Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-07 20:10
dizzytal schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:59:
[...]

Nou… ik heb opgelet..geen piep bij dicht doen, maar voor de rest werkt dat op zich wel hoor. Ik heb eigenlijk geen problemen met keyless entry.
Ik heb gisteren in de handleiding gelezen dat hij 1x piept bij het weglopen omdat de auto dan de SAFE beveiliging niet activeert. Dus het is normaal gedrag, behalve dat hij gewoon niet altijd sluit bij het weglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMdijkens
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-07 13:23

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

True schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:48:
[...]

Mocht dit je toevallig overkomen bij met een zakelijke leaseauto én je bent toevallig aan het werk mag je werkgever hiervoor geen eigen risico inhouden.
Interessant dat wist ik niet, is mij helaas ook al vaker overkomen. Ik ben wel benieuwd heb je dan nog enige bewijslast? Het lijkt mij net iets te makkelijk op zondag bij de supermarkt een portier in de zijkant van de auto te krijgen en dan op maandag tijdens een werk afspraak de schade pas te melden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
KMdijkens schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Interessant dat wist ik niet, is mij helaas ook al vaker overkomen. Ik ben wel benieuwd heb je dan nog enige bewijslast? Het lijkt mij net iets te makkelijk op zondag bij de supermarkt een portier in de zijkant van de auto te krijgen en dan op maandag tijdens een werk afspraak de schade pas te melden?
offtopic:
Hoe wil je bewijslast voeren dan? Je hebt toch geen foto's van dat je ergens parkeert zonder schade en dat er daarna ineens wel schade zat? Maar zulke schade is met een hoog eigen risico (€350+) goedkoper om zelf te laten uitbesteden dan dat te melden. VZR heeft daar ook wel het één en ander over geschreven: link.

Maar het punt blijft: schade tijdens werktijd (of tijdens woon-werk) of een werk-werk rit (ook al vind je werkgever dat geen werktijd), mag de werkgever bij een zakelijke lease geen eigen risico verhalen op de werknemer ook al wordt dat vaak genoeg wel geprobeerd.
In hoeverre men gaat sjoemelen over de datum van het voorval is voor eenieder om een keuze in te maken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:33
@KMdijkens dat is wettelijk zo bepaald en staat in artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek. Werknemers zijn niet aansprakelijk voor schade die tijdens werktijd is toegebracht aan spullen van de werkgever. Dat geldt dus ook voor schade aan de zakelijke auto die tijdens werktijd ontstaan is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07 07:19
True schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:48:
[...]

Dat is bij vrijwel elke HUD het geval met een gepolariseerde zonnebril helaas.

[...]
@Invictus66

@Simply1337 heeft het heel veel posts geleden in het <4.0 ID topic al eens aangegeven: gepolariseerde zonnebrillen werken door de reflectie van licht te verminderen en dit is nu precies wat de HUD gebruikt. Het licht dat het scherm in het dashboard uitstraalt wordt gereflecteerd in de glazen voorruit. Als je met je zonnebril op jouw hoofd schuin houdt (niet te adviseren tijdens het rijden) zie je de reflectie van de HUD wel weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:30

The Legend

*Plop*

dizzytal schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:59:
[...]

Nou… ik heb opgelet..geen piep bij dicht doen, maar voor de rest werkt dat op zich wel hoor. Ik heb eigenlijk geen problemen met keyless entry.

Vandaag voor het eerst met de ID.7 bepakt en bezakt (2 volwassen en 2 kinderen plus een volle kofferbak richting vakantieadres. ( Normaal zit ik er alleen in bij de langere ritten) Wat me wel een beetje tegen viel; het verschil in range. Bij starten gaf ie, zoals ik verwachte op basis van normaal 80% geladen, 560km range ( nu 100% geladen) maar ik was de straat nog niet uit en hij ging naar 480…. Ik moet zeggen dat me dat wel tegenviel. Ik had wel wat beperktere range verwacht maar dit vond ik wel aardig wat…
Wat was je feitelijke range van de vakantierit dan?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Ik heb zelf ook een zonnebril met gepolariseerde glazen en vond de HUD nog goed genoeg te zien.
Ik vind een HUD vooral afleiden van de weg waardoor ik de lagere helderheid eerder een voordeel vind. Als ik de getoonde informatie nodig heb, kon ik deze namelijk nog altijd goed genoeg aflezen.

Kwestie van proefrijden en zelf ervaren. Ik zou er in ieder geval geen andere bril voor halen. Maar ik ben dan ook iemand die voor een HUD geen cent extra zou betalen zolang deze niks anders doet dan dezelfde informatie tonen als op het grote beeldscherm in m'n ooghoeken.

Rijbaanaanduiding direct voor m'n neus vind ik overigens wel erg prettig, in normale auto's is dat altijd tussen de tellers, wat me goed genoeg is. Augmented reality daarentegen is mij veel te opdringerig. Ieder z'n smaak zeg maar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:25
Cid Highwind schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:41:
Ik heb zelf ook een zonnebril met gepolariseerde glazen en vond de HUD nog goed genoeg te zien.
Ik vind een HUD vooral afleiden van de weg waardoor ik de lagere helderheid eerder een voordeel vind. Als ik de getoonde informatie nodig heb, kon ik deze namelijk nog altijd goed genoeg aflezen.

Kwestie van proefrijden en zelf ervaren. Ik zou er in ieder geval geen andere bril voor halen. Maar ik ben dan ook iemand die voor een HUD geen cent extra zou betalen zolang deze niks anders doet dan dezelfde informatie tonen als op het grote beeldscherm in m'n ooghoeken.

Rijbaanaanduiding direct voor m'n neus vind ik overigens wel erg prettig, in normale auto's is dat altijd tussen de tellers, wat me goed genoeg is. Augmented reality daarentegen is mij veel te opdringerig. Ieder z'n smaak zeg maar :)
Tip: de helderheid van de hud kan je instellen naar smaak. Hij heeft zelfs een winterstand

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

MrSnowflake schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:46:
[...]

Ik ben 193 en in de Superb keek ik idd recht tegen de binnespiegel. Bij de id.7 heb ik daar minder last van. Maar met 7cm meer kijk je er wsl wel recht op.

Edit: In de Superb zat ik ook met mijn hoofd dichter bij het plafond als in de ID.7. Al kan dat door het schuifdak komen dat ik in de Superb had.
Vandaag ff naar Huiskes geweest in Hengelo om ff te zitten in de Tourer. Mooie wagen hoor, en stoelen zitten lekker. Als je gaat verzitten hoorde ik alleen steeds een gong :? Doet ‘ie dat alleen als de deur openstaat?

Vanzelfsprekend minder hoogte dan de Sharan, maar ik kon nog goed onder de binnenspiegel doorkijken en hou volgens mij genoeg voorruit over. Daarna nog even in een Superb gezeten, dat verschil is echt heel groot qua ruimte voorin. Beenruimte achter in de ID7 is ook prima voor elkaar. Benieuwd naar de private lease prijs.

Als ik bereken wat ik nu betaal voor m’n Sharan dan komt toch al wel aardig in de buurt. En je hebt geen restwaarde-risico ten opzichte van koop.

Klopt het trouwens dat de netto accu van de S maar 85kWh is? Dan is het verschil wel beperkt. Ga je in de praktijk het verschil in laadsnelheid tussen 175kW en 200kW merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:56
The Legend schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:45:
[...]
Klopt het trouwens dat de netto accu van de S maar 85kWh is? Dan is het verschil wel beperkt. Ga je in de praktijk het verschil in laadsnelheid tussen 175kW en 200kW merken?
Het verschil tussen de accu's is ook maar klein. Toen ik ging bestellen gaf de dealer aan dat de week erop de S in de lijst zou komen. Even overwogen of het me 3K waard zou zijn om het hele jaar met een fractioneel zwaardere, duurdere en langzamere wagen rond te rijden in ruil voor een kilometer of 50 rijbereik (100%-0%) in de praktijk, zodat ik op een vakantierit niet na 3.30 uur rijden, maar pas na 3.45 uur rijden hoef te stoppen om te laden.

Ben tot de conclusie gekomen dat het me dat niet waard is. De standaard-accu heeft meer dan genoeg rijbereik (alweer iets meer dan mijn EV6 met een even grote accu). Snelladen in Nederland doe ik nooit (kan thuis laden). :)

Catch my drift?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

DaMenaz schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:01:
[...]

Het verschil tussen de accu's is ook maar klein. Toen ik ging bestellen gaf de dealer aan dat de week erop de S in de lijst zou komen. Even overwogen of het me 3K waard zou zijn om het hele jaar met een fractioneel zwaardere, duurdere en langzamere wagen rond te rijden in ruil voor een kilometer of 50 rijbereik in de praktijk, zodat ik op een vakantierit niet na 3.30 uur rijden, maar pas na 3.45 uur rijden hoef te stoppen om te laden.

Ben tot de conclusie gekomen dat het me dat niet waard is. De standaard-accu heeft meer dan genoeg rijbereik (alweer iets meer dan mijn EV6 met een even grote accu). Snelladen in Nederland doe ik nooit (kan thuis laden). :)
Dat is idd precies mijn scenario: enkel voor de vakantieritten van 1200km wil ik zoveel mogelijk range (zeker met de vouwwagen erachter). Maar dat zijn dus maximaal 4 ritten per jaar en de rest heb ik het niet voor nodig.

Gisteren bijvoorbeeld vanuit de Alpen naar huis gereden. Vertrokken om 19.20, 1160km gereden en 3x kort gestopt (1x om alleen ff koffie te halen en 1 kind naar wc, 1x om te tanken en 2 anderen naar de wc en chauffeur wissel, 1x om te tanken en naar wc en chauffeur wissel). 7.10 waren we weer thuis. We rijden ‘s nachts en stoppen kort, met drie kinderen (4, 7 en 8 ) is voor ons stoppen ook niet perse een relaxt pauze moment. Ik heb stops niet uitgezocht, maar me viel op dat laadpleinen soms wel vrij ver van de toiletten/shop zitten. Dat zal elektrisch dus wel echt anders worden, maar dat is dan maar zo voor een paar keer per jaar. De ID7 is qua regulier bereik wel groot genoeg om niet verplicht om de 2 uur te moeten stoppen (dat is voor mij echt te kort), hopelijk is dat met vouwwagen ook zo. Iemand hier toevallig al ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTRR
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-03 19:22
DaMenaz schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:01:
[...]

Het verschil tussen de accu's is ook maar klein. Toen ik ging bestellen gaf de dealer aan dat de week erop de S in de lijst zou komen. Even overwogen of het me 3K waard zou zijn om het hele jaar met een fractioneel zwaardere, duurdere en langzamere wagen rond te rijden in ruil voor een kilometer of 50 rijbereik (100%-0%) in de praktijk, zodat ik op een vakantierit niet na 3.30 uur rijden, maar pas na 3.45 uur rijden hoef te stoppen om te laden.

Om maximaal thuis te kunnen laden maakt die +50km voor mij waarschijnlijk net het verschil tussen wel of niet moeten laden tijdens wekelijkse woon-werk reizen naar een tweede vestiging en naastgelegen bedrijven.

@True @resusaapje
De leasemij configurator week al af van die van VW, erg irritant. Dankzij dit topic ook de VW dealer op de hoogte gebracht van de mogelijkheid om na D ook in NL het Black Style pakket aan te bieden. Eindelijk een juiste offerte binnen, nu nog pushen om Hudson velgen gemonteerd te krijgen en anders 'genoegen nemen' met volledig zwart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
The Legend schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:13:
[...]

Dat is idd precies mijn scenario: enkel voor de vakantieritten van 1200km wil ik zoveel mogelijk range (zeker met de vouwwagen erachter). Maar dat zijn dus maximaal 4 ritten per jaar en de rest heb ik het niet voor nodig.

Gisteren bijvoorbeeld vanuit de Alpen naar huis gereden. Vertrokken om 19.20, 1160km gereden en 3x kort gestopt (1x om alleen ff koffie te halen en 1 kind naar wc, 1x om te tanken en 2 anderen naar de wc en chauffeur wissel, 1x om te tanken en naar wc en chauffeur wissel). 7.10 waren we weer thuis. We rijden ‘s nachts en stoppen kort, met drie kinderen (4, 7 en 8 ) is voor ons stoppen ook niet perse een relaxt pauze moment. Ik heb stops niet uitgezocht, maar me viel op dat laadpleinen soms wel vrij ver van de toiletten/shop zitten. Dat zal elektrisch dus wel echt anders worden, maar dat is dan maar zo voor een paar keer per jaar. De ID7 is qua regulier bereik wel groot genoeg om niet verplicht om de 2 uur te moeten stoppen (dat is voor mij echt te kort), hopelijk is dat met vouwwagen ook zo. Iemand hier toevallig al ervaring mee?
Ik rij al drie jaar elektrisch en ik zal je eerlijk zeggen, als dat je reispatroon is gaat die vakantietrip je tegenvallen, zo simpel is het.

Vooral bij rijden in de nacht voelt zo’n laadstop als verloren tijd. Bij overdag rijden een stuk minder.

Maar, ik zou me niet zo focussen op die lange rit van een keer of twee per jaar. Dat doe ik ten minste niet. Het bevalt me overigens goed, maar is soms wel echt wat aanpassen. Je bent een uur of misschien twee langer onderweg. Dat is het. Een keer per jaar.. Je houdt er rekening mee.

Als je het dus niet dagelijks nodig hebt, kun je de S mijns inziens links laten liggen. Op lange ritten is die capaciteit niet zinvol en dat sneller laden maar heel marginaal qua tijd). Op 1000km scheelt het hooguit een kwartiertje tijd schat ik zo in.

Met die Kyte gaat het verbruik wel zo’n 30% omhoog, dus hou rekening met om de 250km laadstop. Vertrek is vanaf 100% tot 10% of lager (300km moet dan lukken), daarna ga je laden tot 80%, dus vandaar 250km (80 naar 10).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
The Legend schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:13:
[...]

Die vraag kun je beter hier stellen: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa maar let op de topic warnings :+

Persoonlijk denk ik dat die extra range wel het verschil gaat maken. Ik kan dan gewoon comfortabel in alle weersomstandigheden heen en weer in Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07 07:19
[...]

Vandaag ff naar Huiskes geweest in Hengelo om ff te zitten in de Tourer. Mooie wagen hoor, en stoelen zitten lekker. Als je gaat verzitten hoorde ik alleen steeds een gong :? Doet ‘ie dat alleen als de deur openstaat?

...
Nope, die gong die je hoort is dat de auto uit gaat. VW heeft besloten een sensor in de stoel in te bouwen en wanneer die geen druk meer waarneemt omdat het achterwerk opgetild wordt gaat de auto 'uit'.
De netto accu's zijn 77 respectievelijk 85 kWh. Of de accu's qua laadcurve erg verschillen is maar de vraag. Het lastige bij maximaal laadvermogen is dat dit laadvermogen alleen onder heel specifieke omstandigheden gehaald wordt (erg leeg, goed op temperatuur) en dat dit vermogen tijdens het laden al vrij snel gaat afnemen. Wanneer je hoger begint zul je wellicht constant iets hoger zitten, maar voor mijn gevoel zal het hooguit een beperkt aantal minuten verschil zijn bij doorladen tot 80 of 100%. Ik kan zo snel geen plaatjes van de ID.7 laadcurves vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:34
MJMaverick schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:26:
[...]

Nope, die gong die je hoort is dat de auto uit gaat. VW heeft besloten een sensor in de stoel in te bouwen en wanneer die geen druk meer waarneemt omdat het achterwerk opgetild wordt gaat de auto 'uit'.

[...]

De netto accu's zijn 77 respectievelijk 85 kWh. Of de accu's qua laadcurve erg verschillen is maar de vraag. Het lastige bij maximaal laadvermogen is dat dit laadvermogen alleen onder heel specifieke omstandigheden gehaald wordt (erg leeg, goed op temperatuur) en dat dit vermogen tijdens het laden al vrij snel gaat afnemen. Wanneer je hoger begint zul je wellicht constant iets hoger zitten, maar voor mijn gevoel zal het hooguit een beperkt aantal minuten verschil zijn bij doorladen tot 80 of 100%. Ik kan zo snel geen plaatjes van de ID.7 laadcurves vinden.
@The Legend
Volgens EV database scheelt het inderdaad ook niet zoveel, 450 vs 500km range (snelweg zomer) en laden 730kmpu vs 840kmpu, dat scheelt op een laadsessie voor 300kmpu extra bereik misschien 3 minuten.
https://ev-database.org/n...fff43f411cd18287d2d1ecfbb

Laadcurve non S:
https://evkx.net/models/v...7/id.7_pro/chargingcurve/
Misschien kun je het beste bij 50-60% alweer wegrijden, heb je wel vaker maar kortere pauzes.

Die van de S (en GTX) kan ik zo gauw niet vinden (op deze site zijn ze voor alle versies gelijk, dat klopt volgens mij niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels al een offerte:
  • 980 euro voor de 77kWh Pro Business met trekhaak incl. schadeverzekering inzittenden en vervangend vervoer na 24 uur en (internationale) pechhulp, 500 euro eigen risico op de reguliere All-risk verzekering.
  • 1057 euro voor het bovenstaande inclusief Interieur pakket plus en Exterieur pakket plus
Prijzen per maand. Het verschil tussen de ‘kale’ versie en die full options was kleiner dan ik dacht. Hier wil ik alleen nog wel winterbanden bij. Geen idee of je zoiets zou kunnen onderhandelen bij private lease.

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

The Legend schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:06:
Bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels al een offerte:
  • 980 euro voor de 77kWh Pro Business met trekhaak incl. schadeverzekering inzittenden en vervangend vervoer na 24 uur en (internationale) pechhulp, 500 euro eigen risico op de reguliere All-risk verzekering.
  • 1057 euro voor het bovenstaande inclusief Interieur pakket plus en Exterieur pakket plus
Prijzen per maand. Het verschil tussen de ‘kale’ versie en die full options was kleiner dan ik dacht. Hier wil ik alleen nog wel winterbanden bij. Geen idee of je zoiets zou kunnen onderhandelen bij private lease.
Ik weet natuurlijk niet wat voor looptijd en welke kilometrage je hebt gekozen, maar het lijkt mij dat er nog wel wat onderhandelruimte in die prijs zit. Prijs verschil tussen die twee opties is dan wel weer ongeveer binnen mijn lijn der verwachting.

• The Legend

The Legend

*Plop*

KMdijkens schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 00:09:
[...]

Ik weet natuurlijk niet wat voor looptijd en welke kilometrage je hebt gekozen, maar het lijkt mij dat er nog wel wat onderhandelruimte in die prijs zit. Prijs verschil tussen die twee opties is dan wel weer ongeveer binnen mijn lijn der verwachting.
Ohja, das wel relevant natuurlijk :+ Dit is 5 jaar en 15.000km per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

The Legend schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 00:10:
[...]

Ohja, das wel relevant natuurlijk :+ Dit is 5 jaar en 15.000km per jaar.
Ik denk dat je er met wat mazzel bij de juiste dealer tot wel 100 eur afkletst incl. je winterbanden. Maar 50 - 60 eur de maand moet daar bij de meeste nog wel van af kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
KMdijkens schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 00:33:
[...]

Ik denk dat je er met wat mazzel bij de juiste dealer tot wel 100 eur afkletst incl. je winterbanden. Maar 50 - 60 eur de maand moet daar bij de meeste nog wel van af kunnen.
Denk dat dat wel tegenvalt, of @The Legend moet een voorraad- of demomodel willen gaan PL'en dan is er ruimte voor onderhandeling, maar ik twijfel of er met PL ruimte is voor onderhandeling bij het samenstellen van een auto. Sowieso bij meerdere partijen een offerte opvragen (stuk of 5 à 6) en dan vergelijken. Probleem bij winterbanden in de lease is dat je hier ook gelijk wissels bij hebt. Die zijn gewoon tegenwoordig (incl. opslag) zo'n 250 excl. btw per jaar (2x + opslag).
Dat alleen al is dus minimaal zo'n €1250 op die 5 jaar. Daarbij komt natuurlijk een set winterbanden van zo'n (voor het gemak) €200 per stuk. Door de 5 jr 15.000 km rijd je zo'n 30k op de zomerset en 15k op de winterset. Beide zijn dan 5 jaar oud en (puur op segment, gewicht en leeftijd v.d. banden) dan aan vervanging toe terwijl ze nog niet richting die 50 à 75k per set gaan om op slijtage te vervangen. De minder slijtage op de zomerset én restwaarde van beide sets kun je niet goed meenemen. Dan kom je dus uit op €2.050 wat per maand €34,17 is. Als ik even vlug bij directlease kijk in full operational lease is het prijsverschil tussen de zomerset en zomerset+winterset+wissels op 5 jaar bij 10k km €24 excl. btw dat lijkt wel redelijk overeen te komen.

Met deze (relatief weinig) kilometers zou ik als ik @The Legend was, mij afvragen of je wel echt winterbanden nodig hebt. Als je niet op wintersport gaat zou ik eerder kiezen voor all seasons dan spaar je die bandenwissels uit én dit is goed onderhandelbaar bij een dealer/LM immers kunnen die voor aflevering erop gelepeld worden én zijn de oude banden hagelnieuw en nog verkoopbaar.

Een laatste noot, als de wens voor PL niet voortkomt uit de flexibiliteit (indien het een vrij opzegbaar contract is) zou ik ook nog eens goed kijken naar financiering en eigendom. Met zo'n ~60k over 5 jaar hoef je niet te denken aan onderhoud en zal je met de restwaarde nog veel goedkoper uit zijn ook (zelf even narekenen(!)). Niet vergeten, bij MRB-wijzigingen belastingen LMs dat gewoon door aan de contractant.
Ik had toevallig laatst één ID.7 door een calculator gehaald voor eigendom en kwam uit op €1253/mnd: True in "Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4" maar daar is winst te halen op onderhandeling bij een voorraadmodel én tevens had ik meer kilometers en 6 jaar eigendom berekent.

• JanHenk
  • Niet online
Rentekosten zijn daarbij een behoorlijke component tegenwoordig… Is sterk afhankelijk van jouw inschatting van restwaarde en jouw kredietwaardigheid cq of je een goede deal qua rente kan scoren.

@The Legend Die bedragen zijn inclusief btw, neem ik aan? Valt me niet tegen.

• The Legend

The Legend

*Plop*

True schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:56:
[...]

Denk dat dat wel tegenvalt, of @The Legend moet een voorraad- of demomodel willen gaan PL'en dan is er ruimte voor onderhandeling, maar ik twijfel of er met PL ruimte is voor onderhandeling bij het samenstellen van een auto. Sowieso bij meerdere partijen een offerte opvragen (stuk of 5 à 6) en dan vergelijken. Probleem bij winterbanden in de lease is dat je hier ook gelijk wissels bij hebt. Die zijn gewoon tegenwoordig (incl. opslag) zo'n 250 excl. btw per jaar (2x + opslag).
Dat alleen al is dus minimaal zo'n €1250 op die 5 jaar. Daarbij komt natuurlijk een set winterbanden van zo'n (voor het gemak) €200 per stuk. Door de 5 jr 15.000 km rijd je zo'n 30k op de zomerset en 15k op de winterset. Beide zijn dan 5 jaar oud en (puur op segment, gewicht en leeftijd v.d. banden) dan aan vervanging toe terwijl ze nog niet richting die 50 à 75k per set gaan om op slijtage te vervangen. De minder slijtage op de zomerset én restwaarde van beide sets kun je niet goed meenemen. Dan kom je dus uit op €2.050 wat per maand €34,17 is. Als ik even vlug bij directlease kijk in full operational lease is het prijsverschil tussen de zomerset en zomerset+winterset+wissels op 5 jaar bij 10k km €24 excl. btw dat lijkt wel redelijk overeen te komen.

Met deze (relatief weinig) kilometers zou ik als ik @The Legend was, mij afvragen of je wel echt winterbanden nodig hebt. Als je niet op wintersport gaat zou ik eerder kiezen voor all seasons dan spaar je die bandenwissels uit én dit is goed onderhandelbaar bij een dealer/LM immers kunnen die voor aflevering erop gelepeld worden én zijn de oude banden hagelnieuw en nog verkoopbaar.

Een laatste noot, als de wens voor PL niet voortkomt uit de flexibiliteit (indien het een vrij opzegbaar contract is) zou ik ook nog eens goed kijken naar financiering en eigendom. Met zo'n ~60k over 5 jaar hoef je niet te denken aan onderhoud en zal je met de restwaarde nog veel goedkoper uit zijn ook (zelf even narekenen(!)). Niet vergeten, bij MRB-wijzigingen belastingen LMs dat gewoon door aan de contractant.
Ik had toevallig laatst één ID.7 door een calculator gehaald voor eigendom en kwam uit op €1253/mnd: True in "Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4" maar daar is winst te halen op onderhandeling bij een voorraadmodel én tevens had ik meer kilometers en 6 jaar eigendom berekent.
Eigendom is me te risicovol gezien de toch veel grotere onzekerheid qua restwaarde in vergelijking met een nieuwe brandstofauto 10 jaar geleden. Dealer gaf zelf ook aan dat inruilprijzen van wagens uit de lease nu ook al vrij volatiel zijn. Dat zal in de transitieperiode nog wel even blijven denk ik.

Ik heb nu overigens ook geen 70k om hem aan te schaffen. Dat zou wel kunnen met bv. een klein deel overwaarde op de hypotheek opnemen (rente 2,8%). Maar je houdt dan alsnog het restwaarde risico, en daar heb ik niet veel trek in.

Winterbanden hebben we denk ik niet perse nodig, maar hebben we nu wel. Voordeel in veiligheid leek me ook wat groter met RWD en flink meer vermogen / koppel dan we nu hebben. All seasons leveren het grootste deel van het jaar een mindere range op dan zomerbanden neem ik aan? Als ik een ID5 configureer kosten winterbanden idd 40 euro per maand extra.

Alternatief zou ook kunnen zij zelf een set winterbanden aan te schaffen. Mijn huidige garage rekent maar 70 euro per jaar voor 2x wissel en opslag. Maar aanschaf is ook niet gratis.

@JanHenk prijzen zijn incl. btw idd.

[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 15-08-2024 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@The Legend 2,8% hypotheekrente voor een nieuw leningdeel, lijkt me tegenwoordig nog wat te optimistisch? Verder snap ik de overwegingen wel.

Ik had een veel hogere waarde van mijn Enyaq verwacht.. Die is echt flink gekelderd in drie jaar :( Had achteraf ook liever een lease gehad.

Ik heb zelf een set OEM winterwielen aangeschaft bij een handelaar; 19 inch breedset met nieuwe banden voor iets meer dan 1000 euro. Inderdaad voor een paar tientjes wissel inclusief opslag.

Ik hoef trouwens nog niet wat anders, wordt waarschijnlijk 2026. Maar ik ben wel heel tevreden over de Enyaq, zie de ID7 Tourer graag als opvolger :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
The Legend schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:32:
[...]

Eigendom is me te risicovol gezien de toch veel grotere onzekerheid qua restwaarde in vergelijking met een nieuwe brandstofauto 10 jaar geleden. Dealer gaf zelf ook aan dat inruilprijzen van wagens uit de lease nu ook al vrij volatiel zijn. Dat zal in de transitieperiode nog wel even blijven denk ik.

Ik heb nu overigens ook geen 70k om hem aan te schaffen. Dat zou wel kunnen met bv. een klein deel overwaarde op de hypotheek opnemen (rente 2,8%). Maar je houdt dan alsnog het restwaarde risico, en daar heb ik niet veel trek in.

Winterbanden hebben we denk ik niet perse nodig, maar hebben we nu wel. Voordeel in veiligheid leek me ook wat groter met RWD en flink meer vermogen / koppel dan we nu hebben. All seasons leveren het grootste deel van het jaar een mindere range op dan zomerbanden neem ik aan? Als ik een ID5 configureer kosten winterbanden idd 40 euro per maand extra.

Alternatief zou ook kunnen zij zelf een set winterbanden aan te schaffen. Mijn huidige garage rekent maar 70 euro per jaar voor 2x wissel en opslag. Maar aanschaf is ook niet gratis.

@JanHenk prijzen zijn incl. btw idd.
offtopic:
Het wordt een beetje OT zo, maar ik snap je twijfels m.b.t. restwaarde. Maar dat is ook de reden waarom een full operational lease of een PL gewoon ook relatief duur is. In jouw geval: The Legend in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" kom je uit op €1057 * 12 * 5 = €63.420 daar mag je dan 15k km mee rijden. En je krijgt heel iets terug als je wat minder rijdt (of heb je überhaupt geen minder kilometers in je contract?). Met een EV zul je geen tot weinig onderhoud hebben en sowieso op een nieuwe auto is er weinig te verwachten met 75k kilometer totaal. Verhoging in MRB zal je zelf ook moeten dragen en het verschil in TCO van PL (die 63k) of TCO in eigendom is zo'n beetje vergelijkbaar. Als je voor het gemak rekent dat je zonder opties 'm kan kopen voor €61.000 en met jouw optiekeuzes voor €66.000 en dan die €58.800 aan PL of €63.420 aan PL kosten. Moet je een restwaarde hebben van resp. €2.200 en €2.580 dat ga je makkelijk redden. Dan plus je daar nog even de kosten van MRB, verzekering en pechhulp bij en ben je rond.
Ik zou dit bedrag ook deels moeten financieren en daar wordt ik dan ook niet blij van, maar ik denk dat bij koop nu onderhandelingsruimte hebt zeker als je voor een voorraadmodel gaat én hoewel de restwaarde inderdaad volatiel is, zal die echt niet onder de 15k schieten in 5 jaar.

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

True schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:56:
[...]

Denk dat dat wel tegenvalt, of @The Legend moet een voorraad- of demomodel willen gaan PL'en dan is er ruimte voor onderhandeling, maar ik twijfel of er met PL ruimte is voor onderhandeling bij het samenstellen van een auto. Sowieso bij meerdere partijen een offerte opvragen (stuk of 5 à 6) en dan vergelijken.

[...]
Behalve de btw zit daar toch geen verschil zakelijk of private lease? (behalve miss wat partijkorting bij bedrijven)
Ik ben bij ons op de zaak vrij om een aanbieder te vinden en te onderhandelen over de prijs. Ik heb bij verschillende dealers toch erg uiteenlopende offertes gekregen. (Ook als die bij hetzelfde hoofdconcern vwpfs uitkomen, DirectLease waar je naar verwijst is overigens erg aan de prijs wat betreft de ID.7 dit kan vele male goedkoper dan bij hun geraamd wordt)

[ Voor 3% gewijzigd door KMdijkens op 15-08-2024 13:32 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
KMdijkens schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:30:
[...]

Behalve de btw zit daar toch geen verschil zakelijk of private lease? (behalve miss wat partijkorting bij bedrijven)
Ik ben bij ons op de zaak vrij om een aanbieder te vinden en te onderhandelen over de prijs. Ik heb bij verschillende dealers toch erg uiteenlopende offertes gekregen. (Ook als die bij hetzelfde hoofdconcern vwpfs uitkomen, DirectLease waar je naar verwijst is overigens erg aan de prijs wat betreft de ID.7 dit kan vele male goedkoper dan bij hun geraamd wordt)
offtopic:
Zou je niet zeggen nee, maar met zakelijke lease zit je altijd met het feit dat je er dan al bij bekend bent. Een nieuwe offerte ook via hen laten opstellen voor een collega zal dan al snel gebeuren. Met een eerste auto willen ze vaak nog wel iets korting geven om die gegund te krijgen zodat je daarna meer wilt afnemen. Dat speelt bij PL natuurlijk niet.

Eens dat directlease duur is voor de ID.7 zij kwamen bij mij ook totaal niet goedkoop uit met de offerte, maar ik grijp enkel snel naar DL hun configurator omdat die helder, duidelijk en redelijk transparant is (contractaanpassingen direct in de prijs terug zien). En laten we eerlijk zijn, de ID.7 is wellicht duur bij DL, maar wel/geen winterbanden bij DL zal niet veel verschillen bij andere LMs dat zal overal lood om oud ijzer zijn. Als je bij PON leaset ga je waarschijnlijk naar een VW dealer voor de bandenwissels en als je bij Athlon least zul je naar Euromaster of de Kwikfit gaan dat kan ook weer een persoonlijke voorkeur zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
DonJunior schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:26:
[...]

Moet je eens met een dakkoffer gaan rijden :+ an ben je heel blij met 480 km range.
Maar goed, opzicht is het logische. De berekent de GoM (Guess-o-Meter) op basis van het verleden.
Als jij altijd alleen zat zonder enig extra gewicht is hij dus behoorlijk optimistisch.
Nu heb je de hele auto volgepropt, dan kost het een bak extra energie om al dat gewicht op gang te brengen. Als je eenmaal met een continu snelheid op de snelweg rijdt zal het afnemen van de kilometers wel minder worden (want dan is de massa al in beweging)

Het rijden in het buitenland naar vakantieadres wordt vanzelf weer leuk als je bergaf gaat ;)
Nou nee. Bagage mee tot onder de hoedenplank, ik ga echt niet de wereld aan spul meeslepen op vakantie. Als je dan te weinig ruimte heb kan je beter voor zo’n bak op je trekhaak gaan.

En dat de range beperkter is/wordt daar ging ik wel vanuit. De post was om aan te geven dat dit imho nog wel flink minder is…althans aardig meer dan ik verwacht (gehoopt) had.
The Legend schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:58:
[...]

Wat was je feitelijke range van de vakantierit dan?
Uiteindelijk was de eerste laadstop na 400km, volgens mij had ik toen nog 40-50km range. De tweede stop na 300 (plaspauze).

Een probleempje gehad in Oostenrijk met een IONITY lader bij Golling. Daar staan 6 snelladers, en 1 gecombineerde, 4 daarvan gaven een communicatiefout. Lag niet aan de paal andere auto’s laden wel, sommige ook niet. (B)lijkt dat vier een ouder laadpaal is. Twee anderen zijn nieuwer (hebben dat kleine meer grafische display) en die doen het wel… Geen idee of dat daadwerkelijk is maar ik vond het wel typisch.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:44
Hier ook de knoop doorgehakt. Een Pro S Business Tourer in Aquamarine met alle opties behalve de warmtepomp voor de zakelijke lease. Levertijd indicatie moet ik nog ontvangen, ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik ga morgen een uitgebreide proefrit maken in een ID7 Tourer. Met trekhaak, dus ik ga direct ff testen wat het verbruikt is met vouwwagen erachter. Heeft iemand toevallig al met aanhanger gereden en getest of DLA dan nog werkt? In m’n Sharan werkt dat niet als er iets aangekoppeld is, terwijl dat juist de ritten zijn dat ik het veel gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
The Legend schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:52:
Ik ga morgen een uitgebreide proefrit maken in een ID7 Tourer. Met trekhaak, dus ik ga direct ff testen wat het verbruikt is met vouwwagen erachter. Heeft iemand toevallig al met aanhanger gereden en getest of DLA dan nog werkt? In m’n Sharan werkt dat niet als er iets aangekoppeld is, terwijl dat juist de ritten zijn dat ik het veel gebruik.
Wat is DLA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Laatst online: 15:38
Ben benieuwd naar het resultaat, want ook wij hebben een vouwwagen (Jametic 4x4) en de Tourer hebben we in bestelling staan. Volgend jaar gaan we dan voor het eerst mee rijden.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ja dat werkt. Bij mijn Enyaq althans wel (travel assist) en software is in de basis hetzelfde.

Edit: eigenlijk is het hele platform hetzelfde. Alleen een sterkere en efficiëntere motor en converter en nieuwste versie van de software.

[ Voor 11% gewijzigd door JanHenk op 16-08-2024 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:13
Ik zou zeggen Dynamic Light Assist, maar dat lijkt niet echt in de context te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-07 10:01
Invictus66 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:59:
[...]

Ik zou zeggen Dynamic Light Assist, maar dat lijkt niet echt in de context te passen.
Dynamic Lane Assist?

Nu door voor de wasmachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Invictus66 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:59:
[...]

Jawel precies dat :)

In de Sharan werkt dat niet met aanhanger aangekoppeld, zonder wel. Dat zijn onze vakantieritten en we rijden altijd ‘s nachts :p

In het EV9 topic las ik ook dat een aantal assistentiesystemen niet meer werken met aanhanger.

[ Voor 20% gewijzigd door The Legend op 16-08-2024 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSnowflake
[...]

Ja de auto registreert als je uitstapt en zet het contact dan af. Maar alleen als de deur open is.
[...]

Ik denk wel dat je het laad verschil gaat merken. Kwa afstand is het 60kmish verder en laden duurt ongeveet even lang tot 80%. Dus het is een beetje een dubbel effect. Je kan verser en in dezelfde tijd kan je opnieuw verder. Of het 3k waard is. Imho niet want hoe vaak heb je het echt nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSnowflake
JanHenk schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:11:
[...]

Ik rij al drie jaar elektrisch en ik zal je eerlijk zeggen, als dat je reispatroon is gaat die vakantietrip je tegenvallen, zo simpel is het.

Vooral bij rijden in de nacht voelt zo’n laadstop als verloren tijd. Bij overdag rijden een stuk minder.

Maar, ik zou me niet zo focussen op die lange rit van een keer of twee per jaar. Dat doe ik ten minste niet. Het bevalt me overigens goed, maar is soms wel echt wat aanpassen. Je bent een uur of misschien twee langer onderweg. Dat is het. Een keer per jaar.. Je houdt er rekening mee.

Als je het dus niet dagelijks nodig hebt, kun je de S mijns inziens links laten liggen. Op lange ritten is die capaciteit niet zinvol en dat sneller laden maar heel marginaal qua tijd). Op 1000km scheelt het hooguit een kwartiertje tijd schat ik zo in.

Met die Kyte gaat het verbruik wel zo’n 30% omhoog, dus hou rekening met om de 250km laadstop. Vertrek is vanaf 100% tot 10% of lager (300km moet dan lukken), daarna ga je laden tot 80%, dus vandaar 250km (80 naar 10).
Wij zijn niet langer onderweg. We vertrokken snachts en hadden eerst nog rap in belgie geladen om 5u. Dat was verloren tijd. Maar alle andere stops zouden we sws gedaan hebben. En dan hebben we nooit op de auto moeten wachten. Onze stops duurden dus langer met eten wc hond uitlaten, als de auto nodig had. Dus voor on swas het geen probleem eigenlijk. En zag ik alleen voordelen (veel aangenamer reizen zo elektrisch, stiller en geen trillingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
MrSnowflake schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:40:
[...]

Wij zijn niet langer onderweg. We vertrokken snachts en hadden eerst nog rap in belgie geladen om 5u. Dat was verloren tijd. Maar alle andere stops zouden we sws gedaan hebben. En dan hebben we nooit op de auto moeten wachten. Onze stops duurden dus langer met eten wc hond uitlaten, als de auto nodig had. Dus voor on swas het geen probleem eigenlijk. En zag ik alleen voordelen (veel aangenamer reizen zo elektrisch, stiller en geen trillingen).
Ik heb precies dezelfde ervaring, vertrekken altijd heel vroeg (rond 2:30) en dan heb je in de ochtend als iedereen nog ligt te slapen al een laadstop. Dat voelt wat gek.

De daaropvolgende stops duren allemaal langer dan nodig, maar dat ligt dan aan ons.

Als je als gezin gewend bent om maximaal 10 minuten te stoppen is het alsnog aanpassen, want dat is te kort. Maar ik denk dat die aanpassing voor velen (als totaalplaatje) wel gaat bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
The Legend schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:44:
[...]

Jawel precies dat :)

In de Sharan werkt dat niet met aanhanger aangekoppeld, zonder wel. Dat zijn onze vakantieritten en we rijden altijd ‘s nachts :p
Oh, dat is vreemd. Maar ook dat blijft gewoon werken met aanhanger bij de IDs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

Vraagje voor de weinigen die al met een tourer rondrijden en 20" velgen eronder hebben. Is jullie ID.7 afgeleverd met de sport (Bridgestone Potenza Sport) of met de eco (Continental EcoContact 6 Q) banden?

[ Voor 16% gewijzigd door KMdijkens op 17-08-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
MrSnowflake schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:40:
veel aangenamer reizen zo elektrisch, stiller en geen trillingen
Heb je dat ook vergeleken met een nieuwe Passat, 5-serie of E-klasse, of alleen met je oude auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Ben vooral benieuwd hoe het rijdt met het DCC. Heb proefgereden met een standaard Pro zonder DCC en dat reed al dikke prima.
We hebben ook een SEAT Leon FR eHybrid met DCC en daar merk je echt goed het verschil tussen comfort en sportief.
Jammer dat de ID.7 nog niet het DCC2 heeft van de Passat. Dat moet nog beter werken.

Hoop dat mijn ID er op 1 november is als ik mijn nieuwe baan begin. Heb er echt zin in. De EV6 is een hele goede EV (800v state of the art, laden tot 240 kW), maar ik ben een VAG-man en heb gewoon niet zoveel met Koreaanse auto’s. Eigenlijk had ik destijds een Audi Q4 besteld, maar daarvan schoot de levertijd omhoog van een paar maanden naar 2,5 jaar (Chiptekort, Coroba, Oekraine). Dus toen gewisseld.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
DaMenaz schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:41:
Ben vooral benieuwd hoe het rijdt met het DCC. Heb proefgereden met een standaard Pro zonder DCC en dat reed al dikke prima.
We hebben ook een SEAT Leon FR eHybrid met DCC en daar merk je echt goed het verschil tussen comfort en sportief.
Jammer dat de ID.7 nog niet het DCC2 heeft van de Passat. Dat moet nog beter werken.

Hoop dat mijn ID er op 1 november is als ik mijn nieuwe baan begin. Heb er echt zin in. De EV6 is een hele goede EV (800v state of the art, laden tot 240 kW), maar ik ben een VAG-man en heb gewoon niet zoveel met Koreaanse auto’s. Eigenlijk had ik destijds een Audi Q4 besteld, maar daarvan schoot de levertijd omhoog van een paar maanden naar 2,5 jaar (Chiptekort, Coroba, Oekraine). Dus toen gewisseld.
VW lijkt met de ID.7 hun elektrische paradepaardje op de markt gebracht te hebben, maar het is eigenlijk wel net iets minder dan een Passat. Inderdaad die DCC2 mist, maar volgens mij mist bijv. trailer assist ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
En de elektrische rollo bij de Tourer.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje
DaMenaz schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:12:
En de elektrische rollo bij de Tourer.
Maar de ID7 kan 21" hebben, de Passat hooguit 19".

Dealbreaker heur 8)

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
En de Passat is stiekem een Superb. 🤭 De ID is een VW.
Al hoeft dat niet een nadeel te zijn. Mijn Octavia jaren terug was een prima ding. ☺️

[ Voor 61% gewijzigd door DaMenaz op 17-08-2024 18:25 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSnowflake
mitsumark schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:26:
[...]

Heb je dat ook vergeleken met een nieuwe Passat, 5-serie of E-klasse, of alleen met je oude auto?
Tov alle ice die ik al gereden heb. Maar geen 5serie of eklasse want die zijn ook duurder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSnowflake
True schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:08:
[...]

VW lijkt met de ID.7 hun elektrische paradepaardje op de markt gebracht te hebben, maar het is eigenlijk wel net iets minder dan een Passat. Inderdaad die DCC2 mist, maar volgens mij mist bijv. trailer assist ook.
Passat heeft ook terug knoppen op het stuur dus ik denk dat id.7 ofwel langer in ontwikkeling was of ergens is blijven hangen (software?), of het team is wat trager...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Vandaag lekker dagje kunnen klooien met een witte ID7 (sedan/hatchback) met 20” wielen. Ik wil zoveel mogelijk range, dus liever 19” wielen. Volgens de verkoper valt het verschil wel mee, maar uit deze test blijkt dat de 19” meer dan 10% minder verbruiken!

Auto beviel verder prima. Goede stoelen, prima zicht rondom. Panoramadak geeft toch wel een heel ruimtelijk gevoel, zeker als je zoals ik wel dicht tegen het dak aan zit. Achterbak is vanzelfsprekend een stuk kleiner dan de Sharan, maar ja dat is ook geen eerlijke vergelijking.

Verbruik ook getest met de vouwwagen (Holtkamper Kyte) erachter. Eerst een stuk vanuit Twente over de A1 richting Apeldoorn met 100 op de teller op de CC. Helaas zat er na Deventer een stuk wegwerkzaamheden. Tot dat punt zag ik het verbruik onder de 23kWh/100km dippen. In de 90 en stuk 70 daalt het natuurlijk heel snel nog verder. Uiteindelijk 66km gereden met 85km/h gemiddeld en 21.7kWh/100km. Toen omgedraaid en na de wegwerkzaamheden een stuk 110 op de teller gereden. 44km, 105km/h gemiddeld en 23,5kWh/100km. Op de stukken dat je echt 110 reed schommelde het verbruik rond de 24kWh/100km.

Dat is dus op zich helemaal niet verkeerd volgens mij, maar als je gaat rekenen hoe ver je dan komt in de 10-80 stints is dat natuurlijk wel beperkter. Van 10-80 (7,7kWh-61,6kWh) kun je dus 53,9kWh verbruiken. Das dan een range van ongeveer 225km aan 110km/h. Das wel minder dan ik had gehoopt, maar met 19” wielen zou dat wellicht naar 250km-270km opgerekt kunnen worden. Maar de Tourer is natuurlijk ook weer ietsje minder aero dus die volle 10% minder ga je misschien ook niet halen.

Of toch maar wachten op de A6 Avant Etron, maar die zal waarschijnlijk geen 60k gaan kosten :+

Wel een ervaring rijker :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@The Legend Wel heel mooi dat je meteen de vouwwagen hebt kunnen testen en dat ook gedaan hebt. :)

Is wel een beetje in lijn met mijn verwachting. De ID7 is wat zuiniger dan mijn huidige Enyaq door kleiner frontaal oppervlak, kleinere wielen (ik heb 21”) en de vernieuwde motor.

Maar geen wonderen kunnen verricht worden. Ik zie met de Aero erachter ook tussen de 207 en 257 Wh/km per “stint”. Ik rij altijd 100 cruise. Soms iets sneller om in te halen, soms door verkeer oid langzamer.

Ik denk dat je op lange stukken best prima wel 250km kan halen tussen de stops. Dat lukt mij ook gewoon, al dan wel met 100 km/h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
The Legend schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:32:
Vandaag lekker dagje kunnen klooien met een witte ID7 (sedan/hatchback) met 20” wielen. Ik wil zoveel mogelijk range, dus liever 19” wielen. Volgens de verkoper valt het verschil wel mee, maar uit deze test blijkt dat de 19” meer dan 10% minder verbruiken!

Auto beviel verder prima. Goede stoelen, prima zicht rondom. Panoramadak geeft toch wel een heel ruimtelijk gevoel, zeker als je zoals ik wel dicht tegen het dak aan zit. Achterbak is vanzelfsprekend een stuk kleiner dan de Sharan, maar ja dat is ook geen eerlijke vergelijking.

Verbruik ook getest met de vouwwagen (Holtkamper Kyte) erachter. Eerst een stuk vanuit Twente over de A1 richting Apeldoorn met 100 op de teller op de CC. Helaas zat er na Deventer een stuk wegwerkzaamheden. Tot dat punt zag ik het verbruik onder de 23kWh/100km dippen. In de 90 en stuk 70 daalt het natuurlijk heel snel nog verder. Uiteindelijk 66km gereden met 85km/h gemiddeld en 21.7kWh/100km. Toen omgedraaid en na de wegwerkzaamheden een stuk 110 op de teller gereden. 44km, 105km/h gemiddeld en 23,5kWh/100km. Op de stukken dat je echt 110 reed schommelde het verbruik rond de 24kWh/100km.

Dat is dus op zich helemaal niet verkeerd volgens mij, maar als je gaat rekenen hoe ver je dan komt in de 10-80 stints is dat natuurlijk wel beperkter. Van 10-80 (7,7kWh-61,6kWh) kun je dus 53,9kWh verbruiken. Das dan een range van ongeveer 225km aan 110km/h. Das wel minder dan ik had gehoopt, maar met 19” wielen zou dat wellicht naar 250km-270km opgerekt kunnen worden. Maar de Tourer is natuurlijk ook weer ietsje minder aero dus die volle 10% minder ga je misschien ook niet halen.

Of toch maar wachten op de A6 Avant Etron, maar die zal waarschijnlijk geen 60k gaan kosten :+

Wel een ervaring rijker :)
Ik zou die 2 uur per stint voor 225km niet zo heel dramatisch noemen, als je kijkt naar Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa doen daar de meesten zonder een aanhanger al stints van 2 uur om 15 à 20 minuten of soms langer.
Er komen daar ervaringen voorbij van mensen die met een aanhanger, vouwwagen, caravan / whatever stints doen van maximaal 1:15 8)7 dat vind ik wel andere koek. Maar inderdaad als je komt van: ik rijd 's nachts en we wisselen en rammen er 3 om 3 uur uit, tja dan moet je even aanpassen.

Mooi om te lezen dat je ervaring positief was :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

True schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:13:
[...]

Ik zou die 2 uur per stint voor 225km niet zo heel dramatisch noemen, als je kijkt naar Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa doen daar de meesten zonder een aanhanger al stints van 2 uur om 15 à 20 minuten of soms langer.
Er komen daar ervaringen voorbij van mensen die met een aanhanger, vouwwagen, caravan / whatever stints doen van maximaal 1:15 8)7 dat vind ik wel andere koek. Maar inderdaad als je komt van: ik rijd 's nachts en we wisselen en rammen er 3 om 3 uur uit, tja dan moet je even aanpassen.

Mooi om te lezen dat je ervaring positief was :)
Algeheel positief, zeker! Draaicirkel was significant kleiner dan de Sharan, scherm werkt echt gewoon lekker. Touchknoppen zijn kut, maar heb me er ook niet giga aan gestoord. IDA is wel echt compleet kut, die verstaat niet veel :F Stoelventilatie viel ook wat tegen, had verwacht daar meer van te merken. Binnenruimte zoals verwacht echt lekker groot.

Bij de dealer nog wel weer ff gesproken, die gaf wel eerlijk aan dat de EV-markt wel wat is ingekakt. En dat Tesla met z’n spontane prijsverlagingen de markt ook volatiel maakt. Al met al krijg ik wel het idee dat de EV-prijzen eerder verder dalen dan stijgen. De ID7 was kennelijk oorspronkelijk als vanaf 73k bedoeld, en staat nu vanaf 58k in de prijslijst. Als dat een beetje doorzet, dan is zo’n A6 misschien ook niet ondenkbaar :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
The Legend schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:22:
[...]

Algeheel positief, zeker! Draaicirkel was significant kleiner dan de Sharan, scherm werkt echt gewoon lekker. Touchknoppen zijn kut, maar heb me er ook niet giga aan gestoord. IDA is wel echt compleet kut, die verstaat niet veel :F Stoelventilatie viel ook wat tegen, had verwacht daar meer van te merken. Binnenruimte zoals verwacht echt lekker groot.

Bij de dealer nog wel weer ff gesproken, die gaf wel eerlijk aan dat de EV-markt wel wat is ingekakt. En dat Tesla met z’n spontane prijsverlagingen de markt ook volatiel maakt. Al met al krijg ik wel het idee dat de EV-prijzen eerder verder dalen dan stijgen. De ID7 was kennelijk oorspronkelijk als vanaf 73k bedoeld, en staat nu vanaf 58k in de prijslijst. Als dat een beetje doorzet, dan is zo’n A6 misschien ook niet ondenkbaar :p
Audi blijft premium voor mensen die Audi willen rijden. Denk niet dat een A6 in de buurt komt van een ID.7 die klik je met wat opties al snel boven de 90k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

True schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:27:
[...]

Audi blijft premium voor mensen die Audi willen rijden. Denk niet dat een A6 in de buurt komt van een ID.7 die klik je met wat opties al snel boven de 90k.
Ja dat is ook zo.

Iets anders nog: klopt het dat navigatie in de HUD niet werkt met CarPlay? Ik vond de navigatie in de HUD ook ietwat tegenvallen. Had verwacht dat dit echt met de AR zou werken, dat daadwerkelijk de pijl op de juiste rijbaan of afslag wordt getoond, maar dat is niet het geval.

[ Voor 21% gewijzigd door The Legend op 17-08-2024 22:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

The Legend schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:38:
[...]

Iets anders nog: klopt het dat navigatie in de HUD niet werkt met CarPlay? Ik vond de navigatie in de HUD ook ietwat tegenvallen. Had verwacht dat dit echt met de AR zou werken, dat daadwerkelijk de pijl op de juiste rijbaan of afslag wordt getoond, maar dat is niet het geval.
Je had met een sedan gereden als ik goed gelezen heb toch? Voor zover ik weet hebben die nog geen update 5.0 gehad.
Ik heb zelf nog geen directe ervaring met update 5.0 (a.s. donderdag komt mijn auto oOo ) maar aan de hand van dit filmpje ziet dat er een stuk gelikter uit dan mijn ervaring tijdens mijn proefrit in een sedan een paar maanden geleden.

P.S. datzelfde filmpje wordt ook verteld dat de HUD nu wel werkt met android auto / apple carplay.

[ Voor 5% gewijzigd door KMdijkens op 17-08-2024 22:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
Heeft iemand een link naar een online instructieboekje van de ID.7 Tourer? Bij VW op de site moet je je VIN invoeren en die heb ik nog niet.

Heb een aantal zaken die ik wil uitzoeken en wil niet allerlei RTFM-vragen in dit topic plaatsen.

Alvast bedankt!

Catch my drift?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

DaMenaz schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:27:
Heeft iemand een link naar een online instructieboekje van de ID.7 Tourer? Bij VW op de site moet je je VIN invoeren en die heb ik nog niet.

Heb een aantal zaken die ik wil uitzoeken en wil niet allerlei RTFM-vragen in dit topic plaatsen.

Alvast bedankt!
Niet mijn VIN maar deze doet het wel.

Also, bump;
KMdijkens schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:20:
Vraagje voor de weinigen die al met een tourer rondrijden en 20" velgen eronder hebben. Is jullie ID.7 afgeleverd met de sport (Bridgestone Potenza Sport) of met de eco (Continental EcoContact 6 Q) banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Held! Bedankt.

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -TYPHOON-
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:54
Vandaag teruggekeerd van een verlengd weekend in Bretagne met de ID 7 tourer. Alles op voorhand bekeken met ABRP maar deze leek conservatief ten opzichte van de interne navigatie. Ik heb daardoor meer stops gedaan dan nodig en zat op minimaal 25% bij aankomst aan de lader. Ik haalde dan ook maximaal 165 kW tijdens het laden. Enkel bij Tesla Amiens maximaal 53 kW gehaald maar bijna alle laders waren in gebruik.

Verbruik retourrit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqFEMfL0uIsM8AnR1zN5mXchK0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgttLl1fWv9N6sQJ8dTpu6tz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
‘Iedereen’ filmpje van Battery Life al gekeken? Dozentest tussen de lD.7 en Tourer.
Tuurlijk niet helemaal representatief, maar inderdaad wel grappig..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Nu online
The Legend schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:32:
De crux zit hem in het feit dat je de 20” velgen met twee verschillende soorten banden kunt bestellen. De sportbanden en de eco banden.

Als ik me niet vergis was die 10% extra verbruik omdat de auto op een set Potenzas stond. De sportbanden dus.

Omdat de bandenmaat (lees: breedte, dus contactoppervlak) echter identiek is tussen de 19” en 20” vraag ik me af of er wel een verschil is tussen de twee als ze beiden op het gelijke schoeisel staan. Of dat dit te verwaarlozen valt.

Het comfort met dcc en 20” was in ieder geval goed te doen.

Edit: Volgens de WLTP meting op de website geldt de volgende indicatie:
ID7 Pro 19": 618 km
ID7 Pro 20" eco: 602 km
ID7 Pro 20" sport: 566 km

ID7 Pro S 19": 709 km
ID7 Pro S 20" eco: 670 km
ID7 Pro S 20" sport: 628 km

Verder kost de warmtepomp 4 km 8)7
Zal wel met de testmethode onder optimale omstandigheden te maken hebben, waar deze vooral voor extra ballast zorgt. Verklaart meteen waarom ze deze er niet standaard in hebben gezet: Betere getalletjes voor de brochure.

Bovenstaande getallen allen op basis van de standaarduitrusting overigens, want dit scheelt verder ook nog wat. Wel frappant dat tussen de Pro en de Pro S het verschil zowel in absolute zin als relatief flink groter is. 16 km versus 39 km. Ruimschoots het dubbele. Of anders gezegd: bijna de helft van de winst door de grotere accu. En dat zijn dan nog de eco banden. Bij de sportbanden wordt de extra capaciteit grotere accu bijna in z'n geheel teniet gedaan.

[ Voor 32% gewijzigd door Cid Highwind op 19-08-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mriceke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-07 20:23
KMdijkens schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:37:
[...]

Niet mijn VIN maar deze doet het wel.

Also, bump;

[...]
Ik kreeg van de dealer een foto van een nieuwe ID.7 Tourer met 20" velgen en zag dat hier Pirelli Cinturato op zaten. Weer een andere ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Nu online
Mriceke schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:39:
[...]

Ik kreeg van de dealer een foto van een nieuwe ID.7 Tourer met 20" velgen en zag dat hier Pirelli Cinturato op zaten. Weer een andere ;)
Je kan Continental, Pirelli of Bridgestone krijgen. De 19" is ook nog met Hankooks leverbaar.

Geen idee waar het van afhangt, alle info vind je in de configurator in ieder geval. Er is best wel een verschil tussen de banden onderling. Sommigen zijn ook significant (3dB) stiller dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Fabrieken kopen groot in. Ze vragen gewoon een aantal leveranciers en nemen dan de beste offerte.

Vroeger werden ze dan in Leusden door PON weer bijna allemaal gewisseld voor Conti's (toen PON nog importeur was van Continental).

[ Voor 3% gewijzigd door DaMenaz op 19-08-2024 15:34 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

Cid Highwind schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:43:
[...]

Je kan Continental, Pirelli of Bridgestone krijgen. De 19" is ook nog met Hankooks leverbaar.

Geen idee waar het van afhangt, alle info vind je in de configurator in ieder geval. Er is best wel een verschil tussen de banden onderling. Sommigen zijn ook significant (3dB) stiller dan anderen.
Dank voor de tip van de configurator daar had ik nog niet aan gedacht. 8)7

Lijkt er op dat de ID.7 in Nederland in ieder geval altijd met eco banden wordt geleverd. Maar wel in 3 verschillende smaken inderdaad. Ben benieuwd wat er straks onder zit. Zal het donderdag laten weten voor wie het interessant vindt.

Zie hier de labels van de sportbanden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjUyG_nTA8svzr-bqckarktIbpI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8kcZHGz4E54yeWhkjl2tlsp7.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Nu online
KMdijkens schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:11:
[...]

Dank voor de tip van de configurator daar had ik nog niet aan gedacht. 8)7

Lijkt er op dat de ID.7 in Nederland in ieder geval altijd met eco banden wordt geleverd. Maar wel in 3 verschillende smaken inderdaad. Ben benieuwd wat er straks onder zit. Zal het donderdag laten weten voor wie het interessant vindt.

Zie hier de labels van de sportbanden:
[Afbeelding]
De Nederlandse configurator klopt niet zoveel van.
Als je daar van uit gaat zou je zomaar 21" rubber om je 19" velgen kunnen krijgen :D

Maar wel vreemd dat het geen expliciete optie is zoals in Duitsland. Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die vanwege de optiek wel graag 20" zouden willen, maar dan liever wel in combinatie met de eco-banden, zodat de range er niet al teveel onder lijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje
Cid Highwind schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:24:
[...]

De Nederlandse configurator klopt niet zoveel van.
Als je daar van uit gaat zou je zomaar 21" rubber om je 19" velgen kunnen krijgen :D

Maar wel vreemd dat het geen expliciete optie is zoals in Duitsland. Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die vanwege de optiek wel graag 20" zouden willen, maar dan liever wel in combinatie met de eco-banden, zodat de range er niet al teveel onder lijdt.
Er zijn links naar de uitgebreidere productsheets. Bv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j96rydRwzcYF74Bmu_6l9gLj6QE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tO9eWFs7hMTMMWup7mqktSPi.png?f=user_large
https://eprel.ec.europa.e...edirect=false&language=NL
https://eprel.ec.europa.e...edirect=false&language=NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
dizzytal schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:41:
‘Iedereen’ filmpje van Battery Life al gekeken? Dozentest tussen de lD.7 en Tourer.
Tuurlijk niet helemaal representatief, maar inderdaad wel grappig..

[YouTube: VW Id.7 vs Tourer - How much more space do you really have? 😂]
Waarom is het niet representatief?
Ze kunnen deze test door 100 mensen laten doen, de auto’s worden niet anders.
De omvang van de dozen maken een verschil, maar de inhoud uitdrukken in liters is juist wat ik vreemd vindt.

Ik stapel zelf niet hoger dan de rand achterbank, omdat ik graag zicht houd naar achteren. Daarom vroeg ik mij al af wat de Tourer aan ruimte voor bagage zou toevoegen. Ik kan mij voorstellen dat het voor het vervoeren van bijv een viervoeter superfijn is. Anders kom ik niet tot grote verschillen die structureel handig zijn. Dan is een trekhaak koffer een betere toevoeging, imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukker87
KMdijkens schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:49:
[...]

Je had met een sedan gereden als ik goed gelezen heb toch? Voor zover ik weet hebben die nog geen update 5.0 gehad.
Ik heb zelf nog geen directe ervaring met update 5.0 (a.s. donderdag komt mijn auto oOo ) maar aan de hand van dit filmpje ziet dat er een stuk gelikter uit dan mijn ervaring tijdens mijn proefrit in een sedan een paar maanden geleden.

P.S. datzelfde filmpje wordt ook verteld dat de HUD nu wel werkt met android auto / apple carplay.
Ik vind de update van hud design wel meevallen. Huidige design is obv driehoekjes, dat is straks weg… ik had liever gezien dat ze ook functioneel zaken hadden toegevoegd (bijv info over trip data). Het is vooral visueel.

Sowieso. Het is nu 5.0, maar voor mijn gevoel zijn de updates beperkt en had dit ook 4.2 of 4.3 kunnen zijn? Als ik kijk naar de update van 2 naar 3 en van 3 naar 4, dan waren die heel groot. Dit is nauwelijks iets nieuws. Niet per se nodig, maar waarom is dit nu van 4.1 naar 5.0?

[ Voor 14% gewijzigd door Tukker87 op 19-08-2024 15:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

Tukker87 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:50:
[...]

De omvang van de dozen maken een verschil, maar de inhoud uitdrukken in liters is juist wat ik vreemd vindt.

Ik stapel zelf niet hoger dan de rand achterbank, omdat ik graag zicht houd naar achteren. Daarom vroeg ik mij al af wat de Tourer aan ruimte voor bagage zou toevoegen. Ik kan mij voorstellen dat het voor het vervoeren van bijv een viervoeter superfijn is. Anders kom ik niet tot grote verschillen die structureel handig zijn. Dan is een trekhaak koffer een betere toevoeging, imo.
Vond dat filmpje vooral tegenvallen omdat ik de indruk kreeg dat hij de tourer veel minder efficient heeft ingeladen dan de sedan. Ook zat bij de tourer de hoedenplank er nog in en is de "cargo-mode" van de achterbank niet benut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
[...]

Waarom zou liters vreemd zijn? De meeste fabrikanten gebruiken hiervoor de VDA test met "doosjes" van 10x10cm.
edit: de doosjes zijn 20x10x5.
Voornamelijk Tesla wijkt hiermee af, die kijkt gewoon naar "vloeistof", waardoor het 30% meer lijkt maar je krijgt er niks meer in.

Tourer krijg je mischien makkelijker een (koel)kast/wasmachine in, omdat de daklijn verder doorloopt.
Op vakantie stapel ik vaak wel tot het dak, liefst wel met een kijkgaatje in het midden, maar dat lukt niet altijd (op de terugweg).

[ Voor 1% gewijzigd door mitsumark op 19-08-2024 19:40 . Reden: verkeerde maat ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
[...]

Hij verwijderd het uittrekbare afdekscherm niet. Hij zet de stoelen niet in de 'cargo' stand. Terwijl de kofferdeksel van de sedan blijkbaar wel achtergelaten kan worden bij de Ikea, om maar even kort wat punten te noemen die door mijn hoofd schoten toen ik de video keek.

Edit: beetje spuit 11 nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukker87
KMdijkens schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:53:
[...]

Vond dat filmpje vooral tegenvallen omdat ik de indruk kreeg dat hij de tourer veel minder efficient heeft ingeladen dan de sedan. Ook zat bij de tourer de hoedenplank er nog in en is de "cargo-mode" van de achterbank niet benut.
Eens. Hij is sowieso meer op hand van zijn eigen auto. Ook in andere tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
mitsumark schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:53:
[...]

Waarom zou liters vreemd zijn? De meeste fabrikanten gebruiken hiervoor de VDA test met "doosjes" van 10x10cm
Voornamelijk Tesla wijkt hiermee af, die kijkt gewoon naar "vloeistof", waardoor het 30% meer lijkt maar je krijgt er niks meer in.

Tourer krijg je mischien makkelijker een (koel)kast/wasmachine in, omdat de daklijn verder doorloopt.
Op vakantie stapel ik vaak wel tot het dak, liefst wel met een kijkgaatje in het midden, maar dat lukt niet altijd (op de terugweg).
Sorry, daar was ik niet bekend mee (doosjes). Ik ken de methodiek van Tesla wel en die vond ik altijd onlogisch.

Een koelkast of wasmachine gooi ik wel op de aanhanger. Vind ik persoonlijk deze auto net iets te kostbaar voor. 😅

[ Voor 7% gewijzigd door Tukker87 op 19-08-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
True schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:55:
[...]

Hij verwijderd het uittrekbare afdekscherm niet. Hij zet de stoelen niet in de 'cargo' stand. Terwijl de kofferdeksel van de sedan blijkbaar wel achtergelaten kan worden bij de Ikea, om maar even kort wat punten te noemen die door mijn hoofd schoten toen ik de video keek.
Ik vraag mij af of dit zoveel scheelt. Zou het 2 doosjes zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Tukker87 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:57:
[...]

Ik vraag mij af of dit zoveel scheelt. Zou het 2 doosjes zijn?
Ik denk eerder een stuk of 6 als je die deksel mee naar huis wilt althans. Of waar doel jij precies op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
True schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:58:
[...]

Ik denk eerder een stuk of 6 als je die deksel mee naar huis wilt althans. Of waar doel jij precies op?
Ik vraag mij af of de cargo stand, het verwijderen van rol-deksel veel uitmaakt.

Overigens ik rijd een sedan (zoals te lezen is in eerdere posts), maar ik ben niet voor of tegen een tourer. Ik heb er alleen bij staan kijken en vroeg mij toen al af of het veel ruimte zou schelen in mijn toepassing. Alleen op vakantie heb ik veel ruimte nodig. Dan haal ik die hoedenplank (?) / deksel toch weg en laat ik die thuis. Naar de IKEA, dan moet ik toch alles plat leggen. Dan kan hij wel ergens op liggen.

Als het in andere cases veel ruimte scheelt prima, maar in mijn geval heb ik daar mijn twijfels bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

Tukker87 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:02:
[...]

Ik vraag mij af of de cargo stand, het verwijderen van rol-deksel veel uitmaakt.

Overigens ik rijd een sedan (zoals te lezen is in eerdere posts), maar ik ben niet voor of tegen een tourer. Ik heb er alleen bij staan kijken en vroeg mij toen al af of het veel ruimte zou schelen in mijn toepassing. Alleen op vakantie heb ik veel ruimte nodig. Dan haal ik die hoedenplank (?) / deksel toch weg en laat ik die thuis. Naar de IKEA, dan moet ik toch alles plat leggen. Dan kan hij wel ergens op liggen.

Als het in andere cases veel ruimte scheelt prima, maar in mijn geval heb ik daar mijn twijfels bij.
Ik denk dat het voorbeeld van vakanties de meest toepaselijke situatie is waar je het verschil zal merken. Met zijn 5'en op vakantie en een achterbak vol duffeltassen die je tot aan het plafond in alle hoekjes en kiertjes kan duwen.

Of anders juist de grote objecten waar je profijt hebt van de langer rechtdoorlopende daklijn.

Al met al denk ik dat je gelijk hebt dat in dagelijks gebruik het verschil nauwelijks merkbaar is. (De kofferbak van de sedan is ook gewoon al heel groot)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Moet je eens kijken hoeveel doosjes erin passen als je ze plat maakt.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

DaMenaz schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:12:
Moet je eens kijken hoeveel doosjes erin passen als je ze plat maakt.
of wanneer je ze eerst afbrand en enkel nog as hoeft te laden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Tukker87 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:02:
[...]

Als ik dit najaar de Tourer heb én er is nog geen representatieve video gemaakt dan kunnen we wel eens in Twente meeten, moeten we alleen de doosjes nog regelen. Eens zien hoeveel verschil het nu echt maakt :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
KMdijkens schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:53:
[...]

Nou volgens mij zegt ie nog wel: ja het scherm van de Tourer zit er nog in, maar dat scheelt praktisch niets.

Zit hem inderdaad meer in de extra hoogte wat mij betreft. Maar hoe vaak gebruik je dat? Inderdaad als je een keer naar de IKEA gaat of idd je nieuwe wasmachine ophaalt…. Met een hond, groter dan de onze, is t ook praktischer. Als je stapelt tot onder hoedenplank …

(een van de redenen waarom ik ook de gewone ID.7 genomen heb, jaja smaken en gebruikt verschillen dus geen uitnodiging om persoonlijke voorkeur voor gebruik te gaan discussiëren 😉)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

Ben het helemaal met je eens hoor. Zoveel mensen zoveel wensen. En ik denk dat de sedan door z'n grote hatchback achterklep ook gewoon een heel praktische auto is.

Persoonlijk maakt het mij ook niet zo heel veel uit of de tourer nou heel veel praktischer is of niet, ik ben gewoon meer een station-man.

Maar mijn commentaar betreft dat filmpje blijft staan. Zo zit er in de tourer aan de rechterzijde nog bijna genoeg ruimte voor een hele extra doos en gingen de dozen er in de sedan 3x uit en opnieuw in om het optimaal in te passen. Vgm had ie gewoon niet meer dan 15 dozen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSoft06
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-07 09:53
Ik ben aan het orienteren op de ID7 maar kom er nou niet helemaal achter of zowel de tourer als non-tourer de achterbank naar voren kan schuiven of niet.
Er staat niks beschreven in de brochure via volkswagen dus vraag ik het hier maar even

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
MSoft06 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:07:
Ik ben aan het orienteren op de ID7 maar kom er nou niet helemaal achter of zowel de tourer als non-tourer de achterbank naar voren kan schuiven of niet.
Er staat niks beschreven in de brochure via volkswagen dus vraag ik het hier maar even
De bank kan niet schuiven. Wel kun je alleen in de Tourer de leuning rechterop zetten.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje
MSoft06 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:07:
De flessenopener :)

Gebruikt iemand die eigenlijk? De extra ruimte die het creëert zit alleen aan de bovenkant. Lijkt me dat extra ruimte aan de onderkant handiger was geweest. Zeg maar een verschuifbare achterbank.
Goh, dat daar niemand ooit aan gedacht heeft! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasvbe
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05-12-2024
Ondertussen staat de mijne klaar in de garage, maar is het nog 2 maand wachten op het eindigen van mijn huidige lease 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje
thomasvbe schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:30:
Ondertussen staat de mijne klaar in de garage, maar is het nog 2 maand wachten op het eindigen van mijn huidige lease 🤡
Geen intranet of forum waarop je je ouwe reutel kan aanbieden ter overname?
Of anders koop je die twee maanden af. Boete kan nooit veel zijn...

[ Voor 9% gewijzigd door resusaapje op 19-08-2024 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

resusaapje schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:14:
[...]

De flessenopener :)

Gebruikt iemand die eigenlijk? De extra ruimte die het creëert zit alleen aan de bovenkant. Lijkt me dat extra ruimte aan de onderkant handiger was geweest. Zeg maar een verschuifbare achterbank.
Goh, dat daar niemand ooit aan gedacht heeft! :+
Ik heb een tijdje in een voorloop vw t-crossje gereden van pak m beet 28k.. wat denk je? verschuifbare achterbank. Vind "de flessenopener" zoals je m zo toepasselijk noemt echt een aanfluiting voor VW's "vlaggenschip" :')

Had op z'n minst gewoon een verstelbare rugleuning mogen zijn. Verder vind ik 't vooral een gimmick en denk ik idd dat het op deze manier heel weinig toevoegt.

[ Voor 11% gewijzigd door KMdijkens op 19-08-2024 20:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Ik denk dat 95 van de 100 mensen hem nooit gebruik, liever 1000 euro extra aan batterij (of korting) dan een fancy automatisch 3-way verstelbare achterbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Verachuifbare achterbank zie je in mpv’s en suv’s. In stations ken ik ze eigenlijk niet.
Traploze verstelling van de leuning was luxer geweest. Heb ik nu ook in de EV6. Misschien heeft het bij de ID7 iets te maken met de veiligheid, dat de leuning verankerd moet zijn aan die beugel.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasvbe
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05-12-2024
resusaapje schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:38:
[...]

Geen intranet of forum waarop je je ouwe reutel kan aanbieden ter overname?
Of anders koop je die twee maanden af. Boete kan nooit veel zijn...
Geen private lease, is een bedrijfswagen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Laatst online: 21:55

MLLL

Palm Treo 650

DaMenaz schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:39:
Verachuifbare achterbank zie je in mpv’s en suv’s. In stations ken ik ze eigenlijk niet.
Traploze verstelling van de leuning was luxer geweest. Heb ik nu ook in de EV6. Misschien heeft het bij de ID7 iets te maken met de veiligheid, dat de leuning verankerd moet zijn aan die beugel.
Volgens mij had de eerste Renault Twingo zelfs al een verschuifbare achterbank, toch nog iets premiums aan een Twingo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Klopt ja. Was ook een micro-mpv’tje.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

DaMenaz schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:39:
Was daardoor dan juist een leuke USP geweest. Had er zelfs voor willen bijbetalen als t los op de optielijst stond. De ruimte op de achterbank kan het prima hebben iig. Als die bank 10cm zou kunnen schuiven, heb je er zo een dikke 100l bagageruimte bij. :9

Maar goed we draven door, tot zover mijn gedachten hierover. Al met al boeit de feature zoals hij is me weinig en zal ik het naar verwachting waarschijnlijk nooit gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door KMdijkens op 20-08-2024 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Hier het verschil in verbruik tussen de Tourer en de sedan getest: YouTube: VW Id.7 Pro Tourer versus Sedan - Consumption drive Als je het verschil in 19” banden en 20” sportbanden wegdenkt blijft er nog maar 1,5% over dus dat is te verwaarlozen.

Deze YT’er heeft het steeds over het verschil tussen 19” en 20”-met-sportbanden. Ben wel benieuwd naar het verschil tussen de 19” en 20” met eco bandjes.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BatteryR
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 03-07 12:10
Recent was er een VW event in Zweden voor de introductie van de Id.7 Tourer in diverse uitvoeringen.
Vandaag is het embargo verlopen en zijn er diverse testen op youtube geplaatst:

TeslaBjorn (ENG)
VW ID7 91 kWh Pro S Tourer test drive
YouTube: VW ID7 91 kWh Pro S Tourer test drive
VW ID7 91 kWh GTX Tourer test drive
YouTube: VW ID7 91 kWh GTX Tourer test drive
VW ID7 91 kWh Pro S test drive
YouTube: VW ID7 91 kWh Pro S test drive
Quick report from VW ID7 Pro S/GTX/Tourer test drive event in Stockholm
YouTube: Quick report from VW ID7 Pro S/GTX/Tourer test drive event in Stockholm

Autovisie (NL)
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het alternatief voor de Passat
YouTube: Elektrische stationwagon van Volkswagen is het alternatief voor de P...

Autoblog (NL)
Volkswagen ID.7 Tourer: beter dan de zoveelste elektrische SUV
YouTube: Volkswagen ID.7 Tourer: beter dan de zoveelste elektrische SUV

Autoweek (NL)
Volkswagen ID7 tourer GTX - AutoWeek review
YouTube: Volkswagen ID7 tourer GTX - AutoWeek review

Autogevoel (NL)
Volkswagen ID7 GTX - MEER van alles
YouTube: Volkswagen ID7 GTX - MEER van alles

Jönohs (D)
VW ID.7 Tourer GTX gefahren - jetzt will ich 'nen Kombi!
YouTube: VW ID.7 Tourer GTX gefahren - jetzt will ich 'nen Kombi!

Motoreport (D) -- interessant omdat hier aandacht wordt geschonken aan de19 inch wielen
ID.7 Pro S Tourer im Test: Motoreport verliert Reichweitenangst | Vergleich ID.7 Pro, Pro S & GTX
YouTube: ID.7 Pro S Tourer im Test: Motoreport verliert Reichweitenangst | Ve...

Automann (D)
NEW! VW ID.7 GTX (340hp) | 0-100 km/h acceleration🏁| by Automann in 4K
YouTube: NEW! VW ID.7 GTX (340hp) | 0-100 km/h acceleration🏁| by Automann in 4K

[ Voor 92% gewijzigd door BatteryR op 21-08-2024 08:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankvdk1
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-07 13:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/088WHXJp9YBB-lvJtpflR5iGUSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBmk2UGGEvwSShENva6zab8m.jpg?f=fotoalbum_large

En toen deed mijn auto opeens niks meer. Nu wachten op de mobiliteitsservice. Ben benieuwd wat het is en of het eenvoudig op te lossen is.

Ik stond op het punt te vertrekken naar mijn werk, maar bij instappen kreeg ik direct deze melding. Auto ook niet ik de versnelling te krijgen, alleen in neutraal. Gelukkig geen drukke ochtend dus rustig thuis opstarten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje
BatteryR schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:09:
Recent was er een VW event in Zweden voor de introductie van de Id.7 Tourer in diverse uitvoeringen.
Vandaag is het embargo verlopen en zijn er diverse testen op youtube geplaatst:

TeslaBjorn (ENG)
VW ID7 91 kWh Pro S Tourer test drive
YouTube: VW ID7 91 kWh Pro S Tourer test drive
VW ID7 91 kWh GTX Tourer test drive
YouTube: VW ID7 91 kWh GTX Tourer test drive
VW ID7 91 kWh Pro S test drive
YouTube: VW ID7 91 kWh Pro S test drive
Quick report from VW ID7 Pro S/GTX/Tourer test drive event in Stockholm
YouTube: Quick report from VW ID7 Pro S/GTX/Tourer test drive event in Stockholm

Autovisie (NL)
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het alternatief voor de Passat
YouTube: Elektrische stationwagon van Volkswagen is het alternatief voor de P...

Autoblog (NL)
Volkswagen ID.7 Tourer: beter dan de zoveelste elektrische SUV
YouTube: Volkswagen ID.7 Tourer: beter dan de zoveelste elektrische SUV

Autoweek (NL)
Volkswagen ID7 tourer GTX - AutoWeek review
YouTube: Volkswagen ID7 tourer GTX - AutoWeek review

Autogevoel (NL)
Volkswagen ID7 GTX - MEER van alles
YouTube: Volkswagen ID7 GTX - MEER van alles

Jönohs (D)
VW ID.7 Tourer GTX gefahren - jetzt will ich 'nen Kombi!
YouTube: VW ID.7 Tourer GTX gefahren - jetzt will ich 'nen Kombi!

Motoreport (D) -- interessant omdat hier aandacht wordt geschonken aan de19 inch wielen
ID.7 Pro S Tourer im Test: Motoreport verliert Reichweitenangst | Vergleich ID.7 Pro, Pro S & GTX
YouTube: ID.7 Pro S Tourer im Test: Motoreport verliert Reichweitenangst | Ve...

Automann (D)
NEW! VW ID.7 GTX (340hp) | 0-100 km/h acceleration🏁| by Automann in 4K
YouTube: NEW! VW ID.7 GTX (340hp) | 0-100 km/h acceleration🏁| by Automann in 4K
Nice. Die 21" putdeksels op de GTX zien er goed uit. Demping op comfort zetten en dan komt alles goed :+
Die grijze kleur is wel foeilelijk zeg. Smaken verschillen uiteraard, maar man, waarom wil je je auto laten matchen met je afvalcontainer? 8)7
Goeie kritiekpunten worden aangestipt. Hopelijk kan ik de komende vijf jaar daarmee leven, cq, hopelijk wordt daar de komende vijf jaar iets aan gedaan.

Pagina: 1 ... 6 ... 55 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1

Voor toekomstige ID.7 rijders die niet kunnen wachten op de ID.7:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers