Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 15 ... 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 07:52
Korte vraag over het type ALS (B ipv A) op de Multi RS.

Ik begrijp uit de reacties hier alsmede de documentatie dat alle ALS'en achter de Victron van type B dient te zijn. Wat is hier technisch de reden voor?
Zoals ik het begrijp borgt de type B automaat op de uitgang van de Victrons AC en DC lekstromen tot het juiste niveau, alle andere ALS'en daar achter borgen de 'normale' ac-lekstroom (hier ontstaat immers niet vanzelf een nieuwe DC lekstroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:02
@Matsuda misschien ook wel een goede vraag om in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 te stellen. Weet niet of hier de juiste mensen mee lezen. Uiteraard wel handig om het antwoord hier dan ook weer te delen ben namelijk ook wel geïnteresseerd.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
sparkly schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:41:
[...]

Met mijn meter VM-3P75CT gaat dat in ieder geval niet als ik het me goed herinner. De meetwaarden gaan dan alle kanten op en slaan kant nog wal. Wellicht omdat enkel de CT klem verkeerd zat, en de 'spanningsmeting' van de VM-3P75CT wel goed zat.
Als je niet precies weet wat er fout ging kun je beter ook niets melden, veel ruis ;)
Maar inderdaad, gewoon op L2 aansluiten en energiemeter wisselen of schuiven zoals @Kim.net schreef. @HyperBart Echt, als je alles schuift veranderd er niks, er zit heus geen absolute tijd in de fase.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marber1
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-09 22:21
Matsuda schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:36:

Ik begrijp uit de reacties hier alsmede de documentatie dat alle ALS'en achter de Victron van type B dient te zijn. Wat is hier technisch de reden voor?
Zoals ik het begrijp borgt de type B automaat op de uitgang van de Victrons AC en DC lekstromen tot het juiste niveau, alle andere ALS'en daar achter borgen de 'normale' ac-lekstroom (hier ontstaat immers niet vanzelf een nieuwe DC lekstroom)
Dat is helaas niet het geval; (bestaande) type A aardlekschakelaars werken niet meer goed als er een DC-component in de lekstroom is van > 6 mA. Maar ook type B aardlekschakelaars schakelen pas af als de DC+AC lekstroom > 30mA is. Oftewel, er kan prima zeg 10mA DC lekstroom zijn, waar je type B ALS niets aan doet, maar waarbij alle andere type A aardlekschakelaars mogelijk niet meer werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matsuda
Matsuda schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:36:

@marber1 was me al net voor :)

Na wat onderzoek het antwoord op mijn eigen vraag gevonden en dat komt exact op hetzelfde neer.
  • Type A automaat mag niet gebruikt worden omdat bij een (zuivere) DC component hoger dan 6 mA de lekstroom in de AC component niet juist gemeten kan worden en te laat afschakelt.
  • Type B automaat meet op de eerste plaats de DC lekstroom en corrigeert voor het verzadigings-effect bij de meting van de AC-lekstroom. Voor zover ik kan vinden schakelt deze niet af bij een DC-lekstroom van >6mA, het gaat puur om de accuraatheid van de AC-afschakeling.
  • Type B automaat slaat pas af bij een (zuivere) DC lekstroom van boven de 15 mA (kan zelfs tot 60 lees ik hier en daar).
Lang verhaal kort: Als er achter de AC-uit van de Victron een Type B automaat zit kan er nog steeds een gelijkstroom van >6mA lopen 'stroomafwaarts' van de Multi RS. Dus alle aardlek-automaten tussen de DC-veroorzaker en verbruikers moeten type B zijn. Alsmede tussen het net en de Victron.

Helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvanderkroon
Als ik dit bericht mag geloven dan zijn de accu en net kant wel galvanisch gescheiden. Als je de MPPT niet gebruikt dan zou je je ALS niet hoeven te vervangen.

Dacht dat deze gebruiker ook hier op het forum zat want de foto heb ik weleens voorbij zien komen maar kan hem niet terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsuda
jvanderkroon schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:56:
Als ik dit bericht mag geloven dan zijn de accu en net kant wel galvanisch gescheiden. Als je de MPPT niet gebruikt dan zou je je ALS niet hoeven te vervangen.

Dacht dat deze gebruiker ook hier op het forum zat want de foto heb ik weleens voorbij zien komen maar kan hem niet terug vinden.
Dat verhaal lijkt te kloppen. dit komt uit de handleiding van de Multi RS Solar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FW3Suoy2D-GAi_i7BFhuLfAW2Uk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tyVZoa6rjmnf4yjOSA1zXUp1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marber1
jvanderkroon schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:56:
Inderdaad. Oftewel, je zou aparte (Victron) solar charge controllers kunnen koppelen op je 48V DC-bus, en wel safe moeten zitten. Dan wel met wat efficiencyverlies, en hogere prijs natuurlijk. Een Multi RS zonder Solar zou inderdaad welkom zijn, of een 6mA-verklaring natuurlijk...

Overigens valt de ene type B ALS die ik tot dusver geinstalleerd heb ook goed op op mijn warmtecamera...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 19:09
Ik heb de vraag aangaande de 6mA-verklaring en bijbehorende noodzaak tot aardlekschakelaars type B ook hier: YouTube: Eindelijk, de Victron MultiRS tips en tricks gesteld. Dhr. Halewijn maakt er echter niet veel van.

Ik heb nog steeds mijn vraagtekens. Deels vanwege gebrek aan kennis. Het aangehaalde stuk uit de Victron handleiding over de aardingsstroom zegt niets over de eventuele scheiding tussen Accu-DC en AC-in- of uitgang. Dat er tijdens normaal gebruik geen stroom mag lopen naar de aarde is een mooie ontwerp-intentie, maar zegt nog niets over het voorkomen of managen van lekstromen.

[ Voor 39% gewijzigd door Rene2322 op 13-05-2025 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matsuda
Rene2322 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:48:
Ik heb nog steeds mijn vraagtekens. Deels vanwege gebrek aan kennis. Het aangehaalde stuk uit de Victron handleiding over de aardingsstroom zegt niets over de eventuele scheiding tussen Accu-DC en AC-in- of uitgang. Dat er tijdens normaal gebruik geen stroom mag lopen naar de aarde is een mooie ontwerp-intentie, maar zegt nog niets over het voorkomen of managen van lekstromen.
Als het (globale) schema voldoende klopt dan maak ik uit Victron's uitleg op dat het DC/DC omvormer pad geisoleerd is en de AC/DC pad niet (?). Dus, batterij - AC is geisoleerd op dezelfde manier als batterij - PV lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_BejmRiC_sKYkU01TW8SMStbCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bMJeZfPqGQq07YXNhs4RtyZR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 13:45
Iemand hier uit het zuiden des lands die z'n systeem inmiddels heeft draaien ?
Zou wel eens willen zien en horen
Pm aub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:47
@Maxwp Den Haag Zuid genoeg? Je bent welkom om te komen kijken.

Heb overigens een eenvoudige systeem. 3x multiplus 3000. Alleen de ac in ingebruk.
Eigen ESS geschreven in Node Red.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm63_4_YaryN0BgtTmt3NdIuBeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCb8ZZYh9UPEek4QAPNibWJs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door aartvg op 13-05-2025 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
aartvg schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:38:

Heb overigens een eenvoudige systeem. 3x multiplus 3000. Alleen de ac in ingebruk.

[Afbeelding]
Des lands niet des plaats of des randstad haha
Wel mooi d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 15:05
MarcelK83 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:07:
Ik heb een 1 fase aansluiting en een netgekoppeld pv omvormer, lekker standaard met 10x340wp paneeltjes op het dak. Ik had een Multiplus 2 48/3000 in gedachten om vanaf de slimme meter naar de AC-in te gaan en de rest van de meterkast/groepen op AC-out1 te zetten.
Ik zou een Multiplus 3000 afraden, en voor een 5000 gaan. De 3000 kan maximaal met 35A laden, ongeveer de helft van wat je zonnepanelen kunnen opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelK83
  • Laatst online: 23-07 13:01
a.d.s schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:40:
[...]

Ik zou een Multiplus 3000 afraden, en voor een 5000 gaan. De 3000 kan maximaal met 35A laden, ongeveer de helft van wat je zonnepanelen kunnen opwekken.
Goed punt! Op redelijke zonnige dagen lever nog altijd genoeg terug, verbruik is overdag net zoveel als snachts, tussen de 70 en 310 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:49
MarcelK83 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 06:08:
[...]

Goed punt! Op redelijke zonnige dagen lever nog altijd genoeg terug, verbruik is overdag net zoveel als snachts, tussen de 70 en 310 watt.
De specificatie criteria voor de omvormer en capacteit van je batterijen als je de PV omvormer op AC Out 1 set zijn in het aansturingstopic van de week nog langsgekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:32

[Afbeelding]
Da’s een mooie “stroomhut” 😅!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:08

[Afbeelding]
Mooi aangelegd. Voor de Tweakers die inspiratie willen halen uit deze installatie :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGrei8qo60IwCgUO7RPfYimZVgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ecU77gmzBPcY4ejnptypO1q2.png?f=fotoalbum_large

Op de foto is te zien dat er gebruik is gemaakt van vaste kern AC draden. Victron raadt dit af!

Bron : https://www.victronenergy...ring_Unlimited-pdf-nl.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door sandergar op 14-05-2025 10:13 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
sandergar schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:11:
[...]

Mooi aangelegd. Voor de Tweakers die inspiratie willen halen uit deze installatie :

[Afbeelding]

Op de foto is te zien dat er gebruik is gemaakt van vaste kern AC draden. Victron raadt dit af!

Bron : https://www.victronenergy...ring_Unlimited-pdf-nl.pdf
Maar dit vind ik dus bijzonder. Wat is "vaste kern". De afbeelding die je citeert is voor mij een "stranded wire" met relatief dikke "strands".
In België gebruiken wij normaal altijd "volle kern" koper draden. Het lijkt mij hier dat Victron wil vermijden dat je draad gaat gebruiken die uit relatief dikke strands bestaat maar dat soepele draad met adereindhuls en "stijve draad"/volle kern wel prima te gebruiken zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
HyperBart schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:14:
[...]

Maar dit vind ik dus bijzonder. Wat is "vaste kern". De afbeelding die je citeert is voor mij een "stranded wire" met relatief dikke "strands".
In België gebruiken wij normaal altijd "volle kern" koper draden. Het lijkt mij hier dat Victron wil vermijden dat je draad gaat gebruiken die uit relatief dikke strands bestaat maar dat soepele draad met adereindhuls en "stijve draad"/volle kern wel prima te gebruiken zijn?
Elders in het document wordt gesproken over :
Gebruik geen niet-flexibele kabels. (vaste kern)
M.a.w. gebruik flexibele kabels!

Link naar het document staat erbij dus je kan zelf lezen wat het bedradingsadvies is!

[ Voor 6% gewijzigd door sandergar op 14-05-2025 10:22 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:47
sandergar schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:11:
[...]

Bedankt!, Ik gebruik gewoon 3x2.5mm kabel naar de multi, Wat Victron niet wil dat je kabel gebruikt met meerdere losse kernen gebruikt. Een enkele vaste kern is geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdXmPK2OfmUYizLWEzya4U8RxJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmtxpJWA33typZxKZNRP58SM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEF--LD0GSDpm_OWmPOUMr9T88w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6iPCliXk0iVKkvKWmVxoIKe.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben een losstaande staander gemaakt die in een keer in de veranda geplaatst kon worden.

Staan onderin 2x 10 kwh Pylontech force l2's. Heb alleen nog probleem met koppelingen tussen de Multi en accus. Krijg wel terug dat het Pylontech is maar geen waardes.

[ Voor 55% gewijzigd door aartvg op 14-05-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
aartvg schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:21:
Bedankt!, Ik gebruik gewoon 3x2.5mm kabel naar de multi, Wat Victron niet wil dat je kabel gebruikt met meerdere losse kernen gebruikt. Een enkele vaste kern is geen probleem.
Je mag gebruiken wat je wilt, het is jouw installatie en jouw eigen risico op verstoringen en brand.

Mijn advies is voor degene die nog gaan bouwen.

Hier het advies van ChatGpt :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_CdMMUmCMZSZ3zBODPbJEpVufs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvJMlHlbWCCAUHDbyOBHpKq2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
aartvg schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:21:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We hebben een losstaande staander gemaakt die in een keer in de veranda geplaatst kon worden.

Staan onderin 2x 10 kwh Pylontech force l2's. Heb alleen nog probleem met koppelingen tussen de Multi en accus. Krijg wel terug dat het Pylontech is maar geen waardes.
Waar komt dit precies te staan? Ik lees veranda? Ik ben echt zo blij dat ik die MP in het tuinhuis heb gezet bij ons want dat ding maakt op sommige tijden echt serieus wat lawaai. Gaat dat ook niet hard resoneren met zo een stalen constructie er onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
Goedenavond allemaal,

Ik ben bezig met de voorbereidingen voor het uitbreiden van mijn meterkast en zou graag jullie expertise willen inschakelen om mijn schema te laten controleren.

Situatie:
Binnenkomende voeding: 3x25A vanuit de netbeheerder.

Metingen: Direct na de hoofdschakelaar wordt de volledige afname gemeten met een VM-3P75CT kWh-meter.

Verdeling:

De voeding gaat via drie aardlekautomaten, waarvan er één doorloopt naar de garage.

In de garage wordt deze aangesloten op de AC-in van een Victron Multi RS 6000VA systeem (3 stuks parallel).

De uitgang van de Multi RS komt weer terug naar de woning via een eigen aardlekautomaat.

Terug in de woning:
Binnenkomst op een tweede hoofdschakelaar.

Aansluiting op een omschakelaar, waarmee gekozen kan worden tussen netstroom of noodstroom (vanuit de Multi RS).

De omschakelaar voedt vervolgens alle groepen in de woning, waaronder de warmtepomp.

Overzicht:
PV-installaties (SMA & Enphase) zijn rechtstreeks aangesloten op de rail vóór de hoofdschakelaar, zodat deze blijven terugleveren, ongeacht de omschakelpositie.

Schema:
Hieronder het schema zoals ik het nu heb uitgewerkt:

Mijn vraag aan jullie:
Zien jullie fouten of verbeterpunten in deze opzet?
Alle feedback is welkom voordat ik verder ga met de uitvoering.

Alvast bedankt voor het meedenken!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXNa0OajeN6QRx5JNL_Qz4Gq-xQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Evq1KgLD3T5vpYVRdoFHV6Ek.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psp1122
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 12:28
Goede avond allen,
ik ben een Victron installatie aan het ontwerpen heb een redelijk aantal berichten gelezen op meerdere forums. maar zou graag nog wat adviezen krijgen als dat kan.

Mijn huidige situatie :
  • Woning met 2 verdiepingen. Installatie komt in de berging die los staat van de woning, Afstand tussen Victron installatie en meterkast is zo'n +-21 meter.
  • Aansluiting 3x 25A
  • Zonnepanelen : 6075wp (15x405wp) op een Huawei SUN2000 3 fase 6 Kw omvormer (zonneplan, oost-west opstelling)
  • Autolader : nog niet aanwezig maar optie staat open voor de toekomst, (mogelijk de victron autolader)
  • Geen warmtepomp, CV op gas
  • Airco : staat in de planning.
  • inductie kookplaat staat ook in de planning.
  • Doel van de installatie : eigen gebruik van opgewekte stroom, nood voorziening + eiland modus bij grid uitval zodat zonnepanelen actief blijven, handelen op dess en peak shaving wanneer de autolader er is en de airco
Omvormers : 3x MultiPlus-II 48/10000/100-140 in 3 Fase configuratie en een mppt 450/100A
De omvormers en mppt ga ik aansluiten door middel van de victron lynx distributor met een 1000A lynx shunt of de 1000A bms van victron tussen de class T in en de distributor.
Tussen elke omvormer komt ook nog een Victron dc schakelaar zodat ik elke apart uit kan zetten mocht dat nodig zijn

Batterij : 5x zelfbouw accu met 16 cellen van 315AH in series met een 200A jk 16s bms met can bus. Ik wil de accu's in een stelling plaatsen zoals de offgrid garage heeft gedaan. voor een totaal van 80 Kw opslag
de cellen hebben een 1C rating

Gemaakte keuzes :
  • De gehele huisinstallatie op de AC OUT1.
  • De Huawei installatie ook op de AC OUT1 om deze actief te houden bij grid uitval.
  • Een secundaire victron zonnestroom installatie boven op de berging van 2700wp (6x 450wp).
  • ik ben ook van plan wanneer de autolader er is deze ook op de AC OUT1 te zetten zodat de auto ook geladen kan worden op zonnestroom bij uitval van het grid.
  • alle Dc bekabeling word dubbel geïsoleerde 120mm2 laskabel.
  • de ct klemmen van deVictron Energy VM-3P75CT Energiemeter na de hoofdschakelaar bij de kwh meter.
225A mega zekeringen voor de Multi's en 100A mega zekering voor de mppt maar niet voor Accu's. de accu's krijgen Class T zekeringen van 225A
Elke batterij wordt afzonderlijk aangesloten door middel van de Lynx Class-T Power In. teven zet ik tussen elke accu en de Class T in een Victron dc schakelaar 275A

in de berging ga ik een secundaire verdeler plaatsen voor het voeden van de multi's

in de meterkast hou ik de hoofdverdeler (groepenkast) met de bedrading als volgt,
3x25A smelt patronen > kwh meter > hoofdschakelaar > hager omkeerschakelaar (sft40) met een overspanningsbeveiliging parallel gezet > C25 automaat Die een 4x6mm2 +6mm2 as grondkabel voed richting de secundaire verdeler in de berging,

in de secundaire verdeler,
hoofschakelaar > C 25A 0.3A alamat selectief > multi's AC in
Multi's Ac out 1 > C 32A alamat > 4x6mm2 +6mm2 as grondkabel voed richting de meterkast.>verdeelblok > de rest van de groepenkast inclusief de nieuw geplande groepen

voor uitlezing van het systeem wil in een cerbo mk2 plaatsen met de touch 70 scherm en een koppeling maken met HA.
de Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter en cerbo ga ik via ethernet bedraden daar leg ik een aparte switch/vlan voor aan.

Openstaande vragen :
Zijn er onlogische keuzes gemaakt?
Voor de Huawei installatie moet ik daarvoor een extra meting plaatsen? zo ja welke meter kan ik daar voor halen?
Voor de AC IN kabel een C 25A automaat in de meterkast en een C 25A 0.3A alamat selectief in de berging. Is dit juist?
Voor de AC OUT kabel een C 32A Alamat in de berging of dient dit een type B aardlek te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:58

pvg

psp1122 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:48:
Goede avond allen,
ik ben een Victron installatie aan het ontwerpen heb een redelijk aantal berichten gelezen op meerdere forums. maar zou graag nog wat adviezen krijgen als dat kan.

Mijn huidige situatie :
  • Woning met 2 verdiepingen. Installatie komt in de berging die los staat van de woning, Afstand tussen Victron installatie en meterkast is zo'n +-21 meter.
  • Aansluiting 3x 25A
  • Zonnepanelen : 6075wp (15x405wp) op een Huawei SUN2000 3 fase 6 Kw omvormer (zonneplan, oost-west opstelling)
  • Autolader : nog niet aanwezig maar optie staat open voor de toekomst, (mogelijk de victron autolader)
  • Doel van de installatie : eigen gebruik van opgewekte stroom, nood voorziening + eiland modus bij grid uitval zodat zonnepanelen actief blijven, handelen op dess en peak shaving wanneer de autolader er is en de airco
Omvormers : 3x MultiPlus-II 48/10000/100-140 in 3 Fase configuratie en een mppt 450/100A
De omvormers en mppt ga ik aansluiten door middel van de victron lynx distributor met een 1000A lynx shunt of de 1000A bms van victron tussen de class T in en de distributor.
Tussen elke omvormer komt ook nog een Victron dc schakelaar zodat ik elke apart uit kan zetten mocht dat nodig zijn

Batterij : 5x zelfbouw accu met 16 cellen van 315AH in series met een 200A jk 16s bms met can bus. Ik wil de accu's in een stelling plaatsen zoals de offgrid garage heeft gedaan. voor een totaal van 80 Kw opslag

Gemaakte keuzes :
  • De Huawei installatie ook op de AC OUT1 om deze actief te houden bij grid uitval.
  • Een secundaire victron zonnestroom installatie boven op de berging van 2700wp (6x 450wp).
  • ik ben ook van plan wanneer de autolader er is deze ook op de AC OUT1 te zetten zodat de auto ook geladen kan worden op zonnestroom bij uitval van het grid.
  • de ct klemmen van deVictron Energy VM-3P75CT Energiemeter na de hoofdschakelaar bij de kwh meter.
225A mega zekeringen voor de Multi's en 100A mega zekering voor de mppt maar niet voor Accu's. de accu's krijgen Class T zekeringen van 225A
Elke batterij wordt afzonderlijk aangesloten door middel van de Lynx Class-T Power In. teven zet ik tussen elke accu en de Class T in een Victron dc schakelaar 275A

in de berging ga ik een secundaire verdeler plaatsen voor het voeden van de multi's

in de meterkast hou ik de hoofdverdeler (groepenkast) met de bedrading als volgt,
3x25A smelt patronen > kwh meter > hoofdschakelaar > hager omkeerschakelaar (sft40) met een overspanningsbeveiliging parallel gezet > C25 automaat Die een 4x6mm2 +6mm2 as grondkabel voed richting de secundaire verdeler in de berging,

Multi's Ac out 1 > C 32A alamat > 4x6mm2 +6mm2 as grondkabel voed richting de meterkast.>verdeelblok > de rest van de groepenkast inclusief de nieuw geplande groepen

voor uitlezing van het systeem wil in een cerbo mk2 plaatsen met de touch 70 scherm en een koppeling maken met HA.
de Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter en cerbo ga ik via ethernet bedraden daar leg ik een aparte switch/vlan voor aan.

Openstaande vragen :
Voor de Huawei installatie moet ik daarvoor een extra meting plaatsen? zo ja welke meter kan ik daar voor halen?
Voor de AC IN kabel een C 25A automaat in de meterkast en een C 25A 0.3A alamat selectief in de berging. Is dit juist?
Voor de AC OUT kabel een C 32A Alamat in de berging of dient dit een type B aardlek te zijn?
1) Een dc schakelaar per MP heeft geen functionele zin: als in een 3-fasen setup 1 MP uitgaat, gaan ze alle drie uit.

2) Waarom denk je dat je 3x 10kVA nodig hebt? Je huis aansluiting is max 17kW, dus ik denk dat je met 3x 5kVA ook wegkomt.

3) Dat cellen een 1C rating hebben is leuk, maar voor veiligheid en levensduur is het advies om op 0.2-0.25C te ontwerpen (ja, pieken mogen hoger zijn, maar een auto laden met 1C vanuit accu is niet verstandig).

4) Vergeet de zelering (0.5A) in de nulleiding van de VM-3P75CT niet.

5) Waarom dc schakelaars tussen accu en busbar? Er zit toch al een schakelaar(/automaat) in de meeste diy dozen?

6) Ik begrijp nog steeds niet waarom het ok zou zijn om de MPs achter een mega fuse te hangen terwijl de accu’s achter een t class zitten: als de dc kabel in je MP los komt, is de kortsluitstroom niet kleiner dan wanneer dat in een accu zou gebeuren…

7) De 0.3A alamat zou ik in de hoifdverdeler zetten om ook de kabel te beveiligen.

8) Moet de omkeerschakelaar niet aan de ingang van de woonhuisverdeler? Kiezen tussen grid en ac out van MP… Btw: niet schakelen onder load ivm kortstondige zwevende nul…

9) Waarom C automaten/alamats? B zou prima moeten zijn en meestal goedkoper.

10) Peak shaving tbv autolader kun je ook door de lader laten doen ipv de pieken met een accu opvangen. Voorkomen is beter (goedkoper) dan genezen…

11) Ipv zo’n groot systeem kun je ook overwegen een 2e elektrische auto aan te schaffen 😉 Kun je er 1 thuislaten om te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Matsuda schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:35:
[...]

@marber1 was me al net voor :)

Na wat onderzoek het antwoord op mijn eigen vraag gevonden en dat komt exact op hetzelfde neer.
  • Type A automaat mag niet gebruikt worden omdat bij een (zuivere) DC component hoger dan 6 mA de lekstroom in de AC component niet juist gemeten kan worden en te laat afschakelt.
  • Type B automaat meet op de eerste plaats de DC lekstroom en corrigeert voor het verzadigings-effect bij de meting van de AC-lekstroom. Voor zover ik kan vinden schakelt deze niet af bij een DC-lekstroom van >6mA, het gaat puur om de accuraatheid van de AC-afschakeling.
  • Type B automaat slaat pas af bij een (zuivere) DC lekstroom van boven de 15 mA (kan zelfs tot 60 lees ik hier en daar).
Lang verhaal kort: Als er achter de AC-uit van de Victron een Type B automaat zit kan er nog steeds een gelijkstroom van >6mA lopen 'stroomafwaarts' van de Multi RS. Dus alle aardlek-automaten tussen de DC-veroorzaker en verbruikers moeten type B zijn. Alsmede tussen het net en de Victron.

Helaas.
weet niet of ik het nu verkeerd lees of er iets verkeerd staat

we hebben het hier over type a wat n iet meer mag worden gebruikt en type b met een dc correctie en type b die wel afschakeld bij kleine dc lekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psp1122
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 12:28
pvg schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 23:20:
[...]

1) Een dc schakelaar per MP heeft geen functionele zin: als in een 3-fasen setup 1 MP uitgaat, gaan ze alle drie uit.

de DC schakelaars heb ik voor gekozen zodat ik de mp uit kan zetten voor eventuele onderhoud of vervanging van de unit als hij stuk is. dan hoedt de accu's en mppt niet uit.

2) Waarom denk je dat je 3x 10kVA nodig hebt? Je huis aansluiting is max 17kW, dus ik denk dat je met 3x 5kVA ook wegkomt.

de 3x10kva is vanwege wege de later geplande groepen die er nog bij moeten komen zoals een 3 fase b16 groep voor de kookplaat en een 3 fase c16/20 groep voor de airco tevens zal de autolader ook een c16 groep worden

3) Dat cellen een 1C rating hebben is leuk, maar voor veiligheid en levensduur is het advies om op 0.2-0.25C te ontwerpen (ja, pieken mogen hoger zijn, maar een auto laden met 1C vanuit accu is niet verstandig).

de cellen zullen in de praktijk niet meer dan 0.3C zien tenzij alles vol belast word dan zit het rond de 0.65c

4) Vergeet de zelering (0.5A) in de nulleiding van de VM-3P75CT niet.
ik had rekening gehouden met een 1A automaat voor de meter

5) Waarom dc schakelaars tussen accu en busbar? Er zit toch al een schakelaar(/automaat) in de meeste diy dozen?

De accu's zitten niet in een diy doos maar gewoon los op een legplank van een stelling plus een klem om de cellen voor de 300kg aandruk kracht die ze nodig hebben

6) Ik begrijp nog steeds niet waarom het ok zou zijn om de MPs achter een mega fuse te hangen terwijl de accu’s achter een t class zitten: als de dc kabel in je MP los komt, is de kortsluitstroom niet kleiner dan wanneer dat in een accu zou gebeuren…

op recommandatie van victron is het beter om class T zekeringen te gebruiken aangezien ik LFO accu's ga gebruiken deze zijn beter geschikt voor hoge kortsluit stromen (20KA)

7) De 0.3A alamat zou ik in de hoifdverdeler zetten om ook de kabel te beveiligen.

Dan wissel ik dat om in het ontwerp

8) Moet de omkeerschakelaar niet aan de ingang van de woonhuisverdeler? Kiezen tussen grid en ac out van MP… Btw: niet schakelen onder load ivm kortstondige zwevende nul…

De omschakelaar zit aan de ingang van de woonhuisverdeler, tevens schakel je altijd eerst naar een nul positie.

9) Waarom C automaten/alamats? B zou prima moeten zijn en meestal goedkoper.

C automaten heeft te maken met de later geplande groepen, een c automaat achter een b automaat werkt niet zo handig tevens kan ik inkopen doen bij de groothand met kortingen van het werk wat een aardige pak scheelt

10) Peak shaving tbv autolader kun je ook door de lader laten doen ipv de pieken met een accu opvangen. Voorkomen is beter (goedkoper) dan genezen…

peak shaving heeft helaas ook met de airco en kookplaat te maken

11) Ipv zo’n groot systeem kun je ook overwegen een 2e elektrische auto aan te schaffen 😉 Kun je er 1 thuislaten om te laden.

helaas is dat geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Goede avond allen,

Mijn huidige situatie :
  • Aansluiting 3x 25A

Gemaakte keuzes :

Openstaande vragen :
Is dit niet een beetje overkill allemaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

2) C-karakterisitiek is niet nodig voor een laadpaal. Heeft de airco dat echt nodig??

Ik snap de noodzaak voor 3x10kVA nog niet: je noemt peakshaving maar je automaat en bekabeling aan de ac out is daar niet op berekend. Je hebt daar slexhts 3x32A, maar om max gebruik te kunnen maken van de 3x10kVA heb je 3x25A grid plus 3x43A, dus laten we zeggen 3x63A en bijbehorende kabeldikte nodig (plus verdelers uitgelegd op 63A). Dus nu heb je niets aan die 10kVA MPs. Je kunt net zo goed 3x5 of 3x8kVA ophangen.

6) Ik snap waarom je t class gebruikt voor de accu’s. Mijn punt is: als je kortsluiting maakt in de bekabeling naar multiplus, is de kortsluitstroom minstens net zo groot, dus ik zou ook daar een t class plaatsen.

8) In je beschrijving zit de sft440 in de voeding naar de MPs, maar hij moet natuurlijk in de aanvoer van de woonhuisverdeler. Btw: denk ook even over waar je de stroom in de schuur vandaan haalt bij griduitval en onderhoud aan MPs (je hebt waarschijnlijk een 2e sft440 nodig).

De sft440 heeft geen voorloopcontact voor de nulader. Als je bijv van nulstand naar grid schakelt, kan het zijn dat eerst 2 fases worden ingeschakeld en later pas de nulader… Er zijn alternatieven met voorloopcontact. Ik zelf zou er een sticker met waarschuwing opplakken: alleen schakelen met uitgeschakelde eindgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Rene2322 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:48:
Ik heb de vraag aangaande de 6mA-verklaring en bijbehorende noodzaak tot aardlekschakelaars type B ook hier: YouTube: Eindelijk, de Victron MultiRS tips en tricks gesteld. Dhr. Halewijn maakt er echter niet veel van.
Zie dat hij geantwoord heeft dat het alleen de voedende kant een type B ALS moet zijn.

Zou de logica zijn dat in het geval van (DC/AC) lekstroom deze uitschakelt en dan dus je MultiRS direct uitvalt? Of ga je dan in eiland bedrijf en heb je nog steeds de kans op lekstroom.

[ Voor 5% gewijzigd door jvanderkroon op 15-05-2025 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
pvg schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:14:
[...]
8) In je beschrijving zit de sft440 in de voeding naar de MPs, maar hij moet natuurlijk in de aanvoer van de woonhuisverdeler. Btw: denk ook even over waar je de stroom in de schuur vandaan haalt bij griduitval en onderhoud aan MPs (je hebt waarschijnlijk een 2e sft440 nodig).
Als de SFT440 in de aanvoer van de woonhuisverdeler zit, waarom dan een 2e SFT440? Wat wil je bereiken met een 2e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

sandergar schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:46:
[...]

Als de SFT440 in de aanvoer van de woonhuisverdeler zit, waarom dan een 2e SFT440? Wat wil je bereiken met een 2e?
Waar ga je de verlichting in de schuur op aansluiten? Als je dat op ac in doet, heb je geen licht als het grid uitvalt. Als je het licht op ac out aansluit, heb je geen licht bij onderhoud aan de MP/accu. Je moet dus kunnen kiezen in de schuur 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Enzoz89 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:40:
Metingen: Direct na de hoofdschakelaar wordt de volledige afname gemeten met een VM-3P75CT kWh-meter.
Heb je een Enphase Metered of Standard Gateway? Indien Metered en de meetspoelen aangesloten dan geen "VM-3P75CT kWh-meter" (incl kabel) nodig!
Enzoz89 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:40:
PV-installaties (SMA & Enphase) zijn rechtstreeks aangesloten op de rail vóór de hoofdschakelaar, zodat deze blijven terugleveren, ongeacht de omschakelpositie.
In welke situatie zou er dan geen teruglevering mogelijk zijn als je de PV anders zou opnemen in je installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
pvg schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:01:
[...]

Waar ga je de verlichting in de schuur op aansluiten? Als je dat op ac in doet, heb je geen licht als het grid uitvalt. Als je het licht op ac out aansluit, heb je geen licht bij onderhoud aan de MP/accu. Je moet dus kunnen kiezen in de schuur 😉
Een oplaadbare LED lamp van 7w geeft genoeg licht voor het uitvoeren van werkzaamheden. Het updaten van de software van de MP's duurt geen uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
psp1122 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 00:05:
[7) De 0.3A alamat zou ik in de hoifdverdeler zetten om ook de kabel te beveiligen.

Dan wissel ik dat om in het ontwerp

De omschakelaar zit aan de ingang van de woonhuisverdeler, tevens schakel je altijd eerst naar een nul positie.
Misschien helpt mijn ontwerp om de onderdelen op de juiste locatie te positioneren :
https://gathering.tweaker...message/82295298#82295298

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Je weet dat je tegenwoordig ook met een gewoon Android tablet een Victron touch screen kan maken? Geen bekabeld Victron scherm meer nodig. Je hebt mogelijk een oud tablet nog liggen en anders koop je er een. Voor 129,- heb je al een Samsung tablet met 8,7" scherm. Kan je je installatie vanuit je gehele woning monitoren en niet alleen vanuit je berging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matsuda
jvanderkroon schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:18:
[...]

Zie dat hij geantwoord heeft dat het alleen de voedende kant een type B ALS moet zijn.

Zou de logica zijn dat in het geval van (DC/AC) lekstroom deze uitschakelt en dan dus je MultiRS direct uitvalt? Of ga je dan in eiland bedrijf en heb je nog steeds de kans op lekstroom.
Ik ben geen electricien, maar dhr. Halewijn's antwoord is naar mijn begrip onjuist. Het Type B ALS schakelt niet automatisch af bij 6 mA DC, dus die lekspanning kan gewoon 'bestaan' in de gehele installatie. Zowel in AC_in als AC_out.
Dat betekent volgens mij:
  • Met een ALS Type B op AC_in in het beste geval alleen de gehele AC_in zijde beschermt tegen een lekstroom van de omvormers, alle selectiviteit die daarachter zit qua ALS'en van je niet-kritieke lasten zijn in principe ongeldig. Alles aan de AC_uit zijde is sowieso niet juist beschermd tegen lekstroom als je installatie eilandbedrijf toestaat, zoals je zelf al aangeeft.
  • Met een ALS Type B op zowel AC_in als AC_out is het iets beter, maar nog steeds is al je selectiviteit van de stroomafwaartse ALS'en ongeldig en ben je daarmee (waarschijnlijk) indirect in overtreding van de 4-groepen-achter-1-ALS regel.
Ik hoor het graag als ik een fout maak in deze redenatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Laatst online: 17-09 15:03
Al en tijdje aan het meelezen en verdiepen.
Ik heb nu nog een vast contract bij Essent met saldering en zonder teruglever boete. Dit gaat helaas veranderen in 2027 dus vast voorbereiden op wat komen gaat.
Uiteindelijk ook naar een dynamisch contract,
Ik woon pas in dit huis sinds december 2024 dus niet volledig qua mijn gebruik.
Wellicht leuk om te weten, navraag gedaan bij de FBTO of ik het mag plaatsen ivm de opstal verzekering. Het antwoord is, JA, als het is geplaatst volgens de richtlijnen van de leverancier.

Op basis van onderstaande gegevens een design gemaakt. Graag jullie ongezouten input.

Zonnepanelen Enphase IQ7+. Deze zijn met Frequentie shift te bedienen dus kunnen gewoon in de meterkast blijven zitten qua aansluiting.
Zonnepanelen leveren volgends de history 23KWH op de beste dag van het jaar op momenteel zo rond de 20Kwh per dag.
Geen elektrische auto, geen warmtepomt, geen boiler. gaan ooit wel komen. wanneer??? niet snel.
Verbruik in de winter met Airco als verwarmin in gebruik op de werkkamer: 350 á 360 Kwh per maand
Op een rustige dag zit ik onder de 5Kwh per dag verbruik, een normale tussen de 5 en 10Kwh per dag
Weet nog niet wat een zomerse Arco dag doet.
Werk 3 dagen in de week thuis dus dan wordt de airco gebruikt op de werkkamer. En als het is een keer 30C+ wordt slaap ik op de zolder (werkkamer) waar de airco hangt. maar sporadisch verwacht ik.

Dan nu het design (met powerpoint dus vergeef me voor het gebrek aan netheid), redelijk standaard.
Omschakelaar in de meterkast om de boel te kunnen loskoppelen in geval problemen of updaten zodat het huis niet zonder stroom komt.
Vanaf de meterkast met 5*6mm2 ymvk door de kruipruimte naar de garage.
Afgezekerd met 3*25A
Alle DC bekabeling 70MM2
Hang het aan een stenen muur op een houten bord behandeld met brandwerende verf.
Twijvel nog even of ik de Multiplus-II 3000 of 5000 moet nemen? 3000 omdat dit nu voldoende is en minder omvorm verliezen, 5000 omdat ik dan future proof ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEnsszyY4NJgHc3y2vl7sx0qhck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNA4iRA99Z1rdBkmiSNR66ET.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:03
agraaff schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:43:
Al en tijdje aan het meelezen en verdiepen.
Ik heb nu nog een vast contract bij Essent met saldering en zonder teruglever boete. Dit gaat helaas veranderen in 2027 dus vast voorbereiden op wat komen gaat.
Uiteindelijk ook naar een dynamisch contract,
Ik woon pas in dit huis sinds december 2024 dus niet volledig qua mijn gebruik.
Wellicht leuk om te weten, navraag gedaan bij de FBTO of ik het mag plaatsen ivm de opstal verzekering. Het antwoord is, JA, als het is geplaatst volgens de richtlijnen van de leverancier.

Op basis van onderstaande gegevens een design gemaakt. Graag jullie ongezouten input.

Zonnepanelen Enphase IQ7+. Deze zijn met Frequentie shift te bedienen dus kunnen gewoon in de meterkast blijven zitten qua aansluiting.
Zonnepanelen leveren volgends de history 23KWH op de beste dag van het jaar op momenteel zo rond de 20Kwh per dag.
Geen elektrische auto, geen warmtepomt, geen boiler. gaan ooit wel komen. wanneer??? niet snel.
Verbruik in de winter met Airco als verwarmin in gebruik op de werkkamer: 350 á 360 Kwh per maand
Op een rustige dag zit ik onder de 5Kwh per dag verbruik, een normale tussen de 5 en 10Kwh per dag
Weet nog niet wat een zomerse Arco dag doet.
Werk 3 dagen in de week thuis dus dan wordt de airco gebruikt op de werkkamer. En als het is een keer 30C+ wordt slaap ik op de zolder (werkkamer) waar de airco hangt. maar sporadisch verwacht ik.

Dan nu het design (met powerpoint dus vergeef me voor het gebrek aan netheid), redelijk standaard.
Omschakelaar in de meterkast om de boel te kunnen loskoppelen in geval problemen of updaten zodat het huis niet zonder stroom komt.
Vanaf de meterkast met 5*6mm2 ymvk door de kruipruimte naar de garage.
Afgezekerd met 3*25A
Alle DC bekabeling 70MM2
Hang het aan een stenen muur op een houten bord behandeld met brandwerende verf.
Twijvel nog even of ik de Multiplus-II 3000 of 5000 moet nemen? 3000 omdat dit nu voldoende is en minder omvorm verliezen, 5000 omdat ik dan future proof ben.

[Afbeelding]
Neem de 5K, de 3K krijg je spijt van. Alleen al om de efficiency.
Oh en haal die DC schakelaars tussen je MPs en de busbar uit. Die voegen niets toe.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
5K duidelijk.
Dacht schakelaars voor afschakelen bij onderhoud of problemen.

Oh ik heb een huisaansluiting van 3x25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
agraaff schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:49:
5K duidelijk.
Dacht schakelaars voor afschakelen bij onderhoud of problemen.

Oh ik heb een huisaansluiting van 3x25A
Als je je batterij afschakelt met die schakelaars en je MPs uitzet, dan zal je busbar spanningsloos worden. Ofwel het voegt niets toe want de mogelijk om spanningsloos te maken is er al.
En je kan er toch niet 1 afschakelen. Alles of niets is het.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Duidelijk, scheelt weer werk en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Zag op zonnepanelensuper dat ze 50mm2 gebruiken na de zekeringen, waarom?
Dus accu -> 70mm2 -> busbar -> 50mm2 -> omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
agraaff schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:55:
Zag op zonnepanelensuper dat ze 50mm2 gebruiken na de zekeringen, waarom?
Dus accu -> 70mm2 -> busbar -> 50mm2 -> omvormer
MP2s 70mm2.
Accus 50 of 70 afhankelijk van hoeveel parallel en hoe hard je ze op hun donder gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
V_ger schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:01:
[...]

MP2s 70mm2.
Accus 50 of 70 afhankelijk van hoeveel parallel en hoe hard je ze op hun donder gaat geven.
Bij de RS 6000 staat nu in de handleiding 35mm2 < 2m. Geen idee waarom de MP2 70mm2 nodig heeft.

@agraaff heb je de batterij connectie niet verkeerd getekend? Power in is voor de batterijen bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Mijn eigen install is circa 1A per mm2 normaal. Pieken op 2A per mm2 en beveiligen door BMS op 3 en zekering op 4.
Ik zeg niet dat dat 100% goed is of dat iedereen dat zou moeten doen, maar voor een enkele installatie is de dunst mogelijke kabel gebruiken niet echt een cost saver. Te dik is ook nergens voor nodig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
graceful schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:08:
[...]

Bij de RS 6000 staat nu in de handleiding 35mm2 < 2m. Geen idee waarom de MP2 70mm2 nodig heeft.

@agraaff heb je de batterij connectie niet verkeerd getekend? Power in is voor de batterijen bedoeld
In op de lynx distributor vanaf de accu en dan via de bus door de shunt naar de trage lynx class- zekeringen en daar naar buiten. Kappen kan je ook omdraaien had ik begrepen alleen geen foto van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
V_ger schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:12:
Mijn eigen install is circa 1A per mm2 normaal. Pieken op 2A per mm2 en beveiligen door BMS op 3 en zekering op 4.
Ik zeg niet dat dat 100% goed is of dat iedereen dat zou moeten doen, maar voor een enkele installatie is de dunst mogelijke kabel gebruiken niet echt een cost saver. Te dik is ook nergens voor nodig natuurlijk.
Ik ga dan gewoon voor de 70mm2. Verschil in prijs is nihil en ga voor veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
sandergar schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:25:
[...]

Heb je een Enphase Metered of Standard Gateway? Indien Metered en de meetspoelen aangesloten dan geen "VM-3P75CT kWh-meter" (incl kabel) nodig!

[...]

In welke situatie zou er dan geen teruglevering mogelijk zijn als je de PV anders zou opnemen in je installatie?
helaas heb ik een standard gateway.

misschien heb ik het verkeerd verwoord maar ik had gelezen dat ik mijn PV installatie niet achter de AC out kan instaleren,

[ Voor 7% gewijzigd door Enzoz89 op 15-05-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Enzoz89 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:46:
helaas heb ik een standard gateway.
Dan kan je nog overwegen om de gateway om te wisselen voor een metered. Heb je meteen meer functionaliteit voor je Enphase omgeving beschikbaar en dit scheelt een extra modules in je meterkast en een kabel van je meterkast naar je Victron installatie.
Enzoz89 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:46:
misschien heb ik het verkeerd verwoord maar ik had gelezen dat ik mijn PV installatie niet achter de AC out kan instaleren,
PV voor de MP : geen PV opwekking als grid afwezig is
PV op AC OUT : wel PV opwekking als grid afwezig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
agraaff schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:13:
In op de lynx distributor vanaf de accu en dan via de bus door de shunt naar de trage lynx class- zekeringen en daar naar buiten.
Wat @graceful je probeert te zeggen : Je hebt de Lynx units omgedraaid!

De Lynx Distributor is ontworpen als DC-verdeelblok voor uitgaande stroom naar verbruikers zoals:
  • MultiPlus of Quattro omvormers
  • DC-verdelers
  • DC-belastingen zoals zekeringhouders, laders, etc.
Accu's sluit je aan op een Lynx Power In.
agraaff schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:13:
Kappen kan je ook omdraaien had ik begrepen alleen geen foto van.
Je kan niet de kappen omdraaien! Je kan de gehele unit draaien. Als je 1 unit draait bij een busbar met 3 units (distrributor, Shunt en PowerIn) dan zal je moeten verzinnen hoe je de units aan elkaar gaat koppelen. Hiervoor zijn ze niet ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Maakt het uit als je een Class T Zekeringhouder met M6 aansluit terwijl de rest van de aansluitingen zoals de batterij en de Lynx power in M8 zijn ?

https://www.uw-accuwinkel...uder-110a-t-m-200a-detail

Ik vermoed van wel maar kan geen M8 houders vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Slux op 16-05-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Bezig met het voorbereiden van het DC deel van mijn 3x8kVA multiplus installatie met driemaal YIXIANG V2 (MB31). Mijn vraag betreft de beveiliging van de accukabels:

Met de breaker in de YIXIANG V2 Box in het achterhoofd en bedrading die bij de nominal breaker current (250A per kast) past: Is het nodig om nog extra fuses/brekers te installeren tussen de kasten en de busbars?

Als dat niet nodig is: Vanwege eenvoud van bekabeling zit ik te denken aan het parallel koppelen van de drie accu's door middel van dubbele 35/50/70 mm2 kabels, dus twee ringlugs op elke aansluiting: Twee pluskabels van de middelste naar de accu erboven en twee pluskabels naar de accu er onder. Zelfde voor de minkabels. Ook de koppelingen naar de busbars/shunt dubbel.

Ter info:
Ik heb 18kW aan AC PV. De factor 1:1 rule documentatie leert me dat, bij bv een grid-uitval, het systeem in staat moet zijn om de PV productie op te vangen met de accu's totdat de omvormers teruggeregeld zijn. Als ik hierbij uit ga van een worst case situatie (lege accu's, 16 x 2,65V = 42,4V), dan moeten de drie accu's samen een stroom kunnen verwerken van 18.000 / 42,4 = 425 A. Afgerond dus 150A per accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Mag je de MPPT trackers van de MultiRS eigenlijk ook scheef belasten? Dus op tracker 1 veel meer dan op tracker 2?

Heb een oude installatie van 1,5 kWp en wil op een ander dakvlak nog 4,5 kWp neerleggen. Ik kom dan precies op de maximale 6kWp uit maar weet niet zeker of de 2 trackers dat fijn vinden.

De 4,5 kWp komt wel op noord dus zal wel minder opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:49
Hermarcel schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:07:
Bezig met het voorbereiden van het DC deel van mijn 3x8kVA multiplus installatie met driemaal YIXIANG V2 (MB31). Mijn vraag betreft de beveiliging van de accukabels:

Met de breaker in de YIXIANG V2 Box in het achterhoofd en bedrading die bij de nominal breaker current (250A per kast) past: Is het nodig om nog extra fuses/brekers te installeren tussen de kasten en de busbars?

Als dat niet nodig is: Vanwege eenvoud van bekabeling zit ik te denken aan het parallel koppelen van de drie accu's door middel van dubbele 35/50/70 mm2 kabels, dus twee ringlugs op elke aansluiting: Twee pluskabels van de middelste naar de accu erboven en twee pluskabels naar de accu er onder. Zelfde voor de minkabels. Ook de koppelingen naar de busbars/shunt dubbel.

Ter info:
Ik heb 18kW aan AC PV. De factor 1:1 rule documentatie leert me dat, bij bv een grid-uitval, het systeem in staat moet zijn om de PV productie op te vangen met de accu's totdat de omvormers teruggeregeld zijn. Als ik hierbij uit ga van een worst case situatie (lege accu's, 16 x 2,65V = 42,4V), dan moeten de drie accu's samen een stroom kunnen verwerken van 18.000 / 42,4 = 425 A. Afgerond dus 150A per accu.
Neem aan dat je alle PV aan AC Out1 wilt koppelen. Met 18 kW PV voldoe je met drie batterij boxen nog niet aan de aanbeveling van 4.8 kWh opslag capaciteit per 1. 5 kW PV vermogen.
Als je nog een vierde box neemt zit je wat dat betreft ruimer. Ander voordeel is dan ook dat je maximale laadstroom wat lager wordt dan 0.5c. De MB31 cellenmogen volgens spec mavimaal met 0.5p geladen en otnladen worden. Je zit met je huidige configuratie worst case dus op de grens van de spec. Als je wat lager kunt komen blijven de temperaturen lager en verlengd het de levensduur van je batterijen.

Maar afhankelijk van wat je doel is, je kunt een deel van je PV (als je meerdere PV inverters hebt) ook direct op de grid connectie houden.

Op je eerste vraag, ik zou altijd extra zekeringen (T-class, AE5, EF3 oid) plaatsen (met een lagere trip current) en niet op de ingebouwde breakers vertrouwen. Reden: deze ingebouwde breakers zullen de kortsluitstromen van de batterijen niet aankunnen.
Dat is ook een beetje het dilemma met die ingebouwde breakers, ik zie het liefst een wat hogere waarde zodat ik ze als een box hoofdschakelaar kan gebruiken en de externe zekering fatsoenlijk kan dimensioneren op de kabel doorsnede.

[ Voor 4% gewijzigd door BernieW op 16-05-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@BernieW
Mbt de accucapaciteit: Doel is om de PV output op te kunnen vangen als deze niet weggeleid kan worden naar de grid,dus zolang de pv inverters niet teruggeregeld zijn. Zoals ik aangaf hierboven leidt dit worst case tot 150A per accu voor een korte tijd (minuten). Bij continue 150A heb je gelijk wat temp en datasheet betreft. Maar dit is een calamiteit die hooguit 1 tot 2 minuten aanhoudt. Temperatuur is dan geen issue, 150A blijft binnen de datasheet. (en een, onvoorspelbaar, deel van de PV gaat ook nog naar eigenverbruik)

Je opmerking over de interne breakers is duidelijk: Ik ga elke accu separaat aansluiten op de busbars, elk met een eigen fuse.
Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
V_ger schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:01:
[...]

MP2s 70mm2.
Volgens Victron handleiding, hoofdstuk 8.2 is het voor de 48/5000/70 GX (dat is die ik wil denk ik) tissen de 0 en 5 meter 70mm2
https://www.victronenergy...I_GX/en/installation.html

Een aangezien ik mij ivm mijn opstal verzekering aan de installatie instructies moet houden anders ben ik niet verzekerd met brand doen we gewoon 70mm2.
En dan trekken we dat gewoon door naar de accu's want daar zal minstens de zelfde stroom lopen.

Had ook iets te maken met Riple voltage wat best van invloed kan zijn, ik had er nog nooit van gehoord, best interessant:
https://www.victronenergy...1f-74fa-a9a2-854f3e4d121c

En deze is ook wel nuttig:
https://www.victronenergy...ring_Unlimited-pdf-en.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Op basis van de kritiek een bijgewerkt plaatje.
Schakelaars weg, Lynxen omgewisseld.
Aarleks opgehoogd van 25A naar 32A
Verbinding Cerbo met Energy meter is Cat5 geworden.
Zekeringen:
Littelfuse class-T zekering 225A 125V 2 stuks voor in de Lynx Class-T Power in
Victron Energy MEGA fuse 150A 80V 3 stuks voor in de Lynx distributor

Nog 2 vragen:
De aarding, is die voldoende met 6mm2 of moet dat dikker?
En moet er nog een hoofdschakelaar tussen ergens? (de omschakelaar zit na de hoofdschakelaar in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_zspDNwc4yx71-XmPk3fqu5YbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ba2cUBibwHGidtlLApfH5yvR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
agraaff schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:30:
Zekeringen:

Nog 2 vragen:
En moet er nog een hoofdschakelaar tussen ergens? (de omschakelaar zit na de hoofdschakelaar in de meterkast.

[Afbeelding]
Volgens mij kan je het beste S/FTP kabel gebruiken voor je energy meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
agraaff schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:14:
[...]
voor de 48/5000/70 GX (dat is die ik wil denk ik)
Waarom 3x een Multiplus GX plus een Cerbo GX?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agraaff
Niet de gx nee, de gewone 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• agraaff
Niet de gx nee, de gewone 😁
Deze
https://www.nkon.nl/multi...tOfR2thL1DN8aAsyUEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Zijn die temperatuur sensors nog nodig?
P.s. heb een warmtecamera om alle aansluitingen etc. Te checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Denk de Aardleks misschien zelfs 40A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Slux schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:13:
[...]

Volgens mij kan je het beste S/FTP kabel gebruiken voor je energy meter
Kan de energie meter niet gewoon in de meterkast met UTP naar mijn Switch waar de Cerbo met Wifi ook naar toe gaat/ of moet het een 1 op 1 verbinding zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
agraaff schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:30:
Zekeringen:

Nog 2 vragen:

[Afbeelding]
Let wel op dat er enkel 225A, 250A, 350A en 400A t-fuses in de lynx power-in kunnen. Volgens mij is 225A te hoog voor jouw batterij. Maar ken de exacte specs niet van jouw specifieke batterij, dus schiet me er niet op lek O-)

Als dat klopt, dan kun je beter naar een losse t-fuse holder en vanuit daar naar een normale power-in (zonder t-class).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sandergar
graceful schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:27:
[...]

Let wel op dat er enkel 225A, 250A, 350A en 400A t-fuses in de lynx power-in kunnen. Volgens mij is 225A te hoog voor jouw batterij. Maar ken de exacte specs niet van jouw specifieke batterij, dus schiet me er niet op lek O-)

Als dat klopt, dan kun je beter naar een losse t-fuse holder en vanuit daar naar een normale power-in (zonder t-class).
Of de normale Power-In's met EF3 zekeringen (zonder losse houders). Die zijn er vanaf 150A (zie bijv https://lithiumaccus.nl/p...ring-200v-dc-ir-tot-50ka/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
graceful schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:27:
[...]

https://www.alibaba.com/p...y-Pack_1601266406798.html

200A BMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
De zekering is voor de kabel. Best kans dat je het BMS sowieso al gefrituurd hebt als er een situatie is dat je je zekering aan moet spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Idd nooit je BMS gebruiken, zijn al verschillende verhalen waar huizen zijn afgebrand omdat ze geen t-fuse hadden gebruikt

https://diysolarforum.com/threads/house-burned-down.83098/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
agraaff schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:25:
[...]

Kan de energie meter niet gewoon in de meterkast met UTP naar mijn Switch waar de Cerbo met Wifi ook naar toe gaat/ of moet het een 1 op 1 verbinding zijn?
Beste is 1 op 1 verbinding, althans zo is het bij mij, begreep dat het niet altijd lekker werkt via IP, maar misschien werkt het tegenwoordig wel goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Slux op 16-05-2025 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
sandergar schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:47:
[...]

Of de normale Power-In's met EF3 zekeringen (zonder losse houders). Die zijn er vanaf 150A (zie bijv https://lithiumaccus.nl/p...ring-200v-dc-ir-tot-50ka/)
Handig nooit geweten dat die er waren, scheelt weer losse houders, Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:22
Slux schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:36:
Maakt het uit als je een Class T Zekeringhouder met M6 aansluit terwijl de rest van de aansluitingen zoals de batterij en de Lynx power in M8 zijn ?

https://www.uw-accuwinkel...uder-110a-t-m-200a-detail

Ik vermoed van wel maar kan geen M8 houders vinden.
Zijn deze geen M8?

https://lithiumaccus.nl/p...der-met-class-t-zekering/

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marber1
Matsuda schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:25:
[...]

Ik ben geen electricien, maar dhr. Halewijn's antwoord is naar mijn begrip onjuist. Het Type B ALS schakelt niet automatisch af bij 6 mA DC, dus die lekspanning kan gewoon 'bestaan' in de gehele installatie. Zowel in AC_in als AC_out.
Dat betekent volgens mij:
  • Met een ALS Type B op AC_in in het beste geval alleen de gehele AC_in zijde beschermt tegen een lekstroom van de omvormers, alle selectiviteit die daarachter zit qua ALS'en van je niet-kritieke lasten zijn in principe ongeldig. Alles aan de AC_uit zijde is sowieso niet juist beschermd tegen lekstroom als je installatie eilandbedrijf toestaat, zoals je zelf al aangeeft.
  • Met een ALS Type B op zowel AC_in als AC_out is het iets beter, maar nog steeds is al je selectiviteit van de stroomafwaartse ALS'en ongeldig en ben je daarmee (waarschijnlijk) indirect in overtreding van de 4-groepen-achter-1-ALS regel.
Ik hoor het graag als ik een fout maak in deze redenatie ;)
Probleem is volgens mij ook dat het bestaan van >6mA lekstroom een type A ALS “blind” maakt, ook voor normale AC lekstroom gevoed vanuit een andere bron dan de Multi RS - bijvoorbeeld vanuit de grid. Daar helpt je type B bij de Multi RS dan dus ook niet bij, selectiviteit of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 20:33

luigi87

Domotica Fanaticus

Slux schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:09:
[...]

Beste is 1 op 1 verbinding, althans zo is het bij mij, begreep dat het niet altijd lekker werkt via IP, maar misschien werkt het tegenwoordig wel goed.
hier draait het al langere tijd op een ethernet verbinding en via 2 switches naar Cerbo Gx. Geen problemen, dus een op een niet echt nodig hoor.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Ah ze bestaan dus toch d:)b

Ik heb nu een paar EF3 zekeringen besteld en die passen mooi in de lynx distributor (met dank aan @sandergar ) , scheelt weer een extra connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
luigi87 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:40:
[...]

hier draait het al langere tijd op een ethernet verbinding en via 2 switches naar Cerbo Gx. Geen problemen, dus een op een niet echt nodig hoor.
Top, onzin verhaal wat ze mij vertelde dus, of zou misschien i.c.m. MultiRS kunnen zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
@Slux gaat over de multiRS inderdaad daar moet hij direct aangesloten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 01:41
jvanderkroon schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:38:
Mag je de MPPT trackers van de MultiRS eigenlijk ook scheef belasten? Dus op tracker 1 veel meer dan op tracker 2?

Heb een oude installatie van 1,5 kWp en wil op een ander dakvlak nog 4,5 kWp neerleggen. Ik kom dan precies op de maximale 6kWp uit maar weet niet zeker of de 2 trackers dat fijn vinden.

Ja, zolang je maar binnen de specs blijft.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marber1
jvanderkroon schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:38:

Het zijn twee aparte, volledig van elkaar geisoleerde MPPT-trackers. Maar, per tracker heb je wel bepaalde limieten aan voltages en amperes. 4,5kWp op 1 tracker gaat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Slux schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 00:37:
[...]

Top, onzin verhaal wat ze mij vertelde dus, of zou misschien i.c.m. MultiRS kunnen zijn ?
Nou ja onzin denk ik niet.
Als je goedkopere apparatuur gebruikt zou dit issues kunnen opleveren denk ik.

Hier hangt alles verknoopt met Ubiquiti apparatuur en goede cat 7 kabels. (De tweakers manier)
Dat is een bovengemiddelt systeem, vermoed dat de uitspraak dus is gebaseerd op de gemiddelde huis tuin en keuken apparatuur.

En uiteindelijk is een op een altijd het beste natuurlijk.

Maar zou gewoon ff lekker proberen. Scheelt je veel bekabeling uiteindelijk.

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Kan iemand mij uitleggen wat er gebeurd in de volgende situatie.

Systeem:
3 maal multiplus 5000 48v 70A (1 per fase)
3 maal ca 15 kwh accupacks paralel verknoopt achter de multiplus.

Stel nu dat ik de laad/ontlaad stroom in stel op max 65A om de 0.2c aan te houden.

En dat 1 accupack sneller vol is dan de andere 2.
Wordt dit dan gemeld naar de Victrom dmv de bms? En regelt de Victron dan terug? Of ramt die dan maximaal 3 x 65A in de 2 nog niet volle accupacks?

Sterker nog ik ben een beetje bang voor de situatie waarbij 2 packs vol zijn en 1 niet.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Slux schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 00:35:
[...]

Ah ze bestaan dus toch d:)b

Ik heb nu een paar EF3 zekeringen besteld en die passen mooi in de lynx distributor (met dank aan @sandergar ) , scheelt weer een extra connectie.
Wil niet vervelend doen maar de ef3 type zekeringen zijn naar mijn weten nog steeds "te traag" met afschakelen. Ze kunnen een hogere kortsluitstroom aan , maar missen de snelheid de t-class hebben.
Althans dat was wat ik er over terug vond. En mijn ervaring met Frequentieregelaars (halfgeleiders)

Maar ik ben geen fuse expert! Dus correct me if i am wrong

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
luigi87 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:24:
[...]

Wil niet vervelend doen maar de ef3 type zekeringen zijn naar mijn weten nog steeds "te traag" met afschakelen. Ze kunnen een hogere kortsluitstroom aan , maar missen de snelheid de t-class hebben.
Althans dat was wat ik er over terug vond. En mijn ervaring met Frequentieregelaars (halfgeleiders)

Maar ik ben geen fuse expert! Dus correct me if i am wrong
Ja maar het is te verwaarlozen wat ik las, Victron adviseert hun T power in maar die zijn alleen weer te verkrijgen maar zwaardere fuses, dus mijn gedachte lichtere fuses die ''misschien'' iets trager zijn, zullen altijd nog sneller zijn dan de fuses die Victron adviseert.

En met een losse fuse holder heb je toch weer een extra connectie in je kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
luigi87 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:15:
[...]

Nou ja onzin denk ik niet.
Als je goedkopere apparatuur gebruikt zou dit issues kunnen opleveren denk ik.

Hier hangt alles verknoopt met Ubiquiti apparatuur en goede cat 7 kabels. (De tweakers manier)
Dat is een bovengemiddelt systeem, vermoed dat de uitspraak dus is gebaseerd op de gemiddelde huis tuin en keuken apparatuur.

En uiteindelijk is een op een altijd het beste natuurlijk.

Maar zou gewoon ff lekker proberen. Scheelt je veel bekabeling uiteindelijk.
Duidelijk, ik heb de MulitRS hangen dus vandaar de directe connectie, de normale multi werkt goed wat ik hierboven las.
Je zou toch wel verwachten dat het bij de RS beter was uitgewerkt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:39
Slux schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:03:
[...]

Duidelijk, ik heb de MulitRS hangen dus vandaar de directe connectie, de normale multi werkt goed wat ik hierboven las.
Je zou toch wel verwachten dat het bij de RS beter was uitgewerkt |:(
Wat ik begreep is dat de RS veel sneller reageert dan de Multiplus. Dus misschien door al die extra vertraging het niet (goed) werkt.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17-09 19:26
luigi87 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:20:
Kan iemand mij uitleggen wat er gebeurd in de volgende situatie.

Systeem:
3 maal multiplus 5000 48v 70A (1 per fase)
3 maal ca 15 kwh accupacks paralel verknoopt achter de multiplus.

Stel nu dat ik de laad/ontlaad stroom in stel op max 65A om de 0.2c aan te houden.

En dat 1 accupack sneller vol is dan de andere 2.
Wordt dit dan gemeld naar de Victrom dmv de bms? En regelt de Victron dan terug? Of ramt die dan maximaal 3 x 65A in de 2 nog niet volle accupacks?

Sterker nog ik ben een beetje bang voor de situatie waarbij 2 packs vol zijn en 1 niet.
Voor zover ik weet moet het 1 accupakket zijn waar alle omvormers samen op zijn aangeslotenen niet elke omvormer zijn eigen accu.

Als je ze echt paralel hebt aangesloten (liefst per cel) dan kunnen er geen verschillen ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Vale Ouwe schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:29:
[...]

Voor zover ik weet moet het 1 accupakket zijn waar alle omvormers samen op zijn aangeslotenen niet elke omvormer zijn eigen accu.

Als je ze echt paralel hebt aangesloten (liefst per cel) dan kunnen er geen verschillen ontstaan.
Ja er is 1 bus waar alle omvormers en alle accus op zijn aangesloten. Maar geen verschillen? Ik weet niet in welke ideale wereld jij leeft, maar echt wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Vale Ouwe schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:29:
[...]

Ja zo zit het straks ook.
De cellen in het accupack in serie en de 3 accupacks dan met zijn allen op de DC bus, en de multis zitten ook allemaal aan deze DC bus.
Dus ja dan verspreid de stroom zich theoretisch everedig.

Maar je hebt altijd kleine afwijkingen en dan vraag ik mijn af welk gedrag er kan ontstaan en of dit wordt weggeregeld door de multi?
Of anders spreek ik uiteindelijk waarschijnlijk een t- class zekering aan op een van mijn accupacks vermoed ik

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:39
luigi87 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:01:
[...]

Ja zo zit het straks ook.
De cellen in het accupack in serie en de 3 accupacks dan met zijn allen op de DC bus, en de multis zitten ook allemaal aan deze DC bus.
Dus ja dan verspreid de stroom zich theoretisch everedig.

Maar je hebt altijd kleine afwijkingen en dan vraag ik mijn af welk gedrag er kan ontstaan en of dit wordt weggeregeld door de multi?
Of anders spreek ik uiteindelijk waarschijnlijk een t- class zekering aan op een van mijn accupacks vermoed ik
Daarom altijd een BMS kiezen met actieve balancer. Liefst eentje van JK met 2A bijvoorbeeld. Elke pack zn eigen BMS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agraaff
Ik dat de reden voor de class-t zekering juist is dat deze bij een hoge kortsluitstroom niet weer aan elkaar kunnen smelten en die andere zekeringen wel. Daarom heb je 2 verschillende types nodig. 1 voor de "normale" problemen en de class-t voor als het echt mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
agraaff schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:23:
Ik dat de reden voor de class-t zekering juist is dat deze bij een hoge kortsluitstroom niet weer aan elkaar kunnen smelten en die andere zekeringen wel. Daarom heb je 2 verschillende types nodig. 1 voor de "normale" problemen en de class-t voor als het echt mis gaat.
Voor beheersbare problemen heb je je BMS. Voor onbeheersbare je zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hoe zit 't eigenlijk met overspanningsbeveiliging (Type 2) in combinatie met een Victron installatie? (Het type beveiliging dat gebruikt wordt om pieken door blikseminslag verder weg veilig weg te leiden.)

Ik overweeg om op (o.a.) de binnenkomende netstroom een type II beveiliging te zetten, maar is dat eigenlijk nog nodig als het net 100% door de Victron apparatuur geleid wordt?

(Dan zou ik het waarschijnlijk alleen nog nodig hebben op de tuin-groep.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:01
Gwaihir schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:42:
Hoe zit 't eigenlijk met overspanningsbeveiliging (Type 2) in combinatie met een Victron installatie? (Het type beveiliging dat gebruikt wordt om pieken door blikseminslag verder weg veilig weg te leiden.)

Ik overweeg om op (o.a.) de binnenkomende netstroom een type II beveiliging te zetten, maar is dat eigenlijk nog nodig als het net 100% door de Victron apparatuur geleid wordt?

(Dan zou ik het waarschijnlijk alleen nog nodig hebben op de tuin-groep.)
Ik heb Type I/II in de hoofdverdeler. Type II op alle onderverdelers. En type III op alle eindgroepen (uitgezonderd de 3-fase eindgroepen).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@John245 Dus jij hebt je gehele huis op AC OUT1 én voor en na de Victron apparatuur Type (1 en) 2 beveiliging?

Ik snap dat eerlijk gezegd niet direct. Als de Victron daar zelf niet tegen kan én je vangt 'm ervoor af, dan is dat toch klaar? (Even los van extra bronnen als leidingen door de tuin, en Type 3 fijnbeveiliging.) Waarom dan ook erna nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:01
Gwaihir schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:07:
@John245 Dus jij hebt je gehele huis op AC OUT1 én voor en na de Victron apparatuur Type (1 en) 2 beveiliging?

Ik snap dat eerlijk gezegd niet direct. Als de Victron daar zelf niet tegen kan én je vangt 'm ervoor af, dan is dat toch klaar? (Even los van extra bronnen als leidingen door de tuin, en Type 3 fijnbeveiliging.) Waarom dan ook erna nog?
Voor de victron I/II.

Daarna II en III

Daarna omdat de onderverdelers ook beveiliging nodig hebben.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16
Ik ben momenteel aan het oriënteren op een victron systeem als thuisaccu, maar ook als backup voor het volledige huis.

Hierin zit ook een warmtepomp en laadpaal (van de zaak) opgenomen. Welke al reeds bestaan en niet vervangen gaan worden.
De laadpaal is momenteel mijn grootste uitdaging. Deze heeft een P1 poort nodig voor load ballancing. Echter klopt deze data natuurlijk niet indien er een ESS tussen komt.

Ik heb al een paar uur gezocht, maar krijg niet echt gevonden wat ik zoek. Is er een din KWh meter welke ik na de victron kan plaatsen met P1 poort. Dit zodat de laadpaal wel correcte data krijgt van de belasting.
Weet iemand of deze meters bestaan? En zo ja welke dan?

Momenteel kom ik niet veel verder dan CSP1 3-Fase P1 interface, echter zoek ik iets zonder de coils.

[ Voor 7% gewijzigd door format5 op 18-05-2025 10:59 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
John245 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:24:
[...]

Voor de victron I/II.

Daarna II en III

Daarna omdat de onderverdelers ook beveiliging nodig hebben.
Heeft dat met de plaatsing van die onderverdelers te maken, in een bijgebouw bijvoorbeeld?

Ik meen te begrijpen dat binnenshuis niet opnieuw Type II op dezelfde lijn gezet hoeft te worden, omdat er geen bron van overspanning tussen de beide beveiligingen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
format5 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:54:
Ik heb al een paar uur gezocht, maar krijg niet echt gevonden wat ik zoek. Is er een din KWh meter welke ik na de victron kan plaatsen met P1 poort. Dit zodat de laadpaal wel correcte data krijgt van de belasting.
Weet iemand of deze meters bestaan? En zo ja welke dan?
Dat weet ik niet en ik betwijfel of je zo zou krijgen wat je wenst. Wel is P1 data voor zover mij bekend redelijk eenvoudig zelf te schrijven (vanaf bijv. een Pi). Dus je kunt zelf waarschijnlijk een P1 poort maken die precies doorgeeft aan je laadpaal wat jij wil dat hij hoort.
Pagina: 1 ... 15 ... 32 Laatste