10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Ze kunnen de kabels per lengte maken, dus dat is geen probleem.Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:37:
[...]
Dank, ja een zekeringhouder die je zelf kan monteren maar dat de kabellengte daarop afgestemd is. Ik zal eens spieken hoe jij dat in jouw installatie hebt opgelost.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Geinstalleerd, kan jij laten zien in HA hoe je deze ''number.powerstream_0966_custom_load_power_settings''RudolfR schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:35:
@simonj
Is gewoon dezelfde:
https://github.com/tolwi/hassio-ecoflow-cloud
Maar ipv loging met de app-credentials (e-mail/password) kun je "inloggen" met de IOT Developer keys.
Vereist misschien het verwijderen van de integratie en het opnieuw installeren.
gekoppeld is voor de Automation richting de P1 Poort.
Ik heb nu zo ingesteld maar met de automation werkt het niet. (wel handmatig)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| {% set consumption = states('sensor.netto_new') | float %} {% set max_output = 550 %} {% set current_output =states('sensor.powerstream_0966_inverter_output_watts') | float %} {% set new_output = current_output + consumption %} {% if new_output > max_output %} {{ max_output }} {% elif new_output < 0 %} 0 {% else %} {{ new_output }} {% endif %} |
Met een number.set_value
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| alias: Home Battery dynamic output power description: "Control the output powerstream via the cloud API" mode: queued trigger: - platform: state entity_id: sensor.home_battery_output_power - platform: state entity_id: input_boolean.home_battery_discharge_enabled variables: output_setpoint: "{{ iif(is_state('input_boolean.home_battery_discharge_enabled', 'on'), states('sensor.home_battery_output_power'), 0) }}" condition: condition: template value_template: "{{ output_setpoint | int(0) != states('number.powerstream_6588_custom_load_power_settings') | int(0) }}" action: - service: number.set_value target: entity_id: number.powerstream_6588_custom_load_power_settings data: value: "{{ output_setpoint | float(0) | round }}" - service: logbook.log data: name: Powerstream message: "output power was set to {{ output_setpoint }} Watt" |
Administratief wordt alles netjes gescheiden dus hoef er verder dan ook geen rekening me te houden, in de nacht dus gewoon een baseload van 240W om te ontladen. Als de spread in stroomtarief erg groot is dan gaat hij handmatig wat harder om terug te leveren ;-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
https://uw-accuwinkel.nl/nl/home/accukabel-persenKiwi_Kevin schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:37:
Heeft er iemand een goed adres waar je kant en klare kabels kunt bestellen of laten persen, inclusief de juiste zekering in de kabel verwerkt?
Geen ervaring met deze club, maar kwam ze toevallig tegen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Nee helaas, alleen de totaalspanning.Taro schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:18:
Kan je bij de Redodo met BMS via de app ook de afzonderlijke cellvoltages zien of is dat alleen bij de Basen Green met JBD BMS mogelijk?
Misschien dat de BMS het wel kan, wellicht een request indienen.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
salipander schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:52:
[mbr] afgesplitst van Het HomeWizard Plug-In Battery topic [/]
Ik heb pas een zelf samengestelde 'box' gemaakt die eigenlijk precies dezelfde functie heeft, maar in mijn geval was ik voor 800 Euro klaar:
1x Powerqueen 25.6V 100 Ah accu. Kost nog geen 600 Euro en dan heb je ook al 2.5 kWh.
1x een 20A LiFepo lader voor deze accu, ca 130 Euro.
1x een Homewizard Smartplug die via de P1 meter wordt ingeschakeld wanneer er xx W terugleververmogen is. Deze plug zet dan de lader aan, of uit.
1x EcoFlow 800W Powerstream grid-inverter. Deze zijn momenteel spotgoedkoop voor 116 Euro. Deze gaat 's avonds aan en trekt de accu langzaam leeg tot de volgende ochtend.
En zo voorkom ik terugleverheffing op mijn zonnestroom, want ik blijf onder de terugleverlimiet.
Update ter verduidelijking:
- De acculader zit (uiteraard) aangesloten op de accu, waaraan ook de inverter is aangesloten, via de solar input. De reden hiervoor is dat de solar input voltages tussen de 15-55V kan hebben. Daarmee heb je vrijheid om diverse accuvoltages te kiezen, bijvoorbeeld een accu van 25.6 V. De zgn. batteryinput is bij de Ecoflow alleen bedoeld voor de eigen 48V kabel naar een powerstation van Ecoflow.
- De lader wordt aangestuurd met een smartplug (In mijn geval van HomeWizard), die aan gaat als er een bepaald vermogen wordt teruggeleverd aan het net.
- De Powerstream inverter van Ecoflow steek je met zijn stekker direct in het stopcontact en met de app kun je het aan/uitzetten en het vermogen regelen: in de praktijk stel ik tijden in waarbij hij aan- en uitgaat, namelijk wanneer er geen zonnestroom meer is en ik stroom uit de accu wil betrekken (bij ons van 18.00 tot 06.30 uur). De echte tweaker kan dit via API's nauwkeuriger regelen, maar voor mij geldt: als de accu de volgende ochtend maar voldoende leeg is om weer een zonnige dag te bufferen, dan is het doel bereikt.
Prima zaak, kan ik wel aanbevelen.RudolfR schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:30:
[...]
https://uw-accuwinkel.nl/nl/home/accukabel-persen
Geen ervaring met deze club, maar kwam ze toevallig tegen.
Heb daar kabels laten persen voor een ander accu project.
Is hetzelfde als accuNoord. Zeer goede service.Psycho_Mantis schreef op zondag 22 september 2024 @ 08:20:
[...]
Prima zaak, kan ik wel aanbevelen.
Heb daar kabels laten persen voor een ander accu project.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Nee. Google mss welRed7 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:56:
Heb je ook tips voor een betrouwbare 48v lader?
[...]
Overigens is 48v aan de hoge kant voor de Ecoflow Powerstream, want volle accu's komen dan samen tot boven de 53V. Je ziet wel vaak accumodules voor PV inverters die 15 ipv. 16 cellen hebben en daarmee wel onder de 50v blijven. Deze worden vanuit de PV inverter direct DC geladen. AC laders voor deze batterijen zijn volgens mij minder gangbaar. Maar dat is een ander topic.
[ Voor 29% gewijzigd door salipander op 22-09-2024 10:46 ]
- 2x Basengreen 24V 100Ah ivm uitgebreider JBD BMS dan bijv. Redodo, inzicht in voltage per cel om evt. afwijkingen vroegtijdig te kunnen constateren
- BMS biedt ondersteuning voor kortsluitstroom, maximale temperatuur, minimale temperatuur
- Op 1 Powerstream + koeler om het maximale ontlaadvermogen per accu onder de 0,2-0,25C te houden
- In de 2x positieve kabel een 20A ANL M8 Fuse inbouwen, met 6000A kortsluitstroombescherming *
- Home Assistant + Cheapest Hours integratie om laden & ontladen te regelen
- Evt. in de toekomst aanpassen naar 2 stuks in serie mbt 48V, maar dan opletten om niet over de max V input van de Powerstream te gaan.
Helaas is de huidige voorraad Basengreen accu's uitverkocht en moet ik tot ongeveer 20 oktober wachten op de volgende batch. Geeft mij ondertussen de tijd om na te denken over de scripting.
Heb een aantal berekeningen gemaakt en ben nu de Cheapest Hours Templates & sensoren/entiteiten aan het aanmaken.
Mijn doel is:
- Verdienen aan de 2-3 duurste uren per dag
- Laden in de 5-6 goedkoopste uren per dag, mogen losse uren ipv range zijn
- De rest van de dag nul op de meter nastreven (kan zijn dat ik daarvoor moet upgraden naar een 2e Powerstream + 5 kWh extra, maar ga ik in de praktijk wel zien)
- Op zondag (Doorgaans de dag met de meest(e) goedkope uren) de accu tot 100% laden gedurende een range aan goedkoopste uren en laten balanceren
/f/image/VYcW2zHlmxmAHTR09WJJ8OuX.png?f=fotoalbum_large)
Ik wil graag voor een Victron lader gaan icm ecosysteem en kies daarom voor de 24V/16A IP22 versie. Natuurlijk heb je ook de keuze voor een snellere 20A versie van een ander merk om de aanbevolen 0.2C laden te halen, maar ik accepteer de 20% langere laadtijd graag.
Wil dan ongeveer het volgende gaan automatiseren/scripten:
:fill(white):strip_exif()/f/image/HeW4f7d48q5HJXfGrw2LWtG6.png?f=user_large)
Heel benieuwd of anderen met dynamische tarieven dit anders gescript hebben en waarom, dus op zoek naar best practises icm Powerstream API.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Zoals beloofd... En ik heb nu alles in een grote bak ingebouwd.nvdbosch schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:29:
[...]Verder natuurlijk de Ecoflow via het gebruikelijke kanaal en veel klein materiaal zoals kabels e.d via Aliexpress. En twee shelly Plug S slimme stekkers via Amazon. Binnenkort zal ik wel even wat foto's posten ter inspiratie...
- Lifepo4 Cells voor €565 via Alibaba
- BMS JK-B1A8S10P voor €54 op Aliexpress
- Acculader voor €48 op Aliexpress
:strip_exif()/f/image/jV1TXnR8tQBGSpcW7Of3oH3E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ooZwNOPDD9ElvPOq7CKl6QD7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/viquLbRXGRrQZKHkubeiA2Pz.jpg?f=fotoalbum_large)
Betreft de Victron; die heb ik ook; werkt prima. Lekker stil. Duurt wat langer.
Daar hou ik inderdaad rekening mee. Heb al tijden allemaal simulaties lopen, incl. round trip efficiency verliezen.ronald75 schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:58:
@Taro er is vaker (ook in dit topic) gediscussieerd over goedkoop laden en duur ontladen. Klinkt dus leuk laden met 15 cent en ontladen met 34,8 maar wat is je efficiency percentage? Ik zit momenteel op 81% dus mss. wel iets om rekening mee te houden (?).
Betreft de Victron; die heb ik ook; werkt prima. Lekker stil. Duurt wat langer.
Ik kan verder nog inbouwen dat het verschil in prijs bijv. minimaal X% moet zijn voordat er duur ontladen wordt. Dat is het mooie van deze oplossing vs bijv. een HomeWizard Battery.
Hallo, ik heb dit ook gedaan met een powerstream met 4 x 110Ah accu's in serie van 24volt ,dit dekt mijn nacht verbruik van rond de 100watt per uur af.salipander schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:52:
[mbr] afgesplitst van Het HomeWizard Plug-In Battery topic [/]
Ik heb pas een zelf samengestelde 'box' gemaakt die eigenlijk precies dezelfde functie heeft, maar in mijn geval was ik voor 800 Euro klaar:
1x Powerqueen 25.6V 100 Ah accu. Kost nog geen 600 Euro en dan heb je ook al 2.5 kWh.
1x een 20A LiFepo lader voor deze accu, ca 130 Euro.
1x een Homewizard Smartplug die via de P1 meter wordt ingeschakeld wanneer er xx W terugleververmogen is. Deze plug zet dan de lader aan, of uit.
1x EcoFlow 800W Powerstream grid-inverter. Deze zijn momenteel spotgoedkoop voor 116 Euro. Deze gaat 's avonds aan en trekt de accu langzaam leeg tot de volgende ochtend.
En zo voorkom ik terugleverheffing op mijn zonnestroom, want ik blijf onder de terugleverlimiet.
Update ter verduidelijking:
- De acculader zit (uiteraard) aangesloten op de accu, waaraan ook de inverter is aangesloten, via de solar input. De reden hiervoor is dat de solar input voltages tussen de 15-55V kan hebben. Daarmee heb je vrijheid om diverse accuvoltages te kiezen, bijvoorbeeld een accu van 25.6 V. De zgn. batteryinput is bij de Ecoflow alleen bedoeld voor de eigen 48V kabel naar een powerstation van Ecoflow.
- De lader wordt aangestuurd met een smartplug (In mijn geval van HomeWizard), die aan gaat als er een bepaald vermogen wordt teruggeleverd aan het net.
- De Powerstream inverter van Ecoflow steek je met zijn stekker direct in het stopcontact en met de app kun je het aan/uitzetten en het vermogen regelen: in de praktijk stel ik tijden in waarbij hij aan- en uitgaat, namelijk wanneer er geen zonnestroom meer is en ik stroom uit de accu wil betrekken (bij ons van 18.00 tot 06.30 uur). De echte tweaker kan dit via API's nauwkeuriger regelen, maar voor mij geldt: als de accu de volgende ochtend maar voldoende leeg is om weer een zonnige dag te bufferen, dan is het doel bereikt.
Powerstream op max 150watt terug levering ingesteld in de nacht.
Overdag opladen met 20amp laders met zonnestroom.
Heb zo 2 setten van 4 accu's gemaakt en deze parallel..
De tweede set gebruik ik met een deye omvormer ingesteld op 20% terug leveren
Ook werkt het met een deye stekker omvormer.
Maar nu vraag ik mij af of de accu uitgang van de powerstream te gebruiken is op 1 of andere manier zonder een dure powerstation van hun te kopen.
Met deze eco-worthy voer ik via de load 24 volt in de powerstream of deye, handmatig in en uit te schakelen.
RB
:strip_exif()/f/image/ChWpgxTmmi1PqiSDMOd3U1eI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Rbb-lwdn op 22-09-2024 22:22 ]
In een aantal teardown video's kwam als feedback terug dat het aan de zijkant plaatsen van het BMS tot extra warmte in de middelste cellen kon leiden, misschien nog iets om rekening mee te houden, al zit er volgens mij wel voldoende ruimte tussen?
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 22-09-2024 22:20 ]
Zijn inderdaad meerdere redenen. Maar voornaamste is toch het hobby karakter. Daarnaast een BMS waar ik meer controle over heb, integratie met home assistant, zelf kwaliteit van cellen uitkiezen, enz. Bedankt voor de tip wat betreft de plaatsing van het BMS. Ik ga er nog even naar kijken of er voldoende ruimte zit tussen het BMS en de cellen.Taro schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:39:
@nvdbosch Netjes gedaan. Wel benieuwd naar je overweging om dit zelf te bouwen a +-700 Euro vs een accu van +-450 Euro van bijv. Redodo, Power Queen of BasenGreen met soortgelijke capaciteit? Het JK BMS biedt natuurlijk wel meer opties mbt bijv. Home Assistant integratie en instellingen via de app, vanuit dat oogpunt kan ik het zeker begrijpen. Daarnaast heb je meer invloed op de kwaliteit van de cellen en de plaatsing ervan. Als het goed is zijn de cellen die op hun kant liggen in de kant en klare boxen daarvoor ook geschikt, maar ik zou ze alsnog liever rechtop plaatsen, ook dat kan een overweging zijn.
In een aantal teardown video's kwam als feedback terug dat het aan de zijkant plaatsen van het BMS tot extra warmte in de middelste cellen kon leiden, misschien nog iets om rekening mee te houden, al zit er volgens mij wel voldoende ruimte tussen?
Eerst even reageren op het ontladen/laden efficiency.
Wat ik zie en meet dat mijn combinatie Powerqueen 25.6v 100ah en PowerQueen 20A LiFepo4 lader gemiddeld op 80% zitten.
Man, man, man wat kan een mens zich blind staren op foutieve baseload berekening in een php script.
Dagen aan het puzzelen en tig keer het php scriptje van scratch opbouwen.
Beetje vloeken, rekenen en met trail and error er achter komen dat ik in de berekening geen rekening heb gehouden met teruglevering uit de accu en alleen maar keek naar de p1 meter ipv het echte verbruik.
Een scriptje die ontladen aanzet en uitzet is simpel.
Maar om elke omstandigheid de baseload aanpassen is wat meer werk.
Maar denk dat ik er ben, vandaag de eerste dag dat het probleem draaide.
Wat was het probleem, de baseload berekening werkte perfect voor de nachten.
Bijna dan want als het P1 verbruik even onder de 0kW zakte begon de EcoFlow even te moduleren van 0 naar full ouput om vervolgens te stabiliseren.
En bij PV opwek telde het script de opwek bij de "Echte Verbruik" op waardoor de ingestelde baseload in eens tot het oneindige opliep.
Draai nu de hele dag met de nieuwe calculatie en lijkt erop dat het perfect werkt.
Nog even afwachten wat er morgenochtend gaat gebeuren als de zon opkomt.
Gelijkertijd ben ik gestopt met het uitlezen van P1 uit Domoticz.
En overgestapt naar HomeWizard API, had al HomeWizard dus scheelt weer een tussenstap en minder afhankelijk van derden software.
Eerdaags stap ik af van het schakelen van de lader via Domoticz, scheelt ook weer een stap.
Onderstaand foto is duidelijk te zien dat ik met 0.1kw uit de nacht kom.
Hier en daar wat zware verbruikers aangehad en dat de EcoFlow probeert bij te benen.
In de avond word de helft van het verbruik in huis gedekt om voor de nacht nog genoeg van de 2.5kwh batterij over te hebben alle het verbruik af te dekken.
Toch leuk voor z'n kleine setup om zoals vandaag van de totale verbruik 17kwh afgedekt te hebben met de zonnepanelen en 2.5kwh uit de batterij and as we speak 21:45 still counting.
Normaliter, zonder batterij trok ik in 24uur toch nog tussen de 4 a 7kwh van het net.
Nu tussen de 1.2 á 2 kwh per dag en vind dat best netjes.
Weet niet meer wie maar mij werd de vraag gesteld om het script op GitHub te zetten.
Oude GitHub maar even afgestoft en oude repo's opruimt want stond nog wat 9 jaar oude shit in.
En even snel een repo voor mijn gebruikte scripts er op gegooid.
Hierbij het linkje: https://github.com/Siewer...cro-inverter-MyPhpScripts
Ik weet dat het scriptje is toegespitst op mijn persoonlijke situatie.
Ik handel dus niet in stroom maar wil alleen mijn eigen verbruik afdekken.
:strip_exif()/f/image/sxhUUmfoza3fVZMq2L2mr3OE.jpg?f=fotoalbum_large)
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
ho ho, hij heeft wel 280Ah cellen, dat scheelt nogal wat ;-)Taro schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:39:
@nvdbosch Netjes gedaan. Wel benieuwd naar je overweging om dit zelf te bouwen a +-700 Euro vs een accu van +-450 Euro van bijv. Redodo, Power Queen of BasenGreen met soortgelijke capaciteit?
Ik heb nu twee keer 100Ah Redodo met 2x Powerstream draaien.
Leuk om iedere dag het verbruik te verplaatsen naar de nacht (goedkoop laden tegen laag tarief of zonnestroom). Maar zit mijzelf toch echt in te houden om niet ook 16x 280 of 314Ah cellen te bestellen en zo'n Yixiang box haha. Veel te leuk allemaal dit
En leuk om je vorderingen en uitdagingen te volgen.
Van de php class "EcoFlowApi" krijg ik een pv1OpVolt en een pv2OpVolt terug. Aangezien deze twee nooit gelijk zijn bereken ik een gemiddelde en daarna bereken ik de SOC; deze sla ik op in een SQLite db.
Dan van de laatste 5 records bepaal ik of de batterij onder de 20% is; zo ja, dan gaat de zigbee plug uit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/o9JHqfP76oSioTACu16a7wZb.png?f=user_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| function getBatteryPercentage($voltage) { $voltage_max = 27.2; // $voltage_min = 22.0; // // Als het voltage lager is dan het minimum, stel het percentage in op 0% if ($voltage <= $voltage_min) { return 0; } // Als het voltage hoger is dan het maximum, stel het percentage in op 100% if ($voltage >= $voltage_max) { return 100; } $percentage = (($voltage - $voltage_min) / ($voltage_max - $voltage_min)) * 100; // Bereken het percentage op basis van het voltage return round($percentage); // Afronden naar het dichtstbijzijnde geheel getal } |
[ Voor 53% gewijzigd door ronald75 op 22-09-2024 22:20 ]
Ja idd, maar stond er niet bij dus te snel gereageerd, al had ik het aan de afmetingen van de cellen wel kunnen zienthido schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:58:
[...]
ho ho, hij heeft wel 280Ah cellen, dat scheelt nogal wat ;-)
Je komt idd op het punt dat de accucapaciteit vs (ont)laadvermogen van een Powerstream uit balans raken en je beter voor een Multiplus 3k/5k kunt gaan met 48V 5-15 kWh DIY accu's. Al durf ik dit allemaal nog wel zelf aan te sluiten, is het mobiel en minder permanent. In deze vorm is het ook nog een hobby en vind ik het toch niets dat die dingen in de garage staan dan verkoop ik het hele zooitje.Ik heb nu twee keer 100Ah Redodo met 2x Powerstream draaien.
Leuk om iedere dag het verbruik te verplaatsen naar de nacht (goedkoop laden tegen laag tarief of zonnestroom). Maar zit mijzelf toch echt in te houden om niet ook 16x 280 of 314Ah cellen te bestellen en zo'n Yixiang box haha. Veel te leuk allemaal dit
Dat ik ook maar dan zonder sql.ronald75 schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:16:
@Siewert308SW ik vroeg dat :-)
Van de php class "EcoFlowApi" krijg ik een pv1OpVolt en een pv2OpVolt terug. Deze sla ik op in een SQLite db en van deze twee het gemiddelde.
Van de laatste 5 records bereken ik dan weer een gemiddelde (van de gemiddelde..) en wanneer deze onder de 20 komt is de batterij wat mij betreft leeg genoeg. Dat werkt tot op heden prima.
[Afbeelding]
Batterij leeg bij mij is 23v gemeten uit de ecoflow bijna leeg, 22,8v zit hij op een punt dat de BMS ingrijpt.
Gebruikt onderstaande code om de voltage van de twee uitgangen als gemiddelde te gebruiken.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| // Get batterij Voltage in Domoticz $pv1InputVolt = $inv['data']['20_1.pv1InputVolt']; $pv2InputVolt = $inv['data']['20_1.pv2InputVolt']; $pvAvInputVoltAverage = ($pv1InputVolt + $pv2InputVolt) / 2; $pvAvInputVoltRounded = ($pvAvInputVoltAverage) / 10; $pvAvInputVoltage = $pvAvInputVoltRounded; // Batterij leeg? if ($pvAvInputVoltage <= 23.0) { $batteryEmpty = 1; } else { $batteryEmpty = 0; } |
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Maar hoe zorg je dat je accu weer even gaat laden voor de piek van maandag ochtend?Taro schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:02:
Na wat verder onderzoek heb ik besloten om voor het volgende te gaan:* Heb 2 Powerstreams + koelers aangeschaft, 1 ervan maak ik voor iemand anders die voor 1 accu wil gaan. Hier gebruik ik een 30A ANL M8 Fuse voor ipv 2x 20A ANL M8 fuses voor de 2 accu variant. Het BMS zelf schakelt uit bij kortsluiting, maar je weet maar nooit, het BMS kan ook falen door bijv. interne kortsluiting, vandaar de extra zekerheid in de kabels.
- 2x Basengreen 24V 100Ah ivm uitgebreider JBD BMS dan bijv. Redodo, inzicht in voltage per cel om evt. afwijkingen vroegtijdig te kunnen constateren
- BMS biedt ondersteuning voor kortsluitstroom, maximale temperatuur, minimale temperatuur
- Op 1 Powerstream + koeler om het maximale ontlaadvermogen per accu onder de 0,2-0,25C te houden
- In de 2x positieve kabel een 20A ANL M8 Fuse inbouwen, met 6000A kortsluitstroombescherming *
- Home Assistant + Cheapest Hours integratie om laden & ontladen te regelen
- Evt. in de toekomst aanpassen naar 2 stuks in serie mbt 48V, maar dan opletten om niet over de max V input van de Powerstream te gaan.
Helaas is de huidige voorraad Basengreen accu's uitverkocht en moet ik tot ongeveer 20 oktober wachten op de volgende batch. Geeft mij ondertussen de tijd om na te denken over de scripting.
Heb een aantal berekeningen gemaakt en ben nu de Cheapest Hours Templates & sensoren/entiteiten aan het aanmaken.
Mijn doel is:Voorbeeld van de dynamische tarieven van vandaag en morgen, waar je kunt zien waarom ik voor deze strategie kies:
- Verdienen aan de 2-3 duurste uren per dag
- Laden in de 5-6 goedkoopste uren per dag, mogen losse uren ipv range zijn
- De rest van de dag nul op de meter nastreven (kan zijn dat ik daarvoor moet upgraden naar een 2e Powerstream + 5 kWh extra, maar ga ik in de praktijk wel zien)
- Op zondag (Doorgaans de dag met de meest(e) goedkope uren) de accu tot 100% laden gedurende een range aan goedkoopste uren en laten balanceren
[Afbeelding]
Ik wil graag voor een Victron lader gaan icm ecosysteem en kies daarom voor de 24V/16A IP22 versie. Natuurlijk heb je ook de keuze voor een snellere 20A versie van een ander merk om de aanbevolen 0.2C laden te halen, maar ik accepteer de 20% langere laadtijd graag.
Wil dan ongeveer het volgende gaan automatiseren/scripten:
[Afbeelding]
Heel benieuwd of anderen met dynamische tarieven dit anders gescript hebben en waarom, dus op zoek naar best practises icm Powerstream API.
Ik krijg dit helaas nog niet voor elkaar.
De goedkoopste 5 uur zoeken wanneer het prijsverschil op de gehele dag meer dan 10 cent is, dat lukt wel.
Maar ik zou eigenlijk willen weten wat het prijs verschil is van 00:00 tot 09:00, en als dat meer dan 10 cent is, dan moet hij gaan laden in het goedkoopste blok.
Je kunt via de Home Assistant integratie Cheapest Hours een template maken met min time 00:00, max time 09:00 en daarvan het gemiddelde opvragen. Via een andere template vraag je de goedkoopste uren in dat blok op, via een ander de duurste en dan kan je keuzes maken via een automatisering.Psycho_Mantis schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:05:
[...]
Maar hoe zorg je dat je accu weer even gaat laden voor de piek van maandag ochtend?
Ik krijg dit helaas nog niet voor elkaar.
De goedkoopste 5 uur zoeken wanneer het prijsverschil op de gehele dag meer dan 10 cent is, dat lukt wel.
Maar ik zou eigenlijk willen weten wat het prijs verschil is van 00:00 tot 09:00, en als dat meer dan 10 cent is, dan moet hij gaan laden in het goedkoopste blok.
Eigenlijk moet je accucapaciteit zijn afgestemd op iets meer dan 1 cycle per dag, dan hoef je niet in dagdelen te gaan puzzelen, want dat lukt je nooit 100% en maakt het heel complex.
Currently, the BMS in our batteries does not support displaying individual cell voltage in the app. The system is designed to monitor and manage the battery as a whole rather than providing detailed data on each cell. This feature request is noted, and we will pass it along to our technical team for consideration in future updates or product development. However, at this time, there is no option to view individual cell voltages with the existing BMS setup. If you have any further questions or suggestions, feel free to let us know!
Had mooi geweest als het kon maar daarvoor moet je dan toch elders zijn.
Verder allemaal wel prima m.i en met de code 'Evian5off' in ieder geval altijd 5% korting :-)
Ruut88 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:10:
[...]
Zelfde hier, toen ik heb ergens in juli in gebruik nam ging hij nog wel naar 800W maar laatste weken niet meer.
Zie nu toevallig vanochtend weer waardes die ruim boven de 666w komen. Geen updates oid geïnstalleerd en er hangt in mijn situatie ook geen batterij aan.JeffreyGorissen schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:25:
[...]
Dus ze hebben de limiet voor de stroomsterkte op 13A gezet. De enige manier om dan boven 666W te geraken is door een hogere spanning aan te leveren. Met andere woorden de 24V accu is niet genoeg om het vermogen te halen met de limiet op 13A. Neem je een 48V accu dan zal het wel kunnen. MAAR het volledig vol spanningsniveau ligt dan hoger dan het maximale input voltage van de powerstream (55V).
/f/image/cStbW5r9NLFPKFKOpTZlQJV5.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Ruut88 op 23-09-2024 12:20 ]
Ik heb nu ongeveer een jaar dynamische prijzen en ik zie wel een aantal vaste patronen. Als ik een patroon zie waar je iets mee kan, dan wil ik graag dat home assistant daar op inspeelt.Taro schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:48:
[...]
Je kunt via de Home Assistant integratie Cheapest Hours een template maken met min time 00:00, max time 09:00 en daarvan het gemiddelde opvragen. Via een andere template vraag je de goedkoopste uren in dat blok op, via een ander de duurste en dan kan je keuzes maken via een automatisering.
Eigenlijk moet je accucapaciteit zijn afgestemd op iets meer dan 1 cycle per dag, dan hoef je niet in dagdelen te gaan puzzelen, want dat lukt je nooit 100% en maakt het heel complex.
Als het in de nacht hard waait, is het vaak goedkoper en dan krijg je op maandag ochtend een dure piek. Daar kan je iets mee.
Trouwens die Ecoflow cooler, kan je die ook nog gebruiken als je de ecoflow aan de muur heb hangen? Of past het dan niet?
Dezelfde vraag schoot door mijn hoofd en ik dacht daarom dat het misschien een idee is om de Redodo BMS te vervangen voor een JK BMS. Je recht op garantie is dan wel naar de maan lijkt mij aangezien de plastic kist dan open moet.thido schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:10:
@Taro (en alle anderen die het interessant vinden): ik heb de vraag naar de mogelijkheden voor het uitlezen van individuele cell voltages aan Redodo gesteld. Het antwoord luidt als volgt:
Currently, the BMS in our batteries does not support displaying individual cell voltage in the app. The system is designed to monitor and manage the battery as a whole rather than providing detailed data on each cell. This feature request is noted, and we will pass it along to our technical team for consideration in future updates or product development. However, at this time, there is no option to view individual cell voltages with the existing BMS setup. If you have any further questions or suggestions, feel free to let us know!
Verder allemaal wel prima m.i en met de code 'Evian5off' in ieder geval altijd 5% korting :-)
Ik heb laatst op Amazon de bluetoothloze Redodo 24V 100AH accu gekocht voor 458 euro. Afgelopen week wat proefjes gedaan met de Powerstream en een 20A lader icm Home Assistant en een slimme stekker. Ik kom er net niet de nacht mee door.
De komende tijd ga ik de boel wat grondiger aanpakken met automations en fatsoenlijke zekeringen.
Oh ja, de Y-kabel die ik van Aliexpress besteld had was absoluut geen 4mm2
(blauw = een stukje flexdraad 4mm2, zwart = de kabel uit China zonder connector)
Foto
Bij nader inzien zit het kabeltje toch wel dicht bij 4mm2. Ik was in de veronderstelling dat het blauwe kabeltje wat ik had liggen 4mm2 was, maar dat was 6mm2. Vergeet aub wat ik heb gezegd.
Op deze foto de vergelijking met een stukje 4mm2 VD draad wat ik nog heb liggen.
:strip_exif()/f/image/1UUMhs4Zml7fowLMkyWuEBUW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door perslucht op 24-09-2024 20:05 . Reden: Fout rechtzetten ]
Dat ga ik zelf niet doen maar leef je gerust uit, ben zeker benieuwd naar jouw bevindingen!perslucht schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:08:
[...]
Dezelfde vraag schoot door mijn hoofd en ik dacht daarom dat het misschien een idee is om de Redodo BMS te vervangen voor een JK BMS. Je recht op garantie is dan wel naar de maan lijkt mij aangezien de plastic kist dan open moet.
Ik heb laatst op Amazon de bluetoothloze Redodo 24V 100AH accu gekocht voor 458 euro. Afgelopen week wat proefjes gedaan met de Powerstream en een 20A lader icm Home Assistant en een slimme stekker. Ik kom er net niet de nacht mee door.
Ik heb twee sets besteld, 2.5kWh leek mij direct al te krap. Zou liever nog wat meer hebben zelfs.
Haha, had toevallig afgelopen weekend dezelfde vraag aan PowerQueen gesteld :thido schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:10:
@Taro (en alle anderen die het interessant vinden): ik heb de vraag naar de mogelijkheden voor het uitlezen van individuele cell voltages aan Redodo gesteld. Het antwoord luidt als volgt:
Thank you for reaching out and sharing your satisfaction with our 24V/100Ah smart batteries. We're delighted to hear that they are meeting your expectations.
Regarding your query about monitoring individual cell voltages via the app, currently, the app is designed to display only the total voltage of the battery pack. Unfortunately, it does not have the capability to show the voltage of each individual cell.
However, we understand the importance of monitoring individual cell voltages for better battery management and health. We are continuously working on improving our products and features, and your feedback is invaluable to us. We will certainly consider this feature for future updates.
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Interessant; heb je enig idee hoe accuraat dit is? Het voltage hangt samen met het gevraagde vermogen. Als de vraag afneemt, kan het voltage weer stijgen, waardoor je dus de wonderlijke situatie krijgt dat het percentage ook magisch toeneemtronald75 schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:16:
@Siewert308SW ik vroeg dat :-)
Van de php class "EcoFlowApi" krijg ik een pv1OpVolt en een pv2OpVolt terug. Aangezien deze twee nooit gelijk zijn bereken ik een gemiddelde en daarna bereken ik de SOC; deze sla ik op in een SQLite db.
Dan van de laatste 5 records bepaal ik of de batterij onder de 20% is; zo ja, dan gaat de zigbee plug uit.
Sowieso zou ik geen hard-coded waardes gebruiken voor min/max i.v.m. degradatie van de accu. Als je toch een database hebt: haal voor een maand de dagelijkse max (en min) op en neem daarvan het gemiddelde.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
ja dat was te verwachten voor dat geld. Een paar euro meer en je hebt goede dikte bij Amazon (en wellicht meer aanbieders).Oh ja, de Y-kabel die ik van Aliexpress besteld had was absoluut geen 4mm2
(blauw = een stukje flexdraad 4mm2, zwart = de kabel uit China zonder connector)
Nee niet accuraat maar accuraat genoeg om elke avond op tijd de powerstream uit te zetten. Gisteravond na het "uitvallen" nog even buiten m'n script om de powerstream weer aangezet en na 10-15 min. (op 300 watt) een gigantische drop dat zelfs de powerstream uitviel.Thijsmans schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:40:
[...]
Interessant; heb je enig idee hoe accuraat dit is? Het voltage hangt samen met het gevraagde vermogen. Als de vraag afneemt, kan het voltage weer stijgen, waardoor je dus de wonderlijke situatie krijgt dat het percentage ook magisch toeneemt![]()
Sowieso zou ik geen hard-coded waardes gebruiken voor min/max i.v.m. degradatie van de accu. Als je toch een database hebt: haal voor een maand de dagelijkse max (en min) op en neem daarvan het gemiddelde.
Je hebt gelijk qua stijgende en dalgende voltages bij af/toename vraag. Ik heb nog meer data nodig om een betere analyse te maken.
Dus als mensen deze methode overnemen: op eigen risico
Idd, het is kompleet niet accuraat, zo kan hij uren op 25,8v blijven staan om vervolgens te droppen naar 24,9v bijvoorbeeld.ronald75 schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:05:
[...]
Nee niet accuraat maar accuraat genoeg om elke avond op tijd de powerstream uit te zetten. Gisteravond na het "uitvallen" nog even buiten m'n script om de powerstream weer aangezet en na 10-15 min. (op 300 watt) een gigantische drop dat zelfs de powerstream uitviel.
Je hebt gelijk qua stijgende en dalgende voltages bij af/toename vraag. Ik heb nog meer data nodig om een betere analyse te maken.
Dus als mensen deze methode overnemen: op eigen risico
Maar 23v is wel accuraat om te scripten wanneer de batterij leeg.
23v is ook wel het minimum, hierna dropt hij in No time naar 22v en dan grijpt de bms is.
Dus het is niet te gebruiken voor tussentijdse metingen.
Koeling is idd usb-c en heb ik een vrije usb poort van de Raspberry gedrukt.
Fan heeft ook maar 500ma nodig en nog geen issues ondervonden.
Fan staat op auto modus en kan gewoon voluit draaien zonder de Raspberry pijn te doen.
Als de accu (bijna) leeg is gaat de ecoflow naar 0w en gaat de smartplug op uit maar de Ecoflow blijft natuurlijk altijd verbonden met de accu dus op standby. Het lijkt mij niet handig dat een accu die richting leeg gaat dat daar nog een Ecoflow op standby modus aan staat te "trekken".
Andere vraag. Iemand toevallig ervaring met de DCHOUSE 24V 100Ah LiFePO4 lithiumbatterij?
https://www.amazon.nl/gp/product/B0CQLQ37S8
ronald75 schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:50:
Heeft iemand wel eens het stroomverbruik van de Ecoflow gemeten in standby modus?
Als de accu (bijna) leeg is gaat de ecoflow naar 0w en gaat de smartplug op uit maar de Ecoflow blijft natuurlijk altijd verbonden met de accu dus op standby. Het lijkt mij niet handig dat een accu die richting leeg gaat dat daar nog een Ecoflow op standby modus aan staat te "trekken".
Andere vraag. Iemand toevallig ervaring met de DCHOUSE 24V 100Ah LiFePO4 lithiumbatterij?
Pin mij er niet op vast maar meende 3w dat hij verbruikte.
Maar ja, ecoflow heeft dat ding ook niet ontworpen zoals wij hem gebruiken. 😂
Ik heb 4 x 100Ah en 3x 200Ah 12v van dc-house.ronald75 schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:50:
Heeft iemand wel eens het stroomverbruik van de Ecoflow gemeten in standby modus?
Bevallen tot nu toe erg goed.
Die dingen zijn ook bedoeld voor aan een zonnepaneel. Kan 30A door heen. (30Ax24V=720W)perslucht schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:08:
[...]
Oh ja, de Y-kabel die ik van Aliexpress besteld had was absoluut geen 4mm2
[Afbeelding]
Ik heb nu 2 4mm2 kabels vanaf de Ecoflow lopen naar de + en 2 naar de -. Wel zelf gemaakt.
Welk zoekwoord gebruik je bij Amazon dan dat je niet gewoon een Chinese Amazon verkoper krijg?ronald75 schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:59:
[...]
ja dat was te verwachten voor dat geld. Een paar euro meer en je hebt goede dikte bij Amazon (en wellicht meer aanbieders).
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Het wachten is denk ik op iemand die die dure kabel koopt en dat gaat testen. Ik zie ook 3 andere connectoren ( naast de + en de -) in die kabel, dus verwacht hier weinig van.Rbb-lwdn schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:39:
[...]
Maar nu vraag ik mij af of de accu uitgang van de powerstream te gebruiken is op 1 of andere manier zonder een dure powerstation van hun te kopen.
Met deze eco-worthy voer ik via de load 24 volt in de powerstream of deye, handmatig in en uit te schakelen.
RB[Afbeelding]
Wat is de output van de eco-worthy naar de omvormer en batterij en wat als de batterij vol is? Hoeveel panelen heb je er aan hangen en in parallel of in serie?
Ik heb hier ook naar gekeken, maar kwam er niet in uit.
Er is wel een 12V kabel die aan de accupoort kan.peter123 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:47:
[...]
Het wachten is denk ik op iemand die die dure kabel koopt en dat gaat testen. Ik zie ook 3 andere connectoren ( naast de + en de -) in die kabel, dus verwacht hier weinig van.
Wat is de output van de eco-worthy naar de omvormer en batterij en wat als de batterij vol is? Hoeveel panelen heb je er aan hangen en in parallel of in serie?
https://solarpowersupply....able-car-charge-connector
Dus dat wekt bij mij de indruk dat die andere connectoren niet noodzakelijk zijn.
edit: toch niet.
Let op: de Power Station wordt niet via deze kabel opgeladen.
[ Voor 24% gewijzigd door peter123 op 24-09-2024 10:50 ]
De product omschrijving klopt voor geen meter.peter123 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:41:
Dat is mooi gevonden. Opladen kan met 12V. Dan zullen die andere 3 connectoren voor de 48V uit de accu zijn waarschijnlijk.
Als je terugzoek in het topic, er was iemand die zijn auto via de 12v aan de powerstream ging aansluiten.
Je kan via de powerstream niet laden. Die ecoflow accu's hebben een ingebouwde lader van 230 naar 48v.
Er heb die 12V kabel om mee te spelen. Bijvoorbeeld als cheapo V2G toevoegen vanuit een elektrische auto. Deze kabel heeft wel echt een andere voltage range dan de andere kabel, dus zit wel iets van "communicatie" welke kabel het is. De 12V versie geeft verder niks door en werkt op alle 12V bronnen.Psycho_Mantis schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:18:
[...]
Er is wel een 12V kabel die aan de accupoort kan.
https://solarpowersupply....able-car-charge-connector
Dus dat wekt bij mij de indruk dat die andere connectoren niet noodzakelijk zijn.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
In dit geval ben je afhankelijk van de spanning van de zonnepanelen die je er aan hebt hangen. Waarschijnlijk met een spanning van meer dan 30V danRuut88 schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:16:
Zie nu toevallig vanochtend weer waardes die ruim boven de 666w komen. Geen updates oid geïnstalleerd en er hangt in mijn situatie ook geen batterij aan.
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
De eco-worthy load stuurt de accu spanning naar de powerstream van 24volt.peter123 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:47:
[...]
Het wachten is denk ik op iemand die die dure kabel koopt en dat gaat testen. Ik zie ook 3 andere connectoren ( naast de + en de -) in die kabel, dus verwacht hier weinig van.
Enige kleine nadeel is handmatig savonds aanzetten en smorgens uitzetten.
Aan de eco-worthy hangen 2 zonnepanelen van 120wp. In serie anders geen 24volt.
Aan de powerstream 1 zonnepaneel van 410wp
Als de batterij vol is past de laagspanning zich automatisch aan naar druppel spanning.
Er hoeven geen zonnepanelen Aan de eco-worthy, is puur om snachts mijn nacht verbruik te leveren.
Gewoon de + en - van de accu's in de zonnepaneel ingang van de eco-worthy.
Werkt prima
:strip_exif()/f/image/65X7sV8dY2DBs0P369xhzA8D.jpg?f=fotoalbum_large)
Accu's laad ik ook op met een lader met de opbrengst van mijn andere zonnepanelen.
Maar kan je via die kabel je accu's opladen met de powerstream.?peter123 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:41:
Dat is mooi gevonden. Opladen kan met 12V. Dan zullen die andere 3 connectoren voor de 48V uit de accu zijn waarschijnlijk.
Ja da werktRbb-lwdn schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:38:
[...]
Maar kan je via die kabel je accu's opladen met de powerstream.?
De load van de eco-worthy sturt de spanning naar de powerstream.
:strip_exif()/f/image/0UMUOykrpZycpGo489XXqMaX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZhG7XdDF2br81GU2kuMMYLCZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Oeps verkeerde bericht beantwoordRbb-lwdn schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:50:
[...]
Ja da werkt
De load van de eco-worthy sturt de spanning naar de powerstream.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee ik vergiste me. Met 12V (autoaccu) kun je je huis voorzien van stroom (230V) via de Ecoflow. Als de max 13A is, levert dat weinig op.Rbb-lwdn schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:38:
[...]Maar kan je via die kabel je accu's opladen met de powerstream.?
Wat ik eigenlijk wil is dat je zonnepanelen en oplader kunt combineren op de accu en naar de omvormer. Net als met een hybride omvormer eigenlijk.
[ Voor 18% gewijzigd door peter123 op 24-09-2024 12:19 ]
Na contact met de helpdesk en een fw update was het een paar dagen goed.
Nu begint het weer.
Hij heeft een eigen 2.4 netwerk samen met een smartplug.
[ Voor 55% gewijzigd door Rbb-lwdn op 24-09-2024 13:32 ]
Geen last. Misschien ander kanaal proberen?Rbb-lwdn schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:26:
Hebben jullie ook last van veel disconnets van de powerstream?
Nu begint het weer.
De gewone zoekfunctie?kmf schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:20:
[...]
Welk zoekwoord gebruik je bij Amazon dan dat je niet gewoon een Chinese Amazon verkoper krijg?
https://www.amazon.nl/gp/product/B0B38D84PL/
Nu weet ik nog steeds niet wat je met die kabel kan (ook eerder besproken in dit topic, maar toen ook al niet duidelijk).peter123 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:15:
[...]
Nee ik vergiste me. Met 12V (autoaccu) kun je je huis voorzien van stroom (230V) via de Ecoflow. Als de max 13A is, levert dat weinig op.
Wat ik eigenlijk wil is dat je zonnepanelen en oplader kunt combineren op de accu en naar de omvormer. Net als met een hybride omvormer eigenlijk.
Je sluit hem aan op een 12v sigarettenaansteker plug en dan levert de ecoflow 12v * 13A = ~156 watt?
En dat is dan bovenop of naast de twee mppt's?
Die levert momenteel max 600 watt dus dat zou dan 756 watt zijn? Of is het dan of 600 watt of 156 watt
Dat ding is bedoeld voor in een camper oid. Je kunt dan de motor aanzetten, de 12V accu opladen met de dynamo en de sigarettenaansteker er in stoppen om stroom te krijgen in je camper. Anders zou ik het niet weten.ronald75 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:31:
[...]
Nu weet ik nog steeds niet wat je met die kabel kan (ook eerder besproken in dit topic, maar toen ook al niet duidelijk).
Je sluit hem aan op een 12v sigarettenaansteker plug en dan levert de ecoflow 12v * 13A = ~156 watt?
En dat is dan bovenop of naast de twee mppt's?
Die levert momenteel max 600 watt dus dat zou dan 756 watt zijn? Of is het dan of 600 watt of 156 watt
Ik maak gebruik van het cooling deck. Bij een van de Powerstreams loopt de gemeten temperatuur op naar 85-90 graden Celsius bij maximale teruglevering (ca. 600W @24~25V). Het andere kanaal blijft, net als die van de andere Powerstream, op ca 60-65 graden Celsius. Best een verschil als je het mij vraagt.
Edit: Powerstream wordt vervangen door Ecoflow.
[ Voor 6% gewijzigd door thido op 26-09-2024 12:49 ]
Dus eiland mode (?). Weet even niet hoe het handig zou kunnen zijn in deze opzet (eenvoudige thuisaccu).peter123 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:40:
[...]
Dat ding is bedoeld voor in een camper oid. Je kunt dan de motor aanzetten, de 12V accu opladen met de dynamo en de sigarettenaansteker er in stoppen om stroom te krijgen in je camper. Anders zou ik het niet weten.
Ehh ... 85-90 graden en je cooling deck is dan actief? Dan gaat er iets niet goed. Mijn Action ventilator koelt naar 20-30 graden (gevoelsmatig) en zonder gaat hij naar standje bakplaat.thido schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:44:
Iemand die de temperaturen van de Powerstream logt?
Ik maak gebruik van het cooling deck. Bij een van de Powerstreams loopt de gemeten temperatuur op naar 85-90 graden Celsius bij maximale teruglevering (ca. 600W @24~25V). Het andere kanaal blijft, net als die van de andere Powerstream, op ca 60-65 graden Celsius. Best een verschil als je het mij vraagt.
Je kan er een bron van rond de 12V mee ontladen met 10A. En je die is naast de functies van de mppts. Totaal ga je (uiteraard) niet meer dan 800W tegelijk leveren.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Dan is het toch interessant als je maar een 24v accu hebt om er een 12v accu naast te zetten en je wilt niet paralel schakelen (?).ice-T106 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:56:
Die 12V snoer is eigenlijk niet gemaakt voor een camper of een auto. Maar voor de ecoflow powerstations met lager vermogen en niet die andere battery aansluiting.
Je kan er een bron van rond de 12V mee ontladen met 10A. En je die is naast de functies van de mppts. Totaal ga je (uiteraard) niet meer dan 800W tegelijk leveren.
Op pagina 25 ook al eens besproken:
Eenvoudige thuisaccu samenstellen
door @ice-T106
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Dan een 12V accu er mee opladen en kleine omvormer en je 24V accu opladen.ronald75 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:12:
[...]
Dan is het toch interessant als je maar een 24v accu hebt om er een 12v accu naast te zetten en je wilt niet paralel schakelen (?).
Op pagina 25 ook al eens besproken:
Eenvoudige thuisaccu samenstellen
door @ice-T106
Hoop verlies waarschijnlijk maar zonnestroom kost weinig.
Heb er 1 besteld , ga het gewoon proberen.
1 van mijn ali 12V naar 230 V kan ik voeden met de aansteker plug.
[ Voor 9% gewijzigd door Rbb-lwdn op 24-09-2024 16:33 ]
ja, dat bedoel ik, je hebt dan dezelfde verkoper als op aliexpress te pakken dan, dus je hebt net zoveel zekerheid dat je kwaliteit krijgt.ronald75 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:25:
[...]
De gewone zoekfunctie?
https://www.amazon.nl/gp/product/B0B38D84PL/
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| Detailed Seller Information Business seller Business Name: Dongguan Siyan Electronic Co.,Ltd Business Type: Privately-owned business Trade Register Number: 441900001752622 VAT Number: CZ685784628 Phone number: +86 13510311755 Email: sypangjw@163.com Business Address: SHANGJIAO NO.1, SHANGZHEN ER ROAD DONGGUAN CHANGAN GUANGDONG 523878 CN |
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
thido schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:44:
Iemand die de temperaturen van de Powerstream logt?
/f/image/Mx89oET1grwH5c4bArwfx5N6.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij blijven ze onder de 55 graden(sinds ik de cooling deck gebruik) Dit is de gemiddelde temp van de 2 pv kanalen, maar die zijn geheel gelijkwaardig vwb het temp.verloop.
whaha man man man ... dus die 6mm is dus geen 6mm? Nou ja, ik ga hem ook niet doorknippen nu alles is aangeslotenkmf schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:51:
[...]
ja, dat bedoel ik, je hebt dan dezelfde verkoper als op aliexpress te pakken dan, dus je hebt net zoveel zekerheid dat je kwaliteit krijgt.
code:
1 2 3 4 5 Detailed Seller Information Business seller Business Name: Dongguan Siyan Electronic Co.,Ltd .... CN
Het is toch andersom? De 12v. accu voedt via de sigaretten aansterker plug de ecoflow?Rbb-lwdn schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:24:
[...]
Dan een 12V accu er mee opladen en kleine omvormer en je 24V accu opladen.
Hoop verlies waarschijnlijk maar zonnestroom kost weinig.
Heb er 1 besteld , ga het gewoon proberen.
1 van mijn ali 12V naar 230 V kan ik voeden met de aansteker plug.
Kan ik je niet vertellenronald75 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:19:
[...]
Het is toch andersom? De 12v. accu voedt via de sigaretten aansterker plug de ecoflow?
Beschrijving zegt powerstream naar een eco
[ Voor 8% gewijzigd door Rbb-lwdn op 24-09-2024 18:24 ]

Geen idee, misschien heb je een betrouwbare chinese verkoper. Maar 1 manier om erachter te komen...ronald75 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:16:
[...]
whaha man man man ... dus die 6mm is dus geen 6mm? Nou ja, ik ga hem ook niet doorknippen nu alles is aangeslotenBedankt voor je CSI werk!
is de weerstand niet met iets te meten?
hoe heb je die gekoppeld?ice-T106 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:50:
[Afbeelding]
Er gaat 120W van de 12V bron naar de powerstream.
Met die 12V sigaret aansluiting kabel.
Ik bedoel: heb je de PowerStream accukabel gebruikt?
Ja maar wel de 12V versie, er zijn twee soorten accukabels.kmf schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:34:
[...]
Ik bedoel: heb je de PowerStream accukabel gebruikt?
:strip_exif()/f/image/f02EfNmsCHhW5EagWx5s02bJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze poort kan 59v aan ipv 55v volgens de specs. Dus dan zou je wel 2 accu's in serie erachter kunnen hangen, wat bij de PV poort net niet gaat.
edit: Wel dan die dure kabel pakken en de kabels strippen, deze is waarschijnlijk te dun.
[ Voor 15% gewijzigd door Psycho_Mantis op 25-09-2024 07:38 ]
Dat zal alleen interessant zijn als je met die poort kan opladen. en dan wel vanuit het net. Als die enkel van de solar input kan opladen, heb je er niet veel aan.Psycho_Mantis schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:38:
Ik ben wel benieuwd of hij ook 24v of 48v zou slikken. Deze kabel gebruikt verder geen extra pinnen volgens mij?
Deze poort kan 59v aan ipv 55v volgens de specs. Dus dan zou je wel 2 accu's in serie erachter kunnen hangen, wat bij de PV poort net niet gaat.
edit: Wel dan die dure kabel pakken en de kabels strippen, deze is waarschijnlijk te dun.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4Lg7cxpVokQnYZh55XbyFZxk.jpg?f=user_large)
Zou het een "domme" kabel zijn zonder elektronica erin om de Powerstream te melden wat voor load er aangesloten is?
We zoeken dus iemand die deze kabel op snijtafel zou willen leggen.
SolarEdge 22x360Wp Zuid (7920Wp) 11x365Wp Noord (4015Wp), Daikin Altherma 3M 9kW Monoblock, Gasloos sinds september 2022
Met de 12V kabel kun je helemaal niet opladen. Alleen met 12V 10A ontladen.kmf schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:48:
[...]
Dat zal alleen interessant zijn als je met die poort kan opladen. en dan wel vanuit het net. Als die enkel van de solar input kan opladen, heb je er niet veel aan.
Misschien kan @ice-T106 een foto posten? Als het goed is heeft hij dat gedaan, of een adapter gebruikt. Wel een mooie optie om hier een 12V batterij aan te koppelen. Je zit alleen met die vreemde connector.RvP schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:57:
Dus met de 12v kabel kan je terugleveren via de powerstream.
Zou het een "domme" kabel zijn zonder elektronica erin om de Powerstream te melden wat voor load er aangesloten is?
https://www.prepshop.nl/e...oYGxcr1IEOkhoCfBAQAvD_BwEpeter123 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:09:
[...]
Misschien kan @ice-T106 een foto posten? Als het goed is heeft hij dat gedaan, of een adapter gebruikt. Wel een mooie optie om hier een 12V batterij aan te koppelen. Je zit alleen met die vreemde connector.
Staat duidelijk bij de LET OP lijkt me
Het gaat mij dan ook niet om de 12v kabel. Het gaat mij om de kabel die je normaal gebruikt om de powerstream te verbinden met een Delta 2. Die lijkt dikker en dus geschikt voor het aansluiten van een zwaardere accu.hpmkruit schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:30:
[...]
https://www.prepshop.nl/e...oYGxcr1IEOkhoCfBAQAvD_BwE
Staat duidelijk bij de LET OP lijkt me
Deze kabel dus: https://www.prepshop.nl/e...bindingskabel---40cm.html
SolarEdge 22x360Wp Zuid (7920Wp) 11x365Wp Noord (4015Wp), Daikin Altherma 3M 9kW Monoblock, Gasloos sinds september 2022
Die extra pinnen zijn zeer waarschijnlijk om de SOC door te geven aan de powerstream en om de powerstream te vertellen dat hij ook wat van die zonnestroom naar een Delta 2 kan sturen, zodat hij daarmee kan laden.RvP schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:57:
Dus met de 12v kabel kan je terugleveren via de powerstream.
[Afbeelding]
Iemand moet dus inderdaad een kabel opofferen voor een goed doel
Dit soort dingen reverse engineer je niet met open snijden. Gaat zeer waarschijnlijk een digitaal signaal over die high voltage battery cable. Moet je eerder een logic analyser voor gebruiken enz.Psycho_Mantis schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:41:
[...]
Die extra pinnen zijn zeer waarschijnlijk om de SOC door te geven aan de powerstream en om de powerstream te vertellen dat hij ook wat van die zonnestroom naar een Delta 2 kan sturen, zodat hij daarmee kan laden.
Iemand moet dus inderdaad een kabel opofferen voor een goed doel

ik heb de accu maar aan 1 ingang van de powerstream gehangen om te testen of het werkt en in hoeverre het warm wordt. een extra accu ga ik zo bestellen zodat beide ingangen worden benut (en er dus 600W) uit de PS kan komen.
Nu even de IKEA kast in elkaar zetten en morgen alles in elkaar zetten.
wat me positief verrastte: sinds firmware 1.0.1.213 had ik gemerkt dat je ook een Tibber Pulse (P1 meter van Tibber) kan koppelen, waardoor je niet onnodig teruglever. Hoef ik niks voor te programmeren dus. Nu nog even kijken hoe ik de PS kan uitschakelen tijdens opladen. Gewoon met een smartstekker (16A met Tasmota)

Ja hier ook steeds verbroken verbinding, soms om de paar minuten. En dat zelfs met powerstream zeer dicht (0,5meter) bij een wifi punt.Rbb-lwdn schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:26:
Hebben jullie ook last van veel disconnets van de powerstream?
Nu begint het weer.
Verbinding herstelt zichzelf wel vaak, maar niet altijd. PS blijft dan op laatste setting doordraaien. Niet handig als PS (veel) meer levert dan huishoudelijke vraag is, teruglevering is niet gewenst.
Hoor het graag als iemand een oplossing voor dit vreemde probleem heeft.
Ik kon niet eens verbinding maken bij het allereerst configureren. Ik ging uiteindliejk bij mijn router een nieuwe wfi-netwerk speciaal voor powerstreak aanmaken dat gelocked is op 2.4Ghz . Daarmee lukte de verbinding in ieder geval. daarna alle firmware update gedaan (op welke zit je? volgens de changelog zijn er bij de nieuwere versies connectieverbeteringen zijn doorgevoerd.)H.W.R schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:08:
[...]
Ja hier ook steeds verbroken verbinding, soms om de paar minuten. En dat zelfs met powerstream zeer dicht (0,5meter) bij een wifi punt.
Verbinding herstelt zichzelf wel vaak, maar niet altijd. PS blijft dan op laatste setting doordraaien. Niet handig als PS (veel) meer levert dan huishoudelijke vraag is, teruglevering is niet gewenst.
Hoor het graag als iemand een oplossing voor dit vreemde probleem heeft.
Dat zeggen ze bij elke firmware update dat het nog stabieler wordt.kmf schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:20:
[...]
Ik kon niet eens verbinding maken bij het allereerst configureren. Ik ging uiteindliejk bij mijn router een nieuwe wfi-netwerk speciaal voor powerstreak aanmaken dat gelocked is op 2.4Ghz . Daarmee lukte de verbinding in ieder geval. daarna alle firmware update gedaan (op welke zit je? volgens de changelog zijn er bij de nieuwere versies connectieverbeteringen zijn doorgevoerd.)
Hier hangt hij ook naast een accesspoint en klaagt hij ook over een slechte verbinding.
Versie V1.0.1.222RudolfR schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:18:
@H.W.R
Gebruik je de nieuwe api? Daarmee nergens last van hier.
Wifi V1.1.4.92
De versie is up to date
Desondanks elke keer verbroken verbinding:
:strip_exif()/f/image/Ey3hNdzpyHYJC6HMkMq9fIZ2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XAhAOcjQKQKHpRWZwL2ztWEY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ah, ik dacht dat je de integratie in Home Assistant bedoelde.
Mijn app geeft ook continu een slechte verbinding aan, maar ik ondervind daar geen hinder van.
Ecoflow staat helemaal achter in de schuur, achter in de tuin. Ik heb het 2,4GHz netwerk van het Unifi access point wel wat opgeschroefd.
De logica in Home Assistant zou de output ook vrij snel weer corrigeren als het niet bij de vraag past.
Hoe krijg je die aan de praat?RudolfR schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:18:
@H.W.R
Gebruik je de nieuwe api? Daarmee nergens last van hier.
En waar?
Misschien wel een paar domme vragen.
Zo heb ik het ook gedaan, zelfs een eigen wifi dongel.kmf schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:20:
[...]
Ik kon niet eens verbinding maken bij het allereerst configureren. Ik ging uiteindliejk bij mijn router een nieuwe wfi-netwerk speciaal voor powerstreak aanmaken dat gelocked is op 2.4Ghz . Daarmee lukte de verbinding in ieder geval. daarna alle firmware update gedaan (op welke zit je? volgens de changelog zijn er bij de nieuwere versies connectieverbeteringen zijn doorgevoerd.)
Maar het probleem blijft.
Wel minder sinds ik het zo heb.
Ik zag inderdaad op hun website de Tibber Pulse genoemd worden. Nou ben ik wel benieuwd: Kan je dat vinkje waarbij de P1-meter wordt gebruikt om het huisverbruik te matchen ook via Home Assistant aansturen?kmf schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:03:
zo, mijn minimale benodigdheden zijn binnen en ik kon niet wachten om snel even te testen:
[Afbeelding]
ik heb de accu maar aan 1 ingang van de powerstream gehangen om te testen of het werkt en in hoeverre het warm wordt. een extra accu ga ik zo bestellen zodat beide ingangen worden benut (en er dus 600W) uit de PS kan komen.
Nu even de IKEA kast in elkaar zetten en morgen alles in elkaar zetten.
wat me positief verrastte: sinds firmware 1.0.1.213 had ik gemerkt dat je ook een Tibber Pulse (P1 meter van Tibber) kan koppelen, waardoor je niet onnodig teruglever. Hoef ik niks voor te programmeren dus. Nu nog even kijken hoe ik de PS kan uitschakelen tijdens opladen. Gewoon met een smartstekker (16A met Tasmota)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier inmiddels een simulatie gemaakt waarbij in de goedkoopste 5 dynamische uren wordt geladen, in de duurste 3 maximaal wordt ontladen en in de rest NOM wordt nagestreeft. Maximaal laden en maximaal ontladen is prima te scripten, NOM is ook wel te doen maar wat lastiger en er zit vertraging in. Daarvoor zou ik prima een Tibber Pulse kunnen gebruiken, waarbij ik dus ipv NOM zelf te scripten gewoon dat vinkje activeer.
De simulatie zondagavond gemaakt en dus maandagochtend gestart. Dit is de 3e dag en mij is wel helder dat ik eigenlijk naar 10 kWh icm 2 Powerstreams moet. In de 10kWh versie zit nu nog voldoende om de nacht door te komen, de 5 kWh versie is inmiddels leeg. Heb een RTE van 0,85 gebruikt, die zal ik nog naar 0,8 aanpassen omdat iemand dat hier recent noemde als werkelijke waarde. Maar desondanks wel mooi om te zien dat de 10 kWh versie in 3 dagen tijd al 1/3e van de simulatie van 4 HW accu's die al sinds begin juli lopen heeft opgebracht, waarbij daarvan de kosten ongeveer 2x zo hoog zijn. (Let op: De DIY 10 kWh heeft nog 2,35 kWh te verbruiken en dus bij de besparing op te tellen, de HW is al leeg omdat die alleen op PV-opwek oplaadt en dat vandaag niet veel was).
:fill(white):strip_exif()/f/image/5gsESHnAqjnItZ1ir3fLlvo8.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/xOVtRHb3jqkRqo44Lw8mIVnH.png?f=user_large)
geen idee, ik krijg de ecoflow cloud nog niet aan de praat. ik krijg een failed to setup-error. en heb even egeen zin om verder tijd in te leggen. Nu eerst de kast maken en de accu goed huisvesten.Taro schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:47:
[...]
Ik zag inderdaad op hun website de Tibber Pulse genoemd worden. Nou ben ik wel benieuwd: Kan je dat vinkje waarbij de P1-meter wordt gebruikt om het huisverbruik te matchen ook via Home Assistant aansturen?
Ik was nog van plan om zelf met de developer api iets te maken.
welke cheapest hour integratie gebruik je? de Advanced krijg ik niet aan de praat. ik krijjg bv geen entry in de kalenderHier inmiddels een simulatie gemaakt waarbij in de goedkoopste 5 dynamische uren wordt geladen, in de duurste 3 maximaal wordt ontladen en in de rest NOM wordt nagestreeft.
Voorlopig is er niet genoeg zon om te laden EN negatief te gaan, dus dat vinkje uittesten kan ik nog niet.Maximaal laden en maximaal ontladen is prima te scripten, NOM is ook wel te doen maar wat lastiger en er zit vertraging in. Daarvoor zou ik prima een Tibber Pulse kunnen gebruiken, waarbij ik dus ipv NOM zelf te scripten gewoon dat vinkje activeer.
Ik zit beetje in de maag dat meer kWh ook meer laadrtijd betekent. nu heb ik net de 2e set accu+lader besteld. plan is om 1 accu op 1 vn de 2 solaringangen te plaatsen om toch "parallel" te werken. ben benieuwd of dat hetzelfde werkt als "normaal" parallel. Elke accu krijgt dan zijn eigen lader zodat die allebei samen binnen 5 uur opgeladen zijn (1600W in totaal).De simulatie zondagavond gemaakt en dus maandagochtend gestart. Dit is de 3e dag en mij is wel helder dat ik eigenlijk naar 10 kWh icm 2 Powerstreams moet. In de 10kWh versie zit nu nog voldoende om de nacht door te komen, de 5 kWh versie is inmiddels leeg. Heb een RTE van 0,85 gebruikt, die zal ik nog naar 0,8 aanpassen omdat iemand dat hier recent noemde als werkelijke waarde. Maar desondanks wel mooi om te zien dat de 10 kWh versie in 3 dagen tijd al 1/3e van de simulatie van 4 HW accu's die al sinds begin juli lopen heeft opgebracht, waarbij daarvan de kosten ongeveer 2x zo hoog zijn. (Let op: De DIY 10 kWh heeft nog 2,35 kWh te verbruiken en dus bij de besparing op te tellen, de HW is al leeg omdat die alleen op PV-opwek oplaadt en dat vandaag niet veel was).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarmee zal ik wel meer stroom leveren dan ik verbruik (500W vs 666W van de ecostream), dus dan ga ik wel zien of dat vinkje ook de PS op tijd terugschaal naar 500W).
In November komt nog de homewizard accu, waarbij ik dan samen 7,5kWH heb, Wat me door de nacht+dure ochtend kan helpen
[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 25-09-2024 22:41 ]
Ik gebruik https://github.com/TheFes/cheapest-energy-hours icm een paar templates. Heb ooit ook geprobeerd de kalender te gebruiken, maar dat doe ik nu niet. Heb met een template een boolean_sensor aangemaakt voor bijv. de duurste 3 uren en in een automatisering controleer ik daarop. Indien true, dan terugleveren, indien goedkoopste 5 uren true is, dan laden en als beide false zijn, dan NOM.kmf schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:39:
[...]
welke cheapest hour integratie gebruik je? de Advanced krijg ik niet aan de praat. ik krijjg bv geen entry in de kalender
Hoor het graag als dat wel luktVoorlopig is er niet genoeg zon om te laden EN negatief te gaan, dus dat vinkje uittesten kan ik nog niet.
Of je moet naar een 40A lader gaan, of idd een 16-20A lader per accu gebruiken. Nadeel is dat je dan van een merk als Victron voor 10 kWh al 4x +-185 Euro kwijt bent, dus al bijna 800 Euro moet goedmaken a bijv. 10ct/kWh -> meer dan mijn jaarverbruikIk zit beetje in de maag dat meer kWh ook meer laadrtijd betekent. nu heb ik net de 2e set accu+lader besteld. plan is om 1 accu op 1 vn de 2 solaringangen te plaatsen om toch "parallel" te werken. ben benieuwd of dat hetzelfde werkt als "normaal" parallel. Elke accu krijgt dan zijn eigen lader zodat die allebei samen binnen 5 uur opgeladen zijn (1600W in totaal).
Daarmee zal ik wel meer stroom leveren dan ik verbruik (500W vs 666W van de ecostream), dus dan ga ik wel zien of dat vinkje ook de PS op tijd terugschaal naar 500W).
Misschien een domme opmerking.Taro schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:52:
[...]
Ik gebruik https://github.com/TheFes/cheapest-energy-hours icm een paar templates. Heb ooit ook geprobeerd de kalender te gebruiken, maar dat doe ik nu niet. Heb met een template een boolean_sensor aangemaakt voor bijv. de duurste 3 uren en in een automatisering controleer ik daarop. Indien true, dan terugleveren, indien goedkoopste 5 uren true is, dan laden en als beide false zijn, dan NOM.
[...]
Hoor het graag als dat wel lukt
[...]
Of je moet naar een 40A lader gaan, of idd een 16-20A lader per accu gebruiken. Nadeel is dat je dan van een merk als Victron voor 10 kWh al 4x +-185 Euro kwijt bent, dus al bijna 800 Euro moet goedmaken a bijv. 10ct/kWh -> meer dan mijn jaarverbruikMaar hey, het is een hobby, dat mag geld kosten
Maar waarom dan niet 2 of 3 laders?
10a om in de morgen te starten en 20a kan later bijspringen indien genoeg opwek.
De powerqueen batterij kan met 50a op geladen worden dus nog een van 20a om in de middag fast Chargen
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).