Ik ben er helemaal uit voor de specs van de zekering & accu:
Bij 2 accu's op 1 Powerstream:
2x Positieve kabel: 1x 20 ANL houder+zekering
Bij 1 accu op Powerstream via Y-splitter:
1x Positieve kabel: 1x 30 ANL houder+zekering
Dan heb je de 2x13A / 1x26A netjes afgezekerd en met goede ANL zekeringen dek je jezelf in tegen +-6000A kortsluitstroom. Dat is niet hetzelfde veiligheidsniveau als T-Class fuses bereiken met bijv. 10.000+ A beveiliging, maar als je een accu met BMS incl. kortsluitbeveiliging hebt, dan heb je het bovengemiddeld netjes opgelost, uiteraard zonder 100% zekerheid, er kan altijd nog iets mis gaan.
En ik ga voor de Basengreen 24V 100A met BMS, monitoring per cell & vorstbeveiliging. Maar als monitoring per cell niet belangrijk is, dan kan je bijv. ook voor de Redodo of PowerQueen gaan, of wachten op een BMS (+ evt. hardware) upgrade zoals hier door een aantal mensen is gemeld waardoor die mogelijk ook monitoring per cell gaan ondersteunen. De Basengreens komen echter pas weer rond 20 oktober binnen.
Verder zit ik zoals eerder gezegd nog wel met de plaatsing, aangezien ik iets met de stopcontacten in de garage moet, die vertrouw ik niet helemaal.
Nou had ik vannacht een geweldige ingeving...

Het is nog in ontwikkeling en het moet wel veilig, maar ik schets wel even de denkwijze:
In de bijkeuken heb ik een wasmachine en droger groep. Daaronder zit een gat in de muur waar de vorige bewoners de condensafvoer van de droger hadden zitten. Die heb ik ooit semi-professioneel dichtgemaakt en wat ik zou kunnen doen:
Op/bij die stopcontacten een zogenaamde PV-splitter plaatsen OF een goede splitter die ik hiermee vertrouw
2.5mm2 kabel vanuit dat stopcontact of PV-splitter via het gat in de muur naar buiten
Daar een kastje* plaatsen dat bijv. onder de overkapping komt te staan in de winter en mogelijk op een andere plek in de zomer, moet ik nog over nadenken
Daar een goed buitenstopcontact in maken met minimaal 3 aansluitingen
Accu's in een marine box (Indien nog nodig)
Temperatuursensor erin, gekoppeld aan Home Assistant
Nadenken over plaatsing Ecoflow Powerstream en of ik dan toch voor de IP67 laders ipv IP22 laders van Victron ga
* Er zijn meerdere oplossingen, ik laat het idee nog even bezinken, veiligheid is belangrijk, maar bijv. een waterdichte box als deze:
Of zoiets wat ik laatst ergens tegenkwam, maar dan in het juiste formaat:
Op bovenstaande manier kan ik 2 dedicated groepen gebruiken, waarvan ik ieder stopcontact wél vertrouw. Daarnaast haal ik een factor weg die voor mij toch wel zwaar weegt: Accu's binnen plaatsen. En een kastje onder de overkapping betekent dat deze droog staat, maar in de winter ook minder koud wordt, we zetten daar bijv. ook ieder jaar de olijfbomen die in pot staan neer en die overleven het, doordat daar ook warmte uit de woning naar buiten trekt.
Aangezien ik 2 Ecoflows heb liggen denk ik erover na om 1x een set-up met 2x2.5 kWh accu's te maken en voor de ander 2 zonnepanelen te halen en die voor de winter onder de juiste hoek in de achtertuin te plaatsen. Dat levert denk ik meer op dan een 2e setje accu's
Voor de volledigheid: Bovenstaande is een denkrichting, ik moet het nog verder uitkristalliseren incl. alle voor- en nadelen en uiteraard de veiligheid nog beoordelen.
Heel benieuwd of anderen ook een set-up voor buiten hebben gemaakt en hoe ze dat dan hebben opgelost.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen