Goede avond allen,
ik ben een Victron installatie aan het ontwerpen heb een redelijk aantal berichten gelezen op meerdere forums. maar zou graag nog wat adviezen krijgen als dat kan.
Mijn huidige situatie :
- Woning met 2 verdiepingen. Installatie komt in de berging die los staat van de woning, Afstand tussen Victron installatie en meterkast is zo'n +-21 meter.
- Aansluiting 3x 25A
- Zonnepanelen : 6075wp (15x405wp) op een Huawei SUN2000 3 fase 6 Kw omvormer (zonneplan, oost-west opstelling)
- Autolader : nog niet aanwezig maar optie staat open voor de toekomst, (mogelijk de victron autolader)
- Geen warmtepomp, CV op gas
- Airco : staat in de planning.
- inductie kookplaat staat ook in de planning.
- Doel van de installatie : eigen gebruik van opgewekte stroom, nood voorziening + eiland modus bij grid uitval zodat zonnepanelen actief blijven, handelen op dess en peak shaving wanneer de autolader er is en de airco
Omvormers : 3x MultiPlus-II 48/10000/100-140 in 3 Fase configuratie en een mppt 450/100A
De omvormers en mppt ga ik aansluiten door middel van de victron lynx distributor met een 1000A lynx shunt of de 1000A bms van victron tussen de class T in en de distributor.
Tussen elke omvormer komt ook nog een Victron dc schakelaar zodat ik elke apart uit kan zetten mocht dat nodig zijn
Batterij : 5x zelfbouw accu met 16 cellen van 315AH in series met een 200A jk 16s bms met can bus. Ik wil de accu's in een stelling plaatsen zoals de offgrid garage heeft gedaan. voor een totaal van 80 Kw opslag
de cellen hebben een 1C rating
Gemaakte keuzes :
- De gehele huisinstallatie op de AC OUT1.
- De Huawei installatie ook op de AC OUT1 om deze actief te houden bij grid uitval.
- Een secundaire victron zonnestroom installatie boven op de berging van 2700wp (6x 450wp).
- ik ben ook van plan wanneer de autolader er is deze ook op de AC OUT1 te zetten zodat de auto ook geladen kan worden op zonnestroom bij uitval van het grid.
- alle Dc bekabeling word dubbel geïsoleerde 120mm2 laskabel.
- de ct klemmen van deVictron Energy VM-3P75CT Energiemeter na de hoofdschakelaar bij de kwh meter.
225A mega zekeringen voor de Multi's en 100A mega zekering voor de mppt maar niet voor Accu's. de accu's krijgen Class T zekeringen van 225A
Elke batterij wordt afzonderlijk aangesloten door middel van de Lynx Class-T Power In. teven zet ik tussen elke accu en de Class T in een Victron dc schakelaar 275A
in de berging ga ik een secundaire verdeler plaatsen voor het voeden van de multi's
in de meterkast hou ik de hoofdverdeler (groepenkast) met de bedrading als volgt,
3x25A smelt patronen > kwh meter > hoofdschakelaar > hager omkeerschakelaar (sft40) met een overspanningsbeveiliging parallel gezet > C25 automaat Die een 4x6mm2 +6mm2 as grondkabel voed richting de secundaire verdeler in de berging,
in de secundaire verdeler,
hoofschakelaar > C 25A 0.3A alamat selectief > multi's AC in
Multi's Ac out 1 > C 32A alamat > 4x6mm2 +6mm2 as grondkabel voed richting de meterkast.>verdeelblok > de rest van de groepenkast inclusief de nieuw geplande groepen
voor uitlezing van het systeem wil in een cerbo mk2 plaatsen met de touch 70 scherm en een koppeling maken met HA.
de Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter en cerbo ga ik via ethernet bedraden daar leg ik een aparte switch/vlan voor aan.
Openstaande vragen :
Zijn er onlogische keuzes gemaakt?
Voor de Huawei installatie moet ik daarvoor een extra meting plaatsen? zo ja welke meter kan ik daar voor halen?
Voor de AC IN kabel een C 25A automaat in de meterkast en een C 25A 0.3A alamat selectief in de berging. Is dit juist?
Voor de AC OUT kabel een C 32A Alamat in de berging of dient dit een type B aardlek te zijn?