Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 12 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:16
peter123 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Ik bedoel ze hebben beide hun eigen batterij.
Dan hebben ze beide een eigen aansturing nodig. Dat klinkt als een oplossing die ingewikkelder is dan noodzakelijk. I am out.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
V_ger schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:44:
[...]

Dan hebben ze beide een eigen aansturing nodig. Dat klinkt als een oplossing die ingewikkelder is dan noodzakelijk. I am out.
Dat heeft te maken met hoe de kabels lopen van de zonnepanelen en de autolader en de belasting daarop. Iedere huissituatie is weer anders. Ik wil niet 80A door mijn meterkast trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door peter123 op 22-03-2025 14:07 ]

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Dilemma:

Ik moet/mag een keuze maken tussen de Multiplus-II 48/8000 en de Multi RS 48/6000. Mijn PV is AC-gekoppeld.

De afwegingen:
  • De multiplus voldoet ruim, de multi RS voldoet net. De prijzen zijn grofweg hetzelfde
  • Multiplus is bewezen techniek. Hoe zit dat met de Multi RS? Nog weinig ervaringen te vinden
  • De software voor de Multi RS is nog niet on par met de Multiplus. Als zelf-installateur schijn ik niet aan de beta's te kunnen komen
  • Het rendement van de Multi RS schijnt beduidend beter te zijn dan de Multiplus
Hoe staan jullie hier in?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:38
De RS prik je in een Cerbo en dan ben je klaar. De MP moet je nog net geen centronics stekker solderen om met Windows 95 te configureren via een ISA insteekkaart die ze alleen nog bij de kringloopwinkel van Jubbega hebben liggen.

Als je nu iets nieuws koopt zou ik niet in 15 jaar oude technologie investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
jadjong schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:04:
De RS prik je in een Cerbo en dan ben je klaar. De MP moet je nog net geen centronics stekker solderen om met Windows 95 te configureren via een ISA insteekkaart die ze alleen nog bij de kringloopwinkel van Jubbega hebben liggen.

Omgekeerd bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:20
Hermarcel schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:54:
Dilemma:

Ik moet/mag een keuze maken tussen de Multiplus-II 48/8000 en de Multi RS 48/6000. Mijn PV is AC-gekoppeld.

De afwegingen:
  • De multiplus voldoet ruim, de multi RS voldoet net. De prijzen zijn grofweg hetzelfde
  • Multiplus is bewezen techniek. Hoe zit dat met de Multi RS? Nog weinig ervaringen te vinden
  • De software voor de Multi RS is nog niet on par met de Multiplus. Als zelf-installateur schijn ik niet aan de beta's te kunnen komen
  • Het rendement van de Multi RS schijnt beduidend beter te zijn dan de Multiplus
Ik zou voor de RS gaan en je PV DC koppelen.

[ Voor 4% gewijzigd door John245 op 22-03-2025 15:57 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@John245 PV DC koppelen gaat hem niet worden. Potentiële PV uitbreidingen liggen veel dichterbij en worden wel DC gekoppeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:47
Dilemma:

De afwegingen:
Multi Rs kan ik van harte aanbevelen. Software is stabiel genoeg.

Sommige opties zijn nog niet zo uitgebreid maar komen er nog wel bij. Ess werkt gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:25
peter123 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Ik bedoel ze hebben beide hun eigen batterij.
Dan gewoon beiden apart aansturen aka twee losse systemen, werkt prima.
jadjong schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:04:

Ik zou dan gewoon persoonlijk weer voor de MP2 kiezen, trafo is toch robuuster.

Weet dat deze minder efficiënt is. Overigens is de MP2 ook bijna Plug & Play, had het in no-time aan het draaien.

In prikken en gaan is voor mij geen reden om dan die te kiezen. Al zou het ik een hele dag bezig zijn met configureren dan is dat ook prima, is iet wat je niet dagelijks hoef te doen :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@hhoekstra "Simpele" Nul-Op-De-Meter is waar ik mee wil beginnen. Wel in 3-fasen opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
Hermarcel schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:56:
@hhoekstra "Simpele" Nul-Op-De-Meter is waar ik mee wil beginnen. Wel in 3-fasen opstelling.
Kijk Harold zijn filmpje op youtube even ;) tips and tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@hhoekstra Uiteraard ben ik al op Harold's kanaal geabonneerd. Net als op de kanalen van Andy, Will, Claus, Helmuth, Ray, en nog een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
De Multi RS stond nog niet op mijn radar. Ik denk omdat het ding relatief nog in een hoekje van de range staat naast véél MultiPlussen en nadrukkelijk met 'solar' in de typenaam geadverteerd.

Maar via een dealer kreeg ik de indruk dat deze techniek de toekomstige richting vertegenwoordigt omdat hij efficiënter is, waarbij, zoals ik hier ook lees, vooral de software nog snel volwassen aan het worden is. Voor mij gaat het vergelijk tussen een MultiPlus II 5000 GX en die Multi RS (Solar) 6000. Die 6000 lijkt dus ook sterk genoeg, met o.a. hetzelfde piekvermogen als de MultiPlus. En ik kijk vooruit naar installatie over pakweg 18 maand, dus de software zal dan zeker wel volstaan.

Wat me dan nog wel verbaast, en de kosten opdrijft: als dit de nieuwste is, waarom zit hier dan geen GX bij ingebouwd? Die is toch nog altijd op dezelfde manier nodig in de installatie als bij de MultiPlus II, of mis ik nu iets? Is het wellicht een kwestie van één exemplaar geheel op orde en dan verder uitrollen? (Dus wellicht tegen die tijd ook een Multi RS 6000 GX (evt. zonder solar)?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 12:53
Dilemma:

Misschien is dit belangrijk voor je: De RS is beduidend stiller. Ik had eerst een MP2 die ik 's nachts kneep voor een aceptabel geluidsniveau. De RS staat hier nu altijd voluit.

Ga je AC-coupled aan AC-out? De RS heeft nog geen ondersteuning voor Sunspec, waarbij de zonnepanelen-inverter gestuurd wordt via de netfrequentie. Ik neem dat voorlopig maar op de koop toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@antonrops
Geluid is geen issue.

Ja, ik heb AC-coupled PV die aan de AC-out hangt en dus geregeld moet worden door de inverter/charger (Frequency-shifting). Als de Multi RS dat nog niet kan, dan is dat een showstopper.

Maar als de Multi RS dat nog niet kan: Hoe werkt dat dan bij grid-failure en volle accu's?

[ Voor 17% gewijzigd door Hermarcel op 23-03-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
Hermarcel schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:22:
@antonrops
Maar als de Multi RS dat nog niet kan: Hoe werkt dat dan bij grid-failure en volle accu's?
Voor DC-aangesloten panelen geldt dit niet. Ik verwacht dat dit nog wel geïmplementeerd wordt in de RS. Tot die tijd moet ik uitkijken bij stroomuitval. Geen heel groot risico (70% van de panelen zijn DC-aangesloten), maar wel een aandachtspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:35
antonrops schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:13:
[...]
Ga je AC-coupled aan AC-out? De RS heeft nog geen ondersteuning voor Sunspec, waarbij de zonnepanelen-inverter gestuurd wordt via de netfrequentie. Ik neem dat voorlopig maar op de koop toe.
Hu?! Ik maakte uit het filmpje van Harold op dat die dat al wel kon. Het idee dat je bij dynamische negatieve prijzen het grid er uit gooit en dan je AC verder het huis laat draaien vond ik wel charmant. Maar nu kan dat dus niet?

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
Impossibl3 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:35:
[...]

Hu?! Ik maakte uit het filmpje van Harold op dat die dat al wel kon. Het idee dat je bij dynamische negatieve prijzen het grid er uit gooit en dan je AC verder het huis laat draaien vond ik wel charmant. Maar nu kan dat dus niet?
Dat is iets anders. Dat wordt door o.a. Solar Edge omvormers zelf geregeld. Sunspec is van belang als bij stroomstoring je batterijen vol raken. Dan moeten de panelen teruggedraaid worden om overladen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@antonrops is Sunspec niet een Modbus-protocol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
antonrops schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:40:
[...]

Dat is iets anders. Dat wordt door o.a. Solar Edge omvormers zelf geregeld. Sunspec is van belang als bij stroomstoring je batterijen vol raken. Dan moeten de panelen teruggedraaid worden om overladen te voorkomen.
Misschien ondersteund het geen Sunspec maar volgens de handleiding wel frequentie shifting:
https://www.victronenergy...11-0a79-7081-2800d3c8a13a

Dus zolang de AC omvormers dat ook ondersteunen moet het goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
Impossibl3 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:10:
[...]
Misschien ondersteund het geen Sunspec maar volgens de handleiding wel frequentie shifting:
https://www.victronenergy...11-0a79-7081-2800d3c8a13a
Dit is wel wat ik bedoel. Ik ben er geen instellingen van tegengekomen, vandaar dat ik dacht dat het er nog niet in zit. Ik denk dat ik dit binnenkort maar eens ga testen. Bedankt voor de pointer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@antonrops Ik heb gelezen dat de Multi RS zelf detecteert dat er AC-PV aan AC-Out hangt en vervolgens frequency-shifting activeert. Er zijn inderdaad geen instellingen.

Even opgezocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pi3ynOqPS9gwW26mJWw--PbtIXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wKvIPll7kOqZJP4wzACvXBKo.png?f=fotoalbum_large

Zie pagina 5 in het manual voor de Multi RS Solar

[ Voor 59% gewijzigd door Hermarcel op 23-03-2025 15:25 . Reden: Mosterd na de maaltijd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 18:26
[...]
Misschien is dit belangrijk voor je: De RS is beduidend stiller. Ik had eerst een MP2 die ik 's nachts kneep voor een aceptabel geluidsniveau. De RS staat hier nu altijd voluit.
Ja, hebben we een pagina of wat terug besproken, ik van dat een belangrijk argument voor de RS.

Echter, ik heb geen haast - in ieder geval niet voor eind 2026 - en wacht of Victron ook met RS'en komt zonder het solar deel.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sennevb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-05 21:02
[...]

Probleem is dat de RS niet goedgekeurd is voor het belgische net, vermoedelijk omdat hij 6000VA is en er in belgie maar 5000 op 1 fase mag geinjecteerd worden.

Anders twijfelde ik niet en ging ik voor de RS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@sennevb Hier in Portugal staat hij wel op de lijst *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
sennevb schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:04:
[...]

Probleem is dat de RS niet goedgekeurd is voor het belgische net, vermoedelijk omdat hij 6000VA is en er in belgie maar 5000 op 1 fase mag geinjecteerd worden.

Anders twijfelde ik niet en ging ik voor de RS
Voldoet die RS echt niet? Dan is dat op 300 watt mis gegaan.

5300 watt @ 52 VDC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uf5kqBk3XNjUb0KV_3MdAZ_EMDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5t8oSDqiQRDitV6d6iKXsN2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet hoe streng ze zijn in België? Is het 5 kW als in afgerond is 5,49 kW ook nog prima of 5,000000000 kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb de indruk, uit andere topics, dat het goedgekeurd worden in België vooral héél traag is. Ook andere instelbare apparaten komen er uiteindelijk wel door.

En laten we wel wezen, zo'n beetje alle PV inverters hebben al jaren landinstellingen. D.w.z. als je wilt, kun je de instellingen aanpassen zodat je apparaat zich niet aan je lokale netcode houdt. Ik acht het niet denkbaar dat ze wakker liggen van een instelling waarmee een stoute gebruiker 300W doorschiet. Je PV zo afstellen dat hij de 253V bovengrens negeert pakt véél kwalijker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Gwaihir schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:43:
Ik heb de indruk, uit andere topics, dat het goedgekeurd worden in België vooral héél traag is. Ook andere instelbare apparaten komen er uiteindelijk wel door.

En laten we wel wezen, zo'n beetje alle PV inverters hebben al jaren landinstellingen. D.w.z. als je wilt, kun je de instellingen aanpassen zodat je apparaat zich niet aan je lokale netcode houdt. Ik acht het niet denkbaar dat ze wakker liggen van een instelling waarmee een stoute gebruiker 300W doorschiet. Je PV zo afstellen dat hij de 253V bovengrens negeert pakt véél kwalijker uit.
Het is thans heel simpel.

Staat 'm op de lijst of niet?
@Gwaihir de Huawei's van 10kW zaten om een of andere technische reden bij introductie over die limiet.
Huawei heeft toen specifiek voor de Belgische markt een model uitgebracht wat af-fabriek beperkt is en waar dus ook installateurs (== en dus ook gebruikers) niet over kunnen gaan. Ze kregen die dingen anders niet aangemeld op het net.

->
https://app.simpla.be/upl...2000-3KTL-10KTL-M1_EN.pdf
-->
Nota beneden in die PDF:
*4 C10 / 11: 10,000 VA
Wat staat er wel op de lijst van Synergrid?
10KTL-BEM1
Drie keer raden voor wat BE staat :+
Dat gaat echt zo ver (zeker bij dit notoir bekend type bij Fluvius) dat men gewoon het type plaatje bekijkt, kijkt of deze in de lijst staat en anders is het no-go.
Ik heb weet van een aantal cases waar de installateur toch verder gegaan is, al dan niet tijdelijk en uiteindelijk de omvormers heeft vervangen door de BE variant.

Als dat (beperken door een installateur, want dan kunnen wij als Tweakers het ook) toch kan dan komt hij niet op de lijst.

Landinstellingen is ook TOTAAL iets anders dan de vermogensafgifte en typeplaatje wat er bij hoort.
Land/netnorm is ook door de installateur configureerbaar, ik moet je niet uitleggen dat er genoeg zijn die de kantjes er van af lopen "ja madammeke geen probleem zenne we verkopen u da, zetten op factuur dat het ne 10kW is en na de keuring zetten we 'm open naar 10.3kW".

Je gaat echt problemen krijgen om het ding aan te melden via de portal van Fluvius, ahja, want wat moet je daar selecteren of invullen? Juist ja, het model wat geïnstalleerd staat en gekeurd is want het keuringsattest wat serienummer en type plaatje bevat moet je ook toevoegen.

300W, de volgende komt vragen voor 600W "ja maar mijnheer die heeft toch" en dan de volgende wil 800W want ja die van 600W is er ook door.

Voor in Nederland zo hard te kicken op regeltjes en normeringen gaan jullie er wel heel vlot van uit dat hier dit soort dingen "op z'n Belgisch" gedaan worden.

Het staat ieder vrij om hiermee zelf tegen de muur te lopen, "hate to tell you but I told you so".
Allez, ik wil nu niet te pedant doen maar this is not Fluvius' first rodeo op dit verhaal.

[ Voor 33% gewijzigd door HyperBart op 24-03-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@HyperBart Ik zal niemand aanraden hem 'al vast' te kopen hoor..

Maar voor de rest: je bent het toch vast met me eens dat wanneer zo'n 'kantjes eraf' installateur het landprofiel van een inverter zodanig zet, dat die doodleuk 260V op het net gooit, we aanzienlijk verder van huis zijn? En dat kan 'gewoon'..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik durf het niet meer vragen - maar was er 2 jaar geleden geen sprake van een 3F victron ?

Ikzelf ben gecharmeerd door victron - maar ik heb absoluut de plek niet op zo een hele 3 dubbele installatie op te stellen. Maar ik wil wel 8000 Watt en moet dus 3 fasig in Beligië.

Ik herinner me dat het ooit soon was maar dat lijkt weer helemaal verdwenen. Eigenlijk zoiets als een Deye maar dan in Victron :-).

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Gwaihir schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:50:
@HyperBart Ik zal niemand aanraden hem 'al vast' te kopen hoor..

Maar voor de rest: je bent het toch vast met me eens dat wanneer zo'n 'kantjes eraf' installateur het landprofiel van een inverter zodanig zet, dat die doodleuk 260V op het net gooit, we aanzienlijk verder van huis zijn? En dat kan 'gewoon'..
Je bedoelt die 260V die we ook al binnen krijgen in sommige gebieden van het net zelf?
Vandaag de dag met alle wide input voedingen die in heel wat apparaten inzitten heb ik oprecht daar minder schrik van dan Fluvius die zegt "sorry maat, dees gaan we nie toelaten".

Ter info: in Belgie mag je vlot over de 253V gaan, alleen als dit 10 min lang gemiddeld boven de 253V zit moet een omvormer afslaan, alsook wanneer hij instantaan over de 263,5V (dacht ik, schiet me niet af als ik er een volt of 2 langs zit) gaat.

Ik (N=1, maar met mij de hele straat en wijk waar ik goed contact mee heb) woon in een wijk waar de voltages in de winter tot onder de 200V gaan (zie vorige posts) en in de lente/zomer gaan we hier vlotjes over de 253V en dit voor langere periodes. Ik zie in mijn metingen soms echt wanneer omvormers in het straatbeeld er uit gaan (dit is dan wanneer mijn omvormer er ook al uit ligt).

De meeste mensen interesseert het ook gewoonweg niet, die zijn blij dat hun PV nog altijd X aantal 1000kWh aan opbrengst genereren en hebben er al lang vrede mee genomen dat de terugdraaiende teller verdwenen is.
Pas wanneer hun laadpaal of auto stopt met laden (ik krijg die meldingen van Alfen) en ze 's morgens niet de trips kunnen doen die ze wensen zal het een probleem worden.

Dus eigenlijk neen, die kantjes er af mbt die spanning zou willen zeggen dat alle huizen hier "tegen elkaar op" beginnen op te lopen en dat iedere installateur daarvoor teruggekomen is. Maar dat brengt hem niks op want die mag rustig wijzen naar Fluvius want die moeten deftige netspanning binnen laten komen. Betaalt u even de factuur? Ja dank u, hier is het telefoonnummer van Fluvius.

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 24-03-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Tomsworld schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:56:
Ik durf het niet meer vragen - maar was er 2 jaar geleden geen sprake van een 3F victron ?

Ikzelf ben gecharmeerd door victron - maar ik heb absoluut de plek niet op zo een hele 3 dubbele installatie op te stellen. Maar ik wil wel 8000 Watt en moet dus 3 fasig in Beligië.

Ik herinner me dat het ooit soon was maar dat lijkt weer helemaal verdwenen. Eigenlijk zoiets als een Deye maar dan in Victron :-).
Op Intersolar Europe June 19th – 21st 2024 is het bekend gemaakt. Nog geen jaar geleden dus. Een 3 fase apparaat zou bij mij ook een hoop hoofdbrekers oplossen.

https://www.victronenergy...ar-europe-june-19th-21st/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online

[..]

Nee hoor, volop in ontwikkeling. Wellicht bijna op de markt.

De dealer liet me vorige week een foto zien van zo'n Multi HS19 in een testopstelling bij Victron zelf. Was hij enthousiast over. (Dat is 't verhaal dat me op het spoor van die RS lijn zette.)

Ik wordt uit die post van @Impossibl3 dan weer blij van die RS19. Want er zit ook zo'n displaytje op die dingen, dus hopelijk komen ze met de GX al ingebouwd. (En daarna graag eentje die de solar MPPTs eraf laat, voor nog wat portemonnee-vriendelijkheid. Vind je niet, @Conrado ? ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm.. of valt zo'n 3-fase 800 VDC apparaat DC-zijdig zinnig aan een 3-fase SolarEdge te hangen? (Nominale spanning daarvan 750 VDC..)

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 24-03-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Laatst online: 19:26
Kan mij niet voorstellen dat ze de GX gaan inbouwen in die Multi HS19. Lijkt meer op een monochroom schermpje met wat basis informatie wat je ook ziet bij de andere Victron apparaten. Een losse Cerbo van ± €190 maakt ook weer niet het verschil.

Al heb jij bij de Multiplus GX modellen ook alleen een 2 regel schermpje al lijkt dat meer een instap model te zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door jvanderkroon op 24-03-2025 15:32 ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Impossibl3 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:28:
[...]

Op Intersolar Europe June 19th – 21st 2024 is het bekend gemaakt. Nog geen jaar geleden dus. Een 3 fase apparaat zou bij mij ook een hoop hoofdbrekers oplossen.

https://www.victronenergy...ar-europe-june-19th-21st/
Bedankt.

Maar ook niet geschikt voor de Belgische situatie :(
The Multi HS19 is a new series of high voltage hybrid inverters. The first model to become available is the (800VDC) 3-phase 15kVA model with four MPPT trackers (which have a voltage range of 80 to 1000VDC). A 30kVA model will be available shortly thereafter. The range is designed for 19 inch rack mounting.
Je mag maar 10 kVA invoeden als consument in BE.

3 x MP2 - 3000VA is me dan weer krap van die zitten een aan 3 x 2400 = 7.200

Mja het blijft moeilijk, beetje bos bomen, als ik naar goedkopere zelfbouw batterijen ga wil ik het in de garage, maar dan verlies ik weer het backup verhaal.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWatt
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 26-03 22:25
Ik volg dit forum al een tijdje en had gepland om dit weekend te starten met de installatie van mijn systeem. Ik had onlangs een omvormer, Cerbo GX, batterijen, etc besteld. De meeste zaken werden vrijwel direct geleverd, maar o.a. de batterijen lieten enkele weken op zich wachten. Nu blijkt dat ik de verkeerde omvormer heb besteld, en helaas is de retourtermijn inmiddels verstreken.

Het gaat om een Victron Inverter RS 48/6000 230V Smart Solar. Ik had een on-grid omvormer nodig, maar deze lijkt daar niet geschikt voor.
Is er een manier om deze omvormer toch on-grid te gebruiken?

Mocht dat niet mogelijk zijn, heeft iemand interesse om hem over te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Tomsworld schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:00:
[...]
Je mag maar 10 kVA invoeden als consument in BE.
Het spijt me maar dat is niet correct, je mag dat wel. Meer zelfs, je mag tot 25kVA gaan.
https://www.fluvius.be/nl...zonnepanelen-installateur

Helaas is federaal men daar nog niet zo soepel mee, maar het kan maar dan moet je een BTW nummer aanvragen maar gelukkig ben je onmiddellijk vrijgesteld.
Of je dan nog consument bent of niet is voor mij grijze zone.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 24-03-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
TWatt schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:38:
Ik volg dit forum al een tijdje en had gepland om dit weekend te starten met de installatie van mijn systeem. Ik had onlangs een omvormer, Cerbo GX, batterijen, etc besteld. De meeste zaken werden vrijwel direct geleverd, maar o.a. de batterijen lieten enkele weken op zich wachten. Nu blijkt dat ik de verkeerde omvormer heb besteld, en helaas is de retourtermijn inmiddels verstreken.

Het gaat om een Victron Inverter RS 48/6000 230V Smart Solar. Ik had een on-grid omvormer nodig, maar deze lijkt daar niet geschikt voor.
Is er een manier om deze omvormer toch on-grid te gebruiken?

Mocht dat niet mogelijk zijn, heeft iemand interesse om hem over te nemen?
Misschien kan je bij je leverancier hem nog omruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWatt
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 26-03 22:25
hhoekstra schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:53:
[...]

Misschien kan je bij je leverancier hem nog omruilen?
De afkoeltermijn is voorbij en de doos is open geweest... Het viel mij op dat er geen AC IN aansluiting was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

Die is nog niet op de markt, helaas ook 800 VDC, dat vind ik dan weer wat minder :+.

Verder staat de MP2 8kVA (10kVA en 15kVA overigens ook) gewoon op de Synergrid lijst en in 3-fase opstelling moet dit geen probleem zijn.

Alleen dan moet je inderdaad wel plek ervoor hebben.
Gwaihir schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:25:
[...]

Nee hoor, volop in ontwikkeling. Wellicht bijna op de markt.

De dealer liet me vorige week een foto zien van zo'n Multi HS19 in een testopstelling bij Victron zelf. Was hij enthousiast over. (Dat is 't verhaal dat me op het spoor van die RS lijn zette.)

Ik wordt uit die post van @Impossibl3 dan weer blij van die RS19. Want er zit ook zo'n displaytje op die dingen, dus hopelijk komen ze met de GX al ingebouwd. (En daarna graag eentje die de solar MPPTs eraf laat, voor nog wat portemonnee-vriendelijkheid. Vind je niet, @Conrado ? ;) )
Nu nog 48V ipv 800V dan zou ik het zo aanschaffen. 100V zou ook prima zijn maar 800V is toch andere koek :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:23:
Nu nog 48V ipv 800V dan zou ik het zo aanschaffen. 100V zou ook prima zijn maar 800V is toch andere koek :o.
Koek waar men (ook elders) wel de toekomst in lijkt te zien? Victron - met z'n achtergrond in dingen die bewegen en tegen stoten moeten kunnen - lijkt sowieso langer aan o.a. 48V vast te houden dan anderen.

Heb er eerlijk gezegd geen kaas van gegeten. Vanwaar jouw voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:02

pvg

Jazsie schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:23:
[...]

Die is nog niet op de markt, helaas ook 800 VDC, dat vind ik dan weer wat minder :+.

Verder staat de MP2 8kVA (10kVA en 15kVA overigens ook) gewoon op de Synergrid lijst en in 3-fase opstelling moet dit geen probleem zijn.

Alleen dan moet je inderdaad wel plek ervoor hebben.

[...]

800V accu is net zo spannend als een string zonnepanelen… Probleem is de beschikbaarheid van BMS-en. Ja, je moet wel weten wat je doet, maar dat geldt ook bij 48V en een paar honderd ampere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
pvg schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:29:
800V accu is net zo spannend als een string zonnepanelen… Probleem is de beschikbaarheid van BMS-en. Ja, je moet wel weten wat je doet, maar dat geldt ook bij 48V en een paar honderd ampere.
Ik heb zijdelings regelmatig te maken met professionele hoog voltage batterij systemen, en voor pakweg 800 Volt en 15 kW heb ik het soort respect dat ik dat thuis niet hoef.
Overigens heb ik dan ook Enphase op het dak liggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Gwaihir schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:59:
[...]

Koek waar men (ook elders) wel de toekomst in lijkt te zien? Victron - met z'n achtergrond in dingen die bewegen en tegen stoten moeten kunnen - lijkt sowieso langer aan o.a. 48V vast te houden dan anderen.

Heb er eerlijk gezegd geen kaas van gegeten. Vanwaar jouw voorkeur?
48V is nog veilig DC voltage.

Ander reden is om 800 VDC nomimaal te krijgen je 250 stuks LiFePO4 a 3.2V cellen nodig hebt.
Dat zet je niet even in elkaar :+.

Vordeel van HV is voornamelijk kabeldikte die bij hoger vermogens minder dik kunnen en efficiëntie zal hoger zijn.
pvg schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:29:
[...]

Een 800V string zonnepaneel heeft een kortsluit stroom van 10-20A? een 800V accu zeer waarschijnlijk factor 100 meer op zijn minst.

Maar inderdaad, ik vind beiden net zo spannend >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:39
Jazsie schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:38:
[...]

48V is nog veilig DC voltage.
Aanraakveilig misschien, maar de kortsluitstromen die lopen bij flinke packs zijn niet mals en alles behalve veilig...

Het is jammer dat er nog weinig aanbod (lees: duur) in 48V packs is die je in serie kunt zetten om een wat hogere spanning te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Noshi op 26-03-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah
  • Laatst online: 27-05 09:14

wootah

They see me trollin'

Hoi vraagje over het aansluiten van mijn multiplus 2.
In het "wiring unlimited" document van victron wordt het volgende gesteld (hoofdstuk 6.4):
Gebruik geen vastekern AC-draden:
Vermijd de omvormer/acculader in contact te brengen met draden met harde vaste kernen
(zoals getoond in de afbeelding aan de rechterkant).
Draden met vaste kernen zijn niet geschikt voor de omvormer/acculader AC-connectoren,
leidend tot slecht contact en het risico op ontkoppeling. Gebruik in plaats hiervan draden met
fijne en flexibele kernen.
Ik heb mijn multiplus gelimiteerd op 16A, en volgens de victron toolkit zijn dan de standaard 2,5mm2 kabels dan dik prima voor de afstand die ik heb. Er is al een doos met bedrading aanwezig en ik dacht daar met wago's de victron op aan te sluiten. Maar dan moet ik wel kiezen voor een fijne flexibele kabel met adereindhulzen, is dat echt zoveel beter dan vaste kern? Waarom is vaste kern dan zo de standaard in meterkasten en stopcontacten enz?

[ Voor 6% gewijzigd door wootah op 26-03-2025 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
wootah schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:25:
Hoi vraagje over het aansluiten van mijn multiplus 2.
In het "wiring unlimited" document van victron wordt het volgende gesteld (hoofdstuk 6.4):

[...]

Ik heb mijn multiplus gelimiteerd op 16A, en volgens de victron toolkit zijn dan de standaard 2,5mm2 kabels dan dik prima voor de afstand die ik heb. Er is al een doos met bedrading aanwezig en ik dacht daar met wago's de victron op aan te sluiten. Maar dan moet ik wel kiezen voor een fijne flexibele kabel met kabelhulsjes, is dat echt zoveel beter dan vaste kern? Waarom is vaste kern dan zo de standaard in meterkasten en stopcontacten enz?
Zou dat niet vooral toegespitst zijn op de boten die meer bewegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah
  • Laatst online: 27-05 09:14

wootah

They see me trollin'

HyperBart schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:30:
[...]

Zou dat niet vooral toegespitst zijn op de boten die meer bewegen?
Wellicht, maar je zou verwachten dat je de kabel zelf al goed vast zet, dan zou er niet aan getrokken moeten worden, zeker als je een wartel gebruikt (wat ik zelf van plan was)
In de voorbeeld foto: https://www.victronenergy.../image/166d1845accdcd.png
is echter volgens mijn redenering niet echt een "vaste kern" te zien, het is meeraderig, maar dan grof, die zou ik idd niet zo vastschroeven zonder hulsje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
De MP resoneert toch? Massieve kernen en trillingen lijken me gene goede combi....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

wootah schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:42:
[...]

Wellicht, maar je zou verwachten dat je de kabel zelf al goed vast zet, dan zou er niet aan getrokken moeten worden, zeker als je een wartel gebruikt (wat ik zelf van plan was)
In de voorbeeld foto: https://www.victronenergy.../image/166d1845accdcd.png
is echter volgens mijn redenering niet echt een "vaste kern" te zien, het is meeraderig, maar dan grof, die zou ik idd niet zo vastschroeven zonder hulsje
Pak de originele Engelse handleiding er eens bij. Volgens mij heb je gelijk en bedoelen ze grove meeraderige draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

HyperBart schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:47:
[...]

Het spijt me maar dat is niet correct, je mag dat wel. Meer zelfs, je mag tot 25kVA gaan.
https://www.fluvius.be/nl...zonnepanelen-installateur

Helaas is federaal men daar nog niet zo soepel mee, maar het kan maar dan moet je een BTW nummer aanvragen maar gelukkig ben je onmiddellijk vrijgesteld.
Of je dan nog consument bent of niet is voor mij grijze zone.
Het probleem is dat ik een enmanszaak in bijberoep heb die niet vrijgesteld is, dus ik wil niet in dat vaarwater komen, want dan komt ook de discussie van particuliere vs professionele contracten.

Ik ben wat concreter aan het plannen maar ik zie het ff niet.

- 3F viltron setup in de Hal kan niet qua ruimte.
- Deze wel maar wil ik ergens een 6 of 8kw ( mijn ZP doen in piek 6600 Watt )
Ik wil graag 10 kw maar er komt nog een kleine uitbreiding en die string naar daar brengen levert 30 of 40 meter kabel op is niet gewenst.
- In de garage 3F setup : ok maar 3 x 3000VA = 3x2,4kw dus 7,2kw injectie mja, pro ik kan ooit de 4 of 5 ZP die er bij komen daar aansluiten ( is wel een druppel tov de andere 28 ).

Ik zal een van de volgende weken is een paar scenario's uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:16
Conrado schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 23:00:
De MP resoneert toch? Massieve kernen en trillingen lijken me gene goede combi....
Als je aansluitpunt breder is dan je aansluitsnoer, zorgen vibraties er dan niet voor dat met een meeraderige kabel de aders na verloop van tijd meer naast elkaar gaan "liggen" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Tomsworld schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:25:
[...]

Het probleem is dat ik een enmanszaak in bijberoep heb die niet vrijgesteld is, dus ik wil niet in dat vaarwater komen, want dan komt ook de discussie van particuliere vs professionele contracten.

Ik ben wat concreter aan het plannen maar ik zie het ff niet.

- 3F viltron setup in de Hal kan niet qua ruimte.
- Deze wel maar wil ik ergens een 6 of 8kw ( mijn ZP doen in piek 6600 Watt )
Ik wil graag 10 kw maar er komt nog een kleine uitbreiding en die string naar daar brengen levert 30 of 40 meter kabel op is niet gewenst.
- In de garage 3F setup : ok maar 3 x 3000VA = 3x2,4kw dus 7,2kw injectie mja, pro ik kan ooit de 4 of 5 ZP die er bij komen daar aansluiten ( is wel een druppel tov de andere 28 ).

Ik zal een van de volgende weken is een paar scenario's uitwerken.
Waarom dan niet voor 3x 5kVA ?

Die 10kVA limit is verhoogd naar 25 kVA. Je kan zelfs voor 3x 8kVA gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:20
Over de discussie over soepele of 'harde' draden.
Het gaat om het contact-oppervlak tussen de draad en het aansluitpunt.
Een 'zachte' draad, het beste met een zacht hulsje om het eind, wordt samengeperst bij het aandraaien van de moer. Hierdoor wordt een optimaal contact-oppervlak behaald. Minder weerstand, minder warmte.
Een 'harde' draad wordt niet (of in ieder geval veel minder) ingedrukt. Daardoor is het contact-oppervlak (veel) kleiner. Meer weerstand, meer warmte.
Vroeger, toen er alleen maar harde draden waren, waren de aansluit-punten enigszins hol. Daardoor hadden de draden een groter contact-oppervlak.
Als, zoals bij Victron, een apparaat is ontworpen voor 'zachte' draden moet je dus geen 'harde' draden gebruiken.
Ter zijde... dit geldt ook voor moderne onderdelen in een groepenkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:07
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:14:
Over de discussie over soepele of 'harde' draden.
Hier nog wat meer informatie van Victron over soepele/harde draden en ferrules
https://www.victronenergy...dd-1c25-4061-70a9087514b2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Tomsworld schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:25:
Heb je een partner zònder BTW-nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Conrado schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:19:
[...]

Heb je een partner zònder BTW-nummer?
Nee ;-)

Maar soit ik kijk wel even rond nog - ik hoorde dat er misschien beweging in de regels komt.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Kecin schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 00:30:
[...]

Poah, net de Victrons aangehad! Helaas alleen kunnen laden en de noodstroom nog niet kunnen gebruiken, na 2 ochtenden werk en deze avond erachter gekomen dan in de meterkast de ET340 verkeerd om is aangesloten. Oeps! Er moest nogal wat verplaatst worden in de meterkast (laadpaal, pv, communicatiemodule, etc) waardoor we gewoon niet meer hebben opgelet. Voor de rest perongeluk de kabel naar de DIY accu van ZonnepanelenSuper.nl (overigens schaamteloze plug, belde het bedrijf na 21:00 op en kreeg gewoon gehoor, en hulp! Keurig! Niet verwacht en erg blij mee) links ingeplugd in de CAN poort, dit moest rechts wezen :'). Op die 2 dingen na alles goed in orde! Morgenmiddag de meter omwisselen, dat gaat goedkomen. Dan komt er nog een tijd van kabelmanagement en brandveiligheid verder.

1 ding wel; ik schrok me kapot toen alles vol begon te laden, resoneert enorm. Had wel gelezen dat het geluid maakt maar wist niet dat het zoveel was :') (en ik slaap erboven, nu zal ik denken; jeej. Maar mijn vrouw denk ik niet...

Work In Progress. (Sommige foto's zijn eerder gemaakt dan de andere, dus niet alles klopt helemaal. Mocht je wat zien of opvallen, vooral laten weten). De achterplaat is met 2 coats brandwerende verf geschilderd en afgelakt met een ander brandwerend goedje. Er komen nog rook/hitte melders van Gira gekoppeld. Verder wordt dit stukje dichtgemaakt :). Op de foto's zijn ook de dikkere kabels te zien. Momenteel is het niet in productie vanwege o.a. die meter die dus verkeerd omzit en dus -1000w op het grid meet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet alles zit hier in de groepenkast, en de oplettende kijker kan zien dat de communicatiemodule van de laadpaal een ct-klem is afgebroken :+ ). Verder hangen hier nog wat groepjes scheef maar die staan nu verder waterpas (bijna dan).

[Afbeelding]
Inmiddels zijn de meeste puntjes op de i. Alles draait echt superfijn met zelfs nog wat updates qua instellingen op de BMS vanuit ZonnepanelenSuper om het om mijn situatie te laten passen. Vandaag ook lekkere volle accu.
Foto voor de sfeer, let wel, die sticker met high visibility gaat ooit (tm) nog weg. Maar dat is dat de kleine er niet tegen aanfietst (er komt nog een wandje).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJnBArwODbaFJHL4ZwE-D3kTG94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZjmBhVnOfIAqx0vntfcgmcf.jpg?f=fotoalbum_large

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Kecin schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:04:
[...]

Inmiddels zijn de meeste puntjes op de i. Alles draait echt superfijn met zelfs nog wat updates qua instellingen op de BMS vanuit Zonnepanelen
....
Foto voor de sfeer,
Top man!
Kun je iets over het geluid zeggen...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:18
Ik zie nergens noodschakelaars op je + lijnen ?

Kan je eventueel een schema delen van je setup ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

r2504 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:01:
[...]

Ik zie nergens noodschakelaars op je + lijnen ?

Kan je eventueel een schema delen van je setup ?
Goed gezien. Klopt inderdaad. Ik heb nog 2 switches nieuw liggen en 1 kapot. De Victron originele switches passen niet goed op deze dikte kabel en de knop breekt dan letterlijk. Mijn elektricien kijkt/zoekt even naar degelijke switches en die komen op de plus kabels. Ik heb zo geen schema bij de hand. Ik kan wel via de meterkast links in de setup de aanvoer en/of retour uitschakelen. De Victrons los en de accus hebben een grote schakeling. Dus in die zin is het niet perse nodig zo. In de meterkast zit een 3 standen hoofdschakelaar met: 0, 1: grid, 2: accu+grid. Nog even zoeken naar een fatsoenlijke sticker daarvoor voor de brandweer mocht dat nodig wezen. De “gewone” hoofdschakelaar zit op dezelfde rail. Dus eigenlijk 2 naar beneden en alles is eraf.
Conrado schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:03:
[...]

Top man!
Kun je iets over het geluid zeggen...?
Altijd teveel natuurlijk. Soms met volle bak laden merk ik wel relatief waf geluid. Maar niet in de woning. Fase 1 zoemt nog regelmatig omdat daar eigenlijk alleen grootverbruikers opzitten van de keuken en eigenlijk altijd 0w heeft gedurende de dag. Die faseverdeling gaat dus nog gebeuren. Maar even wachten want er is nog een Boretti inductie onderweg en een warmtepomp :P. Straks alles in 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Zijn er al ervaringen opgedaan met de Polyntech Pelio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:39
Ik heb al geruime tijd het plan om een thuisaccu samen te stellen met Victron Multiplussen. Mijn situatie:

- 3 fase aansluiting
- 4.8kwp PV op zuidoost (nog geen jaaropbrengst bekend)
- evt 3kwp uitbereiding op garagedak met schaduw.
- ESS in garage
- Huishoudelijk gebruik max 2000kwh/jaar
- Binnenkort: laadpaal+EV 50Kwh.
- Waarschijnlijk warmtepomp er bij, maar in die maanden kan ik weinig zelf opwekken.

Mijn huidige plan is:
- 3 x Victron Multiplus
- Minstens 3 Pylontech US5000 48v of vergelijkbaar. De hoeveelheid wordt een economische afweging n.a.v. het EV laadpatroon. Het aantal km's per dag voor mijn werk verschilt namelijk sterk.

Graag hoor ik jullie input over enkele zaken:

EV minimum vermogen
Ik wil de EV graag vanuit de thuisaccu laden. Ik hoor dat laadpalen of EV's een minimumvermogen nodig hebben. Ik heb nog geen details over een specifieke laadpaal. Dit wordt door mijn werkgever geregeld. Zijn laadpalen doorgaans op een lager wattage in te stellen en hoe laag is dit dan? Wat zijn de consequenties voor de efficiëntie?

Multiplus vermogen:
Doorgaand op het laadvermogen: ik ben benieuwd of de Multiplus 48/3000 voldoet of dat ik voor de 48/5000 moet gaan ivm het laden van de EV + huidhoudelijk gebruik. Dat laatste zal weinig trekken en ik denk dat ik daar niet op hoef te dimensioneren. Laden kan 's nachts en dan heb ik geen of weinig grootverbruikers aan.
In de specs van de Multiplus zie ik verschillende vermogens staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THq0mAdw2mKoWhVpm7eZPU5ar5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qBHtm5BzWNnc1m8f9haEeCp9.png?f=fotoalbum_large
Hier worden vermogens bij temperaturen genoemd. Over welke temperaturen gaat dit? Luchttemperatuur? Accu of omvormertemperatuur?
Is het 'typevermogen', goed om aan te houden als te verwachten vermogen bij het laden met 11 kw in een 3 fase opstelling, of kan ik dan beter een 40 graden vermogen aflezen?

1 fase of 3 fase
Het lijkt mij natuurlijk tof om een 3 fase ESS te hebben om voor te sorteren op een volledig backup systeem. Maar ik wil ook niet teveel ruimte reserveren in mijn garage. Hoe gek is het om voor een Multiplus 48/5000 of 48/8000 te gaan en een simpelere installatie te hebben? De ongelijke fase aanspreking van het net wordt in de meter toch gelijk getrokken? Kan ik bij latere uitbreiding ongestraft een 'ongelijk' Multiplus systeem gebruiken, zoals 2x 48/3000 en 1x 48/8000?

Voorbereiding back up systeem
Hoe wordt de backup stroomuitgang doorgaans aangesloten? Ik ga waarschijnlijk een kleine verdeelkast plaatsen in de garage bij het ESS. Waar moet ik rekening mee houden?

Meterkast warboel
- Ik heb nu een Enphase Metered met meetspoelen.
- Victron heeft een VM-3P75CT met meetspoelen?
Deze kunnen elkaar beïnvloeden toch? Hoe wordt hier doorgaans mee omgegaan?
- Victron heeft ook de EM24.... zonder meetspoelen?
Hoe zal ik hier mee om gaan?

Enphase afschakelen + ESS opladen + dynamisch contract/terugleverboete
Heeft iemand ervaring met Enphase instellen niet terug te leveren bij negatieve stroomtarieven en het opladen van de accu's? Is er kans op een wisselwerking en hoe is dit te voorkomen? Het zou zonde zijn dat de omvormers uitschakelen als het ESS juist wilt laden.

Pylontech
Er zijn enkele negatieve reviews qua levensduur op het internet te vinden over de Pylontech. In hoeverre zijn dit uitzonderingen?

Alvast bedankt!

[ Voor 14% gewijzigd door Kanoet op 05-04-2025 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
@Kanoet hierbij wat antwoorden op je vragen in willekeurige volgorde.

1. EV: deze moet minimaal laden met 6Amp. Dat is vastgesteld in EU regelgeving. Niet iedere paal is door jezelf in te stellen dat ligt dus heel erg aan je werkgever of je er wat mee kan doen. Mocht je een gesloten paal krijgen (waar jij je laadstroom niet bij kan instellen) dan kan je nog kijken naar een load balancer die het amperage naar de paal knijpt. Misschien kan je die wel zelf aansturen.

2. De multiplus 3000 levert niet genoeg om 11 kW (3,7 kW per fase) aan te kunnen. Met een 3kVa ga je het dus niet redden op vol vermogen.

3. Verschillende multiplussen. Je kan volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, de multiplussen niet ongestraft mixen. Je moet in de zelfde lijn blijven. Volgens mij zelfs het zelfde nummer.

4. Enphase heeft een update gedaan dat die nu met modbus kan communiceren met de cerbo. In theorie heb je dan geen Victron meetspoelen meer nodig want die haal je uit je Enphase meterd. (Moet je wel de laatste firmware hebben draaien).

5. 1 of 3 fase. Tja economisch zou ik zeggen 1 fase maar dan kan je ook niet laden met meer dan ca. 5,7 kW - je actuele huisverbruik. Je fase zekering kan namelijk maar 5,7 kW aan (25 amp x 230) wat je slimme meter vervolgens intern saldeerd. Als je voor 1 fase gaat kan je dus prima met een laag vermogen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:20
Kanoet schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:53:
Ik heb al geruime tijd het plan om een thuisaccu samen te stellen met Victron Multiplussen.
Je verhaal is een herkenbare situatie. Maar, je moet je eigen afwegingen maken.

Enkele lees-suggesties:

Je hebt alle koppelingen van de openings-post natuurlijk al grondig gelezen:
Het grote Victron ontwerp topic

Voor inspiratie kunt je enkele van mijn bijdragen lezen:
MJ de Bruijn in "Het grote Victron ontwerp topic"

Mijn overwegingen voor de keuze van de omvormer:
MJ de Bruijn in "Zelf een powerwall bouwen"

Over 1-fase of 3-fasen:

Over de aansluiting van je auto-laadstation:

Gebruik werk-schakelaars:

Inspiratie voor je groepenkast:

Over Off-Grid:

En over het laden van je auto vanuit de Victron batterijen:
Dit lijkt me enorm inefficiënt. Als je een volledig elektrische auto hebt zal de capaciteit van de auto vier à vijf keer de capaciteit van je Victron-installatie zijn. Bij een hybride zal dit wellicht gelijk zijn.
Ga uit van een verlies bij laden en ontladen van ieder 10 à 15% dan verlies je richting 40% tot 50% van de bron-energie.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Laatst online: 27-05 19:11
Om JK-BMS met de Venus OS applicatie te verbinden zijn er 2 mogelijkheden:
- RS485
- CAN bus

Ik gebruik 2 batterypacks met beide dezelfde JK-BMSen met de laatste firmware.

Als in met RS485 koppel (met koppelkabel naar de 2de battery), elk eigen adres 1 en 2, zie ik zie prima met alle details in Venus, Met 'aggregate batteries' plugin om beide waardes te kunnen koppelen zodat Venus het als 1 batterij ziet. Nadeel is hierin dat hij de SOC middelt, dus als 1 batt 18% is en de 2de 22% denkt hij dat het 20% is.

Als ik met CAM koppel, zie ik veel minder details, maar zie wel dat beide waardes als 1 batt zichtbaar zijn.

Hoe doen jullie dit? Dus 2 of maar packs met JK-BMS?
Benieuwd naar jullie ervaring

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcSPpnFf5nMLYAQUHMTqrA9LxKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYxyHEAJEeyjbqERKMVB0Efz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door grotegok op 06-04-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
grotegok schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:09:
Om JK-BMS met de Venus OS applicatie te verbinden zijn er 2 mogelijkheden:
- RS485
- CAN bus

Ik gebruik 2 batterypacks met beide dezelfde JK-BMSen met de laatste firmware.

Als in met RS485 koppel (met koppelkabel naar de 2de battery), elk eigen adres 1 en 2, zie ik zie prima met alle details in Venus, Met 'aggregate batteries' plugin om beide waardes te kunnen koppelen zodat Venus het als 1 batterij ziet. Nadeel is hierin dat hij de SOC middelt, dus als 1 batt 18% is en de 2de 22% denkt hij dat het 20% is.

Als ik met CAM koppel, zie ik veel minder details, maar zie wel dat beide waardes als 1 batt zichtbaar zijn.

Hoe doen jullie dit? Dus 2 of maar packs met JK-BMS?
Benieuwd naar jullie ervaring

[Afbeelding]
Losse shunt. Soc waarde van de batterij zegt precies niets.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
V_ger schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:26:
[...]

Losse shunt. Soc waarde van de batterij zegt precies niets.
Bij mij klopt de SOC van de batterijen juist erg goed met die van de Shunt.
Begrijp ik dat jij geen koppeling hebt met de BMS en Venus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
grotegok schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:40:
[...]

Bij mij klopt de SOC van de batterijen juist erg goed met die van de Shunt.
Begrijp ik dat jij geen koppeling hebt met de BMS en Venus?
Zeker wel. Via serial-battery. Ik heb 4x oude JKs die ik met een usb ttl adapter via een standaard usb hub heb aangesloten op de cerbo.

Ik doe overigens niets met de soc. Alleen het voltage is relevant. Op basis van het voltage limiteer ik de max laadstroom. Of de shunt nou 80 of 100 procent aangeeft is niet relevant. Dat is alleen voor het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:39
@Impossibl3 en @MJ de Bruijn
Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Het heeft mij aan het denken gezet. Ik merk dat ik even terug moet gaan naar de basis. Ik was begonnen met het typen van een verhaal over mijn beweegredenen maar daarvoor is dit misschien even niet de plaats.
Waar ik ook even aan denk zijn de consequenties voor het toenemen van het rustverbruik. Als ik bijvoorbeeld het nullastvermogen van 3 x 48/5000 optel dan is dat 473 kwh/jaar. Wat een leuk gepuzzel.
Als ik meer ontwerpvragen heb kom ik hier terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
V_ger schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:59:
[...]

Zeker wel. Via serial-battery. Ik heb 4x oude JKs die ik met een usb ttl adapter via een standaard usb hub heb aangesloten op de cerbo.

Ik doe overigens niets met de soc. Alleen het voltage is relevant. Op basis van het voltage limiteer ik de max laadstroom. Of de shunt nou 80 of 100 procent aangeeft is niet relevant. Dat is alleen voor het oog.
Helder, jij koppelt dus net als ik met RS485, middels serialbattery.
Dito hier laadstroom limitering op voltage, binnen bereik 2.9V en 3.4V, wat de SOC dan ook is.

Toch zie ik graag, als 1 cel van bijvoorbeeld in battpack extreem uit de pas loopt er wordt ingegrepen. Dus zal de Cerbo dit moeten weten (meten en acteren), hoe doe je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Gisteren heb ik de Victron in dienst genomen, ESS assistant gedraaid en ik ben nu alles nog wat aan het verkennen. Ik dacht dat ik de Smart shunt met Bluetooth zou kunnen verbinden, dat lijkt niet het geval dus ik heb een VE direct kabel besteld. Deze heb ik zonet ontvangen.

Ingeplugd in zowel de shunt als in Poort 1 op de Cerbo maar deze lijkt niet tevoorschijn te komen. Moet er nog iets speciaal gebeuren?

Kabel was bij de kabelgoot in elkaar zetten blijkbaar losgekomen (zit snug er tegen)

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 06-04-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
grotegok schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:36:
[...]

Helder, jij koppelt dus net als ik met RS485, middels serialbattery.
Dito hier laadstroom limitering op voltage, binnen bereik 2.9V en 3.4V, wat de SOC dan ook is.

Toch zie ik graag, als 1 cel van bijvoorbeeld in battpack extreem uit de pas loopt er wordt ingegrepen. Dus zal de Cerbo dit moeten weten (meten en acteren), hoe doe je dit?
Als 1 cell hoog is past serial-battery de laadstroom aan. Dat is de CCL die je in kan stellen. De 4 serial batteries worden bij mij geagregeerd door de battery aggregator van pulquero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Ik heb sinds een aantal dagen/uren de installatie opgestart, deze bestaat uit een Cerbo GX, MP2 5000VA en een JK BMS met 16 x MB31.

Ik *denk* dat alles redelijk goed draait maar volgens mij is er wat ruimte voor correctere instellingen en een beter bereik van de batterij.

Afgelopen avond/nacht ben ik ingegaan met 99 procent en heb ik eens gekeken wat er gebeurt als ik de batterij gebruik. Ik heb mijn EV op een gezapig tempo van 1.4kW laten opladen om zo de batterij eens "leeg te trekken". Rond 04H00 is deze naar een 20 procent SoC gegaan en is de Victron gestopt met vermogen te leveren. Vanmorgen stond hij ook met een rood lampje te knipperen met sustain aan. Is dat niet wat vroeg?

Op dit moment schat ik de batterij nog in met de BMS, de shunt wil ik naar over gaan als ik het hele proces eens een paar keer meegemaakt heb en ik dankzij jullie genoeg weet op welke parameters de Victron VEConfigure moet staan op basis van het BMS want volgens mij is het nog niet gealigneerd met elkaar.

Kunnen jullie eens kijken naar mijn settings en vertellen wat er eventueel nog fout is?

BMS Instellingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10izKxbNKmlYFCeKv2i0urD3Ovw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jibhbASUH0DOOmBsWxfHXecO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTim1_J9P78WpekqNttF4K4fIuk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KVdIlk97Z02w31YrjuQbf2ls.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbpPFYNvS3ajqvhqRBGsTRgGWoI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IWh299mWW4Gols7C40wUdTbW.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yJCN4Wz9FQUKClg5mlqjyEBfj4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uHz941nXyNFAM1PDaRoVILzX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1EIZ_IZhn_hH1woIhJ66cq6xcg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/A6lNIfkVK2Qw1cys5FCZxyRi.png?f=fotoalbum_tile

Het sustain voltage staat volgens mij (veel) te hoog met 50V en zou mogen zakken (als ik kijk wat het BMS toelaat) naar 2.65V * 16 == 42.4V of iets daarboven maar dat lijkt me dan weer absurd laag want ik had altijd onthouden dat 48V zo wel het laagste is voor een pack in low SoC omstandigheden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANpgtE8Kgfa9qWoXYo65lSD-X6E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ivniFbdL7nn0aq4Qc1VyO9LZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9-tgN2s9nhhcKXR0tkXbs4PgtQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8DPLmC1Nn3LJJkzdzAHdM2Yz.png?f=fotoalbum_tile

Daarnaast had ik gisteren ook nog wel iets gek aan de hand. De setup staat met nul op meter geconfigureerd en er was een serieus injectieoverschot maar toch deed de ESS setup er nog wat bij en dat vond ik ook wel even vreemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3Sug6UVb-2T5PRw3oswNV_K2Jw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpA9knD73oen2PLi2ipboXfm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Kecin schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:48:
[...]
Goed gezien. Klopt inderdaad. Ik heb nog 2 switches nieuw liggen en 1 kapot.
Moet je die switches eigenlijk plaatsen voor iedere Multiplus of is het voldoende tussen je batterij en je busbar ?

Andere vraag die ik me stel is of je in een 3 fase woning een setup kan maken met slechts één Multiplus (die je dan natuurlijk ook maar aan één fase hangt). Het probleem is namelijk dat een setup met 3x MP weeral zo'n 1500 euro duurder wordt en dit volgens mij totaal niet rendabel is (en als ik hier bepaalde configuraties zie heb ik al helemaal m'n bedenkingen of kijkt er niemand naar de terugverdientijd ?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
r2504 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:41:
[...]

Moet je die switches eigenlijk plaatsen voor iedere Multiplus of is het voldoende tussen je batterij en je busbar ?

Andere vraag die ik me stel is of je in een 3 fase woning een setup kan maken met slechts één Multiplus (die je dan natuurlijk ook maar aan één fase hangt). Het probleem is namelijk dat een setup met 3x MP weeral zo'n 1500 euro duurder wordt en dit volgens mij totaal niet rendabel is (en als ik hier bepaalde configuraties zie heb ik al helemaal m'n bedenkingen of kijkt er niemand naar de terugverdientijd ?).
Waar het om gaat, is dat je je busbar spanningsloos kan schakelen. Daarvoor zijn geen schakelaars nodig tussen de busbar en je MPs. Mogelijk wel tussen je batterijen en busbar.

En wat is terugverdientijd? 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
V_ger schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:08:
[...]
En wat is terugverdientijd? 🤡
Als een batterijsysteem me meer kost dan het opbrengt voor het verrsleten is dan heeft het weinig nut.

Moest het break even zijn dan is het nog te overwegen vanwege wat extra luxe die het geeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
Het probleem is namelijk dat een setup met 3x MP weeral zo'n 1500 euro duurder wordt en dit volgens mij totaal niet rendabel is (en als ik hier bepaalde configuraties zie heb ik al helemaal m'n bedenkingen of kijkt er niemand naar de terugverdientijd ?).
Terugverdientijd en batterijen zijn begrippen die m.i. niet zinvol bij elkaar horen :+

Er zijn daarover al voldoende YouTube's met Excel's online verschenen, en de enige echt duidelijke besparing is het vastrecht als je van 3x 35A terug kunt naar 3x 25A. Persoonlijk kijk ik naar een thuisbatterijmanagementysteem (3x woordwaarde) om meer onafhankelijk te zijn, en pieken op te vangen, want ik verwacht dat we uiteindelijk flink meer voor energie gaan betalen.

Het is verder gewoon een hobby en die kosten nu eenmaal geld..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

HyperBart schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:34:
Ik heb sinds een aantal dagen/uren de installatie opgestart, deze bestaat uit een Cerbo GX, MP2 5000VA en een JK BMS met 16 x MB31.

Ik *denk* dat alles redelijk goed draait maar volgens mij is er wat ruimte voor correctere instellingen en een beter bereik van de batterij.

Afgelopen avond/nacht ben ik ingegaan met 99 procent en heb ik eens gekeken wat er gebeurt als ik de batterij gebruik. Ik heb mijn EV op een gezapig tempo van 1.4kW laten opladen om zo de batterij eens "leeg te trekken". Rond 04H00 is deze naar een 20 procent SoC gegaan en is de Victron gestopt met vermogen te leveren. Vanmorgen stond hij ook met een rood lampje te knipperen met sustain aan. Is dat niet wat vroeg?

Op dit moment schat ik de batterij nog in met de BMS, de shunt wil ik naar over gaan als ik het hele proces eens een paar keer meegemaakt heb en ik dankzij jullie genoeg weet op welke parameters de Victron VEConfigure moet staan op basis van het BMS want volgens mij is het nog niet gealigneerd met elkaar.

Kunnen jullie eens kijken naar mijn settings en vertellen wat er eventueel nog fout is?

BMS Instellingen
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Het sustain voltage staat volgens mij (veel) te hoog met 50V en zou mogen zakken (als ik kijk wat het BMS toelaat) naar 2.65V * 16 == 42.4V of iets daarboven maar dat lijkt me dan weer absurd laag want ik had altijd onthouden dat 48V zo wel het laagste is voor een pack in low SoC omstandigheden?
Heb je de cellen wel eens goed laten balanceren tussen elkaar? Dus uurtje of 4 (of meer) op 100% laten staan en geen gebruik te maken van de batterijen (via Shedule).
Start Balance zou je op 3.35 kunnen proberen te zetten zodat die eerder begint met balanceren, dat geeft de cellen wat meer tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
[...]

Tuurlijk kijk je ook naar de terugverdientijd. Immers de partner heeft ook recht om te weten of de dure hobby haar ook wat oplevert buiten het verrijkte egotje van het manneke in huis;)

Vele parameters zijn belangrijk om iets van beeld te kunnen vormen in hoeverre je over terugverdienen kan spreken. Je zult eerst de dimensies van je batterijinstallatie zinvol in kaart moeten brengen door vele parameters te betrekken.

Zorg dat je vooraf al inzicht krijgt of hebt in je stroomverbruik, plaats een (homewizard) p1 meter of iets dat je een grafisch overzicht geeft van je verbruik.

De vermogensstroming in je huis is belangrijk, immers heb je niets aan 10kWh als deze maar een laad en ontlaadvermogen heeft dat lager is dan je gemiddelde vermogen dat je stroomhuishouding vraagt.

Verbruik je veel stroom jaarlijks dan is de besparing het grootst.

Wat is je nachtverbruik en je piekvermogen van je PV installatie tijdens de seizoenen. Welk soort energie contract heb je, vast of variabel of dynamisch.

Wat wordt de terugleververgoeding bij je gekozen energiecontract als je die al kan opvragen.

Wil je een volledige backupvoorziening voor je huis en met welke tijdsoverbrugging.

Wat is je jaarverbruik en je maandverbuik.
Verwarming nu volledig elektrisch?
Sanitair warm water elektrisch?
Wagenpark volledig elektrisch?

Kortom all electric heeft de grootse voordelen om met opslag iets te doen. Beoog je uit te breiden start dan altijd meteen met de enkele MP2 die straks ook in de 3 fase setup voldoet aan de capaciteiten die je verwacht nodig te hebben.

Maar wacht niet te lang, de chipset die de MP2 aanstuurt moet in range liggen met de versie van de MP2 die je dan later nog wil aanschaffen. Anders lukt je 3 fase setup niet wanneer die hardware versies te ver uiteen liggen.

De batterij verhoogt het comfort wat betreft ‘het niet hoeven opletten wanneer je wat inschakelt’ en gelijk verhoogt het je eigen verbruik ook. Maar dat is allemaal afhankelijk van je stroomhuishouding en niet algemeen te beantwoorden.

De verbruiksverschuiving door de batterij en het berekenen van het uiteindelijke financiële voordeel is best lastig.

Want het comfort met ‘niet meer hoeven opletten wanneer je wat inschakelt’ valt niet echt onder die financiële verdiensten, is eerder een factor voor diegene die de was en vaat regelt…

Een auto laden vanuit een batterij opslag is nooit handig tenzij je 200kWh opslag wil plaatsen en voldoende vermogen beschikbaar hebt.

De setup hier met 90kWh bedroeg ca 22.000 ex btw.
3x MP2 8000VA in 3 fase setup met 330A laden en 420 ontladen.
3x 30kWh modules in totaal 600A laad / ontlaad vermogen.
39x 450Wp Oost West opstelling.
SMA Tripower 15-50

Het werkt wel wat door in de egotjes van de mannetjes.
Ik sta nu al te popelen om nog 25x 450Wp te plaatsen en 60kWh batterij uit te breiden. Maar dat gaat weer een smak geld kosten.

Mijn partner ondersteund het volledig omdat de maandelijkse energierekening van betalen naar ontvangen veranderde en zij kan inschakelen en verbruiken hoe het haar uitkomt.

Enkel de wintertijd is nog wat te betalen ofwel te verrekenen. Onder de streep zijn we van 3200 euro per jaar naar ca -100 gegaan en maakt dat een totaal van ca 7.5 jaar (ROI) terugverdientijd.

Aanstaande veranderingen in de elektrohuishouding verhoogt ons stroomverbruik aanzienlijk en zal de terugverdientijd verkorten. Daarom ook die beoogde uitbreiding om na het salderen te pogen de jaarlijkse stroomrekening beheersbaar te houden en geld te ontvangen ipv te betalen.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ersus schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:33:
[...]
Tuurlijk kijk je ook naar de terugverdientijd. Immers de partner heeft ook recht om te weten of de dure hobby haar ook wat oplevert buiten het verrijkte egotje van het manneke in huis;)

....
Kan deze discussie in een ander topic gevoerd worden : https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/82145622

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:03
Ik heb de filmpjes van Harold bekeken en hier doorgelezen. Ik zit ook te oriënteren op een Victron systeem en ik ben momenteel geneigd om te gaan voor de MultiRS gezien ik efficiëntie erg belangrijk vind. Ik heb 2x4kWP (oost/west) op het dak. 10 panelen in de string.

Nou zou ik het liefst de drie fase SMA vervangen voor 1 MultiRS zodat ik zonder een kostbare 3 fase opstelling nog steeds PV heb bij netuitval. Het exacte type paneel weet ik alleen niet (nieuwbouw), ik kan alleen het string voltage uitlezen uit de omvormer. Het maximale wat ik voorbij heb zien komen de afgelopen maand is rond de 350V per string. Tel ik daar 20% bij op schat ik dat de VOC op 420V ligt en dat dat dus zou moeten voldoen. En op het randje als ik 8xfloat voltage aanhoudt.

Het voelt allemaal wel een beetje op het randje, maar volgens mij nog wel binnen de specs. Klopt dat of mis ik iets?

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaanwezen
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:30
kevineppo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:26:
Ik heb de filmpjes van Harold bekeken en hier doorgelezen. Ik zit ook te oriënteren op een Victron systeem en ik ben momenteel geneigd om te gaan voor de MultiRS gezien ik efficiëntie erg belangrijk vind. Ik heb 2x4kWP (oost/west) op het dak. 10 panelen in de string.

Nou zou ik het liefst de drie fase SMA vervangen voor 1 MultiRS zodat ik zonder een kostbare 3 fase opstelling nog steeds PV heb bij netuitval. Het exacte type paneel weet ik alleen niet (nieuwbouw), ik kan alleen het string voltage uitlezen uit de omvormer. Het maximale wat ik voorbij heb zien komen de afgelopen maand is rond de 350V per string. Tel ik daar 20% bij op schat ik dat de VOC op 420V ligt en dat dat dus zou moeten voldoen. En op het randje als ik 8xfloat voltage aanhoudt.

Het voelt allemaal wel een beetje op het randje, maar volgens mij nog wel binnen de specs. Klopt dat of mis ik iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWZ5XXI1APBVbu2VJvfyGbps6l4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGsCXBqg5E6FfRLKzeWv2VjA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtsiNLCClAZz8qQhMBt_hwFnatM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxcHekHaq3xVJBnY3rWk2a0o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:03
Dank voor de link, ik zag hem al voorbij komen en ik heb de video even gekeken. Vooral het efficientie stuk, maar met mijn beste Duits kan ik niet opmaken hoe het zit met de voltages van de PV ingang bij deze persoon. Heb je misschien nog wat toelichting?

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:21
Hallo allemaal.
Ik ben bezig victron systeem in de garage. 3x MP2 5000 in grid-series setup. M.a.w. het hele huis op de ACout1. Inclusief 2 Hager omschakelaars voor het geval dat.

Om dit te realiseren wil ik 10mm2 grondkabel gebruiken, dat is in ieder geval toekomstbestendig. De afstand van meterkast naar garage is 20-25 meter. Nu twijfel ik alleen tussen 5x10mm2 of 4x10mm2 grondkabel. Met 5x10mm2 heb je een mooi beschermde ader om de aarde mee aan te leggen naar het victron systeem. In dat geval verbind ik de aardlitze van de kabels slechts aan een kant aan in de meterkast aan de aardrails om een aardlus te voorkomen. Immers, de functionele aarde gaat toch via 1 van de aders en de kabel is dan toch beschermd door de litze in geval van perforatie met schep of iets dergelijks.
De 4x10mm2 optie is natuurlijk ook mogelijk, dan gebruik ik de aardlitze om de aarde naar het victron systeem te trekken. Echter zit dit natuurlijk niet beschermd IN de kabel en vraag ik mij af of dit over een aantal jaar problemen kan geven.

Heeft iemand hier al eens over nagedacht?

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:12
Waarom zou je bescherming IN de kabel willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Doesnotcompute schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:24:
Waarom zou je bescherming IN de kabel willen?
Gezien ik grid-series ga dient hij niet enkel als bescherming van de kabel zelf, maar dient hij ook als 'hoofd' aarde in de onderverdeler in de garage. Dus waar alle multiplussen, accus e.d. ook aan geaard zijn. Ik vraag me af of dan de aardlitze daar voor bedoeld is.

Hier een schets ter verduidelijking. Hopelijk is het duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gj9xiwc3jBm4b7P7Kyh-fVIobAk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/x71IhzEBUrLu6q1xVDs84gF4.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door sparkly op 13-04-2025 11:51 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

sparkly schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:46:
[...]

Gezien ik grid-series ga dient hij niet enkel als bescherming van de kabel zelf, maar dient hij ook als 'hoofd' aarde in de onderverdeler in de garage. Dus waar alle multiplussen, accus e.d. ook aan geaard zijn. Ik vraag me af of dan de aardlitze daar voor bedoeld is.

Hier een schets ter verduidelijking. Hopelijk is het duidelijk.

[Afbeelding]
Ja daar het aardscherm voor bedoeld. Het bestaat namelijk uit een (meeraderige) koperen geleider met daaromheen een stalen gevlochten mantel. Je sluit uiteraard de koperen geleider aan, niet de stalen mantel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
MrFish schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:20:
[...]

Ja daar het aardscherm voor bedoeld. Het bestaat namelijk uit een (meeraderige) koperen geleider met daaromheen een stalen gevlochten mantel. Je sluit uiteraard de koperen geleider aan, niet de stalen mantel.
Ok, ik was in de veronderstelling dat dit enkel voor menselijke bescherming van de grondkabel was tegen perforatie e.d. Gezien de litze zelf niet beschermd is tegen perforatie en in dat geval dus het hele systeem in de garage zijn aarde verliest leek het me verstandig dit na te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Als iemand zin heeft om te schieten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXq1IRZoo8XHkL0RJuHw3bNNCgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVb84rWdNx5YYFCKT6aajtpJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CuXs0LsFu_V0mENQQlUYRKQNAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t019a8uBxhd9wKt34V86HGFO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:27

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Ik rond net de 9.1 cursus af van Margreet Leeftink over het bouwen van een 3 fase systeem met de MultiPlus.
Gezien de presentatie niet redelijk recent is gegeven even een check vraag.

De MK3-USB interface is niet de goedkoopste, en ik vind het nogal sonde om deze enkel en alleen aan te moeten schaffen voor eenmalig gebruik (maar als het moet dan moet het). Ik had gehoopt dat ik mijn met de Cerbo GX en het touch panel alle setup zou kunnen doen van mijn ESS systeem.

Ik denk dat ik het fout heb omdat alles wijst op gebruik maken van de MK3-USB, maar wellicht heeft hier iemand ervaring met het bouwen van een 3 fase setup zonder de MK3-USB en alleen met behulp van de Cerbo GX ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@sparkly werk programma heb jij gebruikt om je bedrading zo mooi te tekenen. Ik bedoel dan het bovenste figuur ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
Impossibl3 schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:33:
@sparkly werk programma heb jij gebruikt om je bedrading zo mooi te tekenen. Ik bedoel dan het bovenste figuur ;).
Dat is in Microsoft Visio. De onderste ook.

[ Voor 3% gewijzigd door sparkly op 13-04-2025 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@sparkly
Kan even zo gauw niet terugvinden waar de formule staat maar je hebt "maar" 15kWh aan accu staan waar je 7.2kW aan PV vermogen op wilt gaan invoeden op de uitgang van je multiplus.
Heb je gekeken naar de design regel voor de verhouding van formaat van je accu t.o.v. je accu capaciteit ?

Hier dien je namelijk wel rekening mee te houden als je de PV omvormers op de uitgang van je MultiPlus zet. [edit]
Gevonden, dit is de zogenaamde Factor 1.0 regel Deze dicteert dat je minder PV vermogen hebt dan je Victron omvormers doen. In je tekening staan 3 omvormers van 5000VA per stuk dus totaal van 15000VA. Dat is ruim meer dan de 5k + 2k2 omvormers die in je tekening staan.

Maar ook voor de accu capaciteit geldt er een regel voor de verhouding van je omvormer vermogen vs je accu capaciteit :
In jouw geval met 7.2kW aan PV omvormer vermogen op de uitgang van je Multiplus moet je (er vanuit gaande dat je lithium accus gebruikt) minstens 17,2kw/1,5 x 4,8 kwh = 23,04 kWh aan accu capaciteit hebben staan.

Alternatief is om je PV omvormers niet op de uitgang maar ingang aan te sluiten (maar dan vallen je PV omvormers uit bij een off grid situatie).

Check het artikel maar even maar je huidige design komt zo 8,4 kWh aan accu capaciteit te kort om veilig off grid te kunnen werken.

Ik zit in het zelfde schuitje helaas. Ik moet mijn SE 12,5k dus minimaal 40kWh aan accu's aansluiten voor ik volledig een offgrid situatie kan bouwen.
Nu is dat voor mij nice to have, dus ik gooi mijn PV omvormer gewoon op de ingang en dan kan / mag het wel.

[ Voor 64% gewijzigd door cyclone op 13-04-2025 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
cyclone schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:33:
@sparkly
Kan even zo gauw niet terugvinden waar de formule staat maar je hebt "maar" 15kWh aan accu staan waar je 7.2kW aan PV vermogen op wilt gaan invoeden op de uitgang van je multiplus.
Heb je gekeken naar de design regel voor de verhouding van formaat van je accu t.o.v. je accu capaciteit ?

Hier dien je namelijk wel rekening mee te houden als je de PV omvormers op de uitgang van je MultiPlus zet. [edit]
Gevonden, dit is de zogenaamde Factor 1.0 regel Deze dicteert dat je minder PV vermogen hebt dan je Victron omvormers doen. In je tekening staan 3 omvormers van 5000VA per stuk dus totaal van 15000VA. Dat is ruim meer dan de 5k + 2k2 omvormers die in je tekening staan.

Maar ook voor de accu capaciteit geldt er een regel voor de verhouding van je omvormer vermogen vs je accu capaciteit :
In jouw geval met 7.2kW aan PV omvormer vermogen op de uitgang van je Multiplus moet je (er vanuit gaande dat je lithium accus gebruikt) minstens 17,2kw/1,5 x 4,8 kwh = 23,04 kWh aan accu capaciteit hebben staan.

Alternatief is om je PV omvormers niet op de uitgang maar ingang aan te sluiten (maar dan vallen je PV omvormers uit bij een off grid situatie).

Check het artikel maar even maar je huidige design komt zo 8,4 kWh aan accu capaciteit te kort om veilig off grid te kunnen werken.

Ik zit in het zelfde schuitje helaas. Ik moet mijn SE 12,5k dus minimaal 40kWh aan accu's aansluiten voor ik volledig een offgrid situatie kan bouwen.
Nu is dat voor mij nice to have, dus ik gooi mijn PV omvormer gewoon op de ingang en dan kan / mag het wel.
Hi, Bedankt voor je inhoudelijke reactie. Had hier inderdaad beter naar moeten kijken. Ik heb de link even doorgenomen.

Op de ACuit staan in mijn tekening 2x SE5K (1 meterkast, 1 onderverdeler) en een SE2200H in de meterkast.
Dit is verdeeld over oost/west/zuid en totaal 12,2kWp max.
Ik kom dan op
Fase 1: 3333Wp
Fase 2: 3333Wp
Fase 3: 5533Wp

De Factor 1 rule zegt inderdaad VA rating van je multiplussen moet minstens gelijk zijn aan Wp PV vermogen. Daar zit ik op fase 3 dus net niet aan. Ik zal dan inderdaad een van de SE5K omvormers op de ACin aansluiten. Dit is gemakkelijk te realiseren. Dank voor de oplettendheid!

De opslag van de accu's moet volgens de link die je stuurde zijn: Voor iedere 1,5kWp PV power moet er 4,8 kWh opslag zijn.

Met 1 SE5K en 1 SE2200H heb ik dan 7,2 kWp op de ACuit. Dit zou dan 7,2/1.5*4,8= 23,04kWh accuopslag moeten /worden. Die plannen zijn er ook, maar even beginnen met 15kWh (budget). Ik zal de andere SE5k dus ook even op de ACin aansluiten.

Dan heb ik aan opslag nodig 2,2kWp/1.5*4.8=7,04kWh

Na uitbreiding zal ik dan de SE5k's op de ACuit installeren. Dit is gelukkig mogelijk met meerdere omvormers 8)

Edit: En de SE2200H dan naar ACin ivm factor1.0 regel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:26
cyclone schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:09:
Ik rond net de 9.1 cursus af van Margreet Leeftink over het bouwen van een 3 fase systeem met de MultiPlus.
Gezien de presentatie niet redelijk recent is gegeven even een check vraag.

De MK3-USB interface is niet de goedkoopste, en ik vind het nogal sonde om deze enkel en alleen aan te moeten schaffen voor eenmalig gebruik (maar als het moet dan moet het). Ik had gehoopt dat ik mijn met de Cerbo GX en het touch panel alle setup zou kunnen doen van mijn ESS systeem.

Ik denk dat ik het fout heb omdat alles wijst op gebruik maken van de MK3-USB, maar wellicht heeft hier iemand ervaring met het bouwen van een 3 fase setup zonder de MK3-USB en alleen met behulp van de Cerbo GX ?
Je hebt de MK3 eenmalig nodig voor de 3 fase setup.
Daarna niet meer.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Hvdbnl thanks, dat bevestigd idd wat ik ook gevonden had in de documentatie.
Had in gedachten dat ze 90 euro waren, maar nieuw zijn ze 66 euro en vond er net 1 op marktplaats voor 25 euro. Dat breekt de bank niet.

Additionele vraag.
Ik ben voornemens initieel een 3 fase systeem te bouwen met PV op de input (i.v.m. te hoge capaciteit PV vs batterij capaciteit).

Nu wordt er in de training en deze blog over de AC zekering hetvolgende gezegd :
With regards to AC fusing, each unit needs to be fused individually. Make sure to use the same type of fuse on each unit due to same resistance. Consider using mechanically connected fuses.
Wordt met de mechanically connected fuses dus eigenlijk een 3 fase automaat bedoeld zoals deze ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MfN8d8qks2jDPrBTxDG8oB733I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AmX3DBYJlmrRWkqjDGWkqIr3.webp?f=fotoalbum_large

En vraagje aan de ervaringsdeskundigen op welke waarde en welke karakteristiek automaat (wellicht ook een aardlek automaat) heeft u gebruikt voor de MultiPlus2 5000VA ?
In basis zou ik daar 21 A bij 230V uit moeten kunnen halen dus twijfel ik tussen de 20A en 25A.

[ Voor 74% gewijzigd door cyclone op 14-04-2025 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:45

Japie.G

Colour Classic

Kecin schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 00:32:
Hallo allemaal, ik ben nu een klein tijdje aan het oriënteren op een thuisaccu. Bij Victron uitgekomen omdat het; modulair is, een "UPS/Noodstroom" functie heeft, ik niet perse afhankelijk ben van dure/duurdere batterijen en volledig zelf de aansturing kan gaan doen (en ze hebben veel producten om bijvoorbeeld nog een keer een MPTT string op het dak te leggen).

Situatie: 24 kWh gebruik per dag in standby, 35 rond een volle dag met auto laden. Dit met 5.400wp aan PV waarvan ik nog zo'n 2300kWh teruglever. De aansluiting is 3 fasen en heb pas de meterkast laten vernieuwen en heb dus ruimte genoeg. Ik maak geen gebruik van een warmtepomp o.i.d. Wel een elektrische oven, Quooker, en een serverrack met een homelab (die vreet het meeste stroom), het is de bedoeling dat naar beneden te gaan brengen.

Nu ben ik ergens geweest en daar geven ze een offerte excl. installatie voor 20 kWh en 3 fases een offerte van 12.000 euro (incl btw).

Ik zie online dat accu's zelf bouwen in een kit veel geschikter is qua prijs. Ik kom dan op 32.2 Kwh. Het in elkaar zetten van die set zou moeten lukken, ook ken ik een elektricien die het voor me wil en kan aansluiten.
Het gaat om dit pakket:
https://zonnepanelensuper...et-14-4kwh-15kva-3-fasen/
Onderdelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
    2x 16kWh LiFePo4 doe-het-zelf accupakket V2 met brandblussysteem
    3x Victron Energy MultiPlus-II 48V/5kVA
    1x Cerbo GX MK2
    1x Energy Meter 3-phase
    2x CAT5e netwerkkabel 0,5m
    1x CAT5e netwerkkabel 2m
    1x Victron Energy VE.CAN kabel type B
    1x Victron Energy MEGA zekeringhouder 6-voudig 250A
    1x Victron Energy busbar 250A, 4-voudig
    1x Victron Energy busbar 250A, 6-voudig
    1x Victron Energy accuschakelaar 275A
    1x Littlefuse MEGA fuse 400A
    2x Littlefuse MEGA fuse 200A
    3m 35mm2 accukabel rood
    3m 35mm2 accukabel zwart
    3m 50mm2 accukabel rood
    3m 50mm2 accukabel zwart
    1m 70mm2 accukabel rood
    12x kabeloog 35mm2/M8
    2x kabeloog 70mm2/M8
    8x kabeloog 50mm2/M8
    2x kabeloog 70mm2/M8
    2x kabeloog 70mm2/M10

De accu's zijn: EVE LiFePO4 314Ah 3.2V accucel MB31
De behuizing een "no name brand" die ik vaker op Youtube voorbij zie komen: https://zonnepanelensuper...elf-48v-accubehuizing-v2/
Deze heeft een brandblussertje waar ik weinig van verwacht maar misschien toch geinig :). Bedoeling is wel op de locatie een blusbal, hittemelder en rookmelder op te hangen!

Nu heb ik hierbij voor zover ik weet nog een extra meter nodig voor 1. de laadpaal, die zou ik voor het accusysteem willen plaatsen, de auto laden met accu is onzin. En een losse meter voor de PV van Solaredge.

Dit is het aansluitschema dat ze erbij hebben staan:
[Afbeelding]

Ziet er "simpel" genoeg uit. Wat kabelafwerkgoten erbij, de 2 extra meters, en in de garage ophangen. Meer is er dan toch niet van? Of zie ik echt hele grote dingen over het hoofd?

Zonnepanelen uitbreiden in de toekomst is wel een wens. Ik kan denk ik naar 12.000wp.

De zelf-maak accu's zouden qua budget vervangen kunnen worden voor 8 X een Dyness B3 3.6kWh Lithium accu. Dan kom ik op 28.8 kWh. Prijs is dan circa 500 euro duurder, maar scheelt de accu's in elkaar zetten. Ik zou ze dan wel met standaard en kabel bestellen. Neemt wel veel meer ruimte in, die zelfbouw kan ik in een serverrack stoppen dat ik nog heb. Linkje naar de accu's: https://zonnepanelensuper...s-b3-3-6kwh-lithium-accu/
Ik was zelf een en ander aan het samenstellen en kwam via die weg ook op deze set uit. Ik heb je posts dus met veel interesse gelezen. Ik zie dat ze het aansluitschema inmiddels wat hebben aangepast, evenals de inhoud van het pakket. Is dat naar aanleiding van jouw build en het commentaar hier? Dat geeft wel vertrouwen in die shop.

Ik zit met flink wat pv teruglevering, heb een 3f full electric huis en een ev. En heb een bovengemiddelde hobbymatige interesse in energiemanagement en electronica/domotica. Begin nu dus steeds meer zin te krijgen om zo’n systeem te bouwen. Wat me wel tegenhoudt is de matige efficientie. Mijn solar systemen zijn allemaal microinverters en een solaredge systeem. Maw, ik kan zonder rigoureuze pv ombouw niet dc naar de multi’s toe vanaf de pv sets. Stel dat ik de auto een stuk zou laden vanuit se accu is het dus:
DC solar -> AC naar meterkast -> DC naar batterij -> AC naar autolader -> dc auto in.. koekoek..

Nog tips / tricks / do’s / don’ts?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Japie.G
Onlangs was ik op de SolarEdge RoadShow waar SE met veel bombarie hun nieuwe inverter / accu oplossing liet zien.
Nahja de beta ervan, men kon ook niet vertellen wanneer men deze oplossing op de markt ging zetten (ergo dat duurt dus minstens nog 6 maanden vermoed ik).
Daar werd verteld dat efficiëntie verschil op zijn best 5% is als je direct je PV in je accu kunt stoppen.

Ik vond dat verschil vrij klein en reken meestal met een verschil van 10 a 12% efficiëntie verlies door de extra omzetting. Echter.
Ik (en meer mensen met mij die in de presentatie zaten) waren niet onder de indruk van de nieuwe oplossing en het is maar zeer de vraag of je het prijsverschil wat je mag aftikken voor de SE oplossing (met dus de beperking van de vendor lock in qua accu's) t.o.v. een Victron oplossing (met meer functionaliteit en waarbij je geen vendor lock hebt voor wat betreft de accu's) ooit gaat terug verdienen.

Tevens zie ik mijn opbrengst van mijn PV systeem sowieso als gratis opbrengst (PV installatie heeft zich binnen 3 jaar terugverdiend en ligt nu al bijna 5 jaar op het dak) en dan verlies ik maar efficiëntie wat efficiëntie van deze gratis opbrengst in wezen kost het me financieel gezien niets.

Qua oplossing ben ik blij, nu ik de nieuwe oplossing van SE heb gezien, dat ik voor de Victron oplossing heb gekozen.

TL;DR
SE oplossing is veel duurder per kWh gerekend t.o.v. een Victron oplossing en dat maakt het efficiëntie verschil meer dan goed.

Pagina: 1 ... 12 ... 18 Laatste