Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 19:16
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:49:
Ik merkte net op dat de solar Y splitter best wel warm wordt bij gebruik.
Volgens mij is het 4mm2, dus op max terugleveren 24Ampere.

Normaal of zit het toch niet helemaal lekker?
De kabels naar de power stream zijn ook niet heel dik.
Maar een slechte productie van jou Y splitter zou kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Aengineering schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:54:
[...]

De kabels naar de power stream zijn ook niet heel dik.
Maar een slechte productie van jou Y splitter zou kunnen
Ik heb de installatie uitgezet en heb nieuwe connectoren besteld. Ga ze wel opnieuw knijpen, vertrouw het toch niet helemaal.

Die powerstream kabels zijn ook niet zo dik, maar die waren dus niet warm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:58
Work In Progress :)
Zit nu nog een Mega-Fuse aan de batterij maar er komen nog meerdere ANL zekeringen bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfOARbMt19PKFcFmYecsytbYloE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGWiGN4ilhBJwkFgrB96kx29.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

TheGrillmeister schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:32:
Work In Progress :)
Zit nu nog een Mega-Fuse aan de batterij maar er komen nog meerdere ANL zekeringen bij.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit!

Maar de ecoflow coolingdeck is echt een must-have, kan je wel aanbevelen om die te kopen.
Of limieten tot 400 watt, maar zelfs dan kan je er een eitje op bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:36:
[...]

Ziet er goed uit!

Maar de ecoflow coolingdeck is echt een must-have, kan je wel aanbevelen om die te kopen.
Dankjewel en bedankt voor de tip.
Mijn idee was om wat moois 3d te printen met een 120mm fan oid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Heb er een web-app van gemaakt, mijn systeem draait als VM op mijn synology NAS.

Het systeem heeft 4 statussen (Idle (doet niets), Charging (als ze zon er is), Feeding (als de zon onder gaat, en mijn verbruik boven 0 lijkt te komen) en Failsafe (als accu leeg is, AC spanning wegvalt of als temperatuur van de Powerstream te hoog wordt). Je kunt ook op de buttons klikken om de status te overrulen.

Elke ochtend reset de hele boel dus als er een keer een foutje onstaat hoef je er niet bovenop te zitten. Via pushbericht (Pushover) krijg ik kritieke meldingen.

Het bepalen van de watts die de Ecoflow moet leveren gaat via een PID regeling, ik wil eigenlijk zo goed als 0 watt terug het net op drukken. Na veel verschillende manier van op en afschalen is PID regelen de beste optie. Hij is ongeveer na 5 minuten wel bij en blijft zo goed als op 0 Watt netto teruglevering of grid-use. Ook piekjes van 300 watt vangt hij goed op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QFEKPtizT481pAcqUfotoLkasg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/875NDbDWro0tvXGN9uZIoACD.png?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Servowire op 09-11-2024 17:54 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23:07
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:36:
[...]

Ziet er goed uit!

Ik heb 2 x ps.
Heb er 4 setten lifepo4 op van 25.6V
Gebruik de optie slimme meter.
Leveren de huishoudelijke vraag aan stroom.
Die van mij worden niet echt warm.
Eerder een beetje lauw.
Zie het nut niet in van een cooling deck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 18:53
Inmiddels zijn mijn twee installaties (2 x 2,5) qua hardware helemaal klaar; alleen de laatste paar dagen met het grauwe weer is de installatie wel "up" maar niet "running". Ook zijn de dynamische tarieven niet interessant genoeg om een paar kw/h in te kopen en later te verbuiken.

Dus de powerstream staat continue 24/7 aan en die heb ik liever gewoon helemaal uit. Nu heb ik al een paar keer (in het verleden) 2x die M8 eruit geschroeft maar daar heb ik nu geen zin meer in.

Heeft iemand een tip voor een geschikte schakelaar? Vermoedelijk moet ik dan weer wat kabelschoenen bestellen om eea. aan te sluiten; of zijn er andere oplossingen.

En even wat anders. De laatste 20 (?) pagina's wordt er vrij veel herhaald in vraag als zowel antwoord. Mooi en fijn dat iedereen gewoon geholpen wordt; maar even zoeken op dit forum doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 18:53
Rbb-lwdn schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:05:
[...]

Ik heb 2 x ps.
Heb er 4 setten lifepo4 op van 25.6V
Gebruik de optie slimme meter.
Leveren de huishoudelijke vraag aan stroom.
Die van mij worden niet echt warm.
Eerder een beetje lauw.
Zie het nut niet in van een cooling deck.
Laat de ecoflows even een half uur op vol vermogen draaien. Ventilatie is dan wel een must. Of je zoekt een nieuwe bakplaat om je eitjes te bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
ronald75 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:41:
[...]

Laat de ecoflows even een half uur op vol vermogen draaien. Ventilatie is dan wel een must. Of je zoekt een nieuwe bakplaat om je eitjes te bakken.
Totaal onnodig.
Ze leveren verdeeld over de 2 sets wat ik verbruik.
Dat gaat automatisch.

[ Voor 3% gewijzigd door Rbb-lwdn op 09-11-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Rbb-lwdn schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:53:
[...]

Totaal onnodig.
Nooit een keer een apparaat aanstaan (waterkoker, boiler ect) met meer vermogen dan je ecoflow kan leveren?
Just uit nieuwsgierigheid

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Siewert schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:55:
[...]

Nooit een keer een apparaat aanstaan (waterkoker, boiler ect) met meer vermogen dan je ecoflow kan leveren?
Just uit nieuwsgierigheid
Jawel , wat er te weinig uit gehaald wordt komt uit het net.
Nu 2 accu's in gebruik.

[ Voor 72% gewijzigd door Rbb-lwdn op 09-11-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
[quote]Rbb-lwdn schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:57:
[...]

Jawel , wat er te weinig uit gehaald wordt komt uit het net.
Nu 2 accu's in gebruik.

Ging niet helemaal goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NF_FDVaS9In_C0-XyZWwqIw-Fg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2yFd7VcS2yIrX27B7Svejo3a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Rbb-lwdn op 09-11-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
OepsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ub_WpTnCYE7AP2xHQ45pf3js8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAbUdPYwZRCd18onIbxgTtN3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
ronald75 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:39:
Inmiddels zijn mijn twee installaties (2 x 2,5) qua hardware helemaal klaar; alleen de laatste paar dagen met het grauwe weer is de installatie wel "up" maar niet "running". Ook zijn de dynamische tarieven niet interessant genoeg om een paar kw/h in te kopen en later te verbuiken.

Dus de powerstream staat continue 24/7 aan en die heb ik liever gewoon helemaal uit. Nu heb ik al een paar keer (in het verleden) 2x die M8 eruit geschroeft maar daar heb ik nu geen zin meer in.

Heeft iemand een tip voor een geschikte schakelaar? Vermoedelijk moet ik dan weer wat kabelschoenen bestellen om eea. aan te sluiten; of zijn er andere oplossingen.

En even wat anders. De laatste 20 (?) pagina's wordt er vrij veel herhaald in vraag als zowel antwoord. Mooi en fijn dat iedereen gewoon geholpen wordt; maar even zoeken op dit forum doet wonderen.
Ik trek smorgens een mc4 stekker los.
Savonds er weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Rbb-lwdn schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:53:
[...]

Totaal onnodig.
Dat gaat automatisch.
Als ik thuis ben en de TV o.a. staat aan, dan is mijn verbruik rond de 600 watt. Dus mijn enkele powerstream moet dan hard aan het werk een paar uur lang.
Met 2 sets dan zou mijne ook niet oververhit raken.

Een powerstream gaat niet afschalen van 1 uur op maximaal vermogen, maar na 3 uurtjes wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Psycho_Mantis schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:21:
[...]

Als ik thuis ben en de TV o.a. staat aan, dan is mijn verbruik rond de 600 watt. Dus mijn enkele powerstream moet dan hard aan het werk een paar uur lang.

Een powerstream gaat niet afschalen van 1 uur op maximaal vermogen, maar na 3 uurtjes wel.
Ja? Heb een beugel geprint met een ventilator en dat helpt behoorlijk! heb nog geen uitval gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 02:49
Een dure; https://accunoord.nl/nl/a...e-battery-switch-500a-12v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:21:
[...]

Dat probleem heb ik niet.
2 a 300 max als de koelkast of vriezer aan gaat.
De tv neemt niet zoveel hier.
Overdag opladen met zonnepanelen.
Alleen weinig zon de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Servowire schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:22:
[...]

Ja? Heb een beugel geprint met een ventilator en dat helpt behoorlijk! heb nog geen uitval gehad
Ik ook niet meer sinds ik een cooldeck erop heb zitten.

Momenteel ben ik ook bezig met bouwen van een 2de set, dan zal de load ook wat verdeeld worden tussen de powerstreams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
  • Laatst online: 23:34
ronald75 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:39: Heeft iemand een tip voor een geschikte schakelaar? Vermoedelijk moet ik dan weer wat kabelschoenen bestellen om eea. aan te sluiten; of zijn er andere oplossingen.
Zou voor de Victron battery protect gaan. 24v 65a kost rond de 37 euro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1R2TjoZYt-IKaRw0meX662x6fY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExR4x7jWLQnt5ZU4AlfhzMoz.jpg?f=fotoalbum_large
Een simpele schakelaar kun je op de remote ingang aansluiten, daamee kun je accu afkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
H.W.R schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:07:
[...]

[Afbeelding]
Een simpele schakelaar kun je op de remote ingang aansluiten, daamee kun je accu afkoppelen.
Veel goedkoper.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wW5H0XFmWR7GoedzvlRFQvYAm8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLx71zekUnRJ2EyKTSUSnnjE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdO79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:29
[...]

Heb ik inmiddels ook geplaatst op jouw advies, werkt prima, aanrader.

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Siewert
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Kan ff niet zoeken... 🙈 Iets met werk.
Maar hoe stuur je die remote aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8PczREHSzNJmrVIoA63f4oIWr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dG8udBXlcyfHAo4rC6DbCIju.jpg?f=fotoalbum_large

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Huidige voortgang, misschien ideeën voor anderen / ter feedback van jullie:

To-do:
- ANL zekeringen
- 230V stopcontacten
- Alu plaat tegen achterzijde (als alles een plekje heeft)
- Aardedraad -> Ecoflow
- Kabelgoten
- Verder afschermen accu / opstelling
- ESP in Victron
- Monitoring PowerQueen -> Home Assistant
- Koeling Powerstream
- Checken met thermal-cam

Vannacht de accu opgeladen met 4A laadstroom en alles is functioneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hI5l68p1RoHDiycHb3Qs3myttM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5azgnqwEjlocKyvKHFVFTMA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QagbYjIfKXQ6TS1lfcWXG-ka6sU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBRO9Q1pr0OdsDyZWwEBnGqg.jpg?f=fotoalbum_large
1kwh geladen, 600wh eruit voordat spanning dropte naar 21V. 40% ipv 20% verlies. iemand die dit ook herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

rvee schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:52:
[Afbeelding]
1kwh geladen, 600wh eruit voordat spanning dropte naar 21V. 40% ipv 20% verlies. iemand die dit ook herkent?
Wat voor accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
powerqueen 24v100A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
Siewert schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:57:
[...]Maar hoe stuur je die remote aan?
Met een simpele tuimel schakelaar op de 2 remote pinnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HK9E70vuYrNfyVYG0KeZycTmA7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcGA6pmSfcLFBJ4A6Rbu95tm.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een andere idee: een accu hoofdschakelaar gebruiken, lekker goedkoop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUtaK3HFXvK0VKQWbXG7YguH7j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDXIH2UHbvUGswywYM6jOEUG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGrillmeister
H.W.R schreef op maandag 11 november 2024 @ 00:25:
[...]

Nog een andere idee: een accu hoofdschakelaar gebruiken, lekker goedkoop:
[Afbeelding]
Die schakelaars zijn nog wel is van dubieuze kwaliteit en kunnen soms de hoeveelheid stroom niet aan. De contacten verbranden dan bijvoorbeeld. Ik zou eerder voor een gerenommeerd merk gaan.

Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom mensen de accu naar de powerstream willen verbreken. Hier op 0W levering lijkt de accu niks te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door TheGrillmeister op 11-11-2024 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 12:00

PJKs

Young, Free and Single

Heeft iemand een tip voor een geschikte schakelaar?
Ik zat ofwel te denken aan zo’n relais - en dan schakelen met de overgebleven schakelaansturing uit een Shelly uni die ik gebruik om de voltages te lezen:

https://amzn.eu/d/eWBHhyN

En anders de 40A versie van deze DC-schakelaar:

https://amzn.eu/d/iwtny2R

Ik draai op 36V met een 12V en 24V-accu. Op beide zit een Shelly Uni, en ik loop ee nu tegenaan met het grijze weer dat de Uni aan de 12V accu uitvalt omdat de accu rond de 11V uitkomt. Ook nadat leveren allang is gestopt. En de Uni heeft net wat meer spanning nodig om te draaien. Maar de ecoflow blijft zich nu eenmaal voeden vanaf de DC-zijde, ook als er niet meer geleverd wordt.

[ Voor 35% gewijzigd door PJKs op 11-11-2024 07:42 ]

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:20
@rvee

Herken wel dat de SoC wat onbetrouwbaar is. Gebrek aan top-balancing met dat donkere weer, misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
TheGrillmeister schreef op maandag 11 november 2024 @ 06:50:Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom mensen de accu naar de powerstream willen verbreken. Hier op 0W levering lijkt de accu niks te doen.
Omdat de PS, ook in standby modus, stroom uit de accu verbruikt. Wanneer de accu onder de 24v komt, koppelt de Battery protect de PS los van de accu. Tegen diepontlading dus.

Verder is het handig om de accu (met 60/70% lading) los te koppelen in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Servowire schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:50:

Het systeem heeft 4 statussen (Idle (doet niets), Charging (als ze zon er is), Feeding (als de zon onder gaat, en mijn verbruik boven 0 lijkt te komen) en Failsafe (als accu leeg is, AC spanning wegvalt of als temperatuur van de Powerstream te hoog wordt). Je kunt ook op de buttons klikken om de status te overrulen.
Ik heb iets meer statussen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5WbGvFS/039042-D1-66-F8-4-D94-9-DFD-C686-B4-BF2060-1-101-o.jpg

omdat ik 4 accu's en 4 laders heb, kan ik meer micromanagen. adhv de solar opbrengst wordt er ook 1 accu opgeladen bijvorbeeld. (partial charge)

Idle, charge, full en empty spreken voor zich.

partial charging is als maar 1 van de 2 laders in 1 systeem aan het laden is ipv beiden tegelijkertijd.

met een switch kan ik forced (dis)charging aanzetten. dan doen ander automations de accu's niet aanspreken voor 2 uurtjes. (bv als het cheapest5 hours is en een ander automation toch even tijdelijk extra stroom kan gebruiken)

En nu ook een Pause erbij. Als de warmtepomp gaat defrosten, de vaatwasser gaat opwarmen, dan gaat het opladen uit en gaat de powerstream even stroom leveren om de verbruikspeak eraf te scheren. na 10 minuten wordt het opladen weer hervat. (wellicht kan forced (dis)charge hiermee overbodig worden.

Ik mis wel de mogelijkheid om een accu uit te kunnen schakelen. niet om de powerstream te laten slapen, maar zodat 1 kanaal niet meer zal terugleveren. met NOM-instelling van de PS en mijn partial kan het voorkomen dat 1 accu meer opgeladen is dan de ander en dan is het jammer als de ps niet met halve kracht kan werken.

dat levert wel een flinke lichtshow op:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fvRm85c/Screenshot-2024-11-11-at-09-12-59.png

[ Voor 35% gewijzigd door kmf op 11-11-2024 09:14 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

kmf schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:49:
[...]

Ik heb iets meer statussen:

[Afbeelding]

omdat ik 4 accu's en 4 laders heb, kan ik meer micromanagen. adhv de solar opbrengst wordt er ook 1 accu opgeladen bijvorbeeld. (partial charge)

Idle, charge, full en empty spreken voor zich.

partial charging is als maar 1 van de 2 laders in 1 systeem aan het laden is ipv beiden tegelijkertijd.

met een switch kan ik forced (dis)charging aanzetten. dan doen ander automations de accu's niet aanspreken voor 2 uurtjes. (bv als het cheapest5 hours is en een ander automation toch even tijdelijk extra stroom kan gebruiken)

En nu ook een Pause erbij. Als de warmtepomp gaat defrosten, de vaatwasser gaat opwarmen, dan gaat het opladen uit en gaat de powerstream even stroom leveren om de verbruikspeak eraf te scheren. na 10 minuten wordt het opladen weer hervat. (wellicht kan forced (dis)charge hiermee overbodig worden.

Ik mis wel de mogelijkheid om een accu uit te kunnen schakelen. niet om de powerstream te laten slapen, maar zodat 1 kanaal niet meer zal terugleveren. met NOM-instelling van de PS en mijn partial kan het voorkomen dat 1 accu meer opgeladen is dan de ander en dan is het jammer als de ps niet met halve kracht kan werken.

dat levert wel een flinke lichtshow op:

[Afbeelding]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je setup en naar je code.
Geloof dat je dit nog niet eerder heb gedeeld?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Psycho_Mantis schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:38:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je setup en naar je code.
Geloof dat je dit nog niet eerder heb gedeeld?
ik was juist een van de eerste die de setup had gepost. mar dat mag ook wel geupdate worden, dus hierbij:
ik heb 2 PS systemen met ieder 2x100Ah accu's en 2 laders. dus 10kWh totaal. elke accu is voorzien van een shelly uni welke de voltage meet.

de eerste zit in de garage. met de PS bovenop de kast en de accu's en laders erin. de ventilatie van de kast springt aan bij een bepaalde temp. Bij de Ps staat een laptopfan die aangaat als de PS aangaat middels een usb smartstekker.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TLTK3T3/C4-D82979-9318-4-F64-931-E-90-A9-F2224589.jpg

De 2e nieuwe setup staat in de washok op zolder. die is nog WIP, de kabels komen nog misschien in een kabelgoot of worden mooier weggewerkt.
De PS hangt ook weer buiten en moet nog voorzien worden van een automatische ventilator.
maar de washok is koud genoeg om de ps koel te houden (zie je aan die thermometer die ik tijdelijk op geplakt hebt)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1qGddYS/C697035-D-AF8-E-4-DBF-8427-04-CB9-E2221-FA.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BZZvdTj/1-E0-FD9-AF-9090-4-F6-A-ACC8-14-B839-D1213-E.jpg

qua code is het nog een hoop automations onder HA nu ik nog zoekende ben naar de beste config voor mijn situatie. ik ben wel van plan deze om te zetten naar node-red.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HrCDR3n/Screenshot-2024-11-11-at-11-28-50.png

deze automation wil ik bv liever in node red hebben.
nu gebruik ik scripst om te bepalen welke batterij baat kan hebben bij een partial charge. die switch statemetns is in node red mooier te maken

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/G2rnp45/Screenshot-2024-11-11-at-11-48-30.png

Tijdens load heb ik de connecties ook opgemeten. valt supermee qua temperatuur

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Tb3nTcV/3-ECD9433-2-D49-4-C0-F-846-B-69-A924-DD42-D8-1-105-c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/72M1K1p/AE11-B80-F-EC1-C-4805-9-FF8-946380742-FA5-1-105-c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QQn1Yy8/079-B2-F69-D8-B8-45-F7-B31-E-03-C9-B3-E3692-B-1-105-c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XLm4tMb/5-C8-C8961-A85-B-40-BD-BC96-175-E62-BDA81-F-1-105-c.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door kmf op 11-11-2024 11:52 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

kmf schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:21:
[...]

ik was juist een van de eerste die de setup had gepost. mar dat mag ook wel geupdate worden, dus hierbij:
ik heb 2 PS systemen met ieder 2x100Ah accu's en 2 laders. dus 10kWh totaal. elke accu is voorzien van een shelly uni welke de voltage meet.

de eerste zit in de garage. met de PS bovenop de kast en de accu's en laders erin. de ventilatie van de kast springt aan bij een bepaalde temp. Bij de Ps staat een laptopfan die aangaat als de PS aangaat middels een usb smartstekker.
[Afbeelding]

De 2e nieuwe setup staat in de washok op zolder. die is nog WIP, de kabels komen nog misschien in een kabelgoot of worden mooier weggewerkt.
De PS hangt ook weer buiten en moet nog voorzien worden van een automatische ventilator.
maar de washok is koud genoeg om de ps koel te houden (zie je aan die thermometer die ik tijdelijk op geplakt hebt)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

qua code is het nog een hoop automations onder HA nu ik nog zoekende ben naar de beste config voor mijn situatie. ik ben wel van plan deze om te zetten naar node-red.

[Afbeelding]

deze automation wil ik bv liever in node red hebben.
nu gebruik ik scripst om te bepalen welke batterij baat kan hebben bij een partial charge. die switch statemetns is in node red mooier te maken

[Afbeelding]

Tijdens load heb ik de connecties ook opgemeten. valt supermee qua temperatuur

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je hebt flink uitgepakt in ieder geval. Maar dus 2 accu's per powerstream?

Ik kwam nog wat interessants tegen voor wie zich eraan durft te wagen (of de powerstream zat is):

Op Aliexpress kwam ik deze Powmr Inverter Charger tegen met ondersteuning voor 24v:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007875883061.html

Iemand heeft er ook al mooie ondersteuning voor home assistant gebouwd:
https://github.com/odya/e...verter?tab=readme-ov-file

EDIT: Voordat iemand dit overweegt, doe goede research naar deze inverter/charger. Ik zie ook veel klachten over defecte exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Psycho_Mantis schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:45:
[...]

Je hebt flink uitgepakt in ieder geval. Maar dus 2 accu's per powerstream?
klopt 4 in totaal. 2e set is redodo, die veel goedkoper was dan powerqueen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Psycho_Mantis schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:45:
[...]

Op Aliexpress kwam ik deze Powmr Inverter Charger tegen met ondersteuning voor 24v:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007875883061.html
Ik heb wel de Lifepo4 virus te pakken. Ik heb al het volgend hobbyproject besteld, namelijk een powerstation en een flexibele zonnepaneel. die komt op het dak van mijn berghok. de powerstation moet daarmee opgeladen worden en dan de tuinverlichting (12v) gaan voeden. Powerstation was bedoeld omdat ik het zat ben dat stedin WEER de stroom afsluit voor werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
kmf schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:20:
[...]

Ik heb wel de Lifepo4 virus te pakken. Ik heb al het volgend hobbyproject besteld, namelijk een powerstation en een flexibele zonnepaneel. die komt op het dak van mijn berghok. de powerstation moet daarmee opgeladen worden en dan de tuinverlichting (12v) gaan voeden. Powerstation was bedoeld omdat ik het zat ben dat stedin WEER de stroom afsluit voor werkzaamheden.
Misschien een interessant volgend project: Een zelfbouw 48V accu van 15KwH ;)

Het was net lego, op elk zakje stond een nummer + een duidelijke handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

.Erik. schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:13:
[...]

Misschien een interessant volgend project: Een zelfbouw 48V accu van 15KwH ;)

Het was net lego, op elk zakje stond een nummer + een duidelijke handleiding.
gepland voor begin volgend jaar is een boring naar de kruipruimte, zodat er 2 ymvk-kabels getrokken kan worden naar de achtertuin, om daar een multilplus te hangen.
en er worden 5 zonnepanelen op het laatste stukje dak op het noorden gelegd om net een beetje extra wattage te hebben om door die multiplus omgevormd te worden.
DAARNA komt de beslissing welke accu's in de achtertuinschuur komen om door de multiplus beheerd te worden. (dus de accumarkt heeft nog een jaar om in te storten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
Heb deze koelset samengesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIg9-NPMvNJEkFztoWZ8rBva1kE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTrPexBeyh8YrosTwowmvgbF.jpg?f=fotoalbum_large
Eerste temperatuursensor met 2 120mm fans komen op de PS.
Tweede temperatuursensor meet de temperatuur van de eerste lader, die dan de andere 2 fans aanstuurt, (1 fan per lader)

PS zonder koeling werd 47°C, met koeling 28°C.
Koeling op de lader is vooral in de zomer handig, omdat de Victron boven de 40°C afschakelt met 3% per graad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Thermische foto's na 45 min @ 400W. Connectors / connecties zien er goed uit al is de runtime nog niet lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Jiw7JfGk1z7Pfom29ZllTuZ9FQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/scDNsEsN45ShPNQReO1Gpyzm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_XwtV4rjJc6S0BZrLgORSAx9iw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aUBumbg50jTX3jJtLuJnLywr.jpg?f=user_large

Solar 2 wel aardig aan de temperatuur @580W = max. Geen idee wat Solar 2 exact is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nu8Cor7Fier9D7btaKlsPzgR8TY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C8MNj4n7vwKMPFP8RIpfuKC1.png?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door TheGrillmeister op 11-11-2024 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
TheGrillmeister schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:12:
Thermische foto's na 45 min @ 400W. Connectors / connecties zien er goed uit al is de runtime nog niet lang.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Solar 2 wel aardig aan de temperatuur @580W = max. Geen idee wat Solar 2 exact is.

[Afbeelding]
Is bij mij inderdaad ook als ik 600w lever aan mijn huisinstallatie dan wordt mn solar2 erg heet (ook richting de 65 graden). En dit ondanks de powerstream ventilator die er op zit.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@TheGrillmeister @mrme12345 hebben jullie dan 1 accu gesplitst naar 2 PS ingangen of 1 accu per ingang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
kmf schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:02:
@TheGrillmeister @mrme12345 hebben jullie dan 1 accu gesplitst naar 2 PS ingangen of 1 accu per ingang?
Ik heb 1 accu op 1 powerstream met ventilator en ga er deze week nog een plaatsen maar dan weer op aparte powerstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

mrme12345 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:06:
[...]

Ik heb 1 accu op 1 powerstream met ventilator en ga er deze week nog een plaatsen maar dan weer op aparte powerstream.
Wat is het nut daarvan? waarom niet gewoon twee accu's op 1 powerstream?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
kmf schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:11:
[...]

Wat is het nut daarvan? waarom niet gewoon twee accu's op 1 powerstream?
Te groot risico ivm de 55v grens van de ecoflow en de accu in mijn huis staat en veiligheid voor alles gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

mrme12345 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:13:
[...]

Te groot risico ivm de 55v grens van de ecoflow en de accu in mijn huis staat en veiligheid voor alles gaat
27v x 2 is toch nog 54V volgens mijn berekening

bij een 100% topup van beide accu's is dat 27.5x2=55v?

[ Voor 29% gewijzigd door kmf op 12-11-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012

thido

Tilburg

Ik heb ook bewust twee Powerstreams genomen toen ik ermee begon.
Op deze manier ook meer vermogen beschikbaar om verbruik af te dekken.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

thido schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:34:
Ik was juist met 1 powerstream begonnen om te kijken of ik het goed genoeg vind. (valt heel goed mee te tweaken dus uiteindelijk 2e genomen)

Er was hier in dit topic nog een alternatieve omvormer genoemd wat 4 ingangen had, maar ik kan het niet vinden, iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
thido schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:34:
Ja precies dat is de 2e reden, nu heb ik 2 x 600w tot mijn beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

mrme12345 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:39:
[...]

Ja precies dat is de 2e reden, nu heb ik 2 x 600w tot mijn beschikking.
Ik heb twee extra accu's onderweg, dus ook vier stuks straks.
Per twee parallel op een Powerstream (wil geen vier laders).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 08:38

ewf

Twee accu's in serie heb je toch maar 1 lader nodig, 48Volts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

ewf schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:29:
Twee accu's in serie heb je toch maar 1 lader nodig, 48Volts
Klopt, maar ik heb al twee 24V laders welke ik tezamen met de eerste set accu's heb gekocht.
Om die nu dan alweer te vervangen is ook zo wat.
Dan heb je dus vier 24V laders nodig, wat ook nog handig uit kan komen met de 55V grens van de PS.
Getrapt laden zodat ze niet beide precies op hetzelfde moment vol zijn (waarbij de laadspanning kort doorschiet).

Edit: Maar ik kies dus voor parallel en daarmee een langere laadtijd.
Wel extra maatregelen nemen tussen de accu's onderling, mochten die om een of andere reden afwijken v.w.b. spanning zullen ze elkaar proberen te gaan laden en dan is de laadstroom niet gelimiteerd.

[ Voor 20% gewijzigd door thido op 12-11-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

De tibber price level gebruikt nu ineens andere termen. Niet meer Cheap, Expensive etc. maar normal, high.
Ik weet nog niet wat alle smaken zijn.
Maar sloopt wel de automation van home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:02:
De tibber price level gebruikt nu ineens andere termen. Niet meer Cheap, Expensive etc. maar normal, high.
Mijn integratie in HomeSeer heeft vanmiddag om 14:00 nog gewoon een Expensive binnen gehaald voor morgen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Psycho_Mantis schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:02:
ik heb ook nu gewoon price_level: VERY_EXPENSIVE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:44
thido schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:34:
[...]

Klopt, maar ik heb al twee 24V laders welke ik tezamen met de eerste set accu's heb gekocht.
Om die nu dan alweer te vervangen is ook zo wat.
Dan heb je dus vier 24V laders nodig, wat ook nog handig uit kan komen met de 55V grens van de PS.
Getrapt laden zodat ze niet beide precies op hetzelfde moment vol zijn (waarbij de laadspanning kort doorschiet).
Ik heb 4 accu's: #1 en 3 staan parallel, en 2 en 4 ook parallel; die koppels (elk met een eigen 15A lader) staan dan in serie voor totaal 48V naar 2 Powerstreams.
Onderstaand het verloop van de spanningen tijdens laden waar bij je er voor zorgt (nu nog handmatig) dat het vol zijn van in dit geval 1 en 3 niet samenvalt in de tijd met 2 en 4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SZAw5Chf0iHGDa3kkk1t1WGBoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GMbXRvDtYCAmMXtWPNM37Aa.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: Maar ik kies dus voor parallel en daarmee een langere laadtijd.
Wel extra maatregelen nemen tussen de accu's onderling, mochten die om een of andere reden afwijken v.w.b. spanning zullen ze elkaar proberen te gaan laden en dan is de laadstroom niet gelimiteerd.
Als 2 accu's eenmaal parallel staan gebeurt dat nooit; hun onderlinge spanning is (bij benadering) gelijk dus er loopt geen onderlinge stroom. Alleen bij het aansluiten van het parallel schakelen moet je de spanning van beide accu's 'gelijk' hebben, maar ik zag bij 0.2 V verschil even een stroom van enkele Amps die dan geleidelijk afnam tot 0

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
kmf schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:29:
[...]

27v x 2 is toch nog 54V volgens mijn berekening

bij een 100% topup van beide accu's is dat 27.5x2=55v?
Aanbevolen laadspanning bulkcharge is bij PowerQueen 28,8VDC of hoger voor equalize (correct me if wrong). Victron staat default op 28,4 voor Lithium

https://ipowerqueen.com/b...um-battery-voltage-charts
kmf schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:02:
Ik heb maar 1 accu en heb deze gesplitst met 2 Y-kabels over de 2 ingangen.

[ Voor 26% gewijzigd door TheGrillmeister op 12-11-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

kmf schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:14:
[...]

ik heb ook nu gewoon price_level: VERY_EXPENSIVE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmaTME2rN4DC57ddv15dbwRW_-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjllETZ8xZNPHhjTEmRgcmLR.jpg?f=fotoalbum_large

Vreemd dat het ineens anders is dan. Of hebben jullie niet alles geüpdatet? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H.W.R
Is het mogelijk 2 accu's in serie te laden met een 58,4v lader en aanvullend 2 identieke 29,2v laders?

Dus een 58,4v lader over de 2 accu's. Daarnaast per accu een 29,2v lader, die tegelijk ingeschakeld worden. (Die 29,2v laders heb ik al, gebruik ze graag weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hoeveel mag je nu ontladen per stopcontact?

Ik heb nu 2 powerstreams en heb ze gelimiteerd op 400 watt per stuk terugleveren, samen dus 800 watt op de groep.
Echter is dit de groep van de schuur en daar zit alleen nog het schuurlampje en tuinverlichting op, qua verbruik vrij verwaarloosbaar.

Zou ze eigenlijk wel hoger willen zetten, maar dan overtreed ik de NEN1010 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:04:
Hoeveel mag je nu ontladen per stopcontact?

Ik heb nu 2 powerstreams en heb ze gelimiteerd op 400 watt per stuk terugleveren, samen dus 800 watt op de groep.
Echter is dit de groep van de schuur en daar zit alleen nog het schuurlampje en tuinverlichting op, qua verbruik vrij verwaarloosbaar.

Zou ze eigenlijk wel hoger willen zetten, maar dan overtreed ik de NEN1010 toch?
Waarom zet je ze niet op slimme meter met een Shelly of zo.
Leveren ze alleen de vraag terug.
Doe ik ook met 2 ps en 4 accu's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Rbb-lwdn schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:17:
[...]

Waarom zet je ze niet op slimme meter met een Shelly of zo.
Leveren ze alleen de vraag terug.
Doe ik ook met 2 ps en 4 accu's.
Dat doe ik ook. Alleen 800 watt is hier niet genoeg om aan de vraag te voldoen. :X
Mijn vrouw kijkt niet naar de tibber prijzen en zet gerust de was aan op het duurste moment van de dag :(

Misschien kan ik beter een stoplicht bij het washok zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:25:
[...]

Dat doe ik ook. Alleen 800 watt is hier niet genoeg om aan de vraag te voldoen. :X
Mijn vrouw kijkt niet naar de tibber prijzen en zet gerust de was aan op het duurste moment van de dag :(

*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

Gewoon alle WCD's voor niet kritische functie automatisch laten uitschakelen bij hoge of extreem hoge prijzen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
  • Nu online
John245 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:31:
[...]

Gewoon alle WCD's voor niet kritische functie automatisch laten uitschakelen bij hoge of extreem hoge prijzen.
Ook wel eens aangedacht om te doen alhoewel ik een vast contract heb.
De vrouw kijkt echt niet wat het overschot is en er even op te anticiperen.
Die heeft de ogen net open de 1 wasmachine staat al aan, daarna vrolijk in de droger en gelijk maar de 2e was er in om vervolgens ook nog te vaatwasser aan te knallen de e-boiler door de twee dames leeg getrokken en dus ook even vrolijk 4uur op 2500w staat te stomen.
Om vervolgens rond de middag alles er door te hebben.
Gevolg 15kwh van het net getrokken en (zomers) 30kwh naar het net gepompt. |:(

Maar ja, ga ik alles uitschakelen denk ik dat ik een echt scheiding kan gaan ondertekenen. 8)7
Kan veel schakelen maar dwingend de was/droger/boiler zal de sfeer niet verbeteren.
Boiler is dan zon geschakeld alleen in de winter heeft dat geen zin, vreet meer stroom dan hem 24/7 aan de laten.
Alle de zomer maanden schakelt hij bij genoeg zon.

Daarom deze thuisbatterij project gestart om te kijken of het kan helpen met het nachtverbruik maar ook of het de vrouw kan helpen met haar hungry naar power. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MvdO79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:29
Siewert schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:04:
[...]

Die heeft de ogen net open de 1 wasmachine staat al aan, daarna vrolijk in de droger en gelijk maar de 2e was er in om vervolgens ook nog te vaatwasser aan te knallen de e-boiler door de twee dames leeg getrokken en dus ook even vrolijk 4uur op 2500w staat te stomen.
Wel fijn dat ze zo veel in het huishouden doet en zo schoon is :+

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

Maar ja, ga ik alles uitschakelen denk ik dat ik een echt scheiding kan gaan ondertekenen. 8)7
Kan veel schakelen maar dwingend de was/droger/boiler zal de sfeer niet verbeteren.
Boiler is dan zon geschakeld alleen in de winter heeft dat geen zin, vreet meer stroom dan hem 24/7 aan de laten.

Daarom deze thuisbatterij project gestart om te kijken of het kan helpen met het nachtverbruik maar ook of het de vrouw kan helpen met haar hungry naar power. :X
Och ik ben daar al jaren mee bezig, inmiddels begint er voorzichtig een lampje te branden.
Ik geloof dat het hw grafiekje dat aangeeft waneer je direct uit de panelen gebruikt het meest geholpen heeft.

Nog geen 100% score maar al een stuk beter dan voorheen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWz8XfjPSTgrRUyH-dVlHC6VilA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6heLgjeFPG5BJUc0nka1uJb.jpg?f=fotoalbum_large

En zolang ik nog gewoon vrij kon salderen maakte het ook qua prijs niet echt uit.
Maar nu is dat allemaal wat aan het veranderen en dus vind ik het ook wat nuttiger om wat meer energie in bewustwording te steken.
Dus het gaat al een stuk beter en straks met de accu hopelijk de laatste plooien nog wat glad strijken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 21:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Haha herkenbaar :D Thuiskomen uit werk en om 18.00 uur de wasmachine laten draaien, terwijl een kWh 80 cent kost :') Een stoplicht (stripje rgb-leds) zou inderdaad wonderen doen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

Ik heb een wled stripje hangen op strategische plekken, die rood oplichten als het duur is, en groen als er goedkoop stroom en/of flink pv-overschot is (wat nu haast onmogelijk is met 2,4 kWh aan oplaadstroom. over 4 laders die bij de minimale -570W al bijschakelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonj
  • Laatst online: 16:41
https://www.amazon.nl/ada...bot/s?k=adaprox+fingerbot

Als je nog geen slimme vaatwasser, wasmachine hebt , is dit misschien de oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 02:49
Thijsmans schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:12:
[...]

Haha herkenbaar :D Thuiskomen uit werk en om 18.00 uur de wasmachine laten draaien, terwijl een kWh 80 cent kost :') Een stoplicht (stripje rgb-leds) zou inderdaad wonderen doen.
Je kunt natuurlijk de prijs v/d wasbeurt bepalen voor een bepaald moment in tijd. Klein eink scherm naast de wasmachine met:
Deze wasbeurt kost nu €2,10. Om 20u kost deze wasbeurt nog maar €0,30 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xAOxaS1ZcrusthHmyEpecmjowI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/29W6S9HTjxzjK0EMbeooNzWj.png?f=user_large
Met een werkende powerqueen thuisbatterij mis je toch wel een mogelijkheid om de SoC te volgen en methode te hebben om de batterij af te schakelen ipv door bms of onbetrouwbare ecoflow spanningparameter.
Google hielp me aan een begin met duitse versie soc coulomb met automatische kallibratie op 100%. https://www.reddit.com/r/...n_by_coulomb_counting_in/
Hier op voortgeborduurd door inbouw van verliescompensatie laden en ontladen geeft bijgaand resultaat waar ik nu de batterij op uit schakel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

Bij "duimpje omhoog" mag de wasmachine aan. Vaatwasser doe ik, dus die heb ik zelf in de hand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKJEymrANBtWiJNomat-ra71YEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDqju8UFOGbGqCapUNLvXCxw.jpg?f=fotoalbum_large

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
rvee schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:04:
[Afbeelding]
Met een werkende powerqueen thuisbatterij mis je toch wel een mogelijkheid om de SoC te volgen en methode te hebben om de batterij af te schakelen ipv door bms of onbetrouwbare ecoflow spanningparameter.
Google hielp me aan een begin met duitse versie soc coulomb met automatische kallibratie op 100%. https://www.reddit.com/r/...n_by_coulomb_counting_in/
Hier op voortgeborduurd door inbouw van verliescompensatie laden en ontladen geeft bijgaand resultaat waar ik nu de batterij op uit schakel.
De Smart variant van PowerQueen kan je uitlezen via Bluetooth. Zo heb je meer inzicht in soc, soh, ah, voltages en meer.

https://github.com/dmytro-tsepilov/pq_bms_bluetooth

Moet je uiteraard wel die variant hebben :)

[ Voor 4% gewijzigd door TheGrillmeister op 13-11-2024 19:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Paar mededelingen n.a.v. mijn projectversie met 2 x de thuisbatterij (fotootje erbij omdat het kan ;) ). De 4 stekkers zijn gestoken in een dubbele verdeelstekker, zwart gewrapt. Dat - nee, ik bedoel niet het gewrapt zijn - vermindert het aantal kabels. Het nauwelijks zichtbare dubbele stopcontact erachter, is bedraad naar de al bestaande 16A groep waarop een PV-omvormer is aangesloten. De stekker midden onderin (wit) is van een wifi-verdeelpunt voor optimale wifi-connectie. Het stopcontact midden bovenin is nog vrij. Het simpele verzinkt stalen (geaard en geborgd tegen de muur) stellingkastje is van Ikea ('Hyllis', € 13,-). Tot zover de foto.

Nu de mededelingen:
  • Een van de twee Powerstreams wordt bij vol (660W) vermogen op een bepaald moment te heet en gaat dan even afschakelen en na enkele seconden weer aan, en blijft dat dan doen. Een al eerder gemeld fenomeen in dit topic. Dit heb ik inmiddels weten te voorkomen door in de Ecoflow-app de setting Maximaal uitgangsvermogen te verlagen van 660W tot 530W. Dit voorkomt de aanschaf van de Cooling Deck. Opmerkelijk is dat de andere Powerstream hier bij idem 660W vermogen geen last van heeft.
  • Toen ik mijn tweede batterij + lader na inloggen bij https://www.ipowerqueen.de een nachtje in de winkelwagen liet zitten, kreeg ik een mail van een servicemedewerker waarmee ik vervolgens een hogere korting overeen kon komen. De bestelling verloopt dan wel via een ander bedrijf(je) maar het is te vertrouwen, kan ik uit ervaring melden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPT8W0HkvbDCmjf9uZlWhPnSBek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4HoEYLOX7qLhO582YOYdQC7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

cradi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:44:
Paar mededelingen n.a.v. mijn projectversie met 2 x de thuisbatterij (fotootje erbij omdat het kan ;) ). De 4 stekkers zijn gestoken in een dubbele verdeelstekker, zwart gewrapt. Dat - nee, ik bedoel niet het gewrapt zijn - vermindert het aantal kabels. Het nauwelijks zichtbare dubbele stopcontact erachter, is bedraad naar de al bestaande 16A groep waarop een PV-omvormer is aangesloten. De stekker midden onderin (wit) is van een wifi-verdeelpunt voor optimale wifi-connectie. Het stopcontact midden bovenin is nog vrij. Het simpele verzinkt stalen (geaard en geborgd tegen de muur) stellingkastje is van Ikea ('Hyllis', € 13,-). Tot zover de foto.

Nu de mededelingen:
  • Een van de twee Powerstreams wordt bij vol (660W) vermogen op een bepaald moment te heet en gaat dan even afschakelen en na enkele seconden weer aan, en blijft dat dan doen. Een al eerder gemeld fenomeen in dit topic. Dit heb ik inmiddels weten te voorkomen door in de Ecoflow-app de setting Maximaal uitgangsvermogen te verlagen van 660W tot 530W. Dit voorkomt de aanschaf van de Cooling Deck. Opmerkelijk is dat de andere Powerstream hier bij idem 660W vermogen geen last van heeft.
  • Toen ik mijn tweede batterij + lader na inloggen bij https://www.ipowerqueen.de een nachtje in de winkelwagen liet zitten, kreeg ik een mail van een servicemedewerker waarmee ik vervolgens een hogere korting overeen kon komen. De bestelling verloopt dan wel via een ander bedrijf(je) maar het is te vertrouwen, kan ik uit ervaring melden.
[Afbeelding]
Je voed dus met deze powerstreams dus allerbei op maximaal vermogen dan?
Ik heb ze zelf op 2x 400 watt staan, maar is dus ook een dubbel stopcontact. Maar dacht dat je niet meer dan 800 watt op een groep mag invoeden.
Maar als je die groep verder niet echt voor iets anders gebruikt, dan zie ik het gevaar ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:51:
[...]

Je voedt dus met deze powerstreams dus allebei op maximaal vermogen dan?
...
Maar als je die groep verder niet echt voor iets anders gebruikt, dan zie ik het gevaar ook niet echt.
Ja, maximaal 660 + 530 = 1190 Watt inderdaad. Moet makkelijk kunnen volgens mij want als de zonnepanelen werken dan zal door de NoM-setting er geen hoge ontlading plaats vinden, en als de laders aanstaan dan gaat die zonnestroom dus direct de batterijen in. En bij geen zonnestroom en vol batterijen laden wordt 4,5 uur lang 2 x 600W verbruikt. Het is net zoals je bijvoorbeeld een Sessy thuisbatterij (met zelfs max 2,2 kW laden en 1,7 kW ontladen) zou aansluiten (https://www.sessy.nl/installatie/).

[ Voor 6% gewijzigd door cradi op 13-11-2024 21:23 ]

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

cradi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:57:
[...]

Ja, maximaal 660 + 530 = 1190 Watt inderdaad. Moet makkelijk kunnen volgens mij want als de zonnepanelen werken dan zal door de NoM-setting er geen hoge ontlading plaats vinden, en als de laders aanstaan dan gaat die zonnestroom dus direct de batterijen in. En bij geen zonnestroom en vol batterijen laden wordt 4,5 uur lang 2 x 600W verbruikt. Het is net zoals je bijvoorbeeld een Sessy thuisbatterij (met zelfs max 2,2 kW laden en 1,7 kW ontladen) zou aansluiten (https://www.sessy.nl/installatie/).
Kan je niet helemaal vergelijken, zo'n sessy is niet aangesloten met een stekker maar een vaste installatie.
Via een stekker mag je minder vermogen terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 10:00
KabouterSuper schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:05:
[...]

Bij "duimpje omhoog" mag de wasmachine aan. Vaatwasser doe ik, dus die heb ik zelf in de hand.
[Afbeelding]
#semiofftopic, waar is je howto en shopping liet. #geniaal

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
clubeddie schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:53:
[...]
Inderdaad ot...er is een groep tweakers die zich met epaper bezig houdt, zie Electronic Shelf Labels, reverse engineering en hergebruik
Tevens aan te sturen vanuit home assistant.

• rvee
cradi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:44:

Nu de mededelingen:
[Afbeelding]
Even nieuwsgierig...Wat ligt er op de powerqueen accu? is dat een zekering zoja welke gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:26
clubeddie schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:53:
[...]

Voor wie zonder HA maar met Homey iets dergelijks (heel) simpel wil maken is er (heel toepasselijk) SMPL display 😀

https://smplproducts.com/

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

easywoods schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:45:
[...]

Voor wie zonder HA maar met Homey iets dergelijks (heel) simpel wil maken is er (heel toepasselijk) SMPL display 😀

https://smplproducts.com/
99 Euro 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 08:38

ewf

Is dit wat voor een thuisbatterij??

https://www.marktplaats.n...dfac1254e7aa85845826d5acd

Ziet er goed uit en compleet!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:26
Inderdaad niet goedkoop 😜
Het alternatief is HA koppelen aan Homey zodat je de goedkope modules kunt gebruiken 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvee
NU een week draaiend met 24v-100A PQbatterij/lader, ecoflow en getweakt naar slim laden en ontladen. Met dank aan allen die hier op tweakers bijdrage hebben geleverd. Nu is 1 set te weinig (wist ik al door simulatie) en wil er 2e set bijzetten idem als eerste. Alleen vroeg ik me af of de PQ lader wel de meest optimale is. Laadverlies is ong. 20%. Wellicht zijn er andere laders die uit jullie ervaring effciienter zijn? (20A laden)

• cradi
  • Niet online
rvee schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:59:
[...]

Even nieuwsgierig...Wat ligt er op de powerqueen accu? is dat een zekering zoja welke gebruik je?
Klopt, Ripca 35A ANL zekering, zie cradi in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonj
  • Laatst online: 16:41
Ik heb vandaag besloten de acculader en de inverter los te koppelen. opbrengst is te laag .
Wachten dat de dagen wat langer worden , om de accu weer te vullen. tot nu toe zeer tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:06
simonj schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:53:
Ik heb vandaag besloten de acculader en de inverter los te koppelen. opbrengst is te laag .
Wachten dat de dagen wat langer worden , om de accu weer te vullen. tot nu toe zeer tevreden.
Zet wel de accu's weg met 50% charge of wat maar. En zorg er voor dat ze maandelijks opgetopt worden. (en natuurlijk niet te koud/warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
@BurnerT

Dat lijkt me geen advies voor lifepo4:
https://www.redodopower.c...o-store-lifepo4-batteries

Aangezien ze 1-3% per maand verliezen en ook prima tegen kou kunnen. Of zelfs lekker vinden voor opslag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rvee
Voor wie graag de batterij van PowerQueen van binnen eens wil bekijken en/of weten wat de veiligheidsmaatregelen in de batterij zijn. Hoef je gelukkig niet zelf de box op te breken... YouTube: Power Queen 100Ah Lithium Battery Review and Teardown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:43
KabouterSuper schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:05:
[...]

[Afbeelding]
Dat ziet er gaaf uit!
Heb je een linkje of info hoe je dit voor elkaar hebt gekregen?
Ik vermoed een 2 kleur E-ink scherm met bluetooth
https://www.openhasp.com/ of ESP Home of iets anders
Scriptjes of NodeRed?
Graphics?

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
superduper1969 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:53:
[...]

Dat ziet er gaaf uit!
Heb je een linkje of info hoe je dit voor elkaar hebt gekregen?
Ik vermoed een 2 kleur E-ink scherm met bluetooth
https://www.openhasp.com/ of ESP Home of iets anders
Scriptjes of NodeRed?
Graphics?
openpaper met reguliere RF-gebaseerde pricetags die van alternatieve firmware zijn voorzien, zie de link in
KabouterSuper in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Siewert
  • Nu online
simonj schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:53:
Denk dat het voor de meeste van ons lastig is die zonder dynamisch contract de batterijen vol te krijgen.
Na wat denk werk en ook overwogen de handel af te koppelen heb ik besloten alles in de lucht te houden.
Heb alleen mijn script aangepast.

Hier thuis mag ik blij zijn met de grijze dagen dat ik er 1 tot 2 kwh p/d in kan krijgen.
Dus ik ben overgestapt naar het opsparen van de stroom in de wintertijd.
Pas als de batterijen vol zijn mag de omvormer beginnen met terugleveren, kan wel 1 tot 4 dagen duren.
Nu is het zo dat ongeacht hoeveel je er in hebt gekregen hij alles weer uitspuugt als er om gevraagd word.
Dat terwijl er net niks inzit, beetje jammer.

Voorbeeld:
  • Dag 1: 1kwh geladen en dus nog 4 te gaan.
  • Dag 2: niks geladen
  • Dag 3: 2kwh geladen en nog 2kwh te gaan.
  • Dag 4: 1,5kwh geladen en dus nog 0.5kwh te gaan.
  • Dag 5: Batterij kunnen aftoppen en mag weer gaan terugleveren totdat hij leeg is en kan de hele riedel weer vanaf voren af aan beginnen.
Maar er hoeft maar 1 goeie zonnige dag tussen te zitten en kan ze dan wel 1 of twee dagen 100% vol krijgen.
Maar de herfst is gewoon een lastig moment van het jaar met dat grijze weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Siewert schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:02:
[...]

Denk dat het voor de meeste van ons lastig is die zonder dynamisch contract de batterijen vol te krijgen.
Na wat denk werk en ook overwogen de handel af te koppelen heb ik besloten alles in de lucht te houden.
Heb alleen mijn script aangepast.

Hier thuis mag ik blij zijn met de grijze dagen dat ik er 1 tot 2 kwh p/d in kan krijgen.
Dus ik ben overgestapt naar het opsparen van de stroom in de wintertijd.
Pas als de batterijen vol zijn mag de omvormer beginnen met terugleveren, kan wel 1 tot 4 dagen duren.
Nu is het zo dat ongeacht hoeveel je er in hebt gekregen hij alles weer uitspuugt als er om gevraagd word.
Dat terwijl er net niks inzit, beetje jammer.

Voorbeeld:
  • Dag 1: 1kwh geladen en dus nog 4 te gaan.
  • Dag 2: niks geladen
  • Dag 3: 2kwh geladen en nog 2kwh te gaan.
  • Dag 4: 1,5kwh geladen en dus nog 0.5kwh te gaan.
  • Dag 5: Batterij kunnen aftoppen en mag weer gaan terugleveren totdat hij leeg is en kan de hele riedel weer vanaf voren af aan beginnen.
Maar er hoeft maar 1 goeie zonnige dag tussen te zitten en kan ze dan wel 1 of twee dagen 100% vol krijgen.
Maar de herfst is gewoon een lastig moment van het jaar met dat grijze weer.
Met dynamisch contract is er momenteel ook niks aan hoor. Prijzen zijn doorlopend aan de hoge kant en schommelen maar weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:13:
[...]

Met dynamisch contract is er momenteel ook niks aan hoor. Prijzen zijn doorlopend aan de hoge kant en schommelen maar weinig.
Verschillen van ca. 50 cent per dag kan ik niet echt weinig noemen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

John245 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:24:
[...]

Verschillen van ca. 50 cent per dag kan ik niet echt weinig noemen. :)
in welk land leef je dan? ik in de randstad NL heb de afgelopen week max 15 cent verschil gezien. morgen is het na lange tijd weer een hogere spread.

Pagina: 1 ... 22 ... 42 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).