• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-02 22:03
Heeft iemand van jullie het probleem dat de auto, na het intrappen van de rem (om de auto aan te zetten) soms wel de stoel van comfort instap naar opgeslagen stand inregelt? Bij mij blijft de stoel vaak in de comfort instap stand staan en dan moet ik het knopje op de stoel indrukken om hem in de juiste stand te krijgen.

Dit lijkt me nou echt iets wat gewoon zou moeten werken...

• GTAm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04-02 22:16
asaki schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:32:
Heeft iemand van jullie het probleem dat de auto, na het intrappen van de rem (om de auto aan te zetten) soms wel de stoel van comfort instap naar opgeslagen stand inregelt? Bij mij blijft de stoel vaak in de comfort instap stand staan en dan moet ik het knopje op de stoel indrukken om hem in de juiste stand te krijgen.

Ik vond dat bij de mijne ook niet altijd logisch werken.
Ik heb het uitgezet uiteindelijk. Mijn stoel staat sowieso al genoeg naar achteren, dus vond de meerwaarde om dan nog meer naar achter te schuiven eigenlijk geen echte meerwaarde. Daarbovenop hebben de kinderen achterin dan eigenlijk juist minder ruimte om in te stappen...

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter

Ja heb ik ook, hij werkt niet altijd vlekkeloos. Zal in 95% v.d. tijd wel goed werken, maar niet 100%.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dat doet die van mij ook niet altijd goed, net als het bekende ramen probleem van VW lijkt het wel alsof de stoel soms ook niet weet in welke stand die staat en dan random niet naar voren gaat.

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:59

resusaapje

h less

GTAm schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:39:
[...]

Ik vond dat bij de mijne ook niet altijd logisch werken.
Ik heb het uitgezet uiteindelijk. Mijn stoel staat sowieso al genoeg naar achteren, dus vond de meerwaarde om dan nog meer naar achter te schuiven eigenlijk geen echte meerwaarde. Daarbovenop hebben de kinderen achterin dan eigenlijk juist minder ruimte om in te stappen...
Je stoel gaat pas dan naar achteren wanneer je jouw deur opent en gaat weer naar voren zodra je de deur sluit. Je kinderen hebben er dus maar heel even last van. Neemt niet weg dat als je het niet nodig hebt je het net zo goed uit kan zetten. Tenzij je een partner hebt van zeer geringe lengte die ook wel eens achter het stuur wil kruipen 8)

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-02 22:03
True schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:21:
[...]

Ja heb ik ook, hij werkt niet altijd vlekkeloos. Zal in 95% v.d. tijd wel goed werken, maar niet 100%.
Dat is echt veels te rooskleurig, ik denk dat de keren dat de stoel echt in de juiste stand staat 1 op 10 is :(

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
asaki schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:33:
[...]

Dat is echt veels te rooskleurig, ik denk dat de keren dat de stoel echt in de juiste stand staat 1 op 10 is :(
Oké dat is wel echt compleet anders dan ik het ervaar.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

asaki schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:33:
[...]

Maar jij drukt dus pas als je al zit? Ik druk voor het instappen op 1 en dan gaat de stoel eigenlijk 10/10 in de goede stand. Heel af en toe is het nodig om de knop ingedrukte te houden tot de goede stand is bereikt.

Ik ben toch malle pietje niet!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-02 20:35

Ik heb het gevoel dat er een bepaalde handeling is waardoor bij mij het in de juiste stand terugzetten van de stoel na instappen afgebroken wordt. Zeker weet ik het niet, maar volgens mij stopt het instellen van de stoel wanneer de auto in D/B gezet wordt. Als bij jou de allereerste handeling na het gaan zitten het in D/B zetten is zou dat de oorzaak kunnen zijn dat het vaak niet werkt zoals je mag verwachten.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:44
LuPo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:06:
[...]

Uiteindelijk gisteren akkoord. Auto is vandaag besteld, dealer gaf aan levering laatste week 2025 of week 1 2026. Ben benieuwd!

ID.7 Tourer Pro Limited Edition
Kleur: Scale Silver
Opties: trekhaak

Foto's zal ik t.z.t. posten :)
Inmiddels mailtje van VWPFS met aangepaste leverdatum: week 3 2026
Ik vond het al gek dat @Ruud een week eerder besteld had en dat ik een snellere leverdatum kreeg.

Nu nog kijken waar ik t.z.t. de huidige Golf Variant ga verkopen. Iemand ervaring, werkt Marktplaats bijvoorbeeld goed? Mag ook per privé bericht.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-02 15:17
Ik heb daar heel weinig problemen mee, maar volgens mij stopt hij met in de stand gaan als je teveel "tegendruk" geeft.
Mijn routine is: instappen, rem indrukken, deur dicht. Niet te hard op de rem drukken waardoor je jezelf naar achteren duwt.

Weet niet of het ook te maken heeft met de rijstand, meestal doe ik toch eerst alles goed zetten qua "Ok", DCC stand en snelheidspiepje.

Overigens gisteren een afspraak ingepland voor terugroepactie 69UN: Vervangen van de bijrijdersairbag.

Blog

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:12
LuPo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:02:
[...]

Inmiddels mailtje van VWPFS met aangepaste leverdatum: week 3 2026
Ik vond het al gek dat @Ruud een week eerder besteld had en dat ik een snellere leverdatum kreeg.

Nu nog kijken waar ik t.z.t. de huidige Golf Variant ga verkopen. Iemand ervaring, werkt Marktplaats bijvoorbeeld goed? Mag ook per privé bericht.
Ligt er maar net aan of de dealer al een productieslot ingekocht heeft. De exacte specificatie kan later doorgegeven worden. Dus kan best dat je de auto eerder hebt dan ik.

Verkopen auto; gaat het je om de laatste 500 a 1000 euro en vind je het leuk om met jan en alleman te onderhandelen? Dan heb je via Marktplaats het grootste bereik. Ik heb daar echt geen zin in en de dealer koopt mijn auto in voor een, voor mij, acceptabele prijs. Kost me dat 10% tot 15%? Waarschijnlijk. Is het me dat waard? Zeker. Geen gedoe en gewoon in goed vertrouwen. Particuliere verkoop levert me frustratie op, hoe dan ook.

Ik heb ook goede ervaringen met ikwilvanmijnautoaf.nl trouwens. Maar ook daar, je krijgt er waarschijnlijk minder voor dan bij particuliere verkoop.

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-02 01:16
MJMaverick schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:40:
[...]

Ik heb het gevoel dat er een bepaalde handeling is waardoor bij mij het in de juiste stand terugzetten van de stoel na instappen afgebroken wordt. Zeker weet ik het niet, maar volgens mij stopt het instellen van de stoel wanneer de auto in D/B gezet wordt. Als bij jou de allereerste handeling na het gaan zitten het in D/B zetten is zou dat de oorzaak kunnen zijn dat het vaak niet werkt zoals je mag verwachten.
Wissel je misschien van profiel of heb je de stoel veranderd de laatste keer dat je reed? Je profiel slaat namelijk ook je stoelpositie op (afzonderlijk van de geheugenstanden op de stoel) en als het profiel activeert door er op te klikken of weg te rijden gaat de stoel op die positie. Ook als je net op de geheugenstand hebt gedrukt.

Kan het mis hebben maar dacht dat het zo werkt. Profiel staat los van de geheugenstanden 1 & 2.

Wij gebruiken de profielen en dat werkt prima want stoel gaat dan netje in mijn laatstgebruikte stand als ik mijn profiel selecteer.

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06-02 21:21
[...]

Ja heb ik ook al ervaren... Ik weet niet welke volgorde het juist is, maar d/b voor OK drukken of vooraleer de stoel goed staat lijkt de stoel stand te stoppen. Te snel is niet goed precies.

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:43
Zeker weet ik het niet, maar volgens mij stopt het instellen van de stoel wanneer de auto in D/B gezet wordt.
Ik gebruik het zelf niet (ik kan prima uit en in de auto zonder de stoel te verzetten), maar het lijkt me ergens wel logisch dat het automatisch verstellen van de stoel stopt als de auto in drive gezet wordt.

• Ironis
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 20-01 13:59
Volgens dit filmpje gaat de stoel, als die in Easy Entry modus staat bij het instappen naar je ingestelde waarde als je de deur dichtdoet en vervolgens de auto start (rempedaal of knop bij mijn weten): YouTube: How to ID.7: Personalize Every Detail | Volkswagen
Ik kan me voorstellen dat instappen, starten en dan deur dichtdoen niet werkt. Volgordelijkheid kan belangrijk zijn. Ik heb zelf nog geen ervaring, maar meende het ergens in een filmpje te hebben gezien, dus heb het even opgezocht. Benieuwd of iemand kan testen of de volgordelijkheid hierin van belang is.

Ik heb trouwens nergens iets gezien over het onthouden van de stoelpositie in je profiel ..

• Mr.Vulcano
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-02 12:31
Crusader schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:37:
Vandaag mijn eerste ervaring met een snellader, ik dacht, laat ik dat eens proberen voor de gein. Netjes genavigeerd naar het laadpunt, accupakket had z'n optimale conditioning ondergaan en maximale laadstroom was beschikbaar volgens het display in de auto.

Kom ik bij zo'n Kempower laadpunt, stekker er in, laadpas tegen de lezer en laden maar. Laadpas van MKB Brandstof werd geaccepteerd. Maar binnen een paar seconden no go, display van laadpunt zegt "laadsessie voorbereiden" maar de ID.7 weigerde 'm al snel, bij de stekker brandde de lamp rood. Dashboard had het over niet kunnen laden en dat ik het instructieboekje maar moest checken.

Als totaal nieuwe nitwit op EV gebied was dit geen fijne eerste kennismaking met snelladen.

Ben toen naar een ander laadpunt gereden en daar deed ie het wel prima.

Heb ik iets fout gedaan of was dat gewoon een laadpunt die mijn auto niet wil vreten? Er reed op dat moment een Tesla weg van het laadpunt en zag dat ie 46 kWh had geladen, dus alles zou het moeten doen.
Ik heb bij verschillende parkeergarages gehad, dat het opladen niet wordt gestart of dat deze na een paar procent wordt gestopt. Op andere plekken geen probleem. Hebben jullie die ervaring ook en hoe kan je voorkomen dat de laadsessie stopt? En wanneer kun je een laadsessie opnieuw starten via de app?

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ironis schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:02:
Volgens dit filmpje gaat de stoel, als die in Easy Entry modus staat bij het instappen naar je ingestelde waarde als je de deur dichtdoet en vervolgens de auto start (rempedaal of knop bij mijn weten): YouTube: How to ID.7: Personalize Every Detail | Volkswagen
Ik kan me voorstellen dat instappen, starten en dan deur dichtdoen niet werkt. Volgordelijkheid kan belangrijk zijn. Ik heb zelf nog geen ervaring, maar meende het ergens in een filmpje te hebben gezien, dus heb het even opgezocht. Benieuwd of iemand kan testen of de volgordelijkheid hierin van belang is.

Ik heb trouwens nergens iets gezien over het onthouden van de stoelpositie in je profiel ..
Het verstellen stopt van zodra je het rempedaal induwt als ik het goed heb, dus als je wisselt van profiel of gewoon instapt en te snel op de rem duwt, moet je de positie manueel verder zetten met de juist knop op de stoel.
Ergens logisch dat die stoel niet meer vanzelf gaat verzetten als de auto rij-klaar is toch?

• Ironis
stanny schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

Het verstellen stopt van zodra je het rempedaal induwt als ik het goed heb, dus als je wisselt van profiel of gewoon instapt en te snel op de rem duwt, moet je de positie manueel verder zetten met de juist knop op de stoel.
Ergens logisch dat die stoel niet meer vanzelf gaat verzetten als de auto rij-klaar is toch?
Da's gek, want dat is precies haaks op wat de video zegt.. Over een week of 2 - 3 kan ik het zelf testen, tot die tijd, iemand die het kan checken?

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-02 13:12

Lancer

What the......

Ironis schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

Da's gek, want dat is precies haaks op wat de video zegt.. Over een week of 2 - 3 kan ik het zelf testen, tot die tijd, iemand die het kan checken?
Het is me na 2500km nog niet gebeurd dat de stoel niet deed wat hij moest doen (inc. bij profielwissels). Wellicht dat er in de latere software updates (5.4+) wat gepatched is?

Het enige dat aan de stoel vervelend is, is dat de massageknop lastig te herkennen is op gevoel. Al een aantal keer gehad dat ik de stoel naar een andere positie bewoog. Met de 3d printer maar even een gokje printen en dat er op plakken.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:31
En jawel, de wegen zijn er weer wat mooier op geworden vandaag :-)
Blij mee, eerste +100 km zitten erop, en het rijdt geweldig. Parking app werkt meteen, evenals de normale app. Wat een fijn ding! Morgen weer zo'n 450 km voor de boeg, nu al zin in. Eens kijken of we dat uit één lading kunnen persen.

Even twee praktische vragen: mijn vechtgenoot verstelt eigenlijk nooit de stoel. Heeft het dan meerwaarde voor haar een eigen profiel aan te maken? (Nee, ze hoeft geen eigen kleurtjes enzo, dat boeit allemaal niet).
Kunnen we de normale VW App op twee telefoons tegelijk draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLmzS6Bqh9bAm2QcHbXnUA1d_pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4PGZvV2cKjWiSXrmyeqhsq5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJF9UqmSptC_4bW27Zs5ymIbcEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxwhML1Pp1QvIeKUbF9KOZDJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door RandomNick op 30-10-2025 14:04 ]

• SlushyCarpet
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:01
RandomNick schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:03:
En jawel, de wegen zijn er weer wat mooier op geworden vandaag :-)
Blij mee, eerste +100 km zitten erop, en het rijdt geweldig. Parking app werkt meteen, evenals de normale app. Wat een fijn ding! Morgen weer zo'n 450 km voor de boeg, nu al zin in. Eens kijken of we dat uit één lading kunnen persen.

Even twee praktische vragen: mijn vechtgenoot verstelt eigenlijk nooit de stoel. Heeft het dan meerwaarde voor haar een eigen profiel aan te maken? (Nee, ze hoeft geen eigen kleurtjes enzo, dat boeit allemaal niet).
Kunnen we de normale VW App op twee telefoons tegelijk draaien?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zijn volgens mij niet heel veel redenen om meerdere profielen in te stellen. Sowieso kennen beide stoelen al 2 standaardinstellingen per profiel dus met 2p hoef je om die redenen sowieso al geen extra profiel in te stellen.

Verder kun je dezelfde app idd om meerdere telefoons draaien, als je dan maar inlogt met hetzelfde account. Zo krijg je bijvoorbeeld beiden het bericht dat je auto aan het laden is (of niet meer :'( )

• SlushyCarpet
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:01
Lancer schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:00:
[...]

Het is me na 2500km nog niet gebeurd dat de stoel niet deed wat hij moest doen (inc. bij profielwissels). Wellicht dat er in de latere software updates (5.4+) wat gepatched is?

Het enige dat aan de stoel vervelend is, is dat de massageknop lastig te herkennen is op gevoel. Al een aantal keer gehad dat ik de stoel naar een andere positie bewoog. Met de 3d printer maar even een gokje printen en dat er op plakken.
Ik vind de massageknop nog wel makkelijk, de achterste knop van de 4. Bij de knop van voorkeurinstelling 1 (mijn instelling) moet ik de 2e knop hebben, dat vind ik vervelender, moet ik gaan tellen :P

• RandomNick
SlushyCarpet schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:13:
[...]

Er zijn volgens mij niet heel veel redenen om meerdere profielen in te stellen. Sowieso kennen beide stoelen al 2 standaardinstellingen per profiel dus met 2p hoef je om die redenen sowieso al geen extra profiel in te stellen.

Verder kun je dezelfde app idd om meerdere telefoons draaien, als je dan maar inlogt met hetzelfde account. Zo krijg je bijvoorbeeld beiden het bericht dat je auto aan het laden is (of niet meer :'( )
Thanks! Dan houden we het lekker simpel.
Net even de handleiding gechecked en inderdaad, de dingen die je kan personaliseren zijn niet wereldschokkend:
- Instellingen van de éénportierontgrendeling, comfortopenen en de ruiten.
- Instellingen van de ruitenwissers.
- Stoel- en spiegelinstellingen
- Instellingen voor inschakeltijden van het dimlicht en het comfortknipperen.
- Instellingen van de sfeerverlichting.
- Instellingen van de airconditioning.
- Geselecteerde instellingen van de bestuurdershulpsystemen.
- Rijprofielkeuze.
- Multifunctie-indicatie in het instrumentenpaneel.
- Rijgegevensweergave weergaven op het head-updisplay.
- Geselecteerde instellingen van het infotainmentsysteem, bv. radiozenders.
- Datum en tijdweergave.

• Zoomzoom
Lancer schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:00:
[...]

Ik begin achteraan te voelen voor de massageknop ipv vooraan in het rijtje... Werkt goed voor me, ik is em nooit meer

• Zoomzoom
Net zo een matte screenprotector erop gezet (kwam van een webshop uit Polen)... Fluitje van een cent... Nu kijken hoelang dat mooi blijft... Maar de weerkaatsing zijn weg, dat is al meegenomem

• Badeen
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:46
Ironis schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

Mijne gaat iig naar de goede stand zodra ik de rem intrap, ervoor niet (ja of met het indrukken van de knop).

• RandomNick
Zoomzoom schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:37:
Net zo een matte screenprotector erop gezet (kwam van een webshop uit Polen)... Fluitje van een cent... Nu kijken hoelang dat mooi blijft... Maar de weerkaatsing zijn weg, dat is al meegenomem
Bron? :-)

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
SlushyCarpet schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:13:
[...]
Zo krijg je bijvoorbeeld beiden het bericht dat je auto aan het laden is (of niet meer :'( )
Ik krijg als hoofdgebruiker ook meldingen als de auto laadt of stopt terwijl mijn vrouw haar profiel actief is d:)b

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:25
stanny schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:02:
[...]

Ik krijg als hoofdgebruiker ook meldingen als de auto laadt of stopt terwijl mijn vrouw haar profiel actief is d:)b
Als niet hoofdgebruiker krijg ik ook de melding als de hoofdgebruiker (mijn vrouw) aan het laden is. _/-\o_
M.a.w. dit deel van de app is gebruikersonafhankelijk.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:19

Tarin

Just plain weird.

Ik ben nog steeds zeer tevreden over die van Disskin:
mm1987 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:41:
Gewoon een disskin folie erop monteren is gewoon top, geen reflectie en vrijwel geen vingers te zien meer !

[Afbeelding]
https://disskin.com/vw-pa...-pro-max-15-zoll-ab-2024/

[ Voor 53% gewijzigd door Tarin op 30-10-2025 15:45 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Lancer

Lancer

What the......

Zoomzoom schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:35:
[...]

Ik begin achteraan te voelen voor de massageknop ipv vooraan in het rijtje... Werkt goed voor me, ik is em nooit meer
Dat is ook mijn strategie, maar toch lukt het regelmatig om de 2 knop te raken. En dan bij het goedzetten per ongeluk eerst de M raken, voordat je de 1 gevonden hebt.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Wimhaw
Na bijna een jaar verder en bijna 33k kmrs gereden te hebben met op dag 1 de disskin erop zijn we zeer tevreden ermee! Zou hem zo weer kopen en zeer zeker aanbevelen!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-02 01:16
Wimhaw schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:07:
[...]

Na bijna een jaar verder en bijna 33k kmrs gereden te hebben met op dag 1 de disskin erop zijn we zeer tevreden ermee! Zou hem zo weer kopen en zeer zeker aanbevelen!
Helemaal mee eens. Sinds dag 1 er op en nog nooit vingerafdrukken moeten verwijderen.

• Badeen
Vraagje aan de hondeneigenaren: ik heb in dit topic de hondenrekken van zowel guardsman en van travall voorbij zien komen en ben zelf oom im de markt voor eentje, maar ik wil er graag eentje waarbij de verhoogde kofferbakvloer óf functioneel blijft óf eruit is. Op de afbeeldingen van beide lijkt dat niet het geval te zijn. Klopt dat?

• taco_ni
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:14
Badeen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:17:
Vraagje aan de hondeneigenaren: ik heb in dit topic de hondenrekken van zowel guardsman en van travall voorbij zien komen en ben zelf oom im de markt voor eentje, maar ik wil er graag eentje waarbij de verhoogde kofferbakvloer óf functioneel blijft óf eruit is. Op de afbeeldingen van beide lijkt dat niet het geval te zijn. Klopt dat?
Als je geen divider nodig hebt kan je bij de Guardsman de kofferbak geheel gebruiken. Ik heb met divider klaar staan en er daarbij voor gekozen om de vloer hoog te laten, mocht ik hem toch laag willen zetten dan wil ik er een rubber blok onder plaatsen om het hoogteverschil op te vangen. Over zes weken kan ik hem installeren, ik zal dan een foto van het resultaat maken oOo

• Badeen
taco_ni schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:46:
[...]

Als je geen divider nodig hebt kan je bij de Guardsman de kofferbak geheel gebruiken. Ik heb met divider klaar staan en er daarbij voor gekozen om de vloer hoog te laten, mocht ik hem toch laag willen zetten dan wil ik er een rubber blok onder plaatsen om het hoogteverschil op te vangen. Over zes weken kan ik hem installeren, ik zal dan een foto van het resultaat maken oOo
Ja de divider wil ik dus wel graag gebruiken, ene kant de hond en andere kant kinderwagen en andere ellende stacken :)

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-02 22:01
Als ik de berichten lees over hoe men dingen oplost (als in, ik heb de wagen), dan denk ik 'stelletje mazzelaars'.
Maar goed, voor mij is er ook hoop inmiddels, VW heeft bericht dat ze tot eind volgende week genoeg chips hebben.
Witte Pro S touring LE met de -> optie <- Hudson velgen , die inmiddels de standaard zijn.

• Ruud
Inter18 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:12:
Als ik de berichten lees over hoe men dingen oplost (als in, ik heb de wagen), dan denk ik 'stelletje mazzelaars'.
Maar goed, voor mij is er ook hoop inmiddels, VW heeft bericht dat ze tot eind volgende week genoeg chips hebben.
Witte Pro S touring LE met de -> optie <- Hudson velgen , die inmiddels de standaard zijn.
Ach, dan komt ie iets later :) Voor wanneer stond de levering gepland en heb je al een productieslot toegewezen gekregen?

• Inter18
Ruud schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

Ach, dan komt ie iets later :) Voor wanneer stond de levering gepland en heb je al een productieslot toegewezen gekregen?
Leasebak -> bijtelling, 2025 afleveren is het doel. Hij staat ingepland (einde productie) op 7 nov. Dus volgens de laatste berichtgeving zit ik nu goed.
Ik weet en besef het, luxe probleem, maar ook de oude (8% wagen) loopt uit z'n 5 jaren dus ik knijp m wel een beetje, Ook voor iemand met een bedrijfswagen kan het een dure kerst worden.

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:59

resusaapje

h less

Inter18 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:51:
[...]

Leasebak -> bijtelling, 2025 afleveren is het doel. Hij staat ingepland (einde productie) op 7 nov. Dus volgens de laatste berichtgeving zit ik nu goed.
Ik weet en besef het, luxe probleem, maar ook de oude (8% wagen) loopt uit z'n 5 jaren dus ik knijp m wel een beetje, Ook voor iemand met een bedrijfswagen kan het een dure kerst worden.
Nèh. Informeer anders even naar een voorloop/naloop/tussendoor-auto. Leasemijen denken heus wel mee.

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• Ruud
resusaapje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

Nèh. Informeer anders even naar een voorloop/naloop/tussendoor-auto. Leasemijen denken heus wel mee.
't Zal waarschijnlijk gaan om de ~50 euro netto bijtelling per maand als de auto op kenteken komt in 2026.

• Ironis
Inter18 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:51:
[...]

Als productie dit jaar is komt het goed. Bij productie wordt het VIN-nummer gedeeld met de dealer en kan het kenteken al aangevraagd worden.

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-02 14:57
Waarom geeft de navigatie aan dat ik 1 baan naar rechts op moet schuiven op snelweg terwijl ik volgens navigatie gewoon rechtdoor moet? Neem als voorbeeld bij Gouda komende vanaf Utrecht zegt navigatie rechtdoor op A12 richting Den Haag en niet rechterbanen naar A20 R'dam. Als ik daar op rijstrook 1 rijd (dat is meest linkerbaan op A12 gaat blauwe lijn onder voorruit aangeven dat ik naar rechts moet en op navigatie pijl ook dat ik 1 baan naar rechts op moet schuiven, er zijn daar 3 banen rechtdoor.......... maar ik kom dat vrij vaak tegen dat de navigatie dit doet. Soms verwarrend zit ik nu verkeerd?

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:03

Crusader

Arc Nature

Surfroy01 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:06:
Waarom geeft de navigatie aan dat ik 1 baan naar rechts op moet schuiven op snelweg terwijl ik volgens navigatie gewoon rechtdoor moet? Neem als voorbeeld bij Gouda komende vanaf Utrecht zegt navigatie rechtdoor op A12 richting Den Haag en niet rechterbanen naar A20 R'dam. Als ik daar op rijstrook 1 rijd (dat is meest linkerbaan op A12 gaat blauwe lijn onder voorruit aangeven dat ik naar rechts moet en op navigatie pijl ook dat ik 1 baan naar rechts op moet schuiven, er zijn daar 3 banen rechtdoor.......... maar ik kom dat vrij vaak tegen dat de navigatie dit doet. Soms verwarrend zit ik nu verkeerd?
Dit viel mij ook al eens op. Geen idee wat de gedachte erachter is.
Ik rij op die locatie regelmatig op rijstrook 2 maar wordt dan vriendelijk verzocht 1 rijstrook op te schuiven naar rechts (wat nog steeds de A12 richting Den Haag is).

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Ruud
Crusader schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Dit viel mij ook al eens op. Geen idee wat de gedachte erachter is.
Ik rij op die locatie regelmatig op rijstrook 2 maar wordt dan vriendelijk verzocht 1 rijstrook op te schuiven naar rechts (wat nog steeds de A12 richting Den Haag is).
Meer auto's in de swarm data die op rijstrook 2/3 rijden en niet op 1? :+

• Wimhaw
Ruud schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:58:
[...]

Meer auto's in de swarm data die op rijstrook 2/3 rijden en niet op 1? :+
Kan ook zijn dat rijstrook 1 sneller rijdt dan 2 en 3. In files is dat namelijk vaak wel zo het geval! :+

• janssenben
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-02 13:49
Offtopic: Sowieso moet je meest rechts rijden, en niet blijven hangen op een linker/midden baan:)

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:03

Crusader

Arc Nature

offtopic:
Op genoemde locatie bij Gouda op de A12 is het vaak druk met in- en uitvoegend verkeer op rijstrook 3 vanwege de splitsing naar de A20 richting Rotterdam dus die vermijd ik dan om die reden. We zijn hier toch geen linksplakkers?

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Ruud
In de spits zijn de rijstroken meestal allemaal vol. Dus links plakken is dan niet aan de orde.

Ik denk toch echt dat de marketingafdeling van VAG de auto's verspreid willen hebben over de banen en niet allemaal op baan 2/3.

Volgende stap is je om laten rijden om meer auto's in het straatbeeld te hebben ;)

• Ironis
Surfroy01 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:06:
Heeft dat er niet vooral mee te maken dat het een spitsstrook is en de navi dat principe misschien niet helemaal kent? Ik heb ook wel eens een situatie dat mijn navi (ID.3) me een baan wil laten opschuiven om me later weer terug te laten schuiven. Vind die voorsorteerfunctie eigenlijk alleen wat toevoegen als je ook daadwerkelijk in een weefvak naar het andere deel moet gaan opschuiven, of als je op een weg zit waarbij de banen daadwerkelijk splitsen waarbij je beter alvast op zeg die rechterbaan kan rijden. In dit specifieke geval is het maar gek dat de navi dat doet, maar is in het geheel gezien, met de weefstrook rechts richting de A20 misschien onnodige bijvangst..

[ Voor 9% gewijzigd door Ironis op 31-10-2025 12:01 ]

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:01
Inter18 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:12:
Nog even en je weet niet beter. 👊🏼
Heb de mijne alweer een jaar. Moet al bijna gaan nadenken over de opvolger. 😂

Catch my drift?

• Lancer

Lancer

What the......

Ik vind sowieso dat de navigatie regelmatig wonderlijke routes pakt en aanduidingen geeft. Ook op de afrit A12 naar de Waterlinieweg in Utrecht zet hij je op de verkeerde plek in de rotonde neer. Rond huis pakt hij altijd de verkeerde. Dealer geeft aan dat dit komt door de leverancier van de kaarten (Here), maar in de Here app staat het altijd wel goed.

Als echt op tijd moet zijn gebruik ik dan ook eerder Apple maps dan de autonavigatie.

• LionofJudah68
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08:41
Lancer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:18:
Ik vind sowieso dat de navigatie regelmatig wonderlijke routes pakt en aanduidingen geeft. Ook op de afrit A12 naar de Waterlinieweg in Utrecht zet hij je op de verkeerde plek in de rotonde neer. Rond huis pakt hij altijd de verkeerde. Dealer geeft aan dat dit komt door de leverancier van de kaarten (Here), maar in de Here app staat het altijd wel goed.

Als echt op tijd moet zijn gebruik ik dan ook eerder Apple maps dan de autonavigatie.
Ik heb dezelfde ervaring maar gebruik alleen nog maar Google maps. Had gehoopt dat de navigatie ook een zelflerend systeem is maar dat lijkt mij niet het geval. Dan zou het systeem inmiddels wel mijn standaard woon-werk route moeten hebben kunnen inleren.

• Surfroy01
Ruud schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:41:
In de spits zijn de rijstroken meestal allemaal vol. Dus links plakken is dan niet aan de orde.

Ik denk toch echt dat de marketingafdeling van VAG de auto's verspreid willen hebben over de banen en niet allemaal op baan 2/3.

Volgende stap is je om laten rijden om meer auto's in het straatbeeld te hebben ;)
Dit heeft niets met links plakken te maken want dat is zeker daar bij Gouda in de spits altijd de snelste strook. En het heeft uberhaupt niets te maken met drukte of spitsstrook. Doet het nl. altijd op dezelfde plekken ongeacht verkeersdrukt. Net ook op een plek waar een afrit is, rijdt niemand en toch geeft de navi aan dat ik de linkerbaan moet hebben terrwijl er 2 gewoon rechtdoor gaan. Maar ik begrijp een ID.7 'special' :)

• Surfroy01
Wimhaw schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:18:
[...]

Kan ook zijn dat rijstrook 1 sneller rijdt dan 2 en 3. In files is dat namelijk vaak wel zo het geval! :+
Nee hier heb ik het systeem nog niet op kunnen betrappen.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-02 13:56
Lancer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:18:

A12 vanuit Den Haag wil hij me altijd over de parallelbaan sturen bij Utrecht, terwijl ik er pas bij Houten af hoef :')

Gelukkig is de shortcut naar Android Auto makkelijk te vinden :)

• Lancer

Lancer

What the......

Hebben jullie trouwens ook dat de auto niet synchroniseert? De app heeft de data van vanochted en de Home Assistant heeft ook oude data.

Hmmm, ik kon met de hand wel een synchronisatie triggeren…

[ Voor 19% gewijzigd door Lancer op 31-10-2025 16:54 ]

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Weekje zitten meelezen hier, vandaag proefrit gemaakt, echt zo'n gave auto! Maar de lagere zit icm de lage rug hernia maken toch dat het hem niet gaat worden, echt heel jammer. Ik heb echt baad bij een rechtere zit zoals mijn huidige 5008 bied. Nu gaat het dus een compromis met 5008, Enyaq of EQB worden, die ik eigenlijk alle 3 niet super vind..

Veel plezier met jullie ID7! Ook echt enorm verrast door de kleine draaicirkel tijdens de proefrit :)

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-01 12:26
Okasha schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:52:
Weekje zitten meelezen hier, vandaag proefrit gemaakt, echt zo'n gave auto! Maar de lagere zit icm de lage rug hernia maken toch dat het hem niet gaat worden, echt heel jammer. Ik heb echt baad bij een rechtere zit zoals mijn huidige 5008 bied. Nu gaat het dus een compromis met 5008, Enyaq of EQB worden, die ik eigenlijk alle 3 niet super vind..

Veel plezier met jullie ID7! Ook echt enorm verrast door de kleine draaicirkel tijdens de proefrit :)
De ID.4 is er ook nog :)

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ha ja, iknow, maar die vind ik op een of andere manier wel echt minder goed gelukt dan de Enyaq. Q4 kan trouwens ook, die vind ik dan weer te klein :) Zoek wel wat ruimte, best wat buiten hobbies die autoruimte vragen..

• RandomNick
Vandaag ruim 400 km gestuurd. Wat een feest!!

- traffic assist is echt veel beter dan in de Enyaq (2021). Die gebruikte ik bijna niet want had er meer last van dan baat bij. In de ID.7 werkt het fantastisch! Zeker in de file. Heerlijk. Heel lichtjes contact hebben met het stuur is voldoende.
- IQ.Light (Matrix led): Ronduit geweldig. Doet het veel vaker, en veel beter dan ik me had voorgesteld.

Had alleen bij de afrit net wel iets raars, navigatie zegt naar rechts (is een T-splitsing) en HU display en AR zegt naar links. Rechts was correct.

• taco_ni
Badeen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:51:
[...]

Ja de divider wil ik dus wel graag gebruiken, ene kant de hond en andere kant kinderwagen en andere ellende stacken :)
Helaas, auto staat ondertussen twee weken later in de planning, in plaats van 5 december afleveren komt hij dan pas bij de dealer |:(

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:48

MLLL

Palm Treo 650

janssenben schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:26:
Offtopic: Sowieso moet je meest rechts rijden, en niet blijven hangen op een linker/midden baan:)
Linkerbaan is gereserveerd voor BMW's :)

• RandomNick
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cJvT12s4ROaBA-ZK9rm7gcvbBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8p2QLNxmJ3uxHUl5uNhxtgL.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand ervaring met deze melding? Ik probeer de shop te laden in de auto. De auto heeft gewoon online verbinding. Er zit volgens mij ook iets van een shop in de telefoon app, en die wil ook niet laden.

[ Voor 3% gewijzigd door RandomNick op 31-10-2025 19:22 ]

• Nyazzin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:04
RandomNick schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:07:
Vandaag ruim 400 km gestuurd. Wat een feest!!

- traffic assist is echt veel beter dan in de Enyaq (2021). Die gebruikte ik bijna niet want had er meer last van dan baat bij. In de ID.7 werkt het fantastisch! Zeker in de file. Heerlijk. Heel lichtjes contact hebben met het stuur is voldoende.
- IQ.Light (Matrix led): Ronduit geweldig. Doet het veel vaker, en veel beter dan ik me had voorgesteld.

Had alleen bij de afrit net wel iets raars, navigatie zegt naar rechts (is een T-splitsing) en HU display en AR zegt naar links. Rechts was correct.
En beetje fatsoenlijk verbruik gehad + heen en weer op 1 lading?

• Schepseltje
taco_ni schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:53:
[...]

Helaas, auto staat ondertussen twee weken later in de planning, in plaats van 5 december afleveren komt hij dan pas bij de dealer |:(
Hoe kan dat? Wat is de reden van de vertraging :(

[ Voor 6% gewijzigd door Schepseltje op 31-10-2025 22:08 ]

• RandomNick
Nyazzin schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:29:
[...]
En beetje fatsoenlijk verbruik gehad + heen en weer op 1 lading?
Ik reed van midden NL naar het zuiden dus lichtjes omhoog. 's Ochtends 7-8 graden, en kon goed doorrijden, gemiddeld 100 km/u, veelal 120 op CC. Verbruik rond de 20 kWh. Kwam na 225 km nog met 44% SoC aan.
Terug 13-14 graden, veel drukker, file, gemiddeld 70 km/u. Verbruik rond 15.5 kWh. Voor de omstandigheden prima. Omdat ik geen zin had op de terugweg bij een snellader te staan heb ik op locatie zo'n 20% bijgeladen. Was daar achteraf wel blij mee, want het laatste stuk terug kon ik daardoor lekker doorrijden zonder bang te zijn voor lege accu. Kwam met 18% weer thuis. Had het dus op 2% na niet gered. Toch bijna 450 km dan op één lading.

[ Voor 13% gewijzigd door RandomNick op 01-11-2025 06:59 ]

• RandomNick
RandomNick schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:21:
[Afbeelding]

Heeft iemand ervaring met deze melding? Ik probeer de shop te laden in de auto. De auto heeft gewoon online verbinding. Er zit volgens mij ook iets van een shop in de telefoon app, en die wil ook niet laden.
Al opgelost. Voor toekomstige referentie omtrent foutmelding ERR_BEN_A0000.
Het bleek dat ik via de app nog een formulier in het VW account moest invullen en accorderen. Daarna werkte zowel de shop in de telefoon app als in de auto.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
RandomNick schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 08:38:
[...]

Al opgelost. Voor toekomstige referentie omtrent foutmelding ERR_BEN_A0000.
Het bleek dat ik via de app nog een formulier in het VW account moest invullen en accorderen. Daarna werkte zowel de shop in de telefoon app als in de auto.
Dat is die identificatie, in de app, toch? Blijkbaar nodig voor die shop.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• RandomNick
JanHenk schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 08:46:
[...]
Dat is die identificatie, in de app, toch? Blijkbaar nodig voor die shop.
Nee, die had ik al wel gedaan. Er was ergens anders nog een extra formuliertje met wat NAW gegevens dat ik blijkbaar nog niet had doorlopen.

• taco_ni
Schepseltje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:29:
[...]

Hoe kan dat? Wat is de reden van de vertraging :(
De planning bij VW schommelt, zou ook weer eerder kunnen worden. Ook al vind ik later jammer, het komt mij ook wel weer goed uit want het kost mij minder€€; mijn huidige leaseauto zou er pas eind maart uit gaan en moet afgekocht worden. Zolang hij dit jaar op kenteken komt heb ik er wel vrede mee d:)b

• Schepseltje
taco_ni schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:23:
[...]

De planning bij VW schommelt, zou ook weer eerder kunnen worden. Ook al vind ik later jammer, het komt mij ook wel weer goed uit want het kost mij minder€€; mijn huidige leaseauto zou er pas eind maart uit gaan en moet afgekocht worden. Zolang hij dit jaar op kenteken komt heb ik er wel vrede mee d:)b
Ah, dus in jouw geval maakt het niet heel veel uit qua planning. Had je wel gewoon een productie week of productie datum toegewezen gekregen? En is die toen plotseling met twee weken verschoven ten opzichte van de oorspronkelijke planning?

• taco_ni
Schepseltje schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:34:
[...]

Ah, dus in jouw geval maakt het niet heel veel uit qua planning. Had je wel gewoon een productie week of productie datum toegewezen gekregen? En is die toen plotseling met twee weken verschoven ten opzichte van de oorspronkelijke planning?
Ik had geen precieze datum, zou wel 1e week december afgeleverd worden. Ik vermoed dat het te maken heeft met het velgendrama en de Trondheim die ik toen gekozen heb, ik zie nog geen foto's met die velgen langskomen.

• gare pc
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:35
Hoi!

Wat betreft de aflevering bij mij beetje van hetzelfde. Half juni ID7T LE pro besteld met de 20" Montreal eronder.

Mijn werkgever koopt 1 maand van mijn huidige ID4 af bij Ayvens zodat de ID7 vanaf 10 december de weg op mag.

Aflevering staat in de Ayvens app op 8 - 14 december. Navraag bij dealer Van Mossel levert op dat de auto in die week bij hen geleverd wordt en naar verwachting pas begin januari afgeleverd kan worden vanwege afleveringscapaciteit bij de dealer. Poetsen, controle en registreren moet natuurlijk ook even gebeuren.

Best gek natuurlijk, productietijd van de auto is redelijk vast tussen 10-12 weken. Tijd zat om de auto eind november te laten leveren uit de fabriek...?

Dealer sprak over een te verwachten gekkenhuis voor het afleveren in december vanwege bijtelling van 17% naar 22%.

Lijkt voor mij of de dealer wat angstig is voor de drukte en alvast wat begrip probeert te kopen bij klanten als ik die natuurlijk veel te ongeduldig zijn om hun nieuwe speeltje op te halen.

Ik blijf (on)geduldig wachten :*)

• Ironis
gare pc schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:48:
Navraag bij dealer Van Mossel levert op dat de auto in die week bij hen geleverd wordt en naar verwachting pas begin januari afgeleverd kan worden vanwege afleveringscapaciteit bij de dealer.
...
Dealer sprak over een te verwachten gekkenhuis voor het afleveren in december vanwege bijtelling van 17% naar 22%.
Die van mij komt ook via Van Mossel. Productieweek was week 42, dus de auto bestaat en is als het goed is zo ergens in de afgelopen week afgeleverd bij Van Mossel. Dus ik verwacht die van mij in een week of twee. Aflevering gebeurt via onze Leasemaatachappij, dus dat versnelt misschien het proces, ze hoeven m niet in de showroom te zetten met een strik er om, zegmaar..
Ik wacht nog ook (on)geduldig af...

• Ruud
Ik zou het niet gek vinden als de auto's met een strik erom (prive-aankoop) voorrang krijgen. Daar zit namelijk wel marge op. Bij een zakelijke lease-auto is dat een ander verhaal.

Voor Pon/de dealer/de zakelijke rijder is het alleen belangrijk wanneer de auto op kenteken gezet is, de aflevering kan best in 2026 zijn. Daarbij gaat de oude zakelijke auto weer terug naar de leasemij terwijl een particulier wel een te verkopen auto achterlaat. En daar moet een dealer het tegenwoordig van hebben. Nieuwverkoop levert niet gek veel meer op.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ruud schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:56:
Ik zou het niet gek vinden als de auto's met een strik erom (prive-aankoop) voorrang krijgen. Daar zit namelijk wel marge op. Bij een zakelijke lease-auto is dat een ander verhaal.

Voor Pon/de dealer/de zakelijke rijder is het alleen belangrijk wanneer de auto op kenteken gezet is, de aflevering kan best in 2026 zijn. Daarbij gaat de oude zakelijke auto weer terug naar de leasemij terwijl een particulier wel een te verkopen auto achterlaat. En daar moet een dealer het tegenwoordig van hebben. Nieuwverkoop levert niet gek veel meer op.
Privé-aankoop zal bijna niet gebeuren met de huidige private-leaseprijzen. Of je rekent jezelf helemaal rijk met een privé-aankoop in je kosten/baten analyse of je denkt er überhaupt niet over na en hebt veel te veel geld liggen.

• Ruud
True schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:29:
[...]

Privé-aankoop zal bijna niet gebeuren met de huidige private-leaseprijzen. Of je rekent jezelf helemaal rijk met een privé-aankoop in je kosten/baten analyse of je denkt er überhaupt niet over na en hebt veel te veel geld liggen.
Als je alleen naar de elektrische auto's kijkt heb je gelijk. Maar een dealer verkoopt ook nieuwe en gebruikte auto's op brandstof aan particulieren. En daar kun je wel makkelijker een klantrelatie mee opbouwen.

Dan volgt ongetwijfeld het weerwoord dat nieuwe auto's, prive gekocht, pas in januari op kenteken gezet worden. Prima, dan hebben we het alleen over gebruikte auto's :>

[ Voor 13% gewijzigd door Ruud op 01-11-2025 16:05 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ruud schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:55:
[...]

Als je alleen naar de elektrische auto's kijkt heb je gelijk. Maar een dealer verkoopt ook nieuwe en gebruikte auto's op brandstof aan particulieren. En daar kun je wel een klantrelatie mee opbouwen.

Dan volgt ongetwijfeld het weerwoord dat nieuwe auto's, prive gekocht, pas in januari op kenteken gezet worden. Prima, dan hebben we het alleen over gebruikte auto's :>
Ik dacht dat we in het ID.7 topic waren, dus ja ik had het specifiek over de ID.7 (en dus een EV). Daarbij ook een particulier verkochte ID.7 wil VW in 2025 op kenteken omdat ze namelijk met de CO2 compensatieregeling zitten voor autoproducenten.
Het niet meer in nov/dec op kenteken zetten (en uitstellen tot jan) is iets wat enkel en alleen gedaan wordt voor de leasemaatschappijen omdat dit (boekhoudkundig) de restwaarde zal verhogen. De LM eisen dit in die gevallen dan ook, zij zijn immers de opdrachtgever. Een particulier wil gewoon z.s.m. de auto behalve als die wat anders eist aan de verkoper - en omdat de particulier zelf betaald mag hij (binnen de mogelijkheden) kiezen.

Maar ik meen dat het op kenteken zetten geautomatiseerd gebeurd door de dealer/VW/PON op het moment dat de auto een VIN heeft en uit de fabriek gerold is. Meermaals hebben we hier gelezen dat er al een kenteken aan een auto was toegekend toen de auto nog lang en breed niet bij de dealer geleverd was.

• Ruud
Op kenteken zetten is iets anders dan op naam zetten. Daarnaast hebben leasemij's al lang geen probleem meer met in december uitleveren. De klant gaat dan namelijk ergens anders shoppen bij wijzigende bijtelling in het volgende jaar.

Je bent gek van bronnen en bewijs; dus het bewijs is eenvoudig te vinden in het kentekenregister van de RDW en het aantal Tesla Model 3's of tegenwoordig Y's die elke bijtellingswijziging nog in december op kenteken gezet worden. Daarvan zijn er maar heel weinig particulier.

Ook al zijn het juist particulieren die liever geen geld zien verdampen door de auto in de laatste week van het jaar nog op te halen in de feestdagendrukte. Dat is namelijk je eigen geld.

Maar hej, je hebt gelijk!

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:47
True schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:06:
[...]
Maar ik meen dat het op kenteken zetten geautomatiseerd gebeurd door de dealer/VW/PON op het moment dat de auto een VIN heeft en uit de fabriek gerold is. Meermaals hebben we hier gelezen dat er al een kenteken aan een auto was toegekend toen de auto nog lang en breed niet bij de dealer geleverd was.
Het gebeurt niet geautomatiseerd. Een kenteken aanvragen (dan wordt het kenteken bepaald) is ook iets anders dan registreren/tenaamstellen. Dat laatste is nodig voor de bijtelling, maar dan wordt de auto ook gefactureerd.

• Ironis
Ik zat wat te sneupen in de RDW open data. Daar zijn kentekens geregistreerd voor ID.7’s die nog niet tenaamgesteld zijn. Die kentekens zijn dus op enig moment aangevraagd na productie. Tenaamstelling is vaak enkele weken na de typetoelatingsdatum, dat is het moment dat de leasemaatschappij eigenaar wordt en gebeurt doorgaans op de dag of de dag voordat de auto afgehaald wordt.
Datum typetoelating is vgm leidend voor bijtelling, het kenteken kan dus al geregeld worden zodra het VIN-nummer bij de dealer bekend gemaakt is en de auto nog gebouwd wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ironis op 01-11-2025 17:53 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ironis schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:52:
Ik zat wat te sneupen in de RDW open data. Daar zijn kentekens geregistreerd voor ID.7’s die nog niet tenaamgesteld zijn. Die kentekens zijn dus op enig moment aangevraagd na productie. Tenaamstelling is vaak enkele weken na de typetoelatingsdatum, dat is het moment dat de leasemaatschappij eigenaar wordt en gebeurt doorgaans op de dag of de dag voordat de auto afgehaald wordt.
Datum typetoelating is vgm leidend voor bijtelling, het kenteken kan dus al geregeld worden zodra het VIN-nummer bij de dealer bekend gemaakt is en de auto nog gebouwd wordt.
offtopic:
Om precies te zijn gaat het om: 'Datum eerste toelating' zie https://www.belastingdien...es/handboek-loonheffingen - Handboek Loonheffingen 2025, uitgave oktober 2025 - '23.3.3 Bijtelling privégebruik auto: percentages en uitgangspunten' pag. 384.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Flieger schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:43:
[...]

Het gebeurt niet geautomatiseerd. Een kenteken aanvragen (dan wordt het kenteken bepaald) is ook iets anders dan registreren/tenaamstellen. Dat laatste is nodig voor de bijtelling, maar dan wordt de auto ook gefactureerd.
offtopic:
Dat het wellicht niet volledig geautomatiseerd is, zou kunnen, dat weet ik ook niet zeker. Maar je tweede opmerking is incorrect, zie hierboven.

• Flieger
Ironis schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:52:
Het kenteken kan aangevraagd worden zodra de auto in Nederland is. Zoals gezegd, wordt dan het kenteken bekend. Deze datum noemt de RDW ‘Datum inschrijving voertuig in Nederland’ bij de kentekencheck op hun website. Dit is niet leidend voor de bijtelling.

Voor de bijtelling is de ‘Datum eerste toelating’ leidend. Bij een nieuwe Nederlandse auto is deze datum gelijk aan de ‘Datum eerste tenaamstelling in Nederland’.

Voorbeeld: Bij een uit Duitsland geïmporteerde auto, geldt de bijtelling 60 maanden na de ‘Datum eerste toelating’ (en dat is dan de eerste tenaamstelling in Duitsland) en is de ‘Datum eerste tenaamstelling in Nederland’ de eerste tenaamstelling in Nederland.
True schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:09:
offtopic:
Dat het wellicht niet volledig geautomatiseerd is, zou kunnen, dat weet ik ook niet zeker. Maar je tweede opmerking is incorrect, zie hierboven.
We hadden het hier over nieuwe, Nederlandse ID.7’s. Dus dan is de ‘Datum eerste tenaamstelling in Nederland’ gelijk aan ‘Datum eerste toelating’.

Controleer je eigen kenteken op de website van RDW maar.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Flieger schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:28:
We hadden het hier over nieuwe, Nederlandse ID.7’s. Dus dan is de ‘Datum eerste tenaamstelling in Nederland’ gelijk aan ‘Datum eerste toelating’.

Controleer je eigen kenteken op de website van RDW maar.
offtopic:
Jij stelde hier: Flieger in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"
"Een kenteken aanvragen (dan wordt het kenteken bepaald) is ook iets anders dan registreren/tenaamstellen. Dat laatste is nodig voor de bijtelling, maar dan wordt de auto ook gefactureerd."
Waarbij 'dat laatste' verwijst naar 'registreren/tenaamstellen', volgens mijn eerdere post: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" geeft de belastingdienst aan dat 'Datum eerste toelating' is wat we moeten gebruiken om de bijtelling te berekenen. Nu kunnen ze inderdaad dezelfde datum zijn, maar dat maakt niet dat de belastingdienst ineens naar een andere datum (of veld op het kentekenbewijs) gaat kijken.

• Huipi
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 04-02 16:55
Nou de kogel is hier door de kerk, de ID7 is besteld en komt in Januari.
Nu ben/was ik een echte petrolhead en heb ik echt geen verstand van laders.
Dus zoeken en lezen, maar door de bomen zie ik het bos echt niet meer.

Mijn oog is inmiddels gevallen op de Zappi V2.1 of de Ratio solar.
Nu hebben jullie waarschijnlijk al ervaring met laders en de ID7 en hoop ik jullie ervaringen/adviesen te kunnen meenemen in mijn besluit.

Vanwege zonnenpanelen is een slimme gewenst die puur zonnenenergie kan laden.
4 dagen per week staat hij voor de deur en de 3 gebruiksdagen kan af zonder laden.
Energy contract is nog variabel en afgelopen, dus misschien ook over naar dynamisch.
Ik heb 3 fasen in de meterkast, zonnenpanelen zit op 1 fase.
En hij moet op een paal in de voortuin komen.

Nu xde vraag, zijn de zappi en ratio een goede keuze of raden jullie nog iets anders aan?

• Flieger
@True Om het makkelijk te houden heb ik inderdaad het eerder alleen over het verschil tussen kenteken aanvragen en tenaamstelling gehad. En omdat het over nieuwe Nederlandse ID.7’s gaat hier, komt dat op hetzelfde neer. Het was vooral om duidelijk te maken dat het niet geautomatiseerd gaat en dat alleen het kenteken niet bepaalt dat de bijtelling van 2025 geldt.

Ik hoop dat e.e.a. duidelijk voor je is geworden met de uitgebreidere post hierboven.

• Flieger
.

[ Voor 99% gewijzigd door Flieger op 02-11-2025 11:09 ]

• RandomNick
Ik vond bij aflevering een zakje met een mooi scheidingsnet in de kofferbak van de ID7T. Handig voor als je de kofferbak wilt volstouwen. Kan zowel in de kofferbak, als ook achter de voorstoelen bevestigd worden (als je de achterbank plat hebt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xz14lfOcFCbzLqvUwjy-1kUjwWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ux5UFvX6KcCQ0hjaYl8wSlN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHyXzIM0FdnP27U5CHaR8AR-hvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juuyWjN1tDV4OTqd68eF3had.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nAyS9Q8tPhRPvsmfisKKae0_fY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajiymM1eZOb5h7nGmF0jSsbA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door RandomNick op 03-11-2025 09:15 . Reden: typo ]

• tjaf
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:41
Huipi schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:06:

Nu hebben jullie waarschijnlijk al ervaring met laders en de ID7 en hoop ik jullie ervaringen/adviesen te kunnen meenemen in mijn besluit.

4 dagen per week staat hij voor de deur en de 3 gebruiksdagen kan af zonder laden.
Energy contract is nog variabel en afgelopen, dus misschien ook over naar dynamisch.

Nu xde vraag, zijn de zappi en ratio een goede keuze of raden jullie nog iets anders aan?
Zoek even in dit topic op zappi. Er zijn wat gebruikers die problemen ondervinden met zappi en de ID.7 voornamelijk bij puur zonneladen. Het blijkt specifiek de conbinatie van zappi en ID.7 te zijn die niet goed werkt. Ik heb zelf geen zappi en weet niet of het probleem ondertussen met firmware updates al verholpen is, maar lees je zeker in als je zappi overweegt.

Ikzelf heb peblar en ben daar zeer tevreden van omdat het goede support heeft voor evcc en home assistant als je ooit zelf veel complexere controles zou willen implementeren. Werkt perfect met de ID.7 inclusief veelvuldig laden starten en stoppen. Pas wel op voor white label versies die je geen toegang geven tot de webinterface zelf.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Huipi Ik ben fan van Peblar. Vooral in combinatie met evcc, maar ook hun eigen software werkt goed met zonnepanelen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Inter18
Okasha schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:55:
[...]

Ha ja, iknow, maar die vind ik op een of andere manier wel echt minder goed gelukt dan de Enyaq. Q4 kan trouwens ook, die vind ik dan weer te klein :) Zoek wel wat ruimte, best wat buiten hobbies die autoruimte vragen..
Het is misschien vloeken in de kerk, maar kijkt u ook eens bij de Zeekr 7x.Die biedt wel het SUV gevoel en hebt hebt de laatste stand van techniek qua laadsnelheid.

Voor mij werd die hem niet juist omdat ik wat lager wilde *betere stroomlijn -> lager verbruik".
Voor mijn werk moet ik regelmatig naar Polen en Frankrijk, lang door kunnen rijden met 130km/u was voor mij een belangrijk punt.

Ik weet het het is chinees, maar als u niet geeft om (de status van ) een merk, wellicht een bezoekje waard.

Succes met uw zoektocht

• Inter18
Huipi schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:06:

Ik denk dat je meer kans hebt in andere, meer algemenere forums
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2125324of iets soortgelijks

• deter83
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:47
Hoe hebben jullie allemaal van die gedetailleerde info over je bestel- en lever status? Mijn id7 besteld via XL lease (PON); wel info gehad over de velgen maar dat is alles. Niets anders dan de geplande datum.

• Schepseltje
deter83 schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:12:
Hoe hebben jullie allemaal van die gedetailleerde info over je bestel- en lever status? Mijn id7 besteld via XL lease (PON); wel info gehad over de velgen maar dat is alles. Niets anders dan de geplande datum.
Wanneer je bestelt bij een dealer/importeur, ontvang je na de orderbevestiging een link naar het online portaal Volkswagen Honeymoon. In dit portaal kun je de verschillende stappen van het bestelproces volgen (van de geplande productiedatum tot aan het transport van de auto naar Nederland en de uiteindelijke levering.)

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:11
Schepseltje schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:31:
[...]

Wanneer je bestelt bij een dealer/importeur, ontvang je na de orderbevestiging een link naar het online portaal Volkswagen Honeymoon. In dit portaal kun je de verschillende stappen van het bestelproces volgen (van de geplande productiedatum tot aan het transport van de auto naar Nederland en de uiteindelijke levering.)
Daar zijn heel veel stapjes in, is daar een lijstje van wat de stappen allemaal zijn?

• Schepseltje
Spekkie99 schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:33:
[...]

Daar zijn heel veel stapjes in, is daar een lijstje van wat de stappen allemaal zijn?
1. Bevestiging order
2. Productieweek bekend
3. Start bouw auto
4. Op transport af fabriek
5. Binnen bij dealer
6. Bevestiging afleverafspraak
7. Kenteken bekend
8. Reminder afleverafspraak
9. Alles naar wens? (1 week na aflevering)

Bron: mijn eigen portaal.
Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1