Ik heb eind juli een rudimentaire thuisaccu gebouwd, meer om te kijken of het me zou lukken dan om echt een deuk in mijn verbruik te maken. Hij heeft nu twee volle maanden gedraaid. Een klein verslag.
De "accu" bestaat uit de volgende onderdelen:
- Een 12 V 50Ah LiFePO accu.
- Twee 10A opladers. Ik had bij het bestellen van de accu niet door dat er al een lader bij zat, en met 20A opladen gaat sneller dan met 10A.
- Een 500w regelbare netgekoppelde omvormer. (deze)
- Twee Shelly pluggen om de omvormer / laders in en uit te schakelen.
- Home Assistant, die gekoppeld is aan de slimme meter, en dus weet of er een zonnestroomoverschot is enz.
Eerst maar de resultaten. Het gaat over de periode 1 juli t/m 31 augustus. Zie het overzicht uit Home Assistant:
Over die periode verbruikte onze woning 651,5 kWh. Hiervan werd 318,9 kWh direct door de zonnepanelen geleverd, 39,5 kWh door de accu, en 293,2 kWh uit het net. Dat betekent dat van de 332,7 "niet-zonne-energie" 39,5 kWh ofwel net geen 12% door de accu werd geleverd. Voor een zeer inefficiënt 0,5 kWh-accuutje helemaal niet gek, denk ik zo
De round trip efficiency is belabberd; die is net onder de 64%. Handelen met stroomprijzen zit er dus niet in, het is alleen (enigszins) waard omdat ik hem op kan laden met "gratis" zonne-energie. Overigens heb ik nog tot november 2025 een vast contract, dus financieel is dit voorlopig allemaal niet nuttig, maar ik doen het omdat ik het leuk vind en kennis op wil doen.
Ik was op zoek naar een netgekoppelde omvormer die ik aan kon sturen met Home Assistant, maar kon dat niet vinden. Ik was de Ecoflow 800w omvormer uit de OP niet tegengekomen, of wellicht bestond die toen nog niet. In ieder geval gekozen voor deze omvormer om twee redenen: hij is omschakelbaar tussen gebruik met zonnepanelen en gebruik met een accu, en hij is het een potmeter regelbaar. Ik had het idee om dit met een ESP32 (met ESPHOME) en een stappenmotor aan te sturen. Maar na aansluiten bleek dat de omvormer geen 500w wilde leveren maar slechts 200w. Daarmee is terugregelen niet echt zinvol geworden, dus dat laat ik zitten.
Zowel de beide laders (samen) als de omvormer zitten allebei aangesloten op een eigen Shelly plug. Met een paar automations in Home Assistant, schakel ik de opladers in als er een overschot aan zonnestroom van meer dan 300w is, en schakel ik de omvormer in als er meer dan 250w uit het net wordt gevraagd. Over de afgelopen twee maanden heeft de accu zo bijna elke dag (behalve vakantie) een volledige cyclus gemaakt. Dat zal wel veranderen naarmate de herfst en winter vorderen.
Gisteren veel electriciteit verbruikt (2x vaatwasser, 1x was, 2x EV opladen, airco aan), en dat ziet er dan zo uit:
(dat het twee aparte grafieken zijn komt omdat de Shellies hun verbruik in watt rapporteren, en de DSMR integration in kilowatt)
Duidelijk te zien is dat de capaciteit niet groot genoeg is om continu te kunnen laden en ontladen, maar dat is ook niet zo gek. Ik ben alsnog blij verrast, gezien de simpelheid van de opstelling, hoeveel het nog doet.
Ik laat de opstelling voorlopig zo staan, hij draagt lekker bij. Ik zal observeren hoe het in de herfst en wintermaanden gaat. Misschien koppel ik dan één van de twee laders af, omdat er minder momenten met 250+ watt overschot zullen zijn. We zullen zien.
Voorlopig vind ik het een geslaagd experiment. Ik weet hierdoor nu wel zeker dat er een huisaccu komt, ik weet alleen nog niet of het zelfbouw of koop wordt.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant