Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Siewert schreef op woensdag 25 september 2024 @ 23:00:
[...]

Misschien een domme opmerking.
Maar waarom dan niet 2 of 3 laders?
10a om in de morgen te starten en 20a kan later bijspringen indien genoeg opwek.
De powerqueen kan met 50a op geladen worden dus nog een van 20a om in de middag fast Chargen
De aanbevolen laadsnelheid van o.a. de PowerQueen en Redodo is 0,2C wat overeenkomt met 20A op een 100Ah accu. Bij 0,5C (50A) wordt de accu warmer en dat versnelt de degradatie. Daarnaast is 2,5 kWh te weinig, ga ik sowieso 5 kWh plaatsen en twijfel of ik eigenlijk niet direct 10 kWh wil plaatsen. Dan moet ik al 4x 16-20A laders kopen en als je dan naar meerdere laders per accu gaat kom je al snel op busbars, etc. en dan wordt het een duur geintje voor deze "niet-professionele" oplossing. Dan neig ik toch al snel weer naar de Victron oplossing waarvoor ik een prachtige offerte heb liggen. Voor iets minder dan 4k heb je een Victron MultiPlus II 3000 met 10kWh aan Pylontech accu's, geen hinder van de limieten van stopcontacten, de voordelen van Victron Dynamic ESS, 48V accu's met hogere efficiency dan 24V, etc. En daar kan je gewoon extra accu's bijplussen, 2.400 Watt (ont)laden, etc. en evt. opschalen naar 3 stuks om met 3-fase te laden/ontladen.

Er zit een omslagpunt in dat "professioneel" gaan goedkoper is en ik vermoed dat je dat punt bereikt bij 10 kWh met 2x Powerstream en meerdere laders per accu, dan zijn de stekkers ook niet meer te tellen en ben je goedkoper af met een goed 48V Victron systeem.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:45
Taro schreef op woensdag 25 september 2024 @ 23:08:
[...]

De aanbevolen laadsnelheid van o.a. de PowerQueen en Redodo is 0,2C wat overeenkomt met 20A op een 100Ah accu. Bij 0,5C (50A) wordt de accu warmer en dat versnelt de degradatie. Daarnaast is 2,5 kWh te weinig, ga ik sowieso 5 kWh plaatsen en twijfel of ik eigenlijk niet direct 10 kWh wil plaatsen. Dan moet ik al 4x 16-20A laders kopen en als je dan naar meerdere laders per accu gaat kom je al snel op busbars, etc. en dan wordt het een duur geintje voor deze "niet-professionele" oplossing. Dan neig ik toch al snel weer naar de Victron oplossing waarvoor ik een prachtige offerte heb liggen. Voor iets minder dan 4k heb je een Victron MultiPlus II 3000 met 10kWh aan Pylontech accu's, geen hinder van de limieten van stopcontacten, de voordelen van Victron Dynamic ESS, 48V accu's met hogere efficiency dan 24V, etc. En daar kan je gewoon extra accu's bijplussen, 2.400 Watt (ont)laden, etc. en evt. opschalen naar 3 stuks om met 3-fase te laden/ontladen.

Er zit een omslagpunt in dat "professioneel" gaan goedkoper is en ik vermoed dat je dat punt bereikt bij 10 kWh met 2x Powerstream en meerdere laders per accu, dan zijn de stekkers ook niet meer te tellen en ben je goedkoper af met een goed Victron systeem.
Ik snap jou wel hoor.
Wel raar dat ik dan beantwoord ben door PW zelf dat 50a prima kan zonder issues.
Ach ja, voor mij niet nodig. Een 10a komt er nog wel.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[...]

10a om in de morgen te starten en 20a kan later bijspringen indien genoeg opwek.
De powerqueen batterij kan met 50a op geladen worden dus nog een van 20a om in de middag fast Chargen
Degradatie en warmte.
We moeten ook maar een balans zien te vinden. Ik ga dus ( als mijn tweede set accu binnen is) dus wel met twee laders laden, maar dan 2 accu’s . 5kWh in totaal dan in 5 uur.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H.W.R
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11:13
[...]

De powerqueen batterij kan met 50a op geladen worden dus nog een van 20a om in de middag fast Chargen
Gebruik hier 2 victron 12A laders om een 150Ah accu op te laden. In de ochtend gaat lader 1 al snel aan, bij voldoende opwek gaat lader 2 ook aan. Alles wordt via Shelly app aangestuurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zm4iXOCan_eqXKtSG4kQ9bMWZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RzUDFM2kYoJffEjQyHJJS3cf.jpg?f=fotoalbum_large
(Is nog testopstelling, komt later behuizing om met koeling)

[ Voor 3% gewijzigd door H.W.R op 26-09-2024 00:48 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

Gisteren voor het eerst de nacht doorgekomen met de powerqueen accu. paar observeringen:
-om 1:30 vannacht stopte de levering van energie volgens de smartstekker.
-de accu was helemaal leeggetrokken. Ik kon niet eens een bluetooth verbinding maken. 1 minuut aan de lader en de app zegt nog 1.1Ah te hebben.
-de powerstream was ook niet langer bereikbaar/uit toen de accu leeg was.

conclusies?: de accu heeft geen beveiliging tegen diep ontladen? De pwerstream trekt in standby de accu verder leeg tot hij zelf ook uitval (we wisten al dat de powerstream enkel gevoed wordt door de solar of accu ingang, van het net neemt ie niks op.

plan : ik heb een smartshunt nodig om de accu uit te schakelen voordat <5% stroom aanwezig is. of ik zet de powerstream uit na 6 uurtjes/na levering van 2kWh?

suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 26-09-2024 08:07 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:47
kmf schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:06:
Gisteren voor het eerst de nacht doorgekomen met de powerqueen accu. paar observeringen:
-de accu was helemaal leeggetrokken. Ik kon niet eens een bluetooth verbinding maken. 1 minuut aan de lader en de app zegt nog 1.1Ah te hebben.

conclusies?: de accu heeft geen beveiliging tegen diep ontladen? De pwerstream trekt in standby de accu verder leeg tot hij zelf ook uitval (we wisten al dat de powerstream enkel gevoed wordt door de solar of accu ingang, van het net neemt ie niks op.

plan : ik heb een smartshunt nodig om de accu uit te schakelen voordat <5% stroom aanwezig is. of ik zet de powerstream uit na 6 uurtjes/na levering van 2kWh?

suggesties?
Het gegeven dat je geen verbinding meer kon maken via Bluetooth is nu juist de beveiliging vanuit de BMS, als de ontlading te diep is schakelt hij alles uit.

Waarbij het de vraag is op welk moment dat zou moeten zijn, 1.1Ah is wel heel weinig.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-06 22:48

suggesties?
Het topic lezen en het ontladen uitschakelen als het voltage te laag wordt.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:31
Zou mooi zijn als al deze info in de start post komt te staan ;)

Ik zit op de zelfde weg als Taro, doe je het simpel of koop je een Victron systeem en doe je het gelijk goed.

Echter hebben wij het plan binnen nu en 5 jaar een keer te verhuizen en dan is misschien investeren in een "vast" batterij systeem niet heel slim.

• kmf
  • Niet online

kmf

ice-T106 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:35:
[...]

Het topic lezen en het ontladen uitschakelen als het voltage te laag wordt.
Welk topic? de powerqueen is nergens aan gekoppeld. en de PS krijgt gewoon 315W tot de accu zichzelf uitschakelt.

• kmf
  • Niet online

kmf

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/K6gxgYH/Screenshot-2024-09-26-at-09-34-47.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8PtJKSZ/Screenshot-2024-09-26-at-09-35-14.png

DIt is trouwens de uitdraai van de smartstekker waarop de AC output van de PowerStream aan hangt.
Ik zit te twijfelen of ik die energy negatief moet maken.

levering van de accu was dus gestart om 17:30 en geeindigt om 1:30, dus exact 8 uur, zoals ook berekend adhv capaciteit.
volgens de smartstekker is er 2.4kWh opgeleverd door de accu. is er dan 0.156 kWh gebruikt door de ecostream of gewoon verloren door inefficientie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-06 22:48
kmf schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:31:
[...]

Welk topic? de powerqueen is nergens aan gekoppeld. en de PS krijgt gewoon 315W tot de accu zichzelf uitschakelt.
Dit topic. Staan aardig wat voorbeelden waar de ecoflow API wordt gebruikt om de accu spanning uit te lezen en dus op tijd te stoppen met ontladen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Siewert

suggesties?
Even aanvullen.
Lang verhaal maar hoop dat het begrijpelijk is.
Ik heb zelf de PowerQueen zonder BT.
BMS doet gewoon zijn werkt, als ik kijk naar mijn gebruikte scripts is 23.1v het kritieke punt dan zit er nog tussen de 3 á 5% soc in de batterij.
Als de Ecoflow stopt met levering zakt de voltage even onder de 22.85v om vervolgens te stabiliseren op 23.1v.
Is hij echt leeg dan grijpt de BMS in bij een voltage onder de 22,8v en dat zie om dat de voltage ineens dropt naar 18v.
De EcoFlow mag dus volgens mij script niet meer leveren beneden de 23v en stopt.
De omvormer verbruikt nu 5w standby uit de batterij.
Op dit moment van schrijven is de lader al 3 uur lang aan het wachten op genoeg stroom om te mogen laden en batterij heeft nog een soc van 23.1v.

Nu komt het, Als je de batterij leeg trek en de bms grijpt in valt de EcoFlow uit maar de laatste baseload blijft in de omvormer staan.
Als je als laatste baseload vraag 315w was dan blijft dat staan en zal de omvormer dit als hij even in leven komt gelijk weer gaan vragen van de batterij.
Die was al leeg dus de BMS knalt erin en je kunt er niet meer bij.
Dat word handmatig de lader starten om de batterij wakker te maken.
Als de bms heeft in gegrepen kun je omvormer niet meer bereiken om een de baseload op 0 te zetten.
Je moet er dus voor zorgen dat voordat de bms ingrijpt de baseload op 0 te zetten.

Mijn conclusie:
BMS doet zijn werk maar zorg voordat de batterij leeg de omvormer geen opdracht meer heeft om te leveren.
Dan blijft de hele handel uren online en wachtende op power om te mogen laden.
Ben je te laat dan moet je handmatig de lader starten.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

• Siewert
kmf schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

DIt is trouwens de uitdraai van de smartstekker waarop de AC output van de PowerStream aan hangt.
Ik zit te twijfelen of ik die energy negatief moet maken.

levering van de accu was dus gestart om 17:30 en geeindigt om 1:30, dus exact 8 uur, zoals ook berekend adhv capaciteit.
volgens de smartstekker is er 2.4kWh opgeleverd door de accu. is er dan 0.156 kWh gebruikt door de ecostream of gewoon verloren door inefficientie?
Ik denk eerder dat je smartstekker niet helemaal correct meet.
Is dan ook geen MID device en kan zeker enkele procenten afwijken.
Als ik kijk naar mijn plug dan klopt het aardig met wat ik met de hand heb gemeten.

Als ik de batterij leeg trek heeft de HW wizard plug gekoppeld aan de omvormer om te meten wat eruit gaat 2.5kw gemeten.
Ik stop er volgens mijn Fibaro Z-wave plug die de lader aanstuurt 3.1kw in.
Dus een efficiëntie van ongeveer 80%.
En omdat die plug ook maar een bepaalde polling interval hebben mis je hier en daar wat Watts.
Kan best zijn dat hij een steekje mist en dat word dan niet opgeteld bij het totaal.
Als je met die plug test runs door bijvoorbeeld 10x op de zelfde wattage te ontladen van Vol naar Leeg komt er elke keer een ander getal uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:43

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ice-T106 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:40:
[...]

Dit topic. Staan aardig wat voorbeelden waar de ecoflow API wordt gebruikt om de accu spanning uit te lezen en dus op tijd te stoppen met ontladen.
Om een voorbeeld te geven:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
        $powerstream = $tmPower->ecoflow->getDevice( $tmPower->ecoflow_ps_serial );

// [...]

$battVoltage = (
                    $powerstream['data']['20_1.pv1InputVolt'] 
                    + $powerstream['data']['20_1.pv2InputVolt']
                ) / 20;

if( $battVoltage < 23.5 )
        {
            $updatePowerstream = true;
            $powerstreamOutput = 0;

$tmPower->homeassistant->setEntityState('switch.tmbatt_omvormer', 'off');
        }

if( $updatePowerstream )
        {
            // [...]

$status = $tmPower->ecoflow->setDeviceFunction( $tmPower->ecoflow_ps_serial,
                'WN511_SET_PERMANENT_WATTS_PACK', 
                [ 'permanent_watts' => $powerstreamOutput ]
            );
        }

Voor wie het interessant vindt, heb ik mijn aansturing in een repo gezet:

https://github.com/thijsmans/tmPower

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

zo, ik heb mijn ikea kast in elkaar gezet en opgehangen. daarin zijn de accu+lader gehuisvest:

De Powerstream heb ik besloten om boven de kast te houden, dit omdat daar 15cm ruimte is, net goed voor een paar pc-ventilatoren. En ook omdat zo de kabels het mooist weggewerkt zijn terwijl ik de statusled kan blijven zien.

Op de binnenplank komt dan over een week de 2e accu. Ik heb al de gaten voorgeboord voor de aankomende ventilatoren. Alleen jammer dat de charger "omgedraait" is, deze blaast via de laadkabels uit.
Ik heb via de ventilatiegat de stroomkabel laten inkomen, dus moet ik de lader nu 180 graden draaien zodat ie de warme lucht wegblaast

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kKfpgLp/75-DC922-E-1-BA5-4280-8-C68-18-DBAC170-EE6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5W89dQS/BFC2352-A-AD4-F-49-C5-9-D61-99278106-D024.jpg

Gesloten is de accutemp 75'F, vs 70'F open.
Bij opladen scheel het qua decibel het wel 10 dB, oogt ook veel netter zo,. dus ik ben er blij mee. ik zal vanavond, als de PS weer stroom levert, met een IR camera alles even nameten.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9HN2tCT/8-F32-A322-47-D2-4893-BB19-90-C1-D87-C7-A64-1-101-o.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8czrJd8/7-E799-C07-8-C2-E-445-A-B348-48-F4-DA7-ADA0-E-1-101-o.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-06 22:46
Sjembecks schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:00:
Zou mooi zijn als al deze info in de start post komt te staan ;)

Ik zit op de zelfde weg als Taro, doe je het simpel of koop je een Victron systeem en doe je het gelijk goed.

Echter hebben wij het plan binnen nu en 5 jaar een keer te verhuizen en dan is misschien investeren in een "vast" batterij systeem niet heel slim.
Ik ga ook verhuizen op kort termijn maar ben gewoon voor Victron gegaan, de prijzen zijn sindsdien gehalveerd.
Naar mijn mening een no-brainer. En wanneer je gaat verhuizen neem je de boel mee (ja het meer "gesjouw" maar je krijgt er ook wat vooor terug).

Ik heb dan ook geen enkel spijt, deze topic bestond toen nog niet dus dat maakt het ook wel makkelijker :+.
Maar je ziet dat men klein begint en vervolgens steeds groter gaat, leuk voor de hobby maar uit eindelijk had je net zo goed gelijk goed kunnen doen met Victron :9.

Ik verwacht wel dat de prijzen nog zullen dalen ondanks dat de prijzen nu (in vergelijking met begin vorig jaar toen ik het kocht) al erg laag zijn.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-06 11:14
Misschien is dit niet samenstellen :P maar ik was aan het kijken naar een GroWatt ARK 5.1XH thuisbatterij (link) om aan te sluiten op onze hybride omvormer, de Growatt MOD8000TL3-XH. Volgens mij zou dit zonder verdere toevoegingen moeten werken, en zou €1.400 voor 5kwh dan een prima prijs zijn voor de introductie van een thuisbatterij. Voor ons huishouden is meer zeker beter (EV, warmtepomp, dynamische prijzen etc.) maar wil eerst klein beginnen en later evt uitbreiden.

Mocht de BMS van GroWatt niet (goed) genoeg zijn, dan eventueel een Bliq manager bv.

Zijn er nog suggesties of meningen waarom dit (niet) goed is?

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 09:12
Siewert schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:15:
[...]
Ben je te laat dan moet je handmatig de lader starten.
Als de accu (volgens je eigen) berekeningen (bijna) leeg is dan zet je de output van de ecoflow naar 0 neem ik aan toch?

Dan zit je met het probleem dat ik hier al eens eerder riep: de ecoflow blijft altijd aan. Ook al zit er nog maar 4% in je accu; je ecoflow blijft in standby modus; die schakelt zichzelf niet uit.
Op zich ben ik wel voorstander van een autoswitch van 230v die een relais omgooit voor 24 volt (shelly?). Anders een manuele schakelaar voor 24 is ook niet verkeerd. Wel weer wat extra soldeerpunten.

Wat bedoel je met handmatig de lader starten? Dat is bij mij een zigbee plug. Wanneer de zon op is en teruglevering is boven de 400 watt dan schakelt hij aan en Victron start het laden.

• Siewert
ronald75 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:29:
[...]

Als de accu (volgens je eigen) berekeningen (bijna) leeg is dan zet je de output van de ecoflow naar 0 neem ik aan toch?

Dan zit je met het probleem dat ik hier al eens eerder riep: de ecoflow blijft altijd aan. Ook al zit er nog maar 4% in je accu; je ecoflow blijft in standby modus; die schakelt zichzelf niet uit.
Op zich ben ik wel voorstander van een autoswitch van 230v die een relais omgooit voor 24 volt (shelly?). Anders een manuele schakelaar voor 24 is ook niet verkeerd. Wel weer wat extra soldeerpunten.

Wat bedoel je met handmatig de lader starten? Dat is bij mij een zigbee plug. Wanneer de zon op is en teruglevering is boven de 400 watt dan schakelt hij aan en Victron start het laden.
Klopt, zet de output dan op 0.
Het het idle verbruik is maar 5w en met de rest stroom van circa 3 á 5% in de batterij en verbruik kan de nog wel 15uur duren voordat de bms ingrijpt.

Heb het nog niet getest, maar je kan de EcoFlow wel uitzetten.
Maar weet niet of hij dan nog wakker is om weer via het script op te starten, optie heet infOnOff of zoiets.

Met handmatig opstarten bedoel ik het volgende.
In mijn script houd ik nog geen rekening met een ecoflow die offline kan zijn.
Is de EcoFlow offline dan blijft mijn script hangen, moet ik even anders inregelen.

• kmf
  • Niet online

kmf

Wat ik net uitgetest hebt:
\
Als je de accu laadt en de ecoflow is aan, dan gaatie gewoon leveren. oftewel, de accu wordt "geladen" met zijn eigen stroom.
Ik heb dus maar gewoon de ecoflow uitgeschakeld met de stekker. krijg je een waarschuwing dat hij losgekoppeld is van het net.

• kmf
  • Niet online

kmf

Taro schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:52:
[...]

Hoor het graag als dat wel lukt :)

[...]
Ik zou dat vinkje nog uittesten. toevallig schijnt de zon nu door de regenwolken en sta ik flink negatief. dus even de powerstream aangezet om te testen:

Als de vinkjeTerugleveringsbescherming aan staat in combinatie met een slimme meter(waaronder dus een tibber plus die ik hen, of een shelly 3EM, dan gaat de power stream inderdaad stoppen met leveren om te voorkomen dat er aan het net wordt geleverd. 0 Watt wordt het dan. wel een kleine vertraging, maar prima dus.

goef om te weten, als ik de PS aanzet in de winter om de kosten te drukken en er toch nog even een winterzon door komt. Ben er blij mee. 8)

• kmf
  • Niet online

kmf

WElke ecoflow integratie gebruiken jullie voor home assistant?

Ik dacht deze https://github.com/tolwi/hassio-ecoflow-cloud, maar ik krijg die niet goed geconfigged.

hele tijd een error, terwijl in de log er wel een connectie met ecoflow gemaakt kan worden en mijn credentials opgehaald zijn:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TBz9Ktw/Screenshot-2024-09-26-at-17-36-46.png

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:27
@kmf

Ook die, maar met developer key/secret. Niet met username password.

Edit: Nog wel op v1.1.0

[ Voor 14% gewijzigd door RudolfR op 26-09-2024 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

RudolfR schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:48:
@kmf

Ook die, maar met developer key/secret. Niet met username password.

Edit: Nog wel op v1.1.0
AH, probleem gevonden. die integration vereist hogere versie van home assistant. even nieuwe image gepulled. en nu werkt v1.2 op private Api.

[ Voor 23% gewijzigd door kmf op 26-09-2024 18:16 ]

• ronald75
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtMOZnhC8MaNiiNYdRM5MCNf2VI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndfIPKhagB3xyVhWUm0YjNHd.jpg?f=fotoalbum_large

Nu langere tijd (~1 uur) dit geneuzel. Is toch 3 weken redelijk goed gegaan.

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:17
kmf schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:54:
[...]

AH, probleem gevonden. die integration vereist hogere versie van home assistant. even nieuwe image gepulled. en nu werkt v1.2 op private Api.
Zojuist ook de ECOFlow integration verwijderd en opnieuw geladen met Acceskey en secret key; die vindt beide Powerstreams maar ik kan er dan maar 1 kiezen waarvan vervolgens alles correct gelezen wordt.

Het lukt niet nadien om de 2e ook toe te voegen ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpAFH276W6o2Jn6JAGM2plOKd7Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XNRcWqnMjQJz8Y9z3DUUM28C.jpg?f=user_large

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:51

thido

Tilburg

hannibal2206 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:42:
[...]

Zojuist ook de ECOFlow integration verwijderd en opnieuw geladen met Acceskey en secret key; die vindt beide Powerstreams maar ik kan er dan maar 1 kiezen waarvan vervolgens alles correct gelezen wordt.

Het lukt niet nadien om de 2e ook toe te voegen ?
[Afbeelding]
De tweede op dezelfde wijze toevoegen maar een andere naam geven (hij noemt hem standaard 'Home', maar als die al bestaat vind hij de Powerstream niet).

Edit: plaatje voor de duidelijkheid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9irT7xtpGssgjoKmTF5C4DQvCnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDl9QVQMPkuwSq8Ra2yULREN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door thido op 26-09-2024 20:49 ]

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:17
thido schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:46:
[...]

De tweede op dezelfde wijze toevoegen maar een andere naam geven (hij noemt hem standaard 'Home', maar als die al bestaat vind hij de Powerstream niet).

Edit: plaatje voor de duidelijkheid

[Afbeelding]
Top !

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Taro schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:52:
Ik gebruik https://github.com/TheFes/cheapest-energy-hours icm een paar templates. Heb ooit ook geprobeerd de kalender te gebruiken, maar dat doe ik nu niet. Heb met een template een boolean_sensor aangemaakt voor bijv. de duurste 3 uren en in een automatisering controleer ik daarop. Indien true, dan terugleveren, indien goedkoopste 5 uren true is, dan laden en als beide false zijn, dan NOM.
Hoe accuraat werkt deze methode? Ik heb het zelf op een gedetailleerder niveau uitgewerkt, maar ben uit principe altijd voor de simpelste oplossing :+

Mijn BatteryOptimizer-class werkt met de dynamische tarieven-data van Enever, bepaalt wat de goedkoopste uren zijn om te laden (binnen het tijdvak van 08:00 en 18:00 uur) en wat de duurste uren zijn om terug te leveren (duur voor de energiemaatschappij dus :P).

In het script waarin deze class concreet wordt toegepast, wordt vervolgens gecheckt of het voordeel wel de drempel van 10 cent haalt (grove benadering van de kosten van een cyclus; de accu kost 400 euro en haalt in elk geval 4000 laad-cycli). In dat geval worden de laad- en ontlaaduren opgeslagen in de cache van het aansturingssysteem:

Voor morgen geldt dat het laden uit het net niet loont, omdat het voordeel van nog geen 3 cent de kosten van een laadcyclus niet overstijgt. Dan geldt de aansturing vanuit Home Assistant, oftewel: alleen opladen bij voldoende opbrengst van de zonnepanelen.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
    [profile] => Array
        (
            [2024-09-27] => Array
                (
                    [charging_hours] => Array
                        (
                            [0] => 10
                            [1] => 11
                            [2] => 12
                            [3] => 13
                            [4] => 14
                        )

[discharging_hours] => Array
                        (
                            [0] => 17
                            [1] => 18
                            [2] => 19
                            [3] => 20
                        )

[savings] => 0.029282877882353
                )
        )

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Taro
  • Niet online

Taro

Thijsmans schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:01:
[...]

Hoe accuraat werkt deze methode? Ik heb het zelf op een gedetailleerder niveau uitgewerkt, maar ben uit principe altijd voor de simpelste oplossing :+

Mijn BatteryOptimizer-class werkt met de dynamische tarieven-data van Enever, bepaalt wat de goedkoopste uren zijn om te laden (binnen het tijdvak van 08:00 en 18:00 uur) en wat de duurste uren zijn om terug te leveren (duur voor de energiemaatschappij dus :P).

In het script waarin deze class concreet wordt toegepast, wordt vervolgens gecheckt of het voordeel wel de drempel van 10 cent haalt (grove benadering van de kosten van een cyclus; de accu kost 400 euro en haalt in elk geval 4000 laad-cycli). In dat geval worden de laad- en ontlaaduren opgeslagen in de cache van het aansturingssysteem:

Voor morgen geldt dat het laden uit het net niet loont, omdat het voordeel van nog geen 3 cent de kosten van een laadcyclus niet overstijgt. Dan geldt de aansturing vanuit Home Assistant, oftewel: alleen opladen bij voldoende opbrengst van de zonnepanelen.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
    [profile] => Array
        (
            [2024-09-27] => Array
                (
                    [charging_hours] => Array
                        (
                            [0] => 10
                            [1] => 11
                            [2] => 12
                            [3] => 13
                            [4] => 14
                        )

[discharging_hours] => Array
                        (
                            [0] => 17
                            [1] => 18
                            [2] => 19
                            [3] => 20
                        )

[savings] => 0.029282877882353
                )
        )
De methode werkt 100% accuraat, doet precies wat ik verwacht. Echter hou ik (nog) geen rekening met percentageverschillen. Maar je kunt gemakkelijk het gemiddelde tarief van een dag gebruiken en dan alleen laden/ontladen als er bijv. minimaal 20% verschil tussen piek en dal zit ivm 80% RTE.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Thijsmans Voor de volledigheid, dit is het effect van het script, de onderste 2 worden ermee aangestuurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5QaC5k5IdslwB7Qp5nzcGmUkS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jvv2VQ5yMQ5yHHZSGqYklJJq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RthHhC1ndDjfHOmeUE7DztfxFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FXYqSSg8wPIjKbzdZYf27yKq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Taro welke setup ben je nu uiteindelijk voor gegaa? Welke accu’s? En welke zekering heb je nú geïmplementeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

kmf schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:29:
@Taro welke setup ben je nu uiteindelijk voor gegaa? Welke accu’s? En welke zekering heb je nú geïmplementeerd?
Ik ben er helemaal uit voor de specs van de zekering & accu:

Bij 2 accu's op 1 Powerstream:
2x Positieve kabel: 1x 20 ANL houder+zekering

Bij 1 accu op Powerstream via Y-splitter:
1x Positieve kabel: 1x 30 ANL houder+zekering

Dan heb je de 2x13A / 1x26A netjes afgezekerd en met goede ANL zekeringen dek je jezelf in tegen +-6000A kortsluitstroom. Dat is niet hetzelfde veiligheidsniveau als T-Class fuses bereiken met bijv. 10.000+ A beveiliging, maar als je een accu met BMS incl. kortsluitbeveiliging hebt, dan heb je het bovengemiddeld netjes opgelost, uiteraard zonder 100% zekerheid, er kan altijd nog iets mis gaan.

En ik ga voor de Basengreen 24V 100A met BMS, monitoring per cell & vorstbeveiliging. Maar als monitoring per cell niet belangrijk is, dan kan je bijv. ook voor de Redodo of PowerQueen gaan, of wachten op een BMS (+ evt. hardware) upgrade zoals hier door een aantal mensen is gemeld waardoor die mogelijk ook monitoring per cell gaan ondersteunen. De Basengreens komen echter pas weer rond 20 oktober binnen.

Verder zit ik zoals eerder gezegd nog wel met de plaatsing, aangezien ik iets met de stopcontacten in de garage moet, die vertrouw ik niet helemaal.

Nou had ik vannacht een geweldige ingeving... ;) Het is nog in ontwikkeling en het moet wel veilig, maar ik schets wel even de denkwijze:

In de bijkeuken heb ik een wasmachine en droger groep. Daaronder zit een gat in de muur waar de vorige bewoners de condensafvoer van de droger hadden zitten. Die heb ik ooit semi-professioneel dichtgemaakt en wat ik zou kunnen doen:

Op/bij die stopcontacten een zogenaamde PV-splitter plaatsen OF een goede splitter die ik hiermee vertrouw
2.5mm2 kabel vanuit dat stopcontact of PV-splitter via het gat in de muur naar buiten
Daar een kastje* plaatsen dat bijv. onder de overkapping komt te staan in de winter en mogelijk op een andere plek in de zomer, moet ik nog over nadenken
Daar een goed buitenstopcontact in maken met minimaal 3 aansluitingen
Accu's in een marine box (Indien nog nodig)
Temperatuursensor erin, gekoppeld aan Home Assistant
Nadenken over plaatsing Ecoflow Powerstream en of ik dan toch voor de IP67 laders ipv IP22 laders van Victron ga

* Er zijn meerdere oplossingen, ik laat het idee nog even bezinken, veiligheid is belangrijk, maar bijv. een waterdichte box als deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqbmX0dQlCHvgL75ZhqdOpNIHD8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dnvCeFkHAeZrQGI6QdpZDslX.jpg?f=user_large

Of zoiets wat ik laatst ergens tegenkwam, maar dan in het juiste formaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrnP2QjP_9xXkTxDmOLSIqsSBgY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vMeDjdQHOZG8pYfHgzvpsK5B.png?f=user_large

Op bovenstaande manier kan ik 2 dedicated groepen gebruiken, waarvan ik ieder stopcontact wél vertrouw. Daarnaast haal ik een factor weg die voor mij toch wel zwaar weegt: Accu's binnen plaatsen. En een kastje onder de overkapping betekent dat deze droog staat, maar in de winter ook minder koud wordt, we zetten daar bijv. ook ieder jaar de olijfbomen die in pot staan neer en die overleven het, doordat daar ook warmte uit de woning naar buiten trekt.

Aangezien ik 2 Ecoflows heb liggen denk ik erover na om 1x een set-up met 2x2.5 kWh accu's te maken en voor de ander 2 zonnepanelen te halen en die voor de winter onder de juiste hoek in de achtertuin te plaatsen. Dat levert denk ik meer op dan een 2e setje accu's :)

Voor de volledigheid: Bovenstaande is een denkrichting, ik moet het nog verder uitkristalliseren incl. alle voor- en nadelen en uiteraard de veiligheid nog beoordelen.

Heel benieuwd of anderen ook een set-up voor buiten hebben gemaakt en hoe ze dat dan hebben opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Thijsmans schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:24:
[...]

Om een voorbeeld te geven:

PHP:
1
2
3
4
5
6
        $battVoltage = (
                    $powerstream['data']['20_1.pv1InputVolt'] 
                    + $powerstream['data']['20_1.pv2InputVolt']
                ) / 20;

}

domme vraag (tis vroeg)
waarom deel je door 20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:51

thido

Tilburg

Ik zag vanochtend dat de accu's vannacht zijn opgeladen.
In de automation staat dat ze mogen laden bij een stroomtarief van 15ct.
Dat had ik beter vandaag overdag kunnen doen met ook wat zonnestroom haha.
Toch maar toevoegen dat dit in de nacht niet mag, tenzij tarief in de ochtend hoog o.i.d.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
kmf schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:43:
[...]

domme vraag (tis vroeg)
waarom deel je door 20?
De waarden zijn x10 dus 24,3 volt = 243. Dus zou je 243 + 248 = 491 gedeeld door 20 is gemm. voltage van 24.55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ronald75 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:04:
[...]

De waarden zijn x10 dus 24,3 volt = 243. Dus zou je 243 + 248 = 491 gedeeld door 20 is gemm. voltage van 24.55
Wel jammer dat pv2InputVolt niet in de home assistant integratie exposed is, anders kan dat via home assistant gedaan worden zonder een aparte php-script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@kmf

Die zijn er toch wel?
Solar 1/2 Input Potential / Solar 1/2 Op Potential?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

RudolfR schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:31:
@kmf

Die zijn er toch wel?
Solar 1/2 Input Potential / Solar 1/2 Op Potential?
Ik zie alleen dat met de php-script ik een voltage van 23.4V zie (als ik door 10 deel, want ik heb maar 1 kanaal in gebruik), maar 1/2 Input Potential is de hele nacht constant 24,3v
vandaar dat ik niet zeker weet of ze dezelfde zijn.

bij Solar 2 Op Potential zie ik wel wat meer fluctuaties, maar ik moet even uitvogelen wat ze inhouden. zometeen maar even vol laden.

nu is het solar 2 Op Potential 22.7 volgens HA, volgens het script 23.4
DIt is natuurlijk heel vreemd, aangezien beiden dezelfde bron moeten hebben (ecoflow cloud)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GF5qfw9/Screenshot-2024-09-27-at-09-44-35.png

Beste zal zijn om zccu vol te laden en dan ontladen en kijken welke waarde een beetje overeenkomt met de ontlading......

[ Voor 16% gewijzigd door kmf op 27-09-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:47
Taro schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:38:
[...]

Ik ben er helemaal uit voor de specs van de zekering & accu:

Bij 2 accu's op 1 Powerstream:
2x Positieve kabel: 1x 20 ANL houder+zekering

Bij 1 accu op Powerstream via Y-splitter:
1x Positieve kabel: 1x 30 ANL houder+zekering

Dan heb je de 2x13A / 1x26A netjes afgezekerd en met goede ANL zekeringen dek je jezelf in tegen +-6000A kortsluitstroom. Dat is niet hetzelfde veiligheidsniveau als T-Class fuses bereiken met bijv. 10.000+ A beveiliging, maar als je een accu met BMS incl. kortsluitbeveiliging hebt, dan heb je het bovengemiddeld netjes opgelost, uiteraard zonder 100% zekerheid, er kan altijd nog iets mis gaan.

En ik ga voor de Basengreen 24V 100A met BMS, monitoring per cell & vorstbeveiliging. Maar als monitoring per cell niet belangrijk is, dan kan je bijv. ook voor de Redodo of PowerQueen gaan, of wachten op een BMS (+ evt. hardware) upgrade zoals hier door een aantal mensen is gemeld waardoor die mogelijk ook monitoring per cell gaan ondersteunen. De Basengreens komen echter pas weer rond 20 oktober binnen.

Verder zit ik zoals eerder gezegd nog wel met de plaatsing, aangezien ik iets met de stopcontacten in de garage moet, die vertrouw ik niet helemaal.

Nou had ik vannacht een geweldige ingeving... ;) Het is nog in ontwikkeling en het moet wel veilig, maar ik schets wel even de denkwijze:

In de bijkeuken heb ik een wasmachine en droger groep. Daaronder zit een gat in de muur waar de vorige bewoners de condensafvoer van de droger hadden zitten. Die heb ik ooit semi-professioneel dichtgemaakt en wat ik zou kunnen doen:

Op/bij die stopcontacten een zogenaamde PV-splitter plaatsen OF een goede splitter die ik hiermee vertrouw
2.5mm2 kabel vanuit dat stopcontact of PV-splitter via het gat in de muur naar buiten
Daar een kastje* plaatsen dat bijv. onder de overkapping komt te staan in de winter en mogelijk op een andere plek in de zomer, moet ik nog over nadenken
Daar een goed buitenstopcontact in maken met minimaal 3 aansluitingen
Accu's in een marine box (Indien nog nodig)
Temperatuursensor erin, gekoppeld aan Home Assistant
Nadenken over plaatsing Ecoflow Powerstream en of ik dan toch voor de IP67 laders ipv IP22 laders van Victron ga

* Er zijn meerdere oplossingen, ik laat het idee nog even bezinken, veiligheid is belangrijk, maar bijv. een waterdichte box als deze:
[Afbeelding]

Of zoiets wat ik laatst ergens tegenkwam, maar dan in het juiste formaat:
[Afbeelding]

Op bovenstaande manier kan ik 2 dedicated groepen gebruiken, waarvan ik ieder stopcontact wél vertrouw. Daarnaast haal ik een factor weg die voor mij toch wel zwaar weegt: Accu's binnen plaatsen. En een kastje onder de overkapping betekent dat deze droog staat, maar in de winter ook minder koud wordt, we zetten daar bijv. ook ieder jaar de olijfbomen die in pot staan neer en die overleven het, doordat daar ook warmte uit de woning naar buiten trekt.

Aangezien ik 2 Ecoflows heb liggen denk ik erover na om 1x een set-up met 2x2.5 kWh accu's te maken en voor de ander 2 zonnepanelen te halen en die voor de winter onder de juiste hoek in de achtertuin te plaatsen. Dat levert denk ik meer op dan een 2e setje accu's :)

Voor de volledigheid: Bovenstaande is een denkrichting, ik moet het nog verder uitkristalliseren incl. alle voor- en nadelen en uiteraard de veiligheid nog beoordelen.

Heel benieuwd of anderen ook een set-up voor buiten hebben gemaakt en hoe ze dat dan hebben opgelost.
Interessant die zekeringen, weet je dat de Powerqueen 24V 100Ah batterij 1600A/300uS als kortsluitstroom heeft?

En als je dan deze video bekijkt zat ik eerder te denken over 150A anl tussen Powerqueen en Powerstream.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Mediacj schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:01:
[...]

Interessant die zekeringen, weet je dat de Powerqueen 24V 100Ah batterij 1600A/300uS als kortsluitstroom heeft?

En als je dan deze video bekijkt zat ik eerder te denken over 150A anl tussen Powerqueen en Powerstream.
Een zekering is primair bedoeld om de bekabeling te beschermen. De kabels moeten of 13A of 26A aankunnen en de zekering moet boven die waardes zitten, maar onder de waarde blijven waarbij de bekabeling in de fik vliegt.

Met 1600A kortsluitstroom ben je dus gedekt door een 6000A kortsluitstroombeveiliging die een goede (Dus geen bulkversie van Ali Express) ANL zekering biedt. En 20-30A beschermt de kabel, waarbij 150A waarschijnlijk te hoog is voor bijv. 4mm2/6mm2 kabel en daarmee loop je het risico dat de bekabeling de brandhaard wordt. Daarom lijkt het mij niet wenselijk om een 150A zekering te kiezen, maar blijft 20A bij 2 kabels en 30A bij een gecombineerde Y-splitter the way to go.

Je moet onderscheid maken tussen de waarde waarop de zekering ploft en de waarde van kortsluitstroom die een zekering kan onderbreken, zonder bijv. door de enorme hitte weer opnieuw aan elkaar te smelten. Een MEGA zekering biedt bijv. maar bescherming tot 2000A, dat is alsnog meer dan 1600A, maar voor de zekerheid zou ik toch voor ANL gaan.

De 2x13A / 1x26A wordt gedekt door de basis aanduiding van 20/30A op een ANL zekering. De 1600A kortsluitstroom wordt gedekt door de 6000A aanduiding bij de betreffende ANL zekering. Daarom dus wat mij betreft niet boven die 20-30A gaan zitten, maar wel voor een goede leverancier kiezen en de specs van de gekozen ANL zekering goed controleren, zodat je ook zeker weet dat de kortsluitbeveiliging daadwerkelijk werkt en ingrijpt wanneer dat nodig is.

Edit: Een extra T-class fuse van bijv. 150A aanvullend toevoegen verhoogt naar mijn weten de weerstand. Daarnaast is de bekabeling dan waarschijnlijk al in de fik gevlogen. Maar het kan een optie/overweging zijn om extra zekerheid voor kortsluitstromen boven de 6000A, die een LFP accu kan leveren (wel 10.000-20.000A of meer door de lage interne weerstand van LFP), ook op te vangen. Helaas heb je geen T-class fuses van bijv. 20A/30A voor deze toepassing, dat was de beste oplossing geweest.

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 27-09-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hoe zit het eigenlijk met het argument dat er al een zekering in de voeding en Ecoflow zit en batterij door de BMS wordt beveiligd? Is een extra zekering niet wat overdreven?

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

thido schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:59:
Ik zag vanochtend dat de accu's vannacht zijn opgeladen.
In de automation staat dat ze mogen laden bij een stroomtarief van 15ct.
Dat had ik beter vandaag overdag kunnen doen met ook wat zonnestroom haha.
Toch maar toevoegen dat dit in de nacht niet mag, tenzij tarief in de ochtend hoog o.i.d.
Hier al 2 dagen op rij dat de accu in de nacht is geladen.
Prima hoor, als die zonnestroom meer waard is overdag, dan kan je beter in de nacht laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Rbb-lwdn schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:50:
[...]

Ja da werkt
De load van de eco-worthy sturt de spanning naar de powerstream.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Rbb-lwdn Bedankt voor je goede foto's. Ik wil een testje doen met een solar charge controller. Ik zie echter dat de meeste controllers willen dat je de omvormer aan de accu knoopt. Ik wil alleen eerst de batterij vullen en als die vol is dat de rest naar de omvormer gaat. Dat kan door de omvormer aan de LOAD te hangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

peter123 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:45:
Hoe zit het eigenlijk met het argument dat er al een zekering in de voeding en Ecoflow zit en batterij door de BMS wordt beveiligd? Is een extra zekering niet wat overdreven?
Die is hier eerder besproken, maar het kan ook gaan over kortsluiting in het apparaat, er valt iets op beide polen, eigenlijk onvoorziene situaties waarbij bijv. het BMS niet functioneert zoals verwacht. Een zekering in een voeding kan ploffen, maar als dan bijv. de kabel op een metalen frame/onderdeel valt, dan gaat/blijft er alsnog een stroom lopen die je niet had voorzien. De zekering in het apparaat heeft dan netjes zijn werk gedaan, maar je hebt er uiteindelijk geen reet aan, want via een andere weg is er alsnog een kortsluitstroom gaan lopen die de boel in de fik heeft gezet.

Het is een extra veiligheidsmaatregel waarvan je zelf moet beoordelen of je die het geld waard vindt. Laatst gaf iemand als voorbeeld: Zie je jezelf met vrouw en kinderen buiten op straat staan, in je ondergoed, kijkend naar de brandweer die je huis aan het blussen is, omdat je vertrouwde op iets van een ander die mogelijk andere doelen had (Goedkoop produceren, winst maximaliseren, een shortcut nemen, specs en documentatie niet zo nauw nemen, etc.) en zelf geen aanvullende maatregelen hebt getroffen? Met zo'n ANL houder + zekering heb je het volgens mij over 2-3 tientjes, als ik daardoor een veiligere situatie creëer voor zowel mijzelf als gezin, dan vind ik dat de investering meer dan waard. En een ander vindt het misschien overdreven of ziet de noodzaak er niet van in: Helemaal prima, vooral niet doen, maar ik doe het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Het is niet dat ik dit niet wil, maar denk goed dat dit nog eens benoemd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Nu online

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Taro schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:53:
[...]

Die is hier eerder besproken, maar het kan ook gaan over kortsluiting in het apparaat, er valt iets op beide polen, eigenlijk onvoorziene situaties waarbij bijv. het BMS niet functioneert zoals verwacht. Een zekering in een voeding kan ploffen, maar als dan bijv. de kabel op een metalen frame/onderdeel valt, dan gaat/blijft er alsnog een stroom lopen die je niet had voorzien. De zekering in het apparaat heeft dan netjes zijn werk gedaan, maar je hebt er uiteindelijk geen reet aan, want via een andere weg is er alsnog een kortsluitstroom gaan lopen die de boel in de fik heeft gezet.

Het is een extra veiligheidsmaatregel waarvan je zelf moet beoordelen of je die het geld waard vindt. Laatst gaf iemand als voorbeeld: Zie je jezelf met vrouw en kinderen buiten op straat staan, in je ondergoed, kijkend naar de brandweer die je huis aan het blussen is, omdat je vertrouwde op iets van een ander die mogelijk andere doelen had (Goedkoop produceren, winst maximaliseren, een shortcut nemen, specs en documentatie niet zo nauw nemen, etc.) en zelf geen aanvullende maatregelen hebt getroffen? Met zo'n ANL houder + zekering heb je het volgens mij over 2-3 tientjes, als ik daardoor een veiligere situatie creëer voor zowel mijzelf als gezin, dan vind ik dat de investering meer dan waard. En een ander vindt het misschien overdreven of ziet de noodzaak er niet van in: Helemaal prima, vooral niet doen, maar ik doe het wel.
Ik draai nu een 1,5 maand zonder zekeringen. Heb je voor mij een linkje waar ik de juiste ANL zekeringen/houder kan bestellen?
Er is zoveel keus dat ik er in verdwaal.
Had al eerder van Aliexpress zekeringen besteld, maar na dat filmpje over de zekeringen gezien te hebben maar niet in gebruik genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Psycho_Mantis schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:02:
[...]

Ik draai nu een 1,5 maand zonder zekeringen. Heb je voor mij een linkje waar ik de juiste ANL zekeringen/houder kan bestellen?
Er is zoveel keus dat ik er in verdwaal.
Had al eerder van Aliexpress zekeringen besteld, maar na dat filmpje over de zekeringen gezien te hebben maar niet in gebruik genomen.
Hier kan je bijv. 20A & 30A ANL zekeringen en ANL zekeringhouders bestellen: https://accunoord.nl/nl/a...zekeringen/anl-zekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Taro schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:38:
[...]

Je hebt dus nog geen thuisbatterij in werking (welke accu neem jij?). Ik denk dat het belangrijk is dat je eerst ook kijk naar de geluidsproductie.
mijn accu staat nu op te laden in zijn kast in de garage (is hoog opgehangen, dus omringt door 3 stenen muren+betonnen vloer/plafond. maar het opladen genereert zzoveel lawaai dat ik mijn idee vootr een open kast, of op zolder/kantoor heb laten varen.

In de tuin zal ik ook niet willen. Ik had/heb nog wel gedacht om een aanleunend svchuurtje te bouwen in de achtertuin om daar mijn endgame-accu in te huisvesten, maar dat zal een victron systeem zijn. Nadeel is dat ik iemand moet vinden om wat gaten naar de kruipruimte te boren en dan 2x3x6m2 +2 utp-kabels aan te leggen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

kmf schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:15:
[...]

Je hebt dus nog geen thuisbatterij in werking (welke accu neem jij?). Ik denk dat het belangrijk is dat je eerst ook kijk naar de geluidsproductie.
mijn accu staat nu op te laden in zijn kast in de garage (is hoog opgehangen, dus omringt door 3 stenen muren+betonnen vloer/plafond. maar het opladen genereert zzoveel lawaai dat ik mijn idee vootr een open kast, of op zolder/kantoor heb laten varen.

In de tuin zal ik ook niet willen. Ik had/heb nog wel gedacht om een aanleunend svchuurtje te bouwen in de achtertuin om daar mijn endgame-accu in te huisvesten, maar dat zal een victron systeem zijn. Nadeel is dat ik iemand moet vinden om wat gaten naar de kruipruimte te boren en dan 2x3x6m2 +2 utp-kabels aan te leggen.....
Klopt, je vraag over welke accu ik neem heb ik eerder vandaag al beantwoord: Taro in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen" :)

Hij gaat hier of in de garage (geen probleem ivm geluid) of buiten. Gelukkig is hier dus al een >20cm doorgang naar buiten aanwezig, waardoor ik de kabel(s) kan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Taro schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:20:
[...]

Klopt, je vraag over welke accu ik neem heb ik eerder vandaag al beantwoord: Taro in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen" :)
je had niet aangegeven welk merk accu je neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
peter123 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:54:
[...]

@Rbb-lwdn Bedankt voor je goede foto's. Ik wil een testje doen met een solar charge controller. Ik zie echter dat de meeste controllers willen dat je de omvormer aan de accu knoopt. Ik wil alleen eerst de batterij vullen en als die vol is dat de rest naar de omvormer gaat. Dat kan door de omvormer aan de LOAD te hangen?
Er moet een accu aan de eco-worthy, de load kun je vanalles aan hangen.
Weet niet of dat gaat werken.
Ik stuur alleen 24V uit de load naar de powerstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

kmf schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:22:
[...]

je had niet aangegeven welk merk accu je neemt.
Jawel, staat er in:
En ik ga voor de Basengreen 24V 100A met BMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
kmf schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:46:
[...]

Ik zie alleen dat met de php-script ik een voltage van 23.4V zie (als ik door 10 deel, want ik heb maar 1 kanaal in gebruik), maar 1/2 Input Potential is de hele nacht constant 24,3v
vandaar dat ik niet zeker weet of ze dezelfde zijn.

bij Solar 2 Op Potential zie ik wel wat meer fluctuaties, maar ik moet even uitvogelen wat ze inhouden. zometeen maar even vol laden.

nu is het solar 2 Op Potential 22.7 volgens HA, volgens het script 23.4
DIt is natuurlijk heel vreemd, aangezien beiden dezelfde bron moeten hebben (ecoflow cloud)

......
Ik zou niet teveel waarde hechten aan 20_1.pv1InputVolt aangezien dit voltage fluctueert door de wisselende stroomafname. Zie ook 2 paginas terug ofzo, daar is het ook besproken.

Wel zou je een minimum voltage kunnen controleren van 23v als je dat voltage zit binnen een bepaalde periode (ik check elke 30 sec.) dan is de accu leeg genoeg om de ecoflow uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ronald75 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:34:
[...]

Wel zou je een minimum voltage kunnen controleren van 23v als je dat voltage zit binnen een bepaalde periode (ik check elke 30 sec.) dan is de accu leeg genoeg om de ecoflow uit te schakelen.
Welke voltage check je dan elke 30sec.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
kmf schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:39:
[...]

Welke voltage check je dan elke 30sec.?
De 20_1.pv1OpVolt en de 20_1.pv2OpVolt; rechtstreeks uit de Ecolow API dmv. PHP. Deze sla ik op in een sqlite database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

kmf schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:43:
[...]
domme vraag (tis vroeg)
waarom deel je door 20?
Zoals inmiddels ook beantwoord door @ronald75: de waarden zijn x 10. Gezien ik het gemiddelde wil van twee kanalen, deel ik de som door 20. Zoals opgemerkt is het gemeten voltage afhankelijk van de load. Daarvoor zou je op zich nog kunnen corrigeren (de load weet je immers ook), maar voor het bepalen of de Powerstream uit moet of niet is dit accuraat genoeg.

Dank @Taro voor de link naar de zekering. Die stond nog op mijn lijstje, en vond ik een lastig punt om uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Rbb-lwdn schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:27:
[...]

Er moet een accu aan de eco-worthy, de load kun je vanalles aan hangen.
Weet niet of dat gaat werken.
Ik stuur alleen 24V uit de load naar de powerstream.
Hoeveel Ampere kun je via dit kanaal naar de Powerstream sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvP
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:12

RvP

Taro schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:11:
[...]

Hier kan je bijv. 20A & 30A ANL zekeringen en ANL zekeringhouders bestellen: https://accunoord.nl/nl/a...zekeringen/anl-zekeringen.
Blijft een lastige discussie over het afzekeren, wanneer is het goed genoeg. Die afweging moet natuurlijk ieder voor zich maken.

Ben even aan het zoeken gegaan naar de datasheets van deze zekeringen maar ik kom daar niet verder dan sheets waarop staat dat de rated breaking capacity 6x de nominale stroom is. Oftewel in het geval van een 20A zekering een 120A dat is natuurlijk wel veel lager dan de kortsluitstroom.

@Taro ; Hopelijk kan je ons link naar de juiste datasheet sturen waaruit blijkt dat de kortsluitstroom beveiliging bij deze zekeringen inderdaad op een 1600A ligt. Dat is namelijk een punt waarop ik het gevoelsmatig wel aan zou durven om deze te gebruiken.

SolarEdge 22x360Wp Zuid (7920Wp) 11x365Wp Noord (4015Wp), Daikin Altherma 3M 9kW Monoblock, Gasloos sinds september 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

RvP schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:02:
[...]

Blijft een lastige discussie over het afzekeren, wanneer is het goed genoeg. Die afweging moet natuurlijk ieder voor zich maken.

Ben even aan het zoeken gegaan naar de datasheets van deze zekeringen maar ik kom daar niet verder dan sheets waarop staat dat de rated breaking capacity 6x de nominale stroom is. Oftewel in het geval van een 20A zekering een 120A dat is natuurlijk wel veel lager dan de kortsluitstroom.

@Taro ; Hopelijk kan je ons link naar de juiste datasheet sturen waaruit blijkt dat de kortsluitstroom beveiliging bij deze zekeringen inderdaad op een 1600A ligt. Dat is namelijk een punt waarop ik het gevoelsmatig wel aan zou durven om deze te gebruiken.
Voor de volledigheid: Ik heb mij de afgelopen maanden/jaren heel erg verdiept in al deze materie, zowel door veel topics hier door te spitten, als websites af te struinen, vele weken aan YouTube video's te kijken en via DM's gesprekken met anderen te voeren. Ik doe dus naar eer en geweten mijn best, maar, ik heb geen achtergrond als bijv. elektricien en leer ook nog dagelijks bij. De kans dat ik een keer onzin uitkraam is dus aanwezig, corrigeer mij wanneer nodig en hopelijk kunnen we er gezamenlijk allemaal een prachtige en veilige oplossing door maken d:)b

Terugkomend op je vraag: Ik zeg 6000A bij ANL, omdat die waarde in een video die ik recent zag (3e video in dit bericht: Taro in "Veiligheid Energy Storage System (ESS)") voorbij kwam en ik die waarde ook op andere plaatsen heb gezien. Recent heb ik contact met AccuNoord gehad over het op maat maken van kabels, via iemand anders en icm die video kwam ik uit op ANL fuses als goede oplossing en ik vertrouw Accu Noord, maar, ik heb inderdaad niet in de specs van die specifieke ANL zekeringen op hun website gekeken. Als die waarde afwijkt van die 6000A, dan moeten we daar dus wel even induiken en mogelijk verder kijken naar andere producten. Goed dat je dat hebt gezien.

De vraag is even hoe we daar dan achterkomen, kan jij daar een berichtje aan wagen? Anders vraag ik het morgen wel even, maar dan volgt pas waarschijnlijk maandag reactie.

Voor de volledigheid hierbij de betreffende video:

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 27-09-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Nu online

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Taro schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:11:
[...]

Ligt misschien aan mij, maar ik zie helemaal geen 30A ANL zekering op die pagina?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Psycho_Mantis schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:25:
[...]

Ligt misschien aan mij, maar ik zie helemaal geen 30A ANL zekering op die pagina?
Correct, wel 35A zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
peter123 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:55:
[...]

Hoeveel Ampere kun je via dit kanaal naar de Powerstream sturen?
Weet ik eigenlijk niet.
Hoogste wat ik heb gehad was rond de 12,5
Op 24V
Meestal zit ik rond de 5 , mijn nachtverbruik.
Maar de load is niet gemaakt voor zwaardere apparatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door Rbb-lwdn op 27-09-2024 15:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

misschien interessant voor sommigen. IR fototjes van mijn setup.

geen schokkende temperaturen met een gesloten kast en 7 uur laden op 20A. de kabels en stekkers zijn zo'n 30 graden, net als de oplader. de accu licht nauwelijks op.

gesloten kast
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/87LXmTM/64-CE130-F-9-DE4-4-C42-8155-7-DC1-A5-FAA7-D4-1-105-c.jpg
de lader die warme lucht de kast uitblaast
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/N1vztPY/4-CE0-B19-A-A1-F8-434-C-A3-F5-CC9934-BA1-AF3-1-105-c.jpg

de connectoren van de accu
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bQQN7zW/079-B2-F69-D8-B8-45-F7-B31-E-03-C9-B3-E3692-B-1-105-c.jpg

de anderson connector met kabels vanuit lader naar de accu:
[/url]Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HH2TWYV/3-ECD9433-2-D49-4-C0-F-846-B-69-A924-DD42-D8-1-105-c.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door kmf op 27-09-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Thijsmans schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:24:
[...]

Ik zat je repo even uit te proberen, alleen krijg ik entity not found error bij
HomeAssistantAPI.php:44

als de state worden opgehaald
hoe heb je switch.tmbatt_acculader en switch.tmbatt_omvormer ingesteld? dat zijn gewoon jouw smartswitches?
En input_boolean.tmbatt_reset_coulombs is gewoon een helper?

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 27-09-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

kmf schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:40:
hoe heb je switch.tmbatt_acculader en switch.tmbatt_omvormer ingesteld? dat zijn gewoon jouw smartswitches?
Correct, twee Zigbee-plugs.
En input_boolean.tmbatt_reset_coulombs is gewoon een helper?
Correct, een boolean om (middels de HA-automation die ook de zigbee-plug van de lader uitzet) aan te geven dat de coulomb-counter moet worden gereset naar 0 (lees: laden is voltooid). Ik zeg er wel bij dat de reset-logica volgens mij niet helemaal klopt, omdat deze soms onterecht, en soms onterecht niet wordt gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik wacht hier nog op de accu's, heb de Ecoflow integratie in HA al ingericht met developer keys, etc. maar kan dus nog niets zelf zien/testen. Gebruiken jullie een smart plug bij de lader én de Ecoflow om de Ecoflow uit te schakelen als je gaat laden OF kan je de output van de Ecoflow uitzetten via HA en is een plug op de AC-out niet nodig (even los van het evt. meten van de doorvoer)? Ik heb genoeg Athom stekkers liggen, maar goed om alvast te weten.

En als je wel op beide een plug zet, gebruik je dan een automatisering die als je bijv. het laden wil starten eerst de Ecoflow (plug) uitzet, dan een kleine delay (ivm API, of niet nodig?) en dan de laadplug aanzet? En bij het ontladen andersom? Of zet je ze tegelijk aan & uit en vormt dat geen probleem?

Dan kan ik alvast dat stukje ook gaan scripten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:20:
Ik wacht hier nog op de accu's, heb de Ecoflow integratie in HA al ingericht met developer keys, etc. maar kan dus nog niets zelf zien/testen. Gebruiken jullie een smart plug bij de lader én de Ecoflow om de Ecoflow uit te schakelen als je gaat laden OF kan je de output van de Ecoflow uitzetten via HA en is een plug op de AC-out niet nodig (even los van het evt. meten van de doorvoer)? Ik heb genoeg Athom stekkers liggen, maar goed om alvast te weten.

En als je wel op beide een plug zet, gebruik je dan een automatisering die als je bijv. het laden wil starten eerst de Ecoflow (plug) uitzet, dan een kleine delay (ivm API, of niet nodig?) en dan de laadplug aanzet? En bij het ontladen andersom? Of zet je ze tegelijk aan & uit en vormt dat geen probleem?

Ik schakel de AC van de Ecoflow niet. Normaalgesproken is de Ecoflow bij mij al lang op 0 gezet door de API integratie als de lader aangaat, (al heb ik laatst bij weinig opbrengst toch gehad dat een bugje er voor zorgde dat ik aan het laden en ontladen tegelijk was...)

Ik ben nog van plan een relais te gaan schakelen wat normally closed is, met de smart plug van de lader: zodra de lader wordt ingeschakeld gaat het relais dan open. Dan is het onmogelijk dat beide tegelijk gebeuren, omdat het schakelen van de lader dan altijd de ecoflow uitschakelt.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik gebruik dus zowel voor de lader als de Powerstream een aparte plug. Je zou inderdaad ook de Powerstream programmatisch kunnen afschakelen, maar in geval van een *kuch* onbedoelde feature :P zou je dan theoretisch gezien kunnen leveren vanaf de accu-lader. Met twee plugs voorkom je dat én je houdt er inderdaad een mooie meter aan over :)

Mijn PV-laad-automatisering (even in pseudo-yaml ivm onleesbare device_id's:

Wanneer
- P1-meter productie hoger is dan 0,6 kW voor 5:00 minuten;
En als
- Sun gelijk is aan "Boven de horizon"
- input_boolean.tmbatt_accu_vol gelijk is aan "Uit"
Doe dan
- Omvormer uitzetten (Zigbee-plug);
- Acculader aanzetten (Zigbee-plug).

Hiermee samenhangt, ook de uitschakel-automatisering:

Wanneer:
- Acculader vermogen is gewijzigd naar <5 voor 10 sec (trigger_id "accu_vol"), of
- P1-meter verbruik hoger is dan 0 voor 10 min (trigger_id "geen_opwerk")
En als
- Acculader is ingeschakeld
Doe dan
- Uitzetten acculader
- Voorwaardelijke actie:
- - Wanneer getriggered door accu_vol, dan input_boolean.tmbatt_accu_vol "aanzetten" en omvormer aanzetten.

De laatste stap (omvormer aanzetten) betekent nog niet dat er automatisch wordt teruggeleverd; dat wordt immers buiten HA om aangestuurd, via PHP-scripts. Het betekent slechts dat de Powerstream online komt.
En als je wel op beide een plug zet, gebruik je dan een automatisering die als je bijv. het laden wil starten eerst de Ecoflow (plug) uitzet, dan een kleine delay (ivm API, of niet nodig?) en dan de laadplug aanzet?
De Powerstream stopt direct met terugleveren als de plug uitschakelt, onafhankelijk van de API. Ik zie geen reden om daarvoor een delay in te bouwen. Bovendien zijn de laad-uren doorgaans niet de ontlaad-uren, want je hebt immers PV-productie :)

[ Voor 17% gewijzigd door Thijsmans op 27-09-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik heb nu 2 smartstekkers. 1 vor de lader, 1 voor de ecostream. in HA heb ik een script gemaakt dat de lader ON zet en powerstream OFF (en een reverse-script.) CHARGE en DISCHARGE
die roep ik aan met een button in HA nu. vanochtend wel de CHARGE-script met m'n bestaande "cheap electricity"-automation aangeroepen. Die had ik al gemaakt om mijn electrische fietsen en AA_accu's op te laten laden.

Ik ben nu aan het stoeien om de SET_PERMANENT_WATTS te wijzigen on the fly.
Hoewel ik nu sterk twijfel of het bij mij werkt, aangezien die optie er niet meer is bij mijn ecoflow app nu die bij mij op slimme meter->"tibber pulse" staat zodat ie niet onnodig teruglevert naar het net.

ik schakel dus de PS gewoon uit met de stekker denk ik. "losgekoppeld van het net" is het dan.

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 27-09-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Thijsmans schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:33:
Ik zie geen reden om daarvoor een delay in te bouwen. Bovendien zijn de laad-uren doorgaans niet de ontlaad-uren, want je hebt immers PV-productie :)
De delay zou ik alleen toepassen als je bijv. iets via de Ecoflow API moet regelen om die even de tijd te geven om te reageren. Met 2 stekkers is dat niet nodig en schakel je ze gewoon in de juiste volgorde aan/uit zoals je ook al doet.

Ik wil hier niet laden op basis van zonnestroom, maar op basis van dynamische tarieven. Het is heel vaak zo dat tijdens de laagste dynamische tarieven je ook de meeste zonnestroom opwekt, tenzij de prijs natuurlijk laag is door veel wind zoals vandaag en morgen. Maar dit matched ook mooi met mijn laadpaal die native op dynamische tarieven laadt, waardoor Ecoflow en laadpaal elkaar niet in de weg gaan zitten en ik bijv. de auto deels vanuit de accu laad.

Daarom kan het hier per uur wisselen en kan het dus voorkomen dat je op het hele uur ineens de situatie volledig omdraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Taro schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:42:
[...]

De delay zou ik alleen toepassen als je bijv. iets via de Ecoflow API moet regelen om die even de tijd te geven om te reageren. Met 2 stekkers is dat niet nodig en schakel je ze gewoon in de juiste volgorde aan/uit zoals je ook al doet.

Ik wil hier niet laden op basis van zonnestroom, maar op basis van dynamische tarieven. Het is heel vaak zo dat tijdens de laagste dynamische tarieven je ook de meeste zonnestroom opwekt, tenzij de prijs natuurlijk laag is door veel wind zoals vandaag en morgen. Maar dit matched ook mooi met mijn laadpaal die native op dynamische tarieven laadt, waardoor Ecoflow en laadpaal elkaar niet in de weg gaan zitten en ik bijv. de auto deels vanuit de accu laad.

Daarom kan het hier per uur wisselen en kan het dus voorkomen dat je op het hele uur ineens de situatie volledig omdraait.
vandaag was er hier helemaal geen opwek, dus heb ik enkel opgeladen via goedkoop stroom. Ik ben nog de cheapest hour aan het implementeren. Die advanced versie werkt dus niet, dus ga ik die van jou proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

kmf schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:44:
[...]

vandaag was er hier helemaal geen opwek, dus heb ik enkel opgeladen via goedkoop stroom. Ik ben nog de cheapest hour aan het implementeren. Die advanced versie werkt dus niet, dus ga ik die van jou proberen.
Mocht je ze nodig hebben, hierbij 2 voorbeelden van de binary sensors die ik gebruik icm Cheapest Hours Home Assistant integratie:

Goedkoopste uren (Aantal: X):
YAML:
1
2
{% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %}
{{ cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_021', attr_today='Today', hours=X, lowest=True, mode='is_now', value_key='price', time_key='time') }}

Duurste uren (Aantal: X):
YAML:
1
2
{% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %}
{{ cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_021', attr_today='Today', hours=X, lowest=False, mode='is_now', value_key='price', time_key='time') }}

NOM (X -> wederom vervangen):
YAML:
1
{% if ( is_state('binary_sensor.uurtarieven_vandaag_duurste_X_uren','off') and (is_state('binary_sensor.goedkoopste_uren_goedkoopste_X_uren', 'off'))) %} true {% else %} false {% endif %}

En dan dus simpel op basis van 1 van de 3 situaties de lader op max laden, de Ecoflow op max ontladen of de Ecoflow ontlading matchen met P1 export of handmatig de grid export voeden aan de Ecoflow als setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik krijg via DM meerdere vragen over het gebruik van Home Assistant icm Cheapest Hours, hier een korte toelichting:

Ik gebruik zelf Home Assistant met Supervisor / OS icm HACS. Dan kan je Cheapest Hours als externe Github Repository in HACS installeren (of gebruik de link: https://my.home-assistant...y-hours&category=template) en dan hoef je dus niet aan de slag met de custom_templates directory. Daarna zorg je ervoor dat je templates in HA kunt installeren via een integratie/plugin: https://www.home-assistant.io/integrations/template/.

Ga daarna naar Instellingen -> Apparaten & Diensten -> Helpers.

Maak daar een nieuwe helper aan en kies voor de optie: Template.

Geef de helper een naam en copy paste in het code veld de codes die ik hierboven heb gepost. Doe dit eenmaal voor ieder stukje code, zodat je 3 helpers hebt, bijv: Goedkoopste uren, Duurste uren, NulOpDeMeter.

Daarna kan je een automatisering aanmaken die:

Wanneer:
- Checkt op een wissel in entiteit -> Goedkope uren
- Checkt op een wissel in entiteit -> Dure uren
- 1e minuut van ieder uur
- Na het opstarten van Home Assistant

Doe dan:
- Voorwaarde: Entiteit -> Goedkope uren
Actie: Maximaal laden
- Voorwaarde: Entiteit -> Dure uren
Actie: Maximaal ontladen
- Voorwaarde: NOM -> Ecoflow export matchen met grid export waarde via P1 meter of andere oplossing

De NOM optie heb ik nu zelf uitgeschakeld in de simulatie (ik wacht immers nog op de acculevering... ;) ) en laad nu tijdens de 5 goedkoopste uren en ontlaad tijdens de 8 duurste uren, aangezien de ontlaadcapaciteit 1.6x de laadcapaciteit is bij de lader & ontlader die ik wil gaan gebruiken. Daardoor kan ik dmv dynamische tarieven het beste financiële resultaat behalen. Pas dit dus vooral aan op jouw situatie.

Vragen? Graag hier stellen d:)b

• kmf
  • Niet online

kmf

Hoeveel uren heb jij ingesteld bij X?
ik zal verwachten dat bij 5 (chargetime) de cheapest hours wel NU zal zijn.

In de devtools->template designer krijg ik bij elke hours setting false uit...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
- start: "2024-09-28T00:00:00+02:00"
    end: "2024-09-28T01:00:00+02:00"
    value: [b]0.182[/b]
  - start: "2024-09-28T01:00:00+02:00"
    end: "2024-09-28T02:00:00+02:00"
    value: 0.184
  - start: "2024-09-28T02:00:00+02:00"
    end: "2024-09-28T03:00:00+02:00"
  - start: "2024-09-28T03:00:00+02:00"
    end: "2024-09-28T04:00:00+02:00"
  - start: "2024-09-28T04:00:00+02:00"
    end: "2024-09-28T05:00:00+02:00"
  - start: "2024-09-28T05:00:00+02:00"
    end: "2024-09-28T06:00:00+02:00"
    value: 0.185
  - start: "2024-09-28T06:00:00+02:00"
    end: "2024-09-28T07:00:00+02:00"
    value: 0.194
  - start: "2024-09-28T07:00:00+02:00"
    end: "2024-09-28T08:00:00+02:00"

[ Voor 52% gewijzigd door kmf op 28-09-2024 00:12 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

kmf schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 00:10:
[...]

Hoeveel uren heb jij ingesteld bij X?
ik zal verwachten dat bij 5 (chargetime) de cheapest hours wel NU zal zijn.

Ik heb het laadvermogen van accu en lader op elkaar afgestemd en dan kom ik op 5 uur laden en 8 uur ontladen uit.

• Taro
  • Niet online

Taro

kmf schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 00:10:
[...]

Klopt denk ik wel, aangezien er heel veel uren met hetzelfde tarief zijn vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_NLW0ksx-iIqFCzkWVbqotO5xU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dv7A6DJUdlDdFxFu7tnboXgu.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
Ik heb wat van mijn Home Assistant logica in een gist gezet:
https://gist.github.com/R...fd0641128acf1a23f76f6e254

Allemaal experimenteel, ter leering ende vermaeck. YMMV.
Mijn doel is een batterij vullen voor de nacht, met zonne-energie uit een een niet al te grote PV-installatie.

[ Voor 22% gewijzigd door RudolfR op 28-09-2024 12:30 ]

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
is er een goede reden om niet 3 accu's van 12v in serie te gebruiken om zo aan een optimaal/maximal voltage te komen ?

bv Afbeeldingslocatie: https://www.ipowerqueen.de/products/power-queen-lifepo4-12v-100ah-190h-smart-wohnmobil-batterie

en anders de ingang spanning is max 55v volgens handleiding iemand al getest of hij dood gaat bij paar volt meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@Aengineering

Prijs per kWh? OP heeft een werkende setup met 24V + 12V, dus wat je zegt kan.

Andy stelt z'n absorption voltage ook in op 3,45V per cell.
https://off-grid-garage.com/my-settings/
en dat 16x komt uit 55.2V. Met de juiste lader blijf je daar gewoon onder.

En als je een keer wil top-balanceren kun je de powersteam misschien even loshalen terwijl de oplader wat hoger is ingesteld...

[ Voor 61% gewijzigd door RudolfR op 28-09-2024 12:37 ]

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Na het dramaweer van gisteren waarbij ik net 0,75 kWh in de batterij kreeg, vandaag weer lekker kunnen laden: ik heb nu 2 Victron IP22 laders tegelijk aangesloten (een 16A en een 12A variant (die 12A variant kwam ik voor weinig op marktplaats tegen, nog beter was 2 16A laders))

Onderling communiceren ze via Bluetooth, waardoor ze in dezelfde laadmodus zitten. Het terugschalen via de (verborgen) seriële poort icm ESPHome werkt ook prima (met 2 laders op 1 ESP32 met 2 seriële poorten)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:25
Een eenvoudige thuisaccu moet natuurlijk ook veilig zijn. Om de informatie omtrent veiligheid van een EOS/ESS centraal te houden is dit topic gemaakt "Veiligheid Energy Storage System (ESS)"

Recent zijn een aantal mensen een werkgroep begonnen voor een noodstopvoorziening.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Per ongeluk in verkeerde topic geplaatst. Nu de juiste

en nu de flir van de powerstream en kabrls na 4-5 uurtjes stroom leveren (333W omdat ik maar 1 kanaal gebruik)

48 graden van de powerstream, voor een computer is dit niks, maar niet prettig om aan te raken natuurlijk. ventilator staat niet aan nog.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2srKKFX/DEF327-FB-FF60-448-F-B186-4000-CF9-B541-E-1-201-a.jpg

De ac-out kabel. opvalend is dat de solar(accu) in fus niet eens warm genoeg wordt om een kleurtje te krijgen,
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sWY8frf/5-C8-C8961-A85-B-40-BD-BC96-175-E62-BDA81-F-1-201-a.jpg

kabels ook niks raars aan. op gevoel voel je de warmte nauwelijks. en ja, ze zitten los bij mij. niet opgerold, gewoon los avhter de accu gerangschikt zodat ze hun warmte kwijt raken.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/m0Dgv8w/C2-B9-E21-B-7856-4-B51-9-CF9-5572918811-E1-1-201-a.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Hier zie je mooi het effect van aansturen op inkopen in de goedkoopste uren en verkopen in de duurste uren, de onderste 2 lijnen zijn de 5 & 10 kWh DIY accu's die ik vorige week heb toegevoegd en die hierop gestuurd worden. Alle andere accu's zijn zo ingesteld dat ze alleen laden bij zonoverschot en daarna NOM draaien. Dus geen eerlijk vergelijk met bijv. de Sessy's en Victrons, die ook prima zo aangestuurd zouden kunnen worden. De HomeWizard ondersteunt deze optie (nog) niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EJQngR7ewVpT6k-JGPnlFau880=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GIIWuJSTVnrxCgOCP4M526fJ.png?f=fotoalbum_large

Vorige week zondagavond aangemaakt en per maandag gestart, de cijfers van 6 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2wu9wNm7x4Il0Oi4bBrDJQP9Kw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wONdBnLOq5uxGsvfrzKF3K3x.png?f=user_large

Met 2 Euro per week kan je, mits deze trend natuurlijk zo doorzet, per jaar 100 Euro opbrengst genereren. Maar die 5 kWh versie kost je wel 1400-1850 Euro en de 10 kWh versie 2800-3700 Euro, je bent dan dus zo'n 3000 Euro/100 Euro = 30 jaar bezig om dit terug te verdienen, klinkt als een solide investering ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Taro schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 00:14:
[...]

Klopt denk ik wel, aangezien er heel veel uren met hetzelfde tarief zijn vandaag:
[Afbeelding]
Heb je de yaml voor deze graph? Die van mij heeft geen mooie kleuren.

(en heb je ook de yaml voor je cheapest hours-automation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Vanochtend had ik net het moment waarbij de Pv installatie niet genoeg opwekt voor het hele systeem en het thuisverbruik rond de 300W schommelde.

Goede timing om te kijken hoe de Powerstream met de "terugleveringsbescherming" werkt. Het is grappig hoe deze (met wat vertraging de extra vraag van wat lampen + koelkast in huis probeert te compenseren terwijl de zonnepanelen het moeilijker maakten.

Over het algemeen lukt het hem aardig, toch zijn er een paar watjes het net op gegaan (groen in het grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Yf1fq9F/7-DDD03-E7-C973-466-B-9-EAB-B9012-A4280-F5-4-5005-c.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 29-09-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Even wat anders.

Wat zal de mooiste/makkelijkste manier zijn om de DIY-accu in de energytab van home assistant te krijgen?

SImpelweg in de energy config krijg ik nu datavervuiling van de battery_sim

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5492LYS/Screenshot-2024-09-29-at-11-23-47.png

@Taro manier Taro in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic" is een mooier oplossing, maar hoe te doen met de state-of-charge entiteit? Om een helper te maken van elke state (charging, empty, discharge, pause) is ook weer zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Heb 't idee dat de Powerstream niet reageert op Home Assistant integratie?
Heb HA al herstart, Powerstream firmware bijgewerkt en de integratie in HA opnieuw geladen.
Net kreeg ik nog wel gegevens binnen via de API, maar nu is 't 'assume_offline'?

Kan 'm wel via de app aansturen, maar de NOM-regeling kan zo niet werken. :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

RudolfR schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:13:
Heb HA al herstart, Powerstream firmware bijgewerkt en de integratie in HA opnieuw geladen.
Net kreeg ik nog wel gegevens binnen via de API, maar nu is 't 'assume_offline'?

open de app eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronald75
RudolfR schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:13:

Dat is dus de reden dat ik het "thuisaccu" script op een eigen host (nu raspberry maar wordt proxmox vps) heb draaien en de api van ecoflow rechtstreeks aanspreek. HA is in dit geval een maar een doorgeefluik en dan wordt het simpelweg niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
Aiolos schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:30:
Na het dramaweer van gisteren waarbij ik net 0,75 kWh in de batterij kreeg, vandaag weer lekker kunnen laden: ik heb nu 2 Victron IP22 laders tegelijk aangesloten (een 16A en een 12A variant (die 12A variant kwam ik voor weinig op marktplaats tegen, nog beter was 2 16A laders))

Onderling communiceren ze via Bluetooth, waardoor ze in dezelfde laadmodus zitten. Het terugschalen via de (verborgen) seriële poort icm ESPHome werkt ook prima (met 2 laders op 1 ESP32 met 2 seriële poorten)
Grappig was nog aan het zoeken hoe of wat ... dus kun je wat meer vertellen hoe dit werkt? Beide moeten hetzelfde laadprofiel hebben en de BT communicatie is plug & play?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronald75
Aengineering schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:30:
is er een goede reden om niet 3 accu's van 12v in serie te gebruiken om zo aan een optimaal/maximal voltage te komen ?

bv [Afbeelding]

en anders de ingang spanning is max 55v volgens handleiding iemand al getest of hij dood gaat bij paar volt meer?
Jawel dat kan; ergens in het begin is dit gedaan (2x 24v geloof ik). Je zit dan wel met laden; je hebt (neem ik aan) dan wel 3 laders nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Maakt geen verschil.
ronald75 schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:12:
[...]

Dat is dus de reden dat ik het "thuisaccu" script op een eigen host (nu raspberry maar wordt proxmox vps) heb draaien en de api van ecoflow rechtstreeks aanspreek. HA is in dit geval een maar een doorgeefluik en dan wordt het simpelweg niet beter.
Waarom denk je dat dat uitmaakt? Snap dat het een laag scheelt, maar maakt dat het ook betrouwbaarder?
Kan een bug zijn in de integratie, natuurlijk, ging er vanuit dat de API slecht werkt, omdat dat al eerder het geval was. Kon jouw script probleemloos doorwerken vannacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:56
Taro schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:07:

Vorige week zondagavond aangemaakt en per maandag gestart, de cijfers van 6 dagen:
[Afbeelding]

Met 2 Euro per week kan je, mits deze trend natuurlijk zo doorzet, per jaar 100 Euro opbrengst genereren. Maar die 5 kWh versie kost je wel 1400-1850 Euro en de 10 kWh versie 2800-3700 Euro, je bent dan dus zo'n 3000 Euro/100 Euro = 30 jaar bezig om dit terug te verdienen, klinkt als een solide investering ;)
Ik heb de zelfde DYI opgenomen echter 2 versies, 1 met 1 Powerstream per 2 accu's en 1 met 1 Powerstream per accu, ivm het sneller kunnen terugleveren, ben benieuwd wat dit op langer termijn doet, voorlopig liggen de opbrengsten ongeveer gelijk. Efficientie staat op 80%.

Ik maak nu ook gebruik van het opladen in de goedkoopste 5 uur van de dag, echter als er ergens een uur is waarin het opladen net zo (marge van 5%) is dan mag hij nogmaals gaan laden. Hiermee los ik op dat snachts als de tarieven goedkoop zijn ik de accu al kan opladen, dan de piek van het tarief tussen 06.00-09.00 al kan opvangen en dan in de middag laad hij de accu nogmaals vol om vervolgens in de avond weer terug te laten leveren.

Stand na de afgelopen 2 dagen:
5kWh DIY: 0.72 euro
10 kWh met 2 Powerstreams: 1.44 euro

een theoretische besparing van 262.80 per jaar dus voor de 10kWh versie. Nog steeds +10 jaar terugverdientijd met de huidige regelingen (salderen). Ik wacht nog even op de bestelknop te drukken maar blijf zeker door experimenteren ter voorbereiding op nieuwe regelingen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

TonCoronel schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:30:
[...]

Ik heb de zelfde DYI opgenomen echter 2 versies, 1 met 1 Powerstream per 2 accu's en 1 met 1 Powerstream per accu, ivm het sneller kunnen terugleveren, ben benieuwd wat dit op langer termijn doet, voorlopig liggen de opbrengsten ongeveer gelijk. Efficientie staat op 80%.

Ik maak nu ook gebruik van het opladen in de goedkoopste 5 uur van de dag, echter als er ergens een uur is waarin het opladen net zo (marge van 5%) is dan mag hij nogmaals gaan laden. Hiermee los ik op dat snachts als de tarieven goedkoop zijn ik de accu al kan opladen, dan de piek van het tarief tussen 06.00-09.00 al kan opvangen en dan in de middag laad hij de accu nogmaals vol om vervolgens in de avond weer terug te laten leveren.

een theoretische besparing van 262.80 per jaar dus voor de 10kWh versie. Nog steeds +10 jaar terugverdientijd met de huidige regelingen (salderen). Ik wacht nog even op de bestelknop te drukken maar blijf zeker door experimenteren ter voorbereiding op nieuwe regelingen.
Ik weet niet hoe ik de besparing moet berekenen, (moet ik nu eens goed over nadenken, nu mijn 2e PQ onderweg is) Ik heb de PQ vooral opgeladen met zonnestroom, dus gratis, maar soms is er ook gewoon thuisverbruik wat normaal door de pv is "betaald. En dan heb ik nog de salderingbelastingen die ik nu misloop, en natuurlijk de dynamische tarieven.

even een goede formule bedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:56
kmf schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:36:
[...]

Ik weet niet hoe ik de besparing moet berekenen, (moet ik nu eens goed over nadenken, nu mijn 2e PQ onderweg is) Ik heb de PQ vooral opgeladen met zonnestroom, dus gratis, maar soms is er ook gewoon thuisverbruik wat normaal door de pv is "betaald. En dan heb ik nog de salderingbelastingen die ik nu misloop, en natuurlijk de dynamische tarieven.

even een goede formule bedenken
Daar zit in ieder geval in Nederland met de salderingsrekening dan nog een denkfout. Je laad je accu nu niet gratis op met zonnestroom, je laad hem op tegen het op dat uur geldende tarief (bij een dynamisch contract). Zolang de teruglevering minder is dan de afname op jaarbasis uiteraard. Als je namelijk die accu niet aan het opladen was dan had je door die salderingsregeling het dan geldende tarief voor die teruggeleverde kWh ontvangen ipv in een batterij te stoppen. Vandaar dat het pas geld gaat opleveren indien het verschil tussen het tarief waarbij je oplaad en het tarief waar tegen te teruglevert/verbruikt minimaal 20% is(ivm efficientieverlies). Ik heb dan nog het terugleveren op 25% verschil gezet aangezien die 20% een break-even punt is.

Dit zie je dan ook terug in de 'opbrengst' van een HomeWizard accu, zeker op een dag waarbij het half bewolkt is. Dan gaat de accu zowel opladen als terugleveren tegen het zelfde lage tarief, echter door efficientie verlies ben je dus geld aan het verbranden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Nu online

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

kmf schreef op zondag 29 september 2024 @ 05:11:
Per ongeluk in verkeerde topic geplaatst. Nu de juiste

en nu de flir van de powerstream en kabrls na 4-5 uurtjes stroom leveren (333W omdat ik maar 1 kanaal gebruik)

48 graden van de powerstream, voor een computer is dit niks, maar niet prettig om aan te raken natuurlijk. ventilator staat niet aan nog.
[Afbeelding]

De ac-out kabel. opvalend is dat de solar(accu) in fus niet eens warm genoeg wordt om een kleurtje te krijgen,
[Afbeelding]

kabels ook niks raars aan. op gevoel voel je de warmte nauwelijks. en ja, ze zitten los bij mij. niet opgerold, gewoon los avhter de accu gerangschikt zodat ze hun warmte kwijt raken.
[Afbeelding]
333w is nog niet het punt dat de powerstream problemen gaat geven. boven de 500w zonder koeling dan gaat hij afschakelen, wat natuurlijk niet gewenst is.

Ik heb zelf nu ook een koeler besteld, zodat hij ook 600w zonder problemen kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Psycho_Mantis schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:22:
[...]

333w is nog niet het punt dat de powerstream problemen gaat geven. boven de 500w zonder koeling dan gaat hij afschakelen, wat natuurlijk niet gewenst is.

Ik heb zelf nu ook een koeler besteld, zodat hij ook 600w zonder problemen kan leveren.
Heb zelf de cooling-Deck in gebruik.
Werkt prima, staat nu zachtjes bijna onhoorbaar zijn werk te doen op de automatische stand en de EcoFlow is lauw.
Kan de temperatuur niet meten maar vergelijk het met een lauwe oplader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lBBSWfTZEwo6I9AehkfJ2uXq2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4sJ00lP3sZL54V82aJn14ti.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Psycho_Mantis schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:22:
[...]

Siewert schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:34:
[...]

Heb zelf de cooling-Deck in gebruik.
Werkt prima, staat nu zachtjes bijna onhoorbaar zijn werk te doen op de automatische stand en de EcoFlow is lauw.
Kan de temperatuur niet meten maar vergelijk het met een lauwe oplader.

[Afbeelding]
Bij mij staat de powerstream boven op een kast in een koude garage, met 15cm hoogte boven zich en rondom vrij. die 15 cm is gekozen omdat ik dan rondom een 12cm pc ventilatortjes kan plaatsen.

ik heb nu een oude pc cooling deck gebruikt om lucht van de PS weg te blazen de koude garage in. Scheelt 10-15 graden op het systeem Vreemd genoeg krijg ik geen invertertemp in HA, wel van de solars. die ongebruikte solar was 58C tegenover de gebruikte solar op 55c :?
Met ventilatie zijn ze gezakt naar 44 en 42C resp.
De interne metingen zijn dus niet betrouwbaar mijn insziens. ik ga nog een rig maken welke de behuizing van de PS meet en de ventilatoren aanstuurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/dc553b48589bdf5772ea5dc7ce3a55f804928b2d/?url=https%3A%2F%2Fcdn11.bigcommerce.com%2Fs-yo2n39m6g3%2Fimages%2Fstencil%2F1280x1280%2Fproducts%2F604%2F3165%2Fw1209-with-case__12778.1568801238.jpg%3Fc%3D2

[ Voor 32% gewijzigd door kmf op 30-09-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
TonCoronel schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:30:
[...]

Wellicht dat ik verkeerd reken.
Heb geen dynamisch contract, wel een oud duur contract zonder terugleverkosten en betaal 0.38ct voor elk afgenomen kwh.
Dus ik heb daarmee gerekend, elk niet afgenomen kilowatje is 0,38ct besparing.
Laad de batterij met alle overtollig PV stroom en ontlaad wanneer het nodig is in huis.

Dus op dit moment heeft de batterij de afgelopen 5 weken 78kwh geleverd.
78kwh wat ik normaal van het net moet trekken á 0,38ct
Heb dus plus minus 29 euro bespaard op mij jaarlijkse verbruik.

Pagina: 1 ... 15 ... 37 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).