Een andere fan plaatsen een optie? Ik heb iets vergelijkbaars gedaan met een fiets oplader. Die maakte ongeveer hetzelfde geluid. Nu een Noctua fan en een wereld van verbetering.hhoekstra schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:13:
Hij maakt zeker veel herrie. Nu is het op de video nog iets erger.
Het is gewoon een brand van powerqueen. Alles is hetzelfde behalve de naam maar dan een stukje goedkoper.
[YouTube: 5 september 2024]
Bij toeval op dit draadje gestuit.
Al enige tijd aan het kijken naar een 'goedkope' manier voor een relatief kleine accu om wat energie op te slaan. Na wat zoeken nog niet achter gekomen of iemand nu al een Ecoflow batterij incl. Powerstream als opstelling heeft gebruikt? Ik ben zelf wel handig, maar voelt wel goed om wat off-the-shelf onderdelen te kunnen gebruiken.
Al enige tijd aan het kijken naar een 'goedkope' manier voor een relatief kleine accu om wat energie op te slaan. Na wat zoeken nog niet achter gekomen of iemand nu al een Ecoflow batterij incl. Powerstream als opstelling heeft gebruikt? Ik ben zelf wel handig, maar voelt wel goed om wat off-the-shelf onderdelen te kunnen gebruiken.
Voor een kleine meerprijs is de Victron IP22 een optie toch? Volgens mij gebruikte iemand hier die al. Enige is dat die 16A laadvermogen heeft en ik weet niet of die bij inschakelen smart plug ook direct in de juiste modus gaat laden. Die lader heeft volgens mij nog integratie mogelijkheden.Psycho_Mantis schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:34:
[...]
Ok goed om te weten, dan ga ik wel een andere zoeken.
De Ecoflow vandaag ontvangen.
Ben toch positief verrast door de (ogenschijnlijke) kwaliteit van dat apparaat, en de verpakking.
Had toch meer een China ding verwacht voor dat geld.
Edit: het lijkt erop dat er zonnepalen of een batterij aan moet hangen om aan te kunnen gaan.
Even wachten tot die binnen is dus zodat ik de bole kan configureren/spelen.
Ben toch positief verrast door de (ogenschijnlijke) kwaliteit van dat apparaat, en de verpakking.
Had toch meer een China ding verwacht voor dat geld.
Edit: het lijkt erop dat er zonnepalen of een batterij aan moet hangen om aan te kunnen gaan.
Even wachten tot die binnen is dus zodat ik de bole kan configureren/spelen.
[ Voor 32% gewijzigd door thido op 05-09-2024 20:41 ]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ik gebruik de Victron inderdaad, zie ook de post hier: Aiolos in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"Kiwi_Kevin schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:54:
[...]
Voor een kleine meerprijs is de Victron IP22 een optie toch? Volgens mij gebruikte iemand hier die al. Enige is dat die 16A laadvermogen heeft en ik weet niet of die bij inschakelen smart plug ook direct in de juiste modus gaat laden. Die lader heeft volgens mij nog integratie mogelijkheden.
Ik schaal de lader nu ook wat terug zodra ik wat minder opbrengst heb. Liever met 200W laden dan helemaal niet.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Schaal je handmatig terug of op 1 of andere manier geautomatiserrd?Aiolos schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:54:
[...]
Ik gebruik de Victron inderdaad, zie ook de post hier: Aiolos in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"
Ik schaal de lader nu ook wat terug zodra ik wat minder opbrengst heb. Liever met 200W laden dan helemaal niet.
Ik zie dat je dat al eens uitgebreid beschreven hebt

[ Voor 7% gewijzigd door RaymondD op 05-09-2024 21:50 ]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Is de IP22 stiller dan de 20A Powerqueen?Aiolos schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:54:
[...]
Ik gebruik de Victron inderdaad, zie ook de post hier: Aiolos in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"
SolarEdge 22x360Wp Zuid (7920Wp) 11x365Wp Noord (4015Wp), Daikin Altherma 3M 9kW Monoblock, Gasloos sinds september 2022
Dank voor die uitgebreide post! Je geeft aan dat hij “maar” met 16A laadt, maar dat is niet heel veel minder dan 20A toch? Deze lader is op papier een uur en kwartier langer bezig om de accu vol te krijgen, of duurt dat laatste stukje naar 100% een stuk langer dan met een 20A lader?Aiolos schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:54:
[...]
De Powerqueen lader is 170 euro op hun site, 140 op eBay. De Victron zie ik voor ca 180-190 euro, waarbij Victron mijn voorkeur heeft vanuit bekendheid/betrouwbaarheid. Was dat voor jou nog een overweging?
@Kiwi_Kevin
Niet het laatste deel naar 100%, eerder het begin, het zgn 'Bulk' charging met de maximale stroom gaat minder hard.
Zie hier:
Thijsmans in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"
Niet het laatste deel naar 100%, eerder het begin, het zgn 'Bulk' charging met de maximale stroom gaat minder hard.
Zie hier:
Thijsmans in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"
Ik heb alleen de Victron, en die vind ik stil genoeg. Het ventilatortje draait als ie het echt warm heeft, verder bromt ie vooral.
Tja, 16 vs 20 is toch 20% verschil. Het laatste stukje gaat het zoals genoemd niet om (en ik zet 'm sowieso uit als de lader in 'absorption'-mode komt).Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:39:
[...]
Dank voor die uitgebreide post! Je geeft aan dat hij “maar” met 16A laadt, maar dat is niet heel veel minder dan 20A toch? Deze lader is op papier een uur en kwartier langer bezig om de accu vol te krijgen, of duurt dat laatste stukje naar 100% een stuk langer dan met een 20A lader?
De Powerqueen lader is 170 euro op hun site, 140 op eBay. De Victron zie ik voor ca 180-190 euro, waarbij Victron mijn voorkeur heeft vanuit bekendheid/betrouwbaarheid. Was dat voor jou nog een overweging?
Mijn overweging was vooral dat ik de Victron meer vertrouw dan een onbekende lader uit china. De Victron haalt z'n specs, van de andere laders kan ik dat niet zeggen. (ik zeg ook niet dat het slechte laders zijn, ik weet het gewoon niet). De sturing via de seriële poort was een leuke bijkomstigheid, dat wist ik van tevoren niet.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Lees hier al een tijdje mee, prachtige en simpele oplossing, @salipander dank voor de inspiratie!
Gister (5/9) de batterij binnengekregen en geladen, zojuist de ecoflow geconfigureerd, alles naar wens en verwachting 🤘
Mijn proefopstelling:
Gister (5/9) de batterij binnengekregen en geladen, zojuist de ecoflow geconfigureerd, alles naar wens en verwachting 🤘
Mijn proefopstelling:
:strip_exif()/f/image/SD1YYX3XJDHqTx7RicGQ7xgV.jpg?f=fotoalbum_large)
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
Seriële aansturing is echt wel een pluspunt t.o.v. afhankelijkheid van een api van de leverancier. De victron oogt als een degelijke en betrouwbare keuze, zo'n ding koop je toch voor 10-15 jaar. 450W max vermogen lijkt me geen probleem, in de zomer heb ik tijd genoeg om te laden en in de winter blijft er door de WP veelal niet zoveel over. Die paar dagen waarop je 2 uurtjes volle bak zon hebt en de rest van de dag niks, jammer dan. Ik heb ook nog een EV en een laadpaal die in staat is die pieken dynamisch op te vangen.
Ik overweeg uiteraard zelf een accu, maar ik wil eenvoudig beginnen (zowel qua € als qua kWh) en later ook kunnen uitbreiden zonder dat het bestaande spul in de weg zit. Het gedoe met meerdere accu's op 1 lader of andersom staat me niet erg aan, dat zit buiten mijn comfort zone. Deze lader kan ik gericht sturen en als ik er later nog een lader en accu bij wil, dan kan dat gewoon (en dan kan ik met 2x 450W laden, al zal de aansturing nog wel even een puzzel zijn).
Ik overweeg uiteraard zelf een accu, maar ik wil eenvoudig beginnen (zowel qua € als qua kWh) en later ook kunnen uitbreiden zonder dat het bestaande spul in de weg zit. Het gedoe met meerdere accu's op 1 lader of andersom staat me niet erg aan, dat zit buiten mijn comfort zone. Deze lader kan ik gericht sturen en als ik er later nog een lader en accu bij wil, dan kan dat gewoon (en dan kan ik met 2x 450W laden, al zal de aansturing nog wel even een puzzel zijn).
Ja mijn idee ook. Ik had zelf onderstaande bedacht icm een "extra battery" en de powerstream. Maar je kunt het knutselgehalte nog wat verlagen door de "extra battery" te vervangen voor een powerstation. Maar daar zit ook een prijs verschil in.BreiTech schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:36:
Bij toeval op dit draadje gestuit.
wautah91 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:11:
[...]
Ik volg het topic al een tijdje en de laatste keer dat ik een set bij elkaar gekikt heb kwam ik op € 900 voor 2,5kWh met de Powerqueen lader, accu en de powerstream.
Als ik nu deze optie daar tegenover zet kom ik uit op: Delta 2 Smart Extra battery + powerstream set € 856, doe je daar een voeding (bijv 15V 10A, 150W) bij die je op de PV poort (11-55VDC) zet om de batterij te laden á circa €20 zit je op € 875 voor 2,05kWh.
Iets goedkoper maar iets minder capaciteit dan de zelfbouwoplossing en geeft mij en wellicht anderen ook een veiliger gevoel omdat het niet met losse contactpunten en losse zekeringen gemaakt hoeft te worden. (geen idee of mijn idee echt werkt hoor, als iemand daar antwoord op kan geven, graag!!)
[Afbeelding]
EDIT: een voeding met meer voltage zorgt ervoor dat je sneller kunt laden -> 48V 10A
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
Als je de extra battery vervangt door een powerstation kom je dan enkel op een EcoFlow DELTA 2 Power Station + Powerstream?wautah91 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:56:
[...]
Ja mijn idee ook. Ik had zelf onderstaande bedacht icm een "extra battery" en de powerstream. Maar je kunt het knutselgehalte nog wat verlagen door de "extra battery" te vervangen voor een powerstation. Maar daar zit ook een prijs verschil in.
[...]
Klopt, en twee smart plugs voor het regelen van aan/uit zetten van laden/terugleverenBreiTech schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:52:
[...]
Als je de extra battery vervangt door een powerstation kom je dan enkel op een EcoFlow DELTA 2 Power Station + Powerstream?
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
Ziet er netjes uit voor de test! De MC4 naar M8 kabeloog heb je zelf gemaakt? Kun je misschien delen welke kabel en tools je daarvoor hebt gebruikt?__Erik__ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:49:
Lees hier al een tijdje mee, prachtige en simpele oplossing, @salipander dank voor de inspiratie!
Mijn proefopstelling:
[Afbeelding]
En dit zijn aardig prijzige laders volgens mij, ook zo'n 190 euro maar dan x2?
Dank!Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:26:
[...]
Ziet er netjes uit voor de test! De MC4 naar M8 kabeloog heb je zelf gemaakt? Kun je misschien delen welke kabel en tools je daarvoor hebt gebruikt?
En dit zijn aardig prijzige laders volgens mij, ook zo'n 190 euro maar dan x2?
Ik heb die zelf gemaakt, inderdaad. Als basis heb ik gewoon een normale zonnepaneelverlengkabelsetje, krimpogen voor M8 en krimpkousjes bij amazon.nl gekocht (linkjes kun je bovenin dit topic wel vinden).
Striptang, krimptang, zakmes en een heteluchtpistool (of hoe heet zo'n ding?) had ik nog liggen, nog een kwartiertje van mijn tijd en klaar...
Die laders zijn vrij aan de prijs, inderdaad, dat is wel goedkoper op te lossen

(ik had eerst ook andere besteld, maar die bleken op 24v geen lithium batterijen te kunnen laden, toen was ik boosteleurgesteld en heb ik de eerste de beste lader, die ik kon vinden en wél lithium batterijen zou kunnen laden, besteld...)
Kijk, deze info helpt ook. Ik vroeg me al af of er verschil is tussen solarkabel en accukabel. Beide geschikt voor DC, maar niet helemaal duidelijk waar het verschil inzit.
De krimptang, heb je zo'n kleine die t/m 6mm2 gaat (formaat netwerktang) of juist de variant die vanaf 6mm2 gaat wat meer op een betonschaar in het klein lijkt?
De krimptang, heb je zo'n kleine die t/m 6mm2 gaat (formaat netwerktang) of juist de variant die vanaf 6mm2 gaat wat meer op een betonschaar in het klein lijkt?
Nee joh, die kabels zijn 4mm2, dus zo'n simpele huis-tuin-en-keukentang is meer dan zat!Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:14:
Kijk, deze info helpt ook. Ik vroeg me al af of er verschil is tussen solarkabel en accukabel. Beide geschikt voor DC, maar niet helemaal duidelijk waar het verschil inzit.
Ik heb zelf zo'n skandia tangetje van de lokale bouwmarkt, als je iets gaat bestellen, zou ik even op Elektramat.nl kijken, voor iets meer dan een tientje heb je al iets wat voldoet.
Gisteren de Basen Green 24V 100Ah binnen gekregen. 7 augustus besteld met geplande aankomst in EU op 20 augustus. Duurde iets langer dan werd beloofd. Degelijk verpakt in een doos met passend schuim.RudolfR schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:11:
Ik heb Athom plugs besteld. Wil ik ESPhome opzetten zodat ik er ook een bluetooth proxy van kan maken. Hopelijk lukt het daarmee om m'n Basen Green accu met JBD BMS uit te lezen in HA. Die is nu onderweg vanuit Polen.
Vandaag aangesloten en toont 50% vol. Kan 'm uitlezen met de Xiaoxiang App en Overkill Solar. Zoals verwacht een JBD BMS. Allemaal interessante data van de afzonderlijke cellen.
Athom plugs v2 waren geen succes, dat is blijkbaar het verkeerde type ESP en dus geen bluetooth proxy mogelijkheid.

Volgens mijn bw-shp13 trekt de lader 400 Watt uit het net, volgens mijn batterij komt er maar 320 Watt in, ik hoop dat daar een meetonnauwkeurigheid inzit.
[ Voor 7% gewijzigd door RudolfR op 06-09-2024 17:31 ]
Even voor de zekerheid.__Erik__ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:49:
Mijn proefopstelling:
[Afbeelding]
Jouw accu is toch een LiFePO4 accu (3,2V/cel)?
Staat de Victron lader nu in mode Li-ion (3,6V/cel)?
Nog niet gehad dat je ecoflow achter loopt bij de gevraagde waarde en dat je dan dus even later opnieuw meer vermogen vraagt?Psycho_Mantis schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:52:
[...]
Dat komt door de API van Ecoflow die sinds enkele weken niet meer update als je de app gesloten heb op je telefoon.
De waarde sensor.powerstream_inverter_output_watts hoort natuurlijk de waarde te zijn die je hebt ingesteld. Echter deze wordt niet bijgewerkt zolang je de app op je telefoon niet open heb staan, daardoor gaat je script nu in de soep.
Oplossing is om een extra helper te maken waarin je de laatste ingestelde waarde dan in wegschrijft en daarmee te rekenen.
Ik heb dus een helper gemaakt van het type input_number en heb hem thuisaccu1_ecoflowsetvalue genoemd.
In de automation die dus het pyscript aanroep, zit er nu extra onderstaande actie erbij:
code:
1 2 3 4 5 action: input_number.set_value target: entity_id: input_number.thuisaccu1_ecoflowsetvalue data: value: "{{ (states('sensor.adjusted_battery_output_power') | float) | round }}"
Uiteraard in je template dan input_number.thuisaccu1_ecoflowsetvalue gebruiken ipv sensor.powerstream_inverter_output_watts
Uiteindelijk is dit ook betrouwbaarder omdat je niet je script laat rekenen met een value uit de cloud die misschien langer achterloopt.
Goede vraag, volgens mij is het de lithium mode. Ik was in de veronderstelling dat dat dan voor beide varianten zou voldoen.Vale Ouwe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:59:
[...]
Even voor de zekerheid.
Edit, de mode op het apparaat heet echt li-ion, benieuwd of daar dus een belangrijk verschil in zit.
[ Voor 12% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 06-09-2024 19:18 ]
@Kiwi_Kevin
Inderdaad. Een lifepo4 lader is niet nodig.
https://battlebornbatteri...leborn-lifepo4-batteries/
Zeker met de victrons kun je die spanningen uitgebreid instellen zodat het past bij je accu.
Inderdaad. Een lifepo4 lader is niet nodig.
https://battlebornbatteri...leborn-lifepo4-batteries/
Zeker met de victrons kun je die spanningen uitgebreid instellen zodat het past bij je accu.
Check, laatste vraag voor het bestellen is of al die settings bewaard blijven bij het spanningsloos maken van de lader. Kan me bijna niet voorstellen van niet, maar nog wat leeswerk te doen dus 😀
Edit: laadmodis wordt blijvend opgeslagen dus ook na loskoppelen. Ik ga bestellen!
Edit: laadmodis wordt blijvend opgeslagen dus ook na loskoppelen. Ik ga bestellen!
[ Voor 17% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 06-09-2024 19:54 ]
Ik heb ook een victron ip22 24v/16a.
Via advanced kun je een lifepo4 profiel selecteren. Beetje omslachtig, maar werkt.
Ik zet hem -nu nog voor de test- op een lagere ampere om te laden als de zonne opbrengst wat minder is. Eea. is ook te automatiseren; zie eerder in dit topic met een esp.
Ben zelf met blauwe tand bezig.
https://github.com/Olen/VictronConnect?tab=readme-ov-file
Via advanced kun je een lifepo4 profiel selecteren. Beetje omslachtig, maar werkt.
Ik zet hem -nu nog voor de test- op een lagere ampere om te laden als de zonne opbrengst wat minder is. Eea. is ook te automatiseren; zie eerder in dit topic met een esp.
Ben zelf met blauwe tand bezig.
https://github.com/Olen/VictronConnect?tab=readme-ov-file
Yupz, volgens de handleiding dien ik dan, zoals Kevin al gevonden had, de 'Li-ion' modus te selecteren.Vale Ouwe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:59:
[...]
Even voor de zekerheid.
Overigens is dan de laadspanning lager dan geadviseerd in de handleiding van de powerqueen, die is 28,4v +/- 0,4v. Ga dus ook nog experimenteren met de 'Normaal' modus op de victron, die op 28,8v laadt.
Niet gemerkt, maar hier wordt er vrij wel continue het maximale gevraagd waarop ik hem heb ingesteld (500 watt).RudolfR schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:40:
[...]
Nog niet gehad dat je ecoflow achter loopt bij de gevraagde waarde en dat je dan dus even later opnieuw meer vermogen vraagt?
Hij raakt wel soms oververhit met die hittegolven dat hij even niets meer levert.
In wat voor omgeving heb je hem dan hangen? Er is overigens een cooling pack beschikbaar voor ca. 40 euro, dus een ventilator die erop komt.Psycho_Mantis schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:12:
[...]
Niet gemerkt, maar hier wordt er vrij wel continue het maximale gevraagd waarop ik hem heb ingesteld (500 watt).
Hij raakt wel soms oververhit met die hittegolven dat hij even niets meer levert.
Ecoflow levert bij mij nu 250W terug, hij wordt daarbij (na 2u) rond de 40 graden, hoe is dat bij jullie?
184W en als ik er twee had had ik een tosti apparaat__Erik__ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:45:
Ecoflow levert bij mij nu 250W terug, hij wordt daarbij (na 2u) rond de 40 graden, hoe is dat bij jullie?
[edit]
ik heb deze er naast staan
https://www.hema.nl/wonen...m-mat-groen-80060029.html
[ Voor 21% gewijzigd door ronald75 op 07-09-2024 00:11 ]
ronald75 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 00:03:
[...]
184W en als ik er twee had had ik een tosti apparaat
[edit]
ik heb deze er naast staan
https://www.hema.nl/wonen...m-mat-groen-80060029.html

Op zich wel een mooie simpele oplossing voor weinig 👍
Dit is mijn eerste opzet in node-red icm. hass.
Heeft nog wat finetuning nodig maar werkt tot nu toe redelijk.
/f/image/6eOssWPqbKoWjjFZZKIcsdZj.png?f=fotoalbum_large)
Kan ik de accu trouwens helemaal leeg slurpen, of is het verstandiger om een X% over te laten? De EcoFlow gaat nu door totdat de accu ermee ophoudt
/f/image/6eOssWPqbKoWjjFZZKIcsdZj.png?f=fotoalbum_large)
Kan ik de accu trouwens helemaal leeg slurpen, of is het verstandiger om een X% over te laten? De EcoFlow gaat nu door totdat de accu ermee ophoudt
[ Voor 14% gewijzigd door hhoekstra op 07-09-2024 09:49 ]
Ik stop bij 10% SOC. Maar dan moet je wel meten hoeveel kWh je eruit kan trekken.hhoekstra schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:45:
Dit is mijn eerste opzet in node-red icm. hass.
[Afbeelding]
hij hangt hier in de stenen schuur. Als het buiten warm is wordt het daar ook lekker warm.Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:22:
[...]
In wat voor omgeving heb je hem dan hangen? Er is overigens een cooling pack beschikbaar voor ca. 40 euro, dus een ventilator die erop komt.
Goed om te weten dat er een cooling pack bestaat. Die inverters worden dus gewoon sowieso te heet, ook bij de officiële EcoFlow accu's.
[ Voor 16% gewijzigd door Psycho_Mantis op 07-09-2024 14:59 ]
Het gebruik van een 24V accu zorgt voor onnodige verliezen. Mijn Goodwe 2.5kW omvormer is passief gekoeld en wordt handwarm bij vollast. Dat is 300V in en 230V uit. De stroom die hierbij hoort is 8.3A in en 13A uit. Bij 24V en 500W gaat het al om 20.8A. De stroom verliezen zijn zo al 2.5 keer zo hoog voor een vijfde van het vermogen. Wat er nodig is, is een systeem wat de stroom tot 10A beperkt. Dus voor 500W gebruik een 48V accu, voor 250W gebruik een 24V accu. Verbaasd me dus niets dat de Ecoflow flink warm wordt bij 500W. Zal de levensduur niet ten goede komen.
Over het gebruik van zekeringen denk ik dat het grootste risico slechte contacten zijn. Slecht geperste krimp verbindingen of schroef verbindingen die niet vast genoeg gedraaid zijn. Of na een jaar wat losser gaat zitten. Bij hoge stromen zoals 20A, kan dit gloeiend heet worden en tot brand leiden. Voor echte sluiting is de accu al beveiligd middels een BMS. Ik raad je aan om die werking eens te testen met een startkabel tussen + en -. Er mag niets gebeuren en mag niets warm worden. Is dat niet zo, of gaat de accu stuk, stuur de accu retour onder garantie. Dit wil je niet in huis hebben staan.
Over het gebruik van zekeringen denk ik dat het grootste risico slechte contacten zijn. Slecht geperste krimp verbindingen of schroef verbindingen die niet vast genoeg gedraaid zijn. Of na een jaar wat losser gaat zitten. Bij hoge stromen zoals 20A, kan dit gloeiend heet worden en tot brand leiden. Voor echte sluiting is de accu al beveiligd middels een BMS. Ik raad je aan om die werking eens te testen met een startkabel tussen + en -. Er mag niets gebeuren en mag niets warm worden. Is dat niet zo, of gaat de accu stuk, stuur de accu retour onder garantie. Dit wil je niet in huis hebben staan.
[ Voor 4% gewijzigd door xah5kiDe op 07-09-2024 16:00 ]
Theo
Ter info, het heet een cooling deck: https://www.ecoflow.nl/pr...w-smart-cooling-deck.html
De kortsluit beveiliging zelf gaan testen lijkt me geen goed plan, wie zegt dat die beveiliging niet eenmalig werkt?
De kortsluit beveiliging zelf gaan testen lijkt me geen goed plan, wie zegt dat die beveiliging niet eenmalig werkt?
Wat is te heet, zie je dat de ecoflow ook in een thermische beveiliging gaat? Edit: lees dat hij idd afschakelt. Mijn APS micromvormer (4x 255wp) ligt onder de panelen en is op zijn warmst deze zomer 55 graden geweest. Die schakelde niet af.Psycho_Mantis schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:48:
[...]
hij hangt hier in de stenen schuur. Als het buiten warm is wordt het daar ook lekker warm.
Goed om te weten dat er een cooling pack bestaat. Die inverters worden dus gewoon sowieso te heet, ook bij de officiële EcoFlow accu's.
[ Voor 15% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 07-09-2024 17:55 ]
Dat zou niet handig zijn, kun je de batterij daarna weggooien. In mijn BMS staat dat dat na 5 seconden weer reset.Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:53:
Ter info, het heet een cooling deck: https://www.ecoflow.nl/pr...w-smart-cooling-deck.html
Ik wil ook graag aan de slag met deze oplossing, eerst met 1 stuk, daarna mogelijk 2-3 stuks verdelen over 3 groepen/fases.
Er werd gesuggereerd dat 1x24V 100Ah icm 1x12V 100Ah de sweet spot zouden zijn, is dat nog steeds een goede optie of kleven daar weer nadelen aan en liever 1x24V 100Ah gebruiken?
Ik wil dit graag in de garage plaatsen, maar ik vertrouw de bestaande stopcontacten niet voor 2 of meer stuks tegelijkertijd. Dus heb ik het idee om in de meterkast een aansluiting te realiseren verdeeld over 3-fases en per fase een dubbel stopcontact in de garage aan te laten leggen. De kabelgoot en doorvoer ligt er al, dus nauwelijks werk, alleen materiaal. Per accu 1 stopcontact voor het laden en 1 voor het ontladen, zo zijn de accu's mooi verdeeld over de 3 fases. En als ik voor 1x24V en 1x12V ga, dan dus +1 stopcontact per fase voor de extra lader. Daarnaast gelezen dat het handig is om voor de BT versie te gaan, die ook een temperatuur sensor heeft, in de garage kan het nog weleens <5 graden worden.
Dan zou ik willen beginnen met:
Klinkt dit als een plan? Dan bestel ik eerst bovenstaand setje en als dat naar volle tevredenheid werkt ga ik wel verder kijken naar dit daadwerkelijk netjes in de meterkast regelen en opschalen naar 2 of meer stuks.
Er werd gesuggereerd dat 1x24V 100Ah icm 1x12V 100Ah de sweet spot zouden zijn, is dat nog steeds een goede optie of kleven daar weer nadelen aan en liever 1x24V 100Ah gebruiken?
Ik wil dit graag in de garage plaatsen, maar ik vertrouw de bestaande stopcontacten niet voor 2 of meer stuks tegelijkertijd. Dus heb ik het idee om in de meterkast een aansluiting te realiseren verdeeld over 3-fases en per fase een dubbel stopcontact in de garage aan te laten leggen. De kabelgoot en doorvoer ligt er al, dus nauwelijks werk, alleen materiaal. Per accu 1 stopcontact voor het laden en 1 voor het ontladen, zo zijn de accu's mooi verdeeld over de 3 fases. En als ik voor 1x24V en 1x12V ga, dan dus +1 stopcontact per fase voor de extra lader. Daarnaast gelezen dat het handig is om voor de BT versie te gaan, die ook een temperatuur sensor heeft, in de garage kan het nog weleens <5 graden worden.
Dan zou ik willen beginnen met:
- 24V 100Ah BT + Victron Blue Smart Charger 24/16 (1) IP22
- 12V 100Ah BT + Victron Blue Smart Charger 12V (Ik kon hier wel een 15A, maar geen 16A versie van vinden? Wel belangrijk neem ik aan als je ze gelijk wil laden.)
- EcoFlow 800W Powerstream grid-inverter
Klinkt dit als een plan? Dan bestel ik eerst bovenstaand setje en als dat naar volle tevredenheid werkt ga ik wel verder kijken naar dit daadwerkelijk netjes in de meterkast regelen en opschalen naar 2 of meer stuks.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
2 verschillende accu's en twee verschillende laders in serie lijkt me nou niet echt een optimale oplossing. Volgens mij krijg je hoe dan ook onbalans in je accu's.Taro schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 23:50:
Ik wil ook graag aan de slag met deze oplossing, eerst met 1 stuk, daarna mogelijk 2-3 stuks verdelen over 3 groepen/fases.
Dan zou ik willen beginnen met:Daarnaast uiteraard de zekeringen, kabels, gereedschap, etc. Ik heb hier al voldoende ESP32Home stekkers icm HomeAssistant, die zou ik dan per setje (24V+12V) aansturen om ze tegelijk te laden. En ik weet dat de Victron laders duurder zijn dan alternatieven, maar dat is een bewuste keuze.
- 24V 100Ah BT + Victron Blue Smart Charger 24/16 (1) IP22
- 12V 100Ah BT + Victron Blue Smart Charger 12V (Ik kon hier wel een 15A, maar geen 16A versie van vinden? Wel belangrijk neem ik aan als je ze gelijk wil laden.)
- EcoFlow 800W Powerstream grid-inverter
24v accu heeft als nadeel dat de ecoflow erg warm wordt.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Nav RaymondD zijn ervaring heb ik een 48V accu besteld. Volgens Salipander is de orginele accu van Ecoflow ook 48V (15S), alleen mag de Ecoflow niet boven de 55V invoer komen. Daarom heb ik een instelbare oplader gekocht die hopelijk ook wat minder lawaai maakt.
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
MAC van de ecoflow wijst richting Espressif
Doen ze wel meer bij Ecoflow:
https://github.com/vwt12eh8/hassio-ecoflow/issues/92
Doen ze wel meer bij Ecoflow:
https://github.com/vwt12eh8/hassio-ecoflow/issues/92
Helder.RaymondD schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:08:
[...]
2 verschillende accu's en twee verschillende laders in serie lijkt me nou niet echt een optimale oplossing. Volgens mij krijg je hoe dan ook onbalans in je accu's.
Dan voeg ik de EcoFlow Smart Cooling Deck toe, of zou je een ander voltage/accu adviseren?24v accu heeft als nadeel dat de ecoflow erg warm wordt.
Voor de volledigheid: Ik heb op dit moment Home Assistant simulaties draaien van o.a. de HomeWizard (1-4x), Sessy (1-3x), Anker Solix X1 (15 kWh) en meerdere Victron systemen (1-3 fase, 3-5 kW per omvormer, 10-20 kWh) en daaruit komt in mijn situatie de beste ROI bij 5-10 kWh. Op sommige dagen is het fijn om 15-20 kWh te hebben, maar in de zomer staan die extra kWh's 9 van de 10 keer niets te doen in de accu's en dat is zonde van het geld en de capaciteit.
Ik heb ook een automatisering die de accu's in pauze stand zet als de EV gaat laden en weer doorgaat als de EV geladen is, zodat de geladen zonnestroom niet naar de auto gaat. Maar de HomeWizard ondersteunt deze optie niet, hard in-/uitschakelen met een slimme stekker wordt afgeraden en dus is die niet passend voor mijn situatie.
Gisteren kwam ik toevallig in dit topic en met de hier geschetste oplossing kan ik wel bereiken wat ik wil: Laden met de goedkoopste dynamische tarieven en daarna nul op de meter proberen na te streven waarbij uiteraard hele hoge pieken en groot verbruik niet worden opgevangen. Heb ook al offertes voor verschillende Victron systemen liggen, maar de overhead is daar vrij groot, ik heb hulp nodig voor het plaatsen, etc. en ik wil graag zelf het onderhoud kunnen doen. De hier geschetste oplossing met Powerstream, etc. durf ik zelf wel aan, is redelijk mobiel, te scripten, etc. Dus daarom graag een proefsetje aanschaffen.
Als ik dan in de winkelmand plaats:
- EcoFlow PowerStream
- EcoFlow Smart Cooling Deck
- Victron Blue Smart Charger 24/16 (1) IP22 (Uiteraard passend bij de accu die geselecteerd wordt)
Hoor het graag
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Welke accu en oplader heb je besteld?peter123 schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:01:
Nav RaymondD zijn ervaring heb ik een 48V accu besteld. Volgens Salipander is de orginele accu van Ecoflow ook 48V (15S), alleen mag de Ecoflow niet boven de 55V invoer komen. Daarom heb ik een instelbare oplader gekocht die hopelijk ook wat minder lawaai maakt.
De datasheet van de ecoflow geeft aan dat het maximum voltage 55 volt op de solar poorten is en 59 volt op de accupoort.
Eerder werd aangegeven dat met 2x24 volt het ingangsvoltage te hoog zou worden.
Eerder werd aangegeven dat met 2x24 volt het ingangsvoltage te hoog zou worden.
[ Voor 25% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 08-09-2024 09:22 ]
https://nl.aliexpress.com/item/1005006039830018.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005006129467622.html
Ik heb zowel een Hoymiles HMS2000 als een Ecoflow omvormer. De Hoymiles heb ik aan een zelfgemaakte DTU hangen waardoor ik deze dynamisch kan sturen.
Dit is voor mij een eerste testopstelling en om ervaring op te doen. Als het bevalt komt er nog een kleine Victron lader bij en een extra 48V batterij.
Wat betreft de plaatsing: Heb al wel eens nagedacht over het maken van een kastje in de garage omdat het daar richting vriespunt kan gaan waarbij de accu's zichzelf warmhouden door de gegenereerde warmte. Suggesties voor het plaatsen van een warmtematje gehad, etc.
Nu kom ik deze tegen op Amazon: LiTime 12V 100Ah LiFePO4 Accu met Verbeterde Zelfverwarmende Prestaties, LiFePO4 Batterij met 100A Intelligent BMS en Bescherming Tegen Lage Temperaturen -> https://www.amazon.nl/Blu...thium-accu/dp/B0D229XMXB/.
Is daar iets op tegen? Of kent iemand toevallig een 24V 100Ah mét verwarmingsfunctie? Ja, het is wat duurder, maar voorkomt dat ik kastjes moet gaan timmeren, warmtematjes moet kopen en aansturen, etc. dus is wel wat extra geld waard.
Nu kom ik deze tegen op Amazon: LiTime 12V 100Ah LiFePO4 Accu met Verbeterde Zelfverwarmende Prestaties, LiFePO4 Batterij met 100A Intelligent BMS en Bescherming Tegen Lage Temperaturen -> https://www.amazon.nl/Blu...thium-accu/dp/B0D229XMXB/.
Ik heb de 24V versie nog niet gevonden, maar als ik er hier 2 van in serie zet, dan bereik ik ook het doel. Is wel wat duurder, maar dan werkt het in de winter waarschijnlijk ook beter.【Automatische Uitschakeling Verwarming】Het verbeterde BMS beschermt de gezondheid van de batterij door de automatische verwarmingsfunctie. Als de batterij is aangesloten op de lader, start de geïntegreerde sensor voor lage temperaturen zelfverwarming als de batterijtemperatuur onder 0°C/32°F daalt. Dit voorkomt vriesschade tijdens het opladen. Zodra de interne temperatuur stijgt tot boven 5°C/41°F, laadt de batterij normaal op, waarna het BMS de verwarming automatisch onderbreekt.
Is daar iets op tegen? Of kent iemand toevallig een 24V 100Ah mét verwarmingsfunctie? Ja, het is wat duurder, maar voorkomt dat ik kastjes moet gaan timmeren, warmtematjes moet kopen en aansturen, etc. dus is wel wat extra geld waard.
Misschien kun je iets maken wat in de winter isoleert en je in de zomer kunt verwijderen?
peter123 schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:37:
[...]
https://nl.aliexpress.com/item/1005006039830018.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005006129467622.html
Ik heb zowel een Hoymiles HMS2000 als een Ecoflow omvormer. De Hoymiles heb ik aan een zelfgemaakte DTU hangen waardoor ik deze dynamisch kan sturen.
Dit is voor mij een eerste testopstelling en om ervaring op te doen. Als het bevalt komt er nog een kleine Victron lader bij en een extra 48V batterij.
Waarom later nog een kleine Victron lader en niet nogmaals een zelfde lader?
Het mooie van deze oplossing is natuurlijk wel dat je gewoon later gemakkelijk zaken kunt omwisselen, het is niet in beton gegoten, aan de muur bevestigd met precies passende kabels in kabelgoten, etc. Dus op een gegeven moment gewoon de knoop doorhakken, beginnen en later bijsturen is prima mogelijk.
Welke zekeringen ga je gebruiken? Ik lees in de andere topics heel veel over T-class fuses omdat LFP accu's enorme stromen kunnen genereren en nadat ze eruit klappen de beide einden van de zekering daardoor weer samensmelten. Daarom worden daar nu 10kA/20kA T-class fuses aanbevolen, die eenmaal eruit geklapt ook echt de verbinding verbreken. Ik zie hier dan mensen met 24V aan de slag icm "autozekeringen" en het voelt wat vreemd. Wel een belangrijk onderdeel om goed over na te denken ivm veiligheid.
@Taro
De Basen Green 24V 100Ah heeft een JBD bms en is te koppelen aan HA via een ESP.
Andere modellen misschien ook.
Verwarming leek mij niet nodig, temperatuur zal toch in de winter wel oplopen tot boven 0 als de zon flink schijnt?
Ontladen kan tot -20.
Voor self-heating kun je ze contacten.
De Basen Green 24V 100Ah heeft een JBD bms en is te koppelen aan HA via een ESP.
Verwarming leek mij niet nodig, temperatuur zal toch in de winter wel oplopen tot boven 0 als de zon flink schijnt?
Ontladen kan tot -20.
Ja, dat is zeker een optie en kan ik natuurlijk alsnog doen zelfs als de accu wel verwarming heeft ingebouwd, echter hou ik ook rekening met ventilatie ivm ontgassen van de accu's. Als ik er een afsluitende kast omheen maak dan kan een en ander niet ontsnappen als er wat verkeerd gaat. De kans dat dat gebeurt is natuurlijk klein, LFP is relatief veilig, maar ieder voordeel heeft zijn nadeel en andersompeter123 schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:06:
Misschien kun je iets maken wat in de winter isoleert en je in de zomer kunt verwijderen?
De garage wordt zo koud omdat er onderin de 2 voorste klapdeuren bewust ventilatie zit ingebouwd, als ik dat afsluit wordt het er erg vochtig (en dat is ook niet goed voor de accu's en andere spullen). Het is dus kiezen tussen een aantal kwaden en dan heb ik liever ventilatie + verwarming dan geen ventilatie + vocht.
Daarom vind ik het overigens wel fijn dat het een relatief mobiele oplossing is, in het ergste geval til ik alles op en zet ik het in de verwarmde bijkeuken
Thx, ga ik mij even in verdiepen.RudolfR schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:12:
@Taro
Ontladen kan tot -20.
Ik wil laden op basis van dynamische tarieven + evt. zonnestroom. Maar op een donkere winterdag zonder enige zon dus ook en dan kan het er helaas ook onder nul zijn. Ontladen kan dan wel, maar ik wil ook graag kunnen laden aangezien we hier met 5 AC/WP units verwarmen en ik dus juist in die maanden heel veel stroom verbruik dat ik goedkoop wil kunnen inkopen. Dan is 2-3x 2,7 kWh niet voldoende, maar het helpt wel iets en ik kan natuurlijk altijd verder opschalen
Vorig jaar is de garage verbouwd, heeft isolatie in de wanden gekregen, maar de vloer en het plafond zijn niet geïsoleerd. Heb er nu een Ubiquiti UpSense sensor hangen die de temperatuur meet, deze zomer is het er maximaal 28-29 graden geworden en de komende winter weet ik pas hoe koud het er daadwerkelijk wordt. Maar voor de verbouwing bevroor een en ander er wel, dus ik moet daar echt rekening mee houden.
Het idee was om in de winter alleen de kleine stille lader zijn werk te laten doen. En in de zomer beide. Maar ja ik heb nog veel projectjes liggen die allemaal een keer moeten.Taro schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:06:
[...]
![]()
Waarom later nog een kleine Victron lader en niet nogmaals een zelfde lader?
Het mooie van deze oplossing is natuurlijk wel dat je gewoon later gemakkelijk zaken kunt omwisselen, het is niet in beton gegoten, aan de muur bevestigd met precies passende kabels in kabelgoten, etc. Dus op een gegeven moment gewoon de knoop doorhakken, beginnen en later bijsturen is prima mogelijk.
Welke zekeringen ga je gebruiken? Ik lees in de andere topics heel veel over T-class fuses omdat LFP accu's enorme stromen kunnen genereren en nadat ze eruit klappen de beide einden van de zekering daardoor weer samensmelten. Daarom worden daar nu 10kA/20kA T-class fuses aanbevolen, die eenmaal eruit geklapt ook echt de verbinding verbreken. Ik zie hier dan mensen met 24V aan de slag icm "autozekeringen" en het voelt wat vreemd. Wel een belangrijk onderdeel om goed over na te denken ivm veiligheid.
Dat van die zekeringen heb ik gelezen ja, ga het meenemen.
Ik dacht meer aan piepschuim rondom met een kier oid. Zo gemaakt. Temp sensor erbij... oid. Lekker prutsen
Volg de laatste reacties een beetje.
Beetje druk met monitoren, herschrijven en finetunen van de thuisbatterij scriptjes.
Ben er bijna, denk ik ;-)
Wat betreft de koeling van de Ecoflow, ik heb de cooling deck.
Deze staat op de auto stand.
En kan ook met de 30gr in de garage de omvormer goed koel houden terwijl zonder dat ding met de 24v batterij knap heet word.
Je hoort hem een beetje maar niet hinderlijk als die op vol vermogen draait.
Qua lader (20a) ben ik er al wel achter dat in deze tijd eigenlijk te klein is.
Op zich is 5 uur laadtijd van de 25,6 100ah Lifepo4 wel te doen.
Maar dagen nu en veel uitschakel momenten omdat er niet genoeg zon is blijft het spannend of hij wel vol komt voor de nacht.
Zit er over na te denk om of een modulaire lader of 2 naast elkaar op en dus een 10a of 15a lader naast de 20a lader te plaatsen.
Om dus eerder te kunnen beginnen met laden en bij genoeg zon met 30 á 35a te kunnen laden.
Moeten de PowerQueen 25,6v 100ah makkelijk kunnen hebben.
Wist het wel na berekening voordat ik hier aan begon.
Maar zit nu op een punt dat 5kwh denk ik idealer is voor ons verbruik.
En gezien de zonuren nu is 2.5kwh net te doen om van zonsondergang tot middernacht te ondersteunen tot een max van 300w en vanaf middernacht tot dat de zon opkomt alles compenseren.
Komt straks een moment dat de zon te vroeg onder is en het zal uitlopen op een lege batterij in de nacht.
Beetje druk met monitoren, herschrijven en finetunen van de thuisbatterij scriptjes.
Ben er bijna, denk ik ;-)
Wat betreft de koeling van de Ecoflow, ik heb de cooling deck.
Deze staat op de auto stand.
En kan ook met de 30gr in de garage de omvormer goed koel houden terwijl zonder dat ding met de 24v batterij knap heet word.
Je hoort hem een beetje maar niet hinderlijk als die op vol vermogen draait.
Qua lader (20a) ben ik er al wel achter dat in deze tijd eigenlijk te klein is.
Op zich is 5 uur laadtijd van de 25,6 100ah Lifepo4 wel te doen.
Maar dagen nu en veel uitschakel momenten omdat er niet genoeg zon is blijft het spannend of hij wel vol komt voor de nacht.
Zit er over na te denk om of een modulaire lader of 2 naast elkaar op en dus een 10a of 15a lader naast de 20a lader te plaatsen.
Om dus eerder te kunnen beginnen met laden en bij genoeg zon met 30 á 35a te kunnen laden.
Moeten de PowerQueen 25,6v 100ah makkelijk kunnen hebben.
Wist het wel na berekening voordat ik hier aan begon.
Maar zit nu op een punt dat 5kwh denk ik idealer is voor ons verbruik.
En gezien de zonuren nu is 2.5kwh net te doen om van zonsondergang tot middernacht te ondersteunen tot een max van 300w en vanaf middernacht tot dat de zon opkomt alles compenseren.
Komt straks een moment dat de zon te vroeg onder is en het zal uitlopen op een lege batterij in de nacht.
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
@Siewert Volgens mij kan je het beste een 0,2-0,25C nastreven om de levensduur van de accu te maximaliseren en verdere opwarming te voorkomen. Daar van uitgaande is 20/25A voor 100Ah een mooi uitgangspunt. Maar met 30-35A kan je ook al niet meer met een stopcontact op dezelfde fase uit de voeten en moet je dus stopcontacten verspreid over meerdere fases gaan gebruiken. Of begrijp ik je verkeerd?
Kan je dan niet beter een 2e accu plaatsen en die ook laden ipv deze ene accu sneller te willen laden? Dan zou je 2x16A verdeeld over 2 accu's kunnen hanteren ipv 35A op 1 accu.
Las ik het goed dat het scriptje eerst 1 accu leegmaakt en daarna de volgende? Als de load verdeeld kan worden over alle accu's, bijv. 2, maar liever 3 in mijn geval, dan kan je ook hogere verbruiks- en opbrengstpieken aan, zonder de individuele accu's extra te belasten.
Kan je dan niet beter een 2e accu plaatsen en die ook laden ipv deze ene accu sneller te willen laden? Dan zou je 2x16A verdeeld over 2 accu's kunnen hanteren ipv 35A op 1 accu.
Las ik het goed dat het scriptje eerst 1 accu leegmaakt en daarna de volgende? Als de load verdeeld kan worden over alle accu's, bijv. 2, maar liever 3 in mijn geval, dan kan je ook hogere verbruiks- en opbrengstpieken aan, zonder de individuele accu's extra te belasten.
[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 08-09-2024 13:05 ]
- Thuisbatterij heeft zijn eigen groep dus dat probleem is er niet.Taro schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:03:
@Siewert Volgens mij kan je het beste een 0,2-0,25C nastreven om de levensduur van de accu te maximaliseren en verdere opwarming te voorkomen. Daar van uitgaande is 20/25A voor 100Ah een mooi uitgangspunt. Maar met 30-35A kan je ook al niet meer met een stopcontact op dezelfde fase uit de voeten en moet je dus stopcontacten verspreid over meerdere fases gaan gebruiken. Of begrijp ik je verkeerd?
Zou op die groep makkelijk totaal 3500w kunnen hebben, gaan wij niet doen maar 900w laden is in elk geval geen probleem.
De groep waar die op zit zijn door mij software matig afgezekerd.
Bedoel hier mee dat alle zware gebruikers verdeeld over de 3x25a fases afschakelen indien het verbruik van een bepaalde fase boven 5500w komt.
20a is idd een mooi uitgangspunt en de 2e batterij is wel nodig om de avond en nacht door te komen.
Was vergeten duidelijk te vermelden dat ik straks naar een 2e batterij in parallel (totaal 200ah) wil en deze met weinig zon met een kleinere lader eerder wil laten opladen.
En met de huidige 20a lader erbij laten aan springen als er genoeg zon is en dan laden met dus 900w
In
Ik heb maar 1 accu op dit moment dus script kan maar 1 ontladen ;-)
En straks met 2 parallel aangesloten blijft het in theorie maar 1 batterij.
En wat bedoel met "Volgens mij kan je het beste een 0,2-0,25C nastreven om de levensduur van de accu te maximaliseren en verdere opwarming te voorkomen"
Denk dat ik je verkeerd begrijp, maar batterij is nu al steen koud bij laden en ontladen.
En de garage is geïsoleerd en de temperatuur in de winter zonder verwarmen is 14gr en zomers schommelt het tussen de 35 a 30gr, hangt van de buiten temperatuur af.
Garage is bij verwarmd met een 450w keramische plaat en houd het makkelijk op 17gr op vorstdagen.
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
@Taro
p.s
Ter info, dit zijn de script waar ik aan werk.
Originele komen joost zijn Ehoco website.
ecoflow_baseload.php
ecoflow_charging.php
ecoflow_get_serial.php
ecoflow-api-class.php
p.s
ecoflow_baseload.php
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
| <?php // // ********************************************************** // Powerstream micro-inverter automatic baseload // ********************************************************** // // Debug? $debug = 'yes'; // Waarde 'yes' of 'no'. // Tijd variables $manualTime = 'no'; // Waarde 'yes' of 'no'. Bij 'yes' wordt the manuele tijd aangehouden, bij 'no' start het script bij zonsondergang en stop bij de manuele eindtijd $invStartTime = '00:00'; // Tijd dat de omvormer mag starten met terugleveren, wordt genegeerd als 'followTheSun' is geselecteerd $invEndTime = '12:00'; // Tijd dat de omvormer moet stoppen met terugleveren, wordt genegeerd als 'followTheSun' is geselecteerd $latitude = '00.00000'; // Latitude is de afstand – noord of zuid – tot de evenaar $longitude = '-0.00000'; // Longitude is de afstand in graden oost of west tot de Meridiaan in Greenwich $zenitLat = '89.5'; // Het hoogste punt van de hemel gezien vanuit het punt waar de waarnemer staat $zenitLong = '91.7'; // Het hoogste punt van de hemel gezien vanuit het punt waar de waarnemer staat $gmt = '1'; // GMT time '1' = true - '0'= false voor UTC $timezone = 'Europe/Amsterdam'; // Mijn php.ini slikt de timezone niet dus dan maar handmatig instelling // Omvormer variables $MaxP1PowerUsage = 600; // Totaal aantal Watt om af te toppen, Hierboven zal de omvormer niet opstarten. $ecoflowMaxOutput = 600; // 500 Watt. Totaal aantal Watt wat de omvormer mag uitgeven. $gridLoadMargin = 15; // Trek deze value (watts) af van de nieuwe baseload, dit betekend dat deze value nog van het net wordt getrokken om teruglevering te voorkomen $minBatteryVoltage = 23.5; // Minimale Voltage wat in de accu moet blijven. // Domoticz variables $domoticzIP = '192.xxx.xxx.xxx:8080'; // IP + poort van Domoticz $homeIDX = 'idx'; // On/Off switch "Iemand Thuis" in Domoticz $chargerIDX = 'idx'; // On/Off switch lader in Domoticz $heaterIDX = 'idx'; // On/Off switch heater in Domoticz $p1IDX = 'idx'; // P1-meter in Domoticz $voltageIDX = 'idx'; // Voltage-meter in Domoticz $dummyIDX = 'idx'; // Voltage-meter in Domoticz // Ecoflow Powerstream API variables $ecoflowPath = '/path/to/files/'; // Path waar je scripts zich bevinden $ecoflowAccessKey = 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx'; // Powerstream API access key $ecoflowSecretKey = 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx'; // Powerstream API secret key $ecoflowSerialNumber = ['HWxxxxxxxxxxxxxx',]; // Powerstream serie nummer // // ********************************************************** // Powerstream micro-inverter start script // ********************************************************** // if ($debug == 'yes'){ echo ' '.PHP_EOL; echo ' ----------------------------------'.PHP_EOL; echo ' -- Powerstream micro-inverter --'.PHP_EOL; echo ' ----------------------------------'.PHP_EOL; echo ' '.PHP_EOL; } // Path naar ecoflow API class file require_once(''.$ecoflowPath.'ecoflow-api-class.php'); // php.ini slikt de timezone niet date_default_timezone_set(''.$timezone.''); // Tijd nu $timeNow = date('H:i'); // Get Ecoflow status $ecoflow = new EcoFlowAPI(''.$ecoflowAccessKey.'', ''.$ecoflowSecretKey.''); $ecoflowSerialNumber = file_get_contents(''.$ecoflowPath.'serialnumber.txt'); $batterijEmpty = 0; if ($ecoflowSerialNumber === false) { if ($debug == 'yes'){ echo ' -- ERROR: Kan het serialnumber.txt bestand niet openen!'.PHP_EOL; echo ' '.PHP_EOL; echo ' ----------------------------------'.PHP_EOL; } exit(1); } if (empty(trim($ecoflowSerialNumber))) { if ($debug == 'yes'){ echo ' -- ERROR: Accus is leeg!'.PHP_EOL; echo ' '.PHP_EOL; echo ' ----------------------------------'.PHP_EOL; } $batterijEmpty = 1; } else { $inv = $ecoflow->getDevice($ecoflowSerialNumber); if (!$inv || !isset($inv['data']['20_1.permanentWatts'])) { if ($debug == 'yes'){ echo ' -- ERROR: Kan gegevens van de omvormer niet ophalen!'.PHP_EOL; echo ' '.PHP_EOL; echo ' ----------------------------------'.PHP_EOL; } exit(1); } } // Function Update Domoticz device function UpdateDevice($idx,$cmd) { global $domoticzIP; $reply=json_decode(file_get_contents('http://'.$domoticzIP.'/json.htm?type=command¶m=udevice&idx='.$idx.'&nvalue=0&svalue='.$cmd),true); if($reply['status']=='OK') $reply='OK';else $reply='ERROR'; return $reply; } // Function Domoticz switch device function SwitchDevice($idx,$cmd) { global $domoticzIP; $reply=json_decode(file_get_contents('http://'.$domoticzIP.'/json.htm?type=command¶m=switchlight&idx='.$idx.'&switchcmd='.$cmd),true); if($reply['status']=='OK') $reply='OK';else $reply='ERROR'; return $reply; } // Domoticz URLs $baseUrl = 'http://'.$domoticzIP.'/json.htm?type=command¶m=getdevices&rid='; $urls = [ 'dummy' => $baseUrl . $dummyIDX, 'home' => $baseUrl . $homeIDX, 'charger' => $baseUrl . $chargerIDX, 'p1_usage' => $baseUrl . $p1IDX, 'voltage' => $baseUrl . $voltageIDX ]; // Get Lader status $charger = json_decode(file_get_contents($urls['charger']), true)['result'][0]['Status'] ?? 'Off'; $dummy = json_decode(file_get_contents($urls['dummy']), true)['result'][0]['Status'] ?? 'Off'; // Get "Iemand Thuis" status $home = json_decode(file_get_contents($urls['home']), true)['result'][0]['Status'] ?? 'Off'; // Get batterij Voltage en update Domoticz volt device if ($batterijEmpty == 0) { $pv1InputVolt = $inv['data']['20_1.pv1InputVolt']; $pv2InputVolt = $inv['data']['20_1.pv2InputVolt']; $pvAvInputVoltAverage = ($pv1InputVolt + $pv2InputVolt) / 2; $pvAvInputVoltRounded = ($pvAvInputVoltAverage) / 10; $pvAvInputVoltage = $pvAvInputVoltRounded; } else { $pvAvInputVoltage = 0; } // Get huidige Domoticz voltage dummy if ($batterijEmpty == 0) { $voltage_data = json_decode(file_get_contents($urls['voltage']), true); $voltage = $voltage_data['result'][0]['Voltage']; } else { $voltage = 0; } // Batterij leeg? if ($pvAvInputVoltage <= $minBatteryVoltage) { $batterijEmpty = 1; } else { $batterijEmpty = 0; } // Update Domoticz voltage device if ($voltage != $pvAvInputVoltage and $batterijEmpty == 0) { UpdateDevice($voltageIDX, ''.$pvAvInputVoltage.''); } // Get Sunset/Sunrise $sunrise = (date_sunrise(time(),SUNFUNCS_RET_STRING,$latitude,$longitude,$zenitLat,$gmt)); $sunset = (date_sunset(time(),SUNFUNCS_RET_STRING,$latitude,$longitude,$zenitLong,$gmt)); // Print if ($debug == 'yes'){ echo '-/- Batterij -\-'.PHP_EOL; echo ' -- Lader : '.$charger.''.PHP_EOL; echo ' -- Batterij Voltage : '.$pvAvInputVoltage.'v'.PHP_EOL; if ($batterijEmpty == 1) { echo ' -- Batterij leeg'.PHP_EOL; } echo ' '.PHP_EOL; } // Schakeltijd if ($manualTime == 'yes') { if (date('H:i') > ( ''.$invStartTime.'' ) || date('H:i') < ( ''.$invEndTime.'' )){ if ($debug == 'yes'){ echo '-/- Schakeltijd -\-'.PHP_EOL; echo ' -- Start Tijd : '.$invStartTime.''.PHP_EOL; echo ' -- Eind Tijd : '.$invEndTime.''.PHP_EOL; echo ' -- Schakeltijd : true'.PHP_EOL; echo ' '.PHP_EOL; } $schedule = 1; } else { $schedule = 0; if ($debug == 'yes'){ echo '-/- Schakeltijd -\-'.PHP_EOL; echo ' -- Start Tijd : '.$invStartTime.''.PHP_EOL; echo ' -- Eind Tijd : '.$invEndTime.''.PHP_EOL; echo ' -- Schakeltijd : false'.PHP_EOL; echo ' '.PHP_EOL; } } } elseif ($manualTime == 'no') { if ( (date('H:i') > ( ''.$sunset.'' ) && date('H:i') <= ( '23:59' )) or (date('H:i') >= ( '00:00' ) && date('H:i') < ( ''.$invEndTime.'' ))){ if ($debug == 'yes'){ echo '-/- Schakeltijd -\-'.PHP_EOL; echo ' -- Start Tijd : '.$sunset.''.PHP_EOL; echo ' -- Eind Tijd : '.$invEndTime.''.PHP_EOL; echo ' -- Schakeltijd : true'.PHP_EOL; echo ' '.PHP_EOL; } $schedule = 1; } else { $schedule = 0; if ($debug == 'yes'){ echo '-/- Schakeltijd -\-'.PHP_EOL; echo ' -- Start Tijd : '.$sunset.''.PHP_EOL; echo ' -- Eind Tijd : '.$invEndTime.''.PHP_EOL; echo ' -- Schakeltijd : false'.PHP_EOL; echo ' '.PHP_EOL; } } } // Get Huidige Baseload if ($batterijEmpty == 0) { $currentBaseload = ($inv['data']['20_1.permanentWatts']) / 10; } else { $currentBaseload = 0; } // Get P1 verbruik en teruglevering $p1_data = json_decode(file_get_contents($urls['p1_usage']), true); $p1Usage = intval($p1_data['result'][0]['Usage'] ?? 0); $p1Return = intval($p1_data['result'][0]['UsageDeliv'] ?? 0); $currentUsage = ($p1Usage - $p1Return) + $currentBaseload; // Print if ($debug == 'yes'){ echo '-/- P1 Meter -\-'.PHP_EOL; echo ' -- P1 verbruik : '.$p1Usage.'w'.PHP_EOL; echo ' -- P1 Teruglevering : '.$p1Return.'w'.PHP_EOL; echo ' '.PHP_EOL; } // Bepaal nieuwe baseload if ($currentUsage >= $MaxP1PowerUsage && $currentUsage > $gridLoadMargin && $charger == 'Off' && $schedule == 1 && $batterijEmpty == 0 && $dummy == 'Off') { $newBaseload = 0; if ($debug == 'yes'){ echo '-/- Baseload (.1.) -\-'.PHP_EOL; } } elseif ($home == 'Off' && $currentUsage > $gridLoadMargin && $currentUsage < $MaxP1PowerUsage && $currentUsage > $ecoflowMaxOutput && $charger == 'Off' && $schedule == 1 && $batterijEmpty == 0 && $dummy == 'Off') { $newBaseload = 200; if ($debug == 'yes'){ echo '-/- Baseload (.2.) -\-'.PHP_EOL; } } elseif ($home == 'Off' && $currentUsage > $gridLoadMargin && $currentUsage < $MaxP1PowerUsage && $currentUsage <= $ecoflowMaxOutput && $charger == 'Off' && $schedule == 1 && $batterijEmpty == 0 && $dummy == 'Off') { $newBaseload = ($currentUsage) - $gridLoadMargin; if ($debug == 'yes'){ echo '-/- Baseload (.3.) -\-'.PHP_EOL; } } elseif ($home == 'On' && $currentUsage > $gridLoadMargin && date('H:i') > ( ''.$sunset.'' ) && date('H:i') <= ( '23:59' ) && $currentUsage < $MaxP1PowerUsage && $currentUsage > $ecoflowMaxOutput && $charger == 'Off' && $schedule == 1 && $batterijEmpty == 0 && $dummy == 'Off') { $newBaseload = 200; if ($debug == 'yes'){ echo '-/- Baseload (.4.) -\-'.PHP_EOL; } } elseif ($home == 'On' && $currentUsage > $gridLoadMargin && date('H:i') > ( ''.$sunset.'' ) && date('H:i') <= ( '23:59' ) && $currentUsage < $MaxP1PowerUsage && $currentUsage <= $ecoflowMaxOutput && $charger == 'Off' && $schedule == 1 && $batterijEmpty == 0 && $dummy == 'Off') { $newBaseload = 200; if ($debug == 'yes'){ echo '-/- Baseload (.5.) -\-'.PHP_EOL; } } elseif ($home == 'On' && $currentUsage > $gridLoadMargin && date('H:i') >= ( '00:00' ) && date('H:i') < ( ''.$invEndTime.'' ) && $currentUsage < $MaxP1PowerUsage && $currentUsage > $ecoflowMaxOutput && $charger == 'Off' && $schedule == 1 && $batterijEmpty == 0 && $dummy == 'Off') { $newBaseload = ($currentUsage) - $gridLoadMargin; if ($debug == 'yes'){ echo '-/- Baseload (.6.) -\-'.PHP_EOL; } } elseif ($home == 'On' && $currentUsage > $gridLoadMargin && date('H:i') >= ( '00:00' ) && date('H:i') < ( ''.$invEndTime.'' ) && $currentUsage < $MaxP1PowerUsage && $currentUsage <= $ecoflowMaxOutput && $charger == 'Off' && $schedule == 1 && $batterijEmpty == 0 && $dummy == 'Off') { $newBaseload = ($currentUsage) - $gridLoadMargin; if ($debug == 'yes'){ echo '-/- Baseload (.7.) -\-'.PHP_EOL; } } else { $newBaseload = 0; if ($debug == 'yes'){ echo '-/- Baseload (.8.) -\-'.PHP_EOL; } } // Print if ($debug == 'yes'){ //echo '-/- Baseload -\-'.PHP_EOL; echo ' -- Huidige baseload : '.$currentBaseload.'w'.PHP_EOL; echo ' -- Nieuwe baseload : '.$newBaseload.'w'.PHP_EOL; } // Update baseload if ($newBaseload != $currentBaseload and $batterijEmpty == 0) { if ($debug == 'yes'){ echo ' -- Baseload : Geupdate'.PHP_EOL; } $newload = ($newBaseload) * 10; $ecoflow->setDeviceFunction($ecoflowSerialNumber, 'WN511_SET_PERMANENT_WATTS_PACK', ['permanent_watts' => $newload]); } else { if ($debug == 'yes'){ echo ' -- Baseload : Niet geupdate'.PHP_EOL; } } // Print if ($debug == 'yes'){ echo ' '.PHP_EOL; echo ' ----------------------------------'.PHP_EOL; echo ' -- The End --'.PHP_EOL; echo ' ----------------------------------'.PHP_EOL; echo ' '.PHP_EOL; } ?> |
ecoflow_charging.php
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
| <?php // // ********************************************************** // PowerQueen LiFepo4 20A Charger automatic charging // ********************************************************** // // Debug? $debug = 'yes'; // Waarde 'yes' of 'no'. // Domoticz variables $domoticzIP = '192.xxx.xxx.x:8080'; // IP + poort van Domoticz $chargerIDX = 'idx'; // On/Off switch lader in Domoticz $p1IDX = 'idx'; // P1-meter in Domoticz $chargerwattsIDX = 'idx'; // watts-meter tbv oplader in Domoticz // Ecoflow Powerstream API variables $ecoflowPath = '/path/to/files/'; // Path waar de scripts zich bevinden $ecoflowAccessKey = 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx'; // Powerstream API access key $ecoflowSecretKey = 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx'; // Powerstream API secret key $ecoflowSerialNumber = ['HWxxxxxxxxxxxxxx',]; // Powerstream serie nummer if ($debug == 'yes'){ echo ' '.PHP_EOL; echo ' ----------------------------------'.PHP_EOL; echo ' -- PowerQueen auto charging --'.PHP_EOL; echo ' ----------------------------------'.PHP_EOL; echo ' '.PHP_EOL; } require_once(''.$ecoflowPath.'ecoflow-api-class.php'); // Get Ecoflow status $ecoflow = new EcoFlowAPI(''.$ecoflowAccessKey.'', ''.$ecoflowSecretKey.''); $ecoflowSerialNumber = file_get_contents(''.$ecoflowPath.'serialnumber.txt'); $batterijEmpty = 0; if ($ecoflowSerialNumber === false) { if ($debug == 'yes'){ echo ' -- ERROR: Kan het serialnumber.txt bestand niet openen!'.PHP_EOL; echo ' '.PHP_EOL; echo ' ----------------------------------'.PHP_EOL; } exit(1); } if (empty(trim($ecoflowSerialNumber))) { if ($debug == 'yes'){ echo ' -- ERROR: Accus is leeg!'.PHP_EOL; echo ' '.PHP_EOL; echo ' ----------------------------------'.PHP_EOL; } $batterijEmpty = 1; } else { $inv = $ecoflow->getDevice($ecoflowSerialNumber); if (!$inv || !isset($inv['data']['20_1.permanentWatts'])) { if ($debug == 'yes'){ echo ' -- ERROR: Kan gegevens van de omvormer niet ophalen!'.PHP_EOL; echo ' '.PHP_EOL; echo ' ----------------------------------'.PHP_EOL; } exit(1); } } // Function switch device function SwitchDevice($idx,$cmd) { global $domoticzIP; $reply=json_decode(file_get_contents('http://'.$domoticzIP.'/json.htm?type=command¶m=switchlight&idx='.$idx.'&switchcmd='.$cmd),true); if($reply['status']=='OK') $reply='OK';else $reply='ERROR'; return $reply; } // URLs $baseUrl = 'http://'.$domoticzIP.'/json.htm?type=command¶m=getdevices&rid='; $urls = [ 'charger' => $baseUrl . $chargerIDX, 'p1_usage' => $baseUrl . $p1IDX, 'chargerWatts' => $baseUrl . $chargerwattsIDX ]; // Get Lader status $charger = json_decode(file_get_contents($urls['charger']), true)['result'][0]['Status'] ?? 'Off'; // Get batterij Voltage if ($batterijEmpty == 0) { $pv1InputVolt = ($inv['data']['20_1.pv1InputVolt']) / 10; $pv2InputVolt = ($inv['data']['20_1.pv2InputVolt']) / 10; $pvAvInputVoltAverage = ($pv1InputVolt + $pv2InputVolt) / 2; $batteryVoltage = $pvAvInputVoltAverage; } else { $batteryVoltage = 1; } // Get PV input Watts if ($batterijEmpty == 0) { $pv1InputWatts = ($inv['data']['20_1.pv1InputWatts']) / 10; $pv2InputWatts = ($inv['data']['20_1.pv2InputWatts']) / 10; $pvInputTotalWatts = ($pv1InputWatts + $pv2InputWatts); } else { $pvInputTotalWatts = 0; } // Get P1 verbruik en teruglevering $p1_data = json_decode(file_get_contents($urls['p1_usage']), true); $p1Usage = intval($p1_data['result'][0]['Usage'] ?? 0); $p1Return = intval($p1_data['result'][0]['UsageDeliv'] ?? 0); // Get huidige Lader verbruik in Domoticz $chargerWatts_data = json_decode(file_get_contents($urls['chargerWatts']), true); $chargerWatts = intval($chargerWatts_data['result'][0]['Data'] ?? 0); // Get Huidige Baseload if ($batterijEmpty == 0) { $currentBaseload = ($inv['data']['20_1.permanentWatts']) / 10; } else { $currentBaseload = 0; } // Print if ($debug == 'yes'){ echo '-/- Batterij -\-'.PHP_EOL; echo ' -- Batterij Voltage : '.$batteryVoltage.'v'.PHP_EOL; echo ' '.PHP_EOL; echo '-/- EcoFlow Inverter -\-'.PHP_EOL; echo ' -- Baseload : '.$currentBaseload.'w'.PHP_EOL; echo ' -- Output : '.$pvInputTotalWatts.'w'.PHP_EOL; echo ' '.PHP_EOL; echo '-/- P1 Meter -\-'.PHP_EOL; echo ' -- Verbruik : '.$p1Usage.'w'.PHP_EOL; echo ' -- Teruglevering : '.$p1Return.'w'.PHP_EOL; echo ' '.PHP_EOL; echo '-/- Lader -\-'.PHP_EOL; echo ' -- Lader Status : '.$charger.''.PHP_EOL; echo ' -- Lader Verbruik : '.$chargerWatts.'w'.PHP_EOL; } // // ********************************************************** // Control PowerQueen LiFepo4 20A automatic charging // ********************************************************** // // Lader AAN bij genoeg zonnestroom en Batt% onder x.x% if ($charger == 'Off' and $batteryVoltage < 25.75 and $p1Return > 600 and $pvInputTotalWatts == 0) { if ($debug == 'yes'){ echo ' -- Lader ingeschakeld'.PHP_EOL; } switchDevice($chargerIDX, 'On'); // Lader UIT wanneer batterij vol is en lader onder x.x Volt standby staat } elseif ($charger == 'On' and $batteryVoltage >= 26.3 and $chargerWatts <= 5.6) { if ($debug == 'yes'){ echo ' -- Lader uitgeschakeld, batterij vol'.PHP_EOL; } switchDevice($chargerIDX, 'Off'); // Lader UIT wanneer er niet genoeg stroom word opgewekt door de PV en lader is aan het laden } elseif ($charger == 'On' and $batteryVoltage < 26 and $chargerWatts >= 100 and $p1Usage >= 400) { if ($debug == 'yes'){ echo ' -- Lader uitgeschakeld, geen zonnestroom genoeg'.PHP_EOL; } switchDevice($chargerIDX, 'Off'); // Lader UIT wanneer de omvormer begint met terugleveren uit de batterij } elseif ($charger == 'On' and $pvInputTotalWatts > 1) { if ($debug == 'yes'){ echo ' -- Lader uitgeschakeld, baseload is ingesteld op '.$currentBaseload.'w'.PHP_EOL; } switchDevice($chargerIDX, 'Off'); } else { if ($charger == 'On') { if ($debug == 'yes'){ echo ' -- Batterij wordt opgeladen'.PHP_EOL; } } elseif ($charger == 'Off') { if ($debug == 'yes'){ echo ' -- Batterij wordt niet opgeladen'.PHP_EOL; } } } // Print if ($debug == 'yes'){ echo ' '.PHP_EOL; echo ' ----------------------------------'.PHP_EOL; echo ' -- The End --'.PHP_EOL; echo ' ----------------------------------'.PHP_EOL; echo ' '.PHP_EOL; } ?> |
ecoflow_get_serial.php
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
| <?php require_once('/path/to/files/ecoflow-api-class.php'); define('SERIAL_NUMBER', 'HWxxxxxxxxxxxxxx'); // Powerstream $keepSomeCapacity = 'yes'; // waarde 'yes' of 'no'. Bij 'yes' blijft de accu 3-5% gevuld, bij 'no' wordt de accu leeggetrokken, totdat BMS in werking treedt $ecoflow = new EcoFlowAPI( 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx', 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx' ); // Haal gegevens van beide apparaten op $device = $ecoflow->getDevice(SERIAL_NUMBER); // Controleer of de gegevens correct zijn opgehaald if (isset($device['data']['20_1.pv1InputVolt'], $device['data']['20_1.pv2InputVolt'])) { $pv1InputVolt = $device['data']['20_1.pv1InputVolt']; $pv2InputVolt = $device['data']['20_1.pv2InputVolt']; } else { die('ERROR: Kan data van de omvormer niet ophalen.'); } $pvAvInputVolt = ($pv1InputVolt + $pv2InputVolt) / 2; $statusInverter = $ecoflow->getDeviceOnline(SERIAL_NUMBER); //Bepaal serial $serial_number = ''; if ($keepSomeCapacity == 'no') { if ($pvAvInputVolt >= 235) { $serial_number = SERIAL_NUMBER; echo ' -- $serial_number (1) : '.$serial_number.''.PHP_EOL; } } elseif ($statusInverter == 0) { $serial_number = SERIAL_NUMBER; echo ' -- $serial_number (2) : '.$serial_number.''.PHP_EOL; } else { if ($statusInverter == 1) { $serial_number = SERIAL_NUMBER; echo ' -- $serial_number (3) : '.$serial_number.''.PHP_EOL; } } // Schrijf serial naar bestand function writeSerial($serial) { $filePath = "/home/siewert/scripts/thuisbatterij/serialnumber.txt"; $file = fopen($filePath, "w"); if ($file === false) { die("ERROR: Kan het serialnumber.txt bestand niet openen!"); } fwrite($file, $serial); fclose($file); } writeSerial($serial_number); ?> |
ecoflow-api-class.php
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
| <?php class EcoFlowAPI { // See the docs @ https://developer-eu.ecoflow.com/us/document/generalInfo // Base URL for the EcoFlow API private $apiHost = "api-e.ecoflow.com"; // API access key and secret key private $accessKey; private $secretKey; /** * Constructor to initialize the class with access key and secret key. * * @param string $accessKey The access key for the EcoFlow API. * @param string $secretKey The secret key for the EcoFlow API. */ public function __construct($accessKey, $secretKey) { $this->accessKey = $accessKey; $this->secretKey = $secretKey; } /** * Generate HMAC SHA256 hash for data with a given key. * * @param string $data The data to be hashed. * @param string $key The key used for hashing. * @return string The generated hash. */ private static function getHash( $data, $key ) { return hash_hmac('sha256', $data, $key, true); } /** * Flatten a multidimensional array into a single-dimensional array with dot notation for keys. * * @param array $array The array to be flattened. * @param string $prefix The prefix for the keys. * @return array The flattened array. */ private static function flattenArray( $array, $prefix='' ) { $result = []; foreach ($array as $key => $value) { $new_key = $prefix === '' ? $key : $prefix . '.' . $key; if (is_array($value)) { $result += static::flattenArray($value, $new_key); } else { $result[$new_key] = $value; } } return $result; } /** * Convert an array to a URL-encoded query string. * * @param array $array The array to be converted. * @param string $delimiter The delimiter used to separate key-value pairs. * @return string The resulting query string. */ private static function arrayToString( $array, $delimiter='&' ) { ksort($array); return http_build_query($array, '', $delimiter); } /** * Generate headers required for the EcoFlow API request. * * @param array $params Additional parameters to include in the headers. * @return array The generated headers. */ private function getHeaders( $params=[] ) { $nonce = rand(100000, 999999); $time = round(microtime(true) * 1000); $headers = [ 'accessKey' => $this->accessKey, 'nonce' => $nonce, 'timestamp' => $time, ]; $sign = ''; if( !empty($params) ) { $params = static::flattenArray( $params ); $sign .= static::arrayToString( $params ) . '&'; } $sign .= static::arrayToString( $headers ); $headers['sign'] = bin2hex( static::getHash( $sign, $this->secretKey ) ); return $headers; } /** * Execute a cURL request to the EcoFlow API. * * @param string $url The URL to send the request to. * @param array $headers The headers to include in the request. * @param string $method The HTTP method to use (GET or PUT). * @param array|null $body The body of the request, if applicable. * @return mixed The response from the API. * @throws Exception If there is an error with the cURL request. */ private function curlRequest ( $url, $headers, $method = 'GET', $body = null ) { $headers['Content-Type'] = ( $method=='PUT' ? 'application/json;charset=UTF-8' : '' ); $curl_headers = array_map( fn($header, $data) => "$header: $data", array_keys($headers), $headers ); $ch = curl_init('https://' . $this->apiHost . $url); curl_setopt_array($ch, [ CURLOPT_RETURNTRANSFER => true, CURLOPT_HTTPHEADER => $curl_headers, ]); if ($method === 'PUT') { curl_setopt_array($ch, [ CURLOPT_CUSTOMREQUEST => "PUT", CURLOPT_POSTFIELDS => json_encode($body), ]); } $response = curl_exec($ch); if ($response === false) { throw new Exception("cURL Error: " . curl_error($ch)); } curl_close($ch); return json_decode($response, true); } /** * Make a PUT request to the EcoFlow API. * * @param string $url The URL to send the request to. * @param array $params The parameters to include in the request body. * @return mixed The response from the API. */ private function put( $url, $params ) { $headers = $this->getHeaders( $params ); return $this->curlRequest( $url, $headers, "PUT", $params ); } /** * Make a GET request to the EcoFlow API. * * @param string $url The URL to send the request to. * @return mixed The response from the API. */ private function get( $url, $params=[] ) { $headers = $this->getHeaders($params); return $this->curlRequest( $url, $headers ); } /** * Get the list of devices associated with the account. * * @return mixed The list of devices. */ public function getDevices () { return $this->get('/iot-open/sign/device/list'); } /** * Get the data for a specific device by its serial number. * * @param string $serial The serial number of the device. * @return mixed The data for the device. */ public function getDevice ( $serial ) { return $this->get('/iot-open/sign/device/quota/all?sn='.$serial, ['sn' => $serial] ); } /** * Check whether a device is online (by serial number) * * @param string $serial The serial number of the device. * @return mixed True if online, false if not, -1 if device was not found */ public function getDeviceOnline( $serial ) { $devices = $this->getDevices(); foreach( $devices['data'] AS $device ) { if( $device['sn'] == $serial ) { return $device['online'] == 1 ? true : false; } } return -1; } /** * Set a function for a specific device. * * @param string $serial The serial number of the device. * @param string $cmd_code The command code to set the function. * @param array $params The parameters to include in the request. * @return mixed The response from the API. */ public function setDeviceFunction ( $serial, $cmd_code='', $params=[] ) { return $this->put( '/iot-open/sign/device/quota', [ 'sn' => $serial, 'cmdCode' => $cmd_code, 'params' => $params, ]); } } |
Je gaf aan met 15+20A laders te willen laden, maar een stopcontact is doorgaans max 13-16A en je zit ook met de max 25A van een fase, maar goed, je zult niet de max van iedere lader pakken, 800-900 Watt komt sowieso wel goedSiewert schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:28:
[...]
- Thuisbatterij heeft zijn eigen groep dus dat probleem is er niet.
Zou op die groep makkelijk totaal 3500w kunnen hebben, gaan wij niet doen maar 900w laden is in elk geval geen probleem.
De groep waar die op zit zijn door mij software matig afgezekerd.
Bedoel hier mee dat alle zware gebruikers verdeeld over de 3x25a fases afschakelen indien het verbruik van een bepaalde fase boven 5500w komt.
Helder.20a is idd een mooi uitgangspunt en de 2e batterij is wel nodig om de avond en nacht door te komen.
Was vergeten duidelijk te vermelden dat ik straks naar een 2e batterij in parallel (totaal 200ah) wil en deze met weinig zon met een kleinere lader eerder wil laten opladen.
En met de huidige 20a lader erbij laten aan springen als er genoeg zon is en dan laden met dus 900w
In
Ik heb maar 1 accu op dit moment dus script kan maar 1 ontladen ;-)
En straks met 2 parallel aangesloten blijft het in theorie maar 1 batterij.
Met 0,2C of 0,25C wordt bedoeld laden met 0,2 of 0,25 maal de capaciteit van de accu. Voorbeeld: De Nexus van Zonneplan laadt met 0,5C, dus de omvormer is 10 kW en de accucapaciteit 20 kWh, dat betekent dat in 2 uur tijd de accu volledig vol/leeg is. Dat is fijn voor het doel, maar de omvormer/accu wordt daardoor heel erg warm en dat gaat ten koste van de levensduur en is relatief slecht voor de cellen. Met die waarde wordt eigenlijk bedoeld: In hoeveel uur is de accu vol of leeg als je deze met het maximale vermogen laadt. Ga je 2,4 kWh met 800 Watt laden, dan is dat dus 0,3C. Ga je 2,4 kWh met 2,4 kW laden, dan is dat 1C. En dan wordt de omvormer/accu heel erg warm en verkort je de levensduur. Ik zie regelmatig 0,2/0,25C als mooie gulden middenweg langskomen.En wat bedoel met "Volgens mij kan je het beste een 0,2-0,25C nastreven om de levensduur van de accu te maximaliseren en verdere opwarming te voorkomen"
Als je accu nu al relatief koud is, dan is dat prima. Maar je geeft wel aan dat de Powerstream heel erg heet is, dat zou je dus kunnen voorkomen door met een lager vermogen te laden.
De temperatuur van de accu is dus ok. Voordat je 6000 cycles hebt gedaan ben je flink wat jaren verder én daarnaast heb je ook degradatie over de tijd. Een te hoge temperatuur heeft invloed op degradatie, in jouw geval valt dat dus wel mee, maar hou er in ieder geval rekening mee dat je de accu niet té snel gaat laden, check idd goed de specs tot hoe ver je kunt gaan en wat aangeraden wordt. Als het goed is moet een BMS dat ook wel afvangen.Denk dat ik je verkeerd begrijp, maar batterij is nu al steen koud bij laden en ontladen.
En de garage is geïsoleerd en de temperatuur in de winter zonder verwarmen is 14gr en zomers schommelt het tussen de 35 a 30gr, hangt van de buiten temperatuur af.
Garage is bij verwarmd met een 450w keramische plaat en houd het makkelijk op 17gr op vorstdagen.
Dat zijn geen appels met appels vergelijken, 15+20A bij 29VDC is natuurlijk wat anders dan de aangehaalde 13-16A bij 230VAC voor een groep thuis.Taro schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:41:
Je gaf aan met 15+20A laders te willen laden, maar een stopcontact is doorgaans max 13-16A en je zit ook met de max 25A van een fase, maar goed, je zult niet de max van iedere lader pakken, 800-900 Watt komt sowieso wel goed
Als je accu nu al relatief koud is, dan is dat prima. Maar je geeft wel aan dat de Powerstream heel erg heet is, dat zou je dus kunnen voorkomen door met een lager vermogen te laden.
De Powerstream zorgt voor het ontladen/teruglevering van de accu capaciteit, op/van het laden heeft die geen invloed/last.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Kan het verkeerd hebben maar denken wij niet fout of praten wij over hetTaro schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:41:
[...]
Je gaf aan met 15+20A laders te willen laden, maar een stopcontact is doorgaans max 13-16A en je zit ook met de max 25A van een fase, maar goed, je zult niet de max van iedere lader pakken, 800-900 Watt komt sowieso wel goed
[...]
Helder.
[...]
Met 0,2C of 0,25C wordt bedoeld laden met 0,2 of 0,25 maal de capaciteit van de accu. Voorbeeld: De Nexus van Zonneplan laadt met 0,5C, dus de omvormer is 10 kW en de accucapaciteit 20 kWh, dat betekent dat in 2 uur tijd de accu volledig vol/leeg is. Dat is fijn voor het doel, maar de omvormer/accu wordt daardoor heel erg warm en dat gaat ten koste van de levensduur en is relatief slecht voor de cellen. Met die waarde wordt eigenlijk bedoeld: In hoeveel uur is de accu vol of leeg als je deze met het maximale vermogen laadt. Ga je 2,4 kWh met 800 Watt laden, dan is dat dus 0,3C. Ga je 2,4 kWh met 2,4 kW laden, dan is dat 1C. En dan wordt de omvormer/accu heel erg warm en verkort je de levensduur. Ik zie regelmatig 0,2/0,25C als mooie gulden middenweg langskomen.
[...]
De temperatuur van de accu is dus ok. Voordat je 6000 cycles hebt gedaan ben je flink wat jaren verder én daarnaast heb je ook degradatie over de tijd. Een te hoge temperatuur heeft invloed op degradatie, in jouw geval valt dat dus wel mee, maar hou er in ieder geval rekening mee dat je de accu niet té snel gaat laden, check idd goed de specs tot hoe ver je kunt gaan en wat aangeraden wordt. Als het goed is moet een BMS dat ook wel afvangen.
zelfde?
29, 2v 20a LiFePO4 lader is 600w
29, 2v 10a LiFePO4 lader is 300w
Samen 900w op de wcd.
stopcontact is 230v x 16a = 3600w
In theorie zou ik 4 x een lader van 20a op de wcd kunnen aansluiten.
Dat de omvormer het warm heeft niks met het opladen te maken.
Omvormer word warm omdat hij moet leveren en lees dat op 24v schijnbaar
warmer word dan op 48v (2x 24v in serie).
Heb dus de ecoflow cooling deck op de ecoflow powerstream en werkt als
een tierelier
Kreng word alleen maar heet als die op de max 600w moet leveren.
Daaronder is hij lauw zonder de koeling en met de koeling blijft hij
ongeacht de gevraagde output gewoon lauw
BMS pakt het wel op als ik het zo lees en heeft output gezekerd op 100a en de specs zeggen maximaal laadvermogen 50a dus 1x20a en 1x 15a of 10a 29,2v lader moet hij kunnen hebben.
Lees met veel interesse mee, binnenkort ook iets bouwen.
Iemand al eens gedacht aan een Victron multiplus 48/800VA/9, deze zou als ik het goed lees de functie van lader en de ecoflow inverter op zich nemen. Daarnaast heeft deze dan nog de optie om belangrijke apparatuur van stroom te voorzien bij grid verlies.
Niet gek veel duurder ook als ik het goed zie.
Ik zie vast iets over het hoofd.
Iemand al eens gedacht aan een Victron multiplus 48/800VA/9, deze zou als ik het goed lees de functie van lader en de ecoflow inverter op zich nemen. Daarnaast heeft deze dan nog de optie om belangrijke apparatuur van stroom te voorzien bij grid verlies.
Voor de discussie misschien handig om nog even de natuurkunde les van vroeger erbij te pakken. P=U x I - vermogen(watt)=spanning(volt) x stroom (ampere)
400 watt bij 24 volt is dus ca 16A laadstroom
400 watt bij 48 volt geeft ca 8A laadstroom en dat verklaart denk ik ook dat er minder warmteontwikkeling is.
Dat geldt dus ook als je 400 watt op 230volt vraagt, dan gaat het om een veel lagere stroom, 1,8A.
400 watt bij 48 volt geeft ca 8A laadstroom en dat verklaart denk ik ook dat er minder warmteontwikkeling is.
Dat geldt dus ook als je 400 watt op 230volt vraagt, dan gaat het om een veel lagere stroom, 1,8A.
Klopt als een grote bus.Kiwi_Kevin schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:16:
Voor de discussie misschien handig om nog even de natuurkunde les van vroeger erbij te pakken. P=U x I - vermogen(watt)=spanning(volt) x stroom (ampere)
Alleen verbaas mij over het warmte verschil die de ecoflow heeft.
Zat bij mijn eerste bericht idd met 230V te rekenen.Siewert schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:09:
[...]
Kan het verkeerd hebben maar denken wij niet fout of praten wij over het
zelfde?
29, 2v 20a LiFePO4 lader is 600w
29, 2v 10a LiFePO4 lader is 300w
Samen 900w op de wcd.
stopcontact is 230v x 16a = 3600w
In theorie zou ik 4 x een lader van 20a op de wcd kunnen aansluiten.
Dat de omvormer het warm heeft niks met het opladen te maken.
Omvormer word warm omdat hij moet leveren en lees dat op 24v schijnbaar
warmer word dan op 48v (2x 24v in serie).
Heb dus de ecoflow cooling deck op de ecoflow powerstream en werkt als
een tierelier
Kreng word alleen maar heet als die op de max 600w moet leveren.
Daaronder is hij lauw zonder de koeling en met de koeling blijft hij
ongeacht de gevraagde output gewoon lauw
BMS pakt het wel op als ik het zo lees en heeft output gezekerd op 100a en de specs zeggen maximaal laadvermogen 50a dus 1x20a en 1x 15a of 10a 29,2v lader moet hij kunnen hebben.
Als max laadvermogen 50A is, dan is 35A dus prima en ongeveer 0,3C.
Heb vanochtend Basegreen een berichtje gestuurd over hun opties, als ik daar antwoord op heb dan maar de knoop doorhakken.
Mooi/fijn dat dat script wordt doorontwikkeld en dat jij en Joost dat met iedereen delenSiewert schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:39:
@Taro
p.s
Ik vermoed echter wel dat Home Assistant vs Domoticz de afgelopen jaren behoorlijk veel marktaandeel heeft veroverd. Ik heb ook zo'n 3-4 jaar geleden al afscheid genomen van Domoticz en nu alleen nog HA in gebruik.
Begreep dus dat Basegreen via ESP32Home HA integratie heeft, Victron heeft ook HA integratie, zijn er dan nu ook al scripts die voor HA het ontladen & verdelen van de load kunnen regelen via de Powerstream?
Heb hier o.a. Nordpool, Cheapest Hours, etc. in gebruik, dus de goedkoopste uren vinden lukt prima. De accu uitlezen komt volgens mij ook wel goed, de Victron lader kan je volgens mij ook al wel uitlezen, de slimme stekkers aansturen lukt ook wel. Het enige dat ik dus volgens mij nog nodig heb is een Ecoflow integratie waarmee ik met een bepaald interval het grid setpoint OF de ontlaadwaarde via hun developers & cloud omgeving kan instellen. Is die er voor Home Assistant?
Heb nooit wat anders gebruikt dan Domoticz de afgelopen 12jaar.Taro schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:22:
[...]
Mooi/fijn dat dat script wordt doorontwikkeld en dat jij en Joost dat met iedereen delen
Ik vermoed echter wel dat Home Assistant vs Domoticz de afgelopen jaren behoorlijk veel marktaandeel heeft veroverd. Ik heb ook zo'n 3-4 jaar geleden al afscheid genomen van Domoticz en nu alleen nog HA in gebruik.
Begreep dus dat Basegreen via ESP32Home HA integratie heeft, Victron heeft ook HA integratie, zijn er dan nu ook al scripts die voor HA het ontladen & verdelen van de load kunnen regelen via de Powerstream?
Heb hier o.a. Nordpool, Cheapest Hours, etc. in gebruik, dus de goedkoopste uren vinden lukt prima. De accu uitlezen komt volgens mij ook wel goed, de Victron lader kan je volgens mij ook al wel uitlezen, de slimme stekkers aansturen lukt ook wel. Het enige dat ik dus volgens mij nog nodig heb is een Ecoflow integratie waarmee ik met een bepaald interval het grid setpoint OF de ontlaadwaarde via hun developers & cloud omgeving kan instellen. Is die er voor Home Assistant?
Gebruik het alleen voor het aansturen van z-wave modules.
Script voor de Ecoflow gebruik ik dus ook alleen maar om de lader z-wave plug aan te sturen.
Scripts draaien ook op hun eigen Raspberry, had nog een oude model 3b liggen te verstoffen.
Als ik hier klaar ben met test draaien gaat het softwarematige gedeelte over de kop.
En alles word dan autonoom en geen Domoticz om pluggen aan te sturen, heb nog een oud oude z-wave stick liggen.
Hoe minder tussen agenten des te beter ;-)
p.s
Geen idee of HA dat allemaal al kent.
Welke instellingen gebruiken jullie met de Victron laders? Standaard li-ion of smart lifepo4? Ik krijg fouten in m'n BMS;
Single cell overvoltage en die zit inderdaad boven de 3.7V. Dat is niet okay.
Laden stopt door BMS en e.e.a. balanceert wel weer uit, maar durf het niet zo aan te laten staan. Of lost dit zichzelf op?
SoC is wel 100% maar spanning is niet hoog genoeg om de victon te laten stoppen. Nu in rust 26.7V. Zie diverse charts, maar voltages komen niet overeen.
Opladen nu geblokkeerd in BMS:
Single cell overvoltage en die zit inderdaad boven de 3.7V. Dat is niet okay.
Laden stopt door BMS en e.e.a. balanceert wel weer uit, maar durf het niet zo aan te laten staan. Of lost dit zichzelf op?
SoC is wel 100% maar spanning is niet hoog genoeg om de victon te laten stoppen. Nu in rust 26.7V. Zie diverse charts, maar voltages komen niet overeen.
Opladen nu geblokkeerd in BMS:
:strip_exif()/f/image/WjWfoNH3r8dcz1SloolXYh75.jpg?f=fotoalbum_large)
Je moet hem instellen op het type accu wat je gebruikt.RudolfR schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:41:
Welke instellingen gebruiken jullie met de Victron laders? Standaard li-ion of smart lifepo4? Ik krijg fouten in m'n BMS;
Single cell overvoltage en die zit inderdaad boven de 3.7V. Dat is niet okay....
Li-ion ~ 3,6V/cel of Lifepo4 ~ 3,2V. Dat lijkt weinig verschil, maar dat maakt het wel.
Er is een nieuwe versie van de ecoflow-cloud integratie; nu met "public API".
https://github.com/tolwi/hassio-ecoflow-cloud/pull/265
Iemand een idee wat dat inhoudt?
Edit: hmm, ik heb nu een apparaat erbij...
Dit: https://github.com/tolwi/...1#issuecomment-2253503417
Zou moeten helpen om de waardes in de integratie te laten updaten ook als de app niet actief is:
https://github.com/tolwi/...3#issuecomment-2294331367
Dit: https://github.com/tolwi/...1#issuecomment-2253503417
Zou moeten helpen om de waardes in de integratie te laten updaten ook als de app niet actief is:
https://github.com/tolwi/...3#issuecomment-2294331367
[ Voor 50% gewijzigd door RudolfR op 09-09-2024 05:19 ]
Dit is ook nog wel interessant, maar ik zit enorm te twijfelen tussen een 3/5kW (Start met 1x, later evt. upgrade naar 3xivm 3-fase) Victron systeem met 48V accu's en kom met een MPII 1x3k / 15 kWh set op 4366 Euro uit incl. wat arbeidsloon, kabels, etc. etc.Kloekie schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:09:
Lees met veel interesse mee, binnenkort ook iets bouwen.
Met de Victron MultiPlus 48/800/9-16 heb je zowel lader als omvormer te pakken, maar stap je wel af van het stopcontact en daarmee de (ont)laadlimiet die daarbij hoort. Echter zou ik dan zelf wel snel alsnog naar het eerder genoemde systeem overstappen om bijv. per unit 2.4kW/4.xkW te kunnen (ont)laden ipv max 800 Watt... Of laagdrempelig, of direct voor de juiste oplossing gaan, ipv er tussenin gaan zitten met de 48/800.
Edit: Je kunt dan ook gewoon Victron Dynamic ESS gaan gebruiken ipv te werken met PHP, Domoticz, etc.
[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 08-09-2024 19:31 ]
heb de versie al toevallig. Denk dat het gaat om de ecoflow dev account met de secret en token key.RudolfR schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:42:
Er is een nieuwe versie van de ecoflow-cloud integratie; nu met "public API".
Dit had ik al ingesteld.
@Vale Ouwe
Volgens de documentatie van de fabrikant moet ik de boel opladen met 29.2V (en 28.8V, ander document) en dat is per cel dus 3.65V (of 3.6V).
Echter staat in de BMS de 100% Cap. Voltage op 3350 mv en de Cell Full Voltage op 3500 mV.
Balancing Start voltage staat al op 3300 mV.
Als ik Andy mag geloven is dat wat vroeg:
YouTube: Balance Start Voltage for LiFePO4 explained. Why you should not star...
Zal eens informeren bij Basen Green.
@hhoekstra
Hmmm, die optie zie ik niet in de integratie. Nog steeds met username/password en serial number.
API keys uit de developer omgeving wordt niet om gevraagd?
Volgens de documentatie van de fabrikant moet ik de boel opladen met 29.2V (en 28.8V, ander document) en dat is per cel dus 3.65V (of 3.6V).
Echter staat in de BMS de 100% Cap. Voltage op 3350 mv en de Cell Full Voltage op 3500 mV.
YouTube: Balance Start Voltage for LiFePO4 explained. Why you should not star...
@hhoekstra
Hmmm, die optie zie ik niet in de integratie. Nog steeds met username/password en serial number.
[ Voor 12% gewijzigd door RudolfR op 08-09-2024 20:22 ]
Zowel 29.2V als 28.8V kan allebij. Het zijn alleen andere SOC. Neem aan dat je Lifepo4 gebruikt en niet Liion? Je kunt met een multimeter meten wat de spanning van de lader is tijdens de absorptie fase. Die zou niet boven de 29.2V mogen uitkomen. Tijdens bulk laden is de spanning altijd lager. Laad je met een Liion profiel dan schakelt de BMS af. Geen ramp maar minder voor de levensduur.
Theo
Ik heb die Andy eens aangehoord, maar niet alles wat hij zegt klopt. Het is prima om bij 3.3V te beginnen met balanceren. Het geeft meer balanceertijd voor packs waarvan de cellen wat minder gelijk zijn (grade B zeg maar, alle goedkope Lifepo4 accus). Er is wel een nadeel en dat is energie verlies. Bij een passieve balancering is dat bijvoorbeeld 0.1Ax24V=2.4W vanaf het moment dat de batterij 27.2V bereikt totdat hij vol is. Zet het dus wat hoger en monitor de cellen. Je hebt niet voor niets zo'n fancy BMSRudolfR schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:16:
@Vale Ouwe
@hhoekstra
Staat het echter te hoog dan kan dat bij sommige batterijen zorgen voor vroegtijdige capaciteit verlies wat de fabrikant liever niet ziet terugkomen onder garantie.
Theo
@Taro Ik kwam deze tegen tijdens mijn zoektocht, 900 Euro voor 5 kW, geen idee of hier nog BTW bij komt. Ze leveren ook naar NL.Taro schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:07:
[...]
Dit is ook nog wel interessant, maar ik zit enorm te twijfelen tussen een 3/5kW (Start met 1x, later evt. upgrade naar 3xivm 3-fase) Victron systeem met 48V accu's en kom met een MPII 1x3k / 15 kWh set op 4366 Euro uit incl. wat arbeidsloon, kabels, etc. etc.
https://titansolar.de/pro...1362359637&pr_seq=uniform
Geen idee hoe het met de btw zit, maar er komen wel 350 euro verzendkosten bovenop.Fasthook schreef op maandag 9 september 2024 @ 06:19:
[...]
@Taro Ik kwam deze tegen tijdens mijn zoektocht, 900 Euro voor 5 kW, geen idee of hier nog BTW bij komt. Ze leveren ook naar NL.
https://titansolar.de/pro...1362359637&pr_seq=uniform
Misschien moet je de integratie dan opnieuw instellen. Ik heb hem wel via de API ingesteld.RudolfR schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:16:
@hhoekstra
Meer toeval dan wijsheid :-)
Dank voor de info.xah5kiDe schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:41:
[...]
Ik heb die Andy eens aangehoord, maar niet alles wat hij zegt klopt. Het is prima om bij 3.3V te beginnen met balanceren. Het geeft meer balanceertijd voor packs waarvan de cellen wat minder gelijk zijn (grade B zeg maar, alle goedkope Lifepo4 accus). Er is wel een nadeel en dat is energie verlies. Bij een passieve balancering is dat bijvoorbeeld 0.1Ax24V=2.4W vanaf het moment dat de batterij 27.2V bereikt totdat hij vol is. Zet het dus wat hoger en monitor de cellen. Je hebt niet voor niets zo'n fancy BMS
Staat het echter te hoog dan kan dat bij sommige batterijen zorgen voor vroegtijdige capaciteit verlies wat de fabrikant liever niet ziet terugkomen onder garantie.
Ik heb even een studie gemaakt van de documentatie van Overkill Solar:
https://raw.githubusercon...MS_Instruction_Manual.pdf
Veel ervan gaat te diep voor dit topic voor een 'Eenvoudige thuisaccu', maar de info over het balanceren van cellen is wel interessant.
@hhoekstra
Inderdaad, integration (en daarmee devices) helemaal verwijderen, HA herstarten en opnieuw toevoegen gaf de keuze voor de nieuwe public API.
Heeft nu ook de mogelijkheid om 'Custom Load' in te stellen, maakt het pyscript mogelijk overbodig.
[ Voor 10% gewijzigd door RudolfR op 09-09-2024 12:41 ]
@RudolfR Die nieuwe API, die blijft dan wel werken als de telefoon app gesloten is?
Ja ik gebruik niet anders. Heb de andere optie niet gekend maar ik heb mijn scripts er volledig op geschreven en werkt naar behoren.Psycho_Mantis schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:36:
@RudolfR Die nieuwe API, die blijft dan wel werken als de telefoon app gesloten is?
Nice
Ziet er frisser uit dan de Power Queen variant. Zie dezelfde lader onder TimeUSB en Power Queen label op Amazon.nl staan, waar heb jij ze gekocht? En weet je al wat je met de zekering(en) gaat doen?
Vond overigens op GitHUB een Home Assistant Powerstream probeersel, maar ik wacht wel op een versie zonder onveilige hardware aanpassing
Mooi hoor! Maar je hebt ook een nexus staan begreep ik? Die kan toch ook wel in je sluipverbruik voorzien? Of joe moet ik dat voor me zien? Ga je nu niet je nexus laden met dit ding?
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Ik heb hem via de Redodo website in Duitsland bestelt (https://www.redodopower.d...larbatterie-mit-bluetooth). Via de chat over wat korting gebabbeld, kreeg 8% via draai aan het rad op de homepage (a la Temu o.i.d. haha). Je merkt dat het een sales gedreven organisatie is maar verder alles netjes en correct en ook vlot geleverd, echt niets op aan te merken.Taro schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:38:
[...]
Nice
Ziet er frisser uit dan de Power Queen variant. Zie dezelfde lader onder TimeUSB en Power Queen label op Amazon.nl staan, waar heb jij ze gekocht? En weet je al wat je met de zekering(en) gaat doen?
Vond overigens op GitHUB een Home Assistant Powerstream probeersel, maar ik wacht wel op een versie zonder onveilige hardware aanpassinghttps://github.com/giovan...tation?tab=readme-ov-file.
Ook met Powerqueen contact gehad maar kreeg hier de beste prijs.
Ik heb nog niet naar evt. zekeringen gekeken zo ver.
Heb dezelfde installatie nu een weekje draaien. Werkt goed hoor. Ook de 8% code gepakt.thido schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:52:
[...]
Ik heb hem via de Redodo website in Duitsland bestelt (https://www.redodopower.d...larbatterie-mit-bluetooth). Via de chat over wat korting gebabbeld, kreeg 8% via draai aan het rad op de homepage (a la Temu o.i.d. haha). Je merkt dat het een sales gedreven organisatie is maar verder alles netjes en correct en ook vlot geleverd, echt niets op aan te merken.
Ook met Powerqueen contact gehad maar kreeg hier de beste prijs.
Ik heb nog niet naar evt. zekeringen gekeken zo ver.
Ik heb inderdaad ook een Nexus staan, die voorziet in niets anders dan onbalans handel op dit moment.Japie.G schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:48:
[...]
Mooi hoor! Maar je hebt ook een nexus staan begreep ik? Die kan toch ook wel in je sluipverbruik voorzien? Of joe moet ik dat voor me zien? Ga je nu niet je nexus laden met dit ding?
Ik ga in de automatisering voorzien dat de Redodo niets doet als de Nexus bezig is.
Zal altijd wel iets van overlap inzitten maar denk dat het wel gaat lukken.
Laden bij goedkoop stroomtarief of PV overschot, en duur terug leveren of sluipverbruik opvangen.
Gewoon beginnen en zien waar het schip stand, vóórdat ik aan de top van mijn interessecurve ben aangeland (die is meestal wat kort ;-)).
Klopt, maar dat zijn alleen sensors voor de Powerstream, geen controls.
Wel controls bij de nieuwe versieTaro schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:00:
[...]
Klopt, maar dat zijn alleen sensors voor de Powerstream, geen controls.
:strip_exif()/f/image/djA9pGu26PmaHTQfYccLWR1G.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door hhoekstra op 09-09-2024 19:06 ]
@Taro
Sinds kort kun je de output ermee regelen.
Eerder kon dat ook al, met een apart pyscript, maar dat is nu niet meer nodig.
Sinds kort kun je de output ermee regelen.
Eerder kon dat ook al, met een apart pyscript, maar dat is nu niet meer nodig.
Inclusief of exclusief btw besteld?hhoekstra schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:55:
[...]
Heb dezelfde installatie nu een weekje draaien. Werkt goed hoor. Ook de 8% code gepakt.
Edit: lees nu dat thuisbatterij voor privégebruik nog gewoon btw plichtig is in nl...
[ Voor 15% gewijzigd door hpmkruit op 09-09-2024 19:13 ]
@hhoekstra & @RudolfR Oh, nice! Dat is waar ik op zat te wachten, want dan heb ik de PHP Domoticz scripts niet meer nodig, correct? De lader kan ik via HA al prima met een slimme stekker + Cheapest Hours aansturen, resteerde dus het aansturen van de Powerstream output. Dan kan ik volgens mij ook vrij simpel 2-3 stuks aansturen en het ingestelde vermogen door 2 of 3 delen om ze gezamenlijk te laten werken ipv accu na accu te legen.
Zie ik iets over het hoofd? Dan nu nog even wachten op reactie van Basegreen ivm ingebouwde verwarming, anders bestel ik de Redodo denk ik aangezien die ook low temperature constateert en BT heeft.
Zie ik iets over het hoofd? Dan nu nog even wachten op reactie van Basegreen ivm ingebouwde verwarming, anders bestel ik de Redodo denk ik aangezien die ook low temperature constateert en BT heeft.
Ben echt heel benieuwd hoe iedereen die nu al een dergelijke oplossing heeft draaien een en ander heeft gezekerd en dan vooral waarom:
- Niet, YOLO
- Auto-/steekzekering
- Betere/goede zekering
- T-Class fuse 10kA/20kA, mij gaat niets gebeuren
1 yoloTaro schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:46:
Ben echt heel benieuwd hoe iedereen die nu al een dergelijke oplossing heeft draaien een en ander heeft gezekerd en dan vooral waarom:De rest van de onderdelen heb ik inmiddels wel duidelijk, maar dit is typisch zo iets waar je weinig aandacht aan schenkt, maar wel zeer belangrijk is voor de veiligheid.
- Niet, YOLO
- Auto-/steekzekering
- Betere/goede zekering
- T-Class fuse 10kA/20kA, mij gaat niets gebeuren
Er zit in de oplader al een zekering en ik hoop dat de BMS me red als daar wat los schiet. Ik maakt me meer zorgen om de interne componenten van de accu dan mijn aansluit skills.
Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).