Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
pistole schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:50:
[...]

Ik ben een lurker in dit topic, en helemaal geen expert, maar ik krijg toch kriebels als ik je kabels zie op een plek waar beweging kan zijn (kinderen, mensen). Als iets of iemand valt, of iets raars doet met de fietsen of sturen daarvan, dan kan dat toch blijven haken? Of ben ik te negatief over de potentiële gevaren hiervan?
Nee je bent gewoon realistisch.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Homewizard heeft een hele mooie thuisaccu. Dat is een zeer goed alternatief. Als je niets hebt met electra en zelf bouwen, gewoon deze nemen. Voor mij is het hobby waar ik wat van leer en plezier aan beleef.
Voor het geld moet je het niet doen, want je verdient het pas in 10 jaar terug ongeveer.

Het originele concept is uitstekend, maar maak mij wel zorgen over de hete Ecoflow.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 20:35

ewf

peter123 schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:59:
Homewizard heeft een hele mooie thuisaccu. Dat is een zeer goed alternatief. Als je niets hebt met electra en zelf bouwen, gewoon deze nemen. Voor mij is het hobby waar ik wat van leer en plezier aan beleef.
Voor het geld moet je het niet doen, want je verdient het pas in 10 jaar terug ongeveer.

Het originele concept is uitstekend, maar maak mij wel zorgen over de hete Ecoflow.
Begreep dat de Ecoflow een stuk koeler is bij 48Volt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:16
salipander schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:44:
[...]

Mijn oorspronkelijke lijstje noemt de Powerqueen accu. Die heb ik gekozen omdat reviews positief zijn, waaronder een goede BMS met een werkende uitschakelbeveiliging bij kortsluiting.

Als iemand met HonkiDong accu's wil klooien of zelf een accu bouwt, zal er met zorg naar veiligheid gekeken moeten worden. Dan wijkt het sowieso van mijn setup af waarbij ik niet voor het aller-allergoedkoopste ben gegaan. Daar ga ik niet verder over uitwijden, want de (on)mogelijkheden zijn grenzeloos. Ik heb hieraan, op inmiddels pagina 48, niets meer toe te voegen.
Inderdaad , oorspronkelijke setup zal veilig genoeg zijn. Alles wat er extra toegevoegd word of word aangepast, let op de veiligheid!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
peter123 schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:59:
Eens. Nadeel van die oplossing is echter dat je er zoals de software er nu voor staat, helemaal niets zelf aan kunt sturen. Heb je bijv. dynamische tarieven, dan laadt dat ding gewoon nog steeds met ochtendzonnestroom op die je anders duur kunt verkopen. Ga je daarna de EV laden op het goedkoopste moment van de dag, dan trek je die dure ochtendstroom weer uit de HW Accu om die tegen een dan veel lager tarief naar de auto te sturen. Daarna is de accu leeg en er misschien onvoldoende zon beschikbaar om weer naar 100% te laden en kan je geen NOM bereiken gedurende de avond en nacht.

Deze zelfbouw oplossing heeft natuurlijk als voordeel dat je wél gebruik kunt maken van de voordelen van dynamische tarieven. Ik wil in de winter de accu ook kunnen laden, ook als er niet of nauwelijks zon is en daarmee de duurdere avondpiek afdekken.
Daarom heb ik de koeler ook mee besteld, heb je die al geprobeerd? Of maak je je met gebruik van de Ecoflow koeler nog steeds zorgen?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
pistole schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:50:
[...]

Ik ben een lurker in dit topic, en helemaal geen expert, maar ik krijg toch kriebels als ik je kabels zie op een plek waar beweging kan zijn (kinderen, mensen). Als iets of iemand valt, of iets raars doet met de fietsen of sturen daarvan, dan kan dat toch blijven haken? Of ben ik te negatief over de potentiële gevaren hiervan?
Zit wat in maar op een gegeven moment is het ook wel klaar :P Iemand kan ook een pan kokend water over zich geen trekken, hebben we altijd een hekwerk rond het fornuis?

Ik heb geen accu kamer, we moeten het doen met wat er is, de meeste accubouwers denk ik. Dat er niks direct bloot ligt, is t voornaamste. Iedereen hier weet waar ik mee bezig ben en waar iedereen vanaf moet blijven.

Dat geldt ook voor paperclips en stopcontacten :) Hoe eea nog beter kan, tot normale grenzen, sta ik voor open uiteraard. Overigens werkt dit al 7 jaar prima.

Ps, straks staat die toren er van 3 packs, dus dan is het allemaal al minder goed bereikbaar.

PackA met 16x mb30. PackB en C zijn met mb31.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lvVL9I2BqbKN2T0WPK51bR7i7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kZ9mLwoLuv1tpdNUQbmCqxo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door PCJR op 15-09-2024 15:41 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• simonj
Met alle respect voor de setups die ik nu zie in deze topic. Maar horen toch onderhand thuis in deze topic?

Zelf een powerwall bouwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
simonj schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:54:
Met alle respect voor de setups die ik nu zie in deze topic. Maar horen toch onderhand thuis in deze topic?

Zelf een powerwall bouwen
Volgens mij hoort deze hele discussie daar thuis :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:10
Thijsmans schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:50:
Goed, het punt m.b.t. zekeringen lijkt me nu wel gemaakt. Ik denk dat iedereen die dit topic volgt, het meest geholpen is met een concreet advies over de te kiezen zekering.

Hoe zou deze zijn? (bij Reichelt krijg je neem ik aan goed spul

En om nou te voorkomen dat er een sleutel valt op de accu-polen, hierbij mijn dop-ontwerp om zelf uit de printer te trekken (en de delen met kleine schroefjes aan elkaar vast te zetten):

[Afbeelding]

Op te halen uit Dropbox. De eerste print zat wat te strak, dus heb 'm daarna op 115% geprint. Die is op zich wat ruim, dus zou 105-110% aanraden.
Reichelt kan wel goed spul verkopen maar een verkeerd product is dan een goed kwalitatief nog steeds verkeerd product.

Als je zoiets (na)maakt kies dan de juiste filament, dus wat tegen een minimale warmte kan en slecht ontbrand; PLA is een nogo, beter is PEEK. Je kan het met PEEK dan bij sommige PCB boeren laten printen. Zelf printen kan ook maar dan moet je op hoge temperatuur en niet snel printen.

Polycarbonaat (PC) hoge smelttemperatuur (tussen 260-280°C) en kan temperaturen weerstaan tot 115-130°C en slecht ontvlambaar.

PEEK (Polyetheretherketon) boven 250°C aan en heeft ook uitstekende chemische en brandwerende eigenschappen, maar het is duur en vereist een speciale printer

ULTEM (PEI - Polyetherimide) boven 150°C weerstaan en is zelfdovend.

Nylon met glas- of koolstofvezel (GF/CF Nylon) 100°C

PPSU (Polyfenyleensulfon) 180°C

Deze filamenten zijn allemaal slecht ontvlambaar en geschikt voor hoge temperaturen.

O 🧐 vergeten te melden PLA is onbruikbaar. 😜

[ Voor 3% gewijzigd door Lord Anubis op 15-09-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 10:57
PCJR schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:18:
[...]

Sorry maar je bent een gevaar voor jezelf, je gezin en de buren als je dit soort oogjes gaat gebruiken.

Er komt hier alleen Klauke binnen, en verder niks...
bedankt voor je oplettendheid. Ik neem aan dat je deze bedoelt?

https://www.elektramat.nl/klauke-kabelschoen-10mm2-m10-2r10/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
Klopt, die heb ik alleen maar, al is het dan voor m8 m10 50mm2 en 95mm2 bv. Ook voor de breaker neem ik stiftkabelschoenen.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Is er al een boodschappenlijst aanwezig om dit allemaal te bestellen? ik denk duat de huidige concensus is dat de powerqueen charger toch een betere keuze is?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
PCJR schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:29:
[...]

Klopt, die heb ik alleen maar, al is het dan voor m8 m10 50mm2 en 95mm2 bv. Ook voor de breaker neem ik stiftkabelschoenen.
Over de link; vind het alleen vervelend dat ze ( verkopers in het algemeen ) een mix aan plaatjes/modellen laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:10
Ik heb de batterij en de splitter weggewerkt in deze tas, scheelt wel in de kabeltroep.

https://www.amazon.nl/-/e...of-Charging/dp/B0CMD58GJ4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Taro schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:05:
[...]

Eens. Nadeel van die oplossing is echter dat je er zoals de software er nu voor staat, helemaal niets zelf aan kunt sturen. Heb je bijv. dynamische tarieven, dan laadt dat ding gewoon nog steeds met ochtendzonnestroom op die je anders duur kunt verkopen. Ga je daarna de EV laden op het goedkoopste moment van de dag, dan trek je die dure ochtendstroom weer uit de HW Accu om die tegen een dan veel lager tarief naar de auto te sturen. Daarna is de accu leeg en er misschien onvoldoende zon beschikbaar om weer naar 100% te laden en kan je geen NOM bereiken gedurende de avond en nacht.

Deze zelfbouw oplossing heeft natuurlijk als voordeel dat je wél gebruik kunt maken van de voordelen van dynamische tarieven. Ik wil in de winter de accu ook kunnen laden, ook als er niet of nauwelijks zon is en daarmee de duurdere avondpiek afdekken.

[...]

Daarom heb ik de koeler ook mee besteld, heb je die al geprobeerd? Of maak je je met gebruik van de Ecoflow koeler nog steeds zorgen?
Dat is wel gek ja aan de Homewizard accu dat dat niet kan.
Ik heb voor de Ecoflow een 48V batterij besteld en die wordt volgende week geleverd. Hoop dat deze dan 800W haalt en koel blijft. Anders koppel ik een Hoymiles HMS2000 4T omvormer er aan. Die kan tot 2000W continue doen en 4x16A. Alleen kan ik die niet dynamisch sturen via HA op de 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Lord Anubis schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:03:
[...]

Over de link; vind het alleen vervelend dat ze ( verkopers in het algemeen ) een mix aan plaatjes/modellen laten zien.
Gewoon nieuwsgierigheid;
Kan dat; dat ik m8’jes 70mm2 krijg en dan deze uitboor tot m10? zijn bij deze, de 8mm en de 10mm de contact oppervlakte gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

peter123 schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:35:
[...]

Dat is wel gek ja aan de Homewizard accu dat dat niet kan.
Nog niet kan :) Ik vermoed dat het wel volgt, want hun App heeft al ondersteuning voor dynamische tarieven.
Ik heb voor de Ecoflow een 48V batterij besteld en die wordt volgende week geleverd. Hoop dat deze dan 800W haalt en koel blijft. Anders koppel ik een Hoymiles HMS2000 4T omvormer er aan. Die kan tot 2000W continue doen en 4x16A. Alleen kan ik die niet dynamisch sturen via HA op de 0.
Welke accu is dat? Want ik vond er dus een paar dagen geleden ook 1 met 48V 100Ah op Amazon voor 899 Euro (hier gepost), maar die had volgens mij geen bescherming voor lage temperaturen (hier wel nodig), overcurrent protection, etc. En die kwaliteit had ik mijn twijfels bij.

Ik neig nu naar 2x Redodo 24V 100Ah, die hebben overcurrent protection en lage temperatuurbeveiliging.

Zie het nog steeds als een hobby project, eens kijken hoe we met 5 kWh de dynamische pieken aan het begin van de avond kunnen afvangen én evt. dan wat extra terugleveren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
Die heeft de juiste BMS die via HA uit te lezen is, positieve feedback van iemand die hem open heeft gemaakt, een mooie metalen kist die open kan en niet gelijmd, thermokoppel.
Ik heb echter geen idee welke cellen er in zitten en wat de kwaliteit daarvan is.
Edit: link aangepast
Deze kan max 50A hebben ipv 30A voor de kabelsplitter.
https://nl.aliexpress.com/item/4000903228075.html

[ Voor 20% gewijzigd door peter123 op 15-09-2024 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

peter123 schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:20:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006129467622
Die heeft de juiste BMS die via HA uit te lezen is, positieve feedback van iemand die hem open heeft gemaakt, een mooie metalen kist die open kan en niet gelijmd, thermokoppel.
Ik heb echter geen idee welke cellen er in zitten en wat de kwaliteit daarvan is.
404 not found

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

peter123 schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:20:
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
Edit: link aangepast
Deze kan max 50A hebben ipv 30A voor de kabelsplitter.
https://nl.aliexpress.com/item/4000903228075.html
Wel oppassen he? Er staat ook een review bij met een update, alhoewel dat op de 2e foto wel een ander type lijkt te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1v15GWtpYfcyZb0mRSnwBS51zNc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c7pcIX7cs6puk2Lx7F8h0xH4.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKiSD_BVblRJbUgvC9QOZYhBno0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iwNPgCV80WCK3PzEb2VuxSKi.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Die las ik ook ja. Ach, 1 foute mag. Mocht het troep zijn, dan bestel ik losse cellen en vervang ze allemaal. Lijkt me leuk om te doen. De volgende ga ik dan wel zelf bouwen.
Ik ga de cellen wel tot het uiterste testen, maar voor dagelijks gebruik ga ik van 95% tot 5% max. Ik verwacht dan niet meer dat cellen kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

als je twee accu's parallel schakel, waar moet de lader dan aan gehangen worden?

Afbeeldingslocatie: https://www.accudienst.nl/images/accudienstnl/parallel.jpg

zoals bij de eerste schema, moet de lader dan aan de laatste (op de plaatje losse draadjes) plus min gekoppeld worden? (en daar komt de powerstream ook?)

[ Voor 17% gewijzigd door kmf op 15-09-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

kmf schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:35:
als je twee accu's parallel schakel, waar moet de lader dan aan gehangen worden?

[Afbeelding]

zoals bij de eerste schema, moet de lader dan aan de laatste (op de plaatje losse draadjes) plus min gekoppeld worden? (en daar komt de powerstream ook?)
Naar mijn weten is het advies altijd: Niet zowel + als - van de lader en omvormer aan dezelfde kant aansluiten, maar beide aan de tegenovergestelde kant. Zo belast je beide accu's evenredig.

Lekker amateuristisch geschetst:

Dus niet:

+-
[ ]
[ ]

Maar wel:

-
[ ]
[ ]
+

Edit: Even een goed plaatje :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VI8cw8DpjEts4K-6jWORxdakl50=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XOsImDkDHHzCEp9GHkzOhpwk.webp?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 15-09-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
@Taro je schets komt dus overeen met het plaatje van @kmf .

Maar het totaal beeld is dan... Bedoel je dit?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
   +--------+              +--------+           +--------+             +--------+
   |Omvormer|              | Accu 1 |           | Accu 2 |             | Lader  |
   +--------+  s           +--------+           +--------+          s  +--------+
   |   +    |--\----<=>----|    +   |-----------|   +    |----<=>---\--|    +   |
   |        |  |           |        |           |        |          |  |        |
   |   -    |--\---     ---|    -   |-----------|   -    |---     --\--|    -   |
   +--------+     |     |  +--------+           +--------+  |     |    +--------+
                  |     |                                   |     |
                  |_____|___________________________________|     |
                        |_________________________________________|   

(Plus aan Accu 1)                                                  (Min aan Accu 1)
  (Min aan Accu 2)                                                   (Plus aan Accu 2)

<=> = Zekeringen

s
        \
        | = Dubbel polige lastschakelaars met nul-volgorde 
        |   waarbij N eerst aanschakelt en laatst afschakelt
        \

Zelf een theoretische vraag; wat zou beter zijn om de kabels tussen de accu's zelf van dikkere kwaliteit te maken met minder Ohm? Wat kan er gebeuren als je tussen de accu's zelf ook nog een last schakelaar zet, en deze als eerste omzet? Of als er een accu of kabel kadoek gaat. Dacht namelijk aan spanningsonbalans.

Of bedoel je dit?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
   |   -    |--\-----------|    -   |-----------|   -    |----------\--|    -   |

(Plus aan Accu 1)                                                  (Min aan Accu 2)
  (Min aan Accu 1)                                                   (Plus aan Accu 2)

Zelf dacht ik meer aan dit om grote stromen over de gehele lijn te beperken als de lader de omvormer kan voeden. En dan een Busbar tussen de Accu's. Dit lijkt me veiliger, zeker als een accu of apparaat kapot gaat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
       +--------+                       +--------+ 
       | Accu 1 |                       | Accu 2 |  
       |    +   |-<=>-+-----------+-<=>-|   +    |
       |        |     |           |     |        |  
       |    -   |-------+-------+-------|   -    |
       +--------+     | |       | |     +--------+ 
                      | |       | |
                      | |       | |
+--------+            | |       | |            +--------+
|Omvormer|            | |       | |            | Lader  |
+--------+  s         | |       | |         s  +--------+
|   +    |--\-----<=>-- |       | |--<=>----\--|    +   |
|        |  |           |       |           |  |        |
|        |  |           |------------|      |  |        |
|        |  |                   |    |      |  |        |
|   -    |--\-------------------|    |------\--|    -   |
+--------+                                     +--------+

[ Voor 158% gewijzigd door Lord Anubis op 16-09-2024 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Taro schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:03:
[...]

Wel oppassen he? Er staat ook een review bij met een update, alhoewel dat op de 2e foto wel een ander type lijkt te zijn:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kan dat plaatje niet zo goed plaatsen. Het zijn prismatische cellen, maar lijkt niet echt op wat het zou moeten zijn.
Maar ik zou deze accu niet bestellen inderdaad, je hebt dan echt geen idee wat je koopt. Ook de prijs komt in de buurt van te mooi om waar te zijn gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Een Victron Blue Smart IP22 heeft 3 uitgangen en is stiller dan de noefevo of powerqueen lader,

is die dan voor 2 of meer accu's parallel geschakeld dan niet een betere keuze? dan kan die toch de 2 accu's tegelijkertijd opladen en daarmee onbalans voorkomen?

*ben nu nog een boodschappenlijst aan het samenstellen, gisternacht was het constant verbruik 4,5kWH. Daarom denk ik dat 2 accu's beter bij mij past qua capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op maandag 16 september 2024 @ 07:39:
[...]

Ik kan dat plaatje niet zo goed plaatsen. Het zijn prismatische cellen, maar lijkt niet echt op wat het zou moeten zijn.
Maar ik zou deze accu niet bestellen inderdaad, je hebt dan echt geen idee wat je koopt. Ook de prijs komt in de buurt van te mooi om waar te zijn gebied.
Het plaatje klopt inderdaad niet.
Ik ga hem open maken en de cellen testen, dus we gaan het zien. Mijn ervaring met Ali is goed. Als iets niet goed is en ik kom met goed bewijs, krijg ik meteen mijn geld terug. Prijs zegt niet alles over de kwaliteit en de slechte cellen van het begin zijn wel verleden tijd denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Lord Anubis schreef op zondag 15 september 2024 @ 23:42:
@Taro je schets komt dus overeen met het plaatje van @kmf .

Maar het totaal beeld is dan... Bedoel je dit?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
   |   -    |--\---     ---|    -   |-----------|   -    |---     --\--|    -   |
   +--------+     |     |  +--------+           +--------+  |     |    +--------+
                  |     |                                   |     |
                  |_____|___________________________________|     |
                        |_________________________________________|   

(Plus aan Accu 1)                                                  (Min aan Accu 1)
  (Min aan Accu 2)                                                   (Plus aan Accu 2)

<=> = Zekeringen

s
        \
        | = Dubbel polige lastschakelaars met nul-volgorde 
        |   waarbij N eerst aanschakelt en laatst afschakelt
        \

Zelf een theoretische vraag; wat zou beter zijn om de kabels tussen de accu's zelf van dikkere kwaliteit te maken met minder Ohm? Wat kan er gebeuren als je tussen de accu's zelf ook nog een last schakelaar zet, en deze als eerste omzet? Of als er een accu of kabel kadoek gaat. Dacht namelijk aan spanningsonbalans.

Of bedoel je dit?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
   |   -    |--\-----------|    -   |-----------|   -    |----------\--|    -   |

(Plus aan Accu 1)                                                  (Min aan Accu 2)
  (Min aan Accu 1)                                                   (Plus aan Accu 2)

Zelf dacht ik meer aan dit om grote stromen over de gehele lijn te beperken als de lader de omvormer kan voeden. En dan een Busbar tussen de Accu's. Dit lijkt me veiliger, zeker als een accu of apparaat kapot gaat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
       | Accu 1 |                       | Accu 2 |  
       |    +   |-<=>-+-----------+-<=>-|   +    |
       |    -   |-------+-------+-------|   -    |
       +--------+     | |       | |     +--------+ 
                      | |       | |
                      | |       | |
+--------+            | |       | |            +--------+
|Omvormer|            | |       | |            | Lader  |
+--------+  s         | |       | |         s  +--------+
|   +    |--\-----<=>-- |       | |--<=>----\--|    +   |
|        |  |           |       |           |  |        |
|        |  |           |------------|      |  |        |
|        |  |                   |    |      |  |        |
|   -    |--\-------------------|    |------\--|    -   |
+--------+                                     +--------+
De oplossing met de busbar is sowieso de beste en schaalbaarder. Maar, hoeveel vermogen heeft de lader en welke capaciteit hebben de accu's? Want je moet bijv. niet met 16A 2x200Ah accu's gaan opladen. Doorgaans wordt >0.1C geadviseerd en bij de Power Queen of RedOdo zag ik 0.2C als advies staan. Met 20A op 100Ah zit je op die 0,2, ga je met 1x20A 2 stuks van 100Ah opladen zit je op het minimum van 0,1C, maar als het bijv. een 16A lader is, dan zit je onder de minimum aanbevolen laadsnelheid van 0,1C.

Het 2e plaatje is wat ik bedoel qua laden, maar zo te zien heb je die volgorde richting de omvormer dan ook omgedraaid en daar durf ik niets over te zeggen of je die beter gelijk kunt houden aan de 2 laadpunten of dat het slim is die ook om te draaien.

In theorie kan je de lader aan hebben staan terwijl de Powerstream dan ook aan het afnemen is, dat lijkt mij geen wenselijke situatie. In Home Assistant kan je natuurlijk wel pas zaken inschakelen als de ander is uitgeschakeld, hoe lossen jullie dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

kmf schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:06:
Een Victron Blue Smart IP22 heeft 3 uitgangen en is stiller dan de noefevo of powerqueen lader,

is die dan voor 2 of meer accu's parallel geschakeld dan niet een betere keuze? dan kan die toch de 2 accu's tegelijkertijd opladen en daarmee onbalans voorkomen?

*ben nu nog een boodschappenlijst aan het samenstellen, gisternacht was het constant verbruik 4,5kWH. Daarom denk ik dat 2 accu's beter bij mij past qua capaciteit.
De Blue Smart 3x is een mooie oplossing, maar verdeelt het vermogen over de 3 aansluitingen, het is dus niet 3x16A, maar 16A verdeeld over 3x. Heb je bijv. 3x100Ah accu's en ga je daar 16A over verdelen, dan blijft er +-5A per accu over, dat zit op 0,05C en dat is onder het minimale aanbevolen laadvermogen.

Dus ja: Het kan, maar ik denk dat je er niet gelukkig van wordt omdat het zo lang duurt en de vraag is of het goed is voor de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 14:27
Ik heb trouwens Domoticz als P1 uitlees gebeuren laten varen.
Dacht ik heb naast de P1->USB Ook Homewizard draaien.
Die heeft zijn eigen lokale API.
Moest toch mijn php script herschrijven want zat een fout in die ik niet kon vinden.
Dat terzijde, script draait nu elke 5 seconden ipv 20sec en Domoticz vind het ook prettiger.
En volgt zeg maar realtime het verbruik

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Taro schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:09:
[...]

De Blue Smart 3x is een mooie oplossing, maar verdeelt het vermogen over de 3 aansluitingen, het is dus niet 3x16A, maar 16A verdeeld over 3x. Heb je bijv. 3x100Ah accu's en ga je daar 16A over verdelen, dan blijft er +-5A per accu over, dat zit op 0,05C en dat is onder het minimale aanbevolen laadvermogen.

Dus ja: Het kan, maar ik denk dat je er niet gelukkig van wordt omdat het zo lang duurt en de vraag is of het goed is voor de accu.
maar over 2 accu's zal dus wel prima lopen. vraag is alleen, balanceert de blue smart de accu's automatisch?

En het lijkt me juist dat het beter is voor de accu om rustig op te laden?

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 16-09-2024 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

kmf schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:57:
[...]

maar over 2 accu's zal dus wel prima lopen. vraag is alleen, balanceert de blue smart de accu's automatisch?
De Victron past verschillende stappen toe in het laadproces en de versie met 3 aansluitingen zou 2 verschillende losse accu's idd per stuk kunnen balanceren. Sluit je ze echter in serie of parallel aan, dan balanceert hij ze onderling niet want het wordt als 1 grote accu gezien. Daarom is het dus belangrijk om de positieve kabel andersom toe te passen dan de negatieve kabel, omdat ze dan gelijkwaardig worden belast en dan zullen ze onderling ongeveer op een zelfde resultaat uitkomen. Sluit je ze echter allebei van bijv. links naar rechts aan, dan zal de accu vooraan of achteraan in de rij afwijken van de ander. In de accu zelf regelt het BMS dat de verschillende cellen gelijkwaardig zijn. Over meerdere accu's heen lukt dat met alleen een lader niet.
En het lijkt me juist dat het beter is voor de accu om rustig op te laden?
Klopt, trager laden levert minder warmte en dus minder stress op voor de accu. Ik heb echter wel ooit een keer gehoord dat enorm traag laden (Bijv. met 1 Watt zonnestroom op een 15 kWh accupack) ook nadelen kan hebben, maar kan die bron zo snel niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik dacht dat het rendement dan naar 65% kan dalen bij langzaam laden. Bij auto's weet ik dat zeker, maar gewone LFP niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Taro schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:20:
[...]

De Victron past verschillende stappen toe in het laadproces en de versie met 3 aansluitingen zou 2 verschillende losse accu's idd per stuk kunnen balanceren. Sluit je ze echter in serie of parallel aan, dan balanceert hij ze onderling niet want het wordt als 1 grote accu gezien. Daarom is het dus belangrijk om de positieve kabel andersom toe te passen dan de negatieve kabel, omdat ze dan gelijkwaardig worden belast en dan zullen ze onderling ongeveer op een zelfde resultaat uitkomen. Sluit je ze echter allebei van bijv. links naar rechts aan, dan zal de accu vooraan of achteraan in de rij afwijken van de ander. In de accu zelf regelt het BMS dat de verschillende cellen gelijkwaardig zijn. Over meerdere accu's heen lukt dat met alleen een lader niet.

[...]
de powerstream heeft toch 2 ingangen voor zonnepanelen, wat als elke accu op een andere ingang komt, hoe ziet de powerstream dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

kmf schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:39:
[...]

de powerstream heeft toch 2 ingangen voor zonnepanelen, wat als elke accu op een andere ingang komt, hoe ziet de powerstream dat dan?
Voor de Powerstream maakt dat niet uit, die zal 13A uit iedere aansluiting trekken en deze kunnen volgens mij per poort ook in voltage afwijken. De kans dat 2 aangesloten zonnepanelen ieder exact hetzelfde terugleveren is immers ook klein. Volgens mij is het dus een prima oplossing om 1 accu per PV-poort aan te sluiten, met een enkele lader met 3 uitgangen of 2 aparte laders op de losse accu's.

Heb deze optie hier eerder ook geopperd, dan hoef je ook niet met de Y-splitters aan de slag, maar kan je 1 op 1 aansluiten.

Volgens mij kan het dus prima om 2 accu's los op de Powerstream aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
Siewert schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:54:
Ik heb trouwens Domoticz als P1 uitlees gebeuren laten varen.
Dacht ik heb naast de P1->USB Ook Homewizard draaien.
Die heeft zijn eigen lokale API.
Moest toch mijn php script herschrijven want zat een fout in die ik niet kon vinden.
Dat terzijde, script draait nu elke 5 seconden ipv 20sec en Domoticz vind het ook prettiger.
En volgt zeg maar realtime het verbruik
Gewoon inderdaad van je lokale IP; is een mooie JSON en via Domoticz is een extra laag dus vertraging.

Hoe ga jij om met het volgende?

12:10 536 watt
12:20 580 watt
12:30 800 watt (waterkoker gaat uit)
12:40 -1200 wat (waterkoker gaat aan)
12:50 600 watt
13:00 646 watt

Mjin huidige script tiggert op de -1200:
- victron (lader) gaat aan
- ecoflow naar 0 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
peter123 schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:24:
Ik dacht dat het rendement dan naar 65% kan dalen bij langzaam laden. Bij auto's weet ik dat zeker, maar gewone LFP niet.
Check dit: YouTube: Balance Start Voltage for LiFePO4 explained. Why you should not star...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
@kmf @Taro weten jullie de juiste instelling voor de Victron T22 / 24 / 16?

Via advanced heb ik het lifepo4 profiel geselecteerd maar die laad het nooit vol; aldus de Victron app. Wel gaan de watt's naar 5-6 dan neem ik aan dat hij (nagenoeg) vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ronald75 schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:27:

Via advanced heb ik het lifepo4 profiel geselecteerd maar die laad het nooit vol; aldus de Victron app. Wel gaan de watt's naar 5-6 dan neem ik aan dat hij (nagenoeg) vol zit.
Kan je in het BMS instellen bij welk voltage de accu als 100% vol wordt gezien? Mogelijk blokkeert die verder opladen en dan stopt de Victron.

Heb er zelf nog geen in gebruik, dus nog geen praktijkervaring met deze lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
ronald75 schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:18:
[...]

Gewoon inderdaad van je lokale IP; is een mooie JSON en via Domoticz is een extra laag dus vertraging.

Hoe ga jij om met het volgende?

12:10 536 watt
12:20 580 watt
12:30 800 watt (waterkoker gaat uit)
12:40 -1200 wat (waterkoker gaat aan)
12:50 600 watt
13:00 646 watt

Mjin huidige script tiggert op de -1200:
- victron (lader) gaat aan
- ecoflow naar 0 watt
Ik gebruik de batterij alleen om mijn nacht verbruik te dekken tot in de middag.
Heb wel een eindtijd maar die is ruim ingesteld.
Script loopt in principe door totdat de batterij leeg is (23v)

Zal mijn nieuwe scripts hieronder even posten.
Misschien dat het je dan duidelijker wordt.

Maar in principe werkt het script als volgt:
Start 00:00 tot 13:00
Script volgt alle verbruik schommeling en mag ook als de bijvoorbeeld als een zware gebruiker ingeschakeld tot zijn maximum output afdekken.
Script stop indien er geen vraag is dan wel genoeg zon of als de lader nog aanstaat.
De lader start (heb er maar 1) bij 600w teruglevering en stopt als er 250w te veel van het net word getrokken.

In het lader script heb ik een "PowerBreach" ingebouwd.
Met andere woorden, als de quooker of koffieautomaat even aanspringt tijdens het laden hoeft het laden niet te stoppen omdat dit maar heel even is en scheelt het moduleren van de lader.
Al het andere verbruik waardoor er van het net wordt getrokken stopt de lader wel omdat dat te lang duurt.

Maar goed, Ik heb voor deze opzet gekozen omdat 2.5kwh en 600w lader op dit moment te weinig is om de hele dag wat af te dekken.
Daarom start hij pas om 00:00 tot batterij leeg, scheelt in elk geval 2.5kwh.
Als de batterij dan leeg is dan is het jammer wat er voor de rest van de dag verbruikt wordt.
Belangrijkste is dat dan de batterij weer vol is voordat de zon weer weg is.

Oplaad script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
<?php
//                                                           //
// **********************************************************//
//     PowerQueen LiFepo4 20A Charger automatic charging     //

// Debug?
$debug                  = 'yes';                                 // Waarde 'yes' of 'no'.

// Homewizard variables
$hwP1IP                 = 'HomeWizardP1IP';                      // IP Homewizard P1 Meter

// Domoticz variables
$domoticzIP             = 'domoticzIP:port';                     // IP + poort van Domoticz
$chargerIDX             = 'idx';                                 // On/Off switch lader in Domoticz
$chargerWattsIDX        = 'idx';                                 // watts-meter tbv oplader in Domoticz
$quookerWattsIDX        = 'idx';                                 // watts-meter tbv Quooker in Domoticz
$counter_1WattsIDX      = 'idx';                                 // watts-meter tbv KoffieAutomaat in Domoticz
$counter_2WattsIDX      = 'idx';
$bedroomWattsIDX        = 'idx';                                 // watts-meter tbv slaapkamer in Domoticz
$voltageIDX             = 'idx';                                 // Voltage-meter in Domoticz

// Lader/Batterij variables
$minBatteryVoltage      = 23.0;                                  // Minimale Voltage wat in de accu moet blijven.
$maxPowerReturn         = -600;                                  // Minimale Wattage teruglevering wanneer de lader moet starten
$maxPowerUsage          = 250;                                   // Maximale Wattage verbruik wanneer de lader moet stoppen

// Ecoflow Powerstream API variables
$ecoflowPath            = '/path/to/files/';                     // Path waar de scripts zich bevinden
$ecoflowAccessKey       = 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx';    // Powerstream API access key
$ecoflowSecretKey       = 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx';    // Powerstream API secret key
$ecoflowSerialNumber    = ['HWXXXXXXXXXXXXXX',];                 // Powerstream serie nummer

//       PowerQueen LiFepo4 20A charging start script        //

if ($debug == 'yes'){
    echo ' '.PHP_EOL;
    echo ' ----------------------------------'.PHP_EOL;
    echo ' --   PowerQueen auto charging   --'.PHP_EOL;
    echo ' '.PHP_EOL;
    }

require_once(''.$ecoflowPath.'ecoflow-api-class.php');

// Get Ecoflow status
    $ecoflow = new EcoFlowAPI(''.$ecoflowAccessKey.'', ''.$ecoflowSecretKey.'');
    $ecoflowSerialNumber = file_get_contents(''.$ecoflowPath.'serialnumber.txt');
        $batterijEmpty = 0;
    if ($ecoflowSerialNumber === false) {
        if ($debug == 'yes'){
        echo ' -- ERROR: Kan het serialnumber.txt bestand niet openen!'.PHP_EOL;
        echo ' '.PHP_EOL;
        }
        exit(1);
    }

if (empty(trim($ecoflowSerialNumber))) {
        if ($debug == 'yes'){
        echo ' -- ERROR: Accus is leeg!'.PHP_EOL;
        echo ' '.PHP_EOL;
        }
            $batterijEmpty = 1;
    } else {

$inv = $ecoflow->getDevice($ecoflowSerialNumber);
        if (!$inv || !isset($inv['data']['20_1.permanentWatts'])) {
            if ($debug == 'yes'){
            echo ' -- ERROR: Kan gegevens van de omvormer niet ophalen!'.PHP_EOL;
            echo ' '.PHP_EOL;
            }
            exit(1);
        }

// Function switch device
    function SwitchDevice($idx,$cmd) {
      global $domoticzIP;
      $reply=json_decode(file_get_contents('http://'.$domoticzIP.'/json.htm?type=command&param=switchlight&idx='.$idx.'&switchcmd='.$cmd),true);
      if($reply['status']=='OK') $reply='OK';else $reply='ERROR';
      return $reply;
    }

// Function Update Domoticz device
    function UpdateDevice($idx,$cmd) {
      global $domoticzIP;
      $reply=json_decode(file_get_contents('http://'.$domoticzIP.'/json.htm?type=command&param=udevice&idx='.$idx.'&nvalue=0&svalue='.$cmd),true);
      return $reply;
    }

// URLs
    $baseUrl = 'http://'.$domoticzIP.'/json.htm?type=command&param=getdevices&rid=';
    $urls = [
        'charger'            => $baseUrl . $chargerIDX,
        'chargerWatts'       => $baseUrl . $chargerWattsIDX,
        'quookerWatts'       => $baseUrl . $quookerWattsIDX,
        'counter_1Watts'     => $baseUrl . $counter_1WattsIDX,
        'counter_2Watts'     => $baseUrl . $counter_2WattsIDX,
        'bedroomWatts'       => $baseUrl . $bedroomWattsIDX,
        'voltage'            => $baseUrl . $voltageIDX
    ];

// Get Lader status
    $charger = json_decode(file_get_contents($urls['charger']), true)['result'][0]['Status'] ?? 'ERROR';
    if ($charger == 'ERROR'){
        if ($debug == 'yes'){
        echo ' -- ERROR: Kan gegevens van Domoticz niet ophalen!'.PHP_EOL;
        echo ' '.PHP_EOL;
        }
        exit(1);
    }

// Get batterij Voltage
    $pv1InputVolt         = $inv['data']['20_1.pv1InputVolt'];
    $pv2InputVolt         = $inv['data']['20_1.pv2InputVolt'];
    $pvAvInputVoltAverage = ($pv1InputVolt + $pv2InputVolt) / 2;
    $pvAvInputVoltRounded = ($pvAvInputVoltAverage) / 10;
    $pvAvInputVoltage     = $pvAvInputVoltRounded;

// Batterij leeg?   
    if ($pvAvInputVoltage <= $minBatteryVoltage) {
    $batterijEmpty = 1;
    } else {
    $batterijEmpty = 0;
    }

// Get huidige Domoticz voltage dummy
    $voltage_data         = json_decode(file_get_contents($urls['voltage']), true);
    $voltage              = $voltage_data['result'][0]['Voltage'];

// Update Domoticz voltage device
    if ($voltage != $pvAvInputVoltage) {
        UpdateDevice($voltageIDX, ''.$pvAvInputVoltage.'');
    }

// Get PV input Watts
    $pv1InputWatts        = ($inv['data']['20_1.pv1InputWatts']) / 10;
    $pv2InputWatts        = ($inv['data']['20_1.pv2InputWatts']) / 10;
    $pvInputTotalWatts    = ($pv1InputWatts + $pv2InputWatts);

// Get P1 verbruik en teruglevering
    $hwP1 = curl_init();
    curl_setopt($hwP1, CURLOPT_URL, "http://".$hwP1IP."/api/v1/data");
    curl_setopt($hwP1, CURLOPT_RETURNTRANSFER, true);
    $hwP1result = curl_exec($hwP1);

if (curl_errno($hwP1)) { echo curl_error($hwP1); }
    else {
      $hwP1UsageDecode = json_decode($hwP1result);
      $hwP1UsageProp = round($hwP1UsageDecode->active_power_w);
      $P1Usage = round($hwP1UsageProp);
    }

// Get huidige Lader verbruik in Domoticz
    $chargerWatts_data    = json_decode(file_get_contents($urls['chargerWatts']), true);
    $chargerWatts         = intval($chargerWatts_data['result'][0]['Data'] ?? 0);

// Get Huidige Baseload
    $currentBaseload = ($inv['data']['20_1.permanentWatts']) / 10;

// Bepaal verbruik grootverbruiker
    $quookerWatts_data    = json_decode(file_get_contents($urls['quookerWatts']), true);
    $quookerWatts         = intval($quookerWatts_data['result'][0]['Data'] ?? 0);

$counter_1Watts_data  = json_decode(file_get_contents($urls['counter_1Watts']), true);
    $counter_1Watts       = intval($counter_1Watts_data['result'][0]['Data'] ?? 0);

$counter_2Watts_data  = json_decode(file_get_contents($urls['counter_2Watts']), true);
    $counter_2Watts       = intval($counter_2Watts_data['result'][0]['Data'] ?? 0);

$bedroomWatts_data    = json_decode(file_get_contents($urls['bedroomWatts']), true);
    $bedroomWatts         = intval($bedroomWatts_data['result'][0]['Data'] ?? 0);

// Bepaal powerBreach
    if ($P1Usage >= $maxPowerUsage && $quookerWatts <= 2 && $counter_1Watts <= 20 && $counter_2Watts <= 20 && $bedroomWatts <= 1000) {
        $powerBreach = 1;
    } elseif ($P1Usage >= $maxPowerUsage || $quookerWatts > 2 || $counter_1Watts > 20 || $counter_2Watts > 20 || $bedroomWatts > 1000) {
        $powerBreach = 0;
    } elseif ($P1Usage < $maxPowerUsage) {
        $powerBreach = 0;
    }

////////////////////////////////////////////////////////////////////////

// Print 
    if ($debug == 'yes'){
    echo '-/- Batterij                 -\-'.PHP_EOL;
    echo ' -- Batterij Voltage          : '.$pvAvInputVoltage.'v'.PHP_EOL;
    if ($batterijEmpty == 1) {
    echo ' -- Batterij leeg!'.PHP_EOL;
    }
    echo ' '.PHP_EOL;
    echo '-/- Power Breach             -\-'.PHP_EOL;
    echo ' -- Breached                  : '.$powerBreach.''.PHP_EOL;
    echo ' '.PHP_EOL;
    echo '-/- EcoFlow Inverter         -\-'.PHP_EOL;
    echo ' -- Baseload                  : '.$currentBaseload.'w'.PHP_EOL;
    echo ' -- Output                    : '.$pvInputTotalWatts.'w'.PHP_EOL;
    echo ' '.PHP_EOL;
    echo '-/- P1 Meter                 -\-'.PHP_EOL;
    if ($P1Usage >= 0){
    echo ' -- Verbruik                  : '.$P1Usage.'w'.PHP_EOL;
    } else {
    echo ' -- Teruglevering             : '.$P1Usage.'w'.PHP_EOL;       
    }
    echo ' '.PHP_EOL;
    echo '-/- Lader                    -\-'.PHP_EOL;
    echo ' -- Lader Status              : '.$charger.''.PHP_EOL;
    }

//
// **********************************************************
// Control PowerQueen LiFepo4 20A automatic charging
//

// Lader AAN bij genoeg zonnestroom en Batt% onder x.x%
    if ($charger == 'Off' && $P1Usage < $maxPowerReturn && $currentBaseload == 0 && $pvAvInputVoltage <= 25.7 && $pvInputTotalWatts == 0 && $powerBreach == 0) {
        if ($debug == 'yes'){
        echo ' -- Lader ingeschakeld'.PHP_EOL;
        }
        switchDevice($chargerIDX, 'On');

// Lader UIT wanneer er niet genoeg stroom word opgewekt door de PV en lader is aan het laden
    } elseif ($charger == 'On' && $P1Usage >= $maxPowerUsage && $powerBreach == 1) {
        if ($debug == 'yes'){
        echo ' -- Lader uitgeschakeld, geen zonnestroom genoeg!'.PHP_EOL;
        }
        switchDevice($chargerIDX, 'Off');

// Lader UIT wanneer batterij vol is
    } elseif ($charger == 'On' && $pvAvInputVoltage >= 26.65 && $chargerWatts <= 5.6) {
        if ($debug == 'yes'){
        echo ' -- Lader uitgeschakeld, Batterij vol!'.PHP_EOL;
        }

} else {

if ($charger == 'On') {
        if ($debug == 'yes'){       
            echo ' -- Batterij wordt opgeladen'.PHP_EOL;
        }   

} elseif ($charger == 'Off') {
            if ($debug == 'yes'){
            echo ' -- Batterij wordt niet opgeladen'.PHP_EOL;
            }
        }
    }

// Print
    if ($debug == 'yes'){
    echo ' '.PHP_EOL;
    echo ' --           The End            --'.PHP_EOL;
    echo ' '.PHP_EOL;
    }
    }
?>

Baseload script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
<?php

//                                                                 //
// ****************************************************************//
//          EcoFlow micro-inverter automatic baseload              //

// Debug?
    $debug                = 'no';                                  // Waarde 'yes' of 'no'.

// Tijd variables
    $invStartTime         = '00:00';                               // Tijd dat de omvormer mag starten met terugleveren
    $invEndTime           = '14:00';                               // Tijd dat de omvormer moet stoppen met terugleveren

// Omvormer variables
    $ecoflowMaxOutput     = 600;                                   // Maximale aantal output Watts wat de omvormer kan leveren. 
    $gridLoadMargin       = 5;                                     // Trek deze value (watts) af van de nieuwe baseload, Deze value wordt alsnog van het net wordt getrokken om teruglevering te voorkomen
    $minBatteryVoltage    = 23.0;                                  // Minimale Voltage wat in de accu moet blijven

// Homewizard variables
    $hwP1IP               = 'homewizardP1IP';                      // IP Homewizard P1 Meter
    $hwKwhIP              = 'homewizardKwhMeterIP';                // IP Homewizard kwh Meter gekoppeld aan de zonnepanelen

// Domoticz variables
    $domoticzIP           = 'domoticzIP:port';                     // IP + poort van Domoticz
    $chargerIDX           = 'idx';                                 // On/Off switch lader in Domoticz
    $chargerUsageIDX      = 'idx';                                 // Verbruik lader in Domoticz

$ecoflowPath          = '/path/to/files/';                     // Path waar je scripts zich bevinden
    $ecoflowAccessKey     = 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx';    // Powerstream API access key
    $ecoflowSecretKey     = 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx';    // Powerstream API secret key
    $ecoflowSerialNumber  = ['HWXXXXXXXXXXXXXX',];                 // Powerstream serie nummer

//             EcoFlow micro-inverter start script                 //

// Path naar ecoflow API class file
    include(''.$ecoflowPath.'ecoflow-api-class.php');

// php.ini slikt de timezone niet
    date_default_timezone_set('Europe/Amsterdam');

// Tijd nu
    $timeNow = date('H:i');

// Get EcoFlow Status
    $serial_number = file_get_contents(''.$ecoflowPath.'serialnumber.txt'); 
    if ($serial_number === false) {
        if ($debug == 'yes'){
        echo ' '.PHP_EOL;
        }
    exit(1);
    }

if (empty(trim($serial_number))) {
        if ($debug == 'yes'){
        echo ' '.PHP_EOL;
        }
        foreach ($ecoflowSerialNumber as $sn) {
            $ecoflow->setDeviceFunction($sn, 'WN511_SET_PERMANENT_WATTS_PACK', ['permanent_watts' => 0]);
        }
    exit(0);
    } else {
        $inv = $ecoflow->getDevice($serial_number);
            if ($debug == 'yes'){
            echo ' '.PHP_EOL;
            }
    exit(1);
    }

// Get Baseload
        $currentBaseload      = ($inv['data']['20_1.permanentWatts']) / 10;

// Domoticz URLs
        $DomoticzJsonUrl      = 'http://'.$domoticzIP.'/json.htm?type=command&param=getdevices&rid=';
        $DomoticzJsonResult   = ['charger' => $DomoticzJsonUrl . $chargerIDX,'chargerUsage' => $DomoticzJsonUrl . $chargerUsageIDX];

// Get Lader status
        $charger              = json_decode(file_get_contents($DomoticzJsonResult['charger']), true)['result'][0]['Status'] ?? 'Off';

$chargerUsage_data    = json_decode(file_get_contents($DomoticzJsonResult['chargerUsage']), true);
        $chargerUsage         = intval($chargerUsage_data['result'][0]['Data'] ?? 0);

// Get batterij Voltage in Domoticz

// Batterij leeg?   
        $batteryEmpty = 1;
        } else {
        $batteryEmpty = 0;
        }

// Get EcoFlow input Watts
        $pv1InputWatts        = $inv['data']['20_1.pv1InputWatts'];
        $pv2InputWatts        = $inv['data']['20_1.pv2InputWatts'];
        $pvAvInputWattsAverage= ($pv1InputWatts + $pv2InputWatts);
        $pvAvInputWattsRounded= ($pvAvInputWattsAverage) / 10;
        $pvAvInputWatts       = $pvAvInputWattsRounded;

// Get HomeWizard P1 verbruik
        $hwP1 = curl_init();

else {
          $hwP1Usage = round($hwP1UsageProp);
        }

// Get HomeWizard PV (kwh meter) opwek
        $hwSolar = curl_init();
        curl_setopt($hwSolar, CURLOPT_URL, "http://".$hwKwhIP."/api/v1/data");
        curl_setopt($hwSolar, CURLOPT_RETURNTRANSFER, true);
        $hwSolarresult = curl_exec($hwSolar);

if (curl_errno($hwSolar)) { echo curl_error($hwSolar); }
        else {
          $hwSolarProductionDecode = json_decode($hwSolarresult);
          $hwSolarProduction = $hwSolarProductionDecode->active_power_w;
          $PVProduction = round($hwSolarProduction);
        }

if (json_last_error() === JSON_ERROR_NONE) {

// Schakeltijd          
        if (date('H:i') > ( ''.$invStartTime.'' ) && date('H:i') <= ( ''.$invEndTime.'' )) {
            $schedule = 1;
        } else {
            $schedule = 0;
        }

// Bepaal de nieuwe baseload    
        if ($hwP1Usage >= $ecoflowMaxOutput) {
            $newBaseload = $ecoflowMaxOutput;
        } elseif ($hwP1Usage > 100 && $hwP1Usage < $ecoflowMaxOutput) {
            //$newBaseload = $hwP1Usage;
            $newBaseload = ($hwP1Usage) - $gridLoadMargin;
        } elseif ($hwP1Usage <= 100) {
            $newBaseload = 0;
        }

$realUsage = abs($hwP1Usage - $PVProduction) + $currentBaseload;
        $baseload = ($newBaseload) * 10;        

// Vermogen op 0 zetten indien oplader actief is
        if ($charger == 'On' && $chargerUsage > 0) {
            $baseload = 0;
        }

// Vermogen op 0 zetten als de batterij leeg is
            $baseload = 0;
        }

// Vermogen op 0 zetten indien schakeltijd negatief is
        if ($schedule == 0) {
            $baseload = 0;
        }

// Print Begin
        if ($debug == 'yes'){
            echo ' '.PHP_EOL;
            echo ' --  Powerstream micro-inverter  --'.PHP_EOL;
            echo ' '.PHP_EOL;
        }

// Print Schakeltijd            
        if (date('H:i') > ( ''.$invStartTime.'' ) && date('H:i') <= ( ''.$invEndTime.'' )) {
            if ($debug == 'yes'){
            echo '-/- Schakeltijd       -\-'.PHP_EOL;
            echo ' -- Start Tijd         : '.$invStartTime.''.PHP_EOL;
            echo ' -- Eind Tijd          : '.$invEndTime.''.PHP_EOL;
            echo ' -- Schakeltijd        : true'.PHP_EOL;
            echo ' '.PHP_EOL;
            }
        } else {
            if ($debug == 'yes'){
            echo ' -- Schakeltijd        : false'.PHP_EOL;
            echo ' '.PHP_EOL;
            }
        }

// Print Lader Status
    if ($debug == 'yes'){
        echo '-/- Lader    -\-'.PHP_EOL;
        echo ' -- Lader              : '.$charger.''.PHP_EOL;
        echo ' -- Lader Verbruik     : '.$chargerUsage.'w'.PHP_EOL;
        echo ' '.PHP_EOL;

// Print Batterij Status    
        echo '-/- Batterij    -\-'.PHP_EOL;
        echo ' -- Batterij Voltage   : '.$pvAvInputVoltage.'v'.PHP_EOL;
        if ($batteryEmpty == 1) {
        echo ' -- Batterij           : leeg'.PHP_EOL;
        } else {
        echo ' -- Batterij           : vol'.PHP_EOL;
        }
        echo ' '.PHP_EOL;
    }

// Print Energie Status
        if ($debug == 'yes'){
            echo '-/- Energie           -\-'.PHP_EOL;
            echo ' -- P1 Verbruik        : '.$hwP1Usage.'w'.PHP_EOL;
            echo ' -- PV Opwek           : '.$PVProduction.'w'.PHP_EOL;
            echo ' -- Echte verbruik     : '.$realUsage.'w'.PHP_EOL;
            if ($hwP1Usage > 100) {
            echo ' -- Stroom vraag       : true'.PHP_EOL;
            } else {
            echo ' -- Stroom vraag       : false'.PHP_EOL;
            }
            echo ' '.PHP_EOL;
        }

// Print Nieuwe Baseload
        if ($debug == 'yes'){
            echo '-/- EcoFlow Inverter  -\-'.PHP_EOL;
            echo ' -- Huidige Output     : '.$currentBaseload.'w'.PHP_EOL;
            echo ' -- Nieuwe Baseload    : '.$newBaseload.'w'.PHP_EOL;  
        }

// Update baseload
        if ($baseload != $currentBaseload) {
            if ($debug == 'yes'){
            echo ' -- Baseload update    : true'.PHP_EOL;
            }   
            $ecoflow->setDeviceFunction($serial_number, 'WN511_SET_PERMANENT_WATTS_PACK', ['permanent_watts' => $baseload]);
        } else {
            if ($debug == 'yes'){
            echo ' -- Baseload update    : false'.PHP_EOL;  
            }
        }

// Print Einde
        if ($debug == 'yes'){
            echo ' '.PHP_EOL;
            echo ' '.PHP_EOL;
        }
    }
}
?>

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
@Taro heb geen BT op m'n powerqueen dus geen idee hoe en of ik dit kan instellen?
@Siewert308SW top! de mijne draait gewoon de hele dag "mee" zeg maar. Is het mss. een idee om een github'je erin te gooien? Dat scheelt scrollen hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
ronald75 schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:14:
@Taro heb geen BT op m'n powerqueen dus geen idee hoe en of ik dit kan instellen?
@Siewert308SW top! de mijne draait gewoon de hele dag "mee" zeg maar. Is het mss. een idee om een github'je erin te gooien? Dat scheelt scrollen hier.
Kan er wel even kijken om oude Ghub weer leven in te blazen.
Eerst andere prio's ;-)

@ronald75
Omdat je zo lief vraagt ;-)
Mijn oude GitHub even wakker gemaakt.
https://github.com/Siewer...ro-inverter-MyPhpScripts/

[ Voor 14% gewijzigd door Siewert op 16-09-2024 21:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
ronald75 schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:27:

Helpt dit: https://off-grid-garage.com/my-settings/

Ik had ook dat de victron bleef bulk chargen; absorption voltage werd nooit gehaald. Er was een cel die eerder al een overvoltage warnings gaf en de BMS onderbrak daardoor het laden.
Leek me niet goed. Gefixt door voltage, abs en float te verlagen en langzaam op te voeren en de cellen steeds laten balanceren. Zie powerwall topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Siewert schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:51:
[...]

Ik gebruik de batterij alleen om mijn nacht verbruik te dekken tot in de middag.
Heb wel een eindtijd maar die is ruim ingesteld.
Script loopt in principe door totdat de batterij leeg is (23v)

Zal mijn nieuwe scripts hieronder even posten.
Misschien dat het je dan duidelijker wordt.

Maar in principe werkt het script als volgt:
Start 00:00 tot 13:00
Script volgt alle verbruik schommeling en mag ook als de bijvoorbeeld als een zware gebruiker ingeschakeld tot zijn maximum output afdekken.
Script stop indien er geen vraag is dan wel genoeg zon of als de lader nog aanstaat.
De lader start (heb er maar 1) bij 600w teruglevering en stopt als er 250w te veel van het net word getrokken.

In het lader script heb ik een "PowerBreach" ingebouwd.
Met andere woorden, als de quooker of koffieautomaat even aanspringt tijdens het laden hoeft het laden niet te stoppen omdat dit maar heel even is en scheelt het moduleren van de lader.
Al het andere verbruik waardoor er van het net wordt getrokken stopt de lader wel omdat dat te lang duurt.

Maar goed, Ik heb voor deze opzet gekozen omdat 2.5kwh en 600w lader op dit moment te weinig is om de hele dag wat af te dekken.
Daarom start hij pas om 00:00 tot batterij leeg, scheelt in elk geval 2.5kwh.
Als de batterij dan leeg is dan is het jammer wat er voor de rest van de dag verbruikt wordt.
Belangrijkste is dat dan de batterij weer vol is voordat de zon weer weg is.

Oplaad script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
<?php
//     PowerQueen LiFepo4 20A Charger automatic charging     //

// Debug?
$debug                  = 'yes';                                 // Waarde 'yes' of 'no'.

// Homewizard variables
$hwP1IP                 = 'HomeWizardP1IP';                      // IP Homewizard P1 Meter

// Domoticz variables
$domoticzIP             = 'domoticzIP:port';                     // IP + poort van Domoticz
$chargerIDX             = 'idx';                                 // On/Off switch lader in Domoticz
$chargerWattsIDX        = 'idx';                                 // watts-meter tbv oplader in Domoticz
$quookerWattsIDX        = 'idx';                                 // watts-meter tbv Quooker in Domoticz
$counter_1WattsIDX      = 'idx';                                 // watts-meter tbv KoffieAutomaat in Domoticz
$counter_2WattsIDX      = 'idx';
$bedroomWattsIDX        = 'idx';                                 // watts-meter tbv slaapkamer in Domoticz
$voltageIDX             = 'idx';                                 // Voltage-meter in Domoticz

// Lader/Batterij variables
$minBatteryVoltage      = 23.0;                                  // Minimale Voltage wat in de accu moet blijven.
$maxPowerReturn         = -600;                                  // Minimale Wattage teruglevering wanneer de lader moet starten
$maxPowerUsage          = 250;                                   // Maximale Wattage verbruik wanneer de lader moet stoppen

$ecoflowPath            = '/path/to/files/';                     // Path waar de scripts zich bevinden
$ecoflowAccessKey       = 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx';    // Powerstream API access key
$ecoflowSecretKey       = 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx';    // Powerstream API secret key
$ecoflowSerialNumber    = ['HWXXXXXXXXXXXXXX',];                 // Powerstream serie nummer

//       PowerQueen LiFepo4 20A charging start script        //

if ($debug == 'yes'){
    echo ' '.PHP_EOL;
    echo ' --   PowerQueen auto charging   --'.PHP_EOL;
    echo ' '.PHP_EOL;
    }

require_once(''.$ecoflowPath.'ecoflow-api-class.php');

// Get Ecoflow status
    $ecoflowSerialNumber = file_get_contents(''.$ecoflowPath.'serialnumber.txt');
        $batterijEmpty = 0;
    if ($ecoflowSerialNumber === false) {
        if ($debug == 'yes'){
        echo ' '.PHP_EOL;
        }
        exit(1);
    }

if (empty(trim($ecoflowSerialNumber))) {
        if ($debug == 'yes'){
        echo ' '.PHP_EOL;
        }
            $batterijEmpty = 1;
    } else {

$inv = $ecoflow->getDevice($ecoflowSerialNumber);
            if ($debug == 'yes'){
            echo ' '.PHP_EOL;
            }
            exit(1);
        }

// Function switch device
    function SwitchDevice($idx,$cmd) {
      global $domoticzIP;
      $reply=json_decode(file_get_contents('http://'.$domoticzIP.'/json.htm?type=command&param=switchlight&idx='.$idx.'&switchcmd='.$cmd),true);
      return $reply;
    }

// Function Update Domoticz device
    function UpdateDevice($idx,$cmd) {
      global $domoticzIP;
      $reply=json_decode(file_get_contents('http://'.$domoticzIP.'/json.htm?type=command&param=udevice&idx='.$idx.'&nvalue=0&svalue='.$cmd),true);
      return $reply;
    }

// URLs
    $baseUrl = 'http://'.$domoticzIP.'/json.htm?type=command&param=getdevices&rid=';
    $urls = [
        'charger'            => $baseUrl . $chargerIDX,
        'chargerWatts'       => $baseUrl . $chargerWattsIDX,
        'quookerWatts'       => $baseUrl . $quookerWattsIDX,
        'counter_1Watts'     => $baseUrl . $counter_1WattsIDX,
        'counter_2Watts'     => $baseUrl . $counter_2WattsIDX,
        'bedroomWatts'       => $baseUrl . $bedroomWattsIDX,
        'voltage'            => $baseUrl . $voltageIDX
    ];

// Get Lader status
    $charger = json_decode(file_get_contents($urls['charger']), true)['result'][0]['Status'] ?? 'ERROR';
    if ($charger == 'ERROR'){
        if ($debug == 'yes'){
        echo ' -- ERROR: Kan gegevens van Domoticz niet ophalen!'.PHP_EOL;
        echo ' '.PHP_EOL;
        }
        exit(1);
    }

// Get batterij Voltage

// Batterij leeg?   
    $batterijEmpty = 1;
    } else {
    $batterijEmpty = 0;
    }

// Get huidige Domoticz voltage dummy
    $voltage_data         = json_decode(file_get_contents($urls['voltage']), true);
    $voltage              = $voltage_data['result'][0]['Voltage'];

// Update Domoticz voltage device
    if ($voltage != $pvAvInputVoltage) {
        UpdateDevice($voltageIDX, ''.$pvAvInputVoltage.'');
    }

// Get PV input Watts
    $pv1InputWatts        = ($inv['data']['20_1.pv1InputWatts']) / 10;
    $pv2InputWatts        = ($inv['data']['20_1.pv2InputWatts']) / 10;
    $pvInputTotalWatts    = ($pv1InputWatts + $pv2InputWatts);

// Get P1 verbruik en teruglevering
    $hwP1 = curl_init();

else {
      $P1Usage = round($hwP1UsageProp);
    }

$chargerWatts_data    = json_decode(file_get_contents($urls['chargerWatts']), true);
    $chargerWatts         = intval($chargerWatts_data['result'][0]['Data'] ?? 0);

// Get Huidige Baseload
    $currentBaseload = ($inv['data']['20_1.permanentWatts']) / 10;

// Bepaal verbruik grootverbruiker
    $quookerWatts_data    = json_decode(file_get_contents($urls['quookerWatts']), true);
    $quookerWatts         = intval($quookerWatts_data['result'][0]['Data'] ?? 0);

$counter_1Watts_data  = json_decode(file_get_contents($urls['counter_1Watts']), true);
    $counter_1Watts       = intval($counter_1Watts_data['result'][0]['Data'] ?? 0);

$counter_2Watts_data  = json_decode(file_get_contents($urls['counter_2Watts']), true);
    $counter_2Watts       = intval($counter_2Watts_data['result'][0]['Data'] ?? 0);

$bedroomWatts_data    = json_decode(file_get_contents($urls['bedroomWatts']), true);
    $bedroomWatts         = intval($bedroomWatts_data['result'][0]['Data'] ?? 0);

// Bepaal powerBreach
    if ($P1Usage >= $maxPowerUsage && $quookerWatts <= 2 && $counter_1Watts <= 20 && $counter_2Watts <= 20 && $bedroomWatts <= 1000) {
        $powerBreach = 1;
    } elseif ($P1Usage >= $maxPowerUsage || $quookerWatts > 2 || $counter_1Watts > 20 || $counter_2Watts > 20 || $bedroomWatts > 1000) {
        $powerBreach = 0;
    } elseif ($P1Usage < $maxPowerUsage) {
        $powerBreach = 0;
    }

////////////////////////////////////////////////////////////////////////

// Print 
    if ($debug == 'yes'){
    echo '-/- Batterij                 -\-'.PHP_EOL;
    echo ' -- Batterij Voltage          : '.$pvAvInputVoltage.'v'.PHP_EOL;
    if ($batterijEmpty == 1) {
    echo ' -- Batterij leeg!'.PHP_EOL;
    }
    echo ' '.PHP_EOL;
    echo '-/- Power Breach             -\-'.PHP_EOL;
    echo ' -- Breached                  : '.$powerBreach.''.PHP_EOL;
    echo ' '.PHP_EOL;
    echo '-/- EcoFlow Inverter         -\-'.PHP_EOL;
    echo ' -- Baseload                  : '.$currentBaseload.'w'.PHP_EOL;
    echo ' -- Output                    : '.$pvInputTotalWatts.'w'.PHP_EOL;
    echo ' '.PHP_EOL;
    echo '-/- P1 Meter                 -\-'.PHP_EOL;
    if ($P1Usage >= 0){
    echo ' -- Verbruik                  : '.$P1Usage.'w'.PHP_EOL;
    } else {
    echo ' -- Teruglevering             : '.$P1Usage.'w'.PHP_EOL;       
    }
    echo ' '.PHP_EOL;
    echo '-/- Lader                    -\-'.PHP_EOL;
    echo ' -- Lader Status              : '.$charger.''.PHP_EOL;
    }

//
// Control PowerQueen LiFepo4 20A automatic charging
//

// Lader AAN bij genoeg zonnestroom en Batt% onder x.x%
    if ($charger == 'Off' && $P1Usage < $maxPowerReturn && $currentBaseload == 0 && $pvAvInputVoltage <= 25.7 && $pvInputTotalWatts == 0 && $powerBreach == 0) {
        if ($debug == 'yes'){
        echo ' -- Lader ingeschakeld'.PHP_EOL;
        }
        switchDevice($chargerIDX, 'On');

// Lader UIT wanneer er niet genoeg stroom word opgewekt door de PV en lader is aan het laden
    } elseif ($charger == 'On' && $P1Usage >= $maxPowerUsage && $powerBreach == 1) {
        if ($debug == 'yes'){
        echo ' -- Lader uitgeschakeld, geen zonnestroom genoeg!'.PHP_EOL;
        }

// Lader UIT wanneer batterij vol is
    } elseif ($charger == 'On' && $pvAvInputVoltage >= 26.65 && $chargerWatts <= 5.6) {
        if ($debug == 'yes'){
        echo ' -- Lader uitgeschakeld, Batterij vol!'.PHP_EOL;
        }

} else {

if ($charger == 'On') {
        if ($debug == 'yes'){       
            echo ' -- Batterij wordt opgeladen'.PHP_EOL;
        }   

} elseif ($charger == 'Off') {
            if ($debug == 'yes'){
            echo ' -- Batterij wordt niet opgeladen'.PHP_EOL;
            }
        }
    }

// Print
    if ($debug == 'yes'){
    echo ' '.PHP_EOL;
    echo ' '.PHP_EOL;
    }
    }
?>

Baseload script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
<?php

//          EcoFlow micro-inverter automatic baseload              //

// Debug?
    $debug                = 'no';                                  // Waarde 'yes' of 'no'.

// Tijd variables
    $invStartTime         = '00:00';                               // Tijd dat de omvormer mag starten met terugleveren
    $invEndTime           = '14:00';                               // Tijd dat de omvormer moet stoppen met terugleveren

// Omvormer variables
    $ecoflowMaxOutput     = 600;                                   // Maximale aantal output Watts wat de omvormer kan leveren. 
    $gridLoadMargin       = 5;                                     // Trek deze value (watts) af van de nieuwe baseload, Deze value wordt alsnog van het net wordt getrokken om teruglevering te voorkomen
    $minBatteryVoltage    = 23.0;                                  // Minimale Voltage wat in de accu moet blijven

// Homewizard variables
    $hwP1IP               = 'homewizardP1IP';                      // IP Homewizard P1 Meter
    $hwKwhIP              = 'homewizardKwhMeterIP';                // IP Homewizard kwh Meter gekoppeld aan de zonnepanelen

// Domoticz variables
    $domoticzIP           = 'domoticzIP:port';                     // IP + poort van Domoticz
    $chargerIDX           = 'idx';                                 // On/Off switch lader in Domoticz
    $chargerUsageIDX      = 'idx';                                 // Verbruik lader in Domoticz

$ecoflowPath          = '/path/to/files/';                     // Path waar je scripts zich bevinden
    $ecoflowAccessKey     = 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx';    // Powerstream API access key
    $ecoflowSecretKey     = 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx';    // Powerstream API secret key
    $ecoflowSerialNumber  = ['HWXXXXXXXXXXXXXX',];                 // Powerstream serie nummer

//             EcoFlow micro-inverter start script                 //

// Path naar ecoflow API class file
    include(''.$ecoflowPath.'ecoflow-api-class.php');

// php.ini slikt de timezone niet
    date_default_timezone_set('Europe/Amsterdam');

// Tijd nu
    $timeNow = date('H:i');

// Get EcoFlow Status
    $serial_number = file_get_contents(''.$ecoflowPath.'serialnumber.txt'); 
    if ($serial_number === false) {
        if ($debug == 'yes'){
        echo ' '.PHP_EOL;
        }
    exit(1);
    }

if (empty(trim($serial_number))) {
        if ($debug == 'yes'){
        echo ' '.PHP_EOL;
        }
        foreach ($ecoflowSerialNumber as $sn) {
            $ecoflow->setDeviceFunction($sn, 'WN511_SET_PERMANENT_WATTS_PACK', ['permanent_watts' => 0]);
        }
    exit(0);
    } else {
        $inv = $ecoflow->getDevice($serial_number);
            if ($debug == 'yes'){
            echo ' '.PHP_EOL;
            }
    exit(1);
    }

// Get Baseload
        $currentBaseload      = ($inv['data']['20_1.permanentWatts']) / 10;

// Domoticz URLs
        $DomoticzJsonUrl      = 'http://'.$domoticzIP.'/json.htm?type=command&param=getdevices&rid=';
        $DomoticzJsonResult   = ['charger' => $DomoticzJsonUrl . $chargerIDX,'chargerUsage' => $DomoticzJsonUrl . $chargerUsageIDX];

// Get Lader status
        $charger              = json_decode(file_get_contents($DomoticzJsonResult['charger']), true)['result'][0]['Status'] ?? 'Off';

$chargerUsage_data    = json_decode(file_get_contents($DomoticzJsonResult['chargerUsage']), true);
        $chargerUsage         = intval($chargerUsage_data['result'][0]['Data'] ?? 0);

// Get batterij Voltage in Domoticz

// Batterij leeg?   
        $batteryEmpty = 1;
        } else {
        $batteryEmpty = 0;
        }

// Get EcoFlow input Watts
        $pv1InputWatts        = $inv['data']['20_1.pv1InputWatts'];
        $pv2InputWatts        = $inv['data']['20_1.pv2InputWatts'];
        $pvAvInputWattsAverage= ($pv1InputWatts + $pv2InputWatts);
        $pvAvInputWattsRounded= ($pvAvInputWattsAverage) / 10;
        $pvAvInputWatts       = $pvAvInputWattsRounded;

// Get HomeWizard P1 verbruik
        $hwP1 = curl_init();

else {
          $hwP1Usage = round($hwP1UsageProp);
        }

// Get HomeWizard PV (kwh meter) opwek
        $hwSolar = curl_init();
        curl_setopt($hwSolar, CURLOPT_URL, "http://".$hwKwhIP."/api/v1/data");
        curl_setopt($hwSolar, CURLOPT_RETURNTRANSFER, true);
        $hwSolarresult = curl_exec($hwSolar);

if (curl_errno($hwSolar)) { echo curl_error($hwSolar); }
        else {
          $hwSolarProductionDecode = json_decode($hwSolarresult);
          $hwSolarProduction = $hwSolarProductionDecode->active_power_w;
          $PVProduction = round($hwSolarProduction);
        }

if (json_last_error() === JSON_ERROR_NONE) {

// Schakeltijd          
            $schedule = 1;
        } else {
            $schedule = 0;
        }

// Bepaal de nieuwe baseload    
        if ($hwP1Usage >= $ecoflowMaxOutput) {
            $newBaseload = $ecoflowMaxOutput;
        } elseif ($hwP1Usage > 100 && $hwP1Usage < $ecoflowMaxOutput) {
            //$newBaseload = $hwP1Usage;
            $newBaseload = ($hwP1Usage) - $gridLoadMargin;
        } elseif ($hwP1Usage <= 100) {
            $newBaseload = 0;
        }

$realUsage = abs($hwP1Usage - $PVProduction) + $currentBaseload;
        $baseload = ($newBaseload) * 10;        

// Vermogen op 0 zetten indien oplader actief is
        if ($charger == 'On' && $chargerUsage > 0) {
            $baseload = 0;
        }

// Vermogen op 0 zetten als de batterij leeg is
            $baseload = 0;
        }

// Vermogen op 0 zetten indien schakeltijd negatief is
        if ($schedule == 0) {
            $baseload = 0;
        }

// Print Begin
        if ($debug == 'yes'){
            echo ' '.PHP_EOL;
            echo ' --  Powerstream micro-inverter  --'.PHP_EOL;
            echo ' '.PHP_EOL;
        }

// Print Schakeltijd            
            if ($debug == 'yes'){
            echo ' -- Schakeltijd        : true'.PHP_EOL;
            echo ' '.PHP_EOL;
            }
        } else {
            if ($debug == 'yes'){
            echo ' -- Schakeltijd        : false'.PHP_EOL;
            echo ' '.PHP_EOL;
            }
        }

// Print Lader Status
    if ($debug == 'yes'){
        echo '-/- Lader    -\-'.PHP_EOL;
        echo ' -- Lader              : '.$charger.''.PHP_EOL;
        echo ' -- Lader Verbruik     : '.$chargerUsage.'w'.PHP_EOL;
        echo ' '.PHP_EOL;

// Print Batterij Status    
        echo '-/- Batterij    -\-'.PHP_EOL;
        echo ' -- Batterij Voltage   : '.$pvAvInputVoltage.'v'.PHP_EOL;
        if ($batteryEmpty == 1) {
        echo ' -- Batterij           : leeg'.PHP_EOL;
        } else {
        echo ' -- Batterij           : vol'.PHP_EOL;
        }
        echo ' '.PHP_EOL;
    }

// Print Energie Status
        if ($debug == 'yes'){
            echo '-/- Energie           -\-'.PHP_EOL;
            echo ' -- P1 Verbruik        : '.$hwP1Usage.'w'.PHP_EOL;
            echo ' -- PV Opwek           : '.$PVProduction.'w'.PHP_EOL;
            echo ' -- Echte verbruik     : '.$realUsage.'w'.PHP_EOL;
            if ($hwP1Usage > 100) {
            echo ' -- Stroom vraag       : true'.PHP_EOL;
            } else {
            echo ' -- Stroom vraag       : false'.PHP_EOL;
            }
            echo ' '.PHP_EOL;
        }

// Print Nieuwe Baseload
        if ($debug == 'yes'){
            echo '-/- EcoFlow Inverter  -\-'.PHP_EOL;
            echo ' -- Huidige Output     : '.$currentBaseload.'w'.PHP_EOL;
            echo ' -- Nieuwe Baseload    : '.$newBaseload.'w'.PHP_EOL;  
        }

// Update baseload
        if ($baseload != $currentBaseload) {
            if ($debug == 'yes'){
            echo ' -- Baseload update    : true'.PHP_EOL;
            }   
            $ecoflow->setDeviceFunction($serial_number, 'WN511_SET_PERMANENT_WATTS_PACK', ['permanent_watts' => $baseload]);
        } else {
            if ($debug == 'yes'){
            echo ' -- Baseload update    : false'.PHP_EOL;  
            }
        }

// Print Einde
        if ($debug == 'yes'){
            echo ' '.PHP_EOL;
            echo ' '.PHP_EOL;
        }
    }
}
?>
Waarom de regel Minimale Voltage wat ?
Deze Accu kan je toch volledig ontladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@simonj

Ja, dat kan, maar dat doe je beter niet te vaak. Daardoor degradeert-ie wel harder.
https://www.redwaybattery..._Optimal_Discharge_Levels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
RudolfR schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:54:
@simonj

Ja, dat kan, maar dat doe je beter niet te vaak. Daardoor degradeert-ie wel harder.
https://www.redwaybattery..._Optimal_Discharge_Levels
Oké duidelijk, als je bij 23 powerstream afschakelt, hoe lang blijft de batterij zeg maar up?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@simonj

Geen idee. Ik ben tot ongeveer 25% state of charge gegaan en dat resulteerde in 26V en ongeveer 1.8kWh. Ongeveer 9 uur lang, gemiddeld 200 W.

Ik vind wel charts van voltages/SoC, maar de curve van LifePO4 is in het midden heel erg vlak en dus dat is onbetrouwbaar. Bovendien wordt het voltage ook beïnvloed door de load door de powerstream.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2usQjtfdCA8hgcShTnv_vg77-ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjbJS8Hk4SIWGKixLbYo4Wwc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door RudolfR op 17-09-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
RudolfR schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:30:
@simonj

Geen idee. Ik ben tot ongeveer 25% state of charge gegaan en dat resulteerde in 26V en ongeveer 1.8kWh. Ongeveer 9 uur lang, gemiddeld 200 W.

Ik vind wel charts van voltages/SoC, maar de curve van LifePO4 is in het midden heel erg vlak en dus dat is onbetrouwbaar. Bovendien wordt het voltage ook beïnvloed door de load door de powerstream.

[Afbeelding]
Jammer dat het niet mogelijk,is om BT van de batterij te integreren in home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
  • Laatst online: 10-09 21:56
kmf schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:39:
[...]

Besef wel dat een lagere spanning rendementsverlies betekent van de Powerstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

salipander schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:12:
[...]

Besef wel dat een lagere spanning rendementsverlies betekent van de Powerstream.
2x apart vs 2x in serie heeft idd als nadeel de lagere spanning, maar het maakt het opladen wel weer simpeler. En met in serie plaatsen heb je als nadeel een mogelijke ongelijke belasting, bij apart aansluiten kunnen beide accu’s van elkaar gaan afwijken, maar kent dat volgens mij geen lange termijn nadelen aangezien de Powerstream beide poorten onafhankelijk van elkaar kan zien.

Voor beide is dus wat te zeggen, ik twijfel hier ook nog over.

Vandaag de Y-splitters, krimptang, zekeringen + houders binnengekregen. Het viel mij helaas op dat de Y splitters maar een heel kort enkel kabeltje hebben, waardoor ik ze inclusief zekeringhouder niet gelijk qua lengte zal krijgen. Daarnaast is +-650 Watt uit 1 accu van 2.5 kWh trekken een vrij hoge C-waarde. 2 accu’s aansluiten op 1 Powerstream verlaagt de C-waarde per accu van grofweg 0,26C naar 0,13C voor een langere levensduur en minder warmteproductie. En dan heb ik geen Y splitters nodig, maar gewone verlengkabels en dat maakt het gelijkhouden van de lengtes incl. zekering ook weer makkelijker. Morgen komen de Klauke M8’s binnen en dan maar eens een besluit nemen…

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 22:30

thido

Tilburg

Taro schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 23:16:
[...]

2 accu’s aansluiten op 1 Powerstream verlaagt de C-waarde per accu van grofweg 0,26C naar 0,13C voor een langere levensduur en minder warmteproductie. En dan heb ik geen Y splitters nodig, maar gewone verlengkabels...
Voor de warmteproductie maakt dat alleen uit als je ze in serie gaat plaatsen, maar ik lees hieruit dat je voornemens bent gewoon 1 accu per PV aansluiting in te zetten. Blijft dus ca. 24V met bijbehorend amperage.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
Ik heb nu een Ecoflow cooling deck aangeschaft voor mijn Powerstream en dan durf ik het wel aan om incidenteel van 600W naar 800W te gaan. Dus ik heb de locatie aangepast naar een plek in Duitsland en dan zie je dat de schuifregelaars inderdaad veranderen van 600W naar 800W.

Echter als ik hem op 800W zet blijft hij toch maar maximaal 600W produceren? Iemand anders dit ook gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:24

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@Mediacj:
Taro schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:11:
Volgens mij krijg je er sowieso maar maximaal 666 Watt uit toch? 13A x 25,6V x 2 MPPT = 666 Watt.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:24
Mediacj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:01:
Ik heb nu een Ecoflow cooling deck aangeschaft voor mijn Powerstream en dan durf ik het wel aan om incidenteel van 600W naar 800W te gaan. Dus ik heb de locatie aangepast naar een plek in Duitsland en dan zie je dat de schuifregelaars inderdaad veranderen van 600W naar 800W.

Echter als ik hem op 800W zet blijft hij toch maar maximaal 600W produceren? Iemand anders dit ook gehad?
Zelfde hier, toen ik heb ergens in juli in gebruik nam ging hij nog wel naar 800W maar laatste weken niet meer.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 22:30

thido

Tilburg

Ik zie ook wel wat verschil tussen beide PV aansluitingen bij maximale output, zit al snel 25-30W tussen met volle accu. Oorzaak is de overgangsweerstand van een van de MC4 stekkers aan de originele kabel.
Met warmtebeeldcamera is het goed te zien. Iets verschil zal er altijd wel inzitten, met de kabel van mijn andere Powerstream is het wel beduidend minder (10-15W).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
Ja zou je zeggen inderdaad maar er zijn er die er echt 800W uithaalde zoals @Ruut88

En er is ook een 800W versie die vwb hardware dezelfde is. Ik had dan ook 666W moeten krijgen maar hij blijft bij 600W.

• Taro
  • Niet online

Taro

Zojuist Univé even gebeld en zij hebben bevestigd dat het op dit moment niet nodig is om een gecertificeerd elektricien de thuisaccu te laten plaatsen, dat staat ook niet genoemd op o.a. https://www.unive.nl/woon...verzekering/thuisbatterij. Het is ook niet nodig het plaatsen van een thuisbatterij bij ze te melden. Denk wel dat ik het sowieso even per e-mail naar ze bevestig met een verwijzing naar de inhoud van die pagina én het telefoongesprek om discussie achteraf te voorkomen.

Edit: Voor de volledigheid: Bovenstaande pagina gaat over schade aan de thuisbatterij zelf, niet over schade aan het huis door de thuisbatterij. Telefonisch werd aangegeven dat schade aan het huis door de thuisbatterij ook wordt vergoed, zonder de eis dat dit door een gecertificeerd elektricien geplaatst moet worden. Maar check dit vooral zelf ook even goed, aangezien deze ene medewerker het natuurlijk ook verkeerd kan interpreteren/uitleggen.

[ Voor 35% gewijzigd door Taro op 18-09-2024 10:16 ]

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@Taro de gelinkte pagina gaat over schade aan een thuisbatterij. Volgens mij doel jij op schade door een thuisbatterij.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Taro
  • Niet online

Taro

Thijsmans schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:05:
@Taro de gelinkte pagina gaat over schade aan een thuisbatterij. Volgens mij doel jij op schade door een thuisbatterij.
Ja klopt, maar telefonisch werd bevestigd dat zowel huis als thuisbatterij zijn verzekerd, incl. schade aan het huis door de thuisbatterij. Aandachtspunt op die pagina is wel het stukje "Installatiefouten", daar kan natuurlijk discussie over optreden aangezien bijv. een verkeerde kabelkeuze of zekering kiezen ook als fout gezien kan worden.

Afijn: Zit je bij Univé bel ze vooral zelf even aangezien de regels kunnen veranderen en iedere medewerker het mogelijk anders uitlegt/interpreteert.

• peter123
  • Niet online
Als er 2 huizen afbranden door thuisaccu's dan gaan ze er wel naar kijken. Voor zover ik weet nog niet gebeurd. Wel oververhitte (ingebouwde) zonnepanelen. Geïnstalleerd door elektriciens. De Sessies willen ook geen schadeclaim. Gelukkig is de beveiliging van EcoFlow ook op orde en blijft het bij 13A, ondanks dat men Duitsland aanvinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salipander
Taro schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 23:16:
[...]

2x apart vs 2x in serie heeft idd als nadeel de lagere spanning, maar het maakt het opladen wel weer simpeler. En met in serie plaatsen heb je als nadeel een mogelijke ongelijke belasting, bij apart aansluiten kunnen beide accu’s van elkaar gaan afwijken, maar kent dat volgens mij geen lange termijn nadelen aangezien de Powerstream beide poorten onafhankelijk van elkaar kan zien.

Voor beide is dus wat te zeggen, ik twijfel hier ook nog over.
Het opladen van twee accu's in serie is niet complexer met twee aparte laders. De kostprijs van twee laders ligt bovendien dichtbij de prijs van één grotere lader.
Bij serie heb je juist geen last van ongelijke belasting, want de stroom is voor beide accu's gelijk. Je moet uiteraard wel accu's nemen met dezelfde capaciteit in Ah. De inputs op de Powerstream kun je vervolgens wel parallel aansluiten zodat hij meer vermogen kan leveren.
Daarbij: de Powerstream trekt niet persé evenveel energie uit de beide aansluitingen. Ik heb gezien dat de stroom per ingang niet altijd identiek is. dit kan ook meetonnauwkeurigheid zijn van wat de Ecoflow app gerapporteerd krijgt van de Powerstream, maar je hebt dus geen garantie dat je accu's evenveel zullen afleveren.

Samengevat: Parallel betekent onafhankelijk, maar ook ongelijk.

• kmf
  • Niet online

kmf

salipander schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:12:
[...]

Waarom is er rendementsverlies? 2x 24v accu levert per kanaal toch 24v op?
1 accu van 24 v met splitter levert toch geen 48v op?

• salipander
kmf schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:56:
[...]

Waarom is er rendementsverlies? 2x 24v accu levert per kanaal toch 24v op?
1 accu van 24 v met splitter levert toch geen 48v op?
48v geeft minder verlies dan 24v. Het ging over accu's in serie zetten, of parallel.
Dat is het verhaal.

• kmf
  • Niet online

kmf

salipander schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:09:
[...]

48v geeft minder verlies dan 24v. Het ging over accu's in serie zetten, of parallel.
Dat is het verhaal.
in de oorspronkelijke situatie (jouw setup) heb je toch ook maar 1 accu met een splitter aan de ecostream gehangen?

in ieder geval, de bestellingen zijn gedaan.

ecoflow bij ecoflow.nl besteld voor 118 euro
powerqueen accu met powerqueen lader als 1 set voor 600 euro (40 euro korting).
solar splitter+ solar cable van ali.

ben benieuwd welke eerst binnenkomt :P

[ Voor 26% gewijzigd door kmf op 18-09-2024 16:27 ]

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:15

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Ruut88 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:10:
[...]

Zelfde hier, toen ik heb ergens in juli in gebruik nam ging hij nog wel naar 800W maar laatste weken niet meer.
Dus ze hebben de limiet voor de stroomsterkte op 13A gezet. De enige manier om dan boven 666W te geraken is door een hogere spanning aan te leveren. Met andere woorden de 24V accu is niet genoeg om het vermogen te halen met de limiet op 13A. Neem je een 48V accu dan zal het wel kunnen. MAAR het volledig vol spanningsniveau ligt dan hoger dan het maximale input voltage van de powerstream (55V).

[ Voor 1% gewijzigd door JeffreyGorissen op 18-09-2024 16:27 . Reden: typo ]

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb nog steeds geen reactie van BasenGreen en ik vind de uitleg op de website allemaal maar slordig. Zo zie ik in sommige plaatjes 200A of 150A balancer genoemd worden, in de specs staat dan bijv. 100A. Daarnaast is het zo super slordig om Lorem Ipsum in je communicatie te laten staan, hopelijk hebben ze meer verstand van techniek dan van communiceren.

Maar bij dit product zie ik als aanvulling een 0 graden temperatuur weergave, bij andere merken betekent dat dat er aanvullend ook een bescherming tegen laden bij lage temperatuur zit ingebouwd en dat heb ik wel nodig. Qua prijs en specs is dit een prima optie vs de Redodo, maar dan moet ik wel zeker weten dat ze ermee bedoelen dat het BMS laden onder de 0 of 5 graden voorkomt en dat zie ik niet in de specs terug....

Iemand een idee of deze: https://www.basengreen.co...y-deep-5000-cycle-times/# inderdaad bescherming tegen laden bij lage temperatuur heeft? Dan bestel ik er denk ik 2 (dus nou niet voor mijn neus wegkapen he! ;) ).

• ronald75
kmf schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:23:
[...]

powerqueen accu met powerqueen lader als 1 set voor 600 euro (40 euro korting).
solar splitter+ solar cable van ali.
wil je mss. delen hoe je die powerqueen + lader hebt besteld voor 600? mss. zonder btw?

solar splitter & cable van Ali; is dat wel OK kwaliteit?

• kmf
  • Niet online

kmf

ronald75 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:38:
[...]

wil je mss. delen hoe je die powerqueen + lader hebt besteld voor 600? mss. zonder btw?

solar splitter & cable van Ali; is dat wel OK kwaliteit?
ik ging gewoon naar de powerqueen site, koos voor 24v 100Ah accu's.
koos 1 stuck+29,5v ladegerat dat te koop is voor 640 euro en betaalde met credit card. oh, ik had de code van ecoho gebruikt voor 6% korting.
code:
1
EHOCO.NL

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1G8S5xy/Screenshot-2024-09-18-at-17-05-36.png

hmm.. besef me nu wel dat de lader praktisch gratis is, vergeleken met de boodschappenlijstjes hier.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zrHG6F8/Screenshot-2024-09-18-at-17-14-30.png
kwaliteit van ali weet ik niet, ik heb de linkjes hier gebruikt, dus je kan die beter aan de andere kopers vragen

oh, ik heb zonder bluetooth genomen

[ Voor 18% gewijzigd door kmf op 18-09-2024 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@Taro

Volgens dit spec-sheet wel ja.
https://www.basenpower.co.../20230718150648vVAFqM.pdf

"High & Low temperature auto cut-off protection"

In de teardown van de 12V variant wordt het ook getest:
YouTube: Basen🔋Green 12V 100AH LiFePO4

Ik zie 3 aparte temperatuursensoren in de BMS.

Of in deze FAQ, punt 5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pohJIMdMt48-7zoBAvCf6kTSmvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNRUi6W4tXCmMBoVX5VrqXQK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door RudolfR op 18-09-2024 17:30 ]

• ronald75
@kmf ah ik wist niet dat ze ze ook incl. lader verkochten. Scheelt een stukje; nu met oktoberfest (.....) korting

Met jouw kortingscode (of IAN5) dan gaat er nog "maar" een paar euri af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyHY72CiNrccyEkkLNzBQoeqU6Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XQxaOJn2YxQkphFSl4DdCWQ6.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ronald75 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:11:
@kmf ah ik wist niet dat ze ze ook incl. lader verkochten. Scheelt een stukje; nu met oktoberfest (.....) korting

Met jouw kortingscode (of IAN5) dan gaat er nog "maar" een paar euri af.

[Afbeelding]
let op! is zonder bluetooth!

• kmf
  • Niet online

kmf

EEn vraagje over de ecoflow: als er geen vraag is in huis, gaat ie dan stoppen met leveren? of gaat ie terugleveren naar het net?

• RudolfR
@kmf

Terug het net op. Er is geen intelligentie met het net tenzij je die legt met domotica.

Ze bieden zelf nog iets aan met (eigen) smartplugs om dynamisch gedrag te krijgen.

[ Voor 37% gewijzigd door RudolfR op 18-09-2024 20:57 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

RudolfR schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:52:
@kmf

Terug het net op. Er is geen intelligentie met het net tenzij je die legt met domotica.

Ze bieden zelf nog iets aan met (eigen) smartplugs om dynamisch gedrag te krijgen.
Volgens mij werkt dat met die smart plugs alleen goed als je daadwerkelijk alle apparatuur in huis ermee aanstuurt, anders is natuurlijk de netto grid import/export niet bekend en daar hebben ze naar mijn weten geen enkel P1-poort achtig device voor.

Ik realiseer dat hier met zowel een Zonneplan P1-meter, HomeWizard P1-meter als ESP32Home P1-meter.

• RudolfR
Nee, zal inderdaad niet bedacht zijn om een bestaande PV-installatie aan te vullen.

De Powerstream zal misschien zelf solar kiezen boven de accu ontladen om de plugs te voorzien, maar dan houdt het wel op.

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Eerder in dit topic linkte ik naar een project waarbij iemand een Ecoflow plug heeft gemod. Daarbij werd van de officiële plug, het IC dat seriële data uitspuugt over het stroomverbruik van de plug vervangen door een ESP32 waar ESPHome op draait. De ESP32 haalde de P1-data op via Home Assistant, en gaf dat serieel terug aan de plug. Daarmee krijg je dus via één plug het gehele verbruik van de aansluiting het ecosysteem in :) Maar goed: als je de Powerstream stand-alone hebt draaien, en ook niet verder aanstuurt via Home Assistant of andere scripts, zal 'ie inderdaad bij gebrek aan beter weten gewoon gaan terugleveren.

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

En ten aanzien van deze post...
Thijsmans schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:30:
Voor wie zich stoort aan het geluidsniveau van de Noeifevo-lader: eerder kwam ik al tot de conclusie dat de gebruikte fan een Runda RD6025B12M-A is (geluidsniveau: 39,5 dBa). Zojuist heb ik voor nog geen vier euro (plus zes euro verzendkosten) een drop-in replacement besteld in de vorm van een Sunon MF60251VX-1000U-A99 (geluidsniveau: 31,2 dBa). Het geluid zou ruim 8 dBa moeten schelen, en dus bijna een halvering van het ervaren geluid zijn (10 dBa is een verdubbeling/halvering). Ik laat t.z.t. uiteraard weten hoe dat in de praktijk is.
Vandaag de fan ontvangen, en in de open lucht klinkt 'ie stiller. Helaas blijkt als je 'm inbouwt, dat het meeste geluid niet zozeer afkomstig is van de fan zelf, maar van de enorme luchtverplaatsing in een rechthoekige koker :( Lijkt wel het principe van een orgelpijp, en de beloofde vermindering van het geluid blijft dus uit. Daar staat dan wel weer tegenover dat ik een vuistdikke reichelt-catalogus heb ontvangen, wat niet gek is gezien het einde van het jaar weer voor de deur staat <+:)

• ronald75
kmf schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:33:
[...]

let op! is zonder bluetooth!
Ik hoef geen BT.

Hier een korte timelapse van mijn ecoflow deze avond. Een PHP script leest Homewizard uit en stuurt de Ecoflow aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H.W.R
  • Registratie: September 2024
  • Nu online
kmf schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:48:
EEn vraagje over de ecoflow: als er geen vraag is in huis, gaat ie dan stoppen met leveren? of gaat ie terugleveren naar het net?
Je kunt een Shelly 3EM meter koppelen in de Ecoflow app. Die stuurt dan richting 0 op de meter. Werkt aardig goed hier.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
hannibal2206 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:22:
[...]

De Powerstream kan tot 55 V aan

Ik heb het even getest met beide 24V accu's in serie (elk met een eigen lader zoals je zegt) en dan die 48 V (53,4 V max volledig geladen en onbelast) naar beide ingangen van de Powerstream (parallel)

Dan kan je wel de 800 W halen en het leek er op dat de Powerstream minder warm werd (bij 800 W output ipv 660) maar dat ga ik nog eens rustig opnieuw uitproberen
@hannibal2206 heb je dit nog verder uit geprobeerd? Was het een werkbare opstelling wat jou betreft?

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

• John245
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:37:
Ik heb nog steeds geen reactie van BasenGreen en ik vind de uitleg op de website allemaal maar slordig. Zo zie ik in sommige plaatjes 200A of 150A balancer genoemd worden, in de specs staat dan bijv. 100A. Daarnaast is het zo super slordig om Lorem Ipsum in je communicatie te laten staan, hopelijk hebben ze meer verstand van techniek dan van communiceren.

Maar bij dit product zie ik als aanvulling een 0 graden temperatuur weergave, bij andere merken betekent dat dat er aanvullend ook een bescherming tegen laden bij lage temperatuur zit ingebouwd en dat heb ik wel nodig. Qua prijs en specs is dit een prima optie vs de Redodo, maar dan moet ik wel zeker weten dat ze ermee bedoelen dat het BMS laden onder de 0 of 5 graden voorkomt en dat zie ik niet in de specs terug....

Iemand een idee of deze: https://www.basengreen.co...y-deep-5000-cycle-times/# inderdaad bescherming tegen laden bij lage temperatuur heeft? Dan bestel ik er denk ik 2 (dus nou niet voor mijn neus wegkapen he! ;) ).
Heeft niet iedere goede BMS de functie dat bij 0 graden de batterij niet laad?

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 14:57
ronald75 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:48:
[...]

Ik hoef geen BT.

[Streamable: WhatsApp Video 2024-09-18 at 22.46.01]

Hier een korte timelapse van mijn ecoflow deze avond. Een PHP script leest Homewizard uit en stuurt de Ecoflow aan.
Hoe vaak update je de ecoflow. Zit er geen limiet op de api ?

• RudolfR
@hhoekstra

Niet dat ik weet. Ik zie hier diverse automatiseringen voorbij komen die iedere 30 seconden een waarde opsturen.
Ik probeer het wel zo te schrijven dat het aantal updates beperkt blijft (middelen/afronden/throttlen etc.)

Maar aangezien ze zelf ook iets ondersteunen met 0 op de meter icm een Shelly 3M zullen ze er op berekend moeten zijn.

• kmf
  • Niet online

kmf

H.W.R schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:54:
[...]

Je kunt een Shelly 3EM meter koppelen in de Ecoflow app. Die stuurt dan richting 0 op de meter. Werkt aardig goed hier.
ik heb in huis al 2 p1 meters en tig smartplugs (tasmota) dus dat aansturen lukt wel, het is alleen dat ik nog wacht op de dev account bij ecoflow. ik heb dus geen idee of je die met de API kan uitschakelen of niet

• kmf
  • Niet online

kmf

ronald75 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:48:
[...]

Ik hoef geen BT.

[Streamable: WhatsApp Video 2024-09-18 at 22.46.01]

bt leek me wel handig om status van accu op te vragen, zeker als ik 2 accu's ga kopen. Hoe kan je anders zien of de cellen gebalanceerd zijn zonder BT

• Taro
  • Niet online

Taro

John245 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:48:
[...]

Heeft niet iedere goede BMS de functie dat bij 0 graden de batterij niet laad?
Wordt bij dergelijke accu's/BMS'en vaak niet aangegeven, wel hoge temperatuurbescherming, geen lage temperatuurbescherming.

• kmf
  • Niet online

kmf

Voor degen met home assistent, hoe heb je je zelfbouwaccu als device toegevoegd aan ha? zodat je het terugziet in de energy-tab?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
@kmf

2 Riemann Sum / Integrals helpers (left) gemaakt.
1 van het stroomverbruik van lader(*) en 1 van de output van de Ecoflow in Watts.
Die helpers stel je in kWh uit en die koppel je in het dashboard aan je batterij.

*) Ik heb nu nog de "charging Watts" gemeld door de BMS, maar daarmee ga ik voorbij aan de conversieverliezen in m'n oplader.

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

kmf schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:39:
Voor degen met home assistent, hoe heb je je zelfbouwaccu als device toegevoegd aan ha? zodat je het terugziet in de energy-tab?
Twee slimme stekkers met meet-functie. Dat is voldoende. Eigenlijk twee losse devices dus :)

• kmf
  • Niet online

kmf

Thijsmans schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:34:
[...]

Twee slimme stekkers met meet-functie. Dat is voldoende. Eigenlijk twee losse devices dus :)
ik heb tig stekkers met meetfunctie. ik zie ze niet terug in de energy tab hoor,

• RudolfR
@kmf

Ze moeten wel energy-sensors (kWh) hebben, alleen power (W) is niet voldoende.

En ook dan moet je die sensoren zelf toevoegen aan het dashboard.

[ Voor 27% gewijzigd door RudolfR op 19-09-2024 18:09 ]

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Precies, en als de stekker niet de juiste sensor heeft, kun je die met een helper aanmaken: https://community.home-as...nergy-dashboard/478402/13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonj
lljkt er op dat de ecoflow API,steeds vaker offline is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyH76YeUBR1dwLyRuyuY8jrQEUg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R2kRkDb0KApTl4eV7o1Rhr92.jpg?f=user_large
Meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@simonj

Dat is de oude API? Er is inmiddels een nieuwe versie van de HA integratie die gebruik maakt van de Ecoflow developer key/secret. Werkt uitstekend en betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
RudolfR schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:25:
@simonj

Dat is de oude API? Er is inmiddels een nieuwe versie van de HA integratie die gebruik maakt van de Ecoflow developer key/secret. Werkt uitstekend en betrouwbaar.
Heb je een link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@simonj

Is gewoon dezelfde:
https://github.com/tolwi/hassio-ecoflow-cloud

Maar ipv loging met de app-credentials (e-mail/password) kun je "inloggen" met de IOT Developer keys.
Vereist misschien het verwijderen van de integratie en het opnieuw installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 07:13
Goed de nieuwe topic warning hier, wel nog kleine typo: het is best practices :)

Ik ben van de zoektocht voor een eenvoudige accu van het 24 volt principe afgestapt en kijk nu naar een Pylontech+victron combinatie zoals eerder gesuggereerd hier.

Het wordt waarschijnlijk niet de 48 volt 800 watt multi plus, maar de 3000 watt versie met een GX ingebouwd. Mijn redenatie:

Als je kijkt naar een powerstream die dan een cooling deck nodig heeft op 24 volt en een lader van een goed merk wilt dan zit je qua kosten al aan de multi plus 48 / 800 watt (laden en omvormer gecombineerd in een apparaat). Voor de aansturing kun je dan kiezen voor een USB dongle of een Cerbo, maar dan kom je al heel snel op de aanschafkosten van de 3000 watt multiplus waar een GX ingebouwd zit. Voordeel van deze oplossing is minder componenten en dat 48 volt makkelijker uit te bereiden is. Qua kosten zit je volgens mij niet veel uit de buurt van de powerstream als je uitgaat van 5kWh.

Heeft er iemand een goed adres waar je kant en klare kabels kunt bestellen of laten persen, inclusief de juiste zekering in de kabel verwerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:37:
Goed de nieuwe topic warning hier, wel nog kleine typo: het is best practices :)

Ik ben van de zoektocht voor een eenvoudige accu van het 24 volt principe afgestapt en kijk nu naar een Pylontech+victron combinatie zoals eerder gesuggereerd hier.

Het wordt waarschijnlijk niet de 48 volt 800 watt multi plus, maar de 3000 watt versie met een GX ingebouwd. Mijn redenatie:

Als je kijkt naar een powerstream die dan een cooling deck nodig heeft op 24 volt en een lader van een goed merk wilt dan zit je qua kosten al aan de multi plus 48 / 800 watt (laden en omvormer gecombineerd in een apparaat). Voor de aansturing kun je dan kiezen voor een USB dongle of een Cerbo, maar dan kom je al heel snel op de aanschafkosten van de 3000 watt multiplus waar een GX ingebouwd zit. Voordeel van deze oplossing is minder componenten en dat 48 volt makkelijker uit te bereiden is. Qua kosten zit je volgens mij niet veel uit de buurt van de powerstream als je uitgaat van 5kWh.

Heeft er iemand een goed adres waar je kant en klare kabels kunt bestellen of laten persen, inclusief de juiste zekering in de kabel verwerkt?
Accu Noord perst kabels. Ik weet niet of ze de zekeringen in de kabel kunnen verwerken (hoe zie je dat voor je). Neem anders contact op met Wouter (Accu Noord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 07:13
John245 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:58:
[...]

Accu Noord perst kabels. Ik weet niet of ze de zekeringen in de kabel kunnen verwerken (hoe zie je dat voor je). Neem anders contact op met Wouter (Accu Noord).
Dank, ja een zekeringhouder die je zelf kan monteren maar dat de kabellengte daarop afgestemd is. Ik zal eens spieken hoe jij dat in jouw installatie hebt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Heeft iemand zijn zelfbouwaccu nog ingebouwd in een kast?

Ik zat te denken om een bovenkast van ikea te kopen en de accu+charger hierin te bouwen, evt met een metalen plaat van een oude pc kast eromheen

60x40cm, dus zal moeten lukken.
Afbeeldingslocatie: https://www.ipowerqueen.de/cdn/shop/files/PowerQueenLiFePO424V100AhSmartSolarbatteriemitBluetooth_9.webp?height=720&v=1726107153
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/metod-bovenkast-horizontaal-wit-veddinge-wit__0201484_pe357511_s5.jpg?f=l

De ecoflow zal ik dan aan de buitenkant hangen.

Ik heb nog een paar w1209 liggen, welke ik al gebruik om mijn ps5 te koelen die in een afgesloten kast zit. als die boven de 40 graden komt, dan gaan noctua fans in de kast blazen

Afbeeldingslocatie: https://cdn11.bigcommerce.com/s-yo2n39m6g3/images/stencil/1280x1280/products/604/3165/w1209-with-case__12778.1568801238.jpg?c=2
Dus in die bovenkast van ikea kan ik dan nog strategisch fans plaatsen voor de koeling.

Pagina: 1 ... 13 ... 42 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).