Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Of er vandaag voldoende spread is definieer ik in Home Assistant een Template Binary Sensor als volgt.
Functioneel: spread is voldoende als het gemiddelde van de prijzen van de 4 uren (dat is grofweg de batterij-laadperiode) met de laagste prijzen minimaal 80% is van het gemiddelde van de prijzen van de x uren (dat is de ingestelde batterij-ontlaadperiode) met de hoogste prijzen. De 80% komt van de aanname laadverlies 10% plus ontlaadverlies 10%.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - binary_sensor: - unique_id: spread_voldoende name: Spread is voldoende? state: > {% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %} {% set hours_o = states('input_number.aantal_dure_uren_etmaal') | float %} {% set output_o = cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_6_095_021', hours=hours_o, start='00:00', end='00:00', lowest=false, split=true, mode='average') | float %} {% set output_l = cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_6_095_021', hours=4, start='00:00', end='00:00', mode='average') | float %} {% set spread = output_o - (output_o * 0.2) | float > output_l %} {{ spread }} |
Is deze berekening wel realistisch genoeg? Of komt er nog meer bij kijken? Hoe berekenen jullie die spread?
https://github.com/thijsm...n/get-battery-profile.php
Maar ook ik concludeer dat er deze weken helaas niets te halen valt...
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
We leven onderhand in 16 november
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ok 13 november ook een spread die groot genoeg was om de batterij te laden en te ontladen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Nou vergeet niet;John245 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:05:
[...]
Ok 13 november ook een spread die groot genoeg was om de batterij te laden en te ontladen.
- Er is verlies tussen opladen en ontladen
- Je betaalt voor "gratis" stroom afnamen alsnog energiebelasting (gaat per kwh, niet per kosten). En ook nog BTW.....
- Pas op dat je niet je gratis stroom deels terugleverd, want dan betaal je weer terugleverkosten
[ Voor 8% gewijzigd door Servowire op 16-11-2024 17:09 ]
met papier mache kun je alles maken!!
Hoeveel omzettingsverliezen heb jij dan? En hoeveel reken je dan voor batterijkosten?Servowire schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:08:
[...]
Nou vergeet niet;Pas bij ongeveer -20 cent per KWH kan het bij mij uit om uit het net te trekken om te laden.
- Er is verlies tussen opladen en ontladen
- Je betaalt voor "gratis" stroom afnamen alsnog energiebelasting (gaat per kwh, niet per kosten). En ook nog BTW.....
- Pas op dat je niet je gratis stroom deels terugleverd, want dan betaal je weer terugleverkosten
Van net naar accu ongeveer 12% verliesJohn245 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:19:
[...]
Hoeveel omzettingsverliezen heb jij dan? En hoeveel reken je dan voor batterijkosten?
Van accu naar "huis" ongeveer 15% verlies
Batterijkosten reken ik niet, omdat ik het niet wil weten want het kan denk ik amper uit haha.
Daarnaast kost elke KWH die het net op gaat ook weer terugleverkosten.
Misschien een andere aanbieder zoeken.Servowire schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:42:
[...]
Daarnaast kost elke KWH die het net op gaat ook weer terugleverkosten.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Bij Tibber betalen ze de inkoopvergoeding gewoon weer terug als je de stoom weer terug levert.Thijsmans schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:39:
Dynamisch tarief-aanbieders, althans: Zonneplan, rekenen alleen een handling fee van 2 cent (ongeacht de richting).
"Als je teruglevert bij Tibber krijg je hier een dynamisch uurtarief voor. Op het moment dat je teruglevert geven we je exact dezelfde prijs die op dat moment ook geldt als je stroom afneemt, inclusief energiebelasting, GvO (Garanties van de Oorsprong) en onbalanskosten (ofwel inkoopvergoeding) en btw."
https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
ecoflow los koppelen.rvee schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:05:
met deze grijze dagen en geen energie opslag loopt de batterij langzaam leeg. Op 1 poort gemeten ecoflow heeft 80mA ofwel 48wh per dag ~ 2% vd batt capaciteit loopt weg.
Reken ik nu fout?rvee schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:05:
met deze grijze dagen en geen energie opslag loopt de batterij langzaam leeg. Op 1 poort gemeten ecoflow heeft 80mA ofwel 48wh per dag ~ 2% vd batt capaciteit loopt weg.
80Ma is 0,08w
0,08w x 24hr is 1.92w
2500w / 1,92w is 1300 dagen resterend.
Maar goed, de mijne verbruikt 5w.
5w (5000Ma) x 24hr is 120w
2500w / 120w is 20 dagen resterend.
Ik zal wel fout zitten...
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
0.08A×25v x 24u = 48whSiewert schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:34:
[...]
Reken ik nu fout?
80Ma is 0,08w
0,08w x 24hr is 1.92w
2500w / 1,92w is 1300 dagen resterend.
Maar goed, de mijne verbruikt 5w.
5w (5000Ma) x 24hr is 120w
2500w / 120w is 20 dagen resterend.
Ik zal wel fout zitten...
ik weet niet of dat 2x is ivm 2 poorten op de eco. kon niet 2 poorten tegelijk meten. is dat zo zit je op 100wh per dag en dat is dan weer bijna in lijn met wat jij meet.
Ik hou rekening met de volgende factoren:cradi schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:32:
Wie een dynamisch stroomcontract heeft wil met de thuisbatterij-aansturing - zeker in deze grijze dagen met weinig eigen zonnestroom - rekening kunnen houden met de spread in de uurprijzen. Sommigen noemen die spread dan ook in dit topic, want het speelt natuurlijk ook bij eenvoudige kleine plug-in batterijen.
Of er vandaag voldoende spread is definieer ik in Home Assistant een Template Binary Sensor als volgt.
Functioneel: spread is voldoende als het gemiddelde van de prijzen van de 4 uren (dat is grofweg de batterij-laadperiode) met de laagste prijzen minimaal 80% is van het gemiddelde van de prijzen van de x uren (dat is de ingestelde batterij-ontlaadperiode) met de hoogste prijzen. De 80% komt van de aanname laadverlies 10% plus ontlaadverlies 10%.
code:(Afkortingen: o=ontladen, l=laden)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - binary_sensor: - unique_id: spread_voldoende name: Spread is voldoende? state: > {% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %} {% set hours_o = states('input_number.aantal_dure_uren_etmaal') | float %} {% set output_o = cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_6_095_021', hours=hours_o, start='00:00', end='00:00', lowest=false, split=true, mode='average') | float %} {% set output_l = cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_6_095_021', hours=4, start='00:00', end='00:00', mode='average') | float %} {% set spread = output_o - (output_o * 0.2) | float > output_l %} {{ spread }}
Is deze berekening wel realistisch genoeg? Of komt er nog meer bij kijken? Hoe berekenen jullie die spread?
Aanschafprijs / aantal kWh / 6000 cycles -> Afgeschreven (niet kapot, maar financieel afgeschreven)
RTE 75-80%
Voorbeeld: 300 Euro per kWh aanschafprijs / 6000 cycles = 0.05 ct/kWh
RTE: +-25% spread
Dus het verschil tussen dynamisch inkopen en dynamisch verkopen moet minimaal 25% zijn + 0.05 Euro.
Heb je helper ook toegevoegd, bedankt daarvoor. Vandaag is die in ieder geval True
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Iemand daar een bron bij?
Heb dat inderdaad een keer ergens gezien en volgens mij hier eerder genoemd, meen mij te herinneren dat het ermee te maken had dat de elektronen dan spreekwoordelijk niet bij hun doel terechtkomen, zich opstapelen en op een gegeven moment tot problemen leiden. Zou het visualiseren als dat ze met onvoldoende kracht de accu in worden geknald en daarom een beetje aan het begin blijven hangen.RudolfR schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:20:
Ik meen gelezen te hebben dat te langzaam laden (onder 0.1C?) niet handig is, niet zozeer voor de degradatie, maar voor de efficiëntie van het chemische proces in lifepo4, of misschien li-ion.
Iemand daar een bron bij?
Maar wat er van waar is en hoe het precies zit... Kan die bron ook niet meer vinden.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
# Replace with valid access/secret keys and device SN
key = 'example123'
secret = 'example123'
Op welke plek moet ik device SN plaatsen?
En hoe zet ik de code in een actie?
1
2
3
4
5
| service: pyscript.set_ef_powerstream_custom_load_power data: SerialNumber: Your Serial Nr. TotalPower: "{{ states('sensor.your sensor') | round }}" Automation: true |
Ik heb een Homewizard P1 en wil het invoerveld van de Powerstream automatisch laten invullen, maar hoe?
[ Voor 82% gewijzigd door peter123 op 18-11-2024 08:00 ]
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Hoe kom je aan die mooie stellingkastcradi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:44:
Paar mededelingen n.a.v. mijn proje.....
Kopen. Ikea Hyllis.
@peter123
Die methode met dat pyscript is achterhaald. De integratie van tolwi kan ook aansturing regelen.
@Taro
Deze wellicht?
https://pubs.rsc.org/en/c...anding/2015/nr/c5nr00045a
Die had ik al geïnstalleerd, maar hoe houden jullie de 0 dan? Via de MQTT?RudolfR schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:16:
@peter123
Die methode met dat pyscript is achterhaald. De integratie van tolwi kan ook aansturing regelen.
Met een automation in Home Assistant die P1-meter uitleest en doorgeeft aan de Ecoflow Powerstream via de API met het zetten van 'number.powerstream_xxxx_custom_load_power_settings'
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| alias: Home Battery dynamic output power description: Control the output powerstream via the cloud API triggers: - entity_id: - sensor.powerstream_6147_inverter_output_watts trigger: state - entity_id: input_boolean.home_battery_discharge_enabled trigger: state conditions: - condition: template value_template: >- {{ output_setpoint | int(0) != states('number.powerstream_6147_custom_load_power_settings') | int(0) }} actions: - target: entity_id: number.powerstream_6147_custom_load_power_settings data: value: "{{ output_setpoint | float(0) | round }}" action: number.set_value - data: name: Powerstream message: output power was set to {{ output_setpoint }} Watt action: logbook.log mode: queued variables: output_setpoint: >- {{ iif(is_state('input_boolean.home_battery_discharge_enabled', 'on'), states('sensor.home_battery_output_power'), 0) }} |
Welke settings moet ik gebruiken voor:
triggers:
- entity_id:
- sensor.powerstream_6147_inverter_output_watts
trigger: state
input_boolean.home_battery_discharge_enabled
Welke boolean moet ik hier gebruiken?
Die boolean is een helper waarmee je het ontladen kunt in- en uitschakelen.
'sensor.powerstream_6147_inverter_output_watts' is de gewenste waarde; kan de meting zijn je P1-meter, maar minder mag ook.
Ik heb een helper gemaakt, zodat de waarde van de P1 meter altijd netjes binnen een bepaalde range blijft.RudolfR schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:35:
@peter123
'sensor.powerstream_6147_inverter_output_watts' is de gewenste waarde; kan de meting zijn je P1-meter, maar minder mag ook.
Dit voorkomt dat je een hogere waarde probeert in te stellen dan de ecoflow kan leveren:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| {% set consumption = states('sensor.p1_meter_active_power') | float %} {% set max_output = 600 %} {% set current_output = states('input_number.thuisaccu1_ecoflowsetvalue') | float %} {% set new_output = current_output + consumption %} {% if new_output > max_output %} {{ max_output }} {% elif new_output < 0 %} 0 {% else %} {{ new_output }} {% endif %} |
input_number.thuisaccu1_ecoflowsetvalue is dan de laatste ingestelde waarde van de ecoflow.
Dit gaat mijn pet even te boven.Taro schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:45:
[...]
Heb dat inderdaad een keer ergens gezien en volgens mij hier eerder genoemd, meen mij te herinneren dat het ermee te maken had dat de elektronen dan spreekwoordelijk niet bij hun doel terechtkomen, zich opstapelen en op een gegeven moment tot problemen leiden. Zou het visualiseren als dat ze met onvoldoende kracht de accu in worden geknald en daarom een beetje aan het begin blijven hangen.
Maar wat er van waar is en hoe het precies zit... Kan die bron ook niet meer vinden.
Maar begrijp ik het goed dat met twee mijn 25.6v 100ah in parallel het niet slim is om bij het eerste beetje overschot het laden te starten met de kleinste lader (10a) omwille van dit feit.
Want als ik start met laden zit ik onder de 0.1C
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Ik zou gewoon normaal laden, anders moet het BMS het maar opvangen als het niet wenselijk is.Siewert schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:41:
[...]
Dit gaat mijn pet even te boven.
Maar begrijp ik het goed dat met twee mijn 25.6v 100ah in parallel het niet slim is om bij het eerste beetje overschot het laden te starten met de kleinste lader (10a) omwille van dit feit.
Want als ik start met laden zit ik onder de 0.1C
RudolfR schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:11:
@Siewert
Klopt, maar er is dus geen bron die dat bevestigt. Dus ik zou die Watts gewoon pakken.
Thx...Taro schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:14:
[...]
Ik zou gewoon normaal laden, anders moet het BMS het maar opvangen als het niet wenselijk is.
Dan ga ik vrolijk verder zoals met zoals het nu draait.
Wat voor helper is dit en hoe krijg ik die in HA? Misschien een domme vraag, maar via template sensor lukt mij niet.Psycho_Mantis schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:40:
[...]
Ik heb een helper gemaakt, zodat de waarde van de P1 meter altijd netjes binnen een bepaalde range blijft.
Dit voorkomt dat je een hogere waarde probeert in te stellen dan de ecoflow kan leveren:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 {% set consumption = states('sensor.p1_meter_active_power') | float %} {% set max_output = 600 %} {% set current_output = states('input_number.thuisaccu1_ecoflowsetvalue') | float %} {% set new_output = current_output + consumption %} {% if new_output > max_output %} {{ max_output }} {% elif new_output < 0 %} 0 {% else %} {{ new_output }} {% endif %}
input_number.thuisaccu1_ecoflowsetvalue is dan de laatste ingestelde waarde van de ecoflow.
Het is een template sensor, dus dat klopt in ieder geval.peter123 schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:54:
[...]
Wat voor helper is dit en hoe krijg ik die in HA? Misschien een domme vraag, maar via template sensor lukt mij niet.
Je moet de input_number.thuisaccu1_ecoflowsetvalue vervangen voor je powerstream custom_load, bijvoorbeeld: number.powerstream_1_custom_load_power_settings
sensor.p1_meter_active_power is uiteraard je P1 meter.
Thx, super!Psycho_Mantis schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:27:
[...]
Het is een template sensor, dus dat klopt in ieder geval.
Je moet de input_number.thuisaccu1_ecoflowsetvalue vervangen voor je powerstream custom_load, bijvoorbeeld: number.powerstream_1_custom_load_power_settings
sensor.p1_meter_active_power is uiteraard je P1 meter.
Dat plak je dan in het Statussjabloon vlak neem ik aan? Dan is deze zo goed. Moet ik nog wat invullen bij: Meeteenheid, Apparaatklasse, Statusklasse? Bij apparaat heb ik maar de Powerstream genomen.
peter123 schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:15:
[...]
Thx, super!
Dat plak je dan in het Statussjabloon vlak neem ik aan? Dan is deze zo goed. Moet ik nog wat invullen bij: Meeteenheid, Apparaatklasse, Statusklasse? Bij apparaat heb ik maar de Powerstream genomen.
/f/image/PQzZXTp5JoM5kDSylnp7voJe.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb hem zo.
Maar limiet op 1000 watt staan, want heb 2 powerstreams waarover het verdeeld wordt.
Ben nu aan het testen en hij houdt inderdaad de output van de powerstream op 0 en niet de p1. Even alles nog een keer nalopen.
[ Voor 11% gewijzigd door peter123 op 18-11-2024 16:09 ]
Kan de boolean een fysieke stekkerschakelaar, die de op de output van de Powerstream zit, zijn ipv een helper?RudolfR schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:35:
@peter123
Volgens de log wordt die schakelaar getriggerd het invoerveld gaat naar 0.
Wat positief is is dat het invoerveld in ieder geval verandert.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| alias: Home Battery dynamic output power description: Control the output powerstream via the cloud API triggers: - entity_id: - sensor.powerstream_6147_inverter_output_watts trigger: state - entity_id: - switch.s2 trigger: state conditions: - condition: template value_template: >- {{ output_setpoint | int(0) != states('number.powerstream_6147_custom_load_power_settings') | int(0) }} actions: - target: entity_id: number.powerstream_6147_custom_load_power_settings data: value: "{{ output_setpoint | float(0) | round }}" action: number.set_value - data: name: Powerstream message: output power was set to {{ output_setpoint }} Watt action: logbook.log mode: queued variables: output_setpoint: >- {{ iif(is_state('switch.s2', 'on'), states('sensor.powerstream_6147_inverter_output_watts'), 0) }} |
Er gaat toch iets fout, hij zet hem vaak op 0. Doe ik iets fout?
Na elke volledige accu lading, is de boel weer in balans, lijkt me.
Na wat meer zoeken blijkt het wel te kunnen, maar de meningen zijn wat verdeeld over welke methode beter is geloof ik.
[ Voor 18% gewijzigd door maart84 op 18-11-2024 20:27 ]
Mits ze niet in serie zitten, omdat je dan 1 accu met 1 BMS hebt. Als je 2 accu's met ieder een eigen BMS hebt, zonder overkoepelend BMS, in het geval van in serie schakelen, krijg je dus onbalans tussen de 2 accu's en dat heeft weer nadelige effecten. Je moet eigenlijk altijd een overkoepelend BMS over alle accu's/cellen hebben wil je op de lange termijn het geheel in balans houden.H.W.R schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:03:
2 gelijke accu's met beide een eigen lader, zou goed moeten gaan?
Na elke volledige accu lading, is de boel weer in balans, lijkt me.
2x 24V 100Ah in parallel kent dat negatieve effect niet vs 2x 12V 200Ah in serie wel.
Ik vermoed dat dat hiermee te maken heeft..Taro schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:45:
[...]
Heb dat inderdaad een keer ergens gezien en volgens mij hier eerder genoemd, meen mij te herinneren dat het ermee te maken had dat de elektronen dan spreekwoordelijk niet bij hun doel terechtkomen, zich opstapelen en op een gegeven moment tot problemen leiden. Zou het visualiseren als dat ze met onvoldoende kracht de accu in worden geknald en daarom een beetje aan het begin blijven hangen.
LiFePO4 batteries require balancing during the charging process to ensure all cells are charged equally.
The balancing charging current is usually around 0.1C to 0.2C.
For the 100Ah LiFePO4 battery, the balancing charging current would be 10A (0.1C) to 20A (0.2C).
https://www.ufinebattery....ging,)%20to%20100A%20(1C).
Slechte cellen balanceren is niet een oplossing om een batterij goed te maken. Je moet al je cellen aanpassen aan de slechtste cel. Door een ruime marge in capaciteit te nemen, voorkom je overbelasting van die slechte cel.
[ Voor 36% gewijzigd door peter123 op 19-11-2024 12:36 ]
Mijn idee is gewoon lekker knallen met die accus en dan gaan ze maar wat minder lang mee en tzt. koop ik wel weer nieuwe; waarschijnlijk met grotere capaciteit. Ondertussen wel maximaal van de capaciteit genoten wat dus ook weer eea. oplevert.
Deze kostte een tijdje geleden nog 205 euro.
https://www.winnerbatteri...00Ah-12V-Lithium-Batterie
Volgens mij het eerder gequote bericht hierboven, maar de bron was een YouTube video.rvee schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:56:
[...]
Ik vermoed dat dat hiermee te maken heeft..
LiFePO4 batteries require balancing during the charging process to ensure all cells are charged equally.
The balancing charging current is usually around 0.1C to 0.2C.
For the 100Ah LiFePO4 battery, the balancing charging current would be 10A (0.1C) to 20A (0.2C).
https://www.ufinebattery....ging,)%20to%20100A%20(1C).
Nu zat ik te denken om gewoon te beginnen met één 19inch Pylontech US5000 - 48V, zodat wanneer ik wil schalen de accu gewoon kan hergebruiken, en de hele setup netjes in een 19inch rack opgeborgen kan worden.
Om de laadsnelhheid dynamisch te maken zat ik te denken om 3x verschillende laders parralel aan te sluiten een 5a, 10a, en 20a die ik op basis van mijn opwek individueel of tegelijk kan schakelen.
Hebben meer mensen een soortgelijke setup en zijn er users die meerdere powerstreams actief hebben om zo meer dan een 1kW te kunnen leveren?
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 19-11-2024 19:50 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hier 1 powerstream en 5kwh is voor ons nog voldoende.revolution-nl schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:47:
Uiteindelijk wil ik naar een 20kWh thuisaccu, waarmee ik in island mode kan draaien en met direct MPPT ontsluiting voor de PV, echter wil ik nu voor het komende jaar klein beginnen.
Nu zat ik te denken om gewoon te beginnen met één 19inch Pylontech US5000 - 48V, zodat wanneer ik wil schalen de accu gewoon kan hergebruiken, en de hele setup netjes in een 19inch rack opgeborgen kan worden.
Om de laadsnelhheid dynamisch te maken zat ik te denken om 3x verschillende laders parralel aan te sluiten een 5a, 10a, en 20a die ik op basis van mijn opwek individueel of tegelijk kan schakelen.
Hebben meer mensen een soortgelijke setup en zijn er users die meerdere powerstreams actief hebben om zo meer dan een 1kW te kunnen leveren?
Alleen lade ik met 10 en 20a lader.
Wat ik persoonlijk te beperkt vond zeker deze donkere dagen.
Vanaf volgende week 2 12a victron IP22 en 20a Powerqueen lader om meer dynamisch te laden.
Zou dan op een overschot van 300/600/900 en 1200w kunnen laden.
En dus meer mogelijkheden om of de hele dag zachtjes te laden en indien mogelijk sneller opschalen en sneller de batterijen vol.
Ja precies, dan zou je ook nog alle laders tegelijk aan kunnen zetten toch?Siewert schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:58:
[...]
Hier 1 powerstream en 5kwh is voor ons nog voldoende.
Alleen lade ik met 10 en 20a lader.
Wat ik persoonlijk te beperkt vond zeker deze donkere dagen.
Vanaf volgende week 2 12a victron IP22 en 20a Powerqueen lader om meer dynamisch te laden.
Zou dan op een overschot van 300/600/900 en 1200w kunnen laden.
En dus meer mogelijkheden om of de hele dag zachtjes te laden en indien mogelijk sneller opschalen en sneller de batterijen vol.
Hoe sluit jij de losse laders aan, zat zelf te denken om een busbar te plaatsen, hier de powerstream , de pylontech en een (auto)zekering kast op te plaatsen. Achter de auto zekeringkast kan ik dan de laders plaatsen,
Tussen de busbar en de pylontech wil ik dan nog nog een aparte zekeringsautomaat plaatsen. Volgens mij heb ik het dan goed geregeld
[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 19-11-2024 20:13 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
En idd, kan alle of een enkel lader kunnen opstarten.revolution-nl schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:11:
[...]
Ja precies, dan zou je ook nog alle laders tegelijk aan kunnen zetten toch?
Hoe sluit jij de losse laders aan, zat zelf te denken om een busbar, hier de powerstream op de pylontech en een auto zekering kast waar ik de laders achter zeker.
Tussen de busbar en de pylontech wil ik dan nog nog een aparte zekeringsautomaat plaatsen,
Ik sluit ze aan op een busbar.
Op dit moment alles op accu Polen zelf aangesloten en dat zat mij niet lekker.
[ Voor 4% gewijzigd door Siewert op 19-11-2024 20:34 ]
ik heb 2 PS met ieder 2x 2.5 kWh accu's en 4 laders. ik kan dus "gemoduleerd" laden per accu en ieder ps op een andere fase zodat de pieken van de doorstroomverwarmer/warmtepomp opgevangen worden. 1.2 kWh teruglevering inderdaad in dit seizoen. Een maand eerder met meer zonopwek is het meer NOM in de avond/ochtend met 10kWh.revolution-nl schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:47:
Uiteindelijk wil ik naar een 20kWh thuisaccu, waarmee ik in island mode kan draaien en met direct MPPT ontsluiting voor de PV, echter wil ik nu voor het komende jaar klein beginnen.
Ik ben net een aanemer aan het aanschrijven om voorbereidingen te doen voor een hefitige thuisaccu, waarschijnlijk 3x multiplus+48 accu's in de achtertuinschuur.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Als ik de boel dan een beetje doorreken kom ik op +/- 1850 euro voor een 5kW met 1x Powerstream 3x Lader, aansluit /schakel materiaal en Cerbo.
[ Voor 29% gewijzigd door revolution-nl op 19-11-2024 21:36 ]
je beschrijft ongeveer mijn setup.revolution-nl schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:11:
[...]
Ja precies, dan zou je ook nog alle laders tegelijk aan kunnen zetten toch?
Hoe sluit jij de losse laders aan, zat zelf te denken om een busbar te plaatsen, hier de powerstream , de pylontech en een (auto)zekering kast op te plaatsen. Achter de auto zekeringkast kan ik dan de laders plaatsen,
Tussen de busbar en de pylontech wil ik dan nog nog een aparte zekeringsautomaat plaatsen. Volgens mij heb ik het dan goed geregeld
2x powerstream
2x 20A lader met eigen HW plug
2x 2.56kwh PQ batterij (parallel)
gekoppeld via busbar (automotiv type)
laders via 75A anl op busbar
verder via HA aansturing laders aansturen op 600 of 1200W en powerstreams intelligent gebalanceerd ontladen op P1 waarde.
Heerlijk is dat al die smaken en oplossingen van de diy projecten hier.rvee schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:19:
[...]
je beschrijft ongeveer mijn setup.
2x powerstream
2x 20A lader met eigen HW plug
2x 2.56kwh PQ batterij (parallel)
gekoppeld via busbar (automotiv type)
laders via 75A anl op busbar
verder via HA aansturing laders aansturen op 600 of 1200W en powerstreams intelligent gebalanceerd ontladen op P1 waarde.
In de meeste opzichten zijn ze allemaal best wel gelijkend maar toch ook weer verschillend en met name de aansturing.
Mijne nieuwe setup word dus straks.
1x EcoFlow powerstream
2x 12A victron ip22 lader met eigen HW plug
1x 20A Powerqueen lader met eigen HW plug
2x 25, 6v 100ah Powerqueen (parallel)
Laders en accu allemaal op de busbar
Aansturing via Raspberry Pi met php scripts voor het modulerend laden met 300w/600w/900w en 1200w.
En die houd ook rekening met zomer en wintertijd ivm kortere dagen.
Andere php script stuurt de EcoFlow aan met NOM in de nachten en springt overdag bij indien mogelijk.
In het zoeken naar gegevens op internet kwam ik op dit forum waar ze getest hebben op de ecoflow airco en een oplossing hebben gevonden die helaas niet geschikt is voor de powerstream omdat deze niet opengemaakt kan worden. Ik wil de dit toch delen met jullie omdat er mogelijk tussen jullie techneuten weer iemand is die uit deze gegevens een idee halen voor de powerstream.
https://diysolarforum.com...4v-lifepo4-battery.42343/
is het eigenlijk mogelijk om 2 accu's parallel te hebben op een busbar en dan 2x20A lader op de busbar te zetten? of is het juist beter om de laders direct op de accu's te hebben?Siewert schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:48:
[...]
Heerlijk is dat al die smaken en oplossingen van de diy projecten hier.
In de meeste opzichten zijn ze allemaal best wel gelijkend maar toch ook weer verschillend en met name de aansturing.
Mijne nieuwe setup word dus straks.
1x EcoFlow powerstream
2x 12A victron ip22 lader met eigen HW plug
1x 20A Powerqueen lader met eigen HW plug
2x 25, 6v 100ah Powerqueen (parallel)
Laders en accu allemaal op de busbar
Aansturing via Raspberry Pi met php scripts voor het modulerend laden met 300w/600w/900w en 1200w.
En die houd ook rekening met zomer en wintertijd ivm kortere dagen.
Andere php script stuurt de EcoFlow aan met NOM in de nachten en springt overdag bij indien mogelijk.
Denk/gok qua eventuele verliezen wellicht beter om direct op de batterijen aan te sluiten.kmf schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:31:
[...]
is het eigenlijk mogelijk om 2 accu's parallel te hebben op een busbar en dan 2x20A lader op de busbar te zetten? of is het juist beter om de laders direct op de accu's te hebben?
Maar op korte afstanden is dat ook weer te verwaarlozen.
Maar zolang de busbar en bekabeling de amps kunnen hebben is er totaal geen probleem om alles via een busbar te laten lopen.
In mijn optiek zelf beter want met drie laders, parallel kabel en omvormer aansluiting is de bout op de accupool aan de korte kant.
we zijn wel meer mogelijkheden, maar de meeste mensen hier willen liever lifePo4 nemen denk ik.johnvoorn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:10:
Hier de ecoflow powerstream net ontvangen en getest met 36V fiets accu op de zonnepaneel ingang en een 13V gelijkspanning op de stekker voor de ecoflow accus (max 85W), beide werkte prima. Toch opzoek naar een mogelijkheid om een 48V accu aan te sluiten op de ecoflow stekker, dus wat doen die 6 extra draden voor communicatie? Mogelijk moet er een bepaalde spanning op twee van die draden staan om een externe accu te accepteren of moeten er twee kort gesloten worden, het kan natuurlijk ook zijn dat er digitale info over moet.
In het zoeken naar gegevens op internet kwam ik op dit forum waar ze getest hebben op de ecoflow airco en een oplossing hebben gevonden die helaas niet geschikt is voor de powerstream omdat deze niet opengemaakt kan worden. Ik wil de dit toch delen met jullie omdat er mogelijk tussen jullie techneuten weer iemand is die uit deze gegevens een idee halen voor de powerstream.
https://diysolarforum.com...4v-lifepo4-battery.42343/
Het ding is. bij redodo staat letterlijk dat er niet meer dan 30A opgeladen moet worden omdat anders de accupolen kunnen smelten. , maar als de laders op parallelle bedrading zitten, hoeveel A gaat er dan door de polen heen?Siewert schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:42:
[...]
Denk/gok qua eventuele verliezen wellicht beter om direct op de batterijen aan te sluiten.
Maar op korte afstanden is dat ook weer te verwaarlozen.
Maar zolang de busbar en bekabeling de amps kunnen hebben is er totaal geen probleem om alles via een busbar te laten lopen.
In mijn optiek zelf beter want met drie laders, parallel kabel en omvormer aansluiting is de bout op de accupool aan de korte kant.
Heb Powerqueen ooit eens aangeschreven aangezien ik geen spread kon vinden.kmf schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:21:
[...]
Het ding is. bij redodo staat letterlijk dat er niet meer dan 30A opgeladen moet worden omdat anders de accupolen kunnen smelten. , maar als de laders op parallelle bedrading zitten, hoeveel A gaat er dan door de polen heen?
Wilde weten wat de max ampère was om te laden.
Antwoord was 100a max dus hier straks 2x 12a en 20a is peanuts.
Wat betreft jouw vraag hoeveel amp er doorheen gaat in parallel setup.
Dat blijft het zelfde als een enkele setup.
Dus je stop er 50a in dan krijgen ze beide ook 50a.
BMS regelt het wel af.
Of begrijp ik je vraag niet, kan natuurlijk😉
Advies uit de handleiding van powerqueen is via busbars.kmf schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:31:
[...]
is het eigenlijk mogelijk om 2 accu's parallel te hebben op een busbar en dan 2x20A lader op de busbar te zetten? of is het juist beter om de laders direct op de accu's te hebben?
Ik heb mijn tuinirrigatiesysteem in m'n hoofd denk ik. als de hoofdleiding naar 1 sproeier gaat, dan schiet het water eruit, als deze verdeeld wordt naar meerdere sproeiers, dan wordt het water verdeeld en krijg ik een mooi mistgordijn. ook als ik beide uiteinden aan een kraan verbind.Siewert schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:29:
[...]
Heb Powerqueen ooit eens aangeschreven aangezien ik geen spread kon vinden.
Wilde weten wat de max ampère was om te laden.
Antwoord was 100a max dus hier straks 2x 12a en 20a is peanuts.
Wat betreft jouw vraag hoeveel amp er doorheen gaat in parallel setup.
Dat blijft het zelfde als een enkele setup.
Dus je stop er 50a in dan krijgen ze beide ook 50a.
BMS regelt het wel af.
Of begrijp ik je vraag niet, kan natuurlijk😉
dus bij accu's, krijgt elke accu door de parallele leiding 40/2= 20 A
Dit is iets anders dan balanceren van cellen over 1 oplader van 48V.
[ Voor 10% gewijzigd door peter123 op 20-11-2024 16:23 ]
Op zich wil ik streven naar (nachtelijk) NOM en als dat nu niet lukt ivm een half geladen accu is dat geen ramp. Wil vooral een minimum lading om te voorkomen dat ik de hele tijd 10%-0% ga. Maar minimaal toch een 50 of 60% heb. Ook al duurt het dan 2, 3 dagen laden.
Klinkt als waar ik ook over na heb zitten denken en het hierover heb gehad 2 dagen terug of zo.DieterKoblenz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:08:
Ik vind vooral het enigszins nauwkeurig bijhouden van de SOC lastig in te regelen. Ik gebruik nu twee harde datapunten, namelijk vol en leeg omdat ik die betrouwbaar kan vaststellen. Daartussen gebruik ik de hoeveelheid kWh in, en uit (gemeten door HW plug) om een benadering te krijgen.
Op zich wil ik streven naar (nachtelijk) NOM en als dat nu niet lukt ivm een half geladen accu is dat geen ramp. Wil vooral een minimum lading om te voorkomen dat ik de hele tijd 10%-0% ga. Maar minimaal toch een 50 of 60% heb. Ook al duurt het dan 2, 3 dagen laden.
Wat ik heb gedaan in mijn oplaad php script is dat in de wintertijd als de batterij leeg is er een bestand word weggeschreven met de text leeg.
Pas als de batterij vol is (kan wel een aantal dagen duren) dit bestand aangepast word naar opgeladen.
In mijn baseload script mag de EcoFlow dan pas beginnen met terugleveren als dit bestand bestaat.
Ja, dit heb ik ook overwogen aangezien dat zeer eenvoudig in te regelen is. Maar van mij hoeft de accu niet helemaal vol. Liefst zou ik de voorspelling van morgen in die keuze ook nog meenemen (stel ik verwacht morgen meer overschot, dan heb ik liever morgenvroeg een lege accu om te vullen).. Maar dat is een ingewikkelde puzzel.Siewert schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:13:
[...]
Klinkt als waar ik ook over na heb zitten denken en het hierover heb gehad 2 dagen terug of zo.
Wat ik heb gedaan in mijn oplaad php script is dat in de wintertijd als de batterij leeg is er een bestand word weggeschreven met de text leeg.
Pas als de batterij vol is (kan wel een aantal dagen duren) dit bestand aangepast word naar opgeladen.
In mijn baseload script mag de EcoFlow dan pas beginnen met terugleveren als dit bestand bestaat.
Je brengt mij op ideeën.DieterKoblenz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:00:
[...]
Ja, dit heb ik ook overwogen aangezien dat zeer eenvoudig in te regelen is. Maar van mij hoeft de accu niet helemaal vol. Liefst zou ik de voorspelling van morgen in die keuze ook nog meenemen (stel ik verwacht morgen meer overschot, dan heb ik liever morgenvroeg een lege accu om te vullen).. Maar dat is een ingewikkelde puzzel.
Opzich niet moeilijk hoor, neem bijvoorbeeld de weerlive API die is gratis en mag je 300 calls p/d opvragen.
In principe is 1 call genoeg en in die API zit een kans op zon per dag voorspelling voor de komende 5 dagen.
Ik ga er eens mee stoeien.
Ik gebruik https://forecast.solar/Siewert schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:12:
[...]
Je brengt mij op ideeën.
Opzich niet moeilijk hoor, neem bijvoorbeeld de weerlive API die is gratis en mag je 300 calls p/d opvragen.
In principe is 1 call genoeg en in die API zit een kans op zon per dag voorspelling voor de komende 5 dagen.
Ik ga er eens mee stoeien.
Heb jij de gratis variant?
Krijg alleen maar 429 error als ik de estimated uitvoer terwijl als ik de check uitvoer ik wel output krijg.
Vooralsnog maak ik gebruik van de home assistant integratie, beperkt, maar voldoende. Ik overweeg wel de betaalde API te gaan gebruiken als ik de SOC beter ingeregeld kan krijgen.Siewert schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:56:
[...]
Heb jij de gratis variant?
Krijg alleen maar 429 error als ik de estimated uitvoer terwijl als ik de check uitvoer ik wel output krijg.
:strip_exif()/f/image/N0QSe5QqrayOitk4qWTfbTMS.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, 8kw aan accu staan. (Voor 2 rubber bootjes met elektro motor). Leuke accus, klein voor formaat, dankzij de compacte BYD cellen.
Ik zal ze ca 6x per jaar gebruiken op een mooie zomerdag, misschien dat ik er ook wat mee kan voor alamthuisaccu (is misschien iets ideaal met 2x12V=24V). ... Naja, eens een keer uitzoeken hoe dit werkt, of dit te doen is.
Op dit moment staan mijn beide laders in li-ion mode.
Maar zie in de victron-app dat de voltage output op beide laders nu rond de 26,58v is.
Dit is lager dat wat powerqueen adviseert.
En aangezien ik de domme versie batterijen heb kan ik de cell voltages niet uitlezen.
Zijn er mensen die de instellingen hebben aangepast in de lader of kan ik de standaard instellingen gewoon laten staan?
Standaard Li-ion is niet helemaal passend, volgens mij.
Ik heb wel Advanced settings met een Smart Lithium/LifePO4 profiel.
Iets aangepast door spanningen te verlagen:
Absorption staat op 28 en float op 26.8.
Dat is lager dan 28.8V zoals BG adviseert. Maar werkt prima. Batterijen hoeven niet ramvol. Zo balanceren de cellen goed.
Hoger gaf cell overvoltage fouten in BMS.
Na eerste batterij geplaatst te hebben , HA geinstalleerd en wat code gemaakt kwam de conclusie dat er iets meer nodig is om de nacht op nom door te komen. Daarbij de wetenschap dat begin volgend jaar huidige contract afloopt en de terugleverkosten eraan komen een 2e batterij erbij aangeschaft. Voldoende voor nom, maar ook voorbereiden op evt dynamisch met goedkoop laden en duur terugleveren ed.
Het technische deel geupgrade naar de volgende situatie, schaamteloos de ikea oplossing gekopieerd
:strip_exif()/f/image/PIuZN8s2YdDGfIAz1amKQMCT.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog niet geheel af. Kabels nog wegwerken en de koppeling vanaf de busbars naar de ecoflows gaan nog nieuwe kabels aanzetten, mc4---kabeloogM8. Dat is netter weg te werken, het doet nu rommelig aan.
De code herzien van 1 naar 2 batterijen, dubbele eco's en laders was met de oude programmeren geen optie meer, te veel leercurve erin
Vervolg was het programmeer deel daarna overzichtelijk met wat helpers en automatiseringen in modes. Resultaat in overzicht.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ARLVLUymz0LkAv2hqQmr1PSf.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/MiwNChJB06zfPBcksljMmnyx.jpg?f=fotoalbum_large)
Qua coding zijn de volgende 2 belangrijkste:
soc berekenen (20% laadverlies en 3% ontlaadverlies) voor de batterijstatus autom.
1
| {{(5.120+states('sensor.pqladers_totvermogen')|float-states('sensor.psbatt_energietotaalgeleverd')|float+states('input_number.BatterijOntladen')|float-states('input_number.BatterijBijgeladen')|float-(states('sensor.pqladers_totvermogen')|float-states('input_number.BatterijBijgeladen')|float)*0.20-(states('sensor.psbatt_energietotaalgeleverd')|float-states('input_number.BatterijOntladen')|float)*0.03)*1000/5120*100}} |
en de aansturing (voor nom) van de eco's met master/slave principe (die toggled elke dag zodat eco's ongeveer evenredig belast worden). 3 stadia. 0-min = geen eco aan, min-mix = 1 master eco, mix-max = beide eco's 50%. Code zoals eerder hier gepost als basis gebruikt.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| {% set consumption = states('sensor.p1_meter_power') | float %} {% set max_output = 1100 %} {% set mix_output = 350 %} {% set min_output = 120 %} {% set current_output = states('number.powerstream_xx1_custom_load_power_settings')|float(0) + states('number.powerstream_xx2_custom_load_power_settings')|float(0) %} {% set new_output = current_output + consumption %} {% if new_output > max_output %} {{ (max_output/2)|round }} {% elif new_output >= mix_output %} {{ (new_output/2)|round }} {% elif min_output <= new_output < mix_output and (now().day % 2) != 0 %} {{ (new_output)|round }} {% else %} 0 {% endif %} |
[ Voor 27% gewijzigd door rvee op 23-11-2024 18:50 ]
Nieuwe onderdelen waren binnen vandaag.
Maar heb echt een schijt hekel aan bedrading wat rommelig erbij ligt.
Dus eerdaags maar even wat bedenken.
:strip_exif()/f/image/q2KqGmZxX2Cflhu7B9nGToEQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YbVOeyhzGqQXeVU0UJj5hvZO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Siewert op 23-11-2024 17:22 ]
Die 4x2.56 lifePo4 accu's, maar ook de 2 powerstations, de ebikes en zelfs de tandenborstels en joypads.
de thuisbatterij-accu's zijn constant 80% opgeladen en dan weer ontladen. omdat die bij het opladen steeds 10 minuten moeten pauzeren zodat de powerstream even de piekverbruik van de warmtepomp bij defrosts moest afscheren.
Ook het huis is nu volledig opgewarmd doordat de warmtepomp sinds gisteren constant heeft gedraait en nu de vloer ook als warmtebuffer dient. En dat maar voor 5 euro
Dat is een flinke capaciteit. hoe laad je ze op? inderdaad zonde om ze de rest van het jaar ongebruikt te laten. gewoon een powerstream kopen zoals hier en dan een eigen thuisbatterij.Whiskey48 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:14:
[Afbeelding]
Zo, 8kw aan accu staan. (Voor 2 rubber bootjes met elektro motor). Leuke accus, klein voor formaat, dankzij de compacte BYD cellen.
Ik zal ze ca 6x per jaar gebruiken op een mooie zomerdag, misschien dat ik er ook wat mee kan voor alamthuisaccu (is misschien iets ideaal met 2x12V=24V). ... Naja, eens een keer uitzoeken hoe dit werkt, of dit te doen is.
kmf schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:53:
[...]
Dat is een flinke capaciteit. hoe laad je ze op? inderdaad zonde om ze de rest van het jaar ongebruikt te laten. gewoon een powerstream kopen zoals hier en dan een eigen thuisbatterij.
/f/image/Nw7pVl58ihSr7b05Z8f8UCkf.png?f=fotoalbum_large)
https://a.aliexpress.com/_Ez516hB
Hiermee laat ik ze op.
Ik zal me even er in verdiepen wat een power stream is en wat ik nog meer nodig heb.
Ik heb achterin de garage al een 3fase onderverdeler met voldoende ruimte voor extra groepen, kan iets iig zo aansluiten op het stroomnet.
oh zo. ik heb ook zo eentje voor 12v accu's, net wat ups loodaccu's omgewisseld met lifepo4.Whiskey48 schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:59:
[...]
[Afbeelding]
https://a.aliexpress.com/_Ez516hB
Hiermee laat ik ze op.
Ik zal me even er in verdiepen wat een power stream is en wat ik nog meer nodig heb.
Ik heb achterin de garage al een 3fase onderverdeler met voldoende ruimte voor extra groepen, kan iets iig zo aansluiten op het stroomnet.
Maar ik ben ook van plan om een grote lifepo4 accu te bestellen die ik als noodbooster voor mijn powerstation kan gebruiken. (als de stroom uitvalt, doet de powerstation al 4 uur lang mijn koelkast en/of netwerkapparatuur werkend houden. als ik dan een 12v accu aansluit op de 12v ingang van de powerstation, kan ie nog langer aan het werk blijven)
Doet die echt 35AMP op 24V? (840watt)?
Ik heb vandaag de twee Pylontech 3000s opgehaald, andere componenten staan in bestelling, met een beetje geluk kan deze week een eerste versie van de test-opstelling live.
Ik ben vooral erg benieuwd naar de werking van de Victron Cerbo-GX voor het uitlezen van het BMS en de integratie in HA.
Wat ik mij nog afvroeg, hebben jullie de DC kant van ieder apparaat ook af gezekerd, met 5 laders een Ecoflow (waar er later wss nog een of twee bijkomen) had ik wel het idee om voor iedere apparaat een DC schakel automaat te zetten.
[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 24-11-2024 19:36 ]
Doorgaans zeker je iedere positieve kabel naar iedere accu af, zo dicht mogelijk bij de accu zelf. En hou daarbij rekening met de maximale kortsluitstroom die onderbroken moet kunnen worden a +- 10.000-20.000 A bij LFP accu's. Dus niet ff een lullig glaszekeringetje ertussen, maar veel DC-automaten voldoen ook niet. Het beste is een T-Class zekering en anders een ANL-zekering.revolution-nl schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:30:
[...]
Wat ik mij nog afvroeg, hebben jullie de DC kant van ieder apparaat ook af gezekerd, met 5 laders een Ecoflow (waar er later wss nog een of twee bijkomen) had ik wel het idee om voor iedere apparaat een DC schakel automaat te zetten.
Persoonlijk zou ik met meerdere Pylontechs al snel naar een Victron omvormer zijn gegaan die zowel kan laden als ontladen met hetzelfde apparaat, scheelt je heel veel stekkers en laders en gedoe met de Ecoflow aansturen. Een Victron Multiplus integreert goed in Home Assistant en met de Cerbo GX die je hebt kan je alles via Victron VRM en Dynamic ESS ook prima aansturen. De kosten die je aan alle laders en stopcontacten bespaart had je aan een aanpassing aan de meterkast kunnen besteden en dan had je het direct goed geregeld
Goed punt, maar de accu's die ik heb hebben een BMS met kortsluitingsbeveiliging. Zou dat niet genoeg zijn?Taro schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:32:
[...]
Doorgaans zeker je iedere positieve kabel naar iedere accu af, zo dicht mogelijk bij de accu zelf. En hou daarbij rekening met de maximale kortsluitstroom die onderbroken moet kunnen worden a +- 10.000-20.000 A bij LFP accu's. Dus niet ff een lullig glaszekeringetje ertussen, maar veel DC-automaten voldoen ook niet. Het beste is een T-Class zekering en anders een ANL-zekering.
Als het BMS faalt dan zullen je kabels ontbranden en heb je een brandhaard.Servowire schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:37:
[...]
Goed punt, maar de accu's die ik heb hebben een BMS met kortsluitingsbeveiliging. Zou dat niet genoeg zijn?
Lees je echt even goed in in de andere topics zoals:Etc.
Ik lees in nagenoeg alle thuisaccu topics al een aantal jaren mee, heb genoeg video's op YouTube gezien waarbij het mis is gegaan. Anderen plaatsen naast T-Class fuses ook Mouse Stixx aerosol brandblussers, brandbestendige platen, etc. De een vindt het overdreven en de ander zweert erbij. Enige tijd geleden ook een verhaal ergens gelezen van een brandweerman die in een huis kwam waar mensen niet in staat waren geweest om te ontsnappen. Denk er gewoon niet te makkelijk over als je de risico's onvoldoende kunt inschatten.
Niet om je angst aan te jagen uiteraard, maar het zou zonde zijn als het mis gaat en ik of iemand anders je hier niet op heeft gewezen. Daarna moet je zelf de afweging maar maken of je het overdreven of nuttig vindt
Goede post. Zal toch eens nadenken om de accus af te zekeren. Denk dicht bij de polen dan toch? Die T-Class zijn niet eens heel duur zie ik.Taro schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:44:
[...]
Als het BMS faalt dan zullen je kabels ontbranden en heb je een brandhaard.
Lees je echt even goed in in de andere topics zoals:Etc.
Ik lees in nagenoeg alle thuisaccu topics al een aantal jaren mee, heb genoeg video's op YouTube gezien waarbij het mis is gegaan. Anderen plaatsen naast T-Class fuses ook Mouse Stixx aerosol brandblussers, brandbestendige platen, etc. De een vindt het overdreven en de ander zweert erbij. Enige tijd geleden ook een verhaal ergens gelezen van een brandweerman die in een huis kwam waar mensen niet in staat waren geweest om te ontsnappen. Denk er gewoon niet te makkelijk over als je de risico's onvoldoende kunt inschatten.
Niet om je angst aan te jagen uiteraard, maar het zou zonde zijn als het mis gaat en ik of iemand anders je hier niet op heeft gewezen. Daarna moet je zelf de afweging maar maken of je het overdreven of nuttig vindt
Maar zouden gewoon steekzekeringen/gaszekeringen (zandgevuld) niet ook prima zijn? er loopt hooguit 20Ampere tijdens laden, en hooguit 30 Ampere tijdens ontladen......
Dat zou dus betekenen dat ik één T-Class plaats op tussen de busbar en de pylontech , en overige apparaten op de busbar niet ? Ik had voor alle op de busbar aangesloten apparaten een automaat voor de plus in gedachten.Taro schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:32:
[...]
Doorgaans zeker je iedere positieve kabel naar iedere accu af, zo dicht mogelijk bij de accu zelf. En hou daarbij rekening met de maximale kortsluitstroom die onderbroken moet kunnen worden a +- 10.000-20.000 A bij LFP accu's. Dus niet ff een lullig glaszekeringetje ertussen, maar veel DC-automaten voldoen ook niet. Het beste is een T-Class zekering en anders een ANL-zekering.
Persoonlijk zou ik met meerdere Pylontechs al snel naar een Victron omvormer zijn gegaan die zowel kan laden als ontladen met hetzelfde apparaat, scheelt je heel veel stekkers en laders en gedoe met de Ecoflow aansturen. Een Victron Multiplus integreert goed in Home Assistant en met de Cerbo GX die je hebt kan je alles via Victron VRM en Dynamic ESS ook prima aansturen. De kosten die je aan alle laders en stopcontacten bespaart had je aan een aanpassing aan de meterkast kunnen besteden en dan had je het direct goed geregeld
Rondom de Victron omvormer snap ik je opmerking, ik kom nu voor deze 7kWh oplossing alleen op nog geen 2k euro, ik zie dit als een budget vriendelijke tussenoplossing om ervaring op te doen, uiteindelijk wil ik naar een volledige 3 fase setup met meer capaciteit, vermogen , aansluiting voor PV en backup etc. etc. gesized op basis van ervaringen, waarbij ik de pylontechs kan hergebruiken en de overige componenten op MP zet.
Het is ook gewoon heerlijk om een beetje te hobbien
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 24-11-2024 22:12 ]
Altijd alleen in de positieve kabel en zo dicht mogelijk bij de accu.Servowire schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:08:
[...]
Goede post. Zal toch eens nadenken om de accus af te zekeren. Denk dicht bij de polen dan toch? Die T-Class zijn niet eens heel duur zie ik.
Maar zouden gewoon steekzekeringen/gaszekeringen (zandgevuld) niet ook prima zijn? er loopt hooguit 20Ampere tijdens laden, en hooguit 30 Ampere tijdens ontladen......
En zoals gezegd: Het gaat om de kortsluitstroom, niet de nominale stroom. Door de zeer lage interne weerstand van LFP accu's kunnen er enorm hoge stromen van wel 10000 tot 20000 Ampère gaan lopen en shitzekeringen kunnen dan gewoon weer aan elkaar smelten of er kan een DC arc/vlamboog ontstaan tussen beide uiteindes. Daarom moet je idd een T-class fuse hebben met bijv. zand erin. Maar die 20-30A zijn relevant voor de normale stroom die loopt en de kabels moeten meer aankunnen dan de zekering aankan. Maar vooral de kortsluitstroom (ICC-rating) is belangrijk bij het goed afzekeren. En daarvoor voldoet een steekzekering/glaszekering bij LFP accu's en helemaal 48V's niet. Let dus echt op de ICC-rating en ga niet af op de het standaard ampèrage.
Je moet iedere kabel van de laders in positieve richting van de busbar afzekeren met een zekering die qua rating onder die van de kabel en boven die van de lader ligt. Dus ook de dikte van de kabel moet passend zijn.revolution-nl schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:09:
[...]
Dat zou dus betekenen dat ik één T-Class plaats op tussen de busbar en de pylontech , en overige apparaten op de busbar niet ? Ik had voor alle op de busbar aangesloten apparaten een automaat voor de plus in gedachten.
Rondom de Victron omvormer snap ik je opmerking, ik kom nu voor deze 7kWh oplossing alleen op nog geen 2k euro, ik zie dit als een budget vriendelijke tussenoplossing om ervaring op te doen, uiteindelijk wil ik naar een volledige 3 fase setup met meer capaciteit, vermogen , aansluiting voor PV en backup etc. etc. gesized op basis van ervaringen, waarbij ik de pylontechs kan hergebruiken en de overige componenten op MP zet.
En iedere positieve kabel tussen busbar en accu bij voorkeur met T-class afzekeren. Maar niet met bijv. een 250A T-class afzekeren, terwijl de kabel maar 100A kan hebben. En daar heb je bij de Ecoflow al snel een uitdaging waardoor je eigenlijk op ANL zekeringen uitkomt maar die je wel in bijv. 35A kunt krijgen, voor T-class is dat lastiger. Maar dus geen kabel kiezen die tot bijv. 100A gaat en dan een dikke T-class erop, dat voegt niets toe want dan is je kabel inmiddels in vlammen opgegaan.
Thanks, dat hele T-Class is nieuw voor mij, in mijn caravan setup met 12v LFP heb ik gewoon standaard DC schakel automaten gebruikt, op iedere plus van een direct gekoppeld apparaat op de busbar en naar de een dubbel polige automaat , allemaal gesized op load en kabeldikte.Taro schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:17:
[...]
Je moet iedere kabel van de laders in positieve richting van de busbar afzekeren met een zekering die qua rating onder die van de kabel en boven die van de lader ligt. Dus ook de dikte van de kabel moet passend zijn.
En iedere positieve kabel tussen busbar en accu bij voorkeur met T-class afzekeren. Maar niet met bijv. een 250A T-class afzekeren, terwijl de kabel maar 100A kan hebben. En daar heb je bij de Ecoflow al snel een uitdaging waardoor je eigenlijk op ANL zekeringen uitkomt maar die je wel in bijv. 35A kunt krijgen, voor T-class is dat lastiger. Maar dus geen kabel kiezen die tot bijv. 100A gaat en dan een dikke T-class erop, dat voegt niets toe want dan is je kabel inmiddels in vlammen opgegaan.
Ik kan mij haast niet voorstellen dat deze DC automaten helemaal geen zin hebben? Deze werken toch wel gewoon voor kortsluiting lijkt mij? Het risico op overbelasting lijkt mij bij de beoogde setup nihil.
Brandgevaar is voor mij overigens wel een van de redenen om de setup buiten het huis in de garage te plaatsen.
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 24-11-2024 22:36 ]
Helemaal geen zin is natuurlijk niet waar, ze hebben wel degelijk zin als ze passend zijn voor de situatie en van de juiste kwaliteit zijn. Het primaire doel is natuurlijk trippen als de stroom te hoog wordt en dat doen goede varianten prima. De vraag is echter wat ze bij kortsluiting doen en wat bijv. goedkope versies van AliExpress doen.revolution-nl schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:27:
[...]
Ik kan mij haast niet voorstellen dat deze DC automaten helemaal geen zin hebben?
Ik heb in het ESS Veiligheid topic al een keer een YouTube video gedeeld van goedkope bulk AliExpress steekzekeringen. Kijk die maar eens
In de topics waar men zelf met Victron's en Pylontechs aan de slag gaat worden ook regelmatig technische specs en karakteristieken van DC breakers besproken. En Andy van Offgrid garage: https://www.youtube.com/@OffGridGarageAustralia kan ik aan iedereen aanraden. Hij beoordeelt bijv. ook de DC breakers in DIY accuboxen van verschillende bekende merken en heeft daar regelmatig iets op aan te merken.
Hierbij nog even het "Bad fuses" filmpje uit het hierboven genoemde topic:
Zie ook: Taro in "Veiligheid Energy Storage System (ESS)"
Op 36 minuten:
En de analyse achteraf:
[ Voor 25% gewijzigd door Taro op 24-11-2024 22:44 ]
Een van de (Ali) DC automaten voor de caravan heb ik nog getest met een kortsluiting en dat werkte primaTaro schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:35:
[...]
Helemaal geen zin is natuurlijk niet waar, ze hebben wel degelijk zin als ze passend zijn voor de situatie en van de juiste kwaliteit zijn. Het primaire doel is natuurlijk trippen als de stroom te hoog wordt en dat doen goede varianten prima. De vraag is echter wat ze bij kortsluiting doen en wat bijv. goedkope versies van AliExpress doen.
Ik heb in het ESS Veiligheid topic al een keer een YouTube video gedeeld van goedkope bulk AliExpress steekzekeringen. Kijk die maar eens
In de topics waar men zelf met Victron's en Pylontechs aan de slag gaat worden ook regelmatig technische specs van DC breakers besproken. En Andy van Offgrid garage: https://www.youtube.com/@OffGridGarageAustralia kan ik aan iedereen aanraden. Hij beoordeelt bijv. ook de DC breakers in DIY accuboxen van verschillende bekende merken en heeft daar regelmatig iets op aan te merken.
Hierbij nog even het "Bad fuses" filmpje uit het hierboven genoemde topic:
[YouTube: Bad Fuses]
Zie ook: Taro in "Veiligheid Energy Storage System (ESS)"

Razend interessant. Ik ga er nog eens onderzoek naar doen. Eén degelijke t-class op de accu lijkt mij dan wel een no-brainer, maar een DC automaat op de overige apparaten moeten toch wel afdoende zijn?
Uiteindelijk moet je ook wel kijken naar de risico’s en het feit dat er al een BMS is en dat het geen DIY pack is met aan elkaar geknutselde cellen
Het belangrijkste is dat je je bewust bent van de aandachtspunten en daar goed over na hebt gedacht.
Dat snap ik helemaal! Uiteindelijk gaat het allemaal om de context en je risicobereidheid. Als de accu op de overloop van de zolder had gestaan had ik betere veiligheidsvoorziening gewild , daarom wordt hij ook in de garage geplaatst.Taro schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:51:
@revolution-nl Je moet alle aspecten meenemen en bewust de juiste producten en kwaliteit kiezen. En daarna is het aan de persoon zelf om voor de eigen situatie een passende oplossing in te zetten. Voor de één is dat geen zekeringen gebruiken, voor de ander is dat alles in een brandveilige bunker in de achtertuin plaatsen en voor de rest zal dat ergens in het midden liggen.
Het belangrijkste is dat je je bewust bent van de aandachtspunten en daar goed over na hebt gedacht.
Bedankt voor de inzichten, ik heb weer wat stof om over na te denken.
[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 24-11-2024 22:55 ]
Bij geen zekeringen is je eigen leven je wel heel weinig waard.Taro schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:51:
@revolution-nl Je moet alle aspecten meenemen en bewust de juiste producten en kwaliteit kiezen. En daarna is het aan de persoon zelf om voor de eigen situatie een passende oplossing in te zetten. Voor de één is dat geen zekeringen gebruiken, voor de ander is dat alles in een brandveilige bunker in de achtertuin plaatsen en voor de rest zal dat ergens in het midden liggen.
Quote mijzelf even.Siewert schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:33:
Vraagje voor diegene met een 24v victron lader, kan het hier niet zo snel vinden.
Op dit moment staan mijn beide laders in li-ion mode.
Maar zie in de victron-app dat de voltage output op beide laders nu rond de 26,58v is.
Dit is lager dat wat powerqueen adviseert.
En aangezien ik de domme versie batterijen heb kan ik de cell voltages niet uitlezen.
Zijn er mensen die de instellingen hebben aangepast in de lader of kan ik de standaard instellingen gewoon laten staan?
Heb alleen antwoord van RudolfR maar ben nieuwsgierig naar andere Victron gebruikers.
Ik heb ook Victrons (IP65, 13A), maar heb de instellingen aangepast van Li-ion naar de handmatige LiFePo4 instellingen en heb daarbinnen ook de absorbtiespanning aangepast naar de geadviseerde waardes zoals staan in de handleiding voor de batterij, in mijn geval PowerQueen.Siewert schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:55:
[...]
Quote mijzelf even.
Heb alleen antwoord van RudolfR maar ben nieuwsgierig naar andere Victron gebruikers.
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
Thx.__Erik__ schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:59:
[...]
Ik heb ook Victrons (IP65, 13A), maar heb de instellingen aangepast van Li-ion naar de handmatige LiFePo4 instellingen en heb daarbinnen ook de absorbtiespanning aangepast naar de geadviseerde waardes zoals staan in de handleiding voor de batterij, in mijn geval PowerQueen.
Als ik de Powerqueen 25.6v manual begrijp is de geadviseerde laad voltage tussen de 28.4v +/- 0.4.
De absorptiespanning staat/stond op 28v maar zie dat de laders dan blijven moduleren als eenmaal de batterijen vol zijn.
Begrijp ik het goed dat de absorptiespanning niet de daadwerkelijke laad voltage is?
Maar de voltage waar de lader op blijft aftoppen?
Want dan zet ik deze op 26.8v want volgens mij is dit ook de voltage wat de originele Powerqueen lader hanteert, correct?
Zou je eventueel jouw instellingen willen delen?
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).