Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP68
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-02 23:31
SkyFlyer schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:58:
De SEDG kan zowel parallel (aparte lijn) als achter de MP aangesloten worden. Dit laatste heeft echter wel risicos, naast eventuele voordelen waar je goed rekening mee moet houden, wil je de apparatuur niet beschadigen. Als je hier niet speciaal mee bezig bent, of het het eenvoudigst om simpelweg een nieuwe kabel vanaf de meterkast alleen voor de Victron te (laten?) plaatsen.
Vanuit deze oudere post, vraag ik me af welke risico's er zijn om een SolarEdge grid inverter achter de MP-II te plaatsen. Ik neem aan dat SkyFlyer het heeft over de risico's die hier beschreven staan?
https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Zolang SE reageert op frequency shift is er niets aan de hand.
Bij 51Hz zal de SE terugregelen en bij 53Hz totaal uitschakelen.
Je huis draait dan wel op 53Hz wat op zich niet echt wenselijk is....

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:59
Ha mede tweakers,

Afgelopen tijd heb ik veelvuldig meegelezen en ben voornemens om bij mij thuis ook een Victron systeem te gaan plaatsen.
Willen jullie is meekijken naar mijn tekening om te kijken of ik nog wezenlijke fouten heb in mijn ontwerp?

De groene blokken zijn bestaande onderdelen, de overige onderdelen zijn nieuw.

Ik heb een mantelbuis richting mijn Q1 te bouwen tuinhuis liggen, daar worden de benodigde kabels doorheen getrokken. Realistisch gezien komt deze mantelbuis vanaf de garage, waar reeds een onderverdeler hangt. Zowel vanaf de meterkast naar de garage als richting het nieuw te bouwen tuinhuis ligt een mantelbuis met een diameter van 75mm.

Ik heb nog even getwijfeld om de onderverdeler te gebruiken als AC-In, maar dat maakt de installatie naar mijn idee vervolgens ook nodeloos complexer. Om dat te voorkomen trek ik liever twee nieuwe kabels.

Schiet alsjeblieft op mijn idee/ontwerp :+

Side-Note: Ik heb bewust de Ekrano even weg gelaten uit de tekening.

Edit: Aanpassing gedaan op basis van feedback van @JP68
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrwMZ0qhdIjWLgqCCKdfRBv4tG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caJFbXAUQMJU1sEzC4Fb7dy4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Natrixz op 28-12-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP68
Hoi Natrixz,

Ik ben ook nog aan het nadenken, mijn ontwerp (hieronder) is niet noodzakelijk beter.
Wel paar vragen:
  • De plek van de bestaande hoofdschakelaar. Zoals die nu staat (aangenomen dat je K&N normaal in de stand vanaf de MP-II geschakeld is) blijft je meterkast onder spanning staan vanaf je Victrons. Ik wil deze daarom bewust achter de Victrons zetten. Kan alleen niet zien wat er in je meterkast zit, is daar misschien nog een hoofdschakelaar?
  • De aardlekautomaat voor AC-in van 32A: zal niet inkomen, is groter dan de hoofdzekering bij het grid.
  • Zitten er nog schakelaars in de DC voeding van de MP2 naar de Lynx?
  • Batterijen staan in je tuinhuis. Gaat dat goed met de temperatuur in de winter?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-TvPv34M8cQ-DBUmJsOkSI8CRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DZqwhOcSw8v2aNnm9jxvqUdF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
JP68 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:51:
Hoi Natrixz,

Ik ben ook nog aan het nadenken, mijn ontwerp (hieronder) is niet noodzakelijk beter.
Wel paar vragen:
Thanks @JP68 !
JP68 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:51:
  • De plek van de bestaande hoofdschakelaar. Zoals die nu staat (aangenomen dat je K&N normaal in de stand vanaf de MP-II geschakeld is) blijft je meterkast onder spanning staan vanaf je Victrons. Ik wil deze daarom bewust achter de Victrons zetten. Kan alleen niet zien wat er in je meterkast zit, is daar misschien nog een hoofdschakelaar?
Er komt een hoofdschakelaar achter de Victrons, die komt echter in de verdeelkast van het tuinhuisje. Een extra toevoegen aan de woning meterkast lijkt niet nuttig, daarmee schakel ik hooguit af richting de K&N, maar de voedende kabel blijft onder spanning staan als er niet in het tuinhuisje wordt geschakeld.
Is dit te risicovol?
  • De aardlekautomaat voor AC-in van 32A: zal niet inkomen, is groter dan de hoofdzekering bij het grid.
Shit! je hebt gelijk, op de tekening staat nog 32A maar dat had uiteraard 25A B karakter moeten zijn. Will change :+
(Stond in mijn xlsx al wel zo, iets met copy-paste van onderdelen, waarbij ik AC-Out eerst op 32A had bedacht)
Edit: Originele post aangepast, thanks!
  • Zitten er nog schakelaars in de DC voeding van de MP2 naar de Lynx?
Ik twijfel over DC schakelaars, vooral omdat ik her en der lees dat vooral die dingen snel sneuvelen. Hopelijk hoef ik zelden de accu's los te koppelen, maar zo wel dan schakel ik liever de gehele installatie uit. Dus ik ben eigenlijk voornemens ze achterwege te laten. Tenzij er echt fatsoenlijke schakelaars zijn.
  • Batterijen staan in je tuinhuis. Gaat dat goed met de temperatuur in de winter?
Temperatuur van het tuinhuis vind ik nog lastig beoordelen. De garage blijft netjes rond de 16-18 graden, maar ik weet niet of dat voor het tuinhuisje ook zo zal zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Natrixz op 28-12-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP68
Natrixz schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:00:
[...]

Thanks @JP68 !

[...]

Er komt een hoofdschakelaar achter de Victrons, die komt echter in de verdeelkast van het tuinhuisje. Een extra toevoegen aan de woning meterkast lijkt niet nuttig, daarmee schakel ik hooguit af richting de K&N, maar de voedende kabel blijft onder spanning staan als er niet in het tuinhuisje wordt geschakeld.
Is dit te risicovol?

[...]

Shit! je hebt gelijk, op de tekening staat nog 32A maar dat had uiteraard 25A B karakter moeten zijn. Will change :+
(Stond in mijn xlsx al wel zo, iets met copy-paste van onderdelen, waarbij ik AC-Out eerst op 32A had bedacht)
Edit: Originele post aangepast, thanks!

[...]

Ik twijfel over DC schakelaars, vooral omdat ik her en der lees dat vooral die dingen snel sneuvelen. Hopelijk hoef ik zelden de accu's los te koppelen, maar zo wel dan schakel ik liever de gehele installatie uit. Dus ik ben eigenlijk voornemens ze achterwege te laten. Tenzij er echt fatsoenlijke schakelaars zijn.

[...]

Temperatuur van het tuinhuis vind ik nog lastig beoordelen. De garage blijft netjes rond de 16-18 graden, maar ik weet niet of dat voor het tuinhuisje ook zo zal zijn.
Hoi,

Je zin "daarmee schakel ik hooguit af richting de K&N" snap ik niet 100%, lijkt mij dat je daarmee de voeding vanaf de K&N naar de meterkast af zou schakelen.
Wat je als 'meterkast' aanduid is je groepenkast met de aardlek/automaten/verdeling naar je huis?
Dus om je huis spanningsvrij te krijgen kun je nog wel de automaten afschakelen lijkt me.

Van deze site
https://installo.nl/hoofdschakelaar-verplicht-of-niet/
Dan is een hoofdschakelaar verplicht. Met de schakelaar is het mogelijk om je gehele installatie in één keer uit te schakelen. Wanneer je van plan bent om te gaan werken aan de groepenkast kun je door middel van de lastscheider de gehele elektrische installatie spanningsvrij maken en kan je op een veilige manier te werk gaan.
Ik interpreteer dat zo, dat ik met de hoofdschakelaar mijn huis spanningsvrij moet maken.
In mijn ontwerp lukt dat grotendeels (alles behalve mijn Victron set).
Zelf wil ik een aardlekschakelaar (in de meterkast) gebruiken om de voeding naar de Victron te beschermen en spanningsvrij te kunnen maken.
En 25A automaten die naast de Victrons hangen in de garage, dus ook daar kan ik de Victrons afschakelen.
Ik heb alleen geen NEN1010, weet dus niet zeker wat de regelgeving over de combi van hoofdschakelaar met noodstroomvoorziening eist.
Wellicht een andere Tweaker die dit uitgezocht heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
JP68 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:24:
[...]

Hoi,

Je zin "daarmee schakel ik hooguit af richting de K&N" snap ik niet 100%, lijkt mij dat je daarmee de voeding vanaf de K&N naar de meterkast af zou schakelen.
Wat je als 'meterkast' aanduid is je groepenkast met de aardlek/automaten/verdeling naar je huis?
Dus om je huis spanningsvrij te krijgen kun je nog wel de automaten afschakelen lijkt me.

Van deze site
https://installo.nl/hoofdschakelaar-verplicht-of-niet/

[...]

Ik interpreteer dat zo, dat ik met de hoofdschakelaar mijn huis spanningsvrij moet maken.
In mijn ontwerp lukt dat grotendeels (alles behalve mijn Victron set).
Zelf wil ik een aardlekschakelaar (in de meterkast) gebruiken om de voeding naar de Victron te beschermen en spanningsvrij te kunnen maken.
En 25A automaten die naast de Victrons hangen in de garage, dus ook daar kan ik de Victrons afschakelen.
Ik heb alleen geen NEN1010, weet dus niet zeker wat de regelgeving over de combi van hoofdschakelaar met noodstroomvoorziening eist.
Wellicht een andere Tweaker die dit uitgezocht heeft?
Thanks voor de snelle reactie :)

Ik snap je verwarring :+

Meterkast is inderdaad de (hoofd)groepenkast in de woning. Achter de K&N heb ik een aardlekschakelaar & 4-groepen per fase, alsmede een aantal 3-fase aardlekautomaten. (Kookplaat, etc)

Edit:
Ook ik had verwarring over wat je bedoelde :+
Ik kan simpelweg de hoofdschakelaar verplaatsen vanuit het Tuinhuis naar de groepenkast in de woning, dan heb ik het al netjes opgelost.
Tekening aangepast aan de hand van je feedback.

Edit2:
Volgens een maatje moet noodstroom ook voldoen aan de NEN1010, dus de gehele groepenkast moet spanningsloos gemaakt kunnen worden.

Aanpassingen gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrwMZ0qhdIjWLgqCCKdfRBv4tG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caJFbXAUQMJU1sEzC4Fb7dy4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Natrixz op 28-12-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:18
@Natrixz , Denk wel dat je nog wat stickers op je meterkast moet plakken.
"Vreemde spanning aanwezig", want je hoofdschakelaar zet niet alles spanningsloos als je victron in backup stand schiet. Of werk je met gescheiden kasten?
Die K&N is een lastige in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
Dapdodo schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:14:
@Natrixz , Denk wel dat je nog wat stickers op je meterkast moet plakken.
"Vreemde spanning aanwezig", want je hoofdschakelaar zet niet alles spanningsloos als je victron in backup stand schiet. Of werk je met gescheiden kasten?
Die K&N is een lastige in deze.
Helemaal mee eens!
Alles moet netjes een label krijgen en inderdaad die waarschuwing. Maar is dat niet bij vrijwel iedereen zo? (Tenzij de noodstroom groepen op een wezenlijk andere plek zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:18
@Natrixz , zelf zit ik eraan te denken, om 3 automaten naast elkaar, met handels doorverbonden.
1 grid 4P, 1 ups 4P, NS 1P. Dan is het voor vreemden (brandweer/..) in ieder geval geregeld. Moet wel afneembaar of extra automaat voor onderhoud aan Victron systeem.

Hoewel ik het idee krijg dat ze sneller de hoofdzekeringen (automaten bij mij) uit zullen zetten. Dan alle rode automaten.
Dus daar moet die waarschuwingssticker toch wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
Dapdodo schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:43:
@Natrixz , zelf zit ik eraan te denken, om 3 automaten naast elkaar, met handels doorverbonden.
1 grid 4P, 1 ups 4P, NS 1P. Dan is het voor vreemden (brandweer/..) in ieder geval geregeld. Moet wel afneembaar of extra automaat voor onderhoud aan Victron systeem.

Hoewel ik het idee krijg dat ze sneller de hoofdzekeringen (automaten bij mij) uit zullen zetten. Dan alle rode automaten.
Dus daar moet die waarschuwingssticker toch wel op.
Herkenbaar :+
Ik verwacht dat ze bij mij inderdaad ook gewoon de hoofdzekeringen-automaten zullen om zetten. Dus dan zijn die stickers des te belangrijker.

Het idee om de hoofdschakelaars door te verbinden is niet zo'n gek idee, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:49
Voor veiligheid van een ESS is er een apart topic btw:
John245 in "Veiligheid Energy Storage System (ESS)"

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:06
@JP68 Hoeveel moeite kost het om de bedrading in die K&N switch te krijgen? De foto's van de bruggen en de N-draad geven mij de indruk dat die flink in de weg zitten. Wat is jouw ervaring daarmee?

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP68
scsirob schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:07:
@JP68 Hoeveel moeite kost het om de bedrading in die K&N switch te krijgen? De foto's van de bruggen en de N-draad geven mij de indruk dat die flink in de weg zitten. Wat is jouw ervaring daarmee?
Tot nu toe geen ervaring mee, mijn K&N is nog onderweg in een pakketje.
Ik hoop deze komend weekend te gaan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP68
bioscrasher schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:32:
Leuk dat ik iedereen hier druk doende zie met het bouwen van een ESS systeem waar ik drie jaar geleden mee gestart ben (toen nog met een setje oude LFP 4kWh scheepsbatterijen en een vreemd bms uit australië) en dat hier al anderhalf jaar draait als een speertje.

Momenteel bestaat mijn setup uit:
3x MP2 500/48
1 x cerbo
2 xSmartsolar 250-100
2 x 18S batterijbank met EVE LF280K cellen
2 x 123SmartBMS met 1A balancing power celmodules (voor alles boven 16S moet je lang zoeken....)
1 x ABB XT4 300A zekeringautomaat met tripcoil aangestuurd door het BMS
2 x fronius Symo
27x 365Wp AEG glas glas over drie dakvlakken verdeeld.

Deze week 2 x Smartsolar 250-100 bijgekocht en al staan: 40 EVE LF 280K cellen om samen 65kWh met 4 BMS systemen te hebben. alles draait op 62V hier (de 250-100's en de MP2 5000/48 kunnen hier prima mee overweg omdat ze tot 66V kunnen werken.

Ik kan de strings aanpassen vanuit huis en ga dan op 5 x 5 panelen verdeeld over drie grote SmartSolars draaien. de bedoeling is om er een 150-35 bij te schakelen voor de 2 overgebleven panelen op Zuid, goed voor 700+ kWh per jaar.

Mijn vraag is: Heeft er iemand van jullie ervaring met en Smarsolar 150-35 draaiend op 62V?
Het is maar 4 volt extra maar anders zal ik een 3x4 setup moeten maken en heb ik weer stringzekeringen nodig omdat twee strings het kapotte parallel geschakelde broertje met meer dan 22A kunnen gaan beschadigen en brand veroorzaken.

Met drie SmartSolars zonder stringzekeringen krijg je dan :
2 x 5 parallel op zuid op 1 250-100
2 x 5 parallel op zuid plat (schuur) op de tweede 250-100,
1 x 5 op Noordwest op de derde 250-100 en
1 x 2 op Zuid op de 150-35.

Hoor graag van jullie!
@bioscrasher Ik kan niet zo gauw vinden op internet wat die ABB XT4 precies inhoudt.
Heb je daar misschien een detail typenr van?
En waar zit het in de installatie?
Voor mijn setup denk ik nog aan een beveiliging waarbij ik b.v. vanaf een rookmelder de voeding naar de Victrons kan afschakelen. Vanaf BMS schakel jij af op overtemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb een kleine thuisaccu gemaakt met een Ecoflow Powerstream, maar heb een Victron Multiplus 2 GX besteld met 16 EVE 280Ah cellen. Er is niet heel veel info over de multiplus 2 GX op internet te vinden en heb ter voorbereiding nog wat vragen. Ik maak (nog) geen gebruik van de off-grid mode.
1. Kun je 1 16A kabel gebruiken voor de AC in en AC uit? Het opladen en ontladen zal nooit gelijke tijd gebeuren.
2. Kun je gebruik maken van de BMS en laadfunctie van de Multiplus 2 GX zonder extra externe BMS? Zijn er mensen die dit doen, of ervaring mee hebben?
3. Graag wil ik alles via Home Assistant besturen. Is deze integratie dan voldoende?
https://github.com/sfstar/hass-victron
Alvast bedankt!

10kWp zon - 30kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
peter123 schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:57:
Ik heb een kleine thuisaccu gemaakt met een Ecoflow Powerstream, maar heb een Victron Multiplus 2 GX besteld met 16 EVE 280Ah cellen. Er is niet heel veel info over de multiplus 2 GX op internet te vinden en heb ter voorbereiding heb ik nog wat vragen. Ik maak (nog) geen gebruik van de off-grid mode.
1. Kun je 1 16A kabel gebruiken voor de AC in en AC uit? Het opladen en ontladen zal nooit gelijke tijd gebeuren.
2. Kun je gebruik maken van de BMS en laadfunctie van de Multiplus 2 GX zonder extra externe BMS? Zijn er mensen die dit doen, of ervaring mee hebben?
3. Graag wil ik alles via Home Assistant besturen. Is deze integratie dan voldoende?
https://github.com/sfstar/hass-victron
Alvast bedankt!
1. Als je niet off-grid wil dan heb je enkel de AC-IN nodig. Daarmee laad en ontlaad je dan.

2. Je accu pakket moet altijd een BMS hebben. De GX heeft geen BMS.
Bijvoorbeeld een JK bms.
(Ga je de cellen niet in een accu doos stoppen, of hoe had je bedacht om ze samen te voegen en te zekeren etc.)

3. kan.
Of je gebruikt MQTT
https://community.home-as...itches-and-numbers/527931

GX is gewoon een Cerbo GX.
Dus alles wat je met een Cerbo kan, kan je ook met de MP GX. (of venusOS)

ik heb dezelfde setup.
Een Yixiang box (met JK BMS), LF280 cellen en een MP2 48/3000 GX.
Met Lynx power in, T class zekering en mega fuse voor de MP.
In combinatie met de VM-3P75CT om te zorgen dat ESS ervoor zorgt dat alles op 0 blijft.
(Al kan je ook P1 gebruiken, maar dan moet je wat extra werk doen op de GX)

Dit is wel wat anders dan een simpele thuisaccu, het kan veel meer maar is ook meer werk.
En vooral gevaarlijker als je een foutje maakt of niet alles goed zekert etc.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Dank voor je reactie.
2. De cellen pak ik zelf in, breng ze op druk en daarna balanceren. Lijkt mij super leuk om te doen.

Heb een JK BMS besteld met celbalancing. Dat is het geld ook niet. Hoe heb je die aan de Multiplus 2 GX geknoopt?
Ik zeker voorlopig even af met een ANL 125A zekering op advies van Victron. Kan dit later nog aanpassen.

3. Ziet er goed uit die MQTT. Deze werkt ook al op mijn Airco, dus ga dat zo doen. De P1 optie ga ik even induiken. Die zit op de E-meter en heeft geen afwijking.

Er komt een rookmelder in via Wifi, die alles afsluit. Brandblusser er naast. Temperatuursensoren... komt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
peter123 schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:37:
Dank voor je reactie.
2. De cellen pak ik zelf in, breng ze op druk en daarna balanceren. Lijkt mij super leuk om te doen.

Heb een JK BMS besteld met celbalancing. Dat is het geld ook niet. Hoe heb je die aan de Multiplus 2 GX geknoopt?
Ik zeker voorlopig even af met een ANL 125A zekering op advies van Victron. Kan dit later nog aanpassen.

3. Ziet er goed uit die MQTT. Deze werkt ook al op mijn Airco, dus ga dat zo doen. De P1 optie ga ik even induiken. Die zit op de E-meter en heeft geen afwijking.

Er komt een rookmelder in via Wifi, die alles afsluit. Brandblusser er naast. Temperatuursensoren... komt goed.
Via de CAN aansluiting aangesloten op de victron.
Maar je kan ook via USB:
https://github.com/mr-man...attery?tab=readme-ov-file

Dan heb je ook wat meer opties (cel voltage, daar moet ik nog eens naar kijken)
Heb nu via BLE maar dat werkt toch niet zo lekker (https://github.com/syssi/esphome-jk-bms)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:43

HermanGast

Exige GT3

Dat (MQTT) kan met veel minder hardware en fratsen, gewoon een M5stack gebruiken via WiFi. Dan heb je alleen nog USB voedingkje nodig.
(Ik ben geen fan van HA…)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VY7RWypLPK4QO7NnjfZMEeM36n4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ckt2tmYGzctkDb14VsSMMp8m.png?f=fotoalbum_large
M5stack, 5x5cm (het oranje doosje), plakt met magneet aan de kast. Verbruikt ongeveer 0,3Watt.

[ Voor 33% gewijzigd door HermanGast op 30-12-2024 20:55 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-10 21:09
Leuk, ik wil exact dit systeem bouwen. Ik ga echter voor een Gobel DIY kit. Zit eigenlijk nog met de volgende puntjes waar ik wat bevestiging zoek:

- Ik wil het systeem zonder smart shunt gebruiken en laat het JK BMS rechtsreeks met de Victron MP II 48/5000 praten
- zijn er alternatieven voor de victron power meter - kan ik bijv p1 waarden via MQTT versturen?
Mustang24 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:01:
[...]

Na wat wikken en wegen heb ik besloten om te gaan voor een Seplos Mason kit van 16 kWh, die op de vloer geplaatst wordt. Dit systeem heeft het voordeel van een klein benodigd vloeroppervlak, wat perfect past in mijn situatie.

Voorlopig ga ik voor een 1-fase systeem, met de mogelijkheid om in de toekomst uit te breiden naar een 3-fase systeem. Dat zou echter waarschijnlijk in een andere woning gebeuren, aangezien de ruimte in mijn huidige schuur daarvoor beperkt is.

De volledige installatie wordt op een brandwerende plaat gemonteerd.

Hieronder zie je een schets van hoe ik de installatie wil opzetten. Enkele belangrijke punten:
  1. Ik gebruik een Victron Multiplus II GX 48V - 5000VA zodat er continue max 16a geleverd kan worden.
  2. Een UTP-verbinding van het huis naar de Victron ontbreekt momenteel nog.
  3. Er komt een T-class 125A zekering in de positieve kabel vanaf de Victron.
  4. Ik heb ervoor gekozen om de Victron niet als volledige UPS voor het hele huis te gebruiken, omdat ik een 1-fase systeem heb terwijl mijn hoofdnet 3-fase is.
  5. In plaats daarvan wil ik in de meterkast alleen de meest kritieke apparatuur achter de Victron aansluiten. Hierbij houd ik nog wat vrije aansluitingen over voor noodsituaties.
Ik hoor graag of jullie tips of verbeterpunten hebben voor deze opzet !

[Afbeelding]

[ Voor 5% gewijzigd door sailor_dg op 30-12-2024 23:27 ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bigricknl
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:21
sailor_dg schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:45:
Leuk, ik wil exact dit systeem bouwen. Ik ga echter voor een Gobel DIY kit. Zit eigenlijk nog met de volgende puntjes waar ik wat bevestiging zoek:

- Ik wil het systeem zonder smart shunt gebruiken en laat het JK BMS rechtsreeks met de Victron MP II 48/5000 praten
- zijn er alternatieven voor de victron power meter - kan ik bijv p1 waarden via MQTT versturen?

[...]
Ik had het hier ook de communicatie via de JK Bms rs485 naar cerbo,
Maar dat is toch wel zeer gelimiteerd met wat je kan zien en aansturen, uit eindelijk toch maar een rs458 naar usb van victron gekocht. en kan eindelijk alles zien en aansturen.

T is ook mogelijk om via bluetooth te doen maar das was zo onstabiel dat was hier onmogelijk.

Moet wel zeggen dat de JK bms echt extreem slechte SOC waarden weer geeft, ben blij met de smart shunt die er tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
bigricknl schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:07:
[...]

Ik had het hier ook de communicatie via de JK Bms Can naar cerbo,
Maar dat is toch wel zeer gelimiteerd met wat je kan zien en aansturen, uit eindelijk toch maar een rs458 naar usb van victron gekocht. en kan eindelijk alles zien en aansturen.
En die heb je dan op de Cerbo aangesloten en kan je het dan via de Cerbo bekijken.
Ja SOC moet je niet vertrouwen van de JK daar ben ik ook achter.
(Al is dat misschien meer voor het aansturen topic)

Ooit eens kijken naar een smartshunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigricknl
Hvdbnl schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:30:
[...]

En die heb je dan op de Cerbo aangesloten en kan je het dan via de Cerbo bekijken.
Ja SOC moet je niet vertrouwen van de JK daar ben ik ook achter.
(Al is dat misschien meer voor het aansturen topic)

Ooit eens kijken naar een smartshunt.
Klopt had staan dat het via can ging maar dat is dus via de rs485 poort van de jk bms met victron rs485 naar de cerbo, en daar kan je idd alles zien dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:19
bigricknl schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:07:
[...]

Ik had het hier ook de communicatie via de JK Bms rs485 naar cerbo,

T is ook mogelijk om via bluetooth te doen maar das was zo onstabiel dat was hier onmogelijk.

Moet wel zeggen dat de JK bms echt extreem slechte SOC waarden weer geeft, ben blij met de smart shunt die er tussen zit.
Mag ik vragen wat de speciale instellingen zijn die je in de smartshunt gebruikt om een zo goed mogelijke soc te verkrijgen?
Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigricknl
grotegok schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 09:00:
[...]

Mag ik vragen wat de speciale instellingen zijn die je in de smartshunt gebruikt om een zo goed mogelijke soc te verkrijgen?
Ben benieuwd!
Gewoon de standaard lithium settings (staat online wel welke settings het beste zijn). en als de accu weer volledig opgeladen is dan word soc weer gereset van de smart shunt.

maar als ik bij houd met wat er uit is gegaan en er weer terug in komt via de smart shunt, geven de jk bms altijd andere andere waardes aan. bijvoorbeeld met ontladen zijn ze 0% en daadwerkelijk is dan 20% volgens de smart shunt. en met opladen is het dat de jk zegt dat hij 99% is en smart shunt geeft 70% aan.

maar dat is mijn ervaring, moet nog een hoop leren, dit is nog maar de eerste echte Powerwall setup van mij .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP68
scsirob schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:07:
De bedrading kun je onder de brug insteken.
Is wel te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fN5sznIblzWDzyp7vXNnoInnmDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMEoo30gaiigaKNrcOIjPNYU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
JP68 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:41:
[...]De bedrading kun je onder de brug insteken.
Is wel te doen.
[Afbeelding]
Dank voor het plaatje, dat helpt! _/-\o_
Voor stugge bedrading zal dit wel goed gaan. Voor soepel draad met een huls ben ik heel benieuwd of het lekker wil passen. Hou ons op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
HermanGast schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:44:
[...]

Dat (MQTT) kan met veel minder hardware en fratsen, gewoon een M5stack gebruiken via WiFi. Dan heb je alleen nog USB voedingkje nodig.
(Ik ben geen fan van HA…)
[Afbeelding]
M5stack, 5x5cm (het oranje doosje), plakt met magneet aan de kast. Verbruikt ongeveer 0,3Watt.
Ziet er goed uit. Waar heb je die M5stack van jou gekocht? Je verbind dan via bluetooth met de MP2GX en dan via WiFi met je router. Integratie met HA heeft toch wel mijn voorkeur, maar het moet wel stabiel zijn .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:52
scsirob schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Dank voor het plaatje, dat helpt! _/-\o_
Voor stugge bedrading zal dit wel goed gaan. Voor soepel draad met een huls ben ik heel benieuwd of het lekker wil passen. Hou ons op de hoogte
dit soort huls gebruiken, zonder kraag, past het beste:
https://eshop.weidmueller...lar/c/group32140178523071

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

peter123 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:16:
[...]

Ziet er goed uit. Waar heb je die M5stack van jou gekocht? Je verbind dan via bluetooth met de MP2GX en dan via WiFi met je router. Integratie met HA heeft toch wel mijn voorkeur, maar het moet wel stabiel zijn .
Distrilec, Conrad, Robotshop of Tinytronics. De M5 hoeft natuurlijk geen TOUGH uitvoering te zijn, een Core2 is ook prima, maar die behuizing met magneetje is wel erg handig.
M5 met WiFi en de GX (Ekrano hier) bedraad Ethernet. Bluetooth is niet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door HermanGast op 03-01-2025 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb nu een Multiplus GX 48/3000, nu wil ik PV uitbreiden, en er moet nog wat met groepen herverdeeld worden etc.

Nu zat ik een en ander eens uit te rekenen en lijkt het prijstechnisch best interessant om de huidige MP om te wisselen voor een RS multi 48/6000.

Hiermee heb ik direct extra vermogen voor de PV, voor het laden, hogere efficientie en het scheelt wat electra werk.

De vraag die ik alleen heb, ik heb naast de PV die op de RS wordt aangesloten ook nog 3 andere omvormers, waarvan twee daarvan niet met modbus gekoppeld kunnen worden.

Kan ESS van de multi hiermee omgaan, met andere woorden, kan de RS de accu laden van direct op DC van de PV op de eigen PV en tegelijk de accu laden van de AC ivm het overschot wat de andere panelen generen.

Dit had ik beter eerder kunnen bedenken, de 48/3000 hangt er net een maand _O- :D

/edit, dan verwacht je dat de nieuwe RS standaard wel GX functionaliteit heeft, niet dus 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 05-01-2025 15:39 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10 19:02
revolution-nl schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:38:
Ik heb nu een Multiplus GX 48/3000, nu wil ik PV uitbreiden, en er moet nog wat met groepen herverdeeld worden etc.

Nu zat ik een en ander eens uit te rekenen en lijkt het prijstechnisch best interessant om de huidige MP om te wisselen voor een RS multi 48/6000.

Hiermee heb ik direct extra vermogen voor de PV, voor het laden, hogere efficientie en het scheelt wat electra werk.

De vraag die ik alleen heb, ik heb naast de PV die op de RS wordt aangesloten ook nog 3 andere omvormers, waarvan twee daarvan niet met modbus gekoppeld kunnen worden.

Kan ESS van de multi hiermee omgaan, met andere woorden, kan de RS de accu laden van direct op DC van de PV op de eigen PV en tegelijk de accu laden van de AC ivm het overschot wat de andere panelen generen.

Dit had ik beter eerder kunnen bedenken, de 48/3000 hangt er net een maand _O- :D
Nu al je MP op MP zetten? :+
Heb je geen schuurtje waar die Victron de accu's van de fietsen, gereedschap enz voedt?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:24
Ik ben al een tijdje mijn shopping lijst en componenten aan het samen stellen op basis van een Victron systeem.

Ondanks dat ik een 3N400V aansluiting thuis in Belgie heb wil ik omwille van investering en terugverdientijd slechts een fase voorzien van een Victron met batterijpack (1 x 12 à 15kWh) om zo de zelfconsumptie van mijn PV installaties (3 x SMA Sunny boy op ZO/ZW/ZW/WNW) op te krikken.

De Victron installatie zou in het gemetseld tuinhuis aka "schuur" komen. Dit tuinhuis is qua dak niet geïsoleerd, dus temperaturen gaan van winter rond het vriespunt tot in de zomer 20 à 30 graden.
De schuur is uitgerust met ethernet, alarmdraad, KNX-bus (niet aangesloten, ook niet echt van plan) en 5G 10 mm²

Ik heb niet onmiddellijk nood aan de backup functionaliteit maar het kan wel, probleem of risico volle is daar dat ik dan manueel de net aansluiting moet uitzetten om een eiland te creeëren, je moet dan echt wel goed je hoofd er bij houden. De meterkast hangt namelijk in mijn woning, niet in de schuur en ik heb maar 1 kabel 5G van 10mm² die naar daar loopt.

Plan is om de Victron op te hangen samen met 1 battery pack (https://www.alibaba.com/p...um-Ion_1601251550651.html).

Als ik het goed heb dan zou dit mijn shoppinglijstje ongeveer zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QxS3ov1GmJ8Q3pQNYGRbiVyt04=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mlcr7aSEtXgmxcQSBjxc4FK0.png?f=fotoalbum_large

Op de plus zijde van de batterij is het best dat ik een Class T zekering zou zetten, ik dacht aan het volgende:
https://www.uw-accuwinkel...uder-110a-t-m-200a-detail
Ik zit graag aan de veilige zijde en zou dus denken dat een zekering van 110A hierbij prima past aangezien het pack 15kWh is en rated is voor 105A, de kabels zou ik met 70mm² willen om verliezen en warmte te beperken.
Of neem ik best een Megafuse, zo ja welke? https://www.uw-accuwinkel...gen/bladzekering-megafuse
Mag ik overal M8 ogen laten persen of neem ik best voor het stukje van en naar de zekering een M6 oog?
Voor de toebehoren zoals kabels, M-ogen en het afpersen kijk ik naar

https://www.uw-accuwinkel...bel/accukabel-70mm-detail
https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/home/accukabel-persen

Wat betreft de Cerbo en de energie meter. Zoals eerder kort even gemeld heb ik ethernet tot in het tuinhuis liggen.
Is mijn veronderstelling correct dat ik de 3P75CT in het woonhuis kan hangen om aldaar alle energiestromen te meten en via ethernet deze tot in het tuinhuis kan "verlengen" of koppelen tot aan de Cerbo GX?

Wat ik moeilijk in te schatten vind is de vermogens van de Multiplus.
Voor mij is een VA altijd hetzelfde geweest als een W, ik weet ergens dat er nog een verschil in zat, maar als ik dan naar de spec tabel van de Multiplus kijk dan zie ik het volgende:

Kont. Ausgangsleistung bei 25°C 5000 VA / 4000 W
Kont. Ausgangsleistung bei 40°C 3700 W
Kont. Ausgangsleistung bei 65°C 3000 W

Ik heb een SMA 4.0, 2.5 en 1.5. Dat is als ik het mij goed herinner ook altijd VA (kVA), hoe moet ik dat dan mappen/matchen met de Victron, bij een normale omgevingstemperatuur van 25 graden gaat hij dus 5kW/kVA kunnen duwen in de batterij, waarom verschilt het dan 5000VA vs 4000W?

Voor de AC zijde laat ik me bijstaan door een elektricien, alles wordt correct afgezekerd en met ruime (lees: zeer dikke) draden aangesloten conform AREI.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 06-01-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
Goedenavond.

Ik heb binnen dit topic gezocht naar een duidelijk antwoord op mijn vraag maar kan helaas (nog) geen passend antwoord vinden. Misschien kan iemand hier me verder helpen.
Mijn vraag gaat over het aansluiten van de Victron energiemeter vm-3p75ct

Ik snap waar de ct klemmen moeten komen.

Nu heb ik iemand hier al een reactie zien geven over de aansluiting mogelijk op het ac-out circuit (mocht je dat hebben). Maar maakt het überhaupt uit waar je de meter vandaan voed?

Ik zou me kunnen voorstellen:
Hoofdschakelaar --> Vanwaaruit alle fase en de nul naar eigen kamrails.
Vanaf die kamrails (of klemblokken) de voeding regelen voor de energiemeter.
Én vanaf die kamrails verder je meterkast opbouwen.
Zou dit kunnen? Of denk ik te moeilijk?

Is er misschien iemand die een foto heeft (of wil/kan maken) van de binnenzijde van de meterkast waar dit begin is aangesloten?

Ik heb nu een EM24 Ethernet maar die ga ik vervangen. En dat is toch nét weer even anders omdat daar de fase "echt" doorheen gaan.

Wie kan me helpen dit te verduidelijken? Liefst met een foto van een bestaande situatie oid.

Dank jullie wel voor alle hulp.
Fijne avond.

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:39
DrDeJe schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:34:
Mijn vraag gaat over het aansluiten van de Victron energiemeter vm-3p75ct
Maar wat is nu eigenlijk de vraag? Waarvandaan je de voeding moet pakken? Wat ga je meten?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-10 16:24
In de handleiding staan een paar aansluit voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
RikHa schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:36:
[...]

Maar wat is nu eigenlijk de vraag? Waarvandaan je de voeding moet pakken? Wat ga je meten?
Excuus. Ik ben niet duidelijk.
Ik ga een blauwe Victron energiemeter gebruiken als gridmeter.
Deze plaats ik direct na de hoofdschakelaar (tenminste, de ct klemmen).

De meter heeft zelf ook onderop aansluitingen (aarde, nul en 3 fase) Deze zorgen voor de werking van de meter zelf.

Mijn vraag is: Waar tak ik letterlijk de draden vanaf welke ik op de meter aansluit? (Ik zag iemand eerder schrijven dat hij de aansluitingen bij de ac-out zijde vandaan gaat pakken omdat, in noodstroom situatie, je Victron gridmeter dan blijft werken. Ik vraag me af óf dat wel noodzakelijk is in die situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
Nee want er is geen grid, dus ook geen grid meter nodig.
Voeding is voor de meter zelf (L1+n) en om de spanning per fase te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

DrDeJe schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:47:
[...]

De meter heeft zelf ook onderop aansluitingen (aarde, nul en 3 fase) Deze zorgen voor de werking van de meter zelf.

Mijn vraag is: Waar tak ik letterlijk de draden vanaf welke ik op de meter aansluit? (Ik zag iemand eerder schrijven dat hij de aansluitingen bij de ac-out zijde vandaan gaat pakken omdat, in noodstroom situatie, je Victron gridmeter dan blijft werken. Ik vraag me af óf dat wel noodzakelijk is in die situatie.
Het idee is dat niet alleen de stroom (A) gemeten wordt met de klemmen, maar ook de spanning (V) met de nul en 3 fasen draden. Dus klemmen en draden moeten corresponderen. Met A en V kan de meter W bepalen. Als je A en V van verschillende plaatsen haalt (niet corresponderend) krijg je onzin metingen.

[ Voor 5% gewijzigd door HermanGast op 08-01-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
Dank voor jullie reacties. Daar kan ik wel wat mee. Super 👍⚡🔌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:39
DrDeJe schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:47:
[...]

Ok, duidelijk. @HermanGast heeft al een antwoord gegeven waar ik niks meer aan toe heb te voegen. En wat @ingmar89 zegt is natuurlijk ook waar.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JP68
@HyperBart
HyperBart schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:58:
Wat ik moeilijk in te schatten vind is de vermogens van de Multiplus.
Voor mij is een VA altijd hetzelfde geweest als een W, ik weet ergens dat er nog een verschil in zat, maar als ik dan naar de spec tabel van de Multiplus kijk dan zie ik het volgende:

Kont. Ausgangsleistung bei 25°C 5000 VA / 4000 W
Kont. Ausgangsleistung bei 40°C 3700 W
Kont. Ausgangsleistung bei 65°C 3000 W

Ik heb een SMA 4.0, 2.5 en 1.5. Dat is als ik het mij goed herinner ook altijd VA (kVA), hoe moet ik dat dan mappen/matchen met de Victron, bij een normale omgevingstemperatuur van 25 graden gaat hij dus 5kW/kVA kunnen duwen in de batterij, waarom verschilt het dan 5000VA vs 4000W?
Ik zou uitgaan van de spec van Victron, dus 4 kW en geen 5 kW.
Dat is het uitgangsvermogen van de omvormer, dus bij efficiency van 96% zal er ongeveer 4.16 kW uit de batterij getrokken worden.
De lader van de Victron geeft volgens de spec 70 A. Dat is bij 50 V een vermogen van 3.5 kW wat je in de batterij steekt.
Ter info: ik heb niets gemeten, mijn installatie is nog niet klaar. Dit is puur uit de Victron spec.

Aan de kant van de batterij heb je DC -> spanning en stroom kunnen niet uit fase zijn en dus zijn de kW en kVA waardes identiek (normaal gebruik je de eenheid kVA niet bij DC)
Aan de net en load kant heb je AC -> spanning en stroom kunnen uit fase zijn, dat is afhankelijk van je belasting (een weerstand / straalkachel zal spanning en stroom vrijwel in fase zijn, bij een inductieve last als een motor loopt de stroom achter en bij een capacitieve last loopt de stroom voor).
kVA is het schijnbare vermogen (spanning maal stroom zonder rekening te houden met de fase-verschuiving). Cos phi is de ratio tussen kW en kVA (phi de hoek tussen spanning / stroom)
Dat betekent dat, als je een inductieve last (bv een motor) op de AC uitgang hebt met een vermogen van 4 kW en een cos phi van 0.8 dat die motor een schijnbaar vermogen van 5 kVA nodig heeft, iets wat de Victron kan leveren.

[ Voor 17% gewijzigd door JP68 op 09-01-2025 07:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:09
Schijnbaar vermogen vs werkelijk vermogen. Het is idd een AC dingetje. Zo werk je met AC eigenlijk ook niet met weerstand, maar met impedantie.

Voor de niet elektriciens onder ons, Het schijnbaar vermogen is je glas bier MET schuim. Het werkelijk vermogen is het bier zelf.

(stagelopers snappen het iig altijd met die analogy, 16 jarige jonkies, logisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
Uit de afdeling simpele vragen: Waar halen jullie die kabelgoten vandaan waarmee de Victron componenten zo netjes bedraad kunnen worden? Wat voor maat gebruiken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 00:07
scsirob schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:37:
Uit de afdeling simpele vragen: Waar halen jullie die kabelgoten vandaan waarmee de Victron componenten zo netjes bedraad kunnen worden? Wat voor maat gebruiken jullie?
bedradingskanaal + deksel 2000x75x125 mm LKG7512507030B
bedradingskanaal + deksel 2000x75x50 mm LKG7505007030B
Draadclip 75 x 125 zwart LK751253 HAG LKG
Draadclip 75 x 50 zwart LK750503 HAG LKG
Eindstuk 75 x 125 grijs LK7512547030 HAG LKG

Bij voltus.de

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
scsirob schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:37:
In de volksmond noemen we dat breekgoot of bedradingskanaal.

Daarmee vind je wel wat je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Doesnotcompute schreef op zondag 12 januari 2025 @ 06:17:
[...]

In de volksmond noemen we dat breekgoot of bedradingskanaal.

Daarmee vind je wel wat je zoekt.
@Doesnotcompute <Bedradingskoker> voor in de regelkast.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zie hieronder mijn ervaringen met de efficiëntie van de 48/3000 in het aansturingstopic, welke ik eigenlijk niet acceptabel vind. De 3000 gaat er dus uit dit jaar.

Zitten hier al Victron RS 48/6000 gebruikers met ervaringen in ESS ?Kan wel een stap maken met naar een MP5000 maar vind dat ook weer zonde gezien de oude technologie.
Het beperken van het inverter output vermogen naar het meest efficiënte vermogen scheelt maar weinig met de 48/3000GX
gister 7,7kWh opgeladen en er maar 4,6 uit eigen te halen of te wel een RTE van 59% met een output cap van 450 watt, de dag daarvoor was dat 73% maar was er veel minder vollast bij het opladen opladen. Ik vind dit soort efficiënties niet van deze tijd.

Zo raak je wel van je zonnestroom over over een jaar, daarnaast is het ook zonde van de aanschafte accu capaciteit als je in de zomer bijna de helft niet kan gebruiken..

Ik ben echt heel benieuwd wat andere gebruikers halen.

[ Voor 23% gewijzigd door revolution-nl op 14-01-2025 07:33 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 07:24:
Zie hieronder mijn ervaringen met de efficiëntie van de 48/3000 in het aansturingstopic, welke ik eigenlijk niet acceptabel vind. De 3000 gaat er dus uit dit jaar.

Zitten hier al Victron RS 48/6000 gebruikers met ervaringen in ESS ?Kan wel een stap maken met naar een MP5000 maar vind dat ook weer zonde gezien de oude technologie.

[...]
Ik heb daar ook al even naar gekeken en het viel mij op dat de efficiëntie van mijn losse lader en omvormer veel beter is dan de Victron. Het is gewoon een heel ouderwets systeem dat zeer betrouwbaar zal zijn, maar inderdaad niet meer van deze tijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:07
Komt door het gebruik van de inderdaad "ouderwetse" trafo die erin zit.
Heel betrouwbaar maar minder efficiënt, het is een keus je maakt.

Wil je hoger efficiëntie halen dan zal je naar een ander systeem moeten overstappen of wachten tot dat Victron met trafo loze omvormers komt.

Ik zit op 9 a 10 % verlies per "omzet zijde", ik vind het een prima getal. Het verlies wordt "gecompenseerd" door een "extra" PV paneel.

Wanneer PV AC omvormer dood is dan wordt het vervangen voor een MPPT, gaat de efficiëntie weer wat omhoog.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jazsie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:32:
Komt door het gebruik van de inderdaad "ouderwetse" trafo die erin zit.
Heel betrouwbaar maar minder efficiënt, het is een keus je maakt.

Wil je hoger efficiëntie halen dan zal je naar een ander systeem moeten overstappen of wachten tot dat Victron met trafo loze omvormers komt.
omhoog.
Die is er dat is de Victron Multi RS Solar 48V - 6000VA alleen lees ik nergens ervaringen met ESS of praktijk RTE waardes voor de RS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Wat mij stoort is dat Victron zelf 95% op geeft en op zijn dashboard 80%. (accu vermogen vs net vermogen) Dat klopt niet.
Een losse lader heeft bij een omzetting van AC naar DC 15% verlies. Een normale omvormer gaat van DC naar AC met 5% verlies.
Dat haalt de Victron bij lange na niet. Naar mijn mening is de Victron Multiplus niet geschikt voor een thuisbatterij. Dat ding is ontworpen voor off-grid met hoog vermogen en om heel lang probleemloos te werken.
Daarom komen ze ook met die RS Solar waarschijnlijk.
De manier waarop je de Victron geschikt moet maken voor ESS is ook nogal bijzonder. Je moet eerst de firmware handmatig aanpassen en daarna uploaden via de cloud... Vervolgens is de aansturing ook nogal een zoekplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
revolution-nl schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:37:
[...]

Die is er dat is de Victron Multi RS Solar 48V - 6000VA alleen lees ik nergens ervaringen met ESS of praktijk RTE waardes voor de RS
Klopt, als je met MPTT wilt wel ja. Niet zonder.

Als ik zo de datasheet bekijk en vergelijk met RTE van mijn 5kVA versie dan is het niet te moeite om te gaan vervangen voor je bestaande.

Het is ook maar wat je precies wilt, ik heb het "verlies" ingecalculeerd in het systeem.
peter123 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:11:
Wat mij stoort is dat Victron zelf 95% op geeft en op zijn dashboard 80%. (accu vermogen vs net vermogen) Dat klopt niet.
Een losse lader heeft bij een omzetting van AC naar DC 15% verlies. Een normale omvormer gaat van DC naar AC met 5% verlies.
Dat haalt de Victron bij lange na niet. Naar mijn mening is de Victron Multiplus niet geschikt voor een thuisbatterij. Dat ding is ontworpen voor off-grid met hoog vermogen en om heel lang probleemloos te werken.
Daarom komen ze ook met die RS Solar waarschijnlijk.
De manier waarop je de Victron geschikt moet maken voor ESS is ook nogal bijzonder. Je moet eerst de firmware handmatig aanpassen en daarna uploaden via de cloud... Vervolgens is de aansturing ook nogal een zoekplaatje.
Dat is inderdaad verwarrend, weet niet of je dit overigens kan aanpassen. Maak zelf geen gebruik van de VRM.
Ik gebruik HA en daar heb ik gewoon de juiste waarders.

Ik zit op 9 a 10% verlies op vol vermogen per zijde, dan zit jij met 15 + 5 = 20% op bijna het zelfde als ik (18-20%)?

Verder kan je de firmware updaten/aanpassen in de software ook direct inladen via de datakabel zonder cloud en/of GX apparaat.

Aansturing is juist heel open en makkelijker, alles is goed gedocumenteerd. Je kan het geheel aansturen op jou eigen manier hoe jij het wilt. Of als je gewoon simpel wilt kan je gewoon ESS kiezen en het gaat autonoom verder.

Ken nog geen ander systeem die dit zo goed in elkaar heeft :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jazsie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Klopt, als je met MPTT wilt wel ja. Niet zonder.

Als ik zo de datasheet bekijk en vergelijk met RTE van mijn 5kVA versie dan is het niet te moeite om te gaan vervangen voor je bestaande.

Het is ook maar wat je precies wilt, ik heb het "verlies" ingecalculeerd in het systeem.
De 5kva zit qua efficientie een heel boven de 3kva, en als ik dan toch iets anders wilt dan ga ik nu liever rechtstreeks naar een trafloze omvormer waar ik ook mijn PV op kan zetten ipv dat ik een tussenstap maak naar een 5kva en straks weer wil upgraden (want dat is wat gaat gebeuren :+)

Als er geen ervaring is met de RS en ESS omdat nog ze nieuw is dan wacht ik nog wel even, of moet ik toch eens gaan kijken naar een inverter van een ander merk.

De (D)ESS software van Victron vind ik wel echt een reden om weer Victron te kiezen. Ik verwacht qua gebruikersvriendelijkheid ook geen interface die voor die gemiddelde consument geschikt is :+

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 14-01-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Dat is inderdaad verwarrend, weet niet of je dit overigens kan aanpassen. Maak zelf geen gebruik van de VRM.
Ik gebruik HA en daar heb ik gewoon de juiste waarders.

Ik zit op 9 a 10% verlies op vol vermogen per zijde, dan zit jij met 15 + 5 = 20% op bijna het zelfde als ik (18-20%)?

Verder kan je de firmware updaten/aanpassen in de software ook direct inladen via de datakabel zonder cloud en/of GX apparaat.

Aansturing is juist heel open en makkelijker, alles is goed gedocumenteerd. Je kan het geheel aansturen op jou eigen manier hoe jij het wilt. Of als je gewoon simpel wilt kan je gewoon ESS kiezen en het gaat autonoom verder.

Ken nog geen ander systeem die dit zo goed in elkaar heeft :+.
Omdat Victron veel duurder is had ik iets beters verwacht. Ik ga nu alles aansturen vanuit HA, maar dat is veel programmeren. Het blijft een vreemde doos waarvan je niet precies weet wat het doet.
De 20% verlies is met een lossen lader en omvormer, niet de Victron. Ik heb nog geen metingen gedaan, maar zie wel meer verlies dan dat de Victron aangeeft.

Misschien weten jullie dit:
Als ik de MP2GX aan zet op vebus mode: INVERTER, dan blijft ESS het relais testen en pas als ik de VE.bus herstart wordt de test voltooid. Eerder doet hij niks. Zo kan ik dit niet automatiseren. Hebben jullie een idee?

[ Voor 33% gewijzigd door peter123 op 14-01-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Laatst online: 18:32
Als ik het goed begrepen heb bevatten al die gewone multiplus 2 Victrons HF schakelende voedingen, maar met een trafo erbij. Ongewone combi wel, ouderwets weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSSF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-09 09:49

SSSF

BLAAT !!

Ik ben me aan het orienteren om een multiplus 2 5000VA te installeren.
Ik heb een 1 fase 35A aansluiting.
Er lopen 2 kabels naar de garage (afstand meterkast naar apparatuur garage ongeveer 24 meter). Deze zijn afgezekerd op 16A. Een kabel wil ik gebruiken voor ACin, de andere kabel voor ACout1. Op ACout1 komt ook mijn SolarEdge PV te hangen (die heb ik laatst de goede software versie gegeven zodat de MP hem ook kan aansturen).
De MP komt naast de SolarEdge te hangen in de garage, de kabel van de garage naar huis voor ACout1 is dus niet gebruikt voor het vermogen van de SolarEdge.

Mijn interesse gaat momenteel naar 3 (of 4) keer een PYLONTECH US5000-1C.

1) is het mogelijk om met een instelling in de MP de 16A te laten respecteren van ACin kabel?

2) moet ik ACout1 kabel verzwaren, als ik 0 op de meter wil en mijn solaredge is vol aan het leveren (~3kW) dan kan de MP daar naast ook nog tot 4kW erbij leveren

3) Wat zouden andere opties zijn? ACin kabel is 2.5mm2, die afzekeren op 20A in de meterkast kan, maar is wel op het randje lijkt me zo. Terug leveren lijkt me niet een groot probleem omdat zowel ACin als ACout1 de stroom verdelen. Laden van LIPO gaat dan wel alleen via ACin (is dat eigenlijk wel zo?)

4) is een smartshunt nodig aangezien PYLONTECH volgens mij ook de stroom kunnen meten (hoe kan de ingebouwde BMS in de PYLONTECH bij een bepaalde stroom deze uitzetten)? Ik neem hier aan dat alle PYLONTECH verbonden worden met de CAN bus

5) zijn de mogelijke instellingen anders tussen gebruik van een multiplus 2 5000VA GX en een losse GX module? Alles komt in de garage te hangen en een scherm daar is niet nodig.

Veel verschillende onderwerpen, hopelijk kunnen jullie me een paar stappen verder helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
peter123 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:46:
Omdat Victron veel duurder is had ik iets beters verwacht. Ik ga nu alles aansturen vanuit HA, maar dat is veel programmeren. Het blijft een vreemde doos waarvan je niet precies weet wat het doet.
De 20% verlies is met een lossen lader en omvormer, niet de Victron. Ik heb nog geen metingen gedaan, maar zie wel meer verlies dan dat de Victron aangeeft.
Tsja. Genoeg goedkopere opties, maar ergens zul je toch echt flink inleveren.

Een goede schakelende voeding die betaalbaar is kan heel efficiënt zijn, maar is dat dan veelal in een veel beperktere range. Wil je daar bijvoorbeeld een goede galvanische scheiding bij dan wordt het snel 'duur'. Meestal komt er dan een, jawel, flinke transformator om de hoek kijken. En is er weer een extra component waardoor de efficiëntie minder wordt en het geheel duurder.

Omvormer van DC naar AC idem dito.

Mijn ervaring is dat Victron systemen in het algemeen één van de laagste TCO's oplevert op de lange termijn.

Kanttekening daarbij is dat die ervaring bij minder gunstige condities is dan een 'thuis systeem' (niet geconditioneerde maritieme omgeving).
In een goed geconditioneerde omgeving kan het zeker een tandje minder en daarmee goedkoper. Zeker als je een lifetime van 5 á 10 jaar verwacht en niet 20 tot 30 jaar met enkel vervanging van een zekering links en rechts.
Maar, nogmaals, heel veel goedkoper zal echt niet lukken tenzij er ook wordt ingeleverd op andere vlakken.

Daarnaast moet ik zeggen dat de documentatie van Victron vrijwel altijd juist erg goed en compleet is. Nu is het met name rond de werking van de DESS algoritmes een iets ander verhaal zo begrijp ik uit o.a. dit topic (zelf geen ervaring mee nog).
Ik vraag me alleen af of dat ergens anders wel goed gedocumenteerd is anders dan bijvoorbeeld open source oplossing zoals hier op GoT er tenminste 2 van voorbij komen. Wat mij betreft komt daar juist weer een heel sterk punt van Victron naar voren; door de geboden mogelijkheden kun je relatief eenvoudig je eigen besturing implementeren.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
The Lord schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:35:
[...]

Tsja. Genoeg goedkopere opties, maar ergens zul je toch echt flink inleveren.

Een goede schakelende voeding die betaalbaar is kan heel efficiënt zijn, maar is dat dan veelal in een veel beperktere range. Wil je daar bijvoorbeeld een goede galvanische scheiding bij dan wordt het snel 'duur'. Meestal komt er dan een, jawel, flinke transformator om de hoek kijken. En is er weer een extra component waardoor de efficiëntie minder wordt en het geheel duurder.

Omvormer van DC naar AC idem dito.

Mijn ervaring is dat Victron systemen in het algemeen één van de laagste TCO's oplevert op de lange termijn.

Kanttekening daarbij is dat die ervaring bij minder gunstige condities is dan een 'thuis systeem' (niet geconditioneerde maritieme omgeving).
In een goed geconditioneerde omgeving kan het zeker een tandje minder en daarmee goedkoper. Zeker als je een lifetime van 5 á 10 jaar verwacht en niet 20 tot 30 jaar met enkel vervanging van een zekering links en rechts.
Maar, nogmaals, heel veel goedkoper zal echt niet lukken tenzij er ook wordt ingeleverd op andere vlakken.

Daarnaast moet ik zeggen dat de documentatie van Victron vrijwel altijd juist erg goed en compleet is. Nu is het met name rond de werking van de DESS algoritmes een iets ander verhaal zo begrijp ik uit o.a. dit topic (zelf geen ervaring mee nog).
Ik vraag me alleen af of dat ergens anders wel goed gedocumenteerd is anders dan bijvoorbeeld open source oplossing zoals hier op GoT er tenminste 2 van voorbij komen. Wat mij betreft komt daar juist weer een heel sterk punt van Victron naar voren; door de geboden mogelijkheden kun je relatief eenvoudig je eigen besturing implementeren.
Ik kan me vinden in wat je zegt.
De eigen besturing is nog wel een dingetje. Je kunt het via MQTT doen, MODBUS en ik denk ook wel bluetooth. Maar Victron zou gewoon een goede implementatie kunnen maken voor Home Assistant. Iets wat andere fabrikanten wel doen. En met firmware updates schakelen ze bepaalde dingen toch weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:15
SSSF schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:26:
1) is het mogelijk om met een instelling in de MP de 16A te laten respecteren van ACin kabel?
Nee. Als je ook AC-OUT gaat gebruiken (dat schrijf je) moet de kabel 35 A aankunnen.
2) moet ik ACout1 kabel verzwaren, als ik 0 op de meter wil en mijn solaredge is vol aan het leveren (~3kW) dan kan de MP daar naast ook nog tot 4kW erbij leveren
Ja. Als je AC-OUT gaat gebruiken gaat de volledige huis-belasting door de kabel.
3) Wat zouden andere opties zijn? ACin kabel is 2.5mm2, die afzekeren op 20A in de meterkast kan, maar is wel op het randje lijkt me zo. Terug leveren lijkt me niet een groot probleem omdat zowel ACin als ACout1 de stroom verdelen. Laden van LIPO gaat dan wel alleen via ACin (is dat eigenlijk wel zo?)
Nogmaals, als je AC-OUT gebruikt gaat de volledige huis-belasting door zowel AC-IN als AC-OUT. Beide kabels 10 mm². Hier is 6 mm² onvoldoende. 2,5 mm² is uitgesloten.
4) is een smartshunt nodig aangezien PYLONTECH volgens mij ook de stroom kunnen meten (hoe kan de ingebouwde BMS in de PYLONTECH bij een bepaalde stroom deze uitzetten)? Ik neem hier aan dat alle PYLONTECH verbonden worden met de CAN bus
Deze vraag is te algemeen.
5) zijn de mogelijke instellingen anders tussen gebruik van een multiplus 2 5000VA GX en een losse GX module? Alles komt in de garage te hangen en een scherm daar is niet nodig.
Welke instellingen bedoel je? Wat voor scherm?
Veel verschillende onderwerpen, hopelijk kunnen jullie me een paar stappen verder helpen
Lees ook over thuis-installaties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:10
peter123 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:17:
[...]

Ik kan me vinden in wat je zegt.
De eigen besturing is nog wel een dingetje. Je kunt het via MQTT doen, MODBUS en ik denk ook wel bluetooth. Maar Victron zou gewoon een goede implementatie kunnen maken voor Home Assistant. Iets wat andere fabrikanten wel doen. En met firmware updates schakelen ze bepaalde dingen toch weer uit.
Victron is juist open en simpel. Je kan zelf kiezen of je de boel aan wil sturen met modbus of mqtt vanuit een omgeving naar jouw keuze. Of je kiest node red, op de GX zelf of vanaf een apparaat naar jouw keuze.
Uiteindelijk heb je maar 3 parameters nodig om de boel aan te sturen:
- Grid set-point
- Max charge amps
- Max inverter power

Met deze 3 parameters kan je prima sturen op laden, eigen gebruik, niets doen of ontladen.

Ik heb ervoor gekozen om het vanuit HA te doen. Eerst via de beschikbare integratie die via modbus werkt, maar ik ben over aan het gaan naar aansturen met MQTT.

Of je doet zelfs gewoon niets en activeert DESS. Maar dan moet je accepteren dat iemand anders (zijn computer) het voor je regelt.

[ Voor 5% gewijzigd door V_ger op 16-01-2025 09:49 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
V_ger schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Victron is juist open en simpel. Je kan zelf kiezen of je de boel aan wil sturen met modbus of mqtt vanuit een omgeving naar jouw keuze. Of je kiest node red, op de GX zelf of vanaf een apparaat naar jouw keuze.
Uiteindelijk heb je maar 3 parameters nodig om de boel aan te sturen:
- Grid set-point
- Max charge amps
- Max inverter power

Met deze 3 parameters kan je prima sturen op laden, eigen gebruik, niets doen of ontladen.

Ik heb ervoor gekozen om het vanuit HA te doen. Eerst via de beschikbare integratie die via modbus werkt, maar ik ben over aan het gaan naar aansturen met MQTT.

Of je doet zelfs gewoon niets en activeert DESS. Maar dan moet je accepteren dat iemand anders (zijn computer) het voor je regelt.
Dat is zeker zo, alleen de modbus integratie werkt niet goed meer en dus moet ik ook over naar MQTT. Ben er weer veel tijd mee kwijt en loop tegen problemen aan.
Als Victron gewoon zelf een HA implementatie had gemaakt, had ik niet zo hoeven prutsen en was het veel simpeler.
Ecoflow heeft dat wel en ik kan de Powerstream aansturen zoals ik wil. Werkt stabiel en al voor een lange tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
peter123 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:10:
[...]

Dat is zeker zo, alleen de modbus integratie werkt niet goed meer en dus moet ik ook over naar MQTT. Ben er weer veel tijd mee kwijt en loop tegen problemen aan.
Als Victron gewoon zelf een HA implementatie had gemaakt, had ik niet zo hoeven prutsen en was het veel simpeler.
Ecoflow heeft dat wel en ik kan de Powerstream aansturen zoals ik wil. Werkt stabiel en al voor een lange tijd.
De modbus integratie is idd stuk. Maar er is een nieuwe fork die wel werkt. Is al langsgekomen hier. Zoek en gij zult vinden.

Als je een open systeem wil en dat zelf wil aansturen, zal je moeite moeten doen.
Wil je dat niet, dan neem je een gesloten systeem waarbij iemand anders alles voor je doet. Dan kan je vervolgens klagen dat dat mooie gesloten systeem wat door iemand anders wordt onderhouden niet doet wat jij wil...

[ Voor 19% gewijzigd door V_ger op 16-01-2025 10:15 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
revolution-nl schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:37:
[...]
De 5kva zit qua efficientie een heel boven de 3kva, en als ik dan toch iets anders wilt dan ga ik nu liever rechtstreeks naar een trafloze omvormer waar ik ook mijn PV op kan zetten ipv dat ik een tussenstap maak naar een 5kva en straks weer wil upgraden (want dat is wat gaat gebeuren :+)

Als er geen ervaring is met de RS en ESS omdat nog ze nieuw is dan wacht ik nog wel even, of moet ik toch eens gaan kijken naar een inverter van een ander merk.

De (D)ESS software van Victron vind ik wel echt een reden om weer Victron te kiezen. Ik verwacht qua gebruikersvriendelijkheid ook geen interface die voor die gemiddelde consument geschikt is :+
Niet veel zullen deze setup draaien in 3 fasen opstelling, door de ingebouwde MPPT is het toch wat een meer specifieke situatie dan enkel omvormer zonder MPPT.
peter123 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:46:
[...]

Misschien weten jullie dit:
Als ik de MP2GX aan zet op vebus mode: INVERTER, dan blijft ESS het relais testen en pas als ik de VE.bus herstart wordt de test voltooid. Eerder doet hij niks. Zo kan ik dit niet automatiseren. Hebben jullie een idee?
Vraag me af wat je dan beter verwacht, wil je simpel interface en met paar drukken op de knop klaar zijn dan zit je bij Victron verkeerd. Dat is niet hun doelgroep.

Omdat Victron juist zo open en veelzijdig is kan je er zoals andere mede-tweakers ook al gezegd hebben alle kanten mee op. Jij bepaald hoe je het wilt aansturen, van simpel tot complex helemaal je eigen feestje.

mbt je vraag: hoe precies zet je de ve.bus mode op inverter? en wat wil je precies bereiken?
Hier werkt het probleemloos.
peter123 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:10:
[...]

Dat de modbus integratie misschien niet goed werkt ligt geheel aan de integratie zelf en niet Victron.
Ik stuur de MP2 aan via modbus en MQTT en beiden manieren werkt prima zonder enige problemen.

Daarnaast zijn (als ik mij niet vergis) ook de EcoFlow integraties gemaakt door iemand anders dan het bedrijf zelf.
Zie geen reden waarom Victron hier in zou moeten voorzien, immers kan je Victron omvormers op diverse manieren aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-10 10:34
Kan je met een MP2 (48/3000) GX gemakkelijk een ventilator aansturen (en van power voorzien)?

Kwestie de batterijen (en de MP2 zelf) extra te koelen wanneer er veel vermogen geleverd worden en/of de omgevingstemperatuur wat hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSSF

SSSF

BLAAT !!

Enkele verduidelijkingen, ik wil AC-out gebruiken voor een enkele afgezekerde groep, hier komen bijvoorbeeld mijn koelkast en diepvries op. Voor de rest eigenlijk niet. Ik wil niet mijn hele huis door de MP laten gaan. 0 op de meter, dat is mijn doel, ik neem aan dat ik hiervoor niet al mijn stroom gebruik door de MP hoef laten te gaan. Om 0 op de meter te krijgen wil ik in de meterkast een stroom meter hangen (ET112 of soortgelijk).

1) de AC-out komt dus zowel mijn zonnenpanelen (3kW) en de MP die dus 5kVA kan leveren. Als ik 0 op de meter wil en zeg 10kW verbruik in mijn huis. Dat gaat de MP dus maximaal terug leveren,naast mijn zonnenpanelen. Er gaat dan dus 3+5 = 8kW over de AC-in kabel. Moet ik het zo bekijken? (ja hier was ik kort door de bocht dat VA hetzelfde is als W EN ja, ik verwaarloos even het gebruik op AC-out van de koelkast en diepvries).
Deze vraag is te algemeen.
2) Wat ik wil weten is: heb ik bij gebruik van meerdere PYLONTECH nog steeds een smartshunt (of soortgelijk) nodig om de staat van alle PYLONTECH batterijen door de MP uit te laten lezen en door de MP te laten gebruiken als status van de batterijen?

3) Betreft GX verhaal. Ik twijfel tussen 2 opties en zou graag beter het verschil willen weten tussen:
- een MP GX
- een MP (zonder GX) en een losse GX apparaat erbij
Lees ook over thuis-installaties!
Goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
V_ger schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:12:
[...]

De modbus integratie is idd stuk. Maar er is een nieuwe fork die wel werkt. Is al langsgekomen hier. Zoek en gij zult vinden.

Als je een open systeem wil en dat zelf wil aansturen, zal je moeite moeten doen.
Wil je dat niet, dan neem je een gesloten systeem waarbij iemand anders alles voor je doet. Dan kan je vervolgens klagen dat dat mooie gesloten systeem wat door iemand anders wordt onderhouden niet doet wat jij wil...
Je bedoeld deze?
https://github.com/remcom/hass-victron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:48:
[...]
mbt je vraag: hoe precies zet je de ve.bus mode op inverter? en wat wil je precies bereiken?
Hier werkt het probleemloos.
Ik zet de INVERTER modes via de Venus gui in de software, maar bij mij gaat dan niet terugleveren. Hij moet in de modes ON. Dat is toch vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:48:
[...]
Dat de modbus integratie misschien niet goed werkt ligt geheel aan de integratie zelf en niet Victron.
Ik stuur de MP2 aan via modbus en MQTT en beiden manieren werkt prima zonder enige problemen.

Daarnaast zijn (als ik mij niet vergis) ook de EcoFlow integraties gemaakt door iemand anders dan het bedrijf zelf.
Zie geen reden waarom Victron hier in zou moeten voorzien, immers kan je Victron omvormers op diverse manieren aansturen.
Dat moet ook niet, maar het zou wel simpeler zijn voor heel veel mensen. Geen modbus, mqtt of ander work around. Direct via WiFi. Stukken stabieler ook. Er zijn genoeg gerenommeerde fabrikanten die dit wel hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
peter123 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:39:
Dat moet ook niet, maar het zou wel simpeler zijn voor heel veel mensen. Geen modbus, mqtt of ander work around. Direct via WiFi. Stukken stabieler ook. Er zijn genoeg gerenommeerde fabrikanten die dit wel hebben.
Daar moet ik wel om grinniken. Niet negatief bedoeld overigens.

WiFi wordt juist als, zoveel als mogelijk, te vermijden workaround gezien als het gaat om robuustheid bij dit soort systemen. MODbus (RS-485 eigenlijk er onder) vette winnaar met bonus dat het heel betaalbaar is en Ethernet, indien goed uitgevoerd, close runner up.

MODbus RTU robuust, snel, simpel, zuinig en betrouwbaar ook in lastige omgevingen.

MODbus IP afhankelijk van je Ethernet + IP laag.

MQTT ( messaging bus) kan heel robuust uitgevoerd worden, kan redundant, kan met failover, kan enorme capaciteit hebben en heeft relatief laagdrempelige tooling (bus monitoring, RCA, etc). Maar ook afhankelijkheid van Ethernet+ IP laag met daarop besturingssystemen en applicatie (MQTT).

'WiFi' is inherent zeer storingsgevoelig. Wil je robuustheid dan heb je een goede Ethernet + IP laag, controllers, herhaaldelijke metingen / heat mapping, etcetera nodig. En dan zul je alsnog zien dat nét op het duurste moment je accu volledig vol wordt getankt, omdat sturing niet goed vanwege de magnetron bij de buren. Of 1 van de vele andere interferentie mogelijkheden.

Meestal wordt met 'WiFi' ook bedoeld een direct te gebruiken API over HTTP. En dat maakt de stapeling van afhankelijkheden nog veel groter dan MQTT over Ethernet of, en dat kan natuurlijk ook, MQTT over WiFi ( als medium i.p.v. Ethernet over een kabel).

Een ieder moet natuurlijk zelf weten wat hij kiest, maar voor mij thuis is het 'kabel' voor de 'belangrijke' zaken. En WiFi is geen probleem, als het gaat om data waar best een uurtje van mag missen. Maar dan het liefst wel MQTT met 'aflevergarantie'. Mag er best een dag missen dan MQTT zonder de garantie.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
SSSF schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:01:
1) de AC-out komt dus zowel mijn zonnenpanelen (3kW) en de MP die dus 5kVA kan leveren.
Als je zonnepanelen 3kW leveren en je Multiplus 5kW gaat er 8000 Watt door je kabel.
Één fase! Dat is circa 35 Ampère.

Dat kun je dus niet afzekeren met 16A.

Ook is 2,5 mm² kabel absoluut niet geschikt. Sommige mensen zullen zeggen 6 mm² kan. Ik adviseer sterk om voor 10 mm² te gaan.

Je vraag over de shunt kan ik niet beantwoorden. Mijn kennis is onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Ook is 2,5 mm² kabel absoluut niet geschikt. Sommige mensen zullen zeggen 6 mm² kan. Ik adviseer sterk om voor 10 mm² te gaan.
voor mijn ac-out en ac-in ben ik ook voor 10mm2 gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Als je zonnepanelen 3kW leveren en je Multiplus 5kW gaat er 8000 Watt door je kabel.
Één fase! Dat is circa 35 Ampère.

Dat kun je dus niet afzekeren met 16A.

Je vraag over de shunt kan ik niet beantwoorden. Mijn kennis is onvoldoende.
Je kan het prima af zekeren met 16A. In je Victron systeem geef je dan aan dat je dat hebt gedaan. Dan kan je geen situatie bereiken dat er meer dan 16A teruggeleverd gaat worden over de AC-in. Dan gaat je MP gewoon niet ontladen als er al solar opwek is. En stel dat dat wel het geval is, dan grijpt je zekering in om de kabel te beschermen.

6mm2 kan je prima af zekeren met 32A. Het is zelden nodig om overal maar de dikste kabels te willen. Dat is zonde van het geld, lastiger te verwerken en brengt vaak precies niets extras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
V_ger schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:55:
[...]
Je kan het prima af zekeren met 16A.
Ik ken deze discussie. Hij is al vele malen gevoerd. Inderdaad, het kan (net).
Ik behoor tot de groep die gaat voor veel zekerheid met heel ruime marges.

Nog even aan de originele vraagsteller @SSSF. Een 2,5 mm² kabel kan 16 A piekbelasting aan. Voor continu gebruik wordt aangeraden max 10A aan te houden. Alleen Solar 3000 Watt is ongeveer 13A zou misschien net gaan. Let wel, een lange (ondergrondse?) kabel kan warmte minder goed kwijt.

Neem de informatie tot je en maak je eigen afwegingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:40:
[...]

Ik ken deze discussie. Hij is al vele malen gevoerd. Inderdaad, het kan (net).
Ik behoor tot de groep die gaat voor veel zekerheid met heel ruime marges.

Nog even aan de originele vraagsteller @SSSF. Een 2,5 mm² kabel kan 16 A piekbelasting aan. Voor continu gebruik wordt aangeraden max 10A aan te houden. Alleen Solar 3000 Watt is ongeveer 13A zou misschien net gaan. Let wel, een lange (ondergrondse?) kabel kan warmte minder goed kwijt.

Neem de informatie tot je en maak je eigen afwegingen.
Mag ik vragen waar je die wijsheid vandaan hebt? 2,5mm2 kun je prima continue met 16a belasten, afhankelijk van de kabellengte. Als je het gaat uitrekenen kan op korte stukken stukken van een paar meter 20a ook wel.

De twentse kabelfabriek heeft een hele mooie tool hiervoor trouwens.

https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Doesnotcompute schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Mag ik vragen waar je die wijsheid vandaan hebt? 2,5mm2 kun je prima continue met 16a belasten, afhankelijk van de kabellengte. Als je het gaat uitrekenen kan op korte stukken stukken van een paar meter 20a ook wel.

De twentse kabelfabriek heeft een hele mooie tool hiervoor trouwens.

https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanning
Heb mijn 1 fase 5kW omvormer die in de zomer ook langere periode's tegen de grens zit, op 2.5mm2 aangesloten en dat gaat al 5 jaar goed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
revolution-nl schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:56:
[...]

Heb mijn 1 fase 5kW omvormer die in de zomer ook langere periode's tegen de grens zit, op 2.5mm2 aangesloten en dat gaat al 5 jaar goed :D
Net voor de lol even een 22 ampere stroom met 25a afgezekerd, B automaat, twee meter lengte en max 5% verlies aangehouden, in geperforeerde goot aan een wand.

Optimaal, 1,5mm2 :+ , 2,5 heeft "overcapaciteit". Iz is zelfs 36a voor 2,5mm2 in deze omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSSF

SSSF

BLAAT !!

V_ger schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:55:
[...]

Je kan het prima af zekeren met 16A. In je Victron systeem geef je dan aan dat je dat hebt gedaan. Dan kan je geen situatie bereiken dat er meer dan 16A teruggeleverd gaat worden over de AC-in. Dan gaat je MP gewoon niet ontladen als er al solar opwek is. En stel dat dat wel het geval is, dan grijpt je zekering in om de kabel te beschermen.

6mm2 kan je prima af zekeren met 32A. Het is zelden nodig om overal maar de dikste kabels te willen. Dat is zonde van het geld, lastiger te verwerken en brengt vaak precies niets extras.
Dat is nu precies wat ik wil weten, top!
1) Kan je me vertellen waar die instelling staat, ik kon dit namelijk niet vinden (in de online demo systemen of in de manual).

2) is hiervoor een stuk hardware nodig (om te menten hoeveel er door de kabel heen gaat), de MP weet bijvoorbeeld niet hoeveel zijn solaredge omvormer doet, want die leverd op 230V terug en er gaat geen kabel met informatie naar het GX device.

@rest van tweakers, goede discussie over kabel lengtes. Ik heb hier zeker een hoge standaard en ik moet sowieso een nieuwe kabel trekken, dus voor die extra tientjes ga ik er voor zorgen dat ik over een paar jaar niet nog een keer een nieuwe kabel moet trekken (zo komt er nu zeker een 3 fase kabel voor in de toekomst, die voor nu ook een grotere diameter heeft als nu nodig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Instelling voor de stroom is de "grid current" instelling. Alleen als je accu vol is, en er meer op ac out wordt teruggeleverd dan gaat hij er denk ik overheen.(Niet 100% zeker)

Gaat de stroom van de SolarEdge nou door de multiplus of niet (aangesloten op ac out dus?
Indien niet dan wordt hij niet gemeten. (Maar doet hij er ook niet toe voor je 2,5 mm2 kabel)

Voor wat betreft de kabels; gewoon een goede kabel berekening maken.
We zijn soms door de voedingskabels voor pv installaties een beetje losgeraakt van hoeveel stroom er werkelijk door een kabel kan (selectie op basis van zekering / kortsluitstroom (uitschakeltijd) en of spanningsverlies).

Bij pv hebben we vaak ontzettend dikke kabels om maar zo weinig mogelijk spanningsverlies te hebben ivm te hoge netspanning / uitschakelen van pv.

[ Voor 66% gewijzigd door ingmar89 op 18-01-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSSF

SSSF

BLAAT !!

ingmar89 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:05:
Instelling voor de stroom is de "grid current" instelling. Alleen als je accu vol is, en er meer op ac out wordt teruggeleverd dan gaat hij er denk ik overheen.(Niet 100% zeker)
Dankjewel, hier moet ik meer over lezen. Op dit moment kan mijn PV installatie niet meer terug leveren dan ik de grid current zou instellen. Na een upgrade van PV is dat misschien niet meer waar, maar in dat geval zal de PV rechtstreeks op de accu aangesloten worden en kan de MP het goed aansturen.
Gaat de stroom van de SolarEdge nou door de multiplus of niet (aangesloten op ac out dus?
Indien niet dan wordt hij niet gemeten. (Maar doet hij er ook niet toe voor je 2,5 mm2 kabel)
SolarEdge wil ik aansluiten op ac out zodat hij ook terug blijft leveren mocht lichtnet uitvallen.

Gisteren met een electricien gesproken, hij had echt iets van waarom ga je niet naar 3 fase. Want daar gaat mijn toekomst toch heen.
Food for thought

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
SSSF schreef op zondag 19 januari 2025 @ 07:54:
[...]

Dankjewel, hier moet ik meer over lezen. Op dit moment kan mijn PV installatie niet meer terug leveren dan ik de grid current zou instellen. Na een upgrade van PV is dat misschien niet meer waar, maar in dat geval zal de PV rechtstreeks op de accu aangesloten worden en kan de MP het goed aansturen.

[...]

SolarEdge wil ik aansluiten op ac out zodat hij ook terug blijft leveren mocht lichtnet uitvallen.

Gisteren met een electricien gesproken, hij had echt iets van waarom ga je niet naar 3 fase. Want daar gaat mijn toekomst toch heen.
Food for thought
Waar ben je realistisch 3 fasen voor nodig dan? Heb je draaiveld motoren in huis? Ik ga hier juist terug. ik ga 1x25 gebruiken als voeding, de rest doet het accusysteem maar. 25a kun je ruim 100kWh mee importeren per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSSF

SSSF

BLAAT !!

Doesnotcompute schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Waar ben je realistisch 3 fasen voor nodig dan? Heb je draaiveld motoren in huis? Ik ga hier juist terug. ik ga 1x25 gebruiken als voeding, de rest doet het accusysteem maar. 25a kun je ruim 100kWh mee importeren per dag.
Hier een paar opties om naar 3 fase te gaan
  • Een nieuwe PV installatie, dan ga ik meteen boven de 1x16A heen.
  • Inductie kook plaat (al zijn daar andere oplossingen voor volgens mij)
  • electrische auto laden
  • huis electrisch verwarmen (op welke manier dan ook)
Een multiplus koop ik niet voor 2 jaar, dit moet toekomst bestendig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
SSSF schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:01:
Hier een paar opties om naar 3 fase te gaan
<knip>
Een multiplus koop ik niet voor 2 jaar, dit moet toekomst bestendig zijn
Ik weet niet in welk land je woont. In België spelen aanvullende overwegingen qua tarief. Daar ben ik niet bekend mee.

Als je toekomstbestendig wilt zijn is drie-fasen de optimale keuze. Je hebt zelf al voorbeelden genoemd.
Met drie fasen kun je voor drie stuks Multiplus 3000 gaan (dat heb ik gedaan). Maar, als je het geld hebt is 3x5000 comfortabeler. Dan moet je wel qua batterijen boven de 20 kWh gaan om deze capaciteit te kunnen gebruiken. 30 kWh lijkt me reuze.

Wanneer je ooit dynamisch tarief wilt is het prettig als je installatie en kabels hoge wattages aankunnen. Dan kun je optimaal / beter gebruikmaken van uren met lage en hoge prijzen.

Gezien de toestand in de wereld is het een slimme keuze om je voor te bereiden op 100% off-grid mogelijkheid.

Als je (t.z.t.?) een auto wilt laden sluit die aan direct na de Grid meter. Dus vóór de Multiplus. Niet op de AC-OUT.
Als je de auto-aansluiting bij je bijgebouw wilt, zorg voor een dikke aanvoer-kabel (5 x 10 mm2).
Voor grondkabels gelden andere berekeningen dan voor in-huis kabels. Mijn suggestie is beide kabels 5 x 10 mm2.

Over de kabel-dikte: gelukkig mogen mensen hierover van mening verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
MJ de Bruijn schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Ik weet niet in welk land je woont. In België spelen aanvullende overwegingen qua tarief. Daar ben ik niet bekend mee.

Als je toekomstbestendig wilt zijn is drie-fasen de optimale keuze. Je hebt zelf al voorbeelden genoemd.
Met drie fasen kun je voor drie stuks Multiplus 3000 gaan (dat heb ik gedaan). Maar, als je het geld hebt is 3x5000 comfortabeler. Dan moet je wel qua batterijen boven de 20 kWh gaan om deze capaciteit te kunnen gebruiken. 30 kWh lijkt me reuze.

Wanneer je ooit dynamisch tarief wilt is het prettig als je installatie en kabels hoge wattages aankunnen. Dan kun je optimaal / beter gebruikmaken van uren met lage en hoge prijzen.

Gezien de toestand in de wereld is het een slimme keuze om je voor te bereiden op 100% off-grid mogelijkheid.

Als je (t.z.t.?) een auto wilt laden sluit die aan direct na de Grid meter. Dus vóór de Multiplus. Niet op de AC-OUT.
Als je de auto-aansluiting bij je bijgebouw wilt, zorg voor een dikke aanvoer-kabel (5 x 10 mm2).
Voor grondkabels gelden andere berekeningen dan voor in-huis kabels. Mijn suggestie is beide kabels 5 x 10 mm2.

Over de kabel-dikte: gelukkig mogen mensen hierover van mening verschillen.
De mp2 3000 lijkt mij zonde van het geld. Altijd voor de 5000 gaan ivm efficiency. Als je toch echt de 3000 wil, zijn er vast wel tweakers die er vanaf willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Dat zijn allemaal dingen waar je juist GEEN 3F voor nodig bent.

Nederland is behoorlijk uniek dat we 3f bijna overal hebben. Autoladers, kookplaten, e.d. is allemaal op 1f te doen.

3f ben je nodig voor motoren. Bijv een specifieke warmtepomp, echter zijn de kleine modellen voor thuis eigenlijk allemaal 1f. De 3f is vaak alleen voor een backup heater, die vaak gewoon weer met een draadbrug op 1f werkt.

Wel zul je sneller een 4 of 6mm² moeten leggen, maar 3f ben je echt niet perse nodig. Een MP15k oid kun je ook alles mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:54
V_ger schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:09:
[...]

De mp2 3000 lijkt mij zonde van het geld. Altijd voor de 5000 gaan ivm efficiency. Als je toch echt de 3000 wil, zijn er vast wel tweakers die er vanaf willen.
Heeft de 5000 MP2 dan een hogere efficiency bij bv 1000 of 2000 Watt (laden of leveren) tov de 3000 MP2 ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Doesnotcompute schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:05:
Dat zijn allemaal dingen waar je juist GEEN 3F voor nodig bent.

Nederland is behoorlijk uniek dat we 3f bijna overal hebben. Autoladers, kookplaten, e.d. is allemaal op 1f te doen.

3f ben je nodig voor motoren. Bijv een specifieke warmtepomp, echter zijn de kleine modellen voor thuis eigenlijk allemaal 1f. De 3f is vaak alleen voor een backup heater, die vaak gewoon weer met een draadbrug op 1f werkt.

Wel zul je sneller een 4 of 6mm² moeten leggen, maar 3f ben je echt niet perse nodig. Een MP15k oid kun je ook alles mee doen.
In het buitenland zijn 25A eindgroepen niet ongewoon, daarom zijn vele warmtepompen 1 fase; kun je de compressor en back-up heater op één voeding houden, ook kookplaten zijn veelal op 1 fase aan te sluiten, daarom is er speciaal voor Nederland de kookgroep uitgevonden.. 2 x 16A..
Maar vergeet het maar dat in de toekomst AC bedrading in een woning 4 of 6 mm² wordt uitgevoerd, stopcontacten, buizen, centraaldozen zijn er niet geschikt voor.
Nog verder in de toekomst zal DC installaties in nieuwe woningen vaak worden toegepast, de hoogte van de DC spanning zal nog de vraag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Laatst online: 18:32
hannibal2206 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:05:
[...]

Heeft de 5000 MP2 dan een hogere efficiency bij bv 1000 of 2000 Watt (laden of leveren) tov de 3000 MP2 ?
Op 1000 watt lijkt me niet, op 2000 watt wel (dat komt met laden al niet in de accu met de 3000 geloof ik). Maar als jij de 3000 op de accu met dunnere kabels aansluit en een lagere zekeringswaarde kiest, gewoon omdat max er minder door hoeft, zijn je verliezen door je gekozen bekabeling en zekering hoger, waardoor wellicht ook op 1000 watt een 5000 installatie efficienter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
natural colour schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:35:
[...]

In het buitenland zijn 25A eindgroepen niet ongewoon, daarom zijn vele warmtepompen 1 fase; kun je de compressor en back-up heater op één voeding houden, ook kookplaten zijn veelal op 1 fase aan te sluiten, daarom is er speciaal voor Nederland de kookgroep uitgevonden.. 2 x 16A..
Maar vergeet het maar dat in de toekomst AC bedrading in een woning 4 of 6 mm² wordt uitgevoerd, stopcontacten, buizen, centraaldozen zijn er niet geschikt voor.
Nog verder in de toekomst zal DC installaties in nieuwe woningen vaak worden toegepast, de hoogte van de DC spanning zal nog de vraag zijn.
Waarom zouden eindgroepen voor wcd's e.d. met 6mm² uitgevoerd moeten worden? Dar suggereer ik nergens volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
Iemand hier een zicht op?
stefaantje schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:06:
Kan je met een MP2 (48/3000) GX gemakkelijk een ventilator aansturen (en van power voorzien)?

Kwestie de batterijen (en de MP2 zelf) extra te koelen wanneer er veel vermogen geleverd worden en/of de omgevingstemperatuur wat hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
Bedankt, fans (92mm of 120mm) onderaan de MP2 voorzien, is iets dat ik al een paar keer heb zien voorbij komen.

Maar gebruikt iedereen een externe regeling & voeding voor de fans? Heeft een MP2 (of MP2 GX) geen relais'tje waarmee je een paar Watt aan ventillatoren kan aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
stefaantje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:05:
Maar gebruikt iedereen een externe regeling & voeding voor de fans? Heeft een MP2 (of MP2 GX) geen relais'tje waarmee je een paar Watt aan ventillatoren kan aansturen?
De Multiplus en de Cerbo hebben relais waarmee je kunt schakelen. Daarmee kun je dus ook een ventilator aan en uit zetten.
Je bedoelt waarschijnlijk of er ook een stroombron is. De meeste PC ventilatoren hebben 12 volt nodig.
Ik heb niet in de Multiplus gekeken en dat ga ik ook niet doen. Dat is mij een te groot risico (kapotmaken, kortsluiting, verstoring regelingen, wellicht elektrocutie etc).
Je batterijen leveren 48 volt. Dat is beschikbaar. Ik heb geen idee of vier 12 volt ventilatoren in serie op 48 volt zullen werken (GEEN ADVIES!).
Je kunt een spanningsomvormer 48 --> 12 volt zoeken. Let op voldoende vermogen.
Per saldo, waarom niet een kleine 12 volt adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Doesnotcompute schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:24:
[...]

Waarom zouden eindgroepen voor wcd's e.d. met 6mm² uitgevoerd moeten worden? Dar suggereer ik nergens volgens mij?
Nee, dat suggereer jij ook niet.. ;)
2.5mm² wordt in woninginstallaties door de hele woning gebruikt immers alles is geschikt om met 2.5² te worden aangesloten.

Bij een 25A groep zou je dan eerst met 6² naar de centraaldoos gaan, vandaar met 4 of 2.5² naar de apparaten.. en dat werkt gewoon niet in woningen, dus.. alles in 2.5², ideaal voor 16A groepen.
Maar.. dit is het Victron Topic, we dwalen af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
natural colour schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:17:
[...]

Nee, dat suggereer jij ook niet.. ;)
2.5mm² wordt in woninginstallaties door de hele woning gebruikt immers alles is geschikt om met 2.5² te worden aangesloten.

Bij een 25A groep zou je dan eerst met 6² naar de centraaldoos gaan, vandaar met 4 of 2.5² naar de apparaten.. en dat werkt gewoon niet in woningen, dus.. alles in 2.5², ideaal voor 16A groepen.
Maar.. dit is het Victron Topic, we dwalen af :)
Nee dat weet ik.(elektricien) Ik volg alleen even niet meer wat dit te maken heeft met de suggestie dat 3x een MP2 voor 3F, voor veruit de meeste huishoudens onzin is, gezien er bijna nooit apparatuur is dat echt een draaiveld nodig is. Kookplaten en autoladers hebben eigenlijk allemaal de optie ze gewoon op 1x32/50A aan te sluiten ipv 3x16.

Reguliere lichtgroepen blijven in dat geval gewoon 3x2.5mm² met een 16A beveiliging. Dus daarom dat ik denk "huh?". Lees ik ergens overheen?

(Imo gewoon ontopic toch, de afweging voor 1x 10kva mp2 of 3x3000? Zie het nut er niet van in. Misschien als je dikke draaibanken hebt oid. :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:57
@Doesnotcompute misschien om de spanning op de fases in toom te houden? Als jij op 1 fase volle bak gaat terugleveren of laden kan je voltage wel eens ver van de gewenste 230 afwijken met een 10/15 kVa unit ipv 3x 3/5 kVa units.

Voor de jou als particulier maakt het natuurlijk niet uit in de energie rekening. Want de meter doet aan intern salderen. De energie leverancier denkt daar misschien anders over. (Dik) terugleveren op fase 1. Auto laden op fase 2 netto meter 0. _O-

[ Voor 35% gewijzigd door Impossibl3 op 20-01-2025 23:17 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Nee daar zijn gewoon regeltjes voor die in de netcode staan. Om wet technisch aan de regels te voldoen, ja dan zou je in nl naar 3f moeten, als je wilt terugleveren met meer dan 5kw. Maar volgens mij gaat dat stuk over de individuele omvormer, niet dat je niet 2 naast elkaar mag hangen van 1 fase. Als je hoofdzekering het maar trekt. Hier in de omgeving zie ik nog best vaak een 1x40A bijvoorbeeld.

Zoals ik eerder zei, Nederland is uniek dat je zomaar 3f in huis krijgt. Andere landen krijg je gewoon een 1x100 mespatroon en hangen ze er ook een 15kva aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
[b]Doesnotcompute in "Het grote Victron ontwerp topic"
Zoals ik eerder zei, Nederland is uniek dat je zomaar 3f in huis krijgt. Andere landen krijg je gewoon een 1x100 mespatroon en hangen ze er ook een 15kva aan.
Ik heb 3 x 30A hier in Portugal. Misschien is 3ph minder uniek dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-10 17:50
Doesnotcompute schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Onbalans... Onbalans gaat het volgende grote ding worden in energieland.
Pagina: 1 ... 8 ... 36 Laatste