• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:28
Schepseltje schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:31:
[...]

Wanneer je bestelt bij een dealer/importeur, ontvang je na de orderbevestiging een link naar het online portaal Volkswagen Honeymoon. In dit portaal kun je de verschillende stappen van het bestelproces volgen (van de geplande productiedatum tot aan het transport van de auto naar Nederland en de uiteindelijke levering.)
Dat is bij gratie van de dealer/leasemaatschappij. vd Udenhout geeft aan deze info niet met mij of Arval te kunnen delen.

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 23:30

Oceria

I've been in between....

[...]

Wanneer je bestelt bij een dealer/importeur, ontvang je na de orderbevestiging een link naar het online portaal Volkswagen Honeymoon. In dit portaal kun je de verschillende stappen van het bestelproces volgen (van de geplande productiedatum tot aan het transport van de auto naar Nederland en de uiteindelijke levering.)
Krijg je die link ook als je via private lease de auto bestelt? Ik heb die link nog niet ontvangen, wel een datum (24-10-25 besteld, 30-01-26 geplande leverdatum)

Oh god, lezen is ook een vak hoor.
Maar goed: ik vrees dat Century Groningen die honeymoon link lekker voor zichzelf houdt.

[ Voor 9% gewijzigd door Oceria op 03-11-2025 06:59 . Reden: Niet tot het laatste antwoord gelezen… ]

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-02 13:12

Lancer

What the......

Oceria schreef op maandag 3 november 2025 @ 06:55:
[...]

Krijg je die link ook als je via private lease de auto bestelt? Ik heb die link nog niet ontvangen, wel een datum (24-10-25 besteld, 30-01-26 geplande leverdatum)

Oh god, lezen is ook een vak hoor.
Maar goed: ik vrees dat Century Groningen die honeymoon link lekker voor zichzelf houdt.
Ik kreeg hem opeens toen de auto al in productie ging. Verder werken de meeste links naar nuttige informatie niet, zijn de mails zo opgesteld dat ze all spam filters triggeren en loopt de portal achter (ik heb de auto al gezien terwijl hij op de portal nog 2 stappen terug stond). Ik vond die portal niet goed voor de merkervaring. Wat dat betreft is Volkswagen op mijlen afstand van mijn vorige merk.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-02 17:31
[...]

Dit klopt volgens mij niet. Ik heb besteld via Van Mossel en zij werken niet met Honeymoon.

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-01 12:26
RandomNick schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:10:
[...]

Dit klopt volgens mij niet. Ik heb besteld via Van Mossel en zij werken niet met Honeymoon.
Alleen bestellingen die via de officiële importeursroute bij Pon lopen krijgen automatisch toegang tot het portaal. Sommige importeurs/dealers gebruiken eigen systemen of voorraadkanalen waardoor die koppeling ontbreekt. Daarbij is het vooral bedoeld voor nieuwe particuliere bestellingen. Bij zakelijke lease wordt het portaal (vaak) niet gebruikt.

• Schepseltje
-

[ Voor 100% gewijzigd door Schepseltje op 03-11-2025 07:24 ]

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-01 10:17

bonyuri

Investigator!

RandomNick schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:52:
Ik vond bij aflevering een zakje met een handig scheidingsnet in de kofferbak van de ID7T. Handig voor als je de kofferbak wilt volstouwen. Kan zowel in de kofferbak, als ook achter de voerstoelen bevestigd worden (als je de achterbank plat hebt).
Thanks voor de foto's! Ik had al ff in het zakje gekeken en had door dat het een bagagenet was, maar heb nog niet de zin/tijd gehad om het ook uit te proberen :)

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-02 13:56
RandomNick schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:52:
Ik vond bij aflevering een zakje met een mooi scheidingsnet in de kofferbak van de ID7T. Handig voor als je de kofferbak wilt volstouwen. Kan zowel in de kofferbak, als ook achter de voorstoelen bevestigd worden (als je de achterbank plat hebt).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je krijgt er ook een los netje bij om je bagage te zekeren. Gisteren voor het eerst gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuaTsKjax-mARCuy4iy3DaZSmrc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6T2FxHf9ocXSQ86H1ZO7TOE7.jpg?f=user_large

Wel fijn om 150kg aan tegels op deze wijze te zekeren :) Was ook wel blij met de beschermingsmat. Die had alleen nét een tandje stroever gemogen, losse spullen glijden er wel erg makkelijk overheen.

• Ironis
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 20-01 13:59
Wel heel fijn dat die zaken standaard bij de LE zitten zeg, van die kleine aan de zijkant en de grote om bagage te zekeren wist ik dat ze erbij zaten, maar het scheidingsnet wist ik niet. Echt top.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Huipi schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:06:
[...]

Nu xde vraag, zijn de zappi en ratio een goede keuze of raden jullie nog iets anders aan?
Ik heb zelf de Zappi gehad, maar deze schakelen af als ze in de zon staan en ze te warm worden (bijna elke middag in juli/augustus. Ik heb dit met twee Zappi's gehad, en MyEnergi zegt "normaal". Dus niet zo'n geweldige zonnelader. Daarnaast is hij (subjectief) spuuglelijk.

De Ratio heeft een collega van me, werkt prima, maar wel wat basic, en nog steeds een lelijke grijze kast.

Ik heb nu een Easee. Apple product onder de autoladers, werkt perfect, veel mogelijkheden, goede API, prachtige app en een mooie kleiner lader. Alleen te krijgen met socket, maar in de app kan je een laadkabel permanent vastzetten met het slot, dus als je dat fijn vind (zoals ik), koop je er een kabel bij. Ze zijn goedkoop genoeg om dat prima te vinden (ik betaalde €440 voor de Easee + Tibber Pulse, in een actie van Tibber).

Er is wat gedoe geweest rond Easee en keuringen, dat kan je negeren, ging om formaliteiten die allemaal al zijn opgelost en geen aanpassingen aan de lader nodig hadden.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ironis schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:47:
Wel heel fijn dat die zaken standaard bij de LE zitten zeg, van die kleine aan de zijkant en de grote om bagage te zekeren wist ik dat ze erbij zaten, maar het scheidingsnet wist ik niet. Echt top.
Was ik ook blij verrast om, want ik kon het niet vinden op de brochure van accessoires... Waar je normaliter toch als eerste naar gaat kijken... Toen ik de contactpersoon bij de dealer ernaar vroeg zei ie: "ah, dat klopt, want dat is allemaal standaard meegeleverd". Inderdaad erg fijn! :)

Nog een meevaller: mijn set car-bags, voor specifiek de Enyaq gekocht, passen ook heel goed in de ID.7! :+ Kofferbakafmetingen zijn nagenoeg gelijk.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Knul
Ik ga binnenkort naar Berlijn met de ID.7. Nu zit ik even te oefenen met de navigatieinstellingen.

Ik ben voornemens om een Ionity abonnement af te sluiten, dus wil ik (als het even kan) alleen bij Ionity laden. Dit krijg ik echter niet voor elkaar in de onboard navigatie. Als ik alleen Ionity als filter aan zet, zie ik inderdaad alleen Ionity langs de weg, maar stuurt hij mij nog steeds naar snelladers van andere merken.

Als ik de reis plan in de app lijkt het wel goed te gaan. Mijn vraag is dan ook: moet ik de reis per se via de app plannen en naar de auto sturen, of doe ik wat verkeerd?

NB: Handleiding dit keer wél geraadpleegd, kom daar ook niet uit :+

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-02 20:41
Knul schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:41:
Ik ga binnenkort naar Berlijn met de ID.7. Nu zit ik even te oefenen met de navigatieinstellingen.

Ik ben voornemens om een Ionity abonnement af te sluiten, dus wil ik (als het even kan) alleen bij Ionity laden. Dit krijg ik echter niet voor elkaar in de onboard navigatie. Als ik alleen Ionity als filter aan zet, zie ik inderdaad alleen Ionity langs de weg, maar stuurt hij mij nog steeds naar snelladers van andere merken.

Als ik de reis plan in de app lijkt het wel goed te gaan. Mijn vraag is dan ook: moet ik de reis per se via de app plannen en naar de auto sturen, of doe ik wat verkeerd?

Beetje offtopic, maar ik heb dezelfde reis onlangs gemaakt met mn huidige ID4 maar dat ging helemaal prima. Meer dan voldoende laadplaatsen langs de A2 (vanaf de Lutte t/m Berlijn) -> de Fastned bij vd Valk bij Melle (net voorbij Osnabrück) is een aanrader. Ik maak gebruik van een zakelijke travelcard en die deed het echt overal in Duitsland en Berlijn.

Ontopic: Nog een maandje, dan krijg ik ook een ID.7 LE Pro in stonewashed blue met trekhaak, int + en toch ook de warmtepomp (#zinloos).

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:32
Knul schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:41:

Als je een abonnement van bv. de anwb afneemt dan kun je bij diverse merken laders terecht waaronder Ionity. Werkt prima en het maakt je flexibel, want ook in duitsland heb je niet oevral Ionities laders beschikbaar.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• Knul
@Wimhaw Dat weet ik ;) Het gaat me vooral om het tarief van Ionity, 40ct per kWh is een stuk aantrekkelijker dan de 69ct die je bij een Fastned betaalt zonder abonnement. Onderweg naar Berlijn zitten er ruim voldoende Ionity's om het met de range van de ID.7 te halen.

@BakkerM Goed om te horen :) Rij de auto uitsluitend privé, dus moet (helaas) zelf alle kosten dragen.

• koomen75
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-02 19:11
Knul schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:43:
[...]

Je krijgt er ook een los netje bij om je bagage te zekeren. Gisteren voor het eerst gebruikt:

[Afbeelding]

Wel fijn om 150kg aan tegels op deze wijze te zekeren :) Was ook wel blij met de beschermingsmat. Die had alleen nét een tandje stroever gemogen, losse spullen glijden er wel erg makkelijk overheen.
Ik heb een Standaard LE Tourer en niet een Pro versie. Ik mis dat zijnet... en die lijkt me juist wel handig. Zijn ze die vergeten of hoort die niet bij de standaard levering en alleen bij de Pro?

• Knul
koomen75 schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:48:
[...]

Ik heb een Standaard LE Tourer en niet een Pro versie. Ik mis dat zijnet... en die lijkt me juist wel handig. Zijn ze die vergeten of hoort die niet bij de standaard levering en alleen bij de Pro?
Ik vermoed het laatste, als ik de standaarduitrustingen zo bekijk.

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:28
Klopt.

Op die foto zit het net trouwens een kwartslag gedraaid.

Catch my drift?

• Ironis
koomen75 schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:48:
[...]

Hm, volgens de prijslijst wel bagagenet, en niet de kofferbakmat (vlnr: LE, LE Pro, LE Pro S)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muNEosgy2eMgGN2_bMOBXYjnBDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MMpemsTmgS92OKbeqkWPKRI6.png?f=fotoalbum_large

Edit:
Even in de VW configurator gekeken. In de LE zit als het goed is wel het grote bagagenet zoals boven afgebeeld, maar niet het bagagenet aan de zijkant. In welk pakket het scheidingsnet hoort is mij niet duidelijk, maar zou zomaar een bijkomend onderdeel kunnen zijn van de kofferbakmat vanaf de LE Pro.
LE:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbK7Kq3DDkqtaW4dDbJ0wOnKZVM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AzTDZEzjds16PDgNFSWKvNE3.png?f=user_large
LE Pro:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgDkB0CeZcPVMWV6d-Kk6FOEuk4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1MfUTParwWHh918yVR2zXhJE.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Ironis op 03-11-2025 14:20 ]

• DaMenaz
..

[ Voor 97% gewijzigd door DaMenaz op 03-11-2025 14:37 ]

Catch my drift?

• sunshinos
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-02 14:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVEmVrL_Ob8ZXViPkTHNCPF1pRg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SLOH9SNTI9aADsjqLdCuctfe.jpg?f=user_large
Volgens Duitse configuratie zit het zijnet er niet bij in de basis uitvoering.

• RandomNick
Is er een centraal punt waar je als berijder kaartfouten kunt doorgeven?
Ik heb locatie waar de HUD me naar links dirigeert terwijl ik naar rechts moet. Nu al meerdere keren waargenomen op deze plek, dus geen eenmalige glitch maar een foutje in kaartdata denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oohTCdzIqdoNn8LktEAi28nfrAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xlg9BfAkQ4wBl8eMMUElUp3P.jpg?f=fotoalbum_large

Andere vraag: het valt me op dat ik langs de snelweg de FastNed laders niet als laadpunten te zien krijg. Wel veel Shell Recharge of IONITY.
Is dat een bekend issue? Ik heb geen andere filters dan het >100kW filter aanstaan.

• Ironis
sunshinos schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:15:
[Afbeelding]
Volgens Duitse configuratie zit het zijnet er niet bij in de basis uitvoering.
Wat ze er in Duitsland in stoppen zegt vrij weinig, omdat onze mogelijkheden beperkt zijn tot wat PON wil. Eigenlijk verkoopt VW de auto aan PON en PON aan 'ons'. Als een pakket niet door PON gewenst is, zal je het niet kunnen kiezen op de site van VW Nederland. Zoals het Clever Cargo-paket. Of interieur plus zonder het panoramadak

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-02 20:01
RandomNick schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:16:
Is er een centraal punt waar je als berijder kaartfouten kunt doorgeven?
Ik heb locatie waar de HUD me naar links dirigeert terwijl ik naar rechts moet. Nu al meerdere keren waargenomen op deze plek, dus geen eenmalige glitch maar een foutje in kaartdata denk ik.

[Afbeelding]

Andere vraag: het valt me op dat ik langs de snelweg de FastNed laders niet als laadpunten te zien krijg. Wel veel Shell Recharge of IONITY.
Is dat een bekend issue? Ik heb geen andere filters dan het >100kW filter aanstaan.
VW werkte met HERE en nu ook of vooral met TomTom... Maar ik zou niet weten welke kaarten er in de id7 zitten, want de TomTom kaarten werden aangekondigd voor Audi eerst.

• RandomNick
Zoomzoom schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:38:
[...]

VW werkte met HERE en nu ook of vooral met TomTom... Maar ik zou niet weten welke kaarten er in de id7 zitten, want de TomTom kaarten werden aangekondigd voor Audi eerst.
Ja, dat had ik ook al uitgezocht. En dan nog, het lijkt me geen fout in kaart data, maar meer een interpretatiefout van de data. Die wie is daar dan verantwoordelijk voor? De navigatie unit zelf doet het namelijk wel goed, alleen de HUD doet precies het tegenovergestelde. Kan tricky zijn als je alleen op de HUD afgaat.

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:21

resusaapje

h less

Kijk, daaaaaarvoor neem je een GTX! O-)

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• resusaapje

resusaapje

h less

True schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 01:46:
[...]

Pssst.
spoiler:
Mijn niet GTX kan dat ook.
:>
:o :'(

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• Zoomzoom
RandomNick schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:00:
[...]

Ja, dat had ik ook al uitgezocht. En dan nog, het lijkt me geen fout in kaart data, maar meer een interpretatiefout van de data. Die wie is daar dan verantwoordelijk voor? De navigatie unit zelf doet het namelijk wel goed, alleen de HUD doet precies het tegenovergestelde. Kan tricky zijn als je alleen op de HUD afgaat.
Dan lijkt het me iets om te melden aan VW zelf (of de VW importeur). Lijkt dan een softwarefoutje.

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-02 12:37
Weet je zeker dat jij het niet hebt?
De basis ID.3 (5.4) van een familielid heeft het ook hier.

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-02 19:44
Vanmorgen bericht gekregen dat de productie vandaag start. Auto in mei besteld. Kan pas 29 december worden uitgeleverd ivm huidige leasecontract. Eerder werd via de Honeymoon site aangegeven dat de productie in de week van 10 november zou starten. Ruim op tijd dus voor levering.

• Ironis
Electromonkey schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:17:
[...]

Weet je zeker dat jij het niet hebt?
De basis ID.3 (5.4) van een familielid heeft het ook hier.
Bij mijn proefrit in een ID.7 Pro S zat dat geluid ook. Ik weet alleen niet of het onderdeel is van de software van de rijprofielen (dus bij alle uitvoeringen met een rijprofiel) of dat het alleen bij de rijprofielen voor DCC zit..

• Bramji 117
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-02 17:17
Ironis schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:32:
[...]

Bij mijn proefrit in een ID.7 Pro S zat dat geluid ook. Ik weet alleen niet of het onderdeel is van de software van de rijprofielen (dus bij alle uitvoeringen met een rijprofiel) of dat het alleen bij de rijprofielen voor DCC zit..
Ik heb een standaard Pro Limited zonder DCC/Exterieur pakket en ik kan kiezen uit twee verschillende 'rijgeluiden'. Instellingen zijn te vinden bij 'Driving Profiles'

• Heftug
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:49
Spekkie99 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:13:
Productie in Emden lijkt iets voor te lopen, mijne zou vanaf 27okt gemaakt van worden maar kreeg vandaag bericht dat ze begonnen zijn.
Mij precies zelfde. Heb jij al een afleverdatum? Of weet je wanneer de auto op transport gaat?

• hvandijk110
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-02 13:09
johansen schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:43:
Ik ben voor het eerst op reis met de ID.7 Tourer Pro Business met de familie (mijn vrouw en ik en onze 2 kids van 10 en 12). Volgepakt met bagage (je neemt toch altijd weer veel te veel mee...) waarbij ik de achterbank in de meest rechtopstaande stand heb ingesteld (geeft meer bagageruimte) en met een fietsendrager (tip: Thule Easyfold XT3 934, geweldig makkelijk apparaat) met 2 fietsen achterop.
Ik heb de bandenspanning van tevoren nog even bijgewerkt (2,5 voor en 3,0 achter). Verder heb ik qua reisvoorbereiding een tolbadge aan de voorruit geplakt (kost misschien iets meer maar geeft veel gemak) en een Franse milieusticker (was nodig voor Rouen). En vlak voor de reis nog even de auto getopt naar 100% SOC (normaal kom ik niet verder dan 80%).

We zijn via een tussenstop in Rouen (hotel) naar Bretagne gereden. Hieronder wat interessante feitjes die ik met jullie wil delen vwb de reis met de ID.7.

Met dit soort lange afstanden merk je pas echt hoe fijn deze auto rijdt. Het glazen dak geeft veel licht. Het was op onze reisdag 30+ graden, en dan merk je dat in de gedimde stand ook totaal geen warmte binnenkomt via het dak. De stoelen, met uitgebreide massage en ventilatie, zijn fantastisch. Ik stap echt uitgerust uit de auto.

De Travel Assist is wel echt een must have (naast de stoelventilatie) op lange reisdagen. Dus voor de mensen die twijfelen over de pakketten waar dit al dan niet in zit; echt doen.

En wat is de auto fluisterstil. Zelfs met 20 inch wielen. Ongekend!

De reis:
Het eerste deel van de reis (regio Utrecht --> Rouen) hebben we via Zeeland - Brugge - Calais gedaan om o.a. Antwerpen te ontwijken. Bleek het in Zeeland toch ook nog aardig druk te zijn met naar huis terugkerende Belgen :D. 572km totaal, gemiddelde snelheid 76 km/u. Verbruik 17,3 kw/h. Er stond weinig wind. Temperatuur tussen de 29 en 32,5 graden.

Het tweede deel van de reis met veel file toen we Rouen uit reden vanwege een ongeval (Rouen --> Rennes --> Lorient --> Nevez):
504 km totaal, gemiddelde snelheid 79 km/u. Verbruik 16,9 kw/h. Er stond weinig wind. Temperatuur tussen de 24 en 32 graden.

Als ik alles goed uitreken:
1076 kilometers met een gemiddeld verbruik van 17,1kw/100km. Mooie verbruikscijfers wat mij betreft voor een flink beladen auto met fietsendrager en veel snelwegkilometers. Helemaal als je bedenkt hoe heuvelachtig sommige stukken waren. Ik heb de travel assist over het algemeen op de 115 km/u gehad.

Ook het laden ging snel. In totaal 3x geladen (Shell in Oostburg, Supercharger Rouen naast het hotel na aankomst, Supercharger Rennes). Bij de Superchargers zat ik tot de 40% SOC boven de 180 kWh met een piek van 187 kWh. Ik merkte op den duur wel wat van 'rapidgating'. Dat na 50% SOC de snelheid inkakte tot 77 - 85 kWh maar daarna wel zo vlak bleef als een tafellaken.
1 van deze laadsessies bij de Supercharger was van 10 tot 90% waarmee ik in een sessie van 42minuten (bij het hotel, dus had geen haast) 65,5500 kWh had bijgeladen (gemiddeld 93,6 kWh).

Al met al een mooie eerste ervaring met een echte lange trip in mijn ID.7 en mijn eerste ervaringen met snelladen. Met een EV op vakantie naar Frankrijk is echt easy. Wat ik nog wel moet vermelden is dat ik niet op de prijzen let voor laden; dit deed ik vroeger met mn benzineauto ook niet (dan stopte ik als we toe waren aan een stop; dat was nu niet anders)

Lichtjes offtopic: Ik had nog wel een aardige app gevonden: ChargingTime. Daarmee kan je makkelijk op CarPlay alle aankomende laadstations zien met de afstand daarheen, een knop om er snel naar te navigeren (via Google Maps of Apple Maps) en ook alle faciliteiten die erbij zijn. Superhandig! Je kunt de app installeren en 6 dagen (zonder een abo af te sluiten) gebruik van de premium features maken. Zeker als je je reis niet helemaal van te voren ingepland hebt met alle laadstops, dan is dit handig om meer ad-hoc te laden op plekken waar je dan ook meteen je plaspauze of lunchpauze kunt houden. Je ziet ook meteen hoeveel laders er beschikbaar zijn.
[Afbeelding][Afbeelding]
Met kinderen van 10 en 12 de achterbank in cargo-stand zetten is kindermishandeling. Dat zit echt niet best hoor!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Heftug schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:29:
[...]

Mij precies zelfde. Heb jij al een afleverdatum? Of weet je wanneer de auto op transport gaat?
Dealer even gebeld en auto is klaar en aflevering in week 48.

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online

passat_to_ev

Nice_car

Ik heb iets opvallends met het accu percentage. Het is al gebeurd dat ik parkeer met bijv. 49% en dan een paar uur later weer wegga en de accu dan een paar procent hoger is zonder dat ik geladen heb. Andersom gebeurt ook. Ik kwam vandaag thuis met 7%, sloot de laadkabel aan en de auto zei in het laadscherm dat ik maar 3% had. Het lijkt erop dat het geen accupercentage is, maar percentage van de door de auto geschatte totale reikwijdte. Komt dit bekend voor bij jullie?

MW_ID7

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
passat_to_ev schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:01:
Ik heb iets opvallends met het accu percentage. Het is al gebeurd dat ik parkeer met bijv. 49% en dan een paar uur later weer wegga en de accu dan een paar procent hoger is zonder dat ik geladen heb. Andersom gebeurt ook. Ik kwam vandaag thuis met 7%, sloot de laadkabel aan en de auto zei in het laadscherm dat ik maar 3% had. Het lijkt erop dat het geen accupercentage is, maar percentage van de door de auto geschatte totale reikwijdte. Komt dit bekend voor bij jullie?
Nee, ik verlies hooguit 1% door voorverwarmen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Zo'n grote jumps zie ik niet (of niet meer). Het inschatten van de energieinhoud van een batterij is geen exacte wetenschap voor zover ik het begrijp, Als het voltage uit de HV batterij een beetje fluctueert door bijv. temperatuursverschillen, kan het aangegeven percentage ook fluctueren.
Het SoC percentage is zeker geen omrekening van reikwijdte in km, het is net omgekeerd.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:44

Tarin

Just plain weird.

Dat laatste lijkt mij ook sterk, maar ik heb soms een vergelijkbare situatie bij het opladen: vooral bij relatief lage accustand springt het percentage enkele procenten terug:
Tarin in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"

De garage kon er niets zinvols over zeggen en ik ben nog niet met 3% lading opeens stil komen te staan, dus ik laat het maar zo.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Zoomzoom
Tarin schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:25:
[...]

Dat laatste lijkt mij ook sterk, maar ik heb soms een vergelijkbare situatie bij het opladen: vooral bij relatief lage accustand springt het percentage enkele procenten terug:
Tarin in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"

De garage kon er niets zinvols over zeggen en ik ben nog niet met 3% lading opeens stil komen te staan, dus ik laat het maar zo.
Dat kwam in het begin wel eens voor bij me, nu eerder een +/- 1 of 2% maximaal. Dat % is een berekening op basis van de flow die in de batterij aanwezig is... En het kan ook zijn dat die varieert door temperatuur of wel of niet stroom trekken (rijden of Niet rijden). De accu heeft sowieso nog 5% reserve als brutocapaciteit... Dus dat zijn nog wel wat kilometers zelfs als hij op 0% staat

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-02 20:20

cvanmansom

VW ID.7 Tourer Pro LE

[...]

Hier ook, mijn ID 7 Tourer Pro LE wordt vandaag in elkaar gezet volgens de laatste berichten. Dat is een week eerder dan gepland. Afleverdatum blijft op of na 13 december vanwege aflopen huidige leasecontract.

Even een vraagje aan de huidige berijders: De laatste vier jaar reed ik een IONIQ 5 RWD Lounge. Deze detecteert - ook wanneer ACC niet aanstaat - wanneer er een auto voor me afremt of stil staat en remt dan wanneer je het gaspedaal los hebt automatisch af zodat je een veilige afstand houdt (niet tot stilstand overigens). Doet de ID.7 iets vergelijkbaars? Kortom:
- Geen auto voor me, dan rolt hij vrij uit (volgens ingestelde regeneratie, ik rijd niet 1-pedal)
- Wel een auto voor me, dan regenereert de auto of remt automatisch tot geloof ik 5 km per uur. Laatste stukje moet je zelf remmen.

• DaMenaz
cvanmansom schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:28:
[...]
Doet de ID.7 iets vergelijkbaars? Kortom:
- Geen auto voor me, dan rolt hij vrij uit (volgens ingestelde regeneratie, ik rijd niet 1-pedal)
- Wel een auto voor me, dan regenereert de auto of remt automatisch tot geloof ik 5 km per uur. Laatste stukje moet je zelf remmen.
Ja, dat doet hij, Zie: DaMenaz in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"
En meer dus. Hij remt ook af voor rotondes etc, zodat je eigenlijk alleen hoeft te sturen.

En komende uit een EV6, vergelijkbaar aan jouw IONIQ5, is mijn ervaring dat het bij VW prettiger werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door DaMenaz op 05-11-2025 10:44 ]

Catch my drift?

• Matthijs Hoekstra
  • Laatst online: 00:26
Heeft iemand suggesties voor een upgrade van de claxon? Je durft um eigenlijk niet te gebruiken. Een claxon op een fatbike is minder genant :)

• sn0x0r
  • Laatst online: 07-02 18:03
Matthijs Hoekstra schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:17:
Heeft iemand suggesties voor een upgrade van de claxon? Je durft um eigenlijk niet te gebruiken. Een claxon op een fatbike is minder genant :)
Precies zoals je zegt... niet gebruiken. :+

Als je hem zoveel gebruikt dat je je eraan begint te storen vraag ik mij af wat je allemaal doet in je auto.... :D

• Matthijs Hoekstra
  • Laatst online: 00:26
sn0x0r schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:28:
[...]

Precies zoals je zegt... niet gebruiken. :+

Als je hem zoveel gebruikt dat je je eraan begint te storen vraag ik mij af wat je allemaal doet in je auto.... :D
Alsof je um meer dan 1x moet gebruiken om het genant te vinden :) TIs niet dat ik 100x per dag op de claxon hang, maar het is wel handig als je de claxon kan gebruiken als het nodig is.

• Drakentemmer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-01 22:46
[...]

Dat Honeymoon portaal zeg mij ook niks, maar door Ames (dealer) vindt er überhaupt geen communicatie plaats als ik daar zelf niet om vraag. Idem door Athlon (LM). Ik heb het hier al een paar keer gemeld, maar mijn ID7T is eind juni besteld en de levering staat na meerdere vertragingen pas voor mid. december gepland. Zowel de dealer als de LM blijven stellig naar VW wijzen. Ik krijg er totaal geen vinger tussen, want het strookt behoorlijk met jullie levertijden. Al met al heb ik het inmiddels opgegeven dat ik ooit nog achter de exacte oorzaak ga komen. Als ie dit jaar maar geleverd gaat worden is alles wat me nu nog interesseert.

• Spekkie99
  • Nu online
[...]

Kreeg gisteravond laat via die honeymoon site de update dat de auto op transport is.

• Schepseltje
Spekkie99 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:49:
[...]

Kreeg gisteravond laat via die honeymoon site de update dat de auto op transport is.
Hoe lang na de “start productie “ update in honeymoon kreeg je de transport bevestiging?

• Spekkie99
  • Nu online
Schepseltje schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:00:
[...]

Hoe lang na de “start productie “ update in honeymoon kreeg je de transport bevestiging?
Start bouwen was op 21 okt.

• DaMenaz
Wat wil je precies weten? Het interweb staat vol voorbeelden en instructies. O.a.

https://www.hella.com/tec...n-van-een-auto-vervangen/

In een ver verleden de toet van een SEAT Ibiza een keer laten vervangen door die van een 3-serie. Was niet heel veel werk. Wel laten doen door een maat met een brug en twee rechterhanden. :+

MY26 schijnt een dubbeltoninge claxon te hebben. Wellicht is die plug en play.

[ Voor 5% gewijzigd door DaMenaz op 05-11-2025 13:13 ]

Catch my drift?

• Electromonkey
Gisteren de afspraak gepland voor het in ontvangst nemen van de auto, begin december it is!
Auto is eind vorige week van de band gerold :).

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-02 19:44
Drakentemmer schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:37:
[...]

Dat Honeymoon portaal zeg mij ook niks, maar door Ames (dealer) vindt er überhaupt geen communicatie plaats als ik daar zelf niet om vraag. Idem door Athlon (LM). Ik heb het hier al een paar keer gemeld, maar mijn ID7T is eind juni besteld en de levering staat na meerdere vertragingen pas voor mid. december gepland. Zowel de dealer als de LM blijven stellig naar VW wijzen. Ik krijg er totaal geen vinger tussen, want het strookt behoorlijk met jullie levertijden. Al met al heb ik het inmiddels opgegeven dat ik ooit nog achter de exacte oorzaak ga komen. Als ie dit jaar maar geleverd gaat worden is alles wat me nu nog interesseert.
Irritant zeg. Het is toch iets waar je met plezier naar uitkijkt. Dat het dan zo slecht verloopt :|
Het zou toch echt vanuit de dealer moeten komen. LM loopt meestal achter met de info.

• RandomNick
Het raam open en roepen 🔊📢🤡
Gelukkig is dit in MY26 verbetert.

• Spekkie99
  • Nu online
snip: linkdrop

[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 05-11-2025 19:10 ]

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-02 22:15
Is het uitvallen van de cameras in de zijspiegels een gekend probleem? (De cameras voor 360 view) Heb wat gegoogled maar vond niets. Eerst viel de camera in de linkerspiegel uit, heb wat zitten bewegen met de kabelbundel die in het deurscharnier zit en na een tijd werkte hij weer, 1000km later valt camera in rechterspiegel uit en tot nu toe krijg ik die niet meer aan de praat...

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
True schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:39:
[...]

Leuk.
De auto is een paar dagen terug en ik merk het volgende:
De rolbare middenarmsteuncompartiment opberger (dat ding wat boven je telefoonlader en je bekerhouders zit) loopt niet meer zo soepel naar mij toe. Van je af gaat nog wel prima (boven de telefoon). Ik denk dat een monteur hier op heeft zitten leunen terwijl hij aan het werk is. Even bij de dealer wezen vergelijken hoe dat bij een nieuwe ID.7 is en het deel boven de telefoon is vergelijkbaar, het deel boven de bekerhouder gaat duidelijk stroever dan fabrieksaf/showroom.
De massagestand van de bestuurder wil niet meer aan (heeft v.d. week nog wel gewerkt), maar vandaag doet die niets meer - straks nog even proberen als de auto een uurtje uitgeschakeld geweest is, maar wat een onzin weer.

Ik moet ik eerlijk zeggen dat ik er wel klaar mee ben, je moet er gewoon op kunnen vertrouwen en het moet gewoon doen waar het voor gemaakt is.
En de auto is weer terug van de dealer (let op eerste afspraak was dus na 3,5 week). Ik had twee problemen:
  • massagestand bestuurder functioneert niet meer
  • rolbare middenarmsteuncompartiment opberger rolt niet lekker zoals het andere deel of auto's in de showroom
Deze zijn geanalyseerd, de dealer komt na overleg met PON tot de volgende conclusie. De lendensteun moet vervangen worden en het koppelen/inregelen van de massagestand kan alleen als beide lendensteunen vervangen zijn (Volkswagen en IT ..). Dus ze moeten de lendensteunen van beide stoelen vervangen. Deze onderdelen staan internationaal op backorder en het is niet bekend wanneer ze beschikbaar komen. De volgende afspraak staat halverwege januari en tegen die tijd hoor ik wel of de onderdelen inmiddels geleverd zijn.

Het rolbare middenarmsteuncompartiment opberger moet vervangen worden er ontbreken enkele rubbertjes die de geleiding binnen het framepje moeten helpen en hierdoor heeft die te veel frictie (?) waarom die rubbertjes ontbreken weten ze ook niet, ik heb maar niet verder gevraagd.

De auto is geweldig als er niets mee is, met enkele kleine punten die beter kunnen. Maar wat is deze auto én de hele organisatie m.b.t. de serviceverlening erachter een aanfluiting; de werkplaats heeft te weinig tijd om snel iets op te kunnen pakken, er is te weinig personeel in dienst met HV-certificaten voor de eerdere problemen met het HV-systeem en als er vervangend vervoer moet komen is het moeilijk moeilijk vanuit de LM (VWPFS).

Ik ga mij beraden wat ik hiermee wil, want ik heb de auto nu één jaar en een paar dagen, hij heeft in totaal 30 dagen bij de garage gestaan ik heb 4x vervangend vervoer gehad omdat die meer dan 24u daar moest staan en nu zit ik wederom met een probleem waar gewoon geen zicht is op een oplossing. En het is een probleem wat directe impact heeft op mijn comfort van de auto wat één van de kernfactoren was waarom ik voor deze auto gekozen heb.

Bah :-(

• sanderpn
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-01 15:34
Toevallig van de week bij Carrec gezien,https://youtu.be/b1I6bbHe5Go?si=LaIaT8sQGaNF2F33

Kijk even vanaf 18:22, het ziet eruit als een hoop werk.

• GTAm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04-02 22:16
De auto heb ik op 13/08 in ontvangst genomen. Een weekje of 2-3 erna had ik al eens mijn ervaringen neergeschreven.
Tijd voor een update, aangezien ik op donderdag 23/10 de kaap van de 10.000 km had overschreden. Dit zijn dus mijn hedendaagse kilometers, mooi verspreid over 30/50/70/90- en snelwegen. Ik gebruik de auto voor de uitoefening van mijn job (niet onlogisch gezien het aantal kilometers), alsook privé.
Het gemiddeld verbruik kwam over die periode op 14.9kWh/100km, zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0MEgzGEgMoN99_tI92P45Kgi2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfCTTrKvzA9OmsM3xipzkopp.jpg?f=fotoalbum_large

Het is mijn eerste EV en ik was er tot op dat ogenblik erg tevreden mee.
De grote beproeving zou echter (1 van) onze (gezins)reizen worden.
Ik had bij het kiezen voor de nieuwe auto toch wel wat onderzoek gedaan en de ID7T "S" o.a. gekozen op basis van de 1.000km challenge van Bjorn Nyland. 

En laat ons op 24/10 in de late namiddag vertrokken zijn op reis. Onze bestemming ligt ca. 2.000km verderop (vanuit de Vlaamse Ardennen richting Andalusië) en met de diesel stations zijn we gewend om die trip te doen op zo'n 17-18 uur. Met uitschieters van minder dan 16 uur tot 21u (dankzij veel file). We waren gewend om 's nachts door te rijden, waardoor de rit kort leek voor de 3 zonen. Hoe zich dat vertaald heeft in de ID7T?
Ik had een Ionity abonnement (12€ voor 1 maand) genomen, om te kunnen laden aan 33ct per kWh in Frankrijk en 37ct in Spanje. Daarnaast heb ik 2 laadpasjes (van het werk) die in België alles dekken, en Frankrijk een redelijke dekking hebben. Spanje ligt lastiger, zag ik al voordat we vertrokken. Bijkomend de gratis We Charge kaart van VW genomen als extra reserve. En natuurlijk de MasterCard...
Op de heenweg zijn we vertrokken rond 16u15 met een 100% volle batterij. We hebben 2 uur verloren in de file rond Rijsel en 1 uur rond Parijs. De eerste laadstop was al een stuk voorbij Parijs, toen hebben we lekker lang geladen bij Ionity (Plaines de Beauce) want intussen hebben we op het gemakje iets gegeten in de Burger King. Dat laden ging als een fluitje van een cent (eerste keer is nochtans altijd spannend ;-)). De auto stond sneller op (meer dan) 80% dan dat wij klaar met eten en toiletbezoek waren. De volgende stop was ook weer bij Ionity (Montmarault) en ging even vlot. Daarna hebben we een stop gehad (door de auto bepaald, waar mijn VW We Charge kaart moest werken) in het midden van de nacht gehad. Daar heb ik gevloekt. Ik moest de snelweg af en we stonden in de middle of nowhere in het donker. Op We Charge reageerde de paal niet. Op mijn andere pasjes ook niet. Op de Mastercard ook niet. Jammer als je daar met ca. 11% in het holst van de nacht staat, met slapende kinderen en vrouw in de auto. De eerstvolgende Ionity was nog een heel eind verderop, dus maar niet geriskeerd en teruggereden naar de Ionity (La Garde) die ik 20km ervoor was voorbij gereden. Gelukkig werkte die wél zonder problemen en dus zijn we via Ionity Narbonne naar Ionity Palleja (Spanje!) gereden. So far, so good. Inmiddels was het klaar en nam mijn vrouw het stuur weer over, dus ben ik de navigatie van de auto beter beginnen kennen en meer met favoriete laadstops beginnen werken. Via de laadpas van het werk redelijke zekerheid gehad dat ik zou kunnen laden bij Powerdot en jawel! Zonder problemen. Hoewel de laadsnelheid bijlange niet de 200 haalde van Ionity. Eerder 100kWh. Nog 1 Powerdot aangedaan (aangezien we zekerheid hadden dat we daarbij dus konden laden) waar we een middaglunchje konden nemen en dan naar ons einddoel (8 laadstops verder). We hebben gezorgd dat we zeker nog 100km autonomie hadden op onze bestemming want we zitten daar nu eenmaal in een laadpaal-leegte... 😄 
We zijn uiteindelijk 23 en een half uur onderweg geweest voor een goeie 2.000km inclusief flink veel file en toch wat laadstress midden in de nacht. Andalusië ligt nu eenmaal niet dichtbij. We hebben ook niet te zot snel gereden, eigenlijk telkens ca. 5 à 10km/u boven de toegelaten maximum snelheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRKKOaKWLGBtQsrQDROp61qZKb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnC3WSAg4m3crkp2pQx94e9W.jpg?f=fotoalbum_large

Ter plekke in Spanje hebben we gemerkt dat gewone AC-laders altijd werken na het downloaden van Apps. Daar had ik weinig zin in, dus dat plan snel opgegeven. De dichtstbijzijnde Ionity is bij ons 40 minuten verderop. Gelukkig dankzij de grote batterij en het lage verbruik ter plekke goed te combineren met uitstappen.
Ook getest of 1 van mijn laadpassen bij een Total-DC-paal in Spanje werkt. En jawel! Dat opende perspectieven voor de terugrit. Ter plekke eens met ABRP wat zitten spelen en gemerkt dat aan 100% van de maximumsnelheid ik er 21u15m over zou doen in ideale omstandigheden. En aan 110% van de maximumsnelheid "slechts" 19u45m. Dat opende nog meer perspectieven 🙂

Op zaterdag na de brunch vertrokken met ca. 93% batterij om 10u10 en onze eerste stop in Spanje bij Total gehouden langs de snelweg. Wederom trager dan in Frankrijk, maar toch al 140 als (maximum) laadsnelheid. Daarna via 6 Ionity-stations terug naar België. We hebben stevig doorgereden (140-160) en ik maakte er een sport van om alles uit de batterij te persen omdat die auto toch lekker snel laadt van 3 naar 9%. Laatste 2 laadstops waren eigenlijk te lang om nog efficiënt te zijn: van ca. 5 naar ca. 92% (een 35tal minuten) maar we vonden 7 i.p.v. 8 laadstops eigenlijk wel genoeg. 
We waren thuis om 5u40, dus exact 19u30m onderweg geweest inclusief de 7 laadstops (kortste was 11 minuten, langste dus meer dan 35).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vb4xCiPIpnVN5aIFd4g6ln6-oGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LygNUUUf0VHLwLm6vQCn8lfx.jpg?f=fotoalbum_large

Moraal van dit (sorry voor mijn enthousiasme) inmiddels veel te lange verhaal: met de juiste EV en de juiste voorbereiding lukt het perfect om lange reizen te maken. Maar veel minder dan de specs van de ID7 moest het toch niet geweest zijn voor mij. Maar iemand die er al sceptisch naar kijkt, zou ik het niet aanraden.
In Frankrijk heb je (snelle) laadpalen te over. In Spanje is het toch beter uitkijken en zijn ze zo snel niet.
Zelf vond ik het wel ontspannener en comfortabeler rijden dan in mijn Passat diesels.
Mijn kinderen sliepen beter. En ze hadden meer plek op de achterbank.
De Travel Assist in mijn laatste Passat was al geweldig, maar deze is nog een stukje geweldiger.
Grootste minpunt vond ik is dat de voorruit te gelaagd (?) is, waardoor de Waze op onze smartphones vaak niet wisten waar ze waren. Toen de houder helemaal rechts onderaan op de voorruit hing, had deze wel continu een signaal te pakken. De ingebouwde GPS (die heb je nodig om te weten met hoeveel batterij je nog gaat aankomen op laadstops) geeft namelijk geen flitspalen weer. Met als gevolg dat ik voor het eerst op dit traject geflitst ben.
Ohja: bij 184km/u op de teller voel je de begrenzer ingrijpen.

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-02 13:12

Lancer

What the......

Met de telefoon op de laadplaat heb je wel bereik; er zit ook een antenne onder. FM doet het lig perfect via CarPlay.

@True Ik ben ook helemaal niet blij met Pon en Volkswagen. Dit is de eerste en de laatste. Eigenlijk nog best wel bijzonder dat ze toch een goede auto kunnen bouwen.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• RandomNick
GTAm schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:47:
De auto heb ik op 13/08 in ontvangst genomen. Een weekje of 2-3 erna had ik al eens mijn ervaringen neergeschreven.
Tijd voor een update, aangezien ik op donderdag 23/10 de kaap van de 10.000 km had overschreden. Dit zijn dus mijn hedendaagse kilometers, mooi verspreid over 30/50/70/90- en snelwegen. Ik gebruik de auto voor de uitoefening van mijn job (niet onlogisch gezien het aantal kilometers), alsook privé.

[Afbeelding]

Ik had bij het kiezen voor de nieuwe auto toch wel wat onderzoek gedaan en de ID7T "S" o.a. gekozen op basis van de 1.000km challenge van Bjorn Nyland. 

En laat ons op 24/10 in de late namiddag vertrokken zijn op reis. Onze bestemming ligt ca. 2.000km verderop (vanuit de Vlaamse Ardennen richting Andalusië) en met de diesel stations zijn we gewend om die trip te doen op zo'n 17-18 uur. Met uitschieters van minder dan 16 uur tot 21u (dankzij veel file). We waren gewend om 's nachts door te rijden, waardoor de rit kort leek voor de 3 zonen. Hoe zich dat vertaald heeft in de ID7T?
Ik had een Ionity abonnement (12€ voor 1 maand) genomen, om te kunnen laden aan 33ct per kWh in Frankrijk en 37ct in Spanje. Daarnaast heb ik 2 laadpasjes (van het werk) die in België alles dekken, en Frankrijk een redelijke dekking hebben. Spanje ligt lastiger, zag ik al voordat we vertrokken. Bijkomend de gratis We Charge kaart van VW genomen als extra reserve. En natuurlijk de MasterCard...
Op de heenweg zijn we vertrokken rond 16u15 met een 100% volle batterij. We hebben 2 uur verloren in de file rond Rijsel en 1 uur rond Parijs. De eerste laadstop was al een stuk voorbij Parijs, toen hebben we lekker lang geladen bij Ionity (Plaines de Beauce) want intussen hebben we op het gemakje iets gegeten in de Burger King. Dat laden ging als een fluitje van een cent (eerste keer is nochtans altijd spannend ;-)). De auto stond sneller op (meer dan) 80% dan dat wij klaar met eten en toiletbezoek waren. De volgende stop was ook weer bij Ionity (Montmarault) en ging even vlot. Daarna hebben we een stop gehad (door de auto bepaald, waar mijn VW We Charge kaart moest werken) in het midden van de nacht gehad. Daar heb ik gevloekt. Ik moest de snelweg af en we stonden in de middle of nowhere in het donker. Op We Charge reageerde de paal niet. Op mijn andere pasjes ook niet. Op de Mastercard ook niet. Jammer als je daar met ca. 11% in het holst van de nacht staat, met slapende kinderen en vrouw in de auto. De eerstvolgende Ionity was nog een heel eind verderop, dus maar niet geriskeerd en teruggereden naar de Ionity (La Garde) die ik 20km ervoor was voorbij gereden. Gelukkig werkte die wél zonder problemen en dus zijn we via Ionity Narbonne naar Ionity Palleja (Spanje!) gereden. So far, so good. Inmiddels was het klaar en nam mijn vrouw het stuur weer over, dus ben ik de navigatie van de auto beter beginnen kennen en meer met favoriete laadstops beginnen werken. Via de laadpas van het werk redelijke zekerheid gehad dat ik zou kunnen laden bij Powerdot en jawel! Zonder problemen. Hoewel de laadsnelheid bijlange niet de 200 haalde van Ionity. Eerder 100kWh. Nog 1 Powerdot aangedaan (aangezien we zekerheid hadden dat we daarbij dus konden laden) waar we een middaglunchje konden nemen en dan naar ons einddoel (8 laadstops verder). We hebben gezorgd dat we zeker nog 100km autonomie hadden op onze bestemming want we zitten daar nu eenmaal in een laadpaal-leegte... 😄 
We zijn uiteindelijk 23 en een half uur onderweg geweest voor een goeie 2.000km inclusief flink veel file en toch wat laadstress midden in de nacht. Andalusië ligt nu eenmaal niet dichtbij. We hebben ook niet te zot snel gereden, eigenlijk telkens ca. 5 à 10km/u boven de toegelaten maximum snelheid.

[Afbeelding]

Ter plekke in Spanje hebben we gemerkt dat gewone AC-laders altijd werken na het downloaden van Apps. Daar had ik weinig zin in, dus dat plan snel opgegeven. De dichtstbijzijnde Ionity is bij ons 40 minuten verderop. Gelukkig dankzij de grote batterij en het lage verbruik ter plekke goed te combineren met uitstappen.
Ook getest of 1 van mijn laadpassen bij een Total-DC-paal in Spanje werkt. En jawel! Dat opende perspectieven voor de terugrit. Ter plekke eens met ABRP wat zitten spelen en gemerkt dat aan 100% van de maximumsnelheid ik er 21u15m over zou doen in ideale omstandigheden. En aan 110% van de maximumsnelheid "slechts" 19u45m. Dat opende nog meer perspectieven 🙂

Op zaterdag na de brunch vertrokken met ca. 93% batterij om 10u10 en onze eerste stop in Spanje bij Total gehouden langs de snelweg. Wederom trager dan in Frankrijk, maar toch al 140 als (maximum) laadsnelheid. Daarna via 6 Ionity-stations terug naar België. We hebben stevig doorgereden (140-160) en ik maakte er een sport van om alles uit de batterij te persen omdat die auto toch lekker snel laadt van 3 naar 9%. Laatste 2 laadstops waren eigenlijk te lang om nog efficiënt te zijn: van ca. 5 naar ca. 92% (een 35tal minuten) maar we vonden 7 i.p.v. 8 laadstops eigenlijk wel genoeg. 
We waren thuis om 5u40, dus exact 19u30m onderweg geweest inclusief de 7 laadstops (kortste was 11 minuten, langste dus meer dan 35).

[Afbeelding]

Moraal van dit (sorry voor mijn enthousiasme) inmiddels veel te lange verhaal: met de juiste EV en de juiste voorbereiding lukt het perfect om lange reizen te maken. Maar veel minder dan de specs van de ID7 moest het toch niet geweest zijn voor mij. Maar iemand die er al sceptisch naar kijkt, zou ik het niet aanraden.
In Frankrijk heb je (snelle) laadpalen te over. In Spanje is het toch beter uitkijken en zijn ze zo snel niet.
Zelf vond ik het wel ontspannener en comfortabeler rijden dan in mijn Passat diesels.
De Travel Assist in mijn laatste Passat was al geweldig, maar deze is nog een stukje geweldiger.
Grootste minpunt vond ik is dat de voorruit te gelaagd (?) is, waardoor de Waze op onze smartphones vaak niet wisten waar ze waren. Toen de houder helemaal rechts onderaan op de voorruit hing, had deze wel continu een signaal te pakken. De ingebouwde GPS (die heb je nodig om te weten met hoeveel batterij je nog gaat aankomen op laadstops) geeft namelijk geen flitspalen weer. Met als gevolg dat ik voor het eerst op dit traject geflitst ben.
Goed verhaal, lekker kort ook 😉.
Het onderstreept het belang van twee dingen: enige voorbereiding en planning, en tevens het zover mogelijk leeg durven rijden. Dat laatste vereist enige EV ervaring voordat je het durft. Je hebt je strategie snel aangepast na de heenweg, en een mooi resultaat!

• RandomNick
True schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:19:
[...]

En de auto is weer terug van de dealer (let op eerste afspraak was dus na 3,5 week). Ik had twee problemen:
  • massagestand bestuurder functioneert niet meer
  • rolbare middenarmsteuncompartiment opberger rolt niet lekker zoals het andere deel of auto's in de showroom
Deze zijn geanalyseerd, de dealer komt na overleg met PON tot de volgende conclusie. De lendensteun moet vervangen worden en het koppelen/inregelen van de massagestand kan alleen als beide lendensteunen vervangen zijn (Volkswagen en IT ..). Dus ze moeten de lendensteunen van beide stoelen vervangen. Deze onderdelen staan internationaal op backorder en het is niet bekend wanneer ze beschikbaar komen. De volgende afspraak staat halverwege januari en tegen die tijd hoor ik wel of de onderdelen inmiddels geleverd zijn.

Het rolbare middenarmsteuncompartiment opberger moet vervangen worden er ontbreken enkele rubbertjes die de geleiding binnen het framepje moeten helpen en hierdoor heeft die te veel frictie (?) waarom die rubbertjes ontbreken weten ze ook niet, ik heb maar niet verder gevraagd.

De auto is geweldig als er niets mee is, met enkele kleine punten die beter kunnen. Maar wat is deze auto én de hele organisatie m.b.t. de serviceverlening erachter een aanfluiting; de werkplaats heeft te weinig tijd om snel iets op te kunnen pakken, er is te weinig personeel in dienst met HV-certificaten voor de eerdere problemen met het HV-systeem en als er vervangend vervoer moet komen is het moeilijk moeilijk vanuit de LM (VWPFS).

Ik ga mij beraden wat ik hiermee wil, want ik heb de auto nu één jaar en een paar dagen, hij heeft in totaal 30 dagen bij de garage gestaan ik heb 4x vervangend vervoer gehad omdat die meer dan 24u daar moest staan en nu zit ik wederom met een probleem waar gewoon geen zicht is op een oplossing. En het is een probleem wat directe impact heeft op mijn comfort van de auto wat één van de kernfactoren was waarom ik voor deze auto gekozen heb.

Bah :-(
Ik snap je gevoel helemaal. Met de Enyaq die ik hiervoor had in de eerste twee jaar diverse vergelijkbare zaken gehad. Het steeds weer terug moeten naar de dealer, met de bijbehorende wachttijden, vage antwoorden en halve oplossingen is super vervelend.
Ergens snap ik niet dat ze niet gewoon heel de stoel vervangen. Lijkt me snel en eenvoudig te regelen. Ook wel een beetje het nadeep van steeds rijker uitgeruste auto's. Hoe meer erop zit, des te meer er kapot kan.
Sterkte ermee.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:33
Dat gemiddelde van 121 km/h vind ik wel impressive @GTAm
En dan valt 21,6 kWh/100km ook erg mee!
Top reisauto

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• GTAm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04-02 22:16
LuPo schreef op donderdag 6 november 2025 @ 07:58:
Dat gemiddelde van 121 km/h vind ik wel impressive @GTAm
En dan valt 21,6 kWh/100km ook erg mee!
Top reisauto
Qua verbruik viel mij vooral het kleine verschil met de heenrit aan veel lagere gemiddelde snelheid op. Op de heenweg was het wel kouder, aan het regenen, mistig en meer wind.

• bonyuri
  • Laatst online: 29-01 10:17

bonyuri

Investigator!

Nu, denk je dat je er met een non-S model ("kleine" batterij) langer over had gedaan?
In ABRP doet een gewone Pro er 20 uur en 11 minuten over (3 uur 4 minuten laden)
Een Pro S doet er (met dezelfde instellingen in ABRP) exact hetzelfde over: 20 uur en 11 minuten, met net zo veel laadstops.

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• JanHenk
  • Niet online
@bonyuri Waarschijnlijk niet of nauwelijks. De batterijcapaciteit is (denk er maar over na) slechts beperkt relevant voor de snelste reistijd op lange reizen. Zoals ABRP ook laat zien. En overigens Bjorn Nyland ook in zijn tests.

Het gaat om de rijtijd (die is hetzelfde, ervan uitgaande dat je dezelfde snelheid rijdt) én de laadtijd. En die laatste is grotendeels afhankelijk van het (gemiddelde) laadvermogen. En natuurlijk de paar minuten extra die je per stop nodig hebt en waarin je niet aan het laden bent (af- en oprijden van de autosnelweg).

De Pro S kán gemiddeld wel sneller laden, dus in theorie profiteer je daarvan door kortere laadtijd.

Maar als op jouw route ook veel laders zitten die de 110kW nauwelijks aantikken, maakt het dus geen moer uit qua laadsnelheid.

Daarnaast is ABRP wel echt van 'de snelste route' en zal doorgaans een extra laadstop inplannen waarbij je (net als Bjorn Nyland altijd doet) bij pak 'm beet 65% al afkoppelt en doorgaat naar de volgende. Dat kan je gemiddelde laadsnelheid significant verhogen. En dat verkleint het verschil tussen de S en non-S ook. Nadeel van die tactiek is dat je wel echt kortere stints hebt.

In de praktijk kan het daarom wel comfortabeler zijn om wat harder te rijden (dus je rijtijd te verkorten) en dan alsnog minimaal 2 uur per stint te doen. Daar pak je met de S wel wat extra comfort. Je ziet het ook bij het verslag van @GTAm. De belangrijkste factor in de reistijd is gewoon hoe hard je rijdt (of kan rijden). Bewust langzamer rijden is onzinnig, de laadsnelheid is bij de ID.7 altijd hoger dan de rijsnelheid.

TLDR: Je kan het best zo hard rijden als je comfortabel acht of mag, net als je met een brandstofauto had gedaan. En je laadstops zo "plannen" dat je met ± 5% aankomt.

• sn0x0r
Net met de dealer gebeld. Mijn op 26 september bestelde (private lease) ID.7 Pro LE is 'in productie' en heeft een VIN. Hij verwacht eigenlijk zelfs dat hij al van de band is gerold en klaar staat voor transport. Hij verwacht dat dit een week of 2 zou duren en hoopte hem als sinterklaas cadeautje nog te kunnen overhandigen. :) Alles onder voorbehoud en geen garanties uiteraard.

[Edit]
Tijd om maar eens mooie zwarte velgen uit te gaan zoeken :D Dat wordt voor mij eerst nog even lezen en uitzoeken, want dat heb ik nog nooit gedaan en volgens mij moet ik voor/achter met twee verschillende breedtes rekening houden of zoiets. Daarnaast wil ik idealiter de VW naafdoppen erop kunnen plakken, puur omdat ik dat het mooiste vind i.p.v. van die vage naafdoppen die er anders op zitten. :+

[ Voor 35% gewijzigd door sn0x0r op 06-11-2025 11:34 ]

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:33
sn0x0r schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:32:
Net met de dealer gebeld. Mijn op 26 september bestelde (private lease) ID.7 Pro LE is 'in productie' en heeft een VIN. Hij verwacht eigenlijk zelfs dat hij al van de band is gerold en klaar staat voor transport. Hij verwacht dat dit een week of 2 zou duren en hoopte hem als sinterklaas cadeautje nog te kunnen overhandigen. :) Alles onder voorbehoud en geen garanties uiteraard.

[Edit]
Tijd om maar eens mooie zwarte velgen uit te gaan zoeken :D Dat wordt voor mij eerst nog even lezen en uitzoeken, want dat heb ik nog nooit gedaan en volgens mij moet ik voor/achter met twee verschillende breedtes rekening houden of zoiets. Daarnaast wil ik idealiter de VW naafdoppen erop kunnen plakken, puur omdat ik dat het mooiste vind i.p.v. van die vage naafdoppen die er anders op zitten. :+
Die van mij is eind oktober besteld en staat nu op productie eerste week december. Levering is nu weer teruggeschoten naar week 52 2025.
Ben benieuwd!

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:40
Het maakt niet gek veel uit wanneer je 'm besteld hebt als de dealer al een productieslot ingekocht heeft.. Ter vergelijk, begin oktober is mijn PL goedgekeurd en heb exact dezelfde productieweek en leverweek als @LuPo.

En dat is een van te voren ingekocht slot. Het wordt pas interessant om de productie/leverweek te kennen als je een volledig nieuw slot hebt. Dan kun je pas echt vergelijken.

Nu vergelijken we in principe voorraadauto's, ze moeten alleen nog even geproduceerd worden.

• Swalker66
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:09
Hallo,
Ik ben nieuw hier en sta op het punt om een ID 7 te bestellen (privé). Graag deel ik straks mijn indrukken. Nu vraag ik me af: Wat pleit voor een Tourer (naast smaak/esthetica) wanneer de Limo efficienter is en nagenoeg evenveel praktische bagage slikt? (YT Christian Stadler). Je betaalt er wel extra voor. => Graag zie ik wat adviezen of meningen voordat de keus gemaakt is.
Daarnaast hoor ik graag bevindingen over de Grenadilla Black Metallic lak. Mijn Audi was ook zwart metallic en wanneer je vegen of vingerafdrukken niet tijdig (snel!) verwijderde leken deze te worden vereeuwigd😎.

• resusaapje

resusaapje

h less

Swalker66 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:25:
Hallo,
Ik ben nieuw hier en sta op het punt om een ID 7 te bestellen (privé). Graag deel ik straks mijn indrukken. Nu vraag ik me af: Wat pleit voor een Tourer (naast smaak/esthetica) wanneer de Limo efficienter is en nagenoeg evenveel praktische bagage slikt? (YT Christian Stadler). Je betaalt er wel extra voor. => Graag zie ik wat adviezen of meningen voordat de keus gemaakt is.
Daarnaast hoor ik graag bevindingen over de Grenadilla Black Metallic lak. Mijn Audi was ook zwart metallic en wanneer je vegen of vingerafdrukken niet tijdig (snel!) verwijderde leken deze te worden vereeuwigd😎.
Simpelste antwoord: een stationwagen is couranter. Dus als eigenaar een puntje om mee te wegen bij de vraag: wat krijg ik er later voor terug.
Voor een idee van wat het zou kunnen uitmaken, kun je ze even vergelijken op een leasesite. De te verwachten verkoopprijs zit in de leaseprijs verwerkt. Is de leaseprijs voor de tourer vergelijkbaar met de limo, of zelfs lager, dan krijg je voor de tourer later je extra investering hopelijk weer terug of (meevaller) meer dan voor de limo.

• Zoomzoom
Hallo,
En vooral ook kijken naar wat je zelf het mooiste vindt denk ik. Enige pseudo nadeel van de limo is misschien wat minder headroom Voor Lange volwassenen achterin...

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-02 08:43
Wat pleit voor een Tourer (naast smaak/esthetica) wanneer de Limo efficienter is en nagenoeg evenveel praktische bagage slikt? (YT Christian Stadler).
De vorm van de koffer van een tourer is vooral wat handiger, hoe hard dat doorweegt hangt van je gebruik af. Ik heb zelf de limo, maar enkel omdat ik te vroeg moest bestellen (de tourer was nog net niet bestelbaar bij de leasing), het verschil is enkel merkbaar als eens iets groter wil vervoeren. Ik krijg er bv de meeste fietsen niet in zonder het stuur los te zetten en ben er vrij zeker van dat dit wel zou lukken met de tourer.

• DaMenaz
Een achterruitenwisser. En een rollo ipv een enorme hoedenplank.

Zelf jaren geleden een Octavia besteld als hatch ipv station. In 9 van de 10 x kan die hetzelfde. De 10e keer verkijk je je bij de Ikea op de stapelhoogte. Maar goed, daar kon ik wel als optie een ruitenwisser bestellen. Op de EV6 was dat een enorme frustratie dat die er niet op zat. Theorie is dat je je ruit droog rijdt. Praktijk is dat hij altijd goor is en je er niks aan hebt als je in een regenbui achteruit wilt rijden.

Catch my drift?

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
ik rij zelf de limo en ervaar enkel het ontbreken van de ruitenwisser in de regen als echt minpunt.
Nog niet in de situatie gekomen dat ik bepaalde dingen niet in de koffer kreeg, fietsen gaan sowieso op de fietsendrager op de trekhaak en echt grote dingen gaan de aanhangwagen in.
Wat ik wel vind is dat je met de limo de afstand naar achter heel moeilijk kan inschatten.

Het specifieke geval waar ik dat voorheb is op de parking op mijn werk.
Een of andere slimmerd heeft daar de laadpalen tussen 2 rijen parkeerplaatsen gemonteerd op aan het plafond bevestigde beugels.
Daardoor zweven die dingen op een hoogte die niet te zien is op de camera en ik nog steeds niet kan inschatten of ik nu te dicht sta of niet om mijn koffer nog open te krijgen om mijn laadkabel er uit te nemen.
Dus dat is nu helemaal tot achter rijden, tot wanneer mijn band de drempel raakt (nipt gepast de goede afstand, nog een 5cm speling) en dan wat naar voor rijden, met de neus mooi uit men vak staand, kabel uitnemen, terug naar achter rijden en aansluiten.
Bij vertrek dan de omgekeerde beweging.
Maar goed, uiterst specifiek geval waar ik de auto niet op afreken, maar wel diegene die dat een goed idee vond :+

• sn0x0r
DaMenaz schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:21:
Een achterruitenwisser. En een rollo ipv een enorme hoedenplank.

Zelf jaren geleden een Octavia besteld als hatch ipv station. In 9 van de 10 x kan die hetzelfde. De 10e keer verkijk je je bij de Ikea op de stapelhoogte. Maar goed, daar kon ik wel als optie een ruitenwisser bestellen. Op de EV6 was dat een enorme frustratie dat die er niet op zat. Theorie is dat je je ruit droog rijdt. Praktijk is dat hij altijd goor is en je er niks aan hebt als je in een regenbui achteruit wilt rijden.
Oh mijn hemel, dit is nog steeds echt zo'n frustratie met mijn EV6. Hoe bedenk je in vredesnaam dat het niet nodig is om een ruitenwisser te bevestigen op de achterruit.

• deter83
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
'Mijn' ID.7 Tourer LE pro is in juli besteld (bij XL lease van PON via tussenpersoon, dealer Ames). Huidige lease loopt eind december af dus zou een mooie overgang moeten zijn. Via de link van de dealer best wat vertraging te zien (t/m maart 2026), maar dealer belooft dat de auto nog in 2025 op kenteken gaat. Levering wel wat verder in januari (maar dat boeit me niet; ik wil de extra bijtelling 4 jaar lang niet).

Blijft spannend met al die tekorten, ik geloof het pas als 'ie voor de deur staat.

p.s. hebben andere zakelijke rijders wel eens gekeken wat de auto totaal netto kost over 4 jaar? Daar schrok ik wel even van ;) € 21.660 kost 'ie me over de looptijd. Da's andere koek dan de 2020 Kia e-NIRO 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door deter83 op 06-11-2025 15:21 ]

• Electromonkey
deter83 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:18:
'Mijn' ID.7 Tourer LE pro is in juli besteld (bij XL lease van PON via tussenpersoon, dealer Ames). Huidige lease loopt eind december af dus zou een mooie overgang moeten zijn. Via de link van de dealer best wat vertraging te zien (t/m maart 2026), maar dealer belooft dat de auto nog in 2025 op kenteken gaat. Levering wel wat verder in januari (maar dat boeit me niet; ik wil de extra bijtelling 4 jaar lang niet).

Blijft spannend met al die tekorten, ik geloof het pas als 'ie voor de deur staat.

p.s. hebben andere zakelijke rijders wel eens gekeken wat de auto totaal netto kost over 4 jaar? Daar schrok ik wel even van ;) € 21.660 kost 'ie me over de looptijd. Da's andere koek dan de 2020 Kia e-NIRO 8)7
Qua bijtelling bedoel je?

• deter83
  • Nu online
Yup, netto bijtelling is dit.

• Electromonkey
deter83 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:41:
[...]

Yup, netto bijtelling is dit.
Ja die doet best pijn. Ik kom van een 2020 ID.4, bedrag ligt inderdaad vele malen lager.
Alsnog, de ID.7 scheelde bij mij nog aanzienlijk t.o.v. een Tayron.

Daarvoor een e-Golf gehad die tegen 0% ging, dat was pas lekker!

Was een mazzeltje wat we hadden destijds. Maakt het niet minder vervelend :).

• deter83
  • Nu online
Electromonkey schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:57:
[...]

Ja die doet best pijn. Ik kom van een 2020 ID.4, bedrag ligt inderdaad vele malen lager.
Alsnog, de ID.7 scheelde bij mij nog aanzienlijk t.o.v. een Tayron.

Daarvoor een e-Golf gehad die tegen 0% ging, dat was pas lekker!

Was een mazzeltje wat we hadden destijds. Maakt het niet minder vervelend :).
Haha ja dat waren tijden. Early adopters hebben flink voordeel gehad, heeft een flinke boost gegeven aan het meer mainstream worden van de elektrische auto's dus beide kanten op fijn. Nu dan door de zure appel heen voor een mooie auto. Als 'ie maar dit jaar op kenteken komt, anders komt er nog bijna €3.000 bovenop dat zou wel zonde zijn.

• sunshinos
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-02 14:15
Voordelen Tourer:
Meer inhoud
De achterklep opent niet zo hoog en daardoor beter geschikt voor lage garages (bij elektrische achterklep instelbaar)
De rollo is flexibel en daardoor handiger dan de hoedenplant in de Sedan
De Tourer heeft een dakreling
De Tourer heeft haakjes voor een scheidingsnet achter de voorstoelen (Netztrennwand)
Meer hoofdvrijheid bij de Tourer op de achterbank
Een hond past makkelijker in een Tourer, daar kan die normaal zitten
De inruilprijs van een Tourer is hoger, want is gewilder.
Bij regen beter zicht door achterruit

Voordelen Sedan:
Achterkant blijft veel beter schoon, een Tourer is altijd vuil aan de achterkant
Is zuiniger, dus grotere actieradius (betere CW, minder gewicht)
De kofferbak opening is groter
Is stiller in het interieur door hoedenplank en betere lucht stroom over de daklijn
Iets lichter, daardoor iets minder bandenslijtage en kortere remweg (alles minimaal)
Trekt iets sneller op van 0 naar 100 km/u (in de praktijk niet merkbaar)
Is in NL 1000 Euro goedkoper (in Duitsland 800 Euro) dan de Tourer. (Pon weet wat de liefde voor de Tourer waard is)
Interieur is sneller te verwarmen of te koelen, door kleiner volume en met hoedenplank afgesloten kofferbak.
In een wasstraat wordt de achterkant wel goed gewassen. Bij een Tourer blijft de achterkant vuil.
Je hoeft geen achterruitwisser te vervangen, kan dus ook niet kapot gaan.
Geen scheidingsnet op te hangen achter de voorstoelen. Haakjes in hemelbekleding ontbreken.

• RandomNick
Ik kreeg hem niet verder dan 183 vandaag. Misschien had jij wind mee of een lichte helling 😂 🏎️

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online

passat_to_ev

Nice_car

Zoomzoom schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:00:
[...]

En vooral ook kijken naar wat je zelf het mooiste vindt denk ik. Enige pseudo nadeel van de limo is misschien wat minder headroom Voor Lange volwassenen achterin...
Mijn zoon is 1.94 en past in de limousine niet achterin onder het dak, in de tourer wel.

MW_ID7

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:53

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi verslag, misstaat ook niet als cross-post in het “ervaringen van lange reizen in Europa met EV”-topic?

Mbt de vraag met of zonder S, wie is sneller; de S heeft 2 voordelen: een grotere accu en een hogere laadsnelheid. Hij blijft echt lang op 200kW laden.
Ik denk dat het op de reis van GTam minstens 1 laadstops scheelt op dezelfde snelheid. Alternatief kan je eenzelfde afstand op hogere snelheid afleggen. In beide gevallen verwacht in minimaal een half uur verschil.
Dat is natuurlijk peanuts op zo’n lange reis, maar het verschil is er wel. ;)

Kan ook een psychologisch verschil zijn in dezen; onder of boven 20u reisduur (zonder file)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
deter83 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:18:

Ja zeker, dat kan pijn doen. Maar dat doet elke auto tegenwoordig, vergelijken met oudere auto's werkt sowieso niet gezien je die niet meer mag rijden.
Daarnaast is de vergelijking sowieso wat apart gezien we het hier alleen over de ID.7 hebben :>

• deter83
  • Nu online
True schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:21:
[...]

Ja zeker, dat kan pijn doen. Maar dat doet elke auto tegenwoordig, vergelijken met oudere auto's werkt sowieso niet gezien je die niet meer mag rijden.
Daarnaast is de vergelijking sowieso wat apart gezien we het hier alleen over de ID.7 hebben :>
Haha klopt. De vergelijking was met mijn huidige lease auto, de sprong is groot op alle fronten ;).

• Drakentemmer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-01 22:46
deter83 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:59:
[...]

Haha ja dat waren tijden. Early adopters hebben flink voordeel gehad, heeft een flinke boost gegeven aan het meer mainstream worden van de elektrische auto's dus beide kanten op fijn. Nu dan door de zure appel heen voor een mooie auto. Als 'ie maar dit jaar op kenteken komt, anders komt er nog bijna €3.000 bovenop dat zou wel zonde zijn.
idd, als ie dit jaar niet op kenteken komt scheelt behoorlijk. Voor mij iig een stuk meer dan 3k. Mooi te bereken met deze tool voor geïnteresseerden: https://salarissimulator.youforce.nl/proformalite

• JanHenk
  • Niet online
Met de huidige private lease aanbieding en de bijtelling van 2025 (dus niet eens 2026) heb ik ervoor gekozen om de private lease te nemen én deze gewoon als privé vermogen aan te merken met declaratie van wat zakelijke kilometers à 23 cent. De (bruto) bijtelling is namelijk ruim 200 euro hoger dan het leasetarief. En zoveel kosten aan elektriciteit gaat er ook weer niet in :P

Als je een mobiliteitsbudget hebt is het misschien ook wel de moeite waard om eens te vergelijken wat uitkeren en private lease doet.

• gompie97
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19-11-2025
-

[ Voor 99% gewijzigd door gompie97 op 07-11-2025 14:56 ]

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02 10:52

Baggeraar

Wat een gebagger..

Merken jullie ook het fenomeen op dat je vrij lang op de knop moet drukken voor ruitensproeien totdat er effectief sproeimiddel op de voorruit komt?
Tenminste, je hoort wel de ´pomp´ draaien, maar het lijkt alsof er eerst steeds weer een darmpje moet worden gevuld alvorens het water er effectief uitsproeit (alsof een terugslagklep niet werkt ofzo?)

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:20

Crusader

Arc Nature

Baggeraar schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:59:
Merken jullie ook het fenomeen op dat je vrij lang op de knop moet drukken voor ruitensproeien totdat er effectief sproeimiddel op de voorruit komt?
Tenminste, je hoort wel de ´pomp´ draaien, maar het lijkt alsof er eerst steeds weer een darmpje moet worden gevuld alvorens het water er effectief uitsproeit (alsof een terugslagklep niet werkt ofzo?)
Ja, dat viel mij inderdaad ook op.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Puppetmaster
Ja, vast een VW dingetje, de eUp heeft dat ook.

Het was net enorm mistig tijdens de rit naar huis, je kon heel mooi zien hoe de IQ-lights werken!
Was fascinerend hoeveel afzonderlijke lichtbanen die units kunnen maken! 😄👍🏼

[ Voor 66% gewijzigd door Puppetmaster op 07-11-2025 18:07 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• RandomNick
Puppetmaster schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:05:
Het was net enorm mistig tijdens de rit naar huis, je kon heel mooi zien hoe de IQ-lights werken!
Was fascinerend hoeveel afzonderlijke lichtbanen die units kunnen maken! 😄👍🏼
Helemaal mee eens! Ik heb de afgelopen week veel op B-wegen op de veluwe en in de polder gereden en de matrix led is echt fantastisch. Fascinerend om het tijdens het rijden aan het werk te zien.
Björn Nyland heeft er ook een video over, en was er ook van onder de indruk: YouTube: VW ID7 GTX Tourer headlights test

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:40
De vorige generatie DLA werkte ook al erg goed volgens de tegenliggers. Er kwam zo goed als nooit commentaar en je zag de bundels ruim van te voren wegdraaien. Maar toch voel ik me schuldig en wil ik niemand tot last zijn met die bak licht dus gebruik ik het bijna nooit.

En ik woon toch echt op het platteland. De gewone led-verlichting van de vorige generatie Volkswagens is al ruim voldoende vind ik.

Maar het opstartriedeltje is wel een vrolijk gezicht.

• RandomNick
Ruud schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:57:
De vorige generatie DLA werkte ook al erg goed volgens de tegenliggers. Er kwam zo goed als nooit commentaar en je zag de bundels ruim van te voren wegdraaien. Maar toch voel ik me schuldig en wil ik niemand tot last zijn met die bak licht dus gebruik ik het bijna nooit.

En ik woon toch echt op het platteland. De gewone led-verlichting van de vorige generatie Volkswagens is al ruim voldoende vind ik.

Maar het opstartriedeltje is wel een vrolijk gezicht.
Mijn ervaring is beperkt tot een rit of 10 in de avonduren nu, maar wel over echt donkere wegen, en nog geen seinende tegenligger gehad. Ook verkeer voor je, of verkeer dat je inhaalt wordt keurig in het donker gehouden is tot nu toe mijn ervaring.

• JiBo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02 05:53
Heeft een van jullie gehad dat de contracten gedownload kunnen worden, maar de app alsnog vind dat je geen contract hebt? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwVinqS9M2Kg4O_8F0areJ-4ukA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Pjx865kKZVODgEPwRvE8GqvX.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVJi5zlJtha4PkbHje6OC_DGdqs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mRlzyBHkxrUZWrAdUovJ6UY6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door JiBo op 08-11-2025 16:44 ]

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-02 14:57
Ik krijg steeds e-mails met; Heb jij al een elektrisch rijden training met jouw Volkswagen ID.7 Tourer ingepland? Elektrisch rijden heeft veel te bieden, maar brengt ook nieuwe mogelijkheden en technieken met zich mee. Daarom nodigen we je uit voor een gratis Elektrische rijtraining! Tijdens deze training gaan we samen door de slimme functies van je Volkswagen heen, zoals het infotainmentsysteem, de rijhulpsystemen en delen we handige tips over laden en navigatie Zo ontdek je snel alles wat je nodig hebt en haal je het meeste uit iedere rit!

Heeft iemand dit gedaan, moeite waard? Rij nu na 7 weken en 7,000km denk ik met alle functionaliteiten wel kennende rond.

• Puppetmaster
Ja, vervelende is dat dat ook niet in de buurt is.
Althans niet voor mij.

• koomen75
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-02 19:11
Surfroy01 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:31:
Ik krijg steeds e-mails met; Heb jij al een elektrisch rijden training met jouw Volkswagen ID.7 Tourer ingepland? Elektrisch rijden heeft veel te bieden, maar brengt ook nieuwe mogelijkheden en technieken met zich mee. Daarom nodigen we je uit voor een gratis Elektrische rijtraining! Tijdens deze training gaan we samen door de slimme functies van je Volkswagen heen, zoals het infotainmentsysteem, de rijhulpsystemen en delen we handige tips over laden en navigatie Zo ontdek je snel alles wat je nodig hebt en haal je het meeste uit iedere rit!

Heeft iemand dit gedaan, moeite waard? Rij nu na 7 weken en 7,000km denk ik met alle functionaliteiten wel kennende rond.
Heb ik ook al eerder gevraagd... ik heb deze aankomende zaterdag. Ik laat wel even of het wat is.
Pagina: 1 ... 76 ... 101 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1