Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 16:53
Servowire schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:28:
Random vraag, maar kan de Ecoflow Powerstream ook "nul op de meter" via een p1 meter van Homewizard? Dus niet meer leveren dan het huis verbruikt? Mijn huidige setup is 2x 24v 100A die ik via 2 Enphases laat ontladen in de donkere uren, maar dan lever ik veel te veel terug in de nacht.
ik heb ook 2 IQ7 momenteel draaien, maar in een ebike accu testomgeving (testgrafieken maken van ebike batterijen).
er zijn ook momenten dat ik een accu met minder vermogen wil leegtrekken, en ben nu aan het kijken om dit met PWM te doen.

dus: accu -> PWM controller via arduino -> zonnepaneelomvormer.
als het verbruik dus 100W is, zal ik met PWM de omvormer beinvloeden zodat die zijn teruglevering beperkt naar 100W.
doen ze trouwens ook als het zonnepaneel maar 100W kan leveren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Nu online
De powerstream ziet mijn slimme meter met P1 niet.
Is hier een andere manier voor of een oplossing.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Welke P1 meter? Heb je Home Assistant?

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
peter123 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:48:
Welke P1 meter? Heb je Home Assistant?
P1 van HomeWizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 14:27
Dat kan wel kloppen want die ondersteuning mist nog.
Wel kun je dmv HomeAssistant, Domoticz of zelf een Scriptje op bijvoorbeeld een Raspberry oid de p1 uitlezen en op basis daarvan de EcoFlow baseload aansturen.
Op dit moment geen andere mogelijkheid helaas.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
Siewert schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:52:
[...]

Dat kan wel kloppen want die ondersteuning mist nog.
Wel kun je dmv HomeAssistant, Domoticz of zelf een Scriptje op bijvoorbeeld een Raspberry oid de p1 uitlezen en op basis daarvan de EcoFlow baseload aansturen.
Op dit moment geen andere mogelijkheid helaas.
Dat klinkt ingewikkeld.
Gaat boven mijn pet.
Heb contact gehad met ecoflow , de p1 ondersteuning zat er voorlopig niet in.

[ Voor 8% gewijzigd door Rbb-lwdn op 07-10-2024 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H.W.R
  • Laatst online: 12:33
Rbb-lwdn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:02:
[...]

Dat klinkt ingewikkeld.
Gaat boven mijn pet.
Heb contact gehad met ecoflow , de p1 ondersteuning zat er voorlopig niet in.
Je kunt een Shelly 3EM meter koppelen in de Ecoflow app. Die stuurt dan richting 0 op de meter. Werkt aardig goed hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9ruR5L0rs0fLSs1RYmxq6ptFEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNqjiLuOxQsfdbsS8biMNkyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
H.W.R schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:12:
[...]

Je kunt een Shelly 3EM meter koppelen in de Ecoflow app. Die stuurt dan richting 0 op de meter. Werkt aardig goed hier.
[Afbeelding]
Heb je een foto van het type.
Vind heel veel verschillende met Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
Rbb-lwdn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

Heb je een foto van het type.
Vind heel veel verschillende met Google.
Shelly 3EM (niet de PRO versie kiezen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUMK6U1aDEOM2BZmxbRCSYLk7XE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCHuPC1v6kDzaL5EAPIVcq0k.jpg?f=fotoalbum_large

Lage prijs via bijv. Reichelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
H.W.R schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:45:
[...]

Shelly 3EM (niet de PRO versie kiezen)
[Afbeelding]

Lage prijs via bijv. Reichelt.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
Heb er 1 besteld.
Als hij maar niet botst met de p1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EeePC
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-08 13:46
Ik begreep dat de Tibber Pulse ook ondersteund wordt. Maar die staat er niet bij bij jou?
Of kun je die ook kiezen onder meter koppelen?
[...]

[Afbeelding]

[ Voor 4% gewijzigd door EeePC op 07-10-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Thijsmans schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 23:42:
[...]

Code? Ik heb geprobeerd om iets te maken op basis van PVGis-data, maar PVGis houdt geen rekening met actueel weer. Bronnen daarvoor (verdergaand dan "droog" en "regenachtig") vergen doorgaans betaalde API-toegang - tja, dan kom je al snel niet meer uit met een 2,5 kWh accu :)

Als work-around wordt nu op basis van de stroomtarieven bepaald of er een goedkoop moment is om op te laden (lage tarieven duiden veelal - maar niet altijd - op zon), en zo niet, dan wordt er simpelweg geladen wanneer er PV-overschot is.
Ik gebruik deze API
https://my.meteoblue.com/packages/solar-1h

Kost een paar euro per maand. Die laat ik 10 minuten voor zonsopgang een JSON file genereren voor die dag. Geeft je de instralingswaarde voor jou locatie (Watt per m2). Rekening houdend met weer, zonstand, enz enz.

Ik laat met een ander scriptje die JSON data uitvlooien welke 4 uur het beste te laden zijn (zolang duurt het opladen maximaal) en op die uren zet de server de oplader aan via een KlikAanKlikuit. Beun. Ik weet het.

[ Voor 3% gewijzigd door Servowire op 07-10-2024 19:34 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
@H.W.R

Ziet er interresant uit. Als je deze gebruikt voor nul op de meter hoe vaak krijgt de ecoflow dan data van de shelly? Elke seconde, elke wijziging of om de 10sec?

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:07
Moet je er wel voor zorgen dat een slimme stekker tussen je ecoflow hebt. Anders gaat ie terug leveren terwijl je ook aan het laden bent overdag.

+ nadeel is dat hij de accu helemaal leeg trekt. Ik heb nu gescript dat hij bij 23 volt stopt zodat er nog 2% in de accu zit.

[ Voor 30% gewijzigd door hhoekstra op 07-10-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:41
hhoekstra schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:59:
Moet je er wel voor zorgen dat een slimme stekker tussen je ecoflow hebt. Anders gaat ie terug leveren terwijl je ook aan het laden bent overdag.

+ nadeel is dat hij de accu helemaal leeg trekt. Ik heb nu gescript dat hij bij 23 volt stopt zodat er nog 2% in de accu zit.
Ik laat hem ook bij 23 volt stoppen, maar de waardes zijn niet betrouwbaar.
ik zit dan meestal rond de 10%. afhankelijk van het gebruik .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 19:16
Ik dacht om twee laders aan te sluiten 10&20A en te meten en tevens teruglevering aan/uit

Dat kan dan met de shelly Pro 4 pm
deze werkt dus NIET samen met de Powerstream software grrrrr (nog niet)
maar met homeassistent en netter dan 3 powerplugs

[ Voor 107% gewijzigd door Aengineering op 07-10-2024 21:45 . Reden: ideen veranderen ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• H.W.R
mrme12345 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:46:
@H.W.R

Ziet er interresant uit. Als je deze gebruikt voor nul op de meter hoe vaak krijgt de ecoflow dan data van de shelly? Elke seconde, elke wijziging of om de 10sec?
Elke seconde krijgt de Power Stream nieuwe info van Shelly:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYuvlCqSh2vhgxPE3Pm94R6-3a8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gW5RBbLtN8aM5s7sDXY4aQd.jpg?f=fotoalbum_large
Wanneer het overdag bewolkt is en er is energievraag, dan springt de powerstream ook bij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
EeePC schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:52:
Ik begreep dat de Tibber Pulse ook ondersteund wordt. Maar die staat er niet bij bij jou?
Of kun je die ook kiezen onder meter koppelen?
Ja Tibber Pulse wordt ook ondersteund, dat gebruik ik in mijn configuratie om de Powerstream op NoM te sturen. De Ecoflow app vraagt dan eenmalig een koppeling met het Tibber account. Helaas zijn die Tibber Pulse P1 meters erg prijzig geworden, maar ik had mazzel met een 70% korting aanbieding daarop, afgelopen week.

Dit is een aanvulling op het eerder in dit topic gedeelde plaatje (nog dank daarvoor!) met de configuratie voor mijn situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADN2eM64TR3i0pPYhVCQgibkej4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/maRSvttNNcv7W8sf2ez3Xoh7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

cradi schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:05:
[...]

. Helaas zijn die Tibber Pulse P1 meters erg prijzig geworden, maar ik had mazzel met een 70% korting aanbieding daarop, afgelopen week.
Vroeger kreeg je met de tibber uitnodigingscode genoeg tegoed om een tibber pulse te "kopen. Dit is dan 50 euro zowel voor de nieuwe klant, als degene die de code uitdeelde, ik schrok er wel van dat de pulse nu 90 euro is geworden....

Vreemd genoeg werkt de Pulse sneller met de ecoflow dan de tibber app zelf. De ecoflow kan daarmee dus snel schakelen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Is er een lijst van compatibel meters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

[...]

Ja Tibber Pulse wordt ook ondersteund, dat gebruik ik in mijn configuratie om de Powerstream op NoM te sturen. De Ecoflow app vraagt dan eenmalig een koppeling met het Tibber account. Helaas zijn die Tibber Pulse P1 meters erg prijzig geworden, maar ik had mazzel met een 70% korting aanbieding daarop, afgelopen week.

Dit is een aanvulling op het eerder in dit topic gedeelde plaatje (nog dank daarvoor!) met de configuratie voor mijn situatie:

[Afbeelding]
Alleen nog zekeringen ertussen en het is compleet :)
Ik zeg dit bewust omdat mensen graag plaatjes nabouwen en daar krijg je onveilige setups van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:29
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:44:
[...]

Ik zeg dit bewust omdat mensen graag plaatjes nabouwen en daar krijg je onveilige setups van.
En een ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNgstoRODT163QuWxICsVGBGTbQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1It8aPCgCOnAVfRl3oiyqlA0.jpg?f=user_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Aengineering schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:35:
Is er een lijst van compatibel meters?
SHelly 3EM/Shelly Pro 3EM/TIbber Pulse IR

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik zou raden: trekrotje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
kmf schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:54:
[...]

Ik zou raden: trekrotje?
Je hebt geen prijs.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

misschien volgende keer groter plaatje/text?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

John245 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:58:
[...]

Ik heb er net 10 besteld.
80 euro per stuk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
kmf schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Dat was een idee. Ik maak wel een duidelijke foto als ik ze ontvangen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Een mensenleven is meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 12:00

PJKs

Young, Free and Single

kmf schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:53:
[...]
SHelly 3EM/Shelly Pro 3EM/TIbber Pulse IR
De Tibber Pulse lijkt via de cloud te werken. Maar werkt de Shelly 3EM aan de ecoflow dan ook helemaal lokaal?

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

PJKs schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:55:
[...]

De Tibber Pulse lijkt via de cloud te werken. Maar werkt de Shelly 3EM aan de ecoflow dan ook helemaal lokaal?
Geen idee eigenlijk. Ik heb gekoppeld met tibber. Maar het lukt snel genoeg te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EeePC
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-08 13:46
Mooi, bedankt. Ja de Pulse is helaas wel bizar veel duurder geworden, van het voorjaar nog €40. Toen maand later eindelijk m’n contract inging en ik de 50€ tegoed kon gebruiken 90€… Maar denk dat ik dan nog steeds voor de Pulse ga en niet de Shelly. Voordeel van de Shelly is wel dat deze waarschijnlijk sneller data aanlevert, aangezien mijn slimme meter een oudje is (dus elke 10sec signaal via p1)…
[...]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Iemand nog iets zinnigs over de accu's te melden
blijf het idee hebben dat daar winst te behalen valt
Hogere voltages meer rendement of gewoon 25v omdat de omvormer niet meer dan 55 kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 12:26
Prachtige informatie hier!
Ik ben zelf de Ecoflow 800 aan het testen.
Heb de 12volt sigarettenkabel gedemonteerd.

Er zit een onderdeel in serie met de Plus kabel. Weet niet wat het is. Diode om om polariteit te beveiligen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9S4Fu1MOFjr-KWWbCzQjC1Pkkfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kv03GcPiECS5DdGxbuXp7bQg.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGnczf18yl_yehAgR08a_rshC9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVVrHL2Q0fqBoLa7sBWQJYbt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:49

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@sjoerd74 Een SMD-zekering van 1,2A?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
Aengineering schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:59:
Hogere voltages meer rendement of gewoon 25v omdat de omvormer niet meer dan 55 kan hebben?
2 accu's in serie zou wel mooi zijn. Zou de powerstream de 58v niet (net) slikken? Is 'maar' 3v meer.

Weet niet of het kan/mag, maar misschien met lager voltage laden? 2x 28v wellicht? Victron laders kunnen via app ingesteld worden Edit, geen goed plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Als mijn 48V accu's eindelijk binnen zijn kan ik daar wat over gaan zeggen. Er is 1 iemand die 48V gebruikt en bij hem blijft de Powerstream koel. Ook hebben de Ecoflow accu's zelf 48V.
36V wordt ook gebruikt en dat geeft ook al een minder hete Powerstream. Je kunt dan ook de volle 800W benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
Heeft er iemand 2 powerstreams draaien.
Heb er een 2e bij gekocht.
Maar het lijkt net of hij er 1 apparaat van maakt in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
hannibal2206 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:22:
[...]

De Powerstream kan tot 55 V aan

Ik heb het even getest met beide 24V accu's in serie (elk met een eigen lader zoals je zegt) en dan die 48 V (53,4 V max volledig geladen en onbelast) naar beide ingangen van de Powerstream (parallel)

Dan kan je wel de 800 W halen en het leek er op dat de Powerstream minder warm werd (bij 800 W output ipv 660) maar dat ga ik nog eens rustig opnieuw uitproberen
En, werkt dit (nog) goed? Of heb je nog wat aangepast?

Edit, hoe doe je het balanceren? En moeten de laders telkens gelijktijdig in- en uitschakelen?

[ Voor 7% gewijzigd door H.W.R op 09-10-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 12:26
Die zekering zou dan 12 ampere moeten zijn om 140 watt door te laten.
En hij is niet bedoeld om te vervangen dus ik vraag het me nog af.
Hoop hem vandaag te kunnen testen zodra ik de EcoFlow op 100watt max zet.

UPDATE:
Ik heb de kabel los gesoldeerd en met een 10A zekering aan mijn 12volt Accu "gehangen".
Vanacht om 12:00 uur gaat hij 100watt terugleveren (via automatisation)

[ Voor 21% gewijzigd door sjoerd74 op 09-10-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:22

thido

Tilburg

Rbb-lwdn schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:48:
Heeft er iemand 2 powerstreams draaien.
Heb er een 2e bij gekocht.
Maar het lijkt net of hij er 1 apparaat van maakt in de app.
Ik heb er twee draaien en zie ze beide los van elkaar in de app (tabje 'apparaat').
Als je naar tab 'ruimte' gaat gooit hij het inderdaad op een hoop.
Als je daar vervolgens een onderdeel aantikt zie je wel gewoon de data van beide weer.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
thido schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:50:
[...]

Ik heb er twee draaien en zie ze beide los van elkaar in de app (tabje 'apparaat').
Als je naar tab 'ruimte' gaat gooit hij het inderdaad op een hoop.
Als je daar vervolgens een onderdeel aantikt zie je wel gewoon de data van beide weer.
Ok , maar als ik 1 aanpas qua instellingen doet hij beide.
Dat wil ik dus niet.
Is dat aan te passen op 1 of andere manier.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Rbb-lwdn schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

Ok , maar als ik 1 aanpas qua instellingen doet hij beide.
Dat wil ik dus niet.
Is dat aan te passen op 1 of andere manier.?
Over welke instellingen heb jij het?
Dat zoekt wat makkelijker ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
thido schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:58:
[...]

Over welke instellingen heb jij het?
Dat zoekt wat makkelijker ;-)
Over terug leveren basis belasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Rbb-lwdn schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Over terug leveren basis belasting
Waar zit je in de app? bij tab 'automatisering'?
Daar kun je toch per apparaat dit soort zaken ingeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
thido schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:28:
[...]

Waar zit je in de app? bij tab 'automatisering'?
Daar kun je toch per apparaat dit soort zaken ingeven?
Bedankt, gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietpukje
  • Laatst online: 01-08 11:32
Basis beginsel elektro, wattage=voltage*amperage.
Dus 312watt=24volt*13ampere.
Ga je naar 48volt krijg je 624W=48voltx13ampere, maar de powerstram kan maar 400Watt per tracker leveren, dus kijg je een stroom van 8,33ampere.
Minder amperage is minder warmte ontwikkeliing, dus wordt de ecoflow ook minder warm en levert toch 800W.
Voor de hoeveelheid energie zal het weining uitmaken of je 24 of 48volt gebruikt, alhoewel er bij 48volt minder warmte ontwikkeling is dus eigenlijk meer energie naar het net zou moeten gaan op dezelfde accu inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Heb hem binnen.
De shelly 3em werkt idd prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
kmf schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Hier een afbeelding van de ontvangen Maus Stixx Pro1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0aJUHwHbckd1Ck_-khgbLRxYf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WiRbUf47ASmXCrmrSJsGP07.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
In mijn zoektocht naar een mooie zekering, vond ik deze:
https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld
Is dit goed of troep?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:37
peter123 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:48:
Is dit goed of troep?
YouTube: Inside a fake un-trippable circuit breaker.

Hehe, een retorische vraag? :)

[ Voor 16% gewijzigd door Whiskey48 op 10-10-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Is dit goed of troep?
Ik zou als ik jou was bij Schneider kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Daar was ik al bang voor. Voor DC geld dit ook? Lijkt mij simpeler.
Ik bestel er wel 1 en dan eens kijken wat er in zit.

[ Voor 28% gewijzigd door peter123 op 10-10-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
sjoerd74 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:20:
Prachtige informatie hier!
Ik ben zelf de Ecoflow 800 aan het testen.
Heb de 12volt sigarettenkabel gedemonteerd.
en kan je ook de verbinding nameten? waar zit welke draad in de connectors verbonden.
heb je enkel 2 pinnen aan de omvormer kant, of zijn die 6 pinnetjes daar ook voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
fcapri schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:37:
[...]

en kan je ook de verbinding nameten? waar zit welke draad in de connectors verbonden.
heb je enkel 2 pinnen aan de omvormer kant, of zijn die 6 pinnetjes daar ook voorzien?
De 6 pinnetjes zitten er ook in. Maar ik heb het vermoeden dat ze niets doen. Als je 48V op die ingang zet zou dat best eens kunnen gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:49

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Verschrikkelijk :o

Zelf kijk ik nu naar de Littelfuse 10EV zekeringen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
peter123 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:52:
[...]

De 6 pinnetjes zitten er ook in. Maar ik heb het vermoeden dat ze niets doen. Als je 48V op die ingang zet zou dat best eens kunnen gaan werken.
ik ben al voorzichtig begonnen met en 12V accu en 50ohm serie weerstand, er loopt 228mA dan maar de app toont niks van accu.
ik vermoed dat er een aantal pinnetjes gewoon in brug verbonden staan om zo te 'zeggen' dat er zo een 12V kabel aan hangt.
heb een kabel besteld om eens te testen, wil de omvormer niet opblazen.

de batterijen vind ik de duurste, zou handig zijn om dat te omzeilen en eventueel de communicatie te kunnen faken met een arduino (arduino gebruik ik nu toch al om de accu te beheren en op te laden met zonnestroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
Is dit goed of troep?
ga eens naar toolstation.be en kijk daar eens.
een goeid merk begint op 6€ ofzo, daar ga je toch geen rommel op ali meer voor kopen

https://www.toolstation.be/elektriciteit/automaten/c845

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 15:06
Zojuist is mijn eerste ecoflow naar de eeuwige jachtvelden vertrokken. Ik zag in HA dat er niets meer afgenomen werd door de shunt.

Vervolgens even in de garage gaan kijken en daar rook het nogal toasty (magic smoke geur) en de ecoflow LED was uit. Ik heb hem een powercycle gegeven maar geen resultaat. Heeft iemand ervaring met de garantie procedure bij ecoflow? max temp vandaag was 64c das niet zo hoog als op de warmere den.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

BurnerT schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:18:
Zojuist is mijn eerste ecoflow naar de eeuwige jachtvelden vertrokken. Ik zag in HA dat er niets meer afgenomen werd door de shunt.

Vervolgens even in de garage gaan kijken en daar rook het nogal toasty (magic smoke geur) en de ecoflow LED was uit. Ik heb hem een powercycle gegeven maar geen resultaat. Heeft iemand ervaring met de garantie procedure bij ecoflow? max temp vandaag was 64c das niet zo hoog als op de warmere den.
Heb je enig idee wat er mis is gegaan? waar is een brandvlek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
kmf schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:19:
[...]

Heb je enig idee wat er mis is gegaan? waar is een brandvlek?
Voor nu zie ik nog niets geks in de logging geen rare voltage drops of pieken. Gewoon in 1 klap offline en geen afname meer uit de accu's (en dus geen teruglevering meer) hij ziet er niet raar uit van buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

BurnerT schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

Voor nu zie ik nog niets geks in de logging geen rare voltage drops of pieken. Gewoon in 1 klap offline en geen afname meer uit de accu's (en dus geen teruglevering meer) hij ziet er niet raar uit van buiten.
was het wel of niet gekoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
kmf schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:35:
[...]

was het wel of niet gekoeld?
Niet gekoeld hij werd niet echt warm omdat ik hem begrensd heb hij pakt nauwelijks de 600 watt omdat anders de accu leeg is tegen middernacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 14:27

Ai...
Das niet zo fijn.
Heb geen idee hoe hun garantie is, houd ons op de hoogte.
Zal de mijne eens gaan loggen, die heeft wel koeling (cooling-Deck).

Zit alle berichten eens door te spitten omtrent het afzekeren.
Om eerlijk te zijn geen kaas van gegeten.
Maar wat zijn de pro/cons van dit soort zekeringen om er 1 tussen de accu en lader en 1 tussen de batterij en ecoflow te plaatsen?

https://www.bol.com/nl/nl...n-boten/9300000184514548/

[ Voor 22% gewijzigd door Siewert op 10-10-2024 21:57 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BurnerT
Ik ga zo alles weer aansluiten het lijkt een slechte krimp te zijn geweest vanaf de splitter naar de busbar hier is een kabelschoen in een zeer slechte staat. Ik weet niet of door een fout in de Ecoflow dit tot uiting gekomen is of dat het initieel al de kabelschoen was. Ik breng zo een update.

Ik begin toch wel te neigen naar alles af te zekeren. Misschien wel een beetje geluk gehad zelfs :)

//Update: De ecolfow leeft nog. Ik hoop dat het een slechte krimp was. Ik heb er een nieuwe kabel schoen aan gezet.

[ Voor 12% gewijzigd door BurnerT op 10-10-2024 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik vraag me af of dit ook werk met een SMA omvormer in plaats van die krakkige Ecoflow die beperkt is tot maar 600W per PV-poort. Meeste recent SMA omvormers laten ook beperking van het vermogen toe.
Alleen het voltage vanuit de batterij moet flink hoger zijn (>125V). Dat betekent 5 batterijen=, wat het wel een prijzige onderneming maakt.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Siewert schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:54:
[...]
Zal de mijne eens gaan loggen, die heeft wel koeling (cooling-Deck).

Zit alle berichten eens door te spitten omtrent het afzekeren.
Om eerlijk te zijn geen kaas van gegeten.
Maar wat zijn de pro/cons van dit soort zekeringen om er 1 tussen de accu en lader en 1 tussen de batterij en ecoflow te plaatsen?
Ik ben redelijk op de hoogte van het afzekeren van dingen. Toen we nog in de auto speelde met subwoofers werkte we dan wel met 12v maar wel met +1500w naast een benzine tankje enzo en grote condensatoren. Maar dan ben je vaak met lange kabels bezig en als je dan een aanrijding hebt wil je niet dat als je klem zit dat er dan een kabel gaat zitten vonken.

De stroomonderbreker die je laat zien is niet echt een veilige zekering denk ik. We gebruikte meestal ANL zekeringen (grote maar ook de kleine varianten). Als je een doosje koopt kan je ze eventueel ook gewoon testen met een dummyload of ze ook echt klappen bij de gewenste afname.

Ik ga morgen voor de zekerheid een warmtebeeld camera op de setup zetten om de boel te monitoren voor de komende weken. Ik heb nog een Hikvision Bi spectrum DS-2TD1217-3/PA liggen dan weet ik of er iets gevaarlijk warm is en kan ik ook een melding genereren of de powerplugs uitzetten indien nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door BurnerT op 10-10-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 02:49
peter123 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:03:
[...]

Als mijn 48V accu's eindelijk binnen zijn kan ik daar wat over gaan zeggen. Er is 1 iemand die 48V gebruikt en bij hem blijft de Powerstream koel. Ook hebben de Ecoflow accu's zelf 48V.
36V wordt ook gebruikt en dat geeft ook al een minder hete Powerstream. Je kunt dan ook de volle 800W benutten.
Is er een gouden standaard? Ik overweeg om 2 48v accus aan te schaffen en die op beide inputs aan te sluiten. Hier lees ik meer over 24v accus, zijn die prijs technische dan gunstiger? Ik kan nog altijd met één lader beide accus laden (of zelfs met parallele laders getrapt laden afh van overschot). Dan kan ik wel de volle 800w gebruiken van de powerstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
Kets_One schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:07:
Ik vraag me af of dit ook werk met een SMA omvormer in plaats van die krakkige Ecoflow die beperkt is tot maar 600W per PV-poort. Meeste recent SMA omvormers laten ook beperking van het vermogen toe.
Alleen het voltage vanuit de batterij moet flink hoger zijn (>125V). Dat betekent 5 batterijen=, wat het wel een prijzige onderneming maakt.
het probleem is die MPPT regeling.
een omvormer probeert altijd het maximum vermogen te vinden en zonnepanelen gaan onderuit als je teveel trekt.

bv 10 panelen in serie, heb je 420V max spanning (42V openklem en 14A short circuit). mppt punt op 32V met 12.5A (400Wp panelen)
de omvormer (4000W, max 1000W input, max 15A) start, ziet 400V op zijn klemmen en begint stroom te trekken.
1A 395V
2A 390V
4A 380V
6A 370V
8A 360V (2880W)
10A 350V (3500W)
11A 300V (3300W)
12A 260V (3210W)

max vermogen punt 10A op 350V en daar werkt die dus op.

nu hang je daar een accu aan, neem nu 240V.
de omvormer start
1A 240V
2A 240V
4A 240V
6A 239V
8A 236V (1888W)
10A 234V (3340W)
11A 230V (2530W)
12A 220V (2640W)
13A 218V (2830W)
14A 216V (3024W)
15A 214V (3210W)
16A BOEM want die zit over zijn maximale stroom.zonnepanelen hebben een maximale kortsluitstroom en die moet lager zijn dan de omvormer. een accu heeft dat niet.
NIET elke omvormer zal automatisch ook zijn stroom begrenzen.
stel je begrensd de boel op 3KW, dan blijft die binnen de 14A. maar als je accu dan leeg raakt, en de spanning zakt, stijgt de stroom. op 200V zit je weer aan 15A.

wat je hier vooral moet op letten is dat de spanning vooral hoog genoeg is, zodat die maximale stroom niet bereikt wordt tot zijn max vermogen.
met een accu van 240V en bv max 15A mag je omvormer dus maar 3600W zijn
met een accu van 36V en max 15A mag je 6480W zijn

de ecoflow is in staat met accu's te werken, omdat die ook een accu ingang heeft,, en dus stroom begrensd

ik test ebike batterijen op capaciteit, door de stroom niet op te stoken in warmte (weerstand), maar terug te leveren aan mijn huis. ik heb daarvoor een systeem gemaakt die alles uitmeet en een omvormer is de belasting.
eerst een 260W chinese omvormer, blaast zichzelf op, trekt op accu meer dan 315W en trok toen de stekker eruit
daarna een enphase IQ7, die is max 240W en begrensd vanzelf dus op 10A
nu een ecoflow, kan ik ook batterijen bv leegtrekken met 100W, 250W, 500W...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Afgelopen dagen is gebleken dat "cheapest prices" niet afdoende is om de accu op te laden. Omdat er in de nacht en overdag goedkope uren zijn heb ik wat meer finegrained control nodig.

Ik laat de accu namelijk ook starten als het verbruik hoog is, en dan springt ie ook tijdens cheapest prices uit zijn laadmodus.

Ik ben nu bezig om te kijken of tibber's price_level afdoende is.

Iemand een template om te zien wanneer de eerstkomende "cheapest hours" zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 11-10-2024 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

John245 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:53:
[...]

Hier een afbeelding van de ontvangen Maus Stixx Pro1
[Afbeelding]
Heb je een foto met een liniaal of zo voor de scale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
kmf schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:14:
[...]

Heb je een foto met een liniaal of zo voor de scale?
Dimensions: 9.8×1.8x1cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ok, dat is wel flink kleiner dan de fire knockout die ik in mijn meterkast en 3dprinter heb hangen.
interessant... ben benieuwd of ze ook een houdbaarheidsdatum hebben...

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/IUur-3Y8vkM/maxresdefault.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door kmf op 11-10-2024 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
kmf schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:18:
[...]

ok, dat is wel flink kleiner dan de fire knockout die ik in mijn meterkast en 3dprinter heb hangen.
interessant... ben benieuwd of ze ook een houdbaarheidsdatum hebben...

[Afbeelding]
6 jaar in de verpakking. 5 jaar na het in bedrijf nemen (daarvoor zit ook de sticker er bij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
fcapri schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:11:
[...]ik ben al voorzichtig begonnen met en 12V accu en 50ohm serie weerstand, er loopt 228mA dan maar de app toont niks van accu.
ik vermoed dat er een aantal pinnetjes gewoon in brug verbonden staan om zo te 'zeggen' dat er zo een 12V kabel aan hangt.
heb een kabel besteld om eens te testen, wil de omvormer niet opblazen.

de batterijen vind ik de duurste, zou handig zijn om dat te omzeilen en eventueel de communicatie te kunnen faken met een arduino (arduino gebruik ik nu toch al om de accu te beheren en op te laden met zonnestroom)
Heb je de dikke kabel van de Powerstation besteld? Die zou je door kunnen knippen en op de + en - 48V zetten. Dan kijken wat dat doet. Ontladen zal wel gaan, maar laden misschien niet.

Ik kwam die toevallig tegen en wilde even jullie reactie van wat jullie allemaal hadden gevonden. Ik heb nu een schakelaar en zekering apart. Toch handig als dit in 1 kan. Heb er 1 besteld om open te maken. Leuk om te prutsen en weer van te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Wat voor zekeringen gebruiken de mensen met veel ervaring? Allemaal die ANL?
https://accunoord.nl/nl/a...zekeringen/anl-zekeringen
Of is dit ook verschillend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
peter123 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:44:

Heb je de dikke kabel van de Powerstation besteld? Die zou je door kunnen knippen en op de + en - 48V zetten. Dan kijken wat dat doet. Ontladen zal wel gaan, maar laden misschien niet.
nee, eerst die river cable om in de auto te hangen, daar kan ook 48V op volgens mij. wil al eens kijken of er iets van verbinding of electronica zit achter die 6 pinnen.
volgende stap is dan idd zo een kabel voor powerstation, en eventueel proberen vinden welke communicatie er tussen beide is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
fcapri schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:10:
[...]

nee, eerst die river cable om in de auto te hangen, daar kan ook 48V op volgens mij. wil al eens kijken of er iets van verbinding of electronica zit achter die 6 pinnen.
volgende stap is dan idd zo een kabel voor powerstation, en eventueel proberen vinden welke communicatie er tussen beide is.
Daar zit een kabel aan die maar 16AWG aan kan. 12A naar mijn weten. Dan moet je die wel vervangen als je er 800W doorheen wilt halen. Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcapri
als ik daar 48V aan hang met 12A = 576W.
is enkel maar voor te testen dat ik die kocht.

mijn omvormer moet ook geen 800W leveren, is er enkel voor het nachtverbruikt met 100W te verlagen.
zit met ongeveer 130W continue vebrruik en wat pieken van diepvries/frigo. maar dat boeit me niet.
als ik elke nacht 10uur (22h tot 8h) 100W kan voorkomen, bespaar ik 365kwh per jaar ermee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yv1hzwEVho4IwsQbKOHO0PtrbYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZhg76kpM5sRk5itK3smEDcG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door fcapri op 11-10-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Die sigaretenverbinding werd bij mij 35°C bij 100W. Ik zou dit wel in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
die knip ik af, draden rechtstreeks aan de accu met een deftige zekering ertussen
100W is 8A bij 12V,
100W is maar 3A bij 36V ;)

[ Voor 23% gewijzigd door fcapri op 11-10-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

kmf schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:12:
Afgelopen dagen is gebleken dat "cheapest prices" niet afdoende is om de accu op te laden. Omdat er in de nacht en overdag goedkope uren zijn heb ik wat meer finegrained control nodig.

Ik laat de accu namelijk ook starten als het verbruik hoog is, en dan springt ie ook tijdens cheapest prices uit zijn laadmodus.

Ik ben nu bezig om te kijken of tibber's price_level afdoende is.

Iemand een template om te zien wanneer de eerstkomende "cheapest hours" zijn?
Ik gebruik al reeds tibbers price_level icm cheapest hours. Het is het beste tot nu toe.
Maar ik ben het niet altijd eens met volgens hun price level.

Opladen gaat opzich wel prima, maar inschakelen niet. Soms zit hij in de ochtend al vol en dan hoop ik dat hij vanzelf de ochtend piek pakt om te ontladen, maar dat gebeurd dan niet.
Anders zou hij op een dag 2 cycles kunnen doen.
BurnerT schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:01:
Ik ga zo alles weer aansluiten het lijkt een slechte krimp te zijn geweest vanaf de splitter naar de busbar hier is een kabelschoen in een zeer slechte staat. Ik weet niet of door een fout in de Ecoflow dit tot uiting gekomen is of dat het initieel al de kabelschoen was. Ik breng zo een update.

Ik begin toch wel te neigen naar alles af te zekeren. Misschien wel een beetje geluk gehad zelfs :)

//Update: De ecolfow leeft nog. Ik hoop dat het een slechte krimp was. Ik heb er een nieuwe kabel schoen aan gezet.
Oei, das niet zo best. Je heb mazzel gehad dat het niet anders is afgelopen.
Dit was eentje die je zelf had geknepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 23:24

Ja ik heb toevallig deze week ook een defecte Powerstream gehad, deze werkte nog maar was instabiel en gaf telkens foutmelding 257.

Ik heb hem bij ecoflow.nl gekocht en hun garantieafhandeling is echt goed. Defecte kosteloos terug kunnen sturen en toen ze hem ontvangen hadden hebben ze meteen een nieuwe naar me gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik zag toevallig bij Troostwijk veiligen erg veel Powerstreams in de veilig die RMA waren gekomen. Staat was onbekend. Denk dat de bieders niet door hadden dat de kabels het duurst zijn.
https://www.troostwijkauc...liLqw9ujoIjDzi8eGwf7g82iX
Krijgen jullie trouwens die aansluitingen op de Powerstream ook zo slecht los?

[ Voor 9% gewijzigd door peter123 op 11-10-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 22:00
fcapri schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:10:
[...]

Heb je ook een reden om te denken dat hier 48V op kan ?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:06
@peter123

Je weet dat er een speciaal tooltje bijzit om stekkers los te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Oei, das niet zo best. Je heb mazzel gehad dat het niet anders is afgelopen.
Dit was eentje die je zelf had geknepen?
Ja een zelf geknepen. Hij was een "simpele" gele kabelschoen m6 4-6mm met een toch nette tang afgeknepen van weidmuller.

De accu's zelf heb ik met 30 of 35mm2 kabel aan de busbar zitten (gekrimpt met een hydraulische krimptang uit china)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
net testen gedaan met die river cable (12V sigaretteplug).
als ik er 12V aan hang, begint er direct 8A te lopen. accu valt direct uit (is een kleine).
24V ebike accu aan gehangen, doet NIKS.

terug 12V aan gehanden en eens beperkt op 40W, werkt prima
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pu6zWtatXf7hBXo2DtH8dbxV568=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QXS5866jQxt0zykEOp6GWRL.jpg?f=fotoalbum_large
blijkbaar heeft die ecoflow een bepaalde modus dat die met 12V wel wat doet, maar aanvaard geen hogere spanningen via die cable. vermoedelijk moet er dan wat gebeuren met die 6 pinnetjes. zoek ik verder uit.

voor de rest wel een handig iets. ga eens proberen welke spanningen die allemaal aanvaard. 14V zou handig zijn.
als ik die dan als automatisatie zet kan ik snachts uit een 3S-4S accu mijn huis voeden, en overdag, bij meer vermogen de boel uit een 36V accu halen op de solar connector.

in ieder geval wel een intressante kabel alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
RudolfR schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:20:
@peter123

Je weet dat er een speciaal tooltje bijzit om stekkers los te halen?
Ja, die gebruik ik. Maar dan nog krijg ik dat ding niet los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
fcapri schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:37:
net testen gedaan met die river cable (12V sigaretteplug).
als ik er 12V aan hang, begint er direct 8A te lopen. accu valt direct uit (is een kleine).
24V ebike accu aan gehangen, doet NIKS.

terug 12V aan gehanden en eens beperkt op 40W, werkt prima
Dat is wel jammer, maar bedankt voor het proberen. Daar hebben we wat aan. Ik heb met de voltmeter gemeten hoeveel spanning er op staat en dat is bij mij al 14V. Sigarettenaansteker op een Powerstation aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door peter123 op 11-10-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
ice-T106 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:50:
[...]

Heb je ook een reden om te denken dat hier 48V op kan ?
De powerstations van Ecoflow zijn 48V en worden via die kabel aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 22:00
peter123 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:58:
[...]

De powerstations van Ecoflow zijn 48V en worden via die kabel aangesloten
Nee er zijn twee soorten kabels. 12V en hoog voltage.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
ice-T106 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:09:
[...]

Nee er zijn twee soorten kabels. 12V en hoog voltage.
Klopt, maar 48V/10A zou er misschien ook door kunnen. Maar dat is niet zo helaas. Die 6 pinnen zullen wel ergens voor zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fcapri
ofwel zit er in die 6pinnen iets van brugjes om aan te melden wat het is, OF er loopt iets van communicatie met de accu.
het eerste zou je kunnen meten met een andere kabel (die 12V zal niks van aansluitingen hebben).
het 2de wordt al moeilijker en moet je het signaal afluisteren van een bestaande accu. en die heb ik niet. tenzij ik ergens een 'versleten' accu op de kop kan tikken.

die 6pinnen doen idd niks, je kan een accu ook gewoon zo aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yZxFOLaglJKOVItxdepC6EwnkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2grDF3P0GT2rSUMqgFTFrI9u.jpg?f=fotoalbum_large
belangrijk is: de RONDE plug is +, de vierkante is -
dit is OMGEKEERD bij de solar connector, daar zijn de vierkante de plug.

gewone draad ingeplugt in 12V li-ion, 80W wordt er getrokken (accu gaat onderuit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQvgVzNoAjJD-rDDROu2qNMABaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OgMxiYlETG4hQneVb2BzwQn.jpg?f=fotoalbum_large

dit soort connectors heb ik gebruikt. dit zijn de binnenste delen van MC4 solar connectors, alleen het ronde deel iets platter gedrukt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwAybXmfyFJgtfPWEYol4uMrY1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gE31NdBi1AvrLBJSUtGhb6i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietpukje
  • Laatst online: 01-08 11:32
fcapri schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:15:
ofwel zit er in die 6pinnen iets van brugjes om aan te melden wat het is, OF er loopt iets van communicatie met de accu.
het eerste zou je kunnen meten met een andere kabel (die 12V zal niks van aansluitingen hebben).
het 2de wordt al moeilijker en moet je het signaal afluisteren van een bestaande accu. en die heb ik niet. tenzij ik ergens een 'versleten' accu op de kop kan tikken.

die 6pinnen doen idd niks, je kan een accu ook gewoon zo aansluiten.
Heb ergens gelezen dat er via die 6 pinnen een handshake is met de batterij, deze handshake is nog niet gekraakt.
Dacht op Reddit.
Zit zelf ook te kijken naar een goedkope delta, de river serie ondersteund alleen de 12 volt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:44:
[...]
Bedankt voor het advies. Ik heb dit topic doorgelezen over zekeringen en meen er goed aan te hebben gedaan om voor het volgende te kiezen (linksonder):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zv0guzqFk8fgyDBzub31Td23S7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FL60onFtRah7oUrXTn4jR2Pz.jpg?f=fotoalbum_large

De verdeelpuntjes zien er, zo hangend, wat knullig uit, maar zo geven ze geen druk of buiging op de zekeringen en zorgen voor een stevige verbinding met de kabelschoenen. Bij laden noch bij ontladen is er temperatuurverhoging waar te nemen bij deze verbindingen.
Pagina: 1 ... 17 ... 42 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).