One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Mijn setup nu aangepast naar 4 accu's :cradi schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:39:
Net op tijd de tweede (identieke) thuisaccu operationeel gemaakt, voor het piekuur van vandaag...![]()
[Afbeelding]
2 stuks PQ 24V accu's (nr. 1 en 3) parallel, en dat dan in serie naar nog 2 stuks dezelfde accu's (nr. 2 en 4, die ook onderling parallel).
Ten tijde van het parallel schakelen was de SOC nog niet gelijk, maar dat wordt nu gelijk getrokken
In HA ziet dat er dan zo uit :
:strip_exif()/f/image/sUDnKpeUls8MNHwQgIeFJgnb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lQvaD2JFIrbRoj1nqVeJLedH.jpg?f=fotoalbum_large)
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
met papier mache kun je alles maken!!
Begint al een serieuze batterij te worden zo ;-)hannibal2206 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:57:
[...]
Mijn setup nu aangepast naar 4 accu's :
2 stuks PQ 24V accu's (nr. 1 en 3) parallel, en dat dan in serie naar nog 2 stuks dezelfde accu's (nr. 2 en 4, die ook onderling parallel).
Ten tijde van het parallel schakelen was de SOC nog niet gelijk, maar dat wordt nu gelijk getrokken![]()
In HA ziet dat er dan zo uit :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geen issues gehad met laadspanning aan het eind van het laadproces dus.
Twee of vier laders in gebruik nu?
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
2 stuks 15 A NoeiFevo in gebruik ; en 2 * 20A (NoeiFevo en Powerqueen), maar die zijn wat luidruchtiger dus daarom even niet aangesloten ..thido schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:15:
[...]
Begint al een serieuze batterij te worden zo ;-)
Geen issues gehad met laadspanning aan het eind van het laadproces dus.
Twee of vier laders in gebruik nu?
[ Voor 5% gewijzigd door hannibal2206 op 01-11-2024 18:29 ]
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Een jaar of 3 geleden moesten we steeds een stuk of 25 woningen droogstoken op het werk.Servowire schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:39:
Wie heeft wel eens aan opladen via (diesel) generator gedacht? Zou dat in de buurt komen van kWh prijzen van het net (ik denk het niet)?
We hadden onvoldoende bouwstroom(vermogen), en dus moesten er aggregaten worden ingezet.
Kwa kosten (destijds ca € 0,21/kWh) was het bijna gelijk aan dieselkosten.
Een aggregaat huren of kopen kost ook redelijk wat.
Er ging wel ruim 4500 liter diesel per week doorheen.
Ok, uitgangspunt was dus per accu een lader maar dat is nu per parallel setje een lader geworden. Spanning geen issues mee? (Ik zie dat de PS lagere spanning aangeeft dan wat ik met een multimeter meet maar inwerkelijkheid zou er dus wel meer dan 55V op komen te staan eventjes).hannibal2206 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:18:
[...]
2 stuks 15 A NoeiFevo in gebruik ; en 2 * 20A (NoeiFevo en Powerqueen), maar die zijn wat luidruchtiger dus daarom even niet aangesloten ..
> 55 V heb ik nog niet gezien, maar nu zou je mbt HA het laden kunnen afbreken door de SOC uit te lezen , als je op safe wil gaan.thido schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:34:
[...]
Ok, uitgangspunt was dus per accu een lader maar dat is nu per parallel setje een lader geworden. Spanning geen issues mee? (Ik zie dat de PS lagere spanning aangeeft dan wat ik met een multimeter meet maar inwerkelijkheid zou er dus wel meer dan 55V op komen te staan eventjes).
Maar de PV ingang van de Ecoflow heeft een spec van 11 - 55 V, en ik denk dat dat niet betekent dat b.v. 56 V meteen tot schade zal leiden.
Ik heb iig al sinds augustus 2 stuks (inmiddels 3) ECOFlow permanent aangesloten aan 2 stuks 24 V accu in serie
Is dat niet het onnodig stapelen van efficientieverliezen? Een generator is in feite een batterij die je on-demand kunt ontladen. Alleen is de energie opgeslagen in diesel.Servowire schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:39:
Wie heeft wel eens aan opladen via (diesel) generator gedacht? Zou dat in de buurt komen van kWh prijzen van het net (ik denk het niet)?
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Niet zo zeer opladen.Servowire schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:39:
Ik had in het verleden een driefasen elektromotor gekoppeld aan een 1 cilinder diesel.
Daarmee stond ik dan terug te leveren op het net.
De warmte gebruikte ik om de schuur warm te stoken.
Later heb ik voor iemand anders nog wat gebouwd met een drie cilinder deutz en een 15Kw motor.
Beide draaiden ze op gebruikte frituurolie dus gratis brandstof.
Ja dan kan het uit en nee dat moet je niet willen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Beide accu's krijgen een eigen identieke 24v lader, die gelijktijdig in- en uitgeschakeld worden. Is dit een optie? En is er nog iets nodig mbt. balanceren?
Zou het later ook mogelijk zijn om 2 PS op deze accu's te zetten? Dan is het vermogen max. 1600w (komt op aparte groep)
Dat kan sowieso. Ik heb overigens niet aangedurfd om 2x24v in serie te zetten, omdat je dan bij laden over de 55v (limiet powerstream) heen gaat. Hierboven zijn mensen die dat zonder problemen doen, maar langetermijneffecten kunnen toch nadelig zijn. Dus ik ga toch voor de 24+12v, aangezien je dan ook prima de 800w kan halen.H.W.R schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:00:
Zou het later ook mogelijk zijn om 2 PS op deze accu's te zetten? Dan is het vermogen max. 1600w (komt op aparte groep)
Waarom niet gelijk deze kopen ?
https://etronixcenter.com...8v-lifepo4-thuisaccu.html
Deze blijft onder de 55v
Heb precies naar deze site en accu gekeken, maar dat is 75Ah (3,6kWh) voor 649 euro. Mijn accus waren samen 693 euro voor 4,8kWh.Aengineering schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:24:
Aangezien jullie flink investeren in 24v accu’s
Waarom niet gelijk deze kopen ?
https://etronixcenter.com...8v-lifepo4-thuisaccu.html
Deze blijft onder de 55v
Heb jij misschien een foto of info over hoe jij de Victron Battery Protect 12/24V-65A aangesloten hebt?purnodepurno schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:44:
Sinds 2 week heb ik ook een test setupje draaien. 30 stuks, 12v 5.5ah loodaccu's uit een gebruikte ups. 2S15P, 24 volt dus. Laden doe ik via een 24V acculader op 15A.
Via een iq7+ Enphase omvormer weer terug in het net. Deze omvormer schakel ik in en uit via de ac zijde.
Laden tijdens terugleveren met de zonnepanelen en ontladen wanneer dit weg valt.
Gemeten en aangestuurd met HomeWizard stekkers.
De lader verbruikt ca. 1,8kwh per cycle.
Via de iq7+ komt er 1,2kwh uit per cycle.
Iq7+ output is ongeveer 300W, dit zakt zodra de accuspanning zakt omdat de iq7+ max 12A trekken wil.
Victron 65A battery protect schakelt de DC af zodra de accu onder de 22V komt.
Vrij slechte efficiency dus, minder dan 70%. Maar (zonne)stroom zat en leuk om zo voor een habbekrats een beetje ervaring op te doen met een thuisaccu.
Uiteraard tussen de accu en omvormer, maar ik lees waarschuwingen dat je dan niet direct met de DC ingang van de inverter mag verbinden en een schema hoe dan wel.
/f/image/2vX2f0JDDyN7L8MZriKsnbxP.png?f=fotoalbum_large)
“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley
Wil een 2de setup maken, maar die Noeifevo verliest 20% bij het laden. Dus wellicht dat ik liever wat anders kies voor de 2de.
Het is wel duidelijk dat Redodo hetzelfde is als power queen. Zelfs de piepschuim in de dozen zijn hetzelfde. Alleen andere logo en gebruiksaanwijzing
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dank u!H.W.R schreef op maandag 4 november 2024 @ 00:22:
De Victron battery protect werkt maar in 1 richting. Dus ontladen via battery protect en laden rechtstreeks op accupolen
“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley
Hier draaien 2 victron blue smart 24v/12a laders, efficiënte tot 93% staat op de doos.Psycho_Mantis schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:18:
Zo'n Victron Blue Smart IP22 Lader 24v 16A lader is zeker wel wat efficiënter dan een Noeifevo lader?
Wil een 2de setup maken, maar die Noeifevo verliest 20% bij het laden. Dus wellicht dat ik liever wat anders kies voor de 2de.
Bij de PS en in de accu verlies je ook wat. Totaal rendement zal iets boven de 80% liggen.
Victron laders zijn wel heerlijk stil en via de app kan van alles ingesteld worden. Op marktplaats staat zo af en toe wat voor een leuke prijs.
Noeifevo zegt ook tot 90%, maar in de praktijk dus 80% en dan op de PS raak je ook nog een 5% kwijt. Dus 25% verlies. Dus als Victron dat iets beter doet is dat wel fijn.H.W.R schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:48:
[...]
Hier draaien 2 victron blue smart 24v/12a laders, efficiënte tot 93% staat op de doos.
Bij de PS en in de accu verlies je ook wat. Totaal rendement zal iets boven de 80% liggen.
Victron laders zijn wel heerlijk stil en via de app kan van alles ingesteld worden. Op marktplaats staat zo af en toe wat voor een leuke prijs.
Al eens eerder gezegd, ik heb met een IP22 een totale efficiëntie (AC die er in gaat, vs AC die er uit de accu komt) van 80%.Psycho_Mantis schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:27:
[...]
Noeifevo zegt ook tot 90%, maar in de praktijk dus 80% en dan op de PS raak je ook nog een 5% kwijt. Dus 25% verlies. Dus als Victron dat iets beter doet is dat wel fijn.
Het uitlezen van de BMS met een Raspberry pi zero via bluetooth werkt trouwens ook verrekte mooi.
Nu alleen de Powerstream nog helemaal lokaal en dan is de cloud en app-afhankelijkheid helemaal weg.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Deze https://www.acculaders.nl...ip67-acculader-24-12.html ?H.W.R schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:48:
[...]
Hier draaien 2 victron blue smart 24v/12a laders, efficiënte tot 93% staat op de doos.
Ja, die heb ik. 12A is wel karig. Ik kijk dit de winter nog wel aan, maar er zijn momenten dat ik sneller zou willen laden.
Die zou inmiddels ook uitgelezen moeten kunnen worden met instant readout, en mogelijk in de toekomst via ESPhome, of HA: https://github.com/keshavdv/victron-ble/issues/60
[ Voor 37% gewijzigd door RudolfR op 05-11-2024 15:02 ]
- Powerqueen BT voor 484,99
- Ecoflow Powertream 118,61
- Cooling Deck 39
- Victron BlueSmart 24v 16a 178,30
Dus voor 820,90 klaar excl. kleinmateriaal.
Iets duurder dan de eerste setup, maar daar had ik de powerstream voor een leukere prijs en een noeifevo lader die al stuk goedkoper is. De cooling deck is gewoon een must have helaas.
ANL zekering had ik al reeds gekocht omdat ik al wist dat er een 2de ging komen.
12a enkele lader is idd wel karig.RudolfR schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:57:
@hannibal2206
Ja, die heb ik. 12A is wel karig. Ik kijk dit de winter nog wel aan, maar er zijn momenten dat ik sneller zou willen laden.
Ik heb dan geen dynamisch contract dus moet het wel met PV overschot doen.
Heb nu twee laders, 1 van 10a en 1 van 20a en inprincipe heb je dan 3 verschillende laders.
Bedoel hier mee dat je kan schakelen.
- 300w overschot lader 1 aan.
- 600w overschot dan lader 2 aan en lader 1 uit
- 900w of meer overschot beide laders aan
Want er is net genoeg opwek om het idle verbruik in huis af te dekken.
En met 2x 25,6v 100ah parallel mag ik blij zijn als ik ze voor de helft gevuld krijg.
Dagen dat de vrouw vrij is en dus alle was er door ramt en dan ook nog 1 á 2 personen douchen (e-boiler) krijg ik ze helemaal niet aangevuld.
In de zomer zal het zeker geen probleem zijn en dat dit ging gebeuren had ik al ingecalculeerd.
Toch zoek ik naar een andere oplossing.
Dat ik ga laden terwijl er te veel stroom word verbruikt is niet handig, kost geld.
Ben dan ook aan experimenteren met de kleine lader die tijdens hoog-verbruik en bepaalde opwek gewoon aanblijft.
Zo zou ik in de wintermaanden over de gehele dag (zonuren) krap aan genoeg hebben voor de nacht.
Of ik zou eventueel een derde lader van 20a erbij kunnen zetten.
Dan zou erbij 2uurtjes genoeg opwek de gehele 5kwh af getopt kunnen worden.
En een nog kleinere lader heeft in mijn optiek geen zin.
Die zal wel eerder aanslaan maar heeft totaal geen effect op het te behalen doel, die 1kwh die hij kan laden op de dag zet geen zoden aan de dijk want dat is er met 1 uur ook weer doorheen gejast en daarvoor heeft die dan 7uur moeten laden.
Dus denk dat ik eerder voor 3 zwaardere laders ga (10a en 2x20a) om zo snel mogelijk te laden.
En op dagen dat er niet genoeg opwek is maar voor lief nemen dat nachtverbruik niet afgetopt kan worden.
Paar dagen geen batterij is geen ramp dat compenseert later wel weer ;-)
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
wat wel opvalt is dat de twee powerstreams niet heel lekker met elkaar samen kunnen werken voor NOM. (of juist wel, aangezien dit mooie sinusen zijn.
)

komende dagen verder analyseren. misschien dat ik toch een aparte "coordinator"-script moet schrijven.
[ Voor 30% gewijzigd door kmf op 05-11-2024 15:49 ]
Ik zou de voorkeur hebben voor 1 omvormer met 2 (of meer accu's) die vervolgens tot zeg max 2kW kan terugleveren op 1 aparte groep. Ben je dan aangewezen op een Multiplus? Of zijn er andere omvormers die hiervoor geschikt zijn?
Hoe stuur je ze aan?kmf schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:48:
vandaag mijn tweede set aangesloten. nog net op tijd tijdens de "goedkope" uren de accu's vol kunnen krijgen voor de piek van vanavond.
wat wel opvalt is dat de twee powerstreams niet heel lekker met elkaar samen kunnen werken voor NOM. (of juist wel, aangezien dit mooie sinusen zijn.
)
[Afbeelding]
komende dagen verder analyseren. misschien dat ik toch een aparte "coordinator"-script moet schrijven.
Als je ze vanuit 1 script zou sturen kan je het vermogen kunnen delen door 2. Dan krijgen ze op hetzelfde moment het commando om de stroom te regelen.
Nu lijkt het of ze elkaar proberen te corrigeren.
Ze hebben allebei gewoon in de app "terugleveringsbescherming" aan. ik heb mijn script nooit in productie genomen aangezien met 1 set die TLB al afdoende was.Psycho_Mantis schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:03:
[...]
Hoe stuur je ze aan?
Als je ze vanuit 1 script zou sturen kan je het vermogen kunnen delen door 2. Dan krijgen ze op hetzelfde moment het commando om de stroom te regelen.
Nu lijkt het of ze elkaar proberen te corrigeren.
Zolang de omvormer software matig ingesteld kan worden op het gevraagde vermogen is elke omvormer prima voor jouw doel.g00gle schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:52:
Ik zit veel mee te lezen, en ik merk dat iedereen voor een powerstream kiest, en bij meer vermogen snel gaat naar een 2e powerstream.
Ik zou de voorkeur hebben voor 1 omvormer met 2 (of meer accu's) die vervolgens tot zeg max 2kW kan terugleveren op 1 aparte groep. Ben je dan aangewezen op een Multiplus? Of zijn er andere omvormers die hiervoor geschikt zijn?
Wij gebruiken de powerstream voornamelijk omdat ie met een stekker in het stopcontact mag!
Een multiplus kan dat. Maar dan ga je gewoon naar een andere prijsklasse.g00gle schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:05:
Oké, maar wat zou een goede suggestie zijn, want of die multiplus vermogen gestuurd kan werken is me ook niet helemaal duidelijk. En daarbij is die aardig aan de prijs. Was eigenlijk benieuwd of iemand al een andere type omvormer heeft geprobeerd die dit kan doen. Dus tot zeg 2kW en dan software matig het vermogen sturen lijkt me perfect.
Je gaat aan een multiplus ook niet slechts 2,5 kWh hangen, das gewoon zonde.
Maar misschien is dat op dit moment prijs technisch nog steeds wel de beste optie. Al dan niet 2x.
Het liefst zou ik namelijk het zo aanpakken, beginnen met een investering van zeg 1000€ daarmee de omvormer batterij en lader aanschaffen. En dan de mogelijkheid behouden om op termijn nog 2 of 3 accus naar gelang nodig bij te kopen. Maar zonder dat ik dan meerdere laders en powerstreams nodig heb. Dan vindt ik het zelf zo'n knutsel project worden (lees meerdere laders, omvormers, kabels etc). Maar misschien is de multiplus de enige optie als ik dit wil. Kan ook meteen ingezet worden als lader. Kost wel 500€...
:strip_exif()/f/image/v74O49g1pusWVd0nkQNpPj6C.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 60% gewijzigd door Servowire op 05-11-2024 19:59 ]
Ik kan hier nog gewoon van 0 tot 600 watt. Zit je wel in het goede scherm?Servowire schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:54:
Wow, mega domper vandaag. Zie dat de powerstream niet meer lager dan 400W in te stellen is! Hele project naar de bliksem!
[Afbeelding]
Edit: Nee, dat is dus het verkeerde scherm. Je moet bij teruglever bescherming het instellen, niet bij maximaal vermogen.
[ Voor 10% gewijzigd door Psycho_Mantis op 05-11-2024 20:02 ]
Je zit in het verkeerde schermServowire schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:54:
Wow, mega domper vandaag. Zie dat de powerstream niet meer lager dan 400W in te stellen is! Hele project naar de bliksem!
[Afbeelding]
Die optie heb ik (niet) meer?Psycho_Mantis schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:01:
[...]
Ik kan hier nog gewoon van 0 tot 600 watt. Zit je wel in het goede scherm?
Edit: Nee, dat is dus het verkeerde scherm. Je moet bij teruglever bescherming het instellen, niet bij maximaal vermogen.
:strip_exif()/f/image/3mXXx942YeytPeUo7gPmueTm.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat kun je instellen bij huishoudelijke stroomvraag?Servowire schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:17:
[...]
Die optie heb ik (niet) meer?
[Afbeelding]
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
Dan heb je de optie slimme meter aan staan.Servowire schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:17:
[...]
Die optie heb ik (niet) meer?
[Afbeelding]
Ah wat dom van mij, en ecoflow.__Erik__ schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:19:
[...]
Wat kun je instellen bij huishoudelijke stroomvraag?
Zodra je "Slimme meter" aanzet (zodat hij niet aan zichzelf gaat terugleveren) dan verdwijnt de optie om vanuit de app de waarde "WN511_SET_PERMANENT_WATTS_PACK" aan te passen.
Leermomentje.
Met slimme meter aan wordt alleen de stroom die je verbruikt uit de accu's gehaald.Servowire schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:24:
[...]
Ah wat dom van mij, en ecoflow.
Zodra je "Slimme meter" aanzet (zodat hij niet aan zichzelf gaat terugleveren) dan verdwijnt de optie om vanuit de app de waarde "WN511_SET_PERMANENT_WATTS_PACK" aan te passen.
Leermomentje.
Werkt wel aardig goed
Zo goed als 0 op de meter snachts.
Niet native, maar een Victron Bluesmart icm ESP32 kan dat dus.simonj schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:07:
Bestaan er geen accu laders die je via homeassistant, het output vermogen kan regelen?
Dat hat iemand al eerder geplaatst in dit topic:
Aiolos in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"
Vandaar ik dus een victron bluesmart heb besteld voor mijn 2de accu.
Welke versie heb jij gekocht?Psycho_Mantis schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:44:
[...]
Niet native, maar een Victron Bluesmart icm ESP32 kan dat dus.
Dan kan je veel efficiënter accu bij laden. vooral najaar en voorjaar
https://online-accu.nl/au...tron-energy/bpc241644002/simonj schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:55:
[...]
Welke versie heb jij gekocht?
Dan kan je veel efficiënter accu bij laden. vooral najaar en voorjaar
Ik heb deze besteld, morgen komt hij binnen.
Enige jammere is dat hij tot 16a gaat. Maar in iedergeval regelbaar.
Regelen is trouwens van 4a tot 16a, wil je minder dan 4a, dan moet je hem gewoon met een smartplug uitzetten.
Heeft hem voor 181.5 euro, daar heb ik hem besteld omdat ik eerder goede ervaringen had met de shop.
Tevens dikke kabels 16mm2 gekocht incl kabelschoenen M8 en Megafuse 60A + houder
Helaas verkeerde voltagePsycho_Mantis schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:44:
[...]
Niet native, maar een Victron Bluesmart icm ESP32 kan dat dus.

Nou ik vraag me af of je echt naar een andere prijsklasse gaat.Psycho_Mantis schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:23:
[...]
Een multiplus kan dat. Maar dan ga je gewoon naar een andere prijsklasse.
Je gaat aan een multiplus ook niet slechts 2,5 kWh hangen, das gewoon zonde.
Volgens mij zit iedereen die meer dan 1 accu heeft in een hoge prijsklasse dan een instap multiplus en schiet je het idee van het topic voorbij. Zodra je meer dan 1 accu neemt is een multiplus op 48v goedkoper.
En eenvoudiger want je hoeft niet te knutselen.
Voor een simpele accu is de powerflow prima.
Maar simpel is 1 opstelling.
Ik ben voor een multiplus opstelling gegaan omdat de 12v(had 12v besteld 310ah) niet genoeg opslag bied en teveel verliezen.
Voorbeeld:
basengreen 48v 5kw accu 805 euro
Multiplus 48/5000/35 gx 575 euro
En dan nog wat kabels en zekeringen.
Maar dan zit je op hetzelfde, of minder, als 2 24v accus
En makkelijk uit te breiden, goede support etc.
Tl;Dr de eenvoudige accu moet je echt zien als instap oplossing en limiteren tot 1setup. Weet je dat je meer wilt dan ga direct voor 48v.
[ Voor 4% gewijzigd door Hvdbnl op 06-11-2024 06:43 ]
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Ik geef persoonlijk liever wat meer uit en dan een systeem hebben wat beter mee kan groeien, als 2x wat minder en dan met meerdere laders accu's en omvormers eindigen.
Ik denk dat op dit moment het meest interessante wat je kan doen, is "handelen" op de dynamische markt. Dan verkort je de terugverdien tijd. En dit moet je doen zolang je nog mag salderen, anders word terug verdienen denk ik nog lastiger.
[ Voor 30% gewijzigd door g00gle op 06-11-2024 07:43 ]
Ja, je heb wel een punt. Als je het in 1 keer goed doet.Hvdbnl schreef op woensdag 6 november 2024 @ 06:42:
[...]
Nou ik vraag me af of je echt naar een andere prijsklasse gaat.
Volgens mij zit iedereen die meer dan 1 accu heeft in een hoge prijsklasse dan een instap multiplus en schiet je het idee van het topic voorbij. Zodra je meer dan 1 accu neemt is een multiplus op 48v goedkoper.
En eenvoudiger want je hoeft niet te knutselen.
Voor een simpele accu is de powerflow prima.
Maar simpel is 1 opstelling.
Ik ben voor een multiplus opstelling gegaan omdat de 12v(had 12v besteld 310ah) niet genoeg opslag bied en teveel verliezen.
Voorbeeld:
basengreen 48v 5kw accu 805 euro
Multiplus 48/5000/35 gx 575 euro
En dan nog wat kabels en zekeringen.
Maar dan zit je op hetzelfde, of minder, als 2 24v accus
En makkelijk uit te breiden, goede support etc.
Tl;Dr de eenvoudige accu moet je echt zien als instap oplossing en limiteren tot 1setup. Weet je dat je meer wilt dan ga direct voor 48v.
Nu heb ik al reeds 1 powerqueen/ecoflow draaien, dan is het goedkoper om er een 2de setup bij te bouwen.
Had mijn huiswerk wellicht wat beter kunnen doen bij het begin. Maar ik heb al veel geleerd inmiddels en dat is ook het voordeel van een beetje hobbyen.
Nu zou ik in de toekomst alsnog een Multiplus op de powerqueen accu's kunnen zetten icm een victron battery balancer. Maar dan moeten de cycles niet te ver uit elkaar gaan lopen.
De mijne is nog onderweg, maar ja je kan vraagt gestuurd laden.g00gle schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:42:
@Hvdbnl Dat was inderdaad precies mijn punt een beetje. Met die multiplus kan je ook vermogen gestuurd laden?
Ik geef persoonlijk liever wat meer uit en dan een systeem hebben wat beter mee kan groeien, als 2x wat minder en dan met meerdere laders accu's en omvormers eindigen.
Ik denk dat op dit moment het meest interessante wat je kan doen, is "handelen" op de dynamische markt. Dan verkort je de terugverdien tijd. En dit moet je doen zolang je nog mag salderen, anders word terug verdienen denk ik nog lastiger.
Eigenlijk kan je bijna alles ermee, het kost je alleen wat configuratie.
Als je nu al weet dat je meer wilt dan een eenvoudige set, dan kan je beter direct voor een andere oplossing gaan ja. En dan kan je nog kiezen voor een accu die al gemaakt is (basengreen, pylontech) of zelf maken als je echt wilt hobbyen...
Maar dat is meer dan voor de Victron topics en Powerwall maken
Het grote Victron ontwerp topic
Zelf een powerwall bouwen
@Psycho_Mantis Ja het is ook gewoon hobby natuurlijk
En ja ik had mijn huiswerk ook moeten doen, had de 12v werkend maar toen kriebelde het en nu dus een stap verder.
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
24v 100 Ah: €348
12v 200 Ah: €456
Powerstream: €116
Zekeringen en kabels: €64 (had vast goedkoper gekund)
NOEIFEVO 36v lader: €171
Totaal dus €1155 voor +- 5 kWh opslag met max 800w teruglever vermogen. Vrij eenvoudig naar 1,6kW voor nog eens die 116 euro powerstream.
Zonder extra elektricien kosten die ik bij een Victron oplossing wel zou hebben.
Daarmee zit ik overigens nog ruim onder de HW oplossing die zo'n 1400 euro kost en maar 2,688kWh capaciteit heeft. Dus al met al nog steeds geen verkeerde prijs.
Waarom zou je een elektricien nodig hebben terwijl je aan de DC zijde wel alles zelf doe?DieterKoblenz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:49:
Totaal ben ik nu kwijt voor een 36v icm één powerstream:
Totaal dus €1155 voor +- 5 kWh opslag met max 800w teruglever vermogen. Vrij eenvoudig naar 1,6kW voor nog eens die 116 euro powerstream.
Zonder extra elektricien kosten die ik bij een Victron oplossing wel zou hebben.
Daarmee zit ik overigens nog ruim onder de HW oplossing die zo'n 1400 euro kost en maar 2,688kWh capaciteit heeft. Dus al met al nog steeds geen verkeerde prijs.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik heb een 24v accu aan één poort vd Powerstream.DieterKoblenz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:49:
Dan is het vermogen 290 watt dat terugleverd wordt aan het net.
2 poorten zou dan 580 watt zijn.
Dus ik denk dat je echt 50 volt nodig hebt om die 800 watt te halen.
Sinds 15-04-25: Venus-E. (Nu V151, CT003 V114) 3-fasen (8500wp ZO/NW)
Zit er een stekker aan de AC zijde?John245 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:00:
[...]
Waarom zou je een elektricien nodig hebben terwijl je aan de DC zijde wel alles zelf doe?
Nee, 36v is voldoende.pms1 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:02:
[...]
Dus ik denk dat je echt 50 volt nodig hebt om die 800 watt te halen.
Je hebt namelijk 2 PV input 13A (468w per stuk)
Van de 12V accu kan je maar 100Ah gebruiken (stroom door beide accu's is altijd gelijk, zodra de 24V accu leeg is zal hij afschakelen en kan je de resterende capaciteit van de 12V accu niet meer gebruiken), je hebt hier dus een capaciteit van +/- 3,6kWh.DieterKoblenz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:49:
Totaal ben ik nu kwijt voor een 36v icm één powerstream:
Die stekker zit ook niet aan de DC zijde. En de meeste mensen hebben minder kennis van DC dan van AC,DieterKoblenz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:46:
[...]
Zit er een stekker aan de AC zijde?
[...]
Nee, 36v is voldoende.
Je hebt namelijk 2 PV input 13A (468w per stuk)
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Laat ik het anders stellen, want anders komen we niet uit deze discussie. Om de multiplus aan te sluiten in de meterkast op een extra groep heb ik een elektricien nodig. Om de powerstream aan te sluiten heb ik een stopcontact nodig dat er al is.John245 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:53:
[...]
Die stekker zit ook niet aan de DC zijde. En de meeste mensen hebben minder kennis van DC dan van AC,
Ja, je hebt gelijk. Ik moet de 2e 24v 100Ah parallel aansluiten aan de 1e. Dan komt er nog eens €348 bij.KoekieMonstert schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:49:
[...]
Van de 12V accu kan je maar 100Ah gebruiken (stroom door beide accu's is altijd gelijk, zodra de 24V accu leeg is zal hij afschakelen en kan je de resterende capaciteit van de 12V accu niet meer gebruiken), je hebt hier dus een capaciteit van +/- 3,6kWh.
Dat klopt niet.DieterKoblenz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:01:
[...]
Laat ik het anders stellen, want anders komen we niet uit deze discussie. Om de multiplus aan te sluiten in de meterkast op een extra groep heb ik een elektricien nodig. Om de powerstream aan te sluiten heb ik een stopcontact nodig dat er al is.
Ook de powerstream moet op een eigen groep worden aangesloten volgens de NEN1010.
Je moet wel echt oppassen dat je op een groep niet over de limiet heen gaat van je kabels!
Je aardlekautomaat werkt niet zoals je misschien verwacht omdat je teruglevert.
Het ligt er ook aan welke multiplus je neemt anders kan je die ook gewoon met een stekker aansluiten,In de NEN 1010 wordt aangegeven dat zonnepaneelinstallaties moeten worden aangesloten op aparte eindgroepen, zodat de bescherming tegen overstroom onder alle omstandigheden effectief blijft en de zekering zijn werk kan doen. De NEN benadrukt dat het dus niet is toegestaan om een omvormer met zonnepanelen op een willekeurig stopcontact aan te sluiten.
Neem je een zware ja dan zou ik het niet doen.
Neem je een die 500-800w doet, dan is dat hetzelfde als de powerstream.
Ik heb deze lader nu binnen en probeer er een ESP32 aan te koppelen, alleen krijg het niet werkend.Aiolos schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:55:
Ik heb het voor elkaar. Vanuit Home Assistant kan ik nu de Victron Blue Smart IP22 charger uitlezen en aansturen:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Door het combineren van het nodige werk van anderen kan ik nu de lader instellen tussen de 4 en 16A.
Alle informatie staat hier: https://github.com/aiolos...n/victron-charger-control
In het kort:
- Een ESP32 met ESPHome config met gebruik van een library die de seriële poort leest en de waarden omzet naar entities.
- Een aparte lambda function in ESPHome die de laadstroom instelt.
Alleen de lader op 0 zetten kan (nog) niet, en dat verwacht ik ook niet te kunnen. De lader lijkt simpelweg zoiets niet te ondersteunen. Uitzetten met een smart plug dan maar.
Victron laders kunnen overigens ook parallel worden gezet en dan onderling communiceren over de laadmodus waar ze in zitten. Heb ik zelf nog niet zo werkend (ik heb maar 1 lader) maar dat is een manier om hogere laadstroom te bereiken.
Voed je de ESP enkel met de 3.3v uit de Victron? Of heb je ook de USB verbonden vaan de ESP?
Als ik hem voed uit de Victron kan ik niet eens wifi verbinding maken naar de ESP en op USB kan wel de ESP bereiken, maar krijg ik geen seriele verbinding.
de 3.3v en de USB tegelijk aansluiten leek mij niet zo handig idee, dus dat ook niet geprobeerd.
Edit: De voltage van de 3.3v uit de Victron zakt naar 2.7 volt zodra ik die ESP32 aansluit, waarschijnlijk te weinig om te functioneren.
Edit 2: TX & RX zaten omgedraaid

Power vanuit de USB en de 3.3v niet aangesloten, wel common ground. Dit werkt nu
[ Voor 5% gewijzigd door Psycho_Mantis op 07-11-2024 13:40 ]
:strip_exif()/f/image/YMu8gokJKNEfUgjFqSQPMhbl.png?f=user_large)
[ Voor 22% gewijzigd door rvee op 07-11-2024 18:20 ]
Fotootje van de setup?rvee schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:20:
Eerste batterij operationeel voor 690,- tbv nom (powerqueen 2.5kwh, pq-lader, ecoflow, HWsocket). Geintegreerd in HA.
[Afbeelding]
24v/150a accu 421e
Powerstream 600w 107e
2 victron laders 24v/12a, totaal 160e
Kabels en zekering, rond de 10e
Komt binnenkort een 2e accu in serie bij, dan 7,68kW opslag. Met 48v kan de PS ook de volle 800w terug leveren.
welke integratie is dat? ik heb bij mijn ecoflow-cloud geen custom powerload setting.rvee schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:20:
Eerste batterij operationeel voor 690,- tbv nom (powerqueen 2.5kwh, pq-lader, ecoflow, HWsocket). Geintegreerd in HA.
[Afbeelding]
je komt dan wel boven het max input van de PS uit, hoewel sommigen dat wel al een tijdje hebben draaien.H.W.R schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:27:
Hier draait een 3,84kW set voor 698 euro:
24v/150a accu 421e
Powerstream 600w 107e
2 victron laders 24v/12a, totaal 160e
Kabels en zekering, rond de 10e
Komt binnenkort een 2e accu in serie bij, dan 7,68kW opslag. Met 48v kan de PS ook de volle 800w terug leveren.
Met een developer account en aangevraagde Keys zou je via de optie public API in de integratie de optie moeten hebben.kmf schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:52:
[...]
welke integratie is dat? ik heb bij mijn ecoflow-cloud geen custom powerload setting.
https://developer-eu.ecoflow.com/
[ Voor 5% gewijzigd door TheGrillmeister op 07-11-2024 20:19 ]
De accu zijn kwh kan groter zijn dan de Powerstream zijn kw vermogen, dat maakt niks uit. De Powerstream bepaalt alleen hoeveel vermogen er tegelijk kan worden geladen, niet de totale capaciteit (in kwh) van de accu.kmf schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:53:
[...]
je komt dan wel boven het max input van de PS uit, hoewel sommigen dat wel al een tijdje hebben draaien.
Ik denk dat er wordt bedoeld boven max voltage van de PV ingangen namelijk 55VDC max.Servowire schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:44:
[...]
De accu zijn kwh kan groter zijn dan de Powerstream zijn kw vermogen, dat maakt niks uit. De Powerstream bepaalt alleen hoeveel vermogen er tegelijk kan worden geladen, niet de totale capaciteit (in kwh) van de accu.
Daarboven kan schade aan de micro omvormer optreden aldus Ecoflow
Dat dus...Servowire schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:44:
[...]
De accu zijn kwh kan groter zijn dan de Powerstream zijn kw vermogen, dat maakt niks uit. De Powerstream bepaalt alleen hoeveel vermogen er tegelijk kan worden geladen, niet de totale capaciteit (in kwh) van de accu.
Maakt niet uit of je 10 of 10000 ltr watervat op zolder hebt staan.
Als de druk maar niet hoger is dan 8 bar 😉
Maar zie veel dat mensen rekenen met 24v, LiFePO4 zijn geen 24 maar 25,6v
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
25,6V nominaal neem ik aan?Siewert schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:47:
[...]
Dat dus...
Maakt niet uit of je 10 of 10000 ltr watervat op zolder hebt staan.
Als de druk maar niet hoger is dan 8 bar 😉
Maar zie veel dat mensen rekenen met 24v, LiFePO4 zijn geen 24 maar 25,6v
Zo ja dan zal de volgeladen spanning hoger zijn ga ik vanuit.
Gemeten met een Profi Multimeter.TheGrillmeister schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:51:
[...]
25,6V nominaal neem ik aan?
Zo ja dan zal de volgeladen spanning hoger zijn ga ik vanuit.
Volgeladen schommelt tussen de 27v 28v daarna stabiliseert hij naar 26 en een beetje volt.
Zou dus zeggen als je start met twee verse volle accu's in Serie krijgt de EcoFlow 56v te verwerken.
Ik denk niet dat die 1 volt iets uitmaaktSiewert schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:55:
[...]
Gemeten met een Profi Multimeter.
Volgeladen schommelt tussen de 27v 28v daarna stabiliseert hij naar 26 en een beetje volt.
Zou dus zeggen als je start met twee verse volle accu's in Serie krijgt de EcoFlow 56v te verwerken.
Als EcoFlow de marge klein heeft gehouden dan is 1v best veel.Aengineering schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:21:
[...]
Ik denk niet dat die 1 volt iets uitmaakt
Ik waag mij er niet aan.
RX en TX goed om is wel belangrijk jaPsycho_Mantis schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:46:
[...]
Ik heb deze lader nu binnen en probeer er een ESP32 aan te koppelen, alleen krijg het niet werkend.
Voed je de ESP enkel met de 3.3v uit de Victron? Of heb je ook de USB verbonden vaan de ESP?
Als ik hem voed uit de Victron kan ik niet eens wifi verbinding maken naar de ESP en op USB kan wel de ESP bereiken, maar krijg ik geen seriele verbinding.
de 3.3v en de USB tegelijk aansluiten leek mij niet zo handig idee, dus dat ook niet geprobeerd.
Edit: De voltage van de 3.3v uit de Victron zakt naar 2.7 volt zodra ik die ESP32 aansluit, waarschijnlijk te weinig om te functioneren.
Edit 2: TX & RX zaten omgedraaid![]()
Power vanuit de USB en de 3.3v niet aangesloten, wel common ground. Dit werkt nu
De 3.3v vanuit de Victron heb ik ook niet aangesloten, voeding inderdaad via usb.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Na 1 uur werd deze te heet en ging terug naar 500V.
Heeft iemand al eens de echte capaciteit van de Powerqueen gemeten? Dus hoeveel W stop ik er in en hoeveel komt er uit maximaal?
[ Voor 4% gewijzigd door peter123 op 08-11-2024 08:15 ]
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Als ik 600w vraag, dan komt er uit de accu 650w volgens de bms.peter123 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:14:
Gister heb ik 3 uur achter elkaar de Powerstream op 800V (output 725V) gehad met een input van 50V.
Heeft iemand al eens de echte capaciteit van de Powerqueen gemeten? Dus hoeveel W stop ik er in en hoeveel komt er uit maximaal?
Dit is dan 24v systeem.
Zonder coolingdeck raakte dit ook oververhit en ging hij afschakelen.
peter123 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:14:
Gister heb ik 3 uur achter elkaar de Powerstream op 800V (output 725V) gehad met een input van 50V.
Ik heb geen smart maar de domme batterij.Psycho_Mantis schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:40:
[...]
Als ik 600w vraag, dan komt er uit de accu 650w volgens de bms.
Dit is dan 24v systeem.
De BMS zal (gok ik) ook niet helemaal zuiver zijn in de metingen.
Als ik 300w vraag krijg ik volgens de Homewizard socket ook 300w.
Kan soms 5w á 10w naar beneden of boven verschillen.
Als ik ga kijken naar mijn P1 klopt dit aardig.
Bedoel als ik 300w verbruik heb en de ecoflow gaat leveren komt de P1 meter exact 0 op uit.
Wat betreft de warmte klopt het dat op 25,6v de EcoFlow aardig warm kan worden.
CoolingDeck hier doet aardig zijn best en houd hem op 50 graden en nog niet meegemaakt dat hij afschakelt.
Als ik verder ga rekenen met wat ik er in stop en eruit haal klopt dit ook aardig en zit ik constant rond de 80% efficiëntie.
Als ik er 6,4kw in stop krijg ik uit eindelijk er 5.1kw uit en dat is exact 80%.
De twee batterijen worden geladen me een PW 20a en Noeifevo 10A lader die afwisseled naar gelang overschot opstarten.
Ook getest afzonderlijk door te laden met 1 lader en allebeide kom ik uit op 80%.
Maar goed als ik alles ga terugrekenen me wat ik uit de batterijen haal en wat ik heb gevraagd van de Ecoflow klopt het wel.
Dus vraag en aanbod voor de EcoFlow is ook de vraag na de EcoFlow.
Geeft vanochtend waarde aan van 25.0 (geen belasting en rust gehad dus logisch lijkt me). Meet ik direct met multi op de polen vd accu zie ik 25.8
Is dat herkenbaar voor de thuisbatterij specialisten onder ons?
[ Voor 3% gewijzigd door rvee op 08-11-2024 09:24 ]
Er werd gesteld dat dit terugschakelen niet zou gebeuren met 48V. Maar dat klopt dus niet. Misschien dat de Powerstream iets minder warm wordt dan bij 24V, want hij schakelde terug en niet af, maar ook 48V/800w is teveel voor de Powerstream.Psycho_Mantis schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:40:
[...]
Als ik 600w vraag, dan komt er uit de accu 650w volgens de bms.
Dit is dan 24v systeem.
Maar bij jullie komt de meting op de output socket overeen met het vermogen van de Powerstream?
[ Voor 8% gewijzigd door peter123 op 08-11-2024 09:30 ]
Heel herkenbaar en hier regelmatig behandeld.rvee schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:24:
op basis van gemiddelde pv1/pv2 input potential (HA integratie) de ecoflow automatisch vannacht uitgeschakeld onder 24.2
Geeft vanochtend waarde aan van 25.0 (geen belasting en rust gehad dus logisch lijkt me). Meet ik direct met multi op de polen vd accu zie ik 25.8
Is dat herkenbaar voor de thuisbatterij specialisten onder ons?
Die input voltages die de EcoFlow aangeeft zijn niet betrouwbaar.
Wel bij een volle of lege batterij maar tussen metingen is niet op te bouwen/vertrouwen.
Zojuist heeft mijn gebruikte script de baseload op 0 gezet want de voltage kwam onder de 23v.
Gemiddelde van pv1 en pv2 is 22,9v en de multimeter meet 24.1v.
Hier wel in elk geval alleen als de batterijen bijna leeg zijn loopt de output terug van wat ik vraag.peter123 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:28:
[...]
Er werd gesteld dat dit terugschakelen niet zou gebeuren met 48V. Maar dat klopt dus niet. Misschien dat de Powerstream iets minder warm wordt dan bij 24V, want hij schakelde terug en niet af, maar ook 48V/800w is teveel voor de Powerstream.
Maar bij jullie komt de meting op de output socket overeen met het vermogen van de Powerstream?
Maar echt dramatische terug val is het ook niet want het scheelt misschien 30w.
Maar goed dat lijkt mij normaal gedrag, je zaklamp geeft ook minder licht naarmate de penlite leeg raakt.
30W is niet veel. Maar heb jij een stekkerschakelaar met meetfuncie op de output zitten die het verschil meet? En deze geeft dus dezelfde waarde als de Powerstream output geeft?Siewert schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:34:
[...]
Hier wel in elk geval alleen als de batterijen bijna leeg zijn loopt de output terug van wat ik vraag.
Maar echt dramatische terug val is het ook niet want het scheelt misschien 30w.
Maar goed dat lijkt mij normaal gedrag, je zaklamp geeft ook minder licht naarmate de penlite leeg raakt.
Anders moet ik even een andere stekkerschakelaar nemen.
Yep...peter123 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:39:
[...]
30W is niet veel. Maar heb jij een stekkerschakelaar met meetfuncie op de output zitten die het verschil meet? En deze geeft dus dezelfde waarde als de Powerstream output geeft?
Anders moet ik even een andere stekkerschakelaar nemen.
Op beide laders en de EcoFlow heb ik elk een Homewizard plug.
De P1 lees ik uit op twee manieren (zit een verhaal achter) en wel met HomeWizard p1 meter en P1->USB serial.
Mijn Zonnepanelen lees ik uit via de HomeWizard Kwh-meter.
Ik gebruikt dus de lokale HomeWizard API (realtime data) om alles uit te lezen en daar stel ik mijn baseload vraag op in.
Thx ik ga dan nog even verder kijken.Siewert schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:52:
[...]
Yep...
Op beide laders en de EcoFlow heb ik elk een Homewizard plug.
De P1 lees ik uit op twee manieren (zit een verhaal achter) en wel met HomeWizard p1 meter en P1->USB serial.
Mijn Zonnepanelen lees ik uit via de HomeWizard Kwh-meter.
Ik gebruikt dus de lokale HomeWizard API (realtime data) om alles uit te lezen en daar stel ik mijn baseload vraag op in.
Zijne vele wegen die naar Rome leiden ;-)
Ik heb hiervoor gekozen om dus zonder tussenkomst van derden software uit te lezen en aan te sturen.
Alles draait hier op 1 enkele Raspberry met php scripts.
Puur en alleen om niet afhankelijk te zijn van derden en de kans op een fail door bugs/uitval of wat dan ook te verkleinen.
Bedoel hiermee dat ik als ik Domoticz of HomeAssistant zou gebruiken en een update een bug bevat niet het hele systeem op zijn gat gaat.
Ah dank voor de info. Ik lees dat de shelly uni dan een goede oplossing is (bms kan ik niet uitlezen). En wat zijn de ervaringen op wat langere termijn met de shelly?Siewert schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:31:
[...]
Heel herkenbaar en hier regelmatig behandeld.
Die input voltages die de EcoFlow aangeeft zijn niet betrouwbaar.
Wel bij een volle of lege batterij maar tussen metingen is niet op te bouwen/vertrouwen.
Zojuist heeft mijn gebruikte script de baseload op 0 gezet want de voltage kwam onder de 23v.
Gemiddelde van pv1 en pv2 is 22,9v en de multimeter meet 24.1v.
Door de flat curve van LifePo4 accu's is het met de shelly uni ook moeilijk om de % te berekenen van 20-80%. ook is de update time in die range heel traag omdat er eigenlijk geen veranderingen zijn,rvee schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:37:
[...]
Ah dank voor de info. Ik lees dat de shelly uni dan een goede oplossing is (bms kan ik niet uitlezen). En wat zijn de ervaringen op wat langere termijn met de shelly?
Ik gebruik de shelly uni dan ook alleen om de powerstream uit te schakelen bij <10%. tot nu toe altijd goed gegaaan.
ik heb wel de keuze gemaakt om te meten onder load. als de accu opgeladen wordt toont deze uiteraard andere waardes aan (de uni meet dan meer de laadstroom), ook bij idle zijn er andere waardes.
mijn 2e set van uni's komen er vandaag aan voor mijn 2e setup. ik hoop wel wat tempsensoren erbij te kunnen piggy-backen. geen idee of het lukt nog.
Coulomb counting zal betrouwbaarder zijn. berekenen van de % op basis van in en uitgaande stroom dus, ik weet alleen nog niet hoe ik dat in home assistant voor elkaar krijgt. ik moet deze oplossing van chatgpt eens proberen
Benodigdheden:
Stroommeter (shunt): Dit apparaat meet de hoeveelheid stroom die de batterij in of uit stroomt. Dit is de basis voor Coulomb counting.
Slimme batterijbeheerder of omvormer: Sommige omvormers en batterijbeheerders bieden ingebouwde ondersteuning voor Coulomb counting en kunnen de gegevens doorsturen naar Home Assistant.
Home Assistant-integraties: Zorg ervoor dat je de juiste integraties hebt voor je batterijbeheerder, omvormer en stroommeter.
Stappen om Coulomb Counting in Home Assistant te implementeren:
1. Gebruik een slimme batterijbeheerder of omvormer
Veel moderne omvormers en batterijbeheerders voor lithium-ion batterijen (zoals die van Victron, Tesla Powerwall, enz.) bieden ingebouwde Coulomb counting functionaliteit. Deze systemen meten de hoeveelheid stroom die in en uit de batterij gaat en geven de gegevens door via een API, Bluetooth, of andere communicatieprotocollen.
Voorbeeld: Als je een Victron Energy omvormer hebt, kun je de Victron Integration in Home Assistant gebruiken. Deze integratie biedt toegang tot gegevens van je batterijsysteem, inclusief de lading (SoC) en de stroom die wordt ingeladen of uitgeladen, waarmee Coulomb counting wordt uitgevoerd.
2. Gebruik een stroommeter (Shunt) met een integratie
Als je geen ingebouwde batterijbeheerder hebt met Coulomb counting, kun je een stroommeter zoals de ESPHome-compatibele shunt gebruiken. Met deze stroommeter kun je de stroom die door de accu stroomt meten en bijhouden hoeveel lading er in of uit de batterij komt.
Stroommeter: Een veelgebruikte keuze is bijvoorbeeld een Zeropoint energy meter of een INA219 (een nauwkeurige stroomsensor die goed werkt met ESPHome).
Configureren van de stroommeter in Home Assistant: Je kunt de stroommeter configureren om de stroom en spanning van je batterij te meten. De data kan vervolgens worden verwerkt om Coulombs te berekenen door het vermenigvuldigen van de stroom (in ampère) met de tijd (in uren), en dit cumulatief bij te houden.
3. Schrijf een aangepaste sensor in Home Assistant
Als je met een stroommeter werkt, kun je een aangepaste sensor schrijven die de lading bijhoudt door de stroom in de tijd te integreren.
Voorbeeld van een sensorconfiguratie:
yaml
Copy code
[code]sensor:
- platform: integration
source: sensor.battery_current # Je stroomsensor
name: "Battery Energy Used"
unit_of_measurement: "Ah"
method: trap # Of simpson voor een ander integratiemodel
round: 2
offset: 0 # Pas dit aan om eventuele offset te corrigeren[/code]
Deze configuratie berekent de gebruikte batterijcapaciteit door de stroom die gemeten wordt te integreren over de tijd en geeft de waarde weer in ampère-uren (Ah). Deze waarde kan je vervolgens gebruiken om de State of Charge (SoC) te berekenen.
4. Periodieke kalibratie
Omdat Coulomb counting een cumulatief proces is, moeten kleine fouten soms worden gecorrigeerd door het systeem opnieuw te kalibreren. Dit kun je handmatig doen door de batterij volledig op te laden of te ontladen en de teller weer naar de juiste waarde terug te zetten.
5. Visualiseer de gegevens in Home Assistant
Eenmaal ingesteld, kun je de batterijstatus en de coulomb counting gegevens visualiseren in een dashboard:
yaml
[code]
lovelace:
- type: sensor
entity: sensor.battery_energy_used
icon: mdi:battery-charging[/code]
Dit maakt het mogelijk om de batterijstatus in de interface van Home Assistant te volgen, inclusief de resterende lading, het verbruik en andere relevante gegevens.
Conclusie
Door een slimme batterijbeheerder of een stroommeter in Home Assistant te integreren, kun je Coulomb counting implementeren. Je kunt de stroom die in en uit de batterij stroomt bijhouden, de lading berekenen en vervolgens deze gegevens gebruiken voor batterijbeheer en visualisatie. Vergeet niet om regelmatig de kalibratie te controleren om nauwkeurige gegevens te behouden!
[ Voor 74% gewijzigd door kmf op 08-11-2024 11:15 ]
Je hebt nog wel de afhankelijkheid van Ecoflow API toch? Of heb je het voor elkaar om dat lokaal te kunnen sturen?Siewert schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:06:
[...]
Ik heb hiervoor gekozen om dus zonder tussenkomst van derden software uit te lezen en aan te sturen.
Helaas is dat het enige wat niet lokaal kan/gaat.TheGrillmeister schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:30:
[...]
Je hebt nog wel de afhankelijkheid van Ecoflow API toch? Of heb je het voor elkaar om dat lokaal te kunnen sturen?
EcoFlow weigert dat lokaal te maken, helaas
Is een leuke hobby, maar het moet wel leuk blijven. Ik ga voor een kant en klare oplossing.kmf schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:59:
[...]
Door de flat curve van LifePo4 accu's is het met de shelly uni ook moeilijk om de % te berekenen van 20-80%. ook is de update time in die range heel traag omdat er eigenlijk geen veranderingen zijn,
Ik gebruik de shelly uni dan ook alleen om de powerstream uit te schakelen bij <10%. tot nu toe altijd goed gegaaan.
ik heb wel de keuze gemaakt om te meten onder load. als de accu opgeladen wordt toont deze uiteraard andere waardes aan (de uni meet dan meer de laadstroom), ook bij idle zijn er andere waardes.
mijn 2e set van uni's komen er vandaag aan voor mijn 2e setup. ik hoop wel wat tempsensoren erbij te kunnen piggy-backen. geen idee of het lukt nog.
Coulomb counting zal betrouwbaarder zijn. berekenen van de % op basis van in en uitgaande stroom dus, ik weet alleen nog niet hoe ik dat in home assistant voor elkaar krijgt. ik moet deze oplossing van chatgpt eens proberen
spoiler:Coulomb counting in Home Assistant kan worden bereikt door gebruik te maken van de juiste sensoren en een slimme batterijbeheerder die deze methode ondersteunt, of door zelf een systeem te configureren dat de lading van de batterij bijhoudt op basis van de stroom die wordt toegevoerd of verbruikt. Hier zijn de stappen om Coulomb counting te implementeren in Home Assistant:
Benodigdheden:
Stroommeter (shunt): Dit apparaat meet de hoeveelheid stroom die de batterij in of uit stroomt. Dit is de basis voor Coulomb counting.
Slimme batterijbeheerder of omvormer: Sommige omvormers en batterijbeheerders bieden ingebouwde ondersteuning voor Coulomb counting en kunnen de gegevens doorsturen naar Home Assistant.
Home Assistant-integraties: Zorg ervoor dat je de juiste integraties hebt voor je batterijbeheerder, omvormer en stroommeter.
Stappen om Coulomb Counting in Home Assistant te implementeren:
1. Gebruik een slimme batterijbeheerder of omvormer
Veel moderne omvormers en batterijbeheerders voor lithium-ion batterijen (zoals die van Victron, Tesla Powerwall, enz.) bieden ingebouwde Coulomb counting functionaliteit. Deze systemen meten de hoeveelheid stroom die in en uit de batterij gaat en geven de gegevens door via een API, Bluetooth, of andere communicatieprotocollen.
Voorbeeld: Als je een Victron Energy omvormer hebt, kun je de Victron Integration in Home Assistant gebruiken. Deze integratie biedt toegang tot gegevens van je batterijsysteem, inclusief de lading (SoC) en de stroom die wordt ingeladen of uitgeladen, waarmee Coulomb counting wordt uitgevoerd.
2. Gebruik een stroommeter (Shunt) met een integratie
Als je geen ingebouwde batterijbeheerder hebt met Coulomb counting, kun je een stroommeter zoals de ESPHome-compatibele shunt gebruiken. Met deze stroommeter kun je de stroom die door de accu stroomt meten en bijhouden hoeveel lading er in of uit de batterij komt.
Stroommeter: Een veelgebruikte keuze is bijvoorbeeld een Zeropoint energy meter of een INA219 (een nauwkeurige stroomsensor die goed werkt met ESPHome).
Configureren van de stroommeter in Home Assistant: Je kunt de stroommeter configureren om de stroom en spanning van je batterij te meten. De data kan vervolgens worden verwerkt om Coulombs te berekenen door het vermenigvuldigen van de stroom (in ampère) met de tijd (in uren), en dit cumulatief bij te houden.
3. Schrijf een aangepaste sensor in Home Assistant
Als je met een stroommeter werkt, kun je een aangepaste sensor schrijven die de lading bijhoudt door de stroom in de tijd te integreren.
Voorbeeld van een sensorconfiguratie:
yaml
Copy code
[code]sensor:
- platform: integration
source: sensor.battery_current # Je stroomsensor
unit_of_measurement: "Ah"
method: trap # Of simpson voor een ander integratiemodel
round: 2
offset: 0 # Pas dit aan om eventuele offset te corrigeren[/code]
Deze configuratie berekent de gebruikte batterijcapaciteit door de stroom die gemeten wordt te integreren over de tijd en geeft de waarde weer in ampère-uren (Ah). Deze waarde kan je vervolgens gebruiken om de State of Charge (SoC) te berekenen.
4. Periodieke kalibratie
Omdat Coulomb counting een cumulatief proces is, moeten kleine fouten soms worden gecorrigeerd door het systeem opnieuw te kalibreren. Dit kun je handmatig doen door de batterij volledig op te laden of te ontladen en de teller weer naar de juiste waarde terug te zetten.
5. Visualiseer de gegevens in Home Assistant
Eenmaal ingesteld, kun je de batterijstatus en de coulomb counting gegevens visualiseren in een dashboard:
yaml
[code]
lovelace:
- type: sensor
entity: sensor.battery_energy_used
icon: mdi:battery-charging[/code]
Dit maakt het mogelijk om de batterijstatus in de interface van Home Assistant te volgen, inclusief de resterende lading, het verbruik en andere relevante gegevens.
Conclusie
Door een slimme batterijbeheerder of een stroommeter in Home Assistant te integreren, kun je Coulomb counting implementeren. Je kunt de stroom die in en uit de batterij stroomt bijhouden, de lading berekenen en vervolgens deze gegevens gebruiken voor batterijbeheer en visualisatie. Vergeet niet om regelmatig de kalibratie te controleren om nauwkeurige gegevens te behouden!
:strip_exif()/f/image/CTaNBBjQMT5EBsQx1VXEamBs.jpg?f=fotoalbum_large)
bepalen soc 100 naar 10% door vol te laden (charger vermogen <25w) en dan ontladen meten op vermogen/u tot 2.3kwh wat dan ontlaadstop is ipv op voltage batt.
[ Voor 106% gewijzigd door rvee op 08-11-2024 21:12 ]
ik denk dat het meer uit maakt met hoeveel Ampere je laad op die 56VoltSiewert schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:48:
[...]
Als EcoFlow de marge klein heeft gehouden dan is 1v best veel.
Ik waag mij er niet aan.
Als ik je goed begrijp, ondervang je hiermee niet dat de accu niet perse ontladen hoeft te worden tot het minimum, of dat hij wellicht wel wordt opgeladen, maar niet tot 100% omdat er een wolk voor de zon langs trekt. Dan klopt je SOC op een gegeven moment niet meer - totdat je de 100% of 10% aantikt.rvee schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:07:
[Afbeelding]
bepalen soc 100 naar 10% door vol te laden (charger vermogen <25w) en dan ontladen meten op vermogen/u tot 2.3kwh wat dan ontlaadstop is ipv op voltage batt.
Een coulomb-counter kan werken (al blijven er kwetsbare punten, zoals update-frequentie van de data), mits je rekening houdt met de standen van de slimme stekkers voor de oplader en omvormer (oplader aan = coulombs aftrekken van het verbruik, omvormer aan = coulombs optellen, beiden aan is ófwel iets uitzetten ófwel de coulombs gelijk houden
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Volgens mij is het 4mm2, dus op max terugleveren 24Ampere.
Normaal of zit het toch niet helemaal lekker?
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).