Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Of het een goed idee betwijfel ik.
Als de Nexus een laad opdracht krijgt zal dat op de P1-meter als gebruik worden gezien en zal de HW gaan ontladen en bij Nexus ontladen ziet de HW dit als overschot en gaat laden.
Je zit dus in huis stroom tussen 2 batterijen heen en weer te sturen en krijgt daardoor dubbel laad/ontlaad verlies.
Laten we dan ook maar een topic afsplitsen van Home Assistant en HomeWizard batterij.Proton_ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:54:
[modbreak]Zoals aangegeven in Proton_ in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic" is de discussie over normen breder dan de HomeWizard batterij; ook bijvoorbeeld Balkonkraftwerke en Duravolt 5,12kW plug en play? hebben baat bij helderheid over dezelfde regels.
Om dit tot zijn recht te laten komen is de discussie afgesplitst naar "Welke risico's ontstaan bij 800W invoeden met stekker?"
Graag daar verder.[/]
Ik heb er 2 besteld. Aangezien ze op verschillende fases / groepen aangesloten moeten worden verwacht ik wel dat ik ze in "serie" kan laten werken i.p.v. "parallel. Dit zou met een meettaak moet kunnen, gok ikDevke schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:15:
[...]
Hoeveel heb je er besteld? Het ligt ook een beetje aan je eigen verbruik overdag enzo maar ik zie in deze periode al met langere avonden dat vullen al iets lastiger begint te worden en ik de avond afgedekt heb. Hele nacht doorhalen lukt niet meer. 1 besteld hier. Voor de zomer voldoende voor de avond en nacht. Hier ligt nachtverbruik tussen de 90 en 200 watt (vriezer/koelkast) die bijspringen.
Dus eerst de ene accu leegmaken, daarna de andere... voor de nacht bijvoorbeeld.
Ze maken allebei dan gebruik van dezelfde homewizard meetding en zijn waarschijnlijk door de homewizard app bewust van elkaar, dus het ligt maar aan hoe HW dat managed.(RSH) schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:31:
[...]
Ik heb er 2 besteld. Aangezien ze op verschillende fases / groepen aangesloten moeten worden verwacht ik wel dat ik ze in "serie" kan laten werken i.p.v. "parallel. Dit zou met een meettaak moet kunnen, gok ik
Dus eerst de ene accu leegmaken, daarna de andere... voor de nacht bijvoorbeeld.
Ik heb er 1 besteld in de nov-batch, als tegen die teijd meer duidelijk is over de (on)mogelijkheden, dan komt er misschien heel snel een 2e of 3e in huis.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
In feite maakt dat niets uit, je hebt met de maximale vermogenslevering van 800W te maken, normaal gezien zal dat in de nacht veelal geen probleem geven (een warmtepomp uitgezonderd) of een vaatwasser die je in de avond / nacht laat lopen, maar bij deze zul je niet constant boven die 800W zitten.(RSH) schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:31:
[...]
Ik heb er 2 besteld. Aangezien ze op verschillende fases / groepen aangesloten moeten worden verwacht ik wel dat ik ze in "serie" kan laten werken i.p.v. "parallel. Dit zou met een meettaak moet kunnen, gok ik
Het voordeel van 2 HW thuis -acuus die op verschillende groepen aangesloten staan (en hier maakt het dus niets uit of dat op 1-fase of twee verschillende fases is) dat beide die 800W kunnen leveren, dus maximaal totaal 1.600 W aan vermogen kunnen leveren (dat is dan weer handig bij die vaatwasser).
het maakt dus niet uit of je beide voor bv elk 50% belast; de vraag is hierbij bepaalend.
voorbeeld: je huis vraagd in de nacht 600W; die kan dus door één thuis-batterij al geleverd worden, heb je er twee is het afhankelijk hoe de regeling binnen HW werkt en bv beide elk 300W aan het huisnet gaan leveren., of dat eerst de ééne de levering voor zijn kiezen gaat nemen en als deze leeg is sprinkt de tweede in, onder de streep maakt dit dus niets uit.
Als je dat 8 uur hebt moeten leveren heb je dus 4,800 kWh aan stroom uit de batterij geleverd.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Dat maakt wel uit, als twee omvormers 50% leveren is er (veel) meer verlies dan dat één omvormer 100% levert. Ongetwijfeld zal HW dat ook zo hebben geregeld 😁MacD007 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:00:
[...]
het maakt dus niet uit of je beide voor bv elk 50% belast; de vraag is hierbij bepaalend.
voorbeeld: je huis vraagd in de nacht 600W; die kan dus door één thuis-batterij al geleverd worden, heb je er twee is het afhankelijk hoe de regeling binnen HW werkt en bv beide elk 300W aan het huisnet gaan leveren.,
[ Voor 22% gewijzigd door easywoods op 13-09-2024 12:38 ]
HomeWizard_NL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:11:
[...]
We maximaliseren voor de hoogste efficientie.
Voorbeeld
Bij 600w is dat een batterij. Bij 900 watt is dat 2 batterijen op 450W. Afhankelijk van wat op dat moment het meest efficient is. Hoe vol of leeg de cellen zijn en de temperatuur speelt ook mee.
Vermogen simpelweg verdelen is inefficient.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
mmm, dat is niet wat ik zie in de specificaties van de omvormers.easywoods schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:35:
[...]
Dat maakt wel uit, als twee omvormers 50% leveren is er (veel) meer verlies dan dat één omvormer 100% levert. Ongetwijfeld zal HW dat ook zo hebben geregeld 😁
een rendement grafiek:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)
de 50% geeft mij toch het hoogste rendement.
(maar bij PV is het gebied tussen de 15% en de 30% eigenlijk veel belangrijker, dat is waar de meeste opbrengst zit eigenlijk.)
zijn verschillen groot, nee, is het waard om het er over te hebben, eigenlijk ook nee.
het boeit op het geheel eigenlijk maar weinig een 1 a 2% verschil misschien.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dat 1600W leveren kan dus alleen als je HW kan overtuigen om hun maximale levergrens van 800W te verwijderen. Een grens die onzin is als je ze in de aparte groepen hebt staan.MacD007 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:00:
[...]
In feite maakt dat niets uit, je hebt met de maximale vermogenslevering van 800W te maken, normaal gezien zal dat in de nacht veelal geen probleem geven (een warmtepomp uitgezonderd) of een vaatwasser die je in de avond / nacht laat lopen, maar bij deze zul je niet constant boven die 800W zitten.
Het voordeel van 2 HW thuis -acuus die op verschillende groepen aangesloten staan (en hier maakt het dus niets uit of dat op 1-fase of twee verschillende fases is) dat beide die 800W kunnen leveren, dus maximaal totaal 1.600 W aan vermogen kunnen leveren (dat is dan weer handig bij die vaatwasser).
voorbeeld: je huis vraagd in de nacht 600W; die kan dus door één thuis-batterij al geleverd worden, heb je er twee is het afhankelijk hoe de regeling binnen HW werkt en bv beide elk 300W aan het huisnet gaan leveren., of dat eerst de ééne de levering voor zijn kiezen gaat nemen en als deze leeg is sprinkt de tweede in, onder de streep maakt dit dus niets uit.
Als je dat 8 uur hebt moeten leveren heb je dus 4,800 kWh aan stroom uit de batterij geleverd.
Ah, ik zie nu dat HW dat anders heeft geregeld en dus niet de hoogste efficiëntie heeft op 100% belasting waar ik van uit gingmigjes schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:44:
[...]
mmm, dat is niet wat ik zie in de specificaties van de omvormers.![]()
een rendement grafiek:
[Afbeelding]
de 50% geeft mij toch het hoogste rendement.
(maar bij PV is het gebied tussen de 15% en de 30% eigenlijk veel belangrijker, dat is waar de meeste opbrengst zit eigenlijk.)
zijn verschillen groot, nee, is het waard om het er over te hebben, eigenlijk ook nee.
het boeit op het geheel eigenlijk maar weinig een 1 a 2% verschil misschien.

Hoezo ?hanev001 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:48:
[...]
Dat 1600W leveren kan dus alleen als je HW kan overtuigen om hun maximale levergrens van 800W te verwijderen. Een grens die onzin is als je ze in de aparte groepen hebt staan.
je levert op:
groep 1: 800W max
groep 2: 800W max
dus je huis-installatie ziet twee leverpunten (van elk 800W max) dus bijelkaar is dat gewoon 1.600W max levering.
dit zowel in één-fase als ook in een drie-fase systeem.
vergeet niet, die 800W limiet is alleen bedoeld om uit veiligheidsoverweging je geen overbelasting in die groep kunt veroorzaken.
Nee, zoals ik HW begrijp kijken ze naar de data van de P1-meter en zijn de batterijen beperkt tot het terugleveren van maximaal 800W totaal tenzij je de batterijen vast laat aansluiten op een eigen groep en HW dan de begrenzing opheft. Staat zo op de site van HW.MacD007 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:01:
[...]
Hoezo ?
je levert op:
groep 1: 800W max
groep 2: 800W max
dus je huis-installatie ziet twee leverpunten (van elk 800W max) dus bijelkaar is dat gewoon 1.600W max levering.
dit zowel in één-fase als ook in een drie-fase systeem.
vergeet niet, die 800W limiet is alleen bedoeld om uit veiligheidsoverweging je geen overbelasting in die groep kunt veroorzaken.
Ik ben het helemaal met je eens dat 800W per groep geen enkel probleem is en zelfs meerdere in dezelfde groep hoeft geen probleem te zijn als je maar heel zorgvuldig van te voren bepaald wat er aan andere gebruikers op die groep zitten en je in totaal niet boven de max van de groepzekering komt.
De mop is dat ze geen beperking voor het laden toepassen terwijl je daar eerder tegen problemen aan zal lopen als je over de grens van de zekering gaat omdat de batterijen dan gewoon stroom gebruikers zijn.
HomeWizard_NL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:11:
We maximaliseren voor de hoogste efficientie.
Voorbeeld
Bij 600w is dat een batterij. Bij 900 watt is dat 2 batterijen op 450W. Afhankelijk van wat op dat moment het meest efficient is. Hoe vol of leeg de cellen zijn en de temperatuur speelt ook mee.
Vermogen simpelweg verdelen is inefficient.
Uit de laatste zinsnede is dus duidelijk op te maken dat het wel kan. Maar dat ze het echt af raden. Maar als je een eigen groep hebt, of het over meerdere groepen verdeeld zoals @MacD007 zegt kan het gewoon. Of via een setting (waarschijnlijk ergens diep ver verstoptHomeWizard_NL schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:37:
[...]
We adviseren echt een eigen groep (of meerdere eigen groepen per fase als je dat wilt) voor het ongrendelen van het maximale ontladen. Doorsnee consumenten uitleggen dat ze batterijen over verschillende groepen of fases moeten verdelen zonder kennis van wat groepen of fases zijn is gewoon vragen om gebruikersfouten waar risico's aan zitten. Wij proberen het voornamelijk gewoon overzichtelijk en veilig te houden met dit standpunt.
Dus kort door de bocht. wil je de batterijen ontgrendelen, mogen er geen andere apparaten zitten op de groepen van de batterijen. Doe je dit toch, eigen risico.
Ik wacht op de tweede batterij voor ik een extra groep ga maken. Maar zelf vind ik dat toch de meest prettige en veilige optie. Maar HW kan dat verder niet controleren of zo.
[ Voor 7% gewijzigd door ArthurMorgan op 13-09-2024 15:36 ]
zou je even kunnen aangeven waar je dit volgens jou hebt zien staan?hanev001 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:18:
[...]
Nee, zoals ik HW begrijp kijken ze naar de data van de P1-meter en zijn de batterijen beperkt tot het terugleveren van maximaal 800W totaal tenzij je de batterijen vast laat aansluiten op een eigen groep en HW dan de begrenzing opheft. Staat zo op de site van HW.
Dat is vrij logisch, tijdens laden gedraagd zich een batterij net als elke andere gebruiker. daar zijn ook onze huisnet installatie volledig op gebasserd.Ik ben het helemaal met je eens dat 800W per groep geen enkel probleem is en zelfs meerdere in dezelfde groep hoeft geen probleem te zijn als je maar heel zorgvuldig van te voren bepaald wat er aan andere gebruikers op die groep zitten en je in totaal niet boven de max van de groepzekering komt.
De mop is dat ze geen beperking voor het laden toepassen terwijl je daar eerder tegen problemen aan zal lopen als je over de grens van de zekering gaat omdat de batterijen dan gewoon stroom gebruikers zijn.
Het probleem kan ontstaan als je zonder verstand en beleid achter de zekering naast verbruikers ooknog gelijktijdig leveranciers het zitten, gelukkig hebben onze kabels in ons huis normaal gezien een duidelijke hogere reserve dan bv in Duitsland waar veel bedrading nog in 1,5 mm2 is uitgevoerd.
Onze standaard zekering is ook per groep op 16A. Daarom is per groep (dus niet per fase) het advies van HW om niet boven de 800W terug te leveren (ontladen).
op: https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/MacD007 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:29:
[...]
zou je even kunnen aangeven waar je dit volgens jou hebt zien staan?
[...]
Dat is vrij logisch, tijdens laden gedraagd zich een batterij net als elke andere gebruiker. daar zijn ook onze huisnet installatie volledig op gebasserd.
Het probleem kan ontstaan als je zonder verstand en beleid achter de zekering naast verbruikers ooknog gelijktijdig leveranciers het zitten, gelukkig hebben onze kabels in ons huis normaal gezien een duidelijke hogere reserve dan bv in Duitsland waar veel bedrading nog in 1,5 mm2 is uitgevoerd.
Onze standaard zekering is ook per groep op 16A. Daarom is per groep (dus niet per fase) het advies van HW om niet boven de 800W terug te leveren (ontladen).
in de veel gestelde vragen het punt: Hoeveel batterijen kan ik maximaal aansluiten?
Naar mijn mening is de denkfout van HW dat men puur naar het beveiligen van het ontladen heeft gekeken. Echter om te kunnen ontladen zullen de batterijen eerst moeten worden geladen.
Voorbeeld: 2500W gewone gebruikers en 2 batterijen 1600W laden in dezelfde groep
Belasting bekabeling en zekering 4100W (geen goed idee)
Voorbeeld 2500W gewone gebruikers en 2 batterijen 1600W ontladen in dezelfde groep
Belasting bekabeling = 2500W en belasting zekering = 900 W ( is veiliger dan laden)
De enige manier om de gevreesde overbelasting van de bekabeling te veroorzaken is om tijdens het ontladen extra gebruikers toe te voegen aan de groep zodat de belasting van de bekabeling hoger dan 4400W wordt . Echter zodra het ontladen stopt zit je dan weer met een overbelasting van de zekering.
Aangezien je geen controle hebt over het wel of niet schijnen van de zon en daarmee het schakelen tussen laden en ontladen is het extra toevoegen van gebruikers niet een praktische zaak.
Als de boel wordt overladen is dat echt iets dat opzettelijk gebeurd en tegen zulk gedrag is geen enkele beveiliging bestand
Tenslotte dit is een beveiliging die werkt voor de HW batterijen. Het geeft geen bescherming tegen domme mensen die daarnaast ook nog een product van een andere leverancier aansluiten dat teruglevert.
De enige echte bescherming is gezond verstand en een duidelijke handleiding waar in de risico's uitgebreid zijn vermeld.
Bij het ontladen schiet de zekering er juist pas 3,5 ampere later uit, en dat kan dus echt een issue zijn als je hem ontgrendelt en meerdere op 1 groep zet waar andere apparaten staan.
Eh nee! bij de zekering wel. Maar intern juist niet. Dit is juist wat brandgevaarlijk kan zijn bij dunnere bekabeling. (niet bij dit voorbeeld overigens, maar de apparaten (gewone gebruikers) kunnen ook rustig 4800 Watt vragen en krijgen zonder dat de zekering eruit vliegt.)Voorbeeld 2500W gewone gebruikers en 2 batterijen 1600W ontladen in dezelfde groep
Belasting bekabeling = 2500W en belasting zekering = 900 W ( is veiliger dan laden)
TLDR: Opladen kan zekeringen laten springen, ontladen kan de bedrading overbelasten en dus brandgevaar opleveren. HW richt zich logischerwijs op het laatste.
[ Voor 57% gewijzigd door ArthurMorgan op 13-09-2024 17:18 ]
Als de zekering er niet uitvliegt bij gewone gebruikers die meer dan de waarde van de zekering vragen dan is er iets structureel mis met de installatie en heeft dus niets met batterijen te maken. Het brandgevaar is dan ook aanwezig zonder batterijen. Dat lost een beveiliging in de batterijen niet op.ArthurMorgan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:03:
Bij het laden van de batterij schiet de zekering er gewoon uit als er teveel gevraagd wordt. Daarom geen probleem. Dat is niks anders als een airfryer, een strijkbout en een oude stofzuiger op dezelfde groep)
Bij het ontladen schiet de zekering er juist pas 3,5 ampere later uit, en dat kan dus echt een issue zijn als je hem ontgrendelt en meerdere op 1 groep zet waar andere apparaten staan.
[...]
Eh nee! bij de zekering wel. Maar intern juist niet. Dit is juist wat brandgevaarlijk kan zijn bij dunnere bekabeling. (niet bij dit voorbeeld overigens, maar de apparaten (gewone gebruikers) kunnen ook rustig 4800 Watt vragen en krijgen zonder dat de zekering eruit vliegt.)
Als de batterij op dezelfde groep zit gaat de stroom niet via de zekering, maar rechtstreeks naar de gebruikers. Dat geef je zelf al aan met je 900 watt bij de zekering van je eigen voorbeeld.hanev001 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:22:
[...]
Als de zekering er niet uitvliegt bij gewone gebruikers die meer dan de waarde van de zekering vragen dan is er iets structureel mis met de installatie en heeft dus niets met batterijen te maken. Het brandgevaar is dan ook aanwezig zonder batterijen. Dat lost een beveiliging in de batterijen niet op.
Dat is het hele issue hier.
stel 5000 watt aan apparaten aan op 1 groep van 16 ampere.
Zekering klapt er uit als je dat doet zonder batterijen. (veilig)
Voeg 2 batterijen toe die ontgrendeld zijn en vol zitten. 1600 watt levering mogelijk, en gevraagd.
bij de zekering komt er nog 3400 watt aan extra door, dus die doet niks. (onveilig)
--
Heb je echter 3000 watt aan apparaten aan staan en voeg je 2 batterijen toe (en heb je genoeg opwek) dan knalt die zekering er bij 16 ampere gewoon uit. Dus ja opletten dat je je batterijen zo plaatst dat het opladen en gebruiken niet de zekering overvraagt. maar gevaarlijk wordt het niet.
----
edit: ander iets. Ik zit er zelf over te denken om mijn zonnepanelenomvormer sowieso te begrenzen tot 3600 Watt. Ik heb een 4200 watt omvormer maar de keren dat ik boven de 3600 Watt kom is best weinig. Dat is iet wat ik overweeg als de tweede batterij komt en ik die (tijdelijk) op de zelfde groep ga zetten als waar nu maximaal 3000 watt aan vraag zit. (wasmachine en 1 kW boiler, en komt echt geen usboplader meer bij
[ Voor 26% gewijzigd door ArthurMorgan op 13-09-2024 17:53 ]
Sorry, doe aub geen uitspraken waar je blijkbaar geen verstand van hebt, een 16A zekering klapt niet bij 16,1A er uit.hanev001 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:22:
[...]
Als de zekering er niet uitvliegt bij gewone gebruikers die meer dan de waarde van de zekering vragen dan is er iets structureel mis met de installatie en heeft dus niets met batterijen te maken. Het brandgevaar is dan ook aanwezig zonder batterijen. Dat lost een beveiliging in de batterijen niet op.
ik heb in het verleden daarover al een grafiek laten zien wat er gebeurt en waneer.
je maakt door dit soort onzin mensen alleen aan het twijfelen.
Waar ik het wel met je eens ben kijk naar de aansluitwaarde van al je apparaten die je op één groep hebt aangesloten en zorg er voor dat je daarmee de groep niet overbelast en blijf dus netjes onder de limiet (bij 16A is dat dus 3.680W).
daarmee behoud je van de aanwezige veilgheidsmarges en blijf je volledig in het groene gebied.
Arthur, op een groep waar een omvormer zit mag je niets anders (verbruikers) plaatsen, een batterij is tijdens het laden ook gewoon een verbruiker, dus deze mag dus niet op dezelfde groep als de omvormer geplaatst worden.ArthurMorgan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:26:
[...]
Als de batterij op dezelfde groep zit gaat de stroom niet via de zekering, maar rechtstreeks naar de gebruikers. Dat geef je zelf al aan met je 900 watt bij de zekering van je eigen voorbeeld.
Voeg 2 batterijen toe die ontgrendeld zijn en vol zitten. 1600 watt levering mogelijk, en gevraagd.
bij de zekering komt er nog 3400 watt aan extra door, dus die doet niks. (onveilig)
--
Heb je echter 3000 watt aan apparaten aan staan en voeg je 2 batterijen toe (en heb je genoeg opwek) dan knalt die zekering er bij 16 ampere gewoon uit. Dus ja opletten dat je je batterijen zo plaatst dat het opladen en gebruiken niet de zekering overvraagt. maar gevaarlijk wordt het niet.
----
edit: ander iets. Ik zit er zelf over te denken om mijn zonnepanelenomvormer sowieso te begrenzen tot 3600 Watt. Ik heb een 4200 watt omvormer maar de keren dat ik boven de 3600 Watt kom is best weinig. Dat is iet wat ik overweeg als de tweede batterij komt en ik die (tijdelijk) op de zelfde groep ga zetten als waar nu maximaal 3000 watt aan vraag zit. (wasmachine en 1 kW boiler, en komt echt geen usboplader meer bij)
Als je een omvormer van 4.200W hebt zou deze in feite door een 20A zekering afgezekerd moeten worden, of deze limiteren tot de genoemde 3680W.
De batterij moet dus op een andere groep geplaatst worden.
Wat ik vooral wil voorkomen is dat de groep waar de batterijen op zitten door het opladen boven de 16 ampere uit komen. Dat kan ik het makkelijkst voorkomen door de omvormer te beperken.
De groep waar ze tijdelijk op komen (voor ik ze ga ontgrendelen) is een groep die 3000 kan vragen door de verbruikers. Met 2 batterijen zou ik dus op een vraag van 4200 Watt* uit kunnen komen op specifieke momenten. Door de omvormer op 3600 te zetten blijft er op zulke momenten gewoon maar 600 over om te laden. En springt de zekering er niet uit.
Als de eigen groep er is kan de beperking er weer af.
Mijn andere 2 groepen hebben soms een (iets) hogere vraag dan die 3000 max van deze groep. Maar ook als ik er dan daar een batterij op zou zetten zou er nog steeds geen overbelasting ontstaan. Mits ik dus altijd zorg dat de vraag van andere apparaten tezamen binnen die groep onder de 16 Amp hou.
* max van de zonnepanelenomvormer. Iemand anders met meer panelen en een grotere omvormer nog meer dus.
[ Voor 19% gewijzigd door ArthurMorgan op 13-09-2024 19:50 ]
Mijn punt is dat de beperking van 800W voor de HW batterij output een schijn veiligheid oplevert. Want ik kan die 1600W output ook bereiken met 1 HW batterij en 1 plug in 800W zonnepaneel van een ander bedrijf.ArthurMorgan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:26:
Als de batterij op dezelfde groep zit gaat de stroom niet via de zekering, maar rechtstreeks naar de gebruikers. Dat geef je zelf al aan met je 900 watt bij de zekering van je eigen voorbeeld.
De enige echte beveiliging zit tussen de oren van de mensen zijnde het gezonde verstand. Er zijn namelijk altijd situaties te bedenken die gevaarlijk zijn maar het is niet juist om de goede onder de domme te laten leiden door het toepassen van die 800W grens door HW.
Het is nou eenmaal zo dat bijna de helft van de mensen bovengemiddeld dom is, en als maatschappij hebben we daarmee te dealen. Een manier is om wetten te maken met als doel om ongelukken te voorkomen (bijvoorbeeld 800W als maximum invoeding door een stekkerapparaat), en HW moet zich daar dan ook aan houden, 'helaas'.hanev001 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:51:
[...]
Mijn punt is dat de beperking van 800W voor de HW batterij output een schijn veiligheid oplevert. Want ik kan die 1600W output ook bereiken met 1 HW batterij en 1 plug in 800W zonnepaneel van een ander bedrijf.
De enige echte beveiliging zit tussen de oren van de mensen zijnde het gezonde verstand. Er zijn namelijk altijd situaties te bedenken die gevaarlijk zijn maar het is niet juist om de goede onder de domme te laten leiden door het toepassen van die 800W grens door HW.
Nou vind ik ze wel vrij conservatief in het feit dat ze twee HW-batterijen als één apparaat zien, maar misschien wordt het niet al te moeilijk om de vergrendeling te (laten) opheffen, en dan heb je het beste van twee werelden. Veiligheid voor degenen die niet kunnen/willen nadenken, en functie voor degenen die er bewust voor kiezen.
Ik zie even niet wat je 1e zin voor waardevolle toevoeging is 🤔a2aan schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:46:
[...]
Het is nou eenmaal zo dat bijna de helft van de mensen bovengemiddeld dom is, en als maatschappij hebben we daarmee te dealen. Een manier is om wetten te maken met als doel om ongelukken te voorkomen (bijvoorbeeld 800W als maximum invoeding door een stekkerapparaat), en HW moet zich daar dan ook aan houden, 'helaas'.
Nou vind ik ze wel vrij conservatief in het feit dat ze twee HW-batterijen als één apparaat zien, maar misschien wordt het niet al te moeilijk om de vergrendeling te (laten) opheffen, en dan heb je het beste van twee werelden. Veiligheid voor degenen die niet kunnen/willen nadenken, en functie voor degenen die er bewust voor kiezen.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Als dom zijn het criterium is voor het maken van wetten die ongelukken moeten voorkomen dan mag er binnenkort helemaal niets meer.a2aan schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:46:
[...]
Het is nou eenmaal zo dat bijna de helft van de mensen bovengemiddeld dom is, en als maatschappij hebben we daarmee te dealen. Een manier is om wetten te maken met als doel om ongelukken te voorkomen (bijvoorbeeld 800W als maximum invoeding door een stekkerapparaat), en HW moet zich daar dan ook aan houden, 'helaas'.
Mensen steken zonder uit te kijken de weg over. Dus oversteken wordt bij wet verboden.
Mensen verwonden zich met het gebruik van gereedschap tijdens DIY. Dus klussen wordt bij wet verboden.
Ik kan een bijna eindeloze lijst opstellen met dit soort zaken.
Dus Nee, domheid is geen reden om wetten en regels te maken die mensen die wel goed nadenken in hun handelen beperken.
Jij vind dat misschien geen (geldige) reden, maar wat zou anders de gedachte zijn van de wet die het invoeding via een stekker tot maximaal 800W beperkt?hanev001 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:40:
Dus Nee, domheid is geen reden om wetten en regels te maken die mensen die wel goed nadenken in hun handelen beperken.
Zelf schreef je:
Maar heel veel wetten, met name m.b.t. veiligheid, zouden niet nodig zijn als iedereen een bovengemiddeld gezond verstand had, en dat te allen tijde zou gebruiken. Helaas is dat niet zo, en hebben we allerlei wetten nodig, die niet allemaal even goed doordacht zijn (of achterlopen op innovaties), en vaak 'onnodig' beperkend zijn.De enige echte beveiliging zit tussen de oren van de mensen zijnde het gezonde verstand.
Ik ben het met je eens dat de aard van de HW-batterij zodanig is dat het ontgrendelen vrij weinig risico toevoegt, maar dat komt dan vooral omdat de batterij zowel oplaadt als ontlaadt. Een zonnepanelensetje dat alleen energie invoedt vind ik, in dit opzicht, risicovoller, om boven de 800W aan te sluiten op een groep met verbruikers.
dus stel batterij/balkonzonepaneel leveren 800+800W. en er wordt op dezelfde groep ook 2400W gebruikt gaat er dan 2400-800-800= 800W door te zekering, of ziet de zekering juist 4000W en slaat ie af?
Er is geen specifieke info over dit te vinden, ook niet bij zonnepanelen, dus is dat dan dom om niet het antwoord te weten?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ja, en jij hoort bij de mensen die bovengemiddeld slim zijn? Dit slaat werkelijk nergens op!a2aan schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:46:
[...]
Fijn dat je daar mee komt. De wet beperkt de invoeding tot 800W per APPARAAT en laat het verder aan de gebruikers over hoeveel apparaten ze gebruiken en waar ze deze inpluggen.a2aan schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:43:
[...]
Jij vind dat misschien geen (geldige) reden, maar wat zou anders de gedachte zijn van de wet die het invoeding via een stekker tot maximaal 800W beperkt?
HW heeft echter een verdere beperking bedacht die dus helemaal niet in de wet voorkomt en zoals ik al eerder hebt gezegt niet werkt omdat het geen bescherming biedt tegen domme mensen die ook andere plug-in apparaten gebruiken en deze gelijktijdig met de HW batterij inzetten.
Het enige wat HW hiermee bereikt is het optimaal fuctioneren van hun batterijen verminderen en het benadelen van hun kopers.
In de wet staat ook niet dat je geen 3 terrasverwarmers op hetzelfde stopcontact mag aansluiten, toch zal de zekering eruit vliegen of nog erger je bedrading doorbranden als je het doet.hanev001 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:20:
HW heeft echter een verdere beperking bedacht die dus helemaal niet in de wet voorkomt en zoals ik al eerder hebt gezegt niet werkt omdat het geen bescherming biedt tegen domme mensen die ook andere plug-in apparaten gebruiken en deze gelijktijdig met de HW batterij inzetten.
HW beschermd de gemiddelde consument tegen dom gedrag en stelt mensen met kennis van zaken in de app in staat die beveiliging eraf te halen. What not to like?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Er is een regel dat je max 800w mag invoeren op het stroom net,hanev001 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:20:
[...]
Fijn dat je daar mee komt. De wet beperkt de invoeding tot 800W per APPARAAT en laat het verder aan de gebruikers over hoeveel apparaten ze gebruiken en waar ze deze inpluggen.
Het enige wat HW hiermee bereikt is het optimaal fuctioneren van hun batterijen verminderen en het benadelen van hun kopers.
Nu word er gezegd dat dat 800w per apparaat is een ander zegt weer dat dit 800 w totaal is.
Is er iemand die het echt weet?
(graag met bron)
Hoe weet je dat het met de app kan? Het enige wat ik er over kan vinden dat het uitgeschakeld kan worden.hoevenpe schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:36:
[...]
In de wet staat ook niet dat je geen 3 terrasverwarmers op hetzelfde stopcontact mag aansluiten, toch zal de zekering eruit vliegen of nog erger je bedrading doorbranden als je het doet.
HW beschermd de gemiddelde consument tegen dom gedrag en stelt mensen met kennis van zaken in de app in staat die beveiliging eraf te halen. What not to like?
Hoe dat gaat is echter niet bekend. Kan ik het zelf doen zonder tussenkomst van HW, ik heb niet de indruk en lijkt mij ook niet waarschijnlijk want dan kunnen ook de domme het doen.
Dus je zal het via HW moeten doen en het is niet erg klantvriendelijk om te moeten vragen of je iets wat je gekocht ook volledig mag gebruiken.
En wat die terrasverwarmers betreft het kan inderdaad goed fout gaan bij dom gebruik maar niemand die je zal hinderen ze naar eigen inzicht te gebruiken en daar zit het grote verschil met de HW batterij
[ Voor 10% gewijzigd door hanev001 op 14-09-2024 18:29 ]
Nou die zonnepanelen kunnen anders een stuk meer terug leveren. Die 800w gaat over het terug leveren via een stopcontact/wandcontactdoos. En dan kan je nog het onderscheid maken per groep in je meterkast en nog tussen de fases.Peterhardenberg schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:06:
[...]
Er is een regel dat je max 800w mag invoeren op het stroom net,
Nu word er gezegd dat dat 800w per apparaat is een ander zegt weer dat dit 800 w totaal is.
Is er iemand die het echt weet?
(graag met bron)
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
Ja, maar dat is wel per groep. En HW zegt in feite niets anders.hanev001 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:20:
[...]
Fijn dat je daar mee komt. De wet beperkt de invoeding tot 800W per APPARAAT en laat het verder aan de gebruikers over hoeveel apparaten ze gebruiken en waar ze deze inpluggen.
zo, en welke functiebeperking is dat dan ? , oh ik snap het het, het niet voorkomen dat je hut af gaat afbranden. ja, ik snap je nu helemaal. Als ik jou was zou ik direct 10 stuks kopen en die op één groep aansluiten, want dan heb je toch wecht wel meer functies. (toch?)HW heeft echter een verdere beperking bedacht die dus helemaal niet in de wet voorkomt en zoals ik al eerder hebt gezegt niet werkt omdat het geen bescherming biedt tegen domme mensen die ook andere plug-in apparaten gebruiken en deze gelijktijdig met de HW batterij inzetten.
Devke schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:32:
All. Kunnen we dat labelen van mensen gewoon stoppen. Heeft totaal geen meerwaarde in het topic!
Op zich eens. Maar feit is, dat 50% van de mens een bovengemiddeld IQ heeft, en 50% een ondergemiddeld (ja, je kunt nu hele discussies gaan voeren over statistiek, maar laten we die even overslaan). En feit is, dat regels worden ingevoerd om te zorgen dat iedereen zich houdt aan wat 'wij' gemiddeld genomen verstandig/veilig/logisch vinden.Devke schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:32:
All. Kunnen we dat labelen van mensen gewoon stoppen. Heeft totaal geen meerwaarde in het topic!
Dus ik snap wel wat hij zegt. En feit is dat veel mensen het probleem (invoeden en afnemen op dezelfde groep tegelijkertijd kan zorgen voor overbelasting) niet begrijpen. Hier op tweakers wel, maar als ik het mijn schoonzus vraag zal ze me raar aankijken. Dus ik snap wel de referantie naar de gemiddelde mens, en dat veel die net wat minder ' slim ' zijn, het probleem niet zullen snappen.
Waarbij ik direct toegeef dat er veel 'slimme' mensen zijn die dit ook niet zullen snappen.
Dit is een onzin reactie die ik niet van jouw had verwacht.MacD007 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:37:
[...]
Ja, maar dat is wel per groep. En HW zegt in feite niets anders.
[...]
zo, en welke functiebeperking is dat dan ? , oh ik snap het het, het niet voorkomen dat je hut af gaat afbranden. ja, ik snap je nu helemaal. Als ik jou was zou ik direct 10 stuks kopen en die op één groep aansluiten, want dan heb je toch wecht wel meer functies. (toch?)
De functiebeperking is dat ik niet van de volle 1600W potentieel vermogen gebruik kan maken terwijl daarmee nu net de grote gebruikers onder vallen (warmtepomp, wasmachine, droger)
Op jaarbasis kan ik met 2 batterijen met 800W output ca 600kwh extra binnen houden, met 1600W output ca 900 kwh. Een verschil van 50% efficientie die door de belemmering niet kan plaatsvinden.
Maar goed er is gevraagd met deze discussie te stoppen en dat doe ik dan verder ook.
Bedankt voor de toevoeging had ik idd vergeten dat het gaat om invoeren via een WCDJeffreyGorissen schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:28:
[...]
Nou die zonnepanelen kunnen anders een stuk meer terug leveren. Die 800w gaat over het terug leveren via een stopcontact/wandcontactdoos. En dan kan je nog het onderscheid maken per groep in je meterkast en nog tussen de fases.
Maar waar staat ergens dat je 800W per apparaat, groep, fase of aansluiting mag invoeden.
HW geeft aan dat je max 800w mag invoeden, als je meerder accu's via een stekker hebt aangesloten.
Hier merken sommigen op dat het 800W per groep of fase mag zijn.
Er zijn dus verschillende meningen over met verschillende uitleg.
Hier zoek ik het juiste antwoord op. Graag met bron. de meningen heb ik allemaal al gelezen.
Dan nog kun je maar niet zo groepen wegzetten. Het is in mijn ogen heel simpel. Als fabrikant breng je een product op de markt met een duidelijke gebruiksaanwijzing. Geef je mij een schroever draaier in de hand en een paar stroomdraden dan weet ik al van mezelf.... niet aan beginnen. Iemand anders vragen. Mijn kwaliteiten liggen elders waar ik dan weer voor gevraagd wordt. Ben ik dan dom omdat ik niet met die schroeven draaier en stroomdaad over weg kan? Of ben ik slim omdat mijn andere capaciteiten pico bello op orde zijn? Ik houd niet zo van labelen van mensen. Ieder mens heeft zijn kwaliteiten. Als mensen in hokjes gaan plaatsen dan gaan we het voorbeeld van de huidige regering volgen (ook daar is dit topic niet geschikt voor 😉).aip schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:41:
[...]
[...]
Op zich eens. Maar feit is, dat 50% van de mens een bovengemiddeld IQ heeft, en 50% een ondergemiddeld (ja, je kunt nu hele discussies gaan voeren over statistiek, maar laten we die even overslaan). En feit is, dat regels worden ingevoerd om te zorgen dat iedereen zich houdt aan wat 'wij' gemiddeld genomen verstandig/veilig/logisch vinden.
Dus ik snap wel wat hij zegt. En feit is dat veel mensen het probleem (invoeden en afnemen op dezelfde groep tegelijkertijd kan zorgen voor overbelasting) niet begrijpen. Hier op tweakers wel, maar als ik het mijn schoonzus vraag zal ze me raar aankijken. Dus ik snap wel de referantie naar de gemiddelde mens, en dat veel die net wat minder ' slim ' zijn, het probleem niet zullen snappen.
Waarbij ik direct toegeef dat er veel 'slimme' mensen zijn die dit ook niet zullen snappen.
Ik denk dat de mensen die niet handig zijn altijd wel iemand vragen om hulp. Anders formuleer het wat anders zou ik zeggen. Bedoel dit stukje even algemeen dus niet persoonlijk.
sorry dat je het onzin vind, ik heb echter wel wat moeite hoe jij bepaalde dingen wegzet, daarom ook deze beetje sarcastisch antwoord.hanev001 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:29:
[...]
Dit is een onzin reactie die ik niet van jouw had verwacht.
De functiebeperking is dat ik niet van de volle 1600W potentieel vermogen gebruik kan maken terwijl daarmee nu net de grote gebruikers onder vallen (warmtepomp, wasmachine, droger)
Helaas volg ik je dus nog steeds niet, verdeel die twee units over twee verschillende groepen en je hebt gewoon beschikbare 1.600W, zowel in laden als ook leveren.Op jaarbasis kan ik met 2 batterijen met 800W output ca 600kwh extra binnen houden, met 1600W output ca 900 kwh. Een verschil van 50% efficientie die door de belemmering niet kan plaatsvinden.
Maar goed er is gevraagd met deze discussie te stoppen en dat doe ik dan verder ook.
In de netcode, in het verleden heb ik zelf op dit topic de exacte tekst vermeld.Peterhardenberg schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:51:
[...]
Bedankt voor de toevoeging had ik idd vergeten dat het gaat om invoeren via een WCD
Maar waar staat ergens dat je 800W per apparaat, groep, fase of aansluiting mag invoeden.
HW geeft aan dat je max 800w mag invoeden, als je meerder accu's via een stekker hebt aangesloten.
Hier merken sommigen op dat het 800W per groep of fase mag zijn.
Er zijn dus verschillende meningen over met verschillende uitleg.
Hier zoek ik het juiste antwoord op. Graag met bron. de meningen heb ik allemaal al gelezen.
Weten hoeveel batterijen bij jou past?
En dan de configuratie met 3 batterijen kiezen:
Beste keuze bij een jaarlijks verbruik en teruglevering boven 4000 kWh. 10,8 kWh opslag ·
3200 watt laden · 3200 watt ontladen. Installatie op eigen zekeringgroep vereist.
Ja, indien je deze op een groep (hier kunnen dus ook niets anders op aangesloten worden) aansluit, je kunt deze zo ver beschikbaar natuurlijk op 3 verschillende groepen aansluiten ( hou hierbij natuurlijk ook met de andere reeds aangesloten cq te gebruiken verbruikers rekening mee).Edgecrusher schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:33:
Dit lees ik ook op de site van HW:
Weten hoeveel batterijen bij jou past?
En dan de configuratie met 3 batterijen kiezen:
Beste keuze bij een jaarlijks verbruik en teruglevering boven 4000 kWh. 10,8 kWh opslag ·
3200 watt laden · 3200 watt ontladen. Installatie op eigen zekeringgroep vereist.
https://nos.nl/l/2537135
Niemand verbiedt jou om 5 terrasverwarmers van 1000W op dezelfde groep aan te sluiten, maar er zijn wel wetten die ervoor zorgen dat je huisinstallatie zo beveiligd is dat er (als het goed is) geen brand uitbreekt als je het toch probeert (in plaats daarvan wordt een zekering aangesproken), én er kunnen/mogen geen terrasverwarmers van 5kW op de markt komen (met een normale stekker).
Als je twee HW-batterijen 'koppelt' (in het geval van HW niet fysiek, maar wel functioneel, want de aansturing houdt rekening met alle gekoppelde batterijen), kom je in een grijs gebied, lijkt het, waarbij HW ervoor heeft gekozen om het toch als één apparaat te zien; daar zullen ze vast goed over na hebben gedacht, maar iedereen mag daar verder het zijne van vinden.
@MacD007 je schrijft vrij stellig dat je twee batterijen met 1600W kan laten ontladen, mits op verschillende groepen, maar volgens mij stelt HW wel als voorwaarde voor het ontgrendelen dat er geen verbruikers op dezelfde groep(en) zitten als de baterijen. Of er ook sprake moet zijn van vaste aansluitingen (dus zonder stekker) weet ik even niet zo zeker, maar als je toch met dedicated groepen werkt dan is eentje genoeg.
Ik kan de redenering wel volgen dat je met stekkers het risico loopt dat na verloop van tijd (en door andere mensen in hetzelfde huishouden) de batterijen tóch op dezelfde groep terecht kunnen komen.
Persoonlijk vind ik dat niet zo'n probleem, omdat eventuele overbelasting eerder tijdens het laden dan ontladen optreedt, en je dat gewoon wordt beveiligd door de zekering) maar niet iedereen denkt er zo over, lijkt het.
En @Devke, we zitten hier toch op "Tweakers", wat toch is opgericht voor mensen die zichzelf een bepaald label geven?! Ik ga niemand hier persoonlijk dom noemen (kan ik ook helemaal niet beoordelen), maar ik ben wel van mening dat heel veel wetten er zijn om mensen te beschermen op vlakken waar zij zelf niet de kennis voor kunnen, of willen opdoen om zichzelf goed te beschermen. Dat is geen waardeoordeel over die mensen, maar wel een tegengeluid aan @hanev001 die stelt dat wetten geen beperkingen zouden moeten opleggen aan mensen die ergens veel verstand van hebben. En ik denk dat dat onvoorkoombaar is.
Want als ik 6mm2 bekabeling naar mijn wcd aanleg, dan is er alsnog een wet die mij belemmert in het kopen van een terrasverwarmer van 5kW (met een gewone stekker).
De mensen op tweakers hebben geen bepaald label. Wel een bepaalde kwaliteit ergens in.a2aan schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:13:
De 'wet van 800W via een stekker' is in ieder geval van toepassing op de apparaten zelf, en fabrikanten moeten zich daar aan houden.
Niemand verbiedt jou om 5 terrasverwarmers van 1000W op dezelfde groep aan te sluiten, maar er zijn wel wetten die ervoor zorgen dat je huisinstallatie zo beveiligd is dat er (als het goed is) geen brand uitbreekt als je het toch probeert (in plaats daarvan wordt een zekering aangesproken), én er kunnen/mogen geen terrasverwarmers van 5kW op de markt komen (met een normale stekker).
Als je twee HW-batterijen 'koppelt' (in het geval van HW niet fysiek, maar wel functioneel, want de aansturing houdt rekening met alle gekoppelde batterijen), kom je in een grijs gebied, lijkt het, waarbij HW ervoor heeft gekozen om het toch als één apparaat te zien; daar zullen ze vast goed over na hebben gedacht, maar iedereen mag daar verder het zijne van vinden.
@MacD007 je schrijft vrij stellig dat je twee batterijen met 1600W kan laten ontladen, mits op verschillende groepen, maar volgens mij stelt HW wel als voorwaarde voor het ontgrendelen dat er geen verbruikers op dezelfde groep(en) zitten als de baterijen. Of er ook sprake moet zijn van vaste aansluitingen (dus zonder stekker) weet ik even niet zo zeker, maar als je toch met dedicated groepen werkt dan is eentje genoeg.
Ik kan de redenering wel volgen dat je met stekkers het risico loopt dat na verloop van tijd (en door andere mensen in hetzelfde huishouden) de batterijen tóch op dezelfde groep terecht kunnen komen.
Persoonlijk vind ik dat niet zo'n probleem, omdat eventuele overbelasting eerder tijdens het laden dan ontladen optreedt, en je dat gewoon wordt beveiligd door de zekering) maar niet iedereen denkt er zo over, lijkt het.
En @Devke, we zitten hier toch op "Tweakers", wat toch is opgericht voor mensen die zichzelf een bepaald label geven?! Ik ga niemand hier persoonlijk dom noemen (kan ik ook helemaal niet beoordelen), maar ik ben wel van mening dat heel veel wetten er zijn om mensen te beschermen op vlakken waar zij zelf niet de kennis voor kunnen, of willen opdoen om zichzelf goed te beschermen. Dat is geen waardeoordeel over die mensen, maar wel een tegengeluid aan @hanev001 die stelt dat wetten geen beperkingen zouden moeten opleggen aan mensen die ergens veel verstand van hebben. En ik denk dat dat onvoorkoombaar is.
Want als ik 6mm2 bekabeling naar mijn wcd aanleg, dan is er alsnog een wet die mij belemmert in het kopen van een terrasverwarmer van 5kW (met een gewone stekker).
Nee, dat heb ik nog gisteren in een verwijzing naar de HW site duidelijk gemaakt maar als je niet de moeite neemt om dat te lezen blijf je dit soort onzin roepen.MacD007 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:00:
Helaas volg ik je dus nog steeds niet, verdeel die twee units over twee verschillende groepen en je hebt gewoon beschikbare 1.600W, zowel in laden als ook leveren.
Leg eens uit hoe kan je zien of een apparaat op een bepaalde groep zit?
Dat weet alleen jij zelf en niet een of ander app tenzij dat daar instelbaar is en dan kan er mee gerommeld worden.
Sorry als ik niet duidelijk genoeg was, nee ik bedoelde dus niet dat je de batterij ontgrendelen moet, juist niet, want dat heeft alleen zin als je deze twee op de zelfde groep hebt staan.a2aan schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:13:
De 'wet van 800W via een stekker' is in ieder geval van toepassing op de apparaten zelf, en fabrikanten moeten zich daar aan houden.
Meer als dit voorbeeld ( alleen hier het ontladen even als voorbeeld )
Stel in je huis heb je verbruik van 2.000W in de avond
Dit verbruik wordt in de totaal 7 groepen verbruikt.
Batterij 1 (groep 3) kan dus 800W leveren
Batterij 2 (groep 5) kan ook 800W leveren
Totaal kan dus door de twee batterijen 1.600W geleverd worden
Je verbruik was 2.000W waarvan dus 1.600W door je batterijen worden geleverd en het overige deel van 400W komt uit het net.
Stel je verbruik echter slechts 1.400W, dan kan deze dus volledig door de batterij geleverd worden, de verdeling wordt door de BMS en P1 slim geregeld.
nee, juist tijdens het ontladen kan er binnen de groep een mogelijke gevaar optreden omdat in dat geval juist de zekering geen veiligheid biedt, daarom is juist in de netcode deze 800W begrenzing opgenomen. Max belasting bij 16A is dan 3680+800=4480W in de bedrading van deze groep. Dat is bijna 19,5A.Ik kan de redenering wel volgen dat je met stekkers het risico loopt dat na verloop van tijd (en door andere mensen in hetzelfde huishouden) de batterijen tóch op dezelfde groep terecht kunnen komen.
Bij een extra invoer van 800W door een tweede batterij gaat dat echter al naar 23A, en dat wordt voor 2,5mm2 echter wel een beetje te veel ( hiervoor zou je al 4mm2 moeten hebben)
Of deze op een andere groep of alle batterijen op een eigen groep zitten.
En dat je dan kunt kiezen ontgrendelen.
Maar dat is gissen.
:strip_exif()/f/image/KLmzV6DxlDbz0zuEIFa7Vjkg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OQgvyPzNrhpq7H027TLOUJ1p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N4aRp4sKfTG4RctY8QB2BvOo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rZlqzURzazIE1Hv6dxif2jLs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NIGxQZzfF3H2s852G7NWQvHU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MKZROGNbL6ysj0zLT9Svlin3.jpg?f=fotoalbum_large)
Tenslotte de (app)licatie weet wat je hebt geïnstalleerd.
(Huis zonder P1 dongel)
:strip_exif()/f/image/5HDqo1KVAxhq6dUg1m37HkSe.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar als de batterij gaat ontladen is de kans dus ook aanwezig dat hij de apparaten op dezelfde groep gaat voorzien van spanning en dat er maar 3680-800=2880W door de automaat gaat.MacD007 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:48:
[...]
nee, juist tijdens het ontladen kan er binnen de groep een mogelijke gevaar optreden omdat in dat geval juist de zekering geen veiligheid biedt, daarom is juist in de netcode deze 800W begrenzing opgenomen. Max belasting bij 16A is dan 3680+800=4480W in de bedrading van deze groep. Dat is bijna 19,5A.
Bij een extra invoer van 800W door een tweede batterij gaat dat echter al naar 23A, en dat wordt voor 2,5mm2 echter wel een beetje te veel ( hiervoor zou je al 4mm2 moeten hebben)
[...]
Maar dat is waarschijnlijk alleen in de ideale situatie.
Of denk ik te makkelijk? Zal wel.
sorry, ik volg je nog steeds niet, want gisteren zeg je dat om 1.600W aan batterij vermogen te kunnen leveren je deze moet ontkoppelen, echter dat klopt alleen als je dit wilt op dezelfde groep.hanev001 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:42:
[...]
Nee, dat heb ik nog gisteren in een verwijzing naar de HW site duidelijk gemaakt maar als je niet de moeite neemt om dat te lezen blijf je dit soort onzin roepen.
Plaats je echter zoals mijn laatste voorbeeld deze op twee verschillende groepen heb je nog steeds een gezamenlijke batterij vermogen van 1.600W.
Elke batterij blijft in dat geval gewoon binnen zijn 800W limiet.
Dat is redelijk eenvoudig maar wel met enig werk verbonden.Leg eens uit hoe kan je zien of een apparaat op een bepaalde groep zit?
Dat weet alleen jij zelf en niet een of ander app tenzij dat daar instelbaar is en dan kan er mee gerommeld worden.
Je sluit steeds een groep af via je zekering/LS en kijkt dan welke apparaten hierop zijn aangesloten en het dus niet doen, aangezien we in Nederland veelal het centraaldozen systeem hebben zal dat veelal per kamer cq meerdere kamers verdeeld zijn, vaak kom je in de keuken meerdere groepen tegen.
Een WCD kun je met een multi-meter, di-pol spanningszoeker of met een lamp verbonden met een stekker controleren.
Als je dat een keer doet weet je direct waar welke groep is, eigenlijk hoort dat al in een groepenkast in je meterkast vermeld te staan. En ook op je verschillende zekeringen op de groepenkast zelf.
Dat was worst case situatie als er dus binnen die groep zowel 3680W uit het net en daarbij ook nog 800W door de batterij (omdat deze elders binnen het huis benodigd is, dus die verbruiker niet binnen de groep zelf ligt) geleverd gaat worden, dus geen direct verbruik binnen de groep ( dit is wel een theoretisch benadering om de worst case aan te geven. In de praktijk verwacht ik dat wat je zelf ook aangeeft.mike123 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 23:11:
[...]
Maar als de batterij gaat ontladen is de kans dus ook aanwezig dat hij de apparaten op dezelfde groep gaat voorzien van spanning en dat er maar 3680-800=2880W door de automaat gaat.
Maar dat is waarschijnlijk alleen in de ideale situatie.
Of denk ik te makkelijk? Zal wel.
Gaan jullie mee in de prijsverlaging die Zonneplan ook heeft toegepast op hun batterijen?
Ik denk ook dat het zo gaat maar als je al aan de max zit van de automaat en je plugt er toch nog even een dingetje bij op die groep (ongemerkt de verkeerde groep) dan ga je onder volle belasting wel die 800W er extra op de bekabeling zetten.MacD007 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 23:28:
[...]
Dat was worst case situatie als er dus binnen die groep zowel 3680W uit het net en daarbij ook nog 800W door de batterij (omdat deze elders binnen het huis benodigd is, dus die verbruiker niet binnen de groep zelf ligt) geleverd gaat worden, dus geen direct verbruik binnen de groep ( dit is wel een theoretisch benadering om de worst case aan te geven. In de praktijk verwacht ik dat wat je zelf ook aangeeft.
En als de HW leeg is gaat de groep er uit. "Hoe kan dat nou, begin van de avond gaat het altijd goed?".
Mocht hier een batterij komen dan gaat hij eerst in de schuur. Die heeft een eigen ALAMAT en daar zit niks bijzonders op die groep.
Gaat dat goed dan gaat hij denk ik in het najaar, als het koud word, naar zolder, die groep zit de zolder op en een slaapkamer.
[ Voor 12% gewijzigd door mike123 op 14-09-2024 23:50 ]
Hoe dat ontgrendelen in de praktijk werkt weten we nog niet, maar 'op papier' lijkt HW als voorwaarde dedicated groep(en) te stellen. Dat is nogal 'streng', en volgens mij is dat waar @hanev001 op doelt.
Verder zie ik risico als kans maal impact. Je hebt gelijk dat de impact groter is bij ontladen met 1600W, maar om dat mis te laten gaan moet je precies op het moment dat de batterij ontlaadt meer dan 20A aan verbruikers hebben. Als de batterij leeg is klapt de zekering er alsnog uit, en aangezien de batterij ook kan opladen met 1600W, zorgt dat ervoor dat je in de praktijk juist eerder je zekering zal trippen. Dus als je HW-batterijen vergelijkt met een zonnepanelensetje met stekker is de potentiële impact gelijk, maar met een batterij lijkt me de kans dat dit 'ongemerkt' optreedt een stuk kleiner, omdat de batterij zich een deel van de tijd als veruiker gedraagt, en er dan juist extra stroom langs de zekering gaat.
Dat je met 1600w kan ontladen kan alleen als het op een EIGEN groep staatMacD007 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 23:13:
[...]
sorry, ik volg je nog steeds niet, want gisteren zeg je dat om 1.600W aan batterij vermogen te kunnen leveren je deze moet ontkoppelen, echter dat klopt alleen als je dit wilt op dezelfde groep.
Plaats je echter zoals mijn laatste voorbeeld deze op twee verschillende groepen heb je nog steeds een gezamenlijke batterij vermogen van 1.600W.
Elke batterij blijft in dat geval gewoon binnen zijn 800W limiet.
[...]
Dat is redelijk eenvoudig maar wel met enig werk verbonden.
Je sluit steeds een groep af via je zekering/LS en kijkt dan welke apparaten hierop zijn aangesloten en het dus niet doen, aangezien we in Nederland veelal het centraaldozen systeem hebben zal dat veelal per kamer cq meerdere kamers verdeeld zijn, vaak kom je in de keuken meerdere groepen tegen.
Een WCD kun je met een multi-meter, di-pol spanningszoeker of met een lamp verbonden met een stekker controleren.
Als je dat een keer doet weet je direct waar welke groep is, eigenlijk hoort dat al in een groepenkast in je meterkast vermeld te staan. En ook op je verschillende zekeringen op de groepenkast zelf.
Citaat van HW site "Hoeveel batterijen kan ik maximaal aansluiten?
Je kan maximaal 4 batterijen aansluiten (later mogelijk meer). Opstellingen van 1 tot 3 batterijen kun je zonder problemen aansluiten op meerdere stopcontacten. Wil je een opstelling met 4 batterijen, dan raden we aan deze op een eigen groep aan te sluiten via een installateur. Het maximale ontlaadvermogen is
STANDAARD ALTIJD 800 WATT ongeacht het aantal batterijen. Als deze op een EIGEN GROEP zijn aangesloten, kan dit worden ontgrendeld naar het aantal batterijen keer 800 watt. Dat betekent 1600 watt laden en ontladen voor 2 batterijen, 2400 watt bij 3 batterijen en 3200 watt bij 4 batterijen."
Waarom denk jij het beter te weten dan HW zegt?
Dat ik zelf kan bepalen welk WCD bij welke groep hoort weet ik ook wel, hoef je me niet te vertellen.
Maar daar gaat het niet om. Hoe kan HW of de P1-meter of de batterijen weten op welke groep ze zitten als ik het ze niet vertel?
Het is technisch onmogelijk. Een WCD heeft geen ID, een groepzekering heeft geen ID en hoe kan de P1-meter het weten wat die kijgt alleen maar de berichten van de slimme meter en daar zit dit soort info niet in.
Mooie plaatjes maar komen deze uit een handleiding van HW of heb je dit zelf verzonnen en gemaakt?peterbier schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 23:08:
Ik denk gewoon in de app als je een 2e of meer batterijen gaat aansluiten je een vraag krijgt.
Maar dat is gissen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(Huis zonder P1 dongel)
[Afbeelding]
Als dit echt de wijze van installatie is dan is de hele vergrendeling situatie een wasse neus omdat je met een enkel vinkje dan de boel kan vrij geven. Ongeacht of dat vinkje juist wordt gebruikt.
Waarom zo passief agressief? Natuurlijk zijn die plaatjes niet zelfgemaakt.hanev001 schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:03:
Mooie plaatjes maar komen deze uit een handleiding van HW of heb je dit zelf verzonnen en gemaakt?
Als dit echt de wijze van installatie is dan is de hele vergrendeling situatie een wasse neus omdat je met een enkel vinkje dan de boel kan vrij geven. Ongeacht of dat vinkje juist wordt gebruikt.
Het is geen 'wassen neus', juist een gecontroleerd proces waarbij mensen met kennis van zaken zelf bepalen of ze de 'veilige' of potentieel problematische configuratie bij verkeerd gebruik toestaan.
De accu staat gewoon al maanden in de app en je kunt de installatie procedure dus gewoon al doorlopen totdat deze gaat reageren op de accu die er nog niet is 😉😃hanev001 schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:03:
[...]
Mooie plaatjes maar komen deze uit een handleiding van HW of heb je dit zelf verzonnen en gemaakt?
Ergens wel logisch, hier heeft de HomeWizard batterij dan geen last van, omdat hij nooit stroom van het net gebruikt om op te laden en ook nooit zal terugleveren het net op.
Ben benieuwd hoe lang het duurt tot er energie wetgeving komt die het handelen voor thuisgebruikers aan banden gaat leggen, om de netcongestie tegen te gaan.
Waarom is dit agressief, het is een uitdrukking van stomme verbazing want hoe is dit een gecontroleerd proces voor mensen met kennis.hoevenpe schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:14:
[...]
Waarom zo passief agressief? Natuurlijk zijn die plaatjes niet zelfgemaakt.
Het is geen 'wassen neus', juist een gecontroleerd proces waarbij mensen met kennis van zaken zelf bepalen of ze de 'veilige' of potentieel problematische configuratie bij verkeerd gebruik toestaan.
Iedereen kan een vinkje aan of uit zetten, kennis is daar niet voor nodig en dus geen enkele garantie dat er een juiste en veilige situatie keuze is gemaakt. Daarmee is het hele gebeuren dus weinig waard.
Ik kijk niet zo vaak in de app maar gebruik daarvoor mijn PC dus dat had ik gemist.easywoods schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:14:
[...]
De accu staat gewoon al maanden in de app en je kunt de installatie procedure dus gewoon al doorlopen totdat deze gaat reageren op de accu die er nog niet is 😉😃
Maar ik heb nu even gekeken bij het toevoegen van nieuwe apparaten en daar staat inderdaad de batterij. Echter de vraag voor het vinkje zie ik niet, komt misschien pas te voorschijn als je een 2e toevoegt en zover kom je niet als je er nog niet een hebt.
Edit: Nog even verder nagedacht en geprobeerd en wat blijkt die vraag met het vinkje komt te voorschijn als je aangeeft dat je zonnepannen of een accu met stekker van een ander merk hebt met Ja beantwoord.
De conclusie dat je de beperking van de HW batterij hiermee kan opheffen in dus voorbarig. Je geeft alleen maar aan dat je niet producten van 2 verschillende leveranciers in een groep hebt zitten.
[ Voor 24% gewijzigd door hanev001 op 15-09-2024 10:00 ]
Is ergens al een exemplaar in het wild gesignaleerd? Dacht dat deze zomer de eerste (kleine) batch beschikbaar zou komen, in november de tweede.easywoods schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:14:
De accu staat gewoon al maanden in de app...
Als je batterijen op verschillende fasen aansluit is het, in theorie, wel mogelijk om dat te detecteren. Maar ik kan me voorstellen dat dergelijke functionaliteit niet de hoogste prioriteit heeft om te realiseren, voor HW.hanev001 schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:58:
Maar daar gaat het niet om. Hoe kan HW of de P1-meter of de batterijen weten op welke groep ze zitten als ik het ze niet vertel?
Het is technisch onmogelijk. Een WCD heeft geen ID, een groepzekering heeft geen ID en hoe kan de P1-meter het weten wat die kijgt alleen maar de berichten van de slimme meter en daar zit dit soort info niet in.
Ik snap je antwoord alleen even terug naar enkele basisbegrippen in de electrtechniek, zonder dat ik nu hier een basiscursus electrotechniek aan het geven ben.a2aan schreef op zondag 15 september 2024 @ 07:41:
@MacD007 Volgens mij zijn meerdere HW-batterijen per definitie gekoppeld (ze werken samen), en standaard vergrendeld (ze ontladen in totaal met max 800W). Je kan dus niet zomaar stellen dat je met twee batterijen op twee groepen alsnog met 1600W kan ontladen, want daarvoor moet je dus ontgrendelen.
In ons huissysteem hebben we principeel te maken met paallel schakelingen en dus zijn daar ook de hierbij behoorende rekenregels van toepassing.
regel 1: Bij parallel schakeling is de spanning (U) overall het zelfde (dit is zowel voor DC als ook AC van toepassing)
regel 2: Wet van Ohm : U=I*R waarbij I=de stroomsterkte in A en R=weerstand in Ohm.
regel 3: Vermogen (P) in Watt = spanning (U) * stroomsterkte (I) (P=U*I)
regel 4: vermogen Ptotaal) = Vermogen 1 + Vermogen 2 + Vermogen 3 ... (Ptot=P1+P2+P3 ...)
dat is zowel voor verbruik als ook levering van toepassing.
We zijn het eens dat in ons huis overall de zelfde spanning (U van 230V) aanwezig is ( dus onze installatie is een parallel geschakede installatie)
hier een voorbeeld met hier twee batterijen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/e1aXpwnJfM781RZHZd8XWr6g.png?f=user_large)
In deze situatie (het is nacht, dus de PV installatie levert nu dus geen stroom.
je ziet ook dat de PV hier zijn eigen groep heeft, eis bij levering van stroom van meer dan 800W vermogen.
In elke groep 1..4 zal gekeken moeten worden dat de totaale aansluitwaarde van de toestellen (hou dus ook rekening mee wat er aan de WCD aangesloten kan worden) niet boven de totaale vermogen op deze groep kan gaan komen (in dit geval dus 3680W door de 16A zekering)
De HW batterij kan alleen via de P1 interface (P1 dongle) zien wat de totale vermogensbehoefte is in het huis.
verder zie je in dit huis 3 verbruikers groepen met divsere lampen, verbruikers en stopcontacten (C symbool)
op twee van deze stopcontacten (WCD) zijn ieder één HW thuis-batterij op aangesloten via een stekker en leveren elk 800W.
In dit voorbeeld is de totale stroombehoefte 4.000W (er wordt hier blijkbaar gekookt) welke door de verschillende verbruikers wordt gevraagd.
Dit betekend dat beide batterijen kun maximale 800W vermogen aan het net mogen afgeven omdat de vermogensbehoefte groter is dan de vermogens van beide bijelkaar. De software van HW kan dit via de P1 dongle zien hoeveel vermogen er totaal door het huis wordt gevraagd en kan daarop de hoeveelheid vermogen die de batterijen leveren op afstemmen.
in deze situatie word dus 800W + 800W door de beide batterijen geleverd = 1.600W en de rest (4000 -/- 1.600 = 2400W zal door het net worden geleverd.
Door de twee batterijen nu ook over de verschillende groepen te verdelen hou je de limiet per groep van 800W stekkerbatterij conform de netcode ook in.
volgens mij is in de software het zo gelegd dat het opladen alleen kan gebeuren door zelf opgewekte stroom via een aangesloten PV installatie, volgens mij kan op dit moment de batterij namelijk niet vanuit het net opladen. De batterij kan dat via de P1 dongel namelijk zien. (via de teruggeleverde stroom).Hoe dat ontgrendelen in de praktijk werkt weten we nog niet, maar 'op papier' lijkt HW als voorwaarde dedicated groep(en) te stellen. Dat is nogal 'streng', en volgens mij is dat waar @hanev001 op doelt.
Verder zie ik risico als kans maal impact. Je hebt gelijk dat de impact groter is bij ontladen met 1600W, maar om dat mis te laten gaan moet je precies op het moment dat de batterij ontlaadt meer dan 20A aan verbruikers hebben. Als de batterij leeg is klapt de zekering er alsnog uit, en aangezien de batterij ook kan opladen met 1600W, zorgt dat ervoor dat je in de praktijk juist eerder je zekering zal trippen. Dus als je HW-batterijen vergelijkt met een zonnepanelensetje met stekker is de potentiële impact gelijk, maar met een batterij lijkt me de kans dat dit 'ongemerkt' optreedt een stuk kleiner, omdat de batterij zich een deel van de tijd als veruiker gedraagt, en er dan juist extra stroom langs de zekering gaat.
is je batterij namelijk leeg in de avond/nacht, dan stopt gewoon de levering (want die is leeg) en trek je dus je stroom die je nodig hebt op dat moment weer gewoon vanuit het net.
bij 1.600W levering hou je nog 2.080W over aan capaciteit, dat is 9A, dus je gaat bij een dubbele batterij in één groep pas over de specs (meer dan 16A over de kabels) als de totale vermogensbehoefte boven deze 9A ligt. Gezien dit echter duidelijk onder de normale belasting van 3680 W ligt heeft de netcode hier een veiligheid ingebouwd en de grens op de 800W gesteld.
Als je dus een groep hebt waarbij je zeker kunt stellen dat deze niet boven deze 2.000W vermogen gaat trekken, zou je dus deze ook hierop kunnen plaatsen en ontkoppelen.
sorry, ik zeg niets anders dan wat HW zelf ook aangeeft. helaas kan ik helaas niets aan doen dat jij dit blijkbaar verkeerd aan het interpreteren bent.hanev001 schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:58:
[...]
Dat je met 1600w kan ontladen kan alleen als het op een EIGEN groep staat
Citaat van HW site "Hoeveel batterijen kan ik maximaal aansluiten?
Je kan maximaal 4 batterijen aansluiten (later mogelijk meer). Opstellingen van 1 tot 3 batterijen kun je zonder problemen aansluiten op meerdere stopcontacten. Wil je een opstelling met 4 batterijen, dan raden we aan deze op een eigen groep aan te sluiten via een installateur. Het maximale ontlaadvermogen is
STANDAARD ALTIJD 800 WATT ongeacht het aantal batterijen. Als deze op een EIGEN GROEP zijn aangesloten, kan dit worden ontgrendeld naar het aantal batterijen keer 800 watt. Dat betekent 1600 watt laden en ontladen voor 2 batterijen, 2400 watt bij 3 batterijen en 3200 watt bij 4 batterijen."
Waarom denk jij het beter te weten dan HW zegt?
op zich is dat helemaal niets waarvoor je moet schamen, maar neem dan wel iets aan van profesionals als je zelf weinig kennis hebt van deze materie..
Dat hoeft de software van de batterij ook helemaal niet weten, daar heb je helemaal gelijk in dat HW dit niet kan zien, echter wat HW wel kan zien is de totale vermogensbehoefte van je huis via de P1 meter (en die heb je wel nodig).Dat ik zelf kan bepalen welk WCD bij welke groep hoort weet ik ook wel, hoef je me niet te vertellen.
Op basis van van deze eenvoudige informatie kan hij dus de levering van zijn batterij exact zo sturen dat bij de P1 meter een verbruik van NUL komt te staan (mits er voldoende vermogenscapaciteit is vanuit de batterij). zie mijn eerdere post hierover. komt hij te kort zal hij zo veel mogelijk dus 800W cq 1.600W bij twee batterijen het benodigde netvermogen verminderen.
stel je hebt 2 batterijen (vol) en je hebt 1.000W vermogen in de nacht nodig, dan zal de slimme software van HW dat zo regelen dat waarschijnlijk beide batterijen elk voor 500W gaan leveren en je bij de P1 meter dus op NUL uitkomt. Het maakt hier even niet uit of deze batterijen nu op afzondelijke of op de zelfde groep zitten.
Zoals ik de HW-documentatie begrijp (recent ook weer door @hanev001 hier gedeeld) is er een softwarematige vergrendeling die ervoor zorgt dat als je meerdere HW-batterijen aansluit, het totale ontlaadvermogen nooit boven de 800W komt. Ook al wordt er meer verbruikt.
Pas na ontgrendelen gaan de batterijen per stuk maximaal 800W leveren. Hoe dat ontgrendelen precies gaat werken weten we nu nog niet, maar 'op papier' stelt HW de voorwaarde van dedicated groep(en), dus zonder verbruikers.
Dat lijkt nogal 'overdreven', want zoals je zelf al aangeeft is het ook veilig om via verschillende groepen 800W per batterij te laten leveren, maar van HW lijkt dit niet te 'mogen'.
Van die eerste paar is nooit iets vernomen zover ik weet, het wordt pas echt leuk als de eerste in november geleverd worden aan mensen hier op het forum 🥳hoevenpe schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:03:
[...]
Is ergens al een exemplaar in het wild gesignaleerd? Dacht dat deze zomer de eerste (kleine) batch beschikbaar zou komen, in november de tweede.
De P1 dongle kan bij een 3-fase systeem zien wat per fase het verbruik is (let wel, het gaat hier steeds om het totale vermogen bij de slime meter. Hij kan dat namelijk niet per groep zien.a2aan schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:18:
[...]
Als je batterijen op verschillende fasen aansluit is het, in theorie, wel mogelijk om dat te detecteren. Maar ik kan me voorstellen dat dergelijke functionaliteit niet de hoogste prioriteit heeft om te realiseren, voor HW.
Wat wel weer kan dat je het verbruik of invoer (PV installatie) kunt zien via een slimme stekker of kWh meter. De integratie via de PV systeem loopt vaak achter en heeft geen actueel overzicht aan dus van daaruit zal HW dit waarschijnlijk niet kunnen gebruiken.
zie hier een vorbeeld van HW P1 dongle:
:strip_exif()/f/image/I6AHn7AGiJ0Ek4k3T2foIhDR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind je behoorlijk arrogant om je te beroepen op "professional" zijn als je niet eens een stukje tekst kan lezen waarin duidelijk staat dat wat jij beweerd niet waar. Dat je graag onder het mom van profesional zijn je eigen foute interpretatie als enige juiste verklaard verandert daar niets aan.MacD007 schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:36:
[...]
sorry, ik zeg niets anders dan wat HW zelf ook aangeeft. helaas kan ik helaas niets aan doen dat jij dit blijkbaar verkeerd aan het interpreteren bent.
op zich is dat helemaal niets waarvoor je moet schamen, maar neem dan wel iets aan van profesionals als je zelf weinig kennis hebt van deze materie..
* op de man
[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 15-09-2024 14:11 ]
Nou ja zeg.hanev001 schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:03:
[...]
Dit heb ik gewoon uit de app gehaald. (Zoals nu ook andere forum leden ook al aangaven.)
Misschien lezen wat ik zeg.
Dat er bij een 2e of meer batterijen aansluiten.
Dan krijg je een andere mededeling in de app.
Omdat de HomeWizard app ziet dat er al een batterij aanwezig is.
Maar nogmaals is het gissen en denk ik dat het zo gaat werken.
En wat betreft vinkjes zetten dat wordt vaker gebruikt voor belangrijke dingen.
En als je dat verkeerd doet is het wel je eigen verantwoordelijkheid.
Als iedere batterij een uniek oplaad/ontlaad patroontje (herhaaldelijk) afspeelt kan je dat in de grafiek wel herkennen, ondanks de 'ruis' van andere verbruikers/invoeders.MacD007 schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:50:
De P1 dongle kan bij een 3-fase systeem zien wat per fase het verbruik is (let wel, het gaat hier steeds om het totale vermogen bij de slime meter. Hij kan dat namelijk niet per groep zien.
Wat wel weer kan dat je het verbruik of invoer (PV installatie) kunt zien via een slimme stekker of kWh meter. De integratie via dje PV systeem loopt vaak achter en heeft geen actueel overzicht aan dus vandaaruit zal HW dit waarschijnlijk niet kunnen gebruiken.
Een andere simpele methode is om de klokken van de batterijen goed te synchroniseren, en (vanaf de batterij) te kijken naar de sinusgolf van de wisselspanning t.o.v. de tijd. Die is per fase immers verschillend.
[ Voor 21% gewijzigd door a2aan op 15-09-2024 12:58 ]
ontkoppelen is de limiet van 800W terug leveren. het enige wat ik helaas nog niet weet of deze blokkade (zoals al diverse keren in de batterij is ingebouwd (schakelaar) en voorbedoeld is voor als je twee of meer units aan elkaar koppelt zoals hier op de foto is te zien en waarschijnlijk dan ook slechts met één stekker deze aan je huisinstallatie aan het verbinden bent.a2aan schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:44:
@MacD007 Wat bedoel je met "ontkoppelen"?
Zoals ik de HW-documentatie begrijp (recent ook weer door @hanev001 hier gedeeld) is er een softwarematige vergrendeling die ervoor zorgt dat als je meerdere HW-batterijen aansluit, het totale ontlaadvermogen nooit boven de 800W komt. Ook al wordt er meer verbruikt.
Pas na ontgrendelen gaan de batterijen per stuk maximaal 800W leveren. Hoe dat ontgrendelen precies gaat werken weten we nu nog niet, maar 'op papier' stelt HW de voorwaarde van dedicated groep(en), dus zonder verbruikers.
Dat lijkt nogal 'overdreven', want zoals je zelf al aangeeft is het ook veilig om via verschillende groepen 800W per batterij te laten leveren, maar van HW lijkt dit niet te 'mogen'.
:fill(white):strip_exif()/f/image/XXiDT3k8UZMovjC3kc8VhMNW.png?f=user_large)
De andere optie is een softwarematige blokkage via de HW software waardoor maximaal 800W door wat voor baaterij geleverd kan worden (verwacht ik eigenlijk niet).
Sorry, ik heb al in een andere post vermeld dat ik dit gemist had. Het was niet bedoeld als kritiek maar als vraag. Misschien niet helemaal juist geformuleerd.peterbier schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:54:
[...]
Nou ja zeg.
Dit heb ik gewoon uit de app gehaald. (Zoals nu ook andere forum leden ook al aangaven.)
Misschien lezen wat ik zeg.
Dat er bij een 2e of meer batterijen aansluiten.
Dan krijg je een andere mededeling in de app.
Omdat de HomeWizard app ziet dat er al een batterij aanwezig is.
Maar nogmaals is het gissen en denk ik dat het zo gaat werken.
En wat betreft vinkjes zetten dat wordt vaker gebruikt voor belangrijke dingen.
En als je dat verkeerd doet is het wel je eigen verantwoordelijkheid.
En wat de vinkjes betreft. Het is dus meer een soort van juridische vrijstelling voor HW want functioneel leveren ze dus geen enkele bescherming.
Integendeel, de kans is duidelijk aanwezig dat juist mensen die niet weten wat ze aan het doen zijn het vinkje maar op Aan zetten met de gedachte "ik weet niet wat het doet, dus ik zeg maar Ja om niets te missen"
Nou, 'wij' verwachten dat dus wel, op basis van de teksten op de website van HW!MacD007 schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:55:
De andere optie is een softwarematige blokkage via de HW software waardoor maximaal 800W door wat voor baaterij geleverd kan worden (verwacht ik eigenlijk niet).
Ik had niet het idee dat je HW-batterijen überhaupt (fysiek) aan elkaar zou kunnen koppelen. Volgens mij sluit je iedere batterij altijd met het eigen snoer aan.
Je verzint weer wat dat nergens is terug te vinden op de HW site.MacD007 schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:55:
[...]
ontkoppelen is de limiet van 800W terug leveren. het enige wat ik helaas nog niet weet of deze blokkade (zoals al diverse keren in de batterij is ingebouwd (schakelaar) en voorbedoeld is voor als je twee of meer units aan elkaar koppelt zoals hier op de foto is te zien en waarschijnlijk dan ook slechts met één stekker deze aan je huisinstallatie aan het verbinden bent.
[Afbeelding]
De apparaten kunen gestapeld worden maar uit niets is af te leiden dat ze gekoppeld worden en dan maar 1 stekker gebruiken.
Als je de foto bekijkt zou het dus wel kunnen.hanev001 schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:07:
[...]
Je verzint weer wat dat nergens is terug te vinden op de HW site.
De apparaten kunen gestapeld worden maar uit niets is af te leiden dat ze gekoppeld worden en dan maar 1 stekker gebruiken.
Inderdaad zal dat vrij schakelen softwarematig gaan.a2aan schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:04:
[...]
Nou, 'wij' verwachten dat dus wel, op basis van de teksten op de website van HW!
Ik had niet het idee dat je HW-batterijen überhaupt (fysiek) aan elkaar zou kunnen koppelen. Volgens mij sluit je iedere batterij altijd met het eigen snoer aan.
Dat zal waarschijnlijk gaan via de HomeWizard app. (Met duidelijke text)
Of dit moet gedaan worden op afstand.
Zo hebben ze bij mij in het verleden extra functies van de HomeWizard kWh meter vrij gegeven.
Maar aangezien HomeWizard zelf niet in de huisinstallatie kan kijken vermoed ik dat dit via de app kan.
En dat deze melding pas zichtbaar wordt bij een 2e of meer batterijen aanmelden (koppelen) aan de HomeWizard app.
Nu kun je die extra functies van de kWh meter aanzetten in de HomeWizard app.
:strip_exif()/f/image/0mM28hxG42qhb0IBO2s9UoNQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie onderaan in mijn bericht.DaanTriple7 schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:32:
@peterbier dit is nu voor iedereen vrijgegeven.
Nice. Ik had nog niet gezien dat de batterij al verwerkt was in de app. Is dat al lang? Eerdere uitlevering op komst? Zou mooi zijn.peterbier schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 23:08:
Ik denk gewoon in de app als je een 2e of meer batterijen gaat aansluiten je een vraag krijgt.
Maar dat is gissen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(Huis zonder P1 dongel)
[Afbeelding]
Dat is nieuw voor mij, ik heb net in de app gekeken maar kan het zo niet vinden. Waar moet ik dat zoeken? (Iphone app)peterbier schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:29:
[...]
Nu kun je die extra functies van de kWh meter aanzetten in de HomeWizard app.
[Afbeelding]
Excuses ik dacht dat het voor de p1 meter geld maar je hebt het over de kWh meter.
[ Voor 7% gewijzigd door Richard28 op 15-09-2024 13:58 ]
12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber
Nee want het mag niet van de wet. Als je ze koppelt en maar een stekker gebruikt heb je een apparaat met een output vermogen van 1600W en dat is verboden.MacD007 schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:29:
[...]
Als je de foto bekijkt zou het dus wel kunnen.
Het is ook onlogisch om 2 zelfstandige apparaten op die manier te koppelen, je hebt dan maar een set bestuur hard en software nodig en je verspilt dus geld aan de niet gebruikte 2e set.
De enige mogelijke logische toevoeging is een koppelbaar uitbreidingspakket voor de opslag capaciteit maar daar is helemaal niets over gezegt door HW.
Deze functies zijn dan op het display af te lezen.Richard28 schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:48:
[...]
Dat is nieuw voor mij, ik heb net in de app gekeken maar kan het zo niet vinden. Waar moet ik dat zoeken? (Iphone app)
Volg deze stappen.
:strip_exif()/f/image/D7o32WGvyVZbDd2S7gLtiuex.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OAYuuxwzB6o6Ft2m4xw1WT91.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xRcnIq5uNccJTRXklUAqNKkz.jpg?f=fotoalbum_large)
Op het filmpje van de site is aan de bovenzijde niets te zien van contacten, maar er kan een kap opzitten die er af kan.MacD007 schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:29:
[...]
Als je de foto bekijkt zou het dus wel kunnen.
https://cdn.homewizard.co...otate_Prores422-1mbps.mp4
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
[...]
Het is nou eenmaal zo dat bijna de helft van de mensen bovengemiddeld dom is, en als maatschappij hebben we daarmee te dealen.
Dus, bijna de helft vd mensen (49%) is dommer dan het gemiddelde (50%)?
Het gemiddelde IQ in Nederland is 100, volgens de zogeheten normaalverdeling. Iemand met een score van 130 of hoger geldt als hoogbegaafd. Dit geldt voor ongeveer 2,5 procent van de Nederlanders. Circa 68 procent heeft een IQ tussen de 85 en 115. (bron NRC).
Als je 7 jaar kan wachten levert het meer op dan je hypotheek aflossen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/78c8hxKTPEXkE2iyA3U88sOh.jpg?f=user_large)
[ Voor 20% gewijzigd door PCan op 15-09-2024 15:26 ]
Ja, daar heb je gelijk, het was dus ook maar een gok zonder dat daar een bewijs voor is, overigens heeft @hanev001 wel een punt dat dit tegen de netcode zou spreken, dus via een stekker zou dit inderdaad niet mogen. Goed gezien. Dus ik denk dat mijn gok hier niet zal kloppen en je hier dus wel twee WCD nodig zult hebben die dan ook nog op twee verschillende groepen zouden moeten (normaal gezien), natuurlijk niet als ze over hun eigen aparte groep beschikken.mike123 schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:10:
[...]
Op het filmpje van de site is aan de bovenzijde niets te zien van contacten, maar er kan een kap opzitten die er af kan.
https://cdn.homewizard.co...otate_Prores422-1mbps.mp4
Volgens mij is het hele idee dat je twee batterijen prima op dezelfde groep mag zetten, zelfs met gebruikers, en dat de software er voor zorgt dat er in totaal maximaal 800W wordt ingevoerd. Wil je die vergrendeling opheffen, dan kan dat (hoe weten we niet precies), maar HW 'eist' dan wel groep(en) zonder verbruikers.MacD007 schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:47:
Ja, daar heb je gelijk, het was dus ook maar een gok zonder dat daar een bewijs voor is, overigens heeft @hanev001 wel een punt dat dit tegen de netcode zou spreken, dus via een stekker zou dit inderdaad niet mogen. Goed gezien. Dus ik denk dat mijn gok hier niet zal kloppen en je hier dus wel twee WCD nodig zult hebben die dan ook nog op twee verschillende groepen zouden moeten (normaal gezien), natuurlijk niet als ze over hun eigen aparte groep beschikken.
Zelf moet je zorgen dat je maximaal 2000W aan andere gebruikers op de groep zitten (bij, twee batterijen), en als je dat niet goed doet ben je beschermd door de zekering van de groep. HW beschermt je door het invoeren op 800W te maximeren.
Maximaal 2000W op de groep met 2 batterijen die samen 1600W kunnen leveren, als dat is vrijgegeven door HW klopt.a2aan schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:01:
[...]
Zelf moet je zorgen dat je maximaal 2000W aan andere gebruikers op de groep zitten (bij, twee batterijen), en als je dat niet goed doet ben je beschermd door de zekering van de groep. HW beschermt je door het invoeren op 800W te maximeren.
Maar je schrijft dat als je dat niet goed doet dat je dan beschermd bent door de zekering van de groep, dat klopt niet. Je voert 1600W extra in na de groep. Die word niet gemeten door de zekering (automaat)
Misschien bedoel je dat je niet beschermd bent.
Ik lees inderdaad 108 pagina's zonder fysiek product, drie maanden verder en geen daadwerkelijke resultaten.Devke schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:12:
Waarom heb ik nu het idee dat ik al 108 pagina's lees met steeds weer herhalende zetten.
Vraag me af of ze niet beter hadden kunnen wachten met de publicatie, ze snel hadden kunnen leveren.
Nee, ik bedoel dat zelfs zonder ontgrendeling, twee batterijen met 1600W kunnen OPladen (met zonne-energie), dus dat je als gebruiker zelf moet zorgen dat je maximaal 2000W aan andere gebruikers op de groep zet. Doe je dat niet, dan ben je beschermd door de zekering.mike123 schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:36:
Maximaal 2000W op de groep met 2 batterijen die samen 1600W kunnen leveren, als dat is vrijgegeven door HW klopt.
Maar je schrijft dat als je dat niet goed doet dat je dan beschermd bent door de zekering van de groep, dat klopt niet. Je voert 1600W extra in na de groep. Die word niet gemeten door de zekering (automaat)
Misschien bedoel je dat je niet beschermd bent.
Aanvulling hierop:a2aan schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:44:
[...]
Nee, ik bedoel dat zelfs zonder ontgrendeling, twee batterijen met 1600W kunnen OPladen (met zonne-energie), dus dat je als gebruiker zelf moet zorgen dat je maximaal 2000W aan andere gebruikers op de groep zet. Doe je dat niet, dan ben je beschermd door de zekering.
Als je er voor gezorgt hebt dat er ALTIJD die 1600W vrij is om te kunnen opladen dan betekend dit dat je ook probleemloos met 1600W kunt ontladen omdat die capaciteit dan nog steeds vrij beschikbaar is op de bekabeling.
al 400 posts van jou in dit topic, over een nog niet bestaand product. Je moet er je tijd maar in willen steken, al die speculatieDevke schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:12:
Waarom heb ik nu het idee dat ik al 108 pagina's lees met steeds weer herhalende zetten. @HomeWizard_NL kunnen jullie gaan leveren..... kunnen we ervaringen gaan delen... nieuw onderwerp 😜
Van mij 400? Huh. Waar zie je dat dan?de Peer schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:09:
[...]
al 400 posts van jou in dit topic, over een nog niet bestaand product. Je moet er je tijd maar in willen steken, al die speculatie
Dit topic is gesloten.