Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 10 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Kecin schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:29:
Vandaag stond er een pakketje op de stoep! 3x Multiplus, 32.2kWh accu. Veel advies en uitleg gehad van Zonnepanelensuper.nl, a.s. zaterdag de eerste werkzaamheden. Ben benieuwd!
[Afbeelding]
Poah, net de Victrons aangehad! Helaas alleen kunnen laden en de noodstroom nog niet kunnen gebruiken, na 2 ochtenden werk en deze avond erachter gekomen dan in de meterkast de ET340 verkeerd om is aangesloten. Oeps! Er moest nogal wat verplaatst worden in de meterkast (laadpaal, pv, communicatiemodule, etc) waardoor we gewoon niet meer hebben opgelet. Voor de rest perongeluk de kabel naar de DIY accu van ZonnepanelenSuper.nl (overigens schaamteloze plug, belde het bedrijf na 21:00 op en kreeg gewoon gehoor, en hulp! Keurig! Niet verwacht en erg blij mee) links ingeplugd in de CAN poort, dit moest rechts wezen :'). Op die 2 dingen na alles goed in orde! Morgenmiddag de meter omwisselen, dat gaat goedkomen. Dan komt er nog een tijd van kabelmanagement en brandveiligheid verder.

1 ding wel; ik schrok me kapot toen alles vol begon te laden, resoneert enorm. Had wel gelezen dat het geluid maakt maar wist niet dat het zoveel was :') (en ik slaap erboven, nu zal ik denken; jeej. Maar mijn vrouw denk ik niet...

Work In Progress. (Sommige foto's zijn eerder gemaakt dan de andere, dus niet alles klopt helemaal. Mocht je wat zien of opvallen, vooral laten weten). De achterplaat is met 2 coats brandwerende verf geschilderd en afgelakt met een ander brandwerend goedje. Er komen nog rook/hitte melders van Gira gekoppeld. Verder wordt dit stukje dichtgemaakt :). Op de foto's zijn ook de dikkere kabels te zien. Momenteel is het niet in productie vanwege o.a. die meter die dus verkeerd omzit en dus -1000w op het grid meet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7HkPcQA25759KaHLU7_Ibma43U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eprDVzkzFNvTNsJAaBWEVKYD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUZtNdvGQRAGn22Ic8ui6tdhX84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgPFPPqGMeGQjNVeOQyxIlo2.jpg?f=fotoalbum_large
Niet alles zit hier in de groepenkast, en de oplettende kijker kan zien dat de communicatiemodule van de laadpaal een ct-klem is afgebroken :+ ). Verder hangen hier nog wat groepjes scheef maar die staan nu verder waterpas (bijna dan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdU7ihG8SE4tEK-J1yu3YxoH81Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Nybm9zNS0g6d4WeEZn3pT8d.jpg?f=fotoalbum_large

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:29
Ik zat mij eigenlijk te oriënteren op een setup met een enkele MP2 5000VA maar na de afgelopen posts over de Multi RS 6000 daar toch even naar zitten kijken.

Ik heb een 13 jaar oude set zonnepanelen liggen. Even de mppt tool van Victron erbij gepakt en zou die aan de RS kunnen hangen. Alleen is mijn PV power ration dan 25% zou dat nog nadelige effecten hebben?

Neig vooral richting de RS omdat er in de buurt een slaapkamer is en ik bang ben voor het gelijk van de MP2

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakPeer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:50
Ik ben al even aan het wachten op de RS19 (rack-mount versie van de Multi RS 6000), maar het blijft maar stil vanuit Victron wanneer deze beschikbaar gaat komen ("in 2025"). Met deze variant heb je de mogelijkheid om alles netjes in een 19" kast te duwen.

https://www.victronenergy...ar-europe-june-19th-21st/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-05 07:59

swat!

computeraar

jvanderkroon schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:32:
Ik zat mij eigenlijk te oriënteren op een setup met een enkele MP2 5000VA maar na de afgelopen posts over de Multi RS 6000 daar toch even naar zitten kijken.

Ik heb een 13 jaar oude set zonnepanelen liggen. Even de mppt tool van Victron erbij gepakt en zou die aan de RS kunnen hangen. Alleen is mijn PV power ration dan 25% zou dat nog nadelige effecten hebben?

Neig vooral richting de RS omdat er in de buurt een slaapkamer is en ik bang ben voor het gelijk van de MP2
Als de MPII's vol gas gaan dan maken ze wel wat geluid, ook resonantie kan een ding zijn.

Hier hangen ze in de kelder en dat is wat mij betreft al op het randje. Het staat of valt wel met hoe hard je ze belast, ofwel laad/ontlaad.

Ik zou er zelf niet voor kiezen om ze in de buurt van mijn slaapkamer te hangen.

EV6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:48
SjaakPeer schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:50:
Ik ben al even aan het wachten op de RS19 (rack-mount versie van de Multi RS 6000), maar het blijft maar stil vanuit Victron wanneer deze beschikbaar gaat komen ("in 2025"). Met deze variant heb je de mogelijkheid om alles netjes in een 19" kast te duwen.

Dat zou tof zijn. Kan je een mooie server kast neerzetten met een slot er op. Niemand die er dan aan kan zitten. Nu kan dat natuurlijk al met de MP2 en de MultiRS als je wat extra moeite er in steekt. Maar dit zou helemaal top zijn.

(Ben wel benieuwd naar het prijs kaartje)

[ Voor 3% gewijzigd door Impossibl3 op 11-02-2025 22:03 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:09

Snow_King

Konijn is stoer!

SjaakPeer schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:50:

Hier nog iemand! Ik ga een nieuw huis bouwen en de HS19 30kW zou echt een hele mooie optie zijn.

Ik gok zo maar op een prijs van rond de 10.000 (ex btw), maar dan heb je wel een mooi apparaat die veel kan en ook nog eens in een 19" kast past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSSF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-05 10:44

SSSF

BLAAT !!

Weet iemand waar je vertind messing M8 en M10 bouten kan krijgen.
Ik zit namelijk te kijken om" Lynx Power In" op die manier om te bouwen richting een "Lynx Distributor" zodat er dan Adler zekering in kunnen komen. De printplaat van de "Lynx Distributor" wil ik juist niet erbij hebben.

Als iemand mij de lengte van de bouten kan vertellen, dan ben ik helemaal geholpen.

Note: vertind messing komt uit hoofdstuk 4.3 van https://www.victronenergy...ring_Unlimited-pdf-en.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakPeer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:50
Snow_King schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:31:
[...]

Hier nog iemand! Ik ga een nieuw huis bouwen en de HS19 30kW zou echt een hele mooie optie zijn.

Ik gok zo maar op een prijs van rond de 10.000 (ex btw), maar dan heb je wel een mooi apparaat die veel kan en ook nog eens in een 19" kast past.
Die HS19 is wel voor hoog voltage batterij setups. Niet echt iets waar ik (amateur met 2 rechter handen) me aan zou willen wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:09

Snow_King

Konijn is stoer!

SjaakPeer schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:17:
[...]

Die HS19 is wel voor hoog voltage batterij setups. Niet echt iets waar ik (amateur met 2 rechter handen) me aan zou willen wagen.
Eens, maar ik zou dit dn ook door een goede installateur laten doen die er verstand van heeft. Ik hoop dat de beschikbaarheid snel duidelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 01:04
SSSF schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:37:
Weet iemand waar je vertind messing M8 en M10 bouten kan krijgen.
Ik zit namelijk te kijken om" Lynx Power In" op die manier om te bouwen richting een "Lynx Distributor" zodat er dan Adler zekering in kunnen komen. De printplaat van de "Lynx Distributor" wil ik juist niet erbij hebben.

Als iemand mij de lengte van de bouten kan vertellen, dan ben ik helemaal geholpen.

Note: vertind messing komt uit hoofdstuk 4.3 van https://www.victronenergy...ring_Unlimited-pdf-en.pdf
Welke bouten? er zijn er meer dan 1 namelijk :P.
En je wilt het gemeten hebben van een Distributor neem ik aan.

Kan vanavond wel opmeten voor je.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

• SSSF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-05 10:44

SSSF

BLAAT !!

Jazsie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:51:
[...]

Welke bouten? er zijn er meer dan 1 namelijk :P.
En je wilt het gemeten hebben van een Distributor neem ik aan.

Kan vanavond wel opmeten voor je.
Ik wil van een Power in een distributor maken:
Dus ik zoek de lengte van de middelste rij in de distributor, die met de gele pijl hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9Ysb-FkXtu5fx2qko81cjWuvKI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7vwouSHjBbZDIid9U2BVa8xC.png?f=user_large

• Jazsie
hmzz, bout gaat nog stuk in het plastic. Daar kom ik helaas niet bij zonder los te schroeven wat lastig is aangezien het in gebruik is :).

Het gedeelte vanaf het plastic is precies 25mm. Heeft de zelfde lengte als de bouten in de + rails.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:56
Misschien kan je het wel zien in dit filmpje... YouTube: How to Hack a Victron Lynx Power In #victronenergy

[ Voor 26% gewijzigd door r2504 op 13-02-2025 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:27
Misschien dat hier iemand de oplossing zo heeft, ik probeer mijn Victron 3 fasen systeem in de lucht te krijgen (3x Multiplus 2 5000)

Nu gaat alles goed 3 fasen systeem geconfigureerd, Grid code op Germany gezet en de victron gaan de accu’s ook laden e.d. maar zodra ik de ACout1 automaten aan wil zetten springen de automaten er direct weer uit. Ik heb al gecontroleerd of ik ergens een bekabelingsfoutje heb gemaakt maar dat heb ik niet kunnen vinden. Zie ik ergens een instelling over het hoofd?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 13:27
Laat de bekabeling maar zien. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:49
Moet wel een probleem zijn met de bekabeling/aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:14

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Japieh Ik mag er van uit gaan (en hopen) dat die ACout1 richting eindgroepen gaat en niet stiekem weer terug naar het net? Als de automaten er uit gaan met wat eindgroepen is het een kwestie van een probleem in een van die groepen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieh
Rimco schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:16:
@Japieh Ik mag er van uit gaan (en hopen) dat die ACout1 richting eindgroepen gaat en niet stiekem weer terug naar het net? Als de automaten er uit gaan met wat eindgroepen is het een kwestie van een probleem in een van die groepen.
Het zijn inderdaad de groepen die weer naar het huis gaan. (Installatie staat in de schuur)

Als ik de omschakelaars in de net stand zet dus zonder de victrons ertussen is er niks aan de hand/ zodra ik ze omschakel en de AC Out automaten aanzet om weer stroom op het huis te krijgen is het mis en knallen de automaten eruit. (Ik heb dan de meterkast in huis zelfs nog uit staan) het gaat om de aardlekautomaten in de meterkast bij de victrons.

Paar foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3LeyXVLjypEZs6uS53flS20HMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIXKuUu1yHa0RpDCdnDollPy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_XPfZZJ97iH3cv5Oq-F6QQkZwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iqCVcEFErC8x0fRWFktBKt5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ck2YNLvCiuHVOiyFn5Rz915LyNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyTTyKDYHiRBRhi5mohr97GC.jpg?f=fotoalbum_large

Linkse automaten zijn ACin rechtste automaten zijn ACOut

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Je lijkt 1-fase aardlekautomaten te gebruiken terwijl je een 3-fase opstelling hebt. Omdat je waarschijnlijk ergens in je Victron opstelling de nullen aan elkaar hebt hangen gaat dat inderdaad niet goed. Je moet een 3-fase variant gebruiken, zowel voor de ingang en uitgang. Enkel als je 3 gescheiden 1-fase netten gaat maken zou het nog kunnen, maar dat wil je waarschijnlijk niet.

En natuurlijk wel jammer dat je hele mooie omschakelaars hebt toegepast om het dan met Emat te beveiligen ;)

Edit: Afhankelijk van het tracé tussen schuur en huis heb je trouwens minder aardlekbeveiliging nodig. Ik zou vooral wel een hoofdschakelaar verwachten in de schuur.

[ Voor 14% gewijzigd door Rimco op 16-02-2025 21:12 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
- Mist inderdaad hoofdschakelaar, is verplicht.
- Je gebruikt zoals @Rimco al zei 1-fase ALS terwijl je 3-fase ALS moet gebruiken wil je 3-fasen setup draaien.

Aangezien je de ALS's toch moet vervangen, neem AUB geen Emat. Dat is bezuinigen op de verkeerde manier >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieh
Bedankt voor de antwoorden, ga ik mee bezig, is EMAT geen goed merk dan? Dan koop ik wel 3 fasen Eaton of hager en ga ik dat proberen.

Ik heb de hoofdschakelaar voor de schuur in huis zitten, ik kom van de meter af dan naar een 40A hoofdschakelaar en ga dan door naar de schuur, dan door de meterkast e.d. en dan weer terug naar huis waar de gewone meterkast begint dus ook weer een hoofdschakelaar voor het huis gedeelte.

Ik kan de hoofdschakelaar verplaatsen naar de schuur maar dan moet ik de kabels van de meter naar de schuur doorverbinden in de meterkast?

En ik dacht dat er aardlekautomaten nodig zijn in de schuur of kunnen dit ook gewone 3 fase automaten zijn?

Kan je 2 hoofdschakelaars achter elkaar plaatsen? Of is er iets goeds te krijgen om de kabels door te verbinden in de meterkast. Anders plaats ik nog gewoon een hoofdschakelaar extra in de schuur meterkast

[ Voor 13% gewijzigd door Japieh op 17-02-2025 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-05 13:19
Jazsie schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:22:
- Mist inderdaad hoofdschakelaar, is verplicht.
- Je gebruikt zoals @Rimco al zei 1-fase ALS terwijl je 3-fase ALS moet gebruiken wil je 3-fasen setup draaien.

Aangezien je de ALS's toch moet vervangen, neem AUB geen Emat. Dat is bezuinigen op de verkeerde manier >:).
Waarom is iedereen toch zo tegen Emat?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Japieh schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:06:
Bedankt voor de antwoorden, ga ik mee bezig, is EMAT geen goed merk dan? Dan koop ik wel 3 fasen Eaton of hager en ga ik dat proberen.

Ik heb de hoofdschakelaar voor de schuur in huis zitten, ik kom van de meter af dan naar een 40A hoofdschakelaar en ga dan door naar de schuur, dan door de meterkast e.d. en dan weer terug naar huis waar de gewone meterkast begint dus ook weer een hoofdschakelaar voor het huis gedeelte.

Ik kan de hoofdschakelaar verplaatsen naar de schuur maar dan moet ik de kabels van de meter naar de schuur doorverbinden in de meterkast?

En ik dacht dat er aardlekautomaten nodig zijn in de schuur of kunnen dit ook gewone 3 fase automaten zijn?

Kan je 2 hoofdschakelaars achter elkaar plaatsen? Of is er iets goeds te krijgen om de kabels door te verbinden in de meterkast. Anders plaats ik nog gewoon een hoofdschakelaar extra in de schuur meterkast
EMAT is huismerk, kwaliteit is ondermaats, moet je niet willen.

Aangezien de onderverdelen niet binnen handbereik is van de "voedingskast" moet er een hoofdschakelaar in.
Nu kan je niet je, je onderverdeler spanningsloos maken.

Als ik het goed begrijp heb je de kabel die van de meterkast naar de schuur gaat dus niet beveiligd met een ALS?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 14:29
RikHa schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:11:
[...]

Waarom is iedereen toch zo tegen Emat?
Niet persé tegen EMAT maar ik zie het als valse zuinigheid. Je kan er prima mee wegkomen een of twee decennia maar de volgende eigenaar van je woning kan er tegen aan lopen dat ze het gaan opgeven. Dat was zo mooi aan de ouderwetse stoppen, die gaan nooit kapot. Een automaat is maar geschikt voor zoveel automatische afschakelingen (dus de failsafe met een tijdelijke hoge (kortsluit)stroom). EMAT is gewoon minder robuust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieh
Jazsie schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:05:
[...]

EMAT is huismerk, kwaliteit is ondermaats, moet je niet willen.

Aangezien de onderverdelen niet binnen handbereik is van de "voedingskast" moet er een hoofdschakelaar in.
Nu kan je niet je, je onderverdeler spanningsloos maken.

Als ik het goed begrijp heb je de kabel die van de meterkast naar de schuur gaat dus niet beveiligd met een ALS?!
Prima koop ik wel anderen en een hoofdschakelaar voor de Meterkast in de schuur.

Ehm nee er zit gewoon een hoofdschakelaar in de meterkast en daarna ga ik naar de schuur. Waar ik dus aardlekschakelaars gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:30
Japieh schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:53:
Prima koop ik wel anderen en een hoofdschakelaar voor de Meterkast in de schuur.
Ik heb het eerder ook al gepost, maar herhalen is nooit verkeerd.

De brandweer / overheid / energiebedrijven / etc hebben voorschiften.
De kabels van en naar de Victron-installatie moeten (bij de Victron installatie) ieder een snel toegankelijke 'werk-schakelaar' hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Xe9FsknQJt2CXtecSJyZN7L214=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9Nr0e27ErP85ofGKyT23UTAb.jpg?f=user_large
Zoiets dus. Twee stuks. Dat is anders dan een hoofdschakelaar in een groepenkast.

Deze werkschaskelaars moeten worden geplaatst zodat ze direct naast/bij de toegangsdeur bereikbaar zijn. Je moet dus niet eerst langs de batterijen hoeven lopen of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Japieh schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:53:
[...]
Ehm nee er zit gewoon een hoofdschakelaar in de meterkast en daarna ga ik naar de schuur. Waar ik dus aardlekschakelaars gebruik.
Dat mag dus niet, de kabel vanuit je meterkast naar de schuur moet ook beveiligd zijn met een ALS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:32:
[...]

De kabels van en naar de Victron-installatie moeten (bij de Victron installatie) ieder een snel toegankelijke 'werk-schakelaar' hebben.
[Afbeelding]
Zoiets dus. Twee stuks. Dat is anders dan een hoofdschakelaar in een groepenkast.

Deze werkschaskelaars moeten worden geplaatst zodat ze direct naast/bij de toegangsdeur bereikbaar zijn. Je moet dus niet eerst langs de batterijen hoeven lopen of zo.
Klopt, die werkschakelaar komt erbij naast het feit dat een onderverdeler ook voorzien moet zijn van een hoofdschakelaar.

Werkschakelaar > voor de desbetreffende apparaat (Victron omvormers in dit geval).
Hoodschakelaar > in de onderverdeler om deze spanningsloos te kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:49
Jazsie schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:33:
[...]

Dat mag dus niet, de kabel vanuit je meterkast naar de schuur moet ook beveiligd zijn met een ALS.
Dat is niet perse waar. Stopcontacten en apparaten beveilig je met een aardlek.
Of je aarding moet zo slecht zijn dat de kortsluitstroom niet hoog genoeg kan worden dat de zekering springt. Dan kan het wel nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieh
Bedankt iedereen voor de antwoorden! kan ik weer verder en hopelijk lost dit mijn probleem op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:20
Een werkschakelaar is niet nodig als de onderverdeelkast met hoofdschakelaar naast de victrons zit. Waar het om gaat is dat je in de ruimte waar je werkt de boel spanningsloos kan maken.
Een ALS is ook niet verplicht voor vast aangesloten apparaten.

Desondanks heb ik hier een ALS in de meterkast op de kabel naar de onderverdeler in de garage.
In die onderverdeler heb ik een hoofdschakelaar zodat ik de AC-in spanningsvrij kan schakelen.
Op de AC out heb ik in diezelfde onderverdelen een normale B32 automaat ter beveiliging van de kabel.

De AC-out gaat dan naar een aparte sectie in de hoofdgroepenkast. Daar heb ik weer een hoofdschakelaar en de individuele groepen aldaar voorzien van een ALS.

Dan klopt het ongeveer, want het is onmogelijk om met 1 handeling alles spanningsvrij te schakelen als de boel geconfigureerd is al back-up. Maar ik kan dus wel vanaf 1 plek (hoofdgroepenkast) alles spanningsvrij schakelen, met 2 hoofdschakelaars,

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
ingmar89 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:57:
[...]

Dat is niet perse waar. Stopcontacten en apparaten beveilig je met een aardlek.
Of je aarding moet zo slecht zijn dat de kortsluitstroom niet hoog genoeg kan worden dat de zekering springt. Dan kan het wel nodig zijn.
Een vaste kabel (dus die van de meterkast naar de schuur) vanaf de meterkast naar een onderverdeler moet ten alle tijden beveiligd zijn met een ALS tenzij de onderverdeler binnen handbereik is van de meterkast.

Sinds wanneer heeft kortsluitstroom te maken met lekstroom? voor kortsluitstroom heb je dus de zekering(automaat), voor lekstroom je ALS... zijn naar mijn weten twee aparte zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Jazsie schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:25:
[...]

Een vaste kabel (dus die van de meterkast naar de schuur) vanaf de meterkast naar een onderverdeler moet ten alle tijden beveiligd zijn met een ALS tenzij de onderverdeler binnen handbereik is van de meterkast.

Sinds wanneer heeft kortsluitstroom te maken met lekstroom? voor kortsluitstroom heb je dus de zekering(automaat), voor lekstroom je ALS... zijn naar mijn weten twee aparte zaken.
Een ALS is voor jou, een automaat voor de kabel.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
V_ger schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:25:
Een werkschakelaar is niet nodig als de onderverdeelkast met hoofdschakelaar naast de victrons zit. Waar het om gaat is dat je in de ruimte waar je werkt de boel spanningsloos kan maken.
Een ALS is ook niet verplicht voor vast aangesloten apparaten.
ALS is dan wel weer "verplicht"* voor de kabel zelf vanaf de meterkast naar onderverdeler tenzij de onderverdeler binnen handbereik is van de meterkast.

Je zou maar de kabel met je schep of boor raken en je hebt er geen ALS op zitten >:).

* Tenzij de weerstand naar aarde laag genoeg is, zie berichten hier onder.

[ Voor 16% gewijzigd door Jazsie op 19-02-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
V_ger schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:27:
[...]
Een ALS is voor jou, een automaat voor de kabel.
Dat snap ik, twee aparte zaken dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SZL
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-05 07:20

SZL

Jazsie schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:25:
[...]

Aardlekbeveiliging is voor vast aangesloten apparatuur (dus aangesloten met een eigen groep) niet verplicht. Een voorwaarde is wel dat de weerstand naar aarde voldoende laag is om bij kortsluiting naar aarde de installatieautomaat af te laten gaan. Veel woningen zijn aangesloten via het TT aardingssysteem (dus met aardpen in de grond). Daarom kan een voldoende lage weerstand niet altijd worden gegarandeerd en wordt doorgaans toch aardlekbeveiliging toegepast.

Een aparte werkschakelaar is ook niet verplicht, omdat dezelfde functie wordt vervuld door de groep in de groepenkast. Zie artikel 537.3.2.2 van de NEN1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Klopt, zei @V_ger ook mbt ALS en vast aangesloten apparatuur en heb ook niet gezegd dat een ALS verplicht is voor vast apparatuur.

Ik spreek over de vaste kabel zelf die beveiligd moet zijn tussen meterkast en onderverdeler tenzij het binnen handbereik is, en dat doe je met een ALS (en uiteraard ook een zekering(automaat))...

Maar inderdaad niets is verplicht, wij als particulier hoeven niet aan de NEN1010 te houden :+.
De een bezuinigd door B-merk te kopen de ander laat het in zijn geheel weg, is ook een optie >:).

[ Voor 23% gewijzigd door Jazsie op 19-02-2025 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Jazsie schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:28:
[...]

ALS is dan wel weer verplicht voor de kabel zelf vanaf de meterkast naar onderverdeler tenzij de onderverdeler binnen handbereik is van de meterkast.

Je zou maar de kabel met je schep of boor raken en je hebt er geen ALS op zitten >:).
Laat ik dan maar daar tegenin gaan met een referentie naar Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

In het kort:
Denk aan een dubbel geïsoleerde leiding (of gelijkwaardig) naar een dubbel geïsoleerde verdeelinrichting (of gelijkwaardig). De leiding naar een kunststof PV-verdeler op zolder hoeft dus doorgaans niet door een aardlekschakelaar beveiligd te zijn.
En:
Let op dat ook kabel met een metalen mantel (lees: grondkabel) niet voldoet aan rubriek 412 (zie 412.2.4.1). Een grondkabel naar een autolader zul je dus sowieso aan het begin van de kabel met een aardlekschakelaar moeten beveiligen, tenzij je weet dat de aardverspreidingsweerstand voldoende laag is om automatische uitschakeling van de voeding volgens rubriek 411 te realiseren met een installatieautomaat of smeltpatroon.

[ Voor 21% gewijzigd door Rimco op 19-02-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SZL

SZL

Jazsie schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:37:
Klopt, zei @V_ger ook mbt ALS en vast aangesloten apparatuur en heb ook niet gezegd dat een ALS verplicht is voor vast apparatuur.

Ik spreek over de vaste kabel zelf die beveiligd moet zijn tussen meterkast en onderverdeler tenzij het binnen handbereik is, en dat doe je met een ALS (en uiteraard ook een zekering(automaat))...

Maar inderdaad niets is verplicht, wij als particulier hoeven niet aan de NEN1010 te houden :+.
De een bezuinigd door B-merk te kopen de ander laat het in zijn geheel weg, is ook een optie >:).
Voor de kabel tussen hoofdverdeler en onderverdeler geldt hetzelfde, ook daar is een ALS niet verplicht. Mocht je toch aardlekbeveiliging toepassing op die kabel, dan moet je ervoor zorgen dat de aardlekbeveiliging selectief is tov andere gebruikte aardlekbeveiliging in de onderverdeler. Zie artikel 531.3.2 van de NEN1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ok ok, heb mijn berichten aangepast ;) @Rimco & @SZL.

Onderaan de streep hoeven wij als particulier niet aan de NEN1010 te voldoen :+.

[ Voor 50% gewijzigd door Jazsie op 19-02-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 07:12
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:32:
[...]

[Afbeelding]

Je kan ook je knop onder de multiplus of quatro omzetten naar 0 ipv 1 of 11 8)7

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 07:12
SSSF schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:30:
[...]

Ik wil van een Power in een distributor maken:
Dus ik zoek de lengte van de middelste rij in de distributor, die met de gele pijl hieronder
[Afbeelding]
Deze M8 bouten kan je gewoon bij de Gamma of Praxis halen.
Zo bouw ik zo geregeld omdat het zonde is van het geld om er 1 met printplaat te bestellen.

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SZL

SZL

Jazsie schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:00:
Ok ok, heb mijn berichten aangepast ;) @Rimco & @SZL.

Onderaan de streep hoeven wij als particulier niet aan de NEN1010 te voldoen :+.
Dit begrijp ik ook niet. Je woning moet voldoen aan het bouwbesluit. Daarin staat dat de elektrische installatie volgens de NEN1010 moet worden geinstalleerd. Het bouwbesluit laat ruimte om hiervan af te wijken, maar dan hoort daar een (technische) motivatie bij waarom dat geen problemen oplevert.

Wat zijn jouw argumenten om af te wijken van de NEN1010? Of waarom zou het bouwbesluit niet van toepassing zijn op jouw woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ik heb geen argument behalve dat de NEN1010 geldig is voor installateurs en daar vallen wij als particulieren niet onder.

Ben het verder met je eens daar niet van.

Feit blijft dat wat wij doen niet gecontroleerd/gekeurd wordt, je kan dus doen en laten wat jij wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SZL

SZL

Jazsie schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:51:
Ik heb geen argument behalve dat de NEN1010 geldig is voor installateurs en daar vallen wij als particulieren niet onder.

Ben het verder met je eens daar niet van.

Feit blijft dat wat wij doen niet gecontroleerd/gekeurd wordt, je kan dus doen en laten wat jij wilt.
Als ik kijk in het bouwbesluit, dan staat daar voor bestaande bouw:

Artikel 3.3 (toepassingsbereik: normadressaat)
Aan de regels in dit hoofdstuk wordt voldaan door de eigenaar van het bouwwerk of degene die uit anderen hoofde bevoegd is tot het treffen van voorzieningen aan dat bouwwerk. Diegene draagt zorg voor de naleving van de regels over de activiteit.

Over de elektrische installatie staat het volgende:

Artikel 3.106 (voorziening voor elektriciteit)
Een voorziening voor elektriciteit voldoet aan:
a. NEN 1010 bij lage spanning; en
b. de door de Hoofdcommissie voor de Normalisatie uitgegeven leidraad V 1041 bij hoge spanning.

Als jij de eigenaar bent van het bouwwerk waarin je woont, dan moet je je volgens mij gewoon aan de NEN1010 houden. En als je niet de eigenaar bent, dan vindt de eigenaar het wellicht niet zo prettig als je zaken niet conform NEN1010 aanpast.

Dat iets niet gecontroleerd wordt, wil niet direct zeggen dat je je er niet zou moeten houden. Al wordt dat natuurlijjk wel vaak zo geïnterpreteert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoontim
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:16
Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een groot power station met een 14kWh batterijpakket. Echter was ik vandaag bezig met de installatie van de Victron apparatuur en heeft de Smartshunt het begeven. Nu hoop ik alleen dat er niet meer stuk is.
Ziet iemand iets fout aan dit schema? Dit is alles wat er was aangesloten. Ik weet dat de min van de Cerbo eigenlijk na de smartshunt moet, dat is volgens mij al niet correct, maar het lijkt me sterk dat dit ervoor kan zorgen dat ik kortsluiting maak. Zijn er meer elementen die niet kloppen? Wat zou de reden kunnen zijn geweest dat de Smartshunt is kortgesloten? Een ground loop door de VE Bus kabel? Verder weet ik dat ik de apparatuur niet afzonderlijk gezekerd heb, ik was in de veronderstelling dat dit niet nodig was. Dat ga ik nu natuurlijk ook anders doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWBfzE61eqAC8aMT8uZqVlYCjFY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XmltNK4A7CKYzB0CrqVLYLuv.png?f=user_large

Situatie zometeen:
Edit: zie post later.

[ Voor 7% gewijzigd door gewoontim op 21-02-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Je schema is niet compleet, wellicht eens je complete schema posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoontim
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:16
Meer dan dit is er op dit moment niet aangesloten.. Ik ben dus nog in het proces van het aansluiten. Oa de plus van de Multiplus was nog niet aangesloten.

Wat misschien van belang kan zijn is dat de Smartshunt eerst geinstalleerd is en toen goed werkte. Past toen ik de Cerbo GX toevoegde, dus de plus en de min en de VE Bus kabel, ging het mis.

Ik heb de verkeerde versie geupload, excuus. Het systeem zal in de toekomst niet uitgebreider worden dan dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RB7LAzWFhS7V7j6DCTnTWMy8Lo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8KKeccU0cDiQrVszW86i1nQ1.png?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door gewoontim op 21-02-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:51

thido

Tilburg

Jazsie schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:06:
[...]

Ik zou geen twee indentieke systemen opbouwen, beetje prijzig om alles dubbel uit te voeren (shunt, cerbo, mppt, accu).

Gewoon beiden MP's op de zelfde shunt/cerbo/mppt/accu en dan configureren als een 2-fasen installatie.

[Afbeelding]
Iemand die dit al eens gedaan heeft?
Ik ben dat (voorlopig) ook van plan.
Heb nu een enkele MPII op fase 1 van een 3 fase aansluiting gezet.
Wil daar een tweede bijplaatsen op fase 2.
Alleen AC in wordt daarbij gebruikt, ook voor teruglevering vanuit de batterij indien gewenst.
Geen gebruikers vooralsnog (pas als de derde erbij komt en het een 3 fase setup wordt).

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
'Zou eigenlijk willen' is best hardnekkig, dus vrij serieus m'n opties aan het inventariseren. Voor een Victron systeem met een thuisaccu en een behoorlijk stuk van het huis op UPS.

Het benodigde vermogen vind ik daarbij lastig inschatten. Het idee is vooralsnog alle kleinere verbruikers achter de Victron de zetten, samen met de combi-magnetron, de wasmachine, en liefst ook de vaatwasser.

In eilandbedrijf volstaat het wanneer slecht één van die grote verbruikers aan kan. Volgens mijn verbruikslogs blijf ik dan onder de 4000W, lijkt me een MultiPlus II 5000 een goede match.

Maar die kan een piekbelasting van 9000W aan. Hoe lang mag zo'n piek dan duren? Wanneer ik twee van de zware verbruikers tegelijk op hun top zou hebben zitten, bereken ik 6200W in totaal, voor maximaal 100 seconden. Kan dat, of is dit pieken (bijv.) puur voor een aanloopstroom van < 3 seconden?

En hoe werkt het op netstroom? Er kan 50A in (heb ik niet trouwens) en de omvormer kan 4000W (continu) leveren. Ok.. maar wat kan er dan maximaal uit, 4000W, of 4000W plus de stroom van de ingang? Op netstroom zou ik wel graag twee van die drie grote verbruikers zo nu en dan tegelijk aan hebben. (Vooral: er niet teveel over na hoeven denken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:03
Gwaihir schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:47:
'Zou eigenlijk willen' is best hardnekkig, dus vrij serieus m'n opties aan het inventariseren. Voor een Victron systeem met een thuisaccu en een behoorlijk stuk van het huis op UPS.

Het benodigde vermogen vind ik daarbij lastig inschatten. Het idee is vooralsnog alle kleinere verbruikers achter de Victron de zetten, samen met de combi-magnetron, de wasmachine, en liefst ook de vaatwasser.

In eilandbedrijf volstaat het wanneer slecht één van die grote verbruikers aan kan. Volgens mijn verbruikslogs blijf ik dan onder de 4000W, lijkt me een MultiPlus II 5000 een goede match.

Maar die kan een piekbelasting van 9000W aan. Hoe lang mag zo'n piek dan duren? Wanneer ik twee van de zware verbruikers tegelijk op hun top zou hebben zitten, bereken ik 6200W in totaal, voor maximaal 100 seconden. Kan dat, of is dit pieken (bijv.) puur voor een aanloopstroom van < 3 seconden?

En hoe werkt het op netstroom? Er kan 50A in (heb ik niet trouwens) en de omvormer kan 4000W (continu) leveren. Ok.. maar wat kan er dan maximaal uit, 4000W, of 4000W plus de stroom van de ingang? Op netstroom zou ik wel graag twee van die drie grote verbruikers zo nu en dan tegelijk aan hebben. (Vooral: er niet teveel over na hoeven denken.)
Het is volgens mij al eens eerder gezegd hier, althans ik heb het ergens gelezen en het gebruikt :)
Waarom zou je al je apparaten willen kunnen gebruiken als er een (tijdelijke) stroomstoring is.
Hoe erg is het als je tijdens de zeer zeldzame stroomstoringen in NL even je oven niet moet/kan gebruiken?

Ik heb alles achter de mp2/3000.
Mocht het grid uitvallen dan werkt eigenlijk alles, behalve de warmte elementen (3kw) voor de SWW boiler en CV backup.
En de oven gaat hem niet worden en inductie moet ik niet op vol vermogen zetten.

Zodra de stroom uitvalt ga je automatisch al stroom verbruik beperken want je accu's zijn niet on eindig (of net bijna leeg omdat je de stroom verkoopt ;))
Dus ik zou me daar niet te druk over maken.
Het belangrijkste is, mocht je echt voorbereid zijn op storingen, dat je PV aan de ac-out kant kan.
Dus daar moet je de MP's op sizen zou ik zeggen

Als je op netstroom zit dan kan de Victron inderdaad meer stroom leveren dan je grid doet.
De pieken kan hij wel wat langer vasthouden, best wel eventjes maar heb zo geen cijfers.
Uit mijn hoofd 30% voor 30m en piek 2m ?

Wil/heb je 3 fase of 1 want daar zit ook een verschil in.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Hvdbnl Eén Multiplus II is één fase, zoals je weet. Ik wil dus maar één fase UPS.

Zo te horen gaat het met de te verwachten piek prima goed :).

Op netstroom heb ik niet méér nodig dan de grid doet. Maar de 'grid' gaat inclusief eigen PV tot ca. 31A. Ruim boven de 4000W dus en ik kan in de specs niet helder vinden dat hij dat simpelweg doorgeeft naar de uitgang. (Dat hij er dan evt. nog 4000W bovenop kan zetten is pure luxe, m.b.t. flexibel gebruik van de accu.)

Deel vooral meer over jouw eigen afweging (en of je er wellicht deels spijt van hebt en waarom); het is me nu niet duidelijk waarom je daarover begint en nog minder wat je mening als ervaringsdeskundige nu al met al is. (Je zegt 'waarom zou je', maar hebt het zelf verregaand gedaan?) Heb jij het zelf gelijk met de PV laten aanleggen?

De (primaire) PV is wellicht de grootste reden dat het hier nog niet staat / hangt: het is SolarEdge 3-fase (en de optimizers hebben we hard nodig ook). Die moet dus AC aangesloten worden en zal uitvallen zonder netstroom, helaas. Mede daarom aanvankelijk zitten staren op een 3-fase oplossing, maar dat voert wel erg ver. (Veel aanschafkosten, veel standby verbruik, vermoedelijk ook extra omvormingsverliezen.)

Anderzijds leg ik ook geen noodstroomvoorziening aan om bij een paar uur stroomuitval toch nog te zitten hannesen. En ook niet omdat ik er rotsvast vertrouwen in heb dat die voor 2026 t/m 2031 voorspelde problemen met het net er nimmer zullen komen. Het enige waar ik dan nu eventueel wel bescheiden mee zou willen zijn is de accu. D.w.z. aanvankelijk inderdaad geen al te grote reserve voor stroomuitval inplannen, en wanneer dat een ding blijkt te worden 'm uitbreiden zodat er zowel 'dagelijkse PV' als 'een dag reserve' in past.

De oven valt trouwens inderdaad buiten de boot. De kookplaat ook, want die is hier 3-fase. De combimagnetron is dan wat er over blijft aan 'eten verwarmen' bij netuitval (en dat voelt als een behoorlijke concessie). Verder wil ik, als het een terugkerend iets gaat worden, niet dat de vaatwasser z'n programma er ruw voor afbreekt en de wasmachine evt. nog aan kunnen zetten. En ik overweeg meteen een omschakeling te voorzien zodat eventueel een generator of V2L EV aangesloten kan worden op de netingang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik ben aan het nadenken over mijn toekomstige 3 fasen multiplus installatie. En dan met name, op dit moment, over de zgn Factor 1.0 rule als AC-coupled PV aanwezig is. De reden van de rule is logisch. De grootte van de Multiplussen zelf in relatie tot de PV-grootte is ook duidelijk. Maar ik heb een vraag over een alternatieve berekeningswijze voor de batterij-grootte zoals die voor Li-Ion in de rule documentatie beschreven staat:

In tegenstelling tot de batterijgrootte in kWh zoals die door Victron in de documentatie staat (4,8 kWh voor elke geïnstalleerde 1,5 kW AC-PV), lijkt het mij beter om te kijken naar het maximale vermogen (kW) dat de batterijen kunnen absorberen. En dit dan gedurende de enkele secondes tot één minuut die de Multiplussen nodig hebben om de inverters bij te sturen dmv frequency-shifting.

Mijn AC-PV invertervermogen is 18kW. Victron adviseert dus minimaal (18 / 1,5) * 4,8 = 57,6 kWh aan opslagcapaciteit.

Maar:
In het extreme (maar mogelijke) geval dat de volledige opbrengst van de PV installatie naar de batterijen gestuurd moet worden (indien de grid wegvalt terwijl er veel zon is en nauwelijks eigen verbruik) moet er dus 18kW door de batterijen opgenomen kunnen worden. Bij batterijen van 48V nominaal, betekent dit dat er een maximale stroom gaat lopen van 18.000 W / 48 V = 375 A.
Deze 375A zou verwerkt kunnen worden door tweemaal 200A JK BMS. Dat betekent twee batterijen die elk minimaal 375 / 2 = 187,5 A kunnen verwerken voor een korte periode.
Als ik de batterijen opbouw met LF280K of MB31, dan zou dit een charge-current zijn van 0,67C (LF280K) tot 0,6C (MB31).
Zover ik weet is de maximale charge current voor een LiFePO4 cell tenminste 1C. De aanbeveling voor genoemde cellen is 0,5C maar incidenteel kortstondig tot 0,67 laden zou geen probleem moeten zijn.

Wat denken jullie? Blijft Victron aan de veilige kant of maak ik ergens een denkfout?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japieh
Nog even een terugkoppeling voor de mensen die mij hebben geholpen, na het vervangen van de automaten werkt de installatie nu perfect.

nu proberen fijn te tunen e.d.

alleen nog een vraag, hoe hebben jullie het aangemeld op Energieleveren.nl? hebben jullie alle 3 de victrons apart aangemeld of maar 1 en daar de complete accucapaciteit aan gezet en de uitgangsvermogen x 3 gedaan?

en het vermogen en totale capaciteit is toch beide 45 of zie ik het verkeerd?

alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-05 07:59

swat!

computeraar

Hermarcel schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:14:
Ik ben aan het nadenken over mijn toekomstige 3 fasen multiplus installatie. En dan met name, op dit moment, over de zgn Factor 1.0 rule als AC-coupled PV aanwezig is. De reden van de rule is logisch. De grootte van de Multiplussen zelf in relatie tot de PV-grootte is ook duidelijk. Maar ik heb een vraag over een alternatieve berekeningswijze voor de batterij-grootte zoals die voor Li-Ion in de rule documentatie beschreven staat:

In tegenstelling tot de batterijgrootte in kWh zoals die door Victron in de documentatie staat (4,8 kWh voor elke geïnstalleerde 1,5 kW AC-PV), lijkt het mij beter om te kijken naar het maximale vermogen (kW) dat de batterijen kunnen absorberen. En dit dan gedurende de enkele secondes tot één minuut die de Multiplussen nodig hebben om de inverters bij te sturen dmv frequency-shifting.

Mijn AC-PV invertervermogen is 18kW. Victron adviseert dus minimaal (18 / 1,5) * 4,8 = 57,6 kWh aan opslagcapaciteit.

Maar:
In het extreme (maar mogelijke) geval dat de volledige opbrengst van de PV installatie naar de batterijen gestuurd moet worden (indien de grid wegvalt terwijl er veel zon is en nauwelijks eigen verbruik) moet er dus 18kW door de batterijen opgenomen kunnen worden. Bij batterijen van 48V nominaal, betekent dit dat er een maximale stroom gaat lopen van 18.000 W / 48 V = 375 A.
Deze 375A zou verwerkt kunnen worden door tweemaal 200A JK BMS. Dat betekent twee batterijen die elk minimaal 375 / 2 = 187,5 A kunnen verwerken voor een korte periode.
Als ik de batterijen opbouw met LF280K of MB31, dan zou dit een charge-current zijn van 0,67C (LF280K) tot 0,6C (MB31).
Zover ik weet is de maximale charge current voor een LiFePO4 cell tenminste 1C. De aanbeveling voor genoemde cellen is 0,5C maar incidenteel kortstondig tot 0,67 laden zou geen probleem moeten zijn.

Wat denken jullie? Blijft Victron aan de veilige kant of maak ik ergens een denkfout?
Naar welke Multiplussen zit je te kijken? In jouw geval moet je dus 125A (375A/3) per multiplus kunnen laden.
Dan heb je het al over een Multiplus II 10k (zie: max battery charge current):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dt9ETT3zi1YwIfR-sRobVr9y6lU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0NXYLx33XIfezBixjneIkpEj.png?f=fotoalbum_large

Is het echt 1 omvormer van 18kW vermogen? Anders zou je er nog over kunnen nadenken om een deel op de AC-OUT1 te hangen. Desnoods kan je er met een omschakelaar (manueel) voor zorgen dat deze weer op de AC-OUT1 komt, in geval van eilandbedrijf.

Of om het helemaal over een andere boeg te gooien: Heb je ook gekeken naar de Multi RS solar?
De Multi RS Solar 48/6000 is een 48 V 6 kVA omvormer/acculader met twee onafhankelijke 3 kWp PV 450 V MPPT traceeringangen voor 6 kWp PV totaal.
Voor als het uitmaakt: deze zijn een stuk stiller, en zou precies passen met die 18kWp.
Ook in dat geval moet je goed kijken of het kan als je grid ineens wegvalt met 100% SOC, maar de RS kan dat zelf veel sneller schakelen natuurlijk.

Om antwoord te geven op je vraag: Victron blijft altijd aan de veilige kant, en daarvan afwijken is op eigen risico :)

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-05 07:47
Ik lees veel over de multi RS maar heeft iemand hem al hangen en werkend met ess? Ik heb net de mp2 5000 hangen en was nu op zoek naar mppt.. maar ja niet goed geluisterd hier en nu toch beetje spijt dat ik niet direct de multi RS heb gekocht.

De vraag is nu alleen... is het safe om hem te vervangen Is de techniek al ver genoeg of zit hij nog vol bugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-05 21:31

gakkethijs

niks

hhoekstra schreef op maandag 24 februari 2025 @ 00:01:
Ik lees veel over de multi RS maar heeft iemand hem al hangen en werkend met ess? Ik heb net de mp2 5000 hangen en was nu op zoek naar mppt.. maar ja niet goed geluisterd hier en nu toch beetje spijt dat ik niet direct de multi RS heb gekocht.

De vraag is nu alleen... is het safe om hem te vervangen Is de techniek al ver genoeg of zit hij nog vol bugs.
Geen ervaring en ook geen expert.. maar dit YouTube filmpje beantwoordt het wel. YouTube Harold Halewijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
gakkethijs schreef op maandag 24 februari 2025 @ 07:18:
[...]

Geen ervaring en ook geen expert.. maar dit YouTube filmpje beantwoordt het wel. YouTube Harold Halewijn
Die had ik gezien inderdaad. Maar hij liep ook tegen aantal bugs aan. Geeft wel aan dat ze zijn verholpen maar ja... beetje tweakers ervaring kan geen kwaad ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
thido schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:51:
[...]
Iemand die dit al eens gedaan heeft?
Ik ben dat (voorlopig) ook van plan.
Heb nu een enkele MPII op fase 1 van een 3 fase aansluiting gezet.
Wil daar een tweede bijplaatsen op fase 2.
Alleen AC in wordt daarbij gebruikt, ook voor teruglevering vanuit de batterij indien gewenst.
Geen gebruikers vooralsnog (pas als de derde erbij komt en het een 3 fase setup wordt).
Meen in dit topic gezien te hebben dat er minimaal 1 tweaker is die dit heeft.

Maar is geen rocket science hoor, je geeft in de Victron "Confgure" software gewoon aan dat de 2de omvormer op de 2de fase zit. Ook dat is hier voorbij gekomen.

Gaat gewoon werken.
Hermarcel schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:14:

Maar:

Klopt wat je zegt, Victron zit aan de veilige kant.

Als jij zeker weet dat je accubank 18kW kan verwerken, dan is er geen probleem als je accu bank een kleiner capaciteit heeft.

De Multi RS is hier wat minder bekend aangezien velen hier de PV AC omvormer op een ander locatie hebben hangen of nog niet willen vervangen want het werkt nog prima. Is daarnaast nog steeds een stukkie duurder. Laat staan als je een 3-fasen setup wilt...

Persoonlijk zou ik ook voor de gewone MP2 gaan en een losse MPTT. Iets met meer flexibiliteit en niet alles onder 1 dak hebben ;).

Aangezien je nu de MP2 hebt neem ik aan dat je al een AC PV omvormer hebt hangen? Waarom laat je die niet gewoon zitten tot dat ie stuk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:03
Gwaihir schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:59:
@Hvdbnl Eén Multiplus II is één fase, zoals je weet. Ik wil dus maar één fase UPS.

Zo te horen gaat het met de te verwachten piek prima goed :).

Op netstroom heb ik niet méér nodig dan de grid doet. Maar de 'grid' gaat inclusief eigen PV tot ca. 31A. Ruim boven de 4000W dus en ik kan in de specs niet helder vinden dat hij dat simpelweg doorgeeft naar de uitgang. (Dat hij er dan evt. nog 4000W bovenop kan zetten is pure luxe, m.b.t. flexibel gebruik van de accu.)

Deel vooral meer over jouw eigen afweging (en of je er wellicht deels spijt van hebt en waarom); het is me nu niet duidelijk waarom je daarover begint en nog minder wat je mening als ervaringsdeskundige nu al met al is. (Je zegt 'waarom zou je', maar hebt het zelf verregaand gedaan?) Heb jij het zelf gelijk met de PV laten aanleggen?

De (primaire) PV is wellicht de grootste reden dat het hier nog niet staat / hangt: het is SolarEdge 3-fase (en de optimizers hebben we hard nodig ook). Die moet dus AC aangesloten worden en zal uitvallen zonder netstroom, helaas. Mede daarom aanvankelijk zitten staren op een 3-fase oplossing, maar dat voert wel erg ver. (Veel aanschafkosten, veel standby verbruik, vermoedelijk ook extra omvormingsverliezen.)

Anderzijds leg ik ook geen noodstroomvoorziening aan om bij een paar uur stroomuitval toch nog te zitten hannesen. En ook niet omdat ik er rotsvast vertrouwen in heb dat die voor 2026 t/m 2031 voorspelde problemen met het net er nimmer zullen komen. Het enige waar ik dan nu eventueel wel bescheiden mee zou willen zijn is de accu. D.w.z. aanvankelijk inderdaad geen al te grote reserve voor stroomuitval inplannen, en wanneer dat een ding blijkt te worden 'm uitbreiden zodat er zowel 'dagelijkse PV' als 'een dag reserve' in past.

De oven valt trouwens inderdaad buiten de boot. De kookplaat ook, want die is hier 3-fase. De combimagnetron is dan wat er over blijft aan 'eten verwarmen' bij netuitval (en dat voelt als een behoorlijke concessie). Verder wil ik, als het een terugkerend iets gaat worden, niet dat de vaatwasser z'n programma er ruw voor afbreekt en de wasmachine evt. nog aan kunnen zetten. En ik overweeg meteen een omschakeling te voorzien zodat eventueel een generator of V2L EV aangesloten kan worden op de netingang.
Wat jij wilt had ik eerst ook, een MP die 'gewoon' het huis deels (1 fase) voorziet van stroom en via de meter ervoor zorgt dat de andere fases ook op nul komen.
Werkt prima, je moet wel een energie meter hebben (VM-3P75CT)

De MP heeft een transfer capacity, de 3000=32 en de 5000=50.
32/50 kan hij dus doorsturen vanaf AC-IN naar AC-OUT. (als er grid is)
Maar de MP heeft ook power assist, die kan dan (afhankelijk van het type) stroom uit de accu toevoegen (2400/4000)
En kan daarmee dus jou 31A handelen en gemoedsrust geven :)

Maar 31A is best wel heftig, althans hier nog nooit gezien.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
de MP2 kan max met 3360 watt (70A) laden / omvormen vanaf de panelen. In de zomer kom ik hier overheen. Het idee was om losse mppt trackers toe te voegen om de goodwe panelen rechtstreeks in de accu te laten laden.

Enphase (zuid) == 3300 watt
Goodwe (2x string) (oost / west)= 4070 watt

Losse mppt trackers kom ik al snel op 700 euro uit met alle bekabeling erbij. Op de oost kant heb ik namelijk 5 panelen liggen waardoor ik deze niet parallel kan aansluiten. Die kost al 400 euro.

Dus een multi RS waarbij 6k aan PV vermogen kan verwerken komt dan goed uit + hij is stiller wat een groot pluspunt is.

Wat ik lees is dat de multi RS max 100A kan verwerken AC+PV dat is dan 4800 watt. Dat komt redelijk in de buurt wat ik max terug lever op een goede zomerdag.

Ik zie op de prijs na nog geen nadelen of ik moet iets missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hvdbnl schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:16:
Maar 31A is best wel heftig, althans hier nog nooit gezien.
Klopt; is puur wat (soms) beschikbaar is. Ik denk niet dat dit in de praktijk gehaald wordt, maar de 25A van de ene fase (uit 3x 25A) is wel gewenst.

Eerst ook? Wat heb je later aangepast en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 13:47
hhoekstra schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:18:
de MP2 kan max met 3360 watt (70A) laden / omvormen vanaf de panelen. In de zomer kom ik hier overheen. Het idee was om losse mppt trackers toe te voegen om de goodwe panelen rechtstreeks in de accu te laten laden.

Enphase (zuid) == 3300 watt
Goodwe (2x string) (oost / west)= 4070 watt

Losse mppt trackers kom ik al snel op 700 euro uit met alle bekabeling erbij. Op de oost kant heb ik namelijk 5 panelen liggen waardoor ik deze niet parallel kan aansluiten. Die kost al 400 euro.

Dus een multi RS waarbij 6k aan PV vermogen kan verwerken komt dan goed uit + hij is stiller wat een groot pluspunt is.

Wat ik lees is dat de multi RS max 100A kan verwerken AC+PV dat is dan 4800 watt. Dat komt redelijk in de buurt wat ik max terug lever op een goede zomerdag.

Ik zie op de prijs na nog geen nadelen of ik moet iets missen.
Software van de RS is nog niet zo stabiel als de MP2. Zal vast goed komen, maar voorlopig moet je accepteren dat het systeem er af en toe uitvliegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 12:53

Ik heb de multi RS nu een paar weken in gebruik. Het bevalt me prima. Ik gebruik geen DESS, dus daar kan ik niet veel over zeggen. De ESS grid-setpoint wordt aangestuurd via modbus vanuit mijn eigen software. Er was wel een klein node red script nodig om dat goed aan de praat te maken. Daar merk je wel dat het nog niet helemaal af is. Er staan nog niet veel grid-codes in, bijvoorbeeld Duitsland ontbreekt. Ik heb de grid code voor Europa ingesteld. Vooralsnog lever ik niet veel terug.

Ik kan nu alles wat ik wil met de multi RS. Deze week komen er 12 zonnepanelen aan te hangen. Eens kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@swat!
Ik heb een drietal 8kVA units (in drie fasen opstelling) op het oog. Mijn Grid-aansluiting is driemaal 30A, 6,9kVA per fase (Portugal). Volgens Victron's eigen Factor 1.0 Rule documentatie zou je hiermee 8 kW per fase aan AC-PV mogen hebben. Ik heb 6 kW per fase. Dus dat zou goed moeten komen en er is nog ruimte voor AC-PV groei.
De PV-installatie bestaat uit negen micro-omvormers van 2kW elk. Keurig verdeeld in drie inverters per fase. Een deel van de inverters naar AC-IN verplaatsen is geen optie ivm bekabeling ed.

Ik begrijp je verwijzing naar de MP specs, maar als Victron zelf aangeeft dat een kortdurende overbelasting geen probleem is (in hun eigen Factor 1.0 Rule documentatie), dan vertrouw ik dat wel.

@Jazsie
Precies wat ik al dacht dus. Wat vind je ervan om in het incidentele geval van grid-out de LiFePo4 cellen kortstondig met ruim 0.6C te laden?

Thanks heren allen!

[ Voor 0% gewijzigd door Hermarcel op 24-02-2025 11:26 . Reden: stereotypering aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Kortstondig 0.6C vind ik niet schokwekkend en moet gewoon kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:18

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik sluit mij ook aan bij dit mooie topic.

Ben momenteel de praktische kant van een victron thuis batterij aan het uitwerken. (3 fase en starten met een batt van 15kwh, om mogelijk later uit te kunnen bouwen tot meer)

Heb al heel veel relevante info gevonden, maar heeft iemand ook een VM-3P75CT in zijn of haar settup en deze gekoppelt aan Home Assistant ( of eventueel alleen in mqtt)?

Welke data spuugt de VM-3P75CT uit in Home Assistant (of mqtt) en met welke update frequentie? Of update die bij iedere verandering van de relevante waarde?

Waarom deze vraag. Ik heb nu op mijn inkomende fase draden een Shelly 3em met CTs zitten, en de VM-3P75CT CTs passen er niet bij :'(
Wil dus even checken aannde hand van deze data of ik mijn shelly 3em door de VM-3P75CT kan vervangen.

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Laatst online: 22:00

MrFish

Untitled

luigi87 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:40:
Ik sluit mij ook aan bij dit mooie topic.

Ben momenteel de praktische kant van een victron thuis batterij aan het uitwerken. (3 fase en starten met een batt van 15kwh, om mogelijk later uit te kunnen bouwen tot meer)

Heb al heel veel relevante info gevonden, maar heeft iemand ook een VM-3P75CT in zijn of haar settup en deze gekoppelt aan Home Assistant ( of eventueel alleen in mqtt)?

Welke data spuugt de VM-3P75CT uit in Home Assistant (of mqtt) en met welke update frequentie? Of update die bij iedere verandering van de relevante waarde?

Waarom deze vraag. Ik heb nu op mijn inkomende fase draden een Shelly 3em met CTs zitten, en de VM-3P75CT CTs passen er niet bij :'(
Wil dus even checken aannde hand van deze data of ik mijn shelly 3em door de VM-3P75CT kan vervangen.
Ja, ik lees hem uit met Modbus TCP in HA. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

MrFish schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:27:
[...]

Ja, ik lees hem uit met Modbus TCP in HA. Werkt prima.
Top, en welke dat geeft die in HA? En kan je ook interval zien?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Laatst online: 22:00

MrFish

Untitled

luigi87 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:33:
[...]

Top, en welke dat geeft die in HA? En kan je ook interval zien?
Zie hier voor wat hints: https://communityarchive....ess-of-the-vm-3p75ct.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Duidelijk :) iedere seconde dus via modbus TCP en veel data :)

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanns
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-02 03:15
Goededag,

Ik wil zelf graag een victron systeem thuis aanleggen 3f en heb solar edge omvormer se6k
Nu snap ik alleen de aansluiting op de multiplus niet zo , lees verschillende systemen.

Kan ik vanaf de se6k ac naar de ac-in (multiplus 48/3000) of moet die op de ac out?
Of moet ac vanaf de se6k gesplitst worden en dan op de ac in? Anders krijgt die geen input als er geen zon is lijkt me.
Of is het gewoon beter om vanaf de meterkast ac naar ac-in ( multiplus ) te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Er zijn diverse mogelijkheden/scenario's afhankelijk wat je wilt...

Zorg dat je eerst weet wat je doel is met je Victron setup, vervolgens maak eens een schema hoe je het geheel gaat aansluiten.

Begrijp mij niet verkeerd maar je komt nu over als onwetende met niet de juiste kennis...

Hint:
De SE6K "mag" je uberhaupt niet op de AC-OUT aansluiten, immers het vermogen is meer dan het vermogen van de Victron 48/3000 en dus voldoet je niet aan de 1:1 regel wat gewoon in de Victron handleiding vermeld staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:37
weet niet of dit het juiste topic is maar victron en thuis accus is volgensmij best wel wat kennis inmiddels.
ik zal nog even geen merk noemen maar ik heb een bms wat ik vind wat vreemd gedrag vertoond en vroeg me af of hier iemand met kennis van bms en victron dit gedrag ook ziet

als mijn accu 100% vol is dan gaat het bms constant ongeveer 39 a 40 watt verbruiken. het netvebruik is dan 10watt ongeveer.
dit duurt dan bijna 30min waarna hij naar 99% zakt om vervolgens heel kort even te gaan laden ( maar 10 seconden of zo met 1000w piek ) direct weer naar 100% en dan herhaald zich dit totdat het moment is aangebroken dat de accu gaat ontladen als de zon weg is.
als hij dan leeg is rond de 11% zal hij ongeveer op een 5 a 10 watt blijven maar dat is wat hij dan ook instandby van het net trekt

is dit normaal gedrag voor een bms ( zijn lipo4 cellen ) ik vond het zelf bijzonder.
en als dit niet de juiste plek is dan graag een topic waar ze daar wel meer ervaring mee hebben
thx

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Jazsie schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:09:
Hint:
De SE6K "mag" je uberhaupt niet op de AC-OUT aansluiten, immers het vermogen is meer dan het vermogen van de Victron 48/3000 en dus voldoet je niet aan de 1:1 regel wat gewoon in de Victron handleiding vermeld staat...
Ik heb dit exact zo wel aangesloten.
Drie fasen, iedere fase max 2kW, geen punt (volgens mij).
Kun je je stelling verder onderbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Sanns schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:13:
Kan ik vanaf de se6k ac naar de ac-in (multiplus 48/3000) of moet die op de ac out?
Of moet ac vanaf de se6k gesplitst worden en dan op de ac in? Anders krijgt die geen input als er geen zon is lijkt me.
Of is het gewoon beter om vanaf de meterkast ac naar ac-in ( multiplus ) te gaan?
Als je 'alleen maar' de diverse energie-opties van de multiplus wilt gebruiken is de AC-IN prima om de multiplus aan je huis-installatie aan te sluiten.
Als je ook een backup optie wilt moet je de multiplus aan de AC-OUT aansluiten. Dan moet je ook je meterkast splitsen in 'critical' en 'non-critical' groepen. Of je moet je hele huis als 'critical' aansluiten.
Ik heb exact dezelfde apparatuur. Dit is mijn verslag:
MJ de Bruijn in "Het grote Victron ontwerp topic"

[ Voor 5% gewijzigd door MJ de Bruijn op 26-02-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanns
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-02 03:15
Jazsie schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:09:
Er zijn diverse mogelijkheden/scenario's afhankelijk wat je wilt...

Zorg dat je eerst weet wat je doel is met je Victron setup, vervolgens maak eens een schema hoe je het geheel gaat aansluiten.

Begrijp mij niet verkeerd maar je komt nu over als onwetende met niet de juiste kennis...

Hint:
Ik weet wat me doel is, zoveel mogelijk zonne energie opslaan en nom draaien.
Het klopt wel wat je zegt dat ik onwetende ben en (nog) niet met de juiste kennis , vandaar dat ik tweakers benader.
Ik vindt het een leuke hobby om zelf een thuis batterij te installeren, vandaar dat ik een schema wil maken. Maar voordat ik een schema kan maken moet ik wel eerst goed weten hoe ik het moet aansluiten en wat het beste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonrops
  • Laatst online: 27-05 12:53
Maxwp schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 00:03:
is dit normaal gedrag voor een bms ( zijn lipo4 cellen ) ik vond het zelf bijzonder.
Het klinkt alsof het een BMS is met een dissipatieve balancer en dat de balancer actief is. Het is wel goed dat dit alleen gebeurt als de cellen zo'n beetje vol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
antonrops schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:52:
[...]

Het klinkt alsof het een BMS is met een dissipatieve balancer en dat de balancer actief is. Het is wel goed dat dit alleen gebeurt als de cellen zo'n beetje vol zijn.
Ik zou zeggen dat nadat hij 100% is je niet elke half uur blijft opladen tot 100%
Maar vraag me af of mensen met zelfbouw dit ook ervaren

Kwam dit tegen
https://liionbms.com/php/wp_passive_active_balancing.php
Lijkt dat dit toch beter is dan ?

[ Voor 11% gewijzigd door Maxwp op 26-02-2025 12:04 ]

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:10
Ik neem aan dat t door Maxwp genoemde standby verbruik bms in werkelijkheid het standby verbruik ESS is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Net als @Hermarcel ook tegen de factor 1.0 gelopen.
Als we dan punt 3.2 van dit artikel naleven dien ik dus met mijn 3 fase 12,5k Solaredge omvormer een 40kwh aan accu's neer te gaan gooien als ik deze wil laten samenwerken in een installatie met 3 x MultiPlus II 5000/48/70.

Vraag me af in hoeverre dit hard is. Want dat zou meteen een streep halen door mijn project omdat 40kwh aan accu's nu ruimschoots buiten budget is. Plan was om te beginnen met 1 accu van 15kwh te starten met BMS dat 200A aan kan.

Als ik dan ga kijken zou ik dan net 10A over spec heen gaan (de Multiplussen II's zouden de accu met max 3 x 70 A kunnen laden hetgeen 210A is).

Graag uw opinie

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
cyclone schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:02:
Als we dan punt 3.2 van dit artikel naleven dien ik dus met mijn 3 fase 12,5k Solaredge omvormer een 40kwh aan accu's neer te gaan gooien als ik deze wil laten samenwerken in een installatie met 3 x MultiPlus II 5000/48/70.

Vraag me af in hoeverre dit hard is. Want dat zou meteen een streep halen door mijn project omdat 40kwh aan accu's nu ruimschoots buiten budget is. Plan was om te beginnen met 1 accu van 15kwh te starten met BMS dat 200A aan kan.

Als ik dan ga kijken zou ik dan net 10A over spec heen gaan (de Multiplussen II's zouden de accu met max 3 x 70 A kunnen laden hetgeen 210A is).

Graag uw opinie
Gewoon je PV op de ac in hangen. Je kan altijd nog plannen maken voor omhangen en meer opslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@cyclone Volgens Victron Factor 1.0 rule mag je net zoveel AC-PV in kW achter een multiplus hangen als de kVA type-aanduiding van de Multiplus. Dus als je driemaal 5kVA multiplussen hebt én Solaredge verdeelt de 12 kW PV opbrengst gelijkmatig over de drie fasen, dan ben je helemaal OK wat omvormervermogen betreft.

Mbt de accucapaciteit: De accu moet, voor korte tijd, het volledige PV vermogen kunnen absorberen, dan zit je safe. Bij jou is dat 12.000W / 48V = 250A. Dat is hoe ik het begrijp en ga hanteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Hermarcel op 27-02-2025 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
MJ de Bruijn schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:59:
[...]

Ik heb dit exact zo wel aangesloten.
Drie fasen, iedere fase max 2kW, geen punt (volgens mij).
Kun je je stelling verder onderbouwen?
Ik had niet goed gelezen dat het om een 3 fasen opstelling gaat, ging dus uit van 1 fase en dat de PV omvormer ook 1 fase is icm met 1 Victron 48/3000 omvormer.

Wat jij hebt mag inderdaad zoals het hoort :)

Je voldoet daarmee prima aan de 1:1 regel.

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 27-02-2025 08:03 ]

• Jazsie
weet niet of dit het juiste topic is maar victron en thuis accus is volgensmij best wel wat kennis inmiddels.
ik zal nog even geen merk noemen maar ik heb een bms wat ik vind wat vreemd gedrag vertoond en vroeg me af of hier iemand met kennis van bms en victron dit gedrag ook ziet

als mijn accu 100% vol is dan gaat het bms constant ongeveer 39 a 40 watt verbruiken. het netvebruik is dan 10watt ongeveer.
dit duurt dan bijna 30min waarna hij naar 99% zakt om vervolgens heel kort even te gaan laden ( maar 10 seconden of zo met 1000w piek ) direct weer naar 100% en dan herhaald zich dit totdat het moment is aangebroken dat de accu gaat ontladen als de zon weg is.
als hij dan leeg is rond de 11% zal hij ongeveer op een 5 a 10 watt blijven maar dat is wat hij dan ook instandby van het net trekt

en als dit niet de juiste plek is dan graag een topic waar ze daar wel meer ervaring mee hebben
thx
Je vermeld niet welk BMS je gebruikt, zo te lezen is het een met passief balancer.

Normaal gedrag is dit dan.

• Jazsie
Sanns schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:11:
[...]

Ik weet wat me doel is, zoveel mogelijk zonne energie opslaan en nom draaien.
Het klopt wel wat je zegt dat ik onwetende ben en (nog) niet met de juiste kennis , vandaar dat ik tweakers benader.
Ik vindt het een leuke hobby om zelf een thuis batterij te installeren, vandaar dat ik een schema wil maken. Maar voordat ik een schema kan maken moet ik wel eerst goed weten hoe ik het moet aansluiten en wat het beste is.
Dan ben je iig goed op weg.

Je kan dus de AC-IN of de AC-OUT gebruiken. Dit is dan weer afhankelijk of je wilt dat je accu geladen wordt wanneer er stroomuitval is.

Wil je enkel PV opslaan en NOM draaien en niet meer (dus geen backup stroom en/of dat je accu geladen wordt met PV bij stroom uitval), dan kan je het gewoon op de AC-IN houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
cyclone schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:02:

Graag uw opinie
Zoals @Hermarcel al aangaf moet je accubank het vermogen kunnen absorberen.

In jouw geval zou ik de PV omvormer gewoon op de AC-IN aansluiten en later wanneer je grotere accu hebt deze eventueel naar de AC-OUT plaatsen.

Alternatief indien je het nu al op de AC-OUT wilt hebben is je PV omvormer nu al beperken op een vermogen wat je accu aan kan.

15kWh / 48 = ~312Ah cellen.

312Ah * 0.2C = ~62A (= ~3kW) continu vermogen wil je aan de "aanbevolen" 0.2C blijven. Hoger kan echter zal gepaard gaan met hogere temperatuur van de cellen en kortere levensduur.

Op max vermogen laden a 210A is bijna 0.7C, dat zou ik persoonlijk niet langdurig willen.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Jazsie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:27:
[...]

Je kan dus de AC-IN of de AC-OUT gebruiken. Dit is dan weer afhankelijk of je wilt dat je accu geladen wordt wanneer er stroomuitval is.
Ah is dat het voordeel wat je behaald door je PV panelen in te koppelen op de AC out

Ik lees al even een tijdje mee in dit topic, en ben mijn systeem aan het designen op basis van dit schema.
waarbij alle PV op de AC in koppelt.

Het wordt sowieso best nog een uitdaging om al mijn PV dan op de AC out te zetten, gezien een deel van mijn PV binnenkomt op de Meterkast en de Victron ESS in de Garage komt te staan.

Mijn wensen:
- Robuuste oplossing, moet dus standalone kunnen draaien.
- Eventuele beïnvloeding vanuit Home Assistant
- Noodvoeding hebben vanuit de accu

Ik ben in dubio over:
- Alle PV te gaan meten, wel beter voor de ESS regeling denk ik (moet dan 2 extra VM-3P75CT gaan plaatsen, naast de VM voor de mains)
- Multiplus ii 5000va/48v of multiplus ii 3000va/48v ( ik heb een apparaat in de installatie die 3000 watt over langere tijd trekt en wil dit vermogen mogelijk dus ook afdekken)

Hoe ik het nu wil inrichten:
- ik begin met één accu van ca. 15kwh om dit later mogelijk te laten groeien.
- ik breng een nieuwe kabel 4mm2 van de meterkast naar de vrijstaande garage zodat ik met 25Amp max kan inladen bij een lage energieprijs.
- de oudere 2,5mm2 kabel kan ik dan van de AC-out terug brengen naar de meterkast voor de noodstroom voeding. Ik denk dat ik hier een paar WCD's op zet zodat we de noodvoeding ook kunnen benutten. (in een volgende fase kan ik dan eventueel de meterkast gaan ombouwen naar essential en non essential).

Latere wensen:
- meer accu capaciteit
- een deel van het huis op Nood bedrijf zetten
- Alle PV laten invoeden op de ESS direct ivm online houden van de panelen bij een complete powerdown.

Ik sta open voor andere inzichten/ meningen op bovenstaande.

vragen waar ik nog mee zit
Een normale installatie automaat heeft Kortsluitvermogen nodig om te kunnen afschakelen bij een fout. Kan ik dit kortsluit vermogen halen uit de multiplus? of moet ik over op elektroniche automaten? ik vindt hier bar weinig info over terug.
Iemand ervaring hiermee?

Ik vindt over het algemeen in onderstaand voorbeeld de DC bussen niet geheel naar mijn zin. ik wil ze het liefst in een IP54 versie hebben, gezien mijn kinderen ook bij deze aansluitingen kunnen komen.
iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwCF4Br4WV45_R0LqQ6ddpzFVnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNLiREU4uGyI2avS0YmNZNNA.jpg?f=fotoalbum_large

- leeg -

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Jazsie
Thanks die optie had ik dus volledig gemist :-)
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik al heel lang met het idee rondloop (3 multiplussen op te gaan hangen met een 10 tot 15 kwh accu eronder) maar gisteren pas ben begonnen met het me verdiepen in hoe ik dit netjes moet gaan doen.

Ik zocht op een basis / referentie ESS design van Victron en trof daar alleen designs waarbij de Grid Tied inverter op de AC OUT staat.
Eiland bedrijf is voor mij (nu nog) geen doel an sich, ik zie het meer als "leuk project" om kennis op te doen en me zo langzaam meer te kunnen verdiepen in de materie.

Zal dit topic en google eens wat verder gaan doorspitten op zoek naar een basis / referentie design van een grid tied ESS waarbij ik zonder al te veel restricties nu veilig en degelijk mijn huidige installatie ( Grid = 3 x 25A en een Solaredge 3 fase 12,5 omvormer) op basis van Victron.

Heb nog lang gespeeld met de gedachten om mijn SolarEdge omvormer om te wisselen voor de versie waar ik ook een accu op kan aansluiten maar de weinig flexibele opstelling van Solaredge met betrekking tot ACCU vendoren / vendor lock in weerhoud me daar van.
Al blijft het idee van je accu direct DC vanaf je solar laden zeker gezien de efficientie een aantrekkelijk idee.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:46
Mag ik hier ook even een ontwerp en kitlist voor leggen?

Situatie:
Belg, Vlaming, 3FN400V woning met 20A netaansluiting.
Onderhevig aan zogenaamd capaciteitstarief zoals iedere Vlaming met digitale meter.
3 x SMA omvormers (4kW 6720WP 50/50 ZO/ZW) (1.5kW ZW 1880Wp) (2.5kW NW 3520Wp)

Bedoeling is om in eerste instantie mijn eigen verbruik PV op te krikken.

Volgens mijn analyses van de afgelopen jaren moet ik er ongeveer in kunnen slagen om een 2200kWh te offloaden naar mijn batterij.

Omwille van terugverdientijd en kosten te drukken moet er dus maar 1 fase voorzien worden van een omvormer. Als Victron ooit een geintegreerde 3 fase omvormer uitbrengt ga ik misschien wel over maar het feit dat je met 3 aparte apparaten zit vind ik nodeloos complex voor het verdienmodel wat ik hier achter heb zitten.
Bekijk ik het verkeerd of zijn er redenen om toch anders te doen hierin? Eventueel buiten Victron dan?

Ik heb een tijd zitten twijfelen om een DIY battery pack te doen maar ik ga daar voorlopig van af zien, een paar heel technische Tweakers hebben daar wat dingen benoemd waardoor ik zeg "laat dit maar even".
Bijgevolg keuze laten vallen op BYD owv LV batterijen die prima samenwerken met Victron.
Duplo factor ligt hier hoog genoeg, componenten bij elkaar klikken, een goede elektricien die me bijstaat in AC gedeelte en jullie voor het ontwerp op DC en het komt helemaal goed :) .

Huis is voorzien met 10mm² aanvoerleiding en het tuinhuis op zijn beurt ook.
Bedoeling is om de Victron en BYD batterij in een gemetseld tuinhuis ("schuur" zeggen jullie dan in NL) te zetten.
Cerbo GX zou ik ook in het tuinhuis willen hangen.
Energiemeter (ik kijk nu naar de EM24 omdat deze ethernet kan hebben) zou ik de woning plaatsen om daar de energiestromen te meten, via ethernet kan ik deze data tot in het tuinhuis krijgen. Als het moet kan ik zelfs over een EIB/buskabel een RS485 signaal tot daar krijgen als dat jullie voorkeur geniet.

Concreet dacht ik aan:

Victron Energy MultiPlus-II 48/5000/70-50 PMP482505012 (PMP482505010)
https://set-stromerzeuger...-5000-70-50-pmp482505012/

BYD 8kWh (2 modules + BMU + Base)
(via groothandel)

EM24 Energie meter
https://set-stromerzeuger...5a-ethernet-rel200200100/

Kabel DC 35mm
https://www.mg-solar-shop...onnector-35mm2-2500mm-lvs

CERBO GX
https://set-stromerzeuger...erbo-gx-mk2-bpp900450110/
Is een Cerbo strikt genomen NODIG om de batterij te laten laden als er PV overschot is en te laten ontladen als er verbruik is?
Ik wil dat ik de batterij kan sturen (hold of ontladen) als ik mijn wagen laad, met EVCC.
Is een Cerbo dan nodig of kan je de Multiplus rechtstreeks met de EM24 laten praten zodat hij zelf nul op meter (NOM) doet?

Victron tabel voor het model 5000VA op 48V resulteert maximaal in 70A
BYD schrijft voor dat een toren van 8kWh maximaal continu 130A mag doen
In principe kan ik zelfs zakken tot een 4kWh batterijtje (terugverdientijd wordt dan korter) maar de techneut in mij is wel verknocht aan een minimale kWh van 8 omdat ik dan de nacht altijd netjes door kan op zomerdagen.
Victron calculator zegt dat onder de 5m en tot en met 75A een kabel van 25mm voldoende is. BYD heeft 35mm en 50mm, met 35 kom ik prima toe. Kabels zijn ook voorgeperst en aangesloten dus geen gedoe met hydraulische perstangen.
Klopt mijn aanname?

Factor 1.0 regel in acht houdend en omwille van het feit dat het de enige omvormer is die in de buurt staat kan ik alleen de SMA 1.5 eventueel verplaatsen en bv. op de AC OUT 1 van de Victron hangen. Het praktisch nut zou zijn dat bij een elektriciteitsuitval de Victron in eiland verder kan gaan maar er hangen dan geen verbruikers aan. Ik heb namelijk maar 1 x 5G10mm naar het tuinhuis liggen dus kan niet zonder kunst en vliegwerk het tuinhuis gebruiken om terug te voeden naar het huis bij langdurige stroompannes.
Ik lees hierboven wat posts maar ik concludeer dat het niet scheelt in efficientie of hij op OUT of IN hangt?

Logisch gezien wil ik vooral zoveel mogelijk van mijn PV opslaan in de Victron.
Kan deze echt heel kleine fluctuaties van laden en ontladen doen zodat je per seconde echt op 0W uit komt of zit daar altijd een slip op?

Mis ik iets in het algemeen?
Wat is jullie idee?

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 27-02-2025 18:11 ]

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-05 16:07
Ik wil graag een Victron ESS systeem gaan bouwen met als basis een Multiplus 2. Verder wil ik daar een 48V batterij aan koppelen en een AC gekoppelde PV omvormer.

Hoe het elektrisch in elkaar moet gaan steken heb ik het redelijk helder maar het aansturen nog niet.

Om het aan te sturen begrijp ik dat ik dat via de VE.Bus/GX device moet doen.

Maar het is mij nog niet helemaal helder wat de mogelijkheden zijn van alle opties en ik wil graag de goede keuze maken voordat ik de aankoop ga doen.

Zat te denken aan de volgende opties:

Multiplus 2 48/5000 + VE Dongle
Multiplus 2 48/5000 + Cerbo GX
Multiplus 2 48/5000 GX

1) Wat is het verschil tussen een ingebouwde GX en de losse Cerbo GX?
2) Wat kan een GX device meer dan een V/E Bus Dongle
3) Wat zijn de mogelijkheden van Venus OS op een Raspberry Pi

Alvast bedankt!

• Maxwp
Vdvmark schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:06:
Ik neem aan dat t door Maxwp genoemde standby verbruik bms in werkelijkheid het standby verbruik ESS is.
je bedoelt de externe sturing van het accu systeem?
nee ik bedoel het bms dat op de accu cellen is aangesloten intern in de behuizing.
hij laat tot 100% op dan gaat hij 40watt verbruiken ( balanceren? ) en dan elke 30 min zakt hij naar 99% om dan kortstondig ( zeg 10 sec ) even 1000 watt erin te pompen ( 5.12kw pakket ) en dit herhaald zich elke 30 min.
als hij een maal begint te ontladen kan ik dit natuurlijk niet meer zien en als hij "leeg" is dan blijf thet op -5 watt steken ongeveer tot de volgende dag als hij weer zon heeft.

• HyperBart
AlphaBlack_NL schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:08:
Ik wil graag een Victron ESS systeem gaan bouwen met als basis een Multiplus 2. Verder wil ik daar een 48V batterij aan koppelen en een AC gekoppelde PV omvormer.

Hoe het elektrisch in elkaar moet gaan steken heb ik het redelijk helder maar het aansturen nog niet.

Om het aan te sturen begrijp ik dat ik dat via de VE.Bus/GX device moet doen.

Maar het is mij nog niet helemaal helder wat de mogelijkheden zijn van alle opties en ik wil graag de goede keuze maken voordat ik de aankoop ga doen.

Zat te denken aan de volgende opties:

Multiplus 2 48/5000 + VE Dongle
Multiplus 2 48/5000 + Cerbo GX
Multiplus 2 48/5000 GX

1) Wat is het verschil tussen een ingebouwde GX en de losse Cerbo GX?
2) Wat kan een GX device meer dan een V/E Bus Dongle
3) Wat zijn de mogelijkheden van Venus OS op een Raspberry Pi

Alvast bedankt!
@AlphaBlack_NL daar kan ik wel een deeltje aan mee helpen en wat kennis teruggeven.

Ingebouwd en apart is functioneel voornamelijk een verschil, ik heb er ook even naar gekeken en zou bv de Cerbo in huis kunnen plaatsen terwijl het batterijsysteem in het tuinhuis staat (zie mijn vorige post).
Let ook even op dat er nu blijkbaar ook een Cerbo S is gekomen maar die heeft geen inputs voor watertanks (ok, niet zo belangrijk) maar heeft ook geen ingang voor CAN dacht ik.

De V/E bus dongle is voor ad hoc informatie en indienststelling, de Cerbo is voor operationeel de energiestromen in kaart te brengen of te managen.

Venus OS op Raspberry Pi heb ik zelf niet verkend. Ik ga er niet de klusfactor bovenopgooien als het al spannend genoeg is met off the shelf componenten (zie DIY vs BYD batterijen in vorige post).

Ik vraag me vooral af of ik een Cerbo in mijn geval nodig heb, het enige onmiddellijke voordeel wat ik zie is remote monitoring via de VRM portal van Victron en dat je complexere setups kan bouwen, maar strikt genomen, heb je een Cerbo nodig om de batterij in de basis aan te sturen zodat hij laadt bij overschot en ontlaadt bij tekort?

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 27-02-2025 18:16 ]

• Gwaihir
  • Niet online
ik zal nog even geen merk noemen maar ik heb een bms wat ik vind wat vreemd gedrag vertoond
Vanwaar de geanonimiseerde cross post?
Maxwp in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Kun je niet beter in het juiste topic reageren, o.a. met info of de nieuwe V148 firmware je al dan niet helpt?
superduper1969 in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

• Maxwp
Gwaihir schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:12:
[...]

Vanwaar de geanonimiseerde cross post?
Maxwp in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Kun je niet beter in het juiste topic reageren, o.a. met info of de nieuwe V148 firmware je al dan niet helpt?
superduper1969 in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
zie het probleem niet zo
ik wilde weten of het voor een BMS normaal gedrag is om de accu op 100% te houden en steeds wat stroom te verbruiken.

dit is iets wat we bij marstek niet gaan weten omdat ze daar niks over laten weten.

als dit algemeen gedrag is ( wat je kan navragen bij mensen die met verschillende bms werken die bij hun DIY accu worden geleverd ) dan is dat iets wat normaal is en men geen zorgen over hoeft te maken.
en dergelijk antwoord gaan we niet zo snel krijgen in dat topic omdat daar niet zo snel mensne met een DIY accu zitten

ik wilde alleen niet gelijk het merk negatief neerzetten dus daarom even geen naam vermeld dat leek me wel zo netjes.
versie v148.212 levert nieuwe problemen op zo gaat bij mij de omvormer bij ontladen op lagere vermogen -100 watt brommen en dat deed hij bij v147.212 niet.
maar dat is niet het topic hier om over te hebben.

mbt DIY en victron e.d.
ik heb hiervoor gekozen omdat ik geen tijd heb voor de hele DIY route maar inmiddels kijkendde hoeveel tijd me al in die plug and play accu is gaan zitten had ik net zo goed een victron systeem kunnen aanschaffen. was ik wel nog even bezig geweest met instaleren maar werkte het tenminste zonder deze gekken dingen.

[ Voor 11% gewijzigd door Maxwp op 27-02-2025 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:10
Dat balanceren op 100% lijkt normaal en door het BMS gestuurd, dat andere "standby" verbruik is waarschijnlijk niet BMS. De Victron omvormer, Multiplus2, verbruikt "standby" ongeveer 20 watt, een Deye(zie dat topic) omvormer verbruikt circa 100 watt "standby", jouw Marstek omvormer dus waarschijnlijk wat minder.

• Maxwp
Vdvmark schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:11:
Dat balanceren op 100% lijkt normaal en door het BMS gestuurd, dat andere "standby" verbruik is waarschijnlijk niet BMS. De Victron omvormer, Multiplus2, verbruikt "standby" ongeveer 20 watt, een Deye(zie dat topic) omvormer verbruikt circa 100 watt "standby", jouw Marstek omvormer dus waarschijnlijk wat minder.
100 watt in standby gebruik.. wie geloofd dit. als er geen balacing nodig is en allen wat netwerk con. waar gaat die 100 watt dan heen.
of is het dat deze constant zeg maar ON zijn ( omvormer ) om zo direct in te kunne grijpen bij flucuaties waarbij deze ook midden op de dag bij volle zon en volle accu even kan worden uitgeschakeld?

maar ook 100 watt als de accus leeg zijn en de omvormer dus niks meer hoeft te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
HyperBart schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:52:
Mag ik hier ook even een ontwerp en kitlist voor leggen?

Situatie:
Belg, Vlaming, 3FN400V woning met 20A netaansluiting.
Onderhevig aan zogenaamd capaciteitstarief zoals iedere Vlaming met digitale meter.
3 x SMA omvormers (4kW 6720WP 50/50 ZO/ZW) (1.5kW ZW 1880Wp) (2.5kW NW 3520Wp)

Bedoeling is om in eerste instantie mijn eigen verbruik PV op te krikken.

Volgens mijn analyses van de afgelopen jaren moet ik er ongeveer in kunnen slagen om een 2200kWh te offloaden naar mijn batterij.

Omwille van terugverdientijd en kosten te drukken moet er dus maar 1 fase voorzien worden van een omvormer. Als Victron ooit een geintegreerde 3 fase omvormer uitbrengt ga ik misschien wel over maar het feit dat je met 3 aparte apparaten zit vind ik nodeloos complex voor het verdienmodel wat ik hier achter heb zitten.
Bekijk ik het verkeerd of zijn er redenen om toch anders te doen hierin? Eventueel buiten Victron dan?

Ik heb een tijd zitten twijfelen om een DIY battery pack te doen maar ik ga daar voorlopig van af zien, een paar heel technische Tweakers hebben daar wat dingen benoemd waardoor ik zeg "laat dit maar even".
Bijgevolg keuze laten vallen op BYD owv LV batterijen die prima samenwerken met Victron.
Duplo factor ligt hier hoog genoeg, componenten bij elkaar klikken, een goede elektricien die me bijstaat in AC gedeelte en jullie voor het ontwerp op DC en het komt helemaal goed :) .

Huis is voorzien met 10mm² aanvoerleiding en het tuinhuis op zijn beurt ook.
Bedoeling is om de Victron en BYD batterij in een gemetseld tuinhuis ("schuur" zeggen jullie dan in NL) te zetten.
Cerbo GX zou ik ook in het tuinhuis willen hangen.
Energiemeter (ik kijk nu naar de EM24 omdat deze ethernet kan hebben) zou ik de woning plaatsen om daar de energiestromen te meten, via ethernet kan ik deze data tot in het tuinhuis krijgen. Als het moet kan ik zelfs over een EIB/buskabel een RS485 signaal tot daar krijgen als dat jullie voorkeur geniet.

Concreet dacht ik aan:

Victron Energy MultiPlus-II 48/5000/70-50 PMP482505012 (PMP482505010)
https://set-stromerzeuger...-5000-70-50-pmp482505012/

BYD 8kWh (2 modules + BMU + Base)
(via groothandel)

EM24 Energie meter
https://set-stromerzeuger...5a-ethernet-rel200200100/

Kabel DC 35mm
https://www.mg-solar-shop...onnector-35mm2-2500mm-lvs

CERBO GX
https://set-stromerzeuger...erbo-gx-mk2-bpp900450110/
Is een Cerbo strikt genomen NODIG om de batterij te laten laden als er PV overschot is en te laten ontladen als er verbruik is?
Ik wil dat ik de batterij kan sturen (hold of ontladen) als ik mijn wagen laad, met EVCC.
Is een Cerbo dan nodig of kan je de Multiplus rechtstreeks met de EM24 laten praten zodat hij zelf nul op meter (NOM) doet?

Victron tabel voor het model 5000VA op 48V resulteert maximaal in 70A
BYD schrijft voor dat een toren van 8kWh maximaal continu 130A mag doen
In principe kan ik zelfs zakken tot een 4kWh batterijtje (terugverdientijd wordt dan korter) maar de techneut in mij is wel verknocht aan een minimale kWh van 8 omdat ik dan de nacht altijd netjes door kan op zomerdagen.
Victron calculator zegt dat onder de 5m en tot en met 75A een kabel van 25mm voldoende is. BYD heeft 35mm en 50mm, met 35 kom ik prima toe. Kabels zijn ook voorgeperst en aangesloten dus geen gedoe met hydraulische perstangen.
Klopt mijn aanname?

Factor 1.0 regel in acht houdend en omwille van het feit dat het de enige omvormer is die in de buurt staat kan ik alleen de SMA 1.5 eventueel verplaatsen en bv. op de AC OUT 1 van de Victron hangen. Het praktisch nut zou zijn dat bij een elektriciteitsuitval de Victron in eiland verder kan gaan maar er hangen dan geen verbruikers aan. Ik heb namelijk maar 1 x 5G10mm naar het tuinhuis liggen dus kan niet zonder kunst en vliegwerk het tuinhuis gebruiken om terug te voeden naar het huis bij langdurige stroompannes.
Ik lees hierboven wat posts maar ik concludeer dat het niet scheelt in efficientie of hij op OUT of IN hangt?

Logisch gezien wil ik vooral zoveel mogelijk van mijn PV opslaan in de Victron.
Kan deze echt heel kleine fluctuaties van laden en ontladen doen zodat je per seconde echt op 0W uit komt of zit daar altijd een slip op?

Mis ik iets in het algemeen?
Wat is jullie idee?
Goedemorgen, had er hier nog iemand feedback op? Is een smartshunt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-05 20:23
Vraagje. Inmiddels begint mijn systeem aardig vorm te krijgen. 3-fase MP2 48/5000, MPPT 450/100, 32kWh accu, Cerbo GX. Huisaansluiting 3x 25A.

Mijn vrouw heeft een 3-fase 7kW keramiek-oven. Dat ding schakelt gloeispiralen een paar seconden in, en dan weer uit, ongeveer 10A per fase. Telkens 3 seconde aan, dan 20 seconde uit.

Op de AC-in heb ik een VM-3P75CT hangen. De oven hangt daar net achter, samen met de AC-in aansluitingen van de MP2's. De energiemeter 'ziet' dus de vermogenspieken die de oven trekt, en het vermogen van de MP2's als ze bijvoorbeeld de accu laden.

Nu mijn vraag; Wat kan ik als stroomlimiet instellen op de MP2's? Kan ik de volle 25A per fase instellen en zal het systeem snel genoeg reageren dat de MP2's terugschakelen wanneer de oven inschakelt? Of moet ik de MP2's begrenzen op 15A?

Ik heb er over gedacht om de oven op de AC-Out2 te zetten, maar dat is alweer een extra kabel. Als ik het kan voorkomen dan liever niet.

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik zit door de Victron ESS documentatie te bladeren, maar wordt niet wijs uit de beste settings.

Ik wil graag zo veel mogelijk zonne-energie opslaan.
Maar als er geen zon is/ of is geweest wil ik op een goedkoop energie moment de batt laten opladen.

Hoe kan dit het beste aanpakken en welke settings gebruiken jullie in je ess systeem?

- leeg -

Pagina: 1 ... 10 ... 18 Laatste