een zekering hebt bij je busbar. En er is iets mis met 1 van je accus waardoor er 3 anderen lekker alles wat ze kunnen gaan dumpen in de ene. Denk je dan dat die zekering bij je busbar daar uberhaupt iets van ziet?

Parallelle accus met een lage interne weerstand moet je serieus nemen. Bij een parallele opstelling (of dat er nu 2, 4 of veel) zijn, moet je elke unit van een geschikte zekering willen voorzien. Als alternatief kan je ook gewoon nergens iets om geven, dan hoeft het niet.
Die zekering bij je busbar gaat er helemaal niks van vinden, dat snap ik. (ookal spreek je de electronen streng toe :+ ) Dat ben ik met je eens.
Het punt dat ik wil maken is dat er alleen dan gigantisch veel onveilige pylontech batterij banken zijn. Zelfs de handleidingen van de Pylontech batterijen zijn dan dus simpelweg incorrect.

Blader hier eens doorheen, ik zie het nergens staan.
John245 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:28:
[...]

Als het mis gaat dan vernietig je mogelijk alle batterijen. Lijkt me verstandiger de mogelijke schade wat te compartimenteren.
100% mee eens.

Dankjullie beiden voor input!

[ Voor 11% gewijzigd door Apollo90 op 09-10-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Apollo90 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:32:
[...]

Die zekering bij je busbar gaat er helemaal niks van vinden, dat snap ik. (ookal spreek je de electronen streng toe :+ ) Dat ben ik met je eens.
Het punt dat ik wil maken is dat er alleen dan gigantisch veel onveilige pylontech batterij banken zijn. Zelfs de handleidingen van de Pylontech batterijen zijn dan dus simpelweg incorrect.

Blader hier eens doorheen, ik zie het nergens staan.

[...]

100% mee eens.

Dankjullie beiden voor input!
Je kan natuurlijk ook per 2 afzekeren. Het is een kwestie van een balans vinden tussen de kosten en de risico's die je wil nemen.

Hier alle 8 batterijen apart afgezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:09

pvg

Apollo90 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:30:
[...]

Hahahah hulde voor je antwoord :P _/-\o_ , wat heb je tegen jou electronen verteld dan? :+ :+
Maar even zonder gekkigheid, Ik snap je volledig hoor wat betreft de zekeringen maar hebben we het echt over hetzelfde? Als ik het puur over de Pylontech batterijen heb (daar wil ik graag mee gaan werken met mijn systeem) dan zie nooit een zekering tussen doorgeluste batterijen zitten. Ik zie het ook niet staan in hun eigen handleiding. Uiteraard wel dat er een degelijke zekering moet zitten naar busbar (Ja de T-class ;) )
Zijn dan dus al deze stacks "onveilig"?
De vraag is of je dat wat Pylontech voorschrijft in de handleiding, veilig genoeg vindt voor jouw situatie. Als jouw accu’s 100m van je huis staan in een schuurtje dat je best wilt opofferen, dan is het risico van 8 packs parallel misschien wel acceptabel…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
pvg schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:50:
[...]

De vraag is of je dat wat Pylontech voorschrijft in de handleiding, veilig genoeg vindt voor jouw situatie. Als jouw accu’s 100m van je huis staan in een schuurtje dat je best wilt opofferen, dan is het risico van 8 packs parallel misschien wel acceptabel…
Daarbij natuurlijk ook rekening houdend met de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:09

pvg

John245 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

Daarbij natuurlijk ook rekening houdend met de buren.
Dat hangt dan weer af van je band met de buren 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo90
Bedankt allen!
Naar aanleiding van alle nieuwe en oudere input heb ik de volgende schets gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PODr-2z2fsSNq7bg7rkQ90dBVPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YhaH7SfXzYZXoctTkHuWRTfN.png?f=fotoalbum_large

Een paar zaken welke ik achterwegen heb gelaten in mijn schets.
  • Aarding
  • Cerbo communicatie
  • Hitte, CO en rook beveiliging in meterkast huis én schuur om het hele Victron systeem uit te schakelen
Even een snelle situatie.
Ik heb een 3x C25A hoofdaansluiting, deze gaat via de hoofdschakelaar direct naar een Hager SFT440 1-0-2 omschakelaar. Zoals je ziet zijn het er 2 zodat ik het hele Victron ESS kan omzeilen (Bypass) in geval van onderhoud/storing (Dit afgekeken van de Victron documentatie).

In de ESS bedrijfsstand stuurt de Hager omschakelaar de stroom naar een Aardlekautomaat B25 300mA dan ±30m 6mm² ymvk naar een werkschakelaar in de schuur en vervolgens naar de AC-in van de Victron.

Vervolgens komt de AC-out eerst weer langs een werkschakelaar, dan een C32A 300mA Aardlekautomaat en dan weer ±30m 6mm² ymvk en dan naar de andere omschakelaar en vervolgens de rest van de meterkast.

Paar zaken waar ik over twijfel:
  • Ik weet dat de B25A Aardlekautomaat niet selectief is met de hoofdautomaat maar ik wil mijn hoofdaansluiting niet "knijpen" naar bijv. 16A, dus het risico dat mijn hoofd automaat klapt samen met mijn B25A aardlekautomaat neem ik voor lief. Misschien soort van selectief dat die met B karakteristiek ietsje eerder afschakelt? 8)7
  • Dan de C32A of Aardlekautomaat. Ik neig naar C32A 300mA omdat de Multiplus 2 bovenop de 25A van de hoofdaansluiting nog eens 17A kan toevoegen, en dat is te veel voor mijn 40A meterkast. Dus vandaar de C32A, maar in principe zou ik niet weten wanneer ik ooit 32A per fase nodig ga hebben. Mijn 6mm² yvmk van schuur naar huis zou ik dan sowieso moeten verzwaren naar 10mm². In de toekomst is er wel het plan om ooit de Victron EV charger toe te voegen als er een EV komt.
  • 1x Lynx power in, zoals je ziet heb ik batterij polen op de grote aansluitingen staan. Kan dit zomaar aangezien er geen isolatie tussen zit. Zijn er lui die het zo wel aangesloten hebben?
  • Anders maak ik er gewoon 2x Lynx van zodat er voldoende isolatie is. Heb deze units nog nooit in reallife gezien.
Wat vinden de tweakers hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:38
John245 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:41:
[...]

Je kan natuurlijk ook per 2 afzekeren. Het is een kwestie van een balans vinden tussen de kosten en de risico's die je wil nemen.
Dit is volgens mij het enige juiste antwoord. Hoeveel risico wil jij nemen tegen dito kosten.

Minimaal risico is alles los afzekeren en maar 1 batterij vervangen.
Beetje risico. Gebundeld afzekeren en de kans dat je niet 1 maar meerdere batterijen moet vervangen.
Meer risico. 1x afzekering voor de busbar en alle batterijen vervangen.

Ga ik er wel van uit dat ze niet in de hens vliegen. Want als je ze ieder voorzich afzekerd maar alsnog stapeld en de onderste vliegt in de fik. Fikt de rest ook af.

[ Voor 12% gewijzigd door Impossibl3 op 09-10-2024 18:32 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:06
Apollo90 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:08:
Bedankt allen!
Naar aanleiding van alle nieuwe en oudere input heb ik de volgende schets gemaakt.
[Afbeelding]

Een paar zaken welke ik achterwegen heb gelaten in mijn schets.
  • Aarding
  • Cerbo communicatie
  • Hitte, CO en rook beveiliging in meterkast huis én schuur om het hele Victron systeem uit te schakelen
Even een snelle situatie.
Ik heb een 3x C25A hoofdaansluiting, deze gaat via de hoofdschakelaar direct naar een Hager SFT440 1-0-2 omschakelaar. Zoals je ziet zijn het er 2 zodat ik het hele Victron ESS kan omzeilen (Bypass) in geval van onderhoud/storing (Dit afgekeken van de Victron documentatie).

In de ESS bedrijfsstand stuurt de Hager omschakelaar de stroom naar een Aardlekautomaat B25 300mA dan ±30m 6mm² ymvk naar een werkschakelaar in de schuur en vervolgens naar de AC-in van de Victron.

Vervolgens komt de AC-out eerst weer langs een werkschakelaar, dan een C32A 300mA Aardlekautomaat en dan weer ±30m 6mm² ymvk en dan naar de andere omschakelaar en vervolgens de rest van de meterkast.

Paar zaken waar ik over twijfel:
  • Ik weet dat de B25A Aardlekautomaat niet selectief is met de hoofdautomaat maar ik wil mijn hoofdaansluiting niet "knijpen" naar bijv. 16A, dus het risico dat mijn hoofd automaat klapt samen met mijn B25A aardlekautomaat neem ik voor lief. Misschien soort van selectief dat die met B karakteristiek ietsje eerder afschakelt? 8)7
  • Dan de C32A of Aardlekautomaat. Ik neig naar C32A 300mA omdat de Multiplus 2 bovenop de 25A van de hoofdaansluiting nog eens 17A kan toevoegen, en dat is te veel voor mijn 40A meterkast. Dus vandaar de C32A, maar in principe zou ik niet weten wanneer ik ooit 32A per fase nodig ga hebben. Mijn 6mm² yvmk van schuur naar huis zou ik dan sowieso moeten verzwaren naar 10mm². In de toekomst is er wel het plan om ooit de Victron EV charger toe te voegen als er een EV komt.
  • 1x Lynx power in, zoals je ziet heb ik batterij polen op de grote aansluitingen staan. Kan dit zomaar aangezien er geen isolatie tussen zit. Zijn er lui die het zo wel aangesloten hebben?
  • Anders maak ik er gewoon 2x Lynx van zodat er voldoende isolatie is. Heb deze units nog nooit in reallife gezien.
Wat vinden de tweakers hiervan?
Ik ben geen fan van zo'n batterij schakelaar op een plek waar alle stroom doorheen komt. Ik heb ze zelf ook, maar 1 per batterij. Dus niet blootgesteld aan de totale stroom.

Idem voor de schakelaars naar je multiplussen. Wanneer ga je die gebruiken? In welk scenario zou je ze aan/uit willen doen?
Als je je MPs uit wil zetten gebruik je de AC schakelaar, gecombineerd met het aan/uit knopje.
En remember 1 uit == alle 3 uit.

Als je je DC bus spanningsloos wil maken, schakel je dus je batterijen uit en je PV uit. Als je dan je MPs met het knopje uitzet trekt je cerbo (aangenomen dat je die voedt vanaf DC) de DC bus spanningsloos.

2 omschakelaars zijn niet nodig. Je hebt er echt maar 1 nodig. Ja ik weet dat het zo in de victron documentatie staat, maar het is echt niet nodig en heeft geen meerwaarde.
AC-in kan je uitschakelen met een gewone automaat of alamat.
Op AC-out kan je dan een omschakelaar gebruiken om te wisselen tussen grid en ac-out.

Ik heb zelf de AC-in afgezekerd met 16A. Dan mis je maar een heel klein beetje wat je MP uberhaupt kan terugleveren.

Op AC out heb ik een B32 automaat. Maar die stroom komt niet meer terug in de meterkast met grid connectie. Alle groepen die noodstroom hebben zitten in hun eigen kast.

Hoe maak je van die mooie plaatjes met dfe componenten erin?

[ Voor 6% gewijzigd door V_ger op 10-10-2024 09:51 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollo90
V_ger schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:48:
[...]

Ik ben geen fan van zo'n batterij schakelaar op een plek waar alle stroom doorheen komt. Ik heb ze zelf ook, maar 1 per batterij. Dus niet blootgesteld aan de totale stroom.

Idem voor de schakelaars naar je multiplussen. Wanneer ga je die gebruiken? In welk scenario zou je ze aan/uit willen doen?
Als je je MPs uit wil zetten gebruik je de AC schakelaar, gecombineerd met het aan/uit knopje.

Als je je DC bus spanningsloos wil maken, schakel je dus je batterijen uit en je PV uit. Als je dan je MPs met het knopje uitzet trekt je cerbo (aangenomen dat je die voedt vanaf DC) de DC bus spanningsloos.

2 omschakelaars zijn niet nodig. Je hebt er echt maar 1 nodig. Ja ik weet dat het zo in de victron documentatie staat, maar het is echt niet nodig en heeft geen meerwaarde.
Op AC-out kan je dan een omschakelaar gebruiken om te wisselen tussen grid en ac-out.

Ik heb zelf de AC-in afgezekerd met 16A. Dan mis je maar een heel klein beetje wat je MP uberhaupt kan terugleveren.

Op AC out heb ik een B32 automaat. Maar die stroom komt niet meer terug in de meterkast met grid connectie. Alle groepen die noodstroom hebben zitten in hun eigen kast.

Waarom ben je geen fan van zo'n batterij schakelaar? Lijkt me juist handig om met één schakelaar de hele batterij af te schakelen. Bij vollast (3x4000W) gaat er zo'n 250A doorheen, en hij mag 300A schakelen. Al denk ik dat ik niet snel daaraan zal komen.

De schakelaars naar de multiplussen, tja dat heb ik ook uit de documentatie gehaald. Wanneer ik het ga gebruiken weet ik nog niet precies :P Lijkt me wel handig.

Voor mij is het geen optie om met 1 omschakelaar te gaan werken. In geval van onderhoud/storing gaat mijn hoofdaansluiting eerst naar de schuur en weer terug. 60m kabel totaal :o

Heb je geen B32 alamat op de AC-out? Waarom de keuze om géén alamat te pakken ipv de automaat? Bij mij gaat ie eerst nog door n grondkabel, lijkt me wel zo veilig voordat er perongeluk een schep in steekt.

Plaatjes heb ik gemaakt met gratis draw.io . Op de victron site kun je mooie plaatjes downloaden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:48:
[...]

@V_ger hoe is jou procedure om die I-0-II schakelaar niet onder load te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Apollo90 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

Waarom ben je geen fan van zo'n batterij schakelaar? Lijkt me juist handig om met één schakelaar de hele batterij af te schakelen. Bij vollast (3x4000W) gaat er zo'n 250A doorheen, en hij mag 300A schakelen. Al denk ik dat ik niet snel daaraan zal komen.

De schakelaars naar de multiplussen, tja dat heb ik ook uit de documentatie gehaald. Wanneer ik het ga gebruiken weet ik nog niet precies :P Lijkt me wel handig.

Voor mij is het geen optie om met 1 omschakelaar te gaan werken. In geval van onderhoud/storing gaat mijn hoofdaansluiting eerst naar de schuur en weer terug. 60m kabel totaal :o

Heb je geen B32 alamat op de AC-out? Waarom de keuze om géén alamat te pakken ipv de automaat? Bij mij gaat ie eerst nog door n grondkabel, lijkt me wel zo veilig voordat er perongeluk een schep in steekt.

Plaatjes heb ik gemaakt met gratis draw.io . Op de victron site kun je mooie plaatjes downloaden ;)
Zoek even in dit topic (of misschien generieke thuisaccu topic, weet ik niet meer) naar smeltende schakelaars. Die (goedkope pruts)dingen zijn gewoon niet geschikt om langdurig hoge vermogens aan te kunnen.

Met 1 omschakelaar kan het nogsteeds. Je hoeft namelijk alleen je AC-out om te schakelen, de AC-in staat gewoon parallel aan je bestaande installatie. Dus in omgeschakelde situatie hoeft de stroom niet heen en weer.

Op mijn AC out heb ik in de meterkast aardleks, dus bij mijn victrons heb ik een normale automaat.
Misschien moet ik ook eens mooie plaatjes maken.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
John245 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

@V_ger hoe is jou procedure om die I-0-II schakelaar niet onder load te schakelen?
Niet.

Ik heb hem nu in bijna 2 jaar 2x gebruikt ofzo.
De 1e keer alle computers uit en daarna zo snel mogelijk om. Toen wist ik ook (nog) niet van de potentiele issues van omschakelen onder load.
De keer daarna heb ik eerst alles uitgezet alvorens om te schakelen. Let wel, ik heb GEEN 3 fase eindgebruikers op de AC-out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Installatie EM24 (Ethernet) energiemeter
Ik ben mij er van bewust dat ik een onveilige situatie heb met betrekking tot de installatie van mijn EM24 (ethernet) energiemeter. (Gezien het een algemeen onderwerp is verwacht ik dat het hier meer op zijn plaats is als in het veiligheids topic.

Ik heb de volgende potentiële issues:
  1. Aandraaimoment EM24 is voor mij onbekend;
  2. Neutrale draad EM24 is niet correct afgezekerd.
Ad 1)
Weet iemand het correcte aandraaimoment

Ad 2)
Volgens de handleiding moet een 315 mA zekering geplaatst worden. Bij voorkeur plaats ik deze in een Hager DIN rail zekeringhouder. Dan zijn er de volgende mogelijkheden.

Hager L501. Deze is alleen geschikt voor DC (=ongeschikt);
Hager LSN401. Hier kan ik geen 315 mA zekeringen voor vinden (=ongeschikt);
Hager LU501. Hier kan ik de volgende zekering voor vinden die aan de specificaties voldoet;
Hager KXB04F5. Hier zijn wel geschikte zekeringen voor maar er is geen aandraaimoment aangegeven voor de KXB04F5 (=ongeschikt).

Er zijn hier meerdere personen die een EM24 hebben gebruikt. Hoe hebben jullie deze aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:29
Ik heb mijn VM-3P75CT hier aangesloten met de Hager LU501 en de zekering bij Reichelt gehaald

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
tinus5 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:09:
Ik heb mijn VM-3P75CT hier aangesloten met de Hager LU501 en de zekering bij Reichelt gehaald
Perfect, Ik neig ook naar de LU501. Echter de EM24 heeft 315 mA nodig en die zijn lastiger verkrijgbaar (staan ook niet in je Reichelt link).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
John245 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:28:
[...]

Perfect, Ik neig ook naar de LU501. Echter de EM24 heeft 315 mA nodig en die zijn lastiger verkrijgbaar (staan ook niet in je Reichelt link).
Die draad gaat natuurlijk geen vermogen door. Dat is (neem ik aan) alleen maar als referentie voor voltage meting en eigen verbruik van de meter.

Zet er voor de gein eens een ampère tang overheen.
Ik heb hier (foutief) gewoon een 0.5mm2 dropveter gebruikt op mijn ET340. Als er iets van kortsluiting is is die draad binnen no time compleet weg.
Dus als je een zekering neemt die net wat lager of hoger is dan die 315 mA boeit dat echt niet zoveel.
De zekering is tenslotte voor de draad, niet voor het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:49:
[...]

Die draad gaat natuurlijk geen vermogen door. Dat is (neem ik aan) alleen maar als referentie voor voltage meting en eigen verbruik van de meter.

Zet er voor de gein eens een ampère tang overheen.
Ik heb hier (foutief) gewoon een 0.5mm2 dropveter gebruikt op mijn ET340. Als er iets van kortsluiting is is die draad binnen no time compleet weg.
Dus als je een zekering neemt die net wat lager of hoger is dan die 315 mA boeit dat echt niet zoveel.
De zekering is tenslotte voor de draad, niet voor het apparaat.
Dat is correct. Er gaat geen vermogen door. Maar ik voldoe graag wel aan de richtlijnen van de fabrikant. Heb even een mail naar Mersen gestuurd om de afmetingen van hun zekering te bevestigen (documentatie en website komen niet met elkaar overeen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 18:58
Weet iemand de aanhaalmomenten van de DC verbindingen van de Pylon accu; zekeringen; busbar; MP enz.? een overzicht daarvan op de eerste pagina/ post is handig.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
natural colour schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:35:
Weet iemand de aanhaalmomenten van de DC verbindingen van de Pylon accu; zekeringen; busbar; MP enz.? een overzicht daarvan op de eerste pagina/ post is handig.
Mee eens. Voor de zekeringen hangt het natuurlijk ook af welke zekeringhouder je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:17
natural colour schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:35:
Indien iemand zo'n overzicht maakt en hier plaatst zal ik een link toevoegen.
Gaarne wel geverifieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:30
Impossibl3 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:26:
[...]

Dit is volgens mij het enige juiste antwoord. Hoeveel risico wil jij nemen tegen dito kosten.

Minimaal risico is alles los afzekeren en maar 1 batterij vervangen.
Beetje risico. Gebundeld afzekeren en de kans dat je niet 1 maar meerdere batterijen moet vervangen.
Meer risico. 1x afzekering voor de busbar en alle batterijen vervangen.

Ga ik er wel van uit dat ze niet in de hens vliegen. Want als je ze ieder voorzich afzekerd maar alsnog stapeld en de onderste vliegt in de fik. Fikt de rest ook af.
In het powerwall zelfbouw topic was er onlangs ook een discussie over fuses, zoek naar eens op T-class of Mega. Een flink deel van de recente discussie is niet echt Victron specifiek en zou op het powerwall topic ook niet misstaan :)
Maar ik snap heel goed dat het hier besproken word, vragen zijn logischerwijs vaak overlappend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:55
Welke meter gebruiken jullie voor het Victron systeem?
Ik heb een DSMR4 meter. Die geeft niet zo vaak updates over de standen dus dat als input gebruiken is niet heel betrouwbaar om 0 op de meter te houden.

Ik wil dus een meter in de groepenkast plaatsen. Ik dacht eerst dat de EM24 de beste optie was. Maar volgens mij is de VM-3P75CT een betere optie. Deze geeft elke 100ms een update en de EM24 om de 600ms!!

Vraag me alleen af, is zo'n CT klem wel betrouwbaar en accuraat? Hoeveel wijkt zoiets af van de werkelijkheid?

Tevens de vraag: waar plaats ik de meter?
De CT klemmen moeten natuurlijk om de fases aanvoer naar de hoofdschakelaar. Maar de meter zelf moet ook op 3 fases. Moet deze dan apart/extra afgezekerd zijn? Of plaats ik deze gewoon achter de hoofdschakelaar? Hoe hebben jullie dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetWorker
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 16:30
Flappie schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:20:
Welke meter gebruiken jullie voor het Victron systeem?
Ik heb een DSMR4 meter. Die geeft niet zo vaak updates over de standen dus dat als input gebruiken is niet heel betrouwbaar om 0 op de meter te houden.

Ik wil dus een meter in de groepenkast plaatsen. Ik dacht eerst dat de EM24 de beste optie was. Maar volgens mij is de VM-3P75CT een betere optie. Deze geeft elke 100ms een update en de EM24 om de 600ms!!

Vraag me alleen af, is zo'n CT klem wel betrouwbaar en accuraat? Hoeveel wijkt zoiets af van de werkelijkheid?

Tevens de vraag: waar plaats ik de meter?
De CT klemmen moeten natuurlijk om de fases aanvoer naar de hoofdschakelaar. Maar de meter zelf moet ook op 3 fases. Moet deze dan apart/extra afgezekerd zijn? Of plaats ik deze gewoon achter de hoofdschakelaar? Hoe hebben jullie dat gedaan?
Ik heb zelf ook de VM-3P75CT energiemeter gebruikt voor zowel het GRID als voor mijn Enphase PV systeem. Aangesloten via VE.Can op de Cerbo GX. Updates zijn inderdaad zeer snel.

Goed dat je deze vraag vooraf stelt! Mijn elektricien moet namelijk nog een keer terugkomen om deze twee meters anders aan te sluiten (inderdaad de voeding ervan). Ze zijn nu aangesloten via de GRID aanvoer (AC-IN) maar dat betekent dus dat als het GRID uitvalt, ze niet meer werken (en dat is onwenselijk). Binnenkort worden ze dus anders aangesloten (op AC-OUT circuit).

CT klemmen zijn zeer betrouwbaar en accuraat! Er zal altijd een zeer kleine afwijking zijn maar geloof me.... dat is waarschijnlijk niet eens te meten. Waarom zou je je daar druk om maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
NetWorker schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:28:
[...]

Ik heb zelf ook de VM-3P75CT energiemeter gebruikt voor zowel het GRID als voor mijn Enphase PV systeem. Aangesloten via VE.Can op de Cerbo GX. Updates zijn inderdaad zeer snel.

Goed dat je deze vraag vooraf stelt! Mijn elektricien moet namelijk nog een keer terugkomen om deze twee meters anders aan te sluiten (inderdaad de voeding ervan). Ze zijn nu aangesloten via de GRID aanvoer (AC-IN) maar dat betekent dus dat als het GRID uitvalt, ze niet meer werken (en dat is onwenselijk). Binnenkort worden ze dus anders aangesloten (op AC-OUT circuit).

CT klemmen zijn zeer betrouwbaar en accuraat! Er zal altijd een zeer kleine afwijking zijn maar geloof me.... dat is waarschijnlijk niet eens te meten. Waarom zou je je daar druk om maken?
Dank, ga ik ook voor de VM-3P75CT.
Hoe heb je deze dan afgezekerd?
Ik zag een tekening dat je met een automaat de N en L1 moet afzekeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WjbovnpTMhWw-dAFoIWmR0lAq0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VY7az6QXJRnlqUORRan3kTi6.png?f=fotoalbum_large

En zijn er toevallig tweakers hier uit de buurt van Oldenzaal/Hengelo/Enschede die een systeem hebben waar ik eens even naar het geluid kan luisteren?
Zit te twijfelen of ik een MP2 5000VA op zolder kan hangen maar ga ik hier last van hebben met het geluid?
Ik zou graag eens zo'n systeem bij een mede-tweaker bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetWorker
Flappie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:28:
[...]

Dank, ga ik ook voor de VM-3P75CT.
Hoe heb je deze dan afgezekerd?
Ik zag een tekening dat je met een automaat de N en L1 moet afzekeren.
[Afbeelding]

En zijn er toevallig tweakers hier uit de buurt van Oldenzaal/Hengelo/Enschede die een systeem hebben waar ik eens even naar het geluid kan luisteren?
Zit te twijfelen of ik een MP2 5000VA op zolder kan hangen maar ga ik hier last van hebben met het geluid?
Ik zou graag eens zo'n systeem bij een mede-tweaker bekijken :)
Ik heb dit met de elektricien bekeken en uiteindelijk besloten ze niet af te zekeren. Het is ook een beetje vreemd dat je alleen de L1 en N zekert terwijl er ook nog spanning op L2 en L3 blijft staan (in een 3 fasen aansluiting, net als op je voorbeeld tekening). Zet er dan een zekering/automaat op alle drie de fasen.

Maar mocht er iemand anders weten waarom ik het wel zou moeten doen, dan houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
NetWorker schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

Ik heb dit met de elektricien bekeken en uiteindelijk besloten ze niet af te zekeren. Het is ook een beetje vreemd dat je alleen de L1 en N zekert terwijl er ook nog spanning op L2 en L3 blijft staan (in een 3 fasen aansluiting, net als op je voorbeeld tekening). Zet er dan een zekering/automaat op alle drie de fasen.

Maar mocht er iemand anders weten waarom ik het wel zou moeten doen, dan houd ik me aanbevolen.
Dit staat netjes uitgelegd in sectie 8.1 (sub sectie Power supply) van de handleiding?

Wel een 0,5A zekering geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
John245 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:50:
[...]

Dit staat netjes uitgelegd in sectie 8.1 (sub sectie Power supply) van de handleiding?

Daar staat alleen een 0,5A zekering in nul.
Waarmee zeker je dan je 3 fases af?

En is het dan de bedoeling dat je een glaszekering houder in je groepenkast stopt? Zoiets (even als voorbeeld, niet dit chinese ding wat voor dv spanning is, neem aan dat ze er ook wel voor ac zijn).
Want automaatjes zijn er niet van 0,5 A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Z5zFaMxqJfC4oGhPLuDLfwqDbQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/87jtKfVbvWNnSwQEGoL7WeuB.webp?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Flappie op 16-10-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Flappie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:16:
[...]

En is het dan de bedoeling dat je een glaszekering houder in je groepenkast stopt? Zoiets (even als voorbeeld, niet dit chinese ding wat voor dv spanning is, neem aan dat ze er ook wel voor ac zijn).
[Afbeelding]
Je kan ok de Hager LU501 gebruiker met https://www.reichelt.com/...r=1&search=F-120KA+0%2C5A

Self-power supply via L1-N dus als je de N onderbreekt gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
John245 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:41:
[...]

Je kan ok de Hager LU501 gebruiker met https://www.reichelt.com/...r=1&search=F-120KA+0%2C5A

Self-power supply via L1-N dus als je de N onderbreekt gaat het goed.
Ik zoek er eigenlijk 1 van Eaton. Ga wel even zoeken of ik een geschikte kan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:22

swat!

computeraar

Flappie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:16:
[...]

[Afbeelding]
In plaats van 'dat Chinese ding' ben ik voor deze gegaan:

Wago 2-draads zekeringsklem - 2002-1611/1000-836

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyPZPvzUGhA9wbaEc5vlKGdoiAQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HOh1EuilzbZFTm1Kl3FbaJdy.webp?f=user_large

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetWorker
John245 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:50:
[...]

Nee ook geen zekering geplaatst in de N. Er staat in de handleiding dat er zelf-voeding is met L1-N maar de L2 en L3 zijn ook aangesloten en ook gevoed. Een schakelaar of stroomonderbreker heeft dan alleen zin als alle drie de fasen worden onderbroken, anders creeer je een schijnveiligheid en denk je dat het apparaat spanningsloos is. Een zekeringhouder hebben we niet bekeken.

Ik zie dat ABB ook 1-polige zekeringhouders heeft. Ik kan de elektricien ook vragen die er nog tussen te zetten volgende maand als die terugkomt. Waarom zou die er trouwens tussen moeten zitten? Enig idee? Wat als deze (zoals nu in mijn geval) niet tussen zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
NetWorker schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Nee ook geen zekering geplaatst in de N. Er staat in de handleiding dat er zelf-voeding is met L1-N maar de L2 en L3 zijn ook aangesloten en ook gevoed. Een schakelaar of stroomonderbreker heeft dan alleen zin als alle drie de fasen worden onderbroken, anders creeer je een schijnveiligheid en denk je dat het apparaat spanningsloos is. Een zekeringhouder hebben we niet bekeken.

Ik zie dat ABB ook 1-polige zekeringhouders heeft. Ik kan de elektricien ook vragen die er nog tussen te zetten volgende maand als die terugkomt. Waarom zou die er trouwens tussen moeten zitten? Enig idee? Wat als deze (zoals nu in mijn geval) niet tussen zit?
Je ben natuurlijk altijd vrij om de handleiding niet te volgen. :)

Die automaten zijn volgens mij minimaal 6A dat is veel hoger dan aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
swat! schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

In plaats van 'dat Chinese ding' ben ik voor deze gegaan:

Wago 2-draads zekeringsklem - 2002-1611/1000-836

[Afbeelding]
Slim, @NetWorker Als je Hager zou willen dan kun je voor de KXB04F5 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:40
NetWorker schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Het gaat er om dat er met L2 en L3 in de meter niets gebeurt, behalve dat de spanning gemeten wordt. Waarschijnlijk ook nog eens galvanisch gescheiden ook. L1 en N wordt de interne voeding van afgetakt zodat dat ding ook z’n werk kan doen. Als je daar bij sluiting 60A door heen drukt (er even van uitgaand dat de Tweakerts in dit topic meer stroombronnen als alleen het net ter beschikking hebben :9 ), wordt het vanzelf een vlammend einde van in ieder geval je gridmeter. Dáárom moet die zekering in de N…

[ Voor 3% gewijzigd door DavidZH op 16-10-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
DavidZH schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:19:
[...]

Het gaat er om dat er met L2 en L3 in de meter niets gebeurt, behalve dat de spanning gemeten wordt. Waarschijnlijk ook nog eens galvanisch gescheiden ook. L1 en N wordt de interne voeding van afgetakt zodat dat ding ook z’n werk kan doen. Als je daar bij sluiting 60A door heen drukt (er even van uitgaand dat de Tweakerts in dit topic meer stroombronnen als alleen het net ter beschikking hebben :9 ), wordt het vanzelf een vlammend einde van in ieder geval je gridmeter. Dáárom moet die zekering in de N…
Inderdaad het begint bij de meter, maar waarschijnlijk brand er wel meer in de kast af. En met een beetje pech je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:28
Mensen ik ga batterijen bestellen. Wil je meeliften: kijk hier

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetWorker
John245 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:21:
[...]

Slim, @NetWorker Als je Hager zou willen dan kun je voor de KXB04F5 gaan.
@John245 I
k zoek iets van ABB. Is dit mogelijk?
ABB Componenten System pro M compact - E 91/32s / Zekeringhouder 1 polig met LED, Glaszekeringhouder

En is dit alleen nodig als je hem gebruikt als netstroommeter (GRID) of ook als je hem gebruikt als PV meter? Het plaatje noemt expliciet netstroommeter. Of beter toch allebei doen - veiligheidshalve?

[ Voor 22% gewijzigd door NetWorker op 18-10-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
NetWorker schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:38:
[...]

@John245 I
k zoek iets van ABB. Is dit mogelijk?
ABB Componenten System pro M compact - E 91/32s / Zekeringhouder 1 polig met LED, Glaszekeringhouder

En is dit alleen nodig als je hem gebruikt als netstroommeter (GRID) of ook als je hem gebruikt als PV meter? Het plaatje noemt expliciet netstroommeter. Of beter toch allebei doen - veiligheidshalve?
Zo'n ABB kan, let wel op de maat van de zekering. Je elektricien heeft waarschijnlijk wel een standaard ABB oplossing.

Voor PV is de voeding op dezelfde wijze, dus ook een zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
DavidZH schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:19:
[...]
Dit dus @NetWorker.

Mocht je geen automaat plaatsen dan zou ik op zijn minst wel de N afzekeren volgens de handleiding.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

Ter info: Vandaag bezig geweest met een paar Dyness DL5.0c batterijen i.c.m. een Cerbo GX.
Daarbij heb je onderstaande (custom) kabel nodig om de can-bus communicatie op gang te krijgen, welke niet is meegeleverd met de batterij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVYVmHgmM7sE8tvUwZJoh0gI_D8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lg0jzsfPPodPeyCLSFmx75jV.png?f=fotoalbum_large

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06:12
Beste,

ik sta op het punt om een Victron thuisbatterij installatie aan te schaffen en hier een EV charger bij te koppelen. Nu weet ik dat de EV charger van Victron niet MID gekeurd is maar de energie meters wel. Mijn vraag, kan ik, en zo ja, hoe, hier MID goedgekeurde rapportages uit exporteren voor declaratie bij de werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:53
bigkevx2 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:04:
Beste,

ik sta op het punt om een Victron thuisbatterij installatie aan te schaffen en hier een EV charger bij te koppelen. Nu weet ik dat de EV charger van Victron niet MID gekeurd is maar de energie meters wel. Mijn vraag, kan ik, en zo ja, hoe, hier MID goedgekeurde rapportages uit exporteren voor declaratie bij de werkgever?
Volgens mij hebben de meeste meters van victron geen MID.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:17
swat! schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:08:
Ter info: Vandaag bezig geweest met een paar Dyness DL5.0c batterijen i.c.m. een Cerbo GX.
Daarbij heb je onderstaande (custom) kabel nodig om de can-bus communicatie op gang te krijgen, welke niet is meegeleverd met de batterij:

[Afbeelding]
Deze is met een stuk UTP en een RJ45 tang toch prima zelf te fabriceren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

SmoothTweaker schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:05:
[...]

Deze is met een stuk UTP en een RJ45 tang toch prima zelf te fabriceren?
Jazeker en ook gelukt. Al zegt Victron altijd: niet zelf je kabels fabriceren..

Maar ik dacht deze info hier te droppen aangezien het niet wijdverspreid is, en er ook niets op de Victron & Dyness pagina over te vinden is.

EV6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Ja Victron verkoopt liever een 20 euro kabel. Plus dat mensen gaan zeuren op forums als hun zelfgemaakte kabel niet werkt. Want dan ligt het altijd aan Victron en nooit aan de belabberde skills van de hobby Bobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:20
(jarig!)
Mogelijk een simpele vraag maar kan niet het antwoord vinden. Binnen de Multiplus lijn zijn er ook kleinere units beschikbaar met 500VA en 800VA

Bijvoorbeeld https://www.bootmania.nl/victron-multiplus-48v-800w

Mist deze versie iets waarvoor het niet geschikt zou zijn voor een thuis batterij in vergelijking met de grotere varianten

https://www.nkon.nl/multiplus-pmp482305010-48v-35a-5176.html

(Op natuurlijk het verschil in vermogen na)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
Ik heb de 48/1200VA gehad bij mijn eerste test setup.

Deed er net zo veel mee als met mijn huidige setup met 5000VA.

Deze kleinere modellen staan wel niet op de lijst van goedgekeurde omvormers, "officieel" mag je dus niet ermee terug leveren en aanmelden via energieleveren is niet mogelijk want komt niet voor in de lijst.
(denk meer dat het een kostentechnisch iets is, laten goedkeuren is niet gratis en kost tijd).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:30
djneo-nl schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:23:
Mogelijk een simpele vraag maar kan niet het antwoord vinden. Binnen de Multiplus lijn zijn er ook kleinere units beschikbaar met 500VA en 800VA

Bijvoorbeeld https://www.bootmania.nl/victron-multiplus-48v-800w

Mist deze versie iets waarvoor het niet geschikt zou zijn voor een thuis batterij in vergelijking met de grotere varianten

https://www.nkon.nl/multiplus-pmp482305010-48v-35a-5176.html

(Op natuurlijk het verschil in vermogen na)
De oudere 12V 500VA modellen boden geen Power Assist (wel Power Control), ik weet niet hoe dat voor de 48v modellen was. Maar als ik in de recente spec-sheets kijk bieden de 500VA modellen ook gewoon de Power Assist functie. Wel even verifiëren voor je een klein model aanschaft.

Zelf heb ik daarom de 800VA genomen i.p.v. de 500VA. Voor mijn toepassing was 500VA voldoende, maar ik wilde wel graag op termijn zoveel mogelijk functionaleit kunnen testen en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 16:42
Even los van bekabeling, zekeringen (daar staan hier genoeg voorbeelden van ;) )
Situatie is verbruik op de meter terug brengen (dus niet handelen etc)
We nemen een accu pack met BMS (die met victron overweg kan, nabij de mp2 )
1x Victron MP2 GX 3000va (komt in de schuur)
1x VM-3P75CT REL200300100 Energy meter (woonhuis bij de meter)

Optioneel maar zover ik zie niet nodig voor de werking: SmartShunt

Zie ik iets cruciaals over het hoofd?
(ja ik weet dat nog een hoop "klein materiaal" bij komt)

Heb een vrij hoog sluip / continu verbruik. Dit continu verbruik is rond de 500 a 600watt.
Daarom geen 5000va model nodig lijkt mij en eventueel breid ik later naar extra mp2 ivm 3 fase

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 11:09

HermanGast

Exige GT3

The-Source schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:43:
Even los van bekabeling, zekeringen (daar staan hier genoeg voorbeelden van ;) )
Situatie is verbruik op de meter terug brengen (dus niet handelen etc)
We nemen een accu pack met BMS (die met victron overweg kan, nabij de mp2 )
1x Victron MP2 GX 3000va (komt in de schuur)
1x VM-3P75CT REL200300100 Energy meter (woonhuis bij de meter)

Optioneel maar zover ik zie niet nodig voor de werking: SmartShunt

Zie ik iets cruciaals over het hoofd?
(ja ik weet dat nog een hoop "klein materiaal" bij komt)

Heb een vrij hoog sluip / continu verbruik. Dit continu verbruik is rond de 500 a 600watt.
Daarom geen 5000va model nodig lijkt mij en eventueel breid ik later naar extra mp2 ivm 3 fase
In theorie is dat genoeg.
Victron mk3-usb maakt het wat makkelijker om in te stellen. ( Hoewel de meningen verdeeld zijn hierover.)
Wellicht een EM24Ethernet ipv VM75CT om de afstand draadloos te overbruggen?
Mppt vanaf de zonnepanelen om dc-ac-dc verliezen te beperken?
Een vorstbeveiliging?
Als je BMS overweg kan met de MP2, dan is een shunt overbodig.

[ Voor 7% gewijzigd door HermanGast op 02-11-2024 07:59 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:20
(jarig!)
HermanGast schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:51:
[...]

In theorie is dat genoeg.
Victron mk3-usb maakt het wat makkelijker om in te stellen. ( Hoewel de meningen verdeeld zijn hierover.)
Wellicht een EM24Ethernet ipv VM75CT om de afstand draadloos te overbruggen?
Mppt vanaf de zonnepanelen om dc-ac-dc verliezen te beperken?
Een vorstbeveiliging?
Als je BMS overweg kan met de MP2, dan is een shunt overbodig.
De Victron mk3-usb zou niet nodig moeten zijn voor de MP2 GX, omdat er een GX module ingebouwd is

Denk dat ik ook voor een Victron MP2 GX 3000va ga inplaats van de kleinere 800W, ik heb het vermogen niet nodig, maar prijs verschil is ~200 euro (met een Mk3 dongle. terwijl de 800W variant maar 9A laad vermogen heeft.

Ik heb een 5kWh accu, dit zou dan meer dan bijna 10 uur duren om te laden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

djneo-nl schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:21:
[...]
De Victron mk3-usb zou niet nodig moeten zijn voor de MP2 GX, omdat er een GX module ingebouwd is

Denk dat ik ook voor een Victron MP2 GX 3000va ga
Dat klopt ongeveer. Je hebt geen Cerbo of Ekrano nodig. Heb zelf een MP2-GX gehad. Eerst een enkele en daarna met 2 gewone MP2’s op 3fase gezet. Strikt genomen kan het ook zonder het USB kabeltje.
Heb je al uitgevonden hoe je de ESS assistent gaat laden in de MP2 GX zonder het kabeltje? De uitleg is hier wel ergens te vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door HermanGast op 02-11-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gunfreak777
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-05 20:16
Dames en Heren,

Sinds een hele lange tijd weer een keer op t forum. Ik zit namelijk met het volgende.
Begin februari gaan ik en mijn vrouw(en de paarden) emigreren naar het mooie zuid spanje, precies ja waar nu al die ellende is. Maar als het goed is staat alles nog wat wij aangekocht hebben met minimale schade.

Wij hebben en stuk land iets verderop van ons huis (500 meter verderop) waar wij de paarden gaan houden maar daar is nu geen stroom aanwezig. Dus was mijn idee om daar een offgrid opstelling te bouwen die er als volgt uit ziet:

Een aantal eisen aan het systeem waren dat:
- het moet overdag max 3 ventilatoren (125W per stuk) kunnen trekken, om te koelen
- tijdens de ochtend en avond schemering hoeft alleen 1 ventilator aan. savonds staan ze dus uit
- af en toe een dompelpomp van 750W om water over te pompen
- verlichting voor de buitenbak die er komt, zal ook wel rond de 200W max zitten
- Betrouwbaarheid
- mag natuurlijk niet teveel kosten, maar moet wel veilig zijn

Nou had ik het volgende al bedacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHhKb_X2ESy1GdyGqfQM0-3WLsQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dlgN7uj4I5B0AIM7E4GRtlCY.png?f=fotoalbum_large

Nou had ik mij al enigzins ingelezen in victron en pylontech dat dat prima samen ging met een Gx device om gebruik te maken van het BMS. Dan was mijn idee om de us3000C te kopen met een mooie capaciteit van 3.5KWH en 37A continu ontlading voor 37*48 = 1776W aan continu vermogen.

Vervolgend heb ik gerekend met de NOTC waardes van de jinko n type 440WP panelen. Met 3s2P komt er dus onder NOTC test waardes met max temp van 70*C nog steeds max 35A uit (in theorie 35.7, en op 5*C 42.7A) om de battery in +/- 2 Uur volledig op te laden onder de continue 37A charge current van 35A met de 150/35A mppt. Dat "verlies" op de zonnepanelen in lagere temperaturen kan mijn niet zo mega veel interesseren want ik kan het toch niet terug leveren aan het net, en kan mijn batterij ook niet sneller opladen om schade te voorkomen.

3s2P is ook vooral gekozen om de batterij enigzins op te laden op dagen dat de zon wat minder schijnt. Met de "helft"minder zon zou het dus 4 uur duren(wat mij makkelijk haalbaar moet zijn) en met een kwart dus binnen 8 uur(zoveel zonne uren zijn er denk niet maar als het er 6 zouden zijn zit de batterij nog steeds op 75% ervanuitgaande dat hij helemaal leeg is in de ochtend(wat mij sterk lijkt)

Nou zit ik echter met een aantal vragen:
- volstaat het schema of moeten er nog meer schakelaars/sensoren/zekeringen tussen
- In theorie genoeg zonnepalen, maar in de praktijk heb ik geen idee wat die dingen opleveren(zeker in spanje). Ik kan immers niet zonder stroom zitten, dat is absoluut niet de bedoeling
- klopt mijn productkeuze een beetje met de dingen waarvoor ik het wil gebruiken
- zie ik nog wat over het hoofd?

Feedback/informatie wordt zeer gewaardeerd.

Voor jullie informatie. In het dagelijks leven ben ik elektricien dus alles in en na de meterkast heb ik verstand van, echter off grid systemen met batterijen en zonnepanelen kan ik nog wel wat hulp gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:38
gunfreak777 schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:26:
Dames en Heren,

Sinds een hele lange tijd weer een keer op t forum. Ik zit namelijk met het volgende.
Begin februari gaan ik en mijn vrouw(en de paarden) emigreren naar het mooie zuid spanje, precies ja waar nu al die ellende is. Maar als het goed is staat alles nog wat wij aangekocht hebben met minimale schade.

Wij hebben en stuk land iets verderop van ons huis (500 meter verderop) waar wij de paarden gaan houden maar daar is nu geen stroom aanwezig. Dus was mijn idee om daar een offgrid opstelling te bouwen die er als volgt uit ziet:

Een aantal eisen aan het systeem waren dat:
- het moet overdag max 3 ventilatoren (125W per stuk) kunnen trekken, om te koelen
- tijdens de ochtend en avond schemering hoeft alleen 1 ventilator aan. savonds staan ze dus uit
- af en toe een dompelpomp van 750W om water over te pompen
- verlichting voor de buitenbak die er komt, zal ook wel rond de 200W max zitten
- Betrouwbaarheid
- mag natuurlijk niet teveel kosten, maar moet wel veilig zijn

Nou had ik het volgende al bedacht.

[Afbeelding]

Nou had ik mij al enigzins ingelezen in victron en pylontech dat dat prima samen ging met een Gx device om gebruik te maken van het BMS. Dan was mijn idee om de us3000C te kopen met een mooie capaciteit van 3.5KWH en 37A continu ontlading voor 37*48 = 1776W aan continu vermogen.

Vervolgend heb ik gerekend met de NOTC waardes van de jinko n type 440WP panelen. Met 3s2P komt er dus onder NOTC test waardes met max temp van 70*C nog steeds max 35A uit (in theorie 35.7, en op 5*C 42.7A) om de battery in +/- 2 Uur volledig op te laden onder de continue 37A charge current van 35A met de 150/35A mppt. Dat "verlies" op de zonnepanelen in lagere temperaturen kan mijn niet zo mega veel interesseren want ik kan het toch niet terug leveren aan het net, en kan mijn batterij ook niet sneller opladen om schade te voorkomen.

3s2P is ook vooral gekozen om de batterij enigzins op te laden op dagen dat de zon wat minder schijnt. Met de "helft"minder zon zou het dus 4 uur duren(wat mij makkelijk haalbaar moet zijn) en met een kwart dus binnen 8 uur(zoveel zonne uren zijn er denk niet maar als het er 6 zouden zijn zit de batterij nog steeds op 75% ervanuitgaande dat hij helemaal leeg is in de ochtend(wat mij sterk lijkt)

Nou zit ik echter met een aantal vragen:
- volstaat het schema of moeten er nog meer schakelaars/sensoren/zekeringen tussen
- In theorie genoeg zonnepalen, maar in de praktijk heb ik geen idee wat die dingen opleveren(zeker in spanje). Ik kan immers niet zonder stroom zitten, dat is absoluut niet de bedoeling
- klopt mijn productkeuze een beetje met de dingen waarvoor ik het wil gebruiken
- zie ik nog wat over het hoofd?

Feedback/informatie wordt zeer gewaardeerd.

Voor jullie informatie. In het dagelijks leven ben ik elektricien dus alles in en na de meterkast heb ik verstand van, echter off grid systemen met batterijen en zonnepanelen kan ik nog wel wat hulp gebruiken.
Een Lynx distributor mis je nog je moet die mppt, mp2 en accu toch aan elkaar knopen. Of doe je dat via en busbar net als je dat voor je aarde doet? Maar waarom gebruik je geen MP2 GX? Dan kan de cerbo achterwegen blijven.

Verder kost de US-5000 ook niet de wereld. Zou voor die variant gaan ipv de US-3000.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobvdW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-09 17:03
Ik heb een soortgelijke setup.
Alleen een MP2 GX zodat er geen aparte Cerbo nodig is. (Nadeel is dat je wat minder interfaces ter beschikking hebt als je de boel wilt uitbreiden met extra sensoren)
Tussen de MPPT en de accu heb ik nog een DC schakelaar zitten om de MPPT spanningsloos te kunnen maken van de accuspanning (voor onderhoud of reset).
Tussen de MP2 en de US-3000 heb ik een zekering zitten van 60A.
En zoals Impossibl3 aangeeft een Lynx Distributor of Power-In voor de 48V aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gunfreak777
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-05 20:16
Impossibl3 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:24:
[...]

Een Lynx distributor mis je nog je moet die mppt, mp2 en accu toch aan elkaar knopen. Of doe je dat via en busbar net als je dat voor je aarde doet? Maar waarom gebruik je geen MP2 GX? Dan kan de cerbo achterwegen blijven.

Verder kost de US-5000 ook niet de wereld. Zou voor die variant gaan ipv de US-3000.
Ik was van plan een busbar te gebruiken, ook omdat het dan net wat makkelijker te zien is dat de - pool van de accu dan ook aan de ground zit. Ipv dat er uit een afgeschermde distributor ergens een dikke aarde kabel komt. Overzichtelijke aarding wordt ik stiekem altijd wel blij van, zeker met loskoppelen is dan snel te zien of je ergens de aarde uit trekt.

De reden waarom ik in eerste instantie niet gekozen had voor een MP2 GX is omdat ik mij afvraag hoe goed de support daarvoor is firmware technisch met het BMS van de pylontech. Ik kon daar vrij weinig over vinden, en de website van victron geeft aan dat het sowieso zou werken met een losse cerbo GX module:
https://www.victronenergy.com/live/battery_compatibility:pylontech_phantom
En hoe goed de firmware support daarvoor blijft omdat het eigenlijk (in mijn opinie) een in elkaar gefrankensteind ding blijft. Zeker omdat je er maar 2 versies van hebt ( de 3000va versie en 5000va versie) en de cerbo op eindeloze victron producten aangesloten kan worden.

De US5000 zou ook in principe mooi zijn maar is al gauw 300 Euro duurder, ook wordt de nieuwe US5000C of 1C (nog?) niet ondersteund door victron en de us3000C wel, zie: https://www.victronenergy...ibility:pylontech_phantom
Ook dat voelt niet helemaal snor om een "verouderd" product te kopen in een gloednieuwe opstelling
BobvdW schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:42:
Ik heb een soortgelijke setup.
Alleen een MP2 GX zodat er geen aparte Cerbo nodig is. (Nadeel is dat je wat minder interfaces ter beschikking hebt als je de boel wilt uitbreiden met extra sensoren)
Tussen de MPPT en de accu heb ik nog een DC schakelaar zitten om de MPPT spanningsloos te kunnen maken van de accuspanning (voor onderhoud of reset).
Tussen de MP2 en de US-3000 heb ik een zekering zitten van 60A.
En zoals Impossibl3 aangeeft een Lynx Distributor of Power-In voor de 48V aansluitingen.
Kan je mij een idee geven hoe goed de firmware support is voor de MP 2 GX? Als die namelijk meer dan prima is wil ik namelijk nog wel overstappen naar de MP2 GX, dat scheelt namelijk aanzienlijk in de portemonnee. De DC schakelaar tussen de Accu en de MPPT is inderdaad een goede, die zal ik er nog in werken.

De DC zekering heb ik eigenlijk uitgekozen op de kabel die maar 100A aan kan. De US3000C kan prima even 89A uitgeven voor 1 minuut en zelfs tot 200A tot 15 seconde. Mocht de MP2 falen in het limiteren van de stroom en het BMS in de pylontech de geest geven bestaat er alleen een situatie dat hij serieus teveel stroom kan geven voor een veel te lange tijd. Daar ga ik (misschien wat simpel gedacht) niet van uit. Dus die zekering heb ik er alleen tussen zitten als de bekabeling of de MP2 een keiharde kortsluiting maakt. Of als er een situatie optreed waarbij de + van de accu op het frame komt te staan van de MP2 en dus kortsluiting maakt naar aarde, vandaar die 25mm2 kabel naar aarde vanuit de MP2, had ik hier gelezen: https://www.victronenergy...nd-electrical-safety.html (kopje 7.7)

Algemeen, zit ik een beetje in de richting van mijn berekening van de zonnepanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
HermanGast schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:06:
[...]

Heb je al uitgevonden hoe je de ESS assistent gaat laden in de MP2 GX zonder het kabeltje? De uitleg is hier wel ergens te vinden.
Je kan in VRM de hele VE.Bus System config downloaden (voor alle VE.Bus aangesloten units in een keer), aanpassen in de VE.Bus configurator tool, en weer uploaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
Ben mijn set voor een Victron Multiplus 2 aan het samenstellen.

Even een vraagje daarover. Ik wil een 20A groep in de groepenkast maken met een aardlek automaat.
Ik weet dat zonnepanelen vaak op 300 mA zijn af gezekerd. Moet dat voor een Multiplus 2 ook? Of kan dat gewoon een 30 mA variant zijn?

Officieel moeten zonnepanelen tegenwoordig met een type B automaat zijn afgezekerd ivm DC-stromen. Moet dat voor de Multiplus 2 ook? Hoe hebben jullie dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

gunfreak777 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:35:
[...]
De US5000 zou ook in principe mooi zijn maar is al gauw 300 Euro duurder, ook wordt de nieuwe US5000C of 1C (nog?) niet ondersteund door victron en de us3000C wel, zie: https://www.victronenergy...ibility:pylontech_phantom
Ook dat voelt niet helemaal snor om een "verouderd" product te kopen in een gloednieuwe opstelling
[...]
De 5000-1C werkt exact hetzelfde en helemaal goed met de Victrons als de overige 5000’s. En heeft betere prijs/prestatie dan de kleinere modellen. Ik denk dat je naar een wat oudere webpagina verwijst.
Bij mij werken 2x3000C, 3x5000-1C en 6x5000, 11 stuks totaal prima samen met de MP2’s.

[ Voor 6% gewijzigd door HermanGast op 05-11-2024 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Flappie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:05:
Ben mijn set voor een Victron Multiplus 2 aan het samenstellen.

Even een vraagje daarover. Ik wil een 20A groep in de groepenkast maken met een aardlek automaat.
Ik weet dat zonnepanelen vaak op 300 mA zijn af gezekerd. Moet dat voor een Multiplus 2 ook? Of kan dat gewoon een 30 mA variant zijn?

Officieel moeten zonnepanelen tegenwoordig met een type B automaat zijn afgezekerd ivm DC-stromen. Moet dat voor de Multiplus 2 ook? Hoe hebben jullie dat gedaan?
Mijn MP2 8000’s zitten elk op een enkelfase 20A type B 30mA van ABB en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Hoi Allen,

Ik ben nog aan het puzzelen met de samenstelling van een systeem wat ik wil bouwen. Op dit moment loop ik vast op de shunt.

De basis van mijn opstelling zal zijn dat mijn gehele Electra installatie achter een 3 phase Victron 48/5000 MP2 zal komen te hangen. Met Lynx 1000 M10 busbars of distributor. (Ik zal voldoende afzekeren met T fuse of EU equivalent).

Als batterijen kijk ik naar 4x de Yixiang DIY V2 boxen met Eve MB30 batterijen (en JK BMS V15). Ik weet hiervoor nog op de review van Andy.

Nu mijn vraag.

Moet ik hier nog een shunt aan toevoegen, of niet? Ik lees tegenstrijdige verhalen:

BMS ondersteunt SOC, dus niet nodig/ BMS te onnauwkeurig.
Victron smartshunt? Maar hoe doe ik dan de bekabeling veilig afwerken, gezien de grote van mijn batterij opslag?
Victron Lynx Shunt? Lijkt mij mooiste oplossing/beste weggewerkt, maar hoor verschillende verhalen over de nauwkeurigheid en welke functie heeft het dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:24
SkyFlyer schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:37:
Hoi Allen,

Ik ben nog aan het puzzelen met de samenstelling van een systeem wat ik wil bouwen. Op dit moment loop ik vast op de shunt.

De basis van mijn opstelling zal zijn dat mijn gehele Electra installatie achter een 3 phase Victron 48/5000 MP2 zal komen te hangen. Met Lynx 1000 M10 busbars of distributor. (Ik zal voldoende afzekeren met T fuse of EU equivalent).

Als batterijen kijk ik naar 4x de Yixiang DIY V2 boxen met Eve MB30 batterijen (en JK BMS V15). Ik weet hiervoor nog op de review van Andy.

Nu mijn vraag.

Moet ik hier nog een shunt aan toevoegen, of niet? Ik lees tegenstrijdige verhalen:

BMS ondersteunt SOC, dus niet nodig/ BMS te onnauwkeurig.
Victron smartshunt? Maar hoe doe ik dan de bekabeling veilig afwerken, gezien de grote van mijn batterij opslag?
Victron Lynx Shunt? Lijkt mij mooiste oplossing/beste weggewerkt, maar hoor verschillende verhalen over de nauwkeurigheid en welke functie heeft het dan nog?
Een shunt is niet direct nodig. Je kunt deze functie uit de bms gebruiken.

Elke shunt heeft een bepaalde mate van onnauwkeurigheid.
De Lynx shunt wordt ook door Andy afgeraden. Te duur en mist wat functies tov. de smart shunt.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkyFlyer
Zo, de eerste bestelling is gedaan, gelijk de heftigste;

4x Yixiang DIY V2(.1)
64x Eve MB30 306AH.
1x set wielen 😅

64 kWh voor ongeveer €106/kWh excl omvormers, busbar, kabels, zekeringen en AC aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 17:41
Ik ben ook bezig met het samenstellen van een ESS.
Ik ga ook voor een Victron (Victron Multiplus II GX 48V - 5000VA - 70A)
en twijfel nog tussen de Pylontech (15 batterijen per unit) en de Basen/Green.
De Basen/Green is 51.2V. Dit wil zeggen dat er 16 batterijen inzitten?
Welke heeft jullie voorkeur? Iemand die deze twee accu's heeft kunnen vergelijken? Scheelt aanzienlijk in prijs.

Pylontech 1.129,95 euro
Basen/Green 807 euro

[ Voor 5% gewijzigd door Animal op 12-11-2024 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral2
  • Laatst online: 23:49
Hallo allemaal,
Mooi topic (en gerelateerde victron topics!)!

Ik ben ook aan het orienteren om een Victron met lifepo4 batterijen op te tuigen.

Ben heel blij met de info over zekeringen en heb daar wel een vraagje over:

Als je de battery packs met een class-T zekering beveiligd, is het dan voldoende ombij de multipussen megas te blijven gebruiken, of moeten ook daar class-Ts gebruikt worden?

En gebruiken jullie daar dan "Victron Lynx Class-T Power In" voor (wel prijzig voor 2 zekeringen), of zijn er andere houders van goede kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
Ikzelf ga MP2's met megafuses afzekeren, hier is de kortsluitstroom niet het probleem. Voor de batterijen ga ik voor de Adler EF3 ( https://www.adlerelectric.com/products/detail/264 ) ; Deze passen in de Lynx Power in (aangepast voor zekeringen). Dat scheelt flink in de LYNX

[ Voor 11% gewijzigd door SkyFlyer op 13-11-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:55
Batilan schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:46:
[...]

De oudere 12V 500VA modellen boden geen Power Assist (wel Power Control), ik weet niet hoe dat voor de 48v modellen was. Maar als ik in de recente spec-sheets kijk bieden de 500VA modellen ook gewoon de Power Assist functie. Wel even verifiëren voor je een klein model aanschaft.

Zelf heb ik daarom de 800VA genomen i.p.v. de 500VA. Voor mijn toepassing was 500VA voldoende, maar ik wilde wel graag op termijn zoveel mogelijk functionaleit kunnen testen en gebruiken.
Hier idem met een multiplus 500/12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serienummer
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-08 01:49
Animal schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:43:
Ik ben ook bezig met het samenstellen van een ESS.
Ik ga ook voor een Victron (Victron Multiplus II GX 48V - 5000VA - 70A)
en twijfel nog tussen de Pylontech (15 batterijen per unit) en de Basen/Green.
De Basen/Green is 51.2V. Dit wil zeggen dat er 16 batterijen inzitten?
Welke heeft jullie voorkeur? Iemand die deze twee accu's heeft kunnen vergelijken? Scheelt aanzienlijk in prijs.

Pylontech 1.129,95 euro
Basen/Green 807 euro
Ik maak gebruik van de Basen/Green 51.2V 300ah 15.36KWh Wall. Ik ben er erg tevreden over tot nu toe.
Ik kan alleen niet zeggen of er 16 batterijen in zitten.

Die van mij was een prijs overweging. Maar ik heb wel goed gekeken of het geen "goedkope meuk" is.
Ik hoor steeds meer dat Basen Green een zeer Prima batterijen zijn.

Succes met de keuze. Gaat een mooie tijd tegemoed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral2
SkyFlyer schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:21:
Ikzelf ga MP2's met megafuses afzekeren, hier is de kortsluitstroom niet het probleem. Voor de batterijen ga ik voor de Adler EF3 ( https://www.adlerelectric.com/products/detail/264 ) ; Deze passen in de Lynx Power in (aangepast voor zekeringen). Dat scheelt flink in de LYNX
Je hebt toch gekozen voor yixiang boxen V2. Die hebben toch een circuit breaker van 250A en een ICC van 550V 20kA. Is dat dan niet voldoende afgezekerd? Of moet er toch nog een extra zekering voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyFlyer
mistral2 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:51:
[...]

Je hebt toch gekozen voor yixiang boxen V2. Die hebben toch een circuit breaker van 250A en een ICC van 550V 20kA. Is dat dan niet voldoende afgezekerd? Of moet er toch nog een extra zekering voor?
Voor een cruciaal onderdeel van het veiligheid mechanisme, zet ik liever een smeltzekering in. De zekering in de Yixiang vertrouw ik wel als schakelaar, maar niet als zekering.

YouTube: 160A DC MCCB | BAOYI SGM1-250Z/1300 | MCCB | Lasttrennschalter | Bre...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
SkyFlyer schreef op donderdag 14 november 2024 @ 05:37:
[...]

Voor een cruciaal onderdeel van het veiligheid mechanisme, zet ik liever een smeltzekering in. De zekering in de Yixiang vertrouw ik wel als schakelaar, maar niet als zekering.

YouTube: 160A DC MCCB | BAOYI SGM1-250Z/1300 | MCCB | Lasttrennschalter | Bre...
In er is verder ook geen keurings rapport te vinden van deze automaat dus dat is ook al een No-Go

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistral2
Ik zie weinig shops waar die adlers te koop zijn.

Zijn NH00 zekeringen ook geen alternatief? Die lijken wel wat goedkoper en hebben goede karakteristieken als ik de info goed interpreteer...
https://www.elektrobode.n...3MC4wLjAuMTk3ODgyMTY3NQ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
Ik ben nog geen installatie tegengekomen (online) die mespatronen gebruikt, maar welke patroon houder wilde je deze dan bij gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistral2
welke houder weet ik dan nog niet, ik zag enkele houders, maar ook houders waar er 3 in kunnen.

Dit ziet er wel redleijk uit, hoewel 160A mischien wat te weinig is
https://www.elektramat.nl...8_KIp-uWxG3AaAo7KEALw_wcB

Ik ben geen expert op zekeringen dus ik dacht ik drop het hier maar even om de meningen te peilen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
mistral2 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:09:
Ik zie weinig shops waar die adlers te koop zijn.

Zijn NH00 zekeringen ook geen alternatief? Die lijken wel wat goedkoper en hebben goede karakteristieken als ik de info goed interpreteer...
https://www.elektrobode.n...3MC4wLjAuMTk3ODgyMTY3NQ..
NH zekeringen zijn zeker goed alternatief de NH00 gaan tot 160A en de NH1 gaan tot 250A. Ik gebruik die besteld bij eibabo.nl

Adlers zijn inderdaad meeste ideale maar moeilijk te verkrijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyrus The Virus op 15-11-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Heeft er iemand hier een victron blue smart charger (24/16). Maakt deze veel lawaai? Ik wil deze gebruiken in de meterkast, maar liever niet horen in de slaapkamer namelijk.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistral2
Hm, de NH zekeringhouders voor hoge stromen zijn ook niet goedkoop. Maar hier een voor 3 stuks is wel te doen in vgl met een lynx
https://www.hkelectric.nl...ouder-250a-3p-nh1-4132003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral2
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:37:

Adlers zijn inderdaad meeste ideale maar moeilijk te verkrijgen.
Inderdaad, ik zie alleen maar aanbiedingen voor krimptangen en scheermessen van Adler.
Van de zekeringen alleen maar specsheets.

Het voordeel van Adler tov NHx is wel dat ze met schroefverbindingen vast zitten....

@SkyFlyer, waar heb jij e gevonden en weet je hoeveel ze kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyFlyer
Ik heb ze gevonden bij: https://ecs-online.org/Fu...A-BAUGR-77x22mm::431.html

Maar ik zal ze waarschijnlijk gaan bestellen bij https://lithiumaccus.nl/ . Ik ga de rest van mijn spullen waarschijnlijk bij hun bestellen (zijn zijn officieel dealer, dus kan ook de 10 jaar garantie krijgen) en per mail zijn ze meer dan behulpzaam tot zover om met mij mee te puzzelen. Zijn geven aan dan de EF3 een goede keuze zijn en dat ze nu in gesprek zijn om ze in hun assortiment op te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistral2
SkyFlyer schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:54:
Ik heb ze gevonden bij: https://ecs-online.org/Fu...A-BAUGR-77x22mm::431.html

Maar ik zal ze waarschijnlijk gaan bestellen bij https://lithiumaccus.nl/ . Ik ga de rest van mijn spullen waarschijnlijk bij hun bestellen (zijn zijn officieel dealer, dus kan ook de 10 jaar garantie krijgen) en per mail zijn ze meer dan behulpzaam tot zover om met mij mee te puzzelen. Zijn geven aan dan de EF3 een goede keuze zijn en dat ze nu in gesprek zijn om ze in hun assortiment op te nemen.
Op die link valt de prijs van de Adler wel erg mee. Dan zijn ze toch ook wel inzetbaar voor de MPs? En als ze in de Lynx PowerIn passen, zouden ze toch ook wel in de Distributor passen als je die zou willen toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:43
Ik ben handleiding van Victron voor ESS aan het doornemen.
(https://www.victronenergy...llation_manual-pdf-en.pdf)

Op pagina 7 kom ik dit tegen:
Important: When installing a single-phase ESS in a system with a three-phase connection to the utility grid, make sure you install the ESS on phase one, L1

Daar wordt verder geen reden voor gegeven. Weet iemand waarom het systeem alleen op L1 aangesloten mag worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
mistral2 schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:32:
[...]

Op die link valt de prijs van de Adler wel erg mee. Dan zijn ze toch ook wel inzetbaar voor de MPs? En als ze in de Lynx PowerIn passen, zouden ze toch ook wel in de Distributor passen als je die zou willen toepassen?
Ik zat nog te twijfelen omdat Victron de megafuses aanraadt in de handleiding en de interne weerstand iets lager is, voor zover ik kon vinden; Maar mijn uiteindelijke conclusie was dezelfde als die jij nu maakt, ik ga nu overal voor EF3. Overigens alleen met Lynx Power In, heb het voordeel van de distributor nog niet gezien. (Zeker aangezien ik gebruik ga maken van de SOC van de BMS en dus geen Shunt ga toevoegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral2
SkyFlyer schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:55:
[...]

Ik zat nog te twijfelen omdat Victron de megafuses aanraadt in de handleiding en de interne weerstand iets lager is, voor zover ik kon vinden; Maar mijn uiteindelijke conclusie was dezelfde als die jij nu maakt, ik ga nu overal voor EF3. Overigens alleen met Lynx Power In, heb het voordeel van de distributor nog niet gezien. (Zeker aangezien ik gebruik ga maken van de SOC van de BMS en dus geen Shunt ga toevoegen)
Ik wil hetzelfde doen (geen Shunt), maar is de JK-BMS al zo ver dat hij native Victron ondersteund (en omgekeerd)? Of is daar die extra zuid-afrikaanse driver voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:40
Ik ben enthousiast geworden vanuit dit topic Eenvoudige thuisaccu samenstellen en heb inmiddels 4 stuks 25.6V / 100Ah accu's met BT en ingebouwd BMS , en losse 24 V laders en EcoFlow Powerstream inverters, Middels HA kan ik de BMS statussen uitlezen.

Ben nu toch aan het kijken om een stap verder te gaan ..

Doel is om in gunstige maanden het solar overschot in de accu's te kunnen opslaan en 's nachts gebruiken, een UPS functie te hebben voor koelkast en vriezer en verder vooralsnog hobby :-)

Kan ik een Multiplus II GX 48V - 3000VA - 35A (samen met 1 of meerdere MPPT laders) koppelen aan deze accu's ?

Afgezien van 'klein materiaal en zekeringen etc' ben ik er dan ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyFlyer
mistral2 schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:25:
[...]

Ik wil hetzelfde doen (geen Shunt), maar is de JK-BMS al zo ver dat hij native Victron ondersteund (en omgekeerd)? Of is daar die extra zuid-afrikaanse driver voor nodig?
Zoals je weet is het voor mij ook allemaal nieuwe, maar ik begreep dat je met een Victron Type A (zie hieronder) BMS can kabel direct naar de Cerbo kan verbinden, zonder "Peter Board". (Aldus Andy)

Zowel de Shunt als het BMS gaan uit de pas lopen, alleen bij de Shunt kun je beter gecontroleerd automatisch ijken, als je volledig oplaad (want je in een ESS situatie regelmatig doet, in tegenstelling tot een off grid situatie):

YouTube: SOC Drift of JK-BMS and Victron Smart Shunt after 161 days of no 100...

De kabel kun je overigens ook zelf maken:

https://www.victronenergy...ibility:can-bus_bms-cable

Hoewel andere stellen dat je juist een kabel type B nodig hebt:

https://diysolarforum.com...ron-cerbo-gx-cable.89272/

Ik zal nog even moeten puzzelen op welke pins can H en Can L zit, maar dat zal kwestie zijn van documentatie vergelijken vermoed ik.

Misschien anderen hier ervaring ermee?

Zelf nog even ingedoken;

Volgens de bovenstaande Victron documentatie is het verschil tussen Type A en Type B kabel, waar de GND zit.

Volgens de pin layout van de JK BMS documentatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZDGZXABK6IPDzZVxVbexwLLqaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UI7nxmUq0n3Tse0zgSIq2Tld.jpg?f=fotoalbum_large

Zit de GND op Pin 2 en dus een Type B kabel.

[ Voor 18% gewijzigd door SkyFlyer op 18-11-2024 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 15:05
SkyFlyer schreef op maandag 18 november 2024 @ 06:01:
Volgens de pin layout van de JK BMS documentatie:
[...]
Zit de GND op Pin 2 en dus een Type B kabel.
De pin nummering in de JK documentatie is raar, maar het komt inderdaad overeen met een Type B kabel.
Het werkt trouwens ook zonder GND, dus je kunt zowel een Type A als Type B kabel gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistral2
Adler heeft ook een alternatieve zekering, de EFT. Deze heeft een wat lager breakstroom, 20kA, tov de EF3 (50kA), maar heeft dan ook een veel lager weerstand. De 'Watt loss' voor een 200A EFT zekering is 2.9W, en bij een 200A EF3 zekering is dat 27.5W.
Lijkt me best wel een groot verschil.

Een andere 'lastig' verschil is de grootte van de zekering. De gatafstand voor de EF3 is 49 tot 62 mm en past daardoor in de Lunx. Bij de EFT is het slechts 39 mm dus past niet in een lynx en zou een andere oplossing voor nette koppeling gezicht moeten worden.

EFT specs: https://pt-air.ru/wp-content/uploads/eft-series.pdf
EF3 seocs: https://pt-air.ru/wp-content/uploads/ef3-series.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
hannibal2206 schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:49:
Ik ben enthousiast geworden vanuit dit topic Eenvoudige thuisaccu samenstellen en heb inmiddels 4 stuks 25.6V / 100Ah accu's met BT en ingebouwd BMS , en losse 24 V laders en EcoFlow Powerstream inverters, Middels HA kan ik de BMS statussen uitlezen.

Ben nu toch aan het kijken om een stap verder te gaan ..

Doel is om in gunstige maanden het solar overschot in de accu's te kunnen opslaan en 's nachts gebruiken, een UPS functie te hebben voor koelkast en vriezer en verder vooralsnog hobby :-)

Kan ik een Multiplus II GX 48V - 3000VA - 35A (samen met 1 of meerdere MPPT laders) koppelen aan deze accu's ?

Afgezien van 'klein materiaal en zekeringen etc' ben ik er dan ?
En hoe had je gedacht je 24V accu's aan te sluiten op je 48V omvormer dan?
Als het kant en klare packs zijn met eigen BMS denk ik niet dat die lekker in serie geplaatst kunnen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
V_ger schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:42:
[...]

En hoe had je gedacht je 24V accu's aan te sluiten op je 48V omvormer dan?
Als het kant en klare packs zijn met eigen BMS denk ik niet dat die lekker in serie geplaatst kunnen worden...
Het zijn 24 V accu's met eigen BMS en via BT uitleesbaar; die zet ik nu al per 2 in serie om zo 2 stuks 48V / 100Ah te hebben (die dan parallel staan)

Die kan je dan toch aan de Multiplus hangen ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:17
hannibal2206 schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:30:
[...]

Het zijn 24 V accu's met eigen BMS en via BT uitleesbaar; die zet ik nu al per 2 in serie om zo 2 stuks 48V / 100Ah te hebben (die dan parallel staan)

Die kan je dan toch aan de Multiplus hangen ?
Dat zou inderdaad gewoon moeten lukken. Ik weet alleen niet of je met de Cerbo GX de BMS kan uitlezen om te sturen met de Victron MP.

Andere optie is je vorige set verkopen en een andere 48v accu terugkopen?

[ Voor 7% gewijzigd door SmoothTweaker op 19-11-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
SmoothTweaker schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:38:
[...]

Dat zou inderdaad gewoon moeten lukken. Ik weet alleen niet of je met de Cerbo GX de BMS kan uitlezen om te sturen met de Victron MP.

Andere optie is je vorige set verkopen en een andere 48v accu terugkopen?
Ik begrijp dat de Multiplus GX in dit geval niet direct met de BMS'en kan communiceren.

Kan je in zo'n geval de MP zelf aansturen, om te laden /ontladen bv via HA ?

Naar een andere (wel ondersteunde) accu gaan op een later moment kan zeker, maar wilde eerst zo beginnen mits dat kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 16:47
Hallo allemaal,

Ik heb een hopelijk betere tekening gemaakt van hoe het ongeveer moet worden ben niet zo geweldig met die tekenprogrammas
.
2 zaken waar ik me niet zeker over ben.

1. kan de MPII op deze manier los op een groep en de solaradge omvormer SE3680 zijn eigen groep zo ja kan deze dan op een 16A?
Edit: dom van me natuurlijk kan dat niet anders kan ik amper iets van de apparatuur van stroom voorzien......
Mijn panelen zitten namelijk ook op een 16A wat mij eigenlijk verbaasde.

2. Moet ik meer werkschakelaars plaatsen in dit geval tussen de MP en de omvormer en wellicht ook tussen de batterijen en de MP?

Groen is mijn huidige setup dus gewoon panelen aan de omvormer naar de meterkast met een werkschakelaar er tussen.
Blauw is dan wat er bij komt met de MP en de batterijen.

Omvormer is een SE3680h. Batterij een Basengreen DIY kit met 316ah eve cellen 15kwh batterij.

Heb voor het gemak even aarding weggelaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qk5l90kZzW7ucZV47E5YORWjOJU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Gznk3TfYZCq117rfVox8hIh9.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door toekie op 19-11-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik wil een low-budget DIY thuis accu oplossing gaan opstellen. Dit is op basis van een pylontech US5000 en een eco-flow powerstream, het probleem is alleen dat ik de SOC en andere BMS gegevens niet op afstand in home-assistant kan uitlezen.

Zou ik enkel een Victron Cerbo kunnen aanschaffen die ik enkel en alleen gebruik om mijn BMS uit te lezen via Home-Assistant of werkt dit niet zo makkelijk.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
toekie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:28:
Hallo allemaal,

Ik heb een hopelijk betere tekening gemaakt van hoe het ongeveer moet worden ben niet zo geweldig met die tekenprogrammas
.
2 zaken waar ik me niet zeker over ben.

1. kan de MPII op deze manier los op een groep en de solaradge omvormer SE3680 zijn eigen groep zo ja kan deze dan op een 16A?
Edit: dom van me natuurlijk kan dat niet anders kan ik amper iets van de apparatuur van stroom voorzien......
Mijn panelen zitten namelijk ook op een 16A wat mij eigenlijk verbaasde.

2. Moet ik meer werkschakelaars plaatsen in dit geval tussen de MP en de omvormer en wellicht ook tussen de batterijen en de MP?

Groen is mijn huidige setup dus gewoon panelen aan de omvormer naar de meterkast met een werkschakelaar er tussen.
Blauw is dan wat er bij komt met de MP en de batterijen.

Omvormer is een SE3680h. Batterij een Basengreen DIY kit met 316ah eve cellen 15kwh batterij.

Heb voor het gemak even aarding weggelaten.

[Afbeelding]
Ik snap de DC verbinding tussen SEDG en Victron niet? Of begrijp ik je tekening verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
SkyFlyer schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:48:
[...]

Ik snap de DC verbinding tussen SEDG en Victron niet? Of begrijp ik je tekening verkeerd?
Ik had dat afgekeken van de tekening over de intergratie van victron in een solaraedge systeem van de victron website en deze een beetje aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CxqGXZsYEvrUpr10ef5yn2Bh3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FH6mdhzBZPPFcsIO4lrRI0wW.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij heb ik een denk fout gemaakt idd maar dat was ook mijn eerste vraag of ik de MP op deze manier aan de SE kon aansluiten. De SE heeft namelijk een batterij aansluiting, maar die is natuurlijk voor de SE batterijen van 400v daar kan de MP helemaal niet aan |:( . Ik wilde dat de SE zijn eigen lijn naar de meterkast houdt en dan een losse lijn naar de MP. Dan hoeft er niks aangepast te worden aan het bestaande systeem. Maar volgens mij kan dat helemaal niet en moet de MP er tussen komen. Dan komt de MP na de werkschakelaar en voor de meterkast in de tekening, die meest linkse zwarte lijn. Ga hem als ik thuis ben weer aanpassen!

Dat wordt kabels knippen wat ik eigenlijk wilde voorkomen want dan moet ik de PV groep ook vervangen die is blijkbaar maar 16a in mijn kast.

Dank voor de kritische blik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
De SEDG kan zowel parallel (aparte lijn) als achter de MP aangesloten worden. Dit laatste heeft echter wel risicos, naast eventuele voordelen waar je goed rekening mee moet houden, wil je de apparatuur niet beschadigen. Als je hier niet speciaal mee bezig bent, of het het eenvoudigst om simpelweg een nieuwe kabel vanaf de meterkast alleen voor de Victron te (laten?) plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
SkyFlyer schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:58:
De SEDG kan zowel parallel (aparte lijn) als achter de MP aangesloten worden. Dit laatste heeft echter wel risicos, naast eventuele voordelen waar je goed rekening mee moet houden, wil je de apparatuur niet beschadigen. Als je hier niet speciaal mee bezig bent, of het het eenvoudigst om simpelweg een nieuwe kabel vanaf de meterkast alleen voor de Victron te (laten?) plaatsen.
Ja dat was ook mijn idee, maar ik was even in de war met wat op de Victron site mbt een SE setup. Ik geef de Victron liever zijn eigen lijn dan dat hij die deelt met de SE. Heb de doorgang nog open liggen dus ik kan daar zo een extra kabel naar trekken. Maar dan pas ik mijn tekening aan en dan gaat hij achter de werkschakelaar die na de SE zit naar de AC in van de Victron.
Dan gaat de AC out van de Victron vervolgens naar zijn eigen groep via zijn eigen lijn zoals ik wel al in de tekening heb die zet ik dan op een 32A aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
toekie schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:02:
[...]

Ja dat was ook mijn idee, maar ik was even in de war met wat op de Victron site mbt een SE setup. Ik geef de Victron liever zijn eigen lijn dan dat hij die deelt met de SE. Heb de doorgang nog open liggen dus ik kan daar zo een extra kabel naar trekken. Maar dan pas ik mijn tekening aan en dan gaat hij achter de werkschakelaar die na de SE zit naar de AC in van de Victron.
Dan gaat de AC out van de Victron vervolgens naar zijn eigen groep via zijn eigen lijn zoals ik wel al in de tekening heb die zet ik dan op een 32A aardlekautomaat.
Als je de AC-out gebruikt van de Victron, zet je hier gebruikers groepen op, op de AC-in zet je de netaansluiting.

De SEDG zet je óf tussen de gebruikers groepen, maar dit raad ik je in jouw geval af, want als je dit niet goed doet, beschadig je de apparatuur. Óf je plaatst hem parallel aan de Victron.

Als je dus geen gebruikersgroepen aansluit op de Victron, negeer je de SEDG verder gewoon een sluit je het Net aan op AC-In op de Victron.

Dit moet je *niet* doen vanaf de werkschakelaar, omdat je daarmee, in jouw geval, en zeer brandgevaarlijke situatie laat ontstaan. (200% overbelasting van de groep).

Kun je niet beter een installateur inschakelen, als is het alleen om je installatie te keuren?
Pagina: 1 ... 6 ... 31 Laatste