Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 11 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

scsirob schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:40:
Vraagje. Inmiddels begint mijn systeem aardig vorm te krijgen. 3-fase MP2 48/5000, MPPT 450/100, 32kWh accu, Cerbo GX. Huisaansluiting 3x 25A.

Mijn vrouw heeft een 3-fase 7kW keramiek-oven. Dat ding schakelt gloeispiralen een paar seconden in, en dan weer uit, ongeveer 10A per fase. Telkens 3 seconde aan, dan 20 seconde uit.

Op de AC-in heb ik een VM-3P75CT hangen. De oven hangt daar net achter, samen met de AC-in aansluitingen van de MP2's. De energiemeter 'ziet' dus de vermogenspieken die de oven trekt, en het vermogen van de MP2's als ze bijvoorbeeld de accu laden.

Nu mijn vraag; Wat kan ik als stroomlimiet instellen op de MP2's? Kan ik de volle 25A per fase instellen en zal het systeem snel genoeg reageren dat de MP2's terugschakelen wanneer de oven inschakelt? Of moet ik de MP2's begrenzen op 15A?

Ik heb er over gedacht om de oven op de AC-Out2 te zetten, maar dat is alweer een extra kabel. Als ik het kan voorkomen dan liever niet.
Het ingrijpen zal wel snel genoeg gaan. Hoofdzekeringen zijn traag. Je kunt uren tegen de 30 A trekken zonder dat die afslaan. Een korte overbelasting kan geen kwaad.

Ik zou echter wel degelijk adviseren om je oven op de AC out (2) te zetten. De reden is dat de MP2’s per stuk niet sneller bijregelen dan 400 W per seconde op de AC in. Met drie MP2’s ben je dus zes seconden onderweg voordat een belasting van 7 kW wordt gecompenseerd. Niet wat je wilt bij zulke hoge, korte belastingen. De AC out regelt daarentegen zo goed als onmiddellijk bij.

Wil je het verbruik van je oven niet compenseren, dan zou ik die misschien voor je gridmeter zetten, maar dat heeft wel weer andere nadelen natuurlijk.
edit: of de oven wél na de gridmeter en wél op de AC-in, maar dan de rest van je verbruikers op de AC-out – en dan je ESS instellen op 'self-consumption from battery' voor alleen je verbruikers op de AC-out instellen. Op die manier weet je Victron setup wel het verbruik van je oven maar komt dat niet uit je batterij.

[ Voor 8% gewijzigd door MrFish op 02-03-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:26

basdej

OutSystems Consultant

luigi87 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:16:
Ik zit door de Victron ESS documentatie te bladeren, maar wordt niet wijs uit de beste settings.

Ik wil graag zo veel mogelijk zonne-energie opslaan.
Maar als er geen zon is/ of is geweest wil ik op een goedkoop energie moment de batt laten opladen.

Hoe kan dit het beste aanpakken en welke settings gebruiken jullie in je ess systeem?
DESS aanzetten via https://vrm.victronenergy.com/

Op green mode, met een export restrictie.

Hoi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:03

luigi87

Domotica Fanaticus

basdej schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:23:
[...]

DESS aanzetten via https://vrm.victronenergy.com/

Op green mode, met een export restrictie.
Dank dit is inderdaad wat ik zoek. ik ga dit eens goed door lezen. Thanks

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 11:50
Dag allen,

Ik lees al een tijdje met een schuin oog mee, omdat ik uiteindelijk graag naar een thuisaccu systeem met victron wil gaan. Omdat mijn slimme meter wordt vervangen en ik al in het proces zat om een onderverdeler in de aanpandige garage te maken (max 10m kabel naar meterkast) voor gereedschap (niet kritisch, koelkast en verlichting zit op een huisgroep) is dit het moment om alvast de meterkast voor te bereiden op de toekomst. Daarom de vraag of jullie even mee willen kijken of ik het qua aansluitingen en kastposities goed heb ingericht.

Er is in 2019 PV (5650WP) op zuid-oost gelegd, maar dit is natuurlijk niet toekomst vast. Na 15:30 valt mijn PV productie weg. Ik wil dus in de nabije toekomst nog extra PV op de overkapping in de tuin. Deze krijgt dus een eigen omvormer en kabel. Zal max 8-9 panelen zijn. En ik wil de huidige PV uitbreiden voor een warmtepomp en EV lader. Beiden zijn er ook nog niet, maar zijn wel toekomstige wensen. Hier wil ik dus ook al ruimte voor maken bij de aanpassing in de meterkast. Hoeveel extra PV het wordt vind ik nu lastig in te schatten. Zal niet extreem veel zijn. Max 3-5WP gok ik. Ik verwacht wel binnen de huisaansluiting te blijven, zodat de 1-on-1 rule voor de multi RS volgens mij dan ok is. Verder moet ik alleen de huidige groepen iets aanpassen, zodat mijn fornuisgroep een kookgroep wordt. En ik een daarmee een separate 4P aardlek kan besparen (door de groep die naast de fornuis groep zit te verplaatsen naar een andere aardlek).

De huidige PV omvormer hangt in de garage. Ik wil ook graag het victron systeem en de WP daar laten plaatsen. Een EV lader is korter via de MK in de woning.

Dan kom ik de volgende groepenkast indeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Y-xfswbkV7fuiB6POjhpMymQtA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nxXSppngN17o3yt3IbO9aKRU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGVsWqeGnPI5tWRLmEdZcqA4jmY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mEHn1xOvQRivWMVTZtF11K7T.jpg?f=user_large

Op basis van het 'grove' schema (waarbij ik zie dat ik vergeten ben de aanpassing van de WP naar de garage te verwerken in dit schema):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPrL7s7nqnKpmaTJB-kLVLb5CQQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6KKmx1KcT5R1CSSkbXe3myPE.jpg?f=user_large

Op dit moment is dus nog niet de vraag of mijn beoogde tekening 100% klopt, maar wel of de basis gedachtenlijn en de posities in de meterkast kloppen. Hoor graag jullie input en/of eventuele vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Is de "Interface MK3-USB" altijd benodigd om de multiplus ii te programmeren/aanpassen of is de cerbo cx tot het zelfde instaat?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral2
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:26
Je hebt een MK3-USB nodig als je een parallel of 3-fase setup wilt maken. Of als de multiplus 'crashed' (alle 8 LEDs knipperen tekelijkertijd) en je een firmware opnieuw wilt/moet flashen met VEflash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik val dit topic pas recentelijk (en met een half oog) in, dus laat me gerust weten als ik naar een bekende weg vraag.

Wat @djjvb uittekent trekt mijn aandacht, omdat het veel op mijn toekomstplan lijkt. Ik meen dan een Victron installatie te zien vlakbij de onderverdeler, waarin de stroom in beide richtingen met aardlekautomaten onderbroken kan worden.

Waarom dan toch nog die losse werkschakelaars? Voor zover mij bekend voeg je die toe wanneer de afschakeling niet onder handbereik zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

mistral2 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:38:
Je hebt een MK3-USB nodig als je een parallel of 3-fase setup wilt maken. Of als de multiplus 'crashed' (alle 8 LEDs knipperen tekelijkertijd) en je een firmware opnieuw wilt/moet flashen met VEflash.
Duidelijk dan heb ik hem dus nodig. Ik wil namelijk een 3 fase opstelling maken.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasXcore
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 08:59
Ik heb één Multiplus II met twee MPTT's met een stuk PV en een 16kW batterij. Ik heb ESS actief en dit lijkt in de basis goed te werken.

Mijn battery is nu volledig vol, en ik wil eigenlijk het overtollige PV terug aan het grid leveren. Zou zonde zijn dit niet te doen. Mijn grid setpoint is 0W, en van wat ik heb begrepen moet je DC Coupled PV - feed in excess aanzetten. als ik dat doe, dan zie ik de PV inderdaad terug leveren aan het grid, maar hij vult dit ook aan met een flinke discharge op mijn battery, dat is niet de bedoeling. Is dit niet de juiste instelling, moet ik nog iets anders hiervoor instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 11:50
Gwaihir schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:04:
Ik val dit topic pas recentelijk (en met een half oog) in, dus laat me gerust weten als ik naar een bekende weg vraag.

Wat @djjvb uittekent trekt mijn aandacht, omdat het veel op mijn toekomstplan lijkt. Ik meen dan een Victron installatie te zien vlakbij de onderverdeler, waarin de stroom in beide richtingen met aardlekautomaten onderbroken kan worden.

Waarom dan toch nog die losse werkschakelaars? Voor zover mij bekend voeg je die toe wanneer de afschakeling niet onder handbereik zit.
Ik zag de werkschakalaars in dit topic dit langskomen na een post van o.a. @MJ de Bruijn. Precies dit is ook de reden dat ik de vraag heb voorgelegd om even mee te kijken, omdat er in mijn situatie inderdaad de victron in de garage komt, waarbij er dan een onderverdeler is, die inderdaad zowel in als uitgaand (als met de hoofdschakelaar bij nood) is af te schakelen met aardlekautomaten.

Maar voor mij specifiek is nu met name de vraag of de groepenkast indeling qua automaten en posities een beetje klopt. Zodat wanneer de monteur de slimme meter komt vervangen ik hem wil vragen om even de kabels om te leggen. En dan toch de stroom er af is en ik gelijk dan even alles in orde kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:52
djjvb schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:36:
Maar voor mij specifiek is nu met name de vraag of de groepenkast indeling qua automaten en posities een beetje klopt. Zodat wanneer de monteur de slimme meter komt vervangen ik hem wil vragen om even de kabels om te leggen. En dan toch de stroom er af is en ik gelijk dan even alles in orde kan maken.
Je hebt de werkschakelaars ontworpen als 'uitstapje' vanuit de groepenkast.
De werkschakelaars moeten in de aanvoer-kabel en de retour-kabel, dus vóór de groepenkast.
Als de werkschakelaars zijn ontkoppeld moet de hele groepenkast spanningsvrij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph_
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08-04 13:47
Heb een vraagje mbt een installatie bestaande uit
3x MPII 48/5000/70-50,
1x SmartSolar MPPT RS 450/200-MC4
(4 strings, totaal 184/200A, laatste begrensd lage temp, vlgs de MPPT-calculator),
6x Voltsmile RPC V10 LiFePo4 100Ah/5.12kWh accu's,
1x Voltsmile RPC 200U kast.
1x Victron Gerbo GX

Mijn vraag betreft de aansluiting van deze accu's en lader.
Zit m.b.t. de evt. aansluiting weinig info bij en kan e.a. ook zo 123 niet vinden op het web.

Deze accu's mogen vlgs de fabrikant met max 100A (piek 110@1s) ge- of ontladen worden.
E.a. is nu geleverd met één 300A-busbar-serverkast voor 6 accu's.

Maar volgens mij moeten, met het oog op de 200A lader (en dat de MPII's tezamen ook tot een 210A kunnen laden, wat in principe niet de bedoeling gaat zijn), die accu's in dit geval toch parallel (2x300Ah/100A) worden aangesloten?

Kan dit even niet rijmen met die kast die m.i. alles in serie aansluit mbv die busbar (met 2DC en een 8pin aansluiting aan achterzijde accu) en de accu's alleen mbv dip-switches aan de voorzijde in te stellen zijn.
Op de bijgeleverde tekening staat ook maar 1 communicatie kabel naar de GX.

Dus m.i. kan je zo ook niet 2 parallelle setjes maken in die kast die dan alleen de bushbar delen.
(m.i. ook niet echt gewenst, zie liever apart op de distributor aangesloten met eigen zekering)

Dus bij deze,
- heeft iemand hier ervaring mee,
- zie ik wat verkeerd/over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 17:49
De MP is nominaal op 48V uitgelegd. Zet je accu's in serie, moet je de spanning van beide accu's bij elkaar optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Joseph_ schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:49:
Als je deze accu's in de kast schuift zijn ze parallel aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph_
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08-04 13:47
Moet ook niet proberen te multitasken...
@ Geim, bedoelde één reeks ipv serie...

@ jadjong, dat ze parallel aangesloten worden in de kast snap ik maar dan blijft de max ont-laadstroom toch 100A (of je er één, twee, zes of zelfs de maximale 60 plaatst) in die reeks waarbij wel bij iedere bijgeplaatste accu je laadtijd toe neemt (totaalAh/100A laadstroom)?
Daar wil het kwartje ff niet vallen.
Mede omdat de omvormers 200 cq 210A kunnen geven (en de MPPT zal dat ook doen vlgs de calculator, 183-200A) terwijl de max ont-/laadstroom vd accu's maar 100A is.
Ik zie n.l. nergens in de gevens van Voltsmile dat de accu/bms zelfd de stroom van 200A naar 100A kan terugregelen.

Dan zou de MPPT-omvormer op 1/2 kracht terug geregeld/ingesteld moeten gaan worden of de MPII's moeten de overcapaciteit van de MPPT direct omvormen en terug leveren aan het net.
En de MPII's kunnen geen 200A onttrekken als ze vol moeten leveren bij evt stroomuitval oid.
Vandaar dat ik dacht aan 2 aparte reeksen (b.v. 2 kasten met elk 3 accu's) die dan elk 100A maximale laadstroom "lusten". En die 2 reeksen dan parallel op de Distributor aangesloten.

Dat zou toch efficiënter zijn om de accu's vol te laden (m.n. op de dagen met minder zonuren) en de volle capaciteit van de omvormers mogelijk maken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:33
Joseph_ schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:36:
Moet ook niet proberen te multitasken...
@ Geim, bedoelde één reeks ipv serie...

@ jadjong, dat ze parallel aangesloten worden in de kast snap ik maar dan blijft de max ont-laadstroom toch 100A (of je er één, twee, zes of zelfs de maximale 60 plaatst) in die reeks waarbij wel bij iedere bijgeplaatste accu je laadtijd toe neemt (totaalAh/100A laadstroom)?
Daar wil het kwartje ff niet vallen.
Mede omdat de omvormers 200 cq 210A kunnen geven (en de MPPT zal dat ook doen vlgs de calculator, 183-200A) terwijl de max ont-/laadstroom vd accu's maar 100A is.
Ik zie n.l. nergens in de gevens van Voltsmile dat de accu/bms zelfd de stroom van 200A naar 100A kan terugregelen.

Dan zou de MPPT-omvormer op 1/2 kracht terug geregeld/ingesteld moeten gaan worden of de MPII's moeten de overcapaciteit van de MPPT direct omvormen en terug leveren aan het net.
En de MPII's kunnen geen 200A onttrekken als ze vol moeten leveren bij evt stroomuitval oid.
Vandaar dat ik dacht aan 2 aparte reeksen (b.v. 2 kasten met elk 3 accu's) die dan elk 100A maximale laadstroom "lusten". En die 2 reeksen dan parallel op de Distributor aangesloten.

Dat zou toch efficiënter zijn om de accu's vol te laden (m.n. op de dagen met minder zonuren) en de volle capaciteit van de omvormers mogelijk maken?
Euh wat ik oprecht niet begrijp, is dat als je de basisbeginselen van stroom en voltage niet begrijpt, dat je je dan wel bezig houdt met het zelf bouwen van een ESS.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:07
Joseph_ schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:49:
Heb een vraagje mbt een installatie bestaande uit
3x MPII 48/5000/70-50,
1x SmartSolar MPPT RS 450/200-MC4
(4 strings, totaal 184/200A, laatste begrensd lage temp, vlgs de MPPT-calculator),
6x Voltsmile RPC V10 LiFePo4 100Ah/5.12kWh accu's,
1x Voltsmile RPC 200U kast.
1x Victron Gerbo GX

Mijn vraag betreft de aansluiting van deze accu's en lader.
Zit m.b.t. de evt. aansluiting weinig info bij en kan e.a. ook zo 123 niet vinden op het web.

Deze accu's mogen vlgs de fabrikant met max 100A (piek 110@1s) ge- of ontladen worden.
E.a. is nu geleverd met één 300A-busbar-serverkast voor 6 accu's.

Maar volgens mij moeten, met het oog op de 200A lader (en dat de MPII's tezamen ook tot een 210A kunnen laden, wat in principe niet de bedoeling gaat zijn), die accu's in dit geval toch parallel (2x300Ah/100A) worden aangesloten?

Kan dit even niet rijmen met die kast die m.i. alles in serie aansluit mbv die busbar (met 2DC en een 8pin aansluiting aan achterzijde accu) en de accu's alleen mbv dip-switches aan de voorzijde in te stellen zijn.
Op de bijgeleverde tekening staat ook maar 1 communicatie kabel naar de GX.

Dus m.i. kan je zo ook niet 2 parallelle setjes maken in die kast die dan alleen de bushbar delen.
(m.i. ook niet echt gewenst, zie liever apart op de distributor aangesloten met eigen zekering)

Dus bij deze,
- heeft iemand hier ervaring mee,
Heb de handleiding niet van de Voltsmile RPC 200U kast maar zoals ik het begrijp worden alle accu's parallel aangesloten op de interne 300A busbar.

Dus je kan met 6 accu's gewoon 300A trekken. Ieder accubank kan max 100A, met 6 accu's erin zit je op 300 / 6 = 50A per accubank.

De MP2 doet 70A x3 = 210A max zoals je al aangaf = /6 = 35A per accubank. Moet geen probleem :).

Verder eens met @V_ger.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcc

Ik ben op zoek naar advies over de juiste omvormer en bekabeling voor mijn thuisbatterij, met oog op toekomstige uitbreidingen.

Momenteel heb ik 10 zonnepanelen van 430 Wp (2x 5 panelen) met een Huawei Sun2000-3KTL-L1 omvormer. Deze liggen op mijn garage. Mijn dak wordt dit jaar volledig vervangen. In 2026 wil ik uitbreiden met 10 tot 20 extra panelen (het zou eens leuk zijn om Tessie gratis te laden), maar ik wil nu al starten met een thuisbatterij.

Voor de batterij denk ik aan een BYD Premium LVS 4.0, met de mogelijkheid om later uit te breiden naar 24 kWh of meer. Ik heb een hele tijd de Pylontech batterijen overwogen maar hierover komen steeds meer negatieve berichten toe qua levensduur en garantie.

De grootste twijfel die ik heb, is welke omvormer ik best kies. Momenteel overweeg ik:

Victron MultiPlus-II + Victron SmartSolar MPPT 250/100 (of 2x SmartSolar MPPT 250/60 Tr) + Cerbo GX
Victron Multi RS Solar + Cerbo GX
Welke van deze omvormers is de beste keuze in mijn situatie, of zijn er betere alternatieven?

Mijn huidige Huawei Sun2000-3KTL-L1 omvormer gaat niet verloren. Het kan zijn dat ik deze in de toekomst nog ga gebruiken voor enkele panelen op mijn tuinhuis maar dit lijkt mij verwaarloosbaar om hier nu rekening mee te houden.

Daarnaast twijfel ik over de juiste bekabeling tussen de batterij en de omvormer, zowel nu als voor toekomstige uitbreidingen. Welke kabeldikte en type zijn aan te raden om direct toekomstbestendig te zijn?

Misschien nog een klein aandachtspunt: er komen 3 fasen + N binnen vanop straat, maar dit is door de vorige eigenaar omgezet naar een enkelfasige aansluiting. Ik ben van plan dit terug te laten omzetten naar 3-fase voordat ik extra zonnepanelen leg.

Zijn er nog andere belangrijke zaken waar ik rekening mee moet houden?

Ter aanvulling: ik woon in Belgie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:37
pcc schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:48:
Ik ben op zoek naar advies over de juiste omvormer en bekabeling voor mijn thuisbatterij, met oog op toekomstige uitbreidingen.

Momenteel heb ik 10 zonnepanelen van 430 Wp (2x 5 panelen) met een Huawei Sun2000-3KTL-L1 omvormer. Deze liggen op mijn garage. Mijn dak wordt dit jaar volledig vervangen. In 2026 wil ik uitbreiden met 10 tot 20 extra panelen (het zou eens leuk zijn om Tessie gratis te laden), maar ik wil nu al starten met een thuisbatterij.

Voor de batterij denk ik aan een BYD Premium LVS 4.0, met de mogelijkheid om later uit te breiden naar 24 kWh of meer. Ik heb een hele tijd de Pylontech batterijen overwogen maar hierover komen steeds meer negatieve berichten toe qua levensduur en garantie.

De grootste twijfel die ik heb, is welke omvormer ik best kies. Momenteel overweeg ik:

Victron MultiPlus-II + Victron SmartSolar MPPT 250/100 (of 2x SmartSolar MPPT 250/60 Tr) + Cerbo GX
Victron Multi RS Solar + Cerbo GX
Welke van deze omvormers is de beste keuze in mijn situatie, of zijn er betere alternatieven?

Mijn huidige Huawei Sun2000-3KTL-L1 omvormer gaat niet verloren. Het kan zijn dat ik deze in de toekomst nog ga gebruiken voor enkele panelen op mijn tuinhuis maar dit lijkt mij verwaarloosbaar om hier nu rekening mee te houden.

Daarnaast twijfel ik over de juiste bekabeling tussen de batterij en de omvormer, zowel nu als voor toekomstige uitbreidingen. Welke kabeldikte en type zijn aan te raden om direct toekomstbestendig te zijn?

Misschien nog een klein aandachtspunt: er komen 3 fasen + N binnen vanop straat, maar dit is door de vorige eigenaar omgezet naar een enkelfasige aansluiting. Ik ben van plan dit terug te laten omzetten naar 3-fase voordat ik extra zonnepanelen leg.

Zijn er nog andere belangrijke zaken waar ik rekening mee moet houden?

Ter aanvulling: ik woon in Belgie
Ik zit in een gelijkaardige situatie, althans: ik ben ook een batterij aan het aanschaffen en ik ben Belg, Vlaanderen.

Ook een set AC omvormers, SMA. Ik ga die schoon allemaal laten liggen, ik ga niet van bestaande setup overgaan naar iets anders als ik geen nood heb om het materiaal ergens anders in te zetten.

Ook aan BYD gedacht maar uiteindelijk toch voor een andere (DIY) batterij gegaan. Pylontech: hetzelfde, ook overwogen maar die pouches die er in zaten geven me niet veel vertrouwen.

Ik ben uiteindelijk voor de Multiplus gegaan, Victron blinkt uit in aparte componenten, het is fijn dat ze een batterij en solarMPPT in één hebben via die Multi RS solar en het zal ook wel wat efficienter zijn dus misschien is de RS Solar bij jou een betere keuze. Weet dan wel dat je alle functies in één apparaat legt (dus je batterij en plek van opwekking moet hetzelfde zijn). Omdat ik een 3 omvormers verspreid heb over "mijn erf" is het ook makkelijker om de batterij "apart" te zetten zonder afhankelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Hoe heb je het gedaan mbt keuring @HyperBart ?

Of is dat net als in NL aansluiten en klaar, ik meen dat in BE het speciaal gekeurd moest worden?

Misschien wat offtopic maar wel handige info voor diegene die ook een Victron systeem willen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:12
Ik denk na over een 3-fase Victron ESS systeem, met de inverters en batterij in de kelder. Verbinding wordt dan één 3-fase aansluiting vanuit de MK naar AC IN..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFJs-3113qu92O0o5foBqIhVm3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w6VtS4ZzJGE5SmIQ7GbIDzax.png?f=fotoalbum_large
Schematische weergave zonder beveiliging

Graag wilde ik twee dingen checken:
  • Volgens mij is hierbij de 1:1-Rule niet van toepassing omdat die vooral bedoeld is voor stromen door de MP.
  • Op het moment dat ik ook kritische lasten zou willen invoeden op de MK, is de hoofdschakelaar niet meer voldoende om de MK spanningsvrij te maken. Mag dat binnen NEN1010?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
- Correct, enkel van toepassing bij aansluiten van PV omvormers op de AC-OUT.
- Neen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcc

Ik heb inmiddels de volgende componenten geselecteerd voor mijn installatie:

BYD Battery-Box Premium LV BMU
BYD LVS 4-24kWh Battery Box Premium Battery Pack (incl. PDU, Base en BMU)

Victron RS Smart Solar 48V/6000VA/230V Off-Grid Solar Inverter
Victron Energy accuschakelaar ON/OFF 275A
Victron Energy Cerbo GX Controller

Voor de bekabeling dacht ik aan 50mm² kabels (396/0.21mm) tussen de batterij en de omvormer.

Ik heb nog enkele vragen:

Is 50mm² voldoende, of is een dikkere kabel beter naar de toekomst?

Is de Victron BatteryProtect BP-220 (220A, 48V DC) voldoende als beveiliging, of is een Class T zekering van 150A een betere keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
En dan?

Ik denk een hoofdschakelaar noodstroom direct naast de hoofdschakelaar van het net te zetten, zodat je nog steeds onderaan de kast de hele boel ineens stroomloos kunt maken. Is dat niet ok?

Je kunt dat niet volledig koppelen aan de netstroom of de noodstoom, want beide kunnen uitvallen of uitgeschakeld zijn zonder dat de ander uit moet. (Beide uit hoeft alleen voor bepaalde werkzaamheden aan die specifieke verdeler.)

Heeft NEN1010 eigenlijk een onderdeel wat specifiek kijkt naar de combinatie met noodstroom, of voorziet hij daar simpelweg niet in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Jazsie schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:47:
Hoe heb je het gedaan mbt keuring @HyperBart ?

Of is dat net als in NL aansluiten en klaar, ik meen dat in BE het speciaal gekeurd moest worden?

Misschien wat offtopic maar wel handige info voor diegene die ook een Victron systeem willen plaatsen.
Moet nog alles installeren, hell zelfs bestellen.
Keuring is gewoon keuring en zal moeten gebeuren.

“Alles” qua vaste elektrische installaties is eigenlijk onderhevig aan keuring.

Je moet ze ook aanmelden bij Fluvius dus keuring wordt dan afgedwongen.
(En ja die laatste komt het te weten als je PV of batterijen niet aanmeldt)

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 14-03-2025 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Gwaihir schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:41:
[...]
Ik denk een hoofdschakelaar noodstroom direct naast de hoofdschakelaar van het net te zetten, zodat je nog steeds onderaan de kast de hele boel ineens stroomloos kunt maken. Is dat niet ok?
Jij hebt dat wel door, maar weet een willekeurige elektricien later ook hoe het zit? Die verwacht simpelweg de verdeler spanningsvrij te maken door de hoofdschakelaar- of zekering automaten uit te zetten. Er zijn 8-voudige hoofdschakelaars, maar ook dat is onvoldoende zekerheid.

Mijn Enphase systeem beschikt daarom over speciale relais om de micro-omvormers ècht van de verdeler los te koppelen als de netspanning wegvalt. Dat doet Victron ook voor AC IN en AC2 Out. Probleem is dat een noodstroomvoorziening dan juist actief wordt.

Je komt héél veel over NEN1010 icm noodstroom tegen, maar niets over dit specifieke onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:21
https://meintechblog.de/2...ausschaltfunktion-update/

informatie hoe je een switch gebruikt om je huis, of op noodstroom te schakelen, of op het netwerk of uit zodat ook de helemaal uit is. even de vertaling aanzetten tenzij je duits begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Interessant @Misanthropia.

Echter, ik heb geen idee of dit volgens NEN1010 mag. Probleem blijft dat bij het uitzetten van de hoofd schakelautomaten de noodstroomvoeding aanwezig blijft.
Daarnaast zou ik niet alle groepen willen voeden, maar slechts een deel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:21
als je het artikel leest, dan zie je dat je ook gewoon de noodstroom uit kunt schakelen als je die schakelaar met de optionele relais op off zet, dan krijgt de victron het signaal om uit te gaan en dus geen noodstroomvoeding er meer is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dat snapt iedereen hier, maar de willekeurige monteur die denkt veilig te zijn door de hoofdzekeringen uit te schakelen gaat de mist in. Vandaar dat ik twijfel of dit binnen NEN1010 mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Heeft iemand hier ervaring met het gebruik van de digitale contacten op de (standaard) IQ gateway om productie op Enphase micro's te reguleren?

Enphase community past met uitleg hoe je met 4 contacten 16 niveaus kunt instellen.

Ik heb straks een systeem met 3fase 9.6kWp SEDG, 2.15 kWp Enphase en 2.15kWp DC Victron (MPPT). En wil via de Cerbo al het management gaan laten doen (Laden/ontladen batterij, regelen temperatuur warmtepomp & boiler via ModBus, Airco bediening via Rest, witgoed via Rest). Maar wanneer ik niet meer stroom kan consumeren en terugleveren op dat moment niet gunstig is, wil ik dat de panelen teruggeschakeld worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 11:55
Conrado schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:09:
Dat snapt iedereen hier, maar de willekeurige monteur die denkt veilig te zijn door de hoofdzekeringen uit te schakelen gaat de mist in. Vandaar dat ik twijfel of dit binnen NEN1010 mag.
Om het pragmatisch aan te pakken.. Zou het geen idee zijn om aan beide zijden van de schakelaar een indicator light te plaatsen? Bijvoorbeeld deze: https://fielpower.com/sea...%20RAIL%20Led%20Indicator

Dan kan de monteur meteen zien dat er spanning aanwezig is/blijft.

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Voor een nieuwe installatie kun je uiteraard meteen voor een goede scheiding zorgen, maar in een bestaande meterkast levert het omgooien óók een enorme puinbak op, aan leidingen die ineens 'verkeerd' binnen komen.
Conrado schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:09:
Ik vergelijk het maar met de PV groepen. Daar vreest men ook dat er nog stroom op kan staan - hoewel anti-eilandbedrijf dat natuurlijk moet voorkomen. En daar is het 'opgelost' met een flinke waarschuwingssticker.

Naast elkaar 3+N en 1+N hoofdschakelaars met toelichtende waarschuwingssticker bij elk klinkt m.i. heel ok. Eventueel aangevuld met zo'n ledje wat @scsirob noemt elk. (Maar ik wil daar geen 9W aan kwijt! Hopelijk doen ze die 20mA alleen bij 24V.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSSF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-09 09:49

SSSF

BLAAT !!

Ik wil even wat teruggeven aan de community.

Hieronder foto's van:
- Victron Energy Lynx Class-T Power In M10
- Littelfuse Class T zekering 200A (ronde type; JLLN 200A-P)

Je kunt zien dat de Littefure eigenlijk een M8 verbinding is, en die passen dus niet in de M10 van Lynx die ik gekocht heb. 8)7

Met wat boren/vijlen kan je dat wel passen maken neem ik aan.
Even op onderzoek naar andere zekeringen, want zelfs de Adler EF3 past hier ook niet in (is ook een M8).

Ben mezelf nog aan het bedenken of ik ga boren/vijlen, de M8 versie van Victron Energy Lynx Class-T Power or toch passende zekeringen kan bestellen (weet iemand Class-T M10 die passen?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1YcdjX4KIbDlu77WZAIsISIG9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cYFgSHyBJ9dwqd7Sz7MrnAjP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

SSSF schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:29:
Ik wil even wat teruggeven aan de community.

Hieronder foto's van:

Je kunt zien dat de Littefure eigenlijk een M8 verbinding is, en die passen dus niet in de M10 van Lynx die ik gekocht heb. 8)7

Met wat boren/vijlen kan je dat wel passen maken neem ik aan.
Even op onderzoek naar andere zekeringen, want zelfs de Adler EF3 past hier ook niet in (is ook een M8).

Ben mezelf nog aan het bedenken of ik ga boren/vijlen, de M8 versie van Victron Energy Lynx Class-T Power or toch passende zekeringen kan bestellen (weet iemand Class-T M10 die passen?)

[Afbeelding]
Volgens mij is de Littelfuse class T 225 A wél M10, maar daarvan zitten de gaten ook weer een halve cm verder uit elkaar, dus dan ben je misschien nog niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
SSSF schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:29:
Hieronder foto's van:

Je kunt zien dat de Littefure eigenlijk een M8 verbinding is,
Wat zegt Victron zelf? Er moeten toch de juiste zekeringen beschikbaar zijn?

Los daarvan waarom kies je voor deze Lynx-variant ipv bijvoorbeeld de Distributor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSSF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-09 09:49

SSSF

BLAAT !!

MrFish schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:45:
[...]

Volgens mij is de Littelfuse class T 225 A wél M10, maar daarvan zitten de gaten ook weer een halve cm verder uit elkaar, dus dan ben je misschien nog niet geholpen.
Correct, de 225A pest inderdaad wel. Die halve cm opgeschoven gaten heb ik ook nodig. Ik het net alles nagemeten met mijn schuifmaat, dit gaat passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sennevb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 10:05
Wat zijn jullie bevindingen qua lawaai/resonantie?
Ik las ergens dat de MP II wel wat lawaai maakt, ik wil ze op zolder hangen maar zou zonde zijn dat ik ze in de slaapkamers hoor.

Vind victron een betrouwbaar merk, maar zou zonde zijn dat ik minder tevreden ben door de herrie.

Graag jullie ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
sennevb schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:49:

Graag jullie ervaringen!
Zeer luid. Veel resonantie.
Niet geschikt voor 'in huis'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sennevb
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:10:
[...]

Zeer luid. Veel resonantie.
Niet geschikt voor 'in huis'.
Ik wou m op zolder hangen, maar dan ga ik 'm op 1e verdiep ook horen. Waar heb jij m hangen, in een vrijstaande ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm.. ik wil 'm in de kelder hangen. Met de warmtepomp en een Cisco switch (in patch kast) gaat dat prima. Die zijn ook geen van beide stil, maar ook niet echt luid..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:43
Ik heb 1 Multiplus2 in de aangebouwde garage hangen. Als ik op eerste verdieping mn Nespresso machien aanzet hoor ik de Victron blazen/fluiten/gieren, ver weg welliswaar, maar ik hoor m en ik sta dus in huis en de Victron aangebouwd ernaast een verdieping lager. Denk via dak garage en via schuine dak boven waar Nespresso staat:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Oei, dat is een ding dus :(

De Multi RS Solar schijnt stiller te zijn? Iemand daar al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gosh! @sennevb, zeer bedankt voor de vraag! Dit had ik totaal NIET in het snotje.

Heeft iemand 'm resonantie dempend opgehangen? (Ik weet nog niet hoe ze exact hangen, maar ik denk dan bijv. een van die rubber ringen ertussen.)

Ik verwacht, afgaande op de WP, nl. van contactgeluid véél meer last te hebben dan van geluid in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sennevb
@Gwaihir Ja, ik ben ook al even aan het bekjjken/samenstellen maar kwam nu een topic dat ie redelijk wat geluid produceert. dus nu weer twijfel

[ Voor 9% gewijzigd door sennevb op 15-03-2025 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Niet iets wat de vernieuwde versie met ingebouwde GX toevallig óók aanvliegt? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Ik heb m op rubber pluggen hangen, is een GX versie. Heb net wel gekeken, vond t zelf ook gek als ik erover nadacht, via buitenlucht. Er loopt vanuit ruimte waar Nespresso staat een afvoerpijp die door dak garage gaat en daar in de garage de grond ingaat (door beton), dus ik denk dat via die afvoer het geluid boven en in huis komt :) Dat hoor je boven in gang of slaapkamers of badkamer nergens trouwens, alleen in ruimte met keukenblokje en Nespresso dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
sennevb schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:37:
Ik wou m op zolder hangen, maar dan ga ik 'm op 1e verdiep ook horen. Waar heb jij m hangen, in een vrijstaande ruimte?
Ik heb drie stuks Multiplus II in de garage. Maar de muur wordt met het huis gedeeld.
Als hij actief is op hoge capaciteit (volop laden of volop ontladen) hoor je ze duidelijk in huis.
Vergelijk het met een wasmachine in een andere kamer.
Voor ons is dit niet (te) storend, maar het is zeker hoorbaar.
Ik zou ze niet in een kamer binnen in mijn huis willen.
(Sorry @Victron, het is mooi spul maar het maakt vrij veel lawaai).

[ Voor 5% gewijzigd door MJ de Bruijn op 15-03-2025 20:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Mijn 3x MP II 5000 hangen op zolder, aan een HSB-wandje tegen het trapgat. Ik heb veel aan geluidsreductie gedaan, maar ik kan nu zeggen dat het geluid echt goed onder controle is: het is geen enkel probleem als ze 's nachts met 8 kW staan te (ont)laden (harder ga ik niet), en we slapen op de 1e etage met onze slaapkamerdeur open.

Wat ik concreet heb gedaan:
  • bekleden met bitumen-achtig materiaal om resonanties van het plaatwerk tegen te gaan
  • opgehangen met rubberen pluggen
  • fans vervangen door Noctua's (NF-F12 iPPC-24V-2000)
(De antitrilmat heb ik er uiteindelijk niet meer achter geplaatst - dat was een ongelukkige combinatie met de rubberen pluggen.)

Wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p13QO_Nm_6LI7YGxH9yI4ALI20A=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/r6UlmGULJbEwziQxOkhurz5p.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kcg7etmAVVedx9d0Z-ihCPWeBA=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/mFrTaikxfmIesrIcHN6GT4yO.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dms81vZEe64iRGzy_1f28L_doBU=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ESTjUJYfk1u9tqHPKlFq7Edw.gif?f=fotoalbum_tile

Ik heb nog geen derating gezien als gevolg van het vervangen van de fan.

Wie in omgeving Eindhoven wil komen luisteren is welkom :+

[ Voor 3% gewijzigd door MrFish op 15-03-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dank voor de tips en de uitnodiging @MrFish :)

Zou het helpen ze in een installatiekast onder te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:10
Je kan een assistent instellen om de ventilator uit te houden toch? Het was mij niet helemaal duidelijk wat precies de invloed op capaciteit en rendement is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:15
Conrado schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:16:
Oei, dat is een ding dus :(

De Multi RS Solar schijnt stiller te zijn? Iemand daar al ervaring mee?
Ja die maakt totaal geen herrie op wat. Ventilatoren na :)

Ess werkt zoals het moet maar het is nog wel karig qua functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

ingmar89 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:22:
Je kan een assistent instellen om de ventilator uit te houden toch? Het was mij niet helemaal duidelijk wat precies de invloed op capaciteit en rendement is.
Dan kakt het vermogen snel in. Hier gaan de fans aan bij laden op ~2 kW en ontladen op ~4 kW (voor de 3x MP II 5000 samen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Conrado schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:19:
Dank voor de tips en de uitnodiging @MrFish :)

Zou het helpen ze in een installatiekast onder te brengen?
Hangt er vanaf hoe geluiddicht die is. Maar die kast moet ook kunnen ventileren, dus erg geluiddicht zal die niet kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Duitstalig YouTube met 3-fase MP II/10000 die 'slechts' 15Kw solar in de accu's pompen:
3-fase MPII geluid

Dat geluid is echt irritant....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
.. maar dan meer wasmachine achtig bij wisselende belasting, is wat anders dan dat filmpje, al herken ik t wel :)
Het is echt lekker industrieel, ik vind t leuk te horen dat ie zwaar aan het werk is. Maar dan wel als ik deur naar garage open doe, of daar ben.

[ Voor 40% gewijzigd door Vdvmark op 15-03-2025 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 15:05
Ik heb een MP II/5000 in de kelder hangen, maar die was goed te horen in het hele huis bij een beetje belasting. Je hebt de trafo brom en de ventilator. Zelfs die brom dreunde door tot op de 1-e verdieping. Beiden waren goed hoorbaar in de huiskamer. Ik heb daarom een aantal dingen aangepast:
1) De muurbeugel geisoleert met 1cm dikke rubberen tegeldragers (en de schroeven met rubberen ringetjes) en dat scheelde heel veel.
2) De metalen beugel waar de fan in hangt geisoleerd van de kast met een stripje eva foam.
3) De binnenkant van de kap beplakt met een bitumen mat (Conrad).
4) De fan uiteindelijk vervangen door een veel stiller exemplaar (Akasa OTTO SC12). Dit is een 12V fan, dus ik heb er een DC-DC converter tussen gezet. Voordeel van deze constructie is dat de fan altijd op maximale snelheid loopt en je geen last meer hebt van "huilen" wat heel irritant kan zijn bij middelmatige belastingen.
5) Ik had al eerder geexperimenteerd met 2 extra fans aan de onderkant (TITAN TFD-9225P op 10V), in combinatie met de silent fan assistent, maar daarmee ging de MP toch regelmatig deraten, dus daar ben ik vanaf gestapt. Ik laat nu deze externe fans samen lopen met de nieuwe interne fan. Samen gebruiken ze ongeveer net zoveel als de oude fan.
Om het effect van de ventilatoren te kunnen beoordelen heb ik temperatuursensoren gemonteerd op een bout van de trafo en op het koelblok voor de MOSFET's. Het effect van de drie nieuwe fan's lijkt beter dan van de oude fan, vooral de temperatuur van de MOSFET's is lager en blijft nu eigenlijk altijd onder de 35 graden. Voorheen kon dat wel 45 graden worden. De trafo wordt sowieso warm na een aantal uren op volle balasting, soms tot wel 90 graden!
De drie fan's maken natuurlijk nog wel wat geluid, maar het is heel acceptabel en niet meer te horen buiten de kelderruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
Even hypothetisch over dat probleem met zwevende nul met Hager SFT440 en HIM406 schakelaars..
In feite is het hele stuk achter de grid hoofdschakelaar je huisinstallatie. Standaard zit de nul daar aan alles doorgekoppeld.

Wat zou dan het technische bezwaar zijn om de nul helemaal niet te schakelen, maar simpelweg bij de schakelaar door te verbinden? Is de nul van het lichtnet een andere dan van de Victron inverters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sennevb
a.d.s schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:21:
Ik heb een MP II/5000 in de kelder hangen, maar die was goed te horen in het hele huis bij een beetje belasting. Je hebt de trafo brom en de ventilator. Zelfs die brom dreunde door tot op de 1-e verdieping. Beiden waren goed hoorbaar in de huiskamer. Ik heb daarom een aantal dingen aangepast:
1) De muurbeugel geisoleert met 1cm dikke rubberen tegeldragers (en de schroeven met rubberen ringetjes) en dat scheelde heel veel.
2) De metalen beugel waar de fan in hangt geisoleerd van de kast met een stripje eva foam.
3) De binnenkant van de kap beplakt met een bitumen mat (Conrad).
4) De fan uiteindelijk vervangen door een veel stiller exemplaar (Akasa OTTO SC12). Dit is een 12V fan, dus ik heb er een DC-DC converter tussen gezet. Voordeel van deze constructie is dat de fan altijd op maximale snelheid loopt en je geen last meer hebt van "huilen" wat heel irritant kan zijn bij middelmatige belastingen.
5) Ik had al eerder geexperimenteerd met 2 extra fans aan de onderkant (TITAN TFD-9225P op 10V), in combinatie met de silent fan assistent, maar daarmee ging de MP toch regelmatig deraten, dus daar ben ik vanaf gestapt. Ik laat nu deze externe fans samen lopen met de nieuwe interne fan. Samen gebruiken ze ongeveer net zoveel als de oude fan.
Om het effect van de ventilatoren te kunnen beoordelen heb ik temperatuursensoren gemonteerd op een bout van de trafo en op het koelblok voor de MOSFET's. Het effect van de drie nieuwe fan's lijkt beter dan van de oude fan, vooral de temperatuur van de MOSFET's is lager en blijft nu eigenlijk altijd onder de 35 graden. Voorheen kon dat wel 45 graden worden. De trafo wordt sowieso warm na een aantal uren op volle balasting, soms tot wel 90 graden!
De drie fan's maken natuurlijk nog wel wat geluid, maar het is heel acceptabel en niet meer te horen buiten de kelderruimte.
En het gebrom is ook een pak minder? op deze manier is het volgens jou wel te doen qua geluid? waar hoor je hem nu nog? alvast dank @a.d.s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 15:05
sennevb schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:17:
En het gebrom is ook een pak minder? op deze manier is het volgens jou wel te doen qua geluid? waar hoor je hem nu nog? alvast dank @a.d.s
De brom is er natuurlijk nog wel, maar alleen in de kelder zelf. Het verspreidt zich niet meer door het hele huis. Buiten de kelder hoor ik de brom en de fans niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:12
scsirob schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:19:
Even hypothetisch over dat probleem met zwevende nul met Hager SFT440 en HIM406 schakelaars..
In feite is het hele stuk achter de grid hoofdschakelaar je huisinstallatie. Standaard zit de nul daar aan alles doorgekoppeld.

Wat zou dan het technische bezwaar zijn om de nul helemaal niet te schakelen, maar simpelweg bij de schakelaar door te verbinden? Is de nul van het lichtnet een andere dan van de Victron inverters?
Volgens mij is in noodstroom situatie de nul losgekoppeld van het net. Voor de rest is het dezelfde nul.'
Alleen als je hem niet schakelt en de fout zit daar, wat gebeurd er dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Dapdodo schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:08:
[...]

Volgens mij is in noodstroom situatie de nul losgekoppeld van het net. Voor de rest is het dezelfde nul.'
Alleen als je hem niet schakelt en de fout zit daar, wat gebeurd er dan?
Bij gebruik van noodstroom worden de aarde en de nul door de victrons aan elkaar gekoppeld. Dat moet je onder normale omstandigheden niet doen. Omdat er altijd een klein spanningsverschil is tussen de nul en de aarde vliegt dan je aardlek eruit. Het is dus in ieder geval belangrijk dat in dat soort situaties de nul wel echt is losgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
MrFish schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:37:
[...]

. Omdat er altijd een klein spanningsverschil is tussen de nul en de aarde vliegt dan je aardlek eruit.
Hoe dan. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

De nuldraad heeft een weerstand groter dan nul, dus als er stroom door de nuldraad loopt, is er een spanningsval over die draad. Daardoor is de potentiaal van je nuldraad iets hoger dan je aarde, vaak een volt of zo. Verbind je de nul met de aarde, dan zal een deel van de stroom daardoor ook via de aarde lopen. Dus knalt je aardlek eruit :)

[ Voor 10% gewijzigd door MrFish op 16-03-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
MrFish schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:37:
[...]

Bij gebruik van noodstroom worden de aarde en de nul door de victrons aan elkaar gekoppeld. Dat moet je onder normale omstandigheden niet doen. Omdat er altijd een klein spanningsverschil is tussen de nul en de aarde vliegt dan je aardlek eruit. Het is dus in ieder geval belangrijk dat in dat soort situaties de nul wel echt is losgekoppeld.
Ehh.... nee.
Een aardlek meet het differentiële verschil tussen de voeding; simpel gezegd als er een verschil is tussen de fase en de nul, valt 'ie af. In vele huizen zijn aarde en nul in de MK ook met elkaar gekoppeld.

Los daarvan; ik neem aan dat het schakelen van de nul een NEN1010-verplichting is. Dat moet hier altijd. In bijvoorbeeld Duitsland worden enkel fases geschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
MrFish schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:47:
[...]

De nuldraad heeft een weerstand groter dan nul, dus als er stroom door de nuldraad loopt, is er een spanningsval over die draad. Daardoor is de potentiaal van je nuldraad iets hoger dan je aarde, vaak een volt of zo. Verbind je de nul met de aarde, dan zal een deel van de stroom daardoor ook via de aarde lopen. Dus knalt je aardlek eruit :)
Ah ja. Dat geldt alleen voor de aarlek tussen het net en de omvormers, niet voor de gebruiksgroepen na de omvormers. Je leidt dan effectief wat stroom om de aardlek heen en in geval van een TN-stelsel voeg je dat later weer samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Conrado schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:58:
[...]

Ehh.... nee.
Een aardlek meet het differentiële verschil tussen de voeding; simpel gezegd als er een verschil is tussen de fase en de nul, valt 'ie af. In vele huizen zijn aarde en nul in de MK ook met elkaar gekoppeld.

Los daarvan; ik neem aan dat het schakelen van de nul een NEN1010-verplichting is. Dat moet hier altijd. In bijvoorbeeld Duitsland worden enkel fases geschakeld.
Ik weet heel goed hoe een aardlek werkt. Het gaat erom dat ze niet vóór de aardlekschakelaar samen mogen komen. Ik nodig je uit dit experiment thuis eens te proberen.

Ik gaf alleen maar een voorbeeld waarom het belangrijk is de nul wel mee te schakelen, los van dat ik ook verwacht dat het van NEN1010 moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
MrFish schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:31:
[...]
Ik weet heel goed hoe een aardlek werkt. Het gaat erom dat ze niet vóór de aardlekschakelaar samen mogen komen. Ik nodig je uit dit experiment thuis eens te proberen.
Sorry, je reactie verkeerd geïnterpreteerd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhoekstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
sennevb schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:49:
Ik las ergens dat de MP II wel wat lawaai maakt, ik wil ze op zolder hangen maar zou zonde zijn dat ik ze in de slaapkamers hoor.

Vind victron een betrouwbaar merk, maar zou zonde zijn dat ik minder tevreden ben door de herrie.

Graag jullie ervaringen!
Hier geen last van resonantie (hangt los van de muur) maar geluid is goed hoorbaar wanneer ie vermogen moet leveren.
Hangt hier in de "washok" naast de keuken en met de deur open kan ik het tot in de woonkamer (meter of 8 verder) horen.
MrFish schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:45:
Mijn 3x MP II 5000 hangen op zolder, aan een HSB-wandje tegen het trapgat. Ik heb veel aan geluidsreductie gedaan, maar ik kan nu zeggen dat het geluid echt goed onder controle is: het is geen enkel probleem als ze 's nachts met 8 kW staan te (ont)laden (harder ga ik niet), en we slapen op de 1e etage met onze slaapkamerdeur open.

Wat ik concreet heb gedaan:
  • bekleden met bitumen-achtig materiaal om resonanties van het plaatwerk tegen te gaan
  • opgehangen met rubberen pluggen
  • fans vervangen door Noctua's (NF-F12 iPPC-24V-2000)
(De antitrilmat heb ik er uiteindelijk niet meer achter geplaatst - dat was een ongelukkige combinatie met de rubberen pluggen.)

Wat foto's:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb nog geen derating gezien als gevolg van het vervangen van de fan.

Wie in omgeving Eindhoven wil komen luisteren is welkom :+
Netjes, zo heb ik het gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Tfjc8ZNf0TbT1Bs95k6KFfoEmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijvP8oY3Tonjo9aWsMXJFf79.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Laatst online: 16:14
Ben wel benieuwd welke energiemeter je met de MultiRS kan gebruiken in een 1 fase setup.
Alleen de VM-3P75CT heeft VE.Can namelijk. Dacht dat de andere modellen niet ondersteund zijn voor Dynamic ESS.

Bij een MP2 kan je met je GX device je slimme meter uitlezen en heb je geen extra hardware nodig maar begrijp dat dat op de MultiRS niet kan/mag.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Jazsie schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:08:
[...]

Hier geen last van resonantie (hangt los van de muur) maar geluid is goed hoorbaar wanneer ie vermogen moet leveren.
Hangt hier in de "washok" naast de keuken en met de deur open kan ik het tot in de woonkamer (meter of 8 verder) horen.

[...]

Netjes, zo heb ik het gedaan:
[Afbeelding]
Ja, die fans eronder was ook mijn 'backup' voor als ze toch te warm zouden worden met de Noctua fans, maar tot nu toe gaat het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:51
jvanderkroon schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:10:
Ben wel benieuwd welke energiemeter je met de MultiRS kan gebruiken in een 1 fase setup.
Alleen de VM-3P75CT heeft VE.Can namelijk. Dacht dat de andere modellen niet ondersteund zijn voor Dynamic ESS.

Bij een MP2 kan je met je GX device je slimme meter uitlezen en heb je geen extra hardware nodig maar begrijp dat dat op de MultiRS niet kan/mag.
Je kan voor 1 fase ook de VM-3P75CT gebruiken. Je gebruikt maar een CT klem dan.

De MP2 'werkt' inderdaad met je slimme meter maar het is echt verre van perfect.
Het is te traag, de VM-3P75CT stuurt veel vaker de data door.

Mooi voorbeeld in het Victron aansturing topic.
MrFish in "Het grote Victron aansturing topic"

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Laatst online: 15:23
Ik vroeg mij nog af. Kan je de Multi RS ook combineren met de Inverter RS? Dat is op het oog de Multi zonder MPPT trackers. Dit zou namelijk perfect zijn voor een 3 fase systeem waarbij je niet zoveel MPPT's nodig hebt. https://www.victronenergy...-smart#pd-nav-secondimage

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Impossibl3 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:00:
[...]

Ik vroeg mij nog af. Kan je de Multi RS ook combineren met de Inverter RS? Dat is op het oog de Multi zonder MPPT trackers. Dit zou namelijk perfect zijn voor een 3 fase systeem waarbij je niet zoveel MPPT's nodig hebt. https://www.victronenergy...-smart#pd-nav-secondimage
Nee, de inverter RS is alleen dat: een inverter. Er zit geen batterijlader op (en inderdaad ook geen MPPT's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
MrFish schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:03:
[...]

Nee, de inverter RS is alleen dat: een inverter. Er zit geen batterijlader op (en inderdaad ook geen MPPT's).
Ah dank. Wel jammer dat het niet kan of dat zo'n product nog niet bestaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Impossibl3 op 17-03-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-09 23:40
MrFish schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:03:
[...]

Niet waar. De Inverter RS Smart kan zeker wel de batterij laden. [Bron: Hoofdstuk 2.1]

Er zitten wel een paar beperkingen aan, met als belangrijkste alleen bulk laden. En hoe dat dan zou moeten gaan werken in een 3-fase opstelling met één Multi RS is ook nergens beschreven. Dat zou bij Victron gevraagd moeten gaan worden.
Ik zie daar zeker wel mogelijkheden (ALS de software het gaat toelaten)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

DavidZH schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:38:
[...]

Niet waar. De Inverter RS Smart kan zeker wel de batterij laden. [Bron: Hoofdstuk 2.1]

Er zitten wel een paar beperkingen aan, met als belangrijkste alleen bulk laden. En hoe dat dan zou moeten gaan werken in een 3-fase opstelling met één Multi RS is ook nergens beschreven. Dat zou bij Victron gevraagd moeten gaan worden.
Ik zie daar zeker wel mogelijkheden (ALS de software het gaat toelaten)...
Cool, weer wat geleerd!

(edit: het lijkt alsof de Inverter RS Smart alleen vanaf solar kan laden, maar de specs zijn mij niet helemaal duidelijk)

[ Voor 9% gewijzigd door MrFish op 17-03-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Met 1 fase kun je ook een externe meetspoel aansluiten onderop je mp2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
ingmar89 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:24:
Met 1 fase kun je ook een externe meetspoel aansluiten onderop je mp2.
kan dat niet met drie mp's in een drie-fasen opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Geen idee. Nadeel is dat het vermogen niet helemaal klopt omdat je de spanning neemt van bij de mp2 en de stroom uit bv de groepenkast. Afhankelijk van de kabel kan daar dus een verschil in de spanning zitten. (Als je regelt op 0 watt maakt dat overigens niet veel uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
MrFish schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:50:
[...]

Cool, weer wat geleerd!

(edit: het lijkt alsof de Inverter RS Smart alleen vanaf solar kan laden, maar de specs zijn mij niet helemaal duidelijk)
Net nog wat verder in de handleiding gekeken. https://www.victronenergy...25-8e26-0cd8-8561bb3ee780
Mixing different models of Inverter RS (ie. the model with Solar and without Solar) is possible. However mixing Inverter RS with Multi RS is not currently supported.
Hieruit maak ik op dat het tzt via een software update wel kan. Ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen.

Edit:
Aan ChatGPT nog even om het verschil gevraagd maar dit is het belangrijkste:
Kort samengevat:

De Inverter RS is een pure inverter met MPPT voor de Solar versie. Het heeft geen net/generator aansluiting, geen AC-lader.

De Multi RS Solar is een inverter-lader met MPPT, die alles doet: inverteren, opladen via AC-bron, en schakelen tussen stroombronnen.
Voor het gebruik met een grid verbinding is de Inverter RS dus niet handig.

Edit2:
Je zou eventueel tzt als de software dat aan kan een Multi RS en Inverter RS parallel kunnen zetten dan heb je veel meer vermogen wat er per fase uit kan. De Inverter RS kan namelijk wel parallel met andere Inverter RS'en. Je AC in blijft dan natuurlijk beperkt maar kan je wel naar een 12 kVa AC Out

[ Voor 34% gewijzigd door Impossibl3 op 17-03-2025 19:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Hermarcel schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:36:
[...]
kan dat niet met drie mp's in een drie-fasen opstelling?
Ja, ik heb dit voor mijn opstelling ook overwogen en ik meen me te herinneren dat dat inderdaad kan. En de regeling is schijnbaar veel sneller dan met een externe gridmeter. Maar ik heb ook begrepen dat die CTs minder nauwkeurig zijn dan een echte gridmeter en dat het beter is om ze niet te verlengen. Daarom heb ik besloten dit niet te doen (mijn MPs staan op zolder), maar het zou een interessant experiment zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
MrFish schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:23:
[...]...Maar ik heb ook begrepen dat die CTs minder nauwkeurig zijn dan een echte gridmeter en dat het beter is om ze niet te verlengen.
Die CT's zijn hardstikke nauwkeurig. Alleen gebruikt Victron een type wat mechanisch hardstikke gammel is. Een moeilijk sluitend clipsysteem was bij een beetje verkeerde mechanische belasting openklikt of afbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

scsirob schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:29:
[...]

Die CT's zijn hardstikke nauwkeurig. Alleen gebruikt Victron een type wat mechanisch hardstikke gammel is. Een moeilijk sluitend clipsysteem was bij een beetje verkeerde mechanische belasting openklikt of afbreekt.
Om spraakverwarring te voorkomen: De CT’s van de VM-3P75CT zijn inderdaad super nauwkeurig, ook omdat ze als set gekalibreerd zijn. Die gebruik ik zelf ook.

Ik had het over deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Als de multiplussen vlak bij de grid-aansluiting hangen, is er dan nog een voordeel voor de VM-3P75CT boven de multiplus-eigen-CTclamps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Hermarcel schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:20:
Als de multiplussen vlak bij de grid-aansluiting hangen, is er dan nog een voordeel voor de VM-3P75CT boven de multiplus-eigen-CTclamps?
Nauwkeuriger zoals hierboven aangegeven en het aantal meetsamples is ook sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sennevb
Iemand ervaring met 1 multiplus in een 3 fasen installatie.

Werkt dit met ess?

Ik wil eerst beginnen met 1 multiplus en in de toekomst uitbreiden naar 3 stuks. Vroeg me alleen af of ik dan al ess kan gebruiken? Gaat ie globaal verbruik nemen of enkel het verbruik van die fase dekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
sennevb schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:01:

Werkt dit met ess?

Ik wil eerst beginnen met 1 multiplus en in de toekomst uitbreiden naar 3 stuks. Vroeg me alleen af of ik dan al ess kan gebruiken? Gaat ie globaal verbruik nemen of enkel het verbruik van die fase dekken?
Ik ga het u binnen dit en 14dagen 100% zeker weten te vertellen maar ik ga er nu vanuit dat dit prima gaat werken en de omvormer binnen zijn fase naar NOM (nul op meter) kan gaan.

Vandaag de cellen op een avondje tussendoor rustig ingetast. Sjeezus die bak is zwaar. Heb het ding gelukkig op een kruiwagen gelegd want anders verleg je het niet meer alleen. Zondagnamiddag de cellen uitmeten en de busbars installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

Werkt dit met ess?

RTFM :9.

Zie 7.2 >> https://www.victronenergy...-further-information.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra

Werkt dit met ess?

Werkt hoor ;) ook met 3 fases. Je kan ess instellen dat hij naar de 3 fases kijkt. Je meter saldeert zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Vraagje: Kunnen er 2 multiplussen2 op 1 fase?

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
peter123 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:43:
Vraagje: Kunnen er 2 multiplussen2 op 1 fase?
Ja. Maar waarom zou je dat willen? Heb je er al 1 en heb je meer vermogen nodig? Anders zou ik een grotere kopen. Of is het als back-up?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik heb een 3000gx en een 40A aansluiting. Dat is wat weinig. Mijn auto kan maar 1 fase laden en de hele meterkast moet overhoop voor 3 fases. Zal wel moeten op den duur, maar hoeft nu nog niet.
Kreeg de 5000 niet verbonden met de 3000 gx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
peter123 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:05:
Ik heb een 3000gx en een 40A aansluiting. Dat is wat weinig. Mijn auto kan maar 1 fase laden en de hele meterkast moet overhoop voor 3 fases. Zal wel moeten op den duur, maar hoeft nu nog niet.
Kreeg de 5000 niet verbonden met de 3000 gx.
RTM.

Ze moeten hetzelfde zijn.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ze staan niet parallel

[ Voor 55% gewijzigd door peter123 op 21-03-2025 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Kan, maar dan moet je ze beiden apart aansturen. Maakt het wel allemaal wat complexer als je wel de zelfde batterij / GX wilt gebruiken.

Ik zou de 3000GX verkopen en de 5000 versie halen en dan parallel draaien of nog beter beiden verkopen en voor de 8000VA gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Dank voor je antwoord. Ik was in de veronderstelling dat de GX een ingebouwde Cerbo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Euh, hoe dan wel?

Je kan ze trouwens in serie zetten. Dan krijg je een situatie zoals Andy van the off grid garage. Maar dat is niet ondersteund. Of dat overigens goed gaat in een on grid situatie weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
V_ger schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:38:
[...]

Euh, hoe dan wel?

Je kan ze trouwens in serie zetten. Dan krijg je een situatie zoals Andy van the off grid garage. Maar dat is niet ondersteund. Of dat overigens goed gaat in een on grid situatie weet ik niet.
Ik bedoel ze hebben beide hun eigen batterij.

Pagina: 1 ... 11 ... 31 Laatste