Situatie
In juli 2020 hebben wij onze nieuwe woning betrokken, deze hebben we volledig gebouwd samen met een architect.
Deze woning heeft PV (11kWp), WP en laadpunten voor onze twee EV's. Werkt allemaal perfect!
6 jaar later, we begonnen in 2018 met dit huis. Sindsdien is onze situatie veranderd (financieel) en zo kwam er met pasen een huis uit de jaren 60 te koop op een prachtig kavel van 6400m2, slechts 500 meter van ons huis.
Omdat we niet wilden wachten hebben we dit huis direct gekocht met het voornemen deze te slopen en een nieuwe woning te bouwen. Het huis is in een hele slechte staat, maar de locatie is fantastisch.
Nieuwe woning
Al een tijd spelen we met het idee dat we ooit nog wilden gaan bouwen en nog wat groter. We hadden niet verwacht dat het zo snel zou komen, maar het moment is daar dat we gaan ontwerpen. Duurzaamheid moet je vanaf moment 1 meenemen in de woning.
De afmetingen waar we grofweg op mikken:
Mijn huidige idee is om te gaan werken met Victron. Vanuit een ander klein project ken ik hun systemen al.
Ik ben op zoek naar suggesties en input voor dit nieuwe huis
In juli 2020 hebben wij onze nieuwe woning betrokken, deze hebben we volledig gebouwd samen met een architect.
Deze woning heeft PV (11kWp), WP en laadpunten voor onze twee EV's. Werkt allemaal perfect!
6 jaar later, we begonnen in 2018 met dit huis. Sindsdien is onze situatie veranderd (financieel) en zo kwam er met pasen een huis uit de jaren 60 te koop op een prachtig kavel van 6400m2, slechts 500 meter van ons huis.
Omdat we niet wilden wachten hebben we dit huis direct gekocht met het voornemen deze te slopen en een nieuwe woning te bouwen. Het huis is in een hele slechte staat, maar de locatie is fantastisch.
Nieuwe woning
Al een tijd spelen we met het idee dat we ooit nog wilden gaan bouwen en nog wat groter. We hadden niet verwacht dat het zo snel zou komen, maar het moment is daar dat we gaan ontwerpen. Duurzaamheid moet je vanaf moment 1 meenemen in de woning.
De afmetingen waar we grofweg op mikken:
- 600 ~ 700m2 woonruimte
- 1.800 tot 2.100m3 inhoud
- Bouwen in eigen beheer samen met architect en kundig bouwteam
- Plek voor batterijen reserveren
- Veel PV (waarschijnlijk veel te veel, maar zo veel als dakoppervlakte toestaat)
- WP met voldoende capaciteit en eventueel extra grote buffers om warmte te bufferen in de winter
Mijn huidige idee is om te gaan werken met Victron. Vanuit een ander klein project ken ik hun systemen al.
- 3x40A netaansluiting, al zou 3x25A wel tof zijn! Dat vereist wel batterijen met buffers in de vorm van accu's
- 3x Victron MultiPlus-II GX
- Batterijen (optioneel, maar denk het wel)
- PV (~30kWp) direct via Victron Solar Charge Controller
- Laadpunten auto's voor of achter de Victron is nog de vraag (Keuze laadpunten nog niet gemaakt, auto's zijn Tesla)
- Stiebel Eltron warmtepomp(en), goede ervaringen mee in huidige woning
Ik ben op zoek naar suggesties en input voor dit nieuwe huis
- Alle mogelijkheden zijn er nog! (Meterkast voorbereiden, batterijruimte realiseren, etc)
- Budget is niet direct dé vraag, maar het moet ergens wel realistisch blijven
- Waar moet ik rekening mee houden?
- Andere producten of fabrikanten die ik zou moeten overwegen?
- Wat moet ik echt wel of niet doen?
- We zijn vermoedelijk nog wel 3 jaar bezig met ontwerpen, vergunnen, aanbesteden en bouwen