• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-12 23:56
True schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:53:
[...]

Vergelijken moet je dan doen met een EV van ook 2200 kg. Voor de volledigheid, ik heb DCC en rijdt voornamelijk op individual (comfort +2 stapjes naar rechts).
Drempels, rotondes, oneffenheden het rijdt eigenlijk allemaal uitstekend. Hij doet niet onder voor andere auto's. Het is geen sportieve auto, het is geen auto voor maximaal comfort qua slechtwegdek zoals de Franse auto's dat weleens geweest zijn. Maar het is een bovengemiddeld goed rijdende auto ook BiBeKo. Goed afgeveerd, goede wegligging. Nu maak ik in absolute cijfers niet super veel kilometers op wegen met drempels - dat zijn eigenlijk toch alleen de woonwijken zelf. Wijkontsluitingen is meestal 50 met her en der een fietspad. Ik heb nog geen negatieve ervaring gehad qua BiBeKo wegdek waar de ID7 mij een vervelend gevoel gaf. Ik kan er nog zo mee rijden als ik hiervoor kon met een Octavia '21, het gewicht merk je als EV iets meer. Maar het onderstel is daar goed op voorbereidt.

Als je de auto vind deinen en je hebt DCC moet je eigenlijk gewoon de instelling iets naar rechts aanpassen, problem solved.
Ik will hier toch nog even op terugkomen.
Mijn wagen heeft idd geen DCC. Nu blijkt dat alhoewel de dealer zei dat de wagen waarmee ik proefgereden dat ook niet heeft, dat uiteindelijk wel heeft. Ow boy, dit wordt wat.

Nogmaals, ik lees hier zeer weinig klachten over rijcomfort maar mijn wagen geeft oneffenheden knalhard door, het interieur kraakt ervan.
Voorbeeld.
Komende van de van Brienenoordbrug rechtdoor over het nieuwe deel richting Den Haag, de A16
Op een gegeven moment is er een fly over metalen tussenstuken, de dwarsrichels. Bij iedere sectie gaat er een luide knal door het interieur en schudt de wagen. Op 1 van de richels stuiterde mijn voet van hetgas/stroompedaal en vervolgde de weg met een pijnlijke rug, zelfs de zeer goede stoelen vangen dit niet meer op. Het stuk na de fly-over is van zeer goede kwaliteit en daar evenaart de auto het comfort en de rust van de proefrit wagen, geweldig.

Dealer zegt 'product comfirm' maar dit rijgedrag heb ik nog nooit ervaren, en dat is inclusief circuit wagens.
De 19inch Conti allseasonscontacts staan op 2,6bar
Ik heb de wagen maar 'Guus' gedoopt, naar de 1e hit van Guus Meeuwis :(

Iedere suggestie is welkom,
.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Inter18 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:56:
[...]

Mijn wagen heeft idd geen DCC. Nu blijkt dat alhoewel de dealer zei dat de wagen waarmee ik proefgereden dat ook niet heeft, dat uiteindelijk wel heeft. Ow boy, dit wordt wat.

Nogmaals, ik lees hier zeer weinig klachten over rijcomfort maar mijn wagen geeft oneffenheden knalhard door, het interieur kraakt ervan.
Voorbeeld.
Komende van de van Brienenoordbrug rechtdoor over het nieuwe deel richting Den Haag, de A16
Op een gegeven moment is er een fly over metalen tussenstuken, de dwarsrichels. Bij iedere sectie gaat er een luide knal door het interieur en schudt de wagen. Op 1 van de richels stuiterde mijn voet van hetgas/stroompedaal en vervolgde de weg met een pijnlijke rug, zelfs de zeer goede stoelen vangen dit niet meer op. Het stuk na de fly-over is van zeer goede kwaliteit en daar evenaart de auto het comfort en de rust van de proefrit wagen, geweldig.

Dealer zegt 'product comfirm' maar dit rijgedrag heb ik nog nooit ervaren, en dat is inclusief circuit wagens.

.
Oké dat is wel echt nasty als dat 'm zou zijn. Nu denk ik wel, als het een demo was mét DCC, wat doet DCC nog voor het onderstel als je die niet van comfort afhaalt t.o.v. een non-DCC ID.7? Behalve als je er mee hebt zitten spelen in de demo natuurlijk. Is een non-DCC qua onderstel en afvering niet gelijk aan een DCC op comfortstand (default)?
Als je een keer in Twente bent wil ik wel een stuk met je meerijden om te kijken of ik verschil ervaar tussen wel DCC of geen DCC, ik kan je overigens i.v.m. lease niet in de mijne laten rijden. Maar gezien de formaten van dit topic is er vast wel iemand lokaler die ook wel een ritje met je wilt doen, mocht dat niet lukken ben je welkom.

Maar toch, dat je serieus klachten ervaart door een Nederlandse snelweg met Nederlandse adviessnelheden is wel heel bijzonder, dat moet eigenlijk niet kunnen. Heeft de dealer met je meegereden over dat specifieke stuk?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Wolksvagen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:30
[...]

Voorbeeld.

.
Daar rijd ik elke dag, echt totaal geen last van

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:01
True schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:02:
[...]
Is een non-DCC qua onderstel en afvering niet gelijk aan een DCC op comfortstand (default)?
Eerder een of twee tikjes richting sport.

De omschrijving van @Inter18 lijkt te wijzen op transportblokken die er niet af gehaald zijn.

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:24
fwp schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:16:
[...]

Heb het document welke ik heb gekregen er even bij gezocht. Op basis van de informatie hierop, vertelde de dealer op zeker dat de auto uit Wolfsburg kwam. Staat adres bij 0.5. Kan wat mij betreft ook het reguliere adres van VW kunnen zijn, maar goed. Don’t shoot the messenger. Ik lees ook niet echt anders dan dat de id.7 in Emden gemaakt wordt.

Gordel moet ik nog proberen om te draaien.

[Afbeelding]
Die komt gewoon uit Emden. En inderdaad is het adres gewoon het generieke VW adres.

Mijn Golf GTI komt uit Osnabrück en heeft ook het adres uit Wolfsburg bij 0.5.

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:45
Ruud schreef op donderdag 11 december 2025 @ 06:40:
[...]

Die komt gewoon uit Emden. En inderdaad is het adres gewoon het generieke VW adres.

Mijn Golf GTI komt uit Osnabrück en heeft ook het adres uit Wolfsburg bij 0.5.
Dit is een conformiteitsverklaring. Daar staat over het algemeen de officiële hoofdzetel van de fabrikant en staat los van de productielocatie.

• RandomNick
[...]

Voorbeeld.

.
Hier lijkt echt iets niet goed hoor!

Suggesties:
1) Zijn de transportblokken gecheckt? En zelfs als de dealer ja zegt, willen ze dan even laten zien dat deze er echt niet meer zitten, of probeer zelf even te kijken aan hand van de foto die ik eerder deelde.
2) Route uitzoeken waar het zich duidelijk voordoet en dealer meenemen op een rit. Als het daarna nog steeds 'gewoon gedrag' is dezelfde rit met een dealer demo voertuig doen, wederom met de dealer.
3) Voorbeelden proberen te verzamelen met beeld en geluid voor gebruik bij de dealer?

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:17
@Wolksvagen @True de versie is bij mij vanochtend nu veranderd. Ben van 5.4 naar 5.4.0 gegaan ...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QL0WKz16xM8vJldtHqY4I-b-VN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Fa2JXwFDzxwnvTvKzB1nJz5.jpg?f=fotoalbum_large

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:01
Luqq schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:16:
@Wolksvagen @True de versie is bij mij vanochtend nu veranderd. Ben van 5.4 naar 5.4.0 gegaan ...[Afbeelding]
8)7

• EthiC
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-12 13:25
True schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:18:
[...]

Ja na parkeren, P indrukken, rem loslaten, uitstapscherm met die gele melding die je op de foto's ziet.
Check even onder de ID software app of je SW updates wel toestaat.
Hier raakte ik er maar geen wijs uit waarom ik niet op Installeren kon drukken, bleek dat het zinnetje "Gelieve de standlichten uit te leggen" dan toch belangrijk was, dacht die gaan vanzelf uit als ik uitstap? :')

• Wolksvagen
Luqq schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:16:
@Wolksvagen @True de versie is bij mij vanochtend nu veranderd. Ben van 5.4 naar 5.4.0 gegaan ...[Afbeelding]
🙈

• RudyO
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11-12 09:45
EthiC schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:21:
[...]

Hier raakte ik er maar geen wijs uit waarom ik niet op Installeren kon drukken, bleek dat het zinnetje "Gelieve de standlichten uit te leggen" dan toch belangrijk was, dacht die gaan vanzelf uit als ik uitstap? :')
"Standlichten, ook wel parkeerlichten genoemd, zijn kleine lampjes aan de voor- én achterkant van een voertuig. Ze geven een subtiele, gelijkmatige verlichting wanneer de auto stilstaat. Het doel is zichtbaarheid, niet om de weg te verlichten.

Ze worden gebruikt wanneer je auto langs de weg geparkeerd staat in het donker, bij slecht zicht, wanneer je even stilstaat, maar niet wilt verblinden, als minimale verlichting wanneer de motor uit is en je toch wilt dat je auto zichtbaar blijft.

De oorsprong van standlichten gaat ruim 100 jaar terug, naar het begin van de automobielgeschiedenis..
."

Maar nog steeds geen melding dat ik kan updaten naar 5.4 :+

• Wolksvagen
EthiC schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:21:
[...]

Same here

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:44
Vanochtend bij het wegrijden de melding dat de OTA uodate klaarstond. 160 km verderop geparkeerd en de update gestart. So far so good.

Catch my drift?

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
DaMenaz schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:07:
[...]

Ja, staat aan. Kwestie van geduld dus. Zal gefaseerd gaan om de servers te ontzien.
Of het er iets mee te maken had of niet weet ik niet, maar:
Mijn telefoon wou niet verbinden met de auto via CarPlay, infotainment opnieuw gestart via die 10s de aan/uit-knop in te houden en op het eind van die rit van een 40 tal minuten kreeg ik plots de update voorgeschoteld.
Toeval, kan, maar wie weet ;)

• K0ENH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:37
[...]

Voorbeeld.

.
Wow, zoals gezegd hier een tourer met normaal 20' Montreal en nu sinds 1,5 week 19' Loen velgen eronder.
maar deze stugheid herken ik zeker niet.
Zeker niet als ik vergelijk met voorgaande autos (mini clubman -2018 en C200 station-2021) is dit echt ook zonder DCC een flinke upgrade qua comfort.
zoals hier al meermaals geadviseerd, laat de transportblokken controleren en maak anders wat fotos van de binnenkant van je wielkuip (de vering/schokdempers) wellicht dat we daar iets kunnen herkennen...

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11-12 11:33
True schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:43:
[...]

Nee, je start altijd op comfort.
Mijn tip: 1x1 tegel op je hoofdscherm dan tik je 'm zo aan als je de auto start en het privacyscherm wegklikt.
Dan kijk ik waarschijnlijk weer ergens overheen, moet toch echt 3x ergens drukken.
1. Rijmodus tegel
2. Rijmodus selecteren
3. Op achterliggende navigatiekaart of waar dan ook om uit dit scherm te komen.

Dan nog een keer volledig linksboven drukken om vervolgens snelheidswaarschuwingen en lane assist uit te zetten. :( :(

Denk dat ik Volkswagen maar eens ga vragen of ze vacatures hebben om logica te testen en aan te geven wat handig zou zijn. Waarom comfortmodus niet gewoon koppelen aan het rijdersprofiel. :?

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

Lancer

What the......

Drommels75 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:40:
[...]

Dan kijk ik waarschijnlijk weer ergens overheen, moet toch echt 3x ergens drukken.
1. Rijmodus tegel
2. Rijmodus selecteren
3. Op achterliggende navigatiekaart of waar dan ook om uit dit scherm te komen.

Dan nog een keer volledig linksboven drukken om vervolgens snelheidswaarschuwingen en lane assist uit te zetten. :( :(

Denk dat ik Volkswagen maar eens ga vragen of ze vacatures hebben om logica te testen en aan te geven wat handig zou zijn. Waarom comfortmodus niet gewoon koppelen aan het rijdersprofiel. :?
Dat is een verschil in de software versies. Ik heb bv geen privacy screen en ben ook naarstig op zoek geweest naar deze optie. Schijnt ook ooit een optie geweest te zijn waarbij een dialoogbox werd getoond om de settings van de vorige rit over te nemen.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• EthiC
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-12 13:25
Vraagje, iemand een idee of je op de headsup display die groter-wordende-GPS-pijlen kan afleggen of iets dergelijks? Vind het wat heel intrusief..

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11-12 11:33
EthiC schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:51:
Vraagje, iemand een idee of je op de headsup display die groter-wordende-GPS-pijlen kan afleggen of iets dergelijks? Vind het wat heel intrusief..
AI uitzetten

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:10
je bedoelt AR? Het bovenste stuk van de HUD heet het Augmented Reality deel. Kan je inderdaad apart aan/uit zetten.

• RandomNick
Lancer schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:24:
[...]

Ik heb deze besteld. Kwam gister binnen. Pasvorm is niet perfect. Er zit een inkeping in de clip die net even te ver van de basisplaat zit. Op zich makkelijk op te lossen door wat zwart vilt op de basisplaat te plakken. Daarna zit hij netjes strak. In de houder ook nog wat textieltape aangebracht om een rammelende bril te voorkomen.

De handgreep gaat redelijk makkelijk los als je eenmaal weet hoe. Kapjes eraf. Dan die je boven en onder een uitsparing. Aan de handgreep trekken en dan eerst de ene optillen in dan de andere. Dan komt het zonder geweld los.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Gister ook onze ultieme range test gehad. Vanuit het midwesten naar familie in Emmer-Compascuum (daar waar je nooit een laadpaal in de buurt hebt). Enkele reis 225km. Heen met wind mee, 10 graden en 100km/u. Terug met 6 graden, 120/130km/u, regen en de wind wat minder gunstig. Vertrokken met 100%. 58% bij aankomst. Weer thuis gekomen met 5%. Ik had vooraf niet gedacht dat we het gingen halen. Na dik 2 maanden de meegeleverde laadkabel nog steeds niet uitgetest :) (O ja, dit is met een Pro S)
Dank voor de tips en foto's. Ook besteld en aan de hand van je instructies (incl. vilt) gemonteerd.

• DaMenaz
Drommels75 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:40:
[...]
Omdat:

1. Wetgeving en Emissies (De belangrijkste reden) (zie ook 3)
Dit is veruit de grootste factor. Auto's moeten voldoen aan strenge milieueisen (zoals de WLTP-norm in Europa).

De "officiële" auto: Wanneer een fabrikant een auto laat keuren voor verbruik en CO2-uitstoot, gebeurt dit in de standaardmodus. De cijfers die in de folder staan (en waarop in Nederland de BPM en bijtelling worden gebaseerd), zijn gemeten in deze modus.

De regel: De wetgeving schrijft voor dat een auto altijd moet starten in de modus waarin hij is getest en goedgekeurd.

Het gevolg: Als een auto zou onthouden dat hij in 'Sport' staat (wat meer verbruikt en uitstoot), zou de fabrikant de auto moeten laten keuren in de Sport-stand. Dit zou leiden tot een veel hogere officiële CO2-uitstoot, waardoor de auto op papier "vervuilender" is en dus veel duurder wordt door belastingen.

2. Veiligheid en Aansprakelijkheid
Fabrikanten willen elk risico op ongevallen door onverwacht gedrag van de auto minimaliseren.

Verrassingseffect: Stel dat jij de auto in 'Sport+' of 'Track'-modus hebt gezet, waarbij de tractiecontrole (gedeeltelijk) is uitgeschakeld. Als je partner of een collega de volgende dag de auto pakt en dit niet weet, kan de auto bij het wegrijden onverwacht fel reageren of uitbreken in een bocht.

De veilige basis: De standaardmodus is gekalibreerd als de veiligste "gemene deler". Alle veiligheidssystemen staan aan en het gaspedaal reageert voorspelbaar.

3. Elektrische Auto's (EV's) en Actieradius
Bij elektrische auto's draait het niet om uitstoot, maar om de geadverteerde actieradius (WLTP-range).

Als een EV zou starten in 'Sport', zou de werkelijke actieradius drastisch lager zijn dan de beloofde cijfers.

Om te voldoen aan de consumentenwetgeving en de beloofde specificaties, start de auto in de modus die de beste balans biedt tussen prestaties en bereik.

(Gemini)

Catch my drift?

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:24
Een korte update over de timeline van 'mijn' ID.7. (Private Lease)

03-10 Dealer: proefrit, in de avond meteen akkoord gegeven
10-10 VWPFS: aanvraag akkoord en ondertekend
10-10 VWPFS: bevestiging bestelling binnen
13-10 VWPFS: update leverdatum (31-12)

Daarna nam de dealer het over
15-10 Honeymoonnet: Stap 1; bevestiging bestelling
06-11 Honeymoonnet: Stap 2; productieweek bekend, wk49
27-11 Honeymoonnet: Stap 3; productie gestart, paar dagen eerder dan wk49
05-12 Honeymoonnet: Stap 4; chassisnummer bekend
08-12 Honeymoonnet: Stap 5; 'Uw nieuwe Volkswagen ID.7 kan ieder moment bij ons arriveren.'
11-12 Telefonisch; afleverafspraak voor de 19e december

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:47
DaMenaz schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:39:
[...]

Omdat:

1. Wetgeving en Emissies (De belangrijkste reden) (zie ook 3)
Dit is veruit de grootste factor. Auto's moeten voldoen aan strenge milieueisen (zoals de WLTP-norm in Europa).
Wel kak dat ze voor comfort gekozen hebben en niet de slider in het midden.
Op comfort is het echt een schommelende schuit, m’n vriendin wordt er zeeziek van… :o

Ik doe:
Autootje, snelheidswaarschuwing uit, profiel, individueel, vierkantje (terug naar home).
5 taps dus, elke rit weer.
Even uitstappen? Weer… 8)7

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:42
Puppetmaster schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:11:
[...]

Op comfort is het echt een schommelende schuit, m’n vriendin wordt er zeeziek van… :o

Ik doe:
Autootje, snelheidswaarschuwing uit, profiel, individueel, vierkantje (terug naar home).
Opzich gaat dat na loop van tijd zo snel dat je die handelingen hebt verricht voordat je stoel terug naar voren is geschoven.

Ik mis qua dcc wel heel erg dat je de ingaande (compression) en uitgaande (rebound) slag apart van elkaar kan instellen. De rebound is echt te slap als je hem op comfort heb staan. Als je dan in een drempelrijke buurt rijdt als Almere is het net alsof je op een wip-wap zit. Zou fijn zijn als je de rebound strakker kon stellen dan de compression. Is blijkbaar al langer een ID probleem, maar nooit geupdate door VW.

Profiel > Individual > DCC > Expert mode -O-

[ Voor 28% gewijzigd door BBx92 op 11-12-2025 21:42 ]

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:47
Puppetmaster schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:11:
[...]

Ik doe:
Geluksvogel. Ik doe al die stappen, maar daarna nog knopje CarPlay, knopje Flitsmeister, knopje Google maps. :+
[...]

Voorbeeld.

.
Ik heb dit vanmorgen nog getest, wel de andere richting op. En ik heb DCC maar had hem op 2 bolletjes naar sportief gezet wat overeen zou moeten komen met “standaard” onderstel, en ik heb dit totaal niet ervaren. Ook wat andere al zeiden inderdaad.

Als ik het onderstel strakker heb (normaal op 2 bolletjes voor sport), merk ik wel dat de korte drempels / verhogingen hard aanvoelen. Maar niet dusdanig hard dat alles er van kraakt en je van het pedaal af vliegt. Als je het een keer wilt ervaren, ik werk in regio Barendrecht.

Hele andere vraag, ik had de dubbele bodem van de achterbank altijd op z’n laagst, meer ruimte is meer beter. Maar nu had ik hem toevallig gisteren na m’n IKEA avontuur weer op de “hoge” stand gezet. Echter lijkt het nu alsof de bass van het H&K system meer aanwezig is? Ligt dat aan mij, of dempt de bodemplaat de bass?

En voor de mensen met de ARS24 sub, merken jullie dit verschil ook zo erg?

Met de bodemplaat in z’n laagste stand blijft er namelijk wel echt weinig bass over.

[ Voor 46% gewijzigd door mark322 op 11-12-2025 22:04 ]

• DaMenaz
mark322 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:01:
[...]
Geluksvogel. Ik doe al die stappen, maar daarna nog knopje CarPlay, knopje Flitsmeister, knopje Google maps. :+
Ken je de automatiseringsmogelijkheid in je iPhone? Zit in de Opdrachten-app. Dan hoef je dat allemaal niet handmatig te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-xbsmWQ-QcC4iYkISxghdfRB6Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pLwYOJXLOUjsGbc5EYYZTVSt.png?f=fotoalbum_large

Catch my drift?

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:06
Welke settings hebben jullie voor wireless carplay icm flitsmeister? Ik krijg bij flitsmeister meldingen een heel zacht geluid door.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
EthiC schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:51:
View ingedrukt houden voor een paar seconden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1