Ik zou dat nutteloze kapje van de Ecoflow afhalen. Dat remt alleen maar de koeling. De behuizing is oersterk dus voor bescherming is het niet nodig. En gevaarlijk heet wordt hij niet, want dan gaat hij terugregelen.Psycho_Mantis schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:27:
[...]
Met een voltmeter op de accu kan je dat natuurlijk checken. Of je heb perongeluk de beveiliging van de BMS getriggerd waardoor hij tijdelijk geen spanning geeft.
In ander nieuws, ik heb net mijn setup in de schuur geplaatst.
[Afbeelding]
Waarom ook smartplug,aan de kant van de ecoflow?Psycho_Mantis schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:27:
[...]
Met een voltmeter op de accu kan je dat natuurlijk checken. Of je heb perongeluk de beveiliging van de BMS getriggerd waardoor hij tijdelijk geen spanning geeft.
In ander nieuws, ik heb net mijn setup in de schuur geplaatst.
[Afbeelding]
Check.salipander schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:00:
[...]
Ik zou dat nutteloze kapje van de Ecoflow afhalen. Dat remt alleen maar de koeling. De behuizing is oersterk dus voor bescherming is het niet nodig. En gevaarlijk heet wordt hij niet, want dan gaat hij terugregelen.
Het kapje vindt ik vooral handig om die stekker loskoppel hulpstuk niet kwijt te raken.
Energie meten. De Ecoflow rapporteert niet hoeveel kWh er is geleverd aan Home Assistant.simonj schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:07:
[...]
Waarom ook smartplug,aan de kant van de ecoflow?
Tevens heb ik al een paar momenten gehad dat hij aan het opladen was en dat de inverter ook bezig was.
Ok ,als je script gebruikt in home assistant, is het dan ook nodig?simonj schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:07:
[...]
Waarom ook smartplug,aan de kant van de ecoflow?
Bedoel dan de ecoflow cloud .
[ Voor 6% gewijzigd door simonj op 01-08-2024 22:27 ]
Ik ben sinds kort ook wat aan de hobby met thuisbatterijen en Ecoflow powerstreams, dus dan is dit het topic om te volgen.
Ecoflow biedt op dit moment de 5Kw LFP batterij relatief goedkoop aan als je op de goede manier op de site navigeert: via/f/image/QeRltMGc8MsUKSfm7bZHj3Vu.png?f=fotoalbum_large)
Als je dan de Powerstream 600W koopt met 5KW LPF ben je 2225 euro kwijt, als je een kortingscode kan vinden dan kan er nog 8% af. Regel je een adres in Duitsland dan kan je zonder BTW kopen en dat scheelt zomaar 400 euro.
Ik denk nu om het idee van dit topic een beetje aan te passen en de Ecoflow LFP batterij van 5 KW te gebruiken:
Volgens mij bereik ik dan hetzelfde toch?
Mijn doel is overigens niet zo goedkoop mogelijk uit zijn. Ik heb een dynamisch ANWB contract en nu zo'n 450w 'sluipverbruik'. Ik wil liefst zo min mogelijk stroom afnemen, behalve als er negatieve stroomprijzen zijn, dan wil ik natuurlijk laden.
Ecoflow biedt op dit moment de 5Kw LFP batterij relatief goedkoop aan als je op de goede manier op de site navigeert: via
/f/image/QeRltMGc8MsUKSfm7bZHj3Vu.png?f=fotoalbum_large)
Als je dan de Powerstream 600W koopt met 5KW LPF ben je 2225 euro kwijt, als je een kortingscode kan vinden dan kan er nog 8% af. Regel je een adres in Duitsland dan kan je zonder BTW kopen en dat scheelt zomaar 400 euro.
Ik denk nu om het idee van dit topic een beetje aan te passen en de Ecoflow LFP batterij van 5 KW te gebruiken:
- Powerstream met Ecoflow 5Kw LFP op de batterijpoort
- Noeifevo 43.8v 10A LiFePO4 op de solar ingang voor het laden
Mijn doel is overigens niet zo goedkoop mogelijk uit zijn. Ik heb een dynamisch ANWB contract en nu zo'n 450w 'sluipverbruik'. Ik wil liefst zo min mogelijk stroom afnemen, behalve als er negatieve stroomprijzen zijn, dan wil ik natuurlijk laden.
Dat is nog altijd stukken duurder en je betaalt ongeveer net zoveel als een kant-en-klare HomeWizard batterij, die als voordeel heeft dat hij een meer geraffineerde regeling heeft.Maarten @klet.st schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:49:
Ik ben sinds kort ook wat aan de hobby met thuisbatterijen en Ecoflow powerstreams, dus dan is dit het topic om te volgen.
Ecoflow biedt op dit moment de 5Kw LFP batterij relatief goedkoop aan als je op de goede manier op de site navigeert: via [Afbeelding]
Ik denk nu om het idee van dit topic een beetje aan te passen en de Ecoflow LFP batterij van 5 KW te gebruiken:Als ik dan de lader inschakel (Home Assistant, powerplug etc) zodra mijn zonnepanelen netto stroom opleveren en de Ecoflow app gebruik voor het ontladen van het systeem. Feed-in control en/of wat extra automation om te voorkomen dat ik met de lader via de Powerstream terug het net op ga.
- Powerstream met Ecoflow 5Kw LFP op de batterijpoort
- Noeifevo 43.8v 10A LiFePO4 op de solar ingang voor het laden
ik ben nu wel nieuwsgierig, voor sluuipverbruik is dit wel erg veel? of is dit 'gewoon' verbruik, dus een airco of zo die 's achts aanstaat? Niet als kritiek bedoeldMaarten @klet.st schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:49:
Ik noem het ook liever nachtverbruik @tw_gotcha .
Want mijn PoE switch en camera recorder (200-225w) moeten toch aan blijven. Tegen sluip verbruik probeer ik zo veel mogelijk dingen af te schakelen met een zigbee switch.
Ik krijg straks een 15a oplader binnen en had gister mijn benchpsu aangesloten om bij te laden en dit werkte ook verassend goed. Ik kan dan via usb het amperage eenvoudig sturen tussen 1-10a.
Want mijn PoE switch en camera recorder (200-225w) moeten toch aan blijven. Tegen sluip verbruik probeer ik zo veel mogelijk dingen af te schakelen met een zigbee switch.
Ik krijg straks een 15a oplader binnen en had gister mijn benchpsu aangesloten om bij te laden en dit werkte ook verassend goed. Ik kan dan via usb het amperage eenvoudig sturen tussen 1-10a.
Off topic, ik zag laatst dat mijn sluip verbruik (laagste nacht verbruik) s'nachts van een watt of 50 nnaar 70 was gegaan. Daar baalde ik al van
[ Voor 9% gewijzigd door Coenen op 02-08-2024 14:20 ]
Ik heb het niet supergoed onderzocht, maar het zal met het tweakgehalte te maken hebben. Ik tel minimaal een kleine 30 devices op m'n netwerk, PoE switches, 4 accesspoints, camera's + NVR, Cooker en geen supermoderne koelkast.tw_gotcha schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:55:
[...]
ik ben nu wel nieuwsgierig, voor sluuipverbruik is dit wel erg veel? of is dit 'gewoon' verbruik, dus een airco of zo die 's achts aanstaat? Niet als kritiek bedoeld
dus ja, als ik zou willen besparen dan begint het bij dingen uitzetten/wegdoen. Maar met wat handiger gebruik van master/slave stekerdozen en powerplugs kan er waarschijnlijk ook nog wel wat vanaf.
Hier ook hoor, zit ook op 350 watt sluipverbruik. Misschien ook eens wat aandacht aan geven of gewoon meer accu’s.Maarten @klet.st schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:19:
[...]
Ik heb het niet supergoed onderzocht, maar het zal met het tweakgehalte te maken hebben. Ik tel minimaal een kleine 30 devices op m'n netwerk, PoE switches, 4 accesspoints, camera's + NVR, Cooker en geen supermoderne koelkast.
dus ja, als ik zou willen besparen dan begint het bij dingen uitzetten/wegdoen. Maar met wat handiger gebruik van master/slave stekerdozen en powerplugs kan er waarschijnlijk ook nog wel wat vanaf.
Oorzaak is inderdaad lekker tweaken, home automation, aquarium, luchtfilters, airco’s. Mijn accu start rond 21:00 en is tussen 2 en 3 leeg.
Even een snelle blik in Unifi zegt 78 online devices

Klopt als de batterij aan balanseren is ,geen spanning geeft?
Ecoflow gaat niet aan.
Ecoflow gaat niet aan.
[ Voor 17% gewijzigd door simonj op 02-08-2024 21:44 ]
Nee.simonj schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:44:
Klopt als de batterij aan balanseren is ,geen spanning geeft?
Ik heb het nu werkend.
Ik heb de acculader opnieuw aangezet, waardoor de ecoflow power kreeg,
Gelijk verbonden met de app.
Toen de acculader uitgezet , en de ecoflow werkt nu via de Batterij.
Zie nu ook via de app, dat de batterij zijn werk doet.
Alleen nu is bluetooth niet beschikbaar van de powerqueen
Ook weer werkend opnieuw toevoegen was de oplossing
Ik heb de acculader opnieuw aangezet, waardoor de ecoflow power kreeg,
Gelijk verbonden met de app.
Toen de acculader uitgezet , en de ecoflow werkt nu via de Batterij.
Zie nu ook via de app, dat de batterij zijn werk doet.
Alleen nu is bluetooth niet beschikbaar van de powerqueen

[ Voor 10% gewijzigd door simonj op 03-08-2024 08:03 ]
Klopt, maar wat maakt dat uit? Als het voor slijtage is, dan wissel ik de accu's na een jaar toch? Of accu 1 wordt eerder vervangen.salipander schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:10:
[...]
Waarom koppel je de accu's niet? Dan worden ze beide gelijkmatig gebruikt. Nu wordt de 'eerste' set het vaakst aangesproken; wanneer het wat minder zonnig is komt de tweede niet aan de beurt.
Smart-accu's van Power Queen en parallele schakeling is geen gelukkig huwelijk.
Ben geen voorstander van in serie, wil niet afhankelijk zijn van het feit dat beide accu's even vol geladen moeten zijn. Gebruik nu bij accu 1 ook een 10 Ah lader. Op zonnige dagen laad ik nu een stuk sneller, op bewolkte dagen (waarbij de 20 Ah niet eens aangaat), laad ik accu1 toch vol. Denk dat dat efficenter is dan een serie-schakeling.salipander schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:10:
[...]
Nog beter: in serie plaatsen, want dat verhoogt het rendement van de Ecoflow. De laders kunnen gewoon per stuk aan elke accu blijven zitten.
[ Voor 3% gewijzigd door joep03nl op 03-08-2024 09:51 ]
Laders laden niet met Ah, maar met Ajoep03nl schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:49:
[...]
Klopt, maar wat maakt dat uit? Als het voor slijtage is, dan wissel ik de accu's na een jaar toch? Of accu 1 wordt eerder vervangen.
Smart-accu's van Power Queen en parallele schakeling is geen gelukkig huwelijk.
[...]
Ben geen voorstander van in serie, wil niet afhankelijk zijn van het feit dat beide accu's even vol geladen moeten zijn. Gebruik nu bij accu 1 ook een 10 Ah lader. Op zonnige dagen laad ik nu een stuk sneller, op bewolkte dagen (waarbij de 20 Ah niet eens aangaat), laad ik accu1 toch vol. Denk dat dat efficenter is dan een serie-schakeling.
Wat jij aanhaalt met een 'lichte' en zwaardere lader, heb ik geregeld door een 24V en een 12V accu te gebruiken (in serie komt er zo'n 40V uit en dat leek me wel genoeg voor de Ecoflow).
Beide laders leveren 20A, zodat de 24V zo'n 600W trekt en de 12V lader 300W. Dan heb ik ook wat speelruimte als er wat wolkjes langskomen. In de praktijk is het heel makkelijk om beide accu's evenredig aan bod te laten komen en is de serieschakeling dus geen enkel probleem.
[ Voor 5% gewijzigd door salipander op 03-08-2024 10:32 ]
Ik geef slechts de capaciteit van de lader aan en dat is in Ah
Er zijn meer wegen naar Rome. Ik vind mijn oplossing in mijn situatie het beste. o.a. rekeninghoudende met overschot van zonne-energie, tropisch aquarium, etc. Iedere situatie is weer verschillend.salipander schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:31:
[...]
Wat jij aanhaalt met een 'lichte' en zwaardere lader, heb ik geregeld door een 24V en een 12V accu te gebruiken (in serie komt er zo'n 40V uit en dat leek me wel genoeg voor de Ecoflow).
Beide laders leveren 20A, zodat de 24V zo'n 600W trekt en de 12V lader 300W. Dan heb ik ook wat speelruimte als er wat wolkjes langskomen. In de praktijk is het heel makkelijk om beide accu's evenredig aan bod te laten komen en is de serieschakeling dus geen enkel probleem.
Als ik mijn best doe dan zit ik nu ook rond 350w. Met mijn dynamische contract is ontladen om 20:00 het meest voordelig. Ik heb nu een EcoFlow Delta2 expansion battery aan de PowerStream met 2 405w piek panelen als voeding. Deze maanden maken die - ondanks ongunstige ligging met schaduw - de 1Kw van de Delta 2 expansie accu makkelijk vol. Dus om 20:00 ontlaad ik de accu, in zo’n 2 uur.Psycho_Mantis schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:37:
[...]
Hier ook hoor, zit ook op 350 watt sluipverbruik. Misschien ook eens wat aandacht aan geven of gewoon meer accu’s.
Oorzaak is inderdaad lekker tweaken, home automation, aquarium, luchtfilters, airco’s. Mijn accu start rond 21:00 en is tussen 2 en 3 leeg.
Even een snelle blik in Unifi zegt 78 online devices
Ik heb ook nog een normale Delta 2, waarvoor een powerstream onderweg is. Die laad ik op als er voldoende zonnestroom is of als er negatieve prijzen zijn. Maar ook die heeft dus maar 1Kw.
Met mijn minimaal verbruik en zonneproductie kan ik nog wel wat meer batterijen gebruiken, dus vandaar het idee om dit project te doen of een originele EcoFlow 5Kw op de battery poort en dan met zonnestroom te laden met een LiFePO4 lader op de solar poort.
Maar dat laatste ben ik dus benieuwd of dat goed gaat werken (met bijv 48v 10A).
Ik heb ook wat geknutseld.
Gewoon voor de lol en om van te leren.
16 cellen 50Ah, een Victron SmartSolar MPPT 150/60 als lader en JK-bms.
Alle in het koffertje wat ik nog had liggen.
Lader wordt gevoed door 2 panelen (455Wp) in serie.
Twee al aanwezige omvormers (Enphase iq7a) zorgen voor de AC-kant en worden aan die kant ook aan of uitgeschakeld met energy-socket van HomeWizard.
De bedoeling is dat wanneer de panelen niet meer leveren, 1 of 2 van de omvormers aan het werk gaan.
Geen brandgevaar. De heleboel staat in de tuin, op 25 meter van het huis.
En dit is sowieso een tijdelijk iets.
:strip_exif()/f/image/LtFhdUn187AmzGIy1TC7su2g.jpg?f=fotoalbum_large)
Gewoon voor de lol en om van te leren.
16 cellen 50Ah, een Victron SmartSolar MPPT 150/60 als lader en JK-bms.
Alle in het koffertje wat ik nog had liggen.
Lader wordt gevoed door 2 panelen (455Wp) in serie.
Twee al aanwezige omvormers (Enphase iq7a) zorgen voor de AC-kant en worden aan die kant ook aan of uitgeschakeld met energy-socket van HomeWizard.
De bedoeling is dat wanneer de panelen niet meer leveren, 1 of 2 van de omvormers aan het werk gaan.
Geen brandgevaar. De heleboel staat in de tuin, op 25 meter van het huis.
En dit is sowieso een tijdelijk iets.
:strip_exif()/f/image/LtFhdUn187AmzGIy1TC7su2g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JpvPAJKYqnCL3S4sPNC6jiZc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb naar aanleiding van dit topic een Soyosource 500w omvormer van Amazon besteld, en aangesloten op de 12V 30A uitgang mijn Bluetti ac200max, die inclusief uitbreidingsaccu 4 kwh opslag heeft. De omvormer heb ik op 200w terugleveren ingesteld. Die laat ik met een smartplug van zonsondergang tot zonsopgang draaien zo dat ik snachts mijn sluipverbruik kan compenseren. Ik had de Bluetti al, dus dit is voor mij een simpele manier om een toch een soort van thuisaccu te hebben
Iemand het standby verbruik van de powerstream gemeten, dus wanneer deze niet teruglevert? Ik lees dat dat enkele tientallen watt kan zijn.
https://www.reddit.com/r/Ecoflow_community/s/ttWh7hm9B5
[ Voor 17% gewijzigd door Maverick_tfd op 03-08-2024 22:07 ]
Ik zie dat niet ..Maverick_tfd schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:03:
Iemand het standby verbruik van de powerstream gemeten, dus wanneer deze niet teruglevert? Ik lees dat dat enkele tientallen watt kan zijn.
:strip_exif()/f/image/FYRxwO7zLlM3Upsi1jmHPWGq.jpg?f=fotoalbum_large)
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Maar dit geeft alleen aan dat de inverter niet teruglevert toch? Je zou eigenlijk moeten weten hoeveel stroom of vermogen de accu op dat moment levert.
Iemand op diezelfde reddit zegt de claim niet te herkennen, en daarbij sluit ik mij aan. Vanaf morgen ben ik weer in de buurt van de Powerstream, dus kan dan eens kijken. Maar het is mij eerder niet opgevallen - en dat zou wel het geval zijn geweest.Maverick_tfd schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:03:
In ander nieuws: omdat het toch wat vervelend is om te gissen naar de accu-status op basis van voltages, heb ik een simpele coulomb-counter in mijn ontlaad-systeem gescript. Daarmee zou je vrij nauwkeurig moeten kunnen bijhouden hoeveel er uit een accu wordt getrokken.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| class CoulombCounter { public $coulombs; // Total registered coulombs public function __construct() { $this->coulombs = 0; } /** * Registers power consumption over a given duration in seconds. * * @param float $watts The power in watts. * @param int $seconds The duration in seconds. * @param float $voltage The voltage used (default is 24V). */ public function register (float $watts, int $seconds, float $voltage = 24) { // Calculate energy in joules (E = P * t) $joules = $watts * $seconds; // Coulombs = Joules / Voltage $coulombs = $joules / $voltage; // Add the calculated coulombs to the registered coulombs $this->coulombs += $coulombs; } /** * Get the total registered coulombs. * * @return float The total registered coulombs. */ public function getTotal() { return $this->coulombs; } } |
De counter loopt synchroon met de aansturing van de Powerstream, en gebruikt het voltage dat de Powerstream op de ingang meet. In theorie zou dat zuivere cijfers moeten opleveren. En als je weet dat er bijvoorbeeld 100.000 coulombs uit een volle accu gaan, en dat er op moment X 45.000 zijn gepasseerd, weet je dus ook dat er nog 55% van een volle accu resteert.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Klopt, volgens zowel de Ecoflow zelf als de smartplugs (2 stuks)Maverick_tfd schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:12:
[...]
Maar dit geeft alleen aan dat de inverter niet teruglevert toch? Je zou eigenlijk moeten weten hoeveel stroom of vermogen de accu op dat moment levert.
De BMS van de Powerqueen rapporteert echter ook 0.0W
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Ik was toevallig ook bezig om dit te doen, maar dan voor home assistant.Thijsmans schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:55:
[...]
Iemand op diezelfde reddit zegt de claim niet te herkennen, en daarbij sluit ik mij aan. Vanaf morgen ben ik weer in de buurt van de Powerstream, dus kan dan eens kijken. Maar het is mij eerder niet opgevallen - en dat zou wel het geval zijn geweest.
In ander nieuws: omdat het toch wat vervelend is om te gissen naar de accu-status op basis van voltages, heb ik een simpele coulomb-counter in mijn ontlaad-systeem gescript. Daarmee zou je vrij nauwkeurig moeten kunnen bijhouden hoeveel er uit een accu wordt getrokken.
PHP:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 class CoulombCounter { public $coulombs; // Total registered coulombs public function __construct() { $this->coulombs = 0; } /** * Registers power consumption over a given duration in seconds. * * @param float $watts The power in watts. * @param int $seconds The duration in seconds. * @param float $voltage The voltage used (default is 24V). */ public function register (float $watts, int $seconds, float $voltage = 24) { // Calculate energy in joules (E = P * t) $joules = $watts * $seconds; // Coulombs = Joules / Voltage $coulombs = $joules / $voltage; // Add the calculated coulombs to the registered coulombs $this->coulombs += $coulombs; } /** * Get the total registered coulombs. * * @return float The total registered coulombs. */ public function getTotal() { return $this->coulombs; } }
De counter loopt synchroon met de aansturing van de Powerstream, en gebruikt het voltage dat de Powerstream op de ingang meet. In theorie zou dat zuivere cijfers moeten opleveren. En als je weet dat er bijvoorbeeld 100.000 coulombs uit een volle accu gaan, en dat er op moment X 45.000 zijn gepasseerd, weet je dus ook dat er nog 55% van een volle accu resteert.
Wel iets andere aanpak, ik sla de waardes op in 2 helpers wanneer de accu vol is en ga daar mee rekenen.
2 automations gebruik ik hiervoor. Hoewel 1 automation net zo goed een template kan zijn.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
| #Beschouw de accu vol als de lader minder dan 10 watt gebruik en aan staat. - id: '1721393723654' alias: Thuisaccu SOC 100% description: '' trigger: - platform: numeric_state entity_id: - sensor.thuisaccu_input_power for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 below: 10 condition: - condition: state entity_id: switch.thuisaccu_input state: 'on' action: - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.thuis_accu_1_soc data: value: 100 - service: input_number.set_value metadata: {} data: value: '{{ states(''sensor.thuisaccu_input_energy'')|float }}' target: entity_id: input_number.thuisaccu1_consumed - service: input_number.set_value metadata: {} data: value: '{{ states(''sensor.thuisaccu_output_energy'')|float }}' target: entity_id: - input_number.thuisaccu1_produced mode: single - id: '1722688751627' alias: Calculate SOC description: '' trigger: - platform: state entity_id: - sensor.thuisaccu_input_energy - platform: state entity_id: - sensor.thuisaccu_output_energy condition: [] action: - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.thuisaccu1_soc data: value: "{% set E_in = (states('sensor.thuisaccu_input_energy') | float(0)) - (states('input_number.thuisaccu1_consumed') | float(0)) %} {% set E_out = states('sensor.thuisaccu_output_energy') | float(0) - (states('input_number.thuisaccu1_produced') | float(0)) %} {% set capaciteit = 2.56 %} {% set laadverlies = 0.20 %}\n{% set netto_energie_in = E_in * (1 - laadverlies) + capaciteit %} {% set netto_energie_uit = E_out %}\n{% set totale_energie = netto_energie_in - netto_energie_uit %}\n{% set SOC = (totale_energie / capaciteit) * 100 %}\n{% if SOC > 100 %}\n {{ 100 }}\n{% elif SOC < 0 %}\n 0\n{% else %}\n {{ SOC | round(2) }}\n{% endif %}" mode: single |
De code geeft nog niet helemaal een accurate SOC. Hij wijkt 5 tot 10% af vergeleken met de bluetooth BMS. Wellicht omdat ik het verlies van de EcoFlow nog niet meeneem in de berekening. Volgens mij zit daar ook nog zo'n 10% verlies op.
Dus 20% verlies met opladen en 10% verlies met de EcoFlow.
Ik zie op de ecoflow app, regelmatig Temperatuur te hoog.
Apparaat voelt ook warm aan.
Dan valt ook de stroomvoorziening weg.
Meer mensen die melding.
Meer mensen die melding.
Nee, nog niet gezien en kan ook zien dat hij nog nooit gestopt is.simonj schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:28:
Meer mensen die melding.
Mijn ecoflow wordt ook erg heet, maar op het kapje zit ook een waarschuwingssticker, dus dat zou normaal moeten zijn.
Waar heb je hem staan? Toevallig ook op een warme plek?
Ruimte waar nu omgevings temperatuur 22 graden is. Ik heb powerstream voor nu uitgezet. Ook om te laten afkoelen.Psycho_Mantis schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:51:
[...]
Nee, nog niet gezien en kan ook zien dat hij nog nooit gestopt is.
Mijn ecoflow wordt ook erg heet, maar op het kapje zit ook een waarschuwingssticker, dus dat zou normaal moeten zijn.
Waar heb je hem staan? Toevallig ook op een warme plek?
Ik heb wel 600 w versie naar 800w gezet eerder vandaag .
[ Voor 5% gewijzigd door simonj op 04-08-2024 22:05 ]
Verschil met de EcoFlow is maar een goede 2%. Hele cycle rond is kleine 20% verlies, precieze getallen heb ik ergens in de topic gepost. Uiteraard e.e.a. afhankelijk van welke lader gebruikt wordt en hoe de verbindingen zijn.Psycho_Mantis schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:39:
[...]
Dus 20% verlies met opladen en 10% verlies met de EcoFlow.
Dat zal niet veel uit maken, aangezien je op 24V toch naar een ruime 600W haalt.simonj schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:57:
[...]
Ik heb wel 600 w versie naar 800w gezet eerder vandaag .
ik beperk de teruggave tot max 300W van 18 tot 22.30 en daarna 100W tot 630 en dan weer 300W. Dan is de accu flink leeg en heb ik al het sluipverbruik te pakken, en hij wordt niet zo heet.simonj schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:28:
Meer mensen die melding.
Ik heb echt 30% verlies.joep03nl schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:28:
[...]
Verschil met de EcoFlow is maar een goede 2%. Hele cycle rond is kleine 20% verlies, precieze getallen heb ik ergens in de topic gepost. Uiteraard e.e.a. afhankelijk van welke lader gebruikt wordt en hoe de verbindingen zijn.
laatste cycle:
3,19 kWh geladen
2,21 kWh uit de accu gehaald.
30,7% verlies

Die accu is 2,56 kWh groot, dus die Ecoflow heeft hier echt wel meer verlies dan 2% bij mij.
Hij levert bij mij de gehele nacht ongeveer tussen de 500 en 350 watt.
Ik meet dit trouwens met een smartplug, niet met de data uit de ecoflow zelf.
[ Voor 6% gewijzigd door Psycho_Mantis op 05-08-2024 07:18 ]
@Psycho_Mantis
Hier ook met Power plugs gemeten: 3,1 kWh opgeladen, 2,5 kWH ontladen.
Wellicht is het hogere verbruik bij jouw de reden voor een lagere efficiency.
Wellicht is het hogere verbruik bij jouw de reden voor een lagere efficiency.
[ Voor 43% gewijzigd door joep03nl op 05-08-2024 07:51 ]
Welke smartplugs gebruik jij? Ik gebruik Shelly Plug S.joep03nl schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:30:
@Psycho_Mantis
Ik ben even wat verder gaan zoeken, maar het kan ook zijn dat mijn smartplug gewoon niet zo nauwkeurig is.
Zie hier de output gerapporteerd door Ecoflow en de output gemeten door de smartplug:
/f/image/LXWUtM1RdXQUxJvHWQ8fanqH.png?f=fotoalbum_large)
Wijkt best wel af van elkaar. Nu denk ik dat de smartplug afwijkt, anders zou ik nooit 0 op de meter halen.
BlitzWolfPsycho_Mantis schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:53:
[...]
Welke smartplugs gebruik jij? Ik gebruik Shelly Plug S.
De smartplug lijkt een afwijking dus te hebben van 7,2%. Ik heb hem even gekalibreerd.
Hopelijk zijn de resultaten dan over 24 uur wat minder teleurstellend.
Hopelijk zijn de resultaten dan over 24 uur wat minder teleurstellend.
Waarom zou je die ecoflow output beperken? Waarom niet maximaal laten staan. Dan levert ie wat er gevraagd wordt, tot zn max. Het berperken van het vermogen is volgens mij niet nodig. Of zie ik iets over het hoofd?
Kan je dat in de app instellen?tw_gotcha schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 06:33:
[...]
ik beperk de teruggave tot max 300W van 18 tot 22.30 en daarna 100W tot 630 en dan weer 300W. Dan is de accu flink leeg en heb ik al het sluipverbruik te pakken, en hij wordt niet zo heet.
Wat is overigens het vermogen waarmee de acculader laadt? Je hebt er namelijk verder geen grip op behalve aan en uit.
energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB
Dat is een keus natuurlijk. Je kan de stroom bewaren om te gebruiken op een duurder moment natuurlijk.Coenen schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:46:
Waarom zou je die ecoflow output beperken? Waarom niet maximaal laten staan. Dan levert ie wat er gevraagd wordt, tot zn max. Het berperken van het vermogen is volgens mij niet nodig. Of zie ik iets over het hoofd?
Zorgen om warmte van de Ecoflow kan ook een reden zijn.
600 watt.mrme12345 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:20:
Wat is overigens het vermogen waarmee de acculader laadt? Je hebt er namelijk verder geen grip op behalve aan en uit.
Thx, zo had ik er nog niet naar gekeken.Psycho_Mantis schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:42:
[...]
Dat is een keus natuurlijk. Je kan de stroom bewaren om te gebruiken op een duurder moment natuurlijk.
Zorgen om warmte van de Ecoflow kan ook een reden zijn.
Voor mij zou het voornamelijk om s'avonds en s'nachts nul op de meter te hebben.
In theorie is het toch zo dat wanneer ze in serie staan een acculader erop van 24v. en ze worden beide geladen?joep03nl schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:10:
[...]
Groot nadeel van in serie vind ik toch wel dat je beide accu's evenveel moet opladen. Ik heb 2 losse setjes, die kan ik geheel onafhankelijk van elkaar laden. Zeker op zo'n dag als vandaag (en dadelijk in herfst/winter/lente) ideaal.
in de ecoflow app op de onderste balk bij automation. Task, action, household demand.en bij een action kun je een timer geven.Dus ik heb 3 actions met 3 tijdsperiodes.
er wordt s'nachts niet meer gevraagd dan 100-120 W.Als ik meer teruglever krijg ik daar een teruglever boete voor en daar ging het nou net om. Koken kan ik toch niet compenseren, dat piekt op 2000 W, het is vnl de vaatwasser, PC en sluipverbruik. Mijn doel is om de complete acculading in de nacht en avond te gebruiken zodat ik niks teruggeefCoenen schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:46:
Ik had het al een het V2G topic gepost ook. Maar misschien hier ook leuk.
Je kan ook nog deze kabel aansluiten op de battery port en dan nog 120W uit de sigaret aansluiting van je (electrische) auto stelen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z21yBqNHBwA1eB7xlMLX55mu.jpg?f=user_large)
ice-T106 in "Over V2G; laden en ontladen"
Je kan ook nog deze kabel aansluiten op de battery port en dan nog 120W uit de sigaret aansluiting van je (electrische) auto stelen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z21yBqNHBwA1eB7xlMLX55mu.jpg?f=user_large)
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Zit hier een step-up convertor in van 12v/24v of zou 12V ook werken zobder deze stekker? Want dan koppel ik deze aan mijn camperhhaccuice-T106 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:50:
Ik had het al een het V2G topic gepost ook. Maar misschien hier ook leuk.
[Afbeelding]
net gekocht, kan bij 12V max 250W doen, mijn max nachtverbruik is 200W dus een simpele manier om die nachtverlaging te regelen via een accu die er al is en verder weinig te doen heeft. Ook lekker veilig in de camper met al een heel 12V circuit. schakelen gaat via 2 homewizardstekkers, de ene om overdag de accu te laden (in en uit bij minimaal 350W terugleverstroom voor 10 min & andere stekker is uit= aan.) en de ander aan de gridinvertor (stroom is 0/ andere stekker=uit dan aan)
[ Voor 24% gewijzigd door technopeuter op 05-08-2024 21:40 ]
diskeltische lurker
Denk niet dat er een omvormer in de stekker zit. Maar kant en klare stekker is wel het makkelijkste. Die communiceert denk ik dat er een 12v signaal binnen komt. En de stekkers zelf zijn ook wel redelijk specifiek.technopeuter schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:28:
[...]
Zit hier een step-up convertor in van 12v/24v of zou 12V ook werken zobder deze stekker? Want dan koppel ik deze aan mijn camperhhaccu
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Bedankt werkt goed, ecoflow word niet meer zo warm.tw_gotcha schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:18:
[...]
in de ecoflow app op de onderste balk bij automation. Task, action, household demand.en bij een action kun je een timer geven.Dus ik heb 3 actions met 3 tijdsperiodes.
Zou mooi zijn als we realtime dit kunnen regelen.
Kan met een P1 meter en scriptje.simonj schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:26:
[...]
Zou mooi zijn als we realtime dit kunnen regelen.
De sleutel is dan dat je kunt bestellen; maar je betaalt wel BTW?Kanoet schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:38:
De sleutel was bij mij een Nederlands account aanmaken, de 0%btw accu uit het winkelmandje gooien en je kan opeens een regulier btw product selecteren in de shop.
Ja, tenzij je een leveradres in Duitsland of Oostenrijk hebt.ronald75 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:14:
[...]
De sleutel is dan dat je kunt bestellen; maar je betaalt wel BTW?
Overigens is er nu een 6% kortingscode, scheeltje toch weer een paar eurootjes.
Ja kan ook.
Maar draai Home Assistant.
Zie wel iets met node red ,maar daar ben ik niet bekend mee.
Moet ik me daar meer in verdiepen.
Ik draai ook home assistant.simonj schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:28:
[...]
Ja kan ook.
Maar draai Home Assistant.
Zie wel iets met node red ,maar daar ben ik niet bekend mee.
Moet ik me daar meer in verdiepen.
Dat heb ik hier al reeds gedeeld:
Psycho_Mantis in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"
Top ,geen node red nodig.Psycho_Mantis schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:52:
[...]
Ik draai ook home assistant.
Creatief bedacht! Maar hou er wel rekening mee dat dit alleen goed werkt bij een mooie dag. Als het wisselend weer is (lees: zonnig > bewolkt/regen > zonnig, waardoor opladen wordt afgewisseld met ontlanden) wordt het al een stukkie lastiger.Thijsmans schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:55:
[...]
PHP:
1 2 3 ... code ...
Het enige wat ik belangrijk vind is om te weten wanneer een accu bijna leeg is en dat is bij 23,0V (dan is er nog 4% rest-capaciteit volgens de app) en dan moet de volgende accu gebruikt worden.
Hoe laag is eigenlijk verstandig bij verstandig bij de powerqueen accu? Ik stop hem zelf op 24,0V. Maarja, hoe meer capaciteit je kan gebruiken, des te meer je er aan heb.joep03nl schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:31:
[...]
Creatief bedacht! Maar hou er wel rekening mee dat dit alleen goed werkt bij een mooie dag. Als het wisselend weer is (lees: zonnig > bewolkt/regen > zonnig, waardoor opladen wordt afgewisseld met ontlanden) wordt het al een stukkie lastiger.
Het enige wat ik belangrijk vind is om te weten wanneer een accu bijna leeg is en dat is bij 23,0V (dan is er nog 4% rest-capaciteit volgens de app) en dan moet de volgende accu gebruikt worden.
24,0v is volgens mij nog 6% capaciteit, zo zoveel ontloopt het niet.
Script alvast geïnstalleerd homeassistant.Psycho_Mantis schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:52:
[...]
Ik draai ook home assistant.
wacht nog op developer gegevens.
Alleen hoe kan je deze script aanroepen?
Waar halen jullie de beste accukabels met ogen vandaan? 250A
diskeltische lurker
Hoe dat moet staat op de GitHub pagina van het script.simonj schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:35:
[...]
Script alvast geïnstalleerd homeassistant.
wacht nog op developer gegevens.
Alleen hoe kan je deze script aanroepen?
Zie hier wat ik er nog omheen heb gebouwd.
En vergeet regel 142 niet aan te passen in het pyscript:
Heb de vraag even bij Power Queen uitgezet (was toch al aan het mailen met een technician)Psycho_Mantis schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:09:
[...]
Hoe laag is eigenlijk verstandig bij verstandig bij de powerqueen accu?
Ik onderbreek de laadcyclus niet; steeds aan/uit-aan/uit lijkt me niet het beste voor de accu. Bovendien doe je dan steeds fase 1 van de laad-cyclus over:joep03nl schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:31:
Creatief bedacht! Maar hou er wel rekening mee dat dit alleen goed werkt bij een mooie dag. Als het wisselend weer is (lees: zonnig > bewolkt/regen > zonnig, waardoor opladen wordt afgewisseld met ontlanden) wordt het al een stukkie lastiger.

Nu, midden in de zomer, volstaat "laden vanaf 10:00 uur" nog wel om alles uit de panelen te trekken. Voor de periode erna ben ik nog wat aan het scripten. Uiteindelijk wil ik data combineren van PVGis (theoretische opbrengst PV), OpenWeatherMap (bewolking per uur) en Zonneplan (dynamische aanbieder voor dagen waarop PV het laden niet dekt). Dan kun je één keer per dag laten berekenen wat de beste uren zijn om zo goedkoop mogelijk te laden, en daarmee een taak laten inplannen.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Ik heb het laden als volgt ingesteld:Thijsmans schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:32:
[...]
Ik onderbreek de laadcyclus niet; steeds aan/uit-aan/uit lijkt me niet het beste voor de accu. Bovendien doe je dan steeds fase 1 van de laad-cyclus over:
[Afbeelding]
Nu, midden in de zomer, volstaat "laden vanaf 10:00 uur" nog wel om alles uit de panelen te trekken. Voor de periode erna ben ik nog wat aan het scripten. Uiteindelijk wil ik data combineren van PVGis (theoretische opbrengst PV), OpenWeatherMap (bewolking per uur) en Zonneplan (dynamische aanbieder voor dagen waarop PV het laden niet dekt). Dan kun je één keer per dag laten berekenen wat de beste uren zijn om zo goedkoop mogelijk te laden, en daarmee een taak laten inplannen.
- Als er langer dan 5 minuten meer dan 600 watt wordt teruggeleverd, dan start ik het laden.
Hij stop met laden als:
- langer dan 15 minuten meer dan 300 watt uit het net wordt getrokken.
- Hij stopt direct zodra een elektrische auto gaat opladen aan onze laadpaal.
Dus laden wordt hier niet direct onderbroken als ik een bak koffie/thee zet, maar als het toch echt ineens bewolkt wordt dan stopt het.
De inverteer wordt gestart zodra de zonnepalen minder dan 20 watt opleveren.
Ik probeer wel te voorkomen dat het een flipperkast wordt met schakelen. Voor de zomer is het nu makkelijk, maar in de winter gaan de marges kleiner worden. Maar dat doen we dan wel weer finetunen.
Ik heb in de ecoflow app gezet dat ie stopt bij een minimum van 10% in de accu (discharge limi). Dan ben je er toch al? Of zie ik het verkeerd?Psycho_Mantis schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:09:
[...]
Hoe laag is eigenlijk verstandig bij verstandig bij de powerqueen accu? Ik stop hem zelf op 24,0V. Maarja, hoe meer capaciteit je kan gebruiken, des te meer je er aan heb.
24,0v is volgens mij nog 6% capaciteit, zo zoveel ontloopt het niet.
:strip_exif()/f/image/o4NoL21leMtknvB8rZxwrqe9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door tw_gotcha op 07-08-2024 11:25 ]
Volgens Powerqueen beschermt het BMS de accu al tegen onderlading ("Uberentlading Schutz"). Wat is de toegevoegde waarde van het hanteren van een marge?
/edit: @tw_gotcha, dat lijkt mij gaan om de batterij-poort van de Powerstream. De accu hangt in dit geval aan de PV-ingang.
/edit: @tw_gotcha, dat lijkt mij gaan om de batterij-poort van de Powerstream. De accu hangt in dit geval aan de PV-ingang.
[ Voor 29% gewijzigd door Thijsmans op 07-08-2024 11:30 ]
bedankt, ik had dit niet door! klopt natuurlijkThijsmans schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:28:
Volgens Powerqueen beschermt het BMS de accu al tegen onderlading ("Uberentlading Schutz"). Wat is de toegevoegde waarde van het hanteren van een marge?
De accu mag helemaal leeg getrokken worden.Psycho_Mantis schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:09:
[...]
Hoe laag is eigenlijk verstandig bij verstandig bij de powerqueen accu?
Er zit wel een nadeel aan het leegtrekken. De ecoflow valt dan uit.joep03nl schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:01:
[...]
De accu mag helemaal leeg getrokken worden.
Het probleem daarmee is dat hij de laatst ingestelde output waarde dan vasthoudt. Dus wanneer je de oplader aanzet, gaat hij vrolijk veder waar hij gebleven was. Als je hem net voor hij uitvalt nog op 0 kan zetten dan heb je daar geen last van.
Vannacht heb ik de accu tot 3% leeggetrokken tot 23v. Dat is leeg genoeg wat mij betreft.
Ik hou al enige tijd 23V aan, dan blijft er 3 tot 4% capaciteit over en wordt er overgeschakeld op de 2e accu.Psycho_Mantis schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:06:
[...]
Vannacht heb ik de accu tot 3% leeggetrokken tot 23v. Dat is leeg genoeg wat mij betreft.
Aangezien ik 2 Powerstreams heb kunnen beide accu's in de ochtend nog energie leveren als er een piekje is.
[ Voor 4% gewijzigd door joep03nl op 08-08-2024 09:12 ]
Ja lijkt mij prima om zo te doen.joep03nl schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:11:
[...]
Ik hou al enige tijd 23V aan, dan blijft er 3 tot 4% capaciteit over en wordt er overgeschakeld op de 2e accu.
Aangezien ik 2 Powerstreams heb kunnen beide accu's in de ochtend nog energie leveren als er een piekje is.
Ik zit wel te overwegen om een 2de accu te nemen, 1tje dekt niet genoeg voor mij.
En dan inderdaad gewoon een 2de lader en een extra powerstream.
Nav dit topic ook alle benodigde spullen besteld. En ook door de erg nuttige info op ehoco.nl (dank Joep03nl en asalipander en thijsmans die daar aan bijgedragen hebben via dit topic). Spullen zijn onderweg voor 2 accu's (1 bij broer en 1 bij mij).
energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB
Ik ben ook zeer geïnteresseerd maar omdat ik pas net in de woning woon wil ik eerst een jaar verbruik + opbrengsten weten. ik wacht dus nog even tot na de winter.
@simonj
Die maak je zelf met een template; dat is waarschijnlijk de som van de huidige output van de Ecoflow en wat er nog van het net wordt opgenomen volgens je P1.
Die maak je zelf met een template; dat is waarschijnlijk de som van de huidige output van de Ecoflow en wat er nog van het net wordt opgenomen volgens je P1.
Ik heb er al een paar keer heen gelinkt:simonj schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:28:
[Afbeelding]sensor die in het voorbeeld staat,waar haal je die vandaan?
Een helper aanmaken en een sensor template maken.
Tot 3% ontladen is ook voor een LFP accu nogal diep. Als je dan pas naar je tweede accu overstapt, verslijt je accu no.1 onnodig snel. Ik zou dan ook de 23V naar 24V bijstellen. Dan zit je op een gezonde 10%.joep03nl schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:11:
[...]
Ik hou al enige tijd 23V aan, dan blijft er 3 tot 4% capaciteit over en wordt er overgeschakeld op de 2e accu.
Leuke projecten! Zou het wel tof vinden om ermee aan de slag te gaan. Stiekem toch best wat sluipverbruik in de nacht. Ik heb een zonneplan Nexus staan dus betwijfel of dit ernaast zou kunnen functioneren, die laad/ontladen wanneer het hen uitkomt met 10kW.
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Ik heb de meeste spullen al liggen maar was nog op zoek naar een batterij met bluetooth die ik kon integreren in HA.
Ik had bijna de Kepworth 24V 100Ah bluetooth besteld van amazon.
Die werd getoond met afbeeldingen van de Xiaoxiang App en had goede hoop op een mogelijke koppeling.
Maar daar kon ik geen recente teardowns van vinden en had dus mijn bedenkingen bij de kwaliteit.
Uiteindelijke gegaan voor een model van Basen Green;
Daar zou een JDB-SP16S020-100A in kunnen zitten, die wordt ondersteund in esphome-jbd-bms.
https://github.com/syssi/...discussioncomment-5836709
Dat ziet er in deze 12V teardown allemaal netjes uit, hoop dat de 24V versie vergelijkbaar is.
Daarin ook een JBD BMS.
Volgens support is er ook ondersteuning via de XiaoXiang app en de eigen Basen Green app.
Nog even wachten op de levering.
Ik had bijna de Kepworth 24V 100Ah bluetooth besteld van amazon.
Die werd getoond met afbeeldingen van de Xiaoxiang App en had goede hoop op een mogelijke koppeling.
Maar daar kon ik geen recente teardowns van vinden en had dus mijn bedenkingen bij de kwaliteit.
Uiteindelijke gegaan voor een model van Basen Green;
Daar zou een JDB-SP16S020-100A in kunnen zitten, die wordt ondersteund in esphome-jbd-bms.
https://github.com/syssi/...discussioncomment-5836709
Dat ziet er in deze 12V teardown allemaal netjes uit, hoop dat de 24V versie vergelijkbaar is.
Daarin ook een JBD BMS.
Volgens support is er ook ondersteuning via de XiaoXiang app en de eigen Basen Green app.
Nog even wachten op de levering.
[ Voor 11% gewijzigd door RudolfR op 08-08-2024 20:09 ]
Volgens de gegevens van Power Queen:salipander schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:26:
[...]
Tot 3% ontladen is ook voor een LFP accu nogal diep. Als je dan pas naar je tweede accu overstapt, verslijt je accu no.1 onnodig snel. Ik zou dan ook de 23V naar 24V bijstellen. Dan zit je op een gezonde 10%.
4.000 cycles @ 100% DoD
8.000 cycles @ 80% DoD
15.000 cycles @ 60% DoD
Dat zou betekenen dat wanneer ik tot 3% ontlaadt accu1 over 11+ jaar nog tenminste 80% x 100 = 80 Ah capaciteit heeft. Denk dat ik daar wel mee kan leven.
Ontladen tot 10% betekent over ruim 16 jaar nog 80 Ah capaciteit.
Beter de SOC tot 20% aanhouden wil je er nog iets aan hebben over 16 jaar. De fosfaten aan de kathode-zijde binden zich namelijk sneller onder de 15% SOC met het ijzer in de cel zelf, waarna het hierna bijna wel gebeurd is met de cellen. Dat is mijn ervaring, maar goed ieder voor zichzelfjoep03nl schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:14:
[...]
Volgens de gegevens van Power Queen:
4.000 cycles @ 100% DoD
8.000 cycles @ 80% DoD
15.000 cycles @ 60% DoD
Dat zou betekenen dat wanneer ik tot 3% ontlaadt accu1 over 11+ jaar nog tenminste 80% x 100 = 80 Ah capaciteit heeft. Denk dat ik daar wel mee kan leven.
Ontladen tot 10% betekent over ruim 16 jaar nog 80 Ah capaciteit.
Heeft iemand een goed adresje voor heatsinks voor het formaat van de Powerstream? Ik heb liever geen lawaai van nog een extra fan als ik het kan voorkomen.
goed idee!zelf een aantal heat sinks op een messing of alu plaatje plakken?Kanoet schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:20:
Heeft iemand een goed adresje voor heatsinks voor het formaat van de Powerstream? Ik heb liever geen lawaai van nog een extra fan als ik het kan voorkomen.
mijn oplader is een Victron zonder fan, maar wordt ook wel vrij warm. Twee van deze? Just found this amazing item on AliExpress. Check it out!
US $15.84 | Electronic Radiator Aluminum Dense Teeth Heatsink Extruded Heat Sink Computer Water Cooling System 100/120/150/200/300x69x36MM
https://a.aliexpress.com/_Eju0Hkd
[ Voor 23% gewijzigd door tw_gotcha op 09-08-2024 12:56 ]
De powerstream is een fanless design, hoezo een heatsink?Kanoet schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:20:
Omdat hij heet kan worden.Psycho_Mantis schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:29:
[...]
De powerstream is een fanless design, hoezo een heatsink?
Je kunt er een cpukoeler op zetten. Die zijn relatief goedkoop en makkelijk te krijgen.
Snap ik, maar hij is toch gemaakt dat hij zo heet kan worden?salipander schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:32:
[...]
Omdat hij heet kan worden.![]()
Je kunt er een cpukoeler op zetten. Die zijn relatief goedkoop en makkelijk te krijgen.
Hangt af van de temperatuur en belasting. Hij houdt zeker geen 800W vol als hij in een 22 graden ruimte staat zonder zuchtje ventilatie. Dan gaat hij terugregelen. Hij is dus beveiligd, maar met koeling kan hij langer hogere vermogens verwerken.Psycho_Mantis schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:35:
[...]
Snap ik, maar hij is toch gemaakt dat hij zo heet kan worden?
Wat ik zag in de app, dat hij op stand-by ging paar seconden. Met de melding temperatuur te hoog.salipander schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:38:
[...]
Hangt af van de temperatuur en belasting. Hij houdt zeker geen 800W vol als hij in een 22 graden ruimte staat zonder zuchtje ventilatie. Dan gaat hij terugregelen. Hij is dus beveiligd, maar met koeling kan hij langer hogere vermogens verwerken.
Gloeilampen werden ook gemaakt dat ze heet konden worden,...Psycho_Mantis schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:35:
[...]
Snap ik, maar hij is toch gemaakt dat hij zo heet kan worden?
Nooit een gloeilamp gezien met een heatsink of eentje die in lux terugschakelde 😉Kanoet schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:22:
[...]
Gloeilampen werden ook gemaakt dat ze heet konden worden,...
Ik ben inmiddels aan het bestellen. PowerQueen komt vandaag en Ecoflow was gister al binnen. Bij de Ecoflow zit alleen de 230v kabel en niet de "EcoFlow BKW-Solar Cable". Deze moet ik dus los erbij bestellen; klopt dat?
[edit] hij is er gewoon, dank voor de reacties
[edit] hij is er gewoon, dank voor de reacties
[ Voor 10% gewijzigd door ronald75 op 10-08-2024 23:52 ]
Bij mij zat die kabel er gewoon bij.ronald75 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:58:
Ik ben inmiddels aan het bestellen. PowerQueen komt vandaag en Ecoflow was gister al binnen. Bij de Ecoflow zit alleen de 230v kabel en niet de "EcoFlow BKW-Solar Cable". Deze moet ik dus los erbij bestellen; klopt dat?
Bij mij ook...
Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2
@ronald75
Nee, dat klopt niet. (nogmaals)
Kabel zit in die witte zak in de plastic afdekkap.
(230V kabel zit apart in een eigen doos...)
Zie ook deze beschrijving:
https://solarpowersupply....am-micro-inverter-eu-600w
Nee, dat klopt niet. (nogmaals)
Kabel zit in die witte zak in de plastic afdekkap.
(230V kabel zit apart in een eigen doos...)
Zie ook deze beschrijving:
https://solarpowersupply....am-micro-inverter-eu-600w
Ik heb de Powerqueen 25,6V 100AH accu gekocht maar krijg hem nog niet opgeladen.
Hij is namelijk met maar slechts 3,3V op de polen hier aangekomen. Volgens de Powerqueen handleiding moet je bij een spanning van <18V de batterij via "lithium battery activation" herstellen.
Een standaard lifepo4 lader heeft die functie niet. Hoe is de batterij bij jullie aangekomen? En welke lader heb je gebruikt om hem weer te activeren als hij ook te leeg is?
Edit: zie dat de lader van PQ die functie wel heeft maar die heb ik er niet bijgekocht.
Hij is namelijk met maar slechts 3,3V op de polen hier aangekomen. Volgens de Powerqueen handleiding moet je bij een spanning van <18V de batterij via "lithium battery activation" herstellen.
Een standaard lifepo4 lader heeft die functie niet. Hoe is de batterij bij jullie aangekomen? En welke lader heb je gebruikt om hem weer te activeren als hij ook te leeg is?
Edit: zie dat de lader van PQ die functie wel heeft maar die heb ik er niet bijgekocht.
[ Voor 18% gewijzigd door Mediacj op 10-08-2024 18:05 ]
Vreemd, hier 1 keer aangesloten rond de 40%.
Misschien schade?
Misschien schade?
[ Voor 17% gewijzigd door simonj op 10-08-2024 18:14 ]
Nee we hebben er 2 gekocht en beide hebben deze spanning op de polen(met 2 multimeters gemeten) De BMS staat ook bij alletwee uit(we hebben de bluetooth versie)simonj schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:13:
Vreemd, hier 1 keer aangesloten rond de 40%.
Misschien schade?
[ Voor 10% gewijzigd door Mediacj op 10-08-2024 18:23 ]
Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).