Energiesysteem voor nieuw te bouwen grote woning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Situatie
In juli 2020 hebben wij onze nieuwe woning betrokken, deze hebben we volledig gebouwd samen met een architect.

Deze woning heeft PV (11kWp), WP en laadpunten voor onze twee EV's. Werkt allemaal perfect!

6 jaar later, we begonnen in 2018 met dit huis. Sindsdien is onze situatie veranderd (financieel) en zo kwam er met pasen een huis uit de jaren 60 te koop op een prachtig kavel van 6400m2, slechts 500 meter van ons huis.

Omdat we niet wilden wachten hebben we dit huis direct gekocht met het voornemen deze te slopen en een nieuwe woning te bouwen. Het huis is in een hele slechte staat, maar de locatie is fantastisch.

Nieuwe woning
Al een tijd spelen we met het idee dat we ooit nog wilden gaan bouwen en nog wat groter. We hadden niet verwacht dat het zo snel zou komen, maar het moment is daar dat we gaan ontwerpen. Duurzaamheid moet je vanaf moment 1 meenemen in de woning.

De afmetingen waar we grofweg op mikken:
  • 600 ~ 700m2 woonruimte
  • 1.800 tot 2.100m3 inhoud
Nu vind ik duurzaamheid heel belangrijk. 6 jaar later is er weer veel veranderd wat er beschikbaar is en nu wil ik vanaf het begin de juiste voorzieningen hebben in het huis. Denk aan:
  • Bouwen in eigen beheer samen met architect en kundig bouwteam
  • Plek voor batterijen reserveren
  • Veel PV (waarschijnlijk veel te veel, maar zo veel als dakoppervlakte toestaat)
  • WP met voldoende capaciteit en eventueel extra grote buffers om warmte te bufferen in de winter
Huidige idee
Mijn huidige idee is om te gaan werken met Victron. Vanuit een ander klein project ken ik hun systemen al.
  • 3x40A netaansluiting, al zou 3x25A wel tof zijn! Dat vereist wel batterijen met buffers in de vorm van accu's
  • 3x Victron MultiPlus-II GX
  • Batterijen (optioneel, maar denk het wel)
  • PV (~30kWp) direct via Victron Solar Charge Controller
  • Laadpunten auto's voor of achter de Victron is nog de vraag (Keuze laadpunten nog niet gemaakt, auto's zijn Tesla)
  • Stiebel Eltron warmtepomp(en), goede ervaringen mee in huidige woning
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar suggesties en input voor dit nieuwe huis
  • Alle mogelijkheden zijn er nog! (Meterkast voorbereiden, batterijruimte realiseren, etc)
  • Budget is niet direct dé vraag, maar het moet ergens wel realistisch blijven
  • Waar moet ik rekening mee houden?
  • Andere producten of fabrikanten die ik zou moeten overwegen?
  • Wat moet ik echt wel of niet doen?
  • We zijn vermoedelijk nog wel 3 jaar bezig met ontwerpen, vergunnen, aanbesteden en bouwen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:06

Aardedraadje

Met kabelschoen

Dit zijn heel brede vragen zonder te weten wat je nu doet, hoe je leeft, en wat je in de toekomst verwacht. 3x40 klinkt echt extreem en is ook in het vastrecht duur. Bedenk dat een eventuele volgende koper daar ook niet per se op zit te wachten.

Laad je de auto's veel thuis of incidenteel? Oftewel is het nodig om 2 auto's tegelijk op vol vermogen te laden? Koken jullie veel en uitgebreid (stoom-)ovens aan tegelijk met het fornuis? Hoe veel kamers wil je op welke temperatuur houden, ofwel staat er continue een grote WP aan tegelijk met het overige verbruik? Jacuzzi, sauna of iets anders erbij?

[ Voor 5% gewijzigd door Aardedraadje op 22-04-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mijn 2 centen:

De standaard: vloerverwarming, WP, zonnepanelen, WTW, douche WTW.

1) Dak op O/W voor optimalisatie opwekcurve, als je helemaal los wilt neem je ook de juiste hoek mee in het ontwerp.
2) Grotere ramen op noorden, normale/kleinere ramen op O/W en kleine ramen op zuiden (met een of andere zonwering) om de warmte onder controle te houden in de zomer.
3: Onze meterkast zat al snel vol met WP, panelen en omvormers, zorg voor genoeg ruimte (fysiek én aansluitingen)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Aardedraadje schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:37:
Dit zijn heel brede vragen zonder te weten wat je nu doet, hoe je leeft, en wat je in de toekomst verwacht. 3x40 klinkt echt extreem en is ook in het vastrecht duur. Bedenk dat een eventuele volgende koper daar ook niet per se op zit te wachten.

Laad je de auto's veel thuis of incidenteel? Oftewel is het nodig om 2 auto's tegelijk op vol vermogen te laden? Koken jullie veel en uitgebreid (stoom-)ovens aan tegelijk met het fornuis? Hoe veel kamers wil je op welke temperatuur houden, ofwel staat er continue een grote WP aan tegelijk met het overige verbruik? Jacuzzi, sauna of iets anders erbij?
De vraag zit hem vooral in het energiesysteem, die vormt wel de basis van het geheel, daar zit specifiek mijn vraag.

Andere antwoorden:
  • 3x40A doe ik liever niet, maar ook voor een volgende eigenaar zal dit niet direct het probleem zijn op dit budget (>2M)
  • Alle kamers in het huis zullen zo rond de 20C worden gehouden, dat doen we nu ook
  • Jacuzzi, Sauna en Zwembad zullen aanwezig zijn (hebben we nu ook)
  • Auto's kunnen 3x16A of 3x24A samen delen met loadbalancing over de laadpunten
In ons huidige huis is het verbruik ongeveer 12.000kWh op jaarbasis, onze PV wekt zo'n 10.000kWh op en daar kom ik dus net mee te kort.

Salderen gaat verdwijnen in de toekomst en daarom denk ik aan veel te veel PV, maar daarmee wel in de winter ook nog enigsinds voldoende kunnen opwekken. In de zomer gooi je dus een deel weg omdat je accu en het net waarschijnlijk vol zitten.
DaWizza schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:42:
Mijn 2 centen:

De standaard: vloerverwarming, WP, zonnepanelen, WTW, douche WTW.

1) Dak op O/W voor optimalisatie opwekcurve, als je helemaal los wilt neem je ook de juiste hoek mee in het ontwerp.
2) Grotere ramen op noorden, normale/kleinere ramen op O/W en kleine ramen op zuiden (met een of andere zonwering) om de warmte onder controle te houden in de zomer.
3: Onze meterkast zat al snel vol met WP, panelen en omvormers, zorg voor genoeg ruimte (fysiek én aansluitingen)
Dank! De punten rondom WP, vloerverarming, etc zijn mij duidelijk. Dat hebben we nu ook al in het huis zitten en werkt allemaal perfect.

Ik wil vooral over de elektra van te voren nadenken. Dat punt vind ik belangrijk omdat je direct hier de juiste voorzieningen moet intekenen in het huis.

Ook de keuze voor bepaalde apparatuur kan bepalend zijn hoe je zaken gaat regelen in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:29
Het begint met de vraag; wat heb je nodig? In energie behoefte, en de vraag; heb je 600-700m2 woonruimte nodig kan je je natuurlijk ook nog afvragen ;) . (edit: niet flauw bedoelt dit. Ik zou als er de mogelijkheid is ook zeer zeker flink uitpakken en zelfbouwen).

Wat je gaat verbruiken - en wat je maximaal gaat verbruiken. En eventueel in te toekomst nog gaat plussen op piekbelasting? Afwijken van standaard is duurder..

Via-via weet ik een project waar flink wat gedaan is in energie huishouding en opslag door OTG energy. Dat is goed bevallen.

In (huis)ontwerp sowieso gebruik maken van passiefhuis principes. Zoek een architect die daar wat vanaf weet. Of een adviseur die een architect hierin kan begeleiden.

En qua duurzaamheid, installaties duurzaam? Of ook de materialen, constructie?
Je kan met hout heel mooi bouwen. Ook zonder het idee dat je in een houten hut woont.

En de losmaakbaarheid? Als je 'echt' duurzaam wilt gaan bouwen kan je ook zeggen dat alles zo weer uit elkaar te halen zou moeten zijn..

Levensloopbestendigheid nog een ding? Lift voorbereiding, beneden slapen en wassen?

Ik zou, om terug te komen op je opsomming m.b.t. batterij en warmtepomp buffers gewoon een flinke technische ruimte aanhouden waar je flink kan stapelen (en de vloer kan belasten).

Leuk om dit in elk geval te volgen. Ben benieuwd naar je aanloop.

Als je vragen hebt merken we het wel :)

[ Voor 4% gewijzigd door ZveenT op 22-04-2024 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baszbas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:11
Allereerst: Wat een gaaf project!

een opmerking op je huidige idee:
"3x40A netaansluiting, al zou 3x25A wel tof zijn! Dat vereist wel batterijen met buffers in de vorm van accu's"
"3x Victron Multiplux-II GX"

Afhankelijk van de belasting op je netaansluiting zou dit best mogelijk moeten zijn, je kunt in theorie +/- 400kWh per dag trekken uit een 3x 25A aansluiting bij perfecte verdeling van het verbruik over de 3 fasen; dus stel dat je minder dan 250 kWh per dag verbruikt dan moet dat lukken. Zeker als je de gehele meterkast achter de AC-out van 3x Victron Multiplus plaatst. Hierdoor krijg je, bij een correct gedimensioneerd accusysteem, bij bijv. 3x Multiplus II - 10000 per fase tot zo'n 60A beschikbaar (hierop zal je bedrading dan wel echter flink verzwaard moeten worden) en ben je in staat om een grote(re) hoeveelheid zonnepanelen aan te sluiten.

klein detail: je hebt niet 3x de GX-variant nodig, ik zou hierbij gewoon 1 GX device (Cerbo GX) pakken voor de centrale sturing/monitoring.

overigens is batterijopslag een onderdeel dat vereist is bij een victron installatie.

[ Voor 4% gewijzigd door baszbas op 22-04-2024 11:20 . Reden: typo ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:33
Wat je vooral moet doen is je even verdiepen in een Passief huis. Dat is iets duurder om neer te zetten maar scheelt je vreselijk veel op je installatiewerk/warmtepomp en de stookkosten de rest van je leven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ZveenT schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:06:
Het begint met de vraag; wat heb je nodig? In energie behoefte, en de vraag; heb je 600-700m2 woonruimte nodig kan je je natuurlijk ook nog afvragen ;) . (edit: niet flauw bedoelt dit. Ik zou als er de mogelijkheid is ook zeer zeker flink uitpakken en zelfbouwen).
Eens hoor! Ik denk alleen wel dat we hier op gaan uitkomen. Het kan iets kleiner zijn (500 a 600), maar het wordt een riante woning.
Wat je gaat verbruiken - en wat je maximaal gaat verbruiken. En eventueel in te toekomst nog gaat plussen op piekbelasting? Afwijken van standaard is duurder..
Als ik ons huidige huis (300m2) verdubbel dan zit ik dus al snel op 25.000kWh per jaar die er nodig is om deze nieuwe woning te draaien. Ik hoop op minder, maar evt met veel PV + Batterij moet dit aardig te doen zijn.
Via-via weet ik een project waar flink wat gedaan is in energie huishouding en opslag door OTG energy. Dat is goed bevallen.

In (huis)ontwerp sowieso gebruik maken van passiefhuis principes. Zoek een architect die daar wat vanaf weet. Of een adviseur die een architect hierin kan begeleiden.

En qua duurzaamheid, installaties duurzaam? Of ook de materialen, constructie?
Je kan met hout heel mooi bouwen. Ook zonder het idee dat je in een houten hut woont.

En de losmaakbaarheid? Als je 'echt' duurzaam wilt gaan bouwen kan je ook zeggen dat alles zo weer uit elkaar te halen zou moeten zijn..

Levensloopbestendigheid nog een ding? Lift voorbereiding, beneden slapen en wassen?

Ik zou, om terug te komen op je opsomming m.b.t. batterij en warmtepomp buffers gewoon een flinke technische ruimte aanhouden waar je flink kan stapelen (en de vloer kan belasten).

Leuk om dit in elk geval te volgen. Ben benieuwd naar je aanloop.

Als je vragen hebt merken we het wel :)
Dank! Onze architect heeft hier al wel veel ervaring mee. We hebben over de zaken zoals levensloopbestendig ook al nagedacht. Lift komt er sowieso in.

Technische ruimte komt naar alle waarschijnlijkheid in de kelder, daar hebben we deze nu ook zitten. Zie de foto hier onder van ons huidige huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyGMVyUzctEJj9dh5_I_9FfgitI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcdNVLaa8N6oZEIIBjSsUZUu.jpg?f=fotoalbum_large
baszbas schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:14:
Allereerst: Wat een gaaf project!

een opmerkingen op je huidige idee:
"3x40A netaansluiting, al zou 3x25A wel tof zijn! Dat vereist wel batterijen met buffers in de vorm van accu's"
"3x Victron Multiplux-II GX"

Afhankelijk van de belasting op je netaansluiting zou dit best mogelijk moeten zijn, je kunt in theorie +/- 400kWh per dag trekken uit een 3x 25A aansluiting bij perfecte verdeling van het verbruik over de 3 fasen; dus stel dat je minder dan 250 kWh per dag verbruikt dan moet dat lukken. Zeker als je de gehele meterkast achter de AC-out van 3x Victron Multiplus plaatst. Hierdoor krijg je, bij een correct gedimensioneerd accusysteem, bij bijv. 3x Multiplus II - 10000 per fase tot zo'n 60A beschikbaar (hierop zal je bedrading dan wel echter flink verzwaard moeten worden) en ben je in staat om een grote(re) hoeveelheid zonnepanelen aan te sluiten.

klein detail: je hebt niet 3x de GX-variant nodig, ik zou hierbij gewoon 1 GX device (Cerbo GX) pakken voor de centrale sturing/monitoring.

overigens is batterijopslag een onderdeel dat vereist is bij een victron installatie.
Dank voor deze informatie. 3x25A is inderdaad 17kW en daar kan je in theorie veel op afnemen. Nu twijfel ik dus of je de auto's wel of niet achter een Victron wil zetten. Je kan de twee laadpalen begrenzen op 3x16A via loadbalancing en ook gokken dat je op termijn met de auto kan terug leveren.

Intern in het huis is 40 tot 50A voldoende als het 3-fase is, maar dan heb je wel een behoorlijke buffer nodig aan batterijen. Je zit dan snel aan +/- 100kWh die je wil kunnen bufferen lijkt mij.
No Hands schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:21:
Wat je vooral moet doen is je even verdiepen in een Passief huis. Dat is iets duurder om neer te zetten maar scheelt je vreselijk veel op je installatiewerk/warmtepomp en de stookkosten de rest van je leven.
Ja en Nee. Ik ben zeker bereid vooraf meer te investeren, maar soms kom je ook op bepaalde ontwerpen uit en daar conflicteert het passieve ontwerp.

Dus ja, isolatiewaarde hoog, ramen goed benutten, juiste glas en kozijnen, maar uiteindelijk gaat er een warmtevraag zijn in die woning. Die resulteert weer in een vraag naar elektriciteit en specifiek daar wil ik naar kijken.

De ontwerp en dimensies van een elektriciteitssysteem zijn waar ik vooral naar kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:41
Als je het huis nog moet gaan bouwen, is een grondwater-warmtepomp dan geen optie?
Dat is de volgens mij technisch de beste methode.

Ik zou vooral even naar de britten kijken, die hebben nieuwe regels gepubliceerd over thuisaccu's.
De mogelijkheden worden hierdoor sterk begrenst. Zoiets zal in europa ook komen op termijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
jeroen3 schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:24:
Als je het huis nog moet gaan bouwen, is een grondwater-warmtepomp dan geen optie?

Ik zou vooral even naar de britten kijken, die hebben nieuwe regels gepubliceerd over thuisaccu's.
De mogelijkheden worden hierdoor sterk begrenst. Zoiets zal in europa ook komen op termijn denk ik.
Klopt. Stabiele temperaturen. En je kan ook zeer goed koelen. Win-win. Alleen boren kost je iets meer geld, maar dat is in deze geen issue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:03
Altijd tof om iets nieuws neer te mogen zetten en het lijkt me inderdaad goed om na te denken over energieverbruik, maar als je een huis van 600-700m2 neer gaat zetten is alles wat je doet natuurlijk totaal niet duurzaam.
Behalve als je er met 10-15 mensen woont is het gewoon redelijk absurd/extreem te noemen om zo'n joekel van een huis te (laten) bouwen.

Wellicht goed om na te denken over het compartimenteren van het huis, ik kan me voorstellen dat er zo 5-10 kamers zijn waar je misschien 1-2x per maand maar bent :+ .
Om 25.000kWh te verstouwen per jaar moet je echt serieus je best doen...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:25
dit is een huis voor 3 a 4 gezinnen qua afmetingen... ik kan dat met geen mogelijkheid duurzaam noemen. Natuurlijk geen reden om het niet te bouwen maar ik schrik wel van dit soort bizarre oppervlaktes.

simpel gezegd: zorg voor koeling! gaat belangrijker worden dan verwarming, dus doe screens en overstekken aan de buitenkant om de zomerzon van je woning te houden. Verder zorg voor fancoils zodat je echt goed kunt koelen met een warmtepomp.

voor je warmtepomp: als je een beetje goed bouwt kom je wel op max 50 W/m2 warmtevraag. dus bij 600m2 moet je er met 30 kW thermisch wel zijn. Maar omdat dit zo'n mega-ding is zou ik naar hogere standaarden gaan en zorgen dat je op passiefhuis niveau komt, dan kun je misschien met 15 kW thermisch uit. Dat is makkelijk met 1 a 2 warmtepompen op te lossen. (obv warmtevraag van 30 kW bij strenge vorst en 1650 vollasturen per jaar etc. kom ik rond de 40.000 - 50.000 kWh thermisch per jaar uit, dat is met een leuke COP rond de 8000 tot 10.000 kWh per jaar voor de warmtepomp)

edit: ik zou dit proberen binnen een 3 x 25A te houden. Dat lijkt me goed mogelijk, als je erg goed gaat isoleren (of compartimenten maken en gewoon een deel minder verwarmen in de 2 koudste maanden) dan moet je met een 15 kW warmtepomp een eind komen. Daar is ~5 a 7 kW elektriciteit voor nodig. Je hebt dan nog elektrisch koken, laadpalen en PV. Laadpalen gewoon dynamisch/load balancing, die zijn de sluitpost. Het is wel leuk om met 11 kW te laden maar niet snel nodig, zeker met 2 wagens niet. Gewoon snachts doen dan is er weinig aan de hand. Qua PV kun je het beste veel oost/west leggen EN sterk onderdimensioneren van de omvormer (bijv. max 60% van het totale vermogen). Je kunt dan echt wel een 15 kW omvormer neerleggen met ~22 of 25 Wp aan zonnepanelen. Ik bijf daarmee mooi binnen een 3 x 25 A aansluiting 8) >:)

[ Voor 39% gewijzigd door Fr33z op 22-04-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 23-05 15:53

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@Snow_King ik zie dat je, hé het is Tweakers hier, direct de techniek induikt.
Maar wat is je basis? Duurzaamheid, naar mijn mening zijn andere uitgangspunten die er eerst gesteld moeten worden.
Wil je het daar ook overhebben in dit topic?

Komt mij stokpaardje,….. isoleren, isoleren, isoleren had ik al isoleren gezegd?
De start is dan te kijken naar Passief Premium en beter. Als je dat doet kun je besparen op de techniek (alle).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
jeroen3 schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:24:

Is zeker een optie. Ik weet niet of het kan op die locatie, maar als het kan gaan we het zeker onderzoeken.
Smobbo schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:41:
Altijd tof om iets nieuws neer te mogen zetten en het lijkt me inderdaad goed om na te denken over energieverbruik, maar als je een huis van 600-700m2 neer gaat zetten is alles wat je doet natuurlijk totaal niet duurzaam.
Behalve als je er met 10-15 mensen woont is het gewoon redelijk absurd/extreem te noemen om zo'n joekel van een huis te (laten) bouwen.

Wellicht goed om na te denken over het compartimenteren van het huis, ik kan me voorstellen dat er zo 5-10 kamers zijn waar je misschien 1-2x per maand maar bent :+ .
Om 25.000kWh te verstouwen per jaar moet je echt serieus je best doen...
Ik snap je helemaal. Wij gaan er overigens met 5 personen wonen.

Ik zeg nu 25.000kWh, maar dat is mijn aanname door ons huidige huis te verdubbelen. Ik hoop lager uit te komen.
Fr33z schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:47:
dit is een huis voor 3 a 4 gezinnen qua afmetingen... ik kan dat met geen mogelijkheid duurzaam noemen. Natuurlijk geen reden om het niet te bouwen maar ik schrik wel van dit soort bizarre oppervlaktes.

simpel gezegd: zorg voor koeling! gaat belangrijker worden dan verwarming, dus doe screens en overstekken aan de buitenkant om de zomerzon van je woning te houden. Verder zorg voor fancoils zodat je echt goed kunt koelen met een warmtepomp.

voor je warmtepomp: als je een beetje goed bouwt kom je wel op max 50 W/m2 warmtevraag. dus bij 600m2 moet je er met 30 kW thermisch wel zijn. Maar omdat dit zo'n mega-ding is zou ik naar hogere standaarden gaan en zorgen dat je op passiefhuis niveau komt, dan kun je misschien met 15 kW thermisch uit. Dat is makkelijk met 1 a 2 warmtepompen op te lossen. (obv warmtevraag van 30 kW bij strenge vorst en 1650 vollasturen per jaar etc. kom ik rond de 40.000 - 50.000 kWh thermisch per jaar uit, dat is met een leuke COP rond de 8000 tot 10.000 kWh per jaar voor de warmtepomp)

edit: ik zou dit proberen binnen een 3 x 25A te houden. Dat lijkt me goed mogelijk, als je erg goed gaat isoleren (of compartimenten maken en gewoon een deel minder verwarmen in de 2 koudste maanden) dan moet je met een 15 kW warmtepomp een eind komen. Daar is ~5 a 7 kW elektriciteit voor nodig. Je hebt dan nog elektrisch koken, laadpalen en PV. Laadpalen gewoon dynamisch/load balancing, die zijn de sluitpost. Het is wel leuk om met 11 kW te laden maar niet snel nodig, zeker met 2 wagens niet. Gewoon snachts doen dan is er weinig aan de hand. Qua PV kun je het beste veel oost/west leggen EN sterk onderdimensioneren van de omvormer (bijv. max 60% van het totale vermogen). Je kunt dan echt wel een 15 kW omvormer neerleggen met ~22 of 25 Wp aan zonnepanelen. Ik bijf daarmee mooi binnen een 3 x 25 A aansluiting 8) >:)
Koeling is mij bekend. Huidige woning heeft ook overal screens om de zon buiten te houden. Het wordt anders bloedheet in de zomer.

De WP koelt hier ook in de zomer de vloeren omdat het anders flink op loopt. Die kennis en ervaringen hebben we ook al.

Mijn vraag zit hem echt op de electriciteit, niet zo zeer op het andere deel. Daar hebben we echt de juiste adviseurs voor in huis.
ollie1965 schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:48:
@Snow_King ik zie dat je, hé het is Tweakers hier, direct de techniek induikt.
Maar wat is je basis? Duurzaamheid, naar mijn mening zijn andere uitgangspunten die er eerst gesteld moeten worden.
Wil je het daar ook overhebben in dit topic?

Komt mij stokpaardje,….. isoleren, isoleren, isoleren had ik al isoleren gezegd?
De start is dan te kijken naar Passief Premium en beter. Als je dat doet kun je besparen op de techniek (alle).
Niet direct, wellicht in een ander topic. Ik ben nu echt op zoek naar het elektrische gedeelte. De andere delen vereisen de juiste adviseurs en installateurs en die hebben we in ons netwerk. Ook onze architect is hier zeer ervaren mee.

Victron, Ja of Nee? Andere systemen dan Victron? Welke batterijen? Dat soort vragen zit ik mee.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:37
Sorry, maar laat ik voor vandaag de onpopulariteitsprijs maar in de wacht slepen. Je geeft aan dat je een woning van 700m2 met 2100m3 inhoud gaat betrekken en dat je duurzaam 'erg belangrijk vind'. Dat gaat natuurlijk niet samen.

Het wordt niet duurzaam om 700m2 voor een gemiddeld gezin te verwarmen. Al heb je de best en meest flitsende warmptepomp die er bestaat. Dat bestaat simpelweg niet en heet geen duurzaamheid maar greenwashing.

Echte duurzaamheid ontstaat pas als je je eigen voetafdruk op deze aardbol gaat verlagen. Door met een gemiddeld gezin in 700m2 te gaan wonen gaat in welk scenario dan ook je voetafdruk fors vooruit. Sterker nog in, in jouw eigen voetafdruk kunnen gemakkelijk 10 anderen staan.

Wat jij zoekt is geen duurzaamheid maar zo kostenefficiënt als mogelijk wonen met alles wat de techniek te bieden heeft. Dat is een totaal andere insteek omdat die niet is gebaseerd op duurzaamheid maar op de portemonnee.

Ik vraag me dan ook oprecht af op je een goed solide antwoord op Tweakers gaat krijgen. Dit zijn zeer speciale situaties die om goed doorgronde kennis vragen. Die zouden installatiebedrijven/architecten/aannemers in dit segment beter paraat moeten hebben dan een gemiddelde Tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
TwingyTwingy schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:52:
Sorry, maar laat ik voor vandaag de onpopulariteitsprijs maar in de wacht slepen. Je geeft aan dat je een woning van 700m2 met 2100m3 inhoud gaat betrekken en dat je duurzaam 'erg belangrijk vind'. Dat gaat natuurlijk niet samen.

Het wordt niet duurzaam om 700m2 voor een gemiddeld gezin te verwarmen. Al heb je de best en meest flitsende warmptepomp die er bestaat. Dat bestaat simpelweg niet en heet geen duurzaamheid maar greenwashing.

Echte duurzaamheid ontstaat pas als je je eigen voetafdruk op deze aardbol gaat verlagen. Door met een gemiddeld gezin in 700m2 te gaan wonen gaat in welk scenario dan ook je voetafdruk fors vooruit. Sterker nog in, in jouw eigen voetafdruk kunnen gemakkelijk 10 anderen staan.

Wat jij zoekt is geen duurzaamheid maar zo kostenefficiënt als mogelijk wonen met alles wat de techniek te bieden heeft. Dat is een totaal andere insteek omdat die niet is gebaseerd op duurzaamheid maar op de portemonnee.

Ik vraag me dan ook oprecht af op je een goed solide antwoord op Tweakers gaat krijgen. Dit zijn zeer speciale situaties die om goed doorgronde kennis vragen. Die zouden installatiebedrijven/architecten/aannemers in dit segment beter paraat moeten hebben dan een gemiddelde Tweaker.
Ik snap je mening en de visie die je deelt.

Ik stel hier specifiek de vraag over de techniek (elektra) en hoop daar op Tweakers input voor te krijgen.

Ik merk dat veel aannemers hier nog geen ervaring mee hebben, die zouden mij snel een 3x50A netaansluiting gaan adviseren (wat ik niet wil) om aan alle vraag te kunnen voldoen.

De discussie over wat duurzaamheid is of niet is niet het doel van dit topic. De titel is denk ik helder met welke vragen ik op dit moment specifiek heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:41
Als je nu al van plan bent om een accu aan te schaffen heb je natuurlijk geen 3x50 nodig. Mits de accu kan peak-shaven.
Je hoeft dan enkel een aansluiting te hebben die je gemiddelde vraag aan kan, en voldoende accu natuurlijk.

Goede sturing van non-preferente belastingen is dan wel essentieel, bijvoorbeeld een smart-grid ready warmtepomp voor je huis en zwembad en load balancing EV-lader.

Volgens mij is victron een van de weinige die dat echt kan.
De rest is vooral veel te nieuw en lift mee op de hype, dus pas op. Tenzij je een deal kan krijgen als modelwoning/proefproject dat ze ook wat PR materiaal maken met je huis.

Daarnaast, als je zo'n grote installatie hebt wil je natuurlijk ook noodstroom uit je accu, dus dat zou ik er ook al in ontwerpen. Incl eventuele generatoraansluiting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
Waarom wil je een accu dan? Speelgoed is leuk maar wederom, duurzaam is het niet. ik heb voor je uitgerekend hoe het ongeveer kan worden qua voorzieningen. als het je lukt echt GOED te isoleren heb je een 15-20 kW warmtepomp nodig, dat kan met een aansluitwaarde van 6-8 kW elektrisch. Maar je warmtepomp is zo'n beetje de grootste elektra-verbruiker die lang en veel aan is dus die moet je goed in kaart hebben. Daarna kun je de puzzel leggen door stukjes als PV, laadpaal etc toe te voegen.

de enige grote dingen in huis zijn verder elektrisch koken, maar dat is heel momentaan dus niet zo spannend. Laadpaal als sluitpost door die volledig dynamisch te doen dus dat maakt niet uit. Zonnepanelen zijn juist een plus ipv een min op de capaciteit EN je lmoet gewoon veel panelen leggen met een veel kleinere omvormer (dit snapt nog bijna geen installateur maar bijv. netbeheerders beginnen dit aan te raden etc). Ja het kost een stukje opbrengst maar je kunt wel binnen een bestaande aansluiting veel meer eigen stroom opwekken. Tadaa, 3x25A gelukt

[ Voor 15% gewijzigd door Fr33z op 22-04-2024 15:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

Je zou ook hele andere doelstellingen kunnen opstellen:
-Huis moet verwarmd en gekoeld worden, maar blijven binnen de 3x25A aansluiting
-Minimale actieve koeling en verwarming, door volgens passiefhuis bouwwijze te werken.
-Warmte/koude goed bufferen
-In de herfst/winter zo veel mogelijk zon binnen laten komen, in de lente/zomer juist afsluiten en er een koele grot van maken. Dus zonwering 2.0
-Geen accu's
-Denk ook aan vergroening rondom het huis, dat isoleert en koelt
-Minimaliseer waterverbruik
-zo min mogelijk beton, meer houtbouw. Ik neem aan dat je CO2-uitstoot ook belangrijk vindt?

Ik krijg meer de indruk dat je vooral lekker veel geld wilt uitgeven aan gadgets en mooie technologie. Begrijpelijk als tweaker, maar daar passen andere doelstellingen bij ;)

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 22-04-2024 15:48 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-05 11:44
Brandveilige technische ruimte.
(Brandveilige) schachten/ mantelbuizen naar de verdieping, zolder, achtertuin...
Extra hoog geplaatste verdieping vloeren zodat bij een verlaagd plafond een grote tussen ruimte wordt gecreëerd waarin de lucht kanalen, riolering, elektra enzovoorts wordt gemonteerd... daarbij heb je de ruimte voor inbouwspots waarvan je de exacte positie op laatst toe van kan bepalen.
Bij elke schakelaar een blauwe nul draad meenemen.
Ledige buizen bij de vleet.
Neem een Merk wp die je uitgebreid kan instellen/ aansturen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:57
Accu's zou ik sowieso in een bijgebouw plaatsen.
Mocht er brand uitbreken is dat niet in het woonhuis.
Daarmee voorkom je een hoop schade, maar vergroot je de overlevingskans ook aanzienlijk.

een losstaande garage met technische ruimte bijvoorbeeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-05 18:10
In Nunspeet loopt een project waar ze 7 huizen op één 3x25a aansluiten. Wellicht dat die partij kan adviseren. Zij hebben dacht ik ook al eens een flinke woning op een 1x10a aansluiting gebouwd.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Djvdb schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:54:
In nun speet loopt een project waar ze 7 huizen op één 3x25a aansluiten. Wellicht dat die partij kan adviseren. Zij hebben dacht ik ook al eens een flinke woning op een 1x10a aansluiting gebouwd.
Ja mooi voorbeeld. TS lijkt als Tweaker te willen over-engineeren terwijl je juist nu met een groot nieuw huis de kans hebt om het zo op te zetten dat je zo min mogelijk apparatuur nodig hebt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 05:55

silverball

De wagen voor moderne mensen

de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:56:
[...]

Ja mooi voorbeeld. TS lijkt als Tweaker te willen over-engineeren terwijl je juist nu met een groot nieuw huis de kans hebt om het zo op te zetten dat je zo min mogelijk apparatuur nodig hebt.
Passiefhuisconcepten passen toch helemaal niet in deze prijsklasse woning.... Daar wil je gewoon een schuifpui, raam of wat dan ook open laten staan en je niet druk maken over de verwarming.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

silverball schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:01:
[...]

Passiefhuisconcepten passen toch helemaal niet in deze prijsklasse woning.... Daar wil je gewoon een schuifpui, raam of wat dan ook open laten staan en je niet druk maken over de verwarming.
uiteindelijk bepaal je alles zelf op basis van wat je belangrijk vindt (duurzaamheid?)
maar ik weet niet zeker of ik je post goed begrijp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Snow_King schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:45:
........................ knip...............................

Ik zeg nu 25.000kWh, maar dat is mijn aanname door ons huidige huis te verdubbelen. Ik hoop lager uit te komen.

.........................knip.............................

Mijn vraag zit hem echt op de electriciteit, niet zo zeer op het andere deel. Daar hebben we echt de juiste adviseurs voor in huis.

.......................knip............................

Niet direct, wellicht in een ander topic. Ik ben nu echt op zoek naar het elektrische gedeelte. De andere delen vereisen de juiste adviseurs en installateurs en die hebben we in ons netwerk. Ook onze architect is hier zeer ervaren mee.

Victron, Ja of Nee? Andere systemen dan Victron? Welke batterijen? Dat soort vragen zit ik mee.
Sorry Snow_King maar dit is verkeerd om denken.... je moet OmDenken ;)

Wat ik wil zeggen, ga uit van een te stellen/halen norm, "de Peer" geeft je een goede start.
Zet te behalen normen neer, dus bijvoorbeeld een Passief Premium. Bij Passief Premium hoor een PER waarde en een maximale verbruik van gebouw gebonden apparatuur.

Je geeft aan deze norm al te kennen, dan denk ik ook dat je de eerste berekening voor je woning direct al kan maken wat je verbruik wordt voor de woning, En de overige verbruikers, je rijd al lang genoeg EV om een 10 jaar gemiddelde te kennen volgens mij, de rest zal niet veel meer uitmaken op het totaal :)

En verder, ja Victron is een van de betere, ben zelf ook alles al aan het uitzoeken voor mijn Passief Premium (nog geen 15% van jouw oppervlakte >:) )

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Fr33z schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:29:
Waarom wil je een accu dan? Speelgoed is leuk maar wederom, duurzaam is het niet. ik heb voor je uitgerekend hoe het ongeveer kan worden qua voorzieningen. als het je lukt echt GOED te isoleren heb je een 15-20 kW warmtepomp nodig, dat kan met een aansluitwaarde van 6-8 kW elektrisch. Maar je warmtepomp is zo'n beetje de grootste elektra-verbruiker die lang en veel aan is dus die moet je goed in kaart hebben. Daarna kun je de puzzel leggen door stukjes als PV, laadpaal etc toe te voegen.

de enige grote dingen in huis zijn verder elektrisch koken, maar dat is heel momentaan dus niet zo spannend. Laadpaal als sluitpost door die volledig dynamisch te doen dus dat maakt niet uit. Zonnepanelen zijn juist een plus ipv een min op de capaciteit EN je lmoet gewoon veel panelen leggen met een veel kleinere omvormer (dit snapt nog bijna geen installateur maar bijv. netbeheerders beginnen dit aan te raden etc). Ja het kost een stukje opbrengst maar je kunt wel binnen een bestaande aansluiting veel meer eigen stroom opwekken. Tadaa, 3x25A gelukt
De accu is om juist met een 3x25A aansluiting uit te kunnen. Ook icm met Victron systemen is een accu een must.

Uiteraard is het met Victron+Accu leuk dat je ook gelijk je eigen UPS hebt danwel "off-grid" kan, maar dat staat niet voorop. Wel denk ik dat we uiteindelijk richting lokale buffers gaan.

Mijn wens is dus vooral om op de 3x25A aansluiting te kunnen blijven en met de inzicht in dit topic lijkt het wel te kunnen.
de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:44:
Je zou ook hele andere doelstellingen kunnen opstellen:
-Huis moet verwarmd en gekoeld worden, maar blijven binnen de 3x25A aansluiting
-Minimale actieve koeling en verwarming, door volgens passiefhuis bouwwijze te werken.
-Warmte/koude goed bufferen
-In de herfst/winter zo veel mogelijk zon binnen laten komen, in de lente/zomer juist afsluiten en er een koele grot van maken. Dus zonwering 2.0
-Geen accu's
-Denk ook aan vergroening rondom het huis, dat isoleert en koelt
-Minimaliseer waterverbruik
-zo min mogelijk beton, meer houtbouw. Ik neem aan dat je CO2-uitstoot ook belangrijk vindt?

Ik krijg meer de indruk dat je vooral lekker veel geld wilt uitgeven aan gadgets en mooie technologie. Begrijpelijk als tweaker, maar daar passen andere doelstellingen bij ;)
Waarom geen accu? Wat is je argument daar tegen?
de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:56:
[...]

Zeker, ik denk dat er veel mogelijk is. Mijn inzicht is nu al wel gegaan dat 3x25A haalbaar zou moeten zijn, zeker met een Victron systeem mits goed ingeregeld.
silverball schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:01:
[...]

Niet helemaal met je eens. Ik wil zeker wel nadenken over slimme oplossingen. Ik ga niet eindeloos warmte weggooien door een schuifpui open te zetten omdat het kan.

Uiteraard is de woning van een bepaald formaat waardoor je in de basis veel energie verbruikt, maar ik wil wel zo veel mogelijk met PV opwekken om het verbruik van het net te minimaliseren.
ollie1965 schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:43:
[...]

Sorry Snow_King maar dit is verkeerd om denken.... je moet OmDenken ;)

Wat ik wil zeggen, ga uit van een te stellen/halen norm, "de Peer" geeft je een goede start.
Zet te behalen normen neer, dus bijvoorbeeld een Passief Premium. Bij Passief Premium hoor een PER waarde en een maximale verbruik van gebouw gebonden apparatuur.

Je geeft aan deze norm al te kennen, dan denk ik ook dat je de eerste berekening voor je woning direct al kan maken wat je verbruik wordt voor de woning, En de overige verbruikers, je rijd al lang genoeg EV om een 10 jaar gemiddelde te kennen volgens mij, de rest zal niet veel meer uitmaken op het totaal :)

En verder, ja Victron is een van de betere, ben zelf ook alles al aan het uitzoeken voor mijn Passief Premium (nog geen 15% van jouw oppervlakte >:) )
Dank! Het laatste was ik vooral naar op zoek: Is er een alternatief voor Victron? Ik ken hun systemen al heel wat jaren en ben onder de indruk, maar een alternatief bekijken kan nooit kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Snow_King schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:52:
[...]

De accu is om juist met een 3x25A aansluiting uit te kunnen. Ook icm met Victron systemen is een accu een must.

Uiteraard is het met Victron+Accu leuk dat je ook gelijk je eigen UPS hebt danwel "off-grid" kan, maar dat staat niet voorop. Wel denk ik dat we uiteindelijk richting lokale buffers gaan.

Mijn wens is dus vooral om op de 3x25A aansluiting te kunnen blijven en met de inzicht in dit topic lijkt het wel te kunnen.

[...]

Waarom geen accu? Wat is je argument daar tegen?

[...]

Zeker, ik denk dat er veel mogelijk is. Mijn inzicht is nu al wel gegaan dat 3x25A haalbaar zou moeten zijn, zeker met een Victron systeem mits goed ingeregeld.

[...]

Niet helemaal met je eens. Ik wil zeker wel nadenken over slimme oplossingen. Ik ga niet eindeloos warmte weggooien door een schuifpui open te zetten omdat het kan.

Uiteraard is de woning van een bepaald formaat waardoor je in de basis veel energie verbruikt, maar ik wil wel zo veel mogelijk met PV opwekken om het verbruik van het net te minimaliseren.

[...]

Dank! Het laatste was ik vooral naar op zoek: Is er een alternatief voor Victron? Ik ken hun systemen al heel wat jaren en ben onder de indruk, maar een alternatief bekijken kan nooit kwaad.
Accu is vooral onnodig bij een goed ontwerp. Niet duurzaam. En je kunt prima met 3x25A af als je een beetje flexibel bent met het auto's laden.

Een slecht ontwerp kun je wel compenseren met een accu, maar dat zou ik. Proberen te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Snow_King schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:52:
Er zijn wel alternatieven, maar je een beetje kennende van hier denk ik dat er nog steeds een Tweak factor moet zijn en dat heeft Victron. Dat moet het voor mij ook hebben maar wel met een basis fallback en dat is dus ook oké bij Victron.

Zijn er andere, ja zeker maar dan moet je richting systemen kijken die ook off grid kunnen. Daar zijn er best wel wat van, in AUS weten ze er wel raad mee tegenwoordig (zij halen NL binnenkort in met PV).
Dat is momenteel ook het land waar de meeste accusystemen geplaatst worden en er complete off grip settlements zijn in de binnenlanden.
Zelfs een van de grootste mijnbouw bedrijven (ter wereld) is er bezig om een van zijn mijnen in Western Australia te verduurzamen met een off grid systeem want het kan daar natuurlijk meer dan uit met zoveel zon(nestraling).

Misschien een bezoekje aan https://onestepoffthegrid.com.au om een eerste indruk te krijgen en dan verkennen?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
dus een accu lijkt je geinig om binnen een 3x25A te blijven? ik. zie het niet en heb juist de sommetjes gemaakt. Denk dat je je blindstaart op accu's zonder echt nut ervan in te zien. Je kunt met een accu klein beetje peak. shaving doen, tenzij je grof grof gaat en bijv 100kWh opslag neerzet.

het lijkt. mij logischer accu's als sluitpost te gebruiken of als je lekker wilt hobbyen. Je hebt 2 rijdende mega-accus toch? gebruik die dan als. je leuk zonnestroom op wilt slaan ofzo, dus V2G/V2X etc etc.

kun je omschrijven in welke situatie. je denkt dat een accusysteem je helpt bij je nieuwe huis? lijkt me handig om. scenarios te maken, bijv winter: warmtrpomp hard aan, elektrisch koken en je wilt de auto opladen in XXX uur tijd? of juist zomerseizoen, veel zonnestroom en dan...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:05:
[...]

Accu is vooral onnodig bij een goed ontwerp. Niet duurzaam. En je kunt prima met 3x25A af als je een beetje flexibel bent met het auto's laden.

Een slecht ontwerp kun je wel compenseren met een accu, maar dat zou ik. Proberen te voorkomen.
Klopt een zeer goed ontworpen systeem voor een woning kan zonder accu en een 3x25A aansluiting hebben.
Maar dat vergt heel veel vernuft in de systemen in de woning die er momenteel nog niet is/zijn. Dingen als vooraf koelen, als de weersvoorspelling en berekening van het gebouw zegt dat het te warm wordt. Of in de winter overdag al warmte bufferen als de nacht toch iets kouder wordt, want @Snow_King rijdt best wel wat kilometers (of is dat nu minder?) en moet gewoon vol staan de volgende ochtend.

Daarom houd ik het maar bij KISS systemen en hoop ik dat pas bij min 5 de verwarming aan moet (hopelijk een kleine Biomeiler) door de meer dan voldoende isolerende maatregelen die ik hoop te kunnen uitvoeren (hé mijn geldboom is op een gegeven moment ook kaal).

Dus ja er is zeker rekenwerk te doen voor Snow_King of zijn adviseurs, maar ik denk dat hij het zelf moet gaan doen want met de kennis die ik nu in de afgelopen jaren heb op gedaan blaas ik (bijna) iedere installateur omver waar ik een verkennend gesprek mee aanga.

@Snow_King misschien eens langs gaan bij www.stroomwinkel.nl hebben al heel wat installaties gedaan inclusief (of nu juist?) off grid tiny houses

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Fr33z schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:06:
dus een accu lijkt je geinig om binnen een 3x25A te blijven? ik. zie het niet en heb juist de sommetjes gemaakt. Denk dat je je blindstaart op accu's zonder echt nut ervan in te zien. Je kunt met een accu klein beetje peak. shaving doen, tenzij je grof grof gaat en bijv 100kWh opslag neerzet.

het lijkt. mij logischer accu's als sluitpost te gebruiken of als je lekker wilt hobbyen. Je hebt 2 rijdende mega-accus toch? gebruik die dan als. je leuk zonnestroom op wilt slaan ofzo, dus V2G/V2X etc etc.

kun je omschrijven in welke situatie. je denkt dat een accusysteem je helpt bij je nieuwe huis? lijkt me handig om. scenarios te maken, bijv winter: warmtrpomp hard aan, elektrisch koken en je wilt de auto opladen in XXX uur tijd? of juist zomerseizoen, veel zonnestroom en dan...?
Als je veel PV hebt dan kan je maximaal 3x16A (11kW) terugleveren aan het net met een 3x25A aansluiting, dat is dus best beperkt. Ik zou de PV wel graag groter dimensioneren om mijn eigen energie goed te kunnen gebruiken, dan kom je dus snel bij een accu systeem uit.

De auto's (Tesla S en X) ondersteunen helaas geen V2G. Ook vind ik de adoptie hiervan nog zeer beperkt. Wel is het uitkiezen van de juiste lader (DC lader?) voor ook een keuze die mee gaat spelen om V2G op termijn toch te kunnen doen, maar dat zie ik nu nog niet snel gebeuren.

Ik kan dus hoogstens de auto laden goed timen, maar ik kan er niet uit terug leveren. En in de zomer zitten die auto's ook een keer vol en dan kan een buffer in de vorm van een accu mooi zijn om daarna in de nacht je eigen energie te gebruiken.

Ja, dan denk ik wel aan 50kWh buffer, want met 10kWh kom je niet ver in een dergelijk systeem.
ollie1965 schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:25:
[...]

Klopt een zeer goed ontworpen systeem voor een woning kan zonder accu en een 3x25A aansluiting hebben.
Maar dat vergt heel veel vernuft in de systemen in de woning die er momenteel nog niet is/zijn. Dingen als vooraf koelen, als de weersvoorspelling en berekening van het gebouw zegt dat het te warm wordt. Of in de winter overdag al warmte bufferen als de nacht toch iets kouder wordt, want @Snow_King rijdt best wel wat kilometers (of is dat nu minder?) en moet gewoon vol staan de volgende ochtend.

Daarom houd ik het maar bij KISS systemen en hoop ik dat pas bij min 5 de verwarming aan moet (hopelijk een kleine Biomeiler) door de meer dan voldoende isolerende maatregelen die ik hoop te kunnen uitvoeren (hé mijn geldboom is op een gegeven moment ook kaal).

Dus ja er is zeker rekenwerk te doen voor Snow_King of zijn adviseurs, maar ik denk dat hij het zelf moet gaan doen want met de kennis die ik nu in de afgelopen jaren heb op gedaan blaas ik (bijna) iedere installateur omver waar ik een verkennend gesprek mee aanga.

@Snow_King misschien eens langs gaan bij www.stroomwinkel.nl hebben al heel wat installaties gedaan inclusief (of nu juist?) off grid tiny houses
Ik rijd minder, steeds meer met de trein onderweg, maar nog steeds voldoende KM. Gezamelijk maken de auto's nog steeds 50.000km per jaar. Daar gaat dus nogal wat in.

Ik ben het ook niet oneens met het feit dat het wellicht zonder accu kan, maar ook ergens lijkt een accu een goede toevoeging. Al kan deze er altijd later bij komen, maar ik kan er nu wel op voorbereiden.

De Victron (als ik die kies) moet dan wel dicht bij de accu's staan, want die DC kabels mogen niet te lang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Snow_King schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 06:40:
[...]

Als je veel PV hebt dan kan je maximaal 3x16A (11kW) terugleveren aan het net
Onjuist. Dit moet 17 kW zijn. En je kunt daar ook nog prima wat over heen gaan.

En dat is alleen nog maar het omvormervermogen. Je kunt er prima 25000Wp op aansluiten

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 23-04-2024 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
de Peer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 06:50:
[...]

Onjuist. Dit moet 17 kW zijn. En je kunt daar ook nog prima wat over heen gaan.
Je mag met 3x25A hoofdzekeringen toch maximaal een 3x16A omvormer plaatsen? Ik kan daar toch geen omvormer met 3x20A achter plaatsen of evt 3x25A? Dit ivm selectiviteit. Ik weet dat selectiviteit niet verplicht is, maar ik heb installeurs al wel moeilijk horen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Snow_King schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:01:
[...]

Je mag met 3x25A hoofdzekeringen toch maximaal een 3x16A omvormer plaatsen? Ik kan daar toch geen omvormer met 3x20A achter plaatsen of evt 3x25A? Dit ivm selectiviteit. Ik weet dat selectiviteit niet verplicht is, maar ik heb installeurs al wel moeilijk horen doen.
Tsja lees de startpost maar eens van het PV topic.
persoonlijk geef ik niets om selectiviteit maar als je het wel belangrijk vindt dan kun je ook meer dan 3 omvormers plaatsen natuurlijk en die apart afzekeren

Ik heb hier ook 2EV's die samen 50k km per jaar rijden. Op 3x25A en dat gaat erg makkelijk. In de verste verte geen accu voor nodig. 4 EV's zou ook nog lukken hier.

Maargoed ik woon in een kleiner huis. Met 170m2 oppervlak. Daar staat tegenover dat het huis 20 jaar oud is en jij de kans hebt om supergoed te isoleren. Waar een wil is, is een weg. En als je een accu gewoon leuk / interessant vindt is dat ook prima natuurlijk. Maar 'nodig' is hij niet

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 23-04-2024 07:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
nou een accu zorgt sowieso niet voor meer benodigd aansluitvermogen dus behalve beetje ruimte reserveren en de goede spullen kopen qua laadpaal en omvormer hoef je qua voorbereiding niks te doen.

Je doel is dus eigen energieverbruik wat te verhogen? Dat kan natuurlijk met een 50 kWh accu op zich wel, maar je "probleem" wordt al heel snel dat je hem dan niet op tijd leeg krijgt voordat de volgende dag weer begint. En dus is het praktisch nut al snel beperkt. Stel even dat je 5 kWp aan zonnepanelen extra elgt om die accu op een zonnige dag vol te laden EN het lukt je ook nog snachts dat ding leeg te krijgen door je huisverbruik + auto te doen. Dat haal je misschen 50 a 75 dagen per jaar. Gaat dan dus om een relatief beperkte hoeveelheid energie voor jouw woning/jaarverbruik.

Ik wil vooral zeggen: accu's kunnen geinig zijn als je iets meer eigen zonnestroom wilt gebruiken maar het is vooral handig je doel strak te bepalen. Wil je minimaal verbruik uit het net? maximaal eigen verbruik/autarkie? wil je financieel optimaliseren? wil je handelen op de dynamische stroommarkt?

In jouw geval zou ik dus geowon zorgen voor een omvormer die goed met accu's om kan gaan, 2 of 3 vierkante meter in je technische ruimte reserveren voor die accu (liefst in bijgebouwtje oid) en verder gewoon lekker dat huis maken. Voor je comfort wordt het veel belangrijker of je de isolatie, koeling en ventilatie goed weet te krijgen. Die accu is speelgoed voor later. En blijf je installateur pushen dat je gewoon KNETTERVEEL zonnepanelen op een omvormer van max 15 kW wilt leggen. dit is nu nog niet de standaard maar daar gaan we wel naartoe.

[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 23-04-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
de Peer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:09:
[...]

Tsja lees de startpost maar eens van het PV topic.
persoonlijk geef ik niets om selectiviteit maar als je het wel belangrijk vindt dan kun je ook meer dan 3 omvormers plaatsen natuurlijk en die apart afzekeren

Ik heb hier ook 2EV's die samen 50k km per jaar rijden. Op 3x25A en dat gaat erg makkelijk. In de verste verte geen accu voor nodig. 4 EV's zou ook nog lukken hier.

Maargoed ik woon in een kleiner huis. Met 170m2 oppervlak. Daar staat tegenover dat het huis 20 jaar oud is en jij de kans hebt om supergoed te isoleren. Waar een wil is, is een weg. En als je een accu gewoon leuk / interessant vindt is dat ook prima natuurlijk. Maar 'nodig' is hij niet
Ik zit met het piekvermogen als de WP van zwembad draait, oven aan staat en de WP van het huis ook bezig is met koelen. Die systemen moet je wel heel goed op elkaar afstemmen.
Fr33z schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:40:
nou een accu zorgt sowieso niet voor meer benodigd aansluitvermogen dus behalve beetje ruimte reserveren en de goede spullen kopen qua laadpaal en omvormer hoef je qua voorbereiding niks te doen.

Je doel is dus eigen energieverbruik wat te verhogen? Dat kan natuurlijk met een 50 kWh accu op zich wel, maar je "probleem" wordt al heel snel dat je hem dan niet op tijd leeg krijgt voordat de volgende dag weer begint. En dus is het praktisch nut al snel beperkt. Stel even dat je 5 kWp aan zonnepanelen extra elgt om die accu op een zonnige dag vol te laden EN het lukt je ook nog snachts dat ding leeg te krijgen door je huisverbruik + auto te doen. Dat haal je misschen 50 a 75 dagen per jaar. Gaat dan dus om een relatief beperkte hoeveelheid energie voor jouw woning/jaarverbruik.

Ik wil vooral zeggen: accu's kunnen geinig zijn als je iets meer eigen zonnestroom wilt gebruiken maar het is vooral handig je doel strak te bepalen. Wil je minimaal verbruik uit het net? maximaal eigen verbruik/autarkie? wil je financieel optimaliseren? wil je handelen op de dynamische stroommarkt?

In jouw geval zou ik dus geowon zorgen voor een omvormer die goed met accu's om kan gaan, 2 of 3 vierkante meter in je technische ruimte reserveren voor die accu (liefst in bijgebouwtje oid) en verder gewoon lekker dat huis maken. Voor je comfort wordt het veel belangrijker of je de isolatie, koeling en ventilatie goed weet te krijgen. Die accu is speelgoed voor later. En blijf je installateur pushen dat je gewoon KNETTERVEEL zonnepanelen op een omvormer van max 15 kW wilt leggen. dit is nu nog niet de standaard maar daar gaan we wel naartoe.
Ik vermoed dat er zeker 60 panelen op het dak kunnen van normaal formaat. Dan kom je al snel boven de 20kWp uit en wellicht wel richting de 30kWp. Dat kan inderdaad op een kleine omvormer.

Ik speelde dus met het idee om de Victron te pakken en vanaf de solar direct de accu's te laden. 50, 60, 80kWh, geen idee nog, maar die daarna in de nacht te kunnen ontladen als het zomer is of daar in de winter het huis op te kunnen draaien.

Dit icm een dynamisch energiecontract zou de kosten behoorlijk kunnen drukken.

Ik vind het niet erg om vooraf te investeren, maar dan wel de maandelijkse kosten van het huis zo veel mogelijk te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Snow_King schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:16:
[...]

Ik zit met het piekvermogen als de WP van zwembad draait, oven aan staat en de WP van het huis ook bezig is met koelen. Die systemen moet je wel heel goed op elkaar afstemmen.

[...]

Ik vermoed dat er zeker 60 panelen op het dak kunnen van normaal formaat. Dan kom je al snel boven de 20kWp uit en wellicht wel richting de 30kWp. Dat kan inderdaad op een kleine omvormer.

Ik speelde dus met het idee om de Victron te pakken en vanaf de solar direct de accu's te laden. 50, 60, 80kWh, geen idee nog, maar die daarna in de nacht te kunnen ontladen als het zomer is of daar in de winter het huis op te kunnen draaien.

Dit icm een dynamisch energiecontract zou de kosten behoorlijk kunnen drukken.

Ik vind het niet erg om vooraf te investeren, maar dan wel de maandelijkse kosten van het huis zo veel mogelijk te drukken.
ja zeker. ik zou van load balancing wel een prioriteit maken. Maar is technisch op te lossen, of eventueel met hier en daar wat gedrag aanpassing als dat ook acceptabel is.

'kosten drukken' is wel wat anders dan duurzaamheid natuurlijk. Wel goed om je doelen helder te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 23-04-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Snow_King schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:16:

En precies dat is de slimheid van de systemen die er nog niet op de markt is.
Een oververhitting van een woning zie je aankomen met het juiste weerbericht, stand van de zon enz. Het warm houden van een zwembad is niet moeilijk als ook dat zwembad goed gebouwd is, dus wel in een geïsoleerd bak en een dek als het niet gebruikt wordt.
Overigens als je woning echt passief is gebouwd (en gecertificeerd als controle op het geheel) dan heb je echt maar een paar dagen per jaar een zodanige temperatuur dat je een koelsysteem wilt laten gaan werken. Tenzij je het echt snel warm hebt natuurlijk en niet boven de 20 graden binnen wilt zitten, maar dan vraag ik me af waarom je op die dagen wel een zwembad wilt verwarmen ;) .
Overigens, denk mogelijk ook aan koelen van het zwemwater (of verminderen opwarmen) als je het zwembad goed isoleert. Ik heb al wel eens in een zwembad gezeten waar men nu juist moest koelen (oke ergens in de tropen), maar ik kan me er wel wat bij bedenken.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:23
Is het niet veel belangrijker om die piekmomenten goed in beeld te krijgen. Een 3x25A aansluiting kan 17kW leveren en gedurende een dag dus 408kWh. Dat is echt heel veel energie, zeker als je het relateert aan je verwachtte verbruiken van 25MWh per jaar, wat gelijk staat aan 70kWh per dag. (dit is iets meer dan een 1x10A aansluiting, >:) )

Hier zou dus de analyses moeten plaatsvinden om de pieken dus glad te strijken tot een maximum van 17kW en de buffer te laden buiten deze piekmomenten. Hoe je de buffer inricht is aan jullie zelf, dit kan in de vorm van warmte of elektrische energie.

[ Voor 4% gewijzigd door Lt-Crash op 23-04-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ollie1965 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:45:
[...]

ja niet kant en klaar, wel heel eenvoudig zelf te maken voor een Tweaker met domotica.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
de Peer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:43:
[...]

ja zeker. ik zou van load balancing wel een prioriteit maken. Maar is technisch op te lossen, of eventueel met hier en daar wat gedrag aanpassing als dat ook acceptabel is.

'kosten drukken' is wel wat anders dan duurzaamheid natuurlijk. Wel goed om je doelen helder te hebben.
Loadbalancing wordt een lastige. Niet onmogelijk, maar lastige.

Duurzaamheid is een rekbaar en lastig begrip, maar hoe ik er in sta: Ik wil mijn afname van het grid tot een minimum beperken. Zo veel mogelijk met eigen PV opwekken, terugleveren wanneer nodig, maar vooral zelf consumeren. Het huis bouwen (met alles er bij) heeft een impact, maar ik wil de footprint daarna zo laag mogelijk houden.
ollie1965 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:45:
[...]

Een oververhitting van een woning zie je aankomen met het juiste weerbericht, stand van de zon enz. Het warm houden van een zwembad is niet moeilijk als ook dat zwembad goed gebouwd is, dus wel in een geïsoleerd bak en een dek als het niet gebruikt wordt.
Overigens als je woning echt passief is gebouwd (en gecertificeerd als controle op het geheel) dan heb je echt maar een paar dagen per jaar een zodanige temperatuur dat je een koelsysteem wilt laten gaan werken. Tenzij je het echt snel warm hebt natuurlijk en niet boven de 20 graden binnen wilt zitten, maar dan vraag ik me af waarom je op die dagen wel een zwembad wilt verwarmen ;) .
Overigens, denk mogelijk ook aan koelen van het zwemwater (of verminderen opwarmen) als je het zwembad goed isoleert. Ik heb al wel eens in een zwembad gezeten waar men nu juist moest koelen (oke ergens in de tropen), maar ik kan me er wel wat bij bedenken.
Als ik de WP zie van ons huidige zwembad, leuk ding, maar is gewoon totaal niet te sturen. Die gaat gewoon 3kW trekken wanneer hij het nodig acht.

Nu houden we het zwembad zo veel mogelijk dicht zodat het zonnedek het opwarmen zo veel mogelijk doet. Maar ja, ook wij hebben al gehad dat het bad >30C werd op een warme zomer. In de nacht het dek open houden om het maar af te laten koelen. Ik ga alleen echt geen koeling voor het zwembad installeren 8)7

Ik zie ook die uitdaging om alles aan elkaar te koppelen. Warmte moet je uit het huis houden en niet oplossen door je WP maar hard te laten koelen.
de Peer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:52:
[...]

ja niet kant en klaar, wel heel eenvoudig zelf te maken voor een Tweaker met domotica.
Eens! Al probeer ik wel te kijken hoe ik een robuust systeem kan maken wat niet van eigen scripts aan elkaar hangt. Probeer "duct-tape" oplossingen wel te voorkomen.

Ik heb vanmorgen dit van Victron bekeken:

Vooral hoe de Victron dus zijn best kan doen om de grid load op 0W te houden vind ik wel mooi. Je kan je PV voor of achter de Victron zetten, maar ook je load zoals een EV charger of WP kan direct op het grid, maar de Victron kan uit de accu leveren indien nodig, maar het grid kan ook leveren.

Even op 2x afspeelsnelheid de eerste 20 min kijken leverde mij heel veel inzichten op.

Ik neig toch wel naar deze systemen omdat ze volgens mij erg goed werken en veel kunnen. Ook het feit dat het uit NL komt en dus ook voor ons net ontworpen is spreekt mij aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
OK je hebt dus een zwembad dat je op temp wilt brengen/houden. Daarvoor zou ik altijd kijken naar zonthermie, zeker als je ruimte en geld hebt. Lekker gratis zonnewarmte oogsten en je zwembad daarmee primair doen. Kun je altijd nog als extraatje een kleine, normaal regelbare warmtepomp ernaast zetten mocht je de start van het seizoen een boost willen geven. Dus niet een ding dat in 1x naar 3 kW knalt maar gewoon rustig opstart. Je zult met zulke gebruikers mogelijk naar een prioritering toe moeten, waarbij bijv. het zwembad vrij laat komt. Want ja, 1 of 2 graden minder in je zwembad lijkt me toch minder erg dan je huis op laten warmen.

Als je nu al weet veel te koelen EN geld uit te kunnen geven moet je ook zeker kijken naar een systeem met bodemlussen/bodemenergie. Dan kun je juist koelen met heel weinig elektriciteitsvraag en heb je in de zomer dus weer 1 stroompiek minder. Je gaat er niet aan ontkomen zelf wat aansturing te moeten regelen of in het "ergste" geval het zelf wat in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:03
Fr33z schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:24:
Als je nu al weet veel te koelen EN geld uit te kunnen geven moet je ook zeker kijken naar een systeem met bodemlussen/bodemenergie. Dan kun je juist koelen met heel weinig elektriciteitsvraag en heb je in de zomer dus weer 1 stroompiek minder.
En je helpt je bron te regenereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baszbas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:11
Snow_King schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:06:
[...]

Loadbalancing wordt een lastige. Niet onmogelijk, maar lastige.

Duurzaamheid is een rekbaar en lastig begrip, maar hoe ik er in sta: Ik wil mijn afname van het grid tot een minimum beperken. Zo veel mogelijk met eigen PV opwekken, terugleveren wanneer nodig, maar vooral zelf consumeren. Het huis bouwen (met alles er bij) heeft een impact, maar ik wil de footprint daarna zo laag mogelijk houden.

[...]
Als ik de WP zie van ons huidige zwembad, leuk ding, maar is gewoon totaal niet te sturen. Die gaat gewoon 3kW trekken wanneer hij het nodig acht.

Nu houden we het zwembad zo veel mogelijk dicht zodat het zonnedek het opwarmen zo veel mogelijk doet. Maar ja, ook wij hebben al gehad dat het bad >30C werd op een warme zomer. In de nacht het dek open houden om het maar af te laten koelen. Ik ga alleen echt geen koeling voor het zwembad installeren 8)7

Ik zie ook die uitdaging om alles aan elkaar te koppelen. Warmte moet je uit het huis houden en niet oplossen door je WP maar hard te laten koelen.

[...]

Eens! Al probeer ik wel te kijken hoe ik een robuust systeem kan maken wat niet van eigen scripts aan elkaar hangt. Probeer "duct-tape" oplossingen wel te voorkomen.

Ik heb vanmorgen dit van Victron bekeken:

[YouTube: ESS (Energy Storage System) Webinar | 19 December 2016 | Victron Energy]

Vooral hoe de Victron dus zijn best kan doen om de grid load op 0W te houden vind ik wel mooi. Je kan je PV voor of achter de Victron zetten, maar ook je load zoals een EV charger of WP kan direct op het grid, maar de Victron kan uit de accu leveren indien nodig, maar het grid kan ook leveren.

Even op 2x afspeelsnelheid de eerste 20 min kijken leverde mij heel veel inzichten op.

Ik neig toch wel naar deze systemen omdat ze volgens mij erg goed werken en veel kunnen. Ook het feit dat het uit NL komt en dus ook voor ons net ontworpen is spreekt mij aan.
ESS werkt fantastisch (ik gebruik dit zelf thuis ook, weliswaar in een kleinere configuratie (1x MP-II 5000 + 7kWh aan Pylontech accu's); echter het administratief op 0 houden van je Grid-aansluiting (d.w.z. door te compenseren op overige fasen bij een hoog verbruik/opwek op een enkele fase) gaat niet echt helpen in het streven naar max 25A per fase bij het eerder aangegeven hoge piekverbruik. Mocht je de individuele fasen naar 0 willen brengen, dan kan dit ook, alleen hiervan geeft Victron zelf ook al wel aan dat je rekening moet houden met behoorlijke verliezen, aangezien dit kan betekenen dat je op de ene fase je accu laadt en op de andere fase je accu gelijktijdig ontlaad.

https://www.victronenergy...-further-information.html

[ Voor 2% gewijzigd door baszbas op 23-04-2024 14:59 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-05 18:10
de Peer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:52:
[...]

Dit is toch gewoon kant en klaar of zie ik hier iets over het hoofd? https://www.eplucon.nl/fi...ure-energiemanagement.pdf

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Djvdb schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:26:
[...]

Dit is toch gewoon kant en klaar of zie ik hier iets over het hoofd? https://www.eplucon.nl/fi...ure-energiemanagement.pdf
Geen idee of het aan alle eisen /wensen van TS voldoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:33
Fr33z schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:24:
OK je hebt dus een zwembad dat je op temp wilt brengen/houden. Daarvoor zou ik altijd kijken naar zonthermie, zeker als je ruimte en geld hebt. Lekker gratis zonnewarmte oogsten en je zwembad daarmee primair doen. Kun je altijd nog als extraatje een kleine, normaal regelbare warmtepomp ernaast zetten mocht je de start van het seizoen een boost willen geven. Dus niet een ding dat in 1x naar 3 kW knalt maar gewoon rustig opstart. Je zult met zulke gebruikers mogelijk naar een prioritering toe moeten, waarbij bijv. het zwembad vrij laat komt. Want ja, 1 of 2 graden minder in je zwembad lijkt me toch minder erg dan je huis op laten warmen.

Als je nu al weet veel te koelen EN geld uit te kunnen geven moet je ook zeker kijken naar een systeem met bodemlussen/bodemenergie. Dan kun je juist koelen met heel weinig elektriciteitsvraag en heb je in de zomer dus weer 1 stroompiek minder. Je gaat er niet aan ontkomen zelf wat aansturing te moeten regelen of in het "ergste" geval het zelf wat in de gaten houden.
Als aanvulling is het verstandig om de koelvraag zoveel mogelijk te beperken. Dus door zonwering maar ook door isolatiematerialen met een zo beperkt mogelijke warmtedoorslag. Alles wat er aan warmte niet in komt hoeft ook niet weg gekoeld te worden natuurlijk.

@Snow_King Hier leesvoer over de faseverschuiving van natuurlijke isolatiematerialen: https://narrativa.nl/isoleren-met-houtvezel-en-cellulose/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Geen idee of er al huizen van dit formaat in de directe omgeving staan, maar check vooral even het bestemmingsplan en alle overige plannen via omgevingswet.overheid.nl/regels-op-de-kaart.

Hier bijvoorbeeld is er een maximum vloeroppervlak voor nieuwe woningen, maximale goothoogte, maximale dakhoogte etc. Ik zou hier nog geen derde van je beoogde huis nieuw mogen bouwen (al woon ik zelf in een >260m2 woning)

En neem de gemeente nu al mee in het proces, dat scheelt een hoop gewijzig in de drukkere fases van de bouw.

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 24-04-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Insert12 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:22:
[...]

Als aanvulling is het verstandig om de koelvraag zoveel mogelijk te beperken. Dus door zonwering maar ook door isolatiematerialen met een zo beperkt mogelijke warmtedoorslag. Alles wat er aan warmte niet in komt hoeft ook niet weg gekoeld te worden natuurlijk.

@Snow_King Hier leesvoer over de faseverschuiving van natuurlijke isolatiematerialen: https://narrativa.nl/isoleren-met-houtvezel-en-cellulose/
Klopt, koelen is echt een uitdaging. Die ervaring hebben we al met de huidige woning en daar hebben we ook al de juiste maatregelen getroffen.
pagani schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:03:
Geen idee of er al huizen van dit formaat in de directe omgeving staan, maar check vooral even het bestemmingsplan en alle overige plannen via omgevingswet.overheid.nl/regels-op-de-kaart.

Hier bijvoorbeeld is er een maximum vloeroppervlak voor nieuwe woningen, maximale goothoogte, maximale dakhoogte etc. Ik zou hier nog geen derde van je beoogde huis nieuw mogen bouwen (al woon ik zelf in een >260m2 woning)

En neem de gemeente nu al mee in het proces, dat scheelt een hoop gewijzig in de drukkere fases van de bouw.
Hebben we ons al in verdiept: Mag niet.

Dat gezegd hebbende, de gemeente heeft in de afgelopen jaren al meerdere keren van hun bestemmingsplan afgeweken doordat er een goede ruimtelijke onderbouwing is.

Onze architect heeft goede relaties en kent zijn wegen binnen de gemeente. Gaat niet makkelijk worden, gaat gewoon tijd kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Persoonlijk vind ik koelen dus niet de uitdaging voor je woning, maar ik denk passief.
Dat doen nog maar weinig architecten (passief denken en met deze kaders ontwerpen) en vervolgens heb je dus een woning die wel gekoeld moet worden.

En je kunt beter eenmalig € 10.000,-- aan architect en (isolatie) maatregelen moeten betalen (dan meer) dan 10.000,-- voor een installatie en voor de verdere levensduur de E rekening en onderhoud.
KIS(S) is daarbij ook een gedachte om mee te nemen.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik ben inmiddels met de volgende twee partijen in gesprek:

- Installatietechniek, bouwfysica en akoestiek: https://kompas360.nl/
- Energiesysteem: https://venematech.nl/storage/

De exacte details zijn nog nader te bepalen, maar we maken goede stappen.

- Vloerverwarming en koeling door de gehele woning
- Shutters/screens om de zon buiten te houden
- "Binnen airco units" op slaapkamers die gebruik maken van de (koude) vloeistof van het WP systeem om extra te kunnen koelen indien nodig
- Aparte WP voor verwarmen en voor tapwater

Qua elektriciteit lijkt het een Victron systeem te gaan worden, maar dan het nog uit te brengen 800V systeem van Victron. In de kelder gaan we 3 19" kasten plaatsen:

- Kast 1: Victron omvormer(s) + batterijen
- Kast 2: Batterijen
- Kast 3: IT

Vermoedelijk 80 tot 100kWh aan opslag en de Victron kan tot 30kW aan vermogen leveren. Zo moet het prima mogelijk zijn op een 3x25A aansluiting deze woning te realiseren.

Gekoppeld aan de Victron:

- MPPT voor +/- 80 PV panelen
- Laadpalen van Victron: https://www.victronenergy...ng/ev-charging-station-ns

Exacte engineering moeten we nog aan werken omdat we nu de BENG berekeningen laten doen, maar dit is de denkrichting waarin we nu werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Snow_King schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:16:

Vermoedelijk 80 tot 100kWh aan opslag en de Victron kan tot 30kW aan vermogen leveren. Zo moet het prima mogelijk zijn op een 3x25A aansluiting deze woning te realiseren.
Ja, maar dat lukt zonder accu ook wel als je de boel goed afstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
de Peer schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:32:
[...]

Ja, maar dat lukt zonder accu ook wel als je de boel goed afstelt.
Deels. 25A maximaal is wel een uitdaging als een WP staat te draaien en er een oven aan staat, waterkoker en kookplaat.

Hier moet je dan uit gaan van een koude winterdag terwijl de panelen vol met sneeuw liggen.

Het nog uit de brengen systeem van Victron werkt met 800V batterijen en kan tot 30kW leveren. Dat lijkt hier goed te passen als compleet ESS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Snow_King schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:24:
[...]

Deels. 25A maximaal is wel een uitdaging als een WP staat te draaien en er een oven aan staat, waterkoker en kookplaat.
Nee hoor. Niet echt. Het gaat om 3 x 25A he.. 17000W.
En je mag de 25A ook prima overschrijden met niet al te lange piekjes.

En zo niet dan even load balancing toepassen en de WP even terug schroeven.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 21-10-2024 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Toevallig kwam ik op dit topic uit met een soortgelijke vraag/gedachte. Mooi dat je hier mee bezig bent. :)

Houd er rekening mee dat laadpalen op termijn naar DC gaan. Dat is nu nog niet beschikbaar, maar op termijn wel (en Victron denkt hier ook over na). Houd er dus rekening mee dat je op termijn de laadpalen van AC naar DC om wil bouwen, en leg daar (bijvoorbeeld) de loze leidingen voor aan. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:24
DaWizza schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:42:
Mijn 2 centen:

Dit is naar mijn mening exact het tegenovergestelde van wat je moet willen. Verwarmen heeft zeer beperkt gelijktijdigheid met PV, koelen vrijwel 100%.

Dus; juist zoveel mogelijk glas op zuid voor gratis zonnewarmte in de winter wanneer energie kostbaar is. Actief koelen in de zomer is helemaal geen issue; noch financieel noch energetisch.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 27-12-2024 11:19 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Snow_King schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:16:
- Vloerverwarming en koeling door de gehele woning
- Shutters/screens om de zon buiten te houden
- "Binnen airco units" op slaapkamers die gebruik maken van de (koude) vloeistof van het WP systeem om extra te kunnen koelen indien nodig
- Aparte WP voor verwarmen en voor tapwater
Mijn opmerkingen/ervaringen:
Vloerverwarming op de verdieping klinkt comfortabel en is dat ook voor lekker warme voeten. Echter, in een moderne, goed geisoleerde woning met ventilatie-WTW is de realiteit dat je die vloerverwarming helemaal niet aan kunt zetten zonder dat het te warm wordt. Uitzondering zou kunnen zijn als de verdiepingsvloer geisoleerd is (bijvoorbeeld bij houtskeletbouw).

"binnen airco units" op WP klinkt als fancoils. Dat is een valide overweging omdat op die manier alles op één warmtepomp gaat. Echter, ik kan de opmerking "aparte WP voor verwarmen en SWW" dan niet plaatsen. Als je toch twee systemen hebt ga voor koelen dan gewoon voor een L/L (airco).

Dan tot slot; als je op iedere kamer een L/L warmtepomp hebt kan ik je alvast vertellen dat je vloerkoeling nooit gaat gebruiken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Aanvullend gebaseerd op jouw wensen/insteek: je wil echt condeserend kunnen koelen. Niet-condenserend koelen (vloerkoeling) is een grote concessie die je niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Krisp schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:03:
Toevallig kwam ik op dit topic uit met een soortgelijke vraag/gedachte. Mooi dat je hier mee bezig bent. :)

Houd er rekening mee dat laadpalen op termijn naar DC gaan. Dat is nu nog niet beschikbaar, maar op termijn wel (en Victron denkt hier ook over na). Houd er dus rekening mee dat je op termijn de laadpalen van AC naar DC om wil bouwen, en leg daar (bijvoorbeeld) de loze leidingen voor aan. :)
Dank! De DC toevoeging is een goede. Dan moet ik vooral zorgen dat er een extra leiding ligt naar de laadpunten. De lengte van de kabels kan wel een uitdaging zijn met DC, maar goed, voor nu loze buizen maken. Ik denk nu aan 4 laadpunten. 2 binnen in de garage en 2 buiten. Daar denk ik nu wel aan Victron laadpalen.

Overigens denk ik aan de Victron HS19 die in 2025 uit gaat komen, zie ook: Snow_King in "Het grote Victron ontwerp topic"
assje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:17:
[...]

Dit is naar mijn mening exact het tegenovergestelde van wat je moet willen. Verwarmen heeft zeer beperkt gelijktijdigheid met PV, koelen vrijwel 100%.

Dus; juist zoveel mogelijk glas op zuid voor gratis zonnewarmte in de winter wanneer energie kostbaar is. Actief koelen in de zomer is helemaal geen issue; noch financieel noch energetisch.
Klopt, dat is wat men van Kompas360 nu ook aanraad. Verwarmen is de uitdaging niet, koelen wel. Dus vooral veel PV om te kunnen koelen. Maar primair de zon al buiten houden met screens.
assje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:25:
[...]

Mijn opmerkingen/ervaringen:
Vloerverwarming op de verdieping klinkt comfortabel en is dat ook voor lekker warme voeten. Echter, in een moderne, goed geisoleerde woning met ventilatie-WTW is de realiteit dat je die vloerverwarming helemaal niet aan kunt zetten zonder dat het te warm wordt. Uitzondering zou kunnen zijn als de verdiepingsvloer geisoleerd is (bijvoorbeeld bij houtskeletbouw).

"binnen airco units" op WP klinkt als fancoils. Dat is een valide overweging omdat op die manier alles op één warmtepomp gaat. Echter, ik kan de opmerking "aparte WP voor verwarmen en SWW" dan niet plaatsen. Als je toch twee systemen hebt ga voor koelen dan gewoon voor een L/L (airco).

Dan tot slot; als je op iedere kamer een L/L warmtepomp hebt kan ik je alvast vertellen dat je vloerkoeling nooit gaat gebruiken.
Onze huidige woning heeft op alle 3 de verdiepingen ook vloerverwarming met een WTW er bij, dat werkt heel lekker. Overal 20C in huis, heerlijk.

Koelen kan beter, daar merk ik dat de vloerverwarming het niet aan kan. Zet je hem te hard gaat hij condenseren, daarom dus het idee om die fancoils zoals jij het beschrijft. Dan kan je de lucht nog bijkoelen. De koele vloer is dan ook aangenaam in de zomer.

Men denkt nu dus vanwege het formaat van de woning aan twee WP's:

- Verwarmen/Koelen
- Warm tapwater

Dan hoeft de WP niet te wisselen tussen functie, maar kan deze draaien voor het specifieke doel waar deze voor is.
assje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:30:
Aanvullend gebaseerd op jouw wensen/insteek: je wil echt condeserend kunnen koelen. Niet-condenserend koelen (vloerkoeling) is een grote concessie die je niet wil.
Dat denk ik dus ook ja. We moeten ook direct koude lucht de woning in kunnen blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Snow_King schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:18:
[...]

Dank! De DC toevoeging is een goede. Dan moet ik vooral zorgen dat er een extra leiding ligt naar de laadpunten. De lengte van de kabels kan wel een uitdaging zijn met DC, maar goed, voor nu loze buizen maken. Ik denk nu aan 4 laadpunten. 2 binnen in de garage en 2 buiten. Daar denk ik nu wel aan Victron laadpalen.

Overigens denk ik aan de Victron HS19 die in 2025 uit gaat komen, zie ook: Snow_King in "Het grote Victron ontwerp topic"
Klopt. Specifiek: 2 loze leidingen, want bij DC wil je de + en de - scheiden van elkaar. Ik denk dat de leverancier van de Victron-unit daar ook wel iets over kan zeggen, ook over leidingverliezen. :)
[...]

- Verwarmen/Koelen
- Warm tapwater

Dan hoeft de WP niet te wisselen tussen functie, maar kan deze draaien voor het specifieke doel waar deze voor is.
Dit is een vrij complexe en (daarmee) dure oplossing. Het kan zeker, maar het 'wisselen' bestaat uit een driewepklep en wat extra leidingwerk, die je vervangt door een extra warmtepomp(boiler) die hooguit 1-2 uur per dag draait. Die tussenliggende tijd kan een vloerverwarming prima de woning opvangen omdat er veel warmte in de vloer gebufferd wordt en het systeem daarmee traag is.

Zelfs al zit je in een situatie waarbij 1 warmtepomp niet genoeg is om de hele woning te verwarmen, zou ik liever voor een cascade-setup gaan waarbij beide warmtepompen zowel SWW als verwarming kunnen doen. Bij uitval van 1 warmtepomp kan de andere warmtepomp die functie dan altijd nog overnemen. Maar liever wil je m.i. gewoon 1 (zwaardere) warmtepomp. Stiebel Eltron levert ook gewoon brine warmtepompen met grotere vermogens (15-45kW), die ook SWW aankunnen. Maar ook lucht-water is prima mogelijk (25kW, 47kW, maar daartussen zit niets).

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:37
Snow_King schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:24:
[...]

Hier moet je dan uit gaan van een koude winterdag terwijl de panelen vol met sneeuw liggen.

Het nog uit de brengen systeem van Victron werkt met 800V batterijen en kan tot 30kW leveren. Dat lijkt hier goed te passen als compleet ESS.
Wordt het niet eens tijd dat je oogkleppen afzet en de wereld weer in perspectief gaat zien?

Gezien de foto van je huidige woning i.c.m. de vragen die je stelt wordt het bepaald niet DIY, maar gewoon de installateur die los mag gaan om de grootst mogelijke accu te bouwen. Op zich niets mis mee, als geld rolt, blijft de economie goed doordraaien. Echter als je gaat rekenen, zie de volgende alinea's, dan wordt het een moeilijk sommetje.

Waar hebben we het nu eigenlijk over? 3x35A kost 1300 EUR per jaar meer dan 3x25A, je zet een toko van 2000 m3 neer voor 2M EUR. Woningonderhoud kost gemiddeld 1% per jaar over de levensduur, dat is 20k EUR per jaar. Die kosten voor 3x35A aan vastrecht zijn volledig peanuts in het grotere geheel.

Anders gesteld over hoeveel jaar wil je dit accu systeem afschrijven? Het lijkt mij duidelijk dat dit over 20 jaar waarschijnlijk hopeloos verouderd is en waarschijnlijk / mogelijk ook niet meer werkt zonder reparaties (lees vervanging van componenten). Economische levensduur is misschien 10, laten we het oprekken naar 15 jaar. 100 kWh accu die 30 kW kan leveren, is die beschikbaar voor 20k EUR? Zo nee dan is er geen business case.

Blijft er voor mij eigenlijk maar 1 argument over, je partner kiest al de keukens, badkamers, vloer, gordijnen, enz uit en jij wilt een dikke accu in de kelder hebben staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje

- Verwarmen/Koelen
- Warm tapwater
Ik zou dus juist overwegen:
  1. Lucht/water warm water & primair verwarmen en optioneel koelen (topkoeling op vloer)
  2. Lucht/lucht (airco) primair koelen en optioneel verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Onze huidige woning heeft op alle 3 de verdiepingen ook vloerverwarming met een WTW er bij, dat werkt heel lekker. Overal 20C in huis, heerlijk.
Maar heb je in je huidige woning ook volledige isolatie en balansventilatie? Weet je zeker dat die vloerverwarming op de verdieping ook daadwerkelijk open staat/verwarmt?

Zoals gezegd blijft de verdieping bij mij al 18-20 graden zonder te verwarmen. Die vloervewarming kan echt nauwelijks aan. Jij geeft aan 20gr op een slaapkamer prettig te vinden; ik zou dan het liefst de airco al aanzetten :P

Gemiddeld gezien zou ik zeggen dat rond de 18 graden op een slaapkamer ideaal is (optimale temperatuur om te slapen <18). Incidenteel wil je kunnen verwarmen voor studerende kinderen / werkkamer etc. In dat geval heb je behoefte aan snelle warmte; dat doet een airco veel beter dan vloerverwarming.

Uiteraard niets mis mee om het gewoon aan te leggen, zeker als budget ondergeschikt is. Maar; ik zou voor zorgeloze performance toch echt een L/L verkiezen boven fancoils.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 30-12-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Oilman schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:13:
[...]

Wordt het niet eens tijd dat je oogkleppen afzet en de wereld weer in perspectief gaat zien?

Gezien de foto van je huidige woning i.c.m. de vragen die je stelt wordt het bepaald niet DIY, maar gewoon de installateur die los mag gaan om de grootst mogelijke accu te bouwen. Op zich niets mis mee, als geld rolt, blijft de economie goed doordraaien. Echter als je gaat rekenen, zie de volgende alinea's, dan wordt het een moeilijk sommetje.
Ik wil niet spreken van oogkleppen. Ik ben juist op zoek naar goed advies, want ik merk dat er honderden opties zijn en de installateurs ook biased zijn. Geld is niet direct het probleem, maar ik wil wel zorgen dat er een degelijke installatie staat. Zo zou ik nog met CV op gas kunnen werken, maar dat wil ik pertinent niet.
[...]

Waar hebben we het nu eigenlijk over? 3x35A kost 1300 EUR per jaar meer dan 3x25A, je zet een toko van 2000 m3 neer voor 2M EUR. Woningonderhoud kost gemiddeld 1% per jaar over de levensduur, dat is 20k EUR per jaar. Die kosten voor 3x35A aan vastrecht zijn volledig peanuts in het grotere geheel.
Ook dat ontken ik niet. Maar ik heb wel een klein beetje technische ambitie als Tweaker :-) Ik bereid alles wel voor op 3x40A, maar in de basis zou een 3x25A aansluiting moeten kunnen. Dat er veel geld is betekend niet dat ik niet mag Tweaken en kijken welke mogelijkheden er zijn.
[...]

Anders gesteld over hoeveel jaar wil je dit accu systeem afschrijven? Het lijkt mij duidelijk dat dit over 20 jaar waarschijnlijk hopeloos verouderd is en waarschijnlijk / mogelijk ook niet meer werkt zonder reparaties (lees vervanging van componenten). Economische levensduur is misschien 10, laten we het oprekken naar 15 jaar. 100 kWh accu die 30 kW kan leveren, is die beschikbaar voor 20k EUR? Zo nee dan is er geen business case.

Blijft er voor mij eigenlijk maar 1 argument over, je partner kiest al de keukens, badkamers, vloer, gordijnen, enz uit en jij wilt een dikke accu in de kelder hebben staan?
De accu's zelf gaan wellicht 10 ~ 15j mee en de omvormer (Victron) langer? Dat weet ik gewoon niet.

Het is niet zo dat ik mijn vrouw de vloeren laat doen en ik een dikke accu wil. Ik zoek een goed systeem om deze woning zo toekomstgericht mogelijk te maken en ook een hoog niveau van comfort te hebben. Daar hoort een goed doordacht systeem bij en daar wil ik over nadenken.

Mijn vrouw houdt zich daar niet mee bezig, dat doe ik.
assje schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:59:
[...]

Maar heb je in je huidige woning ook volledige isolatie en balansventilatie? Weet je zeker dat die vloerverwarming op de verdieping ook daadwerkelijk open staat/verwarmt?
Overal volledige isolatie en balans ventilatie dmv een centrale Zehnder Comforair Q600.

Of de vloerverwarming open staat? Beperkt denk ik. De vloeren zijn niet ijskoud in ieder geval.
assje schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:59:
[...]

Zoals gezegd blijft de verdieping bij mij al 18-20 graden zonder te verwarmen. Die vloervewarming kan echt nauwelijks aan. Jij geeft aan 20gr op een slaapkamer prettig te vinden; ik zou dan het liefst de airco al aanzetten :P
Het zou zo maar kunnen dat er boven beperkte warmtevraag is. Het is daar overigens 18C-19C op alle kamers, zat daar even mis.
Krisp schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:49:
[...]

Klopt. Specifiek: 2 loze leidingen, want bij DC wil je de + en de - scheiden van elkaar. Ik denk dat de leverancier van de Victron-unit daar ook wel iets over kan zeggen, ook over leidingverliezen. :)
Goede tip! Sowieso is veel loze leidingen iets wat je wil.. Naar laadpunt moeten dus 3 buizen:

- AC (later DC +)
- DC minus
- CAT6 voor sturing
Krisp schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:49:
[...]

Dit is een vrij complexe en (daarmee) dure oplossing. Het kan zeker, maar het 'wisselen' bestaat uit een driewepklep en wat extra leidingwerk, die je vervangt door een extra warmtepomp(boiler) die hooguit 1-2 uur per dag draait. Die tussenliggende tijd kan een vloerverwarming prima de woning opvangen omdat er veel warmte in de vloer gebufferd wordt en het systeem daarmee traag is.

Zelfs al zit je in een situatie waarbij 1 warmtepomp niet genoeg is om de hele woning te verwarmen, zou ik liever voor een cascade-setup gaan waarbij beide warmtepompen zowel SWW als verwarming kunnen doen. Bij uitval van 1 warmtepomp kan de andere warmtepomp die functie dan altijd nog overnemen. Maar liever wil je m.i. gewoon 1 (zwaardere) warmtepomp. Stiebel Eltron levert ook gewoon brine warmtepompen met grotere vermogens (15-45kW), die ook SWW aankunnen. Maar ook lucht-water is prima mogelijk (25kW, 47kW, maar daartussen zit niets).
We hebben nu een Stiebel Eltron WPL 20AC ( ISG Web aansluiten op WPM4 van Stiebel Eltron WP ) en ik had hier al gelezen dat je die systemen kan koppelen.

Comfort niveau ligt heel erg hoog met dit systeem in huidige huis (430m2 / 1400m3) en heb het gevoel dat deze het allemaal prima aan kan.

Ik zal nog eens nadenken over het cascade van WP's en de functies combineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
assje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:17:
[...]

Aanvullend hierop; ga ook niet voor zonwerend glas. Dat zorgt in de winter voor dat je de geringe warmte van zon ook buiten gaat houden en je harder moet stoken met een wp.
Ik heb ooit ergens een tabel gezien met een vergelijk; je bent beter uit met normaal glas icm goede schermen of dakoverstekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:57

The Legend

*Plop*

Snow_King schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:39:
[...]

Klopt, koelen is echt een uitdaging. Die ervaring hebben we al met de huidige woning en daar hebben we ook al de juiste maatregelen getroffen.

[...]

Hebben we ons al in verdiept: Mag niet.

Dat gezegd hebbende, de gemeente heeft in de afgelopen jaren al meerdere keren van hun bestemmingsplan afgeweken doordat er een goede ruimtelijke onderbouwing is.

Onze architect heeft goede relaties en kent zijn wegen binnen de gemeente. Gaat niet makkelijk worden, gaat gewoon tijd kosten.
Zou je niet tenminste eerst een principe uitspraak van de gemeente vragen vóórdat je concrete plannen gaat maken? Dit is niet een plan dat neerkomt op een (woon)boerderij voor een woonboerderij. Ik weet dat een goede ruimtelijke onderbouwing een rekbaar begrip is, maar het is niet zo dat alles uiteindelijk wel kan zolang je maar de tijd neemt. Zeker als het gaat om de wat meer megalomane (nofi :P) projecten kan een college / gemeenteraad waar dat niet al tig keer gebouwd is wat terughoudend zijn, ook gelet op het woningtekort. In jouw formaat plan past ook een blok van 3 voor 3 gezinnen :+

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
The Legend schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:22:
[...]

Zou je niet tenminste eerst een principe uitspraak van de gemeente vragen vóórdat je concrete plannen gaat maken? Dit is niet een plan dat neerkomt op een (woon)boerderij voor een woonboerderij. Ik weet dat een goede ruimtelijke onderbouwing een rekbaar begrip is, maar het is niet zo dat alles uiteindelijk wel kan zolang je maar de tijd neemt. Zeker als het gaat om de wat meer megalomane (nofi :P) projecten kan een college / gemeenteraad waar dat niet al tig keer gebouwd is wat terughoudend zijn, ook gelet op het woningtekort. In jouw formaat plan past ook een blok van 3 voor 3 gezinnen :+
Dat hebben we al gedaan en het akkoord is er. Het kavel is groot genoeg en is volledig in onze eigendom. Staat nu een huis op van ongeveer 400m2 / 1000m3 (lage plafonds, oud).

Dus nee, op die plek kunnen niet 3 huizen komen en in de zelfde straat staan al heel wat ruime woningen. Tussen al die woningen zit ook voldoende ruimte.

PS: No flame taken :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:36
ZveenT schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:28:
[...]

Aanvullend hierop; ga ook niet voor zonwerend glas. Dat zorgt in de winter voor dat je de geringe warmte van zon ook buiten gaat houden en je harder moet stoken met een wp.
Ik heb ooit ergens een tabel gezien met een vergelijk; je bent beter uit met normaal glas icm goede schermen of dakoverstekken.
En je kan niet meer bellen in huis. :+
Pagina: 1