Het ingrijpen zal wel snel genoeg gaan. Hoofdzekeringen zijn traag. Je kunt uren tegen de 30 A trekken zonder dat die afslaan. Een korte overbelasting kan geen kwaad.scsirob schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:40:
Vraagje. Inmiddels begint mijn systeem aardig vorm te krijgen. 3-fase MP2 48/5000, MPPT 450/100, 32kWh accu, Cerbo GX. Huisaansluiting 3x 25A.
Mijn vrouw heeft een 3-fase 7kW keramiek-oven. Dat ding schakelt gloeispiralen een paar seconden in, en dan weer uit, ongeveer 10A per fase. Telkens 3 seconde aan, dan 20 seconde uit.
Op de AC-in heb ik een VM-3P75CT hangen. De oven hangt daar net achter, samen met de AC-in aansluitingen van de MP2's. De energiemeter 'ziet' dus de vermogenspieken die de oven trekt, en het vermogen van de MP2's als ze bijvoorbeeld de accu laden.
Nu mijn vraag; Wat kan ik als stroomlimiet instellen op de MP2's? Kan ik de volle 25A per fase instellen en zal het systeem snel genoeg reageren dat de MP2's terugschakelen wanneer de oven inschakelt? Of moet ik de MP2's begrenzen op 15A?
Ik heb er over gedacht om de oven op de AC-Out2 te zetten, maar dat is alweer een extra kabel. Als ik het kan voorkomen dan liever niet.
Ik zou echter wel degelijk adviseren om je oven op de AC out (2) te zetten. De reden is dat de MP2’s per stuk niet sneller bijregelen dan 400 W per seconde op de AC in. Met drie MP2’s ben je dus zes seconden onderweg voordat een belasting van 7 kW wordt gecompenseerd. Niet wat je wilt bij zulke hoge, korte belastingen. De AC out regelt daarentegen zo goed als onmiddellijk bij.
Wil je het verbruik van je oven niet compenseren, dan zou ik die misschien voor je gridmeter zetten, maar dat heeft wel weer andere nadelen natuurlijk.
edit: of de oven wél na de gridmeter en wél op de AC-in, maar dan de rest van je verbruikers op de AC-out – en dan je ESS instellen op 'self-consumption from battery' voor alleen je verbruikers op de AC-out instellen. Op die manier weet je Victron setup wel het verbruik van je oven maar komt dat niet uit je batterij.
[ Voor 8% gewijzigd door MrFish op 02-03-2025 13:00 ]