• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:22

resusaapje

h less

Ironis schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:45:
Afgelopen vrijdag mijn rode ID.7 Tourer Pro LE in ontvangst genomen. Ik had mooie foto's willen plaatsen, maar helaas, de foto's worden wat lelijker. Vanochtend een aanrijding gehad op de Melis Stokelaan in Den Haag. Ritsvak, ik links, hij rechts. Vooraan bij het verkeerslicht, ik trek vlot op, om soepel voor mijn buurman in te voegen. hij ging iets minder vlot maar besloot wel het gat dicht te rijden met langzamer rijdend voorliggend verkeer.
Resultaat: zijn linkervoorwiel in mijn rechtervoorportier met als aandenken een zwarte rubberstempel op de deur en krassen van voor naar achter over de zijkant. Meneer heeft naar links gestuurd om dat voor elkaar te krijgen.

Hoe dan ook, 4e dag in bezit van de ID.7 en ik mag mijn eerste afspraak bij het schadebedrijf inplannen..
Oef, hopelijk had je een dashcam cq getuigen. Ik had iets soortgelijks en was blij dat ik beelden had.

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17:00
Dit is de link naar de handleiding van de laadkabel die bij mij bijgeleverd was:

https://harting.canto.de/...pd0oc9mdrmoa5b&suffix=pdf

Die spreekt over 1f 250v, 3f 480v, max 32A:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RU-ZPJl-lE3oi6G6aP2K8NxetvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTdFscY3RlvB5JPWFQB9nB6E.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens is type ader (solide of gestrand) en kwaliteit van de behuizing veel bepalender voor de flexibiliteit van de kabel dan de dike van het koper. Solide 2,5mm2 is inflexibeler dan gestrande 4mm2.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:52
@BBx92 Zoals je misschien nog van natuurkunde weet kan je het vermogen uitrekenen met P=U*I. U is in dit geval 480V en I 32A, dat maakt 15360W op 3-fasen of 8000W op 1-fase. Die kabel zou dus gemakkelijk 11kW aan moeten kunnen (en 7.6kW op 1-fase laden).

• BBx92
Knul schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:30:
@BBx92 Zoals je misschien nog van natuurkunde weet kan je het vermogen uitrekenen met P=U*I. U is in dit geval 480V en I 32A, dat maakt 15360W op 3-fasen of 8000W op 1-fase. Die kabel zou dus gemakkelijk 11kW aan moeten kunnen (en 7.6kW op 1-fase laden).
Die 15.360W kan ik niet herleiden?

De specsheet spreekt niet over 32A of 1F of 3F. Dat zou (bij 240V) 1F * 32A * 240V = 7.680W of 3F * 32A * 240V = 23.040W zijn. Dan zou de standaard ID.7 kabel dus ook 22kW kunnen laden (al kan de auto het niet). Dan ga ik er vanuit dat iedereen dezelfde krijgt.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:03
resusaapje schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:04:
[...]

Oef, hopelijk had je een dashcam cq getuigen. Ik had iets soortgelijks en was blij dat ik beelden had.
Ik vrees dat @Ironis de pineut is. :'( Invoegend verkeer moet al het andere verkeer voorlaten.

Betreft het lease of koop @Ironis ?

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:52
BBx92 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:48:
[...]

Die 15.360W kan ik niet herleiden?

De specsheet spreekt niet over 32A of 1F of 3F. Dat zou (bij 240V) 1F * 32A * 240V = 7.680W of 3F * 32A * 240V = 23.040W zijn. Dan zou de standaard ID.7 kabel dus ook 22kW kunnen laden (al kan de auto het niet). Dan ga ik er vanuit dat iedereen dezelfde krijgt.
Ik ga gemakshalve uit van de specs van de laadkabel. Het lijkt erop dat het voltage wordt teruggeschroefd bij 3-fasen, gezien dat 480V is ipv de 690V die je met 3x230 zou krijgen. Noot: ik heb geen achtergrond in elektrotechniek :P

De 22kW kabel die ik bij mijn thuislader heb is in ieder geval fors dikker.

• BBx92
LuPo schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:08:
[...]

Ik vrees dat @Ironis de pineut is. :'( Invoegend verkeer moet al het andere verkeer voorlaten.

Betreft het lease of koop @Ironis ?
Niet helemaal juist. Invoegend verkeer moet inderdaad voorrang verlenen, maar we kennen in Nederland ook de voorzichtigheidsleer. Dat betekent dat het andere verkeer niet zomaar het recht heeft om “het gat dicht te rijden” of een gevaarlijke situatie te laten ontstaan. Ook de bestuurder die al op de rijstrook rijdt, heeft een wettelijke plicht om een aanrijding te voorkomen wanneer dat redelijkerwijs kan.

Als de ander actief een invoeger blokkeert of een aanrijding veroorzaakt als voorzienbaar was, kan de aansprakelijkheid verdeeld worden. Alleen is het zonder dashcam vaak lastig om dat aan te tonen, waardoor de invoeger in de praktijk meestal volledig aansprakelijk eindigt.

Geldt overigens ook voor de mensen die met een dashcam "hun recht halen". Als op de dashcam te zien is dat je instuurt of accelereert, kan je alsnog aansprakelijk worden gesteld. Ookal "moest de ander voorrang verlenen". Voorzichtigheid gaat boven voorrangsrecht.

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:08
Wat sneu voor je @Ironis. Dat haalt toch een stukje glans eraf. Sterkte met alle rompslomp.
Overigens is die 4 dagen geen record :-) Ik werd al gebeld voor schadeherstel vóórdat de auto was geleverd (kras gemaakt door de leverende dealer).

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:56
BBx92 schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:18:
[...]
we kennen in Nederland ook de voorzichtigheidsleer.
Ik vrees dat Ironis met
ik trek vlot op, om soepel voor mijn buurman in te voegen
geen aanspraak maakt op die voorzichtigheidsleer. Ook al is de "ik rij het gat dicht" van de andere nog minder defensief... Ik vrees dat EV rijden dit rijgedrag aanlokkelijk maakt. De ID.7 is verreweg het snelst van de streep van alle auto's waar ik ooit mee reed. Ik merk ook dat het op bepaalde vlakken mijn rijgedrag heeft beïnvloed.

[ Voor 21% gewijzigd door bdbfz op 08-12-2025 11:55 ]

• NordicID7
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15:53
Voor de hondenbezitters op dit forum: Vandaag heb ik het honderek van Guardsman ontvangen en in mijn auto geplaatst. Ik kende dit merk al van mijn vorige Model Y, waarvoor ze ook een honderek maakten. Toen was ik erg tevreden: stevig rek, goed in elkaar gezet. Wel maakte het toen wat geluid, vooral bij lage snelheid in woonwijken en over drempels.

Nu heb ik het nieuwe rek gemonteerd in mijn VW ID.7. Het montagepunt in deze auto is een stuk beter, en tijdens de eerste ritten heb ik nog geen geluid gehoord van het rek zelf. Installatie is heel eenvoudig, en minstens zo belangrijk: de demontage gaat ook makkelijk. Daardoor behoud je de flexibiliteit van je stationwagen. Het zicht naar achteren blijft prima.

Ik heb een paar foto’s gemaakt van hoe het rek geplaatst is, hopelijk geeft dat wat duidelijkheid.
Tip: Als je het Guardsman-rek via hun website bestelt, houd er rekening mee dat je ongeveer €50 aan inklaringskosten betaalt. Ik wist dit door mijn eerdere ervaring (al waren de servicekosten van PostNL toen iets lager), maar het is vervelend als je dit niet weet bij het bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T94MxkrCgZ89l0wrxK4KON_NwSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XwbgBmPyKS9wQYEywA55RU3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45YX829-hOSBP1FpDZIv6JFISas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlYe2DB880Q7PjTMkBxdA8cv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AwqU70h0UZTe0FVUl5kqed0548=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kp5mrs5KiKtQ2YtIczdZD2g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhA06S3QUMCRjks-CDhMbv5D27o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkMqXvdyoWNBPrCoU6rc1iba.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvzMHS3MPWq6FS3WGEcpM517MIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Xcnyx4QZkr6y4TAB357foiZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Badeen
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:49
NordicID7 schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:41:
Voor de hondenbezitters op dit forum: Vandaag heb ik het honderek van Guardsman ontvangen en in mijn auto geplaatst. Ik kende dit merk al van mijn vorige Model Y, waarvoor ze ook een honderek maakten. Toen was ik erg tevreden: stevig rek, goed in elkaar gezet. Wel maakte het toen wat geluid, vooral bij lage snelheid in woonwijken en over drempels.

Nu heb ik het nieuwe rek gemonteerd in mijn VW ID.7. Het montagepunt in deze auto is een stuk beter, en tijdens de eerste ritten heb ik nog geen geluid gehoord van het rek zelf. Installatie is heel eenvoudig, en minstens zo belangrijk: de demontage gaat ook makkelijk. Daardoor behoud je de flexibiliteit van je stationwagen. Het zicht naar achteren blijft prima.

Ik heb een paar foto’s gemaakt van hoe het rek geplaatst is, hopelijk geeft dat wat duidelijkheid.
Tip: Als je het Guardsman-rek via hun website bestelt, houd er rekening mee dat je ongeveer €50 aan inklaringskosten betaalt. Ik wist dit door mijn eerdere ervaring (al waren de servicekosten van PostNL toen iets lager), maar het is vervelend als je dit niet weet bij het bestellen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk, dit soort info zat ik net op te wachten! Ik heb de mijne een paar weekjes terug besteld, wel de full set met een divider in het midden nog. Hoelang is de levertijd bij jou ongeveer geweest?

Ennee, is dat logo/plaatje aan de rechterkant er ook af te halen?

• Ironis
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14:43
Veel reacties :) En speculasies. Laten we ze niet te bruin bakken.

Het is lease, dus voor mij scheelt dat. Geen dashcam. Die ziet overigens ook niet zoveel van wat er aan de zijkant gebeurt. Het is dus puur een verzekeringskwestie en dan gaan ze vooral af op wat ik en tegenpartij opschrijven en inleveren op het schadeformulier en de VM's vechten dat onderling uit. Las net ergens dat dit veelal in een 50/50 eindigt.

Met vlot optrekken overtreed ik overigens niet de wet, ik reed niet te hard op het moment van invoegen, temeer er langzamer verkeer voor ons reed na de ritsstrook. Ook was de situatie voldoende duidelijk, met een blauw ritsbord thv het kruispunt en pijlen op het wegdek kan meneer niet beweren dat hij niet wist dat er geritst moest worden.

Hoe dan ook, ik laat het over aan de verzekeraar. Schrijf mijn beeld van het voorval op en we zien het wel. Ik baal vooral van de voorziene tripjes naar het schadebedrijf..

• NordicID7
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15:53
@Badeen ga je geen spijt van krijgen :)

- levertijd van het rek betrof ongeveer 2.5 week.
- helaas het plaatje/logo is voor zover ik weet niet te verwijderen.

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:51

S913

Abusus non tollit usum

Zijn er hier ook mensen die de standaard VW navi gebruiken, maar i.c.m. een via CarPlay connected telefoon?
Het valt me namelijk op dat als ik mijn telefoon connect via CarPlay, ik in de VW navigatie niet mijn contacten uit mijn telefoon zie (die wel gedeeld zijn) zodat ik naar ze kan navigeren.
Ik moet eerst mijn telefoon via standaard bluetooth verbinden, om die contacten wel in de VW navi te zien. Beetje vreemd en onhandig.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Badeen
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:49
NordicID7 schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:37:
@Badeen ga je geen spijt van krijgen :)

- levertijd van het rek betrof ongeveer 2.5 week.
- helaas het plaatje/logo is voor zover ik weet niet te verwijderen.
Haakse slijper/multitool?

• resusaapje

resusaapje

h less

Ironis schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:27:
Veel reacties :) En speculasies. Laten we ze niet te bruin bakken.

Het is lease, dus voor mij scheelt dat. Geen dashcam. Die ziet overigens ook niet zoveel van wat er aan de zijkant gebeurt. Het is dus puur een verzekeringskwestie en dan gaan ze vooral af op wat ik en tegenpartij opschrijven en inleveren op het schadeformulier en de VM's vechten dat onderling uit. Las net ergens dat dit veelal in een 50/50 eindigt.

Met vlot optrekken overtreed ik overigens niet de wet, ik reed niet te hard op het moment van invoegen, temeer er langzamer verkeer voor ons reed na de ritsstrook. Ook was de situatie voldoende duidelijk, met een blauw ritsbord thv het kruispunt en pijlen op het wegdek kan meneer niet beweren dat hij niet wist dat er geritst moest worden.

Hoe dan ook, ik laat het over aan de verzekeraar. Schrijf mijn beeld van het voorval op en we zien het wel. Ik baal vooral van de voorziene tripjes naar het schadebedrijf..
Aangezien ik verwacht dat jouw schade vergelijkbaar zal zijn met die van mij, zal het bedrag in de buurt van de €4000 zitten. Gelukkig heb je bij een leasebak slechts je eigen risico bij te dragen, mits het niet verwijtbaar opzet is. Check je verzekervoorwaarden.

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:28
S913 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:14:
Zijn er hier ook mensen die de standaard VW navi gebruiken, maar i.c.m. een via CarPlay connected telefoon?
Het valt me namelijk op dat als ik mijn telefoon connect via CarPlay, ik in de VW navigatie niet mijn contacten uit mijn telefoon zie (die wel gedeeld zijn) zodat ik naar ze kan navigeren.
Ik moet eerst mijn telefoon via standaard bluetooth verbinden, om die contacten wel in de VW navi te zien. Beetje vreemd en onhandig.
De VW apps (bellen, navigatie, etc.) kunnen inderdaad alleen de via Bluetooth geïmporteerde contacten zien. Wat bedoel je met "die wel gedeeld zijn"? Delen met de auto bij VW gaat altijd via Bluetooth, ik begrijp niet helemaal wat jij met delen bedoelt in deze.

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:02
[quote]Knul schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:15:
[...]

Ik ga gemakshalve uit van de specs van de laadkabel. Het lijkt erop dat het voltage wordt teruggeschroefd bij 3-fasen, gezien dat 480V is ipv de 690V die je met 3x230 zou krijgen. Noot: ik heb geen achtergrond in elektrotechniek :P

De 22kW kabel die ik bij mijn thuislader heb is in ieder geval fors dikker.
[/quote]

3 fasen is niet eenvoudig 3x230V. Je zit met een faseverschuiving en de fasen pieken niet op hetzelfde moment.

hierdoor is het: √3 × 230 V ≈ 400 V. (480V in de US)

[ Voor 206% gewijzigd door Ruud op 08-12-2025 16:02 ]

• BBx92
Ruud schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:32:
[...]
3 fasen is niet eenvoudig 3x230V. Je zit met een faseverschuiving en de fasen pieken niet op hetzelfde moment.

[Image]

hierdoor is het: √3 × 230 V ≈ 400 V. (480V in de US)
Maar dat is voor de ID.7 helaas niet relevant. "3 fase" heeft in deze zin twee betekenissen. Jij doelt op wat in de volksmond ook wel "krachtstroom" wordt genoemd. Tussen de fasen staat inderdaad 400v. Er is dan geen sprake van een nul. Dat wordt gebruikt bij zware verbruikers of machines (verder off topic). Dat kan alleen als alle drie de fasen in balans zijn, zodat de fasen elkaar ook opheffen. In het geval de de ID.7 (evenals elke andere EV) moet je 3 fase zien als "3 keer een 1 fase lader". Er is dan sprake van 3 fase + nul (3P+N). Alleen dan kan er ook sprake zijn van ongelijke belasting over de fases in geval van loadbalancing. Bijvoorbeeld 16A + 16A + 4A omdat op de 3e fase gekookt wordt. Het residu loopt dan terug over N. Bij "krachtstroom" kan dat niet, omdat de fasen dan niet in balans zijn.

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:51

S913

Abusus non tollit usum

MJMaverick schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:27:
Wat bedoel je met "die wel gedeeld zijn"? Delen met de auto bij VW gaat altijd via Bluetooth, ik begrijp niet helemaal wat jij met delen bedoelt in deze.
Je kan op je iPhone bij de instelling van een specifieke bluetooth verbinding (in dit geval met de auto) een vinkje zetten of je wel of niet de contacten wil syncen met de auto.
Op een of andere reden stond die niet aan, maar toen ik het aanzette kreeg ik hem alleen via gewoon BT en niet via CarPlay.

Maar sucks as designs begrijp ik nu. Vind het hele telefoon management met telefoons minder goed werken bij mijn vorige 5 jaar oude Octavia ... maar misschien is dat wennen.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:02
BBx92 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:00:
[...]
Maar dat is voor de ID.7 helaas niet relevant. "3 fase" heeft in deze zin twee betekenissen. Jij doelt op wat in de volksmond ook wel "krachtstroom" wordt genoemd. Tussen de fasen staat inderdaad 400v. Er is dan geen sprake van een nul. Dat wordt gebruikt bij zware verbruikers of machines (verder off topic). Dat kan alleen als alle drie de fasen in balans zijn, zodat de fasen elkaar ook opheffen. In het geval de de ID.7 (evenals elke andere EV) moet je 3 fase zien als "3 keer een 1 fase lader". Er is dan sprake van 3 fase + nul (3P+N). Alleen dan kan er ook sprake zijn van ongelijke belasting over de fases in geval van loadbalancing. Bijvoorbeeld 16A + 16A + 4A omdat op de 3e fase gekookt wordt. Het residu loopt dan terug over N. Bij "krachtstroom" kan dat niet, omdat de fasen dan niet in balans zijn.
Thanks! Today I learned O+

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
BBx92 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:00:
[...]
Alleen dan kan er ook sprake zijn van ongelijke belasting over de fases in geval van loadbalancing. Bijvoorbeeld 16A + 16A + 4A omdat op de 3e fase gekookt wordt. Het residu loopt dan terug over N. Bij "krachtstroom" kan dat niet, omdat de fasen dan niet in balans zijn.
Dat kan alleen bij een EV laden niet. Of ja, technisch op zich wel, in de praktijk wordt er maar één waarde voor current (stroom) doorgegeven door de EVSE dus de laders worden altijd symmetrisch belast bij 3-fase laden.

Bij een 1-fase bron wordt dit in de auto verdeeld over 2 van de 3 laders waardoor je dus 32A kan laden over 1 fase.

Verder wel eens met het verhaal hoor, je kan door de sterschakeling (3P met een nul dus, zoals gebruikelijk) gewoon de lijnspanningen (3 maal 230v maal de stroom) bij elkaar optellen om het vermogen te bepalen.

Zo is 11 kW dus de uitkomst van 3 (fases) maal 230V maal 16A.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• resusaapje

resusaapje

h less

JanHenk schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:53:
[...]

Dat kan alleen bij een EV laden niet. Of ja, technisch op zich wel, in de praktijk wordt er maar één waarde voor current (stroom) doorgegeven door de EVSE dus de laders worden altijd symmetrisch belast bij 3-fase laden.

Bij een 1-fase bron wordt dit in de auto verdeeld over 2 van de 3 laders waardoor je dus 32A kan laden over 1 fase.

Verder wel eens met het verhaal hoor, je kan door de sterschakeling (3P met een nul dus, zoals gebruikelijk) gewoon de lijnspanningen (3 maal 230v maal de stroom) bij elkaar optellen om het vermogen te bepalen.

Zo is 11 kW dus de uitkomst van 3 (fases) maal 230V maal 16A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtqFaBaTAK8FrAR0rA0kit29vmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuqz0aAYDD3jCdCHX15zHSQt.jpg?f=fotoalbum_large

Het kan wel degelijk. Is zelfs een bekende en grote klacht bij diverse ID's.

• JanHenk
  • Niet online
resusaapje schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:22:
[...]

[Afbeelding]

Het kan wel degelijk. Is zelfs een bekende en grote klacht bij diverse ID's.
Deze screenshot zegt mij niet zoveel, ik kan de lijnen niet plaatsen en vermogen zegt niets over symmetrische belasting of niet, want dan moet je het aantal fases weten of het vermogen per fase inzichtelijk hebben.

De current in de EVSE communicatie is maar één en niet per fase een verschillende. Hoe de ID.7 reageert is, in mijn geval, gewoon symmetrisch. Of dat nu op 1-, 2- of 3-fase is. Uiteraard is het totale vermogen afhankelijk van op welke fases daadwerkelijk spanning staat.

Jouw probleem is dat er maar op 1-fase geladen wordt, terwijl er op 3-fase spanning staat, of iets dergelijks? Dat heeft toch niets met mijn uitleg te maken?

• BBx92
JanHenk schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:29:
[...]

Deze screenshot zegt mij niet zoveel, ik kan de lijnen niet plaatsen en vermogen zegt niets over symmetrische belasting of niet, want dan moet je het aantal fases weten of het vermogen per fase inzichtelijk hebben.

De current in de EVSE communicatie is maar één en niet per fase een verschillende. Hoe de ID.7 reageert is, in mijn geval, gewoon symmetrisch. Of dat nu op 1-, 2- of 3-fase is. Uiteraard is het totale vermogen afhankelijk van op welke fases daadwerkelijk spanning staat.

Jouw probleem is dat er maar op 1-fase geladen wordt, terwijl er op 3-fase spanning staat, of iets dergelijks? Dat heeft toch niets met mijn uitleg te maken?
Op de screenshot is te zien dat 2 van de 3 fases met c.a. 3,7kW worden belast en de derde met 0. Dit betreft een screenshot van Homewizard met het verbruik volgens de P1 Poort van de slimme meter. Er is dus sprake van asymmetrische belasting (16a - 16a - 0a). Het lijkt erop dat de derde fase is gestopt om een of andere reden en niet meer is opgestart.

[ Voor 7% gewijzigd door BBx92 op 08-12-2025 16:39 ]

• JanHenk
  • Niet online
BBx92 schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:38:
[...]

Op de screenshot is te zien dat 2 van de 3 fases met c.a. 3,7kW worden belast en de derde met 0. Dit betreft een screenshot van Homewizard met het verbruik volgens de P1 Poort van de slimme meter. Er is dus sprake van asymmetrische belasting (16a - 16a - 0a). Het lijkt erop dat de derde fase is gestopt om een of andere reden en niet meer is opgestart.
Oké, dat is inderdaad asymmetrisch als je naar de belasting op de kabel kijkt, maar meer omdat de derde fase niet meedoet. Zoals je ook kan hebben bij 1-fase belasting op een 3-fase kabel (waarbij 2 en 3 beide niet meedoen).

Maar er wordt door de EVSE gewoon 16A doorgeven als beschikbaar, in bovenstaande casus. Dat de auto maar 2 van de 3 pakt, kan die EVSE ook niets aan doen. Dat is een fout in de on-board charger...

Wat ik wilde zeggen is dat in jouw voorbeeld, 16-16-4? nooit voor kan komen. Als er gekookt wordt op die 3e fase, wordt de laadstroom symmetrisch naar maximaal 4A gebracht. Oftewel in dit voorbeeld het laden volledig gestopt (want 6A is minimum). Want in de EVSE standaard kun je niet per fase een maximale stroom specificeren.

Sommige EVSE's kunnen dan besluiten om op 1-fase door te gaan met laden, afhankelijk van of de belasting op die ene fase zit of niet, zodat het bijv. 16-0-0 wordt in plaats van 4-4-4 (oftewel 0-0-0) dus.

• Wolksvagen
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Ik zojuist melding tijdens het rijden dat ik een Over the Air update krijg en dat deze na beeindiging van de rit geïnstalleerd ging worden oid. Heb op OK gedrukt maar had eigenlijk even foto moeten maken want weet niet meer wat er exact stond.
Anderen ook deze melding?
Mijn ID7T Pro uit december 2024 draait op dit moment op software versie 5.2
Pagina: 1 ... 84 85 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1