• K0ENH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-02 12:06

• appelstruike
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-02 18:00
Homer-Simpson schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:51:
[...]

Navraag gedaan bij de dealer (v.d. Udenhout), zij geven aan dat ze niet beter weten dan dat de niet dynamische naafkappen erop zitten. Is voor mij verder prima zo dus ik beschouw het als afgedaan.
Die horen er gewoon op. Welke vestiging van ze? Ik heb ook met ze te maken (Halsteren), heb er geen hoge pet van op.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:28
appelstruike schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:44:
[...]

Die horen er gewoon op. Welke vestiging van ze? Ik heb ook met ze te maken (Halsteren), heb er geen hoge pet van op.
Den Bosch

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:28
Ironis schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:57:
[...]

Dan moeten ze even kijken in de prijslijst. Staat er toch echt op voor MY26.
In de prijslijst van april 2025 staan ze niet. Mijn auto is ten tijde van de geldigheid van die lijst besteld. Dus zou ook niet goed weten waarom ik tegen ze zou kunnen zeggen dat ik er recht op heb.
Modeljaar staat niet op bestelformulier. Auto voldoet aan de specs van bestellen toch?

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:51
Homer-Simpson schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:07:
[...]

In de prijslijst van april 2025 staan ze niet. Mijn auto is ten tijde van de geldigheid van die lijst besteld. Dus zou ook niet goed weten waarom ik tegen ze zou kunnen zeggen dat ik er recht op heb.
Modeljaar staat niet op bestelformulier. Auto voldoet aan de specs van bestellen toch?
Als jij tevreden bent is 't toch goed?

• tjaf
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-02 16:02
Spannend. Benieuwd wanneer de OTAs effectief gaan komen. Ik zal eens een paar lange ritten moeten gaan maken. Volgens battery life zou de OTA enkel downloaden tijdens het rijden ...

• Ironis
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 20-01 13:59
tjaf schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:38:
[...]Volgens battery life zou de OTA enkel downloaden tijdens het rijden ...
Volgens mij wordt de download gepauzeerd na een korte rit en hervat bij de volgende rit

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-02 16:21
tjaf schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:38:
[...]

Spannend. Benieuwd wanneer de OTAs effectief gaan komen. Ik zal eens een paar lange ritten moeten gaan maken. Volgens battery life zou de OTA enkel downloaden tijdens het rijden ...
Klopt! Is bij de oudere ID’s ook. Je hebt geen idee en uiteindelijk komt er een grote oranje/gele knop bij het parkeren in beeld, boven de opties als klimatiseren.

Grappige is dat je dan de lichten uit moet zetten en uit moet stappen. Apart proces. Zeker als je het vergelijkt met Tesla, om de zoveel weken een update die in 45 min draait, zonder enige problemen. Afijn, we komen er wel.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Electromonkey schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:32:
[...]

Klopt! Is bij de oudere ID’s ook. Je hebt geen idee en uiteindelijk komt er een grote oranje/gele knop bij het parkeren in beeld, boven de opties als klimatiseren.

Grappige is dat je dan de lichten uit moet zetten en uit moet stappen. Apart proces. Zeker als je het vergelijkt met Tesla, om de zoveel weken een update die in 45 min draait, zonder enige problemen. Afijn, we komen er wel.
Aangenomen dat het proces nog op dezelfde manier werkt natuurlijk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 09:13

Lancer

What the......

Electromonkey schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:32:
[...]

Een tesla is fundamenteel anders. Die heeft maar 1 computer. Iedere andere auto heeft veel meer individuele controllers in twee verschillende Canbus ringen. Die moeten allemaal individueel bijgewerkt en gecontroleerd worden.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-02 16:21
True schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:57:
[...]

Aangenomen dat het proces nog op dezelfde manier werkt natuurlijk.
Yes, dat is zeker waar.
Lancer schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:47:
[...]

Een tesla is fundamenteel anders. Die heeft maar 1 computer. Iedere andere auto heeft veel meer individuele controllers in twee verschillende Canbus ringen. Die moeten allemaal individueel bijgewerkt en gecontroleerd worden.
Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat verder in elkaar zit maar ik kan me voorstellen dat daar ook wel meer losse "regelaars" o.i.d. inzitten? Afijn, het gaat hier om de ID.7 natuurlijk. In de ID.4 gaat dit proces eigenlijk erg soepel sinds een jaar of 2. Ik heb al meerdere keren updates zonder problemen geïnstalleerd. Wat dat betreft verbaasde me het wel dat voor de update van 4.0 naar 5.6.3. weer een bezoekje naar de werkplaats nodig is.

• Roodhoofd
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-02 13:01
Gisteren was het dan eindelijk zover en kon ik mijn ID.7 LE Pro Tourer in Scale Silver met interieur en exterieur plus pakketten erop ophalen. Ik wist al dat het een mooie auto was maar toch gaaf om het doekje eraf te trekken :).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlTLW8DPkh7YSjUD4d-Yug3vZzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15hY0EMhKQtqpnZkksIJLdqk.jpg?f=fotoalbum_large

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-02 20:12

cvanmansom

VW ID.7 Tourer Pro LE

Roodhoofd schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:52:
Gisteren was het dan eindelijk zover en kon ik mijn ID.7 LE Pro Tourer in Scale Silver met interieur en exterieur plus pakketten erop ophalen. Ik wist al dat het een mooie auto was maar toch gaaf om het doekje eraf te trekken :).[Afbeelding]
Volgens mij herken ik A-Point Almere. Ik hoop daar binnen 2 weken mijn witte Pro LE Tourer op te halen, met dezelfde velgen. Scale Silver staat hem ook goed en zo te zien zitten er dynamische naafkappen op de Hudson velgen.

• Ironis
Roodhoofd schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:52:
Gisteren was het dan eindelijk zover en kon ik mijn ID.7 LE Pro Tourer in Scale Silver met interieur en exterieur plus pakketten erop ophalen.
*O* Gefeliciteerd!
En dynamische wielkapjes zo te zien..

• Plutonite
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-02 10:12
Mijn lease ID7 Tourer Pro LM is vertraagd. Zou eerste helft december worden geleverd maar nu verplaatst naar eind december, dealer had het over 26 december. Dat wordt zo dus geen wintersport met de nieuwe VW. Dealer weinig behulpzaam en lijkt niet graag bereid een extra stapje te zetten. 'Ja hij zou 21 november binnenkomen maar hij zat er niet bij.... Nu wordt het eind december'.

• Roodhoofd
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-02 13:01
cvanmansom schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:56:
[...]

Volgens mij herken ik A-Point Almere. Ik hoop daar binnen 2 weken mijn witte Pro LE Tourer op te halen, met dezelfde velgen. Scale Silver staat hem ook goed en zo te zien zitten er dynamische naafkappen op de Hudson velgen.
Hoofddorp, maar ik gok dat de A-point filialen er overal ongeveer hetzelfde uitzien. En inderdaad de naafkapjes zijn dynamisch bij mij. Besteld in juli.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-02 22:26
Knul schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:41:
Ik ga binnenkort naar Berlijn met de ID.7. Nu zit ik even te oefenen met de navigatieinstellingen.

Ik ben voornemens om een Ionity abonnement af te sluiten, dus wil ik (als het even kan) alleen bij Ionity laden. Dit krijg ik echter niet voor elkaar in de onboard navigatie. Als ik alleen Ionity als filter aan zet, zie ik inderdaad alleen Ionity langs de weg, maar stuurt hij mij nog steeds naar snelladers van andere merken.

Als ik de reis plan in de app lijkt het wel goed te gaan. Mijn vraag is dan ook: moet ik de reis per se via de app plannen en naar de auto sturen, of doe ik wat verkeerd?

NB: Handleiding dit keer wél geraadpleegd, kom daar ook niet uit :+
Afgelopen weekend was het dus zo ver. Ionity abbonement afgesloten om nog enigszins redelijke tarieven te krijgen bij de laadpaal, route gepland via de telefoon (alleen Ionity), naar de auto sturen en gaan. Dat leek goed te gaan, ware het niet dat we eerder trek hadden dan de auto :+ Dus onderweg maar een tussenstop ingepland bij de dichtsbijzijnde Ionity.

Dat gaat niet heel intuïtief. Als ik de auto vraag om op zoek te gaan naar een snellader pakt hij de dichtstbijzijnde snellader, ondanks mijn actieve filters (vrije plaats, 150kW+ en uitsluitend Ionity). Goed, dan maar vragen om een Ionity snellader langs de route. Dat werkt wel, maar hij toont ook Ionity snelladers die je een uur geleden bent gepasseerd 8)7 Niet echt handig.

Uiteindelijk toont ie wel een (keurig genummerd) overzicht van laders, maar je moet zelf maar gokken welke waar ligt. Kan dus beter en het vergt wat uitzoekwerk terwijl je aan het rijden bent.

Noot: ik lease de auto als particulier en betaal alle km's dus zelf. Met een laadpas van de zaak zal bovenstaande een stuk minder spelen. De auto zelf beviel uitstekend. Verbruik viel me ook mee, gisteren was het frisjes en had de gehele weg tegenwind. Netjes overal aan de snelheidlimiet gehouden, 130 gereden op plaatsen waar geen limiet was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDl_iZIk-u8vh14MbSIIZdDnedo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lDWZyT17RCPGrTauJxS9G05v.jpg?f=user_large
Zie hier waarom pianolak kut is :X
Uiteindelijk op de heenweg twee keer (snel)geladen en op de terugweg drie keer. Mijn accommodatie bleek toch niet over laadmogelijkheden te beschikken, vandaar. In de buurt van Wolfsburg behoorlijk wat ID.7's zien rijden en zien laden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEps07BRX8ZHqQ0RVfDvGdCBvkE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BXtFSpFATgzxRgzRAe4eGZUz.jpg?f=user_large

• RandomNick
  • Laatst online: 11:51
Knul schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:22:
[...]

Afgelopen weekend was het dus zo ver. Ionity abbonement afgesloten om nog enigszins redelijke tarieven te krijgen bij de laadpaal, route gepland via de telefoon (alleen Ionity), naar de auto sturen en gaan. Dat leek goed te gaan, ware het niet dat we eerder trek hadden dan de auto :+ Dus onderweg maar een tussenstop ingepland bij de dichtsbijzijnde Ionity.

Dat gaat niet heel intuïtief. Als ik de auto vraag om op zoek te gaan naar een snellader pakt hij de dichtstbijzijnde snellader, ondanks mijn actieve filters (vrije plaats, 150kW+ en uitsluitend Ionity). Goed, dan maar vragen om een Ionity snellader langs de route. Dat werkt wel, maar hij toont ook Ionity snelladers die je een uur geleden bent gepasseerd 8)7 Niet echt handig.

Uiteindelijk toont ie wel een (keurig genummerd) overzicht van laders, maar je moet zelf maar gokken welke waar ligt. Kan dus beter en het vergt wat uitzoekwerk terwijl je aan het rijden bent.

Noot: ik lease de auto als particulier en betaal alle km's dus zelf. Met een laadpas van de zaak zal bovenstaande een stuk minder spelen. De auto zelf beviel uitstekend. Verbruik viel me ook mee, gisteren was het frisjes en had de gehele weg tegenwind. Netjes overal aan de snelheidlimiet gehouden, 130 gereden op plaatsen waar geen limiet was:

[Afbeelding]
Zie hier waarom pianolak kut is :X
Uiteindelijk op de heenweg twee keer (snel)geladen en op de terugweg drie keer. Mijn accommodatie bleek toch niet over laadmogelijkheden te beschikken, vandaar. In de buurt van Wolfsburg behoorlijk wat ID.7's zien rijden en zien laden:

[Afbeelding]
Mooie trip!
Voor je scherm een tip: https://www.displayprotec...iscover-pro-max-15-inches
Kost wat, maar is echt relaxed. Mooie matte finish en praktisch geen vingerafdrukken meer (bedekt niet de onderste clima / volume control)
(Trouwens nog 20% korting deze week zie ik, nee ik ben niet gelieerd aan deze partij)

Vraag 1: Hoeveel km reed je tussen de laadstops, en hoe ervaarde je de laadsnelheden?
Vraag 2: Heb je Plug&Charge gebruikt?

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-02 16:51

passat_to_ev

Nice_car

Vandaag mijn 4e service bezoek gehad in 2,5 maand en helaas nog niet klaar. Goede nieuws, park assist via app functioneert nu. Ik kreeg wel de qr code maar wilde niet koppelen met de auto. Men heeft software gereset en werkt nu. Toch leuk om je auto te laten rijden met je telefoon als joystick. Niet opgelost is ritselend los stuk in de gas veer. Eerder zei men dit opgelost te hebben maar was er nog. Nu de 2e keer zeiden ze dat ze het niet konden reproduceren, bij ophalen van de auto zelf geprobeerd en losse ritseling was er direct weer. Reactie was dat er dan maar weer een nieuwe afspraak gemaakt moest worden. Nu officiële klacht ingediend bij Pon vestiging (zal hier niet vermelden welke, wordt wellicht niet gewaardeerd), maar verwacht hier eigenlijk ook niet veel van. Weten jullie of je een reparatie onder garantie ook bij een andere garage kan laten doen dan de afleverend dealer?

MW_ID7

• Lancer

Lancer

What the......

passat_to_ev schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:57:
Vandaag mijn 4e service bezoek gehad in 2,5 maand en helaas nog niet klaar. Goede nieuws, park assist via app functioneert nu. Ik kreeg wel de qr code maar wilde niet koppelen met de auto. Men heeft software gereset en werkt nu. Toch leuk om je auto te laten rijden met je telefoon als joystick. Niet opgelost is ritselend los stuk in de gas veer. Eerder zei men dit opgelost te hebben maar was er nog. Nu de 2e keer zeiden ze dat ze het niet konden reproduceren, bij ophalen van de auto zelf geprobeerd en losse ritseling was er direct weer. Reactie was dat er dan maar weer een nieuwe afspraak gemaakt moest worden. Nu officiële klacht ingediend bij Pon vestiging (zal hier niet vermelden welke, wordt wellicht niet gewaardeerd), maar verwacht hier eigenlijk ook niet veel van. Weten jullie of je een reparatie onder garantie ook bij een andere garage kan laten doen dan de afleverend dealer?
Volgens mij kan dat, maar ik moet de eerste dealer met fatsoenlijke service nog vinden.

Respons op klachten is 0. Zowel vanuit de dealer als vanuit Pon.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-02 08:53
passat_to_ev schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:57:
Tuurlijk kan dat, is gewoon garantie, zou van de zotte zijn als ik als zakelijke leaserijder voor iedere beurt of wat dan ook bijvoorbeeld 250km moet gaan rijden.

• RandomNick
Drommels75 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:52:
[...]

Tuurlijk kan dat, is gewoon garantie, zou van de zotte zijn als ik als zakelijke leaserijder voor iedere beurt of wat dan ook bijvoorbeeld 250km moet gaan rijden.
Precies. Ik haal vanwege de LM de auto altijd ergens in het zuiden op, en zoek daarna voor garantie en onderhoud een lokale dealer. Vinden ze niet altijd fijn (met name garantie niet 😉), maar hé, daarom ben je dealer.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-02 22:26
RandomNick schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:04:
[...]

Mooie trip!
Voor je scherm een tip: https://www.displayprotec...iscover-pro-max-15-inches
Kost wat, maar is echt relaxed. Mooie matte finish en praktisch geen vingerafdrukken meer (bedekt niet de onderste clima / volume control)
(Trouwens nog 20% korting deze week zie ik, nee ik ben niet gelieerd aan deze partij)

Vraag 1: Hoeveel km reed je tussen de laadstops, en hoe ervaarde je de laadsnelheden?
Vraag 2: Heb je Plug&Charge gebruikt?
Vingerafdrukken zitten juist op de pianolak van clima en volume ;)

1. Km's wisselde en was meer afhankelijk van de mens dan van de auto. Grootste hoeveelheid km's tussen stops was 318 zie ik. Normaliter probeer ik elke 2, 2-5 uur even te stoppen.

Laadsnelheden zijn prima! Ik heb de reguliere Pro, dus ik zou met 175kW moeten kunnen laden. Ik heb meerdere keren 180+ kW gezien. 10-80% haal je vrij eenvoudig rond een halfuur.

2. Yes! Moest het de eerste keer opnieuw activeren voordat het werkte, geen idee waarom. Daarna werkte het bij 3 van de 4 palen, bij eentje moest ik handmatig de sessie starten. Wel handig om even te controleren of de laadsessie daadwerkelijk start :+

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 14:14

S913

Abusus non tollit usum

S913 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:37:
[...]

Dit zijn ze, maar dus geen idee waar ze vandaan komen (model). Kan ze zelf niet vinden bij de andere modellen. Zeg alleen wel ff dat ze de mijne er niet onderuit schroeven (als ze al kunnen achterhalen waar hij staat 😅😄)

[Afbeelding]
Damn, auto wordt morgen geleverd, maar werd net gebeld dat er nu voor deze vervangende zwarte velgen ook een leveringsprobleem is.
Dus die hebben ze niet op tijd binnen gekregen, dus hij wordt morgen geleverd op de standaard velgen en moet later terug komen voor de zwarte.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• GTAm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-02 20:14
Sinds een uurtje geleden maakt de auto geen connectie meer met internet. Sos-module kleurt ook rood.
Misschien (hopelijk) een algemeen data-probleem? Anders spring ik morgen eens binnen bij of bel ik naar de dealer...

• sifel
  • Laatst online: 29-12-2025
GVeldhuizen schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:43:
[...]

1. dat is toch vreemd. Bij mij doet hij het 99 van de 100 keer. Enkel als ik bij het wegwandelen te lang wacht of allerlei deuren nog open voor het weglopen sluit die niet altijd. Maar dat is zelden. Toch even laten checken?
2. Volkswagen gebruikt HERE Maps. Heb zelf nauwelijks problemen met oude kaarten. Niet meer dan met Google of TomTom. Update deze wel? Instellingen > Systeeminformatie > Softwareversie / Kaartversie
Als het echt lokaal zit en problematisch is, je kunt zelf bijdragen: https://mapcreator.here.com
Ik zie die instellingen niet. Bedoel je instellingen in de navigatie app?
Dat heet bij mij ‘setup’ en opent een menu instellingen navigatie. Maar binnen dat scherm is er niets zichtbaar over systeem informatie en kaart versie.
Ida kan me er ook niet mee helpen.
Er is ook een algemeen menu setup. Maar daarin zie ik heel algemene instellingen.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:03
Dynamische naafkapjes horen er bij, Mijn kapjes waren niet mee overgezet naar de velgen voor mijn auto en worden nu alsnog besteld...

De Pirelli Scorpions zijn er ondergekomen op verzoek van Ayvens. Ik kijk het even aan, kan nieuwigheid zijn, maar anders maar bellen met de LM.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 20:33

Crusader

Arc Nature

GTAm schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:06:
Sinds een uurtje geleden maakt de auto geen connectie meer met internet. Sos-module kleurt ook rood.
Misschien (hopelijk) een algemeen data-probleem? Anders spring ik morgen eens binnen bij of bel ik naar de dealer...
Het Odido netwerk heeft een storing, maar weet niet of de ID.7 van dat netwerk gebruik maakt. Zou misschien daarmee te maken kunnen hebben.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• GTAm
Crusader schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:42:
[...]

Het Odido netwerk heeft een storing, maar weet niet of de ID.7 van dat netwerk gebruik maakt. Zou misschien daarmee te maken kunnen hebben.
Het zou zomaar eens kunnen want 2 uur later was hij opeens terug online _/-\o_

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:13
Spekkie99 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:42:
Dynamische naafkapjes horen er bij, Mijn kapjes waren niet mee overgezet naar de velgen voor mijn auto en worden nu alsnog besteld...

De Pirelli Scorpions zijn er ondergekomen op verzoek van Ayvens. Ik kijk het even aan, kan nieuwigheid zijn, maar anders maar bellen met de LM.
Ik heb met Ayvens contact gehad over die Scorpions, moet eerst langs dealer om uit te sluiten of er niet iets anders aan de hand is........yeah right het zijn die banden. Ze maken echt enorm lawaai met name tussen de 100-110 maar het begint bij de 80.

• Lancer

Lancer

What the......

Lancer schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:36:
[...]

Volgens mij kan dat, maar ik moet de eerste dealer met fatsoenlijke service nog vinden.

Respons op klachten is 0. Zowel vanuit de dealer als vanuit Pon.
Kijk nou, eindelijk een goed gesprek gehad met iemand van de dealer. Mijn zorg, zeer lange levertijd op onderdelen, wat nou als de auto niet kan rijden. Het is geen lease, dus moet ik dan zelf een auto gaan huren?

Volkswagen heeft als reguliere service dat als een reparatie waardoor de auto niet kan rijden niet uitgevoerd kan worden doordat de onderdelen niet leverbaar zijn er dan kosteloos voor vervangend vervoer gezorgd wordt. Ook na de garantieperiode. Ook als het defect is veroorzaakt door een externe gebeurtenis.

Voor mij een hele geruststelling.

Wel aangegeven dat alle voorgaande personen die ik bij de dealer gesproken had (incl. Pon) deze vraag niet konden beantwoorden of gewoon helemaal geen antwoord gaven. Daar was niet direct een antwoord op. Wat ik wel zie is dat de dealer waar ik zit de organisatie in lagen heeft opgebouwd, waarbij de eerste laag alleen call afhandeling en planning doet en eigenlijk relatief weinig weet en gemotiveerd worden zaken vooral niet te escaleren. Daarbij komt ook nog eens dat Sales compleet los staat van after sales waarbij er onderling weinig kennisuitwisseling is.

Da's wel heel anders dan bij Volvodealer waar ik zat. Deze stuurde veel meer op een naadloze ervaring, waarbij zelfs de monteurs op de hoogte zijn van alle bedrijfsprocessen.

Iig blij dat deze, voor mij belangrijke vraag, is opgelost.

• Spekkie99
Surfroy01 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:44:
[...]

Ik heb met Ayvens contact gehad over die Scorpions, moet eerst langs dealer om uit te sluiten of er niet iets anders aan de hand is........yeah right het zijn die banden. Ze maken echt enorm lawaai met name tussen de 100-110 maar het begint bij de 80.
Heb de auto nog geen week, hoe lang/km rij je er al mee?

• Surfroy01
Spekkie99 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:34:
[...]

Heb de auto nog geen week, hoe lang/km rij je er al mee?
Met de scorpions precies een week maaruh 900km......... en het wordt niet minder.

• GTAm
Bij mij liggen er sinds gisteren Continental WinterContact TS 870 P (winter)banden onder.
Deze lijken het tot nu toe erg goed (en geruisloos) te doen.

• K0ENH
GTAm schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:54:
Bij mij liggen er sinds gisteren Continental WinterContact TS 870 P (winter)banden onder.
Deze lijken het tot nu toe erg goed (en geruisloos) te doen.
Hier sinds eergisteren ook Conti's Wintercontact eronder (alleen niet zeker of het ook de TS870) is maar zover fijne band, weinig rolweerstand en geluid.

voor de winter rij ik zelfs een maatje kleiner (zomer Montreal velgen 20') en in Winter de zogenaamde "Loen-set" in 19 inch.
voelt ook comfortabeler hoewel het oog in de zomer ook wat wil ;)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
K0ENH schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:01:
[...]

voor de winter rij ik zelfs een maatje kleiner (zomer Montreal velgen 20') en in Winter de zogenaamde "Loen-set" in 19 inch.
voelt ook comfortabeler hoewel het oog in de zomer ook wat wil ;)
Ja vind je? Heb je DCC of niet?

Ik heb nu ook 19”, maar vind het verschil met 20” eigenlijk niet merkbaar (wel DCC). Ga er nog eens goed op letten als ik dit voorjaar weer terug wissel. :)

Op mijn vorige Enyaq merkte ik het wel (ook DCC), maar dat was van 21” naar 19”, dat scheelde een stuk meer.

[ Voor 11% gewijzigd door JanHenk op 04-12-2025 09:17 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• K0ENH
JanHenk schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:16:
[...]

Ja vind je? Heb je DCC of niet?

Ik heb nu ook 19”, maar vind het verschil met 20” eigenlijk niet merkbaar (wel DCC). Ga er nog eens goed op letten als ik dit voorjaar weer terug wissel. :)

Op mijn vorige Enyaq merkte ik het wel (ook DCC), maar dat was van 21” naar 19”, dat scheelde een stuk meer.
Nee geen DCC, gewoon standaard vering en schokdempers.
kan er ook aan liggen dat ik bij de Montreals al een tijdje de bandenspanning niet had gecontroleerd 8)7

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:23

BehindCorner

Battlcruiser operational!

Hier ook sinds 2 weken een nieuwe bestuurder van de ID7 pro S Tourer, Black edition, aqua marine blauw, Trekhaak en WP. Hudson velgen(zonder naafkappen). Heel tevreden met de auto, ook veel positieve reacties van anderen. 1x melding gehad over probleem kinderslot maar nu die uit staat niet weer terug komen. Integratie met Home Assistant is ook prima maar daar mis ik nog de GPS locatie tijdens rijden, of nog beter, de verwachte aankomst tijd (met ingestelde bestemming).

Laadpaal van Coolblue, daar is nog wel wat van te vinden, grootste gemis is mogelijkheid tot aansturing op basis van overschot zonnepanelen. toegang tot paal loopt via Coolblue, geen integratie met Home Assistant mogelijk.

Ik krijg volgende week de winterbanden, Goodyear Ultra Grip Performance 3. Zal mijn ervaring hierover delen.

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• Lancer

Lancer

What the......

BehindCorner schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:51:
Integratie met Home Assistant is ook prima maar daar mis ik nog de GPS locatie tijdens rijden, of nog beter, de verwachte aankomst tijd (met ingestelde bestemming).
GPS locatie tijdens rijden gaat denk ik niet gebeuren. Dat zit niet in de API. Ook Volvo had dat niet in de API, de aangevoerde reden is privacy.

Overigens, als je meerdere profielen hebt, dan zie je helemaal niets meer op het moment dat de auto naar een ander profiel schakelt. Ik ben de huisgenoten er nu wel aan aan het wennen dat ze na gebruik de auto terugzetten op mijn profiel. Anders ziet HA niet eens dat het de eigen auto is die aan de laadpaal staat, met als gevolg dat hij het starten en stoppen van laden op de laadpaal gaat controleren. Daar kan de ID.7 niet zo heel goed tegen. (Met gebruik van de Charging schakelaar uit de Volkswagen integratie gaat het wel goed)

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Lancer schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:04:
[...]
Overigens, als je meerdere profielen hebt, dan zie je helemaal niets meer op het moment dat de auto naar een ander profiel schakelt.
En voor de belgen onder ons die bij Engie Empower zitten: die registreert daardoor ook geen laadsessies aan huis als je eigen profiel niet geselecteerd is aangezien de api niet vrijgeeft dat die op dat moment thuis staat wegens die privacy redenen.

• Spekkie99
Surfroy01 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:37:
[...]

Met de scorpions precies een week maaruh 900km......... en het wordt niet minder.
Overigens komen die Scorpions Winter 2 er goed uit in deze test;
YouTube: The Best SUV Winter Tire? Nokian, Michelin, Continental, Bridgestone...

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:35
Laadpaal van Coolblue, daar is nog wel wat van te vinden, grootste gemis is mogelijkheid tot aansturing op basis van overschot zonnepanelen. toegang tot paal loopt via Coolblue, geen integratie met Home Assistant mogelijk.
Dat is de bluebuilt? Dat is een Peblar whitelabel. Als je het paswoord weet los te krijgen bij Coolblue kan je hoogtwaarschijnlijk wel laden met je zonnepanelen.
[Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie

• Wolksvagen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-02 19:52

Ik krijg volgende week de winterbanden, Goodyear Ultra Grip Performance 3. Zal mijn ervaring hierover delen.
Daar rijd ik ook op. Afgelopen winter al en nu ook weer sinds een week of vier. Erg tevreden over, echt een aanrader.

• Drommels75
Zo vandaag mijn id.7 tourer opgehaald, vond dat er toch wat teveel kleur op de weg is de laatste tijd en ben voor het volgende gegaan ;)

ID.7 tourer Pro Limited
- Black edition
- Grenadill zwart
- Exterieur pakket plus
- Trekhaak elektrisch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YRdZyXjUna08emqTZNMKd7Vtrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42CRbVxPjVC1SulD1Xzscx4y.jpg?f=fotoalbum_large
Heb van de dealer een telefoonnummer gekregen om het volgende nog te regelen:
- Besteld met zwarte Berger velgen, bij telefoontje naar dealer 3 weken geleden bevestigd dat deze eronder zouden zitten, maar toch de Hudson's
- Geen dynamische naafkappen (zal wel verband houden met bovenstaand).
- Geen rubber kofferbakmat meegeleverd.

• JanHenk
  • Niet online
Die kofferbakmat die wordt meegeleverd is bij mij niet van rubber. Of in ieder geval, het ding voelt plastic aan en is ook behoorlijk glad. Als je bagage niet onder het bagagenet stopt, glijdt het door de auto in iedere bocht.

Bij mijn vorige auto (Enyaq) zat er echt een rubber laag op, waardoor eigenlijk alles bleef liggen.

Hebben jullie een andere kofferbakmat dan ik?

• Flieger
  • Registratie: September 2009
JanHenk schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:54:
Die kofferbakmat die wordt meegeleverd is bij mij niet van rubber. Of in ieder geval, het ding voelt plastic aan en is ook behoorlijk glad. Als je bagage niet onder het bagagenet stopt, glijdt het door de auto in iedere bocht.

Bij mijn vorige auto (Enyaq) zat er echt een rubber laag op, waardoor eigenlijk alles bleef liggen.

Hebben jullie een andere kofferbakmat dan ik?
Wat mij betreft dekt de naam ook niet de lading. Het is inderdaad meer plastic, heel glad en eigenlijk nutteloos. Heb ‘m er na aflevering direct uit gehaald bij thuiskomst.

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Hier vanmiddag ook de zwarte Tourer opgehaald ( * S913 highfives @Drommels75 ), alles er op eraan behalve exterieur pakket omdat ik geen glazen dak wilde hebben.

Er zitten bij mij tijdelijk ook nog even de standaard velgen onder, maar ben blij dat ik binnenkort die zwarte MAK Kassel velgen krijgen. Helemaal zwart vind ik hem toch mooier.

Nu alles qua apps, instellingen etc etc eens goed gaan uitspitten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ju48GCrbHBuF7S6185Zuu33F8ok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EnyPCzWR5Dm0UJ8AGXWExOCH.jpg?f=fotoalbum_large

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• RandomNick
Flieger schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:15:
[...]

Wat mij betreft dekt de naam ook niet de lading. Het is inderdaad meer plastic, heel glad en eigenlijk nutteloos. Heb ‘m er na aflevering direct uit gehaald bij thuiskomst.
Hier hetzelfde, gewoon dun glad plastic. Handig als je naar de vuilstort gaat, of een MTB achter legt, tuincentrum enzo.

• passat_to_ev

passat_to_ev

Nice_car

Lancer schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:56:
[...]

Kijk nou, eindelijk een goed gesprek gehad met iemand van de dealer. Mijn zorg, zeer lange levertijd op onderdelen, wat nou als de auto niet kan rijden. Het is geen lease, dus moet ik dan zelf een auto gaan huren?

Volkswagen heeft als reguliere service dat als een reparatie waardoor de auto niet kan rijden niet uitgevoerd kan worden doordat de onderdelen niet leverbaar zijn er dan kosteloos voor vervangend vervoer gezorgd wordt. Ook na de garantieperiode. Ook als het defect is veroorzaakt door een externe gebeurtenis.

Voor mij een hele geruststelling.

Wel aangegeven dat alle voorgaande personen die ik bij de dealer gesproken had (incl. Pon) deze vraag niet konden beantwoorden of gewoon helemaal geen antwoord gaven. Daar was niet direct een antwoord op. Wat ik wel zie is dat de dealer waar ik zit de organisatie in lagen heeft opgebouwd, waarbij de eerste laag alleen call afhandeling en planning doet en eigenlijk relatief weinig weet en gemotiveerd worden zaken vooral niet te escaleren. Daarbij komt ook nog eens dat Sales compleet los staat van after sales waarbij er onderling weinig kennisuitwisseling is.

Da's wel heel anders dan bij Volvodealer waar ik zat. Deze stuurde veel meer op een naadloze ervaring, waarbij zelfs de monteurs op de hoogte zijn van alle bedrijfsprocessen.

Iig blij dat deze, voor mij belangrijke vraag, is opgelost.
Ik wil je pret niet drukken maar ga er van uit dat de vervangende wagen een e-up is. Niets mis mee maar voor langere tijd geen vergelijkbare auto :-( . Beste is dat het helemaal niet nodig is.

MW_ID7

• passat_to_ev

passat_to_ev

Nice_car

Drommels75 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:52:
[...]

Vandaag contact gehad met mijn dealer van mijn Passat van jaren geleden en zij nemen de garantie issues inderdaad over. Ik ben hier heel blij mee en heb hier veel meer vertrouwen in. Ik heb bij de afleverende dealer een officiële klacht ingediend, bericht gekregen dat de manager werkplaats contact zal opnemen, en jawel, 2 dagen later nog niet gebeld. Service :( ?

MW_ID7

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:53

MLLL

Palm Treo 650

Ben ik de enige die die zwarte velgen hondslelijk vind?
Dat is zo 2020.
Zilverkleurig breekt een beetje zeker bij een compleet zwarte auto.

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Smaken verschillen gelukkig, maar ben het deels met je eens. Aan de andere kant vind ik persoonlijk deze standaard velgen gewoon niet mooi.
Ben meer van open velgen.

~ H.P. Lovecraft

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
S913 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:39:
Smaken verschillen gelukkig, maar ben het deels met je eens. Aan de andere kant vind ik persoonlijk deze standaard velgen gewoon niet mooi.
Ben meer van open velgen.
Open velgen en dan die trommelremmen achter :'(
Na 12 maand heb ik nog steeds geen enkel bezwaar tegen mijn 19" Hudson, misstaat de auto niet.

Maar ja, smaken verschillen ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral

• Drommels75
Maar eens even een uurtje gaan zitten om alles in te stellen, te configureren en spotify etc. te installeren. Bij de volgende rit maar eens kijken of alles naar wens is.
Een ding heb ik mij in ieder geval gigantisch aan gestoord op de weg terug van de dealer naar huis, de piepjes op het moment dat je te hard rijdt..........

Bij mij geeft hij trouwens id software versie 5.6 aan.

Wat me verder niet lukt is om de s-pin code te resetten, naar mijn weten heb ik nooit een code ingesteld.

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:23

BehindCorner

Battlcruiser operational!

Drommels75 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:28:

Een ding heb ik mij in ieder geval gigantisch aan gestoord op de weg terug van de dealer naar huis, de piepjes op het moment dat je te hard rijdt..........
Een regel vanuit de EU die de plank helemaal mis slaat (hebben alle nieuwe autos). Is nu juist onveiliger omdat iedereen die tijdens het rijden uit gaat zetten (afleiding). Kun je overigens uitzetten via snelkoppeling als je links boven auto auto symbool klikt.

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
BehindCorner schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:32:
[...]

Een regel vanuit de EU die de plank helemaal mis slaat (hebben alle nieuwe autos). Is nu juist onveiliger omdat iedereen die tijdens het rijden uit gaat zetten (afleiding). Kun je overigens uitzetten via snelkoppeling als je links boven auto auto symbool klikt.
Of je rijdt er één week mee en komt tot de conclusie dat het je eigenlijk totaal niet stoort omdat je sowieso al ontzettend relaxed in je auto zit.
Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. In vergelijking met concurrenten heeft VW het hier goed voor elkaar, het piepje voor harder dan verkeersbordherkenning is subtiel en alles behalve opdringerig in mijn beleving.

• RandomNick
Bijzonder! Die eerste rit. Maanden gewacht, maanden naar uitgekeken. Het wegrijden bij de dealer. Nu is íe echt van jou. Nu heb je hem eindelijk. Al die nieuwe indrukken. Die mooie glimmende banden nog. Die heerlijke nieuwe geur. De onwennigheid met de bediening en instellingen. Alle functies die je graag wilt proberen en ontdekken. De wetenschap dat hij nooit meer zo nieuw en schoon zal zijn als nu op dit moment.
Wat een geweldige ervaring, meestal één van de mooiste ritten die je met een auto maakt.
Het is maar net waar je je aandacht aan geeft.

• Surfroy01
Klopt ik had ook ergens gelezen dat ze juist een 10 scoren qua stilte.......... maar misschien is precies iets in de ID.7 wat als klankkast fungeert. Dealer gaat overigens meedenken, willen setje andere wielen met banden eronder lepelen en testen of het dus daadwerkelijk aan de banden ligt. Dat vind ik top service daar de banden via kwikfit geleverd zijn. Maar misschien zien zij het ook als een leerpunt.

Ik had ze overigens gevraagd of we dit 'administratief' af kunnen handelen omdat het gewoon de banden moeten zijn, daar denken ze ook nog even over na.

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:29

resusaapje

h less

Zeau, winterbanden laten monteren. Voor de liefhebberts: Goodyear UltraGrip Performance 3
Zouden volgens de specs 71dB moeten genereren.
Al het tweede seizoen voor ze. Zien er nog prima uit. Had in mijn herinnering toen ook geen last van herrie, alhoewel ze natuurlijk wel meer aanwezig zijn dan zomerbanden.

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
Geeft het even. Ik stoor er mij totaal niet meer aan.
De laatste dagen stoor ik me meer aan de melding: "het is 4 graden" (of zo iets). Dit lijdt af en heeft voor mij nul toegevoegde waarde.

• resusaapje

resusaapje

h less

MLLL schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:23:
Ben ik de enige die die zwarte velgen hondslelijk vind?
Dat is zo 2020.
Zilverkleurig breekt een beetje zeker bij een compleet zwarte auto.
Meh, hangt er een beetje vanaf. Sommige modellen lijken wel erug veel op kale stalen velgen. Da's idd lelluk. Misschien voor de grap er dan goedkope plastic doppen op duwen? ;)

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• Drommels75
Invictus66 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:59:
[...]

Geeft het even. Ik stoor er mij totaal niet meer aan.
De laatste dagen stoor ik me meer aan de melding: "het is 4 graden" (of zo iets). Dit lijdt af en heeft voor mij nul toegevoegde waarde.
Dat is ook standaard, had ik in mijn vorige ook. Let op de weg kan glad zijn, kwam bij temperaturen onder 4 graden.

Moet eens even uitzoeken waar ik het volume van deze piepjes lager kan zetten, waarschijnlijk overheen gekeken.
Gisteren door de hele setup gegaan, was wel handig als sommige functies die in- en uitgeschakeld kunnen worden een toelichting hadden.

Straks maar eens eerst naar LKQ voor luxe kentekenplaten, ziet er niet uit die gedrukte op deze auto ;)

• resusaapje

resusaapje

h less

Drommels75 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:03:

Moet eens even uitzoeken waar ik het volume van deze piepjes lager kan zetten, waarschijnlijk overheen gekeken.
Als je d'r achter bent, graag delen.

Paar weken terug wilde ik de muziek wat harder zetten. Precies op DAT moment kwam er een melding van de auto. Die dus plots HEUL HARD WAS. Toen ik geschrokken het volume snel lager wilde zetten was de melding al voorbij.
Sindsdien zijn alle piepjes NIET TE NEGEREN.

WAT ZEG JE?! :X

In het menu of de handleiding niet echt iets kunnen vinden over hoe je de systeemmeldingen wat beschaafder kunt laten klinken :'(

• Surfroy01
Tijdens zo'n piepje het volume zachter zetten? Zo werkt dat meestal met navigatie meldingen ook. Niet dat ik die aan heb staan, we krijgen zoveel aanwijzingen, op het scherm, de HUD en lichtbalk onderaan voorruit.

Ik vind die snelheid bliepjes verre van hinderlijk. Toen mijn vrouw proef ging rijden in de R5 wilde ze hem in eerste instantie niet vanwege die bliepjes, maar daar heeft Renault een knopje voor dus die kun je uitzetten. Nu ze eenmaal de R5 rijdt, gebruikt ze die knop helemaal niet omdat ze het en niet hinderlijk vind en het soms wel een goede herinnering vind om te kijken hoe hard ze rijd........ knip

[ Voor 2% gewijzigd door twain4me op 05-12-2025 10:02 . Reden: doe maar niet ]

• RandomNick
resusaapje schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:08:
[...]

Paar weken terug wilde ik de muziek wat harder zetten. Precies op DAT moment kwam er een melding van de auto. Die dus plots HEUL HARD WAS. Toen ik geschrokken het volume snel lager wilde zetten was de melding al voorbij.

In het menu of de handleiding niet echt iets kunnen vinden over hoe je de systeemmeldingen wat beschaafder kunt laten klinken :'(
RTFM ofwel bekijk deze video.

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:23
resusaapje schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:08:
[...]

Dan hoef je zelf nog niet te gaan schreeuwen (caps lock) :P

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 09:40
Hier sinds een maandje bezitter van deze. Erg blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhGongkIxoY1fWLJ0wn8-_OkdvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhT4ssXfjrBaQk8IHph5lz7M.jpg?f=fotoalbum_large

Snelheidswaarschuwing heb ik overigens ook uitgezet. Had ze graag aan gehad, maar ik rijd dagelijks over de A9 Diemen <> Schiphol. De navigatie is daar aardig de kluts kwijt door de tunnel en de werkzaamheden. Alles van 30, 50, 70, 80, 90, 100 en 130 komt voorbij. Bij elke wisseling van de herkende snelheid 2 piepjes + daarna 2 piepjes als je te hard rijdt. Terwijl ik gewoon steady 100 op travel assist ga. Dat werd mij toch wel wat gortig.

Lane assist (niet de travel assist) vind ik trouwens ook wat intrusief. Stuur reageert dan erg schokkerig in plaats van te helpen. Soms overcorrigeert het stuur waarna hij zichzelf weer de andere kant op corrigeert. Terwijl wanneer je gewoon op travel assist rijdt het juist erg soepel gaat. Bijzonder.

Nu onder de sneltoetsen snelheidswaarschuwing > lane assist > rijprofiel. Gaat aardig vlot en al helemaal in de routine.

[ Voor 3% gewijzigd door BBx92 op 05-12-2025 11:18 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
BBx92 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:55:
Hier sinds een maandje bezitter van deze. Erg blij mee.

[Afbeelding]

Snelheidswaarschuwing heb ik overigens ook uitgezet. Had ze graag aan gehad, maar ik rijd dagelijks over de A9 Diemen <> Schiphol. De navigatie is daar aardig de kluts kwijt door de tunnel en de werkzaamheden. Alles van 30, 50, 70, 80, 90, 100 en 130 komt voorbij. Bij elke wisseling van de herkende snelheid 2 piepjes + daarna 2 piepjes als je te hard rijdt. Terwijl ik gewoon steady 100 op travel assist ga. Dat werd mij toch wel wat gortig.

Lane assist (niet de travel assist) vind ik trouwens ook wat intrusief. Stuur reageert dan erg schokkerig in plaats van te helpen. Soms overcorrigeert het stuur waarna hij zichzelf weer de andere kant op corrigeert. Terwijl wanneer je gewoon op travel assist rijdt het juist erg soepel gaat. Bijzonder.

Nu onder de sneltoetsen snelheidswaarschuwing > lane assist > rijprofiel. Gaat aardig vlot en al helemaal in de routine.
Lane assist is er dan ook niet voor om je netjes in de strook te houden, maar om je te attenderen (of eventueel ietsjes te corrigeren) als je strook dreigt te verlaten zonder richting aan te geven.
Aan de andere kant zie ik ook wel een usecase dat je wel alle hulpsystemen wilt zonder dat de snelheid zelf bepaald wordt - workaround hiervoor is de TA aan, ACC op een lagere snelheid en dan zelf gas 'bij' geven.

• BBx92
True schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:05:
[...]

Lane assist is er dan ook niet voor om je netjes in de strook te houden, maar om je te attenderen (of eventueel ietsjes te corrigeren) als je strook dreigt te verlaten zonder richting aan te geven.
Aan de andere kant zie ik ook wel een usecase dat je wel alle hulpsystemen wilt zonder dat de snelheid zelf bepaald wordt - workaround hiervoor is de TA aan, ACC op een lagere snelheid en dan zelf gas 'bij' geven.
Ik ben er ook niet helemaal achter waar dit in zit. Als er goede lijnen zijn rijd ik eigenlijk altijd met TA/ACC. Als de weg niet goed genoeg is voor TA/ACC zit je vaak met slechte lijnen, wegdekschade, versmallingen, gele belijning, etc. LA lijkt het dan ook niet te snappen en foute correcties te geven. Volgens het handboek zou LA niet moeten werken onder de 65km/u, maar het lijkt toch wat te doen als je langzamer rijdt? Of ik mis nog iets. Voor nu rijd ik dus of volledig met TA/ACC, of volledig handmatig.

[ Voor 3% gewijzigd door BBx92 op 05-12-2025 12:23 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
BBx92 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:22:
[...]

Ik ben er ook niet helemaal achter waar dit in zit. Als er goede lijnen zijn rijd ik eigenlijk altijd met TA/ACC. Als de weg niet goed genoeg is voor TA/ACC zit je vaak met slechte lijnen, wegdekschade, veremallingen, gele belijning, etc. LA lijkt het dan ook niet te snappen en foute correcties te geven. Volgens het handboek zou LA niet moeten werken onder de 65km/u, maar het lijkt toch wat te doen als je langzamer rijdt? Of ik mis nog iets.
Als je met TA rijdt is LA deel van de 'travel assist suite', dit werkt op uitzonderingssituaties na uitstekend, ook met lagere snelheden (bijv. filerijden).
Ik snap je vraag denk ik niet?

• BBx92
True schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:23:
[...]

Als je met TA rijdt is LA deel van de 'travel assist suite', dit werkt op uitzonderingssituaties na uitstekend, ook met lagere snelheden (bijv. filerijden).
Ik snap je vraag denk ik niet?
Ik zal het proberen te verduidelijken. Travel Assist (TA) is in het geval van Volkswagen een combinatie van (Predictive) Active Cruise Control en Lane Following Assist (LFA). LFA houdt je actief in het midden van de rijstrook en maakt de bochten voor je. Lane Assist (bij andere merken: Lane Departure Warning), is er niet om je actief in het midden te houden, maar om te corrigeren als je (zonder richting aan te geven) de rijstrook verlaat. Is dus een responsief hulpsysteem in plaats van een proactief hulpsysteem.

TA werkt eigenlijk in 90%+ van de situaties perfect, ik rijdt er overal mee. Of het nou 30, 50, 80 of 100 is. Alleen wanneer TA niet goed werkt is als de wegindeling onduidelijk of beschadigd is. Maar als je TA uitzet, blijft LA actief. Maar LA probeert dan te functioneren in de onduidelijke situatie waar TA niet werkt. LA wordt dan hinderlijk en overreactief. Mijn vorige KIA Niro gaf dan lichte stuurdruk en piepjes, maar de ID7 probeert dan actieve stuurhandelingen te verrichten die niet kloppen. Denk aan het corrigeren naar links bij een wegversmalling, gevolgd door een correctie naar rechts omdat de linker streep ook naar binnen komt. Het stuur lijkt dan vrij harde klappen naar links/rechts te geven.

Moraal van het verhaal is denk ik dat TA/ACC gewoon geweldig goed werkt, en LA is achtergebleven in de twighlight zone waar het niet lekker werkt en worstelt met situaties waar de bestuurder zelf actief moet besturen :)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
BBx92 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:43:
[...]

Ik zal het proberen te verduidelijken. Travel Assist (TA) is in het geval van Volkswagen een combinatie van (Predictive) Active Cruise Control en Lane Following Assist (LFA). LFA houdt je actief in het midden van de rijstrook en maakt de bochten voor je. Lane Assist (bij andere merken: Lane Departure Warning), is er niet om je actief in het midden te houden, maar om te corrigeren als je (zonder richting aan te geven) de rijstrook verlaat. Is dus een responsief hulpsysteem in plaats van een proactief hulpsysteem.

TA werkt eigenlijk in 90%+ van de situaties perfect, ik rijdt er overal mee. Of het nou 30, 50, 80 of 100 is. Alleen wanneer TA niet goed werkt is als de wegindeling onduidelijk of beschadigd is. Maar als je TA uitzet, blijft LA actief. Maar LA probeert dan te functioneren in de onduidelijke situatie waar TA niet werkt. LA wordt dan hinderlijk en overreactief. Mijn vorige KIA Niro gaf dan lichte stuurdruk en piepjes, maar de ID7 probeert dan actieve stuurhandelingen te verrichten die niet kloppen. Denk aan het corrigeren naar links bij een wegversmalling, gevolgd door een correctie naar rechts omdat de linker streep ook naar binnen komt. Het stuur lijkt dan vrij harde klappen naar links/rechts te geven.

Moraal van het verhaal is denk ik dat TA/ACC gewoon geweldig goed werkt, en LA is achtergebleven in de twighlight zone waar het niet lekker werkt en worstelt met situaties waar de bestuurder zelf actief moet besturen :)
Ik meen dat je de mate van actieve LA correctie kunt instelling onder de hulpsystemen, ik durf het niet 100% met zekerheid te zeggen gezien ik na het instellen eigenlijk niet meer aan dat soort instellingen gezeten heb de afgelopen 13 maanden.
Ik verwacht dat die nu op iets van 'hoog' staat en als je die lager zet het probleem opgelost is daar waar je TA niet gebruikt. Ik kan je problemen in ieder geval niet uit mijn ervaringen bevestigen.

• RandomNick
BBx92 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:43:
[...]

Het is dat jouw auto ook heel nieuw is, want ik zou denken dat je op een heel andere software versie zit.
Het beeld dat je schetst met TA herken ik heel goed vanuit de 'oude' 2021 Enyaq die ik hiervoor had. Deze greep regelmatig hinderlijk en bijna agressief in. Met de ID.7 nu in een maand en 4500 km echter nog geen enkele hinderlijke TA actie gehad, het is bijna alsof het systeem er niet is. Wellicht speelt rijstijl en kwaliteit van de lokale wegen een rol.

• Drakentemmer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-02 20:52
Na heel wat vertragingen heb ik vorige week dan eindelijk mijn nieuwe ID7T Pro Limited in Moonstone Grey kunnen ophalen. Inmiddels staat er alweer ruim 1000 km op de teller en ben ik aardig onder de indruk. Het rijdt allemaal heerlijk. Maar goed, ik kom dan ook van een VW Golf uit 2012 ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNl1n2k_8cgLtHPhNZJ4_d8XqIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DK4epJsNh3VZn86GkzwXdrr9.jpg?f=fotoalbum_large

Normaal gesproken heb ik niet veel moeite met nieuwe gadgets, features en functies, maar nu heb ik toch even een uurtje in de auto moeten zitten om alles goed door te nemen en in te stellen. De tip hier om de VW UK of Österreich-filmpjes op YouTube te bekijken heeft zeker geholpen.

Al met al heb ik nu een fijne setup waarbij alles meteen goed staat ingesteld zodra ik in de auto stap en mijn pincode invoer. Alleen jammer van het elke keer handmatig moeten activeren van de ECO-rijmodus en het uitschakelen van de snelheidswaarschuwing. Ik rijd overigens altijd met Google Maps, dus CarPlay staat altijd aan.

Korte samenvatting:
- Blij met de 19” Hudson velgen (en dat ik ze gratis kon wisselen met de initiële Bergen), dacht dat ze wat klein voor de grote ID7 zouden zijn maar vind ze al met al groot zat.
- Ondanks het vele gemopper over de touchknoppen heb ik er eigenlijk vrijwel geen problemen mee, behalve dat ik af en toe de ACC met 10 i.p.v. 1 km/u stappen bijstel.
- Ik maakte me enige zorgen over de lengte van de auto (kleine parkeerplaats en vrouwlief :) ), maar het went snel. De korte draaicirkel is bizar. De lichtjes in de spiegels bij inhalen etc. zijn erg handig.
- Ik ben daarentegen niet heel erg onder de indruk van de 360gr camera. Ik heb er maar weinig aan (slechte resolutie?). Bovendien vind ik het vervelend dat je via de blauwe P-snelkoppeling altijd nog een extra keer moet klikken voor de 360gr weergave.
- Ook ben ik niet heel erg onder de indruk van de stoelmassage. Ik mis het zitvlak en het ruggedeelte gaat niet hoog genoeg voor me. Ik las echter dat het een van de betere in zijn soort is, dus ik ben benieuwd hoe ‘gevoelloos’ de concurrentie dan wel niet is.
- Ik ben nogal data-driven, dus vind het tamelijk vervelend dat ik een paar keer moet doorklikken om bij de verbruik- en tripdetails uit te komen. Het is me (nog) niet gelukt hier een snelkoppeling voor te maken.
- Het is me tevens (nog) niet gelukt om het dashboard achter het stuur te customizen (met bv. tripdetails).
- Tot slot ben ik nog benieuwd naar de laadkabel: deze is lekker licht en flexibel en aanzienlijk dunner dan wat ik van andere EV’s gewend ben. Leidt dit niet tot veel energieverlies tijdens het laden?

• BBx92
Vandaag op basis van iemand uit dit topic ook de Brodit mount geplaatst. Ik hoopte dat de native Spotify app van VW iets zou kunnen doen met onbeluisterde podcasts. Groot gemis zinds de update een tijdje terug die de unplayed podcasts lijst verwijderde en hem diep in een menu verstopte. Alleen nog fatsoenlijk via de telefoon zelf benaderbaar. In het vak vind ik het dan toch gevaarlijk grabbelen. Dit is precies binnen handbereik als je arm op de steun ligt. Bovenkant telefoon bedekt wel net de slider van de temperatuur, maar daar zit ik toch nooit aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94u2zVe9pzZekzGVHTVGq9MW66U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EybS0TmUlhdy9eVIwTBM0JJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHDQOKW1wO7piJzj56qacu7kQWc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bfq61vii8hsJ0lbzLX3f7Wp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FX0C9DYXP0o88JKCF4hJ9BOkQE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZA6DLcaoRIrpQWYYPTiMh0zw.jpg?f=fotoalbum_tile
Ga er overigens erg slecht op dat de cable tray net te klein is voor een wat dikkere gevlochten kabel. Tray insert ligt daarom niet vlak :X

Vrouwlief heeft nu wel een plek om haar telefoon weg te leggen op de QI charger. Die heeft al meermaals haar telefoon door het handvat in de deur gegooid... Als iemand nog een (3d geprinte) insert voor de deur weet, hoor ik het graag :w

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Bij ome Ali zag ik een paar inserts, maar met wisselende reviews.

~ H.P. Lovecraft

• Mhoekstra28
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:26
Niet helemaal verwacht, gezien ik nog niet aan de voorwaarden (5 jaar of 250dKM) voldoe, maar 2 weken geleden toch maar gevraagd en akkoord gekregen om een nieuwe auto te mogen uitzoeken. Na twijfel tussen Enyaq en ID.7, o.b.v. proefrit besloten om voor de ID.7 Tourer te gaan.

Gezien de auto nog dit jaar geleverd ‘moet’ worden, had ik keuze uit een Pro LE in moonstone grey of een zwarte LE. Gekozen voor de Pro LE (met opties; black edition, trekhaak en Montreal velgen). Gisteren de auto voor het eerst gezien, alleen nog even wachten op de handtekening van m’n werkgever en dan kan de afleverdatum gepland worden.

Komende van een Superb sportline hatchback uit ‘21 met nu 200dKM (rijdt er nu 2,5 jaar in), toch een wezenlijk verschil. Kijk uit naar de stoelen!

Hele forum even doorgespit en tot de voorlopige conclusie gekomen om zelf de volgende zaken even aan te schaffen; sleutelbeschermer, screenprotector, bakje voor in de middenconsole, telefoonhouder. Eerst de aflevering maar even afwachten.

Na aflevering zal ik even foto’s plaatsen. Dit forum is erg waardevol geweest om de keuze te maken!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-02 00:26
Was van de week bij de dealer om een onderhoudsafspraak te maken en ik vroeg of ze al waren begonnen met de update van 4.0 naar 5.6 en dat bevestigde hij. Ik vroeg of mijne ook meteen kon maar hij zei dat dat op chassisnummer ging en mijne nog niet aan de beurt was.
Bij het inplannen van de service beurt stond er wel een actie open voor de passagiersdeur en in het menu stond daar achter 5.6.3 dus geen idee of dat een stap is die dan moet of niet.

Maar goed nieuws dat ze eindelijk zijn begonnen. Vanaf 5.0 zou alles via OTA moeten kunnen maar daarvoor helaas nog even langs de dealer.

• sunshinos
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-02 14:15
Drakentemmer schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:25:
- Tot slot ben ik nog benieuwd naar de laadkabel: deze is lekker licht en flexibel en aanzienlijk dunner dan wat ik van andere EV’s gewend ben. Leidt dit niet tot veel energieverlies tijdens het laden?
Ik heb naar aanleiding van je opmerking eens gekeken naar de opdruk van de VW kabel. Daar staat op 5 x 2,5 kwadraat kabeldikte. Dus 5 aders van 2,5 mm2. Dat is een standaard kabeldikte voor een 16 Ampere aansluiting en ook ruim voldoende voor een 11 kW vermogens afname AC bij de ID.7. Ik verwacht dus ook geen extra laadverlies van deze kabel. Mogelijk vergelijk je met een auto die 22 kW AC kan laden of hebben andere kabelfabrikanten een andere materiaal samenstelling voor de buitenkant van de kabel, waardoor die stugger zou kunnen aanvoelen. De kabelmantel mag ook niet te stug zijn, dus een standaard YMVK kabel die gebruikt wordt voor de aanleg tegen of in de muur, mag niet gebruikt worden om een flexibele stekker verbinding te monteren.

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:33
Matthijs Hoekstra schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:10:
Bij het inplannen van de service beurt stond er wel een actie open voor de passagiersdeur en in het menu stond daar achter 5.6.3 dus geen idee of dat een stap is die dan moet of niet.
Ja, de fix voor die recall is het upgraden naar 5.6.3.

• quakerix
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 21:30
Mhoekstra28 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:45:
Niet helemaal verwacht, gezien ik nog niet aan de voorwaarden (5 jaar of 250dKM) voldoe, maar 2 weken geleden toch maar gevraagd en akkoord gekregen om een nieuwe auto te mogen uitzoeken. Na twijfel tussen Enyaq en ID.7, o.b.v. proefrit besloten om voor de ID.7 Tourer te gaan.

Gezien de auto nog dit jaar geleverd ‘moet’ worden, had ik keuze uit een Pro LE in moonstone grey of een zwarte LE. Gekozen voor de Pro LE (met opties; black edition, trekhaak en Montreal velgen). Gisteren de auto voor het eerst gezien, alleen nog even wachten op de handtekening van m’n werkgever en dan kan de afleverdatum gepland worden.

Komende van een Superb sportline hatchback uit ‘21 met nu 200dKM (rijdt er nu 2,5 jaar in), toch een wezenlijk verschil. Kijk uit naar de stoelen!

Hele forum even doorgespit en tot de voorlopige conclusie gekomen om zelf de volgende zaken even aan te schaffen; sleutelbeschermer, screenprotector, bakje voor in de middenconsole, telefoonhouder. Eerst de aflevering maar even afwachten.

Na aflevering zal ik even foto’s plaatsen. Dit forum is erg waardevol geweest om de keuze te maken!
Heb je een leuk lijstje (met links) met alle accessoires?

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-02 23:28
Goedenavond allen,

Vorige week deze vrolijkerd in ontvangst mogen nemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtg3vgEZLPQa74La4IgOXPRngnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5QoobXXJ2Q26p3pdcjlgsF5.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels heb er ruim 650 voorzichtige kms (ik geloof ook bij een ev in inrijden) mee gereden en heb nu een vraag:
Hoe ervaren jullie het rijcomfort / geluid van het onderstel binnen de bebouwde kom?
Ik snap dat het een open vraag is maar wil het antwoord niet een bepaalde kant op sturen

Alvast bedankt voor de reacties

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:51

Johnny E

Dôh !!

Rijcomfort is helemaal top. Niet wee, niet stuiterig, echt een heerlijke reis auto! Rij geluiden hadden iets stiller gemogen. Mn windgeluid van bij de spiegels is soms best aanwezig.

Specs!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Inter18 schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:01:
Hoe ervaren jullie het rijcomfort / geluid van het onderstel binnen de bebouwde kom?
Ik snap dat het een open vraag is maar wil het antwoord niet een bepaalde kant op sturen

Alvast bedankt voor de reacties
Vergelijken moet je dan doen met een EV van ook 2200 kg. Voor de volledigheid, ik heb DCC en rijdt voornamelijk op individual (comfort +2 stapjes naar rechts).
Drempels, rotondes, oneffenheden het rijdt eigenlijk allemaal uitstekend. Hij doet niet onder voor andere auto's. Het is geen sportieve auto, het is geen auto voor maximaal comfort qua slechtwegdek zoals de Franse auto's dat weleens geweest zijn. Maar het is een bovengemiddeld goed rijdende auto ook BiBeKo. Goed afgeveerd, goede wegligging. Nu maak ik in absolute cijfers niet super veel kilometers op wegen met drempels - dat zijn eigenlijk toch alleen de woonwijken zelf. Wijkontsluitingen is meestal 50 met her en der een fietspad. Ik heb nog geen negatieve ervaring gehad qua BiBeKo wegdek waar de ID7 mij een vervelend gevoel gaf. Ik kan er nog zo mee rijden als ik hiervoor kon met een Octavia '21, het gewicht merk je als EV iets meer. Maar het onderstel is daar goed op voorbereidt.

Als je de auto vind deinen en je hebt DCC moet je eigenlijk gewoon de instelling iets naar rechts aanpassen, problem solved.

• disco-stu
  • Laatst online: 11:18
Ik zou een aantal steekproeven willen doen om te checken dat alle bestelde opties/packs wel degelijk voorzien zijn op de ad te leveren wagen.
Kleur, interieur, velgen, trekhaak, enzovoort zijn vanzelfsprekend en dat valt zelfs op zonder dat je er specifiek op let. Maar er zijn ook minder evidente dingen die je toch wel even moet checken of het ok is, en die je anders mogelijk snel vergeet in de overvloed van info die je krijgt bij de aflevering

Hebben jullie wat advies voor volgende punten?
- Hoe check ik dat het de 86kWh accu is? Kan ik dit gewoon ergens in het infotainment systeem zien staan?
- Hoe kan ik zie dat het met warmtepomp is?
- Hoe kan ik visueel vaststellen dat het de geluidsisolerende ruiten zijn ipv de standaard ruiten?

Andere dingen die ik zeker ook wil checken:
- Bagagenet en opbergnetten aan de zijkanten
- Scheidingsnet --> geen idee wat ik me er moet bij voorstellen
- Wagengereedschap --> geen idee wat daar net moet in zitten

Zijn er nog dingen waar jullie aan denken die handig zijn om zeker te checken en aan mijn "checklist" toe te voegen?

• Inter18
True schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:53:
[...]

Vergelijken moet je dan doen met een EV van ook 2200 kg. Voor de volledigheid, ik heb DCC en rijdt voornamelijk op individual (comfort +2 stapjes naar rechts).
Drempels, rotondes, oneffenheden het rijdt eigenlijk allemaal uitstekend. Hij doet niet onder voor andere auto's. Het is geen sportieve auto, het is geen auto voor maximaal comfort qua slechtwegdek zoals de Franse auto's dat weleens geweest zijn. Maar het is een bovengemiddeld goed rijdende auto ook BiBeKo. Goed afgeveerd, goede wegligging. Nu maak ik in absolute cijfers niet super veel kilometers op wegen met drempels - dat zijn eigenlijk toch alleen de woonwijken zelf. Wijkontsluitingen is meestal 50 met her en der een fietspad. Ik heb nog geen negatieve ervaring gehad qua BiBeKo wegdek waar de ID7 mij een vervelend gevoel gaf. Ik kan er nog zo mee rijden als ik hiervoor kon met een Octavia '21, het gewicht merk je als EV iets meer. Maar het onderstel is daar goed op voorbereidt.

Als je de auto vind deinen en je hebt DCC moet je eigenlijk gewoon de instelling iets naar rechts aanpassen, problem solved.
Zoals je op de foto kunt zien zijn het de Hudson 19inch velgen in mijn geval met all season banden. Geen DCC. Waar je op doelt is helder, hij is zwaar maar dat niet mijn punt. Mijn afscheid nemende Kia Soul is ook een gewogen 1840kg,
Als ik op de snelweg over dwarsrichels ga dat bonkt de wagen behoorlijk, alsof hij er tegenaan rijdt ipv eroverheen. Als het een iets minder goede richel is dan kraakt het dashboard (600km gereden).
Binnen de bebouwde kom verergert het bonken, klappen en kraken navenant.

Het is iets dat de flink gebruikte demo wagen absoluut niet deed. Heb ik een maandagochtend onderstel?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Inter18 schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:32:
[...]

Zoals je op de foto kunt zien zijn het de Hudson 19inch velgen in mijn geval met all season banden. Geen DCC. Waar je op doelt is helder, hij is zwaar maar dat niet mijn punt. Mijn afscheid nemende Kia Soul is ook een gewogen 1840kg,
Als ik op de snelweg over dwarsrichels ga dat bonkt de wagen behoorlijk, alsof hij er tegenaan rijdt ipv eroverheen. Als het een iets minder goede richel is dan kraakt het dashboard (600km gereden).
Binnen de bebouwde kom verergert het bonken, klappen en kraken navenant.

Het is iets dat de flink gebruikte demo wagen absoluut niet deed. Heb ik een maandagochtend onderstel?
Je begint over een vraag over BiBeKo en je komt dan met je ervaring over dwarsrichels (wat zijn dat?) op de snelweg. ;)
Maar jouw bonken, klappen en kraken ken ik niet. Anders dan zeer incidenteel het automatisch draaiende rooster wat ik hoor.

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:33
disco-stu schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:20:
- Hoe kan ik visueel vaststellen dat het de geluidsisolerende ruiten zijn ipv de standaard ruiten?
onderaan de voorruit, aan de passagierskant, staan de kenmerken van het glas gedrukt. De A van "A/IR-H/HUD" staat voor "akoestisch". Die A zou je op alle ruiten moeten kunnen terugvinden, behalve op de achterruit.

• JanHenk
  • Niet online
- Hoe check ik dat het de 86kWh accu is? Kan ik dit gewoon ergens in het infotainment systeem zien staan
Ik zou daarvoor zelf een OBD2-dongle en Car Scanner app gebruiken. Maar die heb ik in de auto altijd bij me. Als je die niet hebt, weet ik zelf niet de beste manier het met zekerheid vast te stellen.
- Hoe kan ik zie dat het met warmtepomp is?
“Motorkap” (hoe kan ik dat tegenwoordig beter noemen?) openen. Aan de voorkant, achter de radar, zit de pomp. Er is een sticker voor het gebruikte koelmiddel te vinden. Als er R744 op staat, is het de warmtepomp. Als er R1234yf op staat, heb je de versie zonder warmtepomp.

• Inter18
True schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:01:
[...]

Je begint over een vraag over BiBeKo en je komt dan met je ervaring over dwarsrichels (wat zijn dat?) op de snelweg. ;)
Maar jouw bonken, klappen en kraken ken ik niet. Anders dan zeer incidenteel het automatisch draaiende rooster wat ik hoor.
BiBeKo is het door de lagere snelheid overheersender, ik heb nog wat stukken klinkerwegen, daar waar de reviews lovend zijn over het rij comfort voel ik de wagen flink trillen (torsie?) en kraakt het dashboard aan de zijkant waar de wagen de oneffenheid tegenkomt.

Ben nog wel een beetje blij dat u die ervaring helemaal niet hebt.
Was ik niet helemaal knettergek tijdens de proefritten.

Wordt wel een leuke met de dealer.
Het is wel jammer want de stoelen, headup display, en zelfs de standaard audio zijn prima te noemen.
Het verbruik ook op langere afstanden, vandaag op 16,3kWh/100km, korte ritjes van een minuut of 10, daar mis ik de warmtepomp wel qua efficientie.
Stoel- en stuurverwarming zijn prima, de massage in de LE uitvoering geweldig,

Ik hoop dat ik de geroemde rust in het interieur ook te pakken kan krijgen

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Inter18 schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:46:
[...]

BiBeKo is het door de lagere snelheid overheersender, ik heb nog wat stukken klinkerwegen, daar waar de reviews lovend zijn over het rij comfort voel ik de wagen flink trillen (torsie?) en kraakt het dashboard aan de zijkant waar de wagen de oneffenheid tegenkomt.

Ben nog wel een beetje blij dat u die ervaring helemaal niet hebt.
Was ik niet helemaal knettergek tijdens de proefritten.

Wordt wel een leuke met de dealer.
Het is wel jammer want de stoelen, headup display, en zelfs de standaard audio zijn prima te noemen.
Het verbruik ook op langere afstanden, vandaag op 16,3kWh/100km, korte ritjes van een minuut of 10, daar mis ik de warmtepomp wel qua efficientie.
Stoel- en stuurverwarming zijn prima, de massage in de LE uitvoering geweldig,

Ik hoop dat ik de geroemde rust in het interieur ook te pakken kan krijgen
Heb je niet gewoon wat los liggen wat rammelt?

Je zult in ieder geval niets missen aan de efficiëntie van de warmtepomp van de Volkswagen warmtepompimplementatie - zie ook de pinned posts in het topic.

• sunshinos
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-02 14:15

- Hoe check ik dat het de 86kWh accu is? Kan ik dit gewoon ergens in het infotainment systeem zien staan?

Andere dingen die ik zeker ook wil checken:
- Bagagenet en opbergnetten aan de zijkanten
- Scheidingsnet --> geen idee wat ik me er moet bij voorstellen
- Wagengereedschap --> geen idee wat daar net moet in zitten

Zijn er nog dingen waar jullie aan denken die handig zijn om zeker te checken en aan mijn "checklist" toe te voegen?
Als je het kenteken van de auto hebt kan je bij het RDW online controleren of het om de grote accu (86 kW) gaat. Die auto's hebben de uitvoeringcode APE1MP001NA of APE1MP001BA.
Gelaagde beglazing krijgt bij leverancier Saint Gobain Sekurit de code 11 voor de producent naam op het glas afgedrukt. Snap je de codes niet die op het glas zijn gedrukt, dan kan je een zijraam open maken en op de bovenkant van het glas moet je 3 lagen kunnen herkennen. Dan weet je ook dat je gelaagd glas hebt.
Bagagenet heeft elke ID.7, zijnet alleen Pro en hoger
Scheidingsnet is alleen toepasbaar in de Tourer niet in de Limousine. Betreft een net wat er voor zorgt dat er geen spullen bij de inzittenden kunnen komen als je een noodstop maakt.
Wagengereedschap heeft betrekking op het kunnen laten wegslepen bij pech.
1. Inschroefbaar sleepoog.
2 Adapter voor de antidiefstalwielbout. Volkswagen adviseert u om de adapter voor de wielbouten altijd in de auto bij het boordgereedschap mee te nemen. Aan de voorzijde van de adapter is de code van de wielboutbeveiliging ingeslagen. Aan de hand van deze code kunt u bij verlies een vervangende adapter kopen. Code van de wielboutbeveiliging noteren en gescheiden van de auto bewaren.
3 Haak voor het lostrekken van de naafdoppen, wieldoppen of de doppen van de wielbouten.

De andere dingen waar je nog op zou kunnen letten
De software versie (terug te vinden in Infotainment systeem)
Fysiek te controleren, waarvan bekend is dat er in het verleden problemen over zijn gemeld:
Gordels die gedraaid zijn gemonteerd.
Banden niet correct gemonteerd, outside moet leesbaar zijn.
Ruitensproeiers niet correct gemonteerd. Er moet 2 cm vrije ruimte zijn tussen sproeinozzle en waterkering.
Controleer of de LED balk in de voorruit functioneert, ID.Light.
Controleer of de trekhaak ook daadwerkelijk uitklapt.
Controleer het bagagenet, kan zijn dat er al een haakje is afgebroken.
Test de airco, ook al is het winter.
Kofferbakmat dient aanwezig te zijn voor de Pro en hoger.
Heb je gekozen voor Black Style, dan heb je recht op dynamische naafkappen. Onduidelijk waarom die soms niet meegeleverd worden. Dit is onafhankelijk van het model, dus ook een Non Pro krijgt gewoon dynamische naafkappen.

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:57
En controleer of je stuur recht staat bij rechtdoor rijden.

Catch my drift?

• Lancer

Lancer

What the......

En of je kofferbak recht zit. Bij mij zaten de aanslagen niet goed gemonteerd aan 1 kant. Zie je bijna direct aan de doorlopende lichtbalk. Of alle deuren netjes zijn afgehangen is eigenlijk ook iets dat ik het lijstje "is mijn auto goed gemonteerd" hoort.

• Inter18
True schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:50:
[...]

Heb je niet gewoon wat los liggen wat rammelt?

Je zult in ieder geval niets missen aan de efficiëntie van de warmtepomp van de Volkswagen warmtepompimplementatie - zie ook de pinned posts in het topic.
Ik heb even gekeken, en er ligt niets in de wagen. Het zou kunnen dat er idd iets was achtergebleven vanuit de fabriek. Ik ben nog wel eens een schroevendraaier in een deur tegengekomen,

Deze wagen is gekozen om voor werk mee naar Polen en Frankrijk te reizen, waar de wegen toch wat slechter zijn. Hopelijk kan de dealer iets vinden, alhoewel gebonk en gedreun uit voor en achterkant niet veel goeds beloofd. Het verschil met de fluisterstille demo auto is groot. Ook deze wagen had geen DCC.

Dank jullie wel voor de suggesties

.

• RandomNick
Inter18 schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:51:
[...]

Ik heb even gekeken, en er ligt niets in de wagen. Het zou kunnen dat er idd iets was achtergebleven vanuit de fabriek. Ik ben nog wel eens een schroevendraaier in een deur tegengekomen,

Deze wagen is gekozen om voor werk mee naar Polen en Frankrijk te reizen, waar de wegen toch wat slechter zijn. Hopelijk kan de dealer iets vinden, alhoewel gebonk en gedreun uit voor en achterkant niet veel goeds beloofd. Het verschil met de fluisterstille demo auto is groot. Ook deze wagen had geen DCC.

Dank jullie wel voor de suggesties

.
Soms wordt weleens vergeten om bepaalde blokken die tijdens transport tussen / bij de veren zitten weg te halen voor aflevering. Dat kan je eens nakijken of navragen.
Het geluid wat je omschrijft herken ik uit mijn (niet DCC) wagen geheel niet. Gewoon fluisterstil. Ook over drempels (indien met normale snelheid genomen).

• Inter18
RandomNick schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:56:
[...]

Soms wordt weleens vergeten om bepaalde blokken die tijdens transport tussen / bij de veren zitten weg te halen voor aflevering. Dat kan je eens nakijken of navragen.
Het geluid wat je omschrijft herken ik uit mijn (niet DCC) wagen geheel niet. Gewoon fluisterstil. Ook over drempels (indien met normale snelheid genomen).
Dit heb ik idd eerder gelezen, Ik hoop dat dit het is, Dat zou ook het trillen en schudden kunnen verklaren op klinkerwegen.

• Drakentemmer
sunshinos schreef op zondag 7 december 2025 @ 07:18:
[...]

Ik heb naar aanleiding van je opmerking eens gekeken naar de opdruk van de VW kabel. Daar staat op 5 x 2,5 kwadraat kabeldikte. Dus 5 aders van 2,5 mm2. Dat is een standaard kabeldikte voor een 16 Ampere aansluiting en ook ruim voldoende voor een 11 kW vermogens afname AC bij de ID.7. Ik verwacht dus ook geen extra laadverlies van deze kabel. Mogelijk vergelijk je met een auto die 22 kW AC kan laden of hebben andere kabelfabrikanten een andere materiaal samenstelling voor de buitenkant van de kabel, waardoor die stugger zou kunnen aanvoelen. De kabelmantel mag ook niet te stug zijn, dus een standaard YMVK kabel die gebruikt wordt voor de aanleg tegen of in de muur, mag niet gebruikt worden om een flexibele stekker verbinding te monteren.
Goed om te weten! Dank voor het uitzoeken. De laadkabel van bv een MG4 was veel dikker en stugger. Maar die 'vouwde/rolde' wel soort van automatisch op, wat erg handig was. Misschien maakte dit mechanisme de kabel zo zwaar.

• Drakentemmer
Drakentemmer schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:25:

- Bovendien vind ik het vervelend dat je via de blauwe P-snelkoppeling altijd nog een extra keer moet klikken voor de 360gr weergave. Kan deze niet als snelkoppeling worden ingesteld?
- Ik vind het tamelijk vervelend dat ik een paar keer moet doorklikken (rijd altijd met Apple CP) om bij de verbruik- en tripdetails uit te komen. Het is me (nog) niet gelukt hier een snelkoppeling voor te maken.
- Het is me tevens (nog) niet gelukt om het display achter het stuur te customizen (met bv. tripdetails).
Iemand nog tips?

• Ironis
Afgelopen vrijdag mijn rode ID.7 Tourer Pro LE in ontvangst genomen. Ik had mooie foto's willen plaatsen, maar helaas, de foto's worden wat lelijker. Vanochtend een aanrijding gehad op de Melis Stokelaan in Den Haag. Ritsvak, ik links, hij rechts. Vooraan bij het verkeerslicht, ik trek vlot op, om soepel voor mijn buurman in te voegen. hij ging iets minder vlot maar besloot wel het gat dicht te rijden met langzamer rijdend voorliggend verkeer.
Resultaat: zijn linkervoorwiel in mijn rechtervoorportier met als aandenken een zwarte rubberstempel op de deur en krassen van voor naar achter over de zijkant. Meneer heeft naar links gestuurd om dat voor elkaar te krijgen.

Hoe dan ook, 4e dag in bezit van de ID.7 en ik mag mijn eerste afspraak bij het schadebedrijf inplannen..
Pagina: 1 ... 84 ... 103 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1