HomeWizard_NL schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:33:
[...]
Hoi Devke,
We zijn erg benieuwd naar een rekenvoorbeeld waar ''goedkoper'' bijladen op EPEX gunstig uitvalt. Welke spread verwacht je? Houd je dan rekening met saldering, verlies, afschrijving etc of bewust niet?
Beste HomeWizard,
Gegevens:
Stroomcontract huidig : 26,5 ct / kWh
Terugleverboete (TLB) : 10 ct / kWh
Netto vergoeding leveren aan net incl TLB = 16,5 ct / kWh
Variable contract
Aantal cycli : 6000
Prijs Batterij : 1395 euro
Afschrijving per cycli ( 1395 / 6000 ) = 23,25 ct / Cyclus
RTE : 80% (midden van jullie bandbreedte)
Benodigde kWh's om batterij te vullen inclusief omzettings verlies (1,2* 2,7 kWh) = 3,24 kWh
Situatie 1: Variabel zonder batterij opslag
Leveren vanaf de zonnepanelen aan het net 3,24 kWh. Dit zal netto 16,5 ct * 3,24 kWh = 53,46 ct opleveren. Hier is de TLB dus al vanaf. Omzettingsverlies is er niet (anders dan de omvormer van de zonnepanelen).
Situatie 2 : Variabel met batterij opslag.
Leveren vanaf de zonnepanelen aan de batterij 3,24 kWh. Er gaat niets het net in. Er zijn dus geen vergoedingen of boetes. In principe loop je dan op deze capaciteit 53,46 ct mis maar je behoeft ze ook niet in te kopen. Om het vergelijkbaar te houden met bovenstaande zal ik ze dus moeten inkopen. 2,7 kWh x 26,5 ct = 71,55 ct. Het positieve verschil met de batterij is dus 71,55 en 53,46 ct. Dat is 18,09 ct besparing met batterij. Waarom 2,7 kWh? Het effectieve gebruik had ik moeten inkopen. Echter heeft de batterij een afschrijving van 23,25 ct per Cyclus. Wat is het eindresultaat:
18,09 ct – 23,25 ct = – 0,0516 ct per Cyclus. M.a.w. in mijn situatie kost de batterij dus geld. Gaat de batterij langer mee dan 6000 cycli dan wordt dat beter. Korter dan slechter. Hier zit dus in principe een spread van 16,5 ct per kWh.
Situatie 3: Dynamische tarieven
Ik kijk hier naar de maanden dat de zonneopwek niet meer voldoende is om de batterij te vullen. Als ik vandaag kijk dan zie ik dat laden tegen 20 ct / kWh kan. Mijn verbruik zou ik kunnen verplaatsen naar vanavond bijvoorbeeld 2 uur lang boven de 40 ct /Kwh
Ik pak de gunstige uren. 3 x gemiddeld 21 ct. De kosten die ik dan maak zijn 63 ct. De batterij zal dan een 3x800 Watt geladen zijn. 2,4 kWh. Hier hoort nog wel omzettingsverlies bij die ik in 1 x pak. 80% hierover zou dus betekenen dat ik zelf netto beschikbaar zou hebben 1,92 kWh. Als ik die 1,92 kWh vanavond had moeten afnemen (rechtstreeks zonder batterij) dan had ik 1,92 * 0,42 ct betaald = 80,64 ct. Besparing van 17,64 ct. De afschrijving van de batterij. (1,92/2,7) * 23,25 ct is 16,5 ct. Netto houd ik net iets onder de streep over dus EN ik kan de batterij gebruiken.
Gaan we er schatrijk mee worden? Nee. Zeker niet met saldering erop. De spread moet zeker boven de 16,5 ct / kWh liggen voor mijn situatie om de boel te dekken. Veel hangt ook af van de afschrijving en of saldering blijft/vervalt.
Dus ja ik ben het met jullie eens dat er voldoende spread moet zijn. Als ik die voor mezelf kan bepalen dan zou ik al kunnen kiezen wil ik dynamisch laden of niet. Of jullie app kan dat al heel slim bepalen. Maar dat was niet de vraag.
Verder naar alle mensen die reageren op de post van waarom herhaal je dit nu zo? Nogmaals ik zit hier niet om te pesten maar een bijdrage te leveren aan bijvoorbeeld HW dat e.a. misschien wel kan. Of je als gebruiker daar op zit te wachten bepaal ik niet. Ik probeer een constructieve bijdrage te leveren. Daarnaast als dat het klimaat een stapje verder zou kunnen helpen dan laten we de “bol”ook achter voor de generaties die na ons volgen.
HW als jullie een rekenfout constateren dan verneem ik dat natuurlijk graag.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.