Energiesysteem voor nieuw te bouwen grote woning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:33

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ZveenT schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:06:
Het begint met de vraag; wat heb je nodig? In energie behoefte, en de vraag; heb je 600-700m2 woonruimte nodig kan je je natuurlijk ook nog afvragen ;) . (edit: niet flauw bedoelt dit. Ik zou als er de mogelijkheid is ook zeer zeker flink uitpakken en zelfbouwen).
Eens hoor! Ik denk alleen wel dat we hier op gaan uitkomen. Het kan iets kleiner zijn (500 a 600), maar het wordt een riante woning.
Wat je gaat verbruiken - en wat je maximaal gaat verbruiken. En eventueel in te toekomst nog gaat plussen op piekbelasting? Afwijken van standaard is duurder..
Als ik ons huidige huis (300m2) verdubbel dan zit ik dus al snel op 25.000kWh per jaar die er nodig is om deze nieuwe woning te draaien. Ik hoop op minder, maar evt met veel PV + Batterij moet dit aardig te doen zijn.
Via-via weet ik een project waar flink wat gedaan is in energie huishouding en opslag door OTG energy. Dat is goed bevallen.

In (huis)ontwerp sowieso gebruik maken van passiefhuis principes. Zoek een architect die daar wat vanaf weet. Of een adviseur die een architect hierin kan begeleiden.

En qua duurzaamheid, installaties duurzaam? Of ook de materialen, constructie?
Je kan met hout heel mooi bouwen. Ook zonder het idee dat je in een houten hut woont.

En de losmaakbaarheid? Als je 'echt' duurzaam wilt gaan bouwen kan je ook zeggen dat alles zo weer uit elkaar te halen zou moeten zijn..

Levensloopbestendigheid nog een ding? Lift voorbereiding, beneden slapen en wassen?

Ik zou, om terug te komen op je opsomming m.b.t. batterij en warmtepomp buffers gewoon een flinke technische ruimte aanhouden waar je flink kan stapelen (en de vloer kan belasten).

Leuk om dit in elk geval te volgen. Ben benieuwd naar je aanloop.

Als je vragen hebt merken we het wel :)
Dank! Onze architect heeft hier al wel veel ervaring mee. We hebben over de zaken zoals levensloopbestendig ook al nagedacht. Lift komt er sowieso in.

Technische ruimte komt naar alle waarschijnlijkheid in de kelder, daar hebben we deze nu ook zitten. Zie de foto hier onder van ons huidige huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyGMVyUzctEJj9dh5_I_9FfgitI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcdNVLaa8N6oZEIIBjSsUZUu.jpg?f=fotoalbum_large
baszbas schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:14:
Allereerst: Wat een gaaf project!

een opmerkingen op je huidige idee:
"3x40A netaansluiting, al zou 3x25A wel tof zijn! Dat vereist wel batterijen met buffers in de vorm van accu's"
"3x Victron Multiplux-II GX"

Afhankelijk van de belasting op je netaansluiting zou dit best mogelijk moeten zijn, je kunt in theorie +/- 400kWh per dag trekken uit een 3x 25A aansluiting bij perfecte verdeling van het verbruik over de 3 fasen; dus stel dat je minder dan 250 kWh per dag verbruikt dan moet dat lukken. Zeker als je de gehele meterkast achter de AC-out van 3x Victron Multiplus plaatst. Hierdoor krijg je, bij een correct gedimensioneerd accusysteem, bij bijv. 3x Multiplus II - 10000 per fase tot zo'n 60A beschikbaar (hierop zal je bedrading dan wel echter flink verzwaard moeten worden) en ben je in staat om een grote(re) hoeveelheid zonnepanelen aan te sluiten.

klein detail: je hebt niet 3x de GX-variant nodig, ik zou hierbij gewoon 1 GX device (Cerbo GX) pakken voor de centrale sturing/monitoring.

overigens is batterijopslag een onderdeel dat vereist is bij een victron installatie.
Dank voor deze informatie. 3x25A is inderdaad 17kW en daar kan je in theorie veel op afnemen. Nu twijfel ik dus of je de auto's wel of niet achter een Victron wil zetten. Je kan de twee laadpalen begrenzen op 3x16A via loadbalancing en ook gokken dat je op termijn met de auto kan terug leveren.

Intern in het huis is 40 tot 50A voldoende als het 3-fase is, maar dan heb je wel een behoorlijke buffer nodig aan batterijen. Je zit dan snel aan +/- 100kWh die je wil kunnen bufferen lijkt mij.
No Hands schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:21:
Wat je vooral moet doen is je even verdiepen in een Passief huis. Dat is iets duurder om neer te zetten maar scheelt je vreselijk veel op je installatiewerk/warmtepomp en de stookkosten de rest van je leven.
Ja en Nee. Ik ben zeker bereid vooraf meer te investeren, maar soms kom je ook op bepaalde ontwerpen uit en daar conflicteert het passieve ontwerp.

Dus ja, isolatiewaarde hoog, ramen goed benutten, juiste glas en kozijnen, maar uiteindelijk gaat er een warmtevraag zijn in die woning. Die resulteert weer in een vraag naar elektriciteit en specifiek daar wil ik naar kijken.

De ontwerp en dimensies van een elektriciteitssysteem zijn waar ik vooral naar kijk.
Pagina: 1