PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Ja. Wacht gewoon even rustig af of ze met een functie komen die beter past.smhd schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:55:
Ik zou de inhoud van de batterij graag willen bewaren voor de avond en nacht en niet willen gebruiken als ik tegen een lager tarief mijn auto oplaad. De meest simpele oplossing die ik kan bedenken is de batterij met een energy socket uitschakelen als ik bijvoorbeeld meer dan 8kW verbruik. Zijn er bezwaren tegen het enkele keren per week de batterij een paar uur uit te schakelen?
ik verwacht dat het uitzetten van de thuis-batterij voor enkele uren geen (zie edit) probleem zal zijn en ja, dus niet uitzetten via een socket, dat kun je dus prima met een energiesocket doen.smhd schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:55:
Ik zou de inhoud van de batterij graag willen bewaren voor de avond en nacht en niet willen gebruiken als ik tegen een lager tarief mijn auto oplaad. De meest simpele oplossing die ik kan bedenken is de batterij met een energy socket uitschakelen als ik bijvoorbeeld meer dan 8kW verbruik. Zijn er bezwaren tegen het enkele keren per week de batterij een paar uur uit te schakelen?
Mogelijk dat zelfs dat deze functie al in de thuis-batterij zit, maar dat zullen we even moeten afwachten.
Edit: op basis van het antwoord van HW; blijkt dat dit dus geen

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 03-09-2024 16:01 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
De accu is nog niet beschikbaar, maar zal dat waarschijnlijk wel accepteren en daar is hier ook al vaker over gesproken. Het is echter niet goed om dergelijke apparaten heel vaak ineens stroomloos te maken, omdat je daarmee ook het BMS (Battery Management System) uitschakelt dat de kwaliteit van de accu moet monitoren/bewaken/beheren.MacD007 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:21:
[...]
ik verwacht dat het uitzetten van de thuis-batterij voor enkele uren geen probleem zal zijn en ja, dat kun je dus prima met een energiesocket doen.
Mogelijk dat zelfs dat deze functie al in de thuis-batterij zit, maar dat zullen we even moeten afwachten.
Dit is onder andere een reden om niet met een socket uit te schakelen. Ook heeft de batterij aan grid normen te voldoen, als een batterij opstart kan het tot wel 10+ minuten duren voordat deze zijn maximale in en output op het net mag zetten. Ook zullen interne relais meer schakelingen maken door het stroomloos maken, warmte oplopen omdat er geen actieve koeling direct meer is etc. Zoals eerder aangegeven, we raden dus niet aan om deze met een socket te schakelen ookal lijkt dit een ''makkelijke'' oplossing.alwind schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:18:
[...]
De accu is nog niet beschikbaar, maar zal dat waarschijnlijk wel accepteren en daar is hier ook al vaker over gesproken. Het is echter niet goed om dergelijke apparaten heel vaak ineens stroomloos te maken, omdat je daarmee ook het BMS (Battery Management System) uitschakelt dat de kwaliteit van de accu moet monitoren/bewaken/beheren.
We kunnen niet garanderen dat de batterij altijd voor elke gebruiker en elke toepassing optimaal werkt. We zullen met verloop van tijd functies toevoegen om de batterij beter te laten passen bij de wensen van de gebruikers. Zoals eerder vermeld ligt de focus nu op een zo goed mogelijk product voor NOM (nul op de meter).
dit ziet er echt heel mooi uit. hoe krijg je deze visualisatie in HA?Taro schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:16:
Het resultaat van mijn aanpassing:
Standaard HomeWizard werking, geen enkele lading voor de nacht resterend omdat ik vanmiddag de EV tijdens de goedkoopste dynamische tarieven heb geladen:
[Afbeelding]
Geoptimaliseerd, in pauze gezet tijdens het laden van de EV voor de goedkoopste dynamische tarieven en nog wel lading resterend voor de nacht:
[Afbeelding]
Voor de volledigheid: Zoals in eerdere berichten aangegeven is de geoptimaliseerde HW 2x later aangemaakt, de opbrengst kan je dus niet 1 op 1 vergelijken.
Dit kun je met de bat_sim integratie doen. Energy Flow Card plus en Energy Period Selector Plus als je terug wilt kijken ook per dag.HiBe schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:48:
[...]
dit ziet er echt heel mooi uit. hoe krijg je deze visualisatie in HA?
[ Voor 16% gewijzigd door Devke op 03-09-2024 16:05 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dank voor de duidelijkheid. Dat is ook precies wat ik zoek in de batterij dus voor mij is het goed nieuws.HomeWizard_NL schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:35:
[...]
Dit is onder andere een reden om niet met een socket uit te schakelen. Ook heeft de batterij aan grid normen te voldoen, als een batterij opstart kan het tot wel 10+ minuten duren voordat deze zijn maximale in en output op het net mag zetten. Ook zullen interne relais meer schakelingen maken door het stroomloos maken, warmte oplopen omdat er geen actieve koeling direct meer is etc. Zoals eerder aangegeven, we raden dus niet aan om deze met een socket te schakelen ookal lijkt dit een ''makkelijke'' oplossing.
We kunnen niet garanderen dat de batterij altijd voor elke gebruiker en elke toepassing optimaal werkt. We zullen met verloop van tijd functies toevoegen om de batterij beter te laten passen bij de wensen van de gebruikers. Zoals eerder vermeld ligt de focus nu op een zo goed mogelijk product voor NOM (nul op de meter).
Wat ik me af vraag, de mogelijke aanpassingen die er misschien komen in de toekomst, zijn dat aanpassingen die gelden voor alle batterijen, dus ook met terugwerkende kracht de batterijen die in november worden uitgeleverd, of wordt dat een aanpassing die gaat gelden voor toekomstig bestelde of later uitgeleverde batterijen?
En als het met terugwerkende kracht is, zal er dan de mogelijkheid komen om te kiezen of je de nieuwe opties wil benutten, of wordt het gewoon een update waarna alles anders is?
Ik probeer te begrijpen wat je bedoelt sorryArthurMorgan schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:20:
[...]
Ik vrees van niet. Je hebt daar 2 meetpunten voor nodig 1 voor en 1 na de omvormer. Anders krijg je of wat er netto in en uit gaat of wat er bruto in en uit gaat.
Wat ik hoop is dat het een meting is na de omvormer. Dan kan ik via de socket (mits die inderdaad ook teruglevering kan meten als teruglevering) het laden van elkaar aftrekken en ook het ontladen. Als de batterij alleen voor de omvormer meet wat er in en uitgaat is het sowieso lastig om er echt goed achter te komen denk ik. (Maar dat verwacht ik niet omdat je moet kunnen uitlezen hoeveel kWh er nog op de batterij aanwezig is.)
Is een grafiek als deze:
:strip_exif()/f/image/2H4PxdqQMzKzuvq831xn6VeI.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet wat je bedoelt of wil zien?
Voor efficientie van de batterij delen wij hier gewoon ontladen door geladen. Vooral over een maand lijkt dat hier een goed beeld te geven.
Op maandniveau denk ik wel ja. Maar wat ik wilde is eigenlijk meer op paar minutenniveau kunnen kijken. Dus dat je kunt vergelijken wat er in gaat, en hoeveel er bijgeladen wordt. (En uiteraard de andere kant op)Sjamo schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:06:
[...]
Ik probeer te begrijpen wat je bedoelt sorry
Is een grafiek als deze:
[Afbeelding]
Niet wat je bedoelt of wil zien?
Voor efficientie van de batterij delen wij hier gewoon ontladen door geladen. Vooral over een maand lijkt dat hier een goed beeld te geven.
Met mijn idee zou je dan dus 2 meetpunten hebben. 1 voor de batterij en 1 na de omvormer. dus zeg hij gebruikt 600 watt van de panelen (gemeten met de socket) en de batterij wordt opgeladen met 550 watt. Dus zeg 90% efficient.
/edit: ik beweer overigens niet dat het supernuttig is omdat te kunnen zien op minutenniveau. Maar op maandniveau vind ik echt erg grof. Zeker als ik naar een tweede accu ga kijken is efficientie voor mij van meer belang, en wil ik beter kunnen inschatten wat het doet wanneer en ook hoevaak omdat een tweede batterij een net wel/net niet interessant fenomeen voor mij wordt.
/edit 2: Ja ik ben mij er ook van bewust dat die efficientie waarschijnlijk heel precies past bij bepaalde laad en ontlaadgetallen. Alleen om met een tabel erbij te werken vind ik onhandiger dan het gewoon direct zien en eventueel een keer 2 getallen te delen.
[ Voor 23% gewijzigd door ArthurMorgan op 03-09-2024 17:29 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Een socket kan idd teruglevering/netlevering meten.Gramser schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:21:
Ik snap wat je bedoelt - interessant. Ben benieuwd.
Bij mijn weten kan de socket teruglevering meten.
Ik heb (tijdelijk) een paar micro omvormers op een HW socket aangesloten, dus daadwerkelijk getest.
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
dat is bij een kWh meter ook het gevalPeteSplit schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:35:
Ik heb een omvormer op een HW socket zitten, de as van de grafiek wordt omgekeerd (negatief).
[Afbeelding]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Zie daarvoor mijn uitleg eerder in dit topic: Taro in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"HiBe schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:48:
[...]
dit ziet er echt heel mooi uit. hoe krijg je deze visualisatie in HA?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Als je via een API (of slimme stekker, maar af te raden) de HW Battery zou kunnen pauzeren als je de EV oplaadt, dan is de ROI van de Battery een stuk beter als je dynamische tarieven hebt en de EV op de goedkoopste momenten van de dag laadt.JanHenk schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:50:
[...]
Wat voor conclusie trek jij hier nu uit? Ik vind het zelf moeilijk om dat te doen op basis van de informatie in de post namelijk.
Als je de Battery niet kunt pauzeren, dan laadt deze op met relatief dure ochtendzon, om daarna tijdens de goedkoopste uren te ontladen (die zijn qua tarief lager dan die van de ochtendzon), waardoor je en kWh's (ivm Round Trip Efficiency) en per kWh's centen/dubbeltjes weggooit. Je maakt dus onnodig verlies. Kun je de Battery pauzeren OF laden tegen de goedkoopste dynamische tarieven, dan wordt de ROI ineens een stuk positiever.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik lees hier een beetje mee maar zou het niet mogelijk zijn om via de router tijdelijk de batterij niet meer van internet (wifi) te voorzien?MacD007 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:21:
[...]
Edit: op basis van het antwoord van HW; blijkt dat dit dus geengoed idee is, dus het beste is om deze gewoon aan te laten.
![]()
Als de batterij geen internetverbinding meer heeft en niet kan communiceren met de P1 meter, dan zou hij toch ook niks mogen doen.
Dat zal een mogelijkheid kunnen zijn.mike123 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:07:
[...]
Ik lees hier een beetje mee maar zou het niet mogelijk zijn om via de router tijdelijk de batterij niet meer van internet (wifi) te voorzien?
Als de batterij geen internetverbinding meer heeft en niet kan communiceren met de P1 meter, dan zou hij toch ook niks mogen doen.
Maar ik verwacht wel dat je een timer taak aan de batterij kan toevoegen.
Of andere taken misschien heb je het + abonnement nodig voor speciale taken.
Maar ik moet zeggen we zullen het zien.
Het is voor nu gissen.
Dat hangt er vanaf hoe HW dat in hun aansturing heeft afgevangen.mike123 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:07:
[...]
Ik lees hier een beetje mee maar zou het niet mogelijk zijn om via de router tijdelijk de batterij niet meer van internet (wifi) te voorzien?
een optie is inderdaad geen signaal = doe niets.
een andere optie is geen signaal = blijf doen wat de laatste instructie was.
Nu wat minder rooskleurig:D
Ik kom nu uit op 502KWh. Geen gemiddeldes, maar wat er per dag de accu in zou gaan met een minimum van 1,89KWh en een max van 2,43KWh. Ook heb ik 20% verlies meegerekend: TL-20% per dag om zeker te weten dat er voldoende TL is om de accu te vullen, vooral in de winter. 2KWh TL betekent rekenen met 1,6KWh.
Voor aantal laadcycli heb ik genomen:
- één keer volledig laden-ontladen =1
- 0,8KWh laden = (0,8/1,89=) 0,42
en alle waardes bij elkaar opgeteld.
:strip_exif()/f/image/FWAPWg9iomdEOy7bwolP3hoM.jpg?f=fotoalbum_large)
Schiedam | 4050 Wp ZZO
de (laten we zeggen) 10% van het opladen verlies je voor de capaciteit van je batterij. (bij de omvormer. Hij laadt gewoon iets langer door tot hij wel met 2,7 kWh geladen is.)
Stel je hebt 15kWh mogelijke export op een dag. Dan gaat er 2,7 kWh naar de batterij, en 270 Wh naar het verbruik van de omvormer. Dat verlies is dus export verlies, geen batterijverlies.
Van het verbruik verlies je zeg maar weer 10%, dat is echt batterijverlies.
Alleen op dagen dat je minder dan die 3 kWh exporteert kun je eigenlijk alles aan de batterij toewijzen. Maar zodra die 3 kWh wel gehaald wordt eigenlijk maar 10%.
[ Voor 14% gewijzigd door ArthurMorgan op 04-09-2024 09:26 ]
Sorry maar dit is gochelen met woorden. Die 270Wh exportverlies zouden niet plaatsvinden als je niet bezig was een batterij op te laden en is daar dus een rechtstreeks gevolg van en dat zie ik als batterij verlies.ArthurMorgan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:23:
het is niet 20% van wat je terug levert.
de (laten we zeggen) 10% van het opladen verlies je voor de capaciteit van je batterij. (bij de omvormer. Hij laadt gewoon iets langer door tot hij wel met 2,7 kWh geladen is.)
Stel je hebt 15kWh mogelijke export op een dag. Dan gaat er 2,7 kWh naar de batterij, en 270 Wh naar het verbruik van de omvormer. Dat verlies is dus export verlies, geen batterijverlies.
Van het verbruik verlies je zeg maar weer 10%, dat is echt batterijverlies.
Alleen op dagen dat je minder dan die 3 kWh exporteert kun je eigenlijk alles aan de batterij toewijzen. Maar zodra die 3 kWh wel gehaald wordt eigenlijk maar 10%.
Verlies wordt niet groter of kleiner door het aantal kwh dat je laad. Het kan wel varieren door de snelheid waarmee wordt geladen of ontladen.
Het maakt in zoverre uit dat als je alles aan de batterij toewijst je van een 2,7 kWh lading maar 80% (2,16 kWh) terug krijgt, en dat is 90% (2,43 kWh)hanev001 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:38:
[...]
Sorry maar dit is gochelen met woorden. Die 270Wh exportverlies zouden niet plaatsvinden als je niet bezig was een batterij op te laden en is daar dus een rechtstreeks gevolg van en dat zie ik als batterij verlies.
Verlies wordt niet groter of kleiner door het aantal kwh dat je laad. Het kan wel varieren door de snelheid waarmee wordt geladen of ontladen.
Zolang je saldering hebt maakt dat niet veel uit. Maar daarna wel, en voor de berekeningen ook.
wil je weten hoeveel je batterij verbruikt, of wil je weten hoeveel kWh je van je batterij kunt gebruiken voor eigen verbruik.
Je batterij kost je 20%, maar als je meer opwekt dan je op je batterij kwijt kunt, dan is die 10% een ander soort verlies dan als je de batterij niet vol krijgt.
Bij salderen is elke kWh export of batterij even duur, en maakt het inderdaad niet uit waar het verschil zit. Zodra er een prijsverschil zit in het besparen van import en het exporteren wel.
Bij het puur toewijzen aan de batterij ga je uit van 2,7 kWh toewijzen aan het opladen van de batterij. Bij wat ik zeg wijs je 2,7 kWh + het verbruik van de omvormer toev aan het opladen. Omdat in het eerste geval de batterij niet vol zit, en bij mijn methode wel.
Je maakt een denkfout. Die 270wh raak je kwijt, het gaat niet de batterij in maar ook niet het net op.ArthurMorgan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:46:
[...]
Het maakt in zoverre uit dat als je alles aan de batterij toewijst je van een 2,7 kWh lading maar 80% (2,16 kWh) terug krijgt, en dat is 90% (2,43 kWh)
Zolang je saldering hebt maakt dat niet veel uit. Maar daarna wel, en voor de berekeningen ook.
wil je weten hoeveel je batterij verbruikt, of wil je weten hoeveel kWh je van je batterij kunt gebruiken voor eigen verbruik.
Je batterij kost je 20%, maar als je meer opwekt dan je op je batterij kwijt kunt, dan is die 10% een ander soort verlies dan als je de batterij niet vol krijgt.
Bij salderen is elke kWh export of batterij even duur, en maakt het inderdaad niet uit waar het verschil zit. Zodra er een prijsverschil zit in het besparen van import en het exporteren wel.
Bij het puur toewijzen aan de batterij ga je uit van 2,7 kWh toewijzen aan het opladen van de batterij. Bij wat ik zeg wijs je 2,7 kWh + het verbruik van de omvormer toev aan het opladen. Omdat in het eerste geval de batterij niet vol zit, en bij mijn methode wel.
Dus zolang salderen bestaat verlies je de totale waarde van die 270wh en als salderen niet meer bestaat de netto TLV En dit verlies zou niet optreden als je de batterij niet zou opladen.
Je laatste opmerking over vol / niet vol begrijp ik niet. Er is geen verschil in methode, er wordt geladen tot de batterij vol is.
1. 100 procent efficiënt laden, 80 procent ontladen
2. 90 procent laden, 90 procent ontladen
3. 80 procent laden, 100 procent ontladen
Bij 1 heb je 2.7 Max aan energie die er op gaat. Een je verhoogt je eigen gebruik met 2.1 kWh
Bij 2 kun je 3 kwh van je opwek gebruiken om te vullen een verhoog je je eigen gebruik met 2.4 kWh
Bij 3 gebruik je 3.3 kWh van je opwek, en heb je 2.7 voor je gebruik.
Dus het maakt uit waar het verlies zit.
Het kan uitsluitend optie 2 zijn.ArthurMorgan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:16:
3 batterijen
1. 100 procent efficiënt laden, 80 procent ontladen
2. 90 procent laden, 90 procent ontladen
3. 80 procent laden, 100 procent ontladen
Bij 1 heb je 2.7 Max aan energie die er op gaat. Een je verhoogt je eigen gebruik met 2.1 kWh
Bij 2 kun je 3 kwh van je opwek gebruiken om te vullen een verhoog je je eigen gebruik met 2.4 kWh
Bij 3 gebruik je 3.3 kWh van je opwek, en heb je 2.7 voor je gebruik.
Dus het maakt uit waar het verlies zit.
100% efficentie bestaat niet en HW heeft zelf aangegeven dat er altijd verlies optreed..Hoeveel dat exact is zal de praktijk moeten leren. De algemene aanname is 10% gemiddeld ongeacht wat de batterij aan het doen is dus in totaal 20% van wat je er in stopt in een volledige cyclus.
Het gaat er om of je in je berekeningen rekening houdt met of je 3 kWh nodig hebt om hem te vullen, en je 2.4 kWh hebt om te verbruiken, of dat je begint met 2.7 en dan 2.1 overhoudt om te gebruiken.
Volgens mij gaat het in de post waarop ik reageerde om de tweede methode. En ik wilde juist laten zien dat je een deel van het verlies voor de opslag van de batterij moet plaatsen. Dus 3 kWh als invoer.
Dat die andere 2 batterijen niet bestaan snap ik. Dat is puur om te laten zien dat er verschil zit tussen laad en ontlaad efficiëntie.
Ah, dank je! Ik ga dit ook verwerken in mijn berekening, 3 IN en 2,4 UIT (en UIT is dan mijn besparing)ArthurMorgan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:32:
Laatste poging anders gaat het me blijkbaar echt niet lukken.
Het gaat er om of je in je berekeningen rekening houdt met of je 3 kWh nodig hebt om hem te vullen, en je 2.4 kWh hebt om te verbruiken, of dat je begint met 2.7 en dan 2.1 overhoudt om te gebruiken.
Volgens mij gaat het in de post waarop ik reageerde om de tweede methode. En ik wilde juist laten zien dat je een deel van het verlies voor de opslag van de batterij moet plaatsen. Dus 3 kWh als invoer.
Dat die andere 2 batterijen niet bestaan snap ik. Dat is puur om te laten zien dat er verschil zit tussen laad en ontlaad efficiëntie.
Ik heb alleen naar 1,89 en 2,43 UIT gekeken vanwege 70-90% efficiency.
Schiedam | 4050 Wp ZZO
Ik denk dat we langs elkaar heen hebben zitten praten maar in de kern het zelfde bedoelenArthurMorgan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:32:
Mijn verwarring is ontstaan toen je de term "exportverlies" gebruikte. Terwijl mijn insteek is dat alles batterij verlies is. Maar ik ben het zonder meer met je eens dat 3 kwh in en 2,4 kwh uit de juiste getallen zijn.
Samen gevat,
100 kWh laden geeft 80kWh te gebruiken in huis of terug te leveren aan het net.
Van elke kWh die door je accu gaat raak je 20% kwijt ( ongeveer
Afhankelijk van hoe de accu geladen word PV of dynamisch van het net kan iedereen een berekening maken voor eigen situatie (TLB, TLV e.d.)
Of is dit te simpel gedacht?
Deze batterij kan natuurlijk niet importeren uit of exporteren naar het net. Dus die case is op dit moment niet van toepassing. Je hebt alleen zonne-energie als bron voor de batterij.Peterhardenberg schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:14:
@hanev001 @ArthurMorgan
Samen gevat,
100 kWh laden geeft 80kWh te gebruiken in huis of terug te leveren aan het net.
Van elke kWh die door je accu gaat raak je 20% kwijt ( ongeveer)
Afhankelijk van hoe de accu geladen word PV of dynamisch van het net kan iedereen een berekening maken voor eigen situatie (TLB, TLV e.d.)
Of is dit te simpel gedacht?
Maar op zich klopt het, (plusminus) zij het dat het te grofmazig is. Je begint met een vaststelling van 100kWh laden en 80 kWh ontladen. Terwijl we het over een 2,7 kWh batterij met 800 watt vermogen hebben. Het is dus een heel klein batterijtje voor 1 nacht overbruggen. Terwijl de meeste mensen veel meer opwek dan dat batterijtje hebben. En ongeveer het verbruik van 1 lading per nacht.
Wat veel mensen dus (waarschijnlijk) zouden willen is dat de grootste inefficientie zit bij het opladen, want meer dan genoeg zonne-energie voor handen. En het ontladen zo dicht als mogelijk bij de 95%. (gezamenlijk richting de 80%)
Op basis van de stelling 100kWh -> 80 kWh klopt het dus. Op basis van dagelijks gebruik is het iets te kort door de bocht. (bij andere en grotere batterijen en andere cases gaat het meer op)
Nee, nu begin je weer dezelfde fout te maken. Efficientie is niet gebonden aan de hoeveelheid die je laad. Dus 100 kwh in en 80 kwh uit een prima samenvatting.ArthurMorgan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:34:
[...]
Deze batterij kan natuurlijk niet importeren uit of exporteren naar het net. Dus die case is op dit moment niet van toepassing. Je hebt alleen zonne-energie als bron voor de batterij.
Maar op zich klopt het, (plusminus) zij het dat het te grofmazig is. Je begint met een vaststelling van 100kWh laden en 80 kWh ontladen. Terwijl we het over een 2,7 kWh batterij met 800 watt vermogen hebben. Het is dus een heel klein batterijtje voor 1 nacht overbruggen. Terwijl de meeste mensen veel meer opwek dan dat batterijtje hebben. En ongeveer het verbruik van 1 lading per nacht.
Wat veel mensen dus (waarschijnlijk) zouden willen is dat de grootste inefficientie zit bij het opladen, want meer dan genoeg zonne-energie voor handen. En het ontladen zo dicht als mogelijk bij de 95%. (gezamenlijk richting de 80%)
Op basis van de stelling 100kWh -> 80 kWh klopt het dus. Op basis van dagelijks gebruik is het iets te kort door de bocht. (bij andere en grotere batterijen en andere cases gaat het meer op)
Ja 100kWh opladen levert 80 kWh gebruik. Ik zeg helemaal niks anders.
Daar gaat mijn post niet over. Mijn post gaat erover dat de efficientie op meerdere manieren verdeeld kan worden om op die 80% te komen. Je kunt een omvormer maken die beter presteert op 100-200 watt vermogen en slechter op 800, of andersom bijvoorbeeld. Als je hem op lage vermogens beter laat presteren is de ontlaadefficientie vaak beter omdat mensen 's nachts vaak dat ongeveer verbruiken. Als je hem juist beter op 800 watt laat presteren gaat de laadefficientie omhoog. Dus heb je minder kWh nodig om hem op te laden, maar ook minder om later te gebruiken.
Bij een grote batterij die of niet volledig op een dag wordt opgeladen, of niet leeg gaat maakt dat niks uit. Dan is alleen die 80% gecombineerd van belang.
Bij een kleine batterij maakt het juist enorm uit waar het grootste verlies zit.
Maar goed, ik hou er over op.
edit: je kunt 3kWh nodig hebben om hem te vullen en 2,4 hebben om hem te ontladen, maar je kunt hem ook zo maken dat je 3,2 kWh nodig hebt om hem te laden maar 2,5-2,6 kWh hebt om te gebruiken. Allebei levert 80% op. Maar het geeft een betere gebruikservaring.
Dat is dus waar het efficientieverlies zit en waarom een combinatiegetal bij een dergelijke kleine batterij minder handig is dan bij een batterij van pak hem beet 20 kWh.
[ Voor 17% gewijzigd door ArthurMorgan op 04-09-2024 12:04 ]
Ja zo lust ik er nog een paar. Een "wat als redenatie". maar dat is gebakken lucht.ArthurMorgan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:54:
Lees het nog eens rustig door zonder vanuit je eigen standpunt te blijven denken.
Ja 100kWh opladen levert 80 kWh gebruik. Ik zeg helemaal niks anders.
Daar gaat mijn post niet over. Mijn post gaat erover dat de efficientie op meerdere manieren verdeeld kan worden om op die 80% te komen. Je kunt een omvormer maken die beter presteert op 100-200 watt vermogen en slechter op 800, of andersom bijvoorbeeld. Als je hem op lage vermogens beter laat presteren is de ontlaadefficientie vaak beter omdat mensen 's nachts vaak dat ongeveer verbruiken. Als je hem juist beter op 800 watt laat presteren gaat de laadefficientie omhoog. Dus heb je minder kWh nodig om hem op te laden, maar ook minder om later te gebruiken.
Bij een grote batterij die of niet volledig op een dag wordt opgeladen, of niet leeg gaat maakt dat niks uit. Dan is alleen die 80% gecombineerd van belang.
Bij een kleine batterij maakt het juist enorm uit waar het grootste verlies zit.
Maar goed, ik hou er over op.
HW komt met een batterij in een specifieke configuratie en die zal een bepaalde efficientie hebben.
Een batterij in een andere configuratie zal een andere efficientie hebben.
Ik beperk me tot wat ik gekocht heb en de efficientie die daarvoor is aangegeven.
Dat is gewoon hoe elke omvormer werkt.
[ Voor 7% gewijzigd door ArthurMorgan op 04-09-2024 12:20 ]
[ Voor 5% gewijzigd door giancarlo_f op 04-09-2024 12:27 ]
Toekomstige functies komen voor alle plug-in batteries beschikbaar. Het is niet zo dat als je nu koopt je later functies mis loopt die andere wel krijgen.Sjamo schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:00:
[...]
Dank voor de duidelijkheid. Dat is ook precies wat ik zoek in de batterij dus voor mij is het goed nieuws.
Wat ik me af vraag, de mogelijke aanpassingen die er misschien komen in de toekomst, zijn dat aanpassingen die gelden voor alle batterijen, dus ook met terugwerkende kracht de batterijen die in november worden uitgeleverd, of wordt dat een aanpassing die gaat gelden voor toekomstig bestelde of later uitgeleverde batterijen?
En als het met terugwerkende kracht is, zal er dan de mogelijkheid komen om te kiezen of je de nieuwe opties wil benutten, of wordt het gewoon een update waarna alles anders is?
Geen ervaring mee, maar als ik de handleiding goed begrijp, heeft het apparaat een niet-MC4 stekker als DC ingang. Dat zou voor mij een deal breaker zijn, bij dergelijke vermogen krijg ik een beetje jeuk van allerlei verloopkabels (zie pagina 2).giancarlo_f schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:25:
Heeft er iemand ervaring met de "Sunbooster GRID" en/of de "LANPWR 2200", één van de eerste (mobiele) powerstations welke ook kan terugleveren aan het net (in stappen van 50watt t/m 800watt). Lijkt mij straks een hele zinvolle toevoeging aan/bij de HomeWizard Plug-In Battery.
Al eerder kwam hier dit setje voorbij en zo te zien hoef je geen Duitse BTW (MwSt.) te betalen als je er ook nog panelen bijneemt.
Over een jaar of twee zal de markt wel verzadigd zijn, eens kijken waar de prijzen dan liggen...
Nu gerekend met 2x15% verlies: accu in en uit. Zit ik nu op het juiste spoor?ArthurMorgan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:32:
:strip_exif()/f/image/XDBfu8OnDSw4ytIO5LOpTfFE.jpg?f=fotoalbum_large)
Percentages kan ik gewoon aanpassen
Schiedam | 4050 Wp ZZO
Hou er wel rekening mee dat je (zeker) in het voor en najaar je ook overdag nog wel eens wat extra pakt als het opeens bewolkt is tussen twee zonnige perioden in. Dus dat je meer dan 1 cycle op een dag kunt halen.
Maar voor een minimum opbrengst lijkt dit me een prima opzetje.
Ik weet trouwens niet of het veel uitmaakt in jouw situatie of niet. Maar bedenk wel dat het laadvermogen maximaal 800 Watt is. Als ik naar 23 oktober kijk dan zou dat bijvoorbeeld van invloed kunnen zijn
[ Voor 22% gewijzigd door ArthurMorgan op 05-09-2024 15:15 ]
Ja, een uurtje zonneschijn van 1500W maakt niet dat dat direct de accu in loopt. In mijn berekening dan max 800Wh - 15%, haha! Nuttige opmerking, dank je. Dit in excel stoppen is onmogelijk, misschien toch kijken naar HA. Ik doe nu achteraf steeds een dagje data in excel invoeren.ArthurMorgan schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:12:
Het is een wat strenge methode. Maar als minimale opbrengst is het zeker bruikbaar.
Hou er wel rekening mee dat je (zeker) in het voor en najaar je ook overdag nog wel eens wat extra pakt als het opeens bewolkt is tussen twee zonnige perioden in. Dus dat je meer dan 1 cycle op een dag kunt halen.
Maar voor een minimum opbrengst lijkt dit me een prima opzetje.
Ik weet trouwens niet of het veel uitmaakt in jouw situatie of niet. Maar bedenk wel dat het laadvermogen maximaal 800 Watt is. Als ik naar 23 oktober kijk dan zou dat bijvoorbeeld van invloed kunnen zijn
Trouwens, volgens mijn berekening nog 6 precies dezelfde jaren en dan heb ik mijn accu terugverdiend
[ Voor 8% gewijzigd door Matjan op 06-09-2024 16:23 . Reden: Extra info ]
Schiedam | 4050 Wp ZZO
Google search en afstropen van de website geven geen informatie.
Omdat de beoogde plaats voor mijn toekomstige thuis batterij in de buurt is van waterleidingen en een CV vul punt is enige “weerstand” tegen wat druppel, condens en spatjes wel van belang.
Iemand een idee? En @HomeWizard_NL ?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Enige wat ik kan vinden zijn deze specificaties op de website van HW zelf.EVfan schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:34:
Ik kan geen IP classificatie vinden van de HomeWizard Plug-In batterij.
Omdat de beoogde plaats voor mijn toekomstige thuis batterij in de buurt is van waterleidingen en een CV vul punt is enige “weerstand” tegen wat druppel, condens en spatjes wel van belang.
https://www.homewizard.com/nl/shop/battery-pre-order/
2 tabjes. Beschrijving en Specificaties. Net ondet de 2 groene vinkjes. Kans is groot dat je er net overheen leest. Ik zie niets rondom IP. Wel iets over vocht.
[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 06-09-2024 20:02 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Klopt, geen vermelding van IP classificatie, wel dat de batterij niet buiten mag staan.Devke schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:01:
[...]
Enige wat ik kan vinden zijn deze specificaties op de website van HW zelf.
https://www.homewizard.com/nl/shop/battery-pre-order/
2 tabjes. Beschrijving en Specificaties.
Nou dat is het plan niet.
Wellicht kan HW er meer over zeggen dan. Durf er geen uitspraak over te doen.EVfan schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:02:
[...]
Klopt, geen vermelding van IP classificatie, wel dat de batterij niet buiten mag staan.
Kijk eens welke ip klasse jou cv heeft.EVfan schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:34:
Ik kan geen IP classificatie vinden van de HomeWizard Plug-In batterij.
Een waterleiding zelf heeft geen eis tot een ip klasse, wel als daar direct een tappunt is.
Condens is wel een dingetje echter kijk maar eens hoe de klasse conform NEN1010 is verdeeld.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DerSR858AO15IoHGGiKoYDmX.jpg?f=user_large)
Zone 3 is IP x1
Zone 2 is IP x4
Zone 1 is IP x5
Vroeg me nu wel af. Hoe reageerd de regeling als ik straks ook nog de solaredge storedge toevoeg?
beide kijken immers wat er door de hoofdaansluiting gemeten word.
Is er al iets bekent over de regelkaraterstiek en hoe snel het maximale vermogen word vrij gegeven?
zit hier bv een paar sec vertraging in ?
mijn jaarverbruik zit rond de 18000kwh
dit ivm E auto en 2x 16kw warmtepompen icm 24Kwp Pv
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Sorry, geen antwoord op je vraag…
Eens, ik begrijp dan ook de keuze niet voor 4x HW + SolarEdge StorEdge, dan ga je toch voor bijv. een 3-fase Victron systeem met modulaire accu's waardoor je geen conflict in de werking krijgt en indien nodig gemakkelijk verder op kunt schalen.Gramser schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 07:03:
Ik zou verwachten dat je met 18Mwh verbruik en twee WP van 16kW een iets grootschaliger optie dan 4HW zou kiezen… wauw!
Sorry, geen antwoord op je vraag…
@MacD007MacD007 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:53:
[...]
Kijk eens welke ip klasse jou cv heeft.
Een waterleiding zelf heeft geen eis tot een ip klasse, wel als daar direct een tappunt is.
Condens is wel een dingetje echter kijk maar eens hoe de klasse conform NEN1010 is verdeeld.
[Afbeelding]
Zone 3 is IP x1
Zone 2 is IP x4
Zone 1 is IP x5
Tja de situatie zit een beetje tussen die IP1 en IPx4 categorieën in.
De ruimte onder de wastafel lijkt erop, maar er is geen kraan als in wastafel kraan, maar een afgesloten bijvul/aftapplug. Die kan met bijvullen wat water morsen, maar is uiteraard maar een enkele keer (hopelijk nooit).
Hoewel er waterleidingen achter tegen de muur lopen zijn die iha warm (warmtepomp, er wordt niet mee gekoeld), en lekkages zijn onwaarschijnlijk. Dus IPx4 is denk ik te strikt, IPx1 wat relaxed.
Met bijvullen maar de accu’s tjjdelijk even verplaatsen lijkt het beste compromis.
Lastig, in feite is een aftapplug geen echte kraan die regelmatig gebruikt wordt, wil je echter volledige zekerheid, mn de door jou genoemde condensatie is zelfs IP x4 te weinig, dan zou je eigenlijk IP x5 moeten hebben, nu is in een normale verwarmde ruimte ( uitzondering douches ed) geen condensatie in die vorm te verwachten, rlv van 100%.EVfan schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:58:
[...]
@MacD007
Tja de situatie zit een beetje tussen die IP1 en IPx4 categorieën in.
De ruimte onder de wastafel lijkt erop, maar er is geen kraan als in wastafel kraan, maar een afgesloten bijvul/aftapplug. Die kan met bijvullen wat water morsen, maar is uiteraard maar een enkele keer (hopelijk nooit).
Hoewel er waterleidingen achter tegen de muur lopen zijn die iha warm (warmtepomp, er wordt niet mee gekoeld), en lekkages zijn onwaarschijnlijk. Dus IPx4 is denk ik te strikt, IPx1 wat relaxed.
Met bijvullen maar de accu’s tjjdelijk even verplaatsen lijkt het beste compromis.
In een cv ruimte is veelal door het CV systeem veelal een prima temperatuur met weinig kans op condensvorming (normaal gesproken, ik ken jouw situatie natuurlijk niet)
Ik zou wel de thuis batterij dan niet direct onder cq naast dat aftapplug plaatsen, wat dacht je deze gewoon op een rek of plank te plaatsen (boven deze leidingen), de leidingen zelf zou je ook nog kunnen isoleren.
Dank @MacD007MacD007 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:29:
[...]
Lastig, in feite is een aftapplug geen echte kraan die regelmatig gebruikt wordt, wil je echter volledige zekerheid, mn de door jou genoemde condensatie is zelfs IP x4 te weinig, dan zou je eigenlijk IP x5 moeten hebben, nu is in een normale verwarmde ruimte ( uitzondering douches ed) geen condensatie in die vorm te verwachten, rlv van 100%.
In een cv ruimte is veelal door het CV systeem veelal een prima temperatuur met weinig kans op condensvorming (normaal gesproken, ik ken jouw situatie natuurlijk niet)
Ik zou wel de thuis batterij dan niet direct onder cq naast dat aftapplug plaatsen, wat dacht je deze gewoon op een rek of plank te plaatsen (boven deze leidingen), de leidingen zelf zou je ook nog kunnen isoleren.
Er is 99,99% zeker geen probleem met condensatie, de ruimte is verwarmd en wordt goed geventileerd.
Alleen de aftapplug is een punt van aandacht.
Denk dat ik zoals gezegd de batterijen er zoveel mogelijk naast plaats en bij gebruik voor vullen van de warmtepomp de batterijen ruim uit de buurt verplaats.
Toch is het fijn te weten wat de IP classificatie van de batterijen is (vrees IPx1).
/f/image/F7nWOWm5zT4fpkIaESYWR4ke.png?f=fotoalbum_large)
Natuurlijk kan nadat de EV geladen is de niet geoptimaliseerde versie ook weer gevuld worden met zonnestroom, maar op een aantal dagen is dat niet gelukt, waardoor die gedurende de nacht geen NOM meer kon realiseren. Daarnaast betekent extra cycles extra afschrijving. Zonnestroom kWh's die je naar de EV stuurt gaan niet het net op, maar als je tijdens het laden van de EV naast de zonnestroom kWh's ook de eerder in de accu opgeslagen zonnestroom naar de auto stuurt, dan laad je die gemiddeld gezien wel met meer eigen kWh's op. Tegen de huidige dynamische tarieven werkt het pauzeren dus financieel gezien goed. Stopt het salderen, dan kan het niet pauzeren beter uitpakken, mits de dag na het pauzeren nog lang genoeg is en de zon dan voldoende schijnt om de accu weer te kunnen vullen voor de avond.
/f/image/foTUJ9YwdEeCoe8fMHkNdxwe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tMkepSusPSwXrH1Vb5NERUNU.png?f=fotoalbum_large)
De 3x levert het meeste op, maar de 2x heeft in mijn geval nog steeds de beste ROI.
Ik denk niet dat het een verplichting is dat een apparaat een ip rating heeft. Ik denk dat de meeste aparaten in huis helemaal geen rating hebben.EVfan schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:51:
[...]
Dank @MacD007
Er is 99,99% zeker geen probleem met condensatie, de ruimte is verwarmd en wordt goed geventileerd.
Alleen de aftapplug is een punt van aandacht.
Denk dat ik zoals gezegd de batterijen er zoveel mogelijk naast plaats en bij gebruik voor vullen van de warmtepomp de batterijen ruim uit de buurt verplaats.
Toch is het fijn te weten wat de IP classificatie van de batterijen is (vrees IPx1).
Ik heb mn Excel gebouwd op elk kwartier, zoals te downloaden uit HW app.Matjan schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:43:
[...]
Nu gerekend met 2x15% verlies: accu in en uit. Zit ik nu op het juiste spoor?
[Afbeelding]
Percentages kan ik gewoon aanpassen
Dit is nauwkeuriger om ook het op- en ontladen te berekenen (per minuut zou nog nauwkeuriger zijn natuurlijk, maar dat heb ik niet)
Op dezelfde pagina: "Relatieve vochtigheid < 95% RH niet-condenserend".EVfan schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:02:
[...]
Klopt, geen vermelding van IP classificatie, wel dat de batterij niet buiten mag staan.
Dat niet-condenserend krijg je m.i. alleen voor elkaar in een geconditioneerde ruimte. Ofwel een verwarmde en geventileerde ruimte. Daarmee lijkt de optie om dat apparaat in de schuur te plaatsen ook van de baan. Of ziet iemand dit anders?
Hopelijk laat HomeWizard als een van de eersten hun batterij homologeren.
Het artikel: https://archive.ph/IKeXI#selection-3287.0-3314.0
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Kondens komt zeker doordat de RH te hoog wordt en slechte ventilatie, Door temperatuur verschillen (daling ) zal het ene voorwerp zijn warmte sneller afstaan dan andere door uitstraling. Volgens mijn oude geheugenSonero schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:24:
[...]
Op dezelfde pagina: "Relatieve vochtigheid < 95% RH niet-condenserend".
Dat niet-condenserend krijg je m.i. alleen voor elkaar in een geconditioneerde ruimte. Ofwel een verwarmde en geventileerde ruimte. Daarmee lijkt de optie om dat apparaat in de schuur te plaatsen ook van de baan. Of ziet iemand dit anders?
Nu heeft de accu het voordeel dat het een warmtebron is, de verliezen moeten ergens blijven, denk dat het dus met condens bij normale ventilatie wel meevalt.
Heb hier in mijn broeikas van 20-100% RH en -15 tot +45 een "ESP 32 cam" onbeschermd al 2 jaar
zonder probleem draaien. Spinnen vinden het wel lekker warm zijn dan ook het grootste probleem.
Denk dat het let lezen van de gebruiksaanwijzing omtrent plaatsing wel duidelijkheid zal geven.
[ Voor 3% gewijzigd door Ross11 op 09-09-2024 10:18 ]
Ross
Ja, goeie! Hiermee kan de opbrengst van vorig jaar achteraf weer wat preciezer worden uitgerekend. Ik ben benieuwd wat daar dan uit komt en in hoeverre dit verschilt van de cijfers die ik nu hebpizzapieter schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:19:
[...]
Ik heb mn Excel gebouwd op elk kwartier, zoals te downloaden uit HW app.
Dit is nauwkeuriger om ook het op- en ontladen te berekenen (per minuut zou nog nauwkeuriger zijn natuurlijk, maar dat heb ik niet)

Voor het dagelijkse doe ik nu elke ochtend fftjes de waardes ZV, net, TL en gasverbruik van de vorige dag uit de app in mijn excel invoeren voor analyse van verbruik en kosten.
Realtime analyse met een dashboard zou ik heel erg mooi vinden eigenlijk.
Schiedam | 4050 Wp ZZO
Verplaatst :-)
[ Voor 95% gewijzigd door thido op 09-09-2024 17:54 ]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ow chips, inderdaad het verkeerde draadje, sorry :-)Taro schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:29:
[...]
Top, maar die hoort waarschijnlijk in Eenvoudige thuisaccu samenstellen ipv hier?
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
:strip_exif()/f/image/JdKoaGYnq6wQBVauXIz0TIdh.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat heb ik al eens geroepen in dit topic. Was niet iedereen blij mee. Maar los daarvan. Vandaag had dat tegen 15 ct/kWh gekunnen. Mits het zonnetje het natuurlijk laat afweten. Als je vanavond om.17 uur denkt.... shit dit systeem komt niet vol dan ben je te laat. Stroomprijs is dan zo dat je beter het uit het net kunt halen (denk aan omzettingsverliezen die je anders ook kwijt zou zijn). Maar ik snap wel wat je bedoel. Dynamisch laden (met uitstel) zou best een leuk voordeel kunnen opleveren.Webarcher schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:24:
Zou nog een mooi toevoeging zijn dat als de accu niet volledig geladen kan worden met eigen zonnestroom om dan het restant bij te laden met een voordelig dynamisch tarief.
De doelgroep van dit product denkt niet zo, die kijkt eens in de maand op de app en heeft meestal een vast contract.Devke schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:28:
Als je vanavond om.17 uur denkt.... shit dit systeem komt niet vol dan ben je te laat. Stroomprijs is dan zo dat je beter het uit het net kunt halen (denk aan omzettingsverliezen die je anders ook kwijt zou zijn).
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Zojuist ook nog kunnen berekenen dat in die periode (juni 2023-juni 2024) de batterij 226 x volledig vanuit leeg opgeladen zou zijn (eff 80% en max capaciteit op 2500kWh ipv 2700kWh)Matjan schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:00:
[...]
Ja, goeie! Hiermee kan de opbrengst van vorig jaar achteraf weer wat preciezer worden uitgerekend. Ik ben benieuwd wat daar dan uit komt en in hoeverre dit verschilt van de cijfers die ik nu heb![]()
Voor het dagelijkse doe ik nu elke ochtend fftjes de waardes ZV, net, TL en gasverbruik van de vorige dag uit de app in mijn excel invoeren voor analyse van verbruik en kosten.
Realtime analyse met een dashboard zou ik heel erg mooi vinden eigenlijk.
Of je legt er toch een paar PV panelen bij.Devke schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:28:
[...]
Dat heb ik al eens geroepen in dit topic. Was niet iedereen blij mee. Maar los daarvan. Vandaag had dat tegen 15 ct/kWh gekunnen. Mits het zonnetje het natuurlijk laat afweten. Als je vanavond om.17 uur denkt.... shit dit systeem komt niet vol dan ben je te laat. Stroomprijs is dan zo dat je beter het uit het net kunt halen (denk aan omzettingsverliezen die je anders ook kwijt zou zijn). Maar ik snap wel wat je bedoel. Dynamisch laden (met uitstel) zou best een leuk voordeel kunnen opleveren.
als HW een soort van sessy ECO modus krijgt dan koop ik er 1... https://www.sessy.nl/hoe-werkt-de-eco-modus/Webarcher schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:24:
Zou nog een mooi toevoeging zijn dat als de accu niet volledig geladen kan worden met eigen zonnestroom om dan het restant bij te laden met een voordelig dynamisch tarief.
Het issue is dat er een fatsoenlijk verschil moet zijn tussen het hoogste en het laagste tarief. Kerst vorig jaar sprong er zo uit, overdag ontzettend veel wind dus de stroom kostte niks. In de avond gingen al die gourmet apparaten aan en was het 16 cent. Als je het verlies en de afschrijving van je accu meerekent valt daar nog wat te verdienen maar die situatie is redelijk uitzonderlijk.Webarcher schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:24:
Dat is de reden dat ze dat nu niet doen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
maar misschien kopen sommige mensen wel een accu omdat ze een deel van de oplossing van de net congestie willen zijn, of voor het milieu of... nog een andere reden.asing schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:51:
[...]
Het issue is dat er een fatsoenlijk verschil moet zijn tussen het hoogste en het laagste tarief. Kerst vorig jaar sprong er zo uit, overdag ontzettend veel wind dus de stroom kostte niks. In de avond gingen al die gourmet apparaten aan en was het 16 cent. Als je het verlies en de afschrijving van je accu meerekent valt daar nog wat te verdienen maar die situatie is redelijk uitzonderlijk.
Dat is de reden dat ze dat nu niet doen.
Ik heb er 2 besteld en het doel is 0 op de meter voor een zo groot mogelijk deel van het jaar, minder terugleveren en meer zelf verbruiken. Onderaan de streep betaal ik minder belasting voor de stroom die ik verbruik en help ik de Duck Curve verbeteren. Uiteindelijk is het ook de bedoeling om van het gas af te gaan. Dat scheelt 300-350 euro per jaar aan vaste kosten en de CO2 uitstoot daalt.HiBe schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:56:
[...]
maar misschien kopen sommige mensen wel een accu omdat ze een deel van de oplossing van de net congestie willen zijn, of voor het milieu of... nog een andere reden.
Ik maak me geen enkele illusie dat dat idee een paar maanden per jaar niet of amper gaat werken, maar een groot deel van het jaar zal ik (zo goed als) zelfvoorzienend zijn.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Haha. Ik had je reactie al verwacht. Dat mag. No problem. Ik denk dat HW er uiteindelijk wel iets mee gaat doen (als optie). Je hoeft het dus niet te gebruiken dus.hoevenpe schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:09:
[...]
De doelgroep van dit product denkt niet zo, die kijkt eens in de maand op de app en heeft meestal een vast contract.
Uhh gaan de buren niet leuk vinden 😉. Ik heb wel eens aan vervangen gedacht. M.b.t. de huidige onzekerheden staat dat op hold.Peterhardenberg schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:47:
[...]
Of je legt er toch een paar PV panelen bij.
Ik snap wat je zegt, maar hoeveel zoden zet het daadwerkelijk aan de dijk?Devke schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:15:
Haha. Ik had je reactie al verwacht. Dat mag. No problem. Ik denk dat HW er uiteindelijk wel iets mee gaat doen (als optie). Je hoeft het dus niet te gebruiken dus.
Stel 100 dagen waarop te weinig PV opwek is om 2,5kWh batterij te vullen, dan hebben we het over 250kWh op jaarbasis. Met een spread van 10ct per kWh een paar tientjes, als je al een dynamisch abonnement hebt en de spread in een PV-loze winter nog steeds zo groot is.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat zal moeten blijken. Ik heb al wel wat momentjes gespot. Of dat de 100 gaat halen? We gaan het gewoon mee maken. Doel was ter lering en vermaak.hoevenpe schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:18:
[...]
Ik snap wat je zegt, maar hoeveel zoden zet het daadwerkelijk aan de dijk?
Stel 100 dagen waarop te weinig PV opwek is om 2,5kWh batterij te vullen, dan hebben we het over 250kWh op jaarbasis. Met een spread van 10ct per kWh een paar tientjes, als je al een dynamisch abonnement hebt en de spread in een PV-loze winter nog steeds zo groot is.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik ben wat ouder en als ik investeer heeft het alleen nut als ik dat binnen max 3-5 jaar terugverdien.
In het gunstigste geval denk ik dat het bij deze batterij 7,5 jaar duurt.
Ik zie dat andere merken in de software een keuzemenu aan de klant geven waarin ze zelf kunnen bepalen wat voor hen het meest rendabel is.
Je wil ook niet dat je na 1 of 2 jaar spijt krijgt omdat andere merken veel betere innovaties implementeren.
Een mogelijkheid om de terugverdientijd te verkorten is het verschil tussen DAL en Normaal tarief te benutten.
Volgens mij gaat HW er vanuit dat dit niet rendabel is als je de laadverliezen meerekent.PCan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:53:
@HomeWizard_NL
Ik ben wat ouder en als ik investeer heeft het alleen nut als ik dat binnen max 3-5 jaar terugverdien.
In het gunstigste geval denk ik dat het bij deze batterij 7,5 jaar duurt.
Ik zie dat andere merken in de software een keuzemenu aan de klant geven waarin ze zelf kunnen bepalen wat voor hen het meest rendabel is.
Je wil ook niet dat je na 1 of 2 jaar spijt krijgt omdat andere merken veel betere innovaties implementeren.
Een mogelijkheid om de terugverdientijd te verkorten is het verschil tussen DAL en Normaal tarief te benutten.
Vraag is dan alleen of dit samen goed gaat, of juist elkaar in de weg gaat zitten...
De efficiency lijkt me vooral af te hangen van het seizoen. En de opname-/teruglever-wens zal per gebruiker anders zijn. In de winter zal de HW batterij er (vermoedelijk) op gericht zijn elk overschot zo snel mogelijk binnen te hengelen, de dag is maar kort. In de zomer mag de HW batterij er gerust 10 uur over doen om zichzelf vol te laden.HiBe schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:06:
misschien een raar idee, maar is het zinvol om 1 of meer Sessys te combineren met 1 of meer Homewizard batterijen? Waarbij de homewizard vooral efficienter is bij lage laad/ontlaad snelheden en de Sessy dan bij wat hogere vraag/aanbod gebruikt kan worden (zie https://gathering.tweaker...message/80086708#80086708 voor de achtergrond van deze vraag).
Vraag is dan alleen of dit samen goed gaat, of juist elkaar in de weg gaat zitten...
Maar de Sessy-gebruiker wil misschien elke piek zelf op kunnen vangen, een vaatwasser bijvoorbeeld heeft al snel 2 pieken van 2,5 kWh (opstarten en drogen). Wil je dit met de HW oplossing doen, dan heb je al snel een stuk of 3 exemplaren nodig. Voor woningen met warmtepomp of EV voor de deur zijn de scenario's weer anders.
Beide oplossingen zullen hun eigen algoritme hebben dat bovendien ook nog weersafhankelijk en seizoensafhankelijk zal zijn (?). Ik wil niet zeggen dat de zekeringen je om de oren zullen vliegen wanneer je beide systemen gaat mengen, persoonlijk zou ik kiezen voor 1 oplossing.
Lijkt mij dat ze elkaar in de weg zullen zitten omdat ze beide sturen op de data van de P1-poort van de slimme meter.HiBe schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:06:
misschien een raar idee, maar is het zinvol om 1 of meer Sessys te combineren met 1 of meer Homewizard batterijen? Waarbij de homewizard vooral efficienter is bij lage laad/ontlaad snelheden en de Sessy dan bij wat hogere vraag/aanbod gebruikt kan worden (zie https://gathering.tweaker...message/80086708#80086708 voor de achtergrond van deze vraag).
Zonder verder intelligentie toe te voegen zullen ze inderdaad 'ruzie' maken wie er mag laden, omdat ze naar dezelfde P1 data kijken en er los van elkaar op reageren.hanev001 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:17:
[...]
Lijkt mij dat ze elkaar in de weg zullen zitten omdat ze beide sturen op de data van de P1-poort van de slimme meter.
De Sessy kan zich laten besturen, dus voor de Sessy kun je een paar regels aanmaken in HA. Dan geef je de HomeWizard voorrang.
Alternatief is dat je stelt een XOM in combinatie met een Charge Only modus,waarbij de Sessy ook ruimte laat voor de HW-batterij, bijvoorbeeld -200. Dan heeft de HW batterij ruimte om op te laden (die pakt die overgelaten 200 totdat hij op max vermogen zit). Nadeel is wel dat de Sessy dan niet gaat leveren als er een verbruiker inschakelt. Zonder Charge Only ben je de HW batterij aan het voeden vanuit de Sessy, tenzij er een groter overschot vanuit de panelen is.
Leuk om mee te stoeien, maar ik vraag me af of het ook daadwerkelijk rendeert om je omvormer op hun meest efficiente punt te proberen te gebruiken.
[ Voor 6% gewijzigd door Bravo op 11-09-2024 16:29 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ik heb er geen berekeningen op losgelaten, het is deels voor de leuk en een mooie aanvulling op alle andere maatregelen mbt verduurzaming.
Ik opteerde eigenlijk een Enphase maar het verschil in prijs was me te groot.
Ik weet dat HW aangeeft dat hij er puur is om overschot op te vangen.. maar hoop stiekem dat er in de toekomst meer functionaliteit bij komt zoals dynamisch laden. Volgens mij is dit heel simpel voor HW om te implementeren, hun app heeft toch ook al de koppeling met de day-ahead markt?
We gaan het meemaken.
1 accu is voor mij te weinig om zelfs de korte zomernachten helemaal door te komen, dat gaat nu al regelmatig naar 2 accu's.
Die 3e gaat vast en zeker ook gebruikt worden.
Ik zou nog 1 ding willen weten; kan ik straks met een energie socket een elektrische boiler inschakelen op een melding dat de accu's geladen zijn en ik nog zonnestroom over heb?
Stroom inkopen voor warmwater is voor mij duurder dan gas verbruiken voor warmwater, maar als ik nog "over" heb wordt dat wel weer een optie.
Dat kun je nu al doen.Vale Ouwe schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:19:
Ik heb er 3 besteld. Puur om zoveel mogelijk opgewekte energie mee te nemen voor de nacht en een slechte dag er na.
1 accu is voor mij te weinig om zelfs de korte zomernachten helemaal door te komen, dat gaat nu al regelmatig naar 2 accu's.
Die 3e gaat vast en zeker ook gebruikt worden.
Ik zou nog 1 ding willen weten; kan ik straks met een energie socket een elektrische boiler inschakelen op een melding dat de accu's geladen zijn en ik nog zonnestroom over heb?
Stroom inkopen voor warmwater is voor mij duurder dan gas verbruiken voor warmwater, maar als ik nog "over" heb wordt dat wel weer een optie.
Als je straks de accus hebt draaien zul je toch ook nog wel een overschot hebben?
Als je overschot hebt gaan de accu's laden, maar als de boiler inschakelt op een bepaalde taak zal deze eerst de opwek verbruiken voordat de accu's gaan laden.
Als je de socket instelt op stroom totaal export, dan wordt het wat lastiger (omdat de accu's een deel van de export beperken). Gelukkig kun je ook schakelen op opwek.
:strip_exif()/f/image/gQzmZoBbPFrEjoJRQetEicNg.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lagere rendement op lagere vermogens komt niet door hogere verliezen, maar omdat het standbyverbruik gaat domineren. Een grotere omvormer heeft bijvoorbeeld altijd meer verliezen in bleeder resistors etc.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zo doende kunnen ze op de dag bijspringen, mochten de panelen even niet voldoende kunnen leveren.
En in ieder geval vol zijn voor de komende nacht (en of slechte dag).
Als er dan nog over is zo ik de energie willen steken in de ww-boiler. Die wordt nu enkel door gas verwarmt.
Dus als de accu's vol zijn en er nog steeds zonne-energie over is, dan zou ik dat mee willen nemen in boiler.
Maar eerst de accus vol en daarna de boiler.
Als ik moet inkopen om de boiler (bij)te verwarmen is dat met gas goedkoper dan met stroom (per kWh).
Speelt allemaal in de toekomst.
Voorlopig heb ik een vast contract tot oktober 2926 en zonder terugleverboetes.
Welke maatschappij is dat? Wil ik ook wel. (Sorry kon het niet laten)Vale Ouwe schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:45:
[ Voor 3% gewijzigd door Vale Ouwe op 11-09-2024 19:08 ]
Goede redenatie van je accu's voorrang geven,Vale Ouwe schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:45:
Wat ik graag zou willen dat de accu's opladen prioriteit krijgen.
Zo doende kunnen ze op de dag bijspringen, mochten de panelen even niet voldoende kunnen leveren.
En in ieder geval vol zijn voor de komende nacht (en of slechte dag).
Als er dan nog over is zo ik de energie willen steken in de ww-boiler. Die wordt nu enkel door gas verwarmt.
Dus als de accu's vol zijn en er nog steeds zonne-energie over is, dan zou ik dat mee willen nemen in boiler.
Maar eerst de accus vol en daarna de boiler.
Als ik moet inkopen om de boiler (bij)te verwarmen is dat met gas goedkoper dan met stroom (per kWh).
Speelt allemaal in de toekomst.
Toch zou ik de boiler voorrang geven, Je wilt toch warm water hebben einde van dag en de volgende ochtend.
Direct stroom verbruiken is beter dan via de accu later gebruiken. ivm de omvormer verliezen.
Beter eerst het avond en nacht verbruik zover mogelijk naar beneden brengen, door evt avond en nacht verbruik naar overdag te verplaatsen.
Ehm, volgens @HomeWizard_NL is het stand-by verbruik van hun product zeer laag, maar daalt de efficiëntie van een omvormer heel hard bij lage vermogens, van 85% bij 25% belasting naar 70% bij 10%.Proton_ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:38:
Het lagere rendement op lagere vermogens komt niet door hogere verliezen, maar omdat het standbyverbruik gaat domineren. Een grotere omvormer heeft bijvoorbeeld altijd meer verliezen in bleeder resistors etc.
En dan ben ik dus vooral 'bang' voor het feit dat mijn stand-by verbruik van zo'n 100W dichter bij die 10% (van 800W) komt, waardoor zelfs de HW-battetij een groot deel van de tijd mijn zolderkamer gaat verwarmen, gedurende de nachten.
Bedenk wel dat een boiler ook verlies heeft (volgens mij zo'n 25%). Alleen als je op jaarbasis zonne-energie over hebt is een boiler interessant. En dan ook liever een met een wwarmtepomp, want elektrisch verwarmen (van water) met een COP van 1 lijkt me alleen in heel specifieke gevallen interessant.Peterhardenberg schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:05:
[...]
Goede redenatie van je accu's voorrang geven,
Toch zou ik de boiler voorrang geven, Je wilt toch warm water hebben einde van dag en de volgende ochtend.
Direct stroom verbruiken is beter dan via de accu later gebruiken. ivm de omvormer verliezen.
Beter eerst het avond en nacht verbruik zover mogelijk naar beneden brengen, door evt avond en nacht verbruik naar overdag te verplaatsen.
Hoeveel heb je er besteld? Het ligt ook een beetje aan je eigen verbruik overdag enzo maar ik zie in deze periode al met langere avonden dat vullen al iets lastiger begint te worden en ik de avond afgedekt heb. Hele nacht doorhalen lukt niet meer. 1 besteld hier. Voor de zomer voldoende voor de avond en nacht. Hier ligt nachtverbruik tussen de 90 en 200 watt (vriezer/koelkast) die bijspringen.a2aan schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:08:
[...]
Ehm, volgens @HomeWizard_NL is het stand-by verbruik van hun product zeer laag, maar daalt de efficiëntie van een omvormer heel hard bij lage vermogens, van 85% bij 25% belasting naar 70% bij 10%.
En dan ben ik dus vooral 'bang' voor het feit dat mijn stand-by verbruik van zo'n 100W dichter bij die 10% (van 800W) komt, waardoor zelfs de HW-battetij een groot deel van de tijd mijn zolderkamer gaat verwarmen, gedurende de nachten.
Ook ik heb er eentje besteld. En ja, een groot deel van de tijd zal 'ie op 200W of hoger belast worden, maar gedurende de zomermaanden kom ik gemiddeld op zo'n 1kWh nachtverbruik per dag dat door de batterij wordt afgedekt, ik denk zo'n 100-150kwh in totaal, wat op een verwachte benutting van 600-800kWh op jaarbasis ook weer niet te verwaarlozen is.Devke schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:15:
[...]
Hoeveel heb je er besteld? Het ligt ook een beetje aan je eigen verbruik overdag enzo maar ik zie in deze periode al met langere avonden dat vullen al iets lastiger begint te worden en ik de avond afgedekt heb. Hele nacht doorhalen lukt niet meer. 1 besteld hier. Voor de zomer voldoende voor de avond en nacht. Hier ligt nachtverbruik tussen de 90 en 200 watt (vriezer/koelkast) die bijspringen.
Ik snap je helemaal en ben het er volkomen mee eens, zelf ging ik ook uit van een warmtepomp boiler,a2aan schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:14:
[...]
Bedenk wel dat een boiler ook verlies heeft (volgens mij zo'n 25%). Alleen als je op jaarbasis zonne-energie over hebt is een boiler interessant. En dan ook liever een met een wwarmtepomp, want elektrisch verwarmen (van water) met een COP van 1 lijkt me alleen in heel specifieke gevallen interessant.
(niemand wil toch 2024 SWW maken met z'n ouderwetse conventionele COP 1 boiler.
Koop eerst een WP boiler en dan pas een HW accu als je geld wilt besparen.
Mja, een boiler met een element is wel (veel) makkelijker te plaatsen dan een warmtepompboiler. Dus om die reden heb ik zelf wel serieus een ouderwetse boiler van 80l overwogen, omdar ik daar nog net plek voor zou hebben. Uiteindelijk toch gekozen voor een (hybride) warmtepomp voor CV, en daarna heb ik (op jaarbasis) geen overschot aan zonne-energie meer.Peterhardenberg schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:55:
[...]
Ik snap je helemaal en ben het er volkomen mee eens, zelf ging ik ook uit van een warmtepomp boiler,
(niemand wil toch 2024 SWW maken met z'n ouderwetse conventionele COP 1 boiler.)
Koop eerst een WP boiler en dan pas een HW accu als je geld wilt besparen.
De HW-batterij heb ik niet besteld om rijk van te worden, maar wel voor de duurzaamheid. En het gemak en de flexibiliteit van plaatsen zijn ook belangrijke voordelen.
Dit topic is gesloten.