Acties:
  • +3 Henk 'm!
hoevenpe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

D66 was vorig jaar groot voorstander van het afschaffen van de salderingsregeling.
Wellicht dat er een overgangsperiode komt maar onbeperkt salderen zoals we dat kennen is echt eindig.
[...]
Ergens denk ik dat voor de branche het in een keer aftrekken van de spreekwoordelijke pleiser beter is dan jaren onduidelijkheid, in die zin ben ik voor het huidige voorstel. Kunnen we daarna verder met een duidelijke businesscase.
Er is na de saldering geen BC meer, dat zie je ook bij de EV wat daar nu gebeurt dit is het einde van de energietransitie en de broodnodige zorg voor ons milieu. Hebben we nog steeds niets geleerd van de afgelopen maanden, dat was alleen maar een klein voorproefje wat er nog gaat komen als we nu niet doorpakken met de broodnodige milieu maatregelen. De kosten van het niet doen zal een veelvoud worden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:34
MacD007 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:30:
Er is na de saldering geen BC meer, dat zie je ook bij de EV wat daar nu gebeurt dit is het einde van de energietransitie en de broodnodige zorg voor ons milieu.
Als er geen businesscase is dan moeten we daar ook gewoon eerlijk over zijn.
Batterijen en panelen doe je voor je eigen goede gevoel, zie het als hobby niet iets wat serieus geld bespaard.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:43:
[...]

Je betoog is op zich waar maar het is struisvogel gedrag om te denken dat het salderen zal blijven bestaan. Zelfs als het voorstel wat nu op tafel ligt niet doorgaat het salderen opzich is door geen enkele regering meer gewenst. De discussie is wanneer en op welke wijze het gestopt gaat worden.
[...]
Dus als je nu een investering beslissing neemt om een batterij aan te schaffen voor handelen om daarmee na het terug verdienen van die investering geld te gaan verdienen ben je verkeerd bezig.
Hoe lang zijn de regeringen niet al bezig om op een of andere manier de saldering de nek om te draaien? En kijk maar eens waar we nu zitten.
De huidige regering doet overigens zelf hun best om zo snel mogelijk de stekker uit deze regering te trekken, met een beetje geluk halen ze het eind van dit jaar niet eens.
En ja, de saldering zal ooit aan zijn einde komen, maar deze manier is zeer zeker niet de juiste, we hebben nog steeds meer zonnepanelen op daken nodig om de energietransitie door te trekken.
Als je dat op een juiste manier met geleidelijke afbouw gaat doen waarbij het einde op bv 2040 ligt ben je goed bezig.

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 02-10-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:46:
En ja, de saldering zal ooit aan zijn einde komen, maar deze manier is zeer zeker niet de juiste, we hebben nog steeds meer zonnepanelen op daken nodig om de energietransitie door te trekken.
Als een dag als deze iets laat zien is het dat veel meer zonnepanelen niet de oplossing zijn: vandaag 0,8kWh opwek tot nu toe, 100% daarvan direct verbruikt. Die plug-in batterij wordt niet gevuld, haal je het van het net dan moet er alsnog een kolen-, gas- of kerncentrale aan de bak.

Zolang er geen betaalbare oplossing is voor een paar dagen dunkelflaute zie ik niet hoe al die EV's, warmtepompen, inductieplaten, etc. er nog bij kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Als een dag als deze iets laat zien is het dat veel meer zonnepanelen niet de oplossing zijn: vandaag 0,8kWh opwek tot nu toe, 100% daarvan direct verbruikt. Die plug-in batterij wordt niet gevuld, haal je het van het net dan moet er alsnog een kolen-, gas- of kerncentrale aan de bak.

Zolang er geen betaalbare oplossing is voor een paar dagen dunkelflaute zie ik niet hoe al die EV's, warmtepompen, inductieplaten, etc. er nog bij kunnen.
Nee hij wordt idd niet gevuld door eigenverbruik van de opwek. Dat is natuurlijk wel de meest rendabele vorm. Geen boetes. Niks. Maaaar het zou natuurlijk wel leuk zijn als een plugin gevuld wordt. Dit is de 3e dag waarbij hier de simulatie laat zien dat de HW batterij eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft hier. Let op het zijn 3 dagen op de 365! Bewolkt. Regen. Hij staat voor uitlevering November maar......

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:26
Devke schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:56:
[...]

Nee hij wordt idd niet gevuld door eigenverbruik van de opwek. Dat is natuurlijk wel de meest rendabele vorm. Geen boetes. Niks. Maaaar het zou natuurlijk wel leuk zijn als een plugin gevuld wordt. Dit is de 3e dag waarbij hier de simulatie laat zien dat de HW batterij eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft hier. Bewolkt. Regen. Hij staat voor uitlevering November maar......
Is het nieuwe informatie voor je dat thuisbatterijen dagen hebben dat ze niet functioneel zijn omdat ze niet (helemaal) vol raken door eigen pv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:58:
[...]

Is het nieuwe informatie voor je dat thuisbatterijen dagen hebben dat ze niet functioneel zijn omdat ze niet (helemaal) vol raken door eigen pv?
Post even goed lezen! (Nee is bekend voor de duidelijkheid dan 😜)

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 02-10-2024 13:02 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:01:
[...]

Post even goed lezen! (Nee is bekend voor de duidelijkheid dan 😜)
In dat geval weet ik niet goed wat je met je berichten hier over wil zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:04:
[...]

In dat geval weet ik niet goed wat je met je berichten hier over wil zeggen.
Dat ik persoonlijk verwacht dat de HW batterij het hier moeilijk gaat krijgen nu de echte "slechtere" maanden eraan komen. Voor het beeld 3330 Wp liggen aan panelen. ZZW ligging. Verbruik een 8 kWh per dag (ongeveer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Devke schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:13:
Dat ik persoonlijk verwacht dat de HW batterij het hier moeilijk gaat krijgen nu de echte "slechtere" maanden eraan komen. Voor het beeld 3330 Wp liggen aan panelen. ZZW ligging. Verbruik een 8 kWh per dag (ongeveer).
Daar kan je je berekening gewoon op aanpassen: 300 dagen met 2,5 kWh extra directverbruik is ongeveer 200 euro per jaar. Kom je op een TVT van 7 jaar, voor de meesten van ons acceptabel toch?

Je kan het apparaat imo zien als energiebelasting en terugleverboete vermijder, om het klimaat of netstabiliteit moet je het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:13:
[...]

Ik denk dat de Homewizard batterij prima met dat soort dagen om kan gaan. De software is er zeer waarschijnlijk op voorbereid.

En aangezien je al weet dat er dagen gaan komen dat de batterij zich niet vol zal laden of zelfs nauwelijks zal laden, snap ik nog steeds niet goed wat het is dat je met meerdere berichten hier over (simulatie etc) probeert te zeggen.

Onze batterij kwam gisteren niet boven de 10% uit geloof ik, en was voor 5 uur in de middag al terug op minimum (hier 6%). Hoort bij een thuisbatterij denk ik dan.

Ko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:56
MacD007 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Hoe lang zijn de regeringen niet al bezig om op een of andere manier de saldering de nek om te draaien? En kijk maar eens waar we nu zitten.
De huidige regering doet overigens zelf hun best om zo snel mogelijk de stekker uit deze regering te trekken, met een beetje geluk halen ze het eind van dit jaar niet eens.
Als je dat op een juiste manier met geleidelijke afbouw gaat doen waarbij het einde op bv 2040 ligt ben je goed bezig.
Het simpele feit dat er nog geen enkele regering in geslaagd is om een goede oplossing te vinden veranderd niets aan de intentie om de regeling op te heffen.

Jouw benadering dat er nog meer zonnepanelen nodig zijn voor de energietransitie is juist maar daar gaat het bij de overheid allang niet meer om. Ze kijken naar het bedrag aan gemiste energiebelasting en dat vinden ze allemaal belangrijker.

Het gaat er dus om hoe ga je daar als burger mee om gaat. Je weet dat de regeling een keer gaat verdwijnen, je weet niet wanneer en ook niet op welke manier. Maar als je nu nog zonnepanelen wil plaatsen of een batterij voor handelen wil aanschaffen is de enige verstandige benadering om het financiele plaatje te bepalen zonder saldering anders kijk je over een aantal jaren tegen een gat in je berekening aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:19:
[...]

Daar kan je je berekening gewoon op aanpassen: 300 dagen met 2,5 kWh extra directverbruik is ongeveer 200 euro per jaar. Kom je op een TVT van 7 jaar, voor de meesten van ons acceptabel toch?

Je kan het apparaat imo zien als energiebelasting en terugleverboete vermijder, om het klimaat of netstabiliteit moet je het niet doen.
Dit is niet helemaal waar. Je hebt ook te maken met omzettingsverliezen. De boete moet hoog genoeg zijn ook om het harder te laten aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

Ik denk dat de Homewizard batterij prima met dat soort dagen om kan gaan. De software is er zeer waarschijnlijk op voorbereid.

En aangezien je al weet dat er dagen gaan komen dat de batterij zich niet vol zal laden of zelfs nauwelijks zal laden, snap ik nog steeds niet goed wat het is dat je met meerdere berichten hier over (simulatie etc) probeert te zeggen.

Onze batterij kwam gisteren niet boven de 10% uit geloof ik, en was voor 5 uur in de middag al terug op minimum (hier 6%). Hoort bij een thuisbatterij denk ik dan.

Ko
Omgaan met dit soort dagen? Ja hij zal niks tot nauwelijks iets doen. Persoonlijk vind ik dat toch zonde. Aging treed altijd op volgens mij. Ik ben gewoon even aan het bedenken wat de beste optie zou kunnen zijn. Afnemen en we zien wel waar HW allemaal mee komt of toch cancellen en het geld bij een andere batterij doen die uiteindelijk in de goedkoopste uurtjes die ik toch al voorbij heb zien komen te laten laden zodat de woning daar op draait. Naast eigenopwek opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:42:
[...]

Omgaan met dit soort dagen? Ja hij zal niks tot nauwelijks iets doen. Persoonlijk vind ik dat toch zonde. Aging treed altijd op volgens mij. Ik ben gewoon even aan het bedenken wat de beste optie zou kunnen zijn. Afnemen en we zien wel waar HW allemaal mee komt of toch cancellen en het geld bij een andere batterij doen die uiteindelijk in de goedkoopste uurtjes die ik toch al voorbij heb zien komen te laten laden zodat de woning daar op draait. Naast eigenopwek opvangen.
Ah, nou begrijp ik het denk ik. Je wist het al, maar nu je het ziet in de simulatie twijfel je? Je her-overweegt je aanschaf omdat er nog geen concrete aanwijzingen zijn dat laden op een dynamisch contract een toegevoegde functie wordt?

Als dat iets is wat je zoekt zou ik inderdaad altijd bij een andere batterij gaan kijken. Ik zoek dat absoluut niet en ben dus blij met deze aangekondigde versie, vooral bovenop de batterij die we al hebben.

Maar als ik een batterij zou willen kopen voor actief gebruik maken van een dynamisch contract, in zekere zin handelen, zou ik altijd een grotere batterij kopen. Heel andere kwestie dan deze Homewizard batterij in mijn ogen. Ander doel en uitgangspunt. Of het je financieel iets oplevert tov deze batterij met nom vraag ik me af, maar wie kan in de toekomst kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hoevenpe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

[...]
Kijk met een dergelijk kortzichtige blik kom je natuurlijk niet verder, ik zou maar bij de huidige regering gaan solliciteren.
Nee, we moeten nog steeds af van de fossiele brandstoffen, afgelopen week kwamen we net op 50% fossielvrij met onze energievoorziening, dat moet dus echt nog een heel stuk hoger, zonnepanelen kunnen daar aan bijdragen.

[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 02-10-2024 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:57
MacD007 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:48:
[...]
afgelopen week kwamen we net op 50% fossielvrij met onze energievoorziening stroomvoorziening, dat moet dus echt nog een heel stuk hoger, zonnepanelen kunnen daar aan bijdragen.
FTFY, onze energiebehoefte is veel groter helaas. De rest van je verhaal blijft staan/wordt alleen maar sterker.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Devke schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:42:
[...]

Zolang je niet weet of saldering nu wel of niet verdwijnt in 2027 kun je eigenlijk geen juiste BC maken cq daarmee echt geld besparen.
De verwachting is dat er nog meer stekker thuis batterijen op de markt komen, of deze dan ook echt goedkoper worden is nog maar de vraag.

Met 1 thuis-batterij van HW kun je in ieder geval iets doen aan CO2 reductie en je TLK iets verlagen (zo ver je die hebt)
Wil je gaan handelen dan loop je naast de functies ook heel snel tegen de 800W limiet op, die wil je dan eigenlijk ook niet, dus zijn stekker batterijen hiervoor niet de juiste keuze.
De vraag is echter hoe zeker is de huidige onbalansmarkt nu echt, ten slotte heb je zeker circa 7 jaar deze in de huidige vorm nodig. En juist daar zit hem nu het probleem, die zekerheid kan je nu niemand geven ( ten minste niet zwart op wit) dus is het een gok, mogelijk nog een veel grotere gok dan met de HW thuisbatterij, want die verdient zich tijdens de levensduur in ieder geval wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 31-07 11:11
hoevenpe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:35:
Als er geen businesscase is dan moeten we daar ook gewoon eerlijk over zijn.
Batterijen en panelen doe je voor je eigen goede gevoel, zie het als hobby niet iets wat serieus geld bespaard.
Zo zie ik het ook, maar het gros van de Nederlanders kijkt er (nog) heel anders tegenaan. Die willen alleen zonnepanelen en/of thuisbatterijen als ze er geld mee kunnen verdienen.

De salderingsregeling heeft heel effectief gewerkt om zonnepanelen gemeengoed te maken, alleen hebben we (een tijdje geleden al) het punt bereikt dat het niet meer uitlegbaar is dat de mensen zonder zonnepanelen moeten opdraaien voor de winsten van de mensen met.

Intussen zijn zonnepanelen ook enorm in prijs gedaald, en 'wennen' mensen steeds meer aan het maken van duurzame keuzes, dus nu moeten we een andere modus zien te vinden, waarbij het aantal zonnepanelen nog wel blijft groeien. Als het afschaffen van de salderingsregeling (op de manier zoals het nu wordt voorgesteld) als effect heeft dat niemand meer nieuwe zonnepanelen neemt gooi je het kind met het badwater weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:02:
[...]

Ah, nou begrijp ik het denk ik. Je wist het al, maar nu je het ziet in de simulatie twijfel je? Je her-overweegt je aanschaf omdat er nog geen concrete aanwijzingen zijn dat laden op een dynamisch contract een toegevoegde functie wordt?

Als dat iets is wat je zoekt zou ik inderdaad altijd bij een andere batterij gaan kijken. Ik zoek dat absoluut niet en ben dus blij met deze aangekondigde versie, vooral bovenop de batterij die we al hebben.

Maar als ik een batterij zou willen kopen voor actief gebruik maken van een dynamisch contract, in zekere zin handelen, zou ik altijd een grotere batterij kopen. Heel andere kwestie dan deze Homewizard batterij in mijn ogen. Ander doel en uitgangspunt. Of het je financieel iets oplevert tov deze batterij met nom vraag ik me af, maar wie kan in de toekomst kijken :)
Ik zit idd in de twijfel. Dat komt omdat ik hem liever iets uitgebreider zie. Daar ziet HW zelf geen BC in (nog). Ik zit nog niet op dynamisch maar heb wel een TLB. Stap naar dynamisch wel of niet besluit ik volgend jaar. Er moet eerst nog wat overschot weggewerkt worden. Wat ik eigenlijk prettig zou vinden is dat ook in de donkere dagen de batterij in ze zetten is. De betere zomer maanden geloof ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-07 11:08
Je zal als consument nooit kunnen concurreren met de grote zonneparken, windparken of batterijparken.

Van die laatste staan inmiddels 800 mega-batterijen op de wachtlijst bij Tennet.Wat dat over enkele jaren voor je verdienmodel doet als je denkt nog te kunnen handelen met je kleine batterij, daar hoef je geen wiskundige voor te zijn.

Voor het ontwijken van de TLB is de HW batterij een prima hulpmiddel. Wordt de TLB te hoog als de batterij in de zomer te snel vol zit: combineer het apparaat met een zonnepaneel-inverter waarvan je de output dynamisch kan "knijpen" op basis van je P1-data.

En nee, ook na 1 januari 2027 gaat die TLB niet meer weg, we hebben inmiddels wel gezien dat de ACM een tandeloze tijger is.

Als je dak het toestaat, leg alle panelen op oost en west. Aangezien de meesten - al dan niet terecht - eerst aan hun portemonnee denken en dan pas aan het milieu zal de verkoop van warmtepompen en zonnepanelen laag blijven.

Idem voor EV, tenzij het een PHEV met kleine accu is. En zolang de Belastingdienst nog geen fiscale oplossing heeft voor V2G - Vehicle To Grid, technisch is er geen hindernis en het is een mooie oplossing om het laagspanningsnet te ontlasten - tot die tijd blijft iedereen zijn centjes vasthouden. Diezelfde Belastingdient heeft al moeite met het definiëren van groenten en fruit dus daar verwacht ik voorlopig geen oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-07 22:12
MacD007 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:48:
[...]

Kijk met een dergelijk kortzichtige blik kom je natuurlijk niet verder, ik zou maar bij de huidige regering gaan solliciteren.
Nee, we moeten nog steeds af van de fossiele brandstoffen, afgelopen week kwamen we net op 50% fossielvrij met onze energievoorziening, dat moet dus echt nog een heel stuk hoger, zonnepanelen kunnen daar aan bijdragen.
Een zelfbenoemde "visionair" (not) beweerde ooit dat windmolens niet op wind maar op subsidie draaien.

De helft van het land praatte dat toen als schapen na. De investeringen in de Nederlandse groene industrie bleven steeds meer uit, en stierven een "Buckler dood" want niet cool. En uiteindelijk werden de ontwikkelingen en patenten opgekocht door chineze bedrijven. Weg voorsprong!

Intussen blazen op donkere dagen zoals vandaag de kolencentrales flink mee om ons energie tekort te subsidiëren, en is de beste man de baas van de NAVO geworden om de wereldvrede in stand te houden.

Wie heeft hier nu uiteindelijk gewonnen?

Ik denk dat het gaat stormen! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 02-10-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:58:
[...]

Ik zit idd in de twijfel. Dat komt omdat ik hem liever iets uitgebreider zie. Daar ziet HW zelf geen BC in (nog). Ik zit nog niet op dynamisch maar heb wel een TLB. Stap naar dynamisch wel of niet besluit ik volgend jaar. Er moet eerst nog wat overschot weggewerkt worden. Wat ik eigenlijk prettig zou vinden is dat ook in de donkere dagen de batterij in ze zetten is. De betere zomer maanden geloof ik wel.
Ik kijk er zelf iets anders tegen aan, het zal voor iedereen anders zijn

Vwb terug verdienen is er nu nog helemaal geen goede case, oa door de salderingsregeling. Wanneer die regeling weg gaat gaan we zien. Wat mij betreft is daar weinig over te zeggen.

Blijft qua terug verdienen over de terugleverboete die vermeden kan worden. Juist daarvoor heeft werken met dynamisch geen toegevoegde waarde volgens mij, voor de batterij tov de huidige situatie. Omdat je bij te weinig opbrengst al niet teruglevert, en dus geen boete hebt.

Blijft over overige niet financiële redenen voor de thuisbatterij en ook daar heb ik geen dynamisch contract voor nodig..

Wat ik eerder zei, als ik echt zou willen terugverdienen met de batterij via dynamisch zou ik nooit een batterij van 2,5kWh overwegen, dan denk ik eerder aan 10 tot 15kWh. Op die manier kan ik dan daadwerkelijk in- en verkopen wanneer het wat oplevert. Homewizard vind ik daar zelf niet geschikt voor.
De komende 3 jaar zitten wij hier nog op een vast contract met 5 euro per maand aan terugleverkosten. Dynamisch zal dus voor ons niet eerder dan over 2 tot 3 jaar gaan spelen. Tot die tijd heb ik plezier van onze Enphase en hopelijk straks de Homewizard batterij. Mocht dynamisch gaan spelen hier dan regel ik tegen die tijd zo nodig een grotere (aanvullende) batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
ucsdcom schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:03:
Een zelfbenoemde "visionair" (not) beweerde ooit dat windmolens niet op wind maar op subsidie draaien.
Het blijkt toch bijzonder lastig te zijn om subsidies/regelingen zo in te richten dat ze (alleen) het gewenste effect hebben. Salderingsregeling werkte prima om zonnepanelen op de daken te krijgen, maar is simpelweg geen schaalbare/houdbare regeling, en zorgt nu vooral voor 'onvrede' in de samenleving (zowel afschaffen als handhaven roept enorme emoties en weerstand op).

Over windmolens heb ik me weleens laten vertellen dat de eerdere subsidieregelingen in het voordeel waren van zo groot mogelijke turbines, wat niet de maximale opbrengst (per jaar per vierkande kilometer) oplevert.

Ergens snap ik ook wel weer dat het lastig is om altijd alles goed te voorzien.

En zonder te weten wat de toekomst gaat brengen kijk ik toch met verlangen uit naar mijn HW-batterij die in maart geleverd zou moeten worden, en misschien wel eerder, als mensen van de november-batch toch afzien van hun 'impulsaankoop'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRammeloo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-08 00:15
Het eerlijkste lijkt me een subsidie op de aanschaf, bijvoorbeeld gebaseerd op de verwachte opbrengst. De uitkering kan dan eenmalig gebeuren, of bijvoorbeeld gedurende een aantal jaren.

De salderingsregeling was een open einde regeling. Leuk voor de early adopters, maar daardoor ook inherent onrechtvaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:22:
[...]

Ik kijk er zelf iets anders tegen aan, het zal voor iedereen anders zijn

Vwb terug verdienen is er nu nog helemaal geen goede case, oa door de salderingsregeling. Wanneer die regeling weg gaat gaan we zien. Wat mij betreft is daar weinig over te zeggen.

Blijft qua terug verdienen over de terugleverboete die vermeden kan worden. Juist daarvoor heeft werken met dynamisch geen toegevoegde waarde volgens mij, voor de batterij tov de huidige situatie. Omdat je bij te weinig opbrengst al niet teruglevert, en dus geen boete hebt.

Blijft over overige niet financiële redenen voor de thuisbatterij en ook daar heb ik geen dynamisch contract voor nodig..

Wat ik eerder zei, als ik echt zou willen terugverdienen met de batterij via dynamisch zou ik nooit een batterij van 2,5kWh overwegen, dan denk ik eerder aan 10 tot 15kWh. Op die manier kan ik dan daadwerkelijk in- en verkopen wanneer het wat oplevert. Homewizard vind ik daar zelf niet geschikt voor.
De komende 3 jaar zitten wij hier nog op een vast contract met 5 euro per maand aan terugleverkosten. Dynamisch zal dus voor ons niet eerder dan over 2 tot 3 jaar gaan spelen. Tot die tijd heb ik plezier van onze Enphase en hopelijk straks de Homewizard batterij. Mocht dynamisch gaan spelen hier dan regel ik tegen die tijd zo nodig een grotere (aanvullende) batterij.
Gaat mij ook niet om te handelen. Voorbeeld. Paar donkere dagen gehad. Het lijkt wel herfst 🤣. Ik zag dat op 2 momenten over die 2 dagen de kWh prijs 15 ct was. Dan is het leuk om te laden daar de zonne opwek er toch niet is. Dan fiets je daar mooi weer een paar uur mee door ipv netafname tegen hogere prijzen. Natuurlijk wat verlies enzo maar ik zou dan dezelfde besparing hebben gehad als met de TLB nu. En ja als ik meer zou willen was ik zeker ook voor wat meer capaciteit gegaan. Eerst 1 HW batterij (of niet) en dan een iets meer. Maar eerst overschot opmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-08 20:34
MRammeloo schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:38:
Het eerlijkste lijkt me een subsidie op de aanschaf, bijvoorbeeld gebaseerd op de verwachte opbrengst. De uitkering kan dan eenmalig gebeuren, of bijvoorbeeld gedurende een aantal jaren.

De salderingsregeling was een open einde regeling. Leuk voor de early adopters, maar daardoor ook inherent onrechtvaardig.
klinkt goed, maar laten we het dan wel heel eenvoudig houden.. bijv. 0% BTW tarief (ongeacht of je nu wel of niet gaat handelen met de batterij). dat is redelijk eenvoudig te handhaven en niet heel moeilijk in de administratie. alle systemen kunnen dit aan (dit i.t.t. een nieuwe subsidie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-07 14:45
Devke schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:58:
[...]

Beste mensen. Dat kan gewoon niet uit. Jullie staren je blind op een idee dat mooi lijkt maar als je het uitrekent geld kost ipv oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Er waren afgelopen december/jan/feb pakweg, 21 dagen met een spread hoger dan 10ct, en ongeveer 6 met een spread hoger dan 15ct. Als je daar de ‘zonnige dagen’ vanaf haalt hield je van al deze dagen maar 6 dagen over. Dus 6x max 15ct p/kwh. En dan nog niet meegenomen dat je er 16ct belasting over betaald, en bij directe zon niets. De grootste spread was 0,21 op een zonnige dag.
Mijn tip. Annuleer lekker die je batterij en koop een sessie. Kost je veel meer geld en je verdient er niks meer mee maar het geeft je een goed gevoel.

[ Voor 9% gewijzigd door alwind op 02-10-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alwind schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:44:
[...]

Beste mensen. Dat kan gewoon niet uit. Jullie staren je blind op een idee dat mooi lijkt maar als je het uitrekent geld kost ipv oplevert.
Dat jij geen fan bent is wel duidelijk. 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vooralsnog laat ik hem gewoon komen.
Ik zie het maar als mild peak shaving.
Overdag heb ik meestal wel prik over om hem vol te krijgen.
En in de avond nacht krijg ik hem ook wel weer leeg.

En hoe of wat het financiële plaatje dan is zie ik dan wel.
Als je niks doet sta je stil.
Nu sla je de plank mis of je heb wat mazzel en pikt een leuke tvt mee.

Het is een beetje casino op het moment energie leveranciers toveren de ene na de andere konijn uit de hoed.
Het regeer en de acm zijn vooral heel druk met mooie verhaaltjes en weinig actie.
Geen enkel houvast om wel of niet iets te doen op het gebied van accu's

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Klopt. Maar daarom voelt deze accu ook fijn. Ik heb niks met de energieleveranciers te maken. Ik sla mijn eigen energie op en ze kunnen er niks van zeggen of mee bemoeien.

En ik heb gister alsnog 2.3 teruggeleverd dus had de accu mooi kunnen laden. Hoe meer panelen op alle hoeken hoe makkelijker je die accu vult.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• alwind
Devke schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:09:
[...]

Dat jij geen fan bent is wel duidelijk. 🙈
Ik wil het vooral over de accu hebben en wat die wel kan. Elke dag als ik in dit topic kijk gaat het over dingen die de accu nog niet kan. Ik heb dat nu wel gelezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:50
alwind schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:30:
[...]

Ik wil het vooral over de accu hebben en wat die wel kan. Elke dag als ik in dit topic kijk gaat het over dingen die de accu nog niet kan. Ik heb dat nu wel gelezen.
Dan kan het topic wel gesloten worden.
Alles is al voorbij gekomen.
Wachten is het op de 1e leveringen.
Enne, je hoeft hier niet te lezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYerk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-07 23:57
Hmmm beter je geld stoppen in een etf van de S&P 500, als je rendement wilt hebben. Die gaat dit jaar nog wel een all time high maken, zolang die oorlogen beheersbaar blijven en er geen WW III uitbreekt.

Geen last van aging, geen apparaten in huis, geen terugverdientijden van 5 jaar of langer, geen geklooi met onbalans tarieven, te weinig opbrengst in de winter, terugleverboetes omzeilen in de zomer etc, etc!

Anders gewoon die batterij als een (veel te) dure hobby beschouwen.

Even de disclaimer dit is geen financieel advies! Maar wel beter denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
alwind schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:28:
Klopt. Maar daarom voelt deze accu ook fijn. Ik heb niks met de energieleveranciers te maken. Ik sla mijn eigen energie op en ze kunnen er niks van zeggen of mee bemoeien.

En ik heb gister alsnog 2.3 teruggeleverd dus had de accu mooi kunnen laden. Hoe meer panelen op alle hoeken hoe makkelijker je die accu vult.
Hier op 1 oktober had de accu 0.2 opgeladen, ik twijfel erg of ik überhaupt er 1 gaat bestellen, wat mij meteen over de streep zou trekken om er 1 te kopen, is dat je goedkoop kan laden als de stroomprijs laag is en ik hoef dan niet eens te willen handelen, maar het zou erg handig zijn om de accu vol te hebben, als de avonduren net zoals de afgelopen dagen best wel hoog zitten qua tarief (19.00 uur - 21.00 uur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alwind schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:30:
[...]

Wat hij wel kan heb ik ook wel gezien. Dus wat @Simpel360 zegt dan kunnen we topic wel sluiten. Btw ervarings / simulatie cijfers leveren kan een andere tweaker helpen / besluiten nemen. Dus laat ook zien mbv simulatie hoe een batterij reageerd. Of gaan we in November massaal die plaatjes maar negeren.... want tja het is iets wat ie niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@HomeWizard_NL wat ik graag zou willen weten en even niet kan vinden.

Ik heb in het verleden een andere energymanagement systeem gehad. De beste firma besloot te stoppen (failliet). Dat betekende geen inzicht meer in opwek verbruik etc.

Ik hoop het natuurlijk van niet. Maar stel HW overkomt hetzelfde. In hoeverre is de batterij nog te gebruiken met de p1 dongel? Blijft dit met elkaar communiceren en dus zijn werk doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Devke schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 06:33:
[...]

Wat hij wel kan heb ik ook wel gezien. Dus wat @Simpel360 zegt dan kunnen we topic wel sluiten. Btw ervarings / simulatie cijfers leveren kan een andere tweaker helpen / besluiten nemen. Dus laat ook zien mbv simulatie hoe een batterij reageerd. Of gaan we in November massaal die plaatjes maar negeren.... want tja het is iets wat ie niet kan.
Nee , deze thread gaat over de HW batterij en zou daartoe beperkt moeten blijven.

Simulatie zaken en ander benaderingen die mensen kunnen helpen te besluiten of ze wel of niet een batterij willen kopen horen in deze thread thuis

Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

hanev001 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:03:
[...]

Nee , deze thread gaat over de HW batterij en zou daartoe beperkt moeten blijven.

Simulatie zaken en ander benaderingen die mensen kunnen helpen te besluiten of ze wel of niet een batterij willen kopen horen in deze thread thuis

Dan kan je beter rond december dit jaar Het grote HomeWizard thuisaccu-topic openen, want tot nu toe kan en zijn er totaal geen ervaringen te vinden over een nog niet geleverd product.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:50
[...]

Er is natuurlijk wel een grote overlap tussen beide topics.
Maar de HW heeft andere veronderstelde eigenschappen die o.a. een simulatie anders maakt dan een algemene accu en daarmee ook een andere financiële dynamiek.

Dat het geen algemeen topic moet worden ben ik wel met je eens, maar we dwalen allemaal wel eens af met een zijsprong :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
Simpel360 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:24:
[...]

Er is natuurlijk wel een grote overlap tussen beide topics.
Maar de HW heeft andere veronderstelde eigenschappen die o.a. een simulatie anders maakt dan een algemene accu en daarmee ook een andere financiële dynamiek.

Dat het geen algemeen topic moet worden ben ik wel met je eens, maar we dwalen allemaal wel eens af met een zijsprong :+
Volgens de ontwikkelaar heeft https://github.com/hif2k1/battery_sim een zero import / zero export gedrag naar het net. Dat komt m.i. aardig overeen met het gedrag van de HW batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:38
Devke schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 06:36:
@HomeWizard_NL wat ik graag zou willen weten en even niet kan vinden.

Ik heb in het verleden een andere energymanagement systeem gehad. De beste firma besloot te stoppen (failliet). Dat betekende geen inzicht meer in opwek verbruik etc.

Ik hoop het natuurlijk van niet. Maar stel HW overkomt hetzelfde. In hoeverre is de batterij nog te gebruiken met de p1 dongel? Blijft dit met elkaar communiceren en dus zijn werk doen?
Die is al eens langsgekomen ergens in dit topic; de accu communiceert lokaal met de P1 meter dus niet via de cloud. Mocht deze dus wegvallen of besluit je alles lokaal te willen houden met HA of iets dergelijks mis je alleen de mooie plaatjes in de HW app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dat is een beetje raar. Een simulatie kan laten zien hoe de HW batterij kan / zal reageren in bepaalde situaties. Heb jij al actuele info dan...... dan zie ik die liever. Btw ik persoonlijk zie het dan liever hier omdat het ook over dit product gaat. Ik ga het verbruik van mijn EV ook niet posten in een verbruik topic. Dat wordt hier o.a. besproken in het merk EV topic. Dus als mensen deze info graag hier willen..... We gaan straks de werkelijke waardes ook niet in het topic zetten wat je erbij plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonero schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:40:
[...]

Volgens de ontwikkelaar heeft https://github.com/hif2k1/battery_sim een zero import / zero export gedrag naar het net. Dat komt m.i. aardig overeen met het gedrag van de HW batterij.
Dat dus. Het enige waar je een beetje de mist in zou kunnen gaan is met de RTE. Die zit vlgs HW tussen 70 en 90%. Dus ik ben maar halverwege gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
easywoods schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:08:
[...]

Die is al eens langsgekomen ergens in dit topic; de accu communiceert lokaal met de P1 meter dus niet via de cloud. Mocht deze dus wegvallen of besluit je alles lokaal te willen houden met HA of iets dergelijks mis je alleen de mooie plaatjes in de HW app.
Dankjewel. Kon het niet vinden 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!
a2aan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:09:
[...]

Zo zie ik het ook, maar het gros van de Nederlanders kijkt er (nog) heel anders tegenaan. Die willen alleen zonnepanelen en/of thuisbatterijen als ze er geld mee kunnen verdienen.

De salderingsregeling heeft heel effectief gewerkt om zonnepanelen gemeengoed te maken, alleen hebben we (een tijdje geleden al) het punt bereikt dat het niet meer uitlegbaar is dat de mensen zonder zonnepanelen moeten opdraaien voor de winsten van de mensen met.

Intussen zijn zonnepanelen ook enorm in prijs gedaald, en 'wennen' mensen steeds meer aan het maken van duurzame keuzes, dus nu moeten we een andere modus zien te vinden, waarbij het aantal zonnepanelen nog wel blijft groeien. Als het afschaffen van de salderingsregeling (op de manier zoals het nu wordt voorgesteld) als effect heeft dat niemand meer nieuwe zonnepanelen neemt gooi je het kind met het badwater weg.
De grote vraag is of mensen zonder zonnepanelen nu echt betalen voor lui met zonnepanelen of dat zij onder de streep eigenlijk daardoor ook minder betalen voor hun energie, want dat feit willen de energieboeren zo veel mogelijk buiten het zicht houden omdat dit niet in hun straatje past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Catdogsf schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 02:21:
[...]

Hier op 1 oktober had de accu 0.2 opgeladen, ik twijfel erg of ik überhaupt er 1 gaat bestellen, wat mij meteen over de streep zou trekken om er 1 te kopen, is dat je goedkoop kan laden als de stroomprijs laag is en ik hoef dan niet eens te willen handelen, maar het zou erg handig zijn om de accu vol te hebben, als de avonduren net zoals de afgelopen dagen best wel hoog zitten qua tarief (19.00 uur - 21.00 uur)
Hoeveel panelen heb je dan liggen ? Of is je verbruik zo hoog dat alles daar al in gaat.

Dit is voor mij 1 oktober met 20 panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zybGs1bnDBANM7hVOXTfMSzCrKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/melkNney7raFRe5HxSvyb07x.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Hoe verder je bent in de transitie hoe meer stroom je verbruikt en hoe minder je aan de accu hebt in de maanden okt-jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alwind schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:15:
[...]

Hoeveel panelen heb je dan liggen ? Of is je verbruik zo hoog dat alles daar al in gaat.

Dit is voor mij 1 oktober met 20 panelen
[Afbeelding]
Bij mij ligt voor 3330 Wp. Ik denk dat jij net ff wat beter weer hebt gehad die dag dan ik hier. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JsXxi7jkftIag7O1GL-YAd_4pc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0muhlWj1v5onBrqMiybuImb.jpg?f=fotoalbum_large

Grijs en bewolkt / regen. Zon is er bijna niet aan te pas gekomen. Om je een indicatie te geven. Nu schijnt de zon en de opwek is 1220 Watt. Dr zal nu wat de virtuele batterij in fietsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 03-10-2024 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
MacD007 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:13:
De grote vraag is of mensen zonder zonnepanelen nu echt betalen voor lui met zonnepanelen of dat zij onder de streep eigenlijk daardoor ook minder betalen voor hun energie, want dat feit willen de energieboeren zo veel mogelijk buiten het zicht houden omdat dit niet in hun straatje past.
Als uitgangspunt neem ik dat energiemaatschappijen geen woekerwinsten maken. Daarvoor is er simpelweg te veel concurrentie, ook met/door beursgenoteerde energiereuzen.

Vervolgens kan je de situatie op twee manieren bekijken:
  1. Wat was er gebeurd als niemand zonnepanelen had genomen? Waren de energieprijzen dan nu hoger, of lager geweest? Ik weet het oprecht niet.
  2. Wat was er gebeurd als er evenveel zonnepanelen op de daken waren geplaatst, maar de eigenaren 5% rendement per jaar hadden 'gekregen' in plaats van 15%? Dat geld hadden de energiemaatschappijen kunnen gebruiken voor lagere tarieven voor iedereen. En dat is precies wat je nu ziet gebeuren: terugleverkosten voor de panelenbezitters, maar tegelijkertijd lagere tarieven voor iedereen.
Het zou dus kunnen dat de zonnepaneelbezitters ervoor hebben gezorgd dat de algehele energietarieven lager zijn geworden, maar zij hebben daar relatief wel meer van geprofiteerd dan anderen. Zeker die mensen die binnen vijf jaar hun panelen hebben terugverdiend, en er nu 'gratis' aan verdienen. Of dat 'terecht' is kan je over twisten, maar het businessmodel is simpelweg niet schaalbaar om ermee door te gaan. Want een grote meerderheid van de bevolking kan wel opdraaien voor 15%-winsten op investeringen die door een kleine minderheid worden gedaan, maar andersom werkt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:32
Ik kan bij Homewizard niet een antwoord vinden op mijn specifiek geval;

Ik heb een 3 fase aansluiting.
Ik heb 3 omvormers, alle 3 1-fase omvormers.
ik heb 2 batterijen (besteld)
Ik begrijp dat het slimste /duurzaamste is om de batterij op dezelfde fase te zetten als de opwek /zonnepanelen. Ik snap dat het technisch niet uitmaakt ivm het verrekenen op de 3 fase meter.

Toch wil ik de 2 batterijen op deze manier proberen aan te sluiten.

Dus 2 batterijgen op 2 verschillende fases (uiteraard de 2 fases met de meeste / gunstigste opbrengst)

Kan ik met deze opstelling toch een unlock aanvragen op de cap van 800W maximaal ontladen? Ik snap dat het technisch niet uitmaakt. Overigens krijgen de batterijen ieder hun eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
(RSH) schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:56:
Kan ik met deze opstelling toch een unlock aanvragen op de cap van 800W maximaal ontladen? Ik snap dat het technisch niet uitmaakt. Overigens krijgen de batterijen ieder hun eigen groep.
Volgens mij is dat laatste precies (en het enige) dat HW 'eist' voor een unlock: dat er geen verbruikers op de groep(en) van je batterij zitten. Dus volgens mij is het antwoord: ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind

Ik begrijp dat het slimste /duurzaamste is om de batterij op dezelfde fase te zetten als de opwek /zonnepanelen. Ik snap dat het technisch niet uitmaakt ivm het verrekenen op de 3 fase meter.

Dus 2 batterijgen op 2 verschillende fases (uiteraard de 2 fases met de meeste / gunstigste opbrengst)

Ja dat kan en het antwoord is in dit topic gegeven door hw zelf. Dus als je de bron wil moet je even graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Catdogsf schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 02:21:
[...]

In de huidige instelling kun je niet uit het net laden maar is het de bedoeling dat je het overschot van je pv ipv het net op schuift naar je batterij gaat, eea is natuurlijk afhankelijk wat je produceert en wat je overhoud, met een relatief kleine pv installatie is dat in deze tijd natuurlijk niet meer al te veel.
Of goedkoop uit het net er komt is maar afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In jou gewenste situatie heeft dat geen echte meerwaarde, die 800W komt uit de netcode en bedenkt dat je een andere groep dan je pv moet gebruiken, je kunt dus wel twee beschikbare groepen op de gewenste fase gebruiken voor deze batterijen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FastFlow
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14-06 05:25
Hallo allemaal!

Dit is mijn eerste Tweakers-post ooit! Ik was hier verzeild geraakt omdat ik me aan het verdiepen was in welke batterij aan te schaffen. Na veel wikken en wegen tussen de Sessy, Zonneplan Nexus en de HomeWizard PlugIn batterij is het toch die laatste geworden.

Ik wil gewoon mijn percentage eigen gebruikte stroom omhoog krijgen (nu 27%), mijn terugleverkosten omlaag krijgen, o.a. d.m.v. nog af te sluiten dynamisch contract en wil nog geen hele grote investering doen, dus dan kom je toch uit bij dit mooie speledingetje van HomeWizard.

Maar neem ik er 1 of 2? En met hoeveel procent gaat mijn eigen verbruik ophoog? Daar ben ik even mee gaan spelen en heb dat proberen te berekenen en deel dat graag met jullie.

Ik zal jullie vast de uitkomst verklappen en zal daarna uitleggen hoe ik dat berekend heb.

Ik heb besloten om 1 batterij te nemen en mijn inschatting is dat ik daarmee 677 kWh per jaar minder ga terugleveren (en dus ook af ga nemen). Dat betekent dat het volledige batterijpotentieel (365 * 2,7 kWh) voor 69% benut gaat worden. Hiermee gaat mijn directe verbruik van 27 naar 37%! Toch wel cool.

Als ik voor de 5,4 zou gaan zou het 999 kWh worden, maar het potentieel zou dan maar 51% zijn.

Jaja, ik weet dat je een hele discussie kan hebben of het dagelijks potentieel van deze batterij nu echt maar 2,7 kWh is. Immers het kan best zijn dat hij meerdere keren per dag gaat laden en ontladen. Maar dat is echt heel lastig te berekenen en daarnaast is het vermogen ook afgetopt om 800 watt, dus als je smidddags even de broodrooster aanzet kan de batterij en je neemt plotseling weer stroom af, dan wordt niet het hele stroomverbruik gedekt door de batterij. Dus, ik gebruik het als aanname. Als iemand hier denkt dat het potentieel anders is hoor ik het graag. En ik kan m'n excel er zeer eenvoudig op aanpassen. Die ziet er overigens zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKHwgNL7KfE383_hxj4ywnjKHg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d7EJaXCNJuqNWSfH1IeXnjwj.png?f=fotoalbum_large

Hoe heb ik dat nu berekend?

Allereerst maak je vanuit je HomeWizard app een csv-download van al je gegevens en stuur die naar jezelf. Je vindt deze via: Instellingen --> Grafieken--> Stroom totaal --> Exporteer grafiek data (per dag niet per kwartier). Deze converteer je naar een excel formaat.

Afhankelijk van of je 1 of 2 tarieven hebt zie je een aantal import en export kolommen.

Ik heb een aantal kolommen toegevoegd:
- Totaal import = stand meter volgende dag - stand meter huidige dag [=((B3-B2)+(C3-C2))/1000]
- Totaal export = stand meter huidige dag + stand meter volgende dag [=((D3-D2)+(E3-E2))/1000]
- Potential unload = totaal import, gemaximeerd tot batterijcapaciteit [=MIN(G2; 2,7)]
- Potential load = totaal export, gemaximeerd tot batterijcapaciteit [=MIN(H2; 2,7)]
- Potential = de laagste waarde van de 2 voorgaande kolommen (bijvoorbeeld als je swinters maar 1,1 kWk opwekt is dat het maximum dat je dan benutten en als je zomers snachts maar 1,9 kWh gebruikt [=MIN(I2:J2)]

De kolom 'Potential' tel je voor heel het jaar bij elkaar op en je hebt je totale potentieel! Als je dat deelt door de maximale benutting van de batterij (365 * 2,7) dan heb je je Utilisatie!

Ik ben benieuwd of mijn uitleg helder was en mijn post nuttig. Ik kan iig niet wachten tot in maart mijn batterij geleverd gaat worden en dan zal ik na een jaartje eens kijken wat er van terecht is gekomen!

Hier zie je trouwens hoe ik heb berekend hoe mijn directe verbruik van zonnestroom omhoog gaat. Wellicht dat ik later nog eens ga kijken wat dit nu allemaal gaat opleveren. Vanaf 1 januari een nieuwe stroomcontract, dus op zoek naar een dynamisch contract voor het eerst!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wD9fUGy331aiIbWyuaieJnsXMz4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h5sj9Uu1t77WmLSbekXIhJEE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door FastFlow op 03-10-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
MacD007 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:11:
[...]

In jou gewenste situatie heeft dat geen echte meerwaarde, die 800W komt uit de netcode en bedenkt dat je een andere groep dan je pv moet gebruiken, je kunt dus wel twee beschikbare groepen op de gewenste fase gebruiken voor deze batterijen.
dat is niet de bedoeling, beide batterijen komen op een andere fase, en op een eigen groep. Echter wordt er soms via de 3e fase meer stroom gebruikt.

Om de logging overzichtelijk te houden zou ik persoonlijk dus beide accu's gelijktijdig willen laden of ontladen, mocht dat nodig zijn.
ik weet dat het technisch niet uitmaakt, Wat dan wel gebeurt (ook in de logging van de meter) is dat ik bijvoorbeeld via fase 1 stroom gebruik en via fase 2 (of fase 3, whatever) de stroom lever (alles ACHTER de meter uiteraard)
Ik zou dit gedrag zo "schoon" mogelijk willen houden, dus beide batterijen op een eigen fase en groep.
En later misschien nog wel een batterij nummer 3 (op de overgebleven fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-aroni
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:36
(RSH) schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:22:
[...]

dat is niet de bedoeling, beide batterijen komen op een andere fase, en op een eigen groep. Echter wordt er soms via de 3e fase meer stroom gebruikt.

Om de logging overzichtelijk te houden zou ik persoonlijk dus beide accu's gelijktijdig willen laden of ontladen, mocht dat nodig zijn.
ik weet dat het technisch niet uitmaakt, Wat dan wel gebeurt (ook in de logging van de meter) is dat ik bijvoorbeeld via fase 1 stroom gebruik en via fase 2 (of fase 3, whatever) de stroom lever (alles ACHTER de meter uiteraard)
Ik zou dit gedrag zo "schoon" mogelijk willen houden, dus beide batterijen op een eigen fase en groep.
Ik vind dit wel een interessante kwestie en zit me af te vragen wat ik in jouw situatie zou doen.

Dit verdelen over de fasen is wel mooi, maar vereist voor elke batterij weer een nieuwe dedicated zekeringgroep. Dat lijkt me in de eerste plaats best prijzig en is ook wat onhandig omdat je er ook aparte stopcontacten voor moet aanleggen. Weet niet of ik dat er voor over zou hebben.

(Zelf heb ik 3 fase PV en heb ik 1 nieuwe dedicated batterij groep gemaakt. Daarop komt in november de eerste en in maart de tweede batterij.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
mac-aroni schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:31:
[...]

Ik vind dit wel een interessante kwestie en zit me af te vragen wat ik in jouw situatie zou doen.

Dit verdelen over de fasen is wel mooi, maar vereist voor elke batterij weer een nieuwe dedicated zekeringgroep. Dat lijkt me in de eerste plaats best prijzig en is ook wat onhandig omdat je er ook aparte stopcontacten voor moet aanleggen. Weet niet of ik dat er voor over zou hebben.

(Zelf heb ik 3 fase PV en heb ik 1 nieuwe dedicated batterij groep gemaakt. Daarop komt in november de eerste en in maart de tweede batterij.)
In mijn geval heb ik daar geluk mee, ik heb op de hoofdstoppenkast nog een groep vrij die loos in de kelder uitkomt (batterij plaats 1 Check)
En ik heb nog 2 onderverdeel stoppenkasten die makkelijk uit te breiden zijn tegen lage kosten. (batterij plaats 2 of 3 Check)

Vanwege een aardige hoeveelheid piekbelasters heb ik binnen de gebouwen al heel lang een goede verdeling tussen de fases weten te bereiken, die kosten / moeite heb ik dus al gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Je mag dus zelf unlocken. Daar heb je geen toestemming voor nodig. Je moet wel een vinkje aanzetten waar staat dat je aan de voorwaarden voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Devke schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:47:
[...]

Bij mij ligt voor 3330 Wp. Ik denk dat jij net ff wat beter weer hebt gehad die dag dan ik hier. [Afbeelding]

Grijs en bewolkt / regen. Zon is er bijna niet aan te pas gekomen. Om je een indicatie te geven. Nu schijnt de zon en de opwek is 1220 Watt. Dr zal nu wat de virtuele batterij in fietsen.
Ik heb 7800 Wp. Dus daar zit een groot verschil tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
alwind schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:06:
Je mag dus zelf unlocken. Daar heb je geen toestemming voor nodig. Je moet wel een vinkje aanzetten waar staat dat je aan de voorwaarden voldoet.
Mag ik weten hoe je aan deze informatie bent gekomen?

Er is speculatie dat dit op die manier mogelijk wordt maar ik heb hier van de zijde van HW nog geen enkele bevestiging van gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
(RSH) schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:22:
[...]

Sorry, ik vrees dat het niet begrijpt, die 800W limiet komt door de stekkerverbinding en is een eis vanuit de netcode.
Sluit je twee batterijen op elk een aparte groep en fase aan kun je dus 1.600W vanuit de batterij voeden cq laden (elke batterij dus die bekende 800W), plaats je een derde batterij op een andere groep/fase kan dat dus zelfs naar 2.400W gaan.
Bij een verbruik maakt het dus helemaal niet uit of dat hoge verbruik op slechts een groep cq fase of via een 3-groep gaat lopen. Door de slimme meter wordt dat namelijk vereffend, een verdeling over de 3 fases en groepen is hierbij wel handig maar niet strikt noodzakelijk.
Ook een eigen groep is cq kan handig zijn maar ook hier niet dwingend noodzakelijk, je kunt hier ook beschikbare groepen met minimaal 800W hoofdruimte net zo goed gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alwind schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:08:
[...]

Ik heb 7800 Wp. Dus daar zit een groot verschil tussen.
Je hebt ook iets beter weer gehad. Kijk maar eens naar de verhoudingen. 6.7 kWh daar. Hier 1.5 kWh. Ligging hier is ZZW. Dakhelling is gunstig hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
a2aan schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:52:
[...]

Als uitgangspunt neem ik dat energiemaatschappijen geen woekerwinsten maken. Daarvoor is er simpelweg te veel concurrentie, ook met/door beursgenoteerde energiereuzen.

Vervolgens kan je de situatie op twee manieren bekijken:
  1. Wat was er gebeurd als niemand zonnepanelen had genomen? Waren de energieprijzen dan nu hoger, of lager geweest? Ik weet het oprecht niet.
  2. Wat was er gebeurd als er evenveel zonnepanelen op de daken waren geplaatst, maar de eigenaren 5% rendement per jaar hadden 'gekregen' in plaats van 15%? Dat geld hadden de energiemaatschappijen kunnen gebruiken voor lagere tarieven voor iedereen. En dat is precies wat je nu ziet gebeuren: terugleverkosten voor de panelenbezitters, maar tegelijkertijd lagere tarieven voor iedereen.
Het zou dus kunnen dat de zonnepaneelbezitters ervoor hebben gezorgd dat de algehele energietarieven lager zijn geworden, maar zij hebben daar relatief wel meer van geprofiteerd dan anderen. Zeker die mensen die binnen vijf jaar hun panelen hebben terugverdiend, en er nu 'gratis' aan verdienen. Of dat 'terecht' is kan je over twisten, maar het businessmodel is simpelweg niet schaalbaar om ermee door te gaan. Want een grote meerderheid van de bevolking kan wel opdraaien voor 15%-winsten op investeringen die door een kleine minderheid worden gedaan, maar andersom werkt gewoon niet.
Als we nu geen zonnepanelen hadden dan was de prijs van energie een heel stuk hoger geweest, zeker als we de windenergie ook maar voor het gemak wegdenken.
Vergeet niet dat m’n gas een heel stuk duurder is geworden dan vroeger, zeker als je daar de inflatie ook nog eens mee gaat berekenen.

Heel veel mensen die nu nog geen zonnepanelen hebben kun je eigenlijk in twee kampen verdelen.
Een kamp van mensen die huren en dus zelf geen mogelijk hebben gehad om deze te mogen plaatsen, mn corporaties vonden dat niet direct in hun eigen belang.
Een andere groep ( die in feite groter is dan de bovengenoemde eerste groep) die wel over een eigen huis beschikken maar om diverse redenen het niet willen, mn voor deze groep hoef je dus echt geen medelijden te hebben dat ze de boot gemist hebben, je zag dat m’n de laatste paar jaar best de nodige van deze groep tot de ontdekking waren gekomen dat zonnepanelen toch helemaal niet zo,n gek idee was en alsnog zijn ingestapt, helaas zag je nog hele volksstammen die nog steeds afwachten cq afwijzend tegen zonnepanelen zijn.
Dat is gewoon hun eigen keuzes en dat zij eventueel daarvoor meer zouden betalen is dan ook hun eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
hanev001 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:14:
[...]

Mag ik weten hoe je aan deze informatie bent gekomen?

Er is speculatie dat dit op die manier mogelijk wordt maar ik heb hier van de zijde van HW nog geen enkele bevestiging van gezien.
Heeft homewizard hier in het topic vermeld. Maar die post zijn een beetje ondergesneeuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:37:
[...]

We adviseren echt een eigen groep (of meerdere eigen groepen per fase als je dat wilt) voor het ongrendelen van het maximale ontladen. Doorsnee consumenten uitleggen dat ze batterijen over verschillende groepen of fases moeten verdelen zonder kennis van wat groepen of fases zijn is gewoon vragen om gebruikersfouten waar risico's aan zitten. Wij proberen het voornamelijk gewoon overzichtelijk en veilig te houden met dit standpunt.

Dus kort door de bocht. wil je de batterijen ontgrendelen, mogen er geen andere apparaten zitten op de groepen van de batterijen. Doe je dit toch, eigen risico.
Zie hier wat HW zegt over ontgrendelen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hier stond een riant offtopic bericht

[ Voor 100% gewijzigd door teacher op 04-10-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:10
...🥴

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Devke schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

Zie hier wat HW zegt over ontgrendelen!
Met deze post was is bekend. Maar ook daar staat niet in dat dit met een vinkje in de app tijdens de installatie kan plaatsvinden.

Dat is nu net het speculatie punt. Misschien waar, misschien ook niet en heeft HW daar een andere procedure voor in gedachten. Denk bv aan een vrijwarings formulier dat je ondertekend moet indienen waarna je een unlock code krijgt die gekoppeld is aan het serienr van de betreffende batterijen. (Maar dit is dus ook raad werk)

We zullen moeten wachten tot de levering begint en iemand probeert dit te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door hanev001 op 03-10-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:57:
[...]

Met deze post was is bekend. Maar ook daar staat niet in dat dit met een vinkje in de app tijdens de installatie kan plaatsvinden.

Dat is nu net het speculatie punt. Misschien waar, misschien ook niet en heeft HW daar een andere procedure voor in gedachten. Denk bv aan een vrijwarings formulier dat je ondertekend moet indienen waarna je een unlock code krijgt die gekoppeld is aan het serienr van de betreffende batterijen. (Maar dit is dus ook raad werk)

Heb in p1 topic nog even gezocht. Daar staat "je kan handmatig ontgrendelen". Ruim begrip. We gaan het zien. Ik hoop langzaam aan wel op wat meer berichtgeving. Oktober is van start. November is niet zo ver meer. Sneak previews is al een leuke teaser.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:52

fxs81

Julianadorp

MacD007 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:44:
[...]

Helaas kan ik niets veranderen welke volledige idioten de meerderheid heeft gekozen......etc.
Wat mij betreft mogen we stoppen met de politiek, daar zijn andere fora voor.
Ik persoonlijk hoop dat het snel maart word, ben erg benieuwd hoe de batterij het gaat doen komend jaar. Heb er 1 besteld en als het bevalt komt er nog 1 bij. Mijn insteek is zoveel mogelijk nul op de meter.
Ik ben dan ook erg benieuwd hoe het van de winter gaat met de accu's die over 4 weken worden uitgeleverd. Spannend..... ;)

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
hanev001 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:57:
[...]

Er is een post geweest waar in stond dat je de unlock zelf kon doen. En daar niet eerst contact voor hoefde te hebben met HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:25
alwind schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:30:
[...]

Er is een post geweest waar in stond dat je de unlock zelf kon doen. En daar niet eerst contact voor hoefde te hebben met HW.
Was dat deze post?
HomeWizard_NL in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat was waar ik eerder aan refereerde. Wat is via hand te ontgrendelen? Dom een schakelaar op de batterij? Een schuifje in HW app? Een schuifje in HW app nadat je hebt aangegeven het aangesloten te hebben op eigen verantwoording? Alle 3 is handmatig imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:25
Devke schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:01:
[...]

Dat was waar ik eerder aan refereerde. Wat is via hand te ontgrendelen? Dom een schakelaar op de batterij? Een schuifje in HW app? Een schuifje in HW app nadat je hebt aangegeven het aangesloten te hebben op eigen verantwoording? Alle 3 is handmatig imo.
En wat veranderd dat aan het zelf handmatig doen?
Misschien staat dat in de handleiding, die nog niemand heeft gezien.
Ik heb alleen die post opgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mike123 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:06:
[...]

En wat veranderd dat aan het zelf handmatig doen?
Misschien staat dat in de handleiding, die nog niemand heeft gezien.
Ik heb alleen die post opgezocht.
Ohh was ook geen verwijt. Prima dat je gezocht heb. Ik kwam dezelfde post tegen en refereerde in mijn post ook al van "ja wat is handmatig". Voor mij bleef dat dus interpeteerbaar op meer manieren. No offense! Als hij zo opgevat is. Excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:47:
[...]

Bij mij ligt voor 3330 Wp. Ik denk dat jij net ff wat beter weer hebt gehad die dag dan ik hier. [Afbeelding]

Dat is het weer, daarom heb ik al diverse keren aangegeven dat het nuttig gebruik van een dergelijke batterij sterk afhankelijk is van het weer, de grote van de installatie en je eigen locatie. Tussen mei en september kun je er van uitgaan dat je gem.90%-100% kans hebt om de batterij op de dag vol te krijgen, in de maanden maart, april, oktober en november daalt dat tot circa 50% , voor de overige maanden is dat nog slechts circa 30% of minder.
Hoe groter je pv installatie is hoe hoger deze kans wordt, idem je ligging en locatie.
Als je zelf kijkt naar je historische opbrengsten kun je voor je zelf een aardig beeld geven hoe het bij jou ongeveer zal gaan werken.
Vergeet echter niet dat jou situatie dus ook alleen voor jou van toepassing is, het is dus geen wetmatigheid voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:25:
[...]

Dat is het weer, daarom heb ik al diverse keren aangegeven dat het nuttig gebruik van een dergelijke batterij sterk afhankelijk is van het weer, de grote van de installatie en je eigen locatie. Tussen mei en september kun je er van uitgaan dat je gem.90%-100% kans hebt om de batterij op de dag vol te krijgen, in de maanden maart, april, oktober en november daalt dat tot circa 50% , voor de overige maanden is dat nog slechts circa 30% of minder.
Hoe groter je pv installatie is hoe hoger deze kans wordt, idem je ligging en locatie.
Als je zelf kijkt naar je historische opbrengsten kun je voor je zelf een aardig beeld geven hoe het bij jou ongeveer zal gaan werken.
Vergeet echter niet dat jou situatie dus ook alleen voor jou van toepassing is, het is dus geen wetmatigheid voor anderen.
Ik zal je een beeld schetsen van vorig stookseizoen. Dan is november en december zeker niet de beste maand. Januari en februari zijn weer wat beter. Maart zou alweer stuk beter moeten zijn. Ja ik weet dat deze zaken een rol spelen. Ben ik te enthousiast (geweest). Past iets anders beter bij me (nu of straks). Tijd zal het leren. Het doel was ervaring opdoen en al besparen wat er te besparen valt. Soms verlies je even het doel uit het oog. Daarnaast zou ik in de maanden goedkoper (dynamisch) laden verwelkomen. Gaat nu nog niet gebeuren. Wellicht als na ervaringen November lichting groter wordt wel. Zonneplan wilde ook alleen maar onbalans. Tada. Dat is ook niet meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhDsYNzPZse6lrYQWXTHQvxGp0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msHsxkt7zTknrCflRloGZHVi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 04-10-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-aroni
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:36
Devke schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:40:
[...]

Ik zal je een beeld schetsen van vorig stookseizoen. Dan is november en december zeker niet de beste maand. Januari en februari zijn weer wat beter. Maart zou alweer stuk beter moeten zijn. Ja ik weet dat deze zaken een rol spelen. Ben ik te enthousiast (geweest). Past iets anders beter bij me (nu of straks). Tijd zal het leren. Het doel was ervaring opdoen en al besparen wat er te besparen valt. Soms verlies je even het doel uit het oog. Daarnaast zou ik in de maanden goedkoper (dynamisch) laden verwelkomen. Gaat nu nog niet gebeuren. Wellicht als na ervaringen November lichting groter wordt wel. Zonneplan wilde ook alleen maar onbalans. Tada. Dat is ook niet meer.
[Afbeelding]
Als je de mogelijkheid hebt om panelen bij te leggen, is dat waarschijnlijk een betere investering dan een batterij op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:01:
[...]

Maakt dat wat uit?

Bedenk wel dat je door het ontgrendelen je mogelijk je niet meer aan de wettelijke eisen (netcode) gaat houden, dus ook bv ook een verzekering bij een eventuele schade ( bv je huis is hierdoor afgebrand, ik ken heel wat van dergelijke schades waarbij een heel huis is afgebrand ( oorzaak in de electrische installatie) ) niet hoeft te vergoeden cq men de schade niet gaat uitkeren, bij een geringe schade is dit denk ik gewoon vervelend maar bij een dermate grote schade is dat natuurlijk gewoon een ramp.
Het zou mij niet verbazen dat HW een dergelijke ontgrendeling wel op een of andere wijze zal vastleggen, mn ook om hier geen eigen aansprakelijkheid voor schade te gaan krijgen.
Zelf geven ze ook hier op het forum aan dat zij daar voorwaarden aan stellen ( mn gezien de voorwaarden vanuit de netcode ) en het dus in volledige verantwoording van de gebruiker ligt.
Zelf zou ik het ontgrendelen met een stekker zeker afraden. Het risico is hierbij gewoon te hoog zeker de geringe meerwaarde die je hiermee kunt bereiken. Heb je dit wel nodig zou ik eerder zegen dat dit soort producten ( thuis batterij met stekker ) gewoon niet het juiste product voor je is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
MacD007 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:55:
[...]

Maakt dat wat uit?

Bedenk wel dat je door het ontgrendelen je mogelijk je niet meer aan de wettelijke eisen (netcode) gaat houden, dus ook bv ook een verzekering bij een eventuele schade ( bv je huis is hierdoor afgebrand, ik ken heel wat van dergelijke schades waarbij een heel huis is afgebrand ( oorzaak in de electrische installatie) ) niet hoeft te vergoeden cq men de schade niet gaat uitkeren, bij een geringe schade is dit denk ik gewoon vervelend maar bij een dermate grote schade is dat natuurlijk gewoon een ramp.
Het zou mij niet verbazen dat HW een dergelijke ontgrendeling wel op een of andere wijze zal vastleggen, mn ook om hier geen eigen aansprakelijkheid voor schade te gaan krijgen.
Zelf geven ze ook hier op het forum aan dat zij daar voorwaarden aan stellen ( mn gezien de voorwaarden vanuit de netcode ) en het dus in volledige verantwoording van de gebruiker ligt.
Zelf zou ik het ontgrendelen met een stekker zeker afraden. Het risico is hierbij gewoon te hoog zeker de geringe meerwaarde die je hiermee kunt bereiken. Heb je dit wel nodig zou ik eerder zegen dat dit soort producten ( thuis batterij met stekker ) gewoon niet het juiste product voor je is.
We kunnen hier weer een hele lange discussie over starten maar waar het op neer komt is dat HW zegt dat er een mogelijkheid tot ontgrendelen is maar ze zijn uiterst vaag over hoe dat dan kan plaatsvinden.

Ik heb het al eerder gezegt, we kunnen alleen maar afwachten tot het leveren begint en er eindelijk harde ervaringsdata komt die HW blijkbaar niet bekend wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:40:
[...]

[Afbeelding]
Je maakt hierbij de fout om dat per maand te bekijken, voor de zomermaanden maakt dat niets uit echter in de winter is de spreiding echter vele malen groter, gemiddeld over de maand lijkt het best nog goed te gaan, kijk je echter op de dag heb je gewoon dagen waar je nagenoeg geen opslag hebt en dagen waar je batterij in een mum vol is.
En ja, je moet dit gewoon kijken in je eigen situatie en ik denk dat de huidige energiemarkt dermate onbestendig is is dat je hooguit iets kunt zeggen tijdens je huidige looptijd van je contract maar ik vrees dat je nu nog helemaal niet kunt bepalen hoe jou volgend contract er uit zal zien (dynamisch, vast, variabel?? )
Mn wat er nu met de saldering gaat gebeuren en hoe de energieboeren hierop gaan reageren zal daar een grote impact op gaan hebben, dat dat weet op dit moment nog niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:08:
[...]

We kunnen hier weer een hele lange discussie over starten maar waar het op neer komt is dat HW zegt dat er een mogelijkheid tot ontgrendelen is maar ze zijn uiterst vaag over hoe dat dan kan plaatsvinden.

Ik heb het al eerder gezegt, we kunnen alleen maar afwachten tot het leveren begint en er eindelijk harde ervaringsdata komt die HW blijkbaar niet bekend wil maken.
Ja, maar je gaat voorbij aan een veel belangrijker vraag namelijk of dat ontgrendelen voor de meeste consumenten wel zo’n goed idee is. Het is niets voor niets dat HW daar niet zo happig op is en dus die richting eigenlijk helemaal niet op wil en dus lekker vaag hierover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
MacD007 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:18:
[...]

Ja, maar je gaat voorbij aan een veel belangrijker vraag namelijk of dat ontgrendelen voor de meeste consumenten wel zo’n goed idee is. Het is niets voor niets dat HW daar niet zo happig op is en dus die richting eigenlijk helemaal niet op wil en dus lekker vaag hierover is.
Dat is het punt niet. Als het kan dan moet op een op andere manier voor de gebruiker te vinden zijn hoe dat dan gedaan wordt.

Dat daar met hele grote rode letters bijstaat."Doe het niet als je niet weet wat de gevolgen zijn" is prima. Maar vaag zijn maakt het juist aantrekkelijk om er naar op zoek te gaan en voor onwetenden om het toch eens uit te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
MacD007 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:18:
[...]

En terecht. Die 3,5 A extra in je leidingen is geen probleem. Althans, in Duitsland en binnenkort ook in België denkt men er zo over: plug-in panelen en plug-in accu's zijn / worden er toegestaan tot 800 W. Wandcontactdozen worden tenslotte met bedrading gecertificeerd op 22 A.

De Duitse markt is zoveel groter. Als we de regels (NEN, VDE, netbeheerders, etc.) toch eens zouden harmoniseren zou dat ook voor fabrikant én consument een stuk overzichtelijker zijn.
Ik berg me alvast voor de NEN1010 beterweters die vinden dat het engineering-hart van Europa allemaal onveilige producten en regels maakt…Maar als we dit beginnen toe te passen voor nieuwe installaties en te vervangen installaties zullen zowel consument, netbeheerder als energiemaatschappij beter af zijn.

Maar zomaar even 7, 10,5 of 16 ampère extra in een leiding duwen wordt een ander verhaal. Als ik HW was zou ik alleen laten vrijgeven door een installateur.

[ Voor 0% gewijzigd door Sonero op 04-10-2024 13:24 . Reden: stijlfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Sonero schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:42:
[...]

Maar zomaar even 7, 10,5 of 16 ampère in een leiding duwen wordt een ander verhaal. Als ik HW was zou ik alleen laten vrijgeven door een installateur.
Maar dan moet je als koper extra kosten gaan maken. Is het dan bovendien nog wel een plug-in apparaat?
Als het nog steeds met een stekker aangesloten wordt dan kan je na het vertrek van de installateur het apparaat oppakken en als nog ergens anders inpluggen.

Je kan ook nog een andere vraag stellen: Is het niet in strijd met het eigendoms recht.
Je koopt de batterijen en het is dan vreemd dat de verkoper de koper beperkt in het gebruik van zijn eigendom. De wet en regelgeving stelt dat er per apparaat niet meer dan 800W mag worden ingevoerd en dat gebeurd ook niet. Er is nergens vastgelegd dat er niet meerdere apparaten gebruikt mogen worden.

En tenslotte is het schijn veiligheid. Niets houdt iemand tegen om een apparaat van een andere producent daarnaast te gaan gebruiken.

Laat ik er geen twijfel over bestaan.dat je dit niet zomaar moet doen en je goed moet uitzoeken wat de belasting van de bekabeling maximaal wordt en dat dit binnen de grenzen van veilig blijft. Maar dit is puur een zaak van de koper die dan ook de verantwoordelijkheid draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-07 09:44

FL_

MacD007 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:55:
[...]

Maakt dat wat uit?

Ik heb geen bronvermelding, maar was het bij branden veroorzaakt door elektrische installaties niet zo dat het niet exact volgen van regel X en regel Y niet zomaar als ‘brand door schuld’ kon worden aangemerkt zolang het maar duidelijk was dat er sprake was van een veilige installatie.

Dus als je een aparte groep aanmaakt met een apart wandcontactdoos en daarop 1 vol vermogen HW-accu aansluit (bedoelende 1.600 Wh op- én ontladen), dan is dat alsnog een veilige installatie waar je vanuit mag gaan dat dat niet zomaar afbrandt.

Zo heb ik dat altijd begrepen namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FL_ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:16:
[...]

Ik heb geen bronvermelding, maar was het bij branden veroorzaakt door elektrische installaties niet zo dat het niet exact volgen van regel X en regel Y niet zomaar als ‘brand door schuld’ kon worden aangemerkt zolang het maar duidelijk was dat er sprake was van een veilige installatie.

Dus als je een aparte groep aanmaakt met een apart wandcontactdoos en daarop 1 vol vermogen HW-accu aansluit (bedoelende 1.600 Wh op- én ontladen), dan is dat alsnog een veilige installatie waar je vanuit mag gaan dat dat niet zomaar afbrandt.

Zo heb ik dat altijd begrepen namelijk.
Een niet conform de regels oa bouwbesluit, Bbl en oa netcode betekend uit verzekeringsplicht een onveilige en dus door schuld aangemerkt kan worden, lees je kleine letters van je polis maar na.
Nee, je voorbeeld geeft nu juist het tegendeel aan, het voldoet niet aan de netcode en dus al uit principe onveilig.
Wil je het veilig hebben zul je dus weg van de stekker moeten en deze vast aan de genoemde groep plaatsen, dan zit je weer binnen de eisen.
Ik snap dat dit behoorlijk zwart/wit is aangegeven echter jurisprudentie zit vaak wel zo in elkaar, zeker als het gaat om een heel huis, dan probeert een verzekeraar zo veel mogelijk onder de claim onderuit te komen.

Dus als je dat zo wilt bedenk dan wel dat je met vuur aan het spelen bent en er dus een kans bestaat dat je je verbrand.
Ik vraag me wel af of je als je dit echt zo wilt je niet veel beter een ander product kunt kiezen.

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 04-10-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:39:
[...]

Dat is het punt niet. Als het kan dan moet op een op andere manier voor de gebruiker te vinden zijn hoe dat dan gedaan wordt.

Dat daar met hele grote rode letters bijstaat."Doe het niet als je niet weet wat de gevolgen zijn" is prima. Maar vaag zijn maakt het juist aantrekkelijk om er naar op zoek te gaan en voor onwetenden om het toch eens uit te proberen.
Sorry, nee het kan alleen met de genoemde voorwaarden ( eigen groep en vaste ( dus geen stekker meer) aansluiting, HW was daar altijd al heel duidelijk in, dat jij en anderen zoeken naar andere mogelijkheden en wegen om buiten de genoemde voorwaarden om het anders te doen ligt dan heleheel in je eigen verantwoordelijkheid en je hoeft hiervoor dus ook niet bij HW bij aan te kloppen.

Het is het zelfde je verzopen kat in de magnetron te stoppen en daarna de klagen dat het arme beestje niet meer leeft, dat heb je toch echt zelf te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
MacD007 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:30:
[...]

Een niet conform de regels oa bouwbesluit, Bbl en oa netcode betekend uit verzekeringsplicht een onveilige en dus door schuld aangemerkt kan worden, lees je kleine letters van je polis maar na.
Nee, je voorbeeld geeft nu juist het tegendeel aan, het voldoet niet aan de netcode en dus al uit principe onveilig.
Wil je het veilig hebben zul je dus weg van de stekker moeten en deze vast aan de genoemde groep plaatsen, dan zit je weer binnen de eisen.
Ik snap dat dit behoorlijk zwart/wit is aangegeven echter jurisprudentie zit vaak wel zo in elkaar, zeker als het gaat om een heel huis, dan probeert een verzekeraar zo veel mogelijk onder de claim onderuit te komen.

Dus als je dat zo wilt bedenk dan wel dat je met vuur aan het spelen bent en er dus een kans bestaat dat je je verbrand.
Ik vraag me wel af of je als je dit echt zo wilt je niet veel beter een ander product kunt kiezen.
Dit is onzin. Het bouwbesluit en de netcode zijn aan wijziging onderhevig. Als dit de basis is voor verzekerings claims is geen enkel huis sinds de laatste wijziging van de voorschriften verzekerbaar zonder dat de eigenaar de woning laat opwaarderen naar de nieuwste stand van zaken.
Als die regels al als voorwaarden worden gebruikt kan het alleen van toepassing zijn voor de regels die bestonden op het moment van bouwen van de woning of een eventuele renovatie daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:51:
[...]

Dit is onzin. Het bouwbesluit en de netcode zijn aan wijziging onderhevig. Als dit de basis is voor verzekerings claims is geen enkel huis sinds de laatste wijziging van de voorschriften verzekerbaar zonder dat de eigenaar de woning laat opwaarderen naar de nieuwste stand van zaken.
Als die regels al als voorwaarden worden gebruikt kan het alleen van toepassing zijn voor de regels die bestonden op het moment van bouwen van de woning of een eventuele renovatie daarna.
Sorry, de netcode is altijd van toepassing, je je bent zelf verantwoordelijk dat je elektrische installatie voldoet aan de gestelde eisen.
En als het fout gaat en na een schade de verzekering duidelijke aanwijzingen heeft dat het niet conform de gestelde eisen is geweest heb jij gewoon een probleem.

Dus als jij iets onveilig toevoegt dan heeft dat dus een uitwerking op de rest van je installatie. Voor normale situaties zal in geval van een storing de beveiliging in werking gaan treden en je dus beveiligen, helaas gaat dat nu juist bij een thuis accu niet helemaal op en kan dus je beveiliging niet in werking treden, daarom ook de limiet van de genoemde 800W, ik snap overigens nog steeds niet waarom je dat nodig zou hebben. Heb je dat wel nodig heb je dus gewoon een ander product nodig (zonder stekker).

[ Voor 22% gewijzigd door MacD007 op 04-10-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
MacD007 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:43:
[...]

Sorry, nee het kan alleen met de genoemde voorwaarden ( eigen groep en vaste ( dus geen stekker meer) aansluiting, HW was daar altijd al heel duidelijk in, dat jij en anderen zoeken naar andere mogelijkheden en wegen om buiten de genoemde voorwaarden om het anders te doen ligt dan heleheel in je eigen verantwoordelijkheid en je hoeft hiervoor dus ook niet bij HW bij aan te kloppen.

Het is het zelfde je verzopen kat in de magnetron te stoppen en daarna de klagen dat het arme beestje niet meer leeft, dat heb je toch echt zelf te verantwoorden.
Dit is in strijd met wat HW in een reeds eerder aangehaalde post heeft gezegt, dat het zelf gedaan kan worden echter zonder te vermelden hoe.

Dat de verantwoording bij de koper ligt is natuurlijk waar. Mijn indruk is dan ook dat een of ander jurist bij HW dit bedacht heeft om hun in te dekken tegen schade claims en dat is OK maar verder dan dat gaat het niet want aan apparaten die vast aangesloten zijn kunnen weer stekkers worden gezet. Misschien niet slim maar niet te verhinderen als iemand dit wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
MacD007 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:57:
[...]

Sorry, de netcode is altijd van toepassing, je je bent zelf verantwoordelijk dat je elektrische installatie voldoet aan de gestelde eisen.
En als het fout gaat en na een schade de verzekering duidelijke aanwijzingen heeft dat het niet conform de gestelde eisen is geweest heb jij gewoon een probleem.
Wat jij zegt is dat 90% van de huizen in ons land nier verzekerd zijn ondanks dat ze daar voor premie betalen
Ik denk dat dit wel opgevallen zou zijn als de verzekeringsbedrijven inderdaad op die manier zouden handelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
120 pagina's discussie over een product met slechts 2,7kWh opslag dat nog nergens gebruikt wordt... :P

We hebben het over een leuke gadget, een 'kratje bier met stekker'.
Meer is het niet, voor substantiële verdienmodellen kan je beter naar Zonneplan of andere 20kWh+ batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:08:
120 pagina's discussie over een product met slechts 2,7kWh opslag dat nog nergens gebruikt wordt... :P

Meer is het niet, voor substantiële verdienmodellen kan je beter naar Zonneplan of andere 20kWh+ batterijen.
Dank je, helemaal gelijk, het is op dit moment inderdaad niets meer dan een leuke gadget zonder een BC onderbouwing, hoewel je tijdens de levensduur je geld wel zult terugverdienen, een geldmachine zal het echter zeker niet worden.

Voor het bedoelde doel is het leuk, echter hier op tweakers wil men natuurlijk er ook dingen mee waar het mogelijk niet helemaal voor bedoeld is, is denk ik tweakers eigen. En daarom ook 120 pagina’s vol.

Overigens lijkt dit nu zelfs al voor zonneplan te gelden gezien de laatste ontwikkelingen in de onbalansmarkt. Maar dat is een andere discussie in een ander forum.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 04-10-2024 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-08 10:12
hoevenpe schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:08:

Ik zie het nog steeds niet zitten met die Nexus. Ik heb mensen hun factuur zien posten en die accu trekt bijna 1000kWh door je aansluiting. Dat is natuurlijk pijnloos vanwege de salderingsregeling maar wat als die in 2027 stopt? Is het feestje dan over? Of heeft Zonneplan iets bedacht om dat juist te factureren?

De vraag is retorisch, er is geen antwoord. Dat weet ik. :P

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Pagina: 1 ... 30 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.