Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Een echte tweaker! Ik had alleen gehoopt 48V er door te persen, maar helaas.
Ik ga 4 panelen op de batterij aansluiten via een PV verdeler en de omvormer die dan vrij komt gebruiken voor teruglevering.

[ Voor 4% gewijzigd door peter123 op 11-10-2024 22:59 ]

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Nu online
cradi schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

Bedankt voor het advies. Ik heb dit topic doorgelezen over zekeringen en meen er goed aan te hebben gedaan om voor het volgende te kiezen (linksonder):

[Afbeelding]

De verdeelpuntjes zien er, zo hangend, wat knullig uit, maar zo geven ze geen druk of buiging op de zekeringen en zorgen voor een stevige verbinding met de kabelschoenen. Bij laden noch bij ontladen is er temperatuurverhoging waar te nemen bij deze verbindingen.
Welke zekeringen zijn dat.?
En waar gekocht.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:19
Rbb-lwdn schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 00:37:
[...]

En waar gekocht.?
Zo te zien zijn dat ANL zekeringen, deze ben ik zelf ook van plan om te gaan gebruiken. Ik heb contact opgenomen met https://www.uw-accuwinkel.nl/ en die stellen dat dit type zekering geschikt zou moeten zijn (i.c.m. de BMS van de Powerqueen denk ik).
Aanvullend kwam ik op de USA website van Powerqueen dit type ook tegen dat ze als dusdanig verkocht worden, dus dit bij elkaar opgeteld is voor mij voldoende geruststelling dat ze wel de bescherming moeten kunnen bieden voor de standaard opstelling met 1 batterij :)
Linkje USA Powerqueen site met situatie zoals op de foto: https://ipowerqueen.com/c...n-400a-dc-80v-fuse-holder

Disclaimer: ik ben zelf niet (volledig) elektrisch onderlegd, dus geen garanties ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Rbb-lwdn schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 00:37:
[...]
En waar gekocht.?
K1pje schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 07:17:
[...]
Zo te zien zijn dat ANL zekeringen
Klopt. Om precies te zijn: ik heb deze gebruikt https://accunoord.nl/nl/a...en/ripca-anl-zekering-35a
Disclaimer: ik ben zelf niet (volledig) elektrisch onderlegd, dus geen garanties ;)
Die disclaimer geldt ook zeker voor mij. Maar door topics zoals deze goed door te lezen, valt veel te leren van de meer onderlegde medetweakers _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door cradi op 12-10-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:23
Ik had eigenlijk dit soort zekeringen op het oog:

https://www.bluesea.com/p.../MRBF_Terminal_Fuse_-_30A

Interrupt Capacity
The fault current that a device, normally a fuse or circuit breaker is capable of breaking without damage.
10000A @ 14V DC
5000A @ 32V DC
2000A @ 58V DC

Zou ook moeten voldoen bij een Basen Green 24V 100Ah accu met:
Short Circuit Protection Current: 1400A +- 280A
BMS Short Circuit Protection: 250μs

Of mis ik nog iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
cradi schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:06:
[...]

[...]

Klopt. Om precies te zijn: ik heb deze gebruikt https://accunoord.nl/nl/a...en/ripca-anl-zekering-35a

[...]

Die disclaimer geldt ook zeker voor mij. Maar door topics zoals deze goed door te lezen, valt veel te leren van de meer onderlegde medetweakers _/-\o_
Heb ze besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrld
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-11-2024
Goedemiddag,

Ik volg dit al een tijdje,

Ik kwam toevallig dit op Ebay tegen, Jullie ervaringen met deze accu / fabrikant?

Gr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Obdg_yh4X2qbLiX93QTuCeaprZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdoWRTyi6ZcxM3Y5AYTfn50l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb vandaag een electricien laten langskomen om de groep waar mijn thuisaccu nu aan hangt op een andere fase gezet. dit om het verbruik in huis wat beter te verdelen.
Helaas blijkt deze nieuwe fase 3 te zijn, ik had liever op fase 2 gehad, want de is namelijk het drukste in huis.
Maar daar komt later de homewizard accu aan te hangen, dus laat ik het hierbij zitten.

De thuisaccu kan met zijn 666W het A op een fase toch met 2-3A verlagen immers, maar de homewizard wel 3-4A

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:55

ewf

cradi schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

Bedankt voor het advies. Ik heb dit topic doorgelezen over zekeringen en meen er goed aan te hebben gedaan om voor het volgende te kiezen (linksonder):

[Afbeelding]

De verdeelpuntjes zien er, zo hangend, wat knullig uit, maar zo geven ze geen druk of buiging op de zekeringen en zorgen voor een stevige verbinding met de kabelschoenen. Bij laden noch bij ontladen is er temperatuurverhoging waar te nemen bij deze verbindingen.
Misschien domme vraag maar waarom twee zekeringen?? Beide kabels kunnen toch samen op 1 zekering, werken nooit gelijk en dienen om grote stromen vanuit de accu te voorkomen en de lader en inverter hebben toch al een zekering.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

WAt wel opviel: ik zou verwachten dat cheapest5hours nu wel op aan zit, maar nlijkbaar toch niet.
wanneer zijn jullie cheapest5hours vandaag? (ik ben nog aan het uitvogelen hoe ik op het HA-dashboard kan tonen wanneer de "cheapestXhours" is)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
ewf schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:33:
[...]

Misschien domme vraag maar waarom twee zekeringen?? Beide kabels kunnen toch samen op 1 zekering, werken nooit gelijk en dienen om grote stromen vanuit de accu te voorkomen en de lader en inverter hebben toch al een zekering.....
Een zekering per kabel die op de +-accupool is aangesloten is volgens mij veiliger dan een gecombineerde zekering. Het is technisch overigens wel mogelijk dat laden en ontladen tegelijk gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:45

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou de zekering, hoe je die ook inricht en welke je ook kiest, wel in de bijbehorende behuizing plaatsen. Anders neem je een beveiligingsmaatregel en introduceer je een nieuw gevaar: open accu-polen :) Als daar iets verkeerds op valt (schroevendraaier, steeksleutel, water) dan heb je alsnog een niet-gezekerde kortsluiting van zo'n 3000 A.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:21
Thijsmans schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:09:
Ik zou de zekering, hoe je die ook inricht en welke je ook kiest, wel in de bijbehorende behuizing plaatsen. Anders neem je een beveiligingsmaatregel en introduceer je een nieuw gevaar: open accu-polen :) Als daar iets verkeerds op valt (schroevendraaier, steeksleutel, water) dan heb je alsnog een niet-gezekerde kortsluiting van zo'n 3000 A.
Vind het wel een mooie oplossing en je kunt de polen ook dmv een krimpkous afschermen. Het voordeel is ook dat er nu 1 verbinding minder is doordat de zekering rechtstreeks op de pool zit ipv met een tussenkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:13
Ik lees in dit topic nog geen ervaring met lanpwr.

Ik overweeg twee van deze
https://lanpwr.com/en-nl/...th?variant=45418146595073

Iemand ervaring mee? Vraag is of ik ze dan beter los kan aansluiten per poort op de powerstream, of in serie kan plaatsen en parallel op de poeerstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Laatst online: 11:21
DieterKoblenz schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:58:

Iemand ervaring mee? Vraag is of ik ze dan beter los kan aansluiten per poort op de powerstream, of in serie kan plaatsen en parallel op de poeerstream.
Wat mij wel opvalt is dat hij nu 50% afgeprijsd is.

€ 489,99
Regular price €979,99

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
DieterKoblenz schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:58:

Ik gebruik de lifepo4 van dc-house van Amazon.
Goedkoop en doen het goed.
Heb de 12V en de 24V.
Stonden op yt filmpjes dat ze best goede kwaliteit zijn en uitgebreid getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
kmf schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:35:
WAt wel opviel: ik zou verwachten dat cheapest5hours nu wel op aan zit, maar nlijkbaar toch niet.
wanneer zijn jullie cheapest5hours vandaag? (ik ben nog aan het uitvogelen hoe ik op het HA-dashboard kan tonen wanneer de "cheapestXhours" is)
Heb je split=true wel aan staan? Anders pakt ie de goedkoopste serie uren ipv de losse goedkoopste afzonderlijke uren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ewf schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:33:
[...]

Als je zowel de laadkabel als ontlaadkabel op hetzelfde punt aansluit op de zekering, dan zou er in theorie als er in de Powerstream of lader een kortsluitstroom gaat lopen alsnog een probleem optreden, nu is dat wel netjes van elkaar gescheiden. Een zekering in een apparaat is mogelijk niet voldoende bij een zeer hoge kortsluitstroom. Al is die vanuit een LFP accu dus erg hoog en is daar geen sprake meer van als de gebruikte zekering is gesprongen en van het juiste type is.

[ Voor 15% gewijzigd door Taro op 12-10-2024 14:45 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Siewert schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:54:
[...]

Ai...
Das niet zo fijn.
Heb geen idee hoe hun garantie is, houd ons op de hoogte.
Zal de mijne eens gaan loggen, die heeft wel koeling (cooling-Deck).

Zit alle berichten eens door te spitten omtrent het afzekeren.
Om eerlijk te zijn geen kaas van gegeten.
Maar wat zijn de pro/cons van dit soort zekeringen om er 1 tussen de accu en lader en 1 tussen de batterij en ecoflow te plaatsen?

https://www.bol.com/nl/nl...n-boten/9300000184514548/
Heb je kabels die 50A aankunnen? Je moet zekeringen gebruiken om je kabels te beschermen en niet de apparatuur. Als jouw kabels bij 40A ontbranden heb je niets aan een 50A zekering. Daarnaast is de karakteristiek van de zekering belangrijk en dan met name de ICC-rating, die moet voor LFP accu's minimaal 10.000/20.000 A zijn, bij ANL is die 6.000 A, dat is al eigenlijk aan de lagere kant. Bij deze bol.com zekering denk je goed bezig te zijn, maar die voegt eigenlijk helemaal geen zekerheid toe omdat die niet passend is voor deze situatie, er wordt ook nergens een ICC rating genoemd, ga er dus maar van uit dat je er bij een mooie kortsluiting niets aan hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 12-10-2024 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
Thijsmans schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:09:
Mee eens hoor. Ik heb even een integrale behuizing op maat gemaakt. Voor mijn situatie zou het volgende afdoende moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9-LUxplY04DlhNFQfNseXRDkuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IygIfUP4SSQOoWa9ClUQlK3D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

cradi schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:49:
[...]

Mee eens hoor. Ik heb even een integrale behuizing op maat gemaakt. Voor mijn situatie zou het volgende afdoende moeten zijn:

[Afbeelding]
wel handig, hoef je geen extra kabels te persen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:47
cradi schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:49:
[...]

[Afbeelding]
Nadat je ze op moment heb gezet ook even een streepje zetten.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieterKoblenz
sjoerd74 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Wat mij wel opvalt is dat hij nu 50% afgeprijsd is.

€ 489,99
Regular price €979,99
Ja, dat is natuurlijk een farce. Prijs komt met "korting" redelijk overeen met oa powerqueen.

489 vs 499

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-08 21:45

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb van de week de ANL zekeringen op mijn setup geplaatst.

Ik heb het zo gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pe8nD4qn1-z98ZuclBTWgmsY374=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvDOgnv0yaR31ujxmG5cPMpk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Psycho_Mantis schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:36:

Ik heb het zo gedaan:

[Afbeelding]
d:)b

Misschien kijk ik er overheen, maar waar gaat de onderste zekering aan de rechterkant naar toe, die lijkt leeg?

Edit: Bij nader inzien zie ik nog wel een paar risicopuntjes:
- Wat als de zekering klapt, maar op dat punt een vlamboog ontstaat, dan steek je de plank in de fik waar je accu op rust
- Er zit al een barst in de plank door de schroeven, de accu is vrij zwaar en hangt boven de andere onderdelen.

Persoonlijk zou ik de zekeringhouder aan de muur bevestigen ipv aan de "drager" van de accu.

[ Voor 25% gewijzigd door Taro op 13-10-2024 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:34
@Taro Die is met de bovenste zekering verbonden d.m.v. een plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

perslucht schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:16:
@Taro Die is met de bovenste zekering verbonden d.m.v. een plaatje.
Ah, ik zie het idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Taro schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Misschien kijk ik er overheen, maar waar gaat de onderste zekering aan de rechterkant naar toe, die lijkt leeg?

- Wat als de zekering klapt, maar op dat punt een vlamboog ontstaat, dan steek je de plank in de fik waar je accu op rust
- Er zit al een barst in de plank door de schroeven, de accu is vrij zwaar en hangt boven de andere onderdelen.

Persoonlijk zou ik de zekeringhouder aan de muur bevestigen ipv aan de "drager" van de accu.
@Taro @Psycho_Mantis
Mijn aanname was dat alle houten onder delen inde buurt zijn bewerkt met zoiets.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Taro schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Er zit een kleine busbar in.

Die barst is alleen maar omdat ik niet had voorgeboord, maar dat heeft echt 0 invloed op het draaggewicht.
John245 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:37:
[...]

@Taro @Psycho_Mantis
Mijn aanname was dat alle houten onder delen inde buurt zijn bewerkt met zoiets.
Lol, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd74

Ik heb het zo gedaan:

[Afbeelding]
Zit er ook een beveiliging tegen volledig ontladen van de accu op de EcoFlow 600?
Dus dat hij bij ca 11,5 volt stopt? Dat lijkt me wel belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

sjoerd74 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:35:
[...]

Zit er ook een beveiliging tegen volledig ontladen van de accu op de EcoFlow 600?
Dat zal je via bijv. Home Assistant zelf moeten regelen. De Ecoflow verwacht op deze poorten zonnepanelen, geen accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

sjoerd74 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:35:
[...]

Ik bereken de SOC in home assistant en laat hem stoppen bij 10%
Tevens stopt hij ook als het voltage onder de 24v komt, mocht dat eerder bereikt worden dan mijn berekening.
Mijn berekening houd momenteel geen rekening met degradatie.

Als ik 11,5 volt meet dan gaat er iets niet goed hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd74
Psycho_Mantis schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:39:
[...]

Tevens stopt hij ook als het voltage onder de 24v komt, mocht dat eerder bereikt worden dan mijn berekening.

Bedankt!
Ik vergiste me met die 11,5 volt omdat ik nog experimenteer met de 12v batterijpoort vd Ecolow :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Taro hoe laat je home assistant de kosten en baten van je thuisbatterij uitrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
Psycho_Mantis schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:39:
[...]

Heeft de BMS geen beveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

kmf schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:46:
@Taro hoe laat je home assistant de kosten en baten van je thuisbatterij uitrekenen?
Dat doet de Battery Sim integratie op dit moment nog automatisch voor mij, heb zelf nog geen fysieke accu.

Denk dat ik het heel simpel zou doen: Input & output van de slimme stekker maal het dan geldende dynamische tarief. Je hebt dan de (ont)laadverliezen al te pakken omdat niet alles wat heen gaat ook weer terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

DieterKoblenz schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:50:
[...]

Heeft de BMS geen beveiliging?
Heeft het BMS wel, maar die grijpt doorgaans pas in als je eigenlijk al te laag in voltage zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
Taro schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:55:
[...]

Heeft het BMS wel, maar die grijpt doorgaans pas in als je eigenlijk al te laag in voltage zit.
Hangt dan wel ook af van het gekozen BMS. Voor mijn zelfbouw accu kan ik dit zelf instellen. Maar geen idee of dit op bv de powerqueen oid mogelijk is. Nog iets om rekening mee te houden bij de aanschaf. Ik wil zo min mogelijk in HA zelf sturen als dat niet nodig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:07
iemand al rendementstesten gedaan met de ecoflow?
ik heb gemerkt dat die op 24V iets meer verlies had dan op 36V. en vraag mij af hoeveel erger het wordt op een 12V accu.
als ik 250W output vraag, zat die op 24V ongeveer 270W te trekken. om een continue belasting van 250W op de accu te hebben, moet de output op 230W staan (voor 36V).

heb geprobeerd de 12V ook te testen, maar de omvormer valt altijd uit (accu gaat door de knieen).

met 10W output heb ik volgende resultaten gehaald
accuport: 12,3V 1,1A oftewel 13.5Watt gaat erin, 10W kwam eruit. rendement 75%
solarport: 21,1V 0,7A in oftewel 14.7W erin; 10W eruit rendement 68%
solarport: 28,3V 0,5A in oftewel 14.1W erin, 10W eruit, rendement 71%
blijkbaar doet die veel verlies op laag vermogen, wat ook normaal is. als die 4W verliest, is 4W op 10W enorm veel, en 4W op 300W is peanuts.

op hogere vermogens was het beter, maar ging de accu alleen onderuit, dus heb getest met 30W en de lader erbij.
accuport 11,4V 3,1A oftewel 35,3W erin, 30W eruit, rendement 85% (met acculader op de accu's)
solarport 25,0V 1,4A oftewel 35W erin, 30W eruit, rendement 86%
solarport 36,3V 0,9A oftewel 32,7W erin, 30W eruit, rendement 92%

ik wil namelijk het nacht verbruik met 100-130W verminderen. mijn gedacht was dus om van 'zonsondergang' tot 'zonsopgang' het huis te voeden met 100W.
nu twijfel ik om eventueel een 12V accu te bouwen met lifepo cellen (3,2V 152Ah kost 45€).
een 4S accu zou dan 180€ kosten en dan heb ik 12,8V 152Ah of een goeie 2kWh

ik heb al gemerkt dat de omvormer op 16,6V al uitschakelt met de accu kabel, dus zou een 5S accu met lifepo ook nog 'kunnen' werken.
voor 24V te maken, moet ik direct al naar 8S gaan wat 360€ kost, en voor een 'test' is dat veel.
kan dan met 8cellen wel voor 25,6V 152Ah gaan of 12,8V 304Ah (3,9kWh)

314Ah cellen kosten 75€, dus met 3 stuks maak ik voor 225€ een 12,6V 314Ah accu (4kWh).

ben benieuwd of anderen ook testen hebben gedaan van de verliezen?

door de accu poort te gebruiken op 12V, houd ik ineens wel nog de solar inputs vrij voor bv een 24 of 36V accu bij te knopen.

een arduino gaat bij mij de accu regelen. het opladen ga ik beperken tot 80% en het leegtrekken op 30%. de ecoflow moet zich er niks van aantrekken. zodoende zou ik 6000-8000 laadbeurten halen.
ik kan dan bv de 12V accu koppelen voor het nacht verbruik (100W)
en overdag een 24/36V om capaciteitspieken op te vangen terwijl de 12V oplaad.

[ Voor 7% gewijzigd door fcapri op 13-10-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
fcapri schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:04:
ik heb gemerkt dat die op 24V iets meer verlies had dan op 36V. en vraag mij af hoeveel erger het wordt op een 12V accu.
als ik 250W output vraag, zat die op 24V ongeveer 270W te trekken. om een continue belasting van 250W op de accu te hebben, moet de output op 230W staan (voor 36V).

heb geprobeerd de 12V ook te testen, maar de omvormer valt altijd uit (accu gaat door de knieen).

met 10W output heb ik volgende resultaten gehaald
accuport: 12,3V 1,1A oftewel 13.5Watt gaat erin, 10W kwam eruit. rendement 75%
solarport: 21,1V 0,7A in oftewel 14.7W erin; 10W eruit rendement 68%
solarport: 28,3V 0,5A in oftewel 14.1W erin, 10W eruit, rendement 71%
blijkbaar doet die veel verlies op laag vermogen, wat ook normaal is. als die 4W verliest, is 4W op 10W enorm veel, en 4W op 300W is peanuts.

op hogere vermogens was het beter, maar ging de accu alleen onderuit, dus heb getest met 30W en de lader erbij.
accuport 11,4V 3,1A oftewel 35,3W erin, 30W eruit, rendement 85% (met acculader op de accu's)
solarport 25,0V 1,4A oftewel 35W erin, 30W eruit, rendement 86%
solarport 36,3V 0,9A oftewel 32,7W erin, 30W eruit, rendement 92%

ik wil namelijk het nacht verbruik met 100-130W verminderen. mijn gedacht was dus om van 'zonsondergang' tot 'zonsopgang' het huis te voeden met 100W.
nu twijfel ik om eventueel een 12V accu te bouwen met lifepo cellen (3,2V 152Ah kost 45€).
een 4S accu zou dan 180€ kosten en dan heb ik 12,8V 152Ah of een goeie 2kWh

ik heb al gemerkt dat de omvormer op 16,6V al uitschakelt met de accu kabel, dus zou een 5S accu met lifepo ook nog 'kunnen' werken.
voor 24V te maken, moet ik direct al naar 8S gaan wat 360€ kost, en voor een 'test' is dat veel.
kan dan met 8cellen wel voor 25,6V 152Ah gaan of 12,8V 304Ah (3,9kWh)

314Ah cellen kosten 75€, dus met 3 stuks maak ik voor 225€ een 12,6V 314Ah accu (4kWh).

door de accu poort te gebruiken op 12V, houd ik ineens wel nog de solar inputs vrij voor bv een 24 of 36V accu bij te knopen.

een arduino gaat bij mij de accu regelen. het opladen ga ik beperken tot 80% en het leegtrekken op 30%. de ecoflow moet zich er niks van aantrekken. zodoende zou ik 6000-8000 laadbeurten halen.
ik kan dan bv de 12V accu koppelen voor het nacht verbruik (100W)
en overdag een 24/36V om capaciteitspieken op te vangen terwijl de 12V oplaad.
Mooie metingen. Zijn ze een beetje nauwkeurig? Ik kom op 60%+/-10% bij 100W. Erg weinig, maar laad op met zonnestroom op daluren.
Heb je de temperatuur ook gemeten van de Ecoflow? Die zou bij 36V lager zijn dan 24V. Je kunt ook 50Ah cellen kopen. Zijn niet duur. Zelf zet ik de Ecoflow aan als de prijs boven de 0.8-1.0 ligt en P1<-500. Dus meer dan 500 PV.
Ik heb geprobeerd 12V/25A door de batterijpoort te krijgen, maar blijf steken op 10A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
fcapri schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:04:
...

Ik kom vrij consequent uit op 80% round trip efficiency. Met een 25,6 / 100Ah batterij laad ik steeds 3kWh als ik er 2,4 uit gehaald heb. Meting wordt gedaan met 2 kWh-meters op zowel de laders als de Ecoflow. Laden doe ik met 2 Victron IP22 laders, ik merk daar geen verschil in efficiency als ik sneller of trager laadt.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:23
Ik kom ook aan een RTE van net iets meer dan 80%.
Lader = 93% (victron ip67)
Batterij = 95% (op papier)
Powerstream = 93% (berekend op basis van instelling en power draw volgens BMS)

Ik laad met 12A en ontladen meestal maar max. 8A ofzo. Geen haast mee, batterij komt wel leeg en alsnog terugleveren is ongewenst, dus begrens ik de ecoflow ruim onder het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
hier wordt die ook begrensd, hoef maar 130W ofzo te doen, met zo een smartplug zou de diepvries er ook bij kunnen en kom ik op 180W max.

5kWh accu, 130W ontladen voor 10uur lang, is 1,3kWh, kom ik 3-4nachten ver zonder dat ze moet bijladen. kan dus 3regendagen door voor ze leeg is.
peter123 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:17:

Mooie metingen. Zijn ze een beetje nauwkeurig? Ik kom op 60%+/-10% bij 100W. Erg weinig, maar laad op met zonnestroom op daluren.
Heb je de temperatuur ook gemeten van de Ecoflow? Die zou bij 36V lager zijn dan 24V. Je kunt ook 50Ah cellen kopen. Zijn niet duur. Zelf zet ik de Ecoflow aan als de prijs boven de 0.8-1.0 ligt en P1<-500. Dus meer dan 500 PV.
Ik heb geprobeerd 12V/25A door de batterijpoort te krijgen, maar blijf steken op 10A.
3 aparte meters
1 is een zwarte powermeter. die meette bv 12.38V bij 1,1A (amperes springen van 1.0 naar 1.2 enzo)
2 is een blauwe power meter, die meette stabiel 12.48V 1.14A (die geeft eigenlijk altijd iets te veel spanning weer)
3de is mijn arduino meter om ebikes batterijen te testen, die gas 12.3V 1.1A stabiel weer

de 3metingen zitten dicht bij elkaar.13,53W; 13,61W; 14.22W

uiteindelijk heb ik beslist om 1 toestel zijn metingen overal in te gebruiken, en dat geeft met die percentages weer. kwestie van overal dezelfde metingen te hebben.
zou te gek zijn om bij 10W de ene te gebruiken, bij 30W de andere, en bij 100W nog een andere

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
Ook met slechts een eenvoudige thuisaccu zoals samengesteld met behulp van de veelzijdige informatie in dit topic, kan een mooie aansturing en visualisatie gedaan worden. De afgelopen weken heb ik aan wat finetuning gewerkt in Home Assistant. Wat helpers gemaakt om variabelen te kunnen invoeren (rechtsonder in het dashboard) waarmee de ontlaadperiode ingesteld wordt, evenals hoeveel kWh er ontladen dient te worden, en bij welk vermogen de PowerQueen-lader moet stoppen (mijn ervaring is: t/m 596 Watt komt overeen met 93-94% SoC, te zien via Bluetooth in de batterij-app). Omdat ik dynamische uurtarieven heb, neem ik het huidige uurtarief ook mee in de aansturing van het ontladen. De waarden van de helpers worden door Automations gebruikt. Rechtsboven staat wat (deels dynamische deels statische) informatie als toelichting.

Het laden gebeurt overdag op dynamische tarieven waarvoor ik een EnergySaver-taak in de Homewizard-app heb ingesteld.

Een en ander staat in het volgende dashboard in Home Assistant. Misschien vinden sommigen het interessant om eens te zien :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us7AvhFIKBmCFHUyrvM79Bf7x8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mhYLqMxmDeZKC9cMo6DCUFuS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-08 14:51
Zit mij toch niet helemaal lekker met dat afzekeren.
Ben nu dagen aan het uitpluizen wat een mooie maar ook degelijke en nette oplossing is.
En aangezien er een tweede 25,6v 100ah samen met een 10a lader deze kant op komt is het mooi tijd het netjes op te lossen.
Deze tweede batterij komt in parallel te staan want 2.5kwh is net wat te weinig ;-)

Waar ik al de hele tijd mee in het hoofd zit is ipv anl zekeringen gewoon te gaan werken met dc - automaten of automaten die ook op 24v werken.
Er zijn automaten die een werkbereik hebben van 12v tot 400v ac/dc.
Hierbij neem ik als voorbeeld: https://www.gewisselektro...tomaat/1polig-C25-GW92009

Stel ik schaf een din-rail verdeelkastje aan.
Hierin wil plaats ik het volgende:
  • 1x 1polig-C25 voor 20a lader
  • 1x 1polig-C16 voor 10a lader
  • 1 of 2x 1polig-C32 tbv de batterijen
  • 1x Hoofdschakelaar | 2 Polig | 40A tbv af kunnen schakelen batterijen.
Correct me if i'm wrong maar de EcoFlow kan met 25,6v max 600w uit de batterijen trekken.
Dat maakt ongeveer 23a dus zou een c32 afdoende moeten zijn.
Ben benieuwd naar jullie meningen en suggesties en of ik het bij het rechte eind heb.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Na een tijd gelezen te hebben heb ik het volgende boodschappen lijstje gemaakt:
product prijs
Power Queen 24V 100Ah LiFePO4 battery, built-in 100A BMS 466
29,2V 20A LiFePO4 oplader 170
EcoFlow Powerstream omvormer 118
Splitterkabel 8
kabels 8

totaal: 754

Nu is mijn verbruik in de nacht rond de 330w continue. En ik heb 8 zonnepanelen met een max van 2560W.
Mijn doel is om zo dicht mogelijk bij de 0 op de meter te komen.

Maar voordat ik tot aanschaf overga is de battery sim wel heel goed om te draaien denk ik, en zo werkelijk te benaderen wat het kan opleveren. Want wellicht is de investering minder snel terugverdiend dat via modbus mijn SMA sunnyboy afknijpen.

in de sim vul ik voor bovenstaande setup:
batterysize: 2.5
max charching en discharge 0.8
en rount trip 0.85

ik heb nog 2 slimme pluggen over dus ik zou als de sim gunstig is deze kunnen inzetten.
idee is overdag laden, snachts ontladen. Ik voorzie in de integraties met ecoflow of wat helpers om de capaciteit op te slaan geen problemen.

Kloppen mijn bovenstaande zaken, of zie ik nu echt iets over het hoofd?

[ Voor 19% gewijzigd door remcoXP op 14-10-2024 13:47 ]

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb nu wat nieuws bedacht om de thuis batterij efficient in te zetten. Het werkt nog niet helemaal, maar het idee is er:

Ik probeer nu de waarde van de stroom te berekenen (incl. verlies) van de energie die in de accu zit.
Het idee is dan dat hij alleen gaat terugleveren als de stroomprijs hoger is dan wat het koste om deze energie in de accu te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkl0oc9rmbyYcxa7BZH5FAIL1mc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lhGPXOT2LNdvc52WgXAfLivm.png?f=fotoalbum_large

Ik heb al te vaak gezien dat de accu aan het leveren was terwijl de stroom dezelfde prijs was als waarmee hij was opgeladen, dat is zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maria Routem
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik ben wel benieuwd naar wat er allemaal mogelijk is met zo een thuisbatterij. Het klinkt allemaal te mooi om waar te zien en volgens mij is de salderingsregeling ook nog niet helemaal duidelijk. Want wat gebeurt daar nou precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:21
remcoXP schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:10:
Na een tijd gelezen te hebben heb ik het volgende boodschappen lijstje gemaakt:
product prijs
Power Queen 24V 100Ah LiFePO4 battery, built-in 100A BMS 466
29,2V 20A LiFePO4 oplader 170
EcoFlow Powerstream omvormer 118
Splitterkabel 8
kabels 8

totaal: 754

Nu is mijn verbruik in de nacht rond de 330w continue. En ik heb 8 zonnepanelen met een max van 2560W.
Mijn doel is om zo dicht mogelijk bij de 0 op de meter te komen.

Maar voordat ik tot aanschaf overga is de battery sim wel heel goed om te draaien denk ik, en zo werkelijk te benaderen wat het kan opleveren. Want wellicht is de investering minder snel terugverdiend dat via modbus mijn SMA sunnyboy afknijpen.

in de sim vul ik voor bovenstaande setup:
batterysize: 2.5
max charching en discharge 0.8
en rount trip 0.85

ik heb nog 2 slimme pluggen over dus ik zou als de sim gunstig is deze kunnen inzetten.
idee is overdag laden, snachts ontladen. Ik voorzie in de integraties met ecoflow of wat helpers om de capaciteit op te slaan geen problemen.

Kloppen mijn bovenstaande zaken, of zie ik nu echt iets over het hoofd?
Om jezelf niet rijk te rekenen zou ik de roundtrip op 0.8 zetten

Daarnaast kan een Ecoflow met een enkele 24v accu niet op 800Watt terugleveren maar zal deze bij ontladen maximaal 666Watt trekken (ivm 13A limiet op tetugleveren) en laden zal hij doen met 29.2 volt * 20A = 584Watt maximaal. Dit kan van belang zijn in berekeningen voor terugverdientijd en of je het red om pieken boven die 666/584 wilt kunnen opvangen of dan toch maar uit het net afneemt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb het zo gedaan:

[Afbeelding]
Mag ik vragen waar je de aansluitkabel (aan de + van de accu) vandaan hebt? Welke kabeldikte heb je gekozen? :) Ik overweeg een custom kabel @ Accu Noord (net als jij met dubbele ANL-zekeringhouder).

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Thijsmans schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:16:
[...]

Mag ik vragen waar je de aansluitkabel (aan de + van de accu) vandaan hebt? Welke kabeldikte heb je gekozen? :) Ik overweeg een custom kabel @ Accu Noord (net als jij met dubbele ANL-zekeringhouder).
Gewoon kabeltje van amazon 25mm2.
https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Tangetje van amazon:

Maar als je echt maar 1 keer dit gaat doen, dan kan je beter bij accu noord bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-08 11:58
48v max laadstroom 54,75v
Lijkt me ideaal
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:19:
[...]

Gewoon kabeltje van amazon 25mm2.

Tangetje van amazon:

Maar als je echt maar 1 keer dit gaat doen, dan kan je beter bij accu noord bestellen.
Een kabel moet dubbel geisoleerd zijn. Dus 2 soorten dik plastic. Heeft een PV kabel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Ik ben zelf ook aan het twijfelen of wel 4x de homewizzard accu te kopen of zelfbouw
nu kwam ik deze 25Kwh 48v 500ah accu tegen voor 3400 euro in duitsland
https://www.ebay.nl/itm/3...id=p2332490.c102020.m5276

het is een LiFePO4 accu
Hoe brandbaar zijn deze? ik zie diverse filmpjes op youtube dat het 2 kanten op kan met de brandbaarheid. hij zou bij mij in de schuur komen ( vast aan het woonhuis )

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

peter123 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:32:
[...]

Een kabel moet dubbel geisoleerd zijn. Dus 2 soorten dik plastic. Heeft een PV kabel wel.
Volgens mij is de kabel van de oplader ook niet dubbel geïsoleerd hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Wodan89 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:15:
Ik ben zelf ook aan het twijfelen of wel 4x de homewizzard accu te kopen of zelfbouw

het is een LiFePO4 accu
Hoe brandbaar zijn deze? ik zie diverse filmpjes op youtube dat het 2 kanten op kan met de brandbaarheid. hij zou bij mij in de schuur komen ( vast aan het woonhuis )
Zelf een powerwall bouwen
Daar zitten de zware jongens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:55
Wodan89 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:15:

het is een LiFePO4 accu
Volgens mij is lithiumijzerfosfaat zelf niet brandbaar, maar bij kortsluiting kan er wel veel warmte / vonken ontstaan waardoor de omgeving wel brandveilig gemaakt dient te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
Ik zit daar ook met 39,2 kWh, maar dat is geen zware jongen. Een zware jongen is voor mij 1000 kWh :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rfm0gzrAcr3u5dabmg8_tbyBAqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uz9MvqewlVEiTcg5ZE8geYBR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:20:
[...]

Volgens mij is de kabel van de oplader ook niet dubbel geïsoleerd hoor.
Dat is vreemd, want de + en de - moeten in een DC kabel heel goed gescheiden zijn. Kortsluiting met gelijkstroom is gevaarlijker dan wisselstroom.
John245 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:28:
[...]

Ik zit daar ook met 39,2 kWh, maar dat is geen zware jongen. Een zware jongen is voor mij 1000 kWh :)
[Afbeelding]
Ziet er mooi uit. Maar de eenvoudige thuisaccu is dit ook niet echt.

[ Voor 6% gewijzigd door peter123 op 15-10-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
  • Laatst online: 20:42
thido schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:50:
[...]
Ik heb er twee draaien en zie ze beide los van elkaar in de app (tabje 'apparaat')...
Dit werkt goed verder, die 2 losse Powerstreams? Hoe gaat het ontladen? Eerst start set 1 met ontladen, aanvullend springt set 2 bij? Of delen ze altijd de last evenredig?

En heb je ze op 2 verschillende groepen aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietpukje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-08 11:32
peter123 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:38:
Ik zag toevallig bij Troostwijk veiligen erg veel Powerstreams in de veilig die RMA waren gekomen. Staat was onbekend. Denk dat de bieders niet door hadden dat de kabels het duurst zijn.
https://www.troostwijkauc...liLqw9ujoIjDzi8eGwf7g82iX
Krijgen jullie trouwens die aansluitingen op de Powerstream ook zo slecht los?
Dank je voor de waarschuwing, zie inderdaadt dat er bijna 60€ per set bijkomt voor kabels per omvormer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

H.W.R schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:20:
[...]

Dit werkt goed verder, die 2 losse Powerstreams? Hoe gaat het ontladen? Eerst start set 1 met ontladen, aanvullend springt set 2 bij? Of delen ze altijd de last evenredig?

En heb je ze op 2 verschillende groepen aangesloten?
Ze doen wat ik ze opdraag, gebruik daar HA voor. In de Ecoflow app heb ik wel in/uitschakel knoppen aangemaakt maar gebruik die alleen als HA eruit zou liggen. Ik heb een aparte groep waar beide Powerstreams op zitten.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

De afgelopen dagen met wisselvallig weer en kou (dus warmtepomp aan) heb ik mijn thuisbatterij-aansturing wat meer gefinetuned. Vrij tevreden over.
Overdag laat ik de accu op/ontladen adhv verbruik/opwek op dat moment. Doel is zo min mogelijk gebruik van het net. (Ik heb geen idee wat nu de concensus is voor de naamgeving nu. NOM is ook zo verwaterd....)

Omdat ik 2 accu's en 2 laders heb, laat ik deze ook per stuk opladen indien slechts 600W overproductie is. en anders opladen als tibber pricelevel "VERY CHEAP" en/of cheapest5hours is.
Ik heb nog geen limiet op ontladen. Maakt het wat uit als de accu's ontladen worden tot de bms deze loskoppelt? de 80% regel gaat niet op voor LIfePo accu's had ik begrepen?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HNJD7Dg/Screenshot-2024-10-16-at-08-53-37.png

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 16-10-2024 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

kmf schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:59:
De afgelopen dagen met wisselvallig weer en kou (dus warmtepomp aan) heb ik mijn thuisbatterij-aansturing wat meer gefinetuned. Vrij tevreden over.
Overdag laat ik de accu op/ontladen adhv verbruik/opwek op dat moment. Doel is zo min mogelijk gebruik van het net. (Ik heb geen idee wat nu de concensus is voor de naamgeving nu. NOM is ook zo verwaterd....)

Omdat ik 2 accu's en 2 laders heb, laat ik deze ook per stuk opladen indien slechts 600W overproductie is. en anders opladen als tibber pricelevel "VERY CHEAP" en/of cheapest5hours is.
Ik heb nog geen limiet op ontladen. Maakt het wat uit als de accu's ontladen worden tot de bms deze loskoppelt? de 80% regel gaat niet op voor LIfePo accu's had ik begrepen?

[Afbeelding]
Ontladen tot de BMS ingrijpt is wel slecht voor de levensduur. Het voltage zakt net iets te veel in.
Je kan beter zorgen dat hij stopt bij 10% SOC.

Ik ben zelf ook continue bezig met nadenken hoe ik de accu het meest efficiënt kan inzetten. Ik kom steeds dichter bij een goede oplossing. Tibber Pricelevel is al een stap in de goede richting voor het opladen, maar nog niet voldoende voor het inschakelen/uitschakelen op het juiste moment.

Wat ik nu doe is de energie prijs opslaan in een input_number wanneer de accu volledig is opgeladen. Dit is dan ongeveer de waarde van de stroom die in de accu zit.
Wanneer de stroomprijs 30% hoger ligt dan mijn opgeslagen prijs moet hij inschakelen en als die prijs weer daaronder komt moet hij weer stoppen met leveren.
Hiermee probeer ik te voorkomen dat hij blijft doorleveren na een korte piek in de stroomprijs, zoals in deze ochtend het geval is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Md0TuDtFco0z72bHaOMwM7zMSXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mg6lJ3HFMkjSjkpqOTYjthWn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Psycho_Mantis schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:28:
[...]

Ontladen tot de BMS ingrijpt is wel slecht voor de levensduur. Het voltage zakt net iets te veel in.
Je kan beter zorgen dat hij stopt bij 10% SOC.

Ik ben zelf ook continue bezig met nadenken hoe ik de accu het meest efficiënt kan inzetten. Ik kom steeds dichter bij een goede oplossing. Tibber Pricelevel is al een stap in de goede richting voor het opladen, maar nog niet voldoende voor het inschakelen/uitschakelen op het juiste moment.

Wat ik nu doe is de energie prijs opslaan in een input_number wanneer de accu volledig is opgeladen. Dit is dan ongeveer de waarde van de stroom die in de accu zit.
Wanneer de stroomprijs 30% hoger ligt dan mijn opgeslagen prijs moet hij inschakelen en als die prijs weer daaronder komt moet hij weer stoppen met leveren.
Hiermee probeer ik te voorkomen dat hij blijft doorleveren na een korte piek in de stroomprijs, zoals in deze ochtend het geval is.

[Afbeelding]
Kan je uitleggen hoe je de kosten vandaag berekent? Maak je gebruik van de integral sensor * el.prijs? ik krijg daarmee enkel de prijs op dat moment en niet een sommatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Beetje jammer dat je dit niet kunt aanpassen in de BMS.

Ik heb trouwens de Ecoflow Home Assistant integratie geinstalleerd en dat viel wat tegen. Die update niet. Is dat normaal?

[ Voor 53% gewijzigd door peter123 op 16-10-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

kmf schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

Kan je uitleggen hoe je de kosten vandaag berekent? Maak je gebruik van de integral sensor * el.prijs? ik krijg daarmee enkel de prijs op dat moment en niet een sommatie.
Dat is gewoon een sensor van de tibber integratie ;)

sensor.accumulated_cost_straatnaam_99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Psycho_Mantis schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:42:
[...]

Dat is gewoon een sensor van de tibber integratie ;)

sensor.accumulated_cost_straatnaam_99
Dat is dan niet de kosten van je batterij dus, maar van je hele huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

kmf schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:43:
[...]

Dat is dan niet de kosten van je batterij dus, maar van je hele huis?
Correct. Ik gebruik deze grafiek om te zien dat er tijdens het gebruik van de batterij minder kosten worden gemaakt of zelfs verdiend.
Hoewel deze grafiek laat ook zien dat handelen met zo'n kleine batterij eigenlijk helemaal geen zin heeft, maar enkel je eigen verbruik te dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je het niet erg vindt om het buiten HA op te lossen, heb ik hier een scriptje dat bepaalt hoe wordt geladen/ontladen. Die zou je ook stand-alone kunnen draaien voor het rekenwerk, en dan de aansturing zelf via HA regelen.

https://github.com/thijsm.../blob/main/run-enever.php

Er zijn drie modi:
  • Profiel: bereken aan de hand van de prijzen of laden in een dal, en (vol vermogen) ontladen op piek-uren loont;
  • Nul-op-de-meter: laden zolang > 600W teruglevering, ontladen na 18:00 uur om gebruik te dekken;
  • Handmatig: geen van bovenstaande, dus manual override.
Inderdaad is het handelen op de markt in deze donkere tijden niet zo lucratief :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik moet die code pasten in kladblok en dan opslaan als .php?
Hmmm dat werkt niet. Tenminste het runnen lukt niet.
Dat moet op een webserver staan? Of is er een andere oplossing om dit in een browser te runnen?

[ Voor 59% gewijzigd door peter123 op 16-10-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

peter123 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:59:
Ik moet die code pasten in kladblok en dan opslaan als .php?
Hmmm dat werkt niet. Tenminste het runnen lukt niet.
Dat moet op een webserver staan? Of is er een andere oplossing om dit in een browser te runnen?
je moet de repository clonen en ook de readme lezen voor instructies:
https://github.com/thijsmans/tmPower/blob/main/README.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Thx! Ik zie er nog 2. Misschien goede inspiratie.
https://github.com/MarjovanLier/EcoFlow
https://github.com/Mark-Hicks/ecoflow-api-examples

Heb de repository gedownload, maar waar plaats ik die?

Copy thijsmans\ecoflow-api-php\ecoflow-api.class.php to /src/EcoFlowAPI.php
Copy Bluerhinos\phpMQTT\phpMQTT.php to /libs/phpMQTT.php

Waar staan die bestanden?

[ Voor 44% gewijzigd door peter123 op 16-10-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op een systeem waar de PHP-command line interface is geinstalleerd :+ Dat kan - maar hoeft niet - een webserver (te) zijn. Sowieso zou ik niet aanraden om PHP-scripts (behoudens web-applicaties) via de browser (lees: webserver) te laten starten, maar via een cron-job / taak.

De bestanden waarop je wijst staan hier en hier. Voor het aanmaken van een (ont)laadprofiel heb je de MQTT-class niet nodig. Wel een token van Enever en een Home Assistant longlife token.

/edit: Als je de code "as-is" draait, moet je ook de helper aanmaken: een input_select met de opties "Nul-op-de-meter", "Profiel" en "Handmatig". Daarnaast update het script de entiteit "sensor.zonneplan_huidig_tarief".

[ Voor 23% gewijzigd door Thijsmans op 16-10-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik heb voor 15 euro een shelly UNI plus gekocht, deze wil ik gaan gebruiken als voltage meter voor de accu('s). aangezien de shelly een betere integratie met HA heeft, denk ik dat dat een makkelijkere optie is voor mensen die niet zo kunnen scripten. Ik ben nu alleen naar de wiring schema aan het kijken....

Afbeeldingslocatie: https://kb.shelly.cloud/__attachments/176816159/Plus%20Uni%20wiring%20diagram.png?inst-v=4286e64b-de07-42c3-b349-358190aefd7e
code:
1
NOTICE! Shelly Plus Uni inputs are different from the previous Shelly Uni ones.

als ik het zo bekijk is er een VAC1 en een VAC2, dus kan die misschien zelfs 2 accu's apart monitoren. (de shelly uni die ik in eerste instantie dacht te bestellen had er maar 1.)

[ Voor 47% gewijzigd door kmf op 16-10-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Thijsmans schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:03:
Op een systeem waar de PHP-command line interface is geinstalleerd :+ Dat kan - maar hoeft niet - een webserver (te) zijn. Sowieso zou ik niet aanraden om PHP-scripts (behoudens web-applicaties) via de browser (lees: webserver) te laten starten, maar via een cron-job / taak.

De bestanden waarop je wijst staan hier en hier. Voor het aanmaken van een (ont)laadprofiel heb je de MQTT-class niet nodig. Wel een token van Enever en een Home Assistant longlife token.

/edit: Als je de code "as-is" draait, moet je ook de helper aanmaken: een input_select met de opties "Nul-op-de-meter", "Profiel" en "Handmatig". Daarnaast update het script de entiteit "sensor.zonneplan_huidig_tarief".
Ja, ja, die Shelly is zo gek nog niet inderdaad |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:21
peter123 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:39:
Beetje jammer dat je dit niet kunt aanpassen in de BMS.

Ik heb trouwens de Ecoflow Home Assistant integratie geinstalleerd en dat viel wat tegen. Die update niet. Is dat normaal?
Je hebt 2 Ecoflow api's degene waar je ook develop keys moet ingeven is de juiste. Dus niet degene waar je met user/pw inlogt gebruiken maar de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik heb mijn uni plus maar teruggestuurd nu en bij shelly zelf 2 uni (normaal) besteld.
de oude uni kan namelijk 36v aan, dat lijkt me beter voor die powerqueen accu's die 25+v kunnen leveren
peter123 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Ja, ja, die Shelly is zo gek nog niet inderdaad |:(
hier is een howto
YouTube: Wifi Car Battery Monitor With Shelly UNi for Only $12

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 16-10-2024 11:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08 18:00
Aangezien ik niet zo handig ben als jullie allemaal heb ik de makkelijke weg gekozen:

Ik heb een Anker Solix Solarbank 2 E1600 pro gekocht.
De set bestaat uit 4x 440wp Bifacial glas/glas panelen, totaal dus 1760wp aan pv vermogen, met 3,2KwH aan batterij opslag.
Tevens een Smartmeter die het vermogen aanpast wat uit de batterij teruggeleverd word aan het huidige gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IG4XEKJGvGNLeHzgXYZwMlc1mUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DC4N3Vwb347X6RWJ6NUVAzd.jpg?f=fotoalbum_large

Van het weekend ga ik alles installeren en dan gaan we meemaken of dit ook echt doet wat het beloofd.
Panelen komen op me veranda achter in de tuin, mocht niet in huis experimenteren met accu's en omvormers van me vrouw..... 8)7

Metingen van het eigen gebruik ga ik doen met een Homewizard 1f meter, en de app van Anker lijkt ook prima te doen te zijn wat ik er nu van gezien heb in de duitse youtube reviews

Plan is ook om de de set nog een aparte groep te geven, ondanks dat het terug geleverde vermogen nooit meer dat 800W zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Mediacj schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:34:
[...]

Je hebt 2 Ecoflow api's degene waar je ook develop keys moet ingeven is de juiste. Dus niet degene waar je met user/pw inlogt gebruiken maar de andere.
Toen ik nog geen developer keys had, had ik even de gewone API bekeken. Helemaal vergeten. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Laatst online: 02-08 16:44

Servowire

prutser:~#

Ook ik ben met Powerstream aan het hobbyen. Paar vragen;

Klopt het dat de Powerstream uit gaat als de accu (BMS) disconnected raakt? De 220v zit er wel in.... Maar lampje gaat uit en hij gaat Offfline in de app en API?

Hoe zorgen jullie dat de Powerstream de accus niet helemaal leegtrekt? (deBMS grijpt in).

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-08 14:51
Servowire schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:44:

Klopt het dat de Powerstream uit gaat als de accu (BMS) disconnected raakt? De 220v zit er wel in.... Maar lampje gaat uit en hij gaat Offfline in de app en API?

Hoe zorgen jullie dat de Powerstream de accus niet helemaal leegtrekt? (deBMS grijpt in).
Klopt, de omvormer wordt in ons geval vanuit de batterij gevoed indien er nog stroom inzit.
Normaliter wordt deze vanuit de zonnepanelen gevoed.
Hoe op te lossen? je batterij niet helemaal leeg trekken en er nog z'n 3 tot 5% in laten zitten.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
Servowire schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:44:

De wattage lager zetten wat hij terug mag leveren.
Ik zet hem hier op 100watt
Mijn nachtverbruik.
Dan kan ik bijna 2 nachten van 12 uren per lading.
Overdag wordt de accu opgeladen via zonnepanelen.
Hoef amper bij te laden.
Dc-house 24V 100ah accu.
Zijn Momenteel €349 bij Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
kmf schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:59:
de 80% regel gaat niet op voor LIfePo accu's had ik begrepen?
toch wel, gaat allemaal te koste van het aantal cycles.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOfjLpQ7X9JKYcmXSlGQ8y5aaEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMeLqsEn7T9XLAfMM8x2DuLD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd74
Rbb-lwdn schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:55:
[...]

Dc-house 24V 100ah accu.
Dat is een aantrekkelijke prijs!

Maar ik vind niets onder de 399 euro op Amazon.
Linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
sjoerd74 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:48:
[...]

Dat is een aantrekkelijke prijs!

Maar ik vind niets onder de 399 euro op Amazon.
Linkje?
Misschien alleen voor prime leden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

deze waarschijnlijk? hoe moeilijk is het om Dc-house 24V 100ah in de searchbar te plakken vraag ik me af....

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cQQD4k4/Screenshot-2024-10-16-at-16-08-54.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd74
kmf schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:10:
deze waarschijnlijk? hoe moeilijk is het om Dc-house 24V 100ah in de searchbar te plakken vraag ik me af....

[Afbeelding]
Omdat als je ingelogd bent in Amazon Duitsland je naar Duitse versie wordt verwezen?

https://www.amazon.de/-/e...Household/dp/B0CQLQ37S8/r

€499,99

https://www.amazon.nl/-/e...Household/dp/B0CQLQ37S8/r
€346,79

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-07 13:50
kmf schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:10:

[Afbeelding]
Google, Amazon en andere partijen laten nu eenmaal gepersonaliseerde zoekresultaten zien.
Afhankelijk van je zoekprofiel en aankoopgedrag. Ook als je niet ingelogd bent trouwens.

Sinds 15-04-25: Venus-E. (Nu V151, CT003 V114) 3-fasen (8500wp ZO/NW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Psycho_Mantis schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:19:
Done! :) Besteld per mail zoals aangegeven. Gisteravond gemaild, vandaag verzonden.

0,5m 16mm2 kabel
2 x kabelschoen
2 x perskosten
1 x dubbele zekeringhouder
2 x ripca ANL zekering 35A

Kost € 43,34 inclusief verzendkosten, maar m'n huis kost meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Ik heb een script gemaakt met beveiligingen. Hij logged netjes ook wat hij doet.
  • 1 script haalt de 48 uurs GHI instralingswaardes op, rekening houdende met o.a. bewolking, enz. van my.meteoblue.com van mijn locatie
  • 1 script bepaalt elk half uur welke stand het systeem moet (Feeding, Charging, Idle, Failsafe)
  • 1 script draait elke minuut en schaalt op en af naar verbruik van de P1 meter
Ook voorkomt hij klapperen als je op een grensgebied zit (tussen Feeden en Chargen) door dat een timeout timer van 5 min aan te houden. Als de accu bijna tegen BMS limiet aanzit, gaat de inverter ook uit. Wil nog even testen hoe heet de omvormer kan worden, maar daar moet imho ook een limiet op zitten. 69 graden was hij gisteren, dat vind ik wel wat te gek.

Dit draait als een Debian VM op mijn NAS, dus er is geen stroomverbruik voor Raspberry pi of andere extra hwardware nodig.

Mocht iemand interesse hebben, dan kan ik mijn brakke php code wel ergens posten. Maar waar?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
2024-10-16 17:36:02 [INFO] Laatste status gelezen: FEEDING, Vorige wijzigingstijd: 2024-10-16 17:23:32
2024-10-16 17:36:02 [INFO] Plug gegevens: IP = 192.168.178.52, Serial = xxxxx, Hostname = p1meter-xxxxxx.local
2024-10-16 17:36:02 [INFO] Trying to get data from p1meter-xxxxxx.local
2024-10-16 17:36:02 [INFO] Gegevens opgehaald van API http://192.168.178.52/api/v1/data met WGET
2024-10-16 17:36:02 [INFO] Wifi SSID: je moeder
2024-10-16 17:36:02 [INFO] Wifi Sterkte: 100
2024-10-16 17:36:02 [INFO] Meter Model: Sagemcom XS210 ESMR 5.0
2024-10-16 17:36:02 [INFO] Totaal stroomverbruik (kWh): 2xxxxxxxx
2024-10-16 17:36:02 [INFO] Actueel stroomverbruik (W): 896
2024-10-16 17:36:02 [INFO] Gemeten netspanning (V): 0
2024-10-16 17:36:02 [WARN] Netspanning niet beschikbaar (0 V). Controleer of de stekker van Powerstream in het stopcontact zit.
2024-10-16 17:36:02 [INFO] PV input voltage (pv1InputVolt: 3.1V, pv2InputVolt: 24.5V) is binnen veilige grenzen. Teruglevering toegestaan.
2024-10-16 17:36:02 [WARN] Omvormer in FEEDING-modus.
2024-10-16 17:36:02 [INFO] Permanent Watts momenteel ingesteld op (W): 0
2024-10-16 17:36:02 [DEBUG] PV1 Input Watts (W): 0
2024-10-16 17:36:02 [DEBUG] Inverter Temperature (C): 15
2024-10-16 17:36:02 [INFO] API respons voor teruglevering: {"code":"0","message":"Success","eagleEyeTraceId":"xxxxxxxxxxxxxx","tid":""}
2024-10-16 17:36:02 [DEBUG] Ingestelde wattage voor teruglevering (W): 0

[ Voor 8% gewijzigd door Servowire op 16-10-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Thijsmans schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

Done! :) Besteld per mail zoals aangegeven. Gisteravond gemaild, vandaag verzonden.

0,5m 16mm2 kabel
2 x kabelschoen
2 x perskosten
1 x dubbele zekeringhouder
2 x ripca ANL zekering 35A

Kost € 43,34 inclusief verzendkosten, maar m'n huis kost meer :P
Hoe ga je die dubbele zekeringhouder gebruiken? 2 plussen of 1 plus, 1 min?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Psycho_Mantis schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:28:
[...]
Is het gevolg hiervan niet dat je relatief duur ingekochte stroom mogelijk pas laat weer kwijt kunt raken, terwijl je daardoor lagere inkoopmomenten mist en daarmee minder vaak lucratieve cycles kunt maken?

Volgens mij is de beste oplossing:
  1. In de nacht goedkoop inkopen -> verkopen rondom de ochtendpiek
  2. Overdag goedkoop inkopen -> verkopen rondom de avondpiek
  3. Waarbij de spread tussen inkoop en verkoop minimaal de RTE moet compenseren en natuurlijk bij voorkeur ook de afschrijving.
  4. Indien het verschil te klein is kan je bijv. wel kiezen voor goedkoop inkopen en daarna NOM als dat goed voelt.
De manier die je nu hanteert zou ik zelf niet doen, omdat er een kans is dat je heel lang wacht op de juiste piek en daardoor tussendoor veel mooie inkoop- en verkoopmomenten mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

kmf schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:51:
[...]

Hoe ga je die dubbele zekeringhouder gebruiken? 2 plussen of 1 plus, 1 min?
De min moet je sowieso niet zekeren, die moet juist in tact blijven. Dus of plus van lader en plus van Ecoflow, of 2x plus bij meerdere accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Taro schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:02:
[...]

• In de nacht goedkoop inkopen -> verkopen rondom de ochtendpiek
• Overdag goedkoop inkopen -> verkopen rondom de avondpiek
Vergeet niet dat je sowieso energiebelasting betaalt voor alles wat je afneemt, en dat krijg je niet terug als je teruglevert (behalve als je nog mag salderen).

Dus de energieprijs moet tussen inkoop al bijna 19 verschillen of meer om netto winst te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
Rbb-lwdn schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:55:
[...]

Dc-house 24V 100ah accu.
Dat is een mooie prijs! Misschien toch maar nu de knoop doorhakken voor 2 van deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Servowire schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:12:
[...]

Vergeet niet dat je sowieso energiebelasting betaalt voor alles wat je afneemt, en dat krijg je niet terug als je teruglevert (behalve als je nog mag salderen).

Dus de energieprijs moet tussen inkoop al bijna 19 verschillen of meer om netto winst te maken
Ik heb dynamische tarieven en wek minder op dan ik verbruik, naar mijn weten zit op zowel de afname als teruglevering energiebelasting dus is hier bij mij geen sprake van.

Ik moet dus rekening houden met:
  • Round trip efficiency, bijv. 80-85%
  • Afschrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
DieterKoblenz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:19:
[...]

Dat is een mooie prijs! Misschien toch maar nu de knoop doorhakken voor 2 van deze.
Die accu heeft weinig recensies. 2 daarvan zijn slecht.

[ Voor 6% gewijzigd door peter123 op 16-10-2024 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Taro schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:20:
[...]

Ik heb dynamische tarieven en wek minder op dan ik verbruik, naar mijn weten zit op zowel de afname als teruglevering energiebelasting dus is hier bij mij geen sprake van.
Weet je dat zeker? want dat verandert wel mijn businessplan, dan zou het opeens best wel uitkunnen om te gaan handelen met mijn accubank

Pagina: 1 ... 18 ... 41 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).