• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14:22
Vindt het wel een behoorlijk gemis voor een auto in deze prijsklasse dat ik de actuele bandendruk niet ergens kan aflezen.

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:43
True schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:00:
Sinds de 5.2 -> 5.4 update merk ik dat de auto soms niet met keyless entry van het slot wil én hij op dat moment ook niet reageert op een voorverwarmactie vanuit de app.
Anderen vergelijkbare ervaringen sinds de update? Ik heb het nu inmiddels tweemaal gehad.
Ik rijd met 5,4 af fabriek en herken de wispelturigheid met de keyless entry. Vanuit de app voorverwarmen 1 keer gedaan tijdens vorst en dat werkte prima. Wat weer niet goed werkt is op vertrektijd op laad% en klimatiseren. Daar is ie veelal 2 uur voor vertrek mee klaar............. dat gebeurt alleen maar dus geen uitzondering.

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:40
K0ENH schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:53:
[...]

het lijkt erop alsof bij de bovenste foto er wat onder de rubber/hoes zit.
schuif die eens naar beneden als het lukt want ik meen ook fotos gezien te hebben waar die transport blokken onder de rubber/hoes zit.
Hier een plaatje van hoe het eruit zou kunnen zien: MadFly in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"
@Inter18

• RandomNick
JanHenk schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:02:
Om even wat toe te voegen aan het bandenspanningsmysterie. Ik heb dus zonet even gecontroleerd. Ondanks dat ik óók een Pro S Tourer heb, net als @True, heb ik een andere geadviseerde bandenspanning. Dit is, voor de duidelijkheid, MY26:
Pro S Tourer LE MY'26
[Afbeelding]

Eigenlijk exact hetzelfde als de Pro (zonder S), behalve de iets hogere druk op de achteras bij zware belading.

Ja, mijn wagen staat in een keramische coating 8) Zie nu bij het plaatsen van de foto pas dat hier een sticker is geplakt.
De lijn die ik vooral zie is de velgmaat. De post die @True eerder maakte met het overzicht ondersteunt dat.
De variabelen lijken te zijn: accupakket (gewicht), velgmaat en dan de GTX natuurlijk.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
RandomNick schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:21:
[...]

De lijn die ik vooral zie is de velgmaat. De post die @True eerder maakte met het overzicht ondersteunt dat.
De variabelen lijken te zijn: accupakket (gewicht), velgmaat en dan de GTX natuurlijk.
Goed punt van de velgmaat. Had ik nog niet aan gedacht. Zal het even corrigeren.

Ik moet nu dus eigenlijk met 2.9 bar rondom rijden (af-fabriek 20" Montreal, nu winterwissel naar 19" Hudson) :?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• RandomNick
JanHenk schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:23:
[...]

Goed punt van de velgmaat. Had ik nog niet aan gedacht. Zal het even corrigeren.

Ik moet nu dus eigenlijk met 2.9 bar rondom rijden (af-fabriek 20" Montreal, nu 19" Hudson) :?
Goede vraag :-) Bij andere auto's zie je meestal meerdere velgmaten op één sticker. Net zoals ik dat op een foto van de GTX zag. Blijkbaar hebben ze hier niet bedacht dat je weleens van velgen zou kunnen wisselen.

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:59
Drommels75 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:14:
Vindt het wel een behoorlijk gemis voor een auto in deze prijsklasse dat ik de actuele bandendruk niet ergens kan aflezen.
Zonder TPMS-sensoren ga je die info niet krijgen. Bij VAG ben ik eigenlijk niet anders gewend dan dit indirecte systeem op basis van de abs-sensoren. Realtime data is wel fijner inderdaad. Zo was ik er bij de EV6 op tijd bij om een band te redden. Bij de ID.7 reed ik hem aan bonken.

Catch my drift?

• DaMenaz
Laatste werkdag van het jaar en dan zul je net zien dat de auto vanacht niet heeft geladen. LED bij de laadpoort was rood en app gaf aan laadaccessoire controleren. Waarschijnlijk de stekker niet goed ingeplugd.

Dus vertrokken met 37% voor een rit van 156 km. Dat kon ik halen. Wel vlak voor de bestemming even Fastned bezocht. Ook omdat de palen bij het werk meestal bezet zijn. Dan is het wel lekker dat de laadcurve gewoon heel goed is. En een hele tijd 185 kW (ipv de 175 kW uit het boekje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAXDX4OKSQMTTk-kT3YuHEORZBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZtWWwxkGjEEQumemz3M4Aia.jpg?f=fotoalbum_large

Catch my drift?

• Surfroy01
Ja die 185 heb ik ook al een paar keer gezien maar ook beginnen bij 150 20% maar al snel afzakken naar 115 (wel tot 70%).

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Ruud schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:10:
[...]

Ik pak de popcorn alvast. Ben benieuwd naar de uitkomst :)

Als ik jou was zou ik 1:1 gaan vergelijken met een andere non-DCC ID.7. Al was de test met de 20 inch ID.7 al een verbetering. Banden kunnen ook een heel groot verschil maken overigens. Welk exacte type heb je? Toevallig een ouderwetse run-flat?
Hij staat op Conti Allseasons (dus niet allseasons 2)

Pirellis zijn volgens testen stiller en zachter. Dat zou wel ten koste gaan van duurzaamheid maar het zou het proberen waard kunnen zijn.
Als ik ergens een wagen kan vinden die de Pirelli's ook daadwerkelijk geleverd heeft gekregen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XboiyWvN6KcAd5Ty8OYt2PUMKM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpd5IJXSwGHsgtTEQwUyf058.jpg?f=fotoalbum_large

3DB is een verdubbeling van geluid
Ik snap dat het wellicht zeurderig overkomt maar het verschil tussen de wagen waar het besluit op is genomen en de geleverde wagen is bijzonder groot te noemen.

Ik heb direct na de dealer wagen met mijn eigen wagen dezelfde ronde gereden en de mijne is scherper in reacties op oneffenheden.

Wat wel weer tegendraads was is dat, ondanks dat wltp anders rapporteert, mijn wagen zuiniger was dan de wagen op zomerbanden, ondanks regenval tijdens het ritje in in wagen.

Ik ben zeer tevreden over wegligging, opbouw van het interieur, ruimte etc, u nog het onderstel in overeenstemming brengen met het uiterlijk.
En, de wagen draait belachelijk scherp, voor zo'n grote wagen. waar je denkt, ik haal het nooit zonder steken, kun je alsnog gewoon omdraaien.

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-03 13:36
Inter18 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:38:
Vraag:
Heeft iemand van hier met 19inch allseasons Pirelli's geleverd gekregen?
Op mijn ID7 tourer is zo fabriek afgeleverd met die allseasons Pirelli's.
Had liever winter/zomer banden gehad.
Maar op die moment was het financieel het interessant om all-Seasons te hebben.
Vooral omdat ik 1 keer per jaar naar Oostenrijk ga en winterband verplicht is.

Al ik vergelijk met winter zomer band van mijn "oude" Enyaq & vergelijk met de huidige ID4 winter/zomer van de vrouw.
Doet hij het ok, maar zoals ik eerder aanhaalde.
Als je de grenzen probeert op te zoeken voel ik me minder comfortabel.

Heb er nu 20k km opzitten en ze zijn bijna hun 3PMSF certificering kwijt.
Vanaf bepaalde slijtage wordt all-seasons band niet meer erkend als winterband, terwijl bij winterband je tot de wettelijk minimum kan gaan.
Zal waarschijnlijk nog 1 winter kunnen doorstaan, daarna zal ik ze moeten vervangen.

Misschien winter setje kopen met de zwarte velgen van VW.
En zomerbanden erop leggen.
En ze zelf wisselen.
Inter18 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:48:
[...]

Hij staat op Conti Allseasons (dus niet allseasons 2)

Pirellis zijn volgens testen stiller en zachter. Dat zou wel ten koste gaan van duurzaamheid maar het zou het proberen waard kunnen zijn.
Als ik ergens een wagen kan vinden die de Pirelli's ook daadwerkelijk geleverd heeft gekregen
[Afbeelding]

3DB is een verdubbeling van geluid
Ik snap dat het wellicht zeurderig overkomt maar het verschil tussen de wagen waar het besluit op is genomen en de geleverde wagen is bijzonder groot te noemen.

Ik heb direct na de dealer wagen met mijn eigen wagen dezelfde ronde gereden en de mijne is scherper in reacties op oneffenheden.

Wat wel weer tegendraads was is dat, ondanks dat wltp anders rapporteert, mijn wagen zuiniger was dan de wagen op zomerbanden, ondanks regenval tijdens het ritje in in wagen.

Ik ben zeer tevreden over wegligging, opbouw van het interieur, ruimte etc, u nog het onderstel in overeenstemming brengen met het uiterlijk.
En, de wagen draait belachelijk scherp, voor zo'n grote wagen. waar je denkt, ik haal het nooit zonder steken, kun je alsnog gewoon omdraaien.
Kwa geluid heb ik geen last van de Pirelli all-seasons. Mijn vrouw en ik vinden dit de stilste MEB auto die er is.
Kwa verbruik merk ik geen verschil eerlijkheidshalve.
Als je normaal rijdt is dit een perfecte band, wat voor 98% ok is.
Maar als je iemand bent die graag sportiever door de bochten gaat, raad je toch een echte zomer en of winterband aan.

[ Voor 44% gewijzigd door scifoflux op 18-12-2025 12:54 ]

• Ironis
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 05-03 11:50
Gezocht maar niet gevonden: ik heb een ODB Bluetooth-dingen die ik gebruik icm ABRP. In de ID.3 werkte dit feilloos, maar in de ID.7 (Tourer) merk ik dat hij niet automatisch reconventie en na opnieuw instellen binnen enkele minuten geen verbinding meer heeft. Iemand vergelijkbare ervaringen en is hier een oplossing voor bekend?
Betreft een iCar Pro.

• JanHenk
  • Niet online
scifoflux schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:48:
[...]

Vanaf bepaalde slijtage wordt all-seasons band niet meer erkend als winterband, terwijl bij winterband je tot de wettelijk minimum kan gaan.
Dit viel mij op, dus ik dacht, ik zoek hier even naar. Maar ik kan geen bron vinden die dit statement onderschrijft. Wel dat er in Oostenrijk 4mm minimum profiel is om als winterband aangemerkt te worden, maar dit geldt zowel voor zowel de all-season (met 3PMSF) als 'echte' winterbanden.

Ik zie zover geen enkel land dat dit onderscheid maakt tussen all-season en winterband, mits er natuurlijk een 3PMSF op staat.

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:31

cvanmansom

VW ID.7 Tourer Pro LE

Had ik nou ergens gelezen dat als je de auto met Hudson velgen geleverd krijgt, je sowieso All-Season banden eronder krijgt (ook als je een winterbanden-regeling hebt), of is dat een hallucinatie? ;-)

• scifoflux
JanHenk schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:24:
[...]

Dit viel mij op, dus ik dacht, ik zoek hier even naar. Maar ik kan geen bron vinden die dit statement onderschrijft. Wel dat er in Oostenrijk 4mm minimum profiel is om als winterband aangemerkt te worden, maar dit geldt zowel voor zowel de all-season (met 3PMSF) als 'echte' winterbanden.

Ik zie zover geen enkel land dat dit onderscheid maakt tussen all-season en winterband, mits er natuurlijk een 3PMSF op staat.
Op de band zelf staat slijtage van 1,6mm die iedere band heeft.
Daarnaast heeft de Pirelli ook andere slijtage markering die de 3PMSF efficiëntie aanduidt.
En die is wat beter verstopt.
Wil gerust straks foto van nemen.

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:26
cvanmansom schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:43:
Had ik nou ergens gelezen dat als je de auto met Hudson velgen geleverd krijgt, je sowieso All-Season banden eronder krijgt (ook als je een winterbanden-regeling hebt), of is dat een hallucinatie? ;-)
Klopt helemaal. Mijn VW ID.7 Tourer Pro Business Sport 77 kWh :)B staat momenteel in productie (lees: reeds VIN-nummer gekend/nog geen nummerplaat) en zal geleverd worden met All-season AirStop® banden 235/50 R19 vooraan, 255/45 R19 achteraan op de alu 19" HUDSON (bicolor).

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

• Ironis
Ironis schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:19:
Gezocht maar niet gevonden: ik heb een ODB Bluetooth-dingen die ik gebruik icm ABRP. In de ID.3 werkte dit feilloos, maar in de ID.7 (Tourer) merk ik dat hij niet automatisch reconventie en na opnieuw instellen binnen enkele minuten geen verbinding meer heeft. Iemand vergelijkbare ervaringen en is hier een oplossing voor bekend?
Betreft een iCar Pro.
Bij m’n laatste paar ritjes ging het beter.
Wat wel opvalt: de ODB-dongle lijkt het alarm te triggeren.. is dat bekend gedrag? Moet ik m elke rit uitpluggen om te voorkomen dat het alarm afgaat?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Nope, ik heb zomer + winter: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" overigens nov '24.

Je hoort te krijgen wat je hebt besteld, als je gewoon een zomerset op de offerte hebt staan krijg je niet zomaar een all season.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-03 09:49
Ironis schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:12:
[...]

Bij m’n laatste paar ritjes ging het beter.
Wat wel opvalt: de ODB-dongle lijkt het alarm te triggeren.. is dat bekend gedrag? Moet ik m elke rit uitpluggen om te voorkomen dat het alarm afgaat?
Zie eerder in dit topic en veelvuldig beschreven in het ID.3/4/5/Buzz topic. Een dongle triggered inderdaad vaak het alarm, uitpluggen of uit zetten (als er een schakelaar op zit) is dan de remedie.

• RandomNick
Ironis schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:12:
[...]
Moet ik m elke rit uitpluggen om te voorkomen dat het alarm afgaat?
Dit wil je sowieso graag denk ik. Het internet staat vol met waarschuwingen dat de beveiliging van die dongels vrij dramatisch of geheel afwezig is en dat je om die reden alleen al de dongel uitsluitend ingeplugd zou moeten hebben wanneer je hem gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door RandomNick op 18-12-2025 15:31 ]

• Ironis
Op ODB vond ik in dit topic niets relevants.
Dank voor het antwoord iig. Met de Id.3 nooit issues. Hij gaat ook mee uit met de auto dus niet detecteerbaar indien geen contact. Maar dit is veiliger denk ik.
Ga het mezelf aanleren om m uit te pluggen.. 😬

[ Voor 16% gewijzigd door Ironis op 18-12-2025 15:36 ]

• DaMenaz
Ironis schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:33:
Op ODB vond ik in dit topic niets relevants.
En op OBD? 🤭

OnBoard Diagnostics

Catch my drift?

• Inter18
  • Nu online
Hallucinatie, yup.
Je kan kiezen tussen de std Hudson velgen en Hudson all season, waar eerst de keuze std Bergen en Hudson icm Allseason was.

• Inter18
  • Nu online
scifoflux schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:48:
[...]

Op mijn ID7 tourer is zo fabriek afgeleverd met die allseasons Pirelli's.
Had liever winter/zomer banden gehad.
Maar op die moment was het financieel het interessant om all-Seasons te hebben.
Vooral omdat ik 1 keer per jaar naar Oostenrijk ga en winterband verplicht is.

Al ik vergelijk met winter zomer band van mijn "oude" Enyaq & vergelijk met de huidige ID4 winter/zomer van de vrouw.
Doet hij het ok, maar zoals ik eerder aanhaalde.
Als je de grenzen probeert op te zoeken voel ik me minder comfortabel.

Heb er nu 20k km opzitten en ze zijn bijna hun 3PMSF certificering kwijt.
Zal waarschijnlijk nog 1 winter kunnen doorstaan, daarna zal ik ze moeten vervangen.

Misschien winter setje kopen met de zwarte velgen van VW.
En zomerbanden erop leggen.
En ze zelf wisselen.

[...]

Kwa geluid heb ik geen last van de Pirelli all-seasons. Mijn vrouw en ik vinden dit de stilste MEB auto die er is.
Kwa verbruik merk ik geen verschil eerlijkheidshalve.
Als je normaal rijdt is dit een perfecte band, wat voor 98% ok is.
Maar als je iemand bent die graag sportiever door de bochten gaat, raad je toch een echte zomer en of winterband aan.
Het gaat me niet om de ultieme wegligging, als ie maar een beetje voorspelbaar is. Dit is echt een cruiser, dat was mijn wens ook. 2250kg oud ijzer, daar verwacht ik geen ronderecords mee te rijden.

Wat ik vergeten ben erbij te vermelden, heb je DCC of het standaard onderstel?
Ik ben nu op jacht naar een meer evenwichtig onderstel (pak de popcorn maar weer).

Je gelooft het toch niet bij een wagen van bijna 60k.
Voor mij bood het Exterieur pakket plus niets extra's, want bijna alles zit al op de LE.

Het is verder echt een prima wagen, er zat net een tandemasser achter met huif,de wagen geeft geen krimpt en met een verbruik van net onder 22kWh/100km (cruise op 95km/u) kom ik nog steeds bijna 400km ver

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:59
Krijg net een update melding gekregen terwijl ik al op 5.4 zat (af fabriek). Update is gelukt, maar kan na de update niet zien welke versie hij nu geïnstalleerd heeft.

Anderen deze ook gekregen?

• cvanmansom

cvanmansom

VW ID.7 Tourer Pro LE

Inter18 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:42:
[...]

Hallucinatie, yup.
Je kan kiezen tussen de std Hudson velgen en Hudson all season, waar eerst de keuze std Bergen en Hudson icm Allseason was.
Ah ik krijg de standaard Hudsons. Prima!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:34
Ironis schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:19:
Gezocht maar niet gevonden: ik heb een ODB Bluetooth-dingen die ik gebruik icm ABRP.
Niet de OBD oplossing, maar je kan in ABRP premium ook enode gebruiken voor de live SoC data.
Daar heb je dus niet perse een OBD dongle voor nodig. ;)

Hier overigens ook hudsons met zomer- en winterbanden. Nog pre-LE ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Puppetmaster op 18-12-2025 21:11 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:15
AartJW schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:03:
Krijg net een update melding gekregen terwijl ik al op 5.4 zat (af fabriek). Update is gelukt, maar kan na de update niet zien welke versie hij nu geïnstalleerd heeft.

Ik had ook af-fabriek 5.4 en nu na de update 5.4.0. 8)7

Ik hoop dat het een test was voor OTA updates en ze snel iedereen naar 5.6 brengen.

Hier een Pro Tourer met het standaard onderstel en 20” Montreal. In de zomer Continental EcoContact 6Q en momenteel Continental WinterContact TS 870. Ik herken niets van gebonk of de omschrijving oncomfortabel. Wat mij betreft is het onderstel heel goed vergelijkbaar met DCC op twee stapjes naar sport vanuit het midden gezien. Precies zoals ik DCC zou instellen en daarom voegde DCC voor mij weinig toe. Het past zo uitstekend bij het type auto.

19-12: Een nieuwe update van de Spotify app. Hopelijk sneller en stabieler.

[ Voor 5% gewijzigd door Flieger op 19-12-2025 08:19 ]

• proostyves
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:21
AartJW schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:03:

Hier eergisteren ook een update terwijl ik op 5.4 zit, maar he het succesvol afronden gaf hij nog steeds 5.4 aan.
Vandaag nog eens kijken, maar tot nu toe werkt alles zoals het hoort (hout vasthouden) en mis ik niets, dus dus trek het me niet aan :9 .

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 16:09
Puppetmaster schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:09:
[...]

Niet de OBD oplossing, maar je kan in ABRP premium ook enode gebruiken voor de live SoC data.
Daar heb je dus niet perse een OBD dongle voor nodig. ;)

[...]
Heb jij dit al eens gedaan? Ik ga rond kerst nog een langere trip maken en overweeg het een maandje aan te schaffen.

• RandomNick
Bij mij kwam een app update binnen voor WagenService naar 4.5.0 (Dit is de app die storingen enzo doorgeeft aan de dealer en je kan er ook serviceafspraken mee maken enzo).
Ik draai op 5.6 main versie.

• RandomNick
BBx92 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:55:
[...]

Heb jij dit al eens gedaan? Ik ga rond kerst nog een langere trip maken en overweeg het een maandje aan te schaffen.
Ik heb dit wel gedaan tijdens zomervakanties. Niet ideaal want in mijn ervaring liep de SoC altijd wat achter op de werkelijkheid. Nu ben ik iemand die graag tot aan >5% rijdt en dan is die vertraging niet echt wenselijk.
offtopic:
Eerlijk gezegd heb ik na 5 EV zomervakanties de ervaring dat veel vooraf plannen niet werkt. Het loopt altijd anders. Ik bekijk grofweg de route en waar de laders van mijn voorkeursnetwerk zich bevinden zodat ik globaal idee heb en ga dan rijden naar de eerste lader. Vervolgens bekijk ik tijdens die laadstop wel waar ik de volgende laadstop wil doen (en daar heb ik dan al wel grofweg wat opties voor in mijn hoofd).

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
[...]

Ja, afgelopen zomervakantie met 2wk gratis trial.
Werkte best goed, soms 1% SoC delay, maar dat maakt niet zo uit imo. :)
Je hebt immers ook nog gewoon de SoC voor je neus en kan met wat ervaring wel inschatten hoeveel km verschil het is.
Ik laad meestal tussen bij 5-10% en dat geeft me genoeg marge voor de delay.

[ Voor 21% gewijzigd door Puppetmaster op 19-12-2025 09:53 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• scifoflux
Inter18 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:01:
[...]

Het gaat me niet om de ultieme wegligging, als ie maar een beetje voorspelbaar is. Dit is echt een cruiser, dat was mijn wens ook. 2250kg oud ijzer, daar verwacht ik geen ronderecords mee te rijden.

Wat ik vergeten ben erbij te vermelden, heb je DCC of het standaard onderstel?
Ik ben nu op jacht naar een meer evenwichtig onderstel (pak de popcorn maar weer).

Je gelooft het toch niet bij een wagen van bijna 60k.
Voor mij bood het Exterieur pakket plus niets extra's, want bijna alles zit al op de LE.

Het is verder echt een prima wagen, er zat net een tandemasser achter met huif,de wagen geeft geen krimpt en met een verbruik van net onder 22kWh/100km (cruise op 95km/u) kom ik nog steeds bijna 400km ver
Het betreft DCC.
ID7 pro S tourer full option buiten black look niet.

Voor gewoon rustig te cruisen voldoende en voor zakelijk gebruik ideaal.
Maar als je eens sportievere wilt gaan knallen, valt hij naar mijn gevoel sneller door de mand en ben ik voorzichtigere omdat hem sneller glijdt.
JanHenk schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:24:
[...]

Op de all-season meer in het midden van de band zie je andere slijtage indicator.
Die geeft aan of hij nog de winter eigenschappen heeft of niet.
Als je goed ziet is dat ongeveer ook waar de zaagtand structuur ophoudt.
En is perfect om de sneeuw weg te "happen" eigenlijk.
Zie foto hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sw3iYH5r1CogDT9RDBjamL9bCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJKUNt2S0KmcEQ39xmDtszls.jpg?f=fotoalbum_large

Is iets hoger dan de gewone slijtage indicator en die staat ook meer zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhXY0KMUuca05zqerZfv4-eWksE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D1p7hRvVOmVVQRos9o9Ze7LV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door scifoflux op 19-12-2025 11:43 ]

• JanHenk
  • Niet online
@scifoflux Bedankt voor het delen.

Ik vraag me dan alleen nog af of het juridisch ook niet kwalificeert, of dat het meer een indicator is vanuit de fabrikant. Ik gok zelf het laatste. Los van dat ik ook begrijp dat een winterband wel stevig profiel zou moeten hebben omdat hij anders zijn werking op met name losse sneeuw verliest.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
[...]

Heen en weer naar Italië afgelopen zomer. ABRP premium is vooral nodig voor de eerste en tweede generatie EVs; de ID.7 is te goed, heeft een te goede range, kan te snel laden.
De voordelen van ABRP premium waren voor mijn trip absoluut overbodig. Wil je alles min-maxen qua kosten, wellicht dat het handig is, maar voor dat alles is er ook: [Centraal topic] De zin en onzin van het gebruiken van ABRP

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
scifoflux schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:36:
[...]

Het betreft DCC.
ID7 pro S tourer full option buiten black look niet.

Voor gewoon rustig te cruisen voldoende en voor zakelijk gebruik ideaal.
Maar als je eens sportievere wilt gaan knallen, valt hij naar mijn gevoel sneller door de mand en ben ik voorzichtigere omdat hem sneller glijdt.
Ik denk dat dit echt aan je banden ligt, ik moet echt moeite doen om de auto te laten uitbreken en als die dat doet breekt die zeer kort uit en trekt die zichzelf weer helemaal terug. Ik krijg dit alleen voor elkaar als ik zeer sportief instuur en meer dan 90% van de gasresponse eruit probeer te halen. Met droog wegdek is dit vrijwel onmogelijk, met nat lukt dit op boventaande manier.
Zowel op mijn winter- als op mijn zomerset.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:42
RandomNick schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:49:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk de buitenkant om de auto af te sluiten :)
De haptische knoppen binnenin vind ik prima mee te leven. Snap al het journalisten gedoe (elkaar vooral nablaten) erover niet.
Dit was nu al een paar dagen geleden, maar ik zag dit langskomen en wou er toch op terugkomen. Ik denk dat veel journalisten bias hebben tegen haptische knoppen op het stuur omdat het bij sommige auto's ook echt vreselijk werkt. Bij de Cupra Born van mijn vrouw gebeurt wisselen tussen ACC en snelheidsbegrenzer met een swipe beweging waarna je nog eens moet duwen, ik vind het gevaarlijk, het werkt nooit van de eerste keer bij mij en ik kan het niet blindelings.

Bij de ID.7 is het beter geregeld, gewoon op CC mode duwen tot je de juiste mode hebt. Bij mijn testrit heb ik wel een fout gemaakt met het volume, proberen swipen zoals op de Cupra maar het registreerde als tikken, dus volume ging de verkeerde kant op. Ik zal er wel aan wennen als ik er mee rijd (auto is deze week besteld).

• DaMenaz
MacPoedel schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:22:
[...]
Dit was nu al een paar dagen geleden, maar ik zag dit langskomen en wou er toch op terugkomen. Ik denk dat veel journalisten bias hebben tegen haptische knoppen op het stuur omdat het bij sommige auto's ook echt vreselijk werkt.
Denk het ook. Zo hebben we in onze SEAT Leon de eerste generatie zitten van het centrale scherm met de sliders. Daar zijn ze niet eens verlicht. In het donker compleet waardeloos. Dat is in de ID.7 geen issue meer.

Gelukkig doet SEAT niet aan stuurwielen met sliders.

[ Voor 7% gewijzigd door DaMenaz op 19-12-2025 15:27 ]

Catch my drift?

• RandomNick
[...]
Dit was nu al een paar dagen geleden, maar ik zag dit langskomen en wou er toch op terugkomen. Ik denk dat veel journalisten bias hebben tegen haptische knoppen op het stuur omdat het bij sommige auto's ook echt vreselijk werkt. Bij de Cupra Born van mijn vrouw gebeurt wisselen tussen ACC en snelheidsbegrenzer met een swipe beweging waarna je nog eens moet duwen, ik vind het gevaarlijk, het werkt nooit van de eerste keer bij mij en ik kan het niet blindelings.

Bij de ID.7 is het beter geregeld, gewoon op CC mode duwen tot je de juiste mode hebt. Bij mijn testrit heb ik wel een fout gemaakt met het volume, proberen swipen zoals op de Cupra maar het registreerde als tikken, dus volume ging de verkeerde kant op. Ik zal er wel aan wennen als ik er mee rijd (auto is deze week besteld).
Het went supersnel en werkt dan prima. Ik heb de haptische knoppen op het stuurwiel in de 2 maanden dat ik de auto nu heb nog nooit per ongeluk bedient of verkeerd bedient.
Ook die journalisten ergernissen over de twee raamknopjes die je in elke test weer terugleest zijn echt onzin. In de Enyaq en eerdere auto's opende ik op de tast meestal per ongeluk eerst de achterruiten. Daar heb ik nu geen last meer van. Hoevaak wil je nu vanaf de voorstoel een achterruit openen?

• MacPoedel
RandomNick schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:01:
[...]

Het went supersnel en werkt dan prima. Ik heb de haptische knoppen op het stuurwiel in de 2 maanden dat ik de auto nu heb nog nooit per ongeluk bedient of verkeerd bedient.
Ook die journalisten ergernissen over de twee raamknopjes die je in elke test weer terugleest zijn echt onzin. In de Enyaq en eerdere auto's opende ik op de tast meestal per ongeluk eerst de achterruiten. Daar heb ik nu geen last meer van. Hoevaak wil je nu vanaf de voorstoel een achterruit openen?
Die raamknopjes heeft de Cupra Born ook. Ik denk ook dat het geen groot probleem is, maar het is wel een bezuiniging op een behoorlijk dure auto, waar je als gebruiker eigenlijk geen voordeel uit haalt.

Ik doe effectief wel af en toe de achterste ramen open als chauffeur, mijn kinderen zijn nog jong en hun knopjes staan geblokkeerd. Mijn zoon vraagt in de zomer wel vaker om zijn raam te openen omdat hij (naar zijn gevoel) niet genoeg frisse lucht krijgt achteraan mijn huidige auto (BMW G21, huidige generatie 3 Touring), maar ik probeer het wel zoveel mogelijk te vermijden vanwege het lawaai en geflapper. Misschien heeft hij het niet zo nodig in de ID.7 omdat die ruimer is, en mijn kinderen zullen over een paar jaar wel oud genoeg zijn om te kunnen vertrouwen dat ze die knoppen niet zomaar gaan bedienen.

• Badeen
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:55
True schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:09:
[...]

Heen en weer naar Italië afgelopen zomer. ABRP premium is vooral nodig voor de eerste en tweede generatie EVs; de ID.7 is te goed, heeft een te goede range, kan te snel laden.
De voordelen van ABRP premium waren voor mijn trip absoluut overbodig. Wil je alles min-maxen qua kosten, wellicht dat het handig is, maar voor dat alles is er ook: [Centraal topic] De zin en onzin van het gebruiken van ABRP
Toen je naar Italië was, werkte de vw kaarten daar? Toen ik een 2-3 jaar terug met de id3 in Italië de grens over ging zei de auto doodleuk: joh ik heb hier geen kaarten van, toedels. Nu verwacht ik met een weekje weer die kant op te gaan, dus zou fijn zijn als het het allemaal gewoon doet daar..

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Badeen schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:56:
[...]

Toen je naar Italië was, werkte de vw kaarten daar? Toen ik een 2-3 jaar terug met de id3 in Italië de grens over ging zei de auto doodleuk: joh ik heb hier geen kaarten van, toedels. Nu verwacht ik met een weekje weer die kant op te gaan, dus zou fijn zijn als het het allemaal gewoon doet daar..
Ja werkt gewoon, internet ook. Dekking in CH is er ook (internet en kaarten).

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-03 21:51
Gisteren dan eindelijk mijn ID.7 Tourer in ontvangst mogen nemen! Was nog even gedoe maar uiteindelijk meteen op winterbanden geleverd. Helaas wel met een kleine schade geleverd maar dat wordt hopelijk snel opgelost.

En dat is niet voor niets want vandaag kleine 800 km gereden richting Oostenrijk op wintersport. Komende uit een ID.4 gelukkig genoeg ervaring met een electrische auto maar de ID.7 is toch wel een behoorlijke verbetering in alle opzichten! Zoals vaker benoemd echt een fantastische (reis)auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyBcSt5hdB3i2Od_Tg9nrRGPH8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1ZidNZbloVYODYkprIaFzNb.jpg?f=fotoalbum_large

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-03 20:42
Ik heb iets geks sinds mijn update naar 5.4... als mijn bestuurders raam half open is, gaat die correct terug dicht als ik de knop omhoog trek. Bij de passagier heb ik nu echter het oude euvel dat bij half open het raam verder open gaat als je wil sluiten... Kan ik dat raam her-kalibreren?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zoomzoom schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:04:
Ik heb iets geks sinds mijn update naar 5.4... als mijn bestuurders raam half open is, gaat die correct terug dicht als ik de knop omhoog trek. Bij de passagier heb ik nu echter het oude euvel dat bij half open het raam verder open gaat als je wil sluiten... Kan ik dat raam her-kalibreren?
Raam laten zakken (knop in blijven drukken) en de knop dan nog een seconde of vijf ingedrukt houden terwijl het raam al volledig geopend is, daarna het raam volledig sluiten door de knop naar boven te blijven halen en de knop een seconde of vijf zo ook weer vast houden in de sluitstand.

Standaard VW "Weetje" :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:16

-tom-562

Oliesjeik

RandomNick schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:01:
[...]

Ik snap ook die "haat" niet van die haptische knoppen. Ik heb mijn ID.4 nu bijna een maand en het werkt eigenlijk perfect
Ja, in snap dat je als autojournalist mss echte knoppen hebt voor die 2 dagen dat je in de auto rijdt, maar iedere AutoWeek redacteur heeft ook liefst een F1 onderstel qua auto en 0-100km/h in 3 sec.. Dus die heel ik al lang niet meer serieus

Vaak bu'j te bang!

• Ironis
Zwartgekleurd broertje gespot in de buurt van München in de parkeergarage van ons doorreishotel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-ImIJqI2JxE_1zLmLT9dMjaTPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KTSxhliKs3Q3FCHWA463vpr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Ironis op 19-12-2025 22:56 ]

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-03 06:16
[...]
(auto is deze week besteld).
Wat is je verwachte leverdatum? Bij mij ook afgelopen week besteld (moonstone grey, LE Pro) en heb 3-3-2026 doorgekregen als verwachte leverdatum.

Do more

• tjaf
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-03 12:29
Hmm. Mijn massagezetel is gestopt met werken 😪. Een ander programma kiezen lukt niet en in het infotainment systeem zie ik ook die gele animatie van de massage niet meer. Vreemd genoeg werkt de bijrijder massage wel nog zoals normaal. Wagen af en aan zetten en infotainment systeem resetten help niet. Iemand ook al meegemaakt? Maandag maar eens afspraak bij de dealer maken.

• Surfroy01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbIwz_4N_8Okj0PKMt_1MqoS68k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P30qhgyrTLaTw5Ls1ERUftf0.jpg?f=fotoalbum_large

Nou dat was nog niet echt nodig 😂

Hier ook de update helemaal van 5.4 naar 5.4.0 😂 zal inderdaad voorbereiding zijn voor verdere updates.

• Flieger
:*) Gelijk dat ID.7 er even af peuteren ;)

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:42

resusaapje

h less

tjaf schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:00:
Hmm. Mijn massagezetel is gestopt met werken 😪. .
Ha, ik las massa gezetel. *Snok* :+

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• Surfroy01
Flieger schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:11:
:*) Gelijk dat ID.7 er even af peuteren ;)
Want?

• Wolksvagen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-03 19:05
Hmm. Mijn massagezetel is gestopt met werken 😪. Een ander programma kiezen lukt niet en in het infotainment systeem zie ik ook die gele animatie van de massage niet meer. Vreemd genoeg werkt de bijrijder massage wel nog zoals normaal. Wagen af en aan zetten en infotainment systeem resetten help niet. Iemand ook al meegemaakt? Maandag maar eens afspraak bij de dealer maken.
Ik heb een keer gehad dat de massage ermee stopte met de massagebulten eruit. Leek met contact uit en auto afgesloten niet opgelost. Maar na paar uur contact uit was het wel ineens opgelost

• DaMenaz
Vandaag een Spotify-update beschikbaar OTA. Hopelijk oplossing voor de bekende problemen met traag of niet laden.

Catch my drift?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Heb ik ook, even terugzoeken in het topic. In het kort is het beide lendesteunen vervangen ivm synchronisatie en dat onderdeel staat op backorder, feest!
Hopelijk is het bij jou minder ingewikkeld.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
DaMenaz schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:11:
Vandaag een Spotify-update beschikbaar OTA. Hopelijk oplossing voor de bekende problemen met traag of niet laden.
Ik had die gisteren ook, sindsdien wel weer een keer een probleem gehad (niet kunnen starten), maar ik zou zweren dat die de andere keren sneller opstart.

Tja..

• Flieger
Smaken verschillen uiteraard, maar wat mij betreft maakt dat de achterkant strakker. Met dan ook een kentekenplaathouder zonder reclame. Het zit nu zo dicht op elkaar. Bij sommige gaat de kentekenplaathouder zelf over de typeaanduiding heen.

• Flieger
True schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:40:
[...]
(…) ik zou zweren dat die de andere keren sneller opstart.

Tja..
In mijn beleving is het opstarten ook sneller geworden. Ook nog niet opnieuw hoeven inloggen. Maar ik gebruik de app niet heel frequent.

• tjaf
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-03 12:29
True schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:40:
[...]

Heb ik ook, even terugzoeken in het topic. In het kort is het beide lendesteunen vervangen ivm synchronisatie en dat onderdeel staat op backorder, feest!
Hopelijk is het bij jou minder ingewikkeld.
O jee, dat klinkt niet goed. Het is al 3 dagen zo, dus het lijkt in elk geval niet vanzelf opgelost te raken (wat je idd hier en daar online wel leest). Naar de dealer dan maar :-(

• Surfroy01
Flieger schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:32:
[...]

Smaken verschillen uiteraard, maar wat mij betreft maakt dat de achterkant strakker. Met dan ook een kentekenplaathouder zonder reclame. Het zit nu zo dicht op elkaar. Bij sommige gaat de kentekenplaathouder zelf over de typeaanduiding heen.
Ach ik stoor er mij niet aan 99,9% van de tijd zie ik het toch niet 😂 plus het is een zakelijk lease auto, niet dat ze je zullen verketteren maar je mag denk ik niet zomaar aan je auto gaan lopen klooien.

• MacPoedel
RetroHead schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:40:
[...]

Wat is je verwachte leverdatum? Bij mij ook afgelopen week besteld (moonstone grey, LE Pro) en heb 3-3-2026 doorgekregen als verwachte leverdatum.
Een exacte datum heb ik niet, de bestelling loopt via mijn werkgever, maar ze hebben me gezegd dat het half maart zou zijn. Mijn huidige lease contract loopt tot 31 maart en dat is ook zo doorgegeven bij de bestelling.

Bij mij wordt het een Tourer Stonewashed Blue Pro Business Sport (België).

• cvanmansom

cvanmansom

VW ID.7 Tourer Pro LE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6E5GdOHai91asb5Q7CRcGKehTRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyfVG9E2T203X4yuxenaAaUZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9QxrcG5-AEjYIMKOTqCFKUSn48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQKpSa4NB6fif8H7JBZKdeuB.jpg?f=fotoalbum_largeGisteren de IONIQ 5 (door mijn vrouw ook wel ‘de duikboot’ genoemd) omgeruild voor witte ID 7 Tourer Pro LE. De eerste 186 km zitten er op, en die zijn me goed bevallen. De auto werd door de dealer nog even geladen bij de dichtstbijzijnde Van der Valk, een prima moment voor de uitleg van de belangrijkste functies. Meeste wist ik al dankzij dit forum

[ Voor 9% gewijzigd door cvanmansom op 20-12-2025 23:41 ]

• sifel
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik probeer een update van de navigatiekaart te installeren. Ik volg volgens mij de instructies maar hij doet het niet. Als ik de usb stick in de poort doe krijg ik de melding dat er geen afspeelbare bestanden zijn. Ik heb het zowel met exfat als ntfs formattering geprobeerd. Als ik de zip uitpak en op de stick kopieer komen er allemaal mapjes te staan net als in de instructie met een index bestand in de root en verder niets. Heeft iemand anders dit werkend gekregen?

• turkeyhakan
  • Laatst online: 17:00
cvanmansom schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]Gisteren de IONIQ 5 (door mijn vrouw ook wel ‘de duikboot’ genoemd) omgeruild voor witte ID 7 Tourer Pro LE. De eerste 186 km zitten er op, en die zijn me goed bevallen. De auto werd door de dealer nog even geladen bij de dichtstbijzijnde Van der Valk, een prima moment voor de uitleg van de belangrijkste functies. Meeste wist ik al dankzij dit forum
Gefeliciteerd. Wat ik bijzonder vind is dat je met je dealer naar een snellaadstation gaat, terwijl je net een nieuwe auto hebt. Deze had mi geladen klaar voor je moeten staan.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
cvanmansom schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]Gisteren de IONIQ 5 (door mijn vrouw ook wel ‘de duikboot’ genoemd) omgeruild voor witte ID 7 Tourer Pro LE. De eerste 186 km zitten er op, en die zijn me goed bevallen. De auto werd door de dealer nog even geladen bij de dichtstbijzijnde Van der Valk, een prima moment voor de uitleg van de belangrijkste functies. Meeste wist ik al dankzij dit forum
Veel plezier ermee! d:)b Onze laatste elektrische auto was ook een IONIQ5 (RWD LR 73 kWh)! Over 9 dagen haal ik een zilveren ID.7 Tourer Pro LE op :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• cvanmansom

cvanmansom

VW ID.7 Tourer Pro LE

turkeyhakan schreef op zondag 21 december 2025 @ 06:45:
[...]

Gefeliciteerd. Wat ik bijzonder vind is dat je met je dealer naar een snellaadstation gaat, terwijl je net een nieuwe auto hebt. Deze had mi geladen klaar voor je moeten staan.
Klopt - dit waren ze vergeten. Hij stond klaar met 15%. En als je dan met een koude accu gaat laden, is snelladen ook een betrekkelijk begrip ;)

• turkeyhakan
cvanmansom schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:15:
[...]
Klopt - dit waren ze vergeten. Hij stond klaar met 15%. En als je dan met een koude accu gaat laden, is snelladen ook een betrekkelijk begrip ;)
Vergeten? 8)7 Lijkt mij niet dat dit hun eerste EV is die ze afleveren, toch? Zonder verdere kritiek en verwijten hoor, maar het is net zoals dat je een nieuwe ICE zou kopen en er dan vervolgens geen benzine in zit 8)

• cvanmansom

cvanmansom

VW ID.7 Tourer Pro LE

turkeyhakan schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:26:
[...]

Vergeten? 8)7 Lijkt mij niet dat dit hun eerste EV is die ze afleveren, toch? Zonder verdere kritiek en verwijten hoor, maar het is net zoals dat je een nieuwe ICE zou kopen en er dan vervolgens geen benzine in zit 8)
Ik was ook verbaasd en ben het met je eens dat dit niet de normale gang van zaken is. Verklaring was dat de auto in Hoofddorp was klaargemaakt in plaats van Almere. Na transport naar Almere was het blijkbaar niet gecontroleerd omdat die ervan uitgingen dat de auto vol afgeleverd was. Ik was vrijdag vrij en heb er geen halszaak van gemaakt. Kon even rustig alle menu’s doornemen en van alles uitproberen.

• turkeyhakan
cvanmansom schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:48:
[...]
Ik was ook verbaasd en ben het met je eens dat dit niet de normale gang van zaken is. Verklaring was dat de auto in Hoofddorp was klaargemaakt in plaats van Almere. Na transport naar Almere was het blijkbaar niet gecontroleerd omdat die ervan uitgingen dat de auto vol afgeleverd was. Ik was vrijdag vrij en heb er geen halszaak van gemaakt. Kon even rustig alle menu’s doornemen en van alles uitproberen.
Heel veel plezier met je nieuwe ID.7

Het is wel tijd voor een nieuwe avatar :9

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
sifel schreef op zondag 21 december 2025 @ 01:06:
Ik probeer een update van de navigatiekaart te installeren. Ik volg volgens mij de instructies maar hij doet het niet. Als ik de usb stick in de poort doe krijg ik de melding dat er geen afspeelbare bestanden zijn. Ik heb het zowel met exfat als ntfs formattering geprobeerd. Als ik de zip uitpak en op de stick kopieer komen er allemaal mapjes te staan net als in de instructie met een index bestand in de root en verder niets. Heeft iemand anders dit werkend gekregen?
Uit mijn hoofd was dit bepaalde filesystem format en dan de files uitpakken op de stick. Aansluiten en dan moet je op een bepaalde manier in het hoofdmenu (installatiemenu) komen en de installatie starten.
Dat was het dacht ik in mijn Octavia destijds.

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
sifel schreef op zondag 21 december 2025 @ 01:06:
Werk je met een Mac?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SClQ-3NTDSaKMgllasqyAfyyA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eubWNYddOgRzYohtJjhm1EWG.png?f=fotoalbum_large

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 16:09
Manmanman... heel end gereden in de volle overtuiging dat mn haptische toetsen vast waren gelopen danwel kapot waren. Blijkt dat het geluidseffect is veranderd met de kersteffecten. Laat die nou net klinken als een haptisch motortje wat aanloopt :(

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:10
Surfroy01 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:30:
[...]

Ach ik stoor er mij niet aan 99,9% van de tijd zie ik het toch niet 😂 plus het is een zakelijk lease auto, niet dat ze je zullen verketteren maar je mag denk ik niet zomaar aan je auto gaan lopen klooien.
Ik heb ook een zakelijke lease auto, en de dealer gevraagd om het id.7 logo weg te halen. Vind het zoals eerder genoemd veel strakker en minder opgepropt, en de lease maatschappij er niet over gehoord verder. Ook een blanco houder er op geschroefd.
BBx92 schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:51:
Manmanman... heel end gereden in de volle overtuiging dat mn haptische toetsen vast waren gelopen danwel kapot waren. Blijkt dat het geluidseffect is veranderd met de kersteffecten. Laat die nou net klinken als een haptisch motortje wat aanloopt :(
Ik wilde net vragen waar het kerst thema bleef, maar blijkbaar is die er *O*. Zo eens kijken

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:14
Afgelopen vrijdag de voogdij over een Aquamarine blauwe Pro LE op 20" Trondheim-velgen gekregen voor de komende vijf jaar. Die velgen maken m voor mij af.

Enige andere optie is een trekhaak.

Standaard geluid van de radio/media is best aardig voor elkaar. Ik heb 't altijd als achtergrond geluid aanstaan maar voor die keer dat ik alleen in de auto zit kan een subwoofer en goede DSP afstelling geen kwaad. De Match M5.4 DSP met een Option subwoofer komt wel na de winter aangezien het nu niet echt weer is om buiten aan dat ding te knutselen.

Dan had ik nog een frunk.at frunk besteld maar die hoeft er niet in. Ruimte zat overal. Dus die gaat weg.

De rubber mat in de kofferbak mis ik volgens mij. Maar die bestel ik wel een keer, daar ga ik de dealer nu niet mee lastig vallen.

Dan het rijden, komend uit een 2019 Golf GTI Performance. Je voelt het gewicht met remmen echt wel maar het regenereren/remmen is goed voor elkaar. Ik voel niets van de overgang tussen regenereren en remmen op de schijven/trommels. Dat is bij andere EVs wel eens goed voelbaar.

Het stuurgevoel is te licht en wat vaag naar mijn mening. Maar nogmaals, mijn referentiekader is een vrij scherpe auto. De ID.7 is makkelijk te plaatsen maar verder heb ik over het bochtengedrag geen mening. Daar moet ik eens voor gaan zitten.

Het onderstel (non-DCC) is comfortabel te noemen. Voor het mooie zou de uitgaande slag iets meer gedempt mogen zijn. Nu heb je 1x nadeinen bij een drempel. Ik snap dat ze dit doen voor het comfort, maar mijn referentiekader is anders.. Maar los daarvan is het onderstel stevig zonder irritant te zijn. Goed compromis. Aan die wat snelle rebound wen ik tzt wel.

@Inter18 Hier overigens geen enkel gebonk. Ja hij is Duits, stevig afgesteld maar ik heb niets van de klachten die jij hebt.

Koppel en vermogen is ook ruim voldoende.

De digitale omgeving zal ook prima zijn. Reageert vlot en zit logisch genoeg in elkaar. Kwaliteit van het scherm is erg goed en ook de hud is voorzien van voldoende info.

En die aanraakknoppen op het stuur? Dat werkt prima! Ik moet nog even de handigheid vinden om de ACC met 1km/h te verstellen maar dat moet wel lukken.

Al met al, prima vervoermiddel voor het geld. Er is een hoop op aan te merken maar dat heb ik met elke EV dus dat is geen ID.7 probleem maar eerder mijn probleem. 😅

• DaMenaz
BBx92 schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:51:
Gewoon uitzetten. Je hebt toch geen geluid over de speakers nodig als je op een knop drukt? Onzinnig en ook nog eens irritant voor de passagiers.

Catch my drift?

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-03 06:16
Voor geïnteresseerden, ik kwam deze video nog tegen over de veiligheid van de ID.7. Deze komt klaarblijkelijk zeer goed uit de tests, met name de Lane Keep Assist en algemene veiligheid worden in deze video goed beoordeeld. Kunnen we allemaal met een gerust hart instappen en cruisen :-)

https://www.youtube.com/w...1dt_bD7Gg&list=WL&index=2

Do more

• Inter18
  • Nu online
@ruud

Dank je wel voor je uitgebreide 1e kennismaking.
Je staat notabene op 20inchers, heel bijzonder dat je nadeinen ervaart waar de mijne eerder hard is op korte oneffenheden.

Maar dat is inmiddels wel duidelijk, het geeft (gelukkig) aan dat er ies mogelijk moet zijn.
Banden of toch de transport blokken..

• sifel
Nee. Ik heb overigens de Tar gewoon met Windows uitgepakt. Dat mag het verschil toch niet zijn? 7-zip heeft niet zo'n goede reputatie op security gebied.

• sifel
True schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:19:
[...]

Uit mijn hoofd was dit bepaalde filesystem format en dan de files uitpakken op de stick. Aansluiten en dan moet je op een bepaalde manier in het hoofdmenu (installatiemenu) komen en de installatie starten.
Dat was het dacht ik in mijn Octavia destijds.
Volgens de instructie start de update van de kaart automatisch https://app-connect.volks...o_Gen.3_November_2020.pdf.

Ik vind de kwaliteit van de kaart wel bedroevend hoor. Die loopt jaren achter. En POI's staan in een database van jaren geleden terwijl die met een internetkoppeling zo live kunnen worden gedownload. Van zo'n luxe auto in het E-segment mag je hier toch wel wat meer verwachten. En de kaarten worden ook gebruikt voor de travel assist. Bij mij in Amersfoort gaat hij steeds afremmen voor een niet bestaande rotonde. Dan heb ik direct ruzie met iedereen die achter me rijdt.

• MacPoedel
turkeyhakan schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:26:
[...]

Is dat niet vrij normaal? Ik heb nu nog maar 2 nieuwe auto's gehad, maar in mijn Volvo V40 en BMW 318i zat haast geen brandstof bij levering. Bij de BMW mocht ik nog met iemand van de garage naar het dichtstbijzijnde tankstation om voor 10 euro te tanken...

De tankkaart (of laadkaart nu dan) is bij mijn werkgever nooit in orde bij levering van de auto, dus het zou wel handig zijn als die volgeladen is.

• RandomNick
Ik had vanmorgen het winterthema bij instappen. Leuke sneeuwvlokken in de HUD :-)
Daarna een familietripje naar de kerstmarkt. Wat rijdt dat ding toch heerlijk. Zeker de TA functioneert top. Verder gewoon 370 km heen en terug op één lading en met 10 km resterend weer thuis.

• RandomNick
Ruud schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:57:
De rubber mat in de kofferbak mis ik volgens mij. Maar die bestel ik wel een keer, daar ga ik de dealer nu niet mee lastig vallen.
Veel plezier met de nieuwe ride!

Wat betreft de mat: dat is geen lastig vallen, dat is krijgen waar je voor betaald hebt (of waar de LM voor betaald heeft).

• RandomNick
Surfroy01 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:30:
[...]

Nu bij de derde leaseauto de aanduiding laten verwijderen bij aflevering, en dit is echt nooit een probleem geweest. Als je het zelf doet uiteraard uitkijken dat je geen schade maakt.

• sifel
MacPoedel schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:58:
[...]

Is dat niet vrij normaal? Ik heb nu nog maar 2 nieuwe auto's gehad, maar in mijn Volvo V40 en BMW 318i zat haast geen brandstof bij levering. Bij de BMW mocht ik nog met iemand van de garage naar het dichtstbijzijnde tankstation om voor 10 euro te tanken...

De tankkaart (of laadkaart nu dan) is bij mijn werkgever nooit in orde bij levering van de auto, dus het zou wel handig zijn als die volgeladen is.
Nee dat is niet normaal. De volle tank brandstof zit normaal in de afleverkosten. Misschien knijpen de leasemaatschappijen hier de dealers op uit voor de laagste prijs. Maar ik heb altijd een volle tank meegehad bij Renault, Skoda, Volvo en Volkswagen. Zeker voor BMW en Volvo een beetje cheap.

• RandomNick
[...]

Volgens mij zit normaal in je 'afleverkosten' een volle tank / volle lading.
Gewoon superslordig van zo'n dealer. Ik zou er flink pissig van worden dat je niet meteen weg kan (indien je nog een stuk moet rijden). De eikel die dat ding klaarzet in de showroom ziet toch die 15% voor zijn snufferd?

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
sifel schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:25:
[...]

Nee dat is niet normaal. De volle tank brandstof zit normaal in de afleverkosten. Misschien knijpen de leasemaatschappijen hier de dealers op uit voor de laagste prijs. Maar ik heb altijd een volle tank meegehad bij Renault, Skoda, Volvo en Volkswagen. Zeker voor BMW en Volvo een beetje cheap.
Hier de vorige 3 wagens (Mercedes en BMW) toch ook nooit een volle diesel tank meegekregen hoor… een kwartje max, vond ik niets mis mee, even tanken en door toen.
De ID.7 hing nu wel mooi aan de paal bij aflevering en ben ik met +90% kunnen vertrekken.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
sifel schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:54:
[...]

Volgens de instructie start de update van de kaart automatisch https://app-connect.volks...o_Gen.3_November_2020.pdf.

Ik vind de kwaliteit van de kaart wel bedroevend hoor. Die loopt jaren achter. En POI's staan in een database van jaren geleden terwijl die met een internetkoppeling zo live kunnen worden gedownload. Van zo'n luxe auto in het E-segment mag je hier toch wel wat meer verwachten. En de kaarten worden ook gebruikt voor de travel assist. Bij mij in Amersfoort gaat hij steeds afremmen voor een niet bestaande rotonde. Dan heb ik direct ruzie met iedereen die achter me rijdt.
Ik ben het met je eens. Heb wel eens in een Toyota gereden met een Google 'infused' navigatie systeem waar de details uit Google maps live te raadplegen waren.
Dit is echt wel een minpuntje aan het verdere super goed werkende en duidelijke navigatiesysteem wat we in de ID.7 hebben.

• Flieger
In de prijslijst staat bij de rijklaarmaakkosten dat de batterij minimaal 75% vol dient te zijn.

Niet gek dat het in december waarin er nog mega veel elektrische auto’s afgeleverd worden het er een keer bij inschiet. Netjes opgelost door tijdens de uitleg de auto alsnog te laden.

[ Voor 49% gewijzigd door Flieger op 21-12-2025 19:09 ]

• taco_ni
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:56
Badeen schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:25:
[...]

Even voor de herleidbaarheid: Ik heb bijna dezelfde besteld, bij mij zit er alleen ook de divider in de kofferbak bij. Inklaringskosten gaan dan naar 80 euro.
Ik ben er achter gekomen dat mijn divider alleen past bij de vloer op de lage stand :? , hoe zit dat bij jou? Ik had 66 cm hoogte doorgegeven...

• turkeyhakan
[...]

Ik zit volgens mij aan mijn 8e leaseauto en heb dit nog niet eerder meegemaakt. En inderdaad, zoals al eerder vermeld: een volle tank/accu zit in de afleverkosten.

• jeroenjeremy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-02 05:32
sifel schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:54:
[...]

Ik zit ook nog op 25.8 en probeer de update met USB te doen. Als ik de instructies volg, moet ik de USB-stick in de poort plaatsen en 'Turn on the ignition'. Da's een beetje lastig met een ID.7, wat voor mij een teken is dat die manual niet helemaal voor onze wagen is bedacht? In elk geval, wanneer ik de USB-stick plaats krijg ik alleen te horen dat er geen media af te spelen zijn. Bij updates zie ik ook niets. Mis ik nog iets?

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-03 20:42
jeroenjeremy schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:32:
[...]

Ik zit ook nog op 25.8 en probeer met de update met USB te doen. Als ik de instructies volg, moet ik de USB-stick in de poort plaatsen en 'Turn on the ignition'. Da's een beetje lastig met een ID.7, wat voor mij een teken is dat die manual niet helemaal voor onze wagen is bedacht? In elk geval, wanneer ik de USB-stick plaats krijg ik alleen te horen dat er geen media af te spelen zijn. Bij updates zie ik ook niets. Mis ik nog iets?
Turn on ignition is denk ik de knop aan de rechterkant van de stuurkolom indrukken.

• sifel
Precies hetzelfde probleem als ik had. Heb nu ook maar 7zip gebruikt maar merk geen verschil. De usb stick kan niet worden uitgelezen. Heb ik speciaal een usb-c exemplaar voor gekocht. Wie gebruikt er nu nog usb sticks in 2025/2026…

• Badeen
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:55
taco_ni schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:09:
[...]

Ik ben er achter gekomen dat mijn divider alleen past bij de vloer op de lage stand :? , hoe zit dat bij jou? Ik had 66 cm hoogte doorgegeven...
Ik had 73,5 doorgegeven, en heb ook degene gekregen dat ie alleen in de lage stand past. Voor mij was dat ook de optie die ik wilde. Ik heb nog even mn mail teruggezocht ervoor, ze gaven aan dat ze 2 hoogtes hadden:

"We only have two options,

LV1 @ 63cms

LV2 @ 73cms

We will manufacture your divider at LV2 for you."

Dus wellicht even nakijken of jij ook zo'n soort bericht hebt gekregen?

• disco-stu
  • Laatst online: 06:51
Ik vind het wel een beetje merkwaardig dat de wagen bij de dealer überhaupt van zo laag als 15% moet opgeladen worden...
Ik zou denken dat de wagens vanuit het fabriek al met een SoC van rond de 50% naar de importeurs/dealers verzonden worden, i.f.v. de levensduur van de batterij.

• disco-stu
  • Laatst online: 06:51
Ik worstel overigens een beetje met de intensiteit van het licht van de HUD.
Je kan de basissetting intensiteit daarvan met een schuifbalkje instellen, maar los daarvan lijkt dit zichzelf ook automatisch te corrigeren op een heldere omgeving bij daglicht en een donkere omgeving bij nacht zodat het contrast met het omgevingslicht ok blijft (lijkt de bedoeling althans).
Maar die compensatie lijkt me veel te fel ingesteld te staan en in overshoot te gaan. Overdag is de intensiteit eigenlijk altijd veel te fel, zodanig dat het binnen mijn gezichtsveld echt wel eruit springt en de aandacht wegtrekt van de weg buiten. De intensiteitsinstelling dan op het laagste zetten lijkt nauwelijks tot niets uit te halen. 's Nachts is de intensiteit dan weer altijd zodanig laag dat ik de HUD niet goed meer zie en de tekst/getallen moeilijk of niet kan aflezen. De intensiteitsinstelling dan op het hoogste zetten brengt dan ook geen soelaas. De automatische intensiteitsaanpassing op basis van hoe lichtrijk de buitenomgeving is, lijkt dus vele grootteordes meer impact te hebben dan het balkje dat je zelf manueel kan aanpassen.

Hoe ervaren jullie dit en is er een oplossing?

• RandomNick
disco-stu schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:10:
Ik worstel overigens een beetje met de intensiteit van het licht van de HUD.
Je kan de basissetting intensiteit daarvan met een schuifbalkje instellen, maar los daarvan lijkt dit zichzelf ook automatisch te corrigeren op een heldere omgeving bij daglicht en een donkere omgeving bij nacht zodat het contrast met het omgevingslicht ok blijft (lijkt de bedoeling althans).
Maar die compensatie lijkt me veel te fel ingesteld te staan en in overshoot te gaan. Overdag is de intensiteit eigenlijk altijd veel te fel, zodanig dat het binnen mijn gezichtsveld echt wel eruit springt en de aandacht wegtrekt van de weg buiten. De intensiteitsinstelling dan op het laagste zetten lijkt nauwelijks tot niets uit te halen. 's Nachts is de intensiteit dan weer altijd zodanig laag dat ik de HUD niet goed meer zie en de tekst/getallen moeilijk of niet kan aflezen. De intensiteitsinstelling dan op het hoogste zetten brengt dan ook geen soelaas. De automatische intensiteitsaanpassing op basis van hoe lichtrijk de buitenomgeving is, lijkt dus vele grootteordes meer impact te hebben dan het balkje dat je zelf manueel kan aanpassen.

Hoe ervaren jullie dit en is er een oplossing?
Ik kan alleen de ervaring delen die ik heb, geen oplossing. Na aflevering heb ik de intensiteit zo'n beetje op max gezet en daarna nooit meer aangeraakt. Heb geen last van onder of overbelichting en het is me eerlijk gezegd nog nooit opgevallen dat 'ie op omgevingslicht reageert.

• jeroenjeremy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-02 05:32
sifel schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:25:
Precies hetzelfde probleem als ik had. Heb nu ook maar 7zip gebruikt maar merk geen verschil. De usb stick kan niet worden uitgelezen. Heb ik speciaal een usb-c exemplaar voor gekocht. Wie gebruikt er nu nog usb sticks in 2025/2026…
Ik heb het nu ook met de 'ignition' knop geprobeerd, gebeurt ook niets. Zijn er hier überhaupt ID.7-rijders bij wie het wel gelukt is om met USB een kaartupdate te doen? En die misschien het werkende recept willen delen?
Pagina: 1 ... 88 ... 108 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1