@Psycho_Mantis Ik heb gelukkig al een victron shunt ertussen die ik met een bluetooth proxy in HA uitlees. Dus het voltage is niet echt nodig maar ik gebruik wel de watt's voor het energy dashboard.
We vervallen in herhaling. Dit is eerder besproken hier.mrme12345 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:34:
[...]
Maar riskeer je dan geen onbalans tussen de batterijen?
Uiteraard moet je de accu's op elkaar afstemmen: ze moeten even veel Ah hebben en als je ze dan laadt met dezelfde laadstroom, betekent dit dat ze in dezelfde tijd vol zullen zijn. Dus je moet zorgen dat beide accu's evenveel laadtijd krijgen. Wat ook helpt is regelmatig zorgen dat ze gewoon tot de nok zijn opgeladen. Dan weet je dat ze beide op 100% staan.
Nee, 2 laders voor 24 V (29.2 V laadspanning); elk aan zijn eigen accu gekoppeld.peter123 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:50:
De batterijen zijn in serie geschakeld, dus geen onbalans. Wel belangrijk dat ze hetzelfde zijn. Ben daar niet zo'n fan van, maar het kan.
@hannibal2206 Ik neem aan dat je 2 opladers van 48V (58,4V laadspanning) gebruikt?
Zoals Salipander ook al aangaf moeten dan beide laders even veel uren actief zijn, of gewoon zolang tot beide accu's vol zijn (ook ais een evt eerder vol is dan de ander).
Overigens heb ik ook een MPPT lader liggen die wel 48V aankan, en dus beide accu's in serie bedient.
Dit omdat je dan direct uit PV laadt en ik verwacht dat de efficiency daarvan hoger zal zijn; de 220V laders kunnen dat later evt nog doorladen tot 100%
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Ik heb nu ook de ingestelde watts ook maar lokaal opgeslagen (die haalde ik eerst uit de integratie van Home Assisstant). Hoop echt dat er een lokale API gaat komen.Psycho_Mantis schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:11:
[...]
Ja, heel vervelend is dat.
Ik ben al paar dagen bezig om mijn configuratie minder cloud afhankelijk te maken. Alleen de outputs watt moet ik nog via de cloud aansturen. Maar ik vertrouw niet meer op voltage vanuit de ecoflow.
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Ik heb dus een kleine DIY thuis accu. 48V x 50Ah = 2,4 kWh.
Gisteren prachtig weer en de accu was dus keurig 100% geladen.
Vanaf gisteravond 20.00h tot middernacht heeft de accu 1,2kWh terug geleverd.
Vanaf middernacht tot vanmorgen 5.30h 1,7kWh terug geleverd.
1,2 + 1,7 = 2,9 kWh! 500Wh meer dan de accu zou kunnen leveren.
Het meten gebeurd door met een HW energy socket. Is die nu zo onnauwkeurig of zijn de accu's veel beter dan de opgegeven specificatie? (en dit is ook nog eens na de omzetting van de IQ7+ microinverter )
Cellen zijn geleverd door Nkon; https://www.nkon.nl/recha...tic-50ah-50a-lifepo4.html
Een JK-bms hoort er voor te zorgen dat de accu niet te ver ontladen kan worden.
Edit; Nkon geeft aan als de accu voor 80% gebruikt wordt. Dat zal het verschil wel zijn.
Gisteren prachtig weer en de accu was dus keurig 100% geladen.
Vanaf gisteravond 20.00h tot middernacht heeft de accu 1,2kWh terug geleverd.
Vanaf middernacht tot vanmorgen 5.30h 1,7kWh terug geleverd.
1,2 + 1,7 = 2,9 kWh! 500Wh meer dan de accu zou kunnen leveren.
Het meten gebeurd door met een HW energy socket. Is die nu zo onnauwkeurig of zijn de accu's veel beter dan de opgegeven specificatie? (en dit is ook nog eens na de omzetting van de IQ7+ microinverter )
Cellen zijn geleverd door Nkon; https://www.nkon.nl/recha...tic-50ah-50a-lifepo4.html
Een JK-bms hoort er voor te zorgen dat de accu niet te ver ontladen kan worden.
Edit; Nkon geeft aan als de accu voor 80% gebruikt wordt. Dat zal het verschil wel zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Vale Ouwe op 18-08-2024 10:20 ]
@Vale Ouwe
Volgens mij reken je met de verkeerde spanning, nl. de nominale ipv de max van lifepo4:
https://blog.ecoflow.com/us/lifepo4-voltage-chart/
En bij 48V is dat 54.4 en dus kom je op 2720 Wh. Nog steeds een verschil, maar kleiner.
Anders zou de powerqueen 24V 100Ah ook niet aan de 2560 Wh komen...
Volgens mij reken je met de verkeerde spanning, nl. de nominale ipv de max van lifepo4:
En bij 48V is dat 54.4 en dus kom je op 2720 Wh. Nog steeds een verschil, maar kleiner.
[ Voor 1% gewijzigd door RudolfR op 18-08-2024 12:56 . Reden: verkeerde terminologie ]
De nominale spanning van de powerqueen is 25,6v. Dus is precies 2560 Wh.RudolfR schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:55:
@Vale Ouwe
Ik heb het voor elkaar. Vanuit Home Assistant kan ik nu de Victron Blue Smart IP22 charger uitlezen en aansturen:
Door het combineren van het nodige werk van anderen kan ik nu de lader instellen tussen de 4 en 16A.
Alle informatie staat hier: https://github.com/aiolos...n/victron-charger-control
In het kort:
- Een ESP32 met ESPHome config met gebruik van een library die de seriële poort leest en de waarden omzet naar entities.
- Een aparte lambda function in ESPHome die de laadstroom instelt.
Alleen de lader op 0 zetten kan (nog) niet, en dat verwacht ik ook niet te kunnen. De lader lijkt simpelweg zoiets niet te ondersteunen. Uitzetten met een smart plug dan maar.
Victron laders kunnen overigens ook parallel worden gezet en dan onderling communiceren over de laadmodus waar ze in zitten. Heb ik zelf nog niet zo werkend (ik heb maar 1 lader) maar dat is een manier om hogere laadstroom te bereiken.
![]() | ![]() |
Door het combineren van het nodige werk van anderen kan ik nu de lader instellen tussen de 4 en 16A.
Alle informatie staat hier: https://github.com/aiolos...n/victron-charger-control
In het kort:
- Een ESP32 met ESPHome config met gebruik van een library die de seriële poort leest en de waarden omzet naar entities.
- Een aparte lambda function in ESPHome die de laadstroom instelt.
Alleen de lader op 0 zetten kan (nog) niet, en dat verwacht ik ook niet te kunnen. De lader lijkt simpelweg zoiets niet te ondersteunen. Uitzetten met een smart plug dan maar.
Victron laders kunnen overigens ook parallel worden gezet en dan onderling communiceren over de laadmodus waar ze in zitten. Heb ik zelf nog niet zo werkend (ik heb maar 1 lader) maar dat is een manier om hogere laadstroom te bereiken.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
@Aiolos wat gaaf zeg! Goed bezig en bedankt voor het uitzoeken en delen! Ik heb er ook een besteld en dan maar weer knutselen.
- die jumper kabels steken dus "onofficieel" uit de victron; waar weer een esp32 aan "hangt" met voeding. Vraag me nu af hoe dat een beetje netjes op te lossen want het schiet zo los lijkt me?
- die lambda function is daar nog wat documentatie over (of zie ik het over het hoofd);
Het op "0" zetten van een lader; functioneel en technisch gezien lijkt mij "power off" dan de meest efficiente keuze.
- die jumper kabels steken dus "onofficieel" uit de victron; waar weer een esp32 aan "hangt" met voeding. Vraag me nu af hoe dat een beetje netjes op te lossen want het schiet zo los lijkt me?
- die lambda function is daar nog wat documentatie over (of zie ik het over het hoofd);
Het op "0" zetten van een lader; functioneel en technisch gezien lijkt mij "power off" dan de meest efficiente keuze.
Op veel Victron spul zit een VE.CAN bus poort zodat ze onderling aangesloten kunnen worden aan elkaar.ronald75 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:58:
@Aiolos wat gaaf zeg! Goed bezig en bedankt voor het uitzoeken en delen! Ik heb er ook een besteld en dan maar weer knutselen.
Deze poort kun je ook gebruiken om dmv een stekker een wemos d1 mini aan te sluiten de ve.can signalen (seriële data) op te vangen en te lezen.
Dus er steken officieel "kabeltjes" uit ;-)
@ronald75
En volgens mij hoeft de ESP niet nog afzonderlijk gevoed te worden. Volgens mij levert er een pin van de Victron, 3,3V.
En volgens mij hoeft de ESP niet nog afzonderlijk gevoed te worden. Volgens mij levert er een pin van de Victron, 3,3V.
meet dat voor de zekerheid maar even na.
Op de victron mppt solar charger in de boot heb ik ook een esp aan gekoppelt om de data in hassio te krijgen.
Tussen de esp en victron zijn alleen de tx en rx pin verbonden.
Voeding van de ESP komt uit de boord accu (12v en netjes afgezekerd)
/f/image/XXWyQ64eLQId1oXm6OhVieN9.png?f=fotoalbum_large)
Op de esp staat https://github.com/softwarecrash/Victron2MQTT geïnstalleerd.
Wellicht kan deze de lader ook schakelen op laad vermogen
Op de victron mppt solar charger in de boot heb ik ook een esp aan gekoppelt om de data in hassio te krijgen.
Tussen de esp en victron zijn alleen de tx en rx pin verbonden.
Voeding van de ESP komt uit de boord accu (12v en netjes afgezekerd)
/f/image/XXWyQ64eLQId1oXm6OhVieN9.png?f=fotoalbum_large)
Op de esp staat https://github.com/softwarecrash/Victron2MQTT geïnstalleerd.
Wellicht kan deze de lader ook schakelen op laad vermogen
Wellicht een domme vraag.
Ik wacht nog op de API toegang van Ecoflow.
Maar op dit moment in de garage nadat alles binnen is gekomen een test opstelling gemaakt.
De opstelling als die uit eindelijk op zijn plekje is weggebouwd bedoeld om mijn nacht verbruik te dekken.
Via de app als ik de baseload instel zie ik dat de Ecoflow begint met terugleveren van de ingestelde wattage.
En zie ik ook in de app dat er uit de batterij aka zonnepanelen de ingestelde wattage word getrokken.
Als ik de baseload op 0 instel stopt het terugleveren maar zie ik ook geen wattage uit de batterij.
Via Domoticz en de p1 koppeling stuur ik een zwave plug aan om de lader te starten bij genoeg teruglevering.
En kan dus aan de plug zien wanneer de batterij vol is en de lader stoppen.
Maar nu de vraag:
De Ecoflow wil ik laten stoppen als de batterij bijna leeg is.
Dit om te voorkomen ondanks de bms in de batterij dat ik hem te veel leegtrek.
Hoe kan ik zien/instellen in de app dat er niet genoeg stroom uit de batterij komt en de baseload weer op 0 zetten.
En uiteraard het laden weer starten als de batterij leeg is, natuurlijk als er genoeg zonnestroom is.
Maar op dit moment in de garage nadat alles binnen is gekomen een test opstelling gemaakt.
De opstelling als die uit eindelijk op zijn plekje is weggebouwd bedoeld om mijn nacht verbruik te dekken.
Via de app als ik de baseload instel zie ik dat de Ecoflow begint met terugleveren van de ingestelde wattage.
En zie ik ook in de app dat er uit de batterij aka zonnepanelen de ingestelde wattage word getrokken.
Als ik de baseload op 0 instel stopt het terugleveren maar zie ik ook geen wattage uit de batterij.
Via Domoticz en de p1 koppeling stuur ik een zwave plug aan om de lader te starten bij genoeg teruglevering.
Maar nu de vraag:
Hoe kan ik zien/instellen in de app dat er niet genoeg stroom uit de batterij komt en de baseload weer op 0 zetten.
En uiteraard het laden weer starten als de batterij leeg is, natuurlijk als er genoeg zonnestroom is.
[ Voor 6% gewijzigd door Siewert op 20-08-2024 17:02 ]
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Weten jullie ook of het en/en of of/of is? Dus deze (auto 12v) aansluiting actief plus een (of twee) MPPT poorten? Ik zou dan een 12v en 24v accu willen aansluiten.technopeuter schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:28:
[...]
Zit hier een step-up convertor in van 12v/24v of zou 12V ook werken zobder deze stekker? Want dan koppel ik deze aan mijn camperhhaccu
net gekocht, kan bij 12V max 250W doen, mijn max nachtverbruik is 200W dus een simpele manier om die nachtverlaging te regelen via een accu die er al is en verder weinig te doen heeft. Ook lekker veilig in de camper met al een heel 12V circuit. schakelen gaat via 2 homewizardstekkers, de ene om overdag de accu te laden (in en uit bij minimaal 350W terugleverstroom voor 10 min & andere stekker is uit= aan.) en de ander aan de gridinvertor (stroom is 0/ andere stekker=uit dan aan)
Dus tegelijkertijd een 12v en 24v. accu actief.
Op de Blue Smart Charger zit 'officieel' geen seriële poort (de MPPT van @bgrr heeft dat officieel wel). Maar de Blue Smart heeft dus wel communicatie over die poort en met de VE.Direct documentatie van Victron is er dan uit te vogelen welke commando's er mogelijk zijn.ronald75 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:58:
De hexadecimale code die je opstuurt naar de Victron is dus geen magie, maar het commando voor het instellen van de laadstroom.
Losschieten gebeurt zo maar niet, er zitten netjes headers op de victron waar je jumperkabels op kan schuiven, en hetzelfde op de ESP (maar die kun je natuurlijk ook solderen)
Het op 0 zetten zou nuttig zijn als je maximaal wil terugschalen bij gebrek aan teruglevering zonder dat de Victron hard uit en weer aan gaat en moet bepalen in welke fase van het laadproces was. In de praktijk is het inderdaad het makkelijkst om 'm gewoon uit te zetten.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Quote mijzelf even.Siewert schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:39:
Wellicht een domme vraag.
Maar nu de vraag:
Na wat ompielen in de app zie wel voltages in de app.
Dus ga er vanuit dat ze ook via de api zichtbaar worden.
Nu hopen dat ze snel de toestemming geven😉
Dan vanavond maar een fixed baseload via de app.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5vB4VKlbbOGKvmqb1EsxxG9I.jpg?f=user_large)
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Ze geven dit nu ook toe, mocht je het niet willen, krijg je je geld terug...joep03nl schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:34:
[...].....
Trouwens wel een drukfoutje op de accu:
[Afbeelding]
de mijne is dus onderweg, er was (is? ) een kortingsactie, ik heb m nu voor 598
vielen Dank, dass Sie sich für den Power Queen LiFePO4-Akku entschieden haben.
Wir möchten Sie darüber informieren, dass der Aufkleber auf der Oberseite der 25,6V 100Ah Bluetooth-Batterie, die Sie gekauft haben, falsch gedruckt wurde, was zu falschen Ladeparameterangaben führt.
Die korrekte Ladespannung für unseren 25,6V 100Ah Bluetooth-Akku beträgt 28,8V ±0,4V. Bitte seien Sie versichert, dass die Batterie selbst 25,6 V beträgt und keine Leistungsprobleme aufweist.
Wenn Sie mit diesem Fehler unzufrieden sind, können wir eine volle Rückerstattung vor dem Versand arrangieren.
Bitte lassen Sie uns umgehend wissen, ob dies notwendig ist, damit wir entsprechende Maßnahmen ergreifen können.
Wenn wir Ihre Bestätigung nicht innerhalb von 24 Stunden erhalten, werden wir den Versand wie geplant durchführen.
Wir entschuldigen uns aufrichtig für die Unannehmlichkeiten und danken Ihnen im Voraus für Ihr Verständnis.
Eine prompte Bestätigung Ihrerseits würden wir sehr zu schätzen wissen.
Mit freundlichen Grüßen,
Power Queen
specs : wil je niet weten
Toevallig nog meer mensen problemen met de wifi van de ecoflow?
Keek zojuist op m'n smartphone (iphone) en zag dat er geen verbinding was. Zag wel wat teruglevering via Homewizard dus er gebeurde wel wat. Eenmaal in de buurt maakte m'n iPhone verbinding via BT en kon ik bij de Ecoflow; maar nog steeds geen wifi.
Het knopje om te koppelen aan wifi gaf geen beschikbare wifi netwerken; wel gek want er zijn er hier zo'n 5-6 in de buurt.
Na een paar minuten werkt wifi weer en moest ik ook opnieuw m'n locatie instellen.
[edit]
En er kwam (weer) een software update. Tot nu toe stabiel.
Keek zojuist op m'n smartphone (iphone) en zag dat er geen verbinding was. Zag wel wat teruglevering via Homewizard dus er gebeurde wel wat. Eenmaal in de buurt maakte m'n iPhone verbinding via BT en kon ik bij de Ecoflow; maar nog steeds geen wifi.
Het knopje om te koppelen aan wifi gaf geen beschikbare wifi netwerken; wel gek want er zijn er hier zo'n 5-6 in de buurt.
Na een paar minuten werkt wifi weer en moest ik ook opnieuw m'n locatie instellen.
[edit]
[ Voor 6% gewijzigd door ronald75 op 20-08-2024 21:43 ]
Met de 6% kortingscode is ie 592 EUR 😉dijkmane schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:00:
[...]
de mijne is dus onderweg, er was (is? ) een kortingsactie, ik heb m nu voor 598
[...]
als ik teruglees lijkt het erop dat de accus in serie worden geplaatst zodat je 24+12 volt hebt en dus meer vermogen.RudolfR schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:29:
@ronald75
Volgens mij heeft Salipander dat en er hier over gepost.
Ik wil de 2 mppt's benutten (zeg maar de basis setup) en de "sigaretten plug".
Keek net even en inderdaad geen verbinding. Wel wifi maar geen internet verbinding. Via bluetooth ging het prima!ronald75 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:02:
Toevallig nog meer mensen problemen met de wifi van de ecoflow?
[edit]
Klein vraagje,
Hoe zijn jullie door die EcoFlow developers aanmelding gelopen.
Hier na het lezen van de api toegang op hun dev website aangemeld.
Verder niks te zien en gedaan, kreeg alleen de melding "under review"
De ecoflow app geïnstalleerd ingelogd met het zelfde account en de inverter toegevoegd.
3 dagen verder lees ik dat je bij het inloggen in de app akkoord moet gaan met de developers agreement.
En dat je een app moet aanvoeren.
Bovenstaand nooit tegengekomen, klopt dit of heb ik wat verkeerd gedaan?
Hoe zijn jullie door die EcoFlow developers aanmelding gelopen.
Hier na het lezen van de api toegang op hun dev website aangemeld.
Verder niks te zien en gedaan, kreeg alleen de melding "under review"
De ecoflow app geïnstalleerd ingelogd met het zelfde account en de inverter toegevoegd.
3 dagen verder lees ik dat je bij het inloggen in de app akkoord moet gaan met de developers agreement.
En dat je een app moet aanvoeren.
Bovenstaand nooit tegengekomen, klopt dit of heb ik wat verkeerd gedaan?
Ik heb in de app sowieso niks over een developers agreement gezien.
Toen ik mij had aangemeld op de developer portal heb ik geen melding of iets gehad dat het goedgekeurd was, maar kon ik na een paar dagen wel een access key en secret aanmaken in de developers portal (https://developer-eu.ecoflow.com/ en dan na inloggen via de knop 'IoT background')
Toen ik mij had aangemeld op de developer portal heb ik geen melding of iets gehad dat het goedgekeurd was, maar kon ik na een paar dagen wel een access key en secret aanmaken in de developers portal (https://developer-eu.ecoflow.com/ en dan na inloggen via de knop 'IoT background')
Ik kan die +/- 81% rendement van de ecoflow icm de powerqueen lader moeilijk accepteren. Daarom heb ik enkele testen gedaan:
- ontladen met 100-400 watt: geen verschil.
Andere lader: Victron blue smart ip22 ipv powerqueen
- 16 ampere standaard voltage 28.8v, hoog 29.4v en li-ion 28.4v: geen verschil. Ook niet in accucapaciteit.
Ik blijf rond de 3.15kwh opladen zitten en 2.56kwh ontladen. Ik ga de Shelly Pluggen waarmee ik meet nog een keer omwisselen. Nu test ik nog een keer met lager amperage opladen maar ik heb er een hard hoofd in.
- 16 ampere standaard voltage 28.8v, hoog 29.4v en li-ion 28.4v: geen verschil. Ook niet in accucapaciteit.
Ik blijf rond de 3.15kwh opladen zitten en 2.56kwh ontladen. Ik ga de Shelly Pluggen waarmee ik meet nog een keer omwisselen. Nu test ik nog een keer met lager amperage opladen maar ik heb er een hard hoofd in.
Zal eens kijken wat de mijne doet.Kanoet schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:03:
Ik kan die +/- 81% rendement van de ecoflow icm de powerqueen lader moeilijk accepteren. Daarom heb ik enkele testen gedaan:
Batterij is schoon leeg getrokken vanaf gisteren avond tot vanochtend.
Heb de originele Powerqueen 29.2V 20Amp lader en heb 2.5kwh uit de batterij getrokken.
Laadstroom word gemeten met een zwave plug en omvormer is aangesloten op Homewizard plug.
Vraag:
Ook al is de het rendement wat lager, waarom zou dat uit maken.
Laad toch met de PV en niet uit het net dus kost niks als ik maar de 2.5kwh uit de batterij kan trekken.
[ Voor 4% gewijzigd door Siewert op 24-08-2024 10:15 ]
De rekensommetjes verschillen voor iedereen afhankelijk van je toepassing, contract, terugleverheffingen en salderingsregeling.
Maar iedereen heeft te maken met de kosten per cycle. Daar komt nu gewoon 19% bovenop.
Daarnaast is het een simpele setup. De kans dat je in het voor en najaar per ongeluk uit het net laad is aanwezig.
Maar iedereen heeft te maken met de kosten per cycle. Daar komt nu gewoon 19% bovenop.
Daarnaast is het een simpele setup. De kans dat je in het voor en najaar per ongeluk uit het net laad is aanwezig.
[ Voor 21% gewijzigd door Kanoet op 24-08-2024 10:40 ]
80% round trip efficiëntie is vrij normaal als ik de verschillende bronnen bekijk.
Victron lader is tot 95% efficiënt, LFP batterijen zo'n 90%, dus dan mag de ecoflow ook nog zo'n 5% verlies hebben.
Ik haal ook ongeveer 80% en meet ingaande en uitgaande stroom met een (MID gekeurde) ABB kWh tussenmeter. Elke keer moet er na ontladen weer ongeveer 1,25 keer zoveel geladen worden.
Aangezien een kWh 'terugkopen' mij nu 11ct kost (terugleverboete) en de extra kWh bovenop het salderen 3ct oplevert, 'bespaar' ik 20ct per dag bij circa 2kWh per dag uit de batterij (en dus 2,5 kWh laden)
Victron lader is tot 95% efficiënt, LFP batterijen zo'n 90%, dus dan mag de ecoflow ook nog zo'n 5% verlies hebben.
Ik haal ook ongeveer 80% en meet ingaande en uitgaande stroom met een (MID gekeurde) ABB kWh tussenmeter. Elke keer moet er na ontladen weer ongeveer 1,25 keer zoveel geladen worden.
Aangezien een kWh 'terugkopen' mij nu 11ct kost (terugleverboete) en de extra kWh bovenop het salderen 3ct oplevert, 'bespaar' ik 20ct per dag bij circa 2kWh per dag uit de batterij (en dus 2,5 kWh laden)
Helaas het rendement/efficiency niet kunnen testen/meten.
Was in de aangebouwde garage aan het isoleren en aftimmeren.
Had nog een hoekje vrij en dat hoekje heeft zijn eigen groep dus de test opstelling alvast verhuist.
Boven en onder nog aftimmeren en mechanische afzuiging doorgezet naar de garage dan word de kast straks ook van zijn warme lucht verholpen.
Ben er al wel achter dat mijn Enphase metered het niet leuk vind.
Krijg een error message dat er ongewone teruglevering is gemeten.
Ja duh... Klopt... 🤣
Let wel, moet nog aftimmeren.
:strip_exif()/f/image/ynfiq7LJdCyybxNf5X5bNwEs.jpg?f=fotoalbum_large)
Was in de aangebouwde garage aan het isoleren en aftimmeren.
Had nog een hoekje vrij en dat hoekje heeft zijn eigen groep dus de test opstelling alvast verhuist.
Boven en onder nog aftimmeren en mechanische afzuiging doorgezet naar de garage dan word de kast straks ook van zijn warme lucht verholpen.
Ben er al wel achter dat mijn Enphase metered het niet leuk vind.
Krijg een error message dat er ongewone teruglevering is gemeten.
Ja duh... Klopt... 🤣
Let wel, moet nog aftimmeren.
:strip_exif()/f/image/ynfiq7LJdCyybxNf5X5bNwEs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0iCOpkRyAUvnHSYudBTjt8F2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Siewert op 24-08-2024 22:09 ]
Helemaal waar.Kanoet schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:30:
De rekensommetjes verschillen voor iedereen afhankelijk van je toepassing, contract, terugleverheffingen en salderingsregeling.
Voor mijn dynamische contract ben ik er inmiddels achter dat je het oplaadproces beter financieel kan sturen dan op zonnepanelen.
Vaak doen mijn zonnepanelen het om 9 uur al best lekker. Maar dan is de stroomprijs ook meestal nog hoog, dus die stroom wil je terugleveren.
Om 11 uur krijg je dan nog maar een paar cent voor je teruggeleverd stroom, dus dan is het beter om dan pas te gaan laden.
Ik gebruik nu in home assistant de cheapest-energy-hours script om het goedkoopste tijdblok van 6 uur te zoeken waar hij het beste kan opladen, met voorwaarde dat het prijsverschil minimaal 10 cent is op een dag.
Dus of de zon nu schijnt of niet, die accu wordt gebruikt.
Heb je al toegang? Zo niet dan hoop ik niet dat ze gestopt zijn met vrijgeven.Siewert schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:11:
Thx @Aiolos
Wacht dan nog wel even af gezien ik niks fout heb gedaan.
Zag vanmiddag dat ik toegang had.Knielen schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:39:
[...]
Heb je al toegang? Zo niet dan hoop ik niet dat ze gestopt zijn met vrijgeven.
Geen mail oid maar kon de key aanmaken.
Vannacht als ik thuis kom van het werk de scripts schrijven.
@Aiolos @Knielen @Siewert308SW ik was inmiddels bijna 2 weken aan het wachten en kon nog steeds niet in IoT background.
Via de app in de chat gekropen en werd zeer snel geholpen; ik kreeg een "case number" en het zou binnen 3 werkdagen moeten werken.
Ondertussen was de melding op de site aangepast naar 7 dagen wachten; misschien hebben ze het druk?
Sinds deze week werkt het en kan ik een AccessKey & SecretKey aanmaken.
Via de app in de chat gekropen en werd zeer snel geholpen; ik kreeg een "case number" en het zou binnen 3 werkdagen moeten werken.
Ondertussen was de melding op de site aangepast naar 7 dagen wachten; misschien hebben ze het druk?
Sinds deze week werkt het en kan ik een AccessKey & SecretKey aanmaken.
https://www.ipowerqueen.d...r-trolling-motor-batterie
Powerqueen heeft nu ook een 24v 50Ah accu. Misschien iets handiger als je richting de 48v wilt gaan. 390 euro per stuk("tijdelijke aanbieding deze week"). Dus niet zo'n goede deal als de 24v 100ah maar misschien juist weer een optimum in voltage en opslag
Powerqueen heeft nu ook een 24v 50Ah accu. Misschien iets handiger als je richting de 48v wilt gaan. 390 euro per stuk("tijdelijke aanbieding deze week"). Dus niet zo'n goede deal als de 24v 100ah maar misschien juist weer een optimum in voltage en opslag
[ Voor 8% gewijzigd door Kanoet op 26-08-2024 22:35 ]
Powerqueen? Vind het eigenlijk maar dure accu’s.
Ken jij een betere/goedkopere??Lord Anubis schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:44:
Powerqueen? Vind het eigenlijk maar dure accu’s.
Graag even delen aub.
Veel te duur! Daarbij is 48V in de praktijk 53V of meer en dat is aan de hoge kant voor de Powerstream.Kanoet schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:34:
https://www.ipowerqueen.d...r-trolling-motor-batterie
Ik hou het op 12+24V = 36V wat in de praktijk zo'n 40V is. Dat is optimaal voor de Powerstream.
Een set van 24V 100 Ah + 12V 100 Ah zou weleens de sweet spot kunnen zijn voor veel gebruikers.
Mag ik vragen over welke sweet spot je het hebt?salipander schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:04:
[...]
Veel te duur! Daarbij is 48V in de praktijk 53V of meer en dat is aan de hoge kant voor de Powerstream.
Ik hou het op 12+24V = 36V wat in de praktijk zo'n 40V is. Dat is optimaal voor de Powerstream.
Een set van 24V 100 Ah + 12V 100 Ah zou weleens de sweet spot kunnen zijn voor veel gebruikers.
Bedoel in de zin van de volle 800w die de omvormer kan produceren?
Voor de mensen die net iets minder DIY zoeken, is het met de huidige ecoflow aanbiedingen ook een optie originele ecoflow accu te kopen:/f/image/GOQ3fq3dTNKAeG3RltRm1TLE.png?f=fotoalbum_large)
Vooral als je via Duitsland kan kopen.
1000 euro voor een complete 2kWh set.
Voordelen:
/f/image/GOQ3fq3dTNKAeG3RltRm1TLE.png?f=fotoalbum_large)
Voordelen:
- De zonnepaneel poorten zijn nog beschikbaar
- Juiste spanning voor 800W
- Stiller? (weet ik niet zeker)
- Alles aansturen met 1 interface
- Ook te gebruiken voor andere ecoflow setups
- Duurder
- Geen universele accu
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Allereerst, ik ben geen prof coder maar een totale leek ;-)
Moet het hebben van knip/plak en veel tryouts.
Afgelopen nacht na het werk (late avondiensten) en na eindelijk 7 dagen wachten op de API toegang een blik geworpen op de scripts die Joost op zijn website (Ehoco) heeft staan.
Deze eerlijk gejat ;-) en aangepast en wat bij geschreven.
Dus zal de komende dagen zien of ik het een beetje goed geschreven hebt en wellicht hier en daar finetunen.
Met name de voltages moet ik nog even goed bekijken om te weten wat overeen komt met een lege batterij.
Verdere uitleg over het gebruik van php en Lua scripts lijkt mij overbodig.
Joost heeft op zijn website (Ehoco) een uitleg staan omtrent de RaspberryPi php geschikt te maken.
Aanpassingen ten opzichte aan Joost zijn scripts:
Daarom regelt die het oplaad proces omdat ik daar alle data heb van Homewizard en kan sturen middels z-wave pluggen.
Nogmaals, verdere uitleg over het gebruik van php en Lua scripts lijkt mij overbodig.
Joost heeft op zijn website een uitleg staan omtrent de RaspberryPi php geschikt te maken.
En omdat ik Domoticz gebruik voor het laad proces en jij wellicht niet zal je een andere mogelijkheid moeten bedenken.
Wel ik de aangepaste scripts hier delen zodat je er je voordeel mee kan doen.
En natuurlijk sta ik open voor feedback en suggesties.
Mijn Lua oplaad script:
Mijn schrijf_vermogen.php script:
ecoflow-api-class.php script benodigd om te communiceren met de omvormer
Moet het hebben van knip/plak en veel tryouts.
Afgelopen nacht na het werk (late avondiensten) en na eindelijk 7 dagen wachten op de API toegang een blik geworpen op de scripts die Joost op zijn website (Ehoco) heeft staan.
Deze eerlijk gejat ;-) en aangepast en wat bij geschreven.
Dus zal de komende dagen zien of ik het een beetje goed geschreven hebt en wellicht hier en daar finetunen.
Met name de voltages moet ik nog even goed bekijken om te weten wat overeen komt met een lege batterij.
Verdere uitleg over het gebruik van php en Lua scripts lijkt mij overbodig.
Joost heeft op zijn website (Ehoco) een uitleg staan omtrent de RaspberryPi php geschikt te maken.
Aanpassingen ten opzichte aan Joost zijn scripts:
- Scripts terug gebracht van 2 laders naar 1 lader
- Opladen php script weg gelaten en mijn Domoticz regelt het laad proces.
- De baseload word niet exact berekend naar het verbruik maar naar beneden bijgesteld, heb ik gedaan omdat er soms wat teruggeleverd word alvorens het script ingrijpt, dus er word altijd nog tussen de 10 á 20w van het net getrokken.
- Max p1 Watt verbruik die niet overschreven mogen worden, daaronder zal de omvormer mee helpen te aftoppen om te voorkomen dat de batterij al leeg voordat de nacht begint.
- Alle eenheden teruggebracht naar iets leesbaarder voor mij en Domoticz
- Schrijf_vermogen.php update een dummy voltage meter in Domoticz
- Batterij leeg failsave ingebouwd
- Voor de fun om tijdens het manueel testen wat tekst prints toegevoegd
Daarom regelt die het oplaad proces omdat ik daar alle data heb van Homewizard en kan sturen middels z-wave pluggen.
Nogmaals, verdere uitleg over het gebruik van php en Lua scripts lijkt mij overbodig.
Joost heeft op zijn website een uitleg staan omtrent de RaspberryPi php geschikt te maken.
En omdat ik Domoticz gebruik voor het laad proces en jij wellicht niet zal je een andere mogelijkheid moeten bedenken.
Wel ik de aangepaste scripts hier delen zodat je er je voordeel mee kan doen.
En natuurlijk sta ik open voor feedback en suggesties.
Mijn Lua oplaad script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
| -- -- ********************************************************** -- Time Difference -- ********************************************************** -- Example: and timedifference(otherdevices_lastupdate['light.living_standing_light']) >= 15 function timedifference(s) year = string.sub(s, 1, 4) month = string.sub(s, 6, 7) day = string.sub(s, 9, 10) hour = string.sub(s, 12, 13) minutes = string.sub(s, 15, 16) seconds = string.sub(s, 18, 19) t1 = os.time() t2 = os.time{year=year, month=month, day=day, hour=hour, min=minutes, sec=seconds} difference = os.difftime (t1, t2) return difference end -- -- ********************************************************** -- Time Between X hours and X hour -- ********************************************************** -- Example: and timebetween("03:00:00","11:59:59") function timebetween(s,e) timenow = os.date("*t") year = timenow.year month = timenow.month day = timenow.day s = s .. ":00" e = e .. ":00" shour = string.sub(s, 1, 2) sminutes = string.sub(s, 4, 5) sseconds = string.sub(s, 7, 8) ehour = string.sub(e, 1, 2) eminutes = string.sub(e, 4, 5) eseconds = string.sub(e, 7, 8) t1 = os.time() t2 = os.time{year=year, month=month, day=day, hour=shour, min=sminutes, sec=sseconds} t3 = os.time{year=year, month=month, day=day, hour=ehour, min=eminutes, sec=eseconds} sdifference = os.difftime (t1, t2) edifference = os.difftime (t1, t3) isbetween = false if sdifference >= 0 and edifference <= 0 then isbetween = true end return isbetween end -- -- ********************************************************** -- Get homewizard api output -- ********************************************************** -- if homewizard("battery") < 1500 then function homewizard(device) local device = device local reading local usage if device == "battery" then reading = os.capture("curl -s 'http://homewizardIP/api/v1/data' | gron | grep 'active_power_w' | awk '{print $3}' | sed 's/\"//g' | sed 's/;//g'", false) end _,_,usage = string.find(reading, "(.+)") current_delivery = tonumber(reading) return current_delivery end -- -- ********************************************************** -- Get P1 delivery -- ********************************************************** -- if p1UsageDeliv("idx") < 1500 then function p1NetUsageDeliv(p1device) local p1UsageDeliv = p1UsageDeliv local reading local usage reading = os.capture("curl 'http://domoticzIP:PORT/json.htm?type=command¶m=getdevices&rid="..p1device.."' | grep 'UsageDeliv' | awk '{print $3}' | sed 's/\"//g' | sed 's/,//g'", false) _,_,usage = string.find(reading, "(.+)") current_delivery = tonumber(reading) return current_delivery end -- -- ********************************************************** -- Get Solar battery voltage volt *10 -- ********************************************************** -- if battvolt("idx") < 260 then function battvolt(device) local reading local usage reading = os.capture("curl 'http://domoticzIP:PORT/json.htm?type=command¶m=getdevices&rid="..device.."' | grep 'Data' | awk '{print $3}' | sed 's/\"//g' | sed 's/,//g'", false) _,_,usage = string.find(reading, "(.+)") current_volt = tonumber(reading) return current_volt end ------------------------------------------------------------------------------ commandArray = {} -- -- ********************************************************** -- Solar battery charger ON Solar triggered -- ********************************************************** -- if devicechanged["Time Trigger 1min"] == 'On' and otherdevices["Thuisbatterij_Lader_WCD"] == 'Off' and timedifference(otherdevices_lastupdate["Thuisbatterij_Lader_WCD"]) >= 600 and battvolt("idx") < 26.5 and p1NetUsageDeliv("idx") >= 650 and homewizard("battery") == 0.000 and timebetween("07:00:00","21:59:59") then commandArray[#commandArray+1]={["Thuisbatterij_Lader_WCD"] = "On"} print("") print("-- *********************") print("-- Thuisbatterij_Lader_WCD AAN") print("-- *********************") print("") end -- -- ********************************************************** -- Solar battery charger OFF -- ********************************************************** -- if devicechanged["Time Trigger 1min"] == 'On' and otherdevices["Thuisbatterij_Lader_WCD"] == 'On' and timedifference(otherdevices_lastupdate["Thuisbatterij_Lader_WCD"]) >= 600 then if powerusage("Thuisbatt_Lader_Huidige_Verbruik") <= 5.6 and battvolt("idx") >= 26.5 then commandArray[#commandArray+1]={["Thuisbatterij_Lader_WCD"] = "Off"} print("") print("-- *********************") print("-- Thuisbatterij_Lader_WCD UIT (Batterij is vol)") print("-- *********************") print("") end if powerusage("Thuisbatt_Lader_Huidige_Verbruik") > 5.6 and (p1NetUsageDeliv("idx") == 0 or homewizard("battery") <= -1.000) then commandArray[#commandArray+1]={["Thuisbatterij_Lader_WCD"] = "Off"} print("") print("-- *********************") print("-- Thuisbatterij_Lader_WCD UIT (Geen Zonnestroom meer)") print("-- *********************") print("") end end return commandArray |
Mijn schrijf_vermogen.php script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
| <?php require_once('/path/to/files/ecoflow-api-class.php'); $wattsMaxUsage = 2000; // 600 Watt. Totaal aantal Watt om af te toppen, Hierboven zal de omvormer niet opstarten. $wattsMaxOutput = 600; // 600 Watt. Totaal aantal Watt wat de omvormer mag uitgeven. $minBatteryVolt = 22.5; // Minimale Voltage wat in de accu mmoet blijven. $serial_number = [ "HWXXXXXXXXXXXXXX", // Powerstream ]; $domoticzIP = 'domoticzIP:port'; // IP + poort van Domoticz $laderIDX = 'idx'; // On/Off switch lader in Domoticz $p1IDX = 'idx'; // P1-meter in Domoticz $voltIDX = 'idx'; // Voltage-meter in Domoticz // Function switch device function UpdateDevice($idx,$cmd) { global $domoticz_url; $reply=json_decode(file_get_contents('http://'.$domoticzIP.'/json.htm?type=command¶m=udevice&idx='.$idx.'&nvalue=0&svalue='.$cmd),true); if($reply['status']=='OK') $reply='OK';else $reply='ERROR'; return $reply; } $ecoflow = new EcoFlowAPI('YOUR_ACCESS_KEY', 'YOUR_SECRET_KEY'); echo " ".PHP_EOL; echo "----------------------------------".PHP_EOL; $serial_number = file_get_contents("/path/to/files/serialnumber.txt"); if ($serial_number === false) { echo 'Kan het serialnumber.txt bestand niet openen!'.PHP_EOL; exit(1); } if (empty(trim($serial_number))) { echo 'Accus is leeg!'.PHP_EOL; foreach ($serial_number as $sn) { $ecoflow->setDeviceFunction($sn, 'WN511_SET_PERMANENT_WATTS_PACK', ['permanent_watts' => 0]); } exit(0); } else { $inv = $ecoflow->getDevice($serial_number); if (!$inv || !isset($inv['data']['20_1.permanentWatts'])) { echo 'Kan gegevens van de omvormer niet ophalen!'.PHP_EOL; exit(1); } // URLs $baseUrl = 'http://'.$domoticzIP.'/json.htm?type=command¶m=getdevices&rid='; $urls = [ 'lader' => $baseUrl . $laderIDX, 'p1_usage' => $baseUrl . $p1IDX, 'volt' => $baseUrl . $voltIDX ]; // Get Lader status $lader = json_decode(file_get_contents($urls['lader']), true)['result'][0]['Status'] ?? 'Off'; echo "-- Lader Status: ".$lader."".PHP_EOL; // Get Huidige Baseload $oldBaseload = ($inv['data']['20_1.permanentWatts']) / 10; echo "-- Huidige baseload: ".$oldBaseload." Watt".PHP_EOL; // Get P1 verbruik en teruglevering $p1_data = json_decode(file_get_contents($urls['p1_usage']), true); $usageWatt = intval($p1_data['result'][0]['Usage'] ?? 0); $usageReturnWatt = intval($p1_data['result'][0]['UsageDeliv'] ?? 0); $currentUsage = ($usageWatt - $usageReturnWatt) + $oldBaseload; echo "-- Echte verbruik: ".$currentUsage." Watt".PHP_EOL; // Bepaal nieuwe baseload if ($currentUsage > $wattsMaxOutput) { $newBaseload = $wattsMaxOutput; } elseif ($currentUsage >= 0 && $currentUsage <= $wattsMaxOutput) { $newBaseload = ($currentUsage) - 10; } else { $newBaseload = 0; } echo "-- Nieuwe baseload: ".$newBaseload." Watt".PHP_EOL; //if ($lader == 'On' { if ($lader == 'On') { $newBaseload = 0; } // Get batterij Voltage verbruik en teruglevering and update Domoticz volt device $pv1InputVolt = $inv['data']['20_1.pv1InputVolt']; $pv2InputVolt = $inv['data']['20_1.pv2InputVolt']; $pvAvInputVoltRound = ($pv1InputVolt + $pv2InputVolt) / 2; $pvAvInputVolt = ($pvAvInputVoltRound) / 10; // Batterij leeg? if ($pvAvInputVolt < $minBatteryVolt) { echo "-- Batterij leeg: Batt% is onder de ".$pvAvInputVolt."".PHP_EOL; $newBaseload = 0; } // Get huidige Domoticz voltage dummy $volt_data = json_decode(file_get_contents($urls['volt']), true); $voltage = $volt_data['result'][0]['Voltage']; echo "-- Batterij Voltage: ".$voltage." Volt".PHP_EOL; // Update Domoticz voltage device if ($voltage != $pvAvInputVolt) { UpdateDevice($voltIDX, ''.$pvAvInputVolt.''); } if ($newBaseload != $oldBaseload) { echo "-- Baseload is geupdated.".PHP_EOL; $newload = ($newBaseload) * 10; $ecoflow->setDeviceFunction($serial_number, 'WN511_SET_PERMANENT_WATTS_PACK', ['permanent_watts' => $newload]); } else { echo "-- Baseload hoeft niet geupdate.".PHP_EOL; } } echo "----------------------------------".PHP_EOL; echo " ".PHP_EOL; ?> |
ecoflow-api-class.php script benodigd om te communiceren met de omvormer
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
| <?php class EcoFlowAPI { // See the docs @ https://developer-eu.ecoflow.com/us/document/generalInfo // Base URL for the EcoFlow API private $apiHost = "api-e.ecoflow.com"; // API access key and secret key private $accessKey; private $secretKey; /** * Constructor to initialize the class with access key and secret key. * * @param string $accessKey The access key for the EcoFlow API. * @param string $secretKey The secret key for the EcoFlow API. */ public function __construct($accessKey, $secretKey) { $this->accessKey = $accessKey; $this->secretKey = $secretKey; } /** * Generate HMAC SHA256 hash for data with a given key. * * @param string $data The data to be hashed. * @param string $key The key used for hashing. * @return string The generated hash. */ private static function getHash( $data, $key ) { return hash_hmac('sha256', $data, $key, true); } /** * Flatten a multidimensional array into a single-dimensional array with dot notation for keys. * * @param array $array The array to be flattened. * @param string $prefix The prefix for the keys. * @return array The flattened array. */ private static function flattenArray( $array, $prefix='' ) { $result = []; foreach ($array as $key => $value) { $new_key = $prefix === '' ? $key : $prefix . '.' . $key; if (is_array($value)) { $result += static::flattenArray($value, $new_key); } else { $result[$new_key] = $value; } } return $result; } /** * Convert an array to a URL-encoded query string. * * @param array $array The array to be converted. * @param string $delimiter The delimiter used to separate key-value pairs. * @return string The resulting query string. */ private static function arrayToString( $array, $delimiter='&' ) { ksort($array); return http_build_query($array, '', $delimiter); } /** * Generate headers required for the EcoFlow API request. * * @param array $params Additional parameters to include in the headers. * @return array The generated headers. */ private function getHeaders( $params=[] ) { $nonce = rand(100000, 999999); $time = round(microtime(true) * 1000); $headers = [ 'accessKey' => $this->accessKey, 'nonce' => $nonce, 'timestamp' => $time, ]; $sign = ''; if( !empty($params) ) { $params = static::flattenArray( $params ); $sign .= static::arrayToString( $params ) . '&'; } $sign .= static::arrayToString( $headers ); $headers['sign'] = bin2hex( static::getHash( $sign, $this->secretKey ) ); return $headers; } /** * Execute a cURL request to the EcoFlow API. * * @param string $url The URL to send the request to. * @param array $headers The headers to include in the request. * @param string $method The HTTP method to use (GET or PUT). * @param array|null $body The body of the request, if applicable. * @return mixed The response from the API. * @throws Exception If there is an error with the cURL request. */ private function curlRequest ( $url, $headers, $method = 'GET', $body = null ) { $headers['Content-Type'] = ( $method=='PUT' ? 'application/json;charset=UTF-8' : '' ); $curl_headers = array_map( fn($header, $data) => "$header: $data", array_keys($headers), $headers ); $ch = curl_init('https://' . $this->apiHost . $url); curl_setopt_array($ch, [ CURLOPT_RETURNTRANSFER => true, CURLOPT_HTTPHEADER => $curl_headers, ]); if ($method === 'PUT') { curl_setopt_array($ch, [ CURLOPT_CUSTOMREQUEST => "PUT", CURLOPT_POSTFIELDS => json_encode($body), ]); } $response = curl_exec($ch); if ($response === false) { throw new Exception("cURL Error: " . curl_error($ch)); } curl_close($ch); return json_decode($response, true); } /** * Make a PUT request to the EcoFlow API. * * @param string $url The URL to send the request to. * @param array $params The parameters to include in the request body. * @return mixed The response from the API. */ private function put( $url, $params ) { $headers = $this->getHeaders( $params ); return $this->curlRequest( $url, $headers, "PUT", $params ); } /** * Make a GET request to the EcoFlow API. * * @param string $url The URL to send the request to. * @return mixed The response from the API. */ private function get( $url, $params=[] ) { $headers = $this->getHeaders($params); return $this->curlRequest( $url, $headers ); } /** * Get the list of devices associated with the account. * * @return mixed The list of devices. */ public function getDevices () { return $this->get('/iot-open/sign/device/list'); } /** * Get the data for a specific device by its serial number. * * @param string $serial The serial number of the device. * @return mixed The data for the device. */ public function getDevice ( $serial ) { return $this->get('/iot-open/sign/device/quota/all?sn='.$serial, ['sn' => $serial] ); } /** * Check whether a device is online (by serial number) * * @param string $serial The serial number of the device. * @return mixed True if online, false if not, -1 if device was not found */ public function getDeviceOnline( $serial ) { $devices = $this->getDevices(); foreach( $devices['data'] AS $device ) { if( $device['sn'] == $serial ) { return $device['online'] == 1 ? true : false; } } return -1; } /** * Set a function for a specific device. * * @param string $serial The serial number of the device. * @param string $cmd_code The command code to set the function. * @param array $params The parameters to include in the request. * @return mixed The response from the API. */ public function setDeviceFunction ( $serial, $cmd_code='', $params=[] ) { return $this->put( '/iot-open/sign/device/quota', [ 'sn' => $serial, 'cmdCode' => $cmd_code, 'params' => $params, ]); } } |
[ Voor 4% gewijzigd door Siewert op 27-08-2024 15:19 . Reden: Kleine aanpassing in schrijf_vermogen.php - Baseload settings was niet helemaal fris en werd niet geupdate ]
Ik zit meer te denken aan de lagere verliezen(stroomsterkte) door hogere spanning.Siewert schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:12:
[...]
Mag ik vragen over welke sweet spot je het hebt?
@salipander Wat is het rendement van een cycle bij jouw 24+12v opstelling?
Ik zit dit topic nu een tijd te volgen en wil ook graag een setje gaan bestellen en plaatsen. Heb speciaal een account aangemaakt om mijn vraag aan jullie te stellen. :-)
Waar ik mee zit in mijn gedachte, is het feit dat ik een 3 fase aansluiting heb, ongeveer 350 watt continu verbruik in de nacht gemiddeld waarnaast mijn warmtepomp, quooker en spa in de tuin in de nacht regelmatig aanschieten.
Nu loop ik volgens mij tegen het probleem aan dat met deze oplossing ik op 1 fase terug lever terwijl mijn verbruik op 3 fase verbruikt wordt.
Is het dan gewoon een kwestie van 3 inverters aan dezelfde accu koppelen? Ik ben voornemens om 1x 24v en 1x12v beide 100ah in serie te zetten zoals omschreven door jullie.
Of gaat dit niet goedkomen?
Waar ik mee zit in mijn gedachte, is het feit dat ik een 3 fase aansluiting heb, ongeveer 350 watt continu verbruik in de nacht gemiddeld waarnaast mijn warmtepomp, quooker en spa in de tuin in de nacht regelmatig aanschieten.
Nu loop ik volgens mij tegen het probleem aan dat met deze oplossing ik op 1 fase terug lever terwijl mijn verbruik op 3 fase verbruikt wordt.
Is het dan gewoon een kwestie van 3 inverters aan dezelfde accu koppelen? Ik ben voornemens om 1x 24v en 1x12v beide 100ah in serie te zetten zoals omschreven door jullie.
Ik heb ook 3-fase, 1-inverter is genoeg.Hz-2024 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:00:
Ik zit dit topic nu een tijd te volgen en wil ook graag een setje gaan bestellen en plaatsen. Heb speciaal een account aangemaakt om mijn vraag aan jullie te stellen. :-)
Stel, je gebruikt op fase 1: 100 watt, op fase 2: 150 watt en op fase 3 lever je 250 watt terug, dan verbruik je op dat moment 0 watt.
Je energie meter telt enkel totaal en niet per fase.
Dit boeit niet voor de net balans, je buurman gebruikt die 250 watt wel.
Oké dank je. Ik twijfelde aan het feit of de meter dan per fase ‘terug draait’ of in het totaal. Dan ga ik aan de slag! :-)Psycho_Mantis schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:04:
[...]
Ik heb ook 3-fase, 1-inverter is genoeg.
Stel, je gebruikt op fase 1: 100 watt, op fase 2: 150 watt en op fase 3 lever je 250 watt terug, dan verbruik je op dat moment 0 watt.
Je energie meter telt enkel totaal en niet per fase.
Dit boeit niet voor de net balans, je buurman gebruikt die 250 watt wel.
Klopt. Je hebt namelijk geen teller per fase, je hebt maar 4 tellerstanden. Anders zou je 3x 4 tellerstanden hebben.Hz-2024 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:13:
Ps.
Wat ik mij nu bedenk is dat ik dan op 2 andere fase inkoop, dus wat je bedoeld te zeggen is dat ik dan gewoon op het net het totaal verbruik moet terugleveren?
Heb niet gemeten, maar hij wordt minder warm dan bij 24v. Ik kan rustig 800W trekken met een ventilatortje erop gericht dat onhoorbaar draait.Kanoet schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:32:
[...]
Ik zit meer te denken aan de lagere verliezen(stroomsterkte) door hogere spanning.
@salipander Wat is het rendement van een cycle bij jouw 24+12v opstelling?
Ja dat, maar vooral de capaciteit die je dan hebt: zo'n 3800 Wh. Dat is net even handiger dan 2500 Wh wat niet voor iedereen genoeg zal zijn. Ook het feit dat je twee laders hebt met verschillend vermogen (600W en 300W), wat je flexibiliteit geeft met welk vermogen je kunt afnemen, afhankelijk van hoeveel zon er is.Siewert schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:12:
[...]
Mag ik vragen over welke sweet spot je het hebt?
Helder! Dankjewel voor je antwoorden.Psycho_Mantis schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:24:
[...]
Klopt. Je hebt namelijk geen teller per fase, je hebt maar 4 tellerstanden. Anders zou je 3x 4 tellerstanden hebben.
Thx voor je antwoord.salipander schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:32:
[...]
Ja dat, maar vooral de capaciteit die je dan hebt: zo'n 3800 Wh. Dat is net even handiger dan 2500 Wh wat niet voor iedereen genoeg zal zijn. Ook het feit dat je twee laders hebt met verschillend vermogen (600W en 300W), wat je flexibiliteit geeft met welk vermogen je kunt afnemen, afhankelijk van hoeveel zon er is.
Wellicht iets voor later, eerst dit maar eens lekker draaiende krijgen en bekijken wat ik kan afdekken met 2,5kwh
Ik ben even zoekende naar de juiste/laagste prijs voor de Powerqueen accu. De 25,6v 100ah zonder BT is 580 op de site, maar 493 via het verkoopkanaal van Powerqueen op eBay.de. Daar lijkt toch echt de btw bij te zitten.
Toch lees ik dat iedereen via de site bestelt. Waar zit dit verschil hem in?
Die accu heb ik op de powerqueen site voor ongeveer 430 euro besteld verzonden naar nl. Prijzen fluctueren behoorlijk per week heb ik het idee.Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:27:
Ik ben even zoekende naar de juiste/laagste prijs voor de Powerqueen accu. De 25,6v 100ah zonder BT is 580 op de site, maar 493 via het verkoopkanaal van Powerqueen op eBay.de. Daar lijkt toch echt de btw bij te zitten.
En via chat goede scherpe prijs vragen helpt ook.HugoStiglitz schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:18:
[...]
Die accu heb ik op de powerqueen site voor ongeveer 430 euro besteld verzonden naar nl. Prijzen fluctueren behoorlijk per week heb ik het idee.
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
Ik ben in de markt voor een thuis accu en zat al naar een mooie victron setup te kijken.Maarten @klet.st schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:49:
Ik ben sinds kort ook wat aan de hobby met thuisbatterijen en Ecoflow powerstreams, dus dan is dit het topic om te volgen.
Ecoflow biedt op dit moment de 5Kw LFP batterij relatief goedkoop aan als je op de goede manier op de site navigeert: via [Afbeelding]
Als je dan de Powerstream 600W koopt met 5KW LPF ben je 2225 euro kwijt, als je een kortingscode kan vinden dan kan er nog 8% af. Regel je een adres in Duitsland dan kan je zonder BTW kopen en dat scheelt zomaar 400 euro.
Ik denk nu om het idee van dit topic een beetje aan te passen en de Ecoflow LFP batterij van 5 KW te gebruiken:Als ik dan de lader inschakel (Home Assistant, powerplug etc) zodra mijn zonnepanelen netto stroom opleveren en de Ecoflow app gebruik voor het ontladen van het systeem. Feed-in control en/of wat extra automation om te voorkomen dat ik met de lader via de Powerstream terug het net op ga.
- Powerstream met Ecoflow 5Kw LFP op de batterijpoort
- Noeifevo 43.8v 10A LiFePO4 op de solar ingang voor het laden
Volgens mij bereik ik dan hetzelfde toch?
Mijn doel is overigens niet zo goedkoop mogelijk uit zijn. Ik heb een dynamisch ANWB contract en nu zo'n 450w 'sluipverbruik'. Ik wil liefst zo min mogelijk stroom afnemen, behalve als er negatieve stroomprijzen zijn, dan wil ik natuurlijk laden.
Ik wordt toch weer getriggered door deze geweldige low-tech keep it simple stupid oplossing.
Waarom zou je niet kiezen voor een 48v setup op de powerstream?
Een Pylontech heb jij bij NKON voor 1300 euro. Heb je voor 4500 euro toch 15kWh staan verdeelt over de 3 fases, met een continue vermogen van al gauw 2000watt _/-\o_en traploze regeling met laden /ontladen.
Cool, eens over nadenken.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik zie ook dat niet iedereen vermeld of het om de BT versie gaat of zonder.Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:27:
Zelf heb ik voor 508 euro de BT versie gekocht, dat was incl. Btw tijdens de Amazon prime days van de powerqueen website.
Volgens mij is nog niet eerder benoemd in dit topic dat de BT versie een low-temp sensor heeft en de niet-bt versie heeft dat niet. Dus mocht je de accu in een koude schuur willen zetten, dan is de BT versie wel aan te raden.
Omdat die spanning 52-53V is. Dat heb je met 16 cellen in serie.revolution-nl schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:18:
[...]
Waarom zou je niet kiezen voor een 48v setup op de powerstream?
.
De Ecoflow Powerstations hebben 15 cellen in serie en daarmee iets minder dan 50V. Dat is wat de Powerstream kan hebben, maar meer is de vraag of het goed blijft gaan.
Litime 24V 100AH is misschien een betere optie https://www.litime.com/pr...h-lifepo4-lithium-battery
Rond de 500 euro op Amazon te vinden. Voordeel is dat deze batterij wel een goede lage temperatuur laad beveiliging heeft. Ook met Bluetooth te krijgen. Er zijn heel veel Chinese fabrikanten te vinden die dit soort batterijen voor nog veel minder aanbieden. Maar die hebben geen reviews op internet. Kan dan twijfelachtige kwaliteit geven. Dat lijkt met Litime wel snor te zijn.
Rond de 500 euro op Amazon te vinden. Voordeel is dat deze batterij wel een goede lage temperatuur laad beveiliging heeft. Ook met Bluetooth te krijgen. Er zijn heel veel Chinese fabrikanten te vinden die dit soort batterijen voor nog veel minder aanbieden. Maar die hebben geen reviews op internet. Kan dan twijfelachtige kwaliteit geven. Dat lijkt met Litime wel snor te zijn.
Theo
Litime is een van de betere budget merken met een goede bouwkwaliteit. Heb er zelf ook een aangeschaft voor de caravan, incl. 3000watt inverter van litime. Mooi spul voor weinig.xah5kiDe schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:37:
Litime 24V 100AH is misschien een betere optie https://www.litime.com/pr...h-lifepo4-lithium-battery
Het kanaal van Will Prowse heet mooie reviews van verschillende accus
https://www.youtube.com/@WillProwse
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Goed punt, viel me inderdaad op dat de BT de temp beveiliging heeft. Overwoog al om het schuurtje te gaan isoleren, project is nog niet gestart of het loopt al uit de hand 😀 Leuke hobby, tweaken.Psycho_Mantis schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:35:
[...]
Ik zie ook dat niet iedereen vermeld of het om de BT versie gaat of zonder.
Zelf heb ik voor 508 euro de BT versie gekocht, dat was incl. Btw tijdens de Amazon prime days van de powerqueen website.
Volgens mij is nog niet eerder benoemd in dit topic dat de BT versie een low-temp sensor heeft en de niet-bt versie heeft dat niet. Dus mocht je de accu in een koude schuur willen zetten, dan is de BT versie wel aan te raden.
Vraagje.
M'n Powerqueen heeft nu de hele dag geladen met de Victron Energy IP22 in Lithium mode. Als ik nu kijk in de Victron app dan stat daar voltage 28.40 en de status is "Absorption Charge". Het lijkt alsof er daarna nog twee statussen komen; maar zover komt hij niet.
Zojuist even alles eraf gekoppeld en de multimeter erop. Klopt dit wel wat ik zie?
- voltage kan wat hoger toch?
- steeds wisselende waarden; niet constant.
Iemand enig idee?
M'n Powerqueen heeft nu de hele dag geladen met de Victron Energy IP22 in Lithium mode. Als ik nu kijk in de Victron app dan stat daar voltage 28.40 en de status is "Absorption Charge". Het lijkt alsof er daarna nog twee statussen komen; maar zover komt hij niet.
Zojuist even alles eraf gekoppeld en de multimeter erop. Klopt dit wel wat ik zie?
- voltage kan wat hoger toch?
- steeds wisselende waarden; niet constant.
Iemand enig idee?
Plaats eens een kleine load op die batterij. Kan zijn dat de BMS afschakelt om overladen te voorkomen. Met load zakt de spanning in en moet de spanning stabiel zijn. Of je el-cheapo multimeter heeft kuren.
Theo
Ik heb dit nog niet eerder gezien op m'n el-cheapo multimeterxah5kiDe schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:39:
Plaats eens een kleine load op die batterij. Kan zijn dat de BMS afschakelt om overladen te voorkomen. Met load zakt de spanning in en moet de spanning stabiel zijn. Of je el-cheapo multimeter heeft kuren.
Load van 200 watt in de ecoflow. Hij bounced nu tussen de 25,8 en 27.
Dan raakt je el-cheapo mogelijk in de war van schakelruis van de omvormer. Die batterij gaat echt niet zoveel op een meer. Haal alle kabels van de accu los en meet opnieuw. Dan moet het stabiel zijn.
Theo
Het valt mij wel op dat als je naar de Li Time duitsland website gaat het allemaal verdacht veel gaat lijken op de Powerqueen website. Prijzen worden dan ook vrijwel gelijk tussen beide merken.xah5kiDe schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:37:
Noem me gek maar ik verwacht dat het verschil tussen de Li Time en de Powerqueens alleen maar eens de branding kan zijn.
SolarEdge 22x360Wp Zuid (7920Wp) 11x365Wp Noord (4015Wp), Daikin Altherma 3M 9kW Monoblock, Gasloos sinds september 2022
De Pylontech batterijen hebben ook 15 cellen, zou dus moeten passen.salipander schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:17:
[...]
Omdat die spanning 52-53V is. Dat heb je met 16 cellen in serie.
De Ecoflow Powerstations hebben 15 cellen in serie en daarmee iets minder dan 50V. Dat is wat de Powerstream kan hebben, maar meer is de vraag of het goed blijft gaan.
Ik heb de opstelling met de power queen en de ecoflow nu paar weken draaien en werkt perfect. Wat ik me nog afvraag is of het ook mogelijk is om aan deze opstelling nog 1 zonnepaneel aan te sluiten zodat de batterij, naast de lader, ook rechtstreeks gevoed wordt met een zonnepaneel. Is dit mogelijk op de 2e ingang van de ecoflow of gaat dit niet werken?
Heb je een link naar deze aanbieding? Ziet er interessant uit!ice-T106 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:36:
Voor de mensen die net iets minder DIY zoeken, is het met de huidige ecoflow aanbiedingen ook een optie originele ecoflow accu te kopen:[Afbeelding]
Voordelen:Nadelen:
- De zonnepaneel poorten zijn nog beschikbaar
- Juiste spanning voor 800W
- Stiller? (weet ik niet zeker)
- Alles aansturen met 1 interface
- Ook te gebruiken voor andere ecoflow setups
Garanties is ook een factor eventueel
- Duurder
- Geen universele accu
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
Hier staan alle aanbiedingen:wautah91 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:44:
[...]
Heb je een link naar deze aanbieding? Ziet er interessant uit!
https://eu.ecoflow.com/pa...tm_campaign=24m8_campaign
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Thanks!ice-T106 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:46:
[...]
Hier staan alle aanbiedingen:
https://eu.ecoflow.com/pa...tm_campaign=24m8_campaign
Hoe laad je die Extra Battery dan op? Je kunt toch niet een 230V AC op de powerstream zetten zodat die batterij gaat laden?
De meegeleverde kabel zet je op de BAT poort en aan de batterij en een AC kabel aan de powerstream voor terugleveren, maar hoe dan laden?
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
De AC kabel is dan netjes voor laden en ontladen.wautah91 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:58:
[...]
Thanks!
Hoe laad je die Extra Battery dan op? Je kunt toch niet een 230V AC op de powerstream zetten zodat die batterij gaat laden?
De meegeleverde kabel zet je op de BAT poort en aan de batterij en een AC kabel aan de powerstream voor terugleveren, maar hoe dan laden?
Ik had het mis.
Volgens mij bedoelt hij hoe je het geheel kan aansturen/bepalen wanneer er geladen en ontladen wordt.ice-T106 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:08:
[...]
De AC kabel is dan netjes voor laden en ontladen.
Ja precies je moet toch power in de accu krijgen, dat gaat niet via de AC output port van de powerstream. Je moet dus, net als met de oplossing met de Powerqueen, alsnog een voeding aan de PV-input aansluiting van de powerstream zetten. Dat kan dan toch een 55V voeding zijn want er moet gewoon 55V op die poort gezet worden en dan denkt de powerstream dat het PV panelen zijn?Kiwi_Kevin schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:22:
[...]
Volgens mij bedoelt hij hoe je het geheel kan aansturen/bepalen wanneer er geladen en ontladen wordt.
Nee het laden en ontladen gaat allemaal via de AC van de powerstream. Is gewoon een kant en klaar product zo, misschien gewoon de handleiding even lezen?wautah91 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:29:
[...]
Ja precies je moet toch power in de accu krijgen, dat gaat niet via de AC output port van de powerstream. Je moet dus, net als met de oplossing met de Powerqueen, alsnog een voeding aan de PV-input aansluiting van de powerstream zetten. Dat kan dan toch een 55V voeding zijn want er moet gewoon 55V op die poort gezet worden en dan denkt de powerstream dat het PV panelen zijn?
Misschien heb je toch gelijk, even goed checken. Zou wel gek zijn als de dit als "set" aanbieden als je niet kan laden.
[ Voor 8% gewijzigd door ice-T106 op 28-08-2024 11:59 ]
Heb hier in het topic verschillende oplossingen voorbij zien komen met bijvoorbeeld ook losse omvormers voor laden en ontladen, maar als ik het goed begrijp heb je aan één powerstream en accu (met bms) genoeg toch?ice-T106 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:38:
[...]
Nee het laden en ontladen gaat allemaal via de AC van de powerstream. Is gewoon een kant en klaar product zo, misschien gewoon de handleiding even lezen?
Ja vind ik ook maar er staat echt nergens iets over een AC input voor de powerstream, dus ik was al benieuwd waar je dat gevonden zou hebbenice-T106 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:38:
[...]
Nee het laden en ontladen gaat allemaal via de AC van de powerstream. Is gewoon een kant en klaar product zo, misschien gewoon de handleiding even lezen?
Misschien heb je toch gelijk, even goed checken. Zou wel gek zijn als de dit als "set" aanbieden als je niet kan laden.
Ik volg het topic al een tijdje en de laatste keer dat ik een set bij elkaar gekikt heb kwam ik op € 900 voor 2,5kWh met de Powerqueen lader, accu en de powerstream.
Als ik nu deze optie daar tegenover zet kom ik uit op: Delta 2 Smart Extra battery + powerstream set € 856, doe je daar een voeding (bijv 15V 10A, 150W) bij die je op de PV poort (11-55VDC) zet om de batterij te laden á circa €20 zit je op € 875 voor 2,05kWh.
Iets goedkoper maar iets minder capaciteit dan de zelfbouwoplossing en geeft mij en wellicht anderen ook een veiliger gevoel omdat het niet met losse contactpunten en losse zekeringen gemaakt hoeft te worden. (geen idee of mijn idee echt werkt hoor, als iemand daar antwoord op kan geven, graag!!)
/f/image/ex1UDNAq9F4WVidUWcKOgnF4.png?f=fotoalbum_large)
EDIT: een voeding met meer voltage zorgt ervoor dat je sneller kunt laden -> 48V 10A
Nou ik zal je een geheim verklappen: Powerqueen, Li Time en Redodo is allemaal van hetzelfde bedrijf.RvP schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:07:
[...]
Het valt mij wel op dat als je naar de Li Time duitsland website gaat het allemaal verdacht veel gaat lijken op de Powerqueen website. Prijzen worden dan ook vrijwel gelijk tussen beide merken.
Noem me gek maar ik verwacht dat het verschil tussen de Li Time en de Powerqueens alleen maar eens de branding kan zijn.
Alles is hetzelfde behalve inderdaad de branding
Die Redodo accu is wel een goede prijs trouwens:
https://www.amazon.nl/Red...iesystemen/dp/B0D83T1CYX/
Zou moeten werken:wautah91 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:11:
[...]
Ja vind ik ook maar er staat echt nergens iets over een AC input voor de powerstream, dus ik was al benieuwd waar je dat gevonden zou hebben![]()
Ik volg het topic al een tijdje en de laatste keer dat ik een set bij elkaar gekikt heb kwam ik op € 900 voor 2,5kWh met de Powerqueen lader, accu en de powerstream.
Als ik nu deze optie daar tegenover zet kom ik uit op: Delta 2 Smart Extra battery + powerstream set € 856, doe je daar een voeding (bijv 15V 10A, 150W) bij die je op de PV poort (11-55VDC) zet om de batterij te laden á circa €20 zit je op € 875 voor 2,05kWh.
Iets goedkoper maar iets minder capaciteit dan de zelfbouwoplossing en geeft mij en wellicht anderen ook een veiliger gevoel omdat het niet met losse contactpunten en losse zekeringen gemaakt hoeft te worden. (geen idee of mijn idee echt werkt hoor, als iemand daar antwoord op kan geven, graag!!)
[Afbeelding]
EDIT: een voeding met meer voltage zorgt ervoor dat je sneller kunt laden -> 48V 10A
YouTube: Das EcoFlow PowerStream Balkonkraftwerk - Power Station ergänzt mit ...
Hier de Ecoflow Delta 2 Extra Battery voor 579:wautah91 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:11:
[...]
Ja vind ik ook maar er staat echt nergens iets over een AC input voor de powerstream, dus ik was al benieuwd waar je dat gevonden zou hebben![]()
[Afbeelding]
https://dutchtravelshop.c...ow-delta-2-extra-battery/
Ik heb 1x24v en 1x12 accu besteld om in serie aan te sluiten, en voor beide een eigen lader, maar dat gaat zeker niet lukken?salipander schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:42:
[...]
Helemaal geen slecht plan. Juist door per accu in serie een eigen lader te gebruiken, kan ik het laden beter regelen. Als ik een 36V lader zou gebruiken voor alles in één, en één van de accugroepen is vol, dan stopt het laden ook voor de andere accugroep. En dan groeit de onbalans. Als ik onafhankelijk kan laden, dan kan ik ervoor zorgen dat alle accu's volraken. Dan heb je een ijkpunt dat alle accu's gelijk zijn.
De 12.8V 200 Ah accu is fysiek identiek aan de 25.6 V 100 Ah accu. Alleen zijn de cellen in 2P4S geschakeld in plaats van 1P8S. Ze hebben dus dezelfde capaciteit en zo zit er in de daisy chain geen accugroep die eerder leeg is dan de ander.
Ik dacht gelezen te hebben dat dit kon, maar ik zie nu dat jij 2x24v accu parallel en 1x24v in serie eraan hebt geknoopt?
Ik zie even niet meer of ik nu het juiste heb besteld.
Ps.
Eigenlijk was ik hierop afgegaan:
salipander schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:04:
[...]
Veel te duur! Daarbij is 48V in de praktijk 53V of meer en dat is aan de hoge kant voor de Powerstream.
[ Voor 17% gewijzigd door Hz-2024 op 28-08-2024 17:46 ]
Zeker kan dat, elke accu zijn eigen lader (1 * 24V lader en 1 * 12V lader uiteraard).Hz-2024 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:37:
[...]
Ik heb 1x24v en 1x12 accu besteld om in serie aan te sluiten, en voor beide een eigen lader, maar dat gaat zeker niet lukken?
[...]
Dat die 2 accu's zelf dan ook in serie staan maakt niets uit
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Ja, dat ben ik ook zo van plan met een MPPT lader erbij; parallel aan de 220V lader(s)mrme12345 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:34:
Ik heb de opstelling met de power queen en de ecoflow nu paar weken draaien en werkt perfect. Wat ik me nog afvraag is of het ook mogelijk is om aan deze opstelling nog 1 zonnepaneel aan te sluiten zodat de batterij, naast de lader, ook rechtstreeks gevoed wordt met een zonnepaneel. Is dit mogelijk op de 2e ingang van de ecoflow of gaat dit niet werken?
Vandaag op dit draadje gestuit, en die ecoflow is nu €85,39 bij Bol.com, verkoop door hen zelf.
Dit is toch de juiste, of heb ik het mis?
Bekijk EcoFlow PowerStream Micro-omvormer - 800W - Zonne-energie - Wisselstroom op: https://www.bol.com/nl/p/...elstroom/9300000156003420
EDIT: Heb hem dus net maar besteld voor dat bedrag maar dit was kennelijk de enige, want de link komt nu uit op €141.
Dit is toch de juiste, of heb ik het mis?
Bekijk EcoFlow PowerStream Micro-omvormer - 800W - Zonne-energie - Wisselstroom op: https://www.bol.com/nl/p/...elstroom/9300000156003420
EDIT: Heb hem dus net maar besteld voor dat bedrag maar dit was kennelijk de enige, want de link komt nu uit op €141.
[ Voor 14% gewijzigd door PJKs op 28-08-2024 20:03 ]
ja, graag!
Ok, EcoFlow Nederland (verkoper op Bol) is onderdeel van prepshop geeft Google aan. Goede deal wel.
De verkoper was bol.com voor mij, met als opmerking dat de voorraad bijna op was. Dus mogelijk was het een retour-item dat in handen van bol.com zelf was? Geen idee, morgen zal ik het wel weten.Kiwi_Kevin schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:13:
Ok, EcoFlow Nederland (verkoper op Bol) is onderdeel van prepshop geeft Google aan. Goede deal wel.
ja, graag!
Ja inderdaad en dan de mppt lader rechtstreeks aansluiten op de accu (dus niet op ecoflow)?hannibal2206 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:13:
[...]
Ja, dat ben ik ook zo van plan met een MPPT lader erbij; parallel aan de 220V lader(s)
[ Voor 16% gewijzigd door mrme12345 op 28-08-2024 20:33 ]
Handen jeuken om ermee aan de slag te gaan :-)Psycho_Mantis schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:42:
[...]
Nou ik zal je een geheim verklappen: Powerqueen, Li Time en Redodo is allemaal van hetzelfde bedrijf.
Alles is hetzelfde behalve inderdaad de branding![]()
Die Redodo accu is wel een goede prijs trouwens:
https://www.amazon.nl/Red...iesystemen/dp/B0D83T1CYX/
Als ik een 24V 100Ah met bluetooth kan krijgen voor zo'n 500 Euro dan komt hij er.
Dit voelt nog als nét teveel voor een oude krent als ik
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
https://www.redodopower.d...larbatterie-mit-bluetooththido schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:33:
[...]
Handen jeuken om ermee aan de slag te gaan :-)
Als ik een 24V 100Ah met bluetooth kan krijgen voor zo'n 500 Euro dan komt hij er.
Dit voelt nog als nét teveel voor een oude krent als ik
daar heb je 1 voor 515 als je de 8% korting meepakt
Hoe lang duurde de levering van de accu’s bij jullie?
[ Voor 89% gewijzigd door Hz-2024 op 28-08-2024 22:03 ]
Ik kom op 6% bij het draaien aan het kortingrad.hhoekstra schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:47:
[...]
https://www.redodopower.d...larbatterie-mit-bluetooth
daar heb je 1 voor 515 als je de 8% korting meepakt
Zal zo eens Googlen naar die 10% code ;-)
Edit: met de 8% code inderdaad 515 Euro, met lader 632 Euro.
Wordt el aantrekkelijk zo.
[ Voor 10% gewijzigd door thido op 28-08-2024 22:22 ]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Jamrme12345 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:26:
[...]
Ja inderdaad en dan de mppt lader rechtstreeks aansluiten op de accu (dus niet op ecoflow)?
Duurde bij mij zo'n 1,5 week. Lijken toch wel wat trager verscheept te worden dan reguliere pakketjes.Hz-2024 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:59:
Hoe lang duurde de levering van de accu’s bij jullie?
Dit is een situatie die je niet als nieuw wilt bestellen. Je schakelt de opladers namelijk in parallel.hannibal2206 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:12:
[...]
Zeker kan dat, elke accu zijn eigen lader (1 * 24V lader en 1 * 12V lader uiteraard).
Dat die 2 accu's zelf dan ook in serie staan maakt niets uit
Je kunt een 36V accu bestellen, of een 48V en opladen met een max 54V lader als je 24V te laag vind. (15S)
[ Voor 12% gewijzigd door peter123 op 29-08-2024 08:50 ]
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Let op ik zit nog ff te kijken maar de Delta 2 is 1024Wh, de Delta Max en de Delta 2 Max zijn 2048Wh.ice-T106 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:58:
[...]
Hier de Ecoflow Delta 2 Extra Battery voor 579:
https://dutchtravelshop.c...ow-delta-2-extra-battery/
[ Voor 3% gewijzigd door wautah91 op 29-08-2024 11:09 ]
Dat bedacht ik mij dus ook ineens.. kan alleen (nu achteraf) bij powerqueen geen 36v accu vinden, dus dan moet ik hem annuleren en gaan klooien met geld retour.peter123 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:07:
[...]
Dit is een situatie die je niet als nieuw wilt bestellen. Je schakelt de opladers namelijk in parallel.
Je kunt een 36V accu bestellen, of een 48V en opladen met een max 54V lader als je 24V te laag vind. (15S)
En ik heb het idee dat het voor de totaalprijs niet veel verschil maakt, misschien op de laders..
https://www.acculaders.nl...en-of-in-serie-schakelen/Hz-2024 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:23:
[...]
Dat bedacht ik mij dus ook ineens.. kan alleen (nu achteraf) bij powerqueen geen 36v accu vinden, dus dan moet ik hem annuleren en gaan klooien met geld retour.
En ik heb het idee dat het voor de totaalprijs niet veel verschil maakt, misschien op de laders..
Ik begreep dat het niet goed is voor de levensduur van de accu en laders. Als ik Google vind ik ook niets.
Zelf een powerwall bouwen
Hier kun je terecht voor meer info.
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
@peter123 Die info had ik inderdaad ook allemaal gelezen.
Maar daar staat niets over 24v + 12v accu in serie met 24v + 12v lader parallel.
Misschien niet te vinden omdat niemand zoiets doet 🤣.
Maar daar staat niets over 24v + 12v accu in serie met 24v + 12v lader parallel.
Misschien niet te vinden omdat niemand zoiets doet 🤣.
Ik lees al een poosje mee, maar wil toch even iets toevoegen over de 12V + 24V accu in serie.
Dit is mogelijk maar het is van belang dat beide accu's even vol blijven, als je bijvoorbeeld weinig opwek hebt en daardoor alleen de 12V lader kan inschakelen op een dag kan je 's nachts je complete set niet inschakelen omdat de 24V accu uit zal gaan omdat hij leeg is.
Dit is omdat de ontlaadstroom door beide accu's gelijk is.
Als je een slimme regeling hebt om beide accu's even vol te laden dan is dit een goede oplossing om met een getrapt vermogen te kunnen laden. Als je dit echter niet goed bijhoudt dan zal je stroom moeten kopen om je 24V accu te laden zodat je je zonnestroom uit de 12V accu kan gebruiken, dat zou zonde zijn.
Dit is mogelijk maar het is van belang dat beide accu's even vol blijven, als je bijvoorbeeld weinig opwek hebt en daardoor alleen de 12V lader kan inschakelen op een dag kan je 's nachts je complete set niet inschakelen omdat de 24V accu uit zal gaan omdat hij leeg is.
Dit is omdat de ontlaadstroom door beide accu's gelijk is.
Als je een slimme regeling hebt om beide accu's even vol te laden dan is dit een goede oplossing om met een getrapt vermogen te kunnen laden. Als je dit echter niet goed bijhoudt dan zal je stroom moeten kopen om je 24V accu te laden zodat je je zonnestroom uit de 12V accu kan gebruiken, dat zou zonde zijn.
@KoekieMonstert
Maar zoals ik begrijp schakel je toch beide laders tegelijkertijd in of uit om totaal 36volt te laden?
Maar zoals ik begrijp schakel je toch beide laders tegelijkertijd in of uit om totaal 36volt te laden?
Als je de laders tegelijk schakelt (en de laders leveren evenveel stroom) dan zijn er inderdaad geen problemen.
Ik had begrepen dat het voordeel van verschillende laders zou zijn dat je op verschillende vermogens kan laden om ook de kleinere zonnestroomoverschotten in de accu op de vangen.
Als ze beide tegelijk ingeschakeld worden dan zouden de accu's altijd even vol moeten zijn en heb je geen problemen met onbalans tussen de accu's.
Ik had begrepen dat het voordeel van verschillende laders zou zijn dat je op verschillende vermogens kan laden om ook de kleinere zonnestroomoverschotten in de accu op de vangen.
Als ze beide tegelijk ingeschakeld worden dan zouden de accu's altijd even vol moeten zijn en heb je geen problemen met onbalans tussen de accu's.
Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).