Net als vorig jaar weer de zomervakantie naar Italië gereden met de ID.7.
Vorig jaar schreef ik er dit:
True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" over dat was ook mijn eerste zomervakantie rit in een EV en direct ook 1500 km heen én terug. Dit jaar dus rit #2 van deze lengte.
Ik kan eigenlijk wel weer hetzelfde zeggen, maar dat zal niet echt veel toevoegen zowel in dit topic als in de ander relevante topics:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 of
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Zaken die mij nog opvielen naast wat ik vorig jaar al beschreven heb:
- Via de app de auto koelen is leuk, maar werkt natuurlijk alleen als jij en de auto beiden bereik hebben, is niet altijd even evident gebaseerd op je bestemming (saillant detail i.v.m. 24 mnd 'gratis' We Connect Plus - kom ik later op terug).
- ACC / TA snelheidswijzigingen gebaseerd op bordherkenning werkt 99% foutloos in Duitsland en dat vind ik wel opmerkelijk op de heenweg merkte ik het op, op de terugweg heb ik snelheidsaanpassingen gebaseerd op bordherkenning ingeschakeld en dat werkt in DE echt gewoon erg goed, het zou mooi zijn als het in NL op minimaal de snelweg evengoed zou werken. Ook de combinatie van 'onbeperkt' (ik cruise 150-160 in DE) naar een vast geplaatst bord van 120/130 is er een pre-navi-integrated herkenning (geef het een naam) waardoor de auto al voor je afremt vóór het bord.
- TA met name m.b.t. lane assist werkt in de baustelles (in DE dus) ook eigenlijk uitmuntend, vloeiend, geleidelijk en met subtiel stuurgedrag om correct binnen de gele belijning te blijven, dat is in NL ook echt niet zo.
- Rettungsgasse vormen en auto's voor je volgen met TA werkt ondanks het over de belijning rijden zonder dat de auto/TA vervelend of moeilijk doet.
- Tweemaal een mini-hartaanval gehad door een spook FA-melding (beiden in DE): #1 was een heuvelachtige deel van de autobahn waarbij ik de heuvel afging, ik op het 'dal' afreed en er na het dal een digitaal verkeersbord in de middengeleider stond en de weg naar rechts toe glooide hierdoor dacht de FA/TA dat er voor mij een object/auto stil stond. De FA-melding duurde nog geen kwartseconde ik reed ~150 km/u. #2 waren hobbels op de snelweg ik denk dat ik mogelijk een milliseconde airtime had en de auto ook helemaal van het padje was ook hier reed ik ~150 km/u (zonder gekheid denk ik dat er binnen een paar weken op die plek 120 borden staan vergelijkbaar wegdek in DE is in mijn ervaring altijd aangekondigd met 120, daarna 100 en hobbel-bord (RVV J01) en daarna een einde snelheidsbeperking-bord). Ik wil benadrukken dat beiden echt geen standaardsituaties zijn *kuch* Tesla *kuch*, ik ben er van overtuigd dat wanneer je Richtgeschwindigkeit aanhoudt (of lager) je deze twee situaties niet zult treffen.
- At random dat de webradio het niet meer deed tijdens de vakantie (en toevallig ook Spotify niet) ook weer in NL werkt de webradio nog niet ook hier ben je toch wel weer overgeleverd aan de grillen van Volkswagen (ook hier een We Connect Plus waar ik op terugkom).
Verder meer van hetzelfde zoals de meeste lezers hier het zelf ook al wel ervaren hebben: een geweldige reiswagen en geen centje pijn. Ik rij lekker 150 in DE tot ik wil pauzeren doe dat binnen 30km bij en 150+ kW snellader en als ik weer wil rijden kan ik dat wederom doen totdat ik weer wil pauzeren ook met mijn rechtervoet. In Oostenrijk en Italië zijn de bergweggetjes ook heerlijk rijden en in lokaal Italië laat ik netjes de lokale bewoners voor gaan om daarna in het kielzog te zitten omdat je met een EV gewoon constant koppel hebt en je dan weet hoe hard je kunt met iemand voor je neus. Heerlijk rijden, maar mijn vrouw is er geen fan van.
Bij benadering (heb niet gereset maar gebaseerd op foto van voor vertrek en km/verbruik na terugkomst) met 18,0 kWh/100km waarvan in DE maximum of ~150-160 km/u, AUS maximum, IT max +10 (snelweg). En vrij actief de app gebruikt om te koelen van ~35°C -> 22°C. Wat een efficient bakbeest blijft het.
Mogelijk dat ik voor het laden en/of de reis nog een post in:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 of
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa maak want dat is hier namelijk offtopic
Het enige wat ik nog zou willen is gemakkelijk en veilig kunnen schakelen tussen de twee 12V standen (constant of alleen met geschakeld contact) om zo mijn Anker 521 PowerHouse - 256Wh (en indirect mijn 12V koelbox) efficiënter van stroom te voorzien.
In november heb ik de ID.7 twee jaar en dan vervalt mijn We Connect Plus. De vraag is, heb ik het nodig. Nu ik nog even zoek blijkt dat klimatiseren gewoon werkt zonder 'Plus' dus daar hoef ik het niet voor te doen. Enkel gebruik ik nu geen AA omdat VW het voor mij volledig mogelijk maakt om zonder AA alles tot mijn beschikking te hebben: Spotify, Navi (met verkeersupdates), webradio. Alle drie kan ik ook met AA doen. En als ik zo kijk in:
https://connect-shop.volkswagen.com/manageContracts lijkt het alsof ik Spotify heb en dit niet aan 'Plus' hangt zijn anderen die de auto al 24 maand hebben en dit kunnen bevestigen?
Want een echte plus (hà) is de rijstrookbegeleiding (en dat vind mijn vrouw ook een pre ..) en die is bij native VW echt wel uitmuntend.