“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Yup, dat.BigGreen schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:33:
[...]
Hier ook 25.8
In mijn Enyaq ververste deze elke 2 maanden ongeveer.
Verlengde A16 staat hier ook niet op de kaart
Bedankt, drie anderen dus ook op 25.8.
Misschien is dat de recentste die ze gepushed hebben en komt er nog wel een update.
Ik download voor de lol eens die nieuwere en kijk of het effect heeft.
Als het effect heeft dan laat ik wat weten.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Ik heb ooit eens gereden in een mercedes w123 diesel (zonder turbo) daar was de 0-100km geloof iets van 25 secondenresusaapje schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:38:
[...]
Doe het niet voor de snelheid of versnelling, zeg ik dan: hij is adequaat![]()
minimale info (geen soc) via: https://fastestlaps.com/models/vw-id-7-gtx
Performance
0 - 50 kph 2.2 s
0 - 60 kph 2.7 s
0 - 70 kph 3.2 s
0 - 80 kph 3.8 s
0 - 90 kph 4.6 s
0 - 100 kph 5.3 s
0 - 120 kph 7.3 s
0 - 130 kph 8.9 s
0 - 140 kph 9.7 s
0 - 160 kph 12.6 s
0 - 180 kph 20.7 s
60 - 100 kph 2.9 s
80 - 120 kph 3.7 s
Est. 100 - 140 kph 4.6 s
1/4 mile 13.9 s
BigGreen schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:49:
[...]
Ik heb ooit eens gereden in een mercedes w123 diesel (zonder turbo) daar was de 0-100km geloof iets van 25 seconden
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Bij mij ook niet. Heb me hier ook al over verbaasd. Aan de andere kant: ik heb nooit de illusie gehad dat ik echt met zo'n plakrommel kit aan de gang zou gaan. Als je geen volwaardig reservewiel hebt ben je gewoon de sjaak als je lek rijdt.nmolenbeek schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:56:
Zit er bij jullie iets bij om bij pech de band op te pompen en te vullen met antilek middel? Ik heb niets kunnen vinden en bij alle vorige auto,s zat dat er netjes bij
Als je auto af-fabriek voorzien is van 'anti-lek-rijd' banden dan wordt zo'n setje inderdaad niet mee geleverd. Ik doe de aanname dat je vervolgens zélf wel weet wat je exact wel of juist niet besteld hebt?nmolenbeek schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:56:
Zit er bij jullie iets bij om bij pech de band op te pompen en te vullen met antilek middel? Ik heb niets kunnen vinden en bij alle vorige auto,s zat dat er netjes bij
Zit onder de tegel 'Setup' -> 'Info' -> 'Systeeminformatie (IMHO overigens ook niet de meest voor de hand liggende plek omdat dat bij VW in het verleden bij onder andere de MIB systemen altijd te vinden was onder de instellingen van de navigatie).disco-stu schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:40:
Waar vinden jullie die versie van de navigatiekaarten? Ik wou ook even checken en heb er even naar zitten zoeken, maar vind het niet terug...
[ Voor 38% gewijzigd door Will_M op 15-12-2025 21:31 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Vet mooi! Heel veel plezier ermee!taco_ni schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:28:
Eindelijk! De LE Pro met trekhaak en Trondheim velgen ter vervanging van de prima Mondeo [Afbeelding]
Die velgen zijn ook gaaf. Niet zo mooi als de Montreal natuurlijk
Inserts voor de deur zodat je telefoon er niet doorheen valt. Passen goed, klemmen er deels in en plakken vast met dubbzijdig tape. Had eigenlijk alleen die voor de bijrijder nodig, maar je krijgt ze alle 4.
https://nl.aliexpress.com/item/1005007475248069.html
:strip_exif()/f/image/almhbZWb6CWNaJXUEG9lHfsV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IpjbB0CTfE42o5sWxl8FqiCF.jpg?f=fotoalbum_large)
Pashouder: Handig, past makkelijk ~ 5 pasjes.
https://nl.aliexpress.com/item/1005009502108593.html
:strip_exif()/f/image/FgwjrQQYGhgKaEAv4LWZBH11.jpg?f=fotoalbum_large)
Divider voor het ondervak. Nodig? Geen idee. Voor paar euro? BBx92 kon het niet laten.
https://nl.aliexpress.com/item/1005007956926887.html
Amen, hier ook zeer goede ervaring met de Goodyear Ultragrip Performance3resusaapje schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:16:
kan ik aanbevelen: Goodyear UltraGrip Performance 3. Doen het prima
Hm, bij mij is het menu enigszins anders opgebouwd.Will_M schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:27:
In het hoofdmenu onder de tegel 'ID-Software' en dan in het tabje 'versies' (IMHO overigens ook niet de meest voor de hand liggende plek omdat dat bij VW in het verleden bij onder andere de MIB systemen altijd te vinden was onder de instellingen van de navigatie).
Als ik op de tegel "ID software" klik, dan heb ik 3 tabbladen:
- ID. Software
- Toestemming
- Juridisch
En helemaal onder die tabbladen staat "Instellingen".
Als ik op instellingen klik kan ik
- "Push berichten toestaan" aan of uit togglen
- en staat er ook "App versie:" met dan versie 4.0.37 erachter
Maar dat lijkt me dus niet over de navigatiekaartversie te gaan gezien die versienummers een totaal andere opbouw en grootte hebben (25.8)...
Mea Culpa!!!disco-stu schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:22:
[...]
Hm, bij mij is het menu enigszins anders opgebouwd.
Als ik op de tegel "ID software" klik, dan heb ik 3 tabbladen:
- ID. Software
- Toestemming
- Juridisch
En helemaal onder die tabbladen staat "Instellingen".
Als ik op instellingen klik kan ik
- "Push berichten toestaan" aan of uit togglen
- en staat er ook "App versie:" met dan versie 4.0.37 erachter
Maar dat lijkt me dus niet over de navigatiekaartversie te gaan gezien die versienummers een totaal andere opbouw en grootte hebben (25.8)...
Zit onder de tegel 'Setup' -> 'Info' -> 'Systeeminformatie'
* Will_M scrolled tegenwoordig te véél en té vaak op automatische piloot door al die menu's......
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Deze moet je even uitleggen, hoe valt je telefoon door de handgreep dan?BBx92 schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:17:
Inserts voor de deur zodat je telefoon er niet doorheen valt.
De normale handgrepen zijn open van boven naar beneden. Als je daar je telefoon in doet dan valt die er doorheen.RandomNick schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 07:03:
[...]
Deze moet je even uitleggen, hoe valt je telefoon door de handgreep dan?
Dat ze open zijn weet ik, maar dan doe je daar dus toch je telefoon niet in 😂. Anyway, handig.BBx92 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 07:09:
[...]
De normale handgrepen zijn open van boven naar beneden. Als je daar je telefoon in doet dan valt die er doorheen.
wat kom je nou aan met je rationele argumenten, het blijft voor vrouwlief he 😂RandomNick schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 07:12:
[...]
Dat ze open zijn weet ik, maar dan doe je daar dus toch je telefoon niet in 😂. Anyway, handig.
Nu snap ik het opeens helemaal! Prima investering dan, kost niks en vrouw blij 👌BBx92 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 07:21:
[...]
wat kom je nou aan met je rationele argumenten, het blijft voor vrouwlief he 😂
[ Voor 8% gewijzigd door RandomNick op 16-12-2025 07:25 ]
Je denkt, dit is een grap, maar mijn vrouw doet exact hetzelfde. In de vorige auto waren de handgrepen dicht en een prima plek om de telefoon in te zetten voor vrouwlief. Nu heeft ze hem er al een paar keer doorheen laten vallen. Overigens is ze inmiddels gewend, dus toen ik haar gisteren de vakjes liet zien zei ze dat het niet meer nodig is. (We gaan het in de gaten houden de komende tijd...RandomNick schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 07:12:
[...]
Dat ze open zijn weet ik, maar dan doe je daar dus toch je telefoon niet in 😂. Anyway, handig.
Kijk, dat is nou een mooie combi vind ik. Komende vrijdag zijn tweelingbroertje ophalen.taco_ni schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:28:
Eindelijk! De LE Pro met trekhaak en Trondheim velgen ter vervanging van de prima Mondeo [Afbeelding]
En je dochters hebben bij jou ook bepaald dat de sfeerverlichting roze moest zijn?BBx92 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 07:21:
[...]
wat kom je nou aan met je rationele argumenten, het blijft voor vrouwlief he 😂
(Bij mij wel)
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Ik zit nog in de eerste jaren, dus als je tips hebt...JanHenk schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:45:
[...]
En je dochters hebben bij jou ook bepaald dat de sfeerverlichting roze moest zijn?
(Bij mij wel)
Please sent help
Even mezelf quoten: Kwik Shit gaat nieuwe banden bestellen, Continentals, Pirelli is wel de voorkeursband bij Ayvens volgens hen......Surfroy01 schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:14:
En de winterbanden saga duurt voort nav pirelli scorpions die tussen de 90-110km/u een hinderlijk geluid veroorzaken. Kwik fit heeft auto op de brug gehad en verklaard ligt aan de auto (differentieel) moet dealer oplossen. Dealer heeft aanvraag bij LM gedaan en die keurt het af en stuurt mij weer terug naar Kwik fit die moeten test doen met zomerbanden er weer onder..... zucht.ondertussen al 3 keer dagdeel aan moeten besteden om langs te rijden.
Herkenbaar!JanHenk schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:45:
[...]
En je dochters hebben bij jou ook bepaald dat de sfeerverlichting roze moest zijn?
(Bij mij wel)
Ik zal over een tijdje mijn bevindingen hier posten en ook wat kiekjes.
[ Voor 6% gewijzigd door Dahal op 16-12-2025 12:23 ]
Bij mijn vorige wagen (Superb) heb ik op 4 jaar tijd 2x lek gereden. En ik heb het 2x met zo'n anti-lek lijnpotje kunnen oplossen. Ik weet dat de kans over het algemeen klein is, maar ik ben toch 2x gewoon op eigen houtje tot bij de bandencentrale geraakt.RandomNick schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:26:
[...]
Bij mij ook niet. Heb me hier ook al over verbaasd. Aan de andere kant: ik heb nooit de illusie gehad dat ik echt met zo'n plakrommel kit aan de gang zou gaan. Als je geen volwaardig reservewiel hebt ben je gewoon de sjaak als je lek rijdt.
ID.4 rijder hier, zat er bij mij ook niet bij. Tijdens de aflevering heeft de verkoper een setje uit een Polo getrokken uit de showroom en die aan mij gegevennmolenbeek schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:56:
Vaak bu'j te bang!
Nououou, niet helemaal waar. Het is gewoon vieze troep, die lijm. Dus als je bij de bandenboer aankomt, moeten ze de band van de velg halen, band, velg, apparatuur uitgebreid schoonspoelen en dan kijken of het lek te repareren valt. Dan smeren ze je liever in 1x een nieuwe band aan-tom-562 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:04:
[...]
ID.4 rijder hier, zat er bij mij ook niet bij. Tijdens de aflevering heeft de verkoper een setje uit een Polo getrokken uit de showroom en die aan mij gegevenHij zei wel, als je het gebruikt moet eigenlijk altijd een nieuwe band. Als je de pechservice laat komen kunnen ze er mss nog een prop of zo'n veter in doen.
Een bekende van mij werkt als wegenwacht en heeft me dringend geadviseerd deze rommel nooit in je band (op je velg) te spuiten.resusaapje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:19:
[...]
Nououou, niet helemaal waar. Het is gewoon vieze troep, die lijm. Dus als je bij de bandenboer aankomt, moeten ze de band van de velg halen, band, velg, apparatuur uitgebreid schoonspoelen en dan kijken of het lek te repareren valt. Dan smeren ze je liever in 1x een nieuwe band aan
Dus ze moeten eerst een hoop tijd en moeite er in steken en dan is er nog geen garantie dat de band lekvrij isresusaapje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:19:
[...]
Nououou, niet helemaal waar. Het is gewoon vieze troep, die lijm. Dus als je bij de bandenboer aankomt, moeten ze de band van de velg halen, band, velg, apparatuur uitgebreid schoonspoelen en dan kijken of het lek te repareren valt. Dan smeren ze je liever in 1x een nieuwe band aan
Wat @RandomNick zegt klopt ook gewoon. Mijn zwager heeft een eigen garagebedrijf, zijn ervaring is dat je de band naderhand eigenlijk meteen kan weggooien en ze hebben daarna de grootste moeite om de velg schoon te maken (ze doen het wel hoor, alleen betaal je dan gewoon de arbeidsuren)
[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 16-12-2025 15:40 ]
Vaak bu'j te bang!
Ik heb die van mij inclusief kofferbakdivider ook binnen en geplaatst inmiddels. Als iemand fotos/info wil/kan gebruiken, laat maar weten!NordicID7 schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:41:
Voor de hondenbezitters op dit forum: Vandaag heb ik het honderek van Guardsman ontvangen en in mijn auto geplaatst. Ik kende dit merk al van mijn vorige Model Y, waarvoor ze ook een honderek maakten. Toen was ik erg tevreden: stevig rek, goed in elkaar gezet. Wel maakte het toen wat geluid, vooral bij lage snelheid in woonwijken en over drempels.
Nu heb ik het nieuwe rek gemonteerd in mijn VW ID.7. Het montagepunt in deze auto is een stuk beter, en tijdens de eerste ritten heb ik nog geen geluid gehoord van het rek zelf. Installatie is heel eenvoudig, en minstens zo belangrijk: de demontage gaat ook makkelijk. Daardoor behoud je de flexibiliteit van je stationwagen. Het zicht naar achteren blijft prima.
Ik heb een paar foto’s gemaakt van hoe het rek geplaatst is, hopelijk geeft dat wat duidelijkheid.
Tip: Als je het Guardsman-rek via hun website bestelt, houd er rekening mee dat je ongeveer €50 aan inklaringskosten betaalt. Ik wist dit door mijn eerdere ervaring (al waren de servicekosten van PostNL toen iets lager), maar het is vervelend als je dit niet weet bij het bestellen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gister wat aan het instellen en puzzelen geraakt en heb enkele vragen welke ik zo 123 niet in het forum of manual heb kunnen vinden. Misschien hebben jullie advies.
1)
Kan ik de dimlichten permanent aan hebben, heb hier geen setting voor kunnen vinden?
2)
Hoe kan ik de ingebouwde navigatie uitsluitend via Ionity laten routen voor de lange trips?
Ik heb vanalles geprobeerd met Ionity als voorkeurs setting ingesteld, maar het systeem lijkt het te negeren.
Ik heb zo'n WeCharge lidmaatschap afgesloten (de laadpas overigens nog niet binnen).
Vreemde is ook nog dat als ik handmatig een Ionity laadstop toevoeg, binnen normaal rijbereik, ik de andere laadstops niet vrijelijk mag deleten, althans dat is me niet gelukt. Alle stops kan ik aanraken en draggen/deleten, maar niet de automatisch toegevoegde laadstops.
Alternatief is wellicht via de VW app vanaf mn telefoon, daar werkt Ionity filtering wel lijkt het.
Maar het moet toch mogelijk zijn om al rijdende wat laadstops langs de route op basis van Ionity te selecteren?
Misschien zit ik nog te veel in Model3 mode... geen idee.
Tips zijn welkom.
Dat kan volgens mij door de lichten van de automatische stand af te halen. Volgens de handleiding doet je IQ light/matrixverlichting het dan ook niet meer.!Nibble schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:45:
Gister wat aan het instellen en puzzelen geraakt en heb enkele vragen welke ik zo 123 niet in het forum of manual heb kunnen vinden. Misschien hebben jullie advies.
1)
Kan ik de dimlichten permanent aan hebben, heb hier geen setting voor kunnen vinden?
Ik wil eigenlijk de achterlichten permanent aan, maar dat is bij Volkswagen inmiddels iets heel vreemds en niet meer te regelen met behoud van alle functionaliteit.
Verder: Na 2.5 maand is eindelijk de nieuwe parkeercamera aan de voorkant gemonteerd. Controleer je rekening bij Volkswagen; ik had ook geklaagd dat de deurgrepen soms even niet werken. Niet geconstateerd in de werkplaats en toegevoegd op de rekening. Ze wilden dat ik voor 2 vragen gewoon even €200 moest aftikken. Ze begrepen uiteindelijk ook wel dat dit bij de garantie hoorde.
Daarnaast: Parkeercamera gemaakt, nu een enorme ster in een van de ledstrips voor
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Snap eigenlijk niet waarom dit ten kosten zou gaan van andere functionaliteiten. Volgens mij is dit voor auto’s in Scandinavië standaard zo…..
Destijds (2021) heeft de dealer dit wel kunnen instellen bij mn kodiaq.
Voor 2015 was dit verboden (EU regels), maar ondertussen toegestaan om DRL icm achterlichten te activeren.
Lijkt mij goed om dit juist te gaan verplichten, het is nu keuze die bij fabrikanten ligt; vw en toyota o.a. doen het niet.
Blijft voor mij telkens een bron van verbazing hoeveel mensen met enkel voorlampen aan rijden in het donker/mistige/regenachtige omstandigheden, terwijl het softwarematig heel makkelijk op te lossen moet zijn.
Hoe ver is Obd11 met de ondersteuning voor de SFD2 auto's? De website laat nog steeds zien dat ze er met VW aan 'werken'. Yeah right, VW werkt tegen en obd11 probeert het te kraken waarschijnlijk.. 😁
Ik herken dit de laatste weken, maar geen 10x drukken of zo. Soms druk ik niet goed en dan moet het nog een keer.SlushyCarpet schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:52:
Ik vroeg mij het volgende af. Bij mijn ID.7 merk ik dat het sluiten van de laadklep vaak best wel moeilijk gaat na het laden. Als ik de klep dan dichtdruk dan veert deze meestal, vaak ook meerdere keren terug voordat deze vast blijft zitten in die uitstekende grijper (ik weet niet hoe ik het moet omschrijven). Herkennen anderen dit probleem ook of moet ik daarvoor toch maar even de garage een fix laten doen? Het is niet gevaarlijk en tot dusver werkt het uiteindelijk wel maar vanochtend moest ik wel 10+ keer drukken. Een beetje irritant.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
- Rijden met Spotify*.
- Enkele dagen en ritten later, Spotify wil eerst inloggen voor het scherm te tonen.
- Ik log in via de app met de QR.
- Rinse and repeat.
+1 dat is bij mijn ID.4 al zo en zal bij de ID.7 niet anders zijn vrees ik 🤪JanHenk schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:45:
[...]
(Bij mij wel)
Dit is en blijft helaas onmogelijk vanwege UNECE regelgeving. Ik ben het helemaal met je eens dat het veel veiliger zou zijn. Of nog liever altijd dimlicht ipv DRL.Yannick1983 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:34:
Mijn verzoek voor permanente inschakeling voor achterlichten obv automatische stand staat ook nog uit bij dealer.
Je kwam van 5.2 toch? Ik herken dit gedrag. Ik heb altijd 5.4 (en nu 5.4.0) gehad.True schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:15:
Volgens mij heb ik sinds de update naar 5.4 een ander probleem, Spotify lijkt mij nu keer op keer uit te loggen terwijl ik niets doe. Iemand een vergelijkbare ervaring?
Bij mij was spotify laatst ook ineens uitgelogd, was wel de eerste keer. Omdat ik reed ging inloggen ook niet (veilig).True schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:15:
Volgens mij heb ik sinds de update naar 5.4 een ander probleem, Spotify lijkt mij nu keer op keer uit te loggen terwijl ik niets doe. Iemand een vergelijkbare ervaring?*Native Spotify niet AA/CP.
- Rijden met Spotify*.
- Enkele dagen en ritten later, Spotify wil eerst inloggen voor het scherm te tonen.
- Rinse and repeat.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Correct 5.2 -> 5.4.Flieger schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:36:
[...]
Je kwam van 5.2 toch? Ik herken dit gedrag. Ik heb altijd 5.4 (en nu 5.4.0) gehad.
Volgens mij verplicht het UNECE het niet, maar is er ook geen verbod vanuit het UNECE (bron anwb);Flieger schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:35:
[...]
Dit is en blijft helaas onmogelijk vanwege UNECE regelgeving. Ik ben het helemaal met je eens dat het veel veiliger zou zijn. Of nog liever altijd dimlicht ipv DRL.
“De enige regeling voor dagrijverlichting is te vinden in Reglement nr. 48 van de Europese Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE).
Hierin is staat dat dagrijverlichting verplicht is, maar er staat niet dat het verplicht is dat de achterlichten automatisch moeten aangaan.“
als ik het correct lees (ook anwb) is de fabrikant vrij om het zo in te stellen dat achterlichten altijd branden;
“Bij auto's die ná 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, mogen de achterlichten tegelijkertijd met de dagrijlichten branden.”
Dus het blijft voor mij onbegrijpelijk dat het niet gebeurd vanuit vw.
Grab shell dude!
Dat klopt. UNECE zorgt ervoor dat er weinig/niets meer aangepast kan na typegoedkeuring.Yannick1983 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:12:
[...]
Volgens mij verplicht het UNECE het niet, maar is er ook geen verbod vanuit het UNECE (bron anwb);
Vroeger kon je middels een laptop de auto op Scandinavisch zetten. Nu moet een Nederlandse auto Nederlands blijven.
Ik druk altijd rechtsonderin en dan gaat het eigenlijk altijd goed.SlushyCarpet schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:52:
Ik vroeg mij het volgende af. Bij mijn ID.7 merk ik dat het sluiten van de laadklep vaak best wel moeilijk gaat na het laden. Als ik de klep dan dichtdruk dan veert deze meestal, vaak ook meerdere keren terug voordat deze vast blijft zitten in die uitstekende grijper (ik weet niet hoe ik het moet omschrijven). Herkennen anderen dit probleem ook of moet ik daarvoor toch maar even de garage een fix laten doen? Het is niet gevaarlijk en tot dusver werkt het uiteindelijk wel maar vanochtend moest ik wel 10+ keer drukken. Een beetje irritant.
Hier ook. Zit op 5.4 en word geregeld uitgelogd. Opnieuw inloggen gaat moeizaam . Ik start nu Spotify lekker op de telefoon.True schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:15:
Volgens mij heb ik sinds de update naar 5.4 een ander probleem, Spotify lijkt mij nu keer op keer uit te loggen terwijl ik niets doe. Iemand een vergelijkbare ervaring?*Native Spotify niet AA/CP.
- Rijden met Spotify*.
- Rinse and repeat.
Nee nog niet (moet de auto nog ophalen), maar is wel wat de dealer had voorgerekend. PrimajOzh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:23:
Anderen hier ook bericht gehad van VW financial services over aanpassing van hun lease tarief ivm stijging van de wegenbelasting? Lease tarief gaat bij ons met €70 p/m omhoog vanaf januari. Geen verrassing, al had ik zelf nog niet berekend waar het op uit zou gaan komen.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Waar druk je precies? De handleiding geeft duidelijk aan dat je op de plek van de vergrendeling moet drukken (rechtsonder).SlushyCarpet schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:52:
Bij mij gaat het meestal vlekkeloos, een hele enkele keer moet ik nog een keer drukken.
[ Voor 10% gewijzigd door RandomNick op 17-12-2025 07:35 . Reden: Plaatje toegevoegd ]
Bij vorige auto's gebruikte ik de afstandsindicator van de ACC om te bepalen wanneer ik een baan opschoof om te voorkomen dat de auto gaat afremmen. In de ACC weergave van zowel de Passat B8 als de Enyaq kon je precies zien wanneer het voertuig voor je tegen de ingestelde afstandsstreep zou komen. Bij de ID.7 heb ik deze weergave nog niet gevonden, misschien zie ik iets over het hoofd?
Ik zie wel een groen streepje in de ARHUD als het voertuig voor je herkent wordt, maar dat verdwijnt meteen weer.
Ja dat is wel de plek dat ik druk. Ik ga het nog een paar keer beter proberen en vermoedelijk contact opnemen met de dealerRandomNick schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:11:
[...]
Waar druk je precies? De handleiding geeft duidelijk aan dat je op de plek van de vergrendeling moet drukken (rechtsonder).
Bij mij gaat het meestal vlekkeloos, een hele enkele keer moet ik nog een keer drukken.
[Afbeelding]
Dit heb ik af en toe ook al gehad. Ik los het altijd op door met de sleutel even de vergrendeling te bedienen (open-toe) en dan blijft het klepje wel dicht.SlushyCarpet schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:52:
Op 7 maanden tijd heb ik dit misschien 3x gehad. Dus ik negeer het verder maar.
Ik weet waar je op doelt, ik had dat ook in een '21 Octavia. Maar dit is er volgens mij niet in de ID.7, overigens ook niet in een '24 Passat (die hetzelfde systeem voor ACC heeft als de ID.7 me dunkt).RandomNick schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:40:
Iemand een tip voor het volgende?
Bij vorige auto's gebruikte ik de afstandsindicator van de ACC om te bepalen wanneer ik een baan opschoof om te voorkomen dat de auto gaat afremmen. In de ACC weergave van zowel de Passat B8 als de Enyaq kon je precies zien wanneer het voertuig voor je tegen de ingestelde afstandsstreep zou komen. Bij de ID.7 heb ik deze weergave nog niet gevonden, misschien zie ik iets over het hoofd?
Ik zie wel een groen streepje in de ARHUD als het voertuig voor je herkent wordt, maar dat verdwijnt meteen weer.
Heb dit nu 1 x gehad na de update naar 5.4.0 een paar dagen geleden. Een stabieler Spotify was eigenlijk mijn enige wens voor deze update. Helaas is daar niks aan veranderd. Regelmatig blijft Spotify na het laden nog steeds hangen in een scherm met grijze blokken.True schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:15:
- Rijden met Spotify*.
- Rinse and repeat.
Verder merk ik 0 komma niks van deze update van de ID software t.o.v. 5.2.
Catch my drift?
Nadeel daarvan vind ik dat de geluidskwaliteit van Spotify via Carplay duidelijk minder is dan via de native app.marcelmg2 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:58:
[...]
Hier ook. Zit op 5.4 en word geregeld uitgelogd. Opnieuw inloggen gaat moeizaam . Ik start nu Spotify lekker op de telefoon.
Catch my drift?
Precies hetzelfde hier! Jammer dat native Spotify nog hetzelfde is, en verder merk ik geen toegevoegde waarde. Maar goed, wellicht dat kans op bugs etc. minder is. Vooral positief dat OTA's voor ID software dus echt bestaanDaMenaz schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:59:
[...]
Heb dit nu 1 x gehad na de update naar 5.4.0 een paar dagen geleden. Een stabieler Spotify was eigenlijk mijn enige wens voor deze update. Helaas is daar niks aan veranderd. Regelmatig blijft Spotify na het laden nog steeds hangen in een scherm met grijze blokken.
Ligt dat niet aan de instellingen van je telefoon? Ik heb lossless aanstaan bij roaming op mijn telefoon. Ik hoor niet echt verschil.DaMenaz schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:00:
[...]
Nadeel daarvan vind ik dat de geluidskwaliteit van Spotify via Carplay duidelijk minder is dan via de native app.
Overigens deed de hele native Spotify app het vanochtend niet in mijn ID.4
[ Voor 9% gewijzigd door -tom-562 op 17-12-2025 10:16 ]
Vaak bu'j te bang!
Lossless werkt niet over bluetooth. Te weinig bandbreedte.-tom-562 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:16:
[...]
Ligt dat niet aan de instellingen van je telefoon? Ik heb lossless aanstaan bij roaming op mijn telefoon. Ik hoor niet echt verschil.
Overigens deed de hele native Spotify app het vanochtend niet in mijn ID.4
[ Voor 3% gewijzigd door DaMenaz op 17-12-2025 10:39 ]
Catch my drift?
Vraagje over dit punt: doel je op de deurgrepen aan de binnenkant van de auto of aan de buitenkant?Lancer schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:03:
[...]
ik had ook geklaagd dat de deurgrepen soms even niet werken. Niet geconstateerd in de werkplaats en toegevoegd op de rekening.
[...]
Als je aan de binnenkant bedoelt: dit kan ook 'works as designed' zijn. Volgens mij doen die grepen het even niet als er iets in je dode hoek zit. Als je dan een tweede keer trekt werkt het wel maar wordt een geluidssignaal afgegeven.
Dit heb ik inmiddels een paar keer gehad (waarbij ik overigens wel had gezien dat er iets in de dode hoek zat, maar waarbij ik ook zag dat het geen issue was), en voelt wat vreemd. Sowieso ben ik er niet per sé voorstander van dat de deurvergrendeling een elektrisch component is en niet puur mechanisch werkt. Maar soit.
Ik denk er exact zo over. Mijn grootste ergernis aan de ID software is wel dat Spotify niet consistent start/draait en soms een harde herstart nodig heeft (10 sec aan/uit). Maar eigenlijk werkt het nu nog minder consistent dan voor de update, eigen is het belachelijk.DaMenaz schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:59:
[...]
Heb dit nu 1 x gehad na de update naar 5.4.0 een paar dagen geleden. Een stabieler Spotify was eigenlijk mijn enige wens voor deze update. Helaas is daar niks aan veranderd. Regelmatig blijft Spotify na het laden nog steeds hangen in een scherm met grijze blokken.
SW versie 5.6 overigens hier.
Bij mij werken ze regelmatig niet de eerste keer terwijl er niets in mijn dode hoek zit en bij een tweede keer geeft hij niet de waarschuwing (ik ben overigens wel bekend met de waarschuwing).pim89 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:03:
[...]
Vraagje over dit punt: doel je op de deurgrepen aan de binnenkant van de auto of aan de buitenkant?
Als je aan de binnenkant bedoelt: dit kan ook 'works as designed' zijn. Volgens mij doen die grepen het even niet als er iets in je dode hoek zit. Als je dan een tweede keer trekt werkt het wel maar wordt een geluidssignaal afgegeven.
Dit heb ik inmiddels een paar keer gehad (waarbij ik overigens wel had gezien dat er iets in de dode hoek zat, maar waarbij ik ook zag dat het geen issue was), en voelt wat vreemd. Sowieso ben ik er niet per sé voorstander van dat de deurvergrendeling een elektrisch component is en niet puur mechanisch werkt. Maar soit.
Volgens mij heeft dit te maken met het automatisch elektronisch vergrendelen van de deuren nadat je harder dan ~20 km/u gaat rijden, maar dit weet ik niet zeker.
Same. Ben wel gestopt met de wireless charger, mijn telefoon (S24U) wordt namelijk veel te warm op die manier, zelfs tot het punt dat er een melding over komt op het scherm in de auto, iets met dat 3D buildings dan niet weergegeven kunnen worden, wat dan weer grappig is, want dat heb ik sowieso uit staan.Knul schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:06:
Ik vind de native Spotify client echt onwerkbaar traag en gebruik in de praktijk daardoor eigenlijk altijd Android Auto voor Spotify.
SW versie 5.6 overigens hier.
Bij mij blijft overigens nu enkele weken later dezelfde melding als op de foto onder te zien. Weet iemand toevallig of je het infotainment systeem een reset kan geven en zo ja, hoe? (In de EV6 van hiervoor had ik een reset knopje dat je met een paperclip kon indrukken) Heb nog niet echt zin om de auto nu al terug naar de dealer te brengen aangezien ik hem pas net heb (dus ik ga er ook stiekem vanuit dat ik SW v5.6 heb)
![]() |
V.z.i.w. krijg je gewoon FLAC via Carplay/AADaMenaz schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:39:
[...]
Lossless werkt niet over bluetooth. Te weinig bandbreedte.
Vaak bu'j te bang!
Doet ACP/AA niet, zeker niet wireless. En al zou die het willen versturen, BT/Wifi comprimeerd het alsnog. Beter dan "Very High" wordt het helaas niet.-tom-562 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:27:
[...]
V.z.i.w. krijg je gewoon FLAC via Carplay/AA
Binnen de native app kan ik overigens helemaal geen kwaliteit selecteren? Het klinkt in ieder geval significant slechter en noisier dan via wired AA.
Ah oke, ik heb het alleen nog in de genoemde situatie gehad. verreweg de meeste keren gaat de deur gewoon in 1 keer open.True schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:23:
[...]
Bij mij werken ze regelmatig niet de eerste keer terwijl er niets in mijn dode hoek zit en bij een tweede keer geeft hij niet de waarschuwing (ik ben overigens wel bekend met de waarschuwing).
Volgens mij heeft dit te maken met het automatisch elektronisch vergrendelen van de deuren nadat je harder dan ~20 km/u gaat rijden, maar dit weet ik niet zeker.
10 sec lang de aan/uit indrukken totdat het scherm helemaal uit gaat (dus de klok gaat dan ook uit). Meer dan dat kun je niet zonder met de zekeringen te gaan vogelen (raad ik persoonlijk af).sn0x0r schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:23:
[...]
Same. Ben wel gestopt met de wireless charger, mijn telefoon (S24U) wordt namelijk veel te warm op die manier, zelfs tot het punt dat er een melding over komt op het scherm in de auto, iets met dat 3D buildings dan niet weergegeven kunnen worden, wat dan weer grappig is, want dat heb ik sowieso uit staan.
Bij mij blijft overigens nu enkele weken later dezelfde melding als op de foto onder te zien. Weet iemand toevallig of je het infotainment systeem een reset kan geven en zo ja, hoe? (In de EV6 van hiervoor had ik een reset knopje dat je met een paperclip kon indrukken) Heb nog niet echt zin om de auto nu al terug naar de dealer te brengen aangezien ik hem pas net heb (dus ik ga er ook stiekem vanuit dat ik SW v5.6 heb)
[Afbeelding]
Dit is wel raar, ik vind Spotify via AA (wired/wireless) niet beter klinken dan native Spotify. Compleet andere beleving dan ik persoonlijk heb en we hier regelmatig voorbij zien komen.BBx92 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:38:
[...]
Doet ACP/AA niet, zeker niet wireless. En al zou die het willen versturen, BT/Wifi comprimeerd het alsnog. Beter dan "Very High" wordt het helaas niet.
Binnen de native app kan ik overigens helemaal geen kwaliteit selecteren? Het klinkt in ieder geval significant slechter en noisier dan via wired AA.
Als de Spotify app vanmiddag (als ik terug naar huis rij) weer werkt, ga ik het even onderzoekenTrue schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:52:
[...]
Dit is wel raar, ik vind Spotify via AA (wired/wireless) niet beter klinken dan native Spotify. Compleet andere beleving dan ik persoonlijk heb en we hier regelmatig voorbij zien komen.
Vaak bu'j te bang!
Nieuwe ID.7 rijder meldt zich hier.DaMenaz schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:00:
[...]
Nadeel daarvan vind ik dat de geluidskwaliteit van Spotify via Carplay duidelijk minder is dan via de native app.
Geen I-adept, dus via Android Spotify streamen. Dat werkt op zich goed, geluid is icm standard VW speakers niet storend zonder een wow gevoel te geven. Gisteren de native app eens geinstalleerd en geactiveerd.
Deze voegt in mijn geval spreiding, diepte en meer detail toe aan het geluidsbeeld, daar was ik wel wat verbaast over. Het zijn geen heel grote verschillen, maar wel hoorbaar.
Ik hoor overigens ook verschil tussen een Sansung A-serie en S-serie. het zit in nuance verschillen, als je gehoor daarop inhaakt
Dit herken ik. Thuis op de oprit (niks in dode hoek) moet ik soms twee keer trekken. Kan er geen reden voor vinden. Sowieso werken de deuren en vergendeling iets anders dan bij voorgaande auto's. Daar hoorde je een duidelijke 'klak' van de vergrendeling. Bij de ID.7 hoor je niks. Ook met de vingerdruk de deur vergrendelen kost me meer precisie en moeite dan bij voorgaande auto's. Daar was lichtjes vegen over de sensor genoeg. De Id.7 heeft echt nadrukkelijke en precieze plaatsing nodig, of doet er wat langer over voordat hij de actie herkend en vergendelt.True schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:23:
[...]
Bij mij werken ze regelmatig niet de eerste keer terwijl er niets in mijn dode hoek zit en bij een tweede keer geeft hij niet de waarschuwing (ik ben overigens wel bekend met de waarschuwing).
in het recente verleden vroegen forum leden om foto's van de veerpoten, bij deze
:strip_exif()/f/image/DEcTZzHC7OK8DW6iuVmoz7J1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PnYSXksIuSF41Jy2hJZxYGuk.jpg?f=fotoalbum_large)
Wellicht zitten er blokken hoger maar ik zie eigenlijk niets bijzonders.
Ook heb ik inmiddels gereden met een andere ID.7, zonder DCC maar met 20inchers.
Nog steeds vind ik de wagen hard tov DCC maar grote klappen blijven uit.
De bekende dwarsplaten/richels waar we overheen moeten over snelwegbruggen worden als 'bom,bom' doorgegeven ipv zoals bij mijn exemplaar 'BÀÀM, BÀÀM'.
Tot mijn verbazing kraakte het dashboard ook bij dit exemplaar dat het een lieve lust is.
Maar, ondanks de 20inchers tov mijn 19inchers, gaan er hier geen sidderingen door de wagen op niet geplaveide wegen. Alsof niet alles vast zit
Er bekruipt me het gevoel dat ik de lat te hoog leg voor een bijna 60k Duitser tov een 44k Korean/Fransoos of zelf 36k Tjech.
Ook denk ik dat er voor de allseason rijders wel wat te halen valt met Pirelli's tov Conti's maar ik heb deze Pirelli's nog onder geen enkele allseason wagen gezien.
De wagen staat ingepland voor 1e week 2026 om te worden nagelopen/nagekeken
Tja, die knoppen blijven bijzonder. Bij de laatste Passat zijn ze nog niet over op de haptic knoppen en bij de nieuw te komen ID.Polo zijn ze weer terug naar de standaard knoppen.RandomNick schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:11:
[...]
Dit herken ik. Thuis op de oprit (niks in dode hoek) moet ik soms twee keer trekken. Kan er geen reden voor vinden. Sowieso werken de deuren en vergendeling iets anders dan bij voorgaande auto's. Daar hoorde je een duidelijke 'klak' van de vergrendeling. Bij de ID.7 hoor je niks. Ook met de vingerdruk de deur vergrendelen kost me meer precisie en moeite dan bij voorgaande auto's. Daar was lichtjes vegen over de sensor genoeg. De Id.7 heeft echt nadrukkelijke en precieze plaatsing nodig, of doet er wat langer over voordat hij de actie herkend en vergendelt.
Zie bijv.: YouTube: Volkswagen Passat 2025 - Interior and Exterior Walkaround voor de huidige Passat knoppen en de video hier: https://www.volkswagen.nl/nl/modellen/id-polo.html onderin de pagina op 1:44.
Met de huidige ID modellen zijn we gewoon de sjaak, het is duidelijk een poging geweest om het te laten landen, maar VW lijkt niet te willen overstappen omdat het (m.i. terecht) net niet soepel genoeg werkt. Alleen jammer dat wij ze dan wel hebben
Naar mijn mening is de non DCC hard afgeveerd.Flieger schreef op donderdag 11 december 2025 @ 01:07:
[...]
Eerder een of twee tikjes richting sport.
De omschrijving van @Inter18 lijkt te wijzen op transportblokken die er niet af gehaald zijn.
2 a 3 cm comfortabeler veren en dan meer progressieve dempers maakt er veel meer een reiswagen van.
Als men sinds jaar en dag VAG rijdt is men hier wellicht aan gewend maar na ruim 10 jaar Frans/Tjechisch/Koreaans te hebben gereden is het, komende van een DCC demowagen, wel even een schok
Als ik naar Le Bignon moet en over de Belgische snelweg platen mag denderen dan mogen de oordopjes en wellicht een niergordel hun dienst bewijzen.
We gaan het meemaken
Ik vind het wennen, het werkt wel maar als je 'ff snel' de cruise een tikje harder/zachter wilt zetten dan kan het gebeuren dat je niet 1 mar 10 of zelfs 20 km harder of zachter gaat. En met het vermogen zet de wagen gaat ie er ook echt voor. heel sporadisch swipe ik per ongeluk (opa wordt oud) maar er valt mee te leven.True schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:18:
[...]
Tja, die knoppen blijven bijzonder. Bij de laatste Passat zijn ze nog niet over op de haptic knoppen en bij de nieuw te komen ID.Polo zijn ze weer terug naar de standaard knoppen.
Zie bijv.: YouTube: Volkswagen Passat 2025 - Interior and Exterior Walkaround voor de huidige Passat knoppen en de video hier: https://www.volkswagen.nl/nl/modellen/id-polo.html onderin de pagina op 1:44.
Met de huidige ID modellen zijn we gewoon de sjaak, het is duidelijk een poging geweest om het te laten landen, maar VW lijkt niet te willen overstappen omdat het (m.i. terecht) net niet soepel genoeg werkt. Alleen jammer dat wij ze dan wel hebben.
De toetsen in de nieuwe passat, met dezelfde functies, zijn wel fijner idd.
Vraag me af in hoeverre dat leeftijd gebonden is
Zie ook mijn post over die BE wegdekplaten: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" en mijn ervaring en de verschillen van DCC daarin.Inter18 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:27:
[...]
Naar mijn mening is de non DCC hard afgeveerd.
2 a 3 cm comfortabeler veren en dan meer progressieve dempers maakt er veel meer een reiswagen van.
Als men sinds jaar en dag VAG rijdt is men hier wellicht aan gewend maar na ruim 10 jaar Frans/Tjechisch/Koreaans te hebben gereden is het, komende van een DCC demowagen, wel even een schok
Als ik naar Le Bignon moet en over de Belgische snelweg platen mag denderen dan mogen de oordopjes en wellicht een niergordel hun dienst bewijzen.
We gaan het meemaken
De dode hoek functie is bekend, dit is met name vanaf de buitenkant. Ik moet soms echt een seconde of 10 wachten voordat de deurgrepen het doen als ik bij de auto sta. En op andere dagen gaat het weer probleemloos. Zelfs als een keer gehad dat ik de deur niet goed dicht gooide en de bediening het van buiten en binnen gewoon niet meer deed. Hard aandrukken was de enige optie.True schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:23:
[...]
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Ik heb ook de non-DCC, op 19" Conti Allseasons. Het is wel wat minder verfijnd dan de DCC op zomerbanden die we bij de proefrit hadden. Niet alleen qua vering, maar ook qua afrolgeluid. De bandenspanning wat verlagen van 2.9 naar ca. 2.6 bar biedt iets meer comfort bij mij, met name bij kleine oneffenheden/dwarsrichels. Wellicht kun je dit nog proberen. Ik heb er inmiddels 10k opzitten, misschien zit het tussen de oren of is het gewenning, maar de demping lijkt wel iets soepeler te zijn geworden dan toen ik 'm net had.Inter18 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:17:
Goedemiddag allen,
in het recente verleden vroegen forum leden om foto's van de veerpoten, bij deze
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook heb ik inmiddels gereden met een andere ID.7, zonder DCC maar met 20inchers.
De bekende dwarsplaten/richels waar we overheen moeten over snelwegbruggen worden als 'bom,bom' doorgegeven ipv zoals bij mijn exemplaar 'BÀÀM, BÀÀM'.
Tot mijn verbazing kraakte het dashboard ook bij dit exemplaar dat het een lieve lust is.
Maar, ondanks de 20inchers tov mijn 19inchers, gaan er hier geen sidderingen door de wagen op niet geplaveide wegen. Alsof niet alles vast zit
Er bekruipt me het gevoel dat ik de lat te hoog leg voor een bijna 60k Duitser tov een 44k Korean/Fransoos of zelf 36k Tjech.
Ook denk ik dat er voor de allseason rijders wel wat te halen valt met Pirelli's tov Conti's maar ik heb deze Pirelli's nog onder geen enkele allseason wagen gezien.
Ik hoor ook zeker wel hinderlijke kraakjes uit het dashboard, bij grof asfalt, richels en drempels. Het komt ergens bij de HUD vandaan. Het lijkt ook enigszins temperatuur-afhankelijk te zijn: Als de auto in de ochtend koud is, dan is het erger dan als deze warm is. Als ik op het dashboard duw rondom de HUD, dan is het weg (en als ik loslaat meteen weer terug). Ik twijfel een beetje of ik hier mee terug naar de dealer moet (auto weer even kwijt, en maar de vraag of het goed opgelost wordt). Is hier iemand die al heeft laten kijken naar kraakjes uit het dashboard? En is het naar behoren verholpen?
Ik denk dat het bij een wagen van 2200+ kg wellicht niet heel verstandig is om willens en wetens 10% onder de geadviseerde bandenspanningsdruk te gaan zitten. Je krijgt hiermee een hogere rolweerstand en veel meer slijtage, beiden lijken mij niet wenselijk. Maar misschien betaal je de stroom en de banden zelf natuurlijk, dan moet je het vooral helemaal zelf weten.Passat1 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:06:
[...]
Ik heb ook de non-DCC, op 19" Conti Allseasons. Het is wel wat minder verfijnd dan de DCC op zomerbanden die we bij de proefrit hadden. Niet alleen qua vering, maar ook qua afrolgeluid. De bandenspanning wat verlagen van 2.9 naar ca. 2.6 bar biedt iets meer comfort bij mij, met name bij kleine oneffenheden/dwarsrichels. Wellicht kun je dit nog proberen. Ik heb er inmiddels 10k opzitten, misschien zit het tussen de oren of is het gewenning, maar de demping lijkt wel iets soepeler te zijn geworden dan toen ik 'm net had.
Ik hoor ook zeker wel hinderlijke kraakjes uit het dashboard, bij grof asfalt, richels en drempels. Het komt ergens bij de HUD vandaan. Het lijkt ook enigszins temperatuur-afhankelijk te zijn: Als de auto in de ochtend koud is, dan is het erger dan als deze warm is. Als ik op het dashboard duw rondom de HUD, dan is het weg (en als ik loslaat meteen weer terug). Ik twijfel een beetje of ik hier mee terug naar de dealer moet (auto weer even kwijt, en maar de vraag of het goed opgelost wordt). Is hier iemand die al heeft laten kijken naar kraakjes uit het dashboard? En is het naar behoren verholpen?
Kan me dan ook helemaal niet vinden in het commentaar van o.a. AutoWeek, die aangeven dat de non-DCC ID.7 te soft is. Op Autobahn snelheden is de auto prima stabiel.
Heb ook bij mij gemerkt met mijn S25U dat die te warm wordt tijdens het opladen toen ik mijn beschermhoes erop had. Zonder beschermhoes heb ik er geen last van.sn0x0r schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:23:
[...]
Same. Ben wel gestopt met de wireless charger, mijn telefoon (S24U) wordt namelijk veel te warm op die manier, zelfs tot het punt dat er een melding over komt op het scherm in de auto
Heb geen zin om telkens het hoesje eraf te halen en daarom gebruik ik een draadje nu voor het opladen. Voordeel: Kan nu de telefoon op zijn kant leggen en het bakje voor andere zaken gebruiken.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Ik bedoelde eigenlijk de buitenkant om de auto af te sluitenTrue schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:18:
[...]
Tja, die knoppen blijven bijzonder. Bij de laatste Passat zijn ze nog niet over op de haptic knoppen en bij de nieuw te komen ID.Polo zijn ze weer terug naar de standaard knoppen.
Met de huidige ID modellen zijn we gewoon de sjaak, het is duidelijk een poging geweest om het te laten landen, maar VW lijkt niet te willen overstappen omdat het (m.i. terecht) net niet soepel genoeg werkt. Alleen jammer dat wij ze dan wel hebben.
De haptische knoppen binnenin vind ik prima mee te leven. Snap al het journalisten gedoe (elkaar vooral nablaten) erover niet.
In mijn ID.7 zit een sticker voor de bandenspanning die maximaal 2.7 bar aangeeft. En leeg beladen zelfs maar 2.5 als ik het goed heb.True schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:59:
[...]
Ik denk dat het bij een wagen van 2200+ kg wellicht niet heel verstandig is om willens en wetens 10% onder de geadviseerde bandenspanningsdruk te gaan zitten. Je krijgt hiermee een hogere rolweerstand en veel meer slijtage, beiden lijken mij niet wenselijk. Maar misschien betaal je de stroom en de banden zelf natuurlijk, dan moet je het vooral helemaal zelf weten.
Ik heb een DCC versie en vind die erg comfortabel geveerd, vooral in de standaard comfort stand.
Zelfs in sport wordt het niet hard.
[ Voor 33% gewijzigd door Puppetmaster op 17-12-2025 19:59 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Precies! De Tourer Pro S heeft 2.9 bar, de Pro heeft 2.5 bar onbeladen/2.7 achter als beladen. Beide wagens verschillen niet veel qua gewicht (2180 vs. 2226). Vermoedelijk heeft de Pro S een hogere druk om net de 700km grens te doorbreken, ik zie verder geen technische reden. Dus daarom verwacht ik dat de Pro S op 2.6 bar (onbeladen) een prima compromis is tussen comfort en veiligheid/verbuik. Dwarsnaden zijn in ieder geval een stuk minder hoorbaar/voelbaar, en het lijkt ook wat stiller aan boord.Homer-Simpson schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:36:
[...]
In mijn ID.7 zit een sticker voor de bandenspanning die maximaal 2.7 bar aangeeft. En leeg beladen zelfs maar 2.5 als ik het goed heb.
Maar True heeft natuurlijk wel een punt, het is wel 10% onder de aanbevolen druk voor de specifieke configuratie, dus aan eenieder om er een overwogen keuze in te maken
[ Voor 8% gewijzigd door Passat1 op 17-12-2025 20:06 ]
Al heb ik echt helemaal niet het idee dat mijn wagen “strak” is en ook niet bonkt over richels. Zowel niet met 20” zomer als 19” allseason. Wel DCC.
De Tourer doet sowieso geen 700 km WLTP dus daar had prima een 2,8 bar op gekund als dat het was. Het is immers een andere typekeuring, Duitsers zijn nogal van de juistheid dus ik houd 'm lekker op 2,9.Passat1 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:01:
[...]
Precies! De Tourer Pro S heeft 2.9 bar, de Pro heeft 2.5 bar onbeladen/2.7 achter als beladen. Beide wagens verschillen niet veel qua gewicht (2180 vs. 2226). Vermoedelijk heeft de Pro S een hogere druk om net de 700km grens te doorbreken, ik zie verder geen technische reden. Dus daarom verwacht ik dat de Pro S op 2.6 bar (onbeladen) een prima compromis is tussen comfort en veiligheid/verbuik. Dwarsnaden zijn in ieder geval een stuk minder hoorbaar/voelbaar, en het lijkt ook wat stiller aan boord.
Maar True heeft natuurlijk wel een punt, het is wel 10% onder de aanbevolen druk voor de specifieke configuratie, dus aan eenieder om er een overwogen keuze in te maken
@Passat1 had het specifiek over dat hij van 2,9 naar 2,6 ging dus dat is wel degelijk een ander uitgangspunt.Homer-Simpson schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:36:
[...]
In mijn ID.7 zit een sticker voor de bandenspanning die maximaal 2.7 bar aangeeft. En leeg beladen zelfs maar 2.5 als ik het goed heb.
[ Voor 14% gewijzigd door True op 17-12-2025 21:23 ]
Met excuses voor het niet al te scherpe, maar wel leesbare plaatjeTrue schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:21:
[...]
De Tourer doet sowieso geen 700 km WLTP dus daar had prima een 2,8 bar op gekund als dat het was. Het is immers een andere typekeuring, Duitsers zijn nogal van de juistheid dus ik houd 'm lekker op 2,9.
[...]
@Passat1 had het specifiek over dat hij van 2,9 naar 2,6 ging dus dat is wel degelijk een ander uitgangspunt.
/f/image/wEdXZAiYCzvqiuBeg31y8xPD.png?f=fotoalbum_large)
Dit is voor de non-DCC Pro S.
2.5 rondom bij normale belasting
naar 2,7 alléén achter bij zware belasting.
De genoemde 2.6 (ook door mij) is nog steeds boven advies.
Daar waar ik inderdaad op 2.9 reed met de Kia voor wat extra bereik, ga ik zakken, als het helpt tegen het gebonk en gestuiter.
We hebben het hier over een wagen met een wielbasis van 3 meter, die me het gevoel geeft van een GTI van begin van de eeuw. Niet een 106-xsi, die waren prima.
Als het idd het DCC systeem is wat voor het gewenste comfort zorgt dan wordt het een strijd want mij is tijdens de proefrit niet verteld dat er DCC op zat.
Jammer genoeg was 1 proefrit voldoende want in 1 woord super.
Het is spijtig dat dit het comfort en de rust aan board zo verstoord, de wagen op zich is geweldig van binnen en buiten.
Vraag:
Heeft iemand van hier met 19inch allseasons Pirelli's geleverd gekregen?
Ik ben geen expert, maar ik zie hier geen blokken meer tussen de vering zitten 😊.Inter18 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:17:
Goedemiddag allen,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het bom-bom herken ik meer als tak-tak. Korte snelle stoten die ik (met 20") uiteraard wel voel en hoor bij overgangen. Het is echter echt beperkt tot het onderstel en de banden. De wagen siddert niet en deint niet, tevens kraakt het dashboard niet.
Ik hoop voor je dat ze je naar tevredenheid kunnen helpen, altijd lastig dit soort klachten.
Ik pak de popcorn alvast. Ben benieuwd naar de uitkomstInter18 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:38:
[...]
Als het idd het DCC systeem is wat voor het gewenste comfort zorgt dan wordt het een strijd want mij is tijdens de proefrit niet verteld dat er DCC op zat.
Als ik jou was zou ik 1:1 gaan vergelijken met een andere non-DCC ID.7. Al was de test met de 20 inch ID.7 al een verbetering. Banden kunnen ook een heel groot verschil maken overigens. Welk exacte type heb je? Toevallig een ouderwetse run-flat?
[ Voor 27% gewijzigd door Ruud op 18-12-2025 08:14 ]
Ik heb laag beladen 2.5/2.5 en zwaar beladen 2.5/3.0
@True Misschien kan je deze post even bijwerken :-)
Tourer Pro LE op 20". Echt benieuwd is er nu aan reden achter al die verschillen zit, ofdat er een 🤡 in Emden gewoon random stickers plakt.
Edit: zie nu net dat @johansen ook dezelfde sticker heeft.
[ Voor 7% gewijzigd door RandomNick op 18-12-2025 08:31 ]
het lijkt erop alsof bij de bovenste foto er wat onder de rubber/hoes zit.Inter18 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:17:
Goedemiddag allen,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
schuif die eens naar beneden als het lukt want ik meen ook fotos gezien te hebben waar die transport blokken onder de rubber/hoes zit.
Vaak bu'j te bang!
Anderen vergelijkbare ervaringen sinds de update? Ik heb het nu inmiddels tweemaal gehad.
Pro S Tourer LE MY'26 - 20 inch Montreal
:strip_exif()/f/image/TY4RE75GziymiXEarkKjsDMz.jpg?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk exact hetzelfde als de Pro (zonder S), behalve de iets hogere druk op de achteras bij zware belading.
Ja, mijn wagen staat in een keramische coating
[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 18-12-2025 09:24 ]
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1
:strip_exif()/f/image/SK44kbSJNYHDHeKX8QLURCHj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ug2bOYztGPaduPFXDayLOMHZ.jpg?f=fotoalbum_tile)