Onbalans tussen de fasen handelen?zuma schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:34:
[...]
Onbalans... Onbalans gaat het volgende grote ding worden in energieland.
Beste allemaal,
Ik zit al een tijdje te denken over een Victron systeem. Eigenlijk begon dat met de overweging een kleine generator aan te schaffen als backup, gezien de steeds instabielere politiek/economische situatie in de wereld. Toen bedacht ik me dat met 14 zonnepanelen op het dak een bescheiden backup misschien ook wel te realiseren zou moeten zijn. Ik zou al tevreden zijn als ik 1 stopcontact beschikbaar heb voor het via een verlengsnoer aansluiten van wat lampen, een waterkoker, telefoon oplader etc. De zonnepanelen zijn met Enphase micro omvormers aangesloten op 1 aparte groep. De oplossing die ik voor ogen heb hoeft eigenlijk alleen maar een "micro grid" te kunnen maken op die ene groep, die (niet geheel toevallig) al een stopcontact heeft (daarop zit namelijk de Enphase gateway). Dat zou met een Victron te realiseren moeten zijn - of denk ik nu te simpel? En wat heb ik dan precies nodig?
Helemaal mooi zou het zijn als dit een draagbaar systeem zou kunnen worden - veel van mijn buren en familieleden hebben ook zonnepanelen en een 1 fase omvormer.
Wat zijn jullie gedachten hierover?
Ik zit al een tijdje te denken over een Victron systeem. Eigenlijk begon dat met de overweging een kleine generator aan te schaffen als backup, gezien de steeds instabielere politiek/economische situatie in de wereld. Toen bedacht ik me dat met 14 zonnepanelen op het dak een bescheiden backup misschien ook wel te realiseren zou moeten zijn. Ik zou al tevreden zijn als ik 1 stopcontact beschikbaar heb voor het via een verlengsnoer aansluiten van wat lampen, een waterkoker, telefoon oplader etc. De zonnepanelen zijn met Enphase micro omvormers aangesloten op 1 aparte groep. De oplossing die ik voor ogen heb hoeft eigenlijk alleen maar een "micro grid" te kunnen maken op die ene groep, die (niet geheel toevallig) al een stopcontact heeft (daarop zit namelijk de Enphase gateway). Dat zou met een Victron te realiseren moeten zijn - of denk ik nu te simpel? En wat heb ik dan precies nodig?
Helemaal mooi zou het zijn als dit een draagbaar systeem zou kunnen worden - veel van mijn buren en familieleden hebben ook zonnepanelen en een 1 fase omvormer.
Prima idee natuurlijk.krone177 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 01:37:
Een draagbaar systeem is iets heel anders dan een Victron installatie.
Voor een waterkoker heb je heel veel capaciteit nodig. Dat kan niet met een 'kleine' installatie.
Kortom, heel veel lezen, goed bestuderen, budget overdenken enz.
Voor inspiratie kun je dit lezen:
https://www.offgridcentru...haal-van-marco-de-bruijn/
Als je gekozen hebt, doe dan een stapje hoger qua capaciteit.
[ Voor 12% gewijzigd door MJ de Bruijn op 22-01-2025 10:05 ]
Dank voor je reactie!MJ de Bruijn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:02:
[...]
Prima idee natuurlijk.
Een draagbaar systeem is iets heel anders dan een Victron installatie.
Ik zie inderdaad dat (bijvoorbeeld) 1 enkele Pylontech US5000C al gauw 40 kilo weegt... Nog wel te dragen maar al niet echt handzaam meer

Een normale waterkoker verbruikt 2000W. Is inderdaad veel, maar zelfs de kleinste Victron Multiplus zou dat aan moeten kunnen, toch? Overigens is het idee dat als het zonnetje schijnt een (groot) deel van dat vermogen van het dak komt, en niet uit de batterijVoor een waterkoker heb je heel veel capaciteit nodig. Dat kan niet met een 'kleine' installatie.
Indrukkend! Maar alweer een flink grotere installatie dan ik voor ogen heb. Mijn budget is ongeveer wat ik ook uit zou geven voor een nette benzine generator. Zeg ergens tussen de 1500 en 3000 euro. Een flink bedrag voor alleen een backup faciliteit, ik weet het. Maar een hobby mag ook wat kosten, toch?Kortom, heel veel lezen, goed bestuderen, budget overdenken enz.
Voor inspiratie kun je dit lezen:
https://www.offgridcentru...haal-van-marco-de-bruijn/
In de basis denk ik alleen een Victron Multiplus II GX 48V - 3000VA en bijvoorbeeld 1 Pylontech US5000C batterij nodig te hebben. Dat moet lukken binnen het budget. Of mis ik hier iets??
De zon schijnt niet altijd.krone177 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:10:
Een normale waterkoker verbruikt 2000W. Is inderdaad veel, maar zelfs de kleinste Victron Multiplus zou dat aan moeten kunnen, toch? Overigens is het idee dat als het zonnetje schijnt een (groot) deel van dat vermogen van het dak komt, en niet uit de batterij
Ook de batterij moet het kunnen bijbenen.
Iets om op te letten in je berekeningen.
De zon schijnt altijd.MJ de Bruijn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:36:
[...]
De zon schijnt niet altijd.
Ook de batterij moet het kunnen bijbenen.
Iets om op te letten in je berekeningen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Als je zo begint...John245 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:51:
De zon schijnt altijd.
Over 10 miljard jaar houdt-ie langzaam op met schijnen. Over 14 miljard jaar is-tie helemaal op.
Even checken hier:
Ik denk er aan om een victron systeempje te bouwen (doel: nul op de meter in de zonnige maanden). Nu hebben we al 3 solaredge omvormers, laadpaal en inline meter die naar tevredenheid werken. Ik wil dus graag het solaredge systeem integreren in het victron venus os. De victron integratie ondersteunt alleen de inverters en niet de meter. Nu had ik de dbus-solaredge driver van h4ckst0ck op github gevonden, maar die ondersteunt maar 1 inverter en werkt niet samen met de victron solaredge integratie (gooit inverter data door elkaar). Heeft iemand een beter alternatief? Zo niet, dan ga ik waarschijnlijk de dbus-solaredge driver van h4ckst0ck herschrijven… 🤗
Ik denk er aan om een victron systeempje te bouwen (doel: nul op de meter in de zonnige maanden). Nu hebben we al 3 solaredge omvormers, laadpaal en inline meter die naar tevredenheid werken. Ik wil dus graag het solaredge systeem integreren in het victron venus os. De victron integratie ondersteunt alleen de inverters en niet de meter. Nu had ik de dbus-solaredge driver van h4ckst0ck op github gevonden, maar die ondersteunt maar 1 inverter en werkt niet samen met de victron solaredge integratie (gooit inverter data door elkaar). Heeft iemand een beter alternatief? Zo niet, dan ga ik waarschijnlijk de dbus-solaredge driver van h4ckst0ck herschrijven… 🤗
Je moet niet via de app of wat dan ook. Simpelweg je SolarEdge omvormers via modbus tcp toevoegen aan venusos en klaar is kees.pvg schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:58:
Even checken hier:
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Als ik in venus os scan voor modbus devices vindt hij niks. Als ik scan voor pv inverters vindt hij alle 3 de inverters, echter… de data van de SE inline meter aan één van de SE inverters wordt niet doorgegeven. De dbus-solaredge driver van h4ckst0ck doet dat wel (maar werkt maar met 1 inverter). Of mis ik iets?V_ger schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:35:
[...]
Je moet niet via de app of wat dan ook. Simpelweg je SolarEdge omvormers via modbus tcp toevoegen aan venusos en klaar is kees.
Misschien was ik niet duidelijk: ik wil niet nog een meter aan de meterkast toevoegen. Ik wil gewoon de data van de SE grid meter gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door pvg op 23-01-2025 21:52 ]
Ik zit met een ontwerpvraag waar ik even op vast loop en waarschijnlijk super simpel is:
Mijn situatie is al volgt.
- 2x PV Omvormer 1x Goodwe 3000 en 1x enphase 1 fase systeem.
- 3x25a grid aansluiting
Het is idee is als volgt.
3x multiplus 3000 / 48 volt ophangen met 15kwh eigen bouw accu. De Goodwe vervangen door een victron mppt zodat die rechtstraaks de accu gaat laden.
Maar ik zit nog met de enphase. Die zou ik graag op de OUT willen installerne maar de victron 3000 kan maar 35a*48v (1680w) laden. Omdat het 1 fase is dat te weinig.
Weet iemand of hij de overige stroom dan terug het net opstuurt en dat de overige multiplussen dit dan zien doormiddel van de energy meter ? of werk dat niet zo.
- 3x25a grid aansluiting
3x multiplus 3000 / 48 volt ophangen met 15kwh eigen bouw accu. De Goodwe vervangen door een victron mppt zodat die rechtstraaks de accu gaat laden.
Maar ik zit nog met de enphase. Die zou ik graag op de OUT willen installerne maar de victron 3000 kan maar 35a*48v (1680w) laden. Omdat het 1 fase is dat te weinig.
Weet iemand of hij de overige stroom dan terug het net opstuurt en dat de overige multiplussen dit dan zien doormiddel van de energy meter ? of werk dat niet zo.
Als het net beschikbaar is, zal het wel goed gaan. Het punt is, dat in geval van geen net er meer PV opwek kan zijn, dan de lader kan verstouwen. Dat is euh niet zo handig. Als je bewust je PV op de ac out wil, dan zal je ook correct moeten sizen. Anders moet je je PV gewoon op de ac in zetten. Of eventueel op ac out 2. Dan valt ie uit bij geen net.hhoekstra schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:00:
Ik zit met een ontwerpvraag waar ik even op vast loop en waarschijnlijk super simpel is:
- 3x25a grid aansluiting
Of je gaat gewoon voor de 5000-er.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Als het grid er is, werkt dat zo ja.hhoekstra schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:00:
- 3x25a grid aansluiting
Hoeveel kVA enphase heb je geïnstalleerd?
Je mag tot 1:1 gaan (dus 3kVA).
Als je meer dan 3kVA hebt, zou je de string nog kunnen opdelen (in 2 of 3 strings) en verdelen over de fases.
Het gaat dus niet om de laadcapaciteit van de multiplus, want als de accu vol is en het grid valt uit, moet het enphase systeem ook geknepen worden. Dat gebeurt door de frequentie te verhogen.
https://enphase.com/nl-nl...7nMPBrQKPHYQhz3Un0ufPrwGD
De max laad en ontlaad ampere. Als de accu's parallel staan.
Dat is toch aantal battery dozen x de max laad/ontlaad per doos?
Dus bv elke box max 150A is bij 4 dozen max 600A laden en ontladen?
Die wordt natuurlijk ook nog met de BMS beschermd per accu.
Klopt dat?
Klopt dat?
In theorie: ja. In praktijk marge aanhouden door kleine verschillen in weerstand.Reveal! schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:00:
De max laad en ontlaad ampere. Als de accu's parallel staan.
Klopt dat?
Overigens: niet designen op de max stroom van de accu. De regel is 0.2…0.25C om de temperatuur van de accu binnen grenzen te houden. Dus een 300Ah accu designen op ca 60A laad-/ontlaadstroom.
In de praktijk dus min. 1x 15kWh 48V accu op een MP2 5000. Of je moet de inverter knijpen.
Andere vraag als je ACCU ontlaad capaciteit te laag is en alles loopt via de ac out.
En je heb een stroom piek, pakt hij deze dan wel van het net?
Ik had gisteren alles goed aangesloten, maar op de een of andere manier wilde de garage deur op 3 fase niet meer open of dicht. Ging in error.
Terug naar het net en alles werkt.
Alle fases zijn correct aangesloten, tig keer gemeten en gechecked.
Enige wat ik me kan bedenken is dat de ontlaad stroom nog te laag stond ingesteld.
En je heb een stroom piek, pakt hij deze dan wel van het net?
Ik had gisteren alles goed aangesloten, maar op de een of andere manier wilde de garage deur op 3 fase niet meer open of dicht. Ging in error.
Terug naar het net en alles werkt.
Alle fases zijn correct aangesloten, tig keer gemeten en gechecked.
Enige wat ik me kan bedenken is dat de ontlaad stroom nog te laag stond ingesteld.
Ik heb momenteel een pylontech us50001c met een Victron mp2 3000.
Nu wil ik misschien nog wel een pylontech erbij koppelen. Mij vraag ik hoe lang kan dat nog / hoeveel verschil in leeftijd mag er tussen die 2 pylontech accus zitten?
Nu wil ik misschien nog wel een pylontech erbij koppelen. Mij vraag ik hoe lang kan dat nog / hoeveel verschil in leeftijd mag er tussen die 2 pylontech accus zitten?
324,65 uur.ingmar89 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:13:
On a more serious note. Lekker belangrijk. Als je parallel aansluit kan je doen wat je wil, zolang je accus maar dezelfde chemie en aantal cellen hebben.
Check anders Andy's off grid garage op YouTube, die heeft vanalles parallel. Als je maar niet verwacht dat je diverse batterijen zich identiek gedragen.
Voor zover ik weet zit daar geen beperking op. Je kunt ook verschillende typen US3000, US5000, US5000-1C door elkaar gebruiken. De Pylontech BMS-en regelen dat prima onderling. Er zijn wel regels voor welke unit met de GX module communiceert.ingmar89 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:13:
/f/image/SUQrdCZXidel9mpclhG2yp3N.png?f=fotoalbum_large)
Combi van 2x3000, 5x5000 en 4x5000-1C, uit 4 verschillende bestellingen, werkt perfect
[ Voor 25% gewijzigd door HermanGast op 26-01-2025 09:20 ]
Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Dan zou ik eerder voor een RS600 gaan dan kan je de zonnepanelen direct DC aansluiten op de Victron, scheelt de nodige omzet verliezen. De setup in zijn geheel zal veel efficiënter zijn dan de ouderwetse MP5000 met trafohhoekstra schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:00:
- 3x25a grid aansluiting
3x multiplus 3000 / 48 volt ophangen met 15kwh eigen bouw accu. De Goodwe vervangen door een victron mppt zodat die rechtstraaks de accu gaat
laden.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Eens maar 3x een RS600 is wel significant duurder dan 3x een MP2 5k met een losse mppt.revolution-nl schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:28:
[...]
Dan zou ik eerder voor een RS600 gaan dan kan je de zonnepanelen direct DC aansluiten op de Victron, scheelt de nodige omzet verliezen. De setup in zijn geheel zal veel efficiënter zijn dan de ouderwetse MP5000 met trafo
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Zijn er mensen die toevallig 3x een Multi RS hebben? Kun je hier probleemloos een aardlekautomaat 300mA type A achter zetten? Of moet 't toch een type B zijn gezien de ac en pv niet galvanisch gescheiden zijn. Stel ik zet er toch een type A achter, welk risico loop ik dan? Een trip omdat er DC lekstroom wordt gedetecteerd of juist geen trip bij ac lekstroom en dc lekstroom.
Ik ben bezig met met Multiplus 2 5000VA.
Inmiddels is mijn Gobel GP-SR1-JK200-DIY gebouwd en in het BMS heb ik de settings gezet zoals Andy ze heeft van de Offgrid Garage (Zie: https://off-grid-garage.com/my-settings/)
Cellen zijn 16 x EVE 314 Ah
Ik vraag me alleen nu af welke settings ik in VeConfigure moet zetten bij Float en Absorption voltage?
Heb nu als Absorption Voltage 55,2 ingevuld en Float voltage 53,60.
Is dat juist? Of heeft iemand tips?
Inmiddels is mijn Gobel GP-SR1-JK200-DIY gebouwd en in het BMS heb ik de settings gezet zoals Andy ze heeft van de Offgrid Garage (Zie: https://off-grid-garage.com/my-settings/)
Ik vraag me alleen nu af welke settings ik in VeConfigure moet zetten bij Float en Absorption voltage?
Zo heb ik het inderdaad ook. En 3 uur absorptie.Flappie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:18:
Ik ben bezig met met Multiplus 2 5000VA.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Vandaag stond er een pakketje op de stoep! 3x Multiplus, 32.2kWh accu. Veel advies en uitleg gehad van Zonnepanelensuper.nl, a.s. zaterdag de eerste werkzaamheden. Ben benieuwd!
:strip_exif()/f/image/VGMzwqnFvzlmSnQznnOTkVyp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 172% gewijzigd door Kecin op 30-01-2025 19:06 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Misschien het adres even onzichtbaar maken.Kecin schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:29:
Vandaag stond er een pakketje op de stoep! 3x Multiplus, 32.2kWh accu. Veel advies en uitleg gehad van Zonnepanelensuper.nl, a.s. zaterdag de eerste werkzaamheden. Ben benieuwd!
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ja hoor! die loodzware 32 KWh accu bóven op de MP+++Kecin schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:29:
[Afbeelding]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Ik kan je verzekeren dat alles heel voorzichtig is gebracht en erg goed verpakt zijn qua schuim en extra sterke kartonnen stukken enzo. Geen deukje wat ik zover heb kunnen zien.natural colour schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:14:
[...]
Ja hoor! die loodzware 32 KWh accu bóven op de MP+++
Gracias. Ik dacht dat ik de goede had geupload :’)John245 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:48:
[...]
Misschien het adres even onzichtbaar maken.
hoe mooi een Victron systeem ook is... Voor zoiets zou ik toch maar bijvoorbeeld een 'anker solix' kunnen nemen. Voldoet aan al je behoeften als ik zo kijk. https://www.anker.com/eu-...22&ref=solix_winter_saleskrone177 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 01:37:
Beste allemaal,
In de Victron - Pylontech documentatie staat de volgende tabel voor de US2000, hoe zou deze eruit zien voor de US5000? Oftewel, hoeveel US5000 modules moet ik minimaal aan een Multiplus 5000 hangen? /f/image/QxGQDZx6QCIf7YMrlTSJoop4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QxGQDZx6QCIf7YMrlTSJoop4.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door wroosmalen op 31-01-2025 21:01 ]
@wroosmalen uit mijn hoofd 3 US5000 per mp2 5kva bij een 1 fase opstelling.
Als ik het ChatGPT vraag krijg ik dit antwoord.
De Victron MultiPlus 5000 heeft een maximaal continu vermogen van 5000VA (ongeveer 4000W bij een cos phi van 0.8). Om te bepalen hoeveel Pylontech US5000 modules je minimaal nodig hebt, kijken we naar:
1. Energiecapaciteit van de US5000
Nominale capaciteit: 4,8 kWh
Bruikbare capaciteit: ~4,5 kWh
Nominale spanning: 48V
Nominale stroom: 100A
Maximale ontlaadstroom (30s): 200A
2. Multiplus 5000 stroomvereisten
Bij 48V: 5000VA / 48V = ~104A
Omdat één US5000 maximaal 100A kan leveren, is dat net te weinig voor de volledige belasting van de MultiPlus 5000. Victron en Pylontech adviseren daarom minimaal 2 modules om de belasting beter te verdelen en een langere levensduur te garanderen.
Minimaal aanbevolen configuratie
2x Pylontech US5000 (voor een veilige belasting en voldoende piekvermogen)
Waarom minimaal 2 modules?
Maximale stroom van 1 module is 100A, en de MultiPlus kan theoretisch iets meer dan 100A vragen.
Levensduur en belasting: Eén batterij zou steeds op zijn limiet werken, wat slechter is voor de levensduur.
Parallelle werking verbetert de prestaties en biedt redundantie.
Wil je de batterijen minder belasten en een langere levensduur, dan zijn 3 of meer modules nog beter. Hoe meer modules, hoe minder elke batterij individueel belast wordt.
Wil je een configuratie op maat maken? Dan zou je moeten kijken naar je werkelijke verbruik en autonomie-eisen.
Edit:
Volgens mij kan je dus 3x een US5000 pakken bij een 3 fase opstelling als jij zeker weet dat die niet op alle fases volle belasting heeft. Gangbaar is 6 US5000 of meer op 3 fase wegens bovenstaande redenen.
De Victron MultiPlus 5000 heeft een maximaal continu vermogen van 5000VA (ongeveer 4000W bij een cos phi van 0.8). Om te bepalen hoeveel Pylontech US5000 modules je minimaal nodig hebt, kijken we naar:
Omdat één US5000 maximaal 100A kan leveren, is dat net te weinig voor de volledige belasting van de MultiPlus 5000. Victron en Pylontech adviseren daarom minimaal 2 modules om de belasting beter te verdelen en een langere levensduur te garanderen.
Maximale stroom van 1 module is 100A, en de MultiPlus kan theoretisch iets meer dan 100A vragen.
Levensduur en belasting: Eén batterij zou steeds op zijn limiet werken, wat slechter is voor de levensduur.
Wil je de batterijen minder belasten en een langere levensduur, dan zijn 3 of meer modules nog beter. Hoe meer modules, hoe minder elke batterij individueel belast wordt.
Wil je een configuratie op maat maken? Dan zou je moeten kijken naar je werkelijke verbruik en autonomie-eisen.
Edit:
Volgens mij kan je dus 3x een US5000 pakken bij een 3 fase opstelling als jij zeker weet dat die niet op alle fases volle belasting heeft. Gangbaar is 6 US5000 of meer op 3 fase wegens bovenstaande redenen.
[ Voor 6% gewijzigd door Impossibl3 op 31-01-2025 21:30 ]
Als ik dus het uitgangvermogen van de Multiplus limiteer tot de helft dan zou het met 1 module kunnen?Impossibl3 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:23:
@wroosmalen uit mijn hoofd 3 US5000 per mp2 5kva bij een 1 fase opstelling.
Edit:
Meneer ChatGPT heeft gelijk. Dat wordt nog een flinke concurrent van dit forum.wroosmalen schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:34:
Als ik dus het uitgangvermogen van de Multiplus limiteer tot de helft dan zou het met 1 module kunnen?
Je kunt ook de 3000 versie overwegen.
Of gewoon mikken op 0.2-0.25C.
Dus per 100 Ah aan capaciteit circa 20 tot 25A (ont)laadstroom.
Dat iets geschikt is voor een mishandeling met 1C, betekent niet automatisch dat het een goed idee is om dat dan ook vaak te doen.
Dus per 100 Ah aan capaciteit circa 20 tot 25A (ont)laadstroom.
Dat iets geschikt is voor een mishandeling met 1C, betekent niet automatisch dat het een goed idee is om dat dan ook vaak te doen.
[ Voor 40% gewijzigd door V_ger op 01-02-2025 10:11 ]
Let wel op als je dat doet dan wordt het maximale te leveren vermogen ook lager. Als je het op 0,25c zet (25 Ampère (0,25x100)) dan kan de multiplus maar 1,2 kWh (48x25) leveren aan continu vermogen. Ik weet niet of dat voldoende is voor jouw toepassing?
Bij Victron moet je dan de volgende dingen aanpassen:
Max charge/discharge current (in VEConfigure of VRM Portal) → 25A (of welke waarde je ook wenst)
PowerAssist / PowerControl instellen op ca. 1200 (48V x 25A = 1200W)
Max charge/discharge current (in VEConfigure of VRM Portal) → 25A (of welke waarde je ook wenst)
En daarom moet je dus "voldoende" batterij capaciteit installeren. En dus eigenlijk toch wel een 300Ah per MP5000.Impossibl3 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:36:
Let wel op als je dat doet dan wordt het maximale te leveren vermogen ook lager. Als je het op 0,25c zet (25 Ampère (0,25x100)) dan kan de multiplus maar 1,2 kWh (48x25) leveren aan continu vermogen. Ik weet niet of dat voldoende is voor jouw toepassing?
Er moet toch wel bij een meer fase systeem iets van balancering mogelijk zijn?V_ger schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:49:
[...]
En daarom moet je dus "voldoende" batterij capaciteit installeren. En dus eigenlijk toch wel een 300Ah per MP5000.
Stel 4 US5000 (400A totaal) over 3 MP5k. Dat je wel maximaal 100A kan leveren indien 1 fase het vraagt maar dat je wel rekening houdt met de 0,25C van de batterijen en dat het totaal er niet overheen gaat. Bijvoorbeeld als je maximaal gaat laden in goedkope uren.
Waarom een mp harder laten werken dan de andere? In NL reken je energie totaal over de 3 fases af: je hoeft niet per fase de stroom te compenseren. Je kunt je systeem dus op basis van totaal vermogen designen (niet op stroom per fase).Impossibl3 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:54:
[...]
Er moet toch wel bij een meer fase systeem iets van balancering mogelijk zijn?
Stel 4 US5000 (400A totaal) over 3 MP5k. Dat je wel maximaal 100A kan leveren indien 1 fase het vraagt maar dat je wel rekening houdt met de 0,25C van de batterijen en dat het totaal er niet overheen gaat. Bijvoorbeeld als je maximaal gaat laden in goedkope uren.
Tenzij je je accu systeem inzet voor peak-shaving om af te kunnen met een kleinere gridaansluiting. Voor zover ik weet, kun je in het victron systeem geen aparte instellingen per fase doen en dan ook totaal limieten instellen (om te zorgen dat je accu niet overhit raakt in bijzondere omstandigheden). Je hebt alleen de temperatuur beveiliging.
Ik heb ons electra verbruik van afgelopen jaar geanalyseerd en ergens boven de 7 a 8kWh accu capaciteit daalt de toegevoegde waarde van extra capaciteit heel hard (13kWp PV en een EV). Zet daar wat marge en capaciteitsverlies over levensduur op en je komt tot de conclusie dat 15kWh met een enkele MP5000 ruim voldoende is voor een gemiddeld gezin (om eigenverbruik van PV te maximaliseren). Dus ik begrijp niet waarom ik hier zoveel 3 fasen installaties voorbij zie komen.
[ Voor 18% gewijzigd door pvg op 01-02-2025 12:43 ]
Ik zie de laatste tijd regelmatig vragen voorbij komen over drie-fasen of niet.
Voor diegenen die iets over de technische achtergrond willen weten geef ik hierna een uitleg / toelichting.
De keuze voor drie fasen begint bij de elektriciteits-fabriek. Het grote voordeel van drie-fasen ten opzichte van één fase is de efficiency van kabel-gebruik. Bij één fase moet de nul-leiding gelijk zijn aan de fase leiding. Met name over grote afstand is dat relevant. Je hebt twee draden nodig voor één eenheid energie. Bij drie fasen zullen de drie nul leidingen elkaar opheffen, of vrijwel opheffen bij geringe verschillen in belasting. Daarom hebben drie-fase systemen geen (of een heel dunne) gezamenlijke (!) nul-leiding. Met andere woorden, door van één fase met twee draden uit te breiden naar drie draden voor drie fasen heb je een enorme efficiency winst; 50% draad meer voor 300% energie meer.
Dit voordeel loopt door tot aan je huis. In huis is weliswaar de nul-leiding net zo dik als een enkele fase leiding, maar dat is altijd nog minder dik als wanneer dezelfde energie door één fase zou moeten worden aangeleverd.
Bij een volle drie-fasen belasting van (bijvoorbeeld 3 x 25 ampère) gaat er (vrijwel) nul ampère door de nul-draad.
Als je 75 ampère door een één fase systeem zou voeren zouden zowel de fase draad als de nul-draad 75 ampère moeten kunnen verwerken.
Samengevat, een drie-fasen systeem is met name relevant voor de aanvoer leidingen. Voor het gebruik van een enkel apparaat maakt het geen verschil.
Disclaimer. Deze uitleg is gebaseerd op mijn persoonlijke kennis en begrip van elektriciteit. Als er een nuance verschil of onvolledigheid in zit, neem mij dat svp niet kwalijk.
Voor diegenen die iets over de technische achtergrond willen weten geef ik hierna een uitleg / toelichting.
De keuze voor drie fasen begint bij de elektriciteits-fabriek. Het grote voordeel van drie-fasen ten opzichte van één fase is de efficiency van kabel-gebruik. Bij één fase moet de nul-leiding gelijk zijn aan de fase leiding. Met name over grote afstand is dat relevant. Je hebt twee draden nodig voor één eenheid energie. Bij drie fasen zullen de drie nul leidingen elkaar opheffen, of vrijwel opheffen bij geringe verschillen in belasting. Daarom hebben drie-fase systemen geen (of een heel dunne) gezamenlijke (!) nul-leiding. Met andere woorden, door van één fase met twee draden uit te breiden naar drie draden voor drie fasen heb je een enorme efficiency winst; 50% draad meer voor 300% energie meer.
Dit voordeel loopt door tot aan je huis. In huis is weliswaar de nul-leiding net zo dik als een enkele fase leiding, maar dat is altijd nog minder dik als wanneer dezelfde energie door één fase zou moeten worden aangeleverd.
Bij een volle drie-fasen belasting van (bijvoorbeeld 3 x 25 ampère) gaat er (vrijwel) nul ampère door de nul-draad.
Als je 75 ampère door een één fase systeem zou voeren zouden zowel de fase draad als de nul-draad 75 ampère moeten kunnen verwerken.
Samengevat, een drie-fasen systeem is met name relevant voor de aanvoer leidingen. Voor het gebruik van een enkel apparaat maakt het geen verschil.
Disclaimer. Deze uitleg is gebaseerd op mijn persoonlijke kennis en begrip van elektriciteit. Als er een nuance verschil of onvolledigheid in zit, neem mij dat svp niet kwalijk.
@pvg ik snap de redenatie. Bij ons zou ik het 90% van de tijd met een MP2 5000 redden op een wilekeurige fase. Maar het is niet ongebruikelijk dat tijdens de piek uren (18-20) de warmtepomp, keuken apparatuur, wasmachine en/of droger en in het slechte geval de EV ook nog aan het laden is. Dan heb je voor een 0 op de meter huishouden met intern salderen op de meter wel wat meer nodig dan de 4000 Watt die de MP2 5000 levert.
Voor ons zou denk ik een MultiRS de beste kosten efficiënte optie zijn. Net dat beetje extra en ik nog wat panelen heb liggen die anders op een eigen mppt moeten. Zeker omdat we de auto slim sturen dus alleen laden met PV overschot of de goedkoopste uren dat die 95% van de tijd niet in het tijdklok zit van 18-20 uur.
Daarnaast zijn er natuurlijk nog andere redenen voor een 3 fase systeem.
1. Je wil je hele huis op noodstroom kunnen draaien. Bij een 3 fase huisaansluiting betekent dit een 3 fase batterij opstelling.
2. Je wil het net ontlasten en niet op fase 1 vol terug leveren en op fase 2 die zelfde hoeveelheid importeren (netto 0, maximale belasting van het net).
3. Je vind het gewoon leuk om een 3 fase opstelling te hebben (een gigantische dooddoener deze reden).
Edit:
Sowieso vind ik het hele stroom verbruik - batterij capaciteit vraagstuk een lastige. In de zomer bij ons 35-40 kWh opwek per dag en een huis verbruik van ca 18-19 kWh (maand juli). In de winter een opwek van 2-3 kWh per dag en een verbruik van ca 29-30 kWh per dag (maand januari) 😅.
Voor ons zou denk ik een MultiRS de beste kosten efficiënte optie zijn. Net dat beetje extra en ik nog wat panelen heb liggen die anders op een eigen mppt moeten. Zeker omdat we de auto slim sturen dus alleen laden met PV overschot of de goedkoopste uren dat die 95% van de tijd niet in het tijdklok zit van 18-20 uur.
Daarnaast zijn er natuurlijk nog andere redenen voor een 3 fase systeem.
1. Je wil je hele huis op noodstroom kunnen draaien. Bij een 3 fase huisaansluiting betekent dit een 3 fase batterij opstelling.
2. Je wil het net ontlasten en niet op fase 1 vol terug leveren en op fase 2 die zelfde hoeveelheid importeren (netto 0, maximale belasting van het net).
3. Je vind het gewoon leuk om een 3 fase opstelling te hebben (een gigantische dooddoener deze reden).
Edit:
Sowieso vind ik het hele stroom verbruik - batterij capaciteit vraagstuk een lastige. In de zomer bij ons 35-40 kWh opwek per dag en een huis verbruik van ca 18-19 kWh (maand juli). In de winter een opwek van 2-3 kWh per dag en een verbruik van ca 29-30 kWh per dag (maand januari) 😅.
[ Voor 10% gewijzigd door Impossibl3 op 01-02-2025 17:08 ]
Maar reken eens uit als een fase 25A verbruikt en een andere fase 25A levert…..MJ de Bruijn schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:48:
Ik zie de laatste tijd regelmatig vragen voorbij komen over drie-fasen of niet.
Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
ik heb er 2 aan een multiplus 5000, maar die heb ik qua output gelimiteerd op 16A ivm bekabeling.wroosmalen schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:00:
In de Victron - Pylontech documentatie staat de volgende tabel voor de US2000, hoe zou deze eruit zien voor de US5000? Oftewel, hoeveel US5000 modules moet ik minimaal aan een Multiplus 5000 hangen? [Afbeelding]
Hoi.
Ik heb mijn Multiplus 5000 op de volgende manier aangesloten::strip_exif()/f/image/CJ5wsns84IzmcJF9r1iH7gh8.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik de laatste tijd wat problemen met alamat in huis die verbonden is met de Multiplus, deze klapt eruit bij het opstarten van de omvormers in de schuur. Hier moet ik nog naar kijken.
Ik zat eraan te denken de alamat in huis te vervangen door een B16 automaat, wat volgens de handleiding van Victron mag "De AC-ingang moet worden beschermd door een zekering of een magnetische stroomonderbreker met een waarde van 100 A of minder en de kabel moet een passende dwarsdoorsnede hebben." en dan zou de aardlek er in de schuur uit moeten klappen ipv die in huis. Dan blijft de Multiplus iig aan het net hangen en kan DESS blijven werken.
Zitten hier nog haken en ogen aan?
:strip_exif()/f/image/CJ5wsns84IzmcJF9r1iH7gh8.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik de laatste tijd wat problemen met alamat in huis die verbonden is met de Multiplus, deze klapt eruit bij het opstarten van de omvormers in de schuur. Hier moet ik nog naar kijken.
Ik zat eraan te denken de alamat in huis te vervangen door een B16 automaat, wat volgens de handleiding van Victron mag "De AC-ingang moet worden beschermd door een zekering of een magnetische stroomonderbreker met een waarde van 100 A of minder en de kabel moet een passende dwarsdoorsnede hebben." en dan zou de aardlek er in de schuur uit moeten klappen ipv die in huis. Dan blijft de Multiplus iig aan het net hangen en kan DESS blijven werken.
Bedoel je: bij het opstarten van de PV-omvormers? Of van de Multiplussen?wroosmalen schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:01:
Ik heb mijn Multiplus 5000 op de volgende manier aangesloten:[Afbeelding]
Bij veel PV-omvormers is een 300 mA aardlek voorgeschreven. Check de handleiding van je omvormer. Omdat ik ook PV achter mijn multiplussen heb, heb ik ze (de multiplussen) achter een C16 300 mA aardlekautomaat hangen (in mijn geval 3-fase). Daarachter weer B16 30 mA (voor gewone gebruikers) of B16 300 mA (voor de PV) aardlekautomaten.
[ Voor 3% gewijzigd door MrFish op 03-02-2025 17:00 ]
@wroosmalen en @MrFish Ik heb al bijmeerdere installaties gezien dat de aardlek tript zodra de omvormer de relais sluit om aan het net te koppelen. Uit niks in de Victron documentatie blijkt dat er een aardlekschakelaar moet zitten voor de ACin. Tegenwoordig laat ik die dan ook weg en zet er een gewone zekering voor. De aardlek komt wel na de MP's.
Ja, dit verhaal van jou had ik ook in mijn herinnering*. Ik vind het wel vreemd dat dit gebeurt, hier gaat het gelukkig goed. Mee eens dat een aardlek voor de MP niet nodig is.RikHa schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:44:
@wroosmalen en @MrFish Ik heb al bijmeerdere installaties gezien dat de aardlek tript zodra de omvormer de relais sluit om aan het net te koppelen. Uit niks in de Victron documentatie blijkt dat er een aardlekschakelaar moet zitten voor de ACin. Tegenwoordig laat ik die dan ook weg en zet er een gewone zekering voor. De aardlek komt wel na de MP's.
* Vandaar dat ik vroeg of het om PV of MP ging. Gezien de situatie gokte ik op PV (komt vaker voor).
Het is idd bij het opstarten van de PV omvormers waarbij ik nergens in de handleiding zie dat een 300mA nodig is.
Maar dan gaat de ACin via een B16 automaat aan het net iig ipv de alamat. Dank!
Maar dan gaat de ACin via een B16 automaat aan het net iig ipv de alamat. Dank!
[ Voor 56% gewijzigd door wroosmalen op 03-02-2025 19:03 ]
Multi RS Solar 48/6000
Is hier al meer bekend over de daadwerkelijke RTE? (Het liefste bij vol vermogen meerdere uren achter elkaar)
Heeft iemand al zo'n opstelling staan in 3 fase?
Hoeveel minder warmte produceert het nou echt vergeleken met de mp2?
Ik ben namelijk ook serieus aan het overwegen om de MP2 te vervangen voor de Multi RS Solar 48/6000 3f.
al is het alleen maar dat ik te weinig mppt trackers heb op dit moment zodra ik alles achter het victron systeem ga zetten.
Is er nog vraag naar multiplus 2 48-5000 2e hands?
Is hier al meer bekend over de daadwerkelijke RTE? (Het liefste bij vol vermogen meerdere uren achter elkaar)
Ik ben namelijk ook serieus aan het overwegen om de MP2 te vervangen voor de Multi RS Solar 48/6000 3f.
al is het alleen maar dat ik te weinig mppt trackers heb op dit moment zodra ik alles achter het victron systeem ga zetten.
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Waar, voor hoeveel en hoe oud? 😉zonnepaneelxl schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:10:
Multi RS Solar 48/6000
Weet niet wat jij voor je MP's betaald hebt, maar je moet toch best wel wat kWh's rondpompen om de investering te kunnen rechtvaardigen.zonnepaneelxl schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:10:
Multi RS Solar 48/6000
Ik had in 2024 circa 2000 kWh verlies op 12000 laden. Dat is zeg 400-500 euro.
Als je dat kan halveren maak je dus 200-250 euro per jaar goed. Dat kan je nog 2 jaar doen.
Straks kan je niet meer salderen en maakt het helemaal geen bom meer uit. Dan is het doel om je stroom zoveel mogelijk achter de meter te houden. Iets meer terugleveren, levert dan nagenoeg niets op. Extra verlies kost dan ook niets want dat zal voornamelijk uit de PV komen.
[ Voor 8% gewijzigd door V_ger op 04-02-2025 19:46 ]
@V_ger
Kosten voor het vervangen van de MP2 naar de Multi RS Solar vind ik niet echt een probleem.
Het zou mij voornamelijk te doen zijn voor minder warmte en geluid en meer vermogen zodat de 3x25A huisaansluiting 100% gebruikt kan worden.
Afgelopen zomer was onze garage namelijk een Sauna
Nu in de Winter is het wel prettig het houd de garage rond de 15-18 graden dan hoeft de vloerverwarming ook niet meer aan.
Het moet namelijk niet zijn dat RTE maar 5% beter is bij vollast.
Op dit moment hangen hier nog 4 Solax 3F omvormers met elk 2 mppt. Zodra alles overgaat naar Victron is de spanning van 450V en MAX 13A nog wel een uitdaging. aantal strings die er nu liggen zijn circa 900-1000V en moeten dus gedeeld worden tot max 450.
Dus 1 string nu word straks 2 strings op 1 multi Solar RS.
MBT Salderen wat natuurlijk stopt. zie ik het nog wel eens gebeuren dat de energiebelasting flink naar beneden gaat.
@pvg
Mocht je intresse hebben doe maar en PM.
Kosten voor het vervangen van de MP2 naar de Multi RS Solar vind ik niet echt een probleem.
Het zou mij voornamelijk te doen zijn voor minder warmte en geluid en meer vermogen zodat de 3x25A huisaansluiting 100% gebruikt kan worden.
Afgelopen zomer was onze garage namelijk een Sauna
Nu in de Winter is het wel prettig het houd de garage rond de 15-18 graden dan hoeft de vloerverwarming ook niet meer aan.
Het moet namelijk niet zijn dat RTE maar 5% beter is bij vollast.
Op dit moment hangen hier nog 4 Solax 3F omvormers met elk 2 mppt. Zodra alles overgaat naar Victron is de spanning van 450V en MAX 13A nog wel een uitdaging. aantal strings die er nu liggen zijn circa 900-1000V en moeten dus gedeeld worden tot max 450.
Dus 1 string nu word straks 2 strings op 1 multi Solar RS.
MBT Salderen wat natuurlijk stopt. zie ik het nog wel eens gebeuren dat de energiebelasting flink naar beneden gaat.
@pvg
Mocht je intresse hebben doe maar en PM.
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
@zonnepaneelxl
Tja, ik heb die van mij op het hoogtepunt van de markt gekocht voor bijna 1900/stuk. Als ik die nu weg zou doen is dat voor mijn gevoel wel kapitaalvernietiging. Nieuw kosten ze nu de helft...
Je ervaring met warmte en geluid deel ik, maar volgens mij is het goedkoper om airco aan te leggen dan de MP's te vervangen.
De airco heb je alleen maar nodig bij hoge zonopbrengst, dus de running costs zijn nagenoeg 0. Zeker na 2027.
Mocht iemand ervaring hebben met een 24 of 48V DC airco, dan hou ik me aanbevolen.
Tja, ik heb die van mij op het hoogtepunt van de markt gekocht voor bijna 1900/stuk. Als ik die nu weg zou doen is dat voor mijn gevoel wel kapitaalvernietiging. Nieuw kosten ze nu de helft...
Je ervaring met warmte en geluid deel ik, maar volgens mij is het goedkoper om airco aan te leggen dan de MP's te vervangen.
De airco heb je alleen maar nodig bij hoge zonopbrengst, dus de running costs zijn nagenoeg 0. Zeker na 2027.
Mocht iemand ervaring hebben met een 24 of 48V DC airco, dan hou ik me aanbevolen.
[ Voor 22% gewijzigd door V_ger op 04-02-2025 20:18 ]
De Garage is hier ondertussen al voorzien van een 7KW Airco.
De mp2 zijn aangesloten op een afzuiger(Itho CVE) en word naar buiten afgevoerd de warmte.
Echter zijn de buren hier niet blij mee vanwege het geluid wat er uitkomt. (Misschien eerst maar eens een geluidsdemper monteren)
De mp2 zijn aangesloten op een afzuiger(Itho CVE) en word naar buiten afgevoerd de warmte.
Echter zijn de buren hier niet blij mee vanwege het geluid wat er uitkomt. (Misschien eerst maar eens een geluidsdemper monteren)
Volgens mij zitten hier meerdere tweakers met smart op de eerste ervaringen te wachten.zonnepaneelxl schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:10:
Multi RS Solar 48/6000
Harold Halewijn heeft al wel zijn eerste ervaringen gepost YouTube: Honger naar meer Energie en de MultiRS gezien de comments bij de video is de vraag en interesse hoog. Ik wacht even rustig de ervaringen af en laat de MP3000 nog even snorren.
Wat ik trouwens niet snap is waarom de RS alleen nog maar een energie meter ondersteund. De energie meter wordt toch gekoppeld met de Cerbo, en de Cerbo stuurt de RS aan toch? Waarom zou de compatibliteit dan anders zijn dan bij de MP ?
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 04-02-2025 21:33 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik tracht voor mezelf te beredeneren of een 3-fase ESS (MP2 of Multi RS) kan ondersteunen in het kortstondig leveren van meer vermogen dan de huisaansluiting (3x25A) kan leveren. Ik vraag me daarbij af wat er gebeurd als één van beide voedingen (net of accupakket) wegvalt.
Stel, je hebt een 13kW doorstroomverwarmer voor SSW. Ik zou deze als niet-kritisch beschouwen en dus aan de AC-OUT2 hangen. Bij wegvallen netspanning zou AC-OUT2 ook wegvallen, waarmee de doorstromer niet gebruikt kan worden. Prima.
Maar wat als de accu leeg raakt? Wellicht bij goed beheer geen reëel scenario, maar toch... Ik vraag dan potentieel meer dan wat via AC-IN geleverd kan worden (misschien niet als afzonderlijke gebruiker, maar wel i.c.m. kookplaat en/of WP).
Moet ik dit scenario zelf ondervangen door deze (niet-kritische) gebruiker middels relais proactief af te schakelen? En anders wat? Wordt de AC-OUT afgeschakeld of schakelt de omvormer in z'n geheel uit?
Stel, je hebt een 13kW doorstroomverwarmer voor SSW. Ik zou deze als niet-kritisch beschouwen en dus aan de AC-OUT2 hangen. Bij wegvallen netspanning zou AC-OUT2 ook wegvallen, waarmee de doorstromer niet gebruikt kan worden. Prima.
Maar wat als de accu leeg raakt? Wellicht bij goed beheer geen reëel scenario, maar toch... Ik vraag dan potentieel meer dan wat via AC-IN geleverd kan worden (misschien niet als afzonderlijke gebruiker, maar wel i.c.m. kookplaat en/of WP).
Moet ik dit scenario zelf ondervangen door deze (niet-kritische) gebruiker middels relais proactief af te schakelen? En anders wat? Wordt de AC-OUT afgeschakeld of schakelt de omvormer in z'n geheel uit?
Als de accu leegraakt dan kan je geen peak-shaving meer doen, en zal alles via de hoofdaansluiting geimporteerd worden.Rene2322 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:57:
Ik tracht voor mezelf te beredeneren of een 3-fase ESS (MP2 of Multi RS) kan ondersteunen in het kortstondig leveren van meer vermogen dan de huisaansluiting (3x25A) kan leveren. Ik vraag me daarbij af wat er gebeurd als één van beide voedingen (net of accupakket) wegvalt.
(Overigens is 13kW niet overbalasten, aangezien je max 17.25kW over 3x25A kan leveren).
Wanneer de accu leeg is, dan kan de multiplus 3000/5000 respectievelijk 32A/50A AC leveren:
/f/image/vtHo63D369L5sBdSmV0xRoyo.png?f=fotoalbum_large)
edit: Oh en als het net wegvalt, dan kan de MPII (afhankelijk van je setup/packs) meer leveren uit de accu's dan de 35/70A DC (MP 3000/5000) limiet van laden.
Dus hij kan harder ontladen uit de accu's dan laden.
[ Voor 6% gewijzigd door swat! op 05-02-2025 10:22 ]
EV6 Plus
In principe kan dit.Rene2322 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:57:
Ik tracht voor mezelf te beredeneren of een 3-fase ESS (MP2 of Multi RS) kan ondersteunen in het kortstondig leveren van meer vermogen dan de huisaansluiting (3x25A) kan leveren.
Deze methode wordt soms gebruikt bij een lift in een klein gebouw. De aanzetstroom van een lift overstijgt soms/vaak de 3x25A. Dan is een zwaardere net-aansluiting nodig (3x35A of meer). Dat heeft een hoog/hoger vastrecht bedrag.
Een batterij-systeem kan dan gebruikt worden als booster waardoor een lichtere net-aansluiting volstaat.
Maar, of dit 'zo maar' gaat zonder verdere instellingen of aansturing of bewaking weet ik niet. Vraag hier vooral een hierin gespecialiseerde vakman.
Ik heb in Node Red een 'bewaking' gemaakt die reageert op het Grid-Lost alarm.Rene2322 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:57:
Ik vraag me daarbij af wat er gebeurd als één van beide voedingen (net of accupakket) wegvalt.
Als dit alarm actief wordt stuurt Node Red uitschakel-commando's naar Shelly stopcontact-schakelaars. Daarmee worden dan boilers, vaatwasser, wasmachine, droger etc uitgeschakeld. Ook worden 'overbodige' lichten uitgezet.
Als je een (te) hoge belasting laat voortduren als een van beide voedingen uitvalt kun/zal je een overbelasting krijgen met gevolgen voor zekeringen of uitschakelen.
Dank voor de reacties. Het voorbereid zijn om dit soort scenario's lijkt me sowieso onderdeel van een gedegen systeemontwerp. De gevolgen bij het wegvallen van een voeding soepel te laten verlopen door stopcontacten of hele groepen middels een Node-RED bewaking gecontroleerd af te schakelen is een mooie feature.
Ik vroeg me alleen af hoe het apparaat er zelf op zou reageren. Als ik de AC-IN limiteer op 25A, fungeert de omvormer dan als automatische zekering in het geval er meer wordt gevraagd dan geleverd kan worden?
//Edit: sorry, "uitschakelen dus"
Wat is overigens bij een thuissituatie (naast het mogelijke hoger te benutten ampèrage) de overweging om de AC-OUT-2 voor niet-kritische gebruikers te verkiezen boven een directe verbinding in de groepenkast? Of is deze uitgang logischer voor mobiele en/of nautische toepassingen?
Ik vroeg me alleen af hoe het apparaat er zelf op zou reageren. Als ik de AC-IN limiteer op 25A, fungeert de omvormer dan als automatische zekering in het geval er meer wordt gevraagd dan geleverd kan worden?
//Edit: sorry, "uitschakelen dus"
Lees overigens net dat de Multi RS (heeft momenteel mijn voorkeur boven een MP II) zijn AC-OUT-2 direct gekoppeld heeft aan de AC-IN en dat daarmee een geschakelde regeling onmogelijk is. Het lijkt me dat de PowerAssist dan ook geen mogelijkheid heeft om op deze uitgang de stroom te verhogen met max. 26A tot max. 50A.MJ de Bruijn schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:46:
[...]Als je een (te) hoge belasting laat voortduren als een van beide voedingen uitvalt kun/zal je een overbelasting krijgen met gevolgen voor zekeringen of uitschakelen.
Wat is overigens bij een thuissituatie (naast het mogelijke hoger te benutten ampèrage) de overweging om de AC-OUT-2 voor niet-kritische gebruikers te verkiezen boven een directe verbinding in de groepenkast? Of is deze uitgang logischer voor mobiele en/of nautische toepassingen?
[ Voor 15% gewijzigd door Rene2322 op 06-02-2025 13:53 ]
@Rene2322 dat laatste sowieso. Je wil dan zo spaarzaam mogelijk om gaan met je stroom.
In een huis situatie is dat minder het geval. Maar ik kan mij voorstellen dat je de laadpaal van de auto op AC-2 zet. Mocht de stroom (langdurig) uitvallen. Dan trekt je auto de accu niet leeg. De rest in het huis is vaak te lastig te splitsen zonder grootschalige groepenkast verbouwing is mijn mening.
In een huis situatie is dat minder het geval. Maar ik kan mij voorstellen dat je de laadpaal van de auto op AC-2 zet. Mocht de stroom (langdurig) uitvallen. Dan trekt je auto de accu niet leeg. De rest in het huis is vaak te lastig te splitsen zonder grootschalige groepenkast verbouwing is mijn mening.
Eh, nou nee. Een laadpaal zou ik aan de ACin kant houden. Dan kun je aangeven dat deze niet uit de batterij wordt gevoed. Of de stroom dan uitvalt of niet, hij zal niet je batterij leegtrekken. Persoonlijk zie ik meer in het gebruik van ACout2 voor bijzondere toepassingen als bijvoorbeeld PV overschot naar een boiler sturen ofzo. Zoals de ACout2 standaard is geconfigureerd heb je er niks aan, het is immers precies hetzelfde als een load aan de ACin zijde koppelen.Impossibl3 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:46:
@Rene2322 dat laatste sowieso. Je wil dan zo spaarzaam mogelijk om gaan met je stroom.
Niet helemaal, als een load op ac2 is aangesloten, kan de victron sneller het wattage ophogen/verlagen om bijv 0 op de meter te bereiken dan als deze aan de AC-in zijde is gekoppeld.RikHa schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:29:
[...]
Eh, nou nee. Een laadpaal zou ik aan de ACin kant houden. Dan kun je aangeven dat deze niet uit de batterij wordt gevoed. Of de stroom dan uitvalt of niet, hij zal niet je batterij leegtrekken. Persoonlijk zie ik meer in het gebruik van ACout2 voor bijzondere toepassingen als bijvoorbeeld PV overschot naar een boiler sturen ofzo. Zoals de ACout2 standaard is geconfigureerd heb je er niks aan, het is immers precies hetzelfde als een load aan de ACin zijde koppelen.
Hoi.
Er is nog wel één belangrijk voordeel van AC-out2 gebruiken: de regeling is veel sneller dan bij AC-in + een energiemeter. Korte piekjes van bijv een Quooker vang je dan veel beter af.RikHa schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:29:
[...]
Eh, nou nee. Een laadpaal zou ik aan de ACin kant houden. Dan kun je aangeven dat deze niet uit de batterij wordt gevoed. Of de stroom dan uitvalt of niet, hij zal niet je batterij leegtrekken. Persoonlijk zie ik meer in het gebruik van ACout2 voor bijzondere toepassingen als bijvoorbeeld PV overschot naar een boiler sturen ofzo. Zoals de ACout2 standaard is geconfigureerd heb je er niks aan, het is immers precies hetzelfde als een load aan de ACin zijde koppelen.
edit: dubbel met mijn bovenbuur
[ Voor 3% gewijzigd door MrFish op 07-02-2025 10:20 ]
basdej schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:16:
[...]
Niet helemaal, als een load op ac2 is aangesloten, kan de victron sneller het wattage ophogen/verlagen om bijv 0 op de meter te bereiken dan als deze aan de AC-in zijde is gekoppeld.
Dit is nuttige info! Staat dat ook ergens beschreven?MrFish schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:20:
[...]
Er is nog wel één belangrijk voordeel van AC-out2 gebruiken: de regeling is veel sneller dan bij AC-in + een energiemeter. Korte piekjes van bijv een Quooker vang je dan veel beter af.
edit: dubbel met mijn bovenbuur
EV6 Plus
Zeker weten? Is AC-Out2 niet gewoon AC-In met een relais ertussen?basdej schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:16:
[...]Niet helemaal, als een load op ac2 is aangesloten, kan de victron sneller het wattage ophogen/verlagen om bijv 0 op de meter te bereiken dan als deze aan de AC-in zijde is gekoppeld.
To terminate or not to terminate, that's the question...
AC-OUT-2 lijkt (bij de Multi RS) in z'n geheel niet te configureren. :no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qzQuYyKnbmEu6WUlTXxE8Fi8.jpg?f=user_large)
In de handleiding staat deze uitgang rechtstreeks met de ingang is verbonden en ook dat deze uitgang niet over een programmeerbaar relais beschikt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qzQuYyKnbmEu6WUlTXxE8Fi8.jpg?f=user_large)
In de handleiding staat deze uitgang rechtstreeks met de ingang is verbonden en ook dat deze uitgang niet over een programmeerbaar relais beschikt.
Klopt, maar ook met (interne) CT klemmen waarop de MultiPlus veel sneller kan (en waarschijnlijk mag!) reageren. Zie o.a. https://www.victronenergy...onse_times_and_ramp_speed en https://communityarchive....ac-out-ramp-up-speed.htmlscsirob schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:28:
[...]
Zeker weten? Is AC-Out2 niet gewoon AC-In met een relais ertussen?
Interessant. Zijn die interne CT klemmen ook sneller dan een 3P75CT in de AC-in kabel?MrFish schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:47:
[...]Klopt, maar ook met (interne) CT klemmen waarop de MultiPlus veel sneller kan (en waarschijnlijk mag!) reageren. Zie o.a. https://www.victronenergy...onse_times_and_ramp_speed en https://communityarchive....ac-out-ramp-up-speed.html
Mijn installatie (in aanbouw) is een 3-fase MP2/5000/70. Mijn vrouw heeft een keramiekoven, 3-fase 7kW. Dat ding schakelt telkens ongeveer 5 seconden hard in- en uit, om een bepaalde opwarmingssnelheid te halen. Ik twijfel nog steeds waar ik die moet aankoppelen, Wat denken jullie?
Maakt het sneller meten/reageren in de praktijk zoveel uit? Als ik de p1 data nakijk van begin 2024 dan zie ik over een etmaal <0.5kWh die ik van het net ontrek, er van uitgaande dat er voldoende zon was natuurlijk.
Dit met een DSMR5 meter met 1 sec update snelheid. Als je het verbruik realtime bekijkt als bv de magnetron aanstaat, zou je denken dat het verschil groter zou moeten zijn. Maar in mijn geval is dit best marginaal.
Dit met een DSMR5 meter met 1 sec update snelheid. Als je het verbruik realtime bekijkt als bv de magnetron aanstaat, zou je denken dat het verschil groter zou moeten zijn. Maar in mijn geval is dit best marginaal.
MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen
Via via ben ik bij dit topic uitgekomen.
Ik zoek een oplossing om kortstondige spanningsdalingen van de netspanning in mijn werkplaats op te vangen.
Het is gebleken dat dit funest is voor diverse soorten elektromotoren. Onlangs is de compressor gesneuveld door zo'n geval.
Ik heb begrepen dat de PowerAssist functie van de Victron Multiplus daar geschikt voor is. Klopt dit?
Verbetering van de aansluiting/netverzwaring zit er niet in voorlopig.
Ik zoek een oplossing om kortstondige spanningsdalingen van de netspanning in mijn werkplaats op te vangen.
Het is gebleken dat dit funest is voor diverse soorten elektromotoren. Onlangs is de compressor gesneuveld door zo'n geval.
Ik heb begrepen dat de PowerAssist functie van de Victron Multiplus daar geschikt voor is. Klopt dit?
Soms ben ik bijna gelukkig
@basdej en @MrFish , Dat is inderdaad waar. Ik heb het even even snel getest en als ik alle loads naar ACout schakel dan reageren de MP's vrijwel direct en wordt de hoofdaansluiting niet overbelast. Op ACin duurt het toch wel een paar seconden. Eigenlijk was ik in de veronderstelling dat dat niet uitmaakt omdat, zoals @scsirob al opnoemde, de in en uitgang doorgeschakeld zijn.
Als die interne CT klemmen direct achter AC-In zitten, en daarachter AC-Out2, dan snap ik het wel. Als je je load ervoor aansluit dan ziet de MP niks van je load. Op AC-Out2 wel. Dan kan de MP meteen bijspringen als de load op AC-Out2 veel vraagt.
In principe synct de Multiplus met het grid en neem daarbij het voltage over.JukeboxBill schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:14:
Als je grid-voltage daalt, dan daalt de Multiplus dus mee tot een bepaalde threshold.
Deze threshold is aan te passen (hiervoor heb je wel een mk3-usb nodig):
/f/image/upH1jUGMNtPm9qkeKFmAYZhD.png?f=fotoalbum_large)
Overigens heeft dit niets met powerassist te maken. Deze settings zorgen ervoor dat je Victron afkoppelt van het grid en de power uit de batterijen haalt.
Kan je iets meer delen over hoe groot die spanningsdalingen zijn?
[ Voor 5% gewijzigd door swat! op 08-02-2025 08:45 ]
EV6 Plus
Wat je dan nodig hebt is een echte UPS die AC-DC-AC doet.JukeboxBill schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:14:
Niet een thuisbatterij. Want die volgt (zoals hierboven vermeld) de spanning van het net. Totdat het zo laag is dat die het net afkoppeld en in eilandbedrijf gaat. Daarna als de spanning weer hoog genoeg is komt die na een tiental seconden weer terug op het net. Maar dan moet je een thuisbatterij hebben die je hele werkplaats kan overnemen. En met draaiende motor(en) gaat het dan best hard.
Kan je iets meer beschrijven van je situatie?JukeboxBill schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:14:
Zijn je eigen motoren en compressors ook de reden van die spanningsdalingen of zit je in een industriegebied waar de spanning door andere grootgebruikers dipt? Je netaansluiting is meestal 'hard' genoeg om je eigen pieken goed op te vangen. Als je lange, (te) dunne leidingen naar een werkplaats of koelruimte hebt, dan kan wat je beschrijft wel gebeuren.
Ik had dit gevonden:
Dit is een (extreem) moment van stroomvraag en spanning dip, gemeten aan de P1 poort van de slimme meter.
Er is niets mis met mijn huisinstallatie, de oorzaak ligt in de ontoereikende huisaansluiting, want zelfs bij een verbruik van 1 kW is de spanning maar ca. 215 V. Deze situatie is vooral in de winter overdag. 's Zomers overdag blijft de spanning beter op peil.
/f/image/GsGTdpv3iFPNn0UsfOqTROqA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Hnrp5Tq6Ku8wUaJahcc0PrAY.png?f=fotoalbum_large)
De lopende spanning is al laag en bij extra vraag bij inschakelen van de compressor schiet de spanning nog verder naar beneden.
Maar ik realiseer mij wel dat een Victron met voldoende capaciteit en de benodigde accu wel een dure oplossing gaat worden.
Het gaat om het toevoegen van vermogen uit de accu en niet eilandbedrijf. Ik verwacht dat daardoor de netspanning wat beter op peil blijft.PowerAssist-functie
De PowerAssist-technologie voorkomt overbelasting van de netstroom of generator door automatisch vermogen van de accu toe te voegen wanneer nodig. Dit maakt de stroomvoorziening ook stabieler.
Dit is een (extreem) moment van stroomvraag en spanning dip, gemeten aan de P1 poort van de slimme meter.
Er is niets mis met mijn huisinstallatie, de oorzaak ligt in de ontoereikende huisaansluiting, want zelfs bij een verbruik van 1 kW is de spanning maar ca. 215 V. Deze situatie is vooral in de winter overdag. 's Zomers overdag blijft de spanning beter op peil.
/f/image/GsGTdpv3iFPNn0UsfOqTROqA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Hnrp5Tq6Ku8wUaJahcc0PrAY.png?f=fotoalbum_large)
De lopende spanning is al laag en bij extra vraag bij inschakelen van de compressor schiet de spanning nog verder naar beneden.
Maar ik realiseer mij wel dat een Victron met voldoende capaciteit en de benodigde accu wel een dure oplossing gaat worden.
Soms ben ik bijna gelukkig
Mijn gok is dat je nog op een oud net zit, ver van het trafohuis en dat een aantal van je buren een warmtepomp hebben. 's Winters constant hoge vraag vanwege de warmtepompen trekt de boel al naar beneden. Verliezen over te dunne aanvoerkabel en flinke lengte veroorzaken dan je eigen dips.
Een Victron installatie kan hier wel wat bij helpen, daarin kan je instellen dat je aansluiting 'geholpen' moet worden bij meer dan bijvoorbeeld 5kW eigen verbruik. Als je van het net niet meer dan 5kW vraagt omdat de rest bijgeplust wordt vanuit de accu's, dan zal de netspanning ook een stukje beter op peil blijven. Of het snel genoeg reageert om je spullen heel te houden kan ik niks zinnigs over zeggen..
Een Victron installatie kan hier wel wat bij helpen, daarin kan je instellen dat je aansluiting 'geholpen' moet worden bij meer dan bijvoorbeeld 5kW eigen verbruik. Als je van het net niet meer dan 5kW vraagt omdat de rest bijgeplust wordt vanuit de accu's, dan zal de netspanning ook een stukje beter op peil blijven. Of het snel genoeg reageert om je spullen heel te houden kan ik niks zinnigs over zeggen..
Wat je zegt klopt, maar dat is niet de reden dat de Multi's langzamer reageren via de Energy Meter. Er zit een stroommeting op de ACin en op de omvormer uitgang. De stroom naar ACout wordt hieruit berekend en is de som van de omvormerstroom en de stroom door ACin.scsirob schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:15:
Als die interne CT klemmen direct achter AC-In zitten, en daarachter AC-Out2, dan snap ik het wel. Als je je load ervoor aansluit dan ziet de MP niks van je load. Op AC-Out2 wel. Dan kan de MP meteen bijspringen als de load op AC-Out2 veel vraagt.
De stroommeting via de interne CT's kunnen veel sneller reageren omdat ze onderdeel zijn van de interne regellus van de Multi's. De stroommeting via een Energy Meter gaat via VE.bus, wat een vrij oud communicatieprotocol is. De maximale vermogensverandering is door VE.bus gelimiteerd op 400W/s/Multi. Zie ook de ESS handleiding, hoofdstuk 5: https://www.victronenergy.com/live/ess:ess_mode_2_and_3
Volgens mij is die 400 een code vereiste, maar ik weet zo snel niet meer waar ik dat vandaan heb.SZL schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:13:
[...]
Wat je zegt klopt, maar dat is niet de reden dat de Multi's langzamer reageren via de Energy Meter. Er zit een stroommeting op de ACin en op de omvormer uitgang. De stroom naar ACout wordt hieruit berekend en is de som van de omvormerstroom en de stroom door ACin.
De stroommeting via de interne CT's kunnen veel sneller reageren omdat ze onderdeel zijn van de interne regellus van de Multi's. De stroommeting via een Energy Meter gaat via VE.bus, wat een vrij oud communicatieprotocol is. De maximale vermogensverandering is door VE.bus gelimiteerd op 400W/s/Multi. Zie ook de ESS handleiding, hoofdstuk 5: https://www.victronenergy.com/live/ess:ess_mode_2_and_3
Ja, en als je even verder leest in de VE.configure manual: https://www.victronenergy...onse_times_and_ramp_speed dan zou je dat met gridcode "Europa" aan moeten kunnen passen. Ik heb eens gekeken en dan krijg ik dit:SZL schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:13:
[...]
Wat je zegt klopt, maar dat is niet de reden dat de Multi's langzamer reageren via de Energy Meter. Er zit een stroommeting op de ACin en op de omvormer uitgang. De stroom naar ACout wordt hieruit berekend en is de som van de omvormerstroom en de stroom door ACin.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/a9K3MjUVqrDazuoLFYbvhyQc.jpg?f=user_large)
Iemand enig idee wát je dan aan moet passen??
Update: ik heb even geprobeerd met gridcode "Other: non compliant...." maar dan regelt hij net zo traag. Ben benieuwd of dat met een correct aangepaste "Europe" wel lukt.
[ Voor 6% gewijzigd door RikHa op 08-02-2025 17:09 ]
Volgens mij is de beperking van 400 W/s een beperking van ESS (punt 3 in je linkje). Dat komt nog bovenop de beperkingen van de grid code (punt 2).RikHa schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:47:
[...]
Ja, en als je even verder leest in de VE.configure manual: https://www.victronenergy...onse_times_and_ramp_speed dan zou je dat met gridcode "Europa" aan moeten kunnen passen. Ik heb eens gekeken en dan krijg ik dit:
[Afbeelding]
Iemand enig idee wát je dan aan moet passen??
Update: ik heb even geprobeerd met gridcode "Other: non compliant...." maar dan regelt hij net zo traag. Ben benieuwd of dat met een correct aangepaste "Europe" wel lukt.
Ik heb wel het idee dat dat per MP geldt, dus bij een 3 fase-opstelling zit je op 1200 W/s. Als mijn Quooker aanspringt is ie met een seconde of twee wel bijgeregeld, als ik het me goed herinner.
De energiemeter zet zijn data op de VE.Can-bus. De Multi RS zit daar ook op aangesloten. Ik heb de indruk dat de Cerbo niet meedoet in de regelloop voor ESS bij de Mutli RS. Dat zou verklaren waarom de energiemeter alleen maar werkt als je hem aansluit via VE.Can.revolution-nl schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:28:
[...]Wat ik trouwens niet snap is waarom de RS alleen nog maar een energie meter ondersteund. De energie meter wordt toch gekoppeld met de Cerbo, en de Cerbo stuurt de RS aan toch? Waarom zou de compatibliteit dan anders zijn dan bij de MP ?
Dat idee heb ik ook. Als ik opeens 2 kacheltje's à 2 kW aanzet duurt het ongeveer 10 seconden.MrFish schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:58:
[...]
Ik heb wel het idee dat dat per MP geldt, dus bij een 3 fase-opstelling zit je op 1200 W/s. Als mijn Quooker aanspringt is ie met een seconde of twee wel bijgeregeld, als ik het me goed herinner.
Edit: Dat duurt 4 seconden.
[ Voor 3% gewijzigd door RikHa op 09-02-2025 15:56 ]
Het is inderdaad 400W/s/Multi, zie ook mijn originele post.MrFish schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:58:
[...]
Volgens mij is de beperking van 400 W/s een beperking van ESS (punt 3 in je linkje). Dat komt nog bovenop de beperkingen van de grid code (punt 2).
Het is een beperking van VE.Bus. Het protocol staat geen snellere vermogensverandering toe, omdat de stabiliteit van de regeling anders in gevaar komt.
Maar de MultiRS kan je dan hopelijk ook wel aansluiten op een andere manier zodat je niet de VE.Can hoeft te gebruiken en dus geen last hebt van deze beperking.antonrops schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:29:
[...]
De energiemeter zet zijn data op de VE.Can-bus. De Multi RS zit daar ook op aangesloten. Ik heb de indruk dat de Cerbo niet meedoet in de regelloop voor ESS bij de Mutli RS. Dat zou verklaren waarom de energiemeter alleen maar werkt als je hem aansluit via VE.Can.
Welke beperking bedoel je nou?Impossibl3 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:58:
[...]
Maar de MultiRS kan je dan hopelijk ook wel aansluiten op een andere manier zodat je niet de VE.Can hoeft te gebruiken en dus geen last hebt van deze beperking.
De 400W/s/Multi.
Edit: lees net in de handleiding dat de MultiRS alleen VE.CAN ondersteund om met een Cerbo te communiceren. Mocht je een energie meter via utp willen aansluiten omdat je anders een extra kabel moet trekken.
[ Voor 39% gewijzigd door Impossibl3 op 09-02-2025 16:06 ]
Maar zoals @SZL uitlegt, dat is een beperking van de VE.bus. Niet van VE.can, die is een stuk sneller. Bovendien is de Multi RS een compleet andere omvormer, het ging hier over de MPII.
@RikHa ah vandaar. Dat verklaart de verwarring.
Yep, opgelost!Impossibl3 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:06:
@RikHa ah vandaar. Dat verklaart de verwarring.
@SZL Als ik vragen mag, hoe kom je aan die kennis?
[ Voor 13% gewijzigd door RikHa op 09-02-2025 16:08 ]
Het werkt in ieder geval niet als je een EM540 energiemeter via RS485 hebt aangesloten op de GX. Want dat heb ik geprobeerd. Ik zag me genoodzaakt de VM-3P75CT aan te schaffen. Dit werkte meteen. Ik heb het niet geprobeerd via ethernet, maar volgens mij werkt dat niet.Impossibl3 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:58:
[...]Maar de MultiRS kan je dan hopelijk ook wel aansluiten op een andere manier zodat je niet de VE.Can hoeft te gebruiken en dus geen last hebt van deze beperking.
Staat er niks in de handleiding van de RS over wat compatible is en wat niet?antonrops schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:15:
[...]
Het werkt in ieder geval niet als je een EM540 energiemeter via RS485 hebt aangesloten op de GX. Want dat heb ik geprobeerd. Ik zag me genoodzaakt de VM-3P75CT aan te schaffen. Dit werkte meteen. Ik heb het niet geprobeerd via ethernet, maar volgens mij werkt dat niet.
Ik zie het niet staan. Ik vind alleen het volgende:RikHa schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:21:
[...]
Staat er niks in de handleiding van de RS over wat compatible is en wat niet?
3.11. Interfacing en communicatie
VE.Direct-poort en twee VE.Can-poorten.
De Multi RS Solar ondersteunt alleen een dataverbinding met een GX-apparaat (bijv. Cerbo GX) via de VE.Can-poort en niet de VE.Direct-poort. De VE.Direct-poort kan gebruikt worden om een GlobalLink 520 aan te sluiten voor databewaking of een USB naar VE.Direct-dongle voor VictronConnect toegang op een Windows-computer.
5.5 Algemeen
Energiemeter ondersteuning: Als er een energiemeter in het systeem zit, moet deze optie ingeschakeld worden.
[ Voor 11% gewijzigd door Impossibl3 op 09-02-2025 16:32 ]
De handleiding is niet volledig, en niet up to date. Harold Halewijn heeft in zijn laatste vlog ook iets gezegd over het aansluiten van een energiemeter. Namelijk dat het nu alleen werkt met een VM-3P75CT, en dan alleen via VE.Can. Waarschijnlijk klopt dit wel.RikHa schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:21:
[...]
Staat er niks in de handleiding van de RS over wat compatible is en wat niet?
@Impossibl3 en @antonrops , nou dan mag Victron weleens aan de gang om dat beter te gaan documenteren. Ben erg benieuwd hoe het straks met die nieuwe 3 fase RS gaat, Daar heb ik wel een beetje mijn zinnen op gezet maar dan moeten we dit geouwehoer niet hebben natuurlijk.
Misschien is dat tevens de reden dat Harold nog geen nieuw filmpje heeft gepost op YT. Teveel geouwehoer met dat ding...
Misschien is dat tevens de reden dat Harold nog geen nieuw filmpje heeft gepost op YT. Teveel geouwehoer met dat ding...
@RikHa ik wil dus ook naar die Multi RS. Maar ja dan moet dit wel duidelijk zijn.
Als een van mijn omvormers het begeeft (respectievelijk 15, 11 en 11 jaar jong) ben ik ook van plan naar RS te gaan.Impossibl3 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:10:
@RikHa ik wil dus ook naar die Multi RS. Maar ja dan moet dit wel duidelijk zijn.
Zonnepanelen waren voor mij ook de doorslag om de RS Solar te kopen. Er komen hier 10 nieuwe panelen. Nu hij hier hangt vind ik het ook fijn dat hij een stuk stiller werkt.John245 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:29:
[...]
Als een van mijn omvormers het begeeft (respectievelijk 15, 11 en 11 jaar jong) ben ik ook van plan naar RS te gaan.
Ik kwam net de volgende twee filmpjes tegen van een Duitser die de hele Multi RS 6000 heeft getest.
Deel 1:
YouTube: ☀️#Victron #Multi RS6000 Solar - First View - Teil 1☀️
Deel 2:
YouTube: ☀️#Victron Multi RS6000 - Software + erste Tests - Teil 2☀️
Deel 1:
YouTube: ☀️#Victron #Multi RS6000 Solar - First View - Teil 1☀️
Deel 2:
YouTube: ☀️#Victron Multi RS6000 - Software + erste Tests - Teil 2☀️