Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 14:27
kmf schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:42:
[...]

[...]

Bij mij staat de powerstream boven op een kast in een koude garage, met 15cm hoogte boven zich en rondom vrij. die 15 cm is gekozen omdat ik dan rondom een 12cm pc ventilatortjes kan plaatsen.

ik heb nu een oude pc cooling deck gebruikt om lucht van de PS weg te blazen de koude garage in. Scheelt 10-15 graden op het systeem Vreemd genoeg krijg ik geen invertertemp in HA, wel van de solars. die ongebruikte solar was 58C tegenover de gebruikte solar op 55c :?
Met ventilatie zijn ze gezakt naar 44 en 42C resp.
De interne metingen zijn dus niet betrouwbaar mijn insziens. ik ga nog een rig maken welke de behuizing van de PS meet en de ventilatoren aanstuurt.

[Afbeelding]
Zijn idd net zoals de voltages van de pv ingang niet echt betrouwbaar.
Ik krijg de omvormer temp wel uitgelezen via mijn php-script "llcTemp"
Die is op dit moment 64c maar geloof er niks van, behuizing is lauw.
Denk dat de temperatuur van processor gemeten wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRsBGf5Wq9vZD3hUGcbwH_w73sU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlZmbm7Qosihv9vrgDwhaJeS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Siewert op 30-09-2024 11:02 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:44

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Volgens de producttekst van de cooling deck gaat de efficientie van de Powerstream omhoog doordat ie koeler werkt. Klopt dat wel? Hij stoot dezelfde warmte uit, maar die wordt meer verspreid. Is het niet meer een slijtage/overhitting dingetje?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-08 13:35
Siewert schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:34:
[...]

Heb zelf de cooling-Deck in gebruik.
Werkt prima, staat nu zachtjes bijna onhoorbaar zijn werk te doen op de automatische stand en de EcoFlow is lauw.
Kan de temperatuur niet meten maar vergelijk het met een lauwe oplader.

[Afbeelding]
Mooi dashboard! Hoe weergeef je dit uit homewizard? Op mijn telefoon krijg ik hem in ieder geval nooit zo.
Zo zou het energy dispay eruit moeten zien...

[ Voor 3% gewijzigd door Shoot_me507 op 30-09-2024 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Shoot_me507 schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:22:
[...]

Mooi dashboard! Hoe weergeef je dit uit homewizard? Op mijn telefoon krijg ik hem in ieder geval nooit zo.
{offtopic mode}
In de app lukt dit ook niet, alleen via de web toegang.
Nieuwe dashboard aanmaken en van links naar rechts.

- HW P1 Totaal power "Nu"
- HW plug aan de omvormer "Nu"
- HW plug aan de omvormer "Totaal"
- HW Kwh 3 fase meter aan de zonnepanelen "Nu"

Onder:
-Stroomverbruik totaal verbruik "Nu"

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hoeveel vermogen sturen jullie naar de Powerstream max? 24Vx13A=312W? En hoe heet wordt deze dan?

[ Voor 16% gewijzigd door peter123 op 30-09-2024 12:46 ]

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
peter123 schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:45:
Hoeveel vermogen sturen jullie naar de Powerstream max? 24Vx13A=312W? En hoe heet wordt deze dan?
Ik heb de Battery dmv mc4 splitter op beide ingangen van EcoFlow aangesloten.
Dus 2 x 13a x 25,6 = 666 Watt, Ecoflow levert 600w en de warmte zonder koeling is heet en hier met de cooling-deck lauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 15:14
Siewert schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:46:
[...]

Wellicht dat ik verkeerd reken.
Heb geen dynamisch contract, wel een oud duur contract zonder terugleverkosten en betaal 0.38ct voor elk afgenomen kwh.
Dus ik heb daarmee gerekend, elk niet afgenomen kilowatje is 0,38ct besparing.
Laad de batterij met alle overtollig PV stroom en ontlaad wanneer het nodig is in huis.

Dus op dit moment heeft de batterij de afgelopen 5 weken 78kwh geleverd.
78kwh wat ik normaal van het net moet trekken á 0,38ct
Heb dus plus minus 29 euro bespaard op mij jaarlijkse verbruik.
Maar als jij altijd 0.38 euro per kWh moet betalen en je krijgt 0.38 euro kWh voor elk teruggeleverde kWh (onder salderingsregeling) dan kost een batterij jou toch altijd geld?

Als je 5 kWh van je zonnestroom in de batterij stopt dan kost dat jou 1.90 euro (omdat je die dus niet teruglevert onder de salderingsregeling). Je haalt er voor ongeveer 4kWh aan stroom uit (ivm efficientie verliezen) dus 'bespaar' je 1.52 eur0 door die niet uit het net te halen.

Dat betekend dus dat je 1.90 (investering) - 1.52(besparing) = netto 0.38 cent hebt verloren, door deze energie in je thuisbatterij te stoppen ipv gebruik te maken van de salderingsregeling.

Of zie ik dat verkeerd?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Siewert schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:57:
[...]

Dus 2 x 13a x 25,6 = 666 Watt, Ecoflow levert 600w en de warmte zonder koeling is heet en hier met de cooling-deck lauw
wat is de blaasrichting van de cooling deck?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:09

thido

Tilburg

Siewert schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:57:
[...]

Als ik hem 600W laat leveren met het coolingdeck aan (staat op stand 'auto'), dan loopt de behuizing temperatuur nog steeds wel op naar 'oncomfortabel om vast te houden'. Tot aan ca. 500W blijft hij lauw heb ik het idee.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
TonCoronel schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:58:
[...]

Maar als jij altijd 0.38 euro per kWh moet betalen en je krijgt 0.38 euro kWh voor elk teruggeleverde kWh (onder salderingsregeling) dan kost een batterij jou toch altijd geld?

Als je 5 kWh van je zonnestroom in de batterij stopt dan kost dat jou 1.90 euro (omdat je die dus niet teruglevert onder de salderingsregeling). Je haalt er voor ongeveer 4kWh aan stroom uit (ivm efficientie verliezen) dus 'bespaar' je 1.52 eur0 door die niet uit het net te halen.

Dat betekend dus dat je 1.90 (investering) - 1.52(besparing) = netto 0.38 cent hebt verloren, door deze energie in je thuisbatterij te stoppen ipv gebruik te maken van de salderingsregeling.

Of zie ik dat verkeerd?
Weet het niet, ben in dat opzicht geen reken wonder ;-)
Ik reken dus niet met het terugsalderen als verdienmodel, dat is een extraatje.
Op die manier heb ik ook mijn PV laten leggen, wat ik aan totaal verbruik kon/kan besparen is mijn terugverdientijd en alles extra is mooi meegenomen.
Ik krijg maar 5ct voor wat ik teruglever.

Zoals ik dus reken is dat ik gratis via de pv mijn batterij vul en de 2,5kwh is peanuts van mijn dag opwek .
De nacht door trek ik de batterij leeg om mijn nacht-verbruik te dekken.
Dan heb ik ongeveer 2kwh uit de batterij getrokken en heb dus voor 0,76ct niet van het net getrokken.
Doe ik dat 300 dagen is dat €228 minder p/j op de eindafrekening.

Dan nu, mijn PV levert op gemiddeld 5900kwh p/j.
Mijn jaar verbruik ligt op ongeveer 6200kwh en kom dus na salderen 300kwh te kort om op 0 uit te komen.
Het hele jaar door genoeg opwek om de 2.5kwh batterij te vullen op paar hele slechte dagen na dan. ;-)
Door mijn nacht-verbruik te dekken hef ik die 300kwh te kort op.

Het uitleggen via tekst is lastig, denk ik zonder compleet uitgewerkte berekening te tonen.
Ieder heeft zijn eigen terugverdien model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
kmf schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:53:
[...]

wat is de blaasrichting van de cooling deck?
Geen idee, niet naar gekeken, maar als ik mijn hand an de zijkant leg voel ik luchtstroom naar buiten komen, dus zal wel in richting van de omvormer gericht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Siewert schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:58:
[...]

Mijn jaar verbruik ligt op ongeveer 6200kwh en kom dus na salderen 300kwh te kort om op 0 uit te komen.
Het hele jaar door genoeg opwek om de 2.5kwh batterij te vullen op paar hele slechte dagen na dan. ;-)
Ik denk nog steeds dat je een denkfout maakt. Zolang jou teruglevering lager is dan je afname dan mag je 100% salderen, die 5 cent vergoeding is een teruglever vergoeding die pas ingaat als je meer teruglevert dan afneemt op jaarbasis. Denk dus nog steeds dat je nu echt geen verdienmodel hebt. Maar ik wil je niet teveel bekritiseren. De hele techniek van de accu's is gewoon reuze interessant en een hobby mag geld kosten :)

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:22
@TonCoronel

Je hebt gelijk, zolang je nog kan salderen en geen terugleverkosten hebt in een vast contract, kost dit geintje je alleen maar geld.
De RTE van deze setup is maar 80%, dus die 20% lever je altijd in. (vergeleken met een 100% efficiente net-accu)

TLK veranderen het plaatje al weer, net als een voldoende grote spread in dynamische tarieven...
Interessant is het allemaal wel en het is voor mij ook een beetje leergeld voor als er straks TLK bijkomen of het ooit salderen verdwijnt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Jullie doen het toch ook allemaal voor het milieu? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:41
Echt een leuk hobby project , en het zal ook nooit lukken 100% zonnestroom in je accu te krijgen.
misschien onbewolkt dag hoog zomer maar zoals nu, zal er momenten zijn dat je toch vanuit het net je accu voed. Schakel wel de accu lader uit , maar zal altijd vertraging in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
RudolfR schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:59:
@TonCoronel

Je hebt gelijk, zolang je nog kan salderen en geen terugleverkosten hebt in een vast contract, kost dit geintje je alleen maar geld.
De RTE van deze setup is maar 80%, dus die 20% lever je altijd in. (vergeleken met een 100% efficiente net-accu)

TLK veranderen het plaatje al weer, net als een voldoende grote spread in dynamische tarieven...
Interessant is het allemaal wel en het is voor mij ook een beetje leergeld voor als er straks TLK bijkomen of het ooit salderen verdwijnt.
Exact zo zie ik het ook, lekker experimenteren en leren ter voorbereiding op TLK of salderen verdwijnen of wat voor regelingen/boetes/kosten er tegen die tijd ook weer verzonnen worden.

Zo ga ik ook 24 van mijn 48 panelen verleggen van Zuid naar West om de opbrengsten van de zonnepanelen meer te spreiden over de dag, dus meer op spreiding dan piek opbrengst om ook beter om te gaan met de dynamische tarieven.
Ivm het salderen en minder opleveren dan verbruik is er voor mij in de simulaties ook geen verband tussen zonnepanelen en accu maar alleen tussen accu en dynamische tarieven. Wellicht minder goed voor het milieu, aan de andere kant werk ik mee aan het oplossen van de onbalans op de markt met een thuisaccu (en dus ook mileu) :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

peter123 schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:01:
Jullie doen het toch ook allemaal voor het milieu? :)
ja millieu van mijn portemonnee

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

simonj schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:04:
Echt een leuk hobby project , en het zal ook nooit lukken 100% zonnestroom in je accu te krijgen.
misschien onbewolkt dag hoog zomer maar zoals nu, zal er momenten zijn dat je toch vanuit het net je accu voed. Schakel wel de accu lader uit , maar zal altijd vertraging in zitten.
vandaag en gisteren was er nauwelijks zonopwek, niet meer dan mijn standaard verbruik. de accu werd dan ook op de goedkope uren opgeladen om de dure uren te temperen. (dit moment ook. goede timing, want over een half uur is vol en dan beginnen de pieken qua prijzen. vannacht gaat ie weer opladen voor morgenohtend.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Hier lees ik dat je maximaal 10 client IDs per 24u mag aanmaken en dat je hier aan kunt komen door veelvuldig HA te herstarten:
https://github.com/tolwi/hassio-ecoflow-cloud/issues/341

Een nieuwe key maken zou het probleem op moeten lossen.

En dat doet het ook, maar wat een drama is dat. Ik heb daarvoor 4 verificatiecodes moeten invullen :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:44
wel een leuk idee om inderdaad 2 laders te gebruiken.
en deze dan te gebruiken naar wat nodig is.

https://nl.noeifevo.de/pr...ku?variant=47686134825242

https://nl.noeifevo.de/pr...rm?variant=49195580260634

ik dacht aan een 6 & 20A ik twijfel nog over de 20A om niet die van Powerqueen te nemen

https://www.ipowerqueen.d...er?variant=43157118451932

ik zie dat de Noeifevo ook 0 laad functie heeft dus dat maakt niet uit qua prijs is dat het voordeligst

[ Voor 7% gewijzigd door Aengineering op 30-09-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:05
thido schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:55:
[...]

Als ik hem 600W laat leveren met het coolingdeck aan (staat op stand 'auto'), dan loopt de behuizing temperatuur nog steeds wel op naar 'oncomfortabel om vast te houden'. Tot aan ca. 500W blijft hij lauw heb ik het idee.
Hier draait ie nu 4u lang 500Wh bij 24V op 2MPPT's, met de cooling deck wordt ie dan nog steeds ~39 graden Celsius. Als ik hem koel met een tafelventilator blijft ie rond de 25 graden Celsius.

Overigens is ie bij >350W zonder koeling niet meer aan te raken (>60 graden Celsius), bij 600W gedurende 2 uur schakelt de temperatuursensor de boel zelf af O-)

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:09

thido

Tilburg

__Erik__ schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:08:
[...]

Hier draait ie nu 4u lang 500Wh bij 24V op 2MPPT's, met de cooling deck wordt ie dan nog steeds ~39 graden Celsius. Als ik hem koel met een tafelventilator blijft ie rond de 25 graden Celsius.

Overigens is ie bij >350W zonder koeling niet meer aan te raken (>60 graden Celsius), bij 600W gedurende 2 uur schakelt de temperatuursensor de boel zelf af O-)
Het coolingdeck blaast tegen de onderzijde.
Een tafelventilator blaast langs de bovenzijde en daardoor een stuk effectiever denk ik.
Bij 500W blijft hij ook wel in het gareel (met coolingdeck), pas bij 600W wordt hij echt warmer.

Edit: Omdat mensen graag plaatjes kijken, hierbij een plaatje van de setup :-)
Op iedere batterij zit ook een Shelly uni om de spanning te meten. Wilde graag zien wat het laadtraject doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEfGWjjHm-IYq9sQEcFl-whNF2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fD2x8ycHZYKl0X1xw5v1flpY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door thido op 30-09-2024 22:59 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

@Taro Zijn wel flinke jongens die ANL zekeringen, had ik niet verwacht. Maarja, als het maar zijn werk doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXz_mJxwS-HeXPXHioev0HBtzu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCEF9VxF5Z5nM4Xry59IqIbz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb deze dubbele variant besteld. Leek mij handig om zo de lader en de inverter apart te zekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Siewert schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:58:
[...]

Op die manier heb ik ook mijn PV laten leggen, wat ik aan totaal verbruik kon/kan besparen is mijn terugverdientijd en alles extra is mooi meegenomen.
Ik krijg maar 5ct voor wat ik teruglever.

Zoals ik dus reken is dat ik gratis via de pv mijn batterij vul en de 2,5kwh is peanuts van mijn dag opwek .
De nacht door trek ik de batterij leeg om mijn nacht-verbruik te dekken.
Dan heb ik ongeveer 2kwh uit de batterij getrokken en heb dus voor 0,76ct niet van het net getrokken.
Doe ik dat 300 dagen is dat €228 minder p/j op de eindafrekening.

Het uitleggen via tekst is lastig, denk ik zonder compleet uitgewerkte berekening te tonen.
Ieder heeft zijn eigen terugverdien model.
Wat een tarieven... Ik betaal hier gemiddeld over het hele jaar tot nu toe 20,36 ct/kWh en ontvang 20,14 ct/kWh, beide incl. BTW/toeslagen/etc.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Psycho_Mantis schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:51:
@Taro Zijn wel flinke jongens die ANL zekeringen, had ik niet verwacht. Maarja, als het maar zijn werk doet.

[Afbeelding]

Ik heb deze dubbele variant besteld. Leek mij handig om zo de lader en de inverter apart te zekeren.
Goed bezig :)

2 losse houders lijkt mij makkelijker, wel benieuwd hoe je de kabels legt, mogelijk is een dubbele dan inderdaad net zo makkelijk of zelfs makkelijker.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:48
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:51:

[Afbeelding]

Die zijn inderdaad fors! Komen deze ook van accunoord en is het al duidelijk of ze de kortsluitstroom van 1600A/300uS aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Mediacj schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

Die zijn inderdaad fors! Komen deze ook van accunoord en is het al duidelijk of ze de kortsluitstroom van 1600A/300uS aankunnen?
Ja van accunoord.
Maar maakt dat uit? bij 1600A zijn die kabels ook al lang verdampt.

BMS stopt bij volgens mij bij 100A al, maar ik hoop dat daarvoor al de zekering eruit ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvP
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:01

RvP

Psycho_Mantis schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:32:
[...]

Ja van accunoord.
Maar maakt dat uit? bij 1600A zijn die kabels ook al lang verdampt.

BMS stopt bij volgens mij bij 100A al, maar ik hoop dat daarvoor al de zekering eruit ligt.
LiFePo4 accu's hebben een lage interne weerstand. Hierdoor kunnen ze hele hoge kortsluitstromen geven. De BMS zou daar bescherming voor moeten geven. Maar wat als die niet werkt en er toch sluiting ontstaat?

Dan moet de kabel wel afgezekerd zijn op een manier die:
  1. Ervoor zorgt dat de kabel niet hoger belast kan worden dan de maximale stroom die deze kan hebben.
  2. De zekering moet niet weer aan elkaar smelten op het moment dat er door sluiting 1600A doorheen loopt.
Je wilt voorkomen dat die hele korte piek van 1600A (of nog hoger) ervoor zorgt dat je 35A zekering niet werkt en er dus toch 100A kan gaan lopen die de BMS gewoon toelaat voor langere tijd.

Ik heb zojuist de chat van AccuNoord eens om een datasheet van die zekeringen gevraagd ben benieuwd of ze die kunnen aanleveren.

Overigens, om het verhaal niet moeilijker te maken dan het al is. Zelf ben ik van mening dat een installatie die met gezond verstand en goede connecties gemaakt is ook met een ANL of MAXI zekering een prima veiligheidsniveau kan hebben.

SolarEdge 22x360Wp Zuid (7920Wp) 11x365Wp Noord (4015Wp), Daikin Altherma 3M 9kW Monoblock, Gasloos sinds september 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb hier een aantal keer gelezen dat positief & negatief vanaf de Powerstream verkeerd om zaten. Op de kabels staat:
  • PV1-
  • PV1+
  • PV2-
  • PV2+
Aangezien ik nog niets kan doormeten omdat er niets is aangesloten en ik de kabels wil maken: Mag ik er van uitgaan dat + ook daadwerkelijk plus is en hebben de mensen die dat hier hebben gemeld deze per ongeluk persoonlijk omgewisseld, of zijn + en - niet goed aangegeven op het apparaat en moet ik daar rekening mee houden? Ik was niet van plan om daarna de MC4 connectoren handmatig om te wisselen en wil natuurlijk wel graag de zekering in de positieve / rode kabel plaatsen waarvan ik dus nu het juiste uiteinde moet afknippen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 02-10-2024 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvP

RvP

Taro schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:10:
Ik heb hier een aantal keer gelezen dat positief & negatief vanaf de Powerstream verkeerd om zaten. Op de kabels staat:
  • PV1-
  • PV1+
  • PV2-
  • PV2+
Aangezien ik nog niets kan doormeten omdat er niets is aangesloten en ik de kabels wil maken: Mag ik er van uitgaan dat + ook daadwerkelijk plus is en hebben de mensen die dat hier hebben gemeld deze per ongeluk persoonlijk omgewisseld, of zijn + en - niet goed aangegeven op het apparaat en moet ik daar rekening mee houden? Ik was niet van plan om daarna de MC4 connectoren handmatig om te wisselen en wil natuurlijk wel graag de zekering in de positieve / rode kabel plaatsen waarvan ik dus nu het juiste uiteinde moet afknippen :)
Eigenlijk denk ik dat het vooral misgaat doordat men op de verkeerde manier naar de MC4 stekkers op de powerstream kijkt. De + aan de powerstream is de MC4 die er (aan de buitenkant) uitziet als de Female connector (intern is dat dan grappig genoeg een male).

Als je kijkt naar een afbeelding van de MC4's die aan een zonnepaneel zitten dan weet je eigenlijk direct ook welke stekker er aan jouw kabel moeten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRdCCHCi8eQaUpNNcNBp1hEY5-g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cb7zlrTK3I1hYaEXEZp3M2gC.jpg?f=user_large

SolarEdge 22x360Wp Zuid (7920Wp) 11x365Wp Noord (4015Wp), Daikin Altherma 3M 9kW Monoblock, Gasloos sinds september 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

RvP schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:37:
[...]

Eigenlijk denk ik dat het vooral misgaat doordat men op de verkeerde manier naar de MC4 stekkers op de powerstream kijkt. De + aan de powerstream is de MC4 die er (aan de buitenkant) uitziet als de Female connector (intern is dat dan grappig genoeg een male).

Als je kijkt naar een afbeelding van de MC4's die aan een zonnepaneel zitten dan weet je eigenlijk direct ook welke stekker er aan jouw kabel moeten komen.

[Afbeelding]
Ah jah, dat was het punt inderdaad, heb ik wel vaker gehoord. Dus ik mag er van uitgaan dat de aanduiding op de kabels/stekkers correct is, kon het mij ook al haast niet voorstellen dat die omgekeerd zouden zijn :)

Als je een kant en klare MC4 - 6mm2 - MC4 kabel koopt kan je die natuurlijk gewoon ertegenaan houden en dan zie je vanzelf welke male/female waar hoort en is dit sowieso geen issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvP

RvP

RvP schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:03:
[...]

LiFePo4 accu's hebben een lage interne weerstand. Hierdoor kunnen ze hele hoge kortsluitstromen geven. De BMS zou daar bescherming voor moeten geven. Maar wat als die niet werkt en er toch sluiting ontstaat?

Dan moet de kabel wel afgezekerd zijn op een manier die:
  1. Ervoor zorgt dat de kabel niet hoger belast kan worden dan de maximale stroom die deze kan hebben.
  2. De zekering moet niet weer aan elkaar smelten op het moment dat er door sluiting 1600A doorheen loopt.
Je wilt voorkomen dat die hele korte piek van 1600A (of nog hoger) ervoor zorgt dat je 35A zekering niet werkt en er dus toch 100A kan gaan lopen die de BMS gewoon toelaat voor langere tijd.

Ik heb zojuist de chat van AccuNoord eens om een datasheet van die zekeringen gevraagd ben benieuwd of ze die kunnen aanleveren.

Overigens, om het verhaal niet moeilijker te maken dan het al is. Zelf ben ik van mening dat een installatie die met gezond verstand en goede connecties gemaakt is ook met een ANL of MAXI zekering een prima veiligheidsniveau kan hebben.
Zojuist reactie van AccuNoord ze geven zelf een datasheet op waarin de volgende berekening staat voor de "Rated breaking capacity": 6 x In = L/R = 3 ms @ DC 48 V

Nou ben ik zelf niet zo goed met dit soort berekeningen maar voor zover ik het dan begrijp gaat het dan in geval van een 35A zekering om 6 X 35A = 210A wat deze zekering als kortsluitstroom betrouwbaar kan breken. Alles daarboven is er mogelijk kans dat de zekering niet doet wat je verwacht.

Nogmaals het enige wat ik hiermee wil zeggen is dat je je bewust moet zijn van de beperkingen van deze zekeringen. Het moet een overwogen keuze zijn om deze zekering te gebruiken.

Zelf vind ik het ook erg lastig om 30+ euro uit te geven aan een NH (of T-class) type zekering welke een hogere stroom kan onderbreken. Waarbij ik dan ook nog eens geen T-class heb kunnen vinden voor dergelijk lage amperages.

Zelf heb ik de keuze gemaakt heb om er "gewoon" een MAXI zekering van 30A in te zetten. Ja, tegen beter weten in.

Ik nodig de echte specialisten graag uit om bovenstaande grondig en onderbouwd te weerleggen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:22
RvP schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:58:
[...]

Zojuist reactie van AccuNoord ze geven zelf een datasheet op waarin de volgende berekening staat voor de "Rated breaking capacity": 6 x In = L/R = 3 ms @ DC 48 V

Nou ben ik zelf niet zo goed met dit soort berekeningen maar voor zover ik het dan begrijp gaat het dan in geval van een 35A zekering om 6 X 35A = 210A wat deze zekering als kortsluitstroom betrouwbaar kan breken. Alles daarboven is er mogelijk kans dat de zekering niet doet wat je verwacht.

Nogmaals het enige wat ik hiermee wil zeggen is dat je je bewust moet zijn van de beperkingen van deze zekeringen. Het moet een overwogen keuze zijn om deze zekering te gebruiken.

Zelf vind ik het ook erg lastig om 30+ euro uit te geven aan een NH (of T-class) type zekering welke een hogere stroom kan onderbreken. Waarbij ik dan ook nog eens geen T-class heb kunnen vinden voor dergelijk lage amperages.

Zelf heb ik de keuze gemaakt heb om er "gewoon" een MAXI zekering van 30A in te zetten. Ja, tegen beter weten in.

Ik nodig de echte specialisten graag uit om bovenstaande grondig en onderbouwd te weerleggen ;-)
https://www.littelfuse.co...t-fuses/jlln/jlln030.aspx

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvP

RvP

_/-\o_

Dat ik die nou gewoon nooit ben tegengekomen in mijn Google zoektochten zeg.
Die is inderdaad 30A en heeft een Interrupt Rating: 20 kA at 125 VDC. Dat lijkt afdoende.

Kost via Mouser wel € 21,19 + dan nog de geschikte houder die volgens Mouser ook een € 48,18 mag kosten :o

LittleFuse zekeringhouder
LittleFuse 30A zekering

Allemaal afwegingen die iedereen voor zich mag nemen.
@John245 is dit dan zekering die volgens u een voldoende niveau van bescherming biedt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 16:53
wel een tof topic, ik was net met hetzelfde bezig thuis

ik herstel ebike batterijen en het is altijd nodig om de oude batterijen te kunnen testen. dit deed ik altijd door te gaan fietsen tot ze leeg is (niet zo handig als ze 40km ver geraakt).
dus had ik een systeem gebouwd om ze leeg te trekken over 3x 230V electrische radiator van 2000W.

beetje zonde om al die energie weg te stoken in warmte, dus kwam mijn 2de idee op om er een 250W micro omvormer op aan te sluiten (24V-36V, prima binnen de 20-45V MPPT ranges).
vroeger had ik al een IQ7 gebruik om mijn 12V lood batterijen van mijn Escooter te testen.
nu had ik een chinese omvormer gekocht van 260V (die totaal geen stroombegrenzing kent en zichtzelf gaat opblazen als die meer dan 300W kan nemen).

dus aan het googlen gegaan en zo op dit topic gekomen want...

1) ik wil Ebike batterijen kunnen testen. overdag opladen met zonnestroom, en savonds leegtrekken om de energie te recuperen. (=bijna thuis batterij)
2) al mijn ebike accu's in een array kunnen steken zodat ze allemaal opgeladen worden, en smorgens de volste meenemen naar het werk met de fiets. de andere packs kunnen dan thuis batterij spelen.
2a) ze kunnen dan al meespelen om de piekvermogens wat te beperken (capaciteitstarief in belgie)
2b) ze kunnen de hele nacht mijn nacht verbruik compenseren. ik verbruik snachts 130W continue (pieken tot 180W als de koelkast of diepvries aanspringen). als ik die 130W x 8uur x 365D uit een accu kan trekken, bespaart dit al 400kWh op jaarbasis, dat ik anders zowieso toch moet betalen.

-ik was al aan het zoeken of een apsystems DS3 kan begrensd worden met arduino/raspberry (via de ECU-C kan de teruglevering wel op 0 worden ingesteld, maar dan komt de zekeringkast vol CT spoelen). ik heb namelijk een DS3 aan de garage poort hangen met 2 panelen
-ik heb ook al gekeken of enphase kan begrensd worden, zelfde probleem als hierboven, een duur controle systeem en een hoop CT spoelen.
ik zoek gewoon iets dat ik aan een omvormer kan zeggen: jij moet nu 40% van je max vermogen opwekken

die EcoFlow 800W Powerstream grid-inverter uit het starttopic leek me daarom heel intressant, tenzij er in de overige 63paginas nog wat beter is gekomen (nog maar 10% kunnen lezen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
RvP schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:17:
[...]

_/-\o_

Die is inderdaad 30A en heeft een Interrupt Rating: 20 kA at 125 VDC. Dat lijkt afdoende.

Kost via Mouser wel € 21,19 + dan nog de geschikte houder die volgens Mouser ook een € 48,18 mag kosten :o

LittleFuse 30A zekering

@John245 is dit dan zekering die volgens u een voldoende niveau van bescherming biedt?
Ik weet de voorgeschiedenis niet. Je moet even kijken naar de kortsluitsroom die de batterij kan genereren. Als die kleiner is dan 20kA en je kabel kan die 30A aan dan is het de juiste zekering. Pak ook even de datasheet er bij en kijk of dit is wat je nodig heb. Het is wel een betrouwbaar merk. Heb ze zelf ook alleen dan een paar maten groter.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediacj
RvP schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:17:
[...]

_/-\o_

LittleFuse 30A zekering

Mooi gevonden, misschien is dit wel iets voor een inkoopactie? Ze hanteren aardige kortingen als je er meer koopt zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

RvP schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:58:
[...]

Dan ben ik - op de meest open wijze - benieuwd naar je afweging; loopt er niet een te hoge stroom doorheen voor een maxi? Ik ben er ook nog altijd niet uit. Een midi-zekering ligt wellicht voor de hand - totdat je naar de kortsluitstroom kijkt (1000-2000A ipv de aangeraden 3000-5000A).

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvP

RvP

Thijsmans schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:21:
[...]

Dan ben ik - op de meest open wijze - benieuwd naar je afweging; loopt er niet een te hoge stroom doorheen voor een maxi? Ik ben er ook nog altijd niet uit. Een midi-zekering ligt wellicht voor de hand - totdat je naar de kortsluitstroom kijkt (1000-2000A ipv de aangeraden 3000-5000A).
Tjah dan komen we in het gebied waar gevoel een rol gaat spelen waar vind je zelf dat het veilig genoeg is.

Als ik een opstelling maak waar ik naar eer en geweten ervoor zorg dat er niet zomaar draden tegen elkaar aan kunnen vallen en een volle kortsluiting kunnen veroorzaken. Dan is mijn verwachting (gevoel) dat die volle sluiting ook niet zal voorkomen in de Powerstream of de aangesloten Victron IP22.

Mogelijk dat ik later alsnog besluit om toch te gaan voor de vandaag gevonden 30A t-class zekering. Al het andere ANL, MIDI, MAXI kent allemaal in meer of mindere mate dezelfde beperkingen. T-class gaat ook wel behoorlijk voorbij aan het "goedkope" karakter van dit topic.

Ik ben nog met mijzelf in conclaaf over of de zekering wel of niet vervangen gaat worden. :)

P.S. Overigens heb ik in de PowerQueen chat ook maar eens gevraagd naar de datasheet van de accu's.De 1600A/300uS die hier wel eens voorbij komt is voor zover ik weet ook een uit de lucht gegrepen getal.
Ben wel benieuwd of ze ergens mee gaan komen.

[ Voor 9% gewijzigd door RvP op 02-10-2024 16:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mediacj
RvP schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:15:
[...]
.De 1600A/300uS die hier wel eens voorbij komt is voor zover ik weet ook een uit de lucht gegrepen getal.
Ben wel benieuwd of ze ergens mee gaan komen.
Die 1600A/300uS heb ik van Powerqueen zelf, na navraag gedaan te hebben.

[ Voor 56% gewijzigd door Mediacj op 02-10-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvP

RvP

Mediacj schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:35:
[...]

Ah top dat wist ik niet. Dan ben ik nu vooral benieuwd of ik hetzelfde antwoord ga krijgen van Powerqueen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Mediacj schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:35:
Oh, als dat de "officële" getallen zijn... Ik zie in deze datasheet dat de Littlefuse MIDI-zekeringen een interrupting rating hebben van 2000A @ 32 VDC. Time current characteristics zijn daar ook opgenomen (3/100 sec @ 300%). Gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Taro schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:10:
  • PV1-
  • PV1+
  • PV2-
  • PV2+
Net nu ik dit heb glezen was mijn 2e PQ accu binnen gekomen. alle stekkers aangesloten en dan bleek inderdaad dat PV2 van de powerstream omgedraait is, ik kreeg de foutmelding: solarkabels verkeerd.

Uiteindelijk de simpelste oplossingekozen: bij de pq accu de solarkabels omgedraait en aangesloten. Nu draait alles normaal en wordt er 2x333=666W geleverd.

* je kan natuurlijk ook zeggen dat de solar kanels zelf verkeerd om staan

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 02-10-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

kmf schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:42:
[...]

Net nu ik dit heb glezen was mijn 2e PQ accu binnen gekomen. alle stekkers aangesloten en dan bleek inderdaad dat PV2 van de powerstream omgedraait is, ik kreeg de foutmelding: solarkabels verkeerd.

Uiteindelijk de simpelste oplossingekozen: bij de pq accu de solarkabels omgedraait en aangesloten. Nu draait alles normaal en wordt er 2x333=666W geleverd.

* je kan natuurlijk ook zeggen dat de solar kanels zelf verkeerd om staan
Dus op jou powerstream staat + en - omgedraaid op de kabel zelf?
Of heb je het over de connectoren die omgedraaid zijn?

Ik had bewust zwarte kabels besteld en met een gekleurde krimpkous gemankeerd wat de polariteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Psycho_Mantis schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:08:
[...]

Dus op jou powerstream staat + en - omgedraaid op de kabel zelf?
Of heb je het over de connectoren die omgedraaid zijn?

Ik had bewust zwarte kabels besteld en met een gekleurde krimpkous gemankeerd wat de polariteit is.
De powerstream is goed. het is de 8mm->MC4 kabels waarvan de connectoren omgedraait zijn in vergelijking met mijn eerste accu kabelset.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
fcapri schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:19:
wel een tof topic, ik was net met hetzelfde bezig thuis

ik herstel ebike batterijen en het is altijd nodig om de oude batterijen te kunnen testen. dit deed ik altijd door te gaan fietsen tot ze leeg is (niet zo handig als ze 40km ver geraakt).
dus had ik een systeem gebouwd om ze leeg te trekken over 3x 230V electrische radiator van 2000W.

beetje zonde om al die energie weg te stoken in warmte, dus kwam mijn 2de idee op om er een 250W micro omvormer op aan te sluiten (24V-36V, prima binnen de 20-45V MPPT ranges).
vroeger had ik al een IQ7 gebruik om mijn 12V lood batterijen van mijn Escooter te testen.
nu had ik een chinese omvormer gekocht van 260V (die totaal geen stroombegrenzing kent en zichtzelf gaat opblazen als die meer dan 300W kan nemen).

dus aan het googlen gegaan en zo op dit topic gekomen want...

1) ik wil Ebike batterijen kunnen testen. overdag opladen met zonnestroom, en savonds leegtrekken om de energie te recuperen. (=bijna thuis batterij)
2) al mijn ebike accu's in een array kunnen steken zodat ze allemaal opgeladen worden, en smorgens de volste meenemen naar het werk met de fiets. de andere packs kunnen dan thuis batterij spelen.
2a) ze kunnen dan al meespelen om de piekvermogens wat te beperken (capaciteitstarief in belgie)
2b) ze kunnen de hele nacht mijn nacht verbruik compenseren. ik verbruik snachts 130W continue (pieken tot 180W als de koelkast of diepvries aanspringen). als ik die 130W x 8uur x 365D uit een accu kan trekken, bespaart dit al 400kWh op jaarbasis, dat ik anders zowieso toch moet betalen.

-ik was al aan het zoeken of een apsystems DS3 kan begrensd worden met arduino/raspberry (via de ECU-C kan de teruglevering wel op 0 worden ingesteld, maar dan komt de zekeringkast vol CT spoelen). ik heb namelijk een DS3 aan de garage poort hangen met 2 panelen
-ik heb ook al gekeken of enphase kan begrensd worden, zelfde probleem als hierboven, een duur controle systeem en een hoop CT spoelen.
ik zoek gewoon iets dat ik aan een omvormer kan zeggen: jij moet nu 40% van je max vermogen opwekken

die EcoFlow 800W Powerstream grid-inverter uit het starttopic leek me daarom heel intressant, tenzij er in de overige 63paginas nog wat beter is gekomen (nog maar 10% kunnen lezen)
Leuk verhaal. Ik dacht dat die batterijen wat minder lang meegaan dan de prisma cellen.
De Powerstream is een goede optie, maar de Hoymiles HMS2000 icm een eigen gemaakte DTU is ook een mooie optie. Deze heeft 4 kanalen en kan tot veel meer dan 2000W leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

peter123 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:48:
[...]

Leuk verhaal. Ik dacht dat die batterijen wat minder lang meegaan dan de prisma cellen.
De Powerstream is een goede optie, maar de Hoymiles HMS2000 icm een eigen gemaakte DTU is ook een mooie optie. Deze heeft 4 kanalen en kan tot veel meer dan 2000W leveren.
wat is een DTU en hoe moet je die zelf maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
kmf schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

wat is een DTU en hoe moet je die zelf maken?
Data Transfer Unit. Het kastje waar de data van je zonnepanelen in wordt verwerkt van micro-omvormers en deze upload naar de cloud.
Dat staat in het Hoymiles topic en is een wat uitgebreide uitleg. Het enige nadeel van de Hoymiles is dat deze maar tot 2% terug gaat en niet 0% zoals Powerstream doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De Hoymiles kan niet alleen veel meer vermogen leveren, hij heeft ook een rendement boven de 97%. Vergelijk dat met de 93% van de Powerstream. Hij wordt dus maar half zo warm. En kan wel overweg met 48V accus (tot 60V) in tegenstelling tot de Powerstream. Enige nadeel is dan misschien dat je niet naar 0% kunt terug leveren.

Theo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvP

RvP

RvP schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:47:
[...]

Ah top dat wist ik niet. Dan ben ik nu vooral benieuwd of ik hetzelfde antwoord ga krijgen van Powerqueen.
Vandaag dan toch een reactie gekregen van de support van Powerqueen.
De 1600A lijkt hieruit niet de kortsluitspanning maar de maximale discharge beveiliging.
De maximale short circuit lijkt (ongeveer) 2880A 20~500uS.

Het volgende prachtig gestructureerde stukje tekst is wat ik in de chat heb ontvangen.

Deze data gaat overigens over de 25.6v 100Ah Bluetooth BMS versie.
Over current protection
" "Over discharge current detection Over discharge current protection
" 700±100A
"Detection delay time1 Detection delay time 1
" 70~130mS
Over discharge current detection 2 Over discharge current protection 2 About 1600A
"Detection delay time2 Detection delay time 2
" 7~13mS
"Over charge current detection current Over charge current protection current
" 250±50A
"Detection delay time Detection delay time
" 400~600mS
"Short protection
Short circuit protection
" Short Circuit Protection Current Short circuit protection current About 2880A
"Detection delay time Detection delay time
" 20~500uS
"Detection condition Protection condition
" 1.Exterior short circuit External circuit short circuit
"Release condition Protection release condition
" "Cut load,Auto Recovery
Disconnect load, automatic recovery
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
Hallo,

2 lifepo4 parallel aangesloten.
Wat zou beter zijn?
Optie 1 of 2

Optie 2 zit een fout in
Moet ook + aan + zijn en - aan -

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGvL6ZE75vFFw3jZ--wjYQXZHM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPsYjm27yIGMKqe5FmpDu5rY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Rbb-lwdn op 04-10-2024 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:19
Rbb-lwdn schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:41:
Hallo,

Wat zou beter zijn?
Optie 1 of 2

[Afbeelding]
2 zou ik niet doen, je maakt dan een fijne sluiting.
Je koppelt + aan - >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Simpel360 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:51:
[...]

2 zou ik niet doen, je maakt dan een fijne sluiting.
Je koppelt + aan - >:)
Idd foutje. Moet ook + aan + zijn en min aan min

Anders is het 24v

[ Voor 4% gewijzigd door Rbb-lwdn op 04-10-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Rbb-lwdn schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:41:
Hallo,

Wat zou beter zijn?
Optie 1 of 2

Optie 2 zit een fout in
Moet ook + aan + zijn en - aan -

[Afbeelding]
Ik denk persoonlijke voorkeur en hoe het bedradingstechnisch uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Rbb-lwdn schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

Anders is het 24v
Nope, keiharde sluiting tussen DC bronnen....
Ze proberen elkaar op te heffen.
Gokje, beide gaan in rook op.

[ Voor 5% gewijzigd door Simpel360 op 04-10-2024 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Simpel360 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:15:
[...]

Nope, keiharde sluiting tussen DC bronnen....
Ze proberen elkaar op te heffen.
Gokje, beide gaan in rook op.
Idd je hebt gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Rbb-lwdn schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

Anders is het 24v
Die accu’s hebben een nominale spanning 25,6v.
In dit topic wordt vaker over 24v gesproken, maar dat is niet correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb 2x een mail gestuurd naar Basen Green en op beide nog geen antwoord ontvangen. Daarnaast is de chat uitgeschakeld ivm afwezigheid van het team. Maar ik zie op https://www.basengreen.co...ry-deep-5000-cycle-times/ nog steeds 100A/200A BMS door elkaar heen worden gebruikt, zal wel 100A zijn, en in de plaatjes vorstbescherming, maar nergens bijbehorende specsheet gelinked of het in de specificaties genoemd. Ik heb geen zin om 2 accu's te ontvangen waarvan ik geen garantie heb dat die daar ook daadwerkelijk aan voldoen. Iemand linkte recent een specsheet, maar ik weet niet 100% zeker of die bij deze accu hoort, ze maken zoveel fouten dat je zelfs gaat twijfelen aan de kwaliteit van de accu's.

Iemand anders wel goede ervaringen met hun support? Anders toch maar gewoon tot aanschaf overgaan, bestel er dan 2 voor mijzelf en 1 voor iemand anders, dus moet het eigenlijk wel zeker weten dat het BMS tegen laden onder 0 graden beschermt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@Taro

Dat ben ik geweest en ik heb ook al wel reactie gehad van support.
Ook in de chat kreeg ik reactie. Soms direct, soms achteraf via de e-mail.

Ook ik heb nog vragen openstaan bij support en blijft het akelig stil.

Hier vind je datasheets per model:
https://www.basenpower.com/Service/DOWNLOAD/

In de manual die daar staat staat het volgende:
5. Does your battery have a low-temperature cut-off function?
A: Yes, all of the 12V/24V battery pack has low-temperature protection function. But if you need the
battery packs to work under 0℃, please contact BASEN for the optional self-heating function.
Als je nog even afwacht dan kan ik misschien uit eigen ervaring spreken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

RudolfR schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:38:
@Taro

Dat ben ik geweest en ik heb ook al wel reactie gehad van support.
Ook in de chat kreeg ik reactie. Soms direct, soms achteraf via de e-mail.

Ook ik heb nog vragen openstaan bij support en blijft het akelig stil.

Hier vind je datasheets per model:
https://www.basenpower.com/Service/DOWNLOAD/

In de manual die daar staat staat het volgende:

[...]

Als je nog even afwacht dan kan ik misschien uit eigen ervaring spreken. :+
d:)b

Nu weet ik ook hoe je dus aan die sheet komt, thx. Maar, als ik alleen die eerste zin al lees hoop ik dat de engineers het functioneel ontwerp wel hebben begrepen en er zelf aanvullend ook nog goed bij na hebben gedacht. Voor hetzelfde geld hebben ze in het BMS ingebouwd dat die bij bijv. 0 Fahrenheit of 0 Kelvin niet meer laadt ofzo, ze kunnen daar toch even wat budget tegenaan gooien om wat extra vertrouwen te krijgen en een goede marketing- / productbrochure de wereld in te slingeren, wat een amateuristische bende.

Maar goed, dus inderdaad lage temperatuurbescherming, monitoring per cell, dan is de vraag of ik ze voldoende vertrouw :) Ik slaap er een nachtje over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@John245 Als je 1 accu per Powerstream gebruikt, dus 2x13A combineert tot 26A, is dan de https://nl.mouser.com/Pro...KAQ731UQEN25r9Wq4eA%3D%3D icm https://nl.mouser.com/Pro...252B%2FJ50FDA2sQXnA%3D%3D wat jou betreft the way to go en beter dan de ANL oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Random vraag, maar kan de Ecoflow Powerstream ook "nul op de meter" via een p1 meter van Homewizard? Dus niet meer leveren dan het huis verbruikt? Mijn huidige setup is 2x 24v 100A die ik via 2 Enphases laat ontladen in de donkere uren, maar dan lever ik veel te veel terug in de nacht.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Servowire schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:28:
Random vraag, maar kan de Ecoflow Powerstream ook "nul op de meter" via een p1 meter van Homewizard? Dus niet meer leveren dan het huis verbruikt? Mijn huidige setup is 2x 24v 100A die ik via 2 Enphases laat ontladen in de donkere uren, maar dan lever ik veel te veel terug in de nacht.
Exact 0 lukt mij bijna niet.
Draai hier nu met HW sockets en kwh meter op de zonnepanelen.
Heb zelf een marge van 10w daar beneden mag de EcoFlow niet komen.
Na 10uren heb ik 0.16kwh op meter staan, dus bijna nul en niks terugeleverd.
Script draait wel elke 10sec, langer is meer foutmarges in de zin van dat er bijvoorbeeld afgeschaald moet worden maar duurt wat te lang en begint de EcoFlow met terugleveren.

Draaide eerst met het uitlezen van Domoticz maar was ook te traag en wilde van die extra stap af.
Vandaar overgestapt naar HW omdat de lokale API wel realtime is.
Probeersel pakt tot op heden heel goed uit.

Voorbeeldje van afgelopen nacht.
0.16kwh op de meter en de EcoFlow volgt dmv het Scriptje perfect het huiselijke verbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJyauwFX51X0bpHeBja6D4o-zZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZpDYMtAznwIfQy4X80LiZlmq.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door Siewert op 04-10-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Siewert schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:33:
[...]

Exact 0 lukt mij bijna niet.
Draai hier nu met HW sockets en kwh meter op de zonnepanelen.
Heb zelf een marge van 10w daar beneden mag de EcoFlow niet komen.
Na 10uren heb ik 0.16kwh op meter staan, dus bijna nul en niks terugeleverd.
Script draait wel elke 10sec, langer is meer foutmarges in de zin van dat er bijvoorbeeld afgeschaald moet worden maar duurt wat te lang en begint de EcoFlow met terugleveren.

Draaide eerst met het uitlezen van Domoticz maar was ook te traag en wilde van die extra stap af.
Vandaar overgestapt naar HW omdat de lokale API wel realtime is.
Probeersel pakt tot op heden heel goed uit.
dat klinkt al heel goed, dus hij kan "bij benadering" wel de Homewizard P1 volgen? Ik heb momenteel dat ik een Kwh of 3 per nacht te veel teruglever, en dat is onwenselijk o.a. omdat Essent dat vast niet zo leuk vindt.

Hoe heb je het gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Servowire schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:40:
[...]

dat klinkt al heel goed, dus hij kan "bij benadering" wel de Homewizard P1 volgen? Ik heb momenteel dat ik een Kwh of 3 per nacht te veel teruglever, en dat is onwenselijk o.a. omdat Essent dat vast niet zo leuk vindt.

Hoe heb je het gedaan?
In mijn script (oude staat in mijn onderschrift) heb ik marge ingebouwd.
Hij berekend het echt verbruik in huis en dat wordt de baseload minus 10w die de EcoFlow mag leveren.
Dan blijft de p1 schommelen tussen de 0 en 10w verbruik.
Zou hij er wel onderkomen dan schaalt hij de baseload binnen 10sec op om boven de 0 uit te komen.
En kan omdat de HW pluggen en kwh meter gewoon realtime info verzenden.
Enphase is te traag daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Siewert schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:46:
[...]

In mijn script (oude staat in mijn onderschrift) heb ik marge ingebouwd.
Hij berekend het echt verbruik in huis en dat wordt de baseload minus 10w die de EcoFlow mag leveren.
Dan blijft de p1 schommelen tussen de 0 en 10w verbruik.
Zou hij er wel onderkomen dan schaalt hij de baseload binnen 10sec op om boven de 0 uit te komen.
En kan omdat de HW pluggen en kwh meter gewoon realtime info verzenden.
Enphase is te traag daarvoor.
Bedankt, vooral voor je code, ga er mee klooien. Heb zelf een script die elke nacht o.a.. spaceweather en instraling berekend welke 4 uren van de dag (dat is ongeveer hoeveel tijd ik nodig heb om te laden) de beste uren zijn om te laden. werkt bijna 100% perfect. Houdt rekening met bewolking, zonnesterkte, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
@Servowire zal kijken of het lukt om vannacht na het werk mijn nieuwe in Gitub te zetten.
Deze is op basis van alleen HW.

Wat betreft jouw laad script.
Dat werkt hier niet, ik moet elk vrije kw pakken want als de vrouw thuis is houd die totaal geen rekening met zonverbruik.
Die heeft de ogen open en de 1e was zit er al in terwijl de vaatwasser dlhet volgende slachtoffer is.
Moet hier alles dmv script afdekken dat als er teveel verbruik is bepaalde zware apparatuur even word uitgeschakeld.

Wil nog een lichtere lader erbij om ook met minder Watt te kunne laden en dat die er bij sprint als er genoeg zon is en dus sneller kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Servowire schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:57:
Heb zelf een script die elke nacht o.a.. spaceweather en instraling berekend welke 4 uren van de dag (dat is ongeveer hoeveel tijd ik nodig heb om te laden) de beste uren zijn om te laden. werkt bijna 100% perfect. Houdt rekening met bewolking, zonnesterkte, enz.
Code? Ik heb geprobeerd om iets te maken op basis van PVGis-data, maar PVGis houdt geen rekening met actueel weer. Bronnen daarvoor (verdergaand dan "droog" en "regenachtig") vergen doorgaans betaalde API-toegang - tja, dan kom je al snel niet meer uit met een 2,5 kWh accu :)

Als work-around wordt nu op basis van de stroomtarieven bepaald of er een goedkoop moment is om op te laden (lage tarieven duiden veelal - maar niet altijd - op zon), en zo niet, dan wordt er simpelweg geladen wanneer er PV-overschot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Thijsmans

Misschien kun je wat maken met de solcast api, die geeft wel een verwachte opbrengst in halve uren over de dag.
Max 10 hits per dag voor een gratis account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
@Servowire Hierbij het scriptje welke alleen maar gebruik maakt van Homewizard API
https://github.com/Siewer...w_baseload_HomeWizard.php

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Taro schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:02:
@John245 Als je 1 accu per Powerstream gebruikt, dus 2x13A combineert tot 26A, is dan de https://nl.mouser.com/Pro...KAQ731UQEN25r9Wq4eA%3D%3D icm https://nl.mouser.com/Pro...252B%2FJ50FDA2sQXnA%3D%3D wat jou betreft the way to go en beter dan de ANL oplossing?
@Taro Die ANL voldoet ook, alhoewel ik hier ook discussie zag over de kortsluitstroom van de PQ. Gezien die onzekerheid is het misschien verstandig om voor de T-class te gaan.

Dat wil niet zeggen dat de T class perse beter is, beide zijn in staat de eerder opgegeven kortsluitsroom veilig te breken. Maar gezien de onzekerheid daaromtrent misschien veiliger om voor de T class te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik maak gebruik van 2 accu's, 1 accu per solar-kanaal van de PS.
Gisteren waren ze allebei volgeladen de avond in gegaan.

Het is interessant om te zien dat zij niet evenredig worden ontladen. Je ziet ook dat de PS moet gaan schommelen om 0 op de meter te houden. Soms wordt de 1 meer ontladen dan de 2.Dit resulteert dat 1 accu een half uur langer energie kan leveren.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tb9HXk6/Screenshot-2024-10-05-at-08-54-32.png

Ik ga even nadenken of ik misschien niet een vaste waarde moet instellen voor de nacht ipv "0 op de meter"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dat de PS schommelt lijkt me een gegeven, want je verbruik doet dat ook. Waarom denk je dat het schommelen de oorzaak is van de ongelijke ontlading? Zou de oorzaak niet waarschijnlijker liggen in ongebalanceerde accu's, of twee MPPT's die gewoon niet helemaal identiek zijn omdat de karakteristieken van halfgeleiders altijd een marge hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Thijsmans schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:35:
Dat de PS schommelt lijkt me een gegeven, want je verbruik doet dat ook. Waarom denk je dat het schommelen de oorzaak is van de ongelijke ontlading? Zou de oorzaak niet waarschijnlijker liggen in ongebalanceerde accu's, of twee MPPT's die gewoon niet helemaal identiek zijn omdat de karakteristieken van halfgeleiders altijd een marge hebben?
omdat ik zelf zie dat de PS bij "0 op de meter"-modus, per seconde de ene accu meer ontlaad dan de ander. ik zie dan bv wanneer er zonnestroom is, dat PV1 295W opneemt, terwijl PV2 315W en soms vice versa.
over een gehele nacht loopt dat geheel dan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
Na alle pagina's te hebben gescant/gelezen hoor ik graag of wat ik nu denk te hebben gelezen ook echt zo is:

- De Ecostream 800 accepteert 24v accu input ipv 24v zonnepanelen?
(ik heb wel eens getest met een ander merk microinverter maar die startte dan niet op)

- De Ecostream 800 kun je softwarematig (met de bijbehorende app?) beperken tot bijvoorbeeld max 200 watt leveren aan het net?

Ik hoor het graag!

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RudolfR
@pms1

Ja.
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
Bedankt! Leuk project. Heb er meteen ééntje besteld. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
pms1 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:07:
Na alle pagina's te hebben gescant/gelezen hoor ik graag of wat ik nu denk te hebben gelezen ook echt zo is:

(ik heb wel eens getest met een ander merk microinverter maar die startte dan niet op)

- De Ecostream 800 kun je softwarematig (met de bijbehorende app?) beperken tot bijvoorbeeld max 200 watt leveren aan het net?

Ik hoor het graag!
Deye stopcontact omvormers werken ook prima.
Kun je het terug leveren met %ten instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

kmf schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:41:
[...]
omdat ik zelf zie dat de PS bij "0 op de meter"-modus, per seconde de ene accu meer ontlaad dan de ander. ik zie dan bv wanneer er zonnestroom is, dat PV1 295W opneemt, terwijl PV2 315W en soms vice versa.
over een gehele nacht loopt dat geheel dan uit.
Ik begrijp dat de twee MPPT's niet exact gelijk lopen, maar nogmaals: waarom koppel je dat aan NOM? :) Ik vermoed dat de MPPT's dat ook doen bij een vast vermogen. Probeer dat eens.

Heb je de accu's wel gebalanceerd? En zelfs dan: de componenten in de PS zullen een tolerantie hebben. Twee kanalen met een identieke opbouw kunnen daardoor alsnog verschillend werken. Nu is 30 minuten wel een heel flinke marge, maar identiek zal het waarschijnlijk niet worden. Overigens kan de oorzaak naruurlijk ook in de accu's zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:30

ewf

Waarom zet je de accus niet in serie, heb je een beter rendement en wordt de PS dus minder warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Thijsmans schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:47:
[...]

Ik begrijp dat de twee MPPT's niet exact gelijk lopen, maar nogmaals: waarom koppel je dat aan NOM? :) Ik vermoed dat de MPPT's dat ook doen bij een vast vermogen. Probeer dat eens.

Heb je de accu's wel gebalanceerd? En zelfs dan: de componenten in de PS zullen een tolerantie hebben. Twee kanalen met een identieke opbouw kunnen daardoor alsnog verschillend werken. Nu is 30 minuten wel een heel flinke marge, maar identiek zal het waarschijnlijk niet worden. Overigens kan de oorzaak naruurlijk ook in de accu's zitten.
De accu's zijn zelf onderling niet verbonden. ze zijn beiden gewoon 100% opgeladen gister en tegelijkertijd "uit" gegaan om aan de PS te leveren. Maar goed, ik vind het wel prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

ewf schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:02:
Waarom zet je de accus niet in serie, heb je een beter rendement en wordt de PS dus minder warm.
Dan ga je over het maximale voltage heen van de solar input.

De accu input zou het theoretisch wel kunnen, maar dat heeft nog niemand geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
  • Laatst online: 10-09 21:56
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:25:
[...]

Dan ga je over het maximale voltage heen van de solar input.

De accu input zou het theoretisch wel kunnen, maar dat heeft nog niemand geprobeerd.
De accu input is bedoeld voor 48v uit 15 cellen in serie, dus niet de 16 cellen in serie die je met 2x24v accu's hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
salipander schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:13:
[...]

De accu input is bedoeld voor 48v uit 15 cellen in serie, dus niet de 16 cellen in serie die je met 2x24v accu's hebt.
Ik heb in dit topic ergens gelezen dat dat niet klopt van die 15S.
Net even gelezen, maar op plaatjes te zien gebruikt EcoFlow kleine batterijen en geen prismacellen. Die kunnen zouden betere piekstromen kunnen leveren.
Voor wie met een te hete Powerstream zit, je kunt een PV verdeler overwegen.
https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld

[ Voor 33% gewijzigd door peter123 op 06-10-2024 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
ice-T106 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:43:
[...]

Ja maar wel de 12V versie, er zijn twee soorten accukabels.

[Afbeelding]
Ik heb deze kabel ook besteld en krijg er 10A 12V door heen. De EcoFlow begrenst het tot 100W. De sigarettenplug wordt 35°C en de rest is gewoon 20°C. De kabel is 16AWG en geschikt voor 12A. Ik ga er niet meer stroom door heen persen, hoewel het interessant is om te weten of je gewoon deze poort kunt gebruiken met een accu op 48V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

salipander schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:13:
[...]

Dan is dus bijv. een Pylontech US5000 48V ook een mogelijkheid, al is die +-1200 Euro voor 4.8 kWh ipv grofweg 2x450 Euro voor 5 kWh. Maar die kan ook later prima op bijv. een groter Victron systeem worden aangesloten en uitgebreid als je toch overstapt op een grotere en complexere set-up. Met het oog op de toekomst is dat die 300 Euro meer misschien wel waard, omdat je anders bij de overstap ook verlies maakt door afschrijving en verkoop van de 2x 24V PQ/RO/BG accu's.

Maar goed, dan moet je ook al naar een 48V lader en dan heb je ook al snel weer de case te pakken waarbij 2 acculaders + 1 of 2 Powerstreams ongeveer net zoveel kosten als een Victron Multiplus II 3000 met 2400 Watt vermogen via de groepenkast ipv 800-1600 Watt via het stopcontact. Komen natuurlijk ook nog installatiekosten bij en is minder mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
peter123 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:27:
[...]

Ik heb deze kabel ook besteld en krijg er 10A 12V door heen. De EcoFlow begrenst het tot 100W. De sigarettenplug wordt 35°C en de rest is gewoon 20°C. De kabel is 16AWG en geschikt voor 12A. Ik ga er niet meer stroom door heen persen, hoewel het interessant is om te weten of je gewoon deze poort kunt gebruiken met een accu op 48V.
Ik heb je de aanstekerplug ook meebesteld.
Heb jij of iemand de aanstekerplug ook voorzichtig gedemonteerd? Ben namelijk benieuwd of er electronica in zit waarmee de stroom begrensd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
pms1 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:12:
[...]

Ik heb je de aanstekerplug ook meebesteld.
Heb jij of iemand de aanstekerplug ook voorzichtig gedemonteerd? Ben namelijk benieuwd of er electronica in zit waarmee de stroom begrensd wordt.
Er zitten 2 ronde kastjes aan de draad, ik weet niet waar die voor zijn, maar ik dacht stabiliseren van de stroom. De stekker is lastig te demonteren. Zit behoorlijk vast.

[ Voor 6% gewijzigd door peter123 op 06-10-2024 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

pms1 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:18:
[...]

Bedankt! Leuk project. Heb er meteen ééntje besteld. :)
ja echt geniaal toch? dit is echt hackable hardware. denk dat dit soort dingen verboden gaan worden tbh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
pms1 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:07:

Ik hoor het graag!
1, ja
2, ja en zelfs dmv verschillende mogelijkheden die jou het beste passen realtime aan je verbruik te laten op/afschalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Servowire schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:51:
[...]

ja echt geniaal toch? dit is echt hackable hardware. denk dat dit soort dingen verboden gaan worden tbh
Hoe dan? Zie het al voor mij dat de energie-politie hier op de stoep staat om te controleren of zelf-opslag hebt.
Net zoals vroeger dat de gemeentelijke ambtenaar kwam kijken of je een tv had om dan maar ff kijk en luister geld te betalen? #lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Siewert schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:00:
[...]

Hoe dan? Zie het al voor mij dat de energie-politie hier op de stoep staat om te controleren of zelf-opslag hebt.
Net zoals vroeger dat de gemeentelijke ambtenaar kwam kijken of je een tv had om dan maar ff kijk en luister geld te betalen? #lol
Denk wel dat het hier op neer gaat komen "Illegale teruglevering" zonder aanmelding bij de netbeheerder, Denk zelfs dat er in de toekomst een meter tussen je groepen komt zodat ze "illegaal" terugleveren kunnen meten. Anders kunnen mensen over 5 tot 10 jaar "off grid" en komt er veel te weinig belasting binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Servowire schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:12:
[...]

Denk wel dat het hier op neer gaat komen "Illegale teruglevering" zonder aanmelding bij de netbeheerder, Denk zelfs dat er in de toekomst een meter tussen je groepen komt zodat ze "illegaal" terugleveren kunnen meten. Anders kunnen mensen over 5 tot 10 jaar "off grid" en komt er veel te weinig belasting binnen.
Zou kunnen maar gaat niet gebeuren.
1. illegale teruglevering is makkelijk op te lossen, lever nu ook niks terug dmv de marge die ik de ecoflow geef.

2. een meter tussen de groepen gaat niet gebeuren tenzij er vanuit de Den Haag een wetswijzing wordt doorgevoerd.
Die stelt dat t/m de meter van de netbeheerder is, daarna is voor de consument.
Dus de meter is het eindstation, anders kunnen zo groepenkast uitbreidingen gaan betalen aangezien hun apparatuur er tussen hangt en controle over heeft.

3. Off grid kan nu ook al wel kost alleen een paar centen.
Techniek is er kijk naar boten, campers en caravans.
Okay die hebben een totaal ander verbruiks profiel dan een woning.
Maar stel (theorie) je zou geen grootverbruiker hebben boven de 600w.
Dan hang je aan elke fase een ecoflow met 2 batterijen draait de hoofdstop eruit elk je kunt offgrid mits je genoeg power van het dak hebt om ze op te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Ik doe het nu zo.
Ecoflow river max 2.
Powerstream met gewoon 2 zonnepanelen.
Overdag opwekken.
Kabel van de PS naar de sigaretten aansteker plug van de Ecoflow.
24volt accu met kabel verbonden met de xt60 zonnepaneel ingang.
Wil ook wel met een 12V accu.
Werkt prima, laad hem op terwijl hij mijn nacht verbruik terug levert.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NF_FDVaS9In_C0-XyZWwqIw-Fg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2yFd7VcS2yIrX27B7Svejo3a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEfscDXikwz83K04q2_dIJIROG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCTNWlcFcy7L1rE5z5lEcmFz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrTL96e1PYblBQ0oiofy16drbzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBVcO3E1Op6tTxMxe4CVy6cP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbfbGVdwoNUz29vgofkjaKPeV24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otjwU2b572jviCI8DQzwgu8R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door Rbb-lwdn op 07-10-2024 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Maar dan lever je max. 100W terug aan het net via de PowerStream?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
peter123 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:27:
Maar dan lever je max. 100W terug aan het net via de PowerStream?
Ja , hij kan tot 220W
Maar gebruik snachts amper 100W
Dus meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Servowire schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:12:
[...]

Ik heb mijn batterij maar even via https://www.energieleveren.nl/ aangemeld, hoewel dat voor accu's tot 800 Watt niet hoeft. vooral ook door dit spookverhaal: Verwijderd in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Dit omdat de ecoflow in de nacht bij mij dus een paar watt kan terugleveren wil ik niet mogelijk gedoe hebben, dus maar even aanmelden, al komt er jaren later weer een belastingproefballonnetje van het kabinet als de hoeveelheid thuisaccu's explodeert, dan heb ik tenminste binnen de regels gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Rbb-lwdn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:08:
[...]

Ja , hij kan tot 220W
Maar gebruik snachts amper 100W
Dus meer dan genoeg.
Ik zie dat je een kleine EcoFlow hebt, maar kan die niet gewoon met de kabel op de batterijpoort worden aangesloten ipv de sigarettenplug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
peter123 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:18:
[...]

Ik zie dat je een kleine EcoFlow hebt, maar kan die niet gewoon met de kabel op de batterijpoort worden aangesloten ipv de sigarettenplug?
Nee dan laad hij niet op.
Op 12V geeft hij ook nog 150W
Via de sigaretten plug levert hij terug naar de PS.

[ Voor 7% gewijzigd door Rbb-lwdn op 07-10-2024 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
kmf schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:08:
[...]

Ik heb mijn batterij maar even via https://www.energieleveren.nl/ aangemeld, hoewel dat voor accu's tot 800 Watt niet hoeft. vooral ook door dit spookverhaal: Verwijderd in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Dit omdat de ecoflow in de nacht bij mij dus een paar watt kan terugleveren wil ik niet mogelijk gedoe hebben, dus maar even aanmelden, al komt er jaren later weer een belastingproefballonnetje van het kabinet als de hoeveelheid thuisaccu's explodeert, dan heb ik tenminste binnen de regels gewerkt.
Is een ieder er vrij in natuurlijk om aan te melden maar hoeft niet.
Zelf ben ik niet zo bang voor/van dit verhaal en slapende honden wakker maken heb ik ook geen zin in.
De netbeheerder en leverancier zien echt wel dat je 0 op meter hebt in de nacht.
Ik heb alles vrij strak afgesteld dus die 4w die hij af en toe even in de min piekt maak ik mij niet druk om.
Zou ik gaan handelen en dus met 600w continue terugleveren in de nacht is het misschien een ander verhaal.
Verwacht eerdaags wel een belletje met de vraag of mijn stroomverbruik wel klopt.
  1. Als je ze willen kijken of er wat met de meter aan de hand is mag dat, koffie staat klaar.
  2. Een ieder mag vrij een kleine batterij in huis hebben zonder aanmelden en gebruiken, zei zien wel vaker en straks meer dat er in de nachten niks meer wordt afgenomen ivm de kant en klare oplossing van bijvoorbeeld EcoFlow, HomeWizard ect ect.
  3. Als Den Haag weer de spelregels gaat veranderen ten opzichte van kleine batterijen dan zien ik wel weer en als nog aanmelden.
  4. Wij werken nu nog binnen de regels dus overbodig om aan te melden, denk niet dat als die duizenden thuisbatterijen diy dan wel kant en klaar aangemeld worden, meeste hebben er geen eens weet van.
Domme vergelijking, weet het.
Maar gaan toch ook niet oom agent waarschuwen alvast met de laser-gun klaar te gaan staan omdat heel misschien 4km/u te hard rij morgen als ik naar het werk ga wetende dat ik binnen de regels rijd maar stel je voor. ;)

Pagina: 1 ... 16 ... 42 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).