Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:08

timovd

Voorsprong door techniek

Reaper.JA2 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:31:
Misschien is dit niet samenstellen :P maar ik was aan het kijken naar een GroWatt ARK 5.1XH thuisbatterij (link) om aan te sluiten op onze hybride omvormer, de Growatt MOD8000TL3-XH. Volgens mij zou dit zonder verdere toevoegingen moeten werken, en zou €1.400 voor 5kwh dan een prima prijs zijn voor de introductie van een thuisbatterij. Voor ons huishouden is meer zeker beter (EV, warmtepomp, dynamische prijzen etc.) maar wil eerst klein beginnen en later evt uitbreiden.

Mocht de BMS van GroWatt niet (goed) genoeg zijn, dan eventueel een Bliq manager bv.

Zijn er nog suggesties of meningen waarom dit (niet) goed is?
Hier ook voor vrienden van mij aan het kijken naar een oplossing voor hun Growatt 12kW hybride.

De omvormer staat zo'n 50 meter van de hoofdsaansluiting vandaan. Er is een extra UTP-kabel aangelegd in deze technische ruimte.
Monitoring (ShineLan) is nog niet aangesloten.
Aangezien ik totaal geen ervaring heb met batterijmanagement systemen; hoe gaat dit verder in z'n werk. Er is een DSMR 5.0 meter, moet die uitgelezen worden en moet dit vervolgens communiceren met de batterijsturing?
Of zijn er alternatieven die werken met een Growatt (3-fase) hybride omvormer?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:31
DieterKoblenz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Ik begrijp niet je gehele comment, voor het aantal kWh maakt serie of parallel niet uit?

2x24v parallel 100Ah = 24v 200Ah = 4800 Wh
2x24v serie 100 Ah = 48v 100 Ah = 4800 Wh
Euh sorry maar nee,

In parallel blijft de voltage van de batterij gelijk maar verhoog je de capaciteit.
In serie verhoog je de voltage maar blijft de capaciteit gelijk.

2 x 25,6v parallel 100Ah = 25,6v 200Ah
2x 25,6v serie 100Ah = 51,2v 100Ah

En wat ik in de toekomst wil is.
2 x 2 25,6v parallel en deze 2 banken weer in serie.
Dan krijg je 51,2v met een capaciteit van 5kw

[ Voor 10% gewijzigd door Siewert op 23-10-2024 14:28 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Siewert schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:25:
[...]

Euh sorry maar nee,

In parallel blijft de voltage van de batterij gelijk maar verhoog je de capaciteit.

@DieterKoblenz Ik bedoel inderdaad in serie. Maar de capaciteit is hetzelfde. 48x100 of 24x200.
Als je een 24V lader hebt, kun je deze over 1 batterij zetten. Dan wel een andere 24V over de andere batterij en tegelijketijd schakelen. Salipander heeft zoiets ook gedaan met 24V en 12V.

[ Voor 18% gewijzigd door peter123 op 23-10-2024 14:47 ]

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:20

thido

Tilburg

Siewert schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:25:
[...]

Euh sorry maar nee,

Hoeveel/wat voor laders wil je gaan gebruiken in die setup?

[ Voor 11% gewijzigd door thido op 23-10-2024 15:00 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012

thido

Tilburg

... verkeerd gedrukt en quote toegevoegd zo lijkt het

[ Voor 83% gewijzigd door thido op 23-10-2024 14:56 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
thido schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:54:
... verkeerd gedrukt en quote toegevoegd zo lijkt het
idd, zit hier met de scripts te klooien en de zakjapper calculaties aan het maken.
En heb 5kw in het hoofd en blijft schijnbaar hangen.
Als ik vannacht maar geen kwh nachtmerrie krijg. ;-)

qua lader heb ik nog geen idee want het is allemaal nog toekomst muziek.
Geen idee waar wij dan staan, eerst dit maar een goed en foutloos laten draaien en zien dan wel weer.

[ Voor 20% gewijzigd door Siewert op 23-10-2024 15:24 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb vandaag mijn Shelly Uni's binnen.

Na 10 minuten solderen heb ik het aangesloten op de PowerQueen accu's. Toegevoegd aan Home Assistant en gelijk werkend.

De Shelly Uni zegt 26,28V en de PowerQueen app zegt 26.4. De phpscript/ecoflow app zegt 25.7

al met al 15 minuten werk.

Oftewel, Super tevreden. kan ook supermakkelijk automations in HA maken zo.

Morgen ga ik de ander uni aansluiten. dan kan ik het opladen beter coordineren (degene die het leegste is, krijgt prio bij opladen)

[ Voor 15% gewijzigd door kmf op 23-10-2024 18:37 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 08:38

ewf

Enige verschil is dat parallel minder efficient is, veel warmteontwikkeling is lagere efficientie tenzij je de warmte nuttig gebruikt... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 00:59
Hoe gaat een ingebouwde BMS om met een 51,2V serie schakeling?

In serie is er dan altijd overvoltage? En nooit ondervoltage? BMS schakelt vaak pas op 20V af, bij serie moet dat minimaal 40v zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 08:38

ewf

Volgens mij zit er in iedere accu een eigen BMS die de accu verzorgt dus ook de cellen balanceert en beschermt.
Dus die ziet de hele tweede accu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
Klopt 2x BMS. Maar er stroomt dan toch 51.2V door de batterij. BMS heeft een overspanningsbeveiliging van 29.25V, lijkt me niet goed te gaan. Of zit dit anders?

Zelfde met ontladen, BMS schakelt op 20V af, bij serie moet dat minimaal 40V zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door H.W.R op 24-10-2024 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
YouTube: 5Havo - hoe werkt een batterij
De 2de accu duwt de electonen niet 2x zo hard door de batterij, maar geeft 2x zoveel druk in serie. Je verwart stroom met spanning. Er stroomt geen spanning door de batterij.

[ Voor 49% gewijzigd door peter123 op 24-10-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
Dus elke BMS werkt op de hogere systeemspanning?

Online staat bij sommige Lifepo4 accu's dat ze alleen parallel geschakeld mogen worden. Of dat de BMS geschikt moet zijn voor serie schakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Dat zal komen door het actieve balanceren vermoed ik. Mijn voorkeur gaat uit naar een goedkoop BMS en de batterij aanpassen aan de slechtste cel. Scheelt geld en stroom, maar de capaciteit is dan iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Laatst online: 23:07
ewf schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:53:
Enige verschil is dat parallel minder efficient is, veel warmteontwikkeling is lagere efficientie tenzij je de warmte nuttig gebruikt... ;-)
Ik gebruik nu op de PS op elke poort een lifepo4.

2 x 12V 200ah in serie.
1 x 24V 100ah

Laat de ps terug leveren in samenwerking met de shelly.
Oftewel zo goed als 0 op de meter.
Draait van savonds 18:00 tot smorgens 9 uur.
Eigen gebruik rond de 150watt per uur.

[ Voor 21% gewijzigd door Rbb-lwdn op 24-10-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
ewf schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:53:
Garage bijverwarmen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
H.W.R schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:02:
Dus elke BMS werkt op de hogere systeemspanning?

Online staat bij sommige Lifepo4 accu's dat ze alleen parallel geschakeld mogen worden. Of dat de BMS geschikt moet zijn voor serie schakeling.
De Powerqueens kunnen tot 4 in parallel of serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Rbb-lwdn schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:48:
[...]

Ik gebruik nu op de PS op elke poort een lifepo4.

2 x 12V 200ah in serie.
1 x 24V 100ah

Laat de ps terug leveren in samenwerking met de shelly.
Oftewel zo goed als 0 op de meter.
Draait van savonds 18:00 tot smorgens 9 uur.
Eigen gebruik rond de 150watt per uur.
Is ook een mogelijkheid, kan natuurlijk ook met meerdere blokken in serie.
Bedoel dat ik straks bijvoornbeeld 2 x 25.6v in serie op port 1 en dezelfde configuratie op port 2.
Maar ja, dan heb je de wereld aan laders nodig ;-)
Errst mijn huidige config maar rustig laten draaien deze winter.

Hier gaat het allemaal automatisch, zon verdwenen dan begint het ontladen.
Stopt als de zon de volgende morgen weer genoeg opwekt.
Heb alleen een DST in mijn script toegevoegd want wintertijd is er wel genoeg zon maar moet dan wel van de eerst stralen beginnen met laden.
En al die afschakel momenten van de laders omdat er even niet genoeg stroom zou zijn help dan ook niet.
Anders krijg ik de 5kw niet vol met 30a aan laders voordat de zon onder is.
Dus wintertijd leg ik de prioriteit op het laden ipv ook ontladen overdag.

[ Voor 4% gewijzigd door Siewert op 24-10-2024 22:01 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:21
wautah91 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Ben erg benieuwd naar je bevindingen, ik houd deze al een tijdje in de gaten.
Op het randje van offtopic misschien, aangezien ik zelf niks bouw :+

Heb de Solix Solarbank E1600pro nu een aantal dagen in gebruik.

Installatie is kinderlijk eenvoudig. Panelen op het dak leggen kabels richting de omvormer trekken en stekkers aansluiten en je ben eigenlijk al klaar.

Het stapelen van de extra batterij & omvormer unit is letterlijk stapelen. Aan de onderzijde van de omvormer unit en bovenzijde van de batterij zit een speciale stekker, zet de twee op elkaar en ze zijn gekoppeld.

Smartmeter moet ik nog installeren, dus voorlopig heb ik hem met een schema ingesteld op 100watt terugleveren.
Dit is per half uur in te stellen tussen de 0 en 800watt in stappen van 10watt.

De app is best wel uitgebreid, zie screenshot hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBIGm8arYIqVthTE0dZJr79Dbuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZTBzKFrKMGYDXU87nDH5q17.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cp9fawvakKJ_I4auNKvj41vf2jk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VefHk7VxojTyZAUiwz6kgbVz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cn9rnPCN5BuIdJaXri7AYGbB4l8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HZEnqjYAlzdEeOtNv3EeabtO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjkUOMg4Bw92XzDVVFfw1JmkXFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvKGC8QMdi2SX4t4Pd1snzwz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3f3PS3dyOO5_vgVZ65mSRw_z2wg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YUwCm1lGxicp90zRjzX05I8U.png?f=fotoalbum_large

Wat valt me dan nu al op na een week gebruik:
  • Meegeleverde pv kabels zijn 3 meter lang, en 2,5mm2, voor mijn installatie te kort. Dus let hierop bij aankoop dat je extra pv kabel moet bijkopen
  • 100 watt ingesteld op de accu voor teruglevering is 95/96 watt op de homewizard meter
  • 200watt ingesteld op de accu voor teruglevering is 196watt op de homewizard meter
  • Laad/ontlaad verliezen in de accu, afgelopen dagen varieren de metingen van 20% tot 5% verlies, ben er nog niet helemaal achter waar dat door komt. Ik vermoed het feit dat de accu altijd 10% lading wil hebben en of de warmte van de accu. En dan kijk ik naar het verschil wat de PV panelen opwekken en er uiteindelijk terug in huis komt.

Bijv.
    Dinsdag HW meting: 0,7kWh, PV opwek: 0,9kWh (77%)
    Woensdag HW meting: 1,0kWh, PV opwek: 1,07 kWh (93%)
  • Laden en terugleveren doet hij gelijktijdig, dus 100watt richting het huis en 400watt de accu in bij 500watt instraling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Raar probleem.

Ik heb de Powerstream in een permanent stopcontact zitten.
En de lader in een Ecoflow Smart plug.
TIjdens het laden (als de plug aan staat) staat de Powerstream op 0 Watt.

Maar toch zegt hij in de App "huidige opwekking" en dat is ongeveer het verbruik van de lader (500 Watt). Hoe zit dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UM3BAZ7nOMw_Hhgos8ld7bXRXbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEr8vXnpdzl6kc1yEgOTxRYg.jpg?f=fotoalbum_large

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:14
kmf schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:36:
Ik heb vandaag mijn Shelly Uni's binnen.

Na 10 minuten solderen heb ik het aangesloten op de PowerQueen accu's. Toegevoegd aan Home Assistant en gelijk werkend.

De Shelly Uni zegt 26,28V en de PowerQueen app zegt 26.4. De phpscript/ecoflow app zegt 25.7

al met al 15 minuten werk.

Oftewel, Super tevreden. kan ook supermakkelijk automations in HA maken zo.

Morgen ga ik de ander uni aansluiten. dan kan ik het opladen beter coordineren (degene die het leegste is, krijgt prio bij opladen)
Heb je deze tutorial gebruikt?
YouTube: Wifi Car Battery Monitor With Shelly UNi for Only $12

Heb zojuist de Uni aangesloten volgens die tutorial, dus wit rood op de + en zwart groen op de min maar shelly zegt 14.4 en de Powerqueen app zegt 26.4

Niet vergeten om de shelly app de adc range naar 30V te zetten

[ Voor 3% gewijzigd door robbinonline op 25-10-2024 13:34 ]

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-09 22:23
whazaaaa schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Installatie is kinderlijk eenvoudig. Panelen op het dak leggen kabels richting de omvormer trekken en stekkers aansluiten en je ben eigenlijk al klaar.

Het stapelen van de extra batterij & omvormer unit is letterlijk stapelen. Aan de onderzijde van de omvormer unit en bovenzijde van de batterij zit een speciale stekker, zet de twee op elkaar en ze zijn gekoppeld.

Smartmeter moet ik nog installeren, dus voorlopig heb ik hem met een schema ingesteld op 100watt terugleveren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• Meegeleverde pv kabels zijn 3 meter lang, en 2,5mm2, voor mijn installatie te kort. Dus let hierop bij aankoop dat je extra pv kabel moet bijkopen
  • 100 watt ingesteld op de accu voor teruglevering is 95/96 watt op de homewizard meter
  • 200watt ingesteld op de accu voor teruglevering is 196watt op de homewizard meter
  • Laad/ontlaad verliezen in de accu, afgelopen dagen varieren de metingen van 20% tot 5% verlies, ben er nog niet helemaal achter waar dat door komt. Ik vermoed het feit dat de accu altijd 10% lading wil hebben en of de warmte van de accu. En dan kijk ik naar het verschil wat de PV panelen opwekken en er uiteindelijk terug in huis komt.

Bijv.
  • Laden en terugleveren doet hij gelijktijdig, dus 100watt richting het huis en 400watt de accu in bij 500watt instraling
Ziet er leuk uit. Aantal vragen (wil zeker niet het topic kapen):

1. Is dit te integreren in Home Assistant, kan er zelf weinig over vinden?
2. Kan je ipv die zonnepanelen hier een 'lader' aanhangen om dus slim te gaan laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whazaaaa
BreiTech schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

2. Kan je ipv die zonnepanelen hier een 'lader' aanhangen om dus slim te gaan laden?
1. denk het wel: https://github.com/thomluther/ha-anker-solix
2. Als je de 4 MPP trackers kan foppen dat er een pv paneel aanhangt lijkt me dat wel, zolang je maar niet boven de max specs uitkom denk ik.

(maar zo technisch onderlegd ben ik niet, anders had ik er zelf wel 1 in elkaar geknutseld 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 19:39
BreiTech schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

Ik denk dat een normale voeding die max levert wat een zonnepaneel zou doen volstaat. Vraag me af waarom dat niet zo werken? Of zijn die MPPT trackers iets speciaals?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Servowire schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:53:
Raar probleem.

Maar toch zegt hij in de App "huidige opwekking" en dat is ongeveer het verbruik van de lader (500 Watt). Hoe zit dat?

[Afbeelding]
Je bent tegelijkertijd aan het opladen en ontladen (oftewel, je accu's proberen zichzelf op te laden :o

Je moet of de teruglevering van de powerstream op 0 zetten, of de stekker uit het net trekken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
Servowire schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:53:
Raar probleem.

[Afbeelding]
Lijkt inderdaad of de Ecoflow staat ingesteld om aan de behoefte van Ecoflow-plug te voorzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
wautah91 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:09:
[...]

Ik denk dat een normale voeding die max levert wat een zonnepaneel zou doen volstaat. Vraag me af waarom dat niet zo werken? Of zijn die MPPT trackers iets speciaals?
Nee, volgens mij niks speciaals aan. Gewoon normale MPPT trackers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

robbinonline schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:05:
[...]

Heb je deze tutorial gebruikt?
YouTube: Wifi Car Battery Monitor With Shelly UNi for Only $12

Heb zojuist de Uni aangesloten volgens die tutorial, dus wit rood op de + en zwart groen op de min maar shelly zegt 14.4 en de Powerqueen app zegt 26.4

Niet vergeten om de shelly app de adc range naar 30V te zetten
Even korte uitleg hoe ik het gedaan heb voor het archief:

voor 15 euro een batterij-monitor voor de LifePo4 accu's:

Ik heb 2 Shelly Uni gekocht (niet de uni plus, die is niet geschikt vanwege een lagere dc-range)
hiervan heb ik de rode en witte draad samen gekoppeld aan de plus van de accu. De groene en zwarte draad aan de min.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HYd9S3J/32-FE9089-6162-4316-B886-A150907-E0-AFB-1-105-c.jpg

Vervolgens met wat plakband de shelly uni even beschermen tegen kortsluiting (tot mijn 3d printer weer aan kan)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GWwfh3q/BFAA2075-90-EE-4-DBA-84-BF-438-D3-FC95480-1-102-o.jpg

Met de shelly app de uni's kunnen vinden door een wifiAP scan te doen. De gevonden uni's op de juiste wifi zetten en na een reboot de dc-range in de settings van 0-12 naar 0-30v zetten. in de setting staat ook de ip aangegeven.

In home assistsant de shelly integratie toegevoegd, de ip invoeren en klaar. de ADC-voltage is bekend bij HA.

Ik heb 2 Uni's , beide verschillen qua nauwkeurigheid. De ADC is ook anders dan wat de Powerqueen aangeeft (scheelt zo'n 0,5v)

In home. assistant heb ik daaarom in de configuration.yaml dit toegevoegd om de SOC in percentages weer te geven:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
compensation:
  pq1_soc:
    unique_id: pq1_soc
    source: sensor.pq1_monitor_adc
    unit_of_measurement: '%'
    lower_limit: true
    upper_limit: true
    data_points:
      - [23.5, 1.0]
      - [25.92, 49.0]
      - [26.1, 50.0]
      - [26.2, 76.0]
      - [27.2, 99.0]
      - [27.7, 100.0]

Die percentages in de data_points, heb ik handmatig met steekproeven gemeten. (% komen overeen met de PQ app) Ik moet nog een volle laad/ontlaadsessie doorlopen. Voltages tijdens het laden kloppen niet natuurlijk.

van de gelegenheid gelijk de bestelde beschermingskappen op de accu gezet zodat deze helemaal niet het kleine gevaar lopen dat iets geleidends op de polen kan vallen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QHJpVpy/F6083-B11-AC7-C-4-A53-B500-206-AFB4959-D7-1-105-c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

kmf schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

Je bent tegelijkertijd aan het opladen en ontladen (oftewel, je accu's proberen zichzelf op te laden :o

Je moet of de teruglevering van de powerstream op 0 zetten, of de stekker uit het net trekken.
Hij staat op 0, en toch gaat hij wattage wat door de Smart PLug loopt (500 watt) terugleveren.

Idd, gaat de stroom dan rondjes. Ik kan nergens vinden hoe je dat "automatisch terugleveren wat je meet" kan uitzetten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

RudolfR schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

Lijkt inderdaad of de Ecoflow staat ingesteld om aan de behoefte van Ecoflow-plug te voorzien...
klopt. maar dat kun je nergens uitzetten..... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Servowire schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:56:
[...]

Hij staat op 0, en toch gaat hij wattage wat door de Smart PLug loopt (500 watt) terugleveren.

Idd, gaat de stroom dan rondjes. Ik kan nergens vinden hoe je dat "automatisch terugleveren wat je meet" kan uitzetten......
doe gewoon een smartplug aan de ac kabel van de ps, en schakel die uit als je oplaad. kan je ook nog eens de "teruglevering" calculeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

kmf schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

doe gewoon een smartplug aan de ac kabel van de ps, en schakel die uit als je oplaad. kan je ook nog eens de "teruglevering" calculeren
wat is een goede smartplug die via wifi via een directe API aan te sturen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Servowire schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:03:
[...]

Is dit iets? Teruglever bescherming?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-5UMQ8QRmTkker5Glc7icsrb8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRCOyNNx28OmrEbFkStVOq2S.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik Homewizard plug om via de de directe api uit te lezen en te schakelen via php.

[ Voor 12% gewijzigd door Siewert op 25-10-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 02:49
Servowire schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

klopt. maar dat kun je nergens uitzetten..... :(
Je kunt dat wel uitzetten in de app. Ik kan het helaas nu niet opzoeken, maar ik meen dat je individuele smart plugs kan (de)selecteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Servowire schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:03:
[...]

elke willekeurige tasmota-enabled plug.

ik heb zelf thuis 12 van deze waarop tasmota al geinstalleerd is, scheelt me flashen. is ook meest compacte wat ik kan vinden welke samen op 1 stekkerdoos gezet kan worden. Meet gelijk ook verbruik+temperatuur. mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Zelf vind ik Tapo handig. Deze heeft een zeer nauwkeurige energiemeting.
Locaal in HA via TP-link Tapo integratie. Het wifi signaal is ook beter dan de Tuya pluggen die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Siewert schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:06:
[...]

Is dit iets? Teruglever bescherming?

[Afbeelding]

Ik gebruik Homewizard plug om via de de directe api uit te lezen en te schakelen via php.
Na een firmware update zie ik die "smart meter" ook. Die heb ik niet, maar als ik die kies, gaat de Powerstream niet meer aan zichzelf terugleveren. Dus dit is voor mij nu een fix, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

whazaaaa schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bijv.
Ziet er netjes uit! Mag dit spul ook gewoon buiten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:30:
[...]

Ziet er netjes uit! Mag dit spul ook gewoon buiten staan?
Ja,
IP65

https://www.offgridtec.co...lix_Datenbl%C3%A4tter.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
peter123 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:33:
Zelf vind ik Tapo handig. Deze heeft een zeer nauwkeurige energiemeting.
Locaal in HA via TP-link Tapo integratie. Het wifi signaal is ook beter dan de Tuya pluggen die ik heb.
Heb ook tapo, maar de Ecoflow app ziet ze niet.
Account van tapo is gekoppeld.
Wel had ik in 1,5 jaar tijd 4 tapo stekkers kapot.
Tikten alleen nog maar.
En garantie kennen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Rbb-lwdn schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:41:
[...]

Heb ook tapo, maar de Ecoflow app ziet ze niet.
Account van tapo is gekoppeld.
Wel had ik in 1,5 jaar tijd 4 tapo stekkers kapot.
Tikten alleen nog maar.
En garantie kennen ze niet.
O dat is pech, ik kon ze wel koppelen in de Ecoflow app, maar heb ze weer verwijdert. Gebruikte het niet.
Heb er 3 en doen het nog allemaal. Zo zie je maar. Heb wel 1 tuya kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Even terug naar de basis: wat is de reden dat we voor een 24v accu nemen en niet een 12v bv?

Rendement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@kmf Een 12v accu heeft inderdaad een lagere efficiency. Daarom is 36v ook beter dan 24v en eigenlijk wil je naar 48v zoals de Victron en soortgelijke systemen ondersteunen, maar dan voldoet de Powerstream niet meer.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@whazaaaa Hier inderdaad eigenlijk offtopic, maar wel interessant om in Het thuisaccu met stekkeraansluiting tbv stopcontact topic te plaatsen? Dat topic vanavond aangemaakt om het offtopic gaan met kant en klare stekkeraccu's in andere topics te voorkomen :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

kmf schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:28:
Even terug naar de basis: wat is de reden dat we voor een 24v accu nemen en niet een 12v bv?

Rendement?
Hoe hoger het voltage hoe lager de amperes. Minder verlies, dunnere kabels, enz. Maar ook "gevaarlijker".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Servowire schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 00:11:
[...]

Hoe hoger het voltage hoe lager de amperes. Minder verlies, dunnere kabels, enz. Maar ook "gevaarlijker".
Volgens mij is het juiste antwoord dat de omvormer bij 12v niet opstart. Wat heb ik gewonnen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
peter123 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:50:
[...]

Volgens mij is het juiste antwoord dat de omvormer bij 12v niet opstart. Wat heb ik gewonnen? :)
Niets gewonnen.
Hij start wel op bij 12V. :*)
Maar levert niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
kmf schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:44:
[...]

van de gelegenheid gelijk de bestelde beschermingskappen op de accu gezet zodat deze helemaal niet het kleine gevaar lopen dat iets geleidends op de polen kan vallen.

[Afbeelding]
Zien er goed uit die kappen, waar heb je die besteld?

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
Ben aan het kijjken hoe ik alles een beetje netjes kan wegwerken. Heb een kast gevonden die wel mooi pas qua afmetingen en wil deze eigenlijk nog met deurtjes ervoor weghangen in de berging.

Ben benieuwd naar jullie mening of dit kan ja of nee. Toelichting op elke plank komt nog een aluminium plaat, en tussen de 2 planken waar de lader, omvormer en snoeren liggen kom links en rechts de 2 zwarte ventilatoren die lucht aan en afzuigen. Bij de accu komen links en rechts 2 ventilatieroosters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nu9DU1tmhUEizrtbAxkRQyoAQtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkWnQX8la60cWOab5vVXMmdP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
robbinonline schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:13:
Ben aan het kijjken hoe ik alles een beetje netjes kan wegwerken. Heb een kast gevonden die wel mooi pas qua afmetingen en wil deze eigenlijk nog met deurtjes ervoor weghangen in de berging.

Ben benieuwd naar jullie mening of dit kan ja of nee. Toelichting op elke plank komt nog een aluminium plaat, en tussen de 2 planken waar de lader, omvormer en snoeren liggen kom links en rechts de 2 zwarte ventilatoren die lucht aan en afzuigen. Bij de accu komen links en rechts 2 ventilatieroosters.

[Afbeelding]
Ik zou me over de accu niet zon zorgen maken qua temperatuur. Eerder over de ecoflow, die kan wel meer dan 60 graden worden als je de output op 600w hebt staan (zelfs met powerstream ventilator die ik er bij heb). Dus ik zou die ventilatoren eerder bij de ecoflow doen, of minimaal 1 daar want die wordt echt heet.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 21:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik ga zelf liever voor de plaatstalen Ikea Lixhult kast :) Als het - ondanks de nette afzekering - fout gaat, wil je niet dat de kast de oorzaak van de brand is.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
Thijsmans schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:36:
Ik ga zelf liever voor de plaatstalen Ikea Lixhult kast :) Als het - ondanks de nette afzekering - fout gaat, wil je niet dat de kast de oorzaak van de brand is.
Volgens mij staat het niet eens ter discussie. Je wil geen brandbare materialen in de buurt van je thuisbatterij.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

robbinonline schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:13:

[Afbeelding]
Ik heb mijn ecoflow beewust buiten de kast geplaatst, met 2 12cm ernaast die lucht weg van de PS blaast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:40
Thijsmans schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:36:
Hoe wil je de kabel doorvoeren gaan maken naar buiten ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 21:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@hannibal2206 net als bij een houten kast: met een gatenzaag. Idem voor de ventilatie. Zo nodig een decoupeerzaag met ijzerzaagblad. Randen van de kabeldoorvoer afwerken met OF een rubberen u-trim, OF een standaard plastic kabeldoorvoer-dopje.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Met ChatGPT een dashboard gemaakt die ook op telefoon werkt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5XkdIu9uFnzTB0U1aNFlZwcbxY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hI7QOS5QHcosPwq8iTnYw6wZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Taro schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:43:
@whazaaaa Hier inderdaad eigenlijk offtopic, maar wel interessant om in Het thuisaccu met stekkeraansluiting tbv stopcontact topic te plaatsen? Dat topic vanavond aangemaakt om het offtopic gaan met kant en klare stekkeraccu's in andere topics te voorkomen :)
Dat is toch letterlijk waar dit topic al over gaat?
Hebben we 2 topics met hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Psycho_Mantis schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:49:
[...]

Dat is toch letterlijk waar dit topic al over gaat?
Hebben we 2 topics met hetzelfde.
Dit topic gaat over het zelf samenstellen / bouwen van een accu waarbij de componenten los worden gekocht zoals de kabels, een lader, omvormer, 24V 100Ah accu, zekeringen, etc. waar het andere topic over het kopen van een kant en klare accu met stekker gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:58:
[...]

Dit topic gaat over het zelf samenstellen / bouwen van een accu waarbij de componenten los worden gekocht zoals de kabels, een lader, omvormer, 24V 100Ah accu, zekeringen, etc. waar het andere topic over het kopen van een kant en klare accu met stekker gaat.
Goed idee wel om onderscheid tussen de twee te maken. Bij zelf samenstellen komt heel wat meer kijken dan bij kant en klaar. Dit is voor sommigen juist daardoor interessanter en voor anderen juist minder aantrekkelijk. Ook qua investering zijn de verschillen best groot. Ieder zijn meug.

Het onderscheid tussen de twee is dus belangrijk. En dat kan in de naam en de omschrijving van dat andere topic vast nog wat helderder verwoord worden. Iets als
  • "Het grote kant en klare thuisaccu's met een stekker topic"? Of zelfs
  • "Het grote plug-in-and-play thuisaccu's topic"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@cradi Dat is inderdaad wel goed om te verduidelijken. De titel staat echter maar een beperkt aantal tekens toe, dus ik zal het sowieso in de topicstart verduidelijken en kijken wat er aanvullend in de titel mogelijk is.

Edit: Blijkbaar zitten er achteraf bij het aanpassen van een titel minder beperkingen op de lengte vs vooraf als je het topic nieuw aanmaakt ;), heb er nu van gemaakt: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

[ Voor 34% gewijzigd door Taro op 27-10-2024 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdO79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-09 12:29
Servowire schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:03:
[...]

Ja werkt prima, maar je Ecoflow gaat dan wel offline.
Heb jij dit zelf thuis geïnstalleerd? Zo ja, zou jij dan eens jouw opstelling kunnen laten zien?

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Heb nu ChatGPT API ingebouwd in het script, en laat hem de status JSON uitlezen. en zelf bepalen wat te doen (laden, ontladen, enz enz).

Voorbeeld output
Op 2024-10-27 om 15:40:01 blijft de status "FEEDING" actief, omdat er -26 W wordt teruggeleverd en de batterijen nog respectievelijk 24% en 25% capaciteit hebben. Het ingestelde terugleververmogen ("wattstofeed") van 250 W wordt niet gehaald, maar gezien de resterende batterijcapaciteit is geen actie nodig. Failsafe is niet geactiveerd en de omvormertemperatuur is stabiel op 33°C. Geen bericht nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

MvdO79 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:24:
[...]

Heb jij dit zelf thuis geïnstalleerd? Zo ja, zou jij dan eens jouw opstelling kunnen laten zien?
Zal binnenkort foto's maken. Staat nog een beetje rommelig er bij. Ben bezig het in een oude (kleine) patchkast te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Als ik de optie slimme meter gebruik werkt het.
Zogoed als 0 op de meter.
Maar als ik het activeer wordt er niks terug geleverd.
Ik moet eerst bv de senseo oid even aan zetten.
En dan start het pas op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 19:16
in mijn zoektocht naar meer volt en lage prijs accu wat vinden jullie hier van?

te lage laad ontlaad stroom misschien

https://www.amazon.nl/-/e...v+100ah%2Caps%2C91&sr=8-1

[ Voor 3% gewijzigd door Aengineering op 28-10-2024 14:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
@Aengineering

Dat is gewoon li-ion, geen LifePO4.
Laadstroom van 2A houdt ook niet over.

Beetje moeilijk te geloven dat een e-bike batterij 100Ah heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:37
li-ion zou daarbij ook niet mijn voorkeur hebben als thuis accu. Kwa veiligheid is Lifepo4 toch de betere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H.W.R
Kan nooit 100Ah zijn.

En 1800gram? Die van mij is 25kg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:09
Aengineering schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:53:

Uit eigen ervaring: niet intrappen!!!

Je krijgt een speelgoedautoaccu thuis gestuurd, waar - vast tactisch - die 100Ah niet meer op staat, dat staat helaas alleen in de advertentie...

Er zit vast een of andere hiephiephoera rekensom achter, maar het lijkt niet op iets dat wáár is.

In mijn geval kwam er een batterijtje thuis wat uit een aantal 1,5 cellen in plastic/papier gewikkeld zaten bestond, die inderdaad wel de juiste spanning leveren, maar waar - kijk maar naar de ielige draadjes - zeker geen stroom van enige betekenis uit te halen valt. BMS zit er al helemaal niet op, noch iets van een laadindicatie (stond in mijn geval in de advertentie).

Had ik al gezegd dat ik het afraad?

[ Voor 0% gewijzigd door __Erik__ op 29-10-2024 13:03 . Reden: correcties ]

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
__Erik__ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:01:
[...]

Je krijgt een speelgoedautoaccu thuis gestuurd, waar - vast tactisch - die 100Ah niet meer op staat, dat staat helaas alleen in de advertentie...

Er zit vast een of andere hiephiephoera rekensom achter, maar het lijkt niet op iets dat wáár is.

In mijn geval kwam er een batterijtje thuis wat uit een aantal 1,5 cellen in plastic/papier gewikkeld zaten bestond, die inderdaad wel de juiste spanning leveren, maar - kijk maar naar de ielige draadjes zeker geen stroom van enige betekenis uit te halen valt. BMS zit er al helemaal niet op nog, nog iets van een laadindicatie (stond in mijn geval in de advertentie).

Ik had z'n soort pack (2st) in mijn rc-helicopter.
Binnen een 6 maanden, redelijk intensief gebruik was er een die zo bol als een tennisbal was geworden.
Was blij dat ik ze in een fireproof lipo zak had zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
__Erik__ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:01:
[...]

In mijn geval kwam er een batterijtje thuis wat uit een aantal 1,5 cellen in plastic/papier gewikkeld zaten bestond, die inderdaad wel de juiste spanning leveren, maar - kijk maar naar de ielige draadjes zeker geen stroom van enige betekenis uit te halen valt. BMS zit er al helemaal niet op nog, nog iets van een laadindicatie (stond in mijn geval in de advertentie).

Ideale batterij. In de productspecificatie staat:

"Nominale capaciteit: 100.000 MAH" Dus 1000x zoveel als een US5000 en 11 maal zo goedkoop.

Twee (2) van deze batterijen en ik kan de winter overbruggen :) :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
kmf schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:44:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
compensation:
  pq1_soc:
    unique_id: pq1_soc
    source: sensor.pq1_monitor_adc
    unit_of_measurement: '%'
    lower_limit: true
    upper_limit: true
    data_points:
      - [23.5, 1.0]
      - [25.92, 49.0]
      - [26.1, 50.0]
      - [26.2, 76.0]
      - [27.2, 99.0]
      - [27.7, 100.0]

Die percentages in de data_points, heb ik handmatig met steekproeven gemeten. (% komen overeen met de PQ app) Ik moet nog een volle laad/ontlaadsessie doorlopen. Voltages tijdens het laden kloppen niet natuurlijk.
Meet je deze waardes als de batterij in idle is of juist als deze aan het ontladen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:34
Grappig, ik heb thuis 320AH 12V lifepo4 accu's (voor de boot).
In de BMS was in de app xiaoxiang electric app het AH niet goed ingesteld.
Even geattendeerd aan de verkoper, die gaf aan dat het aangepast was en liet de screenshot zien van de helpdesk van de fabrikant die de instellingen had aangepast! (met het verbinden via Bluetooth maakt hij blijkbaar ook verbinding via Wifi).

... toch grappig dat je via wifi dus op afstand een zware Lifepo4 de instellingen kan aanpassen, waarschijnlijk alles wat ze willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieterKoblenz
Whiskey48 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:41:
Grappig, ik heb thuis 320AH 12V lifepo4 accu's (voor de boot).
In de BMS was in de app xiaoxiang electric app het AH niet goed ingesteld.
Even geattendeerd aan de verkoper, die gaf aan dat het aangepast was en liet de screenshot zien van de helpdesk van de fabrikant die de instellingen had aangepast! (met het verbinden via Bluetooth maakt hij blijkbaar ook verbinding via Wifi).

... toch grappig dat je via wifi dus op afstand een zware Lifepo4 de instellingen kan aanpassen, waarschijnlijk alles wat ze willen.
Grappig..?

Weet je zeker dat je bms wifi heeft? Zou het niet gewoon een verandering in de app zelf zijn ipv de bms?

Ik zou toch niet gelukkig worden van dit soort wijzigingen op afstand via wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:34
DieterKoblenz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

Grappig..?

Weet je zeker dat je bms wifi heeft? Zou het niet gewoon een verandering in de app zelf zijn ipv de bms?

Ja, de AH stond verkeerd, werd op afstaand goed gezet.
Blijkbaar neemt hij dit over als je de app installeert en via Bluetooth ermee verbind.
Idd overal achterdeurtjes :)

edit* of via de app in mijn telefoon (mijn account) naar de accu, dat zal het wel zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 29-10-2024 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:49
DieterKoblenz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

Grappig..?

Lijkt me zeer onwenselijk/onveilig.
Vind dit zelfs bij omvormers en wasmachine’s.
Kon mijn wasmachine te gemakkelijk via wifi benaderen vanuit twee huizen verder. Omvormer wifi antenne los gekoppeld. Samen met een nerd op 30 m van onze woning woont, die teveel kon, mijn Omnik omvormers gehackt. Heeft verder niets meer gedaan maar toch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
Net op tijd de tweede (identieke) thuisaccu operationeel gemaakt, voor het piekuur van vandaag... 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPKsqDrS9orgEbiJmzZPD_mjJZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9OkFppwFIYd2AveCMRSvx4yF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieterKoblenz
cradi schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:39:
Net op tijd de tweede (identieke) thuisaccu operationeel gemaakt, voor het piekuur van vandaag... 8)

[Afbeelding]
Mooie opstelling. Hoe heb je het gedaan?
2x Powerstream?
2x 25,6v?

Hoe bepaal je de SOC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
DieterKoblenz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:46:
[...]

2x Powerstream?
2x 25,6v?

Hoe bepaal je de SOC?
Het fotootje rechtsonder toont de hardware. Het zijn 2 separate setups, en de Ecoflow app verdeelt keurig de load middels 2 x de instelling "Huishoudelijke stroomvraag" op "Slimme meter" (Tibber Pulse).

Ik kan geen SoC als % laten zien, maar sla de energiestand (van de smart plug) van de ontlader op als beginstand zodra het laden gereed is. Tijdens het ontladen vergelijk ik die beginstand + het ingestelde doel (bijv. 2,0 kWh) met de actuele energiestand en zodra die is bereikt, stop ik het ontladen middels een Automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:16

[Afbeelding]
of veel panelen of meer zon dan midden vh land. slechts 1.8kwh vandaag op de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
rvee schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:35:
[...]

of veel panelen of meer zon dan midden vh land. slechts 1.8kwh vandaag op de meter.
Yep, was hier noordelijk gisteren het geval met krap 2kWh.
Vandaag 5.1, beide laders hebben de hele dag lopen moduleren.
Kwam een uurtje daglicht te kort en scheelt dat de vrouw niet thuis was met der wasjes en niemand die even gaat douchen 🤣
Batterijen net niet vol gekregen en geen eigen gebruik van de zon🙈 alles zit in de batterijen.
Albhet morgen weer z'n dag word kan ik in elk geval twee dagen (nachten) vooruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• salipander
  • Laatst online: 10-09 21:56
Taro schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:58:
[...]

Toch ben ik het topic ooit begonnen omdat dit ook een 'stekker only oplossing' is die sterk op de toen net uitgekomen Homewizard unit lijkt qua opzet, maar dan voor minder geld - en dat betekent zelfbouw.
Toch een beetje jammer dat men dat uit het oog verliest :'(

[ Voor 6% gewijzigd door salipander op 29-10-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
salipander schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:11:
[...]

Toch ben ik het topic ooit begonnen omdat dit ook een 'stekker only oplossing' is die sterk op de toen net uitgekomen Homewizard unit lijkt qua opzet, maar dan voor minder geld - en dat betekent zelfbouw.
Een goed idee is nooit helemaal klaar. Er valt altijd iets te "Tweaken". 24V of 36V/48V, meer veiligheid, integratie in Home Assistent, terugleveren op piekmomenten, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

salipander schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:11:
[...]

Ik ben je ook dankbaar voor het idee. Maar deze opstelling heeft wel flinke sturing nodig vanuit domoticz of home assistant wanneer je dynamische tarieven hebt.

Maar door dit projectje weet ik nu ook dat 2,5 kWh echt een druppel is op een gloeiende plaat en dat een homewizard batterij gewoon zonde van je geld is.
Gelukkig kunnen we hier voor hetzelfde budget 5 kWh halen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
Waarschijnlijk ga ik mijn 24v set met powerstream toch ombouwen naar 2x36v omwille van de efficiëntie. Is er hier iemand die goede ervaring heeft met een betaalbare 36v lifepo4 lader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
DieterKoblenz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:46:
[...]

2x Powerstream?
2x 25,6v?

Hoe bepaal je de SOC?
Uitlezen van het BMS, via Bluetooth ;)
Met dank aan Mediacj in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen" _/-\o_

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Waar draai je die code dan precies op?

Mijn accu en home assistant staan te ver uit elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• salipander
  • Laatst online: 10-09 21:56
Psycho_Mantis schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:54:
[...]

Ik ben je ook dankbaar voor het idee. Maar deze opstelling heeft wel flinke sturing nodig vanuit domoticz of home assistant wanneer je dynamische tarieven hebt.

Maar door dit projectje weet ik nu ook dat 2,5 kWh echt een druppel is op een gloeiende plaat en dat een homewizard batterij gewoon zonde van je geld is.
Gelukkig kunnen we hier voor hetzelfde budget 5 kWh halen. :9
Ben ik niet helemaal met je eens. Mijn opstelling heb ik gemaakt om zonneenergie op te vangen om terugleverheffing te voorkomen. Daar is de Homewizard unit ook voor bedoeld; niet om met dynamische tarieven de kWh heen en weer te schuiven. De regeling die kijkt naar het (teruglever)verbruik op de P1 meter is namelijk veel simpeler dan een algorithme dat via dynamische tarieven wordt gestuurd. Dan wordt het een ander project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Aengineering schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:53:

Ik heb 2 jaar geleden zoiets gekocht. Test gedaan met Lipo lader/ontlader. Was hooguit 50 watt/h aan energie. Er stond op "Do not open". Heb ik wel gedaan. Waren meerdere cellen gevuld met zand. Scam. Pas op!. Ook amper BMS trouwens. Brandgevaarlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Servowire op 30-10-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
Psycho_Mantis schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:49:
[...]

Waar draai je die code dan precies op?

Mijn accu en home assistant staan te ver uit elkaar.
Dat was bij mij ook het probleem en daarom draai ik het script nu op een Raspberry Pi Zero W die ik nog had liggen. Vandaar gaat het via mqtt naar HA.

[ Voor 4% gewijzigd door Mediacj op 30-10-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:41
Ik heb iets gelijk ook draaien Home Assistant., om mijn Temperature/Humidity Sensor A1F5 (LYWSD03MMC) uit te lezen.
Kan ik BMS dan ook op deze manier in HA toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
simonj schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:46:
[...]

Ik heb iets gelijk ook draaien Home Assistant., om mijn Temperature/Humidity Sensor A1F5 (LYWSD03MMC) uit te lezen.
Kan ik BMS dan ook op deze manier in HA toevoegen?
Nee kan niet er is geen protocol bekend binnen die BLE koppeling, je hebt daar echt die Github oplossing voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:00

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Dus ecoflow ondersteund 2x een powerstream in 1 app/account? Kan je wat screenshots van de ecoflow app delen? Ik vind er namelijk heel weinig over terug.

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@JeffreyGorissen

Ja, eerste scherm van de app toont het overzicht van de gekoppelde apparaten en heeft een '+' om powerstreams (of iets anders) toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
Ik heb de Shelly Uni weer verwijderd, en lees nu via een Pi Zero rechtstreeks de ipowerqueen batterij uit en push dit via mqtt naar Home Assistant elke 3 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TprZ6wMZYK18gJkxWEHCG6ZdT9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gaFr5h4396L3mM9NKLbpa3Ty.png?f=fotoalbum_large

Edit: Oh ik lees net hierboven dat Joost deze oplossing ook al had gevonden.

[ Voor 7% gewijzigd door robbinonline op 31-10-2024 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
RudolfR schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:15:
@JeffreyGorissen

Ja, eerste scherm van de app toont het overzicht van de gekoppelde apparaten en heeft een '+' om powerstreams (of iets anders) toe te voegen.
@JeffreyGorissen De Ecoflow-app werkt heel intuïtief, hier is een app-screenshot van dat beginscherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sr6MbWJy1D5SRTeGRm6U8mIWMuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHofdKeO9Bu6DFTIp9VB1Tj1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:16
Begin volgende week eerste set binnen met als 1e doel sluipverbruik van ong. 200W te compenseren na zonsondergang. Om te kijken wat er qua efficiency mogelijk is < 300W ben ik opzoek naar de curve van de ecoflow (ie vermogen versus efficiency). Kan helaas weinig over vinden. Iemand die deze info heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:41
robbinonline schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:10:
Ik heb de Shelly Uni weer verwijderd, en lees nu via een Pi Zero rechtstreeks de ipowerqueen batterij uit en push dit via mqtt naar Home Assistant elke 3 minuten.

[Afbeelding]

Edit: Oh ik lees net hierboven dat Joost deze oplossing ook al had gevonden.
Hoe zet je de crontab voor om de 3 min.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
simonj schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:12:
[...]

Hoe zet je de crontab voor om de 3 min.?
*/3 * * * * /bin/bash /home/pi/ha.sh

Pagina: 1 ... 20 ... 42 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).