Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 14 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Kanoet schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 00:24:
[...]

Mag ik hierop inhaken met een andere vraag voor de kenners?

Ik zag een vergelijkbaar type https://offgridpowerstati...-15kwh-3-fase-all-in-kast Natuurlijk met een beste marge tov zelfbouw (en dan mis je de lol van het zelf doen).
[Afbeelding]

Dit ontwerp frot gewoon 3 MP2 tegen elkaar. Is dat goed mogelijk voor een diy-er? De 3 fase Victron opstellingen die ik zie nemen doorgaans aardig wat ruimte in. Door het op elkaar te bouwen (evt met een fan er bij) spaar je wat kostbare strekkende meters muur.
Vooral als je het zelf maakt neem ik aan dat je wel vaker dan een prof iets moet/wilt aanpassen. Dan wil je wel dat het toegankelijk blijft.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Hie hebben jullie een compacte installatie kunnen maken?
Dit is exact hetzelfde ontwerp als die ik linkte. Hier is een installatievideo waar je kunt zien hoe de MP2’s achter elkaar worden gehangen. YouTube: 106. Installeren van een Victron thuisaccu / thuisbatterij

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:49
HermanGast schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:22:
[...]

[Afbeelding]
In een extra breed rack moet dat lukken. Erg strak ontwerp.
(Alle accu’s parallel is geen goed plan….)
Superstrak zo, maar zo is de benodigde wall space (en daar ging het om) volgens mij niet minder dan wanneer je je MPs naast elkaar op de muur hangt.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:35
In een 1 fase woning bespaar je wel veel ruimte aan de muur. Toch nog een voordeel.

@The Legend Maar als je compleet ontzorgt wilt worden dan kan je toch ook bij partijen zoals waar Harold Halewijn voor werkt terecht. Die leverd ook een compleet paneel waar alles al op gemonteerd zit en dan een losse accu.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:01
Vdvmark schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 07:46:
Die al aangekondigde 3 fase Victron voor server rack montage zal echt wel een keer echt komen, dan is t eenvoudiger samenstellen en veel compacter lijkt me.
Ik heb ze al in het wild gespot, welliswaar zonder werkende hardware erachter maar het ziet er erg gelikt uit!

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
sparkly schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:02:
[...]

Ik heb ze al in het wild gespot, welliswaar zonder werkende hardware erachter maar het ziet er erg gelikt uit!
Nice! Hier zit ik echt op te wachten. Want de ruimte in mijn garage is niet onbeperkt zeker niet tegen de muur aan.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakPeer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:51
Impossibl3 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:24:
[...]

Nice! Hier zit ik echt op te wachten. Want de ruimte in mijn garage is niet onbeperkt zeker niet tegen de muur aan.
Same here: Heb jij al een beeld welke opties je voor (rack mounted) batterijen voor ogen hebt?
Zijn er betere opties dan de (hoog V) Pylontech H48050's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Impossibl3 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:24:
[...]

Bij bluepowershop in Schoonhoven hebben ze zon setup staan. Nogmaals, zonder werkende hardware maar je krijgt wel een goede impressie van hoe het eruit komt te zien etc

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:35

HermanGast

Exige GT3

V_ger schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:04:
[...]

Superstrak zo, maar zo is de benodigde wall space (en daar ging het om) volgens mij niet minder dan wanneer je je MPs naast elkaar op de muur hangt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpABgSnQIjsKOWVh59OOsQ4Zfbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8b3gRC3a12CGciRlG5t1JMF.jpg?f=fotoalbum_large
Dat valt mee hoor als je 4 tot 5 accu’s eronder hangt.

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Mag je de energiemeter (VM-3P75CT) eigenlijk ook direct naast je MultiRS hangen? Dus vanaf HS in je groepenkast eerst een omschakelaar (SFT240) dan 10 meter kabel richting de opstelplaats van de MultiRS en daar dan je energiemeter.

Aangezien er verder geen aftakkingen zijn lijkt mij dat geen probleem maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Alleen wanneer de omschakelaar omschakelt naar de meterkast direct van het net voeden heb je een verkeerde meting. Maar in die situatie wil je waarschijnlijk onderhoud aan de MultiRS doen dus dan maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marber1
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08:54
Apollo90 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:00:
Zijn er mensen die toevallig 3x een Multi RS hebben? Kun je hier probleemloos een aardlekautomaat 300mA type A achter zetten? Of moet 't toch een type B zijn gezien de ac en pv niet galvanisch gescheiden zijn. Stel ik zet er toch een type A achter, welk risico loop ik dan? Een trip omdat er DC lekstroom wordt gedetecteerd of juist geen trip bij ac lekstroom en dc lekstroom.
Ik heb dezelfde vragen. Ik heb inmiddels een 1-fase Multi RS setup draaien (in een 3-fase installatie, plan is om binnenkort BTW-vrij naar 3-fase uit te breiden met ook extra PV). Fijn apparaat, heerlijk stil.

Maar geen galvanische scheiding tussen PV en AC dus. Aangezien ik nergens een 6mA verklaring van Victron kan vinden voor de Multi RS, lijken me type B aardlekschakelaars dus verplicht, op zowel AC-IN als AC-OUT(s) lijkt me dan. Zonder een 6mA verklaring is dat wel een fors nadeel van de Multi RS voor een typische (huis)installatie. Die type B's zijn niet leuk geprijsd, en ook niet heel simpel te krijgen. In de Multi RS datasheet lijkt Victron wel 30mA lekstroom-limiet aan te bevelen, dus hopelijk volstaat dat.

Ik overweeg de ABB F204B-40/0.03, maar die lijkt wel EOL te zijn. En maar 40A, wat voldoende is voor mijn AC-IN, maar voor AC-OUT zou 63A eigenlijk beter zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marber1
jvanderkroon schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:41:
Mag je de energiemeter (VM-3P75CT) eigenlijk ook direct naast je MultiRS hangen? Dus vanaf HS in je groepenkast eerst een omschakelaar (SFT240) dan 10 meter kabel richting de opstelplaats van de MultiRS en daar dan je energiemeter.

Aangezien er verder geen aftakkingen zijn lijkt mij dat geen probleem maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Alleen wanneer de omschakelaar omschakelt naar de meterkast direct van het net voeden heb je een verkeerde meting. Maar in die situatie wil je waarschijnlijk onderhoud aan de MultiRS doen dus dan maakt dat niet uit?
Je kan je VM-3P75CT hangen waar je wil, maar wel dichtbij datgene wat je wil meten. Doorgaans is dat de ingaande/uitgaande stroom van je grid-aansluiting, en dus in je hoofd-verdeler.

Als (in de normale situatie) alle stroom al door je Multi RS gaat (van AC-In naar AC-Out, en geen aftakkingen ervoor naar andere verbruikers), zou je ook geen aparte grid-meter nodig moeten hebben. Dan is de interne stroommeting van de Multi RS voldoende (en sneller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
@marber1 begreep in de video van Harold Halewijn dat je zonder de grid meter geen DESS kan draaien. ESS doet het wel zonder.

Bovenstaande vragen over de aardlekautomaat bespreekt hij ook in zijn MultiRS video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 15:13
sandergar schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:16:
Mijn ontwerp is dankzij alle input weer een stapje verder!
Mooi man!
Kun je uitleggen waarom dat je voor zo'n grote accucapaciteit gaat?
Voor het geval van acute nood ga ik een nood circuit toevoegen. Zowel in de meterkast als in de berging bij de deur komt een nood knop te zitten. Bij activatie van 1 van de nood knoppen zullen de MP's via de "remote off" uitgeschakeld worden.
Zover ik weet, is de "Remote Off" van de MP's geen officieel noodstop; van een noodknop verwacht je dat deze het altijd en onmiddellijk doet. Harold Halewijn heeft het in één van zijn video's ook wel'es over gehad.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:35
Ik heb even zitten zoeken maar kan het niet vinden
Neem aan dat de vraag al eens gesteld is maar waarom zitten er in de victrons not steeds spoelen transformators die minder efficiënt zijn en waarom is dit pas het geval bij de gs versie welke al een aantal jaren oud zijn en nog zijn ze niet verder gekomen met de andere range aan omvormers .

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Maxwp De Multi RS Solar doet het zonder grote trafo's.

Victron apparatuur wordt op grote schaal maritiem en industrieel gebruikt. Degelijkheid en betrouwbaarheid boven state-of-the-art.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Hermarcel schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:17:
@Maxwp De Multi RS Solar doet het zonder grote trafo's.

Victron apparatuur wordt op grote schaal maritiem en industrieel gebruikt. Degelijkheid en betrouwbaarheid boven state-of-the-art.
Ja die ken ik inmiddels en die is al een paar jaar op de markt dacht ik
Dat ze na zoveel jaar nog niet over zijn gestapt voor de rest?.
Je hebt nu sinds vorig jaar ook de orion xs.
Lijkt me allemaal zoals de rs betrouwbaar en degelijk en state of the art is het inmiddels niet echt meer te noemen.
Doet mastervolt dat niet al jaren.?
Is vooral de galvanische scheiding niet een belangrijk reden ?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Maxwp goeie vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Maxwp, ik heb me door een dealer laten vertellen dat:
- het verschil in efficiëntie duidelijk, maar ook weer niet spectaculair is
- aanlooppieken een aanzienlijk groter probleem vormen
- 'de rest' desondanks al in een vergevorderd stadium van ontwikkeling is (liet foto's zien van een pre-productie 3 fase RS).

Met name die aanlooppieken zijn nogal een ding. In alle vormen van off-grid en eilandbedrijf zal de Victron ze zelfstandig moeten verteren zonder uit te vallen. En de aanloopstromen van o.a. motoren (lieren op schepen, elektrische hijskraan) zijn zéér fors, zo maar 8x hun 'normale' verbruik.

(Bij onze LED verlichting zijn die pieken verhoudingsgewijs nog groter, maar ach, hoeveel Watt daarvan moet tegelijk ingeschakeld kunnen worden?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Gwaihir schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:49:
- het verschil in efficiëntie duidelijk, maar ook weer niet spectaculair is
- aanlooppieken een aanzienlijk groter probleem vormen
- 'de rest' desondanks al in een vergevorderd stadium van ontwikkeling is (liet foto's zien van een pre-productie 3 fase RS).

Met name die aanlooppieken zijn nogal een ding. In alle vormen van off-grid en eilandbedrijf zal de Victron ze zelfstandig moeten verteren zonder uit te vallen. En de aanloopstromen van o.a. motoren (lieren op schepen, elektrische hijskraan) zijn zéér fors, zo maar 8x hun 'normale' verbruik.

(Bij onze LED verlichting zijn die pieken verhoudingsgewijs nog groter, maar ach, hoeveel Watt daarvan moet tegelijk ingeschakeld kunnen worden?)
Ok
Waar het op basis van je verhaal eigenlijk dus nu op neerkomt is dat victron zich dusdanig met offgrid in vooral de niet thuisgebruik markt bezig houd betekend dit dat deze omvormers voor thuis gebruik eigenlijk niet echt is wat je wilt hebben.
Jammer dat ze geen lijn voor de andere klanten hebben waarbij deze hoge vermogens schakelen niet nodig is.
Maar als ik kijk naar campers waar ze ook best populair zijn innoveren ze dan ook niet echt.
Daar zouden die grote spoelen dan ook niet echt nodig zijn in tegenstelling tot de martinme wereld waar eventueel grotere vermogens worden ingezet.
Vind dat wel een plank die ze misgaan en een gat in de markt nu met thuis accu's die ze niet goed vullen.
Jammer hoop dat die nieuwe lijn snel komt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marber1
jvanderkroon schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:27:
@marber1 begreep in de video van Harold Halewijn dat je zonder de grid meter geen DESS kan draaien. ESS doet het wel zonder.
Ah dat zou kunnen; ik heb alleen nog ESS geprobeerd, en dat gekoppeld met een Shelly Pro 3EM, met behulp van een kleine Node-Red flow. Dat werkt ook vrij aardig. Maar ik heb nu ook een VM-3P75CT binnen, en zal eens experimenteren met DESS met/zonder aparte meter.
Bovenstaande vragen over de aardlekautomaat bespreekt hij ook in zijn MultiRS video.
Nou, hij benoemt wel dat inderdaad een aardlekschakelaar nu vereist is, maar heeft het niet over een type B die waarschijnlijk nodig is, i.p.v. de gangbare en veel goedkopere type A.

Het probleem lijkt te zijn dat als Victron niet garandeert dat er niet meer dan 6mA gelijkstroom-component kan lekken, dat type A aardlekschakelaars boven de 6mA DC effectief blind worden en ongemerkt niet meer functioneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Maxwp schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:30:
Waar het op basis van je verhaal eigenlijk dus nu op neerkomt is dat victron zich dusdanig met offgrid in vooral de niet thuisgebruik markt bezig houd betekend dit dat deze omvormers voor thuis gebruik eigenlijk niet echt is wat je wilt hebben.
.. wanneer je altijd netgekoppeld blijft.

Wanneer ik zoveel moeite doe, wil ik ook een goede backup functie. Eilandbedrijf vind ik persoonlijk dus wel relevant. Dit in lijn met hoe de overheid inmiddels zegt 'bereid je voor op 72 uur stroomuitval'.
Maar als ik kijk naar campers waar ze ook best populair zijn innoveren ze dan ook niet echt.
Daar zouden die grote spoelen dan ook niet echt nodig zijn in tegenstelling tot de martinme wereld waar eventueel grotere vermogens worden ingezet.
Weet je dat zeker? De spoelen zullen naar verhouding van de installatie zijn. In een camper gaat het om zo'n kleine installatie dat je eentje zonder spoelen met een stofzuiger wellicht al op de knieën krijgt.

Verder: de RS is er toch? Ze lijken een bepaalde afweging te maken tussen innovatiesnelheid en betrouwbaarheid. Eentje die op het oog best aardig overeen stemt met hun markt.

Vergelijk het even met het Marstek Venus verhaal, een topic waarin ik je dacht ik ook tegen kom: zo'n low end Chinese beloftes verhaal wil ik echt niet hebben als mijn huis, boot, of camper er simpelweg van afhankelijk is. Dat is een keuze die eenieder voor zichzelf kan maken; beide merken zijn immers op de markt :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Gwaihir schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:49:
Wat is hier al meer van bekend?
Grote nadeel van de MP's vind ik het geluid, dat is m.i. het grote voordeel van RS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik hoop dat het rustverbruik 'n stuk schappelijker uit pakt, voor een 3-fase installatie. Dan hoef ik (vrijwel) niet meer te kiezen welke dingen in huis wel en niet aan UPS te hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 31-05 18:19
Schappelijker dan wat? Schappelijker dan Deye 3 fase? Schappelijker dan 1 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dan Victron 3-fase met 3x Multiplus + dat 'controller ding' los of in eentje ingebouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:51
Conrado schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:55:
Kun je uitleggen waarom dat je voor zo'n grote accucapaciteit gaat?
Om de C factor in de buurt van de 0,2 te houden.
Je leest ook veel dat mensen na de initiële installatie tot de conclusie komen dat ze meer capaciteit willen. Ik doe het liever in 1x goed.
Conrado schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:55:
Zover ik weet, is de "Remote Off" van de MP's geen officieel noodstop; van een noodknop verwacht je dat deze het altijd en onmiddellijk doet. Harold Halewijn heeft het in één van zijn video's ook wel'es over gehad.
En waarom zou dit niet zo werken?

Zie voor een demo :

Volgens Harold zijn er 3 opties :
  • Via een assistent
  • Via de remote on/off schakelaar
  • Via de digital input op de Cerbo GX
Bekijk de video van Harold maar op 22m40s:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
sandergar schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:12:
[...]

Om de C factor in de buurt van de 0,2 te houden.
Je leest ook veel dat mensen na de initiële installatie tot de conclusie komen dat ze meer capaciteit willen. Ik doe het liever in 1x goed.

[...]

En waarom zou dit niet zo werken?

Zie voor een demo : [YouTube: Victron DIY - Emergency button - Noodstop]

Volgens Harold zijn er 3 opties :
  • Via een assistent
  • Via de remote on/off schakelaar
  • Via de digital input op de Cerbo GX
Bekijk de video van Harold maar op 22m40s:
[YouTube: Thuisbatterijen en Veiligheid - deel 2]
Dat gaat allemaal via software - ideaal gezien zou je dit allemaal via relais doen - heeft iemand dat zo aangelegd toevallig?

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
JBtL schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:17:
Dat gaat allemaal via software - ideaal gezien zou je dit allemaal via relais doen - heeft iemand dat zo aangelegd toevallig?
Huh? Heb je de videos wel bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
sandergar schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:19:
[...]

Uiteindelijk wordt ook die remote on/off switch volgens mij niet gezien als een veilige afschakeling - want die controleert uiteindelijk ook via een programmeerbare IC de relais in de MPs. Optimaal veilig volgens de industriele standaard van zo'n noodschakeling zou volgens mij zijn een relais voor de AC-in- en na de AC uit + een relais op de batterijuitgang die je alledrie met een noodknop activeert. Dat is wel wat anders nog.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
JBtL schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:30:
[...]

Uiteindelijk wordt ook die remote on/off switch volgens mij niet gezien als een veilige afschakeling - want die controleert uiteindelijk ook via een programmeerbare IC de relais in de MPs. Optimaal veilig volgens de industriele standaard van zo'n noodschakeling zou volgens mij zijn een relais voor de AC-in- en na de AC uit + een relais op de batterijuitgang die je alledrie met een noodknop activeert. Dat is wel wat anders nog.
Als je echt optimaal veilig wenst dan moet je geheel geen accu in je huis installatie opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
sandergar schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:19:
Ik heb dezelfde bedenking als @JBtL, het is geen 'safety' maar een 'remote on/off'-ingang. Werkt het écht als je het nodig hebt?

Dat schrijf ik niet om het beter te weten, maar ik worstel er mee. Je bouwt een grote installatie en dat brengt nu eenmaal gevaar met zich mee. Daar is aan alle kanten beveiliging voor nodig. dat is bij grote stromen lastig én duur.

Dat is sowieso een onderwerp wat hier nauwelijks behandeld wordt, maar verzekeraars kijken met argusogen naar thuisbaterijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 31-05 23:40
Conrado schreef op maandag 5 mei 2025 @ 23:07:
[...]

Ik heb dezelfde bedenking als @JBtL, het is geen 'safety' maar een 'remote on/off'-ingang. Werkt het écht als je het nodig hebt?

Dat schrijf ik niet om het beter te weten, maar ik worstel er mee. Je bouwt een grote installatie en dat brengt nu eenmaal gevaar met zich mee. Daar is aan alle kanten beveiliging voor nodig. dat is bij grote stromen lastig én duur.

Dat is sowieso een onderwerp wat hier nauwelijks behandeld wordt, maar verzekeraars kijken met argusogen naar thuisbaterijen.
Veiligheid wordt wel besproken, maar in een andere topic.

Veiligheid Energy Storage System (ESS)

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marber1
marber1 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:33:
Nou, hij benoemt wel dat inderdaad een aardlekschakelaar nu vereist is, maar heeft het niet over een type B die waarschijnlijk nodig is, i.p.v. de gangbare en veel goedkopere type A.

Het probleem lijkt te zijn dat als Victron niet garandeert dat er niet meer dan 6mA gelijkstroom-component kan lekken, dat type A aardlekschakelaars boven de 6mA DC effectief blind worden en ongemerkt niet meer functioneren.
Het lijkt er daarom ook op dat het plaatsen van type B aardlekschakelaars aan de AC-In en de AC-Out(s) van de Victron Multi RS niet echt volstaat. Er is geen 6mA-verklaring, en een type B ALS verhindert ook niet dat er een 6mA gelijkstroom-component is, en schakelt pas af bij (minstens) 0,030A AC+DC. Zelfs als je een type B (4p?) voor bestaande type A ALS-en zet, zullen ze typisch beiden tegelijk afschakelen, en zit je hele huis zonder stroom bij elk aardlek-incident (ook niet NEN1010-conform volgens mij). Er zijn selectieve type B ALS-en ("type B S"), maar die zie ik niet in 30mA.

Ook kan er elders nog DC-lekstroom worden geintroduceerd in het systeem (bijvoorbeeld andere omvormers, al dan niet onder de 6mA elk), waardoor bestaande type A ALS-en alsnog blind worden. De conclusie lijkt dus te zijn dat dan alle aardlekschakelaars in de installatie in type B moeten worden uitgevoerd bij gebruik van een Multi RS. Duur grapje. En ze zijn ook nog eens vaak breder dan 2 modules in je groepenkast.

Wel lijkt de Multi RS zelf ook te testen op meer dan 30 mA lekstroom (AC+DC?). Uit de handleiding:
Fout 42 - Omvormer uitgeschakeld (PV-isolatie)

De aardlekstroom in de PV-reeks is hoger dan de toegestane 30 mA limiet. Deze fout wordt niet automatisch hersteld.
Dat is dus waarschijnlijk waar de 30mA "aardlek uitschakel niveau" uit de technische specificaties van de Multi RS op doelt. Maar ik weet niet of dat op zichzelf een type B ALS voor/na de Victron kan vervangen (wellicht een goede vraag voor Victron). En alsnog is dat geen 6mA-verklaring, en kunnen je (andere) type A ALS-en effectief blind zijn.

Zie ook dit flow-diagram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Maxwp schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:30:
[...]

Jammer dat ze geen lijn voor de andere klanten hebben waarbij deze hoge vermogens schakelen niet nodig is.
Vind dat wel een plank die ze misgaan en een gat in de markt nu met thuis accu's die ze niet goed vullen.
Jammer hoop dat die nieuwe lijn snel komt
Een commerciële en industriële lijn zou Victron veel kunnen brengen denk ik.

Plank misslaan is misschien een groot woord, qua functionaliteit zijn ze nog steeds de betere in de markt. Ik denk dat de 3 fase opstelling niet meer van deze tijd is, en dat geld ook wel voor brommende de trafo omvormers. Toch vind ik dat de MP5000 het met de praktijk RTE van 80% het eigenlijk wel netjes doet in vergelijking met het nieuwe spul wat nu op de markt komt.

Een 3 fase RS GX omvormer zou geniaal zijn, daar zou ik ook zeker interesse in hebben.
Voor nu erg content met de MP5000, hij staat gelukkig in de garage dus van dat brommen /blazen heb ik geen last, vind het altijd wel een lekker geluidje als ik de garage binnenstap 8)

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 06-05-2025 19:47 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Gwaihir schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:28:
[...]

.. wanneer je altijd netgekoppeld blijft.

Wanneer ik zoveel moeite doe, wil ik ook een goede backup functie. Eilandbedrijf vind ik persoonlijk dus wel relevant. Dit in lijn met hoe de overheid inmiddels zegt 'bereid je voor op 72 uur stroomuitval'.

[...]

Weet je dat zeker? De spoelen zullen naar verhouding van de installatie zijn. In een camper gaat het om zo'n kleine installatie dat je eentje zonder spoelen met een stofzuiger wellicht al op de knieën krijgt.

Verder: de RS is er toch? Ze lijken een bepaalde afweging te maken tussen innovatiesnelheid en betrouwbaarheid. Eentje die op het oog best aardig overeen stemt met hun markt.

Vergelijk het even met het Marstek Venus verhaal, een topic waarin ik je dacht ik ook tegen kom: zo'n low end Chinese beloftes verhaal wil ik echt niet hebben als mijn huis, boot, of camper er simpelweg van afhankelijk is. Dat is een keuze die eenieder voor zichzelf kan maken; beide merken zijn immers op de markt :).
Ja de rs is er met een aanzienlijk hoger prijskaartje mppt trackers die ik niet nodig heb en een stuk breder was net niet past.
Snap niet dat ze gewoon de multiplus 2 rs maken zonder solar en kan zonder die spoelen dacht ik juist ook nog iets kleiner.

De vraag is hoever zijn ze en wannner ga ze het op de markt zetten
Koop ik nu de mp2 gx en over 1 jaar hebben ze al het nieuwe spul op de markt gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
marber1 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:04:
[...]

Het lijkt er daarom ook op dat het plaatsen van type B aardlekschakelaars aan de AC-In en de AC-Out(s) van de Victron Multi RS niet echt volstaat. Er is geen 6mA-verklaring, en een type B ALS verhindert ook niet dat er een 6mA gelijkstroom-component is, en schakelt pas af bij (minstens) 0,030A AC+DC. Zelfs als je een type B (4p?) voor bestaande type A ALS-en zet, zullen ze typisch beiden tegelijk afschakelen, en zit je hele huis zonder stroom bij elk aardlek-incident (ook niet NEN1010-conform volgens mij). Er zijn selectieve type B ALS-en ("type B S"), maar die zie ik niet in 30mA.

Ook kan er elders nog DC-lekstroom worden geintroduceerd in het systeem (bijvoorbeeld andere omvormers, al dan niet onder de 6mA elk), waardoor bestaande type A ALS-en alsnog blind worden. De conclusie lijkt dus te zijn dat dan alle aardlekschakelaars in de installatie in type B moeten worden uitgevoerd bij gebruik van een Multi RS. Duur grapje. En ze zijn ook nog eens vaak breder dan 2 modules in je groepenkast.

Wel lijkt de Multi RS zelf ook te testen op meer dan 30 mA lekstroom (AC+DC?). Uit de handleiding:

[...]

Dat is dus waarschijnlijk waar de 30mA "aardlek uitschakel niveau" uit de technische specificaties van de Multi RS op doelt. Maar ik weet niet of dat op zichzelf een type B ALS voor/na de Victron kan vervangen (wellicht een goede vraag voor Victron). En alsnog is dat geen 6mA-verklaring, en kunnen je (andere) type A ALS-en effectief blind zijn.

Zie ook dit flow-diagram.
dus ditnhele aardlek probleem van de hoofdstad freq omvormer gs serie hebben die met de spoelen niet omdat daarvdeze lek niet ( kan ? ) voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
revolution-nl schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:18:
[...]

Een commerciële en industriële lijn zou Victron veel kunnen brengen denk ik.

Plank misslaan is misschien een groot woord, qua functionaliteit zijn ze nog steeds de betere in de markt. Ik denk dat de 3 fase opstelling niet meer van deze tijd is, en dat geld ook wel voor brommende de trafo omvormers. Toch vind ik dat de MP5000 het met de praktijk RTE van 80% het eigenlijk wel netjes doet in vergelijking met het nieuwe spul wat nu op de markt komt.

Een 3 fase RS GX omvormer zou geniaal zijn, daar zou ik ook zeker interesse in hebben.
Voor nu erg content met de MP5000, hij staat gelukkig in de garage dus van dat brommen /blazen heb ik geen last, vind het altijd wel een lekker geluidje als ik de garage binnenstap 8)
Denk ook dat die 2 lijnen victron veel kan brengen nu zeker over 1.5 jaar per 1 Jan 2027 en eigenlkkm dus zeker al ruim daarvoor.
Zelf lijkt ne 3 losse omvormers per fase alleen maar bijdraagt aan minder points ot failure.
1 omvormer voor alles zo ook de gs met ingebouwde solar ligt gelijk alles eruit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marber1
Maxwp schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:33:
[...]
dus ditnhele aardlek probleem van de hoofdstad freq omvormer gs serie hebben die met de spoelen niet omdat daarvdeze lek niet ( kan ? ) voorkomen?
Inderdaad, de trafo erin zorgt voor een galvanische scheiding, en dus geen DC. Net zoals mijn oude zonnepanelen-omvormer (met trafo) ook geen geaarde PV-installatie vereiste...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-05 00:06
Maxwp schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:33:
[...]
Watte? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Maxwp schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:31:
[...]

Koop ik nu de mp2 gx en over 1 jaar hebben ze al het nieuwe spul op de markt gezet...
Voordeel is dat je een jong gebruikte MP2 (GX) op Marktplaats goed kwijt kan en vaak ook nog tegen een goede prijs. Ik was mijn MP2 GX 3000 binnen een uur kwijt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
revolution-nl schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:16:
[...]

Voordeel is dat je een jong gebruikte MP2 (GX) op Marktplaats goed kwijt kan en vaak ook nog tegen een goede prijs. Ik was mijn MP2 GX 3000 binnen een uur kwijt.
Omdat r nu nog geen beter alternatief is van victron zelf
Wat heb je er nog voor gevangen .?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Klinkt eigenlijk wel logisch, @revolution-nl, dat je brommer in de garage staat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:16

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik dacht gisterenavond ergens gelezen te hebben dat als de Enphase micro's aansluit op de AC out 1 bij een 3 fase systeem, je evenveel micro op iedere fase moet hebben zitten.
Kan het alleen niet meer terug vinden.

Ik wil dus 10 micro's verdeeld over de 3 fasen aansluiten op de AC out 1.

Klopt dit of heb ik gisteren dingen door elkaar gehaald?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:27

pvg

De 1-op-1 regel geldt per fase / multiplus: per multiplus mag er niet meer dan het aantal kVAs van de MP aan PV aanhangen. 10 micro's is 4kVA ofzo? Dat mag aan de AC out van 1 multiplus 5000... Netter is om het over de fases te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:16

luigi87

Domotica Fanaticus

pvg schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:07:
De 1-op-1 regel geldt per fase / multiplus: per multiplus mag er niet meer dan het aantal kVAs van de MP aan PV aanhangen. 10 micro's is 4kVA ofzo? Dat mag aan de AC out van 1 multiplus 5000... Netter is om het over de fases te verdelen.
ja zo zit het ook
3 op fase 1
3 op fase 2
4 op fase 3

En dan heb ik een multiplus 5000 op iedere fase.

Dus niets aan het handje dus, en gewoon ergen iets verkeerd gelezen?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

luigi87 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:45:
[...]

ja zo zit het ook
3 op fase 1
3 op fase 2
4 op fase 3

En dan heb ik een multiplus 5000 op iedere fase.

Dus niets aan het handje dus, en gewoon ergen iets verkeerd gelezen?
Lijkt me goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Vraag: werkt de Multi RS (de nieuwe) nu alleen samen met de VM-3P75CT (via CAN bus) of met elke willekeurige meter die door Cerbo/Venus os supported is?
Kan dit nergens vinden. Heb de Solaredge (meter) integratie werkend met Venus os, maar ik vraag me af of dat ook betekent dat de Multi RS gaat werken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marber1
pvg schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:47:
Vraag: werkt de Multi RS (de nieuwe) nu alleen samen met de VM-3P75CT (via CAN bus) of met elke willekeurige meter die door Cerbo/Venus os supported is?
Kan dit nergens vinden. Heb de Solaredge (meter) integratie werkend met Venus os, maar ik vraag me af of dat ook betekent dat de Multi RS gaat werken…
Alleen de VM-3P75CT voor de ESS regeling door de Multi RS zelf. Andere meters worden hiervoor niet herkend, in de laatste publieke FW. Wel zijn andere meters (via de Cerbo) nog gewoon zichtbaar in de dashboards enzo.

Ik geloof dat de Multi RS nu de ESS regeling zelf afhandelt (via CAN communicatie) i.p.v. via de Cerbo, waarschijnlijk om veel sneller te kunnen reageren op wisselende loads.

Met een Node Red flow heb ik het echter wel werkend gekregen met een andere (Shelly) meter, door gewoon zelf het Setpoint steeds in te stellen op basis van de Shelly waarden via de Cerbo. Maar dan zet je eigenlijk de Multi RS interne ESS regeling buitenspel.

DESS moet ik nog mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Kwam er net achter dat je de gs 48/6000 hebt maar ook nog de gs 48/6000 multi solar.
De eerst is alleen een omvormer dus laad geen accu blijkbaar
Even oppassen bij bestellen haha
Of heb ik dat mis

[ Voor 9% gewijzigd door Maxwp op 10-05-2025 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Maxwp Ik was daar ook bijna ingetrapt...

Inverter RS Smart
Inverter RS Smart Solar
Multi RS Solar

[ Voor 77% gewijzigd door Hermarcel op 10-05-2025 10:22 . Reden: links toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Ja dacht even een goede deal te hebben haha.
Wel grappig als je de mppt versie pakt dus voor solar heb je dus een zonne omvormer en mag je die ex btw kopen. Mits je natuurlijk ook solar aan sluit uiteindelijk.

Ik vraag me af je kan dese dus ook gebruiken als stand alone thuis accu ?
De gs heeft ingebouwde chebero dus is los niet nodig en als je niet gaat handelen heb je ook geen meterkast meter nodig de 75 met klemmen en ook geen shunt
Dat maakt de hele installatie van een thuis accu stuk goedkoper met victon
Zolang je de andere solars kan regelen op solar omvormer nivo dat deze stoppen bij overschot straks bij einde salderen ( via p1 info )
Zou dat moeten werken toch ?

Snap het nog niet helemaal want

Inverter RS 48/6000 230V Smart Solar
The Inverter RS Smart Solar is a combination of a powerful 48VDC, 6kVA 230VAC inverter and a high-voltage, 80–450VDC, 4kW MPPT solar charger, designed for off-grid solar systems.

Multi RS Solar
The Multi RS Solar 48/6000 is a 48V 6kVA Inverter/Charger with two independent 3kWp PV 450V MPPT tracker inputs for 6kWp PV total.
Later vervangen door versie met 2 mppt trackers

Inverter RS Smart
Alleen maar een Inverter

Wie is nu de juiste
volgens mij alleen de multi rs solar?
die kan zowel ac in als ac 1 en ac 2 out. als ingebouwde chebero
dus als enige hoog freq vervanger voor de 48/5000 multi plus 2 gx
met add dan solar nog erbij

jammer dat z eniet de multi rs zonder solar uit brengen

[ Voor 50% gewijzigd door Maxwp op 10-05-2025 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Maxwp

Inverter RS Smart: Alleen inverter
Inverter RS Smart Solar: Inverter/Charger voor off-grid, heeft GEEN AC-in grid-aansluiting
Multi RS Solar: Inverter/Charger mét AC-in grid-aansluiting. Deze is er met één en met twee MPPT's

[ Voor 69% gewijzigd door Hermarcel op 10-05-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Hermarcel schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:43:
@Maxwp

Inverter RS Smart: Alleen inverter
Inverter RS Smart Solar: Inverter/Charger voor off-grid, heeft GEEN AC-in grid-aansluiting
Multi RS Solar: Inverter/Charger mét AC-in grid-aansluiting. Deze is er met één en met twee MPPT's
en die heeft ac in en 2x ac out waarvan 1 dan backup?

dus vicron moet de multi rs ( non solar ) uitbrengen :(

en je bent verplicht een aardlek aan te sluiten op de ac want deze heeft geen galvanische scheiding
is hij dan op dit moment al wel toegestaan op huis installaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Kijk even naar de datasheets:
Inverter RS Smart
Inverter RS Smart Solar
Multi RS Solar

Volgens de datasheet heeft de Multi RS Solar één AC-in en één AC-out.
Als je de Multi RS Solar aansluit tussen je hoofdschakelaar en de "rest van de huis-installatie", dan is alles al beschermd door aardlekschakelaars (neem ik aan). Ik weet niet of er een speciaal (B?) type aardlek nodig is.

De Multi RS Solar is hier in Portugal goedgekeurd. Geen idee hoe dat in NL is.

Edit: Er blijken wel twee AC-out's te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://www.victronenergy.nl/_next/image?url=https%3A%2F%2Fwww.victronenergy.com%2Fupload%2Fdocuments%2FPMR482602020_Multi%2520RS%2520Solar%252048-6000-100_400-100%2520%2528connections2%2529.png&w=3840&q=75

[ Voor 15% gewijzigd door Hermarcel op 10-05-2025 11:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marber1
Hermarcel schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:29:
Als je de Multi RS Solar aansluit tussen je hoofdschakelaar en de "rest van de huis-installatie", dan is alles al beschermd door aardlekschakelaars (neem ik aan). Ik weet niet of er een speciaal (B?) type aardlek nodig is.

Ja, type B ALS lijkt helaas nodig (geen 6mA-verklaring van Victron), waarschijnlijk in je hele installatie. Zie mijn posts hierover van de afgelopen week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Maxwp @marber1
Ik weet niet heel veel van de Multi RS Solar. Hij stond samen met de MP 48/8000 op mijn shortlist. Ik heb gekozen voor driemaal MP. Motivaties: bewezen robuustheid en prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Hermarcel schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:39:
@Maxwp @marber1
Ik weet niet heel veel van de Multi RS Solar. Hij stond samen met de MP 48/8000 op mijn shortlist. Ik heb gekozen voor driemaal MP. Motivaties: bewezen robuustheid en prijs.
ja als je er gelijk 3 koopt dan scheelt dat nayuurlijk
die rs is zowat 2 x zo duur als de 5000
plus je hebt nu 8000 tegen 6000

[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 10-05-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
marber1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:33:
[...]

Ja, type B ALS lijkt helaas nodig (geen 6mA-verklaring van Victron), waarschijnlijk in je hele installatie. Zie mijn posts hierover van de afgelopen week.
ik vind type b wat bekend is als standaard maar "ALS" waar staat dat voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Hermarcel schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:29:
Kijk even naar de datasheets:
Inverter RS Smart
Inverter RS Smart Solar
Multi RS Solar

Edit: Er blijken wel twee AC-out's te zijn:
[Afbeelding]
je moet natuurlijk wel aarleks hebben die reageren op dc en sommige oudere of goedkope doen dat niet
daar moet men wel even opletten

maar ik vraag me af is dit vanwege de solar? omdat dit niet gescheiden is of ook vanwegen de ac dc en dc ac mvan de accu?

[ Voor 4% gewijzigd door Maxwp op 10-05-2025 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Maxwp ALS = AardLekSchakelaar ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Hermarcel op 10-05-2025 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
ow haha ja we hebben het over lekstromen en zo dus is de ALS een no brainer ;-) dus dat extra vermelden is dan overbodig ;-) dus niet bij stil gestaan hahaha
8)7 sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marber1
Maxwp schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:11:
[...]

je moet natuurlijk wel aarleks hebben die reageren op dc en sommige oudere of goedkope doen dat niet
daar moet men wel even opletten
Sommige oudere of goedkopere”: vrijwel alle aardlekschakelaars die je vindt in bestaande Nederlandse installaties, of in de winkels, zijn type A en niet B, en daarmee niet voldoende. Type B is nog niet erg gangbaar. Enkele Chinese merken (Emat, Gacia etc.) bieden type B aardlekschakelaars aan beginnend bij ongeveer 100 euro, de “A-merken” beginnen pas bij enkele honderden euro’s per stuk, tot wel 1000 euro per stuk.

Verwar ook niet met de B-afschakelkarakteristiek van zekeringsautomaten (B16 etc.), dat is wat anders. Lekker verwarrend allemaal inderdaad…
maar ik vraag me af is dit vanwege de solar? omdat dit niet gescheiden is of ook vanwegen de ac dc en dc ac mvan de accu?
De accu is wel galvanisch gescheiden, gelukkig. Het is inderdaad bekend dat PV-installaties lekstromen genereren, dus waarschijnlijk is er minder risico als je die MPPT-trackers niet gebruikt. Maar formeel gezien dan nog steeds verplicht, bij gebrek aan 6mV-verklaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:01
marber1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:33:
[...]

Inderdaad in je hele installatie. Helaas... Bron (pagina 14).

Dit is voor mij wel een showstopper op dit moment. Ik ben nog in de planningsfase en de Multi RS solar staat bovenaan mijn lijst. Maar die schuift nu toch terug. Gatver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
marber1 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:55:
[...]

Sommige oudere of goedkopere”: vrijwel alle aardlekschakelaars die je vindt in bestaande Nederlandse installaties, of in de winkels, zijn type A en niet B, en daarmee niet voldoende. Type B is nog niet erg gangbaar. Enkele Chinese merken (Emat, Gacia etc.) bieden type B aardlekschakelaars aan beginnend bij ongeveer 100 euro, de “A-merken” beginnen pas bij enkele honderden euro’s per stuk, tot wel 1000 euro per stuk.

Verwar ook niet met de B-afschakelkarakteristiek van zekeringsautomaten (B16 etc.), dat is wat anders. Lekker verwarrend allemaal inderdaad…

[...]

De accu is wel galvanisch gescheiden, gelukkig. Het is inderdaad bekend dat PV-installaties lekstromen genereren, dus waarschijnlijk is er minder risico als je die MPPT-trackers niet gebruikt. Maar formeel gezien dan nog steeds verplicht, bij gebrek aan 6mV-verklaring.
wacht dat us verwarrende ja
Maar betekend dat dus niet een aardlek die zowel reageerdt op wissel maar ook dc spanningen? Dit is weer wat anders dan dat ?

Snap alleen niet hoe de hoog freq rs dan toch galvanische gescheiden is met de dc accu als hij die grote spoelen mist
Waarom brengen ze niet de gs uit zonder solar zou dan alles oplossen en zeer populair zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Maxwp op 11-05-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
DavidZH schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:04:
[...]

Inderdaad in je hele installatie. Helaas... Bron (pagina 14).

Dit is voor mij wel een showstopper op dit moment. Ik ben nog in de planningsfase en de Multi RS solar staat bovenaan mijn lijst. Maar die schuift nu toch terug. Gatver...
zonde ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marber1
Maxwp schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:47:
[...]
wacht dat us verwarrende ja
Maar betekend dat dus niet een aardlek die zowel reageerdt op wissel maar ook dc spanningen? Dit is weer wat anders dan dat ?
Ja, type A aardlekschakelaars doen dat slechts in beperkte mate (tot 6mA DC), type B hebben extra elektronica die ook hogere DC-componenten in de lekstroom kunnen meten. En omdat Victron geen 6mA verklaring heeft afgegeven (oftewel, waarschijnlijk die DC-lekstroom niet zelf kan detecteren), is dus type B nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
marber1 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:52:
[...]

Ja, type A aardlekschakelaars doen dat slechts in beperkte mate (tot 6mA DC), type B hebben extra elektronica die ook hogere DC-componenten in de lekstroom kunnen meten. En omdat Victron geen 6mA verklaring heeft afgegeven (oftewel, waarschijnlijk die DC-lekstroom niet zelf kan detecteren), is dus type B nodig.
Ow ok dacht even dat er nog bij mij niet bekende type was dacht dat die al jaren standaard waren
Mijn nieuwe meterkast van 2022 heeft alles met die aardlekschakelaars heb elke groep aardlek automaat maar die koste echt niet zoveel als hier boven omschreven en hebben dus dat symbool vsn wissel en dc detectie

Edit 🤬
Nu is er nog een stap verder in gelijk stroom detectie .... ja we maken het weer makkelijk
Die zal k dan weer niet hebben natuurlijk
Type ac
Type a
Type b
En zoals gezegd niet type b zoals in b16.

[ Voor 12% gewijzigd door Maxwp op 11-05-2025 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
marber1 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:52:
En omdat Victron geen 6mA verklaring heeft afgegeven (oftewel, waarschijnlijk die DC-lekstroom niet zelf kan detecteren)
Ik kan me dat moeilijk voorstellen. Allerlei fabrikanten van PV omvormers weten wél zulke verklaringen af te geven. Lijkt me dat Victron er maar 'ns aan toe moet komen om dit wel voldoende te beheersen (niet alleen meten, maar ook op de metingen acteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Hmm koop ik net 3x Multi RS ivm met ''nieuwe'' techiek die erin zit alleen jammer van die MPPT's die zijn overbodig ivm SE... zie ik net dat ze uitkomen met nieuwe Multi ii versies van 4.5 en 6.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:59

MrFish

Untitled

Slux schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:36:
Hmm koop ik net 3x Multi RS ivm met ''nieuwe'' techiek die erin zit alleen jammer van die MPPT's die zijn overbodig ivm SE... zie ik net dat ze uitkomen met nieuwe Multi ii versies van 4.5 en 6.5
Linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
John245 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:07:
[...]

Heb je een linkje. Is denk ik voor velen wel interessant.
Je kan in het DESS menu aangeven dat je prijzen per 15min wilt gebruiken en binnenkort daar op handelen, of begrijp ik de vraag verkeerd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:59

MrFish

Untitled

Slux schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:08:
[...]

Je kan in het DESS menu aangeven dat je prijzen per 15min wilt gebruiken en binnenkort daar op handelen, of begrijp ik de vraag verkeerd ?
Dat heeft niets te maken met onbalans-handelen. Dat is handelen op de gewone dynamische markt, die over gaat stappen naar een 15-minutenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Gwaihir schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:30:
[...]

Ik kan me dat moeilijk voorstellen. Allerlei fabrikanten van PV omvormers weten wél zulke verklaringen af te geven. Lijkt me dat Victron er maar 'ns aan toe moet komen om dit wel voldoende te beheersen (niet alleen meten, maar ook op de metingen acteren).
beetje vreemd eigenlijk? victron van allemaal zou dat toch goed moeten kunnen doen zowel de bouw als de certificering?
of is er een design issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ok leuk dus een 4500 onder de 5000 en 1 6500 boven de 5.
maar geen rs zonder solar van 6000?
dacht ze komen met een hele nieuwe range uit want maken deze 500 watt minder en 1500 meer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Maxwp schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:00:
[...]

ok leuk dus een 4500 onder de 5000 en 1 6500 boven de 5.
maar geen rs zonder solar van 6000?
dacht ze komen met een hele nieuwe range uit want maken deze 500 watt minder en 1500 meer uit
De Multi II 6500 kan je toch vergelijken met 6000 RS zonder solar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Slux schreef op maandag 12 mei 2025 @ 06:53:
[...]

De Multi II 6500 kan je toch vergelijken met 6000 RS zonder solar ?
Rs is hoog freq multi 2 6500 is met spoelen toch ?

[ Voor 10% gewijzigd door Maxwp op 12-05-2025 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Maxwp schreef op maandag 12 mei 2025 @ 07:35:
[...]

Rs is hoog freq multi 2 6500 is met spoelen toch ?
Volgens mij niet hoor, zijn compleet vernieuwd volgens dat filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Slux schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:05:
[...]

Volgens mij niet hoor, zijn compleet vernieuwd volgens dat filmpje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pp_-ibzy6iDu0QCje3F6Dogesq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNbLGZYwNpkwS04GuBmgiOgr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDEBkxjJRgL5SCwI0buSkAttvE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yfc4hWSflXp1XHfKEYbeUKEa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grave176
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-05 10:29
***vraag verwijderd en geplaatst in ander Victron forum***

[ Voor 89% gewijzigd door grave176 op 13-05-2025 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:49
Mijn MP2 heeft anders het schema van de nieuwe op de cover staan. En die heb ik al 2 jaar. Dus gewijzigd zal hij zeker zijn, maar niet dit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqP5xEYOi0CiYNtYv0fKVIr9fXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAV9wbrov7r56iyJgdbONvTx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door V_ger op 12-05-2025 09:59 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
V_ger schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:54:
[...]

Mijn MP2 heeft anders het schema van de nieuwe op de cover staan. En die heb ik al 2 jaar.
Ok foto van de mp2 is high res versie van hij website afgehaald... dus tja klopt helaas niet dan.

Maar dat zou betekenen dat buiten ander vermogen en mogelijk wat kleine details als wellicht andere fan(s) er niks echt is veranderd
Gewoon als gs staat is het hoog freq en anders nog gewoon met spoelen
Staat er gx is het gewoon de oude mp2 maar dan met ingebouwde communicatie centrale

Jammer dat er niet neer nieuws is
Enige wat se hebben gedaan is van een oud model wat tussen modellen gemaakt waar volgens mij niet echt vraag naar was.?
Geen nieuwe lijn hoog freq omvormers en mp2 gs zonder solar

[ Voor 15% gewijzigd door Maxwp op 12-05-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-05 08:59
Sterker nog, de huidige MPII 5 kVA heeft een vermogen van 4 kW en 70 A laadstroom. Die nieuwe dus 4k5W en maar 50 A. Datzelfde zou je in het vergelijk met de huidige 8 kVA met de nieuwe 6k5W versie ook kunnen concluderen.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:19
Bij het designen en in dienst stellen van mijn Victron systeem meen ik mij te herinneren dat het niet kan maar ik laat me graag corrigeren:

Mijn Victron hangt nu fysiek op L1 in mijn woning en is aldus zo geconfigureerd.

L1 is helaas iets te druk. Het voltage loopt daar enorm op en men vermoed dat de Victron zich inhoudt terwijl er toch meer gevraagd wordt in huis dan het PV vermogen kan afdekken omdat het voltage te hoog is.
Bijgevolg ben ik aan het kijken om de Victron te verhuizen naar een rustigere fase of een fase waar het afgenomen vermogen vaak zo hoog is (laadpaal) dat de spanning daardoor ook wat zakt.

Hoe kan je de Victron wijsmaken dat hij op L2 verbonden is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:15
HyperBart schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:54:
Door de Victron op L2 aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelK83
Hallo beste mensen,

Ik ben me al maanden aan het inlezen etc om voor een victron systeem te gaan, wel zelf de spulletjes kopen maar het aansluiten/in bedrijf stellen wil ik laten doen. Ik heb mijn huidige situatie al in kaart gebracht, ik denk te weten wat ik wil en ik denk te weten hoe het zou moeten en met welke spullen (globaal gezien).

Nu heb ik van de week 2 dingen gelezen dat ik nu zoiets heb van.. dit systeem past helemaal niet bij mij.

Ik heb een 1 fase aansluiting en een netgekoppeld pv omvormer, lekker standaard met 10x340wp paneeltjes op het dak. Ik had een Multiplus 2 48/3000 in gedachten om vanaf de slimme meter naar de AC-in te gaan en de rest van de meterkast/groepen op AC-out1 te zetten.

Nu las ik dus dat in het geval van een net/grid uitval, dat mijn huidige pv installatie zou blijven draaien omdat deze gevoed zou worden door de 50hz etc van de Multiplus maar dat de batterij nooit opgeladen zou worden zolang het grid eruit ligt. De batterij kan of alleen ontladen of alleen laden. Klopt dit en is dit eventueel op te lossen door mijn huidige pv omvormer om te wisselen voor een Easysolar 2 48/3000/35-32
MPPT 250/70 GX? Kan deze wel de batterij ontladen, tijdens net uitval, en door de mppt de batterij tegelijkertijd laden? Kan hier zelf bijna niets van vinden helaas.

Zelfde geldt voor Frequency shifting. Stel dat ook nu het grid is uitgevallen en de zonnepanelen wekken 3kw op, geen loads aan en de batterij zit al vol. De Mutliplus zou dan de frequentie omhoog gooien totdat de pv omvormer uitschakelt toch? Krijgen alle apparaten dan diezelfde frequentie die op diezelfde AC-out1 zitten? Of regelt de Multiplus dat puur en alleen voor de pv omvormer?

Het gaat mij niet om weken off grid te kunnen gaan of te handelen met stroom maar uiteindelijk wel om straks redelijk richting 0 op de meter te gaan en het, in geval van nood, een paar dagen kan uitzingen met wat ledlampjes en radio.

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen zodat ik uiteindelijk een passend systeem voor mekaar kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Noshi schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:23:
[...]

Door de Victron op L2 aan te sluiten.
Ik weet nu serieus niet of je de lollige aan het uithangen bent of het meent maar mij lijkt het bijzonder onwaarschijnlijk dat de installatie (de Cerbo, de MP2) daarmee weet dat hij op L2 alle metingen en ondersteuning of teruglevering moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
HyperBart schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:25:
[...]

Ik weet nu serieus niet of je de lollige aan het uithangen bent of het meent maar mij lijkt het bijzonder onwaarschijnlijk dat de installatie (de Cerbo, de MP2) daarmee weet dat hij op L2 alle metingen en ondersteuning of teruglevering moet doen.
Waarom zou je uberhaupt de moeite nemen. Het snelste, makkelijkste is gewoon het systeem op L2 aansluiten.
Maar, als het goed is kijkt hij niet per fase wat er gebeurd maar de som van alle fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
MarcelK83 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:07:
Hallo beste mensen,

Ik ben me al maanden aan het inlezen etc om voor een victron systeem te gaan, wel zelf de spulletjes kopen maar het aansluiten/in bedrijf stellen wil ik laten doen. Ik heb mijn huidige situatie al in kaart gebracht, ik denk te weten wat ik wil en ik denk te weten hoe het zou moeten en met welke spullen (globaal gezien).
Zijn er wel bedrijven die het willen instaleren zonder dat ze de apparatuur leveren ? ik zoek nog iemand die het bij een relatie van mij zou willen aansluiten, de persoon waar ik het had gekocht is helaas ernstig ziek geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
MarcelK83 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:07:
Hallo beste mensen,

Nu heb ik van de week 2 dingen gelezen dat ik nu zoiets heb van.. dit systeem past helemaal niet bij mij.

Ik heb een 1 fase aansluiting en een netgekoppeld pv omvormer, lekker standaard met 10x340wp paneeltjes op het dak. Ik had een Multiplus 2 48/3000 in gedachten om vanaf de slimme meter naar de AC-in te gaan en de rest van de meterkast/groepen op AC-out1 te zetten.

Nu las ik dus dat in het geval van een net/grid uitval, dat mijn huidige pv installatie zou blijven draaien omdat deze gevoed zou worden door de 50hz etc van de Multiplus maar dat de batterij nooit opgeladen zou worden zolang het grid eruit ligt. De batterij kan of alleen ontladen of alleen laden. Klopt dit en is dit eventueel op te lossen door mijn huidige pv omvormer om te wisselen voor een Easysolar 2 48/3000/35-32
MPPT 250/70 GX? Kan deze wel de batterij ontladen, tijdens net uitval, en door de mppt de batterij tegelijkertijd laden? Kan hier zelf bijna niets van vinden helaas.

Zelfde geldt voor Frequency shifting. Stel dat ook nu het grid is uitgevallen en de zonnepanelen wekken 3kw op, geen loads aan en de batterij zit al vol. De Mutliplus zou dan de frequentie omhoog gooien totdat de pv omvormer uitschakelt toch? Krijgen alle apparaten dan diezelfde frequentie die op diezelfde AC-out1 zitten? Of regelt de Multiplus dat puur en alleen voor de pv omvormer?

Het gaat mij niet om weken off grid te kunnen gaan of te handelen met stroom maar uiteindelijk wel om straks redelijk richting 0 op de meter te gaan en het, in geval van nood, een paar dagen kan uitzingen met wat ledlampjes en radio.

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen zodat ik uiteindelijk een passend systeem voor mekaar kan krijgen.
De batterij kan alleen laden of ontladen, dat is correct. De multiplus(sen) regelen de rest ;) Frequency shifting gebeurd op de Acuit in zijn geheel, dus op alle apparaten en niet voor alleen je PV omvormers. Komend weekend ga ik testen met frequency shifting, na zojuist een kleine test gedaan te hebben. https://snapshots.raintan...FE5KrXL4plev3F7S8VkuGMLvh

Over of frequency shifting werkt voor jouw PV omvormer zegt Victron:
"Most brands of PV inverters can be used for these systems, they need to be setup to support frequency shifting, often called the island-mode or micro-grid mode. For SolarEdge settings, see Integrating with SolarEdge, for Fronius settings, see AC-coupled PV with Fronius PV Inverters & for reading and controling ABB/Fimer inverters, see AC-coupled PV with ABB/Fimer PV Inverters."

[ Voor 8% gewijzigd door sparkly op 12-05-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelK83
Slux schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:41:
[...]

Zijn er wel bedrijven die het willen instaleren zonder dat ze de apparatuur leveren ? ik zoek nog iemand die het bij een relatie van mij zou willen aansluiten, de persoon waar ik het had gekocht is helaas ernstig ziek geworden.
Bij mij in de buurt zit een erkend Victron dealer en mocht ik zeker weten wat ik grotendeels nodig ben, dan zou ik het daar kopen en denk dan ook wel dat ze het komen aansluiten. Kan zelf wel het 1 en ander voorbereiden of een bestaand iets wijzigen/vervangen. Beunhazen of misschien wel een mede tweakers zullen er ook genoeg zijn die je misschien willen helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelK83
sparkly schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:41:
[...]

De batterij kan alleen laden of ontladen, dat is correct. De multiplus(sen) regelen de rest ;) Frequency shifting gebeurd op de Acuit in zijn geheel, dus op alle apparaten en niet voor alleen je PV omvormers. Komend weekend ga ik testen met frequency shifting, na zojuist een kleine test gedaan te hebben. https://snapshots.raintan...FE5KrXL4plev3F7S8VkuGMLvh

"Most brands of PV inverters can be used for these systems, they need to be setup to support frequency shifting, often called the island-mode or micro-grid mode. For SolarEdge settings, see Integrating with SolarEdge, for Fronius settings, see AC-coupled PV with Fronius PV Inverters & for reading and controling ABB/Fimer inverters, see AC-coupled PV with ABB/Fimer PV Inverters."
Zeer helder!! Dank je wel en zie je resultaten graag tegemoet :)

Zag zojuist dat er in de Victron aansturing topic ook het 1 en ander gezegd is over frequency shifting. Toevallig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
sparkly schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:31:
[...]

Waarom zou je uberhaupt de moeite nemen. Het snelste, makkelijkste is gewoon het systeem op L2 aansluiten.
Maar, als het goed is kijkt hij niet per fase wat er gebeurd maar de som van alle fasen.
Correct, ware het niet dat ik dermate veel PV heb en de Victron ook een forse jongen is dat ik echt wel moet opletten om de netbeheerder automaat er niet in omgekeerde richting uit te laten vliegen. Alles is heel netjes verdeeld hier en ik kom met 3x20A prima toe maar ook “just that”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kim.net
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:17
HyperBart schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:54:
Bij het designen en in dienst stellen van mijn Victron systeem meen ik mij te herinneren dat het niet kan maar ik laat me graag corrigeren:

Mijn Victron hangt nu fysiek op L1 in mijn woning en is aldus zo geconfigureerd.

L1 is helaas iets te druk. Het voltage loopt daar enorm op en men vermoed dat de Victron zich inhoudt terwijl er toch meer gevraagd wordt in huis dan het PV vermogen kan afdekken omdat het voltage te hoog is.
Bijgevolg ben ik aan het kijken om de Victron te verhuizen naar een rustigere fase of een fase waar het afgenomen vermogen vaak zo hoog is (laadpaal) dat de spanning daardoor ook wat zakt.

In een andere groep vertelde iemand dat je dan de energiemeter moet aanpassen. L2 laten meten door L1 van de energiemeter. Dus bv L1 en L2 omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Kim.net schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:33:
[...]

In een andere groep vertelde iemand dat je dan de energiemeter moet aanpassen. L2 laten meten door L1 van de energiemeter. Dus bv L1 en L2 omwisselen.
Met mijn meter VM-3P75CT gaat dat in ieder geval niet als ik het me goed herinner. De meetwaarden gaan dan alle kanten op en slaan kant nog wal. Wellicht omdat enkel de CT klem verkeerd zat, en de 'spanningsmeting' van de VM-3P75CT wel goed zat.

[ Voor 10% gewijzigd door sparkly op 12-05-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kim.net
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:17
sparkly schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:41:
[...]

Met mijn meter VM-3P75CT gaat dat in ieder geval niet als ik het me goed herinner. De meetwaarden gaan dan alle kanten op en slaan kant nog wal. Wellicht omdat enkel de CT klem verkeerd zat, en de 'spanningsmeting' van de VM-3P75CT wel goed zat.
Verwacht de VM-3P75CT mss een fasevolgorde in 1 richting? In dat geval alles opschuiven. Meetspoel 1 op fase 2, meetspoel 2 op fase 3 en meetspoel 3 op fase 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Kim.net schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:47:
[...]

Verwacht de VM-3P75CT mss een fasevolgorde in 1 richting? In dat geval alles opschuiven. Meetspoel 1 op fase 2, meetspoel 2 op fase 3 en meetspoel 3 op fase 1.
Waarschijnlijk wel, maar dan krijg je faserotatie alarm op de Cerbo .
Maar P=UxI, U wordt via de aansluitingen op de VM-3P75CT zelf gemeten, I via de CT klemmen. Dus daar zal ook eea mis gaan als je bijv enkel de CT klem omwisselt. Herinner me niet goed wat ik nou fout had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kim.net schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:33:
[...]

Ok, de Victron blijft dan nog altijd op L1 hangen natuurlijk, alleen voor de meter wijzigt het dan.
Echt *** dat dit niet virtueel aangepast kan worden.
Ik heb hier ondertussen best al wat materiaal en toch een niet misselijke PV installatie (3 x SMA SB verspreid over de fases) dus dat wijzigen is eigenlijk echt mijn hele meetdata en regelsysteem "omgooien".

Ik heb ondertussen ook gevonden dat je in VE Configure ergens kan bekijken hoe de P/U Response instellingen staan. Omdat op van die zonnige momenten in de dag hij nooit hoger dan 800W-ish leek te gaan dacht ik dat hier wel een soort verhoudingsgebonden getal zou staan maar die staan allemaal als volgt. Tenzij dat die curve echt doorgetrokken wordt kan ik er niet bij hoe hij op 800W zou blijven steken maar zelfs dan nog klopt de curve niet lineair met de overspanningswaardes want die komen ergens uit rond de 270V, ja dat vind ik wel akelig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
sparkly schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:41:
[...]

intressant wat je bevindingen zijn.

Pagina: 1 ... 14 ... 18 Laatste