Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-07 15:40

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Mediacj schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:21:
[...]

Nee we hebben er 2 gekocht en beide hebben deze spanning op de polen(met 2 multimeters gemeten) De BMS staat ook bij alletwee uit(we hebben de bluetooth versie)
Bij levering staat de BMS sowieso uit.
Mijn PQ accu met BT werd ook met ongeveer 40% geleverd.

Misschien met een labvoeding opladen?
En welke lader heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 09:54
Psycho_Mantis schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:47:
[...]

Ik heb er al een paar keer heen gelinkt:
Psycho_Mantis in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"

Een helper aanmaken en een sensor template maken.
Vreemd probleem hier.Geeft wel meer vermogen wanneer nodig is.
Maar als dit niet niet meer nodig word vermogen niet terug gezet.
Bij waterkoker schiet hij naar 600 w en blijft erop staan.

Regel 142 ook aangepast.

[ Voor 9% gewijzigd door simonj op 10-08-2024 19:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 21:58
@RudolfR @antimos @JoostVerh bedankt kabel is gevonden (had hem zelf niet uitgepakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:05
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:32:
[...]

Bij levering staat de BMS sowieso uit.
Mijn PQ accu met BT werd ook met ongeveer 40% geleverd.

Misschien met een labvoeding opladen?
En welke lader heb je?
Heb het nu met een simpele 24V lifepo4 lader geprobeerd die ik nog had liggen. Maar die kan er niets mee. Moet nog een definitieve lader kopen. Dat zal wel de PQ lader worden.

Labvoeding heb ik niet helaas.

Edit: we hebben dus gewoon 2 totaal ontladen batterijen van PQ gehad 3,3V is slechts 0,41V per cel de batterijen zijn niets meer waard en niet veilig meer. Of het moet zijn dat de uitgeschakelde BMS voor een afwijkende poolspanning zorgt?

[ Voor 29% gewijzigd door Mediacj op 10-08-2024 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:16
Mediacj schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:03:
Ik heb de Powerqueen 25,6V 100AH accu gekocht maar krijg hem nog niet opgeladen.
Hij is namelijk met maar slechts 3,3V op de polen hier aangekomen.
Hmm gek... hier 2 accu's voor mezelf en 1 voor iemand anders allemaal 40-45% opgeladen. BMS wordt actief als ie een minuutje aan de lader hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joep03nl
Mediacj schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:34:
[...]
Edit: we hebben dus gewoon 2 totaal ontladen batterijen van PQ gehad 3,3V is slechts 0,41V per cel de batterijen zijn niets meer waard en niet veilig meer. Of het moet zijn dat de uitgeschakelde BMS voor een afwijkende poolspanning zorgt?
Zou ff mailen met Power Queen. Ze reageren altijd snel. Maandagochtend voor dat je wakker bent zal je een reactie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
joep03nl schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:11:
[...]

Hmm gek... hier 2 accu's voor mezelf en 1 voor iemand anders allemaal 40-45% opgeladen. BMS wordt actief als ie een minuutje aan de lader hangt.
Ja de batterij wil niet gaan laden met een standaard Lifepo4 lader zonder heractivatie functie.

Heb jij toevallig ook gemeten wat de poolspanning was voordat je ze ging opladen? Ik heb nog de hoop dat de BMS de lage poolspanning "veroorzaakt" zodat de echte spanning van de batterij niet 3,3V totaal is maar een gezondere waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
Mediacj schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:15:
[...]
Heb jij toevallig ook gemeten wat de poolspanning was voordat je ze ging opladen? Ik heb nog de hoop dat de BMS de lage poolspanning "veroorzaakt" zodat de echte spanning van de batterij niet 3,3V totaal is maar een gezondere waarde.
Nee heb ik niet gemeten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
M.b.t. warmte van de Powerstream. Als testje heb ik vanavond een klein ventilatortje (met een accutje) op de Powerstreams gericht. In een goed half uur ging de temperatuur van 67 naar 52 graden Celsius op standje 2 (van de 4). Best aardig.

Nu maar eens op zoek naar een klein ventilatortje zonder accu aangezien ik 'm via een smart plug wil aan-/uitzetten (alleen aan als vermogen van Powerstream boven X Watt zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

simonj schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:16:
[...]

Vreemd probleem hier.Geeft wel meer vermogen wanneer nodig is.
Maar als dit niet niet meer nodig word vermogen niet terug gezet.
Bij waterkoker schiet hij naar 600 w en blijft erop staan.

Regel 142 ook aangepast.

Klinkt toch wel of het pyscript nog niet klopt. Regel 142 dus.
Wel goed de wijzigingen opgeslagen? Misschien Home Assistent herstarten?
Kan zijn dat het oude script nog in de cache staat.
Mediacj schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:34:
[...]

Heb het nu met een simpele 24V lifepo4 lader geprobeerd die ik nog had liggen. Maar die kan er niets mee. Moet nog een definitieve lader kopen. Dat zal wel de PQ lader worden.

Labvoeding heb ik niet helaas.

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat je 2 diep ontladen accu’s zou ontvangen. 1 keer pech kan, maar 2 keer wordt wel verdacht.
Zo’n accu moet wel heel lang op voorraad liggen om zo leeg te raken.

Je kan natuurlijk hele dikke pech hebben, maar ik denk eerder dat het je lader is die de BMS niet wakker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:49
@simonj

Pyscript heeft een reload-service die je dient uit te voeren om scriptwijzigingen te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
Psycho_Mantis schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 08:55:

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat je 2 diep ontladen accu’s zou ontvangen. 1 keer pech kan, maar 2 keer wordt wel verdacht.
Zo’n accu moet wel heel lang op voorraad liggen om zo leeg te raken.

Je kan natuurlijk hele dikke pech hebben, maar ik denk eerder dat het je lader is die de BMS niet wakker maakt.
Ja ik denk dat het met de combinatie lader en BMS niet goed gaat, we wachten even het antwoord van Powerqueen af en dan kopen we de laders van Powerqueen, deze gaan toch ook meteen opladen als je die achter een smartstekker schakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
RudolfR schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 08:59:
@simonj

Pyscript heeft een reload-service die je dient uit te voeren om scriptwijzigingen te activeren.
Hmmm ,kan je een v.b van geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
Mediacj schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:46:
[...]
en dan kopen we de laders van Powerqueen, deze gaan toch ook meteen opladen als je die achter een smartstekker schakelt?
Jazeker, heb er hier ook eentje in gebruik. Prima dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vraagje voor degenen die al een Ecoflow Powerstream inverter hebben. Ik kan nergens specifiek vinden of de inverter dynamisch de teruglevering kan regelen (ik wil mijn nachtverbruik opvangen, maar niet terugleveren). Ik heb dit aan de helpdesk gevraagd en kreeg net onderstaand antwoord.
If you turn on feed protection in the app, you will only enter the household power demand.
Klinkt precies wat ik wil. Kan iemand bevestigen dat het echt een vinkje in de app is die je eenmalig aanzet? En weet iemand hoe dit technisch werkt? Heeft de omvormer dan niet het huidige verbruik nodig?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joep03nl
KabouterSuper schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:00:
Klinkt precies wat ik wil. Kan iemand bevestigen dat het echt een vinkje in de app is die je eenmalig aanzet? En weet iemand hoe dit technisch werkt? Heeft de omvormer dan niet het huidige verbruik nodig?
Op Reddit wordt goed beschreven hoe dat vinkje werkt:

When feed in control is enabled and your battery is full (or you have no battery connected) and solar production is more than total demand (base load + smart plugs), Powerstream will limit solar production and discard excess solar power. If the feed in control is disabled all solar power will be sent to AC output and can exceed total demand. This can be undesirable in case you don't (or not allowed by local regulations) to backfeed power into the grid from your house.

In de app staat onder het vinkje:

the system will supply power according to the preset household power demand when the battery is fully charged, preventing any excess power from being sent to the grid. If you want to maximize your solar earnings, it's best to keep this feature turned off.

Wat jij wil gaat je dus niet lukken met dat vinkje. Gebruik zelf een P1 meter + script en dat werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
joep03nl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

Op Reddit wordt goed beschreven hoe dat vinkje werkt:

When feed in control is enabled and your battery is full (or you have no battery connected) and solar production is more than total demand (base load + smart plugs), Powerstream will limit solar production and discard excess solar power. If the feed in control is disabled all solar power will be sent to AC output and can exceed total demand. This can be undesirable in case you don't (or not allowed by local regulations) to backfeed power into the grid from your house.

In de app staat onder het vinkje:

the system will supply power according to the preset household power demand when the battery is fully charged, preventing any excess power from being sent to the grid. If you want to maximize your solar earnings, it's best to keep this feature turned off.

Wat jij wil gaat je dus niet lukken met dat vinkje. Gebruik zelf een P1 meter + script en dat werkt perfect!
Dank je voor deze nuttige informatie. Ik ontkom er dus niet aan om een scriptje te maken om dit te regelen. Op zich geen probleem, behalve dat het nu op de stapel komt van scripts die ik nog wil schrijven. Trouwens, iemand een idee hoe een omvormer technisch kan terugschakelen? Affikken of pwm lijkt me zeer onwaarschijnlijk, maar hoe dan wel?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
KabouterSuper schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:44:
[...]

Dank je voor deze nuttige informatie. Ik ontkom er dus niet aan om een scriptje te maken om dit te regelen. Op zich geen probleem, behalve dat het nu op de stapel komt van scripts die ik nog wil schrijven.
Mocht je een PHP-script willen gebruiken (i.c.m. Domoticz), dan kun je het script wat hier staat als basis nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mediacj
Mediacj schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:03:
Ik heb de Powerqueen 25,6V 100AH accu gekocht maar krijg hem nog niet opgeladen.
Hij is namelijk met maar slechts 3,3V op de polen hier aangekomen. Volgens de Powerqueen handleiding moet je bij een spanning van <18V de batterij via "lithium battery activation" herstellen.

Een standaard lifepo4 lader heeft die functie niet. Hoe is de batterij bij jullie aangekomen? En welke lader heb je gebruikt om hem weer te activeren als hij ook te leeg is?

Edit: zie dat de lader van PQ die functie wel heeft maar die heb ik er niet bijgekocht.
We hebben inmiddels een 15A lader ontvangen en deze werkt prima met de PQ batterij. De 3,3V op de polen was dus omdat de BMS uitgeschakeld is en zegt dus niets over de status van de batterij zelf. Die is en was gewoon goed.

Hij is zoals bij anderen voor 43% opgeladen aangekomen en met de juiste lader in ons geval werkt het allemaal heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 20:12
Ik wek energie op met zonnepanelen. Ik zou bij voorkeur het laadvermogen waarmee de LiFePO4 accu geladen wordt regelen op basis van de hoeveelheid zonnestroom en afname door andere gebruikers in huis (droger etc).

Bestaan er LiFePo4 laders waarvan je het laadvermogen (op afstand) kunt regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:04
Maarten @klet.st schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:48:
Ik wek energie op met zonnepanelen. Ik zou bij voorkeur het laadvermogen waarmee de LiFePO4 accu geladen wordt regelen op basis van de hoeveelheid zonnestroom en afname door andere gebruikers in huis (droger etc).

Bestaan er LiFePo4 laders waarvan je het laadvermogen (op afstand) kunt regelen?
Daar ben ik ook naar op zoek. Tot nu toe geen resultaat. Ben nog aan het kijken naar labvoeding met wifi/usb om iets te verzinnen. Na de vakantie en de hitte zoek ik wel weer verder 🤗. Tenzij iemand anders een heel goed idee heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotaniceday
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-07 20:43
HugoStiglitz schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Daar ben ik ook naar op zoek. Tot nu toe geen resultaat. Ben nog aan het kijken naar labvoeding met wifi/usb om iets te verzinnen. Na de vakantie en de hitte zoek ik wel weer verder 🤗. Tenzij iemand anders een heel goed idee heeft..
Mijn idee was om laders te kopen met verschillende vermogens en die dan laten bijschakelen (home assistant + zigbee plugs) bij meer of minder zon. Maar ik kan niet echt vinden of dat überhaupt werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:35
HugoStiglitz schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Ik heb onlangs nog een stukje gepost over een bench psu die dit kan (van het merk owon )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joep03nl
Gotaniceday schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:27:
[...]

Mijn idee was om laders te kopen met verschillende vermogens en die dan laten bijschakelen (home assistant + zigbee plugs) bij meer of minder zon. Maar ik kan niet echt vinden of dat überhaupt werkt..
Ja, dat werkt zeker. Heb hier aan 1 van de accu's ook een 20 Ah en 10 Ah lader hangen. Door de extra 10 Ah lader kan ik een uurtje eerder beginnen met laden en op de bewolkte momenten (te weinig stroom voor de 20 Ah lader) wordt de accu ook gevuld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F39uSUBqCYnrxuajOvAE27pi61k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ujhcaYEAP6zt4qQL1eEyOfNQ.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door joep03nl op 12-08-2024 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BurnerT
Ik heb het dynamisch "ontladen" in de nacht nu eindelijk goed werkend gekregen. Thanks @Psycho_Mantis

@joep03nl Das prima voor de zomer periode's maar als je straks in de winter amper aan de 10a komt of misschien 14a dan is het mooi dat je die 4a ook nog mee kan pikken. Daarom ben ik nog aan het uitpuzzelen hoe ik met mijn Owon bench psu nog wat ampjes kan meepikken.

Ik ga hem eerdaags even open schroeven en kijken of ik de seriele commando's kan onderscheppen die hij ontvangt vanuit mijn pc als ik wijzigingen doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten @klet.st
  • Laatst online: 30-05 20:12
joep03nl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:06:
[...]

Ja, dat werkt zeker. Heb hier aan 1 van de accu's ook een 20 Ah en 10 Ah lader hangen. Door de extra 10 Ah lader kan ik een uurtje eerder beginnen met laden en op de bewolkte momenten (te weinig stroom voor de 20 Ah lader) wordt de accu ook gevuld.

[Afbeelding]
Kijk, dat zijn goede berichten. Die laders heb je dus gewoon allebei parallel op je accu staan neem ik aan?

Verbaas me dat er (nog) geen eenvoudige regelbare oplossing lijkt te zijn. Sommige laders worden immers verkocht met bepaalde programma's om een ideale laadcyclus te hebben specifiek voor LiFePO4 accu's, dus vermogen regelen kunnne ze al als ik het goed lees.

Maar dit is natuurlijk een goede tussenoplossing om enige flexibiliteit te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:55

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Nou, om 'm er nog maar eens in te gooien: een regelbare lader is een slecht idee omdat een accu een vast laadprofiel heeft. Voor LFP4:

Afbeeldingslocatie: https://mlawo68xej2x.i.optimole.com/cb:LjSm.f332/w:972/h:798/q:mauto/f:best/ig:avif/https://www.power-sonic.com/wp-content/uploads/2020/03/LIFEPO4-BATTERY-CHARGING-PROFILE.png

Het is geen emmer die je het ene moment wat sneller kunt laten vollopen dan het andere moment.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:05
Hoe zit dat dan als je met een MPPT lader direct uit zonnepanalen laadt; zal ook wisselende opbrengsten hebben, mag dat dan niet ?

Ik heb deze https://www.powland.net/c...-solar-charger-controller besteld, maar nog niet aangesloten

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Chatgpt is zonder bronvermeldingen ongewenst

[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 12-08-2024 18:50 ]

energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
simonj schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:52:
[...]

Hmmm ,kan je een v.b van geven?
In Home Assistant kun je bij de Developer Tools onder services kiezen voor: python_script.reload

Dan worden de handmatige wijzigingen in de files actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
waar zet je het SN nr. in het py script

# Replace with valid access/secret keys and device SN
key = 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx'
secret = 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@simonj

Nergens, die geef je mee in de aanroep;

code:
1
2
3
4
5
service: pyscript.set_ef_powerstream_custom_load_power
data:
  SerialNumber: Your Serial Nr.
  TotalPower: "{{ states('sensor.your sensor') | round }}"
  Automation: true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Ik blijf probleem met terug schakelen houden ,alles opnieuw erin gezet reload pyscript uitgevoerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Thijsmans schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:00:
Nou, om 'm er nog maar eens in te gooien: een regelbare lader is een slecht idee omdat een accu een vast laadprofiel heeft. Voor LFP4:

[Afbeelding]

Het is geen emmer die je het ene moment wat sneller kunt laten vollopen dan het andere moment.
Ok en als je het laadprofiel niet aanhoudt? Slijt de accu iets sneller? Ontploft hij?

Mijn Tesla (Met LFP battery) heeft ook een regelbare lader. Als ik mijn oven aanzet gaat mijn laadpaal ook een standje lager. Je kan zo laadpaal ook instellen dat je exclusief op zonne-energie wilt laden. Het effect is precies hetzelfde.

Ik denk echt niet dat het een zorg is. Zoals @hannibal2206 aangeeft bestaan MPPT laders ook en de doelgroep van de PQ accu is immers kampers en boten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SB-obmfIiisFek8khgFXPeIci-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R9CB7toyl9HhOlAs9FItAbGj.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag mij ook af of die PQ accu uberhaubt iets aan rustig aftoppen doet. Je zie het verbruik bij opladen omhoog kruipen en dan is het ook direct daarna 0 watt. Balanceren zal hij ongetwijfeld wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
simonj schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:30:
Ik blijf probleem met terug schakelen houden ,alles opnieuw erin gezet reload pyscript uitgevoerd.
wellicht even je automation code in een
code:
1
1
blokje posten hier dan kunnen we mee kijken.

Ps. net een 30v(max) 40a (max) benchpsu gevonden voor het variabel laden. Met serial port mijn handen jeuken om dat ding te bestellen en te gaan spelen met een esp32 eraan of een pi. (Alleen weer een extra investering :+ )

40a laden op 25-28v is natuurlijk wel wat veel maar een beetje terugschroeven dan maakt hij misschien ook minder geluid en zal hij wat langer mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:25
Ik volg even.
Sinds de komst (met 2024) van mijn pv systeem opzoek naar iets wat mijn sluipverbruik in de nacht kon opvangen.
Die ligt op dit moment rond de 1,5kwh van 0:00 tot 7:00.
Ik weet dit vangt niet de eventuele hoge pieken op van een quooket die om 5uur aansprint.

Ben geen elektricien maar wel wat kennis in huis.
Meeste kant en klare systemen spraken mij niet aan ivm kosten/baten.
Maar voor iets onder de 1000 euro is zo terug verdient.
Wellicht valt er meer uit te halen met wat diy scripting zoals het meest hier in huis.

Dus volg hem even en ga zelf wat onderzoek doen.
Heb genoeg speelruimte ivm nog twee loze groepen in de groepenkast.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 23:41

tijmeng

Panasonic 7J

Ik heb 2 100Ah 12v AGM accu's over ut MN camper. Ga ook maar eens knutselen deze herfst.

Daar deze geen bms hebben ben ik op zoek naar een stukje Electronics (shelly sonoff etc) wat makkelijk in HA integreert en het DC voltage uit kan lezen. Dit komt bij AGM wat kritieker daar je deze niet wil leeg trekken. Iemand tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
tijmeng schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:51:
Ik heb 2 100Ah 12v AGM accu's over ut MN camper. Ga ook maar eens knutselen deze herfst.

Daar deze geen bms hebben ben ik op zoek naar een stukje Electronics (shelly sonoff etc) wat makkelijk in HA integreert en het DC voltage uit kan lezen. Dit komt bij AGM wat kritieker daar je deze niet wil leeg trekken. Iemand tips?
https://community.home-as...-home-assistant/201508/18

Deze heb ik in de boot liggen voor het monitoren van de accu's in de boot.

Met tasmota op de wemos d1 mini is koppelen met HA erg makkelijk

Voor de voltage divider heb ik een klant en klaar printje gebruikt van ali.

Op de 3base pcb zit een wemos d1 mini, 12v converter naar 3,3v als voeding en de voltage divider
Allemaal nog redelijk te maken met klein beetje soldeer skills

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYGndOMq9hKef0Ex6o7VkE2xWS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifQkwC9YLUSsDjzM7pEW4Szq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door bgrr op 14-08-2024 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
BurnerT schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:23:
[...]

wellicht even je automation code in een
code:
1
1
blokje posten hier dan kunnen we mee kijken.

Ps. net een 30v(max) 40a (max) benchpsu gevonden voor het variabel laden. Met serial port mijn handen jeuken om dat ding te bestellen en te gaan spelen met een esp32 eraan of een pi. (Alleen weer een extra investering :+ )

40a laden op 25-28v is natuurlijk wel wat veel maar een beetje terugschroeven dan maakt hij misschien ook minder geluid en zal hij wat langer mee gaan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{% set consumption = states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float %}
          {% set max_output = 600 %}
          {% set current_output = states('sensor.ps_inverter_output_watts') | float %}
          {% set new_output = current_output + consumption %}
          {% if new_output > max_output %}
            {{ max_output }}
          {% elif new_output < 0 %}
            0
          {% else %}
            {{ new_output }}
          {% endif %}

code:
1
2
3
4
5
condition: state
state: "on"
entity_id: binary_sensor.input_boolean_thuisaccu1_ontladen
enabled: true
attribute: sensor_value

code:
1
2
3
platform: time_pattern
seconds: "30"

code:
1
2
3
4
5
6
service: pyscript.set_ef_powerstream_custom_load_power
data:
  SerialNumber: xxxxxxxxxxxxxxxx
  TotalPower: "{{ states('sensor.adjusted_battery_output_power') | round(0) }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@simonj
Als 'dsmr_reading_electricity_currently_delivered' de opname van het net is dan tel je dat alleen maar bij de output van de Ecoflow op om tot een nieuw totaal te komen.
Zolang je opneemt van het net klopt dat, maar als het verbruik wegvalt (of zelfs 0 wordt) blijft de huidige output van de Ecoflow gewoon staan op 600 en is het resultaat dat dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
RudolfR schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:15:
@simonj
Als 'dsmr_reading_electricity_currently_delivered' de opname van het net is dan tel je dat alleen maar bij de output van de Ecoflow op om tot een nieuw totaal te komen.
Zolang je opneemt van het net klopt dat, maar als het verbruik wegvalt (of zelfs 0 wordt) blijft de huidige output van de Ecoflow gewoon staan op 600 en is het resultaat dat dus ook.
dus je teruglevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@simonj

Ik denk dat je die ook moet meenemen in de berekening om ervoor te zorgen dat de output van de ecoflow weer omlaag wordt bijgesteld als er teruglevering wordt gerealiseerd door de ecoflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
RaymondD schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:45:
Ik zit te kijken naar deze Victron lader. Nadeel is dat hij maar 16A is, maar verder is hij waarschijnlijk efficienter en stiller dan de eerde genoemde chargers in dit topic.

https://www.acculaders.nl...22-acculader-24-16-1.html

Ziet iemand nog beren op de weg?
Ik zit al langere tijd naar die Victrons te kijken. Het aanbod is goed: voor elke situatie wel een een Victron.

De "eenvoudige thuisaccu" setup zoals hier besproken kan makkelijk uitgebreid worden met een tweede accu maar dan moet je dus ook weer een tweede lader hebben. Daarom had ik de Victron BPC241644002 gevonden; 3 uitgangen dus dat leek me handig. Wel 16A.

Ook zag ik bv. bij @JoostVerh dat hij "lithium battery activation" nodig had; volgens mij ondersteunen sommige Victron modellen dat (nog ff verder onderzoeken).
[edit]
"Herstelfunctie voor volledig ontladen accu
Zal beginnen met laden zelfs wanneer de accu is ontladen tot 0 volt.
Zal opnieuw koppelen met een volledig ontladen li-ion-accu met interne ontkoppelfunctie"

Igv. de powerqueen: je hoeft dan geen "smart" versie te nemen want die Victron heeft voldoende monitoring mogelijkheden.

Datasheet:
https://www.victronenergy...22-Charger-230-VAC-NL.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door ronald75 op 14-08-2024 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mediacj
ronald75 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:16:
[...]
Ook zag ik bv. bij @JoostVerh dat hij "lithium battery activation" nodig had; volgens mij ondersteunen sommige Victron modellen dat (nog ff verder onderzoeken).
[edit]
Zal opnieuw koppelen met een volledig ontladen li-ion-accu met interne ontkoppelfunctie"
Die herstelfunctie heb je alleen nodig als je batterij onder de 18V zit. Bij 'normaal' gebruik zal je dat niet zo snel overkomen. De geleverde PQ batterij kan dan ook gewoon voor het eerst opgeladen worden met een lader zonder die functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

[...]

Ik zit al langere tijd naar die Victrons te kijken. Het aanbod is goed: voor elke situatie wel een een Victron.

De "eenvoudige thuisaccu" setup zoals hier besproken kan makkelijk uitgebreid worden met een tweede accu maar dan moet je dus ook weer een tweede lader hebben. Daarom had ik de Victron BPC241644002 gevonden; 3 uitgangen dus dat leek me handig. Wel 16A.

[edit]

Igv. de powerqueen: je hoeft dan geen "smart" versie te nemen want die Victron heeft voldoende monitoring mogelijkheden.

Datasheet:
Met 16A duurt het wel 7 tot 8 uur om een accu te laden. Ik neem aan dat die 16A het totale uitgangsvermogen is? Dan schiet het meerdere accu helemaal niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-06 16:11
joep03nl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:06:
[...]

[Afbeelding]
Joep, het is toch echt A en niet Ah bij laders. Een lader heeft tenslotte geen opslagcapaciteit, maar is een doorgeefluik van de energie van het net - en levert dan xx Ampere stroom zolang als het net dat maar geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17:29
Met mijn 2400 Wh accu kom ik net de nacht niet door.

Om 5.45h is de accu leeg.
Een HW-energy socket schakelt een uur voor zonsondergang de Omvormer aan (en weer uit een uur na zonsopkomst).
Met een Enphase IQ7+ zit ik redelijk rond 0 in- export. Deze levert 290 W, wat nu mooi overeenkomt met ons nachtgebruik.

Dinsdag twee (410 Wp) panelen voor deze accu erbij gehaald.
€25,-- per stuk omdat er een paar hele kleine krasjes op het frame zaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wPhq_BLXrVQSMh4adU1mek2Ebk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLsbOQPq1hWBXUgSGvSKZ0HD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasthook
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:52
Vale Ouwe schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:19:
Met mijn 2400 Wh accu kom ik net de nacht niet door.

Om 5.45h is de accu leeg.
Een HW-energy socket schakelt een uur voor zonsondergang de Omvormer aan (en weer uit een uur na zonsopkomst).
Met een Enphase IQ7+ zit ik redelijk rond 0 in- export. Deze levert 290 W, wat nu mooi overeenkomt met ons nachtgebruik.

[Afbeelding]
Ah, was jij dat :)
Die had ik zondagavond in het mandje gelegd (omgeving Zoetermeer)... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
Sorry ;) :+

Ik was opzoek naar wie er een IQ7+ (290 W, en die wil je eigenlijk niet meer) kon leveren (de eerder aangesloten IQ7A leverde teveel 365 W) en kwam toen in Zoetermeer terecht.

Die panelen kon ik voor dat geld niet laten lopen.

Mocht ik weer wat nodig hebben ga ik zeker ook weer bij hem kijken.
Prijzen zijn goed en dan ook nog zonder BTW!

Maar goed, vandaag is wel een prut-dag.
Ik kijk nu net even en de accu is slechts voor 45% geladen, terwijl ik 8,2 kWh heb teruggeleverd.
Ondanks omzet verliezen is het dus nog niet zo gek om de opgewekte AC weer terug in een accu te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:42
Vale Ouwe schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:19:
<knip>
Waar was dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vale Ouwe
https://solarkopen.nl/
Deze zijn nu weg, maar vragen kan altijd.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/ heeft ook nog wel eens aanbiedingen of 2e kansjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
Vale Ouwe schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:06:
https://solarkopen.nl/
Deze zijn nu weg, maar vragen kan altijd.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/ heeft ook nog wel eens aanbiedingen of 2e kansjes.
Dankuwelzeerbeleefdenrechthartelijk _/-\o_

Offtopic; Jeetje die prijzen zijn echt laag, ook als het geen aanbiedingen zijn. Mijn dak ligt vol maar is al 10 jaar oud 250Wp panelen. Met 445Wp kan ik mijn opbrengst bijna verdubbelen. Met elektrische auto en later WP komt dat prima uit. Als ik het zelf doe ben ik maar rond de 2000 euro kwijt. Ga daar toch eens over nadenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
Offtopic; Jeetje die prijzen zijn echt laag, ook als het geen aanbiedingen zijn. Mijn dak ligt vol maar is al 10 jaar oud 250Wp panelen. Met 445Wp kan ik mijn opbrengst bijna verdubbelen. Met elektrische auto en later WP komt dat prima uit. Als ik het zelf doe ben ik maar rond de 2000 euro kwijt. Ga daar toch eens over nadenken...
Ik heb 230Wp panelen liggen van 11 jaar geleden. 445Wp heb je dus wel minder panelen want ze nemen per paneel meer ruimte in beslag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
Kijk dan wel even naar de afmetingen van de huidige panelen.
Meestal liggen die nu tussen de +- 1050 & 2000 mm, dus groter dan 10 jaar geleden.
Maar de opbrengst per m2 is wel groter geworden.

De marktwaarde van 250 Wp is nu niet veel meer. Maar na 10 jaar gebruik kunnen deze ook nog gemakkelijk 15 jaar mee.
Iemand met genoeg ruimte kan er blij mee zijn.
Weggooien is zonde.
En ze zijn al ruim terug verdiend natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Vale Ouwe op 14-08-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
RudolfR schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:29:
@simonj

Ik denk dat je die ook moet meenemen in de berekening om ervoor te zorgen dat de output van de ecoflow weer omlaag wordt bijgesteld als er teruglevering wordt gerealiseerd door de ecoflow.
hoe intergreer je dat in de zelfde code?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

..knip...

Datasheet:
Ik maak gebruik van een Victron 24/16 in combinatie met de PowerQueen accu (en natuurlijk de Ecoflow). Het laadt inderdaad maar met 16A op, dus het duurt wel ff, maar je hebt natuurlijk dan ook maar zo'n 450W overschot nodig.

En het leuke is, hij heeft een seriële poort, zo vond ik op Github. Met een beetje knutselen kun je dan een usb-to-serial aansluiten en heb je de mogelijkheid om de stroom in te stellen, voorbeeldcode (hiervandaan):

Python: charge_current.py
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
import sys
import serial
ser = serial.Serial("/dev/ttyUSB1", 19200)
chargeCurrent = int(sys.argv[1])

def sprintf(buf, fmt, *args):
   buf.write(fmt % args)

numP1 = (int)(chargeCurrent * 10)
numP2 = (0x70 - numP1) & 0xFF
hexP1 = "%02X" % (numP1)
hexP2 = "%02X" % (numP2)

# Write to serial port
msg =  ':8F0ED00' + hexP1 + '00' + hexP2 + '\n'
print(msg)
ser.write(msg.encode())

Met "python charge_current.py 10" kun je dan de lader op bijvoorbeeld 10A zetten.

Ook wat de lader aan het doen is kun je uitlezen via het VE.direct protocol, eventueel ook met VenusOS van victron (maar dat geeft alleen huidige waarde, geen historie). Helaas heb ik nog geen succesvol bericht gezien dat de lader ook naar 0A kan, minimum is 3 of 5A.

Er zijn ook al wat ESPHome configs te vinden om de lader uit te lezen, ik wil zelf ook graag de lader via ESPHome een beetje terug kunnen schalen, maar daarvoor moet ik me eerst eens verdiepen in de seriële communicatie in ESPHome.

Mijn HomeAssistant scripting voor het ontladen is overigens als volgt, ik heb een template sensor die de gewenste discharge waarde berekent, op basis van de huidige output van de ecoflow (niet via de cloud verbinding, maar via een tussenmeter) en de levering of teruglevering vanuit de slimme meter. Deze waarde gooi ik dan elke 15 seconden met een automatisering naar de ecoflow cloud:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
template:
  sensor:
    name: "DischargeBatteryPower"
    unique_id: "8a1f9418-3b31-4216-a6a6-9b3bb1fdc9ea"
    unit_of_measurement: "W"
    state: >
      {% if (states('sensor.vermogen_dak_1')|float(0) > 150) or (states('sensor.vermogen_dak_2')|float(0) > 150) or (states('input_boolean.batterij_mag_ontladen') == 'off') %}
        0
      {% elif states('sensor.dsmr_consumption')|float(0) > 300 %}
        {{ min([states('sensor.actual_discharge_power')|float(0)|int, 300]) }}
      {% else %}
        {% if states('sensor.dsmr_consumption')|float(0) > 0 %}
          {{ min([(states('sensor.actual_discharge_power')|float(0) + states('sensor.dsmr_consumption')|float(0)) | int, 300]) }}
        {% elif states('sensor.dsmr_production')|float(0) > 0 %}
          {{ max([(states('sensor.actual_discharge_power')|float(0) - states('sensor.dsmr_production')|float(0)) | int, 0]) }}
        {% else %}
          {{ min([states('sensor.actual_discharge_power')|float(0)|int, 300]) }}
        {% endif %}
      {% endif %}

Beetje overbodige casting naar float en int, maar ik kwam af en toe met null-waardes te zitten, da's nu niet meer. Verder doe ik ook maximaal 300W, ik heb de accu maar met 1 kabel aangesloten en zo kan ik mooi het avond en standby verbruik afvangen, de pieken van de quooker etc. die kan ik toch niet afvangen.

Ik zit er nu alleen nog mee dat ik niet weet wat de SoC van de batterij is. Gebruiken jullie daarvoor het voltage vanuit de ecoflow? Voor mijn gevoel schommelt dat nogal...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Aiolos schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:45:

Ik zit er nu alleen nog mee dat ik niet weet wat de SoC van de batterij is. Gebruiken jullie daarvoor het voltage vanuit de ecoflow? Voor mijn gevoel schommelt dat nogal...
Ik heb nu wel een redelijk stabiele manier om de SOC te berekenen, zo te zien werk je ook met Home Assistant:

Je hebt nodig:
2 smartplugs, je moet het aantal kWh van in en uitgaand kunnen meten. Andere manieren mogen natuurlijk ook, als het maar klopt met de werkelijkheid.

2 helpers:
Wanneer de accu vol is, moet je de waardes van je 2 smartplugs overnemen naar de 2 helpers
Ik bepaal hier met een automation dat de accu vol is als de lader aanstaat, maar geen kW's meer opneemt. Maar je kan ook het voltage pakken vanuit de ecoflow.

En natuurlijk ook nog een 3de helper voor de SOC zelf :+

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Thuisaccu SOC 100%
description: ""
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.thuisaccu_input_power
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
    below: 10
condition:
  - condition: state
    entity_id: switch.thuisaccu_input
action:
  - target:
      entity_id: input_number.thuis_accu_1_soc
    data:
      value: 100
    action: input_number.set_value
  - metadata: {}
    data:
      value: "{{ states('sensor.thuisaccu_input_energy')|float }}"
    target:
      entity_id: input_number.thuisaccu1_consumed
    data:
      value: "{{ states('sensor.thuisaccu_output_energy_calibrated')|float }}"
    target:
      entity_id:
        - input_number.thuisaccu1_produced
mode: single

Met de volgende automation bereken ik de SOC:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: Calculate SOC
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.thuisaccu_input_energy
    entity_id:
      - sensor.thuisaccu_output_energy
condition: []
action:
  - target:
      entity_id: input_number.thuisaccu1_soc
    data:
      value: >-
        {% set E_in = (states('sensor.thuisaccu_input_energy') | float(0)) -
        (states('input_number.thuisaccu1_consumed') | float(0)) %} {% set E_out
        = states('sensor.thuisaccu_output_energy_calibrated') | float(0) -
        (states('input_number.thuisaccu1_produced') | float(0)) %} {% set
        capaciteit = 2.56 %} {% set laadverlies = 0.20 %}

{% set netto_energie_in = E_in * (1 - laadverlies) + capaciteit %} {%
        set netto_energie_uit = E_out %}

{% set totale_energie = netto_energie_in - netto_energie_uit %}

{% set SOC = (totale_energie / capaciteit) * 100 %}

{% if SOC > 100 %}
          {{ 100 }}
        {% elif SOC < 0 %}
          0
        {% else %}
          {{ SOC | round(2) }}
        {% endif %}

Je zou dit ook gewoon als template kunnen maken ipv automation.

sensor.thuisaccu_output_energy_calibrated is mijn smartplug, die bleek een afwijking van 10% te hebben, dus heb daarvoor een extra helper omdat te compenseren.

Op deze manier wijkt de SOC ongeveer 2% af van de werkelijkheid die ik zie met de Powerqueen app. Uiteraard wordt de afwijking groter als je hem niet volledig oplaad. Maar het werkt best goed als indicatie.

Ik heb trouwens wat problemen met de API kom ik achter. De output watts worden niet meer geüpdatet.
Aansturen gaat goed, maar uitlezen van de API niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLQenafLqW7Su3lH5G0JeA3NORA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ksl75w4Bz9JTsQzGHdgQcNP1.png?f=fotoalbum_large

Paarse lijn dus wat de output is van de inverteer volgens de API, blauw de werkelijke output.

Moet toch even zorgen dat deze berekening geheel lokaal wordt gedaan zonder cloud afhankelijkheid :X

[ Voor 9% gewijzigd door Psycho_Mantis op 15-08-2024 14:48 ]

• peter123
  • Niet online
Is er al iemand die ervaring heeft met een 48V accu icm met de Ecoflow? (En begrenst bij 55V)

[ Voor 11% gewijzigd door peter123 op 15-08-2024 15:28 ]

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

• Condor372
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:17
Zelf ook begonnen met de EcoFlow Powerstream grid-inverter. Acculader en accu had ik al beschikbaar van mijn elektrisch aangedreven boot.
Zou het mogelijk zijn om ook PV panelen te koppelen (middels een relais), aan de EcoFlow? Dan werkt deze én overdag op de PV panelen, en s'nachts op de aangesloten accu.

• BurnerT
Condor372 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:22:
Zelf ook begonnen met de EcoFlow Powerstream grid-inverter. Acculader en accu had ik al beschikbaar van mijn elektrisch aangedreven boot.
Zou het mogelijk zijn om ook PV panelen te koppelen (middels een relais), aan de EcoFlow? Dan werkt deze én overdag op de PV panelen, en s'nachts op de aangesloten accu.
bij het terugleveren van zo'n 400kwh heb je een 2'e omvormer terug verdient dus waarom niet voor die pak hem beet 100 euro kan je niet tegenop programmeren / relais kopen.
peter123 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:22:
Is er al iemand die ervaring heeft met een 48V accu icm met de Ecoflow? (En begrenst bij 55V)
Vanwaar een 48v? Vanwege prijs of om toch die 800w te kunnen gebruiken? Ik weet niet of hij minder warmte opwekt bij 48v maar op 24v 600w dan is hij al best toasty.

• peter123
  • Niet online
BurnerT schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:40:Vanwaar een 48v? Vanwege prijs of om toch die 800w te kunnen gebruiken? Ik weet niet of hij minder warmte opwekt bij 48v maar op 24v 600w dan is hij al best toasty.
Vanwege de warmte en de 800W ja. De prijs maakt niet zoveel uit. Als dit bevalt, wil ik de batterij rechtstreeks gaan voeden met PV, maar dat is latig met micro-omvormers. 48V komt dan beter uit. (minder stroom)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salipander
peter123 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:22:
Let op dat LFP accu's geen 24v zijn, maar geladen boven de 26v zitten. Dan kom je al op 52-54v bij twee volle accu's. Dat is erg op het randje voor de Powerstream. Ik heb voor 24+12V gekozen en kom je op een keurige 40V uit. Ik kan nu continu 800w leveren als de Ecoflow met een rustig draaiend 10 cm fannetje wordt gekoeld.

[ Voor 10% gewijzigd door salipander op 15-08-2024 16:00 ]

• peter123
  • Niet online
Ja, daar zit ik wat mee. Mijn Hoymiles omvormers kunnen 65V aan, maar die kan ik nog niet reguleren. Moet nog een DTU daarvoor maken. 36V is keurig ja, maar een lastige als je maar 1 accu wilt.

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:04
salipander schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:54:
[...]

Let op dat LFP accu's geen 24v zijn, maar geladen boven de 26v zitten. Dan kom je al op 52-54v bij twee volle accu's. Dat is erg op het randje voor de Powerstream. Ik heb voor 24+12V gekozen en kom je op een keurige 40V uit. Ik kan nu continu 800w leveren als de Ecoflow met een rustig draaiend 10 cm fannetje wordt gekoeld.
Vraagje over deze setup. Heb je dan een 24v 100ah en een 12v 200ah? Gezien de 40v zijn ze in serie geschakeld wist niet dat het zou kunnen met de accu's.
Hoe doe je dat met laden? 1x lader voor 36v? Of een 12v en 24v lader? Zou beide moeten kunnen toch?

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:35:
[...]

Ik heb nu wel een redelijk stabiele manier om de SOC te berekenen, zo te zien werk je ook met Home Assistant:

Je hebt nodig:
2 smartplugs, je moet het aantal kWh van in en uitgaand kunnen meten. Andere manieren mogen natuurlijk ook, als het maar klopt met de werkelijkheid.

2 helpers:
Wanneer de accu vol is, moet je de waardes van je 2 smartplugs overnemen naar de 2 helpers
Ik bepaal hier met een automation dat de accu vol is als de lader aanstaat, maar geen kW's meer opneemt. Maar je kan ook het voltage pakken vanuit de ecoflow.

En natuurlijk ook nog een 3de helper voor de SOC zelf :+

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Thuisaccu SOC 100%
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.thuisaccu_input_power
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
    below: 10
condition:
    entity_id: switch.thuisaccu_input
action:
  - target:
      entity_id: input_number.thuis_accu_1_soc
    data:
      value: 100
    data:
      value: "{{ states('sensor.thuisaccu_input_energy')|float }}"
    target:
      entity_id: input_number.thuisaccu1_consumed
    data:
      value: "{{ states('sensor.thuisaccu_output_energy_calibrated')|float }}"
    target:
      entity_id:
        - input_number.thuisaccu1_produced

Met de volgende automation bereken ik de SOC:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: Calculate SOC
trigger:
    entity_id:
      - sensor.thuisaccu_input_energy
    entity_id:
      - sensor.thuisaccu_output_energy
condition: []
action:
  - target:
      entity_id: input_number.thuisaccu1_soc
    data:
      value: >-
        {% set E_in = (states('sensor.thuisaccu_input_energy') | float(0)) -
        (states('input_number.thuisaccu1_consumed') | float(0)) %} {% set E_out
        = states('sensor.thuisaccu_output_energy_calibrated') | float(0) -
        (states('input_number.thuisaccu1_produced') | float(0)) %} {% set
        capaciteit = 2.56 %} {% set laadverlies = 0.20 %}

{% set netto_energie_in = E_in * (1 - laadverlies) + capaciteit %} {%
        set netto_energie_uit = E_out %}

{% set totale_energie = netto_energie_in - netto_energie_uit %}

{% set SOC = (totale_energie / capaciteit) * 100 %}

{% if SOC > 100 %}
          {{ 100 }}
        {% elif SOC < 0 %}
          0
        {% else %}
          {{ SOC | round(2) }}
        {% endif %}

Je zou dit ook gewoon als template kunnen maken ipv automation.

sensor.thuisaccu_output_energy_calibrated is mijn smartplug, die bleek een afwijking van 10% te hebben, dus heb daarvoor een extra helper omdat te compenseren.

Op deze manier wijkt de SOC ongeveer 2% af van de werkelijkheid die ik zie met de Powerqueen app. Uiteraard wordt de afwijking groter als je hem niet volledig oplaad. Maar het werkt best goed als indicatie.

Ik heb trouwens wat problemen met de API kom ik achter. De output watts worden niet meer geüpdatet.
Aansturen gaat goed, maar uitlezen van de API niet.

[Afbeelding]

Paarse lijn dus wat de output is van de inverteer volgens de API, blauw de werkelijke output.

Moet toch even zorgen dat deze berekening geheel lokaal wordt gedaan zonder cloud afhankelijkheid :X
Ik heb sinds een paar dagen ook problemen met de output via de cloud, sporadisch komt er een waarde door. Daarom gebruik ik ook de waarde van een lokale tussenmeter.

Ik ga aan de slag met de helpers voor de SoC, eens kijken of dat in ieder geval kan voorkomen dat de batterij helemaal maximaal leeg gaat.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salipander
HugoStiglitz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:57:
[...]

Vraagje over deze setup. Heb je dan een 24v 100ah en een 12v 200ah? Gezien de 40v zijn ze in serie geschakeld wist niet dat het zou kunnen met de accu's.
Hoe doe je dat met laden? 1x lader voor 36v? Of een 12v en 24v lader? Zou beide moeten kunnen toch?
Ik zou zeggen: struin door eerdere pagina's.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:38
Ik lees al een tijdje mee in dit topic :)

Het enige wat me nog tegenstaat is dat de EcoFlow via de cloud aangestuurd moet worden.
Is er al iemand die daar iets op heeft gevonden? Ik zou zoiets het liefst zelf aansturen via MQTT of een lokale API. Niet via de Cloud.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:31
Flappie schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:55:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic :)

Het enige wat me nog tegenstaat is dat de EcoFlow via de cloud aangestuurd moet worden.
Is er al iemand die daar iets op heeft gevonden? Ik zou zoiets het liefst zelf aansturen via MQTT of een lokale API. Niet via de Cloud.
https://github.com/svenerbe/ecoflow_dynamic_power_adjustment

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@Djvdb

Dat is geen lokale api.

@Flappie

Misschien van victron, die hebben veel spullen en er zijn wel hacks voor ook.

https://community.victron...itoring-and-controll.html

https://stroomwinkel.nl/victron-multi-48-800-8-16-nieuw.html

Denk alleen dat de hack voor multiplus II is en de inverter is een MP I?

• Siewert
@RudolfR Is dit wat zoals Joost het heeft gefixed?
https://ehoco.nl/eenvoudige-thuisbatterij-zelf-maken/

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@Siewert

Die url is een samenvatting van dit topic.

• Siewert
RudolfR schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:10:
@Siewert

Die url is een samenvatting van dit topic.
Ja wel, maar daar word toch de api aangesproken zoals jij vroeg of begrijp ik het verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@Siewert

Ik denk het; ik vroeg nl. nergens om. :) Flappie was op zoek naar iets met een lokale API en vziw is dat er niet met Ecoflow, dat loopt altijd via de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
@Aiolos top man! Ik ga dan denk ik toch voor de Victron!
Volgens mij zit er op die site best wat affiliate links.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Laatst online: 09-07 21:04
Ik had dit draadje gevonden en alle apparatuur al snel binnen. Vooral uit nieuwsgierigheid en om het nachtverbruik te dekken. En eigenlijk vooral omdat het simpel was zonder teveel automatisering omdat ik daarin nog een achterstand hebt. Gelukkig dat anderen daar al stappen in hebben gezet. Ik zit nu te twijfelen in hoeverre ik er de tijd voor heb om mij nu hierin te verdiepen.

Heeft iemand zin om mij in de goede richting te wijzen mbt de automatisering (aansturing van het uitgangsvermogen)?

Ik heb:
1. Home Assistant draaien op een RPi 4. -> hier heb ik nog weinig mee gespeeld.
2. Home Wizard P1 meter
3. Shelly stekkers (maar kan HW stekkers kopen als dit nodig is voor de scripts).
4. De PQ accu+ lader en de Ecoflow Powerstream.

Ik heb nu dacht ik twee soorten scripts gezien: php en python. Volgens mij moet ik het van de python scripts hebben om op HA te kunnen draaien, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Klopt draai HA met python scripts, ben nog steeds beetje aan fine tunen,maar werkt prima.
Op basis van deze post.

[ Voor 38% gewijzigd door simonj op 16-08-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Kleine update van deze kant.
Inmiddels alle onderdelen besteld.
Nu hopen dat ze snel binnen zijn.
En dan eerst maar eens spelen varen alvorens een kast te timmeren ect.

Wat heb ik besteld:
1x Power Queen 24V 100Ah LiFePO4
1x Power Queen 29,2V 20A LiFePO4
1x Ecoflow 800w inverter.
Kleinmateriaal ligt hier nog wel in huis.
En aangezien ik toch bijna alles al geautomatiseerd heb ligt er hier nog wel een Raspberry Pi welke straks de decicated aansturing word.
Zwave pluggen heb ik ook nog liggen dus kan er wel een missen 😁

Had geen zin om overal wat te bestellen vandaar mijn keuze in de lader van PQ zelf.
Wel wat duurder maar de eerder genoemde kortingscode werkte nog en scheelde toch nog 36 eurrie.

Als dit projectje word wat ik denk dat het word dan denk ik dat ik een tweede ga maken.
En dan beide ga voorzien van ieder twee accu's..
Kan ik zomers in elk geval 1/4 van mijn opwek opslaan en de rest bijna zelf direct verbruiken p/d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Laatst online: 00:30
blonde vraag maar stel ik heb een ecoflow micro-omvormer met 2 zonnepanelen en stekker.

en daarnaast nog een ecoflow micro-omvormer, acculader en Power Queen lifepo4 acc (https://ehoco.nl/eenvoudige-thuisbatterij-zelf-maken/)

Stroom van zonnepanelen wordt dan de facto omgezet naar 230V en dan weer terug 24V via de acculader.

Dit klinkt niet als de meest efficiënte oplossing? Alleen als je een accu voor op de speciale batterij ingang van de ecoflow wil aanschaffen is dat veel duurder dan de goedkope Power Queen accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Klopt allemaal.
Zelf wil ik ook liever 2 zonnepanelen koppelen en dan schakelen naar de batterij bij een lage stroomprijs, om later de batterij te ontladen via dezelfde omvormer, maar kom hier niet in uit.

[ Voor 15% gewijzigd door peter123 op 17-08-2024 06:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refthoom
Bij toeval kwam ik dit tegen, wellicht nuttig voor mensen die NodeRed gebruiken of als informatiebron voor andere scripts.
https://flows.nodered.org...-contrib-ecoflow-http-api
Disclaimer: ik heb hier geen ervaring mee en heb het niet onderzocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Als je teruglevering hoger is dan de vraag , moet de ecoflow gelijk naar 0 gaan,lijkt me?
Ik zie het wel gebeuren maar gaat in stapjes. trigger staat elke 15 seconden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Thuisbatterij dynamic input
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /15
condition:
    entity_id: binary_sensor.input_boolean_thuisaccu1_laden
action:
  - service: pyscript.set_ef_powerstream_custom_load_power
    data:
      SerialNumber: xxxxxxxxxxxxxxxx
      TotalPower: "{{ states('sensor.sensor_adjusted_battery_input_power') | round(0) }}"

Hier onder de code sensor.adjusted_battery_input_power
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{% set consumption = states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned') | float %}
          {% set max_output = 600 %}
          {% set current_output =      states('sensor.ps_inverter_output_watts') | float %}
          {% set new_output = current_output - consumption %}
          {% if new_output > max_output %}
            {{ max_output }}
          {% elif new_output < 0 %}
            0
          {% else %}
            {{ new_output }}
          {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Siewert schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:22:
Kleine update van deze kant.
Inmiddels alle onderdelen besteld.
Nu hopen dat ze snel binnen zijn.
En dan eerst maar eens spelen varen alvorens een kast te timmeren ect.

Wat heb ik besteld:
1x Power Queen 24V 100Ah LiFePO4
1x Power Queen 29,2V 20A LiFePO4
1x Ecoflow 800w inverter.
Kleinmateriaal ligt hier nog wel in huis.
En aangezien ik toch bijna alles al geautomatiseerd heb ligt er hier nog wel een Raspberry Pi welke straks de decicated aansturing word.
Zwave pluggen heb ik ook nog liggen dus kan er wel een missen 😁

Had geen zin om overal wat te bestellen vandaar mijn keuze in de lader van PQ zelf.
Wel wat duurder maar de eerder genoemde kortingscode werkte nog en scheelde toch nog 36 eurrie.

Als dit projectje word wat ik denk dat het word dan denk ik dat ik een tweede ga maken.
En dan beide ga voorzien van ieder twee accu's..
Kan ik zomers in elk geval 1/4 van mijn opwek opslaan en de rest bijna zelf direct verbruiken p/d
Mag ik vragen wat je compleet kwijt bent? En waar heb je besteld, bij PQ direct?
Ik zit te denken om 1 accu te kopen zoals jouw set en later te upgraden naar 2 accu's. Is dat gewoon mogelijk? (super domme vraag, maar het is allemaal nieuw voor mij. Had de pre-order gedaan voor de HomeWizard variant maar die lijkt dan ineens een stuk duurder!

Ik kom uit op 687,98 bij PQ direct en dan nog 116,53 bij EcoFlow. Ik geloof dat ik ook zonder BTW mag bestellen bij PQ toch (scheelt niet erg veel maar dan kom ik uit op 615 bij PQ)?

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@Kecin

Zonder BTW is voor Duitse adressen.
2x 24V (=48V) in serie is mogelijk wat veel voor de Ecoflow. Parallel kan wel.

Edit: in serie kan kennelijk ook, zie hieronder.

[ Voor 20% gewijzigd door RudolfR op 17-08-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

RudolfR schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:44:
@Kecin

2x 24V (=48V) in serie is wat veel voor de Ecoflow. Parallel kan wel.
Thanks, heb gelukkig ook nog een Duits adres dus dat kan!
Parallel zou opzich geen probleem wezen. Zit nu met 1kWh sluipverbruik en wil dat toch wat meer afschaven als het even kan :').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
@Kecin
Accu en lader heb ik direct bij PQ besteld.
Vond het makkelijker alles in 1x te bestllen maar de lader kan je vast ergens anders goedkoper krijgen.
De inverter heb ik direct bij ecoflow besteld.
Hornbach heeft hem ook maar is 200 euro duurder.

De bedragen die je noemt kloppen wel en samen met wat ik besteld heb staat in de post die je van mij hebt gequote.
Als je dit besteld heb je eigenlijk maar een basis versie.
Hier is niks mee geautomatiseerd.
Wil je de lader laten laden op zonnestroom zal je iets moeten hebben wat jou overschot/injectie in het net meet zoals bijvoorbeeld Homewizard p1.
Wil je dan kunnen schakelen is de simpelste oplossing ook een Homewizard stekker plug.

Wil je dat de omvormer ook naar je verbruik op/afschakeld zul je alweer iets moeten hebben die de gevens van je p1 verwerkt in bruikbare info en de omvormer aanstuurt.
Dan zit je dus alweer met extra kosten.
Nu had ik dat allemaal nog dus heb ik dat niet hoeven bestellen.
Joost heeft er op zijn website (Ehoco) wel een blogje over.

Mijn uitgangspunt is ook eerst apelen/bekijken en data verzamelen.
En om mijn nacht verbruik te dekken en later wellicht wat meer.
Ben niet van plan om offgrid te gaan wat ook niet lukt met dit speeltuig.

P.s
Wie weet dat, heb ik perse een mc4 splitter nodig?
Om de volle capaciteit van de omvormer te benutten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hannibal2206
RudolfR schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:44:
@Kecin

2x 24V (=48V) in serie is wat veel voor de Ecoflow. Parallel kan wel.
Ik heb al weken 2 accu's wel in serie staan (48V), worden de ECOFlow omvormers veel minder heet van (en dus efficiënter); geen enkel probleem gezien nog.
Nadeel is dat je 2 laders nodig hebt

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
Siewert schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:23:

P.s
Ja. zonder dat sluit je maar 1 ingang van de omvormer aan, die kan max 13 A aan dus ca 330 W (bij 24 V accu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
hannibal2206 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:38:
[...]

Ik heb al weken 2 accu's wel in serie staan (48V), worden de ECOFlow omvormers veel minder heet van (en dus efficiënter); geen enkel probleem gezien nog.
Wat is de maximale spanning op de ECOFlow en van de laders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
hannibal2206 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:42:
[...]

Ja. zonder dat sluit je maar 1 ingang van de omvormer aan, die kan max 13 A aan dus ca 330 W (bij 24 V accu)
Ah vandaar, Thx en dan moet ik die nog maar even bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
peter123 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:54:
[...]

Wat is de maximale spanning op de ECOFlow en van de laders?
Uitgelezen via de Ecoflow zelf nog nooit boven de 52,5 V gezien; de max in de spec is 55 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Thx, ik ga het dan toch maar proberen die 48V accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Siewert schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:23:
@Kecin
Accu en lader heb ik direct bij PQ besteld.
Vond het makkelijker alles in 1x te bestllen maar de lader kan je vast ergens anders goedkoper krijgen.
De inverter heb ik direct bij ecoflow besteld.
Hornbach heeft hem ook maar is 200 euro duurder.

De bedragen die je noemt kloppen wel en samen met wat ik besteld heb staat in de post die je van mij hebt gequote.
Als je dit besteld heb je eigenlijk maar een basis versie.
Hier is niks mee geautomatiseerd.
Wil je de lader laten laden op zonnestroom zal je iets moeten hebben wat jou overschot/injectie in het net meet zoals bijvoorbeeld Homewizard p1.
Wil je dan kunnen schakelen is de simpelste oplossing ook een Homewizard stekker plug.

Wil je dat de omvormer ook naar je verbruik op/afschakeld zul je alweer iets moeten hebben die de gevens van je p1 verwerkt in bruikbare info en de omvormer aanstuurt.
Dan zit je dus alweer met extra kosten.
Nu had ik dat allemaal nog dus heb ik dat niet hoeven bestellen.
Joost heeft er op zijn website (Ehoco) wel een blogje over.

Mijn uitgangspunt is ook eerst apelen/bekijken en data verzamelen.
En om mijn nacht verbruik te dekken en later wellicht wat meer.
Ben niet van plan om offgrid te gaan wat ook niet lukt met dit speeltuig.

P.s
Hey, dank voor je uitgebreide antwoord. De slimme pluggen, HA met p1 meter (en 35+ energiemetende sockets) geeft me de ruimte om goed te schakelen. Op basis daarvan kan ik wel een script samenstellen gok ik zo :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
[...]

En dan 2 x deLiFePO4 24V 100Ah? Want dat zat ik ook te overwegen, maar was bang dat de ecoflow te heet zou worden. Oh ik zie in eerdere postings van je dat je inderdaad 2 x 24v x 100a hebt staan.

[ Voor 8% gewijzigd door mrme12345 op 17-08-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
[...]

2 laders zijn niet echt een nadeel. De prijzen van twee laders met bijelkaar hetzelfde vermogen zijn ongeveer hetzelfde als van 1 zware lader en je kunt dan wel het laden in twee stappen regelen als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
salipander schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:32:
[...]

2 laders zijn niet echt een nadeel. De prijzen van twee laders met bijelkaar hetzelfde vermogen zijn ongeveer hetzelfde als van 1 zware lader en je kunt dan wel het laden in twee stappen regelen als je wilt.
Maar riskeer je dan geen onbalans tussen de batterijen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
De batterijen zijn in serie geschakeld, dus geen onbalans. Wel belangrijk dat ze hetzelfde zijn. Ben daar niet zo'n fan van, maar het kan.
@hannibal2206 Ik neem aan dat je 2 opladers van 48V (58,4V laadspanning) gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Ik heb sinds een paar dagen het probleem dat HA de status van de Ecoflow pas update zodra ik de app open op mijn mobiel. Het pushen van de dynamische afname doet hij wel netjes maar de statistieken zijn helemaal messed up.

in het logbook gaat ie ook naar assume offline en bij het openen van de app op de mobiel opeens naar online... PowerStream-6025 Status changed to assume_online
7:11:00 PM - 2 minutes ago
PowerStream-6025 Status changed to assume_offline
7:09:16 PM - 3 minutes ago

I'm not alone blijkbaar :p https://github.com/tolwi/hassio-ecoflow-cloud/issues/283

[ Voor 45% gewijzigd door BurnerT op 17-08-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik denk niet dat PowerStream was voorbereid op zoveel data en verkopen. Ze moeten misschien wat meer data inkopen voor de server. HomeWizard had hier ook last van. Met de 1malige verkoop moet je ook rekening houden met 20 jaar serverruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
peter123 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:51:
Ik denk niet dat PowerStream was voorbereid op zoveel data en verkopen. Ze moeten misschien wat meer data inkopen voor de server. HomeWizard had hier ook last van. Met de 1malige verkoop moet je ook rekening houden met 20 jaar serverruimte.
Of een locale api vrijgeven? gelukkig gaat het sturen wel goed het uitlezen alleen niet. Toch maar weer een powerplug er tussen om de output te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

BurnerT schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:03:
Ik heb sinds een paar dagen het probleem dat HA de status van de Ecoflow pas update zodra ik de app open op mijn mobiel. Het pushen van de dynamische afname doet hij wel netjes maar de statistieken zijn helemaal messed up.

in het logbook gaat ie ook naar assume offline en bij het openen van de app op de mobiel opeens naar online... PowerStream-6025 Status changed to assume_online
7:11:00 PM - 2 minutes ago
PowerStream-6025 Status changed to assume_offline
7:09:16 PM - 3 minutes ago

I'm not alone blijkbaar :p https://github.com/tolwi/hassio-ecoflow-cloud/issues/283
Ja, heel vervelend is dat.
Ik ben al paar dagen bezig om mijn configuratie minder cloud afhankelijk te maken. Alleen de outputs watt moet ik nog via de cloud aansturen. Maar ik vertrouw niet meer op voltage vanuit de ecoflow.
Pagina: 1 ... 8 ... 39 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).