Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 13 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Japie.G schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:19:
[...]

Ik was zelf een en ander aan het samenstellen en kwam via die weg ook op deze set uit. Ik heb je posts dus met veel interesse gelezen. Ik zie dat ze het aansluitschema inmiddels wat hebben aangepast, evenals de inhoud van het pakket. Is dat naar aanleiding van jouw build en het commentaar hier? Dat geeft wel vertrouwen in die shop.

Ik zit met flink wat pv teruglevering, heb een 3f full electric huis en een ev. En heb een bovengemiddelde hobbymatige interesse in energiemanagement en electronica/domotica. Begin nu dus steeds meer zin te krijgen om zo’n systeem te bouwen. Wat me wel tegenhoudt is de matige efficientie. Mijn solar systemen zijn allemaal microinverters en een solaredge systeem. Maw, ik kan zonder rigoureuze pv ombouw niet dc naar de multi’s toe vanaf de pv sets. Stel dat ik de auto een stuk zou laden vanuit se accu is het dus:
DC solar -> AC naar meterkast -> DC naar batterij -> AC naar autolader -> dc auto in.. koekoek..

Nog tips / tricks / do’s / don’ts?
In samenwerking met de partij ZPS hebben ze inderdaad nieuwe pakketten geïntroduceerd (ook via meerder Tweakers en ze lezen hier ook mee). Ik kan vooral zeggen; uit je expertise kies daar iets uit, leg je situatie voor voor een passende oplossing. Zeer sympathiek daar, heb er alleen maar lovende woorden voor. Veel kennis van zaken. Eigenaar is ex Victron medewerker die o.a. aan de Victron 3 fase meter heeft gewerkt. WO niveau.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01:34
Japie.G schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:19:
[...]

Ik was zelf een en ander aan het samenstellen en kwam via die weg ook op deze set uit. Ik heb je posts dus met veel interesse gelezen. Ik zie dat ze het aansluitschema inmiddels wat hebben aangepast, evenals de inhoud van het pakket. Is dat naar aanleiding van jouw build en het commentaar hier? Dat geeft wel vertrouwen in die shop.

Ik zit met flink wat pv teruglevering, heb een 3f full electric huis en een ev. En heb een bovengemiddelde hobbymatige interesse in energiemanagement en electronica/domotica. Begin nu dus steeds meer zin te krijgen om zo’n systeem te bouwen. Wat me wel tegenhoudt is de matige efficientie. Mijn solar systemen zijn allemaal microinverters en een solaredge systeem. Maw, ik kan zonder rigoureuze pv ombouw niet dc naar de multi’s toe vanaf de pv sets. Stel dat ik de auto een stuk zou laden vanuit se accu is het dus:
DC solar -> AC naar meterkast -> DC naar batterij -> AC naar autolader -> dc auto in.. koekoek..

Nog tips / tricks / do’s / don’ts?
Je zou op het Solaredge systeem een DC accu kunnen gebruiken, scheelt weer een verliesstap.

Edit: das natuurijk niet zelfbouw 8)7 .

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De HvE
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:27
Hvdbnl schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:44:
[...]

Je hebt de MK3 eenmalig nodig voor de 3 fase setup.
Daarna niet meer.
En bij een 1 fase setup, is dan de MK3 ook eenmalig nodig ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De HvE schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:55:
[...]

En bij een 1 fase setup, is dan de MK3 ook eenmalig nodig ?
Nee je kan via VRM het config bestand downloaden, deze aanpassen met VEConfigure en vervolgens weer uploaden via VRM

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:01
k ben een Victron installatie aan het voorbereiden. Heb het gehele topic gelezen. Ben bekend met de adviezen van @MJ de Bruijn en @John245. Toch wel benieuwd of ik deze goed geïnterpreteerd heb.

Mijn situatie :
  • Woning met 3 verdiepingen. Installatie komt in de berging op onderste verdieping. Een verdieping hoger is de meterkast. Afstand tussen Victron installatie en meterkast is zo'n 6 meter.
  • Aansluiting 3x 25A
  • Zonnepanelen : Enphase 5.000Wp
  • Autolader : Smart EVSE / 1 & 3 fase laden / load balancing / solar only
  • Geen warmtepomp, CV op gas
Doel van de installatie : eigen gebruik van opgewekte stroom, nood voorziening + eiland modus bij grid uitval zodat zonnepanelen actief blijven.

Omvormers : 3x MultiPlus-II 48/5000/70-50 in 3 Fase configuratie.

Batterij : 4x Pylontech Pelio (https://en.pylontech.com.cn/products/pelio), totaal 20,48 kWh. Ik zie/lees dat de meeste de Pylontech US5000 gebruiken. Ik wil de accu echter verticaal geplaatst hebben en de nieuwe Pelio's kan je eenvoudig stapelen. Ideaal voor in mijn berging.

Gemaakte keuzes :
  • De gehele huisinstallatie op de AC OUT1.
  • De Enphase installatie ook op de AC OUT1 om deze actief te houden bij grid uitval.
  • De auto oplader ook op de AC OUT1 zodat de auto ook geladen kan worden op zonne stroom bij uitval van het grid. Met VE Configure/NodeRed/HomeAssistant zal voorkomen gaan worden dat de auto lader de accu zal leegtrekken.
  • Voor de Enphase installatie zijn reeds CT klemmen aangebracht. De Enphase installatie zal toegevoegd worden aan de Cerbo GX waardoor een aparte energiemeter niet nodig is.
  • MEGA zekeringen voor de Multi's maar niet voor de Pelio's.
  • Elke batterij wordt afzonderlijk aangesloten. Op basis van het bericht SSSF in "Het grote Victron ontwerp topic" kunnen er geen 125A Class-T zekeringen gebruikt worden i.c.m. een Lynx Class-T Power In. Wordt daarom 4x 225A.
  • In plaats van 3 afzonderlijke DC schakelaars een 4-polige DC schakelaar gevonden.
  • Batterij capaciteit :
    • Factor 1.0 rule: 3x 5.000 VA Multi >= 5.000 Wp.
    • 1,5 kWp AC PV power -> 4.8 kWh of battery storage : 5 kWp / 1,5 kWp * 4,8 kWh = minimaal 16 kWh
    • C-factor : 4 kW per MP = 12 kW totaal vermogen, 20 kWh accucapaciteit -> C-factor = 12 kW / 20 kWh = 0,6C. Dit is hoger dan de gewenste 0,5C. 12 kW is echter niet nodig. De MP's zullen begrenst gaan worden op 8 kW. De C-factor wordt dan 8 kW / 20 kWh = 0,4C
Openstaande vragen :
  • Zijn er onlogische keuzes gemaakt?
  • Voor de AC IN kabel een 25A alamat in de meterkast en een 25A automaat in de berging. Is dit juist?
  • Voor de AC OUT kabel een 25A alamat in de berging of dient dit een type B aardlek te worden en dan i.c.m. een C25 automaat?
  • Zijn de 225A de Class T zekeringen niet te hoog? Zo ja, dan beter een normale Lynx Power In + aparte zekeringhouders nemen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byUYWVScOWaUnTz0t7VlIgQfp0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BcOpDWq2uxrvDVSItVczCTuX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:31
Kan her niet echt goed vinden maar vanaf hoeveel watt terug geleverd aan het net begint de victron stroom op te slaan en hoe snel reageert hij op schommelingen door bijvoorbeeld inschakelen waterkoker als voorbeeld.
Zie merken zoals home wizard en hame welke een x aantal seconden duren voordat er word bijgeregeld. Hoe snel doet victron dat

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:47

pvg

sandergar schreef op woensdag 16 april 2025 @ 02:00:
k ben een Victron installatie aan het voorbereiden. Heb het gehele topic gelezen. Ben bekend met de adviezen van @MJ de Bruijn en @John245. Toch wel benieuwd of ik deze goed geïnterpreteerd heb.

Mijn situatie :
  • Woning met 3 verdiepingen. Installatie komt in de berging op onderste verdieping. Een verdieping hoger is de meterkast. Afstand tussen Victron installatie en meterkast is zo'n 6 meter.
  • Aansluiting 3x 25A
Doel van de installatie : eigen gebruik van opgewekte stroom, nood voorziening + eiland modus bij grid uitval zodat zonnepanelen actief blijven.

Batterij : 4x Pylontech Pelio (https://en.pylontech.com.cn/products/pelio), totaal 20,48 kWh. Ik zie/lees dat de meeste de Pylontech US5000 gebruiken. Ik wil de accu echter verticaal geplaatst hebben en de nieuwe Pelio's kan je eenvoudig stapelen. Ideaal voor in mijn berging.

Gemaakte keuzes :
  • De Enphase installatie ook op de AC OUT1 om deze actief te houden bij grid uitval.
  • De auto oplader ook op de AC OUT1 zodat de auto ook geladen kan worden op zonne stroom bij uitval van het grid. Met VE Configure/NodeRed/HomeAssistant zal voorkomen gaan worden dat de auto lader de accu zal leegtrekken.
  • Voor de Enphase installatie zijn reeds CT klemmen aangebracht. De Enphase installatie zal toegevoegd worden aan de Cerbo GX waardoor een aparte energiemeter niet nodig is.
  • Elke batterij wordt afzonderlijk aangesloten. Op basis van het bericht SSSF in "Het grote Victron ontwerp topic" kunnen er geen 125A Class-T zekeringen gebruikt worden i.c.m. een Lynx Class-T Power In. Wordt daarom 4x 225A.
  • In plaats van 3 afzonderlijke DC schakelaars een 4-polige DC schakelaar gevonden.
  • Batterij capaciteit :
    • 1,5 kWp AC PV power -> 4.8 kWh of battery storage : 5 kWp / 1,5 kWp * 4,8 kWh = minimaal 16 kWh
    • C-factor : 4 kW per MP = 12 kW totaal vermogen, 20 kWh accucapaciteit -> C-factor = 12 kW / 20 kWh = 0,6C. Dit is hoger dan de gewenste 0,5C. 12 kW is echter niet nodig. De MP's zullen begrenst gaan worden op 8 kW. De C-factor wordt dan 8 kW / 20 kWh = 0,4C
Openstaande vragen :
  • Voor de AC IN kabel een 25A alamat in de meterkast en een 25A automaat in de berging. Is dit juist?
  • Voor de AC OUT kabel een 25A alamat in de berging of dient dit een type B aardlek te worden en dan i.c.m. een C25 automaat?
  • Zijn de 225A de Class T zekeringen niet te hoog? Zo ja, dan beter een normale Lynx Power In + aparte zekeringhouders nemen?
[Afbeelding]
Target voor de c-factor is 0.2…0.25C om de temperatuur van de cellen voldoende laag te houden. Dus verder begrenzen (kan de cerbo het totaal van de MPs begrenzen?) of meer dan dubbele capaciteit neer zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:26
@sandergar is die batterij wel toereikend?
High Power Efficiency
Continuous power: 5.12kw
Peak power: 10.24kw@15s

Charge/ Discharge (A)(Normal): 100

Charge/ Discharge (A)(Max.): 101-120@15min

Charge/ Discharge (A)(Peak): 121-200@15s
Met 3x een MP2 kan je ruim meer dan 5,12 kW trekken als ze aanspringen. Eigenlijk kan je maar 1 MP per Pelio toren hebben. Ik vind de Pelio torens ook mooi. Maar er wordt vaak gekozen voor losse US5000(C) bijvoorbeeld omdat je ze parallel kan zetten en daarmee het beschikbare maximale amperage op klikt.

Edit: De BYD LVS 4-24kWh Battery Box heeft vanaf 16kWh een continue output van 250Amp met een piek op 360@5s. Deze batterij toren heeft ook een smalle voetprint.

https://etronixcenter.com...ml#/1016-capaciteit-20kwh

[ Voor 21% gewijzigd door Impossibl3 op 16-04-2025 07:32 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-05 07:47
Maxwp schreef op woensdag 16 april 2025 @ 03:02:
Kan her niet echt goed vinden maar vanaf hoeveel watt terug geleverd aan het net begint de victron stroom op te slaan en hoe snel reageert hij op schommelingen door bijvoorbeeld inschakelen waterkoker als voorbeeld.
Zie merken zoals home wizard en hame welke een x aantal seconden duren voordat er word bijgeregeld. Hoe snel doet victron dat
Snel. Laden kan al gaan met 100 watt misschien zelfs nog wel lager. Ontladen is ook kwestie van milliseconden.

Als ik een hele dag op ESS draait gebruik ik rond de 0,20 kwh van het grid. Dit komt mede omdat ik mijn grid setpoint op 20 watt heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08

Japie.G

Colour Classic

Mijn situatie :
  • Aansluiting 3x 25A

Gemaakte keuzes :
  • Batterij capaciteit :
Openstaande vragen :
[Afbeelding]
Kan je nog niet adviseren want nog lerende hier, maar waarom zou je je auto pertinent niet uit de accu willen laden? Ik begrijp het verlies op verlies op verlies verhaal uiteraard. Maar als ik na 2027 denk is het toch niet een absolute no go om ev uit batterij te laden?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
@Japie.G Het is vooral dat de meeste auto's je hele batterij leeg trekken en je dus niets overhoudt voor het huis. Neem mijn PHEV die vraagt 11,4 kWh. In de zomer prima toch voldoende PV. In de winter heb ik, als de warmtepomp draait, graag de PHEV geladen op goedkope stroom en het huis voorzien vanuit de accu als de stroomprijzen duur zijn. Als je accu groot genoeg is kan dat natuurlijk prima uit je accu als je die dubbele verliezen voor lief neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:20
In plaats van 3 afzonderlijke DC schakelaars een 4-polige DC schakelaar gevonden.
Je hebt je goed verdiept dus ik ga niet in op je keuzes.

Je hebt je DC schakelaars geplaatst in de MP2 leidingen. Bij uitschakelen blijven de batterijen met elkaar verbonden. Is het niet beter om de schakelaars in de batterij-leidingen te plaatsen?

Je hebt twee typen Lynx gekozen. Ik ben niet up-to-date genoeg om de voordelen te kennen.
Wel ken ik het advies om de apparaten om en om te verbinden.
Dus: batterij - MP2 - batterij - MP2 - batterij - MP2 - batterij
Dit vermindert de stroom door de bottleneck.

Over het laden van de auto:
Ikzelf heb de auto-lader aangesloten helemaal vóór de Victron installatie. Deze zal dus nooit de batterij leegdrinken. De auto heeft minimaal 3 x 2kW nodig. Dat is net het maximum van mijn zonnepanelen. Kortom, voor 'normaal' laden is er geen (over)capaciteit.
Ik extreme gevallen zou ik met de granny-charger op lage capaciteit kunnen laden.
Bedenk, de auto heeft drie of vier keer de capaciteit van je huis-installatie.

In noodsituaties kan ik het huis vanuit de auto van stroom voorzien. En dan af en toe bij een snellader 'tanken' voor de volgende paar dagen. :)

[ Voor 30% gewijzigd door MJ de Bruijn op 16-04-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
pvg schreef op woensdag 16 april 2025 @ 06:46:
[...]
Target voor de c-factor is 0.2…0.25C om de temperatuur van de cellen voldoende laag te houden. Dus verder begrenzen (kan de cerbo het totaal van de MPs begrenzen?) of meer dan dubbele capaciteit neer zetten.
Kan je aangeven waar ik die target kan vinden? Voor Pylontech heb ik deze gevonden :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iiz8qKpR5weUApmhTe89Bo4HP-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rkT9vmD1RRg8fIyJjCvOdkYg.png?f=fotoalbum_large
Bron : https://portal.segensolar...l%20ppt%20(1)JULY2021.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
hhoekstra schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:57:
[...]

Snel. Laden kan al gaan met 100 watt misschien zelfs nog wel lager. Ontladen is ook kwestie van milliseconden.

Als ik een hele dag op ESS draait gebruik ik rond de 0,20 kwh van het grid. Dit komt mede omdat ik mijn grid setpoint op 20 watt heb staan.
Ok dank voor de reactie.
Ik lees wat tegenstrijdige info als ik google maar in milliseconden lijkt me wel erg snel.
Er word toch een vertraging ingebouwd om niet te veel te fluctueren als er even kort een verbruiker word in of uit geschakeld?
Dus met andere woorden je schakelde de water koker in je ziet via de p1 slimme meter ( dsrm 5 ) dat hij binnen 1 seconden 2000watt gaat trekken maar nog voordat er een seconde voorbij is zienje al weer ~ 0 op de meter omdat de vicrron heeft bijgeschakeld in vermogen ?
Andere systemen lees ik toch dat het nog wel een seconden of 5 duurt

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Op batterij gebied ben ik nog een n00b dus ik ben blij met je bijdrage!
Impossibl3 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:24:
Met 3x een MP2 kan je ruim meer dan 5,12 kW trekken als ze aanspringen. Eigenlijk kan je maar 1 MP per Pelio toren hebben. Ik vind de Pelio torens ook mooi. Maar er wordt vaak gekozen voor losse US5000(C) bijvoorbeeld omdat je ze parallel kan zetten en daarmee het beschikbare maximale amperage op klikt.
Wat ik tot nu toe begrijp is dat de Pelio gelijk is aan de US5000 behalve dat de US5000 15 modules heeft en de Pelio 16 modules. De Pelio's kunnen ook gewoon parallel aangesloten worden. Uit de data sheets :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sn0YrV29oSsbeLOqsO8fXuwc5sQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iZVWIoBDLMZ71sapzGI1OuFR.png?f=user_large
Bron :
https://pylonwebs3.s3.ama...es_20240926105858A040.pdf
https://pylonwebs3.s3.ama...io_20240926105810A035.pdf
Impossibl3 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:24:
Edit: De BYD LVS 4-24kWh Battery Box heeft vanaf 16kWh een continue output van 250Amp met een piek op 360@5s. Deze batterij toren heeft ook een smalle voetprint.

https://etronixcenter.com...ml#/1016-capaciteit-20kwh
Ik zie hier op Tweakers maar ook in allerlei Victron filmpjes continue de Pylontech batterijen in gebruik. Blijkbaar een goede keus voor een Victron systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
MJ de Bruijn schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:52:
[...]
Je hebt je DC schakelaars geplaatst in de MP2 leidingen. Bij uitschakelen blijven de batterijen met elkaar verbonden. Is het niet beter om de schakelaars in de batterij-leidingen te plaatsen?
Goeie ... heb afgekeken bij @John245 waarbij er 3 rode schakelaars onder de MP's geplaatst zijn. Je wilt de MP's stroomloos kunnen maken om deze te programmeren en te onderhouden. Waarom elke batterij afzonderlijk? Elke batterij heeft toch al een schakelaar van zichzelf?
[b]MJ de Bruijn schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:52:
Je hebt twee typen Lynx gekozen. Ik ben niet up-to-date genoeg om de voordelen te kennen.
Wel ken ik het advies om de apparaten om en om te verbinden.
Dus: batterij - MP2 - batterij - MP2 - batterij - MP2 - batterij
Dit vermindert de stroom door de bottleneck.
In de Lynx Distributor passen MEGA zekeringen, in de Lynx Class-T Power In passen Class-T zekeringen. Uit de beschrijving :
"Voor installaties met drie of meer reeksen lithium-accu’s wordt het gebruik van meerdere Lynx Class-T modules aanbevolen. Als een essentiële component van het Lynx-verdeelsysteem integreert de Lynx Class-T Power In naadloos met alle andere M10 Lynx-producten, waardoor een robuust en betrouwbaar elektrisch systeem wordt gegarandeerd."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Japie.G schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:40:
[...]
Kan je nog niet adviseren want nog lerende hier, maar waarom zou je je auto pertinent niet uit de accu willen laden? Ik begrijp het verlies op verlies op verlies verhaal uiteraard. Maar als ik na 2027 denk is het toch niet een absolute no go om ev uit batterij te laden?
Mijn auto kan overdag geladen worden direct vanuit de opbrengst van de zonnepanelen. Accu van de auto is 80kWh en de thuis accu minimaal 20kWh. Alle stroom die niet nodig is voor het huis en het opladen van de thuis accu mag naar de auto gaan. Technisch gezien zou de thuis accu de auto voor zeg 15% kunnen laden maar dat zou voor mij alleen voor nood toepassing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:46
sandergar schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:58:
[...]

Goeie ... heb afgekeken bij @John245 waarbij er 3 rode schakelaars onder de MP's geplaatst zijn. Je wilt de MP's stroomloos kunnen maken om deze te programmeren en te onderhouden. Waarom elke batterij afzonderlijk? Elke batterij heeft toch al een schakelaar van zichzelf?

[...]
Nee, je wil je busbar spanningsloos kunnen maken. Dat is wat anders. Schakelaars onder je MP hebben in mijn ogen 0 toegevoegde waarde. Sterker nog, aangezien die dingen niet de meest betrouwbare zijn, ben je ze liever kwijt dan rijk. En in een 3 fase opstelling is het alles of niets. Je kan niet 1 MP uitschakelen ofzo.

Om je busbar spanningloos te krijgen is het relevant dat je je batterijen los kan koppelen/af kan schakelen. DAAR moet dus wel EEN schakelaar zitten.

En ondanks dat datasheets je wijzen op de mogelijkheid om continue 0.5-1C te laden/ontladen, wil je in de praktijk toch echt dichter bij 0.2-0.25C blijven. Iets met warmte.

[ Voor 13% gewijzigd door V_ger op 16-04-2025 11:10 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
@sandergar Ah ik zie nu dat je iedere module los kan aansluiten en daarmee een maximaal amperage kan halen van 320 Amp.

De installatiehandleiding (pdf blz 51): https://etronixcenter.com/nl/index.php?controller=attachment&id_attachment=2265

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3K1MGlcWGfDYxlWUK3dDJxf877Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lCrLjJcbVvTgLaMRJivNNJoC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sheVTpryBISIlM3gxOMnKHlGFU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rgstjmRKJc1g23f7WPI1Kjvb.png?f=fotoalbum_tile

Edit: Verder denk ik dat de Pylontechs hierom populair zijn:
Only two battery systems, Sony and PylonTech, emerged from the tests without any failures or premature degradation.
https://www.cleanenergyre...20premature%20degradation.

Daarnaast zijn de serverrack versies (zoals de US5000(-1C)) makkelijk uit te bereiden en kosten ze niet een vermogen.

[ Voor 20% gewijzigd door Impossibl3 op 16-04-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
V_ger schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:05:
[...]
En in een 3 fase opstelling is het alles of niets. Je kan niet 1 MP uitschakelen ofzo.
Vandaar dat ik de 4-polige schakelaar ingetekend heb.
Om je busbar spanningloos te krijgen is het relevant dat je je batterijen los kan koppelen/af kan schakelen. DAAR moet dus wel EEN schakelaar zitten.
Welke schakelaars zou je hier voor gebruiken dan die wel betrouwbaar zijn?
En ondanks dat datasheets je wijzen op de mogelijkheid om continue 0.5-1C te laden/ontladen, wil je in de praktijk toch echt dichter bij 0.2-0.25C blijven. Iets met warmte.
Oef ... dat zouden dan 10 tot 12 accu's worden. :X
Kan ik jouw setup ergens bewonderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
Maxwp schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:42:
[...]

Ok dank voor de reactie.
Ik lees wat tegenstrijdige info als ik google maar in milliseconden lijkt me wel erg snel.
Er word toch een vertraging ingebouwd om niet te veel te fluctueren als er even kort een verbruiker word in of uit geschakeld?
Dus met andere woorden je schakelde de water koker in je ziet via de p1 slimme meter ( dsrm 5 ) dat hij binnen 1 seconden 2000watt gaat trekken maar nog voordat er een seconde voorbij is zienje al weer ~ 0 op de meter omdat de vicrron heeft bijgeschakeld in vermogen ?
Let wel, als je wilt dat victron ess snel werkt moet je de VM-3P75CT meter hebben.
Er zit nagenoeg geen vertraging in voor de victron.
Op de P1 zie je dit inderdaad niet.

Voorbeeld hier:
MrFish in "Het grote Victron aansturing topic"

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
sandergar schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:28:
[...]

Vandaar dat ik de 4-polige schakelaar ingetekend heb.

[...]

Welke schakelaars zou je hier voor gebruiken dan die wel betrouwbaar zijn?

[...]

Oef ... dat zouden dan 10 tot 12 accu's worden. :X
Kan ik jouw setup ergens bewonderen?
Geen idee hoe ik mijn eigen post moet linken, maar dit is mijn systeem. Nu voorzien van een 4e bank en een MPPT.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76324188

Ik heb ook van die standaard schakelaars, maar gebruik ze zo min mogelijk en voor max 60-70A.

Edit: Het dringt nu pas tot me door dat jij dus niet die standaard schakelaars wil toepassen, maar mijn opmerking blijft relevant.

[ Voor 9% gewijzigd door V_ger op 16-04-2025 11:37 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-05 07:47
Maxwp schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:42:
[...]

Ok dank voor de reactie.
Hoeveel tijd het precies kost kan ik niet zeggen maar wat @Hvdbnl zegt klopt wel en zie ook het voorbeeld.
Ik heb deze meter ook draaien en het kost sowieso minder dan 1 seconde om te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:50

MrFish

Untitled

Hvdbnl schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:34:
[...]

Let wel, als je wilt dat victron ess snel werkt moet je de VM-3P75CT meter hebben.

Voorbeeld hier:
Ja, hij leest 10x per seconde uit, maar op belastingen op de AC-in wordt met maximaal 400 W per seconde per multiplus gecorrigeerd. Daarbij reageert 'ie ook niet meteen, Onze Quooker zit bijvoorbeeld op de AC-in en als die even 5 seconden aanspringt, wordt daar nauwelijks op gereageerd. Er zit wel degelijk een vertraging in de reactie. Op de AC-out is die een stuk minder. Ik zal eens kijken of ik dat kan vastleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
[...]
In de ideale situatie wil je dat natuurlijk maar als je huis voor zeg 60% van de tijd maar 200watt hoeft te trekken (sluip verbruik en wat lampen) of en toe (zeg 15% van de tijd) een 2-3 kWh nodig heeft (vaatwasser, wasmachine etc) en heel sporadisch naar de maximale capaciteit gaan die batterijen er echt niet aan.

Als ik kijk naar mijn huis, laatste 6 maanden, heb ik 1x 10 kW+ nodig gehad. De rest van de tijd zit ik er ver onder met pieken richting de 5 a 7,5 kW (blijkbaar stond toen de warmtepomp, vaatwasser en auto aan aangezien ik die stuur op geodkoopste tarieven). Als je dan een omvormer hebt die 10+ kW kan leveren (zoals 3 stuks MP5000) dan betekend dat niet dat ze dat ook gaan doen. Immers mijn vraag is er niet naar. Als je het laden dan beperkt van de accu's en het ontladen vrij zet dan kan je een batterij samenstelling maken waarbij je 99% van de tijd aan die 0,25C voldoet en ja in theorie die 1C gaat aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
V_ger schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:35:
[...]
Geen idee hoe ik mijn eigen post moet linken, maar dit is mijn systeem. Nu voorzien van een 4e bank en een MPPT.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76324188

Ik heb ook van die standaard schakelaars, maar gebruik ze zo min mogelijk en voor max 60-70A.

Edit: Het dringt nu pas tot me door dat jij dus niet die standaard schakelaars wil toepassen, maar mijn opmerking blijft relevant.
Ziet er strak uit!
Jij hebt maar 1 Power In. Accu's zijn dus zowel in serie als parallel geschakeld. Als ik de Pelio zou gebruiken maar dan 3x3 (ipv 1x4) zou ik dan 3 series van 3 aansluiten of beter 9 afzonderlijke accu's (= 5x Lynx Class-T Power In)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
sandergar schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:17:
[...]

Ziet er strak uit!
Jij hebt maar 1 Power In. Accu's zijn dus zowel in serie als parallel geschakeld. Als ik de Pelio zou gebruiken maar dan 3x3 (ipv 1x4) zou ik dan 3 series van 3 aansluiten of beter 9 afzonderlijke accu's (= 5x Lynx Class-T Power In)?
1x power in zijn 4 aansluitingen. Accu's staan zeker niet in serie want dan zou ik een 96V systeem hebben gemaakt. Alles is gewoon parallel zoals het hoort.
De T-class zekeringen zitten simpelweg op een speciale T-class zekering houder in de kast in de buurt van de + terminal van de batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
sandergar schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:17:
[...]

Ziet er strak uit!
Kijk naar wat de MP kan verwerken (ca 100A per MP) en kijk hoeveel de batterijen kunnen leveren in Amp rekening houdend met een C waarde. Dat kan betekenen 9 afzonderlijke zekeringen of een combinatie daar van omdat je een aantal parallel op 1 zekering zet. Zie daarvoor de specs van de accu's.

[ Voor 4% gewijzigd door Impossibl3 op 16-04-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
V_ger schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:25:
[...]

1x power in zijn 4 aansluitingen. Accu's staan zeker niet in serie want dan zou ik een 96V systeem hebben gemaakt. Alles is gewoon parallel zoals het hoort.
De T-class zekeringen zitten simpelweg op een speciale T-class zekering houder in de kast in de buurt van de + terminal van de batterijen.
Je hebt de normale Lynx Power In en de Lynx Class-T Power In. De normale heeft 4 aansluitingen en de Class-T maar 2. Voordeel van de "Lynx Class-T Power In" is dat er geen aparte zekeringhouders nodig zijn. Scheelt ruimte, scheelt extra kabel en scheelt extra weerstand.

Lynx Power In :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O80KkBTBrSxAi9XocCTJqrALvfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bTiX56DpOyvljwp8rhKVHLyc.png?f=fotoalbum_large

Lynx Class-T Power In :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfOSzqo08QakNQyYLnC72LPDM-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K2iZclkWd85S5gEyaEn3EA84.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05 15:45
Ik kan helaas niet meer terugvinden waar, maar iemand (ik geloof hier op Tweakers) raadde in een post of artikel dat ik gelezen heb aan om naast je thuisaccu ook een koolmonoxidemelder te installeren (aanvullend op een brandmelder erboven). Heeft dat zin? Kan een lithium accu (ik ben LFP van plan) koolmonoxide genereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Impossibl3 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:25:
[...]

Kijk naar wat de MP kan verwerken (ca 100A per MP) en kijk hoeveel de batterijen kunnen leveren in Amp rekening houdend met een C waarde. Dat kan betekenen 9 afzonderlijke zekeringen of een combinatie daar van omdat je een aantal parallel op 1 zekering zet. Zie daarvoor de specs van de accu's.
De Lynx Class-T Power In heeft minimaal een 225A Class-T zekering nodig door de afstand tussen de aansluitingen. Class-T zekeringen voor deze Lynx zijn verkrijgbaar in capaciteiten van 225 A, 250 A, 350 A en 400 A.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ik weet dat ik hiermee bij een heleboel mensen op de tenen ga staan, maar goed, daar gaat-ie...

Naar mijn persoonlijke mening zijn DC schakelaars nutteloos (ook in noodgevallen) en zelfs risico-verhogend.
Uitzondering: Een 100% zelfbouw batterij-systeem.

Randvoorwaarde: De kabels worden op de batterijen aangesloten met een klem-en-klik verbinding.
De kabels die bij mijn batterijen zijn meegeleverd kunnen heel eenvoudig worden vastgeklikt en met een druk op een knopje worden losgekoppeld.

Waarom risico-verhogend? Een meegeleverde kabel kent twee risico-punten, namelijk de aansluitingen.
Als je daar een schakelaar tussen gaat zetten verdrievoudig je het aantal risico-punten, namelijk twee aansluitingen plus nog een keer het schakelmechanisme zelf. Die telt dubbel omdat het een aanduw-systeem is.
Ik heb op internet al meerdere gesmolten DC schakelaars voorbij zien komen.

Waarom nutteloos? Als je aan het systeem gaat werken schakel je de batterijen uit met de ingebouwde schakelaar. Als dat nog niet veilig genoeg is, koppel je de kabels los (zie "randvoorwaarde").

In noodgevallen? Als het een "licht" noodgeval betreft moeten de schakelaars van de batterij zelf voldoende zijn.
Bij een "middel" noodgeval kun je de batterijen nog benaderen, Dan kun je ook de kabels loskoppelen.
Als er al "veel meer" aan de hand is zal een DC schakelaar niets toevoegen. Een defecte/hete/brandende batterij blijft doorgaan met defect zijn.
Advies van de brandweer: Als batterij-systeem in brand staan, oververhit zijn, smelten of wat dan ook:
1) Rennen, 2) bel brandweer, 3) waarschuw buren.

WEL belangrijk zijn zogenaamde werkschakelaars om de 230 volt aanvoer en afvoer snel te kunnen afschakelen.

Voor iedereen die DC schakelaars wel nuttig vindt: prima, volg je hart en sluit ze zo veilig mogelijk aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Captain_Chaos36 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:47:
Ik kan helaas niet meer terugvinden waar, maar iemand (ik geloof hier op Tweakers) raadde in een post of artikel dat ik gelezen heb aan om naast je thuisaccu ook een koolmonoxidemelder te installeren (aanvullend op een brandmelder erboven). Heeft dat zin? Kan een lithium accu (ik ben LFP van plan) koolmonoxide genereren?
Ik heb hier wel over geschreven. Dus wie weet heb je dat gelezen.
Het is een advies van de brandweer.
Ieder vuur kan bij onvolledige verbranding koolmonoxide genereren, dus ook een brandende of smeulende batterij.
Ik heb een rook-melder en hitte-melder bij mijn Victron system en batterijen geplaats en hetzelfde in de meterkast boven de zekeringkast. Bij "alarm" schakelen deze de Victron-systemen uit.
Zie: MJ de Bruijn in "Het grote Victron aansturing topic"
Helaas heb ik geen koolmonoxide melder kunnen vinden die ook een schakelaar kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
MJ de Bruijn schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:18:
[...]
Ik heb een rook-melder en hitte-melder bij mijn Victron system en batterijen geplaats en hetzelfde in de meterkast boven de zekeringkast. Bij "alarm" schakelen deze de Victron-systemen uit.
Je hebt ervoor gekozen om deze op de Cerbo aan te sluiten! Is dat voor de 10 sec optie? De MP's kunnen hardware matig ook direct uitgeschakeld worden. Is dat geen veiligere optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4JWXS0QjP9Q8340olTD57YLDS0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pq2ZH89AiQvD9kaVMMO1M1C8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door sandergar op 16-04-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
sandergar schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:26:
Je hebt ervoor gekozen om deze op de Cerbo aan te sluiten! Is dat voor de 10 sec optie? De MP's kunnen hardware matig ook direct uitgeschakeld worden. Is dat geen veiligere optie?
Klopt.
Er is eerst 10 sec pauze. Dan gaan er shut-down commando's naar apparaten in huis (zoals NAS).
Na 1 minuut pas schakelt de rest uit.
Dit is voldoende om testen en storingen op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Hvdbnl schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:34:
[...]

Voorbeeld hier:
dank
ik zie idd dat hij snel word uitgelezen maar ik haal niet uit het video voorbeeld dat deze ook net zo snel schakeld met verbruikers en solar er is geen solar aanwezig ( 2watt? in het voorbeeld ) en flutuaties binnen het interne stroom netwerk zouden als het werkelijk met miliseconden werkt niet zichtbaar moeten zijn
lijkt me dat hij wel snel uitleest en daarop snel kan reageren maar dat er altijd nog een seconden overheen gaat of meer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
In de Lynx Distributor passen MEGA zekeringen, in de Lynx Class-T Power In passen Class-T zekeringen.
Even voor mijn begrip...
Je sluit dus vier batterijen elk met een extra zware zekering aan op een busbar.
Op diezelfde busbar sluit je MP2's aan met een standaard/klassieke zekering.
Als in zo'n MP2 kortsluiting ontstaat in DC kan daar in theorie de stroom van vier batterijen doorheen gaan.
Die ene standaard/klassieke zekering moet dus doorgaan. De vier extra zware zekeringen zullen heel blijven want die krijgen ieder 1/4 van de totale stroom.
Dan zou ik voor de MP2 zekeringen ook zo'n supertype zekering verwachten.
Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-05 11:20

Mijn situatie :
  • Aansluiting 3x 25A

Gemaakte keuzes :
  • Batterij capaciteit :
Openstaande vragen :
[Afbeelding]
Volgens mij heeft de Hager SFT440 geen "leading Neutral". Je kunt dus gekke (lees hoge) spanningen op de je groepen krijgen als de nul niet als laatste uit en als eerste weer inschakelt. Niet alle apparatuur zal dat fijn vinden. De nul doorlussen kan bij deze configuratie ook niet. Daarom heb ik zelf een Sontheimer gekozen ipv de Hager.

Voor de aarlekautomaten kun je beter 300mA versies kiezen. Omdat deze de optelsom van al je groepen krijgen is de kans groot dat ze anders altijd als eerste gaan en vals alarm geven. De 25A automaat in berging kan denk ik ook gewoon een hoofd- of werkschakelaar zijn.

Dat er geen selectiviteit is met een een rijtje 25A automaten/zekeringen achter elkaar is niet te voorkomen. Die speurtocht moet je er maar voor over hebben als een keer eentje tript en het hele huis donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
MJ de Bruijn schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:07:
[...]

Even voor mijn begrip...
Je sluit dus vier batterijen elk met een extra zware zekering aan op een busbar.
Als in zo'n MP2 kortsluiting ontstaat in DC kan daar in theorie de stroom van vier batterijen doorheen gaan.
Die ene standaard/klassieke zekering moet dus doorgaan. De vier extra zware zekeringen zullen heel blijven want die krijgen ieder 1/4 van de totale stroom.
Ik leer graag! Wat is de beste manier om de installatie veilig te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
BernieW schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:13:
[...]
Volgens mij heeft de Hager SFT440 geen "leading Neutral". Je kunt dus gekke (lees hoge) spanningen op de je groepen krijgen als de nul niet als laatste uit en als eerste weer inschakelt. Niet alle apparatuur zal dat fijn vinden. De nul doorlussen kan bij deze configuratie ook niet. Daarom heb ik zelf een Sontheimer gekozen ipv de Hager.
De SFT440 is er alleen maar om onderhoud te kunnen doen aan de omvormer/batterij installatie zonder dat het huis stroomloos is. Schakelen van de SFT440 zal alleen dienen te gebeuren zonder actieve belasting.
Voor de aarlekautomaten kun je beter 300mA versies kiezen. Omdat deze de optelsom van al je groepen krijgen is de kans groot dat ze anders altijd als eerste gaan en vals alarm geven. De 25A automaat in berging kan denk ik ook gewoon een hoofd- of werkschakelaar zijn.

Dat er geen selectiviteit is met een een rijtje 25A automaten/zekeringen achter elkaar is niet te voorkomen. Die speurtocht moet je er maar voor over hebben als een keer eentje tript en het hele huis donker is.
De Nederlandse handleiding geeft geen specificatie. De Australische versie geeft :
A residual current device is mandatory for all domestic and residential installations below a 32A rating:
• Use for a 3kVA inverter/charger a 30mA, 32A, type A RCD.
• Use for a 5kVA inverter/charger a 30mA, 50A, type A RCD.
A fuse or automatic circuit breaker rated to support the expected load must be included in series with the
output. And the cable cross-section must be sized accordingly.
Een werkschakelaar beveiligt de Multiplus toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
MrFish schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:09:
[...]

Ja, hij leest 10x per seconde uit, maar op belastingen op de AC-in wordt met maximaal 400 W per seconde per multiplus gecorrigeerd. Daarbij reageert 'ie ook niet meteen, Onze Quooker zit bijvoorbeeld op de AC-in en als die even 5 seconden aanspringt, wordt daar nauwelijks op gereageerd. Er zit wel degelijk een vertraging in de reactie. Op de AC-out is die een stuk minder. Ik zal eens kijken of ik dat kan vastleggen.
a kijk ja dit is wat ik bedoel THX
dus er zit een vertraging in van zeg ~5 seconden
ac out is dan nog intressant om te weten of en hoeveel sneller die gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:10
[...]

[...]
@MJ de Bruijn @sandergar
Ik heb de Victron Video "Driefasige en parallelle systeemtheorie" gevolgd waar ze de schakelaars ook doen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
sandergar schreef op donderdag 17 april 2025 @ 00:10:
[...]

De SFT440 is er alleen maar om onderhoud te kunnen doen aan de omvormer/batterij installatie zonder dat het huis stroomloos is. Schakelen van de SFT440 zal alleen dienen te gebeuren zonder actieve belasting.

[...]

De Nederlandse handleiding geeft geen specificatie. De Australische versie geeft :

[...]

De zin " A residual current device is mandatory for all domestic and residential installations below a 32A rating:" klinkt als een Australisch installatievoorschrift en niet als een device eis van de fabrikant. Onze NEN 1010 eist ook een afdoende RCD (30 mA) naar wandcontactdozen. Vaste aansluitingen hoeven hier niet aan te voldoen, maar je zet er meestal wel een RCD in, ook omdat de aardweerstand niet altijd laag is. Alleen die RCD hoeft geen 30 mA type te zijn, daarom zie je vaak de 300 mA types.
Met deze 30mA types zoals jij ze ingetekend hebt, heb je in de rest van je huis geen aardlekschakelaars meer nodig. Maar als dan de som van de lekstromen > 30mA wordt, is je hele huis donker. Daarom is het handiger per fase voor de groepen een 30 mA RCD te zetten en een voor beveiliging van je omvormers en kabels een type met hogere afschakelleksstroom te kiezen.

Je hebt in de meterkast al een aardlekautomaat naar je berging, daarmee heb je de omvormers toch al beveiligd? Waarom dan nog een extra automaat met dezelfde afschakelspec aan het einde van de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
MJ de Bruijn schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:07:
[...]

Even voor mijn begrip...
Als er in de MP iets mis gaat is een zekering met een lagere breaking capacity voldoende. Dat komt oa door de interne weerstand van de MP. Er kan niet zo'n grote stroom gaan lopen.
Mocht je een full short krijgen in je kabels, dan zullen je batterij zekeringen wel aanspreken.

Als er in 1 van de batterijen iets mis gaat met die ontzettend lage interne weerstand, dan kan er wel een enorme stroom gaan lopen en heb je dus een zekering nodig met een grotere breaking capacity.

Meer of betere zekeringen is niet meer beter. De zekering moet simpelweg de juiste zijn voor de toepassing.

Je kan er ook nog voor kiezen om een extra zekering op te nemen die alle batterijen tezamen afzekeren. Dat werk natuurlijk alleen als je alle batterijen aan 1 kant doet en alle afnemers aan de andere. Zoals een opstelling met een lynx shunt. Maar in grotere systemen gaat dat weer niet op omdat je daar ivm max stroom door de busbar de batterijen en inverters gaat afwisselen.

[ Voor 12% gewijzigd door V_ger op 17-04-2025 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
sandergar schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:06:
Ik leer graag! Wat is de beste manier om de installatie veilig te maken?
Stap 1: kies een gerenommeerde leverancier en maak het plan met hem samen.

Mijn suggestie zou zijn om voor alle aansluitingen dezelfde zekeringen te nemen.
Dus óf de ene soort óf de andere soort.
Sluit de systemen om-en-om aan.
Batterij - MP2 - batterij - MP2 - batterij - MP2 - batterij

Over de keuze van de zekering. Ik heb zelf de 'klassieke' zekering (dat is de MEGA geloof ik).
Mijn leverancier heeft dit uitgebreid besproken met Victron.
Omdat iedere batterij een eigen aansluiting heeft op de busbar is dit (ruim) voldoende.
De 'nieuwe' zekeringen (model T) zouden nuttig zijn als je meerdere batterijen parallel aansluit. Ergo: grotere stromen.
Let wel, ik heb zelf geen kennis of ervaring. Ik citeer mijn verzamelde informatie.
De keuze blijft geheel aan jou op basis van je eigen bevindingen. Suggestie: bespreek dit met je leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
sandergar schreef op donderdag 17 april 2025 @ 00:10:
Allereerst, werkschakelaars zijn voorschrift van de brandweer wanneer de Multiplussen 'op enige afstand' van de groepenkast zijn geplaatst. Dixit: brandweer-regio Den Haag.

De schakelaars moeten 'dichtbij' de toegangsdeur worden geplaatst en benaderbaar zijn zonder langs de Victron installatie te hoeven gaan of grijpen.
MJ de Bruijn in "Het grote Victron ontwerp topic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Voor de AC IN kabel een 25A alamat in de meterkast en een 25A automaat in de berging. Is dit juist?
Voor de AC OUT kabel een 25A alamat in de berging of dient dit een type B aardlek te worden en dan i.c.m. een C25 automaat?
Ik heb nog even je tekening bekeken.
Je hebt 4 mm² kabel ingetekend. Mijn sterke suggestie is om 6 mm² te gebruiken!
Ook hier zijn 'de meningen verdeeld'. De keuze is of je 'voor zeker' gaat of 'het kan net' .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
MJ de Bruijn schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:02:
Stap 1: kies een gerenommeerde leverancier en maak het plan met hem samen.
Ben met een partij in gesprek maar wil zeker niet op 1 partij blind varen. Wil zelf in control blijven. De kennis hier op Tweakers is zeer waardevol.
Mijn suggestie zou zijn om voor alle aansluitingen dezelfde zekeringen te nemen.
Dus óf de ene soort óf de andere soort.
Sluit de systemen om-en-om aan.
Batterij - MP2 - batterij - MP2 - batterij - MP2 - batterij
Bij gebruik van de Victron busbar met een Distributor en Power In gaat dit niet werken.
Over de keuze van de zekering. Ik heb zelf de 'klassieke' zekering (dat is de MEGA geloof ik).
Mijn leverancier heeft dit uitgebreid besproken met Victron.
Omdat iedere batterij een eigen aansluiting heeft op de busbar is dit (ruim) voldoende.
De 'nieuwe' zekeringen (model T) zouden nuttig zijn als je meerdere batterijen parallel aansluit. Ergo: grotere stromen.
Let wel, ik heb zelf geen kennis of ervaring. Ik citeer mijn verzamelde informatie.
De keuze blijft geheel aan jou op basis van je eigen bevindingen. Suggestie: bespreek dit met je leverancier.
De MEGA zekeringen zijn in dit topic uitvoerig ter sprake gekomen. Volgens mij is de uitkomst dat je geen MEGA's moet gebruiken voor je batterijen.

Door de aanbevelingen om voor meer accu capaciteit te zorgen ben ik bezig met een 2e versie van mijn ontwerp. Hierbij heb ik 3 torens van 3 accu's ingetekend. Hierbij de accu's van elke toren parallel aangesloten op 1 busbar en deze busbar voorzien van 1 class-T zekering. Per toren dan 1 kabel naar een Lynx Power In. Deze is dan weer gekoppeld aan een Lynx Distributor met MEGA zekeringen. Met 3 Pelio accu's parallel kom je op 240A per toren, op elke busbar een class-T zekering van 300A (elke Pelio accu afzonderlijk kan 100A leveren), voor de MEGA zekeringen dan 250A in de Distributor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
MJ de Bruijn schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:08:
[...]

Allereerst, werkschakelaars zijn voorschrift van de brandweer wanneer de Multiplussen 'op enige afstand' van de groepenkast zijn geplaatst. Dixit: brandweer-regio Den Haag.

De schakelaars moeten 'dichtbij' de toegangsdeur worden geplaatst en benaderbaar zijn zonder langs de Victron installatie te hoeven gaan of grijpen.
MJ de Bruijn in "Het grote Victron ontwerp topic"
Voor nood wil ik, net als jij, een apart circuit aan gaan leggen met noodknoppen en aangesloten op de centrale brandmelders. In het geval van actieve brandmelders dan Multiplus direct uit. Bij zowel de uitgang in de berging als in de buurt van de meterkast een geel/rode noodknop. Als de brandweer er dan uiteindelijk is dan zal er geen actieve installatie meer zijn om uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
MJ de Bruijn schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:20:
[...]

Ik heb nog even je tekening bekeken.
Je hebt 4 mm² kabel ingetekend. Mijn sterke suggestie is om 6 mm² te gebruiken!
Ook hier zijn 'de meningen verdeeld'. De keuze is of je 'voor zeker' gaat of 'het kan net' .
Eeuuhhh, waar zie jij 4mm² staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
sandergar schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:59:
Eeuuhhh, waar zie jij 4mm² staan?
Op mijn telefoon. Ik heb nog eens gekeken op mijn PC. Ik zie nu 6MM2. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ik heb even gezocht op GWL maar kwam niks tegen in dit topic
niemand die daar bekend mee is of eigenlijk was want zie dat deze vorig jaar falliet is gegaan
ken dat bedrijf al jaren en leverde altijd gele en blauwe cellen direct hiervan uit europe welke dan weer van china kwamen
altijd wel goede verhalen van gehoord en zelf ook van besteld zoals een ev charger
na wat zoek werk kwam ik hierbij uit https://bess.elerix.com/en/lv-energy-box-2/
het lijkt een voorzetting te zijn van het oude bedrijf maar kan me vergissen ze maken nu zelf de cellen in europa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
BernieW schreef op donderdag 17 april 2025 @ 07:44:
[...]

De zin " A residual current device is mandatory for all domestic and residential installations below a 32A rating:" klinkt als een Australisch installatievoorschrift en niet als een device eis van de fabrikant. Onze NEN 1010 eist ook een afdoende RCD (30 mA) naar wandcontactdozen. Vaste aansluitingen hoeven hier niet aan te voldoen, maar je zet er meestal wel een RCD in, ook omdat de aardweerstand niet altijd laag is. Alleen die RCD hoeft geen 30 mA type te zijn, daarom zie je vaak de 300 mA types.
Met deze 30mA types zoals jij ze ingetekend hebt, heb je in de rest van je huis geen aardlekschakelaars meer nodig. Maar als dan de som van de lekstromen > 30mA wordt, is je hele huis donker. Daarom is het handiger per fase voor de groepen een 30 mA RCD te zetten en een voor beveiliging van je omvormers en kabels een type met hogere afschakelleksstroom te kiezen.

Je hebt in de meterkast al een aardlekautomaat naar je berging, daarmee heb je de omvormers toch al beveiligd? Waarom dan nog een extra automaat met dezelfde afschakelspec aan het einde van de kabel?
En mezelf nog even aanvullen, apparatuur aangesloten op het lichtnet mag voor een veilige werking niet afhankelijk zijn van de beveiliging van je huis installatie. Dit principe geldt altijd of het nu een wasmachine, TV, koffiezeter of wat dan ook betreft. De automaten in je installatie beveiligen de installatie, niet de apparatuur die erop aangesloten is.

Denk dat je schema voor veel mensen wel een inspiratie is @sandergar. Het laat ook mooi de extra functie als rem-automaat van de alamat tussen de Victrons en je meterkast zien. Zonder die 25A begrenzing moet je kabel tussen de berging en je meterkast en de bedrading naar de groepen in je meterkast ook nog es op 10 mm2 uitleggen.

Ben het ook helemaal met je eens om nooit MEGA fuses te gebruiken in de batterij bekabeling, die kunnen maar een kortsluitstroom van een paar duizend A aan, veel te weinig voor LiFePO4. Er zijn vast wel filmpjes te vinden die laten zien waarom het een slecht idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-05 13:26
Hier iemand uit Oostenrijk die zelf een soort van Victron lynx maakt maar dan met nh00 zekeringen.

Kan goed modulair worden uitgebreid.
Mooi simpel ontwerp.
Is zelf eventueel ook na te bouwen door middel van 3d printen. Er word volgens mij een carbon 3d print draad gebruikt voor de stevigheid.

YouTube: Powerlink V1.50 - Die Victron Lynx Alternative für den Multiplus2 ???

[ Voor 19% gewijzigd door zonnepaneelxl op 18-04-2025 16:12 ]

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@zonnepaneelxl Bedrijf eind vorige week al gemaild. Dit was de reaktie:
Guten Morgen,

Bitte entschuldige die späte Rückmeldung, wir hatten in letzter Zeit einige Anfragen.

Danke für dein Interesse an unserem Produkt!
Aktuell verkaufen wir leider nur an Installer, jedoch sind wir gerade am besten Weg, einen Vertriebspartner zu finden.
Dadurch steht der Endkundenverkaufspreis auch noch nicht genau fest.

Wir sind aktuell auch noch komplett ausverkauft und können vermutlich erst wieder ab in zwei Wochen liefern.

Sollen wir dich auf dem Laufenden halten?

Mit freundlichen Grüßen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:19

luigi87

Domotica Fanaticus

BernieW schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:33:
[...]

En mezelf nog even aanvullen, apparatuur aangesloten op het lichtnet mag voor een veilige werking niet afhankelijk zijn van de beveiliging van je huis installatie. Dit principe geldt altijd of het nu een wasmachine, TV, koffiezeter of wat dan ook betreft. De automaten in je installatie beveiligen de installatie, niet de apparatuur die erop aangesloten is.

Denk dat je schema voor veel mensen wel een inspiratie is @sandergar. Het laat ook mooi de extra functie als rem-automaat van de alamat tussen de Victrons en je meterkast zien. Zonder die 25A begrenzing moet je kabel tussen de berging en je meterkast en de bedrading naar de groepen in je meterkast ook nog es op 10 mm2 uitleggen.

Ben het ook helemaal met je eens om nooit MEGA fuses te gebruiken in de batterij bekabeling, die kunnen maar een kortsluitstroom van een paar duizend A aan, veel te weinig voor LiFePO4. Er zijn vast wel filmpjes te vinden die laten zien waarom het een slecht idee is.
Welke zekeringen zijn dan wel goed? Klasse T beter om toe te passen?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik kwam dit filmpje tegen welke naar mijn idee een mooie opstart is voor een 3phase systeem.
https://vimeo.com/372986305

In dit filmpje rond de 3 minuten gebruiken ze per inverter een dc breaker. Is dit zinvol? Naast de zekeringen (mega of betere).

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
luigi87 schreef op maandag 21 april 2025 @ 23:43:
[...]

Welke zekeringen zijn dan wel goed? Klasse T beter om toe te passen?
De class T zie je veel, maar er zijn ook andere types die voldoen zoals Adler AE5 of EF3, NH steekzekeringen (die grote blokken) etc.
Belangrijkste parameters om op te letten zijn geschikt voor DC, de maximale spanning van je batterijen (voor 16 LiFePO4 cellen in serie bv minimaal 60V) en de maximale stroom die onderbroken kan worden. In specificaties zie je deze wel genoemd als interrupt rating (IR). Maar er worden nog wel meer benamingen gebruikt (break current bv). Met LiFePO4 kan de kortsluitstroom zomaar 15000 tot 20000 A zijn. Zekeringen die dit aankunnen zijn over het algemeen zandgevuld, de elektrische weerstand is wel wat hoger dan van bv een MEGA

Deze kortsluitstroom is de belangrijkste reden dat MEGA ongeschikt is voor LiFePO4 batterijen, de IR is maar een paar duizend A. Bij veel hogere kortsluitstromen kunnen deze zekeringen in eerste instantie aanspreken, maar is er een kans dat uiteindelijk de vlamboog instant blijft met alle gevolgen vandien.
Als je adequate batterij zekeringen hebt kun je de MEGA wel gebruiken naar bv je Victron MP2.

En ja, adequate zekeringen voor je batterijen zijn een veel duurder, maar als je het afzet tegen de totale investering valt het alsnog mee. Maar het is een investering in veiligheid, en daar op bezuinigen ??

[ Voor 7% gewijzigd door BernieW op 22-04-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

BernieW schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:24:
[...]

De class T zie je veel, maar er zijn ook andere types die voldoen zoals Adler AE5 of EF3, NH steekzekeringen (die grote blokken) etc.
Belangrijkste parameters om op te letten zijn geschikt voor DC, de maximale spanning van je batterijen (voor 16 LiFePO4 cellen in serie bv minimaal 60V) en de maximale stroom die onderbroken kan worden. In specificaties zie je deze wel genoemd als interrupt rating (IR). Maar er worden nog wel meer benamingen gebruikt (break current bv). Met LiFePO4 kan de kortsluitstroom zomaar 15000 tot 20000 A zijn. Zekeringen die dit aankunnen zijn over het algemeen zandgevuld, de elektrische weerstand is wel wat hoger dan van bv een MEGA

Deze kortsluitstroom is de belangrijkste reden dat MEGA ongeschikt is voor LiFePO4 batterijen, de IR is maar een paar duizend A. Bij veel hogere kortsluitstromen kunnen deze zekeringen in eerste instantie aanspreken, maar is er een kans dat uiteindelijk de vlamboog instant blijft met alle gevolgen vandien.
Als je adequate batterij zekeringen hebt kun je de MEGA wel gebruiken naar bv je Victron MP2.

En ja, adequate zekeringen voor je batterijen zijn een veel duurder, maar als je het afzet tegen de totale investering valt het alsnog mee. Maar het is een investering in veiligheid, en daar op bezuinigen ??
Helemaal met je eens qua veiligheid. Kost ff iets meer maar het moet! afschakelen bij een sluiting.

Ik wil nu net na of voor de batterijschakelaar een T -fuse gaan plaatsen van 350A. Hangen 2 batterij banken achter van max 200A (welke max laden met 70A).
Of toch beter een 200A F-fuse per batterij bank?

Thanks voor de duidelijke uitleg. _/-\o_

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
luigi87 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:09:
[...]

Helemaal met je eens qua veiligheid. Kost ff iets meer maar het moet! afschakelen bij een sluiting.

Ik wil nu net na of voor de batterijschakelaar een T -fuse gaan plaatsen van 350A. Hangen 2 batterij banken achter van max 200A (welke max laden met 70A).
Of toch beter een 200A F-fuse per batterij bank?

Thanks voor de duidelijke uitleg. _/-\o_
In het DC circuit ieder aangesloten "apparaat" beveiligen. Dus iedere batterijbank maar ook iedere omvormer/lader. Wiring unlimited helpt je goed op weg.

Je zekert af op ongveer 125% van de maximaal te verwachten kabelstroom bij normaal bedrijf. De kabel moet hier natuurlijk wel op gedimensioneerd zijn, want die wil je uiteindelijk beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
swat! schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:08:
Ter info: Vandaag bezig geweest met een paar Dyness DL5.0c batterijen i.c.m. een Cerbo GX.
Daarbij heb je onderstaande (custom) kabel nodig om de can-bus communicatie op gang te krijgen, welke niet is meegeleverd met de batterij:

[Afbeelding]
En hoe draait het nu na zoveel maanden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-05 08:13

swat!

computeraar

Maxwp schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:57:
[...]

En hoe draait het nu na zoveel maanden ?
Het draait rock-solid kan ik wel zeggen.
In het begin kreeg ik nog wat low-voltage meldingen maar die zijn weggepoetst.

Verder geen enkele onderbreking gehad.
Binnenkort komt er nog een Victron laadpaal bij, welke bij overschot moet gaan laden.

Ik zou de volgende keer wel weer voor pylontech’s gaan. Die DLC5.0’s zijn een beetje lomp (groot).

[ Voor 81% gewijzigd door swat! op 23-04-2025 19:23 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
swat! schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:18:
[...]

Het draait rock-solid kan ik wel zeggen.
In het begin kreeg ik nog wat low-voltage meldingen maar die zijn weggepoetst.

Verder geen enkele onderbreking gehad.
Binnenkort komt er nog een Victron laadpaal bij, welke bij overschot moet gaan laden.

Ik zou de volgende keer wel weer voor pylontech’s gaan. Die DLC5.0’s zijn een beetje lomp (groot).
wel makkelijk en mooi aan de muur te bevestigen toch . Bij de pylontech moet je beugels bij halen en lijkt net een 19inch rek montage op zijn achterste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-05 08:13

swat!

computeraar

Maxwp schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:01:
[...]
wel makkelijk en mooi aan de muur te bevestigen toch . Bij de pylontech moet je beugels bij halen en lijkt net een 19inch rek montage op zijn achterste
Eens, maar hier moest ik ze stapelen.. ook met speciale beugels.

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Vraagje aan jullie en laat maar weten og dit te veel offtopic is.

Mijn broertje zijn camper heeft nieuwe elektra nodig dus ik wilde die vol hangen met Victron waaronder ook de accu. Maar nu kan ik nergens vinden wat de kortsluitstroom is van de Lithium Battery Smart 12,8V serie. In de datasheets kan ik het niet vinden. Ik kijk voor een 100-160 Ah versie waarbij ik een cube zekering wil toepassen op de accupol.

De cube zekering heeft namelijk de volgende kortsluitstroom specs:
Interrupt Capacity
- 10000A @ 14V DC.

Volgens mij moet dut voldoende zijn zodat het een setje ogen en ruimte scheelt naar een T-class zekering houder. Ik ben benieuwd of jullie wat meer info kunnenvinden over de batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Impossibl3
Ik zou het zo berekenen:

Uit de datasheet van je link hierboven voor de 160Ah versie:
- Charge voltage (U) = 14,4V
- Internal Resistance (R) = 0,9 milliOhm

Wet van Ohm: I = U / R = 14,4 / 0,0009 = 16.000A

En dan zou ik daar persoonlijk ruim boven gaan zitten, bv 25.000A oftewel 25kA

[ Voor 18% gewijzigd door Hermarcel op 26-04-2025 10:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sandergar
Mijn ontwerp is dankzij alle input weer een stapje verder!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jp4_phoRTf67tZO_NHU6Lbo-o74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4tAPHpbWxYyEkXerrEqmZrkv.png?f=fotoalbum_large

Elke accu gaat afzonderlijk gezekerd worden. Hierdoor zijn de kleinere class-t zekeringen nodig. De 125A zekeringen passen kwa afmetingen niet in de "Lynx Class-T Power In". Voor elke zekering zal er een aparte zekeringhouder gaan komen. Als busbar kan hierdoor de gewone "Lynx Power In" gebruikt gaan worden.

Bij de vele ontwerpen en realisaties zie ik de DC kabels van de MP's door kabelgoten naar de onderzijde van de "Lynx Distributor" lopen. Ik ben van plan om de "Lynx Distributor" ondersteboven te monteren zodat de kabels gewoon van boven gevoed kunnen worden en de kabels daardoor veel korter kunnen worden. Het uiteinde van de "Lynx Distributor" busbar en die van de "Lynx Power In" komen dan bij elkaar. Die zullen met een bout aan elkaar bevestigd gaan worden.
pvg schreef op woensdag 16 april 2025 @ 06:46:
[...]
I.p.v. 20,5kWh nu 3 sets van elk 15,4kWh, totaal dan 46,2 kWh.
MJ de Bruijn schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:52:
[...]
Schakelaar na de MP II's verwijderd en een schakelaar per accu set toegevoegd.
[...]
Elke accu wordt afzonderlijk voorzien van een zekering. Per set/toren van 3 accu's komt 1 schakelaar en 1 kabel naar de busbar.
MJ de Bruijn schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:10:
[...]
Naar mijn persoonlijke mening zijn DC schakelaars nutteloos (ook in noodgevallen) en zelfs risico-verhogend.
Randvoorwaarde: De kabels worden op de batterijen aangesloten met een klem-en-klik verbinding.
De kabels die bij mijn batterijen zijn meegeleverd kunnen heel eenvoudig worden vastgeklikt en met een druk op een knopje worden losgekoppeld.

Waarom nutteloos? Als je aan het systeem gaat werken schakel je de batterijen uit met de ingebouwde schakelaar. Als dat nog niet veilig genoeg is, koppel je de kabels los (zie "randvoorwaarde").
Eens met jouw mening. Toch denk ik dat schakelaars bij de Pelio een nuttige toevoeging zijn. Bij de Pelio zitten de accu kabels achter vastgeschroefde afschermkappen in tegenstelling tot de 5000 US accu waar de kabels direct benaderbaar zijn. Snel de kabels lostrekken is er bij de Pelio niet bij. Een toegankelijke schakelaar om snel te kunnen afschakelen lijkt mij dan geen verkeerde keus. Per set/toren gaat het om 240A, heb een schakelaar gevonden die voor 600A geschikt is.
MJ de Bruijn schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:10:
[...]
Advies van de brandweer: Als batterij-systeem in brand staan, oververhit zijn, smelten of wat dan ook:
1) Rennen, 2) bel brandweer, 3) waarschuw buren.

WEL belangrijk zijn zogenaamde werkschakelaars om de 230 volt aanvoer en afvoer snel te kunnen afschakelen.
Werkschakelaars zijn er om veilig aan je installatie te werken. Daarvoor heb ik de hoofdschakelaars en de omschakelaar in de meterkast. In de berging het installatie automaat voor de AC IN.

Voor het geval van acute nood ga ik een nood circuit toevoegen. Zowel in de meterkast als in de berging bij de deur komt een nood knop te zitten. Bij activatie van 1 van de nood knoppen zullen de MP's via de "remote off" uitgeschakeld worden.

In het huis zijn de rookmelders onderling gekoppeld. Het relais van de rookmelders zal worden gekoppeld aan de Cerbo GX. Bij het afgaan van een rookmelder kunnen de MP's dan ook uitgeschakeld worden. Hierbij denk ik wel een vertraging in te bouwen zodat bij vals alarm niet meteen het gehele huis spanningsloos is.
[...]

Aardlekschakelaar op de AC IN is een 300mA geworden. De aardlekautomaat op de AC OUT is een installatieautomaat C25 geworden zodat deze wat trager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

https://www.amazon.nl/Hag...schappelijk/dp/B00SCD72NA

of

https://www.elektramat.nl...elaar-4-polig-40a-sft440/

wat mis ik hier, vanwaar het extreme prijsverschil?

En waarmee maken jullie die mooie schema's? Ik ga ook aan een ontwerp beginnen :-)

[ Voor 16% gewijzigd door Japie.G op 29-04-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04:09
@Japie.G in Duitsland zijn veel dingen nou eenmaal goedkoper. Dit is de verkoper en die geeft als adviesprijs zelfs €48,87 op.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

jvanderkroon schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:36:
@Japie.G in Duitsland zijn veel dingen nou eenmaal goedkoper. Dit is de verkoper en die geeft als adviesprijs zelfs €48,87 op.
Okee, ik dacht wellicht zijn er meerdere versies/subtype's in omloop. Maar niet dus. Bij de aanschaf dus goed uitkijken waar je wat koopt :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
sandergar schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:16:
Mijn ontwerp is dankzij alle input weer een stapje verder!

[Afbeelding]

Elke accu gaat afzonderlijk gezekerd worden. Hierdoor zijn de kleinere class-t zekeringen nodig. De 125A zekeringen passen kwa afmetingen niet in de "Lynx Class-T Power In". Voor elke zekering zal er een aparte zekeringhouder gaan komen. Als busbar kan hierdoor de gewone "Lynx Power In" gebruikt gaan worden.

Bij de vele ontwerpen en realisaties zie ik de DC kabels van de MP's door kabelgoten naar de onderzijde van de "Lynx Distributor" lopen. Ik ben van plan om de "Lynx Distributor" ondersteboven te monteren zodat de kabels gewoon van boven gevoed kunnen worden en de kabels daardoor veel korter kunnen worden. Het uiteinde van de "Lynx Distributor" busbar en die van de "Lynx Power In" komen dan bij elkaar. Die zullen met een bout aan elkaar bevestigd gaan worden.

[...]

I.p.v. 20,5kWh nu 3 sets van elk 15,4kWh, totaal dan 46,2 kWh.

[...]

Schakelaar na de MP II's verwijderd en een schakelaar per accu set toegevoegd.

[...]
Leuk die progressie te zien en dat je het hier deelt. Neem aan dat je weet dat je de DC schakelaars alleen onbelast kunt schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
BernieW schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:26:
[...]
Leuk die progressie te zien en dat je het hier deelt. Neem aan dat je weet dat je de DC schakelaars alleen onbelast kunt schakelen?
De BEP 48V 600A hoofdschakelaar kan belast schakelen, maar het verdient de voorkeur dit onbelast te doen om slijtage en risico’s te minimaliseren. Bij normaal onderhoud schakel je eerst de accu's uit en vervolgens kan je de schakelaars bedienen.

Bij nood kan je ze ook belast bedienen maar dat kan de schakelaars beschadigen. In het geval van nood is de nood knop de eerste knop waar je bij kan komen in mijn opstelling. Deze zal dan de MP's uitschakelen waardoor de belasting weg valt. Als de situatie veilig genoeg is om de accu's te benaderen dan kunnen de schakelaars omgehaald worden, deze zijn dan inmiddels onbelast door de "Remote off" functie van de MP's.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBuijs91
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-05 11:34
Ik zie bij onbalansmarkt.com inmiddels wat Victron multiplus installaties ertussen staan (mouseover op de omvormer).
Is dit allemaal dmv de Solum Energy Box?
Of zijn er ondertussen andere mogelijkheden voor?

Ik vind een abonnementsdienst niet echt ideaal.

[ Voor 6% gewijzigd door JBuijs91 op 29-04-2025 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
JBuijs91 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:17:
Ik zie bij onbalansmarkt.com inmiddels wat Victron multiplus installaties ertussen staan (mouseover op de omvormer).
Is dit allemaal dmv de Solum Energy Box?
Of zijn er ondertussen andere mogelijkheden voor?

Ik vind een abonnementsdienst niet echt ideaal.
Nee, kan via victron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Heb je een linkje. Is denk ik voor velen wel interessant.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:53
Ontwerpvraagje: mijn thuisaccu komt in de garage op zo'n 10 m afstand (12-15m kabel). Ik zie drie aansluitmogelijkheden voor mij:
1) Direct na hoofdschakelaar in meterkast naar de MP2, en via een 2e kabel weer terug naar alle verbruikers. De MP2 functioneerd als automatische lastscheider bij stroomuitval (automatic transfer switch). Meest simpele oplossing. Maar alle verbruikers van mijn huis via 30m kabel omleggen voelt een beetje als een omweg. Hoe gek is dit?
2) Dezelfde als boven maar dan met een ATS in de meterkast. Alle belasting van net naar verbruikers gaat dan niet via 30m kabel+MP. Die dingen lijken erg duur te zijn. Welke modellen worden hiervoor gebruikt?
3) Slechts één kabel vanuit een Anti Islanding box van Victron (of andere optie?) in de meterkast naar de AC in van de MP2(incl verdeelkast met automaten). Dan vanuit de AC uit weer naar de verdeelkast en dezelfde kabel terug naar de Anti Islanding box. Ook die Victron Anti Islanding box is weer aan de prijs.

Ik neig naar de 'omweg' van de 2 kabels en de MP als ATS te gebruiken. Wat denken jullie?
Welke oppervlakte kabel zou ik hiervoor gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Kanoet schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:16:
Ontwerpvraagje: mijn thuisaccu komt in de garage op zo'n 10 m afstand (12-15m kabel). Ik zie drie aansluitmogelijkheden voor mij:
1) Direct na hoofdschakelaar in meterkast naar de MP2, en via een 2e kabel weer terug naar alle verbruikers. De MP2 functioneerd als automatische lastscheider bij stroomuitval (automatic transfer switch). Meest simpele oplossing. Maar alle verbruikers van mijn huis via 30m kabel omleggen voelt een beetje als een omweg. Hoe gek is dit?
2) Dezelfde als boven maar dan met een ATS in de meterkast. Alle belasting van net naar verbruikers gaat dan niet via 30m kabel+MP. Die dingen lijken erg duur te zijn. Welke modellen worden hiervoor gebruikt?
3) Slechts één kabel vanuit een Anti Islanding box van Victron (of andere optie?) in de meterkast naar de AC in van de MP2(incl verdeelkast met automaten). Dan vanuit de AC uit weer naar de verdeelkast en dezelfde kabel terug naar de Anti Islanding box. Ook die Victron Anti Islanding box is weer aan de prijs.

Ik neig naar de 'omweg' van de 2 kabels en de MP als ATS te gebruiken. Wat denken jullie?
Als je de mogelijkheid hebt voor optie 1 zou ik dat altijd doen. Kies de kabels voldoende dik en de verliezen zijn te verwaarlozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ik neig naar de 'omweg' van de 2 kabels en de MP als ATS te gebruiken.
Ja. Ga voor twee kabels.
Gezien de lengte en het 'hele huis' verbruik, ga voor 10 mm².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocket23
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:14
Geen idee of het in dit topic thuishoort.

Momenteel heb ik nog een terugdraaiende teller (België)
In theorie zou deze voor eind dit jaar vervangen moeten worden door een digitale meter waardoor het terugleveren een pak minder opbrengt.
In dat opzicht ben ik aan het kijken om ons zelf verbruik te verhogen.
Een eerste idee was een simpele "plug-and-play" genre Sessy-batterij maar nu kwam ik toevallig onderstaande Victron combinatie tegen:
https://www.vavato.com/l/...u-capaciteit-A1-26831-111
Dit lijkt mij alles te kunnen wat bvb Sessy kan en mogelijks wel meer en lijkt mij ook nog in toekomst uitbreidbaar met bvb een laadpaal.

Ik ben niet van plan om dynamisch te gaan handelen, het idee is om geen overschot van de zonnepanelen terug te leveren.

Buiten een iets complexere installatie tov Sessy zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

rocket23 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:59:
Geen idee of het in dit topic thuishoort.

Momenteel heb ik nog een terugdraaiende teller (België)
In theorie zou deze voor eind dit jaar vervangen moeten worden door een digitale meter waardoor het terugleveren een pak minder opbrengt.
In dat opzicht ben ik aan het kijken om ons zelf verbruik te verhogen.
Een eerste idee was een simpele "plug-and-play" genre Sessy-batterij maar nu kwam ik toevallig onderstaande Victron combinatie tegen:
https://www.vavato.com/l/...u-capaciteit-A1-26831-111
Dit lijkt mij alles te kunnen wat bvb Sessy kan en mogelijks wel meer en lijkt mij ook nog in toekomst uitbreidbaar met bvb een laadpaal.

Ik ben niet van plan om dynamisch te gaan handelen, het idee is om geen overschot van de zonnepanelen terug te leveren.

Buiten een iets complexere installatie tov Sessy zie ik nog iets over het hoofd?
Is een 8kva single fase - je mag max 5kva gebruiken in België zie synergrid lijst.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Even doorgaand op de MP2 uitgangsvermogens:
Dit is volgens de specificaties sterk afhankelijk van de temperatuur. Welke ervaringen zijn er met een afnemend vermogen door te hoge temperatuur?
De 48/5000 is bij 40 graden 3700watt.

Verder klinkt het inderdaad goed om het hele 3 fase MP2 systeem tussen de hoofdschakelaar en groepenkast te zetten. De installatie wordt dan simpeler ondanks de 30m kabel.
Maar limiteer ik mijn 3x25a aansluiting dan niet tot 3x16-21A of minder(afhankelijk van de temperatuur)?

[ Voor 4% gewijzigd door Kanoet op 01-05-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocket23
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:14
Tomsworld schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:11:
[...]

Is een 8kva single fase - je mag max 5kva gebruiken in België zie synergrid lijst.
Goed gespot, de Multiplus 5000 GX versie mag dus wel.

Zijn er nog andere bedenkingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Kanoet schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:00:
Even doorgaand op de MP2 uitgangsvermogens:
Dit is volgens de specificaties sterk afhankelijk van de temperatuur. Welke ervaringen zijn er met een afnemend vermogen door te hoge temperatuur?
De 48/5000 is bij 40 graden 3700watt.

Verder klinkt het inderdaad goed om het hele 3 fase MP2 systeem tussen de hoofdschakelaar en groepenkast te zetten. De installatie wordt dan simpeler ondanks de 30m kabel.
Maar limiteer ik mijn 3x25a aansluiting dan niet tot 3x16-21A of minder(afhankelijk van de temperatuur)?
Nee, de 5000 mag 50 A doorvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
Kijk even voor de kabeldikte op deze site: https://kabeldikte.nl/ of deze: https://www.vekto.nl/info/kabelberekening. @MJ de Bruijn is groot fan van 10mm2 maar ik denk dat het wat overdreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Impossibl3 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Kijk even voor de kabeldikte op deze site: https://kabeldikte.nl/ of deze: https://www.vekto.nl/info/kabelberekening. @MJ de Bruijn is groot fan van 10mm2 maar ik denk dat het wat overdreven is.
6 mm2 zou meer dan genoeg moeten zijn. Geeft minder dan 1% verlies bij 3x25 A over 30 meter.
(De kabelcalculator van Elektramat vind ik ook heel inzichtelijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
O top! @MrFish. Ik vond het al vreemd beperkend.

Qua kabeldikte zat ik al te twijfelen. Leuk dat er inderdaad verschillende meningen zijn. De Elektramat rekenhulp laat 1% en 0.6% verlies zien over 30m. Elke rekenhulp is schijnbaar weer anders. De 10mm2 zal wel moeilijker te buigen zijn maar ik neem aan dat je dan een verloopstukje gebruikt met soepele kern on de groepenkast?

Is er nog ervaring met een afnemend vermogen bij belasting/opwarming van de Multiplus? Of kan je het typevermogen aanhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Kanoet schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:11:

Qua kabeldikte zat ik al te twijfelen. Leuk dat er inderdaad verschillende meningen zijn. De Elektramat rekenhulp laat 1% en 0.6% verlies zien over 30m. Elke rekenhulp is schijnbaar weer anders. De 10mm2 zal wel moeilijker te buigen zijn maar ik neem aan dat je dan een verloopstukje gebruikt met soepele kern on de groepenkast?

Is er nog ervaring met een afnemend vermogen bij belasting/opwarming van de Multiplus? Of kan je het typevermogen aanhouden?
Je kunt goed het typevermogen aanhouden. Ik heb hier nog geen derating gezien en ik heb zelfs de ventilatoren vervangen door stillere exemplaren.

(6 mm2 is al verschrikkelijk om mee te werken. Ik zou inderdaad overgaan naar soepele draad voor het laatste stukkie.)

[ Voor 7% gewijzigd door MrFish op 01-05-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
MrFish schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:56:
Geeft minder dan 1% verlies bij 3x25 A over 30 meter.
1% van het totale verbruik van het huis? Dat vind ik nogal wat! Dan lijkt mij een maatje dikker juist een no brainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Gwaihir schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:58:
[...]

1% van het totale verbruik van het huis? Dat vind ik nogal wat! Dan lijkt mij een maatje dikker juist een no brainer.
Alleen op het moment dat er ook echt 3x25 A doorheen gaat. Hoe vaak gebeurt dat?

Het is de meerprijs gewoon niet waard:
30 meter 6 mm2: 186 € (0,99% verlies)
30 meter 16 mm2: 463 € (0,38% verlies)

Stel dat je er 6000 kWh per jaar op vol vermogen doorheen stuurt, dan scheelt dat 36 kWh verlies in het jaar, oftewel een tientje. Terugverdientijd is dan 30 jaar, op zijn best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:15

The Legend

*Plop*

Ik begrijp dat dit topic met name bedoeld is voor de echte zelf-bouwers, maar ik kon er verder in dit subforum niet wat over vinden, en wellicht hebben mensen hier er al wel naar gekeken.

Kwam ‘m tegen op YouTube, een plug-n-play accu op Victron-basis: https://www.energie-transitie.info/thuisaccu-goud-meer-info/

Spreekt me wel aan, aangezien ik graag een Europees/Nederlands product in huis haal, dat in tegenstelling tot de standaard accu-systemen ook off-grid kan. Aangezien ik niet handig genoeg ben om dit zelf te bouwen, lijkt dit wel een aardige tussenoplossing. Wel Victron, maar geen ingewikkelde ontwerp- en aansluitstappen. Iemand die hier toevallig ook naar gekeken heeft?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MrFish schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:28:
[...]

Alleen op het moment dat er ook echt 3x25 A doorheen gaat. Hoe vaak gebeurt dat?

Het is de meerprijs gewoon niet waard:
30 meter 6 mm2: 186 € (0,99% verlies)
30 meter 16 mm2: 463 € (0,38% verlies)

Stel dat je er 6000 kWh per jaar op vol vermogen doorheen stuurt, dan scheelt dat 36 kWh verlies in het jaar, oftewel een tientje. Terugverdientijd is dan 30 jaar, op zijn best.
Realistischer is dat je er 30.000 kWh per jaar doorheen stuurt. Bij handelen gaat het heen en terug.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

John245 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:00:
[...]

Realistischer is dat je er 30.000 kWh per jaar doorheen stuurt. Bij handelen gaat het heen en terug.
Het is aan een ieder om die berekening voor zichzelf te herhalen met parameters die relevant zijn. Ik zou me drukker maken om de 75-80% RTE van een Victron setup dan om die <1% kabelverliezen. (En ik denk dat het handelen 1-1-2027 wel afgelopen is.)

(En met een MP 5000 –waar de discussie over ging– zit je continu op ~16 A. Dan zijn de verliezen nog maar 2/3. Nemen we deze parameters, en 30000 kWh per jaar, dan gaat het om 122 kWh 'winst' per jaar voor 6 -> 16 mm2, drie tientjes per jaar. Ik vind het zonde van de grondstoffen.)

[ Voor 29% gewijzigd door MrFish op 01-05-2025 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:18
Kanoet schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:11:

Ik heb hier 2x25meter 10mm2 grondkabel gebruikt van en naar de Multiplussen. Na advies van MJ de Bruijn en Chatgpt. Lekker toekomstbestendig.

In de meterkast de kabels aangesloten op rijgklemmen, daar kun je de samengeslagen aders van de 10mm2 grondkabel op aansluiten en dan overgaan op soepel met hulsjes. In de onderverdeler bij de multiplussen idem dito.
Het is wel een kunst om 10mm2 soepel te verwerken in standaard groepenkasten. Je komt snel ruimte tekort door de dikte van de kabel en de benodigde rijgklemmen e.d.

Sfeerimpressie verdeler in de garage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dE-Q85hasE0cQ-wGEjfOo9CZNTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RA1iYbTCenKhFAnRS2QfbppB.jpg?f=fotoalbum_large

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 30-05 15:50
The Legend schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:34:
Ik begrijp dat dit topic met name bedoeld is voor de echte zelf-bouwers, maar ik kon er verder in dit subforum niet wat over vinden, en wellicht hebben mensen hier er al wel naar gekeken.

Kwam ‘m tegen op YouTube, een plug-n-play accu op Victron-basis: https://www.energie-transitie.info/thuisaccu-goud-meer-info/

Spreekt me wel aan, aangezien ik graag een Europees/Nederlands product in huis haal, dat in tegenstelling tot de standaard accu-systemen ook off-grid kan. Aangezien ik niet handig genoeg ben om dit zelf te bouwen, lijkt dit wel een aardige tussenoplossing. Wel Victron, maar geen ingewikkelde ontwerp- en aansluitstappen. Iemand die hier toevallig ook naar gekeken heeft?
Net dus gekeken, 1800 euro mp2, 10000 euro ex. 15/16 kWh met JK bms accu zag ik gister langskomen voor 995 USD ex shipping, ik zou er eens goed naar kijken als ik in de markt ervoor was of er iemand naar laten kijken, denk dat marge vrij hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:15

The Legend

*Plop*

Vdvmark schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:12:
[...]

Net dus gekeken, 1800 euro mp2, 10000 euro ex. 15/16 kWh met JK bms accu zag ik gister langskomen voor 995 USD ex shipping, ik zou er eens goed naar kijken als ik in de markt ervoor was of er iemand naar laten kijken, denk dat marge vrij hoog is.
Je betaald natuurlijk ook voor het gemak lijkt me. Mijn vaste contract zonder terugleverkosten loopt tot december 2026, dus ik ben me aan het oriënteren op een oplossing voor daarna. Ik denk dat per 1-1-2027 zonder salderen en vermoedelijk nog steeds bestaande terugleverkosten een accu met een dynamisch contract de beste optie is. En dan liever geen Chinees of Amerikaans product die stiekem m’n thuisnetwerk hijacken :P

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Als Trump succesvol is en ook nog snel succesvol, dan worden eind 2026 misschien niet 100% van de produkten in die goud thuisbatterij in china gemaakt, nu nog wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
The Legend schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:34:

Mag ik hierop inhaken met een andere vraag voor de kenners?

Ik zag een vergelijkbaar type https://offgridpowerstati...-15kwh-3-fase-all-in-kast Natuurlijk met een beste marge tov zelfbouw (en dan mis je de lol van het zelf doen).
Afbeeldingslocatie: https://offgridpowerstation.nl/wp-content/uploads/2025/02/PHOTO-2025-02-25-13-05-57-1-e1740485314212.jpg

Dit ontwerp frot gewoon 3 MP2 tegen elkaar. Is dat goed mogelijk voor een diy-er? De 3 fase Victron opstellingen die ik zie nemen doorgaans aardig wat ruimte in. Door het op elkaar te bouwen (evt met een fan er bij) spaar je wat kostbare strekkende meters muur.
Vooral als je het zelf maakt neem ik aan dat je wel vaker dan een prof iets moet/wilt aanpassen. Dan wil je wel dat het toegankelijk blijft.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Hie hebben jullie een compacte installatie kunnen maken?

[ Voor 3% gewijzigd door Kanoet op 02-05-2025 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Die al aangekondigde 3 fase Victron voor server rack montage zal echt wel een keer echt komen, dan is t eenvoudiger samenstellen en veel compacter lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:37

HermanGast

Exige GT3

Kanoet schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 00:24:
[...]

Mag ik hierop inhaken met een andere vraag voor de kenners?

Ik zag een vergelijkbaar type https://offgridpowerstati...-15kwh-3-fase-all-in-kast Natuurlijk met een beste marge tov zelfbouw (en dan mis je de lol van het zelf doen).
[Afbeelding]

Dit ontwerp frot gewoon 3 MP2 tegen elkaar. Is dat goed mogelijk voor een diy-er? De 3 fase Victron opstellingen die ik zie nemen doorgaans aardig wat ruimte in. Door het op elkaar te bouwen (evt met een fan er bij) spaar je wat kostbare strekkende meters muur.
Vooral als je het zelf maakt neem ik aan dat je wel vaker dan een prof iets moet/wilt aanpassen. Dan wil je wel dat het toegankelijk blijft.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Hie hebben jullie een compacte installatie kunnen maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yd32WDIgUS9Nin8e_jdqnt28y3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdcjlVJU0HT5w5I7f1kBqmj7.jpg?f=fotoalbum_large
In een extra breed rack moet dat lukken. Erg strak ontwerp.
(Alle accu’s parallel is geen goed plan….)

[ Voor 3% gewijzigd door HermanGast op 02-05-2025 08:32 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:37

HermanGast

Exige GT3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aamALmI1vsXQ9Q34gGq-ifgvApE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2G23qC3fYl0hbWbH738fq8tr.jpg?f=fotoalbum_large
Met de 3000’s had ik het zo gedaan. Multiplex plaatjes als zij- en achterwand.
Met de grotere omvormers lukte dat niet meer in een standaard 19” rack.

[ Voor 16% gewijzigd door HermanGast op 02-05-2025 08:34 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Pagina: 1 ... 13 ... 18 Laatste