Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23:07
peter123 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:23:
[...]

Die accu heeft weinig recensies. 2 daarvan zijn slecht.
Heb er al een tijdje 1 in gebruik, 2e is onderweg.
Geen enkel probleem gehad.
Ook
3 van 12V 200ah
4 van 12V 100ah

Geven geen van allen problemen.
Nee , heb geen aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Servowire schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:33:
[...]

Weet je dat zeker? want dat verandert wel mijn businessplan, dan zou het opeens best wel uitkunnen om te gaan handelen met mijn accubank
Ja, totdat de salderingsregeling wordt afgeschaft, dan betaal je wel belasting over de afgenomen kWh's, maar ontvang je ze niet meer over teruggeleverde kWh's en dan wordt het dus extra belangrijk om zoveel mogelijk eigen zonnestroom zelf te gebruiken en tussentijds in accu's op te slaan.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Rbb-lwdn schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:42:
[...]

Ook
3 van 12V 200ah
4 van 12V 100ah

Nee , heb geen aandelen.
Dat geeft vertrouwen. Je hebt er wel veel!

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Servowire schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:33:
[...]

Weet je dat zeker? want dat verandert wel mijn businessplan, dan zou het opeens best wel uitkunnen om te gaan handelen met mijn accubank
Ehm ja, over je productie krijg je aan het eind van de maand bij Tibber berekend. Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XsHWw5P/Screenshot-2024-10-16-at-18-34-34.png

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Rbb-lwdn schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:42:
[...]

Ook
3 van 12V 200ah
4 van 12V 100ah

Nee , heb geen aandelen.
(Nog) geen problemen ervaren is natuurlijk niet hetzelfde als het zijn van een goede accu. Problemen ontstaan vaak pas later. Daarmee zeg ik niet dat dit geen goede accu is, het is echter wel zo dat een goede/betere accu jaren later nog steeds goed werkt. Een slechte accu kan na enkele jaren problemen gaan veroorzaken.

Is er een teardown van die accu beschikbaar?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:45:
[...]

(Nog) geen problemen ervaren is natuurlijk niet hetzelfde als het zijn van een goede accu. Problemen ontstaan vaak pas later. Daarmee zeg ik niet dat dit geen goede accu is, het is echter wel zo dat een goede/betere accu jaren later nog steeds goed werkt. Een slechte accu kan na enkele jaren problemen gaan veroorzaken.

Ja, dat klopt. Ik heb ergens gelezen dat men verwacht dat accuprijzen gaan dalen.
De cellen van EVE schijnen goed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Taro schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:45:
[...]

Heb ze gekocht na wat filmpjes op yt te hebben gezien.
Testen, uitelkaar halen.
En 2 jaar garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

peter123 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:48:
[...]

Ja, dat klopt. Ik heb ergens gelezen dat men verwacht dat accuprijzen gaan dalen. De cellen van EVE schijnen goed te zijn.
EVE is vermoedelijk de beste producent, ook Andy van Offgrid garage op YouTube heeft daar over het algemeen de minste opmerkingen over, over andere merken is hij regelmatig negatief.

Ik heb echter nog geen enkele 24V 100Ah accu gezien die grade A EVE cellen gebruikt. Wel wordt er regelmatig "Grade A" genoemd, maar dat is natuurlijk ook gewoon marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Nou jeukt het bij mij ook om 1 te bestellen, want ik wacht al 2 maanden op mijn batterijen. Was gegarandeerd binnen 1 maand geleverd... heb al wel een DPD code...
Ik heb ook nog overwogen om zelf een batterij te bouwen, maar ik heb de tijd er niet voor. Grade A zegt weinig helaas.
Heb jij je batterijen al Taro?

[ Voor 5% gewijzigd door peter123 op 16-10-2024 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

peter123 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:57:
[..]
Heb jij je batterijen al Taro?
Nee, geannuleerd.... Ik wilde er nog niets over zeggen, maar nou kan ik natuurlijk mijn mond niet houden: Er kwam namelijk iets moois op mijn pad, als het goed is arriveren er binnen enkele weken een aantal pakketjes en daarna zal ik er ook meer over delen.

Ik heb al zo'n 10 jaar een reviewwebsite over Home Automation, energiemanagement, etc. met een aantal mooie sponsoren. Via die weg ben ik in contact gekomen met een nieuwe partij die nog niet actief is in Nederland, maar hopelijk het product in nov/dec goedgekeurd krijgt voor de Nederlandse markt. Ik krijg 2 omvormers (Instelbaar 800-1200 Watt/stuk, voor NL dus 800) en 2 accu's (2 kWh/stuk) opgestuurd om te reviewen. Alles is IP65, er zitten brandblussers ingebouwd, verwarming bij lage termperaturen, modulair uit te breiden per 2 kWh door te stapelen, etc. En het is via Home Assistant aan te sturen, ondersteunt native dynamische tarieven, incl. Shelly integratie voor NOM.

Ik vertrouw zoals eerder gezegd de stopcontacten in mijn garage niet, daarom heb ik het hier al eerder over het buiten plaatsen van accu's gehad. En deze oplossing kan natuurlijk niet in een plas water staan, maar is wel native geschikt om buiten geplaatst te worden en de ingebouwde verwarming vind ik dus ook wel aantrekkelijk. Eigenlijk voldoet deze oplossing aan al mijn eisen, behalve dat het relatief prijzig is.

Dus jah, dan ga ik natuurlijk niet verder sleutelen met zelfbouw :) Ik ken echter deze partij nog niet, dus eerst maar eens zien dat de pakketjes daadwerkelijk geleverd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:34:
[...]

Nee, geannuleerd.... Ik wilde er nog niets over zeggen, maar nou kan ik natuurlijk mijn mond niet houden: Er kwam namelijk iets moois op mijn pad, als het goed is arriveren er binnen enkele weken een aantal pakketjes en daarna zal ik er ook meer over delen.

Ik heb al zo'n 10 jaar een reviewwebsite over Home Automation, energiemanagement, etc. met een aantal mooie sponsoren. Via die weg ben ik in contact gekomen met een nieuwe partij die nog niet actief is in Nederland, maar hopelijk het product in nov/dec goedgekeurd krijgt voor de Nederlandse markt. Ik krijg 2 omvormers (Instelbaar 800-1200 Watt/stuk, voor NL dus 800) en 2 accu's (2 kWh/stuk) opgestuurd om te reviewen. Alles is IP65, er zitten brandblussers ingebouwd, verwarming bij lage termperaturen, modulair uit te breiden per 2 kWh door te stapelen, etc. En het is via Home Assistant aan te sturen, ondersteunt native dynamische tarieven, incl. Shelly integratie voor NOM.

Ik vertrouw zoals eerder gezegd de stopcontacten in mijn garage niet, daarom heb ik het hier al eerder over het buiten plaatsen van accu's gehad. En deze oplossing kan natuurlijk niet in een plas water staan, maar is wel native geschikt om buiten geplaatst te worden en de ingebouwde verwarming vind ik dus ook wel aantrekkelijk. Eigenlijk voldoet deze oplossing aan al mijn eisen, behalve dat het relatief prijzig is.

Dus jah, dan ga ik natuurlijk niet verder sleutelen met zelfbouw :) Ik ken echter deze partij nog niet, dus eerst maar eens zien dat de pakketjes daadwerkelijk geleverd worden...
Maar als de dynamische energieprijs €1,04 / kWh is wil je toch met een vermogen van 17 kW het net in kunnen duwen :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

John245 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:39:
[...]

Maar als de dynamische energieprijs €1,04 / kWh is wil je toch 17 kWh het net in kunnen duwen :)
;)

Als het bevalt kan ik makkelijk naar 16 kWh upgraden en evt. een 3e omvormer aanschaffen met nogmaals 8 kWh extra voor in totaal 24 kWh :)

Als die 1200 Watt niet gelocked wordt naar 800 Watt, heb je dan 3600 Watt vermogen, meer dan 1x MPII 3k en natuurlijk wel minder dan 1 of 3 stuks MPII 5k.

Maar goed, hopelijk zien we dergelijke prijzen in de toekomst niet langskomen en handelen is niet mijn primaire doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:46:
[...]

;)

Als het bevalt kan ik makkelijk naar 16 kWh upgraden en evt. een 3e omvormer aanschaffen met nogmaals 8 kWh extra voor in totaal 24 kWh :)

Als die 1200 Watt niet gelocked wordt naar 800 Watt, heb je dan 3600 Watt vermogen, meer dan 1x MPII 3k en natuurlijk wel minder dan 1 of 3 stuks MPII 5k.

Maar goed, hopelijk zien we dergelijke prijzen in de toekomst niet langskomen en handelen is niet mijn primaire doel.
Het is ook niet ons primaire doel, maar als ik €0,57 /kWh voorbij zie komen kan ik het toch niet nalaten om de batterij even te legen.

De laatste tijd wel mooie nachten om de batterijen te vullen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

John245 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:56:
[...]

Het is ook niet ons primaire doel, maar als ik €0,57 /kWh voorbij zie komen kan ik het toch niet nalaten om de batterij even te legen.

De laatste tijd wel mooie nachten om de batterijen te vullen.
Ik vermoed dat dat hier ook zeker zal gaan gebeuren :)

Met 15 cent overdag inkopen en 35-57 ct/kWh verkopen is nooit verkeerd en beter dan die capaciteit voor NOM reserveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Mjah, dat is de onbalansmarkt, daar zitten wij met onze eenvoudige thuisaccu's toch niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
  • Laatst online: 07:37
Servowire schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:44:
Ook ik ben met Powerstream aan het hobbyen. Paar vragen;

Klopt het dat de Powerstream uit gaat als de accu (BMS) disconnected raakt? De 220v zit er wel in.... Maar lampje gaat uit en hij gaat Offfline in de app en API?

Hoe zorgen jullie dat de Powerstream de accus niet helemaal leegtrekt? (deBMS grijpt in).
Mijn BMS schakelt pas bij 20v af, 24v is beter voor de levensduur. Ik ga deze op de accu zetten, een instelbare ontlaad beveiliging/schakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0fKaVfFgcXSDO5HerWp0b_QP9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3leA7FSjWrX2zYCZ4Bu7ZPF.jpg?f=fotoalbum_large

Die op een relais aansluiten, die vervolgens de PS aan 230v zijde afschakelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQBGxHm1k7gCmN4BuaiVoiFljKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14V78ozDCFC8kmJKdeLBHJKu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Enexis wil dat het handelen met thuisbatterijen op de onbalansmarkt beperkt wordt, omdat de capaciteit van het laagspanningsnet beperkt is. Daarnaast pleit de netbeheerder voor een noodmaatregel.

Je kunt toch de stekkerschakelaar UIT schakelen bij een bepaalde hoeveelheid ontlading of spanning? Of heb je geen Home Assistent?

[ Voor 24% gewijzigd door peter123 op 16-10-2024 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

peter123 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:03:
Enexis wil dat het handelen met thuisbatterijen op de onbalansmarkt beperkt wordt, omdat de capaciteit van het laagspanningsnet beperkt is. Daarnaast pleit de netbeheerder voor een noodmaatregel.

Je kunt toch de stekkerschakelaar UIT schakelen bij een bepaalde hoeveelheid ontlading of spanning? Of heb je geen Home Assistent?
Misschien moeten we maar gewoon helemaal off-grid gaan dan. Veel succes meneer de netbeheerder.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Servowire schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:10:
[...]

Misschien moeten we maar gewoon helemaal off-grid gaan dan. Veel succes meneer de netbeheerder.
Volgens mij reageerde hij op iets anders dan hij erboven in italic heeft staan :)

En dat onbalansbericht is hier niet relevant, daarnaast is het oud nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:31
peter123 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:03:

Wens ze veel suc6.
Handelen doe ik niet kan ook niet met mijn vast contract.
En heb het hier nu zo draaien dat ik met 0,1kwh uit de nacht kom en niks terugeleverd.
Maar moet er een extra batterijtje bij hebben om wat langer in de ochtend hulp te hebben.
Dit project hier thuis is een leuk hobby projectje.
En scheelt mooi wat in de nachten.

Ze zijn bang dat ze inkomsten mislopen en in alle bochten wringen om maar inzicht en debiele kosten in rekening willen brengen.
Maar hier ga ik geen slapende honden wakker maken.
Mijn keuze en vrijheid om minder af te nemen en voorsorteren op wat Den Haag wil.
Als dit projectje ooit uitdraait op kompleet offgrid dan so be it en zwaai zwaai.
I know met 600w output kan dat niet.
Maar goed, het hele verhaal wat daar verteld is niet van toepassing op ons.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Taro schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:02:
[...]

Is het gevolg hiervan niet dat je relatief duur ingekochte stroom mogelijk pas laat weer kwijt kunt raken, terwijl je daardoor lagere inkoopmomenten mist en daarmee minder vaak lucratieve cycles kunt maken?

Volgens mij is de beste oplossing:
  1. In de nacht goedkoop inkopen -> verkopen rondom de ochtendpiek
  2. Overdag goedkoop inkopen -> verkopen rondom de avondpiek
  3. Waarbij de spread tussen inkoop en verkoop minimaal de RTE moet compenseren en natuurlijk bij voorkeur ook de afschrijving.
  4. Indien het verschil te klein is kan je bijv. wel kiezen voor goedkoop inkopen en daarna NOM als dat goed voelt.
De manier die je nu hanteert zou ik zelf niet doen, omdat er een kans is dat je heel lang wacht op de juiste piek en daardoor tussendoor veel mooie inkoop- en verkoopmomenten mist.
Nee, want ik heb meerdere triggers om de accu op te laden:
- Cheapest hours: Die triggert sowieso elke dag
- Tibber price level: cheap & very cheap

En wanneer de accu vol is, ook als hij van 80% naar 100% zou gaan slaat hij weer de laatste prijs op.

Het probleem wat ik oplos is dat hij vaak na de avond piek nog blijft terugleveren terwijl die stroom dezelfde prijs was of slechts een fractie hoger als de prijs in de middag. Ik heb liever dat hij dan in de nacht weer opnieuw bijlaad of juist wacht tot de ochtend piek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Ik heb vandaag de ventilator in mijn Power Queen 29.2V 20A 600W acculader vervangen door een Noctua 60mm Fan NF-A6x25 FLX https://www.hardwarewebwi...-mm-fan-nf-a6x25-flx.html (€16,75) om het laden wat stiller te laten verlopen, zodat ik de setup ook in een ruimte (berging) kan plaatsen die vaker bezocht wordt (dus waar veel lawaai storend is) maar ook wat brandveiliger is dan op een afgesloten zolder naast een gasgestookte CV-ketel.

Met een decibelmeter (iPhone-app) heb ik het volgende gemeten op een halve meter afstand van de lader:
- originele ventilator: circa 46 dB
- Noctua 60mm Fan NF-A6x25 FLX: circa 32 dB.

De lader is met deze Noctua hoorbaar echt véél stiller, de moeite waard dus voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

cradi schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:00:
Ik heb vandaag de ventilator in mijn Power Queen 29.2V 20A 600W acculader vervangen door een Noctua 60mm Fan NF-A6x25 FLX https://www.hardwarewebwi...-mm-fan-nf-a6x25-flx.html (€16,75) om het laden wat stiller te laten verlopen, zodat ik de setup ook in een ruimte (berging) kan plaatsen die vaker bezocht wordt (dus waar veel lawaai storend is) maar ook wat brandveiliger is dan op een afgesloten zolder naast een gasgestookte CV-ketel.

Met een decibelmeter (iPhone-app) heb ik het volgende gemeten op een halve meter afstand van de lader:

De lader is met deze Noctua hoorbaar echt véél stiller, de moeite waard dus voor mij :)
Goede tip. dat is bijna 4x zo stil (gezien dB log. is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
cradi schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:00:

Intersant, heb straks twee lawaai monsters in de aanbouw garage.
Moeite waard om ze te vervangen mocht het lawaai te erg zijn.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 21:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Let wel: die Noctua heeft een luchtverplaatsingsvermogen van 29 m3 per uur. Ik weet niet wat de ventilator van de Powerqueen lader doet, maar de standaard fan van de Noeifevo lader verplaatst circa 45 m3 per uur - en dan nog wordt ie warm.

Het ligt nogal voor de hand dat als je een fan neemt met 35% minder vermogen, het geluid ook veel lager ligt :P Houd dan dus wel goed in de gaten of de temperatuur wel OK blijft, of dat er componenten gaan doorbranden.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 12:00

PJKs

Young, Free and Single

Vergeet via shopbuddies de cashback niet. Die is 10% op outdoor-spullen, waar dit onder valt. Dan kom je dus nog eens €34,67 lager uit.

Inmiddels heb ik de 24V-versie draaien en is een 12V/100Ah onderweg (€212,49 incl lader en daar dan weer 10% cashback vanaf.)
Op de Duitse amazon kun je dan wel weer een €100 kortingsvoucher aanvinken. Maar .nl blijft goedkoper - en cashback.

[ Voor 52% gewijzigd door PJKs op 16-10-2024 22:32 ]

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdO79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-09 12:29
Even een vraag over het automatiseren van het opladen en terugleveren.

Wat mij handig lijkt is de dagelijkse opbrengst te meten via de Homewizard energyplug die middels een zonnetaak levert.

Dat getal wil ik gebruiken om een tweede Homewizard energyplug te schakelen die via de Ecoflow teruglevert.

Ik ben via Home Assistant aan het stoeien met de volgende code:

code:
1
{% set energy_today = states("sensor.energy_socket_energy_import", now().date() | string ) %}

Het lijkt er echter op dat de datum van vandaag niet wordt meegenomen, als ik deze datum aanpas dan blijft de totale meting hetzelfde.

Kan dit überhaupt of moet ik hiervoor in de Homewizard API duiken?

In de Homewizard app zie ik maar beperkte mogelijkheden of heb ik dat mis?

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 19:16
Hy PJKs

Die Shopbuddies willen wel heel veel van je weten!
Dat ga ik dus echt niet doen.
Hoe kun je dat hier adverteren?

[ Voor 71% gewijzigd door Aengineering op 17-10-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:20
@MvdO79

Ik denk dat je een Utility Meter zoekt:
https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Aengineering schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 00:07:
So die willen wel heel veel van mij weten

Vergeet via shopbuddies de cashback niet. Die is 10% op outdoor-spullen, waar dit onder valt. Dan kom je dus nog eens €34,67 lager uit.

Inmiddels heb ik de 24V-versie draaien en is een 12V/100Ah onderweg (€212,49 incl lader en daar dan weer 10% cashback vanaf.)

[...]

Op de Duitse amazon kun je dan wel weer een €100 kortingsvoucher aanvinken. Maar .nl blijft goedkoper - en cashback.
[/quote]
Heb even gekeken, maar ze willen 12 maanden lang je bankgegevens weten... bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
MvdO79 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:57:

Wat mij handig lijkt is de dagelijkse opbrengst te meten via de Homewizard energyplug die middels een zonnetaak levert.

Dat getal wil ik gebruiken om een tweede Homewizard energyplug te schakelen die via de Ecoflow teruglevert.

code:
1
{% set energy_today = states("sensor.energy_socket_energy_import", now().date() | string ) %}

Het lijkt er echter op dat de datum van vandaag niet wordt meegenomen, als ik deze datum aanpas dan blijft de totale meting hetzelfde.

Er is een Homewizard topic, daar weten ze dat waarschijnlijk wel. Lijkt mij dat wat je wil moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

MvdO79 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:57:

code:
1

Wat bedoel je met opbrengst?
In de zin van Onlaadprijs - oplaadprijs? of wil je het verbruik in kWh hebben?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yhYdGwX/Screenshot-2024-10-17-at-07-53-09.png
de eerste heb ik met vrij veel moeite werkend gekregen. nu nog checken of het klopt (en de unit krijg ik ook niet correct.)

het tweeede is makkelijk te doen. je hebt een integral sensor als helper nodig.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/p1K9vsY/Screenshot-2024-10-17-at-07-48-15.png

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 17-10-2024 07:55 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

peter123 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:29:
[...]

Heb even gekeken, maar ze willen 12 maanden lang je bankgegevens weten... bizar.
Die heb ik ze zelf nooit gegeven. Ze weten alleen mijn bankrekening om geld op te storen. Maar ik heb mijn account al een behoorlijke poos. Er zijn nog andere sites.

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:52
Even een vraag. In home assistant zou ik graag voor de ecoflow het teruglever vermogen instellen (huishoudelijk stroom verbruik).
Heeft iemand die werkend met een automatisering? Dan hoef ik het niet via de app te doen (middels automations)
Ander doel dat ik er mee heb is als de batterij op een bepaald voltage staat dat ik vanuit home assistant de teruglevering kan sturen. En er komen vast nog wel meer scenario's als het werkend is.

Ik heb geen P1 meter dus het script is voor mij niet bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

peter123 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:29:
[...]

Waar heb je het over? jouw one-liners zijn niet echt verhelderend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wat is athom_smart_plug_v3_50f110_jbd_bms_state_of_charge? hoe bepaalt die smartplug de soc van de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@kmf

Ik heb een batterij met JBD BMS en de Smart Plug is een Bluetooth "Proxy":
https://github.com/syssi/esphome-jbd-bms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

RudolfR schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:36:
@kmf

Ik heb een batterij met JBD BMS en de Smart Plug is een Bluetooth "Proxy":
https://github.com/syssi/esphome-jbd-bms
oh zo...
Maar het brengt me wel op ideeen. ik kan natuurlijk de SOC ook berekenen aan de hand van het aantal oplaaduren en ontlaaduren.

aan de ander kant, ik kan ook een paar dagen wachten op mijn Shelly uni zodat ik direct de voltage van de accu's kan uitlezen en door de shelly kan laten uitrekenen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
kmf schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:01:
[...]

Staat in de quote die ik aanhaal, maar het gaat over de extra korting via een kortingssite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
kmf schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:42:
[...]

oh zo...
Maar het brengt me wel op ideeen. ik kan natuurlijk de SOC ook berekenen aan de hand van het aantal oplaaduren en ontlaaduren.

aan de ander kant, ik kan ook een paar dagen wachten op mijn Shelly uni zodat ik direct de voltage van de accu's kan uitlezen en door de shelly kan laten uitrekenen,
Dit is ook een optie:
https://github.com/svener...stment?tab=readme-ov-file

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Nee, dat is geen optie. Net als de vle scripts die in dit topic staan, leest die enkel de powerstreamuit via de api. (en past evt de maxload aan). Ik heb dat ook hier draaiend. dit heeft toch een vertraging.

Een shelly uni meet direct de batterijen zelf en HA kan de shelly lokaal uitlezen. Ik kan ook de shelly naar mijn lokale mqtt weg laten schreeuwen. Hierbij is dus geen cloud connectie nodig.

@Thijsmans @Taro, kennen jullie misschien een zekeringhouder dat tegelijkertijd ook een relais heeft? of misschien omgekeerd een relais dat ook een zekering heeft. (dan kan ik namelijk de plus van de accu's met de relais onderbreken dmv de relaiscontrol van de shelly uni) en dus ook echt de accu even niet meer laten leveren, ipv softwarematig de powerstream aan te passen. (ik laad mijn 2 accu's namelijk indvidueel op, waardoor de SOC anders is.en dn kan het in theorie voorkomen dat 1 accu nog goed geladen is terwijl de ander leeg, maar ik kan niks vinden om 1 van de 2 pv ingangen van de powerstream uit te schakelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdO79
Super, dat ga ik even bekijken, thanks.
kmf schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:50:
[...]

Wat bedoel je met opbrengst?
In de zin van Onlaadprijs - oplaadprijs? of wil je het verbruik in kWh hebben?
[Afbeelding]
de eerste heb ik met vrij veel moeite werkend gekregen. nu nog checken of het klopt (en de unit krijg ik ook niet correct.)

het tweeede is makkelijk te doen. je hebt een integral sensor als helper nodig.
[Afbeelding]
Ik bedoelde het verbruik in kWh inderdaad, dank voor de tip vwb de integral sensor.

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 19:39
whazaaaa schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:55:
Aangezien ik niet zo handig ben als jullie allemaal heb ik de makkelijke weg gekozen:

Ik heb een Anker Solix Solarbank 2 E1600 pro gekocht.
De set bestaat uit 4x 440wp Bifacial glas/glas panelen, totaal dus 1760wp aan pv vermogen, met 3,2KwH aan batterij opslag.
Tevens een Smartmeter die het vermogen aanpast wat uit de batterij teruggeleverd word aan het huidige gebruik.

[Afbeelding]

Van het weekend ga ik alles installeren en dan gaan we meemaken of dit ook echt doet wat het beloofd.
Panelen komen op me veranda achter in de tuin, mocht niet in huis experimenteren met accu's en omvormers van me vrouw..... 8)7

Metingen van het eigen gebruik ga ik doen met een Homewizard 1f meter, en de app van Anker lijkt ook prima te doen te zijn wat ik er nu van gezien heb in de duitse youtube reviews

Plan is ook om de de set nog een aparte groep te geven, ondanks dat het terug geleverde vermogen nooit meer dat 800W zal zijn.
Ben erg benieuwd naar je bevindingen, ik houd deze al een tijdje in de gaten. Normaal staat hij voor €899 op tink.nl maar soms is hij in de aanbieding voor €649. Dat is de versie met accu en omvormer, dus zonder panelen maar die heb ik ook niet nodig. Ik zou dan op de PV input van de accu een voeding zetten die bijvoorbeeld 48V levert. Zo laad je dan de accu en je levert terug via de bijgeleverde micro omvormer.

Integratie via HACS met Home Assistant (wel via de Anker cloud) is ook wel goed zo te zien.

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 02:49
kmf schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:01:
[...]

Als je naar de quote kijkt, zie je vrij vlot dat het om shopbuddies gaat. Daar kan je kiezen om 12 maanden bankrecords in te laten zien om cashbacks (paar %) te verdienen. Letterlijk privacy weggeven voor paar centen. Dit hoeft overigens niet, als je via de app besteld kan het ook zonder deze toegang.

Thx voor de tip, PJKs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

DieterKoblenz schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:27:
[...]

Als je naar de quote kijkt, zie je vrij vlot dat het om shopbuddies gaat. Daar kan je kiezen om 12 maanden bankrecords in te laten zien om cashbacks (paar %) te verdienen. Letterlijk privacy weggeven voor paar centen. Dit hoeft overigens niet, als je via de app besteld kan het ook zonder deze toegang.

Thx voor de tip, PJKs.
De paar procent is op outdoor-spullen bij Amazon 10%. (Op kleding zelfs 14%). En dat is op een batterij van €350 dus al snel €35 die je cash terugkrijgt. En zoals gezegd was ik me niet bewust van die vraag om bankgegevens tegenwoordig - ik heb zelf al een poos een account en ze nooit hoeven geven.

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
DieterKoblenz schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:27:
[...]

Thx voor de tip, PJKs.
Ik heb meteen de app verwijdert, misschien wat te snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

HugoStiglitz schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:00:
Even een vraag. In home assistant zou ik graag voor de ecoflow het teruglever vermogen instellen (huishoudelijk stroom verbruik).
Heeft iemand die werkend met een automatisering? Dan hoef ik het niet via de app te doen (middels automations)
Ander doel dat ik er mee heb is als de batterij op een bepaald voltage staat dat ik vanuit home assistant de teruglevering kan sturen. En er komen vast nog wel meer scenario's als het werkend is.

Ik heb geen P1 meter dus het script is voor mij niet bruikbaar.
Je zou een Shelly 3EM kunnen overwegen, daarvoor heb je geen P1 nodig. Moet je wel je meterkast voor openschroeven en hem daarin aansluiten.

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
Thijsmans schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:32:
Let wel: die Noctua heeft een luchtverplaatsingsvermogen van 29 m3 per uur. Ik weet niet wat de ventilator van de Powerqueen lader doet, maar de standaard fan van de Noeifevo lader verplaatst circa 45 m3 per uur - en dan nog wordt ie warm.

Het ligt nogal voor de hand dat als je een fan neemt met 35% minder vermogen, het geluid ook veel lager ligt :P Houd dan dus wel goed in de gaten of de temperatuur wel OK blijft, of dat er componenten gaan doorbranden.
De originele ventilator is een XBM60B 12L van www.xbmfan.com Dit is een site in de Chinese taal, ik kan daar dit type en de specs niet op vinden.

Wel heb ik vandaag een temperatuursensor bij de PowerQueen lader (en de Ecoflow) gezet. De waarden zie je hieronder in de grafiek (Home Assistant logging for the win :)).
- de ruimtetemperatuur was vandaag circa 21 graden
- er is met circa 600W geladen tussen 11:00 en 15:30 uur
- er is met variabel vermogen tot 450W ontladen gisteren tot 22:30 uur, vandaag tussen 7:00 en 11:00 uur en vanaf 17:00 uur

De eerste indruk is dat de lader niet of nauwelijks warm wordt met de Noctua ventilator. Natuurlijk is er nog niets van te zeggen bij hogere ruimtetemperaturen, maar dat gaan we volgend jaar waarschijnlijk pas zien. Ik ga het zeker in de gaten houden, bedankt voor de heads up Thijsmans!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OpT2nkNLJCk0elbk8Tgtah_xYY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5xezfEfEJFR9c6PLi1JHI7mk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:23

thido

Tilburg

cradi schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:48:
[...]

De originele ventilator is een XBM60B 12L van www.xbmfan.com Dit is een site in de Chinese taal, ik kan daar dit type en de specs niet op vinden.

Wel heb ik vandaag een temperatuursensor bij de PowerQueen lader (en de Ecoflow) gezet. De waarden zie je hieronder in de grafiek (Home Assistant logging for the win :)).
- de ruimtetemperatuur was vandaag circa 21 graden
- er is met circa 600W geladen tussen 11:00 en 15:30 uur
- er is met variabel vermogen tot 450W ontladen gisteren tot 22:30 uur, vandaag tussen 7:00 en 11:00 uur en vanaf 17:00 uur

De eerste indruk is dat de lader niet of nauwelijks warm wordt met de Noctua ventilator. Natuurlijk is er nog niets van te zeggen bij hogere ruimtetemperaturen, maar dat gaan we volgend jaar waarschijnlijk pas zien. Ik ga het zeker in de gaten houden, bedankt voor de heads up Thijsmans!

[Afbeelding]
Zou je een filmpje willen maken van het geluid tijdens het laden? Ben nu toch wel benieuwd hoe anders het klinkt :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
thido schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:03:
[...]

Zou je een filmpje willen maken van het geluid tijdens het laden? Ben nu toch wel benieuwd hoe anders het klinkt :-)
Zal ik morgenmiddag even doen zodra de lader weer aangaat. Dan pas ik dit bericht erop aan. NB ik heb geen geluidsfragment van de lader met de oude fan beschikbaar, dus het is voor wat het waard is ;-)

UPDATE - hier een geluidsfragment, eerst lader uit, dan bij 0:07 aan op 20 cm afstand, uit en bij 0:28 aan op 1 meter, uit en bij 0:52 aan op 2 meter: https://drive.google.com/...kRBOOqUW/view?usp=sharing

[ Voor 21% gewijzigd door cradi op 19-10-2024 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:49
cradi schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:49:
[...]

Mee eens hoor. Ik heb even een integrale behuizing op maat gemaakt. Voor mijn situatie zou het volgende afdoende moeten zijn:

[Afbeelding]
Lijkt me snel brandbaar dat plastic. Eerst wordt het zacht, zakt in en dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
Lord Anubis schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:57:
[...]

Lijkt me snel brandbaar dat plastic. Eerst wordt het zacht, zakt in en dan..
Het is 0.75mm lexaan. Het ontvlamt niet zo snel als je denkt en zakt dan ook niet in. Is vooral voor bescherming tegen kortsluiting door directe aanraking bedoeld.

Wel mee eens dat dit nog niet perfect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Ik vind de powerstream erg slecht opstarten met zonnepanelen.
Als ik mijn deye aansluit op dezelfde zonnepanelen start hij bij het eerste licht al op met terug leveren.
Met de powerstream duurt het minimaal een paar uren langer.
Zijn ze zo slecht of is Dat normaal.?
Ook zit er zomaar 10watt verschil in opwekking.
Powerstream geeft teveel aan gemeten met de p1 Meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Rbb-lwdn schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:25:
Ik vind de powerstream erg slecht opstarten met zonnepanelen.
Als ik mijn deye aansluit op dezelfde zonnepanelen start hij bij het eerste licht al op met terug leveren.
Met de powerstream duurt het minimaal een paar uren langer.
Zijn ze zo slecht of is Dat normaal.?
Ook zit er zomaar 10watt verschil in opwekking.
Powerstream geeft teveel aan gemeten met de p1 Meter.
Dat viel mij ook op, maar dan gemeten met een TAPO wifistekker, 95W vs 108W. De input en output zijn ook beide gelijk. Net of er geen verlies is bij de omzetting van DC naar AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrld
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-11-2024
Beste allen,

Heeft iemand toevallig een voorbeeld hoe hij de automatisering heeft staan in de EcoFlow app.

Bij mij gaat die keurig aan om 23:00 tot 06:30 alleen hij stopt niet (Conclusie hij trekt de accu leegt tot vanmorgen 09:10)

Ik denk het het iets simpels is alleen ik zie het er niet tussen staan of moet een een automatisering bij gezet worden?

Bedankt voor de hulp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98InGOjAKjICeezoYW0zYKwLghM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0azctz4ekWTfaKncQjLhRn2l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
peter123 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

Dat viel mij ook op, maar dan gemeten met een TAPO wifistekker, 95W vs 108W. De input en output zijn ook beide gelijk. Net of er geen verlies is bij de omzetting van DC naar AC.
Heb de zonnepanelen weer aan mijn deye aangesloten.
Powerstream is gewoon waardeloos.
Gebruik hem nu alleen nog als thuisaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
peter123 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

Heb er geen zonnepanelen op allen accu's.
Maar opzich niet zo vreemd.
Hier word de output gemeten door een Homewizard socket.
Verschil gemeten met p1 en Homewizard is 4 watt.
Maar naarmate de voltage dropt loopt het verschil op.
Ook al wil ik dan 600w output hebben de maximale is dan 584w en loopt langzaam terug bij het leger raken van de batterij.

Opzich niet vreemd, zie het als een zaklamp.
Bij een volle batterij heb alle licht beschikbaar.
En hoe leger de batterij raak kan de batterij niet meer voldoen aan wat het gloeilampje vraagt.
En dooft het lampje langzaam.

Het is offtopic maar dit zelfde principe zie ik ook bij mijn e-scooter.
Zijn veel klachten over maar schijnbaar niemand die het principe snapt.
Volle accu's rijd ik tegen de 54km/u.
Bij half volle accu's nog 49 a 50km/u.
En bijna leeg 47km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Siewert schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:52:
[...]

Ook al wil ik dan 600w output hebben de maximale is dan 584w en loopt langzaam terug bij het leger raken van de batterij.

En hoe leger de batterij raak kan de batterij niet meer voldoen aan wat het gloeilampje vraagt.

En bijna leeg 47km/u.
Gaat niet over de accus.
Puur over de aangesloten zonnepanelen.

Mijn powerstream met accu draait van savonds 18:00 tot een uur of 9:00 smorgens.
Dan zit er nog 25.4V in de accu.
Lever zo maar 100watt terug. Mijn nachtverbruik.
Dat werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Rbb-lwdn schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:52:
[...]

Heb de zonnepanelen weer aan mijn deye aangesloten.
Powerstream is gewoon waardeloos.
Gebruik hem nu alleen nog als thuisaccu.
Verwacht je er niet te veel van?
EcoFlow heeft met zonnepanelen een bepaalde wattage nodig om op te starten.
Het is geen bijvoorbeeld iq8 van Enphase die al wakker word bij een het minste geringste zonnestraaltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Siewert schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:52:
[...]

En bijna leeg 47km/u.
Bij Victron (en waarschijnlijk ook Dye) kan je hetzelfde vermogen trekken onafhankelijk van hoe vol de batterij is (tenzij de batterij natuurlijk leeg is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Siewert schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:59:
[...]

Verwacht je er niet te veel van?
EcoFlow heeft met zonnepanelen een bepaalde wattage nodig om op te starten.
Het is geen bijvoorbeeld iq8 van Enphase die al wakker word bij een het minste geringste zonnestraaltje.
Dat doet mijn deye ook.
De powerstream niet.
De deye doet smorgens bij licht al 40watt.
De powerstream 0

[ Voor 7% gewijzigd door Rbb-lwdn op 19-10-2024 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
Hrld schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:43:
Beste allen,

Heeft iemand toevallig een voorbeeld hoe hij de automatisering heeft staan in de EcoFlow app.

Bij mij gaat die keurig aan om 23:00 tot 06:30 alleen hij stopt niet (Conclusie hij trekt de accu leegt tot vanmorgen 09:10)

Ik denk het het iets simpels is alleen ik zie het er niet tussen staan of moet een een automatisering bij gezet worden?

Bedankt voor de hulp

[Afbeelding]
Ik had dat zelfde probleem!
Daarom had ik meerdere automatiseringen gemaakt om hem meerdere keren achter elkaar op 0 watt te zetten.
Maar ik heb ook de firmware een paar keer geupdate (3 updates!) Nu gaat het met één automatisering (set 0 watt) ook goed.

EcoFlow geeft 2 versies weer:
Firmware:
V1.01.222
V1.14.92 (wifi)

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrld
pms1 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:36:
[...]

Ik had dat zelfde probleem!
Daarom had ik meerdere automatiseringen gemaakt om hem meerdere keren achter elkaar op 0 watt te zetten.
Maar ik heb ook de firmware een paar keer geupdate (3 updates!) Nu gaat het met één automatisering (set 0 watt) ook goed.

EcoFlow geeft 2 versies weer:
Firmware:
V1.01.222
V1.14.92 (wifi)
Dankje voor je bericht,

Heb jij toevallig een screenshot hoe jouw automatisering instelling staan?

Dankje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:23

thido

Tilburg

cradi schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:43:
[...]

Zal ik morgenmiddag even doen zodra de lader weer aangaat. Dan pas ik dit bericht erop aan. NB ik heb geen geluidsfragment van de lader met de oude fan beschikbaar, dus het is voor wat het waard is ;-)

UPDATE - hier een geluidsfragment, eerst lader uit, dan bij 0:07 aan op 20 cm afstand, uit en bij 0:28 aan op 1 meter, uit en bij 0:52 aan op 2 meter: https://drive.google.com/...kRBOOqUW/view?usp=sharing
Dat scheelt best wel wat zo te horen. Dank voor het fragment.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
Hrld schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:03:
[...]

Dankje voor je bericht,

Heb jij toevallig een screenshot hoe jouw automatisering instelling staan?

Dankje
Heb ze even gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cjGhl03_zFsw7miRRP8XBHu88c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KsaCBIJ3EaVlxVtJAsaQfIZT.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
  • Laatst online: 10-09 21:56
Rbb-lwdn schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Dat doet mijn deye ook.
De powerstream niet.
De deye doet smorgens bij licht al 40watt.
De powerstream 0
Wat is je ingangsspanning dan? Zit je onder de 14V, dan gaat de Powerstream niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
salipander schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:43:
[...]

Wat is je ingangsspanning dan? Zit je onder de 14V, dan gaat de Powerstream niet aan.
Zit op bijna 30V .

Deye gaat gewoon leveren.
PS niet , duurt veel langer.
Zelfde zonnepanelen.
Alle 2 apart op 1 zonnepaneel die naast elkaar liggen.
Draai ik ze om gebeurd precies het zelfde.
PS niet , de deye wel.

Ohja mijn 2e PS doet precies hetzelfde.

[ Voor 20% gewijzigd door Rbb-lwdn op 20-10-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
  • Laatst online: 10-09 21:56
Rbb-lwdn schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:35:
[...]

Zit op bijna 30V .

Deye gaat gewoon leveren.
PS niet , duurt veel langer.
Zelfde zonnepanelen.
Alle 2 apart op 1 zonnepaneel die naast elkaar liggen.
Draai ik ze om gebeurd precies het zelfde.
PS niet , de deye wel.

Ohja mijn 2e PS doet precies hetzelfde.
Daar moet toch wat aan de hand zijn. Is de stroom niet wat laag van 1 zonnepaneel bij zwak licht? Maar eigenlijk hoort dit niet meer onder dit topic, want de Powerstream wordt uit de accu gevoed in de 'thuisaccu' setup. Wat jij doet, is de Powerstream als zonnecollector gebruiken, zoals dat oorspronkelijk bedoeld is, maar dat valt niet meer onder de 'eenvoudige thuisaccu'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
salipander schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:52:
[...]

Daar moet toch wat aan de hand zijn. Is de stroom niet wat laag van 1 zonnepaneel bij zwak licht? Maar eigenlijk hoort dit niet meer onder dit topic, want de Powerstream wordt uit de accu gevoed in de 'thuisaccu' setup. Wat jij doet, is de Powerstream als zonnecollector gebruiken, zoals dat oorspronkelijk bedoeld is, maar dat valt niet meer onder de 'eenvoudige thuisaccu'.
Klopt ik doe eigenlijk beide.
Overdag met 1 zonnepaneel de accu opladen.
Savonds terugleveren via de accu.
Maar het viel me gewoon op hoe lang het duurt voor de PS aan gaat.
Doe ik hetzelfde via de deye dan wekt deze zodra het licht wordt wel op.
Zelfde panelen en kabels.

[ Voor 6% gewijzigd door Rbb-lwdn op 20-10-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
Rbb-lwdn schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:56:
[...]

Klopt ik doe eigenlijk beide.
Overdag met 1 zonnepaneel de accu opladen.
Savonds terugleveren via de accu.
Maar het viel me gewoon op hoe lang het duurt voor de PS aan gaat.
Doe ik hetzelfde via de deye dan wekt deze zodra het licht wordt wel op.
Zelfde panelen en kabels.
Maar je hebt maar één paneel op de PS en meerdere op de Deye? Dan is dat natuurlijk geen eerlijke vergelijking..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
DieterKoblenz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:52:
[...]

Maar je hebt maar één paneel op de PS en meerdere op de Deye? Dan is dat natuurlijk geen eerlijke vergelijking..?
Nee om de beurt dezelfde smorgens om te testen.
Volgens de helpdesk start de ps pas boven de 30watt.
Volgens mij pas bij 50.
Dus ga er niet meer mee opwekken.
Klaar zo.

[ Voor 16% gewijzigd door Rbb-lwdn op 21-10-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Rbb-lwdn schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:49:
[...]

Nee om de beurt dezelfde smorgens om te testen.
Volgens de helpdesk start de ps pas boven de 30watt.
Volgens mij pas bij 50.
Dus ga er niet meer mee opwekken.
Klaar zo.
Ik heb er ook 2 panelen aan hangen (en een 15A lader zodat ik extra kan laden als ik dat wil) en bij mij start de ps al op bij 5watt of zo. Misschien leveren de panelen te weinig voltage op om goed op te starten?

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:20
Ik hou zelf de ontwikkeling best in de gaten maar moet zeggen dat het allemaal behoorlijk onoverzichtelijk is voor mensen om informatie uit topics als dit te halen.
Is het niet een idee om een topic te starten waarmen kan delen hoe goedkoop het mogelijk is een accu samen te stellen in bijvoorbeeld de 2-3 kWh 4-5 kWh en hogere ranges en wat daarvoor nodig is. Zeg maar een best buy budget, mid range en high end zelfbouw thuis accu.

Als ik deze informatie uit dit topic moet halen ben ik voor mij gevoel weken bezig. Want erg duidelijk is het allemaal niet.

Gebaseerd op mijn verbruik en te realiseren extra eigen verbruik mag een accu rond de 700 kosten en moet hij minimaal 2 kWh per dag kunnen leveren met wat overhead voor degradatie.

Zomaar een idee dus. Ga het zelf niet opzetten omdat mijn kennis op dit vlak te beperkt is maar het lijkt mij verdomd handig. Echter vergt het wel veel update werk.

[ Voor 11% gewijzigd door computerjunky op 21-10-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 19:16
als je de eerste pagin leest weet je eigenlijk alles

https://ehoco.nl/eenvoudige-thuisbatterij-zelf-maken/amp/

quote]computerjunky schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:24:
Ik hou zelf de ontwikkeling best in de gaten maar moet zeggen dat het allemaal behoorlijk onoverzichtelijk is voor mensen om informatie uit topics als dit te halen.
Is het niet een idee om een topic te starten waarmen kan delen hoe goedkoop het mogelijk is een accu samen te stellen in bijvoorbeeld de 2-3 kWh 4-5 kWh en hogere ranges en wat daarvoor nodig is. Zeg maar een best buy budget, mid range en high end zelfbouw thuis accu.

Als ik deze informatie uit dit topic moet halen ben ik voor mij gevoel weken bezig. Want erg duidelijk is het allemaal niet.

Gebaseerd op mijn verbruik en te realiseren extra eigen verbruik mag een accu rond de 700 kosten en moet hij minimaal 2 kWh per dag kunnen leveren met wat overhead voor degradatie.

Zomaar een idee dus. Ga het zelf niet opzetten omdat mijn kennis op dit vlak te beperkt is maar het lijkt mij verdomd handig. Echter vergt het wel veel update werk.
[/quote]

[ Voor 3% gewijzigd door Aengineering op 21-10-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
computerjunky schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:24:

Zoveel mensen, zoveel wensen. De variatie op een kleine thuis accu is eindeloos. Heb je nog niets, dan is de topic start een leuk begin. Wil je daarna meer? Neem een 2de of ga naar 36V of 48V zodat je 800W uit de Ecoflow haalt. En zo kom je uiteindelijk uit bij een powerwall.
Voor het geld moet je het niet doen, want de terugverdientijd is 10-20 jaar en dan moeten de pieken en dalen zo blijven. Voor bedrijven is het wel interessant om te investeren in energieopslag, dus ik verwacht dat de hoge pieken en dalen zullen afvlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrld
Beste Allen,

Weet iemand of er een functie of oplossing is dat de EcoFlow altijd aanstaan via stekker van stopcontact?

Aangezien als de accu leeg is de EcoFlow ook niet benaderbaar is en tevens ook de oude automatisering behoud.

Zodra de accu leeg is, is de EcoFlow ook offline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Hrld schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:57:
Beste Allen,

Weet iemand of er een functie of oplossing is dat de EcoFlow altijd aanstaan via stekker van stopcontact?

Aangezien als de accu leeg is de EcoFlow ook niet benaderbaar is en tevens ook de oude automatisering behoud.

Die is er niet. De accu leeg laten lopen is ook slecht voor de accu.

[ Voor 6% gewijzigd door peter123 op 21-10-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Hrld schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:57:
Beste Allen,

Kan niet. Ik heb in de handleiding van mijn accu opgezocht wat het voltage moet zijn bij ongeveer 10%. En bij dat voltage zet mijn script de levering op 0. Anders gooit de BMS de boel namelijk helemaal uit.

Werkt prima, EcoflowPS neemt ongeveer 5 watt dus dan kan hij nog wel een nachtje + dag aanblijven voor management.

Een niet getest aternatief is een 24v 200mah ladertje die je aanzet zodra hij 10% bereikt heeft, als druppellader om de Ecoflow aan te houden. (5 wattt).

[ Voor 3% gewijzigd door Servowire op 21-10-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrld
Beste allen,

Ik zat al te kijken naar een oplossing daar voor.

Maar wat mischien een optie is om de batterij stekker daar een voeding aan te maken. Iemand dit al eens geprobeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPOcMTw6kXq_WfhtlYggVb19fI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnyU2Mggz9Wubx5p3lUOmHOh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Hrld op 21-10-2024 19:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 21:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

computerjunky schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:24:
Zelfs met 100 posts per pagina zitten we inmiddels op 19 pagina's, dus er is inderdaad wel een sloot aan informatie beschibkaar :P Als @salipander mij - en anderen die bereid zijn - toevoegt als topicstarter, wil ik nog wel eens grasduinen en de meest nuttige posts pinnen. Dan kun je op die manier een soort scheiding tussen kern- en randzaken aanbrengen in de stortvloed aan informatie.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Hrld schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:44:
Beste allen,

Ik zat al te kijken naar een oplossing daar voor.

Maar wat mischien een optie is om de batterij stekker daar een voeding aan te maken. Iemand dit al eens geprobeerd?
[Afbeelding]
Ja, een paar pagina's terug. Werkt alleen op 12V/8A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:46

ewf

Denk dat hij de accu stekker bedoelt..... Als je 48V op die dikke pinnen zet?? Of heeft hij beslist het protocol over de 6vsignaal pinnen nodig??

Zou leuk zijn als ge-reverse engineerd zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
ewf schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:29:
Denk dat hij de accu stekker bedoelt..... Als je 48V op die dikke pinnen zet?? Of heeft hij beslist het protocol over de 6vsignaal pinnen nodig??

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80372958
Is al gedaan en werkt niet. De meeste Powerstations zijn 12V overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
  • Laatst online: 07:37
Tegen het diep ontladen heb ik deze gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1R2TjoZYt-IKaRw0meX662x6fY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExR4x7jWLQnt5ZU4AlfhzMoz.jpg?f=fotoalbum_large
Ziet er degelijk uit en niet al te duur. Iemand al ervaring mee?

Bij instelling op 24,0v zou er 10% in accu overblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

H.W.R schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:56:
[Afbeelding]

Bij instelling op 24,0v zou er 10% in overblijven.
Ja werkt prima, maar je Ecoflow gaat dan wel offline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
[Afbeelding]

Bij instelling op 24,0v zou er 10% in overblijven.
Weet niet je gebruikt om de EcoFlow aan te sturen.
Maar ondanks dat de voltages die hij uitspuugd is niet betrouwbaar zijn is dat voor een lege batterij dat dan weer wel.
Heb hem hier zo ingesteld dat 23.1v leeg is en blijft er ongeveer 0.3kwh in de batterij zitten.
Meer dan genoeg om de bms niet te triggeren en om uren standby te staan in afwachting van het laad proces

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdO79
[Afbeelding]

Bij instelling op 24,0v zou er 10% in accu overblijven.
Thanks, goed idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietpukje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-08 11:32
ewf schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:29:

Die 6 pinnen zijn een can bus, mensen zijn er mee bezig, maar de handshake om een externe 48volt batterij werkend te krijgen is er nog niet

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
Heb gisteren deze github gevonden.

Kun je de Powerqueen bms mee uitlezen is alleen voor 12V 100Ah geschreven maar zal voor 24V ook wel werken hoop ik.

EDIT: Ja hij werkt _/-\o_

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
{
    "packVoltage": 27725,
    "voltage": 27615,
    "batteryPack": {
        "1": 3.453,
        "2": 3.44,
        "3": 3.45,
        "4": 3.44,
        "5": 3.449,
        "6": 3.462,
        "7": 3.459,
        "8": 3.462
    },
    "current": 0,
    "remianAh": 101.66,
    "factoryAh": 101.66,
    "cellTemperature": 18,
    "mosfetTemperature": 18,
    "heat": 72,
    "protectState": 0,
    "failureState": 0,
    "equilibriumState": 16,
    "batteryState": 0,
    "SOC": "100%",
    "SOH": "100%",
    "dischargesCount": 31,
    "dischargesAHCount": 3132,
    "firmwareVersion": "1.0.0",
    "manfactureDate": "2023-12-20",
    "hardwareVersion": "T40-11T40-10"
}

Nu nog een script om hem via mqtt in HA te krijgen :)

EDIT2:
Het python script dat het resultaat van
code:
1
python3 main.py --bms C8:47:80:12:D8:E9 >> pq.json
naar je mqtt server publiceert(met dank aan chatgpt):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
import json
import paho.mqtt.client as mqtt

# MQTT-server configuratie
MQTT_BROKER = "mqtt_server_adres"  # Vervang dit met je MQTT broker adres
MQTT_PORT = 1883  # Standaard MQTT poort
MQTT_TOPIC = "batterij/powerqueen1"  # Basis topic
MQTT_CLIENT_ID = "powerqueen_battery_monitor"  # Unieke ID voor de client
MQTT_USERNAME = "mqtt_user"  # Vervang met je MQTT-gebruikersnaam
MQTT_PASSWORD = "mqtt_password"  # Vervang met je MQTT-wachtwoord

# Callback voor als de verbinding met de broker succesvol is
def on_connect(client, userdata, flags, rc):
    if rc == 0:
        print(f"Verbonden met MQTT broker (result code {rc})")
        # Publiceer JSON-data naar het opgegeven topic
        client.publish(f"{MQTT_TOPIC}/data", json.dumps(battery_data))
        print("Gegevens gepubliceerd naar topic:", f"{MQTT_TOPIC}/data")
    else:
        print(f"Verbinding mislukt met code {rc}")

# Callback voor als de publicatie succesvol is
def on_publish(client, userdata, mid):
    print("Publicatie succesvol, verbinding wordt gesloten...")
    client.disconnect()  # Sluit de verbinding na succesvolle publicatie

# Lees JSON-gegevens uit pq.json bestand
try:
    with open('pq.json', 'r') as f:
        battery_data = json.load(f)
except (FileNotFoundError, json.JSONDecodeError) as e:
    print(f"Fout bij het openen of parsen van pq.json: {e}")
    exit(1)

# Maak een MQTT-client
client = mqtt.Client(MQTT_CLIENT_ID)

# Stel gebruikersnaam en wachtwoord in voor authenticatie
client.username_pw_set(MQTT_USERNAME, MQTT_PASSWORD)

# Stel de callback functies in
client.on_connect = on_connect
client.on_publish = on_publish

# Verbind met de MQTT broker
client.connect(MQTT_BROKER, MQTT_PORT, 60)

# Start de MQTT-client
client.loop_start()

# Wacht tot de publicatie en afsluiting voltooid zijn
client.loop_forever()

[ Voor 119% gewijzigd door Mediacj op 23-10-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Mediacj schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:44:
Heb gisteren deze github gevonden.

Kun je de Powerqueen bms mee uitlezen is alleen voor 12V 100Ah geschreven maar zal voor 24V ook wel werken hoop ik.
Goede vondst!
Nu nog een intergratie met home assistant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
Siewert schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:17:
[...]

Weet niet je gebruikt om de EcoFlow aan te sturen.
Maar ondanks dat de voltages die hij uitspuugd is niet betrouwbaar zijn is dat voor een lege batterij dat dan weer wel.
Heb hem hier zo ingesteld dat 23.1v leeg is en blijft er ongeveer 0.3kwh in de batterij zitten.
Meer dan genoeg om de bms niet te triggeren en om uren standby te staan in afwachting van het laad proces
Vandaag eens getest, maar weinig marge met die ecoflow waarden en ik vraag me af hoe betrouwbaar die zijn. Ik heb 2x 24v 100Ah parallel op beide poorten aangesloten. Ik heb deze de hele nacht laten ontladen, tot echt leeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgRL_3Yr086vlgU4rWeSx09IX1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1vMMsmwItXwf3HNIgcPHqDx9.png?f=fotoalbum_large

Eerste "dip" is dan 23.2v en dat lijkt me an sich ook wel een mooi moment om te stoppen. Maar echt elegant vind ik dat niet. Misschien toch een echte SOC/coulomb meter plaatsen.

Edit;
In nadere analyse rest ook eens bekijken; vanaf die 1e dip in potentiaal zie je ook hele wisselende output watts (was ingesteld op 600) en een enorme stijging in temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EN2V20_afhT-12p2HbI9DpwHgIA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Mz5UggsCkC9EEwKaMoVL9Hri.png?f=user_large

Temp zelfs tot 75 graden, terwijl onder 600 watt belasting de temp max 53 was (en met 300w 48)

[ Voor 15% gewijzigd door DieterKoblenz op 23-10-2024 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
DieterKoblenz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:24:
[...]

Vandaag eens getest, maar weinig marge met die ecoflow waarden en ik vraag me af hoe betrouwbaar die zijn. Ik heb 2x 24v 100Ah parallel op beide poorten aangesloten. Ik heb deze de hele nacht laten ontladen, tot echt leeg:

[Afbeelding]

Eerste "dip" is dan 23.2v en dat lijkt me an sich ook wel een mooi moment om te stoppen. Maar echt elegant vind ik dat niet. Misschien toch een echte SOC/coulomb meter plaatsen.
Het nadeel is dat hoe hoger de output hoe dieper de voltage zakt.
Ik bedoel het volgende:
Stel er zit nog 25% soc in de batterij.
De baseload word gezet op 200w dan zakt hij naar bijvoorbeeld 24,8v.
1 minuut later stel je 600w in dan zakt hij naar 24,5v
Weer 1 minuut later stel je je baseload in op 100w dan stijgt hij in eens weer naar 25%.
Hoop dat ik het uitgelegd krijg ;-)

Wat ik heb gedaan in mijn php script is het volgende.
Als de voltage onder load zakt beneden de 22,5v dan wordt dat als leeg gezien en stopt de omvormer.
aangezien de voltage dan automatisch weer stijgt boven de 22,5v zal de omvormer weer starten.
Om dat te voorkomen heb ik hysteresis toegevoegd, was even zoeken naar de sweet spot.
Maar dat voorkomt in mijn situatie dat de BMS de handel afsluit en er dus nog wat soc overblijft.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
// Batterij leeg?   
    if ($pvAvInputVoltage <= 22.5 && $pvAvInputWatts != 0) {
    $batterijEmpty = 1;
    } elseif ($pvAvInputVoltage >= 0 && $pvAvInputVoltage <= 22.8 && $pvAvInputWatts == 0) {
    $batterijEmpty = 1;
    } else {
    $batterijEmpty = 0;
    }

Die temperaturen zijn wel hoog.
Hier in Idle 22 graden.
300w 35 tot 40 graden
600w max 50graden
Is trouwens wel met koeling-deck

[ Voor 5% gewijzigd door Siewert op 23-10-2024 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Mijn zonnepanelen en microomvormers houden de spanning altijd op 30V en variëren de stroom. Als de spanning zakt naar 25V, dan stoppen ze er mee. Misschien dat 24V toch wat te weinig is.

[ Voor 12% gewijzigd door peter123 op 23-10-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
peter123 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:40:
Mijn zonnepanelen en microomvormers houden de spanning altijd op 30V en variëren de stroom. Als de spanning zakt naar 25V, dan stoppen ze er mee. Misschien dat 24V toch wat te weinig is.
Ja, dat vermoeden heb ik nu ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Maar je kunt ze parallel zetten. 2x24V = 48V en onder de 55V houden. Dan kun je naar de 800W en is warmte ook geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
peter123 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:05:
Maar je kunt ze parallel zetten. 2x24V = 48V en onder de 55V houden. Dan kun je naar de 800W en is warmte ook geen probleem meer.
Serie dan, ze staan nu juist parallel.

Maar dan zit ik even met de vraag hoe te laden. Heb nu een enkele 24v lader. Wilde naar een 2e parallel 24v lader gaan, zodat ik afh van overschot 500w of 1000w kan laden. Dus dan moet ik nog 2 nieuwe 48v lifepo4 laders aanschaffen.. Bovendien zit je in serie met onbalans issues, moet ik dan geen balancer er tussen zetten?

Alternatief evt een 2e powerstream (116 euro) en op beide bv max 500w terugleveren (uiteraard op 2 groepen) maar dan raak je weer meer stroomkwijt aan de powerstream zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
peter123 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:05:
Hier wellicht in de toekomst.
Voorlopig doe ik het even met 2x 25,6v parallel want 2,5kwh is net te weinig en voorlopig is 5kwh de sweetspot om nacht en avond verbruik te dekken.

Later misschien naar 2 banken waarbij ik 2x 25,6v in serie zet.
Maar je zegt 24v in serie, accus zijn 25,6v dan is de totale voltage 51,2v, okay nog steeds onder de 55v dus ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
Siewert schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:13:
[...]

Hier wellicht in de toekomst.
Voorlopig doe ik het even met 2x 25,6v parallel want 2,5kwh is net te weinig en voorlopig is 5kwh de sweetspot om nacht en avond verbruik te dekken.

Later misschien naar 2 banken waarbij ik 2x 25,6v in serie zet.
Maar je zegt 24v in serie, accus zijn 25,6v dan is de totale voltage 51,2v, okay nog steeds onder de 55v dus ook geen probleem.
Ik begrijp niet je gehele comment, voor het aantal kWh maakt serie of parallel niet uit?

2x24v parallel 100Ah = 24v 200Ah = 4800 Wh
2x24v serie 100 Ah = 48v 100 Ah = 4800 Wh
Pagina: 1 ... 19 ... 42 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).