Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:19
Ik heb al een beetje zitten zoeken, maar kan niet echt een antwoord vinden.

Is er toevallig een lijst met omvormers waarvan bekend is(in praktijk) dat ze frequency shift ondersteunen? 230/400V PVomvormer op de AC-out 1.

Je kunt tegenwoordig 440wp panelen bulk kopen voor echt 50 euro per stuk. Nu is het zo dat ik een boerderij heb gekocht en deze ga moderniseren, verwarmen met LL warmtepompen, alles Rc4,5+ isoleren etc. Bij genoemde boerderij heb ik bijna een hectare grond en dus plek zat voor panelen. Nu kan ik dat allemaal wel aansluiten met losse MPPT's, echter is het veel simpeler om gewoon 2 strings van 20 panelen door een omvormer naar 230/400v te brengen en een kleine 50 meter terug naar de boerderij met YMVK-AS. Eventueel vermogen van de PVomvormer kan terug gebracht worden naar de 1:1 ratio.

En een aantal losse MPPT's is ook veel prijziger dan een 15kva 3 fasen omvormer van Growatt oid. Fronius is ook nog vrij prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Frequency shift werkt alleen off-grid. Dus als je meer installeert dan je aansluiting aankan moet je of DC doen, of iets anders regelen om max PV vermogen te beperken.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
V_ger schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:33:
Frequency shift werkt alleen off-grid. Dus als je meer installeert dan je aansluiting aankan moet je of DC doen, of iets anders regelen om max PV vermogen te beperken.
Het is idd de bedoeling dat bij net-uitval het wel blijft doordraaien. Max vermogen is het probleem niet, dat is zo opgelost.

Ik ga het PV systeem als eerst aanleggen, om nog zoveel mogen terug te verdienen i.v.m. het aflopen van de salderingsregeling. Het ESS gedeelte voeg ik later toe, echter zou het jammer zijn de omvormer binnen 2 jaar te moeten vervangen.

Vandaar de vraag, welke omvormers ondersteunen het in de praktijk? Lijkt niet echt een eenduidige vakterm te zijn die alle fabrikanten in de specsheets opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:03

swat!

computeraar

Doesnotcompute schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:41:
[...]

Het is idd de bedoeling dat bij net-uitval het wel blijft doordraaien. Max vermogen is het probleem niet, dat is zo opgelost.

Ik ga het PV systeem als eerst aanleggen, om nog zoveel mogen terug te verdienen i.v.m. het aflopen van de salderingsregeling. Het ESS gedeelte voeg ik later toe, echter zou het jammer zijn de omvormer binnen 2 jaar te moeten vervangen.

Vandaar de vraag, welke omvormers ondersteunen het in de praktijk? Lijkt niet echt een eenduidige vakterm te zijn die alle fabrikanten in de specsheets opnemen.
Ik kan je vertellen, vanuit de praktijk, dat in ieder geval de SMA's dit ondersteunen.

Hier draaien er meerdere, waarbij ook 2 achter de AC-out van de multi's.
Ik heb voor de zekerheid ook de policy om niet 100% op te laden, mocht het grid wegvallen.

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
swat! schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:34:
[...]

Ik kan je vertellen, vanuit de praktijk, dat in ieder geval de SMA's dit ondersteunen.

Hier draaien er meerdere, waarbij ook 2 achter de AC-out van de multi's.
Ik heb voor de zekerheid ook de policy om niet 100% op te laden, mocht het grid wegvallen.
Heb ook nog wel gespeeld met het idee om een 3f relais te laten afvallen, mocht de SOC boven de 95% komen bijvoorbeeld. Denk dat de BMS dit wel zou kunnen sturen, als failsafe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:29
Doesnotcompute schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:34:
Heb ook nog wel gespeeld met het idee om een 3f relais te laten afvallen, mocht de SOC boven de 95% komen bijvoorbeeld. Denk dat de BMS dit wel zou kunnen sturen, als failsafe.
Je kunt dit ook eens bekijken...
SolarEdge - Power Reduction Control met ESP8266

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
Kan je ook doen met de relais op je Cerbo. Component minder, niet afhenkelijk van WiFi of wat dan ook. Moet je alleen wel een (UTP) kabel extra trekken naar je omvormer.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-10 20:05
SkyFlyer schreef op maandag 18 november 2024 @ 06:01:
[...]

Zoals je weet is het voor mij ook allemaal nieuwe, maar ik begreep dat je met een Victron Type A (zie hieronder) BMS can kabel direct naar de Cerbo kan verbinden, zonder "Peter Board". (Aldus Andy)

Zowel de Shunt als het BMS gaan uit de pas lopen, alleen bij de Shunt kun je beter gecontroleerd automatisch ijken, als je volledig oplaad (want je in een ESS situatie regelmatig doet, in tegenstelling tot een off grid situatie):

YouTube: SOC Drift of JK-BMS and Victron Smart Shunt after 161 days of no 100...

De kabel kun je overigens ook zelf maken:

https://www.victronenergy...ibility:can-bus_bms-cable

Hoewel andere stellen dat je juist een kabel type B nodig hebt:

https://diysolarforum.com...ron-cerbo-gx-cable.89272/

Ik zal nog even moeten puzzelen op welke pins can H en Can L zit, maar dat zal kwestie zijn van documentatie vergelijken vermoed ik.

Misschien anderen hier ervaring ermee?

Zelf nog even ingedoken;

Volgens de bovenstaande Victron documentatie is het verschil tussen Type A en Type B kabel, waar de GND zit.

Volgens de pin layout van de JK BMS documentatie:

[Afbeelding]

Zit de GND op Pin 2 en dus een Type B kabel.
Via Youtube contact met Andy gehad, volgens hem klopt de JK BMS communicatie niet en moet het echt Type A zijn. Overigens geeft ook hij aan dat het feitelijk niet uitmaakt, zolang Can H en Can L maar goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
V_ger schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:17:
Kan je ook doen met de relais op je Cerbo. Component minder, niet afhankelijk van WiFi of wat dan ook. Moet je alleen wel een (UTP) kabel extra trekken naar je omvormer.
Helemaal waar.
Het Relais van de Cerbo kent één optie: Aan of Uit.
Met vier relais (zoals bij de ESP optie) kun je 16 niveau's instellen.
Daarmee kun je het vermogen terug-regelen zonder helemaal uit te schakelen.
Zo kun je het SolarEdge vermogen precies instellen op het actuele huis-verbruik.
Dan blijft de batterij op niveau zonder te gaan "ping-pongen" tussen bijvoorbeeld 90% en 98% of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:26:
[...]

Helemaal waar.
Het Relais van de Cerbo kent één optie: Aan of Uit.
Met vier relais (zoals bij de ESP optie) kun je 16 niveau's instellen.
Daarmee kun je het vermogen terug-regelen zonder helemaal uit te schakelen.
Zo kun je het SolarEdge vermogen precies instellen op het actuele huis-verbruik.
Dan blijft de batterij op niveau zonder te gaan "ping-pongen" tussen bijvoorbeeld 90% en 98% of zoiets.
Cerbo heeft 2 relais. Dus 4 standen. Bijvoorbeeld 0-30-60-100 Of iets in die buurt. Ik gebruik het zelf om mijn SolarEdge terug te regelen bij negatieve prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:40

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vraagje :)

Kan je met enkel een Victron Cerbo GX icm een Multiplus II 48/3000 met home-assistant de Victron volledig aansturen ten aanzien van laden /ontladen en laad /ontlaad vermogen ?

Heb nu een Eco-Flow powerstream opstelling, en heb al een Cerbo GX om de pylontech uit te lezen, maar zit er nu toch aan te denken om gewoon een multi-plus aan te schaffen.

[ Voor 31% gewijzigd door revolution-nl op 30-11-2024 19:59 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06:08

HermanGast

Exige GT3

revolution-nl schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:45:
Vraagje :)

Kan je met enkel een Victron Cerbo GX icm een Multiplus II 48/3000 met home-assistant de Victron volledig aansturen ten aanzien van laden /ontladen en laad /ontlaad vermogen ?

Heb nu een Eco-Flow powerstream opstelling, en heb al een Cerbo GX om de pylontech uit te lezen, maar zit er nu toch aan te denken om gewoon een multi-plus aan te schaffen.
Dat is de meest gebruikelijke setup. MP en een GX device. Plus je bedrading en zekering(en).
Aansturen kan met HA of op tal van andere manieren.

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

HermanGast schreef op zondag 1 december 2024 @ 05:58:
[...]

Dat is de meest gebruikelijke setup. MP en een GX device. Plus je bedrading en zekering(en).
Aansturen kan met HA of op tal van andere manieren.
Dat zou dus ook betekenen dat ik de P1 in mijn HomeWizard kan gebruiken om op basis daarvan de multiplus mijn laad /ontlaadregeling te sturen ?

Dat is super, moet zeggen dat, nu ik met de Cerbos heb gespeeld ook erg enthousiast ben geworden over de software en integratie met HA.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
revolution-nl schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:00:
[...]

Dat zou dus ook betekenen dat ik de P1 in mijn HomeWizard kan gebruiken om op basis daarvan de multiplus mijn laad /ontlaadregeling te sturen ?

Dat is super, moet zeggen dat, nu ik met de Cerbos heb gespeeld ook erg enthousiast ben geworden over de software en integratie met HA.
Zou ik niet doen, kan te traag zijn. De losse meters zijn wel echt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Doesnotcompute schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:13:
[...]

Zou ik niet doen, kan te traag zijn. De losse meters zijn wel echt beter.
Ja dat snap, alleen moet ik dan ook direct naar 3 fase en de insteek was om het budget te houden.

Dat was ook de reden dat ik in eerste instantie op de powerstream was uitgekomen , echter werkt daar mijn laadoplossing niet voor, als ik dan toch al bijna 200 euro voor een lader moet uitgeven kan ik net ze goed voor een multiplus gaan, als deze door de automatiom in HA iets trager reageer op de P1 neem ik dat nu voorlief.

Belangrijkste is dat ik de MP wel volledig kan sturen via HA (zei het met een vertraging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:32
Ga ook voorzichtig beginnen met Victron en heb net mijn EasySolar-II GX 48V/3000VA ontvangen

Voor ik deze definitief ga ophangen en aansluiten zou ik met de interne Cerbo GX willen verbinden.

- Mag je de unit alleen aan de AC in verbinden, zonder accu ? en dan schakelaar op stand 1 zetten ?
- Of mag je alleen de 48 V accu verbinden zonder AC ?

En wordt dan de Cerbo actief ?

Heb al heel veel gelezen maar hier niet iets specifiek over gevonden en wil geen brokken maken .. ;)

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
hannibal2206 schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:33:
Ga ook voorzichtig beginnen met Victron en heb net mijn EasySolar-II GX 48V/3000VA ontvangen

Voor ik deze definitief ga ophangen en aansluiten zou ik met de interne Cerbo GX willen verbinden.

- Mag je de unit alleen aan de AC in verbinden, zonder accu ? en dan schakelaar op stand 1 zetten ?
- Of mag je alleen de 48 V accu verbinden zonder AC ?

En wordt dan de Cerbo actief ?

Heb al heel veel gelezen maar hier niet iets specifiek over gevonden en wil geen brokken maken .. ;)
Liever niet zonder accu. Dat iets kan betekent niet perse dat het een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:50
Mijn Victron systeem is een full backup setup, Grid - Victron - Huis. maar ik zit een beetje met hoe de Victrons los te koppelen als ik wat met de Victrons moet doen, zodat de opstelling weer Grid - Huis is.
Hoe hebben jullie dat opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
Misanthropia schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:31:
Mijn Victron systeem is een full backup setup, Grid - Victron - Huis. maar ik zit een beetje met hoe de Victrons los te koppelen als ik wat met de Victrons moet doen, zodat de opstelling weer Grid - Huis is.
Hoe hebben jullie dat opgelost?
Zoals in de handleiding/standaard schema's staat vermeld. Met een omschakelaar. Om eerlijk te zijn staan er in de handleiding 2, maar je hebt er maar 1 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
V_ger schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:55:
[...]

Zoals in de handleiding/standaard schema's staat vermeld. Met een omschakelaar. Om eerlijk te zijn staan er in de handleiding 2, maar je hebt er maar 1 nodig.
enige suggesties voor schakelaars? Op google zie ik verschillende oplossingen met handmatige en automatische transfer switches, en elke keer lees ik ook weer dat schakelaars niet goed de 3 fases en de N-schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
Een automatische lijkt mij overkill. Het idee is dat je hem omzet als je de firmware gaat updaten of er iets anders aan de hand is. Dan is een handmatige omschakeling prima.
De meeste transferswitches kunnen niet garanderen dat de nul als laatste verbreekt en als eerste weer inschakelt. Dus omschakelen onder last kan je een zwevende nul opleveren en potentieel het loslaten van wat magic smoke..

Als je niet onder last gaat schakelen is een veelgebruikte een Hager SFT-440. In NL beetje boel duur, maar via bijvoorbeeld Amazon te koop voor schappelijkere bedragen.

Als je WEL onder last wil omschakelen zoek dan dit topic door. Er zijn wat Duitse youtubers die er wat aandacht aan hebben besteed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyFlyer
V_ger schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:50:
Een automatische lijkt mij overkill. Het idee is dat je hem omzet als je de firmware gaat updaten of er iets anders aan de hand is. Dan is een handmatige omschakeling prima.
De meeste transferswitches kunnen niet garanderen dat de nul als laatste verbreekt en als eerste weer inschakelt. Dus omschakelen onder last kan je een zwevende nul opleveren en potentieel het loslaten van wat magic smoke..

Als je niet onder last gaat schakelen is een veelgebruikte een Hager SFT-440. In NL beetje boel duur, maar via bijvoorbeeld Amazon te koop voor schappelijkere bedragen.

Als je WEL onder last wil omschakelen zoek dan dit topic door. Er zijn wat Duitse youtubers die er wat aandacht aan hebben besteed.
De bekende automatische schakelaars die veel gebruikt worden (verkocht onder meerdere namen o.a. TOMZN, Taxnele, geya etc etc), zijn vaak doorgemeten en schakelen <20ms. Daarnaast zie je op teardowns dat de contacten een flinke afstand moeten overbruggen in allemaal dezelfde richting. Aangezien ze ook wereldwijd in meerfase systemen worden gebruikt (in de US is elk systeem bijna 2 fase, waar hetzelfde probleem van de zwevende nul kan optreden), en we niet regelmatig horen dat er apparatuur klapt; Ga ik er vanuit dat er in de praktijk geen issue is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:36
Ik ben aan het denken om met een Victron systeem en een zelfbouw/kant en klare batterij aan de slag te gaan. Ondanks dat ik het technische reuzesjiek vind dat er hier systemen met 3 inverters en 40kWh batterijen zijn kom ik in mijn geval financieel het best renderend uit met een omvormertje en een batterij van 5kWh.

De Victron zou dus ook een monofasig modelletje zijn, ik ga voorlopig geen 3 inverters zetten op iedere fase.

De EM24 meter en de Cerbo, “salderen die ook over de fases”? Of is de Cerbo niet in staat om op 0 te gaan op alle fases gecombibeerd door te zien dat er op L1 bv 4000W wordt getrokken en de Victron hangt op L2 om daar dan 4000W op in te duwen?

Anders gezegd: ik wil een batterij systeem dat zoveel mogelijk mijn zelfconsumptie van PV verhoogt (aka op de meter moet het 0 zijn). Gaat de Victron Multiplus II op een fase samen met een Cerbo dit kunnen realiseren op een driefasige aansluiting?

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 07-12-2024 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:03
@HyperBart Ja als je goed is kan je nom instellen voor een 3 fase systeem met maar op 1 fase een victron systeem. Zolang je netmeter maar intern saldeerd.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:37
Impossibl3 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:35:
@HyperBart Ja als je goed is kan je nom instellen voor een 3 fase systeem met maar op 1 fase een victron systeem. Zolang je netmeter maar intern saldeerd.
@HyperBart Ik ben me nu ook nog aan het inlezen, maar je moet de juiste type meter hebben. Een die het totaal rapporteert en niet alleen per fase. ET340 is dan niet geschikt, maar de EM540 wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:55
Of de VM-3P75CT. Die doet het ook.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:36
Beetje lullig, ik heb eigenlijk al 2 meters. De DSMR5 meter, een Eastron SDM630 en daar zou nu dan die Carlo Gavazzi er evt bij.

Kan je die Cerbo ook (zonder rare dingen met Node Red) de registerd van de Eastron laten uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

HyperBart schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:16:
Ik ben aan het denken om met een Victron systeem en een zelfbouw/kant en klare batterij aan de slag te gaan. Ondanks dat ik het technische reuzesjiek vind dat er hier systemen met 3 inverters en 40kWh batterijen zijn kom ik in mijn geval financieel het best renderend uit met een omvormertje en een batterij van 5kWh.

De Victron zou dus ook een monofasig modelletje zijn, ik ga voorlopig geen 3 inverters zetten op iedere fase.

De EM24 meter en de Cerbo, “salderen die ook over de fases”? Of is de Cerbo niet in staat om op 0 te gaan op alle fases gecombibeerd door te zien dat er op L1 bv 4000W wordt getrokken en de Victron hangt op L2 om daar dan 4000W op in te duwen?

Anders gezegd: ik wil een batterij systeem dat zoveel mogelijk mijn zelfconsumptie van PV verhoogt (aka op de meter moet het 0 zijn). Gaat de Victron Multiplus II op een fase samen met een Cerbo dit kunnen realiseren op een driefasige aansluiting?
Ik heb gisteren een soortelijke configuratie in gebruik genomen, ik stuur op de p1 van mijn Homewizard. De 3 fases worden keurig bij elkaar geteld en daar wordt op gestuurd door de Victron.

https://communityarchive....-p1-meter-in-venusos.html

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 08-12-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP68
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-02 23:31
Hallo, ik ben JP, en me aan het inlezen om zelf een home battery systeem te gaan bouwen.
Ik ga nu uit van 3-fase Victron MultiPlus-II 48V/5000VA en 3 Pylontech US5000.

Vraagje wat ik niet direct duidelijk in de manuals zag:
Bij uitval van het net (dus ingang Multiplus) spanningsvrij wil ik graag dat de UPS functie inkomt.
Prima, maar als het net terug komt? Vind er automatisch een synchronisatie plaats en schakelt de Multiplus zonder onderbreking terug naar het net?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
JP68 schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:17:
Prima, maar als het net terug komt? Vind er automatisch een synchronisatie plaats en schakelt de Multiplus zonder onderbreking terug naar het net?
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:54

pvg

Hallo, ik ben JP, en me aan het inlezen om zelf een home battery systeem te gaan bouwen.

Bij uitval van het net (dus ingang Multiplus) spanningsvrij wil ik graag dat de UPS functie inkomt.
Euh… 3x 5kVA MP op 3x 100Ah US5000?
Zoek even uit wat een acceptabele belasting is: 0.2…0.25C wordt meestal aangeraden. Dus 3x US5000 per 5kVA MP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Hallo allemaal, ik ben nu een klein tijdje aan het oriënteren op een thuisaccu. Bij Victron uitgekomen omdat het; modulair is, een "UPS/Noodstroom" functie heeft, ik niet perse afhankelijk ben van dure/duurdere batterijen en volledig zelf de aansturing kan gaan doen (en ze hebben veel producten om bijvoorbeeld nog een keer een MPTT string op het dak te leggen).

Situatie: 24 kWh gebruik per dag in standby, 35 rond een volle dag met auto laden. Dit met 5.400wp aan PV waarvan ik nog zo'n 2300kWh teruglever. De aansluiting is 3 fasen en heb pas de meterkast laten vernieuwen en heb dus ruimte genoeg. Ik maak geen gebruik van een warmtepomp o.i.d. Wel een elektrische oven, Quooker, en een serverrack met een homelab (die vreet het meeste stroom), het is de bedoeling dat naar beneden te gaan brengen.

Nu ben ik ergens geweest en daar geven ze een offerte excl. installatie voor 20 kWh en 3 fases een offerte van 12.000 euro (incl btw).

Ik zie online dat accu's zelf bouwen in een kit veel geschikter is qua prijs. Ik kom dan op 32.2 Kwh. Het in elkaar zetten van die set zou moeten lukken, ook ken ik een elektricien die het voor me wil en kan aansluiten.
Het gaat om dit pakket:
https://zonnepanelensuper...et-14-4kwh-15kva-3-fasen/
Onderdelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
    2x 16kWh LiFePo4 doe-het-zelf accupakket V2 met brandblussysteem
    3x Victron Energy MultiPlus-II 48V/5kVA
    1x Cerbo GX MK2
    1x Energy Meter 3-phase
    2x CAT5e netwerkkabel 0,5m
    1x CAT5e netwerkkabel 2m
    1x Victron Energy VE.CAN kabel type B
    1x Victron Energy MEGA zekeringhouder 6-voudig 250A
    1x Victron Energy busbar 250A, 4-voudig
    1x Victron Energy busbar 250A, 6-voudig
    1x Victron Energy accuschakelaar 275A
    1x Littlefuse MEGA fuse 400A
    2x Littlefuse MEGA fuse 200A
    3m 35mm2 accukabel rood
    3m 35mm2 accukabel zwart
    3m 50mm2 accukabel rood
    3m 50mm2 accukabel zwart
    1m 70mm2 accukabel rood
    12x kabeloog 35mm2/M8
    2x kabeloog 70mm2/M8
    8x kabeloog 50mm2/M8
    2x kabeloog 70mm2/M8
    2x kabeloog 70mm2/M10

De accu's zijn: EVE LiFePO4 314Ah 3.2V accucel MB31
De behuizing een "no name brand" die ik vaker op Youtube voorbij zie komen: https://zonnepanelensuper...elf-48v-accubehuizing-v2/
Deze heeft een brandblussertje waar ik weinig van verwacht maar misschien toch geinig :). Bedoeling is wel op de locatie een blusbal, hittemelder en rookmelder op te hangen!

Nu heb ik hierbij voor zover ik weet nog een extra meter nodig voor 1. de laadpaal, die zou ik voor het accusysteem willen plaatsen, de auto laden met accu is onzin. En een losse meter voor de PV van Solaredge.

Dit is het aansluitschema dat ze erbij hebben staan:
Afbeeldingslocatie: https://zonnepanelensuper.nl/wp-content/uploads/2024/11/victron_ess_set_cerbo_3ph_em_aansluitschema_v1.1.webp

Ziet er "simpel" genoeg uit. Wat kabelafwerkgoten erbij, de 2 extra meters, en in de garage ophangen. Meer is er dan toch niet van? Of zie ik echt hele grote dingen over het hoofd?

Zonnepanelen uitbreiden in de toekomst is wel een wens. Ik kan denk ik naar 12.000wp.

De zelf-maak accu's zouden qua budget vervangen kunnen worden voor 8 X een Dyness B3 3.6kWh Lithium accu. Dan kom ik op 28.8 kWh. Prijs is dan circa 500 euro duurder, maar scheelt de accu's in elkaar zetten. Ik zou ze dan wel met standaard en kabel bestellen. Neemt wel veel meer ruimte in, die zelfbouw kan ik in een serverrack stoppen dat ik nog heb. Linkje naar de accu's: https://zonnepanelensuper...s-b3-3-6kwh-lithium-accu/

[ Voor 12% gewijzigd door Kecin op 10-12-2024 00:56 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mistral2
  • Laatst online: 11:00
@Kecin, ik ga ongeveer hetzelfde bouwen, maar dan met 3 batterijmodules. Als je de berichten in de victron forums leest zijn de mega fuses niet zo geschikt voor dit soort accus. Ik stop er adler zekleringen in, en ik zeker alle victrons apart af an alle accumodules ook.
Ook ga ik dezelfde yixiang kasten (ziojn onderweg uit china) gebruiken die dus zelf al een schakelaar hebben, dus een aparte accuschakelaar lijkt me niet nodig.
In plaats van aparte busbars neem ik 2 lynx power-ins waarin ikde adler zekeringe schroef, en de victrons en batterijen om en om aansluit (in plaats een accu groep en een victron groep zoals in jou tekening).
Oh en voor de veiligheid/zekerheid gooi overal 70mm2 kabel in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

mistral2 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:39:
@Kecin, ik ga ongeveer hetzelfde bouwen, maar dan met 3 batterijmodules. Als je de berichten in de victron forums leest zijn de mega fuses niet zo geschikt voor dit soort accus. Ik stop er adler zekleringen in, en ik zeker alle victrons apart af an alle accumodules ook.
Ook ga ik dezelfde yixiang kasten (ziojn onderweg uit china) gebruiken die dus zelf al een schakelaar hebben, dus een aparte accuschakelaar lijkt me niet nodig.
In plaats van aparte busbars neem ik 2 lynx power-ins waarin ikde adler zekeringe schroef, en de victrons en batterijen om en om aansluit (in plaats een accu groep en een victron groep zoals in jou tekening).
Oh en voor de veiligheid/zekerheid gooi overal 70mm2 kabel in
Hey,

Super nuttig antwoord! Qua zekeringen kan je niet veilig genoeg zitten lijkt me. Hier heb ik dus wat aan. In de eerste offerte stonden inderdaad Lynx Power-Ins. Het lijkt me dus ook beter om die lekker van Victron zelf te nemen. Qua import zit ik een beetje lastig, zou ook graag via China bestellen, maar de Warmtefonds lening is te aantrekkelijk om te laten liggen. Ik stuur je even een DM of je misschien wil delen waar je het allemaal hebt gekocht (of waar je het het beste kan kopen als je dat niet erg vindt).

Wat is de reden overigens om de accu's "om en om" aan te sluiten? Ik begrijp volgens mij niet helemaal wat je daarmee bedoelt, je sluit wel de gehele batterijcase aan op de Lynx toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Kecin op 10-12-2024 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mistral2
Zoiets (heb niet echt een makkelijk tekenprogramma)

code:
1
2
3
4
5
             V1     V2   V3         victron inverters
               |    |    |
            =================       power-in busbar
             |    |     |
            B1    B2    B3           battery packs

Hiemee verminder je de stress op de busbar. B1 stuurt als het ware de stroom naar V1 (en omgekeerd) etc.

[ Voor 6% gewijzigd door mistral2 op 10-12-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Moah, die Lynx zijn geschikt voor 1000A. Die hebben nog geen stress al had je t graag.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mistral2
SkiFan schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:25:
Moah, die Lynx zijn geschikt voor 1000A. Die hebben nog geen stress al had je t graag.
Klopt, maar met losse busbars van 250A is het weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De MultiPlus zit hier op de groep met de boiler, waarbij de boiler en de multi beiden een eigen automaat hebben.

Nu zou ik graag een omschakelautomaat (met slot) willen hebben, zodat ik bij stroom uitval na het uitschakelen van de hoofdautomaat, eenvoudig kan omswitchen naar AC-IN naar AC-OUT1 met als doel om een van de drie fases stroom te geven bij stroomuitval via de multi-plus, zodat ik toch op verschillende plekken in huis stroom heb.

Een fout met de omschakeling waarbij de hoofdschakelaar of de omschakelaar wordt vergeten (vice-versa) zie ik, dit zou ik evt. nog kunnen ondervangen met een plaatsen van een extra slimme schakelaar. Op tussen de omschakeaar en de AC-OUT1

Mis ik iets of zijn er nog betere optie waarbij ik hetzelfde doel behaal.

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 10-12-2024 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyFlyer
Kecin schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:22:
[...]

Hey,

Super nuttig antwoord! Qua zekeringen kan je niet veilig genoeg zitten lijkt me. Hier heb ik dus wat aan. In de eerste offerte stonden inderdaad Lynx Power-Ins. Het lijkt me dus ook beter om die lekker van Victron zelf te nemen. Qua import zit ik een beetje lastig, zou ook graag via China bestellen, maar de Warmtefonds lening is te aantrekkelijk om te laten liggen. Ik stuur je even een DM of je misschien wil delen waar je het allemaal hebt gekocht (of waar je het het beste kan kopen als je dat niet erg vindt).

Wat is de reden overigens om de accu's "om en om" aan te sluiten? Ik begrijp volgens mij niet helemaal wat je daarmee bedoelt, je sluit wel de gehele batterijcase aan op de Lynx toch?
Mistral en ikzelf zijn beide bezig met een soortgelijke setup, met maar kleine accent verschillen. ( @mistral2 mijn Yixiang boxen zijn in het DC in EU inmiddels :D ). Voor de megafuses wil ik je toch even waarschuwen. De megafuses zijn van uitstekende kwaliteit, maar ook volgens Victron zelf, niet geschikt voor grote Lithium batterijen. De kortsluitstromen van deze batterijen worden simpelweg niet onderbroken wanneer de de megafuse smelt.

Als de je weerstand van het gehele systeem, inclusief busbars, kabels etc etc allemaal doormeet zou je het (als je geluk hebt) met 1 batterij misschien net redden, maar zelfs in dat geval lijkt de ICU van de megafuse onvoldoende. Ik begrijp dat Victron zelf ook naar Adler aan het kijken is, en ze bieden al T-fuse (die ook een hoge ICU hebben) Lynx aan.

De megafuses van Victron zijn niet oorspronkelijk bedoeld voor de lithium accu packs die we in ESS gebruiken, maar voor kleinere batterijen, of batterijen met een andere chemie op boten. (deze hebben een veel kleinere kortsluitstroom).

Daarnaast adviseert Victron op de 5000 modellen ook 70mm2 kabel aan. Alleen al i.v.m. met je verzekering, zou ik hier niet onder gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistral2
SkyFlyer schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:03:
[...]

Mistral en ikzelf zijn beide bezig met een soortgelijke setup, met maar kleine accent verschillen. ( @mistral2 mijn Yixiang boxen zijn in het DC in EU inmiddels :D ).

[...]
Dat is mooi. Hoelang heeft de overtocht nu geduurd? Weet je ook welk DC het is, in duitsland verwacht ik?

De mijne liggen net op de boot of worden morgen geladen (berichtgeving is niet zo helder...).
Ik weet in ieder gevel op welke boot ze naar europa brengt dus kan dat mooi volgen op vesselinfo...

Mij cellen heb ik direct bij EVE besteld en die werden na een paar dagen al bezorgd vanuit hun DC in europa (Hamburg). Mooi hoor zo'n stapeltje BM31 cellen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:54

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Omdat ik zelf wat aan het modelleren ben voor ESS moest ik wat data uit mijn huidige opstelling halen om de efficiëntie te bepalen. Het gaat hierbij om 3 stuks MPII 8000 en via een SmartShunt gekoppeld aan 3 stuks Seplos 280 DIY.

Als ik de ruis er uit filter en van de fit een plot maak, komt er best een mooie curve uit, vergelijkbaar met wat Victron ooit deelde voor de 5000 versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncQrt9T43OPFxlJd8VvwdamR5rA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PBj3n2d8w77YmZ36ymP2wG8i.png?f=fotoalbum_large

Hierbij heb ik de AC meting van de multiplussen vergeleken met zowel het vermogen zichtbaar op de shunt als op de BMS.
Hierdoor zie je de efficiëntie van de multiplussen in het blauw en het verlies van de bekabeling/zekeringen tussen de shunt en BMS in het oranje.

Opvallend is ook dat ontladen blijkbaar efficiënter is dan opladen voor de multiplus.
Het hoogst mogelijke rendement AC -> DC -> AC is volgens deze gegevens net iets minder dan 90%.

De efficiëntie rond 0 wordt naar beneden gehaald door ~130W aan stand-by verliezen, ik twijfel nog om deze factor er uit te halen. Want al converteer je 100W of 1000W, die 130W blijf je toch verbruiken.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Rimco schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:56:
Omdat ik zelf wat aan het modeleren ben voor ESS moest ik wat data uit mijn huidige opstelling halen om de efficiëntie te bepalen. Het gaat hierbij om 3 stuks MPII 8000 en via een SmartShunt gekoppeld aan 3 stuks Seplos 280 DIY.

Als ik de ruis er uit filter en van de fit een plot maak, komt er best een mooie curve uit, vergelijkbaar met wat Victron ooit deelde voor de 5000 versie:

[Afbeelding]

Hierbij heb ik de AC meting van de multiplussen vergeleken met zowel het vermogen zichtbaar op de shunt als op de BMS.
Hierdoor zie je de efficiëntie van de multiplussen in het blauw en het verlies van de bekabeling/zekeringen tussen de shunt en BMS in het oranje.

Opvallend is ook dat ontladen blijkbaar efficiënter is dan opladen voor de multiplus.
Het hoogst mogelijke rendement AC -> DC -> AC is volgens deze gegevens net iets minder dan 90%.

De efficiëntie rond 0 wordt naar beneden gehaald door ~130W aan stand-by verliezen, ik twijfel nog om deze factor er uit te halen. Want al converteer je 100W of 1000W, die 130W blijf je toch verbruiken.
Handig, ik had de curve voor 3x8000 nog nergens gevonden. Benieuwd hoe die er uit ziet als die 130W standy er niet bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:38
Vraagje aangezien ik een Multiplus 2 wil kopen.

Ik zag hem voor een leuke prijs bij nkon staan. Echter staat er heel specifiek bij vermeld dat garantie via hun gaat en je niet bij Victron zelf moet aanmelden. Ook staan ze niet onder de dealers op de Victron site. Is het dan wel verstandig om bij hen te kopen? Iemand ervaring mee?

Krijg een beetje het gevoel dat het grijze import is wat ze dan verkopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Flappie op 10-12-2024 23:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RikHa
Dat is veel te weinig. Ga uit van minimaal 2x je vermogen. Daarmee bedoel ik, 5.000 kVA x 3 = 15.000 kVA x 2 = 30 kWh opslag. Wil je ook traden op de day-ahead markt dan ligt de factor 3 zelfs meer voor de hand. 45 kWh dus dan.
Ja dat doet hij. Maar ook hier geldt uiteraard, hoe mee opslag hoe langer je het volhoudt. Stel dat je stroomuitval hebt als de batterijen net leeg zijn. Met meer capaciteit kun je je min. SoC bijvoorbeeld op 25% zetten. Dan hou je die altijd over voor noodsituaties.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RikHa
Kecin schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 00:32:
Hallo allemaal, ik ben nu een klein tijdje aan het oriënteren op een thuisaccu. Bij Victron uitgekomen omdat het; modulair is, een "UPS/Noodstroom" functie heeft, ik niet perse afhankelijk ben van dure/duurdere batterijen en volledig zelf de aansturing kan gaan doen (en ze hebben veel producten om bijvoorbeeld nog een keer een MPTT string op het dak te leggen).

Situatie: 24 kWh gebruik per dag in standby, 35 rond een volle dag met auto laden. Dit met 5.400wp aan PV waarvan ik nog zo'n 2300kWh teruglever. De aansluiting is 3 fasen en heb pas de meterkast laten vernieuwen en heb dus ruimte genoeg. Ik maak geen gebruik van een warmtepomp o.i.d. Wel een elektrische oven, Quooker, en een serverrack met een homelab (die vreet het meeste stroom), het is de bedoeling dat naar beneden te gaan brengen.

Nu ben ik ergens geweest en daar geven ze een offerte excl. installatie voor 20 kWh en 3 fases een offerte van 12.000 euro (incl btw).

Ik zie online dat accu's zelf bouwen in een kit veel geschikter is qua prijs. Ik kom dan op 32.2 Kwh. Het in elkaar zetten van die set zou moeten lukken, ook ken ik een elektricien die het voor me wil en kan aansluiten.
Het gaat om dit pakket:
https://zonnepanelensuper...et-14-4kwh-15kva-3-fasen/
Onderdelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
    2x 16kWh LiFePo4 doe-het-zelf accupakket V2 met brandblussysteem
    3x Victron Energy MultiPlus-II 48V/5kVA
    1x Cerbo GX MK2
    1x Energy Meter 3-phase
    2x CAT5e netwerkkabel 0,5m
    1x CAT5e netwerkkabel 2m
    1x Victron Energy VE.CAN kabel type B
    1x Victron Energy MEGA zekeringhouder 6-voudig 250A
    1x Victron Energy busbar 250A, 4-voudig
    1x Victron Energy busbar 250A, 6-voudig
    1x Victron Energy accuschakelaar 275A
    1x Littlefuse MEGA fuse 400A
    2x Littlefuse MEGA fuse 200A
    3m 35mm2 accukabel rood
    3m 35mm2 accukabel zwart
    3m 50mm2 accukabel rood
    3m 50mm2 accukabel zwart
    1m 70mm2 accukabel rood
    12x kabeloog 35mm2/M8
    2x kabeloog 70mm2/M8
    8x kabeloog 50mm2/M8
    2x kabeloog 70mm2/M8
    2x kabeloog 70mm2/M10

De accu's zijn: EVE LiFePO4 314Ah 3.2V accucel MB31
De behuizing een "no name brand" die ik vaker op Youtube voorbij zie komen: https://zonnepanelensuper...elf-48v-accubehuizing-v2/
Deze heeft een brandblussertje waar ik weinig van verwacht maar misschien toch geinig :). Bedoeling is wel op de locatie een blusbal, hittemelder en rookmelder op te hangen!

Nu heb ik hierbij voor zover ik weet nog een extra meter nodig voor 1. de laadpaal, die zou ik voor het accusysteem willen plaatsen, de auto laden met accu is onzin. En een losse meter voor de PV van Solaredge.

Dit is het aansluitschema dat ze erbij hebben staan:
[Afbeelding]

Ziet er "simpel" genoeg uit. Wat kabelafwerkgoten erbij, de 2 extra meters, en in de garage ophangen. Meer is er dan toch niet van? Of zie ik echt hele grote dingen over het hoofd?

Zonnepanelen uitbreiden in de toekomst is wel een wens. Ik kan denk ik naar 12.000wp.

De zelf-maak accu's zouden qua budget vervangen kunnen worden voor 8 X een Dyness B3 3.6kWh Lithium accu. Dan kom ik op 28.8 kWh. Prijs is dan circa 500 euro duurder, maar scheelt de accu's in elkaar zetten. Ik zou ze dan wel met standaard en kabel bestellen. Neemt wel veel meer ruimte in, die zelfbouw kan ik in een serverrack stoppen dat ik nog heb. Linkje naar de accu's: https://zonnepanelensuper...s-b3-3-6kwh-lithium-accu/
Ja je ziet best wel wat dingetjes over het hoofd. Tenminste, als je uitgaat van dat schema. Nou ken ik dat bedrijf niet maar dit is echt niet goed. Even een opsomming:
  • Omvormers niet individueel afgezekerd op 200A. (Uitgaande van 5 kVA MP's)
  • 35 mm2 kabels? Die dienen 70 mm2 te zijn.
  • Lastige busbars, neem gewoon 2 Lynx distributors
  • Accuschakelaar van 275A om 3 x 200A mee te schakelen? 1 per MP of weglaten.
  • ACout wordt niet gebruikt?? Zet je huis erop en je hebt noodstroom. Gratis!
Nou zo kan ik nog wel even doorgaan. Wil je dat ik een DIY systeem voor je ontwerp? -> DM

Ps.: Die zelfbouwkit ziet er goed uit. Maar mijn advies is, koop een gerenomeerd merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 20:01
Toeval wil dat ik dit net besteld heb, aangevuld met een 5" display en een 450/100 MPPT voor de panelen.

Het bericht wat ik terugkreeg is dat die MPPT even niet leverbaar is. Bij andere partijen zie ik ze ook niet op voorraad. Geen idee of ze wel weer leverbaar worden, maar zo niet, zijn er andere DC trackers die in zo'n systeem kunnen passen?

Of weet iemand er nog eentje te liggen? >:)

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
@scsirob Die MPPT RS zijn bij mijn leverancier ook niet meer te krijgen ineens. Voor het overige, lees even wat ik boven jou post schrijf over dat setje. Echt niet best hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scsirob
RikHa schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:45:
@scsirob Die MPPT RS zijn bij mijn leverancier ook niet meer te krijgen ineens. Voor het overige, lees even wat ik boven jou post schrijf over dat setje. Echt niet best hoor!
Tsja, de order is al geplaatst. Ik zal het ermee moeten doen. Maar ik neem je adviezen ter harte en zal kritisch naar de installatiematerialen kijken. Waar het niet deugt ga ik het vervangen voor iets beters.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
scsirob schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:54:
Tsja, de order is al geplaatst. Ik zal het ermee moeten doen.
Suggestie: Ga er het NIET mee doen.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:54

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

HermanGast schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:28:
[...]

Handig, ik had de curve voor 3x8000 nog nergens gevonden. Benieuwd hoe die er uit ziet als die 130W standy er niet bij zit.
Zonder die 130W wordt het meer een rechte grafiek met 100% rond 0. Echter omdat het niet symmetrisch is kom je al gauw raar uit met de top rond -4000W.

In plaats met "efficiëntie" te rekenen modelleer ik nu gewoon dat het aantal Wh dat de packs bereikt wordt bepaald adhv de formule waarin de verliezen incl. die 130W worden meegenomen. Als de inverter dus niets doet (0W), gaat er ~130W uit de accu. Zodoende klopt de formule verder prima.

Edit: Ik dacht dat ik ik het aansturingstopic zat, het stuk mbt een ESS model heb ik dan ook verplaatst naar Rimco in "Het grote Victron aansturing topic"

[ Voor 45% gewijzigd door Rimco op 11-12-2024 23:24 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scsirob
Kunnen die Lynx distributors rechtstreeks communiceren met een Cerbo GX2, of heb je ook de Lynx Smart BMS nodig? Beetje veel geld om een paar LED indicatortjes te laten werken?

[edit] Never mind, al gevonden.

[ Voor 9% gewijzigd door scsirob op 12-12-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hebben jullie nog een tips voor een oplossing om de accu veilig te conditioneren?

Op dit moment heb ik de Victron met de Pylontechs in een onverwarmde garage staan, en met een vast contract en dagen zonder zon zie ik de tempertuur langzaam wegzakken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CXBqDAq.png

De opstelling staat in een afgesloten 26u 19inch serverrack waarbij ik de ventilatie al heb dichtgemaakt. Gisteravond even getest hoelang de warmte blijft hangen na een korte charge en dat lijkt best aardig te gaan. De temperatuur was vanmiddag 6 graden, om weer wat warmte in te genereren heb ik de laadcycles naar 100% gezet, en op zich is dit natuurlijk een prima manier om periodiek een cycle te draaien voor wat warmte (evt. ook te automatiseren via HA) maar was benieuwd of er hier nog oplossingen zijn zoals hittenmatten etc.

Je wilt natuurlijk voorkomen dat de cell temperatuur de 0 graden nadert en er geen lading meer wordt geaccepteerd door het BMS

Opzich komt de "inefficientie" van de MP2 nu wel goed van pas ;)

[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 13-12-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
revolution-nl schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:21:
Hebben jullie nog een tips voor een oplossing om de accu veilig te conditioneren?

Op dit moment heb ik de Victron met de Pylontechs in een onverwarmde garage staan, en met een vast contract en dagen zonder zon zie ik de tempertuur langzaam wegzakken.

[Afbeelding]

De opstelling staat in een afgesloten 26u 19inch serverrack waarbij ik de ventilatie al heb dichtgemaakt. Gisteravond even getest hoelang de warmte blijft hangen na een korte charge en dat lijkt best aardig te gaan. De temperatuur was vanmiddag 6 graden, om weer wat warmte in te genereren heb ik de laadcycles naar 100% gezet, en op zich is dit natuurlijk een prima manier om periodiek een cycle te draaien voor wat warmte (evt. ook te automatiseren via HA) maar was benieuwd of er hier nog oplossingen zijn zoals hittenmatten etc.

Je wilt natuurlijk voorkomen dat de cell temperatuur de 0 graden nadert en er geen lading meer wordt geaccepteerd door het BMS

misschien te simpel, 2 persoons dekentje op een thermostaat om het rack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute

[Afbeelding]

Ik zou er een lekker "ruim" hokje omheen timmeren met fermacel platen. Hang je er gewoon een vorstbewaker in uit een verdeler of desnoods een infrarood paneeltje. Voor de zomer kun je er wat ventilatoren in schroeven. Zal ook geluid schelen, stof, ongedierte etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-10 19:17
SkyFlyer schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:03:
[...]

Mistral en ikzelf zijn beide bezig met een soortgelijke setup, met maar kleine accent verschillen. ( @mistral2 mijn Yixiang boxen zijn in het DC in EU inmiddels :D ). Voor de megafuses wil ik je toch even waarschuwen. De megafuses zijn van uitstekende kwaliteit, maar ook volgens Victron zelf, niet geschikt voor grote Lithium batterijen. De kortsluitstromen van deze batterijen worden simpelweg niet onderbroken wanneer de de megafuse smelt.

Als de je weerstand van het gehele systeem, inclusief busbars, kabels etc etc allemaal doormeet zou je het (als je geluk hebt) met 1 batterij misschien net redden, maar zelfs in dat geval lijkt de ICU van de megafuse onvoldoende. Ik begrijp dat Victron zelf ook naar Adler aan het kijken is, en ze bieden al T-fuse (die ook een hoge ICU hebben) Lynx aan.

De megafuses van Victron zijn niet oorspronkelijk bedoeld voor de lithium accu packs die we in ESS gebruiken, maar voor kleinere batterijen, of batterijen met een andere chemie op boten. (deze hebben een veel kleinere kortsluitstroom).

Daarnaast adviseert Victron op de 5000 modellen ook 70mm2 kabel aan. Alleen al i.v.m. met je verzekering, zou ik hier niet onder gaan zitten.
Ik heb ongeveer de installatie draaien uit de tekening. Zoals eerder gezegd: de MP's apart afgezekerd. Batterijen met T-Class zekeringen afgezekerd. Ik heb de busbar op de zekeringbank gesplitst. Daar zitten nu alle zekeringen. De switch verbindt de beide busbardelen.... Ik heb alles bij NKON besteld muv de boxen. Ik heb geen aparte GX. 1 van de MP's heeft GX ingebouwd. Als je in een 3 fase opstelling wilt draaien, heb je eenmalig usb adapter nodig voor de configuratie..... (kon ik lenen via marktplaats).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NetWorker
  • Laatst online: 19-10 07:30

[Afbeelding]

Ik had precies hetzelfde probleem en heb dit als volgt opgelost:

Heb afgelopen week vast maatregelen genomen tegen de enorme kou in de winter die in mijn schuur kan ontstaan. Zoals je ziet is de temperatuur van de batterijen omhoog gegaan. Dat is precies waar ik op hoopte. Als ik hem aan laat staan, komt er ongeveer 5 a 6 graden bij! En dit is dan ook nog zonder dat ik mijn serverkast geissoleerd heb (iets wat altijd nog kan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8buNvd9NGbA0xLEeH-NcFQAfHZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HO6DNLqEkU3unuxgF8ZgYsNN.png?f=fotoalbum_large

Ik heb vier stuks verwarmingsmatjes tussen de batterijen gedaan. Per stuk 20Watt aan vermogen, dus 80W totaal. Ze gaan via een ZWave stekker vanuit HA aan als de temperatuur van 1 van de 6 batterijen onder de 10 graden komt en gaan weer uit als de temperatuur is opgeklommen als alle batterijen de 11 graden bereikt hebben.

Het zijn deze matjes: Zijn deze matjes: https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:23

Snow_King

Konijn is stoer!

Voor onze nieuwe woning ( Energiesysteem voor nieuw te bouwen grote woning ) heb ik wel de keuze gemaakt om voor Victron gegaan. Ik heb gesproken Venema en zij gaven mij aan dat Victron in 2025 met een 800V batterijspanning systeem komt.

Een "MultiPlus" die 3U hoog is en in 19" past en tot wel 30kW kan leveren. Ik zou dan ook de batterijen in de zelfde 19" kast kunnen plaatsen en zo voldoende vermogen en opslag kunnen realiseren.

30kW zou voldoende piekvermogen zijn en ik wil dan ergens rond de 50kWh aan opslag gaan realiseren.

Heeft iemand al iets meer gehoord over deze nieuwe Victron systemen?

EDIT: Na wat zoeken vind ik: https://www.victronenergy...ar-europe-june-19th-21st/
The Multi HS19 is a new series of high voltage hybrid inverters. The first model to become available is the (800VDC) 3-phase 15kVA model with four MPPT trackers (which have a voltage range of 80 to 1000VDC). A 30kVA model will be available shortly thereafter. The range is designed for 19 inch rack mounting.

Similarly the Multi RS19 is a 48VDC single-phase 6kVA unit with two MPPT trackers built in, and is also designed for 19 inch rack mounting.

[ Voor 30% gewijzigd door Snow_King op 17-12-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NetWorker schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:45:
[...]

Ik had precies hetzelfde probleem en heb dit als volgt opgelost:

Heb afgelopen week vast maatregelen genomen tegen de enorme kou in de winter die in mijn schuur kan ontstaan. Zoals je ziet is de temperatuur van de batterijen omhoog gegaan. Dat is precies waar ik op hoopte. Als ik hem aan laat staan, komt er ongeveer 5 a 6 graden bij! En dit is dan ook nog zonder dat ik mijn serverkast geissoleerd heb (iets wat altijd nog kan).

[Afbeelding]

Ik heb vier stuks verwarmingsmatjes tussen de batterijen gedaan. Per stuk 20Watt aan vermogen, dus 80W totaal. Ze gaan via een ZWave stekker vanuit HA aan als de temperatuur van 1 van de 6 batterijen onder de 10 graden komt en gaan weer uit als de temperatuur is opgeklommen als alle batterijen de 11 graden bereikt hebben.

Het zijn deze matjes: Zijn deze matjes: https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
Interessant!

Begrijp ik goed dat je de matjes heb geklemd tussen de accu's, tapen of lijmen lijkt mij ook niet een hele degelijke oplossing.

Ik heb op dit moment 1u vrijgehouden tussen de accu's voor ventilatie (ook tijdens de zomer), nu komen er volgende week twee pylontechs bij dus is dat wel het moment dit aan te passen en de accu's evt. op elkaar te leggen zodast er evt. ook hitte matjes tussen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:32
Allen,

In de aankomende vakantie wil ik mijn thuisaccu gaan ontwerp.
Uitdaging is dat ik idealiter het gehele pakket aan de wand van m'n schuur wil monteren.

Het is een enkelsteens schuurtje maar ik heb niet het idee dat het erg vochtig wordt (geen condens naar mijn weten).

Ik zit te denken aan drie opties
- Ikea Ivar wandkasten met daarin accupakketen (uitdaging is wel het totale gewicht en of de kast dit houdt).
- Seplos kant en klare accu's geschikt voor wand montage
- Of een Seplos unit geschikt voor op de vloer (heeft niet de voorkeur).

In de verschillende topics op het forum kan ik weinig voorbeeld van een wand setup vinden.
Zijn er nog adviezen / andere opties die ik over het hoofd zie voordat ik ga aanvangen met het samenstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NetWorker
  • Laatst online: 19-10 07:30
revolution-nl schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:52:
[...]

Interessant!

Begrijp ik goed dat je de matjes heb geklemd tussen de accu's, tapen of lijmen lijkt mij ook niet een hele degelijke oplossing.

Ik heb op dit moment 1u vrijgehouden tussen de accu's voor ventilatie (ook tijdens de zomer), nu komen er volgende week twee pylontechs bij dus is dat wel het moment dit aan te passen en de accu's evt. op elkaar te leggen zodast er evt. ook hitte matjes tussen kunnen.
Er zit tussen de batterijen maar een kleine opening zoals te zien is op de foto. Maar dat komt omdat ik ze in een serverkast heb geplaatst. Ze zitten er los tussen, niet vastgeplakt ofzo. Ik kan ze er zo uittrekken als ik dat wil.

En aangezien ik dus al best wel goede temperatuur ophoging krijg nu, zonder de kast verder te isoleren, verwacht ik dus ook geen problemen in de "winter". (al zie ik de laatste jaren onze winters ook steeds warmer worden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsoI3IqmICmbbbFtK7ItBYG2ZnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6BboDRsJApSa8XR0xjw8hY3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

NetWorker schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:23:
[...]

Er zit tussen de batterijen maar een kleine opening zoals te zien is op de foto. Maar dat komt omdat ik ze in een serverkast heb geplaatst. Ze zitten er los tussen, niet vastgeplakt ofzo. Ik kan ze er zo uittrekken als ik dat wil.

En aangezien ik dus al best wel goede temperatuur ophoging krijg nu, zonder de kast verder te isoleren, verwacht ik dus ook geen problemen in de "winter". (al zie ik de laatste jaren onze winters ook steeds warmer worden).

[Afbeelding]
Mooi setje!
Ik zou de Pylontechs individueel zekerenen en met eigen bekabeling uitvoeren en niet per 2 doorlussen.
Zelfde voor de aarding, allemaal met eigen kabeltje naar een aardrail.

[ Voor 3% gewijzigd door HermanGast op 17-12-2024 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Mustang24 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:46:
Allen,

Uitdaging is dat ik idealiter het gehele pakket aan de wand van m'n schuur wil monteren.

Het is een enkelsteens schuurtje maar ik heb niet het idee dat het erg vochtig wordt (geen condens naar mijn weten).

- Ikea Ivar wandkasten met daarin accupakketen (uitdaging is wel het totale gewicht en of de kast dit houdt).

In de verschillende topics op het forum kan ik weinig voorbeeld van een wand setup vinden.
Zijn er nog adviezen / andere opties die ik over het hoofd zie voordat ik ga aanvangen met het samenstellen?
Polytech Pelio?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SZL
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-10 21:45

SZL

@RikHa
Ja je ziet best wel wat dingetjes over het hoofd. Tenminste, als je uitgaat van dat schema. Nou ken ik dat bedrijf niet maar dit is echt niet goed. Even een opsomming:
Omvormers niet individueel afgezekerd op 200A. (Uitgaande van 5 kVA MP's)
35 mm2 kabels? Die dienen 70 mm2 te zijn.
Lastige busbars, neem gewoon 2 Lynx distributors
Accuschakelaar van 275A om 3 x 200A mee te schakelen? 1 per MP of weglaten.
ACout wordt niet gebruikt?? Zet je huis erop en je hebt noodstroom. Gratis!
De accukabels die Victron adviseert in de handleiding zijn tot 5m. Als de kabels korter zijn, kun je dus dunnere kabels gebruiken voor hetzelfde kabelverlies. Als je de Victron Toolkit gebruikt, wordt aangeraden onder 3% spanningsverlies te blijven. Daar zit deze bekabeling ruim onder bij vol continuvermogen.

Bij vol continuvermogen loopt er naar de accu's ongeveer 240A. Dat kan de accuschakelaar prima aan. Bovendien kan deze schakelaar kortstondig bijna de dubbele stroom voeren.

Het kan natuurlijk geen kwaad om zwaardere bekabeling toe te passen, maar dat is niet noodzakelijjk en wel duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SjaakPeer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-10 07:43
Snow_King schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:25:
Voor onze nieuwe woning ( Energiesysteem voor nieuw te bouwen grote woning ) heb ik wel de keuze gemaakt om voor Victron gegaan. Ik heb gesproken Venema en zij gaven mij aan dat Victron in 2025 met een 800V batterijspanning systeem komt.

Een "MultiPlus" die 3U hoog is en in 19" past en tot wel 30kW kan leveren. Ik zou dan ook de batterijen in de zelfde 19" kast kunnen plaatsen en zo voldoende vermogen en opslag kunnen realiseren.

30kW zou voldoende piekvermogen zijn en ik wil dan ergens rond de 50kWh aan opslag gaan realiseren.

Heeft iemand al iets meer gehoord over deze nieuwe Victron systemen?

EDIT: Na wat zoeken vind ik: https://www.victronenergy...ar-europe-june-19th-21st/

[...]
Hier iets meer info vanuit de Intersolar 2024:
Ik ben benieuwd naar prijsstelling van die Multi HS19 Solar.
Hij geeft in die video aan dat deze "einde jaar" (2024) beschikbaar gaat komen.

Vanaf 9'45 de HS19: https://www.youtube.com/watch?v=dYzcwgP16dk&t=70s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mustang24
  • Laatst online: 14:32
Mustang24 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:46:
Allen,

Na wat wikken en wegen heb ik besloten om te gaan voor een Seplos Mason kit van 16 kWh, die op de vloer geplaatst wordt. Dit systeem heeft het voordeel van een klein benodigd vloeroppervlak, wat perfect past in mijn situatie.

Voorlopig ga ik voor een 1-fase systeem, met de mogelijkheid om in de toekomst uit te breiden naar een 3-fase systeem. Dat zou echter waarschijnlijk in een andere woning gebeuren, aangezien de ruimte in mijn huidige schuur daarvoor beperkt is.

De volledige installatie wordt op een brandwerende plaat gemonteerd.

Hieronder zie je een schets van hoe ik de installatie wil opzetten. Enkele belangrijke punten:
  1. Ik gebruik een Victron Multiplus II GX 48V - 5000VA zodat er continue max 16a geleverd kan worden.
  2. Een UTP-verbinding van het huis naar de Victron ontbreekt momenteel nog.
  3. Er komt een T-class 125A zekering in de positieve kabel vanaf de Victron.
  4. Ik heb ervoor gekozen om de Victron niet als volledige UPS voor het hele huis te gebruiken, omdat ik een 1-fase systeem heb terwijl mijn hoofdnet 3-fase is.
  5. In plaats daarvan wil ik in de meterkast alleen de meest kritieke apparatuur achter de Victron aansluiten. Hierbij houd ik nog wat vrije aansluitingen over voor noodsituaties.
Ik hoor graag of jullie tips of verbeterpunten hebben voor deze opzet !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UmW5Rxbe1Ev0dbhaFCEHCJo5Nc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xwcizr6XGyphaW6S1QYHr1vv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Mustang24 op 19-12-2024 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

scsirob schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:47:
Kunnen die Lynx distributors rechtstreeks communiceren met een Cerbo GX2, of heb je ook de Lynx Smart BMS nodig? Beetje veel geld om een paar LED indicatortjes te laten werken?

[edit] Never mind, al gevonden.
Nu ben ik wel benieuwd naar het antwoord. Ik gok dat het niet verplicht is na wat ik gelezen heb zolang je de Cerbo hebt, klopt dat? Tenzij je automatisch accu's wil laten afsluiten bij een fout onder een bepaalde spanning, toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Kecin op 21-12-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
Kecin schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 08:37:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd naar het antwoord. Ik gok dat het niet verplicht is na wat ik gelezen heb zolang je de Cerbo hebt, klopt dat? Tenzij je automatisch accu's wil laten afsluiten bij een fout onder een bepaalde spanning, toch?
Was het maar zo mooi. De Lynx distributor is niet meer dan een busbar met zekeringhouders waarvan de status in de gaten gehouden wordt. Je kunt er niets mee regelen. Als de zekering het doet heb je een groen LEDje, als 'ie stuk is een rood LEDje.

Naast visueel kan je het ook door je systeem laten uitlezen, maar er zit geen VE.Can of VE.Bus op. Je kan het dus niet rechtstreeks op een Cerbo aansluiten. Als je dat wil dan moet je er een Lynx SmartShunt of SmartBMS bij hangen die de status van de zekeringen vertaalt in VE.Can .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-10 12:30
Ik ben ook bezig met het ontwerpen van een zelfbouw accusysteem van Victron met 3x Multiplus 2 48V 5000VA en ben nu bezig om het hoofdstroom schema op te zetten, hierna ga ik een schema maken voor de batterijkant welke waarschijnlijk word uitgerust met 2x 15kWH.

Ik heb al veel gelezen hier, en hoop nog veel informatie hier weg te kunnen halen.

Zouden jullie kunnen meekijken of ik dit schema zo juist heb opgezet en/of ik niks vergeet m.b.t. beveiligingen en of het de juiste zijn?

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2vtx3v3Z1ftOmZ9RbC-LVs9isU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nbq1D2Hel01uuAsQ9HmeQCIn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:38
Weet iemand zo welke kabel je moet hebben om een JK BMS te verbinden met een CerboGX via de CAN poort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Laatst online: 19-10 22:44
Flappie schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:20:
Weet iemand zo welke kabel je moet hebben om een JK BMS te verbinden met een CerboGX via de CAN poort?
Type A

https://www.victronenergy...ibility:can-bus_bms-cable

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SZL
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-10 21:45

SZL

Flappie schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:20:
Net even geprobeerd. Type-A en Type-B werken allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieh
Japieh schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:39:
Ik ben ook bezig met het ontwerpen van een zelfbouw accusysteem van Victron met 3x Multiplus 2 48V 5000VA en ben nu bezig om het hoofdstroom schema op te zetten, hierna ga ik een schema maken voor de batterijkant welke waarschijnlijk word uitgerust met 2x 15kWH.

Ik heb al veel gelezen hier, en hoop nog veel informatie hier weg te kunnen halen.

Zouden jullie kunnen meekijken of ik dit schema zo juist heb opgezet en/of ik niks vergeet m.b.t. beveiligingen en of het de juiste zijn?

Alvast bedankt.

[Afbeelding]
Nog even een extra vraag, mocht ik de omschakelaars in de schuur bouwen, is dan 5x10mm2 genoeg tussen de meterkast en de schuur? Is denk ik +/- 30 meter kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
Japieh schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:39:
Mijn setup wordt vergelijkbaar, alleen doe ik het met één omschakelaar (HIM404). Je hebt al een (aardlek)schakelaar voor de Victron inputs, Waarom heb je die bovenste omschakelaar erin zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieh
scsirob schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:48:
[...]

Mijn setup wordt vergelijkbaar, alleen doe ik het met één omschakelaar (HIM404). Je hebt al een (aardlek)schakelaar voor de Victron inputs, Waarom heb je die bovenste omschakelaar erin zitten?
Dat heb ik gedaan om de complete victron installatie buitenspel te kunnen zetten, en gewoon makkelijk op netstroom kan draaien, en ik zie ook dat meerdere dat hier ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
Japieh schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:55:
[...]
Dat heb ik gedaan om de complete victron installatie buitenspel te kunnen zetten, en gewoon makkelijk op netstroom kan draaien, en ik zie ook dat meerdere dat hier ook doen.
Dit is geen kritiek, ik heb nog nog niet zo verdiept in andere schema's, het viel me bij de jouwe op.

Bereik je niet hetzelfde resultaat als je die aardlek naar de Victron direct achter de hoofdschakelaar aansluit? Daarmee kan je de Victron toch ook helemaal spanningloos maken? Dat scheelt een dure schakelaar (en in mijn geval nog iets wat ik aan mijn echtgenote moet uitleggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP68
pvg schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:06:
[...]

Euh… 3x 5kVA MP op 3x 100Ah US5000?
Zoek even uit wat een acceptabele belasting is: 0.2…0.25C wordt meestal aangeraden. Dus 3x US5000 per 5kVA MP.
Ik heb nu 4 Pylontech klaar staan, 3 was inderdaad wel weinig.
Ik probeer er nog een 5e naast te zetten, daar heb ik nog wel de ruimte voor, en past op de Lynx distributor.

De spec van de Pylontech stelt Charge/Discharge Current (A) = 80 A.
De laadstroom van de MultiPlus is 70 A, bij 3 MP over 4 Pylontech is dat 52.5 A. T.o.v. de batterij 0.52 C
Als ik er een 5e naast zet, is dat een laadstroom van 42 A, tov de capaciteit 0.42 C.

9 Pylontechs is vast prachtig, maar lijkt me dat ik ruim binnen de spec blijf.
Waar komt de 0.2 C vandaan?

Ben nu bezig met de hardware, nog niet heel veel over de software uitgezocht.
Maar de laadstroom van de MP zal toch wel instelbaar zijn / regelbaar zijn ?
Moet eigenlijk wel, als ik nul-op-de meter wil regelen en de zonnepanelen doen op een bepaald moment maar 3 kW verwacht ik dat de MP de batterijen met dat vermogen laden (wat zo'n 16A per Pylontech is, ofwel 0.15 C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP68
RikHa schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:51:
[...]

Dat is veel te weinig. Ga uit van minimaal 2x je vermogen. Daarmee bedoel ik, 5.000 kVA x 3 = 15.000 kVA x 2 = 30 kWh opslag. Wil je ook traden op de day-ahead markt dan ligt de factor 3 zelfs meer voor de hand. 45 kWh dus dan.

[...]

Ja dat doet hij. Maar ook hier geldt uiteraard, hoe mee opslag hoe langer je het volhoudt. Stel dat je stroomuitval hebt als de batterijen net leeg zijn. Met meer capaciteit kun je je min. SoC bijvoorbeeld op 25% zetten. Dan hou je die altijd over voor noodsituaties.
De US5000 heeft 5 kVA maar max 4 kW continue dus 12 kW samen.
Op basis van vermogen zou ik min 5 Pylontech van 4.8 kWh = 24 kWh moeten neerzetten.
Ik ga kijken wat er lukt.. thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

JP68 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:17:
[...]

Ik heb nu 4 Pylontech klaar staan, 3 was inderdaad wel weinig.
Ik probeer er nog een 5e naast te zetten, daar heb ik nog wel de ruimte voor, en past op de Lynx distributor.

De spec van de Pylontech stelt Charge/Discharge Current (A) = 80 A.
De laadstroom van de MultiPlus is 70 A, bij 3 MP over 4 Pylontech is dat 52.5 A. T.o.v. de batterij 0.52 C
Als ik er een 5e naast zet, is dat een laadstroom van 42 A, tov de capaciteit 0.42 C.

9 Pylontechs is vast prachtig, maar lijkt me dat ik ruim binnen de spec blijf.
Waar komt de 0.2 C vandaan?

Ben nu bezig met de hardware, nog niet heel veel over de software uitgezocht.
Maar de laadstroom van de MP zal toch wel instelbaar zijn / regelbaar zijn ?
Moet eigenlijk wel, als ik nul-op-de meter wil regelen en de zonnepanelen doen op een bepaald moment maar 3 kW verwacht ik dat de MP de batterijen met dat vermogen laden (wat zo'n 16A per Pylontech is, ofwel 0.15 C).
De 0.2…0.25C komt van levensduur/temperatuur; voor LFP lijkt 0.2…0.25C de temp binnen de grenzen te houden. Je mag dus best even een hogere piek trekken maar niet lang. Merk op dat de dissipatie in de accu kwadratisch gaat met de stroom: P = I^2 * R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:42
scsirob schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:13:
[...]

Dit is geen kritiek, ik heb nog nog niet zo verdiept in andere schema's, het viel me bij de jouwe op.

Bereik je niet hetzelfde resultaat als je die aardlek naar de Victron direct achter de hoofdschakelaar aansluit? Daarmee kan je de Victron toch ook helemaal spanningloos maken? Dat scheelt een dure schakelaar (en in mijn geval nog iets wat ik aan mijn echtgenote moet uitleggen).
Waarom zou je het anders doen dan in de Victron documentatie is beschreven? Met als mogelijk gevolg dat je bij een keuring/brand een en ander uit moet leggen?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
John245 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:05:
[...]

Waarom zou je het anders doen dan in de Victron documentatie is beschreven? Met als mogelijk gevolg dat je bij een keuring/brand een en ander uit moet leggen?
Omdat Victron documentatie niet perse correct is. Het is echt niet de heilige graal van de alleswetende blauwe mannen.
Denk aan pas dat ze pas onlangs hebben aangepast dat mega zekeringen niet geschikt zijn voor LFP. Ze leren wel.

Ik heb ook maar 1 omschakelaar zoals ik al meerdere malen heb laten weten.
De input maak je spanningsloos met je alamat, de output/loads schakel je om van ac-out naar grid.

Het is geen treinrails met een bypass spoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP68
pvg schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:59:
[...]

De 0.2…0.25C komt van levensduur/temperatuur; voor LFP lijkt 0.2…0.25C de temp binnen de grenzen te houden. Je mag dus best even een hogere piek trekken maar niet lang. Merk op dat de dissipatie in de accu kwadratisch gaat met de stroom: P = I^2 * R.
Dank voor het meedenken.
Ik ga dan voor de 5e batterij, en hou de temperatuur in de gaten.
Denk dat ik op de meeste dagen met een lagere laadstroom ga uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:16:
[...]

Omdat Victron documentatie niet perse correct is. Het is echt niet de heilige graal van de alleswetende blauwe mannen.
Denk aan pas dat ze pas onlangs hebben aangepast dat mega zekeringen niet geschikt zijn voor LFP. Ze leren wel.

Ik heb ook maar 1 omschakelaar zoals ik al meerdere malen heb laten weten.
De input maak je spanningsloos met je alamat, de output/loads schakel je om van ac-out naar grid.

Het is geen treinrails met een bypass spoor.
@V_ger kun je mij aangeven waar ze dat hebben aangepast. Want ik heb recent nog een hele discussie gevoerd over die Mega zekeringen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
Heeft iemand al de Victron Lynx distributor zover gekregen dat deze power van de busbar haalt ipv een shunt of BMS? Een kleine buck converter (60V in, 5V uit) zou voldoende moeten zijn. Ergens heb ik al een schemaatje gezien, maar ik kan het nergens terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
John245 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:52:
[...]

@V_ger kun je mij aangeven waar ze dat hebben aangepast. Want ik heb recent nog een hele discussie gevoerd over die Mega zekeringen.
Ik weet niet of de documentatie is aangepast, maar volgens mij noemde ze het in 1 van hun youtube filmpjes. Maar het is maar als voorbeeld, dat de documentatie van een bedrijf niet perse correct hoeft te zijn, OF van een ander uitgangspunt/ontwerpfilosofie uitgaat. Of simpelweg niet is bijgewerkt naar de huidige inzichten/stand van de technologie.

Juist daarom is het zo belangrijk om te weten wat je doet en niet zomaar klakkeloos een schema van iets of iemand overnemen in de veronderstelling dat het dan goed is.

Laatst ook al iemand hier op het forum met een BMS met een onjuiste manual waardoor er iets kapot ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:38:
[...]

Ik weet niet of de documentatie is aangepast, maar volgens mij noemde ze het in 1 van hun youtube filmpjes. Maar het is maar als voorbeeld, dat de documentatie van een bedrijf niet perse correct hoeft te zijn, OF van een ander uitgangspunt/ontwerpfilosofie uitgaat. Of simpelweg niet is bijgewerkt naar de huidige inzichten/stand van de technologie.

Juist daarom is het zo belangrijk om te weten wat je doet en niet zomaar klakkeloos een schema van iets of iemand overnemen in de veronderstelling dat het dan goed is.

Laatst ook al iemand hier op het forum met een BMS met een onjuiste manual waardoor er iets kapot ging.
Ja ze noemden het omdat ze een behuizing hebben voor grote class T zekeringen. Maar als je een kleinere batterij heb die class T nodig heeft past dat niet en ze hebben voorlopig ook geen plannen dat aan te passen.

Zeker niet klakkeloos overnemen watnt zo'n SFT440 is gewoon niet veilig of je moet er een procedure omheen schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Als je de hoofdschakelaar van je meterkast een alamat is en die rechtstreeks op de Multiplus aansluit. Alle verbruikers op AC out 2 en AC out 1. Moet je dan nog een ABB B21 (single fase) voor de multiplus toepassen om AC out 2 ook te laten compenseren voor NOM?
Of wordt AC out 2 automatisch mee gemeten omdat die door de Multiplus gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Dapdodo op 24-12-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
John245 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:55:
[...]

Zeker niet klakkeloos overnemen watnt zo'n SFT440 is gewoon niet veilig of je moet er een procedure omheen schrijven
Het is geen lichtknopje. Als je al gaat schakelen met die SFT440, dan doe je dat alleen als er al iets flink mis is, of als je geplanned iets wil aanpassen waarvoor de Victrons spanningsvrij moeten zijn. Dan zou de procedure toch niet moeilijker moeten zijn dan:
1 - Kritische apparatuur in huis gecontroleerd uitschakelen
2 - Hoofdschakelaar van het net uit
3 - In- en uitgaande automaten van de Victrons uit (ook accu's als dat nodig is)
4 - SFT440 omschakelen
5 - Hoofdschakelaar in

Ik zie niet zo gauw situaties waar je iets anders zou doen, maar laat me graag verrassen.
Zelf heb ik overigens voor een HIM404 gekozen. Vrij lomp ding maar wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
scsirob schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:40:
[...]

Het is geen lichtknopje. Als je al gaat schakelen met die SFT440, dan doe je dat alleen als er al iets flink mis is, of als je geplanned iets wil aanpassen waarvoor de Victrons spanningsvrij moeten zijn. Dan zou de procedure toch niet moeilijker moeten zijn dan:
1 - Kritische apparatuur in huis gecontroleerd uitschakelen
2 - Hoofdschakelaar van het net uit
3 - In- en uitgaande automaten van de Victrons uit (ook accu's als dat nodig is)
4 - SFT440 omschakelen
5 - Hoofdschakelaar in

Ik zie niet zo gauw situaties waar je iets anders zou doen, maar laat me graag verrassen.
Zelf heb ik overigens voor een HIM404 gekozen. Vrij lomp ding maar wel duidelijk.
Metingen en Hager geven aan dat deze ook niet geschikt is voor het doel. ZIjn wel wat Duitse filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
scsirob schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:40:
[...]

Voordat je zo'n HIM404 inbouwt zou ik dit even doorlezen:
https://meintechblog.de/2...ausschaltfunktion-update/

https://www.amazon.de/dp/B0BP8DZQ1R Kraus & Naimer KA63B T904 VE2 is een betere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scsirob
John245 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:50:
[...]
Metingen en Hager geven aan dat deze ook niet geschikt is voor het doel. ZIjn wel wat Duitse filmpjes.
Voor beide Hager schakelaars heb je geen garantie dat N het langs contact maaktt. Als je onder load schakelt kan je dus een situatie krijgen waarbij kortstondig twee 1-fase apparaten in serie op 400V komen te staan. Da's niet gezond natuurlijk.

Als je mijn procedure volgt dan ontstaat die situatie niet. Die procedure is bedoeld om eerst alles spanningsvrij te maken, en dan pas om te schakelen.

Die Kraus & Naimer is inderdaad veiliger, daar kan je ook met spanning er op omschakelen zonder dat die serieschakeling kan gebeuren. Ga ik naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
scsirob schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:41:
[...]

Voor beide Hager schakelaars heb je geen garantie dat N het langs contact maaktt. Als je onder load schakelt kan je dus een situatie krijgen waarbij kortstondig twee 1-fase apparaten in serie op 400V komen te staan. Da's niet gezond natuurlijk.

Als je mijn procedure volgt dan ontstaat die situatie niet. Die procedure is bedoeld om eerst alles spanningsvrij te maken, en dan pas om te schakelen.

Die Kraus & Naimer is inderdaad veiliger, daar kan je ook met spanning er op omschakelen zonder dat die serieschakeling kan gebeuren. Ga ik naar kijken.
Mee eens. Maar je dient je installatie niet te ontwerpen met workarounds. Het moet intrinsiek veilig zijn. Maar ieder zijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieh
John245 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:50:
[...]

Mee eens. Maar je dient je installatie niet te ontwerpen met workarounds. Het moet intrinsiek veilig zijn. Maar ieder zijn keuze.
Welke omschakelaars gebruik jij dan? De Krais en Naimer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Japieh schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:59:
[...]

Welke omschakelaars gebruik jij dan? De Krais en Naimer?
Ja, nog niet overal. Maar ben wel begonnen met vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
John245 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:39:
[...]

Ja, nog niet overal. Maar ben wel begonnen met vervangen.
Als ik die foto met die bruggen bovenop zie dan lijkt het niet heel handig om de uitgaande draden te installeren. Vooral de N-draad lijkt de uitgang flink te blokkeren. Wat is jouw ervaring daarmee?

• JP68
Voor de AC-in bij de MP-II 48/5000/70 denk ik aan 25A automaatjes, bv een 1P+N B25A installatie-automaat.
Daarmee kan ik de 3 MP-II voor de 3 fases apart inschakelen.
Zit na te denken of 1 3P+N B25A beter zou zijn.
Wat hebben jullie gedaan?
Normaal staan straks natuurlijk alle 3 (1 per fase) de MP-II aan maar tijdens opstart kan ik me voorstellen dat het handig is deze apart aan en uit te zetten.

• pvg

pvg

JP68 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:12:
Voor de AC-in bij de MP-II 48/5000/70 denk ik aan 25A automaatjes, bv een 1P+N B25A installatie-automaat.
Daarmee kan ik de 3 MP-II voor de 3 fases apart inschakelen.
Zit na te denken of 1 3P+N B25A beter zou zijn.
Wat hebben jullie gedaan?
Normaal staan straks natuurlijk alle 3 (1 per fase) de MP-II aan maar tijdens opstart kan ik me voorstellen dat het handig is deze apart aan en uit te zetten.
Merk op dat als je 1 MP uitschakelt in een 3-fasen setup, dat ze dan allemaal uitgaan. Dus functioneel maakt het niet uit of je voor 3x 1P+N of 1x 3P+N gaat.
Ingeval van 3x 1P+N is het wel makkelijker om de nul te splitsen voor de 3 MPs, nl. met een kamrail voor de automaten. Ingeval van 3P+N moet je de nul splitsen met een rijgblok oid na de automaat.

• JP68
pvg schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:44:
[...]

Merk op dat als je 1 MP uitschakelt in een 3-fasen setup, dat ze dan allemaal uitgaan. Dus functioneel maakt het niet uit of je voor 3x 1P+N of 1x 3P+N gaat.
Ingeval van 3x 1P+N is het wel makkelijker om de nul te splitsen voor de 3 MPs, nl. met een kamrail voor de automaten. Ingeval van 3P+N moet je de nul splitsen met een rijgblok oid na de automaat.
Ah, die zijn natuurlijk ook via software gekoppeld. Dank je!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Leuk dat ik iedereen hier druk doende zie met het bouwen van een ESS systeem waar ik drie jaar geleden mee gestart ben (toen nog met een setje oude LFP 4kWh scheepsbatterijen en een vreemd bms uit australië) en dat hier al anderhalf jaar draait als een speertje.

Momenteel bestaat mijn setup uit:
3x MP2 500/48
1 x cerbo
2 xSmartsolar 250-100
2 x 18S batterijbank met EVE LF280K cellen
2 x 123SmartBMS met 1A balancing power celmodules (voor alles boven 16S moet je lang zoeken....)
1 x ABB XT4 300A zekeringautomaat met tripcoil aangestuurd door het BMS
2 x fronius Symo
27x 365Wp AEG glas glas over drie dakvlakken verdeeld.

Deze week 2 x Smartsolar 250-100 bijgekocht en al staan: 40 EVE LF 280K cellen om samen 65kWh met 4 BMS systemen te hebben. alles draait op 62V hier (de 250-100's en de MP2 5000/48 kunnen hier prima mee overweg omdat ze tot 66V kunnen werken.

Ik kan de strings aanpassen vanuit huis en ga dan op 5 x 5 panelen verdeeld over drie grote SmartSolars draaien. de bedoeling is om er een 150-35 bij te schakelen voor de 2 overgebleven panelen op Zuid, goed voor 700+ kWh per jaar.

Mijn vraag is: Heeft er iemand van jullie ervaring met en Smarsolar 150-35 draaiend op 62V?
Het is maar 4 volt extra maar anders zal ik een 3x4 setup moeten maken en heb ik weer stringzekeringen nodig omdat twee strings het kapotte parallel geschakelde broertje met meer dan 22A kunnen gaan beschadigen en brand veroorzaken.

Met drie SmartSolars zonder stringzekeringen krijg je dan :
2 x 5 parallel op zuid op 1 250-100
2 x 5 parallel op zuid plat (schuur) op de tweede 250-100,
1 x 5 op Noordwest op de derde 250-100 en
1 x 2 op Zuid op de 150-35.

Hoor graag van jullie!

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:32
Vraag: waarom gebruik je bij parallel geschakelde PV strings niet een diode in doorlaat in elke string ipv een zekering ? die zou dan bij een defect paneel of complete string dat toch genoeg moeten beschermen ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

hannibal2206 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 18:45:
Vraag: waarom gebruik je bij parallel geschakelde PV strings niet een diode in doorlaat in elke string ipv een zekering ? die zou dan bij een defect paneel of complete string dat toch genoeg moeten beschermen ?
Da's ook een optie die veel goedkoper is en waarmee je een Smartsolar 250-100 uitspaart.
Deze kan ik op een geschakelde voeding van 200V 8A zetten waarmee ik met een simpel praxis aggregaatje de accu's kan bijladen voor de nacht als het grid uitvalt en we in de winter zitten

Ga daar zeker eens over nadenken

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Pagina: 1 ... 7 ... 36 Laatste