ISG Web aansluiten op WPM4 van Stiebel Eltron WP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-05 17:04

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Stiebel Eltron WPL 20AC warmtepomp met een WPM 4 module.

Nu heb ik een ISG (Internet Service Gateway) gekocht en wil deze aansluiten op de WP.

Het Ethernet gedeelte is makkelijk, ook het CAN gedeelte lijkt makkelijk, maar ik kom er niet uit.

Eerst even een paar opsommigen:

- WPL 20AC WP
- WPM 4 module (Software 449-04)
- ISG Web

Wat ik begrijp heeft de WPM 4 een tweetal CAN Bus systemen:

- Rood (CAN A )
- Groen (CAN B )

Dit staat ook zo in de handleiding van de WPM op pagina 4:
Er zijn twee afzonderlijke CAN-bussystemen, elk met twee stekkers (rood / groen) op de WPM / WPE.
De rode CAN A-busverbinding regelt de interne componenten zoals IWS en MFG (20kBit / s). De
groene CAN B-busverbinding is verantwoordelijk voor de besturingseenheid (FES), de
afstandsbedieningen (FET) en de ISG (50kBit / s).
Twee CAN B-pins voor het aansluiten van het bedieningspaneel bevinden zich direct op de printplaat.
Als ik op P9 kijk van de handleiding zijn er twee CAN aansluitingen die groen zijn:

- X1.18
- X1.2

Beide zijn echter in gebruik en ik kan hier de ISG niet op aansluiten. Op het hele WPM board kan ik ook geen vrije CAN aansluiting meer vinden.

Ik dacht dat je CAN parallel kon aansluiten, dus dat heb ik geprobeerd, maar zonder resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAfs8nW5eFAbw3_gTldKn78z4eg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IodwJMoPSoMu432OHUh0Lyvs.jpg?f=user_large

Dit is wat ik in het menu zie en daar zie ik de ISG dus niet tussen.

In de commissioning manual zie ik:
The Internet Service Gateway ISG enables you to operate the heat pump within your local home network and via the internet when you are away.

Attach the Internet Service Gateway to one of the CAN B terminals (not one marked "+").
Dat werkt dus niet. Ik heb hem er parallel bij gezet, maar dat is dus blijkbaar niet voldoende. Nu heb ik echter geen idee wat ik evt zou moeten doen.

Concreet ben ik dus op zoek naar op welke PIN's ik de ISG kan aansluiten zodat deze op de CAN BUS deel neemt. Iemand die mij hier bij kan helpen?

[ Voor 12% gewijzigd door Snow_King op 15-01-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukei
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-05 05:39
Is het je al gelukt? Ik zit toevallig met hetzelfde probleem.

Op dit forum zie ik dat ze wel een aantal draadjes bij elkaar hebben gestoken: https://www.loxforum.com/...ron-w%C3%A4rmepumpe/page3

powerball makes the world diverent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
lukei schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:43:
Is het je al gelukt? Ik zit toevallig met hetzelfde probleem.

Op dit forum zie ik dat ze wel een aantal draadjes bij elkaar hebben gestoken: https://www.loxforum.com/...ron-w%C3%A4rmepumpe/page3
Nee, helaas.

Morgen komt er wel een monteur van Stiebel Eltron langs voor een storing aan onze WP. Ik ga hem vragen de CAN kabel aan te sluiten.

Als ik meer weet post ik het hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Monteur van Stiebel Eltron heeft vandaag de storing aan onze WPL20AC verholpen en ook de ISG aangesloten. Ik was er zelf niet, maar op afstand zie ik nu wel dat hij het doet.

Ik maak de WP op een later moment (morgen denk ik) even open om uit te zoeken waar de draadjes zitten en maak er een foto van.

Nu ben ik wel aan het zoeken hoe ik Modbus werkend krijg op de ISG, want op TCP/IP poort 502 luistert er niets volgens nmap:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Starting Nmap 7.80 ( https://nmap.org ) at 2024-01-18 14:44 UTC
Nmap scan report for 192.168.178.103
Host is up (0.00053s latency).
Not shown: 997 closed ports
PORT      STATE SERVICE
80/tcp    open  http
8443/tcp  open  https-alt
49152/tcp open  unknown
MAC Address: 02:02:D0:24:A8:5C (Unknown)

Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 0.51 seconds

EDIT: Ik heb net de WP thuis open kunnen maken en zie dat de ISG is aangesloten op de X1.2 connector:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lllzBsRsNxDX55ueANmMNLQg5Qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysDhc8sVFPiigR8Uy40sRoLW.jpg?f=fotoalbum_large

Deze connector had ik ook al geprobeerd, snap niet waarom het toen niet werkte. Ik heb het de monteur niet kunnen vragen, dus daar kan ik je helaas niet verder mee helpen @lukei

[ Voor 29% gewijzigd door Snow_King op 18-01-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukei
Hij is er dus gewoon bij geprikt als ik het goed zie? Dank in ieder geval, dit gaat mij veel helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukei
Zou de modbus niet gewoon out of the box moeten werken op de ISG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
lukei schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:35:
Hij is er dus gewoon bij geprikt als ik het goed zie? Dank in ieder geval, dit gaat mij veel helpen!
Klopt, zit er gewoon bij geprikt. Dit had ik zelf ook al getest, maar werkte niet, nu wel. Geen idee waarom dat bij mij niet werkte.
lukei schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:41:
Zou de modbus niet gewoon out of the box moeten werken op de ISG?
Nee, is afhankelijk van de firmware lees ik. Ik gebruik 12.2.3 build 260. Je moet Stiebel Eltron mailen voor een FW update met Modbus ondersteuning. Heb ik zojuist gedaan.

Dan kan ik mijn WP ook aan Home Assistant koppelen en daar mooie grafieken er uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Helaas niet. Wat op mijn ISG staat poort 502 TCP/IP niet open. Op die poort zou Modbus moeten luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubjj20
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-02 11:10
Ik ben aan het overwegen om een stiebel eltron warmtepomp te kopen en heb zitten zoeken of er iets van integratie in domotica mogelijk is en zo kwam ik in dit draadje terecht.

Aangezien jullie ervaring hebben met dit even een vraag van mijn kant.
Als je die module er tussen hebt gezet, wat kan je er dan mee?
Uitlezen lijkt melodisch, maar kan je ook zelf opdrachten naar de pomp geven?

Ik ben specifiek op zoek naar sturing op weervoorspelling, maar ook communiceren met de zonnepanelen en bij voorkeur ook de zonneboiler.

Een beetje zoals Nibe dat heeft zeg maar.

Hopelijk kunnen jullie wat meer vertellen.

Dank je wel alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Doubjj20 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:01:
Ik ben aan het overwegen om een stiebel eltron warmtepomp te kopen en heb zitten zoeken of er iets van integratie in domotica mogelijk is en zo kwam ik in dit draadje terecht.

Aangezien jullie ervaring hebben met dit even een vraag van mijn kant.
Als je die module er tussen hebt gezet, wat kan je er dan mee?
Uitlezen lijkt melodisch, maar kan je ook zelf opdrachten naar de pomp geven?

Ik ben specifiek op zoek naar sturing op weervoorspelling, maar ook communiceren met de zonnepanelen en bij voorkeur ook de zonneboiler.

Een beetje zoals Nibe dat heeft zeg maar.

Hopelijk kunnen jullie wat meer vertellen.

Dank je wel alvast
Als je de ISG (Internet Service Gateway) aansluit op de WP kan je daar de WP mee sturen.

Via ModBus kan je aansturing geven en bijv de buffer functie in en uitschakelen.

Ik heb dit zelf niet gedaan, maar ik zie deze opties wel in de ISG. Via Modbus heb je ook schrijf rechten en kan je de WP sturen.

Voordeel is dat alles in je lokale netwerk gebeurd en niets cloud gekoppeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 15:13

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Ik heb mijn Stiebel WPE-I 12 ook uitgerust met een ISGweb en daarmee krijg je een (lokale) webinterface en de MODBUS functionaliteit. Met beide kun je gegevens opvragen en instellingen wijzigen.
Met name de webinterface is handiger om (gebruikers) instellingen aan te passen, dan dit met een paar knopjes direct op de warmtepomp of FET te doen.

Gegevens opvragen via MODBUS gaat veel sneller dan via de webinterface, maar helaas kun je niet alle MODBUS-registers uitlezen, terwijl die data wel beschikbaar is bij de webinterface. Dat lijkt me een bug en heb ik gemeld bij Stiebel, maar ik verwacht niet dat hier verandering in komt.

Verder zit er nog een bug in de ISGweb software bij het moduleren van de inverter, zodra de frequentie onder 28Hz komt verdubbelt de inverter stroom (volgens ISGWeb), maar mijn kWh-meter ziet die verhoging niet. Het opgenomen vermogen van de inverter volgt netjes het frequentieverloop, dus zonder die hik bij 28-27Hz.
Deze bug heb ik ook gemeld.

Al met al is het een dure oplossing en zou ik de volgende keer niet meer voor de ISGweb gaan maar direct de gegevens uitlezen via de CAN-bus. Maar dat vergt wel meer onderzoek.

Verder zeer tevreden met de Stiebel!

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaaFFF
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-02 12:05
Snow_King schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Klopt, zit er gewoon bij geprikt. Dit had ik zelf ook al getest, maar werkte niet, nu wel. Geen idee waarom dat bij mij niet werkte.

[...]

Nee, is afhankelijk van de firmware lees ik. Ik gebruik 12.2.3 build 260. Je moet Stiebel Eltron mailen voor een FW update met Modbus ondersteuning. Heb ik zojuist gedaan.

Dan kan ik mijn WP ook aan Home Assistant koppelen en daar mooie grafieken er uit halen.
Modbus is bij mij actief op poort 502.

nmap:
PORT STATE SERVICE
502/tcp open mbap

Dit is mijn versie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGZTriwoUyzm3dfPF129idy7jvA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nb2rQKt26tjZfHo4aZN5ZqZE.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door DaaFFF op 08-03-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
DaaFFF schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:27:
[...]

Modbus is bij mij actief op poort 502.

nmap:
PORT STATE SERVICE
502/tcp open mbap

Dit is mijn versie:
[Afbeelding]
Ja, het zou bij mij ook moeten werken. Ik heb er alleen geen tijd meer in gestoken, iets met prioriteiten. Wil het nog stees goed aan Home Assistant koppelen, maar dat komt nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheus
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-04 15:59
Ik wil ook graag mijn Stiebel Eltron WPL 09 ICS classic aansturen via Home Assistant en kwam zodoende op deze thread.

Ik zie dat Stiebel Eltron een ISG WEB (229336) en een ISG WEB PLUS (233493) aanbiedt. Mijn vermoeden is dat ik met de standaard ISG WEB alles kan wat ik wil, waar de ISG WEB PLUS honderden euro's duurder is. Welke van de twee gebruiken jullie en/of kunnen jullie bevestigen dat de ISB WEB (229336) voldoet voor uitlezen en aansturing in Home Assistant?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breedbekkikker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 04:12
De 229336 werkt sinds enkele dagen bij mij. Deze is in Home Assistant te configureren.
link github
Ik dacht lange tijd dat ie rond de 300 euro zou kosten, maar ik kon hem op internet voor 170 euro krijgen.
Dus ik heb (bijna) alle data in home assistant. Er is echter een verschil tussen de gegevens van de MODBUS en CANBUS.
De gegevens die je via de ISG Web ontvangt zijn van de MODBUS. Nu zitten de temperaturen van de bodembron op CANBUS en die kan ik momenteel niet uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaaFFF
De ISG web is voldoende om de zaken uit te lezen.

Je kan inderdaad niet alles uitlezen. Ik heb de ISG Web geroot en wijzigingen aangebracht zodat ik meer info via de modbus kan uitlezen dan eigenlijk kan.

Zie voor inspiratie:
https://loxwiki.atlassian...g+mit+vollen+root-Rechten

Ik heb uiteindelijk het volgende toegevoegd:
Bestand: WPM_SYSTEM-isg-modbus.csv
Locatie /firmware/rel_a/etc/config/

# Uitbreiding;;
38001;11226;RETOURTEMPERATUUR BRON
38002;11227;AANVOERTEMPERATUUR BRON
38003;1062;VD VERWARMEN DAG ACHTER DE KOMMA
38004;1066;VD WARM WATER DAG ACHTER DE KOMMA

Het heeft wat onderzoek gekost omdat deze zaken niet gedocumenteerd staan. Ik wilde de uitgaande bron temperatuur met mijn domotica in kaart brengen om de gezondheid in de gaten te houden. Er is nog veel meer mogelijk, maar dit was voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breedbekkikker
Super cool! Ik wil binnenkort ook de isg web rooten. Had nog niet goed begrepen of de temperaturen die ik zoek ook daadwerkelijk binnen gehengeld kunnen worden, maar als ik jou bericht lees dan lukt dat dus. Dat is voor mij goed nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breedbekkikker
DaaFFF schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:11:
De ISG web is voldoende om de zaken uit te lezen.

Je kan inderdaad niet alles uitlezen. Ik heb de ISG Web geroot en wijzigingen aangebracht zodat ik meer info via de modbus kan uitlezen dan eigenlijk kan.

Zie voor inspiratie:
https://loxwiki.atlassian...g+mit+vollen+root-Rechten

Ik heb uiteindelijk het volgende toegevoegd:
Bestand: WPM_SYSTEM-isg-modbus.csv
Locatie /firmware/rel_a/etc/config/

# Uitbreiding;;
38003;1062;VD VERWARMEN DAG ACHTER DE KOMMA
38004;1066;VD WARM WATER DAG ACHTER DE KOMMA

Het heeft wat onderzoek gekost omdat deze zaken niet gedocumenteerd staan. Ik wilde de uitgaande bron temperatuur met mijn domotica in kaart brengen om de gezondheid in de gaten te houden. Er is nog veel meer mogelijk, maar dit was voor mij voldoende.
Hi DaaFFF,

Heb je misschien een tip voor me? Het lukt me niet helemaal.
Ik heb een image kunnen maken van het SD-kaartje. Dit is mijn backup.
De image heb ik op een ander kaartje gezet en in de ISG web geinstalleerd. Hij start op en werkt.
Deze kopie heb ik vervolgens gebruikt om de het bestand 'WPM_SYSTEM-isg-modbus.csv' te wijzigen.
Wat ik heb toegevoegd lijkt sterk op jouw wijziging.

# Uitbreiding;;
38003;11228;DRUK BRON

Als ik vervolgens de ISG web weer opstart dan lukt het me niet op die 3 extra waarden op te vragen in HA.
In het json template staan de WebID's van mijn warmtepomp. Dat zou goed moeten zijn. (WPE 12 HK)
Ik zie iets over het hoofd, maar weet niet wat. Heb je dus een tip?

Cheers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaaFFF
Breedbekkikker schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:34:
[...]

Hi DaaFFF,

Heb je misschien een tip voor me? Het lukt me niet helemaal.
Ik heb een image kunnen maken van het SD-kaartje. Dit is mijn backup.
De image heb ik op een ander kaartje gezet en in de ISG web geinstalleerd. Hij start op en werkt.
Deze kopie heb ik vervolgens gebruikt om de het bestand 'WPM_SYSTEM-isg-modbus.csv' te wijzigen.
Wat ik heb toegevoegd lijkt sterk op jouw wijziging.

# Uitbreiding;;
38003;11228;DRUK BRON

Als ik vervolgens de ISG web weer opstart dan lukt het me niet op die 3 extra waarden op te vragen in HA.
In het json template staan de WebID's van mijn warmtepomp. Dat zou goed moeten zijn. (WPE 12 HK)
Ik zie iets over het hoofd, maar weet niet wat. Heb je dus een tip?

Cheers!
Dat is inderdaad ook iets waar ik in het begin tegen aan liep. Het modbus adres 38001 lees je niet uit d.m.v. het adres 38001. Je gebruikt dan de input register 8001 -1, dus 8000. Datzelfde geldt ook voor die andere 2. Ik maak gebruik van Homey Pro en hieronder is een screenshot van mijn config. Dan heb je een indruk van iets dat werkt. Nog ter info: Er zijn meerdere csv bestanden. Eén daarvan is actief. In mijn geval is dat dus "WPM_SYSTEM-isg-modbus.csv". Dus ben je bezig met trail en error, stel dan eerst vast of je de juiste config bestand hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nL_ZucjLqztOpJgftVWdqB3RCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NFQIIspyCdZlcki10aNuuRjL.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat dit je verder op weg helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breedbekkikker
DaaFFF schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:25:
[...]

Dat is inderdaad ook iets waar ik in het begin tegen aan liep. Het modbus adres 38001 lees je niet uit d.m.v. het adres 38001. Je gebruikt dan de input register 8001. Datzelfde geldt ook voor die andere 2. Ik maak gebruik van Homey Pro en hieronder is een screenshot van mijn config. Dan heb je een indruk van iets dat werkt. Nog ter info: Er zijn meerdere csv bestanden. Eén daarvan is actief. In mijn geval is dat dus "WPM_SYSTEM-isg-modbus.csv". Dus ben je bezig met trail en error, stel dan eerst vast of je de juiste config bestand hebt.

[Afbeelding]

Ik hoop dat dit je verder op weg helpt.
Yes! Het is gelukt! Thanks!

In Home Assistant heb ik naast de Stiebel Eltron ISG integratie ook de modbus integratie.
Met deze modbus integratie haal ik de 3 waarden op die ik wil zien.
Dat zijn de aanvoertemperatuur, retourtemperatuur en de druk van de bodembron.

Wat ik heb toegevoegd is dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- name: "Retourtemperatuur"
  unique_id: bron_retourtemperatuur
  slave: 1
  address: 8000
  input_type: input
  unit_of_measurement: °C
  device_class: temperature
  scale: 0.1
  precision: 1
- name: "Aanvoertemperatuur"
  unique_id: bron_aanvoertemperatuur
  address: 8001
- name: "Druk"
  unique_id: bron_druk
  address: 8002
  unit_of_measurement: bar
  device_class: pressure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaaFFF
Breedbekkikker schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:01:
[...]

Yes! Het is gelukt! Thanks!

In Home Assistant heb ik naast de Stiebel Eltron ISG integratie ook de modbus integratie.
Met deze modbus integratie haal ik de 3 waarden op die ik wil zien.
Dat zijn de aanvoertemperatuur, retourtemperatuur en de druk van de bodembron.

Wat ik heb toegevoegd is dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- name: "Retourtemperatuur"
  unique_id: bron_retourtemperatuur
  address: 8000
- name: "Aanvoertemperatuur"
  unique_id: bron_aanvoertemperatuur
  address: 8001
- name: "Druk"
  unique_id: bron_druk
  address: 8002
  unit_of_measurement: bar
  device_class: pressure
Goed om te horen dat het werkt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccie15497
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-05 15:26
Ik heb de ISG web ook aangesloten.
Echter blijft het smart-grid-ready geel , en hij blijft zeggen dat het uit staat.
Iemand ervaring hiermee ?

Het betreft een WPL 13 ACS classic met een HM Trend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdXxEtCGoFU4Kyh4gNz7YeLizY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmCrVLJOakqKkS6DnY1YIk4x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXPobbDN2c1j6YTm95QKi96HitE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkkQRw9TcQqfqSoBWN4j7OvF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaaFFF
ccie15497 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:58:
Ik heb de ISG web ook aangesloten.
Echter blijft het smart-grid-ready geel , en hij blijft zeggen dat het uit staat.
Iemand ervaring hiermee ?

Het betreft een WPL 13 ACS classic met een HM Trend

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De SG ready functionaliteit werkt alleen als de ISG web ook input krijgt.

Zie voor inspiratie: https://enphase.com/nl-nl...ing-voor-iq-energy-router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccie15497
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-05 15:26
Goede informatie , dankjewel !
In het betreffende document wat je aangeeft , is een isg-plus nodig , die heeft die extra input interface.
De "niet plus" versie heeft alleen een can- en mod bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaaFFF
ccie15497 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:22:
Goede informatie , dankjewel !
In het betreffende document wat je aangeeft , is een isg-plus nodig , die heeft die extra input interface.
De "niet plus" versie heeft alleen een can- en mod bus.
Daar heb je inderdaad gelijk in. De modbus is toegankelijk en dat kan je als input gebruiken. Alleen je zal iets moeten maken om dat voor elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld via domotica of iets anders.

Zoek via Google naar "sg ready modbus" en dan vind je het een en ander. Er is ook documentatie van Stiebel Eltron over de Modbus.
Zie: https://www.stiebel-eltro..._fr_it_nl_cs_sk_pl_hu.pdf

Afhankelijk van wat je wil bereiken zal je moeten kijken wat daar het beste bij past.

[ Voor 27% gewijzigd door DaaFFF op 12-08-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred.
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik had een vergelijkbaar probleem, maar mijn warmtepomp heeft blijkbaar als manager een WPMiw en daardoor is modbus niet mogelijk en krijg je dus geen connectie op poort 502

Dit is wat Stiebel Eltron Technical support mij doorgestuurd heeft
Uw warmtepomp heeft als manager een WPMiw, in combinatie met deze manager is er geen Modbus mogelijk

Modbus is enkel mogelijk met een WPM3 en WPM4/System

Het is niet mogelijk om de WPMiw te vervangen door een WPM3/4
Dus dan houd het op natuurlijk, geen modbus mogelijk.
Dan heeft de ISG ook een hoop minder waarde.

• DaaFFF
Fred. schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:42:
Ik had een vergelijkbaar probleem, maar mijn warmtepomp heeft blijkbaar als manager een WPMiw en daardoor is modbus niet mogelijk en krijg je dus geen connectie op poort 502

Dit is wat Stiebel Eltron Technical support mij doorgestuurd heeft

[...]

Dus dan houd het op natuurlijk, geen modbus mogelijk.
Dan heeft de ISG ook een hoop minder waarde.
Je hebt ook de mogelijkheid om webscraping toe te passen op de portal van ISG Web. Dan kan je ook het een en ander aan info eruit halen. Dus het is net wat je wil bereiken. Dat kan out of the box met ioBroker (https://www.iobroker.net) en met de volgende adapter https://www.iobroker.net/...ker.stiebel-isg/README.md

Dan weet je dat dat ook mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred.
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DaaFFF schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:01:
[...]

Je hebt ook de mogelijkheid om webscraping toe te passen op de portal van ISG Web. Dan kan je ook het een en ander aan info eruit halen. Dus het is net wat je wil bereiken. Dat kan out of the box met ioBroker (https://www.iobroker.net) en met de volgende adapter https://www.iobroker.net/...ker.stiebel-isg/README.md

Dan weet je dat dat ook mogelijk is.
Bedankt, ik was hier nog op vergeten te antwoorden.
Ik ga het eens bekijken.

• twijnands
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19-03 12:38
Misschien niet het juiste topic maar is er iemand die draadloze radiatorknoppen heeft en combinatie met een Stiebel eltron warmtepomp? Als iemand ze heeft welke zijn het en hoe is de ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaaFFF
twijnands schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:19:
Misschien niet het juiste topic maar is er iemand die draadloze radiatorknoppen heeft en combinatie met een Stiebel eltron warmtepomp? Als iemand ze heeft welke zijn het en hoe is de ervaring?
Even voor de duidelijkheid we praten dus over radiatoren en geen vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijnands
DaaFFF schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:59:
[...]

Even voor de duidelijkheid we praten dus over radiatoren en geen vloerverwarming?
Klopt voor de radiatoren die nog boven heb. Als de temperatuur boven onder bepaalde waarde komt wil ik boven verwarmen. Los van de temperatuur beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaaFFF
twijnands schreef op maandag 25 november 2024 @ 06:58:
[...]

Klopt voor de radiatoren die nog boven heb. Als de temperatuur boven onder bepaalde waarde komt wil ik boven verwarmen. Los van de temperatuur beneden.
Wij hebben alleen vloerverwarming en boven hebben we verschillende zones gekoppeld aan een thermostaat. Zodra de temperatuur te hoog wordt zal een zone of meerdere zones dicht gezet worden. Dit betreft een "override" en de warmtepomp wordt hierbij niet aangestuurd. Dit werkt verder prima.

Als ik het goed begrijp wil je dus de warmtepomp aansturen zodra de temperatuur te laag wordt. Of praten we hier over een "override"?

• PaulWO
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-05 16:31
Vandaag na lange tijd weer eens in mijn w/w stiebel wpe-i 08 HK 230 premium gedoken incl ISG.

Inmiddels is er de MyStiebel app, maar mijn ISG blijkt niet up-to-date. Morgen maar eens bellen/mailen met Stiebel.

https://apps.apple.com/nl/app/mystiebel/id1670933368

Iemand hier die deze werkend heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulWO
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-05 16:31
twijnands schreef op maandag 25 november 2024 @ 06:58:
[...]

Ja het bestaat….
https://youtu.be/o0FIrhPIWNM?si=bkWbr1s-anNzam21

Maar het lijkt erop dat wij Nederlanders hiervan zijn uitgesloten. Wel in Duitse webshops te koop, maar de Easytron app kan ik niet downloaden. Niet toegestaan in NL…

Ik heb nu mijn Honeywell EvoHome systeem onafhankelijk draaien op de verdelers van de vloerverwarming boven en beneden, maar stuur er dus niet de warmtepomp mee aan. Ga er nog mee aan de slag om te kijken of ik de aanstuurunit van Honeywell (BDR91T) kan gebruiken om de pomp van het buffervat van Stiebel aan te sturen. Die zit nu op klem X2.3 van de WPM van Stiebel.

Als ik het allemaal eerder had geweten had ik liever het Easytron systeem van Stiebel gehad 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijnands
DaaFFF schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:48:
[...]

Wij hebben alleen vloerverwarming en boven hebben we verschillende zones gekoppeld aan een thermostaat. Zodra de temperatuur te hoog wordt zal een zone of meerdere zones dicht gezet worden. Dit betreft een "override" en de warmtepomp wordt hierbij niet aangestuurd. Dit werkt verder prima.

Als ik het goed begrijp wil je dus de warmtepomp aansturen zodra de temperatuur te laag wordt. Of praten we hier over een "override"?
Exuses voor de late reply bezig met de verbouwing :).

Dat klopt! Ik gebruik Tado-thermostaten, waarbij de radiatorknop een signaal naar de Tado-thermostaat stuurt om in te schakelen zodra de temperatuur te laag is. Ik vroeg me af of er misschien een vergelijkbaar systeem bestaat voor een Stiebel warmtepomp.

Maar thanks voor voor de info ik ga eens kijken wat ik ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijnands
Is er ook een lijst met wat je allemaal kunt aansturen met Home Assistant via modbus en een ISG-Web?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaaFFF
twijnands schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:50:
Is er ook een lijst met wat je allemaal kunt aansturen met Home Assistant via modbus en een ISG-Web?
Dit is documentatie van Stiebel over hetgeen wat beschikbaar is via Modbus:
https://www.stiebel-eltro...20Bedienungsanleitung.pdf

Mocht je het apparaat geroot hebben, dan kan je meerdere zaken beschikbaar maken via Modbus, zie:
https://loxwiki.atlassian...r+modbus+TCP+freischalten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brechtvhb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:26
Hoi,

Ik heb een WPC cool met WPM 3i, als ik het goed voor heb zou die ISG web compatibel moeten zijn, maar even een heel andere vraag. Hoe kan je de firmware fan de warmtepomp aanpassen? Momenteel staat die op 391-06 bij mij. Kan je deze dan ook met de ISG web upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaaFFF
brechtvhb schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:04:
Hoi,

Ik heb een WPC cool met WPM 3i, als ik het goed voor heb zou die ISG web compatibel moeten zijn, maar even een heel andere vraag. Hoe kan je de firmware fan de warmtepomp aanpassen? Momenteel staat die op 391-06 bij mij. Kan je deze dan ook met de ISG web upgraden?
Voor zover ik weet kan je die firmware niet upgraden. Tenminste niet als consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brechtvhb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:26
DaaFFF schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:05:
[...]

Voor zover ik weet kan je die firmware niet upgraden. Tenminste niet als consument.
Vrees er ook voor, ik vind er bitter weinig info over in ieder geval. Heeft iemand de installer om de ISG web te updaten ter beschikking? Ik heb net Stiebel gemaild ivm firmware update maar dan moet wrs tot na het weekend wachten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
brechtvhb schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:43:
[...]

Vrees er ook voor, ik vind er bitter weinig info over in ieder geval. Heeft iemand de installer om de ISG web te updaten ter beschikking? Ik heb net Stiebel gemaild ivm firmware update maar dan moet wrs tot na het weekend wachten 8)7
Nee, je kan de ISG en de WP zelf niet updaten. Dit kan enkel Stiebel op afstand doen.
Pagina: 1