Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:03
MacD007 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:13:
Overigens lijkt dit nu zelfs al voor zonneplan te gelden gezien de laatste ontwikkelingen in de onbalansmarkt. Maar dat is een andere discussie in een ander forum.
Eind 2026 kijken wat dan op de markt is, blijft saldering nog later. Ontwikkelingen gaan snel, hopelijk tegen die tijd solid state 5 kWh voor 1000 euro. Puur voor hoger directverbruik, de rest gaan ze toch wel afromen.

Onbalansmarkt en andere externe verdienmodellen geloof ik niet in, de kans dat regels en omgevingsfactoren 10+ jaar hetzelfde blijven heel klein. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk te mooi om waar te zijn... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
asing schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:22:
Dat is natuurlijk pijnloos vanwege de salderingsregeling maar wat als die in 3037 stopt? Is het feestje dan over?
Mijn persoonlijke feestje is in 3037 sowieso over, salderen of niet... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Nul-op-de-meter is ook niet afhankelijk van wat voor regelgeving of marktprijs op welke markt dan ook. Maar NOM-modus kan ook met de grotere batterijen zoals de Sessy of Nexus. Alleen niet zo plug- en play en ik twijfel ook aan de omvang van die batterijen. Iedere kWh extra opslagcapaciteit kun je minder benutten dan de vorige kWh. En bijbehorende efficiency van de omvormer (volgens mij is die Nexus vooral ontworpen om maximaal te laden en ontladen).

Ik ben zelf ook wel benieuwd of er eind 2026 wel een thuisbatterij te krijgen is, als daadwerkelijk 2027 de volledige afschaffing van de salderingsregeling een feit is. Om die reden speel ik alvast graag met zo ééntje van HW :)

Financieel is het nu zeker niet (zo) interessant, puur spielerij. Net als mijn auto opladen op zonnestroom spielerij is. Maar wel leuk om alvast wat ervaring op te doen voor wanneer het ineens wél interessant is geworden.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
hoevenpe schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:34:
[...]

Mijn persoonlijke feestje is in 3037 sowieso over, salderen of niet... :+
:) Dikke vingers deze morgen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
JanHenk schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:40:
Nul-op-de-meter is ook niet afhankelijk van wat voor regelgeving of marktprijs op welke markt dan ook. Maar NOM-modus kan ook met de grotere batterijen zoals de Sessy of Nexus. Alleen niet zo plug- en play en ik twijfel ook aan de omvang van die batterijen. Iedere kWh extra opslagcapaciteit kun je minder benutten dan de vorige kWh. En bijbehorende efficiency van de omvormer (volgens mij is die Nexus vooral ontworpen om maximaal te laden en ontladen).

Ik ben zelf ook wel benieuwd of er eind 2026 wel een thuisbatterij te krijgen is, als daadwerkelijk 2027 de volledige afschaffing van de salderingsregeling een feit is. Om die reden speel ik alvast graag met zo ééntje van HW :)

Financieel is het nu zeker niet (zo) interessant, puur spielerij. Net als mijn auto opladen op zonnestroom spielerij is. Maar wel leuk om alvast wat ervaring op te doen voor wanneer het ineens wél interessant is geworden.
Ik heb over 2023 mijn netverbruik en teruglevering in een excel sheet gezet. De vraag was of de teruglevering per dag ook de netafname zou dekken en hoeveel kWh ik dan nodig zou hebben om dekkend te zijn. Ik kwam uit op 2-5kWh. Daarnaast keek ik ook naar het verbruik, en dat kwam niet hoger dan een Wattje of 400.

Dat wil zeggen dat de HW batteij in mijn situatie goed voldoet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:36

fxs81

Julianadorp

Op een aparte groep is pas van toepassing bij 3 of meer accu's. Bij 2 accu's kun je wel laden met 1600 Watt maar ontladen blijft 800 Watt. Althans dat geeft de site van HW aan als ik 2 accu's selecteer. Daar staat ook niet aangegeven dat ik het kan ontgrendelen naar 1600 Watt, dat staat er pas vanaf 3 accu's of meer. Dan ga ik ervan uit dat de P1 dongel samen met de software dat regelt en je dus ook niet handmatig 1600 Watt ontladen kan inschakelen. Kan @HomeWizard_NL dit bevestigen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grZqWOeaIV83buvvBkr6JRLoY-s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UN266DZUHS7JyGxmAEudIUhH.png?f=user_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!
asing schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:58:
[...]

Ik heb over 2023 mijn netverbruik en teruglevering in een excel sheet gezet. De vraag was of de teruglevering per dag ook de netafname zou dekken en hoeveel kWh ik dan nodig zou hebben om dekkend te zijn. Ik kwam uit op 2-5kWh. Daarnaast keek ik ook naar het verbruik, en dat kwam niet hoger dan een Wattje of 400.

Dat wil zeggen dat de HW batteij in mijn situatie goed voldoet.
Kijk, dat bedoelde ik nu juist, die 800W is voor veel mensen meer dan voldoende, zeker tijdens de donkere uurtjes, en sorry, koken zal daarmee dus niet lukken.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25
fxs81 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:17:
Op een aparte groep is pas van toepassing bij 3 of meer accu's. Bij 2 accu's kun je wel laden met 1600 Watt maar ontladen blijft 800 Watt. Althans dat geeft de site van HW aan als ik 2 accu's selecteer. Daar staat ook niet aangegeven dat ik het kan ontgrendelen naar 1600 Watt, dat staat er pas vanaf 3 accu's of meer. Dan ga ik ervan uit dat de P1 dongel samen met de software dat regelt en je dus ook niet handmatig 1600 Watt ontladen kan inschakelen. Kan @HomeWizard_NL dit bevestigen?
[Afbeelding]
https://helpdesk.homewiza...y-alles-wat-je-moet-weten
Het maximale ontlaadvermogen is altijd 800 watt ongeacht het aantal batterijen. Als deze op een eigen groep zijn aangesloten, kan dit worden ontgrendeld naar het aantal batterijen keer 800 watt. Dat betekent 1600 watt laden en ontladen voor 2 batterijen, 2400 watt bij 3 batterijen en 3200 watt bij 4 batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:36

fxs81

Julianadorp

Ah, dat kan dus wel, check. Thanks @phYzar

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mensen dit is nu net de hele discussie. Op de site zegt HW wat anders dan wat er hier in diversen posts wordt gezegt waar wordt vermeld dat handmatig ontgrendelen wel mogelijk is maar dat ze daar geen bekendheid aan willen geven.

Het zou helpen als HW nu eens en voor altijd een antwoord zou geven over wat wel en niet kan en wat er aan harde voorwaarden aan ontgrendelen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:55:
[...]

Maakt dat wat uit?

Bedenk wel dat je door het ontgrendelen je mogelijk je niet meer aan de wettelijke eisen (netcode) gaat houden, dus ook bv ook een verzekering bij een eventuele schade ( bv je huis is hierdoor afgebrand, ik ken heel wat van dergelijke schades waarbij een heel huis is afgebrand ( oorzaak in de electrische installatie) ) niet hoeft te vergoeden cq men de schade niet gaat uitkeren, bij een geringe schade is dit denk ik gewoon vervelend maar bij een dermate grote schade is dat natuurlijk gewoon een ramp.
Het zou mij niet verbazen dat HW een dergelijke ontgrendeling wel op een of andere wijze zal vastleggen, mn ook om hier geen eigen aansprakelijkheid voor schade te gaan krijgen.
Zelf geven ze ook hier op het forum aan dat zij daar voorwaarden aan stellen ( mn gezien de voorwaarden vanuit de netcode ) en het dus in volledige verantwoording van de gebruiker ligt.
Zelf zou ik het ontgrendelen met een stekker zeker afraden. Het risico is hierbij gewoon te hoog zeker de geringe meerwaarde die je hiermee kunt bereiken. Heb je dit wel nodig zou ik eerder zegen dat dit soort producten ( thuis batterij met stekker ) gewoon niet het juiste product voor je is.
Vlgs mij was de vraag in het topic of dat kon en hoe. De rest is verantwoording eigenaar.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
hanev001 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:10:
Mensen dit is nu net de hele discussie.
Weinig discussie nodig. HomeWizard zegt op hun website:
kan [...] worden ontgrendeld naar het aantal batterijen keer 800 watt
Hier op het forum vraagt @hoevenpe vervolgens aan Homewizard wie dit ontgrendelen dan kan doen:
hoevenpe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:35:
is dat iets in de app wat je zelf kunt doen?
Waarop Homewizard antwoord:
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:38:
je kan ze inderdaad handmatig ontgrendelen
Dus als je alle regels, tips, adviezen, waarschuwingen over in welke situaties het wel/niet slim/aan te raden is etc even wegfiltert, en puur kijkt naar wat ze beschikbaar stellen aan opties, dan kun je dus zelf in de app de ontgrendeling doen. Of dat in <insert situatie> slim is, dáár kun je over discussiëren. Maar tenzij @HomeWizard_NL van gedachten veranderd is het huidige gecommuniceerde beeld duidelijk in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Is het een idee om gewoon een maand te wachten en kijken hoe het daadwerkelijk in elkaar zit?

Het is dat ik naar volle tevredenheid meedere HW producten heb, anders had ik deze lancering in juni vaporware genoemd. Die (test)batch van augustus hebben we nooit meer wat van gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mac-aroni schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:53:
[...]

Als je de mogelijkheid hebt om panelen bij te leggen, is dat waarschijnlijk een betere investering dan een batterij op dit moment.
Achterkant huis. Dak is daar vrij steil. Ochtend zon. Echter in de zomer heb je dan veel schittering in de tuin. Hebben we overwogen maar vanaf gestapt. Paar huizen verderop zie je het ook. Staat voor ons dan een boom voor maar je ziet de schittering in verblindende vorm. Moet je niet willen voor jezelf en je buren.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:44:
[...]

Vlgs mij was de vraag in het topic of dat kon en hoe. De rest is verantwoording eigenaar.
Mee eens, echter moet die gast zich wel bewust zijn van de risico’s, daarom niet geheel onverstandig om dat ook te benoemen, alleen met alle feiten kun je een weloverwogen beslissing nemen.
En met je op een na kostbaarste bezit wil je dat wel graag goed overwegen, ik tenminste wel. Maar laat je daardoor vooral niet tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09-09 20:33
MacD007 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:18:
Kijk, dat bedoelde ik nu juist, die 800W is voor veel mensen meer dan voldoende, zeker tijdens de donkere uurtjes, en sorry, koken zal daarmee dus niet lukken.
Een enkele HW-batterij zal bij mij (en veel anderen) vooral het continuverbruik afdekken. 's Avonds met de verlichting, afzuigkap (ik kook op gas) en eventueel de TV is 800W ook nog meer dan genoeg.

Maar een niet te verwaarlozen deel van mijn verbruik komt ook van apparaten die 0,8kW (droger) tot 2kW (vaatwasser, wasmachine en Quooker) verbruiken. En dat komt bovenop het andere verbruik.

Nou probeer ik die apparaten zo veel mogelijk op directe zonne-energie te laten draaien, maar dat lukt lang niet altijd, en is 'gedoe'.

Ik vind een tweede HW-batterij niet de moeite (en het geld) waard, maar áls ik er twee zou nemen, dan was 1600W ontladen weldegelijk van toegevoegde waarde geweest.

Fictief (maar volgens mij realistisch) rekenvoorbeeld: 1 batterij dekt 600kWh per jaar af, 2 @800W dekt 800kWh per jaar af en 2 @1600W dekt 900kWh per jaar af. Ofwel, de 2e batterij zou 50% beter benut worden als die is ontgrendeld!

Zijn er mensen die dit verschil al hebben gesimuleerd?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
hoevenpe schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:47:
Is het een idee om gewoon een maand te wachten en kijken hoe het daadwerkelijk in elkaar zit?

Het is dat ik naar volle tevredenheid meedere HW producten heb, anders had ik deze lancering in juni vaporware genoemd. Die (test)batch van augustus hebben we nooit meer wat van gehoord.
Het kan zijn dat dat alleen eigen personeel was wat een NDA moest tekenen om er niets over te zeggen. In de tussentijd hebben ze de gelegenheid om praktijervaring op te doen en de gremlins eruit te masseren.

In verwacht de mijne over 2 maanden. Ben beneiuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
asing schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:05:
[...]

Ik verwacht de mijne over 2 maanden. Ben beneiuwd!
Is er er behalve de bestelbevestiging ook nog communicatie (e-mail) geweest door HomeWizard met de klanten en beloofde levering in november? Ben benieuwd of ze inderdaad november kunnen waarmaken om uit te leveren.

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
pms1 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:11:
[...]

Is er er behalve de bestelbevestiging ook nog communicatie (e-mail) geweest door HomeWizard met de klanten en beloofde levering in november? Ben benieuwd of ze inderdaad november kunnen waarmaken om uit te leveren.
Ik heb nog niks gezien, maar enkele dagen voor levering krijg je mail en moet je ook de rest van het bedrag voldoen. Aangezien die dingen 25 kilo per stuk wegen denk ik dat ze met een speciale koerier komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richard28
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-09 23:03
pms1 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:11:
[...]

Ik zit in de november levering en er is verder geen communicatie geweest naar mij, dus ik ben benieuwd.

12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:26
a2aan schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:24:
[...]

Fictief (maar volgens mij realistisch) rekenvoorbeeld: 1 batterij dekt 600kWh per jaar af, 2 @800W dekt 800kWh per jaar af en 2 @1600W dekt 900kWh per jaar af. Ofwel, de 2e batterij zou 50% beter benut worden als die is ontgrendeld!

Zijn er mensen die dit verschil al hebben gesimuleerd?!
Mijn simulatie is op basis van 1600 watt ontladen en ik zie dat dat eigenlijk niet heel veel zin heeft (in mijn situatie) als de zon schijnt dekken mijn zonnepanelen de grote verbruikers makkelijk en als er geen zon is heeft de accu meestal te weinig op kunnen laden om de grootgebruikers te dekken.

Zoals gezegd geld dat voor mijn simulatie en kan dat bij iedereen sterk afwijken….

Grote verschil is al dat grootverbruikers sturen op zonneopbrengst en/of dynamische prijzen (geautomatiseerd) voor mij een sport is ipv gedoe 😜

[ Voor 8% gewijzigd door easywoods op 04-10-2024 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Richard28 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

Ik zit in de november levering en er is verder geen communicatie geweest naar mij, dus ik ben benieuwd.
Ik zit ook in de november batch, maar verwacht eerder eind november/december pas een mailtje. als de augustus levering geen enkel spatje nieuws heeft opgeleverd....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easywoods
kmf schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:13:
[...]

Ik zit ook in de november batch, maar verwacht eerder eind november/december pas een mailtje. als de augustus levering geen enkel spatje nieuws heeft opgeleverd....
Die augustus batch was of alleen voor een select groepje testers die er niets over naar buiten mochten brengen maar aannemelijker is dat die allemaal in de testopstelling staan bij HW zelf.

Het aftellen is in iedergeval begonnen 🥳🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_1970
  • Laatst online: 20:17
Benieuwd naar de ervaringen zodra de eerste batch wordt uitgeleverd. Voor velen meer leuk dan iets anders, maar een hobby mag geld kosten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Jan_1970 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:52:
Benieuwd naar de ervaringen zodra de eerste batch wordt uitgeleverd. Voor velen meer leuk dan iets anders, maar een hobby mag geld kosten, toch?
Terwijl ik wacht op de HW accu heb ik mijn eigen thuisacccu gebouwd. Dat heeft me wel heel mooi inzicht gegeven hoe alles zal moeten werken (en hoe weinig "winst" er gemaakt zal worden, maar desondanks heel satosfying om te zien dat er nu de P1 meter hier constant rond 0 schommelt)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:38
Jan_1970 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:52:
Ik kijk niet naar tvt, wel naar of ik er veel geld mee ga verliezen want dat hoeft ook weer niet voor mij :)

Maar los van andere redenen zie ik het als iets leuks en leerzaams wat de mogelijkheid in zich heeft op termijn nog wat geld van de aankoop terug te zien. Veel andere aankopen hebben dat niet dus ik zie dat als een grote plus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_1970
kmf schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:13:
[...]
Terwijl ik wacht op de HW accu heb ik mijn eigen thuisacccu gebouwd. Dat heeft me wel heel mooi inzicht gegeven hoe alles zal moeten werken (en hoe weinig "winst" er gemaakt zal worden, maar desondanks heel satosfying om te zien dat er nu de P1 meter hier constant rond 0 schommelt)
Dat zou ook mijn idee zijn met de HW accu. Nu inzicht krijgen en ervaring(en) opdoen en dat later gebruiken voor een ‘echt systeem’, maar mogelijk is deze HW al goed genoeg. Als je de(ze) accu gebruikt waarvoor deze is bedoeld (met name de nacht overbruggen), dan zou je denken dat er weinig fout kan gaan. Gewoon geen stroom hoeven inkopen in de nacht, is wel heel lekker ;).

Met name ook geïnteresseerd in hoe goed de integratie met Homey is (parallel en met andere opslag systemen). Nog even geduld >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Sjamo schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:55:
[...]

Ik kijk niet naar tvt, wel naar of ik er veel geld mee ga verliezen want dat hoeft ook weer niet voor mij :)

Maar los van andere redenen zie ik het als iets leuks en leerzaams wat de mogelijkheid in zich heeft op termijn nog wat geld van de aankoop terug te zien. Veel andere aankopen hebben dat niet dus ik zie dat als een grote plus :)
Ik heb er trouwens geen enkele moeite mee dat we nu nog niets horen. Wat mij betreft was Homewizard tot nu toe duidelijk in de communicatie en de rest wacht ik af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:08
Devke schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:20:
[...]

Ohh was ook geen verwijt. Prima dat je gezocht heb. Ik kwam dezelfde post tegen en refereerde in mijn post ook al van "ja wat is handmatig". Voor mij bleef dat dus interpeteerbaar op meer manieren. No offense! Als hij zo opgevat is. Excuus.
Geen probleem. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
Jan_1970 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:56:
[...]

Met name ook geïnteresseerd in hoe goed de integratie met Homey is (parallel en met andere opslag systemen). Nog even geduld >:)
Denk dat de integratie met Homey nog wel even op zich zal laten wachten omdat het een community app is en geen officiële van HW zelf 🤞🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

kmf schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:13:
[...]

Daar willen we wel wat details van weten, dat snap je toch wel hé :P

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Pixelmagic zie ook kmf in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen" :)
Dan houden we het hier bij het HW product.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Pixelmagic schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:48:
[...]

Daar willen we wel wat details van weten, dat snap je toch wel hé :P
hier staat de info die je wilt weten Eenvoudige thuisaccu samenstellen

en dit is specifiek mijn systeem kmf in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"

en mijn eerste ervaringen kmf in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:43
alwind schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:15:
[...]

Hoeveel panelen heb je dan liggen ? Of is je verbruik zo hoog dat alles daar al in gaat.

Dit is voor mij 1 oktober met 20 panelen
[Afbeelding]
10 panelen (3500 Wp), had totaal 1,4 opgewekt, waarvan 1,2 direct verbruikt in huis, oftewel 0,2 overgehouden. (die dag 15,1 kWh van het net afgenomen)

[ Voor 4% gewijzigd door Catdogsf op 04-10-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_1970
Dank je voor het delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wat ik mij erg afvraag is het geluid van de HW-accu, mijn thuisaccu is duidelik hoorbaar als 2 laders tegelijkertijd de 2 accu's opladen. En de omvormer wordt ook warm bij slechts 666W teruglevering.

Dus hoe de HW-accu presteert met minder volume?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:08:
Wat ik mij erg afvraag is het geluid van de HW-accu, mijn thuisaccu is duidelik hoorbaar als 2 laders tegelijkertijd de 2 accu's opladen. En de omvormer wordt ook warm bij slechts 666W teruglevering.

Dus hoe de HW-accu presteert met minder volume?
Koelkast geluid was het toch qua dB? Kan me herinneren laag in ieder geval ergens gelezen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:39:
[...]

Koelkast geluid was het toch qua dB? Kan me herinneren laag in ieder geval ergens gelezen te hebben.
Koelkast klopt. Staat bij de technische informatie op de website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Devke schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:39:
[...]

Minimaal geluid
Een geluidsniveau van maar nominaal 32 dB (vergelijkbaar met een koelkast).

Dat lijkt me mooi. Mijn accu’s maken nu 50dB bij het opladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
hanev001 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:02:
[...]

Koelkast klopt. Staat bij de technische informatie op de website.
"Koelkast geluid"
Dat staat ook op de website van LG voor een warmtepomp boiler, deze boiler heb ik nu 2 jaar staan, en als deze boiler begint te verwarmen vind ik het toch wel erg veel lawaai maken. (meer dan de Sessy's die er naast hangen.

Voor mij nooit een LG koelkast :)

Ik verwacht/hoop dat de HW accu een stuk stiller zal zijn. Het gaat tenslotte maar om 800W omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Mijn micro omvormers worden ook behoorlijk heet. (passieve koeling)
Deze zijn +/- ook 800 watt (2 panelen)
Dan zal deze batterij ook wel behoorlijk warm worden.
Ik denk dat de koeling wel goed hoorbaar zal zijn. (Ventilator)
Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de onderhoud of stof filter die er in zal zitten.
Als ik mijn pc 1x in de 3 jaar los haal om stofvrij te maken komt er behoorlijk wat stof uit.
Hetzelfde bij mijn airco filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:06:
[...]

Minimaal geluid
Een geluidsniveau van maar nominaal 32 dB (vergelijkbaar met een koelkast).

Dat lijkt me mooi. Mijn accu’s maken nu 50dB bij het opladen
Wat voor geluid ? Geluidsdruk op x meter ? Geluidsvermogen ? Geluidsniveau in dB is eigenlijk dermate nietszeggend dat je daar infeite niets aan hebt.
Ik verwacht geluidsdruk op 1m in Leq 1 min. Op max vermogen ?
Alleen is dat tijdens 100% vol laden cq 100% vol ontladen of is dat met 100W ontladen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:15
easywoods schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:51:
[...]

Mijn simulatie is op basis van 1600 watt ontladen en ik zie dat dat eigenlijk niet heel veel zin heeft (in mijn situatie) als de zon schijnt dekken mijn zonnepanelen de grote verbruikers makkelijk en als er geen zon is heeft de accu meestal te weinig op kunnen laden om de grootgebruikers te dekken.

Zoals gezegd geld dat voor mijn simulatie en kan dat bij iedereen sterk afwijken….

Grote verschil is al dat grootverbruikers sturen op zonneopbrengst en/of dynamische prijzen (geautomatiseerd) voor mij een sport is ipv gedoe 😜
Het vermogen van 800 W (uit 1 of 2 HW batterijen) is in 97% van de tijd genoeg indien je geen andere stroomvreters hebt zoals warmtepomp of EV. (bron)

Simpelweg alles in een Excel-sheet duwen is houdt geen rekening met gedrag van gebruikers zoals bijvoorbeeld een vaatwasser:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8AJnrKst5wob-1rWh8BoHFHqBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/deiq7KJ30xmVLoVluzK8b4wS.png?f=fotoalbum_large
In dit voorbeeld is de vaatwasser iets na 12 uur begonnen met water verwarmen en circa 2 uur later is de droogfase begonnen. Dat kostte dankzij de zon slechts 2x 800 W extra. Zou de vaatwasser na het avondeten zijn gestart dan dan had dat (op dat moment) ruwweg 2x 2500 W gekost. Dat zou je batterij verder leeg trekken en je zomaar een extra cyclus kunnen kosten.

Het klinkt als een dooddoener maar schakel zowel in je simulatie als in werkelijkheid piekverbruikers als vaatwasser, wasmachine, droger etc in als de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:41
peterbier schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:56:
Mijn micro omvormers worden ook behoorlijk heet. (passieve koeling)
Deze zijn +/- ook 800 watt (2 panelen)
Dan zal deze batterij ook wel behoorlijk warm worden.
Ik denk dat de koeling wel goed hoorbaar zal zijn. (Ventilator)
Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de onderhoud of stof filter die er in zal zitten.
Als ik mijn pc 1x in de 3 jaar los haal om stofvrij te maken komt er behoorlijk wat stof uit.
Hetzelfde bij mijn airco filter.
Is het vreemd te verwachten dat de full cycle (laden en ontladen) verliezen min of meer de grootte van de energie zijn die in warmteontwikkeling verloren gaat?
Dat is dan (ik neem even het gemiddelde van de getallen van HW) 20% van 2,5 kWh, ofwel 500 Wh.
Nu hangt het af van de koeling, ruimte eromheen, temperatuur in de ruimte waar de accu staat hoeveel opwarming dat geeft.
Bij maximaal laadvermogen van 800W staat er dus per batterij een kacheltje van 160W. En bij laden van 0 tot 2,5 kWh, dus 3 uur lang. Dat is best pittig (meer dan de radiator in ons toilet bij aanvoer temperatuur van 35 graden, en die houdt de boel netjes op 22-23 graden in de winter).
Ik wilde de twee batterijen in de meterkast plaatsen, voldoet qua vereiste vrij ruimte eromheen aan de HW eisen van HW, maar wel een kleinere ruimte dan toilet. Maar dus 320 W maximaal warmte ontwikkeling.
Moet dus nog zien of dat gaat.
Ik denk dat ik dat alleen experimenteel kan vaststellen, maar een ventilator in de deur gaat me te ver.
Ik ga trouwens direct in de buurt/boven van de batterij een Nest gekoppelde brandmelder installeren.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonero schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:11:
[...]

Het vermogen van 800 W (uit 1 of 2 HW batterijen) is in 97% van de tijd genoeg indien je geen andere stroomvreters hebt zoals warmtepomp of EV. (bron)

Simpelweg alles in een Excel-sheet duwen is houdt geen rekening met gedrag van gebruikers zoals bijvoorbeeld een vaatwasser:
[Afbeelding]
In dit voorbeeld is de vaatwasser iets na 12 uur begonnen met water verwarmen en circa 2 uur later is de droogfase begonnen. Dat kostte dankzij de zon slechts 2x 800 W extra. Zou de vaatwasser na het avondeten zijn gestart dan dan had dat (op dat moment) ruwweg 2x 2500 W gekost. Dat zou je batterij verder leeg trekken en je zomaar een extra cyclus kunnen kosten.

Het klinkt als een dooddoener maar schakel zowel in je simulatie als in werkelijkheid piekverbruikers als vaatwasser, wasmachine, droger etc in als de zon schijnt.
Deels mee eens maar het probleem dat ik maar al te vaak mee maak is dat je de wasmachine aanzet op het moment dat zon schijnt en voordat het einde bereikt is en het droogprogramma kan beginnen er wolken zijn komen opzetten. En dan is extra vermogen van de batterijen heel goed bruikbaar.

Ik heb ook nog eens een EV die ik met een stekkerlader op 10A oplaadt en dat kan best een uur of acht duren. Dus Ja probeer gebruik altijd te plannen op zon momenten maar 800W output is in mijn ogen niet genoeg. Prima voor basis gebruik maar niet voor groot gebruikers.
Ik heb dan ook meerdere batterijen besteld onder de aanname dat ik het cumulatieve vermogen kan gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
EVfan schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:29:
[...]

Is het vreemd te verwachten dat de full cycle (laden en ontladen) verliezen min of meer de grootte van de energie zijn die in warmteontwikkeling verloren gaat?
Dat is dan (ik neem even het gemiddelde van de getallen van HW) 20% van 2,5 kWh, ofwel 500 Wh.
Nu hangt het af van de koeling, ruimte eromheen, temperatuur in de ruimte waar de accu staat hoeveel opwarming dat geeft.
Bij maximaal laadvermogen van 800W staat er dus per batterij een kacheltje van 160W. En bij laden van 0 tot 2,5 kWh, dus 3 uur lang. Dat is best pittig (meer dan de radiator in ons toilet bij aanvoer temperatuur van 35 graden, en die houdt de boel netjes op 22-23 graden in de winter).
Ik wilde de twee batterijen in de meterkast plaatsen, voldoet qua vereiste vrij ruimte eromheen aan de HW eisen van HW, maar wel een kleinere ruimte dan toilet. Maar dus 320 W maximaal warmte ontwikkeling.
Moet dus nog zien of dat gaat.
Ik denk dat ik dat alleen experimenteel kan vaststellen, maar een ventilator in de deur gaat me te ver.
Ik ga trouwens direct in de buurt/boven van de batterij een Nest gekoppelde brandmelder installeren.
Ik pak hier denk ik de zolder. Ieder nadeel heeft zijn voordeel. De iets warmte ontwikkeling geeft een sneller drogende was. Minder vocht in die ruimte. Misschien is het wel een leuke eye catcher voor in de woonkamer. Scheelt ook weer een beetje stoken. Ieder nadeel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Gisteren en vandaag zou ik twee HW-batterijen vol hebben gekregen, én leeg. Want sinds kort een (hybride) warmtepomp in gebruik. Ben benieuwd hoeveel meer van dit soort dagen nog komen. Ik vermoed niet genoeg om een tweede HW-batterij te kunnen verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier gister en vandaag ook weer 1 vol. De simulaties met Sessy 5 kWh o.a ook vol. Echter die laad sneller (meer vermogen). 2 heb ik er niet lopen in simulatie (HW). Komende dagen zal het weer wat minder zonig zijn (morgen nog wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Dat zou je batterij verder leeg trekken en je zomaar een extra cyclus kunnen kosten.
Kosten, of opleveren?! Juist als de vaatwasser draait wanneer er een wolk (of een bui) langskomt geeft dat de mogelijkheid om meer dan één cyclus per dag uit je batterij te halen. En je wil toch juist zo veel/snel mogelijk cycli maken?

En ja, zo veel mogelijk direct zonne-energie gebruiken is nóg beter, en moet je blijven doen, maar een HW-batterij verzacht juist de pijn als het een keertje niet lukt, of uitkomt (want soms wil je de volgende ochtend al schone vaat, of de eerste was al 's ochtends vroeg starten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
[...]

[Afbeelding]

Ik schreef er ook expliciet bij “in mijn situatie” 😉

Hier is mijn plaatje van die zaterdag 21 september en zoals je ziet heb ik 2x zoveel opwek 😜

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FjKA5mNvhwVaCErDD4pMCFG9fc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mtTcq02HAXhAnxMwBghl1hYX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18:10

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Ik heb vandaag ook een HW thuisaccu gereserveerd. Mijn doelstelling is om overdag tijdens het gebruik van de vaatwasser of wasmachine eventuele dipjes in de opwek van zonnepanelen glad te srijken (bij een wolk voor de zon) en 's avonds het verbruik zoveel mogelijk te compenseren. Mijn gemiddelde verbruik nadat de zonnepanelen uit zijn ligt rond de 2Kw. Aangezien het terugleveren op een vast energiecontract weinig zin meer heeft wil ik zoveel mogelijk opwek voor de meter houden. En wat je zelf opslaat hoef je ook niet meer in te kopen.
Zo'n accu terugverdienen is misschien een utopie, maar een energieleverancier hoeft niet aan mijn opgewekte stroom te verdienen.

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
F.Baarda schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:30:
Ik heb vandaag ook een HW thuisaccu gereserveerd. Mijn doelstelling is om overdag tijdens het gebruik van de vaatwasser of wasmachine eventuele dipjes in de opwek van zonnepanelen glad te srijken (bij een wolk voor de zon) en 's avonds het verbruik zoveel mogelijk te compenseren. Mijn gemiddelde verbruik nadat de zonnepanelen uit zijn ligt rond de 2Kw. Aangezien het terugleveren op een vast energiecontract weinig zin meer heeft wil ik zoveel mogelijk opwek voor de meter houden. En wat je zelf opslaat hoef je ook niet meer in te kopen.
Zo'n accu terugverdienen is misschien een utopie, maar een energieleverancier hoeft niet aan mijn opgewekte stroom te verdienen.
Heb je ook over de situatie in de winter nagedacht? En is het een optie om dynamische tarieven te nemen? Het valt mij op dat veel mensen met vaste contracten en zonnepanelen liever naar een HomeWizard Battery kijken, dan naar de doorgaans goedkopere dynamische tarieven zonder terugleverboete en zonder 1.395 Euro (=heel veel kWh's) te hoeven betalen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Taro schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:39:
[...]

Heb je ook over de situatie in de winter nagedacht? En is het een optie om dynamische tarieven te nemen? Het valt mij op dat veel mensen met vaste contracten en zonnepanelen liever naar een HomeWizard Battery kijken, dan naar de doorgaans goedkopere dynamische tarieven zonder terugleverboete en zonder 1.395 Euro (=heel veel kWh's) te hoeven betalen.
Dat zeg je goed: doorgaans goedkopere tarieven...
Daar heb ik inderdaad naar gekeken, maar ik kwam met mijn jaarverbruik en de berekende voorschotten/jaarbedrag niet echt uit met een dynamisch contract. Scheelde toch ca 15 euro per maand.
Ik heb sinds deze maand oxxio als leverancier. Mijn jaarverbruik ligt redelijk in balans met de opwek van mijn panelen.
Als ik mee wil doen om met een dynamisch contract op de goedkope momenten stroom te gaan gebruiken moet ik mijn niet zo hele slimme vaatwasser en wasmachine op het juiste moment aanzetten. Nu draaien ze op de ingebouwde timer en schakelen ze achter elkaar aan op het moment van de dag dat er de opwek het hoogste is (bij mij tussen 11.00 en 15.00). Winterdag is het ongeacht welke accu je hebt het lastig om deze vol te krijgen, tenzij je enorm veel panelen hebt. Dan zit je in de zomer ook weer met het probleem dat je je opwek amper weg krijgt. Ik denk dat zo'n kleine thuisaccu meer gezien moet worden als een buffertje om de dipjes overdag weg te poetsen en een gedeelte van de avond te overbruggen zodat de terugleverkosten binnen de perken blijft.
En over een jaar kijken we weer verder, dan loopt de salderingsregeling ook tegen zijn eind en wie weet hoe de vlag er dan bij hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@F.Baarda Helder, maar voelt dan meer als een principekwestie. Wat is het jaarlijkse bedrag dat je aan stroom kwijt bent, ik neem aan veel minder dan 1.395 Euro? Dus je koopt nu liever iets van 1.395 Euro, dan iets minder voor je teruggeleverde kWh's te ontvangen waarmee je waarschijnlijk pas na vele jaren die 1.395 Euro hebt gecompenseerd. Daarnaast zeg je dat je over een jaar dan wel verder kijkt. Niet erg rationeel naar mijn idee, en dat is prima he, geen oordeel, maar wat mij betreft een interessante constatering van de werking van het menselijke brein om een energieleverancier te willen benadelen, eigenlijk ten koste van jezelf.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Taro schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 00:03:
@F.Baarda Helder, maar voelt dan meer als een principekwestie. Wat is het jaarlijkse bedrag dat je aan stroom kwijt bent, ik neem aan veel minder dan 1.395 Euro? Dus je koopt nu liever iets van 1.395 Euro, dan iets minder voor je teruggeleverde kWh's te ontvangen waarmee je waarschijnlijk pas na vele jaren die 1.395 Euro hebt gecompenseerd. Daarnaast zeg je dat je over een jaar dan wel verder kijkt. Niet erg rationeel naar mijn idee, en dat is prima he, geen oordeel, maar wat mij betreft een interessante constatering van de werking van het menselijke brein om een energieleverancier te willen benadelen, eigenlijk ten koste van jezelf.
Klopt, het is gedeeltijk principieel.
Waar je nu op insteekt zijn de prijzen per jaar. Zo'n thuisbatterij gaat meerdere jaren mee. Dus het verschil moet je van al die jaren bij elkaar optellen. Ook ga je er een beetje aan voorbij dat het voordeel van een kleine accu is dat je misschien wel twee laadcycli per dag kan hebben. De accu is de hele dag bezig om het overschot van je zonnepanelen op te slaan. Dus het echte voordeel precies berekenen is lastig. Net zo min het voordeel met een dynamisch contract te berekenen is vanwege de fluctuatie van de prijzen.

*herstel, je gaat er niet aan de prijzen aanvoorbij...Hoe dan ook, je terugverdientijd eender met welke thuisaccu, hoeveelheid zonnepanelen, of wat voor soort energiecontract is allemaal gebasseerd op aannames. Pas aan het einde van de rit weet je of je gewonnen of verloren hebt. Mijn reactie op dat ik over een jaar wel verder kijk heeft met name te maken of deze regering stand blijft houden, of de salderingsregeling dan wel of niet definitief verdwijnt, wat de regelgeving betreffende de terugleverkosten gaat worden. Er zijn momenteel te veel variabelen die mij een grote thuisaccuinstallatie en dan logischerwijs een dynamisch contract tegenhouden. Dan is een relatieve kleine investering van een HW thuisaccu nog weg te schrijven.

[ Voor 21% gewijzigd door F.Baarda op 06-10-2024 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
F.Baarda schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 00:11:
[...]

Klopt, het is gedeeltijk principieel.
Waar je nu op insteekt zijn de prijzen per jaar. Zo'n thuisbatterij gaat meerdere jaren mee. Dus het verschil moet je van al die jaren bij elkaar optellen. Ook ga je er een beetje aan voorbij dat het voordeel van een kleine accu is dat je misschien wel twee laadcycli per dag kan hebben. De accu is de hele dag bezig om het overschot van je zonnepanelen op te slaan. Dus het echte voordeel precies berekenen is lastig. Net zo min het voordeel met een dynamisch contract te berekenen is vanwege de fluctuatie van de prijzen.

*herstel, je gaat er niet aan de prijzen aanvoorbij...Hoe dan ook, je terugverdientijd eender met welke thuisaccu, hoeveelheid zonnepanelen, of wat voor soort energiecontract is allemaal gebasseerd op aannames. Pas aan het einde van de rit weet je of je gewonnen of verloren hebt. Mijn reactie op dat ik over een jaar wel verder kijk heeft met name te maken of deze regering stand blijft houden, of de salderingsregeling dan wel of niet definitief verdwijnt, wat de regelgeving betreffende de terugleverkosten gaat worden. Er zijn momenteel te veel variabelen die mij een grote thuisaccuinstallatie en dan logischerwijs een dynamisch contract tegenhouden. Dan is een relatieve kleine investering van een HW thuisaccu nog weg te schrijven.
Ik denk dat ik het gevoel herken van plezier in je eigen opwek zelf gebruiken. Hier een Homewizard thuisbatterij in bestelling voor november, maar we hebben nu ook al een kleine thuisbatterij (3,5kWh) in gebruik sinds september en ik vind het fijn. Het gegeven dat we er waarschijnlijk ook nog eens wat aan gaan terugverdienen in de toekomst maakt het een redelijk goede aanschaf wat mij betreft :)

Eén van de leukste dingen om te zien vind ik dat bij weinig of wisselende pv-opwek, de batterij bijspringt overdag bij verbruik. Voorheen leverden we dan terug, terwijl we 5 minuten later weer stroom afnamen van de leverancier. Dat is nu stukken minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
a2aan schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:14:
[...]

Kosten, of opleveren?!

En je wil toch juist zo veel/snel mogelijk cycli maken?
Kosten. Een HW batterij is gaat ruwweg 6000 cycli mee, dus die wil je zo min mogelijk ‘verslijten’.

Juist door gedrag (en grootte van je pv installatie) is het aantal cycli niet lineair met de grootte van je batterij. Klinkt strijdig met je intuïtie, toch?

Om een voorbeeld te noemen; de simulatie hier bestaat uit 1x en 2x HW batterij en draait nu bijna 2 weken. De eerste configuratie heeft bijna 14 cycli gehad, de tweede configuratie 9,5 cycli. Ik betwijfel of je dit in een excel sheet zichtbaar kan maken zonder je P1-data per 5 minuten uit te lezen i.p.v. per dag.

Te vroeg om conclusies te trekken want zo’n simulatie moet minstens 1 jaar draaien om seizoenseffecten mee te nemen.
Maar het effect van gedrag op levensduur lijkt me duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:39:
[...]

Het fundamentele probleem met dynamische tarieven is dat je nooit kan voorspellen wat de prijzen worden. Ja ze kunnen lager zijn maar niemand zal je garantie geven dat je niet een keer heel duur uit bent. Zie de recente geschiedenis met explosief gestegen prijzen van paar jaar terug.

Daarnaast zal je gericht gebruik moeten kunnen maken van de goedkope momenten en dat vergt de nodige organisatie en discipline.

Het is dus een keuze tussen gemak en zekerheid tegenover een mogelijk maar niet gegarandeerd financieel voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Paar jaar geleden in een winterstorm in Texas stegen de prijzen daar naar rond de 5 dollar per kWh. Ook de afgelopen energiecrisis had ik gewoon een langdurig laag contract nog steeds.
Geef mij maar zekerheid en voorspelbaarheid. En een Batterij als de HW past daar prima in. Ik hoef niet per se goedkoper, maar ik wil zeker niet opeens onverwacht heel duur.

In de dure wintermaanden wek ik niks op, maar verbruik ik wel rond de 25 kWh per dag. (15-20 kWh aan verwarming en warm water)

[ Voor 15% gewijzigd door ArthurMorgan op 06-10-2024 09:23 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Sonero schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:36:
[...]

Kosten. Een HW batterij is gaat ruwweg 6000 cycli mee, dus die wil je zo min mogelijk ‘verslijten’.

Juist door gedrag (en grootte van je pv installatie) is het aantal cycli niet lineair met de grootte van je batterij. Klinkt strijdig met je intuïtie, toch?

Om een voorbeeld te noemen; de simulatie hier bestaat uit 1x en 2x HW batterij en draait nu bijna 2 weken. De eerste configuratie heeft bijna 14 cycli gehad, de tweede configuratie 9,5 cycli. Ik betwijfel of je dit in een excel sheet zichtbaar kan maken zonder je P1-data per 5 minuten uit te lezen i.p.v. per dag.

Te vroeg om conclusies te trekken want zo’n simulatie moet minstens 1 jaar draaien om seizoenseffecten mee te nemen.
Maar het effect van gedrag op levensduur lijkt me duidelijk.
Voor mij niet duidelijk.

Stel, 15 jaar bij 6000 cycles. Dat is 400 cycles per jaar. Daar gaat het gemiddelde huishouden niet aan komen, nooit een keer. De helft komt eerder.
En de kans dat de batterij 30 jaar meegaat zodat je alle cycles op kan maken lijkt me, op gevoel, extreem klein.

Nog los van of het technisch mogelijk is... Er zijn vast computers van 15 tot 20 jaar geleden die nu technisch gezien nog werken, maar die economisch gezien lang en breed ingehaald zijn.

Niemand zou het in z'n hoofd halen om te zeggen, laten we de computer niet langer dan een uur per dag gebruiken, dan gaat hij langer dan 15 jaar mee. Zonnepanelen zullen voor veel mensen hetzelfde zijn denk ik.

Onze huidige batterij heeft maar 4000 cycles gegarandeerd, of 15 jaar, wat eerder komt, en die 4000 gaan we niet halen.

Dus nee, ik snap niet wat je probeert te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:40:
[...]
Het fundamentele probleem met dynamische tarieven is dat je nooit kan voorspellen wat de prijzen worden. Ja ze kunnen lager zijn maar niemand zal je garantie geven dat je niet een keer heel duur uit bent. Zie de recente geschiedenis met explosief gestegen prijzen van paar jaar terug.
Je bedoelt: Het fundamentele probleem van energie is dat vraag en aanbod ieder uur (eigenlijk iedere seconde) van elkaar afwijken en dat dat op verschillende manieren in balans moet worden gebracht, daar speelt dynamische tarieven op in. Bij duurdere pieken horen ook lagere dalen en gelukkig draait het om het lagere gemiddelde. In de recente geschiedenis zijn de dynamische leveranciers naar mijn weten niet boven het prijsplafond bedrag gekomen, waarbij vaste aanbieders daar wel misbruik van hebben gemaakt. Als het dan om principekwesties gaat begrijp ik niet waarom men voor de garantie om duurder uit te zijn ook nog meer wil betalen én dus ook nog een apparaatje erbij koopt terwijl je wel klant blijft bij deze partijen die je al eerder hebben benadeeld. Over principes gesproken: Dan is het toch de ultieme stap om hen de rug toe te keren ipv nu klant te blijven én aanvullend zonder al 100% zekerheid over het afschaffen van de saldering een apparaat van 1.395 Euro te kopen? Dan draait het meer om het zijn van een hebbeding, dan dat je terugleverboetes wil voorkomen.
Daarnaast zal je gericht gebruik moeten kunnen maken van de goedkope momenten en dat vergt de nodige organisatie en discipline.

Het is dus een keuze tussen gemak en zekerheid tegenover een mogelijk maar niet gegarandeerd financieel voordeel.
Verschillende mensen om mij heen hebben zonnepanelen en zijn inmiddels met een dynamisch contract goedkoper uit dan ze voorheen met een vast contract waren, maar dan wel zonder terugleverboetes, zonder het timen van apparaten én het moeten aanschaffen van een accu van 1.395 Euro. En als het je alleen om de salderingsregeling te doen is, dan kan je nog beter even afwachten totdat daar duidelijkheid over bestaat, in 2027 is je HW Battery inmiddels al meer dan 2 jaar oud en heeft de eerste afschrijving te pakken gehad, zonder financieel voordeel. En gaat het je om de terugleverboetes: Tjah, die zijn een keuze en voorkom je hier ook niet 100% mee door de beperkte capaciteit.

Dus dan spelen er andere redenen mee, ook prima natuurlijk. Vanuit de techniek gezien begrijp ik het uiteraard helemaal, maar ik zie hier soms redenen langskomen waarbij ik mij afvraag of men wel daadwerkelijk het rekensommetje heeft gemaakt, of dat het niet inderdaad gewoon meer gemak is, waarbij ik dan twijfel of men door dat gemak (Product in winkelmandje, wachten totdat die binnenkomt, aansluiten en niet meer naar omkijken) niet juist het doel mist aangezien er dan ook betere en andere oplossingen zijn.

Maar goed, iedereen heeft zo zijn beweegredenen, dat is uiteraard prima, maar je prikt zo door heel veel argumenten om een accu in huis te halen heen, zeg dan gewoon dat het een leuk hebbedingetje is icm gemak en dat eigenlijk maar de vraag is of het zoden aan de dijk zet en dat je dat vanuit het gemak accepteert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:22:
Paar jaar geleden in een winterstorm in Texas stegen de prijzen daar naar rond de 5 dollar per kWh. Ook de afgelopen energiecrisis had ik gewoon een langdurig laag contract nog steeds.
Geef mij maar zekerheid en voorspelbaarheid. En een Batterij als de HW past daar prima in. Ik hoef niet per se goedkoper, maar ik wil zeker niet opeens onverwacht heel duur.

In de dure wintermaanden wek ik niks op, maar verbruik ik wel rond de 25 kWh per dag. (15-20 kWh aan verwarming en warm water)
Klopt, maar dan zit er nog een verschil tussen een vast contract hebben en salderen. Er zijn even heel zwart/wit geschetst 2 groepen:

#1 "Ik heb in de zomer 1000 kWh teruggevelerd en dus ga ik in de winter 1000 kWh in mijn elektrische kacheltje gooien met slechte efficiency, maar dat maakt mij niet uit want ik kan toch salderen"
#2 "Ik heb graag de zekerheid van vaste prijzen en gebruik daarnaast graag zoveel mogelijk mijn zelf opgewekte zonnestroom. Verder hou ik wel rekening met het grotere plaatje"

Voor mensen in categorie #2 begrijp ik dat inderdaad prima. Van mensen in categorie #1 krijg ik jeuk (en die komen in andere topics echt wel regelmatig langs) en daarom mogen ze van mij de salderingsregeling zo snel mogelijk afschaffen en reageer ik hier misschien ook wel bovengemiddeld fel en vaak op, ik zal proberen er op te letten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:18
Ik wil gewoon zo min mogelijk paarse lijnen in mijn grafiek. Ik had net 2435 watt over en toen sprong de quooker aan en had ik 600 te kort. Ik wil dat gewoon zo min mogelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
Sjamo schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:28:
[...]

Dus nee, ik snap niet wat je probeert te zeggen.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat grootverbruikers en een kleine accu niet samengaan.

Je hebt een punt over die levensduur van 15 jaar bij 400 cycles per jaar. Met warmtepomp, EV en een enkele HW batterij zal die batterij echter meerdere cycli per dag doorlopen.

Niet dat je batterij dan meteen dood is, je kan ‘m dan in blijven zetten als buffer. Je vergelijk met computers gaat niet helemaal op: op een oude mini-PC draait hier Home Assistant, een andere doet dienst als media center. Een oude telefoon werkt prima als bewakingscamera etc. Het vergelijk met zonnepanelen past beter, na ruim 12 jaar is de opbrengst hier nog ruwweg 93 % (van het eerste jaar) en nu apparaten steeds zuiniger worden blijven ze wat mij betreft nog eens 12 jaar liggen.

En inderdaad, gezien de huidige prijserosie kost over 5 jaar een batterij met dezelfde capaciteit nog maar de helft. Ga je de batterij die je 5 jaar eerder kocht dan weggooien als de nieuwe binnen komt? Of laat je de oude aangesloten als de nieuwe binnenkomt?

Wat de simulatie betreft. Fluvius, een Vlaamse netbeheerder, heeft overigens een simulator op basis van historische data online gezet. Voor sommigen wellicht ook interessant: https://mijn-thuisbatterij.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alwind schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:15:
Ik wil gewoon zo min mogelijk paarse lijnen in mijn grafiek. Ik had net 2435 watt over en toen sprong de quooker aan en had ik 600 te kort. Ik wil dat gewoon zo min mogelijk hebben.
Same here, dat voelt op een bepaalde manier goed. Maar dan is wel de vraag of je dat met deze oplossing van 2.7 kWh gaat bereiken of dat er betere manieren zijn. Dit is wel de simpelste oplossing, maar mogelijk in de huidige vorm niet toereikend voor alle seizoenen.

Van die 2.7 kWh kan je niet 100% gebruiken en wat als er een piek is en je accu heeft niet kunnen laden omdat het een bewolkte dag is geweest. Ik denk dat heel veel mensen er vooraf te positief over denken en achteraf door de investeringsbias het beter voor gaan proberen te doen dan het daadwerkelijk is. Gemiddeld gezien kunnen heel veel huishoudens inderdaad wel de nacht doorkomen met 2.7 kWh, maar kunnen ze dat ook met 2.5 kWh lege capaciteit na een bewolkte dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Taro schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Same here, dat voelt op een bepaalde manier goed. Maar dan is wel de vraag of je dat met deze oplossing van 2.7 kWh gaat bereiken of dat er betere manieren zijn. Dit is wel de simpelste oplossing, maar mogelijk in de huidige vorm niet toereikend voor alle seizoenen.

Van die 2.7 kWh kan je niet 100% gebruiken en wat als er een piek is en je accu heeft niet kunnen laden omdat het een bewolkte dag is geweest. Ik denk dat heel veel mensen er vooraf te positief over denken en achteraf door de investeringsbias het beter voor gaan proberen te doen dan het daadwerkelijk is. Gemiddeld gezien kunnen heel veel huishoudens inderdaad wel de nacht doorkomen met 2.7 kWh, maar kunnen ze dat ook met 2.5 kWh lege capaciteit na een bewolkte dag?
Klopt hoor. Ik doe het nu met een anker 767 die ik voor de caravan gebruik. Daar moet ik ontzettend veel instellen qua wanneer hoeveel laden. Deze HW werkt gewoon lekker out of the box en ik ben van mening dat je met deze 800 watt de meeste winst kunt behalen. Alles meer zal meteen veel duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Sonero schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:39:
[...]

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat grootverbruikers en een kleine accu niet samengaan.

Je hebt een punt over die levensduur van 15 jaar bij 400 cycles per jaar. Met warmtepomp, EV en een enkele HW batterij zal die batterij echter meerdere cycli per dag doorlopen.

Niet dat je batterij dan meteen dood is, je kan ‘m dan in blijven zetten als buffer. Je vergelijk met computers gaat niet helemaal op: op een oude mini-PC draait hier Home Assistant, een andere doet dienst als media center. Een oude telefoon werkt prima als bewakingscamera etc. Het vergelijk met zonnepanelen past beter, na ruim 12 jaar is de opbrengst hier nog ruwweg 93 % (van het eerste jaar) en nu apparaten steeds zuiniger worden blijven ze wat mij betreft nog eens 12 jaar liggen.

En inderdaad, gezien de huidige prijserosie kost over 5 jaar een batterij met dezelfde capaciteit nog maar de helft. Ga je de batterij die je 5 jaar eerder kocht dan weggooien als de nieuwe binnen komt? Of laat je de oude aangesloten als de nieuwe binnenkomt?

Wat de simulatie betreft. Fluvius, een Vlaamse netbeheerder, heeft overigens een simulator op basis van historische data online gezet. Voor sommigen wellicht ook interessant: https://mijn-thuisbatterij.nl/
Ik zie niet hoe bij grotere verbruikers de batterij meer cycli gaat doorlopen, misschien een fractie maar meer niet. En zelfs dan blijf je nog ruim binnen je 400 cycli per jaar.

als ik hier kijk hoe het loopt, of de zon schijnt en dan hoeft de batterij zelden bij te springen, dus dan blijf je bij 1 cyclus. Of de zon schijnt niet/nauwelijks, dan heeft de batterij niet voldoende energie om meerdere cycli te leveren.
Bij sterk wisselend weer qua zonneschijn, wat zelden voorkomt, dan zou het wat kunnen toevoegen, maar volgens mij moet je enorm je best doen om boven die 400 cycli per jaar uit te komen . En dus mag je volgens Homewizard rekenen op een levensverwachting van rond de 15 jaar.

Daarnaast zal degradatie door tijd impact hebben op de effectieve ruimte van de batterij. Dat betekent dat de cycli in de eerste jaren meer resultaat zullen opbrengen dan die in de laatste jaren. Dat is voor mij nog een reden zeker niet zuinig te zijn op de cycli.

Wat ik bedoelde met de computer en de zonnepanelen was dat over 15 de producten misschien technisch gezien nig zullen functioneren, maar dat ze in de meeste huishoudens vervangen of aangevuld zullen worden door modernere en/of betere apparatuur. Je ziet het nu al gebeuren met zonnepanelen uit 2010 tot 2015, die worden al vervangen ondanks dat ze nog prima functioneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Taro schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

2,7kWh is niet veel, maar is ook niet bedoeld om 100% onafhankelijk van het grid te worden lijkt me.

Dat de batterij na een bewolkte dag niet vol is zegt me niets. Als deze niet vol is, is een grotere dat ook niet. In zekere zin lijkt me dat een plus voor deze batterij.

Er zullen altijd mensen zijn die zich onvoldoende inlezen, en die spijt hebben na aanschaf. Veel mensen zijn geneigd bar slecht te lezen, en vervolgens datgene wat ze gelezen hebben de schuld te geven van hun eigen gebrekkige voorbereiding. Daar doe je weinig aan denk ik.

Maar ik lees van veel mensen hier ook dat ze heel bewust hiervoor kiezen, vaak op niet (puur) financiële gronden, en ik ben benieuwd naar de reacties straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
2.7 is genoeg om de wolken op te vangen als ik overdag de was doe. En ik kom er ook prima de nacht mee door. En wie weet koop ik er ooit nog een bij.

En dat is eerder om van 800 1600 te maken dan van 2.7 5.4

[ Voor 16% gewijzigd door alwind op 06-10-2024 14:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik begin mooi met 1. Dat is tot het einde van de saldering een mooi proefballonnetje. Kijken waar en hoeveel het daadwerkelijk bespaart, ook om te kijken wat de efficiëntie is.
Zeer waarschijnlijk kan een tweede accu daarna goed uit. Met airco(verwarming) en elektrische boiler (en diverse veel vermogen vragende apparaten in huis) heb ik gewoon best wat pieken overdag die ik kan afdekken. Of ik daarvoor moet/wil ontgrendelen naar de 1600 W is een beetje de vraag. Qua opwek zit ik ongeveer 9 a 10 maanden best goed. Zeker om er 1 te laden, en 8 maanden haal ik de 2 vol ook wel. Heb alleen ook 2 a 3 maanden dat ik misschien niet aan het volledig ontladen toekom, soms zelfs niet van 1 :)

Ik hoef er niet echt winst mee te maken. Maar als ik een totaal van 1100/1200 kWh aan het eigen verbruik kan toevoegen (met 2 stuks, met 1 ga ik waarschijnlijk richting de 750/800) ben ik wel gewoon zeer tevreden. Dan blijft er nog een import van rond de 2800 over van de gebruikte 6000 kWh.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:41:
Ik begin mooi met 1. Dat is tot het einde van de saldering een mooi proefballonnetje. Kijken waar en hoeveel het daadwerkelijk bespaart, ook om te kijken wat de efficiëntie is.
Zeer waarschijnlijk kan een tweede accu daarna goed uit. Met airco(verwarming) en elektrische boiler (en diverse veel vermogen vragende apparaten in huis) heb ik gewoon best wat pieken overdag die ik kan afdekken. Of ik daarvoor moet/wil ontgrendelen naar de 1600 W is een beetje de vraag. Qua opwek zit ik ongeveer 9 a 10 maanden best goed. Zeker om er 1 te laden, en 8 maanden haal ik de 2 vol ook wel. Heb alleen ook 2 a 3 maanden dat ik misschien niet aan het volledig ontladen toekom, soms zelfs niet van 1 :)

Ik hoef er niet echt winst mee te maken. Maar als ik een totaal van 1100/1200 kWh aan het eigen verbruik kan toevoegen (met 2 stuks, met 1 ga ik waarschijnlijk richting de 750/800) ben ik wel gewoon zeer tevreden. Dan blijft er nog een import van rond de 2800 over van de gebruikte 6000 kWh.
Heb je bijv. Home Assistant? Dan kan je dit al gratis simuleren en deze simulaties lopen sinds 1e week juli:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjQg9FOHlmXwZV3H6SjmpXlyk1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WjuxLFzMJbFrpGzw8bHjXc54.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je dat de beste ROI voor mij bij 2 stuks zit. Overigens weer mooi om te zien dat ze nu allemaal leeg zijn omdat de EV aan het laden is ;) Die gaan met dit weer voor de avond niet meer gevuld worden en dus deze nacht geen Nul op de meter.

Daarom ter vergelijk sinds 2 weken 2 DIY accu's ernaast aan het simuleren die dus nu wel lading bevatten en in de 5 goedkoopste dynamische uren per dag laden (=meestal ook de meeste zonneopwek, dus ik vul ze in de zomer alsnog volledig met zonnestroom, maar in de winter doen ze het ook) en in de 8 duurste uren ontladen. Kijk niet naar de totale besparing, die is meer, maar die kan je pas weer vergelijken als ze de kWh's die er nu nog in zitten hebben verbruikt en ik verwacht dat ze binnen 2-3 weken de HomeWizards hebben ingehaald qua besparing in 25% van de tijd. Uiteraard niet voor iedereen een optie of belangrijk, maar voor velen wel een verhelderend plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4fw4t-Z30vVd_OlL6s0fQ9Syjc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IXfRPvDFMMoNfmrQ5WEYNCnF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:51

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

Hoe kan ik HomeWizard zichtbaar maken op mijn laptop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:53

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Tunnelplan schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:50:
Hoe kan ik HomeWizard zichtbaar maken op mijn laptop?
Bedoel je de webpagina ?

https://hwenergy.app/

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:51

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

Precies, dat zocht ik. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap veel beweeg redenen van @Taro wel. Ik zie in de simulatie hier nu al dat bewolkte dagen geen tot nauwelijks opladen van de accu betekend in mijn situatie.

Als je in de winter dan "goedkoper" kunt bijladen op dynamisch voor eigen gebruik zou voor mij dat een welkome optie zijn. Al zit ik nu nog wel variabel. Maar wat voor de 1 geldt hoeft voor de ander niet te gelden. Goed je eigen situatie inschatten en daarna handelen. Ik begin met 1 HW batterij maar kijk toch ook naar een systeem wat wel flexibelere is (ter info voor mezelf). Iets verder durven kijken dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Als de batterij ook aan te sturen wordt qua modus (laden, ontladen, NOM), wordt ie geschikt voor dynamische tarieven. Mijns inziens is ie dat op dit moment gewoon niet. Ik verwacht zelf dat het ofwel nog komt, ofwel niet meer komt omdat het niet meer interessant is t.z.t.. Denk ook aan afschaffing salderingsregeling en de grote externe batterijopslagen die de komende tijd live gaan, met GIGA Leopard voorop.

Ik heb voorlopig geen dynamische tarieven omdat ik recent voor 17 en 19 cent een contract heb afgesloten. Weliswaar met terugleverkosten. Wij richten ons gedrag dan in op het voorkomen van teruglevering, maar als dat niet lukt, ook prima. Dat is al een opgave op zich voor ons gezin. :)

De komende jaren gaat er sowieso nog veel veranderen op de energiemarkt, net als de afgelopen jaren al is gebeurd. Ik zit in ieder geval weer even 'safe'.

Ieder mag zijn eigen afwegingen maken, maar de dynamisch-tarief-adepten domineren wel een beetje de discussie... Dat is wat 'jammer' want ik zou daardoor zelf ook haast gaan twijfelen. :P

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 18:57
Devke schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:50:
Ik snap veel beweeg redenen van @Taro wel. Ik zie in de simulatie hier nu al dat bewolkte dagen geen tot nauwelijks opladen van de accu betekend in mijn situatie.

Als je in de winter dan "goedkoper" kunt bijladen op dynamisch voor eigen gebruik zou voor mij dat een welkome optie zijn. Al zit ik nu nog wel variabel. Maar wat voor de 1 geldt hoeft voor de ander niet te gelden. Goed je eigen situatie inschatten en daarna handelen. Ik begin met 1 HW batterij maar kijk toch ook naar een systeem wat wel flexibelere is (ter info voor mezelf). Iets verder durven kijken dan....
Hoi Devke,

We zijn erg benieuwd naar een rekenvoorbeeld waar ''goedkoper'' bijladen op EPEX gunstig uitvalt. Welke spread verwacht je? Houd je dan rekening met saldering, verlies, afschrijving etc of bewust niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Sonero schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:39:
[...]

Als mijn warmtepomp op 1 moment 4kW vraagt, en mijn accu kan maar 800W leveren, waarom zal deze dan meer cycli moeten doorlopen/eerder leegraken en/of niet samen gaan met mijn warmtepomp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:50:

Hoeveel goedkoper verwacht je dan uit te zijn?

Je gaf zelf aan dat je een verbruik van rond de 8kWh per dag hebt? Je hebt zeker rond de 20% omzettingsverlies. Dus je laad 2,7kWh goedkoop en kan 2kWh ontladen, van de 8 die je nodig hebt?

Ik snap heel goed dat een batterij in combinatie met een dynamisch contract gunstig uit kan vallen in bepaalde omstandigheden, maar indien dat is wat je zoekt, zorg dan dat je het krijgt. Het is er. In alle soorten en maten. Met veel ervaringsdeskundigen die je er alles over kunnen vertellen. Victron, Sessy, teveel om op te noemen.

Maar niet iedereen wil dynamisch. En dat is ook prima lijkt me. Ik ben er ook van overtuigd dat dynamisch niet voor iedereen gunstig hoeft te zijn.

En ik denk dat het goed is te benoemen dat het kan zijn dat een batterij een dag niet of nauwelijks oplaadt, en dat hij dus ook niet of nauwelijks nuttig is. Voor de persoon die dat nog niet wist. Maar hoe vaak wil je het noemen. Wat wil je ermee bereiken anders dan wat je pas zei, je eigen twijfels wegnemen.
Bovendien is het niet bepaald Homewizard batterij specifiek? Horen zulke twijfels niet meer thuis in het topic is een thuisbatterij interessant voor mij? Daar worden veel algemene zaken besproken, ook met het oog op de verschillende soorten batterijen op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Taro schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:37:
[...]

Heb je bijv. Home Assistant? Dan kan je dit al gratis simuleren en deze simulaties lopen sinds 1e week juli:
[Afbeelding]

Hier zie je dat de beste ROI voor mij bij 2 stuks zit. Overigens weer mooi om te zien dat ze nu allemaal leeg zijn omdat de EV aan het laden is ;) Die gaan met dit weer voor de avond niet meer gevuld worden en dus deze nacht geen Nul op de meter.

Daarom ter vergelijk sinds 2 weken 2 DIY accu's ernaast aan het simuleren die dus nu wel lading bevatten en in de 5 goedkoopste dynamische uren per dag laden (=meestal ook de meeste zonneopwek, dus ik vul ze in de zomer alsnog volledig met zonnestroom, maar in de winter doen ze het ook) en in de 8 duurste uren ontladen. Kijk niet naar de totale besparing, die is meer, maar die kan je pas weer vergelijken als ze de kWh's die er nu nog in zitten hebben verbruikt en ik verwacht dat ze binnen 2-3 weken de HomeWizards hebben ingehaald qua besparing in 25% van de tijd. Uiteraard niet voor iedereen een optie of belangrijk, maar voor velen wel een verhelderend plaatje.
[Afbeelding]
Thanx. Wil de simulatie doen maar is me nog niet helemaal duidelijk welke sensoren ik moet gebruiken voor de in- en export. Zou ik hier de P1 Meter actuele vermogen moeten gebruiken of de export van mijn zonnepanelen (via kWh-meter omdat ik domme zonnepanelen heb en ze daardoor slimmer heb gemaakt).

Op dit moment leveren de panelen pakweg 800W op en wordt er 600W teruggeleverd aan het net. Dat zou dan in de simulatie nu naar de batterij moeten gaan zou ik denken. Eens ff kijken wat het energy-dashboard dat elk uur ververst zegt over een uurtje.

Uur later: nee lijkt niet echt te kloppen. Er is tussen 11 en 12 0,6kWh zonne-energie opgewekt en de batterij is gevuld met 0,68kWh en er is 0,05kWh uit de batterij gebruikt en ik heb iets van 0,43kWh teruggeleverd. Dat lijkt me niet geheel goed. Ik pleur hem er eerst wel uit want nu krijg ik te vreemde gegevens.

[ Voor 12% gewijzigd door DikkieDick op 07-10-2024 12:08 ]

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easywoods
Sjamo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Ik snap heel goed dat een batterij in combinatie met een dynamisch contract gunstig uit kan vallen in bepaalde omstandigheden, maar indien dat is wat je zoekt, zorg dan dat je het krijgt. Het is er. In alle soorten en maten. Met veel ervaringsdeskundigen die je er alles over kunnen vertellen. Victron, Sessy, teveel om op te noemen.
Ik snap de weerstand (in het algemeen), anders dan dat ze niets besparen, tegen het toevoegen van dynamische taken gericht op het NOM bedrijf aan de HW batterij niet.

Ik hoorde er niemand over toen HW dynamische taken toevoegde aan de Energysockets….

Als je geen dynamisch contract wilt laat je die toch gewoon uit staan? Je doet met een beetje goede wil 15 jaar met de batterij en het is niet ondenkbaar dat er in die tijd dingen veranderen waardoor dynamisch misschien zelfs wel de norm wordt….

Dat niet iedereen dynamisch (nog) ziet zitten is natuurlijk prima maar dat maakt zinnig voorsorteren op dynamisch niet minder welkom…. Dat die dan maar een Victron systeem moeten kiezen is wel heel kort door de bocht toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
HomeWizard_NL schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:33:
We zijn erg benieuwd naar een rekenvoorbeeld waar ''goedkoper'' bijladen op EPEX gunstig uitvalt. Welke spread verwacht je? Houd je dan rekening met saldering, verlies, afschrijving etc of bewust niet?
Volgens mij koop je een HW-batterij vooral voor 'het goede gevoel', dat dan weer uiteenvalt in aspecten duurzaamheid (de wereld beter achter willen laten), automonie (je eigen opgewekte energie zoveel mogelijk zelf willen gebruiken) en financiën.

Alhoewel het financiële plaatje misschien het meest 'tastbaar' is, kan je er, zeker voor de langere termijn, het minst over zeggen, simpelweg omdat niemand (zeker) weet hoe de energiemarkt zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Ik heb het idee dat autonomie voor veel mensen (al dan niet onbewust) best wel zwaar weegt.

Met de markt van nu is er simpelweg geen financiële business case te maken. Ja, je kan terugleverkosten voorkomen, maar die baten wegen niet/nauwelijks op tegen de afschrijvingskosten van de batterij. Zelfde met opladen met zonnestroom op momenten dat die het goedkoopst is (uitgesteld laden i.c.m. dynamische tarieven). Dat gaat je iets aan besparing opleveren (en lijkt trouwens ook extra duurzaam, dus wat mij betreft een goede extra feature!), maar weegt door de beperkte spread niet/nauwelijks op tegen de afschrijvingskosten van de batterij.

Voor de mensen die op jaarbasis meer opwekken dan verbruiken (i.c.m. vast/variabel contract) 'helpt' het dat voor hun de omzettingsverliezen van de batterij vrijwel gratis zijn, maar dat levert nog steeds niet heel veel geld op.

Mocht het zo zijn dat de salderingsregeling inderdaad ten einde komt, met een aanzienlijk verschil (>25ct?) tussen de netto import- en exporttarieven (als daar dan nog steeds 15ct energiebelasting bij in zit dan tikt dat lekker aan), dan ga je een beetje een stevige business case krijgen. En als je verwacht dat dat de realiteit wordt, dan heeft opladen uit het net (tijdens goedkope momenten, i.c.m. dynamische tarieven) geen enkele zin meer (vanwege het niet meer mogen salderen van de energiebelasting).

Ondanks dat ik er (nog) niet van overtuigd ben dat ik de HW-batterij ooit terug ga verdienen, heb ik er nog steeds een goed genoeg gevoel bij om er zo snel mogelijk eentje te willen hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
easywoods schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Ik snap de weerstand (in het algemeen), anders dan dat ze niets besparen, tegen het toevoegen van dynamische taken gericht op het NOM bedrijf aan de HW batterij niet.

Ik hoorde er niemand over toen HW dynamische taken toevoegde aan de Energysockets….

Als je geen dynamisch contract wilt laat je die toch gewoon uit staan? Je doet met een beetje goede wil 15 jaar met de batterij en het is niet ondenkbaar dat er in die tijd dingen veranderen waardoor dynamisch misschien zelfs wel de norm wordt….

Dat niet iedereen dynamisch (nog) ziet zitten is natuurlijk prima maar dat maakt zinnig voorsorteren op dynamisch niet minder welkom…. Dat die dan maar een Victron systeem moeten kiezen is wel heel kort door de bocht toch?
Het is niet weerstand tegen dynamische tarieven, dat moet iedereen maar voor zich zef bepalen.
Het is weerstand tegen het veranderen van een als simpel produkt in de markt gezette batterij naar iets waar deze niet voor verkocht wordt.

Laten eerst eens de geplande versie op de markt komen voordat de leverancier gaat denken over wijzigingen in het ontwerp. Wil je daar niet op wachten waarom heb je dan een HW batterij besteld ipv een batterij van een ander merk die deze functie wel heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easywoods
hanev001 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Het is niet weerstand tegen dynamische tarieven, dat moet iedereen maar voor zich zef bepalen.
Het is weerstand tegen het veranderen van een als simpel produkt in de markt gezette batterij naar iets waar deze niet voor verkocht wordt.

Laten eerst eens de geplande versie op de markt komen voordat de leverancier gaat denken over wijzigingen in het ontwerp. Wil je daar niet op wachten waarom heb je dan een HW batterij besteld ipv een batterij van een ander merk die deze functie wel heeft?
Ik benoemde de weerstand tegen het toevoegen van dynamische taken, niet dynamische tarieven.

Kijk even naar de geschiedenis van die batterijen van die andere merken waar je op doelt. Die zijn allemaal doorontwikkeld door de wensen van de gebruikers en dat zal bij de HW batterij niet anders zijn.

Als ‘ie er nou duurder of slechter van zou worden zou ik die weerstand begrijpen maar dat is allemaal niet het geval.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

Hoi Devke,

Beste HomeWizard,

Gegevens:

Stroomcontract huidig : 26,5 ct / kWh
Terugleverboete (TLB) : 10 ct / kWh
Netto vergoeding leveren aan net incl TLB = 16,5 ct / kWh
Variable contract
Aantal cycli : 6000
Prijs Batterij : 1395 euro
Afschrijving per cycli ( 1395 / 6000 ) = 23,25 ct / Cyclus
RTE : 80% (midden van jullie bandbreedte)
Benodigde kWh's om batterij te vullen inclusief omzettings verlies (1,2* 2,7 kWh) = 3,24 kWh

Situatie 1: Variabel zonder batterij opslag

Leveren vanaf de zonnepanelen aan het net 3,24 kWh. Dit zal netto 16,5 ct * 3,24 kWh = 53,46 ct opleveren. Hier is de TLB dus al vanaf. Omzettingsverlies is er niet (anders dan de omvormer van de zonnepanelen).

Situatie 2 : Variabel met batterij opslag.

Leveren vanaf de zonnepanelen aan de batterij 3,24 kWh. Er gaat niets het net in. Er zijn dus geen vergoedingen of boetes. In principe loop je dan op deze capaciteit 53,46 ct mis maar je behoeft ze ook niet in te kopen. Om het vergelijkbaar te houden met bovenstaande zal ik ze dus moeten inkopen. 2,7 kWh x 26,5 ct = 71,55 ct. Het positieve verschil met de batterij is dus 71,55 en 53,46 ct. Dat is 18,09 ct besparing met batterij. Waarom 2,7 kWh? Het effectieve gebruik had ik moeten inkopen. Echter heeft de batterij een afschrijving van 23,25 ct per Cyclus. Wat is het eindresultaat:

18,09 ct – 23,25 ct = – 0,0516 ct per Cyclus. M.a.w. in mijn situatie kost de batterij dus geld. Gaat de batterij langer mee dan 6000 cycli dan wordt dat beter. Korter dan slechter. Hier zit dus in principe een spread van 16,5 ct per kWh.

Situatie 3: Dynamische tarieven

Ik kijk hier naar de maanden dat de zonneopwek niet meer voldoende is om de batterij te vullen. Als ik vandaag kijk dan zie ik dat laden tegen 20 ct / kWh kan. Mijn verbruik zou ik kunnen verplaatsen naar vanavond bijvoorbeeld 2 uur lang boven de 40 ct /Kwh

Ik pak de gunstige uren. 3 x gemiddeld 21 ct. De kosten die ik dan maak zijn 63 ct. De batterij zal dan een 3x800 Watt geladen zijn. 2,4 kWh. Hier hoort nog wel omzettingsverlies bij die ik in 1 x pak. 80% hierover zou dus betekenen dat ik zelf netto beschikbaar zou hebben 1,92 kWh. Als ik die 1,92 kWh vanavond had moeten afnemen (rechtstreeks zonder batterij) dan had ik 1,92 * 0,42 ct betaald = 80,64 ct. Besparing van 17,64 ct. De afschrijving van de batterij. (1,92/2,7) * 23,25 ct is 16,5 ct. Netto houd ik net iets onder de streep over dus EN ik kan de batterij gebruiken.

Gaan we er schatrijk mee worden? Nee. Zeker niet met saldering erop. De spread moet zeker boven de 16,5 ct / kWh liggen voor mijn situatie om de boel te dekken. Veel hangt ook af van de afschrijving en of saldering blijft/vervalt.

Dus ja ik ben het met jullie eens dat er voldoende spread moet zijn. Als ik die voor mezelf kan bepalen dan zou ik al kunnen kiezen wil ik dynamisch laden of niet. Of jullie app kan dat al heel slim bepalen. Maar dat was niet de vraag.

Verder naar alle mensen die reageren op de post van waarom herhaal je dit nu zo? Nogmaals ik zit hier niet om te pesten maar een bijdrage te leveren aan bijvoorbeeld HW dat e.a. misschien wel kan. Of je als gebruiker daar op zit te wachten bepaal ik niet. Ik probeer een constructieve bijdrage te leveren. Daarnaast als dat het klimaat een stapje verder zou kunnen helpen dan laten we de “bol”ook achter voor de generaties die na ons volgen.

HW als jullie een rekenfout constateren dan verneem ik dat natuurlijk graag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phYzar
hanev001 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:25:
waarom heb je dan een HW batterij besteld ipv een batterij van een ander merk die deze functie wel heeft?
- Omdat hij qua capaciteit/prijs goedkoop is tov alternatieven
- Omdat hij NOM kan draaien zonder handmatige aansturing of het inrichten van een home automation systeem a la Home Assistant
- Omdat hij binnen het al aanwezige 'ecosysteem' valt van HomeWizard-spul in mijn huis (P1, kWh meters)
- Omdat hij uit NL komt en niet van Ali
- Omdat HomeWizard voor veel van hun devices opties beschikbaar heeft qua API, (zonne-)taken (Energy+) en dit regelmatig update (dus waarom van een accu wat anders verwachten)
- Omdat ik geen installateur nodig heb

En je hebt gelijk als je zegt, waarom 'klagen' over iets wat ontbreekt, terwijl die optie je nooit is beloofd/aangeboden? Maar voor mezelf sprekend: als hij is en blijft zoals aangekondigd: ook goed, maar HomeWizard wat wensen voorleggen onder het mom van 'nee heb je, ja kun je krijgen' is geen klacht. En HomeWizard is in dit topic gelukkig vrij helder over hun beweegredenen, en wat ze daardoor wel/niet/mogelijk overwegen, dus de dialoog tussen HomeWizard en ons Tweakers is best OK denk ik zo :)

(Ondertussen ben ik alvast een dedicated groep aan het maken met een nieuwe kabel rechtstreeks naar de opstelplek op zolder die ik voor ogen heb, want ik wil in November ze gelijk vanuit de handen van de bezorger in het stopcontact knallen, en liefst op de volle 1600watt (heb er twee gereserveerd))

[ Voor 1% gewijzigd door phYzar op 07-10-2024 12:14 . Reden: exra reden: geen installateur nodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:55:
Ik pak de gunstige uren. 3 x gemiddeld 21 ct. De kosten die ik dan maak zijn 63 ct. De batterij zal dan een 3x800 Watt geladen zijn. 2,4 kWh. Hier hoort nog wel omzettingsverlies bij die ik in 1 x pak. 80% hierover zou dus betekenen dat ik zelf netto beschikbaar zou hebben 1,92 kWh. Als ik die 1,92 kWh vanavond had moeten afnemen (rechtstreeks zonder batterij) dan had ik 1,92 * 0,42 ct betaald = 80,64 ct. Besparing van 17,64 ct. De afschrijving van de batterij. (1,92/2,7) * 23,25 ct is 16,5 ct. Netto houd ik net iets onder de streep over dus EN ik kan de batterij gebruiken.
Dit gaat dus alleen op voor de hoeveelheid energie de je anders (als je niks had gedaan) tijdens die dure uren had verbruikt. Vandaag zijn er twee van die dure uren, dus met 800W had je maximaal 1,6kWh tegen die hoge prijs kunnen 'besparen'. De rest van die 1,92kWh bespaar je al minder op, en in de praktijk ga je die 1,6 natuurlijk niet zo precies halen.

En toevallig is er vandaag een grote spread, maar >20ct lijkt niet zo vaak voor te komen, en >15 ongeveer even vaak als <15.

Dat je je HW-batterij zo goed/vaak mogelijk wil gebruiken is logisch, uigesteld laden met zonne-energie (tijdens goedkope uren) zie ik nog wel wel als iets 'moois', maar opladen uit het net lijkt me niet zo goed te passen in de filosofie van het product, én het is financieel ook niet bijster interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
kmf schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

Als mijn warmtepomp op 1 moment 4kW vraagt, en mijn accu kan maar 800W leveren, waarom zal deze dan meer cycli moeten doorlopen/eerder leegraken en/of niet samen gaan met mijn warmtepomp?
Vermogen is niet hetzelfde als energie.

Stel, koude maar zonnige dag en je start met een lege accu.
Je komt om 18.00 uur thuis en je wil nog 4 uur verwarmen met 4 kW. Je HW accu kan maar 0.,9*2,7 kWh leveren (bij 800 W) dan is die accu na ruwweg 0,9*2,7/0,8= 3 uur leeg. Van leeg -> vol -> leeg= 1 cyclus in 1 dag.

Is je accu een maatje groter, 2x HW, dan wordt het 0.,9*5,4 kWh leveren (bij 800 W) en dan is die accu na ruwweg 0,9*5,4/0,8= 6 uur leeg. Maar omdat je maar 4 uur energie-vraag had wordt dus accu dus niet volledig ontladen. Er zit nog 6 uur - 4 uur= 2 uur á 800 W in. Ofwel 1,6 kWh. De cyclus is na 1 dag nog niet voltooid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
easywoods schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:47:
[...]

Ik benoemde de weerstand tegen het toevoegen van dynamische taken, niet dynamische tarieven.

Kijk even naar de geschiedenis van die batterijen van die andere merken waar je op doelt. Die zijn allemaal doorontwikkeld door de wensen van de gebruikers en dat zal bij de HW batterij niet anders zijn.

Als ‘ie er nou duurder of slechter van zou worden zou ik die weerstand begrijpen maar dat is allemaal niet het geval.
Niet iedereen zit te wachten op zoveel mogelijk opties. Voor mensen die veel opties willen zijn er veel mogelijkheden. Vaak wat duurder, ongetwijfeld oa door de meerdere opties, maar ze zijn er, er is keuze.

Batterijen die recht door zee zijn, makkelijk, weinig opties en passend bij onze simpele huishoudingdie zijn er veel minder.

Ik had vroeger een pickup, erg goedkoop, met een aan en uit knop, een knop voor 33/45 toeren en de arm legde je zelf voorzichtig op de plaat. Goedkoop door weinig opties en luxe, maar ook weinig storingsgevoelig door het gebrek aan opties en luxe. Dat spreekt mij aan.

We rijden hier in een oude auto zonder airco, raampjes bedienen we gewoon met een slinger, en we zijn erg gelukkig met die auto. Hij is van een jaartal dat we hem zelf nog goed kunnen repareren, wat ook gebeurt. Maar uiteraard heeft onze auto niet de luxe (opties) van tegenwoordige en duurdere autos. En wij zijn daar blij mee.
Iemand die van luxe en opties en alles houdt die heeft niets met onze auto. Maar gelukkig zijn er autos als die van ons, want er zijn mensen als wij.

Als je van luxe en opties houdt lijkt het me zinniger te shoppen voor een auto die dat heeft, dan je zinnen te zetten op een auto die dat niet heeft en net zo lang zeuren tot de auto is aangepast aan jouw wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonero schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:35:
[...]

Vermogen is niet hetzelfde als energie.

Stel, koude maar zonnige dag en je start met een lege accu.
Je komt om 18.00 uur thuis en je wil nog 4 uur verwarmen met 4 kW. Je HW accu kan maar 0.,9*2,7 kWh leveren (bij 800 W) dan is die accu na ruwweg 0,9*2,7/0,8= 3 uur leeg. Van leeg -> vol -> leeg= 1 cyclus in 1 dag.

Is je accu een maatje groter, 2x HW, dan wordt het 0.,9*5,4 kWh leveren (bij 800 W) en dan is die accu na ruwweg 0,9*5,4/0,8= 6 uur leeg. Maar omdat je maar 4 uur energie-vraag had wordt dus accu dus niet volledig ontladen. Er zit nog 6 uur - 4 uur= 2 uur á 800 W in. Ofwel 1,6 kWh. De cyclus is na 1 dag nog niet voltooid.
Rekensom klopt. Maar is het een goed gebruik van de batterijen? Tenzij je de overgebleven lading alsnog gebruikt in de nacht heb je niet optimaal gebruik gemaakt van de potentie van de batterijen als ze op 1600W ontladen. Je hebt dan wel bespaart op je cycli maar niet op je energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Gaan we er schatrijk mee worden? Nee. Zeker niet met saldering erop. De spread moet zeker boven de 16,5 ct / kWh liggen voor mijn situatie om de boel te dekken. Veel hangt ook af van de afschrijving en of saldering blijft/vervalt.
Die 16,5 ct is alleen de afschrijving, volgens mij mis je 20% laadverlies waar je bij 'opladen van het net' de hoofdprijs voor betaald. Dat maakt de benodigde spread een stuk hoger, alles eronder kost gewoon geld.

Niet lullig bedoeld, maar ik denk dat relatief weinig mensen dit product kopen om die laatste paar tientjes per jaar. Want daar hebben het het over, geen honderd euro of meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
[...]

Beste HomeWizard,

Gegevens:

Stroomcontract huidig : 26,5 ct / kWh
Terugleverboete (TLB) : 10 ct / kWh
Netto vergoeding leveren aan net incl TLB = 16,5 ct / kWh
Variable contract
Aantal cycli : 6000
Prijs Batterij : 1395 euro
Afschrijving per cycli ( 1395 / 6000 ) = 23,25 ct / Cyclus
RTE : 80% (midden van jullie bandbreedte)
Benodigde kWh's om batterij te vullen inclusief omzettings verlies (1,2* 2,7 kWh) = 3,24 kWh

Situatie 1: Variabel zonder batterij opslag

Leveren vanaf de zonnepanelen aan het net 3,24 kWh. Dit zal netto 16,5 ct * 3,24 kWh = 53,46 ct opleveren. Hier is de TLB dus al vanaf. Omzettingsverlies is er niet (anders dan de omvormer van de zonnepanelen).

Situatie 2 : Variabel met batterij opslag.

Leveren vanaf de zonnepanelen aan de batterij 3,24 kWh. Er gaat niets het net in. Er zijn dus geen vergoedingen of boetes. In principe loop je dan op deze capaciteit 53,46 ct mis maar je behoeft ze ook niet in te kopen. Om het vergelijkbaar te houden met bovenstaande zal ik ze dus moeten inkopen. 2,7 kWh x 26,5 ct = 71,55 ct. Het positieve verschil met de batterij is dus 71,55 en 53,46 ct. Dat is 18,09 ct besparing met batterij. Waarom 2,7 kWh? Het effectieve gebruik had ik moeten inkopen. Echter heeft de batterij een afschrijving van 23,25 ct per Cyclus. Wat is het eindresultaat:

18,09 ct – 23,25 ct = – 0,0516 ct per Cyclus. M.a.w. in mijn situatie kost de batterij dus geld. Gaat de batterij langer mee dan 6000 cycli dan wordt dat beter. Korter dan slechter. Hier zit dus in principe een spread van 16,5 ct per kWh.

Situatie 3: Dynamische tarieven

Ik kijk hier naar de maanden dat de zonneopwek niet meer voldoende is om de batterij te vullen. Als ik vandaag kijk dan zie ik dat laden tegen 20 ct / kWh kan. Mijn verbruik zou ik kunnen verplaatsen naar vanavond bijvoorbeeld 2 uur lang boven de 40 ct /Kwh

Dus ja ik ben het met jullie eens dat er voldoende spread moet zijn. Als ik die voor mezelf kan bepalen dan zou ik al kunnen kiezen wil ik dynamisch laden of niet. Of jullie app kan dat al heel slim bepalen. Maar dat was niet de vraag.

Verder naar alle mensen die reageren op de post van waarom herhaal je dit nu zo? Nogmaals ik zit hier niet om te pesten maar een bijdrage te leveren aan bijvoorbeeld HW dat e.a. misschien wel kan. Of je als gebruiker daar op zit te wachten bepaal ik niet. Ik probeer een constructieve bijdrage te leveren. Daarnaast als dat het klimaat een stapje verder zou kunnen helpen dan laten we de “bol”ook achter voor de generaties die na ons volgen.

HW als jullie een rekenfout constateren dan verneem ik dat natuurlijk graag.
De rekenfout die ik zie is dat de 3 duurste uren vandaag
18-19 0,425
19-20 0,413
20-21 0,304

Gemiddeld is de prijs dus 0,381

1,92 * 0,381 ct betaald = 73,15 ct. Besparing van 10,15 ct. De afschrijving van de batterij. (1,92/2,7) * 23,25 ct is 16,5 ct.

Verlies is dus 6,35 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Door het duurste uur x3 te doen reken je jezelf rijk

En dit gaat uit van een constant verbruik van meer dan 800 watt. Ik snap daarom dat deze optie mensen geld kan gaan kosten ipv opleveren en dat @HomeWizard_NL daar voorzichtig mee is.

[ Voor 64% gewijzigd door alwind op 07-10-2024 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easywoods
Sjamo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:40:
[...]

Niet iedereen zit te wachten op zoveel mogelijk opties. Voor mensen die veel opties willen zijn er veel mogelijkheden. Vaak wat duurder, ongetwijfeld oa door de meerdere opties, maar ze zijn er, er is keuze.

Batterijen die recht door zee zijn, makkelijk, weinig opties en passend bij onze simpele huishoudingdie zijn er veel minder.
Maar als je eventueel toegevoegde dynamische functies uit laat staan heb je toch je batterij die bij jullie simpele huishouding past… dus ik snap de weerstand nog steeds niet.

Daarbij zeur ik niet om extra functies maar denk mee over de ontwikkeling van een product dat mee zal ontwikkelen aan een zich ontwikkelende energie transitie die ook jouw simpele (je eigen woorden) huishouden niet voorbij zal gaan. 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!
easywoods schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:40:
[...]

Maar als je eventueel toegevoegde dynamische functies uit laat staan heb je toch je batterij die bij jullie simpele huishouding past… dus ik snap de weerstand nog steeds niet.

Daarbij zeur ik niet om extra functies maar denk mee over de ontwikkeling van een product dat mee zal ontwikkelen aan een zich ontwikkelende energie transitie die ook jouw simpele (je eigen woorden) huishouden niet voorbij zal gaan. 😉
Helaas lezen niet alle tweakers / mensen goed. Daarnaast als je als tweaker met evt leuke opties komt dan wordt je hier al snel uitgemaakt als "zeur". Ik vraag me dan oprecht af waarom dit een tweakers platform heet. Wonderbaarlijk.

Laatste poging. Ook Zonneplan wilde niet aan een eigen opwek verbuik constructie. Nee it's the onbalansmarket stupid. Kijk eens hoe daar de vlag nu bij hangt! Ja product in kinderschoenen. Dat mag. Maar durf ook naar je klanten te luisteren. Iets met innovaties. Ik post het nu niet meer. Denk dat de strekking duidelijk is. Als het lukt om met een spread van 16 ct net een klein minnetje te draaien dan lukt het met meer dan 16 ct zeker om de min weg te werken.

[ Voor 23% gewijzigd door Devke op 07-10-2024 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
easywoods schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:40:
De huidige prijs van 1395 euro is imo aan de hoge kant voor een acceptabele TVT, extra functies kosten geld waar een groot deel van de doelgroep van een 2,7 kWh batterij niet op zit te wachten. Die hebben een vast contract en willen na saldering een hoger directverbruik.

Besef dat een extra interface nodig is om variabele tarieven realtime op te halen, genoeg dat mis kan gaan. Kijk naar het Nexus draadje hoe dat werkt, hoeveel gedoe HW daarmee kan krijgen en dat allemaal voor een paar tientjes per jaar (die je waarschijnlijk kwijt bent aan de hogere aanschafprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
En wie is er voor verantwoordelijk als deze functie mensen alleen maar geld kost ipv oplevert ?

Ik want heb nog geen elke voorbeeld gezien dat dit meer dan 20 dagen per jaar een paar cent per dag oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JimBony
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:01
hoevenpe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:02:
[...]

De huidige prijs van 1395 euro is imo aan de hoge kant voor een acceptabele TVT, extra functies kosten geld om te ontwikkelen waar een groot deel van de doelgroep van een 2,7 kWh batterij niet op zit te wachten. Die hebben een vast contract en willen na saldering een hoger directverbruik.

Besef dat een extra interface nodig is om variabele tarieven realtime op te halen, genoeg dat mis kan gaan. Kijk naar het Nexus draadje hoe dat werkt, hoeveel gedoe HW daarmee kan krijgen en dat allemaal voor een paar tientjes per jaar (die je waarschijnlijk kwijt bent aan de hogere aanschafprijs).
Bedoel je de reeds ontwikkelde interface waarmee je de HW Energysockets kan schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
hoevenpe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:02:
Dit vind ik dan weer niet zo'n sterk argument, aangezien HW die prijzen nu ook al 'kent' in hun ecosysteem, en je er nu al slimme taken aan kan koppelen, alleen dan niet met de HW-batterij, maar wel met hun Energy Socket.

Verder zit mijn persoonlijke mening er een beetje tussenin. Ik vind laden uit het net zelf niet zo'n interessante optie (in tegenstelling tot uitgesteld laden op goedkope momenten), maar vind dat iedereen mag wensen wat hij/zij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
JimBony schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:04:
Bedoel je de reeds ontwikkelde interface waarmee je de HW Energysockets kan schakelen?
Dat werkt met de P1 meter, alles binnen het huidige ecosysteem. Idem voor de batterij, groen of paars op de hoofdaansluiting is realtime beschikbaar.

Wil je sturen op dynamische tarieven of spot-markt dan moet je een externe interface aanroepen die de meest recente prijzen ophaalt. Dat weet te combineren met een voorspelling van de tarieven over een paar uur, AI om dat zo optimaal mogelijk aan elkaar te knopen en een zo goed mogelijke voorspelling te doen (rekening houdend met laadverliezen, te verwachten PV opbrengst etc.). Het Nexus draadje laat zien dat dat niet eenvoudig is, zelfs een duur product als PowerPlay er regelmatig naast zit.

Edit: zie nu dat al een vorm van dynamisch tarief voor meettaken beschikbaar is, geen idee hoe dat werkt. Dat zou je heel rudimentair gebruikt kunnen worden maar hou je PV opwek en andere afhankelijkheden over.

[ Voor 12% gewijzigd door hoevenpe op 07-10-2024 16:23 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.