Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:34

thido

Tilburg

hhoekstra schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:21:
Ja firmware updaten was toen de oplossing.
Ja, die had ik gedaan maar hij bleef staan.
Ik heb nu weer een firmware update gedaan (totaal nu 3x) en nu is het weg :-)

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

RudolfR schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:35:
[...]

Dank voor de info.

Ik heb even een studie gemaakt van de documentatie van Overkill Solar:
https://raw.githubusercon...MS_Instruction_Manual.pdf

Veel ervan gaat te diep voor dit topic voor een 'Eenvoudige thuisaccu', maar de info over het balanceren van cellen is wel interessant.

@hhoekstra
Inderdaad, integration (en daarmee devices) helemaal verwijderen, HA herstarten en opnieuw toevoegen gaf de keuze voor de nieuwe public API.
Heeft nu ook de mogelijkheid om 'Custom Load' in te stellen, maakt het pyscript mogelijk overbodig. _/-\o_
Je kiest dus bij installatie de public API (want met de application API enkel uitlezen van statussen).
Heb zojuist dus ook maar de 'Become a developer' aanvraag gedaan.
Ben benieuwd hoe snel dat gaat.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nou kan ik niet meer terug... ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPBq3BwRzhhP7mAGKePnOvgug3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WcUfTFycTvWHmsgqUo39GtUM.png?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:49
@Taro
Nu zeker te laat om te zeggen dat de 600 Watt kan worden ingesteld op 800 Watt na een firmware update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

RudolfR schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:51:
@Taro
Nu zeker te laat om te zeggen dat de 600 Watt kan worden ingesteld op 800 Watt na een firmware update?
De 600W is niet meer te bestellen, alleen de 800W. Ik krijg daar overigens geen 800W uit zie ik, even uitzoeken waarom (locatie wijzigen maakt niet uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

RudolfR schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:51:
@Taro
Dat weet/wist ik, stond ook in het artikel vermeld, maar die was inderdaad niet meer verkrijgbaar en nou hoef ik ook niet moeilijk te doen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:01
Hij doet max 2x13A dus met 25v is dat 650watt max. Wil je meer dan moet je dus in voltage omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

thido schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:06:
[...]

De 600W is niet meer te bestellen, alleen de 800W. Ik krijg daar overigens geen 800W uit zie ik, even uitzoeken waarom (locatie wijzigen maakt niet uit).
Volgens mij krijg je er sowieso maar maximaal 666 Watt uit toch? 13A x 25,6V x 2 MPPT = 666 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

@Kiwi_Kevin en @Taro Dat is het inderdaad. Meer vermogen is mogelijk bij hogere spanning. Ben benieuwd of de 600W variant nog terug op voorraad komt of dat ze het gewoon bij de 800W versie laten voortaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 15:25
RudolfR schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:41:
@Taro

Er was altijd al een HA-only oplossing. Nu met minder componenten.
Die integratie gaat neem ik aan via de public api en niet via een local api toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvP
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

RvP

Psycho_Mantis schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:42:
[...]

Nou ik zal je een geheim verklappen: Powerqueen, Li Time en Redodo is allemaal van hetzelfde bedrijf.
Alles is hetzelfde behalve inderdaad de branding :)

Die Redodo accu is wel een goede prijs trouwens:
https://www.amazon.nl/Red...iesystemen/dp/B0D83T1CYX/
Het aantal verschillend bestickerde versies van deze ogenschijnlijk dezelfde accu's is echt groot.
Vond zojuist ook deze nog: https://timeusbpower.de/n...4v-100ah-lifepo4-batterij

SolarEdge 22x360Wp Zuid (7920Wp) 11x365Wp Noord (4015Wp), Daikin Altherma 3M 9kW Monoblock, Gasloos sinds september 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:43

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

RvP schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:34:
[...]

Het aantal verschillend bestickerde versies van deze ogenschijnlijk dezelfde accu's is echt groot.
Vond zojuist ook deze nog: https://timeusbpower.de/n...4v-100ah-lifepo4-batterij
Het zou heel goed kunnen. Maar ik kan even niet vinden of er een relatie is tussen Shenzhen Lizu Time Technology Co en Timeusb Power.

Op youtube zijn er wel videos te vinden van mensen die de accu's open maken, de kwaliteit intern verschilt enorm!
Ik raad aan om deze videos te zoeken voor aankoop. Van Powerqueen ziet het er degelijk uit.

Zie bijvoorbeeld dit kanaal: https://www.youtube.com/@WillProwse
Hij trekt ze continue open en doet een aantal tests.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:32:
[...]

Het zou heel goed kunnen. Maar ik kan even niet vinden of er een relatie is tussen Shenzhen Lizu Time Technology Co en Timeusb Power.

Op youtube zijn er wel videos te vinden van mensen die de accu's open maken, de kwaliteit intern verschilt enorm!
Ik raad aan om deze videos te zoeken voor aankoop. Van Powerqueen ziet het er degelijk uit.

Zie bijvoorbeeld dit kanaal: https://www.youtube.com/@WillProwse
Hij trekt ze continue open en doet een aantal tests.
Super interessante video, thanks!

YouTube: Large Cheap 12V LiFePO4: Power Queen 200Ah & Ampere Time 400Ah Tear ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-05 10:39
RudolfR schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:06:
@Taro

Sinds kort kun je de output ermee regelen.

Eerder kon dat ook al, met een apart pyscript, maar dat is nu niet meer nodig.
Gaat deze nieuwe api goed om met de update power uitgifte? pyscript heb ik soms last van dat hij update mist, waardoor niet meer accuraat liep .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@ronald75

Inderdaad, nog steeds via cloud.

@simonj

Ik denk dat het wel verbeterd is. Je past nu gewoon een number-entiteit van de integratie aan en de integratie regelt de rest. Geen problemen opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Twee accu's dus? Welke ga je bestellen?
Ik heb na één dag al zin om een tweede accu erbij te zetten haha. Hen je wat mogelijkheden om te spelen ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

thido schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:43:
[...]

Twee accu's dus? Welke ga je bestellen?
Ik heb na één dag al zin om een tweede accu erbij te zetten haha. Hen je wat mogelijkheden om te spelen ook.
Mijn plan:
  1. [V] 2 Powerstreams met koeling bestellen
  2. [V] Ecoflow Developer account aanmaken
  3. Eén accu bestellen (Wacht nog op antwoord van Basegreen ivm heating pads)
  4. Ondertussen kijk ik naar welke lader & zekering ik wil hebben. Voorkeur gaat uit naar Victron, maar kan max 13A/16A vinden, dus mogelijk maar zo'n Power Queen of Redodo 20A lader. Sneller laden is immers beter profiteren van dynamische tarieven.
  5. Dan bestel ik kabelschoentjes etc. voor 2 stuks.
  6. Bouw ik de eerste. Als dan alle onderdelen/merken/types bevallen bestel ik de 2e accu die inderdaad op de 2e Powerstream gaat.
  7. Ik ken mijzelf: Ik wil eigenlijk toe naar 15 kWh (Heb al een paar maanden allemaal simulaties draaien, dus weet waar ik blij van word ;) ), zie hieronder.
  8. Als ik de 2e heb draaien en alles bevalt nog, vraag ik een elektricien langs te komen en bijv. een 3-delige/fase automaat te plaatsen, met kabels richting de garage die hier qua kabelgoot/doorvoer al op is voorbereid. Per fase laat ik dan een 3-delig stopcontact plaatsen.
  9. Dan gaat iedere Powerstream op een eigen fase en de lader ook, waarbij de evt. extra lader op het 3e stopcontact per fase gaat.
  10. Daarna een 3e accu op een extra Powerstream
  11. Daarna breid ik iedere Powerstream uit met een 2e accu (nadelen eerst ook nog onderzoeken, zie ik allemaal wel). Dezelfde doorvoersnelheid, maar wel 2x zoveel energie.
Mogelijk strandt dit plan ergens vroegtijdig en dat is prima :)

De simulaties die ik heb lopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ounVaYhpSFsAYTBkmbpZ41Nc3yw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RHuAxaK0t4rxmHL16se7Dosp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Tir71vlQiZp2XtLUpug44N0EA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TnajstoYiR7H4f1synzaL8Jv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TdZ5hIzKM9IqHEW0klPHWjM6Ko=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QrhDSyoF11ay8IOoFqkDS8Je.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDBA7UBSMk_WXc7kqsHJ6H1hip4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x5sdO2kXutcuRO9NIHK7m4kj.png?f=fotoalbum_large

Op dit moment zijn zelfs de 20 kWh accu's leeg, maar ik laad de simulatie accu's nu alleen nog met zonnestroom. Mijn doel is ze in de goedkoopste dynamische tarieven te laden. Je mag ze niet 100% ontladen en als we bijv. met de WP's koelen/verwarmen zitten we vaak zo rond de 10-12 kWh/dag. Dat is dus waar ik op richt, 0 op de meter buiten de goedkoopste uren om. Hierbij laat ik het laden van de EV buiten beschouwing, ik pauzeer nu met een script alle accu's als de laadpaal actief is, want die laadt native op de goedkoopste dynamische uren, dan is het niet slim om die stroom uit de accu's te trekken.

Je kunt natuurlijk nog verder opschalen met 2 of meer Powerstreams per fase, maar dan ben je gewoon veel beter af met bijv. 48V met 16x314Ah cellen en een beter systeem aan de muur. Maar ik vind juist het mobiele aspect heel prettig, zo lang het maar veilig blijft. Ik vertrouw de stopcontacten in de garage niet, die zijn door beunhazen aangelegd, vandaar dat ik bij de 2e accu het gewoon netjes met nieuwe stopcontacten en eigen groepen in de meterkast wil oplossen.

Dat is dus de huidige visie, ben nu allemaal video's over de verschillende accu's aan het kijken en hou mij nog steeds aanbevolen voor tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ziet er goed uit! Ben benieuwd wat het gaat worden. Zo ver ga ik in ieder geval niet. Mijn vermoeden is dat in de toekomst de pieken en dalen zullen afvlakken, omdat er heel veel in opslag wordt geïnvesteerd.

[ Voor 153% gewijzigd door peter123 op 10-09-2024 23:37 ]

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-05 19:57
Taro schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:05:
[...]

Mijn plan:
  1. [V] 2 Powerstreams met koeling bestellen
  2. [V] Ecoflow Developer account aanmaken
  3. Eén accu bestellen (Wacht nog op antwoord van Basegreen ivm heating pads)
  4. Ondertussen kijk ik naar welke lader & zekering ik wil hebben. Voorkeur gaat uit naar Victron, maar kan max 13A/16A vinden, dus mogelijk maar zo'n Power Queen of Redodo 20A lader. Sneller laden is immers beter profiteren van dynamische tarieven.
  5. Dan bestel ik kabelschoentjes etc. voor 2 stuks.
  6. Bouw ik de eerste. Als dan alle onderdelen/merken/types bevallen bestel ik de 2e accu die inderdaad op de 2e Powerstream gaat.
  7. Ik ken mijzelf: Ik wil eigenlijk toe naar 15 kWh (Heb al een paar maanden allemaal simulaties draaien, dus weet waar ik blij van word ;) ), zie hieronder.
  8. Als ik de 2e heb draaien en alles bevalt nog, vraag ik een elektricien langs te komen en bijv. een 3-delige/fase automaat te plaatsen, met kabels richting de garage die hier qua kabelgoot/doorvoer al op is voorbereid. Per fase laat ik dan een 3-delig stopcontact plaatsen.
  9. Dan gaat iedere Powerstream op een eigen fase en de lader ook, waarbij de evt. extra lader op het 3e stopcontact per fase gaat.
  10. Daarna een 3e accu op een extra Powerstream
  11. Daarna breid ik iedere Powerstream uit met een 2e accu (nadelen eerst ook nog onderzoeken, zie ik allemaal wel). Dezelfde doorvoersnelheid, maar wel 2x zoveel energie.
Mogelijk strandt dit plan ergens vroegtijdig en dat is prima :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op dit moment zijn zelfs de 20 kWh accu's leeg, maar ik laad de simulatie accu's nu alleen nog met zonnestroom. Mijn doel is ze in de goedkoopste dynamische tarieven te laden. Je mag ze niet 100% ontladen en als we bijv. met de WP's koelen/verwarmen zitten we vaak zo rond de 10-12 kWh/dag. Dat is dus waar ik op richt, 0 op de meter buiten de goedkoopste uren om. Hierbij laat ik het laden van de EV buiten beschouwing, ik pauzeer nu met een script alle accu's als de laadpaal actief is, want die laadt native op de goedkoopste dynamische uren, dan is het niet slim om die stroom uit de accu's te trekken.

Je kunt natuurlijk nog verder opschalen met 2 of meer Powerstreams per fase, maar dan ben je gewoon veel beter af met bijv. 48V met 16x314Ah cellen en een beter systeem aan de muur. Maar ik vind juist het mobiele aspect heel prettig, zo lang het maar veilig blijft. Ik vertrouw de stopcontacten in de garage niet, die zijn door beunhazen aangelegd, vandaar dat ik bij de 2e accu het gewoon netjes met nieuwe stopcontacten en eigen groepen in de meterkast wil oplossen.

Dat is dus de huidige visie, ben nu allemaal video's over de verschillende accu's aan het kijken en hou mij nog steeds aanbevolen voor tips :)
Kun je dan niet beter gewoon een Victron MultiPlus 2 kopen een een Seplos/EEL Battery accu kopen of eventueel zelf een accu pack bouwen?
MultiPlus 2 met ingebouwde Cerbo kost € 1000 en een accu zelfbouwen heb je +/- 15 kW voor volgens mij rond de 2500 euro.

Jij hebt straks al 6 accu's a 500 euro nodig, dat is dan al 3000 euro. Dan moet je nog 6 EcoFlow's hebben a 600 euro en laders a 700 euro?

Victron lijkt me dan de betere oplossing.

Maar ik snap ook dat je met de EcoFlow lekker klein kunt beginnen.
Ik zit zelf ook al een tijdje dit topic te volgen maar ik vind het helaas nog niet echt schaalbaar en denk dat ik toch een MultiPlus 2 ga kopen.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik ben momenteel opzoek naar hoe ik de accu efficiënter kan inzetten met dynamische tarieven. De zomer was makkelijk: Overdag opladen, in de avond/nacht leegtrekken en herhaal.
Nu dat het kouder is zie je een ander prijspatroon ontstaan. Overdag is de prijs een kortere periode goedkoop, in de avond duur, de nacht goedkoop en de ochtend weer duur.
Een statisch tijdschema voldoet niet, want je weet niet van te voren wat er gebeurd.

Ik kom gisteren tot de ontdekking dat Tibber binnen Home Assistant ook een attribuut heeft met price level, welke de volgende waardes geeft:
- VERY EXPENSIVE
- EXPENSIVE
- NORMAL
- CHEAP
- VERY CHEAP

Hier kunnen we wat mee:
Bij CHEAP en VERY CHEAP oplader aan. EXPENSIVE, VERY EXPENSIVE ontladen. Bij VERY EXPENSIVE zou je er ook nog voor kunnen kiezen om de powerstream op maximum output te zetten. (wel even zorgen voor goede koeling)

Bij normaal koppel ik voor nu geen actie, ik heb immers ook nog automations draaien die gekoppeld zijn aan de zonnepanelen. Maar zo zijn er weer wat meer triggers om de accu aan het werk te zetten.

Ik mis in home assistant nog een goede sturing voor thuisbatterijen eigenlijk. Het moet beter en slimmer kunnen dan dit.

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:05:
[...]

J\
Welke hassio addon gebruik je voor de simulatie ?

Verstoord deze het echte energy dashboard qua waardes van je actuele verbruik / opbrengst ?
Wil graag mijn echte data niet verstoren door het uitproberen van de accu simulatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
Hier lijkt men er toch in geslaagd om de Ecoflow MQTT-server na te bootsen; https://github.com/nielso...erse-engineering/issues/2
De oplossing wordt gedeeld via een private repo, maar is ook afhankelijk van het openen van de app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

bgrr schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:09:
[...]

Welke hassio addon gebruik je voor de simulatie ?

Verstoord deze het echte energy dashboard qua waardes van je actuele verbruik / opbrengst ?
Wil graag mijn echte data niet verstoren door het uitproberen van de accu simulatie.
Ik heb het simuleren van accu's in Home Assistant hier uitgebreid beschreven: Taro in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"

Verstoort het normale energy dashboard niet, maakt als aanvulling op de echte import/export meter 2 virtuele export en import meters aan die door de sim worden gebruikt.

• Taro
  • Niet online

Taro

Flappie schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:33:
[...]

Kun je dan niet beter gewoon een Victron MultiPlus 2 kopen een een Seplos/EEL Battery accu kopen of eventueel zelf een accu pack bouwen?
MultiPlus 2 met ingebouwde Cerbo kost € 1000 en een accu zelfbouwen heb je +/- 15 kW voor volgens mij rond de 2500 euro.

Jij hebt straks al 6 accu's a 500 euro nodig, dat is dan al 3000 euro. Dan moet je nog 6 EcoFlow's hebben a 600 euro en laders a 700 euro?

Victron lijkt me dan de betere oplossing.

Maar ik snap ook dat je met de EcoFlow lekker klein kunt beginnen.
Ik zit zelf ook al een tijdje dit topic te volgen maar ik vind het helaas nog niet echt schaalbaar en denk dat ik toch een MultiPlus 2 ga kopen.
;)

Ik heb daar dus al offertes voor liggen en twijfel ik al meer dan een jaar over. Maar ik wil eigenlijk geen zware 15 kWh box van bijv. 130kg hebben liggen, die is onhandelbaar en lastig. Pylontechs heb ik ook overwogen, maar die kosten relatief veel per kWh. Natuurlijk kan je met 5 kWh modules aan de slag, maar dan kom je dus op een zelfde situatie uit als met de Powerstream, echter moet je dan met busbars aan de slag, alles vast op de muur, etc.

Naar mijn weten kan je overigens 2 accu's per Ecoflow aansluiten ivm 2 MPPT's? Dus dan heb ik er max 3 nodig. Enige nadeel is dan 6x333 Watt ipv 6x666 Watt ontlaadvermogen.

De Victron simulaties die ik draai zijn op basis van 1 vs 3 stuks en 3kW vs 5kW Multiplus II en dan icm 10, 15 en 20 kWh accu's, waarvan de 15 kWh een Yixiang case DIY kit is, die krijgt van Andy van Offgrid Garage op YouTube een hele dikke plus.

Met een Multiplus II 3kW en Yixiang case DIY met 16 cellen incl. alle benodigde Victron spullen, installatie, etc. kom ik op 4.366 Euro uit. Die optie is relatief goedkoop omdat je met 1 accu een aantal onderdelen weg kunt laten vs bijv. 3 accu's met kleinere capaciteit.

Maar een accu van 30 kg rij ik zo naar buiten, een 135 kg unit is een stukje lastiger.

Het geld is het probleem niet, het is meer dat zowel mijn vrouw als ik weten dat het geen investering betreft (op dit moment dan), maar een kostenpost is die we waarschijnlijk niet terug gaan verdienen. Het valt daarom in de categorie hobby, vandaar dat ik op deze manier wil starten.

Aan de andere kant vroeg ze: Welke oplossing zou je nog het liefste hebben en dan hang ik graag eerst 1 MultiPlus 3k/5k aan de muur met een handelbare accu....

Daarom, ik twijfel eigenlijk nog steeds en vandaar dat ik ook nog in de zoektocht naar accu's zit. Klein beginnen, daarna opschalen, maar idd als hobby of het direct goed doen. Veel twijfel en vraagtekens... ;)

Edit: Goed om te vermelden, ik heb een aantal mensen om mij heen die interesse hebben in de oplossing die ik dus nu ga bouwen, als dat werkt kan ik die doorverkopen, daarom begin ik nu even klein, het is geen weggegooid geld.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 11-09-2024 09:19 ]

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Taro schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:58:
[...]

;)

Ik heb daar dus al offertes voor liggen en twijfel ik al meer dan een jaar over. Maar ik wil eigenlijk geen zware 15 kWh box van bijv. 130kg hebben liggen, die is onhandelbaar en lastig. Pylontechs heb ik ook overwogen, maar die kosten relatief veel per kWh. Natuurlijk kan je met 5 kWh modules aan de slag, maar dan kom je dus op een zelfde situatie uit als met de Powerstream, echter moet je dan met busbars aan de slag, alles vast op de muur, etc.

Naar mijn weten kan je overigens 2 accu's per Ecoflow aansluiten ivm 2 MPPT's? Dus dan heb ik er max 3 nodig. Enige nadeel is dan 6x333 Watt ipv 6x666 Watt ontlaadvermogen.

De Victron simulaties die ik draai zijn op basis van 1 vs 3 stuks en 3kW vs 5kW Multiplus II en dan icm 10, 15 en 20 kWh accu's, waarvan de 15 kWh een Yixiang case DIY kit is, die krijgt van Andy van Offgrid Garage op YouTube een hele dikke plus.

Met een Multiplus II 3kW en Yixiang case DIY met 16 cellen incl. alle benodigde Victron spullen, installatie, etc. kom ik op 4.366 Euro uit. Die optie is relatief goedkoop omdat je met 1 accu een aantal onderdelen weg kunt laten vs bijv. 3 accu's met kleinere capaciteit.

Maar een accu van 30 kg rij ik zo naar buiten, een 135 kg unit is een stukje lastiger.

Het geld is het probleem niet, het is meer dat zowel mijn vrouw als ik weten dat het geen investering betreft (op dit moment dan), maar een kostenpost is die we waarschijnlijk niet terug gaan verdienen. Het valt daarom in de categorie hobby, vandaar dat ik op deze manier wil starten.

Aan de andere kant vroeg ze: Welke oplossing zou je nog het liefste hebben en dan hang ik graag eerst 1 MultiPlus 3k/5k aan de muur met een handelbare accu....

Daarom, ik twijfel eigenlijk nog steeds en vandaar dat ik ook nog in de zoektocht naar accu's zit. Klein beginnen, daarna opschalen, maar idd als hobby of het direct goed doen. Veel twijfel en vraagtekens... ;)

Edit: Goed om te vermelden, ik heb een aantal mensen om mij heen die interesse hebben in de oplossing die ik dus nu ga bouwen, als dat werkt kan ik die doorverkopen, daarom begin ik nu even klein, het is geen weggegooid geld.
Als ik je grafiekjes zie, lijkt wel of boven de 5 kWh je besparing al minder snel gaat. Dus je moet dan al flink meer besteden voor een kleiner voordeel.

Uiteindelijk moet je goed nadenken hoe groot je het wilt hebben. 6x losse accu's en opladers met stekkerdozen en smartplugs gaat er visueel natuurlijk niet mooi uitzien.

Als je goedkoop meer wilt, zou ik zelf lekker een accupack bouwen. Is ook heel leuk om te doen en niet heel moeilijk. Die case die je aangeeft kan je ook wieltjes opzetten en dan icm een grote stekker kan je hem zo naar buiten duwen.

Die kant en klare accupacks sessy, homewizard, tibber etc. allemaal heel mooi en professioneel, maar de prijzen zijn zo hoog dat ik mij afvraag of je ze ooit terug gaat verdienen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Psycho_Mantis schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:38:
[...]

Als ik je grafiekjes zie, lijkt wel of boven de 5 kWh je besparing al minder snel gaat. Dus je moet dan al flink meer besteden voor een kleiner voordeel.

Uiteindelijk moet je goed nadenken hoe groot je het wilt hebben. 6x losse accu's en opladers met stekkerdozen en smartplugs gaat er visueel natuurlijk niet mooi uitzien.

Als je goedkoop meer wilt, zou ik zelf lekker een accupack bouwen. Is ook heel leuk om te doen en niet heel moeilijk. Die case die je aangeeft kan je ook wieltjes opzetten en dan icm een grote stekker kan je hem zo naar buiten duwen.

Die kant en klare accupacks sessy, homewizard, tibber etc. allemaal heel mooi en professioneel, maar de prijzen zijn zo hoog dat ik mij afvraag of je ze ooit terug gaat verdienen.
Klopt, 5-12 kWh is de sweet spot afhankelijk van een aantal variabelen. In de zomer is 5 waarschijnlijk voldoende, in de winter 12-15 ivm verwarmen met WP's, waarbij je ook rekening moet houden met niet volledig kunnen/moeten/mogen ontladen, dus in bijv. een 15 kWh pack laat je sowieso 5-10% over aan de onderkant en kan je dus met 12-13 kWh rekenen.

Wat in mijn situatie ook meespeelt is dat het in de garage erg vochtig is (65-80% de laatste dagen) en dat het in de winter onder het vriespunt kan komen. Een mobiele versie kan ik dan bijv. tijdelijk in de bijkeuken plaatsen. Een 15 kWh accu met Victron apparatuur aan de muur kan je niet verplaatsen. Die 24V 100Ah accu's zijn beter vochtdicht afgesloten dan een 15 kWh DIY case, of schat ik de invloed daarvan verkeerd in?

Afijn, als ik een goed geïsoleerde en minder vochtige garage had, dan zou ik al lang voor de vaste opstelling zijn gegaan.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:40
RudolfR schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:15:
Hier lijkt men er toch in geslaagd om de Ecoflow MQTT-server na te bootsen; https://github.com/nielso...erse-engineering/issues/2
De oplossing wordt gedeeld via een private repo, maar is ook afhankelijk van het openen van de app.
Ik moet direct bekennen dat ik niet het hele topic heb gelezen, maar ik werd hierdoor getriggerd. Ik heb zelf 2 Ecoflow Delta 2 Max batterijen plus een PowerStream en via ioBroker met een MQTT plugin kan ik momenteel alles besturen en zien in HomeAssistant:

https://github.com/foxthefox/ioBroker.ecoflow-mqtt

Ben nu even aan het kijken hoe deze dingen verschillen :)

Edit: ah, dit gaat via Bluetooth. Ik zat een andere richting op te denken. Laatmaar :)

[ Voor 6% gewijzigd door Korvaag op 11-09-2024 10:54 ]

UNOX: The worst operating system

• thido

thido

Tilburg

Taro schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:58:
[...]

Dat lijkt mij toch ook wel erg leuk om te bouwen :-)

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Taro schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:54:
[...]

Klopt, 5-12 kWh is de sweet spot afhankelijk van een aantal variabelen. In de zomer is 5 waarschijnlijk voldoende, in de winter 12-15 ivm verwarmen met WP's, waarbij je ook rekening moet houden met niet volledig kunnen/moeten/mogen ontladen, dus in bijv. een 15 kWh pack laat je sowieso 5-10% over aan de onderkant en kan je dus met 12-13 kWh rekenen.

Wat in mijn situatie ook meespeelt is dat het in de garage erg vochtig is (65-80% de laatste dagen) en dat het in de winter onder het vriespunt kan komen. Een mobiele versie kan ik dan bijv. tijdelijk in de bijkeuken plaatsen. Een 15 kWh accu met Victron apparatuur aan de muur kan je niet verplaatsen. Die 24V 100Ah accu's zijn beter vochtdicht afgesloten dan een 15 kWh DIY case, of schat ik de invloed daarvan verkeerd in?

Afijn, als ik een goed geïsoleerde en minder vochtige garage had, dan zou ik al lang voor de vaste opstelling zijn gegaan.
Dat speelt hier ook, vochtige schuur, kou etc.

Inderdaad, deze eenvoudige setup is meer vochtdicht. Ecoflow Powerstream is IPX67 er bestaan waterdichte acculaders. Die 24V 100Ah zijn geheel dicht gelijmd en kan eigenlijk ook niets inkomen (bovendien gemaakt voor boten en campers). Enige wat niet waterdicht is zijn de contacten en stekkers.

Dus ja, dit kan ook wel invloed hebben op je keuze.

• peter123
  • Niet online
Elke thuissituatie is weer anders en vergt een andere aanpak. Moesten jullie BTW betalen op de batterijen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@Korvaag
Ik heb nu ook alles in HA, maar ik blijf toch zoeken naar een non-cloud oplossing. :)

@peter123
Ik wel, volgens mij is de geen-btw actie zoals bijv. bij PowerQueen iets voor Duitse afleveradressen.
(Bovendien heb ik een Basen Green)

[ Voor 44% gewijzigd door RudolfR op 11-09-2024 11:19 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:40
RudolfR schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:18:
@Korvaag
Ik heb nu ook alles in HA, maar ik blijf toch zoeken naar een non-cloud oplossing. :)
Ja dat begrijp ik absoluut. Ik heb me er deels bij neergelegd dat ik voor een aantal zaken helaas via de Cloud zal moeten werken. De tijd die ik eraan moet besteden om het zonder cloud werkend te krijgen weegt voor mij niet op tegen de baten. Voor nu heb ik alles op een IoT netwerk zitten en dat is dan maar even genoeg 'beveiliging'. Als de cloud voor deze diensten ooit omvalt ga ik dan wel verder kijken.

UNOX: The worst operating system

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:54:
[...]
Wat je zou kunnen doen is werken met isolatie en warmtematten. Als je onder de unit een permanente 4cm harde isolatieplaat legt (pir/eps/xps, etc), en tegen de tijd dat het bij het vriespunt komt zet je er een "case" omheen. Dat hoeft niet veel te zijn; 2cm piepschuim is al voldoende schat ik in. Eventueel nog warmtematten onder de accu's voor als de interne tempsensor <0 graden komt, en een casefan voor >40 graden. Volgens mij zijn de seplos units standaard al uitgerust met headers hiervoor. Seplos units hebben hier een kant en klare oplossing voor. Maar ik denk dat je met passief een isolatieschil over de unit heen plaatsen in de winter al een heel eind komt. In het uiterste noodgeval kan dan een warmtemat nog activeren voor als de unit zelf niet genoeg warmte genereert.

Vocht is dan ook gelijk geen probleem meer; de rv in de winter in de unit kan dan zomaar 30% zijn. De meeste apparatuur heeft trouwens geen moeite met 95% RV, zolang je maar geen condensvorming krijgt.

[ Voor 16% gewijzigd door scoobs op 11-09-2024 11:58 ]

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 21:37

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De laatste weken was het erg druk, en ineens is het topic vijf pagina's verder 7(8)7 Om even in te halen:
hhoekstra schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:13:
Hij maakt zeker veel herrie. Nu is het op de video nog iets erger.
Het is gewoon een brand van powerqueen. Alles is hetzelfde behalve de naam maar dan een stukje goedkoper.
[YouTube: 5 september 2024]
Ik heb een vergelijkbaar geluidsniveau bij mijn Noeifevo lader. Er zit een el cheapo fan in die je op zich zou kunnen vervangen, maar deze heeft wel een enorme luchtverplaatsing die je verder niet echt kunt terugvinden. Ik blijf zoeken...
Psycho_Mantis schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:34:
Ik ben momenteel opzoek naar hoe ik de accu efficiënter kan inzetten met dynamische tarieven. De zomer was makkelijk: Overdag opladen, in de avond/nacht leegtrekken en herhaal.
Nu dat het kouder is zie je een ander prijspatroon ontstaan. Overdag is de prijs een kortere periode goedkoop, in de avond duur, de nacht goedkoop en de ochtend weer duur.
Een statisch tijdschema voldoet niet, want je weet niet van te voren wat er gebeurd.
Ik ben hier inderdaad ook mee bezig. Via de API (of: feed) van Enever kun je van alle leveranciers de uurtarieven ophalen. De capaciteit van de accu is gegeven, de ontlaadsnelheid ook, dus rest alleen nog de vraag of je in een bepaald uur vol zou moeten terugleveren of niet.

Een gist van mijn huidige class is te vinden @ Github. Disclaimer: dit is code-in-aanbouw en overlapt volgens mij deels, is geenszins geoptimaliseerd en is mogelijk niet te volgen voor anderen. Maar je kunt er wel mee berekenen wanneer je moet laden en ontladen:

PHP:
1
print_r( $tmPower->enever->getCheapestTimeSlot() );

code:
1
2
3
4
5
6
Array
(
    [start_hour] => 11
    [end_hour] => 15
    [total_cost] => 0.5658174
)

PHP:
1
print_r( $tmPower->enever->getSavings() );

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Array
(
    [charging_cost] => 0.5658174
    [total_savings] => 0.76162016
    [net_savings] => 0.19580276
    [discharge_hours] => Array
        (
            [18] => Array
                (
                    [price] => 0.289457
                    [wattage] => 610
                )

[19] => Array
                (
                    [price] => 0.322478
                    [wattage] => 630
                )

[20] => Array
                (
                    [price] => 0.316585
                    [wattage] => 630
                )

[21] => Array
                (
                    [price] => 0.289590
                    [wattage] => 630
                )

)

)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik zou vandaag de Ecoflow Powerstreams binnenkrijgen, maar heb alleen de 2 koelers ontvangen... Het andere pakketje ligt waarschijnlijk nog achterin de bus :(

Inmiddels besloten voor een 24V 100Ah accu met lage temperatuur check en BT te gaan. Zoals aangegeven wil iemand anders ook graag een versie hebben waarvoor 2.7 kWh voldoende is en die komt in een betere omgeving te staan dan ik hier heb. Dan kan ik voor de 2e Powerstream (mijn eigen) bijv. alsnog besluiten voor een 24V 200Ah te gaan.

Denk dat ik de Redodo kies, heb van Basengreen nog geen reactie ontvangen. En koop liever een goedkopere accu om er daarna iets omheen te bouwen dan een accu met ingebouwde heating pads, dat voegt mogelijk ook weer een extra risico toe, je hebt minder keuze in merk en types en die zijn in verhouding ook weer een stuk duurder.

Wat betreft de lader: Ik twijfel tussen een Victron Blue Smart IP22 24/16 en een IP65 24/13. Uiteraard is de 16 fijner ivm sneller laden, maar ik vermoed dat de IP65 beter is voor een vochtige en koude garage icm mobielere oplossing. Voor de IP65 kan je er deze kabel bij bestellen met ingebouwde zekering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iz6HRUZhQcdKBrjNOM2fI-IeGHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4sjoPDI3Cd9Rx60ZVxGh8gEx.png?f=fotoalbum_large

En voor de IP22 heb ik deze kant en klare kabel gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnqSkGQZUdG9-KakQSrnetIbpl0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UdvorKzENO7awjf0ADqOxV7N.png?f=user_large

Moet de Y splitters nog bestellen, de daarvoor opgegeven link (https://nl.aliexpress.com/item/1005006813199854.html) bevat volgens mij een kant en klaar product, maar in de specs staat een bandbreedte voor de diameter van de gebruikte kabels. Aangezien ik daar nog een zekering aan toe wil voegen met M8 ben ik benieuwd welke kabeldiameter er geleverd wordt zodat ik die met dezelfde diameter kan bijbestellen en ook de juiste M8 schoentjes bestel. Iemand een idee welke diameter wordt geleverd?

• thido

thido

Tilburg

Redodo ziet er allemaal prima uit zo ver en prijs is goed te noemen.

Batterij staat nog op 26% SOC maar zal vanacht door de Powerstream leeggemaakt worden. Heb nog geen mogelijkheid om automatisch te stoppen bij 4% oid. Neem aan de de BMS op tijd ingrijpt, we gaan het zien morgenvroeg.

[ Voor 95% gewijzigd door thido op 11-09-2024 19:47 ]

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:47
thido schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:45:
Redodo ziet er allemaal prima uit zo ver en prijs is goed te noemen.

Batterij staat nog op 26% SOC maar zal vanacht door de Powerstream leeggemaakt worden. Heb nog geen mogelijkheid om automatisch te stoppen bij 4% oid. Neem aan de de BMS op tijd ingrijpt, we gaan het zien morgenvroeg.
Heb hem al 2x helemaal leeg laten lopen. Ik monitor nu op voltage en stop bij 23 volt dan zit er nog 4 a 5% in.

• thido

thido

Tilburg

hhoekstra schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:30:
[...]

Heb hem al 2x helemaal leeg laten lopen. Ik monitor nu op voltage en stop bij 23 volt dan zit er nog 4 a 5% in.
Ik nu ook, en hij is dan ook echt helemaal plat (ook geen BT connectie meer). Straks de lader weer aan. Ga hem op voltage sturen ook, hoop dat die gegevens van de Powerstream in HA te gebruiken zijn.

• RudolfR
Heb een M5Stack Echo omgeprogrammeerd tot Bluetooth Proxy en de Basen Green laat zich keurig uitlezen; SoC, celvoltages, temperaturen etc. En aansturen van laden/ontladen kan ook.

Echo hangt nu nog aan de USB-poort van m'n fiets-accu :D ESP32 smart plugs laten nog even op zich wachten.

Hopen dat ik op termijn ook nog wat met de Victron kan via BLE.

Vannacht nagenoeg 0 op de meter; aansturing heeft nog wat aandacht nodig.

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:17
RudolfR schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:00:
Heb een M5Stack Echo omgeprogrammeerd tot Bluetooth Proxy en de Basen Green laat zich keurig uitlezen; SoC, celvoltages, temperaturen etc. En aansturen van laden/ontladen kan ook.

Echo hangt nu nog aan de USB-poort van m'n fiets-accu :D ESP32 smart plugs laten nog even op zich wachten.

Hopen dat ik op termijn ook nog wat met de Victron kan via BLE.

Vannacht nagenoeg 0 op de meter; aansturing heeft nog wat aandacht nodig.
Zo veel knutselwerk heb ik dan niet.
Hier lees ik alleen mijn z-wave modules in Domoticz, p1 en Ecoflow uit via de PhP scripts.
Werkt nu aardig, grootverbruikers starten indien genoeg zon of als er niet genoeg maar genoeg SOC om bij te springen in de morgen.
Bij springen, laden of afdekken gaat prima voor nu en p moment van schrijven 0.2kwh verbruikt (10:15)
Blijf wel wat van het net verbruiken, heb de scripts zo in gesteld dat er ondanks een baseload ongeveer 10wh van het net wordt getrokken.
Dit omdat het verbruik altijd wat schommelt en ik niet te veel vanuit de batterij het net op wil sturen maar zoveel mogelijk zelf wil verbruiken.
Dit allemaal stopt bij 23v, is hier een beetje het kritieke punt, tot nu toe 1x gehad dat de BMS zichzelf heeft uitgeschakeld.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

• Taro
  • Niet online

Taro

Inmiddels de 2 Powerstreams ook binnen. Zie dat ze 12 AWG draad hebben gebruikt voor de zonnepanelen connectoren, wat overeenkomt met +-3.3 mm2.

Nou moet ik dus nog de kabels vanaf de MC4 stekkers naar de accu's maken, maar ik twijfel heel erg, ga ik voor Y splitsing met 1 accu, of 1 op 1, dus 1 accu per MPPT en voor 2 accu's per Powerstream? De maximale ontlaadsnelheid blijft in totaal hetzelfde met +-666 Watt, maar dan dus 333 Watt per accu. Kleven er los van de extra kosten nog nadelen aan bijv. 1x 24V 200Ah accu met daarop bijv. een 40A lader vs 2x 24V 100Ah met per stuk 1 20A lader? Ik neem aan dat de invoer per MPPT mag afwijken, net als dat 2 zonnepanelen nooit exact hetzelfde zullen leveren? Voordeel van 1 grotere accu is max 1 zekering, maar net iets minder mobiel. En ik heb nog geen goede 24V 200Ah met lage temperatuur beveiliging + BT gevonden, bij de 24V 100Ah vind ik meerdere accu's met BT en lage temp beveiliging.

Ik neig er dus naar om 2x 24V 100Ah aan te schaffen en geen Y splitter te gebruiken, en daarvoor 2x positief MC4 -> M8 met zekering en 2x negatief MC4 -> M8 zonder zekering te gaan maken. Correct?

Per oplossing verschilt de kabeldikte en zekering. In het voorbeeldartikel worden 2x13A gecombineerd tot 26A en dus afgezekerd met 30A. Als ik per accu voor 1 kabel tbv 13A ga, kan ik daarvoor een 15A zekering gebruiken.

Wat betreft de te kiezen kabeldikte lees ik heel veel verschillende berekeningen, bijv.:
De onderstaande vuistregel kan gehanteerd worden: Voor 12 of 24 V DC systemen geldt 3 Ampère stroom per 1 mm² kabeldiameter.
-> Dan zit je met 4 mm2 dus op 12A, waardoor dat eigenlijk te weinig is en ik zelfs naar 6mm2 zou moeten gaan, terwijl ik ergens anders lees dat 1 of 2mm2 zelfs toereikend zou zijn: https://budget-marine.nl/...ddikte-moet-ik-gebruiken/
-> 500 Watt tot 7.5m:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obWwshuN1v6UBshZLKY071BI5Xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F9GqJn2cZArBTIfLeL7GkH0I.png?f=fotoalbum_large

De kosten van een extra zekering voor 2 accu's zijn acceptabel en de meerprijs voor iets dikkere kabel ook, veiligheid voor alles. Mijn gevoel zegt: Ga voor 4mm2 en dat matched ook met de zonnepanelen kabels. Maar wel benieuwd welke kabeldikte jullie voor max 1 meter verlengen van de MC4 stekkers zouden aanraden/gebruiken als je 1 accu per MPPT aansluit en of er nog andere nadelen kleven aan voor 2 kleinere accu's ipv 1 grotere te gaan? Klopt verder de bevinding van 15A zekering en dat het niet belangrijk is dat beide accu's exact hetzelfde moeten leveren?

Als ik bovenstaande helder heb ga ik de accu's bestellen en de kabels regelen. Voor de acculader kies ik overigens de Victron 24/16.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 12-09-2024 21:29 ]

• peter123
  • Niet online
Met 2 laders op 2 batterijen kun je misschien beter je eigen zon laden. Mijn voorkeur heeft 1 batterij, vanwege de balans. Anders is de ene misschien sneller vol of leeg. Allemaal afwegingen die je benoemd. Ik kom vaak weer uit op de meest simpele en eenvoudige oplossing. Blijft het ook lekker overzichtelijk.
Ik heb een Y-splitter gekocht, buitendiameter 6mm en binnen onbekend, maar er mag 30A door. Ga ik misschien nog anders doen.

• Taro
  • Niet online

Taro

@peter123 Ik heb nog even nagedacht: Had 2 Powerstreams besteld omdat ik er mogelijk 1 voor iemand anders zou gaan maken. Maar die twijfelt nog, dus wat ik denk ik nu doe:

2x Setje van 2 Y splitters
2x 24V 100Ah
2x Victron 24/16

En dan iedere accu op 1 Powerstream. Dan heb ik 2x666 (ont)laadvermogen met 5 kWh. Later kan ik altijd relatief goedkoop upgraden naar 2 extra 24V 100 Ah's met dezelfde Powerstreams en moet dan alleen de kabels aanpassen.

Zit ik alleen met de M8 schoentjes, ik heb daarvoor nog geen krimptang. Ik zie goede krimptangen, maar die zijn pas geschikt onder/boven (maar net hoe je kijkt ;) ) de 12 AWG. Ik zie ook deze 10 AWG splitter: https://www.amazon.nl/GEN...nstallatie/dp/B0B79WPH54/. Daar kan ik dan wel weer een krimptang voor vinden en goede schoentjes. Daaronder kom je in de dunne geïsoleerde M8's terecht.

Is https://www.amazon.nl/GEN...nstallatie/dp/B0B79WPH54/ met iets als https://www.amazon.nl/CCL...choen-6-50/dp/B0777MZVCG/ een goede optie? En welke M8's zijn kwalitatief goed, deze: https://www.amazon.nl/gp/product/B0C66DPSM4/?

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 12-09-2024 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronald75
Ik heb de perskabelschoen'tjes van de Hornbach:
https://www.hornbach.nl/p...m8-10-mm-5-stuks/6093991/

Heb nog een krimptang van de HTS. Geen idee of hij goed is of niet maar hij krimpt en de kabel zit vast.

Krimpkouse er overheen, aansteker, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Die kabeldikte is inderdaad verwarrend. De splitter geeft max 30A aan en dat is net genoeg voor 666W/24V.
Ik heb met een hamer en stuk metaal de 8mm ring plat geslagen :) Zit muurvast, maar ga de temperatuur wel even controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:15
@Taro Hou je wel rekening met koeling?

Ik heb een 24V/100Ah batterij aan de Ecoflow, maar de laatste wordt bij continu 585W leveren, nogal tyfus heetwarm... Mijn thermometer houdt er mee op bij 60graden Celsius, daar zat ie dus boven. Totdat de Ecoflow er zelf wel klaar mee was en de thermische beveiliging een tijdelijk einde aan het ontlaadfeestje maakte...

Batterij doet overigens helemaal niks aan temperatuurontwikkeling.

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-05 10:39
Zit ik alleen met de M8 schoentjes, ik heb daarvoor nog geen krimptang. Ik zie goede krimptangen, maar die zijn pas geschikt onder/boven (maar net hoe je kijkt ;) ) de 12 AWG. Ik zie ook deze 10 AWG splitter: . Daar kan ik dan wel weer een krimptang voor vinden en goede schoentjes. Daaronder kom je in de dunne geïsoleerde M8's terecht.

Kabel schoentjes heb ik gesoldeerd .

[ Voor 82% gewijzigd door simonj op 13-09-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Beetje simpele m8 kabelschoenen zijn toch al geschikt voor 40A oid?

@Taro : heb zojuist ook maar een tweede Redodo met lader besteld :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:16

ewf

Heeft er iemand 2 * 24Volt werkend, dus 48V. Ik weet dat de maximale spanning dan in zicht komt maar mij lijkt het rendement dan veel beter, minder warmteontwikkeling (=verlies).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@ewf

Ik heb het zelf niet, en inderdaad bij maximaal opladen is er een probleem met de Powerstream.
Maar ik denk dat je daar onder kunt blijven met een instelbare lader, ten koste van een kleine beetje capaciteit.

55 V / 16 cellen = 3,4375 Volt per cel. Niet heel veel anders dan wat Andy zegt te doen.
https://off-grid-garage.com/my-settings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
RudolfR schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:48:
@ewf

Ik heb het zelf niet, en inderdaad bij maximaal opladen is er een probleem met de Powerstream.
Maar ik denk dat je daar onder kunt blijven met een instelbare lader, ten koste van een kleine beetje capaciteit.

55 V / 16 cellen = 3,4375 Volt per cel. Niet heel veel anders dan wat Andy zegt te doen.
Waarom zou er een probleem ontstaan? Bij maximaal opladen ga je denk ik nooit tegelijk terugleveren toch? En volgens specs is het bereik t/m 59 volt.

[ Voor 3% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 13-09-2024 14:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Voor wie zich stoort aan het geluidsniveau van de Noeifevo-lader: eerder kwam ik al tot de conclusie dat de gebruikte fan een Runda RD6025B12M-A is (geluidsniveau: 39,5 dBa). Zojuist heb ik voor nog geen vier euro (plus zes euro verzendkosten) een drop-in replacement besteld in de vorm van een Sunon MF60251VX-1000U-A99 (geluidsniveau: 31,2 dBa). Het geluid zou ruim 8 dBa moeten schelen, en dus bijna een halvering van het ervaren geluid zijn (10 dBa is een verdubbeling/halvering). Ik laat t.z.t. uiteraard weten hoe dat in de praktijk is.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Kiwi_Kevin

Dan kijk je naar de specs van de Accu-poort, de PV-poort gaat maar tot 55V.
Geen idee of het geen kwaad kan als je niet ook teruglevert vanuit de batterij; kleine moeite om je batterij onder dat niveau te houden, tenzij je net klaar bent met balanceren van de cellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:32
ewf schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:32:
Heeft er iemand 2 * 24Volt werkend, dus 48V. Ik weet dat de maximale spanning dan in zicht komt maar mij lijkt het rendement dan veel beter, minder warmteontwikkeling (=verlies).
Klopt, heb het zo al een aantal weken zo staan, 48 V ipv 24 V scheelde aanzienlijk in de temp die de ECOflow ontwikkelt

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@hannibal2206

Kun je toelichten hoe je dat met opladen dan? Doe je iets bijzonders om onder de 55V te blijven? Of niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-05 13:01

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

RudolfR schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:48:
@ewf

Hoe ga je het balanceren van die twee accu's dan oplossen als je ze nooit tot 100% laadt? Je moet dan ook het balanceer punt lager zetten. Mogelijk dat dat kan met een Bluetooth accu?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@xah5kiDe

Inderdaad, met mijn JDB BMS kan ik via de Overkill Solar-app de balancer configureren.
Dit zijn de settings en de defaults.
- Start Voltage = 3300 mV
- Delta to Balance = 15 mV
- Balancer aan/uit = aan
- Balance only when charging = uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

__Erik__ schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:53:
@Taro Hou je wel rekening met koeling?

Ik heb een 24V/100Ah batterij aan de Ecoflow, maar de laatste wordt bij continu 585W leveren, nogal tyfus heetwarm... Mijn thermometer houdt er mee op bij 60graden Celsius, daar zat ie dus boven. Totdat de Ecoflow er zelf wel klaar mee was en de thermische beveiliging een tijdelijk einde aan het ontlaadfeestje maakte...

Batterij doet overigens helemaal niks aan temperatuurontwikkeling.
Jazeker, zie mijn bestelling, incl. 2 cooling decks besteld :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPBq3BwRzhhP7mAGKePnOvgug3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WcUfTFycTvWHmsgqUo39GtUM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Als ik de 2x 1 ster reviews lees word ik niet direct enthousiast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
RudolfR schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:07:
@Kiwi_Kevin

Dan kijk je naar de specs van de Accu-poort, de PV-poort gaat maar tot 55V.
Geen idee of het geen kwaad kan als je niet ook teruglevert vanuit de batterij; kleine moeite om je batterij onder dat niveau te houden, tenzij je net klaar bent met balanceren van de cellen....
Verrek je hebt gelijk, ik zou zweren dat het andersom was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

hhoekstra schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:30:
[...]
Vandaag was het developer account van Ecoflow goedgekeurd en kon ik de benodigde gegevens aanmaken voor de public api in HA.
Nu dus mooi terug naar 0W output schakelen bij 23V. Inderdaad 4% over dan, top zo :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

thido schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:27:
[...]

Vandaag was het developer account van Ecoflow goedgekeurd en kon ik de benodigde gegevens aanmaken voor de public api in HA.
Nu dus mooi terug naar 0W output schakelen bij 23V. Inderdaad 4% over dan, top zo :-)
Waar lees je die 23V uit, uit het BMS of de Powerstream?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Volgens https://www.ecoflow.nl/pr...tream-micro-omvormer.html kan iedere MPPT op de Powerstream met max 55V omgaan: "PV invoerspanning: 2x 11V - 55V".

Bij het zoeken naar een accu kwam ik zojuist deze tegen: "LiFePO4 accu, 48 V, 100 Ah, EconomiPower 100 A BMS lithiumbatterij met klasse A-cellen, 5120 Wh bruikbare energie" incl. "Uitgerust met een robuust 100 A batterijbeheersysteem (BMS), is deze accu beschermd tegen mogelijke schade door hoge temperaturen, lage temperaturen, kortsluiting, overstroom en overbelasting"

-> https://www.amazon.nl/Eco...rgieopslag/dp/B0D8W5RGG8/.

Ik ga nog even op zoek naar een teardown, want ik wil geen meuk in huis halen, maar stel dat dit kwalitatief gezien een goede accu is en je deze dus idd niet té vol laadt zoals in vorige berichten is langsgekomen, dan kan dit wel een mooie oplossing zijn, of niet? Al vermoed ik dat het meuk blijkt te zijn, want dit is té goedkoop, maar voldoet qua marketing wel aan alles dat ik zoek incl. lage temperatuurbescherming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Taro schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:16:
[...]

Waar lees je die 23V uit, uit het BMS of de Powerstream?
PV ingang van de Powerstream inderdaad.
Heb de Ecoflow integratie in HA, daarmee kun je de gewenste output instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

thido schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:27:
[...]

PV ingang van de Powerstream inderdaad.
Heb de Ecoflow integratie in HA, daarmee kun je de gewenste output instellen.
Ah, ok. Heb die integratie ook in HA, inmiddels de developer keys ook binnen, maar de Powerstream doet het nog niet ivm ontbreken accu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:28
Ik heb destijds op ali de accu's besteld waren binnen anderhalve week binnen. (iets daarna heeft een bekende ook 4 van deze bakken besteld) https://nl.aliexpress.com/item/1005003744817787.html

Ik had er al een van 12v 200ah (voor een offgrid setupje voor de diepvries) en later een bij besteld. Om zo 24 200ah te maken. (effectief 190ah volgens de victron shunt want de bms gooit een van de accu's uit bij 96% ontlading ongeveer)

Er staan foto's bij van hoe ze er van binnen uitzien tussen de reviews. Het enige wat raar was is dat er wat stickers van verwijderd waren van de cellen. Verder zijn ze best goed afgewerkt vanbinnen.

Het hele zooitje draait nu meer dan een maand en doet het verassend goed. Ik lees het voltage en battery percentage uit met een victronshunt.

ps. de victron shunt kan je eenvoudig dmv een bluetooth proxy in je HA uitlezen.

[ Voor 5% gewijzigd door BurnerT op 13-09-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Taro schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:53:
[...]

Ah, ok. Heb die integratie ook in HA, inmiddels de developer keys ook binnen, maar de Powerstream doet het nog niet ivm ontbreken accu ;)
Ik heb vanmiddag de 2e Redodo besteld :-)
Zie mijzelf ook nog wel zo'n Yixuang box met 16 EVE LF280K cellen bestellen. Weet dan alleen nog niet waar ik dat aan moet gaan hangen, geen Poerstream in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

thido schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:03:
[...]

Ik heb vanmiddag de 2e Redodo besteld :-)
Zie mijzelf ook nog wel zo'n Yixuang box met 16 EVE LF280K cellen bestellen. Weet dan alleen nog niet waar ik dat aan moet gaan hangen, geen Poerstream in ieder geval.
Ik herken daar wel iets van mijzelf in ;)

Ben nu bezig met de zekeringen voor tussen de accu en Powerstream, uitkiezen accu en stuit dan gaandeweg dus op zo'n 48V 100Ah accu die ik hierboven link van 5 kWh voor 899.

Als ik dan optel waar ik eigenlijk naar toe wil: 10-15kWh, dan is een Victron Multiplus II 3000 met ingebouwd GX device en 2 Pylontech 5000C accu's niet verkeerd en een stuk minder gedoe. Incl. kabels en alles kom je dan op 2400 Watt (ont)laadvermogen, T-class zekeringen (Die heb je eigenlijk echt wel nodig ivm beveiliging) en 4.500 Euro uit, maar zonder de limitaties van stopcontacten en Bluetooth, je kunt dat gewoon met Ethernet aansluiten. In de toekomst uit te breiden met 2 extra Victron 3kW devices om naar 3-fase te gaan, of je kiest voor de 5kW versie.

Zo'n 15 kWh DIY box past prima op een enkele 3kW of 5kW Victron unit. Wil je een 3-fase oplossing, dan kom je niet meer uit met 1x 15 kWh DIY aangezien je dan met de C waarde in de problemen komt. Je wil je accugrootte minimaal 1,5x het omvormer vermogen laten zijn, maar eigenlijk meer. Dus ga je naar bijv. een 5 kW Victron unit, dan past 15 kWh nog wel, maar met 3x5k moet je eigenlijk wel naar 25 kWh of meer.

Als mijn garage nooit onder de 5 graden zou komen zou ik nu voor een Multiplus II 3k/5k met GX erin gaan icm 15 kWh DIY accu. Maar dat ding til je niet zo even naar buiten als die in de fik vliegt. Daarom is 3x Pylontech 5000C een betere keuze, maar die is weer duurder. En kan ik in de winter niet tijdelijk naar de bijkeuken verplaatsen als het in de garage vriest.

Aangezien het een kostenpost/hobby en geen investering betreft die zichzelf zal terugverdienen wil ik niet voor de "perfecte oplossing" gaan, dan zou ik direct voor 3xMPII 5k met 25-30 kWh accu kiezen, maar dat geld geef ik daarom liever aan andere zaken uit.

Keuzestress.... ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Het correct afzekeren van het geheel blijft mij toch bezighouden. Het doel van een zekering is primair om de bekabeling te beschermen en daarmee te voorkomen dat deze verhit en in extreme gevallen in brand vliegt, waardoor je een brandhaard creëert.

Je moet 2 kanten zekeren: Tussen lader en accu en tussen accu en omvormer. Een LFP accu icm een Powerstream wordt vaak afgezekerd met 30A, maar, het type zekering kan onvoldoende zijn omdat er vanuit een flinke LFP accu bijv. wel kortsluitstromen van 10.000-20.000 A kunnen gaan lopen. Als je zekering niet afdoende is gaan de kabels dus in rook op, ondanks dat je denkt met 30A goed te zitten aangezien de Powerstream 2x13A aan kan. In de thuisaccu zelfbouw topics zie je een trend gaande van MEGA fuses naar T-Class fuses, omdat deze daadwerkelijk de hoge stromen bij LFP accu's kunnen onderbreken. Maar, ik heb deze nog niet van bijv. 30A kunnen vinden, pas boven de 200A is er een ruim aanbod. En dan kijk je naar de bekabeling van de Powerstream MPPT's: 12AWG, ongeveer 3mm2, bijv. te verlengen met 4mm2. Afhankelijk van de bron en berekeningen krijg je veel verschillende adviezen en uitkomsten, maar die bekabeling gaat linksom of rechtsom in de fik vliegen bij bijv. 10.000 A en dus heb je een potentiële brandhaard in huis met simpele 30A zekeringen die mogelijk niet goed reageren en de verbinding niet daadwerkelijk permanent afsluiten...

Er zijn heel veel goedkope zekeringen te verkrijgen, maar zie bijv. deze video waarom je NIET voor een goedkope zekering moet gaan:

Waarom diameter van de draad en zekering op elkaar moeten zijn afgestemd:

En het verschil tussen verschillende soorten zekeringen en waarom de ICC zo belangrijk is:

Ik ben super enthousiast om aan de slag te gaan, zoals ik hier heb gedeeld heb ik al één en ander besteld, echter loop ik hier tegen een punt aan waar ik eerst meer duidelijkheid/zekerheid over wil hebben voordat ik verder ga. Verzekeringen vereisen doorgaans de installatie/goedkeuring van een gecertificeerde elektricien voordat je thuisaccu/huis verzekerd is. Ga je dus aan de slag met een Powerstream, minder goede zekering en gaat er wat mis, dan heb je een paar honderd Euro aan stroomkosten bespaard, maar volgt er een discussie over wie de enorme schade aan je huis mag gaan betalen.

Om naar een goede oplossing te zoeken heb ik in het topic over veiligheid icm energieopslag een vraag gesteld over hoe dit op te lossen: Taro in "Veiligheid Energy Storage System (ESS)"

Laat ik vooropstellen dat ik geen achtergrond als elektricien heb, ik kan het dus op sommige punten helemaal verkeerd hebben/zien, maar corrigeer mij ook vooral waar ik denkfouten maak. Echter wil ik wel met een gerust gevoel kunnen slapen, naar het werk of vakantie gaan of mijn kinderen alleen thuis laten, zonder de mogelijkheid dat er brand ontstaat omdat ik een slechte zekering op mijn thuisaccu heb geplaatst.

Dit kan mogelijk wat overdreven overkomen, er werd ook aangegeven dat er bij sommigen zelfs voor is gekozen om niets af te zekeren. Wees je je er bewust van wat de gevolgen kunnen zijn als er wél iets mis gaat, ik heb in de andere topics voorbeelden gezien van de gevolgen van ongelukken met thuisaccu's en neem dit daarom zelf wel erg serieus. Hopelijk kunnen we gezamenlijk een simpele en doeltreffende oplossing vinden om én simpele thuisaccu's te kunnen maken die ook zo veilig mogelijk zijn d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 14-09-2024 10:44 ]

• ronald75
ewf schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:32:
even dit topic doorspitten

• ronald75
@Taro interessante bijdrage over die zekeringen.

Ook ik heb een aantal van die steekzekering getest. Heb een 12v accu gekoppeld aan een omvormer (naar 230v) en daartussen een paar te kleine steekzekeringen.

De omvormer zou 2000 watt continue moeten kunnen leveren met een piek van 4000 ofzo. Heb een decoupeerzaag van 600 watt aangesloten en alle zekeringen gingen zeer snel kapot.

Het waren van die mini steekzekeringen van verschillende ampere's en ja, doosje van Amazon.

• RudolfR
@Taro

Zou in een een Ecoflow Delta (Pro) niet een passende zekering zijn geplaatst voor een dergelijke setup?
Misschien is daar een teardown van de vinden die wat inzicht geeft.
Deze is wel uitgebreid, maar ik zie nergens een zekering: YouTube: EEVblog 1499 - EcoFlow Delta Pro 3.6kWh Portable Battery TEARDOWN!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Heb al even zitten lurken, maar vorige week toch een aantal spulletjes aangeschaft. Een Redodo 24V 100Ah, een Victron IP22 16A lader en (uiteraard) de Ecoflow Powerstream. De accu is ondertussen opgeladen, maar die Powerstream start voor geen meter. Iemand een idee wat ik kan proberen? Ik kom er net achter. Voor de zekerheid de SOLAR-connecter gemeten met de DMM. Blijkt dat de polariteit verkeerd zit. Had M8-naar-zonnestekkers besteld in rood en zwart, maar de polariteit komt verkeerd uit de solarkabel. Yikes!

[ Voor 29% gewijzigd door mieJas op 14-09-2024 16:47 ]

Yes, but no.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salipander
  • Laatst online: 22-05 21:29
mieJas schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:44:
Heb al even zitten lurken, maar vorige week toch een aantal spulletjes aangeschaft. Een Redodo 24V 100Ah, een Victron IP22 16A lader en (uiteraard) de Ecoflow Powerstream. De accu is ondertussen opgeladen, maar die Powerstream start voor geen meter. Iemand een idee wat ik kan proberen? Ik kom er net achter. Voor de zekerheid de SOLAR-connecter gemeten met de DMM. Blijkt dat de polariteit verkeerd zit. Had M8-naar-zonnestekkers besteld in rood en zwart, maar de polariteit komt verkeerd uit de solarkabel. Yikes!
Altijd zelf eerst met de voltemeter alles nalopen voordat je iets aansluit!
Ik lees hier hele (overdreven) epistels over zekeringen, maar als je niet weet wat je aansluit, helpt dat geen moedertjelief.
Met de Powerstream hebben we het over maximaal 800W en/of 2x13 A. Als je een zekering van 30A plaatst op enkele punten, moet de kous af zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

salipander schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:48:
[...]
Ik lees hier hele (overdreven) epistels over zekeringen, maar als je niet weet wat je aansluit, helpt dat geen moedertjelief.
Met de Powerstream hebben we het over maximaal 800W en/of 2x13 A. Als je een zekering van 30A plaatst op enkele punten, moet de kous af zijn.
Je doet het af als overdreven, maar lijkt vervolgens wel heel het punt te missen.

Het gaat om de kortsluitstroom die vanuit de accu kan ontstaan, die is bij LFP veel hoger dan 26A door de lage interne weerstand. Dat staat dus los van de specs van de Powerstream en het gaat er ook niet om om de Powerstream ingangen te beschermen, maar om te voorkomen dat je kabels en aangesloten apparatuur doorbranden bij kortsluiting. En als je alleen een 30A zekering plaatst, dan wel van een goed/bekend merk en geen random goedkope variant van Ali zoals je in die video kunt zien. Veel zekeringen stoppen niet daadwerkelijk bij 30A, maar laten veel meer door, of smelten weer samen om daarna een permanente verbinding te vormen met brand als gevolg. En dat wil je voorkomen en staat dus los van 2x13A in de specs van de Powerstream. Check ook altijd de ICC waarde van de betreffende zekering, dat is de maximale kortsluitstroom die een zekering kan onderbreken. En is die waarde te laag, dan is het amperage van de zekering geen garantie voor het stoppen van een enorme kortsluitstroom die bij (grotere) LFP accu's bijv. wel 10kA-20kA kan bedragen.

[ Voor 37% gewijzigd door Taro op 14-09-2024 19:41 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

RudolfR schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:20:
@Taro

Zou in een een Ecoflow Delta (Pro) niet een passende zekering zijn geplaatst voor een dergelijke setup?
Misschien is daar een teardown van de vinden die wat inzicht geeft.
Deze is wel uitgebreid, maar ik zie nergens een zekering: YouTube: EEVblog 1499 - EcoFlow Delta Pro 3.6kWh Portable Battery TEARDOWN!
Dat zou nog wel kunnen, maar als die al langskomt is de vraag of je kunt zien welke specs die heeft.

Ik heb laatst ook een mail naar Sessy gestuurd met een aantal vragen, kreeg iedere keer heel snel reactie, totdat ik een vraag over de toegepaste zekering stelde, toen bleef het daarna stil. Heel benieuwd hoe die dat hebben opgelost.

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:48
Taro schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:39:
[...]

Je doet het af als overdreven, maar lijkt vervolgens wel heel het punt te missen.

Het gaat om de kortsluitstroom die vanuit de accu kan ontstaan, die is bij LFP veel hoger dan 26A door de lage interne weerstand. Dat staat dus los van de specs van de Powerstream en het gaat er ook niet om om de Powerstream ingangen te beschermen, maar om te voorkomen dat je kabels en aangesloten apparatuur doorbranden bij kortsluiting. En als je alleen een 30A zekering plaatst, dan wel van een goed/bekend merk en geen random goedkope variant van Ali zoals je in die video kunt zien. Veel zekeringen stoppen niet daadwerkelijk bij 30A, maar laten veel meer door, of smelten weer samen om daarna een permanente verbinding te vormen met brand als gevolg. En dat wil je voorkomen en staat dus los van 2x13A in de specs van de Powerstream. Check ook altijd de ICC waarde van de betreffende zekering, dat is de maximale kortsluitstroom die een zekering kan onderbreken. En is die waarde te laag, dan is het amperage van de zekering geen garantie voor het stoppen van een enorme kortsluitstroom die bij (grotere) LFP accu's bijv. wel 10kA-20kA kan bedragen.
Ik heb ook zekeringen van Alie gekocht maar heb er inmiddels geen vertrouwen meer in. Kun jij s.v.p. aangeven welke zekeringen jij gebruikt en waar je die in Nederland kunt kopen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Mediacj schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:34:
[...]

Ik heb ook zekeringen van Alie gekocht maar heb er inmiddels geen vertrouwen meer in. Kun jij s.v.p. aangeven welke zekeringen jij gebruikt en waar je die in Nederland kunt kopen?
Dat is dus juist onderdeel van mijn zoektocht en ik ga pas verder met het bouwen van deze accu als ik daar voldoende vertrouwen in heb. En sorry voor sommigen: Ja, weer een "epistel". Er zijn een aantal factoren waar je rekening mee moet houden:
  1. Het gevraagde aantal A's van het apparaat bepaalt de hoogte van de zekering.
  2. De kabel moet de A's van het apparaat aankunnen
  3. De zekering moet boven de A's van het apparaat zitten en onder de A's van de kabel.
  4. De zekering moet van de juiste kwaliteit zijn om daadwerkelijk te ploffen bij het opgegeven aantal A's.
  5. De zekering moet de kortsluitstroom van de accu op kunnen vangen (ICC waarde). Hiervoor is het belangrijk om het juiste type zekering (Glas, steek, mini/midi, ANL, MEGA, T-Class, etc.) voor bij de toepassing en type accu te kiezen, omdat ieder type zekering een andere ICC waarde heeft. Bij kortsluiting kan er bijv. een vlamboog ontstaan of (verkoolde) delen van de zekering kunnen na uit elkaar te zijn geploft door de enorm hoge stroom weer aan elkaar smelten en dan ontstaat er een nieuwe "permanente" verbinding waardoor bedrading én aangesloten apparaten alsnog kunnen ontbranden, ondanks dat de zekering eerder wel is geploft. Een kortsluitstroom kan bijv. optreden door een fout in de Powerstream, of je houdt de kabels per ongeluk tegen elkaar aan, etc. Hiervoor is het aantal A's van het aangesloten apparaat dus eigenlijk niet relevant.
Dat laatste is waar ik bij deze oplossing moeite mee heb. Bij een Victron Multiplus II 3k/5k met 48A accu's werk je met bijv. zekeringen van 125A of 250A en dan kan je voor een Class T zekering kiezen, die is geschikt voor 10.000A-20.000A kortsluitstromen die bij LFP accu's kunnen optreden. Victron komt nu ook met bijv. een T-Class Lynx uit met optie voor T-Class zekeringen.

Een voorbeeld van een T-class zekering met daarin een soort zand dat vlambogen voorkomt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8eYZcRAneURjuBr-dytbDJlUYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/080ZLG1HEkYEZKdO2zMUZnW8.jpg?f=fotoalbum_large

Een ANL zekering heeft volgens mij een ICC van 1.000-2.000A en dat is onvoldoende voor een wat grotere LFP accu. Een 30A van een goed merk, zal dus wel ploffen bij 30A, en bij een redelijk normale situatie is dat voldoende. Knalt de zekering echter door een kortsluitstroom, dan kan het zijn dat de stroom alsnog blijft lopen. En daarom ben ik nu niet 100% overtuigd van een MIDI, ANL of MEGA zekering.

Wat je in theorie zou kunnen doen is beide plaatsen: 30A en 125A T-Class, maar dan krijg je extra weerstand én de kabel is té dun voor 125A en zal dus alsnog smelten/ontbranden, voordat de T-Class zekering ploft.

De enige oplossing die daarvoor voor mij als 99,99% veilig voelt is zowel bekabeling als zekeringen op het niveau van een T-Class zekering brengen, bijv. 125A, maar dat kan bij de Powerstream niet, omdat je met de bestaande bekabeling zit die je moet gebruiken (4mm2 is niet voldoende voor 125A) en de op 2x13A afgezekerde ingangen kunnen dat natuurlijk niet aan.

Ik ben misschien té voorzichtig, maar in het ergste geval breekt er brand uit en dat risico wil ik gewoon niet lopen, ik wil rustig kunnen slapen, op vakantie gaan of de kinderen alleen thuislaten. Een ander heeft dat veilige gevoel ook met een 30A Ali zekering en een YOLO gevoel. Zo zit ik niet in elkaar. Daarnaast is het belangrijk om de veiligheid in een dergelijk topic hoog in het vaandel te hebben staan en elkaar scherp te houden.

Benieuwd of anderen nog mogelijkheden zien, op het accepteren van dit risico na.

Eerlijk: Ik zie geen 99,99% veilige oplossing door de combinatie van producten en specs en ben daarom nu alsnog met een offerte bezig voor een Victron Multiplus II 3k/5k met 48A accu's icm busbar en 125-250A T-Class zekeringen omdat ik daar wel een goede oplossing zie waar ik 99,99% zeker over ben. Qua prijs verschilt dat overigens niet zo heel veel meer als je bijv. voor 3 Powerstreams zou gaan met 10 kWh, maar dan heb je wel direct veel hogere (ont)laadstromen, Victron VRM dat met Dynamic ESS mooi in te stellen is, etc.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

[...]

Stel je gebruikt 3mm2 kabel om je accu aan te sluiten. Je gebruikt 1 meter. Dan is de kortsluitstroom maximaal 2000A. Elke zekering die je opneemt gaat dan door. En zonder zekering gaat de BMS uit (mits die werkt). Dit probleem is niet wezenlijk anders dan in elke auto met loodaccus. Ik zie niet wat er zo anders is bij een Lifepo4 accu.
Kortsluitstromen worden bepaald door de gebruikte kabels. De zekeringen moeten wel in staat zijn om de open spanning (24V) te kunnen blokkeren. Een auto zekering is daarom ook niet geschikt voor 230V. Verder zijn er geen inductieve lasten die meespelen. Transformatoren of motoren kunnen een flinke spanningpiek geven wanneer je de stroom onderbreekt.

Theo

• Taro
  • Niet online

Taro

xah5kiDe schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:25:
[...]

Stel je gebruikt 3mm2 kabel om je accu aan te sluiten. Je gebruikt 1 meter. Dan is de kortsluitstroom maximaal 2000A. Elke zekering die je opneemt gaat dan door. En zonder zekering gaat de BMS uit (mits die werkt). Dit probleem is niet wezenlijk anders dan in elke auto met loodaccus. Ik zie niet wat er zo anders is bij een Lifepo4 accu.
Kortsluitstromen worden bepaald door de gebruikte kabels. De zekeringen moeten wel in staat zijn om de open spanning (24V) te kunnen blokkeren. Een auto zekering is daarom ook niet geschikt voor 230V. Verder zijn er geen inductieve lasten die meespelen. Transformatoren of motoren kunnen een flinke spanningpiek geven wanneer je de stroom onderbreekt.
De kortsluitstroom van (grotere) LFP accu's kan volgens verschillende bronnen kortstondig op wel 10.000-20.000A uitkomen, veel meer dan de 2000A die je noemt. LFP kan je op dat vlak niet 1 op 1 met loodaccu's vergelijken. In voorbeelden die worden gebruikt in dit topic wordt gelinkt naar goedkope MIDI zekeringen op Aliexpress, waarbij de kans aanwezig is dat deze de ICC-rating niet halen én ook niet daadwerkelijk ploffen bij het bedoelde ampèrage. Een slechte 30A zekering zal misschien pas bij 50+ A ploffen nadat de kabel al erg heet is geworden omdat je de 2 meter PV kabel verlengt met 1 extra meter icm andere diameter. Het betreft dus niet 1 meter kabel, maar minimaal 2,5-3 meter én de gelinkte zekeringen wijken dus mogelijk qua ICC waarde van die 2000A af en zijn onvoldoende.

Ik zie overigens dat in een nieuwe versie van het gelinkte voorbeeldartikel de linkjes naar de goedkope Aliexpress MIDI zekeringen inmiddels zijn verwijderd, in de oude versie staan ze nog wel.

Gebruik je deftige 30A en een passend type zekeringen dan ben je al heel ver op de goede weg ten opzichte van goedkope bulkverpakking AliExpress zekeringen. Wil je dan nog extra zekerheid zal je naar een aanvullende oplossing moeten zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 14-09-2024 23:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Wat wil je beveiligen? Heb je zelf een accu gemaakt uit losse cellen en alles aangesloten met busbars? Ja dan heb je een probleem als er een sleutel valt op de busbars van de + en -.
Praat je over een kant en klare accu van 24V dan loopt de grootste stroom als je een sleutel laat vallen op de plus en min. Daar krijg je geen zekering meer tussen zonder de accu open te maken. Koop een accu die je kunt vertrouwen. Test die accu vervolgens door hem met startkabels kort te sluiten (zou geen probleem moeten zijn, want het is een vertrouwd merk, toch?).
Wil je kabels beschermen dan kun je de wet van Ohm gebruiken zoals ik je heb laten zien. Daarbij negeer ik nog even de inwendige weerstand van de accu door de cellen, bedrading en BMS. Zou ik die wel meenemen dan is de kortsluitstroom rond de 1000A. Niets bijzonders en alleen van toepassing als je een goedkope Chinese nobrand accu hebt gekocht zonder kortsluit beveiliging.
Will Prowse heeft wat accus getest https://www.youtube.com/watch?v=ydDX4b3qCuM&t=1

Theo

• Taro
  • Niet online

Taro

@xah5kiDe Goede punten, maar dus belangrijk om aanvullend mee te nemen:
  • De accu moet overcurrent protection hebben, waarbij het BMS daadwerkelijk goed, netjes en tijdig ingrijpt
  • De kabels moeten op dat maximale ampèrage zijn afgestemd waarbij er tot het ingrijpen door het BMS geen problemen optreden. Grijpt het BMS zeer snel in, dan zou een goede zekering afdoende moeten zijn, ook als je minder dikke kabels gebruikt.
  • Bij accu's zonder (goed werkende) overcurrent protection is zijn advies om sowieso aanvullende zekeringen/breakers toe te voegen
Will gebruikt zeer dikke kabels die dit aantal A's aankunnen, bij de Powerstream worden veel dunnere kabels gebruikt. Ik vermoed dat die in zijn eerste test al problemen zouden hebben gehad omdat de overcurrent protection pas laat ingrijpt bij een veel hogere stroom dan de dunne kabels aankunnen?

Bij de 3e accu zet hij de test uit omdat er iets begint te smelten, exact wat je wil voorkomen.

Kan ik concluderen dat bij een goede kwaliteit accu, met overcurrent protection en een goed werkend BMS, de accu zichzelf netjes uitschakelt bij kortsluiting die niet aan de accu zelf te wijten is en waarbij het BMS dus nog werkt, er naast een goede kwaliteit zekering geen aanvullende maatregelen nodig zijn. Koop je een mindere kwaliteit accu met slecht werkend BMS of zonder overcurrent protection, dan moet je zelf de juiste zekeringen en bekabeling toepassen om deze situatie te voorkomen en gaat dus wat ik hiervoor heb genoemd op.
Gaat er intern in de accu wat verkeerd, stopt het BMS met werken, dan mag je er van uitgaan dat de accu ook stopt, maar als daar bijv. kortsluiting optreedt, dan ben je alsnog afhankelijk van externe zekeringen.

TL;DR: Zorg voor een kwalitatief goede accu met goed werkend BMS en overcurrentprotection, pas een goede zekering toe (dus geen goedkope bulk versie van bijv. Aliexpress) en dan is het risico waarschijnlijk wel te overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:57
salipander schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:48:
[...]

Altijd zelf eerst met de voltemeter alles nalopen voordat je iets aansluit!
Weet je ook de korstluitstroom van de Powerstream? Het probleem zit niet in het afzekeren van 26A bij overbelasting. Dat gaat wel goed. Maar als de Powerstream een kortsluitstroom kan geven van 2500A dan kan de Mega fuse weer aan elkaar smelten.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
xah5kiDe schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:25:
[...]

Zo simpel is het niet. Ik wil er nog aan toe voegen dat je in Frankrijk zelfs een Class T zekering of gelijkwaardig moet gebruiken. En dat is niet voor niets. En zonder specs van de powerstream zou ik hem nooit met een Mega afzekeren.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
Naar mijn mening hoort een zekering (in welke vorm dan ook) zeker thuis in een opstelling zoals deze, maar de discussie zou wat mij betreft moeten gaan over het oorspronkelijke concept: "Eenvoudige thuisaccu samenstellen."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@ronald75 Volgens mij gaat het om 2 zaken: Bewustzijn creëren over dit belangrijke onderwerp en een mooie oplossing vinden voor de mensen die die extra zekerheid wel willen inbouwen. Ik hoop dat dat eerste is gelukt/gebeurd en dan kan de discussie hierover verder in bijv. Veiligheid Energy Storage System (ESS) worden gevoerd, zo doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

John245 schreef op zondag 15 september 2024 @ 06:45:
[...]

Weet je ook de korstluitstroom van de Powerstream? Het probleem zit niet in het afzekeren van 26A bij overbelasting. Dat gaat wel goed. Maar als de Powerstream een kortsluitstroom kan geven van 2500A dan kan de Mega fuse weer aan elkaar smelten.
In de handleiding vind ik een kortsluitstroom van 14A voor de PV ingang, die ligt dus 1A boven de 13A maximale ingangsstroom, zie pagina 31: https://cdn.solarpowersup...701831608739-20240201.pdf.

Zou daarmee normaal gesproken een kwalitatief goede 30A zekering (In geval je de 2x13A MPPT's combineert tot 1x26A) in combinatie met een goede accu met ingebouwde overspanningsbeveiliging en BMS voldoende kunnen zijn?

En welk type zekering is dan aan te raden? MIDI/ANL/MEGA?

Ps. Aangezien je deze wedervraag in dit topic stelde beantwoord ik hem hier, mocht hier een simpele ja/nee op volgen, dan kunnen we daarmee deze discussie ook hier nog afsluiten. Mocht het alsnog complexer zijn, dan stel ik voor dat we deze in het andere topic vervolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:15
Taro schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:28:
[...]

Als ik de 2x 1 ster reviews lees word ik niet direct enthousiast ;)
Sorry maar je bent een gevaar voor jezelf, je gezin en de buren als je dit soort oogjes gaat gebruiken.

Er komt hier alleen Klauke binnen, en verder niks...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:15
Taro schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:17:
[...]

Ik herken daar wel iets van mijzelf in ;)

Ben nu bezig met de zekeringen voor tussen de accu en Powerstream, uitkiezen accu en stuit dan gaandeweg dus op zo'n 48V 100Ah accu die ik hierboven link van 5 kWh voor 899.

Als ik dan optel waar ik eigenlijk naar toe wil: 10-15kWh, dan is een Victron Multiplus II 3000 met ingebouwd GX device en 2 Pylontech 5000C accu's niet verkeerd en een stuk minder gedoe. Incl. kabels en alles kom je dan op 2400 Watt (ont)laadvermogen, T-class zekeringen (Die heb je eigenlijk echt wel nodig ivm beveiliging) en 4.500 Euro uit, maar zonder de limitaties van stopcontacten en Bluetooth, je kunt dat gewoon met Ethernet aansluiten. In de toekomst uit te breiden met 2 extra Victron 3kW devices om naar 3-fase te gaan, of je kiest voor de 5kW versie.

Zo'n 15 kWh DIY box past prima op een enkele 3kW of 5kW Victron unit. Wil je een 3-fase oplossing, dan kom je niet meer uit met 1x 15 kWh DIY aangezien je dan met de C waarde in de problemen komt. Je wil je accugrootte minimaal 1,5x het omvormer vermogen laten zijn, maar eigenlijk meer. Dus ga je naar bijv. een 5 kW Victron unit, dan past 15 kWh nog wel, maar met 3x5k moet je eigenlijk wel naar 25 kWh of meer.

Als mijn garage nooit onder de 5 graden zou komen zou ik nu voor een Multiplus II 3k/5k met GX erin gaan icm 15 kWh DIY accu. Maar dat ding til je niet zo even naar buiten als die in de fik vliegt. Daarom is 3x Pylontech 5000C een betere keuze, maar die is weer duurder. En kan ik in de winter niet tijdelijk naar de bijkeuken verplaatsen als het in de garage vriest.

Aangezien het een kostenpost/hobby en geen investering betreft die zichzelf zal terugverdienen wil ik niet voor de "perfecte oplossing" gaan, dan zou ik direct voor 3xMPII 5k met 25-30 kWh accu kiezen, maar dat geld geef ik daarom liever aan andere zaken uit.

Keuzestress.... ;)
Daarom maak ik de hele bak rolbaar, komen 3x 16-17kwh boxen op elkaar :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDF8Y-f08VhP_-6nr2GX9BndcU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTcfzFnZcUfWJv5WrM9EYmYg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEaD4QS8IY_NvaYEJKfHd2jFaNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcMfMhfvIIndHNZlzyFahLFj.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0rGhuCIv4fZA-szvOtPZci92jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPWkp3P7b3S9aIlOXU9OQPdE.jpg?f=fotoalbum_large

Die folie achter, is de garagepoort. Ben bezig met een tuya (tuah?) Temp sensor voor in de kist. Poort is met een aliexpress module bestuurbaar. Dus zoiets gaat t worden in homeassistant: if box => 90 graden then poort activate 😋

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
[...]

Ik zeg niet dat zekeringen overdreven zijn, maar vergeet niet dat de BMS in de accu's zelf al een beveiliging heeft en dat de opstelling statisch is. Je test de boel voordat je klaar bent. Stromen gaan niet spontaan oplopen als alle betrokken apparaten zelf al gezekerd zijn.
Als je het hebt over de veiligheid bij zelf een LFP accu samenstellen, wordt het een ander topic.

[ Voor 3% gewijzigd door salipander op 15-09-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
John245 schreef op zondag 15 september 2024 @ 06:45:
[...]

De Powerstream is gezekerd. Het is een stuk elektronica dat bij zulke hoge stromen allang doorgebrand zou zijn.
Als je het hebt over de veiligheid bij zelf een LFP accu samenstellen, wordt het een ander topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

PCJR schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:18:
[...]

Sorry maar je bent een gevaar voor jezelf, je gezin en de buren als je dit soort oogjes gaat gebruiken.
Eens (ook niet aan mij gericht neem ik aan, want die conclusie had ik al lang getrokken ;) ). Dergelijke componenten moet je bewust selecteren en niet zomaar even ergens scoren. De kans dat er bij een slechte verbinding warmte opbouwt met brand tot gevolg is groot.
Er komt hier alleen Klauke binnen, en verder niks...
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

salipander schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:44:
[...]

Ik zeg niet dat zekeringen overdreven zijn, maar vergeet niet dat de BMS in de accu's zelf al een beveiliging heeft en dat de opstelling statisch is. Je test de boel voordat je klaar bent. Stromen gaan niet spontaan oplopen als alle betrokken apparaten zelf al gezekerd zijn.
Je doet hierbij wel de aanname dat iemand een accu heeft aangeschaft met (goedwerkend) BMS incl. overcurrent protection. Ik heb hier bijv. al een aantal keer Li Time accu's langs zien komen, die dus zoals Will in zijn video laat zien, geen of niet altijd overcurrent protection hebben ingebouwd. Daarnaast worden veel van deze "statische" oplossingen wel op wieltjes gezet.

Als topicstarter moet je niet alleen van je eigen situatie uitgaan, maar heb je ook een verantwoordelijkheid naar alle anderen in het topic toe en moet je daar rekening mee houden omdat de topicstart voor vele het eerste en vaak enige bericht is dat men leest om daarna naar de laatste pagina te springen. Dat is niet bedoeld als kritiek naar jou toe, want je enkele bericht met een heel ander doel in een ander topic is immers ineens gebombardeerd tot topicstart doordat deze daarvan is afgesplitst tot een eigen topic, maar wat mij betreft is het wel goed om in zowel de topicstart als topicwaarschuwing extra aandacht aan de beveiliging te gaan besteden. Jij test de boel netjes voordat je klaar bent, anderen doen dat mogelijk/waarschijnlijk niet. Het feit dat de PV-stekkers regelmatig worden omgewisseld bevestigt dat alleen maar, men meet niet altijd, maar klikt verbindingen aan elkaar. Of men neemt geen zekering in de kabels op.

Wat mij betreft vliegen we het als volgt aan:

- Aan de topicstart voegen we iets toe rondom de selectie van de accu, waarbij wordt benadrukt dat een goede accu geselecteerd dient te worden met bijv. minimaal een ingebouwd BMS met overcurrent protection. Wil jij dat doen?
- Ik voeg aan de topicwaarschuwing een tekstje toe waarin beveiliging wordt benoemd met daarin een linkje naar Veiligheid Energy Storage System (ESS). Edit: Inmiddels een tekstje toegevoegd, suggesties zijn welkom.

Zo doen? Nogmaals: geen kritiek naar jou toe en super bedankt voor al je input d:)b , maar deze situatie is nou eenmaal zo ontstaan en dit lijkt een goed moment om bij te sturen. Denk dat we er goed aan doen om iedere extra/nieuwe bezoeker op deze belangrijke informatie te wijzen als een soort gezamenlijke plicht richting iedereen die mogelijk onbewust een gevaarlijke situatie kan creëren met toch potentieel wel zeer grote gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
salipander schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:51:
[...]

De Powerstream is gezekerd. Het is een stuk elektronica dat bij zulke hoge stromen allang doorgebrand zou zijn.
Ook een US5000 is een complete module (batterijen en BMS). Deze kan je in Frankrijk ook echt niet gebruiken zonder class T zekering of gelijkwaardig.

Maar als alles voldoende is afgezekerd intern dan is het OK (als ik zoiets aanschaf zou ik echter wel meer info willen).

Ik heb ook niet het idee dat in deze groep veiligheid de 1e prioriteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
joep03nl schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:42:
[...]

Een blinde zou dit toch aan moeten kunnen sluiten? De oplader heeft M8 aansluiting, die past direct op de polen van de accu, Stekkertje van de oplader via powerplug in stopcontact.

Ben alleen benieuwd wat de beste setting qua tijd is die er voor zorgt of accu wel/niet geladen moet worden. Moet natuurlijk geen flipperkast worden, maar je wil ook niet dat ie een half uur aan het laden is, terwijl je geen teruglevering hebt. Tijd op 5 minuten zetten ofzo?
De meeste mensen hebben denk ik niet het juiste gereedschap. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
BCC schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:42:
[...]

Dan functioneert de kabel als zekering :)
Dit is de grootste fout. Die kabel zal inderdaad doorbranden en als er brandbaar materiaal in de buurt is kun je de brandweer bellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Goed, het punt m.b.t. zekeringen lijkt me nu wel gemaakt. Ik denk dat iedereen die dit topic volgt, het meest geholpen is met een concreet advies over de te kiezen zekering.

Hoe zou deze zijn? Zekeringhouder, 32 V, 30 A, zwart, nog te voorzien van een kwalitatieve 30A steekzekering (bij Reichelt krijg je neem ik aan goed spul). Volgens de specs 3,3mm2 en daarmee eigenlijk niet ideaal. Volgens mij komt dit wel overeen met de kabel van de (noeifevo) lader naar de accu, maar is de kabel tussen accu en Powerstream 4mm2.

En om nou te voorkomen dat er een sleutel valt op de accu-polen, hierbij mijn dop-ontwerp om zelf uit de printer te trekken (en de delen met kleine schroefjes aan elkaar vast te zetten):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSmyjvD7pyN6NjSOL9t4XDVlv3E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uKY1H1udFC5wdiF0ChTSkhBY.png?f=user_large

Op te halen uit Dropbox. De eerste print zat wat te strak, dus heb 'm daarna op 115% geprint. Die is op zich wat ruim, dus zou 105-110% aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salipander
Taro schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:11:
[...]

Je doet hierbij wel de aanname dat iemand een accu heeft aangeschaft met (goedwerkend) BMS incl. overcurrent protection. Ik heb hier bijv. al een aantal keer Li Time accu's langs zien komen, die dus zoals Will in zijn video laat zien, geen of niet altijd overcurrent protection hebben ingebouwd. Daarnaast worden veel van deze "statische" oplossingen wel op wieltjes gezet.

Als topicstarter moet je niet alleen van je eigen situatie uitgaan, maar heb je ook een verantwoordelijkheid naar alle anderen in het topic toe en moet je daar rekening mee houden omdat de topicstart voor vele het eerste en vaak enige bericht is dat men leest om daarna naar de laatste pagina te springen. Dat is niet bedoeld als kritiek naar jou toe, want je enkele bericht met een heel ander doel in een ander topic is immers ineens gebombardeerd tot topicstart doordat deze daarvan is afgesplitst tot een eigen topic, maar wat mij betreft is het wel goed om in zowel de topicstart als topicwaarschuwing extra aandacht aan de beveiliging te gaan besteden. Jij test de boel netjes voordat je klaar bent, anderen doen dat mogelijk/waarschijnlijk niet. Het feit dat de PV-stekkers regelmatig worden omgewisseld bevestigt dat alleen maar, men meet niet altijd, maar klikt verbindingen aan elkaar. Of men neemt geen zekering in de kabels op.

Wat mij betreft vliegen we het als volgt aan:

- Aan de topicstart voegen we iets toe rondom de selectie van de accu, waarbij wordt benadrukt dat een goede accu geselecteerd dient te worden met bijv. minimaal een ingebouwd BMS met overcurrent protection. Wil jij dat doen?
- Ik voeg aan de topicwaarschuwing een tekstje toe waarin beveiliging wordt benoemd met daarin een linkje naar Veiligheid Energy Storage System (ESS). Edit: Inmiddels een tekstje toegevoegd, suggesties zijn welkom.

Zo doen? Nogmaals: geen kritiek naar jou toe en super bedankt voor al je input d:)b , maar deze situatie is nou eenmaal zo ontstaan en dit lijkt een goed moment om bij te sturen. Denk dat we er goed aan doen om iedere extra/nieuwe bezoeker op deze belangrijke informatie te wijzen als een soort gezamenlijke plicht richting iedereen die mogelijk onbewust een gevaarlijke situatie kan creëren met toch potentieel wel zeer grote gevolgen.
Mijn oorspronkelijke lijstje noemt de Powerqueen accu. Die heb ik gekozen omdat reviews positief zijn, waaronder een goede BMS met een werkende uitschakelbeveiliging bij kortsluiting.

Als iemand met HonkiDong accu's wil klooien of zelf een accu bouwt, zal er met zorg naar veiligheid gekeken moeten worden. Dan wijkt het sowieso van mijn setup af waarbij ik niet voor het aller-allergoedkoopste ben gegaan. Daar ga ik niet verder over uitwijden, want de (on)mogelijkheden zijn grenzeloos. Ik heb hieraan, op inmiddels pagina 48, niets meer toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:13

pistole

Frutter

Ik ben een lurker in dit topic, en helemaal geen expert, maar ik krijg toch kriebels als ik je kabels zie op een plek waar beweging kan zijn (kinderen, mensen). Als iets of iemand valt, of iets raars doet met de fietsen of sturen daarvan, dan kan dat toch blijven haken? Of ben ik te negatief over de potentiële gevaren hiervan?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:16

ewf

John245 schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:28:
[...]

Dit is de grootste fout. Die kabel zal inderdaad doorbranden en als er brandbaar materiaal in de buurt is kun je de brandweer bellen.
Niet als het met opzet de dunste kabel is en onbrandbaar en geen brandbare zaken in de buurt.

Als er iets moet doorbranden waarom dan niet gewoon een stuk draad van 3 mm² in een gecontroleerde omgeving?? Die smelt toch zeker bij 100A??

Er wordt wel een hoop over gesproken maar het gaat toch gewoon om het stukje tussen accu en omvormer?? Goed isoleren??

Mogelijk ben ik te naïef als ik het eerst uittest met de BMS en moedwillig kortsluiting veroorzaak en kijk hoe dat afloopt....
Pagina: 1 ... 12 ... 36 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).