Mag ik hier ook even een ontwerp en kitlist voor leggen?
Situatie:
Belg, Vlaming, 3FN400V woning met 20A netaansluiting.
Onderhevig aan zogenaamd capaciteitstarief zoals iedere Vlaming met digitale meter.
3 x SMA omvormers (4kW 6720WP 50/50 ZO/ZW) (1.5kW ZW 1880Wp) (2.5kW NW 3520Wp)
Bedoeling is om in eerste instantie mijn eigen verbruik PV op te krikken.
Volgens mijn analyses van de afgelopen jaren moet ik er ongeveer in kunnen slagen om een 2200kWh te offloaden naar mijn batterij.
Omwille van terugverdientijd en kosten te drukken moet er dus maar 1 fase voorzien worden van een omvormer. Als Victron ooit een geintegreerde 3 fase omvormer uitbrengt ga ik misschien wel over maar het feit dat je met 3 aparte apparaten zit vind ik nodeloos complex voor het verdienmodel wat ik hier achter heb zitten.
Bekijk ik het verkeerd of zijn er redenen om toch anders te doen hierin? Eventueel buiten Victron dan?
Ik heb een tijd zitten twijfelen om een DIY battery pack te doen maar ik ga daar voorlopig van af zien, een paar heel technische Tweakers hebben daar wat dingen benoemd waardoor ik zeg "laat dit maar even".
Bijgevolg keuze laten vallen op BYD owv LV batterijen die prima samenwerken met Victron.
Duplo factor ligt hier hoog genoeg, componenten bij elkaar klikken, een goede elektricien die me bijstaat in AC gedeelte en jullie voor het ontwerp op DC en het komt helemaal goed

.
Huis is voorzien met 10mm² aanvoerleiding en het tuinhuis op zijn beurt ook.
Bedoeling is om de Victron en BYD batterij in een gemetseld tuinhuis ("schuur" zeggen jullie dan in NL) te zetten.
Cerbo GX zou ik ook in het tuinhuis willen hangen.
Energiemeter (ik kijk nu naar de EM24 omdat deze ethernet kan hebben) zou ik de woning plaatsen om daar de energiestromen te meten, via ethernet kan ik deze data tot in het tuinhuis krijgen. Als het moet kan ik zelfs over een EIB/buskabel een RS485 signaal tot daar krijgen als dat jullie voorkeur geniet.
Concreet dacht ik aan:
Victron Energy MultiPlus-II 48/5000/70-50 PMP482505012 (PMP482505010)
https://set-stromerzeuger...-5000-70-50-pmp482505012/
BYD 8kWh (2 modules + BMU + Base)
(via groothandel)
EM24 Energie meter
https://set-stromerzeuger...5a-ethernet-rel200200100/
Kabel DC 35mm
https://www.mg-solar-shop...onnector-35mm2-2500mm-lvs
CERBO GX
https://set-stromerzeuger...erbo-gx-mk2-bpp900450110/
Is een Cerbo strikt genomen NODIG om de batterij te laten laden als er PV overschot is en te laten ontladen als er verbruik is?
Ik wil dat ik de batterij kan sturen (hold of ontladen) als ik mijn wagen laad, met EVCC.
Is een Cerbo dan nodig of kan je de Multiplus rechtstreeks met de EM24 laten praten zodat hij zelf nul op meter (NOM) doet?
Victron tabel voor het model 5000VA op 48V resulteert maximaal in 70A
BYD schrijft voor dat een toren van 8kWh maximaal continu 130A mag doen
In principe kan ik zelfs zakken tot een 4kWh batterijtje (terugverdientijd wordt dan korter) maar de techneut in mij is wel verknocht aan een minimale kWh van 8 omdat ik dan de nacht altijd netjes door kan op zomerdagen.
Victron calculator zegt dat onder de 5m en tot en met 75A een kabel van 25mm voldoende is. BYD heeft 35mm en 50mm, met 35 kom ik prima toe. Kabels zijn ook voorgeperst en aangesloten dus geen gedoe met hydraulische perstangen.
Klopt mijn aanname?
Factor 1.0 regel in acht houdend en omwille van het feit dat het de enige omvormer is die in de buurt staat kan ik alleen de SMA 1.5 eventueel verplaatsen en bv. op de AC OUT 1 van de Victron hangen. Het praktisch nut zou zijn dat bij een elektriciteitsuitval de Victron in eiland verder kan gaan maar er hangen dan geen verbruikers aan. Ik heb namelijk maar 1 x 5G10mm naar het tuinhuis liggen dus kan niet zonder kunst en vliegwerk het tuinhuis gebruiken om terug te voeden naar het huis bij langdurige stroompannes.
Ik lees hierboven wat posts maar ik concludeer dat het niet scheelt in efficientie of hij op OUT of IN hangt?
Logisch gezien wil ik vooral zoveel mogelijk van mijn PV opslaan in de Victron.
Kan deze echt heel kleine fluctuaties van laden en ontladen doen zodat je per seconde echt op 0W uit komt of zit daar altijd een slip op?
Mis ik iets in het algemeen?
Wat is jullie idee?
[
Voor 9% gewijzigd door
HyperBart op 27-02-2025 18:11
]