• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:51
Homer-Simpson schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:42:
Ik ben sinds mei van dit jaar in semi blije afwachting van een nieuwe pro limited tourer in Stonewashed Blue black edition, met trekhaak, exterieur pakket plus en Interieur pakket plus en onbekende velgen.

Huidige leasecontract loopt medio november af dus gevraagde leverdatum was week 47. Inmiddels zit ik op week 51.

Na minimaal 6 pogingen heb ik mijn leasemaatschappij Arval en dealer van de Udenhout ervan weten te overtuigen dat de Bergen velgen slecht leverbaar zijn en ik andere velgen wil om de auto nog zeker in 2025 geleverd te krijgen. Heb geen bericht gekregen welke velgen ze nu hebben gekozen: wel dat er zonder de keuze voor nieuwe velgen sowieso pas in 2026 geleverd kon worden.

Waarom semi blij: kwam gister achter een fout in de configuratie die ik niet had opgemerkt. Ga dus een wit interieur krijgen ipv zwart. 8)7
https://gathering.tweaker...message/83764540#83764540
Ik ben echt superblij met het lichte interieur. Ik vind het echt zoveel fraaier dan het saaie donkere interieur. Ik heb 2 kids (10 en 12), heb inmiddels 13.000 km gereden met ook regelmatig voetbalkids achterin, en ik draag bijna altijd jeans; ziet er allemaal nog als nieuw uit. En je hebt hiermee veel minder piano-zwart in je auto. Dus ik zou juist extra blij zijn als ik jou was :D

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Homer-Simpson Zolang de wagen nog niet in productie is, kan het interieur wellicht nog gewijzigd worden? Ik kan de link naar de post niet lezen overigens.

Mijn dealer heeft trouwens dezelfde fout gemaakt. Ik had een zwart interieur besteld. Maar bij aflevering zag ik dat ik het lichte interieur had. 8)7 Even nagekeken hoe dit kon. Bleek dat degene die de bestelling heeft geplaatst bij de fabriek, een andere persoon dan mijn contactpersoon in verband met vakantie, dus niet goed heeft opgelet…

Foutje bedankt. Ik heb er overigens maar geen al te groot probleem van gemaakt: ik vind het stiekem wel gaaf en durfde het zelf eigenlijk niet te bestellen. Maar nu ik het heb, ben ik er wel heel blij mee. Smaak natuurlijk.

Het is niet echt spierwit trouwens. Het is lichtgrijs. Dat maakt ook dat je er minder snel iets op zou zien dan je denkt. En anders is het ook best wel schoon te houden met de juiste middelen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:02
johansen schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:19:
[...]

Ik ben echt superblij met het lichte interieur. Ik vind het echt zoveel fraaier dan het saaie donkere interieur. Ik heb 2 kids (10 en 12), heb inmiddels 13.000 km gereden met ook regelmatig voetbalkids achterin, en ik draag bijna altijd jeans; ziet er allemaal nog als nieuw uit. En je hebt hiermee veel minder piano-zwart in je auto. Dus ik zou juist extra blij zijn als ik jou was :D
Dat klinkt bovengemiddeld goed! Heb je toevallig een foto van de stand van zaken bij jou?
Hou niet van pianolak dus dat treft. Mijn kinderen zijn 4 en 6 en hebben nog te korte beentjes om goed ‘de hoek om’ te kunnen gaan bij de bank. Dus veel contact van schoeisel met de bank.

Maar goed. Sopje is zo gemaakt en mogelijk ziet er het dus toch wel heel gaaf uit. Dan zou ik de initiële teleurstelling wel gauw te boven moeten zijn.

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 14:02
JanHenk schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:21:
@Homer-Simpson Ik kan de link naar de post niet lezen overigens.
Homer-Simpson schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 07:51:
Kom erachter dat ik mijn nieuwe auto per ongeluk met wit interieur heb besteld i.v.m. zwart. Gelukkig heb ik altijd jeans aan en twee jonge kinderen. Dus what could possibly go wrong.
Optie bestelcode nagenoeg gelijk en bevestiging van dealer gaf niet de volledige code weer alleen de eerste drie letters. En ik had nog nooit eerder een nieuwe nieuwe auto besteld.

[Afbeelding]
Mistral Gray is Marketeers voor wit.

Nog maar twee maanden wachten voordat ik het resultaat van deze FUUUUUUUUU onder ogen hoef te komen :|

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-02 07:30

passat_to_ev

Nice_car

Kun je een bepaald merk snelladers uitsluiten van de routebepaling met laadstops? Kreeg laatst een Tesla lader voorgesteld maar daar werkt mijn (zakelijke) laadsleutel niet.

MW_ID7

• taco_ni
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:14
passat_to_ev schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:02:
Kun je een bepaald merk snelladers uitsluiten van de routebepaling met laadstops? Kreeg laatst een Tesla lader voorgesteld maar daar werkt mijn (zakelijke) laadsleutel niet.
Toevallig al wel geprobeerd de pas in de Tesla app te koppelen? Dan laad je met de app en niet met je laadpas.
https://www.tesla.com/nl_nl/support/charging/ev-roaming

[ Voor 5% gewijzigd door taco_ni op 25-10-2025 12:09 ]

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:01
passat_to_ev schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:02:
Nope, helaas.

Catch my drift?

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:11
Tot 1 januari ga ik de id.7 zakelijk rijden, wat gebruiken jullie voor de ritten registratie?

Vond wel iets met yeshugo die een koppeling met de VW omgeving kan maken.

• bdbfz
  • Laatst online: 15:46
Spekkie99 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:12:
Tot 1 januari ga ik de id.7 zakelijk rijden, wat gebruiken jullie voor de ritten registratie?

Vond wel iets met yeshugo die een koppeling met de VW omgeving kan maken.
Tronity.io

• Badeen
  • Laatst online: 14:46
Wat de actual fuck, hoezo is de auto ineens in halloweenthema? Iemand enig idee waar ik dit uit moet zetten? Heb seizoensgebonden animaties al uit staan in de setup...

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Badeen schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:36:
Wat de actual fuck, hoezo is de auto ineens in halloweenthema? Iemand enig idee waar ik dit uit moet zetten? Heb seizoensgebonden animaties al uit staan in de setup...
Kan niet, welkom bij Volkswagen.
Er komt ook nog een kerstthema en een midzomerthema. :X
Meest vervelende is, dat de (touch)geluiden ook anders zijn. |:(

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• Badeen
True schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:43:
[...]

Help.. Ik vond het al vervelend dat er ineens een herfst thema kwam.. Naja, had de dealer er ook al over gebeld. Die zei dat het ergens uit te zetten was wel, maar ik heb m nog niet gevonden. Wordt nog door ze teruggebeld erover

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Dat voorzien ze dan wel, maar nuttige dingen…

Wat ik bijvoorbeeld mis is de mogelijkheid om via de app de batterijvoorverwarming aan te zetten. Als de auto geparkeerd staat en ik ga bijvoorbeeld op 2km afstand gaan snelladen, lukt dat niet aan volle snelheid want niet voorverwarmd.

Of zijn er wel manieren om dat te doen?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:56

The Legend

*Plop*

Ik krijg ineens bij het instappen de vraag om in ‘onlinemodus’ te gaan, in plaats van profiel te kiezen (=ok drukken). Hoe fix ik dit? Automatisch op slot gaan lijkt ook ineens slecht te werken.

[ Voor 17% gewijzigd door The Legend op 25-10-2025 17:04 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
stanny schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:03:
Dat voorzien ze dan wel, maar nuttige dingen…

Wat ik bijvoorbeeld mis is de mogelijkheid om via de app de batterijvoorverwarming aan te zetten. Als de auto geparkeerd staat en ik ga bijvoorbeeld op 2km afstand gaan snelladen, lukt dat niet aan volle snelheid want niet voorverwarmd.

Of zijn er wel manieren om dat te doen?
Nee het contact moet aan staan om dit te doen (op contact), maar echt een probleem hoeft dit in de praktijk niet te zijn. Als je echt bijna leeg bent kun je toch al vrij rap laden. Enige wat nog een belemmering kan zijn, is de accutemperatuur als het buiten echt koud is, dan hebben we het wel over winterse omstandigheden.

Hoe het wel kan, in de auto gaan zitten, contact aan, sleutel laten liggen, uitstappen. Auto met sleutel op contact laten staan terwijl die verwarmt.
Ik weet alleen niet hoe lang dit zo blijft voordat die uit gaat, volgens mij blijft dit wel een tijdje door gaan, maar niet op slot én de sleutel in de auto :o .

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• stanny
  • Niet online
True schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:10:
[...]

Nee het contact moet aan staan om dit te doen (op contact), maar echt een probleem hoeft dit in de praktijk niet te zijn. Als je echt bijna leeg bent kun je toch al vrij rap laden. Enige wat nog een belemmering kan zijn, is de accutemperatuur als het buiten echt koud is, dan hebben we het wel over winterse omstandigheden.

Hoe het wel kan, in de auto gaan zitten, contact aan, sleutel laten liggen, uitstappen. Auto met sleutel op contact laten staan terwijl die verwarmt.
Ik weet alleen niet hoe lang dit zo blijft voordat die uit gaat, volgens mij blijft dit wel een tijdje door gaan, maar niet op slot én de sleutel in de auto :o .
Ok, op die manier.
Best suboptimaal vind ik, de sleutel in een open wagen laten liggen :9
Maar goed, zoals je zegt, niet echt een probleem. Had wel fijn geweest had het gekund.

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-02 01:16
Badeen schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:59:
[...]

Help.. Ik vond het al vervelend dat er ineens een herfst thema kwam.. Naja, had de dealer er ook al over gebeld. Die zei dat het ergens uit te zetten was wel, maar ik heb m nog niet gevonden. Wordt nog door ze teruggebeld erover
Volgens mij kun je het uitzetten in het setup menu > Beeldscherm > seizoensgebonden Thema (oid). Staat standaard idd aan.

• AartJW
Lancer schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:20:
[...]

Ik zie hem wel met 5.4 (af fabriek). Dit is het demo mode filmpje wat erin zit. Er kwam vandeweek wel een update langs, maar die was alleen voor het bijwerken van de handleiding.
Ik zie 'm ook idd maar je moet stilstaan om de demo modus te zien. Ik had de Hud vorige keer versteld tijdens het rijden en dan zie je alleen het rechthoek.

• Badeen
AartJW schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:38:
[...]

Volgens mij kun je het uitzetten in het setup menu > Beeldscherm > seizoensgebonden Thema (oid). Staat standaard idd aan.
Nope, die stond bij mij dus al uit.. Wel echt bijzonder dat zoiets er dan doorheen komt.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Toch even een oprecht bedankje aan mijn huisdealer die mijn winterbanden op de juiste manier monteert - immers is elke band met binnen/buitenkant én één kant opdraaiend profiel alleen passend op de juiste velg. :+
Wel jammer dat ze daarbij de bandenspanning tot 2,6 bar hebben opgepompt (rondom) en linksachter zelfs tot minder dan 2,4 .. toen ik gisteren de eerste rit (anders dan dealer -> huis) maakte over de snelweg kon ik direct bij een tankstation eraf omdat de auto een probleem signaleerde met de bandendruk. Stelletje amateurs zijn het ook ..
NB mijn uitvoering/velgen zijn simpel, altijd, overal, rondom 2,9 bar.

Ze zullen maar eens een keer doen waar ze voor betaald krijgen ..

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:44
Vandaag van Den Haag naar Huizen gereden en weer terug, en géén ID.7 tegen gekomen. :'(
Waar waren jullie? :P

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• MrSnowflake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-02 13:29
Ik weet niet tof het hier al gezegd is geweest, maar met ID v5.6 moet je niet meer iedere keer je user te bevestigen. Van zodra je begint te rijden wordt de user geaccepteerd. Onmiddellijk dus user aanpassen moet voor vertrek gebeuren, of je moet in het scherm zoeken naar de functie. Iig een goeie stap vooruit. Nu nog koppelen aan de sleutel, of de stoel instelling.

• MrSnowflake
AartJW schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:40:
[...]

Ik zie 'm ook idd maar je moet stilstaan om de demo modus te zien. Ik had de Hud vorige keer versteld tijdens het rijden en dan zie je alleen het rechthoek.
Volgens de demo geeft hij ook aan als er een auto in de blinde hoek zit. Dit heb ik toch nog niet gezien. Ook toont hij nu de parkeersensoren ook in de huid. Deed ie bij V4 ook niet.

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:37
MrSnowflake schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:31:
Ik weet niet tof het hier al gezegd is geweest, maar met ID v5.6 moet je niet meer iedere keer je user te bevestigen. Van zodra je begint te rijden wordt de user geaccepteerd. Onmiddellijk dus user aanpassen moet voor vertrek gebeuren, of je moet in het scherm zoeken naar de functie. Iig een goeie stap vooruit. Nu nog koppelen aan de sleutel, of de stoel instelling.
Dit is weer terug van een 2.x versie, top!
Ik had het in 2020 nog in mijn ID4, verdween na een van de vele updates die volgde.

Vandaag berichtje gehad dat levering van "die van mij" in week 49 gaat zijn :) !

[ Voor 3% gewijzigd door Electromonkey op 25-10-2025 22:56 ]

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:03

Crusader

Arc Nature

[...]

Zenkjoe sir... ik was in de veronderstelling dat er iets aan de hand was met m'n audio in de auto als ik het volume van de muziek wilde aanpassen met de touchbediening op het stuur. Wilde er morgen even naar gaan kijken, maar dat is het dus. Allemachtig VW...

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• DaMenaz
Waarom hebben jullie überhaupt dat domme gepok over de speakers aan staan voor elke aanraking van het scherm of een haptische knop? 🤔

Catch my drift?

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:03

Crusader

Arc Nature

DaMenaz schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 02:20:
Waarom hebben jullie überhaupt dat domme gepok over de speakers aan staan voor elke aanraking van het dcherm of een haptische knop? 🤔
Ik begrijp nu pas dat je dat kunt uitschakelen, that's why 8)7

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-02 22:01
Electromonkey schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:56:
[...]

Dit is weer terug van een 2.x versie, top!
Ik had het in 2020 nog in mijn ID4, verdween na een van de vele updates die volgde.

Vandaag berichtje gehad dat levering van "die van mij" in week 49 gaat zijn :) !
Betekent dat, dat je weet dat de wagen geproduceerd wordt?
Mijne wordt volgens planning 7 nov geproduceerd, terwijl de nexperia (zit die erin? )chip tot eind volgende week voorradig is. Sta ook ingepland voor levering in week 49.

Als ie niet in Dec geleverd kan worden dan ik dat best voelen.

NB:
Het nieuws gaat nu nog over de Golf, maar gezien de modulairiteit van VW knijp ik hem wel een beetje.

• Heftug
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-02 20:40
Inter18 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:45:
[...]

Mijne wordt volgens planning 7 nov geproduceerd, terwijl de nexperia (zit die erin? )chip tot eind volgende week voorradig is. Sta ook ingepland voor levering in week 49.

NB:
Het nieuws gaat nu nog over de Golf, maar gezien de modulairiteit van VW knijp ik hem wel een beetje.
Opgelost: nieuws: Volkswagen vindt alternatieve chipleverancier na uitval Nexperia-leve...

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:37
[...]

NB:
Ik heb twee weken gehoord dat productie in week 44 zou zijn. Best spannend inderdaad met de chips.

Heel eerlijk, niet in november/december zou met een flinke korting moeten komen. Gaat me privé best wat geld kosten…

• AartJW
Hij is wel dol op bladeren. Iemand makkelijk manier om die er uit te halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0YfLv-OJXAo4tuqHQgENHXgrJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwqWL44I14Rgzq8Wdc3tJooT.jpg?f=fotoalbum_large

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Eruit trekken met twee andere takken. :+

Nvm, zijn blaadjes. Kleine luchtblazer?

[ Voor 38% gewijzigd door S_Chief op 26-10-2025 14:54 ]

• LionofJudah68
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08:41
JanHenk schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:21:
@Homer-Simpson Zolang de wagen nog niet in productie is, kan het interieur wellicht nog gewijzigd worden? Ik kan de link naar de post niet lezen overigens.

Mijn dealer heeft trouwens dezelfde fout gemaakt. Ik had een zwart interieur besteld. Maar bij aflevering zag ik dat ik het lichte interieur had. 8)7 Even nagekeken hoe dit kon. Bleek dat degene die de bestelling heeft geplaatst bij de fabriek, een andere persoon dan mijn contactpersoon in verband met vakantie, dus niet goed heeft opgelet…

Foutje bedankt. Ik heb er overigens maar geen al te groot probleem van gemaakt: ik vind het stiekem wel gaaf en durfde het zelf eigenlijk niet te bestellen. Maar nu ik het heb, ben ik er wel heel blij mee. Smaak natuurlijk.

Het is niet echt spierwit trouwens. Het is lichtgrijs. Dat maakt ook dat je er minder snel iets op zou zien dan je denkt. En anders is het ook best wel schoon te houden met de juiste middelen.
O, bij jou ook al dezelfde fout. Het is trouwens eerder gebroken wit/licht beige.

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06-02 21:21
AartJW schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:51:
Hij is wel dol op bladeren. Iemand makkelijk manier om die er uit te halen?

[Afbeelding]
Bij mij gaan die er weer vanzelf uit... Het hoopt in ieder geval nooit op het afgelopen jaar.

• DaMenaz
Met de hogedrukspuit

Catch my drift?

• Badeen
DaMenaz schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 02:20:
Waarom hebben jullie überhaupt dat domme gepok over de speakers aan staan voor elke aanraking van het dcherm of een haptische knop? 🤔
Echt? Die ga ik zoeken. Vooralsnog ben ik er overigens achter gekomen dat ik dus de functie met seizoensgebonden uitzetten niet aan had gezet, reversed psychology 8)7 . Helaas zet die functie zichzelf na elke restart weer uit (of aan?)...

• DaMenaz
Badeen schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:09:
[...]

Echt? Die ga ik zoeken. Vooralsnog ben ik er overigens achter gekomen dat ik dus de functie met seizoensgebonden uitzetten niet aan had gezet, reversed psychology 8)7 . Helaas zet die functie zichzelf na elke restart weer uit (of aan?)...
In het submenu geluid. 👍

Catch my drift?

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-02 22:01
hier dezelfde tekst staat maar dan beperkt tot eind deze week, https://nos.nl/artikel/25...ndanks-nexperia-problemen
of
https://www.ewmagazine.nl...ptekort-nexperia-1509042/

Er zijn ook rooskleuriger sites als Bloomberg en Bright maar die zitten tegenwoordig achter een paywall

• AartJW
Badeen schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:09:
[...]

Ja idd onlogisch. Je moet iets aanzetten om iets uit te zetten.

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-01 10:17

bonyuri

Investigator!

MrSnowflake schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:31:
Dit is bij mij met 5.4 ook al zo ;)

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• Heftug
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-02 20:40
Inter18 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:22:
[...]

hier dezelfde tekst staat maar dan beperkt tot eind deze week, https://nos.nl/artikel/25...ndanks-nexperia-problemen
of
https://www.ewmagazine.nl...ptekort-nexperia-1509042/

Er zijn ook rooskleuriger sites als Bloomberg en Bright maar die zitten tegenwoordig achter een paywall
De bestelde ID.7 van mij is afgelopen week van de band gerold. Iemand ervaringen hoelang het duurt voordat deze op transport gaat? En hoelang het duurt voordat die gereed is bij dealer?

• JanHenk
  • Niet online
Heftug schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:26:
[...]

De bestelde ID.7 van mij is afgelopen week van de band gerold. Iemand ervaringen hoelang het duurt voordat deze op transport gaat? En hoelang het duurt voordat die gereed is bij dealer?
Transport, misschien een week (per vrachtwagen vanuit Emden, vlakbij dus) en mijn dealer had twee week nodig voor rijklaar maken.

• JanHenk
  • Niet online
LionofJudah68 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:56:
[...]

O, bij jou ook al dezelfde fout. Het is trouwens eerder gebroken wit/licht beige.
Ja, maar ze zijn niet aan elkaar gerelateerd neem ik aan. Menselijke vergissing van de dealer.

Ik ben er nogmaals wel blij mee en mijn partner ook. Na 1500 kilometer nog geen smet. En goed punt hierboven inzake het pianolak, dat heb je bij het grijze interieur ook nauwelijks.

Volkswagen noemt het zelf "Mistral Grey" interieur, daarom noemde ik het lichtgrijs. Maar wat je zelf wil, namen van kleuren blijven altijd subjectief ;)

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-02 13:56
[...]

Aah, is dat het... ik vroeg me al af waar ik met m'n tengels aan had gezeten om dat geluid te activeren. Heb het nu maar uitgezet, ben semi-gewend aan de touchknoppen ondertussen. Blijft behelpen maar soit.

Naast de touchknoppen drie andere kritiekpunten na 1500km:

1. M'n vriendin blijft klagen dat ze het koud heeft op langere ritten. Zelf vind ik het ook aan de frisse kant na ~30 min rijden, met name bij de bovenkant van mijn benen.
Als ik voor het programma 'Warme handen' kies in de climate instellingen, blaast ie koude lucht op mijn handen... Jullie soortgelijke ervaringen? Anders maar even terug naar de dealer.
2. Mijn spiegels zouden automatisch naar beneden moeten gaan bij achteruitrijden, maar de auto weigert dit te doen. Automatisch inklappen bij vergrendelen werkt wel. Neem aan dat dat gewoon zou moeten werken?
3. Verbruik (en dus range). Ik wist vooraf dat het weer veel invloed heeft, maar het is toch iets meer dan ik had verwacht. Op een zachte dag (graadje of 15) met weinig wind schommelt het verbruik tussen de 14-15 kWh per 100km. Afgelopen zaterdag kreeg ik 'm niet onder de 20kWh, terwijl het niet eens écht koud was. Ben benieuwd naar het verbruik op de wintersport rit.

Verder ben ik er erg over te spreken :)

• JanHenk
  • Niet online
@Knul Inzake de climate, graadje hoger zetten kan helpen, verder gewoon lekker de stoelverwarming en -massage aanzetten :+ Zonder gekheid, ik snap je probleem, maar ik heb de oplossing niet per se.

Spiegels moet je eenmalig instellen en dan de schakelaar op de R zetten (en laten staan). Hij dipt alleen met de schakelaar in de R. Dat is een Volkswagen ding, werkt al tiental jaren zo. Staat wel in de handleiding beschreven.

Verbruik, afgelopen weekend 300km gereden en inderdaad ook zo'n ~200 Wh/km. Terugreis was wel met 120 cruise. Heenreis was het verbruik met 100 net zo hoog, maar toen had ik meer wind tegen. Wind en regen doen heel veel. Heb je winterbanden of all-seasons? De meesten daarvan hebben in de regen ook wel wat hogere weerstand dan een reguliere zomerband.

• Knul
@JanHenk Goed om te weten van die R, ik ben een man dus lees de handleiding niet ;) Als ik het niet snap is het dom ontworpen :+

Zitten all-seasons onder, dus verbruik ligt wel ietsjes hoger dan normaal.

• LionofJudah68
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08:41
JanHenk schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:32:
[...]
Ja, maar ze zijn niet aan elkaar gerelateerd neem ik aan. Menselijke vergissing van de dealer.

Ik ben er nogmaals wel blij mee en mijn partner ook. Na 1500 kilometer nog geen smet. En goed punt hierboven inzake het pianolak, dat heb je bij het grijze interieur ook nauwelijks.

Volkswagen noemt het zelf "Mistral Grey" interieur, daarom noemde ik het lichtgrijs. Maar wat je zelf wil, namen van kleuren blijven altijd subjectief ;)
Begreep ik. Ook voor kleuren zijn er trouwens standaarden zoals RAL dus dan is het niet subjectief meer...

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:16
Knul schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:36:
[...]

Aah, is dat het... ik vroeg me al af waar ik met m'n tengels aan had gezeten om dat geluid te activeren. Heb het nu maar uitgezet, ben semi-gewend aan de touchknoppen ondertussen. Blijft behelpen maar soit.

Naast de touchknoppen drie andere kritiekpunten na 1500km:

1. M'n vriendin blijft klagen dat ze het koud heeft op langere ritten. Zelf vind ik het ook aan de frisse kant na ~30 min rijden, met name bij de bovenkant van mijn benen.
Als ik voor het programma 'Warme handen' kies in de climate instellingen, blaast ie koude lucht op mijn handen... Jullie soortgelijke ervaringen? Anders maar even terug naar de dealer.
2. Mijn spiegels zouden automatisch naar beneden moeten gaan bij achteruitrijden, maar de auto weigert dit te doen. Automatisch inklappen bij vergrendelen werkt wel. Neem aan dat dat gewoon zou moeten werken?
3. Verbruik (en dus range). Ik wist vooraf dat het weer veel invloed heeft, maar het is toch iets meer dan ik had verwacht. Op een zachte dag (graadje of 15) met weinig wind schommelt het verbruik tussen de 14-15 kWh per 100km. Afgelopen zaterdag kreeg ik 'm niet onder de 20kWh, terwijl het niet eens écht koud was. Ben benieuwd naar het verbruik op de wintersport rit.

Verder ben ik er erg over te spreken :)
Voor wat betreft punt 1: is dit je eerste EV?
Verwarmen werkt daar namelijk helaas anders dan bij een ICE. Ik loop hier met mijn Skoda Enyaq ook al 4 jaar tegenaan.

Beetje uitleg: Omdat een EV geen verbrandingsmotor heeft, is er geen restwarmte beschikbaar.
Daarom gebruikt de auto een PTC-verwarmingselement (Positive Temperature Coefficient). Dat is eigenlijk een soort elektrische kachel die lucht opwarmt met stroom uit de hoogvoltage-accu.

Die PTC-kachel:
- verwarmt snel bij het opstarten (vandaar dat het in het begin lekker warm wordt),
- maar zodra de ingestelde temperatuur bereikt is, regelt hij terug om energie te besparen,
- waardoor er minder warme lucht uit de roosters komt, dat voelt dan als “koude lucht”, terwijl de cabine nog op temperatuur is.

Na een tijdje kan het systeem dus “te efficiënt” zijn: het blaast lucht op 'kamertemperatuur' om de ingestelde temperatuur te behouden, maar dat voelt koel aan je huid, zeker bij constante ventilatie.

Wat ik in de Enyaq doe om hieromheen te werken: verwarming niet op 'auto' zetten maar ventilatie meer naar de voeten en vooruit sturen (meer indirect). Ook kan je de fansnelheid op laag zetten, zodat hij minder hard blaast.

Ps. De Enyaq wordt trouwens eind deze week omgeruild voor een ID.7 T Pro LE :)

[ Voor 2% gewijzigd door RandomNick op 27-10-2025 11:39 . Reden: kleine wijzigingen ]

• DaMenaz
Snap dat mensen touchknoppen niet fijn vinden. Zelf heb ik ook liever echte knoppen. Snap alleen niet het nut om willens en wetens een auto te bestellen waarvan je weet dat ze erin zitten en dan daarna online erover te gaan klagen. Het is niet alsof VW het stiekem heeft veranderd. :X

Catch my drift?

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:20
Knul schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:48:
@JanHenk Goed om te weten van die R, ik ben een man dus lees de handleiding niet ;) Als ik het niet snap is het dom ontworpen :+

Zitten all-seasons onder, dus verbruik ligt wel ietsjes hoger dan normaal.
Filmpje kijken moet wel lukken toch :*) ? YouTube: How to ID.7: Personalize Every Detail | Volkswagen. Enige hierbij is wel dat het dus niet automatisch gaat, je moet altijd nog R (van right) selecteren. Is er dan nog een manier waarbij dit wel automatisch gaat bij het achteruit rijden?

• RandomNick
offtopic:
Wat ik trouwens niet wist, is dat het kenteken blijkbaar al wordt bepaald bij de import in NL.
Ondanks dat mijn ID.7T pas eind deze week wordt geleverd, blijk ik bijna hetzelfde kenteken als @JanHenk te hebben; we zitten slechts een paar cijfers uit elkaar. Ik dacht dat de uitleverdatum bepalend was.
Ik kwam erachter door alvast het VIN op te vragen, zodat ik het profiel al kan aanmaken en de app kan installeren..

[ Voor 5% gewijzigd door RandomNick op 27-10-2025 12:43 ]

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:32
HouseL schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:16:
[...]

Filmpje kijken moet wel lukken toch :*) ? YouTube: How to ID.7: Personalize Every Detail | Volkswagen. Enige hierbij is wel dat het dus niet automatisch gaat, je moet altijd nog R (van right) selecteren. Is er dan nog een manier waarbij dit wel automatisch gaat bij het achteruit rijden?
Ik vind het wel logisch dat het niet automatisch ingeschakeld wordt. Ik gebruik de R-stand alleen als ik strak langs het trottoir wil parkeren. De andere keren (95%) wil ik de spiegel gewoon normaal hebben omdat ik dan de zijkant van de auto naar achteren wil zien en niet het trottoir.

• Knul
RandomNick schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:07:
[...]

Verwarmen werkt daar namelijk helaas anders dan bij een ICE. Ik loop hier met mijn Skoda Enyaq ook al 4 jaar tegenaan.

Beetje uitleg: Omdat een EV geen verbrandingsmotor heeft, is er geen restwarmte beschikbaar.
Daarom gebruikt de auto een PTC-verwarmingselement (Positive Temperature Coefficient). Dat is eigenlijk een soort elektrische kachel die lucht opwarmt met stroom uit de hoogvoltage-accu.

Die PTC-kachel:
- verwarmt snel bij het opstarten (vandaar dat het in het begin lekker warm wordt),
- maar zodra de ingestelde temperatuur bereikt is, regelt hij terug om energie te besparen,
- waardoor er minder warme lucht uit de roosters komt, dat voelt dan als “koude lucht”, terwijl de cabine nog op temperatuur is.

Na een tijdje kan het systeem dus “te efficiënt” zijn: het blaast lucht op 'kamertemperatuur' om de ingestelde temperatuur te behouden, maar dat voelt koel aan je huid, zeker bij constante ventilatie.

Wat ik in de Enyaq doe om hieromheen te werken: verwarming niet op 'auto' zetten maar ventilatie meer naar de voeten en vooruit sturen (meer indirect). Ook kan je de fansnelheid op laag zetten, zodat hij minder hard blaast.

Yep, eerste EV. Hiervoor een PHEV, maar daarvan was de accu al leeg voordat dit probleem zich voordeed :+

Neemt niet weg dat ik bij het 'handen verwarm' programma warme lucht verwacht ;)

• leonr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-02 11:22
Knul schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:51:
[...]

Yep, eerste EV. Hiervoor een PHEV, maar daarvan was de accu al leeg voordat dit probleem zich voordeed :+

Neemt niet weg dat ik bij het 'handen verwarm' programma warme lucht verwacht ;)
Daarvoor hebben we toch gewoon stuurverwarming :+

• JanHenk
  • Niet online
RandomNick schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:17:
offtopic:
Wat ik trouwens niet wist, is dat het kenteken blijkbaar al wordt bepaald bij de import in NL.
Ondanks dat mijn ID.7T pas eind deze week wordt geleverd, blijk ik bijna hetzelfde kenteken als @JanHenk te hebben; we zitten slechts een paar cijfers uit elkaar. Ik dacht dat de uitleverdatum bepalend was.
Ik kwam erachter door alvast het VIN op te vragen, zodat ik het profiel al kan aanmaken en de app kan installeren..
Ik vind dat wel gek? Want het kenteken wordt volgens mij door de dealer aangevraagd (inschrijving voertuig), meestal een dag of paar dagen voor de geplande datum van aflevering.

Mijn auto is op 29 september ingeschreven en ik heb hem op 3 oktober opgehaald en toen is ie op mijn naam gezet. Beide data zijn anderhalf tot twee week ná levering van de auto van de fabriek bij de dealer.

Als het er heel dichtbij zit, is van jouw auto op 29 september ook al een kenteken aangevraagd?

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-02 18:06

cvanmansom

VW ID.7 Tourer Pro LE

[...]

NB:
Bij mij beide een week later, dus productie in week 46 en levering in week 50. Ik heb de auto al in juni besteld en de leverdatum is vanwege de inleverdatum van mijn huidige leaseauto. Fingers crossed....

• RandomNick
JanHenk schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:17:
[...]

Ik vind dat wel gek? Want het kenteken wordt volgens mij door de dealer aangevraagd (inschrijving voertuig), meestal een dag of paar dagen voor de geplande datum van aflevering.

Mijn auto is op 29 september ingeschreven en ik heb hem op 3 oktober opgehaald en toen is ie op mijn naam gezet. Beide data zijn anderhalf tot twee week ná levering van de auto van de fabriek bij de dealer.

Als het er heel dichtbij zit, is van jouw auto op 29 september ook al een kenteken aangevraagd?
29 Sept is de auto ingeschreven, maar alle andere data staan nog leeg zie ik bij de RDW en worden pas gevuld op de dag van aflevering denk ik (tenaamstelling). Blijkbaar heeft 'ie al direct bij inschrijving in NL een kenteken gekregen.

• JanHenk
  • Niet online
RandomNick schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

29 Sept is de auto ingeschreven, maar alle andere data staan nog leeg zie ik bij de RDW en worden pas gevuld op de dag van aflevering denk ik (tenaamstelling). Blijkbaar heeft 'ie al direct bij inschrijving in NL een kenteken gekregen.
Heb jouw kenteken al gevonden dan :+

Staat ie toevallig gewoon te wachten in verband met een nog lopend leasecontract op de je Enyaq? Ik denk dat jouw auto gewoon al een stukje eerder is geleverd in NL en dat de dealer dit alvast heeft ingeschreven en klaargemaakt.

Is jouw VIN wel een MY26 (10e letter = T)?

• RandomNick
JanHenk schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:53:
[...]

Heb jouw kenteken al gevonden dan :+

Staat ie toevallig gewoon te wachten in verband met een nog lopend leasecontract op de je Enyaq? Ik denk dat jouw auto gewoon al een stukje eerder is geleverd in NL en dat de dealer dit alvast heeft ingeschreven en klaargemaakt.

Is jouw VIN wel een MY26 (10e letter = T)?
Ik doe even PM :-), dan vervuil ik het topic niet.

[ Voor 3% gewijzigd door RandomNick op 27-10-2025 14:08 ]

• MrSnowflake
RandomNick schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:07:
[...]

Die PTC-kachel:

Dit verhaal is ook mijn indruk, al heb ik wel een WP. Maar in het begin wordt er hard gestookt om tot de juiste temperatuur te komen en daarna gaat het verwarmen minder hard, waardoor het frisser is/lijkt. Maar met de WP is dat juist hetzelfde. :o

• RandomNick
MrSnowflake schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:27:
[...]

Dit verhaal is ook mijn indruk, al heb ik wel een WP. Maar in het begin wordt er hard gestookt om tot de juiste temperatuur te komen en daarna gaat het verwarmen minder hard, waardoor het frisser is/lijkt. Maar met de WP is dat juist hetzelfde. :o
Dat kan wel kloppen, want de warmtepomp werkt vaak in combinatie met de PTC waarbij de PTC vooral voor de snelle eerste boost zorgt, waarna de warmtepomp het overneemt (die is zuiniger).

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:20
In de eerste minuten van deze video nog wat goede uitleg over de verschillen tussen 5.2, 5.4 en 5.6: YouTube: (live) Let's talk EV - This VW Id.5 GTX MY2026 has Software 5.4.
Ik heb zelf nog niet de ID7 ontvangen, maar inderdaad wat vreselijk dat halloween thema.

• JanHenk
  • Niet online
Kan wel gniffelen om dat thema, het zit me niet in de weg verder. Je kan je er over opwinden, maar het ligt buiten mijn invloedsfeer (want, blijkbaar niet aan te passen), dus ik laat het lekker...

Overigens heb ik ook al een hoop van die quasi-grappige berichten gekregen bij een X-aantal kilometers. Bij de eerste honderd kilometer bijvoorbeeld. Maar het waren er meer, die ik al ben vergeten.

• mr_star
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-01 08:50
Sinds kort rij ik ook met de id.7 tourer rond. Bevalt me prima tot nu toe, behalve de travel assist. Ik ben de TA van een passat gewend die lichtjes mee stuurde met de baan. Maar de TA van de id.7 beweegt het stuur heel schokkerig door de bochten. Beweegt ook redelijk agressief naar het midden van een baan wanneer er geen middellijn is. Nog iemand die dit herkent? Voor mij is de TA op die manier niet bruikbaar en moet ik mij beperken tot de ACC.

• DaMenaz
Nee, ik heb geen agressieve ID.7.

Catch my drift?

• JS2023
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-01 21:01
2 dagen terug kreeg ik bij het terug rijden naar huis met de ID.7 Tourer (nu 13.000 km) de melding storing: aandrijfsysteem (zie foto). Hierbij werkte Travel Asiist (cruise control, lane keeping etc) ook niet meer. Na even stoppen en opnieuw aanzetten bleef de storing aanwezig. Na een uur op de oprit thuis verdween de storing. Heeft iemand anders deze storing ook gehad of er ervaring mee? Mijn dealer kan de auto pas over een week uitlezen.... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-r323ldIOG3JizpNo_M1qSlUkmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIIxJkRpTnJrgR89u9l22lbR.jpg?f=fotoalbum_large

• raised
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 06-02 19:58
Met betrekking tot fysieke stuurknoppen: ik rij sinds vanochtend een vervangende 2024 golf (niet eens een variant, rare regel van verzekeraar dat ze '1 klasse lager' aanbieden 'als coulance' terwijl de schade buiten mijn schuld was) die fysieke knoppen heeft, maar ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet zo fijn. Drukken moet je best 'diep' doen en een knop kan altijd maar één ding.

...Ik ben ondertussen eigenlijk wel een fan van swipen en haptische feedback van het stuur.

[ Voor 9% gewijzigd door raised op 27-10-2025 20:46 ]

ID.7 Tourer Pro S LE interieur/exterieur+ trekhaak 19" Bergen

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06-02 21:21
JS2023 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:33:
2 dagen terug kreeg ik bij het terug rijden naar huis met de ID.7 Tourer (nu 13.000 km) de melding storing: aandrijfsysteem (zie foto). Hierbij werkte Travel Asiist (cruise control, lane keeping etc) ook niet meer. Na even stoppen en opnieuw aanzetten bleef de storing aanwezig. Na een uur op de oprit thuis verdween de storing. Heeft iemand anders deze storing ook gehad of er ervaring mee? Mijn dealer kan de auto pas over een week uitlezen.... [Afbeelding]
Ik heb die nog niet gehad maar wel met de interne laadaccessoires en een keer het sos systeem. Paar uur stilstand en weer weg. De software gaat in een soort deep sleep en reset die je niet krijgt als je aan/uitzet... En dan worden errors dikwijls hersteld... Beetje Laptop achtig eigenlijk.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
mr_star schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:29:
Sinds kort rij ik ook met de id.7 tourer rond. Bevalt me prima tot nu toe, behalve de travel assist. Ik ben de TA van een passat gewend die lichtjes mee stuurde met de baan. Maar de TA van de id.7 beweegt het stuur heel schokkerig door de bochten. Beweegt ook redelijk agressief naar het midden van een baan wanneer er geen middellijn is. Nog iemand die dit herkent? Voor mij is de TA op die manier niet bruikbaar en moet ik mij beperken tot de ACC.
Heb recent een Passat gehad als vervangend vervoer, TA voelt vergelijkbaar. Gasrespons niet :9

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:11
raised schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:45:
Met betrekking tot fysieke stuurknoppen: ik rij sinds vanochtend een vervangende 2024 golf (niet eens een variant, rare regel van verzekeraar dat ze '1 klasse lager' aanbieden 'als coulance' terwijl de schade buiten mijn schuld was) die fysieke knoppen heeft, maar ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet zo fijn. Drukken moet je best 'diep' doen en een knop kan altijd maar één ding.

...Ik ben ondertussen eigenlijk wel een fan van swipen en haptische feedback van het stuur.
Het wordt ook wel een beetje aangepraat.. In alle reviews hebben ze het over het swipen, maar ze rijden er misschien een dag of korter in. Het is ook gewoon een systeem waar je even aan moet wennen.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-01 10:17

bonyuri

Investigator!

MrSnowflake schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:27:
[...]

Ik merkte hetzelfde in mijn Skoda Octavia mbt te kachel. In het begin vrij warm, en daarna voelt hij "koud" aan. Wellicht niet zo zeer een EV dingetje, maar meer een VAG ding?
M@cer schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:07:
[...]
Het wordt ook wel een beetje aangepraat.. In alle reviews hebben ze het over het swipen, maar ze rijden er misschien een dag of korter in. Het is ook gewoon een systeem waar je even aan moet wennen.
Ja, je kunt er aan wennen, maar de fysieke knoppen op het stuur van mijn Octavia waren echt veel beter. Vooral de "rol-knop" met knurling voor volume was echt geweldig
Afbeeldingslocatie: https://www.broekhuis-autos.nl/AutomateImages/parts/20870594/25e01e4b-1b5f-426a-9688-a0e23b5fbf3e.webp

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• Ironis
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 20-01 13:59
Ik vind het ook altijd wat geneuzel, die knoppen. Ja het kan beter, met fysieke knoppen, maar het enige wat je moet leren is hard en zacht drukken en wat swipen waar doet. Dat heb je snel genoeg door. In mijn ID.3 helemaal hier aan gewend en ik kom dankzij een mooi filmpje over verborgen dingetjes in de ID.7 afgelopen weken nog achter nieuwe slimme features die touch-knoppen mogelijk maken. Ik neem dat in de reviews altijd met een korreltje zout.

Wel irritant dat je de achterruiten niet met eigen knoppen kan doen. Er zit ook geen haptic feedback in die 'REAR'-knop, dus tijdens het rijden moet je er naar kijken om te zien in welke stand hij staat,

Bij de Cupra Born was het wel drama met de stuurknoppen daar hadden ze de touchknoppen echt helemaal aan de buitenkant geplaatst, waardoor je de knoppen veel makkelijker raakt als je niet altijd op kwart voor drie of tien voor twee rijdt.

• JanHenk
  • Niet online
Misschien is een matte screenprotector iets voor je? :P

Ik heb er direct één geplakt op het scherm van mijn tourer. Had hem ook op de Enyaq en miste hem meteen. En aanbrengen is heel eenvoudig.

• stanny
  • Niet online
Ironis schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:07:
Ik vind het ook altijd wat geneuzel, die knoppen. Ja het kan beter, met fysieke knoppen, maar het enige wat je moet leren is hard en zacht drukken en wat swipen waar doet. Dat heb je snel genoeg door.
ik heb ondertussen ook wel al door welke actie ik op welke manier moet uitvoeren. Ik blijf echter sukkelen met dit blind te doen. dan swipe ik altijd wel eergens verkeerd op zoek naar de locatie om te drukken/swipen die ik wou.
Zal wel aan mij liggen.

Echter ik blijf het een slechte evolutie vinden om te veel functies achter touch (knoppen of scherm) te steken.
Dat maakt de tijd gewoon ontegensprekelijk langer waarin een bestuurder niet ten volle geconcentreerd bezig is met besturen. (laten we wel even de nozems met de gsm in de hand vergeten, maar dat is los van de auto).

En over de comment van hier ergens boven die ging over: "je wist wat je kreeg als je een ID7 bestelde": zeker juist. Alleen vind ik dit geen eerlijk argument aangezien geen enkel alternatief in hetzelfde elektrische segment qua grootte, uitrusting, prijs die WEL nog gewone knoppen heeft. Dus van alle concurrenten vond ik de ID7 nog de beste keus die de meeste van mijn wensen aantikt.
Tenzij ik er over kijk, maar het lijkt me een dingetje waar elke constructeur in mee gegaan is.

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-02 10:26
JanHenk schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:12:
[...]

Misschien is een matte screenprotector iets voor je? :P

Ik heb er direct één geplakt op het scherm van mijn tourer. Had hem ook op de Enyaq en miste hem meteen. En aanbrengen is heel eenvoudig.
Dat is een goeie die matte screenprotector, voor die prijs bestel ik deze wel eerst eens bij Ali. :*)

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:00
Ik vind het ook altijd wat geneuzel, die knoppen. Ja het kan beter, met fysieke knoppen, maar het enige wat je moet leren is hard en zacht drukken en wat swipen waar doet. Dat heb je snel genoeg door. In mijn ID.3 helemaal hier aan gewend en ik kom dankzij een mooi filmpje over verborgen dingetjes in de ID.7 afgelopen weken nog achter nieuwe slimme features die touch-knoppen mogelijk maken. Ik neem dat in de reviews altijd met een korreltje zout.

Wel irritant dat je de achterruiten niet met eigen knoppen kan doen. Er zit ook geen haptic feedback in die 'REAR'-knop, dus tijdens het rijden moet je er naar kijken om te zien in welke stand hij staat,

Bij de Cupra Born was het wel drama met de stuurknoppen daar hadden ze de touchknoppen echt helemaal aan de buitenkant geplaatst, waardoor je de knoppen veel makkelijker raakt als je niet altijd op kwart voor drie of tien voor twee rijdt.
Ik rijd nu een week of twee met de auto, en swipe eigenlijk nooit. Doe alles met zacht en hard drukken. Welke functies zou ik nu missen met wat swipen wel zou kunnen? Kan je een paar van die handige acties noemen?

Of het filmpje sturen waar je het hebt gezien, dat kan ook :)

• MrSnowflake
bonyuri schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:03:
[...]

Ik merkte hetzelfde in mijn Skoda Octavia mbt te kachel. In het begin vrij warm, en daarna voelt hij "koud" aan. Wellicht niet zo zeer een EV dingetje, maar meer een VAG ding?
Ik herken het niet van mijn superbs en ook niet direct van de Passat, maar die heb ik niet echt in koud weer gereden.

Ik heb daarnet de rubber matten in mijn auto gelegd. De huidige rubbermatten zijn anders en minder lomp Dan de matten uit 2024. Ook is de kofferschaal nu uit een veel minder glad materiaal gemaakt.

• MrSnowflake

Ik druk nog altijd ongewild knoppen in bij het sturen. Bv de stuurverwarming is het meest dat ik aanraak bij scherp draaien. Blijft toch prul. En ik druk ook heel vaak per ongeluk op de rear knop als ik mijn voorruit naar beneden doe.

• Ironis
mark322 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:10:
[...]

Ik rijd nu een week of twee met de auto, en swipe eigenlijk nooit. Doe alles met zacht en hard drukken. Welke functies zou ik nu missen met wat swipen wel zou kunnen? Kan je een paar van die handige acties noemen?

Of het filmpje sturen waar je het hebt gezien, dat kan ook :)
Swipen doe ik eigenlijk ook nooit. Je kan wel met swipen, iig in de ID.3, je snelheid per 10 omhoog instellen, net als hard drukken, maar ik gebruik ook altijd hard en zacht drukken.

Hier de tips, een paar had ik zelf nog niet ontdekt in de ID.3 na bijna 5 jaar.

Hier het filmpje: YouTube: 18 „hidden“ tips and tricks for your #volkswagenid7

• Ironis
MrSnowflake schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:01:
[...]

Ik druk nog altijd ongewild knoppen in bij het sturen. Bv de stuurverwarming is het meest dat ik aanraak bij scherp draaien. Blijft toch prul. En ik druk ook heel vaak per ongeluk op de rear knop als ik mijn voorruit naar beneden doe.
Dat van die rear-knop herken ik ook. Wie heeft ooit bedacht om een of ander interactief touch-knopje te gebruiken daar. Onnodige electronica..

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:36

resusaapje

h less

MrSnowflake schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:01:
En ik druk ook heel vaak per ongeluk op de rear knop als ik mijn voorruit naar beneden doe.
:?

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.quadratec.com%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fstyles%2Fproduct_zoomed%2Fpublic%2Fproduct_images%2Fmopar-82215717-windshield-tie-downs-jeep-wrangler-jl-installed-front.jpg&f=1&nofb=1&ipt=483ba4d36c70e045346e2a4c5b770a569439143cf8267c1ec57d0b60f976aea6

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-02 14:57
Ironis schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:22:
[...]

Swipen doe ik eigenlijk ook nooit. Je kan wel met swipen, iig in de ID.3, je snelheid per 10 omhoog instellen, net als hard drukken, maar ik gebruik ook altijd hard en zacht drukken.

Hier de tips, een paar had ik zelf nog niet ontdekt in de ID.3 na bijna 5 jaar.

Hier het filmpje: YouTube: 18 „hidden“ tips and tricks for your #volkswagenid7
Grappig met 2 vingers over geluidsbar vegen dat dan de map kleiner/groter wordt die kende ik nog niet!

• AartJW
In Duitsland worden nu updates uitgevoerd voor verschillende ID modellen met software versie <=5.0 ivm deur die onverwachts open gaat. Is een update in de werkplaats en ze gaan naar versie 5.6.3. Is in Duitsland maar bevestigd door meerdere ID7 rijders.

Meer info hier: https://www.meinid.com/th...kten/?pageNo=2#post388717

• Knul
Ironis schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:28:
[...]

Dat van die rear-knop herken ik ook. Wie heeft ooit bedacht om een of ander interactief touch-knopje te gebruiken daar. Onnodige electronica..
Dat… op zich vind ik de REAR knop zelf niet eens zo gek bedacht, in mijn vorige auto drukte ik vaak de achterruit naar beneden als ik mijn eigen ruit naar beneden wilde doen. Zou prima zijn als het een fysieke knop was geweest.

Nu sta ik mezelf regelmatig te verwonderen waarom mijn raam niet naar beneden wil als ik bij de ingang van een parkeergarage sta :+

• disco-stu
  • Nu online
Heeft er iemand met wat meer kilometers ervaring in de ID.7 zicht op hoe het met de bandenslijtage zit en dan meer concreet of er veel verschil is tussen voor- en achterbanden, verhoudingsgewijs dus?

Bij een klassieke ICE met voorwielaandrijving ben ik gewoon dat de voorbanden ongeveer 1.5x tot 1.8x zo snel slijten als de achterbanden.

Maar hoe zit dat net bij de ID.7 met verschillende bandenmaat tussen voor en achter en met achterwielaadrijving?

• JanHenk
  • Niet online
@disco-stu De achterbanden op mijn voorgaande Enyaq waren wel sneller versleten dan voor ja. Maar met de breedset kun je ze niet even omruilen. Heb in iets meer dan 4 jaar 2 sets achterbanden gehad. Voorbanden waren zelfs nog origineel (80k km).

• bdbfz
AartJW schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:47:
In Duitsland worden nu updates uitgevoerd voor verschillende ID modellen met software versie <=5.0 ivm deur die onverwachts open gaat. Is een update in de werkplaats en ze gaan naar versie 5.6.3. Is in Duitsland maar bevestigd door meerdere ID7 rijders.

Meer info hier: https://www.meinid.com/th...kten/?pageNo=2#post388717
De Belgische invoerder beschrijft het als volgt (recall search voor mijn ID.7 1st):
Exterior door handle software update 5.6.3 (57K5)
Start date : 25/10/2025
On ID.4, ID.5 and ID.7 and vehicles of a limited production period there is a possibility that a vehicle door may open unexpectedly. ID.Software 5.6.3 is now available for the affected ID. vehicles. On the affected vehicles the software of various control units has to be updated to ID.Software 5.6.3.

Update: afspraak gemaakt bij de dealer in de week van 10/11.
Update2: dealer zegt "het werk staat begroot op 5 uur, maar voorzie voor de zekerheid 2 dagen, want het kan uitlopen". Duits forum zegt 5u30m als indicatie vanaf 4.x, dus die 5 uur zal wel kloppen.

[ Voor 11% gewijzigd door bdbfz op 29-10-2025 22:15 ]

• resusaapje

resusaapje

h less

hehe, eindelijk een carx-logo-bingokaart

Afbeeldingslocatie: https://content.presspage.com/uploads/1397/2d7a615c-ccfd-4564-b47b-787cbf067b78/1920_volkswagen-car2x2.jpg

bron

[ Voor 49% gewijzigd door resusaapje op 29-10-2025 14:41 ]

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• RandomNick
resusaapje schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:59:

[Afbeelding]

bron
Maar even serieus, deze lijken me (behalve de spookrijder) toch allemaal redelijk intuitief te begrijpen :)
Hier trouwens het NL persbericht, met dezelfde bingokaart in het engels: https://nieuws.volkswagen...en-volkswagens-met-car2x/

[ Voor 12% gewijzigd door RandomNick op 29-10-2025 14:34 ]

• resusaapje

resusaapje

h less

RandomNick schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:31:
[...]

Maar even serieus, deze lijken me (behalve de spookrijder) toch allemaal redelijk intuitief te begrijpen :)
Hier trouwens het NL persbericht, met dezelfde bingokaart in het engels: https://nieuws.volkswagen...en-volkswagens-met-car2x/
Je hebt een te hoge pet op van mij ;)

Ik vond het leuk dat er een overzichtje is van wat er aan situaties ondersteund wordt door VW. Voorrangsvoertuig mét richting van waar hij komt bv.

• RandomNick
resusaapje schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:43:
[...]

Ik vond het leuk dat er een overzichtje is van wat er aan situaties ondersteund wordt door VW. Voorrangsvoertuig mét richting van waar hij komt bv.
Ja, het is wel een vette functie. Ik heb snel even gezocht maar het Car2X lijkt toch vooral een VW initiatief te zijn, en als zodanig vraag ik me af wat we we in NL van gaan merken. Wellicht over een paar jaar, als het wat meer ingebed is, en als er meer voertuigen mee rondrijden.

• janssenben
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-02 13:49
RandomNick schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:45:
[...]

Ja, het is wel een vette functie. Ik heb snel even gezocht maar het Car2X lijkt toch vooral een VW initiatief te zijn, en als zodanig vraag ik me af wat we we in NL van gaan merken. Wellicht over een paar jaar, als het wat meer ingebed is, en als er meer voertuigen mee rondrijden.
En Volvo volgens ADAC:

"Inzwischen ist Car2X in allen neueren Modellen von Volvo serienmäßig verbaut, ebenso in Golf 8 und Tiguan 3 bis einschließlich Modelljahr 2024 sowie im VW ID.7. Optional ist Car2X bei Audi, BMW, Mercedes und Cupra erhältlich,"

https://www.adac.de/rund-...es-adac-an-die-hersteller

[ Voor 39% gewijzigd door janssenben op 29-10-2025 15:07 . Reden: opmaak ]

• DaMenaz
disco-stu schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:57:
Heeft er iemand met wat meer kilometers ervaring in de ID.7 zicht op hoe het met de bandenslijtage zit en dan meer concreet of er veel verschil is tussen voor- en achterbanden, verhoudingsgewijs dus?

Bij een klassieke ICE met voorwielaandrijving ben ik gewoon dat de voorbanden ongeveer 1.5x tot 1.8x zo snel slijten als de achterbanden.

Maar hoe zit dat net bij de ID.7 met verschillende bandenmaat tussen voor en achter en met achterwielaadrijving?
Heb nu 42.000 km gereden sinds medio november 2024, meest snelweg. Begonnen op winterbanden en sinds maart nieuwe zomerbanden. Geen profiel gemeten, maar zijn zeker niet nieuw meer. Rechtsachter is al aan bonken gegaan (lek, niet meer te maken). Daar zit al een nieuwe op.

Catch my drift?

• DaMenaz
resusaapje schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:43:
[...]

Valt mij op dat die Car2x-schuif zichzelf regelmatig weer uitzet.

Catch my drift?

• AartJW
DaMenaz schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:35:
[...]

Valt mij op dat die Car2x-schuif zichzelf regelmatig weer uitzet.
Dat viel mij ook op idd. Had het op mijn Polestar 2 ook en soms best handig. Was vooral met extreem weer dat ik een melding kreeg dacht ik.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:44
LuPo schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:24:
[...]

Aanvraag is de deur uit. Kijken hoe snel VWPFS deze dagen met beoordelen is. :)

Wordt wel een leuke upgrade van een VW Golf Variant 1.5 TSI '19 naar een VW ID.7 Tourer Pro Limited Edition MY26. Ja een hele mond vol :+
Uiteindelijk gisteren akkoord. Auto is vandaag besteld, dealer gaf aan levering laatste week 2025 of week 1 2026. Ben benieuwd!

ID.7 Tourer Pro Limited Edition
Kleur: Scale Silver
Opties: trekhaak

Foto's zal ik t.z.t. posten :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• bdbfz
resusaapje schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:59:

[Afbeelding]

bron
De "Restricted View" en "Slippery Road" icoontjes zijn omgewisseld.

• resusaapje

resusaapje

h less

bdbfz schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:25:
[...]

De "Restricted View" en "Slippery Road" icoontjes zijn omgewisseld.
Past wel bij het gevoel dat ik bij de IT-afdeling van VW heb... :+

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:43
bdbfz schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:25:
[...]

De Belgische invoerder beschrijft het als volgt (recall search voor mijn ID.7 1st):
Exterior door handle software update 5.6.3 (57K5)
Start date : 25/10/2025
On ID.4, ID.5 and ID.7 and vehicles of a limited production period there is a possibility that a vehicle door may open unexpectedly. ID.Software 5.6.3 is now available for the affected ID. vehicles. On the affected vehicles the software of various control units has to be updated to ID.Software 5.6.3.

Update: afspraak gemaakt bij de dealer in de week van 10/11.
Waar heb je dit gevonden en hoe weet je of je auto hiervoor in aanmerking komt?

• GVeldhuizen
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-02 16:44
Pagina: 1 ... 74 ... 101 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1