Hallo allemaal!
Dit is mijn eerste Tweakers-post ooit! Ik was hier verzeild geraakt omdat ik me aan het verdiepen was in welke batterij aan te schaffen. Na veel wikken en wegen tussen de Sessy, Zonneplan Nexus en de HomeWizard PlugIn batterij is het toch die laatste geworden.
Ik wil gewoon mijn percentage eigen gebruikte stroom omhoog krijgen (nu 27%), mijn terugleverkosten omlaag krijgen, o.a. d.m.v. nog af te sluiten dynamisch contract en wil nog geen hele grote investering doen, dus dan kom je toch uit bij dit mooie speledingetje van HomeWizard.
Maar neem ik er 1 of 2? En met hoeveel procent gaat mijn eigen verbruik ophoog? Daar ben ik even mee gaan spelen en heb dat proberen te berekenen en deel dat graag met jullie.
Ik zal jullie vast de uitkomst verklappen en zal daarna uitleggen hoe ik dat berekend heb.
Ik heb besloten om 1 batterij te nemen en mijn inschatting is dat ik daarmee 677 kWh per jaar minder ga terugleveren (en dus ook af ga nemen). Dat betekent dat het volledige batterijpotentieel (365 * 2,7 kWh) voor 69% benut gaat worden. Hiermee gaat mijn directe verbruik van 27 naar 37%! Toch wel cool.
Als ik voor de 5,4 zou gaan zou het 999 kWh worden, maar het potentieel zou dan maar 51% zijn.
Jaja, ik weet dat je een hele discussie kan hebben of het dagelijks potentieel van deze batterij nu echt maar 2,7 kWh is. Immers het kan best zijn dat hij meerdere keren per dag gaat laden en ontladen. Maar dat is echt heel lastig te berekenen en daarnaast is het vermogen ook afgetopt om 800 watt, dus als je smidddags even de broodrooster aanzet kan de batterij en je neemt plotseling weer stroom af, dan wordt niet het hele stroomverbruik gedekt door de batterij. Dus, ik gebruik het als aanname. Als iemand hier denkt dat het potentieel anders is hoor ik het graag. En ik kan m'n excel er zeer eenvoudig op aanpassen. Die ziet er overigens zo uit:
Hoe heb ik dat nu berekend?
Allereerst maak je vanuit je HomeWizard app een csv-download van al je gegevens en stuur die naar jezelf. Je vindt deze via: Instellingen --> Grafieken--> Stroom totaal --> Exporteer grafiek data (per dag niet per kwartier). Deze converteer je naar een excel formaat.
Afhankelijk van of je 1 of 2 tarieven hebt zie je een aantal import en export kolommen.
Ik heb een aantal kolommen toegevoegd:
- Totaal import = stand meter volgende dag - stand meter huidige dag [=((B3-B2)+(C3-C2))/1000]
- Totaal export = stand meter huidige dag + stand meter volgende dag [=((D3-D2)+(E3-E2))/1000]
- Potential unload = totaal import, gemaximeerd tot batterijcapaciteit [=MIN(G2; 2,7)]
- Potential load = totaal export, gemaximeerd tot batterijcapaciteit [=MIN(H2; 2,7)]
- Potential = de laagste waarde van de 2 voorgaande kolommen (bijvoorbeeld als je swinters maar 1,1 kWk opwekt is dat het maximum dat je dan benutten en als je zomers snachts maar 1,9 kWh gebruikt [=MIN(I2:J2)]
De kolom 'Potential' tel je voor heel het jaar bij elkaar op en je hebt je totale potentieel! Als je dat deelt door de maximale benutting van de batterij (365 * 2,7) dan heb je je Utilisatie!
Ik ben benieuwd of mijn uitleg helder was en mijn post nuttig. Ik kan iig niet wachten tot in maart mijn batterij geleverd gaat worden en dan zal ik na een jaartje eens kijken wat er van terecht is gekomen!
Hier zie je trouwens hoe ik heb berekend hoe mijn directe verbruik van zonnestroom omhoog gaat. Wellicht dat ik later nog eens ga kijken wat dit nu allemaal gaat opleveren. Vanaf 1 januari een nieuwe stroomcontract, dus op zoek naar een dynamisch contract voor het eerst!
[
Voor 8% gewijzigd door
FastFlow op 03-10-2024 12:31
]